above_forum

Collapse

Kuntosaliharjoittelu

Collapse
X

• Aika
  • Show
Clear All
new posts
  • Iletys
    • 07/2026

Kuntosaliharjoittelu

Minkäslaista treeniä jaloille kannattaisi pyöräilyn tueksi tehdä kuntosalilla?
    Nykyään koitan kehitellä yläkroppaa ja keskivartaloa salilla kerta viikkoon jotta talvella hiihdosta tulisi jotain. Jaloilla teen ainoastaan tangolla jalkakyykkyä 3 x 15 toistoilla.
    Sain kuitenkin vinkkiä toisenlaisista sarjoista pyöräilyn tueksi ja olen sen jälkeen koittanut etsiä lisätietoa sitä kuitenkaan löytämättä. Eli vinkkejä kaivataan.
  • --+MM+--

Paha kyssäri. Varoitan heti alkuun. Kuulemma voimaharjoitelua ei tarvitse yli minuutin kestävissä pyöräilysuorituksissa. Internetissä luki näin.

µ

PS: Itse teen jälkaprässillä 50...360 kg perusvoimaa (toistot 20...5) ja taka- ja etureiskat tukiliikkeinä. Nämä kerran kaks viikkoon. En tiedä sun taustoista, mutta perus- ja maksimivoimaa kannattaa tehdä salilla. Lihaskestävyys sitten lajinomaisena filolla.

Comment

• snowfake
      Aktiivijäsen
      • 05/2009
      • 1133

Itsellä näin huonokuntoiset jalat niin hellänä ettei viiti salila tehdä yhtään jalkareeniä Tuntuu että joku lihas kuitenkin fillaroinnissa tullut, joten eiköhän se tasapaino säily. Yläkroppaa tulee reenailtua, tosin tänäänkin jäi sisäpelikengät ja varusteet kotiin niin "huomenna" sitten...
      Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

Comment

• Iletys

Alkujaan tämän lähetti --+MM+-- Katso viesti
        Itse teen jälkaprässillä 50...360 kg perusvoimaa (toistot 20...5) ja taka- ja etureiskat tukiliikkeinä. Nämä kerran kaks viikkoon. En tiedä sun taustoista, mutta perus- ja maksimivoimaa kannattaa tehdä salilla. Lihaskestävyys sitten lajinomaisena filolla.
        No ehkäpä juuri vinkkejä juuri näihin perus- ja maksimivoima treeneihin jotain lisävinkkiä. Niin ja mikä nämä kaksi erottaa.
        En usko, että erikseen enään mitään etu- ja takareiskoja alan treenaamaan. Pelkkää kyykkyä. Talvella ehkä.
        Taustoiltani olen narujalka mallia. Jalat hapottaa kaikissa mäissä.

Comment

• --+MM+--

Netistä löytyy paljon asiaa voimaharjoittelusta. Pätee myös pyöräilyyn ja tähän tapaukseen varsin hyvin. Vaikka tästä voi aloittaa: http://musclenet.fi.customer.axxion....aperusteet.php .

µ

Comment

• sini09

sellaista vinkkiä olen itse saanut, että maksimivoima treeniä eli lyhyitä toistoja 12-3 välillä että loppu toisot menee viimesillä,näitä siis pitäisi tehdä talven aikana, ja kauden aikana 12-8 toistoja sellaisella tuntumalla että jaksaa tehdä suht sujuvasti loppuun asti, kuitenkin niin että vähän tuntuu, turhaa on tehdä yli 15 toistoja kaudella kun sitä kestävyyttähän tulee pyöriteltyä pyörän selässä

Comment

• hannupulkkinen
              Yligentlemanni
              • 05/2002
              • 6906

Sini09 puhuu asiaa. Luin juuri tutkimuksen siitä kuinka minunikäiseni (60) kannattaisi harjoitella. Vastaus oli maksimivoimaharjoittelu. Se aktivoi kaikki lihassolut, siis hitaat ja nopeat. 25 viikon aikana koeryhmä sai lisättyä lihasvoimaa 25% Verrokkiryhmänä ollut 30-40 vuotiaitten ryhmä sai prosentin enemmän.
              Näin siis.
              Jos et aja et voi ottaa!

Comment

• Shamus
                Aktiivijäsen
                • 09/2001
                • 2266

Pyöräilijän ei tarvitse käydä punttisalilla...
                *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

Comment

• Iletys

Alkujaan tämän lähetti sini09 Katso viesti
                  sellaista vinkkiä olen itse saanut, että maksimivoima treeniä eli lyhyitä toistoja 12-3 välillä että loppu toisot menee viimesillä,näitä siis pitäisi tehdä talven aikana, ja kauden aikana 12-8 toistoja sellaisella tuntumalla että jaksaa tehdä suht sujuvasti loppuun asti, kuitenkin niin että vähän tuntuu, turhaa on tehdä yli 15 toistoja kaudella kun sitä kestävyyttähän tulee pyöriteltyä pyörän selässä
                  Siis toistot 12-3 tarkoittaa mitä?

Comment

• Deve

Mä ootan milloin tää ketju roihahtaa liekkeihin voimaharjoittelun tarpeellisuudesta pyöräilyssä

Comment

• --+MM+--

Alkujaan tämän lähetti Iletys Katso viesti
                      Siis toistot 12-3 tarkoittaa mitä?
                      Toisto = yhden liikkeen tekeminen yhden kerran esim.nosto ja takaisin. 12-3 tarkoittaa, että toistoja tehdään sarjassa kahdestatoista ja kolmen väliltä.

µ

Comment

• --+MM+--

Alkujaan tämän lähetti Shamus Katso viesti
                        Pyöräilijän ei tarvitse käydä punttisalilla...
                        Foorumilla pyörinee muitakin kuin maantiepyöräilyn ammattilaisia. En näe vääräksi kannustaa kuntokilpailijoita ja muita harrastajia monipuoliseen harjoitteluun, josta on niin monelle hyötyä.

µ

Comment

• Iletys

Toisto = yhden liikkeen tekeminen yhden kerran esim.nosto ja takaisin. 12-3 tarkoittaa, että toistoja tehdään sarjassa kahdestatoista ja kolmen väliltä.

µ
                          Okei, näin ajattelinkin. Tarkistin vaan, ettei tällä tarkoiteta esim. 12 toistoa ja 3 sarjaa. No montakos sarjaa olisi sitten hyvä tehdä? Perinteinen kolme?

Comment

• --+MM+--

Itse olen tehnyt jalkaprässillä alkaen 100 kg:stä aina 50 kg:n kororuksilla noin kuusi sarjaa. Toistomäärät kahdestakypistä alkaen ja tippuu korotuksien mukaan lopuksi noin viiteen. Eli pyramidi-tyyppinen harjoitus.

Kolmesta viiteen näkyy olevan yleinen sarjojen suositus per liike.

µ

Comment

• Iletys

Itse olen tehnyt jalkaprässillä alkaen 100 kg:stä aina 50 kg:n kororuksilla noin kuusi sarjaa. Toistomäärät kahdestakypistä alkaen ja tippuu korotuksien mukaan lopuksi noin viiteen. Eli pyramidi-tyyppinen harjoitus.

Kolmesta viiteen näkyy olevan yleinen sarjojen suositus per liike.

µ
                              Tuo voisi olla hyvä vaikkakin pikkusen pienemmillä painoilla.

Comment

Working...