PDA

Näytä tavallinen näkymä : Xc-renkaat

salmela marko juhani
29.05.2010, 00.49
Olen tovin ollut kuvioista pois ja kiinnostaisi minkälaisilla gummeilla nykyään ajellaan xc:tä.

Iglumies
29.05.2010, 09.01
Ilmatäytteisiä taitaa suurin osa olla.

pööräilijä
29.05.2010, 09.07
Haluakko ajaa ihan lenkkiä ajella vai kilpaa?
Loppu peleissä renkaita on jotain n kappaletta ja kaikki kehuu omiaan. Miks en minäkin:D Elikkä Schwalben Rocket Ronit on edessä ja takana ja litkutettuna stanin litkutta. Näillä ajelen keväästä syksyyn ja jos oikein kivikkokisa ylllättää laitan ust-ronit alle.

Kattele Continentalin, Schwalben, Maxxiksen mallistoa. Itte vois suositella myös schwalben racing ralpheja. erittäin rullaavat ja pitävät renkaat mun tarkoitukseen.

nure
29.05.2010, 12.17
Täytyy ensin selvittää että käykö UST ennen kun alkaa moisia suosittelemaan ...

izmo
29.05.2010, 12.45
Olen tovin ollut kuvioista pois ja kiinnostaisi minkälaisilla gummeilla nykyään ajellaan xc:tä.

ja nykyisin voidaan ajaa ajaa jättikokoisilla(29") renkailla maastossa:rolleyes:

ei varmaan ennen vanhaan ollut semmosia.....?

znood
29.05.2010, 20.28
Suosiossa on 2.1-2.3 leveet kevyet renkaat. Yleensä kuvio on matala ja harvahko.

kyprok
29.05.2010, 21.09
Ilmatäytteisiä taitaa suurin osa olla.

Suosiossa on 2.1-2.3 leveet kevyet renkaat. Yleensä kuvio on matala ja harvahko.

Mä komppaan näitä :p

salmela marko juhani
29.05.2010, 22.30
Lähinnä minua kiinnosti se minkälaisilla rengailla ajellaan xc-kisoissa. Asia selvisi hyvin helposti soittamalla muutamalle vanhalle kilpakumppanille. Schwalben racing ralph oli positiivinen yllätys minulle. Ajattelin ennakkoluulottomasti kokeilla yli suuria ja painavia renkaita ja kuten edellä mainitsin yllätyin. Rengas rullasi yllättävän hyvin ja pitokin oli minun odotus arvoa suurempi. Myös Nobby Nic oli kivan tuntuinen gummi. Harjoitus renkaina edellä mainitut ovat vallanmainiot ja ovatkin alla minun maastolenkeillä. Continental Race King Supersonic on R-techin Norvaston mielestä varteen otettava kisagummi. Maanantaina pakko käydä noukkiin testiin sellaiset. Löysin varastosta gummeja joilla taannoin itse kisani kisasin eli takana Double Fighter ja edessä IRC Mythos. Hyvä että oli niitä vielä tallessa saa hiukan vertailukohtaa kuinka paljon on tapahtunut gummi puolella vajaassa kymmenessä vuodessa. Olisi tietenkin kiva kokeilla Ust gumeja koska eivät ole ikinä mun fiuken alla pyörineet. Iglumiehelle kerrotakoon nämä edellä mainitut on normaali käytössä kaikki ilmatäytteisiä.

MikMy
30.05.2010, 08.21
Itse olen ollut todella tyytyväinen E/T Bontragerin Revolt-X 2" Tubeless readyyn ja se on alle 600g jokakelin rengas.Nyt on kokeilussa Edessä Hutchinson Python 2" TR (n.587g) ja Takana Hutchinson Piranha 2" TR (n.541g) ne taas ovat nopeita mutta lähes pelkästään kuivankelin renkaat.
Näillä mennään 2010 kisat ensi vuonna kokeillaan jotain muuta:)

H. Moilanen
30.05.2010, 12.22

UST-rengas käy kaikille. UST-ominaisuutta ei kaikilla kiekoilla voi hyödyntää.

salmela marko juhani
30.05.2010, 15.33
Kun katosin pyöräily kuvioista 2002, alkoi UST-systeemi tekemään tuloaan. Itsellä ei ole asiasta kokemusta, mutta olisin kiinnostunut hiukan perehtymään asiaan. Juttelin puhelimessa Norvaston Mikon kanssa rengas asioista ja hän sanoi että joillain on tapana käyttää Continental Race King Supersonic rengasta ja tehdä litkuilla siitä sisärenkaaton. Minulla on ZTR alpine vanteet eli on UST sopivat ja huomenna haen Continental Race King Supersonic renkaat(paino kohdallaa reilu 400g). Ajattelin kokeilla onko jotain eroa onko sisäkumi vai ei. Ikinä ei ole minulla ollut ongelmaa puhkavien kumien kanssa. Johtuu osittain kevyestä painostani 65kg ja olen aina ajanut noin 4bar:n paineilla. Aikoinaan kun kisaa ajoin ei minulta maastokisoissa ikinä kumi puhjennut, vaikka ajoin toisinaan todella pieni ilmatilaisilla renkailla(Maxxis wormdrive). Eli tämän takia ei tarvitse UST:a testailla. Kumien joilla loppukesästä tai ensikaudella tulen kisoissa ajamaan, tulisi painaa max.400g-450g. Kuvion suhteen takarengas saa olla aikaslailla kuvioton, edessä olisi hyvä olla pienikuvio. Jos ei muun takia mutta minun on helpompi pudotella alamäkeä jos edes alitajuntaisesti on pitoa etupäässä. Ajan aina minimissään 3.5bar paineella, rullaavuuden takia tietenkin ja noilla painella saa aikas lujaa ajaa kiveen yms. jotta saa aikaiseksi snake biten. Pyörivän massan minimointi on rengas asiassa yksi tärkeimmistä pointeista ja suomen xc-kisaradat ovat tai ainakin olivat sellaisia etten kokenut takarengaan kuvioinnista olevan hyötyä muuta kuin märällä kelillä ja silloinkin harvoin.
Katselin ja hiukan juttelinkin sisärenkaista ja noin 100g painavat sisäkumit olisivat kevyimpiä joita voisi käyttää kilpailutilanteessa. Jos tekee ns. litkuilla normaali kumista UST version niin onko tietoa paljonko paino nousee. Eli onko litku systeemi paljonkin kevyempi kuin sadan gramman sisäkumi.
Netissä pyöriessäni törmäsin Maxxissen ultra kevyeen kumiin n:280g. Onko kellään kokemuksia kumista. Aikoinaan Wormdrive ei ollut minun makuuni.

H. Moilanen
30.05.2010, 16.58
Jos tekee ns. litkuilla normaali kumista UST version niin onko tietoa paljonko paino nousee. Eli onko litku systeemi paljonkin kevyempi kuin sadan gramman sisäkumi.

Riippuu ihan täysin siitä, paljonko litkua laittaa renkaan sisään. Renkaan saa tiiviiksi jo noin 0,5dl annoksella, mutta moni laittaa runsaammin litkua jolloin pienet pistovammat korjaantuvat tehokkaammin.

Sisärenkaattomuuden huomaa kyllä selvästi ja sisärenkaaton systeemi rullaa paremmin vaikka litkun paino olisi enenmmän kuin poistettu sisäkumi.

OJ
30.05.2010, 17.02
Mä olen vasta täällä suunnalla innostunut maasturoinnista vähän enemmän ja mä olen ajellut Michelinin XC dry, Stan's Crow, Fast Fred sekä Spessun Fast Trak LK kumeilla. Kaikki 2" levyisiä. Uudet renkaat mitä tulen hankkimaan ovat 2.1-2.25" ja matalilla nappuloilla.

Täällä ei kyllä paljon kivikkoa ole, polut ovat kovapohjaisia tai hiekkaa ja sateen sattuessa muuttuvat limaisen niljakkaiksi.

salmela marko juhani
30.05.2010, 21.30
"Sisärenkaattomuuden huomaa kyllä selvästi ja sisärenkaaton systeemi rullaa paremmin vaikka litkun paino olisi enenmmän kuin poistettu sisäkumi."

Eli sisärenkaaton vaihtoehto on kevyempi ja rullaa paremmin. Eli jos tarkoitus on päästä nopeammin eteen päin, on sisärenkaaton vaihtoehto parempi kuin perinteinen vaihtoehto.

Mitäs haitta puolia UST:ssa on. Vai onko haittapuolena sama kuin maantiellä eli hankalampi käyttää???? Kiinostaisi Kuinka suuri operaatio on "litkun" käyttäminen ja vaatiiko operaatio jotain spesiaalia?

p-olkisin
30.05.2010, 21.40
litkutetun renkaan paino kevyt sisäkumilliseen on suht samoissa.
Tosin Stanin kehillä säästää vähän painossa verrattuna moniin muihin kehiin kun ei tarvitse laittaa kuin keltainen vannenauha/teippi.

etu tulee siitä että rengas rullaa ja pitää paremmin.

racekingit kannattaa puhdistaa jollain tinnerillä ennen litkutusta. muuten ei litku tartu ja tuki pieniä reikiä.

paras pito rullaus tuubeilla ;)

p-olkisin
30.05.2010, 21.44
nii ja sitten vielä tärkein eli paineet. 3,5bar vähintää aina?? ja paino 65kg?? kokeileppa piiruuttas 2bar paineilla ja 4 bar paineilla niitä racing ralpheja ja kerro sittre kumpi rullas paremmin. olettaen että alusta on muuta kuin asfalttia.

cujo
30.05.2010, 22.28
edessä IRC Mythos.

Tätä käytin itsekkin 2,1" koossa vielä viime heinäkuusta aina tämän vuoden Rajamäki marathonille asti. Ihan toimiva rengas oli, kuhan sitä painetta ei pitänyt 2,2baria enempää. Löysin jostain nettikaupasta edullisesti, niin piti kokeilla.
IRC Mythoksessa on eteen ja taakse erikuvioiset renkaat.

Ison eron huomaa pidossa ja rullaavuudessa kun kokeilee pienempiä paineita.

salmela marko juhani
31.05.2010, 00.29
Olen kokeillut ajaa kyseisillä renkailla noin 2bar:n paineilla pari viikkoa sitten kun olin lenkillä veljeni kanssa jolla on identtinen menopeli kuin minulla. En ehtinyt tarkemmin seuraamaan rullaavuutta enkä mitään muutakaan koska löi pikku kivikossa sen verran lujaa lävitse vanteelle. Että alkoi välittömästi pumppaus hommat ja tutkiminen olenko veljelleni vanteen velkaa. Se testi tuli tehtyä jo eikä tarvitse toistaa enään koskaan.

Joskus joku saksalainen pyörälehti oli tehnyt aikas massiivisen testin eri renkaiden rullaavuudesta eri paineilla ja lopputulos oli silloin yksi sellitteinen. Suurempi paine renkaassa paransi jokaisen renkaan kohdalla rullaavuutta noin 3.5 bar:n asti jonka jälkeen paineen lisäys ei vaikuttanut rullaavuuteen juuri ollenkaan. Testissä todettiin että kovemmilla paineilla pienenpi pinta-ala renkaasta koskettaa maahan josta johtuu parempi rullaavuus. Testistä on aikaa vuosia joten voi tietenkin olla mahdollista että näin ei enään olisi, mutta hiukan epäilen. Koska testin lopputulos oli suoraa fysiikkaa ja fysiikanlait kait ovat pysyneet samoina jo jokusen vuoden. Taisi Fillarilehtikin tehdä saman tyylisen testi aikoinaan ja lopputulos oli sama.
Korkeammat paineet vaikuttavat tietenkin ajamis mukavuuteen ja pitoon. Se onkin jokaisen oma asia paljonko haluaa mukavuutta ja pitoa pienenmän paineen myötä. itse en halua uhrata rullaavuutta yhtään kilpailutilanteessa. Vaikka ei tässä nyt hampaat irvessä ollakkaan paluuta kisoihin tekemässä.
Jokainen saa tietenkin ajaa sellaisilla paineilla kuin haluaa mutta itse tykkään ajaa suht korkeilla paineilla. Toki kokeilen huomenna kun saan litkut kehiin miltä tuntuu 3bar:a mutta sen alemmaksi en viitsi suotta paineita laskea. Kiekkojen kasaaminen on ihan kivaa mutta en viitsisi joka lenkin jälkeen alkaa kehää vaihtaan. Tulee kalliiksi ja ei ehdi ajaa kun on koko ajan rihtaus penkin ääressä.

OJ
31.05.2010, 03.36
Mulla on crossikumeissakin alle 3 bar painetta...kahden ja kolmen välillä on aikas paljon eroa. Tai siis 2 bar on melko pehmeä ja 3 kivikova näin niinkuin mun mielestä. Tietty toi riippuu kuskin painosta ja kumin leveydestä. 65kg kuski ja 2.25" kumi menee "vähän" pienemmillä paineilla kuin 80kg ja 2.0" kumi.

Kun olen palailemassa jäykkäperän pariin, niin noita matalampia paineita arvostaa varmaan vieläkin enemmän.

nicce
31.05.2010, 07.26
Paineista sen verran, että eilen Korsossa oli Schwalben Racing Ralph 2.25:ssa (UST versiot, ilman sisäkumeja) edessä 1,8 bar ja takana 2,0 eivätkä lyöneet kertaakaan läpi. Kuskilla massaa 83kg.

Viime viikolla tuli märässä maastossa ajettua pientä "rengastestiä" niin 2 barin paineilla nuo oli minun mielestäni selkeästi liian kovat eikä juurakkoon saanut oikein tuntumaan, mutta pieni pudotus paineissa korjasi tilannetta paljon. Contin Mountain King 2.2 Tubeleksissä olen pitänyt n. 2 baria painetta.

--SJP--
31.05.2010, 08.10
Eikö muuten fillari-lehdessä ollu viime vuonna tai tässä parin vuoden sisään rengastesti, jossa oli vertailussa huthinsonin tubeless, tubeless ready ja sisärenkaallinen renkula, ja siinä kai oli jotain niistä paineitten vaikutuksesta rullaavuuteen. Muistaakseni tubeless ready todettiin parhaaks, täytyy koittaa kaivaa lehti esiin...

tomibert
31.05.2010, 11.17
Minulla on ZTR alpine vanteet eli on UST sopivat ja huomenna haen Continental Race King Supersonic renkaat(paino kohdallaa reilu 400g). Ajattelin kokeilla onko jotain eroa onko sisäkumi vai ei. Ikinä ei ole minulla ollut ongelmaa puhkavien kumien kanssa. Johtuu osittain kevyestä painostani 65kg ja olen aina ajanut noin 4bar:n paineilla.

Kannattanee huomata, että ZTR Alpine -vanteiden maksimipaineet ovat:
2.0" renkailla 43psi (2.96bar)
2.2" renkailla: 40psi (2.75bar)

Litkujen kanssa asentaessa kannattaa aluksi laittaa hieman vähemmän painetta (kunhan saa renkaan ensin nousemaan vanteelle), tällöin rengas tiivistyy helpommin. Paineet voi nostaa ajoon sopiviksi ravistelu- yms. ruljanssien jälkeen.

Olen samaa mieltä monien täällä kirjoittaneiden kanssa siitä, että maastossa paras rullaavuus ei toteudu kuljettajan massaan nähden liian korkeilla paineilla. Liian korkea paine myös heikentää pitoa. Itse ajan ohutkylkisillä 2.2" renkailla 2.0-2.2 bar paineilla eikä ongelmia ole, kuljettajan massa noin 80kg.

- Tomi

snowfake
31.05.2010, 13.00
Itse ajellut jollain parin barin tai rapian paineilla 2.0" spessun ensiasennusrenkailla sekä 2.1" wtb velociraptoreilla. Kuskilla elopainoa 95kg. Ajan varmaan liian varovaisesti kun ei ole lyönyt läpi ;)

cujo
31.05.2010, 13.17
Varmastikkin kovat paineet rullaavat jossain määrin paremmin keskieurooppalaisilla juurettomilla poluilla, mutta Suomessa en ole kovin moneen juurettomaan polkuun törmännyt.
Jokainen meistä löytää varmasti parhaat itselleen sopivat rengaspaineet kokeilemalla. Siltikin pitäisin yli 3bar paineita liian suurina. Sopivasti juuria ja kallioita reitillä, niin 95% varmuudella saman kuskin alla sama rengas 2,2bar paineilla on nopeampi kuin 3,5bar paineilla.

Esim. Tämä Mythos joka on aiemmin mainittu ei pitänyt juuri lainkaan kun painetta oli yli 2,5bar ja laskettuani se 2,2 bar paikkeille alkoi juurienkin ylitys olemaan miellyttävämpää.

MAS
31.05.2010, 13.47
Joskus joku saksalainen pyörälehti oli tehnyt aikas massiivisen testin eri renkaiden rullaavuudesta eri paineilla ja lopputulos oli silloin yksi sellitteinen. Suurempi paine renkaassa paransi jokaisen renkaan kohdalla rullaavuutta noin 3.5 bar:n asti jonka jälkeen paineen lisäys ei vaikuttanut rullaavuuteen juuri ollenkaan. Testissä todettiin että kovemmilla paineilla pienenpi pinta-ala renkaasta koskettaa maahan josta johtuu parempi rullaavuus. Testistä on aikaa vuosia joten voi tietenkin olla mahdollista että näin ei enään olisi, mutta hiukan epäilen. Koska testin lopputulos oli suoraa fysiikkaa ja fysiikanlait kait ovat pysyneet samoina jo jokusen vuoden. Taisi Fillarilehtikin tehdä saman tyylisen testi aikoinaan ja lopputulos oli sama.
Korkeammat paineet vaikuttavat tietenkin ajamis mukavuuteen ja pitoon. Se onkin jokaisen oma asia paljonko haluaa mukavuutta ja pitoa pienenmän paineen myötä. itse en halua uhrata rullaavuutta yhtään kilpailutilanteessa. Vaikka ei tässä nyt hampaat irvessä ollakkaan paluuta kisoihin tekemässä.

Mielipiteitä ja faktoja taitaa olla tässä sitten useampaan lähtöön. Tässä yksi: http://www.bernhansen.com/Tester/Dekktrykk,%20bredde%20og%20knastens%20innvirkning% 20-%20schwalbe.pdf

Itsellä ei tuota Fillari-lehden koko testiä ollut, mutta löytyipä pari kännykkäkameran kuvaa sen artikkelin kuvaajista jossa taisi se tärkein olla. Nuo kuvaajat todistelivat että eri Python-renkaan versioilla (UST, normaali, tubeless-ready) xc-alustalla pienin rullausvastus oli jossain 1,5 - 2,0 bar välissä. Pythonin leveyttä en nyt tähän hätiin muista.

Tuo todisteleepi samaa mitä täällä useampikin sanoo eli tielle sopii tuo vanha totuus korkeista paineista ja maastoon tasan päinvastoin.

Yksi asia mikä näissä keskusteluissa oikeista paineista taitaa vaivata on mittarien kalibrointi joissa tuntuu olevan jonkin verran hajontaa.

--SJP--
31.05.2010, 14.02
Jep, toi fillarin juttu löyty, testi oli siis wheel energyn tekemä, ja testissä oli python, python tubeless, python tubeless ready ja python lateksi sisäkumin kanssa. Tasaisella alustalla paras rullaavuus 2,5barin paineella oli tubeless readyllä. XC alustalla tubeless ready ja lateksi sisäkuminen python oli aika tasoissa, paras rullavuus oli tosiaan paineille 1,5-2baria. 2,5 barista ylöspäin kaikkien renkaiden tehonkulutus nous käyrän mukaan aika jyrkästi...

salmela marko juhani
31.05.2010, 16.14
Tänään pääsin ajamaan UST-systeemiä ekaa kertaa. Erään liikkeen mekaanikko sanoi että 3bar alkaisi olemaan max. paine Ust:lle, kun menee sen yli niin voipi tulla ilmat ulos. Ajelin 2bar:n, 2.5bar:n ja 3 bar:n paineilla. Ajeluni oli ihan tuntuman hakemista ja suht rauhallista ajelua muutamaa rykäisyä lukuun ottamatta. 2bar:lla oli kokoajan olo ettei uskaltanut luottaa jotenkin kumiin ja en tiedä mistä johtui mutta tuli vauhdikkaissa mutkissa sellainen tunne että kumi kaatuu alle ja pelotti hiukan vanteiden puolesta. 3 bar:a olikin sitten aikas mainio. Kumi ns. eli enenmän kuin 4bar:n sisäkumi-systeemillä. Ja pikkaisen alhaisempi paine minun normi paineisiin nähden toi hiukan mukavuutta. Vaikea on sanoa rullaavuudesta juuri mitään, mutta jos alan ajamaan UST:lla niin paineet tulee olemaan minulla min. 3bar. Silloin saan rengaaseen luottamuksen ja ei tarvitse miettiä mitään ylimääräistä vaan ainoastaan ajaa. Näinhän se menee joku tykkää tyttärestä joku äidistä :)

kide
02.06.2010, 14.18
... Testissä todettiin että kovemmilla paineilla pienenpi pinta-ala renkaasta koskettaa maahan josta johtuu parempi rullaavuus.

Minä olen ollut siinä käsityksessä, että renkaan kosketuspinta-ala maan kanssa ei vaikuta vierintävastukseen ellei sitten kumi ole sellaista, joka tarraa teipin lailla maahan kiinni :).

Renkaan vierintävastus syntyy renkaan muodonmuutoksesta eli kumin taivuttelusta, joka vaatii jonkin verran energiaa. Kova paine pienentää renkaan kasaan painumista ja siten myös renkaaseen hukkuvaa tehoa.

Etenkin maastopyöräilyssä renkaan vierintävastus on vain yksi pieni osa kokonaisvastuksesta. Kovat rengaspaineet kasvattavat jousitushäviöitä eli kiekkoihin välittyvää tärinää, joka muuttuu lämmöksi joustoelementeissä (vaimennusöljy/rungon+osien vaimennusominaisuudet/kuskin kädet ja jalat...).

Arvioisin, että maastopyörän renkaan paineen nostaminen vierintävastuksen pienentämiseksi useimmiten kasvattaa kokonaisvastusta. Tämä siis sillä edellytyksellä, että ajetaan epätasaisella alustalla. Tästä oli joku saksalainen tehnyt opinnäytetyön (nettiartikkelin luin joskus, nyt linkki on hukassa).

Renkaan vierintävastusta voi onneksi pienentää muutenkin kuin painetta nostamalla. Koska energia hukkuu renkaan taivuttamiseen, saadaan vastus pienemmäksi yksinkertaisesti tekemällä renkaasta taipuisampi. Tässä on viime vuosina ilmeisesti tapahtunut ihan merkittävää kehitystä. Ainakin Race King Supersonicin kyljet ovat äärimmäisen ohuet ja taipuisat. Muutenkin rengas muistuttaa enenevässä määrin ilmapalloa. Myös Schwalben kisarenkaiden kyljet ovat pelottavankin ohuet.

Hyvin usein näkee, että maastorenkaan vierintävastuksesta tehdään arvioita pelkän nappulakuvion perusteella, mikä on mielestäni väärin. Yhtä tärkeä mittari on paino, joka kertoo materiaalin paksuudesta ja rakenteesta pintaa syvemmällä (lanka on varmaankin kevyempää ja taipuisampaa kuin kumi). Viime keväänä vertailin kahta suunnilleen samaan käyttöön tarkoitettua rengasta: WTB WeirWolf LT (http://www.wtb.com/products/tires/allmountain/weirwolflt/) ja Continental Mountain King (http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti%20mountainking.shtml). Ensimmäisillä oli painoa 750+765 g ja nappulat matalat ja melko tiheässä. Toisilla painoa 535+710 (Supersonic+Protection) ja nappulat melko korkeat ja harvassa. Ero rullaavuudessa vajaa 2 bar paineilla oli merkittävä Mountain Kingien eduksi.

Riittävän kovalla paineella rengas toki käytännössä lakkaa muuttamasta muotoaan pyörän ja kuskin painon alla, jolloin taipuisuudella ei enää juuri ole merkitystä. Mutta silloinhan tavallaan menee vuosien tuotekehitys täysin hukkaan ;).

Ja tosiaan ainakaan omille NoTubes-vanteille en uskaltaisi laittaa 4 bar paineita, kun siinä venttiilin reiän vieressä varoitetaan niistä maksimeista.

Janu
02.06.2010, 15.57
Tänään pääsin ajamaan UST-systeemiä ekaa kertaa. Erään liikkeen mekaanikko sanoi että 3bar alkaisi olemaan max. paine Ust:lle, kun menee sen yli niin voipi tulla ilmat ulos. Ajelin 2bar:n, 2.5bar:n ja 3 bar:n paineilla. Ajeluni oli ihan tuntuman hakemista ja suht rauhallista ajelua muutamaa rykäisyä lukuun ottamatta. 2bar:lla oli kokoajan olo ettei uskaltanut luottaa jotenkin kumiin ja en tiedä mistä johtui mutta tuli vauhdikkaissa mutkissa sellainen tunne että kumi kaatuu alle ja pelotti hiukan vanteiden puolesta. 3 bar:a olikin sitten aikas mainio. Kumi ns. eli enenmän kuin 4bar:n sisäkumi-systeemillä. Ja pikkaisen alhaisempi paine minun normi paineisiin nähden toi hiukan mukavuutta. Vaikea on sanoa rullaavuudesta juuri mitään, mutta jos alan ajamaan UST:lla niin paineet tulee olemaan minulla min. 3bar. Silloin saan rengaaseen luottamuksen ja ei tarvitse miettiä mitään ylimääräistä vaan ainoastaan ajaa. Näinhän se menee joku tykkää tyttärestä joku äidistä :)

En itse ennen uskonut paineiden suurehkoon merkitykseen.. kunnes alla oli ensimmäiset UST-renkaat Lohjan 24h tapahtumassa. Alussa painetta oli wanhaan tapaan reilusti ja rullasihan se oivasti, tasaisella, mutta pyörä kimpoili juurista ja kivistä sangen ikävästi. Sain harvinaisen neronleimauksen ja laskin paineita ja meno muuttui totaalisesti. Pyörä ei enää pompannut juurista eikä kivistä käytännössä lainkaan vaan rengas ikäänkuin ryömi yli, vanteelle ei silti lyönyt eikä ollut edes lähellä. Rupes porukkaa tulemaan peräedellä vastaan kaikissa (loivissa) alamäissä kun poljin niihin vauhtia sen minkä jaloista irtosi koska oli niin hienoa pommittaa kun jousitus ja renkaat pelasi kerrassaan mainiosti!

Samoilla renkailla ja paineilla ajoin sitten Tahkolla n. 2kk tämän jälkeen ja sielläkin tuli porukka vastaan alamäissä ja oma vauhti oli niin kova, että pelotti. Tahkolla on tupannut jotkut alamäet olemaan melko kivisiäkin, mutta mitään pelkoa vanteelle lyömisestä tai muustakaan ongelmasta ei ollut. Toimi aivan käsittämättömän hyvin.

Kokeileppa ajaa 3bar paineilla juurakossa/kivikossa ja sen jälkeen kokeile samaa 2bar (tai vielä alemmilla) paineilla. Eron pitäisi olla jo melko huomattava (sopiva/optimi paine tosin riippuu renkaasta). Ero ei välttämättä tule vielä esille hitaassa veivaamisessa vaan vasta kun niihin juuriin ja kiviin ajetaan vauhdilla.

usko juntunen
02.06.2010, 20.29
En itse ennen uskonut paineiden suurehkoon merkitykseen.. kunnes alla oli ensimmäiset UST-renkaat Lohjan 24h tapahtumassa. Alussa painetta oli wanhaan tapaan reilusti ja rullasihan se oivasti, tasaisella, mutta pyörä kimpoili juurista ja kivistä sangen ikävästi. Sain harvinaisen neronleimauksen ja laskin paineita ja meno muuttui totaalisesti. Pyörä ei enää pompannut juurista eikä kivistä käytännössä lainkaan vaan rengas ikäänkuin ryömi yli, vanteelle ei silti lyönyt eikä ollut edes lähellä. Rupes porukkaa tulemaan peräedellä vastaan kaikissa (loivissa) alamäissä kun poljin niihin vauhtia sen minkä jaloista irtosi koska oli niin hienoa pommittaa kun jousitus ja renkaat pelasi kerrassaan mainiosti!

Samoilla renkailla ja paineilla ajoin sitten Tahkolla n. 2kk tämän jälkeen ja sielläkin tuli porukka vastaan alamäissä ja oma vauhti oli niin kova, että pelotti. Tahkolla on tupannut jotkut alamäet olemaan melko kivisiäkin, mutta mitään pelkoa vanteelle lyömisestä tai muustakaan ongelmasta ei ollut. Toimi aivan käsittämättömän hyvin.

Kokeileppa ajaa 3bar paineilla juurakossa/kivikossa ja sen jälkeen kokeile samaa 2bar (tai vielä alemmilla) paineilla. Eron pitäisi olla jo melko huomattava (sopiva/optimi paine tosin riippuu renkaasta). Ero ei välttämättä tule vielä esille hitaassa veivaamisessa vaan vasta kun niihin juuriin ja kiviin ajetaan vauhdilla.
Yllä olevaan ei mitään lisättävää! -06 ekat UST/litkurenkaat, painetta 1.8-2.0 ja 0 rengasrikkoa.

miq
08.02.2011, 16.27
Kokeillaas jos sais heräteltyä aihetta vähän henkiin.

Maastopyörä meni vaihtoon ja nyt alla pyörä jossa alla Bontrager XDX 2.2 renkaat, TLR vanteilla. Jostain internetin syövereistä kaivoin esiin, että nuo ovat kuulemma kohtuu rullaavat, mutta painavat (n.670-700g). Aloin miettimään millä nämä voisi korvata jos tavoitteena olisi ens keväänä/kesänä lähinnä XC tyyppinen ajo parissa kisassa harrastesarjan meiningillä. Treenaaminen tapahtuu Espoon seudun polku- ja maastoolosuhteissa. Vaihtoehdoiksi kaavailin

Racing Ralph 2.1 TLR versiona lähinnä keveytensä (460g) ja rullaavuutensa puolesta. Noista vaan niin monta eri versiota, että kannattaisiko ottaa kuitenkin leveämpänä, Snake Skin tai Double Protection versiona.

Rocket Ron 2.1 TLR versiona ja samat syyt kuin yllä. Ruullaavuus tosin kasvanee, mutta Schwalben mukaan pistosuojaus heikkenee entisestään verrattuna Racing Ralph malliin.

Mountain King II Racesport 2.2 versiona. Painoa tulee lisää, mutta käsittääkseni nuo MK II renkaat ovat täälläkin palstalla kehut.

kommentteja kiitos…

Kare_Eskola
08.02.2011, 18.25
Minä olen ajanut ralliraneilla (double defense) ja rokettironeilla (ust) ja vuorikuninkaillakin (protection etc.).

Sen sanon että kaikenlainen lisäsuojaus huonontaa rullaavuutta ja ehkä jopa pitoa, kun rakenne on jäykempi. Jos ajat suht siivosti ja viitsit vaihdella kumeja kisoihin niin ota ilman suojauksia.

Rokettironin kuvio on mielestäni ralliranea pitävämpi huonoissa olosuhteissa. Rullaavuudessa ei suurta eroa, mulla ustihan nyt rullaa joka tapauksessa normikumia hauskemmin.

Pistosuojauksella ei ole kovin paljon väliä metsissä, snakebitet ovat enemmän huolena sisäkumien kanssa - ja jopa ilman. Ajotavasta ja painosta riippuu, kannattaako laittaa läskimpi kumi.

Suojaamaton rokettironi ilman sisäkumeja ja litkutilkalla kisaan... Ja sitten muistaa ottaa kisan jälkeen pois ettei kyljet katoa niin kuin mulla...

JackOja
09.02.2011, 08.55
... käsittääkseni nuo MK II renkaat ovat täälläkin palstalla kehut.

Ei kai kukaan täällä vielä ole ajanut kakkossukupolven Mountain Kingeillä? :seko:

miq
09.02.2011, 09.26
Ei kai kukaan täällä vielä ole ajanut kakkossukupolven Mountain Kingeillä? :seko:

ei sitten, vaikka kyllähän nuo näemmä kaupasta jo ovat saatavilla. Tietty "kesäpolkukokemusta" ei monelle varmaan ole ehtinyt tulemaan, paitsi ehkä foorumin ulkomaankirjeenvaihtajillemme :)

viskaali
10.02.2011, 09.23
Ääripään keveyttä ja rullaavuutta Maxxlite285 ja sisälle Eclipse sisurit. Koko setin paino n. 670g (2 ulkorengasta + sisurit). Kestävämpi rengas kuin miltä näyttää. Tuntuu rullaavan mielestäni paremmin kuin FuriusFred ja pitää mutkissa vähintään yhtä huonosti.;)

MacGyver
10.02.2011, 09.40
Vai oisko se sitten tuo uusi Continental X-King (490g Racesport 2.2 & 440g Supersonic 2.0)? Tuskinpa näistäkään kellään on mitään kokemuksia, mutta vaikuttaa hyvältä.

kilimu
25.02.2011, 19.43
Mitenkähän nuo furiusfredit pitää litkut sisällä? Tekisi mieli kokeilla sitä 2.4" litkuilla, muistaakseni jossain ulkomaalaisilla foorumeilla puhuivat että litkut tulisivat aika nopsaan läpi, tosin tuohon painoon voi kyljet olla aika paperia..

Contin 2.2" rs x-kingit tuntuu taas olevan aika onnettomalla ilmatilalla, pitäisi ottaa 2.4" jotka olisivat todellisuudessa varmaankin lähellä 2.2 racekingien kokoa, mutta painoa tulee jo aikapaljon lisää..
Onkohan kenelläkään vielä kokemusta noista triplestar rocket roneista, lähinnä kuinka painot pitää paikkansa?

pööräilijä
25.02.2011, 20.05
Mitenkähän nuo furiusfredit pitää litkut sisällä? Tekisi mieli kokeilla sitä 2.4" litkuilla, muistaakseni jossain ulkomaalaisilla foorumeilla puhuivat että litkut tulisivat aika nopsaan läpi, tosin tuohon painoon voi kyljet olla aika paperia..

Contin 2.2" rs x-kingit tuntuu taas olevan aika onnettomalla ilmatilalla, pitäisi ottaa 2.4" jotka olisivat todellisuudessa varmaankin lähellä 2.2 racekingien kokoa, mutta painoa tulee jo aikapaljon lisää..
Onkohan kenelläkään vielä kokemusta noista triplestar rocket roneista, lähinnä kuinka painot pitää paikkansa?

Roneissa kävi nyt niin, että se painon lisäys oli melkonen. Sivujen luvattu paino on aika mettässä, koska tulihan tohon aika paljo muutoksia, mm. tubeless-ready. Luvattiin sama kun 2010 mallissakin, eli 465grammaa 2.25" koossa. Todellisuudessa mun neljä yksilöö oli 440g tienoilla, siis 2010 mallit.

Rocket Ron 2.25"
http://r2-bike.com/bilder/produkte/gross/6261_3.jpg

tiksi
25.02.2011, 20.10
mm. tubeless-ready.

Mitäs toi tarkottaa? Hyvin on toiminut litkuilla tähänkin asti.

pööräilijä
25.02.2011, 20.18

2010 mallit toimivatkin täydellisesti litkuilla ja itte oon henk.koht. vielä epäileväinen noitten 2011 mallien suhteen. (Kuka mua nyt kuuntelee :D )

Mutta siis noissa olisi tubeless-readyissa on UST-tubeless tyyppinen reuna,valli mikä termi nyt onkaan. Jolloin vanteen ja renkaan välistä ei periaatteessa vuotaisi ilmaa ja noita voisi käyttää UST-vanteilla. Eiköhä niitä entisiäki normisisurimallejaki pystyny.

Antti Kuitto
25.02.2011, 20.25

Tarkoittaa sitä että ukkojen ei toivottavasti tartte pumppailla renkaisiin ilmaa kesken kisojen, kuten herrojen Ojala&Kananen viime kaudella. Noi uudet ovat kuulemma sovitukseltaan tiukempia ja eiköhän se "bead" ole myös suunniteltu UST-malliseksi.

jaakkoso
25.02.2011, 21.48

?

Kyllä ne ilmat on pitäny itellä ainakin hyvin sisällä. Yhen kisan ajoin 2.25:lla ja no problem.

Tmh
26.02.2011, 15.25
Lisäksi puhuvat tuolla maailmalla jotta nämä 2011 tubeless ready Schwalbet ovat lähes mahdottomia saada toimimaan Notubesin kehillä:

http://messageboard.notubes.com/viewtopic.php?f=1&t=2895&start=15

haedon
26.02.2011, 18.20
Kyllä ne ilmat on pitäny itellä ainakin hyvin sisällä. Yhen kisan ajoin 2.25:lla ja no problem. Mulla toimi hyvin vain Tahkolla, siellä alla 2.0. Ai niin ja toimihan FF 2.25:set myös Kuusankoskella.

Kahdessa marassa alkoi tyhjentyä pikku hiljaa jostain ja joutui pysähtyy pumppaamaan. Sain linkutettua vaihtoalueelle ja vaihdettua RaceKingit tilalle. Yhdessä XC:ssä repes kyljestä rikki. Muissa tuli käytettyä RaceKingejä.

tiksi
01.03.2011, 20.04
Uudet Racing Ralph 26x2.1 tulivat tänään. 465g ja 446g olivat painot, joten painot ovat paljon taas yksilöstä kiinni.

fastande
05.03.2011, 09.14
Mistä saisi vielä ostettua NBX lite 2.0 tai 2.2:sia? Mulla on noista renkaista niin positiivisia kokemuksia, että haluisin saada jo uudet alle. Noissa renkaissa rullaavuus on kohdillaan. Onko teillä ehdottaa mitään 'vastaavaa' rengasta?

Antti Kuitto
05.03.2011, 23.23
Mistä saisi vielä ostettua NBX lite 2.0 tai 2.2:sia? Mulla on noista renkaista niin positiivisia kokemuksia, että haluisin saada jo uudet alle. Noissa renkaissa rullaavuus on kohdillaan. Onko teillä ehdottaa mitään 'vastaavaa' rengasta?

http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2392

t-man
16.03.2011, 08.35
Eilen tuli viriteltyä uudet rocket ronit (2011-malli, pacestar 26x2,25) stanin podium mmx-kehille ja ei ihan kyllä pelkillä sormilla ois menny, mutta rengasraudan kanssa ei ongelmia. Nousivat helposti "kuivana" vanteelle lattiapumpulla ja tiivistyivät oikeestaan samantien stanilla (n. 100 ml/rengas). Eilen illalla pumppailin 2 bar paineita ja tänä aamuna pysyny samana, joten hieman eri meininki kun noiden racekingien kanssa :rolleyes:

KHP
18.03.2011, 21.39
Onkohan kenelläkään vielä kokemusta noista triplestar rocket roneista, lähinnä kuinka painot pitää paikkansa?[/QUOTE]

2.4 x-king on ainakin ankaralla ilmatilalla, tuskin 2.2 paljon pienempi on, tietääkö joku oikeesti.

kilimu
19.03.2011, 19.51
Riippuu näköjään aika paljon mille vanteelle renkaat vääntää, 19mm leveällä vanteella rengas tuntui tosi "laihalta". Nyt kun heitti x-kingin 2.2" tuolle crestin 21mm kehälle niin tulipa paljon pulskempi, tosin tuo matala reuna (bst systeemi) varmaan lisää vielä tuota kokoa..
X-kingeissä tosiaan pysyi suht pitkään ilmat ilman litkuja, mutta taas litkujen kanssa tiivistämiseen sai useaan otteeseen pyöritellä ja pumppailla uudelleen ilmat ennenkuin alkoi pitämään. Renkaan kun upotti veteen niin kyljet olivat aivan täynnä ilmakuplia, mutta alkoi lopulta kuitenkin tiivistymään..
Ajokokemuksia ei vielä ole, mutta vaikuttaa loppupeleissä hyvältä!

Luu
30.03.2011, 11.56
Pacestar Rocket Ron 2,4 toinen painaa 515g ja toinen 545g eli keskimäärin ilmoitettu 530g.

arisaast
31.03.2011, 11.32
Jooh..

Olen selaillut noin n kappaletta eri viestiketjuja läpi yrittäen löytää itselle sopivan renkaan maasturiin, mutta kun hyvää vastausta ei löydy niin kysytäänpä täältä vaikka tiedän että nämä asiat ovat mieltymyskysymyksiä.

Toivoisin rengasta joka olisi hyvä:

- Yleislenkkikäyttöön (eli saisi kestääkin hieman ajoa)
- Nopeaan xc-ajeluun
- Jolla voisi ajella Tahkon ja jonkun muunkin kesän kuntoajelun
- Rullaisi hyvin sekä pitäisi kuivalla että märällä
- Toimisi mahdollisissa pyöräsuunnistustapahtumissa eli vaihtelevalla alustalla, mutta isolta osin myös nopealla.

Suosituksia tähän sapluunaan sopivia renkaita? :) Ite olen nyt haarukoinut Rocket Ronin, Contin Race Kingin ja Nokian NBT Liten vaihtoehdoiksi. Olisivatkohan nuo toimivia kumeja?

zeizei
31.03.2011, 11.43
- Rullaisi hyvin sekä pitäisi kuivalla että märällä

Onko tuommoisia olemassa? Kerro muillekin, jos löydät :rolleyes: Noh, viisastelu sikseen, ainahan nuo on kompromisseja ominaisuuksien välillä. Asiaakin vähän: Race King oli ainakin tahkolla viime kesänä (eli kuivalla) nopea. Lenkkiä en sillä kyllä uskalla ajaa, mutta ajo ei ehkä olekaan ihan xc:tä. Jos siitä saisi protection-mallin black chilillä niin vois olla XC-lenkkeilyyn aika hyvä. Uusi X-Kingikin voisi olla hyvä, siitä oli muistaakseni omakin ketju.

Mr. Kape
31.03.2011, 11.47
Terve, tässä kanssa MTB-O kuski.

Viime kesä tuli pääasiassa ajettua Race Kingillä (DuraSkin), mutta yleislenkki renkaaksi mielestäni turhan siro. Syksyn yhteislenkeillä kurassa ja kallioilla ei riittänyt enään pito.

Rocket Roneilla (Evolution) en ole ajanut juuri lainkaan, kun renkaat joutui "telakalle" liimattaviksi kun kylki halkesi. Nehän on kevytet kisakumit.
Lainaus suomenkielisestä Schwalben esitteestä (http://www.schwalbe.com/language/ebooks/fi/pdf/Bike2011-Finnish_web.pdf) (sivu 21): "Tämä on puhdas kilparengas! Pistosuojausta ja kestävyyttä on rajallisesti.".

Ensi kesänä ehkä ajalen X-King:llä.

Mr. Kape
31.03.2011, 11.51
Jos siitä saisi protection-mallin black chilillä niin vois olla XC-lenkkeilyyn aika hyvä.

Saatavissa: "Race King ProTection: 4 plies/ total 180tpi / Black Chili Compound" Lähde: Conti-online.com (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/mtb/cc_marathon/Race%20King/raceking_en.html)

Uusi X-Kingikin voisi olla hyvä, siitä oli muistaakseni omakin ketju.

Tässä ketju. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39760)

zeizei
31.03.2011, 11.53
Viime kesä tuli pääasiassa ajettua Race Kingillä, mutta yleislenkki renkaaksi mielestäni turhan siro.

Ehkä käsitän siron erilailla, mutta aika läski tuo 2.2" on ainakin eli ilmatilaa on kyllä mukavasti. Kevyt ja ohutkylkinen kylläkin, joten siinä mielessä kyllä siro :)

zeizei
31.03.2011, 11.56
Saatavissa: "Race King ProTection: 4 plies/ total 180tpi / Black Chili Compound" Lähde: Conti-online.com (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/mtb/cc_marathon/Race%20King/raceking_en.html)

Katos vaan, tää taitaa olla tämän vuoden uutuus. Muistelisin, että tuota ei vielä syksyllä ainakaan saanut. Tai sitten sekoitan UST-malliin (sitä ei näytä saavan vieläkään BC:nä), ei voi muistaa :)

Mr. Kape
31.03.2011, 12.06
Ehkä käsitän siron erilailla, mutta aika läski tuo 2.2" on ainakin eli ilmatilaa on kyllä mukavasti. Kevyt ja ohutkylkinen kylläkin, joten siinä mielessä kyllä siro :)

Kyllähän jossain XC:ssä selviäisi pienemmälläkin ilmatilalla, mutta tarkoitin pääasiassa kuviota. Karkeus ei riitä pehmeässä maassa/kurassa, vaan menee tukkoon.
Ja jossain trail-tyyppisessä ajelussa hieman kivillä ja kallioilla, renkas olisi saanut olla muhkeampi.

Itsellä juuri 2.2"

PS: Omani ei kevyt ja ohutkylkinen, kuten tarkensin jälkeenpäin.

arisaast
31.03.2011, 18.45
X-king näyttää kyllä hyvältä. Hyvin samalta kuin Rocket Ron ja jos kestävyys on parempaa niin ei varmaan huono vaihtoehto. Race Kingkin taidan unohtaa sitten samasta syystä kuin Rocket Ronin. Haluaisin siis nopeahkon renkaan Suomen oloihin joka myös kestäisi hieman ajoa.

Mites nämä Nokian NBX/NBT lite renkaat?

syklopaatti
31.03.2011, 18.56
Entäs wtb weirwolf. Rullaa kun pirut. Maastoon en vielä oo päässy testaamaan. rullaavuudessa pieksee kyllä noksun 2.3 nbt/ 2.4 rocket ron combon selvästi.
http://www.wtb.com/weirwolf/development.html (http://www.wtb.com/weirwolf/development.html)

Edit: Ronit oli sisureilla ja nää wtb:t litkuilla joten se voi selittää myös sitä rullausta, mut uskomattoman hyvin rullaavat.

Kare_Eskola
31.03.2011, 19.01
Ei se rokettironi ihan pierunkuori ole. Viime kauden kaposemmat ustiversiot kesti mulla litkutettuina melkoisenkin aktiivista polkukäyttöä koko viime kauden. Ei mitään hiekkatiesipsuttelua ollut se.

Pari kertaa paikkasin isompaa ruttua takaa kun litku ei riittänyt ja nyt on takarenkaasta kyljet aikas väsyneet. Taidan vaihtaa takakumin eteen ja uhallakin katsoa kestääkö vielä. Tai sitten hankin eteen tubeless-readyn kun se on keposempi ja laitan edessä olleen ustin taakse, kun semmoisessa on kuitenkin kylkeä enempi, ja sitä takana tarttee.

Pitoa noissa on erittäin hyvin eikä rullaavuudessakaan moitteen sijaa. Suosittelen.

Iglumies
01.04.2011, 06.56
Entäs wtb weirwolf. Rullaa kun pirut. Maastoon en vielä oo päässy testaamaan. rullaavuudessa pieksee kyllä noksun 2.3 nbt/ 2.4 rocket ron combon selvästi.
http://www.wtb.com/weirwolf/development.html (http://www.wtb.com/weirwolf/development.html)

Edit: Ronit oli sisureilla ja nää wtb:t litkuilla joten se voi selittää myös sitä rullausta, mut uskomattoman hyvin rullaavat.

Kuivana kuulemma toimii, mutta märällä liposat, siis Volverinet. Weirwolfhan pitää jäälläkin.
Kevättalven ajanut 2.2 leveillä työmatkoja ja ei kovin pahaa sanottavaa ole (paitsi umpihangessa kiemurtelevat liikaa)

Upsista, sekotinkin nuo Volverineen, jotka ovat työmatkakäytössä ja Weirwolfit polkukäytössä 2,5 leveinä.

snowfake
04.05.2011, 13.37
Eikös ne kesäkelit sieltä jo melkein ensi viikolla tule, niin mikäs olisi hyvä yleis-xc-rengas? Normaaliin leppoisaan ajeluun, eli ei varmaan kannata kauheasti speksailla rocket roneja / racing ralpheja / contin racesport -versioita? Kun ei kuitenkaan viitsi varoa kaikkia paikkoja eikä tarvitse tykitellä 180 syke lasissa eteenpäin :)

Continentalilta X-king ja Schwalbelta varmaan Nobby Nic parhaimpina vaihtoehtoina?

syklopaatti
04.05.2011, 21.44
Continentalilta X-king ja Schwalbelta varmaan Nobby Nic parhaimpina vaihtoehtoina?
WTB Weirwolf.... MAXXIS Highroller esmerkiks?????

Weirwolffilla nyt maastoillu ja pitävät kyllä märälläkin ihan eri malliin kuin roketti ronit. Eikä tarvii pikkukiviä väistellä.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=58603 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=58603)
Tuntuu ,että ihan turhaan tilasin märälle muddy maryn.:(

Baas 009
05.05.2011, 07.23
Spezialized The Captain Control. Yleiskäyttöön aivan pistämätön.
http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=41809

Rullaa, ja ennenkaikkea pitää aivan tajuttomasti.

Ittellä käytössä 2Bliss-versio tubeliskona, toimii.

dosentti
05.05.2011, 08.54
Panaracer Rampage sc!! http://www.bikeradar.com/gear/category/components/tyres/mountain/product/review-panaracer-rampage-sc-10-37474/

zeizei
05.05.2011, 09.19
Lisää hyviä vaihtoehtoja:
Continental Mountain King Protection I/II 2.4"
Maxxis Ardent 2.25"
Kenda Nevegal 2.1"

En sitten tiedä kuinka XC-renkaita nämä ovat, mutta kysyjän vaatimuksiin kyllä sopinevat. Jos itse tarvitsisin uusia renkaita tällä hetkellä noilla spekseillä niin todennäköisesti ottaisin joko X-king tai MKII 2.4" protectionit kokeiluun.

Nobbyssä tainnut märkäpito parantua uusien seosten myötä niin sekin varmaan ihan hyvä vaihtoehto nykyään. Vanha oli ainakin märällä aivan hirveä.

snowfake
05.05.2011, 14.15
Nyt ollut tuollainen Panaracer Rampage SC edessä ja Rubber Queen takana. Pidin tuota eturengasta enemmän märän kelin renkaana? Pitäisiköhän vain mennä halvalla ja hankkia taakse toinen, ei tuossa valittamista ole ollut :) (Eli siis saavuttaako X-kingiin vaihtamalla mitään rullaavuutta tms enemmän...)

Tmh
05.05.2011, 15.18
Rambage SC pehmeän kummin ansiosta ei sitten kestä kovinkaan kovaa käyttöä. Omista ainakin nappulat "kuoriutui" kohtuu nopsaan. Riippuu toki käytöstä. Vähän pienehkö ilmatila mutta muuten ihan ok rengas.

crcm
14.05.2011, 18.39
Minkäs kokoisia teillä on ollut noi uudet Racing Ralphit? Omat uutukaiset 2.25 perus rafut on 53-54mm leveitä leveimmän nappulan leiveimmästä kohtaa. Ettei vaan Pyörätohtorin erä olis ollu väärinmerkittyjä.

FreeZ
15.05.2011, 21.32
Hyvin palvelleet Mountain King 2.4" SS joutavat vaihtoon ja tilalle olen ajatellut Schwalben Rocket Roneja. Koko vaan arveluttaa. Haluaisin hieman kapeamman kumin kuin tuo 2.4" MK. Kuinka leveä Rocket Ron 2.25" on suhteessa 2.4" MK:hon. Kehänä Mavicin 717.

Johan Moraal
19.06.2011, 18.33
Tekisi mieli ostaa uudet renkaat, ja nämä jossain välissä pulpahtivat ruudulle.

http://www.maxxis.com/Bicycle/Mountain/Ikon.aspx

Eli Maxxis Ikon. Onko joku näitä kokeillut jo?

Laika
20.06.2011, 09.48
Hyvin palvelleet Mountain King 2.4" SS joutavat vaihtoon ja tilalle olen ajatellut Schwalben Rocket Roneja. Koko vaan arveluttaa. Haluaisin hieman kapeamman kumin kuin tuo 2.4" MK. Kuinka leveä Rocket Ron 2.25" on suhteessa 2.4" MK:hon. Kehänä Mavicin 717.
Tein saman vaihdoksen, ja Rocket Ron on nimenomaan hieman kapeampi. Vanteena mulla on DT:n XR400, jonka sisäleveys on 18mm.

pepper
24.06.2011, 11.44
Tuli renkaanvaihdon aika, kaaduin aikas lahjakkaasti kun loppui spectran paskasta pito kesken kaarteen :mad:
Minkäslainen kumi ois tuo contin x-king ominaisuuksiltaan? Näyttäis olevan ainakin kohtuuhintanen ja löytyis tosta läheisestä kaupasta hyllystä...

Ikämies
25.06.2011, 17.35
Osaisiko joku sanoa mitä tarkoittaa nettikaupoissa renkaan tyyppimerkinnän yhteydessä Wire tai Folding. Onko kyse vain myyntipakkauksen koosta eli Foldin tulee taiteltuna, vai onko nämä jotenkin erilaisia renkaita runkorakenteeltaan. Jos on eroja, niin kumpaa suosittelette.

mk
25.06.2011, 17.46
Osaisiko joku sanoa mitä tarkoittaa nettikaupoissa renkaan tyyppimerkinnän yhteydessä Wire tai Folding. Onko kyse vain myyntipakkauksen koosta eli Foldin tulee taiteltuna, vai onko nämä jotenkin erilaisia renkaita runkorakenteeltaan. Jos on eroja, niin kumpaa suosittelette.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39401

t-man
25.06.2011, 20.29
Paljonko muuten porukalla on painanu noi contin raceking 2.0 ja 2.2:t supersonicceina? Mä punnailin äsken omani ja 2.0 painoi 430g kuin myös 2.2 ja kyllä ne kuitenkin leveemmät on...mää vaan ihmettelen, mutta eihän tuo toki haittaa :rolleyes:

Johan Moraal
09.08.2011, 19.22
Nyt sitten pari lenkkia ajettu Maxxis Aspen 2.25 exceptionilla eturenkaana ja vaikkei tässä mikään labra ollaan niin rullaa kovalla pelottavan hyvin, pitää kaarteessa ja ohjaa nätisti, silleen pyöristi. Märässä metässä pitää paremmin kuin Rocketti noin nappituntumalla. Tukevan oloinen, kyljet ei mitään paperia. Tehdas vaati 2,5 bar minimi mutta 2 riittää lateksin kanssa ainakin toistaiseksi. Paino ihan ok himpun päälle 500g. Miinuksena varmaan hinta, n 40 e, ja luulen että mudassa menee niin nopeesti tukkoon että takarenkaana veto loppuu sutimiseen mutta kokeillaan vielä. Toistaiseksi omasta mielestä loistava nopea eturengas.

Johan Moraal
28.08.2011, 07.44
Lievä OT

http://www.a-dugast.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=&product_id=35&category_id=4&option=com_virtuemart&Itemid=1&lang=en

(http://www.a-dugast.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=&product_id=35&category_id=4&option=com_virtuemart&Itemid=1&lang=en)
maastotuubit
(http://www.bikeradar.com/mtb/news/article/dugast-fast-bird-tubular-mountain-bike-tire-sneak-peek-31140/)

arisaast
02.02.2012, 17.28
Löytyykö Nokian NBT Lite-renkaita enää mistään? Viime kesäksi hankin tuollaiset ja aika loppuun tuli ajettua. Olin pitoon, rullaavuuteten ja koko pakettiin kuitenkin erittäin tyytyyväinen, joten mikäli sellaiset jostain löytäisi niin ostaisin. Kiven alla tuntuu kuitenkin olevan. Kellään hajua?

kauris
22.02.2012, 22.05
Mulla löytyy myös yksi pari erittäin kuluneita NBX Lite (Ei NBT?) renkaita varastosta. Siirrän ehkä kesäksi työmatkamaasturiin tai säästän johonkin enemmän hiekkateillä ajettavaan retkiajoon jos sellaiseen eksyn.

Mutta mitäs heittäisitte seuraavaan" ongelmaan". Ajattelin täpäriin (150/140mm joustava) pk-seudun polkuajeluun ostaa märälle liukkaalle kelille kehutun yhdistelmän Schwalbe MM Vertstar/Schwalbe Hans Dampf Evo Trailstarin. Mutta mitkä olisi kesän kuivemmalle kaudelle yhdet yleispätevät renkaat? Jotkut siis rullaavammat ja kevyemmät ja ehkä siinä noin 2.2 leveydessä. Pärjäänkö huoletta tyyliin Rocket Roneilla 2.25 leveinä vai pitääkö ottaa Nobby Nicit ettei niin paljon tarvitsisi varoa? Vai pitäiskö mennä esim. Contin Rubber Queeneihin 2.2 leveenä mutta onko ne enää selvästi rullaavammat kuin tuo sadekelin kombo?

Kehinä tulee olemaan juuri tilatut Flow:t ja litkuihin olisi tarkoitus siirtyä. Schwalbelta tulee kyseeseen ilmeisesti heidän tubeless ready mallit ja Contilta ns. normiversiot ust-version sijaan (joka on kai enemmän nimenomaan ust-kehille + painavampi).

edit: Vai olisko X-King -racesport 2.2 sittenkin se noiden kaikkien edellisten paras välivaihtoehto? Painoa 490 grammaa verrattuna Roketti Ronien 465 grammaan, Nobbyn 545 grammaan tai Queenien 650 grammaan. Kesto vähän huolettaa mutta ei noissa Queeneissäkään kai kyljet kovin hyvin suojassa ole nappuloihin nähden.

syklopaatti
22.02.2012, 22.43
Mulla on nämä xc-ajoon flow kehällä. Rullaavat aivan sikana. Paremmin kun RR ,mutta taitaa painaa sulle liikaa. Tosin pitävätkin sen verran ettei paljon tee mieli MM ,HD komboo alle laittaa edes märällä jos polkemaankin joutuu.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=33297 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=33297)

EDIT:Eikä tarvii miettiä kestääkö kyljet kivikossa.

kauris
22.02.2012, 22.54
Hmm. No ei kyllä se paino jotakin merkkaa rullaavuuden lisäksi, jotta jaksan mäet ylös :)
X-King ketjun äsken luettuani lähes kokonaan voi sen ainakin Racesport-version osalta hylätä. Ilmeisen paljon tuntuu vuotavan kyljistä läpi litkuista huolimatta. No on mulla toisaalta valmiiksi vanhan malliset Mountain Kingit 2.4 protection malleina ja niillä pärjäisi sinänsä pelkästään. Jos kuitenkin hakisi märälle vielä pitävämpää niin yllä mainitsemani yhdistelmä tulisi kyseeseen ja toisaalta taas siinä tapauksessa toinen pari saisi olla mielummin selvästi rullaavampi ja kevyempi. Rubber Queen ei ehkä ole. Siinä mielssä Rocket Ron alkaa tuntumaan parhaimmalta vaihtoehdolta TL-ready versiona joko 2.25 tai 2.4 leveänä. Pah. On tää hankalaa. Pitäis vaan ajaa eikä miettiä mutta mitäs tässä muuta tekisi talvi-iltoina :)

edit: Vielä viimeinen ehdotus: Schwalbe Racing Ralph (26 x 2.25) Folding SnakeSkin, Evolution Line, TL Ready PaceStar 550 g.
Ovat valmistajan omien speksien mukaan erittäin hyvin rullaavat, kohtalaisesti pitävät mutta myös vahvistettujen kylkien myötä sivuista aika hyvin kestävät ja silti paino melko hyvin kurissa.

arisaast
22.02.2012, 23.07
NBT liteja ei tahtonu löytyä joten Maxxiksen Ikon/Aspen combolla kokeillaan tulevana kesänä nyt alkuun ainakin.

syklopaatti
22.02.2012, 23.09
Siitä vielä mustaa hevosta kehiin. Paljon hyvää oon kuullut ,mut en oo ite päässyt testaamaan. Kuulemma kun nobby nic paitti ,että rullaa sekä pitää paremmin.
http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=64080 (http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=64080)

Se on muuten niin raskas ajaa se MM/HD kombo ,ettei taida minun pyörään tulla enää kun alamäkeen. Oli miten liukasta tahansa.

kauris
22.02.2012, 23.21
Joo onhan se rajansa huonolla rullaavuudellakin. Mä olen pitänyt edessä myös 2.5 leveetä Nokian Gazzaa jonka paino taisi olla yli 900 grammaa. Ei sekään kovin hyvin rullaa. Josko lähtisi nyt nukkumaan ja huomenna yrittäisi illalla netissä roikkumisen sijaan ilmata Formulan Orot. Viimeksi kun sitä tein meni hermot, kun neste ei kulkenut toiseen suntaan. Sama ketutus taitaa olla edessä taas mutta onhan se vaihtelua tähän surfailuun :)

JackOja
23.02.2012, 08.15
edit: Vielä viimeinen ehdotus: Schwalbe Racing Ralph (26 x 2.25) Folding SnakeSkin, Evolution Line, TL Ready PaceStar 550 g.
Ovat valmistajan omien speksien mukaan erittäin hyvin rullaavat, kohtalaisesti pitävät mutta myös vahvistettujen kylkien myötä sivuista aika hyvin kestävät ja silti paino melko hyvin kurissa.

Ääni näille. Racing Ralph on yksi mukavimmista yleiskäyttörenkaista ikinä.

Kare_Eskola
23.02.2012, 10.07
Tismalleen kauriin mainitsemilla ominaisuuksilla saa nykyään myös rokettironia, ja vaikka normaalisti en juuri välitä kuvioista niin kyllä rokettironi silti pitää paljon paremmin kuin rallirane.

Nopeesti ne kumpikin hajoo, mutta snakeskinin takia nappulat ehkä antautuu ennen kylkiä.

kauris
23.02.2012, 10.30
jep jep. Racing Ralphista Snake Skinillä kertovat näin:

550g

Speed 5/6
Rolling: *****
Weight: ****

Grip 4/6
Hardpack: ****
Loose: ****
Soft: ***

Protection 4/6
Puncture: ***
Snake bite: ****
Sidewall: *****

Durabillity 3/6

Rocket Ronista puolestaan näin:

565 g
Speed 4/6
Rolling: ****
Weight: ****

Grip 5/6
Hardpack: ****
Loose: ****
Soft: *****

Protection 3/6
Puncture: **
Snake bite: ****
Sidewall: *****

Durability 2/6

Melko samoissa siis mennään. Tuo painoero ei toki ole enää merkitsevä, kevyitä kumpikin ja melko kestäviä. Mutta että näköjään sitä ollaan vähän vaihtelevaa mieltä siitä onko tänne pääkaupunkiseudun baanoille yleiskäyttöisempi kesärengas trailiajoon (tosi märän kelin syysrenkaat sitten erikseen) Rallirane vai Rokettironi.

syklopaatti
23.02.2012, 10.36
j Rallirane vai Rokettironi.
Entäpä jos laitat ranen taakse ja ronin eteen. Ainakin 2.4 koossa ronissa on aika isot nappulat ja suht harvassa joten varmaan hyvä eturenkaana noin pidon kannalta. Ralli ranee sit taakse ,että rullaa.

Kare_Eskola
23.02.2012, 10.50
Mulla rane on ollut takana sisureilla ja silloin ongelmana vetopito keskuspuiston pikkukinkamissa. Litkuilla voisi laskea painetta ja saattaisi toimia paremmin.

Ronissa harvempi kuvio tuntuu auttavan juuri vetopitoon, siis kun puhutaan siitä pikkukivi/pikkujuuri/kosteapaikka-helvetistä, missä me noita polkuja kinnaamme.

elasto
23.02.2012, 11.51
2,25" TL-Ready Evo PaceStar Rocket Ronit edessä ja takana litkutettuna pyörii alla lähes koko kesän ihan mutakelejä lukuunottamatta. Hyvin toimii keskuspuistossa pyöriessä.

kauris
23.02.2012, 11.58
Joo ja snakeskin versioissa (samoin kuin Contin protection-malleissa) on kyljet vahvemmat. Samalla se saattaa ilmeisesti tarkoittaa myös sitä, että pito ei ole ainakaan samoilla paineilla yhtä hyvä, koska renkaan kyljet eivät jousta normiversion tavoin ja rengas ei siten muotoidu juurien ja kivien ympärille yhtä pitävästi. Toisaalta litkuilla saattaa pystyä pitämäänkin vielä pienempiä paineita. Omakohtaista vertailua en ole tehnyt.

edit: Ehkä takarengas on arempi kyljistä, kun oikaisee mutkassa lähempää kuin eturengas ja eturengasta tulee toki tähtäiltyä tarkemmin kivien väliin. Lisäksi pito on toki ainakin omasta mielestäni edessä tärkeämpi. Siis, ehkä eteen rocket ron tubeles ready versiona ja taakse rocket ron (tai Ralph) tubeles readynä mutta snakeskin lisävahvistuksena. Kyllä se tästä :)

last edit:
Jotta ei mene taas kaikki päivät ja illat pohtimiseen niin painoin tilausnappulaa. Kiitokset mielipiteistä kaikille osallistuneille. Taakse tulee nyt sitten Snakeskin Ralph ja eteen Rocket Ron ilman suojausta. 2.25 leveinä molemmat. Kun mukaan lähti myös 2.35 leveet Ice Spikerit, varanastoja, tubeless kamaa, ne syysmonsterirenkaat ym. tuli laskua yli 300 euroa. Kun pari päivää sitten tilasin ne Flowt ja pari viikkoa sitten uuden keulan tuli tätä ikäloppua maasturia päiviteltyä linkku- ja takaiskarihuolto huomioiden parissa viikossa yli tonnilla. Ei pitäis laskeskella ja parempi tän herran ajaa kanssa ainakin pari kesää näillä päivityksillä ennen kuin alkaa uutta maasturia haikailemaan...

stenu
23.02.2012, 18.59
Viimevuotisissa Pace Star Ready Racing Ralpheissa kyljet olivat aika paksut ihan normiversiossakin. Rullaavat tuntuvasti huonommin, kuin 2010 EVO versio, jonka kyljet olivat oikeasti ohuet. Jo silloin Snake Skin -versio rullasi paljon normiversiota huonommin. 2012-malleista, joissa on suurempi TPI-luku ei ole vielä kokemusta.

LJL
23.02.2012, 19.07
Viimevuotisissa Pace Star Ready Racing Ralpheissa kyljet olivat aika paksut ihan normiversiossakin.

Siis se on kyllä aika paksu, mutta onnistuin silti syksyllä skyrväyttämään Ralliranen kyljen. Olis varmaan lentänyt litkut ulos jos olisi sellaiset ollut sisällä… Mutta näin voi käydä.

-Lauri

hakkis
12.03.2012, 19.21
Heipä hei arvon maastopyöräilijätoverit!

Nyt kaivattaisiin rengassuosituksia. Hakusessa maastoajeluun soveltuva kevyt rengas, joka olisi:
-hyvin rullaava
-suhteellisen helpohkoon maastoon -> ei mikään traktorin rengas
-kevyt
-tarkoitus laittaa litkuilla sisärenkaattomiksi

Pyöränä 100mm joustava marahton-täysjousto.

Itse olen hieman tsekkaillut:
-Continental RaceKing Supersonic (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30228)
-Schwalbe Racing Ralp Evolution (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21553)
-Scwalbe Rocket Ron Evolution (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=69324)

Tähän asti olen yleensä ajellut 2.0" - 2.1" levyisillä renkailla, saavuttaisiko leveämmillä joitain etuja?

Tarkoitus olisi myös tutustua sisärenkaattomien jännitävään maailmaan ja muuttaa Mavic 717 vanteet sisärenkaattomiksi.
Toimisiko tällainen setti:
-No Flats Joe's XC Narrow Tubeless Conversion Kit (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=53311)
-Olisi edullista
-Eikös nuo Mavicit ole 17mm leveät?

Nyt vain ehdotuksia ja mielipiteitä kehiin!

Kiitos kommentoijille jo etukäteen!

mteebee
12.03.2012, 21.02
Millasta hyötyä hakkis ajatteli tubelessiin siirtymisestä saada? Tulivaan mieleen jos ajelee marathon fillarilla hepohkossa maastossa niin saako sisärenkaattomuudesta järin suurta hyötyä.
Mutta sille tielle kun lähtee on litkua parempi hankkiä isomassa tölkissä ja renkaitten hinnat tsekata saksalaisista putiikeista ennemmin kuin englantilaisista.

hakkis
12.03.2012, 21.08
Millasta hyötyä hakkis ajatteli tubelessiin siirtymisestä saada? Tulivaan mieleen jos ajelee marathon fillarilla hepohkossa maastossa niin saako sisärenkaattomuudesta järin suurta hyötyä.
Mutta sille tielle kun lähtee on litkua parempi hankkiä isomassa tölkissä ja renkaitten hinnat tsekata saksalaisista putiikeista ennemmin kuin englantilaisista.

Hyvä pointti, unohtuikin mainita tuossa alkuperäisessä viestissä.
Eli tavoiteltavat hyödyt:
-parempi rullaavuus
-matalemmat paineet -> parempi pito
-vähemmän herkkä puhkeamaan matalilla paineilla

Tuo helpohko maasto on vähän ehkä huono ilmaisu. Käytännössä kun Tampereella ajelee, niin usein joutuu hieman haastavemmissa maastoissa kiviä kiertelemään. Mutta hakusessa selkeästi xc/xcm renkaat, ei raskaita endurokumeja.

miku80
12.03.2012, 21.42
Mite olis X-King http://www.bike-discount.de/shop/k371/a45596/x-king-22-protection-folding.html?mfid=77 ... On Kevyet ja rullaa mukavasti .. Ite ainaki tykkäsin tosta Black Chili seoksesta että pitoa riitti kuivalla ..

tmile
12.03.2012, 23.04
Tuo helpohko maasto on vähän ehkä huono ilmaisu. Käytännössä kun Tampereella ajelee, niin usein joutuu hieman haastavemmissa maastoissa kiviä kiertelemään. Mutta hakusessa selkeästi xc/xcm renkaat, ei raskaita endurokumeja.

Taakse Racing Ralph, eteen Rocket Ron. Tai sitten X-kingit jotka rullaavat vielä paremmin mutta pito ei ole yhtä hyvä. Erityisesti kovavauhtisissa laskuissa ja kurveissa Rocket Ron haukkaa kiinni ja pitää, X-King on hieman epävarma. Mutta jos haluat ajaa paljon soratielenkkejä niin X-King rullaa kyllä kovalla alustalla paremmin kuin Rocket Ron.

Teknisessä ja pehmeässä maastossa tykkään 2.4 leveästä, painetta voi pitää vähemmän ja rengas joustaa/vierii juurien ja kivien yli mukavammin.

Motörhead
12.03.2012, 23.04
http://www.evanscycles.com/products/panaracer/cedric-garcia-am-4x-folding-tyre-ec023454
Posti tuo pikapuoliin kyseisen renkaan. Kummin päin tuo rengas kannattaisi laittaa takapyöränä? Tuossa rengaassa kun ei ole suosituksia alunperinkään, joka on outoa. Piti ostaa hi5bikestä viimeinen kappale alennushinnalla varustettuna(30€) :) Ei paha hinta ollenkaan.

EDIT: Paljon katellut kuvia kyseisistä renkaista ja suurinosa on niin, että tuo loivempi puoli(nappuloissa) on menosuuntaan päin. hmm.. jotenkin vaan mietityttää kun jollain oli myös toisinpäin. Saa tuoda oman mielipiteen jos jotain tulee mieleen ehdottaa.

miku80
12.03.2012, 23.41
Eiks toi 2.4 ol vähäse iso 17c vanteelle ..

H. Moilanen
13.03.2012, 09.03
Nyt kaivattaisiin rengassuosituksia. Hakusessa maastoajeluun soveltuva kevyt rengas, joka olisi:
-hyvin rullaava
-suhteellisen helpohkoon maastoon -> ei mikään traktorin rengas
-kevyt
-tarkoitus laittaa litkuilla sisärenkaattomiksi

Itse investoin Vredesteinin T-Lope Superlight -renkaat. On kevyt, tiivistyi todella helpolla sisärenkaattomaksi ja on kevyt. Lyhyen lumilenkin perusteella rullaa kivasti ja kuviosta huolimatta tuntuisi pitävänkin kivasti. Kyseinen rengas (ja sen edeltäjä Killer Bee) on ainakin ulkomaan foorumien mukaan hyvä rengas. Miinuspuolena mainittakoon rengaan kapeus. 19mm kehällä 2,0" leveä ei ole tönärillä mitattuna viittäkymmentä milliä leveä.

Katsotaan miten tuon kanssa käy kun kesä koittaa. Odotukset ovat ainakin korkealla.

hakkis
13.03.2012, 09.23
Melkeinpä kallistun joko Racing Ralph & Rocket Ron komboon tai X-Kingit.

Mites noiden versiot? Toimivatko keveimmät litkuilla sisärenkaattomina?

Eli jos X-King Supersport täältä (http://www.bike-discount.de/shop/k371/a37542/x-king-racesport-22-folding.html), mutta mistä ja mikä versio Racing Ralph ja Rocket Ron kombosta? Tuntuu olevan eriversioita niin paljon, enkä niistä heti selvää ottanut. Pitääkö noiden olla TL-Ready mallit?

J-M
13.03.2012, 09.29
Heipä hei arvon maastopyöräilijätoverit!

-Continental RaceKing Supersonic (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30228)
-Schwalbe Racing Ralp Evolution (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21553)
-Scwalbe Rocket Ron Evolution (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=69324)

Itse ajoin loppuun kahdet Race Kingit ja ne olivat hyvät työmatkoille ja satunnaiselle polkuajelulle, mutta menevät todella noopeasti tukkoon ja hiekkapito ei ole järin hyvä. Sitten vaihdoin Rocket Roneihin, ja vaikka pieni menetys rullaavuudessa tulikin, niin metsässä ne ovat kyllä ehdottoman hyvät. Toinen haittapuoli on, että asvaltilla Rocket Ron ihan sulaa alta. Toisaalta saavutettu pito ja se, että renkaaseen voi luottaa tiukassa paikassa tuo nautittavuussa ajamiseen. 17 mm vanteille laittaisin maksimissaan 2.25" leveät renkaat.

Ehkä tuo aiemminkin mainittu Racing Ralph taakse ja Rocket Ron eteen voisi olla hyvä... Pitäisi varmaan itsekin kokeilla.

tmile
13.03.2012, 10.17
Eli jos X-King Supersport täältä (http://www.bike-discount.de/shop/k371/a37542/x-king-racesport-22-folding.html), mutta mistä ja mikä versio Racing Ralph ja Rocket Ron kombosta?

Tampereen paikoitellen kivisillä poluilla takarenkaan kyljet ovat kovilla. Jos ostaa esim. kahdet X-Kingit niin ne voi jossain vaiheessa vaihtaa päittäin. Itse ajelin viime kesän X-King 2.4 protectioneilla, ja välillä parissa kisassa Rocket Roneilla.

Jos käyttää litkuja niin ust rengas ei ole kai erityisesti tarpeen. Ja tarjouksista voi saada kahdet tavalliset yhden ust parin hinnalla.
Itse valkkaisin noista:

- Taakse Racing Ralph 2.25 SnakeSkin & eteen Rocket Ron 2.25 tai 2.4
- X-King RaceSport eteen ja taakse. Leveys makuasia, jos on raskas kuski niin leveämpi voi olla parempi.

Muista ei ole kokemusta, paitsi mountain kingeistä joilla on hirmuinen pito, mutta eivät rullaa yhtään mihinkään.

LJL
13.03.2012, 11.07
Itse ajelin viime kesän X-King 2.4 protectioneilla

Ajoitko sisäkumeilla vai litkuilla (jos olen oikein ymmärtänyt, niin nuo Protection-mallit ovat tubeless-readyjä)? Kuinka leveällä kehällä sinulla oli nuo 2,4":t? Oletko punninnut kumeja?

Itsellä on tarkoitus litkuttaa kesäksi jotkut suht nopeat, sekä treeniin että kisaan (vähintään Tahkolle) soveltuvat renkaat Mavicin Crossmax SLR:ille, ja olen lähinnä miettinyt 2,2" leveän Protection-Racekingin 550g ja -X-Kingin 570g väliltä… Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että miten tuo 2,4" X-King toimii.

-Lauri

LJL
13.03.2012, 11.38
Rocket Ron - - 2.4

Hetken siristelin silmiäni, että onko olemassa 26x2,4" Rocket Ron?? Näköjään, eikä 530g ollenkaan paha verrattuna edellämainittuihin TL-ready Continentaleihin. Olisi aika muhku, mutta jäykkiskuskia houkuttelisi varsinkin kun Rocket Ronin seos on muutenkin todella miellyttävä. Tämä pomppasi nyt kyllä speksauksissa melkeinpä ykköseksi, sikäli kun vaan mahtuu pyörimään takahaarukkaan… Niin ja sikäli kun kyseinen rengas suostuu toimimaan Mavicin 21mm UST-kehällä.

Onko joku täällä/netissä mitannut noille 2,4" rakettironeille aktuaalisia leveyksiä milleissä?

-Lauri

EDIT: Kappas, tästä olikin WW:ssä keskusteltu http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?p=582211

Luu
13.03.2012, 12.15
Onko joku täällä/netissä mitannut noille 2,4" rakettironeille aktuaalisia leveyksiä milleissä?

62 milliä Crest vanteella alle 2 bar.

tmile
13.03.2012, 12.30
Ajoitko sisäkumeilla vai litkuilla (jos olen oikein ymmärtänyt, niin nuo Protection-mallit ovat tubeless-readyjä)? Kuinka leveällä kehällä sinulla oli nuo 2,4":t? Oletko punninnut kumeja?

Nuo on ollut Fulcrum Red Metal 5 ja Mavic Crossride vanteissa sisäkumeilla varmaan 19-20mm vanteet nuo, Täysin pomminvarmat renkaat 1-4bar paineilla mitä olen ajellut, ainakin yli 2000km polkuja menty ja vielä täysin ehjät. 4 barilla X-King kulkee kevyesti cyclo/maantielenkeilläkin, maastossa on ollut yleensä 1.2-1.7 paineet hyvät.

Kyllä nuo Protectionit muistaakseni yli 800g painoivat, tuolla on painotaulukko:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=17472;page=1; menu=1000,2,103,104;mid=0;pgc=0

Nyt ottaisin ehdottomasti RaceSportit, kevyemmän painon ja joustavampien kylkien takia.

LJL
13.03.2012, 13.39
62 milliä Crest vanteella alle 2 bar.

Kiitos, loistavaa! Mahtuisi omaan Grand Canyon CF:ään oikeinkin hyvin, siinä on takahaarukassa ~68mm clearance.

Nuo on ollut Fulcrum Red Metal 5 ja Mavic Crossride vanteissa sisäkumeilla varmaan 19-20mm vanteet nuo, Täysin pomminvarmat renkaat 1-4bar paineilla mitä olen ajellut, ainakin yli 2000km polkuja menty ja vielä täysin ehjät. 4 barilla X-King kulkee kevyesti cyclo/maantielenkeilläkin, maastossa on ollut yleensä 1.2-1.7 paineet hyvät.

Kyllä nuo Protectionit muistaakseni yli 800g painoivat, tuolla on painotaulukko:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=17472;page=1; menu=1000,2,103,104;mid=0;pgc=0

Ok, kiitos näistä kokemuksista! 2,4" X-King Racesport (ei taida enää edes saada 2,4" Protectionina?) painaa saman verran kuin tubeless-ready Rakettironi 2,4"… Alkoi kyllä RoRo kiinnostaa todella kovasti - se kun olisi kevyempi kuin alunperin suunnittelemani 2,2" Raceking Protection. :eek:

Nyt ottaisin ehdottomasti RaceSportit, kevyemmän painon ja joustavampien kylkien takia.

WW:ssä oli todettu, että "Conti supersonic's required an extra scoop to seal up the very porous sidewalls", eli veikkaisin että samoin Racesportteja on myös vaikea saada tiivistymään litkuilla, kun ne eivät ole virallisesti tubeless-readyt. Itseltä löytyy kisarenkaiksi 2,2" Raceking Racesportit, joilla ajoin viime kesänä Tahkolla yhdistettynä Michelinin lateksisisureihin. Toimivat kyllä loistavasti, joten helppo kuvitella että nuo Racesport X-Kingit ovat myös herkulliset. Vaikuttaa kuitenkin vahvasti siltä, että tubeless-käyttöön taitaa tulla 2,4" Rocket Ronit ;) Mulla on toisetkin kiekot, joten jos ne säästää sisäkumirenkaille niin voi vähän varioida rengastuksia olosuhteiden ja käyttötarkoituksen mukaan.

-Lauri

LJL
13.03.2012, 14.13
Ooh, pakko vielä ihmetellä noiden 2,4" rakettironien painoa, r2:sen sivuilla kuva kumista vaa'alla:

http://r2-bike.com/bilder/produkte/gross/Schwalbe-Rocket-Ron-26-x-24_b3.jpg

WW:n listauksissakin ollut alle 500g painoisia yksilöitä. Nu talar vi

-Lauri

Human Traffic
13.03.2012, 14.30
Laurilla tuntuis ihan kuolaa valuvan suupielistä, tainnut löytää uuden rakkauden :rolleyes:

Mutta on ne kyllä kevyet. Luulen, että mun 2.25 rorot painaa saman verran..

LJL
13.03.2012, 14.33
Laurilla tuntuis ihan kuolaa valuvan suupielistä, tainnut löytää uuden rakkauden :rolleyes:

Mutta on ne kyllä kevyet. Luulen, että mun 2.25 rorot painaa saman verran..

No kyllä kuule on näin :D Ihmeen paljon muuten heittelevät nuo Schwalben painot. Tuossa syksyllä tilasin kaverille 2,25" rakettironit, ja ne painoivat muistaakseni molemmat yli 500g, vaikka 465g luki paketissa. Että arvotaan seitsemän renkaan painoa ja kolme lisäpainoa

-Lauri

stenu
13.03.2012, 14.45
Kuvassa olevat Rocketit ovat 2010-malliset EVO Triple Compund -versiot, joissa oli nykyisiä ohuemmat kyljet. Nykyisellä lienee vähän enemmän painoa.

kolistelija
13.03.2012, 14.51
Kyllä 2.4" ja 500g kuulostaa melko ohkaselta. Itsekin olen miettimässä kevyttä rengastusta 26" ja 29" fillareiden "sunnuntaikiekoille". Isopyörä saa Racing Ralph/Rocket Ron yhdistelmän mutta toiseen harkitsen vielä...

LJL
13.03.2012, 15.34
Kuvassa olevat Rocketit ovat 2010-malliset EVO Triple Compund -versiot, joissa oli nykyisiä ohuemmat kyljet. Nykyisellä lienee vähän enemmän painoa.

Sepä muuten selittää miksi tuo kuvan rengas on niin kepoinen. Eli tämän vuoden TL-ready malli 530g (+/- 20g) varmaan aika lähellä totuutta, ei kovin paha kun on tottunut 2,25" Ralliraneihin.

Kolistelija on siinä harvinaisen oikeassa, että ohutta on, mutta haittaako se lopulta niin paljon jos on litkut sisässä? Kuinka tuo ohkaisuus ja tubeless -yhdistelmä toimisi nimenomaan arki-reenikäytössä, kun nyt olisi hakusessa nimenomaan TL-readyt kumit, joilla voisi ajaa reenit ja myös ainakin sen Tahkon? Kokemusta ei siis ole tubeless-hommista, mutta kiinnostaisi lähinnä rengasrikkojen eliminoimisen takia. Tietysti voin mennä tubeless-ketjuunkin kyselemään yksityiskohtia, mutta kun nyt tuli puheeksi niin kysynpä tässä.

-Lauri

miku80
13.03.2012, 15.44
Kyljet repee helpommin jos kivikossa ajaa ..

LJL
13.03.2012, 15.55
Kyljet repee helpommin jos kivikossa ajaa ..

Juu siis kyllä nämä eri maastojen peruslainalaisuudet on nykyisessä sisäkumielämässä tullut todettua erityisesti SS-Racekingeillä, jotka skyrvähtivät kyljestä alta aikayksikön, samoin olen rikkonut kyljet myös taannoin Rakettironeista ja viimeisimpänä Ralliraneista…

Nyt hainkin sitä että miten homma eroaa, jos siirtyy litkuttaa esim. Rakettironit tai muut keveämmät xc-kumit. Jos kylki puhkeaa isosti, lentääkö litkut ulos ja homma tyssää siihen? Olen antanut itselleni kertoa, että tubelessit olisivat juuri siksi hyvät, kun niillä ei tarvi koko ajan pohtia rengasrikkoasiaa. Mutta ei ilmeisesti auta kyljenrepeämistilanteissa kuitenkaan?

-Lauri

miku80
13.03.2012, 16.11
Joo ei se ihan niin suurta tuki ... Puolise senttii taitaa olla kriittine raja stanin litkulla ..

LJL
13.03.2012, 16.33
Puolise senttii taitaa olla kriittine raja stanin litkulla ..

Ok, on sitä isompia repeämiä yleensä saatu aikaan meikäläisen ajotaidoilla. Jos litkukumi sattuisi pettämään, niin eikös metsästä kuitenkin selviä kotiin asentamalla (sotkuisesti, sen verran tiedän litkuista kun olen yhdet ghettotubeless-viritykset vanteilta purkanut) normaalisti sisäkumin ja CO2-panoksen poksauttamalla?

-Lauri

miku80
13.03.2012, 16.38
Kyllä .. jos se tubeless ei ole iha must nii koita kevyillä latexisisureilla .. mul oli alla x-king protectionit ja latexisisurit eikä yhtään rengasrikkoa vaikka paineet ollu matalimmillaan 1.2bar ..

JackOja
14.03.2012, 08.19
...Kuinka tuo ohkaisuus ja tubeless -yhdistelmä toimisi nimenomaan arki-reenikäytössä, kun nyt olisi hakusessa nimenomaan TL-readyt kumit...

Mulla meni syksyllä RalliRane TLR kyljestä rikki ihan helposti, pikku nirhaisu kiven kylkeen ja se oli siinä. Litku ei paikannut sillä kertaa. Tilalle ostin UST-version kun sattui tulemaan tarjoushinnalla vastaan vaikka se onkin norsun korvalehtinahasta tehty.

Mä päätin, että taakse ei tule tuon USTin jälkeen kuin SnakeSkin tai DoubleDefence -versioita, edessä kevyt TLR kestää kaiketi paremmin.

t-man
14.03.2012, 08.52
Tuntuu, että tuo renkaan kyljen repeäminen on niin tuurista kiinni...itsellä kesti racekingit pitkälle kesään kivikkiröykytystä ja sitten ne hajosi kun talutin yhden ojan yli :) Mutta contin supersonicceihin en enää koske ja uudet schwalben kumit ei pysy paikallaan vanteilla, niin ratkaisu on ollut racesportit

elasto
14.03.2012, 09.18
Kiitos, loistavaa! Mahtuisi omaan Grand Canyon CF:ään oikeinkin hyvin, siinä on takahaarukassa ~68mm clearance.

Riittääkö tila korkeussuunnassa? Mavic muuten suosittelee Crossmax SLR:lle max. 2,25" renkaita, mutta enpä sitten tiedä kuinka tarkka tuo suositus on. Kuuleman mukaan tuo 2,4" versio RoRo:sta on muuten jo melkeen ihan eri rengas pikkuveljiinsä verrattuna jumalattoman kokoisten nappuloiden ansiosta.

hakkis
15.03.2012, 21.34
Olisiko valinta jompi kumpi näistä:

-Rocket Ron Evolution Folding 57mm leveänä (paino 465g) eteen ja
Racing Ralph Evolution Folding 57 leveänä (paino 495) taakse

-X-King Racesport 2.2" (paino 460g) eteen ja taakse

Jos litkujen takia pitää ottaa painavat ust-versiot, niin alkaa painoa kertymään aika pahasti.

Onko teillä arvon foorumilaiset kokemuksia juuri noiden mallien litkuttamisesta?
Ja ovatko nuo ylipäänsä järkevimmät versiot, xcm ja xco käyttöön?

MacGyver
15.03.2012, 21.51
Olisiko valinta jompi kumpi näistä:

-Rocket Ron Evolution Folding 57mm leveänä (paino 465g) eteen ja
Racing Ralph Evolution Folding 57 leveänä (paino 495) taakse

-X-King Racesport 2.2" (paino 460g) eteen ja taakse

Jos litkujen takia pitää ottaa painavat ust-versiot, niin alkaa painoa kertymään aika pahasti.

Onko teillä arvon foorumilaiset kokemuksia juuri noiden mallien litkuttamisesta?
Ja ovatko nuo ylipäänsä järkevimmät versiot, xcm ja xco käyttöön?

Rocket Ron ja Racing Ralph ovat Tubeless ready renkaita, ja niiden litkutus on äärettömän helppo ainakin TR-vanteille. Muille en ole itse kokeillut.

LJL
15.03.2012, 22.02

Continentalin renkaissa Protection-mallit ovat tubeless-readyjä (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/general/innovation/Protection_en.html), Supersonic ja Racesport eivät. Käytännön kokemusta litkuista ei vielä ole, mutta samat pohdinnat kuin sinulla.

-Lauri

H. Moilanen
16.03.2012, 06.51
Jos Racesport on yhtään SuperSonic mallin kaltainen, renkaan kylki on todella huokoinen. Eli toisin sanoen litkua kuluu renkaan tiivistämiseen jonkinlaisia määriä --> renkaan paino nousee. Tiivistäminen kyllä onnistuu, mutta ottaa aikaa.

Noista Schalbeista ei ole kokemusta ovatko samanlaisia pierun kuoria kuin Contin kevytkumit.

Jani T.
16.03.2012, 07.21
Itse ihmettelen tätä Schwalben "hehkutusta". Onhan ne kieltämättä kevyet, mutta liukkaat kuin p#¤%eet, märällä. Käytännössä kaikista malliston xc-renkuloista on kokemusta, myös uusista Evo-malleista. Tai sitten myö en vaan ossaa ajjaa! :p

JackOja
16.03.2012, 08.10

Täh? Litkujen kanssa ei tarvitse käyttää UST-renkaita, vaan ihan mitä vaan renkaita. Vai mitä oikein tarkoitat :seko:

sakuvaan
16.03.2012, 10.14

Jos oikeita UST kumeja ja kiekkoja käyttää niin silloin nimenomaan ei tartte litkuja.

miku80
16.03.2012, 10.18
Voi sinne UST/UST yhdistelmäänkin litkut lurauttaa nii paikkaa jos sattuu reikä tuleen ..

sakuvaan
16.03.2012, 10.27
Niin, mutta pakollista se ei ole.

Alkaa pakka mennä aika pahasti sekaisin kun alkaa olla UST renkaita, TLR renkaita, UST vanteita ja TLR vanteita ja tähän päälle vielä normaali sisurilla olevat renkaat.

JWH
16.03.2012, 13.46
Kyllä ne normivanteetki saa tiiviiks UST renkailla + no tubes vannenauhalla eikä litkuja tartte. Mä käytän renkaina Schwalben Racing Ralpheja, mut noi painaa aikalailla.
Seuraavaks alle tulee TLR renkaat litkuilla. En sitten tiedä miten normi vanne no tubes vannenauhalla toimii normaaleilla taittorenkailla litkutettuina, luultavasti ei kovin hyvin enkä lähtis edes kokeilemaan.

Onko jollain kokemusta tästä kombinaatiosta UST vanne + normaali taittorengas litkutettu tai ilman?

Kemizti
16.03.2012, 13.52
En sitten tiedä miten normi vanne no tubes vannenauhalla toimii normaaleilla taittorenkailla litkutettuina, luultavasti ei kovin hyvin enkä lähtis edes kokeilemaan.
Lähe vaan kokeilee, toimii hyvin..

Onko jollain kokemusta tästä kombinaatiosta UST vanne + normaali taittorengas litkutettu tai ilman?
On, litkuilla, toimii..

JWH
16.03.2012, 14.08
Lähe vaan kokeilee, toimii hyvin..

On, litkuilla, toimii..

Ok. Kokemusta siis löytyy, niin mitä XC rengasta suosittelisit jotka ois kevyet ja pitää litkut sisällä?

Kemizti
16.03.2012, 14.41
Omakohtaista kokemusta Conti X-kingeistä ja sitt ei ihan niin kevyistä Kenda nevegaleista, mutta kuulopuheiden perusteella jopa Contin supersonic-renkaat tiivistyy litkuilla kun on malttia..

Musashi
16.03.2012, 14.46
Siis hetkinen. Jos otan tavalliset vanteet (Mavic XM317) NoTubes-vannenauhalla varustettuna ja UST-kumin niin tuon pitäisi toimia ilman litkuja? Mulle uutta tietoa tämä, luulin että litkut vaatii enivei.

zeizei
16.03.2012, 14.47
Ok. Kokemusta siis löytyy, niin mitä XC rengasta suosittelisit jotka ois kevyet ja pitää litkut sisällä?

Aiheesta tästä ketjusta viikon sisällä mm.

Jos Racesport on yhtään SuperSonic mallin kaltainen, renkaan kylki on todella huokoinen. Eli toisin sanoen litkua kuluu renkaan tiivistämiseen jonkinlaisia määriä --> renkaan paino nousee. Tiivistäminen kyllä onnistuu, mutta ottaa aikaa.

Noista Schalbeista ei ole kokemusta ovatko samanlaisia pierun kuoria kuin Contin kevytkumit.

Continentalin renkaissa Protection-mallit ovat tubeless-readyjä (http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/general/innovation/Protection_en.html), Supersonic ja Racesport eivät. Käytännön kokemusta litkuista ei vielä ole, mutta samat pohdinnat kuin sinulla.

-Lauri

Rocket Ron ja Racing Ralph ovat Tubeless ready renkaita, ja niiden litkutus on äärettömän helppo ainakin TR-vanteille. Muille en ole itse kokeillut.

Ok, kiitos näistä kokemuksista! 2,4" X-King Racesport (ei taida enää edes saada 2,4" Protectionina?) painaa saman verran kuin tubeless-ready Rakettironi 2,4"… Alkoi kyllä RoRo kiinnostaa todella kovasti - se kun olisi kevyempi kuin alunperin suunnittelemani 2,2" Raceking Protection. :eek:

WW:ssä oli todettu, että "Conti supersonic's required an extra scoop to seal up the very porous sidewalls", eli veikkaisin että samoin Racesportteja on myös vaikea saada tiivistymään litkuilla, kun ne eivät ole virallisesti tubeless-readyt. Itseltä löytyy kisarenkaiksi 2,2" Raceking Racesportit, joilla ajoin viime kesänä Tahkolla yhdistettynä Michelinin lateksisisureihin. Toimivat kyllä loistavasti, joten helppo kuvitella että nuo Racesport X-Kingit ovat myös herkulliset. Vaikuttaa kuitenkin vahvasti siltä, että tubeless-käyttöön taitaa tulla 2,4" Rocket Ronit ;) Mulla on toisetkin kiekot, joten jos ne säästää sisäkumirenkaille niin voi vähän varioida rengastuksia olosuhteiden ja käyttötarkoituksen mukaan.

-Lauri

JWH
16.03.2012, 15.57
Siis hetkinen. Jos otan tavalliset vanteet (Mavic XM317) NoTubes-vannenauhalla varustettuna ja UST-kumin niin tuon pitäisi toimia ilman litkuja? Mulle uutta tietoa tämä, luulin että litkut vaatii enivei.

Ainaki UST rengas ja kehänä mavicin EX325 toimii loistavasti ilman litkuja, niin miksei myöskin toi XM317 toimis.

JWH
16.03.2012, 16.07
Aiheesta tästä ketjusta viikon sisällä mm.

Kiitos! Kun taas oisin vaan viittiny vähän lueskella vanhempia postauksia nääkin ois löytyny..
Pitää pistää kokeiluun Rocket Ron ensiks ilman litkuja normi vanteelle no tubes nauhalla ja jos ei saa tiiviiks litkut perään.

JTG
17.03.2012, 03.29
2010 mallit toimivatkin täydellisesti litkuilla ja itte oon henk.koht. vielä epäileväinen noitten 2011 mallien suhteen. (Kuka mua nyt kuuntelee :D )

Hep!

Onko mieli muuttunut vuoden aikana kokemusten myötä,vai vieläkö roni Rockkaa?
(no turhaan ma enää kyselen kun 6kpl kyseisiä vm. 2010renkuloita ostin. :rolleyes: )

Jake_Kona
19.10.2012, 10.07
Onko tulevalle kaudelle uutta kestävää rengasta? Vai onko tämä topikki vain kisarenkaille.
Itsellä alla nyt maxxin aspen ja eivät omiaan mudassa. Tuoteselosteessa kyllä lukeekin, että tarkoitettu kuivalle?
Mikä kumi käy kosteikkoon ja mutaan?

Iglumies
19.10.2012, 10.11
Ketjun aloittaja taitaa ajella sen verran kuumilla kumeilla, ettei kuviolla ole paljoakaan väliä. ;)

JackOja
19.10.2012, 10.21
...Itsellä alla nyt maxxin aspen ja eivät omiaan mudassa. Tuoteselosteessa kyllä lukeekin, että tarkoitettu kuivalle?
Mikä kumi käy kosteikkoon ja mutaan?

Oletko huomannut tuon topicin, jossa puhutaan paljonkin renkaista, jotka sopivat paremmin ajeluun märällä kelillä.
Mitä tarkoitat kosteikolla... jotain rantakaislikkoa tai suotako? Upottavaan mutaan on sitten omat renkaansa.

Ketjun aloittaja taitaa ajella sen verran kuumilla kumeilla, ettei kuviolla ole paljoakaan väliä. ;)

Heheh :D

AK-87
19.10.2012, 10.41

Suihkuun mennessä kannattaa kuulemma muistaa muutakin kuin olla pudottamatta saippuaa. :)

LJL
19.10.2012, 19.14
Sen verran voin päivittää näin maastoajokauden ehtoopuolella Contin 26" tubeless-kokemuksia, että tosiaan 550g Raceking Protection toimii erinomaisesti litkuilla (2000km tällä kaudella), mutta samoin toimii paljon kevyempi 460g Raceking RaceSport 2 kupilla litkutettuna (1300km tällä kaudella). Jälkimmäinen tosin tihkuu kyljistä hieman litkua, tai sillälailla "hikoilee", mutta pitää silti parin päivän verran 40psi:n paineet. Sitten alkaa paineet hieman laskea, mutta ei yhtä paljon kuin vaikkapa lateksisisuri. Summa summarum: pienellä urheilumielellä saa Contin Racesportitkin toimimaan litkuilla päivittäiskäytössä.

Kaikenlaisia keijoja sitä näköjään fillaripiireistäkin löytyy… Jotenkin tuudittautunut siihen että rehtiä sakkia ollaan.

-Lauri

syklopaatti
19.10.2012, 20.36
Kaikenlaisia keijoja sitä näköjään fillaripiireistäkin löytyy… Jotenkin tuudittautunut siihen että rehtiä sakkia ollaan.

-Lauri
Mnäkin lähetellyt /vastaanottanut tavaraa pelkillä tilitiedoilla ja aina on homma pelannut ,eli taitaa 99% silti olla sitä rehtiä perus porukkaa.