PDA

Näytä tavallinen näkymä : Satulan korkeus

Jopo Juoppo
09.05.2010, 18.55
Aikani pähkäiltyä mittasin nykyisen satulan korkeuden navasta ja lisäsin siihen kammen mitan.
Määritin nilkan ojentuman mittaamalla nilkkalumpion kohdalta, ihan vaan lattialla nilkkatuntumaa arvioiden (n. 40…55 mm). Lisäksi määritin jalkineen pohjan vahvuuden klossin kohdalta jne.

Laskelma tässä:

Kokonaisetäisyys pedaalin navasta 975
Satulan etäisyys keskiöstä 800
Kampi 175

Kokonaismitta koivelle 973
Inseam 890 (tämänhän voisi määrittää myös jalkineet jalassa)
Pedaalin pinta kammesta 13 (arvio, puolet paksuudesta)
Jalkineen pohja 20 (klossin kohdalta)
Nilkan ojentuma 50 (arvio)

Lukemat näyttäisivät vastaavan toisiaan.
Mutta onko tuo etäisyys oikea myös ergonomisessa mielessä?
Eli tulisiko korkeutta muuttaa johonkin suuntaan ja totutella uuteen asetukseen?
Tähän varmaan vaikuttaa myös minkä tyyppistä pyörää vatkataan.

nure
09.05.2010, 19.10
Jo on vääntämistä ... Satulan korkeus on se joka tuntuu hyvältä !

hannupulkkinen
09.05.2010, 19.18
Mulla on tuo inseminatio;) täsmälleen sama kuin sinulla ja mun satulan korkeus on tällä hetkellä polkimen päältä mitattuna 92,5 senttiä. Huomenna nostan sitä sentillä kun polvi temppuilee. Alemmaksi sitä ei enää voi laittaa. Siin näin maantiepyörässä ja maastossa sentin alempi.

mutanaama
09.05.2010, 19.18
@nure
Ei oo niin yksinkertaista. Joskus kaikki tuntuu pahalta, niin sillon pitää ottaa referenssipiste mistä aloittaa.

perttime
09.05.2010, 19.21
Mun tapani hakea satulan korkeus ei tarvitse mittalaitteita eikä laskelmia:

- poljetaan kantapäät polkimilla
- nostetaan satulaa, kunnes juuri pystyy polkemaan keikuttamatta lantiota
- kun siirrytään polkemaan jalat oikealla kohtaa poljinta, polveen jää sopivasti koukistusta

... joku varmaan kertoo tieteellisemmän tavan ...

viller
09.05.2010, 19.41
Kantapääkikka on suuntaa antava mutta sillä keinolla satula jää helposti hiukan liian alas. Tässä pari muuta tekniikkaa: http://www.bikeradar.com/fitness/article/technique-how-to-get-your-seat-height-right-14608/

Vecculiko
09.05.2010, 19.49
Joo ei ole helppoa ainakaan noiden maantiepyörän säätöjen kanssa. Itsellä meni viime kesä uuden pyörän kanssa ennenkuin sain satulan korkeuden ja paikan pituussuunnassa kohdalleen. Oli kaikenlaisia kipuja ja ei tunnu hyvältä tuntemuksia. Siirtelin vähän kerrallaan pysty- ja vaakasuunnassa ja sitten kun satulan paikka vihdoin loksahti paikalleen, niin se oli siinä. Loppui kivut selästä ja hartioiden ja käsien puutumiset :). Kannattaa hakea alkutilanne noiden ohjeiden avulla mitä netistä löytyy ja jos ei tunnu hyvältä, niin siirtää vähän kerrallaan ja kokeilla kunnes tuntuu hyvältä.

marco1
09.05.2010, 19.55
Villerin linkissä hyvä kokoelma Bikeradarin keräämiä satulankorkeussäätöjä.

Uudet ystävät varmasti taattuja kun lupaa auttaa satulan säädössä Holmes-menetelmällä:
http://mos.futurenet.com/bikeradar/images/news/2008/02/19/cycl3-200-75.JPG

nure
10.05.2010, 08.03
Mun tapani hakea satulan korkeus ei tarvitse mittalaitteita eikä laskelmia:

- poljetaan kantapäät polkimilla
- nostetaan satulaa, kunnes juuri pystyy polkemaan keikuttamatta lantiota
- kun siirrytään polkemaan jalat oikealla kohtaa poljinta, polveen jää sopivasti koukistusta

... joku varmaan kertoo tieteellisemmän tavan ...

Näin se yleensä pitäisi mennä ... Turhaa viilaamista ja insinöörimeininkiä ... Aina on löytynyt kohdalleen sekä maantie- että maastopyörässä .

perttime
10.05.2010, 08.16
Näin se yleensä pitäisi mennä ... Turhaa viilaamista ja insinöörimeininkiä ... Aina on löytynyt kohdalleen sekä maantie- että maastopyörässä .Tuolla tavalla on omalla kohdalla onnistunut hyvin. Tosin... ajelu tapahtuu enimmäkseen yksivaihteisilla maastopyörillä. Jos pitäisi istua tuntikaupalla paikallaan, saattaisi hyvinkin löytyä syitä lisäsäätöön...

Satulan eteen-taakse -sijainnin ja kulman kanssa on pitänyt askarrella takapuolituntumalla ja muutosten jälkeen voi joutua virittämään korkeutta uudestaan. Ei ole välttämättä kerralla valmista.

reif
10.05.2010, 10.02
Jo on vääntämistä ... Satulan korkeus on se joka tuntuu hyvältä !

Näin se yleensä pitäisi mennä ... Turhaa viilaamista ja insinöörimeininkiä ... Aina on löytynyt kohdalleen sekä maantie- että maastopyörässä .

Satulan korkeudella ja sijainnilla on aika iso osuus polvivaivoissa ja tästä syystä kohdistukseen kannattaa kyllä paneutua. Vaikka sitten menisikin insinöörimeiningiksi.

Itse ajelin polviini aika pitkäkestoisen vamman pitämällä satulaa liian alhaalla ja hieman liian edessä. Asento oli se, joka "tuntui aluksi hyvältä" mutta pitkässä matkassa tämä aiheuttikin ongelmia. Oli siinä toki muitakin tekijöitä mutta pari senttiä korkeammalla oleva satula olisi varmaan tuolloinkin fiksannut liikeradat ainakin paremmiksi.

Tällä hetkellä paikat pelaa ihan hyvin ja mitoituksen olen tehnyt Competitive Cyclistin laskurilla (http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO). French fitillä mitat menee itsellä tarpeeksi kohdilleen.

Toki ihan ammattisovitus kiinnostaisi mutta mukamas se 50-100e tuntuu paljolta, vaikka muussa kalustossa on aika paljon enemmän kiinni..

perttime
10.05.2010, 10.22
...Vaikka sitten menisikin insinöörimeiningiksi....
...
... pari senttiä korkeammalla oleva satula olisi varmaan tuolloinkin fiksannut liikeradat ainakin paremmiksi. Voi olla niinkin, että mittauksilla ja laskelmillakaan ei aina osu kohdalleen, vaan joutuu kuitenkin siirtelemään kun on jonkin aikaa ajanut.

Pari senttiä on aika iso mitta satulan sijainnissa. "Kantapääkikalla" ja "takapuolituntumallakin" menee ainakin puolen sentin siirtoihin, jos ei pienempiinkin.

reif
10.05.2010, 11.04
Voi olla niinkin, että mittauksilla ja laskelmillakaan ei aina osu kohdalleen, vaan joutuu kuitenkin siirtelemään kun on jonkin aikaa ajanut.

Varmasti näin ja luulen, että harva pitääkään laskureiden tuloksia lopullisena totuutena. Ovat mielestäni kuitenkin ihan hyvä lähtökohta lopullisille säädöille.

Batti
11.05.2010, 14.41
...nilkkalumpion...
Onko tämä se sama ruumiinosa, joka meilläpäin tunnetaan kantapäänä?

Olli-Pekka Manninen
12.05.2010, 09.22
Onko tämä se sama ruumiinosa, joka meilläpäin tunnetaan kantapäänä?

Tai sitten siinä nilkan sivussa oleva juttu?

di luca
12.05.2010, 09.45
Noin minäkin käsitin ko. paikan sijainnin!

Tevi
12.05.2010, 23.53
Haloo, kohta häviää pyöräilyn hauskuus ja hyvä mieli. Säädetään siihen mikä tuntuu hyvältä..

mutanaama
13.05.2010, 00.05
Haloo, kohta häviää pyöräilyn hauskuus ja hyvä mieli. Säädetään siihen mikä tuntuu hyvältä..

Joskus sen hakeminen kestää, hyvä kanssapyöräilijä.

Merckx
13.05.2010, 08.58
Kovin on tieteelliset menetelmät teillä satulan korkeudeksi. Kova ja runsas ajaminen auttaa kyllä löytämään ennen pitkää optimaalisen satulan korkeuden! IMHO :cool:

Leopejo
13.05.2010, 09.41
Täällä päin maailmaa hyvin monet (sunnuntainkin) pyöräilijät kääntyvät täällä biomekaanikon puoleen ja kehuvat jälkeenpäin tämän löytämiä optimaalisia mittoja ja ajoasentoa.

Itse taas olen liian pihi semmoiseen.

kmw
13.05.2010, 09.42
Kovin on tieteelliset menetelmät teillä satulan korkeudeksi. Kova ja runsas ajaminen auttaa kyllä löytämään ennen pitkää optimaalisen satulan korkeuden! IMHO :cool:

Näin on. Hyvä 6-koloavain taskuun ja lenkille, hus hus:D

viller
13.05.2010, 10.11
Kova ja runsas ajaminen perstuntumalla säädetyllä satulalla voi myös johtaa kipeisiin polviin ja muihin vaivoihin. Jokainen säätää satulansa niin kuin parhaaksi näkee mutta en silti näe aiheelliseksi kehoittaa ketään olemaan tutustumatta noihin "tieteellisiin menetelmiin". Ihan vaan tuntuman mukaan säätämällä siinä menee helposti pari vuotta ennen kuin se sopiva korkeus on löytynyt. Paras keino edelleen taitaa olla se että etsii noilla menetelmillä sen kohdan ja sen jälkeen hienosäätää tuntuman mukaan.

Jartsu01
15.05.2010, 19.47
Näin on. Hyvä 6-koloavain taskuun ja lenkille, hus hus:D

Viitaten ylläolevaan säädän aina uudessa pyörässä satulan "tieteellisesti" ja korjaan säätöä hieman ylös/alas ensimmäiset lenkit:D

En tiedä olenko jotenkin outo, mutta 120 mm joustavassa täpärissä satula on matalammalla kuin jäykkäperä 29", jossa ajoasento on lähes maantieluokka.

Olli-Pekka Manninen
15.05.2010, 20.09
Tieteellisesti todetun korkeuden voi todistaa vääräksi yksinkertaisesti niin, että jokainen kirjaa tähän topiikkiin oman satulakorkeuden putkea pitkin ja oman jalan pituuden ja kammen pituuden. Äkkiäkö siitä vääntää päätelmiä että tunteeko porukka laskennallisen korkeuden oikeaksi.

di luca
16.05.2010, 05.42
Ottamatta kantaa tieteellisyyteen, niin "kantapääkikalla" ensin haettuna ja sitten tuntumalla säädettynä mulla on korkeus 1 mm tarkkuudella sama kuin tuo 109% kaava.

leecher
16.05.2010, 06.33
Miten tuo kantapää kikka voi toimia niin tarkasti, jos klossien paksuuksissakin on isoja eroja?

di luca
16.05.2010, 06.41
Mistä minä tiiän. Mutta siinä on se tuntumalla haettu silaus ja muutaman kymmenen tuhannen kmn perstuntuma lisänä.

A.A
16.05.2010, 07.45
Tieteellisesti todetun korkeuden voi todistaa vääräksi yksinkertaisesti niin, että jokainen kirjaa tähän topiikkiin oman satulakorkeuden putkea pitkin ja oman jalan pituuden ja kammen pituuden. Äkkiäkö siitä vääntää päätelmiä että tunteeko porukka laskennallisen korkeuden oikeaksi.

Jalan sisämitta 95cm
Satulankorkeus 85cm (Tempo 86cm)
Kammenpituus 18cm

Löytyy myös 4 pyörää joissa:
Jalan sisämitta 95cm
Satulankorkeus 85cm
Kammenpituus 17,5cm

Satulan korkeus on mulla sama kammesta riippumatta. Yritin ottaa huomioon tuon pidemmän kammen 5mm, ja laitoin sen alemmaksi. Lonkan kulma meni niin "kiinni" kammen yäasennossa ettei tullut mitään. Tai vois sitä varmaan harjoitella...

perttime
16.05.2010, 08.04
Miten tuo kantapää kikka voi toimia niin tarkasti, jos klossien paksuuksissakin on isoja eroja?Mitä väliä sillä on, jos laskukaavojen mukaan tehdessä joutuu myös tekemään useamman millin säätöjä kaavan antamasta sijainnista johonkin suuntaan?

Olli-Pekka Manninen
16.05.2010, 18.47
Kantapää kikka on vain suuntaa antava. Pitääkö se tehdä paljaalla jalalla, perus maantietossulla vai kenties sitten maastokengän kanssa. Jokaisessa kannan korkeus on eri ja se vaikuttaa heti.

m e r k s
16.05.2010, 19.04

Jalan sisämitta 87cm
Satulankorkeus 81cm
Kammenpituus 17,5cm

...jos tällä tiedolla jotain tekee.

0pa
16.05.2010, 19.10
oho aika paljon korkeammalla kuin minulla. minulla on sisämitta 88cm ja satula siinä 77cm ja kammet 17,5.

LJL
03.06.2012, 13.17
Satulan korkeus on se joka tuntuu hyvältä !

Häpp.

On maastopyöräillessä ilmennyt pientä varpaiden/päkiöiden puutumista, ja välilihan näkkileivän huutoa, ja päätin selvittää voiko tehdä asialle jotakin. Selvisi että oma satulan korkeus "joka tuntui hyvältä", oli ~2,5cm liian korkealla sekä 109%- että LeMond-metodilla mitattuna. Toisin sanoen ihan järkyttävän korkealla, ilmankos meni pyöritys vähän varpaalle ja kenkä "tuntui pieneltä". Kantapää ei edes ylettynyt polkimeen kun lenkkarit jalassa kokeilin.

Laskin siis satulaa pikkuisen suositusta ylemmäksi (tai laskin 83cm inseamin mukaan vaikka oikeastaan se on 82,5cm) ja oli kyllä varsin eriskummallinen kokemus. Nyt tietää missä oikea korkeus suunnilleen on, luulisin että tästä on hyvä jatkaa. Ajan ensi viikon ajot nyt tuolla korkeudella niin näkee mitä myönteisiä tai kielteisiä vaikutuksia operaatiolla on.

-Lauri

EsaJ
03.06.2012, 16.08
Se mikä tuntuu hyvältä, eikä satu polviin. Mulla varmaan sen sentin alempana, kuin mitä mikään laskuri antais. Helpottaa teknisessä maastossa etenemistä kummasti.

MäkiHiiri
03.06.2012, 22.01
Hiirellä ainakin pyörii hyvin:
takajalka 7,8cm
satula 6,4cm korkeudella
1,7cm kammilla

LJL
04.06.2012, 11.27
Mulla varmaan sen sentin alempana, kuin mitä mikään laskuri antais. Helpottaa teknisessä maastossa etenemistä kummasti.

Siis satulan korkeuden pitäminen alle em. suositusten lienee maastopyörässä varsin yleistä - mutta omassa tapauksessa, nimenomaan maastopyörällä (no okei kisakireällä xc-jäykkiksellä mutta kuitenkin), että satula oli oman fiiliksen mukaan noin järkyttävän ylhäällä jopa maantiesuosituksiin nähden - se yllätti. Tekninen maastoajo on kyllä ollut aikamoista tervanjuontia aina, mutta tämä saattaa helpottaa asiaa.

-Lauri

sakuvaan
04.06.2012, 11.34
No jos espoon maatalousalueella ajat perse taivaassa ja slämmätyllä stemmillä niin onnea valitsemallasi juurakkoisella ja kivikkoisella poluilla. ;)

Hissitolppa on oikeesti kiva täällä espoossa.

LJL
04.06.2012, 12.00
No jos espoon maatalousalueella ajat perse taivaassa ja slämmätyllä stemmillä niin onnea valitsemallasi juurakkoisella ja kivikkoisella poluilla. ;)

Hei, stemmi ei ollut sentään slämmätty ;) Mutta on kyllä ollut hanurista, en kiistä.

-Lauri

sakuvaan
04.06.2012, 14.50
Mä voin näyttää sulle kunnon ajopätkiä täällä soukka-olari akselilla jos kiinnostaa, silloin joudut varmaan jo laskemaan penkkiä ihan huolella. :)

Dude
04.06.2012, 15.21
Mä voin näyttää sulle kunnon ajopätkiä täällä soukka-olari akselilla jos kiinnostaa, silloin joudut varmaan jo laskemaan penkkiä ihan huolella. :)
Höpöhöpö ;) 15 vuotta Espoon keskaria ajelleena en kyllä aivan allekirjoita tarvetta satulan laskemisesta. Saattaa se joitain auttaakkin, mutta ei se mikään autuaakse tekevä asia ole. Ja ajan kyllä teknisiäkin paikkoja ja joskus jopa kovaakin...

sakuvaan
04.06.2012, 15.37
Kyllä se alkaa vähän vituttaa ku penkki hakkaa kasseille ja sisäreisille kun laskee mäkeä, tietty jos on teräspallit niin sit ei kiinnosta pätkääkään. :)

MAS
04.06.2012, 16.11
Vaikea on minun uskoa että näistä kaavoista ja "kantapää polkimella" kikoista saisi muuta kuin kohtuullisen alkupisteen lähteä etsimään sitä oikeaa korkeutta. Ja olisiko noistakin apua lähinnä silloin jos ei ole muuten mitään käsitystä siitä miltä se oikea korkeus voisi tuntua (eli siis perstuntumaa). Jo mainittujen kengän paksuuksien jne. tekijöiden lisäksi isoimmat erot tulee mielestäni nilkan asennosta polkimen ala-asennossa ja kadenssipreferensseistä. Ja ennen kuin korkeutta säädetään niin pitäisi olla satulan etu/taka-asema ja kulma kohdillansa josta ensimmäinen on ainakin itselle ollut se haastavin (ja tämä ei ollut sitten kutsu sivistää minua KOPS-säännön olemassa olosta :)).

Takaisin siis korkeuteen: kun ollaan siis arviolta oikeassa korkeudessa niin itsellä paras testi on ollut ajaa sen jälkeen reippaita / kovia vetoja: ylämäkeen hitaammalla kadenssilla ja tasaisella tempo-kadenssilla. Sitten vain nostetaan satulaa ylös 3-6mm kerrallaan kunnes alkaa ahdistaa eli jokin seuraavista: jompi kumpi takareisi alkaa tuntua pahalta (eli kipeytyy), heikentynyt voiman tunne alakuolokohdassa, tuntuu ikävältä nivusissa tai korkealla kadenssilla pyöritys ei ole enää sulavaa. Sitten tullaan tuosta alas vähintään viimeinen nosto ja ehkä n. 3mm enemmän vielä jos on ollut ns. hyvä päivä, koska huonona päivänä saattaa takareidet kinnata tuossakin satulan korkeudessa.

Miksi reippaat vedot: ensinnäkin siinähän se oikea korkeus on kriittisen tärkeää voimantuotolle & väsymiselle & polven hyvinvoinnille ja toisekseen jalan, etenkin nilkan käytös muuttuu monella kun on watteja enemmän pelissä ja etenkin kun aletaan väsyä. Kevyellä kuormalla ja tuoreella kuskilla se nyt on yksi ja sama missä korkeudella satula on kun siihen on niin helppo adaptoitua. Miksi kaksi erilaista vetoa: Jos tekisin vain hitaan kadenssin / ylämäen mukaan säädön niin se olisi itsellä ainakin liian korkea sulavaan korkeakadenssiseen tempomenoon tasaisella. Toisaalta jos säätää varsinkin maasturin penkin sopivan alas röykkyisässä maastossa ajoon niin jossain kohtaa voi tuntua ikävältä kun pitäisi ylämäkeen runtata. Pitää siis yrittää löytää se kelvollinen kompromissi.

EsaJ
04.06.2012, 18.31
Yhdyn MASin kommenttiin siinä, että maastossa satulan korkeus on aina kompromissi, jos ei ole hissitolppaa. Ja se kompromissi löytyy kyllä aina sen teoreettisesti oikean satulakorkeuden alapuolelta. Maastossa kun se kadenssi heittelee ja pyöritys on mitä sattuu ainakin täällä Esponian röykkysillä poluilla.

Itse mittaan korkeuden täysin fiilispohjalta. Satula ei saa olla tiellä lempipoluilla, eikä se saa olla liian alhaalla, että tehoa katoaa. Omalla kohdalla voisin melkein väittää, että tehon kustsnnuksella mennään, sillä pyörän päällä on mahduttava elää, jotta etenee niin ylämäkeä, tasamaata tai alamäkeä reippaasti.

arctic biker
05.06.2012, 16.25
83,5 cm jalan sisämitta ja kohtuu joustamattomilla penkeillä satulan korkeus mitattuna satulaputkea pitkin 73.5cm

LJL
05.06.2012, 16.45
satulan korkeus mitattuna satulaputkea pitkin 73.5cm

Satulan yläpinnasta poljinakselin keskelle 73,5cm?

-Lauri

arctic biker
05.06.2012, 17.38
Juu niin on, LJL vihjaa varmaan hienotunteisesti että ois liian korkialla?

LJL
05.06.2012, 19.15
Juu niin on, LJL vihjaa varmaan hienotunteisesti että ois liian korkialla?

Ei vihjaa mitään ;) Mutta onpahan eroa, kun mulla on nyt melko tarkalleen 91cm satulan yläpinnasta poljinakselin keskelle, vaikka 109%-metodi antaa 82,5cm inseamilla suositukseksi 89,9cm… Laitoin pikkuisen ylemmäs kuin mitä nuo suositukset olivat, kun pudotus oli joka tapauksessa niin raju.

Oon vasta vajaat 50km ajanut uusilla säädöillä (vanhalla satulan korkeudella ehdin ajaa tällä kaudella 1150km), joten vaikka havaintoja 2,5cm satulanpudotuksen jälkeen on paljonkin, laitan niitä tänne vasta myöhemmin. Mutta sen voin jo nyt sanoa että muutos oli alkujärkytyksen jälkeen paljonkin parempaan päin.

-Lauri

MAS
05.06.2012, 19.55
Satulan yläpinnasta poljinakselin keskelle 73,5cm?

-Lauri

Eiköhän se vastaus ollut jo tuossa eli ylempi mitta keskiöstä satulan yläpintaan (kuten itsekin olen tottunut mittaan jos on pitänyt noita lukemia muistiin saada...).

r.a.i
05.06.2012, 20.06
83,5 cm jalan sisämitta ja kohtuu joustamattomilla penkeillä satulan korkeus mitattuna satulaputkea pitkin 73.5cm

Tässä varmaan satulan yläpinnasta keskiön keskelle. Itsellä aika samat mitat: inseam 83,5cm, satulan korkeus 73cm kampi 175mm.

LJL
05.06.2012, 20.26
Eiköhän se vastaus ollut jo tuossa eli ylempi mitta keskiöstä satulan yläpintaan (kuten itsekin olen tottunut mittaan jos on pitänyt noita lukemia muistiin saada...).

No niinpä… Äh. Mitataanpas uudestaan, eli mulla on keskiön keskikohta-satulan yläpinta tasan 73cm. LeMond-metodi antaa muuten 72,5cm, että aika lähellä ollaan molempia "peukkusääntöjä"

-Lauri

arctic biker
06.06.2012, 10.05
Äh, mie jo aloin ihmettelemään että aika korkeella on pojalla penkki! Hoksin vasta että oikeestaan inseam pitäs mitata ajohousut jalassa, kuhan tuo pöksyvarasto pesun jäljiltä kuivuu niin mittailenpa uudestaan. maasturissa on 175 ja maantielle 170 mm kammet, sama penkinkorkeus kuiten. ja samat ajokengät ja samanlaiset pedaalit.

arctic biker
06.06.2012, 17.32
Pitihän se vaivaisen käyvä kirkolla ihan asialla ja paikalliselta löytyi Yokon ajohousua, ostin pois, kun kokokin löytyi.Ilman henskeleitä tosin. Mittasin ny uusilla pöksyillä sisämitan ja sama 83,5 cm. Mitannut aikoinaan kait oikein enkä ole vielä jaloista kutistunut. Maantievehkeellä 73,5 cm penkin korkeudella (mitattuna satulan yläpinnasta keskiön keskelle satulaputken suuntaisesti...) sitte uusilla pöksyillä mökille ja mietintää.
kyllä tää penkin korkeus on mulle edelleen passeli. Maastopyörässä saatan tipauttaa penkkiä pikkasen, eli ei tää tinka ihan hukkaan munkaan osalta menny:)