PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kesäkumit crossariin?

Sivut : 1 [2]

Enzio
03.04.2012, 12.24
Tilasin CRC:stä Michelinin Pro 3 Raset 25 millisinä. Uskaltaakohan tuollaisilla kilparenkailla poiketa hiekkatielle, vai kannattaako pysyä asfaltilla?

Toimii hiekka savi pohjalla varmaan, sepelillä varmaan ei niin mukavat ajaa. Rengasrikon riski vain kasvaa. Lue: saat hiekan jyviä renkaseen jotka on hyvä poistaa kun olet kohteessa.

N.N.
06.04.2012, 10.45
Kävin hakemassa Larunpyörästä Duranot 28-leveydellä, tänään laitan crossariin. Myyjä kertoi niiden kestäneen hyvin ilman pistosuojanauhaa. Mielenkiintoinen yksityiskohta että kaupan nettisivuilla painoksi ilmoitetaan 235 g, mutta paketissa lukee 290 g. Hepolaiset saavat näköjään alennusta sielläkin. Nähtäväksi jää, milloin ensimmäinen sepelitikari menee läpi.
220 km meni ilman pistosuojanauhaa, kun olin pitänyt vajaita rengaspaineita (4,5 bar kun renkaan suositus 6-8 bar), eilen aamulla sitten kokeilin 6 barin painetta, sillä seurauksella että 3 km ajon jälkeen rengas räjähti kuin olisi pistoolilla ammuttu. Sisuri ihan tohjona, lävistyskohtaa ei heti löytynyt.

Gummi
16.04.2012, 23.36
Olen osallistumassa ensimmäistä kertaa Giro d Espooseen cyclocrossarilla. Tätä varten olen miettimässä pyörän alkuperäisten renkaiden (challenge grifo 32 pro, 700x32c) päivittämistä rullaavampiin. Tarkoituksena olisi kuitenkin että renkaat olisivat pistosuojatut ja muutenkin kestävät, jotta niillä voisi ajella kuntolenkkiä huolettomammin. Onko ehdotuksia toimiviksi renkaiksi? Onko cc renkaiden vaihtamisella esim. Durano 25-622 maantierenkaisiin paljon vaikutusta giron kaltaisen tapahtuman läpipolkemiseen?

Chenotte
17.04.2012, 06.52
Aikaisemmin ehdottamillani Durano Plusilla itse ajelen ihan surutta hiekkateitä eikä tarvitse väistellä sepeleitä. Onhan ne vähän raskaat, mutta kaikkea ei voi saada.

Grifoja en tunne, mutta eiköhän Duranot piekse ne 10-0 rullaavuudessa, mikä vaikuttaa huomattavasti maantielenkillä! Itse en lähtisi ajamaan krossirenkailla giro d espoota. Krossirenkaissa kuitenkin haetaan pitoa ja maantierenkaissa rullaavuutta (karkeasti yleistäen).

Markku Liitiä
17.04.2012, 13.10
Testing, testing. Tämä ei kuulemma toimi kunnolla.

Markku Liitiä
17.04.2012, 13.11
Vielä toinen testi, nyt varsinaisen vastausboksin kautta.

VesaP
17.04.2012, 13.19
Hyvin toimii ainakin täällä, just nyt.

Edit: Mää asensin just joku päivä sitten Misukan Pro3Racet kesägumeiksi crossariin. Onnistuin hajottamaan 2 sisäkumia asennusten aikana. Tuubimies ei osaa. :(

Gummi
21.04.2012, 22.40
Aikaisemmin ehdottamillani Durano Plusilla itse ajelen ihan surutta hiekkateitä eikä tarvitse väistellä sepeleitä. Onhan ne vähän raskaat, mutta kaikkea ei voi saada.

Grifoja en tunne, mutta eiköhän Duranot piekse ne 10-0 rullaavuudessa, mikä vaikuttaa huomattavasti maantielenkillä! Itse en lähtisi ajamaan krossirenkailla giro d espoota. Krossirenkaissa kuitenkin haetaan pitoa ja maantierenkaissa rullaavuutta (karkeasti yleistäen).

Kai se pitää kaupan kautta käydä ja hankkia ne maantierenkaat vaikka vaan giro d espoota varten. Ja voihan niillä tosiaan kuntoillakin siinä missä cc renkaillakin ainakin näin kesällä. Osaisko kukaan arvioida renkaisen vaihdon vaikutusta keskinopeuteen samalla kuormituksella? Arvon tässä vielä mihin keskinopeusryhmään lähtisin kokeilemaan.

Nikkke
21.04.2012, 23.17
Osaisko kukaan arvioida renkaisen vaihdon vaikutusta keskinopeuteen samalla kuormituksella?

Tuskinpa mitään hurjia muutoksia tulee... Itse ennen maantiepyöräilyn aloittamista ajelin maantiellä 14 kiloa painavalla maasturilla missä oli 2.1 tuumaset kumit alla. Maantiepyörän hankittua keskinopeus nousi ehkä kaksi, maksimissaan kolme km/h. Ottaen huomioon pyörien painoerokin oli monia kiloja...

Gummi
22.04.2012, 23.23
Tuskinpa mitään hurjia muutoksia tulee... Itse ennen maantiepyöräilyn aloittamista ajelin maantiellä 14 kiloa painavalla maasturilla missä oli 2.1 tuumaset kumit alla. Maantiepyörän hankittua keskinopeus nousi ehkä kaksi, maksimissaan kolme km/h. Ottaen huomioon pyörien painoerokin oli monia kiloja...

Vähän tällaista pelkäsinkin. Nyt karisivat nekin ajatukset että "kyllä minä noiden vauhdissa pysyisin jos mullakin olisi kunnon kumit". Pitää hankkia kumit henkisen kantin kasvattamiseksi ja treenata vauhdin nostattamiseksi.
;)

ISO-O
01.05.2012, 19.13
Ollaan ajeltu sekalaisia lenkkejä Panaracerin T-Serve (lähetti) renkailla,sekä 25 että 28 millisinä.
Hyvin ovat kestäneet ja pelittäneet. 25 millinen painaa punnittuna about 260gr.
Toki niitä pikkukiviä kertyy päälirenkaisiin mahd. kertyneisiin koloihin joita on hyvä aika ajoin poistella
vaikkapa plektralla tai sukkapuikon päällä. Muistahan vain laskea paineita pois sisureista;)
Viitisen tuhatta on omiin 25 millisiin kilsoja kertynyt ja voisivat olla nyt jo vaihtokunnossa.
Kerran pari olen päittäin vaihtanut renkaita eteen/taakse. Pro raceilla ajelen max 3 tuusaa.

Neliapila
15.05.2012, 16.02
Tulipahan tilattua cycloon ensimmäiset kunnon kumit.

Contin GP4000S:t lähti crc:stä tilaukseen. Saa nähdä miten toimii tälläisellä 110kg järkäleellä 25mm leveenä :D

Koonsa puolesta olis vanteen sallimissa rajoissa alalaidalla, en sit tiedä tuoko se jotain ongelmia. Pian se nähdään, raportoidaan tänne sitten.

Jake_Kona
15.05.2012, 16.55
Ohkasemmilla kumeilla pääsee samoilla voimilla pitemmälle. Vaikka vauhtiero ei olisi mtb vs maantie-kummeilla hirveen suuri.

qqqqqqqqq

Gummi

Vähän tällaista pelkäsinkin. Nyt karisivat nekin ajatukset että "kyllä minä noiden vauhdissa pysyisin jos mullakin olisi kunnon kumit". Pitää hankkia kumit henkisen kantin kasvattamiseksi ja treenata vauhdin nostattamiseksi.
;)

qqqqqqqqqqqqqqqqq

30 hampainen
15.05.2012, 20.35
Pistin alle 25 milliset Gatorskinit, ero seitsemän milliä leveämpiin Supremeihin on merkittävä. Viidenkympin lenkki jonka aiemmmin olen ajanut 25 keskarilla, meni nyt vauhtia 28. Noi on ovelta ovelle nopeuksia, maantiellä menin yli kolmenkympin vauhtia. Jonkun verran on tapahtunut kehitystä ukossakin, ei ole kovin kauaa siitä kun puuskutin lenkin läpi 17 keskarilla.

Anok
16.05.2012, 09.59
Tarvitsisin jossain vaiheessa uudet kumit Kona Dew Drop 2010 pyörään, nykyiset ovat nuo alkuperäiset kumit Continental Country Ride, ja varmaankin kokoa 700 37C?? Vanteet ovat alex rims merkkiset.(vaikka konan sivu sanoo jotain ihan muuta pyörän mukana tulevista vanteista, mutta tollaset minun pyörässäni tuli mukana)

Nyt olen tätä foorumia selaillut ja mielenkiintoisimmaksi vaihtoehdoksi on noussut Durano tai Durano Plus renkaat ja varmaankin 28 levyisinä. Eli olisin hakemassa parempaa rullaavuutta ja kevyempää ajoa. Mitään käytännön komemusta minulla ei ole siitä minkälainen vaikutus renkailla ylipäänsä ajamiskeveyteen tms. on, eli huomaanko edes mitään eroa noihin nykyisiin renkaisiin nähden jos vaihdan tommoset sliksit tilalle?

Toinen mikä mietityttää on, että ajan ehkä 50-50 hiekka- ja asfalttiteitä ja lisäksi jonkin verran mukulakivi teitäkin on pakko ajaa välillä. Hiekkatiet tosin suht hyväkuntoisia ainakin omasta mielestäni, eli ajan keskuspuistossa, viikissä ja vantaanjoen varrella olevia hiekkateitä. Onko siis mitään järkeä hankkia tommosia Durano sliksejä jos ajaa paljon hiekkateillä? Onko nuo jopa vaaralliset, eli kaatuuko niillä helposti tms.? Tai onko ajomukavuus todella huono?

Eipä noissa country ride renkaissakaan mitään vikaa ole, mutta tosiaan siis haluaisin enemmän keveyttä ajamiseen asfaltilla.

Ja niin kannattaako hankkia Duranot vai Durano Plussat. Haluaisin siis tietysti, että kumit eivät puhkea ja rullaavat mahdollisimman hyvin. Toki nämä ovat vähän ristiriitaisia vaatimuksia, mutta kummat kannattaisi hiekkatie ajoon ottaa?

kenaattori
16.05.2012, 10.16
Itse ajelen Duranoilla 28mm, joissa raceguard suoja, kaikilla teillä ja poluilla, asvaltti, hiekka, sora yms. voin todeta että kuskia hirvittää enemmän kuin renkaita. Uskon että huomaat positiivisen eron 37mm renkaisiin verrattuna.

Anok
16.05.2012, 10.42
Itse ajelen Duranoilla 28mm, joissa raceguard suoja, kaikilla teillä ja poluilla, asvaltti, hiekka, sora yms. voin todeta että kuskia hirvittää enemmän kuin renkaita. Uskon että huomaat positiivisen eron 37mm renkaisiin verrattuna.Niin no siis sekin oli mielessä, että hirvittääkö kuskia liikaa hiekkatiellä? Eli siis pysyykö noilla edes pystyssä hiekkatiellä, että kannattaako siinä mielessä? Ja onko iso ero kestävyydessä/rullaavuudessa tavallisen duranon ja plussan välillä? Koskaan en ole slikseillä ajanut niin ei ole mitään tietoa oikeen, että miten ne käyttäytyvät, olenko 5 metrin välein nurin jos on irtohiekkaa? Vai menevätkö noi hiekalla ihan siinä missä kuvioidutkin renkaat?

kenaattori
16.05.2012, 10.53
Olen pysynyt pystyssä, ajelen myös keskuspuistossa, haltialassa ja joenvartta pitkin, ei ongelmia. Veikkaan että kaatumisia voi tulla jos menee liian kovalla vauhdilla ja tiukalla käännöksellä kurviin jossa irtohiekkaa. Tarkoitin myös hirvityksellä että sora, hiekkatiet ovat saaneet kuskin epäilemään suotta renkaiden kestävyyttä. Toinen kausi menossa ilman puhkeamisia.

Duranot joilla ajelen ovat ilman plussaa, mutta merkinnällä raceguard, jotka ovat olleet riittävät, tähän asti (kop kop).

Anok
16.05.2012, 10.57
Ok, kiitoksia, taidan laittaa tilaukseen Duranot sitten.

Mikakoo
16.05.2012, 13.30
Palstaveljet, kertokaapa miten Misukan Krylion carbon toimii 25millisenä n. 100kg:n kuskin työmatka-lenkki-+muut ajot käytössä? Miten ne kestää näitä Oulussakin käytössä olevilla keskustan mukulakivillä? onko kellään tietoa/kokemuksia?

veekoo
16.05.2012, 14.00
Tarvitsisin jossain vaiheessa uudet kumit Kona Dew Drop 2010 pyörään?

Minulla on samassa pyörässä kesärenkaina Continental GP 4 Season 28 mm versiona. Hyvin istuu tuolle vanteelle, mutta yhtään kapeampaa ei kai kannata suunnitella. Kyllä tuon kanssa uskaltaa mennä satunnaisesti soratienkin puolelle, vaikka ei kai se ole sinne tehty. Minua houkutti tuossa renkaassa erityisesti "exceptional winter and wet conditon performance". 4 Season taitaa olla jonkin verran kevyempi kuin tuo Durano (josta mulla ei ole kokemusta), mutta toistaalta durano lupaa vastapainoksi kestävyyttä.

Viimeisin hankinta oli sitten kevyet pikalokarit http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1161 eteen ja taakse, koska täysmittaiset lokarit eivät vaan istu noin kapeiden renkaiden kanssa. Täysmittaiset lokarit kaivetaan sitten sitten syksyllä samalla kun pyörän alle palaa 35mm rospuuttorenkaat.

elasto
16.05.2012, 14.47
Minulla on samassa pyörässä kesärenkaina Continental GP 4 Season 28 mm versiona. Hyvin istuu tuolle vanteelle, mutta yhtään kapeampaa ei kai kannata suunnitella. Kyllä tuon kanssa uskaltaa mennä satunnaisesti soratienkin puolelle, vaikka ei kai se ole sinne tehty. Minua houkutti tuossa renkaassa erityisesti "exceptional winter and wet conditon performance". 4 Season taitaa olla jonkin verran kevyempi kuin tuo Durano (josta mulla ei ole kokemusta), mutta toistaalta durano lupaa vastapainoksi kestävyyttä.

Viimeisin hankinta oli sitten kevyet pikalokarit http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1161 eteen ja taakse, koska täysmittaiset lokarit eivät vaan istu noin kapeiden renkaiden kanssa. Täysmittaiset lokarit kaivetaan sitten sitten syksyllä samalla kun pyörän alle palaa 35mm rospuuttorenkaat.
Mulla oli crossarissa kesärenkaina aluksi nuo Contit ja ne tosiaan on kevyemmät, mutta vaihdoin Duranoihin kun huomasin, että 28mm GP 4 Season on todelliselta leveydeltään noin 25mm. Ei ihmekään, että ovat kevyet kun Contilla on vähän omaperäiset tavat ilmoittaa renkaiden leveyksiä. Duranot on paljon mukavemmatkin ajaa hiekkateillä, koska niissä on isompi ilmatilakin. Siis "28mm" vs. 28mm.

Anok
23.05.2012, 15.47
Eilen laitoin Duranot Dew Droppiin. Kyllä ne mukavasti rullaavat, ehkä odotin suurempaa eroa noihin continental country ride renkaisiin verrattuna, mutta toisaalta taas en kyllä tiennyt yhtään mitä odottaakkaan. Kävin vielä citymarketista jotkut merkittömät sisäkumit joissa luki paketissa, että 28-37 tms.(mutta kuitenkin niin, että 28 oli siis pienin) Itse kumissa kuitenkin lukee joku 32-xx,laitoin kuitenkin ja eturengas meni ihan ok, mutta takarengas räjähti samantien kun oli 6bar painetta. Repesi pitkän matkaa saumasta auki venttiilin läheltä.

Sitten kävinkin Prismasta hakemassa continentalin sisäkumit jotka oikeasti sopivat 28 renkaille ja laitoin semmosen taakse ja hyvin pelittää. Nyt vaan tuli mieleen, että kannattaisiko vaihtaa suosiolla toi etupyörän sisäkumi kanssa? Eli johtuisiko räjähtäminen siitä että tuo ei välttämättä sovellu 28 renkaille, vai oliko vaan huono yksilö se toinen? Ja mitä ongelmia noin ylipäänsä voi tulla jos käyttää liian isoa sisäkumia?

edit: Tuli ajeltua vähän pidempi kunnon lenkki ja nyt vasta eron selkeästi huomasi. Kyllähän nämä Duranot rullaavat aivan eri tavalla kun nuo vanhat kumit. Hiekallakin meni ihan kivasti.Toivottavasti vaan ovat kestävät.

kenaattori
24.05.2012, 00.13
Eilen laitoin Duranot Dew Droppiin. Kyllä ne mukavasti rullaavat, ehkä odotin suurempaa eroa noihin continental country ride renkaisiin verrattuna, mutta toisaalta taas en kyllä tiennyt yhtään mitä odottaakkaan. Kävin vielä citymarketista jotkut merkittömät sisäkumit joissa luki paketissa, että 28-37 tms.(mutta kuitenkin niin, että 28 oli siis pienin) Itse kumissa kuitenkin lukee joku 32-xx,laitoin kuitenkin ja eturengas meni ihan ok, mutta takarengas räjähti samantien kun oli 6bar painetta. Repesi pitkän matkaa saumasta auki venttiilin läheltä.

Sitten kävinkin Prismasta hakemassa continentalin sisäkumit jotka oikeasti sopivat 28 renkaille ja laitoin semmosen taakse ja hyvin pelittää. Nyt vaan tuli mieleen, että kannattaisiko vaihtaa suosiolla toi etupyörän sisäkumi kanssa? Eli johtuisiko räjähtäminen siitä että tuo ei välttämättä sovellu 28 renkaille, vai oliko vaan huono yksilö se toinen? Ja mitä ongelmia noin ylipäänsä voi tulla jos käyttää liian isoa sisäkumia?

edit: Tuli ajeltua vähän pidempi kunnon lenkki ja nyt vasta eron selkeästi huomasi. Kyllähän nämä Duranot rullaavat aivan eri tavalla kun nuo vanhat kumit. Hiekallakin meni ihan kivasti.Toivottavasti vaan ovat kestävät.

Monta baria pumppasit duranoihin? Mulla reilu 5 baria, sillä rullaa hyvin, enempää en viitsi laittaa koska välillä on sekalaista polkua. Renkaiden kestävyydestä olen ollut edelleen tyytyväinen. Eilen lenkillä ajoin takarenkaan kiven päälle, kivi lähti kuin ammus ja osui sähkökaappiin (onneksi, jos olisi ollut ihminen edessä, niin olis tullut mustelma), renkaaseen ei tullut mitään jälkeä.

Anok
24.05.2012, 08.37
Monta baria pumppasit duranoihin? Mulla reilu 5 baria, sillä rullaa hyvin, enempää en viitsi laittaa koska välillä on sekalaista polkua. Renkaiden kestävyydestä olen ollut edelleen tyytyväinen. Eilen lenkillä ajoin takarenkaan kiven päälle, kivi lähti kuin ammus ja osui sähkökaappiin (onneksi, jos olisi ollut ihminen edessä, niin olis tullut mustelma), renkaaseen ei tullut mitään jälkeä.7 baria laitoin kun renkaissa lukee 6-8.

Neliapila
24.05.2012, 23.48
Eka 65km lenkki takana Contin GP4000s 25mm:lla. Ero pyörän mukana tulleissiin Continental Cyclocross Race 35mm on kuin yöllä ja päivällä. Tälläisen 110kg ruhon allakin vaikuttavat ihan päteviltä, katellaan kauanko kestävät =)

Gieggoilija
01.06.2012, 13.23
http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2012/category/cyclocross-11/model/mares-ax-20.html mitä renkaita suosittelisitte noiden tilalle tuohon pyörään? Ajelu olisi aika paljon ihan pyöräteitä pitkin ja välillä eksyy myös hiekalle yms. eli tarvisi kestääkin ja olla kevyet ja halvat mielellään. Ehdotuksia tulemaan.

lansive
01.06.2012, 13.34
Marathon Supreme: kestäväksi kumiksi kevyt ja löytyy leveyksiä välillä 28-50. Ihan halvat nuo eivät ole.

timoe
01.06.2012, 13.46
Marathon Supreme: kestäväksi kumiksi kevyt ja löytyy leveyksiä välillä 28-50. Ihan halvat nuo eivät ole.

marathon racer 30-622 25.90 deesportissa, halvemmallakin voi jostain netistä löytyä mutta sitten yl tulee postikulut, eli paljon halvemmat ja vain vähän huonommat??

kahvipaussi
01.06.2012, 16.25
Mullakin menee todennäköisesti kesän aikana renkaat vaihtoon. Luulin jo päätyneeni täälläkin monien kehumiin Schwalben gummeihin ( supreme32 tai racer35) mutta, mutta. Ajaessa kaikista kivointa on kuitenkin posotella pikkutietä ja välillä metsäpolkua, joten taidan sittenkin jotain kevyehköä nappularengasta laittaa alle. Kokemuksesta muistan, että edes 28mm maantiekumeilla ei oo kivaa joutua irtihiekalle.

- Maxxis race (33/35)
- Kenda small block 8 (32)
- Conti cyclo cross speed (35)
- Vittoria XN proII
Ovat ollet tarkastelussa, mutta Maxxissen ja Kendan saatavuus on ihan hakusessa. Omana referenssinä ovat Meridan mukana tulleet Maxxikset, joten mielelläni kuulisin kokemuksia ja ostovinkkejä noista yllä mainituista tai samantyylisistä.

Gieggoilija
01.06.2012, 16.35
Voitteko vielä vähän valaistaa minua tietämätöntä, mitkä renkaat sopii tähän pyörään http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2012/category/cyclocross-11/model/mares-ax-20.html?

Käykö nämä renkaat tuohon ylläolevaan pyörään ja olisiko nämä hyvät ajaa hiekalla, tiellä yms? Onko pistosuojatut? http://www.bike-discount.de/shop/k373/a39219/durano-700x28c-black.html?mfid=78, niin ja mitäköhän tuo "folding" meinaa? Tai mitä tuo "tubular" meinaa?

Edit: Tässä olis nyt tälläisetkin renkaat: http://www.bike-discount.de/shop/k372/a59420/durano-plus-28-mm-wire.html?mfid=78

elasto
01.06.2012, 16.39
Mulla on nuo 28mm Duranot crossarissa työmatka-ajossa ja hyvin kulkee niin asfaltilla kuin hiekkateilläkin. Kyllä ne sopii tuohon fillariin... Pistosuojaus ei vissiin mikään ihan älytön ole, mutta ihan riittävä on mulle ollut.

arctic biker
01.06.2012, 18.36
Mulla on nuo 28mm Duranot crossarissa työmatka-ajossa ja hyvin kulkee niin asfaltilla kuin hiekkateilläkin. Kyllä ne sopii tuohon fillariin... Pistosuojaus ei vissiin mikään ihan älytön ole, mutta ihan riittävä on mulle ollut.
Ootko mitannut todellisen leveyden? Vittorian Cross Xn pro:t löytyy , 32 mm ja alle 30 mm vanteella. Mullon tää crossarin hankinta samassa vaiheessa kuin sillä entisellä pojalla joka löytäessään hevosen kengän totes että ny uupuu vain 3 kenkää ja hevonen. No syksymmällä.

Cyklooppi
01.06.2012, 19.12
Ovat ollet tarkastelussa, mutta Maxxissen ja Kendan saatavuus on ihan hakusessa. Omana referenssinä ovat Meridan mukana tulleet Maxxikset, joten mielelläni kuulisin kokemuksia ja ostovinkkejä noista yllä mainituista tai samantyylisistä.

Ääni Kendan SB8:lle.
Maxxis:ta saa kotomaasta http://www.hi5bikes.fi/~vBWox0000001/?Y999=PGR&Y174=855 (http://www.hi5bikes.fi/%7EvBWox0000001/?Y999=PGR&Y174=855)

elasto
01.06.2012, 19.15
Ootko mitannut todellisen leveyden? Vittorian Cross Xn pro:t löytyy , 32 mm ja alle 30 mm vanteella. Mullon tää crossarin hankinta samassa vaiheessa kuin sillä entisellä pojalla joka löytäessään hevosen kengän totes että ny uupuu vain 3 kenkää ja hevonen. No syksymmällä.

En ole mitannut, enkä nyt pysty mittaamaankaan, koska nuo renkaat eivät ole vanteella. Olivat kuitenkin selvästi leveämmät kuin 28mm Contin GP 4Season, jotka olivat todelliselta leveydeltä noin 25mm.

arctic biker
01.06.2012, 19.37
No mittaa kun paat taas käyttöön ja ilmineeraa sitten. enkä aloita uutta keskustelua mikä crossari sopii mulle...
Poisonin perusrunkosetin toivoakseni pystyn tilaamaan, koossa 54 cm. Jarrut uupuu mutta muuten taitaisi palaset olla, kaikki ei ihan foorumille kelvollisia! Monenlaisella vehkeellä olen kyllä mutkaista tietä näkymättömiin tähän ikään päässy:)

vellu80
01.06.2012, 20.20
Itte rullailin 28mm duranoilla jonkin aikaa,mutta sitte rupes tympiin crossarin "kovuus" noin kapeilla kumeilla ja veivasin 35mm näppylähanskat takasi alle. Ei ihan niin liukas asfaltilla,mutta paljon mukavampi kyyti!

lavke
01.06.2012, 20.59
Itte rullailin 28mm duranoilla jonkin aikaa,mutta sitte rupes tympiin crossarin "kovuus" noin kapeilla kumeilla ja veivasin 35mm näppylähanskat takasi alle. Ei ihan niin liukas asfaltilla,mutta paljon mukavampi kyyti!
Sama tilanne täällä. Ajoin 28 mm Duranoilla crossarissa jonkin aikaa asfalttilenkkiä mutta loppujen lopuksi vaihdoin takaisin 35 mm Sammy Slickit. Duranoista ei ole valittamista, hyvin kestivät sen mitä poljin, ja matkalle osui todella pahoja soratiepätkiäkin. Kuitenkin semislicksien monipuolisuus vei omalla kohdallani voiton kun hiekkatietä ajelen mieluummin. Sammy Slicksit häviää keskinopeudessa ehkä muutaman kilometrin mitä nyt samaa lenkkiä poljin pari kertaa vertailun vuoksi. Suurin hyöty Duranoista oli tietenkin vierintävastuksen pieneminen.

nuubiainen
01.06.2012, 21.04
En ole mitannut, enkä nyt pysty mittaamaankaan, koska nuo renkaat eivät ole vanteella. Olivat kuitenkin selvästi leveämmät kuin 28mm Contin GP 4Season, jotka olivat todelliselta leveydeltä noin 25mm.Mun 28 mm Duranot ovat 28,5 mm Mavicin A317-kehällä, painetta ~6 bar

kenaattori
01.06.2012, 21.08
Ääni Kendan SB8:lle.
Maxxis:ta saa kotomaasta http://www.hi5bikes.fi/~vBWox0000001/?Y999=PGR&Y174=855 (http://www.hi5bikes.fi/%7EvBWox0000001/?Y999=PGR&Y174=855)

Mulla oli käytössä Kendan SB8:it, hyvin rullaavat, mutta rengas on kova imeemään kiviä itseensä johtuen tiheästä nappuloinnista, joten pistosuojanauha on must hankinta.

Gieggoilija
01.06.2012, 22.35
Mistä tietää, mitkä renkaat sopii esim. tuohon pyörään http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2012/category/cyclocross-11/model/mares-ax-20.html? Kuin leveet sopisi tuohon? Ja mitä meinaa jos renkaan mallissa lukee "taitettu" tai "taitettava" yms?

Olen ymmärtänyt myös, että nämä renkaat olisivat aika hyvät niin painonsa kuin myös suojauksensankin suhteen? http://www.bike-discount.de/shop/k373/a31997/grand-prix-4-season-28-mm.html ja ne sopis tuohon pyörään sit?

Nääkin varmaan ois yhet hyvät? http://www.bike-discount.de/shop/k762/a35907/cross-xn-pro-ii-black.html

elasto
02.06.2012, 00.04
No mittaa kun paat taas käyttöön ja ilmineeraa sitten. enkä aloita uutta keskustelua mikä crossari sopii mulle...
Poisonin perusrunkosetin toivoakseni pystyn tilaamaan, koossa 54 cm. Jarrut uupuu mutta muuten taitaisi palaset olla, kaikki ei ihan foorumille kelvollisia! Monenlaisella vehkeellä olen kyllä mutkaista tietä näkymättömiin tähän ikään päässy:)
Sori, mutta en ole ajanut crossarilla alkukevään jälkeen ja se on menossa myyntiin. Siinä on nyt crossirenkaat kiekoilla enkä meinaa enää Duranoita laittaa siihen vaan nekin lähtee fillarin mukana sitten myyntiin.

Anok
03.06.2012, 15.15
Mistä tietää, mitkä renkaat sopii esim. tuohon pyörään http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes/bikes-2012/category/cyclocross-11/model/mares-ax-20.html? Kuin leveet sopisi tuohon? Ja mitä meinaa jos renkaan mallissa lukee "taitettu" tai "taitettava" yms?

Olen ymmärtänyt myös, että nämä renkaat olisivat aika hyvät niin painonsa kuin myös suojauksensankin suhteen? http://www.bike-discount.de/shop/k373/a31997/grand-prix-4-season-28-mm.html ja ne sopis tuohon pyörään sit?

Nääkin varmaan ois yhet hyvät? http://www.bike-discount.de/shop/k762/a35907/cross-xn-pro-ii-black.html28 tuuman vanteille menee esim. renkaat 622 x 28, tai sitten 700 x 28C (nämä ilmeisesti täysin sama asia, eri tavalla ilmoitettuna) Tärkeintä on siis tuo 622 tai 700 lukema joka siis tulee vanteen halkaisijasta. Sitten leveys taas riippuu vähän siitä mitä renkaalta hakee ja tietysti vanteestakin. Ilmeisesti kapeampaa rengasta ei voi laittaa mitä vanne on, eikä toisaalta mitään todella paljon vannetta leveämpää rengasta, mutta crossareihin menee varmaan noin yleensä 25-37 leveät renkaat ihan ok.

Folding tai taitettavuus oli vielä pari viikkoa sitten itsellenikin täysi mysteeri, mutta tuo siis meinaa sitä, että jos rengas on taitettava niin sen voi taitella kasaan. Eli esim. itse ostin schwalbe duranot 28 leveänä ja ne tuli semmosessa suht pienessä laatikossa taiteltuna kasaan. Sitten jos renkaat eivät ole taiteltavat, niin arvatenkin niitä ei voi taitella, varmaan ainakin postikulut ovat tällaisille kovemmat kun vievät paljon tilaa?

En tosin osaa ollenkaan sanoa mitä käytännön eroa näillä sitten on ihan pyörällä ajettaessa, eli onko ajettavuudessa tai renkaan kesätvyyksissä eroja taiteltavan ja ei taiteltavan välillä?

Betonireisi
04.06.2012, 23.51
Tuli sitten tilattua cycloon jotain ihan muuta eli contin supersport plus 28 mm. http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/plusseries/supersportplus/supersport_plus_en.html . Saa nähdä menikö valinta ihan reisille. Hain kestävää kumia, lähinnä sadepäivien maatielenkeille ja "siisteille" päällystämättömille teille. Olikohan kellään kokemuksia ko. renkaista?

levelup!
08.06.2012, 10.33
Tuli sitten tilattua cycloon jotain ihan muuta eli contin supersport plus 28 mm. http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/plusseries/supersportplus/supersport_plus_en.html . Saa nähdä menikö valinta ihan reisille. Hain kestävää kumia, lähinnä sadepäivien maatielenkeille ja "siisteille" päällystämättömille teille. Olikohan kellään kokemuksia ko. renkaista?

Mulla on cyclossa alla juurikin kyseiset renkaat, 700km takana. Yli satakilosella kuskilla renkaat kestäny hienosti, vaikka reitille osunu aika pahojakin sepeli- yms. esiintymiä. Surutta oon vedelly. Painavathan(?) nää on, mutta ite en oo niitä miehiä et tällaisia asioita isommin miettisin. Mä ostin mielenrauhaa hankkiessani nää renkaat. Nyt näyttää siltä, että sitä myös sain.

Pjuukula
11.06.2012, 14.20
Mullakin menee todennäköisesti kesän aikana renkaat vaihtoon. Luulin jo päätyneeni täälläkin monien kehumiin Schwalben gummeihin ( supreme32 tai racer35) mutta, mutta. Ajaessa kaikista kivointa on kuitenkin posotella pikkutietä ja välillä metsäpolkua, joten taidan sittenkin jotain kevyehköä nappularengasta laittaa alle. Kokemuksesta muistan, että edes 28mm maantiekumeilla ei oo kivaa joutua irtihiekalle.

- Maxxis race (33/35)
- Kenda small block 8 (32)
- Conti cyclo cross speed (35)
- Vittoria XN proII

Oman Cuben krossarin mukana tuli jäykkäreunaiset 35mm Racing Ralph Evo:t ja ne pelaa kyllä kuin unelma poluilla ja rullaa hyvin myös asfaltilla. Tosin eivät kulutuskestävyydeltään ole asfaltille parhaat mahdolliset. Uudesta Racing Ralphista ei ole kokemusta, mutta kuitenkin, jos olisin krossariin renkaita ostamaassa niin testaisin varmasti tuota 33mm taittuvaa Evo Racing Ralphia.

http://schwalbe.com/gbl/en/produkte/cross/produkt/?ID_Produktgruppe=51&ID_Produkt=215

kkolari
12.06.2012, 08.54
Laitoin Konan Jake The Snakelle huhtikuussa Contin GP 4 Season 28mm renkaat. Odottelin mielenkiinnolla kesäkuuta, kun tuli maallemuutto ja maantielenkeille pääsy vaatii aina lenkin alku- ja loppupäässä 4,5 km soratiepätkän ajoa. Mennessä alamäkeä ja palatessa tietysti toisinpäin. Olen ainakin tähän mennessä ollut tyytyväinen, alamäkeen joutuu toki olemaan kädet jarrukahvoilla kokolailla jatkuvasti, mutta hyvin savetuilla pätkillä voi ajella aika rauhassa. Jos johonkin satunnaiseen tienlaidan hiekkakerrokseen tusjauttaa, niin sitten tulee toki yllättäviä liikkeitä. Asfalttiosuudelle tullessa olen pitänyt pikkupaussin ja pyyhkäissyt renkaat hiekanjyvistä puhtaaksi, hyvin ovat renkaat toistaiseksi tämän koettelemuksen kestäneet.

Tiltman
13.06.2012, 07.45
Folding tai taitettavuus oli vielä pari viikkoa sitten itsellenikin täysi mysteeri, mutta tuo siis meinaa sitä, että jos rengas on taitettava niin sen voi taitella kasaan. Eli esim. itse ostin schwalbe duranot 28 leveänä ja ne tuli semmosessa suht pienessä laatikossa taiteltuna kasaan. Sitten jos renkaat eivät ole taiteltavat, niin arvatenkin niitä ei voi taitella, varmaan ainakin postikulut ovat tällaisille kovemmat kun vievät paljon tilaa?

En tosin osaa ollenkaan sanoa mitä käytännön eroa näillä sitten on ihan pyörällä ajettaessa, eli onko ajettavuudessa tai renkaan kesätvyyksissä eroja taiteltavan ja ei taiteltavan välillä?

Suurin ero taiteltavan ja taittumattoman renkaan välillä taitaa olla painossa, ainakin esim. oman crossarini vakiovarustukseen kuuluneissa Contin Speed King Crossien ollessa kyseeessä wire ja folding- versioiden painot ovat 520 g ja 450 g. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=78332

Ko. rengas ei selvästikään ole tarkoitettu sekalaiseen ajoon kestopäällystetyillä reiteillä, vaan takarenkaan keskinappulat alkavat olla muisto vain 200 km:n ajelujen jälkeen.. Pistin tilaukseen Schwalbet http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24615

Betonireisi
13.06.2012, 22.55
Contin super sport plus 28 mm saapuivat, wired renkaiden paketti oli miehekkään kokoinen, mutta ei postikulut ainakaan olleet isommat kuin pikkupaketilla. Aika punnertaminen että sain kumit vanteelle...ja kokeilemaan. Täytyy sanoa että huippuostos, keskinopeus nousi matkavauhdissa 4 km/h verrattuna Fujin ensiasennus Kendoihin. Mukavaa matkantekoa, rullaa kivasti ja painokaan ei häiritse. Jämäkän oloinen rengas jolla uskaltaa ajaa vähän huonommallakin pinnalla. Mikään maastorengashan tuo ei ole, mutta meikäläisen käyttöön sopii täydellisesti!

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

kahvipaussi
14.06.2012, 21.34
Oman Cuben krossarin mukana tuli jäykkäreunaiset 35mm Racing Ralph Evo:t ja ne pelaa kyllä kuin unelma poluilla ja rullaa hyvin myös asfaltilla. Tosin eivät kulutuskestävyydeltään ole asfaltille parhaat mahdolliset. Uudesta Racing Ralphista ei ole kokemusta, mutta kuitenkin, jos olisin krossariin renkaita ostamaassa niin testaisin varmasti tuota 33mm taittuvaa Evo Racing Ralphia.

http://schwalbe.com/gbl/en/produkte/cross/produkt/?ID_Produktgruppe=51&ID_Produkt=215

Kiitos vihjeestä ja vaikuttaa oivalta. Vähän arveluttaa tuo rullaus asfaltilla (vaikkakin itse sitä ylistävät), nappulakuvio on suhteellisen avoin keskeltä, toisaalta on varmasti huippu hyvä poluilla. Olen hiukkasen yllättynyt Maxxisen kohdalla; ensin kuluivat ihan silmissä, mutta nyt 1800km jälkeen nappuloita on vielä hyvin jäljellä (tein juuri ristiinvaihdon). Eiköhän noilla vielä ajele ja onneakin on ollut; ei yhtään rikkoa. Ehkä on auttanut, että välillä kaivelen vieraat partikkelit pois nappuloista. Mutta siis Schwalbe on mukana kuvioissa.

JuissiS
18.06.2012, 21.44
Schwalbe CX Pro (http://tinyurl.com/bm24adg) vs. Continental Cyclocross Speed (http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti%20cyclocrossspeed_cl.shtml) vs. muumikä?

Ajosta hiekkateitä ja hyväkuntoisia polkuja 20...40%, muuten pyörätietä ja tienvartta. Nyt alla on nuo Continentalit 35mm leveinä, mutta meno tuntuu asvaltilla tahmealta vaikka paineet ovatkin lähes maksimissa. Toisessa pyörässä on Contin 28mm Touring plus joka rullaa paljon paremmin, mutta soralla ajo vaatii hirveästi tasapainoilua. Eräskin kauppias suositteli Schwalben taittuvaa CX Pro -nappularengasta 30-millisenä. Olisiko tuossa potentiaalia tällaiseen sekakäyttöön?

lavke
18.06.2012, 22.12
35mm Sammy Slicksit? 20e Bike-discountista. (http://www.bike-discount.de/shop/k762/a43088/sammy-slick-raceguard-orc-28-x-135.html)

JuissiS
08.07.2012, 11.56
35mm Sammy Slicksit? 20e Bike-discountista. (http://www.bike-discount.de/shop/k762/a43088/sammy-slick-raceguard-orc-28-x-135.html)
Suositus oli varmastikin parempi kuin tekemäni valinta, Contin Contact II (http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti%20contact.shtml) 32mm leveänä (valintakriteeriksi lisättiin pistosuojaus muutaman paikkausoperaation jälkeen). Pistosuojaus on hyvä ja soratielläkin pärjää, mutta onpa tahmea rengas hitaisssa nopeuksissa. Nyt muutaman satasen jälkeen keskinopeus on asettunut 1-2 km/h hitaammaksi vaikka maantien suhteellinen osuus on kasvanut. Kyllä tuolla sitten pärjää kun vauhtiin pääsee, mutta jatketaan silti etsintää (lähikaupassa näytti olevan Sammyä hyllyssä).

edit: Contact voikin ehkä saada synninpäästön, pyörän tahmeus senkun lisääntyi ajossa ja tänään sitten vapaaratas hajosi kokonaan. Onneksi Fiicuksessa on kahden vuoden takuu.

nuubiainen
08.07.2012, 13.35
Schwalbe CX Pro (http://tinyurl.com/bm24adg) vs. Continental Cyclocross Speed (http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti%20cyclocrossspeed_cl.shtml) vs. muumikä?

En ainakaan itse lämmennyt Cyclocross Speedille. Tuntui ettei rullaa, eikä myöskään pidä hiekalla mitenkään loistavasti.

EDIT: kannattaa kyllä suhtautua tähän lievällä varauksella, sillä monet nettiarviot näyttivät ylistävän rengasta. Täytyy jossain vaiheessa testata uudestaan.

Luusaha
20.07.2012, 22.07
Slicksit/vanteet olisi mielessä hankkia crossariin, onko seuraavista kokemusta:

http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Aksium2

Tällä hetkellä ajelen 32mm nappularenkailla, vauhtia kaipais lisää asfaltille...

lefa42
20.07.2012, 22.30
Contin GP 4 Seasonit (28mm) tuli väännettyä uusille vanteille vanhojen kiekkojen siirtyessä talvikäyttöön ja nastarenkaiden kavereiksi. Ero oli kuin yöllä ja päivällä, tämänhetkiset kesäkumikokeilut kun olivat viime kesän 32mm marathon plussat ja niiden perässä contin tourridet 28mm levyisinä. Varmaan keveämmät vanteetkin saivat tunturin kiitämään vallan uudella tavalla.