Näytä tavallinen näkymä : Uusi maantiekypärä - vaikea valinta
Kannattaa kokeilla Specialized Propero jos esim. Giro ahdistaa
Kiovan Dynamo
15.04.2015, 12.48
Kannattaa kokeilla Specialized Propero jos esim. Giro ahdistaa
Minä kävin justiin kokeilemassa Giron ja Bellin uusia malleja ja mun kuuppaan ne vaan ovat jo liian minimalistisia. Ehkä kevyitä ja aeroja, mutta melko lippalakin tuntuisia. Paavin lätsäkin peittää jo kohta enemmän päätä, kuin nuo aeroihmeet.
Specializedin kypärät natsasivat mun makuun paremmin, S3 taitaa olla aika likellä hankintaa.
Bell, Uvex ja Spessu lähtee tilaukseen saksasta. Eiköhän niistä joku sovi.
Uusi kisakypärä Kask Mojito oli eilen ekaa kertaa päässä ja tuntui ihan hyvältä. Pientä säätöä Oakleyn ajolasien kanssa mutta löysin niille sopivan kolon.
^löytyykö Kaskeja jostain koi kotimaisesta kaupasta vai tilasitko ulkomailta?
DeCadence
17.04.2015, 08.07
^löytyykö Kaskeja jostain koi kotimaisesta kaupasta vai tilasitko ulkomailta?
XXL:ssä ainakin..
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyvarustus/pyorailykyparat/c/100604?q=%3Anewest%3AbrandName%3AKask
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Bell, Uvex ja Spessu lähtee tilaukseen saksasta. Eiköhän niistä joku sovi.
Miten saat spessua tilattua Saksasta?
XXL:ssä kävin sovittamassa mutta koska värivalikoima ei miellyttänyt tilasin ulkomailta.
Miten saat spessua tilattua Saksasta?
Evanscyclesistä tilasin spessun (ja pari muuta). Laitoin tavaraa tulemaan samalla myös BD:stä sekä Rosesta ja niputin mielessä kaikki saman lipun alle.
Il ciclista di Roine
20.04.2015, 22.51
Uusi kisakypärä Kask Mojito oli eilen ekaa kertaa päässä ja tuntui ihan hyvältä. Pientä säätöä Oakleyn ajolasien kanssa mutta löysin niille sopivan kolon.
☛ Tilasin valkoisen Kask Mojito Road Helmet 2015:n brittien Amazonilta kokona L ja on ihan OK.
Oli käytössä ekaa kertaa tänään (mun neljäs kypärä; brändihistoria: Met-Met-Uvex-Kask).
Oma kallo on juuri ton n. 58 cm ja menee ikävästi M/L-mitoituksen väliin. Isompi on parempi.
Uvex jäi käytöstä pois M-kokoisena lian pinkeänä, kalloluiden kutistajana (ainakin helteellä).
Toi täysivalkoinen malli saa kyllä käyttäjänsä tuntemaan Stormtrooperilta!
Vinkki: Kaskin kypäräpakkaus on oiva säilö Fillareille, Pyöräilylle+Triathloneille!
paskalokki
20.04.2015, 23.24
Suunitelmissa tilata itse myös erillinen kypärä maantielle, nykyinen yleiskypärä on n. 260 grammaa painava muistaakseni eikä se häiritse pätkääkään, mutta kypärän muoto voisi olla vähän silmäystävällisempi ja nykyisen lippa vähän häiritsee näkökenttää. Onko lähtökohtaisesti niin, että fiksusta maantiekypärästä joutuu pulittamaan reilusta yli 80 euroa ja enemmän vai saako halvemmallakin kelpoja kypäriä? Kauneushan on katsojan silmässä ja jos tuo 260 grammaa ei ole nykyisessä haitannut yhtään niin kriteerit eivät kovin kovat mielestäni ole.
Anaxagore
21.04.2015, 08.45
Suunitelmissa tilata itse myös erillinen kypärä maantielle, nykyinen yleiskypärä on n. 260 grammaa painava muistaakseni eikä se häiritse pätkääkään, mutta kypärän muoto voisi olla vähän silmäystävällisempi ja nykyisen lippa vähän häiritsee näkökenttää. Onko lähtökohtaisesti niin, että fiksusta maantiekypärästä joutuu pulittamaan reilusta yli 80 euroa ja enemmän vai saako halvemmallakin kelpoja kypäriä? Kauneushan on katsojan silmässä ja jos tuo 260 grammaa ei ole nykyisessä haitannut yhtään niin kriteerit eivät kovin kovat mielestäni ole.
Bell Sweep maksaa noin 80e tai alle ja on fiksu maantiekypärä. Sopii mun päähän, tällä hetkellä toinen sweep menossa. Tarvikkeena löytyy uusia pehmusteita. Olen käyttänyt vuodesta 2008.
Spessun Proper II oli iso ja ruma. Bellin Event ja Overdrive eivät myöskään istuneet. Giro Atmos II sekä Uvexin Boss ja Race 1 oli ok. Pitää mallailla viikonlopun ajan ja katsella minkä jätän itelleni :)
Täytyy mainita myös Bontragerin Velocis; poimin paikallisesta ja nyt on kasa lenkkejä kokeiltu. Kevyt, ilmastoitu ja tyylikäs muotoilu ovat plussaa. Ja potassa lukee "Trek Factory Racing", mikä on tietenkin mahtavaa Trekillä ajaessa!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onko käyttökokemuksia Giro Atmos II:sta?
Lähinnä mielessä miten remmit pysyvät, pitääkö kypärä asentonsa kun sataa esteristä, riittääkö kypärän minimaaliset pehmusteet ja miten ajolasien aisoille löytyy paikka.
Entä onko foorumilla mavic cosmici (http://www.mavic.com/helmets-road-cosmic-ultimate-helmet)n käyttäjiä? Nämä olivat bike24:ssa kohtuu kovassa alessa.
On muuten yllättävän paljon samaa näköä giron atmoksen kanssa ainakin sivuprofiililtaan.
Minusta sekä Atmos että Cosmic ovat jo vähän menneen talven malleja: näyttävät aika samanlaiselta kuin MET Stradivarius, jonka haluan vaihtaa.
Atmos II sattuu istumaan omaan kupoliin hyvin. Ulkonäkösyistä hankinta on kuitenkin vielä pausella, jos vaikka löytyisi jokin uudemman tyylinen. Mahdollisimman hyvä tuuletus on lähtökohtana.
Uuden kypärän hankin tulevaksi kaudeksi. Ajattelin satsata sellaiseen jossa on käytetty MIPS- teknologiaa.
Pitäisi päästä vain sovittelemaan eri malleja.
Ei lisäsuojasta haittaa ole, jos jotain tapahtuu
Just tulin sovittelemasta kypäriä paikallisesta. Giron Aeon,Monza, Atmos2, Savant ja Synthe olivat jokainen vuorollaan päässä.Listan kaksi viimeistä oli ainakin MIPS kypäriä. Lisäksi tuli kokeiltua vielä muutama Bontragerin malli. Tunnin vatulointi päättyi Synthe MIPS valintaan. Istui parhaiten päässä ja sai säädettyä sellaiseksi että etureuna ei valu liian alas maantiellä dropeilta ajettaessa.
Markku Silvenius
24.02.2016, 10.06
Ei taida olla MIPS mutta itselle tarttui käteen Bellin Star Pro. Siinä suljettavat tuuletusaukot ovat tuntuneet todella yllättävän hyvältä talvikäytössä, vielä on kokematta että kuinka hottis se mattamusta pata on kesällä. Istuvuus tuntuu hyvältä omaan päähän ja makuun.
http://www.bellhelmets.com/bellsports/wp-content/uploads/2015/02/Kramon_CX_2015WorldsTabor_EliteMen_DSC5722-Version-2.jpg
Itse ostin juuri MET Rivale kypärän Raisposta. Netissä selailin kypäriä ja kuvissa näytti hyvältä. Olin jo tilaamassa ulkomailta, mutta päätin käydä katsomassa livenä. Kyllä kannatti, hinta sama Suomen kivijalasta kuin netin isoilta toimittajilta. Erittäin hyvän tuntuinen kypärä, turvallisen tuntuinen ja istuu syvällä. Kaikinpuolin nappiostos. Metin malleista luin ensin netistä, että saattaa olla omituisen muotoisia kypäriä, mutta paremmin sopi omaan päähän tämä "uusi MET mitoitus", kuin omat Limar ja Giro !
http://www.bike24.com/p2141353.html
Ainakin omassa päässä, jossa on tukkaa tyypillisesti lyhyelti tai olemattomasti, olen todennut kypärän "tuulettuvuuden" olevan näissä Suomen helteissä ja lyhyissä mäissä täysin toissijainen ominaisuus. Paljon tärkeämpää on löytää omaan kaaliin hyvin istuva kypärämalli, jolloin se tuntuu melkein ominaisuuslistan pituudesta riippumatta mukavalta ja kevyeltä päässä.
Näinpä! Oma pääni on niin eriskummallisen muotoinen (päälaen kärki jotenkin ylikorkea), että kaikki kokeilemani kypärät näyttävät omituiselta päässäni. Kuin eivät olisi pohjassa saakka... eli kypärän alaosa on jossain puolivälissä otsaa sen tyypillisen kulmakarvalinjan sijaan! Nykyiseen kypärääni teinkin tuunauksen, eli koversin sisä-styroxista hiukan pois päälaelta, jolloin sain sen istumaan syvemmälle päähän. Sattuuko joku tietämään jotain kypärämerkkiä joka tällaiseen Nikke Knatterton-kaaliin sopisi ilman tuunauksia?
Näinpä! Oma pääni on niin eriskummallisen muotoinen (päälaen kärki jotenkin ylikorkea), että kaikki kokeilemani kypärät näyttävät omituiselta päässäni. Kuin eivät olisi pohjassa saakka... eli kypärän alaosa on jossain puolivälissä otsaa sen tyypillisen kulmakarvalinjan sijaan! Nykyiseen kypärääni teinkin tuunauksen, eli koversin sisä-styroxista hiukan pois päälaelta, jolloin sain sen istumaan syvemmälle päähän. Sattuuko joku tietämään jotain kypärämerkkiä joka tällaiseen Nikke Knatterton-kaaliin sopisi ilman tuunauksia?
Sama ongelma täällä. Girot ei sovi päähän sitten millään ja vallan hävettää katsoa itseä peilistä... ilman valoja. Kuitenkin, toistaiseksi vähiten huono on Kask Mojito. Kannattaa kokeilla.
Mika_koo
25.05.2016, 16.39
Näinpä! Oma pääni on niin eriskummallisen muotoinen (päälaen kärki jotenkin ylikorkea), että kaikki kokeilemani kypärät näyttävät omituiselta päässäni. Kuin eivät olisi pohjassa saakka... eli kypärän alaosa on jossain puolivälissä otsaa sen tyypillisen kulmakarvalinjan sijaan! Nykyiseen kypärääni teinkin tuunauksen, eli koversin sisä-styroxista hiukan pois päälaelta, jolloin sain sen istumaan syvemmälle päähän. Sattuuko joku tietämään jotain kypärämerkkiä joka tällaiseen Nikke Knatterton-kaaliin sopisi ilman tuunauksia?
Kokeilepa Lazer Z1stä.
Monta vuotta mennyt MET kypärällä, mallia en muista, on ollut mieluisa, nyt alkais olla vaihdon aika, mutta merkki ei olekaan oululaisissa kaupoissa. Tuo Rivale-malli vois olla se oikea. Pitäis kuitenkin päästä hipeloimaan ja päähänkin kokeilemaan.
Samuel72
26.05.2016, 01.49
Kokeilepa Lazer Z1stä.
Ääni täältä myös tuolle Lazer Z1:lle. Verrokkina MET Stradivarius ja vaimon Giro Synthe. Edelliset eivät sopineet allekirjoittaneelle ja painavat kallon keskelle. Lazer on kevyt ja lähes huomaamaton päässä. Suomessa tuntuu olevan harvinainen kaupan hyllyillä, muita malleja kyllä löytyy. Tuolta kilpailulykyiseen hintaan ylivuotisia malleja. Mukaan tulee vaihtopehmusteet ja aeroshell kuori.
http://www.sigmasport.co.uk/item/Lazer/Z1-Helmet-with-Aeroshell-2015/BPPZ
tunkkari
26.05.2016, 11.49
Giro Monza oli eka ja sitten MET Stradivarius. Tuntui hyvälle siihen asti kunnes ostin KASK Mojiton. Ylivoimaisesti paras tähän astisista. Kevyt ja huomaamaton päässä.
Giro Monza oli eka ja sitten MET Stradivarius. Tuntui hyvälle siihen asti kunnes ostin KASK Mojiton. Ylivoimaisesti paras tähän astisista. Kevyt ja huomaamaton päässä.
Kask Mojito istuu kans omaan päähän hämmentävän hyvin. Niskasta tarvittaessa todella alas ulottuva kiinnityssysteemi on ihan erityisen mukava, joskin se tulee sen verran lähelle korvantaustaa että saattaa ottaa kiinni ajolasien sankoihin. Onneksi sain omat sangat muotoiltua uudestaan vähän jyrkempään kulmaan ja ongelma ratkesi.
MTB Fillaristi
26.05.2016, 21.47
Kask Mojito istuu kans omaan päähän hämmentävän hyvin. Niskasta tarvittaessa todella alas ulottuva kiinnityssysteemi on ihan erityisen mukava, joskin se tulee sen verran lähelle korvantaustaa että saattaa ottaa kiinni ajolasien sankoihin. Onneksi sain omat sangat muotoiltua uudestaan vähän jyrkempään kulmaan ja ongelma ratkesi.
Mullakin Kask, mutta mallina Infinity, Se on aero malli, mutta ei siis pitkä malli niskasta vaan normi kypärän mallinen, poikkeuksena se, että siinä on edessä keskellä liukukansi, jolla voi sulkea ilmavirran. Se muuten toimii tuulisella säällä hyvin. Kuumalla ajaessa sitten vaikka hieman avattunakin viilennys on vallan mainio. Viileällä taas voi ajaa aina luukku kiinni koko lenkin. Mallina se on ainakin mulle sellainen, ettei sitä edes huomaa ajaessa päässä. Kypärän tuuletuksen voi helposti avata tai aulkea ajon aikana.
K: onko asia niin kuin ymmärrän, että Kaskin remmien pituutta ei saa säädettyä, vai enkö vaan osaa? Kypärät tuntuvat istuvan hyvin päähän aina siihen asti kunnes laitan leukahihnan kiinni ja remmit osuvat ikävästi korvalehtiin.
MTB Fillaristi
27.05.2016, 10.04
K: onko asia niin kuin ymmärrän, että Kaskin remmien pituutta ei saa säädettyä, vai enkö vaan osaa? Kypärät tuntuvat istuvan hyvin päähän aina siihen asti kunnes laitan leukahihnan kiinni ja remmit osuvat ikävästi korvalehtiin.
En ollut tuota edes ajatellut, mutta kypärää katsoessani noin taitaa olla. Itse remmia ei siis säädetä, mutta Kulmaa, tai kohtaa miten remmi kulkee poskea pitkin voi säätää liikuttamalla kypärän taka/sisäpuolen säätökiskoa eteen tai taakse ja sitten niitä muoviläpyköitä, joiden läpi remmi kulkee voi säätää. Noiden remmien on tarkoitus tulla tiukasti poskia myöden. En sitten tiedä, onko kaikissa Kaskin kypärissä sama tapa säätöihin. Ohessa yksi youtube video, jossa on myös näytetty kypärän säätämistäkin, muoden ominaisuuksien esittelyiden ohessa.
https://m.youtube.com/watch?v=iXNU7ctDScU
En ollut tuota edes ajatellut, mutta kypärää katsoessani noin taitaa olla. Itse remmia ei siis säädetä, mutta Kulmaa, tai kohtaa miten remmi kulkee poskea pitkin voi säätää liikuttamalla kypärän taka/sisäpuolen säätökiskoa eteen tai taakse ja sitten niitä muoviläpyköitä, joiden läpi remmi kulkee voi säätää. Noiden remmien on tarkoitus tulla tiukasti poskia myöden. En sitten tiedä, onko kaikissa Kaskin kypärissä sama tapa säätöihin.
Mojitossa on lisäksi säätö korvan takaa tulevan remmin pituudelle (hihnalukko siinä kohdassa jossa remmit "yhdistyvät" korvien ympäriltä yhdeksi leuan ali meneväksi osaksi).
Edit: Nyt kun googlettelin sopivaa kuvaa, niin huomasin että mekanismi on aikojen saatossa jonkin verran elänyt. Oma 2016-mallin kypäräni on tuontapainen:
http://www.wigglestatic.com/images/offers/20-banner-1/Kask-Mojito-Road-Helmet-Video-Thumb.jpg
Pedalatleten
28.05.2016, 16.10
Näinpä! Oma pääni on niin eriskummallisen muotoinen (päälaen kärki jotenkin ylikorkea), että kaikki kokeilemani kypärät näyttävät omituiselta päässäni. Kuin eivät olisi pohjassa saakka... eli kypärän alaosa on jossain puolivälissä otsaa sen tyypillisen kulmakarvalinjan sijaan! Nykyiseen kypärääni teinkin tuunauksen, eli koversin sisä-styroxista hiukan pois päälaelta, jolloin sain sen istumaan syvemmälle päähän. Sattuuko joku tietämään jotain kypärämerkkiä joka tällaiseen Nikke Knatterton-kaaliin sopisi ilman tuunauksia?
Ei ehkä ihan Nikke Knatterton mutta korkea pää kuitenkin ja Bellin kypärät sopivat hyvin. Nyt mallina Gage, kokeilin myös Giron Aeonia, Atmosia ja mitä näitä nyt on, mutta pää ei uponnut tarpeeksi syvälle.
Monta vuotta mennyt MET kypärällä, mallia en muista, on ollut mieluisa, nyt alkais olla vaihdon aika, mutta merkki ei olekaan oululaisissa kaupoissa. Tuo Rivale-malli vois olla se oikea. Pitäis kuitenkin päästä hipeloimaan ja päähänkin kokeilemaan.
Oli niin hyviä Kask Mojito-juttuja, että tulikin merkin vaihto, kiitos vaan palstakumppanit! Koeajo on ajettu, viimeiset säädöt viilattu, hyvin tuo sopii.
Kask Mojito tuntuu sopivan minullekin. XXL:ssä tarjouksessa juuri nyt.
http://helos.fi/photos/kask_mojito_p.jpg
Juuri paketista purettu Kask Protone istuu ainakin omaan kuulaan erinomaisesti. Kevyt ja huomaamaton päässä. Niskapannan saa laskettu todella alas ja säätövaraa on reilusti. Kaskin Mojitossa joidenkin lasien sankojen päät saattaa tökkiä niskapannan sivulenkkeihin. Protonessa tätä ongelmaa ei ole.
WetWillie
20.05.2017, 20.14
Met Manta, über mukava, kevyt😊😊
Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
Met Manta, über mukava, kevyt😊😊
Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla
Eikä pidä pahaa meteliä
Näinpä! Oma pääni on niin eriskummallisen muotoinen (päälaen kärki jotenkin ylikorkea), että kaikki kokeilemani kypärät näyttävät omituiselta päässäni. Kuin eivät olisi pohjassa saakka... eli kypärän alaosa on jossain puolivälissä otsaa sen tyypillisen kulmakarvalinjan sijaan! Nykyiseen kypärääni teinkin tuunauksen, eli koversin sisä-styroxista hiukan pois päälaelta, jolloin sain sen istumaan syvemmälle päähän. Sattuuko joku tietämään jotain kypärämerkkiä joka tällaiseen Nikke Knatterton-kaaliin sopisi ilman tuunauksia?
Löysin sopivan kypärän ihan sattumalta. XXL:stä Etto Scalpel 17 (https://etto.eu/product/scalpel/) sopi nikke knatterton-kallooni aivan loistavasti. En tosin ostanut sitä (vielä) kun hintaa oli satanen.
Jartsu01
19.08.2017, 16.08
Nostetaanpa tätä ketjua hieman.
Arvon parasta aikaa Poc Octanen ja Met Rivalen välillä. Istuvuudessa ei ole eroja, mutta osaako joku sanoa kumpi suojaa paremmin vai ovatko samalla viivalla.
Ajatuksena ajella yhdellä kypärällä maastossa ja maantiellä.
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
Tietääkö joku missä pääsisi testaamaan Catliken pottia pk-seudulla?
Minkälaisia nuo pyöränvalmistajien omat kypärät on yleensä? Luulisi että eivät ole sieltä parhaimmasta päästä, mutta tuskin ihan surkeitakaan.
Minkälaisia nuo pyöränvalmistajien omat kypärät on yleensä? Luulisi että eivät ole sieltä parhaimmasta päästä, mutta tuskin ihan surkeitakaan.
Mitenkäs jos sama valmistaja tuottaa sekä kenkiä että kypäriä, kummat on todennäköisesti huonoja ja kummat hyviä?
Mitenkäs jos sama valmistaja tuottaa sekä kenkiä että kypäriä, kummat on todennäköisesti huonoja ja kummat hyviä?
Mistä sen tietää. polkupyörävalmistajan oheistarvikkeissa saattaa olla mainosarvo mukana, eli koitetaan myydä mahdollisimman halvalla jotta niitä ostettaisiin ja käytettäisiinkin pyörävalmistajan logoilla olevia tuotteita. Tietysti tämä ei ole sääntö.
Kokeilin Velosportissa MET Mantaa, joka tuntui samalla tavalla itselle sopivalta kuin MET Stradivarius. Kuitenkin kun koitin leikkiä aggressiivista ajoasentoa ja nostin päätä takakenoon, kiristysmekanismi tuntui osuvan niskaan ja nostavan kypärää.
Millaisia kokemuksia Mantasta? Istuuko nätisti päässä myös loppukirissä? Entä hengittävyys, minulla kun tuppaa tulemaan kuuma ihan missä lämpötilassa tahansa.
Kävin katsomassa tuon Mantan esittelyjä Met:n sivuilla .Siinähän tuo kiristyspanta on korkeus suunnassa säädettävissä itselle sopivaksi.Millä korkeudella se oli sovittamassasi kypärässä ? Vaiko ei ollut apuja tuosta säädöstä ?
https://www.met-helmets.com/products/road/manta
Mantan säätövara on ok normitilanteisiin. Kun toisessa fillarissa on droppia yli 16 cm, tulee alaotteelta niska aika alas. En kuitenkaan osannut kaupassa päätellä onko tuo oikeasti haitaksi vai ei.
Ainakin itsellä loppuu niskasta liikevarat ennen kypärää. Menee kyllä iholle, mutta ei haittaa.
Hengittävyyteen olen positiivisesti yllättynyt, ei tullut viime kesänäkään käytettyä muuta kypärää, vaikka olisi avonaisempikin hyllyssä.
Tuon ilmakanavat virtauttavat niin että luulisi päässä olevan avonaisemman, mitä tuo on.
Sorry sekoilin - kyseinen malli onkin MET Trenta. Eikun. En ole enää varma. Molempia tuli soviteltua.
Onko kokemusta Ekoin kypäröistä? Ensimmäinen maantiekypärä kesälenkeille pitäs hommata. Hyvin tuulettuva sais olla, kun lähinnä kesäaikaan ajan. Näitä oli myös fillaritorilla myynnissä, hinnat vaan oli paikoin uusia korkeampia..
https://www.ekoi.fi/fi/corsa-light/5117-kypara-ekoi-corsa-light-full-black.html tää ainaki tosi kevyt
https://www.ekoi.fi/fi/maantiekyparat/6793-casque-ekoi-k-noir-brillant-noir-mat.html tässä mainittu aero, paksun näkönen mun silmään
Uusi kypärä etsinnässä. Kannattaako pään ympärysmittaan jättää miten paljon varaa?
Pään ympärys mitattuna on noin 58.5-59cm mietin meneeköhän 55-59 kokoinen kypärä?
Nykyinen kypärä on 58-61 mikä on hyvinkin reilun kokoinen.
Firlefanz
07.06.2022, 10.32
Itsellä on riittänyt kun suosituksen yläraja on ollut sama kuin itse mitattu pään ympärysmitta. Mutta voi olla että (erityisesti) silloin kun marginaalit pienenevät, kypärän tulee olla oikeanmuotoinen eli pyöreään päähän pyöreä ja pitkulaiseen pitkulainen?
Muuten: jos aikoo ajaa talvellakin tai edes pitkälle syksyyn, voi olla hyvä muistaa että kypärän alle pitäisi mahtua lakki, myssy tai edes liina. (Tosin nythän voi vanhan kypärän säästää siihen käyttöön.)
Kypärien mitoitus vaihtelee ja kannattaa ottaa huomioon jos ihan rajoilla mennään niin mahtuuko alla esim. myssy tai vastaava. Itse yleensä rajakoot jättänyt väliin.
Uusi kypärä etsinnässä. Kannattaako pään ympärysmittaan jättää miten paljon varaa?
Pään ympärys mitattuna on noin 58.5-59cm mietin meneeköhän 55-59 kokoinen kypärä?
Nykyinen kypärä on 58-61 mikä on hyvinkin reilun kokoinen.
Just noin on hyvä, eli valitsee kypärän mikä on aivan ylärajoilla mitoituksen mukaan. Noita ei kyllä sitten netistä voi tilata, vaan pitää kokeilla.
Kypärien koot vaihtelevat esimerkiksi MET:llä tosi rajusti. Itse olen aivan M-koon ylärajalla ja joudun ottamaan talveksi pehmustenauhan edestä pois. Jos pää olisi puoli numeroa isompi, olisi pakko valita L-koko, joka kasvaa varmaan 10cm suuntaansa. Järkyttävä laiva päässä.
Kaverilla on isompi pää, ja hänelle menee spessusta M-koko. MET:stä on valittava tuo 10L suurempi potta. Eli kokeilemaan vaan.
Juha Lehtinen
07.06.2022, 11.11
Jos aikoo tilata netistä kypärän niin kannattaa ottaa selvää minkä muotoinen kypärä on päähän jos tilaa erilaisen kuin mitä aiempi on. Tilasin netistä Spessun Evade kypärän saman ympärysmitan perusteella mitä nykyinen Gironi on. Kun paketti tuli kotiin niin totesin että aivan liian kapea ei sovi päähän, ei muuta kuin paketti takaisin. Uutta en ole vieläkään hankkinut mutta käyn kaupassa kokeilemassa kun pitää uusi ostaa.
Firlefanz
07.06.2022, 11.28
^ Tähän se pakollinen moraalisaarna: ei ole välttämättä ihan sopivaa eikä oikein fiksuakaan käyttää kivijalkaliikettä vain paikkana jossa voi sovittaa tai hypistellä tuotteita, jotka sitten kuitenkin tilaa Saksasta tai muualta netistä.
Paitsi ehkä siinä tapauksessa että on vanha asiakas, joka muuten kantaa ja on kantanut rahaa sisään:cool:
Jos aikoo tilata netistä kypärän niin kannattaa ottaa selvää minkä muotoinen kypärä on päähän jos tilaa erilaisen kuin mitä aiempi on. Tilasin netistä Spessun Evade kypärän saman ympärysmitan perusteella mitä nykyinen Gironi on. Kun paketti tuli kotiin niin totesin että aivan liian kapea ei sovi päähän, ei muuta kuin paketti takaisin. Uutta en ole vieläkään hankkinut mutta käyn kaupassa kokeilemassa kun pitää uusi ostaa.
Jep. Hölmöä, että valmistajat ilmoittavat kypäristä vaan ympärysmitan kun pitäisi myös kertoa pituus ja leveys jotta muoto kävisi ilmi. Omaan päähän tuo Spessin Evade on täydellinen kun on kapea pää. Toisesta äärialdiasta oli HJC joka selvästi aasialaiseen pyöreään päähän suuninteltu. Tuo ei mennyt edes päähän vaikka sivuilla oli pari senttiä tyhjää.
Juha Lehtinen
07.06.2022, 12.28
Jep. Hölmöä, että valmistajat ilmoittavat kypäristä vaan ympärysmitan kun pitäisi myös kertoa pituus ja leveys jotta muoto kävisi ilmi. Omaan päähän tuo Spessin Evade on täydellinen kun on kapea pää. Toisesta äärialdiasta oli HJC joka selvästi aasialaiseen pyöreään päähän suuninteltu. Tuo ei mennyt edes päähän vaikka sivuilla oli pari senttiä tyhjää.
Hieman offtopicina niin pyöräilykengissä on jonkin verran samoja piirteitä, valmistajat saattaa ilmoittaa pituuden mutta ei leveyttä.
Oma päänympärys 59, Giro Aether ja Spessun Evade II 55-59 sopii hyvin, ohut päähinekin menisi ehkä vielä
Näissä molemmissa leveys n. 16 cm sisältä ja keskeltä, kun esim. isompi koko 59-xx girolta synthe ja Lazerilta genesis on n. 17 cm leveitä
Kask Protone aeimpi malli ja Scott cadence hieman kapeampia ja ei istu minulle.
Oma kokemukseni pyöräilyyn erikoistuneista kivijaloista, mm. Tonit ja bikeplanet, että niissä pääsee kaupoille kun on oikeasti ostamassa ja kyse on enää hinnasta, ja kun myyjäkin tietää sen
K.Kuronen
07.06.2022, 19.15
Jos kivijalka on sopivan matkan päässä, niin sovittamaan ja ostamaan, jos sopiva löytyy. Itse en uskaltaisi tilata kypärää verkkokaupasta ilmoitetun koon perusteella. Esimerkkinä voisi mainita aivan äskettäin päähäni kokeilema Endura Pro SL Koroyd: koko 58-63 oli tiukka päähän, joten ei siitä kauppaa syntynyt, vaan piti kokeilla täysin toista kypärää (58-61), joka istuikin hyvin ja lähti mukaan liikkeestä.
Tilanne on tietenkin toinen, mikäli malli ei ole muuttunut ja on ostamassa uutta samanmoista.
Päädyin Giro agilis kypärään kun pääsi liikkeessä sovittamaan. Koko 55-59 oli juuri sopiva 59 pään ympärysmitalle, muutama pykälä piti vielä kiristääkkin.
On huomattavasti pienempi kuin vanha halpa xl kokoinen kypärä.
Takakeno
14.06.2022, 17.57
Päädyin Giro agilis kypärään kun pääsi liikkeessä sovittamaan. Koko 55-59 oli juuri sopiva 59 pään ympärysmitalle, muutama pykälä piti vielä kiristääkkin.
On huomattavasti pienempi kuin vanha halpa xl kokoinen kypärä.
Tuommoisen agiliksen ostin viime vuonna ja olen kyllä tykännyt. Hyvä ilmastointi ja kypärä jatkuu vähän alemmas takaraivolla kuin normaalit maantiekypärät.
K.Kuronen
21.06.2022, 20.04
Mulla on nyt ollut noin viissataa kilsaa päässä Lazerin Genesis MIPS: ehdottomasti paras kypärä, mitä kuuppani suojana on ollut. Saan päänsärkyä, jos kypärä on painava ja jos se tuntuu tarttuvan tuuleen, tai jos tunnen sen painon metsäteillä rytkyttäessä. Tämän kypärän päässä olon unohtaa.
Työmatkoilla vähän painavakaan ei aiheuta kolotuksia.
Hinta toki oli aivan hirvittävä, mutta taisin saada rahalle vastinetta silti riittävästi. Liian vanha kevyt kypärä joutaa siis eläkkeelle.
^ "Turvallisuudella ei ole hintaa". Michelinin rengasmainos muinaisudesta.
Vanha Giro kaipailee sirompaa/kevyempää seuraajaa. Nuo olivat päähän
sopivan mallisia, kuten myös nuorisolta testatut Bell:n valmisteet.
Onko tietämystä ko. merkkien nykyisyydestä/uusista verrokeista?
MIPS taitaa olla must, ellei palaa vanhoihin nahkanakkeihin?
Firlefanz
21.06.2022, 21.15
^^ Valinta on siis osoittautunut onnistuneeksi, mutta oliko valinta vaikea? Toisin sanoen, haitko joillain kriteereillä (MIPS, paino, ?) nettihakuna ja Genesis oli ainoa ne täyttänyt - vai marssitko hyvin varustettuun pyöräliikkeeseen, sovitit muutamaa paremman luokan mallia ja teit valintasi fiiliksen perusteella? Tai...?
^ MIPS ei ole must (vaikka minunkin Bonragerini on sellaisella tarralla varustettu). MIPS on viime kädessä vain joidenkin kypärävalmistajien yhteenliittymä ja yhteinen markkinointikeino. Samoihin turvallisuusnäkökohtiin on paneuduttu muuallakin ja varmaan myös löydetty, vaikkei tarraa kypärässä olekaan.
Virginia Techin testiä on kehuttu, mutta en osaa sanoa missä määrin siinäkin on sama ongelma kuin Tourin pyörätesteissä; kun valmistajat tietävät mitä ja miten testataan, he suunnittelevat pyöriä jotka saavat hyvät arvot juuri sellaisissa testeissä. Kuitenkaan testimenestyt ei välttämättä ole tae paremmista ajo.ominaisuuksista tai paremmasta turvallisuudesta.
https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html
^ Valinta on siis osoittautunut onnistuneeksi, mutta oliko valinta vaikea? Toisin sanoen, haitko joillain kriteereillä (MIPS, paino, ?) nettihakuna ja Genesis oli ainoa ne täyttänyt - vai marssitko hyvin varustettuun pyöräliikkeeseen, sovitit muutamaa paremman luokan mallia ja teit valintasi fiiliksen perusteella? Tai...?
Firle taisi osoittaa kommenttinsa K.Kuroselle?
K.Kuronen
21.06.2022, 22.46
^^kriteereinä oli riittävä keveys, ei kevein mahdollinen. Etukäteen olin käynyt läpi tarjontaa ja valinnut pari kypärää sovitettavaksi. Testeissä menestyminen ei ollut kielteinen asia.
Valinnan ratkaisi, että kypärä tuntui päässä hyvältä. Mikäli kypärä ei olisi tuntunut oikealta, niin hankinta olisi siirtynyt ja etsintä jatkunut.
Takakeno
22.06.2022, 10.00
^ MIPS ei ole must (vaikka minunkin Bonragerini on sellaisella tarralla varustettu). MIPS on viime kädessä vain joidenkin kypärävalmistajien yhteenliittymä ja yhteinen markkinointikeino. Samoihin turvallisuusnäkökohtiin on paneuduttu muuallakin ja varmaan myös löydetty, vaikkei tarraa kypärässä olekaan.
Virginia Techin testiä on kehuttu, mutta en osaa sanoa missä määrin siinäkin on sama ongelma kuin Tourin pyörätesteissä; kun valmistajat tietävät mitä ja miten testataan, he suunnittelevat pyöriä jotka saavat hyvät arvot juuri sellaisissa testeissä. Kuitenkaan testimenestyt ei välttämättä ole tae paremmista ajo.ominaisuuksista tai paremmasta turvallisuudesta.
https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle-helmet-ratings.html
Mullakin on mips, vaikka en oikein vakuuttunut sen tehokkuudesta. Tuskin siitä toisaalta haittaakaan on, jos se on kunnolla kypärään suunniteltu eli ei haittaa ilmanvaihtoa.
Noi testit on outoja. Tarvittais paljon parempia testejä. Mips-kypärät vie testeissä muita, mutta vastaako se todellisuutta? Normaalisti ihmisellä on niska ja kypärä pääsee muutenkin liikkumaan päässä. Virginia techin testeistä en ainakaan vuosi sitten löytänyt muutenkaan mitään dataa, vaan ainoastaan pisteytyksen, josta on vähän vaikea päätellä mikä ero suojaavuudessa todellisuudessa on. Epäilen eron olevan pieni, koska kaikki käyttävät samaa tekniikkaa, eli muutamaa senttiä styroksia. Testeissä kantsis mun mielestä testailla myös kevyempiä iskuja kuin katastrofaalisia törmäyksiä. Joka tapauksessa testeissä hinta ei juuri korreloi suojaavuuden kanssa.
Kannattanee ajatella käytännössä kaikkien myyntiin hyväksyttyjen kypäröiden olevan periaatteessa yhtä turvallisia tai turvattomia kovia iskuja vastaan. Valinta ei kuitenkaan ole merkityksetön. Parhaiten suojaisi sileä, liukaspintainen, pyöreä ja koko pään kattava kypärä. Se suojaisi kasvot ja leuan, eikä tarttuisi luisuessa mihinkään. Semmoinen on kuitenkin liian kuuma ja saattais estää havainnointia. Tarvitaan siis ainakin tuuletusreikiä ja kypärän suojaavuutta pitää vähentää sen peittämää alaa vähentämällä. Kannattaa siis valita kypärä, jossa on riittävästi tuuletusta, mutta mahdollisimman vähän ulkonevia muotoja. Kypärän kannattaisi myös peittää päästä mahdollisimman paljon, koska se ei takuulla suojaa siellä missä se ei ole. Tärkeintä on, että se on mukava päässä. Tosi mukava. Huomaamaton. Silloin se on päässä myös sillä kerralla kun sitä tarvitaan.
Oatmeal Stout
22.06.2022, 10.42
Catlikellä on ollut Aramid Roll Cage – Fibre used for its resistance properties, which increase all mechanical performance. (https://www.catlike.com/product/helmets/road-helmets/mixino/) jo vuosia kypärä, joka jakaa iskua tosi tehokkaasti: yksi iskun jälki tuli ulkokuoreen ja kypärän sisäpuolella toista kymmentä murtumaa. Samoin taitaa Lazerilla olla MIPS:n korvaava rakenne.
K.Kuronen
22.06.2022, 11.13
^Lazerilla on Kineticore, mutta ne eivät ole erityisen kevyitä, jos sellaista etsii.
Oatmeal Stout
22.06.2022, 15.13
^Catlike Mixino painaa 210-230g M/L koossa vanhan valmistajan tekemänä, nyt uusi ei kerro painoa.
HJC taitaa tehdä alle 200g kypäriä.
Ostin itselle Giron Aether Sphericalin ja S-works Evade II Angin. Giro lämpimille keleille ja Evade viileämmille
Giron kypärä koostuu kahdesta kuoresta (spherical) jotka liikkuvat erikseen ja kuorien välissä/kuorien erillinen liikkuminen on mips-systeemi /"powered by mips"
Evadessa on puolestaan perinteinen mips ja sensori joka havaittuaan kolariin viittaavan iskun hälyttää ennalta määriteltyyn numeroon mahdollisesta kolarista. Kännykkäsovellus on 1. vuoden ilmainen ja sen jälkeen vuosimaksu.
Molemmat kypärät painavat n. 280 g, Giro hieman vähemmän
Muita jo aiemmin mainittujen systeemien lisäksi on ainakin Bontragerin wavecel ja POCilla on myös oma vähän mipsia vastaava Spin
tchegge_
24.06.2023, 11.41
Miettinyt vanhan Spessun Echelon II:n korvaamista jollain saman hintaluokan potalla.
Siitä L-koko ollut sopiva, talvella mahtuu vielä kypäräpipo alle jos säädöt auki.
Spessun Airnet ja Bellin Stratos esim tulee mieleen. Bellit yleensä sopivat päähän mutta kaapista löytyvä maastopuolen Sixer alkaa olla talvellä vähän tiukan oloinen kun alla päähine.
Mitäs muita löytyy isommalle kuupalle?
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Jartsu01
13.07.2023, 09.01
Lisää tuohon listaan POC Octal ja Rydy Projectin Stratos ja Egos. Nuo ovat viimeisimmät kypärät mitä minulla on ollut/ On. Jos hikoilee paljon niin Egos on ensimmäinen kypärä joka ei minulla ole kastellut laseja helteellä parin tunnin jälkeen.
Oma pään ympärys on vähän vaille 60 senttiä ja monet L koon kypärät (Esim. MET) ovat aivan ylärajalla.
tchegge_
13.07.2023, 12.57
Bellin Stratus tuli joo hommattua. Istuu ihan ok päähän siellä 62cm puolella säätöjä, leukahihna näissä olikin sitten liian lyhyt että piti vähän soveltaa.
POCit olisi muuten kivoja mutta eivät ole yhteensopivia oman kuupan kanssa.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.