PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suksisuosituksia

mantis
21.03.2010, 08.47
On tullut luettua noita paria muuta hiihto topikkia kuin piru raamattua, mutta ajattelin että tänne vois vähän eriyttää valintasuosituksia.

Eli ollaan vaimon kanssa tälläisiä kuntoilijoita ja pertsalla on tähän asti pärjätty, mut luistelusukset ois nyt molemmille hakusessa. Eli mitä merkkejä ja malleja kannattaisi lähteä katsomaan? Paketin kipuraja on 500e/hiihtäjä.

Sit viel. Mistäs pk-seudulla kannattaisi lähteä etsimään suksia? Missä on asiantuntevaa palvelua?

PMT
21.03.2010, 09.00
Sit viel. Mistäs pk-seudulla kannattaisi lähteä etsimään suksia? Missä on asiantuntevaa palvelua?[/QUOTE]
Kalle sport tai Ylläshallin sporttia .

asb
21.03.2010, 09.16
Kallesportista ostin ennen joulua ylivuotiset Madshusit + siteet + monot + sauvat just viidellä sadalla. Mun suksivalintaa tietty kaventaa pituus ja paino (199cm/77kg), jolle on todella vaikea löytää sopivaa paria. Näihin olen ollut tosi tyytyväinen.

Sukset, Madshus Terrasonic 195cm (hard), toimii pehmeällä latupohjalla, mutta kovalla ja jäisellä alustalla katoaa suuntavakavuus. Joku suositteli siihen Madden HP (Hard Packed) mallia. Vesikelillä en ole noita saanut luistamaan lainkaan, mutta pakkasella menee melkein itsestään. Ehkä suojakelin voitelutaidoissani on myös parantamisen varaa.

Madshus RPS monot ovat olleet tosi kivat.

Sauvoina Rexin Cosmic. Lenkki on hieman liian kapea ja painaa ranteeseen. Mulla on pertsaan kalliimmat Rexit, jotka sahattiin kaupassa oikean mittaisiksi. Muistaisinpa mallin... Niissä on paljon mukavampi lenkki. Rexihin ottaisin heti pehmeän lumen somman, koska se vakio harakanjalka on avuttoman pieni ja menee vähänkin pehmeästä ladun reunasta heti läpi.

Siteenä Rottefella R4. Näistä mä en tiedä mitään. Kiinni on pysynyt. :)

Kallesportista kun ostat, niin katso ettei myyjänä ole maahantuojan/valmistajan konsulentti, vaan joku vakinaisen henkilökunnan edustajista.

Edit: Ja jos varastosta ei löydy voitelurautaa, muovisikliä, nylon-harjaa ja paria luistovoidetta, niin ne kannattaa ehdottomasti budjetoida myös pakettiin. Niillä harrastelija pärjää jo hyvin.

mantis
21.03.2010, 09.56
Kallesportista ostin ennen joulua ylivuotiset Madshusit + siteet + monot + sauvat just viidellä sadalla.

Sukset, Madshus Terrasonic 195cm (hard), toimii pehmeällä latupohjalla, mutta kovalla ja jäisellä alustalla katoaa suuntavakavuus. Joku suositteli siihen Madden HP (Hard Packed) mallia. Vesikelillä en ole noita saanut luistamaan lainkaan, mutta pakkasella menee melkein itsestään. Ehkä suojakelin voitelutaidoissani on myös parantamisen varaa.

Kallesportista kun ostat, niin katso ettei myyjänä ole maahantuojan/valmistajan konsulentti, vaan joku vakinaisen henkilökunnan edustajista.

Edit: Ja jos varastosta ei löydy voitelurautaa, muovisikliä, nylon-harjaa ja paria luistovoidetta, niin ne kannattaa ehdottomasti budjetoida myös pakettiin. Niillä harrastelija pärjää jo hyvin.

Kiitos paljon. Pertsaa on tullut hiihdeltyä sen verran et voiteluvehkeet löytyy ja jonkunlaista taitoakin on päässyt kehittymään. Vaikka tuo lirarenin postaus tuossa toisessa ketjussa valotti vielä aika paljon sitä mitä virheitä on omassa voitelussa tullut tehtyä.

Mä olen aika normimittainen 190cm/90kg, joten mitään ihme profiileja ei tarvita.

Nalho
21.03.2010, 16.02
Se Kallesport on varmasti hyvä suksien ostopaikka, sillä muistaakseni siellä on käytössä se ruotsalainen Skiselector, millä saadaan valittua oikeat sukset, ettei mene arpomiseksi.
Toinen asia on sitten se, että löytyykö enää tähän aikaan keväästä sopivia suksia kun hyllyt ammottavat tyhjyyttään hyvän lumitalven takia. Jos näyttää vähänkin siltä, että oikeata suksea ei meinaa löytyä, niin älä tyydy kompromisseihin, vaan jätä kauppa suosiolla syksyyn jolloin on enemmän valinnan varaa ja saat hyvin toimivat sukset.

mantis
21.03.2010, 18.02
Mikonkadun intersportissa oli vielä aika monet parit jäljellä ja aletkin käynnissä. Ei vaan ollu meijän kokoja pahemmin jäljellä.

Jos olin ymmärtänyt oikein niin tälläiselle 190/90 kaverille, semmonen 194-200 luikka suksi ja 170-175 sauva. Vastaavasti vaimokkeen 162cm/60kg tarkoittaisi noin 167-172 suksea ja 142-147 sauvaa? Ollaanko edes siellä päin?

Mikonkadulla koeastui yhet rcr wasa-fisut 172 mittasina. Paperi kulki 30cm kärkeä kohti ja toppas tasan kantapään kohdalla. Myyjä oli sitä mieltä et noi vois just mennä, mut jätettiin kauppaan kun mua vähän epäilytti ovatko sittenkin hieman löysät?

timoe
21.03.2010, 22.01
Itsellä hyvää kokemusta fischerin rcs suksista, ilm kisapohja mutta halvempi suksi, niitä lähtee n 350 eurolla nyt alesta.

Varteenotettava vaihtoehto on myös www.haijaa.fi (http://www.haijaa.fi) jossa tavara on hyvää ja halpaa, pitää vain tietää mitä haluaa, heille voi kyllä soittaakin.

Sauvoja taisi olla hiljattain halvalla budget sportissa. Monojen saatavuus voi olla ongelmallisempi , eli itse varmistaisin ensin monot jostakin, ja sitten ostaisin suksen niihin sopivalla siteellä?

Niin suksethan nykyisin kai ostetaan painon, ei pituuden mukaan ja mullakin on hoikkana poikana "liian lyhyet" sukset sopivat, ainakin medium jäykkänä.

http://www.patrol.fi/fischer/ --> etsi haluamasi suksimalli ja painotaulukko

Myös Ylläs Hallin Sportia myy fischeriä ja heillä saattaa olla enenmmän jäljellä kuin Kallella?? (jossa kipailijaa katsottiin vähän viistoon, kun kaupantekotilanteessa vihjaistiin että mennään kohta sinne jos ei mitään neuvotteluhalukkuutta ilmene. kalle sport lupaa kyllä tyytyväisyystakuun, eli jos valinta heillä menee pieleen sukset voi vaihtaa, alennusta vaikea saada. Heidän nettisivuilla on vähän eri hinnat välillä kuin kaupassa, ja jos näin yhä pankaa tiukoille siitä...)

mantis
21.03.2010, 22.40
Niin suksethan nykyisin kai ostetaan painon, ei pituuden mukaan ja mullakin on hoikkana poikana "liian lyhyet" sukset sopivat, ainakin medium jäykkänä.

http://www.patrol.fi/fischer/ --> etsi haluamasi suksimalli ja painotaulukko

Aika mielenkiintoisia tuloksia tuossa taulukossa. Emännälle suosittelee 177cm eli 15cm pitempiä suksia kuin hiihtäjä. Mulle taas 192cm eli 2cm pidempiä kuin hiihtäjä. Eihän tää näin voi mennä.

Nappasin muuten tuolta mikonkadun intersportista vauhdin hf molybdeenin palan kun oli puoleen hintaan. Tekeekö tuolla mitään kun kotona luin että tuota suositellaankin varsinaisten hf-luistojen pohjaksi? Perkele, ei taas tienny myyjä mitään kun kysyin mikä tän ero on vihreään hf-palaan.

phebis
21.03.2010, 23.17
Kannattaa tsekata myös deesport Maunulassa. Kallesportin ohella yks harvoja kunnollisia suksiosaajia pk-seudulla. Aikanaan myös Puhoksen inter oli osaava suksikauppa.

Vapaan suksessa vaikuttaa enemmän jäykkyys, kuin pituus. Periaatteessa vapaan tyylin suksea ei lankulla tarvitsisi edes katsoa, jos vaan kaupassa on painomittari... Suurempi tekijä vapaan suksen toimivuudessa on painealueilla (luisto eri keleillä) sekä painealueiden sijainilla ja suksen jäykkyydellä (vakaus, liuku ylämäkeen ym.)

Hyvän hinta-laatusuhteen löytää suksista, jotka sijaitsevat hieman huippumallien alapuolella. Huippumallit usein tavishiihtäjälle tarpeettoman kalliita... tässäkin viimeiset grammat ym. ovat kalliita.

jojo^^
21.03.2010, 23.26
Mikonkadun intersportissa oli vielä aika monet parit jäljellä ja aletkin käynnissä. Ei vaan ollu meijän kokoja pahemmin jäljellä.

Jos olin ymmärtänyt oikein niin tälläiselle 190/90 kaverille, semmonen 194-200 luikka suksi ja 170-175 sauva. Vastaavasti vaimokkeen 162cm/60kg tarkoittaisi noin 167-172 suksea ja 142-147 sauvaa? Ollaanko edes siellä päin?

Mikonkadulla koeastui yhet rcr wasa-fisut 172 mittasina. Paperi kulki 30cm kärkeä kohti ja toppas tasan kantapään kohdalla. Myyjä oli sitä mieltä et noi vois just mennä, mut jätettiin kauppaan kun mua vähän epäilytti ovatko sittenkin hieman löysät?

Oikeilla jäljillä oot. Luikkasuksi normaalipainoiselle on yleensä +-10cm hiihtäjää pidempi. Lopullisen pituuden kuitenkin määrää ko. suksen jäykkyys. Sauvan suositusmitta taasen on hiihtäjän pituus x 0,90. Moni enempi hiihtävä ottaa siihen muutaman sentin lisää. Fischereiden jäykkyydestä tos luistelupuolella sen verta että muutaman sentin sais mennä kantapään ylitse (3-5). Nuokin voisi myydä ja etenkin jos olisi oletettavissa että harrastuksen myötä voisi lähteä vaikka pari kiloa.

timoe
22.03.2010, 13.18
Joo Deesport oli tosiaan liian lähellä että älysin kehua; kauppias on itse hiihdellyt kilpaa nuorempana, ja on hoitanut meidän perheen sukset hyvin, myy Karhua ja Madshusia.

Fischerin suksiin taitaa päteä sama kuin moniin 26 tuuman maastureihin... isoille miehille suositellaan sinnikkäästi sitä omaa isointa runkokokoa, eivät tee kovin pitkiä luistelusuksia edes.

Mulla on itsellä oman pituiset (187) luistelusukset ja vain 6cm pidemmät pertsat, mutta painankin vain 71 kg. Olen tosin miettinyt, että 5cm pidemmät voisi olla kovemmat kulkemaan (mutta tällä taidolla ei oo väliä..)

Vaimolla muuten oli hiihtolomalla Deesportissa pistetty sama pertsan pohjustus+ alkuun voitelu kuin mulla, ja mun suksi luisti tosi hyvin, hänen ei...arvaa harmittiko. Molemmat piti. Hämmästyttävintä on se että vahingossa ostamani + kelin suksi luistaa niin hyvin pakkasella...ilm hyvä pari?

Syynä ilm se että 1) hänen fischerit astetta halvemmat ja vähemmän liukas pohja, ja 2) "helpon hiihdettävyyden nimissä" oli eräässä intersportissa myyty löysähkö suksi, vaikka nyt sitten pisti aikoinaan merkatulle ja testatulle pitoalueelle voitelun niin parissa v oli ilm suksi vähän löystynyt lisää ja ei enää luistanut...3) potku suuntautui liian taakse??

ps siis hiihtäjän paino ratkaisee ja suksen jäykkyys, ei niinkään enää kummankaan pituus...kunhan on järkevissä raameissa (se suksen pituus siis)

Ohiampuja
22.03.2010, 13.34
Vapaan suksessa vaikuttaa enemmän jäykkyys, kuin pituus. Periaatteessa vapaan tyylin suksea ei lankulla tarvitsisi edes katsoa, jos vaan kaupassa on painomittari... Suurempi tekijä vapaan suksen toimivuudessa on painealueilla (luisto eri keleillä) sekä painealueiden sijainilla ja suksen jäykkyydellä.
Meikeläisellä on hyvät, suuntavakaat Fischerit koville laduille, mutta tälläisenä hyvälumisena talvena on herännyt tarve sellaisille pehmeille, pakkaslumen suksille.

Niin minkälainen se profiili niissä pitää olla? Käsitteekseni suksen pitäisi olla löysempi ja kärjen herkempi, mutta miten se tarkasti ottaen menee?

asb
22.03.2010, 13.40
Fischerin suksiin taitaa päteä sama kuin moniin 26 tuuman maastureihin... isoille miehille suositellaan sinnikkäästi sitä omaa isointa runkokokoa, eivät tee kovin pitkiä luistelusuksia edes.

Muutaman eri valmistajan race/sport-kategorioiden aikuisten luistelusuksien maksimipituudet:

Atomic 190cm
Fischer 192cm (pl RCS Vasa 197cm).
Karhu 192 (sport-kategoriassa 194cm)
Madshus 195cm
Peltonen 195cm
Rossignol 193cm

Edit: Tarkoituksena siis huomauttaa, että yli 195cm luistelusuksia ei valmista juuri kukaan, eikä 192cm ole merkittävästi lyhyempi, kuin kilpailijioiden sukset. Pelkästään Fischerin haukkuminen lyhyiden luikkareiden tekemisestä on siis väärän puun haukkumista, kun he sentään myyvät sen markkinoiden pisimmän luikkarin.

ellmeri
22.03.2010, 13.44
Suosittelen PMT:tä mukaan ostoksille,kannattaa pyytää ammattilaisen apua.;)

Tauno
22.03.2010, 14.23
Niin minkälainen se profiili niissä pitää olla? Käsitteekseni suksen pitäisi olla löysempi ja kärjen herkempi, mutta miten se tarkasti ottaen menee?Kannattaa lähteä liikkeelle pituudesta. Pitkä suksi toimii lumikelillä paremmin. Painealueiden pitää olla pitkät ja loivat, jotta suksi kantaisi hyvin. Pidemmässä suksessa on jo lähtökohtaisesti enemmän pituutta painealueissa, mutta kannattaa niitä silti mittailla.

luonto
22.03.2010, 14.29
Joo todellakin, Kalle Sportissa pyydä että on joku vakioihminen jeesaamassa... Mulla oli Madshusin edustaja jeesaamassa ja möi mulle (täysi aloittelija) aivan väärät sukset (liian jäykät) ja suksien käsittelykin oli unohdettu kun hain niitä... Jäi tosi paska maku suuhun, kunnes sain sitten vaihdettua Peltosen oikeanlaisiin suksiin kun huomasin ettei oikein pääse kunnolla.

Seuraavat ostinkin sitten Puhoksen InterSportista. Karhun luisteluvehkeet, Excelin porkat ja Salomonin kengät+siteet.

Yritän tietoisesti suosia suomalaisia tuotteita ;-)

phebis
22.03.2010, 14.35
Kannattaa lähteä liikkeelle pituudesta. Pitkä suksi toimii lumikelillä paremmin. Painealueiden pitää olla pitkät ja loivat, jotta suksi kantaisi hyvin. Pidemmässä suksessa on jo lähtökohtaisesti enemmän pituutta painealueissa, mutta kannattaa niitä silti mittailla.

Juu. Pitkä suksi -> painealueet kaukana toisistaan -> vakaus. Pakkaskelillä pitäisi toimia pitkät ja loivat painealueet, vesikelillä lyhyemmät ja etenkin painealueiden takaosat pitäisi olla aika "terävät", jotta imua katkeisi selkeästi. Kärjen löysyys vaikuttaa aina ylämäkeen. Toisaalta myös mitä edenpänä etummainen painealue on, sitä herkemmin puree ylämäkeen... toisaalta pitkällä edessä oleva painealue tuo vakautta...:eek:.

aika hifistelyks menee, jos alatte tolleen ettimään. Loppupeleissä suksen luistoon vaikuttaa kuitenkin kokonaisuus ja vaikka kaikki kaupassa näyttäisi olevan hienosti, niin saattaapi käyä niin, että sivakka on ladulla ihan skeida.

Onnea kaupoille.:p

Ps. itelläni (188cm, 85kg) on kaikki fisukan sukset pisintä mahdollista, eli 192 ja 207 tms. Pariin vuoteen tosin en oo suksia ostellu, niin mitat saattaa olla myös jotain muuta.

timoe
22.03.2010, 16.47
Edit: Tarkoituksena siis huomauttaa, että yli 195cm luistelusuksia ei valmista juuri kukaan, eikä 192cm ole merkittävästi lyhyempi, kuin kilpailijioiden sukset. Pelkästään Fischerin haukkuminen lyhyiden luikkareiden tekemisestä on siis väärän puun haukkumista, kun he sentään myyvät sen markkinoiden pisimmän luikkarin.[/QUOTE]

sorry jos loukkasin ei ollut tarkoitus ketään valmistajaa mollata, varsinkin kun perhessä lähes kaikki (3/4) hiihtää fischereillä, en nyt vaan tiennyt tuosta pisimmästä vasa mallista ;->

oisko niin että vuosikymmenten saatossa on sukset lyhentyneet ja ohjaustangot kaventuneet :)

mantis
22.03.2010, 20.37
Tuli sitten tilattua sukset molemmille. Marssin kalle sporttiin ja selitin mitä tarvitsen. Ensin ihmeteltiin fishereitä ja sen jälkeen madhuseja, kun ensimmäisistä ei löytynyt sopivia. Oli kyllä erittäin hyvää asiakaspalvelua - pojot siitä mikalle. Oli mukavaa kun hän valotti noita painealueita ja niiden vaikutusta suksen käyttäytymiseen mulle. Tuli semmonen olo että käynti kannatti vaikken olisi ostanutkaan mitään.

Mulle ja vaimolle tulee molemmille terrasonicit 195 ja 175 pitkinä joten aika hyvin tuohon haarukkaan ne osui. Sauvoina rexin cosmicit ja onewayn 950. Aika jouskareita oli osa sauvoista, mut nuo rexit tuntu jämäkiltä. Monot olikin sitten mulle suurin ongelma. Oikeen mistään mallista ei ollut enää 46 jäljellä. Arvoin pitkään 47 race rps:iä jotka tuntu hyviltä mut jalka pääsi elämään siellä jonkun verran. Salomonin kilpamono oli sitten ainoa missä oli sopiva koko ja hyvältä sekä jämäkältähän se tuntui. Kauhistutti vain kun ovh. oli 395, mut lopulta eroa rps:iin jäi sen verta vähän et nuokin raaski ottaa. Jos jotain pyöräilyhommista olen oppinut niin se että istuvat kengät säästävät monelta murheelta.

Eli pikkusen meni rahaa enemmän kuin olin suunnitellut, mutta ainakin tuntui että sai hyvin vastinetta tuolla kaupassa. Ladullahan sen sitten lopullisesti näkee.

asb
23.03.2010, 09.01
oisko niin että vuosikymmenten saatossa on sukset lyhentyneet ja ohjaustangot kaventuneet :)

Suksista en tiä, mutta tangon on kyllä leventyneet. Sellaista mukavaa 38.5cm c-c tankoa, joita 80-luvulla oli joka pyörässä, on nykyään lähes mahdoton löytää uutena.

mantis
25.03.2010, 10.07
Huomasin noista hommatuista suksista, että yhdessä on suksen kärjessä kantti lovettu toiselta puolelta siten, että se loppuu kun suksen suora osuus alkaa. Mites on haittaako tuo hiihdossa vai ei? Koska lovi on toisella puolella niin ainahan voin merkitä sukset L ja R tyyliin niin tuokaan kohta ei joudu pahemmin lumen kanssa tekemisiin.

mantis
14.01.2011, 23.10
Kaivetaas tämäkin viime vuodelta.

Sisko otti ja innostu myös tuosta hiihdosta aikalailla. Erona muhun on se että sisko tuppaa alkaa harrastelemaan yleensä aika tosissaan ja on naiseksi aika hyvä kuntonen. Ajatuksena oli että tuollaiselle kevyelle tytölle vois hommaa junnujen kisasukset, kun ne sais sen kakkos tason suksen hinnalla.

Käytiin sit parissa paikassa kattomassa ja kalle-sportissa peltosen myyjä oli kovasti sitä mieltä että hänellä olisi hyvät supra-x sukset siskolle.
Mitäs mieltä tai minkälaisia kokemuksia teillä on noista peltosen supra-x luistelusuksista?

OJ
15.01.2011, 03.05
Täällä olisi hakusessa vapaan suksi kelille, missä baana on kivikova ja pakkasta on alle -5 astetta 99% ajasta. Mulla on jo pehmeän lumen sukset (luulin ostavani kovan kelin sukset) ja vähän lumen sukset, eli uusilla suksilla ei tarvitse pärjätä muuten kuin edellä mainitulla kelillä. Sukset menee hankintaan vasta ensi syyskuussa "kesä"lomalla, eli ehkä haussa on kauppa, missä on suksia hyllyssä jo alkusyksystä.

Edit: Huippuhomma olisi, jos sukset saisi mukaansa hyvin pohjustettuna ja mun omat siteet asennettuna.

mantis
15.01.2011, 08.58
Täällä olisi hakusessa vapaan suksi kelille, missä baana on kivikova ja pakkasta on alle -5 astetta 99% ajasta.

Edit: Huippuhomma olisi, jos sukset saisi mukaansa hyvin pohjustettuna ja mun omat siteet asennettuna.

Mistäs kaupungista pitäisi sukset löytyä? Entäs toi side puoli, onko sulla sns vai nnn-side? Tuohon nis-levyynhän saa siteen kiinni ihan itsekkin, mutta kyllä kauppiaat asentavat yleensä siteet suksien oston yhteydessä. Pohjustus sitten vissiin maksaakin, mutta ainakin tän vuotiset fisut on valmiiksi voideltuja. Eli siklaus, harjaus ja kelivoiteet päälle.

Mitä tohon suksen valintaan tulee niin parempi antaa ammattikaverin tehdä, mutta käsittääkseni jos on hakusessa tollanen pikkupakkasen (0::-5°C) ja kovan alustan suksi niin painealueet pitäisi olla pitkähköt, mutta silleen että niissä on tiukat painepiikit kovalle alustalle.