PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiihto: voitelu

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9]

marco1
07.02.2023, 14.43
Itse olen ajatellut tuota villavoitelua kelivoiteluna / pinnoitteena eli pohjavoitelut on tehty perinteisesti (osittain siksi kun en muutakaan tapaa opetellut ja voiteita riittää vielä pakissa).

tikola
07.02.2023, 14.52
Mites toi harjausvoitelu, kun kuumavoitelulla nousee pohjasta mustaa siklaustöhnän mukana? Jääkö lika pysyvästi pohjaan?

Jäähän se, mutta kyllä sieltä sitä voi sitten seuraavallakin siklauskerralla ottaa pois. Tuo musta töhnä minua vaivaa - miksi se kaikki pitää saada pois ja jos olette päässeet tilanteeseeen, jossa sitä ei enää nouse yhtään niin onko silloin enää suksessa pohjaakaan? Eli minun väite on, että mustapohjasta tulee aina enemmän tai vähemmän mustaa ulos niin kauan kuin jotain mustaa suksessa on jäljellä. Voitelemalla paljon se vähenee, mutta kyllä sieltä jotain mustaa aina nousee.

Jeesu
11.02.2023, 10.19
Suksen pohjien kanssa töitä tekevänä empiirinen havainto. Eri pohjamateriaaleista nousee tota mustaa eri määrät. Osa pohjalaaduista on sellaisia, että niistä tulee sitä hamaan tappiin saakka ja toisista ei käytännössä mitään. Syytä en tiedä, pitäisi olla pohjavalmistajiin yhteydessä, mutta ongelma ei vaivaa itseä (omien suksien) tarpeeksi.

HXX1100H
11.02.2023, 10.45
^Samaan tulokseen olen myös tullut tuosta pohjasta irtoavasta mustasta. Lian poistamiseen minulla on vielä varastossa Vauhdin fluorillista Clean & Glideä jolla puhdistan pohjat jokaisen hiihdon jälkeen. Varsinkin keväisin suksien pohjat likaantuvat nopeasti.

J_P_P
12.02.2023, 22.36
Jatkohavaintoja siklauksen jälkeiseen voiteluun: kyllä nuo pohjat nyt pysyy hyvänä. Jopa erittäin karkealla jäisellä ja likaisella (oksia, kaarnaa käpyjä yms niin että välillä meinasi nokalleen heittää) pohjat pysyy kiiltävän mustina.

Alkaa olla nuo rcf purkit tyhjänä ja aloin uusia katselemaan. Silmiin sattui rexin aivan uusi sarja rcx. Siinä on valmis nappipuuro. Onko porukalla jo noista kokemuksia? Suositteleeko rexin ammattilaiset hf sprayta vai tuota rcx:ää? En ala pulvereiden tai nappien kanssa pelaamaan. Kiinnostaisi kyllä teknologisessa mielessä nuo rcx nesteet.

Jeesu
13.02.2023, 00.45
RCX on HF-vahaa, missä on sitten kelinmukaista fluoripulveria seassa. Eli "nappipuuro" valmiina seoksena pullossa.

J_P_P
13.02.2023, 08.19
RCX on HF-vahaa, missä on sitten kelinmukaista fluoripulveria seassa. Eli "nappipuuro" valmiina seoksena pullossa.

Jep, siellähän se rexin sivuilla lukikin kun otti silmän käteen. Laitoin tilluuseen jokaista versiota. Tuo onkin erittäin hyvä on uutuus. Ihan jo tuo levitystapa on jotain mitä olen hieman karsastanut hf nestevoiteissa. Spray levittää väkisin tavaraa ilmatilaan. Valmis nappipuuro on myös mahtava uutuus.

hcf
14.02.2023, 15.52
Varuste.net:ssä oli aika hyviä voidetarjouksia.
Rex hf41 suihke 33€ ja vauhdin HF mid nesteluisto 15€ tuli ostettuu.

J_P_P
15.02.2023, 00.16
Jep, siellähän se rexin sivuilla lukikin kun otti silmän käteen. Laitoin tilluuseen jokaista versiota. Tuo onkin erittäin hyvä on uutuus. Ihan jo tuo levitystapa on jotain mitä olen hieman karsastanut hf nestevoiteissa. Spray levittää väkisin tavaraa ilmatilaan. Valmis nappipuuro on myös mahtava uutuus.

Kylläpä oli liukas suksi tänään! Pinkki rcx pelitti loistavasti. Testimäessä ennätyspitkä luisto ja ennätysvauhdit. Ja eipä kulunut mihinkään. Toki kelikin oli liukas, mutta ensikokemus on loistava.

orto
15.02.2023, 08.24
Rcx voitti pulverisuksen Haapajärvellä veteraanikisoissa, sillä mentiin, joten lenkille liian hyvä voide.

Chat GPT
15.02.2023, 09.56
Kylläpä oli liukas suksi tänään! Pinkki rcx pelitti loistavasti. Testimäessä ennätyspitkä luisto ja ennätysvauhdit. Ja eipä kulunut mihinkään. Toki kelikin oli liukas, mutta ensikokemus on loistava.

Laita eri voitelut molempiin suksiin. Ei noita mahdollisia eroja oikein muuten taida saada selville. Eilen taisi olla talven liukkain keli täällä päin.

J_P_P
15.02.2023, 19.17
Laita eri voitelut molempiin suksiin. Ei noita mahdollisia eroja oikein muuten taida saada selville. Eilen taisi olla talven liukkain keli täällä päin.

Tolla tavalla oon tehny vertailua, kun vertailin paljasta suksea voideltuun. Siinä on se ongelma, että jää vertailu tuntemuksen tasolle. Ja sinänsä mulle ei ole merkitystä onko aivan paras luisto mitä on millään kikalla mahdollista saada aikaan. Nautinnollisen hiihdon takaava riittää. Oli tuossa vuodenvaihteen tienoilla vielä liukkaampi keli, kun satoi alijäähtynyttä vettä. Joka tapauksessa oli eilen lentokeli ja baana makkeimmilleen kova muttei jäinen.

EsaJ
19.02.2023, 22.13
Jaahas. Jäi rotoharja ja muutki harjat kotio.. huomenna pitäs päästä hiihtään, persujen pohjassa nyt rex glide cleneri… meneekö hifistelyksi lähteä ny harjaa osteleen ennen hiihtoa, vai puhdistusliinalla ”kiillottamaan pohjaa ennen luiston levitystä??? Nestemäisillä luistoilla reissussa

Eli mikä on harjatun ja harjaamattoman pohjan ero luistossa?

lai
20.02.2023, 07.44
Jaahas. Jäi rotoharja ja muutki harjat kotio.. huomenna pitäs päästä hiihtään,

Hae paikallisesta marketista kynsiharja, ei maksa montaa euroa. Kyllä silläkin harjailee ja on parempi kuin kivi kädessä.

Acunus
20.02.2023, 12.41
Varrellinen juuresharja on vielä parempi. Alle 5 €.

EsaJ
20.02.2023, 17.34
Eli kommenteista päätellen eroa on harjaanko vai ei ??

tikola
20.02.2023, 19.50
Eli kommenteista päätellen eroa on harjaanko vai ei ??

On, mutta se on sitten jokaisen omassatunnossa onko sillä erolla väliä. Eli olen minä hiihtänyt siklaamattomallakin kuumavoidellulla ja kyllä sekin luistaa kun vaan saa jonkun matkaa hiihdettyä ja enin voide kuluu pois. Hyvä usein mukana oleva setti luistovoiteluun on

1) Auton jääskrapa - raappaa sillä enimmät pois
2) Vaimon sukkahousut .- kiillottaa loput sillä.

Ja jos sukkahousut on ylivoimainen hankalasti saatavissa niin sitten mikä riepu tahansa, mutta jääraappa ja sukkahousut tuottaa jo voitelun, jolla jossain tilanteessa voisi vaikka hiihtää kilpaa. Eli ratkaisevasti parempaa luistoa et saa vaikka tekisit mitä. Ainakin jos siellä on samanlainen sinisen voiteen pakkaskeli kuin täällä etelässä nyt. Koska sinulla ei ole siklaustarvetta uskon, että sukkahousut on ratkaisu joka hoitaa homman liki rotoharjan tasoisesti. Ja tämä ei ole edes vitsailua - 80 luvulla sukkahousu oli keskeinen väline luistovoitelun viimeistelyyn, joten eiköhän se toimi kohtuullisesti vielä 2020 luvullakin.

EsaJ
21.02.2023, 11.44
On, mutta se on sitten jokaisen omassatunnossa onko sillä erolla väliä. Eli olen minä hiihtänyt siklaamattomallakin kuumavoidellulla ja kyllä sekin luistaa kun vaan saa jonkun matkaa hiihdettyä ja enin voide kuluu pois. Hyvä usein mukana oleva setti luistovoiteluun on

1) Auton jääskrapa - raappaa sillä enimmät pois
2) Vaimon sukkahousut .- kiillottaa loput sillä.

Ja jos sukkahousut on ylivoimainen hankalasti saatavissa niin sitten mikä riepu tahansa, mutta jääraappa ja sukkahousut tuottaa jo voitelun, jolla jossain tilanteessa voisi vaikka hiihtää kilpaa. Eli ratkaisevasti parempaa luistoa et saa vaikka tekisit mitä. Ainakin jos siellä on samanlainen sinisen voiteen pakkaskeli kuin täällä etelässä nyt. Koska sinulla ei ole siklaustarvetta uskon, että sukkahousut on ratkaisu joka hoitaa homman liki rotoharjan tasoisesti. Ja tämä ei ole edes vitsailua - 80 luvulla sukkahousu oli keskeinen väline luistovoitelun viimeistelyyn, joten eiköhän se toimi kohtuullisesti vielä 2020 luvullakin.

Korkkaamattomat Norlynit paketista ja kiillotuksen jälkeen takas pakettiin ??… ulkoruokinta odottaa

Jagge_
22.02.2023, 13.32
Pääkaupunkiseudun loppukevään superlikaisilla tykkilumilla olen välillä hiihtänyt siklaamattomilla suksilla. Siis niillä plussakeleillä kun lumi on mustaa, lika tarttuu suksiin ja luisto loppuu kilometrin jälkeen kokonaan. Kunnon kerros pehmeäköä halpisparafiinia joka vähitellen kuluu pois, kulumisen mukana irtoaa myös se lika. Lenkkikelpoinen luisto loppuu vasta kun alta paljastuu kovempi parafiini johon lika tarttuu pyayvästi ja vie luiston. Toki varmaan jollain hipovoiteilla pääsee parempaan lopputulokseen.

Nikkke
26.02.2023, 14.23
Kertookapas voitelunöösille että mikä hitto tässä on vikana? Laitoin eilen pidoksi pohjalle rexin basea, sen jälkeen viisi kerrosta rexin sinistä pienesti aluetta lyhentäen joka kerroksella ja päälimmäiseksi kerrokseksi rexin 1814 pito.

Eilen satoi lunta ~ puolille päiville asti pakkasen ollessa muutaman asteen miinuksella ja sen jälkeen ei uutta lunta ole satanut. Yöllä oli -12 ja tänään aamulla startissa -7. Luulisi siis näillä spekseillä olevan helpohko keli voitelulle. Pienen pieni lumihöttö tarttui pitoon mutta pitoa ei nimeksikään, luisto oli infernaalinen mistä olisin ollut valmis jopa luopumaan jotta ois pitoja saanut. Sukset oli yön yli kylmässä varastossa.

Kympin kun lipsuttelin ja sain nivusen hieman kipeäksi niim vaihdoin karvoihin mikä piti kuin tauti vaikka nuo karvasukset on valkattu minulle +10kg painavempana.

Suksen pohjat näytti tältä 10km hiihdon jälkeen:
https://aijaa.com/pQNrtN

Voidepeti oli tasaisempi mitä kuvassa kun hiihtämään noilla lähdin. Voiko tosiaan olla että tuo määrä ohkasia kerroksia ei vielä riitä minun potkulle? Tuntuu kahjolta että noin "helpolla" kelillä pito on aivan susi ja liukkaus lentotasoa vaikka lumi on kuivaa.

26.02.2023, 14.33
Monesti uudelle lumelle ja pakkaselle toimii swix vp45 hyvin laittaa vaikka 4 kerrosta pohjavoiteen päälle.

26.02.2023, 14.36
Ja tosiaan vp45 pelaa just kun on muutenkin liukas keli, jossa perus sininen ei pidä

hcf
26.02.2023, 17.55
Eikös toi 1814 ole karkealle/keinolumelle?

Vauhdin porkkana ois riittäny noi normaalilla kelillä

Nikkke
26.02.2023, 21.51
Eikös toi 1814 ole karkealle/keinolumelle?

Vauhdin porkkana ois riittäny noi normaalilla kelillä

Mä olen kuvitellut että tuo on ikään kuin vanhalle lumelle, toki tässä oltiin vähän siinä ja tässä oliko tuo vuorokauden maassa ollut lumi vanhaa.

hcf
27.02.2023, 00.53
Mä olen kuvitellut että tuo on ikään kuin vanhalle lumelle, toki tässä oltiin vähän siinä ja tässä oliko tuo vuorokauden maassa ollut lumi vanhaa.

Ei ole. Eikä se vanhaksi mene normaalissa talvi säässä. Ainakaan semmoksi että erikoisvoiteita tarvis.
Suojakelit tai auringon paiste tekee lumen vanhaksi. Eli pääsee sulamaan vähän ja sit jäätyy.
Pehmeetä pikku pakkasen purkkia vaan pohjaan ja pinnottaa kovemmalla jos epäilee että saattas jäätyä. Silleen minä aina menny.

Nikkke
27.02.2023, 06.39
Täytyypä ensi kerta testata näillä vinkeillä. Kiitoksia.

lai
27.02.2023, 17.15
Kertookapas voitelunöösille että mikä hitto tässä on vikana? Laitoin eilen pidoksi pohjalle rexin basea, sen jälkeen viisi kerrosta rexin sinistä pienesti aluetta lyhentäen joka kerroksella ja päälimmäiseksi kerrokseksi rexin 1814 pito.

Rex:in Base ei kyllä ole häävi pohjavoide. Vaikea levittää ja hankala tasoittaa ilman rautaa. Kannattaa hommata Tokon nordic base pohjavoide. helppo levittää ja tulee tasainen kerros korkkaamallakin.

Eilen satoi lunta ~ puolille päiville asti pakkasen ollessa muutaman asteen miinuksella ja sen jälkeen ei uutta lunta ole satanut. Yöllä oli -12 ja tänään aamulla startissa -7. Luulisi siis näillä spekseillä olevan helpohko keli voitelulle. Pienen pieni lumihöttö tarttui pitoon mutta pitoa ei nimeksikään, luisto oli infernaalinen mistä olisin ollut valmis jopa luopumaan jotta ois pitoja saanut. Sukset oli yön yli kylmässä varastossa.

Kympin kun lipsuttelin ja sain nivusen hieman kipeäksi niim vaihdoin karvoihin mikä piti kuin tauti vaikka nuo karvasukset on valkattu minulle +10kg painavempana.

Suksen pohjat näytti tältä 10km hiihdon jälkeen:
https://aijaa.com/pQNrtN

Voidepeti oli tasaisempi mitä kuvassa kun hiihtämään noilla lähdin. Voiko tosiaan olla että tuo määrä ohkasia kerroksia ei vielä riitä minun potkulle? Tuntuu kahjolta että noin "helpolla" kelillä pito on aivan susi ja liukkaus lentotasoa vaikka lumi on kuivaa.

Ei selvinnyt tuosta tekstistä missä päin Suomea hiihtelet. Jos asustaa lähellä rannikkoa kannattaa seurailla myös ilman kosteuksia. Jos suhteellinen kosteus huitelee yli 85% arvoissa on melko varma että latu vetää liipalle tai ainakaan purkin kyljessä olevat suosituslämmöt ei toimi. Yksi hyvä keino on laittaa pidoksi pohjalle Rex:in sinistä liisteriä ja vaikka raudoittaa sen. Jäähdytettyyn sukseen sitten purkkia ja kokeilee millä purkilla saa parhaan pito/luisto yhdistelmän.

Lumi kyllä vanhenee nopeasti ja varsinkin jos latu ajetaan koneella ei pitopurkin uuden lumen lämpötilat päde.

Jagge_
27.02.2023, 17.35
pitoa ei nimeksikään, luisto oli infernaalinen mistä olisin ollut valmis jopa luopumaan jotta ois pitoja saanut. Sukset oli yön yli kylmässä varastossa.

Jos et ole jo verrannut, niin joskus kun puhdistat suksen niin purista sitä karvasuksea vasten ja varmista että ne voideltavat ovat löysemmät. Noin lipsuvan suksen voi käydä myös jos suksion vähän liian jäykkä, jolloin pitoalueesta ei kunnolla painon kanssa painaudu lumeen kuin alkuosa (ja ehkä takaosas jos sinne asti on voidetta laitanut). Välillä suksen saa pitämään, kun on pitävämpi keli/voide tai tulee laittaneeksi pidemmälle eteen voidatta tai etuosaan paksummalti, välillä taas ei pidä kun pito ei niin edessä tai pito ei kovin tarraavaa (vaatisi pidemmän kosketusalueen) tai pyramidikerrosvoitelun takia etuosassa voidetta sillä kertaa liian ohuesti.

Nikkke
27.02.2023, 17.37
Rex:in Base ei kyllä ole häävi pohjavoide. Vaikea levittää ja hankala tasoittaa ilman rautaa. Kannattaa hommata Tokon nordic base pohjavoide. helppo levittää ja tulee tasainen kerros korkkaamallakin.

Ei selvinnyt tuosta tekstistä missä päin Suomea hiihtelet. Jos asustaa lähellä rannikkoa kannattaa seurailla myös ilman kosteuksia.

Tuota levittämis ongelmaa itsellä ei kyllä ole ollut kyseisellä pohjavoiteella. Omasta mielestäni olen saanut kyllä helposti tasaisen kerroksen pohjavoidetta ihan korkkaamalla. Yleensä tulee pidettyä voiteita hetki kylmässä ennenkuin levittää niin saa tasaisia ohkasia kerroksia.

Hiihdot tosiaan tapahtuu pääkaupunkiseudulla. Vantaalla ja Espoossa pääasiassa.

Plus
27.02.2023, 18.31
Vanhempi Rexin oranssi Base Wax kaipaa lämmitystä, nykyinen uudempi on helppo levittää ilman lämmitystä.

JTu
27.02.2023, 18.33
Viimeisen viikon on PK-seudulla ollut puhdas purkkikeli. Violettia pintaan jos pelkkä sininen ei pidä.

Nikkke
27.02.2023, 19.01
Vanhempi Rexin oranssi Base Wax kaipaa lämmitystä, nykyinen uudempi on helppo levittää ilman lämmitystä.

Millähän nimellä tämän kyseisen tuotteen löytää?

Jäsen Lai:n innoittamana kävin puristelemassa suksia ja mielestäni tämä voideltava suksi puristui kiinni selkeästi pienemmällä voimalla kuin karvasuksi. Sen sijaan suhteessa pitoalueeseen niin voideltavassa suksessa side on huomattavasti taaempana. Kyseessä on siis viime talvena hankittu suksi minkä testailut jäi muutamaan kertaan viime(kin) vuonna juuri pito ongelman vuoksi. Vielä en kuitenkaan luovuta.

Lienee tässä kohtaa testattava siirtää sidettä eteenpäin... Kunhan sen pirun pienen avaimen vaan löytäisi jostain.

Jagge_
28.02.2023, 14.43
Niin eihän sitä suksea puhdista tarvitse vertailua varten, riitää että jonkun suojapaperin/teipin vetäisee että pitovoiteet ei tartu karvaan kun puristaa karvasuskea ja voidaltavaa vastakkain. Yhteen puristaessa katsoo silmä kiinni suksenkannassa onko yhteen puristuneiden suksien kosketuspintaviiva suora vai onko toinen löysempi. Taitaa monia uudempia siteitä saada siirrettyä ilman avaintakin.

lai
04.03.2023, 11.27
Sen sijaan suhteessa pitoalueeseen niin voideltavassa suksessa side on huomattavasti taaempana. Kyseessä on siis viime talvena hankittu suksi minkä testailut jäi muutamaan kertaan viime(kin) vuonna juuri pito ongelman vuoksi. Vielä en kuitenkaan luovuta. Lienee tässä kohtaa testattava siirtää sidettä eteenpäin... Kunhan sen pirun pienen avaimen vaan löytäisi jostain.

Tuon pohjista lähetetyn kuvan perusteella pitoalueen etuosa alkaa "melko" aikaisin ja takaosa saisi kyllä tulla taaemmas, ei kuitenkaan kantaa pidemmälle. Suksen merkistä ei tietoa, mutta monissa uudemmissa pertsan suksissa on siteen etupuolella korkea voidetasku joka tarvii korkeamman pitovoidemäärän. Kannattaa hommata rakotulkki 0,05 mm jaollisilla lehdillä ja mittailla videon tyylillä voidepesän paikka. Ei siis tarvita Nastolan vaakaa, vaan tavallisella "vinkalla" siis puristimella puristaa päkiän kohdalta suksiparin kasaan siten että 1mm rakotulkin lehti välissä ja piirtää sitten 0,5 ja 0,3mm voidemerkit kuten tässä videossa.

https://youtu.be/-EnRiHMiouI

Jeesu
04.03.2023, 18.38
Tai sitten käyttää sukset mitattavana jollain asiantuntijalla. Tämä nyt on tietty ihan kännissä ja läpällä heitetty idea, mutta on olemassa ihmisiä jotka noitamosaa mitata ja ehkä voisi jopa miettiä miksi kauppa, josta sukset ostit ei merkannut pitoaluetta?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ohiampuja
04.03.2023, 20.44
Tai sitten käyttää sukset mitattavana jollain asiantuntijalla…
Joskus käytin apuna yhtä kokenutta asiantuntijaa, niin tuloksena oli aivan liian jäykät sukset. Toinen asiantuntija sitten totesi suoraan että kuntoilijan tasolla ne sukset oli 10 kg liian jäykät. Onneksi sain vaihdettua ne löysempiin. Eli kokemus kisamiesten piiristä ei ainakaan minun kohdalla sopinut tällaisen ripakintun jalkavoimille ja tekniikalle.

Nikkke
04.03.2023, 22.09
Tai sitten käyttää sukset mitattavana jollain asiantuntijalla. Tämä nyt on tietty ihan kännissä ja läpällä heitetty idea, mutta on olemassa ihmisiä jotka noitamosaa mitata ja ehkä voisi jopa miettiä miksi kauppa, josta sukset ostit ei merkannut pitoaluetta?

En tiedä olenko mä ollut kännissä tai artikuloinut huonosti mutta mistä päättelit ettei suksiin ole merkattu pitoaluetta? Koska ne ei pidä? En tiedä onko voiteliutaidoissa vikaa vai ihan rehellisesti hiihtäjässä mutta pitoalue noihin kyllä on merkattu, juurikin tuo 0.3 ja 0.5 alueet.

Sukset on viime talvena hommattu painoni mukaan kiteen suksesta, sinne annoin rehellisen painon (aamupaino kalsarit jalassa) ja kerroin et rentoon pk-lenkkeilyyn suksi tulee, eli mistään kilpahiihtäjästä ei todellakaan ole kyse vaan lähinnä noobista joka hiihtää pertsan pk-lenkkiä 12-14kmh avg.

Jeesu
04.03.2023, 22.20
Kirjoitan, en lue

kaj-tzu
05.03.2023, 07.43
Sukset on viime talvena hommattu painoni mukaan kiteen suksesta, sinne annoin rehellisen painon (aamupaino kalsarit jalassa) ja kerroin et rentoon pk-lenkkeilyyn suksi tulee, eli mistään kilpahiihtäjästä ei todellakaan ole kyse vaan lähinnä noobista joka hiihtää pertsan pk-lenkkiä 12-14kmh avg.

Tuo ei todellakaan ole mikään aloittelijan vauhti pertsalla. Ei ihme että sulle on valkattu liian vaikeat sukset jos olet ilmoittanut että hiihdät tuollaista keskivauhtia. Mun alkukauden vauhti on luokkaa 8 - 10 km/h pertsalla, sitten vauhti nousee talven aikana siten että keskivauhti on lopulta 11 - 14 km/h.

Username.
05.03.2023, 08.00
Mulla keskari ei muutu ollenkaan hiihtokauden aikana, alkutalvi tasamaalla ja sitten mäkisempään maastoon.

Nikkke
05.03.2023, 08.38
Tuo ei todellakaan ole mikään aloittelijan vauhti pertsalla. Ei ihme että sulle on valkattu liian vaikeat sukset jos olet ilmoittanut että hiihdät tuollaista keskivauhtia. Mun alkukauden vauhti on luokkaa 8 - 10 km/h pertsalla, sitten vauhti nousee talven aikana siten että keskivauhti on lopulta 11 - 14 km/h.

Kiteensukseen en mitään vauhteja ilmoittanut. Kuten sanoin niin sinne speksit oli paino ja tavoitteena saada helppohiihtoinen suksi pk-lenkkeilyyn ihmiselle joka ei älyttömästi ole hiihtänyt.

Tuli paljon eilen illalla katseltua noita voidepesän mittausvideoita niin saman havainnon tein mistä lai mainitsi, eli tuo merkattu pitoalue loppu todella eteen, about jalkapohjan puoliväliin.

Opulus
05.03.2023, 09.47

Sivuseikka, mutta johtuu varmaan juoksuharrastustaustasta, mutta minulle on luonnollisempaa ilmoittaa hiihtovauhti min/km. Eli piti päässä kääntää:

12-14 km/h = 4.20-5.00 min/km
8-10 km/h = 6.00-7.30 min/km
11-14 km/h = 4.20-5.30 min/km

(Täysien minuuttien päälle sekunteja eikä sadasosia!:D)

Minusta Nikkken vauhdit kertovat vain sen että hän on luistovoidellut suksensa. Ja tietenkin sen että vaikkei hän olisi aikoihin hiihtänyt, hänellä on muuta kestävyysurheiluharrastuspohjaa eikä hänellä ole suurempaa perusongelmaa hiihtotekniikan kanssa.

En siis usko että hän tarkoitti "noobilla" sitä että hän kuuluu sukset jalassa kävelijöiden suureen joukkoon.

Jos taas tyytyy siihen luistoon mikä suksissa sattuu olemaan eikä pahemmin harjaile eikä kiillottele, niin vauhti voi hyvinkin jäädä 5.30 min/km tuntumaan, vaikka hiihto olisi ollut talven päälaji jo vuosia.

Minullakin vauhdit paranevat talven edetessä, mutta olen ajatellut sen johtuvan ensisijaisesti siitä että alkutalven hiihdot tehdään pääsääntöisesi hitaammilla laduilla. Laiskan voitelijan sukset rupeavat sitten kulkemaan paremmin ihan itsestään; vähitellen paranevan tekniikan ja hiihtokunnon vaikutus näkyy sitten siinä vauhdissa, jota pääsee kun mennään "omaa kovaa" eli PK-vauhtia kovempaa.

"Suksiviinissä" löytyy yksi pari, jonka pitoalue sijoittuu vähän Nikkken suksien malliin. Niissä olen jättänyt voitelematta ihan eturajaan saakka, mutta laittanut muuten niihin paksulti voidetta pohjavoiteesta alkaen. En tiedä onko se oikeaoppinen eli nopeimmat sukset antava ratkaisu, mutta tuntuu sopivan oman tekniikan (ja oman painon) ja suksen jäykkyyden suhteeseen.

Nikkke
05.03.2023, 11.13
Opulus kiteytti tilanteen aika hyvin. Päälajina (yllättäen pyöräily) ja peruskunto täten vähintääkin ok tasolla. Noobiksi mainitsin itseni sillä perusteella että elämässäni olen hiihtänyt kaikenkaikkiaan ehkä 1200-1400km joista about tonni vikan kahden talven aikana. Mutta se siitä offtopicista.

Tänään lähtö hiihtoreissulle ja ajattelin testata jos pidennän kannasta hiukan tuota pitoaluetta, sen verran hyvä luisto noissa voideltavissa aina ollut että siitä olen vaikka hiukan valmis tinkimään kunhan saisi pitoa lisää.

Jagge_
05.03.2023, 11.40
Tänään lähtö hiihtoreissulle

Nuo Nikkken vuhdit on jo sellaisia että pitää jo pystyä hiihtämään. Epäilemättä turhauttaa, jos tuollainen menijä joutuu lipsutelemään ja roikkumaan käsien varassa.

jep vähän pidemmälle taakse, lenkin jälkene voi tsekata kuluiko ja valuiko voiteet siellä taakse. Ja side niin eteen kuin menee. Riittävän paksulti voidetta että ylttää paremmin lumeen asti, jos yhtäänkään vanhaa lunta niin kätevästi volyymia saa laittamalla sinistä liisteriä pohjavoiteeksi, jäähdytys ulkona ja reilusti kerroksia purkkia päälle. Nyt voi kyllä olla turhan uuden lumen keli. Mutta joka tapauksessa riittävän pehmeää voidetta pintaan, esim jotain 0...-2 purkkia vaikka olisi enemmänkin pakkasta. Ja taskuun tuo sama purkki ja lisäksi +1...-1 purkki josta vetää ladun varressa lisäpitoa pohjaan, jos ei vaan millään pidä. Ei kannata pelätä että jäätyy ja tökkii, voihan sitä sopivaa pitoa lähestyä vaihteeksi siltäkin suunnalta ku ei ole kilpaa hiihtämässä.

Yksi vaihtoehto mitä ei ole kai mainuttu on lainata sukset jollekin about samanpainoiselle tutulle hiihtoniilolle (jos sellaisen sattuu tuntemaan), joka kokeilee saako hän ne pitämään. Jos saa pitämän, niin paluupostissa kuulee mitä piti tehdä.

Nikkke
05.03.2023, 12.23
^
Kiitti tipseistä. Sen verran että hiihtoreissu sijoittuu ylläkselle missä yöt näyttää olevan -20 tuntumassa ja päivällä ~ -10. Tämän luulis olevan osaamattomallekkin voitelijalle kohtuu helppo keli? Liiemmin uutta lunta ei säätiedoite ensi viikkoon lupaa.

tikola
05.03.2023, 14.11
^
Kiitti tipseistä. Sen verran että hiihtoreissu sijoittuu ylläkselle missä yöt näyttää olevan -20 tuntumassa ja päivällä ~ -10. Tämän luulis olevan osaamattomallekkin voitelijalle kohtuu helppo keli? Liiemmin uutta lunta ei säätiedoite ensi viikkoon lupaa.

Jos tuossa kelissä ei lisäämällä voidetta saa pitämään niin ihmehän se on. Pidon suhteen varmaan se helpoin keli mitä maailmassa on, kunhan vaan lumi on lunta eikä jäätä. Vanha sääntö oli aina, että pitoa lisätään eteen, jos ei pidä, mutta tottakai jos mennään alueesta yli se alkaa syödä luistoa. Itse olen pitänyt tuota siteen puolivälistä niin eteen kuin tarve vaatii hyvänä perusohjeena. Takana se pito vaan kinnaa vastaan, eli sieltä edestä se pito pitäisi aina jalalla hakea, mutta eipä tuo haittaa kun kokeilee ja löytää sen itselle toimivan tavan.

Eli voidepesä jos ei riitä, niin lisää volyymiä, jota tarvitaan ainakin kun mennään karkeisiin ja jääkeleihin tai sitten purkkia vähän yli voidepesän sinne eteen. Eli minusta tuo Kiteen valinta kuulostaa juuri sille miten itse olen suksia kahdeksankymmentäluvulta asti valkkaillut.

Hiihtotaidottomuus/pidottomuus tulee lähinnä vastaan siinä osaako hiihtäjä oikeasti polkaista sen pidon maahan, eli huippuhiihtäjä voi varmasti saada jäntevämmänkin suksen pitämään, mutta äidilläni liian löysä ei hiihtoa juurikaan haittaa. Eli siitä siinä pidon puutteessa usein on kyse - osaako hiihtäjä ottaa suksesta ulos sen mitä suksi tarjoaa vai onko hiihto kahden suksen liuttuelua ja livauttelua Laanilan latutansseihin. Jälkimmäisessä sen voidepesän kanssa ei ole niin nuukaa - ainakaan perus pakkaskeleillä.

hcf
05.03.2023, 18.30

Joo mullaki se on siinä 10km/h.
Vaihtelee kelin mukaan siitä.
Ja se on kevyttä lököttelyä. En pertsalla ikinä edes yritä pitää vauhtia. Vapaalla sitte hönkästää vähä enemmä.

Ja hiihdossahan tosiaan koko lenkin keskinopeus km/h on parempi ilmotustapa ku maastot vaiheleee. Ainaki ite tottunu tohon

Mikeyx
06.03.2023, 10.58
Pakista löytyi pitkulainen pullo, jossa on lonkeron väristä sameaa nestettä.

Euroopaksi pullossa lukee VORTEX +1...-10C; muu teksti venäjää.

Millehän kelille tuo tökötti olisi sopivaa?

Jagge_
06.03.2023, 12.21
Kysymys. Petsan suksissa toisinaan kertyy harmaata takaosan liukupinnalle. Etuosassa vastaavaa ei ole ,joten ilmeisesti pitovoidetta valuu sinne. Miten tuota voi vähentää? Ehkä pitovoidealueen taakse kannan alle jotani mikä pysytää/kerää voiteen? Pari senttiä puhdasta karhennettua pohja tai pelkää pohjavoideta tms? Vai onko syynä vaan liian paksulti pitovoidetta tai liian pehmeää pitovoidetta? Vai kovempi luistovoide ettei niin tartu?

Opulus
06.03.2023, 13.48
Minulle aikoinaan opetettiin että pitovoidetta ei laitetta senttiäkään monon kannan etureunan taakse, vaikka mitattu pitoalue jatkuisikin taaemmaksi ja se olisi karhennettu. Kun en ole kokenut että pito siitä heikkeni tai pitovoitelu vaikeutuisi, olen tuumannut ettei tavasta ole haittaakaan...

Amatörin arvauksia:

Mutta eikä pohjan harmaantuminen tuolta kohdin ole aika tavallista silloinkin kun ei pitovoitele lainkaan? Tasurilla sinne kohdistuu suurempi paine kuin muualle luistoalueelle? Eli harmaa onkin luistovoidetta?

Jagge_
06.03.2023, 15.03
Mutta eikä pohjan harmaantuminen tuolta kohdin ole aika tavallista silloinkin kun ei pitovoitele lainkaan? Tasurilla sinne kohdistuu suurempi paine kuin muualle luistoalueelle? Eli harmaa onkin luistovoidetta?

Tuo on vähän erilaista harmaantumista ja siihen tarttunutta lunta saa hangata irti aivan kuin pitoalueelta. Kyllä siinä on pitovoidetta. Mutta ehkä luistovoide on harmaantunut sellaiseski, että siihen alkaa tarttua pitovoidetta. Tai sitten se on vaan pohjaa myöten valunut/kierinyt pitoalueelta ja jollain kantapään kohdalla olevalla stopparilla sen voisi pysäyttää. Tai käyttämällä oikeampaa voidetta tai ohuempia kerroksia. Usein tulee vaan lätkäisyä hätäisesti yksi paksu kerros pitovoidetta. Pitovoitelussa varmaan jokin virhe tuon tyyppillisesti aiheuttaa, kun vaan tietäisi mikä minun moinista voiteluvirheistä on se, jota tuossa kannattaisi välttää.

Shoeiman
06.03.2023, 16.17
Fluoripuriste, eli fluorinappi. Olisiko suositella sopivaa "ainoaksi" napiksi Etelä-Suomen keleihin nappipuuroon? Ajatus, olisi, että voisi boostata vapaan suksen luistoa nollan molemmin puolin ongelmakeleissä (uusi lumi, sohjo, jne.). Esim. Rex mainostaa kovasti TK-73-nappia yleisnapiksi, mutta tällaiselle harrastelijalle pikkupakkasella luisto on riittävä ilmankin fluoria. TK-245 voisi olla hyvä. Myös nk. RCX-nappi kiinnostaa, mutta sen optimaalisesta kelialuaista ei juurikaan löydy tietoa. RCX-litkut eivät sinällään kiinnosta, mieluummin "pimppaisin" niitä halvempia nesteluistoja tarvitessa napilla.

Hiihtäjä
06.03.2023, 17.33
Fluoripuriste, eli fluorinappi. Olisiko suositella sopivaa "ainoaksi" napiksi Etelä-Suomen keleihin nappipuuroon? Ajatus, olisi, että voisi boostata vapaan suksen luistoa nollan molemmin puolin ongelmakeleissä (uusi lumi, sohjo, jne.). Esim. Rex mainostaa kovasti TK-73-nappia yleisnapiksi, mutta tällaiselle harrastelijalle pikkupakkasella luisto on riittävä ilmankin fluoria. TK-245 voisi olla hyvä. Myös nk. RCX-nappi kiinnostaa, mutta sen optimaalisesta kelialuaista ei juurikaan löydy tietoa. RCX-litkut eivät sinällään kiinnosta, mieluummin "pimppaisin" niitä halvempia nesteluistoja tarvitessa napilla.

En pysty vielä vastaamaan mutta sen verran voin kertoa, että ainakin minulla Vauhdin Wet-puriste puurona HF-nesteen kanssa toimi huonosti pikkupakkasella uudella lumella lauantaina Petikossa.

Plus
06.03.2023, 20.25
RCX-napissa on 77 ja TK-820 pulvereita, joten optimialue löytyy niiden kuvaustekstejä lukemalla. TK-245-nappi on parempi nollan molemmilla puolilla.

marco1
06.03.2023, 22.11
En pysty vielä vastaamaan mutta sen verran voin kertoa, että ainakin minulla Vauhdin Wet-puriste puurona HF-nesteen kanssa toimi huonosti pikkupakkasella uudella lumella lauantaina Petikossa.

Oli kyllä harvinaisen nihkeä keli. Ei ole omassa kasassa tuollaiseen kapulaa, märkä baana pohjalla ja uutta lunta päälle.

Opulus
07.03.2023, 09.10
Joo mullaki se on siinä 10km/h.
Vaihtelee kelin mukaan siitä.
Ja se on kevyttä lököttelyä. En pertsalla ikinä edes yritä pitää vauhtia. Vapaalla sitte hönkästää vähä enemmä.

Polarisoitua treeniä parhaimmillaan! Kevyet kevyenä - mikä tunnetusti on niin saakutin vaikeaa meille tavisaktiivikuntoilijoille - ja kovemmat tarvittavassa määrin mukavaa kovaa kovempina!

Mutta silti: 6 min/km tarkoittaa minulle että on niin hidas keli ettei hiihto ole enää hauskaa, suksi ei luista eikä pidostakaan voi puhua. En kuitenkaan ole kovin kummoinen hiihtäjä - olen melko varma etten kovin pitkään pysyisi perässäsi, jos mentäisiin lappu rinnassa - enkä yleensä erotu lenkillä muita selvästi paremmin luistavien suksien ansiosta. (Jos jostain, niin siitä että olen koomisen näköinen silloin kun yritän nousta jotain töppyrää tasaisella...)

Tässä nähdäänkin miten hiihtää voi erlaisilla meiningeillä - eikä hiihto mllään niistä ole hukkaan heitettyä aikaa.

Ja hiihdossahan tosiaan koko lenkin keskinopeus km/h on parempi ilmotustapa ku maastot vaiheleee. Ainaki ite tottunu tohon.

Tämä huvitti minua vielä eilisellä lenkilläkin:D Sillä et kai varmasti tarkoittanut että min/km ei sovellu yhtä hyvin lenkin keskinopeuden seuraamiseen, koska yhdellä kilometrillä voidaan mennä alaspäin ja toisella ylöspäin? Tai että min/km sopii paremmin vetojen vauhtien kuin lenkin keskarin ilmoittamiseen?

Se tapa on tietenkin oikea, mihin on itse tottunut ja mitkä osaa ilman laskutoimituksia suhteuttaa. Kuitenkin olen vanhana pieruna siinä käsityksessä että km/h on yleistynyt (muuallekin kuin pyöräilyyn) rannelaitteidenja niiden defaulttien myötä. Ennen tosiaan olisi katsottu pitkään sellaista joka kertoi lähtevänsä pitämään 15 km/h! Varmaan joku triathlonisti:eek::rolleyes:

F. Kotlerburg
07.03.2023, 09.46
Omat pertsat luistaa niin huonosti että 10-11km/h on maksimi kelissä kuin kelissä. Liippakelillä ne ei sitten enää pidä, että pääsisi mäet ylös niin keskari jää tuohon.

Opulus
07.03.2023, 10.16
Voi teitä skeittimiehiä:cool: Kaikki huomio ja kiinnostus menee luikkarisuksien huoltoon ja voiteluun...

PS Ei kuulu tähän, mutta vähän pohjoisempana asuvat ruotsalaiset tapaavat Vasaloppetin aikoihin nauraa skoonelaisille ja muille lumettoman Ruotsin hiihtäjille, joiden harjoittelu tapahtuu hallikäyntejä ja leirireissuja lukuunottamata rullasuksilla, joilla sitten tietenkin mennään tasuria - mikä johtaa siihen ettei osata hiihtää perinteistä vuorohiihtoa eikä pysytä pystyssä alamäissä, joissa on vähänkin mutkia tai epätasaisuutta tai pitäisi harpata ladulta toiselle..,

Minulla taitaa olla vastaavanlainen vähän katteetoman omahyväinen suhtautuminen skeittihiihtäjien pertsailuun. (Osasyynä tietenkin se että kun ei hallitse juuri minkäänlaista luisteluhiihtotekniikkaa, täytyy siitä aiheutuvaa harmillista kateudentunnetta kompensoida jotenkin.)

F. Kotlerburg
07.03.2023, 10.22
Eipä nuo ammattilaisenkaan jäljiltä sen paremmiksi tulleet.

tikola
07.03.2023, 10.31
Eipä nuo ammattilaisenkaan jäljiltä sen paremmiksi tulleet.

Olet homman ytimessä. Ammattilaisella on mohairharjat, kuviokoneet ja salaiset jipot, joita ei paljasteta kenellekkään, mutta ihan aikuistein oikeasti. Jotain luistovoidetta ja oikeaa pitovoidetta kun kansalainen omin voimin pistää, niin pääsee hyvin vähällä varsin hyvään tulokseen. Ja vaikka mitä temppuja tekisi ei ammattilainen taio huonosta suksesta hyvää vaan kyllä se suksi määrää onnistumisesta ylivoimaisen leijonanosan. Ja montaa purkkia ei tähän kansalaisen voiteluun oikeasti tarvita.

Ja siinä nollan pinnassa hankalalla kelillä ammattilaisen riski epäonnistua on aikalailla se sama mikä on kansalaisenkin riski.

F. Kotlerburg
07.03.2023, 10.51
Nuo on toki skinit, että pitovoidetta niissä ei ole. Viime keväänä kun hiihdettin velipojan kanssa niin huomasi että ei noilla pysy mitenkään laskuissa perässä. Hetkessä tuli kymmenien metrien ero. Samalla tavalla minä noita olen luistovoidellut kuin luistelusuksiani.

Jagge_
07.03.2023, 10.55
Minulla perinteisessä etenemisnopeus pitkälti määrää tekniikan. Jos on hidas keli eikä sukset luista, niin tasuri ja yksipotkuinen on työlästä työnnön mennessä liian staattiseksi punnertamiskesi. Liukkaalla jäisellä kelillä taas vauhti on helposti niin kova, että hiihto menee pelkäksi tasuriksi ylämäkiä lukuunottamatta. Tuossa tarvitaan sitä voitelua ja hyvä suksia: hitaalle kelille on saatava luistoa, että hiihto pystyisi monipuolisena, nopealla kelillä lähinnä vain huolehditaan, että mahdollisimman tökkimätöntä pitoa. Minulla on 4 min/km molemmin puolin normi lenkkivauhti, 4:30 jälkeen ei ole enää kivaa kun menee huonon luiston takia punnerrukseksi ja pelkäksi vuorohiihdoksi. Luistelut menee noin 20 s nopeammin, ero taitaa syntyä nousuissa, koska laskuissa ei luullakseni eroa tule ainakaan luistelusuksien eduksi ja tasaisella minun surkealla luistelutekniikkalla(kalustolla?) pääsee vain minimaalisesi kovempaa kuin pertsan tasurilla.

Mutta tiedän tekeväni välillä tarpeettomankin reipasta pk lenkkiä. Eli vaikka minulla hitaammalla suksella vuorohiihtopainotteinen hiihto menee nopesti puuduttavaksi, kun ei pääse rytmiä rikkomaan vaihtelemalla tekniikkaa (vuorohiihto/ykspotkuinen/tasuri), johtuu puuduttavuus siitä että hiihdän tuolloin liian kovaa. Ei ole mitään väärää siinä, että (osaa) hiihtää hitaammalla suksella vuorohiihtoa sellaisella teholla, että se ei ole puuduttavaa. Ei yhtään haittaisi että sen oppisi.

Opulus
07.03.2023, 11.28
Ei ole mitään väärää siinä, että (osaa) hiihtää hitaammalla suksella vuorohiihtoa sellaisella teholla, että se ei ole puuduttavaa. Ei yhtään haittaisi että sen oppisi.

Tätä toistelen joika talvi itselleni - ja ainakin muutaman kerran yritän sitä opetella laittamalla repun selkääni ja pysymällä sitkeästi vuorohiihdossa silloinkin kun huvittaisi jo vaihtaa tasuriin. Paras apu tässäkin on semmoisen pikkuisen hitaamman tai rauhallisemman ja järkevämmän kaverin seura (aivan samoin kuin pyöräilyssä tai juoksussa).

Muuten: karvapohjasukset, jotka ovat varsin kaukana optimaalisesti toimivista, ovat tietenkin sellainen tekijä. joka helposti selittää minuutin tai päällekin hitaamman km-vauhdin.

Laahaavia skinisuksia ei pelasteta millään voitelulla. (Jos jotain haluaa ja uskaltaa kokeilla, voisi ajaa pari senttiä etupäästä ja sentti takapäästä; siinä ei vielä pitäisi olla riskinä pidon katoaminen.)

F. Kotlerburg
07.03.2023, 11.32
Ei nuo minusta edes laahaa, kun ne ei oikein häävisti pidäkään.

Opulus
07.03.2023, 11.40
Sitten minulta loppuvat arvauksetkin siihen miksi ne eivät kulje.

F. Kotlerburg
07.03.2023, 11.53
Voi ne toki laahata. Siteen siirto auttaa vähän, mutta sitten tulee pito-ongelmia herkästi.

marco1
07.03.2023, 12.27
Ammattilaisella on mohairharjat, kuviokoneet ja salaiset jipot

Nyt kun on kuiva ja valoisa tila voidella niin yllättävän paljon paremmin ja nopeammin onnistuu voitelut ihan niillä samoilla voiteilla ja välineillä. Aikaisemmin pihalla, pihavarastossa tai kylpyhuoneessa säätäessä meni moninkertaisesti enemmän aikaa.
Nyt on kyllä rotoharjakin - voitelen myös laajennetun lähipiirin kaluston niin homma helpottuu rotolla mukavasti.

tikola
07.03.2023, 13.04
Ei nuo minusta edes laahaa, kun ne ei oikein häävisti pidäkään.

Kyllä se laahaa. Jokainen skinisuksi jonka olen nähnyt laahaa enemmän tai vähemmän. Eli jos skini olisi kaikkeen ratkaisu sillä hiihdettäisiin maailmancupissa, mutta ei niitä siellä näy. Skinin saaminen yhtä liukkaaksi kuihn hyvä voideltu on mahdotonta. Aika hyväksi sen saa, mutta se mekaaninen pito on sellainen, että siellä joku karvanpää kumminkin vähän ottaa lumeen ja vie luistoa. Eli jos skinillä ei voidellulle tai luistelusukselle pärjää niin se ei ole mikään ihme vaan välineen ominaisuus. Ihan samasta syystä ne ski classicissa vetävät mielummin luistelusuksella kuin pidolla. Vaikka sen kuinka hyvin tekisi, niin pitkillä loivilla myötäleillä luistelusuksi on paljon pitosuksea nopeampi.

Teoriassa joo jalkavuus nostaa pidon kokonaan ylös, eikä se koske kuin potkuhetkellä lumeen, mutta ei se käytännössä niin mene. Kyllä se karva ja pito jonkun verran jossain tilanteessa pistää vastaan ja sen me näemme huonompana luistona kuin luistelusuksella.

F. Kotlerburg
07.03.2023, 13.32
No tottakai pito aina laahaa, oli se karvalla tai voiteella.

En ole missään väittänyt, että näillä pitäisi luistelusukselle pärjätä.

Jagge_
07.03.2023, 15.07
Ei liikaa luista, eikä ihan pidäkään ja tökkii vain vähän. Minusta tuo kuulostaa käyttäjälleen sopivilta skinisuksilta siteen ollessa optimiasennossa.

Vähän päätynyt siihen, että skinit toimiivat ihan hyvin kolmessa käyttötapauksessa: 1) Hyväkuntoisilla kovilla pakkaskelin lumiladuilla normihiihdossa, 2) kahden suksen lui'un vuorohiihtohiihtäjillä hitaassa laahustuksessa kelissä kuin kelissä, 3) peruskapuloina tuhansia kilometrejä kaudessa nieleville niiloille, jotka hiihtävät lähinnä vain tasuria mutta juoksevat ladun viertä mäet suorilla suksilla ylös - ei tarvita pitovoitelua, jäykkä suksi luistaa ja silti pitää riittäväsi ladun viertä kovaa juostessa. Nuo kolme ryhmää ovat tyytyväsiä. Väliinputoajat ovat tällaiset huonokuntoisilla laduilla hiitävät, jotka epätoivosisesti yrittävät säätää suksea vauhdikkaaseen nautittavaan monen tekniikan hiihtoon.

Joku viikko sitten oli tuossa ladunvarressa joku (firma?) voitelemassa ja myymässä voiteita, lisäksi oli kokeiltavana pitopohjasuksia joissa vain pitoalueella oli nanopitokäsittely. Kehuivat että ne voittaa skinit. Huvikseni kokeilin, ne eivät luistaneet oikein mihinkään tasaista yksipotkuista puskiessa kun pitoalue kahnasi vastaan, kokeilu jäi kilometrin mittaiseksi. Kun valittelin luiston puutetta, harmittelivat etten ottanut jäykempää paria. Hetken tutkiskelun jälkeen totesivat että minulla oli jo ne heidän jäykimmät kokeilussa. Epäilemättä asiansa osasivat ja ihan toimiva pari tuostakin suksityypistä löytyisi - miksei jopa skinejä paremmat - mutta se, että massoille oli tuotu kokeiltavaksi niin löysä valikoima (ja silti kehuja kuuli) saattaa kertoa siitä, millaisia suksia suuret massat haluavat ja suksilta odottavat. Siinä voi joutua pettymään jos odotukset poikkeavat kovasti tuosta valtavirrasta, ja niin voi helposti käydä jos tulee jonkun toisen kestävyyslajn puolelta, tavallaan aika aloitelijana, muttei oikeasti kuitenkaan.

m-52
07.03.2023, 15.13
Eilen puujärvisillä pk:ta 12 km (1.06). Voiteluna sälesuksiterva, pito täydellinen, luisto kohtalainen.

m-52
07.03.2023, 15.16
^^En kyllä ole samaa mieltä skineistä. Sopiva jäykkyys, niin pelaavat laajalla kelialueella kaikilla tekniikoilla.

tikola
07.03.2023, 15.44
^^En kyllä ole samaa mieltä skineistä. Sopiva jäykkyys, niin pelaavat laajalla kelialueella kaikilla tekniikoilla.

Samaa mieltä. Valinta vain on jokseenkin yhtä tarkkaa - tai jopa tarkempaa kuin voideltavassa. Voideltavassa voi aina voiteen määrää vähän säätää - skinissä on se mikä sinne on tehtaalla pistetty. Eli skini kyllä toimi jos on oikea suksi, mutta jos ei ole niin sitten se menee herkästi tuskailuksi.

Jagge_
07.03.2023, 16.01
tikola, sidettä siirtämällä voi oikeasti vähän vaikuttaa, eli ei se ihan täysin tehtaan varassa ole. Ainakin minulla se tuo sopivasti säätövaraa.

tikola
07.03.2023, 16.42
tikola, sidettä siirtämällä voi oikeasti vähän vaikuttaa, eli ei se ihan täysin tehtaan varassa ole. Ainakin minulla se tuo sopivasti säätövaraa.

Meitä Salomon miehiä tuo ei koske :)

No joo - isäni kanssa olen suksen siteiden paikkaa säädellyt ja jotain apua siitä on saatu, mutta itse uskon vielä toistaiseksi ruuvattavaan siteeseen. Se ei irtoa suksesta niin kuin Planicassa sillä toisella ratkaisulla nähtiin. Tämä "uutinen" kyllä korpesi meitä Salomon miehiä

https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/e9790842-0e09-49ea-8f59-c9e9c3771d2b

Juttuhan on oikeasti niin, että Salomon Profil on 90 luvun juttu, Pilot ehkä vuoden 2000 ja Rottefellan NNN tuli markkinoille varmaan samoin 90 luvun tienoilla. Eli tarina "70 luvun" ja "2020 luvun" tekniikoista on puhtaasti suksikauppiaan oman intressin mukainen näkemys. Ja sikäli kyllä totta, että Planicassa nähtiin nyt jotain samaa kuin 70 luvulla, kun muovimonot katkeilivat sen ajan hiihtäjillä. Eivät sukset ole irronneet hiihtäjistä kisakäytössä vuosikymmeniin, mutta moderni levykiinnitys aika hentoisilla muoviklipseillä on kyllä osasyyllinen siihen vauhdikkaiden ratojen ohella. Olihan se nyt jo ihan silminähtävää, että aika monta hiihtää erosi suksestaan näissä kisoissa kisan aikana. Myönnetään, että ruuviton kiinnitys levyyn on kehitysaskel, mutta ei se missään nimessä ruuvikiinnityksen tasoinen ole lujuudeltaan.

Sitäpaitsi Rottefella on se 70 luvun Rotanloukku nimellä myyty sen aikainen huipputuote, ettei se Rottefellakaan pelkkää modernia highendiä ole.

https://rottefella.com/en_GB/about-rottefella

No joo - mentiin vähän ohi aiheesta, mutta kun tuo hiihtoon liittyvä Wikipediasivusto on tässä ollut itsellä työn alla, niin noita museositeitä on tullut kaverin tallista katseltua.

Jagge_
07.03.2023, 17.14
matukoihin laitatin atomikin prolink shift siteen. Se on siirrettävä nnn side, joka ruuvataan samoihin reikiin kuin vanha sns. Mitään levyjä ei tarvitse liimailla ja side on ihan samalla tavalla ruuveilla suksessa kiinni. Zeroissa ja skineissä rottefella Rottefella Xcelerator kun niissä kapuloissa on nis levy. Siteen siirtelyssä tuo atomic on kätevämpi. SNS siteisiin verrattuna jotenkin näissä on jäänyt lunta väliin ja sen silti onnisitunut painamaan kiinni, sillä voi saada suksen irtoamaan yllättäen. En nyt muista kumpi side sitä tekee, ehkä molemmat. Jos suksi pitää irrottaa ja laittaa takaisin kesken kisan (tyyliin hisu), niin pilotilla kyllä ennemmin hiihtäisin.

Yhdessä talouden parissa on (salomonin?) ei siirrettävä ruuvattva side. Meni vanhoihin reikiin. Se saataa olla lujempi kuin siirtomekanismillinen malli. Tai sitten ei. Mutta eipä sekään ihan vakuuta samalla tavalla kiinnipysyvyyden osalta kuin pilot luisteluside tai wanha profil.

Edit: jaa, taitaa tuo atomicin side mennä johonkin levyyn joka on vaan ruuvattu suksiin, eli ei se ole mitenkään sen vahvempi.

tikola
07.03.2023, 17.45
Totta sivuutin tuon ajatuksen, että osa NNN siteistä on myös ruuvattavia, mutta ne Planicassa lennelleet olivat varmasti pelkkiä levykiinnityksiä. Koetin kaivaa kuvaa jossa Brennanin suksi lähtee komeasti kohti taivasta, mutta en sellaista löytänyt

F. Kotlerburg
07.03.2023, 17.59
Mullapa on Salomonin sukset ja Salomonin siirrettävät siteet. Äskenkin lenkillä siirsin.

Sillä että jollain MC-hiihtäjällä lähtee side irti suksesta kun vetää pannut 50km/h vauhdista ei minulle ole kuntoilijana väliä. Tosin pelastiko se tuossa vauhdissa jänteitä, että suksi irtosi.

Tosin viime viikon lenkillä yksi setä käveli ladulla vastaan, kun side oli irronnut suksesta. Oli kuulemma SNS ja mietti mistä saa sellaisen vielä. Meinasin että voi olla suksikin entinen tuossa kohtaa.

tikola
07.03.2023, 18.36
No tuonkn sivuutin - meille vanhojen salomonien käyttäjille ei siirto ole optio :)

Maastohiihdossa en nivelsiteitä pidä kovin isona riskinä. Itse on tullut kolaroitua hiihtosuunnistuksessa moneen tapaan. Suksia ja sauvoja on katkennut - nivelsiteet ovat kestäneet ja siteet kiinni suksissa. Alppihiihto vauhteineen ja voimineen on sitten eri tarina.

F. Kotlerburg
07.03.2023, 18.39
50-60km/h vauhdista?

vakevves
07.03.2023, 19.11
Samaa mieltä. Valinta vain on jokseenkin yhtä tarkkaa - tai jopa tarkempaa kuin voideltavassa. Voideltavassa voi aina voiteen määrää vähän säätää - skinissä on se mikä sinne on tehtaalla pistetty. Eli skini kyllä toimi jos on oikea suksi, mutta jos ei ole niin sitten se menee herkästi tuskailuksi.

Ittellä "uudet" Twin_Skin Racet. Jäykkyys 72 kiloiselle 68-84 asteikolla. Pidon suhteen ei ongelmia. Ja kyllä, ne 13 vuotta vanhat voideltavat luistavat paremmin. Ongelmakeleillä skinit toimivat siinä missä voideltavat jäätyvät tai lipsuvat.

tikola
07.03.2023, 20.05
50-60km/h vauhdista?

Alppihiihdossa se voi olla tuplat ja maastohiihdossa se kovan vauhdin vaihe on vain hetki. Lisäksi kaluston painossa ja voimissa on kertaluokan ero.

F. Kotlerburg
08.03.2023, 11.41
Monikohan harrastaja uskaltaa alppisuksilla MC:n syöksylaskuvauhteihin :rolleyes:

tikola
08.03.2023, 12.10
En minä, mutta hiihtosuksilla olen GPS:n mukaan yli kuuttakymppiä mennyt ja silloin ajatus oli, että jos tästä lähtee niin se on sitten sairaala seuraava osoite. Liippalatu jossa sukset hakkasivat ladun reunasta toiseen. Ei ollut miellyttävä kokemus. Hyvällä lumikelillä ei ollenkaan niin paha kokemus, mutta vaatii aika vauhdikkaan laskun.

F. Kotlerburg
08.03.2023, 12.32
^no niin mitä väliä sitten jos side irtoaa tuossa kohtaa. Typerää tuomita sidejärjestelmä huonommaksi sen takia. Tuurilla se pelastaa jalasta nivelsiteitä, vaikka riski ei ole sama kuin alppihiihdossa.

Smo
08.03.2023, 14.32
Monikohan harrastaja uskaltaa alppisuksilla MC:n syöksylaskuvauhteihin :rolleyes:

Kaveri kutsui 5v sitten skimbaamaan, katoin nyt trackit ja reilu 40kmh oli keskimäärin. Tutkaan oon joskus aikuisteininä vetänyt 80+ ja kova vauhti oli.

Voi teitä skeittimiehiä:cool: Kaikki huomio ja kiinnostus menee luikkarisuksien huoltoon ja voiteluun...

PS Ei kuulu tähän, mutta vähän pohjoisempana asuvat ruotsalaiset tapaavat Vasaloppetin aikoihin nauraa skoonelaisille ja muille lumettoman Ruotsin hiihtäjille, joiden harjoittelu tapahtuu hallikäyntejä ja leirireissuja lukuunottamata rullasuksilla, joilla sitten tietenkin mennään tasuria - mikä johtaa siihen ettei osata hiihtää perinteistä vuorohiihtoa eikä pysytä pystyssä alamäissä, joissa on vähänkin mutkia tai epätasaisuutta tai pitäisi harpata ladulta toiselle..,

Minulla taitaa olla vastaavanlainen vähän katteetoman omahyväinen suhtautuminen skeittihiihtäjien pertsailuun. (Osasyynä tietenkin se että kun ei hallitse juuri minkäänlaista luisteluhiihtotekniikkaa, täytyy siitä aiheutuvaa harmillista kateudentunnetta kompensoida jotenkin.)

En oo Uskon luikkareita voidellut vielä kertaakaan :D .. ei ole uskaltanut, jos vaikka huonontuu mutta ehkä voisi harjata? :) .. joku 500 km ehkä mennyt. En ole aikuisiällä pertsaa hiihtänyt juurikaan lukuunottamatta "erähiihtelyjä" meren- ja mökkijäillä ja metsissä, ei taida olla oikein toimivia suksia vauhdikkaampaan menoon. Peruskouluaikaan olin jopa koulujen välisissä kisoissa mutta siellä oli kyllä jotain urheilijoita.

tikola
08.03.2023, 16.32
^no niin mitä väliä sitten jos side irtoaa tuossa kohtaa. Typerää tuomita sidejärjestelmä huonommaksi sen takia. Tuurilla se pelastaa jalasta nivelsiteitä, vaikka riski ei ole sama kuin alppihiihdossa.

Oikeasti perustan kantani hiihtosuunnistukseen. Siellä tulee aika kovia vääntöjä ja kolinaa sukseen. Suksi (ja sauva) on katkennut minultakin siellä muutaman kerran. Nivelside ei ole koskaan vielä ollut lähelläkään. Yhdellä suksella metsästä pois tulevia NIS levyllisiä näkee lähes joka kerran. On turvallisuussyistä hyvä, että side irtoaa kovassa väännössä. Planica ja minun hiihtosuunnistuskokemukset kielivät siitä, että se irtoamiseen tarvittava voima on liian vähäinen - tai ainakaan se ei ole lähelläkään sitä nivelsiteen rikkoutumista.

Eli ruuviton sidekiinnitys on tietyissä käyttötarpeissa selvä heikennys ruuvilliseen kiinnitykseen. Planicassakin useamman kisa meni pilalle ainakin osin sen siteen hajoamisen takia. Ruuvin korkkaaminen hiihtosuksesta on minusta ihan riittävä nivelsideturva tai ainakin itsellä sekä nivelsiteet että ruuvit ovat toistaiseksi molemmat kestäneet ihan hyvin.

Huonommaksi oikeasti tuomitsen vain monon kiinnityksen siteeseen. Pilotin kaksi rautaa on kyllä todella tanakka ja hyvä sidejärjestelmä luisteluhiihtoon. Sitä parempaa kiinnitysjärjestemää en ole vielä nähnyt. Muutenhan nämä sidejärjestelmät ovat vain erilaisia ja kukin on aiemmin valinnut mieleisensä - nyt jatkossa vain sen ainoan joka on tarjolla.

hcf
08.03.2023, 17.43
Entiö mulla on tasan yhet siteet irronnu ja ne oli ruuvattavat. Ei se sukset ydin ole kovinkaan jämäkkää materiaalia. Korkkaa heleposti

F. Kotlerburg
08.03.2023, 18.58
Planica ja minun hiihtosuunnistuskokemukset kielivät siitä, että se irtoamiseen tarvittava voima on liian vähäinen - tai ainakaan se ei ole lähelläkään sitä nivelsiteen rikkoutumista.
Niin ootko siellä hiihtosuunnistaessa pannuttanu samoista vauhdeista kun tuolla Planicassa pannutettiin? Et vielä vastannut siihen.

Jagge_
08.03.2023, 23.58
nnn siteitä saa ruuvattavaa mallia. Ja luultavasti kovimpaa silti saa kiinni kun valitsee kiskossa liikuteltavan mallin ja sopivan kohdan löytymisen jälkeen liimaa sen paikalleen kiinni kiskoon/alustaan. Toki pilotin tuplaraudan kaltaista monon kiinnitystä siteeseen ei saa aikaan, aika helppoisen oloisia nuo on siihen verrattuna. Silti eniten jäin kaipaamaan sitä miten nopeasti ja varmasti sain suksen irti ja varsinkin takaisin jalkaan kun kisassa pitää joku mäki kiivetä sukset kädessä ylös. Mutta se ehkä on vaan sitä etten ole niin sinut vielä näiden kanssa.

joistain turnamic siteistä on kuulemma irronnut suksia sprinttien erissä kun kaveri on sauvalla tökännyt sitä kierrettävää namiskaa.

hisuissa pahin oma haaveri toistaiseksi on kun aikoinaan tiirismaalta jotain kapeaa uraa laskiessa kaaduin ja löin pääni niin että toinen silmä turposi umpeen. Ihan sama mitkä siteet olis ollu suksissa. Reikäpää sai reiän päähän. Vauhtia ei kyllä hisuissa ole minulla ikinä edes sitä mitä normi hiihtolenkillä laskuissa, kun ne baanat kun on hilppasen eri tyyppisiä. Tilannenopeutta kylläkin on suksiketteryyteen nähden ihan liikaa, joten joka startissa tuppaa jossain vaiheessa sukset menemään eri puolelta puuta ja sitten mennään. Minun hisu ei ole hiihtoa, se on rimpuilua sukset jalassa.

tikola
09.03.2023, 07.34
Niin ootko siellä hiihtosuunnistaessa pannuttanu samoista vauhdeista kun tuolla Planicassa pannutettiin? Et vielä vastannut siihen.

No en, mutta ihan reippaista vauhdeista kyllä. Siellä tulee vääntöjä normihiihtoon ihan eri tapaan, eikä sitä voi oikein verrata mikä on missäkin tapahtumassa vaikuttanut voima. Siellä vääntö on enemmän juuri tuota Jaggen kertomaa mallia - mies ja sukset menevät metsässä eri suuntiin ja siitä syntyy kaikenlaista.

Jos sen oman näkemyksen tiivistäisi. Ruuviton kiinnitys on selvästi heikompi kuin ruuvillinen ja moni asia kielii sen puolesta, että se on ainakin ajoittain vähän turhan heikko. Mukaan lukien se määrä monetko niita Planicassa irtosi. Tuommoista määrää arvokisoissa särkyneitä suksia en ihan heti muista. Laduilla on varmasti osuutensa asiaan, mutta niin on myös sidejärjestelmällä. Eihän tämä tavan hiihtäjää koske, eikä normilenkkeilyssä siteitä irtoa alvariinsa, mutta olihan se ihan silminnähtävää, että kaluston hajoamisia Planicassa sattui paljon, eikä se nyt ole mikään kehitysaskel entiseen - pikemminkin jonkinlaista taantumista.

Turvajärjestelmä siteen irtoaminen on, mutta nyt se turvaraja on kyllä kohtuullisen alhalla, eikä se todellakaan näytä olevan mikään hallittu ja suunniteltu turvaraja vaan enemmän satunnainen, joita sattuu siten kun sattuu kovissa väännöissä. Alppisuksen ruuvisäätöisen turvajärjestelmään tätä on turha verrata - se on ihan siteen suunnittelussa siihen kehitetty. Voi toki olla, että tämäkin on suunnittelupöydällä mietitty, mutta kyllä se aika hallitsemattomalta ilmiöltä näyttää.

marco1
09.03.2023, 08.29
joistain turnamic siteistä on kuulemma irronnut suksia sprinttien erissä kun kaveri on sauvalla tökännyt sitä kierrettävää namiskaa.

Turnamic-siteisiin saa nykyään myös mallia jossa on extra-lukitus: https://www.haijaa.fi/fischer-wc-skate-ifp-tournamic-nnn-hiihtoside-nnn/p/D4589/#description

Tarpeeseen kai tuo lisäys on tehty.

Jeesu
09.03.2023, 08.42
NIS-siteet kun tulivat, niin olin kotimaisella suksivalmistajalla töissä. Testasin ja kehitin NIS-levyjen liimausta sukseen. En nyt muista tarkkaan mitkä Rottefellan speksit olivat, mutta side on suunniteltu siten, että se korkkaa NIS-levystä kun tietty voima ylitetään. Olisiko ollut noin 130kg...omissa suksissa ainakin ihan toivottava ominaisuus.

Ohiampuja
09.03.2023, 09.21
En nyt muista tarkkaan mitkä Rottefellan speksit olivat, mutta side on suunniteltu siten, että se korkkaa NIS-levystä kun tietty voima ylitetään.
Muistatko että irtoaako se NIS levyä vaurioittamatta?

Jeesu
09.03.2023, 12.13
Pääosin irtoaa suht nätisti siitä, mutta oli kyllä tapauksia, että NIS-levyn reunat taipuivat käyttökelvottomiksi. Ja sitten pannuttaessa toi voima tulee aina erilailla kuin labrassa hydrauliikalla nykimällä.

tikola
09.03.2023, 14.11
Erinomaista lisätietoa - 130kg on varmaan aika lähellä sitä millä ruuvikin lähtee irti - tai ainakin samoilla hehtaareilla. Nythän side erkanee NIS levystä ainakin jonkin verran tuota rajaa vähemmällä. Tutkin joskus NIS levyn irrotusta - luovutin. Niin hyvät liimat olet kehittänyt, että kutteri taitaa olla se vähiten huono konsti.

Thug
11.03.2023, 14.23
Yllätyin eilen kun voide jäätyi 1h45m jälkeen, sitä ennen ei mitään ongelmaa. Laitoin rexin violettia ja iltapäivällä kun lähdin oli -1 - -2.

lai
12.03.2023, 09.54
Yllätyin eilen kun voide jäätyi 1h45m jälkeen, sitä ennen ei mitään ongelmaa. Laitoin rexin violettia ja iltapäivällä kun lähdin oli -1 - -2.

Ei tuosta selviä oliko käytössä violetti purkki vai liisteri. Yleensä voide jäätyy vanhalla lumella hitaasti ja aloitettaessa kaikki on hyvin, mutta pikku hiljaa suksi alkaa lipsua ja voiteeseen tulee jäätä. Joskus tasainen ohut jäähuntu joka voi korjaantua skrapaamalla jään pois pohjasta. Keväällä kuten nyt, saattaa yöllä olla todella kylmä ja suojaisiin ja aurinkoisiin paikkoihin saattaa iltapäivällä tulla todella märkää kosteaa lunta. Tuollaisesta paikasta kun hiihtää varjoiseen kylmään kohtaan saattaa voide jäätyä.

Veikkaan että lumi oli todella kylmää iltapäivällä ja voide liian pehmeää. Liisterin jäätymisen auttaa jos pistää hydrex:iä liisterin päälle. Itsellä vanhaa hydrexiä varastossa, mutta näyttää olevan markkinoilla Hydrex 2 joka lienee korvaava tuote ja näyttää maksavan silkkitilkkuja. Kuntoilijalle varmaan kustannustehokkaampaa pistää violetin liisterin päälle jotain kylmän kelin fluoripurkkia.
Nihkeällä pakkaskelillä itse tykkään hiihtää suksella jolla joutuu kaikki mäet tamppaamaan luistelubaanan irtolumella ja vuorohiihto ei onnistu mäkien latu-uralla.

Thug
12.03.2023, 11.10
Ei tuosta selviä oliko käytössä violetti purkki vai liisteri. Yleensä voide jäätyy vanhalla lumella hitaasti ja aloitettaessa kaikki on hyvin, mutta pikku hiljaa suksi alkaa lipsua ja voiteeseen tulee jäätä. Joskus tasainen ohut jäähuntu joka voi korjaantua skrapaamalla jään pois pohjasta. Keväällä kuten nyt, saattaa yöllä olla todella kylmä ja suojaisiin ja aurinkoisiin paikkoihin saattaa iltapäivällä tulla todella märkää kosteaa lunta. Tuollaisesta paikasta kun hiihtää varjoiseen kylmään kohtaan saattaa voide jäätyä.

Oli purkkia. Mietein kyllä jos olisi laittanut hieman sinistäkin purkkia kun on ollut niitä kylmiä öitä.

lai
12.03.2023, 11.57
Oli purkkia. Mietein kyllä jos olisi laittanut hieman sinistäkin purkkia kun on ollut niitä kylmiä öitä.

Eilen oli toimiva yhdistelmä vanhan violetin pro gripin päällä kylmään sukseen laittettu 2* kerrosta REX vihreää purkkia. välttävä luisto ja pito. Auringon sulattamissa liippakohdissa kulki erinomaisesti.

hnakke
13.03.2023, 18.21
Terve.
Osaakos joku kertoa, mikä on perusperiaate pitovoitelun pinnoittamiseen? Jäätymiseen, roskaantumiseen ja lumen pakkautumisenhan takia sitä tehdään, eikö?

Milloin on syytä pinnoittaa kovalla ja milloin pehmeällä purkilla? Nyt on tiedossa vissiin lämmintä keliä ja uutta lunta / räntää / vettä, kuulostaa voitelun kannalta haastavalta... Liisteri pohjaan siis, mites vaan se pinnoittaminen.

tikola
15.03.2023, 09.32
Minä sanoisin, että aina se ei ole pinnoittamisesta vaan usein kyse on kovan voiteen pehmentämisestä. Eli omat prosessit ovat on:

1) KOvan voiteen pehmentäminen, kun se keli vaatii jäätymisen tms. takia kovaa voidetta, mutta se ei anna ihan tarpeeksi pitoa. Silloin laitan alle kerroksen pehmeämpää ja päälle kovempaa. Esimerkkinä sinisen rexin keli - usein laitan yhden siivun vaalensinistä -1-3 pehmeämpää sinistä ja päälle sitten normi -2-8 sininen tms. Tällä haen pikkuisen tarttuvampaa sinistä, eli käytännössä koetan vähän pehmentää voitelua ihan yhden purkin voitelusta. Perus pakkaskelit yhdeksän kertaa kymmenestä menen jollain tuollaisella, eli se blue special 1-3 on itselle sellainen peruspurkki kaikkien pakkaskelien voiteeksi, jos nyt ei sinne kymmeneen pakkasasteeseen mennä, jolloin on aika sama mikä purkki siellä on, kunhan se on hehtaareille oikea.

2) Pinnoittamisajatusta teen lähinnä liistereiden kanssa, eli kun pito vaatii liisteriä, mutta lumen pinnassa on jotain joka jäädyttää liisterin laitan kylmän liisterin päälle purkkia. Se lienee lähinnä pinnoittamista. Eli liisterivoitelu - sukset ulos ja jonkun ajan päästä jotain passelia purkkia päälle. Tämähän on sellainen rapeiden kevätkelien perushomma, jos taivaalta jotain sattuu satamaan.

3) Pehmeällä pinnoitan toidella harvoin. Eli sehän vaatisi ehkä keliä, jossa se pehmeämpi kuluu ja alta tulee sitten kovempaa. Eli teoriassa jos ilma on kylmenemään päin, jotain tälläista voisi tehdä, mutta itse teen sitä erittäin harvoin, eli kyllä se on liki aina kun pehmeämpää peitän kovemmalla.

Username.
15.03.2023, 10.09
Laittaisitko nappipuuron luistonauhan (optiwax uhf) alle vai päälle?

Jagge_
15.03.2023, 12.00
Ymmärsin hnakken kysymyksen siten, että kovemmalla pinnotetaan joo, mutta miten kovalla millloinkin. Enkä osaa vastata.

tikola
15.03.2023, 12.18
Ymmärsin hnakken kysymyksen siten, että kovemmalla pinnotetaan joo, mutta miten kovalla millloinkin. Enkä osaa vastata.

No sehän riippuu lämpömittarista ja lumesta, eli ei sihen pinnoittamisen määrään tai voidevalintaan voi mitään kovin täsmällistä sanoa. Ja vaikka sanoisi, niin kokeiltavahan se käytännössä on, mistä se passeli kombinaatio löytyy

Jagge_
15.03.2023, 12.58
Olen aina laittanut pehmeämmän pintaan jotain, joka ei oikein sellaisenaan ihan pidä tarpeksi kyseisessä kelissä. Kun ei hiihdä kilpaa, niin ei ole tullut mietitittyä ajaisiko aisian joku kovempi purkki, joka ehkä luistaisi paremmin.

Pehmeää kovan päälle tulee laitettua joksus, kun on riskinä roskien tarttuminen. Laitan koko pitoalueeseen kovempaa pitoa ja päälle vain voidepesän syvimpään kohtaan pehmeämpää lisäpidoksi. Ajatuksena että roskat ei niin tarttuisi pitoalueen etuosaan jossa ne kahnaa vastaan, mutta siellä olisi jotain joka edes vähän toisi pitoa ettei pito olisi pelkän lyhyen keskiosan voiteen varassa. Voi olla että väärin voideltu ja pitäisi ennemmin laittaa kovempi päälle ja jotain vielä pehmeämpää alle. Mutta vähän samalla idealla hiihtelin viime viikon pakkaskelit, zerot joissa pelkästään pesän syvänteessä (jossa roskat ei niin haittaa) lyhyesti pitävää purkkipitoa, muuten pitoalue pakksella mitenkuten pitävää zeropintaa. Ainakin oli helppo voitelu, vaaksan matkalle yhtä purkkia, peukalolla pyyhjäisy ja ladulle, eikä roskat häirinneet vaikka niitä tarttui.

k2x80w
18.03.2023, 21.26
Tänään +5, kastepiste -1, suhteellinen kosteus 80%. Alla Rossignol S3 valkopohjat. Eli pitäisi olla kelin sukset, mutta ei luistanut. Latupohja suht pehmeä.
Kelivoide Rex HF +5 - -2 nesteluisto.

Vinkkejä?

Sent from my 2201123G using Tapatalk

hcf
18.03.2023, 22.00
Tänään +5, kastepiste -1, suhteellinen kosteus 80%. Alla Rossignol S3 valkopohjat. Eli pitäisi olla kelin sukset, mutta ei luistanut. Latupohja suht pehmeä.
Kelivoide Rex HF +5 - -2 nesteluisto.

Vinkkejä?

Sent from my 2201123G using TapatalkOis pitäny verrata normisuksiin luistiko paremmin. Eikait huonolla kelillä saa mitää luostamaan hyvin.

k2x80w
18.03.2023, 22.08
Ois pitäny verrata normisuksiin luistiko paremmin. Eikait huonolla kelillä saa mitää luostamaan hyvin.Madshus Redline F2 suksiin vaihtui ja ne toimi yllättäen paremmin. Rexin sininen rcf pohjassa.
F2 toimii pikkupakkasella kovalla alustalla täydellisesti.

Sent from my 2201123G using Tapatalk

hcf
19.03.2023, 10.16
^Justjust on tää joskus niin outoa. Mullaki yhen oikeat pakkaskelin tallisukset ja parhaan luiston niille oon saanu nollan tienoilla. Ei pitäs profiili eikä kuvio olla niille keleille.

Jagge_
20.03.2023, 23.01
on tää joskus niin outoa.

Talvilomalla ylämäkeä vitikelillä kuokkiessa huomasin, että toisella kantilla suksi luisti reilusti paremmin kuin toisella. Siis merkitsi kumpaan jalkaan laittaa kumman suksen. Epäselväksi jäi onko toisissa kanteissa vikaa (en päällisin puolin mitään eroa huomaa), vai voiko jonkun kiertojäykkyysongeman takia painealueet olla eri kanteilla erilaiset, vai olinko vaan huomaamattani hiihtänyt voiteet loppuun toisesta syrjästä (todennäköisin selitys). Sellaiset kapulat olisikin varsin kätevät, jotka toisella kantilla olisivat vesikelin ja toisella pakkaskelin tykkipari :)

Chat GPT
22.03.2023, 09.35
Käsikuviointilaite kiinnostaisi mutta vaatiiko homma toimiakseen aina kuumavoitelun ?

Nyt kun on tottunut nestevoiteiden helppouteen niin ei kuumavoitelu oikein enää innosta.

k2x80w
22.03.2023, 10.34
Ei vaadi.
Käsikuvio tehdään vasta pintavoitelun jälkeen...esim, tuo nestevoide.
Kuvioinnin jälkeen voi halutessaan antaa vielä vähän nylonia tai sitten jättää siihen.

JTu
22.03.2023, 12.03
Käsikuviota ei saa helposti pois pohjasta ilman kuumavoitelua. Tietysti jos käyttää samaa kuviota kelistä riippumatta, mutta käsikuvioinnin idea vähän häviää siinä.

Jagge_
23.03.2023, 19.37
Kuumavahapalikkaa voi hangata pohjaan ja siten sitten hölvätä Glide Cleaneria päälle, ja antaa kuivua ja kovettua yhdessä.

Hyvä kuulla että tämä ei ehkä olekaan täysin huuhaametodi. Olen nimittäin lorauttanut tuota pieneen sumutepulloon (joku tyhjentynyt 100ml haavadesifiointiputeli) josta pumpata sumuttelen sitä suoraan sukseen ja korkilla levittelen ikään kuin spayvoidetta. Ajatuksena kiinnittää kylmänä hangattua kuumavahapalikkaa tai jotain pikaluistoa joka ei itsekseen oikein tahdo kovettua. Suoraan siitä peltiputelista annostelu on aika ikävää.

lai
02.04.2023, 09.48
Olin jo unohtanut kuinka hyvä tuo Rex:in violetti power grip on pitovoiteena. Illalla tai aamulla ajettu pakkasluminen latu, joka lievästi liippaantuu iltapäivällä. Aurinkoisimmat mäet menee jo iltapäivällä sohjoksi, mutta todella hyvin toimiva pitovoide näille keleille.

usko juntunen
02.04.2023, 21.02
Tuossa joku aika sitten tutkiessani tyhjiä Vauhdin neste sutipulloja huomasin niistä liuotinaineden haihtuneen, mutta putelin seinämiin oli jäänyt kuivunutta fluorivoidetta. Puutikulla/vanhalla hammasharjalla kopistelin jauheeksi muuttuneen aineen pullon pojalle ja siitä edelleen ripottelin suksien pohjaan. Sekaan laitoin saman merkin nestemäistä voidetta ikäänkuin nappipuuroksi. Monet kerrat tuolla reseptillä sai sukset luistamaan. Tahtoo sanoa, ettei tyhjäksi jääneitä pulloja kannata noin vaan heitää roskiin.

lai
27.11.2023, 13.35
Kauden aloitukset paikallisella säilölumiladulla. Roskaa ja ja kaarnaaa laduilla. Toisissa kohdissa pertsan latu liipalla ja muutama nousu jauhautunutta irtolunta. Hyvä pitovoitelu on ollut Rex:in powergrip. Toisessa parissa suksessa sinisen liisterin päälle parkkipaikalla korkitettu violetti powergrip. On toiminut hyvin pikkupakkasilla. toisessa purkkisuksessa sininen powergrip ja näillä pakkasilla hyvä pito ja luisto.

hcf
28.11.2023, 12.41
Mites se tuo kastepiste vaikuttaa luistoon. Meinaako se että jos on reilusti miinuksella niin on kuivaa?

Ohiampuja
03.12.2023, 18.37
Kastepiste on sama asia kuin lämpötila+suhteellinen kosteus yhdessä. Sen kuivempaa on mitä matalampi kastepiste on.
Meillä IV alalla sitä seurataan paljon ja se on tärkeä tieto jäähdytysprosesseissa.

hcf
04.12.2023, 18.25
^juu kiitos. Näin arvelinki

arctic biker
04.12.2023, 20.29
^juu kiitos. Näin arvelinki

Jos toveri @hcf kaipaa vanhanajan voiteita, lähinnä pitoja niin Välttikankaalla ois.

znood
04.12.2023, 22.25
Nyt kannattaa haalia fluorivoiteet jotka toimvat - menee jonkin aikaa niin niitä ei enää sitten saa.
Fluoriparafiinit ja puristeet eivät kovin nopeasti edes vanhene niin paras olla etukenoon viisas :) Voi sitten "doupata" kuntohiihdossa.

hcf
05.12.2023, 15.09
Jos toveri @hcf kaipaa vanhanajan voiteita, lähinnä pitoja niin Välttikankaalla ois.

Juu kiitos mutta olen itekki pitovoitelun hylänny. :)

Ohiampuja
06.12.2023, 14.13
Ei niitä fluorivoiteita turhaan ole kielletty, ikäviä aineita kun kertyvät elimistöön. :(
HS Turku | Turkulaisista taaperoista löytyi poikkeuksellinen määrä myrkyllistä ”ikuisuuskemikaalia”, vauvat altistuneet äitien kautta https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010034224.html

marco1
08.12.2023, 12.04
^Minun mielestä on aika kaukaa haettu että vauvat on altistuneet suksivoiteiden kautta fluorille. Fluorivoiteet on vaan ollut helppo kieltää vaikka kokonaismäärät hiihdossa lienee aika pieniä siihen nähden kuinka paljon niitä aineita käytetään muuallakin. Roskiinhan niistä voiteista menee suurin osa, sukseen jää pari grammaa voidetta josta fluoria on pieni osa.

Kyllä fluorit voi kieltää voiteista, samoin Thermacellit ja permetriinien vapaan suihkuttelun. Sellainen tuntuma tässä kuitenkin jo valmiiksi valveutuneet luonnossa liikkujat tekee paljon (pieniä?) asioita samalla kun isot toimijat ja luontosyöpöt jatkavat entisellä vauhdilla eteenpäin.

Plus
08.12.2023, 13.39
Fluoriyhdisteet päätyvät ihmisiin pääasiassa tekstiiliteollisuudesta, lääketeollisuudesta, ruokien kääreistä, kosmetiikasta ja ties mistä muualta. Suksivoideteollisuus on nimetyistä päästölähteistä kaikista pienin. Kuvaava taulukko sivulla 24:

https://echa.europa.eu/documents/10162/21388210/2023_04_05_ECHA_UPFAS_infosession_all_presentation s.pdf/e4d9932e-4c6f-5950-601c-0cb8b5d8c441?t=1680584224744

Takamisakari
09.12.2023, 12.42
Puuhasteleekos täällä joku käsikuviointilaitteiden kanssa?

Käytin omat sukset hionnassa Haagan suksihionnassa ja sain aikamoisen määrän tietoa lähes kaikesta mutta käsikuviointi kiinnostelisi täydentämään kuumavoitelua. Vahojen kanssa tarvitsee kyllä pelailla entistä vähemmän kun hionta ja pohjustus on kunnossa ja spreijaa päälle FLUORIA, ilmeisesti on niin että käsikuvioinnilla voisi kuitenkin saada vielä napsun lisää luistoa jos menee oikein..

kp63
09.12.2023, 14.44
En tiedä käyttääkö kukaan muu enää teippejä kuin minä. Mutta jos käyttää, niin Start näyttäis pitävän pitää helkkarin paljon paremmin kuin REX. Tykkilumi ja -2....-12 testailtu. Vuosikausia käyttänyt Starttia ja ostin erehdyksessä REXiä ja viel useamman paketin :(

Plus
09.12.2023, 15.34
Rexin teippi on ohuempaa kuin Startin teippi. Laita päälle toinen, päistä lyhyempi kerros.

Opulus
09.12.2023, 15.51
^^ Käytetään, käytetään! Pakkasella mennään sinisellä Rexillä, kevätkeleillä liisterillä, muuten pitoteipillä.

Minuakin joskus neuvottiin laittamaan ns. tällialueelle kaksi kerrosta ja minusta se on ollut toimiva ratkaisu ilman haittapuolia.

jones mäkinen
09.12.2023, 16.02
Haagan suksihiontaan menin kerran, jonkun verran kävelymatkaa 3.5km per suunta. Kun olin kävellyt perille. Olin nähnyt siellä sauvat löytyvän varastosta myynnissä, kun menin sisään kauppaan kaksi työntekijää keskenään vaan heitti läppää ja naureskeli, pari minuuttia paikalla odoteltua, ilman mitään huomiota, lähdin vaan pois. Olisin ollut ostava asiakas, mutta ei siinä löysin kyllä sauvat muustakin liikkeestä.

usko juntunen
09.12.2023, 21.21
Puuhasteleekos täällä joku käsikuviointilaitteiden kanssa?

Käytin omat sukset hionnassa Haagan suksihionnassa ja sain aikamoisen määrän tietoa lähes kaikesta mutta käsikuviointi kiinnostelisi täydentämään kuumavoitelua. Vahojen kanssa tarvitsee kyllä pelailla entistä vähemmän kun hionta ja pohjustus on kunnossa ja spreijaa päälle FLUORIA, ilmeisesti on niin että käsikuvioinnilla voisi kuitenkin saada vielä napsun lisää luistoa jos menee oikein..

Juu on tullut värkkäiltyä noiden käsikuvioiden kanssa jonkun verran. Ensinnäkin tarvii olla sellainen voiteluteline ettei suksi/teline karkaa alta. Eli sama vaatimus kuin siklatessa.
Oman kokemuksen perusteella suurin hyöty ko menetelmästä tulee ns mätövesikeleillä=saadaan se imua aiheuttava vesi vähemmäksi sieltä suksen alta.
Monesti autaa jo se kun vetää suoran kohtuu karkean urituksen siteen kohdalta kantaan.
Kuvassa erään voide/välinevalmistajan suosituksia.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHexJ-Ci8EByR3j2Eds1hfG7vsX9kDmix39FERp-MMUhcDAKLbm3uwBTM3KGUNCePI94V1d40y0ut5rZf2Kt4w2Fdu 4PLKcYz-4hvai5m2GF9BbvQOUy29WMSmRT_zCQV966Z-DQ7z_yYkhHnWROWuH4JA=w525-h747-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHf2_Huf5dWmjxyM3JeE0y218S1uThe5n8HC_N_thVH7OU 1UmrumeEYRfduCl5l35glomZnVdasdSZPeMzU-VKgqo9pPP6oWadKug-zn7w1Sd7d62E4H6UpoH2g0AJEbPeXiaXLeC-zMEKeQkGoB-pjqFg=w996-h747-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHeAk4tP1ebC-U6AdsKscvR5F38CDEwB5UO7gcjf6NH7QIcbzIm-Hk_lVMrfPx12j-jccrmR3QiMIjOUaIxabe_TLLIU92k8XBjQBdipczy4F3Ph24I9 PmZHOLPi-X-5kvik-VPjuoL2Qs05ogevkNJofw=w747-h747-s-no?authuser=0

^^ Itsellä on vuosien saatosssa kertynyt noita työkaluja useitakin.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHfzDj5OAqZJ8Nq73kDsY5P4m6tt9vPj8gwisJ3NSQz6VD UVUC8J7kC1YmIk-qg6iOToaMmHTdHBZsC4nBnR2KCb_2Wc3md4n1fyOPs3oFGV49J KVA2fzAAER9aQpve0fXQCh2GC59FCM6sYluaEG0zrwA=w1240-h698-s-no?authuser=0

^
Vesikelin Fischer voideltu napilla ja fluorinesteellä, sekä hiihdetty 2,5h jonka jälkeen harjattu messingillä. Paljon nousee vielä voidettta pohjan kuviosta! Hionnan päälle vedetty suora uritus
käsikuviontilaitteela. (Kuvattu suurentavalla makro asetuksella.)
Tahtoo sanoa, että kuvion teko menee hukkaan, jos sitä ei avata kunnolla messinki & rosteriharjalla. Tämä siis jos voidellaan vanhan urituksen päälle. (suositushan on, että kuvio vedetään voitelun päälle)
Kuvan suksessa hionnan lisäksi em käsikuvionti työkalulla tehty suora uritus kannassa.

Takamisakari
11.12.2023, 11.35
Sillälailla, itsellä tavoitteena että saisi sukset luistamaan optimaalisella tavalla (paremmin kuin ennen) ja käsikuviointi nousee usein pintaan kun kyselee viisaammilta. Suksihionnassa opastettiin sen verran että kun pohja on hiottu, siihen pohjustus päälle, harjataan ja sen jälkeen kuvio. Tuntuu jotenkin kummalliselta että ensin pohjaan hiotaan kuvio, sitten pohjustetaan mikä harjataan pois ja sen jälkeen kuvioidaan ja silloinhan noin periaatteessa käsikuviointi rikkoo tuon hionnan kuvion, vai meneekö mulla tässä joku väärin? E: internetsistähän löytyy kyllä tästä paljonkin materiaalia, pitääpä opiskella vähäsen..

marco1
11.12.2023, 13.29
^Käsikuviointihan on vaan lisätuunaus jos se pohjaan hiottu kuvio ei ole ihan 100% kulloiseenkin keliin.
Just nyt taitaa olla kaikissa omissa suksissa vähemmän jännittävä suora seiska hiottuna ja niihin vedän käsikuviolla havun päälle silloin kun etelässä kostealla lumella hiihtelee.

Takamisakari
11.12.2023, 13.42
Kuukkeloin tässä netsistä lisätietoa ja löysin yhden suht tuoreen opinnäytetyön käsikuvioinnista missä kerrottiin että esim ampumahiihtomaajoukkueella 2021-2022 90% suksista oli käsikuvioitu ja haastatellut huoltomiehet olivat sitä mieltä että kuviolla on joissain tapauksissa suurempi merkitys kuin itse voiteella eli kyllä tuossa on todennäköisesti järkeä..

Ohiampuja
11.12.2023, 13.45
Tuntuu jotenkin kummalliselta että ensin pohjaan hiotaan kuvio, sitten pohjustetaan mikä harjataan pois ja sen jälkeen kuvioidaan ja silloinhan noin periaatteessa käsikuviointi rikkoo tuon hionnan kuvion...
Ei kuvionti poista sitä hiontaa, se tulee vaan harvempana kuviona ikäänkuin siihen hionnan päälle.

Takamisakari
11.12.2023, 16.00
Ei kuvionti poista sitä hiontaa, se tulee vaan harvempana kuviona ikäänkuin siihen hionnan päälle.

Joo tämän sain itselleni jo selitettyä. Mutta jos jaksaisi saivarrella niin logiikka ontuu siinä että pohjustetaan, harjataan, kuumavoidellaan ja harjataan niin pohjassa ei pitäisi olla juuri mitään jäljellä mihin kuvio puree (E. muuta kuin se hiottu kuvio). Mutta tää on selvä, voidaan mennä eteenpäin, aivo ei vaan meinaa käsittää

usko juntunen
11.12.2023, 16.25
Hiontakuvio muodostuu ainetta poistamalla ja käsikuvio "painamalla" haluttu kuvio pohjamateriaaliin. Hiontakuvio säilyy voitelusta toiseen, mutta painamalla tehty käsikuvionti häipyy muutaman kuumavoitelun jälkeen.
Käsikuvionti on siisti, ympäristöystävällinen ja kustannustehokas luiston parantaja.

JTu
11.12.2023, 17.06
Kuukkeloin tässä netsistä lisätietoa ja löysin yhden suht tuoreen opinnäytetyön käsikuvioinnista missä kerrottiin että esim ampumahiihtomaajoukkueella 2021-2022 90% suksista oli käsikuvioitu ja haastatellut huoltomiehet olivat sitä mieltä että kuviolla on joissain tapauksissa suurempi merkitys kuin itse voiteella eli kyllä tuossa on todennäköisesti järkeä..
En ole lukenut ko. opinnäytetyötä, mutta ainakin tekijällä näyttää olevan aika vahva sidonnaisuus suomalaiseen kuviointilaitevalmistajaan… Mutta hyviä tuotteita se toki tekee.

Lienee aika tunnistettu fakta, että suurin osa luistosta on peräisin itse suksesta (eli sen profiilista). Sitten pohjan kivihionta jo melko pienellä osuudella. Ja loppuprosentit jakavat voitelu ja käsikuviointi. Pertsassa pitovoitelu vähän sekoittaa tuota suhdetta vielä.

Toi marco1:n tapa käyttää eri käsikuvioita suoran perushionnan päällä on ihan fiksu ja yleinen. Toinen vaihtoehto on hioa eri suksiin eri kelialuiden hiontoja suoraan. Tätähän monet keskieurooppalaiset maajoukkueet tekevät kilpahiihdossa, käsikuviointi on suositumpaa Pohjoismaissa.

Laroute
15.12.2023, 08.24
Eräs kovanluokan voitelumestari antoi minulle hyvän vinkin messinkiharjan käytöstä. Kun avaat kuviot messinkiharjalla, ennen nylonharjausta, niin työnnä messinkiharjaa aina samoin päin suksessa. Messinkipiikit taittuvat harjassa ajanmyötä ja tekevät työn raastamatta pohjaa. Olen omalla harjallani kokeillut kerran kokeilumielessä työntää väärin päin ja silloin se on tosi karhean ja repivän oloinen, koska piikit taittuneet toiseen suuntaan. Näin toimien et "revi" suksen pohjaa. Tussilla laittanut työntösuuntaan nuolet metalliharjoihin.

Jagge_
15.12.2023, 11.30
Luistovoitelut olen jonkin aikaa tehnyt niin, että olen valmiiksi murskannut parafiineja ja laittanut pulloihin glide cleanerin sekaan sulamaan. Pullosta tuntuu tulevan ulos aika samanlaista litkua kuin spray purkista. Sieltä sitten vaan levitys pohjaan ja hetken kuivumisen jälkeen harjaukset. Ei tarvitse siklata, eikä mene hyvät voiteet lattialle, vanhat hyvät parafiininpalat nopeasti "pikaluistoina"pohjaan.

Kepsu
15.12.2023, 13.05
^Nyt oli jumprahuiti sellainen innovaatio että tulee käyttöön. Paljonkohan sinne uskaltaa laittaa liukenemaan? Kuinka pieninä murusina? Tietysti voihan sitä nestettä lisätä jos liukene. Kiitos tästä.

Ohiampuja
15.12.2023, 13.53
Miksi noin, eikö nykyiset nestevoiteet ole jo valmiiksi tuollaisia?

Jagge_
15.12.2023, 15.03
Ei viitsisi kiikuttaa jo olemassa olevaa parafiinivalikoimaa kierrätykseen ja sitten heti perään mennä kauppaan ostamaan muutamalla satasella samoja vahoja nestemuodossa, vaikka kaupan valmiit varmaan karvan verran liukkaampi olisivatkin kun niissä ei ole glide cleaner omaa vahaa mukana, jota siis noissa keitoksissa tulee väkisin joka keitokseen. Siis ei kai siinä vahassa mitään vikaa ole mutta ihan joka kelille ei voi olla aivan optimi.

Kepsu kerro kokeuksista täällä kun niiitä kertyy. Laiskasti murustelin ja perään bond tyyliin shaken and not stirred.in

Ohiampuja
15.12.2023, 15.11
Ei viitsisi kiikuttaa jo olemassa olevaa parafiinivalikoimaa kierrätykseen ja sitten heti perään mennä kauppaan ostamaan muutamalla satasella samoja vahoja nestemuodossa.
Erittäin hyvä perustelu. :)

stenu
15.12.2023, 16.12
^Nyt oli jumprahuiti sellainen innovaatio että tulee käyttöön. Paljonkohan sinne uskaltaa laittaa liukenemaan? Kuinka pieninä murusina? Tietysti voihan sitä nestettä lisätä jos liukene. Kiitos tästä.

Olen samaa mieltä. Jättipeukku myös täältä

Steve Baggy
15.12.2023, 16.24
Clean and glide on aikamoinen myrkky niin eihän nyt sellaista tule käyttää. Siinä on fluoria ja kaikkea. Hyi teitä.

Kepsu
15.12.2023, 16.54
^Lupaan laittaa sitä vain itselleni ja salaa. En esim. Iivolle ettei käy köpelösti. Ja kai se on parempi käyttää pois kuin viedä ongelmajätöksiin.

Jagge_
15.12.2023, 17.01
itse asiassa mulla liuotintököttinä rexin glide cleaner uhf, jossa ei taida olla fluoria, koska siitä on fluorilliseksikin mainostettu versio. Pitäisi kai edes auttavasti lukea mitä purkkien kyljessä lukee ennen palstoilla kohkaamista. (muokkaan yllä oleviin viesteihin clean& glide tilalle clide cleaner)

Jos ei ole tapana ihan joka vuosi luostovoidella niin, onkohan tänä talvena riski että laskee alamäessä jonkun kilpahiihtäjän selkään kun vanhat sukset luistaa niin hirveästi edellisinä talvina ladusta suksiin tarttuneen fluori takia.

marco1
15.12.2023, 17.23
itse asiassa mulla liuotintököttinä rexin glide cleaner uhf,
Ei tainnut mennnä vieläkään oikein. Oletettavasti kyseessä on tämä https://rex.fi/en/shop/skicare/skicare_accessories/glide-cleaner-n-kinetic-170-ml eli Glide Cleaner UHW-versio. Elikäs näitä uudempia Ultra Hard Wax -juttuja.

UHF on ainakin joskus tarkoittanut Ultra High Fluor mutta sellaista Glide Cleaneria ei taida olla ollutkaan tarjolla.

usko juntunen
15.12.2023, 18.12
Eräs kovanluokan voitelumestari antoi minulle hyvän vinkin messinkiharjan käytöstä. Kun avaat kuviot messinkiharjalla, ennen nylonharjausta, niin työnnä messinkiharjaa aina samoin päin suksessa. Messinkipiikit taittuvat harjassa ajanmyötä ja tekevät työn raastamatta pohjaa. Olen omalla harjallani kokeillut kerran kokeilumielessä työntää väärin päin ja silloin se on tosi karhean ja repivän oloinen, koska piikit taittuneet toiseen suuntaan. Näin toimien et "revi" suksen pohjaa. Tussilla laittanut työntösuuntaan nuolet metalliharjoihin.
Tämäpä olikin hyvä vinkki. Tätyypä ottaa ja merkata suuntanuoli harjaan. Sukset olen kuitenkin harjannut (messinki) aina myötäsukaan eli kärjestä kantaan.

Koskahan joku keksii kokeilla suksien uppovahausta ;)

Kepsu
15.12.2023, 18.26
Ei ole omaa suksiuunia, mutta on mun suksille "paisto" tehty.
Vastaa ehkä uppovahausta.
"Uunissa, 55-60 asteen lämmössä sukset viipyvät keskimäärin kahdeksasta kahteentoista tuntia. Noina tunteina pohjiin voideltu parafiini imeytyy syvälle suksien huokosiin. Asiakkaalle sukset lähtevät liikkeestä hiihtokuntoisina. -Keleistä riippuen käsittely kestää hiihtokauden, eli noin 800-1 000 kilometriä."- lainaus erään suksihuollon sivuilta.

Takamisakari
15.12.2023, 18.33
Mulle tolkutettiin huoltoliikkeessä sitä että pohjia ei saa polttaa, eli painaa liian kuumalla raudalla tai liian pitkään. Kuulemma madshusin pohjat alkaa kuplia ja visseristä tulee läikikäs. Voisi kuvitella että tuollaisessa paistossa olisi järkeäkin, vaikka myönnän että lukaisin nopeasti lämpötilaksi 800-1000astetta..

usko juntunen
15.12.2023, 21.00
^ Myös liian kylmästä raudasta saattaa seurata vahinkoa jos ja kun sitä rautaa joutuu hinkaamaan monesti edestakaisin jotta voide sulaa. Tällöin lämpö siirtyy suksen runkoon ja voi tehdä siellä tuhojaan.
Voiteen pitäisi sulaa pohjaan kertavedolla. Näin ovat voitelumestarit neuvoneet.

Myö tällainen menetelmä on olemassa eli infrapunavoitelu. https://skiout.fi/tuote/laskettelusuksien-infrapunavoitelu/ Paikallisessa Kesportissa on ko laite ja suksien oston yhteydessä otin käsittelyn, kun samaan hintaan sain.

arctic biker
16.12.2023, 00.02
https://www.ess.fi/urheilu/6424448

Ei kuviointi ammattilaisillekaan niin helppoa ole.

Ohiampuja
16.12.2023, 14.00
Ei se ole helppoa TV viihteessäkään.

https://www.dailymotion.com/video/x2f8pys

Jagge_
20.12.2023, 16.32
Kovin parafiini mitä olin liotellut oli rexin sininen. Peltipurkkiin ei oikein näe miten se on sulanut, mutta ensimmäisinä päivinä ravistaessa kuului sellaista rapinaa että jotain kiinteää sillä vielä oli. Ehkä viikon jälkeen sieltä on kuulunut enää loisketta.

Nyt on pari päivää ollut kokeeksi jotani vanhaa startin vihreää sulamassa läpinäkyvässä putelissa. Se oli kovin parkku mitä nyt löysin. Litkun väri on jo muuttunut vähän vihertäväksi, mutta tiedä häntä onko muuta liuennut kuin väriainetta. Sakkaa siellä on yhä aika lailla, ehkä vaan vähän tasaisempaa muhjua kun alkuunsa. Nuo kovemmat parkut varmaan kannattanee viilata aika pieneksi - mikäli nyt yleensäkään sulavat.

PaH
20.12.2023, 19.31
Luistovoitelut olen jonkin aikaa tehnyt niin, että olen valmiiksi murskannut parafiineja ja laittanut pulloihin glide cleanerin sekaan sulamaan. Pullosta tuntuu tulevan ulos aika samanlaista litkua kuin spray purkista. Sieltä sitten vaan levitys pohjaan ja hetken kuivumisen jälkeen harjaukset. Ei tarvitse siklata, eikä mene hyvät voiteet lattialle, vanhat hyvät parafiininpalat nopeasti "pikaluistoina"pohjaan.

Olen itse käyttänyt vastaavia jo reilu 10v - watevö_glide-cleanerin sekaan luistavampaa ainesosaa. Parafiinejä en ole kokeillut kun pari kertaa (olleet kovia Holmenkollenin valkeita), mut enempi erilaisia nappimuotoisia fluoreja.
Vakkari pakkaskeleille on TK-72 nappi hienonnettuna cleaneriin - en juuri ole huomannut eroa luistossa tekeekö sen ns. pitkän kaavan kautta vai sekoitettuna liuoksena purkin kautta. Noi napit (hienonnettuina liukee 24-48h ilman isompaa ravistelua). Kun suihkeen jälkeen pohja on kuiva ja jäähtynyt ulkolämpötilaan, pari vetoa h-vetin kovalla nylon-harjalla ja sit kiilloitus mohair- poraharjalla. Toimii.

petsa
01.01.2024, 19.51
Juu on tullut värkkäiltyä noiden käsikuvioiden kanssa jonkun verran. Ensinnäkin tarvii olla sellainen voiteluteline ettei suksi/teline karkaa alta. Eli sama vaatimus kuin siklatessa.
Oman kokemuksen perusteella suurin hyöty ko menetelmästä tulee ns mätövesikeleillä=saadaan se imua aiheuttava vesi vähemmäksi sieltä suksen alta.
Monesti autaa jo se kun vetää suoran kohtuu karkean urituksen siteen kohdalta kantaan.
Kuvassa erään voide/välinevalmistajan suosituksia.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHexJ-Ci8EByR3j2Eds1hfG7vsX9kDmix39FERp-MMUhcDAKLbm3uwBTM3KGUNCePI94V1d40y0ut5rZf2Kt4w2Fdu 4PLKcYz-4hvai5m2GF9BbvQOUy29WMSmRT_zCQV966Z-DQ7z_yYkhHnWROWuH4JA=w525-h747-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHf2_Huf5dWmjxyM3JeE0y218S1uThe5n8HC_N_thVH7OU 1UmrumeEYRfduCl5l35glomZnVdasdSZPeMzU-VKgqo9pPP6oWadKug-zn7w1Sd7d62E4H6UpoH2g0AJEbPeXiaXLeC-zMEKeQkGoB-pjqFg=w996-h747-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHeAk4tP1ebC-U6AdsKscvR5F38CDEwB5UO7gcjf6NH7QIcbzIm-Hk_lVMrfPx12j-jccrmR3QiMIjOUaIxabe_TLLIU92k8XBjQBdipczy4F3Ph24I9 PmZHOLPi-X-5kvik-VPjuoL2Qs05ogevkNJofw=w747-h747-s-no?authuser=0

^^ Itsellä on vuosien saatosssa kertynyt noita työkaluja useitakin.

https://lh3.googleusercontent.com/pw/ADCreHfzDj5OAqZJ8Nq73kDsY5P4m6tt9vPj8gwisJ3NSQz6VD UVUC8J7kC1YmIk-qg6iOToaMmHTdHBZsC4nBnR2KCb_2Wc3md4n1fyOPs3oFGV49J KVA2fzAAER9aQpve0fXQCh2GC59FCM6sYluaEG0zrwA=w1240-h698-s-no?authuser=0

^
Vesikelin Fischer voideltu napilla ja fluorinesteellä, sekä hiihdetty 2,5h jonka jälkeen harjattu messingillä. Paljon nousee vielä voidettta pohjan kuviosta! Hionnan päälle vedetty suora uritus
käsikuviontilaitteela. (Kuvattu suurentavalla makro asetuksella.)
Tahtoo sanoa, että kuvion teko menee hukkaan, jos sitä ei avata kunnolla messinki & rosteriharjalla. Tämä siis jos voidellaan vanhan urituksen päälle. (suositushan on, että kuvio vedetään voitelun päälle)
Kuvan suksessa hionnan lisäksi em käsikuvionti työkalulla tehty suora uritus kannassa.

hei1
tuossa kuvassa on varmaan ohjeet käsikuviontiin, vai onko jollain kokemusta mitä kuvioa eri keleille kannatta laittaa? huonosti löytyy tietoa käsikuvioinnista :)

Ohiampuja
01.01.2024, 20.19
Huomasin kaupassa tällaisen linkin huopakorkin. Minulle uusi keksintö.

Minulla oli kotona korkki nestevoiteiden korkitukseen ja myös ylijäämäpala eteismattoa. Eli nyt minulla on tuon näköinen korkki. Ja sen myötä nestevoitelut on nyt siistiä hommaa asunnossa sisällä, ei tule harjauspölyä. Ja samalla aika helppoa. :)

https://scandinavianoutdoor.fi/start/talvilajit/voiteet-ja-tarvikkeet/voitelutarvikkeet/huopakorkki-alppi/

SSGT-92
02.01.2024, 08.56
Kiitos näistä viesteistä ;

En tiedä käyttääkö kukaan muu enää teippejä kuin minä. Mutta jos käyttää, niin Start näyttäis pitävän pitää helkkarin paljon paremmin kuin REX. Tykkilumi ja -2....-12 testailtu. Vuosikausia käyttänyt Starttia ja ostin erehdyksessä REXiä ja viel useamman paketin :(

ja,

Rexin teippi on ohuempaa kuin Startin teippi. Laita päälle toinen, päistä lyhyempi kerros.

Kävi samoin kuin kp63 : lla.

Minkähän verran lyhyempi sen toisen teippikerroksen sit pitäisi olla ?

Ohiampuja
02.01.2024, 12.32
Riippuu tietysti suksen voidepesän muodosta. Mutta joskus aikoinaan taisin lyhentää sitä noin pari tuumaa molemmista päistä.

usko juntunen
02.01.2024, 13.56
hei1
tuossa kuvassa on varmaan ohjeet käsikuviontiin, vai onko jollain kokemusta mitä kuvioa eri keleille kannatta laittaa? huonosti löytyy tietoa käsikuvioinnista :)
Hiihto lehti 5/2022 on aika kattava 3 sivun juttu käsikuvioinnista niin kuntoilijan kuin kisakuskin näkövinkkelistä. Esim kirjastosta vois löytyä jos ei ole omassa hylllyssä.

Jeesu
05.01.2024, 00.35
Rex on ohkaisempaa kuin Start. Jos tekee 2 kerroksella, niin kannattaa tehdä ensin alle se lyhkäisempi kerros ja päälle kokopitkä kerros. Helpompi laittaa ja ei tule pykälää. Tämä kikka kuultu yhdeltä maajoukkueelta.

Sotanorsu666
29.01.2024, 19.58
Mitä aineita noi voiteiden poistoaineet yleensä pitää sisällään? Kova litrahinta pikkupulloissa ja haisevat ihan tärpätille. Ajaako joku brakecleaner, asetooni yms. saman asian vai vaurioittavatko nämä suksien pohjia?

Laroute
29.01.2024, 21.42
^Harri Kirvesniemi kertoi iltapäivälehdessä pari päivää sitten, että mikä tahansa rasvanpoistaja käy ja ne tulevat halvemmaksi kuin varsinaisten voidebrändien omat.

tikola
29.01.2024, 21.53
Mineraalitärpätti ollut liisterinpoistossa itsellä 80 luvulta alkaen. Tietääkseni en ole yhtään suksea sillä rikkonut. Asetoni tms. sitten pykälää rajumpaa kamaa. Mäntytärpätti ei irrota liisteriä - alkaa vain huippaamaan päästä.

Ohiampuja
29.01.2024, 23.11
Käykö perus IPA? Mutta ei se S-marketin kylmähyllystä löytyvä.

https://www.motonet.fi/tuote/ipa-isopropanoli-400-ml?product=60-01404

tikola
30.01.2024, 07.30
Ajattelin itsekkin IPAa tuota illalla kirjoittaessa, koska sitä on itselläkin hyllyssä, mutta en ole koskaan kokeillut. PItääpä testata. Mineraalitärpätti on tullut aineeksi siksi, kun sitä silloin nuoruudessa oli kotikylän rautakaupassa tartjolla ja pääsin tottumaan siihen. Sen hinta ja ennen kaikkea saatavuus on edelleenkin IPAa helpompaa. Mineraalitärpätti on bensapohjainen liuotin ja IPA on alkoholi, joten sillä voi olla täsä eroa. Mutta kokeile IPAa - niin minäkin kokeilen, kun nyt sain ajatuksen. Itse olen vannonut toistaiseksi bensapohjaisiin aineisiin, joskin oma käyttö on lähinnä pehmeiden pitovoiteiden siivous. Luistopuolia ja suksen pintoja putsailen lähinnä vain keväisin.

kaj-tzu
30.01.2024, 10.29
Isopropanoli ei uskoakseni poista parafiinia, mutta voitte huoletta kokeilla. Tehoaa ehkä pitovoiteisiin. Sitruspohjainen tarra- ja tervanpoistoaine olisi ehkä myös kokeilun arvoinen, mutta minun tämänhetkisen tiedon mukaan parafiini vaatii kyllä jotain alifaattista ainetta esim. mineraalitärpättiä, lakkabensiiniä tai auton liuotinpesuainetta.

Tässä linkki Iltalehden juttuun: https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000010146318.html

tikola
30.01.2024, 11.04
Joo minun käyttö on lähinnä se liisteri yms. tahna. Ja siihen olen luullut, että se bensapohjaisuus on se pihvi. Muuten putsaan vain keväisin isommin kauden liat pois ennen huoltovahauksia

Jagge_
01.02.2024, 10.12
Voiko tuosta iltalehden jutusta vetää sen johtopäätöksem, että pohjan "kuivuminen" voiteenpoistoaineilla puhdistaessa ei ole niin suuri uhka tai jopa huuhaata, pitää vain sulattaa uudet vahat pohjaan puhdistuksen jälkeen. Clidecleanereissahan on vahaa mukana ja se kuulemma estää pohjan kuivumisen. Vai onko uhka todellinen, ehkä hiontojen väilssä vain muutaman puhdistuksen voi tehdä ennen kuivumista, eli hiotuta suksiaan ei ehkä kannata voiteenpoistoaineilla isommin lutrata?

tikola
01.02.2024, 10.53
Voiko tuosta iltalehden jutusta vetää sen johtopäätöksem, että pohjan "kuivuminen" voiteenpoistoaineilla puhdistaessa ei ole niin suuri uhka tai jopa huuhaata, pitää vain sulattaa uudet vahat pohjaan puhdistuksen jälkeen. Clidecleanereissahan on vahaa mukana ja se kuulemma estää pohjan kuivumisen. Vai onko uhka todellinen, ehkä hiontojen väilssä vain muutaman puhdistuksen voi tehdä ennen kuivumista, eli hiotuta suksiaan ei ehkä kannata voiteenpoistoaineilla isommin lutrata?

Minä olen elänyt tuossa samassa kuivumisuskossa ja käyttänyt voiteenpoistoa (=mineraalitärpätti) harkiten. Ihan hyvin tuo systeemi on pelannut ja on niillä mineraalitärpättisuksilla joku mitalikin otettu. Eli ei se liene ihan niin paha asia. Toki minun muu voitelu on käytännössä aina kuumavoitelua, joten sillä voi olla osuutta asiaan.

Mikeyx
01.02.2024, 14.50
Taisin taaemmilla sivuilla kysellä voiteluvinkkejä Peltosen punapohjiin. Nyt kysyn kannattaisiko suksiin teettää hionta märkiä kelejä varten. Siis paraneeko luisto hionnalla?

Sain viimein aikaiseksi viedä sukset Saimaa Sportin nylkytettäviksi. Ja kyllä - luisto märällä baanalla parani huomattavasti.

Ennen hiontaa en saanut suksia luistamaan kuin jäisellä ladulla.

Dark
01.02.2024, 18.07
Peltosen transparentti-(puna-)pohjalla Timo Kuorelahti voitti SM:n Vantaalla märkäkelillä aikanaan! Aivan ylivoimainen suksi!!

hcf
02.02.2024, 16.40
Oli kyllä kumman hidasta lunta myrskyn jäljiltä tänään. Niinku ois hiekalla hiihtäny.
Odotin että ois liukas keli ku plussa-asteista pakastu sinne -9.
Mahoton rutina vaan kuulu.

Vai onko se tuo rossarin luikkareiden tehdaskuvio vaa semmonen että se ei toimi kuivalla vähääkää.
Muutama päivä takaperin ihmettelin ku kostealla kelillä samoilla suksilla oli yllättävän hyvä luisto

Cantrek
03.02.2024, 18.38
Onpa taas juttuja. Kerrataan nyt vielä että suksen pohjat on polyeteenimuovia, ns. ämpärimuovia. Se on halvinta ja yleisintä muovia ja se on melko lujaa ja kemiallisesti hyvin kestävää, siihen ei juuri liuottimet pysty. Esim. asetoni ja monet muut liuottimet, emäkset ja raa'at hapot säilytetään hyvin usein juuri polyeteenistä tehdyissä pulloissa.

Suksissa sitten muovia lisäaineistetaan, siinä voi olla hiiltä, se voi olla sintrattua ja molekyylikokoa muuttamalla voidaan eri kelialueille valita kovempaa ja pehmeämpää pohjaa.

Itse en oikeastaan ymmärrä miksi kuntohiihtäjän suksen pitäisi olla kovin liukas. Kilpahiihto on tietenkin asia erikseen. Kevään jääkeleillä olen joskus pukannut paikallisen 12,5km lenkin tasatyönnöllä ylämäetkin mutta eipä se nyt niin kummoista liikuntaa ole, toki tiettyä vauhdin tuntua on. Kuntoiluna pakkaskeli jossa joutuu vetämään suurimmman osan vuorotahtia on paljon parempaa, se on sitä oikeaa hiihtoa. Vauhdille se on melko sama mitä se on, tunnin lenkin kun tekee se on ihan ok.

Ja joo on kilpahiihtotaustaakin, yksi vetolaatikon pohja on joitain mitaleja täynnä. Eli on tullut suksenhinkkausta ja veren maku suussa hiihtoa harrastettua. Mutta hyvä ettei tarvi enää. Suksieni luistovoiteluun en ole vuosikausiin käyttänyt mitään muuta kuin parafiinikynttilää ja hyvin luistaa. Kun kävin hiihtämässä kovilla -30 pakkasilla kokeilin steariinikynttilää ja se on oikein hyvä, sen kovempaa vahaa tuskin mistään löytää. En missään tapauksessa ala maksamaan vahoista kalliita hintoja, ne kun ovat vaan vahoja, kemianteollisuuden bulkkituotteita.

Cantrek
03.02.2024, 18.53
Oli kyllä kumman hidasta lunta myrskyn jäljiltä tänään. Niinku ois hiekalla hiihtäny.
Odotin että ois liukas keli ku plussa-asteista pakastu sinne -9.
Mahoton rutina vaan kuulu.

Vai onko se tuo rossarin luikkareiden tehdaskuvio vaa semmonen että se ei toimi kuivalla vähääkää.
Muutama päivä takaperin ihmettelin ku kostealla kelillä samoilla suksilla oli yllättävän hyvä luisto

No sehän on kuviointien yksi perusajatus että märällä ladulla sillä vähennetään imua. Kuivalla pakkaslumella pitää olla paremminkin kova ja sileä pohja. Rutinasta en osaa sanoa muuta vitikelin kitisevä lumi ei ole koskaan niin liukas kuin pikkupakkasen ihannekeli.

Fluorivoiteilla saa etua juuri näille hankalille keleille. Muistan 90-luvulta yhden kisan jossa sain todeta tämän edun konkreettisesti fluorivoideltu suksi oli uuden lumen pakkaskelillä ihan ylivoimainen (silloin nämä olivat sitä uusinta uutta ja itse vedin perinteisillä parafiineilla)

Helpoimmalla pääsee kun on muutama suksipari eri kelialueille. Voi olla vanhempiakin suksia, vanhat kilpasukset on ihan ok erityisesti pertsalle

tikola
03.02.2024, 20.21
En missään tapauksessa ala maksamaan vahoista kalliita hintoja, ne kun ovat vaan vahoja, kemianteollisuuden bulkkituotteita.

No ei se paljon kynttilää enemmän tällä verkkokaupalla maksa. Ties vaikka maksaisi vähemmän kuin kynttilä?

https://rambovaha.mycashflow.fi/

Näillä tuotteilla olen itse viimevuodet aika pitkälle voidellut, eikä mitään valittamista noista ole.

Mikeyx
03.02.2024, 21.36
Onpa taas juttuja. Kerrataan nyt vielä että suksen pohjat on polyeteenimuovia, ns. ämpärimuovia. Se on halvinta ja yleisintä muovia ja se on melko lujaa ja kemiallisesti hyvin kestävää, siihen ei juuri liuottimet pysty. Esim. asetoni ja monet muut liuottimet, emäkset ja raa'at hapot säilytetään hyvin usein juuri polyeteenistä tehdyissä pulloissa.

Suksissa sitten muovia lisäaineistetaan, siinä voi olla hiiltä, se voi olla sintrattua ja molekyylikokoa muuttamalla voidaan eri kelialueille valita kovempaa ja pehmeämpää pohjaa.

Itse en oikeastaan ymmärrä miksi kuntohiihtäjän suksen pitäisi olla kovin liukas. Kilpahiihto on tietenkin asia erikseen. Kevään jääkeleillä olen joskus pukannut paikallisen 12,5km lenkin tasatyönnöllä ylämäetkin mutta eipä se nyt niin kummoista liikuntaa ole, toki tiettyä vauhdin tuntua on. Kuntoiluna pakkaskeli jossa joutuu vetämään suurimmman osan vuorotahtia on paljon parempaa, se on sitä oikeaa hiihtoa. Vauhdille se on melko sama mitä se on, tunnin lenkin kun tekee se on ihan ok.

Ja joo on kilpahiihtotaustaakin, yksi vetolaatikon pohja on joitain mitaleja täynnä. Eli on tullut suksenhinkkausta ja veren maku suussa hiihtoa harrastettua. Mutta hyvä ettei tarvi enää. Suksieni luistovoiteluun en ole vuosikausiin käyttänyt mitään muuta kuin parafiinikynttilää ja hyvin luistaa. Kun kävin hiihtämässä kovilla -30 pakkasilla kokeilin steariinikynttilää ja se on oikein hyvä, sen kovempaa vahaa tuskin mistään löytää. En missään tapauksessa ala maksamaan vahoista kalliita hintoja, ne kun ovat vaan vahoja, kemianteollisuuden bulkkituotteita.

Huh - luulin jo että taas joku ylimielinen m***** paukuttaa rintaansa.

jankki
04.02.2024, 11.31
Useampi vuosi menty luistelusuksien kanssa mahdollisimman helpolla, eli kauden alussa täyshuolto alan liikkeessä ja loppukausi Vauhdin tuotteilla, eli Clean & Glide, Quick Base ja https://vauhti.fi/tuote/uf-ldr-nestemainen-luistovoide/ . Alkaa tuo luistovoidepurkki olla lopussa ja pitäisi tehdä päätöksiä, että jatkaako samalla vai kokeileeko jotain uutta. Rexin RCX-sarjassa olisi kanssa näitä nestemäisiä - vähän eri alueille tosin kuin tuo Vauhdin, eli tarvisi sekä pinkin että sinisen. Sitten olisi myös tuo https://rex.fi/shop/luisto/future-fluor/pinnoitteet-future-fluor/rcx-fluoripuriste josta kiinnostaisi kuulla kokemuksia vrt. noihin nestemäisiin - laittotapa tuolla näyttää olevan hyvin lähellä nesteitä. Hintaa tuolla taas on vähän enemmän mutta toisaalta omilla kilometreillä riittänee useammaksi vuodeksi jos vaan säilyy kuivumatta.

Cantrek
04.02.2024, 14.57
Nojoo tuo reilu pari euroa pikkupalasta vahaa on ihan ok, toki samalla hinnalla saa varmaan puolen kilon parafiinikynttilän. Paksut pöytäkynttilät on hyvin halpoja.

Perusvahat on juuri sitä mitä ne on, vahoja. Paria kolmea vahaa sekoittelemalla saadaan eri kovuudet eri kelialueille ja sitten laitetaan karamelliväriä tms. että vahasta tulee oikeaa "luistovoidetta". Mutta käytännössä ihan tavallinen parafiini on aivan hyvä normikeleille, siis pikkupakkasesta aina yli kymmeneen pakkasasteeseen.

Kun hiihdin kilpaa käytin kyllä ostovahoja, niitä ja pitovoiteita oli kokonainen isohko salkku. Valitettavasti se meni erään muuton yhteydessä hukkaan, ehkä pöllittiin. Sen jälkeen en ole luistovoiteita ostanut ja pidot on mennyt vanhoilla varastoilla joita sentään säästyi kun kaikki voiteet ei tuohon salkkuun mahtuneet. On minulla skinisuksetkin ja jotkut nanopohjat mutta ei ne ole pitovoidellun suksien veroiset

Cantrek
04.02.2024, 15.04
Useampi vuosi menty luistelusuksien kanssa mahdollisimman helpolla, eli kauden alussa täyshuolto alan liikkeessä ja loppukausi Vauhdin tuotteilla, eli Clean & Glide, Quick Base ja https://vauhti.fi/tuote/uf-ldr-nestemainen-luistovoide/ . Alkaa tuo luistovoidepurkki olla lopussa ja pitäisi tehdä päätöksiä, että jatkaako samalla vai kokeileeko jotain uutta. Rexin RCX-sarjassa olisi kanssa näitä nestemäisiä - vähän eri alueille tosin kuin tuo Vauhdin, eli tarvisi sekä pinkin että sinisen. Sitten olisi myös tuo https://rex.fi/shop/luisto/future-fluor/pinnoitteet-future-fluor/rcx-fluoripuriste josta kiinnostaisi kuulla kokemuksia vrt. noihin nestemäisiin - laittotapa tuolla näyttää olevan hyvin lähellä nesteitä. Hintaa tuolla taas on vähän enemmän mutta toisaalta omilla kilometreillä riittänee useammaksi vuodeksi jos vaan säilyy kuivumatta.

Nestemäiset luistovoiteet on liuottimella ohennettua vahaa. Tästä seuraa se että vahaa on tuotteessa vähän. Suurempi vika on siinä kun vaha vain sivellään pohjaan se ei ollenkaan samalla tavalla imeydy kuin mitä parhaimmillaan raudalla vaha laittettaessa tapahtuu. Eli lyhyesti tuote on paljon kalliimpi ja huonompi, toki vaivaton.

Hyvin todennäköisesti parafiinikynttilä raudalla laitettuna luistaa paremmin kuin mikään siveltävä tuote ja taatusti kestää pohjissa kauemmin, jopa monta kertaa kauemmin.

Fluorit on sen verran myrkyllisiä aineita että niistä on paras pysyä kokonaan erossa. Eikä niitä edes tarvita kuin joillain ongelmakeleillä. Jauheena ja raudalla ne pitää laittaa jos niistä täyden hyödyn aikoo saada

Cantrek
04.02.2024, 15.17
Rambovahan "halvan" luistovoiteen kilohinta on vajaa 33€. Kynttilässä parafiini maksaa ehkä 4€/kg.

Siitä voi jokainen miettiä onko suksivahojen tekijöiden hinnat halpoja vai kalliita

Laroute
04.02.2024, 16.49
Rambovahan "halvan" luistovoiteen kilohinta on vajaa 33€. Kynttilässä parafiini maksaa ehkä 4€/kg.

Siitä voi jokainen miettiä onko suksivahojen tekijöiden hinnat halpoja vai kalliita

Mietin kehoituksestasi ja tulin siihen johtopäätökseen, että ovat halpoja. Itselläni menee parisataa vuodessa voitelutarvikkeisiin ja pari tonnia hiihdän talvessa, joten mitätön hinta.

Ohiampuja
04.02.2024, 18.11
Kaikessa on puolensa, nyt asun rivarissa, missä on kehnot harrastustilat, niin arvostan nestevoitelun helppoutta ja vähäistä varusteiden määrää.

Mutta kun asuin OK talossa missä oli hyvät harrastustilat, niin kunnon kuumavoitelu oli oikein mukavaa puuhaa. Oli jopa terapeuttista katsoa, kun suoraksi hiotusta suksen pohjasta lähti tasainen parafiinilastu kun siklillä veti. :)

Plus
04.02.2024, 18.46
Hyvin todennäköisesti parafiinikynttilä raudalla laitettuna luistaa paremmin kuin mikään siveltävä tuote ja taatusti kestää pohjissa kauemmin, jopa monta kertaa kauemmin.

Ihan täyttä puutaheinää. Kynttilä on liian pehmeä, ei kestä kulutusta, kerää likaa.

Ai niin, eikä myöskään luista.

Laitoin eilen HF Sprayn pohjasta harmaantuneeseen lumilautaan, korkkasin kevyesti kiiltäväksi. Harjasin pohjan tänään käsinylonilla ennen rinteeseen lähtöä. Reilun 40 km laskemisen jälkeen ei edelleenkään ole harmaa. Lumi oli karkeaa ja huiput yli 70km/h.

tikola
04.02.2024, 19.52

No on Rambovaha kuitenkin vain puolet tai kolmasosa merkkituotteen hinnasta:

https://www.haijaa.fi/rex-base-parafiini-600g-pohjusteparafiini/p/ZZZ0010410/

Minusta se on aika halpaa, juuri kuten Laroute laski.

m-52
04.02.2024, 20.26
Käyttääkö jotkut vielä fluorivoiteita välittämättä niiden haitoista luonnolle? Vieläkö niitä valmistetaan?

Laroute
04.02.2024, 20.39
Käyttääkö jotkut vielä fluorivoiteita välittämättä niiden haitoista luonnolle? Vieläkö niitä valmistetaan?

Käytän. Tietäjä kertoi, että fluoria käytetään tuhannen kilon kieppeillä vuodessa koko suksivoideteollisuudessa. Se on mitätön määrä verrattuina isoihin fluorinkäyttäjiin. Suksivoiteiden haitta luonnolle voidaan osoittaa vain huuhaalla.

Ohiampuja
04.02.2024, 20.48
Toinen tietäjä kertoi että kaupassa niiden myyntiä on rajoitettu, ja ovat kuulemma tiskin alla jo monessa paikassa.

Laroute
04.02.2024, 21.15
Jos unohdetaan isot fluorin käyttäjät, kuten metallijalostamot ym. ja puhutaan vain hammastahnateollisuudesta, niin veikkaisinpa, että "miljoona" kertaa enemmän menee fluoria luontoon, kuin suksivoiteista. Lähes koko maailma käyttää fluorattuja hammastahnoja ja eritoten kehitysmaissa ne menevät hyvinkin helposti luontoon. Missä viipyy kohu tästä?

Plus
04.02.2024, 21.15

Jos suksivoiteet huolettaa, kannattaa googlettaa PFAS-yhdisteiden käyttö kosmetiikassa ja sammutusvaahdoissa.

Hammastahnoissa on fluoridia, ja sillä on fluorin kanssa yhtä paljon tekemistä kuin kloorilla ruokasuolan kanssa.

Cantrek
04.02.2024, 21.34
Ihan täyttä puutaheinää. Kynttilä on liian pehmeä, ei kestä kulutusta, kerää likaa.

Ai niin, eikä myöskään luista.

Laitoin eilen HF Sprayn pohjasta harmaantuneeseen lumilautaan, korkkasin kevyesti kiiltäväksi. Harjasin pohjan tänään käsinylonilla ennen rinteeseen lähtöä. Reilun 40 km laskemisen jälkeen ei edelleenkään ole harmaa. Lumi oli karkeaa ja huiput yli 70km/h.

LOL, mitä sinä luulet niiden "oikeiden" suksivahojen sitten olevan? Luuletko että vahan sekoittelijoilla on joitain omia vahoja? Muuten pohjien harjaamiset on kilpahiihto poislukien höpöhommaa, lumi kyllä harjaa pohjat ensimmäisten kilometrien aikana.
Minulla pisin päivä suksella on 155km ja huiput on ollut satasen pinnassa. Enkä näille reissuille edes pohjia ole viitsinyt siklata kun vahat kuluu joka tapauksessa pois.

Cantrek
04.02.2024, 21.40
Käytän. Tietäjä kertoi, että fluoria käytetään tuhannen kilon kieppeillä vuodessa koko suksivoideteollisuudessa. Se on mitätön määrä verrattuina isoihin fluorinkäyttäjiin. Suksivoiteiden haitta luonnolle voidaan osoittaa vain huuhaalla.

Siitähän ei ole kyse ollut että luonto menisi fluorivoiteista pilalle vaan voidemiesten terveydestä jotka on käryttäneet fluoripulvereita ties missä kopperoissa. Tietenkin täysmaskeilla ja "avaruuspuvuilla" terveyshaitat voidaan välttää mutta ehkä tässä vaiheessa voidaan jo kysyä onko hommassa enää mitään mieltä. Ja on kysyttykin ja fluorivoiteet on kielletty kilpahiihdosta, ja saisi aivan hyvin kieltää muutenkin.

Plus
04.02.2024, 21.56
LOL, mitä sinä luulet niiden "oikeiden" suksivahojen sitten olevan? Luuletko että vahan sekoittelijoilla on joitain omia vahoja?

Ei mun tartte olla luulon varassa, tiedän kyllä ihan tarkalleen. [emoji1787]

m-52
04.02.2024, 22.15
"Itse en oikeastaan ymmärrä miksi kuntohiihtäjän suksen pitäisi olla kovin liukas. Kilpahiihto on tietenkin asia erikseen. Kevään jääkeleillä olen joskus pukannut paikallisen 12,5km lenkin tasatyönnöllä ylämäetkin mutta eipä se nyt niin kummoista liikuntaa ole, toki tiettyä vauhdin tuntua on. Kuntoiluna pakkaskeli jossa joutuu vetämään suurimmman osan vuorotahtia on paljon parempaa, se on sitä oikeaa hiihtoa. Vauhdille se on melko sama mitä se on, tunnin lenkin kun tekee se on ihan ok."
Samaa mieltä, varsinkin alleviivatusta.

Ohiampuja
04.02.2024, 22.20
Minä olen hiukan erimieltä. Pertsalla se ei niin haittaa, mutta jos vapaan sukset ei luista kunnolla, niin siitä kyllä helposti hukkuu se hiihtämisen ilo. Mun vajavaisella kunnolla ja tekniikalla.

Mikeyx
04.02.2024, 23.57
Minä olen hiukan erimieltä. Pertsalla se ei niin haittaa, mutta jos vapaan sukset ei luista kunnolla, niin siitä kyllä helposti hukkuu se hiihtämisen ilo. Mun vajavaisella kunnolla ja tekniikalla.

Näinpä!

Cantrek
04.02.2024, 23.58
Ei mun tartte olla luulon varassa, tiedän kyllä ihan tarkalleen. [emoji1787]

Toki. Parafiini on kuitenkin tärkeä luistovahan perusosa. Sitten voidemaakari tietysti seostaa sitä muilla vahoilla kuten glideiinillä, lumiinilla ja vitiinillä jne. Mutta näiden eksoottisempien vahojen käyttö on jo liikesalaisuuksien piiriin kuuluvaa tietoa eikä niistä sen enempää. Tietäjät tietää.

Rambovaha on kyllä mukavasti keksitty nimi. Siinähän tuntee itsekin olevansa melko äijä kun sellaista suksen pohjiin hinkkaa ja sulattelee. Ja silti värit on vahoissa niin kauniin pastellit että voi että! Luulisi kelpaavan naisväenkin suksiin vaikka nimi onkin maskuliinisuutta uhkuva.

Toki voi miettiä voisiko kauniimman sukupuolen suksille kuitenkin keksiä jonkun sopivamman ja naisellisemman nimen vahoille, ehkä jopa oman luistovahasarjan vaikka pinkeissä kääreissä?

Steve Baggy
05.02.2024, 09.10
Näinpä. Luisteluhiihdosta tulee vähän toispuoleista jos pelkällä kuokalla joutuu menemään, kun ei sukset luista. Kyllä se on molempien tyylien suola, että voi vaihdella tekniikoiden välillä ja onhan se lajinomaistakin sillä tavalla.

On se pertsakin mielekkäämpää, kun suksi luistaa vaikka se tervassa hiihtäminen, havuja perkele onkin jäärien mielestä ainoaa oikeaa hiihtämistä...

Cantrek
05.02.2024, 20.53
Juu luistelussa luisto ei liian hyvä voi olla. Itse asiassa ylivomaisesti parasta luistelu on retkiluistimilla, kanttipito on täydellinen ja luisto myös. Syysjäillä tein yhden 36km lenkin josta suurimman osan vedin vassulla enkä ollut lopuksi edes kovin väsynyt. Vauhti parhaimmillaan 26kmh ja kovempaakin olisin päässyt. Retkiluistelua sauvojen kanssa siis.

Kuokkaa ei pitäisi käyttää kuin nousuissa.

Pertsassa hiihto menee pukkimiseksi kun vauhti kasvaa ja se on yksipuolista ja liikuntana huonompaa kuin vuorotahtihiihto. Satuin joku aika sitten katsomaan 80-luvun alun arvokisahiihtoja youtubesta niin olihan ne kovia äijiä jo tuolloin. Hiihtivät lyhyemmällä sauvalla ja enemmän vuorotahtia kuin nykyään.

hcf
06.02.2024, 14.35
JLähes koko maailma käyttää fluorattuja hammastahnoja ja eritoten kehitysmaissa ne menevät hyvinkin helposti luontoon. Missä viipyy kohu tästä?

Ei taida olla aivan samaa ainetta. Suksivoiteissa on fluoriyhdisteitä. Jotka on luonnossa hajoamattomia.
Hammastahanassa taitaa olla ihan perus fluoridia joka ei ole vaarallista ihmiselle pieninä annoksina ja sitä esiintyy luonnossa jo muutenki
Jotai sinnepäi...

Mikeyx
10.02.2024, 21.04
Satuin joku aika sitten katsomaan 80-luvun alun arvokisahiihtoja youtubesta niin olihan ne kovia äijiä jo tuolloin. Hiihtivät lyhyemmällä sauvalla ja enemmän vuorotahtia kuin nykyään.

Muistiini on jäänyt Oslon MM-kisat 1982, joissa käytettiin 'puoliluistelua' - siis toinen suksi latu-urassa ja toisella tehtiin luistelupotkua. Silloin oli Peerit Äynli ja muut huipulla.

usko juntunen
10.02.2024, 21.26
Muistiini on jäänyt Oslon MM-kisat 1982, joissa käytettiin 'puoliluistelua' - siis toinen suksi latu-urassa ja toisella tehtiin luistelupotkua. Silloin oli Peerit Äynli ja muut huipulla.
Joo samat sanat. Tyylistä käytetiin nimeä Siitonen-step.

Suomalainen Pauli Siitonen lanseerasi luistelupotkun 1970-luvulla. Luisteluhiihto tuli jäädäkseen MM-kisoihin Seefeldissa 1985.

https://yle.fi/a/3-6511965

Mikeyx
10.02.2024, 22.09
Joo samat sanat. Tyylistä käytetiin nimeä Siitonen-step.

Suomalainen Pauli Siitonen lanseerasi luistelupotkun 1970-luvulla. Luisteluhiihto tuli jäädäkseen MM-kisoihin Seefeldissa 1985.

https://yle.fi/a/3-6511965

Mitä Sarajevossa puuhailtiin -84? Marja-Liisa oli iskussa, mutta en muista hänen haarojensa asentoa (Hapa tietää paremmin).

Eikö Bill Koch ollut se tyylin kv-lanseeraaja kuitenkin?

usko juntunen
11.02.2024, 21.09
.....nips.

Eikö Bill Koch ollut se tyylin kv-lanseeraaja kuitenkin?
Näinhän se oli, mutta Siitonen-step termi tunnettiin pitkin Eurooppaa kasariluvulla. Siitä saimme esimerkin kerrallisella pyöräretkellä Keski-Euroopan mäkiviikolla -tarkemmin Sveitsissä vuonna 1985.
Lainaus matkakertomuksesta:
"Juustomaassa tutustuimme paikalliseen pyörähuoltoon. Veksin Resentistä alako eturieskat hölskymään.Kahella ruuvilla olivat enää kiinni kun huomattiin. Ensiavuksi yritimme irrottaa liikennemerkeistä ruuveja korvaamaan tippuneet ruuvit.Ei onnistunut ohikulkevien autojen ja itsesuojeluvaiston takia.Nilkutimme seuraavan kylän huoltikselle jossa piirsivät opastekartan pyöräkorjaamoon.Se olikin ihan pro-tason paja! Pojat ensin naureskeli Shimanon kilkkeille mutta hetkessä saatiin rieskat kiinni ja siinä samalla heput kerto käyneensä hiihtämässä Finlandian! Pikkusta vaille ettei sukulaisia.. "

Rallienglannilla siinä selviteltiin Finlandian hiitotyylejä niin heput imitoi, sekä puhui Siitonen-step:istä :)
Meni pahasti ot:o, mutta palataan voiteluaiheeseen.

Vanhassa vara parempi vaimitenseoli.
Toimivia suksia & voiteita ei kannata paalata, sen totesin parin tunnin pertsalenkillä kipakassa pakkaskelissä eilen la.
Ikivanha pakkaskelin Fischer sekä Startin kylmän kelin purkki toimi viimosen päälle. Voidepurkissa hintalappu 68.00 lienee markkoja- näin muistelen. Myös fluori mainittu.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ABLVV87cSiRjky4xhRMgYEH8bUitWK-ZByvlhmS2mS0Th5JSkTkJdBBL--UONyV87xToTg5XOWjWcYPXc0RTr6p54t-R-n4phBlL7LAQlH-uxvE7BEyMmUUTRijxJNtL7Ri8YBlWFhlMMbGA35_fAB-0ce7SFg=w1121-h747-s-no?authuser=0
Siteen takaa tuo Fisu menee harmaaksi aika helposti. Luistossa & pidossa ei valittamista suksien ikä huomioiden. Osasyy lienee se, ettei kuskin paino ole muuttunut hankintahetki vs. nykyinen.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ABLVV85yW0K1WFKSJB1PbWJLeFk13yxXprTapNogSkgLkrbF5Y S7RzmFzF17KzhRH-uGKJ3F2Z9jj11O-mE2l8LE8cGJntxAq643y_WfeWPopJcFYPg34aSxqMvw_jtR2w0 tFHcpwGkIaKhdZtjTzp3ALBdQnw=w1240-h698-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/ABLVV86BPn7-wBdLUVsqrNczTysOTnIUX5btwLOiZkh4DmfGd_ouYCBrBFM2hW uN4EXMzjW04k8w-wRADvlssLN8anAuROZisWrZr_0DhKNRjhSjH4awwKJecLDpI5e y_VCUn-kKaEC5jKYQ40Yip9gaG3cQkQ=w1240-h698-s-no?authuser=0

Ohiampuja
12.02.2024, 22.18
Nuo onkin jo vanhat RCS:t. Jostain 90 luvulta?

Jagge_
12.02.2024, 23.17
Uudenkarheathan nuo on vielä on kun noissa on www-osoite kyljessä. Joistan 2000 alkupuoliskolta ehkä? Tänään hiihtelin 90-luvun mahshusseilla, taisi internet olla keksitty jo silloin mutta ei olltu vielä keksitty osoitteita suksiin laittaa. Kantapään takaa aika samen tein menee tuon näköiseksi pohja. Jokohan olisi aika hiotuttaa ne, ensimmäisen kerran, auttaisikohan se?

Ohiampuja
13.02.2024, 09.45
Uudenkarheathan nuo on vielä on kun noissa on www-osoite kyljessä. Joistan 2000 alkupuoliskolta ehkä?
Mun Fisukat on 2002 ja ne ovat jo pykälää uudemman näköiset.

m-52
13.02.2024, 10.06
Eilen hiihdin suksilla, jotka ovat ilmeisesti 1960-luvulta (puujärviset). Noissa on sns-siteet, joten voin käyttää nykyisiä monojani. Pitona ja luistona on suksiterva. Noilla on mukava välillä fiilistellä, vaikka vauhti ei ole kummoista, eilen vitikelissä (-16°C) 5.14 min/km. Minulla on noita puusuksia useampi pari ja tavoite on, että joka parilla tulisi talvella hiihdettyä.

Jagge_
13.02.2024, 11.09
Mun Fisukat on 2002 ja ne ovat jo pykälää uudemman näköiset.

Lahden MM kisoissa oli haastatteluissa tuollaiset olkapäällä ja esillä vanhoissa (doping aiheissa) uutiskuvissa. Eli lienee talven 2000-2001 malli.

Mikeyx
23.02.2024, 22.02
Ei nyt niin voitelua, mutta kuitenkin....

Mulla on hiihtohattuna 20v takainen Haltin "pata" - siis se musta kaiken kattava päähine. Tuo vehje peittää pakkasella otsan ja korvat, mikä on huonosta ääreisverenkierrosta kärsivälle aivan MUST.

Onko nykyään myynnissä jotain vastaavaa? Ostin 3-5v sitten Rukan korvat peittävän hiihtopipon, joka eka pesussa kutistui nyrkinlämmittimeksi...

paaton
24.02.2024, 07.22

Mulla on hiihtohattuna 20v takainen Haltin "pata" - siis se musta kaiken kattava päähine. Tuo vehje peittää pakkasella otsan ja korvat, mikä on huonosta ääreisverenkierrosta kärsivälle aivan MUST.

Onko nykyään myynnissä jotain vastaavaa? Ostin 3-5v sitten Rukan korvat peittävän hiihtopipon, joka eka pesussa kutistui nyrkinlämmittimeksi...

Minulla on ollut varmaankin sama haltin hattu jo tosi kauan fillaroinnissa. Ei tosin mustana. Lämmintä, suht paksua fleeceä, jossa edessä tuulen pitävä kerros. En ole oikein löytänyt mitään vastaavaa enää.

jankki
25.02.2024, 11.41

https://www.halti.fi/products/traviso-ii-hiihtopipo

L-kokoisena on kokoakin reilusti.

Mikeyx
25.02.2024, 20.16
^Kiitosta - panin tilaten.

Eilen kävin Peltosen kaiverretuilla punapohjilla hiihtämässä, ja kyllä oli luisto hyvä. Ja kuten aiemmin on todettu, niin meille harrastelijaluistelijoille luisto on kaiken aa-ja-oo!

Mikeyx
27.02.2024, 14.08
https://www.halti.fi/products/traviso-ii-hiihtopipo

L-kokoisena on kokoakin reilusti.

Oma kuuppa on kokoa XL (=61 cm), ja tuo pipo L-koossa on sen verran kookas, että sen sisään mahtuisi asumaan. Eli tyytyväinen olen.

marco1
27.02.2024, 14.15
Miksikäs varusteista ei keskustella sopivammassa Hiihtojutut -ketjussa? https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33552-Hiihtojutut/page232

Hanski
28.02.2024, 01.35
Ei taida olla aivan samaa ainetta. Suksivoiteissa on fluoriyhdisteitä. Jotka on luonnossa hajoamattomia.
Hammastahanassa taitaa olla ihan perus fluoridia joka ei ole vaarallista ihmiselle pieninä annoksina ja sitä esiintyy luonnossa jo muutenki
Jotai sinnepäi...

Juurikin näin. Hammastahnassakin on fluoriyhdistettä, mutta lähes haitatonta sellaista. Fluori itsessään ei tee yhdisteestä haitallista tai haitatonta, sen ratkaisee kunkin yhdisteen kemiallinen rakenne. Vaikka fluori kaasuna on korkeina pitoisuuksina lähes välittömästi tappavaa, on se toisaalta esim. hammastahnassa esiintyvänä yhdisteenä ja sen pitoisoisuutena jokseenkin haitaton - ja vaaraton. Myös siellä vedenpuhdistamolla. Suksivoiteissa fluoria sisältävän yhdisteen kemiallinen rakenne poikkeaa oleellisesti freoneista, hammastahnoista, fluorideista, jne.
Rikki, rauta, typpi, ym. yhdisteitäkin on jokapäiväisistä harmittomista ympäristövaarallisiin - en montaakaan (pl. radioaktiiviset) alkuainetta keksi, mitkä eivät voisi esiintyä niin vaarattomasti kuin haitallisestikin, riippuen mistä yhdisteestä puhutaan.

Jagge_
28.02.2024, 18.36
Onko jo kertynyt kokemuksia näistä uusista hintavista fuorittomista hifistelyluistoista? Onko ne jollain kelillä oikeasti oleellisesti parempia kuin wanhat fluorittomat edulliset vahat ja jopa lähellä vanhoja myrkkyjä?

kaj-tzu
18.03.2024, 20.00
https://youtu.be/tBVW9uyKFoA?feature=shared&t=71

Onko tuo kanttien höylääminen oikeasti hyvä idea?

marco1
18.03.2024, 21.28
https://youtu.be/tBVW9uyKFoA?feature=shared&t=71

Onko tuo kanttien höylääminen oikeasti hyvä idea?

Tasoitus on hyvä tehdä mutta kevyemmätkin työkalut voi riittää jos kantti ei ole ihan repaleina, esim hiomapaperi.

lai
23.03.2024, 20.40
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240323/6e790096c2feb6cfd77993c3d73dc6ea.jpg

Viimeiset Rex hopealiisterit menossa. Oli ihan paras liisteri yöllä kuivuneelle kevätlumelle,

Mikeyx
30.03.2024, 21.52
Minulla on -omastakin mielestäni- foliohattukysymys.

Oletteko havainneet luistoeroa latukoneen meno-/vastasuuntaan?

Portti
29.09.2024, 13.44
Vinkkejä kisasuksien fluorittomaan luistovoiteluun kaivattaisiin.

Minä toimin suksihuoltajana jo aikuiselle tytölleni, ja vuosien varrella on kertynyt jonkin verran voiteluosaamista, mutta nyt fluorivoidekiellon myötä edessä on uuden opettelua.

Tähän saakka olen käyttänyt kisavoiteluissa lähinnä nappipuuroja. Eli alle joku kiinteä vaha. Päälle sitten fluorinappia ja nestemäistä voidetta sekaisin. Luistovoiteet tähän saakka lähinnä Vauhdin tuotteita.

Onko nappipuuro toimiva konsepti myös fluorittomien voiteiden aikakaudella tai olisiko nyt syytä opetella joku uusi tapa tehdä kisaluistot?

Millä valmistajilla olisi hyvin toimivia fluorittomia kisavoiteluun soveltuvia voiteita tarjolla? Mieluiten suosisin kotimaisia valmistajia jos ovat kilpailukykyisiä.

Portti
08.10.2024, 17.53

Minä toimin suksihuoltajana jo aikuiselle tytölleni, ja vuosien varrella on kertynyt jonkin verran voiteluosaamista, mutta nyt fluorivoidekiellon myötä edessä on uuden opettelua.

Tähän saakka olen käyttänyt kisavoiteluissa lähinnä nappipuuroja. Eli alle joku kiinteä vaha. Päälle sitten fluorinappia ja nestemäistä voidetta sekaisin. Luistovoiteet tähän saakka lähinnä Vauhdin tuotteita.

Onko nappipuuro toimiva konsepti myös fluorittomien voiteiden aikakaudella tai olisiko nyt syytä opetella joku uusi tapa tehdä kisaluistot?

Millä valmistajilla olisi hyvin toimivia fluorittomia kisavoiteluun soveltuvia voiteita tarjolla? Mieluiten suosisin kotimaisia valmistajia jos ovat kilpailukykyisiä.

Kävin Startin konkurssimyynnistä ostamassa heidän fluorittomia RG Ultra luistonesteitään. Toivotaan, että niistä saisi hyviä luistotällejä. Mitään fluorittomia luistonappeja Startilla ei näkynyt olevan. Lieneekö tuo nappipuuro edelleenkin järkevä luistovoitelu fluorittomassa maailmassa?

lai
12.10.2024, 09.22

Ei ole halpaa kilvanhiihto, näyttää kisapulverin purkkihinta olevan 100€ kpl.https://www.skiwax.eu/ski-waxes/glider-waxes/100-fluor-powders/no-fluor-racing-powders-new/ kai noista sitten joku löytää parhaat ja sopivimmat, mutta järjettömät tuntimäärät luistotestejä tarvitaan. Ennen oli helppoa kun oli neljä eriväristä Rex parafiinipalaa.

Portti
12.10.2024, 11.01
Ei ole halpaa kilvanhiihto, näyttää kisapulverin purkkihinta olevan 100€ kpl...

Joo, tuon takia minä olen käyttänyt nappipuuro-voitelua kisavoiteluna kun kisapulverit ovat niin kalliita. Nappipuurolla voitelun hinta per pari on ollut merkittävästi edullisempi kuin pulverivoitelu, ja nappipuuro on silti ollut toimiva voitelu.

Jani Matikainen
21.10.2024, 22.19
Viime talven 1500 km luisti Rambovahan voiteilla.

Jäi sen verran hyvä kokemus ko. firman tuotteista että laitoin uuden satsin tilaukseen, yhteensä 350 g erilaisia luistoja + 3 sikliä vajaat 23 euroa kotiin toimitettuna.

hcf
22.10.2024, 10.53
^Viestit 1
:)

kauris
22.10.2024, 13.56
Mä sain kerrankin tehtyä sen mitä olen vuosia suunnitellut eli tein lumilautojen kunnostuksen näin "kesällä" enkä sitten kylmässä ja pimeässä vasta talvella liian kiireessä kun rinteeseen jo pitäisi päästä. Huomattavasti mukavampaa terassilla päivänvalossa +13 asteessa mitä tuossa sunnuntaina oli. Olivat vielä olleet kesän tähän asti tuolla katetulla mutta osin avoimella parvekkeella keräämässä siitepölyt ym pohjiinsa. Nyt ovat mintissä kunnossa ekoja laskuja odottamassa. Hitto vaan kun oman toisen lumilaudan kohdalla hieman poltin pohjaa silitysraudalla. Kesken raudan liikuttelun aloin säätämään korvissa olleita nappikuulokkeita ja sen hetken lakkasi sitten rautaa pitävän käden liike ja rauta oli varmaan 10 sekuntia paikoillaan. Jäi raudankuva aavistuksen eri sävyisenä muusta pohjasta näkyviin ja pinta tuntui siltä kohdalta käteen eri tuntuiselta. Korjaantui kyllä lähes näkymättömiin ja suht tasaisen liukkaaksi kun pohjaa tämän jälkeen harjasin messinkiharjalla, nylon-harjalla ja kuumavoitelin uudelleen.
Tein niin, että ensin siis poistin liat pyyhkimällä Rex Glide Cleanerilla https://varuste.net/p92392/rex-glide-cleaner-500ml, (yhdestä laudasta sen jälkeen vielä lilan fluorittoman luistovoiteen sulatuksella ja lämpimänä heti siklaamalla ja harjaamalla), sitten lilaa luistoa raudalla imeyttämällä ja annoin jäähtyä. Siklaus ja harjaus perään. Ja lopuksi suihkutin Rex g41 pinkki-vihreää, tasoitin, annoin vaikuttaa ja harjasin nylonilla. https://varuste.net/p93553/rex-g41-pinkki-vihre%C3%A4-5-20c-n-kinetic-spray

lai
04.11.2024, 09.06

Tässä ainakin sivutaan aihetta.

https://youtu.be/QPTgfOS2jQg?si=cz86ACOwBBlNQ0PO

Portti
04.11.2024, 13.17
Tässä ainakin sivutaan aihetta....

Kiitos tiedosta. Näköjään olisi 26.10. ollut täällä Hollolassa OttoSkin järjestämä voitelukoulutus johon tuossa videolla viitataan. Harmi, että meni itsellä ohi. Olisin mielelläni osallistunut jos olisin tiennyt tuollaisesta. Olen muutama vuosi sitten osallistunut vastaavaan OttoSkin järjestämään voitelukoulutukseen, ja nyt olisi ollut hyvä hetki päivittää voiteluosaamista, mutta jäi nyt näköjään välistä.

Jagge_
04.11.2024, 16.51
hieman poltin pohjaa silitysraudalla

Minulla on murheena torifistä ostamani pertsan zero sukset, joista edellinen omistaja on raudalla polttanut kantaosat kupruille. Halvinta mallia, minulle liian lyhyet ja liian löysät. Ongelma on siinä, että kostella kelillä kaikista vaurioista ja löysyydestä huolimatta ne vaan liukuu ja liukuu siinä missä muut sukset imee kiinni. Ilmeisesti ne kuprut jotenkin katkaisee imun tai jotain. Tulevana talvena olisi tarkoitus kokeilla jotain käsikuvioita ettei tarvitisisi taas noilla hiihdellä.

hcf
13.11.2024, 15.26
Onkos nämäki nyt sitte poltettu? vai miten hitos tommoset montut tullu. Eipä sinne oikee parafiinikaa meinannu mennä.

Pitkästä aikaa rupesin huoltohommiin. Montavuotta menty nesteluistoilla :D

Videon pätkä ku painelen pohjaa tästä (https://www.flickr.com/video_download.gne?id=54136133427)

https://live.staticflickr.com/65535/54137187368_9d4da6e839_o_d.jpg

lai
13.11.2024, 21.13
Onkos nämäki nyt sitte poltettu? vai miten hitos tommoset montut tullu. Eipä sinne oikee parafiinikaa meinannu mennä. Videon pätkä ku painelen pohjaa tästä (https://www.flickr.com/video_download.gne?id=54136133427)

Videon perusteella vaikuttaa siltä, että pohja irti ydinmateriaalista. Varmaan liimaus pettänyt kun olet laskenut jyrkän lumipenkan tai aurausvallin yli. Voi yrittää korjata poraamalla reijän päälipuolelta ja injektioruiskulla juoksevaa epoxya pohjan ja ydinmeteriaalin väliin ja sitten puristus päälle.

lai
13.11.2024, 21.18
Minulla on murheena torifistä ostamani pertsan zero sukset, joista edellinen omistaja on raudalla polttanut kantaosat kupruille. Halvinta mallia, minulle liian lyhyet ja liian löysät. Ongelma on siinä, että kostella kelillä kaikista vaurioista ja löysyydestä huolimatta ne vaan liukuu ja liukuu siinä missä muut sukset imee kiinni. Ilmeisesti ne kuprut jotenkin katkaisee imun tai jotain. Tulevana talvena olisi tarkoitus kokeilla jotain käsikuvioita ettei tarvitisisi taas noilla hiihdellä.

Jos hiihtelee rannikon jäisillä laduilla, niin kannattaa pertsan suksiin hioa karkein suora tai ristihionta mitä koneesta saa. Ei tarvi sen jälkeen tuskailla luisto ongelmien kanssa.

Opulus
14.11.2024, 10.23
^^ Eikö tuo ole kovin äkkinäinen ja rohkeakin päätelmä että on laskettu jyrkän lumipenkan tai aurausvallin yli?

Itse en ihan heti olettaisi että ei-sunnuntaihiihtäjä tekisi sellaista mitä en itsekään jonkinlaisena aktiivihiihtäjänä tekisi. Vai onko kerta kaikkiaan niin ettei tuollaiseen vaurioon voi olla muuta selitystä?

tikola
14.11.2024, 10.55
Vai onko kerta kaikkiaan niin ettei tuollaiseen vaurioon voi olla muuta selitystä?

Aika, suksen valmistajalla huono liima tai liika kuumuus, eli kyllähän noita on nähty niin laatumerkeillä kuin laaduttomammillakin, mutta ei koskaan missään kovin tuoreessa suksessa. Eli kyllä tuollainen vika voi ihan vaan ajan kanssa sukseen tulla ilman että niillä olisi helikopteria hypätty. Korjauksena joko antaa sen vain olla tai sitten tosiaan uittaa jotain sopivaa liimaa sinne alle. Mutta koska tuossa on ainakin vielä kyse kuplasta niin se liiman uittaminen on hankalaa. Sitten kun se on sivua myöten auki, niin homma helpottuu selvästi.

hcf
14.11.2024, 11.07
EN kyllä muista laskeneen moiseen mutta saattaahan semmonen tulla ihan yllättäen vastaan ku keväällä teitä aukovat. Monessa paikkaan just mäen alla.

Jagge_
11.02.2025, 22.31
Pakkasta luvassa, ehkä jopa vitikeliä. Mikä vitikelillä luistaa? G41 löytyy ja vanhoja vihreita fluorittomia paraafiininpalasia. Auttaisiko NFX41 puriste vaikka sen sanotaan olevan vanhalle lumelle? Viimeksi HF41 pelasti pakkasviikon kun sininen ei luistanut, mutta nyt yritetään mennä fluorittomilla.

Jeesu
12.02.2025, 00.07
Rex SISU Black pulveri. Ennen oli vitikeleillä käytössä RCF musta. Tämä on tehty sen innoittamana, uusilla raaka-aineilla.

usko juntunen
17.02.2025, 19.24
^ joo tuttua tavaraa oli ja on REX:n grafiitti. Nimittäin tänä aamuna kaivelin pakin sisuksista kuvan mukaisen grafiitin ja sulattelin luikkareiden pohjiin, kun keli oli just tälle tavaralle sopiva reilun
-10 uuden lumen vitikeli. On muuten älyttömän kova voide! Tuon kun vetää raudalla sulattaen rannuiksi huonelämpöisen suksen pohjaan ja jos ei heti perään sulata sitä niin voiderantu rapisee irti pohjasta.
Myös kevyt siklaus viisainta tehdä puolilämpöisenä.
Muistelen, jotta ko grafiitti olisi tarkoitettu alusvoiteeksi varsinaiselle kelivoiteelle, mutta voi käyttää myös suoraan kelivoiteena kuten itse tein ?

Hyvin pelitti vaikka onkin punalaputettu ja hieman vanhempaa vuosikertaa. :)

https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczP4A4ZWyV59CyvBu2_4YcVdC4c_0mYkO0PJiYsTRU9biU PDNltPcUZDijCYYSW060zJCUTjkkB_Haj8v_pKUCfepl22aUnz myu5tZ7L6wsd41cH6oibDHTbrcQUPMpcckLp-87XVKuPN6hFOEGoFoAWvw=w1240-h698-s-no?authuser=0
Aikoinaan oli Iisalmessa urheilutarvikkeita myyvä Spar-Savolainen puoti. Elettin viimeisiä markka-aikoja.

Jagge_
18.02.2025, 11.54
Miten muuten on tilanne näiden uusien fluorittomien pulverien ja puristeiden yms myrkyllisyyden kanssa, miten vaarallista niitä on sulatella sisällä voiteluraudalla? Vanhat fluoripulverit jäi käyttämättä/kokeilematta pitkälti tuon takia. Se että ei enää ole fluoreja mukana ei tarkoita eteivätkö olisi myrkyllisi tai vaarallista hengittää, kai ne uudetkin lisäaineet voivat olla myrkyllisiä ja syöpävaarallisia. Rahaa ei viitsi laittaa voiteisiin joita ei lopulta kuitenkaan tule käytettyä jos sukset pitää kylpyhuoneessa voidella.

Edit. Kartselin Rexin videoita ja vahat sulatelaan ilman maskia, samaten nappipuurot. Fluoritomien pulvereiden ohjeissa onmaininta ffp3 maski ja videoissa ei näy laittajan päätä/maskia. Kun ei nuo mitään kynttilää ole niin eipä noita taida kannattaa ainakaan raudoitella kuin ulkona ja hengittämättä. Harjaspölyäkään ei taida kannattaa hengittää tai edes päästää sisäilmaan. Puristeet lienee samaa tavaraa, joten ne varmaan kuumentamatta kylmävoiteluna (nappipuuro) ja harjaus ulkona henkeä pidätellen. Eli napit varmaan onnistuu, mutta pulverien laitto ulkona tuulessa ei houkuta. Tuosta vitikelin pulverista eivaan taida olla nappiversiota, varmaan ei kylmävoiteluna saada samoja etuja.

Mikeyx
30.03.2025, 21.55
Vuosi sitten hiotutin Imatralla Peltosen punapohjat vesikelille. Perjantaina vettä satoi pitkin iltapäivää ja lenkin aikana satoi ihan akkana. Suksi luisti hyvin.

La/su ei ollut yöpakkasta ja baana oli hiihtäessä selvästi kostea. Suksen luisto (Rex keltainen + Rex Ruka) oli kuitenkin varsin tahmea - siis vain jyrkimmät alamäet menivät ilman lihasvoimaa. Oliko vika kuviossa vai voiteissa?

Motozi2
01.07.2025, 08.07
Ajattelin käyttää tulevana kautena kuumavahojen päälllä Rex RCX pinkkiä pinnoitteena (yön yli kuivatus).

Päteekö sama sääntö kuin kuumavoitelussa, eli hellästi rotolla kunnes vahaa ei enää irtoa? Vai pitääkö nestevahoja harjata hieman vähemmän?

1.kova nylon 2. Hevosenjouhi 3. Käsiharjana hieno teräs 4. Kova nylon.

Teräsrotoa käytän yleensä vain kovien pohjavahojen harjauksessa.