Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vapaarattaiden huolto-ohjeita (Campagnolo, Shimano, DT, Mavic, jne...)

Sivut : 1 [2]

JackOja
10.09.2020, 15.30
^Onko napa ITS-4 vai ID360 -vaparilla? Joka tapauksessa kummallekin löytyy youtubesta Mavicin tekemät ohjeet.

Pete a
10.09.2020, 15.53
^Onko napa ITS-4 vai ID360 -vaparilla? Joka tapauksessa kummallekin löytyy youtubesta Mavicin tekemät ohjeet.

Katsoin molemmat videot. ITS-4- videolla napa aukeaa videolla kahdella kiintoavaimella (minun tapauksessa ei mahdollista, koska akselin päät sileitä). ID360-videolla taas vapaarattaan puolella on irrotettava pultti, jota tässä ei ole.

JackOja
10.09.2020, 15.56
^eikö tuon sun ekan laittamasi kuvan akselinpääty lähde vetämällä pois samoin kuin C-rengas toisesta päästä?

Merkillinen on ellei ole hahloja akselinpäissä :(

Pete a
10.09.2020, 16.13
Ei lähde vetämällä (kokeilin pihdeillä), se ei ole erillinen päätykappale vaan sama akseli jatkuu yhtenäisenä kappaleena...eli pitäisi siis irrota mieluumminkin vasemmalta puolelta.

JackOja
10.09.2020, 16.19
Joko tämän tsekkasit, pitäis olla erillään akselista:
https://tech.mavic.com/tech-mavic/technical_manual/data/mavic_tech.php?display=product&family=1004&subfamily=1079&macronu=25687

Pete a
10.09.2020, 16.59
Kiitos - tosiaankin se lähti ulkopuolelta tyvestä varovasti ruuvimeisselillä nitkuttaen irti.

Mutta...ongelmaa se ei ratkaissut, sillä tämä osa ei pidä akselia paikallaan. Tässä vielä kuva, kun akselin pää irrotettu:
https://petrinpics.kuvat.fi/kuvat/bicycle/hub4.jpg

Vapaaratas ei tuosta liikahda. Vastakkaisella puolella irrotettu myös c-pultti kuvasta, mielestäni punaisella ympyröity osa estää akselin pääsemästä läpi:
https://petrinpics.kuvat.fi/kuvat/bicycle/hub3.jpg

JackOja
10.09.2020, 17.19
Sitten pitänee jotenkin saada tuo erikoistyökalun vaativa rinkula pois.

Akselia ei tarvitse irroittaa navasta, vapaaratas lähtee vetämällä kunhan saisi tuon lukkorenkaan irti.

Pexxi
10.09.2020, 17.23
Eipä siitä ollut puhetta, kasasivat pyörän ja kävin hakemassa pois. Pitänee itse kokeilla irrottaa vapari, tarviiko siihen jotain erikoistyökaluja?XXL:stä löytyi ainakin yhteen malliin mutta noissakin riippuu varmaan vuosimallista mikä on. Novatecin kamaa ilmeisesti. Ei tarvinne muuta kuin pakan irroittamiseen tarvittavat työkalut.

Kanuuna
12.09.2020, 09.11
Kiitos - tosiaankin se lähti ulkopuolelta tyvestä varovasti ruuvimeisselillä nitkuttaen irti.

Mutta...ongelmaa se ei ratkaissut, sillä tämä osa ei pidä akselia paikallaan. Tässä vielä kuva, kun akselin pää irrotettu:
https://petrinpics.kuvat.fi/kuvat/bicycle/hub4.jpg

Vapaaratas ei tuosta liikahda. Vastakkaisella puolella irrotettu myös c-pultti kuvasta, mielestäni punaisella ympyröity osa estää akselin pääsemästä läpi:
https://petrinpics.kuvat.fi/kuvat/bicycle/hub3.jpg

Kumiläystäke lähtee ihan vaan pienellä talttapäämeisselillä pikkusen puolittain kerrallaan. Alta paljastuu c-klipsi, pari holkkia ja metallilanka, joka toimii laakerin esikiristimenä.
Juuri viime viikolla huolsin yhden its-4 navan.

Tässä linkki:

https://youtu.be/fXAVK9cexM4

Muista takaisin kasatessa laittaa metallilanka toisen holkin uraan, josta se tiputetaan holkin taakse holkin ja laakerin väliin esikiristämään laakeri.

Kanuuna
12.09.2020, 09.14
Sitten pitänee jotenkin saada tuo erikoistyökalun vaativa rinkula pois.

Akselia ei tarvitse irroittaa navasta, vapaaratas lähtee vetämällä kunhan saisi tuon lukkorenkaan irti.

Vapaaratas tulee navan akselin mukana vasta ulos. Eli ei-vetopuolen kilkkeet ensin pois ja sitten pääsee käsiksi vapaarattaaseen.
Jos siis kyseessä on sama napa/vapari.

Pete a
04.11.2020, 18.13
Kiitos - vaikuttaisi olevan nimenomaan sama vapaaratas. Nyt irrotin taas kerrran renkaan ja sain kumilätyskän todellakin meisselillä irti. Yksi osa pidemmällä kuin viimeksi...mutta onko vinkkiä, miten tuon c-klipsin saa irti? Videolla irtoaa niin kätevästi jollakin todella kapeakärkisellä pihdillä. Itse yritin vartin verran kahdella meisselillä ja paksummilla pihdeillä, mutta sain vain toista reunaa hieman ylös. Pelkään, että osa vääntyy, jos lähtee tavallisilla pihdeillä irrottamaan.

Kanuuna
04.11.2020, 21.40
miten tuon c-klipsin saa irti?

Itse otin muistaakseni ihan jollain kapealla piikillä siitä c-renkaan reiästä, ensin yhden reunan siihen akselin päälle ja ikään kuin liu’utin lopun sitten akselin päälle. Sitten vain nitkuttelemalla ympäriinsä pikkuhiljaa pois akselilta. Takaisin laittaminen oli vähintäänkin yhtä mielenkiintoinen rosessi.

Jpukki
05.11.2020, 21.06
^

Esim:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/763311/Lukkorengaspihdit-ulkopuolinen-suorat

Kanuuna
06.11.2020, 10.13
^

Esim:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/763311/Lukkorengaspihdit-ulkopuolinen-suorat

Joo tietysti käyttöön tarkoitetut seegeripihdit ovat parhaat, mutta oletin, että sellaisia ei ollut tuohon hätään käytettävissä. Kuten itselläni ei ollut.

Polun tukko
13.04.2021, 23.03
Juniorin 2017 spessun riprockista pitäs saada vapaaratas irti. Minkä työkalun vaatii?

korhone
06.09.2021, 00.07
Pojan pyörä, White XC 240 Comp (http://whitebikes.fi/bikes/xc-240-comp-jr/) (paitsi 1x8, muutaman vuoden vanha, en löytänyt ihan vastaavaa), alkoi polkemaan tyhjää. Rattaat pyörii, mutta rengas ei. Teki itse asiassa niin jo kerran viime kesänä, mutta korjaantui itsestään kaupan pihassa. Korjaantui tänäänkin pyörävarastossa, mutta ongelma uusiutui heti seuraavalla reissulla. Kuulostaako siltä, että vapaarattaassa vaan jotain jumittaa, vai liekö vaihtokunnossa? Lieneekö itse mitään tehtävissä? Jollain Biltematyökalusetillä peukalo keskellä kämmentä? Tosin ihan mielelläni vien paikalliselle pyörähuoltamolle, jos ei maksa enempää kuin tuo pyörä aikanaan käytettynä...

Kuminauha
06.09.2021, 10.05
http://www.ktgroup.net/pro.php?m=l&f=65&cid=85

Tommosen nettisivun löysin ja siellä varaosina noita vapareita. En nyt tiedä kumpi noista sulla on, mutta jotain osviittaa voi antaa. Yleensä jos ratas pyörii mutta vetoa ei ole viittaa siihen, että vapaarattaan runko on antautunut, tai oikeastaan kynnet sen sisällä.

http://www.ktgroup.net/pro.php?m=l&f=65&cid=71

Tässä myös sivu missä on listattu erilaisia napoja, mitä kyseinen firma valmistaa. Jos kyseessä on 8 lehtinen takapakka, niin kenties KT-K68R tai KT-TR8R? Varaosien saatavuus kysymysmerkki, joten uuden takakiekon hommaaminen voi olla nopein ja kustannustehokkain ratkaisu ton hintaluokan laitteessa.

Ledi10
08.09.2021, 18.22
Onko linkin kuvassa näkyvälle vapaarattaan akselille jotain työkalua olemassa?
Ruuvimeisselillä koitin pitää vastaan mutta lipsuu pois niin jos jostain sitten hommaisi oikean työkalun.
Vai olisko jotain vinkkiä millä kannattaisi koittaa?

https://kasakuvia.kuvat.fi/kuvat/20210908_162036.jpg

jalkkis
04.06.2022, 19.33
DT Swiss perus 3 kynnen vapari (E1800 kiekossa). Onkohan normaali havainto, että kynsi, joka on lähimpänä tappia, jonka ympärille jousirenkaan katkaisukohta tulee, tuntuu sormissa ei niin napakalle kuin muut? Siitä tapista oikean suuntaan. Putsailin kynnet ja voitelin kynsien kolot kevyimmällä rasvalla, jonka varastoistani löysin (Biltsun PTFE). Samalla tuota ihmettelin. Ero ei ole suuri mutta ainakin kuvittelen, että jousi ei jaksaisi ihan yhtä terhakkaasti palauttaa sitä kynttä. Sisänsä looginen päätelmä, että kun siinä vieressä on se jousirenkaan katkaisukohta...

Mulla tuo napa pitää pauketta (joku kolahtaa siellä kerran per 20km tms), niin pitäis löytää syy.

jalkkis
05.06.2022, 23.25
DT Swiss perus 3 kynnen vapari (E1800 kiekossa). Onkohan normaali havainto, että kynsi, joka on lähimpänä tappia, jonka ympärille jousirenkaan katkaisukohta tulee, tuntuu sormissa ei niin napakalle kuin muut? Siitä tapista oikean suuntaan. Putsailin kynnet ja voitelin kynsien kolot kevyimmällä rasvalla, jonka varastoistani löysin (Biltsun PTFE). Samalla tuota ihmettelin. Ero ei ole suuri mutta ainakin kuvittelen, että jousi ei jaksaisi ihan yhtä terhakkaasti palauttaa sitä kynttä. Sisänsä looginen päätelmä, että kun siinä vieressä on se jousirenkaan katkaisukohta...

Mulla tuo napa pitää pauketta (joku kolahtaa siellä kerran per 20km tms), niin pitäis löytää syy.Ei auttanut putsaus+voitelu. Tänään Hki-Porvoo-Hki -reissulla 4-5 kolahdusta.

Mikähän muu kuin vapari kynnet voisi aiheuttaa äänen? Se kuitenkin liittyy vapariin, kun ääni vaati sen liikkeen. Laakeroinnissa häikkää...?

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Kanuuna
06.06.2022, 09.16
Kynsien vastakkainen hammaskehä kulahtanut?

jalkkis
06.06.2022, 09.23
Kynsien vastakkainen hammaskehä kulahtanut?No mietin, että voisko se hammaskehä olla jotenkin irti vaikka näpeissä ei tunnukaan. Kiekolla on ajettu n. 600km, eli kulumasta ei pitäis olla kyse.

Kanuuna
06.06.2022, 09.27
No mietin, että voisko se hammaskehä olla jotenkin irti vaikka näpeissä ei tunnukaan. Kiekolla on ajettu n. 600km, eli kulumasta ei pitäis olla kyse.

Ei pitäisi tietenkään kulua noin haipakkaan. Mutta jos muutaman kerran antaa pedaalia siinä kohtaa, kun hampaat eivät ole vielä loksahtaneet paikalleen, saattaa hammaskehästä lähteä kulma leviämään tai palaa pois. Ja tämä voi johtaa kierteeseen, että alkaa paukkua yhä useammin.

En tiedä, kunhan heitin ilmoille.

paaton
06.06.2022, 11.10
Ei auttanut putsaus+voitelu. Tänään Hki-Porvoo-Hki -reissulla 4-5 kolahdusta.

Mikähän muu kuin vapari kynnet voisi aiheuttaa äänen? Se kuitenkin liittyy vapariin, kun ääni vaati sen liikkeen. Laakeroinnissa häikkää...?

Niin siis paukkaako se veto päällä vai silloin kun rullaat alamäkeen?

jalkkis
06.06.2022, 11.19
Veto päällä, ei esiinny muuten. Mutta ihan kevyt pyörittely riittää, ei tartte laittaa tosissaan watteja.

K.Kuronen
06.06.2022, 11.19
Mulla olevat G1800-kiekkojen vapari varmaan paukahtelee säännöllisesti, vaparin (laakerivika) uusinnan jälkeen en ole aivan varma, sillä on aika vähällä käytöllä juuri nyt.

Toista voiteluainetta vois kokeilla ja sitäkin todella ohuesti.

jalkkis
06.06.2022, 12.00
Mulla olevat G1800-kiekkojen vapari varmaan paukahtelee säännöllisesti, vaparin (laakerivika) uusinnan jälkeen en ole aivan varma, sillä on aika vähällä käytöllä juuri nyt.

Toista voiteluainetta vois kokeilla ja sitäkin todella ohuesti.

Tämä kuulostaa samalle. Tuntuiko laakerivika sormilla pyörittämällä?

Kuminauha
06.06.2022, 12.49
DT:n omaa rasvaa kannattaa noissa ehkä kokeilla. Ja lyhyesti voi toki kokeilla ilman rasvaa, johtuuko se siitä.

K.Kuronen
06.06.2022, 15.05
Tämä kuulostaa samalle. Tuntuiko laakerivika sormilla pyörittämällä?

(Uloin) laakeri rutisi ja pykälsi selvästi, kun peukun työnsi reikään ja vähän kuormitti. Vaikea on sanoa oliko se laakeri, sillä samalla vaihtui tienenki myös kynnet. Vaparilla oli myös kuraisia kilometrejä takana aika hyvin.

jalkkis
06.06.2022, 17.26
^Ok, mulla ei kyllä tunnu mitään pykältämistä laakereissa. Se laakerien välinen holkki pitää olla justiinsa keskellä, ettei se aiheuta pykältämisen tunnetta.

Käyn näyttämässä kiekkoa paikallisessa huomenna, jos he keksisivät jotain aiheesta.

jalkkis
08.06.2022, 22.37
Bas shopissa käyty. Päämekaanikko ei sattunut olemaan paikalla ja muut eivät keksineet mikä vois olla pielessä. Kaikki näytti ehjältä.

Eli takas vaan nippuun ja voitelin samalla muutkin paikat. Jatketaan testejä. Jos vieläkin mekkaloi niin vaihdan kynnet ja käytän DTSwissin omaa liukastinta.

jalkkis
13.06.2022, 13.40
Bas shopissa käyty. Päämekaanikko ei sattunut olemaan paikalla ja muut eivät keksineet mikä vois olla pielessä. Kaikki näytti ehjältä.

Eli takas vaan nippuun ja voitelin samalla muutkin paikat. Jatketaan testejä. Jos vieläkin mekkaloi niin vaihdan kynnet ja käytän DTSwissin omaa liukastinta.

Jatkan yksinhöpinöitä. Lauantain ajossa sama kolina jatkui. Hain uudet kynnet ja liukastelin ne DT:n omalla rasvalla. Sunnuntain lenkillä ylimääräisiä kolinoita kuului edelleen mutta äänimaailma oli vähän muuttunut. Nyt se oli enempi sen tyyppistä kuin kynsi ei olisi tarrannut oikein.

Kynsiä paikoillaan pitävästä jousirenkaasta sellainen havainto, että uudessa leikkauskohta oli n. 1mm päällekäin kun taas vanhassa on 1mm rako. Liekö tuolla vaikutusta asiassa.

jalkkis
18.06.2022, 15.30

Eli takas vaan nippuun ja voitelin samalla muutkin paikat. Jatketaan testejä. Jos vieläkin mekkaloi niin vaihdan kynnet ja käytän DTSwissin omaa liukastinta.Nyt on Bas-shopin päämekanikkokin ihmetellyt asiaa eikä hänkään löydä navasta tai vaparista mitään näkyvää vikaa. Saan sieltä halutessani lainaan toisen vaparin mutta niitä ei ole saatavissa kuin kuukauden tms päästä. Ei taida oma kasetti kestää sinne asti.

Aloin jo miettimään, että jos tuon vaihtaisi ratchettiin. Sitähän ei pysty tekemään itse ilman erikoistyökaluja?

Kuminauha
18.06.2022, 20.59
Ei pysty ei.

paaton
18.06.2022, 21.22
Nyt on Bas-shopin päämekanikkokin ihmetellyt asiaa eikä hänkään löydä navasta tai vaparista mitään näkyvää vikaa. Saan sieltä halutessani lainaan toisen vaparin mutta niitä ei ole saatavissa kuin kuukauden tms päästä. Ei taida oma kasetti kestää sinne asti.

Aloin jo miettimään, että jos tuon vaihtaisi ratchettiin. Sitähän ei pysty tekemään itse ilman erikoistyökaluja?

Niin no mikä on erikoistyökalu? Omasta mielestäni tuo dt swissin hammasavain kuuluu olla kotona, jos noita napoja huoltaa. Tosi monesta navasta on irroitettava tuo hammasosa laakerinvaihtoakin varten.

kauris
18.06.2022, 22.36
Eikun mä olen kyllä ollut samassa käsityksessä, että 370 napaa ei pysty noin vain päivittämään 350 sarjan ratchetteihin.
Ratchettejä pystyt sen sijaan vaihtelemaan helpommin eli päivittämään esim tiuhempaan rällätykseen.

jalkkis
18.06.2022, 22.38
^ 370 taitaa olla oma rätsettinsä (ratchet LN)

https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/Upgrade-Kit-3-Pawl-to-Ratchet-LN-p84197

jalkkis
18.06.2022, 22.44
Niin no mikä on erikoistyökalu? Omasta mielestäni tuo dt swissin hammasavain kuuluu olla kotona, jos noita napoja huoltaa. Tosi monesta navasta on irroitettava tuo hammasosa laakerinvaihtoakin varten.Totta. Minä tosin tarttisin rätsetin ja kynsimallin kalut. Ja mun kilsoilla ja ajoympäristöllä huoltotarve olis useiden vuosien välein niin aika pitkä kuoletusaika olis kaluilla.

Bas shopin jamppa lupaili vaihtoa parilla kolmella kympillä, niin siihen vois (tarvittaessa) tarttua. Osien saatavuudesta ei ole käryä.

paaton
18.06.2022, 22.58
Jos kiekot ovat muuten ehjät niin mielestäni tuo kannattaa kyllä.

K.Kuronen
18.06.2022, 23.09
Tutun kuuloista? :

https://youtu.be/oDwAsn3fWLM

jalkkis
19.06.2022, 00.17
Tutun kuuloista? :

https://youtu.be/oDwAsn3fWLMVideolla esim. kohdassa 11-12s tuleva kolahdus on samankaltainen kuin minulla mutta en saa sitä samalla tavalla aikaiseksi käsin pyörittämällä. Mulla ääni on ilmennyt tasaisesti ja suht kevyesti eteenpäin pyörittäessä. En muista olisko kolinoita esiintynyt koskaan silloin, kun on kunnolla laittanut watteja.

jalkkis
19.06.2022, 00.25
Jos kiekot ovat muuten ehjät niin mielestäni tuo kannattaa kyllä.On kiekko muuten kunnossa. Olisko nyt joku 800km ajettu. Se tietty, että jos mun vika onkin muualla navassa ja rätsettiin vaihtaminen ei korjaa sitä.

En löytänyt yhtäkään kauppaa, jossa olisi ollu LN konversiokittiä 11s vaparille hyllyssä. En Suomesta enkä utomlands.

Larun pyörästä näyttäisi löytyvän kolmen kynnen vaparia hyllyssä. Sillähän se olis testattu onko vapari syyllinen. Vatuttaa vaan omaan piikkiin testailla takuunalaista vikaa...

K.Kuronen
19.06.2022, 09.45
^kävin illalla vähän naksuttelemassa 370-napaa: pyörityksen suunnan vaihdoissa käy toisinaan niin, että kynnet tuntuisivat ottavan kiinni hammaskehän hampaisiin ja siirtyvän sitten kilahtaen hampaiden pohjallle. Myös sellainen onnistui, että kynsi tuintui tarttuvan aivan hammaskehän hampaan huippuun ja lipsahtavan sitten yli. Vapaaratason aika uusi, mutta napa jo tunsammin ajoa nähnyt.

En toisaalta ole antanut satunnaisten vaparin kynsien paukahdusten ajoa haitata.

En muista, onko muissa kynsivapareissa ollut samaa, mutta työmatkakrossarissa oleva Hope Pro 4:n ei ole koskaan tainnut paukahdella, vaan kytkee vedolle varmasti.

jalkkis
19.06.2022, 11.26
^Joo, voihan olla, että minunkin napa/vapari on ihan kunnossa. Se vaan naksuu ja paikkuu silloin tällöin.

Ajoin aamulenkin Fulcrumin halpiskiekolla (DB900 Racing mikä lie). Kyllä sekin pari kertaa naksahti 60km aikana mutta ei lähellekään niin äänekkäästi kuin 370.

Ratchet kiinnostelis. Ehkäpä teen konversion, jos vaan löytyy osat.

jalkkis
30.06.2022, 17.27
Ratchet kiinnostelis. Ehkäpä teen konversion, jos vaan löytyy osat.

Konversio tehty. Kummallista kyllä, Suomen maahantuoja ei pidä konversiokittiä tuontiohjelmassaan, joten suomalaisista liikkeistä osaa ei löydy.

Mutta Italiasta löytyi ja vaikka Fedex yritti ryssiä toimituksen, sain osan ja sain kitin jo asennutettuakin. Kohta kiekko alle ja testaamaan.

Tässä välissä olen ajellut Fulcrumin halpiskiekolla ja alun parin napsautuksen jälkeen sen vapari on ollut äänetön.

jalkkis
03.07.2022, 21.28

Mulla tuo napa pitää pauketta (joku kolahtaa siellä kerran per 20km tms), niin pitäis löytää syy.Tämä keissi on nyt tosiaan ratkaistu vaihtamalla kynnet ratchettiin. Ainakin eka 60km oli täysin kolinavapaa.

Vähän on metka tän hinnat alkaen rätsetin äänimaailma. Vapaalla rullatessa rallatus ei ole tasaista vaan se wouaa (taajuus muuttuu?) Mutta eipä se mitään haittaa.

Eikä tämä hinnat alkaen rätsetti tunnu jaloissa eroavan mitenkään 3 kynnestä. Yhtä hidas/nopea nappaamaan kiinni. Vissiin tarvitaan se 54 tms malli, jotta eroa on.

Kuminauha
04.07.2022, 13.05
Joo kyllä itekki huomaa ratchetissa että se ääni vähän "aaltoilee". Varsinkin kun on se 30+ vauhtia. Tämä siis myös 54T ratchetilla, ihan normaalia tuo ääni. Se jousi siellä varmaan nopeudesta riippuen värähtelee vähän muuttuvalla taajuudella.

JackOja
07.07.2022, 20.20
Mikä neuvoksi kun Mavic ITS-4 -navan välyksen säätö löystyy lähes joka lenkillä?

Ihmettelen miksi konelaakerinavassa ylipäätään on välyksen säätö. Miksi sitä pitää voida säätää?

Kanuuna
07.07.2022, 22.17
^Joku c-rengas ei ole urassaan?

paaton
08.07.2022, 09.24
Mikä neuvoksi kun Mavic ITS-4 -navan välyksen säätö löystyy lähes joka lenkillä?

Ihmettelen miksi konelaakerinavassa ylipäätään on välyksen säätö. Miksi sitä pitää voida säätää?

Fulcrumeissa on samaa. Aika susi keksintö normaalien konelaakereiden kanssa. Mielestäni tuo on Fulcrumilla jäänne paremmista cup/cone navoista, eli laitettu konelaakerit helposti sisään akselia muuttamalla.

Ajattelin itse laittaa seuraavaksi angular laakerit sisään. Nuo ovat tarkoitettu päittäin kirittäväksi.

Niin ja jos välys ei pysy, niin jokin kohta ei ole täysin linjassa. Ne angular, eli viistokuula laakerit auttavat tuohonkin.

tchegge_
13.08.2022, 21.43
Liekö nekin navat sitä samaa huttua mitä Formulan tekemät Sram x9:t

Tässä iltapuhteina vaihdellut laakereita kaksiin kiekkopareihin, etunavat on ihan selvät mutta takapää näppärästi erilainen kuin missään Sramin manuaalissa.

Vapaarattaan puolella akselissa laakerisovite ja olake jota vasten se kiristetää, levyn puolella on yhdistetty laakerisovite/päätypala mikä uppoaa laakerin sisään.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

eskofd
19.09.2022, 07.54
Huomasin, että maastopyöräni takarengas alkanut pitää pientä ääntä vapaalla pyöriessään. Huomasin, että kiekkopakka vähän ”klonksuu”, kun sitä kädellä työntää. Riittäisiköhän vain hommata työkalu, jolla saisi tuon kiekkopakan kiristettyä (shimano) vai tarvitaanko jotain suurempia toimenpiteitä?

Kanuuna
19.09.2022, 08.44
Huomasin, että maastopyöräni takarengas alkanut pitää pientä ääntä vapaalla pyöriessään. Huomasin, että kiekkopakka vähän ”klonksuu”, kun sitä kädellä työntää. Riittäisiköhän vain hommata työkalu, jolla saisi tuon kiekkopakan kiristettyä (shimano) vai tarvitaanko jotain suurempia toimenpiteitä?

Toivottavasti ei tarvi kuin kiristää pakkaa, mutta voi olla laakeritkin kaput. Riippuu vähän, mistä kohtaa klappaa.
Pakka-avaimella alkuun.

Velogi
12.01.2023, 10.45
Video DT Swiss vaparin huollosta (3 pawl):

https://www.youtube.com/watch?v=kqW7vGVm-s0&list=PLsDJucv3JYFXASKpgYQz5pyD0fEiqa5V5&index= 2 0

Velogi
12.01.2023, 10.46
Video DT Swiss vaparin huollosta (Ratchet):

https://www.youtube.com/watch?v=eKWJHN252-s&list=PLsDJucv3JYFXASKpgYQz5pyD0fEiqa5V5&index= 5

jalkkis
11.02.2023, 17.26
Olis TX505 simpan halpisnapa, jossa on vaparina tämä:

https://www.martens-tweewielers.nl/shop/shimano-cassette-body-9-speed-fh-tx505/

Onko tämä mitenkään purettavissa/huollettavissa? Kylmässä vapari lyö satunnaisesti tyhjää. Eli voisi aloitella rasvojen vaihdolla.

ViBr
27.05.2023, 20.33
Mikä neuvoksi? Kun taka-akselin kiristää normaalisti, niin pakka pyörii vapaaratasta vasten todella nihkeästi. Aivan kuin välissä olisi jotakin ylimääräistä tai välistä puuttuisi prikka.

Näistä linkeistä pitäisi aueta kuvat. Ovatko kaikki osat oikein?
https://drive.google.com/file/d/1BdkCAB6sdbM9diVWREyc13viiPyB50EV/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1HWrV8AvuG4pGzteryYf10Uu_LIs3CW3Q/view?usp=sharing

ViBr
27.05.2023, 20.37
Mikä neuvoksi? Kun taka-akselin kiristää normaalisti, niin pakka pyörii vapaaratasta vasten todella nihkeästi. Aivan kuin välissä olisi jotakin ylimääräistä tai välistä puuttuisi prikka.Pyörä on siis minulle uusi vuoden 2021 Canyon Spectral:ON Reynoldsin navalla ja XTR-pakalla. Ensimmäisellä lenkillä kaikki meni ongelmitta, mutta kotiin palatessa huomasin akselin olevan löysällä. Kun sen kiristi, niin ongelmat alkoivat. Avasin ja putsasin vapaarattaan, eli mitään ylimääräistä siellä ei ole.

Ohiampuja
26.07.2023, 16.44
29" jäykkisen DT X1900 Splinen vaparin laakerit ovat pitäneet rallatusta jo pidemmän aikaa, mutta eipä se ole häirinnyt. Nyt sitten lomalla tuumasin tehdä laakerirempan ja avasin sen vaparin.

Niin olikin yllätys kuinka loppu se sisempi laakeri oli. Puhdistin sen rasvanpoistosprayllä niin metallimutua tuli oikein kunnolla ja hyvä että se suostui sormien välissä edes pyörimään.

Onneksi Suomen laakerikeskuksesta löytyi uudet suoraan hyllystä, niin taas on Kinesis ajokunnossa.

Mutta ei tuokaan vapari ihan kymppi kyllä ole. Vanhaa koneasentajaa häiritsi kun se sisempi laakeri on kiinnitetty väärällä seeger-renkaalla. Reikään on laitettu akselille tarkoitettu lukkorengas. :)

miz
26.07.2023, 18.30
Pyörä on siis minulle uusi vuoden 2021 Canyon Spectral:ON Reynoldsin navalla ja XTR-pakalla. Ensimmäisellä lenkillä kaikki meni ongelmitta, mutta kotiin palatessa huomasin akselin olevan löysällä. Kun sen kiristi, niin ongelmat alkoivat. Avasin ja putsasin vapaarattaan, eli mitään ylimääräistä siellä ei ole.

Pyörii siis nätisti kunnes kiristää paikalleen? Ei ota pakka kiinni haarukkaan mistään?

Kaverin Ridleyssä oli vastaava toiminnallinen ongelma, syyksi paljastui huonosti asennettu vaihtajan korvake (haarukan sisäpuolella), tarkemmin sen kiinnitysruuvit. Ottivat pikkurattaaseen kiinni kun akselin väänsi tiukalle. Sopivan vähän ettei erottunut rahinaa tai muutakaan.

ViBr
26.07.2023, 18.38
Pyörii siis nätisti kunnes kiristää paikalleen? Ei ota pakka kiinni haarukkaan mistään?

Kaverin Ridleyssä oli vastaava toiminnallinen ongelma, syyksi paljastui huonosti asennettu vaihtajan korvake (haarukan sisäpuolella), tarkemmin sen kiinnitysruuvit. Ottivat pikkurattaaseen kiinni kun akselin väänsi tiukalle. Sopivan vähän ettei erottunut rahinaa tai muutakaan.Käytin Oulun Special Bikessä. Syyksi paljastui huonosti paikallaan oleva tiiviste. Sen jälkeen on pelannut moitteettomasti.

Ripee
26.07.2023, 20.26
Ainakin Shimano 12v MicroSpline ”äänettömät” vapaarattaat alkaa pitämää hirveätä ronkusntaa kun kehän muovinen osuus kuluu. Koskee ainakin SLX, XT, XTR mallia. Shimanon huollossa ei tuota ongelmaa tunteneet, vaikka Youtube kyseistä ongelmaa täynnä. Oma ronksunta onneksi menee takuuseen..

jalkkis
09.09.2023, 11.49
Olis TX505 simpan halpisnapa, jossa on vaparina tämä:

https://www.martens-tweewielers.nl/shop/shimano-cassette-body-9-speed-fh-tx505/

Onko tämä mitenkään purettavissa/huollettavissa? Kylmässä vapari lyö satunnaisesti tyhjää. Eli voisi aloitella rasvojen vaihdolla.Nostetaas tätä, kun olisi edelleen ajankohtaista. Onko kukaan huoltanut halpisvaparia? Onko mitään tehtävissä vaiko vaan uutta tilalle?

Satunnaisesti paukahtelee/työ aavistuksen tyhjää. Talvella enempi.

Zykkel
09.09.2023, 18.51
Nostetaas tätä, kun olisi edelleen ajankohtaista. Onko kukaan huoltanut halpisvaparia? Onko mitään tehtävissä vaiko vaan uutta tilalle?

Satunnaisesti paukahtelee/työ aavistuksen tyhjää. Talvella enempi.
Suosittelen vaihtamaan uuteen. Ei noita oikein pysty korjaamaan. Jos on mahdollista, niin kannattaa purkaa ensin ja katsoa missä kunnossa kartiot ovat. 1/4" Irtokuulat vaihtaisin joka tapauksessa. Shimano optimistisesti antaa ymmärtää, että tuollaisella 12mm kuusiokololla aukeaa. Kokemuksesta voin sanoa, että ainakin ilman pitkää jatkoa saa kyllä tosissaan vääntää.
EV-FH-TX505-3835B.pdf (shimano.com) (https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-FH-TX505-3835B.pdf)
DM-HB0005-06-ENG.pdf (shimano.com) (https://si.shimano.com/en/pdfs/dm/HB0005/DM-HB0005-06-ENG.pdf)

Edit. Helsingin Herttoniemessä on putiikki josta voisi mahdollisesti löytyä kyseinen vapaaratas: Shimano Kasetinrunko FH-TX500 FH-TX500, FH-MT200 - Lucky Bird Bikes (https://www.luckybirdbikes.fi/product/shimano-kasetinrunko-fh-tx500-fh-tx500-fh-mt200/)

Kanuuna
09.09.2023, 23.06
Eikös se suunnilleen tällä konstin aukeaisi?

https://youtu.be/gJt38PTNwCI?si=BiP8TfYrgEBV0zs_

jalkkis
09.09.2023, 23.55
Suosittelen vaihtamaan uuteen. Ei noita oikein pysty korjaamaan. Jos on mahdollista, niin kannattaa purkaa ensin ja katsoa missä kunnossa kartiot ovat. 1/4" Irtokuulat vaihtaisin joka tapauksessa. Shimano optimistisesti antaa ymmärtää, että tuollaisella 12mm kuusiokololla aukeaa. Kokemuksesta voin sanoa, että ainakin ilman pitkää jatkoa saa kyllä tosissaan vääntää.
EV-FH-TX505-3835B.pdf (shimano.com) (https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-FH-TX505-3835B.pdf)
DM-HB0005-06-ENG.pdf (shimano.com) (https://si.shimano.com/en/pdfs/dm/HB0005/DM-HB0005-06-ENG.pdf)

Edit. Helsingin Herttoniemessä on putiikki josta voisi mahdollisesti löytyä kyseinen vapaaratas: Shimano Kasetinrunko FH-TX500 FH-TX500, FH-MT200 - Lucky Bird Bikes (https://www.luckybirdbikes.fi/product/shimano-kasetinrunko-fh-tx500-fh-tx500-fh-mt200/)Joo, eipä taida olla tuo halpis avattavaksi tarkoitettu.

Olen mä kartiot + kuulat tsekannut ja vaihtanut rasvat. Tosin on siitäkin jo aikaa. Vapariin en ole koskenut. Ajettu sillä on ehkä 4500km ja suurin osa talvella.

Tarttee tsekata sattuisko pakissa olemaan 12mm kuusiokolohylsy. Sehän se helpottaisi asiaa. Ja saisi kiinnikin ihan momenttiavaimella.

jalkkis
09.01.2024, 23.58
Joo, eipä taida olla tuo halpis avattavaksi tarkoitettu.

Olen mä kartiot + kuulat tsekannut ja vaihtanut rasvat. Tosin on siitäkin jo aikaa. Vapariin en ole koskenut. Ajettu sillä on ehkä 4500km ja suurin osa talvella.

Tarttee tsekata sattuisko pakissa olemaan 12mm kuusiokolohylsy. Sehän se helpottaisi asiaa. Ja saisi kiinnikin ihan momenttiavaimella.Nyt se sitten viimeinkin tapahtui. Vapari vaihtoi lopullisesti vapaalle. Extempore poikkesin paikalliseen pyöräkorjaamoon ja siellähän oli osaa hyllyssä. Vaihtaminen on työlästä, kun pitää purkaa kaikki pois. Itse vapari irtoaa 12mm kuusiokolohylsyllä, kunhan vääntövarsi on pitkä.

Paikat puhtaaksi, uudet rasvat ja nippuun. Tällä sitten seuraava 5tkm.