Näytä tavallinen näkymä : Hihnaveto yleistyy 2010
kykloman
30.10.2009, 20.51
EDIT: sorry luulin että Cannondalella oli hihnaveto mut eipä sit ollutkaan....
Trekillä on Soho jonka piti tulla jo 2009 mutta ilmeisesti ei käytännössä ehtinyt ainakaan Suomen kesämarkkinoille. Tietääkö kukaan muita?
Marsusram
30.10.2009, 23.15
http://www.nicolai.net/products/e-frames/e-argon-tr.html
http://www.nicolai.net/products/e-frames/e-bmxtb-rc.html
Edittiä, haku löytää..
Spot on ottanut enemmän käyttöön
http://www.spotbikes.com/bikes?74c6d058e6c75e336c1635757436cc6f=fe168b673bc 72d6632eb0412a7a1d6fb
kokeiluja:
http://www.norco.com/bikes/urban/belt-drive/
http://www.avantibikes.com/fitness/blade-8-c-belt-drive.aspx?bid=267
-eipä taideta montaakaan näistä tuoda maahan
Kare_Eskola
30.10.2009, 23.24
Fixie Inc. Peacemaker 2010.
kykloman
31.10.2009, 00.38
http://www.norco.com/bikes/urban/belt-drive/
Melko tyrmäävä toi Norco Vesta, siis positiivisessa mielessä. Pitänee muuttaa Kanadaan.
Miksi Harrikkaan saa remmivetoa?
No viidenkympin villityksen saaneet äijät voivat ajaa uudella mopollaan ilman, että farkkujen lahkeet likaantuvat.
Risto Koivunen
31.10.2009, 03.59
Eikös perinteisten ketjujen suurin etu ole siinä että saadaan aikaan uskomattomia uskonsotia oikeaoppisesta ketjujen puhdistuksesta ja öljyämisestä?
Siinähän pyöräilykulttuuri köyhtyy jos kaikille tulee tuollaiset öljyttämät rensselihinat ketjujen tilalle.
VeloGirl
31.10.2009, 04.09
Trekillä on kans District- malli
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/district/district/
Axella on kaamea kuume hankkia joku hihnavetoinen, Spot taitaa olla vahvimmilla nyt.
Kesällä katselin mainoksista noita hihnavetoisia vehkeitä ja Bike planetissa näin sitten sellaisen olikohan NuVincin portaattomalla vaihteistolla varustetun polkupyörän. Tuli heti mieleen, että saiskohan noista yhdistämällä toimivan ja äänettömän kaupunkipyörän. Itse en varmaan ostaisi, koska olen mieltynyt ketjuvaihteisiin mutta luultavasti kokeilisin polkea jos tuollainen yhdistelmä jossain tulisi vastaan. Mitkähän ovat hihnavedon edut ja haitat ketjumalliin verrattuna?
kykloman
31.10.2009, 16.46
Mitkähän ovat hihnavedon edut ja haitat ketjumalliin verrattuna?
+ ei veny
+ katkeaa harvemmin kuin ketju
+ ei voitelua --> ei likaa
+ ei chainslappia
+ lähes äänetön (ei kitise)
+ kevyt
- vaatii napavaihteet
- ehkä aavistuksen verran enemmän poljentavastusta (?)
- katketessa ei voi korjata, vaihdettava kokonaan
Ylipäänsä se metallisuuden tunteen katoaminen polkemisesta on varmaankin paras ominaisuus. Tietysti on aina niitä jotka arvostaa juurikin sitä ketjun surrausta ja metallisuutta.
Mulle olis sopiva sellainen perus käyräsarvinen kolmella vaihteella. Cannarilla tulee 2010 kaudelle 3-v Bad Boy mitä luulin hihnavetoiseksi... harmi ettei ollut. Ehkä kona vielä joskus tekee Dew Dropin hihnavedolla. Siinäpä oiva kaupunkipyörä...
Tuohon keveyteen liittyen: Voidaanko muut voimansiirron osat eli lähinnä nyt rattaat korvata jollain keveämmällä materiaalilla, joka ei kestä sitä että ketju kuluttaa mutta kestäisi hihnan? Jos niin on, niin vaikuttaa siltä että tällä tavalla voisi rakennella ultrakeveitä sinkuloita. Äkkiseltään ajateltuna tuntuu, että näin olisi mutta ei minulla kyllä ole hihnoista mitään kokemusta, hädin tuskin ketjuista jotain :P
Risto Koivunen
31.10.2009, 22.00
Mitään faktoja en tiedä, mutta olettaisin että kun hihna on nylon-päällysteistä polymeeria niin olisi ehkä järkevämpää tehdä rattaat jostakin sopivasta polymeerista metallin sijaan.
Ovatko nuo nykyiset hihnavedot valmistajakohtaisia virityksiä vai onko jotain (de facto) standardeja jo olemassa? Toimiikohan pakkasessa?
Käsittääkseni noita ketjuja ei voi katkaista eikä esim. lyhentää mitenkään, eli ne rakennetaan rungon ympärille tai sitten rungossa on oltava aukko josta ketju pujotetaan?
Hans Opinion
01.11.2009, 13.04
Trekillä on kans District- malli
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/district/district/
Axella on kaamea kuume hankkia joku hihnavetoinen, Spot taitaa olla vahvimmilla nyt.
Pyöräliike Lunbergilla
http://www.lundberg.fi/yhteystiedot
voi käydä tsekkaamassa hihna-trekin... aika näyttävä peli.
Erittäin jouhevalta tuntui ajaa, sanoisin että hihnaveto tulee yleistymään käyttöpyörissä kun/jos turhista ennakkoasenteista päästään eroon.
Ovatko nuo nykyiset hihnavedot valmistajakohtaisia virityksiä vai onko jotain (de facto) standardeja jo olemassa? Toimiikohan pakkasessa?
Nykyiset hihnavedot on tehty Gatesin osista. Valmistajakohtaisia virityksiä ei ole.
http://www.carbondrivesystems.com/
Hihnan luvataan toimivan vielä -53 asteen lämpötilassa. Polkija taitaa hyytyä hihnaa ennemmin.
kykloman
01.11.2009, 17.02
Käsittääkseni noita ketjuja ei voi katkaista eikä esim. lyhentää mitenkään, eli ne rakennetaan rungon ympärille tai sitten rungossa on oltava aukko josta ketju pujotetaan?
Hmm, mielenkiintoinen pointti. Districtissä näyttäisi olevan tuolla takahaarukassa sellainen viritelmä että kun tuon poistaa, takahaarukassa on "aukko" josta remmi pujotetaan runkoon.
http://img210.imageshack.us/img210/1043/trekdistrictvintagegray.th.jpg (http://img210.imageshack.us/i/trekdistrictvintagegray.jpg/)
Trekillä on kans District- malli
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/district/district/
Axella on kaamea kuume hankkia joku hihnavetoinen, Spot taitaa olla vahvimmilla nyt.
Tosi hieno peli. Ton voisi hommata vaikka ei olisikaan käyttöä.
kykloman
01.11.2009, 17.09
Tuohon keveyteen liittyen: Voidaanko muut voimansiirron osat eli lähinnä nyt rattaat korvata jollain keveämmällä materiaalilla, joka ei kestä sitä että ketju kuluttaa mutta kestäisi hihnan? Jos niin on, niin vaikuttaa siltä että tällä tavalla voisi rakennella ultrakeveitä sinkuloita. Äkkiseltään ajateltuna tuntuu, että näin olisi mutta ei minulla kyllä ole hihnoista mitään kokemusta, hädin tuskin ketjuista jotain :P
Pyöräliikkeesä kun noita kattelin niin myyjä sanoi että Trekiltä tulee jonkin sortin ultrakevyt carbon-versio tuosta Districtistä 2010. Venaas mä tsekkaan sen saitin tässä :rolleyes: ...
TOSSA (http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/district/districtcarbon/)
Varmasti halpa :D
Tällä olis kiva vedellä suomen talvessa, mustassa ajopuvussa, ninjahuppu päässä ja ei tietenkään mitään heijastimia tai valoja :rolleyes: Vitsi hei
Pyöräliikkeesä kun noita kattelin niin myyjä sanoi että Trekiltä tulee jonkin sortin ultrakevyt carbon-versio tuosta Districtistä 2010. Venaas mä tsekkaan sen saitin tässä :rolleyes: ...
TOSSA (http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/district/districtcarbon/)
Varmasti halpa :D
Tällä olis kiva vedellä suomen talvessa, mustassa ajopuvussa, ninjahuppu päässä ja ei tietenkään mitään heijastimia tai valoja :rolleyes: Vitsi hei
Tämäpä on herkun näköinen :)
Huhhuh. Onneksi minulla on niin vähän rahaa, etten voi edes unelmoida moisesta ninjapyörästä. Muuten pitäisi hankkia se ninjapuku ja heittotähtiäkin vielä. Kaunis on - erittäin kaunis. Hihnaveto vaikuttaa kyllä todella kiinnostavalta.
On kyllä komia vekotin. Uskoisin valmistussarjan olevan melko maltillinen...
Videoesittely löytyi District Carbon Trekistä.
http://www.youtube.com/watch?v=AV1BFGbJdHs
kykloman
01.11.2009, 20.56
Videoesittely löytyi District Carbon Trekistä.
http://www.youtube.com/watch?v=AV1BFGbJdHs
uuh, melkoista pornoa :o
Kuparinen
01.11.2009, 21.19
Mitkähän ovat hihnavedon edut ja haitat ketjumalliin verrattuna?
Tuossa edellä tulikin jo mainittua muut, mutta tärkein:
Tarvitaan uusi runko, jossa on takahaarukassa "katkoskohta" koska hihnaa valmistetaan vain "päättömänä". Tai sitten haarukka joka kiertää hihnalenkin kuten nykyisin muutamissa joustohaarukoissa (mutta joustoahan tuo hihna ei siedä...)
Luxembourg
01.11.2009, 21.26
Ihan pirun hieno. Olis kiva kokeilla hihnaa, että onko se kuinka smooth. Jotenkin epäilyttää sen kestävyys, mutta jos autoissa hihna kestää kymmeniätuhansia kilometrejä, niin kaipa se ketjun voitaa kestävyydessä. Paljonkohan tollasen hihnan hinta on?
Ihan pirun hieno. Olis kiva kokeilla hihnaa, että onko se kuinka smooth. Jotenkin epäilyttää sen kestävyys, mutta jos autoissa hihna kestää kymmeniätuhansia kilometrejä, niin kaipa se ketjun voitaa kestävyydessä. Paljonkohan tollasen hihnan hinta on?
Itselläkin on tullut hirveä himo päästä kokeilemaan.
Mutta tuo kestävyys: autoissahan on hihnoja, mutta esimerkiksi jakopään hihna on joissain autoissa korvattu ketjulla juuri kestävyyden vuoksi. Ketju on äänekkäämpi, mutta kestää kauemmin kuin hihna. Siksi minuakin edelleen epäilyttää se kestävyys, joten odotellaan ensimmäisiä pidempiä käyttökokemuksia.
Honeybadger
01.11.2009, 23.03
Kestää kestää :)
http://www.youtube.com/watch?v=-k80ibA-fyw
"I always pull a car behind me just in case I get tired of pedaling. "
Tuo kommentti nauratti.
Mutta tuo kestävyys: autoissahan on hihnoja, mutta esimerkiksi jakopään hihna on joissain autoissa korvattu ketjulla juuri kestävyyden vuoksi. Ketju on äänekkäämpi, mutta kestää kauemmin kuin hihna. Siksi minuakin edelleen epäilyttää se kestävyys, joten odotellaan ensimmäisiä pidempiä käyttökokemuksia.
Auton jakopään ketju on täysin suojassa lialta ja sitä voidellaan koko ajan suodatetulla öljyllä. Pyörässä ketjun elinikää laskee mm. hiekka, vesi ja kulumishiukkaset. Olosuhteet ovat niin erilaiset, ettei tämä vertailu toimi.
Hihnan kestosta voi päätellä jotain James Bowthorpen maapallon ympäri vieneestä lenkistä. Yksi hihna tuhoitui alkumatkasta linjausvirheen vuoksi. Toinen hihna kesti seuraavat 20 000 km ilman ongelmia, eikä se vaatinut minkäälaista huoltoa. Hihna on tuonkin jälkeen vielä ehjä, joten kilometrejä sillä on jäljellä riittämiin. Voitanee sanoa, että hihnan kestävyys on riittävä.
http://www.bikeradar.com/road/news/article/cycle-show-09-james-bowthorpes-santos-travelmaster-23585
Marsusram
01.11.2009, 23.24
Tuossa edellä tulikin jo mainittua muut, mutta tärkein:
Tarvitaan uusi runko, jossa on takahaarukassa "katkoskohta" koska hihnaa valmistetaan vain "päättömänä". Tai sitten haarukka joka kiertää hihnalenkin kuten nykyisin muutamissa joustohaarukoissa (mutta joustoahan tuo hihna ei siedä...)
Tai sitten vanhat DBS Kilimanjarot nousi hinnoissaan justiinsa :D
Niissä kun on nostettu chainstay ketjun yli..
länsiväylä
02.11.2009, 01.13
Oon yrittäny löytää vanhaa "elevated chainstay" runkoa, johon tota pääsis kokeilemaan. Nishikillä oli muutama malli, Harolla Extreme ja sitten oli noita halpisrunkoja kuten Kilimanjarot ja Tunturin Matrix
Muistaakseni viis tonnia oli ninja-Trekin hinta ens vuoden kataloogissa
Risto Koivunen
02.11.2009, 04.22
Tai sitten vanhat DBS Kilimanjarot nousi hinnoissaan justiinsa :D
Niissä kun on nostettu chainstay ketjun yli..
Ei tosin kaikissa - minulla on kellarissa yksi vanha DBS:n Kilimanjaro-runko, ja siinä on ihan konventionaalinen ratkaisu rungon suhteen. Eli älkää ostako noita ainakaan ilman kuvia.
Pienellä haulla löytyi sitten tuollainen erikoisemmalla rungolla varustettu Kilimanjaro myynnissä, hintakaan ei ole kuin 980 SEK. Paikkana tosin Norrköping (n. 100 km Tukholmasta?), eli hakemisessa voi viivähtää tovi. Mutta käykää ostamassa pois jos lähempää ei löydy.
http://www.hannasskomakeri.se/view.php?id=225
Ja sama isompana kuvana, josta näkyy runkoratkaisu:
http://www.hannasskomakeri.se/photos/1255348685.jpg
Kuinkas paljon se hihna rattaineen sitten mahtaa maksaa?
Markku Silvenius
02.11.2009, 09.26
"Quiet and smooth running compared to the noise of a standard bicycle chain." :D
Varmaan totta, mutta ei kyllä omakohtaisesti ole tuntunut niin isolta ongelmalta tuo ketjulinjan metakka..
Ohiampuja
02.11.2009, 09.40
Tuolla edellä noita hihnan etuja oli hyvin lueteltu, mutta ne haitat jäi vähemmälle.
Eikähän suurin haitta ole ketjua suurempi tehohäviö. Muistaakseni tuo tehohäviö on aika riippuvainen hyvästä linjauksesta, sekä hihnan hampaan ja hammaspyörän hyvästä yhteensovituksesta. Hihnavälityksen kitka on suurimmillaan hihnanhampaan ja hammaspyörän kohdatessa toisensa, sekä jättöpuolle, kun hihnanhammas liukuu pois siitä hammaspyörän hampaan "takaa". Joten hihnapyörän hampaiden oikea profiili on tärkeä noiden häviöiden kannalta. No, olipas se vaikeasti selitetty. :rolleyes:
Ketjuvälityksen tehohäviöt eivät ole yhtä riippuvaisia asennuksen laadusta. Tietysti siinäkin ketjun linjaus vaikuttaa häviöihin, mutta ei yhtä paljon kuin hihnan tapauksessa.
Lisäksi kaikilla hihnoilla on pienin sallittu hihnapyöräkoko. Mitä jyrkemälle mutkalle remmiä taivutetaan sitä ennemmän se vastustaa sitä "muokkaantumistaan". Eli se tekee noista etulimpuista väkisin aika isoja.
Minulla on nyt ollut kesäkuun alusta hihnaveto Karate Monkey -runkoisessa työmatka/fitnesspyörässä. Kilometrejä on tullut 150-200km viikossa, olisko jotain vajaa 5000km yhteensä. Mitään huoltotoimenpiteitä en ole tehnyt hihnalle kun alun parin päivän kokeilujen jälkeen sain sen oikelle kireydelle ja ketjulinjan suoraan.
Ongelmia ei hihnan kanssa ole ollut. Sateessa, hiekassa, kurassa ollaan menty. Mitään roskia tai pölyä hihna ei kerää, eikä yhtään kiveä tai mitään ole hihnan ja rattaan väliin jäänyt. Ekan parinsadan kilsan aikana tuo kuvassa näkyvä sininen kerros kului pois, mutta sen jälkeen en ole mitään kulumista havainnut.
Nuo rattaat on jotain kevytvalua ja kokonaisuudessaan painaa vähemmän kuin vastaavat ketjusysteemit. Eturatas maksoi 82€, takaratas 54€ ja hihna 55€. Rattaita on erikokoisia: 5 tai 4 pulttisia eteen; Alfine, Nexus, Rohloff ja 9 splini taakse ja hihnoja eripituisia. DIY:nä onnistunee aika moneen runkoon.
http://www.aijaa.com/img/b/00668/4297183.jpg
Hans Opinion
02.11.2009, 12.21
Hihnan suurin etu lienee se että huoltamista tarvitaan olemattoman vähän verrattuna ketjuun. Ketjuilla ajaa hyvin huollettuina enintään 10tkm, yleensä 5tkm (+-2tkm) mutta huoltoa (puhdistus/rasvaus) on silloin tehtävä aika tiheään jotta zydeemi toimii ongelmitta. 20tkm hihnalla huoltamatta on sellainen määrä että hyöty-/käyttöpyörissä joissa on suora ketjulinja (single-speed/napavaihde) uskoisin hihnan yleistyvän nopeastikin... kilpapyörissä jatketaan ketjulinjalla.
Risto Koivunen
02.11.2009, 12.49
20tkm hihnalla huoltamatta on sellainen määrä että hyöty-/käyttöpyörissä joissa on suora ketjulinja (single-speed/napavaihde) uskoisin hihnan yleistyvän nopeastikin
Tuo huoltovapaus olisi kyllä suuri etu niille kaikille peruspyöräilijöille joilla ei löydy halua tai taitoa ketjujen säännölliseen huoltoon. Sitä näkee ajoittain kaiken maailman mummiksia joiden ketjut näyttävät siltä että puhdistusta tai öljyämistä ei ole tullut aikoihin. Ja tuollaisessa huonosti huolletussa ketjussa taitaa kyllä se hyötysuhde olla huonompi kuin hihnassa.
Tovin taitaa vielä kestää ennen kuin hinta laskee sellaiselle tasolle että noita alkaa markettimankeleihin ilmaantua.
Eikähän suurin haitta ole ketjua suurempi tehohäviö.
Näiden nykyisten hihnavälitysten hyötysuhde on 98-99 prosenttia. Jos tuo on isoin ongelma, niin ongelmat ovat silloin aika pieniä. Uudelle hyvin voidellulle kerjulle voidaan toki laboratoriossa mitata hieman parempi hyötysuhde, mutta kulumisen, lian ja voitelun puutteiden myötä ketjun hyötysuhde alkaa laskea. Hihnan hyötysuhde ei muutu.
Wanhaan Scottiin voisi hihna myös sopia. :p
Scott Super Evolution 1991
http://si6.mtb-news.de/fotos/data/511/medium/1045Scott_Evo_Alu.jpg
Ensimmäinen maastopyöräni oli samaa vuosikertaa mutta pykälää edullisempi tavallisen mallisella rungolla ollut Superlite. Muistan, kuinka kuolasin tuollaisen Evolutionin perään kaupassa.. :o
Muutama vuosi sitten näin tuollaisen stadissa kapeilla kumeilla varustettuna.
kykloman
02.11.2009, 14.47
Muistaakseni viis tonnia oli ninja-Trekin hinta ens vuoden kataloogissa
Tää on aina yhtä huvittavaa... suomihinta voi hyvinkin olla 5000€ mikä tarkoittaa sitä että samalla hinnalla voit tehdä USA:n matkan ja tuoda ko. fillarin kotimaahan :D
Trekin sivuilla ovh taisi olla jotain 3500$ mikä nykykurssilla tekee 2333€. Mistä näitä tonneja oikein tulee...
Joo noi oli kyllä upeen *näköisiä* pelejä. :D
Muistan Haron extremeitäkin kattelleeni "sillä silmällä" ysärin alkupuolella.
http://www.lancerregister.com/attachment.php?attachmentid=142493&stc=1&d=1251002029
kykloman
02.11.2009, 15.07
Minulla on nyt ollut kesäkuun alusta hihnaveto Karate Monkey -runkoisessa työmatka/fitnesspyörässä.
Wau, hieno! Miten hihna on pujotettu runkoon? Oletko katkaissut rungon ja laittanut jonkunlaisen jälkiasennussarjan?
Sahasin dropoutin auki niinkuin oheisessa kuvassa:
http://www.carbondrivesystems.com/images_us/install_big.jpg
Tein dropoutin tueksi teräslevyn joka on isossa kuvassa näkyvillä kuusiokoloruuveilla kiinni.
Dropoutti täytyy olla vaakatasossa tai muuten säädettävissä että saa hihnan sopivalle kireydelle. (EBB:lläkin voisi onnistua.)
Toinen kriittinen parametri on ketjulinjan suoruus ja keskiön takana olevan vaakaputken muotoilu eturattaan kohdalla. Hihna on sentin leveä ja ratas saman levyinen. Ainakin Alfine takavaihtajan kanssa ketjulinja on niin sisällä että jouduin tekemään työtä runkoon että mahtui eturatas pyörimään ilman että ottaisi runkoon kiinni.
Ohiampuja
04.11.2009, 09.27
Tässä teille remmiä...
http://www.bikeradar.com/news/article/santos-concept-bike-geared-for-roadies-23833
Samu Ilonen
04.11.2009, 09.53
Aika hianoja teknisiä ratkaisuja, varsinkin sen takapiän rullan toteutus!
Eli hihnavetoa ei tarvitse puhdistaa eikä se kulu? Siis eikö tonne hihnan ja hihnapyörän väliin mene törkyä? Sinkuloihin ja mummiksiin tommonen huoltovapaa systeemi on kyllä ihan huippu.
Mä olen ajanut fiksuttimella yhdellä ja samalla ketjulla ja eturattaalla elokuusta 2006 alkaen jonkun 10-15 tonnia vuoden ympäri. Ketju on edelleenkin ok, mutta alumiininen eturatas alkaa olla matkansa päässä. Pitää laittaa Surlyn rosteriratas eteen, niin pitäisi kestää "vähän" pidempään. Ja voimansiirtoa on tullut hoidettua ehkä kerran kuussa jos sitäkään.
Eli hihnavetoa ei tarvitse puhdistaa eikä se kulu? Siis eikö tonne hihnan ja hihnapyörän väliin mene törkyä?
Kuluuhan tuokin hihna, mutta kuluminen on sen verran hidasta, että kestoikä on pyörässä varsin pitkä. Hinapyörien hampaiden välit on avattu. Lika pääsee poistumaan sitä kautta, eikä se jää hihnan ja hihnapyörän väliin.
http://www.simpel.ch/uploads/pics/gates_zahnriemen.jpg
Risto Koivunen
04.11.2009, 18.45
Ihan fiksun näköiset lovet tuossa pyörässä noin ketjun puhtauden kannalta.
Toinen asia joka tuli mieleen että toisin kuin metalliketju, tuo hihna on kiinteä eli ulkopuolelle tullut möhnä ei pääse helposti siirtymään sisäpinnalle ketjussa olevien aukkojen kautta. Ja ajossa kuraa ja rapaa kait roiskuu enempi ulkopinnalle kuin sisäpinnalle.
Voisihan tuota yksi/napa-vaihteisten ketjujen kestävyyttä tietysti lisätä pistämällä sellaisen muovikotelon ketjun ympärille että ei lika pääse helpolla sisälle. Harvemmin vain moisia virityksiä on tullut nähtyä. Huollosta tietysti tulee hankalampaa kun täytyy purkaa osa hökötyksestä ennen kuin pääsee ketjuun käsiksi.
Sitä näkee ajoittain kaiken maailman mummiksia joiden ketjut näyttävät siltä että puhdistusta tai öljyämistä ei ole tullut aikoihin.
Ja kuulee... :rolleyes:
Samu Ilonen
04.11.2009, 22.16
Voisihan tuota yksi/napa-vaihteisten ketjujen kestävyyttä tietysti lisätä pistämällä sellaisen muovikotelon ketjun ympärille että ei lika pääse helpolla sisälle. Harvemmin vain moisia virityksiä on tullut nähtyä.
Katoppa perinteisiä fillareita sivistysmaissa kuten Tanska ja Hollanti....niissä on ~umpikotelot ketjun ympäri.
joo ja
http://www.hebie.de/Chainglider-350-38-42-44.hebie350chainglider.0.html
Wanhaan Scottiin voisi hihna myös sopia. :p
Scott Super Evolution 1991
http://si6.mtb-news.de/fotos/data/511/medium/1045Scott_Evo_Alu.jpg
Ensimmäinen maastopyöräni oli samaa vuosikertaa mutta pykälää edullisempi tavallisen mallisella rungolla ollut Superlite. Muistan, kuinka kuolasin tuollaisen Evolutionin perään kaupassa.. :o
Muutama vuosi sitten näin tuollaisen stadissa kapeilla kumeilla varustettuna.
Mullapa on tuollainen!:D Tollasella sitä mentiin lapit ja norjat D.Arduinin matkassa*huoh*:rolleyes: oli ne aikoja,silloin miähet oli rautaa ja perseet terästä.
Risto Koivunen
04.11.2009, 23.16
Katoppa perinteisiä fillareita sivistysmaissa kuten Tanska ja Hollanti....niissä on ~umpikotelot ketjun ympäri.
Kun on noissa maissa tullut käytyä, niin on sikäläisen pyöräilykulttuurin mahtavuus ylipäänsä räjäyttänyt tajunnan niin ettei itse pyörien yksityiskohtiin ole tullut kiinnittäneeksi huomiota.
Umpikoteloa olisin kyllä halunnut nuorempana kun ajelin kolmivaihteisella ja ketjujen huolto alkoi välillä tympimään. Silloin ei vain ollut tietoa siitä onko moisia härpäkkeitä ylipäänsä olemassa, ja jos niin mistä niitä lähtisi etsimään.
Tällä olis kiva vedellä suomen talvessa, mustassa ajopuvussa, ninjahuppu päässä ja ei tietenkään mitään heijastimia tai valoja :rolleyes: Vitsi hei
Mulla on 2008 vuoden Trek Soho sinkula, jonka runko on läheistä sukua tuolle Districtin mallille ja väri umpimusta. Trekin logo erottuu juuri ja juuri kun tiirailee sopivasta kulmasta. Siitä voisi muuten laatia karvalakkiversion ninjapyörästä, mutta hihnan viritteleminen alumiinirunkoon taitaa olla haasteellista. Shimanon halpisvapaaratas nakuttelee myös välillä siihen tyyliin, että ketju ei edes ole suurin melun lähde. Mustia vaatteita sen sijaan on riittämiin, koskapa vaatekaupassa ajatustoiminta lamaantuu ja helpoin vaihtoehto jää käteen. Tähän aikaa vuodesta tosiaan tällä pyörällä ja garderooooobilla alkaa ihminen suhtautua valoihin aika vakavasti.
(Toivottavasti Trek on muuten laittanut Sohoon ja Districtiin enempi kunnolliset polkimet. Mun yksilössä oli semmoiset nailonihmeet jotka hajosivat kappaleiksi parin viikon jälkeen, kesken polkemisen samalla reissulla molemmat. Ajatus Trekillä lienee ollut, että käyttäjä haluaa kumminkin omat polkimensa, mutta ne paketin mukana tulleet olivat suorastaan vaaralliset.)
brewster
05.11.2009, 08.59
Sahasin dropoutin auki niinkuin oheisessa kuvassa:
http://www.carbondrivesystems.com/images_us/install_big.jpg
Tein dropoutin tueksi teräslevyn joka on isossa kuvassa näkyvillä kuusiokoloruuveilla kiinni.
Dropoutti täytyy olla vaakatasossa tai muuten säädettävissä että saa hihnan sopivalle kireydelle. (EBB:lläkin voisi onnistua.)
Toinen kriittinen parametri on ketjulinjan suoruus ja keskiön takana olevan vaakaputken muotoilu eturattaan kohdalla. Hihna on sentin leveä ja ratas saman levyinen. Ainakin Alfine takavaihtajan kanssa ketjulinja on niin sisällä että jouduin tekemään työtä runkoon että mahtui eturatas pyörimään ilman että ottaisi runkoon kiinni.
Sä oot nero. Miten saa säädettyä ketjulinjaa? VOiko noita hammaspyöriä säätää sivusuunnassa? Mistä noita osia saa ostaa? Mahtaako mihinkään jalkajarrulliseen takanapaan saada tollasta hammaspyörää kiinni? Onko joku laskentakaava millä saa määritettyä sopivan hihnan pituuden jos on keskiön ja takanavan välimatka tiedossa ja tarvittavat välitykset??
brewster
05.11.2009, 10.08
Tässä teille remmiä...
http://www.bikeradar.com/news/article/santos-concept-bike-geared-for-roadies-23833
Rohloff saisi kyllä kehittää vaihtajan jonka saa asiallisesti kiinni maantiepyöräohjaimeen. On tuossakin sen verran tökerö viritelmä eikä erityisen funktionaalinen.
brewster
05.11.2009, 11.41
Yksi metalliketjun epämiellyttävä ominaisuus on rasva joka ei lähde vaatteista millään. Kun pyörää nostelee auton kyytiin ja hankalissa paikoissa saa ketjusta helposti kauniita kuvioita ajotrikoisiinsa ja joskus liituraitapukuunkin. Riippuu millaiset kledjut on päällä kun pyörää liikuttelee. Tuo hihna ei varmaan jätä noita kauniita kuvioita vaatteisiin.
Sä oot nero. Miten saa säädettyä ketjulinjaa? VOiko noita hammaspyöriä säätää sivusuunnassa? Mistä noita osia saa ostaa? Mahtaako mihinkään jalkajarrulliseen takanapaan saada tollasta hammaspyörää kiinni? Onko joku laskentakaava millä saa määritettyä sopivan hihnan pituuden jos on keskiön ja takanavan välimatka tiedossa ja tarvittavat välitykset??
Saahan tuota ketjulinjaa säädettyä. Alfinessa/Rohloffissa tosin on takana kiinteä, mutta saahan keskiöitä eri akselipituuksilla. Singlespeedeissä tai sellaiseksi muutetussa vaihdenavassa saa säädettyä takaakin.
En näe mitään syytä miksei toimisi jalkajarrullisessakin.
Tuolta: http://www.g-boxx.com/e-carbondrive.html löytyy pdf-tiedostoja joilla voi arvata mikä hihna tarvitaan kun tiedetään etäisyys keskiöstä takanapaan ja tiedetään mitkä rattaat on käytössä. Samasta paikasta sähköpostilla/paypalilla olen omani tilannut.
Pyöräliikkeesä kun noita kattelin niin myyjä sanoi että Trekiltä tulee jonkin sortin ultrakevyt carbon-versio tuosta Districtistä 2010. Venaas mä tsekkaan sen saitin tässä :rolleyes: ...
TOSSA (http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/district/districtcarbon/)
Varmasti halpa :D
Tällä olis kiva vedellä suomen talvessa, mustassa ajopuvussa, ninjahuppu päässä ja ei tietenkään mitään heijastimia tai valoja :rolleyes: Vitsi hei
Pitäisi muuttaa kaupunkiin ja työmatka lyhenee alle 5 kilometriin. Juosten onnistuu ihan ok, mutta voisihan ton ajaa pyörälläkin ja tässäpä hyvä syy hankkia jälleen uusi pyörä... Hihnaveto olisi kiva ja Trek komia, mutta miksei voi olla cc-runko... Olisi kiva sovitella leveämpiä tappajasepelin kestäviä renkaita ja nastoja talvelksi. Mites District mahtuuko siihen nastarenkaat?
/ Panu.
Saas nähdä millainen pyörä on tulossa työmatkakäyttöön. Soittelin Chebiciin ja Vesa ryhtyi toimeen. Eli tarkoituksena olisi kasata sinkula/fix cc-pyörä hihnavedolla ja täyspitkillä lokareilla siten, että talvella voi alle laittaa nastarenkaat / tappajasepelin kestävät renkaat esim. Scwalbe Marathon Supremet. Runko todennäköisesti terästä.
Laittelen kuvia ja tarkempaa speksiä näytille kunhan projekti pääsee kunnolla alkuun. Mitenköhän pyörä pitäisi naamioida, ettei pitkäkyntiset kiinnostuisi kulkineesta... Oliskos kellään muutamaa sopivaa insera-tarraa tarjolla....
/ panu.
brewster
13.11.2009, 22.14
Saas nähdä millainen pyörä on tulossa työmatkakäyttöön. Soittelin Chebiciin ja Vesa ryhtyi toimeen. Eli tarkoituksena olisi kasata sinkula/fix cc-pyörä hihnavedolla ja täyspitkillä lokareilla siten, että talvella voi alle laittaa nastarenkaat / tappajasepelin kestävät renkaat esim. Scwalbe Marathon Supremet. Runko todennäköisesti terästä.
/ panu.
Katos kun itse aioin ruveta tekemään osin samoilla spekseillä. Tosin ei cc vaan ajattelisin lähteä inbredin 26 rungosta ni saa läskit renkaat mahtumaan.
kykloman
14.11.2009, 15.12
cc-pyörä hihnavedolla ja täyspitkillä lokareilla siten, että talvella voi alle laittaa nastarenkaat / tappajasepelin kestävät renkaat
/ panu.
*pyyhkii kuolaa suupielistä*
Mitenkähän teräsrungo ja hihnaveto sopii yhteen, nimittäin keskiön seutuhan teräsrungossa voi miehekkästi ajaessa joustaa paljonkin. Että meneekö hihnalinja pieleen / lipsuuko? Jotenkin minulla on sellainen kuva että hihnaveto on kovin herkkä linjan suoruuden tjsp suhteen.
*pyyhkii kuolaa suupielistä*
Mitenkähän teräsrungo ja hihnaveto sopii yhteen, nimittäin keskiön seutuhan teräsrungossa voi miehekkästi ajaessa joustaa paljonkin. Että meneekö hihnalinja pieleen / lipsuuko? Jotenkin minulla on sellainen kuva että hihnaveto on kovin herkkä linjan suoruuden tjsp suhteen.
Jaa'a tiedä häntä. Näyttäisi noita teräsrunkoisia hihnavetopyöriä rakennetun ainakin jonkin verran... Kävin tänään Vesan luona Järvenpäässä ja Vesa voivotteli, että kaikkea ne asiakkaat haluavatkin, mutta eiköhän Vesa hoida homman. Vesa tuntui kovasti pähkivän rungon materiaalia ja dropoutien rakennetta. Katsotaan miten projekti etenee...
/ Panu
P.s. Joku muukin oli ehtinyt pyytämään Vesalta vastaavalla konseptilla pyörää
koppihelsinki
03.12.2009, 01.43
Minulla on nyt ollut kesäkuun alusta hihnaveto Karate Monkey -runkoisessa...
Nuo rattaat on jotain kevytvalua ja kokonaisuudessaan painaa vähemmän kuin vastaavat ketjusysteemit. Eturatas maksoi 82€, takaratas 54€ ja hihna 55€. Rattaita on erikokoisia: 5 tai 4 pulttisia eteen; Alfine, Nexus, Rohloff ja 9 splini taakse ja hihnoja eripituisia. DIY:nä onnistunee aika moneen runkoon.
http://www.aijaa.com/img/b/00668/4297183.jpg
Tämähän on loistava kela! Varmaan superhiljainen. Mikä käyttämäsi välitys olisi perinteisessä "ketju-ratas" -systeemissä?
Samu Ilonen
03.12.2009, 08.28
Vesa tuntui kovasti pähkivän rungon materiaalia ja dropoutien rakennetta.
Jos olisi päällekkäin 2x 4mm drop outit niin sillon pyörän aksilan kiristys sitoisi ne nippuun? Toinen chain stayssa ja toinen seat stayssa kiinni. Lisäksi joku matala kohdistusura/tapit niin siinähähän olisivat kuin Lego-palikat päällekäin. Noi drop out:ien sahaukset vaakasuoraan poikki tuntuu hiukan epäilyttäviltä.
Tämähän on loistava kela! Varmaan superhiljainen. Mikä käyttämäsi välitys olisi perinteisessä "ketju-ratas" -systeemissä?
Renkaista lähtee enempi ääntä kuin hihnasta. Kun Alfinekaan ei pidä sirinää eikä tikitystä, niin lähes äänettömästi tuolla pääsee etenemään.
Kyllä tuon hihnan pystyy kuulemaan mutta vaatii tyynen sään ja sileän tienpinnan. Sellaista kevyttä huminaa se on.
Rattaina olen käyttänyt edessä 50 ja takana 22 tai 24 hampaisia. Nyt on takana 24 hampainen käytössä, niin saan viitosvaihteen perusvaihteeksi. Alfinessa viitonen on suora 1:1, eikä syö tehoa.
Noista sen välityssuhteen voi laskea. Alfinessa on välityksiä 0.527 - 1.615. Eli onko kokonaisvälitykset sitten niinkuin 1.10 - 3.36 tuolla 24 hampaisella takarattaalla.
Ohiampuja
17.12.2009, 22.30
Radarin sivuilla oli Fisherin C-C proto...
http://www.bikeradar.com/news/article/race-tech-prototype-cyclo-cross-bike-from-gary-fisher-24387
Viikko 1 tulee ensimmäiset Fixie Peacemaker 2010 maahan.
http://img145.imageshack.us/img145/2981/peacemaker2010.jpg
By okkas (http://profile.imageshack.us/user/okkas) at 2010-01-02
Aika hyvin piilossa se "remminvaihtoaukko"
Okka: älä pidä hullua jännityksessä, missä se aukko oikein on?
Edit.kuva oli jo edellisellä sivulla.My bad.
Jigsaw tsydeemi kehitetty kaiketi K.Nicolain kanssa vai ??
Toi drivesiden seatstay aukeaa keskeltä, vähän takajarrun alta. Tos mis näkyy vähän mustaa.
edit: Netistä ei kyllä tunnu löytyvän kunnon kuvaa tosta systeemistä, okka, voisitko jeesaa?
Eli ei noin niinkuin zippon kuvassa
Jos hihna kestää monin verroin ketjuja enemmän, niin mulle heti, nyt tänne yks mtb-hihna-sinkula!!! Mutta, kun en jaksa uskoa että se hihna kuiteskaan kestää maastofillarissa, niin sehän pistäs päästä ensin koeajamaan. Mulle heti tänne nyt siis yks maastohihna koeajoon - okkaa... ! :D
Viimekaudella tais sinkulasta katketa nelisen kertaa ketjut, enska fillarista parit ketjut ja parit ketjut xc-pöörästä. Edelliskautena sinkulasta meni ennätyksellisesti 7kpl ketjua. Ketjuina lähinnä ollut Sram PC1:stä ja vaihdepyörissä 971, 951 ja jokunen duracekin menny.
Toi drivesiden seatstay aukeaa keskeltä, vähän takajarrun alta. Tos mis näkyy vähän mustaa.
edit: Netistä ei kyllä tunnu löytyvän kunnon kuvaa tosta systeemistä, okka, voisitko jeesaa?
Eli oikealla puolella takajarrun alla näkyy 2:n ruuvin päät. Niitä irroittamalla lähtee pala rungosta pois. Löysin kyllä kuvan pdf:nä, mutta se hävisi johonkin bittih------iin. Yritetään huomenna.
Eli oikealla puolella takajarrun alla näkyy 2:n ruuvin päät. Niitä irroittamalla lähtee pala rungosta pois. Löysin kyllä kuvan pdf:nä, mutta se hävisi johonkin bittih------iin. Yritetään huomenna.
Kerrassaan makea laite. Ja olisin tilannut moisen, jos alle mahtuisi talvirenkaat ja lokasuojat, mutta ei niin ei. Onneksi Vesa on kuulemma löytänyt Saksan maalta hihnavetoa varten rakennetun cc-rungon. Saas nähdä tammikuun puolivälissä, kun palaan takaisin Suomeen.
hihna 55€.
:eek:
Jotenkin tuntuu siltä että hihnasysteemeissä ei ole lähdetty keksimään ruutia uudelleen, vaan kyseessä on joku stantturemmi. Niitä saa kyllä eri pituisina. Kandee ehkä kysyä Etrastra tai vastaavasta mitä tuo hihna niinkun oikeasti maksaa.
2,4D Volvon jakopään remmi maksaa kolmekymppiä...
Onhan se lähes kertainvestointi, ei sillä, mutta 55€ on järjetön hinta.
Kuinkas paljon/nopeesti hihna venyy? Joutuuko sitä kiristämään joka lenksun jälkeen?
Hmm kai se pakko on uskoa - kyllähän sen hyvä täytyy olla! Ei hän niitä muuten olis myynnissä! Saiskohan tämmösen jo enskaudeksi, jos pistää tilaukseen:
http://i97.photobucket.com/albums/l220/calepic/interbike2009/mt0809017-1.jpg
H. Moilanen
03.01.2010, 12.58
Kuinkas paljon/nopeesti hihna venyy? Joutuuko sitä kiristämään joka lenksun jälkeen?
Tuskin venyy, tai ei ainakaan saisi venyä. Muutenhan hihnan hammasjako ei enää täsmää "rattaiden" hammasjaolle. Ei auton jakopään hammashihnakaan veny.
Viikko 1 tulee ensimmäiset Fixie Peacemaker 2010 maahan.
Erit-täin hieno ja kaunis. Paljonko maksaa?
Peacemakerin hinnaksi tulee 1399,-, Fixiepoikien suositusten mukaan. Ei ihan halvimmasta päästä, mutta suht laadukkaista osista se on kasattu.
Saiskohan tämmösen jo enskaudeksi, jos pistää tilaukseen
Mä yritin ostaa Spot Blackin syksyllä, mutta kohtuullisen hc:ta oli. Firman omistajat ovat ilmeisesti vaihtuneet syksyllä ja tuotanto on ainakin huhujen mukaan ollut jossakin vaiheessa pysähdyksissä. Tiedä häntä sitten, mutta pyörää en saanut kovasta yrityksestä huolimatta tilattua...
/ panu.
Peacemakerin hinnaksi tulee 1399,-, Fixiepoikien suositusten mukaan. Ei ihan halvimmasta päästä, mutta suht laadukkaista osista se on kasattu.
Nii-ih. Eihän se kallis ole. Se vain köyhästä tuntuu siltä:rolleyes::D
Valtteri_
24.01.2010, 16.46
Peacemakeria ei sitten kuulemma toistaiseksi saa ajaa fiksinä. Taka"ratas" ei kestä väärään suuntaan vääntöä, tai jotain sensuuntasta. Vitsi, kun mä just haluaisin hihnavedon, mutta pelkässä sinkulassa en oikein näe mitään suurta järkeä - jos sen vaihteiston jättää pois, niin miks jättää homma puoleen väliin, kun fiksinä ajaminen on niin älyttömän siistiä.
F8:n titaanihihnavetofiksissä on vissiin jostain metallista koneistettu takaratas, ja firma markkinoikin pyöräänsä ihan suoraan fixinä, Peacemakerissa sitä ei oikeen suoraan sanota - kunhan teknisissä tiedoissa kerrotaan, et navan voi kääntää myös kiinteäks. Vaan F8 kehuu myös takanapahässäkkänsä olevan ihan niiden omaa kamaa. Peacemakerissa se on jotain komposiittia se takarataskin?
Hihnaveto on sen verran yleinen juttu, etten ihan vaan googlen avulla ihan heti löytänyt paljoa muuta kuin ylitsevuotavaa markkinointimateriaalia ja oletuksia fiksinä ajosta. Kellään aiheesta ihan aitoa tietoa?
Pitää varmaan valua Chebiciin, mutta liekö sekään arkkivelho nyt aivan niin kaikkivoipa, että osaa suoralta kädeltä kertoa, toimiiko fiksipuoli näissä käytännössä.
Mieli hinkuu fiksin ostoon, ja samantien ostais sit sellasen ettei sitä ihan heti vaihtas. Vituttais toisaalta, jos ne sit puolen vuoden jälkeen keksiikin et nyt tää hihnaveto jo toimii.
Pitää varmaan valua Chebiciin, mutta liekö sekään arkkivelho nyt aivan niin kaikkivoipa, että osaa suoralta kädeltä kertoa, toimiiko fiksipuoli näissä käytännössä.
Tulisipa Vesa takaisin Pakistanista, vai minne se nyt olikaan lähtenyt useammaksi viikoksi, niin saisi tietää missä mun tilaamani hihnaveto sinkula/fixi cyclocrossari menee. Tahtois jo tilaamansa pyörän...
/ Panu.
Petterii
24.01.2010, 17.31
Siellä se Vesa launtaina pyöri, kun kävin renkaita potkimassa. Chebicissä siis, ei Pakistanissa...
VeloGirl
25.01.2010, 03.58
Nonni, Trekin Carbon District on sitte kotiutunut, tosin Axen talliin ei mulle. Jahka sateet hellittää pääsee koeajolle. Siisti tapaus sanoisin jo ennen koeajoa.
Nonni, Trekin Carbon District on sitte kotiutunut, tosin Axen talliin ei mulle. Jahka sateet hellittää pääsee koeajolle. Siisti tapaus sanoisin jo ennen koeajoa.
Katoin ton district carbonin kuvajaisen netistä, ja tajusin tarvitsevani juuri sellaisen:D
Hifistelyyn (http://www.philwood.com/products/new/) Phil Woodin hihnavetokomponentteja.
http://www.philwood.com/wp-content/product/traffic_belt2.jpg
Ja vielä linkki (http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=587768) mtbr:n lankaan jossa samassa paketissa 29er, täysnotku, hihnaveto ja Rohloff.
Marsusram
21.03.2010, 00.40
http://www.norco.com/bikes/mountain/29er/judan-belt/
Entarvitseuuttapyörää, entarvitseuuttapyörää, entarvitseuuttapyörää, entarvitseuuttapyörää, entarvitseuuttapyörää, entarvitseuuttapyörää, entarvitseuuttapyörää, entarvitseuuttapyörää, entarvitseuuttapyörää,..
Perjantaina tuli uudeksi työmatkakulkineeksi Fixie Inc:n Peacemaker (koko L) PureBloodin keulalla. Ensimmäisen viikonlopun kaupunkiajelujen (50-100km) perusteella pyörä vaikuttaa kokonaisuudessaan varsin positiiviselta tuttavuudelta.
/ panu.
Pitkästä aikaa tein pyörähankinnan. Alkuviikolla sain käyttööni Spessun Globe Live 3 hihnavedon. Aika tympeä yllätys oli, että 50/24 Gatesin remmivälityksellä homma on melkoista vispaamista suurimmallakin vaihteella. Jotenkin olen tottunut nauttimaan siitä, että myötätuulessa kovassakin vauhdissa löytyy laatikosta pykälää rauhalliseen polkemiseen. Tuolla homma ei nyt onnistu. Muutenkin tuntuu, että nelosta pienempää ei tule käytettyä etenkään kun matkoille ei aivan "seiniä" tunnu osuvan.
Miten nuo välitykset saisin enemmän kohdalleen? Löytyykö teiltä kokeneemmilta hihnanhinkkaajilta vastausta. Gatesilla mahtaa on myös 24 hampaista pienempää takaratasta saatavilla, mutta täytyykö tuolloin uusia myös hihna pykälää lyhempään. Harmillista tuossa on se, että nuo uudet ovat tyyriitä ja noin 20 km ajetut 24 hampainen takaratas ja hihna jäänevät nyt täysin käyttämättä.
Alfineko tuossa Spessussa on takanapana? Hihnan kireyden säädössä varmaan on vajaa pari senttiä varaa suuntaansa?
Itsellä on ollut Alfinen kanssa 50 hampainen edessä ja 22 takana. Olen myös kokeillut 24 takana ja samalla hihnalla molempia on käytetty.
Laskeskelin joskus että myös kombinaatiot 55/22 ja 46/24 menisi samalla hihnan pituudella kireyssäätöjen marginaaleissa.
kykloman
03.05.2010, 15.35
Spessun Globe Live 3
Mistä näitä saa ja paljonko maksaa?
Sakemannit maalailevat jo piruja seinille (http://www.idworx-bikes.de/de/vor-und-nachteile-riemenantrieb.php). Ainakin toistaiseksi uskon tuota ja hyväksyn mieluummin ketjun kuraantumisen ja ruostumisen kuin sen, että hihna katkeaa yhtäkkiä, kun jääpala tai kivenmurunen katkovat riittävän monta säiettä.
Ridge Forrester
03.05.2010, 16.29
Mielenkiintoinen juttu tämä hihnahomma. Onkos herroilla kokemusta tai huhuja kuultuna siitä, jäykistyykö tuollainen talvipakkasilla huomattavasti?
Veloheld Path Race:
http://www.veloheld.de/bikes/path-race.html
Mielenkiintoinen juttu tämä hihnahomma. Onkos herroilla kokemusta tai huhuja kuultuna siitä, jäykistyykö tuollainen talvipakkasilla huomattavasti?
Tässä kuussa tulee vuosi täyteen hihnavetoisella. Mittarin mukaan 7200km ympärivuoden kaikissa sääolosuhteissa ja kaikentyypisillä teillä työmatka ja fitnesspyöräilyä.
Ihan joka päivä en -20C pakkasilla ajanut, mutta niinä päivinä kun ajoin, en huomannut hihnassa mitään poikkeavaa.
Ainoa syy miksi hihnavedon halusin oli huoltovapaus. Ainoa toimenpide kuluneen vuoden aikana oli Alfinen vaihto Rohloffinapaan. Hihna ja rattaat on samat, eikä niissä ole mitattavaa kulumista tapahtunut. Yhtään hihnaan liittyvää ongelmaa ei ole ollut. Yhden kerran lumisohjossa aurausvallia ylittäessä, sohjon seassa ollut pikkukivi jäi hihnan ja eturattaan väliin. Tuokaan ei aiheuttanut kuin säikähdyksen ja kivi poistui itsestään.
Alfineko tuossa Spessussa on takanapana? Hihnan kireyden säädössä varmaan on vajaa pari senttiä varaa suuntaansa?
Itsellä on ollut Alfinen kanssa 50 hampainen edessä ja 22 takana. Olen myös kokeillut 24 takana ja samalla hihnalla molempia on käytetty.
Laskeskelin joskus että myös kombinaatiot 55/22 ja 46/24 menisi samalla hihnan pituudella kireyssäätöjen marginaaleissa.
Kiitos tiedoista Arsi! Alfinen navasta on kyse. Mistä mahdoit hankkia vaihtorattaan? Aivan pikaisella katsauksella en ainakaan kotimaisten toimijoiden nettisivuilta huomannut viitteitä hihnarattaiden myymiseen. Tietysti asiantunteva pyöräliike tilaa mitä asiakas toivoo.
Live kolmosia ei liene kenelläkään Specialized:n edustajalla hyllyssä, vaan pyörät ovat tilaustavaraa. Hinnat ovat aika kartellinomaisesti 1400 euron huitteissa. Makuasioita, mutta mielestäni komia pyörä, joka kulkee kevyesti ja hissukseen. Omaan makuani (ja selkääni ajatellen) taisi tulla sokko-ostoksena hieman liian pintakova. Missään tuollaista kun ei ajamaan päässyt. Kohtuullisen kapeilla renkailla ja kovilla paineilla pehmeys ei ole aivan mummopyörän luokkaa. Voi kun meillä olisi alankomaiden tasoiset kevyenliikenteen väylät...
Vaustin webbikaupasta löytyy:
http://www.vaust.com/catalog/
Itse olen tilannut tuolta kun vuosi sitten ei muualta Euroopasta löytynyt yksityisille:
http://www.g-boxx.com/e-carbondrive.html
Onko joku tuolta Vaustilta tilannut hihnoja ja hihnapyöriä, ja jos on niin kuinka kauan on kestänyt ?
Tarkoitus olisi yleistää hihnavetoa 2010 mutta kun eivät saa lähetettyä tavaraa.
Tilaus tehty 20.7. Sähköpostilla olen kysellyt ja kerran jopa vastasivat että eivät ole saaneet Gatesilta tavaraa. Tuosta vastauksesta on kolme viikkoa aikaa, sen jälkeen eivät ole enää tiedusteluihin vastanneet.
Pompetamine (http://farm5.static.flickr.com/4119/4885998156_351b0489b6_b.jpg) kun vartoilee osia eikä viitsisi ketjua virittää edes väliaikaisesti kun tuli jo haarukkakin sahattua poikki (http://farm5.static.flickr.com/4096/4888472916_1ef901597b_z.jpg) eikä rattaitakaan ole ylimääräisenä.
Hieno projekti! Teitkö itse tuon haarukan muutostyöt vai teetitkö jossain? Jos itse ja hommasta on lisää kuvia ja kuvausta, niin olis kyllä mukava katella.
Ihan kokeilunhalusta aloin pyörää väsäämään, mitään tarvetta ei oikeastaan ollut muuta kuin se että piti keksiä kesälomalle jotain pientä säätämistä.
Pompetaminen runko on aika hyvä tällaiseen projektiin ja kun oli vielä sopivasti tarjouksessa niin ajattelin kokeilla miltä hihnaveto tuntuu.
Haarukan muutoksen tein itse. Se oli aika helppo tehdä kun ei tarvinnut putkiosiin koskea. Putkea en olisi itse osannut hitsata mutta tuollaista lattarautaa pystyy puikolla hitsaamaan vähäisemmälläkin taidolla.
Sahasin Dremelillä lattaraudasta tehdyn dropouttin poikki ja hitsasin ylempään osaan lattaraudasta lisäosan jolla voi haarukan pultata takaisin paikalleen.
Noin millin verran lähti tavaraa kun 0.7mm laikalla tein katkaisun joten hitsasin myös hieman lisää tavaraa siihen katkaisukohtaan ja viilasin oikeaan mittaan ettei akseli olisi vinossa.
Hihnaveto kun on aika vaativa sen suhteen että hihnalinja pitää olla ihan kohdallaan ja suora joka suuntaan.
Ihan tukevalta tuntuu liitos, 6mm ruuvilla kiinni. Ruuvinhan ei tarvi kestää kuin sivuttaisvääntö.
Kuvia ei tullut otettua kuin muutama. Tässä haarukka sahattuna (http://farm5.static.flickr.com/4141/4888471982_46d9351595_b.jpg) ja tässä lattaraudanpala (http://farm5.static.flickr.com/4082/4887871763_d2087efc49_b.jpg) hitsattuna paikalleen.
Rahaa tietysti paloi puolet enemmän mitä suunnittelin vaikka olemassaolevia osia piti käyttää. Tuli uusi tarakka ja lokasuojat ja tanko ja ergonit ja ...
Että vanhoja osia on oikeastaan vain pyörät, satula, valot ja LaCruzin keula sekä täydellinen Alfine osasarja.
Haarukan muutoksen tein itse. Se oli aika helppo tehdä kun ei tarvinnut putkiosiin koskea. Putkea en olisi itse osannut hitsata mutta tuollaista lattarautaa pystyy puikolla hitsaamaan vähäisemmälläkin taidolla.Kiitos selostuksesta ja kuvista! Hyvä idea hyödyntää tuo lattarautaosuus.
No,
Tulihan ne osat vihdoin parin kuukauden odottelun jälkeen.
Ehdin jo kysellä Gatesilta että mikä maksaa, vastasivat että heidän onnekseen kysyntää on enemmän kuin olivat arvioineet ja siksi toimitukset vähän laahaavat perässä.
Piti heti sovittaa rojut paikalleen ja onneksi omat mittaukset pitivät paikkansa ja kaikki meni niinkuin pitikin. Etummaisen hihnapyörän ja rungon väliin jäi juuri se tarvittava 2mm. eli ei pitäisi hinkata vaikka runko hieman elää polkiessa.
Hihnan pituuskin meni ihan nappiin, takapyörä asettui hihnan kiristyksen jälkeen nätisti keskelle drop-outtia.
http://farm5.static.flickr.com/4150/5015434000_1fd4e3c5c3_m.jpg (http://farm5.static.flickr.com/4150/5015434000_1fd4e3c5c3_b.jpg) http://farm5.static.flickr.com/4128/5015434460_f6eb605912_m.jpg (http://farm5.static.flickr.com/4128/5015434460_f6eb605912_b.jpg) http://farm5.static.flickr.com/4128/5015434824_40be6792ab_m.jpg (http://farm5.static.flickr.com/4128/5015434824_40be6792ab_b.jpg)
brewster
23.09.2010, 18.45
No,
Tulihan ne osat vihdoin parin kuukauden odottelun jälkeen.
Ehdin jo kysellä Gatesilta että mikä maksaa, vastasivat että heidän onnekseen kysyntää on enemmän kuin olivat arvioineet ja siksi toimitukset vähän laahaavat perässä.
Piti heti sovittaa rojut paikalleen ja onneksi omat mittaukset pitivät paikkansa ja kaikki meni niinkuin pitikin. Etummaisen hihnapyörän ja rungon väliin jäi juuri se tarvittava 2mm. eli ei pitäisi hinkata vaikka runko hieman elää polkiessa.
Hihnan pituuskin meni ihan nappiin, takapyörä asettui hihnan kiristyksen jälkeen nätisti keskelle drop-outtia.
http://farm5.static.flickr.com/4150/5015434000_1fd4e3c5c3_m.jpg (http://farm5.static.flickr.com/4150/5015434000_1fd4e3c5c3_b.jpg) http://farm5.static.flickr.com/4128/5015434460_f6eb605912_m.jpg (http://farm5.static.flickr.com/4128/5015434460_f6eb605912_b.jpg) http://farm5.static.flickr.com/4128/5015434824_40be6792ab_m.jpg (http://farm5.static.flickr.com/4128/5015434824_40be6792ab_b.jpg)
hihnaa pujottaessa joutunet vääntämään haarukkaa auki sen hihnan paksuuden verran - oliko siinä ongelmaa, riittääkö materiaalin joustavuus niin ettei haarukka jää vääntyneeksi?
Eihän tuota nyt tarttee montaa milliä (5-6mm?) taivuttaa. Ei kai nyt teräshaarukka noin pienestä itseensä ota. Esim mun Roadratissa on takahaarukan leveys 132,5 eli joutuu kaikilla navoilla jännitykseen.
Kyllä sitä voi vääntää helposti sen verran eli noin 10mm. että hihna menee paikalleen, voisi vääntää huomattavasti enemmänkin ennen kuin putki vääntyisi pysyvästi. Teräs joustaa.
Itse asiassa minulla siinä liitoskohdan putkessa oli alunperinkin sen verran jännitystä että siihen tuli katkaistessa 5mm. rako ihan itsestään.
MidasLeskinen
25.09.2010, 16.14
Kerokaas viisaammat miten noi hampaiden lukumäärä lasketaan, jos on esimerkiksi 55/22 vai riippuuko pyörän koosta?
Kerokaas viisaammat miten noi hampaiden lukumäärä lasketaan, jos on esimerkiksi 55/22 vai riippuuko pyörän koosta?
Mikä on siis kysymys?
MidasLeskinen
25.09.2010, 19.44
Mikä on siis kysymys?
Kuinka monta hammasta hihnassa pitää / voi olla 113,118,122 jne ?
Ainoa, minkä osaan tuohon kysymykseen sanoa on: Riippuu esimerkiksi takahaarukan pituudesta.
Gatesilla on laskuri sitä varten, http://www.carbondrivesystems.com/forbikemakers.php?lang=us
Haarukan pituus ja haluttu välitys määrää hihnan pituuden. Koska hihnoja ei tehdä kuin viittä eri mittaista niin kompromisseja joutuu tekemään.
Alfine tai Rohloff + hihna ->
http://www.finest-bikes.de/liste-schindelhauer-ludwig-A55.php
Mitenkä hihnaveto sietää hiekkaa?
Mietin tässä, että jos rakentais jonkun jäykän 29erin sellaiseksi "biitsicruiseriksi", kun tässä kotikulmilla on ajokelpoista rantaa parikyt kilsaa. Maasto ois siis soratietä, hiekkarantaa, kalliota ja sellaista parinsentin ruohoa.
Ketjuveto ei innostais, kun ei jaksa joka päivä putsailla hiekoista ja öljytä.
Tarttuuko hiekka hihnaan? Mitä seurauksia siitä on jos ajelee hiekkaisella hihnalla? Ilmeisesti on aika helppo vaikka vaan huuhdella pois ajon jälkeen?
Varmaan se hihna ja rattaat kuluu vähän nopeammin jos hiekassa jatkuvasti ajelee.
Hihnasuojaa varmaan kannattaisi virittää.
Ensi vuonna tulee muuten Gatesilta uusi parannettu hihna ja hihnapyörä.
Kehuvat että on vielä tehokkaampi ja lika poistuu paremmin hihnapyöristä kun ovat ihan avoimet hampaat.
http://blog.carbondrivesystems.com/?cat=3
Hihnavetotopicit selattuani totesin, että hihnarattaiden hankkiminen on aika haastavaa.
Onko kellään päivitettyä tietoa Gatesin tai jonkun muun valmistajan toimituksista?
Terveisin nimim. "CNC-koneeton"
Eipä taida olla muita valmistajia kuin Gates.
Ja osiakin on saatavana aika harvoista paikoista, eli euroopassa vissiin nuo tässäkin kejussa monesti mainitut Gatesin edustaja Universal Transmissions tai Vaust verkkokauppa.
Tuolla on aika kattavan oloista hihnavetopyörätarjontaa:
http://beltbik.es/
rikardo+
12.01.2011, 21.44
http://www.socaltrailriders.org/forum/roadie-hangout/14269-12-lb-ss-lynskey-belt-driven-road-bike.html
Tämäon omaan silmään kaunein hihnajuttu.
tätä varten voisin alkaa vaikka lotota!
kykloman
09.03.2011, 15.42
Trekiltä hieno hihnavetoinen malli tälle 2011 kaudelle:
Trek Soho Deluxe 2011: http://www.evanscycles.com/products/trek/soho-deluxe-2011-hybrid-bike-ec026281
Tossa on kohtuuhintaan Alfine 8 ja hihnaveto. Edessä levyjarru :D ja takana rullajarru :/ mielenkiintoinen tapaus. Harmi ettei Trekin geometria yleensä sovi mulle, ihmeellisen lyhyttä ja korkeaa pyörää ainakin ennen oli 7.x hybridit.
Ensi vuonna tulee muuten Gatesilta uusi parannettu hihna ja hihnapyörä.
Kehuvat että on vielä tehokkaampi ja lika poistuu paremmin hihnapyöristä kun ovat ihan avoimet hampaat.
http://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2010/10/gates-belt-drive-new-centertrack-bicycle-transmission01-600x450.jpg
http://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2010/10/gates-belt-drive-spot-brand-fixed-gear-bicycle02-600x450.jpg
http://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2010/09/gates-cetnertrack-belt-drive-image1-600x268.jpg
Leveämpi hihna (10 mm -> 12 mm), joten pitäisi joustaa vähemmän ja tarvita vähemmän esijännitystä skippailun ehkäisemiseksi. Tämä on lukemieni kokemusten perusteella ollut joillakin ongelma, kun hihnan on joutunut pingottamaan niin kireäksi, että aiheuttaa vastusta ja rasittaa laakereita. Uusi järjestelmä on myös hieman nykyistä kevyempi.
brewster
07.04.2011, 14.24
Kyllä sitä voi vääntää helposti sen verran eli noin 10mm. että hihna menee paikalleen, voisi vääntää huomattavasti enemmänkin ennen kuin putki vääntyisi pysyvästi. Teräs joustaa.
Itse asiassa minulla siinä liitoskohdan putkessa oli alunperinkin sen verran jännitystä että siihen tuli katkaistessa 5mm. rako ihan itsestään.
Mullakin on Pompetamiini nyt rakenteilla ja innostuin vähän että jos laittais hihnan. Minkä mittasit chaistayn pituudeksi?
Ja vielä kynnyskysymys on että saako perinteisen 3 spoori takahihnapyörän kun jossakin Gatesin listalla se on mutta ei kaupoissa eikä kaikilla listoilla. Navaksi olen jo valinnut Stumeyn 2 speed kickhubin jossa on tuo perinteinen ratastyyppi. En halua fillariin mitään vaijereita. Laitoin sinne kysymyksen - saa nähdä.
EDIT: Noin puolessa tunnissa tuli Gatesilta joltakin nimeltä Jan viesti että kyllä noita 3 spline hihnapyöriä saa. Mukana tuli hinnast ja tieto että heiltä voi tavallinen kuluttaja tilata suoraan tavaraa. Ja jos on kysymyksiä niin lupasivat vastata edelleen.
Minulla kun on siinä 50/22 hinapyörät ja 113T hihna niin tuo gatesin laskuri näyttää että chainstay on noilla mitoilla 420,64.
Tuon lyhyemmäksi sitä ei voi laskea koska silloin ei hihnaa saa laitettua paikalleen (ja lokari ei mahdu renkaan ja rungon väliin).
Dropoutin puolivälissä chainstay on aika tarkkaan 425mm.
Ja ihan perinteinen 3-spoori mummiskiinnitys rattaalle on tuossa Alfinessakin, että lukkorenkaan kanssa on painittu jo monta kertaa..
Oliko siinä niiden hinnastossa mainittu että 24T hihnapyörän lisäksi löytyy 3-lovisena versiona myös 22T hihnapyörä vaikka siitä ei Gatesin omilla sivuilla ole mitään mainintaa?
Kun euroopan maahantuojalta (Universal transmission ) sellaisia on jo pari vuotta saanut.
brewster
07.04.2011, 19.22
".............
Oliko siinä niiden hinnastossa mainittu että 24T hihnapyörän lisäksi löytyy 3-lovisena versiona myös 22T hihnapyörä vaikka siitä ei Gatesin omilla sivuilla ole mitään mainintaa?
Kun euroopan maahantuojalta (Universal transmission ) sellaisia on jo pari vuotta saanut.
Kiitos tiedoista. Itse asiassa kommunikoin juurikin tuon universal transmissionin enkä gatesin kanssa, ja heidän hinnastossaan myös tuo 22 on. jotenka taidan lähteä tähän. NYt vaan pitäis keksejä mistä sais hitsarin tekemään ton liitoksen. Ei oo itsellä hitsikonetta eikä kyllä taitoakaan. Joskus poikasena vähän hitsailin paikopukia kaasulla.
Katos Hartsu, panin sulle privaa.
Katsoin tuon SA kick-back hubin tiedoista että siinä on 160mm akseli, se on kyllä aivan liian lyhyt kun Pompetaminessa on 135mm takahaarukka. Siihen kun lisää haarukan ainevahvuuden 2x6mm ja lisäksi lukkoprikkojen paksuuden 2x5mm? niin ei jää enää akselia näkyviin mihin saisi mutterit kiristettyä.
Alfinessa on 187mm akseli eikä siinäkään pituutta liikaa ole.
brewster
07.04.2011, 23.21
Katsoin tuon SA kick-back hubin tiedoista että siinä on 160mm akseli, se on kyllä aivan liian lyhyt kun Pompetaminessa on 135mm takahaarukka. Siihen kun lisää haarukan ainevahvuuden 2x6mm ja lisäksi lukkoprikkojen paksuuden 2x5mm? niin ei jää enää akselia näkyviin mihin saisi mutterit kiristettyä.
Alfinessa on 187mm akseli eikä siinäkään pituutta liikaa ole.
Joo.ankean lyhyt se on. Olen jo tolle navalle kiekon pykännyt ja sovittanut runkoon. Kyllä se siihen joten kuten menee kun panee ne akselin kiertymislukkoprikat sisäpuolelle ja ohuet alusprikat mutterien alle. Ja kun laittaa akselinvetohärpäkkeen ketjupuolen päähän niin ei tarvitse akselimuttereita vetää niin hirveän tiukkaan. Ja vähän haarukkaan rutistukseen. Kyllä se menettelee, kai. Katsoitko Hartsu sen privaviestin?
Juu, katsoin viestin mutta taisin vastata vain itselleni. Kokeilin uudestaan ehkä nyt näkyy ?
Nikolas Ojala
09.04.2011, 15.18
Milloinkahan joku keksii valmistaa hammashihnalle sopivia soikeita eturattaita? Rotor ehkä?
Onko kellään kokemuksia näistä? http://www.schindelhauerbikes.com/
L (http://www.schindelhauerbikes.com/)udwig XIV kiinnostaisi, mutta ensin pitäisi tuo päästä koeajamaan ennen kuin uskaltaa tilailla.
Nekkis
Laitetaan nyt tänne kuva kun tuli päivitettyä hihnavetoa.
Kun napa vaihtui kasivaihteisesta yksitoistavaihteiseen niin piti vaihtaa välityksiä. Muuten olisi ne lisävaihteet jääneet kokonaan käyttämättä kun ne tuli sinne raskaampaan päähän kaikki.
Tässä tuli yksi hihnavedon rajoituksista vastaan eli piti vaihtaa molemmat hihnapyörät ja hihna että sai sopivan yhdistelmän.
Päivitin sitten samalla CenterTrackiin kun ei hintaeroa perusmalliin ollut paljoakaan ja pitäis olla parempi systeemi. Tosin vanha kun toimi ihan hienosti niin en tiedä mikä tässä nyt olisi parempaa ainakaan tällaisessa kevyessä työmatkakäytössä.
Hihna on hieman leveämpi kuin aikaisempi eikä sitä tarvi pitää ihan niin kireällä.
Pompetamine sai samalla hieman alkuperäistä tyylikkäämmän värin joten se on taas kuin uusi pyörä. (Tai ei värissä oikeestaan vikaa ollut vaan grafiikoissa).
http://farm7.staticflickr.com/6052/6851196710_693d56c700_c.jpg (http://farm7.staticflickr.com/6052/6851196710_693d56c700_b.jpg)
Keväällä olen saanut muutaman kysymyksen koskien eri runkojen modifioinnista hihnakäyttöön; mitkä rungot kestävät sahaamista ja hitsaamista ja juottamista ja voinko suositella jotakin erityisesti. Veloheld Path -runkoa ei tarvitse modifioida, se sopii tällaisenaan. 16" ja 20" runkoja on vielä allekirjoittaneella varastossa (ostin Veloheldin loppuvaraston Path-runkoja). Tarkoitettu 26"-kiekoille, mutta 32x622 mahtuu mainiosti. 390,-. http://www.veloheld.de/collections/katalog/products/veloheld-path
On näemmä ollut vähän aikaa hiljaista tässä säikeessä...
Aikaisemmin linkattu Gates:n hihnalaskuri löytyy nykyään uudessa osoitteessa: http://www.gatescarbondrive.com/Apps/DriveCalculator/index.html
Täältä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50540-Py%F6r%E4si-kuva-Vol-III&p=2475457#post2475457) löytyy kuva Gates CDX+ Rohloff kulkineestani. Muutaman sadan kilometrin perusteella talvikeleissä ei voi olla muuta kuin erittäin tyytyväinen hihnavedon + Rohloffin toimintaan.
Hiljaista on. Olin jo aikeissa vaihtaa 29 maasturissa sinkula hihnasta 1x10 setuppiin, kun vauhtia oli muka liian vähän työmatkan taittamiseen. Onneksi ehti talvi käväisemään ja taas mieleen muistui sinkulan huolettomuus. Nyt postipate on siis kiikuttamassa uusia Gates carbonin CDX rattaita Saksasta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Juu hiljaista on, ei oo vissiin hihnaveto yleistynyt kovin paljoa.
Ylläolevaan Pompetamineen on tullut sellainen päivitys että tulin siihen lopputulokseen että Alfine11 on paska vehje.
Laitoin Sram Automatixin, sellainen on jo toisessa pyörässä ollut muutaman vuoden ja hyväksi havaittu. Kaksi vaihdetta riittää hyvin.
Hihnavedon kanssa ei ole ollut ongelmia.
Kuinka paljon sun hihnoille on tullut kilometrejä? Viime talvena paukautin lenkillä ehkä noin 6tkm ajetun cdx-hihnan.
Ootko käyttänyt takarattaan vaihtoon gatesin omaa ketjupiiska?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ei ole hirveästi kilometrejä tuolla pyörällä, alkujaan siinä oli se perushihna joka meni vaihtoon siksi että piti välityksiä muuttaa.
Tällä nykyisellä center-track hihnalla on ajettu jotain 3500 km, sininen väri on kulahtanut pois mutta muuten ok. Etummaisen hihnapyörän hampaat on vähän röpelöiset, luultavasti hiekkaa lentää sinne hihnan ja hihnapyörän väliin. Takimmainen hihnapyörä joka on terästä on kuin uusi.
Ketju(hihna?)piiskaa ei ole tarvittu kun on ollut napavaihteet joissa on eri kiinnityssysteemi.
jussitre
01.12.2016, 00.59
^^ Parkilla on tuollainen: http://www.parktool.com/product/belt-drive-sprocket-remover-bdt-1
Itsellä on jo toinen hihnavetoinen työmatkapyörä menossa, mutta se ensimmäinen on nykyään työkaverilla alun toistakymmentä tuhatta mittarissa, eikä hihnassa (CDC) näy sanottavammin kulumisen merkkejä.
Muuten oon sitä mieltä, että tuo hihnaveto on mainio systeemi, mikä voi myös olla osasyy tämän ketjun hiljaisuuteen; hihnojen kanssa nolla ongelmaa, ei oo tarvinnut kuin ajaa. :)
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20339774/
Hihnaveto yleistyy 2016
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.