PDA

Näytä tavallinen näkymä : Grammanviilausta raharajoitteisille

Sivut : 1 2 3 4 [5]

pesuman
19.08.2013, 21.31
Kun pyörän kuvittelee mielessään, niin saa juuri niin kevyen pyörän kuin haluaa, eikä maksa mitään.

LJL
19.08.2013, 21.37
Tällasesta sais aika kevyen:

:D :D Tolla kun sötköttäisi joka aamu töihin... Kuolen nauruun. Ohjataanko tota myös perseellä?

kolistelija
19.08.2013, 21.42
:D :D Tolla kun sötköttäisi joka aamu töihin... Kuolen nauruun. Ohjataanko tota myös perseellä?
Joo, siinä on myös "hanuriohjaus" jolla voi "sladitella" tiukassa paikassa. Kehittää keskivartaloa paremmin kuin mikään jumppapallo tai pilates.

(Spekulointia, en ole kokeillut)

LJL
19.08.2013, 21.46
Joo, siinä on myös "hanuriohjaus" jolla voi "sladitella" tiukassa paikassa. Kehittää keskivartaloa paremmin kuin mikään jumppapallo tai pilates.

No niinpä varmasti :D Tää oli oikeesti hauskin juttu pitkään aikaan.. Huh huh

FRE_A_K
20.08.2013, 15.32
Ajattelin vaan, että jos putket olisivat suorajuotteisia - eikä tuollaisia viritysosia.

Juu, vitsi vitsi. Onhan tuollainen systeemi jo olemassa. Googleta vaikkapa "Cannondale Opi".

Diipadaapa
10.09.2013, 17.54
Veikkaisin noiden orkkiskiekkojen painoksi noin 2 kiloa ja päivityskiekot painavat ainakin 1,5 kiloa. Maksimissaan 500 grammaa pois, mutta tuohon hintaan se ei ole hassummin kun se vielä lähtee pyörivistä massoista. Kestävyydestä en olisi huolissani, nuo on vielä niin yleisiä palikoita että niiden on ikäänkuin pakko kestää "normaalia" käyttöä.

Hi5Bikesissä on muuten tällä hetkellä pari (http://www.hi5bikes.fi/~o3rdx0000001/?Y999=PIF&Y104=ES202495859) hyvää kiekkodiiliä (http://www.hi5bikes.fi/~xrVWx0000001/?Y999=PIF&Y104=SN-EWHM788FR). Jos vaan akselit sopii.

Kestää. Lukkotupit kannattaa olla jotta tangot pää ei murru jos tulee kova isku suoraan siihen.
Olin jo unohtanut että kirjoittelin tähän ketjuun pohdintojani. Kiitos CamoNille vastauksesta kuitenkin. :)

Todettakoon että kyllä se kuitutanko kestää vaikka parit lennokkaat lipatkin tullut otettua. Kiekkopohdiskelu jatkuu kyllä edelleen. Kun on köyhä niin ei ole varaa ostaa paskinta eikä parasta ja se hyvän hakeminen tuntuu olevan hankalaa kun vaihtoehtoja on paljon. Ai niin, löysin netistä noitten alkuperäiskiekkojen painoksi 2075g. Ihan kohtuu hyvä veikkaus siis tuo 2kg.

Tctic
01.04.2014, 11.56
Uskaltaako Ashima AiRotor 160/180mm levyjä ostaa xc-käyttöön 29:in? Vai onko muita ehdotuksia kevyiksi ja luotettaviksi jarrulevyiksi?

rav
01.04.2014, 12.48
Uskaltaako Ashima AiRotor 160/180mm levyjä ostaa xc-käyttöön 29:in? Vai onko muita ehdotuksia kevyiksi ja luotettaviksi jarrulevyiksi?

Myönnettävä on, että 29er-käytöstä ei oo kokemuksia, mutta tollattis levyt on ollu 26er XC-pyörissä käytössä useempia vuosia ongelmitta, yleisimmin koossa 160/140mm. Isorattaisessa tieten voi nähdä vähän isompia voimia ainakin noin teoriassa. Tähän voi sitten paljastaa, että moiset levyt oli käytössä viime kesän myös mäkipyörässä, 203/180mm combolla. Ei ongelmia silläkään puolen.

Tctic
04.04.2014, 09.14
Käytitkö sintteripaloja vai vakioita? Tilasin 180/160mm AiRotorit ja toivotaan parasta, että ne toimivat haluamallani tavalla.

rav
04.04.2014, 09.38
Käytitkö sintteripaloja vai vakioita? Tilasin 180/160mm AiRotorit ja toivotaan parasta, että ne toimivat haluamallani tavalla.

XC-käytössä ihan Formula R1 vakiopalat on ollu. DH-käytössä on kans lelumiinisella taustalevyllä olevat vakiota vastaavat, samanmoiset palat, jarruina Formulan RX. Paljon pienempää on ollu jarrupalojen kulutus noilla levyillä kuin vaikka Alligatorin sahanterillä, eli sen puolestakin oon ollu tyytyväinen. Ainoo asia mitä nyt ehkä voi "moittia" on DH-käytössä jarrutuksissa kuuluva kahina, ei siis mitään vinkunaa mutta originaalilevyihin verrattuna ääni on vaan erilainen. XC-käytössä ei oo moista tullu havaittua, oisko vauhdilla lie tekemistä ;)

VesaP
16.04.2014, 09.50
Tää kuva sopinee tänne... Pariisi-Rubee kisasta eräästä pyörästä kevennetty hauskasta paikkaa:

http://cdn.media.cyclingnews.com/2014/04/14/2/27_670.jpg

Aika halvat grammat lähteneet! :D

samu88
16.04.2014, 10.04
Täällä päädyttiin Respondin kammet päivittämään x0:n kammilla, ja MRP:n BlingRingillä. Ratasta ei vielä ole, mutta kokonaispaino pitäisi olla 516g :) Muistelisin respondien painavan jotain luokkaa 885g kun punnitsin niitä aikoinaan.

http://samu88.kuvat.fi/kuvat/pyorat/WP_20140416_001.jpg?img=smaller

no-saint
29.12.2015, 13.30
Herätellääs henkiin?
Tarttis väkertää junnulle ens kaudelle uusi kisapyörä. Xc ja marakisoja ajellaan.
Eli kaikki hyviksi todetut ja edulliset osavinkit otetaan vastaan.
Runko: 29er 15-16-17" riippuen slouppaksesta, n.1000-1400g
Keula: oma Fox Kashima 100mm siirtynee junnulle.
Kiekot: 1300-1900g
Renkaat: 650-1000g
Voimansiirto: 2000g
Jarrut: 600-800g
Putkiosat ja satula: 500g

Noilla vois päästä 8.xxxg tuloksiin? Ja rakenteilla etujousto.

roadking
29.12.2015, 19.54
Hienoa että vanha topicci herätetty henkiin. En osaa oikein vinkkejä antaa, mutta renkaiden paino vaikuttaa melko optimistiselta ainakin, jos pyörän tarkoitus tulla kunnon maastoajoon.

no-saint
29.12.2015, 20.47
Walben Roketti ja Ralffi molemmat alle 500g 2.1 leveänä Liteskin versiona. Ja unohtui junnun ikä eli 12v mittarissa joten paineet voi pitää tubeleksena aika alhaalla niin kapeammallakin nakilla pääsee. Kesällä junnu kokeili isin pyörää jossa silloin alla Furious Fredit ja totes että nää on ihan jees...

CamoN
29.12.2015, 21.02
Enpä tiedä osuuko keskiö/napastandardien tai muiden yksityiskohtien puolesta speksiin, mutta Bike-Discountin inventaariomyynnissä on mm. Cube Reaction GTC SL 29 (http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-gtc-sl-29-frame-carbon-flashred-498392/wg_id-254) -runkoa 499€. 15" ja 17" kokoa varastossa, ilmoitettu paino 17":lle 1190g. Enkä tiedä sitäkään onko tuo miten hyvä tai huono raami, mutta ainakin ihan kisa-aihion näköinen.

Ettan
29.12.2015, 21.30
Ehdotuksia otetaan vastaan, kuituläskissä on Sramin guide r jarrut ja perus Sramin 180+160 levyt. Jarrut saa pysyä samana, riittää tuohon ajoon kivasti, mutta ehdotuksia otetaan kevyemmistä levyistä, silleen ettei jarruteho pahasti hiipuis. :)

no-saint
29.12.2015, 21.38
Tuosta Cuben rungosta tuli aiemmin jo yv:nä infoa. Olis kyllä aivan loistava. Täytyy harkita vakavasti.
Kyttään myös noita Rcz:n sivuja ja private sale maileja jos sinne ilmaantuis jotain jännää.

Ohiampuja
13.05.2018, 10.45
Ilman mitään järkevää syytä, olen aikani kuluksi pohdiskellut oman 29" jäykkäperäni keventelyä.
Nykyinen 2011 vuodelta oleva Nishiki alu-runko on kasattu XT 11 osilla, Mavicin peruskiekoilla ja Foxin 100 mm keulalla. Ja painoa on melkein 13 kiloa.

En oikein tiedä että onko halpoja grammoja saatavilla mistään? Kaikki osat on kuitenkin sellaista peruslaatua ja selkeitä ankkureita ei pitäisi olla missään. Tolppa on Thompson ja stemmi/tanko Raceface.

Kuinkahan paljon tuollaisessa alu-raamissa on ylimääräistä? 500 grammaa?

kaakku
13.05.2018, 11.18
Nishiki saattaa rungoltaan olla aika painava, joten kun osat näyttäisi olevan kunnossa niin alennusmyynnistä joko kuitua tai laadukkaampaa alumiinia.

Juha Jokila
13.05.2018, 11.57
^^Putkiosat kannattaa punnita. Osa perus Thompsoneista on aika painavia. Takapaka voi olla aika iso möykky. Yhdestä pyörästä vaihdoin pinnat, kun originaalit oli 2 mm tökköjä. Originaali satula voi olla helposti yli 300 g. Hiilaritangolla saa yleensä myös ajotuntumaa miellyttävämmäksi. Todennäköisesti merkittävä kevennys on aika kannattamatonta.

Ohiampuja
13.05.2018, 19.28
XT pakan kun XTR pakkaan vaihtaa niin 100 grammaa säästyy ja 100 euroa maksaa lisää. Ja melkein sama satulassa, siinä 100 € investointi säästää 150 grammaa.

Eli vanha euro ja gramma sääntö pitää paikkaansa. Eli kilon tiputus vaatisi tonnin rahaa. Ei taida tulla kauppoja.

Ehkä se kiekkojen ja renkaiden kevennys olisi järkevämpää... mutta ei sielläkään isoista eroista puhuta.

JackOja
13.05.2018, 19.32
Osta muutamalla rahalla bike-discountista joku poistomyynnin hiilarirunko. Nishiki voi painaa yli 2kg. Samoin Mavicin peruskiekot, ne voisi päivittää kevyemmiksi. Putkiosien keventely on turhaa näpertelyä ennen kuin runko ja kiekot on asiallisessa kunnossa.

CamoN
13.05.2018, 21.02
Eli vanha euro ja gramma sääntö pitää paikkaansa. Eli kilon tiputus vaatisi tonnin rahaa. Ei taida tulla kauppoja.

Keulan osalta varmaan saman suuntaista. Jos siinä on nyt joku ihan perus Foxin Float, alekorin RS:n Rebaan tai SIDiin vaihtamalla saattaa saada 300 eurolla 300 grammaa tai 400 eurolla 400 grammaa pois. Mutta jos nykyisessä keulassa ei ole mitään vikaa niin ehdottomasti ne kiekot, renkaat ja ehkä ohjaustanko ensin. Miksei myös se runko, niitä ylivuotisia Cubeja ja Radoneja saa Saksasta välillä käytännössä ilmaiseksi.

Ohiampuja
13.05.2018, 21.22
^^Putkiosat kannattaa punnita. Osa perus Thompsoneista on aika painavia.
Bike24 sivuilta pikaisesti painoja tutkiskelin, niin stemmeissä ja tolpissa ei isoja eroja ollut, jos ei järjettömän kalliisiin mennä. Mutta hiilariohjaustanko voisi tiputtaa karkeasti arvaten 150 g.

Juha Jokila
13.05.2018, 21.24
Rungon vaihdossa saa olla tarkka, että ohjain- ja keskiölaakerit, levyjarruadapterit, satulatolppa ja sen kiristin, kiekkojen akselit, etuvaihtajan kiinnitys yms. sopii uuteen runkoon. Vaijerit ja kuoret menee helposti vaihtoon myös ja huonolla tuurilla levyjarrun letkutkin. Eihän ne muka kalliita ole, mutta useammasta kertyy äkkiä kohtuullinen summa. Kokonainen tarjouspyörä voi tulla äkkiä kilpailukykyiseksi.

kauris
14.05.2018, 12.54
15 eurolla saa halutessaan 200 g pois, jos vaihtaa 300 gramman satulan 100 g täyskuituiseen kiinasatulaan. Mulla on takajäykässä ja maantiepyörässä nyt ollut puoli vuotta sellaiset.

TrailRider
14.05.2018, 21.22
15 eurolla saa halutessaan 200 g pois, jos vaihtaa 300 gramman satulan 100 g täyskuituiseen kiinasatulaan. Mulla on takajäykässä ja maantiepyörässä nyt ollut puoli vuotta sellaiset.

Onko heittää mitään vinkkiä mistä sivustolta noita kiinankuituisia kannattaisi katsoa?

Moska
14.05.2018, 22.06
EBay.com/co.uk/de
Aliexpress
Wish

Noista löytyy mitä vaan, mutta kannattaa lueskella tilaajien arvosteluja ja silti voi saada p.skaa. Kiinalaiset kopioivat toisiaankin ja laatuvaihtelua löytyy laidasta toiseen.

Ohiampuja
15.05.2018, 06.08
Pitää tunnustaa että olen kelvottoman huono keventäjä. Osia kun yksi kerrallaan arvio, niin tuntuu kovin järjen vastaiselta maksaa moninkertaisia hintoja, vain sen osan keveyden takia. Kun sen halvemman osan toiminnallisuus on kuitenkin yhtä hyvä.

Taidan olla tuomittu ajamaan painavalla pyörällä. Ja mukavalla WTB:n satulalla. :)

Moska
15.05.2018, 07.10
Pitää tunnustaa että olen kelvottoman huono keventäjä. Osia kun yksi kerrallaan arvio, niin tuntuu kovin järjen vastaiselta maksaa moninkertaisia hintoja, vain sen osan keveyden takia. Kun sen halvemman osan toiminnallisuus on kuitenkin yhtä hyvä.

Taidan olla tuomittu ajamaan painavalla pyörällä. Ja mukavalla WTB:n satulalla. :)

Mukavin omista satuloista painaa 106g ja maksoi alle 40€ kotia tuotuna. :D

J.Kottenberg
15.05.2018, 07.39

Minullakin on WTB:n satuloita. Juurikin mukavuussyistä. Paino on mikä on. Ja monta muuta osaa, esimerkiksi voimansiirrossa Sramin GX, sieltä "ei kevyimmästä päästä". Samoin kiekkopuolella.

Varmasti radikaalisti keventämällä (huomattavia summia käyttämällä) saisi erilaista käyttäytymistä pyörään, mutta luultavasti en pitäisi sitä eroa rahan menoa vastaavana.

tempokisu
15.05.2018, 08.00
Minulla on melkein kilon satulat kaikissa fillareissani; tarvii kuitenkin pystyä istumaan. Yksi hiilikuitupala on olohuoneen hyllyllä koristeena, eihän noin kovalla pienellä palalla voi istua, kun omaa pehvapehmuketta ei ole. Noin 7kg painoinen maantiepyörä on minulle oikein hyvä.

kauris
15.05.2018, 10.14

Onko heittää mitään vinkkiä mistä sivustolta noita kiinankuituisia kannattaisi katsoa?

Itse tilasin tämän. Ja nimenomaan tuolta Julia's Carbon Bike storesta aliexpressin kautta. Ensin tilasin kesällä yhden maantiepyörään, sitten syksyllä kaksi lisää omaan ja kaverin takajäykkään maastopyörään. Silloin hinta oli 16 dollaria mutta nytkin edullinen 19,80 dollaria.
https://www.aliexpress.com/item/Full-Black-Carbon-Material-Bicycle-Saddle-MTB-Road-Bike-Saddle-Without-Logo/32428166981.html

On kestänyt siis toistaiseksi kaikki moitteetta viime kesän (jolloin ostin maantiepyörään) ja maasturissa syksyn-talven ja tän kevään. Maasturilla olen ajanut välillä myös maastossa :)
Pääasiassa kylläkin työmatkaa hiekalla ja asfaltilla mutta siis tuossa Espoon keskuspuiston kivikkojuurokassa olen ajanut ihan normaalisti ja ajattelematta että varon satulaa mitenkään. Toki painan vain reilu 70 kiloa.

J.Kottenberg
15.05.2018, 10.22
Keventely ja muukin fillarin speksaaminen on tietenkin hyvin henkilökohtainen juttu, jota kukin miettii omista lähtökohdistaan.
Itse olen "keventänyt" usein esimerkiksi vaihtamalla ohjaustangon ja satulatolpan kuituiseen. Näissä olen ehkä enemmän tavoitellut joustoa ja tärinän suodatusta, ja kevennys on tullut ikäänkuin bonuksena. Mutta juuri tuo yhteisvaikutus on itselle ollut riittävä peruste. Toki voi olla osittain plaseboefektiä, mutta tyytyväinen olen ollut.

Ohiampuja
20.05.2018, 20.47
Mikähän tämä Enve V2 on, kun Enven sivuilla ne on jotain M-sarjaa? Olisko hyvä? :)

https://www.sportax.fi/product/1527/enve-riser-v2-hiilikuitutanko