PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteiset polkupyörät



Sivut : 1 [2]

Kesäkeli
27.09.2014, 18.47
Lifepo4 akut kestää pakkasta hyvinkin, mutta moni fillari on varustettu heikommalla akkutekniikalla. Jos akun säilöö sisällä molemmissa päissä, ongelmaa ei ole niilläkään. Laadukkailla Lifepo4 akuilla voi lähteä 30 asteen pakkasessa yön yli seisseellä akulla matkaan.

Tuo säästö on monimutkaisempi juttu. Lifepo4 akuilla on 2000 latauskertaa. Jos latauksella ajaa 40 km niin kyllä sillä akulla 80 000 km ajaa. Muilla litiumakuilla ajaa 1/4 tuosta.

Jos ajansäästölle laskee jotain, niin plussalle menee, että heilahtaa. Itse lasken jokaisen autossa vietetyn minuutin hukkaanheitetyksi. Fillarilla saa kasaan tarpeellista arkiliikuntaa. Itse luovuin samasta syystä sähköistä. Halusin lisää liikuntaa. Mutta sähköfillarilla ajokin on paljon parempi, kuin autossa istuminen.

Toki 30 asteen pakkasessa fillarilla liikenteeseen lähtö vaatii hiukan asennetta. Toisaalta mikä on sen upeampaa, kuin hiljaisina aamun tunteina ennen aurauskaluston heräämistä lipua vaivattomasti valkoisen maiseman läpi.

Yksi upeimmista pyöräilykeleistä on hiljaiset aamun tai illan tunnit talvimaisemassa muutaman asteen pakkasessa.
Jo 20000 km olisi oikein hyvä kestoikä omassa käytössäni, olettaen, että käyttösäde ei tuona aikana kovin paljon laske. Enemmän kiinnostaakin se, miten helposti akku turmeltuu väärästä säilytyksestä tai käytön puutteesta. Tai pakkaseen yöksi unohtamisesta. Se kun on vain ajan kysymys...

Arkiliikunta olisi tässä juuri se suurin porkkana, auto kun on olemassa joka tapauksessa ja varmasti myös käytössä kurjimmilla keleillä. Sähköavustus toki vähentää liikunnan tehoa, mutta on se kymmenen kilsan kevyt pyörittelykin paljon parempi kuin autossa istuminen ja jääpähän paremmin voimia myös muuhun liikuntaan. Osan vuotta matka voisi onnistua samoissa vaatteissa, joissa voi istahtaa työpöydän ääreen. Viilemmillä/märemmillä keleillä päällysvaatteiden vaihto voisi riittää.

Talviajo on muuten oikein mukavaa, mutta kyllä ainakin minun maasturini ajotuntuma menee kovin ankeaksi, kun alle pistää Marathon Winterit ja pistosuojanauhat. Raskasta ja kankeaa. Ja suuri osa nastarengaskaudesta ajetaan kuitenkin asvaltti-tappajasepelipinnalla. Mutta sähkömoottori voisi auttaa asiaa ainakin polkemisen raskauden suhteen.

Kesäkeli
29.09.2014, 15.21
No niin, pohdinta etenee. Kumpikohan näistä olisi fiksumpi valinta ympärivuotiseen katukäyttöön?

Cube Touring Hybrid Pro (http://www.cube.eu/bikes/hybrid/touring-hybrid/cube-touring-hybrid-pro-anthrazit-black-red-2015/)
Cube SUV Hybrid Pro (http://www.cube.eu/bikes/hybrid/suv-hybrid/cube-suv-hybrid-pro-275-glossynflashred-2015/)

Hinta on molemmissa samaa tasoa. SUViin pitäisi ostaa täyspitkät lokarit ja mahdollisesti valot (paristovalot löytyy ennestään, mutta olisihan kiinteästi asennettu kätevämpi käyttää). Touring tuntuu järkivalinnalta, mutta pääsisikö paksuilla renkailla merkittävästi kätevämmin viimeksi eilen auratulla kelvillä?

marmar
02.10.2014, 18.23
No niin, pohdinta etenee. Kumpikohan näistä olisi fiksumpi valinta ympärivuotiseen katukäyttöön?

Cube Touring Hybrid Pro (http://www.cube.eu/bikes/hybrid/touring-hybrid/cube-touring-hybrid-pro-anthrazit-black-red-2015/)
Cube SUV Hybrid Pro (http://www.cube.eu/bikes/hybrid/suv-hybrid/cube-suv-hybrid-pro-275-glossynflashred-2015/)

Hinta on molemmissa samaa tasoa. SUViin pitäisi ostaa täyspitkät lokarit ja mahdollisesti valot (paristovalot löytyy ennestään, mutta olisihan kiinteästi asennettu kätevämpi käyttää). Touring tuntuu järkivalinnalta, mutta pääsisikö paksuilla renkailla merkittävästi kätevämmin viimeksi eilen auratulla kelvillä?

Itse en edes harkitsisi, ottaisin leveämmät. Saapahan kunnon nastakumit talveksi. Nimenomaan noilla sopivasti muhkuraiseksi tallatuilla kelveillä leveä rengas on paljon mukavampi.

cobbo
02.10.2014, 19.34
^^ samalla logiikalla sähköistin oman 26" "citymaasturini" leveillä haarukoilla ennemmin kuin 28" hybridin; yön aikana jäätyneen railoisen loskan täyttämillä kelveillä leveät kumit on paljon enemmän mielenrauhaa antavat. Varsinkin jos tuo "eilen aurattu" kelvi on se tyypillinen eli aamusta hieman siistitty, jonka jälkeen auringon pehmentämä ja tuhannen pyöräilijän pakkaama ja urille ennen uudelleenjäätymistään ajama. Tai päivän aikana räntälunta päälleen saanut.

Kesäkeli
02.10.2014, 20.23
^ja ^^: samoja mietteitä. Harmi vaan, että samalla menetetään esim. suoraan pyörän akusta toimiva kiinteä valaistus. Ilmeisesti valaisimen kytkeminen Boschin systeemiin ei onnistu omin konstein. Myyjäliikkeestä voisi toki kysellä, onnistuuko ja mitä maksaa. Myös kunnolla suojaavien lokasuojien löytyminen noin leveille renkaille on vähän avoin kysymys. Viime talvenahan ei leveillä renkailla olisi ollut juuri käyttöä, tulevista talvista taas ei tiedä...

WiTo
02.10.2014, 20.28
Onko kellään kokemusta tästä pyörästä?
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/15658/dqvvr/GoZero-sahkoavusteinen-polkupyora-taittuvalla-rungolla-20

Vaikuttaa ainakin arvostelujen perusteella olevan melko hyvä, mutta saatavuus vasta keväällä 2015...

creative
04.10.2014, 17.49
Hommasin tämmösen.http://www.hercules-bikes.de/de/Hercules-Testberichte-Fahrraeder-und-Ebikes-im-Detail-165,,19875,detail.html
Tosi tyytyväinen olen ollut.

lmfjarm
04.10.2014, 21.41
Yritän elvyttää tätä säiettä "sähköhyötyfillaristien" joukossa!

Siis, kertokaapa minkälaisia kokemuksia teillä on sähköfillareista lähinnä henkilöauton korvaajina ja työmatka-ajoissa? Tämä pyyntö siis nyt, kun kutakuinkin kaikilta ovat jo lomat loppuneet ja on siirrytty siihen puuduttavaan työmatkailuun.

Itse olen nyt syyskaudella alkanut polkea duuniin melko usein sähköfillarilla entisen helvetin pensasyöpyn nelivetoVolvon sijasta. Matkaa on suuntaansa noin 20km ja tässä se onkelma onkin, nimittäin se akku ei aina riitä mennen tullen.

moro,
pitkän jaagaamisen jälkeen nakertelin tossa loppukesästä sellaisen talliin jääneeseen SUNN REVOLT GP -maastofillariin sähköistyssarjan (tai mikä sen oikea nimi olisikaan ?). Valinta oli 8FUN Bafang 750W / 48V keskimoottorisarja ja akku on LiOn tekniikkaa 48V / 12Ah. Kaikki romppeet on tilattu "Alin kaupasta" eli www.aliexpress.com (http://www.aliexpress.com). Sähköistyssarja ja akku yhteensä karvan alle 700€.
Vielä ei ole kertynyt mainittavaa kokemusta, noin kk ajan sellaisia pieniä 5 - 20km lenkkejä, mutta hyvin toimii ja on äärettömän kiva peli. Ja vaikka teho pikkaisen ylittää sallitun niin olen laittanut säädöt niin että avustus putoaa pois 25km/h vauhdissa koska tarkoitus ei ollut rakentaa tappopeliä vaan mukava laite siirtymiseen paikasta A paikkaan B. Pikkaisen olen tuolla hiekkapintaisilla ulkoilureiteillä myös kokeillut pyörää ja edelleen sanoisin, että "toimii". Toistaiseksi siis voidaan sanoa, että sain sitä mitä hain ja tästä sitten kokeilut, pikku nakertelut & kehittelyt jatkuu ja toki ruokahalu kasvaa syödessä :)

-Jamo-

E-Cruiser
06.10.2014, 11.48
Tervehdys.
Aloitin blogin sähköpyöristä ja kaikesta niihin liittyvästä noin 10 000 ajokilometrin kokemuksien pohjalta:

http://e-cruiser.blogspot.fi/2014/10/tervehdys-tassa-blogissa-tulen.html

Pyrin turisemaan tuonne vähintään kerran viikossa. Kirjoitettavaa on kertynyt paljon.

Hippo04
14.10.2014, 16.14
Tuli tilattua KTM Macina Freeze Plus (http://www.ktm-bikes.at/bikes/e-bike.html?action=bike_details&bike_id=1&cHash=8e79164aacec755b318653cd942f2294)sähköläs ki talvityömatkoille ja ympärivuotiseen häröilyyn. Pyörän pitäisi materialisoitua joskus tammi-helmikuun vaihteessa. Pyörän kasaaminen kun on tuttua niin ensimmäinen ajatus oli itse koota ja sähköistää joku fat bike (mm. On-Onen läskikomponentit ovat nyt hyvässä alessa). Mutta sitten silmään osui tuo KTM Boschin keskimoottorilla ja tuo kokonaispaketti vaikutti vain niin mukavalta ja käytännölliseltä joten säästöpossu teuraalle ja tilausnappia klikkailemaan. Hintaa pyörällä on 3200e. Kallis kuin mikä, mutta näkyy noita olevan vielä paljonkin kalliimpiakin. Itse rakentamalla olisin budjetoinut n. 2ke.

Ikuna en ole sähköpyörää enkä läskipyörää kokeillut, joten mielenkiinnolla odotan mitä on tulossa. Jos tuolla nyt jaksaisi suurimman osan talvea puskea töihin niin hyvä homma. Kesäksi ajattelin laittaa slicksit alle ja yksinkertaisesti vain pitää hauskaa tuolla ympäri kaupunkia, luulisi mukulakivillä kruisaillessa nyt pysyvän paikat hampaissa ;) Ja kaikki "arkiajo" minkä tuolla voi mahdollisesti hoitaa on sitten vain plussaa.

Kyrdis
14.10.2014, 19.23
Hippo04:lle vaan onnea jo etukäteen., eiköhän tule olemaan lystikäs kampe. Pitäis olla oikea jokapaikan höylä kyl

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

E-Cruiser
14.10.2014, 20.48
Olen koeajanut tuota uusinta Boschin keskiösysteemiä, ja se toimii upeasti ja vääntää hyvin. Siitä kannattaa maksaa.
Tuo 36V li-ion akku ei varsinkaan todennäköisesti talvikylmässä anna kovin suurta toimintamatkaa paksuttimen kanssa.
Rangelta ei kannata odottaa liikoja. Riippuu tietysti reidestäkin.
Onnea pyörästä, hienon näköinen.

lmfjarm
20.10.2014, 22.29
Makee laite :).

mehukatti
21.10.2014, 00.29
Tuntuvat olevan melko kalliita nuo Boschin setit. Olen katsellut mm. Cuben mallistosta työmatkapyörää (trekking-puolelta) ja noin 2000 euron pyörät pohjautuvat malleihin, jotka maksavat ilman sähköjä noin 500-600 euroa. Toki myös varusteissa voi olla eroja (esim. sähkömallissa levyjarrut, sähköttömässä v-jarrut). Työmatkat ovat 10-13 kilometriä suuntaansa ja kovasti polttelisi hankkia sähkövehje, jolla voisi ajella hikeentymättä - jäisi suihkussa käynti ja osa vaatteiden vaihdoista väliin. Myös talvikumeilla jurruuttaminen on sen verran raskasta, että sähköavustus voisi parantaa pyöräilymotivaatiota.

Mutta hintaa kertyy kyllä niin paljon, että ainakaan säästöllä autoiluun verrattuna hankintaa on hankala perustella. Aina on se riski, ettei talviajo maistukaan, vaikka polkeminen onkin kevyttä. Lisäksi pakkasajon vaikutus kalliin akkupaketin kestoikään on vähän kysymysmerkki - ja iso sellainen, koska uusi akku maksaa kolmanneksen pyörän hinnasta.

Johan pelkkä auton täyskasko (ainakin itellä) maksaa ton 2kE vuodessa. Siihen päälle sitten osamaksut, ajoneuvovero, dieselvero ja polttoaine niin ollaan varmaan 10kE paikkeilla per vuosi. Siihen verrattuna 2kE-3kE sähköpyörä tuntuu aika edulliselta varsinkin kun samalla rahalla ajelee vuosia.

Kesäkeli
21.10.2014, 14.38
Johan pelkkä auton täyskasko (ainakin itellä) maksaa ton 2kE vuodessa. Siihen päälle sitten osamaksut, ajoneuvovero, dieselvero ja polttoaine niin ollaan varmaan 10kE paikkeilla per vuosi. Siihen verrattuna 2kE-3kE sähköpyörä tuntuu aika edulliselta varsinkin kun samalla rahalla ajelee vuosia.
Toki näin, mutta jos sähköpyörä ei korvaa autoa, suuri osa noista maksuista on kuitenkin hoidettava. Mutta ei sähköpyörä silti auton käyttöä kalliimmaksi tule, kunhan sillä sitten myös oikeasti korvaa automatkoja, eikä vain seisota varastossa.

P.S. Cuben katumaasturi eli SUV tilattu, toimitus on joskus tammikuussa.

E-Cruiser
21.10.2014, 18.54
Hieno ostos tuokin. Rullaa paremmin kuin läski, parempi range ja akku oikeassa paikassa.
Tuo Boschin kampe puskee sellaiset 600W huipputehoa.
Tuossa on suht hyvää debattia näiden 250W-systeemien tehoista:

http://www.pedelecs.co.uk/forum/threads/can-someone-explain-how-a-350w-motor-can-be-limited-to-250w.13465/

Se määritelmä kun menee niin jännästi, ettei se 250W tarkoita huipputehoa, vaan tehoa, jonka kyseinen moottori kykenee teoriassa haihduttamaan lämpönä jatkuvasti.
Jossain kittisarjassa taas jos se puskee vaikka 750W, niin se on yleensä se huipputeho mikä näkyy sitten virtamittarissa.
Tää on aika viidakko tää tämän hetkinen tilanne.

seppony
21.10.2014, 22.18
Varmaan se taittopyöräosasto on enempi tämän heiniä ja sinne kuvan laitoinkin, mutta kun on sentää sähköpyörä. :)
Avustaa ja kaasusta voi ajella polkemattakin, akku on penkissä jonka saa irti virta-avaimella ja voi viedä sisälle lataukseen.
Ihan parhautta peräkontissa kun vaikkapa vie auton huoltoon yms...
https://lh5.googleusercontent.com/-AQOq9e7XnxU/VEafUCz2FeI/AAAAAAAAJYQ/JP-xA5Bj4MM/s640/unnamed%2520%252812%2529.jpg

creative
22.10.2014, 08.42
Mulla on tuossa Herkulessa Boschin keskimoottori tsydeemi, ja 11 ah akku, viime latauksen jälkeen oon ajanu reilu 200 km ja puolet jäljellä akun kapasiteetistä, tosin avustuksella on menty vain isommat mäet ja kovat vastatuulet.
Tämmöselle nivelreumaselle loisto peli.

Salaliittoteoria
23.10.2014, 16.31
...Tuo Boschin kampe puskee sellaiset 600W huipputehoa....
Se määritelmä kun menee niin jännästi, ettei se 250W tarkoita huipputehoa, vaan tehoa, jonka kyseinen moottori kykenee teoriassa haihduttamaan lämpönä jatkuvasti.
Jossain kittisarjassa taas jos se puskee vaikka 750W, niin se on yleensä se huipputeho mikä näkyy sitten virtamittarissa.
Tää on aika viidakko tää tämän hetkinen tilanne.


Tarkkoittaako tämä siis sitä, että Boschin watit ei vastaakaan jonkun Bafangin watteja ?

Juha_H
23.10.2014, 17.38
...ja tästä päästään taas tuohon tehonrajoittamisen järjettömyyteen jos nopeus kuitenkin on rajoitettu. Käytännössähän tuo lisäteho ei meinaa muuta kuin että fillari kiihtyy nopeammin siihen normivauhtiin ja ylämäissä tarvitsee polkea vähemmän. Tasaisella tuo 250w riittää helposti pitämää 25km/h vauhtia pienessä vastatuulessakin

Osaisko täällä joku vastata sellaiseen kysymykseen kun LiPojen alin latauslampötila on 0 astetta. Koskeeko sama raja myös LiFePo-akkuja?http://batteryuniversity.com/learn/a...w_temperatures (http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_and_low_temperatures) Esim mun kännykkä ei suostu lataamaan akkua jos puhelin on päässyt kylmenemään, mut en ihan pysty luottamaan että tuossa Kiina-akun BMS:ssä olis huomioitu suomalaiset käyttö-/latauslämpötilat. Laitaisin akun mielellään terassilla, kun laturi on jonkunverran äänekäs olohuoneeseen, mut kun nuo ilmat alkaa olemaan mitä ovat, niin mahtaako tuo olla fiksua...

E-Cruiser
23.10.2014, 18.39
Tuossa on alkuun jotain...

http://www.endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=14&t=32998

Alle nollassa en itse kyllä lataisi.

cobbo
25.10.2014, 09.40
Kysymys Cute q85-tyyppisiä tai muita alennusrattaistoa käyttäviä moottoreita asentaneille: kuinka suuri moottorin rullausvastus pitäisi olla kun siihen ei syötetä virtaa? Moottorissahan on vapaaratas helpottamassa rullaamista virrattomana, mutta pitäisikö sen tehdä renkaasta käytännössä yhtä kevyesti rullaava kuin mistä tahansa vapaarattaallisesta renkaasta?

Asentelin äsken ilmeisesti q85-klooniin perustuvan muunnoskitin napajarrullisena versiona, ja fillari toimii muuten hyvin lukuunottamatta vapaana rullaamista joka on jähmeähköä. Napajarru asettui haarukan ja moottorin väliin vähän ahtaan tuntoisesti ohjeiden mukaisista prikoista huolimatta, eli mietityttää johtuuko rullaamisvastus siitä että joku kohta hankaa.

Kädellä vauhtia antaen eturengas pyörii tosin pari kierrosta eikä mitään hiovaa tai jarrun laahauksen ääntä kuulu, ja moottorin käyntiääni on pelkkä moottorin hiljainen humina...eli mitään suurempaa metalli-metallikitkaa tuskin etunavassa on. Mutta onkohan mahdollista että akselin muttereita kiristäessä moottori-jarrukombo puristuu liian tiukkaan jolloin moottorin sisuskalut ja vapaaratas alkavat jumittaa? Vai onko tämä vain (pikkupakkasilla) normaalia moottorin hammasrattaiston vastusta?

Jopotuinen
26.10.2014, 12.08
Jokos tämä on täällä ihmetelty?
DX kauppaa (http://www.dx.com/p/esway-es-x3-self-balancing-electric-unicycle-scooter-bicycle-wheel-black-67v-351928?utm_source=dx&utm_medium=albums&utm_campaign=20141020Homefi#.VEy07vmsW68)sitä hintaan 380 €



https://www.youtube.com/watch?v=e_-um9BU8Q4

E-Cruiser
26.10.2014, 14.23
Siinä saa taas kampaviineri harmaita hiuksia miettiessään, miten tuollekin saisi vakuutuspakon, nopeusrajoituksen, tehorajoituksen, ajokorttivaatimuksen, veron, maksun, kiellon, rankaisutullin, ikärajan ja korkean myyntihinnan. Mutta jos ihan tosissaan puhutaan siitä, mikä on tulevaisuus, niin minä laitan rahani tälle:

http://www.veloschmitt.com/

Tuollainen hyvännäköinen moottorikinneri. Saa Saksasta valmiina 250-4000W-moottorilla. 4000W-koneella pitänee noin 80 km/h matkanopeutta yllä, noin 10 centin kustannuksilla per 100km.
Tuon sisään saa helposti sen verran lipoja ineen, että toimintamatkaksi saa 200-300km ja nopea lataus. Päivässä lappiin, ja kuomunkin saa ettei ukko kastu. Voi myös polkea, niin ei veritulppa iske istuessa.
Byrokraatti näkee tähtiä ja pyörtyy. Rakentaisin, jos olisi ylimääräinen kymppitonni jossain.

Harper
27.10.2014, 11.39
Talvisille työmatkoille olen minäkin helpotusta hakemassa ja jos lompakko venyisi olisi ratkaisuni varmaan tämä http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/sahkopyorat/reaction-hybrid-hpa-race-29-2015.html
Budjettivaihtoehtona Greencyclen 250W etuveto asennettuna 29" maasturiin. Tuossa vaan pikkuisen mietityttää se, että tuo 29" on Ninerin kuitukeulalla varustettu eli kuinas toimiva tuo yhdistelmä mahtaisi olla.
Kovin painavahan tuo 250W limppu ei ole (alle 3kg), joten luulisihan tuo kuitukeppi sen kanssa kestävän.
Kellään kokemuksia kuitukeulasta ja etuvetolimpusta?

E-Cruiser
27.10.2014, 12.11
Omalla vastuulla. Noita on katkennut. Voi kestää tai olla kestämättä. Tuossa kohdassa en pelaisi riskillä."250W" ei tietysti tietä rullalle ruovi, mutta kuitenkin. Parempi varman päälle tuossa.
Itse en laittaisi edes alumiinihaarukkaan mitään moottoria. Teräs on aivan ylivoimainen materiaali sähkökeulaan, ja haarukat halpoja. Vaihda siihen teräskeula. Saako niitä nineriin?
Kyse on kuitenkin terveydestä, eikä satku teräshaarukkaan ole juuri mitään.
http://www.pedelecs.co.uk/forum/threads/is-it-safe-to-fit-a-motor-to-carbon-forks.7435/
Tuon Boschin systeemin heikkous on akku. Törkeän kallis ja tyypin vaihtaminen hankalaa.
Unelmapyörässä olisi Boschin S-pedelec systeemi RC-lipo-akuilla. Kyllä sen tehtyä saisi.
Sellainen pyörä olisi huippu.

marmar
27.10.2014, 13.11
Talvisille työmatkoille olen minäkin helpotusta hakemassa ja jos lompakko venyisi olisi ratkaisuni varmaan tämä http://www.rtechsuspension.fi/pyorat/sahkopyorat/reaction-hybrid-hpa-race-29-2015.html
Budjettivaihtoehtona Greencyclen 250W etuveto asennettuna 29" maasturiin. Tuossa vaan pikkuisen mietityttää se, että tuo 29" on Ninerin kuitukeulalla varustettu eli kuinas toimiva tuo yhdistelmä mahtaisi olla.
Kovin painavahan tuo 250W limppu ei ole (alle 3kg), joten luulisihan tuo kuitukeppi sen kanssa kestävän.
Kellään kokemuksia kuitukeulasta ja etuvetolimpusta?


Jos kuitukeula ketää levyjarrun, niin luulisi sen kestävän minkä tahansa moottorin. Oleellista on, että kaytetään kunnollisia tukivarsia (torgue arm taitaa olla englanninkielinen termi) ja nämä varret kiinitetään asiallisesti keulaan siten, että voima kohdistuu riittävän ylös, eikä riko kuitua. Huolellisutta ja tarkkaa harkintaa on varmasti syytä käyttää kuitukeulan kanssa, mutta itse uskaltaisin laittaa.

Toisaalta ei kai ne teräskeulatkaan niin hirveästi maksa? Hyvä ja ehjä kuitukeula lienee helppo myydä käytettynäkin.

Harper
27.10.2014, 13.59
Kiitos kommenteista. Pikkusen enemmän siis kuitenkin arveluttaa tuo yhdistelmä. Kuitukeulaa en toki ole myymässä vaan ajatus olisi se, että laittaisi talvisetupiksi tuon sähölle ja kesäkelit mentäisiin lihasvoimalla.
Toi teräskeulan hankkiminen ei ole ollenkaan huono ajatus. Jollain Surlyn tms. kepillä saisi täyspitkän lokarin myös kiinni sohjokelien varalle. Hmmmietintää...

marmar
27.10.2014, 14.08
Kiitos kommenteista. Pikkusen enemmän siis kuitenkin arveluttaa tuo yhdistelmä. Kuitukeulaa en toki ole myymässä vaan ajatus olisi se, että laittaisi talvisetupiksi tuon sähölle ja kesäkelit mentäisiin lihasvoimalla.
Toi teräskeulan hankkiminen ei ole ollenkaan huono ajatus. Jollain Surlyn tms. kepillä saisi täyspitkän lokarin myös kiinni sohjokelien varalle. Hmmmietintää...

Teräskeulassa on se hyvä puoli, että 250W moottorin voi vetäistä huoletta suoraan muttereilla kiinni ilman mitään varsia. Helppoa ja vaivatonta.
Kuitukeulaan en edes harkitsisi. Alumiiniakaan ei suositella ilman varsia.

Juha_H
27.10.2014, 16.36
Kertokaas mulle mitä nyt en hiffaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/900068/Euroglobe-Litium-akku-12V-ELTZ14S--P150xL87xK93mm Noita kolme sarjaan, niin eikö tuossa pitäisi olla 3,3kg painoinen 36V/54Ah LiFePo-akusto 450 eurolla. (Löytyy pienempiäkin akkuja). Vaikuttais niin edullisilta ampeeritunneilta että tässä on pakko olla jotain... (ok, ihan heti en keksi miten tuohon virittelee BMS:ää, mut kai noi vois purkaa ja paketoidat kennot sopivan BMS:n kanssa uusiksi).

(vähän hillitympi: http://www.motonet.fi/fi/tuote/900065/Euroglobe-Litium-akku-12V-ELTZ5S-P113xL70xK85mm - 240eurolla 36V/24Ah LiFePo4) reilusti alle puolet siitä mitä maksoin vähän vastaavasta kiina-akusta rahteineen ja tulleineen.

E-Cruiser
27.10.2014, 16.57
Kertokaas mulle mitä nyt en hiffaa http://www.motonet.fi/fi/tuote/900068/Euroglobe-Litium-akku-12V-ELTZ14S--P150xL87xK93mm Noita kolme sarjaan, niin eikö tuossa pitäisi olla 3,3kg painoinen 36V/54Ah LiFePo-akusto 450 eurolla. (Löytyy pienempiäkin akkuja). Vaikuttais niin edullisilta ampeeritunneilta että tässä on pakko olla jotain... (ok, ihan heti en keksi miten tuohon virittelee BMS:ää, mut kai noi vois purkaa ja paketoidat kennot sopivan BMS:n kanssa uusiksi).

(vähän hillitympi: http://www.motonet.fi/fi/tuote/900065/Euroglobe-Litium-akku-12V-ELTZ5S-P113xL70xK85mm - 240eurolla 36V/24Ah LiFePo4) reilusti alle puolet siitä mitä maksoin vähän vastaavasta kiina-akusta rahteineen ja tulleineen.

Kapa on 54 wattituntia, ei ampeerituntia ilmon mukaan..
Noista keuloista vielä sen verran, että kahdensuuntainen rasitus on aina rankempi, kuin yhdensuuntainen.
Monella on pysynyt moottori hyvin kiinni siihen asti, kunnes on asennettu regen-jarru. Tulee se ees-taas liike akseliin.
Pyörän haarukalle vedon ja jarrun vuorottelu on rankempi rasti, kuin pelkkä jarruttelu.

Funktio
03.11.2014, 22.01
Äidille 60+ vuotiaalle 165cm pitkälle pitäisi saada sähköavusteinen pyörä. Tällaiset tuli vastaan:
http://www.bike-discount.de/en/buy/travel-hybrid-rt-white-anthrazit-blue-21401/wg_id-8561
http://www.bike-discount.de/en/buy/travel-hybrid-pro-spicy-orange-n-white-21427/wg_id-8561

Mielipiteitä ottaisin näistä vastaan ja saa ehdottaa muitakin. Jos vielä löytyisi levyjarrullisia vaihtoehtoja niin olisi tosi jees.

Kesäkeli
03.11.2014, 22.37
Äidille 60+ vuotiaalle 165cm pitkälle pitäisi saada sähköavusteinen pyörä. Tällaiset tuli vastaan:
http://www.bike-discount.de/en/buy/travel-hybrid-rt-white-anthrazit-blue-21401/wg_id-8561
http://www.bike-discount.de/en/buy/travel-hybrid-pro-spicy-orange-n-white-21427/wg_id-8561

Mielipiteitä ottaisin näistä vastaan ja saa ehdottaa muitakin. Jos vielä löytyisi levyjarrullisia vaihtoehtoja niin olisi tosi jees.
Levyjarruilla: http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-touring-hybrid-lady-anthrazit-black-green-246938/wg_id-8561

Funktio
04.11.2014, 15.45
Levyjarruilla: http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-touring-hybrid-lady-anthrazit-black-green-246938/wg_id-8561

No juu, pitikin lisätä että hinnan suhteen kipuraja menee palttiarallaa 2000€:ssa. Onko jollain kokemusta noista Boschin akuista ja sähkömoottorista? Onko ne parasta mitä rahalla saa?

E-Cruiser
04.11.2014, 19.18
No juu, pitikin lisätä että hinnan suhteen kipuraja menee palttiarallaa 2000€:ssa. Onko jollain kokemusta noista Boschin akuista ja sähkömoottorista? Onko ne parasta mitä rahalla saa?

Akut eivät ole, tuo moottori on ihan hyvä sijoitus. Riippuu, mitä käsittää "parhaudella". Tuollaisen systeemin akut tehdään mahdollisimman helppokäyttöisiksi ja turvallisiksi moduuleiksi. Jos nämä tekijät ovat parhautta, niin sitten. Jos taas parhautta ovat hinta, teho, energiatiheys, kylmänkesto, syklikesto, jne, niin sitten on muitakin vaihtoehtoja.
Akut ovat sellainen alue, jossa parasta vaihtoehtoa ei tavallaan ole. Eri kemioilla on jokaisella omat plussat ja miinuksensa. Parhaus riippuu käyttäjän vaatimuksista. Toiselle sopii toinen akku kuin toiselle.
Nuo tuollaisen setin akut ovat ikään kuin valmiita pakettimatkoja Kanarialle. Muut akut omatoimimatkoja Himalajalle.
Nuo ovat kalliita, pieniä, eivät tykkää kylmästä, kuluvat nopeasti, jne, mutta noissa on just se valmis helppokäyttöisyys, brändi kyljessä ja turvallisuus. Moni tykkää. Wash and go.

Funktio
04.11.2014, 22.35
Kiitos vastauksesta. Pakettimatka Kanarialle kuullostaa oikein hyvälle eläkkeellä olevalle äidilleni.

marmar
05.11.2014, 00.33
Kiitos vastauksesta. Pakettimatka Kanarialle kuullostaa oikein hyvälle eläkkeellä olevalle äidilleni.
Pärjää varmasti vuosikausia tuollakin akulla. Meillä on vuosia vaha ja muutaman tonnin ajettu monark, jossa panasonicin akku on edelleen hyvässä iskussa.

Funktio
05.11.2014, 18.16
Vielä pyytäisin mielipidettä ratasvaihteen vs. Nexuksen kappavaihteen välillä sähköavusteisessa pyörässä? Onko uusimmat kappavaihteet edelleen "raskaita"? Huoltovapaus olisi kuitenkin hyvä asia vanhalla ihmisille.

lansive
05.11.2014, 18.46
Vielä pyytäisin mielipidettä ratasvaihteen vs. Nexuksen kappavaihteen välillä sähköavusteisessa pyörässä? Onko uusimmat kappavaihteet edelleen "raskaita"? Huoltovapaus olisi kuitenkin hyvä asia vanhalla ihmisille.

Sähköpyörässä ei tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä, jos ei ole tarkoitus ajaa ilman avustusta. Lähinnä kannattaa huomata, että napavaihteisissa suurimmassa osassa ei ole jalkajarrua.

seppony
04.01.2015, 03.57
Isäukolle (+80) tuli asiaksi hommata sähköavusteinen ja yhtenä valintaan vaikuttavana asiana oli juurikin jalkajarru. Muutamia merkkejä ja malleja kokeiltiin ja valinta päätyi Sinus BC30 malliin ja kun itsekin tuota koeajoin niin pidin kyllä hyvänä ja toimivana. Ei viiveitä ja eri avustuksen voimakkuudet toimivat hyvin. Oli Oulussa 2490€ tiukka hinta viimeisestä sopivan kokoisesta pyörästä ja hinta vielä pompsahti kun se varustettiin nastarenkailla mutta milestäni isäukko sai hyvän pyörän jolla voi vaikka tehdä pikku retkiä kesällä.
http://www.electrobike.fi/index.php/elcyklar/sinus-bc30-300wh-white-matt.html

mehukatti
04.01.2015, 14.03
Kannattaa huomioida, että tuossa kuitenkin on etu(käsi)jarru. Silloin kun tulee ns. tilanne eteen ja pitää pysähtyä nopeasti niin etujarrun käyttö yhdessä takajarrun kanssa on lähes välttämätöntä. Pelkkä jalkajarru on enemmänkin hidastin. Asia varmaan korostuu entistä enemmän sähköpyörässä kun sillä pääsee kevyesti sen 25km/h.

seppony
05.01.2015, 11.18
Mehukatti on oikeassa ja onneksi isäukko on vanha motoristi joten motoriikka kyllä pelaa käsilläkin, on vain ikänsä pyörällä jarrutellut jaloilla ja vierastaa vapaanavan toimintaa. Nestetoimisina tuossa on ärhäkät jarrut ja etujarrunkin kanssa saa olla tarkkana.

Salaliittoteoria
23.02.2015, 16.03
Mikä olisi tällä hetkellä paras saatavissa oleva keskiömoottoriin perustuva sähköistysratkaisu ja mistä kannattaa hankkia ?
Onko Bafangille kilpailijoita, Boschit eivät taida olla kaupan kuin pyörämerkeille ?

Kiituri
24.02.2015, 11.18
On niitä parempiakin kuin Bafang mutta hinnat on sitten 2000-4000$ välissä plus akut päälle.
Boschin ongelma on sen muoto. Vaatisi rungon muutoksia.
Bafangin ongelma taas on se että se lähinnän on tarkoitettu halpojen perupyörien sähköistykseen. keskiö ei ole laadultaa ihmeellinen eikä vakiona ole saatavana kuin kahta rataskokoa. Myöskään Bafangia ei saa leveämmille keskiöille. Muuten se olisi oiva peli läskipyörään. Saisi voimaa möyrimiseen.

Eric Mahoney
15.04.2015, 20.37
Täällä myös asiallista keskustelua ebikeistä:

https://www.facebook.com/groups/sahkopyorat/

cobbo
04.05.2015, 09.11
Miten tässä näin kävi, kun odotuksena oli että sähköpyöräily laiskistaa? Nyt kun keväällä hyppäsi maantiepyörän selkään niin (sunnuntaipyöräilijälle) historiallisen pitkät lenkit menivät kohtalaisen kevyesti, eikä edes tottumattomuudesta merkkinä olevat krampit vaivanneet. Viime kesänä vastaavanmittaiset lenkit johtivat el diablo -kramppeihin.

Ilmeisesti sähköpyörän pede-sensorin kannustama kevyt mutta jatkuva pyöritys siirtyi motoriikkansa puolesta suoraan maantieajoon vaikka fläteillä talven ajoinkin. Myöskin, kilsa sähköavustuksella on harjoitusvaikutukseltaan parempi kuin nolla kilsaa ilman; sähköistys laski kynnystä lähteä ulos merkittävästi, kun tiesi että vastaan sattuva huonompi tienpätkä ei tarkoita välitöntä piiputtamista lumimössössä kiemurrellessa.

No-brainereitahan nämä, mutta ensin olin pistämässä viikonloppulenkkien keveyttä pelkästään uudistetun paremmin rullaavan rengaskannan piikkiin.

marmar
04.05.2015, 16.54
Ilmeisesti sähköpyörän pede-sensorin kannustama kevyt mutta jatkuva pyöritys siirtyi motoriikkansa puolesta suoraan maantieajoon vaikka fläteillä talven ajoinkin. Myöskin, kilsa sähköavustuksella on harjoitusvaikutukseltaan parempi kuin nolla kilsaa ilman; sähköistys laski kynnystä lähteä ulos merkittävästi, kun tiesi että vastaan sattuva huonompi tienpätkä ei tarkoita välitöntä piiputtamista lumimössössä kiemurrellessa.

Sähköavulla tulee halposti ajettua ihan asiallista PK-tasoa (ainakin ittellä) ja niitä lenkkejähän pitäisi ajaa kaikkein eniten. Joten kyllä sen sähköavun positiivinen vaikutus voi olla todella merkittävä juuri mainitsemistasi syistä.

Oma mielipiteeni on, että sähköavustus on paras keksintö sitten vaihteiden mitä fillaritekniikan saralla on tapahtunut.

jester112358
22.05.2015, 15.47
Voisi kai kirjoitella omia kokemuksia sähkiksistä. http://www.haibike.de/produkte_detail_en,,22649,detail.html tuollaisella tuli pari kuukautta ajeltue ennen kuin lähti varkaiden matkaan.

Useamman sähköpyörän koeajaneena fiilis on kyllä huikea. Testatessaan kaikki aina hymyilevät. On se vaan hauskaa! Sähköpyörä nimenomaan alentaa kynnystä ulkoiluun ja ehkä muihinkin suorituksiin. Viikonloppuna tulee helposti porhallettua pyörällä salille, jos reissu vaikka muuten jäisi tekemättä.

Haibiken SDURO oli pyöränä mainio, silloin kun se toimi. Ostin pyörän Konalassa sijaitsevasta Electrobikestä, jota en kyllä kovin lämmöllä voi suositella. Ennen myyntiä yhteydenpito kyselyihin oli aktiivisista, mutta myynnin jälkeen tahti aika lailla hiipui - etenkin ongelmatilanteissa. Kerran ehti ajotietokonekin laitteesta hajota, jonka korjaus (laitteen vaihto) kyllä suoritettiin mukisematta.

Sähkömaastopyörä oli luvalla sanoen melko uskomaton maastossa. Ei ollut paikkaa mihin et päässyt. Jos jotain muuttaisin ko. mallista ja lainsäädännöstä yleisesti, niin toivoisin, että avustusta nostettaisiin tasolle 30km/h. Vaikka pyörällä olikin painoa ~24kg huomasin usein polkevani yli avustusmaksimin: 25km/h, etenkin loivissa alamäissä.

Sähköpyöristä puhuttaessa usein ihmisiä kiinnostaa toimintasäde. Haibiken ajotietokone ilmoittaa säteeksi pienimmällä avustuksella reilusti yli 100km, mutta hieman epäilen tätä lukua. Pisin lenkki itsellä oli n. 60km pienellä/keskisuurella avustuksella + satunnainen fiilistely maxeilla. Akkua jäi ehkä 15% jäljelle.

Mikäli sinulla on mahdollisuus turvallisesti säilöä pyörääsi varastossa, autotallissa, niin lähtisin ilman muuta sähkömaailmaan mukaan. Itselläni ei siihen ole mahdollisuutta ja en taida uskaltaa enää uutta pääkaupunkiseudulle hankkia.

kokki
22.05.2015, 18.15
Tuli oma Trek Valencia+ myytyä noin vuosi sitten.. ja tänään tuli postia Trekiltä, takaisinvedosta. Vaihtavat jonku etulinkun truvallisempaan versioon niin halutessaan, mutta ei sitten ole enää ostajan yhteystietoja misään tallessa, joten jos satut lukemaan tai joku muu pikalinkullisen Trekin omistaja tätä lukee niin kannattanee ottaa yhteyttä valtuutettuun Trek-huoltoon asian tiimoilta.

a-o
22.05.2015, 18.35
Tänään pääsin minäkin ensimmäistä kertaa testaamaan sähköpyörää. Oulussa on tänään ja huomenna Pyöräsuvalassa Trek on Tour kiertue, jossa on testattavana Powerfly+ 9 sähköavusteinen täysjoustomaasturi.
Hauska peli, jossa avustus toimii sivistyneesti. Täytyy kyllä myöntää, että tutulla polulla 25km/h raja tuli aika äkkiä vastaan ja tuntui, että olisi sitä vauhtia kestänyt enemmänkin olla :)
Positiivinen kokemus!

Itse voisin ajatella sähköavusteisen läskipyörän tai kuormapyörän toimivan mukavasti ympärivuotisessa hyötypyöräilyssä.

toke lahti
31.05.2015, 16.17
Kellään kokemuksia tai linkkejä Bilteman tonnin sähkäleMTBstä?


Sent from my iPad using Tapatalk

kiloWatti
14.06.2015, 20.16
Löytyykös foorumilta muita verkkokaupassa myytävän GoZero MTB:n omistajia? Vertaistukea hakusessa.

toke lahti
16.06.2015, 18.53
Onkos kukaan kartalla tulevasta pedelec-lakimuutoksesta?

Kiovan Dynamo
12.07.2015, 00.47
Tänään pääsin minäkin ensimmäistä kertaa testaamaan sähköpyörää. Oulussa on tänään ja huomenna Pyöräsuvalassa Trek on Tour kiertue, jossa on testattavana Powerfly+ 9 sähköavusteinen täysjoustomaasturi.
Hauska peli, jossa avustus toimii sivistyneesti. Täytyy kyllä myöntää, että tutulla polulla 25km/h raja tuli aika äkkiä vastaan ja tuntui, että olisi sitä vauhtia kestänyt enemmänkin olla :)
Positiivinen kokemus!

Itse voisin ajatella sähköavusteisen läskipyörän tai kuormapyörän toimivan mukavasti ympärivuotisessa hyötypyöräilyssä.

Käytiin hakemassa tuollainen Powerfly lainaan ja onhan se hauska peli! Saatiin aika hyvät yhteistreenit pystyyn, kun kompensoitiin minun ja Helin välistä tehontuottoeroa sähköllä... ;)

Lisää koeajotunnelmia blogilta (http://hikisetsiivut.blogspot.fi/2015/07/tehokarpanen.html).

savorau
27.07.2015, 15.05
Muutaman vuoden vanhasta falter sähköfillarista akku kuollut ( panasonic 36V 7Ah ). Akku tuollainen tarakkaan työnnettävä malli ja koko siinä riitti mulle hyvin. Mikä olisi halvin ratkaisu jotta saisi pyörän taas liikenteeseen? Lyijyakku,vanhan kennoitus?

Moska
27.07.2015, 18.22
Hobbykingiltä uusia kennoja ja tekee niista?
Tapatalk

golemi
13.08.2015, 12.19
Uusi foorumilainen ilmoittautuu paikalle.

Kesän aikana on alkanut kyteä ajatus ja idea sähköpyörän hankkimisesta joka mahdollistaisi työmatkapyöräilyn ympäri vuoden turhanpäiväisen autoilun sijaan. Nykyisellä Tunturilla se rajoittuu käytännössä aikavälille aikainen kevät - myöhäinen syksy. Heti kun paukasee lulmet maahan niin Tunturista tulee käyttökelvoton kun jarrut jäätyy ja täyttyy lumisohjosta.. hermot siinä menee. Eikä nuo hybridin kaposet renkaatkaan sovellu muuhun kuin tasaisella asfaltilla ajamiseen.

Kävin koeajamassa paikallisessa polkupyöräliikkeessä Helkaman TE28 mallisen pyörän ja Biltemassa heidän 999€ hintaisen Yosemite MTB:n http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Sahkopolkupyora-/Sahkopolkupyora-MTB-29-2000036008/

Yosemite oli yllättävän räväkkä liikkeissään ja ulkonäkö oli ihan ok. Renkaat oli normi maastopyöriin verrattuna sieltä paksuimmasta päästä joten lumellakin varmasti pääsee. Ehkäpä eniten mietityttää pyörän osien laatu. Varaosia kuitenkin tuntui Biltemasta saavan. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että tässä hintaluokassa ei sähköpyörän osilta voi paljoa enempää odottaa joten kun tällä hetkellä ei taaloja ole laittaa enempää tiskiin niin on tyydyttävä vähempään. Siltäkin varalta jos ympärivuotinen sähköpyöräily ei otakaan tuulta alleen niin tuollaisella tonnin pyörällä ei ota niin paljoa takkiin.

Toisena vaihtoehtona on ollut fatbike jolla lumisetkin taipaleet menee varmasti helposti, mutta en koskaan ole sellaisella ajanut missään niin voi olla, että olen menossa "metsään" jos sellaista mietin omaan käyttööni jossa ei oikeasti mennä paljon metsään. Sähköistetyt fatbiket oli järjestään myös kalliimpia kuin muut pyörät kunnes silmään osui tällainen http://www.huuto.net/kohteet/fatfox-efatbike-26/372716480

Olisin halukas kuulemaan mielipiteitä puolesta ja vastaan näistä kahdesta pyörästä (Verkkokaupan 999€ hintainen pyörä ei miellytä). Käyttötarkoitus johon pyörä itsellä tulee on 80% työmatkapyöräily (asfalttitie ~10km/päivä) 15% harrastuksissa käynti (asfalttitie 10-20km) ja 5% kuntoilu, maastossa kokeilua ym. Yosemiteen joutuisi ajovalon ostamaan ja molempiin lokarit, mutta suht edullisia investointeja pyörän hintaan suhteutettuna. Jos mielestänne näillä spekseillä on tarjolla samaan hintaluokkaan sopivampaa vaihtoehtoa niin toki saa ehdottaa. Käytettykään ei ole poissuljettu sopivin perustein :)
(http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Sahkopolkupyora-/Sahkopolkupyora-MTB-29-2000036008/)

golemi
17.08.2015, 15.46
Bilteman MTB tuli ostettua ja ajokokemusta nyt reilu 40km. Pääosin maantiellä ajoa ja kerran piti käydä läheisellä soramontulla vähän kokeilemassa hyytyykö pyörä vai ukko jos on jyrkempää mäkeä... molemmat hyytyi :) Pyörä on sen verta kookas rungoltaan, että en tällä metsään lähtisi kikkailemaan ainakaan vaikeampiin maastoihin. Ainakin näin kokemattomamman pyöräilijän käsissä on melko kömpelö juuri kokonsa puolesta ja lisäksi ykkösvaihde on aivan liian pitkä maastoajoa ajatellen. Maantiellä menee erittäin kevyesti vaikka on suht leveät läskit nuo renkaat ja moottori avustaa juuri sopivalla voimakkuudella kun portaikko on niin laaja (1-9)

Akun kesto omaan käyttöön enemmän kuin riittävä, koska tarkoitus on kuitenkin edelleen pyöräillä eikä lirutella sähkön voimalla alamäetkin. Tuo noin 45km on nyt taittunut ja akkua jäljellä 4/5 pykälää. Periaatteessa akku siis kestäisi helposti 200km tuolla käytöllä, mutta epäilen. Seurailen tilannetta. Omaan käyttööni oikein mainio ostos. Lastenistuimen sai helposti kiinni ja lokarit käyn hakemassa tänään ettei vesikeleillä vaatteet mene vaihtoon.

MTBVespa
15.09.2015, 21.17
Semi-ot. Onko sellanen sähkökäyttönen yksipyöränen aparaatti jossa seistään kyydissä katulaillinen? Ei ollu polkimia eikä mitään tankoa. Siis pelkkä alaosa jossa seistään. Sellanen viiletti äsken kevlillä. Oli myös takavalo ja jonkin sortin sivuvalot, mut etuvaloa en ainakaan huomannu[emoji2]

Hippo04
16.09.2015, 11.17
Semi-ot. Onko sellanen sähkökäyttönen yksipyöränen aparaatti jossa seistään kyydissä katulaillinen? Ei ollu polkimia eikä mitään tankoa. Siis pelkkä alaosa jossa seistään. Sellanen viiletti äsken kevlillä. Oli myös takavalo ja jonkin sortin sivuvalot, mut etuvaloa en ainakaan huomannu[emoji2]

Ei vielä, mutta kohta ovat:
http://www.lvm.fi/tiedote/4437033/muutosta-aletaan-valmistella-kevyet-sahkokulkuneuvot-laillisiksi-liikennekaytossa

(http://www.lvm.fi/tiedote/4437033/muutosta-aletaan-valmistella-kevyet-sahkokulkuneuvot-laillisiksi-liikennekaytossa)Olikohan nyt vuodenvaihteessa tarkoitus astua lain voimaan?

MTBVespa
16.09.2015, 11.26
^jep. Kypärä oli häiskäl kyl päässä[emoji2] Aika villin näkönen laite oli kyl.

cobbo
16.09.2015, 14.29
Akun kesto omaan käyttöön enemmän kuin riittävä, koska tarkoitus on kuitenkin edelleen pyöräillä eikä lirutella sähkön voimalla alamäetkin. Tuo noin 45km on nyt taittunut ja akkua jäljellä 4/5 pykälää. Periaatteessa akku siis kestäisi helposti 200km tuolla käytöllä, mutta epäilen.

Ei kannata lähteä kovin kauas testaamaan milloin akku lopulliseti uuvahtaa :) Litiumiakuissa jännite pysyy pitkään tasaisena ja putoaa rajusti vasta kun akku on loppumetreillä, ja jos pyörän varausmittaria ei ole tehty kovin tarkasti ei se tuota osaa ottaa huomioon. Oma Crystalyten kittikin näyttää täysiä palkkeja ~40-50 kilsaan asti, jonka jälkeen neljäs palkki alkaa sammuilla ylämäessä. Oikeasti tuon jälkeen pääsee ehkä 20-30 kilometriä niin että moottori jaksaa vetää edes jonkin verran, avustuksen pirteyden pudotessa koko ajan.

Linna
06.03.2016, 10.46
Hei,
oisko jollain näkemystä parhaasta sähköavusteisesta pyörästä näillä spekseillä:
- käyttö: työmatka 12km/suunta, lisälsi jnk. verran tasaisia kangaspolkuja joissa ei ole juurakkoa (eli hybridi tai etujoustollinen maasturi käy)
- harjaton? moottori, teho n. 500 W. BOSCH? Saa toki olla sellainen 1kw versio johon tarvitsee vakuutuksen, jos hinta ei karkaa.
- riittävän kokoinen akku, josta ei heti lopu potku
- levyjarrut. En tarvitse taakkatelineitä. Arvostan pyörän keveyttä.
- osasarja SLX/XT tasoinen
- jos on keulajousto, pitäisi olla asiallinen ilmakeula jossa ois herkkyyttäkin
- voin tilata myös ulkomailta jos löytyy hyvä tarjous.
- pituus 178cm, maantiepyöräni on 54 kokoa.

plr
06.03.2016, 13.07
Etujousitus on turha, koska et aja alustalla, jossa sitä tarvitsisi. Oma työmatkani on juuri 12 km suuntaansa ja ajan sitä verkkokauppa.com:n sähköavusteisella 600 euron napamoottorillisella taittopyörällä. Akku riittää niin ettei sitä tarvitse ladata toimistolla. Pyörä mahtuu taitettuna laukkuun eli sen voi ottaa junaan tai bussiin tarvittaessa. Pyörällä voi hyvin ajaa kangaspolkuja, joita tulee välillä otettua matkalle.

250 W ei jaksa vetää jyrkempiä ylämäkiä 25 km/h, mutta yli 10% nousut kyllä menevät hiljaisella vauhdilla. Suurempi teho siis auttaisi hieman. 250 W vie pyörää laillisella maksimiavustusnopeudella tasaisella.

Etuna tällaisessa halpisratkaisussa on se, että pyörää ei tarvitse lukita järeästi, vaan tavallinen lukko riittää. Työmatkat sähköavusteisella ovat hauskempia kuin autolla!

thunder
06.03.2016, 13.16
Itselle on tulossa 29 täpäri boschin sähkövermeillä. Ajattelin ajella sillä työmatkatkin, vaikka harrasteajoon sen hankin. Työmatkaa tulee 50 km/päivä. Nuo verkkiksen taittopyörät on kyllä houkuttelevan hintaisia.

Tomy
06.03.2016, 18.28
Hei,
oisko jollain näkemystä parhaasta sähköavusteisesta pyörästä näillä spekseillä:
- käyttö: työmatka 12km/suunta, lisälsi jnk. verran tasaisia kangaspolkuja joissa ei ole juurakkoa (eli hybridi tai etujoustollinen maasturi käy)
- harjaton? moottori, teho n. 500 W. BOSCH? Saa toki olla sellainen 1kw versio johon tarvitsee vakuutuksen, jos hinta ei karkaa.
- riittävän kokoinen akku, josta ei heti lopu potku
- levyjarrut. En tarvitse taakkatelineitä. Arvostan pyörän keveyttä.
- osasarja SLX/XT tasoinen
- jos on keulajousto, pitäisi olla asiallinen ilmakeula jossa ois herkkyyttäkin
- voin tilata myös ulkomailta jos löytyy hyvä tarjous.
- pituus 178cm, maantiepyöräni on 54 kokoa.

Hanki mieluinen maastopyörä ja siihen napa- tai keskimoottorilla oleva sähkökonversio. Sähkökonversio-osat maksavat 600-1000e valinnoistasi riippuen.

Itse ajelen täysjäykästä maastopyörästä rakennetulla sähköpyörällä. Moottori 250W napamoottori ja sijaitsee etunavassa. Käytän cromo-haarukkaa. Itselläni on 36V 13mAh akku, jolla pääsee vähintään 40km reippaalla avustuksella. Täysteholla, jolloin avustus on luokkaa 500W jatkuvasti, akku tyhjenee tunnissa ja matkaa kertyy noin 25km. Tämä sähkösetti vie meikäläistä +100kg kuskia vaivatta 25km/h loivaan ylämäkeen. Työmatkalla ei tule hiki lainkaan, joten kuntoilusta tämä ei juuri käy.

Myös 500W moottori tarvitsee liikennevakuutuksen. 250W ja siitä alaspäin ovat ns. sähköavusteisia polkupyöriä eivätkä vaadi vakuutusta. 250W-1000W laitteet ovat moottorilla varustettuja polkupyöriä ja vaativat vakuutuksen.

Linna
06.03.2016, 22.52
Eli voisin tilata vaikka canyonin grand canyonin ja vaihtaa siihen esim greensyclestä keskiö- tai etupyörämoottorin? Kuka tekee tällä hetkellä hinta-laatusuhteeltaan parhaita sarjoja (linkkejä?). Kuulostais helpommalta tavalta saada sopiva pyörä tehtyä.

Tomy
06.03.2016, 23.09
Juuri noin niitä paljon tehdään.

Joku huippohuesta alumiinista valmistettu runko ei välttämättä ole paras aihio. Dropoutit joutuu erilaiselle rasitukselle alttiiksi kuin mihin ne on suunniteltu. Greencycles-väki osannee tässä kuitenkin suositella sopivia pyöriä tai kertoa mitä erityisesti huomioida pyörän valinnassa. Juuri tästä syystä päädyin itse etumoottoriin ja jäykkään cromo-haarukkaan. Etuhaarukka on kestänyt kaikki rasitukset hyvin. Teräs myös väsyy pikkuhiljaa, jolloin dropoutien venyminen on mahdollista havaita ennen lopullista särkymistä. Minulla on nyt reilu 1000km ajoa takana ja haarukassa ei ole mitään näkyvää kulumista havaittavissa. Oma pyöräni on noin 10 vuoden ikäinen alumiinirunkoinen Merida Matts SE ja uskon, että keskiömoottorikin toimisi siinä hyvin.

Oman sähkösettini ostin Espanjalaisesta liikkeestä: www.ciklotekstore.eu (http://www.ciklotekstore.eu)

Minulla on tämä setti:
http://www.ciclotekstore.eu/b2c/producto/9822150/2/platinium-lcd5-b-o-s-e-bike-motor-kit-36v-without-battery

Akun ostin Saksan ebaysta. Se kiinnittyy juomapullokiinnikkeisiin. Valitsin akun, jossa on Samsung-kennot, arvelin sen olevan jonkinlainen tae laadusta.

Tämä edustaa sitten aika lailla alkeellisinta sähköpyörätekniikka. Setissä on kadenssianturi, joka ainoastaan tunnistaa liikkuukko kammet vai ei. Jos kammet liikkuu, moottori käynnistyy. Ohjaustankoon tulee lcd-näyttö ja avustustasojen valitsin. Parhaan hyötysuhteen saavuttamiseksi joutuu avustustasojen välillä hiukan pomppimaan. En kuitenkaan koe sitä häiritsevänä. Kehittyneemmistä järjestelmistä minulla ei ole kokemusta.

Läskimasa
08.03.2016, 01.02
Löytyykös 150 mm läpiakselinapaan napamoottoreita? Tuli visio 2-pyörävetoisesta läskistä, saattais pelastaa tunkkaamisilta kun sais pahimmille pöperökeleille vetoja etuselle. Tekis toisen etukiekon jonka vain heittäis tilalle ja akku juomapullotelineen tilalle. Joku potikka vaan tankoon lisäks.

Kiituri
08.03.2016, 18.23
...250W ja siitä alaspäin ovat ns. sähköavusteisia polkupyöriä eivätkä vaadi vakuutusta. 250W-1000W laitteet ovat moottorilla varustettuja polkupyöriä ja vaativat vakuutuksen.
paitis jos niissä on kasukahva ja/tai tai eivät vaadi polkemista avustuksen aikaansaamiseksi. Eli vaikka tehoa olisi 10W, vaatii vakuutuksen jos on kaasukahva.

Kiituri
08.03.2016, 18.27
Löytyykös 150 mm läpiakselinapaan napamoottoreita? Tuli visio 2-pyörävetoisesta läskistä, saattais pelastaa tunkkaamisilta kun sais pahimmille pöperökeleille vetoja etuselle. Tekis toisen etukiekon jonka vain heittäis tilalle ja akku juomapullotelineen tilalle. Joku potikka vaan tankoon lisäks.

Joissakin on käytetty takanapaa edessä. Siitä kun ottaa turhat vapaarattaan ym. pois. Jarrulevyhän on se tärkein asia.

Rapakko
20.04.2016, 19.54
Tähän väliin kokemus Suomen mahdollisesti suurimmasta ja tunnetuimmasta sähköavusteisiin pyöriin keskittyneestä ketjusta, Electrobikesta. Itse en voi suositella liikkeen palveluita kennellekään mutta sen voin sanoa etten enää koskaan asioi kyseisessä kaupassa. Ihmettelen miten liike pärjää nykyisessä markkinataloudessa. Sähköpyöräkaupalle, joka tarjoaa myös asiakaspalvelua vaikuttaisi olevan hyvä sauma markkinoilla.

Tässä tarinaa omasta sähköpyöräfiilistelystä:

Tilasin Electrobikesta BH Nitro Cross sähköpyörän maaliskussa 2016. Sain kaupan purettua pienen väännön jälkeen 7.4 kun selvisi, ettei ainakaan kolme suomen viidestä suurimmasta vakuutusyhtiöstä tarjoa tuon tason sähköpyörälle, jonka avustuksen huippunopeus on 45km/h, kattavaa varkausvakuutusta (vaatii Trafin uuden ohjeistuksen mukaan myös liikennevakuutuksen). Yhdellä vakuutusyhtiöistä on mm. ehtona varkauden kattamiselle, että pyörä on ollut lukitussa tilassa varkauden tapahtuessa.


Olin maksanut pyörästä 10% käsirahan, jonka pyysin palauttamaan. Electrobiken mukaan kaupan purkamiselle siis oli riittävä peruste ja kauppa purettiin yhteisymmärryksessä. Electrobike myös lupasi palauttaa käsirahan välittömästi viimeistään muutaman päivän kuluessa.


Huomasin jo aiemmin, ettei Electrobike vastaa sähköposteihin, joten mitään kirjallista sovituista asioista ei synny. Aina kun liikkeeseen soitin luvattiin asia hoitaa asap. Luottamus rahan palauttamiselle karisi päivien kuluessa ja erilaisten lupausten rauetessa. Yritin saada vahvistuksen sopimallemme käsirahan palautukselle sähköpostin lisäksi myös kaupan muilta vastuuhenkilöiltä. Heidän yhteystietoja ei Electrobiken www-sivuilta kuitenkaan löydy, joten päädyin soittamaan kaupan muihin toimipisteisiin. Helsingin pisteen lisäksi kaikki tai osa muista liikkeistä on jälleenmyyjiä, eikä soitoista niihin ollut hyötyä. Yhdestä luvattiin kaupan toimitusjohtajan yhteystiedot lähettää teksiviestillä mutta ei niitä sitten lähetettykään.


Luotettavuutta henkivillä sivuilla pahaa aavistamattomille asiakkaille kerrotaan mm. "Halusimme laajentaa yrityksen toimintaa siten, että asiakkaamme saavat edelleen asiantuntevaa ja ripeää palvelua."


Yritin pysyä rauhallisena ja vierailtuani liikkeessä kahdesti ja soitettuani sinne lukemattomia kertoja sain lopulta rahani takaisin.


Tapaus oli varsin selvä ja kuluttajariitalautakunta olisi varmaankin asettunut asiassa puolelleni vaikka kirjallista näyttöä kaupan purkamisesta ei syntynytkään. Tapausten käsittely saattaa kuitenkin kestää jopa pari vuotta.


Mitenköhän olisi käynyt takuu asioille jos olisin pyörän ostanut ja siinä olisi ilmennyt vikaa?

aleator
20.04.2016, 23.11
Tähän väliin kokemus Suomen mahdollisesti suurimmasta ja tunnetuimmasta sähköavusteisiin pyöriin keskittyneestä ketjusta, Electrobikesta. Itse en voi suositella liikkeen palveluita kennellekään mutta sen voin sanoa etten enää koskaan asioi kyseisessä kaupassa. Ihmettelen miten liike pärjää nykyisessä markkinataloudessa. Sähköpyöräkaupalle, joka tarjoaa myös asiakaspalvelua vaikuttaisi olevan hyvä sauma markkinoilla.

...

Mitenköhän olisi käynyt takuu asioille jos olisin pyörän ostanut ja siinä olisi ilmennyt vikaa?


Jaanpa tähän omat (takuu) kokemukseni puljusta.

Pyörää ostaessa palvelua löytyi melkein riittävästi (myyjä kyllä katosi viikoksi lomille sen sijaan, että olisi vienyt kaupat loppuun ajallaan) ja fillari
tuli varsin nopeasti, mutta eri kokoisena kuin oltiin sovittu. Pidin fillarin kuitenkin kun ajotuntuma oli ok. Sähkärin näyttötaulu
ei myöskään toimitettaesa pelannut. Soittelin ja lupasivat lähettää heti uuden ja pistämään vanhan paluupostissa. Näin 9kk myöhemmin
ei ole vielä taulua kuulunut. Sain rassattua edellisen sillä välin eloon, eli ei silläkään silleen väliä.

Sitten se takuuasia, eli kertaalleen fillarin matka tyssäsi kesken menon virhekoodiin. Tästä sitten soitto elektrobikeen ja käskivät
lähettää fillarin matkahuollolla. Lähetin ja elektrobike onnistuikin noutamaan sen kahden viikon ja kolmen yhteydenoton jälkeen
matkahuollon konttorista. Sitten seuraa toista kuukautta radiohiljaisuutta ja kun viimein vastataan niin kaveri sanoo, ettei tiedä
mitä pyörälle kuuluu, mutta käy katsomassa takahuoneessa ja soittaa ihan kohta takaisin. Ei koskaan soittanu.

Pyörä kyllä viimein palasi kotiin ja uusi moottori siihen oli ilmestynyt. Kaikki osat oli tosin löysällä, mutta hei, onhan mulla momenttiavain..

Kokemuksen kruunasi satunnainen sähköpostikeskustelu saksalaisen fun-corner-liikkeen kanssa, kun kyselin vaimolle sähkäriä. Tuli puheeksi, että uskaltaako
tuommosta yamahan moottoria ottaa, kun viimeksi kävi näin. Tähän ystävällinen asiakaspalvelija sitten kysyy, että mikäs vikakoodi mulle
tuli ja kun kerron, niin saan lyhyet ohjeet, että mitä nappeja pitää painaa, että fillari kulkee taas. Kuulemma ei se koodi edes mitään oikeaa
vikaa tarkoita..

tl;dr elektrobiken takuu toimi, mutta helpommalla oisin päässy jos oisin tilannu fillarini vaikka saksasta..

TuriMaas
13.08.2016, 02.12
Oma kokemus sähköpyörän liikennevakuutuksesta. Ostin Verkkokauppa.comista GZR Urban Rambler Fatbiken, jossa on vakiona myös käsikaasu. Tämähän edellyttää nykyään myös liikennevakuutusta. Koska en halua riskeerata liikenteessä, otin asiakseni hankkia vakuutuksen.

Melko erilaisia näkemyksiä vakuutusyhtiöillä oli. Halvin liikennevakuutus oli 87 euroa vuodessa ja kallein yli 210 euroa. Varkaus- ja ilkivaltavakuutuksen kanssa (osakasko) tilanne on todella epäselvä. Halvin ei sitä myönnä lainkaan ja kotivakuutukseen ei sisälly liikennevakuutuksen alaiset ajoneuvot.

Tässä on kerrankin Trafi ollut etuajassa verrattuna vakuutusyhtiöihin.

Väsä
27.09.2016, 21.51
Tuli tilattua uus sähkömaasturi:
http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/mallistot/maastopyörät-sähköpyörät/powerfly-fs/powerfly-9-lt-plus/p/2936600-2017

Harmi vaan et toimitukset menee ens vuoden alkuun. No farleytä sitä tulee jokatapauksessa talvi ulkoilutettua.

Kiituri
02.10.2016, 18.14
Kun niistä tehoista on välillä puhetta niin tässä on esimerkki miten 1.2kW (hiilharjakone) ja painavat lyijyhyytelöakut vie aikuisen kokoista ilman polkemista. https://www.youtube.com/watch?v=aCMjkvu3gx8 (https://www.youtube.com/watch?v=aCMjkvu3gx8)

paternoster
02.10.2016, 19.29
Taitaapi käsite sähköavusteinen mennä ohi tuosta mopedista.

Kiituri
02.10.2016, 20.20
Juuh, eihän tuo ole sähköavusteinen vaan lapsille tarkoitettu sähkötriali mutta jonkin käsityksen saa mitä se kilowatti tarkoittaa jos moottori on kunnollinen ja tarjoaa täyden momentin heti paikaltaan.