Näytä tavallinen näkymä : sähköpohjalliset
makimies
19.02.2016, 15.17
Motonetin 15euron pohjalliset täälä myös. Pari lenkkiä nyt ajellut perus ulkoilukengillä +pohjalliset. 3xaa patterilla eivät kyllä lämpiä mitenkään merkittävästi, mutta ehkä ihan riittävästi tunnin lenkille. Aika painavat kyllä noi patterikotelot.
Optiflow
19.02.2016, 21.03
Kuvasin lämpökameralla tänään minun Motonetin halvat pohjalliset. Elementti lämpesi puolessa minuutissa 40°C:een kummassakin pohjallisessa. Aika pienellä alueellahan se on, mutta kai se jalkoja lämmittää.
https://farm2.staticflickr.com/1639/24504982223_034ef6de1f_b.jpg (https://flic.kr/p/Dkqrtv)
by Optiflow (https://www.flickr.com/photos/86990878@N05/), on Flickr
arctic biker
01.02.2018, 21.24
Hiljaista ollut tällä säikeellä! https://www.amazon.de/gp/product/B0054U6XI4/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 Noita jalkoja kroonisesti paleltaa niin hommasin tommoset. Hyvää että akku on integroitu itse pohjallisen sisään ja kaukosäädin on kätevä niin kauan kun en hukkaa. 1teholla aika haaleat mutta kakkosella on lämpöä etten ole -13C kelissä vielä kolmostehoa kaivannut. Eikä yhtään piuhaa!
Huonoa sitten että ovatten aika paksut ,akku on siellä kantapään alla ja mittasin 15mm , tarkoittaa ettei mun Bontragerin OMW kenkiin mahdu. Vanhoihin Vauden Termatic kakkosiin just ja just . Noisson vaan pohjat erinomaisen perseestä, liukkaat ja korkeat nappulat kerää lunta aivan ,sensuroitu.
Sen verran rapian viikon kokemuksella koen idean ittellä toimivaksi jotta aamusella tilasin nuo:
https://www.amazon.de/gp/product/B0054U6XI4/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=
Toivon kovasti että ovat normipohjallisiin verraten ees suunnilleen samanpaksuiset.
Tilasin myös jatkopiuhat jos noilla sais akkupakat housuntaskuihin.
Tästä sitten kun ei muuten pärjätä
http://www.suojalaite.fi/Alaska-Thermo-XL-52421-363
Tätä vanhempi malli ollut jo käytössä monet vuodet, hyvä juttu niin kauan kuin ilman näitä pärjää.
Pohjat hyvin lipsumattomat jäisilläkin pinnoilla ja hyvin pysyvät halvoilla muovipolkimilla, ei muutenkaan paljon valittamista kuin lämpövastus ei ulotu ihan varpaa kärkiin. Akutkin näyttävät kestävän aikaa ja latauksia. On mukava palata keväisin lukkopolkimiin ja pyöräilykenkiin!
arctic biker
03.02.2018, 19.45
Tuo termi integroitu hieman rietoo. Tilaamieni Thermic-IC pelkkiä pohjallisia saa näemmä saksan Amazonilta varsin järkevään hintaan. Toki syvästi inhoan kaikkia piuhan päässä olevia muttei auta. Toistaiseksi on nää olevat toimineet hyvin, 2teho riittää mulle -12 ja 36km oikein hyvin. Tuossa kun kylillä suustani jäin kiinni ja sammutin pohjalliset Teboililla enkä tietenkään muistanut panna päälle niin palatessa 14 kilsan kohdalla varpaat jäässä. Eikä ees Seppo Räty ollut paikalla.
Alessa: https://www.proviter.fi/tuotteet/thermacell-lampopohjalliset/pohjalliset/thermacell-lampopohjalliset
Alessa: https://www.proviter.fi/tuotteet/thermacell-lampopohjalliset/pohjalliset/thermacell-lampopohjallisetKiitos! Meni tilaukseen.
arctic biker
07.02.2018, 00.02
Saksan Amazonilta eilen viestiä jotta lähetetty on, ens viikolla kuulemma saan. Jännää jotta kuin paksut ovat. Ei ny inspiraatiota uusien kenkien ostoon .
Isä nitro
12.02.2018, 14.15
Tilasin minäkin tuolta Proviterin alesta. Hinta oli jo sen verta alhaalla, että muutaman käyttäjäkokemuksenkin lukeneena uskalsin tilata. Testasin lauantaina 65 km cyclo-lenkillä. Minullahan on siis Pohjoismaiden surkein ääreisverenkierto, ja nämä e-pohjalliset näyttäisivät tarjoavan toimivan ratkaisun. Ihan kuin lopussa (n. 3,5 h kohdalla) olisi virtanen loppunut...
Tullut vuosien varrella pidettyä noiden Lenzin akkupohjallisten alla kaikenlaisia pohjallisia ja muita tee-se-itse ratkaisuja, kun tuppaa tulemaan kylmä altapäin, jos on noi vain. No sitten ei mahdu mieli sukkat tai kenkä tulee ahtaaksi. No nyt välähti vetästä alumiiniteipit noihin vaikuttas toimivan. Siis Lenzeissä riittää 2 teho jo pitämään varpaat sulana ja 3 voi sulatella, mutta toisen akku on mennyt huonoksi ja kestää 2 vain 2H, niin hyvä on olla alla eristettä lisänä, jos ens talvena raaskis ostaa uudet.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180212/3190bf193164fa36bdb006e8a81b7e3a.jpg
arctic biker
12.02.2018, 16.36
Tullut vuosien varrella pidettyä noiden Lenzin akkupohkallisten alla kaikenlaisia pohjallisia ja muita tee-se-itse ratkaisuja, kun tuppaa tulemaan kylmä altapäin, jos on noi vain. No sitten ei mahdu mieli sukkat tai kenkä tulee ahtaaksi. No nyt välähti vetästä alumiiniteipit noihin vaikuttas toimivan.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180212/3190bf193164fa36bdb006e8a81b7e3a.jpg
Just päivällä hain Thermic-Ic Basicit Matkahuollosta ,UPS tekstiviestintä ei hyväksynyt Kiteen toimipistettä, toki Hannu tuumasi viime viikolla kun muuta asiaa hälle oli jotta jättää tänne vain. Kuski Onkamon kohalla soitti aamulla puoli8 jotta ootko paikalla, sillai vienosti vihjasi jotta onko ihan pakko ajaa sinne syrjäkylälle ,minä ettiei oo....
Noissa on aika pienellä alalla nuo lämmitysvastukset, ois soma tietää onko esim Lenzeissä sama idea. Sen verran koestin jotta alumiiniteippiä kaipaavat.
Tai sitten on pakko investoida numeroa isompiin OMWkenkiin. Vatut.
Just päivällä hain Thermic-Ic Basicit Matkahuollosta ,UPS tekstiviestintä ei hyväksynyt Kiteen toimipistettä, toki Hannu tuumasi viime viikolla kun muuta asiaa hälle oli jotta jättää tänne vain. Kuski Onkamon kohalla soitti aamulla puoli8 jotta ootko paikalla, sillai vienosti vihjasi jotta onko ihan pakko ajaa sinne syrjäkylälle ,minä ettiei oo....
Noissa on aika pienellä alalla nuo lämmitysvastukset, ois soma tietää onko esim Lenzeissä sama idea. Sen verran koestin jotta alumiiniteippiä kaipaavat.
Tai sitten on pakko investoida numeroa isompiin OMWkenkiin. Vatut.Aika pienellä alalla on vastus Lenzissäkin, mutta noissa tehot riittää oikein hienosti talvikengissä ainakin. Ilman mulla jäätyy -10 ihan varmasti varpaat 303 Lakeissa, niin kuin Yeteissäkin viimeistään 1-2h kohdalla. Alkuun kokeilin aikoinaan jotain tarjoustalon 3 AA toimivia ja niillä en pärjännyt.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180212/bb1283309b7f25464ca84a58baccb478.jpg
arctic biker
12.02.2018, 17.43
On aivan saman näköinen Thermicien pohja, yllättävän tiukka akkukotelo, sinne sai ihan voimalla tunkea. Toivottavasti Akkulasta on postilootaan ilmaantunut lisää virtalähteitä, toinen jemmassa oleva neljän akun setti näemmä on finaalissaan.
On aivan saman näköinen Thermicien pohja, yllättävän tiukka akkukotelo, sinne sai ihan voimalla tunkea. Toivottavasti Akkulasta on postilootaan ilmaantunut lisää virtalähteitä, toinen jemmassa oleva neljän akun setti näemmä on finaalissaan.
Noi on mulla tosiaan ne 1200mah Lion mallit. Tais olla Thermicien porukoita, jotka perusti tän Lenzin.
Noissa tommonen liitin ja jännite täysillä 7.4 volttia eli kaksi aa lion kennoa oletettavasti sarjassa.
Paketti vaan toivoton saada ehjänä auki, että uusisi kennot.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180212/6c963e75af67d01c2e18f886287296cb.jpg
Coasting
12.02.2018, 17.54
Onneksi tajusin hommata ISOT talvifillarikengät ja pertsamonot. Mahtuu sähköpohjallisten lisäksi paksut sukat kavereineen. Olen huomannut että jos vähänkään kiristävät niin kylmä tulee todella äkkiä.
Onneksi tajusin hommata ISOT talvifillarikengät ja pertsamonot. Mahtuu sähköpohjallisten lisäksi paksut sukat kavereineen. Olen huomannut että jos vähänkään kiristävät niin kylmä tulee todella äkkiä.
Juu mullakin on laskettelu merinosukka ja paksu merino villa sukka. Tosin Lenzeillä riittäisi varmaan tuo laskettelusukkakin, mutta aina on oltava joku back up, jos tekniikka pettää ja, kun kengät on ostettu kaksille sukille ne ne sitten vaatiikin. Eristeet on vaan noissa omissa kengissä niin onnettomat varpaille, että kun sukat hikoaa, niin sitten viimeistään jäätyy varpaat.
arctic biker
12.02.2018, 18.03
Ylikokoisissa talvilukkokengissä vaan minusta se vika jotta kantapää nousee ja menee koko idea pilalle. WBL- systeemiä koestanut taas uudestaan. Kannattaa ainakin koestaa, pakastepussi joko paljaaseen jalkaan tai ohkaisen sukan päälle.
Ja Antza44 backup on aivan kiva olla.
Mulla oli joskus aikanaan myös sähköpohjalliset, mutta kyllä se akkujen ja johtojen kanssa pelaaminen sen verran kiusasi että ostin tälle vuodelle Therm-ic:in sähkösukat. Polveen asti ylettyvä sukka on kohtuullisen mukava ja lämmin muutenkin, ja lämmityselementti tulee varpaiden alle. Akkumötikkä pohkeessa näyttää vähän hassulta, mutta käyttömukavuudeltaan varsin hyvät. -10 asti olen pärjännyt suojattomilla Japanthereilla (jotka normimerinosukilla jättivät varpaat tunnottomiksi jo nollan kohdilla).
Isä nitro
14.02.2018, 17.47
Iloni olikin liian hyvä ollakseen totta! Ostin siis viime viikolla langattomat ThermaCELLit, jotka toimivat neitsytmatkalla moitteettomasti. Toisen latauksen yhteydessä huomasin, että laturin urospää ei mene pohjallisessa sijaitsevan latauspistokkeen sisälle. Sen keskellä oleva "piikki" on mitä ilmeisemmin vääntynyt, mikä tekee latauksesta erittäin hankalaa, jos ei peräti mahdotonta. Valon mukaan lataa, mutta vaatii melkoista taiteilua. Mutta kerta kaikkiaan olemattomat liittimet.
Ostin vermeet taloon.com-firmasta ja vastasivat reklamaatiooni viidessä minuutissa. Saas nähärä.
Minä myös ostin alesta ThermaCell langattomat pohjalliset. Lähtötilanne on se, että minulla alkaa varpaat mennä tunnottomiksi kesäkengissä, kun lämpötila laskee alle +15 asteen. Talvikenkinä on 303 Laket, joille oma pakkasraja on aikalailla siinä -4 paikkeilla. Lenkki miinus -4 tarkoittaa totaalisesti tunnottomia varpaita, mutta pienellä kävelyllä niitä voi vielä herätellä. Sen alle kun menee, niin yleensä mikään ei auta. Ostin siis alesta sähköpohjalliset, latasin ne ja kävin testilenkillä. Pakkasta oli ehkä -4 astetta ja ajelin puolisen tuntia, joilloin varpaat alkoivat mennä tunnottomiksi, näpsäytin medium lämmöt päälle odottaen lämpenevistä varpaista johtuvaa ihanaa tuntemusta. Seuraavan 15-20 minuuttia arvuuttelin onko ne lämmöt päällä vai ei, ihan kuin olisin tuntenut aivan pikkuriikkistä lämpöä jalkapohjassa, mutta ei niin paljon, että olisin voinut olla varma onko lämmöt päällä. Varpaat jatkoivat jäätymistä. Tunnin ajelujen jälkeen laitoin high lämmöt päälle ja suuntasin kotiin. Koko matkan mietin, että onko ne lämmöt ollenkaan päällä. Kotiin saavuin normaaliin tapaan varpaat umpijäässä. Sisällä sitten kokeilin vielä, että tuleeko niistä pohjallisista lämpöä...kyllä niistä tuntuu jonkinlaista juuri ja juuri havaittavaa lämpöä tulevan. Herää nyt kysymys, tuoltako noiden kuuluu tuntua, että juuri ja juuri huomaa niissä olevan pienen pientä lämmön nousua? Jos kyllä, niin minun varpaat selvästikin vaativat paljon suurempaa lämpöä kuin mitä noista irtoaa.
Noi on mulla tosiaan ne 1200mah Lion mallit. Tais olla Thermicien porukoita, jotka perusti tän Lenzin.
Noissa tommonen liitin ja jännite täysillä 7.4 volttia eli kaksi aa lion kennoa oletettavasti sarjassa.
Paketti vaan toivoton saada ehjänä auki, että uusisi kennot.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180212/6c963e75af67d01c2e18f886287296cb.jpg
Luin tämän ja avasin samantien pöytälaatikon. Sieltä löytyi n. 10 vuotta lojuneet kertaakaan käyttämättömät ThermicSole merkkiset lämpöpohjalliset. Akut sököt mutta tuo liitin näyttää tismalleen samalta. Kertokaa ihmiselle, mistä löytäisin tuohon liittimeen ja pohjalliseen käyviä akkuja. Kiitos!
PS. Taitaa tuo merkki olla Thermic-ic. Eli, löytyykö pitkillä johdoilla olevia akkuja, jotta voisi pitää ajotakin taskussa??
Luin tämän ja avasin samantien pöytälaatikon. Sieltä löytyi n. 10 vuotta lojuneet kertaakaan käyttämättömät ThermicSole merkkiset lämpöpohjalliset. Akut sököt mutta tuo liitin näyttää tismalleen samalta. Kertokaa ihmiselle, mistä löytäisin tuohon liittimeen ja pohjalliseen käyviä akkuja. Kiitos!
PS. Taitaa tuo merkki olla Thermic-ic. Eli, löytyykö pitkillä johdoilla olevia akkuja, jotta voisi pitää ajotakin taskussa??Lenzin akkuja saa vaikka Kärkkäiseltä, mutta hinnoittelu on=pohjallinen 15€ ja akut toista sataa lonkalta heitettynä
Lenzin akkuja saa vaikka Kärkkäiseltä, mutta hinnoittelu on=pohjallinen 15€ ja akut toista sataa lonkalta heitettynä
Taidanpa tuolla hinnalla ajaa vielä pari lenkkiä viilein varpain. Viikon päästä sitten Mallorcalle ja siellä ei niitä tarvitse. Ehkä ensi talveksi. Mites Aliexpress?
https://varuste.net/Therm-ic+Jatkojohto+120cm+(aikaisempiin+malleihin+%3C-2017)?_tu=47677
https://varuste.net/Therm-ic+PowerPack+Basic?_tu=47658
arctic biker
17.02.2018, 17.46
PS. Taitaa tuo merkki olla Thermic-ic. Eli, löytyykö pitkillä johdoilla olevia akkuja, jotta voisi pitää ajotakin taskussa??
Kuukkeloi nyt tarkkaan mutta mielikuva jottei nykyakkukotelot tai Lionakut noihin vanhempiin Thermiceihin passaisi?
arctic biker
17.02.2018, 18.02
Minä myös ostin alesta ThermaCell langattomat pohjalliset. Lähtötilanne on se, että minulla alkaa varpaat mennä tunnottomiksi kesäkengissä, kun lämpötila laskee alle +15 asteen. Talvikenkinä on 303 Laket, joille oma pakkasraja on aikalailla siinä -4 paikkeilla. Lenkki miinus -4 tarkoittaa totaalisesti tunnottomia varpaita, mutta pienellä kävelyllä niitä voi vielä herätellä. Sen alle kun menee, niin yleensä mikään ei auta. Ostin siis alesta sähköpohjalliset, latasin ne ja kävin testilenkillä. Pakkasta oli ehkä -4 astetta ja ajelin puolisen tuntia, joilloin varpaat alkoivat mennä tunnottomiksi, näpsäytin medium lämmöt päälle odottaen lämpenevistä varpaista johtuvaa ihanaa tuntemusta. Seuraavan 15-20 minuuttia arvuuttelin onko ne lämmöt päällä vai ei, ihan kuin olisin tuntenut aivan pikkuriikkistä lämpöä jalkapohjassa, mutta ei niin paljon, että olisin voinut olla varma onko lämmöt päällä. Varpaat jatkoivat jäätymistä. Tunnin ajelujen jälkeen laitoin high lämmöt päälle ja suuntasin kotiin. Koko matkan mietin, että onko ne lämmöt ollenkaan päällä. Kotiin saavuin normaaliin tapaan varpaat umpijäässä. Sisällä sitten kokeilin vielä, että tuleeko niistä pohjallisista lämpöä...kyllä niistä tuntuu jonkinlaista juuri ja juuri havaittavaa lämpöä tulevan. Herää nyt kysymys, tuoltako noiden kuuluu tuntua, että juuri ja juuri huomaa niissä olevan pienen pientä lämmön nousua? Jos kyllä, niin minun varpaat selvästikin vaativat paljon suurempaa lämpöä kuin mitä noista irtoaa.
Aika Vähäisellä kokemuksella sanon jotta virta pitää panna jo lähtiessä päälle. Veikkaan jotta pohjalliset joissa akku on siellä kantapään alla tulevat samalta tehtaalta... Nyt nää Thermic-Ic Basicit kolmatta kertaa jaloissa. Ja huomaan jotta mun laturi on autuaasti unohtanut virran purkutaitonsa, vatut. Tuokin oli hauska lukea Thermicien ohjeista jotta jos on sisäkenkä niin pitää ratkoa piuhaa varten aukko eli pohjalliset mahdollisimman lähelle jalanpohjaa. En raaskinut OMW- sisäkenkiä puukolla repiä. Onneksi on vanhat huopasyylingit joissa yks reikä lisää ei enää haittaa. Muut paikkasin Gorillateipillä.
Ja osanottoni Tom, meinasin käyttää termiä lämpimät mutta ehken ei sopivaa.
Minä en kyllä ole noiden Lenzienkanssa kokenut piuhoja mitenkään hankalaksi. Akut pelittää oikein hienosti tuossa kengän varressa. Laken 303 pidän nilkka hihnassa. Akut on kestänyt vaikka olisi taivasalla kovallakin pakkasella.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180217/dd552febef3ef5b43187a10e9513070a.jpg
arctic biker
17.02.2018, 22.30
Mulla oli joskus aikanaan myös sähköpohjalliset, mutta kyllä se akkujen ja johtojen kanssa pelaaminen sen verran kiusasi että ostin tälle vuodelle Therm-ic:in sähkösukat. Polveen asti ylettyvä sukka on kohtuullisen mukava ja lämmin muutenkin, ja lämmityselementti tulee varpaiden alle. Akkumötikkä pohkeessa näyttää vähän hassulta, mutta käyttömukavuudeltaan varsin hyvät. -10 asti olen pärjännyt suojattomilla Japanthereilla (jotka normimerinosukilla jättivät varpaat tunnottomiksi jo nollan kohdilla).
Sun kotipaikassa ,siis Kuu , nuo säätilat on ainakin mulle ajamattomia paikkoja... Kevään mittaan saanemme kuulla kuin nuo sukat toimii? Sen verran arvokkaat jotta Suomen oloissa oikeesti käytetyt ja sitä kautta kokemusta kelpaa mulle ja varmaan muillekin.
Isä nitro
20.02.2018, 15.31
Viime viestissäni valittelin langattomien pohjallisten eli THERMACellien hajonnutta latausliitintä. Myyjä vastasi rakentavaan viestiini kahden tunnin sisällä, ja maahantuojakin otti osaa suruuni heti seuraavana aamuna kertoakseen lohdutuksen sanoina, että uudet ovat jo tulossa ja mahdollisesti jo viikonlopuksi. Eilen maanantaina tulivat. Tätä minä sanon hyväksi asiakaspalveluksi. Jotenkin suotta ounastelin, että josko saan uudet sitten huhtikuulle, kun ei tarvetta enää ole.
Aika Vähäisellä kokemuksella sanon jotta virta pitää panna jo lähtiessä päälle.
Täysin samat kokemukset lämpöpohjallisten päälle kytkemisestä jo lähtiessä. Mikäli varpaat hiukankin kylmettyvät, on pohjallisen päällekytkeminen edes täydelle teholle jo myöhäistä. Medium teho riittää mulla useimmiten koko 2-3h lenkille, kun heti lähtiessä muistaa kytkeä lämmityksen päälle. Yli -15"C pakkasilla on joskus tarvetta täydelle teholle, mutta mun harvoin käytössä olleet reilu viisi vuotta vanhat therm-ic akut, eivät enää jaksa täyttä tehoa puskea. Sain aikanaan yhden uuden akun takuuna, kun akkuparilla oli noin tunnin ero lämmityskyvyssä, mutta edelleen alkuperäinen akku lämmittää pidempään.
*klip*...kyllä niistä tuntuu jonkinlaista juuri ja juuri havaittavaa lämpöä tulevan. Herää nyt kysymys, tuoltako noiden kuuluu tuntua, että juuri ja juuri huomaa niissä olevan pienen pientä lämmön nousua? Jos kyllä, niin minun varpaat selvästikin vaativat paljon suurempaa lämpöä kuin mitä noista irtoaa.
Kaivoin nyt nuo Lidlistä ostetut, luulin eka että on rikki kun ei tuntunut lämpiävän mutta siirsin pohjallisen pakkaseen ja oli edelleen saman lämpöinen että ehkä idea on tarjota huoneen/kädenlämpöä
ristopee
30.03.2018, 19.46
Nyt alkaa usko loppua ThermaCELLeihin. Ensimmäinen pari ei lämmennyt käytännössä yhtään. Vein takaisin kauppaan ja sain uudet tilalle. Uusi pari lämpenee kai vähän, mutta akku ei tunnu kestävän yhtään. Akut olivat tyhjentyneet viikon aikana, vaikka virta oli ollut pois päältä. Latasin pohjalliset täyteen, pyöräilin 1,5h ja enää ei valot vilkkunu kun testasin. Enkö osaa käyttää noita, onko todella huono tuuri vai onko noi vaan paskat?
Reiska79
20.08.2018, 11.21
En aivan kokonaan puuta ehtinyt läpi kahlata, mutta kysyisin onko kenelläkään vinkata hyvin toimivista ja kohtuuhintaisesti pohjallisista plussa-poljentoihjin talveksi - näin asiaa jo hieman ennakoiden. Toiveissa että lämpöä riittäisi 2-3 tunniksi ja käyttö muuten suht vaivatonta- ja että päkiäosa ei olisi hirveän paksu. Mieluiten akut latureineen paketissa mukana. Tosin saahan noita akkuja jälkikäteenkin hankittua, jos siinä pitkän pennin säästää – tai järkeviä paketteja ei vain löydy.
Kiitoksia suosituksista jo etukäteen!
^Kävikö Reiska79 siis ollenkaan ketjua oikeasti läpi? Kun et "aivan kokonaan" ehtinyt? Meinaan heti tällä viimeisellä sivulla on kuvien kera oikein jengien lämppäreistä juttua missä kehutaan milloin mitäkin. Vähän viitseliäisyyttä hei.
Reiska79
20.08.2018, 16.56
Jonkun verran (ehkä 10 min) kahlasin, mutta nimenomaan "kehuttiin million mitäkin". Ajattelin että onko näissä piireissä olemassa konsensusta (tai jollain näkemystä) niistä oikeasti parhaista pohjallisvaihtoehdoista asiaan perehtyneeltä. Kuulun ryhmään "vaativassa työssä ja ruuhkavuodet", joten pyrin minimoimaan tuskan yleensä (mitä tahansa) kamppeita ostaessani ja yleensä tilaan vain "jotain varmasti hyvää", mutta näissä kun pohjallisia löytyy joka lähtöön - ja varmaan saa perehtyä aiheeseen vaikka viikon että parhaat löytää... mutta kun ei ole aikaa. Pahoittelen jos loukkasin käytökselläni. Paiskaan ehkä tikkaa ja/tai tilaan kalleimmat mitä löydän... ainakin mieluummin kuin guuglaan aiheesta sen viikon.
Reiska79
23.08.2018, 13.20
Kysäisempä nyt kuitenkin vielä, että onko tuo Lenzin tai Therm-Ic:n pohjallinen jokin "referenssi"? Tai onkoylipäätään olemassa joitain yleisesti toimivaksi todettuja pohjallisia, joita enemmän tai vähemmän ”parhaina” pidetään? Tosiaan hyvää lämpöä varpaille sen2-3 h ilman liian paksua pohjallista toivoisin, eikä haittaa vaikka holvikaarentukea löytyy, kun aiemmin Mortonin neuroomaa ja plantaarifaskiittia jaloissaollut. Ei noista teksteistä edelleenkään mikään pohjallinen noussut selvästi toisen yläpuolelle. Olisko sitten jokin näistä järkevä ratkaisu, jos ajatteleeettä akut nilkoissa ei häiritse(?):
https://www.amazon.de/gp/product/B0054U6XI4/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 (https://www.amazon.de/gp/product/B0054U6XI4/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1)
Amazonissa keskinkertaiset arvostelut?
https://www.amazon.de/Beheizbare-Einlegesohlen-Thermosohlen-Akkubetrieb-Warmstufen/dp/B077RXTTQL/ref=sr_1_10?s=sports&ie=UTF8&qid=1534842178&sr=1-10&keywords=thermal+insoles (https://www.amazon.de/Beheizbare-Einlegesohlen-Thermosohlen-Akkubetrieb-Warmstufen/dp/B077RXTTQL/ref=sr_1_10?s=sports&ie=UTF8&qid=1534842178&sr=1-10&keywords=thermal+insoles)
En nähnyt näistä mitään kommenttia, mutta näyttivät ostajat ainakin arvosteluissa tyytyväisiltä(mutta onko sitten vain hintataso huomioiden)?
https://www.bike-discount.de/en/buy/lenz-heat-sole-3.0-heatable-insoles-253823?currency=1&delivery_country=39 (https://www.bike-discount.de/en/buy/lenz-heat-sole-3.0-heatable-insoles-253823?currency=1&delivery_country=39)
+
https://www.bike-discount.de/en/buy/lenz-lithium-pack-insole-1000-accupack-accu-for-heatable-insoles-253905 (https://www.bike-discount.de/en/buy/lenz-lithium-pack-insole-1000-accupack-accu-for-heatable-insoles-253905)
Thermacellit lienee paksummat ja onko sitten lämmittävyyskin huonompi, kun akut mahdutettu pohjallisiin?
Reiska79
26.12.2018, 19.03
Täallaiset pohjalliset tuli lopulta tilattua, kun kommentointi jäi vähiin (erityisest kun v*ttuilu jätetään huomioimatta):
https://www.amazon.de/gp/product/B077RXTTQL/ref=oh_aui_detailpage_o03_s00?ie=UTF8&psc=1
Totesin ensi lenkillä toimiviksi. Noin 5 mm paksut ovat, joten vähän extra-tilaa hyvä löytyä kengistä, mutta ei nuo ylettömän paksut ole. Akut kiinnitetään nilkkojen/pohkeiden ympärille. Hieman lyhyehköt on nuo kiinnikkeet, joten paksumpien pohkeiden ympäri voi tehdä tiukkaa, tai heikentä verenkiertoa koivissa. Minun koipiini (sirot pohkeet, vaikken muuten ole hankihyttynen) nuo riittivät juuri kohtuudella. Mukavasti riitti reilussa kympissä (olen todellinen viluvarvas jolla normaalisti alkaa jalat jäätyä 45 min jälkeen, kun vähäänkin pakkasta) keskiteho (2/4) ja akusta ilmeisesti noin puolet purkautui parissa tunnissa. Läpöä tuli myös tasaisesti, ei mitenkään pistemäisesti. Jalat eivät hionneet epämukavasti, mutta pysyivät lämpiminä. Mulle juuri passelit pelit. Ainoa mitä olisi voinut toivoa, olisi akkujen parempi integrointi, mutta kyllä tuokin systeemi toimi. Voihan tuohon oman modauksen tehdä, jolla akut saa esim kenkiin tms.
tempokisu
26.12.2018, 20.20
^ täh? anteeksi, mutta tarviitko sä kympin lenkkiin ( fillarilla?) sähköpohjalliset. Mä olen aina kuvitellu että se on mun tassut kun palelee maailman eniten....mutta kun siirryin käyttään karvavuorisia mokkanahkatalvareita eli ihan tavallisia talvikenkiä, niin eipä ole varpaat jäätynyt. Tosin mun lenkit on 1-2 tuntia nykyisin ja -15 asteen pakkasella mä ajan korkeintaan työ-asiointiajoa.
Kuulostaa hankalalta jotkut akkupömpelit pohkeitten ympärillä.
Siis ostin kerran ( varmaan 15 vuotta sitten) sähköpohjalliset mutta ei lämmenny toinen pohjallinen ja se akku vaan alkoi ladatessa kuumentua niin että hyvä kun tulipaloa ei syttyny. Totesin että ei nää toimi, talvikengät on huomattavasti parempi ratkaisu.
Kaiketi kymppi meinas lämpömittarin lukemaa.. Ja toisaalta, kyllä kymmeneen kilometriin voi pari tuntia tuhraantua maastossa talviaikaan. Tän aamun keskinopeudella ei olis edes riittänyt.
Reiska79
27.12.2018, 08.06
Juu, tarkoitin reilua toistakymppiä pakkasta. Ja jep, mulla wölveissä jäätyy ilman sähkölämppäreitä varpaat heti pienellä pakkasella 45-75 min kohdalla. Nuorena varmaan ulkojäillä riittävän monta kertaa palelluttanut + molemammt isovarpaat muutama vuosi sitten murtanut -> verenkierto heikentynyt entisestään + varmaan myös "geeneissä" viluvarpaat. Ja tosiaan en ole koskaan koittanutkaan ilman klosseja ajaa, sen jälkeen kun aloin harrastella. Kävellessä tms. harvemmin varpaat jäätyy, mutta klosikengissä helposti. Nämä korjas ongelman. Mutta eihän nämäkään kaikille ole. Minä tykkään mennä klosseilla ja mieluummin laitan akut koipiin kuin ajelen ilman klosseja. Talvella sitä pukeutuu muutenkin eri lailla (valot, useampi vaatekerros jne.), joten ei tuo pukeutumiseen enää suuri lisä ole - minulle.
Ja siksipä heitin tänne näkemyksen, kun olen kuullut skeidaa monista eri pohjallisista (viitaten tempokisun kokemuksiin) ja nämä ainakin mulla toimii erinomaisesti.
Ja, ehkä viidessätoista vuodessa on varsinkin akut vähän kehittyneet.
tempokisu
27.12.2018, 11.52
Ja, ehkä viidessätoista vuodessa on varsinkin akut vähän kehittyneet.
:p mutta myös mulla tarve hävinny kun mun ns. lenkit on 1-2 tuntia, talvella ehkä se tunteroinen vaan ja -15 asteen kylmällä vain asiointiajoa. Tavallisten kenkien käytön syy on vasemman jalan vamma juuri sen klossin kohdalla joten siksi mä siirryin käyttään tavallisia kenkiä. Ei ole haitannu ollenkaan, päinvastoin. Eikä pyöräily ole enää mulle kovinkaan tärkeää, kunhan asiointiajot ajan ja jotain pientä lisäksi, mutta aika vähäistä on mun ajoni eikä sen eteen kannata enää mitään hankkia, ehkä ketjut ja rataspakat 2v välein uusia, ja jarrupaloja.
Isä nitro
27.12.2018, 16.35
Minulla surkea ääreisverenkierto, joten olen näistä sähköpohjallisista etsinyt ratkaisua. Halvat eivät ole toimineet luvatusti tai sitten en jaksa viritellä niitä akkuja pohkeisiin. ThermaCELLin integroiduilla akuilla varustettua ratkaisua kehuttiin netissä, mutta hinta oli vielä vuosi sitten aivan liian suolainen. Sitten näin jossain tarjouksen eli ekan kerran alle satasen. Tilasin ja toimivat kyllä. Oli vaan niin onnettomat nuo latausliitännät, että onnistuin hajottamaan sen toisesta pohjallisesta. Firmasta lähettivät todella nopeasti uudet tilalle ja pahoittelivat tapahtunutta. Nyt olen varovaisempi.
Nyt kun muistelen viime talven -20 pakkasia, niin toimivat tosiaan. Tosin pohjalliset pitää olla päällä heti alusta alkaen eivätkä ne lämmitä tuntuvasti (eivät siis hohkaa lämpöä) mutta että varpaani eivät palelleet.
Kai sitä täytyy itsekin jotain sähköistä kokeilla. Etenkin nyt, kun rojautti reilummin lunta, on klosseille tarvetta, vaan niiden kanssa ei jalat tarkene.
Voitteko te joilla ei ole tarvetta lämmitykselle esim. painua helvettiin? Meillä on.
tempokisu
29.12.2018, 15.34
Voitteko te joilla ei ole tarvetta lämmitykselle esim. painua helvettiin? Meillä on.
En mä kyllä meinaa mennä sinnepäin. Te voitte ( vrt. kommenttisi)
The flying Chocobo
31.12.2018, 09.35
Mulla varpaat alkaa palella jo plussan puolella. Hankin sähkölämmitteiset sukat (Alpenheat), joissa on lämpöpiste varpaiden alla ja akut tulee sukan varteen. Toimii hyvin noin 10 lenkin kokemuksella. Olen pärjännyt alimmalla teholla mukavasti sen parin tunnin lenkin vielä vajaassa 10 asteen pakkasessa ihan hyvin. Aiemmin varpaat alkoi jäätyä puolen tunnin kohdalla. Nyt varpaat viileät, mutta ei ollenkaa 'jäiset' lenkin jälkeen.
arctic biker
12.01.2019, 19.31
Sen verran tykästynyt Thermicin pohjallisiin että tilasin toiset, Basicien kaveriksi, https://www.amazon.de/gp/product/B075RFQH9S/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00__o00_s00?ie=UTF8&psc=1 jos erehdyn kauemmaksi niin virtaa piisannee ja kun kaksiin kenkiin tarviin niinei tarvii vaihtaa. Ja jos oikein pahasti kylmä käy ja reissu pitenee niiin huoltoasemalta AA-kennoja saa.
https://www.amazon.de/dp/B076T6XHSC/ref=pe_3044161_185740101_TE_item
Tämmöset budjettiluokan sähköpohjalliset tuli joulukuussa tilattua ja nyt näin tammikuun pakkaskeleillä olen kolmisen kertaa testaillut. Kaksi tehotasoa, joista pienemmällä parin tunnin lenkki @-5c sujuu vallan mainiosti, aikaisemmin ei mitn jakoa, varpaat jäässä jo tunnissa. Yksi Vartan patterisarja kestää em. spekseillä ~3-4h.
Mulla aliexpressin joltain kauppiaalta tilatut akulliset pohjalliset. Kotiin tuotuna vajaat 17€ ja aika paskathan ne on. Pohjallisen saa leikkoa sopivaan kokoon, kunhan ei mene sisimmän viivan sisäpuolelle. Tosin kiinanpojan 45 on suomipojan 43, joten ei tarvetta leikellä. Kuten tästä arvata saattaa, leikattava alue ei lämpene, eli varpailla on hivenen viileä. Tämä korostuu sillä, ettei noissa ole tehon säätöä, ei edes katkaisinta. Kun tökkää töpselin kiinni, pohjallinen lämpenee. Nollakelissä aika kuuma jopa. Suojaa toki hyvin klossin kohdalta tukevalta kylmältä. Ja jottei liian positiiviselta vaikuta, niin pohjallisissa olevat piuhat on niin lyhyet, että liitin jää kengän sisään.
No, ainakin kympin pakkasessa hoitavat hommansa kohtuudella, vasta 1.5h testattu, joten en tiedä, kauanko akuissa potku piisaa. Ja pääasia, että nyt voi kuitenkin ajaa kylmässä.
Mukana tuli laturi akuille ja nilkkapussukat joihin akku tungetaan. Aikomus on jatkaa piuhaa hieman ja lisätä siihen katkaisija, ehkä jopa säätövastus, vaikka joku hakkuriohjain säästäisi toki virtaa paremmin.
Jokunen vuosi sitten näitä sähköpohjallisia sai halvempina versioina useammastakin paikasta, esim. Lidlistä ja Motonetistä. Nykyään tarjolla taitaa olla vain Therm-IC:tä ja Lenziä, ja niitäkin vähän huonosti kotimaisista kaupoista. Kumpikohan kannattaisi ostaa ja mistä?
Isä nitro
03.01.2020, 00.02
Tsekkaa viestini #293. Toimivat viime viikonloppunakin eli ekan kerran tänä ”talvena”. Nyt saa 50 €.
Sent from my iPad using Tapatalk
Jokunen vuosi sitten näitä sähköpohjallisia sai halvempina versioina useammastakin paikasta, esim. Lidlistä ja Motonetistä. Nykyään tarjolla taitaa olla vain Therm-IC:tä ja Lenziä, ja niitäkin vähän huonosti kotimaisista kaupoista. Kumpikohan kannattaisi ostaa ja mistä?
Tilasin eilen muutaman parin erimerkkisiä USB power bankiin liitettäviä sähköpohjallisia Velogin testivideon kannustamana Amazon.de:stä. Hinnat liikkuivat kympin molemmin puolin. Minulla oli vuosia sitten hankitut sähköpohjalliset, mutta muutoissa ovat kadonneet. Pyörän tavaralaatikoista löytyi vain johdot ja tyhjät akkukotelot. Sähköpyörän akussa on USB-liitin, mutta ei taida amppeerit riittää, joten yleismallinen reilun 10000 mAh:n Power bank tai pari sopii mukavasti vyölaukkuun.
Nyt olen käyttänyt lämpöpusseja niin käsineissä kuin kengissäkin. Pitkässä juoksussa sähköpohjalliset tulenevat edullisemmaksi. Johto pitää jotenkin pikakiinnittää ajohousuihin, ettei sitä tarvitse aina erikseen pujotella.
Isä nitro
03.01.2020, 12.20
Nyt olen käyttänyt lämpöpusseja niin käsineissä kuin kengissäkin. Pitkässä juoksussa sähköpohjalliset tulenevat edullisemmaksi. Johto pitää jotenkin pikakiinnittää ajohousuihin, ettei sitä tarvitse aina erikseen pujotella.
Pitkässä juoksussa, ja ajossa myös, ei tarvitse johtojen kanssa pelata, jos ostaa esimerkiksi nuo mainitsemani värkit. Ainoa johto on latausjohto kun lämmön käynnistyskin käy kaukosäätimellä.
Huomasin muuten, että mainostamallani merkillä on uusi tuote, joka mainospuheiden mukaan on fleksiilimpi kuin tuo minun ostamani ilmeisesti vanhempi malli. Tarkoitan tätä:
https://www.proviter.fi/tuote/thermacell-nordicflex-lampopohjalliset
Toinen hyvä piirre on se, että tuohon malliin voi ostaa vara-akut. Jos tuote muuten kestää, niin akunvaihdolla tulee lisävuosia. Toisaalta jos on pidempi matka tiedossa, niin voi ladata toiset akut mukaan. Tuo uudempi malli on mainospuheiden mukaan myös ohuempi, mikä voi tarkoittaa parempaa istuvuutta, mutta myös huonompaa eristystä.
uotteen mainososastolle vinkki, että kohtaan "Thermacell NordicFLEX lämpöpohjalliset on suunniteltu siten, että voit nauttia ulkoilusta täysin rinnoin" korvaisin tuon "täysin rinnoin" vaikkapa "lämpimin jaloin"...
Kuinkas paksu tuollainen akun sisältävä lämpöpohjallinen on? Jos on tarkasti mitoitettu kenkä, niin voi tulla ahdasta.
Isä nitro
03.01.2020, 12.37
Niin se minun mallini (jota edelleen myydään) on kieltämättä aika paksu ja tilaa syövä. Onnekseni olin ostanut 2-3 numeroa suuremmat kalossit, joihin kyseinen tuote mahtui juuri ja juuri. Ilmeisesti tämä uudempi malli on sitten paremmin mahtuva. Olikohan kuitenkin niin, että tuotetta sai leikattua reunoista? Niin tai näin, olen varmaan sentin pidempi käyttäessäni tuota pohjallista.
Mulla lienee samanmoiset kuin I.Nitrolla. Noissa pohjallisissa se kantapään alue on paksu. Paksuille sukille mitoitut metsästyskengät toimii hyvin (kun muistaa ensin väljentää nauhoitusta). Parempi olisi kyllä mitoittaa popot noiden pohjallisten kanssa.
Ja kun pitää pohjalliset heti alusta lähtien sillä low-asetuksella niin jalat tosiaan pysyvät lämpiminä. Parissakympissä ollut kovimmat pakkaset, vaan passituksessa joutuu seisoskelemaan, jolloin normisti se pakkanen pääsee hiipimään varpaisiin.
Therm-ic:n pohjallinen on 4mm paksu kärjestä puoleen väliin. Kantapään kohdalta huomattavasti paksumpi. Hankala mitata koska pohjallinen nousee reunoilta. Voi olla jopa 10mm paksu kantapään kohdalta mutta ei vie siltä osin tilaa kengästä, koska paksuin kohta on kengän varren kohdalla.
https://scandinavianoutdoor.global.ssl.fastly.net/dynamic/productimages/sizes/600/therm-ic-heat-3d-770b85ce-51ec-4d30-bb1e-00d7ff3cf176.jpeg
Sähköpohjalliset saapuivat ja on nyt kolmella lenkillä ollut käytössä. Pakkastahan täällä Keski-Uudellamaalla ei ole ollut, mutta varpaat ovat tahtoneet jäähtyä pitemmillä lenkeillä (>1 tunti). Näillä keleillä riittää mainiosti 2 A virtapankista. Kokeilin 3 A liittimeen ja silloin kuumenivat liikaa - piti nykäistä johto pois virtapankista. Reilun 2 tunnin lenkillä 10000 mA virtapankissa oli latausta vielä noin puolet jäljellä.
https://www.amazon.de/gp/product/B07VX684XL/ref=ppx_od_dt_b_asin_image_s00?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.de/dp/B0811XJPKD/ref=pe_3044161_185740101_TE_item_image
Sähköpohjalliset saapuivat
https://www.amazon.de/gp/product/B07VX684XL/ref=ppx_od_dt_b_asin_image_s00?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.de/dp/B0811XJPKD/ref=pe_3044161_185740101_TE_item_image
Siis kummatko noista? Linkeissä näyttäisi olevan eri tuotteet. :seko:
Siis kummatko noista? Linkeissä näyttäisi olevan eri tuotteet. :seko:
Molemmat toimivat hyvin. Ehkä tuo ensimmäinen on hiukan laadukkaampi, mutta siinä on sähköjohdon liitin 90 astetta. Noissa toisissa on suora liitin - jotenkin mukavampi. Riippuu tietenkin minkälaiseen kenkään tulevat.
Tulisi nyt vähän kunnon pakkastakin tänne etelään, jotta voisi kunnolla testata pohjallisia. Jos ne pitävät meikäläisen varpaat lämpiminä, niin voisin todeta, että sopivat kaikille. On sen verran saaneet varpaat kylmää elämän varrella, että kylmällä säällä tahtoo paleltaa oli sitten millaiset kengät ja sukat tahansa.
arctic biker
23.01.2020, 14.29
Tässä oli aikaisempi aamulähtö ja aattelin sähköpohjallisiani koestaa. Thermic-IC sekä AAkennoa että Liion virtalähdettä käyttävät niin molemmissa häikkää ,vatut.
Minusta vihmerimmät on vanhimmat Saksan Amozonilta hommatut Ultrasport pohjalliset , akku integroitu päkiän alle ja kaukosäädin, ainoa piuha mitä tarvii on laturista. Kantapään puolelta mitattuna ovatten 16mm paksut eli eivät mun kenkiini mahdu.
Jollen saa noina Thermiccejä henkiin niin niin Isä Nitron pohjallisten uudempi versio kiinnostaa varsinkin semmoiselta myyjältä jolla palautukset pelaa.
Edit. Toki mun (tyhmä?) logiikka menee sillai jotta kun normitalviajokengissä varpaita paleltaa niin orkkispohjalliset pois ja nää sähköiset mahtuu tilalle.
^Ajelin tänään 2,5 tuntia yhtä sukkaa vähemmällä noilla em. kakkoslinkin pohjallisilla ja 2 A virralla. Lämpöä riitti hyvin, ja 10 Ah:n virtapankista kului noin 50 %. Nuo pohjalliset eivät vie paljon tilaa, mutta tärkeintähän kylmässä on, että kenkä ei purista missään vaiheessa. Kovemmille pakkasille on vielä vapaana 3 A:n liitin, joten uskon pärjääväni noilla n. kympin pohjallisilla hyvin.
arctic biker
29.01.2020, 13.16
My bad , Aakenkoja käyttävissä oli yksi akku väärin päin... Litionkennoisissa käyttäjän virhe taasen. Nyt molemmat toimii hyvin, tosin nuo lämpösukat kieltämättä kiinnostaa.
Mua harmittaa kun ostin aikanaan lenzin pohjalliset ja akut ja akut hyytyivät toisena talvena. Tai ensin vain toinen ja koska takuu oli vain vuoden niin jouduin ostamaan uuden. Pientä alennusta sain. Pian hyytyi sitten toinenkin alkuperäinen jonka jälkeen ovat jääneet käyttämättä. Harmittavan kalliita ne akut ovat. 140 euroa pari!
Ajelin tänään tavallisella talvilenkkareilla+yksillä sukilla+lämpöpohjallisilla n. 2,5 tunnin lenkin. Lämpötila 0 astetta. Jalat ja varpaiden lämpö oli välttävä 2A virralla, ja 3A virralla kuin kesäkelissä. Samoilla varusteilla ilman lämpöpohjallisia varpaani olisivat olleet jäässä puolessa tunnissa.
Talvikengissä voisi olla valmiina vastukset pohjissa. Ei tarviisi kuin tökätä virtajohdot kiinni ja menoksi.
Jami2003
05.02.2020, 22.03
Tilasin ebaysta 6 eurolla virtapankilla toimivat. Saa nähdä toimiiko, ainakaan hinta ei ollut liian paha. Ja arvostan ettei taas ole yksiä akkuja huolehdittavana....
Tilasin ebaysta 6 eurolla virtapankilla toimivat. Saa nähdä toimiiko, ainakaan hinta ei ollut liian paha. Ja arvostan ettei taas ole yksiä akkuja huolehdittavana....
Yleiskäyttöinen virtapankki on hyvä ratkaisu. Pohjallisten erikoisakut voivat mennä nopsaan pilalle, kun niille ei ole käyttöä pitkään aikaan vuodesta, ja voivat tyhjentyä seistessään.
^Li-Ion akut ei taida kovin äkkiä tyhjentyä vaikka seisottaisi miten pitkään. Ja ei kait muilla akuilla olevia pohjallisia kannata edes harkita nykyään enää. Ja ihmettelen miten jengi viittii edes aikaa ja vaivaa tuhlata johonkin tuommosiin 6 euron (tai jopa muutaman kybän) Liiterin/Motonetin/Whatever ritsoihin kun jollain 150-200e:lla saisi taatusti toimivat mitkä kestää ja toimii tyyliin 10 vuotta ilman huolenhäivääkään. Noh, kukin tyylillään toki, ittellä aika on vaan sen verran kortilla ettei jaksa nähdä vaivaa. Eikä nyt rahaakaan ole ihan hukkaan heitettäväksi, silläkin rahalla voi ostaa vaikka kyykkyvinkun ja viettää yhden kivan illan edes. Noilla halvoilla pohjallisilla ei saa edes sitä yhtä kivaa iltaa varmaankaan.
Siksi kantsii ostaa kunnollista heti ekalla kertaa. :)
Jami2003
07.02.2020, 15.29
^siksi että Velogi testasi ko kapistukset ja totesi hyviksi. Ja siksi että lähinnä hiihdän talvella ja näin ollen en tarvitse kovin paljon varpaanlämmittimiä.
Jos löytyy virtapankilla toimivat laatusukat niin saa vinkata.
^Li-Ion akut ei taida kovin äkkiä tyhjentyä vaikka seisottaisi miten pitkään. Ja ei kait muilla akuilla olevia pohjallisia kannata edes harkita nykyään enää. Ja ihmettelen miten jengi viittii edes aikaa ja vaivaa tuhlata johonkin tuommosiin 6 euron (tai jopa muutaman kybän) Liiterin/Motonetin/Whatever ritsoihin kun jollain 150-200e:lla saisi taatusti toimivat mitkä kestää ja toimii tyyliin 10 vuotta ilman huolenhäivääkään. Noh, kukin tyylillään toki, ittellä aika on vaan sen verran kortilla ettei jaksa nähdä vaivaa. Eikä nyt rahaakaan ole ihan hukkaan heitettäväksi, silläkin rahalla voi ostaa vaikka kyykkyvinkun ja viettää yhden kivan illan edes. Noilla halvoilla pohjallisilla ei saa edes sitä yhtä kivaa iltaa varmaankaan.
Mulla ei toiminut kymmentä vuotta. Olin kesäksi ladannut täyteen ja silti tosiaan 2. talvena (vai oliko kolmas talvi mutta siis alle 2 vuotta ostosta) akku oli yhtäkkiä täysin hyytynyt. Lenzin lion akuista siis kyse ja lenzin pohjallisista. Ei kestänyt hyydyttään enää edes puolta tuntia muistaakseni pienimmälläkään teholla. Tais kesto olla tyyliin 10 minuuttia.
Takuu oli vain vuoden. Maahantuoja tuli vastaan hinnassa hieman mutta ei se paljoa "lämmittänyt".
Kyllä nuo valojen LiPo-akut tahtovat kärsiä, jos ei muista ladata niitä 1-2 kertaa valoisan kauden aikana. Virtapankkia kuitenkin tulee käytettyä muissakin tarkoituksissa ympäri vuoden sen verran, että näyttää pysyvän virkeänä koko ajan. Minulla on noin 4 vuotta vanha 10 000 mAh:in virtapankki täysin tikissä. Aikoinaan ostamani kalliiden lämpöpohjallisten akusto meni pilalle parissa vuodessa, kun en muistanut latailla akkuja kesän aikana. Käyttötarvettahan noille pohjallisille on vain 2-4 kk vuodessa talvesta riippuen.
Tänäänkin muutaman asteen pakkasessa nuo 8 euron sähköpohjalliset pitivät kengässä kesäkelin 2,5 tunnin lenkillä, ja virtapankin tehosta oli kulunut noin puolet. Eli parilla 10000 mAh:n virtapankilla pärjäisi helposti koko päivän esim. metsähommissa kovemmallakin kelillä. Virtapankin voi sujauttaa lämpimään taskuun, niin tehot säilyy kylmemmilläkin keleillä. Parilla satasella saa jo kyykkyviiniä 20-30 lestiä. Minun tapauksessa koko vuoden tarpeen ja vähän ylikin:).
Laitetaanko tuo 250gr painava virtalähde takataskuun ja vedellään johdot persvakoa pitkin kenkään?
Mulla ei toiminut kymmentä vuotta. Olin kesäksi ladannut täyteen ja silti tosiaan 2. talvena (vai oliko kolmas talvi mutta siis alle 2 vuotta ostosta) akku oli yhtäkkiä täysin hyytynyt. Lenzin lion akuista siis kyse ja lenzin pohjallisista. Ei kestänyt hyydyttään enää edes puolta tuntia muistaakseni pienimmälläkään teholla. Tais kesto olla tyyliin 10 minuuttia.
Takuu oli vain vuoden. Maahantuoja tuli vastaan hinnassa hieman mutta ei se paljoa "lämmittänyt".
Akut pitäisi varastoida puoliksi, ei täyteen ladattuina.
Jami2003
08.02.2020, 13.09
Siis mulla on niin monta valoa ja muuta elektroniikka härpäkettä että yhtään lisää akkuja en halua itselleni.
Jatkossa haluan kaiken virtapankilla toimivana mikäli mahdollista.
Laitetaanko tuo 250gr painava virtalähde takataskuun ja vedellään johdot persvakoa pitkin kenkään?
Minulla on Ankerin virtalähde 10000mAh ja paino 195 g. Kuljetan sitä vyölaukussa ja 2-haarainen johto tulee etupuolelta - ei häiritse liikkumista ja ajoa. Pieni vyölaukku jää ajotakin alle, joten virtalähde pysyy lämpimänä pakkaskelissäkin.
Jami2003
08.02.2020, 17.21
Sukat tai pohjalliset niin kyllähän akut on vyötärölle tuotava. Nilkassa lisäpainona täysin väärässä paikassa.
Tuo on juurikin se juttu, mikä ei nappaa tai kiinnosta. Joko akulliset sukat tai kemialliset lämmittimet. Piuhojen viritelyä, akkua ja vyölaukkua. Ei kiitos.
Tuo on juurikin se juttu, mikä ei nappaa tai kiinnosta. Joko akulliset sukat tai kemialliset lämmittimet. Piuhojen viritelyä, akkua ja vyölaukkua. Ei kiitos.
Olen käyttänyt myös kemiallisia lämmittimiä. Erityisesti rukkasissa toimivat muuten, mutta peukalo jää kylmäksi. Kengissä kemialliset lämpöpohjalliset erinomaiset. Onhan noissa sähköpohjallisissa minuutin pari pitempi virittelyaika kuin kemiallisissa, mutta ei tule turhaa jätettä, kun mitään ei tarvitse heittää pois.
Mielessäni on liikkunut myös sähköhanskojen/-rukkasten hankinta. Kovin ovat kalliita. Kokeeksi ostin muutaman kappaleen regeneroitavia kinnaslämmittimiä eilen.
Jami2003
14.03.2020, 20.12
No nyt tuli kokeiltua corona maan sähköpohjallisia jotka tilasin vajaalla 5 eurolla Alipapalta. Hieman oli piuhojen vedossa lahkeiden kautta työtä mutta kun pohjalliset sai paikalleen niin täysin huomaamattomat olivat. Virtapankki oli juomavyön taskussa jonne piuhat ylsi helposti.
Vajaa kolme tuntia ajoa n -5 asteessa pakkasta ja erittäin kovassa pohjoistuulessa. Kenkinä Lake 303 eikä päällisiä. Koko aikana ei alkanut varpaita palelemaan. Lopussa hieman viileät, tosin kytkin ne virtapankin 1A ulostuloon. 2,5A olisi ollut myös joten olisi voinut boostata lämmitystä jos matka olisi vielä jatkunut. Normaalisti tällä kelillä mulla on tunnin jälkeen varpaat jäässä ja lenkki loppuu viimeistään 1,5h kohdalla koska koko homma on jo liian epämiellyttävää.
Erittäin hyvä ostos hintaansa nähden. Varmasti tulee käytettyä uudestaan. Mulla on 18200 mAh virtapankki ja sillä ajelisi vaikka koko päivän. Tosi kiva ajella kun ei tarvitse palelluttaa jalkoja.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.