PDA

Näytä tavallinen näkymä : Karppaajakaverit

Sivut : 1 [2] 3

Munamankeli
12.02.2011, 18.35
^Asia pihvi.

Perunoilla vai ilman?

Kugelschreiber
12.02.2011, 18.39
Perunoilla vai ilman?

Tarvitseeko tuohon edes vastata ;)

A.A
12.02.2011, 19.04
Veikkaisin että tässä ollaan samoilla linjoilla. Ilman perunoita.

Johan Moraal
12.02.2011, 20.09
Vähärasvainen ruokavalio oli toki poliittinen päätös, jolle ei löytynyt aitoa tieteellistä perustetta, lähinnä vain hyvin järkeenkäypä hypoteesi. Kannattaa katsoa tuo laittamani video, jos haluaa avata silmiään:
http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

Kiitoksia ja paljon forlonille tästä. Olipa mielenkiintoinen luento!!

Kugelschreiber
12.02.2011, 20.11
Vielä yksi juttu: ruokavalion vaihdoksen jälkeen olen liikkunut normaalisti, ja suorituskyky tuntuu olevan samalla tasolla, joskin pidemmän lenkin jälkeen on kyllä kipeämpi kuin ennen. Sen sijaan ne pienet painot mitä mä jaksan nostaa, tuntuu aavistuksen keveemmiltä kuin aiemmin. Kesällä sen sitten näkee mm. velolla että pääseekö rasvalla samaa vauhtia kuin sokerilla, vai tartteeko ylimääräistä hiilaritankkausta...

--+MM+--
12.02.2011, 20.14
Mites vähähiilariset ootte suorittaneet pidempiä taipaleita esim. pitkät hiihdot ja fillaritapahtumat? Onko tarvinnu laittaa hiiliä kehiin vai normisti rasvat ja lihakset naamariin aamulla ja baanalle.

µ

rhubarb
12.02.2011, 20.30
Mites vähähiilariset ootte suorittaneet pidempiä taipaleita esim. pitkät hiihdot ja fillaritapahtumat? Onko tarvinnu laittaa hiiliä kehiin vai normisti rasvat ja lihakset naamariin aamulla ja baanalle.

Minä olen nyt tässä talvella jättänyt leivät, puurot, pastat, potut jne. hiilarit pois ja muutenkin parantanut ruokavaliota, en siis nimenomaisesti mitään dogmaa lähtenyt toteuttamaan…ensin nyt tiputellut painoa mutta ideana on se, että kun lähestytään optimia, hiljalleen lisätään hiippoja (ja muuta ruokaa) energiantarpeen kasvaessa ulkokauden pyörähtäessä käyntiin. Jos saa hyvän ylläpitotason selville, siihen voi sitten jollakin tarkkuudella annostella oikean määrän lisäkaloreita ja kehomittarilla sitten tarkkaillaan suunnitelmien toteutumista.

Teemu
13.02.2011, 15.32
Vähähiilihydraattisen ruokavalion voimaa painonpudotuksessa en käy kiistämään, sillä todistetusti se monella tutulla ja tuntemattomalla on toiminut. Se mikä meikäläistä ko. ruokavaliossa ottaa pannuun, on sen ekologinen sietämättömyys (joku taisi tästä aiemminkin jo mainita). Aika harva tätä ruokavaliota noudattava kuitenkaan vetää niitä pähkinöitä yms. vaan energia tulee nimenomaan lihasta, juustosta tjms. jotka ovat kuitenkin ekologiselta kantilta katsottuna niitä kaikista pahimpia. Toisekseen minäkään en ihan ymmärrä kestävyysurheilijan tarvetta moiseen ruokavalioon. Mikäli painonpudotukseen on tarvetta, niin aika pitkälle pääsee jättämällä ne karkit, leivonnaiset ja alkoholi pois. Hyöty siitä, että urheilija jättää tumman pastan, -puuron ja leivän kokonaan pois, ei mahdu mun kalloon. Tämän lisäksi ihmetyttää ruokavalion toimivuus pitkäntähtäimen painonhallinnan kannalta. Onko tarkoitus siis vetää loppuelämä ko. ruokavaliota, vai kuinka käy sitten, kun palataan "normaaliin" ruokavalioon? Itselleni tarttuu jokainen kalori, jota en kuluta, mutta sujuvasti on paino pysynyt kurissa kotiruualla ja riittävällä (6-10h/viikko) urheilulla (ja meitsi vetää karkkia ja pullaakin aika reilulla kädellä, viinaa vähän vähempi)

Tavallinen pulliainen, joka ei liiku kuin nimeksi, varmasti saa painon putoamaan ainakin hetkellisesti tällä ruokavaliolla, mutta kestävyysurheilijan tarvetta moiseen en todellakaan ymmärrä.

Kugelschreiber
13.02.2011, 16.16
Voi olla,(EDIT tai ei vain taida olla, vaan on, kenties vastareaktiona siihen että lihotaan ns kevyttuotteista huolimatta) että karppaus on tämänhetkinen buumi, ja tietysti silloin ihmiset (ainakin ne jotka kovimmalla äänellä huutaa) siirtyy ääripäähän jossa hiilarit pudotetaan ihan minimiin. Sitten kun ne ottavat proteiinin ja rasvan sieltä mistä halvimmalla ja helpoimmalla saavat, eli juurikin lihasta ja maitotuotteista, niin ekologisesti ajatteleva porukka alkaa kiristellä hampaitaan. Ehkä jossain vaiheessa löytyy kultainen keskitie ja ihmiset rupeaa lotraamaan kasvirasvalla ja syömään vaikka soija- tai muita papuja sekä muita kasvikunnan tuotteita joista proteiinia saa. Siitä olen kuitenkin eri mieltä, että ruokavalio, jossa sokeripitoiset ruoka-aineet (riisi, pasta, peruna) korvataan vähemmän sokeria sisältävillä (esim. vihannekset, juurekset ja täysjyvävilja pienissä määrin) sekä rasvalla, olisi mikään "kuuri" josta pitäisi palata "normaaliin".

Tuosta VHH:sta ja kestävyysurheilusta taisi olla puhetta yks ilta, ja olen kyllä itsekin hieman epäileväinen että miten pidemmät urheilusuoritukset onnistuu rasvalla käyden. Jos täysin hyydyn, niin lisään sitten ruokavalioon hiilareita, mutten kuitenkaan makaronia, riisiä, perunaa jotka tosiaan sisältävät pääasiassa tärkkelystä eli sokeria vaan vihanneksia ja juureksia. Täysjyväviljaakin voin harkita, mutta tuskin suurissa määrin. Mutta eniveis, minähän en mikään oikea urheilija ole, lähinnä hyvinvoinnin ja satunnaisen endorfiinihumalan takia tulee rimpuiltua. Ja ulkonäön. Vaikka siitäkin voi olla monta mieltä, ex-vaimo jo haukku mua luisevaks, vaikka ite on varsinainen luuviulu prkl.

Ja jokainen joka on sanonut että karkin, pullan sekä kaljan käytön vähentäminen auttaa painonhallinnassa ja yleisen hyvinvoinnin ylläpitämisessä, lienee oikeassa :)

EDIT2: Ja piru vie, voihan olla että mulla on paino pudonnut ihan sen takia että oon lopettanut kokonaan kaljan juomisen :seko:

karpaasi68
13.02.2011, 17.52
Täällä myös noudatetaan Heikkilän oppeja :)mutta ei niin fanaattisesti enään.Herkutellakin saa kun tekee sitä siloin tällöin.Läskiä suli 6 kg.....

hannupulkkinen
19.02.2011, 19.34
Viikko eletty alle sadan gramman hiilariannoksella päivässä.
Nälkää ei ole, mutta pakkanen ei oikein ole innostanut ulkoilemaan.
Uinti ja punttisali on tämän viikon ainut liikunta.
Puntarilla en ole käynyt, mutta vyö on pykälää pienemmällä.

Olo on yllättävän hyvä niinkuin ennenkin karpatessa. Pari viikkoa vielä tätä alakarppausta ja sen jälkeen hyväkarppaukseen, jotta jaksaa liikkua.

Yuggas
24.03.2011, 15.24
Viikko eletty alle sadan gramman hiilariannoksella päivässä.
Nälkää ei ole, mutta pakkanen ei oikein ole innostanut ulkoilemaan.
Uinti ja punttisali on tämän viikon ainut liikunta.
Puntarilla en ole käynyt, mutta vyö on pykälää pienemmällä.

Olo on yllättävän hyvä niinkuin ennenkin karpatessa. Pari viikkoa vielä tätä alakarppausta ja sen jälkeen hyväkarppaukseen, jotta jaksaa liikkua.

Miten sulle Hannu kävi edellisessä karppaus -projektissa? Saitko painoa putoamaan, kuten halusit?

janne68
02.04.2011, 11.41
Meitsi karpannu elokuusta -10.Kiloja lähteny helvetilliset 24.Olo on hyvä ,verenpaine-arvot huipussaan(työterveyshoitajan mukaan).Nyt oli vuoden alusta tauko pyöräilyssä ja samalla painonpudotuksessa ,kun polvi kipeytyi.Nyt taas klabbi kondiksessa ja vielä tuntuu kg/viikko olevan tahti.Kun pääsen tavoitepainoon ,alkaa hyväkarppaus.Iloista kevättä kaikille pyöräilijöille!Edit;-27 kg!

twentyniner
03.04.2011, 13.17
Joulusta asti kevyttä karppausta, skarppausta ja pertsaa dona...10kg kevyempänä kohti kesää ;)

XC-JJ
03.04.2011, 21.00
mä en oo karppaillu varsinaisesti karppailu mielessä.. mutta pastaa, perunaa ja kaikkea viljaa on vähennetty selvästi.. meikäläisenkin verenpaine tippunut jopa erinomaisiin lukuihin nähden vaikka silti vielä vähän läski.. paino tippunut vuodessa sellaisen 15kg.. eniten viime keväänä jolloin 118kg-98kg ja josta takas 103kg.. vatsan ympärys tippui 120 nykyiseen 105cm...

itse en ole fanaattinen asian kanssa enkä edes karppaa niin kuin toiset.. mutta silti toiminut hyvin.. ja suurin osa lihasta mitä syön on luomua.. jos ei ole itsehommattu niin on ostettu kotimaista...

Frank
18.06.2011, 11.43
Jokos on tullut maistettua Karppista, vähähiilarista leipää?
Melkoisen hyvää paahdettuna, ainut miinuspuoli että tähän tulee himo :o

Arvoja: Energiaa / pala, 58kcal. Protsku 4.6g eli 9%. Hiilarit 3g eli 1% ja niistä sokruja 0.2g. Rasvaa 2.8g eli 4%. Kuitua 3.5g eli 14%.

Käytiin eilen Skanssin Cittarissa ja saatiin viiminen pussi. Oli kuulema porukat hakeneet suunnilleen laatikko kaupalla :D

Jani73
13.08.2011, 09.35
Muotidieettiä arvostelevat joutuneet vainon kohteiksi

http://www.ts.fi/online/kotimaa/247447.html

hannupulkkinen
13.08.2011, 09.46
Jokos on tullut maistettua Karppista, vähähiilarista leipää?
Melkoisen hyvää paahdettuna, ainut miinuspuoli että tähän tulee himo :o

Arvoja: Energiaa / pala, 58kcal. Protsku 4.6g eli 9%. Hiilarit 3g eli 1% ja niistä sokruja 0.2g. Rasvaa 2.8g eli 4%. Kuitua 3.5g eli 14%.

Käytiin eilen Skanssin Cittarissa ja saatiin viiminen pussi. Oli kuulema porukat hakeneet suunnilleen laatikko kaupalla :D
Joo hyvää on.

snowfake
13.08.2011, 17.25
Turun Sanomissa tuo Fogelhomn heitti hyvän, ihmetteli että miksi karppaajat ovat niin kiukkusia. "Johtuisikohan se hiilihydraattien puutteesta että kiukuttaa" :D :D

Suffeli
13.08.2011, 18.09
Oiskohan naistenlehtien tuuppaamia kotkotuksia nämä syömisvouhotukset.

Ja ens vuonna, on sitte muotia syödä pelkkää pastaa:)

hannupulkkinen
13.08.2011, 18.13
Oiskohan naistenlehtien tuuppaamia kotkotuksia nämä syömisvouhotukset.

Ja ens vuonna, on sitte muotia syödä pelkkää pastaa:)
Kyllä karppaaminen on tainnut syntyä amerikkalaisten ylipainoa tutkineiden ravitsemustieteilijöiden ajattelusta, mutta jos siitä on Puolangalla saatu tietoa vain naistenlehdistä nii kai se sitten siellä noin on.;)

A.A
13.08.2011, 18.49
Jäljet johtaa sylttytehtaalle. (http://fi.wikipedia.org/wiki/Atkinsin_dieetti)

Herkko6
13.08.2011, 18.50
Painoin viime syyskuussa 130kg ja päätin pudottaa, kun oli niin helekutin vaikee olla. Karppasin puoli vuotta, en edes mitenkään orjallisesti. Söin paljon kanaa ja kalaa, en liikkunut paljoakaan: -20kg keväällä. Lopussa ei oikein meinannut tippua enää, ihan kuin elimistö olisi tottunut muutokseen, eikä karppaus ollut enää niin tehokasta?

Sitten hommasin syklokrossin, ajelin kolmesti viikkoon 60km lenkkejä ja söin vähän hiilihydraatteja helpottaakseni polkemista: -10kg lisää putosi. Jatkan edelleen ajelua kun on mukavaa touhua ja edelleen vähähiilihydraattisella linjalla. Tavoite vielä -20kg = 80kg. Nyt satakiloisenakin on jo kevyt olo.

Näläntunne on nykyään paljon harvemmin kuin ennen kuntokuuria. Helposti onnistui pudotus.

mk
13.08.2011, 19.04
Painoin viime syyskuussa 130kg ja päätin pudottaa, kun oli niin helekutin vaikee olla. .......... Helposti onnistui pudotus.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif^^onnittelut suorituksesta^^ http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
vähän samat toimet oli minullakin vuosia sitten ... ja nyt ollaan koukussa fillarointiin eikä painonhallinta ole ollenkaan vaikeeta. Kun ajaa riittävästi niin on varaa välillä vähän herkutellakkin tai se on jopa suotavaa :)

Ja tätä Karppinen leipäähän (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1637930&postcount=266)pitää testata, jos vain paikallisista putiikeista löytyy.. Ravintoarvot vähintäänkin kohillaan :eek:

snowfake
13.08.2011, 19.12
Herkkolla komeat pudotukset.

Se mikä näissä hämää, on että turhan paljon ruokavalion yleistä parannusta tykkäävät karppaajakaverit laskea juurikin karppauksen ansioksi. Turun Sanomien artikkelin mukaan normaali suomalainen ottaa 47% energiastaan hiilareista, kun suositus olisi 30-35%. Jos siis tiputtaa 47->30% niin ei mielestäni vielä oikein mistään karppauksesta voi puhua, vaikka taatusti reilusti ylipainoisella tuo tiputtaakin jo painoa kun jättää ne herkut pois jotka yleensä ovat sitä hiilaria.

Mutta ehdottomon hyvää tuo hiilihydraateista tietoisuus on. Suhteessa enemmän proteiinia syömällä säilyy ne lihaksetkin, ja ehkä jopa kasvavat. Ei mene se pitkäkestoinen pyöräily hukkaan kun siitä saa jotain hyötyäkin oikealla ruokavaliolla :)

Jani73
13.08.2011, 20.04
Vai tällaista touhua, kommentti löytyi muron sivuilta

Yksi asia mitä huomasin kun Karppinen VHH-leipä (hyvänmakuista btw.) tuli markkinoille. Monet karppaajat valittivat että "eihän se ole enää mitään karppaamista jos syö leipää". ***** mitä paskaa. Tuossa kitetytyy karppaamisen elitismi. Jos karppaajan syö VHH-leipää, hän ikään kuin taantuu alas normikansalaisen tasolle joka myöskin mussuttaa leipää.

Monista karppaajista huokuu "minä syön paremmin kuin sinä / minä olen parempi ihminen"-asenne. Jotenkin ymmärtää sen miksi karppausfoorumilla on ostoskorikyttääjä- ja lounastaukokyttääjä-topikkeja missä karppaajat perverssillä tavalla myhäilevät itsekseen jos jollakin on korissaan pussi sipsejä. Lainaus: "Nauratti eilen meidän perässä tulleen sedän ostokset. Viisi pullapitkoa, vain ja ainoastaan. http://karppaus.info/forum/images/smilies/icon_mrgreen.gif"

J_K
13.08.2011, 20.21
Herkko on kyllä tiputtanut komeat lukemat http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif ja tuo 20kg lisätavoite on varmasti saavutettavissa, mutta vaatii työtä.

Itse tiputin muutama vuosi sitten 1v2kk aikana 41kg. Ruokavalio koostui ensimmäiset 8kk kalasta, kanasta, lihasta ja vihanneksista, tuona aikana paino tippui noin 30kg. Kun aloitin pyöräilyn piti mukaan ottaa myös hiilaripitoista ruokaa ja painon tippuminen hidastui, johtui osaltaan myös jalkojen lihasmassan kavamisesta. Parasta ollut kun vaatekoko on tippunut xxl:stä jopa s-kokoon ja paidoissa s-kokokin tahtoo olla iso :D
Viimeiseen reiluun 1,5 vuoteen ei ole enää tullut seurattua syömistä, vaan olen syönyt mikä on milloinkin tuntunut hyvältä, kunhan kilometrejä tulee vaan tarpeeksi.

PHI
13.08.2011, 20.22
Minusta karppaamisessa on pahimmillaan samaa fanaattisuutta kuin uskonnollisessa käännyttämisessä.

Sorisori...oli vaan pakko.

A.A
13.08.2011, 20.25
Sama linkki toisen kerran (http://www.ts.fi/online/kotimaa/247447.html)

"Ravitsemusterapeuttien yhdistyksen toiminnanjohtajan Leena Rechardtin mielestä karppaaminen muistuttaa äärimmillään jo uskontoa. Osa Turun Sanomien tavoittamista ammattilaisista ei uskalla enää kritisoida sitä omalla nimellään.

Folgelholm muistuttaa, että myös vegaanit syövät ravitsemussuositusten vastaisesti.

– He eivät kuitenkaan hyökkää ketään vastaan."

Tuomas
13.08.2011, 20.56
Touché :D . Eikös sitä kevenny kun energian kulutus on suurempaa kuin saanti?

hannupulkkinen
13.08.2011, 21.01
Joo yksinkertaista on, mutta miten se tehdään? Helppo se on sellaisten ilvehtiä, joista ei näy rautakangen takaa muuta kuin korvat.;)

Aika uskovaista touhua näyttää olevan lautasmallin ja hiilihydraattipainotteisen ruokavalionkin puolustelu.
Jokainen tulee uskollaan autuaaksi - tässä tapauksessa laihaksi.

PHI
13.08.2011, 21.24

Double Touche :D. Juuri näin. Kun kuluttaa enemmän energiaa kuin ravinnosta saa, niin laihtuu. Siinä mitään ihmeellistä ole.
Sitten taas kun saa ravinnosta enemmän energiaa kuin kuluttaa, niin lihoo.
V**un monimutkaista joo.

A.A
13.08.2011, 21.27
Joo yksinkertaista on, mutta miten se tehdään? Helppo se on sellaisten ilvehtiä, joista ei näy rautakangen takaa muuta kuin korvat.;)

Aika uskovaista touhua näyttää olevan lautasmallin ja hiilihydraattipainotteisen ruokavalionkin puolustelu.

Näin voi olla täälläkin, mutta oli aika jolloin vaaka näytti 124kg... 4 kuukautta myöhemmin 86kg. Joku olisi voinut sanoa että yläkarppaamalla...

Ollaanko tässä tuputettu minkäänlaista ruokavaliota? Läskit ne täällä tuputtaa toisilleen... Hymiö.

hannupulkkinen
13.08.2011, 21.48
Ollaanko tässä tuputettu minkäänlaista ruokavaliota? Läskit ne täällä tuputtaa toisilleen... Hymiö.
No mitäs te laiheliinit tänne sitten tuppaatte, antakaa meidän läskien vahvistaa toistemme uskoa.

Coolhand
13.08.2011, 21.56
Vai tällaista touhua, kommentti löytyi muron sivuilta

Karppinen sopii oikein hyvin karppaajalle, joka tavoittelee vain painonpudotusta. Mutta jos tavoittelee viljan syönnin lopettamisesta seuraavia terveyshyötyjä, niin Karppinen on huono vaihtoehto, koska siinä on vehnäproteiinia.

Itse olen hyötynyt karppaamisesta painon pudotuksen (98 kg -> 83 kg) lisäksi siten, että siitepölyallergiani ja jatkuva närästys ovat kadonneet. Ja kun testasin Karppista niin närästys palasi välittömästi takaisin. Sama vaikutus on vhh-pastoilla, joissa on vehnägluteiinia. Joten itse jätän Karppisen syömättä ihan muista kuin elitistisistä syistä, vaikka se hh-pitoisuuden puolesta muuten ruokavaliooni sopisikin.

Varmasti monille Karppinen sopiikin, mutta viljat tuntuvat aiheuttavan monenlaisia ongelmia muillekin kuin keliaakikoille.

A.A
13.08.2011, 22.04
Näin voi olla täälläkin, mutta oli aika jolloin vaaka näytti 124kg... 4 kuukautta myöhemmin 86kg.

No mitäs te laiheliinit tänne sitten tuppaatte, antakaa meidän läskien vahvistaa toistemme uskoa.

Rivien välistä olisi voinut luka että minäkin olen entinen läski. Paino sanalla entinen. Viime vuosikymmenten aikana pari-kolme kertaa päässyt lipsumaan, ja paino nousemaan läskilukemiin, joka kerta kuitenkin olen tiennyt mistä se johtuu. Syönyt liikaa. Ja aina sen on pois saanut kun on vaan päättänyt olla, syömättä liikaa. Helppoa.

Jula
13.08.2011, 22.31
kun testasin Karppista niin närästys palasi välittömästi takaisin. Sama vaikutus on vhh-pastoilla, joissa on vehnägluteiinia.

Sulla voi olla keliakiaan taipumusta tai jotain gluteiiniyliherkkyyttä. Ei kannata syödä gluteiinipitoisia viljoja, jos niistä tulee vaivoja.

Muuten viljan syönti kohtuudella on mun mielestä ihan hyvä homma. Japanilaiset on maailman pitkäikäisintä porukkaa ja niillä on vähemmän ylipainoa, aikuistyypin diabetesta, sydän- ja verisuonitauteja kuin muilla kehittyneillä mailla, vaikka japanilainen ruokavalio on enimmäkseen valkoista riisiä ja vehnänuudeleita. Liha on harvinaista buddhalaisen perinteen takia. Kalaa ja kanaa kohtuudella.

Kaippa se on tärkeintä, että syö kohtuudella, söi sitten mitä tahansa.

JohannesP
14.08.2011, 08.20
Ajattelin täs syksyllä alottaa dietin, mutta perusasiat on hiukan hakusessa. Olisko ~50g hiilihydraattia päivässä sopiva aloitus, jotta jaksaa urheilla samalla? Sitku päässy tavoitepainoon niin nostais sen tonne lähemmäksi 100g?

leecher
14.08.2011, 09.09
Minusta karppaamisessa on pahimmillaan samaa fanaattisuutta kuin uskonnollisessa käännyttämisessä.

Sorisori...oli vaan pakko.
Näinpä ja tuo Karppinen leipä on kauheasta paskaa.

mk
14.08.2011, 09.17
Ajattelin täs syksyllä alottaa dietin, mutta perusasiat on hiukan hakusessa. Olisko ~50g hiilihydraattia päivässä sopiva aloitus, jotta jaksaa urheilla samalla? Sitku päässy tavoitepainoon niin nostais sen tonne lähemmäksi 100g?

50g hiilareita päivässä on aika saakutin vähän, jos meinaat yhtään ajaa! No jos tuolla voi liikkua niin antaa mennä vaan, kokeilemallahan se selviää. Kuitenkin hyvin henkilökohtaisia juttuja. Itsellä ei lenkit tahdo kulkea tuntia kauempaa ilman lisähiilareitea. Itse olenkin rajoittanut hiilareita treenin mukaan, jos tarvetta on. Harvoin kuitenkaan alle 200g päivälle.

ketju44
14.08.2011, 09.19
Läskit ne täällä tuputtaa toisilleen... Hymiö.
Sää oot hieno mies . Jos joku noilla opeilla laihtuu , niin mikä sua risoo ? Itsellekin tullut iän myötä painoo lisää ja fillaroinninkin aloin vasta n.30v. Sitä ennen harrastin mm voimailua. Uskonto se näyttää monelle olevan pyöräilykin :rolleyes: . Itse en haluaisi koskaan olla sellainen 50kg riukusääri , vaikka pyörä kulkisi kuinka lujaa. Ei ne saa naista / miestä ja siks on aikaa polkee sitä ainoota ; fillaria Buuuuhahhaaaahahaaaaahah :D

hannupulkkinen
14.08.2011, 09.33
50g hiilareita päivässä on aika saakutin vähän, jos meinaat yhtään ajaa! No jos tuolla voi liikkua niin antaa mennä vaan, kokeilemallahan se selviää. Kuitenkin hyvin henkilökohtaisia juttuja. Itsellä ei lenkit tahdo kulkea tuntia kauempaa ilman lisähiilareitea. Itse olenkin rajoittanut hiilareita treenin mukaan, jos tarvetta on. Harvoin kuitenkaan alle 200g päivälle.
+1 ns. hyväkarppaus riittää jos ajaa vähänkään enemmän. Kaikki huonot hiilarit pois, mehut, limpsat, urheilujuomien tilalle vettä tai laimeata maltoa, vain ruisleipää(tai karppista) jne.
Jotkut lataavat glygogeenivarastonsa täyteen heti lenkin jälkeen, jotkut muutama tunti ennen lenkkiä. Näin paino kyllä putoaa, mutta pirun hitaasti, mutta mihinkäs tässä maailmassa on kiire. Ilma glygokeenejä ketoosissakin lenkkeily sujuu muutaman viikon kuluttua, mutta kyllä se aika tappista on ainakin minulla ollut.

JohannesP
14.08.2011, 09.59
Okei eli täytyy sit miettiä tarkemmin jos lenkille lähdössä. :rolleyes: Tarkotus oli alottaa talvella sit paremmin kun urheilu on lähinnä 3x vikkossa salia eikä niinkään pitkäkestoista. Talvipyöräily ei oikeen nappaa itselle. Mutta testaamalla se selviää miten sujuu ja tarvittaessa lisään.

Coolhand
14.08.2011, 10.39
Okei eli täytyy sit miettiä tarkemmin jos lenkille lähdössä. :rolleyes: Tarkotus oli alottaa talvella sit paremmin kun urheilu on lähinnä 3x vikkossa salia eikä niinkään pitkäkestoista. Talvipyöräily ei oikeen nappaa itselle. Mutta testaamalla se selviää miten sujuu ja tarvittaessa lisään.

Kannattaa tosiaan testata, mitkä määrät on itselle sopivia. Mä saan hiilareista lisäboostia, mutta pystyn ajamaan hyvin ilmankin. Jos ajan oikein pitkää lenkkiä tai yritän ajaa vähän tavallista kovempaa, niin saatan vähän hiilareita tankata, mutta tänäänkin aion reilun 60 km ajaa (maantietä) ja hiilarit jää alle 50 g kuten mulle on tavallista.

A.A
14.08.2011, 12.18
Sää oot hieno mies . Jos joku noilla opeilla laihtuu , niin mikä sua risoo ?

Ei tietenkään heidän laihtumisensa riso, en vaan pidä minkään alan pakkosyötöstä ja vouhkaamisesta. Omat uskomukset tyrkytetään, ja muiden tavarat "lainataan" tai varastetaan...

PHI
30.08.2011, 23.07
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Selvitys+Karppaustutkimusten+taustalla+amerikkalai nen+lihateollisuus/1135268972510

Kugelschreiber
31.08.2011, 06.25
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Selvitys+Karppaustutkimusten+taustalla+amerikkalai nen+lihateollisuus/1135268972510

Viljateollisuus tukee viljansyöntiä, lihateollisuus lihansyöntiä, tupakkateollisuus jne. Oliko tuossa jotain uutta ja mullistavaa ;)

Sama mainittiin tän päivän Turun Sanomissa vitsikkäässä jutussa kuinka karppaaminen eli *hiilihydraatiton ruokavalio* vei sairaalaan. Siis jonkun jolla oli ollut jo aiemmin syömishäiriöitä, ja vuonna 2002. Kyllä ne tapaukset sieltä arkistojen pohjilta löytyy, vähän samoin kuin pyöräilijöiden alle kuolleet jalankulkijat o_O

lirva
31.08.2011, 07.12
Itsellä karppauksella lähtenyt läskejä hyvin 116kg -> 76kg. Vajaan vuoden olen syönyt SCD ruokavaliota johtuen suolesta joka on kaput. Tuo scd on aika lähellä karppausta.

http://www.scd-fi.info/1about/default.html#SCD

asb
31.08.2011, 08.22
Viljateollisuus tukee viljansyöntiä, lihateollisuus lihansyöntiä, tupakkateollisuus jne. Oliko tuossa jotain uutta ja mullistavaa ;)

Ei ole. Mitään mullistavaa ei ole myöskään siinä, että uskovainen ei pysty tutkimaan uskontoaan kriittisesti, vaikka hänelle osoitetaan että uskoon tulemisen alkuperäisissä perusteluissa on kyseenalaisia piirteitä.

Kugelschreiber
31.08.2011, 08.52
Ei ole. Mitään mullistavaa ei ole myöskään siinä, että uskovainen ei pysty tutkimaan uskontoaan kriittisesti, vaikka hänelle osoitetaan että uskoon tulemisen alkuperäisissä perusteluissa on kyseenalaisia piirteitä.

Mistäs perkeleestä sä tuon uskonnollisuuden tähän keksit vetää? Onko kaikki karppaajat automaattisesti uskovaisia? Mun pointti oli se, että joka lajin teollisuus on ihan yhtä mätää. Plus, artikkeli joka oli Turun Sanomissa oli kehno, toimittajalla oli ihan perusfaktat hukassa.

Jos oonkin karppausta puolustanut niin oon todennut myös että mulla ei oo loppupeleissä tietoa sen pitkäaikaisista vaikutuksista, ja oon perustanu kirjoitukseni lähinnä omiin kokemuksiin (esim. jos vähennän hiilareita niin laihdun ja jos syön leipää, ni pieren).

Kemmi
31.08.2011, 09.56
Tulee mieleen noi wincapita-heebot näistä karppaajauskovaisista. "Kyllä se toimii, yks tuttu oli kuulemma pudottanut 50 kiloa karppaamalla..."

Yksipuolinen ruokavalio laihduttaa aina, oli se sitten pelkkää lihaa, pelkkää kaalisoppaa, pelkkää leipää tai pelkkää viinietikkakapselia... Mistään pysyvästä muutoksesta on tosin turha haaveilla. Kaikkein paras on kun syö monipuolisesti ja muistaa liikkua tarpeeks. Ei siinä mitään ihmedieettejä kaivata.

^sori oli pakko purkautua^:mad:

Kugelschreiber
31.08.2011, 10.56
Kaikkein paras on kun syö monipuolisesti ja muistaa liikkua tarpeeks.

Aamen. Piis ja aut.

hannupulkkinen
31.08.2011, 11.16
Nämä hiilihydraattiuskovaisethan kiihkoilee näköjään. Erityisen agressiivinen näyttää tämä asb olevan. Nii ja Kemmi.

YT
31.08.2011, 11.39
Karppauksessahan ei ole oikeastaan mitään uutta. Jo muinaiset esi-isät olivat karppaajia. Se aika tunnetaan nimellä kivikausi. Sitten joku keksi, että heinän päässä kasvaa hiilihydraattia ja alkoi viljellä vehnää. Loppu on historaa (sitä ennen oli esihistoriaa).

hannupulkkinen
31.08.2011, 11.45
Karppauksessahan ei ole oikeastaan mitään uutta. Jo muinaiset esi-isät olivat karppaajia. Se aika tunnetaan nimellä kivikausi. Sitten joku keksi, että heinän päässä kasvaa hiilihydraattia ja alkoi viljellä vehnää. Loppu on historaa (sitä ennen oli esihistoriaa).
Tähän ajatukseen perustuu ns. paleodietti (http://koti.mbnet.fi/lowcarb/dieetitp.html)

Jula
31.08.2011, 12.07
Onko kellään hyvää linkkiä tutkimuksiin kivikautisten ihmisten ruokavaliosta. Esim. analyysejä luun koostumuksesta tms?

Karppauksesta olen saanut sellaisen kuvan, että syödään tosi paljon lihaa, mutta esim. villisika, jonka ruuansulatuskanava on eläimistä lähimpänä ihmistä, syö vain n. 10% lihaa ja karhu, joka on enemmän lihansyöjä/petoeläin ruuansulatukseltaan ja hampailtaan kuin ihminen, syö vain 30% lihaa. Kivikautisen nykykarhua tuplasti isomman luolakarhun ruokavalio on ollut vieläkin kasvispainotteisempi.

Ois mielenkiintoista tietää millainen ihmisten entisaikojen keräilyruokavalio on ollut esim. Keski- ja Etelä-Euroopassa. Siis kuinka suuri osa kasviksia ja kuinka suuri osa eläinkunnan tuotteita.

Coolhand
31.08.2011, 13.06
Karppauksesta olen saanut sellaisen kuvan, että syödään tosi paljon lihaa, mutta esim. villisika, jonka ruuansulatuskanava on eläimistä lähimpänä ihmistä, syö vain n. 10% lihaa ja karhu, joka on enemmän lihansyöjä/petoeläin ruuansulatukseltaan ja hampailtaan kuin ihminen, syö vain 30% lihaa. Kivikautisen nykykarhua tuplasti isomman luolakarhun ruokavalio on ollut vieläkin kasvispainotteisempi.

Muitten puolesta en voi vastata, eli en tiedä kuinka paljon enemmän karppaajat keskimäärin syövät lihaa, mutta proteiinin tarve lienee karppauksessa ja "virallisessa linjassa" määritelty suurin piirtein samaksi. Puuttuva energia otetaan rasvasta. Tästä seuraa se, että syödään enemmän rasvaisia maitotuotteita ja öljyjä. Itselläni karppauksen aloittamisen jälkeen ruokavalio monipuolistui, kun aloin korvaamaan pastoja, leipiä ja perunoita kasviksilla. Tunnen myös karppaavia kasvissyöjiä, joten mikään välttämättömyys runsas lihansyönti ei karppaajalle ole.

geeni
31.08.2011, 13.15
Yksipuolinen ruokavalio laihduttaa aina, oli se sitten pelkkää lihaa, pelkkää kaalisoppaa, pelkkää leipää tai pelkkää viinietikkakapselia...

Selvennätkö vielä, että miten tämä liittyy karppaukseen?

Jula
31.08.2011, 13.40
Muitten puolesta en voi vastata, eli en tiedä kuinka paljon enemmän karppaajat keskimäärin syövät lihaa, mutta proteiinin tarve lienee karppauksessa ja "virallisessa linjassa" määritelty suurin piirtein samaksi. Puuttuva energia otetaan rasvasta. Tästä seuraa se, että syödään enemmän rasvaisia maitotuotteita ja öljyjä.

Mielenkiintoista, että mediassa puhutaan niin paljon lihansyönnistä karppauksen yhteydessä, jos proteiinisuositus on sama 20% kuin virallisissa ravitsemussuosituksissa. Rasvansyöntidietiksihän tuota pitäisi kutsua siinä tapauksessa, että suurin ero on viljojen energian vaihtaminen öljyyn.

Kasviksien, hedelmien jne. monipuolista syömistähän suositellaan myös virallisissa ravitsemussuosituksissa, eli se ei ole ainakaan itselleni mitenkään uutta ja mullistavaa.

geeni
31.08.2011, 13.45
Se mikä meikäläistä ko. ruokavaliossa ottaa pannuun, on sen ekologinen sietämättömyys (joku taisi tästä aiemminkin jo mainita). Aika harva tätä ruokavaliota noudattava kuitenkaan vetää niitä pähkinöitä yms. vaan energia tulee nimenomaan lihasta, juustosta tjms. jotka ovat kuitenkin ekologiselta kantilta katsottuna niitä kaikista pahimpia.

Tätä pöljää argumenttia nuo nykyisen virallisterveellisen ruokavalion puolustelijat tosiaan viljelevät. Fakta vaan on, että ruuantuotannon ylikuormitusongelmien syynä on vain ja ainoastaan ihmispopulaation liikakasvu. Minähän en todellakaan ole vastuussa siitä, että jossain päin maailmaa lisäännytään kanien tavoin. 4 miljardia aasialaista ei ole tarpeeksi hyvä syy noudattaa ruokavaliota, jota ei pidä itselleen terveellisenä. Yhtä hyvin voisi järkeillä, että jatkuvasti pidentyvä elinajanodote on ekologisesti sietämätön, joten unohdapa ne lääkkeet ja lakkaa käyttämästä terveydenhuoltopalveluita.

YT
31.08.2011, 13.47
No ennenvanhaan liha oli rasvaista, mutta nykyään tuotanoeläimet ovat rasvattomia kuin bodarit, koska niille syötetään anabolisia steroideja.

A.A
31.08.2011, 14.02
No ennenvanhaan liha oli rasvaista, mutta nykyään tuotanoeläimet ovat rasvattomia kuin bodarit, koska niille syötetään anabolisia steroideja.

Ei kai suomessa kuitenkaan...

Jula
31.08.2011, 14.06
Se mikä meikäläistä ko. ruokavaliossa ottaa pannuun, on sen ekologinen sietämättömyys (joku taisi tästä aiemminkin jo mainita). Aika harva tätä ruokavaliota noudattava kuitenkaan vetää niitä pähkinöitä yms. vaan energia tulee nimenomaan lihasta, juustosta tjms. jotka ovat kuitenkin ekologiselta kantilta katsottuna niitä kaikista pahimpia.

Tätä pöljää argumenttia nuo nykyisen virallisterveellisen ruokavalion puolustelijat tosiaan viljelevät.

Tuo on kyllä minunkin käsittääkseni fakta, eikä mikään ”pöljä argumentti”, että lihan, juuston jne. kuluttaminen on ekologiselta kantilta kaikista pahimpia.

Enkä henkilökohtaisesti usko, että yletön lihan ja maitotuotteiden syönti on ihmiselle hyväksi.

Varmaan noissa vähähiilihydraattisissa dieteissä oilisi hyvä tuoda enemmän esille juuri noita pähkinöitä, siemeniä, papuja ja muita kasviskunnan proteiininlähteitä.

nuubiainen
31.08.2011, 14.13

hannupulkkinen
31.08.2011, 14.28
Panit sitten uudestaa linkin vaikka se oli jo tuossa muutama viesti aikaisemmin.

Risto Koivunen
31.08.2011, 14.33
Ois mielenkiintoista tietää millainen ihmisten entisaikojen keräilyruokavalio on ollut esim. Keski- ja Etelä-Euroopassa. Siis kuinka suuri osa kasviksia ja kuinka suuri osa eläinkunnan tuotteita.

Tässä olisi tutkimus, jossa yritetään analysoida makrotasolla ravinnonlähteiden jakautumaa (eläin/kasviravinto) erilaisten metsästäjä-keräilijä -kulttuurien keskuudessa ympäri maailmaa:

http://www.ajcn.org/content/71/3/682.full

Lähdeaineistona taitavat tosin olla antropologiset tutkimukset nykyaikoihin asti säilyneistä populaatioista, eivätkä arkeologiset tutkimukset muinaisaikojen ihmisistä.

kivimaa
31.08.2011, 14.39
Tulee mieleen noi wincapita-heebot näistä karppaajauskovaisista. "Kyllä se toimii, yks tuttu oli kuulemma pudottanut 50 kiloa karppaamalla..."

Yksipuolinen ruokavalio laihduttaa aina, oli se sitten pelkkää lihaa, pelkkää kaalisoppaa, pelkkää leipää tai pelkkää viinietikkakapselia... Mistään pysyvästä muutoksesta on tosin turha haaveilla. Kaikkein paras on kun syö monipuolisesti ja muistaa liikkua tarpeeks. Ei siinä mitään ihmedieettejä kaivata.

^sori oli pakko purkautua^:mad:

Tuota, diabeetikolla karppausruokavalio on varmasti todella erinomaisen hyvä.
Ja kaikkihan eivät voi liikkua tarpeeksi, erilaisista syistä.
Kaikille karppausdietti ei tietenkään myöskään sovi.

En ole karppaaja, mutta voi sitä muutenkin olla kiinnostunut selvittämään mistä on kyse.

kivimaa
31.08.2011, 14.54
Mielenkiintoista, että mediassa puhutaan niin paljon lihansyönnistä karppauksen yhteydessä, jos proteiinisuositus on sama 20% kuin virallisissa ravitsemussuosituksissa. Rasvansyöntidietiksihän tuota pitäisi kutsua siinä tapauksessa, että suurin ero on viljojen energian vaihtaminen öljyyn.

Kasviksien, hedelmien jne. monipuolista syömistähän suositellaan myös virallisissa ravitsemussuosituksissa, eli se ei ole ainakaan itselleni mitenkään uutta ja mullistavaa.

Suomalaisessa grillidietiissä on varmasti 60% proteinia, 30% olutta ja muita alkoholijuomia. Loppuosa koostuu muista ruokatarvikkeista.

Ei se mitään. Itse mieluusti olisin karkkidieetillä. Karkit ja sipsit taisivat olla kaikista kuormittavimpia ekologisesti, ainakin erään ruotsalaistutkimuksen mukaan. Mutta ehkä jos ajan kaikki työmatkat pyörällä, nollaan ekkologisen kuormittamisen.

ertsi
31.08.2011, 15.15
Tosiaan kivikaudella joku keksi, että heinän päässä kasvaa hiilihydraattia, mutta vasta 20 000 vuotta myöhemmin joku keksi, että sitähän voisi vaikka viljelläkin: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Kivikauden+ihmiset+söivät+hiilihydraatteja/1135261024529 (http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Kivikauden+ihmiset+s%C3%B6iv%C3%A4t+hiilihydraatte ja/1135261024529)

nuubiainen
31.08.2011, 15.16
Panit sitten uudestaa linkin vaikka se oli jo tuossa muutama viesti aikaisemmin.

Kertaus on opintojen äiti :)

Asiasta sen verran, että ainakin "paleojengi" vaikuttaa osittain melko pahasti hurahtaneelta. Vilja on pahinta myrkkyä, eikä edes lihaksi käytettävä eläin saisi syödä sitä ennen paleon suuhun päätymistään. Muutenkin kaikki "neoliittinen" kulttuuri (ilmeisesti muu toiminta kuin kivikirveen heiluttelu ja luolamaalaukset) on erittäin epäterveellistä.

Voihan siinä olla hyviäkin pointteja, mutta vaikuttaa menneen aika äärimmäiseksi eräillä tahoilla.

geeni
31.08.2011, 15.18
Tuo on kyllä minunkin käsittääkseni fakta, eikä mikään ”pöljä argumentti”, että lihan, juuston jne. kuluttaminen on ekologiselta kantilta kaikista pahimpia.
...
Varmaan noissa vähähiilihydraattisissa dieteissä oilisi hyvä tuoda enemmän esille juuri noita pähkinöitä, siemeniä, papuja ja muita kasviskunnan proteiininlähteitä.

Yritinkö kyseenalaistaa tuon faktan? En. Lue vastaukseni uudelleen.

Kyllähän nuo pähkinät aika usein esiin tuodaan, hyvinä rasvanlähteinä. Hasselpähkinöitä syön itsekin aika runsaasti, vaikka en niin kovin tarkka karppaaja olekaan.

kivimaa
31.08.2011, 15.23
Kertaus on opintojen äiti :)

Asiasta sen verran, että ainakin "paleojengi" vaikuttaa osittain melko pahasti hurahtaneelta. Vilja on pahinta myrkkyä, eikä edes lihaksi käytettävä eläin saisi syödä sitä ennen paleon suuhun päätymistään. Muutenkin kaikki "neoliittinen" kulttuuri (ilmeisesti muu toiminta kuin kivikirveen heiluttelu ja luolamaalaukset) on erittäin epäterveellistä.

Voihan siinä olla hyviäkin pointteja, mutta vaikuttaa menneen aika äärimmäiseksi eräillä tahoilla.

Eikö ole mennyt aika äärimmäisyyksiin, että esim. jossain ajetaan fillarilla ja kulutetaan tuhansia kaloreita energiaa esim. mäkeä ylös polkemalla.

Jula
31.08.2011, 16.18
Yritinkö kyseenalaistaa tuon faktan? En. Lue vastaukseni uudelleen.

Mun pointti oli, että tuo argumentti ei ole mikään "pöljä", vaan eläinkunnan tuotteiden ekologinen vaikutus on tärkeä aspekti ja pakko ottaa huomioon, jos osoittautuu, että viljaton ruokavalio olisi ihmisille terveellisin (mistä en ole vakuuttunut, koska maailman pitkäikäisimmät ihmiset eli japanilaiset syövät erittäin hiilihydraattipitoista ruokavaliota; paljon valkoista riisiä ja vehnänuudeleita).

Jos isommat määrät ihmisiä alkaisi syömään ruokavaliota, jossa suurin osa koostuu eläinkunnan tuotteista, niin laidunmaa ei tulisi riittämään ja kasvihuoneilmiö kiihtyisi.

Mutta ehkä eläinkunnan tuotteita voisi korvata esim. pähkinöillä, siemenillä, pavuilla, herneillä jne.

kivimaa
31.08.2011, 16.42
Japanilaiset syövät paljon kalaa ja vihanneksia ja he syövät varsin kohtuullisia annoskokoja, myös sitä riisiä, näin olen käsittänyt. Paitsi sumo-painijat.

Vilhelm V
31.08.2011, 16.57
Jos haluaa olla karhu, pitää syödä kuin karhu.
Jos haluaa olla luolamies, pitää syödä kuin luolamies.
Jos haluaa olla urheilija, pitää syödä kuten Ilanderin ja kumppaneiden Liikuntaravitsemus kirjassa sanotaan

Jula
31.08.2011, 17.16
Japanilaiset syövät paljon kalaa ja vihanneksia ja he syövät varsin kohtuullisia annoskokoja, myös sitä riisiä, näin olen käsittänyt.

Kohtuullisesti syövät tosiaan ja niin kaikkien tietysti pitäisi syödä, oli ruokavalio sitten millainen tahansa. Mutta vaikka japanilaiset kalaa ja vihanneksia syövätkin, niin kyllä se valkoinen riisi ja vehnänuudelit näyttelee suurinta roolia siinä niiden ruokavaliossa.

geeni
31.08.2011, 17.32
Mun pointti oli, että tuo argumentti ei ole mikään "pöljä", vaan eläinkunnan tuotteiden ekologinen vaikutus on tärkeä aspekti ja pakko ottaa huomioon, jos osoittautuu, että viljaton ruokavalio olisi ihmisille terveellisin (mistä en ole vakuuttunut, koska maailman pitkäikäisimmät ihmiset eli japanilaiset syövät erittäin hiilihydraattipitoista ruokavaliota; paljon valkoista riisiä ja vehnänuudeleita).

Jos isommat määrät ihmisiä alkaisi syömään ruokavaliota, jossa suurin osa koostuu eläinkunnan tuotteista, niin laidunmaa ei tulisi riittämään ja kasvihuoneilmiö kiihtyisi.

Mutta ehkä eläinkunnan tuotteita voisi korvata esim. pähkinöillä, siemenillä, pavuilla, herneillä jne.

Pakko ottaa huomioon miten? Antamalla virallisterveellinen ravintosuositus, joka ei perustu viralliseen näkemykseen terveellisestä ruokavaliosta?

Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei käske syömään pelkästään lihaa ja maitotuotteita. Ruuantuotannon ongelmat ovat olemassa myös nykyisen viljaa suosivan ruokavalion kanssa. Ja konflikti ihmisen terveyspyrkimysten ja ekologisen kuormittavuuden välillä on joka tapauksessa olemassa, noudatettiin mitä ruokavaliota tahansa.

Näin ollen on pöljää vastustaa karppausta tuolla alkuperäisellä argumentilla :)

kivimaa
31.08.2011, 18.54
Kohtuullisesti syövät tosiaan ja niin kaikkien tietysti pitäisi syödä, oli ruokavalio sitten millainen tahansa. Mutta vaikka japanilaiset kalaa ja vihanneksia syövätkin, niin kyllä se valkoinen riisi ja vehnänuudelit näyttelee suurinta roolia siinä niiden ruokavaliossa.

On siinä geeniperimässäkin varmaan eroa. Suomeen on jalostunut ihmisiä, joiden kroppa osaa pitää erinomaisesti huolta siitä, että tavaraa kertyy varavarastoon.

Jossain tutkimuksessa oli lisäksi, että aliravitsemuksesta kärsineiden vanhempien lasten kroppa "muistaisi" aliravitsemuksen uhan, ja keräisi sitten herkemmin myös varastoja.

Lihominen on ihan normaali ja hyvä ilmiö. Se ei ole normaalia, että nykyihminen pääsee arjen askareistaan ja ruoan hankinnasta niin helpolla. Toimisto- ja muu istumatyö ovat kaikista epätervellisimmät (noh, vuorotyö myös).
Tääkin oli tutkittu.

Eläimiä kyllä suojellaan, muttei toimistotyöläisiä!

Kaikki pois autoratista ja fillarin selkään siis. Tai ainakin autoon polkimet, jotta saa vaikka siihen puhelimeen sitä virtaa.
(Oliskin myyntituote kiireisille businesihmisille, että autoa ajaessa voisi treenata kuntoaan).

Ehdotan, että fillarifoorumille ei saa tulla kirjoittamaan ennenkuin on käynyt ulkoilemassa.

kivimaa
31.08.2011, 19.12

Mun mielestä Jula on ihan oikeessa. Ruuantuotannossa on jo nyt ongelmia, mutta kuten Jula sanoo, niin jos esim. aasialaiset, jotka ovat varsin suuri osa kasvissyöjiä, siirtyisivät syömään lihaa siihenmalliin mitä jenkit, niin ei hyvä tulisi.

Toisaalta, ruohon jalostaminen proteiniksi eläimiä kasvattamalla on karuilla seuduila elinehto. Ihmispopulaatioiden kasvuun on siis vaikuttanut ei vain viljan tuotanto mutta myös eläinten paimentaminen. Viljelyn kehittyminen on saanut ihmiset asettumaan paikalleen ja on siten auttanut yhteisöjen kehitystä, verkostoitumista, innovointia ja siten siviilisaation kehitystä. Proteinia ei tarvitse paljon, ja sitähän on saatu myös metsästämällä ja kalastamalla. Energia on sitten saatu suurelti osin viljasta eli hiilihydraatista.

Mutta kyllä ihminen sopeutuu vähähiilihydraattiseenkin menoon.

Kumpikin ruokavalio on siis historiallisesti katsoen mielestäni ihan yhtä "oikeassa".

Itse olisin mieluusti kasvissyöjä koska se olisi paljon kätevämpää ja nopeampaa ruuanlaittoa. Valitettavsti en vain oikein sovi yhteen papujen ja linssien kanssa.

A.A
31.08.2011, 19.16

Teit juuri saman...

Jula
31.08.2011, 19.46
Pakko ottaa huomioon miten?

Esim. olemalla lisäämättä eläinkunnan tuotteiden käyttöä ja panostamalla kasvikunnan tuotteisiin, jotka ovat ympäristöystävällisempiä.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei käske syömään pelkästään lihaa ja maitotuotteita.

Vaikuttaa siltä, että mediassa karppaus yhdistetään lisääntyneeseen lihansyöntiin. Pitääköhän se paikkansa, että ihmiset alkavat syömään enemmän lihaa, kun rupeavat karppaamaan..?

Ruuantuotannon ongelmat ovat olemassa myös nykyisen viljaa suosivan ruokavalion kanssa. Ja konflikti ihmisen terveyspyrkimysten ja ekologisen kuormittavuuden välillä on joka tapauksessa olemassa, noudatettiin mitä ruokavaliota tahansa.

Tuo on mun mielestä huonoa logiikkaa. Eihän ne ongelmat ainakaan sillä helpotu , että aletaan kuluttamaan lisää niitä eniten ongelmia aiheuttavia tuotteita.

nuubiainen
01.09.2011, 08.26
Pitääköhän se paikkansa, että ihmiset alkavat syömään enemmän lihaa, kun rupeavat karppaamaan..?

Toki pitää, jostainhan ne kalorit täytyy repiä. Jos ei hiilareista, niin sitten proteiinista.

NYT-liitteessä oli jonkun karppaajan kehittämä lihapizzan resepti. Eli pizzan pohja oli korvattu sikanaudalla, täytteet sitten siihen päälle. Varmasti hyvää ja terveellistä.

Ameriikassa taas näin joskus kahvilassa 'low-carb sandwichin'. Siinä oli majoneesia, pekonia, kanaa, juustoa yms., mutta tomaatti oli jätetty pois, koska tomaatissa on hiilareita.

Kugelschreiber
01.09.2011, 08.50
Toki pitää, jostainhan ne kalorit täytyy repiä. Jos ei hiilareista, niin sitten proteiinista.

NYT-liitteessä oli jonkun karppaajan kehittämä lihapizzan resepti. Eli pizzan pohja oli korvattu sikanaudalla, täytteet sitten siihen päälle. Varmasti hyvää ja terveellistä.

Ameriikassa taas näin joskus kahvilassa 'low-carb sandwichin'. Siinä oli majoneesia, pekonia, kanaa, juustoa yms., mutta tomaatti oli jätetty pois, koska tomaatissa on hiilareita.

Eipä tokikaan pidä. Kalorit voi vallan hyvin repiä rasvasta, ja revitäänkin. Tämänkin tietäisit, jos olisit yhtään tutustunut asiaan ennenkuin rupeat kirjoittelemaan.

Lihapizza? Varmasti jokainen karppaaja syö noita ainakin viisi päivässä.

Ja loppukaneetiksi perustat näkemyksiäsi johonkin mitä olet nähnyt Ameriikassa kahvilassa? Et taida olla ihan se terävin veitsi laatikossa :P

pethe
01.09.2011, 09.00
Kyllä karppauksen teoriat rajoittaa proteiinin määrän 1-1,5 grammaan per rasvaton painokilo, ja hiilarikalorit tulisi korvata rasvakaloreilla. Nyt ilmeisesti naistenlehtirintamalla karppaus tarvitsee saada näyttämään mahdollisimman epäekologiselta, kun se ei erityisen epäterveellinen ollutkaan, niin haukkuma rasvadietti on korvattu proteiinidietti-sanalla. Hiilaririntamalla taas ne vähät hiilarit tulisi nauttia lähteistä jossa mukana tulee mahdollisimman paljon ravintoaineita, esimerkiksi marjat tai tuo tomaatti. Ei karppaus tarkoita hiilaritonta elämää, ja monelle näyttää karppaus tarkoittavan samaa kuin esimerkiksi Atkinsin dietin induktiovaihe.

nuubiainen
01.09.2011, 10.25
Kalorit voi vallan hyvin repiä rasvasta, ja revitäänkin.

Osittain kyllä, mutta pelkällä rasvalla ei kukaan elä. Käytännössä karppaajat näyttävät vetävän isoja määriä lihaa, tai ainakin huomattavasti isompia kuin "sekasyöjät".

Lihapizza? Varmasti jokainen karppaaja syö noita ainakin viisi päivässä.

Syökööt vaan.

Ja loppukaneetiksi perustat näkemyksiäsi johonkin mitä olet nähnyt Ameriikassa kahvilassa? Et taida olla ihan se terävin veitsi laatikossa :P

Low-carb -hysteria on mennyt monella pahasti yli, kun tomaatinviipale tai leivänpala on muka vaarallinen, mutta hirveä läjä eläinrasvaa ei muka ole. Samaa ilmiötä esiintyy sekä Amerikassa että Suomessa.

Aika äkkiä lähdit henkilökohtaiseen hyökkäykseen, joten ilmeisesti olen loukannut jotain ravinto-uskomustasi. Too bad.

Kugelschreiber
01.09.2011, 14.06
[snip BS]

Aika äkkiä lähdit henkilökohtaiseen hyökkäykseen, joten ilmeisesti olen loukannut jotain ravinto-uskomustasi. Too bad.

Edelleenkin kirjoitat höpöjä. Eli kun korjasin virheellisen näkemyksesi siitä, että karppauksessa korvataan hiilihydraatit proteiinin sijaan rasvalla, niin olit heti toteamassa ettei pelkällä rasvalla elä. Voi hyvä elämä, enhän minä sellaista väittänyt. Miten vaikea taito se luetun ymmärtäminen voi olla?
EDIT itseasiassa olisi pitänyt varmaan vääntää asia rautalangasta: ne kalorit jotka vähennetään hiilihydraateista, korvataan rasvalla. Kaikkia hiilihydraatteja ei korvata rasvalla, koska karppaukseen ei kuulu hiilihydraattien pudottaminen kokonaan pois ruokavaliosta.

Low carb-hysteria? Hysteerikkoja löytyy joka ryhmästä, mutta yleensä nämä hysteerikot eivät edusta koko ryhmää. Satutko paljonkin tuntemaan hysteerikkokarppaajia, jotka välttelevät jokaista tomaatinviipaletta kun tuollaisia kirjoittelet?

Ja tuo "ravinto-uskomus" -kommentti on jo aika vanha ja käytetty juttu, sitä yleensä käytetään kun ei mitään järkevää enää osata sanoa.

nuubiainen
01.09.2011, 18.18
Edelleenkin kirjoitat höpöjä. Eli kun korjasin virheellisen näkemyksesi siitä, että karppauksessa korvataan hiilihydraatit proteiinin sijaan rasvalla,

No kun luetunymmärtämistä nyt puolustat, niin luepa mitä alkuperäinen asia koski. Se koski sitä, lisäävätkö karppaajat lihansyöntiä karppaajaksi ryhtyessään. Olen 100% varma, että keskimäärin lisäävät. Väitätkö vastaan?

Low carb-hysteria? Hysteerikkoja löytyy joka ryhmästä, mutta yleensä nämä hysteerikot eivät edusta koko ryhmää. Satutko paljonkin tuntemaan hysteerikkokarppaajia, jotka välttelevät jokaista tomaatinviipaletta kun tuollaisia kirjoittelet?

Tunnen mm. hyvin koulutettuja ja muuten fiksuja ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä että viljaa ei voi edes sioille syöttää, puhumattakaan siitä että se kelpaisi ihmisravinnoksi. Mielestäni tämä on varsin hysteeristä. En ole missään väittänyt, että nämä edustaisivat kaikkia karppaajia.

Ja tuo "ravinto-uskomus" -kommentti on jo aika vanha ja käytetty juttu, sitä yleensä käytetään kun ei mitään järkevää enää osata sanoa.

No jos järkevällä linjalla halutaan pysyä, niin tuskin kannattaa myöskään ensimmäiseksi alkaa vihjailla että keskustelukumppanit ovat tyhmiä. Vai mitä?

hannupulkkinen
01.09.2011, 18.23
Kenen karppaamista se edistää, että rähjäätte täällä. Tämän topikin nimi on Karpaajakaverit ja ei karppaajat voivat perustaa omat ravintosivunsa.
Ihmettelen kovasti miksi karppaajat eivät saa rauhassa vaihtaa mielipiteitä ravinnostaan vaan se ärsyttää joitakin tyyppejä ihan kamalasti.

Illotus
01.09.2011, 19.15
Olen karppaillut parina viime keväänä hyvin sujuvasi muutaman kuukauden ajan. Muutenkin mennyt pari vuotta tässä perusruoka vähillä hiilareilla. Ainut ongelma on, että kesäisin aina alkaa pitsa ja jäätelö maistua ja siitäpä se paino on tupannut jonkin verran hiipimään takaisin. Erityisesti työssä käydessä karppaus toimi, kuin junan vessa, mutta se lienee säännöllisen rytmin ansiota. Painontiputus mielessä näin kotosalla opiskellessa toimii vähän huonommin, kun tulee syötyä useammin, kuin kolmesti päivässä. Jääkaappi on vaan liian lähellä.

Kolmesti päivässä karppisafkaa syöden paino on kyllä tippunut. 2009 meni 89kg -> 77kg noin kolmessa kuukaudessa ja tänä keväänä 83kg -> 77kg. Nyt olisi tavoitteena tiputella tästä 84kg:sta 73kg asti, niin olisi nuoruuden kiloissa. Kesällä sitä taas kertyi, kun parhaillaan meni jäätelöä pari litraa päivässä tahi pari pitsaa päivässä(sentään eri päivinä).

Kenen karppaamista se edistää, että rähjäätte täällä. Tämän topikin nimi on Karpaajakaverit ja ei karppaajat voivat perustaa omat ravintosivunsa.
Ihmettelen kovasti miksi karppaajat eivät saa rauhassa vaihtaa mielipiteitä ravinnostaan vaan se ärsyttää joitakin tyyppejä ihan kamalasti.

+1

Omalla kohdalla karpatessa on lihansyönti aina kasvanut, koska se liha korvaa jäätelön, pitsan, lasagnen ja lämpimät voileivät. Lämppärit kyllä menee lärpäkkeinä ilman leipää ja tuoreiden vihannesten kera. En kyllä kauheasti jaksa välittää tuosta lihankulutuksen kasvusta omalla kohdalla, koska karppaus on ollut ainoa ruokavalio millä olen onnistunut tiputtamaan painoa.

Vilhelm V
01.09.2011, 20.20

Ruokavalio on yleisesti kiinnostava aihe. Mielestäni on oikein hyvä, että täällä esitetään myös kritiikkiä karppaamista kohtaan. Kannattaa muistaa, että palstaa lukee myös nuoriso. On hyvä välillä muistuttaa ettei kaikenmaailman huuhaan perään kannata pahemmin vilkuilla, kun myös asiallista tietoa terveellisestä ja liikuntaharrastusta tukevasta ravinnosta on tarjolla. Ilanderin ja kumppaneiden Liikuntaravitsemus kirja on esimerkki tervepäisestä lähestymistavasta asiaan.

hannupulkkinen
01.09.2011, 20.27
Ruokavalio on yleisesti kiinnostava aihe. Mielestäni on oikein hyvä, että täällä esitetään myös kritiikkiä karppaamista kohtaan. Kannattaa muistaa, että palstaa lukee myös nuoriso. On hyvä välillä muistuttaa ettei kaikenmaailman huuhaan perään kannata pahemmin vilkuilla, kun myös asiallista tietoa terveellisestä ja liikuntaharrastusta tukevasta ravinnosta on tarjolla. Ilanderin ja kumppaneiden Liikuntaravitsemus kirja on esimerkki tervepäisestä lähestymistavasta asiaan.
Olisikin kritiikkiä, mutta kun on vain asiatonta jankkaamista ja nimittelyä. Perusta vaikka antikarppaustopikki vastapainoksi, mutta onko täällä pakko häiriköidä.

Vilhelm V
01.09.2011, 20.41
Olisikin kritiikkiä, mutta kun on vain asiatonta jankkaamista ja nimittelyä. Perusta vaikka antikarppaustopikki vastapainoksi, mutta onko täällä pakko häiriköidä.

Häh? Nyt meni kyllä läheltä ohi.

silee
01.09.2011, 21.35
Luin Antti Heikkilän hyvän olon keittokirjaa ja valaistuin tai joku voisi sanoa että hairahdin.

Ensimmäinen juttu oli tuo ruokaympyrä jota kavahdin.

"Virallisen ravinto-opin suurelle yleisölle esittelemä ruokapyramidi on kuin uskonnollinen symboli tai mantra. Pyramidin leveässä alaosassa ovat leivät, viljat ja kasvikset, joita jokaisen tulisi pitää ravintonsa pääasiallisena lähteenä.
Pyramidin kapeassa yläosassa on sitten kaikki se mikä maistuu hyvältä mutta mitä pitää varoa. Terveysjärjestöjen suosittelemassa pyramidissa 60% hiilihydraatteja, 25% rasvoja ja huippu 15% proteiinia. Hämmästyttävintä on, että samat lukemat löytyvät muualtakin. 61% hiilihydraatteja, 25% rasvaa ja 14% proteiineja on karjankasvattajien tavanomainen rehukaava eläinten lihottamiseksi. Ei ihme, että lihavuus on nykyaikana ongelma."

Kirjassa on myös kaikenlaista salaliittoteoriaa lääkefirmoista ja terveysjärjestöistä.

Omat tuntemukset kyseisestä ruokavaliosta ovat positiivisia. Jos on nälkä, saa syödä kun syö oikein. Joku parisataagrammainen sisäfilee siirtää nälkää kummasti. Lounaan jälkeen ei tule semmosta oloa, että väsyttää ja ei jaksa vaikka syökin reilusti. Vireystila säilyy. Pyörä kulkee. Ja paino tippuu. Pyörän kulkemiseen saattaa tosin vaikuttaa myös se että parissa kuukaudessa on lähtenyt se reilu 10kg.

geeni
01.09.2011, 21.38
Häh? Nyt meni kyllä läheltä ohi.

Menikö tosiaan?

"On hyvä välillä muistuttaa ettei kaikenmaailman huuhaan perään kannata pahemmin vilkuilla, kun myös asiallista tietoa terveellisestä ja liikuntaharrastusta tukevasta ravinnosta on tarjolla. Ilanderin ja kumppaneiden Liikuntaravitsemus kirja on esimerkki tervepäisestä lähestymistavasta asiaan."

"Jos haluaa olla urheilija, pitää syödä kuten Ilanderin ja kumppaneiden Liikuntaravitsemus kirjassa sanotaan"

Uskotaan jo... mutta:

a) täällä on muitakin kuin urheilijoita
b) karppiruokavaliolla voi hyvin harrastaa liikuntaa
c) ravintotietoutta löytyy muualtakin kuin kirjastasi

geeni
01.09.2011, 22.00
Eihän ne ongelmat ainakaan sillä helpotu , että aletaan kuluttamaan lisää niitä eniten ongelmia aiheuttavia tuotteita.

Edelleenkään kukaan ei sitä lihaa käske syömään, eikä toisaalta kenenkään syömisiin voi määräyksin vaikuttaa.

On vähän eri asia vähentää ekologista kuormitusta esimerkiksi energiaa säästämällä tai jättämällä turhaa viihde-elektroniikka ostamatta, kuin valitsemalla ruokavalio, jota ei pidä omalle terveydelleen ja hyvinvoinnilleen parhaana vaihtoehtona. Yksilölle oma terveys on aika korkealle priorisoitu.

TheMiklu
02.09.2011, 06.57
Luin Antti Heikkilän hyvän olon keittokirjaa ja valaistuin tai joku voisi sanoa että hairahdin.

Ei voi mitään. Aina nousee karvat pystyyn ku Heikkilä mainitaan... Ahkera kirjailija mm. laihdituksen suhteen. Onhan hän lääkäri. Ortopedi...

Kettu-Pekka
02.09.2011, 07.26
Reilun vuoden olen karpannut. Paino pudonnut 24 kiloa, olo on kaikin puolin mainio. Labrassakin tuli käytyä ja veriarvot olivat erittäin hyvät. Eli karppaus ainakin minun osalla on erittäin hyvä keino ylläpitää hyvää terveyttä.

Pyöräilyvimma iski kesällä. Ostin Ridleyn Crossbowin. Sillä on tullut ajettua n. 1500 km heinäkuusta alkaen. Ja mitä tulee juttuihin että karppaajat ei jaksa liikkua niin itse ainakin poljen 40-80 km 3-4x viikossa 28-31 keskareilla. Ja hyvin jaksaa. Eihän tuo mitään huippuvauhtia ole mutta itselleni tuo riittää.

Jula
02.09.2011, 13.48

Ensimmäinen juttu oli tuo ruokaympyrä jota kavahdin.

Yleisin "virallinen" ohje siitä, miten kannattaa syödä, on lautasmalli; eli puolet lautasesta kasviksia, neljännes perunaa/täysjyväriisiä/tms. ja neljännes lihaa/tms. proteiinipitoista, lisäksi siivu täysjyvä(ruis)leipää ja jälkiruuaksi marjoja/hedelmiä. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulisi syödä runsaasti. Sokeria, alkoholia, sipsejä jne. tulisi välttää ja raffinoidut viljatuotteet vaihtaa täysjyväisiin.

Kuinkahan moni noita noita ohjeita vastustavia on oikeasti kokeillut seurata niitä. Kaikki tapaamani ravitsemustieteilijät/terapeutit ovat kyllä olleet sopusuhtaisia ja terveen oloisia ihmisiä.

Karppauksessa on mun mielestä hyvä idea raffinoitujen ja olemattomasti ravintoaineita sisältävien ruokien poisjättäminen. Mutta sama idea on perinteisessä ravitsemustieteessäkin, enkä ole mitenkään vakuuttunut, etteikö samaa ideaa noudattaen lautasmallin kanssa voisi päätyä vastaaviin tuloksiin.

Itse syön enemmänkin lautasmallin mukaan (eli myös täysjyväviljoja jne. ravintoaineita sisältäviä hiilareita päivittäin) ja olen siitä huolimatta terve ja painoindeksi on ihan normaali 184cm/72kg.

Voisiko olla, että karppauksessa tavallaan se tietty "absolutismi" tai ideologia auttaa ihmisiä jättämään ne roskaruuat pois. Normaalit ravitsemussuositukset kun on vähän tylsempiä, eikä niin seksikkäitä noudattaa, vaikka varmaan ihan toimivia.

Jula
02.09.2011, 13.58
On vähän eri asia vähentää ekologista kuormitusta esimerkiksi energiaa säästämällä tai jättämällä turhaa viihde-elektroniikka ostamatta, kuin valitsemalla ruokavalio, jota ei pidä omalle terveydelleen ja hyvinvoinnilleen parhaana vaihtoehtona. Yksilölle oma terveys on aika korkealle priorisoitu.

Mun näkemys on, että ekologista kuormitusta tulisi vähentää usealla eri tavalla - niiden ei tarvitse poissulkea toisiaan. Minulle ympäristö ja ekologisuus on iso osa terveyttä ja hyvinvointia. Siksi runsaasti eläinkunnan tuotteita sisältävä ruokavalio ei tunnu järkevältä. Toisaalta terveydelle haitallisten ruokien vaihtaminen terveydelle parempiin ympäristöystävällisiin ruokiin tuntuu ilman muuta järkevältä.

TheMiklu
02.09.2011, 14.52
Voisiko olla, että karppauksessa tavallaan se tietty "absolutismi" tai ideologia auttaa ihmisiä jättämään ne roskaruuat pois. Normaalit ravitsemussuositukset kun on vähän tylsempiä, eikä niin seksikkäitä noudattaa, vaikka varmaan ihan toimivia.

Tämä ja tietystikkin se, että karpaamisen myötä ihmiset ekaa kertaa elämässään miettivät mitä suuhunsa pistävät. Helpompi syyttää virheellistä ruokaympyrää kuin itseään :)
Jos oikeasti lautasmallin ynnä nykyisten virallisten suositusten mukaan syövä on lihava niin ihmettelen. Samat kalorit siinä saa kuin karppaamalla. Muuten syö liikaa.

hannupulkkinen
10.09.2011, 14.49
Pitkästä aikaa viikko karppausta taas takana. Olo on aivan mahtava. Hyvin on onnistunut kolme lihaskuntoharjoitusta ja kolme pyörälenkkiä tällä viikolla. Vielä käyn saunalenkillä ja huomenna pitkä pyörälenkki. Yhteensä tulee treeniä tällä viikolla 8-9 tuntia.
Karpaa ja maailma pelastuu kun ei tarvitse sairastella. Hiilareita en ole aivan nollaan vienyt, mutta 50-100 grammin välillä on pysynyt.

Premnas
11.09.2011, 11.32
Osittain kyllä, mutta pelkällä rasvalla ei kukaan elä. Käytännössä karppaajat näyttävät vetävän isoja määriä lihaa, tai ainakin huomattavasti isompia kuin "sekasyöjät".

*nips*

Low-carb -hysteria on mennyt monella pahasti yli, kun tomaatinviipale tai leivänpala on muka vaarallinen, mutta hirveä läjä eläinrasvaa ei muka ole. Samaa ilmiötä esiintyy sekä Amerikassa että Suomessa.

Kuinka moneen karppaajaan perustat näkemyksesi runsaan lihan syömisestä? Voisiko myös peräti olla niin, että tavan sekasyöjä syökin aivan liian vähän proteiinia pitääkseen lihaksensa kunnossa? Jos noita tavan sekasyöjien lautasia sattuu joskus vilkaisemaan, aika monella täyttyy lautanen sillä perunalla, riisillä, pastalla, salaatti on just ja just ehkä puolet ja lihaa muutama klöntti. Totta hemmetissä siinä karppaajan NORMAALI jopa neljäsosalautasellinen lihaa vaikuttaa hirmuiselta määrältä.

Mikä on hirveä läjä eläinrasvaa? Ruokalusikallinen voitako?

Kugelschreiber
11.09.2011, 12.19
Lihatiedotuksen mukaan suomalainen syö vuodessa noin 76 kiloa lihaa, joka tekee reilut 200 grammaa päivässä (eli vajaat puol kiloo hookoon sinistä ;)):

http://www.lihatiedotus.fi/www/fi/tilastot/lihan_kulutus_suomessa.php

Karppausfoorumilta bongattua (Totuus esiin: paljonko syöt lihaa):

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=56938

Tuon otoksen mukaan suomalaiset karppaajat syövät vähemmän lihaa kuin suomalaiset keskimäärin (olettaen että vastaajat ovat suunnilleen rehellisiä, mutta miksi nyt kukaan haluaisi valehdella anonyymisti verkossa?).

Joskin voisin veikata että eläinrasvoja kananmunien ja voin muodossa menee enemmän kuin "valtaväestöllä".

YT
11.09.2011, 12.26
Lihatiedotuksen mukaan suomalainen syö vuodessa noin 76 kiloa lihaa, joka tekee reilut 200 grammaa päivässä (eli vajaat puol kiloo hookoon sinistä ;)):

http://www.lihatiedotus.fi/www/fi/tilastot/lihan_kulutus_suomessa.php

Onko tuossa laskettu myydyn lihan määrä vai syöty määrä? Osa kaupasta kannetusta lihasta syötetään koiralle ja kissalle.

Kugelschreiber
11.09.2011, 12.44
Onko tuossa laskettu myydyn lihan määrä vai syöty määrä? Osa kaupasta kannetusta lihasta syötetään koiralle ja kissalle.

Siinä puhutaan lihan kulutuksesta, ja mun veikkaus on, että tilastonikkarit osaa kyllä erotella myydyn lihan ja syödyn lihan erotuksen. Heitetäänhän osa lihasta myös harakoille eli roskikseen, ja kai nyt sekin otetaan noissa tilastoissa huomioon.

Jula
11.09.2011, 20.52
Mä käsittäisin tuon "kulutuksen" kulutuksena - se kuinka paljon syödään on eri asia. Liekö edes tarkkaa tietoa kuinka suuri osa esim. jää syömättä.

hannupulkkinen
11.09.2011, 21.04
Minulla uppoaa karppausaikana 2 grammia painokiloa kohti lihaa. Eläinrasvoja eli voita syön ehkä 50 grammaa päivässä. Maitoa puoli liraa, jogurttia saman verran ja vielä rahkaa ja viiliä muutama desi.
Ei paljoa. Tuo lihansyömisen välttäminen on vegaanien näkemyksien mukaan elämän puolustamista ja uskonasioistahan ei kannata kiistellä. Karppaajia syytetään uskovaisuudesta, mutta usiemmat vegaanithan vasta uskovaisia ovatkin. Karpaaminen on elämäntapa ja aivan yhtä egologista kuin lautasmallin mukaan syöminen. Tai ainakin muka lautasmallin mukaan syövien kun ylipainoisuus tässä ryhmässä on aika yleistä ja ylipainoisuushan se vasta kalliiksi maailmalle tulee suurien sairastavuuskulujen ja ison ruokamäärän ahtamisen takia.

Risto Koivunen
11.09.2011, 21.09
Lihatiedotuksen mukaan suomalainen syö vuodessa noin 76 kiloa lihaa, joka tekee reilut 200 grammaa päivässä

Eikös suositus normaalin ihmisen proteiinin saannille ole siinä 60 gramman hujakoilla, eli tuo lihamäärä kattaisi siitä melko suuren osuuden (olettaen että tuo kaikki liha todella tulee syödyksi). Siihen päälle vielä muut proteiinin lähteet.

phebis
12.09.2011, 09.05
Uskaltaako joku karppaaja tunnustaa, että hengitys on alkanut haisemaan "p*skalle". Ketoosillahan saattaa olla tälläinen vaikutus joihinkin.

Itse en karppaamisesta ole järin innostunut. Mielestäni "kohtuullisuus" on parempi, eli kaikkea saa syödä, mutta kohtuudella. Annoskoko on mielestäni avain onneen.
Tällä tavalla olen saanut noin 5kg reilussa puolessa vuodessa pois.

Teemu
12.09.2011, 09.11
Karpaaminen on elämäntapa ja aivan yhtä egologista kuin lautasmallin mukaan syöminen. Tai ainakin muka lautasmallin mukaan syövien kun ylipainoisuus tässä ryhmässä on aika yleistä ja ylipainoisuushan se vasta kalliiksi maailmalle tulee suurien sairastavuuskulujen ja ison ruokamäärän ahtamisen takia.

Älä nyt viiti, aikuinen mies. Yksikään lautasmallin mukaan syövä, joka myös pitää ruuan määrän suositeluissa rajoissa, ei varmasti ole ylipainoinen. Ylipainoiset eivät ole läskejään ruisleipää syömällä hankkineet, vaan makeisilla, alkoholilla yms. Ja tällöin ei voida puhua lautasmallin mukaisesta syömisestä.

Kettu-Pekka
12.09.2011, 09.44
Lautasmallin mukaan ei ole kovin helppoa / houkuttelevaa syödä. Näkeehän sen. Ihmisiä on koulattu kehdosta hautaan syömään lautasmallin mukaan. Mutta kuinka moni oikeasti syö lautasmallin mukaan??

Karppaaminen on helppoa ja houkuttelevaa. Ja tehokasta, terveellistä, kivaa, mukavaa jne jne :D

hannupulkkinen
12.09.2011, 11.44
Älä nyt viiti, aikuinen mies. Yksikään lautasmallin mukaan syövä, joka myös pitää ruuan määrän suositeluissa rajoissa, ei varmasti ole ylipainoinen. Ylipainoiset eivät ole läskejään ruisleipää syömällä hankkineet, vaan makeisilla, alkoholilla yms. Ja tällöin ei voida puhua lautasmallin mukaisesta syömisestä.
Äläs nyt pojankloppi lue minun tekstejäni niinkuin piru raamattua. Ne jotka vastustavat karppausta vetoavat lautasmalliin ja ovat usein kyllä ylipainoisiakin.
Olen tässä nyt lueskellut hormonien vaikutuksesta laihtumiseen ja näläntunteeseen. Vähähiilihydraattinen ruokavalio näyttää olevan hormonaalisesti parempi vaihtoehto laihuttaessa kuin lautasmallinen miinuskaloridietti. Tosin erot ovat yksilöllisiä ja eivät yksiselitteisiä. Itsellä ei karpatessa ole näläntunnetta, mutta lautasmallin mukaan miinuskaloreita syödessä on usein kestämätön nälkä ja siten sitä sortuu syöpöttelyyn.

Minä voin VHH dietillä erinomaisesti. En ihmettele, että muutkin VHH-ihmiset haluat jakaa iloaan siitä, että on hyvä olla ja pano putoaa ja pyörä liikkuu paremmin joka kerta kun on yhden juomapullon painon verran taas tullut kevennettyä ajaja-pyörä yhdistelmää. Halpaa hipoilua.n

hannupulkkinen
12.09.2011, 11.52
Uskaltaako joku karppaaja tunnustaa, että hengitys on alkanut haisemaan "p*skalle". Ketoosillahan saattaa olla tälläinen vaikutus joihinkin.
Jos karpaa ketoosiin saakka niin näin käy. Ketoosi ei kuitenkaan ole sama asia kuin karppaaminen. Karppaamisen sijasta puhunkin mieluummin vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Itse syön hiilareita 50-100 grammaa päivässä. Ketoosin raja menee jossain 20 gramman hujakkeilla. Lenkin jälkeen voi olla ketoosivaiheita kun en syö palauttellessani hiilihydraatteja vaan pelkkää proteiinia ja rasvaa.
Enne lenkkiä tai kuntosalia syön kuitenkin vähän hiilihydraatteja koska insuliinitasoa on hyvä nostaa vähän. Lenkki sujuu näin paremmin.

Itse en karppaamisesta ole järin innostunut. Mielestäni "kohtuullisuus" on parempi, eli kaikkea saa syödä, mutta kohtuudella. Annoskoko on mielestäni avain onneen.
Tällä tavalla olen saanut noin 5kg reilussa puolessa vuodessa pois.
Hormonaalinen säätely hiilihydraatteja syödessä siis annoskokoa vähentämällä ja vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa toimii erilailla.
Kuten sanottu anoskokokitsaillessa on nälkä aina ja VHH-lla ei koskaan. Kumpi ompi mukavampaa?

Teemu
12.09.2011, 12.18
Äläs nyt pojankloppi lue minun tekstejäni niinkuin piru raamattua. Ne jotka vastustavat karppausta vetoavat lautasmalliin ja ovat usein kyllä ylipainoisiakin.

Mitenkäs niitä sitten lukea, jos kerran puhutaan paskaa?
Minä en vetoa lautasmalliin, enkä ole ylipainoinen, enkä enää jaksa kiukutella karppaustakaan vastaan, vaikka pidänkin sitä jo ajatuksena vastenmielisenä. Sen sijaan edelleenkään lautasmallin mukaan syömällä kukaan ei liho! Jostakin muualta ne läskit on hankittu ja sitten pitää alkaa laihduttamaan. Tapahtuu se sitten karppaamalla tai miinuskaloreilla, niin ihan sama.

hannupulkkinen
12.09.2011, 12.38
Mitenkäs niitä sitten lukea, jos kerran puhutaan paskaa?
.

Minä:"Tai ainakin muka lautasmallin mukaan syövien kun ylipainoisuus tässä ryhmässä on aika yleistä ja ylipainoisuushan se vasta kalliiksi maailmalle tulee suurien sairastavuuskulujen ja ison ruokamäärän ahtamisen takia. Tarkkana siis, jos minua lainaat.

Teemu
12.09.2011, 12.42
Hohhoijaa. Taidanpa mennä syömään paketillisen voita. Se on kuulemma terveellistä.

phebis
12.09.2011, 12.48
Annoskokokitsailu ei ole sama asia, kuin ruoan määrän kohtuullistaminen. Nälkä on muutenkin pääosin opittu tapa, eikä niinkään ravitsemuksellinen tarve (nälkä ei meillä "hyvinvointi-ihmisillä" perustu läheskään aina energian tms. puutteeseen vaan opittuun rytmiin). Toisekseen uskoisin, että osa meistä on yksinkertaisesti tottunut syömään liian kiireellä ja liian täyteen.. tämän jälkeinen ähkytila muodostunut totutuksi "kylläiseksi" oloksi, jota sitten noudatetaan päivästä toiseen jolloin myös paino nousee.

Itse olen kuullut karppaamista harrastavilta, että ko. ruokavalion noudattaminen on raskasta - ei yksinkertaisesti jaksa syödä raskasta ruokaa kovin paljoa -> energian määrä tippuu -> paino tippuu.

Ihan rehellisesti voin itse sanoa, että annoskoon pienentäminen/kohtuullistaminen ei ole aiheuttanut tuskaa. Samalla olen pienentänyt napostelua ja makeannälkä tyydyttyy esim yhdellä lakulla tai pienellä jäätelöllä. Ja se mikä tuohon ruokaympyrään tulee, niin olen samaa mieltä esim Teemun kanssa, että ruoan laatu ei ratkaise ihmisen lihomista (lautasmalli vs karppaus) vaan se, kuinka paljon syö ja kuluttaa.

pethe
12.09.2011, 13.00
Miksi se lautasmalli oleellisesti huononisi, jos sen tärkkelysneljänneksestä puolet korvaa salaatilla ja jättää sen lautasen sivulla olevan muutaman leipänpalan pois, tai korvaa niillä leipä paloilla sen viimeisen tärkkelyskahdeksasosan?

järppä
12.09.2011, 13.29
Kyllä tää on niin herkkää, kaikin puolin :p

Yks nimeltämainitsematon fiksu kaverini sanoi mulle kerran, että paras dieetti on se mitä pystyy noudattamaan vuodesta toiseen. Tähän ei oo kovin paljoa lisättävää.

phebis
12.09.2011, 13.35
Äh... joo, unohtu tossa mainita omalta kohdaltani, että mulla ei todellakaan ole mitään karppausta vastaan ja oikeastaan olen itsekin sitä mieltä, että "tyhjien" hiilareiden liiallinen tankkaus on aivan turhaa. Se mikä tässä aiheessa välillä ärsyttää on "ismiys", eli vannotaan niin vahvasti jonkin asian nimeen, että muuhun ei uskota tai muita ei edes kuunnella(tämä ei kohdistu kehenkään tällä palstalla).

Maailmasta löytyy kuitenkin miljoonia normaalipainoisia ihmisiä, jotka eivät karppausta tai VHH ruokavaliota noudata... joten on aivan turha ruveta väittämään, että perinteinen lautasmalli olisi se mikä lihottaa..

hannupulkkinen
12.09.2011, 13.39
Kyllä tää on niin herkkää, kaikin puolin :p

Yks nimeltämainitsematon fiksu kaverini sanoi mulle kerran, että paras dieetti on se mitä pystyy noudattamaan vuodesta toiseen. Tähän ei oo kovin paljoa lisättävää.
Näinhän se on. Minä pystyn tuohon VHH-ruokavaliolla, mutta en niin, että vähennän annoskokoja ja syön yli 100 grammaa hiilihydraatteja päivässä.

Minua näissä keskusteluissa jurppii se, että lainauksissa ei olla tarkkoja ja siirrytään henkilökohtaisuuksiin. Niihin vastaan aina samalla mitalla vaikka en aina. Asioista voi argumentoida tiukastikin, mutta kaikki persoonaan menevä on ihan turhaa. Viittaan nyt tähän- aikuinen mies ja pojankloppi-nimittelyyn. Kyse ei ole herkkyydestä vaan sivistyneestä tavasta keskustella.

hannupulkkinen
12.09.2011, 13.46
Miksi se lautasmalli oleellisesti huononisi, jos sen tärkkelysneljänneksestä puolet korvaa salaatilla ja jättää sen lautasen sivulla olevan muutaman leipänpalan pois, tai korvaa niillä leipä paloilla sen viimeisen tärkkelyskahdeksasosan?
Juuri näin. Tätä vähähiilihydraattista valiotahan voi noudattaa monella tapaa. Yleensä kun vähennetään ruuan määrää ja pysytään lautasmallissa sekä korvataan huonot hiilarit hyvillä, eli luovutaan kaikista raffinoidusta viljatuotteista, siis syödään vain täysjyvää, niin ollaan ns. hyväkarppauksessa. Ketokarppaus on sitten eri juttu ja siihen minä taas en lähtisi kun liikun paljon. Kyllähän sekin onnistuisi ja olen sitä käyttänyt valmistuessani pitkien matkojen kilpailuihin aikoinani. Viikko ketoosia ja sen päälle pari päivää hyviä hiilareita ja yksi päivä normaaliruokaa, niin glygogeenia on maksa ja lihakset täynnä ja vielä rasvanpolttokykykin on parantunut huomattavasti.
Kalevan kierrokset ja triahtlonit menivät hitaalla vauhdilla ihan mukavasti ilman katkeamisia.

Pekka Sirkiä
12.09.2011, 14.03
En malta olla pistämättä "lusikkaani" tähän soppaan :D

Liikunta on terveyden kannalta tärkeämpää kuin oikeaoppinen ruokavalio. Tästä tiedosta olisi monelle "lievästi lihavalle" enemmän apua kuin pedanttisesta kalorien laskemisesta...
Liian vähän hiilihydraatteja ravinnostaan saavat ovat äkäisiä/ hermostuvat/ suuttuvat helposti. MOT :eek:
Viralliset ravintosuositukset (lautaset/pyramidit jne.) eivät perustu "mutuun", vaan niillä on vankka pohja laajoissa väestötutkimuksissa & -seurannoissa.
Ravintosuosituksia(kin) muutetaan, kun tieto ravinnon vaikutuksista tarkentuu, vrt. ed. Toki voi olla niin, että tulevaisuudessa suositellaan syömään "paketti voita päivässä", mutta ainakin itse odottaisin, että tuo suositus ensin esitetään & perustellaan...
Lihomisen aiheuttaa a) liiallinen enegiansaanti (..rasvoissa on, btw, puolet enemmän energiaa kuin hiilareissa...) fyysisesti keventyneeseen arkiliikuntaan nähden sekä b) ikääntymisen myötä hidastuva aineenvaihdunta - joskin tämän hidastumisen vaikutus ei ole kuin 100-200 kilokaloria per päivä.

Ylisummaan: Liikuntaa (tarpeeksi rasittavaa) lisää, ja liikunta ympärivuotiseksi. Ja lisää myös kuntosaliharjoittelua lihasvoiman lisäämiseksi (pyöräilijöille ja muille kestävyysurheilijoille). Jos haluaa laihtua, niin energiansaantia (per ateria/päivä) on vähennettävä, esim. annoskokoa, rasvoja ja/tai ateriakertoja vähentämällä. Hiilarien osalta hitaita (= hyviä) hiilareita voisi jopa vähän lisätä, kun nopeita (= huonoja) vastaavasti vähentää; vaalea jauho pois, grahamia/ kokojyvää tilalle, samoin karamellejä/suklaata/lakritsia vähemmäksi (esim. karkkipäivä käyttöön). Olut myös pois tai korkeintaan kerran, pari viikossa "olutpäivänä" ykköstä (!) ruoan kanssa. Punaista lihaa vähemmäksi, tilalle esim. kalaa/siipikarjaa ja/tai soijaa/tofua jne. Sipsit ym. suolaiset välipalat pois tai selvästi vähemmäksi. Juustot kevyemmiksi, (esim.) raejuustoa rasvaisten tilalle.

J.k. Ihan selvällä järjellä nämä ruoka-asiat voi funtsia, ei tarvitse alkaa jollekin tietylle dieetille tai fundamentaaliselle "kieltolinjalle" mennä. Vaaka, painoindeksi ja rasvaprosentti kertovat (kolesterolin ja verenpaineen ohella), että milloin ollaan "punaisella" eli jotain "tarttis tehrä"...

J.j.k. Toki jo/i/llekin voi totaalikielto auttaa paremmin kuin "vain" rajoitus, tätä en kiellä... :cool:

ppikkupe
12.09.2011, 14.07
Lautasmallin mukaan ei ole kovin helppoa / houkuttelevaa syödä. Näkeehän sen. Ihmisiä on koulattu kehdosta hautaan syömään lautasmallin mukaan. Mutta kuinka moni oikeasti syö lautasmallin mukaan??

Minä syön aika tarkkaan lautasmallin mukaan. En välttämättä joka aterialla, esimerkiksi tänään oli persialaisessa melkoinen hiilarimättö, mutta keskimäärin kyllä. Yleensä se päivän aikana tasoittuu, mitä on tullut syötyä.

Simppeliä, jos pitää salaateista ja tuoreista hedelmistä, kuten itse pidän. Lounas on usein lähiraflan keitto- ja salaattibuffet. Tai jos tarjolla on oikein hyvä "kiinteä" vaihtoehto niin tavallinen lämmin lounasbuffet ja siihenkin salaatti. Kotona arkipäivällinen/illallinen on noin joka toinen päivä myöskin ruokaisa salaatti tai lähes yhtä usein keitto. Salaatti vaatii tietenkin proteiinia, jotta nälkä lähtee. Kanaa, kalaa, hapanmaitotuotteita ja juustoja kuluu runsaasti. Jos on saanut tehtyä hyvän iltatreenin, uuniin voi heittää lisäksi jonkin esipaistetun leivän. Jos päivä on ollut kevyempi, niin pärjää ilmankin. Lauantaisin on herkuttelupäivä. Silloin tehdään myös viikon pitkä treeni. Sunnuntai otetaan sitten kaikin puolin kevyemmin.

Mutta jos henkilö vistoaa kasviksia, salaatteja ja tuoreita hedelmiä, niin lautasmalli voi taatusti tuntua aika hankalalta. Itselle se hokeman "puoli kiloa päivässä" täyttyy hyvin kevyesti.

ketju44
12.09.2011, 14.13
Paras karppauspaikka on mc donals ja hese :D

ppikkupe
12.09.2011, 14.19
Olut myös pois tai korkeintaan kerran, pari viikossa "olutpäivänä" ykköstä (!) ruoan kanssa.

Noh, noh. Ei nyt sentään ihan hullutteluun kannata sortua. Kyllähän se on nimenomaan ne jääkaapissa odottavat oluet, jotka ovat siivittäneet useammankin pitkän lenkin hyvillä tehoilla takaisin kotiportille saakka.

Oluen voima on tunnettu Keski-Euroopan luostareissakin jo satojen vuosien ajan. Kevääksi pantu vahva olut on auttanut munkit iloisesti ja kepeästi rankan paastokauden yli, kun varsinainen ruokailu on ollut hyvin rajoittunutta tai jopa kiellettyä.

hannupulkkinen
12.09.2011, 14.24
ppikkupe (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?29450-ppikkupe)
Mielstäni hyväkarppaat. VHH diettejä on monenlaisia. Kevein tapa on vältellä huonoja hiilareita. Pekan motit taas vaativat perusteluja. VHH ei esimerkiksi ole minussa aiheuttanut huonotuulisuutta, liika hiilareiden kiskominen sensijaan on. Kaloriteoria on yksinkertaistus ihmisen ravinnonkäytöstä. Sen lisäksi pitää ottaa hormoonaalinen vaikutus huomioon. Sitä on tutkittu, mutta yksiselitteisyyteen ei ole päästy, niikuin ei useinkaan tutkimuksissa, kuitenkin näyttää siltä, että lihavien hormonaalinen toiminta on kovin erilaista kuin laihojen, joten laihdutettaessa ei pelkkä ruuan määrä ja liikunnan lisäämisen konsepti toimi vaan sen lisäksi on suosittava sellaisia ravintoaineita, jotka vaikuttavat hormoonien toimintaan. Liikunta sinällään on tärkeää tämän hormoniresistenssin hoidossa, mutta sekään ei yksin riitä vaan on syötävä oikein, eli täytyy vältää vääränlaisia hiilihydraatteja sekä rajoittaa yleensäkin hiilihydraattien saantia. Se kuinka paljon rajoitetaan riippuu laihduttajan ylipainon määrästä ja liikkumisaktivisuudesta.

ppikkupe
12.09.2011, 14.47
ppikkupe (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?29450-ppikkupe)
Mielstäni hyväkarppaat. VHH diettejä on monenlaisia. Kevein tapa on vältellä huonoja hiilareita.

Minä mistään karppaamisista ja dieteistä tiedä. Syön sitä mistä pidän (pidän tuoreesta enkä hirveästi pidä makeasta) ja ainoa isompi ravintotieteellinen periaate minulla on, että jos päivä ei sisällä fyysistä toimintaa, niin silloin rajoitan hiilareita. Eli ei tule sitten leipää puputettua tai otettua pastalounasta. Vaikka vehnäpastassahan on itse asiassa yllättävän matala GI, joten sekään ei aina niin huono vaihtoehto olisi.

VPR
12.09.2011, 15.10
http://www.hesburger.fi/tuotteet/salaatit/burgeri_salaatti

hannupulkkinen
13.09.2011, 10.24
Björn Ferry olympiakulta VHH-ruokavaliolla. (http://lchf3356.blogit.fi/treenaus-vhhlla/)

Kettu-Pekka
13.09.2011, 10.39
Minä syön aika tarkkaan lautasmallin mukaan. En välttämättä joka aterialla, esimerkiksi tänään oli persialaisessa melkoinen hiilarimättö, mutta keskimäärin kyllä. Yleensä se päivän aikana tasoittuu, mitä on tullut syötyä.

Simppeliä, jos pitää salaateista ja tuoreista hedelmistä, kuten itse pidän. Lounas on usein lähiraflan keitto- ja salaattibuffet. Tai jos tarjolla on oikein hyvä "kiinteä" vaihtoehto niin tavallinen lämmin lounasbuffet ja siihenkin salaatti. Kotona arkipäivällinen/illallinen on noin joka toinen päivä myöskin ruokaisa salaatti tai lähes yhtä usein keitto. Salaatti vaatii tietenkin proteiinia, jotta nälkä lähtee. Kanaa, kalaa, hapanmaitotuotteita ja juustoja kuluu runsaasti. Jos on saanut tehtyä hyvän iltatreenin, uuniin voi heittää lisäksi jonkin esipaistetun leivän. Jos päivä on ollut kevyempi, niin pärjää ilmankin. Lauantaisin on herkuttelupäivä. Silloin tehdään myös viikon pitkä treeni. Sunnuntai otetaan sitten kaikin puolin kevyemmin.

Mutta jos henkilö vistoaa kasviksia, salaatteja ja tuoreita hedelmiä, niin lautasmalli voi taatusti tuntua aika hankalalta. Itselle se hokeman "puoli kiloa päivässä" täyttyy hyvin kevyesti.

Hedelmiä en syö... on nääs turhan paljon hiilaria :). Mutta muita kasviksia kyllä menee helposti puoli kiloa päivässä. Samoin pähkinöitä, siemeniä, jne jne. Voin kyllä vakuuttaa että karppaamisen aloitettuani olen syönyt monipuolisemmin ja enemmän kasviksia kuin koskaan. Ja tietennii voissa paistettua lihaa, kalaa jne... slurp!!!

Premnas
13.09.2011, 11.32
Lautasmalli saattaakin olla sopiva sellaiselle, jonka keho kestää tärkkelystä ja viljaa. Nykyisissä suosituksissa aika painokkaasti tuodaan tuota viljan syöntiä esiin.

Itse en voisi noudattaa lautasmallia jo sen takia että olen viljoille allerginen. Lisäksi tuo enemmän tärkkelyksen lähteet lautasmallissa (peruna ja riisi esim.) aiheuttavat suoranaista ihon kukkimista ja rasvoittumista. Samaa ei tapahdu voita ja eläinrasvoja syömällä.

Lisäksi en ymmärrä, miten lautasmallin ravintoarvot heikkenisivät erityisesti, jos perunan/riisin/pastan korvaa kasviksilla. Itse näkisin sen paljon monipuolisempana, toki eri laatuisia kasviksia käyttäen ettei salaatti ole pelkkää talvista kurkkua ja tomaattia.

Olen myös huomannut että enemmän tärkkelyksen ja hiilihydraattien syönti aiheuttaa jatkuvia makeanhimoja. Samaa ei voi sanoa vhh-ruokavaliolla, jolla olen rajoittanut hiilihydraatit jonnekin 50-60g tienoille.

ppikkupe
14.09.2011, 10.18
Lautasmalli saattaakin olla sopiva sellaiselle, jonka keho kestää tärkkelystä ja viljaa. Nykyisissä suosituksissa aika painokkaasti tuodaan tuota viljan syöntiä esiin. [clip] Lisäksi en ymmärrä, miten lautasmallin ravintoarvot heikkenisivät erityisesti, jos perunan/riisin/pastan korvaa kasviksilla. Itse näkisin sen paljon monipuolisempana, toki eri laatuisia kasviksia käyttäen ettei salaatti ole pelkkää talvista kurkkua ja tomaattia.

Minusta (joillain) ihmisillä on hiukan vääristynyt käsitys lautasmallista. Ensinnäkin kysehän on siitä, että sillä havainnollistetaan selkeästi mistä osista ruokavalion tulisi kokonaisuutena koostua. Joka ateriallahan lautasmallia on melko hankala noudattaa, mutta ruokavalion kokonaismallina jo helpompi. Toisekseen VHH- ja karppaajakaverit tuntuvat usein liitoittelevan lautasmallin hiilareiden paljoutta.

Lautasmallissa aterialle suositellaan yhtä palallista täysjyväleipää. Se ei ole paljon. Siitä vähemmäksi pääsee ainoastaan jättämällä täysviljan kokonaan pois aterialtaan. Nykyäänhän markkinoilla on jo vähähiilihydraattisiakin täysjyväleipiä.

Lautasmallissa puolet lautasesta on kasviksia, neljännes proteiinia (lihaa) ja neljännes hiilarilisuketta (peruna, pasta, riisi). Kasviksien määrä tuossa on niin runsas, että maallikkona on hankala uskoa, että niiden määrän kasvattamisesta saisi enää isoa hyötyä. Ja ne hiilarit... Tosiaankin vain neljännes lautaselta tulisi täyttää "hiilarilisukkeella". Melko miehekkäässä annoksessa tuo tarkoittaisi ehkä 250 grammaa perunaa, pastaa tai riisiä. Riisi on kieltämättä reilu hiilareiden lähde, mutta perunassa ja kypsässä pastassa hiilareita on ainoastaan alle 15% tuotteen painosta (lähde: Fineli).

Eli jos otettaisiin lautasmallia mukaileva reilu miehinen lounas, jossa on 250 grammaa perunasosetta (täysmaitoon, hiilareita 32 grammaa, n. 220 kcal), 250 grammaa paistettua lohta (hiilareita 0, n. 550 kcal) ja 250 grammaa vaikkapa kreikkalaista salaattia (öljykastikkeella ja juustolla, hiilareita 5 grammaa, n. 220 kcal), niin tuon päälle saisi ottaa sen leipäpalan tai kaksikin, ja silti pysyttäisiin ainakin VHH-kavereiden suositusrajoissa. Tuolta lautasmallia mukailevalta työmiehen lounaslautaselta kertyy hiilareita heittäen alle 40 grammaa ja energiansaanti lähentelee tuhatta kcaloria.

Premnas
18.09.2011, 18.31
Saa ja saa, mutta miksi lautasen ravintoarvo olisi huonompi, jos perunan/riisin korvaisi kasviksilla eli kolme neljäsosaa olisi erilaisia kasviksia raakana ja kypsennettynä, neljäsosa lihaa ja rasvaa?

Yksi pala täysjyväleipää allergiselle on liikaa. Leipäähän ja muita viljatuotteita suositellaan sitä paitsi syömään muulloinkin kuin lautasmallin kanssa (aamu-, väli- ja iltapaloina).

Kun lautasmalli on niin suosittu ja oikea malli, voisiko joku perustella oikeasti mitä ruokavaliossa menetetään jos viljatuotteet jätetään pois ja peruna/riisi korvataan eri kasviksilla? Tietenkin mahdollinen energianpuute korvataan rasvalla.

hannupulkkinen
18.09.2011, 18.43
Peruna on ihan turha, mitään kunnon ravinteita se ei sisällä. Samoin riisi-varsinkin kuorittuna ja valkaistuna. Pasta, varsinkin täysjyvapasta voi silloin tällöin ennen treeniä olla paikallaan.

Perunan voi korvata lantulla tai nauriksella. Riisi on turhaa ja sen tilalle voi ottaa lämmintä vihanneslisuketta.

Jula
20.09.2011, 19.59
voisiko joku perustella oikeasti mitä ruokavaliossa menetetään jos viljatuotteet jätetään pois ja peruna/riisi korvataan eri kasviksilla? Tietenkin mahdollinen energianpuute korvataan rasvalla.

Puoli lautasta kasviksia on käsittääkseni enemmänkin sellainen hyvä tavoite useimmille. Jos kasviksien määrä olisi suurempi ruokavaliosta kuin lautasmallin suositus, niin varmaan Mikael Fogelholmkin antaisi siunauksensa.

Täysjyvä vs. rasva energianlähteenä ois tosiaan mielenkiintoista kuulla lisää infoa.

Rasvaahan ihminen ei tarvitse suuria määriä; vain sopivasti välttämättömiä rasvahappoja sekä rasvaliukoisia vitamiineja. Enempi on tavallaan elimistön turhaa kuormittamista.

Täysjyvä on merkittävä kuidun lähde ja vaikuttavaa positiivisesti sekä suoliston bakteeriflooraan, että suoliston toimintaan muutenkin puhdistaen sitä ja työntäen ulostemassaa eteenpäin. Lisäksi täysjyvässä on B-vitamiineja, rautaa, magnesiumia ja seleeniä, joita rasvassa ei ole.

Rasvan pilkkominen energiaksi on elimistölle raskaampi prosessi kuin hiilihydraattien. Siihen tarvitaan enemmän mahahappoja ja ruuansulatusnesteitä, jotka on väkeviä aineita. Eli kuten tuossa edellä tulikin jo sanottua, ylenmääräinen rasvansyönti on tavallaan turhaa elimistön kuormittamista. Mahaportti, joka säätelee ruuan siirtymistä mahalaukusta ohutsuoleen, alkaa toimimaan siitä syystä hitaammin, kun syö rasvaista ruokaa. Toisin sanoen ruoka jää lojumaan/käymään mahalaukkuun sen ylimääräisen rasvan takia – ei mun mielestä mitenkään tavoiteltavaa.

Tietysti, jos on joku allergia tai häiriö ruuansulatuksen kanssa, kuten tuossa aiemmin kuvailit, niin kannattaa tietysti noudattaa sellaista erityisruokavaliota, joka niille ongelmille parhaiten sopii.

hannupulkkinen
20.09.2011, 21.49
Rasvan syöminen hiilihydraattien sijasta saa ihmiset laihtumaan sen takia, että kylläisyyden tunne säilyy pidempään ja insuliinin eritys on vähäistä. Laihduttaessa on siis syytä syödä rasvaa ja välttää hiilihydraateja. Jos sitten ei laihduta niin ei ole syytä syödä ylimääräistä rasvaa, mutta on kuitenkin syytä vältää syömästä paljoa hiilihydraatteja ja ne mitkä syö tulee olla hyviä.

ketjupeikko
20.09.2011, 22.15

Joo, todella :D Niissä kun syö ja yrittää ajaa kunnollisen lenkin huomaa mitä ns. roskaruoka aiheuttaa. Lopputulos on tragikoominen. Jostain syystä ihan pelkän kokojyväpastan + 150g broileria lapioiminen mahaan toimii mulla lähes äärettömän paljon paremmin ja maksaa ehkä neljäsosan (hampurilaisia joutuu syömään kaksi ateriaa että nälkä lähtee). Tietty lisäksi pitää syödä pieni ämpärillinen tuoretta, mutta se nyt tulee joka tapauksessa vedettyä myös vaikka olisin noita teollisuusjätteitä popsinut.

Helpoin dieetti on ajaa enemmän ja kovempaa, mut tietty kaikki on jees mikä toimii.

pethe
20.09.2011, 22.25
Uudessa Juoksija -lehdessä oli Ilanderin juttu hiilareiden vähentämisestä ja treenaamisesta sekä karppaamisesta painon pudotuksessa. Oli jopa yllättävän suopeasti kirjoitettu, eli ei teilattu ihan kokonaan. Kannattaa lukea jos kirjastossa päin liikkuu.

Premnas
22.09.2011, 12.43
Mutta jos rasvoja pitäisi syödä "vain vähän ja sopivasti", proteiineja ei määräänsä enempää niin mistä se energia enää otetaan jos ei paljot hiilihydraatit sovi omalle kropalle? Jos siis 150-200g hiilihydraattia on aivan liikaa? Kaikkeahan ei vaan voi vähentää. Jos vähentää hiilihydraatteja rutkasti eikä lisää mitään tilalle yhtään, on aikamoinen kituvalio. Pakko se energia jostain on saada.

Onko tässä sitten niin, että jos on todettu että ihmisen pitää hiilihydraatteja syömän, vaikka kroppa tuntuisi kuinka sairaalta sen jälkeen, niin on vain tehtävä? Kroppa toimii käytännössä väärin, vaikka teoriassa se olisi oikein?

Ja mikä sitten on se "ylenmääräinen" rasva. Kukaan ei ole vielä määrittänyt tarkkaan kuinka paljon on "rasvan yletön mättäminen".

Kugelschreiber
22.09.2011, 13.46
Joo, todella :D Niissä kun syö ja yrittää ajaa kunnollisen lenkin huomaa mitä ns. roskaruoka aiheuttaa. Lopputulos on tragikoominen. Jostain syystä ihan pelkän kokojyväpastan + 150g broileria lapioiminen mahaan toimii mulla lähes äärettömän paljon paremmin ja maksaa ehkä neljäsosan (hampurilaisia joutuu syömään kaksi ateriaa että nälkä lähtee). Tietty lisäksi pitää syödä pieni ämpärillinen tuoretta, mutta se nyt tulee joka tapauksessa vedettyä myös vaikka olisin noita teollisuusjätteitä popsinut.

Helpoin dieetti on ajaa enemmän ja kovempaa, mut tietty kaikki on jees mikä toimii.

(Ketju44:sen kommentit on kyllä tosi fiksuja)

Jos teollista mössöä vetää, niin ei ihmekään jos olo on sen jälkeen ohranen, varsinkin jos on huuhdellut sen alas sokerilimulla. Siitä on karppaus kaukana o_O

Mut joo, tää palstajeesustelu on raskasta hommaa, voiskin mennä paistaan vähän lanttukuutioita oliiviöljyssä autottoman vapaapäivän kunniaks.

jaska
22.09.2011, 16.09
Jula,
Pieni määrä rasvaa (tyydyttymättömiä rasvahappoja) on elimistölle välttämätöntä, koska kroppa ei pysty niitä tuottamaan tai muuntamaan kovasta rasvasta. Toisin kuin rasva, hiilihydraatit eivät ole elimistölle välttämättömiä. Ihmisen elimistö on hyvin sopeutuvainen ja glukoosin sijasta seoppii aika nopeasti käyttämään energianlähteenä rasvaa. Ja suojaravintoaineetkin saa muistakin kasvikunnan tuotteista; hedelmistä, marjoista ja kasviksista. Ja ei rasvan käsittely rasita elimistöä sen enempää kuin muidenkaan energiaravintoaineiden sulatus. Proteiini kuormittaa elimistöä ehkä eniten, mutta en usko, että terveellä sen, tai muutenkaan ruoan, ruokansulatus ja käsittely olisi mitenkään erityisen haitallista.

En tässä yritä ajaa sitä kantaa, että hiilihydraatit olisivat haitallisempia kuin rasva, vaan mielestäni olennaisin kysymys on laatu. Kuten tässäkin ketjussa on todettu, olennaisinta esim. hiilihydraattien osalta karsia niide turhien ravintoaineköyhien lähteiden määrää. Sen jälkeen voi lähteä vaikka kokeilemaan, että sopiiko itselle paremmin hiilihydraatti- vai rasvapainoitteinen ruokavalio. Useimmilla urheilijoilla/aktiiviliikkujilla hiilihydraatit ovat lähes välttämättömiä, jos halutaan edetä kovaa (kovilla tehoilla). Suorituksen tehojen noustessa hiilihydraattien osuus energiantuottoon kasvaa ja jos hiilihydraattivarastot ovat tyhjät, niin kovavauhtinen liikunta ei onnistu. Tosin pitkäaikainen sopeutuminen (viikkoja-kuukausia) parantaa tilannetta. Lisäksi yksiköiden välillä on eroja.

ppikkupe
22.09.2011, 17.39
Yksi pala täysjyväleipää allergiselle on liikaa. [clip] Kun lautasmalli on niin suosittu ja oikea malli, voisiko joku perustella oikeasti mitä ruokavaliossa menetetään jos viljatuotteet jätetään pois ja peruna/riisi korvataan eri kasviksilla? Tietenkin mahdollinen energianpuute korvataan rasvalla.

Se kait lienee itsestäänselvyys, että allergikot noudattavat allergikon ruokavaliota. Sanotaan silti ääneen sekin, että jos sairastat keliakiaa, niin on ehkä ihan oikein jättää aterialta pois se täysjyväleipä. Mutta meille muille, jos ruokavaliosta jätetään pois riisi, peruna ja viljatuotteet, niin silloin menetetään mm. tuore patonki ja pulla, jälkiuuniviipaleet, lähikiinalaisen paistettu riisi, valkosipuliperunat ja lasagne.

Ihminenhän on ruoansulatukseltaan jätemylly, joka pystyy käyttämään ravintonaan lähes ihan mitä vain. Se kait on ollut meidän evoluutiossa melko oleellinen kyky, sillä ihminen ei varsinaisesti mikään metsän peto ole. Me olemme joutuneet käyttämään ravintona sitä mitä olemme sattuneet isommilta pedoilta saamaan, ja se mitä olemme sattuneet saamaan on vaihdellut melko paljon riippuen siitä, onko alkuhenkilö asunut pohjoisen tundralla, afrikan savanneilla vai jossain Karibian saarella hedelmäpuiden alla.

Kun karppaajat vouhaavat siitä, kuinka elimistö tottuu vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, niin en lainkaan sitä epäile. Varmasti tottuu, mutta ei se mitään muuta todista kuin sen, että ihminen on kaikkiruokainen. Kaikkeen muuhun me totutaan paitsi yltäkylläisyyteen.

hieta-tyko
23.09.2011, 16.54
Karppaus ei kyllä sovi pitkäkestoisia urheilusuorituksia tekevälle... mielummin vähentää sitä huonoa hiilaria eli sokeria ja tärkkelystä (meinaa että peruna, pasta, valkoiset jauhot ja sokerituotteet pannaan) ei kyllä muuten oo hirveen tervettä. Ite laihdutin nimeomaan noita vähentämällä minimiin ja lisäämällä protskuja, pysyy kanssa paljon pidempään kylläisenä rahkalla kuin vaalealla leivällä :)

hannupulkkinen
28.09.2011, 17.59
Nyt on kuukausi täynnä hiilaritietoista elämää. 20-100 grammaa on hh annos on ollut päivässä, paitsi perjantaisin olen syönyt muutama satasta. Kuntoilu on ollut lihaspainotteista, mutta kyllä pyörälenkitkin ovat sujuneet. Eka puoli tuntia vain menee ennenkuin alkaa yhtään kulkea. Paino ei ole paljon pudonnut, mutta kiinteytymistä on tapahtunut ja lihasmassa on lisääntynyt kehonkoostumusvaa-an mukaan.
Ennen kaikkea olo on hyvä.

Johan Moraal
27.10.2011, 16.42
Tänä iltana a-talkissa ruokauskovaiset ja kiihkolaiset "keskustelevat". Hehe.

Kugelschreiber
28.10.2011, 06.19
En oo ihan varma että kuka oli uskovainen ja kuka kiihkoilija, mutta ei ollut ainakaan Uusitupa ihan kartalla mantroineen ja pelotteluineen. Jotenkin epäilyttävältä vaikutti myös tämä karppaajanainen, joka ilmeisesti elää lähinnä kananmunilla. Tuon Laatikaisen (kuka sitten onkaan) näkemykset oli mielestäni hyviä.

Mutta mitäpä noista, taidanpa pistää lautasellisen kaalilaatikkoa tuulensuojaan. Siinä on oiva vähähiilihydraattinen ruoka, ja vielä kun kuullotin kaaleja kylmäpuristetussa rypsiöljyssä, niin saan myös reilusti pehmeitä rasvoja.

Mrop
28.10.2011, 06.36
itse olin laiska 106-110kg.

en jaksanut liikkua, jaksoin toki syödä.

laihduin 20kg 3kk aikana karppaamisella (85kg parhaimmillaan) jonka jälkeen otin hiilihydraatit aamupalaksi (puuro) ja iltapäivä/ilta ilman hiilareita.
laihdutusrääkin jälkeen aloin salilla käymään ja 3kk aikana tullut 3kg lisää, mutta paino on pysynyt kuosissa, kun välttää mässäilyn.
apuna oli kalorilaskuri.fi

itse en usko siihen, että lisäliikunnalla laihtuu ellei ole valmiiksi jo suht timmissä kunnossa.
taisiis tottakai sillä laihtuu, mutta on mielyttävämpää istua kotona kattomassa töllöä, kuin rehkiä, ne jotka rehkii on nyt jo valmiiksi hyvässä kunnossa.

yks perunankasvattajakin veti karppaajille kostoksi vuoden pelkkää pottua ja laihtui yli 25kg. eli ei ne hiilaritkaan oo "pahoja"

jos on vararengasta ja plussapallo -efektiä saa parhaan tuloksen kunnon karpilla (0-3g hiilaria /pvä), -500/-1000 kcal /pvä ja et liiku yhtään.

koska ketoosissa ei todellakaan tee mieli mitään lenkkeillä, ähky loppuu aika hätäseen ja olo on perseestä vie mehut koko touhusta.
mutta jos istut koneen ääressä ja diipadaapailet päivät, ruokavalio kohdilleen, niin paino ampaisee alas :)

testattiin kaveriporukalla, kaikki plussapallo -kokoisia nörttejä ja 5hengen yhteispainonpudotus oli yli 100kg (-20,-19,-35,-15,-15) viime kesän aikana.

Glaciesvir
28.10.2011, 07.55
Ihmettelen karppauksessa, että voinko vetää rajattoman määrän kaloreita, kunhan pidän huolta etten popsi hiilareita juurikaan? Monesti olen kuullut, että liikahiilarit muuttuu rasvaksi ja varastoituu kroppaan, mutta eikö liikarasva varastoidu kroppaan?

Siinä mielessä krappaus varmasti pudottaa monen painoa, jos oikeasti jää pois energiapitoiset välipalat, naposteltavat ja juomat. Toisaalta jollain konstilla ihminen on liikapainonsa saanut ja olettaisin painon putoavan, jos kerryttäneestä asiasta luovutaan/karsitaan ja pidetään huolta ettei tilalle oteta uutta. Itselläni ei ole koskaan ollut paino-ongelmaa, korkeitaan joskus nuorena olin liian ruikula. Paino aikuisena sahannut muutaman kilon putkessa vuosia. Tänä vuonna tullut liikuttua huomattavasti enemmän kuin vuosikausiin ja samalla syöty maltillisesti, niin tultu uudelle kymmenluvulle. Jossain määrin karpattu tai muuten vedetty herkutonta-linjaa.

Taannoin mökillä katselin kahvipöydän tarjoomisia ja appiukon hämmästykseksi noteerasin erittäin tumman suklaan sisältävän tuplasti energiaa hänen pullaansa verrattuna. Toisaalta minä ja anoppi otimme 1-2 palaa suklaata, jotka painoivat noin 25-20 grammaa yhteensä. Luuletteko appiukon tyytyneen 50 gramman pullanpalaan?

Musashi
28.10.2011, 08.03
Siinä mielessä krappaus varmasti pudottaa monen painoa, jos oikeasti jää pois energiapitoiset välipalat, naposteltavat ja juomat.

Tätä en edes kutsuisi karppaukseksi vaan normaaliksi ja järkeväksi ruokavalioksi.

järppä
28.10.2011, 08.11
Ihmettelen karppauksessa, että voinko vetää rajattoman määrän kaloreita, kunhan pidän huolta etten popsi hiilareita juurikaan? Monesti olen kuullut, että liikahiilarit muuttuu rasvaksi ja varastoituu kroppaan, mutta eikö liikarasva varastoidu kroppaan?

Ei karppaus, tai mikään muukaan dieettivaihtoehto, fysiikan lakeja kuitenkaan riko.

Glaciesvir
28.10.2011, 08.31
Ei karppaus, tai mikään muukaan dieettivaihtoehto, fysiikan lakeja kuitenkaan riko.
Eli lopulta kaikki palaa tavallaan lähtöruutuun eli minkä verran syöt vs. minkä verran kulutat, kuten vähän arvelinkin. Tietysti jotkin ruuat imeytyvät helpommin kuin toiset. Jokin erittäin kova pähkinä, voisi olla elimistölle "kova pähkinä" sulatettavaksi ja siten sisältöä jäisi hyödyntämättä.

Taannoin tuli mökillä hämmästytettyä appiukkoa, kun kerroin erittäin tumman suklaan sisältävän tuplamäärän energiaa verrattuna appiukon bostonkakkuun. Anopin kanssa otettiin noin 20 grammaa suklaata kahvin kanssa. Luuletteko appiukon tyytyneen 40 grammaan bostonkakkua?

Pelkästään katsomalla ihmisten lounasvalintoja niin pöytäseuruessa ihmiset voi syödä saman järkimuotoisen ruuan, mutta osa ottaa ruokajuomaksi kivennäisveden ja osa limsan. Eroa alkaa kummasti energiansaannissa syntyä ja lihova ihminen saattaa ihmetellä miksi näin on, vaikka hän syö ihan terveellisesti.

equilibrium
28.10.2011, 13.02
Itselleni Paleo-dieetti on tullut aika mieluisaksi. Hiilareita tarpeen mukaan esim. kaurapuurosta ja hedelmistä (ja toki urheilujuomista ja ravinteista) treenin määrään ja raakuuteen suhteutettuna. Jos kiinnostaa, kannattaa lukaista tuo:

http://www.trainingbible.com/pdf/Paleo_for_Athletes_Cliff_Notes.pdf

(http://www.trainingbible.com/pdf/Paleo_for_Athletes_Cliff_Notes.pdf)

samooja
28.10.2011, 13.16
16kiloa pudottanut katsomalla mitä muut syö ja mitä itse syö... Mut oikeastaan syön mitä vain, paljon lihaa ja hetelmiä. Saa nähdä kauan pystyy ylläpitmänään tätät saavutettua oloa. Tsemppiä jokaiselle joka jaksaa arvostaa kehoaan. Sillä ruumis ei ole varasto.

Olmi
13.11.2011, 21.44
Tällä viikolla on tullut vietettyä kolme iltaa kunnon ketoosissa, mielenkiintoinen olotila kerrassaan. Urheilemalla saavutettuna taitaa olla hieman erilainen olo kuin karppauksen kautta. Täällä muutama sana enemmän (http://ollimiettinen.blogspot.com/2011/11/rasva-palaa-ja-sen-kylla-tuntee.html) asiaan liittyen.

Jake_Kona
13.11.2011, 23.22
Itse olen kokeillut vuosien saatossa 2x laihdutussession jossa paino tippunut yli 20kg. Ekalla kerralla kilot tulivat takaisin kun motivaatio ei ollut kohdallaan ja ryhdyin syömään pitsoja ja hamburilaisia. Silloin en liikkunut laihtuakseni vaan hoidin painonpudotuksen ruokavaliolla. Erittäin raskasta henkisesti ( väsymys töissä) ja osa painosta lähti lihasten surkastumisesta. Ei hyvä konsti
Nyt olen pyöräillyt, ja osittain karpannut,+ silloin tällöin käyttänyt nutrilettekuureja tai korvannut jonkin aterian kys. tuotepirtelöllä (jauhepussit). Ollut siinä mielessä toimiva kokonaisuus, että töissä jaksaminen laihdutuksen aikana ollut jopa parempaa kuin ennen laihdutusta. (osittainen karppaus= välttänyt/vähentänyt hiilareita) Riittävästi unta ja ennen lenkkiä ei ruokaile. Sitten polkee niin pitkälle kuin "pääsee". Itselläni toiminut tapa jossa kuuntelen mitä kroppa sanoo. Eikä yliyritä vaan tuntemuksen mukaan eteenpäin. Vitamiinit ja magneesium:)

linkki omille youtubelle. pieni motivaatiovideo
http://www.youtube.com/watch?v=knJbhx4dZBw (http://www.youtube.com/watch?v=knJbhx4dZBw)

ppikkupe
14.11.2011, 14.02
itse en usko siihen, että lisäliikunnalla laihtuu ellei ole valmiiksi jo suht timmissä kunnossa.
taisiis tottakai sillä laihtuu, mutta on mielyttävämpää istua kotona kattomassa töllöä, kuin rehkiä, ne jotka rehkii on nyt jo valmiiksi hyvässä kunnossa.

Itse en usko, että pari miljoonaa suomalaista harrastaisi säännöllistä liikuntaa, jos se ei olisi miellyttävämpää kuin kotona sohvalla löhöäminen. Totta kait se on. Jo pelkästään sosiaalinen kanssakäyminen, joka moniin harrastuksiin liittyy, on huomattavasti virikkeellisempää kuin töllön tuijottaminen.

En myöskään usko väitteeseen, että aktiivinen ja tavoitteellinen liikunnan harrastaminen ei soveltuisi kaikille. Totta kait se soveltuu. Kyse on vain lähtötasosta ja sopivista tavoitteista. Löhöäminen ei ole ihmiselle luontaista, vaan se on opittu tapa. Ihmiselle luontainen liikunnan rytmi löytyy vaikka pikkulapsia katsomalla. Kersat menevät joka päivä sata lasissa niin pitkään kuin jaksavat. Välillä pysähdytään haukkomaan henkeä ja sitten mennään taas sata lasissa. Ei siinä touhussa paljon sykerajoista murehdita.

Jake_Kona
14.11.2011, 19.44
Karppauksen idea:

Karpatessa vältetään hiilihydraatteja. Kun ruokavaliossa lihaa, rasvaa ja vihanneksia yms.( viitsi luetella kaikkea). Ruokahalu vakiintuu ja nälkä tulee kehon sanelemana, eikä "hiilarinarkki-pakkosyödä".
Mitä elimistö tarvitsee. 1) Rakentaa lihaksistoa ja muita kudoksia 2) saada energiaa "polttoaineesta"

Hiilarit ovat pääosaltaan "polttoainetta" eikä juurikaan ravintoaineita.
Lihassa/kalassa on rakennusaineita hyvin ja "polttoainetta".
Rasva on myös "polttoaine", mutta etuna hiilareihin, se ( rasva)vie ja pitää nälän tunteen poissa hyvin.

​Pelkistettynä Nääs, Nääs...

irene
17.11.2011, 09.59
Rasva on myös "polttoaine", mutta etuna hiilareihin, se ( rasva)vie ja pitää nälän tunteen poissa hyvin.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7498104

"Protein, fibre, and water contents of the test foods correlated positively with SI scores [...] whereas fat content was negatively associated."

SI = satiety index eli kylläisyysindeksi

Kugelschreiber
17.11.2011, 10.07
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7498104

"Protein, fibre, and water contents of the test foods correlated positively with SI scores [...] whereas fat content was negatively associated."

SI = satiety index eli kylläisyysindeksi

Yksittäinen tutkimus* vuodelta 1995 ei tietenkään voi olla väärässä :P

*jossa todetaan että runsaskuituinen ja vähärasvainen ravinto on just se oikea keino taistella liikalihavuutta vastaan.

irene
17.11.2011, 10.18
Yksittäinen tutkimus vuodelta 1995 ei tietenkään voi olla väärässä :P

Tietysti voi olla. :) Mutta jos tutkimus on viitteenä 237:een (joista 17 tältä vuodelta) muuhun tutkimukseen, se on IMHO luotettavampi kuin mun, sun tai Jake_Konan mutu.

Kugelschreiber
17.11.2011, 10.33
Tietysti voi olla. :) Mutta jos tutkimus on viitteenä 237:een (joista 17 tältä vuodelta) muuhun tutkimukseen, se on IMHO luotettavampi kuin mun, sun tai Jake_Konan mutu.

Voi olla, mutta jos itselläni rasvainen ruoka pitää näläntunteen paremmin poissa kuin vähärasvainen, niin eipä oma tilanteeni muutu siitä, vaikka lukisin kaikki 237 tutkimusta joissa todetaan ettei se voi pitää paikkaansa. Tokihan jokainen saa laihduttaa kevyttuotteilla jos haluaa, mutta omakohtainen kokemukseni on, että silloin saa oikeasti kärsiä nälkää.

Tää on siis täysin mun oma mielipide. Tai ei täysin, olenhan lukenut vhh-hapatusta(kin). Kuten sen, että jos sian ja ihmisen ruuansulatuselimistö on samankaltainen, ja sikoja lihotetaan syöttämällä niille pääsääntöisesti viljaa, niin miten kummassa ihmisten pitäisi samankaltaisella ravinnolla laihtua?

irene
17.11.2011, 10.46
Voi olla, mutta jos itselläni rasvainen ruoka pitää näläntunteen paremmin poissa kuin vähärasvainen, niin eipä oma tilanteeni muutu siitä, vaikka lukisin kaikki 237 tutkimusta joissa todetaan ettei se voi pitää paikkaansa. Tokihan jokainen saa laihduttaa kevyttuotteilla jos haluaa, mutta omakohtainen kokemukseni on, että silloin saa oikeasti kärsiä nälkää.

Jep, pitikin jatkamani, etta oma mutu on tietenkin se paras lähde oman ruokavalion säätämiseen. Mutta itse pyrin tarkastelemaan omaa (ja näkojaan muidenkin :p) mutua kriittisesti ja mahdollisimman ennakkoluulottomasti.

Glaciesvir
17.11.2011, 20.47
Kuten sen, että jos sian ja ihmisen ruuansulatuselimistö on samankaltainen, ja sikoja lihotetaan syöttämällä niille pääsääntöisesti viljaa, niin miten kummassa ihmisten pitäisi samankaltaisella ravinnolla laihtua?
Kai sillä ruuan määrälläkin on jotain merkitystä? Ainekin sumopainijoiden päivittäiset ruoka-annokset on varsin hulppeita ja tuloksetkin näyttäviä.

Vaimon kanssa pohdittiin, koska karppausbuumi tuo markkinoille karppaus-snacksejä. Tarjotaan karppaajallekin mahdollisuus helposti kerätä ylimääräistä energiaa vaivihkaisen napostelun muodossa. Nythän ihminen voi varsinaisilla aterioilla syödä fiksusti, mutta illalla sohvalla vetää sitten ns. herkkuja tv:tä katsellessa.

VHH/karppaus/atkins-jutuissa minua jossain määrin huvittaa tietty hurmoshenkisyys, minkä nimissä osa nettikeskustelijoista kertoo mm:
ruokavalion olevan ratkaisu liki kaikkiin maailman ongelmiin
einesten olevan ruoka-&lääketeollisuuden salajuoni
kaikki tutkimukset, mitkä ovat vastoin kertoja uskomuksia on väärintutkittu ja samaa mieltä olevat tutkimukset ainoita oikeassa

Jake_Kona
17.11.2011, 21.04
Karpatessa ei juurikaan tarvitse katsoa kuinka paljon syö. Ei vaan ole yksinkertaisesti kokoaika nälkä.

Sitä "itseäänkin" tulee aivan tarpeeksi kun syö kasviksia:eek:

Jos karppaaja haluaa joskus herkutella, kokeile tätä..omalla vastuulla
http://www.youtube.com/watch?v=F0IenEUPt_Q

Glaciesvir
17.11.2011, 23.58
Karpatessa ei juurikaan tarvitse katsoa kuinka paljon syö. Ei vaan ole yksinkertaisesti kokoaika nälkä.
Nälkä on sekasyöjälläkin harvoin oikea syy naposteluun. Helposti vain tulee naposteltua tavan vuoksi kavereiden kanssa iltaa istuessa, leffaa katsoessa tjsp. Itse olen tänä vuonna vähentänyt syömisiä ja katsonut mitä tulee syötyä. Osa aterioista ollut karppia, osa kasvissyöjän ruokalistalta ja suurin osa sekasyöjän versioita. Liikuntaa lisätty ja tuloksena paino tippunut 93 -> 86 kiloon. Pituuden ollessa 190 lähtätilannekaan ei ollut mitenkään hälyttävä. Yksinkertaisesti saadut kalorit ovat useimpina päivinä alittaneet kulutetut kalorit, vaikka ruokalistalta löytyy liki jokaisena päivänä pasta/riisi/peruna.

snowfake
18.11.2011, 00.27
Nälkä on sekasyöjälläkin harvoin oikea syy naposteluun. Helposti vain tulee naposteltua tavan vuoksi kavereiden kanssa iltaa istuessa, leffaa katsoessa tjsp. Itse olen tänä vuonna vähentänyt syömisiä ja katsonut mitä tulee syötyä. Osa aterioista ollut karppia, osa kasvissyöjän ruokalistalta ja suurin osa sekasyöjän versioita. Liikuntaa lisätty ja tuloksena paino tippunut 93 -> 86 kiloon. Pituuden ollessa 190 lähtätilannekaan ei ollut mitenkään hälyttävä. Yksinkertaisesti saadut kalorit ovat useimpina päivinä alittaneet kulutetut kalorit, vaikka ruokalistalta löytyy liki jokaisena päivänä pasta/riisi/peruna.

Itse tiputin 95 -> 87 hiilarivoittoisella kesädieetillä, eli juomalla kaljaa. Pyöräilin tietty kohtalaisesti. Syömällä just sitä mitä huvittaa. Ei se kaikki painonpudotus aina siitä johdu että ennen pudotusta sattui kuulemaan karppaamisesta ja muutaman kerran viikkoon söi "karppiateriaa" ;)

Vilhelm V
18.11.2011, 06.53
Tää on siis täysin mun oma mielipide. Tai ei täysin, olenhan lukenut vhh-hapatusta(kin). Kuten sen, että jos sian ja ihmisen ruuansulatuselimistö on samankaltainen, ja sikoja lihotetaan syöttämällä niille pääsääntöisesti viljaa, niin miten kummassa ihmisten pitäisi samankaltaisella ravinnolla laihtua?

Mitenkäs sikojen kasvatuksessa käytettävä ravinnon määrä ja laatu liittyy ihmisten virallisiin ravintosuosituksiin? Kuka tunnistaa ruokatottumuksensa seuraavasta kuvauksesta:

"Sikojen päiväannokset vaihtelevat iän ja kasvunopeuden mukaan 1 - 3,5 kg rehuseosta. Kolmella kilolla rehua sika tuottaa noin kilon lihaa. Noin 4,5 kuukauden ikäisenä sika painaa reilut 100 kiloa."
Lähde: http://opetus.ruokatieto.fi/Suomeksi/Nuoret/Maatila/Kotielaimet/Sika/Perustietoja_sioista

Kugelschreiber
18.11.2011, 07.54
Mitenkäs sikojen kasvatuksessa käytettävä ravinnon määrä ja laatu liittyy ihmisten virallisiin ravintosuosituksiin? Kuka tunnistaa ruokatottumuksensa seuraavasta kuvauksesta:

"Sikojen päiväannokset vaihtelevat iän ja kasvunopeuden mukaan 1 - 3,5 kg rehuseosta. Kolmella kilolla rehua sika tuottaa noin kilon lihaa. Noin 4,5 kuukauden ikäisenä sika painaa reilut 100 kiloa."
Lähde: http://opetus.ruokatieto.fi/Suomeksi/Nuoret/Maatila/Kotielaimet/Sika/Perustietoja_sioista

Jätkä lukee mun tekstiä kuin piru raamattua. Pointtini oli, että sioille syötetään hiilihydraattipitoista ravintoa, koska sillä saadaan sika kasvamaan eli lihomaan nopeasti. Ymmärrät varmaan, ettei ihminen kasva neljässä ja puolessa kuukaudessa sadan kilon painoiseksi vaikka miten syöttäisi, mutta periaate on silti sama: älä liiku*, syö paljon hiilareita --> kasva isoksi ja lihavaksi. Jos siat lihoisivat paremmin rasva- ja proteiinipitoisella ravinnolla, niin kai niille syötettäisiin kasviöljyä ja kalarehua tjsp. Mutta tämä on edelleenkin vain oma mielipiteeni.

Tämän langan nimen voisi varmaan vaihtaa muotoon "karppauksen kritisointia". On nimittäin tullut huomattua, että jotkut kritisoi vähähiilidydraattista ruokavaliota suorastaan hurmoshenkisellä kiihkolla. Vai pitäisikö peräti sanoa, että se "loukkaa joitakuita henkilökohtaisesti"?

*ja tottakai jos liikkuu tarpeeksi eli kuluttaa enemmän kuin syö, niin on ihan selkeä juttu että silloin ei liho. Vaikka vetäisi pelkkää einespitsaa ja energiajuomaa. Sanotaan sekin nyt vielä kerran että itse olen huomannut että nälkä pysyy paremmin poissa kun jättää ne hiilihydraatit vähemmälle. Kenenkään muun ei tarvitse niin "uskoa". Jos ihmisillä pysyy paino kurissa syömällä ns. kevyesti, niin hyvä. Jos se toimisi itselläni, niin hyvillä mielin voisin toteuttaa virallisterveellistä ruokavaliota, mutta kun ei, niin ei.

Ps. oon sentään huomannu, että suunnilleen yhtenä päivänä viikossa voi tankata hiilareita l. juoda kaljaa oikein kaksin käsin lihomatta, jumalalle kiitos siitä.

Glaciesvir
18.11.2011, 09.03
Eiköhän siolle syötetä halvinta mahdollista ruokaa, mikä tuottaa kasvua. Vaikka jokin toinen raaka-aine tuottaisi paremmin kasvua, niin se voi silti kokonaistaloudellisena jäädä huonommaksi. Jonkun verran tullut puolesta ja vastaan mielipidettä, että vhh-ruokavaliolla osa syödyistä rasvoista ei imeytyisi ja jäisi siten hyödyntämättä. Toisaalta elleivät ne rasvat imeydy, niin mitä hyötyä niiden syömisestä on?

Karppaus on nyt pinnalla ja minusta erittäin mielenkiintoinen keskustelunkohde. Jokainen aikuinen ihminen tekee omat ratkaisunsa ruokavalionsa suhteen ja minulla ei ole tarvetta kritisoida muita valinnoistaan. Ihmiset tykkää eri asioista ja joku perustelee valintojaan eettisin tai muin perustein. Valinnoista voi keskustella, mutta syyt valintoihin on ihmisten omia. Itse olen semi-karppi/lakto-ovakasvissyöjä/sekasyöjä/absolutisti ruokavalioni perusteella.

Jokunen vuosi sitten tuli oltua reissutyöläisenä arkipäivät ja syömiset meni: aamiainen majapaikassa, lounas tehtaalla ja illallinen pizza/kebab/hampparipaikassa. Vähän juoksua liikuntana, mutta näiden kolmen aterian ulkopuolella on syönytkään mitään tai juonut vettä ihmeellisempää. Paino tippui ja ruoka-aikojen ollessa säännölliset sekä sopivasti erillään ei tarvinnut kuitenkaan olla nälässä.

Laihduttaminen on monisyinen juttu ja siksi eri lehdissä olevat vinkit on yleensä aika suoraviivaisia ( jätä karkit, pullat ) tyyppisiä. Jollain se yksilö on lihonut ja yksinkertaisin oletus minusta on välttää sitä millä on lihonut ja olla korvaamatta vältettyä asiaa toisella. Liikunnan lisääminen on kaksiteräinen miekka, koska helposti kuluttaa 500 kaloria extraa, mutta sitten moni ihminen sortuu palkitsemaan itseään ehkä isomman kaloriannoksella kuin mitä liikunta kulutti. Hulluin tilanne on, jos palkitseminen jatkuu seuraavanakin päivänä, mutta liikunta ei ole jokapäiväistä.

Einesten tuomitseminen roskaksi on sikäli mielenkiintoinen juttu, että monessa einesruuassa raaka-aineluettelo on ihan vastaava, kuin jos tekisin samaa ruokaa kotona. Esimerkkinä tuorepasta. Samalla täytyy toki tiedostaa lihapullat, joissa on sekalainen sorttimentti raaka-aineita mitä ei kotikeittiössä lihapulliin tule laitettua.

foxi
18.11.2011, 09.34
Onko moni lukenut jo kirjan Ferry Food. Vhh-porukan kannattaa lukea ja jatkaa valitsemallaan linjalla. Vt-porukka voi kuitata kirjan sanomalla "yksittäistapaus" tai "höpö höpöä"

Glaciesvir
18.11.2011, 10.30
Miksi vhh:ta tukevat kirjat/tutkimukset on tietysti oikeassa olevaa underground-totuutta, mutta toisen suuntaiset kirjat/tutkimukset on vain teollisuuden rahoittamia valheita? Tarpeeksi kun etsii, niin ns. asiantuntijoiltakin löytyy mielipiteitä suuntaan jos toiseen. Itse pitäydyn ajatuksessa "kohtuudella kaikkea mika maistuu".

Kugelschreiber
18.11.2011, 12.39
Onko moni lukenut jo kirjan Ferry Food. Vhh-porukan kannattaa lukea ja jatkaa valitsemallaan linjalla. Vt-porukka voi kuitata kirjan sanomalla "yksittäistapaus" tai "höpö höpöä"

Oon lukenut, vähän turhan äärimmäistä.

Apropå, tänään nautin aamiaiseksi vetäisin oliiviöljyssä kypsennettyä parsakaalia ja kesäkurpitsaa (+pari nakkia, tomaattia ja kurkkua) sekä kahvia (maidolla+kookosöljyllä) ja lounahaksi nautin kourallisen pähkinöitä, ja lisää kahvia (koska olen kofeiiniaddikti). Päivälliseksi kelasin tehdä jotain kivaa munakoisosta, sipulista, jauhelihasta ja kermasta. Illalla, kattoo nyt mitä tuo parempi puolisko sattuu kaupasta tuomaan. Kananmunat taitaa tältä päivältä jäädä väliin, kun ei niitä jaksa joka päivä syödä. Pekoniakaan ei taida olla just nyt jääkaapissa.

Ja tarkemmin kun ajattelee, niin eipä tuo mun nykyinen ruokavalio eroa aiemmasta muuten kuin siten että olen jättänyt pois leivän*, perunan, riisin ja makeiset ja korvannut ne vihanneksilla ja juureksilla sekä rasvoilla (aika tasaisesti oliivi- ja rypsiöljyä sekä voita). Sokerilimuista ja mehuista en välittänyt aiemminkaan. Jos karkkihammasta kolottaa, ni voin syödä tummaa suklaata. Joskus käy niin, että mukaan tarttuu rullakebaani tjsp, mutta ei siihenkään kuole. "Kohtuudella kaikkea mitä maistuu" kuulostaa oikein hyvältä.

*ruisleipä joskus harmittaa, kun se on hiton hyvää, varsinkin sellainen jonka tekemiseen ei oo käytetty kuin sitä itteään, eli ruisjauhoja, vettä ja suolaa, mutta kun se mokoma aiheuttaa armottomia ilmavaivoja. Ja mää houkka kun luulin monta vuotta että se johtuu maidosta o_O

-->mitä tulee tuohon sioille syötettävään safkaan, niin Glaciesvirin näkemys lienee oikeellinen, eli rehuun ja muihin kuluihin käytetyn rahan suhde verrattuna painonlisäykseen on se juttu mitä katsotaan.

Jake_Kona
19.11.2011, 15.01
Eniten laihtuu jos ei syö mitään. Se harmi siitä tulee, että myös lihakset ja luusto surkastuu. Se lienee selvää.
Miksei siis olisi loogista saada ravinnosta vain ja ainoastaan niitä aineita joita lihaksien, luuston ja muiden kudosten kasvu/kehitys tarvitsee.

Kiteytys: Kaikilla ruokavalioilla (tai sen/niiden puuttumisella) voi laihduttaa." Hiilari or no hiilari, thats the question":eek:

Tosta poikki ja pinoon

Premnas
20.11.2011, 17.37
Mä pysyn paremmin rytmissä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Jos nostaisin hiilihydraatit suositellun tasolle, repsuja olisi varmaan joka päivä ja sokeria menisi enemmän kuin sallitaan. Eli vaikka se olis "hiilari ei lihota vaan syömäsi määrä", niin mä ainakin koen että vähemmän hiilareita = vähemmän himoja mihinkään ruokaan, ja syömiset pysyvät juurikin siinä kohtuudessa. Ei se hiilihydraatti varmaan kaikilla tuollasta syöpötystä aiheuta mutta joillain saattaa, ja silloin rajoittamisesta on hyötyä.

KooWee
23.11.2011, 17.37
Soon kylä taivahan tosi; mullakin alko ennen vanahaan het tunnin päästä kaurapuurosta olemaan taas jottain vaille. Koko ajan pitäis jotain tunkea suuhusa oli tunne ja ainaane taistelu syömisvimmaa vastaan. Ny syärähä kolome kertaa päiväsä kunnon pöperöt eikä oo enää muuta ku ajoa vaille! Nii vaan pyssyy kilot kurisa vaikka ihte ihiraa söis (mikä ny ei oo kylläkään se mun juttuni). Tulukoon kolesterrooli tai luoti mikä tappaa mutta näillä polojetaa!

järppä
13.12.2011, 14.45
Hyvä Terveys -lehden uunituoreessa joulukuun numerossa on mainio juttu karppaamisesta otsikolla "Karppaa viisaasti".

Dude
13.12.2011, 17.46
Itse aloitin marraskuun alussa hiilarien vähentämisen ruokavaliosta. En syö lainkaan vaaleaa leipää, pullaa, riisiä, pastaa, perunaa tai sokeria. Hiilarit keikkunee keskimäärin n.50g päivässä (ekat viikot varmaan 20-50g). Joulukuun alusta aloitin viikonloppuina vähän vapaamman tyylin. Lähinnä irtokarkkeja ja jotain keksejä + muutama olut on tullut lauantaisin nautittua. Treenitunteja pyörän päällä tuli marraskuussa 29 ja joulukuussa 10 tähän asti. Ei ole energiat loppuneet neljän tunnin maastolenkeilläkään. Bonuksena paino on tippunut 77-->73kg tänä aikana. Näläntunne ei vaivaa ja taidankin jatkaa tällä linjalla vielä jonkin aikaa. Jos saan painon tonne 71-72kg haarukkaan, niin sitten pitää katsoa, ettei paljoa alemmaksi enää mene. Kyllä tämä on kokeiluna reilusti plussan puolella.

gnothi seauton
13.12.2011, 18.08
Olen noudattanut hh-tietoista ruokavaliota noin 7 vuotta, en painonpudotuksen tarpeen (BMI vaimikäsenytonkaan ollut aina kohdallaan) takia vaan ihan uteliaisuuttani. Merkittävin etu kiljuvan näläntunteen katoaminen, tasainen energiansaanti (ilman mitään napostelun tarvetta) ja yleinen hyvänolon tunne. Tällä siis mennään jatkossakin.

ppikkupe
13.12.2011, 21.11
Itse aloitin marraskuun alussa hiilarien vähentämisen ruokavaliosta. En syö lainkaan vaaleaa leipää, pullaa, riisiä, pastaa, perunaa tai sokeria. Hiilarit keikkunee keskimäärin n.50g päivässä (ekat viikot varmaan 20-50g). Joulukuun alusta aloitin viikonloppuina vähän vapaamman tyylin. Lähinnä irtokarkkeja ja jotain keksejä + muutama olut on tullut lauantaisin nautittua.

Että lähes nelisen viikkoa jaksoit... :D

Mutta erilaisia ovat ihmisten mieltymykset. Jos minun täytyisi karsia ruokavaliosta ylimääräisiä hiilareita, niin enpä osaisi ajatella, että palkitsisin itseni viikonloppuna irtokarkeilla ja kekseillä, vaan se olisi nimenomaan joku peruna-/riisi-/pastalisuke, joka löytäisi tiensä takaisin ilta-aterialle. Peruna varsinkin on loppujen lopuksi niin monipuolinen raaka-aine, että surku tulisi, jos sen käytöstä pitäisi luopua. Ja itku tulisi siitäkin, jos risottoakaan ei enää saisi -runsaalla parmesanilla, voilla ja lorauksella kuivaa valkkaria.

Jake_Kona
13.12.2011, 21.37
Olen ihmetellyt taistelua karppaajia vastaan. Kun kommentoidaan " mistä saat hiilareita, niitä on pakko saada". No ei kai kukaan ole 100% karppauksella vaan hiilihytraatteja saa myös kasviksista ja vihanneksista ( tomaatti, porkkana jne...). Eli karppaus parhaimmillaan on kiteytetysti hiilihydraattien välttämistä/vähentämistä.
Jos käännetään koko homma 180° ja katsotaan normihiilariruokavaliota. Ei kukaan kysy jos "hiilaristi" vähentää lihan syöntiä, että "mistä sitten saat proteiinisi"...

Varmaan turha hämmentää löylyvettä, se on jo tasalämpöistä.:cool:

Hei keksin uuden sanonnan..

Dude
13.12.2011, 21.41
Että lähes nelisen viikkoa jaksoit... :D

Mutta erilaisia ovat ihmisten mieltymykset. Jos minun täytyisi karsia ruokavaliosta ylimääräisiä hiilareita, niin enpä osaisi ajatella, että palkitsisin itseni viikonloppuna irtokarkeilla ja kekseillä, vaan se olisi nimenomaan joku peruna-/riisi-/pastalisuke, joka löytäisi tiensä takaisin ilta-aterialle. Peruna varsinkin on loppujen lopuksi niin monipuolinen raaka-aine, että surku tulisi, jos sen käytöstä pitäisi luopua. Ja itku tulisi siitäkin, jos risottoakaan ei enää saisi -runsaalla parmesanilla, voilla ja lorauksella kuivaa valkkaria.

Se mua kummastuttaa näissä hommissa, että miksi täytyy olla ehdoton joko tai? Kai sitä saa tehdä miten haluaa? Jos aiemmin söin karkkia 5xviikossa ja nyt vain launtaisin ja muuten olen jättänyt hiilarit minimiin, niin mitä ihmeellistä sinä on? Ei mulla alunperinkään ollut mitään "nyt olen himokarppina x kuukautta" tai ylipäätään mitään muuta kummempaa kuin halua vähentää turhien hiilarien syöntiä. Olen minä lasten kanssa mäkkärissä muutaman ranskalaisenkin syönyt ja vime lauantaina meni ihan ruishampparikin. En ole ikinä ymmärtänyt moista ehdottomuutta, ettei karppaaja saisi koskea mihinkään muuhun kuin karppisafkaan. Ja söin muuten firman pikkujouluissakin ihan normisafkaa, kun oltiin Michelin tähden -ravintelissa. Sen verran harvoin moisessa tulee käytyä, etten viitsinyt alkaa nirppanokaksi... Nyt varmaan pitää vetää sanat takaisin. Enhän minä mikään karppaaja olekaan, kun olen moisia ruokia mennyt syömään. Ja karkkia myös...

No aion kuitenkin jatkaa samalla linjalla, muiden mielipiteistä välittämättä. Itse asiassa paino on tippunut kahden viime viikon aikana nopeiten, vaikka samaan aikaan olen irtokarkkeja ja olutta maistellutkin... Painonpudotus mulla oli aluperin yhtenä ajatuksena tässä hommassa ja hyvin tuntuu toimivan.

Jake_Kona
13.12.2011, 21.46
Jatka vaan samaan malliin. Ei kannata itseänsä yrittää pitää missään valmiissa muotissa.

Itsekin nyt syöntiviikko meneillään. Subway ja pizzabuffet :)
Enkä polkenut viiteen päivään. Kyllä se pois lähtee kun huomenna ei enää mässäile.

ppikkupe
13.12.2011, 22.01
Ei kukaan kysy jos "hiilaristi" vähentää lihan syöntiä, että "mistä sitten saat proteiinisi"...

Kyllä kysyy ja epäilee. Vegaaneilla on kuitenkin usein hyvin vahva perustietämys ravitsemuksesta, ja he tunnustavat senkin, että kyse on ideologiasta. Sivullisen silmään karppauksessakin on kyse ideologiasta, mutta toisin kuin vegaanit, jotka tavoittelevat yleistä hyvää, karppaajien hyvän tavoittelu keskittyy enemmän oman navan ympärille. Sen takia he kait niin aggressiivisesti vastaavatkin, jos heidän valintaansa epäilee.

Dude
13.12.2011, 22.04
Jatka vaan samaan malliin. Ei kannata itseänsä yrittää pitää missään valmiissa muotissa.

Itsekin nyt syöntiviikko meneillään. Subway ja pizzabuffet :)
Enkä polkenut viiteen päivään. Kyllä se pois lähtee kun huomenna ei enää mässäile.

No hätä. Ei mitään henkilökohtaista. Toiset vaan ottaa niin turhan tosissaan nää jutut. Mun itsetunto kestää mitä vaan... Tiedän esim. Yhden tyypin, joka ei voi koskeakaan mihinkään runsashiilariseen, kun karppaus ei sitä salli. Ja sitten välillä oikein näkee kuinka se kärvistelee kun mieli tekisi vaikka kunnon jätskiannosta suklaakastikkeella, mutta ei voi kun karppaa. Ottaa sitten jotain maitorahkaa tai kourallisen suolapähkinöitä...

Matsuma
13.12.2011, 22.33
Mua hirvittää tässä karppausvillityksessä lihan ja norjalaisen kassilohen hillitön kulutuksen kasvu. Mistä päin maailmaa löytyy riittävästi villikalakantoja lohien ruuaksi, kun lähistön kalakannat on jo ryöstökalastettu loppuun? Ja jääkö Brasilian sademetsistä mitään jäljelle, kun metsää raivataan surutta soijaviljelmien tieltä?

Onneksi karppausta voi harrastaa ilman lihansyötiäkin.

ppikkupe
13.12.2011, 22.47
Se mua kummastuttaa näissä hommissa, että miksi täytyy olla ehdoton joko tai? Kai sitä saa tehdä miten haluaa? Jos aiemmin söin karkkia 5xviikossa ja nyt vain launtaisin ja muuten olen jättänyt hiilarit minimiin, niin mitä ihmeellistä sinä on?

Itse sinä sanoit, että olet jättänyt kokonaan pois vaalean leivän *), pastan, riisin, perunan jne. Sehän nimenomaan on ehdoton joko tai. Vaihtoehtona olisi ollut myös pelkästään vähentään hiilarilisukkeiden osuutta ja lisätä kasvisten määrää. Ja se kieltämättä kuulostaa omaan korvaan vieraalta, että jos on jonain päivänä sallinut itselleen hiukan ylimääräisiä hiilareita, niin silloin valitsee mieluummin irtokarkkeja ja keksejä kuin vaikka siipaletta lasagnea.

Mutta en minä sillä tuota sano, että minulla olisi tarve puuttua kenenkään sivullisen syömisiin. Puputtakoot muut mitä lystäävät. Myönnän toki, että en ole täysin vakuuttunut karppauksen pitkäaikaisista eduista enkä pidä useiden ajatusmallista karppauksen takana, mutta sellainen riski siinä on, kun osallistuu julkiseen keskusteluun, että aina kaikki eivät ole samaa mieltä.

Ehkä se pääasia kuitenkin on, että kansamme painoindeksi saadaan laskuun, joten siinä mielessä jokainen muutos on hyvä muutos.

*) Ei ruisleivänkään GI mitenkään mairitteleva ole

ppikkupe
14.12.2011, 09.45
Pienenä kevennyksenä hiukan aiheeseen viitaten. Pohjoismainen karppausinnokkuus - tai lähinnä sen sivuseuraukset - ovat herättäneet keskustelua myös rapakon takana. Tässä Stephen Colbert alkuviikosta ja Norjan voipula:

http://www.colbertnation.com/the-colbert-report-videos/404098/december-12-2011/norway-s-butter-shortage

Dude
14.12.2011, 10.59
Itse sinä sanoit, että olet jättänyt kokonaan pois vaalean leivän *), pastan, riisin, perunan jne. Sehän nimenomaan on ehdoton joko tai. Vaihtoehtona olisi ollut myös pelkästään vähentään hiilarilisukkeiden osuutta ja lisätä kasvisten määrää. Ja se kieltämättä kuulostaa omaan korvaan vieraalta, että jos on jonain päivänä sallinut itselleen hiukan ylimääräisiä hiilareita, niin silloin valitsee mieluummin irtokarkkeja ja keksejä kuin vaikka siipaletta lasagnea.

Mutta en minä sillä tuota sano, että minulla olisi tarve puuttua kenenkään sivullisen syömisiin. Puputtakoot muut mitä lystäävät. Myönnän toki, että en ole täysin vakuuttunut karppauksen pitkäaikaisista eduista enkä pidä useiden ajatusmallista karppauksen takana, mutta sellainen riski siinä on, kun osallistuu julkiseen keskusteluun, että aina kaikki eivät ole samaa mieltä.

Ehkä se pääasia kuitenkin on, että kansamme painoindeksi saadaan laskuun, joten siinä mielessä jokainen muutos on hyvä muutos.

*) Ei ruisleivänkään GI mitenkään mairitteleva ole

Just tota useiden ajattelumallia karppauksen takana vieroksun. Mulle tämä on vain kokeilua, ei mitään ehdotonta (vaikka vähän virheellisesti asian ekassa postauksessa ilmaisinkin). 5-6 päivää viikossa olen siis ollut aika tiukalla linjalla, mutta lauantaisin (ja välillä sunnuntaisin) olen herkutellut. Mulla on vain ollut ongelmia kaiken karkin ja makean puputtamisessa liki joka päivä jo pidemmän aikaa. Kokonaan ilman en pysty olemaan :p. Ei muuten mitään, mutta kun tässä lähestytään neljääkymppiä vuosissa, niin tahtoo kertymään toi liikasokeri omaksi massaksi. Massa ei ole ylivoimaa ainakaan meidän porukkalenkeillä...

En ole ikinä mitään GI:tä tai muutakaan sen kummemmin ajatellut. Kunhan vain koetin minimoida "turhat" hiilarit toistaiseksi. Tuskin tästä mitään pysyvää elämäntapaa tulee. Varmaan enempi kausiluonteista. Yksi pointti oli, etten ole havainnut suorituskyvyn huononemista pitkilläkään maastolenkeillä. Tämä nimittäin oli iso kysymysmerkki, että tuleeko noutaja porukkalenkeillä...

Painoa tällä tavalla saa näköjään kohtuu helposti pudotettua, saas nähdä tuleeko kuinka pian takaisin jos/kun siirryn normiruokavalioon. Tai voihan se olla, että rajoitan hiilareita jatkossakin mutta en näin paljoa.

ppikkupe
14.12.2011, 11.50
Just tota useiden ajattelumallia karppauksen takana vieroksun. Mulle tämä on vain kokeilua, ei mitään ehdotonta (vaikka vähän virheellisesti asian ekassa postauksessa ilmaisinkin). 5-6 päivää viikossa olen siis ollut aika tiukalla linjalla, mutta lauantaisin (ja välillä sunnuntaisin) olen herkutellut. Mulla on vain ollut ongelmia kaiken karkin ja makean puputtamisessa liki joka päivä jo pidemmän aikaa. Kokonaan ilman en pysty olemaan :p. Ei muuten mitään, mutta kun tässä lähestytään neljääkymppiä vuosissa, niin tahtoo kertymään toi liikasokeri omaksi massaksi. Massa ei ole ylivoimaa ainakaan meidän porukkalenkeillä...

En ole ikinä mitään GI:tä tai muutakaan sen kummemmin ajatellut. Kunhan vain koetin minimoida "turhat" hiilarit toistaiseksi. Tuskin tästä mitään pysyvää elämäntapaa tulee. Varmaan enempi kausiluonteista. Yksi pointti oli, etten ole havainnut suorituskyvyn huononemista pitkilläkään maastolenkeillä. Tämä nimittäin oli iso kysymysmerkki, että tuleeko noutaja porukkalenkeillä...

Painoa tällä tavalla saa näköjään kohtuu helposti pudotettua, saas nähdä tuleeko kuinka pian takaisin jos/kun siirryn normiruokavalioon. Tai voihan se olla, että rajoitan hiilareita jatkossakin mutta en näin paljoa.

Juu, eipä meillä taida suuria näkemyksellisiä eroja olla. Aika saman kaavan mukaan mennään täälläkin. Viikolla pysytään maltillisella linjalla ja lauantaina on "mättöpäivä". Lauantaina tehdään vastapainoksi usein myös pitkä treeni. Mättökin tarkoittaa lähinnä sitä, että viikonloppuisin on aikaa turata keittiössä useampi tunti ja useampi ruokalaji. Kasvisten määrä on kohtalaisen runsas, mutta se ei ole mikään pakotettu valinta. Se vain tuntuu hyvältä ja bonuksena pitää myös ruokavalion monipuolisena. Itse asiassa jos en pitäisi liharuoista, niin minun olisi helppo kuvitella itseni kasvissyöjäksi.

GI:stä ja glykeemisestä kuormasta on mielestäni ihan hyvä tietää jotain perusteita. Nettikeskusteluja en siitä asiasta jaksa enää seurata. GI:ssä kuten monessa muussakin ruokaan liittyvässä keskustelu menee helposti uskonnolliseksi kiistelyksi (edit: tai ainakin keskustelun sävy on sama).

Sen kyllä uskon, että suht. vähähiilihydraattisella ruokavaliolla pystyy tekemään pitkiäkin pyörälenkkejä/kestävyyssuorituksia - ainakin maltillisilla tehoilla. Vielä pari vuotta sitten harrastin enemmän kestävyysjuoksua, ja silloin olisin ollut jyrkemmin toista mieltä. Mutta kieltämättä pyöräily ja juoksu ovat lajeina aika erilaisia. Pitkä juoksulenkki kestää parisen tuntia. Pitkästä pyörälenkistä puhutaan vasta neljän tunnin jälkeen, ja siinä vaiheessa alkaa tukevinkin pastalounas olemaan sulatettu ja mennään kevyesti rasva-aineenvaihdunnan puolelle.

Vilhelm V
15.12.2011, 07.53
Pitkästä pyörälenkistä puhutaan vasta neljän tunnin jälkeen, ja siinä vaiheessa alkaa tukevinkin pastalounas olemaan sulatettu ja mennään kevyesti rasva-aineenvaihdunnan puolelle.

Näin se on. Toki kannattaa ottaa huomioon, että rasva-aineenvaihdunnassa se rasva 'palaa hiilihydraattiliekissä', eli oikea hiilihydraatin saanti koko pitkän suorituksen ajan pitää rasvamoottorin paremmin käynnissä. Ilander et al (2006) toteaa sanonnan perustuvan siihen, että energian tuottamiseen rasvahapoista tarvitaan hiilihydraattiaineenvaihdunnasta peräisin olevia sitruunahappokierron välituotteita.

Lähde: Ilander, O. et al. 2006. Liikuntaravitsemus, s. 53.

Markku Silvenius
15.12.2011, 08.16
Eilen illalla rullilla satuin kuulemaan raadiosta tämän hellyyttävän blogitarinan aiheeseen liittyen :)

http://blogit.iltalehti.fi/juha-vuorinen/2011/12/12/pekoniperseet-olalle/

järppä
15.12.2011, 09.07
^ Vuorinen osuu taas kerran asian ytimeen :D

tmile
15.12.2011, 10.10
Muistan että vanhat salikaverit puhuivat alakarppauksesta jo vuosia sitten, varmaan joskus 2005. Minusta karppaus on sitä että syödään lähinnä vähän raejuustoa, kananmunaa ja salaattia ja jotain L-Carnitine nappeja ja muita mömmöjä joista saa isot muskelit ja pienet kivekset. Ja tarkistetaan päivittäin ketoosin tila apteekin pissaliuskoilla.

Tuo paljon pekonia, voita, pihviä ja olutta -karppaus on joku median huono vitsi.

foxi
15.12.2011, 10.16
On Vuorisella mennyt blogissa proteiinit ja rasvat sekaisin. Mikä asiantuntija. Kuinkahan kauan Iltalehti ja Savon Sanomat jaksaa tukea tuota virallisperseellistä?

Markku Silvenius
15.12.2011, 10.46
Kieltämättä nauratti tuo WTC-juttu niin, että meinasin lentää rullilta veks :D

Jake_Kona
15.12.2011, 19.14
Karppaus vs "hiilarismi" sodasta, jos sellaista nyt on. No sanasota.
Karppaajat ovat entisiä läskejä ( minäkin). Kun paino saatu alas tulee takaisin se fantastinen fiilis kun kroppa toimii niinkuin pitää ja elämä hymyilee.
Siihen kun sitten tulee joku urputtamaan, että älä tolleen tee se on väärin. Oma kokemus on kuitenkin erillainen ja oikea.
Miksi jonkun pitää siihen laittaa luvatta pyytämättä näppinsä väliin.

Kissa ja koira- vesi ja tuli

Glaciesvir
15.12.2011, 21.29
Karppaajat eivät liene kuulevan mitä kasvissyöjät ja absolutistit ei olisi jo aiempina vuosikymmeninä kuulleet. Mikäli poikkeat ns. normista joudut selittelemään valintojasi ja vastaamaan kysymyksiin oletetuista syistä tai seuraamuksista.

Heikkilän natsi-kommenttien kohdalla aloin miettimään uskooko hän, että on mahdollista vanhempien vaarantaa lapsensa terveys vääränlaisella ruokavaliolla ja tulisiko viranomaisten puuttua asiaan, jos havaitsevat esim. neuvolassa lapsen kasvun häiriintyvän?

Jake_Kona
15.12.2011, 21.44
Karppaus on mielestäni laihdutuskeino, ei varsinainen "elämäntapa". Eri asia on jos haluaa pitää itsensä laihana, jos ensin ollut pullukampi.
Tosiaan ei sovi lapsille. Ehkä vanhemmat eivät saisi tehdä kovin radikaaleja ruokavalintoja lapsen puolesta. Heikkilän kommentteja en tunne.

ppikkupe
15.12.2011, 21.56
Karppaajat eivät liene kuulevan mitä kasvissyöjät ja absolutistit ei olisi jo aiempina vuosikymmeninä kuulleet. Mikäli poikkeat ns. normista joudut selittelemään valintojasi ja vastaamaan kysymyksiin oletetuista syistä tai seuraamuksista.

Eivät karppaajat tai kasvissyöjät ole tässä suhteessa lainkaan parempia. Päin vastoin. Hehän eivät edes kysy perusteluja, vaan heillä on omat arkikokemukset ja omat vankat oletukset, joiden pohjalta he voivat julistaa kaikkien muiden olevan väärässä. Ja sitähän he jaksavat tehdä.

Mutta eipä se niin vakavaa. Onneksi on olemassa myös raakaravintoon hurahtaneita, joille kaikki voivat ihan huoletta naureskella.

Premnas
26.12.2011, 17.41
Tähän täytyy kyllä sanoa, että karppaus on monella nimenomaan muutakin kuin pelkkä laihdutuskeino, tapa pysyä terveenä. Toiset ovat esim. viljalle liian herkkiä vaikkei olekaan todettua allergiaa. Toiset saavat oireita liiasta tärkkelyksestä. Voihan olla muitakin oireita kuin lihominen: miten olisi vaikkapa iho-oireet, suoliston pahoinvointi, päänsäryt, huonovointisuus, väsymys?

Joillain ei paino nouse kovinkaan helposti, mutta terveys paranee kun vaihtaa karppaamiseen. Eivät kaikki todellakaan karppaa vain laihtuakseen.

EsaJ
26.12.2011, 19.56
Kohtuus kaikessa....

Smo
29.12.2011, 22.11
OT .. Kreetalainen ruokavalio (http://www.cretanfood.fi./kreetalainen_ruokavalio.html) .. "Kun Pohjois-Karjalassa kuoli sydäntauteihin pahimmillaan 466 henkeä 100 000 kohden, oli luku Kreetalla vain 9 henkeä."

Jake_Kona
07.01.2012, 17.22
Hei me karpataan tv5 just nyt

jusba_84
17.01.2012, 12.20
Onko kellään kokemuksia öljyhampun siementen/öljyn käytöstä osana ruokavaliota? Pitäisi sisältää aika lailla optimaalisessa suhteessa rasvat, protskut ym...Itse olen vetässyt naamaan joka aamu puolen vuoden ajan pirtelön seassa ja iho ei enää kuivu samalla tavalla talvisin kuin ennen (auttaa tutkitusti atooppiseen ihoon), treenikin kulkee hyvin kun on kuitenkin energiapitoista tavaraa. Nyt tuli sämpylät tehtyä samasta tavarasta ja hyvin uppoaa!:p
Varsinkin kuoritut siemenet ovat todella hyvän makuisia (joskin valitettavan kalliita, käytän myös pellavansiemeniä halvemman hinnan vuoksi).
Tässä linkissä lisää tietoa/reseptejä öljyhampusta kiinnostuneille:http://www.vegaaniliitto.fi/hamppu/

Karppaaminen jossain muodossa on mun mielestäni ihan järkevää ja toimii hyvin kovempaa treenatessakin (henkilöstä riippuen). Eläinrasvojen syönti ja hypetys on vaan mun mielestä aivan järjetöntä joissain näissä "muotiruokavalioissa", ei kovin kestävän kehityksen mukaista saati mitä eläinrasvojen ylenmääräinen syönti aiheuttaa pidemmällä aikavälillä ihmisen kehossa. Tulee sitä tietty itekkin tehtyä liharuokia ja pihviä syötyä silloin tällöin mutta aina pyrin valitsemaan mahdollisimman vähärasvaista.

BONK
17.01.2012, 13.20
Itse olen jättänyt nyt vuoden alusta riisin, pastan, perunat, pullat, vaaleat leivät ja karkit pois (ja tipattomallakin ollaan...). Täytyy sanoa, että parissa viikossa on olo parantunut merkittävästi. Joskus pari vuotta sitten kokeilin ihan kunnon karppaustakin, mutta se ei sopinut lainkaan. Nyt syön suht' vähän hiilareita eli pari palaa ruis- tai näkkileipää per päivä, ehkä banaanin ja jonkun hedelmän plus aamulla lasin tuoremehua.

Jotenkin aina ruokailun jälkeen tuli aiemmin sellainen olo, että pari tuntia menee toipumiseen ja olo ei ollut hyvä. Väsymystä ja vetämättömyyttä. Siihen tämä on tosiaan auttanut, painon muutoksista viis vaikka saahan tuosta nyt muutama kilo lähteäkin, ei sillä.

Jake_Kona
17.01.2012, 19.26
Tiäteks mitä muita etuja siinä on.
-nukkuu paremmin
-wifuwifuwifu... ju nou paremmin (ja kauemmin)
-ja tietysti painokin putoaa:)

kuovipolku
17.01.2012, 19.39
Minähän en karppaa - ellei lääkäri määrää - mutta eduista puheenollen:

Joulun alla kiisteltykin lääkäri Antti Heikkilä kertoi teeveessä kuinka eräs hänen potilaistaan, iso ronski mies, jota hän oli neuvonut siirtymään vähähiilihydraattiseen ruokavalioon palasi hänen vastaanotolleen Potilas oli muuten kaikin puolin tyytyväinen, mutta valitti sitä - Heikkilä matki tässä potilaan möreää ääntä - että "ettei viina enää maistu". Heikkilä sanoi huomanneensa saman omakohtaisesti ja niin yleinen hänen praktiikassaan, että hän lähestyi tuntemaansa A-klinikan väkeä, mutta siellä ei osattu kiinnostua uudesta lähtökohdasta.

(Heikkilän käsityksen mukaan syynä on aivokemian normalisoituminen pitkäaikaisen sokerihumalan jäljiltä, jolloin kaikenlaisista riippuvuuksista voi vapautua.)

time
28.01.2012, 18.26
Mä olen nyt viimeisenä keinona iho ongelmiin, kaikkien lääkekuurien jälkeen muuttanut ruokavalioni aika radikaalisti.kävin flt ravintovalmentajalla ja tehtiin ruokavaliosuunnitelma ja lisäravinteita aika setti lisäksi.Jätin nyt vielä viljan kokonaan pois ohjelmasta,kun ei oikein toi kaura maistunut.Aamu alkaa marjoilla ja luonnonjogurtilla ja hunajalla ja kookosöljyllä.Lisäksi omega3,monivitamiini,rikkiä,hampunsiemeniä,pellava nsiemenrouhetta.Lounaalla kalaa tai vaaleaa lihaa ja vihanneksia ja oliiviöljyä ja salaattia.Illalla samantyyppinen setti tai jokin munakas ja taas omegaa ja vitamiinit ja rikkiä.Illalla taas aamupalan tyyppinen setti.Olo on hyvä,mutta vähän arveluttaa,miten jaksaa treenata,jos tulee pidempää treeniä.Ihossa on pientä paranemista ja ei kuivu enää niin pahasti ja muutenkaan ei tee makeaa mieli.Tätä systeemiä aion jatkaa ja tässä on helppo pysyä ja nälkää ei ole ollut missään vaiheessa.Kesällä sen sitten näkee miten menee pitkät lenkit.Se on vähän epävarmaa,mitä nauttii lenkin aikana,kun viljaa välttelee ja sokeria.,vaikka ne eivät olekaan kokonaan kiellettyjen listalla.

jarit
30.01.2012, 17.59
Päivän uutinen useammassakin lehdessä.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/ulkomaat/tutkimus-kalorien-määrä-niiden-alkuperää-tärkeämpi/732194

BONK
30.01.2012, 20.31
Jopas jotakin. Kukapa olisi moista arvannutkaan :)

Keskitysleireillä ei näkynyt ylipainoisia, vaikka kaikki saivat pelkästään (vähäisesti) hiilareita.

Itse olen sitä mieltä, että jokainen syö sitä mikä itselle sopii ja sopivan määrän. Sekä kulutusta että energian saantia kun voi jokainen ihan omilla päätöksillään säätää.

jarit
31.01.2012, 12.21
Lisää hauskaa luettavaa.
http://www.keventajat.fi/hyvinvointi/terveys/karppauksesta-tuli-rasvausta

Älkää ymmärtäkö väärin, tämä ei ole trolli tai provo -yritys. Vedän itsekin suhteellisen matalahiilarista settiä, kasvis& juures -painotteisesti jolla on pudotettu kahteen vuoteen 13-14kg. Uskonnoksi asti en ole karppausta antanut mennä vaan luottanut siihen että Homo Sapiens on pohjimmiltaan sekaravinnon käyttäjä, mutta pahimmat länsimaisen hyvinvoinnin ainekset on vaan saatava karsittua pois.
Nyt mennään jo painossa ylöspäin kun lihas on alkanut kasvamaan reisiin. Fiilis on loistava, kunto on noussut reippaasti ja muutenkin näyttää hyvälle.
Juoksussa 10km menee 51min nätisti (lumella) eli kauden 2012 tavoitteeseen (kymppi alle 50min) on matkaa 1min ja nyt ollaan vasta Tammikuun lopussa :-)

Musashi
31.01.2012, 12.33
Homo Sapiens on pohjimmiltaan sekaravinnon käyttäjä, mutta pahimmat länsimaisen hyvinvoinnin ainekset on vaan saatava karsittua pois.

Tämä oli erittäin viisaasti sanottu.

Jake_Kona
31.01.2012, 20.03
1)Kuinka kauan ollaan syöty lihaa ja juureksia, pähkinöitä yms. mitä luonnosta metsästäjä-keräilijä löytää. 2) Vs viljatuotteita
1) n. 20 000 vuotta ( kaikkialla)
2) n. 2000 vuotta ( lähi-idässä) Anteeks taiskin olla jotain 5000v.
Tämmöistä pohdiskelin kun ulkona pakkanen paukkuu

jarit
01.02.2012, 15.28
Menee spämmin puolelle, mutta kun liittyy löyhästi aiheeseen.
http://speedzonetees.com/wp-content/themes/shopperpress/thumbs/vegetarianfront.jpg

kolistelija
25.03.2012, 16.41
Mitenkäs arvon karppajakaverit, osaatteko auttaa?

Jouduin vähän pattitilanteeseen keskustelussa (väittelyssä...). Karppaamisesta innokas henkilö väittää kivenkovaan että karppaamisella laihtuu sen takia ettei kalorimäärällä ole mitään väliä.
Väite siis on että ihminen joka lihoaa lihoamistaan vaikkapa 4000kcal/pvä perusruokavaliollla laihtuisi normimittoihin jos syö samat kalorit karppiruokaa. Ei vaan uponnut mulle ja perustelin karppilaihtumisen yksinkertaisesti sillä että karppaaja hallitsee paremmin ruokahalunsa eikä syö niin energiarikasta pullamössöä, jolloin kalorimääräkin putoaa.

Keskiäkäinen lohjalainen
25.03.2012, 16.49
Mitenkäs arvon karppajakaverit, osaatteko auttaa?

Jouduin vähän pattitilanteeseen keskustelussa (väittelyssä...). Karppaamisesta innokas henkilö väittää kivenkovaan että karppaamisella laihtuu sen takia ettei kalorimäärällä ole mitään väliä.
Väite siis on että ihminen joka lihoaa lihoamistaan vaikkapa 4000kcal/pvä perusruokavaliollla laihtuisi normimittoihin jos syö samat kalorit karppiruokaa. Ei vaan uponnut mulle ja perustelin karppilaihtumisen yksinkertaisesti sillä että karppaaja hallitsee paremmin ruokahalunsa eikä syö niin energiarikasta pullamössöä, jolloin kalorimääräkin putoaa.

Karppaamisesta innokas henkilö puhui täyttä paskaa. Karppaamisella vaikutetaan näläntunteen hallintaan, eli pupeltaminen, ja sitä myöten aika uskomaton määrä kaloreita, jää pois.

JTG
25.03.2012, 16.52
Perustelin karppilaihtumisen yksinkertaisesti sillä että karppaaja hallitsee paremmin ruokahalunsa eikä syö niin energiarikasta pullamössöä, jolloin kalorimääräkin putoaa.
+1

Itse laihdutin vuodenvaihteessa VHH:lla viimeisiä rasvoja pois ja nälkää en nyhnyt juurikaan sen jälkeen kun hiilarivarastot olivat tyhjentyneeet. Oli helppoa olla syömättä kun ei nälkä kurninut vatsassa. "tyhjä" olo kyllä vaivasi. Edellä mainittu pupeltamisen poisjättäminen oli helppoa ja osaltaaan syvensi dietin energiavajetta.

Jula
25.03.2012, 17.28

Olen kuullut samanlaisia väitteitä. Esim. tuossa on ihan mielenkiintoinen luento aiheesta:
http://www.youtube.com/watch?v=MyXa39ICIrk

Olisi mielenkiintoista nähdä joku tieteellinen tutkimus, jossa olisi toinen ryhmä olisi hiilihydraattivoittoisella ruokavaliolla hieman "miinuskaloreilla" ja toinen karppausruokavaliolla jonkin verran "pluskaloreilla" ja verrattaisiin mitä tapahtuisi.

Kuunneltuani tuon kaverin luennon kiinnostuin itsekin kokeilemaan, että miltä tuntuisi VHH ruokavaliolla. BMI mulla on 21 eli ihan normaali (184cm/72kg), mutta ajattelin, että jos saisi jotenkin "lisäenergiaa" tuolla VHH-ruokavaliolla.

Erona mun normaaliin ruokavalioon oli, että vatsa meni tukkoon ja kaikki syöminen alkoi ällöttämään. Kyllä tuolla tavalla varmaan laihtuisi, mutta kun se ei ollut tavoitteena, palasin normaaliin ruokavalioon.

Mun mielestä mielenkiintoista on, että japanilaiset syö suhteessa paljon enemmän hiilihydraatteja (suurin osa ruokavaliosta valkoista riisiä ja vehnänuudeleita) kuin länsimaalaiset ja vähemmän proteiinia/rasvaa, mutta silti ovat hoikempia, terveempiä ja pitkäikäisempiä. Se ei sovi yhteen noiden karppausteorioiden kanssa kyllä.

FRE_A_K
23.05.2012, 10.33
Kattelin tänään et nyt on karppaajillekkin omia vähähiilihydraattisia muffinsseja.
Kaikkea sitä!

Ite en ole tuota karppailua harrastanut, mutta nyt vaaka näytti -28kg syyskuun alusta. :cool:
Viikonloppuna tulee vielä 6kk täyteen kun lopetin tupakanpolton... ;)

hannupulkkinen
23.05.2012, 10.40
Mun mielestä mielenkiintoista on, että japanilaiset syö suhteessa paljon enemmän hiilihydraatteja (suurin osa ruokavaliosta valkoista riisiä ja vehnänuudeleita) kuin länsimaalaiset ja vähemmän proteiinia/rasvaa, mutta silti ovat hoikempia, terveempiä ja pitkäikäisempiä. Se ei sovi yhteen noiden karppausteorioiden kanssa kyllä.

Japanilaiset syövät aivan huomattavan paljon enemmän kalaa kuin suomalaiset. Se lienee heidän terveytensä salaisuus.

Jake_Kona
24.05.2012, 18.52
Onko muut sitä mieltä, että karppaajien omat vähähiilarilliset leivät maistuu aivan hirveiltä.
Jauhettua akanaa.:mad:

BONK
24.05.2012, 19.24
Allekirjoitan. Nuo kaikki vähähiilihydraattiset leivät ovat todellisia leivän irvikuvia, aivan järkyttävän makuisia. Jälkiuuniruisleipää se olla pitää, jos leipää syö.

znood
24.05.2012, 19.41
Eikös karppaus ole tyhmien harrastus, kun menee rahat mutta terveys tai lihavuus ei parane.
Pääasia ei yleensäkään ole se mitä syö vaan se paljonko syö. Isopappani eli yli 90-vuotiaaksi vaikka oli aina patalaiha ja söi pääasiallisena ravintona perunoita,leipää, meijerimaitoa,sianlihaa ja silavaa jota veti mielellään noin sentin leivän päälle. Läskeys on geeneissä eikä sitä voi paeta :)

hannupulkkinen
24.05.2012, 20.19
Allekirjoitan. Nuo kaikki vähähiilihydraattiset leivät ovat todellisia leivän irvikuvia, aivan järkyttävän makuisia. Jälkiuuniruisleipää se olla pitää, jos leipää syö.
Ootko varmasti kaikkia maistanut?

Jake_Kona
24.05.2012, 20.19
Eikös karppaus ole tyhmien harrastus, kun menee rahat mutta terveys tai lihavuus ei parane.
Pääasia ei yleensäkään ole se mitä syö vaan se paljonko syö. Isopappani eli yli 90-vuotiaaksi vaikka oli aina patalaiha ja söi pääasiallisena ravintona perunoita,leipää, meijerimaitoa,sianlihaa ja silavaa jota veti mielellään noin sentin leivän päälle. Läskeys on geeneissä eikä sitä voi paeta :)

Niimpä.
About znoodPaikkakunta:LempaeaelaeKiinnostuksen kohteet:kaljan juonti, tyhjäntoimittaminen, provosointi, päänaukominen jne...

hannupulkkinen
24.05.2012, 20.21
Onko muut sitä mieltä, että karppaajien omat vähähiilarilliset leivät maistuu aivan hirveiltä.
Jauhettua akanaa.:mad:
Olen eri mieltä. Ne joita olen maistanut ovat aika hyviä, mutta eivät ne ole ruisleivän veroisia.

J_K
24.05.2012, 20.23
Znood kirjoittelee asiaa.
Itsekin osittain karppaamalla tiputin painoa, mutta en edes tiennyt silloin karppauksesta mitään vaan menin omilla metodeilla eteenpäin.
Terveisin ikiläski jolle maistuu ruoka, oli se sitten perunoita, pastaa, lihaa, läskiä, leipää, pullaa jne. no vielä ollaan hoikkana pysytty.

hannupulkkinen
24.05.2012, 20.26
Sun isopappasi oli hyväkarppaaja.

Jake_Kona
24.05.2012, 20.26
Itse olen maistanut vain yhtä. Olisko ollut karppinen. Juu oli.
Ja tosi epämiellyttävä kokemus. Pahinta ruokaa jota olen maistanut tänä vuonna.

J_K
24.05.2012, 20.32
Joskus otin maistiaispalan Karppinen leipää ja aika karmea makuista se tosiaan oli.

ppikkupe
24.05.2012, 20.37
Onko muut sitä mieltä, että karppaajien omat vähähiilarilliset leivät maistuu aivan hirveiltä. Jauhettua akanaa.:mad:

En ole samaa mieltä. En ole karppaaja (pidän karppausta enemmän uskontona kuin toimivana ruokavaliona), enkä muista sitäkään, mikä leipä oli kyseessä (Karppinen on ainoa merkki, joka muistuu mileen. Saattoi olla se), mutta hyvää se oli. Vahingossa tuli ostettua. Siinä oli paljon siemeniä ja muita jyväsiä mukana. Leipä minun makuun.

Itse leivon hiivaleipää ehkä kerran kahteen viikkon. Kun laitan juuren yön yli jääkaappiin tekeytymään, niin yleensä laitan sekaan leseitä ja erilaisia siemeniä. Vatsa tykkää, ne pitää leivän mehevänä ja ovat maukkaita.

Edit: Se leipä, jota maistoin, ei ollut siivutettua pitkoa vaan sellaisia halkaistuja paloja.

BONK
25.05.2012, 06.33
Ootko varmasti kaikkia maistanut?

Huono kirjoitusasu. Luonnollisestikin kaikki joita minä olen maistanut, mikä taitaa tehdä yhteensä kolme eri sorttia. Otos ei siis edusta koko maailmankaikkeuden vähähiilihydraattisia leipiä. Yhden maistiaisen ja kahden ostetun leivän perusteella uskallan vielä pitäytyä kannassani, jotta ihan paskalle maistuivat verrattuna jälkiuunileipään.

ppikkupe
25.05.2012, 10.35
jotta ihan paskalle maistuivat verrattuna jälkiuunileipään.

*tahaton mutta hyväntahtoinen hymähdys*

Kyllä se on niin, notta sen pitää olla piimää, jälkiuunileipää ja voessa paestettuja muikkuloita... :)

VesaP
25.05.2012, 10.48
En ole karppaaja, mutta tykkään syödä hyvää leipää. Ja tämä on hyvää leipää:

http://www.cisionwire.fi/fazer-suomi/r/paljon-makua--vahan-hiilareita--real-hiilari-min,c9224707

Eli Fazer Real Hiilari Min -leipä.

Hiilareita olemattomasti, proteiinia sitäkin enemmän. Ja maistuu ainakin omasta mielestä tosi hyvälle!

BONK
25.05.2012, 11.05
En ole karppaaja, mutta tykkään syödä hyvää leipää. Ja tämä on hyvää leipää:

http://www.cisionwire.fi/fazer-suomi/r/paljon-makua--vahan-hiilareita--real-hiilari-min,c9224707

Eli Fazer Real Hiilari Min -leipä.

Hiilareita olemattomasti, proteiinia sitäkin enemmän. Ja maistuu ainakin omasta mielestä tosi hyvälle!

Hiilihydraatteja olen vähentänyt reippaasti, karppaaja en missään nimessä ole, mutta ruisleivästä en pysty luopumaan :D Fasun Real on erinomaisen maukasta, joten pitänee taas koettaa murskata omia ennakoluuloja ja ostaa paketti "Vesan vinkkiä".

BONK
25.05.2012, 11.09
*tahaton mutta hyväntahtoinen hymähdys*

Kyllä se on niin, notta sen pitää olla piimää, jälkiuunileipää ja voessa paestettuja muikkuloita... :)

Se on muuten juurikin näin! Kuolemansellin viimeisenä ateriana kyllä pyytäisin litran kylmää Liiterin AB-piimää, pari jälkiuunileipäpalaa hyvin VOIdeltuna ja jos noita muikkuja vielä saisi, niin hymyssä suin siirtyisi tuonpuoleiseen :D

Highlander
25.05.2012, 11.17
Joskus otin maistiaispalan Karppinen leipää ja aika karmea makuista se tosiaan oli.
Joo, se maistuu ihan pahvilta mun mielestä. Se on mun vaimon herkkua...Karppista, raejuustoa, salaattia, herkkusieniä - noilla se elää :p

bucinebikers
27.05.2012, 21.33
Kyllä se leivästä menee kun on kolme kuukautta ensiksi ilman leipää....ja on hyvää...

Nelli
28.05.2012, 18.50
Mä en ole noita kaupan vähähiilarisia leipiä edes ajatellut kokeilla. Jos sellaista tekee mieli on netissä monta hyvää (ja helppoa) ohjetta joilla mä teen omat :)

Jake_Kona
28.05.2012, 18.57
Onko pro feel tarpeeksi karppausta?

Glaciesvir
28.05.2012, 19.39
Karppauskeskusteluissa on paljon tuotu esiin, että nykyinen ruokasuositus on vain ruoka- ja lääketeollisuuden markkinoima juttu. Miten kun jokainen kynnelle kykenevä pulju puskee nyt karppausruokia markkinoille, niin onko karppauskin muuttunut markkinavoimien vetämäksi ilmiöksi?

bucinebikers
28.05.2012, 19.56
ohimenevä juttu, muutama eri
karppausleipä jää pysymään. Leipäteollisuus muutenkin ahtaalla kun leivät vanhenee kauppoihin. Kananmunista ei tunnu olevan nyt ylituotantoa....

Jake_Kona
28.05.2012, 20.01
Karppaamisinto tuo siinä mielessä tervettä lähestymistapaa ruuan tarjontaan, että turhat sokerit voi jättää pois valmisruuista ja
välipaloista.

ppikkupe
28.05.2012, 20.42
Karppaamisinto tuo siinä mielessä tervettä lähestymistapaa ruuan tarjontaan, että turhat sokerit voi jättää pois valmisruuista ja
välipaloista.

Jos ruokavalio koostuu valmisruoista ja välipaloista, niin se ei tervettä ole millään muotoa. Huono lounasbaari salaattihakkeluksineenkin on kohta parempi. Siellä on sentään se salaattimahdollisuus.

Tai jos valmisruokiin on turvauduttava, kuten joskus kiireessä on, niin kuluttaja voi itse tehdä sen terveemmän valinnan. Valmiskeitot ovat hyvä vaihtoehto - esim. Knorrilla on mielestäni ihan kelvollisia, ja niissä on annoskokoakin aikuiselle miehelle tarpeeksi. Jostain normikokoisesta spagettiannoksesta ei tule kuin vihaiseksi, mutta sen sijaan että ostaisi kaksi spagettiannosrasiaa voi ateriaa jatkaa esim. raejuustolla ja parilla hedelmällä.

Glaciesvir
28.05.2012, 20.58
Mikä sitten kenenkäkin mielestä on valmisruokaa? Samassa hyllyssä on kaupassa useampi tuote, minkä raaka-ainelista on ihan verrannollinen kuin jos saman jutun olisi tehnyt kotona tai esimerkiksi karjalanpiirakat löytyy nykyään eines/valmisruokaosastolta. Itse tulee ostettua joskus karjalanpiirakoita ja valmispastaa sekä pinaattikeittoa, Perhe syö myös maksalaatikkoa ja vaimo jotain thai-pakastekuutioita. Itse asiassa jäätelöhän voitaneen laskea valmisruuaksi, koska se on valmista syötäväksi suoraan paketista. Joskus nuorena tuli kokeiltua joku Jalostojan valmisannos, missä oli säälittävä pikku jauhelihapihvi, vähän surkeaa muusia ja jokin soosi. Niitä olisi saanut syödä varmaan 3-5 että olisi nälkä lähtenyt, joten eipä ole sittemmin tullut kokeiltua. Pikaisen pastasetin hujauttaa kuitenkin vartissa kasaan ja jos käyttää nuudeleita ei mene senkään aikaa kun on kiehauttanut kastikkeen nuudeleille,.

Kettu-Pekka
29.05.2012, 19.28
Kauas on ajautunut aiheesta tämäkin keskustelu. Jokainen toitottaa että en karppaa...

Minä olen karpannut kaksi vuotta, painoa on lähtenyt 24 kiloa ja vointi on parempi kuin koskaan. Ja 50km maantielenkki menee 30 keskarilla :)

hannupulkkinen
29.05.2012, 21.06
Kauas on ajautunut aiheesta tämäkin keskustelu. Jokainen toitottaa että en karppaa...

Minä olen karpannut kaksi vuotta, painoa on lähtenyt 24 kiloa ja vointi on parempi kuin koskaan. Ja 50km maantielenkki menee 30 keskarilla :)
Niinpä. Kummallista, että karppauksen vastustajat todistvat toisilleen, että huono juttu tämä karppaus on, uskokaa pois.

Glaciesvir
29.05.2012, 21.10
Karppaus ollut viimeisen vuoden aikana framilla, joten se on ollut mielenkiintoinen jutun aihe. En näe mitään ayytä miksi karppausta pitäisi erityisesti puolustaa tai vastustaa. Tiedostan toki että joillekin ihmisille on kova paikka, kun kanssaihmisten valinnat eroavat ihmisen omista täydellisenä pitämistään valinnoista.

idänihme
29.05.2012, 21.18
Karppauskeskusteluissa on paljon tuotu esiin, että nykyinen ruokasuositus on vain ruoka- ja lääketeollisuuden markkinoima juttu. Miten kun jokainen kynnelle kykenevä pulju puskee nyt karppausruokia markkinoille, niin onko karppauskin muuttunut markkinavoimien vetämäksi ilmiöksi?

Hauskaahan tuossa karppauksessa juuri on että siinä jos missä haiskahtaa että koko idea on lihateollisuuden masinoima. Karppaamisen varjolla voi hyvin markkinoida pekonia terveysruokana jne. Voihan sitä kasvissyöjäkin jossain määrin hiilareita vähentää, mutta tosikarppaajat syövät poikkeuksetta paljon eläinkunnan tuotteita. Ajoitus osuu melko hyvin ajankohtaan jolloin ihmiset alkoivat todella huolestua ympäristöongelmista(ilmastonmuutoshype muutama vuosi sitten) ja miettiä että ympäristöä voisi suojella vaikka syömällä hieman kasvispainotteisemmasti. Vähän sama juttu kuin autoilun tekeminen "uudestaan cooliksi" autontuunaus leffojen ja tv ohjelmien avulla vuosituhannen vaihteessa. Ei sillä, varmaanhan karppauksen mukana on myös ihan tuoreitakin ideoita tullut ravintokeskusteluun. Itse tykkäsin yllättävän paljon karppisleivästä kermajuuston kera, tuli kerran kokeiltua kun oli 30% alennuksessa.