PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän pesu

Sivut : 1 [2]

duris
03.05.2013, 14.18
Hyvin se fairykin ketjut putsaa. Pesurissa tuskin kovin hyvä kun tuppaa vaahtoamaan niin paljon.

keski-ikäinen
03.05.2013, 14.48
^ Ainakin on tehokas rasvanpoistaja. Pitää alkaa käyttää tota pesuria säännöllisesti uudemmissa pyörissä, niin tilanne ei pääse niin pahaksi kuin krossarin ketjujen kohdalla, menee tukkoon koko pesuri, jos ne siitä läpi vedän. Putsataan ne muilla, tästä ketjusta opituilla keinoilla.

Halloo halloo
03.05.2013, 15.15
En ole kuullut mitään, ettei voisi. Tolua en ole kuullut kenenkään käyttäneen.
Eräs huoltomies kehotti välttämään ketjupesuria, perusteli sen poistavan nivelistä voiteet. Olen silloin tällöin käyttänyt, ja voidellut ketjun nivelet huolellisesti, ja hetken päästä ylimääräiset voiteet tietty pyyhkinyt rättiin.

Moran
08.05.2013, 13.57
Pineline hyväksi havaittu myös täällä varsinkin voimansiirtoon. Joskus ketjupesuriin puhdasta Pinelineä, muutoin suihkuttelen laimennettuna pintaan. Tai sitten samaa ainetta kuin auton pesuun (DiamondBrite TFR). Kerrostalossa asuvana Mobin kannettava akkukäyttöinen painepesuri on tähän asti ollut hintansa väärti. Toimii kätevästi myös maastopyörän pesussa heti lenkin jälkeen ennen autoon siirtoa (ei ole vetokoukkua joten pyörä kulkee kontissa/takapenkillä). Työmatkapyöräkin näppärä huljauttaa kurakelillä ennen varastoon vientiä, kun ei vaadi suuria operaatioita, ainoastaan pesurin noudon eteisestä.

Tässä (http://www.clasohlson.com/fi/Ladattava-pesuri-12-V/Pr315022000) käsittääkseni tismalleen sama laite kun tuo Mobi V-17 mikä itseltä löytyy, tosin halvemmalla ja Suomesta.

sledgehammer
08.05.2013, 16.15
Foam lance:
http://www.projectech.fi/projectech.html#PT-FL

Bilthamber:
http://www.projectech.fi/bilt_hamber.html#BH-AF
autobrite snowfoam:
http://www.autobritedirect.co.uk/index.php/citrus-snow-foam.html

Noilla on aina lähtenyt puhtaaksi ja pesurilla (kränzle 10/120) oon kauempaa huuhtonut. Jos oikein hifistellä haluaa, niin lehtipuhaltimella lähtee vedet kuikkaan aika kätevästi.

reargear
12.05.2013, 10.53
Olen pessyt pyöräni muutamaan otteeseen pinellä ja puhdasta on tullut. Katsoin tuossa videon pyörän pesemisestä (jalka paketissa sohvalla makaamista, niin mitä voit oletta :p ) ja siinä sanottiin, ettei pesuainetta kannata päästää kosketuksiin jarrupalojen kanssa. Saattavat kulua siitä. Olen huoletta suihkutellut jarrusatulaan (ja oikeastaan ihan kaikkialle pyörään). Olenko toiminut väärin? Onko pyörässä kohtia jonne pinelineä kannata suihkia?

Mihail
12.05.2013, 11.06
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YKMTY_JmYRI

am8119
12.05.2013, 11.20
Just joo :)
^ Videolla ajassa 7,30 laittoivatko öljyjen jälkeen jotain vaseliini tyyppistä suojaa ketjuihin käsistään ?

Jani Mahonen
12.05.2013, 11.22
Pineline laimeana sekoituksena täällä käytössä. Se on eka joka pesee anodisoidun rungon puhtaaksi ekalla yrityksellä! Ja nimenomaan kylmällä vedellä.

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

ErnoNykanen
12.05.2013, 11.26
:)
^ Videolla ajassa 7,30 laittoivatko öljyjen jälkeen jotain vaseliini tyyppistä suojaa ketjuihin käsistään ?
Ketjuvahalta näytti omasta mielestä.
Edit. tai sitten tämä mitä Jani sanoo alla.

Jani Mahonen
12.05.2013, 11.34
Just joo :)

Vai levittivät vaan kunnolla sen aineen jonka pullosta valutti?

reargear
13.05.2013, 11.28
Olen pessyt pyöräni muutamaan otteeseen pinellä ja puhdasta on tullut. Katsoin tuossa videon pyörän pesemisestä (jalka paketissa sohvalla makaamista, niin mitä voit oletta :p ) ja siinä sanottiin, ettei pesuainetta kannata päästää kosketuksiin jarrupalojen kanssa. Saattavat kulua siitä. Olen huoletta suihkutellut jarrusatulaan (ja oikeastaan ihan kaikkialle pyörään). Olenko toiminut väärin? Onko pyörässä kohtia jonne pinelineä kannata suihkia?

Jani Mahonen
13.05.2013, 23.33
Jos se aine on tarpeeksi laimeaa niin ei hätää. Veikkaan että tiivisteet on ekana tulilinjalla, ennen jarrupaloja.

reargear
14.05.2013, 22.52
Ok. Kiittää ja kumartaa.

Paapaa
01.07.2013, 20.02
Mistä kaupasta/kaupoista Helsingistä löytyy Pinelineä? Voiko sillä suht' huoletta pestä koko pyörän: rungon, ketjut, renkaat, vanteet jne?

Halloo halloo
01.07.2013, 21.11
Mistä kaupasta/kaupoista Helsingistä löytyy Pinelineä? Voiko sillä suht' huoletta pestä koko pyörän: rungon, ketjut, renkaat, vanteet jne?

Voi pestä. Eräs arvostettu pyörämekaanikko tosin sanoi, ettei kannattaisi ketjuista tehtaan vahoja putsata. En totellut, putsaan ketjutkin ja voitelen sopivasti. Laimenna sopivasti (olikohan 1:20) ja suihkepulloon tai pehmeään sieneen, vetelet pintaan ja annat vaikuttaa pari minuuttia.

YGoo
01.07.2013, 21.58
Itse olen myös käyttänyt pinelineä, noin 10 %:n liuoksena. Nyt huomasin etta kammet (Campan centaur, power torgue kupit) "nitisee". Nitinä ei tule laakereista, koska kammet pyörii kuitenkin kevyesti.

Itse mietin, voisiko tämä johtua liian vahvasta pinelinesta joka liuottaa tai vairioittaa kampia/kuppeja? Oikean kammen puolella kupin ja kammen väliin tulee sellainen jousimainen muoviprikka. Onko mahdollista, että pienline liuottaa tuosta osasta jotain pois tai poistaa pinnoitettan tai vastaavaa?

Muuten kyllä aine poistaa liat hyvin ja pitää ketjut ja pakan kunnossa.

Paapaa
01.07.2013, 22.03
Mutta kertokaa, oi tietäväiset, mistä ihmeestä tuota ihmelientä saa ostettua Helsingistä?? Vai tyydynkö Toluun?

Privileged
01.07.2013, 22.32
Ei nyt aivan Helsingissä, mutta lyhyen pyöräilyn päässä eli omat Wurthin Pinelinet olen ostanut Porttipuiston Tarjoustalosta.

dirtyrider
01.07.2013, 23.26
Ei nyt aivan Helsingissä, mutta lyhyen pyöräilyn päässä eli omat Wurthin Pinelinet olen ostanut Porttipuiston Tarjoustalosta.

Itse samaa jokin aika sitten kyselleenä, mainitaan nyt vielä, että 1L pullo löytyi Kampin RKV:ltä ja myöhemmin skottilaisena kävin autolla hakemassa Petikon Tarjoustalosta 4L pönikän samaa taika-ainetta ja oli melkein puolet halvempaa kuin RKV:llä (29e vs 16e tms.) :eek:

VeeVee
01.07.2013, 23.46
Jos Pinelineä halajaa, niin suosittelen käymään Tokmanni-konsernin myymälöissä ja varsinkin suuremmissa sellaisissa ja niitä on ympäri maata.

Näitä liikkeitä on mm. Tokmanni, Robinhood ja Tarjostalo. Noissa paikoissa hinnat kohdallaan ja saatavuus yleisesti ottaen melko hyvä. Voi olla, että keskustojen pienistä liikkeistä sitä ei saa. Myymälät löytyvät helposti mm. täältä http://www.tokmanni-konserni.fi/

Paapaa
02.07.2013, 16.03
Kaisaniemessä ainakin on Tarjoustalo. Pitää kysäistä sieltä. Ja jos ei tärpää, niin sitten Petikkoon visiitille.

dirtyrider
02.07.2013, 17.57
Kaisaniemessä ainakin on Tarjoustalo. Pitää kysäistä sieltä. Ja jos ei tärpää, niin sitten Petikkoon visiitille.

Jos yhtään luit tätä topicia taaksepäin niin kirjoittelin, että tuota ei löytynyt Kaisaniemestä, siksi Petikko ja RKV.

jalkkis
02.07.2013, 18.47
Vantaan Tammistossa on iso Tarjoustalo, josta (uskoisin) Pinelineä löytyvän.

Paapaa
02.07.2013, 21.00
Jos yhtään luit tätä topicia taaksepäin niin kirjoittelin, että tuota ei löytynyt Kaisaniemestä, siksi Petikko ja RKV.

En lukenut, ja menin toteamaan saman asian ihan paikan päälle :) Siispä Petikkoon seuraavaksi.

Kymis
03.07.2013, 16.07
Tampereella Lielahden Löytötavaratalossa oli ainakin muutama päivä sitten hyllyt pullollaan Pinelineä. Mukaan tarttui 4l pönttö hintaan 19,95€.

ErnoNykanen
03.07.2013, 16.42
Pitäisiköhän Pinelinelle ja sen myyntipaikoille avata uusi ketju? Mahdollisesti sticky vieläpä.

Paapaa
03.07.2013, 18.02
Pitäisiköhän Pinelinelle ja sen myyntipaikoille avata uusi ketju? Mahdollisesti sticky vieläpä.

Ehkä voisi kasata stickyn pyörän pesusta niin, että ekan postauksen kirjoittaja tekee siihen 1. postaukseen jonkinlaisen yhteenvedon aineista ja kaupoista.

dirtyrider
04.07.2013, 19.59
Olikohan tässä topicissa vai muualla täällä foorumilla maininta noista akkukäyttöisistä "painepesureista". Tuli haettua muutama viikko sitten Clas Ohlsonilta tuo Cotechin akku/12V-käyttöinen pesuri testiin. Vaikuttaisi ulkoisesti olevan sama kuin CRC:n huomattavasti kalliimpi Mobi pesuri. Tositoimiin pääsee vasta kesälomalla, kun iskee fillarit kyytiin ja lähtee kiertämään Suomea. Mitä nyt kylppärissä testaili toimintaa, niin ei ei tuo noita käsin pumpattavia kummoisempi ole, mutta kyllä tuolla fillarin pesee reissussa mieluummin kuin järvessä.

Eikö pyörän pesu olekaan yhtä kuin Pineline.. :rolleyes:

Ehkä voisi kasata stickyn pyörän pesusta niin, että ekan postauksen kirjoittaja tekee siihen 1. postaukseen jonkinlaisen yhteenvedon aineista ja kaupoista.

Vielä kun saisi sen jälkeen porukan lukemaan ensimmäisen postauksen.. Täytyy sanoa, että itsekin syyllistyy siihen, että aloittaa uusissa topiceissa/foorumeilla lukemisen uusimmista, eikä sieltä vuosia sitten aloitetun topicin ensimmäisestä viestistä.

Sen verran pitää pyörän pesustakin sanoa, että prkl jäi pyörä pesemättä kunnolla, kun unohtunut pesuharja duunipaikan parkkihalliin, annoin sitten vain hetken Pinelinen vaikutta ja huuhtelut päälle.

Ohiampuja
05.07.2013, 09.38
Paikallisessa kaupassa ei myyty Pinelinen Tehopesua enää litran pulloissa, niin piti ostaa Wurthin vastaavaa ainetta, R1 Universal Cleaner. Biohajoava, ei sisällä liuottimia, eikä vaurioita kumia ja muovia. Ja hyvin on pyörä silläkin puhdistunut.

Mutta suurin helpotus pesuihin tuli siitä, kun lopetti monenmoisten nurkkiin jääneinen spray-öljyjen käytön ja siirtyi joka pyörässä Finish Linen Dry-tefloniin. Pesuharjat, ämpärit kaikki pysyy paljon puhtaampana.

Ps. Tässä jo vuosia pyöriä korjanneena ja puhdistaneena olen huomannut, että yleensä keskiölaakerit hajoaa ei-rattaan puolelta ja takanavassa on yleensä vettä siellä pakan puolen laakerissa. Olisikohan ylenmääräinen peseminen syynä?

Ja tästä syystä olen nyt pessyt pyörät ihan ämpärivedellä ja huuhtelut kastelukannulla. Helppoa ja varmasti pyörää säästävää. :cool:

dirtyrider
05.07.2013, 10.39
Ps. Tässä jo vuosia pyöriä korjanneena ja puhdistaneena olen huomannut, että yleensä keskiölaakerit hajoaa ei-rattaan puolelta ja takanavassa on yleensä vettä siellä pakan puolen laakerissa. Olisikohan ylenmääräinen peseminen syynä?

Ja tästä syystä olen nyt pessyt pyörät ihan ämpärivedellä ja huuhtelut kastelukannulla. Helppoa ja varmasti pyörää säästävää. :cool:

Tässä tapauksessa omat pyöräni kuluu varmaan näillä kilsoilla enemmin pesemisestä kuin ajosta.. :rolleyes: Onneks palstapyöräily ei kuluta pyörää..

Rajapaimen
05.07.2013, 19.03
Hyrylän tarjoustalosta noudettu purnukka Pinelineä, joten huomenna pääsee testaamaan onko se näiden kaikkien kehujen väärtti.

van damme
07.08.2013, 17.01
Jyväskylän Seppälän Tokmannilta hain 4l pullon hintaan 16,90€.

Kannattaa sitten käyttää suojalaseja tämän kanssa. Purkin kyljessä lukee "vakavan silmävamman vaara" ja ne muut perus jutut että roiskeet silmästä pestävä välittömästi runsaalla vedellä ja mentävä lääkäriin. Eli ihan yhtä huoletta ei voi tämän kanssa lotrata kuin perus saippuaveden.

Santerius
07.08.2013, 17.40
Millaisella vahalla kannattaisi vahata osin mattapintaista hiilikuiturunkoa? Kiiltävät rungot olen aina vahannut Bilteman autovahalla, joka käy hyvin tähän tarkoitukseen. Mutta miten se suhtautuu mattapintaan?

van damme
07.08.2013, 17.47
Nyt on Pineline testattu. Laitoin ruiskupurkkiin 2l vettä ja 2-2,5dl Pinelineä. Tuolla seoksella ainakin jätti pyörän yhtä likaiseksi kuin pelkällä vedellä huuhdellessa. Edes harmaat "pölyiset" kohdat eivät puhdistuneet mitkä lähtee tavallisesti vedellä ja rätillä. Ainetta ruikin n. puoli litraa pyörään ja reilun minuutin annoin hautua ennen pesua. Eli näin ensitunnelmin saippuavesi ja rätti on silti ehdoton ykkönen, mutta kokeillaan nyt vielä toisen kerran myöhemmin vahvemmalla seoksella.

SyL4R
07.08.2013, 18.23
Muc-off se vaan toimii täydellisesti.

vote
07.08.2013, 18.42
Nyt on Pineline testattu. Laitoin ruiskupurkkiin 2l vettä ja 2-2,5dl Pinelineä. Tuolla seoksella ainakin jätti pyörän yhtä likaiseksi kuin pelkällä vedellä huuhdellessa. Edes harmaat "pölyiset" kohdat eivät puhdistuneet mitkä lähtee tavallisesti vedellä ja rätillä. Ainetta ruikin n. puoli litraa pyörään ja reilun minuutin annoin hautua ennen pesua. Eli näin ensitunnelmin saippuavesi ja rätti on silti ehdoton ykkönen, mutta kokeillaan nyt vielä toisen kerran myöhemmin vahvemmalla seoksella.
Olen käyttänyt (noin) suhdetta: 1 osa Pinelineä ja 2 osaa vettä, toimii!

Kartturi
07.08.2013, 18.54
Se mitä auton pesusta on tarttunut kokemusta, niin pelkällä liuottimella pesu ilman hankausta tai painetta on melkoisen tehotonta vaikka myrkkyä holvaisi kuinka. Minun rutiini on sellainen että huuhtelen irtolian pois, ruiskuttelen rasvaiset kohdat ohjeen mukaan liuottimella, annan vaikuttaa ja sitten sipaisen koko pyörän sienellä ja autoshampoolla mitä nyt sattuu olemaan. Aika kivasti lähtee kaikensorttiset liat ja maalikin pysyy kunnossa kun shampoo on vähän hellävaraisempaa.

Jani Mahonen
07.08.2013, 23.42
Kyllä sillä pinelinellä pitää myös harjata... Muttei tartte hinkata, kunhan käy joka kohdan läpi ja huuhtelee kylmällä vedellä. Mulla ei jää mitään harmaata pintaan.

vauhtikorjaavirheet
24.08.2013, 14.14
Hmm. Yritin kahlata ketjun läpi silmäillen ja sieltä täältä lukien sekä haulla etsimällä sanoja vaha ja autovaha. Ei tärpännyt.

Mutta kysymys olisi, että olisiko syytä vahata fillarin lakkapinnat vaikkapa autovahalla, jotta pinta kestäisi ja lika irtoaisi paremmin?

Ketjun kokemuksien perusteella käyn kaivamassa pinelinen esiin ja käytän jatkossa laimennettuna. Sitä tuolla hyllyssä sattuu olemaan, kun prätkän ketjut joskus voitelin jollain paskalla kestävällä öljyllä. Tai varmaan oli kestävä, mutta keräsi ketjun täyteen paskaa ja siirtyi itse takavanteeseen. Irtosi hyvin vanteesta raa'alla pinelinellä, ei oikein muuten. Siihen Motorexin kestoketjuvahamyrkkyyn ei tepsinyt edes saman valmistajan ketjuvahan irrotukseen tarkoitettu aine.

Mutta olisiko rungon vahaus haitaksi vai hyödyksi?

sakuvaan
24.08.2013, 14.20
Kauhee homma vahaamisessa, eikait se haittaa, itse en vaan jaksa.

Mulla on varsinkin koko maasturin peseminen hyvinkin satunnaista, voimansiirrosta pesen hiekat/mudat pois, pyyhin alustan liukuputket puhtaaks, muuten annan olla, siitä tulee kuitenkin saman näköinen seuraavalla lenkillä :D

Halloo halloo
24.08.2013, 15.46
Vahaa. Kuten sanoit, lika lähtee helpommin.

8_pallo
24.08.2013, 17.32
Kun ei ole itsellä käytössä ulkona vesipistettä niin homma hoituu näillä. Alku ja loppu huuhtelut painepesurilla http://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutarha/pihan-tarvikkeet/kastelu/paineruisku-7-l/
riittää useampaan huuhteluun tuosta, ja välissä toisella pienemmällä paineruiskulla jotain pesuainetta http://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutarha/pihan-tarvikkeet/kastelu/paineruisku-epoca-vito-2-l/ ja tarvittaessa pyyhkii sienellä... Ja vahaus helpottaa vaikka siinä se oma työnsä onkin.

Kare_Eskola
24.08.2013, 18.04
Kastelu, suihkepullosta pinkkiä MucOffia, sienellä tai rätillä pyyhintä, voimansiirto tiskiharjalla ja huuhtelu. Hohtaa kirkkaana.

Olennaista ettei käytä tiskiharjaa putkiin, siitä tulee naarmua ja mattapintaa. MucOffin hinta on halpa kun ostaa kanisterin kerralla.

Ei ole monimutkaista ollut sen jälkeen kun hankin taloyhtiön vesipisteeseen letkun.

Santerius
24.08.2013, 19.14
Kauhee homma vahaamisessa, eikait se haittaa, itse en vaan jaksa.

Mulla on varsinkin koko maasturin peseminen hyvinkin satunnaista, voimansiirrosta pesen hiekat/mudat pois, pyyhin alustan liukuputket puhtaaks, muuten annan olla, siitä tulee kuitenkin saman näköinen seuraavalla lenkillä :D

Samannäköinen tulee, kyllä, mutta puhdistuu paljon paremmin ja maalipinta kestää paremmin. Ei autojakaan turhaan vahata. Lisäksi pyörän vahaus ei ole iso homma. Vahan levitys 5 min + kahvinjuonti 15 min + kiillotus 5 min.

Roko
15.09.2013, 22.51
Vahaus ei taida koskea mattavärisiä pyöriä :P?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

dirtyrider
16.09.2013, 09.25
Samannäköinen tulee, kyllä, mutta puhdistuu paljon paremmin ja maalipinta kestää paremmin. Ei autojakaan turhaan vahata. Lisäksi pyörän vahaus ei ole iso homma. Vahan levitys 5 min + kahvinjuonti 15 min + kiillotus 5 min.

Hyöty kestää yhden pesun verran, jos liukkarilla esim. Pinelinella pesee fillaria, kuten moni tällä palstalla. Vahattua autoa pestään yleensä vähän lievemmillä aineilla ja liukkaria ainoastaan ennen vahausta.

juusoj
16.09.2013, 09.36
Komppaan dirtyrideria.. Vahaus on turhaa jos pesee pyörää liuottimilla..

MTBVespa
16.09.2013, 09.39
Entäs silikoonispray? Tekeekö pitkässä juoksussa hallaa lakkapinnalle? Sillä ainakin saa pyörän kiiltämään.

keijo vaan
22.09.2013, 22.29
Kävin taas perjantaina hakee nelosen kannun pineline tehopesua Espoo muuralan Würthiltä. Jo Noin vuosi sitten kirjoitin, mutta kukaan ei ole ilmeisesti lukenut vanhoja juttuja, niin sitä siis saa jokaisesta Würthcenteristä pankkikortilla! Litrasia kannuja ei ole enää, mutta 4,10 ja 25l nelonen tais maksaa jotain vajaan parikymppii. Eli joku tuolla ylempänä oli käynyt konalan motonetiskin pyörii ni olis vaan mennyt siihen konalan wurstille hakee potun tehopesuu =) ei se niin vaikeeta oo. Eli pineline saatavuus ongelmaa ei ole, jos osaa kävellä sisään wurth centerille niitä luulisi olevan joka kylällä.

Ahven
25.09.2013, 14.59
Kävin taas perjantaina hakee nelosen kannun pineline tehopesua Espoo muuralan Würthiltä. Jo Noin vuosi sitten kirjoitin, mutta kukaan ei ole ilmeisesti lukenut vanhoja juttuja, niin sitä siis saa jokaisesta Würthcenteristä pankkikortilla! Litrasia kannuja ei ole enää, mutta 4,10 ja 25l nelonen tais maksaa jotain vajaan parikymppii. Eli joku tuolla ylempänä oli käynyt konalan motonetiskin pyörii ni olis vaan mennyt siihen konalan wurstille hakee potun tehopesuu =) ei se niin vaikeeta oo. Eli pineline saatavuus ongelmaa ei ole, jos osaa kävellä sisään wurth centerille niitä luulisi olevan joka kylällä.

Myykö Wurth yksityisille? Minulle on jostakin pinttynyt semmoinen käsitys, että myy vain laskulla yrityksille.

keijo vaan
25.09.2013, 18.55
Sulla on vanhaa tietoa. Nykyään myyvät myös yksityisille pankkikortilla. Käteinen ei kelpaa kortti kyllä. Pätee kaikkiin Würth centereihin. Sisään vaan rohkeesti vaikka ovessa lukeekin, että tukkukauppaa yrityksille plaa plaa.. Kortti kelpaa.

samu88
25.09.2013, 19.02
Mitähän hiovaa vahaa uskaltaisi rungolle näyttää, kun sellasta pientä hiusnaarmua siellä täällä. Jotain todella hienoa hiomavahaa kokeilin, mutta ei vaikutusta. Joo ja eihän se maastopyörä näyttelipeliksi olekkaan tehty, mutta saapahan jotain puuhastelua fillarin parissa pimeinä syysiltoina ;)

LJL
25.09.2013, 20.04
Tilasin eilen r2-bikestä Aqua2go:n akku-/säiliöpesurin, maksoi 137€. Saa nähdä millainen on mutta odotukset ovat kovat, kun tähän saakka olen pessyt pyörät rätin ja ämpärin kanssa työhuoneessa. Ajattelin että pesen ulkona niin kauan kun ei ole pakkasta.

Odottakaa
03.11.2013, 16.36
Kävin ostamassa klasulta http://www.clasohlson.com/fi/Paineruisku-7-l-Cocraft/40-7917 tuollaisen 'paineruisku':n ja sille kaveriksi pieni 2L paineruisku johon laitoin tuota Pineline ihmeainetta (paikallisesta tarjoustalo:sta löytyi 1L (8€) ja 4L (18€) koossa).
Kyllähän tuolla klasun paineruiskulla suihkii, mutta kovin on pistemmäinen tuo ruisku tuossa ja sumu asennolla ei tee mitään pyörän pesussa. Mielestäni menettelee ratkaisu jos ei ole puutarhaletkua käytettävissä.

TANUKI
03.11.2013, 18.14
Mulla ainakin on toiminut pahojenkin muta-ajelujen jälkeen ihan tavallinen vesiletku suuttimella. Sit saippuaa ja puhtaalla sienellä kiiltäväksi. Voimansiirtoon käytän karhunkieltä sekä tiskiharjaa ;) Pakkaskeleillä kun muta on jäätynyt niin pääsee fillari ruhtinaallisesti sisälle suihkuun.

Dalmore
24.04.2014, 16.09
http://www.clasohlson.com/fi/Ladattava-pesuri-12-V/Pr315022000 49,95 €. Toimii, suihku hyvin säädettävissä sumumaisesta pistemäiseen, ei liian voimakas suihku. Juuri passeli pyörän pesuun. Eikä ole hinnalla pilattu ja kahden vuoden takuukin plussana.

YGoo
24.04.2014, 18.50
http://www.clasohlson.com/fi/Ladattava-pesuri-12-V/Pr315022000 49,95 €. Toimii, suihku hyvin säädettävissä sumumaisesta pistemäiseen, ei liian voimakas suihku. Juuri passeli pyörän pesuun. Eikä ole hinnalla pilattu ja kahden vuoden takuukin plussana.

Kiitti linkistä! Onneksi on aikaa miettiä, jos haluaa ostaa tuon Pesurin alehintaan :)

heller
02.07.2014, 13.12
Onkos kellään kokemusta että huuhtoutuuko tällä pyörä partsilla kun ei kerrostalossa oikein ole mahdollisuuksia. http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Puutarhatyovalineet/Valineet/Paineilmaruisku-45577/

Eli tollasella ois tarkotus huuhtoa pyörää varmaan kerran kuussa. Pinelinellä pesua ja jynssäystä ja taas tuolla huuhtelu. Onnistuuko?

Kare_Eskola
02.07.2014, 13.31
Seurakaverilla biltsun ruisku kesti kaksi täyttöä.

Moby
02.07.2014, 13.34
^Mulla on ollu tuollainen käytössä, kyllä sillä saa huuhdottua pesuaineet pois. Aika paljon saa pumpata painetta jotta lähtee isommat moskat ilman muuta pesua.

Ite veisin pyörän suosiolla pihalle enkä pesisi partsilla.

jukra
02.07.2014, 13.50
Onkos kellään kokemusta että huuhtoutuuko tällä pyörä partsilla kun ei kerrostalossa oikein ole mahdollisuuksia. http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Puutarhatyovalineet/Valineet/Paineilmaruisku-45577/

Eli tollasella ois tarkotus huuhtoa pyörää varmaan kerran kuussa. Pinelinellä pesua ja jynssäystä ja taas tuolla huuhtelu. Onnistuuko?

Hae mielummin clas ohlsonilta sellainen "ladattava pesuri" 49,90eur hintaan. Kävin ite viime viikolla hakemassa tuollaisen ja on todella kätevä kapistus pyörää pestessä - tahkopölytkin lähti kun suihkepullolla ensin laitoin pesuaineet pyörään ja sitten tuolla vaan suihkuttelin ne pois.

Vesisäiliön koko on n. 15 lit ja tuolla pesee helposti yhden/kaksi kertaa pyörän. Toimii joko omalla akullaan tai auton 12v liitännällä, akun lataamiseksi mukana tulee normaali 230v muuntokin.

Poy
02.07.2014, 14.12
Itse ajattelin ostaa tuollaisen, kun lähden mökkeilemään tai muualle vastaavaan paikkaan:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Asuntovaunu-ja-asuntoauto/Vesi-ja-viemarointi/Kannettava-suihku-37455/
Laittaa vaan ämpäriin vettä ja tolla suihkuttelee enimmät liat pois ja huuhdella pesun jälkee. Ei vie paljon tilaa. Paine ei varmaan ole huikea, mutta enimmät liat otetaankin pois harjalla, sienellä ja pesuaineella.

arctic biker
02.07.2014, 14.57
Noissa Clasun sun muitten paineruiskuilla kenttä-oloissa purovettä käytettäessä kannattaa olla siivilätratti. Mullon AgriMarketin Hozelock ihan kasvinsuojelukäytössä. Pikkasen alkaa ketuttamaan kun vehje tukkeentuu ja täynnä perunaruton torjunta-ainetta.

retkuilija
02.07.2014, 23.23
Kerrostalo-asukina, sotkusemman lenkin jälkeen..Otan pyörän mukaan ja mennään yhdessä suihkuun:) Ps..lattiakaivossa kannattaa olla kangassiivilä! Eikä haittaa vaikka pyörää ei ihan ois uitettu öljyssä ennen lenkkiä!! Järjestys, pese pyörä, riisuvaateet jotka oli ylläsi lenkillä ja suihkussa, tunge ne pesukoneeseen joka on siinä vieressä ja sit pese itsesi:D

Mr_Garth
03.07.2014, 18.51
Tallissa olisi seinällä vanha '80 luvun alun kromirunkoinen Kulkuri XII. Vanhaa ratsua katsellessa tuli mieleen elvyttäminen. Rungossa on jonkin verran ruostepilkkua ja läikkää. Ajotusta millä noista pääsisi helpolla eroon? Coca-Colaa? Kromihiontatahnaa? Jotain ruosteen syöjää?

-Garth

Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

rjrm
29.08.2014, 22.15
Miksi kansalaiset pesevät alumiinifillareitaan Pineline tehopesulla. Sen pH on hyvin suuri. Olisko yli 10.

Samaan aikaan Pineline myy vannepesuainetta alumiinivanteille. Sen pH on 1. Kuka osaa kemiaa?

big4man
29.08.2014, 23.53
Mä en osaa kemiaa. Valistahan.

Jake_Kona
30.08.2014, 00.04
Miksi kansalaiset pesevät alumiinifillareitaan Pineline tehopesulla. Sen pH on hyvin suuri. Olisko yli 10.

Samaan aikaan Pineline myy vannepesuainetta alumiinivanteille. Sen pH on 1. Kuka osaa kemiaa?

pH 7 on neutraali, pH 1 on happo (syövyttää) ja PH 14 on emäs (syövyttää ainakin orgaanista ainesta)

Grugi
30.08.2014, 06.23
Muc-Offia pesuun ei syövytä ja tulee puhdasta.

Fiolaristi_57
31.08.2014, 12.26
Miksi kansalaiset pesevät alumiinifillareitaan Pineline tehopesulla.

Voitaneenkohan vielä puhua, että tämä Pineline -villitys olisi pyöräilijöiden keskuudessa ihan kansalliselle tasolle levinnyt? Toivoakseni tehoaineet ovat vasta osalla näillä foorumeilla vierailevien käytössä. Maapallon kemikalisoitumisen vakavat seuraukset eliöstöille ovat vasta alkaneet valjeta ihmiskunalle. Niipä olen osaltani päättänyt ja käytännössä todeksi todennut, että pyöräni puhdistamiseen riittää ihan hyvin haalea vesi, pesuharjat (tiski- + pulloharja) sekä sieni.

Polun tukko
31.08.2014, 13.09
Pinelinella menty. Ykskään tunko ei ole vielä sen vuoksi hajonnut. Liekkö johtuu sitten tiuhasta vaihto välistä ettei ole itsellä kerennyt syöpymään rikki :seko: Täytyis varmaan kysellä uusilta omistajilta että onko ne menny rikki ..voi terve. Ketjujakin pessy raa'alla pinelinella..nekään oo VIELÄ katkenneet.

LJL
31.08.2014, 14.14
What..? Eikö (laimealla) Pinelinellä voi pestä alumiinirunkoa?? Just nimittäin vaihdoin vuosien hiilarielämän alukrossariin.. Tähän olisi hyvä saada varmistusta ennenkuin hulvaan enempää

Arhipoff
31.08.2014, 14.20
Hae mielummin clas ohlsonilta sellainen "ladattava pesuri" 49,90eur hintaan. Kävin ite viime viikolla hakemassa tuollaisen ja on todella kätevä kapistus pyörää pestessä - tahkopölytkin lähti kun suihkepullolla ensin laitoin pesuaineet pyörään ja sitten tuolla vaan suihkuttelin ne pois.

Vesisäiliön koko on n. 15 lit ja tuolla pesee helposti yhden/kaksi kertaa pyörän. Toimii joko omalla akullaan tai auton 12v liitännällä, akun lataamiseksi mukana tulee normaali 230v muuntokin.

Itsellä jo kaksi hajonnut parin käyttökerran jälkeen näitä, toinen alkoi vuotaa pohjasta ja toinen hurisi muttei ruiskuttanut enää vettä. Kätevä jos toimisi. Näköjään poistunut valikoimasta jo...

ilmora
31.08.2014, 14.45
Voitaneenkohan vielä puhua, että tämä Pineline -villitys olisi pyöräilijöiden keskuudessa ihan kansalliselle tasolle levinnyt? Toivoakseni tehoaineet ovat vasta osalla näillä foorumeilla vierailevien käytössä. Maapallon kemikalisoitumisen vakavat seuraukset eliöstöille ovat vasta alkaneet valjeta ihmiskunalle. Niipä olen osaltani päättänyt ja käytännössä todeksi todennut, että pyöräni puhdistamiseen riittää ihan hyvin haalea vesi, pesuharjat (tiski- + pulloharja) sekä sieni.

Pineline-pesuaineet ovat kylläkin ympäristömerkittyjä, joten rasite pienempi kuin vaikka tavallisella Fairylla.

Mitä emäksisyyteen tulee niin en ole kyllin kemisti siihen vastatakseni. Puhallettuun ja harjattuun alumiiniin ainakin motoristipuolella käyttävät Sinolia, sillä se auttaa alumiinia suojaavan oksidikerroksen syntymisessä, mutta miten maalatun fillarirungon kanssa? Tietysti jos haluan pelata varman päälle voisin pestä fillarini samalla tökötillä kuin astianikin eli Ecoverin käsitiskiaineella, jonka pH näyttää pitkällisen etsimisen tuloksena olevan 4,5. Luontokin kiittää, tulisikohan puhdasta?

Lisäys: Aika moni alumiinillekin suositeltu teollinen pesuaine (KVG) on emäksistä eli pH 10 tienoilla, mutta ratkaisevinta lienee se käyttöliuoksen emäksisyys eli jos Pineline Tehopesun (http://www.pineline.fi/?p=56) pH on laimentamattomana 10,7 ja 1 % liuoksena pH on 8,2 niin voisin kuvitella sen olevan aika turvallista käyttää, mutta mistä minä mitään tiedän. Olenhan humanisti.

Roko
31.08.2014, 18.24
Välihuomautuksena Coca Colan pH on 2,5, aika kaukana neutraalista , ja silti sitä suuri osa ihmisistä syöttää kehoonsa päivittäin. Itse en ole ainakaan ollenkaan huolissaan pinelinen emäksisyydestä.

Sent from my SM-T800 using Tapatalk

juu-zo
31.08.2014, 22.45
Mistä tuollaisia class ohlsonin kaltaisia ladattavia painepesureita saa ostettua? Jos joku tietää vielä pk-seudulla ohlsonin mistä tuota kyseistä pesuria saa niin voi vinkata niin käyn hakemassa.

ealex
01.09.2014, 09.44
Monet liuotinpesut pilaavat kumiseoksia (kovettavat ainakin pinnasta) jo yhdellä pesukerralla, siksi en uskalla käyttää pinelinea, AS 40, tai muitakaan ”tavallisia” pesuaineita muuhun, kuin ketjupesuun. Varmuuden vuoksi käytän Muc-Offia.

JackOja
01.09.2014, 09.53
...Varmuuden vuoksi käytän Muc-Offia.

Mulle on muodostunut vähän sellainen kuva, ettei tuota Muc-Offiakaan kannata ainakaan ihan hillittömästi ruiskia lakruihin, niveliin tai liukuputkiin...

Rusakko
03.10.2014, 13.28
Miten käsinpumpattavat painepullot ruiskulla toimivat pyörän pesussa? Tuommosta 5 litran Brion-pulloa myydään joka toisessa paikassa (joskin settinä tuon pikkupullon kanssa): http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=DM4032K&OpenGroups=1340

Maasturi on säilytettävä sisällä asunnossa ja kurakeleillä ajojen jälkeen olisi pyörä pestävä tai vähintäänkin viruteltava siistimmäksi ennen sisälle roudaamista.

Ajatus oli nimittäin seuraava:
1. ajelulle lähtiessä samalla kun kiikutan pyörän ulos kerrostalon yläkerrasta, vien mukanani 5 litran painepullon täytettynä kuumalla vedellä (ehkä miedolla pesuaineella).
2. jemmaan pullon vaikka pusikkoon ja lähden sotkemaan pyörää rapakkoon esim. pariksi tunniksi.
3. palatessani nappaan pullon puskasta, ruiskin sillä enimmät shaisset nurtsille
4. kipittelen pyörän ja pullon kanssa sisälle

Eli riittääkö noissa pulloissa paine pyörän pesuun? Akulliset "pro"-mallit on sitten ihan eri hintaluokassa... Varsinainen hinkkaaminen ei kiinnosta joka ajon jälkeen, mutta irtopashat jättäisin mieluusti ulos.

izmo
03.10.2014, 14.30
miten suu pannaan kun tuut kurasella pyörällä ja joku kehveli on löytänyt sen pumppupullon....

ittellä onnistuis toi pullon jemmaaminen helposti vaikka autokatokseen....

Rusakko
03.10.2014, 14.56
miten suu pannaan kun tuut kurasella pyörällä ja joku kehveli on löytänyt sen pumppupullon....

ittellä onnistuis toi pullon jemmaaminen helposti vaikka autokatokseen....

Totta, pullon riittävän hyvä piilotus on toki huomioitava, mutta se ei oikeastaan ollut se pointti tässä, vaan se että tekeekö tuollaisella painepullolla mitään pyörän pesussa? :)

rjrm
03.10.2014, 15.40
Tietysti pystyy. Vaikka kukkasuihkellollakin. Miksi yksinkertaisistakin asioista pitää tehdä vaikeita? Parhaiten se pullo varmaan säilys ulkovälinevarastossa... jos semmoinen löytyu.

Rusakko
05.10.2014, 10.37
Kävin hakee Bilteman 20 € halpisruiskun. Kunnolla kun runttaaa painetta pönttöön, niin lähtee kohtuullisen voimakas ja terävä suihku, jolla pahimmat irto kurat irtoaa. Jos vielä sais toivoa jotain, niin enemmän vettä ja painetta. Hintaansa nähden kyllä pätevä :) 50-100 € vastaavat pullot rukin antavat vettä enempää tai painettakaan, voi olla jopa päinvastoin, koska minusta tuntuu, että nuo on optimoitu siihen hienon suihkun tuottamiseen. Mutta jos tuolla nyt pärjäis...

Ohiampuja
08.04.2015, 08.58
Onko tietoa mistä näitä akkukäyttöisiä painepesureita saisi Suomesta? Ennen noita vastaavia oli Clas Ohlsonin (http://www.clasohlson.com/fi/Ladattava-pesuri-12-V/31-5022#moreinfo) ja Bilteman hyllyssä, mutta kumpikaan ei myy noita enää.

Tällainen olisi kätevä nykyisessä asumismuodossa.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/mobi-v-15-portable-bike-pressure-washer/rp-prod34761

Ps. Näilläkö pitäisi korvata nuo akkupelit?
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Puutarhatyovalineet/Valineet/Paineilmaruisku-45577/

Ohiampuja
10.04.2015, 09.00
Tuosta Bilteman pesurista löytyy hienot mainosvideokin. Mutta miksi nuo katosivat markkinoilta? Oliko niissä jotain vikaa vai eikö ihmiset vaan ostaneet noita tarpeeksi?

https://www.youtube.com/watch?v=oewT60fipDc

IncBuff
10.04.2015, 09.29
Kaveri osti viime kesänä tuon Clas Ohlsonin pesurin ja kolmas vaiko neljäs yksilö oli lopulta sellainen ettei vuotanut. Liekkö jotain tekemistä sen kanssa, että poistunut valikoimista :D

samu88
10.04.2015, 22.00
Mitenkäs porukat on hiilikuiturunkoja pessyt? Uskaltaako mitään pesuainetta/liuottimia käyttää?

noniinno
10.04.2015, 22.30
Ihan vaan vaikka autoshampoolla ja pinelinella. Tai millä vaan.
Erikoisliikkeistä saa tietty erikoishintaan erikoisaineita.

deee
10.04.2015, 22.51
Mattapintista hiilarirunkoa ei saa pestä vissiin muuta kuin vedellä ja rätillä?

noniinno
10.04.2015, 23.32
Miedolla pesuaineella tulee ihan hyvä, mitä se sille pinnalle tekisi? Omat kuituhärvelini olen pessyt miedolla autoshampoolla, rattaat+kasetti joskus Pinelinella, ei ole vielä yksikään hajonnut tomuksi tai sulanut tai ilmestynyt valumaraitoja tai stigmoja tai mitään muutakaan. Pitäisihän niiden kestää suolapikihiekkahikiurheulujuomamehukattimutaöljy -mönjääkin.

Ohiampuja
11.04.2015, 20.54
Mitenkäs porukat on hiilikuiturunkoja pessyt? Uskaltaako mitään pesuainetta/liuottimia käyttää?
Kaippa se runko ne kovatkin aineet kestää. Mutta kaikki kumi- ja muoviosat välttämättä ei, eli itse olen vahvojen aineiden jälkeen panostanut kunnon huuhteluun...

V-P.V
12.04.2015, 09.06
Eikös ne noissa tehtaissa kaikenmaailman hapot ja emäksiset aineet varastoi lujitemuovisäiliöihin ja ne siellä on oikeesti tujua tavaraa. Joten luulisi hiilikuiturungon kestävän minkä tahansa "normi" pesuaineen. Alumiini taitaa reagoida herkemmin esim. lipeäpohjaisiin pesuaineisiin.?

frp
12.04.2015, 10.57
Huvittavaa kuinka sitkeästi elävät myytit siitä, että hiilaripyörä vaatisi jotenkin erilaista tai hellempää käsittelyä.

Ohiampuja
12.04.2015, 13.06
Mutta minusta on ihan fiksua hiukan miettiä, ennen kuin pistää tuulemaan. Aika monelle se hiilikuiturunkoinen pyörä on kuitenkin aika kallis sijoitus josta kannattaakin pitää huolta.

Ja oikeasti yksi aika tarkka asia on kumilaatujen kemikaalien kesto. Niissä on todella isot erot eri materiaalien välillä. Ja se kannattaa tietää kun laitteita huoltaa ja kasaa.

izmo
12.04.2015, 17.45
hiilikuitu kehät voi olla kehvelit ja pesin ne niin nyt ei pysy kumi päällä

tehaku
12.04.2015, 18.43
Kaveri osti viime kesänä tuon Clas Ohlsonin pesurin ja kolmas vaiko neljäs yksilö oli lopulta sellainen ettei vuotanut. Liekkö jotain tekemistä sen kanssa, että poistunut valikoimista :D

Itsellä on ollut hyvä tuuri. Vuoden olen sitä tyytyväisenä käyttänyt ilman ongelmia. Sopii täydellisesti kerrostaloasukin vehkeeksi pyöränpesuun.

paskalokki
17.04.2015, 11.58
Osaako joku suositella Biltemasta jotain myrkkyä, mikä sopisi pyörän pesuun? Esimerkkinä Pineline Puuilosta tai vastaavaa.

juliusT
17.04.2015, 23.18
Itse olen yleensä pessyt maastofillarit jollain yleispesuaineella, jonka kanssa on vähänkin pinttyneempää likaa saanut hinkata ihan tosissaan. Jokin aika sitten ostin xxl:stä Muc-offin pinkkiä pesuainetta ja on kyllä osoittaunut todella toimivaksi. Aine suihkutetaan kertaalleen huuhdeltuun pyörään, annetaan vaikuttaa muutama minuutti ja sen jälkeen pestään pois. Jälki on todella hyvää ja näin lähtee pinttyneempikin lika ilman hankausta, eikä rättiä täydy käyttää juuri lainkaan. Miinuksena hinta ja riittoisuus: Nyt tulee itseasiassa pestyä pyörää jopa useammin kuin ennen, koska se on niin helppoa :)

Ohiampuja
22.04.2015, 23.33
Nyt on pari kertaa pesty pyörä Bilteman akkupesurilla ja härvelihän on vallan loistava. Juuri mitä kaipasin.

jperala
22.04.2015, 23.40
Itse pesin täysin pinttyneessä liassa olevan fillarin tolulla ja höyrypesurilla, hyvä tuli.

deee
23.04.2015, 00.04
Huvittavaa kuinka sitkeästi elävät myytit siitä, että hiilaripyörä vaatisi jotenkin erilaista tai hellempää käsittelyä.

Joskus luin että mattapintainen hiilarirunko saattaa muuttua kiiltäväksi väärillä aineilla ja/tai liian kovalla hankauksella.

Janos86
23.04.2015, 06.32
Itse pesin näin kuralenkin jälkeen

Foam Lancella painepesurilla liukkarit pintaan:
https://docs.google.com/file/d/0B3W100JxN02UVnZlNTJRTktybWM/edit?usp=docslist_api

sitten hetki odottelua ja painepesurilla huuhtelu, puhdasta tulee eikä mene kauaa

deee
25.04.2015, 16.31
Pesin pyörän ensimmäisen kerran Muc-Offin Nano Techillä ohjeiden mukaan (ensin huuhtelin pyörän vedellä ja sen jälkeen ruiskuttelin Muc-Offit, odottelin 5min ja huuhtelin pois). Kyllä tuolla tavalla kaikki irtoroskat lähti (ne lähti tosin jo vesipesulla), mutta runkoon jäi paljon harmaita kuivuneita "likatahroja" jotka lähti sitten vasta rätillä pyyhkiessä. Pitää koittaa ensi kerralla pyyhkiä pesusienellä pyörä läpi Muc-Off ruiskutuksen ja huuhtelun välissä jos noita harmaita länttejä ei jäisi. Sama homma oli paljon mainostetun Pinelinen kanssa.

Nana
25.04.2015, 17.14
Laitan pesuveteen normaalia pesuainetta, sekä tilkan Fairya (kiillottaa muuten ikkunatkin) ja sienellä käyn fillarin läpi. Lopuksi letkusta tai ämpäristä vedellä huuhtelu, sekä viimeistely kuivaus rungolle jollain pyyhkeen- tai rätinpalalla. Puhdasta tulee.

JackOja
25.04.2015, 17.43
... ruiskuttelin Muc-Offit, odottelin 5min ja huuhtelin pois). Kyllä tuolla tavalla kaikki irtoroskat lähti (ne lähti tosin jo vesipesulla), mutta runkoon jäi paljon harmaita kuivuneita "likatahroja" jotka lähti sitten vasta rätillä pyyhkiessä.....

Niinhä siinä pullon kyljessä kehotetaan tekemään... kuivaa pesun jälkeen.

30 hampainen
25.04.2015, 17.47
Eikös ne noissa tehtaissa kaikenmaailman hapot ja emäksiset aineet varastoi lujitemuovisäiliöihin ja ne siellä on oikeesti tujua tavaraa. Joten luulisi hiilikuiturungon kestävän minkä tahansa "normi" pesuaineen. Alumiini taitaa reagoida herkemmin esim. lipeäpohjaisiin pesuaineisiin.?

Hiilikuitua kannattaa ehkä verrata mielummin lasikuituun? Lasikuitu vaatii suojakseen gelcoat pinnan, muuten se imee itseensä kaiken mitä tarjolla on. Hiilikuiturungoissa on yleensä suojana lakkaus, mutta mattapinnalle en ainakaan mitään kovia liuottimia tarjoaisi.

deee
25.04.2015, 20.03
Niinhä siinä pullon kyljessä kehotetaan tekemään... kuivaa pesun jälkeen.

Siinä tapauksessa pelkkä vesihuuhtelu ajaisi luultavasti saman asian.

sakuvaan
25.04.2015, 20.12
Siinä tapauksessa pelkkä vesihuuhtelu ajaisi luultavasti saman asian.

Paitsi jos maasturi on jankkimudan ja kovettuneen savipaskan kuorruttama, silloin muccari on pirun hyvää tavaraa.

miku80
25.04.2015, 20.49
Ite olen suihkinu muc-offit suoraan kurasen pyörän päälle ilman "esihuuhteluita" ja parin minuutin jälkeen suihkutellu pyörän niin a'vot.. Ei ol tarvinnu rätillä pyyhiskellä sen enempiä, vaan ehkä pyyhkässy talouspaperilla kuivaksi.. Parastahan tuossa on, että tunkeutuu pieniinkin koloihin ja vie möhnät mennessään..

deee
25.04.2015, 20.52
Nopeasti menee ketjut likaiseksi maantiepyörässäkin. Vajaat pari viikkoa ajellut uudella pyörällä ja nyt jo ketjut rahisee melkoisesti. Onneksi maanantaina tulee Muc-Offin ketjun puhdistussetti niin saa ketjut taas kiiltämään ja rullaamaan hiljaisena.

JohannesP
25.04.2015, 22.34
Nopeasti menee ketjut likaiseksi maantiepyörässäkin. Vajaat pari viikkoa ajellut uudella pyörällä ja nyt jo ketjut rahisee melkoisesti. Onneksi maanantaina tulee Muc-Offin ketjun puhdistussetti niin saa ketjut taas kiiltämään ja rullaamaan hiljaisena.
Ootko pyyhkiny ketjuja ennen kuin olet lisänny lisää ainetta ja mitä ainetta olet käyttänyt? Suosittelen siirtymistä ketjuvahaan jos et jo käytä, esim Squirt lube.

deee
25.04.2015, 23.37
Ootko pyyhkiny ketjuja ennen kuin olet lisänny lisää ainetta ja mitä ainetta olet käyttänyt? Suosittelen siirtymistä ketjuvahaan jos et jo käytä, esim Squirt lube.

Pari kertaa olen lisännyt Finish Linen Dry:tä yhden tipan per linkki ja pyyhkinyt ketjun ulkoreunat sen jälkeen. Squirttia löytyy yksi puteli hyllystä mitä ajattelin kokeilla kun saan nuo puhdistuskamat maanantaina. Voiko Squirtin laittaa jos puhdistan ketjun ensin tällä (http://www.wiggle.co.uk/muc-off-x-3-chain-cleaner) setillä, vai pitääkö käyttää vielä jotain muuta ainetta lisäksi?

kervelo
26.04.2015, 00.02
Ihan varmasti ketju pitää ääntä, jos olet käyttänyt öljyä vain pari kertaa kahden viikon ajojen aikana. Ketjut kannattaisi puhdistaa ja öljytä joka lenkin jälkeen.

deee
26.04.2015, 00.59
Ihan varmasti ketju pitää ääntä, jos olet käyttänyt öljyä vain pari kertaa kahden viikon ajojen aikana. Ketjut kannattaisi puhdistaa ja öljytä joka lenkin jälkeen.

Ei kyllä sitä öljyä pitää lisätä kesken lenkin, jos tarpeeksi pitkään ajaa. Itse lisäsin 60km välein. Ei se ääni lähde öljyn puutteen takia vaan sen takia että ketjussa on hiekkaa ja muuta paskaa.

JohannesP
26.04.2015, 01.01
Eiköhän tuo aine riitä puhdistukseen. Jotakin vahvempaa ainetta se kuitenkin on kun tarkoitettu ihan ketjun pesuun. Itse olen hangannut kunnolla ihan muc-offin perus pesuaineella ketjut puhtaaksi ja en ole huomannu mitään ongelmaa tämän kanssa, kun käytössä ollut Muc-offin dry lube ja squirt. Eiköhän se ketju lähde tuollakin setillä puhtaaksi.

Itse pyyhin ketjun joka lenkin jälkeen rievulla ja laitan uuden kerroksen vahaa niin pysyy puhtaana ja äänet poissa. Tämä toimenpide ei kuitenkaan kestä 2min enempää ja itse en jaksa kuunnella vinkuvaa ketjua varsinkaan omassa pyörässä. Joskus tulee hifisteltyä ja laitettua tippa kerrallaan, mutta melko turhaa hommaa ja vie aikaa. Tukee käden esim takavaihtajaa vasten ja pyörittelee samalla niin ei sitä ainetta tule yhtään enempää ja menee viellä samaan paikkaankin.

zenix
26.04.2015, 09.38
Canyonin oheesta hiilikuituosien pesuun:

"Clean carbon parts with a soft cloth and clean water, if required add a little washing-up liquid. Tough oil or grease stains may be removed by using petroleum based cleaners. Never use cleaners which contain acetone, trichloroethylene or methyl chloride. Nor should you use chemical cleaning materials on your bike’s paintwork. Use a soft cloth for cleaning"

cobbo
26.04.2015, 13.04
Ei kyllä sitä öljyä pitää lisätä kesken lenkin, jos tarpeeksi pitkään ajaa. Itse lisäsin 60km välein. Ei se ääni lähde öljyn puutteen takia vaan sen takia että ketjussa on hiekkaa ja muuta paskaa.

Varmasti paskoittuu ketju nopeasti, jos kesken ajon laittaa ja lähtee tuoreilla öljyillä taas liikenteeseen. Nyt keväällä varsinkin kun hiekoituspöly kuorruttaa fillarin ilmankin tahmeaa öljykerrosta.

Pyöräretkillä on tullut joskus käytettyä Rock'n'Rollin öljyä just sen takia että se samalla putsaa ja voitelee, eli sitä voi lisätä keskenkin lenkin ilman että tarvii odotella kuivarasvojen kuivumista. Ei se mitään puhdasta hommaa ole, mutta aina pidemmillä keikoilla ei pysty jotain esim. Squirtin vaatimaa kuivaa ja lämmintä tilaa järjestämään. (R'n'R vaatii kanssa ideaalisesti kuivumisen mutta toimii jotenkin silloinkin jos ei ole mahdollista kuivatella.) Toisaalta jos ei ole ollut pitkä matka perille, niin mielummin olen kuunnellut hieman kuivaa ja vinkuvaa ketjua ennemmin kuin laittanut öljyä viimeisille kilsoille keräämään paksua moskakerrosta.

deee
29.04.2015, 13.23
Mitä paikkoja pitäisi öljytä pyörän pesun jälkeen? Onko esim vaihtajissa, polkimissa, vaihteissa tai jarruissa paikkoja/niveliä mitä kannattaisi öljytä?

janne kuivakangas
29.04.2015, 17.10
Vahtajaan voi laittaa ja ketjut tietty muuten nyt ei tartte ..

kauris
29.04.2015, 17.17
Canyonin oheesta hiilikuituosien pesuun:

"Clean carbon parts with a soft cloth and clean water, if required add a little washing-up liquid. Tough oil or grease stains may be removed by using petroleum based cleaners. Never use cleaners which contain acetone, trichloroethylene or methyl chloride. Nor should you use chemical cleaning materials on your bike’s paintwork. Use a soft cloth for cleaning"

Hmm. Kuitenkin liimoja ja teipinjäämiä poistellaan asetonilla kuitukiekoista.

rhubarb
29.04.2015, 23.55
Hmm. Kuitenkin liimoja ja teipinjäämiä poistellaan asetonilla kuitukiekoista.

Tyypillisesti nuo puhdistettavat pinnat ovat ‘puhdasta’ hiilikuitua. Rungossahan päällä on epoksit/maalit/tarrat/jne.

CamoN
30.04.2015, 09.31
Runkoa ei myöskään suositella puhdistettavaksi hiekkapaperilla, joka voi olla ihan pätevä ratkaisu paksun tuubiliimakerroksen poistoon.

jarvin74
09.05.2015, 15.10
Hiilikuitua kannattaa ehkä verrata mielummin lasikuituun? Lasikuitu vaatii suojakseen gelcoat pinnan, muuten se imee itseensä kaiken mitä tarjolla on. Hiilikuiturungoissa on yleensä suojana lakkaus, mutta mattapinnalle en ainakaan mitään kovia liuottimia tarjoaisi.

Eivät ole käytännössä kovin hyviä verrokkeja kemiallista kestävyyttä tarkasteltaessa. Lasikuidun kanssa käytetään useimmiten matriisina polyesterihartsia, joka on aika persoa kosteudelle. Tästä syystä pinta yleensä suljetaan jollain tiiviillä kerroksella. Hiilikuitukomposiittien matriisi on yleensä epoksia, joka ei juuri ime kosteutta kovassakaan altistuksessa ja jonka kemiallinen kestävyys on varsin hyvä. Valolle altistuvissa paikoissa epoksi yleensä pinnoitetaan, koska se liituuntuu/haalistuu UV-säteilyn vaikutuksesta. Ei (ehjää)hiilikuiturakennetta tarvitse siis varsinaisesti paapoa puhdistusaineita valittaessa. Ennemminkin olisin huolissani voimakkaiden emästen vaikutuksesta alumiinirunkoihin. Voi toki olla, että noita ajoneuvokaluston yms. pesuaineita seostetaan alumiinia suojaavilla aineilla.

http://www.coleparmer.com/Chemical-Resistance tuolta pudotusvalikosta epoxy tai aluminum niin voi tarkastella mitä myrkkyjä kestäävät.

Tomos
24.08.2015, 12.38
Langasta löytyy pari vuotta vanhoja kokemuksia biltsun ja clasun käsipumppupesureista mutta oliskos kellään kokemusta näistä tällä hetkellä myynnissä olevista?

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Puutarhatyovalineet/Valineet/Paineruisku-selassa-kannettava-15-l-2000030094/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Puutarhatyovalineet/Valineet/Paineilmaruisku-8-l-2000030844/
http://www.clasohlson.com/fi/Paineruisku-7-l-Cocraft/40-7917

Itsekin olen tuskaillut kahdella sankolla tuota pesua tähän asti ja sen verran hankalaa touhua raahata vesisankkoja kerrostalosta pihalle että jotain järkevöittämistä tää alkaa tarvita. Etenkin nyt kun talliin tulee maastofillarikin. Akkupesuriakin mietin mutta saattaa olla niissä vähän se ongelma että akku on joku kiinalainen super-spesial mikä kestää sen puoli vuotta ja sitten korvausakkua ei siihen enää saa ja pesurikin menee seurauksena roskiin.

mikko001
24.08.2015, 13.03
Langasta löytyy pari vuotta vanhoja kokemuksia biltsun ja clasun käsipumppupesureista mutta oliskos kellään kokemusta näistä tällä hetkellä myynnissä olevista?

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Puutarhatyovalineet/Valineet/Paineruisku-selassa-kannettava-15-l-2000030094/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Puutarhatyovalineet/Valineet/Paineilmaruisku-8-l-2000030844/
http://www.clasohlson.com/fi/Paineruisku-7-l-Cocraft/40-7917

Itsekin olen tuskaillut kahdella sankolla tuota pesua tähän asti ja sen verran hankalaa touhua raahata vesisankkoja kerrostalosta pihalle että jotain järkevöittämistä tää alkaa tarvita. Etenkin nyt kun talliin tulee maastofillarikin. Akkupesuriakin mietin mutta saattaa olla niissä vähän se ongelma että akku on joku kiinalainen super-spesial mikä kestää sen puoli vuotta ja sitten korvausakkua ei siihen enää saa ja pesurikin menee seurauksena roskiin.

Mulla on tuo clasun pumppu kestänyt viimekesästä asti ilman mitään ongelmia. Säiliöstä riittää 2-3 pesuun vähän riippuen pyörän kuraisuudesta.
-voin suositella

Tomos
25.08.2015, 12.23
Mulla on tuo clasun pumppu kestänyt viimekesästä asti ilman mitään ongelmia. Säiliöstä riittää 2-3 pesuun vähän riippuen pyörän kuraisuudesta.
-voin suositella

Onko se suihkun muoto millainen? Lähinnä siis mietin kun tuohan on käsittääkseni tarkoitettu pääasiassa hyönteismyrkyn levittämiseen niin onko se vain sellainen hieno sumu vai voiko sitä säätää jotenkin?

mikko001
25.08.2015, 12.27
Onko se suihkun muoto millainen? Lähinnä siis mietin kun tuohan on käsittääkseni tarkoitettu pääasiassa hyönteismyrkyn levittämiseen niin onko se vain sellainen hieno sumu vai voiko sitä säätää jotenkin?
Voi säätää pyörittelemällä suuttimen päästä niin saa pistemäisemmän suihkun, että kura irtoaa paremmin.

Tomos
25.08.2015, 12.45
Voi säätää pyörittelemällä suuttimen päästä niin saa pistemäisemmän suihkun, että kura irtoaa paremmin.

No sehän alkaa kuulostaa sitten ihan lupaavalta :) Jos tästä vaikka vääntäytyisi käymään kaupassa ja nappaisi tuollaisen purkin sitten mukaan niin ei tarviisi enää niiden sankkojen kanssa pelata.

Akkupesuri tietenkin tuntuu vielä paremmalta, mutta kuten sanottu kun ne on kiinalaisten no-name-brändien tekemiä niin varaosia ei varmasti niihin saa. Jos joku Makita tai Bosch tms tekisi sellaista kohtuuhintaan niin voisi ehkä harkitakin.

Nana
25.08.2015, 13.18
Miten täällä on 2:ssa paikassa sama pyörän pesu-topik, joka oli vielä aktiivinen molemmissa yhtäaikaa? :D
Minulla on Clasulta pienempi Hozelock Viton 1.25l painesuihkepullo, joka ihan hyvä pyörän pesuun. Kapeahan se suihke on, mutta yhteinäinen, joten ajaa asiansa.

Tomos
25.08.2015, 13.55
Miten täällä on 2:ssa paikassa sama pyörän pesu-topik, joka oli vielä aktiivinen molemmissa yhtäaikaa? :D

Ihmettelin kyllä eilen itsekin että miksi tämä aihe on fillarisuositusten alla. Löysin tämän siis hakutoiminnolla ja kun keskustelua oli kuitenkin monta jo sivua niin ajattelin että kaipa se tähän pitää sitten jatkaa itsekin.

orc biker
25.08.2015, 22.51
En ole pessyt pyörää tänäkään vuonna kevään mutien ravistelun jälkeen, kun upposin suohon. Ensi keväänä ajattelin pyyhkäistä rätillä talven noet pois, kun ulkona kerää niin paljon tuota ilmansaastetta. Ketjuista tökin kepillä vähän enimpiä mutia pikkurattaista, joiden nimeä en ikinä muista, pois. Siinäpä tuo. Aika vaivatonta ja toimii ongelmitta. Ketjut pitävät hieman ylimääräistä rahinaa, mutta jos nyt pelkkää puhdasta sirritystä haluaisi kuunnella, niin niitä pitäisi puunata vähintään parin lenkin välein, enkä tosiaan pidä sitä vaivan arvoisena.

Nana
25.08.2015, 23.17
^^
Oli niin hauska kun päivällä täällä vieraillessani etusivun viimeisissä postauksissa näkyi aktiivisena sekä yleisten jorinoiden, että fillarisuositusten pyöränpesu-topik.

Orc Biker, kannattaa ainakin ne ketjut ja rissat pyyhkiä, kun itsellä ainakin siellä joka metsälenkin jälkeen semmoiset muta-hiekka kokkareet, varsinkin niissä pienemmissä, että kuluisivat varmasti pikavauhtia jos ei niitä putsailisi. Voihan ne toki, jos sattuu esim letkun ja pihan omistamaan, putsailla vaan suihkuttelemallakin välillä.

orc biker
25.08.2015, 23.30
Orc Biker, kannattaa ainakin ne ketjut ja rissat pyyhkiä, kun itsellä ainakin siellä joka metsälenkin jälkeen semmoiset muta-hiekka kokkareet, varsinkin niissä pienemmissä, että kuluisivat varmasti pikavauhtia jos ei niitä putsailisi. Voihan ne toki, jos sattuu esim letkun ja pihan omistamaan, putsailla vaan suihkuttelemallakin välillä.
Minulla ei ole mutaa ketjuissa, ellen uppoa siihen. Varmaan lokaritkin auttavat, ettei sitä roisku ihan minne sattuu. Ja sitten tuo Innotechin ketjuöljy, jota saa lisäillä ennen joka lenkkiä, mutta eipä se toisaalta tunnu keräävän juuri mitään itseensä. Vesi on pyörälle myrkkyä. Pyrin välttämään turhaa lutraamista. Minun taktiikkani näissä ei aiheuta mitään olennaisesti nopeampaa kulumista etenkin, kun ajattelee ajan säästöä ja osien hintaa. Olen ajanut nyt alkuperäisellä takapakalla (26 €) ja ketjuilla (16 €) n. 4000 km. Ei ole ongelmia vaihtamisen kanssa, eikä ole mikään ongelma korvata noita uusilla aiemmin kuin tarkan puunauksen menetelmällä. Ensi keväänä vaihdan ketjut. Takapakka luultavasti kestää vielä 1-2 kesää ihan ok.

Nana
25.08.2015, 23.51
^ No mikäs siinä jos ei se sinulla olennaisesti lyhennä osien käyttöikää.
En tiedä onko kuskista vai ajotottumuksista kiinni, mutta itsellä aina rissoissa hiekkaa, ja jos ajan yhdestäkin mutalammikosta, vaikken siihen uppoaisi ketjuja myöten, roiskeet pitävät huolen, että mutaa ja sen mukana hiekkaa lentää ketjuihin ja rissoihin.
Kuivalla kelillä kaupunkiajossa taas ihan eritavalla pysyy puhtaana. Itsellä paras ja kaikkein vähiten mitään keräävä ketjuöljy on Muc-Off Ceramic Dry lube ja kuivassa kaupunkiajossa ei tule muuta kuin tietty katupölyä yms. Pyyhin kyllä silti muutaman ajon välein rätillä ketjut, vaikkei niissä mitään oravia olisikaan, mutta se on minun tapani.

Eeva
10.09.2015, 14.50
Ostettiin Hong Kongista (sennimisestä kaupasta siis) Gardenan käsikäyttöinen paineruisku, oisko siinä 5-litrainen säiliö. Ihan hyvin se muuten toimii, mutta heti ekalla käyttökerralla aloin jossain vaiheessa katsella, että mikä sitä letkua vaivaa, kun se näyttää ihan useampaa saalista sulattelevalta käärmeeltä. Eli ei kestänyt letku painetta, vaikka siinä se ns. turvaventtiili onkin, vaan pullisteli ja puhkesi. Pöh.

kuovipolku
10.09.2015, 15.40
Jos ei letku rupea vuotamaan, niin turvaventtiili prakaa tai se suukappale hajoaa (tai kuten minulle kävi: irtoaa ja häviää, luultavasti pihalumien mukana jonnekin).

Kiina on monella tapaa hieno maa, mutta luvattoman paljon sieltä tulee luvattoman kelvotonta tavaraa - eikä meidän nilkeillä ole mitään estettä kaupata sitä meille jotka luulemme saavamme halvallakin kelvollista...

Eeva
12.09.2015, 19.59
Mies vaihtoi letkun tuohon Gardenaan. Jospa sillä mentäisiin nyt vähän aikaa. :)

Clas Ohlsonilta on ennen saanut akkukäyttöisiä painepesureita, mutta ei enää. Tietääkö joku, mistä saisi vastaavia?

Fat Boy
13.09.2015, 22.41
Mun pyörä näyttäis peseytyvän itsekseen vaikka varastossa majaileekin. Jokin aika sitten se kuraantui, mutta nyt on enää muutama kokkare jäljellä. Johonkin ne varisee. Toki, parin vuoden välein pyyhkäisen rungon puhtaaksi niistä kohdin mihin jotenkin yltää. Painepesureita en ole fillarin kanssa käyttänyt koskaan.

Mutta, karavaanaripuolelta voisi moista tarvitsevalle löytyä passeli vehjes. Ne lutraa vaunujaan pienpainepesureilla, kun tiivisteet ja massat ei tykkää kovasta paineesta. Yksi karvanaamari moista mainosti ja sanoi paineen olevan luokkaa 8-10bar. Omalla säiliöllä, siitä en tiedä, oliko akku- vai verkkokäyttöinen.

Juipp4
13.09.2015, 23.13
http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/autotarvikkeet/auton-hoito-ja-pesuaineet/korin-pesu-ja-hoito/airam-12-v-autopesuri/p/2639628/

Tämmöinen ollut käytössä kesän ajan. Hintansa haukkunut.

Eeva
14.09.2015, 00.42
Kiitos vastauksista! Tuo Airamin vehje näyttäisi olevan vielä tarjouksessakin. :)

paskalokki
14.09.2015, 01.01
http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/autotarvikkeet/auton-hoito-ja-pesuaineet/korin-pesu-ja-hoito/airam-12-v-autopesuri/p/2639628/

Tämmöinen ollut käytössä kesän ajan. Hintansa haukkunut.
Tämän voisin ostaa itsekin, mutta kerta virtaa saatava tupakansytyttimestä niin ei sitten. Akkukäyttöinen kelpaisi kerrostalon pihalle.

Pesin eilen maantiepyörän pienessä kylppärissä. Nyt muistan taas miksi se oli ensimmäinen kerta 5kk omistuksen aikana.

Munarello
14.09.2015, 02.30
Ämpärillinen kuumaa vettä, rasvanpoistajaa sekä rätti. Veeri difficult foor mii?

G0rd0n
17.09.2015, 18.22
Kertokaahan mikä olisi hyvä rasvanpoistaja? Käytin tuossa shimanon purkin loppuun ja pakko sanoa, että ei siitä kyllä ollut juuri mihinkään. Ketjuille/takavaihtajalle kun laittoi ja antoi hetken olla niin irtonainen öljy vain jäi pinnalle kiinni, jota ei saanut pesuaineella ja harjalla irti. Rätillä sai jotain pyyhittyä. Ihastuin wurthin tehopesuun kun sain sitä pienen erän kokeiltavaksi, mutta en ole sitä Kuopion kaupoista löytänyt. Käyttääkö foorumilaiset usein pelkkää rasvanpoistajaa vai rasvanpoistajaa pesuaineen (esim.fairyn) kanssa yhdessä seoksena tai yhdessä mutta erikseen. Onko edes tarpeen yhdessä käyttää? En ole oikein kerrostaloasumuksessa, jossa ei ole puutarhaletkua löytänyt hyvää tapaa pestä pyörää.

rjrm
17.09.2015, 18.27
Jos ketjuista ja vaihtajasta pitää poistaa rasvaa liuottimilla, on virhe tapahtunut jo aiemmin. Rasvaa lisätään ketjuun, ei poisteta. Tai sen verran poistetaan kuin rätillä pyyhkien lähtee.

Oatmeal Stout
18.09.2015, 12.00
Jos ketjuista ja vaihtajasta pitää poistaa rasvaa liuottimilla, on virhe tapahtunut jo aiemmin. Rasvaa lisätään ketjuun, ei poisteta. Tai sen verran poistetaan kuin rätillä pyyhkien lähtee.
Ketjujen nivelistä rasvan kiinnittämää pölyä, nokea yms on työlästä poistaa rätillä pyyhkimällä. Taisi toki siihenkin olla Sheldonilla ohjeet.

Antti Kuitto
18.09.2015, 13.21
En ole oikein kerrostaloasumuksessa, jossa ei ole puutarhaletkua löytänyt hyvää tapaa pestä pyörää.

Omien kerrostaloasumiskokemuksien pohjalta oman puutarhaletkunpätkän käyttö on aina onnistunut, joskin tästä on varmaan poikkeuksia melko lailla paljon...kokeilemalla toki selvinnee.

RaleK
18.09.2015, 14.27
Ketjut kannattaa pitää puhtaana. Jos putsaa harvoin niin sitten pitää käyttää kovia aineita että karstat irtoaa. Itse öljyän 1-2 kertaa viikossa teflonöljyllä niin että suihkutan ketjuun ja takana olevaan rättiin melko reilusti. Sen jälkeen hinkkaan rätillä vanhat kurat ja ylimääräisen öljyn pois. Takavaihtajan rissa kerää paksua mönjää, se kannattaa poistaa rätillä tai tikulla. Joskus pitää irroittaa alempi akselitappi jos on kovin pahat mönjät. Kun tekee tämän usein niin ketju on jatkuvasti hyvässä kunnossa. Vrt hampaiden pesu, mieluummin joka päivä 2x2 minuuttia kuin kerran kuukaudessa 2 tuntia..

Nana
18.09.2015, 15.11
Minusta ketjujen puhdistus on onnistunut parhaiten silloin, kun Ketjuista ei enää juuri irtoa mustaa rättiin ja ne näyttävät kaikin puolin puhtailta, mutta ketjua sormin tunnustellessa se tuntuu yhä hieman rasvaiselta, eli liat on pesty pois, muttei kaikkea ketjua suojaavaa rasvaa. Tämän jälkeen rasvatippa/kohta, annetaan kuivahtaa/levitä mielellään ainakin parisenkymmentä minsaa, mutta itse pyyhkäisen ylimääräiset usein vasta seuraavana päivänä, varsinkin jos märkää ja öljyltä vaaditaan paljon.
BTW tosi hyvä ketjunputsausväline on ihan perus keittiösieni, jossa sileä ja karhea puoli. Rissoja varten voit leikata muutamaan osaan niitä ja halutessa niihin pienen kolon, johon rissa mahtuu pyörimään putsatessa. Tiheään pesuun ei tarvita välttämättä pesuaineita, sieni irroittaa tehokkaasti liat, pahemmin likaantuneisiin ketjuihin miel. normi pyöränpesuainetta tms, ei vahvoja myrkkyjä, jotta ketjuista ei kaikki rasva irtoaisi.

Antti Salonen
18.09.2015, 17.51
Liuottimilla pesemisen ensisijainen idea on poistaa ketjusta niveliin kertynyt lika, joka kuluttaa ketjua. Rasvat/öljyt lähtevät toki myös, mutta uutta voiteluainetta voi sitten lisätä puhtaaseen ketjuun. Tuloksena on puhdas mutta voideltu ketju, minkä luulisi olevan hyvä asia.

Aika paljon varoitellaan ketjun "liian puhtaaksi pesemisestä", mutta mitään järkeviä perusteluita en ole ikinä lukenut.

Ketjujen nivelistä rasvan kiinnittämää pölyä, nokea yms on työlästä poistaa rätillä pyyhkimällä. Taisi toki siihenkin olla Sheldonilla ohjeet.
Nämä (http://sheldonbrown.com/chainclean.html) ohjeet?

http://sheldonbrown.com/chainclean/images/chainclean01.jpg

Nana
18.09.2015, 18.18
Tällaiset omiin kokeiluihin perustuvat "tutkimukset", tai ehkä pikemminkin kokemukset ovat hyvin epätieteellisiä, eikä niitä tietysti muuna tarvitse pitääkään, mutta useimmilla tavat vakiintuu juuri tällä tavalla kokeilemalla ja löytämällä itselleen toimivimman tavan.
Itse perustan siis mielipiteeni siihen, että minulla ei ole ketjujen kitinöiden kanssa ollut ongelmaa, öljyt pysyy ketjuissa suht hyvin sateisillakin lenkeillä, en tosin ole ajellut mitään 100km maratooneja. Tähän voi toki vaikuttaa moni muukin asia, kuten käytetty öljy, sen määrä, putsaustiheys, ketjujen ikä, ajettu maasto jne jne. joten absoluuttisen oikeaa ketjunputsaus- ja öljyämistapaa lienee vaikea määritellä.

eagle
18.09.2015, 20.41
Itsellä kun ketju likainen (hiekkaa mutaa tms.) vedän ketjupesurilla laimennetulla fairyllä ja likaisimmissa tapauksissa pinelinellä. Siihen huuhtelu, kuivaus ja tippaöljy päälle niin on pysyny hyvänä.

brilleaux
19.09.2015, 10.35
En ole ketjuja koskaan erikseen putsaillut. Turhaa ajan tuhlausta.
Miksikö? Kun ne ei ole likaiset. Aiemmin käytin TF2:sta, nyt Squirtlubea.
Noita käytettäessä ketjut pysyy riittävän puhtaina ilman turhaa hinkkaustakin.
Varsinkin Squirtlubella. 1 pullo nyt käytetty ja paras aine ketjuille. IMO.

Pyörän pesusta yleensä; läski pesty viimeksi Tahkolla, hyvin on pärjätty.
Antaa sonnan kuivua ja rapistelee suurimmat kokkareet pois kun muistaa. ;)

fiber
15.06.2016, 21.24
Pihalla pari vuotta käyttämättömänä seissyt fillari on tarkoitus laittaa kuntoon. Rungon pintaan pinttynyt vihreää tahmaa puista, eikä lähde ihan käskemällä. Pesuaine? Painepesuri?

Kemizti
15.06.2016, 21.36
Pihalla pari vuotta käyttämättömänä seissyt fillari on tarkoitus laittaa kuntoon. Rungon pintaan pinttynyt vihreää tahmaa puista, eikä lähde ihan käskemällä. Pesuaine? Painepesuri?
Kostutus, pinkkiä Muc-offia, vaikutusaika, huuhtelu, kuivaus, jos ei auta, alusta uudestaan lisäten mekaaninen työstö esim harjalla/sienellä huuhtelun yhteyteen..

Tank Driver
15.06.2016, 21.41
Kliinerivahaa

Jältti
15.06.2016, 22.32
Täällä kun on ketjujen pesusta puhetta niin minä pesin ketjut ihan mineraalitärpätillä.

Tärpättipullo ja ketjut auki. Ketjun toisestapäästä kiinni ja pulloon niin pitkälle ettei tipaha pulloon. Huiluttelua. Käännä ketjut toisinpäin ja sama homma. Toista a böyt 5 krt. Huuhtele ketjut vedellä. Kyllä kiiltää uutuuttaan ja luulis että pullo kestää ainakin 5 pesua. Mitähän tuo törppö maksaa 2e?

mkpaa
20.04.2017, 15.52
Tein videon omasta prosedyyristä pestä maantiepyörä.

https://youtu.be/7zoaLpXsv9M

mkpaa
21.04.2017, 00.02
Tein videon omasta prosedyyristä pestä maantiepyörä.

https://youtu.be/7zoaLpXsv9M

Nyt myös tekstitykset työvaiheista ja lista käytetyistä välineistä.

Kaatuilija
06.05.2017, 15.01
Sanokaas, onko normaalia, että levyjarruista menee tehot pesun jälkeen?

Pesen laimennetulla Pinelinellä ja en suihkuta sitä suoraan jarruihin, mutta toki sitä valuu sinne aina jossain vaiheessa. Huuhtelen pyörän ja jarrut hyvin. Kokeilin jarrutella pyörällä välittömästi pesun jälkeen ja kaikki pelasi normaalisti. Kuitenkin pyörän kuivutta tehot olivat hukassa ja vaati pitkiä ja napakoita jarrutuksia.

Palat ja levyt on putsattu jarrunpesuaineella ja kokeilin myös vaihtaa palat erilaisiin, mutta tuloksetta.

leppikallio
07.05.2017, 19.42
Sanokaas, onko normaalia, että levyjarruista menee tehot pesun jälkeen?

Pesen laimennetulla Pinelinellä ja en suihkuta sitä suoraan jarruihin, mutta toki sitä valuu sinne aina jossain vaiheessa. Huuhtelen pyörän ja jarrut hyvin. Kokeilin jarrutella pyörällä välittömästi pesun jälkeen ja kaikki pelasi normaalisti. Kuitenkin pyörän kuivutta tehot olivat hukassa ja vaati pitkiä ja napakoita jarrutuksia.

Palat ja levyt on putsattu jarrunpesuaineella ja kokeilin myös vaihtaa palat erilaisiin, mutta tuloksetta.

Eikös toi Pineline ollu kuin hippasen tehokkaampaa saippuaa, vrt. vaikkas astianpesuaine? Ts. jättää kalvon pintaan mutta sen lisäksi toimii ilmeisesti voiteluaineena kun imeytyy jarrupaloihin?

Palaako niihin jarruihin tehot tuon tehojarruttelun jälkeen/ansiosta?

frp
07.05.2017, 20.10
Kannattaa melkein aina vesi+kemikaalipesun ajaksi ottaa palat pois. Tuntuu ne lievemmätkin aineet jonkin verran vaikuttavan. Mutta uudenveroiseksi saa kun palat hehkuttaa kunnolla kuumailmapuhaltimella ja putsaa levyt asetonilla.

Kuronen
07.05.2017, 20.42
Vastaavaa murhetta on ollut levyjarruikka yleispesuaineen kanssa, Fairy näistä pahin, mutta ei pyörän pesuun tarkoitetuilla aineilla. Pesuaineissa kun voi olla muitakin, kuin pelkästään peseviä yhdisteitä, kirkasteita yms.

KeijoM
26.05.2017, 15.46
Ketjua nyt vähän pläräillyt ja koittanut päästä kärrylle - auttakaas nöössiä hankkimaan kerralla kunnon aineet ja välineet.

Taloon on siis tulossa ensimmäinen kunnon maastopyörä, joka olisi tarkoitus pitää timanttisessa kunnossa pitkään. Pyörä tulee aivan varmasti saamaan mutakuorutuksen hyvinkin pian. :)

Mitä aineita ja välineitä tarvitsen? Mitä pesuaineita suosittelette pyörälle ja miten esim. pidätte ketjut hyvässä kunnossa? Suositteletteko rungon vahausta jollain perus automallisella turtlewaxilla vai onko toimenpide turha? Asun kerrostalossa ja puutarhaletkumahdollisuutta ei ainakaan tietääkseni ole. Ajatuksissa siis akkukäyttöinen ja säiliöllinen painepesuri, mikä olisi hyvä 150-200€ hintaluokassa?

hcf
26.05.2017, 15.54
Painepesuri ei ole hyvä. Pukkaa paskat laakereihin.
Ite ruukaan vain huuhdella isommat paskat pyörästä paineruiskulla (http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2617/215193/Paineruiskut). Helppo kantaa pihalle eikä tarvi letkunpaikkaa. Turhaapa sitä alkaa kiillottamaan ku menee seuraavalla reissulla taas paskaseksi. Pesuaineiden käytöstä saattaa tulla sanomistaki naapureilta.
Ketjut ja rattaat sitte harjan ja fairyn kans

teeässä
27.05.2017, 13.54
Minulla on tuollainen Motonetista hankittu mesto pico-paineruisku ja olen sen riittävän hyväksi havainnut. 5 litran säiliöllä pesee jo aika kuraisenkin pyörän

Viltro
27.05.2017, 14.20
Painepesuri ei ole hyvä. Pukkaa paskat laakereihin.
Ite ruukaan vain huuhdella isommat paskat pyörästä paineruiskulla (http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2617/215193/Paineruiskut). Helppo kantaa pihalle eikä tarvi letkunpaikkaa. Turhaapa sitä alkaa kiillottamaan ku menee seuraavalla reissulla taas paskaseksi. Pesuaineiden käytöstä saattaa tulla sanomistaki naapureilta.
Ketjut ja rattaat sitte harjan ja fairyn kans
Itsellä myös käytössä tuollainen pieni paineruisku, helppo käyttää ja riittää hyvin yhden fillarin pesuun lenkin jälkeen. Maksoi biltemassa joku 10e, tämä näyttää samalta http://www.motonet.fi/fi/tuote/808722/Paineruisku-2L

Fat Boy
27.05.2017, 15.49
Paineruisku on varmasti hyvä, ellei paras. Ei tartte hangata maalipintaa, muttei myöskään paskoa laakereita. Ja tuohan toimii myös reissuilla, niin saa paskat (joskus sananmukaisesti) pois ennen kuin nostaa fillaria autoon. Viime kisan jälkeen tuolle olisi ollut käyttöä. Hankintaan.

KeijoM
27.05.2017, 20.43
Pico lähtee itselläkin hankintaan siis. Kiitokset vinkistä. :)

Ohiampuja
28.05.2017, 08.57
Minulla on tuon kaltainen akkuhärveli. Painetta tekee noin 8-9 bar, eli normi vesijohtoverkon luokkaa. Tuolla paineella ei vielä rikota mitään, kunhan on tolkku päässä. Minusta tuo on paras valinta. :)

http://3.bp.blogspot.com/-jkC8ZZ_GebI/VHhtqunM8HI/AAAAAAAAA3U/SBmwstiAUqI/s1600/2.JPG

carp
28.05.2017, 11.27
Itsellä myös käytössä tuollainen pieni paineruisku, helppo käyttää ja riittää hyvin yhden fillarin pesuun lenkin jälkeen. Maksoi biltemassa joku 10e, tämä näyttää samalta http://www.motonet.fi/fi/tuote/808722/Paineruisku-2L

Tämä on tosiaan yksi toimiva budjettiluokan ratkaisu. Nämä eivät tosin kestä ilmeisesti yhtään pesuainetta. Laitoin säiliöön muutaman tipan fairya parantamaan pesutulosta, mutta se oli liikaa tiivisteille ja nyt ruisku falskaa vettä heti kun lisää painetta. Omani ostin muistaakseni Verkkokaupasta 5 euron hintaan ja se näyttää samalta kuin tuo Motonetin versio.

Fat Boy
28.05.2017, 11.46
Linkin ruiskussa viton-tiivisteet, sen pitäisi jotain liemiä kestääkkin. Henk. koht. en kaipaa kuin vettä.

carp
28.05.2017, 16.48
Linkin ruiskussa viton-tiivisteet, sen pitäisi jotain liemiä kestääkkin. Henk. koht. en kaipaa kuin vettä.

Aah niinpä onkin! Näistä on näköjään eri mallit kukkien kasteluun ja kaikkeen muuhun.

Metsänpeikko
28.05.2017, 17.13
Kun tuosta painepesurilla pesemisestä aina puhutaan, että paha asia, niin onko tuota oikeasti joku testannut kunnolla.

Tässä gcn:n testi aiheesta. Kaukanahan tuo on oikeasti kovin kattavasta testistä, mutta kyllä tuo jotain kuvaa ainakin keskiölaakereiden osalta antaa.

https://youtu.be/LzbpHGyFzc8

Fat Boy
28.05.2017, 17.38
En jaksanu kännykällä juttua lukea. Mutta tiedän ihan työn puolesta, että painepesurilla saa pahaa aikaan laakereiden kanssa. Kuitenkin, sillä voi pestä valtaosan pyörästä huoleti, kun säätelee paineet alas ja/tai ruuttaa vähän kauempaa, eikä ruiski suoraan niihin kohtiin, joista vesi pääsee laakerille/vapaarattaalle.

Toki, etenkin ohjainlaakereiden suojauksia on niin surkeita, että veden menee sisään jo lätäköstä ajamalla.

nih..

kuovipolku
28.05.2017, 17.50
Pesuaine erilliseen pieneen ruiskupulloon, Isoon paineruiskupulloon pelkkä vesi. Ämpäriin sienen tai liinan huuhteluvettä.

Mä olen kyllä erehtynyt ostamaan kaksikin semmosta halpaa 5-10 litran ruiskupulloa. Toinen silloisesta Tarjoustalosta - merkki Toshiba! - toista en muista, mutta molemmista on varsin pian hajonnut jokin säiliön tai suuttimen osa, joten niistä on tullut ikävän uutena pelkkää jätevuoren täytettä.

kalasatu
28.05.2017, 20.10
Jokaista pyörääni olen pessyt painepesurilla, jos on vain ollut mahdollisuus. Painepesurilla on yhtä juhlaa pesasta takapakka, josta saa kaikki pölyt ja kokkareet hetkessä pois rattaiden välistä. Välttelen painesuihkun pääsemistä suoraan laakereihin. Myöskään rungon vaijereiden läpivientejä en pese painevedellä.

Yleensä kuitenkin tulee pesaistua pyörät ihan vain rätillä, harjalla, ämpärillisellä vettä ja pienellä lorauksella pesuainetta. Täällä mainostettu Pineline tai mikä tahansa muu biohajoava pesuaine poistaa useimmat liat. Tiukempaa töhnää on tullut hangattua tärpätillä/dieselillä/alkoholilla irti.

paaton
30.03.2021, 18.53
Mikä pieni painepesuri kannattaa ostaa fillarin pesuun? Kai nuo kaikki kestävät raanasta tulevaa kuumaa vettä?

paaton
30.03.2021, 19.06
Olisiko tämä ok?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/17315/qkbbh/Karcher-K-Mini-painepesuri

kervelo
30.03.2021, 19.07
Mikä pieni painepesuri kannattaa ostaa fillarin pesuun? Kai nuo kaikki kestävät raanasta tulevaa kuumaa vettä?

Jos olen oikein ymmärtänyt, tavalliset painepesurit on tehty kylmälle vedelle. Ainakin kannattaa tarkistaa ennen hankintaa.

Muc-offilla on ainakin ihan pyörille tehty pesuri. Esittelyjen perusteella vaikuttaa hyvältä.

Boschin pientä pesuria on motonetin outletissa kolmella kympillä, mutta myymäläsaatavuus tällä hetkellä aika huono.

kervelo
30.03.2021, 19.14
Olisiko tämä ok?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/17315/qkbbh/Karcher-K-Mini-painepesuri

Tuohan vaikuttaa hyvältä. Tuo vario-suutin on aika kätevä, sillä saa säädettyä paineen riittävän matalaksi.

LEO
31.03.2021, 21.14
https://www.k-rauta.fi/tuote/painepesuri-karcher-oc-3-plus-mobile-1680-0300/4054278561158

Tollasen hommasin itelleni viikko sitten kyseltyäni kommentteja ja googletettua testejä.
Ei vielä ollut käytössä mut eiköhän pelitä ainakin yhen pyörän puhistuxeen kerrostalon pihalla....

migis
01.04.2021, 09.36
Itse ostin Kärcher OC3, mutta säiliöltään pienemmän version (vs. OC3 Plus). Käsittääkseni muuten sama laite. Vielä testaamatta, joten kokemuksia ei ole. Verkkokaupassa ainakin viikko sitten 99 euroa.

paaton
01.04.2021, 11.29
En itse nää vaihtoehtona näitä säiliöllisiä akkulaitteita. Saman paineen saa vesiletkustakin ilman rajoituksia.

Minulla siis kuuma vesi tulee nyt rivarin alakerran pesutilasta 10mm läpinäkyvällä letkulla. Helppoa ja nopeaa. Täytyy vähän funtsia vielä painepesuria. Jos pesurin jättäisi sisälle ja vaan paineletku ulos, niin pääsisi ilman lisätyötä. Pesuria, vesiletkua ja sähköä ei ehkä jaksa ulos aina raahata.

nure
01.04.2021, 13.07
Täytyy sanoa että kun en kovin kuraisissa olosuhteissa enää viitsi ajella (Pakollinen työmatka ajelu bye bye) niin en ole suoranaisesti pessyt pyöriäni lainkaan. Työmatkakapistu tuli pestyä kahdesti vuodessa, usein työpaikalla aivan letkulla tai muuten ihan ämpäri ja harja periaatteella vaikka olisi pesurikin ollut käytössä.
Yleensä pyörät pysyy siisteinä ja jos tarvetta niin pyyhkiminen kostealla riittää ja luonnikkaasti telineessä homma hoituu parin seurustelujuoman kanssa...

MRe
01.04.2021, 13.16
En itse nää vaihtoehtona näitä säiliöllisiä akkulaitteita. Saman paineen saa vesiletkustakin ilman rajoituksia.
Joo, mutta entäs jos sen vesipisteen ja pyörän välissä on muutama kymmenen metriä? Itsellä (kesä)vesipiste alapihalla ja pyörät yläpihalla. Syksyllä ja talvella vesijohto kiinni. Olen havainnut vesisäiliöllisen akku"paine"pesurin loistavaksi keksinnöksi. Tosin jos ei ole tarvetta, niin ei hanki.

Pyörää pesen erittäin harvoin, ehkä kerran kuukaudessa, tms.

OC3 on siinä mielessä parempi kuin OC3+, kun pienempi säiliö mahtuu hanan alle lavuaarissa. Isompi säiliö ei mahdu.

Jokkepappa
09.04.2021, 21.10
Oli jotain juttua että pineline voi pilata jarrupalat? Itse pessyt aina pinelinellä pyörän ihan surutta. Toki veteen lantrattuna.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

kaakku
10.04.2021, 03.02
Ei pilaa jarrupaloja pineline.

Kuminauha
10.04.2021, 13.39
Joo, mutta entäs jos sen vesipisteen ja pyörän välissä on muutama kymmenen metriä? Itsellä (kesä)vesipiste alapihalla ja pyörät yläpihalla. Syksyllä ja talvella vesijohto kiinni. Olen havainnut vesisäiliöllisen akku"paine"pesurin loistavaksi keksinnöksi. Tosin jos ei ole tarvetta, niin ei hanki.

Pyörää pesen erittäin harvoin, ehkä kerran kuukaudessa, tms.

OC3 on siinä mielessä parempi kuin OC3+, kun pienempi säiliö mahtuu hanan alle lavuaarissa. Isompi säiliö ei mahdu.

Eikö sitä voisi bideellä täyttää? Toki eihän kaikilla bideetä ole, mutta ymmärtääkseni aika monella kuitenkin on.