Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Radon täysjoustot

Takakumi
29.07.2009, 11.29
Edullista täysjoustoa metsästävä kuulisi mielellään mielipiteitä ja kokemuksia Radonin täysjoustoista. Pikainen silmäys Fillari-Lehteen näytti ettei suomeen olisi omaa maahantuontia, mutta ehkäpä joku on netistä Radonin tilannut? Tuossa alla pari täpäriä ja kiva jos joku kokeneempi osaisi arvioida niiden hinta/laatu-suhdetta. Kiitoksia!

http://www.bike-discount.de/shop/a11994/qlt-team-only-50-white-black-2009.html

http://www.bike-discount.de/shop/a11995/qlt-race-40-2009.html

JJJ
29.07.2009, 11.47
Itsellä Radonin pyörät toiminut hyvin. Osista paljon kiinni ja näkisin että sijoitus tuohon kalliimpaan hinnallisesti kannattaa, mutta halvemmallakin ajelee. Hinta-laatusuhde tuossa hintaluokassa kyllä ihan kärjessä Radoneissa.

Toimitusajat bike-discountista kyllä pitkät varsinkin pyörille ja niistä lisää tarinaa kaupan omassa ketjussa.

-juunas
29.07.2009, 13.36
Tilasin juurikin tuon race 4.0 discountilta tossa keväällä ja olen ollut kyllä tyytyväinen hankintaan, hinta-laatusuhde todellakin kohdallaan. Mietin kans noiden kahden välillä että kumman tilaan, mutta päädyin kallimpaan sen takia että saa huomattavasti paremmat osat pienellä lisäpanostuksella...
Ainoana miinuksena pitkähkö toimitusaika, päivän vajaa 4 viikkoa.

Muko
30.07.2009, 21.26
Itse sain juuri (kolmisen lenkkiä sitten) QLT Race 5.0:n, eikä siinä muuta valittamista tähän hätään ole löytynyt kuin takalinkun narina, joka hävisi rasvaamalla. Vaikuttaa jämäkältä peliltä ja osat ovat toki omaa luokkaansa.
Toimitukseen kului 3-4 viikkoa.

Hinta-laatu-suhteesta: Radoneissa on hyvä hinta-osa-suhde. Laadusta en voi vielä tietää, mutta eipä noista ihmeemmin ole valitettu. Suosittelen lämpimästi ostamaan Race-sarjaa, sillä Fox RP23 ja RS Reba on erinomainen joustosetti tähän hintaan. Jousituksestahan täysjoustossa haluat maksaa, eikö vain?

Baldie
31.07.2009, 11.26
Komppaan edellisiä: osta tuo QLT Race 4.0. Sitä itekin kyyläillyt. Tilasin itse viime vuonna tuota halvempaa vastaavan QLT T.O: n, joka silloin maksoi euroa vajaan tonnin. Hyvin tuollakin on vauhdissa kestänyt, mutta etenkin takajousitukseen (iskariin) toivoisi parannusta. "Sweet-spot": a on hankala löytää, ts. 5 psi: tä vaikuttaa järjettömän paljon. Myös Fillari-lehden tämän vuoden aikaisemmassa numerossa testattu Cube XMS: n (pitkälti sama pyörä/sama runko & iskari) kommentit pätevät hyvin tuohon halvempaan. Myös tässä testissa herjattiin tota Epicon: n iskaria. Tuo Race 4.0 taisi olla joku viikko sitten "päivän tarjouksena" 999€, joka tuntui suorastaan järjettömän halvalta noilla osilla ja rungolla..

JarZan
16.08.2009, 14.28
http://www.bike-discount.de/shop/a11995/qlt-race-40-2009.html?lg=en

Mitä, mitä?? Olen tässä ollut jo hyvän aikaa tuudittautunut ajatukseen, että tonnilla saa vain hyvän jäykkäperän (tässä tapauksessa Cube LTD Team). Nyt sitten on tollanen täpäri tarjolla. Nyt ASIANTUNTIJAT hoi, mikä on Radon QLT Race 4.0:n heikkous tms huono puoli. Vai onko kyseessä vaan hyvä ostos jos saa kutakuinkin Cubea vastaavilla osilla täpärin kutakuinkin samaan hintaan? Eli onko Radon = Raato vai hyvä ostos? Mikä on yleensäkin Radon merkin laatutaso? Millainen tässä ko mallissa on tuo takajousto (Fox RP23 Pro Pedal) laadultaan? Edessä on kuitenkin Rock Shox Reba SL Poploc eli hyvin asiallinen.
Millainen runko on kyseessä jos vertaa Cuben LTD Teamiin?

nimimerkillä Nyt meni pasmat sekaisin ja homma uusiksi. Olin jo melkein tilaamassa tuota Cubea netistä.

JarZan
17.08.2009, 01.17
Tilasin juurikin tuon race 4.0 discountilta tossa keväällä

Mistäs muualta noita voisi hankkia kuin Bike-Discountista? Suomessa ei taida liikkeet myydä, mutta olisko muita verkkokauppoja tiedossa?

JJJ
17.08.2009, 10.52
Bike-Discountin oma merkki eli sieltä vain.
Viime kesänä Activebike jälleenmyi Suomessa vähän, mutta se on loppunut.

JarZan
18.08.2009, 00.24
Bike-Discountin oma merkki eli sieltä vain.

Luin muistaakseni jostain ohimennen, että Radonia valmistaisi sama yhtiö kuin Cubeakin. Eli olisivat ikäänkuin sisarmerkkejä tai miksi niitä nyt kutsuis. Jälkeenpäin en ole mistään enää tuota kommenttia löytänyt.
Onko tietoa onko näin? Entä voiko tästä päätellä, että Radon on yhtä hyvä kuin Cube? :seko:

Nyt sitten jää tietysti se iso pohdinta, eli kumpi valita. Luonnollisesti sen pitäisi olla siksi helppo, että jos saa laadultaan yhtä hyvän rungon ja vastaavat HYVÄT osat samalla hinnalla niin tottakai täysjousitettu olisi looginen valinta. Mutta olen yrittänyt painia asian kanssa, että haluanko sittenkään täysjoustoa. Pääasiallinen ajelu on ollut tähän mennessä kaupunkiajoa satunnaisella mahdollisuudella mennä maastoon. Nykyinen työmatka on niin lyhyt, että pyörä ei ole siihen enää järkevä vaihtoehto. Tosiaalta taloa etsitään ja matka pitenee aika varmuudella sen min. 5km eli pyörälle on jatkossa käyttöä.
Tästä voi johtaa kaksi pohdintaa. 1) Jos ostan täysijousitetun pyörän, niin kuinka ikävä se pitemmän päälle on arkisessa tieajossa jos se tulee olemaan työmatka pyöränä.
ja b) Jos ostan täysjousitetun niin tuleeko pyöräilytottumukseni/-makuni muuttumaan ja siirryn enemmän harrastamaan maastoa.

Toisaalta en halua erehtyä siihen loukkuun, että nyt ostan jäykän ja hetken kuluttua polttelee ostaa täpäri. Mutta taas en haluaisi ostaa täpäriä koska en aiemmin tykännyt siitä "keinumisesta" katuajossa. Tosin siihen pyörän käyttäytymiseen saattoi vaikuttaa vääränlainen pyörä ja liian pieni runko.

Ei tää pyöräkuume ole helppo tauti! :mad:

H. Moilanen
18.08.2009, 07.06
Joustopyörällä menee maantielenkit siinä missä millä tahansa muullakin pyörällä. Joustot saa lukittua, jolloin keinuminen loppuu. Itse rullailen työmatkat (25km/pv) pääsääntöisesti täysjoustolla, eikä cyclocross/maantiepyörä ole edes kovinkaan paljoa nopeampi toistuvien kadunylitysten takia. Sen minkä joustopyörällä suoralla häviää, kadunylityksessä ottaa kiinni.

JarZan
18.08.2009, 14.15
Joustopyörällä menee maantielenkit siinä missä millä tahansa muullakin pyörällä. Joustot saa lukittua, jolloin keinuminen loppuu.

Onko tietoo voiko tuosta Radon QLT Race 4.0 syykkelistä lukita tuota takajoustoa? Onko tätä ominaisuutta kaikissa/useimmissa/joissakin/harvoissa takajousitetuissa pyörissä? Itse en saanut oikein selvyyttä BS:n sivuilta. Täytyy etsiä jotain arvostelua tai testiä tosta mallista. Onko tietoo mistä ko artikkeli voisi löytyä. Siis testiä/arvostelua Radon QLT Race 4.0:sta.

Tevi
18.08.2009, 15.12
Onko tietoo voiko tuosta Radon QLT Race 4.0 syykkelistä lukita tuota takajoustoa? Onko tätä ominaisuutta kaikissa/useimmissa/joissakin/harvoissa takajousitetuissa pyörissä? Itse en saanut oikein selvyyttä BS:n sivuilta. Täytyy etsiä jotain arvostelua tai testiä tosta mallista. Onko tietoo mistä ko artikkeli voisi löytyä. Siis testiä/arvostelua Radon QLT Race 4.0:sta.
Näkyy olevan Fox RP 23 takaiskari tuossa QLT Race 4.0, ja siinä on lukitus. Omassa täpärissä en edes huomaa takapään keinumista. Etupää ainakin mulla kiikkuu, mutta se ei ole edes ilmaiskari. Sen sanon että täysjostosta en luovu. Taittuu sillä pitemmätkin matkat jos niin haluaa..

yypy
18.08.2009, 15.50
Foxin RP 23 iskarissa EI OLE lukitusta, vaan siinä on propedal, joka vain vaimentaa joustoa. Foxin RPL iskarissa on lukitus. R=reboound P=propedal L=lock 23=tietääkseni tarkoittaa propedalin säätöä

Scottman
18.08.2009, 15.59
Jep, RP23:ssa ei oo lukitusta, mutta kai sen tolla jäykimmällä pro pedal setupilla saa aika jämäkäksi t.s.ei keinu turhia. Tämä mutulla.

Tevi
18.08.2009, 20.14
No niin. Täällä taas minä luulen tietäväni enemmän kuin oikeasti tiedänkään. Jos olisin eilen kuollut en tietäisi tuotakaan.

JarZan
19.08.2009, 01.30
Jep, RP23:ssa ei oo lukitusta, mutta kai sen tolla jäykimmällä pro pedal setupilla saa aika jämäkäksi t.s.ei keinu turhia. Tämä mutulla.

Kertokaas lisää. Mitä toi Propedal tarkalleen tarkoittaa toiminnallisuutena? Ja miten sen säätö onnistuu? Onko siis joku pikasäätö, jonka asetusta voi muuttaa mielen mukaan lähteekö just nyt tarmakille ja natureen? Vai vaatiiko erikoistyökaluja tai ammattilaista joka kerta? Onko jotain kuskin painorajoja joiden mukaan säätöarvoja rukataan?

JarZan
19.08.2009, 01.35
Omassa täpärissä en edes huomaa takapään keinumista. Etupää ainakin mulla kiikkuu, mutta se ei ole edes ilmaiskari. Sen sanon että täysjostosta en luovu. Taittuu sillä pitemmätkin matkat jos niin haluaa..

Olen jo vähän painottumassakin tuohon täpäri vaihtoehtoon. Harmi kun ei sitä voi testata. Ei oikein uskaltais ostaa ekaa oikeaa maastopyörääni sokkona netistä. Mutta testasin kyllä Cuben 18" LTD Compin ja se lienee mulle just oikea koko. Eli jos jonkun jossain esittämä väite Cuben ja Radonin runkojen samanlaisuudesta pitää paikkaansa niin kokoluokka on oikea myös Radonilla (siis tuo 18"). Vai onko täpäreissä jotain spesialiteettia, että sama runkokoko ei olisikaan yhtä sopiva kuin jäykkäperässä. Ymmärsittekö mitä kysyin?:seko:

Muko
19.08.2009, 02.11
Kertokaas lisää. Mitä toi Propedal tarkalleen tarkoittaa toiminnallisuutena? Ja miten sen säätö onnistuu? Onko siis joku pikasäätö, jonka asetusta voi muuttaa mielen mukaan lähteekö just nyt tarmakille ja natureen? Vai vaatiiko erikoistyökaluja tai ammattilaista joka kerta? Onko jotain kuskin painorajoja joiden mukaan säätöarvoja rukataan?

Pro Pedal tarkoittaa sitä, että iskarissa on vipunen, joka voi olla asennossa "Pro Pedal" tai "jousto avoin". Nimensä mukaisesti Pro Pedal pyrkii tehostamaan polkemista vähentämällä turhaa keinumista. Vipua naksauttamalla saa ajonkin aikana takajouston joko täysin vapaaksi tai keinumisrajoitetuksi.

Säätö on mallia pika: vipusen luona on 1-2-3-namiska, ja sitä pyöräyttämällä saa Pro Pedal -ominaisuuden jäykkyyttä säädettyä. Tuo säätö ei siis vaadi muuta kuin sormet, ja tarjoaa vain kolme vaihtoehtoa. Käytännössä PP taso 1 voi olla huoletta päällä maastossakin - se ei juurikaan jäykistä iskaria. PP taso 3 onkin jo melkein lukitus, ja takapää hakkaa jonkin verran kankkuja. Taso 2 on luonnollisesti näiden välistä.

Kuten sanottua, täyttä lukitusta RP23:ssa ei ole, mutta PP taso 3 riittänee hyvin. Itse pidän säätöä yleensä asennossa 2, eikä silläkään notkumista esiinny ainakaan nätisti poljettaessa.

Muko
19.08.2009, 02.17
Olen jo vähän painottumassakin tuohon täpäri vaihtoehtoon. Harmi kun ei sitä voi testata. Ei oikein uskaltais ostaa ekaa oikeaa maastopyörääni sokkona netistä. Mutta testasin kyllä Cuben 18" LTD Compin ja se lienee mulle just oikea koko. Eli jos jonkun jossain esittämä väite Cuben ja Radonin runkojen samanlaisuudesta pitää paikkaansa niin kokoluokka on oikea myös Radonilla (siis tuo 18"). Vai onko täpäreissä jotain spesialiteettia, että sama runkokoko ei olisikaan yhtä sopiva kuin jäykkäperässä. Ymmärsittekö mitä kysyin?:seko:

Ymmärtääkseni Radon ja Cube tilaavat rungot samalta tehtaalta. Joidenkin huhujen mukaan Radonilla olisi käytössä ylivuotiset Cuben rungot, mutta en tiedä siitä..

Jos mahdollista, kokeile Cuben täysjoustoa. Ainakin tänä vuonna Cube AMS- ja Radon QLT -sarjojen runkogeometriat ovat millilleen samat, joten jos 18" kuutio sopii, pitäisi 18" raadon sopia yhtälailla. Jäykkäperä voi tässä kohtaa hyvinkin olla eri asia.

JarZan
19.08.2009, 03.09
Ymmärtääkseni Radon ja Cube tilaavat rungot samalta tehtaalta. Joidenkin huhujen mukaan Radonilla olisi käytössä ylivuotiset Cuben rungot, mutta en tiedä siitä..

Jos mahdollista, kokeile Cuben täysjoustoa. Ainakin tänä vuonna Cube AMS- ja Radon QLT -sarjojen runkogeometriat ovat millilleen samat, joten jos 18" kuutio sopii, pitäisi 18" raadon sopia yhtälailla. Jäykkäperä voi tässä kohtaa hyvinkin olla eri asia.

Täytyypä siis poiketa uudelleen R-techissä :) ja testata ko AMS- sarjalainen. Otanpa QLT speksit ylös, että voin testata vastaavaa vehjettä (siis pyörää tarkoitan).

Pro Pedal pyrkii tehostamaan polkemista vähentämällä turhaa keinumista. Vipua naksauttamalla saa ajonkin aikana takajouston joko täysin vapaaksi tai keinumisrajoitetuksi.

Säätö on mallia pika: vipusen luona on 1-2-3-namiska, ja sitä pyöräyttämällä saa Pro Pedal -ominaisuuden jäykkyyttä säädettyä. Tuo säätö ei siis vaadi muuta kuin sormet, ja tarjoaa vain kolme vaihtoehtoa. Käytännössä PP taso 1 voi olla huoletta päällä maastossakin - se ei juurikaan jäykistä iskaria. PP taso 3 onkin jo melkein lukitus

Tämä varmistaa asian. Se on siis Radon jonka valitsen. :D Testit ensin Cubella ja tällä kertaa juttuihin omistajan kanssa. Jos sais vaikka vähän palveluakin. Sen jälkeen linjoja pitkin Saksan maalle ostamaan pöörä.

HannuK
19.08.2009, 09.41

Koitin jo tuossa aiemmin katsella noita radonin ja cuben tuotoksia tuolla silmällä. Cuben AMS ja Radonin QLT näyttävät aika likelle samoilta. Muuten mallisto on sentään aika erilaista, ettei ne radonilla ainakaan koko mallistoaan perusta Cuben mallien pohjalle. Muistelisin että jossain ois tullut vastaan takapään huoltosarja jonka ois pitänyt sopia molempiin merkkeihin... en vaan äkkiseltään löytänyt enää sitä, joten epäilyttää että tekikö muisti kepposen, kun tätä radon=cube juttua on tullut arvottua jo sen verta pitkään :seko:

Radonilla on ainakin nettisivujen mukaan olevinaan kova suunnittelija, Bodo Probst, jonka käsialaa pitäs olla noi Slide sarjan rungot. Toisaalta, taitaa olla että abt. samoilla tuotantolinjoilla tehdään aika monen merkin rungon alihankintana. Eikähän se badge engineer http://en.wikipedia.org/wiki/Badge_engineering ole aika tuttua kauraa pyörä puolellakin. Se kyllä ihmetyttää, että miksi noita Radoneita ei saa muualta kun bike discountin kautta, vai onko se vaan niin iso kioski, etteivät tarvi enempää jälleenmyyjiä? Toisaalta samapa tuo, oon jokseenkin varma, että seuraava uus pyörä on Radon.

Offtopikkia sen verran.. Mun mielestä paras Kawasaki on KLV1000, sen tyyppikilvessä kun luki Suzuki :D Ainoa ero suitsan ja kavan välillä oli kavan tekstit tankissa ja katteissa sekä vähän eri väri valikoima... Ainakaan tossa tapauksessa se badge engineer ei ollut kovin kannattavaa, kun ei se kavan malli tainnut olla montaa vuotta myynnissä :cool:

JJJ
19.08.2009, 10.43
Se kyllä ihmetyttää, että miksi noita Radoneita ei saa muualta kun bike discountin kautta, vai onko se vaan niin iso kioski, etteivät tarvi enempää jälleenmyyjiä? Toisaalta samapa tuo, oon jokseenkin varma, että seuraava uus pyörä on Radon.

Kaupoilla on vaan joskus omat merkit ja niitä ei tarvitse muille myydä. Joskus olin lukevinani, että Cube oli Bike-Discountin oma merkki ennen, mutta myynti ja kysyntä kasvoi niin suureksi, että ulkoistivat merkin ja tekivät Radonin tilalle. Nykyään Cubella taitaa olla jo eri runkoja kuin Radonilla, mutta viime kesänä rungot olivat hyvin samat.

JarZan
21.08.2009, 00.01
oon jokseenkin varma, että seuraava uus pyörä on Radon.

Näin on. Mutta sellanen kysymysmerkki vielä jäi, että Bike-Discountin sivuilla ei specseistä suoraan selviä onko pyörässä hydrauliset levyjarrut? Levarit on, mutta kuvasta ei selviä onko kyseessä mekaaniset vai hydrauliset.

http://www.bike-discount.de/images/ico/configurations/configuration_1.gif Breakes Hayes Stroker Ryde 180/160 mm

Mr. Kape
21.08.2009, 00.07
Näin on. Mutta sellanen kysymysmerkki vielä jäi, että Bike-Discountin sivuilla ei specseistä suoraan selviä onko pyörässä hydrauliset levyjarrut? Levarit on, mutta kuvasta ei selviä onko kyseessä mekaaniset vai hydrauliset.

http://www.bike-discount.de/images/ico/configurations/configuration_1.gif Breakes Hayes Stroker Ryde 180/160 mm

Kyllä ne pitäisi olla hydraaliset, mitään en vanno (varmuus n. 99%).

Jarrujen tiedot (http://www.hayesdiscbrake.com/product_hyd_strokerRyde.shtml)

JarZan
21.08.2009, 00.15
Kyllä ne pitäisi olla hydraaliset, mitään en vanno (varmuus n. 99%).

On ne sittenkin. Hayesin sivuilta löyty specsit jarruista ja muuten sitä ei mainita, mutta kokoonpanoluettelosta löyty tämä:
Fluid: Hayes high temp DOT 4.
Eli eipä siellä taida nesteet muuten liikkua jos ei olis hydrauliset.

Scottman
21.08.2009, 09.36
Joo, hydrauliset noi Strokerit on.

stenu
21.08.2009, 09.49
Testit ensin Cubella ja tällä kertaa juttuihin omistajan kanssa. Jos sais vaikka vähän palveluakin. Sen jälkeen linjoja pitkin Saksan maalle ostamaan pöörä.

Enpä haluaisi olla pyöräkauppias.

JarZan
21.08.2009, 17.18
Enpä haluaisi olla pyöräkauppias.

Eipä sitä halunnut olla kauppias itsekään. Yllätys yllätys, mutta palvelu ikäänkuin pysähtyi, kun mainitsin pyörän merkin. Ei merkissä kai mitään muuta pahaa kuin ettei hän niitä myy. Ei sitten antanut Cubeakaan testiajoon.
Toisaalta ymmärrän asenteen, kun ei siitä rahaa omaan kassaan tipu, mutta pitäisin sitä kuitenkin ehkä ongelmana. Myyjä ei sitä tiedä olenko jo ns. kaupat tehnyt. Tässä tapauksessa en, joten siinä olis ollu myynnin paikka. On tosi, etten olisi kuitenkaan ottanut monta sataa kalliimpaa Cubea, mutta varusteet olin valmis ostamaan heiltä. Nyt en enää niitäkään. Sen verran kylmäksi ilmasto muuttu, että kysäisin pari askarruttavaa asiaa ja lähdin. Myyjä tosin Googlas pyörän ja hämmästeli ääneen kuinka niin halvalla myydään niin hyvillä osilla pyörää.

force115
21.08.2009, 22.27
Eipä sitä halunnut olla kauppias itsekään. Yllätys yllätys, mutta palvelu ikäänkuin pysähtyi, kun mainitsin pyörän merkin. Ei merkissä kai mitään muuta pahaa kuin ettei hän niitä myy. Ei sitten antanut Cubeakaan testiajoon.
Toisaalta ymmärrän asenteen, kun ei siitä rahaa omaan kassaan tipu, mutta pitäisin sitä kuitenkin ehkä ongelmana. Myyjä ei sitä tiedä olenko jo ns. kaupat tehnyt. Tässä tapauksessa en, joten siinä olis ollu myynnin paikka. On tosi, etten olisi kuitenkaan ottanut monta sataa kalliimpaa Cubea, mutta varusteet olin valmis ostamaan heiltä. Nyt en enää niitäkään. Sen verran kylmäksi ilmasto muuttu, että kysäisin pari askarruttavaa asiaa ja lähdin. Myyjä tosin Googlas pyörän ja hämmästeli ääneen kuinka niin halvalla myydään niin hyvillä osilla pyörää.

Taitaa täällä Ylöjärvellä olla aika keljua porukkaa. Itsekkin olen Tampereella testaillut Cubea ja nyt alla löytyy tämän rungon ympärille kasattu pyörä: http://www.bike-discount.de/shop/k325/a10419/qlt-to-frame-with-dt-swiss-ssd190.html

Osiltaan vastaa ilmeisesti aika hyvin tuota race 5.0:
http://www.bike-discount.de/shop/k173/a11983/qlt-race-50-2009.html

Ja varsin tyytyväinen olen hankintaan, näin aloittelijan silmin joka hommasi ensimmäisen maastopyöränsä.

Morjestellaa radon kuskit jos Ylöjärvellä nähdään:cool:

Takakumi
24.08.2009, 11.56
Te jotka olette tilanneet Radonin täysjouston, niin minkä runkokoon ootte valinnut ja minkä pituisia olette itse?

kaiha77
24.08.2009, 12.31
Eli mulle kaikki kokosuositukset tarjoaa oikeaksi 17" ja Radonilla on vain 16 ja 18. Jalan sisäpituus mulla n. 78 cm joten menen juuri suositusten väliin. Edellinen pyöräkin oli juuri tuo passeli 17" Nyt radon kiinnostaisi, mutta en uskalla tilata, sillä jos 16" onkin liian pieni ja satulaa ei saa tarpeeksi ylös tai 18" on liian pitkä? Edellisessä pyörässä vaakaputken pituus oli 549mm. Radonin 16" se on 539mm ja 18" 561mm, eli juuri vittumaisesti edellisen koko menee tuohon väliin. Saakohan 16" satulan tarpeeksi ylös? Mitä olette mieltä tuosta 18" pituudesta? Ajo on mulla sellaista endurohenkisempää polkurymistelyä. Ärsyttää kun en osaa päättää!

yypy
24.08.2009, 14.23
Voithan ottaa 18 tuumasen ja vaihtaa sentin lyhyemmän stemmin. Pienemmässä koossa taas voit vaihtaa pidemmän satulatolpan.

Muko
24.08.2009, 18.37
Pituus on 173 cm ja ostin 16" täysjouskarin. Aiemmin oli 17" jäykkäperä. Satulan saa hyvinkin tarpeeksi ylös, eikä runko tunnu maastossa lainkaan liian pieneltä. Kadulla kun ajaa, tuntuu ajoasento pystyltä, mutta sen siitä saa jos haluaa näppärän maastolaitteen.

zeik
24.08.2009, 18.45
Pituutta 178cm ja 18" stage 6. Ihan sopivalta koolta on tuntunut.

Mc_Mursu
24.08.2009, 18.53
Pituutta 178cm ja 18" stage 6. Ihan sopivalta koolta on tuntunut.
Mulla aivan sama. Jalan pituus 81 cm.
Mielelläni kokeilisin tuota 20 tuumaistakin, vaikka tuo 18" pelittää oikein hyvin.

JarZan
25.08.2009, 01.14
Mulla aivan sama. Jalan pituus 81 cm.
Mielelläni kokeilisin tuota 20 tuumaistakin, vaikka tuo 18" pelittää oikein hyvin.

Mulla pituutta 175cm ja sisäreisi 83cm. Kokomääritys oli väliltä 17"-19" joten sen 18" tilasin eilen. Jännittää menikö oikein, mutta varmistuksia tein niin monta kuin ilman koeajoa voi tehdä.

kaiha77
25.08.2009, 13.58
Tänään lähti stage 6 tilaukseen koolla 18" Mun jalan sisäpituus siis se 78 ja radonin mittataulukko ehdottaa 18" vaikka olenkin tällainen tumppi 171 cm. Katsotaan sitten millainen on koeajofiilis. Nyt vaan odotellaan pakettia. Toivottavasti tulee nopeasti....

jontu
25.08.2009, 20.16
Itselläkin pyörän vaihto edessä ja alan pikkuhiljaa päätymään Radonin stage tai race kutoseen, enään ei näytä vaan tosta stagesta olevan 18" varastossa.
Kuinka osissa pyörät tuolta muutes tulevat?

Kertokaapas sitten kun pyörät saatte onko toi 18" sopivan kokonen, itsellä pituutta 175 ja vähän epäröin tota rungon kokoa.

Mc_Mursu
25.08.2009, 22.55
Kuinka osissa pyörät tuolta muutes tulevat?
Jos tuo kuva ei näy, niin täältä (http://picasaweb.google.com/McMursu91/MountainBiking#5275965666972069202) löytyy muutamat kuvat siitä miten ainakin oma pyörä oli vuosi sitten pakattu.

http://lh6.ggpht.com/_7NhPYDosrsc/STf-0iMG7VI/AAAAAAAAAKs/5ewO2S7DnlM/s640/PICT4577.JPG

Masa87
31.08.2009, 13.41
Kauanko Radonien toimitukseen on mennyt aikaa? Ja paljonkohan mahtaa olla toimituskulut Saksasta Suomeen? Itse kun en ole ehtinyt perehtymään aiheeseen vielä sen tarkemmin mutta uusi ajukki vilahtelee mielen sopukoissa ja, ah, Radonissapa olisi ajopeliä vuosiksi eteenpäin. Vielä se pakollinen kokokysymys: itse ainakin kuvittelisin että 18" lienee sopivin, kun mittaa löytyy 180 cm ja edellinen ajokki on 17" jäykkäperäinen.

elasto
31.08.2009, 15.50
Kauanko Radonien toimitukseen on mennyt aikaa? Ja paljonkohan mahtaa olla toimituskulut Saksasta Suomeen? Itse kun en ole ehtinyt perehtymään aiheeseen vielä sen tarkemmin mutta uusi ajukki vilahtelee mielen sopukoissa ja, ah, Radonissapa olisi ajopeliä vuosiksi eteenpäin. Vielä se pakollinen kokokysymys: itse ainakin kuvittelisin että 18" lienee sopivin, kun mittaa löytyy 180 cm ja edellinen ajokki on 17" jäykkäperäinen.

Bike-Discountin sivuilta löytyisi nämäkin tiedot, mutta koska olen mukava, voin kertoa sinulle jotain. Mulla kesti fillarissa 4 viikkoa tilauksesta, mutta ei ollut ihan halvimmasta päästä, joten joutuivat varmaan erikseen sen kasaamaan. Pahimpaan sesonkiaikaan vielä tilasin. Lupaavat toimitusajaksi muistaakseni 2-3 viikkoa. Halvempia fillareita niillä on valmiina nipussa ja ne on tullut yleensä vähän nopeammin. Postikuluja tulee noin 50 euroa kokonaiselle fillarille Suomeen.

17" jäykkäperäinen kuulostaa kyllä aika pieneltä sulle. Luulisi 18" olevan aika hyvä koko.

Muko
31.08.2009, 16.02

Kuukauden tienoilla on toimitusajat. Katso Kaupat-osiosta Bike-Discount -ketjusta tarkemmin. Jos maksat luottokortilla, kulut on 13,95€ + 41€. Ennakkomaksulla 4€ vähemmäin.

Eiköhän se 18" ole okei.

eskoaa
31.08.2009, 16.22

Tuosta mittataulukko: http://www.bike-discount.de./inhalt/rahmengroesse.html
Siihen kun laitat jalan sisäpituuden, niin kone laskee oikean runkokoon.

JarZan
31.08.2009, 23.59

Itse tilasin 23.8. pyörän. Eilen kyselin perään, kun sain vain tilausvahvistuksen, mutta sen jälkeen ei mitään tietoa. Tänään ilmoittivat, että pyörän kasaamiseen ja säätämiseen menee sen 1 viikko. Tämän jälkeen kuljetus/toimitus lähipostiin kestää sen 2 viikkoa. joten kokonaisaika onpi sen 3 viikkoa.
Kulut tosiaan sen 41€ pyörästä ja maksutavasta riippuen sen reilu 9 egee ennakkomaksusta tai Luottokortilla tuon 13+ euroa.

Toi 17" on lähes varmasti sulle liian pieni. Tai jotkut tykkää ajaa pienellä ketterällä vaativammassa maastossa, mutta perusajelu alkaa sitten tökkiä.

Itse ajoin vuosia liian pienellä pyörällä ja niinhän se pyöräily jäi 5 vuodeksi, kunnes tajusin antaa pyörän pois. Niin, antaa. Sen jälkeen välittömästi nousi pyöräkuume ja nyt on tilattu Radonin QLT Race 4.0. http://www.bike-discount.de/shop/a11995/qlt-race-40-2009.html
Siis täpäri ja alunperin pyöräni ei saanut olla täpäri. Edellinen kun oli ja kyllästyin keinutuolilla ajamiseen. Tosin syitäkin löytyi keinumiseen: liian pieni pyörä, liian painava kuski, vanha tekniikka (joustoissa), pääasiallinen ajo oli kaupunkioloissa. Nyt on kaikki toisin, paitsi kuskin paino. Tarkoitus on ajaa paremmalla tekniikalla (siis paremmalla kuin 10v sitten) varustetulla pyörällä ja selvästi enemmän maastoa/metsää.

Tosiaan nyt on tilattu 18" pyörä ja omilla mitoilla (175cm, inseam 83cm) kaikilla mittausohjeilla (olikohan niitä 3 eri ohjetta) sain kokoluokituksen 17"+ - 19"- välillä. Joten 18" oli helppo valinta.
Älä valitse täpärin kokoa sen perusteella yksin, että mikä on oikea koko jäykkiksellä. Varsinkaan jos kyseessä on eri valmistajien pyörät. Niissä voi olla todella suuria eroja.

Ohiampuja
01.09.2009, 09.06
Olipas kyllä yllätys, että 999 -hintaan saa noinkin asiallisesti speksattua täpäriä.
Fox RP23 / RS Reba ja SLX / XT osatkin vielä, niin ei kyllä kuulosta pahalta. Tämä tarvitsee pitää mielessä kun kaverit kyselee pyörävinkkejä... Pyörä oli siis QLT Race 4.0
http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/QLT-Race-4-0_id_7201_.htm

stenu
01.09.2009, 14.17
17" jäykkäperäinen kuulostaa kyllä aika pieneltä sulle. Luulisi 18" olevan aika hyvä koko.

Pelkkä istuinputken pituuteen perustuva tuumakoko kertoo aika vähän pyörän koosta. Mun 17":nen runko on pidempi kuin Radonin 18":nen runko. Radonin rungot näyttävät olevan melkoisen lyhyitä. Kannattaa siis huomioda myös se, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

elasto
01.09.2009, 22.36
Pelkkä istuinputken pituuteen perustuva tuumakoko kertoo aika vähän pyörän koosta. Mun 17":nen runko on pidempi kuin Radonin 18":nen runko. Radonin rungot näyttävät olevan melkoisen lyhyitä. Kannattaa siis huomioda myös se, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Niin, sen takia sanoinkin, että se kuulostaa aika pieneltä. Paha sanoa tosiaan tarkemmin tietämättä esim. vaakaputken pituutta kun en satu kristallipalloakaan omistamaan.

JarZan
02.09.2009, 02.04

Kun en paremmin tiedä niin kuullosti viisaalta vinkiltä. :p Tämä tukee käyttämään tuota BD:n omaa mittataulukkoa. Paitsi että se antaa mullekkin kaksi aika erilaista kokoa. Oma pituus 175cm menee luokkaan 17", mutta inseam 83cm menee luokkaan 19". Ota nyt sitten selvää. Onneksi ei ole 17 eikä 19 kokoja.

Kumpi on oikeampi mitta pyörän (täysjousto) kokoa valittaessa? Oma pituus vai sisäreisi?

Voi kun tulis jo se pyörä. No täytyy sitä ennen hommata vielä kypärä, lattiapumppu mittarilla ja pesuaine & voiteluaine.

Canuuna
02.09.2009, 12.42
Tilasin viime vuonna (2008) Radon QLT Race 9.0 mallisen täpärin. Kyseinen 9.0 kokoonpano ei näytä tälle vuodelle olevan saatavilla mutta runko on sama oli sitten kyseessä 4.0-9.0.

Olen 170cm pitkä ja valitsin runkokooksi 18-tuumaa. Vertailin runkogeometriaa edelliseen Cannondale F800-pyörään ja mittojen olessa aika samoja uskalsin tilata kyseisen koon. Koko on osoittautunut juuri oikean kokoiseksi minulle, pienemmällä en voisi mitenkään ajaa.

Olen ollut pyörään todella tyytyväinen! Radonin osistahan jo näkee, että se on koottu huolellisesti hyvistä osista. Ainut kysymysmerkki oli runko ja sekin on osottautunut mainioksi. Ainut miinus rungossa on sen paino. 18" runko ilman iskaria painaa heidän mukaan 2600g.

Nyt olen ajanut pyörällä noin 4000km ja parikymmentä kisaa sekä trans-alpin joten kestävyyttäkin pyörästä löytyy. Suosittelen kyllä kyseistä merkkiä kaikille! Olen todennut, että harrastelija oppii ajamaan pyörällä kuin pyörällä, eikä koeajoa tarvi tehdä. Ei muuta kun tilamaan kun discountissa näyttää olevan alet päällä. Itse ajattelin talvipyöräksi tilata ZR team 5.0... :)

Takakumi
02.09.2009, 13.21
Tilasin viime vuonna (2008) Radon QLT Race 9.0 mallisen täpärin. Kyseinen 9.0 kokoonpano ei näytä tälle vuodelle olevan saatavilla mutta runko on sama oli sitten kyseessä 4.0-9.0.

Olen 170cm pitkä ja valitsin runkokooksi 18-tuumaa. Vertailin runkogeometriaa edelliseen Cannondale F800-pyörään ja mittojen olessa aika samoja uskalsin tilata kyseisen koon. Koko on osoittautunut juuri oikean kokoiseksi minulle, pienemmällä en voisi mitenkään ajaa.

Olen ollut pyörään todella tyytyväinen! Radonin osistahan jo näkee, että se on koottu huolellisesti hyvistä osista. Ainut kysymysmerkki oli runko ja sekin on osottautunut mainioksi. Ainut miinus rungossa on sen paino. 18" runko ilman iskaria painaa heidän mukaan 2600g.

Nyt olen ajanut pyörällä noin 4000km ja parikymmentä kisaa sekä trans-alpin joten kestävyyttäkin pyörästä löytyy. Suosittelen kyllä kyseistä merkkiä kaikille! Olen todennut, että harrastelija oppii ajamaan pyörällä kuin pyörällä, eikä koeajoa tarvi tehdä. Ei muuta kun tilamaan kun discountissa näyttää olevan alet päällä. Itse ajattelin talvipyöräksi tilata ZR team 5.0... :)

Tuo Radonin runkokokotaulukko tarjoaa 18" 170-180cm kuskille, eli olet siellä alarajalla. Itse olen 180cm pitkä ja jos menisin saman kaavan mukaan, niin 20" menisi tilaukseen (20"=180-190cm). Kovasti olen aiemmin itselleni inttänyt, että 18" olisi kokoni, mutta hyvä saada uutta näkökulmaa asiaa sellaiselta joka jo kurvailee Radonilla. Leikitään, että olisit kasvanut 10cm eli olisit nyt 180cm pitkä, olisikohan olemassa oleva 18" Radon sinulle sopiva vai haikailisitko 20" perään?

Canuuna
02.09.2009, 14.40
Tuo Radonin runkokokotaulukko tarjoaa 18" 170-180cm kuskille, eli olet siellä alarajalla. Itse olen 180cm pitkä ja jos menisin saman kaavan mukaan, niin 20" menisi tilaukseen (20"=180-190cm). Kovasti olen aiemmin itselleni inttänyt, että 18" olisi kokoni, mutta hyvä saada uutta näkökulmaa asiaa sellaiselta joka jo kurvailee Radonilla. Leikitään, että olisit kasvanut 10cm eli olisit nyt 180cm pitkä, olisikohan olemassa oleva 18" Radon sinulle sopiva vai haikailisitko 20" perään?

Minun mielestä tuo 18" on enemmänkin 165-175cm kuskille vaikka Radon ilmoittaakin sen 170-180cm pituisille. Radon on aika lyhyt jos vertaa esimerkiksi Konaan. Itse tykkään ajaa suht matalassa ajoasennossa ja tuo Radonin lyhyys ja pysty-asento vaati hiukan totuttelua. Homma kuitenkin hoitui kun käänsin stemmin (syntace f99) väärinpäin ja siirsin spacerit stemmin yläpuolle. Pyörässä oli vakiona flatti ohjaustanko.

Eli 180cm pitkänä valintani olisi ehdottomasti 20". 18" ei riitä mitenkään säätövarat minun ajoasennolleni... Tietysti jos tykkäisin ajaa ylväästi grillille selkä pystyssä niin 18" riittäis. :D

T-oidibus
02.09.2009, 16.04
Annan myös oman kommenttini Radonin kokoluokitteluun. Vuoden verran olen ajellut QLT Race 7:lla. Pituutta minulla noin 185cm ja runkokoko on 20" on ollut passeli. Runkohan on pituudeltaan lyhyenlainen ja samalla korkea. Joten itselläni on käytössä setback-tolppa ja stemmi on kohtuu pitkä.

Ohiampuja
02.09.2009, 16.10
Joten itselläni on käytössä setback-tolppa ja stemmi on kohtuu pitkä.
Osaatko sanoa, että paljonko satulan kärki on keskiön takana. Riittääkö 5-7 cm?

T-oidibus
02.09.2009, 19.46
Oman satulan kärki on noin 6cm keskiön takana. Itse tykkään pyöritellä kohtuu takaa.

Ohiampuja
02.09.2009, 20.10
Minulla on liki samat sentit ja tolppa on Thomsonin suora...

hynni
03.09.2009, 23.18
Terve kaikille.

Mulla mittaa 185 cm ja jalan sisämitta melkeen 90 cm. Onks mul pitkät jalat? Mites muilla mittaisillani? Kuvittelen olevani pitkäjalkainen ja lyhytselkäinen ja siten vaikea löytää sopivaa pyörää.

Oisko Radonin Race:n 22" liioittelua - Nykyisessä vanhassa fillarissa kait 20" runko ja jalat jää aika koukkuun. Pitempi tolppa laittaisi ajoasennon aika solmuun ilman jotain 2" riseria. Toisaalta olen joutunut laittamaan lyhyen stemmin kun selkä ja käet vissiin aika lyhkäset.

-h

Ohiampuja
04.09.2009, 10.55
Kuvittelen olevani pitkäjalkainen ja lyhytselkäinen ja siten vaikea löytää sopivaa pyörää.
Radon voisi olla sinulle passeli, kun se on lyhyehköllä vaakaputkella. Itse olen 184-186 cm pitkä ja jalat 88 cm.

Minä en itselleni ottaisi 20 tuumaista isompaa tuosta QLT Race mallista...

Takakumi
07.09.2009, 11.39
Mites tuo jalan sisämitta otetaan? Olis tarkoitus laittaa tilaus sisään Radonista piakkoin, mutta en edelleenkään ole varma onko 18" vai 20" oikea koko 180cm kuskille ja ei ole vertailupohjaa kun eka maasturi kyseessä.

Ohiampuja
07.09.2009, 11.42
Seisomaan seinän viereen, kirja jalkojen väliin, nostetaan kirja ylös ja merkki seinään tai mitataan itse rullamitalla etäisyys lattiasta kirjan yläreunaan.

Takakumi
07.09.2009, 13.15
82cm näyttää olevan jalan sisämitta. Huomasinpa juuri katsoneeni aiemmin Radonin kokotaulukkoa jäykkäperäisen kohdalta eli suositukset hieman muuttui kun valitsi täysjouston taulukon. Kaipa se sitten tuo 18" olisi kun ei taida olla 19" kokoa valikoimassakaan.

155 - 165 cm14 - 15"35 - 38 cm165 - 170 cm15 - 16"38 - 41 cm170 - 175 cm<16 - 17"41 - 43 cm175 - 180 cm17 - 18"43 - 46 cm180 - 185 cm18 - 19"46 - 48 cm185 - 190 cm19 - 21"48 - 53 cm190 - 195 cm21 - 22"53 - 56 cm195 - 200 cm22 - 23"56 - 58 cm

http://www.bike-discount.de./inhalt/rahmengroesse.html

eupa
07.09.2009, 13.29
Seisomaan seinän viereen, kirja jalkojen väliin, nostetaan kirja ylös ja merkki seinään tai mitataan itse rullamitalla etäisyys lattiasta kirjan yläreunaan.

Kirja kannattaa korvata vatupassilla, jos sellaisen omistaa. Niin ja mitataan ilman kenkiä:D

Takakumi
07.09.2009, 13.39
Kirja kannattaa korvata vatupassilla, jos sellaisen omistaa. Niin ja mitataan ilman kenkiä:D

Joo kengät oli jätetty pois jalasta:)

JarZan
08.09.2009, 00.36
82cm näyttää olevan jalan sisämitta. Huomasinpa juuri katsoneeni aiemmin Radonin kokotaulukkoa jäykkäperäisen kohdalta eli suositukset hieman muuttui kun valitsi täysjouston taulukon. Kaipa se sitten tuo 18" olisi kun ei taida olla 19" kokoa valikoimassakaan.

Ota nyt ihmeessä se sisäreisi mittaus myös. Meitä on monenlaista "apinaa" liikkeellä. Intissä jos joutu kantaan telamiinoja niin kädet roikkuu polvien alapuolella ja selkä on lytyssä (tästä tuo viittaus "apinaan"). Löydä siinä sitten sopiva pyörä.
Itselläni oli sama henkinen vääntö. Mikä koko ja onko jäykkiksellä ja täpärillä oma kokoluokitus. No homma alkoi avautua kun vihdoin jätin arvailut ja otin mittanauhan. Mittasin sisäreiden kolmeen eri otteeseen jotta jotain hajua jäi oikeasta pituudesta. Kirja nivusiin niin että tuntuu ja sitten mittaamaan. Apu ei oo pahitteksi, on muuten aika hankalaa.
Itsellä 175cm ja olikohan 83cm. Vastaus sama 18-19". Joten 18 oli helppo valinta. Pienempi on kuitenkin parempi valita kuin liian suuri, mutta se on taas makuasia. Jotkut vaan tykkää isosta, mutta "ei se koko vaan miten sitä vehjettä käyttää".

kaiha77
11.09.2009, 08.41
Sain tällä viikolla oman stage 6.0:n Nyt olen parina iltana ehtinyt kokeilemaan ja hyvältä tuntuu. 18" runko tuntuu huomattavasti isommalta kuin entinen 17" Geometria tietysti vaikuttaa tähän sillä keskiön korkeus on suurempi ja tätä kautta pyörä tuntuu paljon korkeammalta. Foxin jouset on yllättävän paljon erilaiset verrattuna aikaisempiin rokkarin jousiin. Alkuherkkyydessä on valtava ero foxin eduksi varsinkin takajousessa. Vaikka sagi on asennettu ohjeminimiin, niin silti tuntuu todella löysältä verrattuna rokkarin arioon. Pidemmät ja paremmin pelaavat joustot ainakin ensituntuman perusteella tuovat minulle paljon lisää nopeutta ja hallittavuutta hankalaan ryskytykseen. Runko tuntuu jämäkältä ja melkoisen järeältä, mikä on hyvä meikäläisen ajoon. Takajousi notkuu jonkun verran mutta onneksi on propedal. Olisi kiva verrata johonkin muuhun runkoon tuota notkumista samalla takajousella. Mitä muut stage-miehet on mieltä perän notkumisesta? Onko sitä enemmän kuin muissa vastaavissa pyörissä?

Niin ja mulla tuo koko vaikuttaa ihan hyvälle. sisäreiden mitta mulla 78 ja 18" on ihan ok. satulatolppa nyt pari senttiä minimin yllä. 16" voisi olla liian pieni, ehkä.

Takakumi
11.09.2009, 12.26
Sain tällä viikolla oman stage 6.0:n Nyt olen parina iltana ehtinyt kokeilemaan ja hyvältä tuntuu. 18" runko tuntuu huomattavasti isommalta kuin entinen 17" Geometria tietysti vaikuttaa tähän sillä keskiön korkeus on suurempi ja tätä kautta pyörä tuntuu paljon korkeammalta. Foxin jouset on yllättävän paljon erilaiset verrattuna aikaisempiin rokkarin jousiin. Alkuherkkyydessä on valtava ero foxin eduksi varsinkin takajousessa. Vaikka sagi on asennettu ohjeminimiin, niin silti tuntuu todella löysältä verrattuna rokkarin arioon. Pidemmät ja paremmin pelaavat joustot ainakin ensituntuman perusteella tuovat minulle paljon lisää nopeutta ja hallittavuutta hankalaan ryskytykseen. Runko tuntuu jämäkältä ja melkoisen järeältä, mikä on hyvä meikäläisen ajoon. Takajousi notkuu jonkun verran mutta onneksi on propedal. Olisi kiva verrata johonkin muuhun runkoon tuota notkumista samalla takajousella. Mitä muut stage-miehet on mieltä perän notkumisesta? Onko sitä enemmän kuin muissa vastaavissa pyörissä?

Niin ja mulla tuo koko vaikuttaa ihan hyvälle. sisäreiden mitta mulla 78 ja 18" on ihan ok. satulatolppa nyt pari senttiä minimin yllä. 16" voisi olla liian pieni, ehkä.

Minkä mittaine itse oot?

kaiha77
11.09.2009, 13.49
Minkä mittaine itse oot?

171 cm

JarZan
12.09.2009, 01.27
... Takajousi notkuu jonkun verran mutta onneksi on propedal. Olisi kiva verrata johonkin muuhun runkoon tuota notkumista samalla takajousella...

...sisäreiden mitta mulla 78 ja 18" on ihan ok....

Moronmoron. Kunhan toi pyöräni rantautuu kotiin ja alkukasaus ja ekat lenkit hifistelty :p, niin vois koelenkkiä olla tarjolla. Eli mulle tulossa 18" QLT Race 4.0 jossa toi sama ProPedal. Menee kuskinkin mitta lähes kohdilleen.
Tampesterin kyljessä, suur-Ylöjärvi on paikkakunta.

Tshaa, mutta katsotaanpa ensin se toimitus. Onkohan siellä sitä iskaripumppua?:mad:

Oboy
15.09.2009, 07.36
Mitenkähän noiden Radonien kanssa pitää ilmoitetut painot paikkaansa, eli onko joku vaa'an omaava punninnut pyöräänsä?

kaiha77
15.09.2009, 08.26
Mun stage 6.0 18" painoi ikeavaa'an mukaan 12,7 ilmoitetun 12,3 kg sijaan. Siis ilman polkimia, vaikka nettisivujen mukaan voisi luulla että ilmoitettu paino on polkimien kanssa. Nuo ensiasennuspolkimet on aika paskan oloiset painavat möhköt. Täten paino on ilmoitettu ehkä vähän alakanttiin. Tuosta 12,3 painosta ei kyllä ole sanottu että mikä koko on kyseessä. Jos 16" niin kait se 18" painaa vähän enenmmän.

Chinook
15.09.2009, 08.57
Jos 16" niin kait se 18" painaa vähän enenmmän.
Todennäköisesti. :D
Yleensä se paino on ilmoitettu pienimmän runkokoon mukaan, näyttää paremmalta listalla.

elasto
15.09.2009, 11.20
Mitenkähän noiden Radonien kanssa pitää ilmoitetut painot paikkaansa, eli onko joku vaa'an omaava punninnut pyöräänsä?

Eivät pidä paikkansa ollenkaan. Ilmoitettu 9,4 kilon paino oli 10 kiloa. Ainakin ilman polkimia ja pienimmällä runkokoolla ilmoitettu. Hieman myös nettivähennystä.

Takakumi
15.09.2009, 13.53
Nyt lähti tilaus sisään juuri! QLT Race 4.0. Saa nähdä onko lumet maassa ennen kuin pyörä pihassa:)

Ohiampuja
15.09.2009, 15.34
Saa nähdä onko lumet maassa ennen kuin pyörä pihassa:)
Jaa Hellsingissä? Eiköhän se ole pyörä ensin, jossain Sodankylässä voisi olla sitten toinen juttu...

JarZan
16.09.2009, 01.17
Nyt lähti tilaus sisään juuri! QLT Race 4.0. Saa nähdä onko lumet maassa ennen kuin pyörä pihassa:)

Eipä siellä Tsadissa taida lunta tulla ihan heti vaikka toimitus menisikin vähän pitkäksi. Tosin odotteluun voi varautua jos omia kokemuksia voi pitää indikaattorina. Tuolla Kaupat osiossa olenkin jo tuskaillut samaa asiaa. Tuntuu, että olen ainoa jolla näin kauan kestää.
Eli 24.8. tilaus ja (ennakko)maksu. Tänään/eilen 15.9. noudin Siwasta osatoimituksen, jossa oli muut kamat mut ei pyörää. Tuli lukko, pumput, lokasuojat, polkimet, mittari, ketjupesuri.
Omituisinta on se, että viime viikolla sain heiltä postia, että toimitus lähtee heidän varastolta (olikohan torstai). Tässä toimituksessa piti olla pyörä ja vain joku muu tarvike. Muut varusteet mitä tilasin (n. 200€:lla) olivat Sold Out ja ei tietoa toimitetaanko myöhemmin vai palautetaanko rahaa. No nämä loppuneet tarvikkeet sitten olivatkin ne mitä toimitettiin. Eli onko pyörä siis loppunut, ei kai sentään kun myyvät vieläkin verkossa. Outoa.
Viestissä oli myös DHL koodi jolla voi seurata toimitusta. No seuranta ulottuu vain siihen kun se paketti on Saksassa. Tuon tiedon mukaan lähti Saksasta (jos ymmärsin oikein) lauantaina 12.9. Nyt siis jännittyneenä odotan, että milloin se tipahtaa postiluukusta. Se pyörä.

Mutta kaiken kaikkiaan aika pitkä toimitus, jos muiden hehkutuksiin tilausten nopeudesta uskoo. Mutta olenkin todennut, että sitä saa mitä halvalla tilaa. Hinnat oli kuitenkin aika kohdillaan myös varusteissa.

kaiha77
16.09.2009, 08.09
Mä sain pelaamaan DHL:n seurantakoodin kun laitoin sen dhl.de sivuille. Ne sivut näyttivät seurantakoodin mukaan kuljetuksen saapuneen kohdemaahan yms. jakelutietoja. Kokeile sinne

JarZan
17.09.2009, 00.34
Mä sain pelaamaan DHL:n seurantakoodin kun laitoin sen dhl.de sivuille. Ne sivut näyttivät seurantakoodin mukaan kuljetuksen saapuneen kohdemaahan yms. jakelutietoja. Kokeile sinne

En kokeile.

Pyörä tuli tänään kotiin. Tuossa se vielä on sidottuna, mutta pahveista käärittynä. Jännittää niin, ettei tiedä kasaisko sen ihan vielä vai antaisko himon yltyä.
Ei vaan pakko. Aamulla lapset hyökkää leluineen kuitenkin hakkaamaan sitä. Täytyy laittaa yöksi parvekkeelle. Mitenköhän se siellä kylmässä, pimeässä ja märässä yksin pärjää?

Oboy
17.09.2009, 09.28
Onnea uudelle pyörälle! =)

Kun ei ihan hirveätä määrää tullut vastauksia tuohon paino kysymykseeni, niin viitsitkö iskeä pyöräsi puntariin sitten kun saat sen kasaan? Ei sillä mitään merkitystä oikeasti ole onko se 12.5kg vai 13.5kg tai jotain siltä väliltä, mutta olisi kiva tietää.

eupa
17.09.2009, 11.17
laitas Jarzani viestiä, kun olet pyörän koonnut. Oliko säädöt paljon pielessä? kaikki mukana mitä pitikin? ym..

tahtoo kans tommosen..

force115
17.09.2009, 16.52
Jaahas nyt on saatu Ylöjärvellekkin lisää radoneita. Itse en ole päässyt muutamaan viikkon pyöräilemään Ylöjärven maisemissa, kun viikot menee reissuhommissa täällä Kouvolassa. Tosin pitihän se pyörä tänne rahdata, että pääsi uusille reiteille ajelemaan. Onnea vaan uudelle pyörälle.

JarZan
18.09.2009, 02.03
laitas Jarzani viestiä, kun olet pyörän koonnut. Oliko säädöt paljon pielessä? kaikki mukana mitä pitikin? ym..

tahtoo kans tommosen..

Joo. Kasassa on. Ihan simppeliä ruuvausta vaan. Pikalinkku eturenkaaseen ja kiinni. Ohjaustanko stemmiin kiinni. Satula putkeen kiinni ja putki runkoon. Polkimet kiinni. Siinä se oli. Tein huolella ja hartaudella. Luin ohjeet, etsin oikeat työkalut, fiilistelin. Sain 2 tuntia menemään. Menis varmaan alle 20 min. jos "rutiinilla" heittäis kasaan. Paan kuvan erikseen tälle ketjulle.

Säädöt on tehty tehtaalla kohtuu hyvin. En oo vielä uppoutunut syvälle säätöihin. Koelenkin tein ja kovasti mietin, miksi pitää edes pyöräillä :seko:. Pershe niin kippee että :mad:. Kyllä oli raskas lenkki. 12km ja aikaa 56 min. Täytyy laittaa 40% kuskin surkean kunnon piikkiin, 10% outoon lajiin ja outoon pyörään totuttelun piikkiin ja loput 50% liian raskaaksi valitun reitin piikkiin. Jösses mitä nousuja ja laskuja noin lyhyellä matkalla :eek:.
Loppumatkasta havaitsin pientä ääntä hitaalla vauhdilla. Ilmeisesti etujarrulevy hieman hiertää jarrupalaan :(. Olisko vääntynyt? Varmaan kuljetuksessa. Kuinkahan tuon saa suoristettua ettei pahenna asiaa?
Paketti kyllä oli päällisin puolin ehjä.

elasto
18.09.2009, 10.34
Ootko varma, että se on vääntynyt? Tarkista nyt ensin pyörittämällä ja katso tarkasti näkyykö heittoa. Mä jouduin etujarrua varsinkin vähän keskittämään uudelleen vaikka noi kaikki säädöt onkin tehty valmiiksi. Muutenkin kannattaa ekojen lenkkien jälkeen tarkastella kaikkien pulttien kierys. Voi olla jarrusatulan pultit vähän löystyny jarrutuksissa ja sen takia joutuu uudelleen keskittämään.

Pekka L
19.09.2009, 09.54
Kaverille tuli just jäykkis, en oo nähnyt edes vielä sitä, ZR-7.0

Säilyttäkäähän niitä sitten vain varastossa tai parvekkeella:D

http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/lehdisto/hellink/tiedote.jsp?selected=kaikki&oid=20090901/12530217591330&industry=&=

JarZan
20.09.2009, 02.43
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/lehdisto/hellink/tiedote.jsp?selected=kaikki&oid=20090901/12530217591330&industry=&=[/URL]

Heh :D. Toivottavasti ei iske mikään syöpä tuonne genitaalialueelle, kun se on lähinnä runkoa. Oma Raatoni on sisällä, mutta vaimo uhkaa heittää sen pihalle. Parvekkeelle täytyy laittaa, mutta nyt on ollut virittelyt ajankohtaisia.
Mitä nyt pumppua, valoja ja mittareita asennellu. Pitäis vielä oppia haarukan säätäminen.

JarZan
21.09.2009, 01.15
Joo. Kasassa on.

Loppumatkasta havaitsin pientä ääntä hitaalla vauhdilla. Ilmeisesti etujarrulevy hieman hiertää jarrupalaan :(.

Tossa olis kuva menopelistä.
http://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/index.do?id=1606781

Tuo etujarrun hinkkaus on ajoittaista. Kuuluu silloin kun renkaaseen tulee painetta/vääntöä sivusuunnassa, kuten kaarreajossa. Silmin en havaitse levyssä vääntymää tai en edes erota, että se ottaisi kiinni jarrupalaan. Mutta siitä se ääni tulee. Voi olla uudenkarheutta.

Mutta mikä neuvoksi tähän, kun polkiessa voimalla oikea poljin alkaa naksua. Huolestuttava ääni. Onkohan poljinakselissa vikaa vai kiinnityksessä kampeen. Naksaus tulee luonnollisesti juuri siinä alaspolku vaiheessa, esim. kovassa nousussa, kun kuskin painoa käytetään hyväksi.

Muko
21.09.2009, 12.46
Tossa olis kuva menopelistä.
http://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/index.do?id=1606781

Tuo etujarrun hinkkaus on ajoittaista. Kuuluu silloin kun renkaaseen tulee painetta/vääntöä sivusuunnassa, kuten kaarreajossa. Silmin en havaitse levyssä vääntymää tai en edes erota, että se ottaisi kiinni jarrupalaan. Mutta siitä se ääni tulee. Voi olla uudenkarheutta.

Mutta mikä neuvoksi tähän, kun polkiessa voimalla oikea poljin alkaa naksua. Huolestuttava ääni. Onkohan poljinakselissa vikaa vai kiinnityksessä kampeen. Naksaus tulee luonnollisesti juuri siinä alaspolku vaiheessa, esim. kovassa nousussa, kun kuskin painoa käytetään hyväksi.

Etujarrusta: Varmista että etukiekko on kunnolla haarukan kolosissa, ja kiinnitä pikalinkku kireäksi. Jos ei auta, keskitä jarru.

Naksumisesta on valtava määrä spekulointia ketjussa "Naksuu muttei halkea". Käytännössä, jos et tarkalleen tiedä mistä ääni kuuluu, lienee helpointa kysyä hyvältä huoltomieheltä.

hannupulkkinen
21.09.2009, 14.25
Etujarrusta: Varmista että etukiekko on kunnolla haarukan kolosissa, ja kiinnitä pikalinkku kireäksi. Jos ei auta, keskitä jarru.

Naksumisesta on valtava määrä spekulointia ketjussa "Naksuu muttei halkea". Käytännössä, jos et tarkalleen tiedä mistä ääni kuuluu, lienee helpointa kysyä hyvältä huoltomieheltä.
Sammoo mieltä. Ota poljin irti ja kierrä hitaasti akselia, jos tuntuu nykäys tai pienikin pykälä tai naksaus niin poljin on syyllinen. Keskiölaakeri voi olla löysällä kun naksuminen kuuluu nimenomaa alasrunttausvaiheessa.

Tilde
21.09.2009, 16.19
Ei tää pyöräkuume ole helppo tauti! :mad:

No ei todellakaan, ja kun se iskee toista kertaa vuoden sisään :mad:
Salpausselän maastot vaan tahtoo houkutella, eikä cc kykene paljoon.
Paikallisessa liikkeessä piti vielä mennä testaamaan Spessun täysjoustoa, hintaluokaltaan se oli kyllä yli budjetin, mutta katse siirtyi jäykkäperistä täpäreihin.

Tuo Radonin QLT Race 4.0 oli kiikarissa, mutta eipä olekaan 22" enää saatavilla:
http://www.bike-discount.de/shop/k173/a11995/qlt-race-40-2009.html
Olisikohan hinta-laatusuhteeltaan vastaavia poistomyynnissä missään?

Tai sitten nälkä kasvaa syödessä, kumpikohan näistä vetäisi pitemmän korren?

vai
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30509
:seko:

JarZan
22.09.2009, 00.04

vai

Noin pikaisesti katsottuna varustelu jonkin verran samaa kaliiberia, mutta minä en tiedäkään juuri mitään. Jos noista täytyy valita, niin ehdottomasti Cube. Osasarjoissa ei paljoa eroa, Cubessa etujousto 100mm ja Radonissa 90-120mm, mutta takana Cubessa 165mm, kun Radonissa 100mm. Lisäksi Cube on hienompi ja laatupeli sekä tietty HALVEMPI.

Mutta ehkäpä nämä noviisia kokeneemmat ovat jälleen avuliaita ja auttavat.

Oboy
22.09.2009, 07.27
Tässä vastaa toinen joka ei tiedä mistään mitään. Mutta eikös tuo 165mm tarkoita vain sen takaiskarin kokonaispituutta ja sitten taas sen iskupituus on varmaan jotain vähän vähemmän?

Tilde
22.09.2009, 07.43
Kiitoksia edes näistä vastauksista, hyvä että joku vastaa jotain :)
Alunperin katselin CRC:stä Cuben LTD Teamiä, mutta siitäkin ehti jo 22" koko mennä, tuosta Cube AMS Compistakin meni jo se White/Candy Blue väri, pitää ilmeisesti tehdä päätös nopeasti jos jotain meinaa saada alennuksesta...

yypy
22.09.2009, 14.24
Tässä vastaa toinen joka ei tiedä mistään mitään. Mutta eikös tuo 165mm tarkoita vain sen takaiskarin kokonaispituutta ja sitten taas sen iskupituus on varmaan jotain vähän vähemmän?
Oikeassa olet. Cubessa on 100mm takana.

Ohiampuja
22.09.2009, 16.48
Mutta eikös tuo 165mm tarkoita vain sen takaiskarin kokonaispituutta ja sitten taas sen iskupituus on varmaan jotain vähän vähemmän?
165 mm on iskarin silmäväli ja sen iskunpituus on yleensä 38 mm. Ja sillä saadaan linkkujen ja vipujen avulla sitten takapyörään 100 mm joustomatka.

Tässä kopsaus Bike24:n myymästä Manitou Radium RL:n spekseistä:

eye to eye length/shaft travel: 152 x 32 mm http://www.bike24.com/images/shop-pics/space.gif
eye to eye length/shaft travel: 165 x 38 mm http://www.bike24.com/images/shop-pics/space.gif
eye to eye length/shaft travel: 190 x 50 mm
eye to eye length/shaft travel: 200 x 50 mm

t-man
22.09.2009, 17.04

Kyllä, juurikin näin.

Muko
22.09.2009, 23.48

vai

Näissä ei tosiaan teknisesti kovin suuria eroja ole, isoimmat lienevät juuri joustavat palaset. Hiukan kalliimpaa osaa on Radoniin laitettu.

Radonissa on Reba U-Turn, eli etuhaarukan pituutta voi säätää nopeasti ja helposti. Toki säädettävyyden tarpeellisuuden voi kyseenalaistaa.

Radonissa on myös Fox Float RP23 -iskari. Foxista on paljon kehuja netissä, erityisesti keinumista rajoittava Pro Pedal toimii minusta hyvin lukittamatta jousitusta. En sano mitään pahaa Manitou Radiumistakaan, sillä ei ole kokemusta tuosta iskarista. Näkyy silläkin olevan kannatusta mtbr:ssä.

Jos tuo Cuben ulkonäkö viehättää suuresti Radoniin verrattuna, saattaa hyvin olla fiksumpaa ottaa se, mutta muutoin valitsisin edelleen Radonin.

JarZan
23.09.2009, 00.39
Näissä ei tosiaan teknisesti kovin suuria eroja ole, isoimmat lienevät juuri joustavat palaset. Hiukan kalliimpaa osaa on Radoniin laitettu.

Radonissa on Reba U-Turn, eli etuhaarukan pituutta voi säätää nopeasti ja helposti. Toki säädettävyyden tarpeellisuuden voi kyseenalaistaa.

Radonissa on myös Fox Float RP23 -iskari. Foxista on paljon kehuja netissä, erityisesti keinumista rajoittava Pro Pedal toimii minusta hyvin lukittamatta jousitusta. En sano mitään pahaa Manitou Radiumistakaan, sillä ei ole kokemusta tuosta iskarista. Näkyy silläkin olevan kannatusta mtbr:ssä.

Jos tuo Cuben ulkonäkö viehättää suuresti Radoniin verrattuna, saattaa hyvin olla fiksumpaa ottaa se, mutta muutoin valitsisin edelleen Radonin.

Sammaa mieltä täysin. Omistan muuten itse Radonin, mutta toi Cube varsinkin sillä karkkivärillä on vaan kaunis. Muuten jos ulkoisella kauneudella ei ole väliä, niin sitten tieysti Radon. Osasarja pienen piirun verran parempaa, mutta itse olen ollut hyvin tyytyväinen ProPedaliin. Tosin kilometrejä on niin vähän takana ettei kommentilla saa olla mitään painoarvoa. Itsellä painoarvoa 84kg ja 3 jäykkyydellä ei paljoa keinuntaa tule. Vapaalla taas niia nätisti ku uusi piika isännälle. (lue pyörä=piika, minä=isäntä).

Tilde
23.09.2009, 01.19
Sammaa mieltä täysin. Omistan muuten itse Radonin, mutta toi Cube varsinkin sillä karkkivärillä on vaan kaunis. Muuten jos ulkoisella kauneudella ei ole väliä, niin sitten tieysti Radon. Osasarja pienen piirun verran parempaa, mutta itse olen ollut hyvin tyytyväinen ProPedaliin. Tosin kilometrejä on niin vähän takana ettei kommentilla saa olla mitään painoarvoa. Itsellä painoarvoa 84kg ja 3 jäykkyydellä ei paljoa keinuntaa tule. Vapaalla taas niia nätisti ku uusi piika isännälle. (lue pyörä=piika, minä=isäntä).
Kaunis värityshän se on, tai olisi ollut, pitkän jätkän 22" siitä väristä meni jo :(
Radonin väri kelpaa kyllä, joten näistä kahdesta se sitten olisi se. Ei pitäisi mennä testailemaan pyöräliikkeissä mitään pyöriä perskule, iskee vaan kuume päälle :) Varsinkin kun liikkeen pihalla on joku maastorata :o
Löytyi ehkä vielä kolmas vaihtoehto samaan hintaan mustana: http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000085&product=A005086
Kokoakin löytyisi, mutta miten tämä pärjää vertailussa Radonia vastaan?

Muko
23.09.2009, 22.25
Kaunis värityshän se on, tai olisi ollut, pitkän jätkän 22" siitä väristä meni jo :(
Radonin väri kelpaa kyllä, joten näistä kahdesta se sitten olisi se. Ei pitäisi mennä testailemaan pyöräliikkeissä mitään pyöriä perskule, iskee vaan kuume päälle :) Varsinkin kun liikkeen pihalla on joku maastorata :o
Löytyi ehkä vielä kolmas vaihtoehto samaan hintaan mustana: http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000085&product=A005086

Hiukan eri käyttöön suunnattuja pyöriä ovat.

Tuossa Cubessa on pidemmät joustot, 150mm edessä ja 125mm takana. Parempi valinta jos alamäki on mielestäsi se oikea etenemissuunta (toki tuolla pääsee ylöskin vielä melko ongelmitta).
Cube AMS 125 vertautuu ennemmin Radon Stage -sarjaan, kuin QLT Race -sarjaan. Joka tapauksessa, hyvät osat on tuossakin.

LISÄYS:
Eri käyttötarkoituksia selventää ehkä tällainen kärjistys:
pidempijoustoiset on suunnattu rennompaan ajeluun, lyhempijoustoiset pidempiin seikkailuihin ylös-alas metsäpolkuja.

JarZan
23.09.2009, 23.11
... Radonin väri kelpaa kyllä, joten näistä kahdesta se sitten olisi se. Ei pitäisi mennä testailemaan pyöräliikkeissä mitään pyöriä perskule, iskee vaan kuume päälle :) Varsinkin kun liikkeen pihalla on joku maastorata :o...

Mitämitä, missä näin on?

...Löytyi ehkä vielä kolmas vaihtoehto samaan hintaan mustana: http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000085&product=A005086

Sanoisin, että pärjää ja päihittää, mutta kuten Muko totesi, niin hieman erilaiseen käyttöön suunnattu. Osiltaan yhtä hyvää vähintään, joten vaaka kallistuis Cuben puoleen näyttävyyden ja laadun vuoksi. Mutta toisaalta 300 egee enemmän hintaa. Siinä on taas uusi hintaluokka ja tarjokkaiden lista eikun pitenee.

Paha paikka, mutta valinta on sinun. Minä valitsin Radonin, koska ykköskriteeri oli alle tonnin hinta. Eurolla mentiin alle, mutta siihen postitus ja varusteet yms. En tiedä paljonko on mennyt, mutta lähemmäs 1.400 - 1.500 varmaan.

JarZan
23.09.2009, 23.19
Radonin väri kelpaa kyllä, ...

Niin. Musta on kuulemma uus ...musta.

Kokoakin löytyisi, ...

Foorumilaisilla on kokemuksia, että kannattaa pyytää Fun Cornerilta sähköpostilla tiukkaa tarjousta. Hinnat on tippunu vielä noista ilmoitetuista jopa sata (satoja?) euroa.

Tilde
24.09.2009, 00.47
Mitämitä, missä näin on?

Sanoisin, että pärjää ja päihittää, mutta kuten Muko totesi, niin hieman erilaiseen käyttöön suunnattu. Osiltaan yhtä hyvää vähintään, joten vaaka kallistuis Cuben puoleen näyttävyyden ja laadun vuoksi. Mutta toisaalta 300 egee enemmän hintaa. Siinä on taas uusi hintaluokka ja tarjokkaiden lista eikun pitenee.

Paha paikka, mutta valinta on sinun. Minä valitsin Radonin, koska ykköskriteeri oli alle tonnin hinta. Eurolla mentiin alle, mutta siihen postitus ja varusteet yms. En tiedä paljonko on mennyt, mutta lähemmäs 1.400 - 1.500 varmaan.

Lahden Polkupyörähuollon pihalla on "minisoramonttu", tai tehty semmonen minirata missä kumpuja ja pari pientä hyppyriä.

Siis Radonilta oli kiikarissa se QLT Race 5.0, joka on jo tuota 1300e hintaluokkaa, koska 4.0 mallista Bike Discountilla on koot loppu(22"). Tuo Cube AMS 125 "MidSeason" Fun-Cornerilla on ovh:ltaan 1699, mutta pitää kysyä jos vielä tiputtaisi, Deanin kanssa olen kyllä jo postia vaihdellut tuosta pyörästä. Varusteita kyllä löytyy, mutta lisäähän niitä pitää hankkia kuitenkin :rolleyes: Tonnin hintaluokka olisi kyllä paljon miellyttävämpi, mutta kokoja ei oikein alepyöristä enää tahdo löytyä..

Tilde
24.09.2009, 01.09
Hiukan eri käyttöön suunnattuja pyöriä ovat.

Tuossa Cubessa on pidemmät joustot, 150mm edessä ja 125mm takana. Parempi valinta jos alamäki on mielestäsi se oikea etenemissuunta (toki tuolla pääsee ylöskin vielä melko ongelmitta).
Cube AMS 125 vertautuu ennemmin Radon Stage -sarjaan, kuin QLT Race -sarjaan. Joka tapauksessa, hyvät osat on tuossakin.

LISÄYS:
Eri käyttötarkoituksia selventää ehkä tällainen kärjistys:
pidempijoustoiset on suunnattu rennompaan ajeluun, lyhempijoustoiset pidempiin seikkailuihin ylös-alas metsäpolkuja.

Tuo käyttötarkoitusten erilaisuus näillä pyörillä on kyllä tiedossa, vaikkakaan ero ei mitään cc<-->täpäri tasoa ole :rolleyes:
Vaaka rupeaa kuitenkin kallistumaan Cubeen päin, kun tietää minkälaista kivikkoa ja mäkeä tuolta Salpausselän poluilta löytyy, ja onhan se ohjevähittäishinnaltaan kalliimpi pyörä :)

micanon
24.09.2009, 09.19

Esitellyistä vaihtoehdoista tämä Cube on minusta paras monipuolisuutensa takia. Tuo keula on U-turn eli säätyy 120-150mm nupista kiertämällä.

Takakumi
01.10.2009, 06.53
15.9 tilaus ja maksu. 29.9 Keltaisen Kuljetuksen äijä soittamassa ovikelloa Radon pahvilaatikossa. Oli todella asianmukaisesti pakattu ja kasaaminen ensikertalaisellekkin helppoa.

ilkkaluukkonen
11.10.2009, 11.46
Noniin, nyt on muutamia lenkkejä ajettu uudella QLT Race 5.0:lla. Täytyy kyllä sanoa, että pirun hieno peli on! Polkeminen on todella kevyttä, vaiheet pelaa hienosti jne. Eikä se värityskään livenä mitenkään ruma ole ;)

Isoin ongelma minulle oli koko pyörän säätäminen. Kokoaminen oli kyllä helppoa, mutta jousituksista ja jarruista oli aika vähän tietoa. Iso kiitos säätämisen neuvomisesta kuuluu kaupin kanuunoiden IRC-kanavalle :)

Rungon kooksi valitsin 22", itsellä mittaa 193cm ja painoa 92kg ja tuo tuntuu juuri sopivalta koolta! Ja toimituskin oli minulla nopeahko: 28.9 tilattu ja 8.10 toimitettu.

ErkkiM
26.10.2009, 00.23
Moi!
Millaisia (erikois)työkaluja ja -taitoja vaaditaan pakatun Radonin (esim. QLT 4.0) kasaamiseen?
Onko mukana HYVÄT englannin kieliset kasausohjeet, vai tyyliiin "tekstittömät ikea-orderit"?
Entä tuleeko mukana mallikohtaiset käyttöohjeet - lähinnä siis jarrujen, vaihteiden säätäminen?
Kiitos
-E

JarZan
26.10.2009, 00.59
Millaisia (erikois)työkaluja ja -taitoja vaaditaan pakatun Radonin (esim. QLT 4.0) kasaamiseen?

Ihan perus kuusiokulma-avaimia tarvitaan. En muista kokoja, mutta yleisiä peruskokoja ne on. Polkimien kiinnittämiseen kiintoavain. Edelleenkään en osaa sanoa kokoa, kun käytin jakoavainta itse.
Renkaat ja penkki on pikalinkuilla kiinnitettäviä. Voit mahdollisesti tarvita ristipää meisseliä. Nämä työkalut löytynevät jokamiehen pakista.
Ai niin ja sakset pakkauksen purkuun. Mutta ole varovainen ettet naarmuta uutta runkoa.

Onko mukana HYVÄT englannin kieliset kasausohjeet, vai tyyliiin "tekstittömät ikea-orderit"?

No kiinnität eturenkaan, satulan, ohjaustangon ja polkimet. Siinä se. Helppoa jopa ilman ohjeita, mutta kyllä siellä ohjeetkin on.
Englanti löytyi kaikista ja jopa osista ihan hyvät suomenkileisetkin (joskin suppeat). Termistö onkin sitten haastavampaa esim. jousituksen osalta, mutta täältä foorumilta on löytynyt itselleni apua Sagiin, Reboundiin ynnä muihin.

Entä tuleeko mukana mallikohtaiset käyttöohjeet - lähinnä siis jarrujen, vaihteiden säätäminen?

Kaikista osista ja osasarjoista oli ohjeet (jarrut, vaihteet, jousitus) asennukseen ja huoltoon/säätämiseen.

Turvallista matkaa.

ErkkiM
27.10.2009, 16.30
Tässä vertailua, jota varmaan osa lukijoista itsekin tehnyt, noiden perus-edulisten Radon-mallien välillä:

QLT Team 5.0 799 €
QLT Race 4.0 999 €

Rear Shock

Suntour Epicon RL mit Lockout
Fox RP23 Pro Pedal
Crank

Shimano FC-M442 Octalink
Shimano SLX FC-M660 Hollowtech II

Bottom Bracket

Shimano BB-ES25 Octalink
Shimano SLX Hollowtech II
Shifters

Shimano Deore SL-M530 Rapidfire
Shimano SLX SL-M660 Rapidfire
Front Derailleur

Shimano SLX FD-M660
Shimano XT FD-M771
Hubs

Shimano Deore Disc
Shimano XT Disc
Spokes

DT Swiss
DT Swiss Competition Black
Tiers

Schwalbe Racing Ralph 2,25"
Schwalbe Nobby Nic Triple Compound 2,25"
Seat

PostRitchey Comp
Ritchey Pro
Weight

13,1kg
12,6kg
Lisäksi mitoissa (esimerkkinä 18") on sen verran heittoa, että mitta keskiöstä vaakaputkeen on QLT 5:ssa 347 mm ja QLT 4:ssa 407 mm. Muut mitat samat, joka minun älylleni on outoa.

Kysymyksiä:
Tiedättekö, mikä on keskiön/rattaiden korkeus maasta?

Kun olette pyörän maahan saaneet, niin onko tuo speksien mukainen osaluettelo kohdannut todellisuuden?

Eikös tuo painokin ole ihan kohdallaan, hyvää keskitasoa?

Niin, ei liene kahta sanaa onko QLT 4.0 200 lisä-€:n väärtti...

Tekisi niin mieli tilata...

-E

H. Moilanen
27.10.2009, 17.25
Lisäksi mitoissa (esimerkkinä 18") on sen verran heittoa, että mitta keskiöstä vaakaputkeen on QLT 5:ssa 347 mm ja QLT 4:ssa 407 mm. Muut mitat samat, joka minun älylleni on outoa.

Tuossa täytyy olla virhe, muutoinhan muissakin mitoissa pitäisi olla eroja. Bike-Discountin sivuilla mittakuvat ovat ainakin yhteneväisiä noiden kahden mallin osalta.

ErkkiM
27.10.2009, 19.11
Tuossa täytyy olla virhe, muutoinhan muissakin mitoissa pitäisi olla eroja. Bike-Discountin sivuilla mittakuvat ovat ainakin yhteneväisiä noiden kahden mallin osalta.
???
No sieltäpä hyvinkin nuo mitat on otettu - mallikohtaisilta sivuilta.
Samassa kohtaa eroa on kaikilla eri kokoisilla rungoilla.

http://www.bike-discount.de/shop/k173/a11990/qlt-team-50-2009.html?lg=en
http://www.bike-discount.de./shop/k173/a11995/qlt-race-40-2009.html?lg=en

Onko näillä rungoilla vastaavuutta jonkun Cube-rungon kanssa?

-E

H. Moilanen
27.10.2009, 19.47
Ohops. Mää katselin satulaputken mittaa. Mutta virhe tuon on oltava.

Cuben AMS vastaa Radonin QLT:tä.

ErkkiM
21.11.2009, 10.43
Moi!
Minkä kokoinen olisi parempi minulle, M vai L.
Pituuteni on 178-179, insem 82 cm.

Size -pystyputki kokopit.457 508
BB keski - TT yläreuna 407 458
Vaakaputki 560 580
Chainstay 425 425
Wheelbase 1077 1095
Headtube 140 150

Radonin QLT:n hankkineet! Mikä koko / omat mitat?

Kiitti.
t. Juha

eupa
21.11.2009, 10.52
varmaan molemmat käy. Riippuu mistä ite tykkää. Ite ottaisin isomman. olen kanssa 178 ja 83 inseam

ErkkiM
21.11.2009, 11.52
varmaan molemmat käy. Riippuu mistä ite tykkää. Ite ottaisin isomman. olen kanssa 178 ja 83 inseam
Onko sinulla tuntumaa Radonin/Cuben ko. runkoon, kumpaakaan kokoon?
-E

JarZan
23.11.2009, 00.42
Moi!
Minkä kokoinen olisi parempi minulle, M vai L.
Pituuteni on 178-179, insem 82 cm.

Size -pystyputki kokopit.457 508
BB keski - TT yläreuna 407 458
Vaakaputki 560 580
Chainstay 425 425
Wheelbase 1077 1095
Headtube 140 150

Radonin QLT:n hankkineet! Mikä koko / omat mitat?

Kiitti.
t. Juha

Moi. Mun mitat on 175cm ja inseam oli jotain samaa 82-83 luokkaa. Valitsin Radon QLT Race 4.0 kokoluokkaa 18".
Eli pystyputki 457 mm
Keskiöstä vaakaputkeen 347 mm
Vaakaputki 562 mm
Chainstay 425 mm
Wheelbase 1077 mm
Headtube 140 mm

Kyllä se on mulle ollut sopiva koko. Tosin sen verran on vähän kokemusta pyörien kokoluokituksista, että voi olla väärä koko jos "ammattilainen" sen arvioisi. Itse asiassa jos seisoo jalat maassa, niin vaakaputki ottaa turhan lähelle killuttimia. Eikä mulla mitkään isot kellot ole, että ne kovin alhaalla roikkuis. Ei voi ainakaan pyörää vaihtaa isompaan tai pienempään, koska muilla mittareilla se istuu mulle hyvin. Ehkä ainoa mistä haluaisin pyörää parantaa olis tietysti tuo rungon paino ja sen keventäminen. Eli muuten kyllä asiallinen runko ja hyvät osat, mutta tulevaisuudessa pyöräni ovat varmaan hieman keveämmät. Mutta alle tonnin pyöräksi ihan helmi kokoonpano.

Arvioisin, että sun mitoilla tuo 18" on sopiva runko, mutta mahdollisesti pitempi stemmi on tarpeen. Sen verran sulla tuota kokonaispituutta on minuun nähden enemmän. Jos liikut Ylöjärvellä niin voi tulla koeajaan 18" kokoa.

T.H.
10.12.2009, 18.43
Noihin Radon QLT Race -malleihin on itsellänikin ollut vähän kiinnostusta. Joitakin mittatietoja olisi vielä kuitenkin kiva saada selville. Ihan yksityiskohtaisen tarkkoja datojahan ei taida valmistajalta löytyä.

Ensinnäkin pientä epäilystä kohdistuu noiden runkojen pituustietoihin, koska usealle eri mallille (QLT Race, Stage, QLT Time) ilmoitetaan millilleen sama pituus. Lisäksi on ennenkin tullut todettua jostain (erimerkkisestä) rungosta huomattava ero ilmoitetun ja todellisen itse mitatun pituuden välillä. Eli olisi kiva tietää todellinen mitattu pituus ohjainlaakerin korkin keskeltä vaakasuorassa satulaputken keskilinjaan 18-tuumaiselle QLT Racelle. Bike-Discountin ilmoittama mittahan on 583 mm. Saa toki spekuloida asiaa muidenkin runkokokojen ja -mallien osalta.

Kiinnostaisi myös, minkä pituinen ohjainkannattin tuon 18" rungon kanssa on vakiona. Lisäksi on hieman epäselvää, onko noissa satulatolpan halkaisija tavanomainen 31,6 mm vai hankala ja harvinainen 31,4 mm. Veppiä kaivelemalla löytyy kumpaakin tietoa.

Osaisiko noihin joku vastata?

makkeli
10.12.2009, 22.29
Joitakin mittatietoja olisi vielä kuitenkin kiva saada selville. ... Eli olisi kiva tietää todellinen mitattu pituus ohjainlaakerin korkin keskeltä vaakasuorassa satulaputken keskilinjaan 18-tuumaiselle QLT Racelle. Bike-Discountin ilmoittama mittahan on 583 mm.

Bike-Discountin sivuilla on isot ja hyvät kuvat. Helppo mitata tarvittavat kohdat. Acrobatilla sain mitattua tuon 583 mm emäputken yläreunan keskeltä. Voi ihan viivottimellakin mittailla, ottaa referenssimitaksi satulaputken. Sen voi vielä varmistaa kammen pituudesta.

TeemuR
22.08.2010, 23.32
Pistetääs tän ketjun jatkoksi. Hankinnassa olisi siis täysjousto. Alkuperäinen suunnitelma oli ostaa Cube AMS PRO R1 MAG fun-cornerista, hinta oli kohdillaan mutta pyörät loppuivat ennen kuin ehdin tilaamaan. Nopeat syövät hitaat vai miten se oli? =)

Nyt pisti silmään bike-discountilla Radon QLT 6.0 tarjouksessa 1599eur (ovh 1799). http://www.bike-discount.de/shop/k173/a31684/qlt-race-60.html?lg=en

6.0:ssa ois lukittava Foxin etuiskari ja takaiskari ois Fox propedalilla. Lisäksi XT:n osaa ihan kivasti ja painoksi ilmoittavat 12.0kg. Kysymys kuuluukin onko kyseinen kapistus hyvä ostos nyt vai kannattaako kenties odotella ensi vuoteen ja katsoa uudet AMS:t/QLT:t?

Antavatko muuten bike-discountilla Radonin OVH hinnoista miten alennusta soittamalla? meinaan vaan et jos ostaminen siirtyy ensi vuoden puolelle. Nyt kun kyselin niin alennus hinnasta eivät voineet enää antaa lisäalennuksia.

Kiitän!

ErkkiM
31.08.2010, 10.48
Hola Radonistit!

Kertokaahan kokemuksistanne!
Onko palikat vielä kasassa ja kunnossa?
Mites onnistui oikean koon valinta kohilleen?

Jos on vankkaa ajatusta Radon suosituksiin - miksi "joku toinen fiksumpi hankinta kuin se halvin Radon" - niin avatkaapa sanainen arkkunne, kiitos.

Tahtoo selvittää tämän "radon-rastin" - vaikka tänä syksynä ei hintataso olekaan lähestkään yhtä edullinen kuin vuosi sitten.

-E

ottojussi
31.08.2010, 21.23
Hola Radonistit!

Jos on vankkaa ajatusta Radon suosituksiin - miksi "joku toinen fiksumpi hankinta kuin se halvin Radon" - niin avatkaapa sanainen arkkunne, kiitos.

-E

Ei ole Radonia, enkä sen paremmin osaa perustella, mutta ennen halvinta Radonia ostasin vaikkapa Giantin http://www.bikestore.cc/giant-anthem-2010-p-136316.html , jos olisin S tai M kokoinen. Tai no onhan tuossa Giantissa ainakin kiinostavampi runko.

ilkkaluukkonen
01.09.2010, 08.50
Itselläni on pienoinen(?) ongelma Radon QLT Race 5.0:n (2009) kanssa.

Kun pyörän kanssa polkee vähänkin voimakkaammin, niin pyörä joustaa keskiön kohdalta muutaman sentin sivulle silmällä katsottuna. Ilmiön on helpommin nähtävissä silloin kun polkaisee voimakkaammin oikealla jalalla ja pyörä joustaa vasemmalle, tiedä sitten näyttääkö tuon suuntainen liike vaan isommalta?
Polkiessa keskiön/takalinkun kiinnityksen alueelta kuuluu myös lievää natinaa.

Kaikki takalinkun pultit olen jo kertaalleen kiristänyt, mutta eipä tuo auttanut ollenkaan. Tänään olisi pyörä menossa taas purkuun. Nyt avaankin kaikki pultit kokonaan pois ja katson näenkö jotain fyysistä vahinkoa jossakin. Laakerien kunto on jo kehotettu tarkistamaan.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta ongelmasta? Sen verran tuo häiritsee polkemista, että jonkun ratkaisun aion keksiä tähän ongelmaan.

JackOja
01.09.2010, 08.53
...pyörä joustaa keskiön kohdalta muutaman sentin sivulle silmällä katsottuna....
Polkiessa keskiön/takalinkun kiinnityksen alueelta kuuluu myös lievää natinaa. ...

Linkkujen laakerit kulahtaneet?

kaiha77
01.09.2010, 15.10
Hola Radonistit!

Kertokaahan kokemuksistanne!
Onko palikat vielä kasassa ja kunnossa?
Mites onnistui oikean koon valinta kohilleen?

Tahtoo selvittää tämän "radon-rastin" - vaikka tänä syksynä ei hintataso olekaan lähestkään yhtä edullinen kuin vuosi sitten.

-E

Katselin tuossa omaa kirjoitteluani vuoden takaa ja samat fiilikset on edelleen voimassa. Eli, vuoden on ajeltu stage 6:lla ja kaikki on pelannut hienosti. Takalinkun pultteja olen joutunut kiristelemään, mutta muuten takana on vain ajoa ja pesua. Ei nitinöitä eikä natinoita. Suurin vaikeus on ollut jousituksen säätämisessä. Takana reilulla 20% sägillä tuntuu että käydään aika lähellä pohjausta, vaikka en olekaan mikään droppailia. Tunteeko pohjauksen helposti ylipäätään? Itse olen vain katsonut mittarenkaasta että ollaan aika pohjilla käyty. Kertauksena vielä kokovalintani. Pituutta on 171cm ja pyörän koko on 18". Nyt enemmän ajaneena voin yhtyä mielipiteeseen, että runko on lyhyehkö. Tämän takia 18" hyvä minulle, mutta kieltämättä korkeus on siinä hilkulla. Välillä tuntuu että kaatuu melko korkealta :) Juuri ja juuri voin seistä maassa ettei haaroista ota kiinni runkoon.

ilkkaluukkonen
05.09.2010, 14.56
Linkkujen laakerit kulahtaneet?

Muutkin on tuota veikkaillut. Nyt vain ongelmana on se, että se taa keskiön vieressä olevaa läpipulttia pois. Kaikenlaista vääntelyä ja napauttelua olen yrittänyt, mutta ei tunnu irtoavan.

Onko joku sattumalta purkanut takalinkkuaan ja osaisi valaista miten tuon laakerin saa näkyviin?

Pitäiskö pyörä pistää ajokieltoon lisävaurioiden pelossa vai voiko tuolla ajella sen aikaa, että saa jostakin laakereita ja osaamista?

larvalate
14.07.2012, 23.54
Moro kaikille!

Eilen pitkästäaikaa kävin vetäseen muutaman kilsan rääkkilenkin omalla markettipyörälläni (Montana Hammer) ja tuntu vuoden tauon jälkeen siltä, että täähän ois mahtava harrastus jos pyörä ois kohillaan ;)

Jos kerrottais ensinnä, että millanen kuski oikein suurinpiirtein oon.
Eli sanotaanko näin, että "kaikki kelpaa". Tekniset polut, isot dropit, isot hypyt, ylä -ja alamäet sekä kaupunkipelleilyt (portaita ajelen alas, dropin kaikesta mahollisesta, hypin jne) kuulu(i)vat joka viikkoiseen ohjelmaan. Kaupunkipelleilyt tosin harvemmin, eli oisko n. kerran viikossa. Kuitenkin (marketti)pyöriä oli ja tuli, sekä meni. Tuntu että hajoaa aivan helpolla noi pyörät, tosin ei kai kovin ihmekkään.

Summa summarum: ajan aina täysiä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita on ja tulee. Olipa sitten 2metrin droppi, taikka hyppyri josta lentää 10metriä, en jätä sitä rauhaan ajamatta siitä. Pyörä on siis erittäin lujilla, kuin myös kuskikin ;)

Mutta: jutun probleema tulee nyt, eli budjetti on max. 1500 euroa! Sillä rahalla pitäis saada kaikenkestävä täysjoustopyörä, joten katseeni kallistui oitis Radonin pyöriin :)

Edit: Miten ton runkokoon kans? Mistä tietää, mikä ois soppeli koko rungolle, kun nykynen pyörä on 26tuumaa(?). 170cm/73kg on pituuteni/painoni. Mitä muita asioita täytyy ottaa huomioon valitessaan oikeaa rungon kokoa?

Pyöräksi ajattelin lähinnä tota Stage 6.0:aa, kestääkö?
http://www.bike-discount.de/shop/k1866/a58297/stage-6-0.html?mfid=52
(http://www.bike-discount.de/shop/k1866/a58297/stage-6-0.html?mfid=52)

CamoN
15.07.2012, 15.09
Tuossa on Mavicin Crossride -kiekot jotka on varsin hyvät XC-ajoon mutta tuskinpa nekään hirveän pitkään tuollaista hyppimistä kestää.

Melkein sanoisin että osta käytetty AM/DH/Enduro -pyörä. Fillaritori (http://www.fillaritori.com/viewforum.php?f=8) on niitä pullollaan. Kun löydät hyvän niin saat kestävän pelin kikkailuun kohtuu hintaan.

larvalate
15.07.2012, 20.39
Tuossa on Mavicin Crossride -kiekot jotka on varsin hyvät XC-ajoon mutta tuskinpa nekään hirveän pitkään tuollaista hyppimistä kestää.

Melkein sanoisin että osta käytetty AM/DH/Enduro -pyörä. Fillaritori (http://www.fillaritori.com/viewforum.php?f=8) on niitä pullollaan. Kun löydät hyvän niin saat kestävän pelin kikkailuun kohtuu hintaan.
Mutta niiden pyörien paino ei oikein tunnu mulle sopivalta, sekä haluaisin ajaa myöskin ylämäkiä jotka ei käsittääkseni ole oikein DH pyörille tarkoitettuja.

Markettipyörissä usein hajoava paikka oli takavaihtaja sekä vääntyneet vanteet, yms pientä, joten eikös toi Radoni ole kuitenkin niitä paljon kestävämpi??

sakuvaan
15.07.2012, 20.50
No budjetin rajoissa ehkä paras valinta (jos ei käytettyjä oteta lukuun), jos ottaa tietoisen riskin että kiekko ei välttämättä 2m droppeja tasaiselle kestä niin saahan kaupasta aina uusia.

HC Andersen
15.07.2012, 21.45
...Kovaa ajoa ja isoja hyppyjä...

Mutta: jutun probleema tulee nyt, eli budjetti on max. 1500 euroa!

Pyöräksi ajattelin lähinnä tota Stage 6.0:aa, kestääkö?

Minä miellän tuon Stagen hieman XC henkiseksi geometriansa ja joustomatkan puolesta, teknisillä kivikkopoluilla tuo on mielestäni melkoinen OTB kone. Kuvailemaasi ajoon en lähtisi suosittelemaan koska ominaisuudet ei yllä vaatimusten tasolle.

Jos sulla on oikeesti rahat tiukalla niin miettisin muutaman satasen pikavippiä ja söisin makaronia ja näkkäriä pari kuukautta ja ostaisin esim tuon (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=81892)

larvalate
16.07.2012, 00.07
No budjetin rajoissa ehkä paras valinta (jos ei käytettyjä oteta lukuun), jos ottaa tietoisen riskin että kiekko ei välttämättä 2m droppeja tasaiselle kestä niin saahan kaupasta aina uusia.
Jos markettipyörällä kestää 2 metrin dropin vetää asfaltille, flättinä, niin miksei noinkin kallis pyörä kestäisi? Puhun nyt nimenomaan Montana Hammerista.

Minä miellän tuon Stagen hieman XC henkiseksi geometriansa ja joustomatkan puolesta, teknisillä kivikkopoluilla tuo on mielestäni melkoinen OTB kone. Kuvailemaasi ajoon en lähtisi suosittelemaan koska ominaisuudet ei yllä vaatimusten tasolle.

Jos sulla on oikeesti rahat tiukalla niin miettisin muutaman satasen pikavippiä ja söisin makaronia ja näkkäriä pari kuukautta ja ostaisin esim tuon (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=81892)

XC= suomeksi? OTB=suomeksi?

No joo, kuvailemani ajo oli ehkä hiukan liian "ylimitoitettua", en ihan noin kovaa aja mitä tosta selityksestäni saa kuvan, mutta kuitenkin kohtuu lujaa. Jännä ajatella, että kun markettipyörissä on hajonnut vain takavaihtajia sekä vääntynyt vanteita, että miksei toi Radoni kestäs samoja asioita. Ts. onko radonin em. osat yhtä heikkoja kuin markettipyörissä??

En tiiä ollenkaan ton Konan painoa, enkä myöskään sitä, että pystyykö sillä kiipeen isojakin mäkiä? Näyttäis ainaki jousitusmatkat olevan semmosia, että voimat väsähtää ennemmin vrt. radoniin.

PS: tulevalla pyörällä olis tarkoitus osallistua syöte MTB:enkin ;)

dirtyrider
16.07.2012, 00.42
Jos markettipyörällä kestää 2 metrin dropin vetää asfaltille, flättinä, niin miksei noinkin kallis pyörä kestäisi? Puhun nyt nimenomaan Montana Hammerista.

Ei nyt kyse ole mikä kestää mitä, tuo pataraudasta valmistettu markettipommi kestää, jos kestää, aina vois ostaa uuden jos hajoaa jne kuten mainitsitkin.
Kyse on oikeasta "työkalusta" oikeaan paikkaan. Kärjistetysti voisi sanoa, että tuskin lähtisit tavallisella perheautolla Paris-Dakar ralliin, vaikka veikkaan, ettei sulla ole edes ajokorttia vielä.

Hankitaan kalusto tarpeiden mukaan, jos haluat noiden droppien jälkeenkin ajella ehjällä pyörällä ja terveenä, niin ota vinkeistä opiksi.

larvalate
16.07.2012, 00.46
Ei nyt kyse ole mikä kestää mitä, tuo pataraudasta valmistettu markettipommi kestää, jos kestää, aina vois ostaa uuden jos hajoaa jne kuten mainitsitkin.
Kyse on oikeasta "työkalusta" oikeaan paikkaan. Kärjistetysti voisi sanoa, että tuskin lähtisit tavallisella perheautolla Paris-Dakar ralliin, vaikka veikkaan, ettei sulla ole edes ajokorttia vielä.

Hankitaan kalusto tarpeiden mukaan, jos haluat noiden droppien jälkeenkin ajella ehjällä pyörällä ja terveenä, niin ota vinkeistä opiksi.
Joop, ei ole ajokorttia viel ;)

Entä jos jättäis noi dropit suosiolla pois ja hyppis vaikka sitten pelkkiä hyppyjä, alastuloihin tietenkin. Kannattaako silloinkin vielä katsella em. radonia?

Keskiäkäinen lohjalainen
16.07.2012, 13.37
Entä jos jättäis noi dropit suosiolla pois ja hyppis vaikka sitten pelkkiä hyppyjä, alastuloihin tietenkin. Kannattaako silloinkin vielä katsella em. radonia?

Jos haluat uuden täpärin 1500 eurolla (1300, jos ostat päivänä, jolloin B-D myy niitä Tages-Artikelina) niin kyllähän tuo Radon on aika ässä valinta. Aivan haluaamaasi käyttöön sitä ei ole suunniteltu, mutta sanoisin, että epäsopivuus on enempi geometriassa ja joustojen lyhyydessä kuin osien kestävyydessä. Esimerkiksi nuo Mavic CrossRide -kiekot tuntuvat sietävän varsin mainiosti rynkytystä satakiloisen kuskin alla. Lujaa sillä pääsee metsässä aivan varmasti :-)

Markettipyörästä tuo Radon on jo hyvinkin kaukana.

larvalate
16.07.2012, 17.22
Jos haluat uuden täpärin 1500 eurolla (1300, jos ostat päivänä, jolloin B-D myy niitä Tages-Artikelina) niin kyllähän tuo Radon on aika ässä valinta. Aivan haluaamaasi käyttöön sitä ei ole suunniteltu, mutta sanoisin, että epäsopivuus on enempi geometriassa ja joustojen lyhyydessä kuin osien kestävyydessä. Esimerkiksi nuo Mavic CrossRide -kiekot tuntuvat sietävän varsin mainiosti rynkytystä satakiloisen kuskin alla. Lujaa sillä pääsee metsässä aivan varmasti :-)

Markettipyörästä tuo Radon on jo hyvinkin kaukana.
Kuis paljon toi geometrian ja juostojen lyhyys vaikuttaa ajoon ja miten? Tietenki joustojen lyhyys vaikuttaa siihen, ettei kärsi niin isoja hyppyjä vetää jne, mut entä geometria?

Nojoo, itellä painoa kutakuinkin 70kg, joten jos edellä olevat kirjoittajat eivät ole ottaneet sitä huomioon ja luulleet minua joksikin "mörssäriksi", eli paljon painavemmaksi ja näin ollen eivät ole tohtineet suositella pyörää minulle;)
jos tosissaan puhutaan, niin kyllähän tuo paino tietenki vaikuttaa aika paljon pyörän kestävyyteen, vai?

Näin minäki vähä ajattelin, mutta kuullosti nuiden muiden vastaajien suusta kuultuna, että asia on päinvastoin;)

HC Andersen
16.07.2012, 18.28
XC= suomeksi?

Cross country = helppoa maastoa, ei kovin teknistä, hyppyjä ja droppeja ei nimeksikään. Lähinnä kangaspolkua ja kevyttä juurakkoa.

OTB=suomeksi?

Over The Bar = lentää stongan yli. Tuossa Radonissa on melko jyrkkä keulakulma joten se on teknisessä maastossa epävakaa ajettavuudelta.

Seuraavassa videossa näkyy aika hyvin geometrian sekä myöskin ajotaidon vaikutuksen. Jyrkemmällä geometrialla varustetuissa pyörissä painopiste on edempänä jolloin ei pääse nojautumaan tarpeeksi taakse jolloin jarruttaessa eturengas kaivautuu hiekkaan. Kun taas loivemmalla geometrialla varustetuissa pyörissä kuskit pääsee takarenkaan päälle ja painopisteen saa alamäessä takapainotteiseksi ja on helpompi pysyä pystyssä.

http://www.youtube.com/watch?v=UDfCIrIxV_I

Keskiäkäinen lohjalainen
16.07.2012, 20.18
PS: tulevalla pyörällä olis tarkoitus osallistua syöte MTB:enkin ;)

Tuohon tarkoitukseen Radon Stage 6 sopii just eikä melkein.

larvalate
16.07.2012, 23.34
Cross country = helppoa maastoa, ei kovin teknistä, hyppyjä ja droppeja ei nimeksikään. Lähinnä kangaspolkua ja kevyttä juurakkoa.

Over The Bar = lentää stongan yli. Tuossa Radonissa on melko jyrkkä keulakulma joten se on teknisessä maastossa epävakaa ajettavuudelta.

Seuraavassa videossa näkyy aika hyvin geometrian sekä myöskin ajotaidon vaikutuksen. Jyrkemmällä geometrialla varustetuissa pyörissä painopiste on edempänä jolloin ei pääse nojautumaan tarpeeksi taakse jolloin jarruttaessa eturengas kaivautuu hiekkaan. Kun taas loivemmalla geometrialla varustetuissa pyörissä kuskit pääsee takarenkaan päälle ja painopisteen saa alamäessä takapainotteiseksi ja on helpompi pysyä pystyssä.

http://www.youtube.com/watch?v=UDfCIrIxV_I
Okei, kiitos selvennyksistä!

Oikeestaan toi maisema, jossa ajelen on 75prosenttia samantyylistä kuin Syötteellä. Eli n. 25 prosenttia olis sitä teknistä polkua.. joten kai tuolla radonilla ne pätkät pärjää? ja toisaalta ne tekniset pätkätkin olisi kyllä myös ohitettavissa eri reittiä käyttäen.

Tuohon tarkoitukseen Radon Stage 6 sopii just eikä melkein.
Noniin, hyvä kuulla ;)

Alkaapi kuulostaa siltä, et Radoni lähteepi tilaukseen! Kiitti kaikille vastanneille!

IncBuff
17.07.2012, 09.38
Koillismaalle taas kohta pyörän kanssa vääntäytyvänä mielestäni tuollainen 120mm täpäri passaa koillismaalaiseen maastoon oikein hyvin kun pitää sitä mäkeä noustakin ja tuollainen kiipeää tosi mukavasti. Eikä tuolla tartte niitä teknisiä pätkiä kiertää vaan kyllä tuollainen menee muuallakin kuin pururadalla tai tasaisella kangaspolulla.

larvalate
17.07.2012, 15.39
Koillismaalle taas kohta pyörän kanssa vääntäytyvänä mielestäni tuollainen 120mm täpäri passaa koillismaalaiseen maastoon oikein hyvin kun pitää sitä mäkeä noustakin ja tuollainen kiipeää tosi mukavasti. Eikä tuolla tartte niitä teknisiä pätkiä kiertää vaan kyllä tuollainen menee muuallakin kuin pururadalla tai tasaisella kangaspolulla.
Jep, sitä ajoinkin hieman takaa, että pitäs päästä tosiaan niitä mäkiä ylöskin. ;) Ja jos ois jonku DH:n valinnu, nii sittehä se ois aika haastavaa jo.
Hyvä kuulla, kiitti mielipiteestä!

larvalate
19.07.2012, 22.39
Miten ton runkokoon kans? Mistä tietää, mikä ois soppeli koko rungolle? 170cm/73kg on pituuteni/painoni. Mitä muita asioita (kuin paino ja pituus) täytyy ottaa huomioon valitessaan oikeaa rungon kokoa?
Any comments? Aatellu 18", oisko liian iso jo?

Niin ja olen kattellut viel vähän enempi Radonin mallistoa vielä, ehkä enempi AM tyylistä pyörää ja päädyin tähän, vaikka ylittääkin budjettini (1500e), mut ainaha voi sopivaa tarjousta odottaa ;)
http://www.bike-discount.de/shop/k1867/a58313/slide-am-7-0.html?mfid=52

Oletteko sitä mieltä, että kannattais hommata mieluummin toi vrt. tohon Stage 6.0:aan? Mitkä osat tässä on mahdollisesti parempia (joustoa tietenki tässä Slide:ssa enempi), vai löytyykö osia jotka olisivat jopa huonompia kuin Stage 6.0:ssa? Onko tämän ja stage 6.0:n välillä niin suurta eroa, että kannattaisi jäädä odottamaan tarjousta? Ja mites tän paino, kun ei ole ilmoitettu, onko kuin paljon Stagea painavempi? Tällä (slide 7.0:lla) pystyisi ajamaan hieman hankalempia maastoja ja hyppimään paremmin.. mut mites sitte ylämäet, onko merkittävää menoeroa Sliden ja Stagen välillä, eli kuinka paljon raskaampaa tällä Slidellä olisi nousta ylämäkiä?

Siinäpä kysymyksiä, toivottavasti löytyy vastaajia :) Niin ja tietenki saa ehottaa erimerkkistäkin pyörää, jonka hinta olisi n. 2000euron paikkeilla, mut esim talven alennuksissa se 1500e. Pitäisi väh. olla kuin toi Stage 6.0, mut ehkä myös Slide 7.0:n tasoinen kelpaisi, riippuen tietenki siitä, mitä muut vastaavat, että passaisko se paremmin ;)

Niin ja ite oon kohtuu hyvässä tikissä, että sen puoleen kyllä voiskin antaa hieman periksi ja alkaa kallistua enempi AM pyörään kuin XC:hen..

Edit. tässä viel linkki kumpaankin pyörään, niin helpompi vertailla ;)

Stage 6.0
http://www.bike-discount.de/shop/k1866/a58297/stage-6-0.html?mfid=52

Slide AM 7.0
http://www.bike-discount.de/shop/k1867/a58313/slide-am-7-0.html?mfid=52

Hucape
19.07.2012, 23.05
Mulla on ihan sama arpominen käynnissä, Stage 6.0 vs AM Slide 7.0. Budjettia voisi itsekin ehkä venyttää Slideen asti, ajatuksena että tuossa olisi tulevaisuutta varten enemmän mahdollistava pyörä - tiedä sitten?

Toisaalta, noi Slidet näyttäisi olevan loppu tällä hetkellä, näinköhän tulee enää lisää tämän vuoden malleja vai tuleeko seuraavaksi suoraan 2013 mallit myyntiin?

Suvanto
19.07.2012, 23.43
Itse arvoin aikoinaan Stagen ja Slide AM:n välillä ja päädyin lopulta Slide AM 7.0:aan. Ja onneksi päädyin, sillä minulla ei ole oikeastaan mitään pahaa sanottavaa siitä, vaikka onkin jo siirtynyt eläkkeelle. Riippuu tietenkin millaista maastoa tykkää ajaa...

larvalate
19.07.2012, 23.48
Mulla on ihan sama arpominen käynnissä, Stage 6.0 vs AM Slide 7.0. Budjettia voisi itsekin ehkä venyttää Slideen asti, ajatuksena että tuossa olisi tulevaisuutta varten enemmän mahdollistava pyörä - tiedä sitten?

Toisaalta, noi Slidet näyttäisi olevan loppu tällä hetkellä, näinköhän tulee enää lisää tämän vuoden malleja vai tuleeko seuraavaksi suoraan 2013 mallit myyntiin?
Toivotaan, että tulis viel tämän vuoden mallit myyntiin..

Itse arvoin aikoinaan Stagen ja Slide AM:n välillä ja päädyin lopulta Slide AM 7.0:aan. Ja onneksi päädyin, sillä minulla ei ole oikeastaan mitään pahaa sanottavaa siitä, vaikka onkin jo siirtynyt eläkkeelle. Riippuu tietenkin millaista maastoa tykkää ajaa...
Nonii, alkaaha sitä keskustelua syntyä ;)

Jos ollenkaa viitit, niin kerro millaisessa maastossa itse ajelit ja miten pyörä siellä pelitti. :) Mielenkiintoista ois kuulla, et miten toi menee ylämäissä ja miten hypyt/ja dropit onnistuvat :)

Edellä olen kyllä jo kirjoittanutkin pitkän listan, millasta maastoa tykitän ja miten.

aksaukko
20.07.2012, 00.59
Toivotaan, että tulis viel tämän vuoden mallit myyntiin..
Radonilta ei tule enää lisää tämän vuoden malleja. Uudet 2013 mallit tulee syyskuussa ja niitä voi ennakkotilata sähköpostilla. Facebookissa (http://www.facebook.com/radonbikes) on menossa kova mainostus uusista malleista.

larvalate
20.07.2012, 01.04
Radonilta ei tule enää lisää tämän vuoden malleja. Uudet 2013 mallit tulee syyskuussa ja niitä voi ennakkotilata sähköpostilla. Facebookissa (http://www.facebook.com/radonbikes) on menossa kova mainostus uusista malleista.
Voi harmi.. mites noitte uusien hinnat, kui paljo ne ruukaa nousta?

Edit. Olipa sairaan hieno pyörä tuolla, liekkohän mikä malli ja hinta.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/292304_437272669651316_1050150973_n.jpg

IncBuff
20.07.2012, 08.34
Siinäpä kysymyksiä, toivottavasti löytyy vastaajia :) Niin ja tietenki saa ehottaa erimerkkistäkin pyörää, jonka hinta olisi n. 2000euron paikkeilla, mut esim talven alennuksissa se 1500e. Pitäisi väh. olla kuin toi Stage 6.0, mut ehkä myös Slide 7.0:n tasoinen kelpaisi, riippuen tietenki siitä, mitä muut vastaavat, että passaisko se paremmin ;)

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2563

Ässää tosin joutuu vähän odottelemaan.

larvalate
20.07.2012, 14.24
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2563

Ässää tosin joutuu vähän odottelemaan.
Ainiin, unohtu mainita jotta pyörän väri pitäs olla valkoinen/just ton tyyline ko stage ja slide oli.. tai sitte joku hieno räikeitten värien yhdistelmä (esim oranssi sininen jne).

Ei tässä kiirettä ole, tälle kesälle/syksylle en ole aikonut alunperinkään pyörää hankkia. Lukiossa kun olen, niin kirjotukset edessä, joten ne taitais mennä aika penkin alle jos uuden pyörän nyt hankkisi ;) sit ens keväällä.

Mut edelleen toivoisin vastauksia kysymyksiin, joita esitin tuolla ennemmin stagen/sliden eroista jne.
ja tuo runkokokokin askaruttaapi vielä.

larvalate
20.07.2012, 18.53
Siinä tapauksessa, että toi Slide 7.0 passaa mulle (lähinnä ylämäkien haastavuus vrt. stage 6.0:aan), niin en pyörää vielä tilaa, mut haluaisin silti keskustelua stagen ja sliden eroista. Sillä jos osoittautuu, että stage 6.0 ei ole kovin paljoa huonompi kuin toi Slide, niin silloin voisin tilata sen jo lähiaikoina, kun niitä vielä jäljellä on. Vaikken edellisessä viestissä aikonutkaan nyt kesällä/syksyllä tilata :D

mut niin, saa heittää ihan millasia kommentteja vaan kummastakin pyörästä (stage 6.0 ja slide 7.0), eikä tarvi vastata noihi mun kysymyksiin välttämättä jos ei osaa. kertoo vaan vaikka tuntemuksia, miltä esim. slide 7.0 tuntui kun ajoit tietynlaista maastoa jne. kokemuksia siis kehiin, luulis joltaki löytyvän!

Suvanto
20.07.2012, 18.58
Jos ollenkaa viitit, niin kerro millaisessa maastossa itse ajelit ja miten pyörä siellä pelitti. :) Mielenkiintoista ois kuulla, et miten toi menee ylämäissä ja miten hypyt/ja dropit onnistuvat :)

Ihan perusmaastoajoa, enduroa ja jonkin verran myös olen käynyt rinteessä ajelemassa "dh":ta. Kiipeää varsin mukavasti, hyppyjen ja droppien onnistuminen (tai miten suuria ajaa) on paljon itsestä kiinni, mitä uskaltaa päästellä ;) Slidessähän on Talasin keula ja tarpeen vaatiessa sen saa lukkoon, joten jos haluaa jotain asfalttia kihnuttaa, niin nuo auttavat asiaa jonkin verran. RP23:n ProPedalilla ei ollut juurikaan vaikutusta, mutta tuunautin sen Fillariosassa, niin sai siihenkin vähän eloa.

sakuvaan
20.07.2012, 18.59
Meinasitko hirveästi ajaa XC tai marakisoja?

Jos et, unohda Stage.

Suvanto
20.07.2012, 19.01
Voi harmi.. mites noitte uusien hinnat, kui paljo ne ruukaa nousta?

Edit. Olipa sairaan hieno pyörä tuolla, liekkohän mikä malli ja hinta.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/292304_437272669651316_1050150973_n.jpg
Slide AM 9.0 ja hinta lienee sama 2499 euroa, kuin tämän vuoden mallilla.

Keskiäkäinen lohjalainen
20.07.2012, 19.06
Siinä tapauksessa, että toi Slide 7.0 passaa mulle (lähinnä ylämäkien haastavuus vrt. stage 6.0:aan), niin en pyörää vielä tilaa, mut haluaisin silti keskustelua stagen ja sliden eroista. Sillä jos osoittautuu, että stage 6.0 ei ole kovin paljoa huonompi kuin toi Slide, niin silloin voisin tilata sen jo lähiaikoina, kun niitä vielä jäljellä on. Vaikken edellisessä viestissä aikonutkaan nyt kesällä/syksyllä tilata :D

mut niin, saa heittää ihan millasia kommentteja vaan kummastakin pyörästä (stage 6.0 ja slide 7.0), eikä tarvi vastata noihi mun kysymyksiin välttämättä jos ei osaa. kertoo vaan vaikka tuntemuksia, miltä esim. slide 7.0 tuntui kun ajoit tietynlaista maastoa jne. kokemuksia siis kehiin, luulis joltaki löytyvän!

Enpä ole kumpaakaan ajanut. Itsellä on alla Stagea vastaavalla geometrialla ja samantasoisilla osilla rakennettu Canyon Nerve XC. Nerve AM:aakin harkitsin, mutta piheyksissäni kuitenkin päädyin XC:een. Kyllä siinäkin kivikkojuurakossa ryskimiseen joustot riittävät, mutta aina silloin tällöin käväisee mielessä, että AM olisi ehkä sittenkin ollut mukavampi vehje. Ylämäkeen pääsee molemmilla.

j0nttu
20.07.2012, 19.41
Ainiin, unohtu mainita jotta pyörän väri pitäs olla valkoinen/just ton tyyline ko stage ja slide oli.. tai sitte joku hieno räikeitten värien yhdistelmä (esim oranssi sininen jne).

Valkoista ei taida ainakaan Slide mallistosta ensi vuonna löytyä, värikkäitä sen sijaan tuntuu olevan tarjolla: http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/425152_437630499615533_1752396177_n.jpg

Itse painiskelin viime kesänä Stagen ja Slide AM:n välillä, ja päädyin AM 7.0 versioon. Valintaan olen ollut erittäin tyytyväinen espoon juurakkoja kolutessa, joten komppaan Sakuvaa:nia ja suosittelen Slidea mikäli XC/mara kilpailut ei kiinnosta.

kaakku
20.07.2012, 20.05
Hyi olkoon minkä värinen tuo '13 Slide 7.0. Tuo vihreä 8.0 näyttää sensijaan oikein hyvältä, ainakin tuossa kuvassa. Luonnossa voi olla eri juttu.

Välillä tulee kyllä ihmeteltyä että kuka hemmetin värisokea noita fillarien värityksiä oikein suunnittelee. Omankin fillarin voisi oikeastaan maalauttaa..

larvalate
20.07.2012, 22.25
Ihan perusmaastoajoa, enduroa ja jonkin verran myös olen käynyt rinteessä ajelemassa "dh":ta. Kiipeää varsin mukavasti, hyppyjen ja droppien onnistuminen (tai miten suuria ajaa) on paljon itsestä kiinni, mitä uskaltaa päästellä ;) Slidessähän on Talasin keula ja tarpeen vaatiessa sen saa lukkoon, joten jos haluaa jotain asfalttia kihnuttaa, niin nuo auttavat asiaa jonkin verran. RP23:n ProPedalilla ei ollut juurikaan vaikutusta, mutta tuunautin sen Fillariosassa, niin sai siihenkin vähän eloa.
Dodii, kuulostaa hyvältä!
Tarkotin hyppyjen ja droppien onnistumisella sitä, että kestääkö jousitus kuin isoja hyppyjä ja droppeja vetää ;)
Netistä luin kokemuksia ja jotku ihmetteli, että miks näin hyvään pyörään on laitettu joku Talasin keula (meinas et son huono) niin voitko kertoo ollenkaa kokemuksia siitä keulasta, että onko se oikeesti niin huono mitä eräs pyöräilijä netissä väitti.

Meinasitko hirveästi ajaa XC tai marakisoja?

Jos et, unohda Stage.
En hirveesti oo aatellu kisoja ajaa, oikeestaan en ollenkaan, mutta jos sattuu joku kisa lähelle (esim nyt se syöte mtb), niin sitte voisin osallistua.. Eli käytännössä voisin tuon puolesta valita sen Sliden.:)

Slide AM 9.0 ja hinta lienee sama 2499 euroa, kuin tämän vuoden mallilla.
Joo, tänään julkistettiin noi muutkin Slide -runkojen värit ja siitähän sen sitte sai tietoon jotta toi on AM 9.0, aikas nätti.

Enpä ole kumpaakaan ajanut. Itsellä on alla Stagea vastaavalla geometrialla ja samantasoisilla osilla rakennettu Canyon Nerve XC. Nerve AM:aakin harkitsin, mutta piheyksissäni kuitenkin päädyin XC:een. Kyllä siinäkin kivikkojuurakossa ryskimiseen joustot riittävät, mutta aina silloin tällöin käväisee mielessä, että AM olisi ehkä sittenkin ollut mukavampi vehje. Ylämäkeen pääsee molemmilla.
Dodii, kiitti tästä, tää kallistaa hiukan tuota vaakaa vaan lisää Sliden puolelle ;)

Valkoista ei taida ainakaan Slide mallistosta ensi vuonna löytyä, värikkäitä sen sijaan tuntuu olevan tarjolla: http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/425152_437630499615533_1752396177_n.jpg

Itse painiskelin viime kesänä Stagen ja Slide AM:n välillä, ja päädyin AM 7.0 versioon. Valintaan olen ollut erittäin tyytyväinen espoon juurakkoja kolutessa, joten komppaan Sakuvaa:nia ja suosittelen Slidea mikäli XC/mara kilpailut ei kiinnosta.
Ei löydy ei, mut värikkäitä onneksi löytyy ;) tosin toi tän vuojen Slide AM 7.0 on kyllä nätin värinen, jos niitä viel sais, mutta eipä saa.

Alkaa oleen jo aika selvä valinta, kiitti kaikille kommenteista!

Hyi olkoon minkä värinen tuo '13 Slide 7.0. Tuo vihreä 8.0 näyttää sensijaan oikein hyvältä, ainakin tuossa kuvassa. Luonnossa voi olla eri juttu.

Välillä tulee kyllä ihmeteltyä että kuka hemmetin värisokea noita fillarien värityksiä oikein suunnittelee. Omankin fillarin voisi oikeastaan maalauttaa..
Joo, toi 7.0 on kyllä törkeen ruman värinen, Radonin sivuille siitä jo valitin facessa saksaksi, kuten muutkin :D
8.0 ja toi 9.0 näyttää omaan silmään parhaimmilta, ai että herkkuja!

Suvanto
20.07.2012, 23.56
Dodii, kuulostaa hyvältä!
Tarkotin hyppyjen ja droppien onnistumisella sitä, että kestääkö jousitus kuin isoja hyppyjä ja droppeja vetää ;)
Netistä luin kokemuksia ja jotku ihmetteli, että miks näin hyvään pyörään on laitettu joku Talasin keula (meinas et son huono) niin voitko kertoo ollenkaa kokemuksia siitä keulasta, että onko se oikeesti niin huono mitä eräs pyöräilijä netissä väitti.

En minä nyt itse ainakaan Talaseja lähtisi huonoiksi keuloiksi haukkumaan, mutta ihan mistä itse sitten tykkää. Merkittävin erohan Talasissa on Foxin Floatiin, jos siihen haluaa lähteä vertaamaan, säädettävä joustomatka. Lisäksi Talasin huoltaminen on hieman vaikeampaa kuin Floatin.

larvalate
21.07.2012, 00.17
En minä nyt itse ainakaan Talaseja lähtisi huonoiksi keuloiksi haukkumaan, mutta ihan mistä itse sitten tykkää. Merkittävin erohan Talasissa on Foxin Floatiin, jos siihen haluaa lähteä vertaamaan, säädettävä joustomatka. Lisäksi Talasin huoltaminen on hieman vaikeampaa kuin Floatin.
Jeps, tänks for comment!

Eise varmasti huonompi ole kuin noijen markettipyörien keulat ;)

H. Moilanen
21.07.2012, 06.10

Talas ei todellakaan ole huono keula. Sitä, kuten kaikkia muitakin Foxeja, vaivaa uutena meikäläisiin olosuhteisiin liian jäykkä öljy.

larvalate
21.07.2012, 17.11
Talas ei todellakaan ole huono keula. Sitä, kuten kaikkia muitakin Foxeja, vaivaa uutena meikäläisiin olosuhteisiin liian jäykkä öljy.
Hyvä kuulla!

larvalate
21.07.2012, 17.41
Eikö muka? Yllätys oli suuri kun menin Bike-discountin sivuille: http://www.bike-discount.de/shop/k1867/a58313/slide-am-7-0.html?mfid=52 "add to cart" eli 2012 vuojen pyöriä olis saatavilla taas. :)

Jos saisin rahat jotenki kasattua tohon, niin laittaisin tilaukseen! Haluaako joku sponssata?;)

Niin ja edelleen runkokoko on asia, jota en tiedä, että kumpi 16" vai 18", koska ei ole kokemusta muuta kuin markettitäpäreistä.. Paino/Pituus on n. 73kg/170cm!

Edit. vain 18" runkokoolla olisi mahdollista ostaa, niitäkin pari vain jälellä.

YocceT
21.07.2012, 18.14
Siellä on simppeli kokolaskuri/taulukko kans, klikkaa sitä rungon kuvaa kohdassa "framesize". Oleellinen mitta on jalan pituus lattiasta nivustaipeeseen, eli nk inseam. Painolla ei ole merkitystä.. :-)

larvalate
21.07.2012, 18.20
Siellä on simppeli kokolaskuri/taulukko kans, klikkaa sitä rungon kuvaa kohdassa "framesize". Oleellinen mitta on jalan pituus lattiasta nivustaipeeseen, eli nk inseam. Painolla ei ole merkitystä.. :-)
Kiitti infosta!

Olen sielt koittanu jo lunttailla ja siel oli mm. tämmönen neuvo, et:
"If the theoretical value lies between two sizes, the following rule of thumb can be applied:

rather the smaller frame size when riding sportsmanlikely
rather the next frame in size when riding tour-orientated"

Eli pienemmällä rungolla (16" on 160-170 senttisille, 18" on 170-180 senttisille, oon tosiaan just tosa rajoilla) voi ilmeisesti "kikkailla" enempi, eli se olisi kätevämpi ajoon, mitä meikäläinen ajaa? Isompi runko kannattaisi ilmeisesti ottaa silloin, jos ajaa paljon tiellä/ei niin hankalaa maastoa? Kutakuinkin noin? Silloin valinta olis kyl toi 16"...

Joo, ei olekkaan painolla merkitystä, mut pitäähän se nyt kertoa, et tietää millasessa iskussa oon = AM pyöränkin onnistuu ostaa, koska pääsee ylämäkiäkin ylös ;)

Keskiäkäinen lohjalainen
21.07.2012, 18.30
Eli pienemmällä rungolla (16" on 160-170 senttisille, 18" on 170-180 senttisille, oon tosiaan just tosa rajoilla) voi ilmeisesti "kikkailla" enempi, eli se olisi kätevämpi ajoon, mitä meikäläinen ajaa? Isompi runko kannattaisi ilmeisesti ottaa silloin, jos ajaa paljon tiellä/ei niin hankalaa maastoa? Kutakuinkin noin? Silloin valinta olis kyl toi 16"...

Luultavimmatusti, varsinkin, jos olet pitkäjalkaista (ja lyhytselkäistä) sorttia. Selän pituus nimittäin ratkaisee. Jos kuitenkin olet normikoipinen, sitten menee tuo 18-tuumainenkin.

Itse otin Canyonin mallistosta L-kokoisen, vaikka mittaa on 191 senttiä (93cm inseam). Siihen piti vaihtaa satulatolppa pidemmäksi ja 15mm setbackiä (taivutusta taaksepäin) sisältäväksi. Nyt fillari sitten sopiikin kuin kumihanska tullimiehen käteen.

larvalate
21.07.2012, 18.36
Luultavimmatusti, varsinkin, jos olet pitkäjalkaista (ja lyhytselkäistä) sorttia. Selän pituus nimittäin ratkaisee. Jos kuitenkin olet normikoipinen, sitten menee tuo 18-tuumainenkin.

Itse otin Canyonin mallistosta L-kokoisen, vaikka mittaa on 191 senttiä (93cm inseam). Siihen piti vaihtaa satulatolppa pidemmäksi ja 15mm setbackiä (taivutusta taaksepäin) sisältäväksi. Nyt fillari sitten sopiikin kuin kumihanska tullimiehen käteen.
Mahtaapi olla päinvastoin, eli olen "persjalakanen", lyhyet jalat siis ja kohtuu pitkä selkä :D Keihästä heittäessäkin keihäs hankkaa toisinaan maahan, vaikka tekniikka on kunnossa (Sm 2. 17-vuotiasta näin sano, samalta paikkakunnalta) ja ei pitäis siitä kiinni olla.

Mites nyt, kumpi on parempi kikkailuun, 16" vai 18" tälläisessa tapauksessa?

PMT
21.07.2012, 18.45
Pitkäselkäinen tarvitsee suuremman rungon , ko0ska myö kädet ovat pitemmät , tuossa 18" tuumasessa on pitempi vaakaputki kuin 16tuumaisessa.
Taasen jos on pitkä jalkainen ja lyhyt selkäinen ,tarvitsee pienemmän rungon. ei tuon vaakaputken korkeus nasturissa muutu paljoakaan 16 ja 18 välillä mutta vaakaputki pitenee ja yleensä ohjauskannattimen pituuskin muuttuu isommassa pitemmäksi.

H. Moilanen
21.07.2012, 19.11
Minä olen sinua, larvalate, sentin lyhyempi ja en voisi kuvitella ajavani 16" raamilla. Jos pitää valita 16" tai 18", niin ehdottomasti jälkimmäinen. Optimikoko voisi kyllä hieman pienempi kuin tuo 18", mutta selvästi suurempi kuin 16".

larvalate
22.07.2012, 00.33
Pitkäselkäinen tarvitsee suuremman rungon , ko0ska myö kädet ovat pitemmät , tuossa 18" tuumasessa on pitempi vaakaputki kuin 16tuumaisessa.
Taasen jos on pitkä jalkainen ja lyhyt selkäinen ,tarvitsee pienemmän rungon. ei tuon vaakaputken korkeus nasturissa muutu paljoakaan 16 ja 18 välillä mutta vaakaputki pitenee ja yleensä ohjauskannattimen pituuskin muuttuu isommassa pitemmäksi.
Kiitos neuvosta!

Minä olen sinua, larvalate, sentin lyhyempi ja en voisi kuvitella ajavani 16" raamilla. Jos pitää valita 16" tai 18", niin ehdottomasti jälkimmäinen. Optimikoko voisi kyllä hieman pienempi kuin tuo 18", mutta selvästi suurempi kuin 16".

Selvä, kiinnostais tietää vielä, että miten liian pieni runko/liian iso runko vaikuttaisi käytännössä, eli pyörällä ajaessa. Eli mitä esim. ei voisi tehdä kun pyörä on liian pieni jne.

H. Moilanen
22.07.2012, 06.28
Ajoasento ei ole rento, vaan väkinäisen ahdas. Esim. jyrkästi kääntyminen tulee hankalaksi jos polvet hakkaa tankoon.

JVi
22.07.2012, 10.10
Radonin runko antauitui hitsauksesta. On siis tullut aika testata toimiiko viiden vuoden takuu. Ajelin normaalia juurakkoisempaa polkua alas ja sitten perä alkoi tuntua vetelelältä poljettaessa. Polku ei ollut muutoin mitenkään ihmeellinen.
Pyörä on Radon Skeen 6.0 vm. 2010, mutta ostettu 2011. Toiminut täysin moitteetta 1,5 vuotta. Kilometrejä on kertynyt vähintään noin 7000. Harmittavasti juuri kesälomalla poiki ja muutenkin kausi kuumimmillaan. Täytyy kaivaa tuo markettimaasturi naftaliinistä ja olla positiivisin mielin, kun repii sitä satakiloosta keulaa juurakossa penkin jytkiessä berberiä vasten.

Olen laittanut viestin nyt viikonloppuna Radonin suomalaiselle kumppanille, josko heidän kautta asia hoituisi kivuttomasti. Tiedustelin viestissä, että voivatko he hoitaa tämän takuuasian vai olenko suoraan yhteyksissä saksanmaalle.

https://dl.dropbox.com/u/21207205/naps.png

Stay tuned!

larvalate
22.07.2012, 16.29
Ajoasento ei ole rento, vaan väkinäisen ahdas. Esim. jyrkästi kääntyminen tulee hankalaksi jos polvet hakkaa tankoon.
Kiitti tiedosta!

arisaast
25.07.2012, 17.47
Radoniltakin uutuus 29er -markkinoille. Hiilikuitu black sin -runko painaa M-kokoisena alle 1100 grammaa. XT- ja fox-palikoilla 10,5 kg ja 2k euroa. Onko tuosta missään vielä geometriatietoja?

JVi
02.08.2012, 13.01
Soitto suoraan Radonin Claims departmenttiin ja sähköposti kuvien kera. Lähettävät rikkonaisen osan tänne suomenmaalle, mutta toimitusaikaa eivät voineet antaa.

Tuume
26.06.2013, 13.15
Kannattaisiko maksaa ylimääräistä että saisi Slide 150:n

http://www.bike-discount.de/shop/k1867/a101121/slide-150-8-0-se.html?mfid=52

Slide 140:n sijaan:

http://www.bike-discount.de/shop/k1867/a78545/slide-140-7-0.html?mfid=52

Pikaisesti katsottuna mitä eroa pyörissä on hissitolpan ja 10mm lisäjouston mukaan? Kannattaisiko 150:n paremmista osista maksaa? Käyttö olisi erilaisia polkuja vaikeista vähän helpompiin, sekä toisinaan myös kevyttä alamäkikikkailua.

xc-pyöräilijä
26.06.2013, 13.58
Kannattaisiko maksaa ylimääräistä että saisi Slide 150:n

http://www.bike-discount.de/shop/k1867/a101121/slide-150-8-0-se.html?mfid=52

Slide 140:n sijaan:

http://www.bike-discount.de/shop/k1867/a78545/slide-140-7-0.html?mfid=52

Pikaisesti katsottuna mitä eroa pyörissä on hissitolpan ja 10mm lisäjouston mukaan? Kannattaisiko 150:n paremmista osista maksaa? Käyttö olisi erilaisia polkuja vaikeista vähän helpompiin, sekä toisinaan myös kevyttä alamäkikikkailua.

Miun mielestä kannattaa, tai ainakin itse niin tekisin. Kalliimman ottaisin jo jarrujen takia, elixireistä ei mitään hyvää sanottavaa. Myös sentti joustoa voi tulla tarpeeseen. Ainiin, se hissitolppa on aivan ehdoton tuon tyyppiseen pyörään. Lisäksi vielä alempi on aivan sika ruma :D

arctic biker
26.06.2013, 14.44
Eihän Elixireissä sinänsä mitään vikaa. Märkänä ulvovat, ilmausta kaipaavat kohtuu usein ja jarrusatulan keskittämistä. Jos vetää momentti-avaimella niin kohta keskität uudestaan ja jos rannemomentilla niin prikat murtuu. Noihan on ominaisuuksia! Shimanon Xt on kovasti kehuttu ja luotettavakin mitä noita Saksan lehtien dauertestejä olen silmäillyt.Nyt noita halavatun elixirejä on sitten perheessä kaikkiaan 5 kipaletta.

late.
01.12.2014, 19.56
Meinasin purkaa Slide 130 8.0:sta ainakin takalinkun ja tarkistaa rasvat yms. Onko linkun huoltotoimenpiteisiin jotain hyviä vinkkejä tai ohjeita olemassa ja tietoa millä momentilla linkku tulisi kasata?

Naps
26.01.2018, 06.58
Oiskohan kenelläkään Lahti-Porvoo akselilla uudehkoa slideä 16" tai 18" pikaiseen testiin, jotta sais oikean koon valittua. Tai omia preferenssejä voi myös antaa. pituutta 172, inseam 80. Ikävästi kokojen välissä. Tarkennettuna slide+ 8.0 hankkimassa.

Jukahia
26.01.2018, 08.49
Oiskohan kenelläkään Lahti-Porvoo akselilla uudehkoa slideä 16" tai 18" pikaiseen testiin, jotta sais oikean koon valittua. Tai omia preferenssejä voi myös antaa. pituutta 172, inseam 80. Ikävästi kokojen välissä. Tarkennettuna slide+ 8.0 hankkimassa.

18" On oikeampi. Nuo vielä myydään jollain 60-70mm ohjainkannattimella niin siitä on vara lyhentää ohjaamoa 16"rungon mittaan jos tuntuu pitkältä. Eli vaihdat jonkin 35-50 mm stemmin tilalle, jos koet tarvetta.

Ja tuolla 80cm jalan mitalla sinulla tulee satulatolppa jo ihan tappiin ylös 16" koossa, joka nostaa satulan semi korkealle tankoon nähden...

hana79
02.02.2018, 06.11
Meinasin purkaa Slide 130 8.0:sta ainakin takalinkun ja tarkistaa rasvat yms. Onko linkun huoltotoimenpiteisiin jotain hyviä vinkkejä tai ohjeita olemassa ja tietoa millä momentilla linkku tulisi kasata?

"8 Nm for the small joints (seatstay, horstlink and shockbolts)
12 Nm for the big ones (mainpivot and pviot arm)

The bearings are pregreased an sealed so no additional lubrication is necessary.
The joints should be cleaned an greased with standad bike grease once or twice a year.
Best regards,

H&S Bike-Discount GmbH

Philipp Kneip"

Edit: Nämä arvot sain vuonna 2015, varmaankin pätee vieläkin alurungossa ainakin?