PDA

Näytä tavallinen näkymä : Minkälainen pyöräteline auton katolle?



Rengas
14.07.2009, 18.31
------------------------

Mikrometri
14.07.2009, 19.57
Aika paljon meinaa se rengas ja runko. Jos on 23mm ja Campyt niin minähän en katolle panisi mutta jos taas on maastofillari niin sinne vaan kun se kyllä kestää kyllä. Ja noita ohuempia runkoja ei kannata liikaa puristaa keskeltä eli mitä paksumpi runko on niin todennäköisesti se on myös ohutta tavaraa. Ja ne vinkuu kun reilusti ajaa jos on reikiä filoissa. Kerro fillarin merkki ja malli?

Wilier
14.07.2009, 21.15
Ajoin kymmenisen vuotta sitten Välimerelle ja takaisin fillari etuhaarukasta kiinnitettynä Thulen telineisiin ja hyvin meni. Ehkä ei niiden noin miljoonan hyttysen mielestä, jotka olivat liiskaantuneet filon etupintoihin. Kiinnitystapa on tukeva ja siinä on lukko.

Thulen telineet saattavat viheltää viimasta ilman fillariakin ja siinä ei kai auta muu kuin yrittää teipata erilaisia koloja ja reikiä, ettei vihellä.

Ja oli Campyä ja 23 mm kumit, joten tätä en ymmärtänyt... Siis pesuhommiin joutuu, ellei jotenkin suojaa fillaria. Nyttemmin olen kyllä kuskannut filoa farkun sisällä, jos vaan on muilta tavaroilta tilaa jäänyt.

Laurikl
14.07.2009, 22.38
Itse ostin juuri toissapäivänä 2 kpl noita 530 telineitä maastopyörille ja Lapin reissua varten. 49e kpl itäkeskuksen hessumobiilista ja suoraan hyllystä.

Narujalka
14.07.2009, 22.38
Ok, kiitos. Kuulostaa hyvältä.
Olen itse menossa Lappiin, joten niitä itikoita kertyy pyörään varmasti.
Jos keli on erityisen sateinen, niin suojaan voimansiirron sitten vaikka jollain peitteellä.

Se onkin varmasti totta, että pelkät telineetkin viheltävät jo sellaisenaan. Pieni vihellys ei haittaa.
Parinkymmenen vuoden kokemuksella: pahamaineisen bilteman kuljetus-ständit on toiminut moitteettomasti! Parhaimmillaan viisi erilaatuista filoa katolla, keulat eri suuntiin. Vinkkinä: ei tarvitse kiristää järjettömästi(Mikrometrin varoittamat runkovauriot, ei ole koskaan itselle tullut vastaan), jos käyttää pieniä kiristysliinoja renkaiden kiinnityksen lisäksi myös siinä rungon kiinnityksessä, varsinkin vanhanaikaisten "perusputki"-profiilista poikkeavien kanssa. Suosittelen! Katolla kuljettaminen on ehdottomasti sivistynen tapa, sisätilojen jälkeen.:)

Tuntsan Palo
15.07.2009, 00.17
Ainakin tuo Proride on kuljettanut tukevasti ohutrunkoista täysjoustoa ja hiilikuitumaantiepyörää useamman vuoden. Ei tuo "leuka" riko runkoa, jos haluaa säilyttää teippaukset niin kannattaa laittaa rätti väliin. Mulla on nyt teipeistä päätellen TU......R - niminen täysjousto. Maantiepyörälle opin ja käytän rättiä välissä ettei siitä tule O.....O.

Mikä tahansa AD-Autotarvike tai Hessumobiili myy noita Suomesssa Saksan hintaan. Täytyy vielä kehaista varaosien saantia. Pari kuukautta sitten tiistai-iltana hajosi kiinnikepala. Keskiviikkona ysiltä mailia maahantuojalle, vastaus kympiltä ja varaosa oli toimitettu läheiseen autotarvikeliikkeeseen torstai-aamuksi.

Liraren
15.07.2009, 08.44
Mulla on tuo ProRide 591. Aivan huippukampe, todella tukeva ja pyörän kiinnitys ja irrotus on 30 sek homma. Mun maastopyörän runko on kaljatölkin ohutta alumiinia ja ei tuo koura sitä mitenkään ole vaurioittanut. Korkein nopeus on ollu jotain 140 km/h. Ei edes vapissut pyörä pahasti vielä tuossa vauhdissa, ku lasikattoluukusta sitä tarkkailin. Aika paljo tuollanen kuljetussysteemi suhisee muuten hiljasessa ja suhinattomassa autossa. Mutta ei se mitään, se kuuluu hintaan.

nicce
15.07.2009, 08.55
Voin myös suositella tuota Thulen ProRide 591:stä. Pyörä on tukevasti kiinni ja on testattu moottoritienopeudessa. Tuossa kalliimmassa on plussaa, että se kouran kiristyssysteemi on alhaalla ja ehkä asteen helppokäyttöisempi. Kyllä noi Thulen kaikki telineet on kyllä hyvin suunniteltu, mutta tuossa kalliimmassa on ehkä vähän lisätty käyttömukavuutta. Jos käyttö on vain tämä yksi matka niin sitten biltema/motonet linjaltakin voisi löytyä jotain, mutta jos on tarkoitus kuljettaa useammin niin tässä tapauksessa merkki on varma valinta.

Useimmista autotarvikeliikkeistä noita varmaan löytyy hyllystä ja omani hain Lahdesta Leppäsen Pyörästä ihan sopuhintaan.

Juha_H
15.07.2009, 10.01
Vahingosta viisastuneen kommenttina että fillari katolla parkkihalleihin ajaessa kannattaa olla aika tarkkana. Nimimerkillä joskus etukiekkoa ja haarukkaa uusinut (auton katto onneksi pullahti takaisin ulos kun koslan peruutti oviaukosta) Teline oli mallia tee-se-itse ja riittävän tukeva.

Hemppo
15.07.2009, 10.50
Itellä ollu tuo Thulen halvin malli käytössä parisen vuotta ja ihan tyytyväinen olen ollut, paitsi että runkoa sivuttain puristava kiinnityssysteemi myötäilee ja hiertää kaarteissa sen verran että rungosta on hieman väritys kärsinyt kiinnikkeen kohdalta. Tässä suhteessa tuo keskimmäinen malli voisi olla hyvä kun puristus on pystysuunnaassa ja vain yhdellä varrella, jolloin kiinnikkeeseen tuskin kohdistuu samanlaisia kiertäviä voimia... Tietty tuo etuhaarukkakiinnitys taitaa hillitä pyörän heilumista kaikkein eniten...

A.B.
15.07.2009, 11.07
Multa kanssa ääni tuolle ProRide 591 http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif Mä oon kuljetellut sellaisella muutamia kesiä maantiepyörää mukanani (Titaani runko, joten puristelen mitä puristelen ;)) Nyt viime syksystä asti on telineeseen soviteltu isorenkaista maasturia ja sama teline toimiin myös sen kanssa kuin se olisi tehty juuri sitä varten.

Muistaakseni sen Thulen mallin, missä etuhaarukka kiinnitetään suoraan kattotelineeseen, ohjekirjasessa mainittiin, ettei pitäisi/kannattaisi käyttää hiilarihaarukan kanssa ja siksi aikoinaan tuohon ProRideen päädyin :rolleyes:

A.B.
15.07.2009, 11.13
Mulla on tuo ProRide 591. Aivan huippukampe, todella tukeva ja pyörän kiinnitys ja irrotus on 30 sek homma. Mun maastopyörän runko on kaljatölkin ohutta alumiinia ja ei tuo koura sitä mitenkään ole vaurioittanut. Korkein nopeus on ollu jotain 140 km/h. Ei edes vapissut pyörä pahasti vielä tuossa vauhdissa, ku lasikattoluukusta sitä tarkkailin. Aika paljo tuollanen kuljetussysteemi suhisee muuten hiljasessa ja suhinattomassa autossa. Mutta ei se mitään, se kuuluu hintaan.

Vahvistan tarinan, eli hyvin on pysynyt maastofillari kyydissä vaikka joskus olen jonkun edessä hidastelevan rauhallisesti ohittanutkin... :p

Santraginus
15.07.2009, 12.06
Hankin taannoin ProRide 591 foorumin kommenttien & TM:n testin perusteella. Lisäksi katselin SUP:n edessä erään kaverin fillarinlastausta ProRide 591:n kanssa. Oli sen verran helpon näköistä hommaa, että päädyin 591:een.

Käyttökokemuksia ei vielä paljoa ole, mutta itselleni merkityksellistä on saada filu kokonaisena katolle vähällä vaivalla ja auton kattoa vaurioittamatta.

Etuhaarukasta kiinnitettävässä mallissa irrotettu etukiekko pitäisi kuitenkin saada mahtumaan johonkin auton sisällä, tai sitten hankkia lisähintaan kattotelineeseen kiinnike kiekolle.

tommyt
15.07.2009, 17.06
Siihen halvempaan Thuleen taitaa olla hankalampi saada paksuja runkoja kiinni, ainakin korkeamman auton katolla säätö pyörä puoliksi irrallaan ei ole kauhean mukavaa puuhaa. Mulla on sellainen ja tekisi mieli ostaa sitten se kalliimpi automaattisesti säätyvä kaveriksi kun on niin erikokoisia pyöriä.

Tuntsan Palo
15.07.2009, 20.39
Mulla hajosi Proridesta muovinen kisko jolle rengas asetetaan. Varaosan hinta huimat kahdeksan Euroa.

Alkuperäinen kysyjä tuntuu stressaavan tätä vähän liikaa. Thulet ovat kuitenkin kotoisin maasta, jossa seuraavan kymmenen vuoden sisään tulee jalankulkijoille kypäräpakko. Ei noilla fillariaan saa rikki tai tippumaan katolta millään, jos asentaa pyörän oikein. Väärin kun sitä ei edes voi asettaa. Ainakin itse olen ajanut moottoritiellä "aavistuksen" yli 120:a ilman ongelmia.

A.B.
16.07.2009, 00.14
Hyvä, eli maantiepyörää olet tuolla Proridellä menestyksellisesti kuljettanut. Eihän se koura painanut pahasti vaijereita?

Mitenkohän tuon hiilikuituhaarukan kanssa sitten? Katsoin äsken kyseistä manuaalia netistä ja siellä ei ainakaan mitään mainintaa asiasta löytynyt. Jospa siinä tarkoitettiin hiilikuituhaarukkaa, jossa on myös hiilikuituiset korvakkeet tai jotain.
Onko jollain tästä parempaa tietoa?

Taidan hankkia Proriden tai Outriden. Jompikumpi, pitää vielä miettiä.

Kiitos paljon muuten vastauksista.

Mulla menee maantiepyörässä molempien vaihtajien vaijerit alaputken alla, mutta kun vaihtaja ei ole ääriasennossa niin vaijerin painaminenhan tarkoittaa niinkin epätoivottavaa asiaa kuin vaihtajan piskuinen liikahtaminen ;) Eli älä huoli siitä!

Lisäksi alleviivaisin tuo Santraginusen kommentin, että jos etupyörä ei ole katolla muun pyörän kanssa niin sille on keksittävä paikka auton sisältä...

pettier
16.07.2009, 00.26
Tänään haettiin taakkateline ja maantiepyörille kaksi Thulen Outride 561 pyörätelinettä. Toivottavasti kokemus viikonlopun matkan jälkeen on vielä positiivinen.

Vinski
16.07.2009, 12.16
Maasturi kulkenut muutaman tuhannen kilometriä Thulen 530:ssä katolla. Sitä runkoputkeen tulevaa haarukkaa ei todellakaan tarvitse tiukata hampaat irvessä (minulla pylpyrällä). Normaalisti olen ajellut, mitä nyt vastaantulevia rekkoja tulee väistettyä hiukka enemmän.

pettier
20.07.2009, 20.34
Joo. Taidan minäkin lopulta päätyä valitsemaan tuon Outriden. Kerro kuitenkin miten reissu sujui, jos huvittaa.


Viikonlopun aikana tuli käytyä Kälviällä ja ajettua noin 1200 km kaksi hiilikuitupyörää katolla ja hyvin tuntuivat Thule OutRide 561 telineet toimivan. Pyörät oli helppo asettaa ja ottaa pois telineistä ja ne olivat niissä kiinni tukevasti. Muutekin Thulen pyörätelineet ja taakkateline tuntuivat laadukkailta ja toimivilta.

znood
20.07.2009, 22.16
tuo 561 on todella hyvä teline, mulla on kaks semmosta (ja kuvassa joku merkitön halpisteline)

http://sivut.koti.tpo.fi/noodz/tahgolla.jpg

VeloGirl
21.07.2009, 08.44
Hitsi moon taas hidas.
Volkkarin katolla Yakiman telineet. Kaks King Cobraa ja yks Viper. Ei valittamista ja hyvin on filot pysyny katolla, seuraavaksi jos hankkis parit kiekkotelineet nii ois enempi tilaa autossa kaikelle muulle kamalle.

plehti
21.07.2009, 10.50
Meidän auton katolta löytyy kaksi Thulen 591 -telinettä. Tarvittaessa on vielä käytössä peräkoukkuun kiinnitettävä pyöräteline (Thule EuroWay 944 Bike Carrier), jotta koko perheen pyörät saadaan mukaan. Ja hyvin ovat toimineet. Kun pyörät laittaa katolle ja pari perään, niin autonkin arvo kaksinkertaistuu:-)

/ Panu.

P.s. Kannattaa varmistaa, että pyörän runkon puhdas kiinnikkeen kohdalta, muuten lika voi aiheuttaa naarmuja pyörään yllättävänkin lyhyen matkan aikana. Itse olen myöskin laittanut naarmujen välttämiseksi runkokiinnikkeen ja rungon väliin puhtaan pehmeän rätin.

Trollberga
21.07.2009, 19.18
Ööh... kehtaanko kysyä... noo kun Biltsussa olisi tällainen hintaan neljätoist ysi ysi... (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=34233.htm&tuote=34233) Köh... Onko kokemuksia?

nukkumatti
22.07.2009, 00.11
Ööh... kehtaanko kysyä... noo kun Biltsussa olisi tällainen hintaan neljätoist ysi ysi... (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=34233.htm&tuote=34233) Köh... Onko kokemuksia?

Oon tuollasella kuljettanut 26" ja 29" maastureita, eli mulla on kaks noita kiinni kattotelineessä. Runkokiinnike ei riitä 29" maasturiin, joten rakentelin kulmaraudasta, kierretangosta ja parista mutterista rikkoineen kiinnikkeen, johon saa pyörän keulasta kiinni, eli eturengas konttiin. Molemmat pyörät kiinnitän nykyään samalla tavalla. Takarenkaan olen varulta laittanu liinalla kiinni. Joitakin tuhansia kilometrejä olen ajellut pyörät katolla ja hyvin ovat pysyneet kyydissä ja kestänyt mm. pyykkösen lähentelyt reilussa maantievauhdissa.

mteppo
23.07.2009, 10.13
Oon tuollasella kuljettanut 26" ja 29" maastureita, eli mulla on kaks noita kiinni kattotelineessä. Runkokiinnike ei riitä 29" maasturiin, joten rakentelin kulmaraudasta, kierretangosta ja parista mutterista rikkoineen kiinnikkeen, johon saa pyörän keulasta kiinni, eli eturengas konttiin. Molemmat pyörät kiinnitän nykyään samalla tavalla. Takarenkaan olen varulta laittanu liinalla kiinni. Joitakin tuhansia kilometrejä olen ajellut pyörät katolla ja hyvin ovat pysyneet kyydissä ja kestänyt mm. pyykkösen lähentelyt reilussa maantievauhdissa.

Samoin noita on 2 oman auton katolla ollut vaihtelevasti.
Kuletellu olen maastopyörää (26") ja retkifiloa (maantierengastus)
Kaikki pultit kannattaa kiristää kunnolla...

Varmastikin thulen telineet puoltaa paikkaansa jos joka viikonloppu ajelee jonnekin pyörä katolla mutta noi biltsun kamppeet toimii ainakin satunnaisessa käytössä hyvin.

juseh
24.07.2009, 13.15
Ööh... kehtaanko kysyä... noo kun Biltsussa olisi tällainen hintaan neljätoist ysi ysi... (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=34233.htm&tuote=34233) Köh... Onko kokemuksia?
Pitihän nuitakin paskoja joskus kokeilla, kun tuntuivat Thulet köyhästä niin helevetin kalleille. Kaksin kappalein oikein ostin, mutta vain toisen jaksoin kasata. Todella nolot pyöränkuljettimet, menee aika nopeasti tunnelma pilalle, kun nuihin alkaa fillaria sätöstelemään kiinni. Ei siis mitään hyvää sanottavaa. Ovat todella hankalat käyttää ja paksurunkoiset filot ei meinaa mahtua tuohon haarukkaan.

Oikea teline pyörän kuljetukseen on Thule 591 ProRide.

PHI
25.07.2009, 00.41
Ööh... kehtaanko kysyä... noo kun Biltsussa olisi tällainen hintaan neljätoist ysi ysi... (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=34233.htm&tuote=34233) Köh... Onko kokemuksia?

Mulla on noita kolme odottamassa asennusta auton katolle. Josko tässä parin viikon kuluessa pääsisi koestamaan? Kaverilla on ollut vastaavat pakun lattiaan pultattuna kisareissuilla jo monen monituista vuotta, erinomaisesti ovat ainakin siellä toimineet.

Laurikl
27.07.2009, 12.26
Thulen 530 olivat mainiot, 2500km tuli mittariin fillarit katolla. Parhaimmillaan vauhtia oli reilusti motareilla (160) ja hyvin pysy Trekin maastofillarit kyydissä. Pientä suhinaa oli, harvoin edes huomasi.

Succis
31.07.2009, 07.50
Vähän sivusta menee, mutta matkalla osui tällainen lehtijuttu silmään.

http://misc.hd.se/dagenstidning/hd/26/HD20090726.pdf

8 Takakoukkuun laitettavaa pyörätelinettä testissä - näistä viiden:seko: kiinnitys alkoi löystyä kun niihin pistettiin vähän kuormaa - noin 70kg. Onhan toi paljon mutta jos telineessä on useampi fillari ja moottoritiellä on vähän sivutuulta niin kuinkahan käy?

Paskimman telineen (Bilex, valmistaja Sportex- ei taida olla meillä) käyttöohjeissa oli jo varoitus- max 30kg tai 2 pyörää. Teline siis irtoaa jos ala-asteikäinen penska innostuu sitä vääntelemään.
Mukana oli myös Biltsun takakoukkumalli.

Ääni Thulelle.

Ohiampuja
04.08.2009, 09.57
Minulla on yksi Bilteman ja yksi Thulen telinen, kaikki noita vinoputkesta puristettavia malleja.

Ja mielestäni se Biltsu on ihan kelpo laite, ei niin helppokäyttöinen kuin Thule, mutta vähintään yhtä tukeva. Sen runkokiinnityksen ruuvin vaihdoin pidempään, niin nyt siihen menee paksummatkin rungot.

Mutta nyt ostaisin etuhaarukasta kiinnitettävät telineet, aika monessa täpärissä on nykyään iskarin kiinnityksiä ja kaiken maailman taivutuksia tuossa vinoputken alapäässä, juuri siinä mihin se kiinnitys puristuu.

Laitetaan tähän malliksi vaikkapa Kuiton hieno Commencal. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1187685&postcount=11281) (Tämä ihan hihasta vedettynä, en tiedä käykö tuo Bilteman telineeseen. ;) )

Lisäksi ainakin omassa 29er:ssa vinoputki on sellaisessa kulmassa, että tuo kiinnitysleuka istuu aika huonosti. Eli täältä ääni etuhaarukka kiinnitykselle, eikös uusissa telineissä ole jo adapterit 20 mm etuakseleille...

tane
04.08.2009, 13.42
Ööh... kehtaanko kysyä... noo kun Biltsussa olisi tällainen hintaan neljätoist ysi ysi... (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=34233.htm&tuote=34233) Köh... Onko kokemuksia?

Ihan toimiva kampehan tuo on, ei siinä mitään. Jossain vaiheessa tuli aika tiuhaan kuljeteltua pyöriä niin kyllästyin ja ostin Thulen tilalle/lisäksi, jossa kiinnitys katolle on paljon nopeampi tapahtuma. Nyt jos tarvii kahta pyörää kulettaa niin toinen menee biltsun telineessä ja toinen Thulen..

ellmeri
04.08.2009, 14.01
2 kpl Thulen telineitä 591 ja 575,mummon GT-id ja mun Ellsworth kulki 3300km katolla kesäloman aikana.
Ainut mikä oli kurjaa niin joutu Ellusta keulan tipauttaa alas eli ilmat pois,joo ja bensankulutus kasvoi huomattavasti.

MarkoA
07.08.2009, 12.41
Mulla on ollut vuosia käytössä tuo Thule 530 ja sen kaverina uudempi 591 ProRide. Molemmat pelaa ainakin Thulen telineiden kanssa hienosti. Kuskattu hybridiä, maasturia ja CC:a. Yhteensä tuhansia kilometrejä. Ei ole rungossa mitään jälkeä enkä osaa kyllä juuri moitteita löytää muualta kuin hinnasta. Yleensäkin Thulen tuotteet on laadukasta ja vuosikausia toimivaa. Koukussa käytössäThule Xpress 970. Sekin erittäin toimiva ja hyvä. Ainoana miinuksena on maantiepyörien ohjaustankojen kanssa voi tulla sanomista jos on kaksi pyörää.

Itse olen hommannut viimeiset täältä: http://www.polarautovaruste.com/shop/

Tälläkin hetkellä 530 - 50€ ja ProRide - 95€. Molempia voin suositella varauksetta. Jos haluaa päästä helpolla niin ProRide on tottakai parempi, mutta myös lähes 100% kalliimpi. Jos sulla on Thule Aero bar kattotelineet niin ProRide on vielä loistavampi, kun se kiinnitetään siihen pääly uraan, joten telineet on käytössä aivan äärilaitoihin saakka. Mulla kun on joskus leveä boksi ja pyörä yhtäaikaa niin silloin vain ProRide menee kaveriksi.

Edit:

Unohtui mainita, että tuolta samaisesta Polarista kun tilaa sen Thule lukkosarjan niin saa kaikki kamat katolle lukittua yhdellä avaimella.

...jonka voi myös unohtaa sitten kotiin...nim: kokemuksella..

Edit2:
Kuvassa kaksin kappalein 530:a käytössä joskus 5v sitten:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/image.php?u=21767&dateline=1132927241&type=profile

orcatri
11.08.2009, 11.43
Mitenkä muuten kattotelineiden käyttäjät olette suojanneet pyöräänne kuljetuksen aikana? Kuivalla kelillä ei liene ongelmaa kuin ehkä itikoista, mutta entäs kun rapa lentää. Itse olen toistaiseksi ratkonut ongelman siten, että en kuljeta pyörää huonolla säällä... Ainakin PBK:sta saa kuljetukseen kaikenmoisia suojuksia. Onko kellään kokemusta?

Niin juu ja käytössä Thulen ProRide. Loistovehje.

Tupe
11.08.2009, 13.03
Thulen FreeRide 530 on ollut pari kertaa käytössä ja vaikuttaa hyvältä vehkeeltä. Asiallisen oloinen teline.

Kesäkelillä välillä Turku-Pori pyörään jäi kaksi hyönteistä. Toinen jarrukahvaan ja toinen takapyörän puolaan. Autoon ja taakkatelineen etuosiin jäi itikoita paljon. Lyhyt sadekuuro sattui kohdalle, mutten jaksanut siitä välittää eikä näyttänyt pyöräkään välittävän. :)

Reiska79
18.06.2012, 14.56
Onko porukalla kokemusta tuosta Bilteman takaluukkuun kiinnitettävästä pyörätelineestä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuormaaminen-ja-hinaaminen/Kattoteline/Polkupyorateline-34293/

Ei löydy takakoukkua autosta ja jotenkin arveluttaa nuo katolle kiinnitettävät mallit. Reissussa ollessa pystytään kääntämään kyllä takapenkit aina vaateriin niin, ettei romujen lastaaminen ja purkaminen takaovista tuota ongelmia. Eli peräluukku voi pysyä kiinni koko ajan. Jos tämä ei kuitenkaan toimi, niin kenties joku katolle asennettava malli on sitten ostettava. Ja tarkoitus olisi latoa kyytiin mun maantiepyörä ja emännän hypriti /tai maantiemallinen, jos moinen ehditään hankkimaan ennen reissua).

veekoo
18.06.2012, 15.42
Mulla on Thulen vastaava farmarin takaluukkuun pistettävä teline. Kyllä sillä luottavaisesti pyörää kuljettaa, mutta eipä mulla muistaakseni ole siinä ollut koskaan yhtä pyörää enempää kerralla.

Auton takaluukun pystyy avaamaan myös silloin kun teline on luukussa kiinni. Ainoa ongelma on se, että luukkua avatessa ei huomaa varoa sojottavia varsia ja sitten sohii helposti itseään leukaan. Jos telineessä on vielä pyörä kiinni, tulee luukun avaaminen jo hankalaksi: luukkua pitää kannatella koko ajan käsin ja pyörillä lastattua takaluukkua ei oikein viitsi reippaasti lyödä kiinni. Joten mieluummin pyörän ottaa pois silloin kun takalootaan pistää tavaraa.

Keskiäkäinen lohjalainen
18.06.2012, 18.07
Meikä investoi tällaisiin Ateran systeemeihin:

http://shop.afterbuy.de/public/catalog_xmlxslproducts.aspx?suid=161&art=viewproduct&productid=2028688

http://shop.afterbuy.de/public/catalog_xmlxslproducts.aspx?suid=161&art=viewproduct&productid=3536617

Tuntuvat toimivan oikein mainiosti. Kyydissä on ollut sekä maantie- että maastovehkeitä ja ehjänä ovat pysyneet.

H. Moilanen
18.06.2012, 19.16
Onko porukalla kokemusta tuosta Bilteman takaluukkuun kiinnitettävästä pyörätelineestä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuormaaminen-ja-hinaaminen/Kattoteline/Polkupyorateline-34293/

Tuolle tuotteelle annetaan melko laaja sopivuus jos vertaa vaikka Thulen tuotteisiin. Thulella on muutama eri malli tuosta, eikä sittenkään kattavuus ole kovin laaja. Epäilen tuon Pilateeman telineen istuvuutta mihinkään autoon.

Fir3fly
18.06.2012, 23.48
Meikä investoi tällaisiin Ateran systeemeihin:

http://shop.afterbuy.de/public/catalog_xmlxslproducts.aspx?suid=161&art=viewproduct&productid=2028688

http://shop.afterbuy.de/public/catalog_xmlxslproducts.aspx?suid=161&art=viewproduct&productid=3536617

Tuntuvat toimivan oikein mainiosti. Kyydissä on ollut sekä maantie- että maastovehkeitä ja ehjänä ovat pysyneet.
Meillä mennään nyt toista kautta tuolla Atera:n Giro telineellä. Mielestäni todella jämäkkä ja helppokäyttöinen kapistus.

lansive
19.06.2012, 02.50
Onko porukalla kokemusta tuosta Bilteman takaluukkuun kiinnitettävästä pyörätelineestä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Kuormaaminen-ja-hinaaminen/Kattoteline/Polkupyorateline-34293/


Ei tuosta ole kokemusta, mutta muista Bilhelveten telineistä kyllä. En ostaisi.

Metsäläinen
19.06.2012, 11.20
Meillä on ollut Thule OutRide 561 käytössä pienirunkoisten hiilarimaantiepyörien, jäykkisperäisten maastureiden ja lasten pyörien kuljettamiseen ja ollaan oltu telineeseen todella tyytyväisiä.

Jartza
28.04.2017, 09.16
Sivuaa aihetta. Mulla ollut Thulen teline jo monta vuotta monessa farmari autossa. No nyt tuli ongema kun on BMW sedan ja niiden aoluperäiset kattotelineet on niin paksut että ei mittään mahdollisuutta saada noilla koukuilla kiinni. On niin monimutkaiset noi koukut että paha valmistaa itse. Mikä neuvoksi?

Blackborow
28.04.2017, 09.46
Ettei niissä baijerilaisen kattotelineissä ois urat telineiden yms. kiinnittämistä varten?

Jartza
28.04.2017, 10.31
Mun mielestä se on hieman ovaalinmuotoinen aluumiiniputki jossa kumi yläosassa. En ymmärrä mihin uraan ja millä Thulen telineen saisi kiinni. Vai pitääkö valtuutelta BMW liikeestä ostaa oma BMW pyöräteline :)

JackOja
28.04.2017, 10.39
Mun mielestä se on hieman ovaalinmuotoinen aluumiiniputki jossa kumi yläosassa. ..

Eikö se kumilista lähde siitä (esimerkiksi) päästä vetämällä pois? Eikö se kumi juurikin ole siinä urassa? Niinkuin Thulenkin kattotelineissä (https://youtu.be/HXkdgYXKm5g?t=214).

TUbbU
28.04.2017, 10.49
En ymmärrä mihin uraan ja millä Thulen telineen saisi kiinni.

Tuosta näkyisi kans jotain esimerkkiä mihin ja millä: https://youtu.be/BHC4x4Ks6VA?t=5s

Blackborow
28.04.2017, 11.13
Eikö se kumilista lähde siitä (esimerkiksi) päästä vetämällä pois? Eikö se kumi juurikin ole siinä urassa? Niinkuin Thulenkin kattotelineissä (https://youtu.be/HXkdgYXKm5g?t=214).
Näin ja ne Bemarin kattotelineet voi olla aivan hyvin samasta tehtaasta lähtöisin kuin Thulet.

marco1
28.04.2017, 11.25
BMW Telineet on kyllä lähes 100% varmasti Thulet mutta jalat on mallikohtaisia. Esim F-sarjan farkussa kiinnitys on kattokaidetta molemmilta puolilta puristava.

Blackborow
28.04.2017, 11.28
mutta jalat on mallikohtaisia. Esim F-sarjan farkussa kiinnitys on kattokaidetta molemmilta puolilta puristava.
aha no shit, Thulelta saa niitä mallikohtaisiakin jalkoja :rolleyes:

marco1
28.04.2017, 12.25
aha no shit, Thulelta saa niitä mallikohtaisiakin jalkoja :rolleyes:

Ehe ehe. Tässä tietenkin asian pointti on se että sedanissa ja farkussa voi olla erilainen kiinnitysmenetelmä. Ja tuolla yllä kysyjällä ei ole riittäviä tietoja vastaukseen.

Blackborow
28.04.2017, 12.48
Ehe ehe. Tässä tietenkin asian pointti on se että sedanissa ja farkussa voi olla erilainen kiinnitysmenetelmä. Ja tuolla yllä kysyjällä ei ole riittäviä tietoja vastaukseen.
No niin varmasti on, mutta miten liittyy mitenkään tähän kun kysyjän ongelma oli miten saada pyöräteline kiinni kattotelineeseen.

marco1
28.04.2017, 12.59
No prkl niinpäs onkin eri asiasta kyse.

Pyörätelineen kiinnitysongelmaan vastauksena on hankkia kiinnityssarja (T-urasarja) joka sopii telineen yläpinnassa olevaan uraan (ovh taisi olla n. 20€), kokoja on ainakin kahta. Samaten niitä koukkuja on useampaa eri mallia.

RenZo
28.04.2017, 14.23
BMW:n omiin taakkatelineisiin pitää hommata Thule T-ura sovite (https://varuste.net/Thule+T-ura+sovite+591+telineelle%2C+30+x+24+mm+kannalla%2 C+%28TH+889-1%29?_tu=57584). Thulen fillaritelineen mukana tulevat T--ura sovitteet on liian kapeat bemarin omaan putkeen. Kumilista lähtee helposti pois.
Ja kyllä mä sain orggis telineeseen noilla neliöputki sovitteillakin (https://varuste.net/Thule+ProRide+adapteri+neli%C3%B6putkelle+%28TH+88 9-5%29?_tu=72362) kiinni myös, mutta millistä kiinni, joten joutuu aika pitkään sovittelemaan..

Aakoo
01.05.2017, 19.37
^Mä köyhäilin, ja laitoin rautakaupasta parilla eurolla hakemani sopivan levyiset aluslevyt eli prikat niihin telineen mukana tulleisiin tappeihin. Ihan hyvin on monta vuotta toiminu, ja pyörät ovat pysyneet katolla. Oli kuitenkin kolme telinettä, eli olisi siitä laskua tullut jos olisi niitä bemu-spesifejä tappeja alkanut ostamaan.

Jartza
03.05.2017, 11.25
-KIITOS. Ratkaisu on tuo T-ura sovite.