Näytä tavallinen näkymä : Pahoja Tubeless ongelmia!
No pitää yrittää ensi viikolla päästä ajamaan.
Todella haperot on renkaat kyljet, ei riitä laskukyky laskemaan sitä reikien määrää.
kolistelija
24.02.2013, 20.19
Minulla oli samanlaista vaivaa Rocket Ron ja ISP:n kanssa. Molemmilla oli parempi pari joka piti heti. Tuli niistä ihan hyvät kun jaksoi ensin huljutella sen verran että paineet pysyi lenkin verran. Muutaman lenkin jälkeen olivat ihan tiiviit.
No hyvä ettei ihan toivoton urakka siis ole edessä, tiedossa oli kyllä etukääteen noiden tiivistymisongelmat.
töissä käytetään tätä viemäriputken asenuksessa http://www.unipak.dk/fi/node/285 ja on ainaan kumin päällä todella liukasta, uskaltasko tuota kokeilla saippuan sijasta?
mutanaama
24.02.2013, 21.15
En tiedä varmalla sanoa, mutta luulis, ettei kannata laittaa
Onko toivoton tehtävä saada ISP tiivistymään, kun se vielä kolmen päivän jälkeen tunkee litkut läpi kyljistä?
Etuvanteelle tiivistyi rengas ongelmitta ja tämä oli 60g kevyempi kuin taakse asennettu joka ei tahdo tiivistyä.
Ei ole. Paljon litkua ja pidä puoli vuorokautta ämpärin päällä kyljellään (per puoli). Osa noista on tosiaan ihan paperia, mutta rullaa sairaan hyvin nastakumiksi.
dILETANTTI
24.02.2013, 23.33
töissä käytetään tätä viemäriputken asenuksessa http://www.unipak.dk/fi/node/285 ja on ainaan kumin päällä todella liukasta, uskaltasko tuota kokeilla saippuan sijasta?
Minulla kokemusta Uponorin erikoisliukasteaineesta (viemäriputkiainetta). Perjantaina haki kaveri sitä, kun oli taas ongelmarengas edessä. Ei onnistunut Mountain Kingi nousemaan normivanteelle edes kompuralla, mutta erikoisliukasteella ja jalkapumpulla nousi. Aivan loistavaa ainetta ainakin Uponor tässä käytössä. Pensselillä kumin ja vanteen reunaan.
Itellä on kokemusta Nobby Nic TL:n ja Hans Dampf TL:n asennuksesta. Molemmat nousi Sun ringlen black flag pro (Notubesin profiili) kiekolle saippuavettä käyttäen ihan perus jalkapumpulla. Nobbyssa vaan niin ohkaset kyljet että kesti kyllä useamman päivän että tiivisty litkulla kunnolla. Hanssi taas ei varmaan ois ees litkua tarvinnu.
Lisäksi crossariin kokeilin laittaa Notubesin Ravenit ihan perusavovanteelle. Nyt ei noussu rengas vanteelle kuin vasta huoltiksen kompuralla ja litkun kanssa ähräämällä. Mitään napsuja ei kuulunut, mutta ihan OK rengas sitten toimi ajossa.
El-Carpaso
28.02.2013, 18.26
Mistäs muuten turun seudulta sais ostettua Stanin teippiä? Pitäis väsäillä Ghettotubeless maastopyörään mutta vaatii siitä huolimatta sen staniteipin.
Vai toimisiko joku toinen teippi myös?
dILETANTTI
28.02.2013, 20.17
^interwebistä olen ymmärtänyt, että sähkömiehenteippi eli erkkari olisi käytettyä ghettopuolella. En ole vielä ehtinyt itse testata. Niin joo, onkohan se amerikkalainen erkkari samaa kuin täällä?
Vertti83
28.02.2013, 22.31
^interwebistä olen ymmärtänyt, että sähkömiehenteippi eli erkkari olisi käytettyä ghettopuolella. En ole vielä ehtinyt itse testata. Niin joo, onkohan se amerikkalainen erkkari samaa kuin täällä?
Tässä vähän termistö särähtää ainakin omaan korvaan.
Sähkömiehenteippi/sähköteippi on sellaista ohuehkoa muovista, hyvin taipuvaa ja venyvää sorttia, ei sovi tubelesjuttuihin.
Erkkari = eristysnauha lienee sitten taas vähän leveämpi käsite, yleisestiottaen tämän kait voi ymmärtää olevan kangaspohjaista, taipumis- ja liimausominaisuuksiltaan sähkömiehenteippiä hieman muistuttavaa mutta ei juuri veny, käytetään esim jääkiekkomailoihin jne. ei sovi tubelesjuttuhin.
Jeesusteippi/ilmastoinititeippi/jne.., se hopeinen, ehkä maailman monikäyttöisin teippi, lienee hyvin samaa sittiä ympäri maapallon, ei varmaan tarvi enempää selvittää, soveltuu huonosti tubelesjuttuhin.
Gorillateippi on liimausominaisuuksiltaan ilmastointiteipin tyyppistä, mutta teipin "runko" on paksumpi, tiiviimpi ja jäykempi, soveltuu tubelesjuttuhin melko hyvin.
Gorilla teippiä näyttävät käyttävän monessa ghettovirityksessä. 3,90/rulla Motonetissä, joten kokeilu ei ainakaan tule kovin kalliiksi.
Edit: Vertti ehtikin ensin.
dILETANTTI
28.02.2013, 22.43
Tässä vähän termistö särähtää ainakin omaan korvaan.
Sähkömiehenteippi/sähköteippi on sellaista ohuehkoa muovista, hyvin taipuvaa ja venyvää sorttia, ei sovi tubelesjuttuihin.
Erkkari = eristysnauha lienee sitten taas vähän leveämpi käsite, yleisestiottaen tämän kait voi ymmärtää olevan kangaspohjaista, taipumis- ja liimausominaisuuksiltaan sähkömiehenteippiä hieman muistuttavaa mutta ei juuri veny, käytetään esim jääkiekkomailoihin jne. ei sovi tubelesjuttuhin.
Jeesusteippi/ilmastoinititeippi/jne.., se hopeinen, ehkä maailman monikäyttöisin teippi, lienee hyvin samaa sittiä ympäri maapallon, ei varmaan tarvi enempää selvittää, soveltuu huonosti tubelesjuttuhin.
Gorillateippi on liimausominaisuuksiltaan ilmastointiteipin tyyppistä, mutta teipin "runko" on paksumpi, tiiviimpi ja jäykempi, soveltuu tubelesjuttuhin melko hyvin.
Lapsena oli erkkaa ja lätkäerkkaa :)
mutanaama
28.02.2013, 23.23
[todella ot]
Erkka=eristysnauha, joka oli joskus muinoin kangaspohjaista tervateippiä.
Sähkömiehet käyttää edelleen erkkaa, vaikka se taitaa olla vinyyliä tms.
Iglumies
28.02.2013, 23.57
Työkseni touhunnut teippien kanssa reilun neljännesvuosisadan ja erinäisten kokeilujen jälkeen katsoin huomattavasti helpommaksi laittaa stanin keltaista vanteelle.
Kyllä lasikuituteippi pohjalla ja parikierrosta merkintäkalvoa päällä toimii ihan hyvin, kunhan katsoo ettei kerrosten väliin pääse litkua.
En ole vieläkään mieltäni muuttanut.
Stanin teippihän on sitten tätä (http://www.floorcenter.eu/farben/zubehoer/klebeband/klebeband-tesa-4289-tesapack-gelb-66m-x-25mm/a-15582/?ReferrerID=1)
El-Carpaso
01.03.2013, 01.49
Mutta hetkinen...
Jos ton ghettosysteemin tekee leikatulla sisäkumilla, niin sillonhan siihen riittäis periaatteessa sähköteippikin. tarkoitus ei ole pitää ilmaa vaan estää sen kumin pääsy nippelireikiin puhkeamaan.
Mä vielä mietin vaihtoehtojani, koska tossa rockhopperissa on valmiina bliss2 renkaat joiden pitäis tukea tubeless virittämistä. Pelkkä gorillateippi toimii internetin mukaan myös ja olis varmaan kevyin vaihtoehto.
Varmaan pitää vilkasta vähän vanteen reunaa ja tehdä päätökset vasta sitten.
Sauli Lumikko
01.03.2013, 07.30
Ghetto-tubelessin eli halkaistun sisäkumin kanssa toimii tosiaan melkein mikä vaan teippi. Ite käytin läpinäkyvää pakkausteippiä.
mhelander
01.03.2013, 09.54
Mitäs vikaa on vannenauhassa tai teipissä ?
Mulla kun on uusissa(kin) kehissä Schwalben (korkeapaine) vanneteipit niin ajattelin jättää pohjalle ghetto-viritykseen. Voipi sitten jos oikein hätä tulee vaihtaa halkastun sisurin ehjään niin ei ainakaan nippojen reikien kohdalta ala puhkeileen.
reappear
01.03.2013, 10.47
Camoon! Kun täällä on kokoajan puhetta tästä tubeleksesta niin pakkohan tätä on kohta jo kokeilla. Mitä kaikkea voi pitää välttämättömänä jos haluaa tehdä cyclocrossarista sisäkumittoman? Joko CC-renkailla tai maantierenkailla.
...Kun täällä on kokoajan puhetta tästä tubeleksesta niin pakkohan tätä on kohta jo kokeilla. Mitä kaikkea voi pitää välttämättömänä jos haluaa tehdä cyclocrossarista sisäkumittoman?...
Etkö sä kuitenkaan ole lukenut näitä juttuja? :rolleyes:
Osta NoTubesin cyclocross-setti: @Yläfemma (http://www.hi5bikes.fi/%7EyZxKx0000001/?Y999=PIF&Y104=NT-KT09).
Ja oikeasti:
Tubelesskiekot olisi hyvä alku....
kolistelija
01.03.2013, 10.55
Camoon! Kun täällä on kokoajan puhetta tästä tubeleksesta niin pakkohan tätä on kohta jo kokeilla. Mitä kaikkea voi pitää välttämättömänä jos haluaa tehdä cyclocrossarista sisäkumittoman? Joko CC-renkailla tai maantierenkailla.
Tubelesskiekot olisi hyvä alku. Minä en uskaltaisi ajaa tsyklo-/maantietupelessia ilman sitä varten suunniteltuja vanteita ja renkaita.
Saatan kyllä olla ennakkoluulojen varaan nojaava pelkuri, joten suhtaudu sanomaani varauksella.
sakuvaan
01.03.2013, 11.00
Mutta hetkinen...
Jos ton ghettosysteemin tekee leikatulla sisäkumilla, niin sillonhan siihen riittäis periaatteessa sähköteippikin. tarkoitus ei ole pitää ilmaa vaan estää sen kumin pääsy nippelireikiin puhkeamaan.
Mä vielä mietin vaihtoehtojani, koska tossa rockhopperissa on valmiina bliss2 renkaat joiden pitäis tukea tubeless virittämistä. Pelkkä gorillateippi toimii internetin mukaan myös ja olis varmaan kevyin vaihtoehto.
Varmaan pitää vilkasta vähän vanteen reunaa ja tehdä päätökset vasta sitten.
Gorilla teippiä vaan, saa motonetistä sopivasti tuuman leveenä, sopii Flowehin kuin nenä päähän, kapeammille kiekoille joutuu sorvissa leikkaamaan siivun pois rullasta.
reappear
01.03.2013, 11.31
Etkö sä kuitenkaan ole lukenut näitä juttuja? :rolleyes:
Toki, jonkun verran... enkä oikein ymmärrä mistä kaikki ongelmat tulee :D
Tubelesskiekot olisi hyvä alku. Minä en uskaltaisi ajaa tsyklo-/maantietupelessia ilman sitä varten suunniteltuja vanteita ja renkaita.
Saatan kyllä olla ennakkoluulojen varaan nojaava pelkuri, joten suhtaudu sanomaani varauksella.
Entä maastopuolella? Jos rengas pysyy tyhjennettynäkin hyvin vanteella niin voi varmaan suht pienellä varauksella kokeilla tubelesta?
Tuntuu tuo tubeless olevan vain kallista verrattuna sisäkumillisiin, vai onko siitä tosiaan niin suuri hyöty?
Entä maastopuolella? Jos rengas pysyy tyhjennettynäkin hyvin vanteella niin voi varmaan suht pienellä varauksella kokeilla tubelesta?
En nyt ihan käsitä.... mutta koklaa ihmeessä...
Tuntuu tuo tubeless olevan vain kallista verrattuna sisäkumillisiin
HÄH? Kallista? Sisäkumithan ne kalliiksi tulee (ellei osta Yläfemman 0,10€ sisureita)
...vai onko siitä tosiaan niin suuri hyöty?
Sää et oo ollenkaan lukenut näitä tubeless-keskusteluja, arvasinhan minä :D:rolleyes:
reappear
01.03.2013, 12.06
HÄH? Kallista? Sisäkumithan ne kalliiksi tulee (ellei osta Yläfemman 0,10€ sisureita)
Sää et oo ollenkaan lukenut näitä tubeless-keskusteluja, arvasinhan minä :D:rolleyes:
Kyllähän toi vajaa 70€/pari tuntuu kalliilta jos miettii noita tubeless settejä. Jos haluaa vielä hoitaa homman kotiin tubeless valmiilla vanteilla nekin tuntuvat maksavan jo reilusti. Vai hajottaako ihmiset sisureita ihan viikottain ja pitää sen takia ostaa jatkuvasti uusia?
Jälkimmäisen kysymyksen oli tarkoitus herättää keskustelua, ei tehdä oletuksia mitä olen lukenut. Mitkä on kokemasi hyödyt sisurittomasta setistä? (jos joku on tuohon vastannut jossain viestissä todella hyvin, voi senkin linkata)
...70€/pari tuntuu kalliilta jos miettii noita tubeless settejä. Jos haluaa vielä hoitaa homman kotiin tubeless valmiilla vanteilla nekin tuntuvat maksavan jo reilusti.
No tietty jos aloittaa ihan alusta voi kertainvestoinnin hinta tuntua korkealta. Mutta jatkossa ei tarvii kuin ostaa litkua... Sitäpaitsi jos ostat crossariisi tubeless-kiekot (esim. Ultegra, alle 250€ aina välillä jossain) et tarvitse muuta kuin litkupurkin ja ehkä kumit. Tuollaisen "tubeless-setin" tarvitsee normikiekoille.
Mitkä on kokemasi hyödyt sisurittomasta setistä? ...
Ne on mainittu tässäkin topicissa monta kertaa kun niitä aina enemmän tai vähemmän säännöllisin väliajoin joku kyselee ja lisäksi naapuritopicissa "UST ja tubeless (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?39414-UST-ja-tubeless)"
Itselle tärkeimmät:
1. ei rengasrikkoja
2. alhaisemmat paineet ilman käärmeenpuremia - parempi pito
3. hyvä rullaavuus
Painon kannalta itsellä ollut aika se ja sama. Huonoja puolia hieman enemmän askartelua vaativa renkaan vaihto, mutta eipä ole iso tai vaativa homma sekään.
reappear
01.03.2013, 12.44
Tuo toki selvensi asiaa huomattavasti. Eli tubeless-ready kiekot ovat tosiaan valmiita muuten kuin litkujen osalta. Täytyy siis tutkailla kesää ajatellen kiekkopäivityksen yhteydessä sopivia campa-sopivia tubeless valmiita kiekkoja. Nykyisiä ei minun kannata alkaa vääntää muuksi kuin talvikiekoiksi jatkossa.
Kiitos kärsivällisyydestä ;)
sakuvaan
01.03.2013, 12.51
Kyllähän toi vajaa 70€/pari tuntuu kalliilta jos miettii noita tubeless settejä. Jos haluaa vielä hoitaa homman kotiin tubeless valmiilla vanteilla nekin tuntuvat maksavan jo reilusti. Vai hajottaako ihmiset sisureita ihan viikottain ja pitää sen takia ostaa jatkuvasti uusia?
Jälkimmäisen kysymyksen oli tarkoitus herättää keskustelua, ei tehdä oletuksia mitä olen lukenut. Mitkä on kokemasi hyödyt sisurittomasta setistä? (jos joku on tuohon vastannut jossain viestissä todella hyvin, voi senkin linkata)
Tubeless hommissa pitää vain muistaa yksi juttu, kiekot ei vältsysti kestä korkeita paineita tubeleksena, maastopuolella Staninkin kehissä on max paineet mitä saa käyttää tubeless käytössä.
Maastopuolella tubeleksessa puoltaa sen kayttöä jo pelkästään se että pyörivää massaa saa pois 29erista ~400g.
mhelander
01.03.2013, 13.09
Itselle tärkeimmät:
1. ei rengasrikkoja
2. alhaisemmat paineet ilman käärmeenpuremia - parempi pito
3. hyvä rullaavuus
Painon kannalta itsellä ollut aika se ja sama. Huonoja puolia hieman enemmän askartelua vaativa renkaan vaihto, mutta eipä ole iso tai vaativa homma sekään.
Juuri näistä syistä sijoitin noin kympin Stans:n litkuihin, ghetto menetelmällä mennään joten en laske kuluiksi parin jo nurkista löytyvän sisurin halkaisua... pakkohan näin hyvin mainostetut edut on itsekin testata. Painoeroa ei tällä menetelmällä juurikaan tule...
Ja gummien vaihdon tuskaa voi vähentää jos on useempi kiekkosetti. Mulla on ajatuksena kisakiekkoihin heittää litkut ja toiset sitten sisureilla ja tarvittaessa eri rengastuksella (nyt on Contin kitkagumit).
mhelander
01.03.2013, 13.15
Tubeless hommissa pitää vain muistaa yksi juttu, kiekot ei vältsysti kestä korkeita paineita tubeleksena, maastopuolella Staninkin kehissä on max paineet mitä saa käyttää tubeless käytössä.
Tuleeko tämä vanteen vai renkaan vai molempien puolesta ? Mun ei-tubeless DT-Swiss vanteissa oli 4.0 bar max sekä XR-400 26" että XM-490 29er vanteissa... ja ralliranet ei tykkää yli 3.8 bar:n paineista joita niihin tuskin koskaan tarvii pumpata.
Maantie kehät ja gumekset on sitten erikseen... mutta joissakin pyörissä voi tosiaan olla etua että voisi käyttää kapeahkoja gumeksia mutta pienemmillä paineilla ilman suurentunutta puhkeamisalttiutta. Esimerkiksi mun MetaPhysic jossa lenkeillä on alla 19mm:n vanteet ja niillä 23mm:n Conti GP 4000 S gumekset sisurein. Ne vois ehkä litkuttaa koska enää ei ole tarvetta jumpata kehille muita gumeksia.
Maastopuolella tubeleksessa puoltaa sen kayttöä jo pelkästään se että pyörivää massaa saa pois 29erista ~400g.
Riippuu mistä roikkuu... jos siis ostaa ne tubeless-kehät ja niihin vain pelkät teipit. Jos taas budjetti- tai muista syistä on päätynyt "normaaleihin" kehiin niin nehän ei juurikaan kevene kun se minkä halkastulla sisurilla painossa säästää menettänee lisätyillä litkuilla.
Toki voihan tuota vähän keventää ostamalla ne teipit ja tubeless-venttiilit... mutta budjetti kärsii.
...Eli tubeless-ready kiekot ovat tosiaan valmiita muuten kuin litkujen osalta....
Ei välttämättä kaikki. Jotkut vaativat teippauksen.
sakuvaan
01.03.2013, 14.06
Tuleeko tämä vanteen vai renkaan vai molempien puolesta ? Mun ei-tubeless DT-Swiss vanteissa oli 4.0 bar max sekä XR-400 26" että XM-490 29er vanteissa... ja ralliranet ei tykkää yli 3.8 bar:n paineista joita niihin tuskin koskaan tarvii pumpata.
Ihan kehän puolesta, jos on stanin kehät niin se lukee ihan selvästi kehän tarrassa, netissä onkin näkynyt esmes hiilari rovaleita joissa on ylitetty paineet roimasti ja kehä on muttunut läjäksi hiilikuitusäleitä.
...Mun ei-tubeless DT-Swiss vanteissa oli 4.0 bar max sekä XR-400 26" että XM-490 29er vanteissa... ja ralliranet ei tykkää yli 3.8 bar:n paineista joita niihin tuskin koskaan tarvii pumpata.
Katoppa sitten lisäksi Schwalben sivuilta (tai pengo tästä topicista) paljonko se RalliRanen maksimipaine on tubeless-käytössä :)
mhelander
01.03.2013, 14.25
Katoppa sitten lisäksi Schwalben sivuilta (tai pengo tästä topicista) paljonko se RalliRanen maksimipaine on tubeless-käytössä :)
Asiallinen muistutus. Kun ei vielä ole muunnosta tehty... ja tarkoitushan nimen omaan oli saada rullaavuus pysymään samana pienemmillä paineilla...
kolistelija
01.03.2013, 14.40
Miksi pitää olla halkaistu sisuri? Pelkkä teippi ja tubelessventtiili on jees, ainakin hitsatulla vanteella. Toki litku+teippi+venttilit maksaa, mutta ei kai nyt ihan 70€?
Teippirullallahan saa kaksi kiekkoparia teipattua ja litkupönttö riittää ainakin samaan kiekkomäärään.
mhelander
01.03.2013, 14.44
Asiallinen muistutus. Kun ei vielä ole muunnosta tehty... ja tarkoitushan nimen omaan oli saada rullaavuus pysymään samana pienemmillä paineilla...
Ja mun kumeksethan on seuraavat:
Racing Ralph Evo 4x SnakeSkin GateStar folding (http://www.schwalbe.com/gbl/en/allgemein/drucken/artikel/fahrrad/?ID_Produkt=177&ID_Artikel=851) 26 x 2,25 " / 559 x 57 mm
Racing Ralph Evo SnakeSkin PaceStar TL-Ready folding (http://www.schwalbe.com/gbl/en/allgemein/drucken/artikel/fahrrad/?ID_Produkt=177&ID_Artikel=304) 29 x 2,25" / 622 x 57 mm.
Eli ei ihan keveimmät vaihtoehdot mutta kaikki mahdolliset suojat ja kohtuu rullaavat pitäis olla. Painetta valmistaja suosittelee 1.8-3.7 bar molempiin, ilmeisesti sisurin kanssa.
Tarkoittanet tätä (http://www.schwalbetires.com/tech_info/tubeless_ready#9) eli 35 psi / 2.4 bar max-paine suositusta, toisaalta aiemmin tuolla sanotaan että kun litkut on sisällä pistä 3bar ja ala ravisteleen ja pyöritteleen...
Ajatus oli että jos/kun litkut ei enää mahlaa pahemmin mistään välistä niin heivaan setin alle ja lähden lenkille... käsityksessä että litkut leviäis samalla tasaisemmin ja paremmin, jostakin olin lukevinani että tiivistyis vannettakin vasten paremmin näin. Pumppu tietysti mukaan (ja 26" varasisuri) jos ei vaan toimi, se kelvannee hätäavuksi 29er takapyöräänkin.
mhelander
01.03.2013, 14.47
Miksi pitää olla halkaistu sisuri? Pelkkä teippi tubelessventtiili on jees, ainakin hitsatulla vanteella. Toki litku+teippi+venttilit maksaa, mutta ei kai nyt ihan 70€?
Teippirullallahan saa kaksi kiekkoparia teipattua ja litkupönttö riittää ainakin samaan kiekkomäärään.
Köyhän miehen entry-level metodi. Ei tule kuin kaksi sisurin sutta jos menee reisille. Jos taas pelittää ja keventely polttelee mieltä saattaa sitten investoida siihen teippirullaan(kin) ja tubeless-venttiileihin.
Mun DT-Swiss (ja myös WTB LaserDisc) vanteet on hitsatut. Toivoa siis on...
mutanaama
01.03.2013, 14.47
Kuka muuten tarvii maasturiin 4bar paineita????
mhelander
01.03.2013, 14.50
Kuka muuten tarvii maasturiin 4bar paineita????
Joku hullu maantiekaahari joka yrittää päästä kovaa myös maastossa :seko:. Uskoo sitten kun vajoaa hiekkaan tai lippaa hiekalla tai liukkaalla kivellä.
kolistelija
01.03.2013, 14.56
Joku hullu maantiekaahari joka yrittää päästä kovaa myös maastossa :seko:. Uskoo sitten kun vajoaa hiekkaan tai lippaa hiekalla tai liukkaalla kivellä.
No mutku mutku... ei se mee sen kovempaa kovilla paineilla.
mhelander
01.03.2013, 15.12
No mutku mutku... ei se mee sen kovempaa kovilla paineilla.
Joo. Tätähän tässä ollaan opettelemassa. Että millä paineilla ja rengastus ratkaisulla saa maksimoitua pidon vaikeissa paikoissa mutta kuitenkin sellaisilla paineilla ettei vehkeen polkeminen ole kuin marssimista paksulla vaahtomuovipatjalla. Samoin ohjaaminen on tavallaan täsmällisempää jos ei etugumes ole ihan letku, tiettyyn rajaan asti, ja ainakin vauhdeissa.
Mukavuuden takia ei paineita tarvi mun maastovehkeellä edes maastossa laskea, eihköhän 130mm joustovaroja edessä ja 170+ takana tasoita menoa siinä mielessä.
Toisin sitten maantiellä jossa kapea gumes ja sikajäykkä alumiinirunko varistelee paikatkin hampaista kehnolla pinnalla.
Sori mutta alkaa tuntua että ollaan vähän hakoiteillä aiheesta... kun kovemmilla paineilla ei tubeless-ratkaisua välttämättä edes tarvita. Vasta matalammilla siitä alkaa tulla etuja, käsittääkseni.
sakuvaan
01.03.2013, 15.35
Sori mutta alkaa tuntua että ollaan vähän hakoiteillä aiheesta... kun kovemmilla paineilla ei tubeless-ratkaisua välttämättä edes tarvita. Vasta matalammilla siitä alkaa tulla etuja, käsittääkseni.
Your argument is invalid, 'korkeat' paineet on turhia.
mhelander
01.03.2013, 15.48
Your argument is invalid, 'korkeat' paineet on turhia.
Minussa asuu edelleen sitkeästi maantie-näkemys että mukavuudesta välittämättä 10+ bar paineet 19mm:n tuubirenkaissa takaa vierintävastuksiltaan nopeimman kyydin. Ei se päde maastoon tai talviajoon pätkääkään.
Välillisesti CX-kuskeja aihe kuitenkin koskettaa, itse rymistelin MetaPhysic -nojakilla joka on siis jousittamaton maantie kiekoilla joihin heitin Specialized 33mm:n CX-nappulagumit. Niihin oli pakko pistää jotain 6bar jottei olis pohjannu jokaisen juurakon tai kiven kohdalla. Ja ei ollu hauskaa, monessakaan mielessä.
kolistelija
01.03.2013, 15.52
Minussa asuu edelleen sitkeästi maantie-näkemys että mukavuudesta välittämättä 10+ bar paineet 19mm:n tuubirenkaissa takaa vierintävastuksiltaan nopeimman kyydin. Ei se päde maastoon tai talviajoon pätkääkään.
Se on väärä maantie-näkemys. Kovempi ja kapeampi ei mene kovempaa, edes maantiellä. Velodromilla voi mennä kovempaa, mut ne onkin usein sileää puuta.
Tule vaan rauhassa ulos sieltä laatikosta. :)
Ainiin, ja stubelesshan on ihan huippu tsyklorossissa. Ei tartte pelkää niin kovasti että kolahtelee vanteelle.
mhelander
01.03.2013, 15.59
Se on väärä maantie-näkemys. Kovempi ja kapeampi ei mene kovempaa, edes maantiellä. Velodromilla voi mennä kovempaa, mut ne onkin usein sileää puuta.
Kiitos, siitähän tässä on osaltaan kyse. Vanhojen uskomusten karistelusta ja uuden oppimisesta. Tunnustan.
Ainiin, ja stubelesshan on ihan huippu tsyklorossissa. Ei tartte pelkää niin kovasti että kolahtelee vanteelle.
Jep, sieltä se ajatus on lähtenyt kytemään, vuoden takaa, että tubeless toimii.
El-Carpaso
01.03.2013, 16.00
Mun kokemukset maantietubelessista on tosi positiiviset. Järkyttävän pehmeä kyyti kovemmillakin rengaspaineilla. Kauhee säätöhän siinä alkuvirittelyssä oli ja pisti vähän miettimään, että kestääkö vanne vai puristuuko pieneks tiheäks möykyks ensipolkaisulla.
Onneks CXP33 vanteet on niin pirun kestävät, että kestävät ottaa painetta usemmasta suunnasta. Tubeless-kumi siis painaa vannetta aika rajusti sisäänpäin ja multa lähti pinnojen kireydestä 40% pois kun ensikerralla täytti kumin 8 bariin. Kiristelyt kumi vanteella sinne 100kg per pinna ja nyt toimii kuin unelma.
Cyclocross voi olla vähän väliinputoja tässä hommassa koska vaatii just keskitason paineita. Maantietubeless toimii juurikin kovien paineiden takia (liian vähäisillä rupeaa päästämään ilmaa todella helposti) ja maastokumit toimii vastaavasti tosi matalilla.
Välillisesti CX-kuskeja aihe kuitenkin koskettaa, itse rymistelin MetaPhysic -nojakilla joka on siis jousittamaton maantie kiekoilla joihin heitin Specialized 33mm:n CX-nappulagumit. Niihin oli pakko pistää jotain 6bar jottei olis pohjannu jokaisen juurakon tai kiven kohdalla. Ja ei ollu hauskaa, monessakaan mielessä.
10bar tuntuu aika kovalta paineelta. Johan siinä rupeaa tärisytys ottamaan tehoja pois itse ihmisestä. Toisaalta en kyllä yhtään tiedä kuinka paljon tuubi pehmentää normaaliin kumiin verrattuna.
Aika vähän on Suomenmaalla tiet siinä kunnossa, että 10 baaria tuubeissa on nopein ratkasu. Se on vaan niin, että kun rengas on maassa, eikä ilmassa, niin se on nopeempi...
Ei ole. Paljon litkua ja pidä puoli vuorokautta ämpärin päällä kyljellään (per puoli). Osa noista on tosiaan ihan paperia, mutta rullaa sairaan hyvin nastakumiksi.
Tämä auttoi hieman, muttei siltikään tiivistynyt kun vasta ajossa.
Melkein 60mm leveä tuli 29er ISP:stä tubeleksena, halkaisijakin kasvoin yllättävän paljon ja välys satulaputkeen jäi siten alle 10mm.
No eihän se takarengas pitäny ilmoja sisällä joten vaihdoin litkuksi Caffelatexin ja se ainakin toistaiseksi tuntui tiivistävän ne reijät joita edellinen litku ei tiivistänyt.
kolistelija
03.03.2013, 20.44
No eihän se takarengas pitäny ilmoja sisällä joten vaihdoin litkuksi Caffelatexin ja se ainakin toistaiseksi tuntui tiivistävän ne reijät joita edellinen litku ei tiivistänyt.
Stanin litkullako aiemmin yritit? Muistithan heilutella pulloa ylösalaisin riittävän kauan ennen käyttöä?
Tuo Stanin litku ei tee muuta kuin suhisee reiästä läpi jos siinä ei ole niitä ihme palluroita mukana. Ne pallurathan jäävät sinne pulloon ellei litkua sekoita niin että ne nousevat pohjalta.
Stanin litkullako aiemmin yritit? Muistithan heilutella pulloa ylösalaisin riittävän kauan ennen käyttöä?
Tuo Stanin litku ei tee muuta kuin suhisee reiästä läpi jos siinä ei ole niitä ihme palluroita mukana. Ne pallurathan jäävät sinne pulloon ellei litkua sekoita niin että ne nousevat pohjalta.
Ei vaan paikallisen pyöräkauppiaan suosituksesta sorruin kokeilemaan spesiaalisekoitusta, joko en vaan osaa tai sekoitus ei onnistunut tai rengas on niin hapero ettei tiivisty.
Äsken oli taas rengas tyhjä ja samat kaksi reikää vuotaa edelleen.
Seuraavaksi on tilattava vielä Stanin litkua ja kokeiltava sillä.
Mikä on studioraadin näkemys tl-ready Ralli Ranesta: montako reikää saa olla kyljissä että kehtaa palauttaa kauppialle ? Kyllähän ne tuntuu jotekin täyttyvän Stanin litkulla, mutta ei taida olla ns. kerrasta valmis-asennus tällä kertaa.
.. tl-ready Ralli Ranesta: montako reikää saa olla kyljissä että kehtaa palauttaa kauppialle ? Kyllähän ne tuntuu jotekin täyttyvän Stanin litkulla ..
Schwalben nettisivut puhuvat tällaisesta: "60 ml Doc Blue Professional". Onko tuo Schwalben mömmö vastaavaa kuin Stanin litku? Voisi kysyä kauppiaalta vaikuttaako asiaan.
Niin siis...ei ole kyse siitä miten litku tiivistää renkaan vanteelle, vaan että montako pyöreää reikää kyljessä on ns. hyväksyttävää.
Tällä hetkellä olen lukemassa 4 ja viimeisin sen kokoinen että hiljalleen päätymässä tuon palauttamiseen.
(paine renkaassa 2.2-2.3bar, eli ei ole vedetty tappiin asti rikottu sitä kautta)
Onko Fat Alberttien kyljet yhtään paksumpaa matskua kuin nuo Racing Ralphit ?
Ei niissä kyllä tolleen pitäisi mun mielestä reikiä olla. Kyllä nuo Schwalben TL-Readyt pitäisi saada helposti tiivistymään litkulla.
Eikös tuossa Schwalben tubeless ready -renkaassa litkua käytetä myös kylkien tiivistämiseen: "SnakeSkin tires are the best suited for tubeless conversion! The sidewalls seal almost immediately. Already half the quantity of sealing fluid is usually enough!"
http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/produkthighlights/tubeless/
Kuten tuossakin sanottiin niin niiden pitäisi tiivistyä helposti litkulla. Onhan noi kuitenkin tupeleksi READYT. Ainakin mun TL Readyt on tiivistynyt helposti. Jarit:n viestistä saa käsityksen, että litkulla tiivistymisen kanssa on ongelmia, koska renkaat ovat reikäjuustoa.
Okei, kiitos. Reikiä oli lopulta 6. Kyljet tiivistyy nätisti Stanilla. Kiekot on WTB Stryker:it eli ihan puhtaasti tubeless käyttöön tehdyt ja hyvin siinä minua palvelleet. Nyt kun WTB:n renkaiden maahantuonti taitaa (??) olla hieman avoin asia, ajattelin kokeilla Schwalbeja muutaman vuoden tauon jälkeen.
Peruskysymys on oikeastaan "uskaltaako noin ohut kylkisellä renkaalla oikeasti lähteä polkemaan hevonkuuseen tiettömän taipaleen taakse?" Weirwolfit ja Bronsonit eivät ole pettäneet tuollaisilla reissuilla, mutta RR:n kanssa luottamus ei ole vielä ainakaan kovin suuri."
Aamullä nähdään paljonko on painetta jäljellä.
mhelander
06.03.2013, 00.57
No mulla vissiin sitten kävi flaxi.
Nappasin möykkärin 26" etukiekon, tempasin ralliranen ja sisurin veks, vetäsin vanneteipin päälle 28-451 (20") sisurin ja halkasin kahtia. Nippa-nappa ylti vanteen yli (ehkä sentin)... ja pesin saippualla ja huuhtelin hyvin. Sitten saippualiuosta ralliranen sivuihin ja nätisti sisurin päälle vanteen sisään. 2 bar ilmaa ja sehän pysyy siellä, nousi tosi helposti DT-Swiss XR-400 -vanteelle.
Joten venttiili veks, kaksi pikkupullollista hyvin sekoitettua Stans:n litkusatsia sisään ja venttiili perään, 2 bar painetta.
Edelleen pitää ilmaa ja litkut ei pursua ulos mistään. Kovin homma oli mattoveitsellä sievästi leikata sisurin ylimääräset veks.
Vaikka gumeksella on ajettu jotain 1500+ kilsaa... pintakuviossa on jonkin sortin halkeamia tms. Sama tarina, yöksi toiselle kyljelle ja aamulla paineen tarkistus sekä leveyden mittaus.
Toi juttu on niin helppo kenen tahansa testata, että ei tarvii pohtia että josko sittenkin kovemmat oli paremmat rullaamaan. Ei muuta kuin alkuun maksimipaineet, muutama rullaustesti ja sitten paineita alas ja uusiksi sama juttu. Mulla on kotiportin ohi tuollainen sopiva testirata, joka lähtee pikku mäestä. Viime kesänä testailin hiukan ja lopputulemana oli, että rullavuus ei määrää paineita, vaan muut ominaisuudet. Maantiellä kaarre ja suuntavakavuus, sekä metsässä että lyökö vanteille juurilla/kivillä.
140 kilon kokonaispainolla (pyörä+kuski) sai 26 tuumaisista 2.1 tuumaa kapeista kumeista (Schwalbe Smart sam) ottaa reilusti pois, että rullaushuipun saavutti, eikä se rullavuus paineita laskiessa koskaan täyden paineen (4,5 bar) tasolle heikentynyt ennekuin tuli muut rajat vastaan, vaikka kumien sisässä oli paksuseinämäiset sisurit. Tubeleksella ero on varmasti vielä selvempi. Alustana testissa ehjä tyypillinen suomalainen asfalttipinta.
Tuo juttuhan on isosti renkaasta kiinni. Halvoilla paksuseinämaililla 4 euron prisman kumeilla ei välttämättä käy noin, mutta millä tahansa nykyaikaisella renkaalla uskoisin tulosten olevan testini kaltaisia. Mulla oli kuitenkin halvan pään renkaat halvoilla paksuilla sisureilla testissä ja silti se maksimi 4.5 baria oli rullaavuudeltaan heikoin. Ens kesänä luultavasti tulee tehtyä sama testi 29 tuumaiselle siten, että testi alkaa sisureilla ja päätyy litkutettuihin kumeihin.
Niin siis...ei ole kyse siitä miten litku tiivistää renkaan vanteelle, vaan että montako pyöreää reikää kyljessä on ns. hyväksyttävää.
Tällä hetkellä olen lukemassa 4
Aika vähän sulla noita reikiä. Kyllä mulla on aina perus EVOssa kyljet olleet aina ihan litkua tihkuvaa reikäjuustoa.
Peruskysymys on oikeastaan "uskaltaako noin ohut kylkisellä renkaalla oikeasti lähteä polkemaan hevonkuuseen tiettömän taipaleen taakse?"...
Kyllä mä pitäisin pari sisuria matkassa. On hajonnut Rallirane EVO välillä yllättävänkin helposti. Siis revennyt kyljestä. Takarenkaana olen alkanut käyttää UST-versiota.
"uskaltaako noin ohut kylkisellä renkaalla oikeasti lähteä polkemaan hevonkuuseen tiettömän taipaleen taakse?"
Turha pelko pois, TL-readyillä nyt varmasti uskaltaa (tietysti normaalit rengaslainalaisuudet huomioiden). Itse olen litkutellut myös noita ei-TL-ready renkaita ja niilläkin ajellut ihan iloisesti 2 kupilla litkua, vaikka kyljet "hikoilee" ja paineet haihtuu nopeammin kuin TL-readyissä. Onhan se omanlaistansa urheilua, mutta hauskaa, pieni jännitys ja erityisesti lopullisesta tiivistymisestä saatava mielihyvä kuuluvat asiaan. Lopputuloksena parhaimmillaan hyvää rullaavuutta, ihQa keveyttä ja paikkautuvuutta, näin esim. Raceking Racesporteilla, ja Nokian WXC talvirenkailla, joskin jälkimmäiseksi mainitun osalta oli kyllä vähän ongelmia ja nastarenkaat vaihtui TL-ready Schwalbe ISP:hen.
-Lauri
sakuvaan
06.03.2013, 14.18
Okei, kiitos. Reikiä oli lopulta 6. Kyljet tiivistyy nätisti Stanilla. Kiekot on WTB Stryker:it eli ihan puhtaasti tubeless käyttöön tehdyt ja hyvin siinä minua palvelleet. Nyt kun WTB:n renkaiden maahantuonti taitaa (??) olla hieman avoin asia, ajattelin kokeilla Schwalbeja muutaman vuoden tauon jälkeen.
Peruskysymys on oikeastaan "uskaltaako noin ohut kylkisellä renkaalla oikeasti lähteä polkemaan hevonkuuseen tiettömän taipaleen taakse?" Weirwolfit ja Bronsonit eivät ole pettäneet tuollaisilla reissuilla, mutta RR:n kanssa luottamus ei ole vielä ainakaan kovin suuri."
Aamullä nähdään paljonko on painetta jäljellä.
29er ISP pro kyljissä oli about sata pikkureikää, per puoli :D
Kyljet valkosena stanista..
mhelander
07.03.2013, 02.34
No mulla vissiin sitten kävi flaxi.
Nappasin möykkärin 26" etukiekon, tempasin ralliranen ja sisurin veks, vetäsin vanneteipin päälle 28-451 (20") sisurin ja halkasin kahtia. Nippa-nappa ylti vanteen yli (ehkä sentin)... ja pesin saippualla ja huuhtelin hyvin. Sitten saippualiuosta ralliranen sivuihin ja nätisti sisurin päälle vanteen sisään. 2 bar ilmaa ja sehän pysyy siellä, nousi tosi helposti DT-Swiss XR-400 -vanteelle.
Joten venttiili veks, kaksi pikkupullollista hyvin sekoitettua Stans:n litkusatsia sisään ja venttiili perään, 2 bar painetta.
Edelleen pitää ilmaa ja litkut ei pursua ulos mistään. Kovin homma oli mattoveitsellä sievästi leikata sisurin ylimääräset veks.
Vaikka gumeksella on ajettu jotain 1500+ kilsaa... pintakuviossa on jonkin sortin halkeamia tms. Sama tarina, yöksi toiselle kyljelle ja aamulla paineen tarkistus sekä leveyden mittaus.
Tänään oli vuorossa 29er takakiekko. Siihen normi 26" sisuri ja halki, pesu ja saippuoitu rallirane perään. 2 bar painetta ja suhisee sekä venttiiin kohdalta vanteen saumasta että ainakin yhdestä kohdasta kulutuspinnalla.
Noh, nythän nähdään Stans:n litkut käytännössä... litkut sisään ja 2 bar painetta. Suosituksen mukaiset ravistelut ja pyöritykset. Ihan pikkasen tuli maitoa läpi ja alko pitämään paineta.
Taas isoin homma oli leikellä sisurin ylijäämät, tämä kuitenkin alkoi jo sujua.
Koeajolenkin sain sitten reippaasti myöhemmällä ajettua, kun pyörätiet oli aurattu mahdottoman "lumimyrskyn" jäljiltä. Ei ole pahat ajaa, hyvin tuntuu rullavan, pers-tuntuma että yhtä hyvin kuin ihan pikku pakkasilla vaikka tänään oli -10 .. -12.
Minussa asuu edelleen sitkeästi maantie-näkemys että mukavuudesta välittämättä 10+ bar paineet 19mm:n tuubirenkaissa takaa vierintävastuksiltaan nopeimman kyydin. Ei se päde maastoon tai talviajoon pätkääkään. Ei muuten päde maantiellekään. Jostain lueskelin testin asiasta. Liian korkea paine aiheutti renkaan hyppimisen huonolla (lue suomalaisella) asfaltilla, jolloin tehoa meni hukkaan. Sama ilmiö oli liian kapealla (lue 19mm) maantierengas huonolla pinnalla.
Esimerkiksi tässä Velonewsin artikkelissa (http://velonews.competitor.com/2012/03/bikes-and-tech/technical-faq/tech-faq-seriously-wider-tires-have-lower-rolling-resistance-than-their-narrower-brethren_209268) käsitellään suomalaisen Wheel Energyn tutkimusta. 25mm leveä maantierengas rullaa 23 millistä paremmin koska 25mm kontaktipinnan ollessa leveämpi, se painuu vähemmän kasaan samoilla paineilla painon alla. Renkaan muodon muutos kasaan painuessa lisää renkaan materiaalin vierintävastusta. Ja toisena pointtina se ettei maksimipaine ole normaalilla maantiellä hyväksi koska rengas menettää kontaktiaan alustaan.
arctic biker
07.03.2013, 19.12
Tour-lehdestä kattelin kuin ovat muuttaneet vierintävastuksen mittausmetodiaan. Nytten käyttävät tommosta vaakatason nauhahiomakoneen näköistä alustaa. Ja tuloksissa on pientä eroa entiseen.
mhelander
07.03.2013, 20.45
Suoraan sanottuna ei kiinnosta nuo tutkimukset paskan vertaa.
Kunhan tiet sulaa teen itse vierintä- ja ilmanvastuksen mittaukset. Samalla etsitään mikä rengas ja paine sopii millekin pinnalle, minun nojakeissani, ja minun ajamana. Tämä siis maantiellä ajamiseen. Kaikki loput vertailut tehdään sitten sekuntikelloa vasten, kisoissa tai ilman.
Nuo viralliset tutkimukset sopii vain subjektiiviseen välineiden vertailuun. Niiden lisäksi on muuttujia sen verran paljon enemmän että vain yhdellä tekijällä (=renkaalla ja/tai sen paineella) harvemmin suoritusta ratkaistaan.
Mitä tulee maastorenkaisiin niiden suhteen on oppi vasta alussa...
Update tilanteeseen: Ralli-Rane palasi kauppiaalle jolla oli vain tl-ready Schwalbeja. Seuraavassa kaupassa olikin yllättäen WTB Weirwolfeja hyllyssä vielä muutama ! 2.1" tcs meni heittämällä paikalleen, missään ei ole yhtään litkua vuotaneena ja ilmakin näyttää pysyvä sisällä. Näin se yleensä menee WTB:n tcs-renkailla, ilman suurempaa hässäköintiä noin 10min hommana.
Iglumies
07.03.2013, 22.54
Joo, laitoin tänään WTB Bronson 2.1 TCS:t Societyyn, ja teipatuilla kiekoilla olis voinut lähteä ajelemaan, ihan varmuudenvuoksi kuitenkin turautin ruutalliset Zefalin pinkkiä litkua kumeihin.
<offtopic>
Nuo viralliset tutkimukset sopii vain subjektiiviseen välineiden vertailuun.
Ei. Tieteellisessä tutkimuksessa näkökulma on objektiivinen, eli keskitytään siihen yhteen mitattavaan määreeseen ja luotetaan ainoastaan mitattuun tutkimusaineistoon.
Niiden lisäksi on muuttujia sen verran paljon enemmän että vain yhdellä tekijällä (=renkaalla ja/tai sen paineella) harvemmin suoritusta ratkaistaan.
Kyllä. Suljetaan ulkopuolelle subjektiiviset näkökulmat ja mahdollisimman tarkasti kaikki muut muuttujat, josta se tutkimuksen arvo nimenomaan syntyy. Kilpailutilanteessa 1% lisää suorituskykyä voi olla ratkaiseva parannus. Niitä pieniä muuttujia on nimenomaan lukuisia - voisihan sitä ajaa kisaa vaikka Tunturi Kulkurikympillä jos haluaa antaa niiden noin 650 pienen muuttujan verran tasoitusta muille. Ja toisaalta huvikseenkin voi ajella 10 000 euron hiilikuitu-unelmalla tai sillä Kulkurikympillä, ihan mikä itsestä parhaalta tuntuu. Saattaa näkyä keskarissa tai jättää näkymättä, vaikea sanoa.
</offtopic>
Sauli Lumikko
08.03.2013, 22.20
Oon kans taipuvainen sille kannalle, että tutkittu tieto on objektiivista, omat kokemukset taas subjektiivisia.
Ja semmonen vaikutus tutkimustiedolla on, että paremmaksi väitettyä pyörää polkee kovempaa, vaikka ero olisi objektiivisesti vähäinenkin. Psykologisia seikkoja ei sovi vähätellä, koska näitä pyöriä polkee ihmiset eikä robotit.
Toki itse mittaamalla saa parhaiten omasta kalustostaan tietoa, jos mittaukset tekee huolellisesti. Esimerkiksi kuskin + pyörän paino vaikuttaa optimaaliseen rengaspaineeseen: painavamman on pakko käyttää kovempia paineita. Tämä on toki selvää ilman mittailujakin, mutta se mikä paine on itselle sopivin on kyllä mittailun paikka, jos haluaa parhaan hyötysuhteen vekottimistaan. Ite meen fiilispohjalta, mutta jos pitäis sekuntikelloa tai muita vastaan ajaa, tekisin ilman muuta kokeita.
arctic biker
09.03.2013, 18.34
Kovastihan nuo sakemannit testaa, itte haluaisin kuitenkin esim. Tourin mittauksissa uskoa jonkinlaiseen realismiin, siis että suomalaisellakin keskivertoasfaltilla Tourin mittaamat arvot olisivat kohtuudella paikkansa pitäviä.
arctic biker
09.03.2013, 19.07
Olen nyt muutaman vuoden seurannut sakemannilehtien juttuja ynnä testejä. Sen verran on kertynyt kokemusta omassa ajossa muunmuassa renkaista etten todellakaan pysty Biken , Bike-magazinen ja Tourinkaan näkemyksiä pitämään ihan teoriatason höpinänä. Maantiepuolella en todellakaan ole sillä asteella kuin tää muistamani kuski jolle huolto oli piruuttaan pannut bytuulit alle. Kaveri oli ajanut parikymmentä metriä ja kurvannut takaisin. Fittu laitttakaa lateksit äkkiä!
mhelander
09.03.2013, 19.31
Maantiepuolella en todellakaan ole sillä asteella kuin tää muistamani kuski jolle huolto oli piruuttaan pannut bytuulit alle. Kaveri oli ajanut parikymmentä metriä ja kurvannut takaisin. Fittu laitttakaa lateksit äkkiä!
Tommonen perstuntuma olis kiva omata. Sitä odotellessa tai kehitellessä pitää vaan tyytyä mittaileen ne omat gumekset, ja tuloksia sitten verrata noiden muiden enemmän tieteellisiin tuloksiin.
arctic biker
10.03.2013, 11.22
http://janheine.wordpress.com/2012/06/13/bicycle-quarterly-performance-of-tires/
Tuossapa helanderille luettavaa.
mhelander
10.03.2013, 15.31
http://janheine.wordpress.com/2012/06/13/bicycle-quarterly-performance-of-tires/
Tuossapa helanderille luettavaa.
Kiitos :).
Nämä rengastukset onkin olleet jo 90-luvun alusta mulle salatiedettä jota olen kartuttanut sitten 2010 kun aloin edes jonninmoista vauhtia nojakilla päästä...
Mulla on sellanen ikävä kokemus jostakin 90-luvun Tri-kisasta jossa etelän eläjä jätti mut alamäessä kuin seisomaan... pienempi ukko, vastaava pyörä ja kiekot... juuri muuta syytä ei tuohon ollu kuin tarkemmin hiottu aero ajoasento ja reippaasti paremmin rullaavat renkaat. Jäi hampaan koloon.
Mutta ihan aiheeseenkin: nyt on ajettu ralliraneilla ja Stansin litkuilla parisataa kilsaa. Aivan mahtavasti ne rullaa ja etenkin kylmemmällä kelillä jolloin sisureiden kanssa alkoi vauhti hyytyä. Ja käytös sekä pito on reippaasti parempi noin 2 bar paineilla. Saatan kokeilla vähän alhaisempiakin paineita kun lumikelejä vielä piisaa.
Timppa H
11.03.2013, 23.03
Täytyy ottaa kypärä käteen ja siirtyä tänne ongelmiin Escalaatoreiden kanssa :(
Rolling Darryl, Escalaatorit, teipit, litkut, saippuat ja napsahtaa hyvin vanteelle. Ei juuri vuotoa 0,4 bar paineilla. Mutta ans olla kun lähtee ajamaan, niin ilma häipyy vanteen ja renkaan yhtymäkohdasta alle 0,6 (takana)/0,3 (edessä) paineilla. 0,3 edessä olisi vielä siedettävä, mutta 0,6 takana on jo liikaa. Voihan noin ajaa ja rullaa loistavasti, mutta selkä ei kestä, koska jousto katoaa (ja meneehän siinä iso osa pitoakin).
Otin renkaat pois vanteilta ja oli mahottoman kovin kiinni molemmin puolin. Talkit ja sisurit pesun jälkeen ja taas saa nauttia 0,2 - 0,4 paineista.
Auttaisiko joku foami tms korotus vanteeseen noin pahaan burppaamiseen? Tai oikea ghettotubeless ?
Täytyy ajella nyt ja vertailla tuota rullaavuutta ja ehkä palata foamikorotusviritykseen viimeistään kesällä.
Sandzsteedt
12.03.2013, 00.56
Täytyy ottaa kypärä käteen ja siirtyä tänne ongelmiin Escalaatoreiden kanssa :(
Rolling Darryl, Escalaatorit, teipit, litkut, saippuat ja napsahtaa hyvin vanteelle. Ei juuri vuotoa 0,4 bar paineilla. Mutta ans olla kun lähtee ajamaan, niin ilma häipyy vanteen ja renkaan yhtymäkohdasta alle 0,6 (takana)/0,3 (edessä) paineilla. 0,3 edessä olisi vielä siedettävä, mutta 0,6 takana on jo liikaa. Voihan noin ajaa ja rullaa loistavasti, mutta selkä ei kestä, koska jousto katoaa (ja meneehän siinä iso osa pitoakin).
Otin renkaat pois vanteilta ja oli mahottoman kovin kiinni molemmin puolin. Talkit ja sisurit pesun jälkeen ja taas saa nauttia 0,2 - 0,4 paineista.
Auttaisiko joku foami tms korotus vanteeseen noin pahaan burppaamiseen? Tai oikea ghettotubeless ?
Täytyy ajella nyt ja vertailla tuota rullaavuutta ja ehkä palata foamikorotusviritykseen viimeistään kesällä.
Testailin itse komboa Escalator + Marge Lite ja totesin että renkaan reunassa olevat kitkakuviot ovat vannetta vasten todella huonosti ilmaa pitäviä. Alle 0,5bar paineilla pelkästään sormella painamalla sai sihahtamaan.
Ratkaisuksi laitoin ghettotubeleksen halkaistulla 24" sisurilla. Pitää ilmat matalillakin paineilla ja toimii.
Voi olla että noiden renkaan reunanauhassa olevien harjanteiden tasoittaminen parantaisi ilman pysyvyyttä, mutta samalla joutuisi poistamaan kumia paikasta, jossa sitä oikeasti tarvitaan. Vanteen ja renkaan välinen tiivistyminen on ainakin oman havaintoni mukaan vaikein etappi fatbiken tubeless tuunauksessa. Korkeat paineet auttaa, mutta ne taas tuhoavat fatbiken edut.
Kesäksi aion yrittää sisurighetoista luopumista, mutta aiemmasta oppineena tiedän että vanteen reunaan tarvitsee jotain tilkettä.
Teippi, sisurin suikale, kevyt sipaisu silikonitiivistettä? 73mm leveää Gorillateippiä sain näppeihini ja sillä aion yrittää kunhan jaksan ruveta kokeilemaan. Tällä hetkellä sisurighettotubeless toimii niin mallikkaasti ettei jaksa turhaan säätää.
Sauli Lumikko
12.03.2013, 02.50
Mitä etua halkaistusta sisurista teippi-tubelessiin siirtymisen pitäisi tuottaa? Sitä gorillateippiä saa käsittääkseni aika reilusti kieputtaa vanteelle, eli kummoistakaan painoeroa ei pitäisi noiden välillä olla.
Itelläni on ghetto-tubeless läskipyörässä, ja sunnuntaina tuntumaa ja mittauslukemia vertaillessani havaitsin uuden digitaalimittarin lopettavan yhteistyönsä 3 psi:n kohdalla, eikä rengas tuntunut edes niin tyhjältä, mitä olen alimmillaan kokeillut. Ja burppailua ei ole esiintynyt.
Se vanteen keskiosaan laitettava täyte auttaa rengasta nousemaan vanteelle. Burppailu pitäisi saada hävitettyä riittävän tiukalla sovitteella vanteen ja renkaan välillä. Jos renkaan reuna pääsee niin keskelle vannetta missä täyte on, on jokin vialla.
kolistelija
12.03.2013, 06.24
Bud ja Lou tuppaavat pyörähtämään vanteella kovassa ajossa pienillä paineilla, varsinkin vähän kovemmalla pakkasella. Ei oikein viitti teipata tuota uraa, joten katsotaan jos litku liimaisi paikalleen ajan kuluessa. Ylläolevassa tapauksessa voi olla sama ongelma.
mhelander
12.03.2013, 11.13
Mitä etua halkaistusta sisurista teippi-tubelessiin siirtymisen pitäisi tuottaa? Sitä gorillateippiä saa käsittääkseni aika reilusti kieputtaa vanteelle, eli kummoistakaan painoeroa ei pitäisi noiden välillä olla.
Itelläni on ghetto-tubeless läskipyörässä, ja sunnuntaina tuntumaa ja mittauslukemia vertaillessani havaitsin uuden digitaalimittarin lopettavan yhteistyönsä 3 psi:n kohdalla, eikä rengas tuntunut edes niin tyhjältä, mitä olen alimmillaan kokeillut. Ja burppailua ei ole esiintynyt.
Se vanteen keskiosaan laitettava täyte auttaa rengasta nousemaan vanteelle. Burppailu pitäisi saada hävitettyä riittävän tiukalla sovitteella vanteen ja renkaan välillä. Jos renkaan reuna pääsee niin keskelle vannetta missä täyte on, on jokin vialla.
Mulla on käsitys (joka varmaan on väärä) että oikeella tubeless-kitillä tehtynnä ratkaisu olis kevyempi kuin sisurin halkaisemalla. Ja gumesta voi vaihtaa helpommin vanteelle kun ghetto-menetelmällä tuskin saa sisuria enää välissä pysymään (ellei ole tarttunut siihen kunnolla).
Ja että oikeat tubeless-vanteet on tasaisempia joten pelkkä teippi riittää siihen että gummin saa nousemaan vanteelle, ei-tubeless:t saattaa vaatia fyllinkiä etenkin leveämmät vanteet. Ja kun nuuka olen enkä aseta gramman viilausta kestävyyden edelle niin en raskinu sellasia kehiä itse hommata.
Pittää kattella josko tulee tarvetta vaihdella gumeja vanteille josko hommais noi teipit ja tubeless-venttiilit...
Niin, ja nuo 1-2 bar paineet tai jopa alle on kyllä aika vaikeita mun Lezyne maantiepumpun painemittarille jonka tarkkuus on ihan mitä sattuu alle 4 bar paineilla. Eikä kovin suuri ole luotto auton renkaantäyttölaitteen mittariinkaan. Jokohan olis aika hommata kunnollinen jalkapumppu kunnollisella mittarilla ?
arctic biker
12.03.2013, 13.05
No ei ne kaikkien jalkapumppujenkaan mittarit kovin tarkkoja ole alle 1-2 baarin maisemissa. Schwalben sininen irtomittari.
syklopaatti
12.03.2013, 14.50
No ei ne kaikkien jalkapumppujenkaan mittarit kovin tarkkoja ole alle 1-2 baarin maisemissa. Schwalben sininen irtomittari.
Naulan kantaan. Tämän kun ostaa niiin loppuu se paineiden arpominen.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=6078;page=1;m enu=1000,5,71;mid=6;pgc=0 (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=6078;page=1;m enu=1000,5,71;mid=6;pgc=0)
http://ts1.mm.bing.net/th?id=H.4731719171376072&pid=15.1
mhelander
12.03.2013, 14.54
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=6078;page=1;m enu=1000,5,71;mid=6;pgc=0 (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=6078;page=1;m enu=1000,5,71;mid=6;pgc=0)
Vaikuttaa reippaasti asiallisemmalta kuin Lezynen inline-mittari. Ton tyyppinen löytyy auton renkaita varten, sitä vois vielä kokeilla adapterin kanssa josko mitään sais mitattua.
syklopaatti
12.03.2013, 15.05
Vaikuttaa reippaasti asiallisemmalta kuin Lezynen inline-mittari. Ton tyyppinen löytyy auton renkaita varten, sitä vois vielä kokeilla adapterin kanssa josko mitään sais mitattua.
Tuo on kyllä toiminut hyvin. Ollut mulla jo kohta 5v. käytössä ,eikä ole tarvinnut edes pattereita vaihtaa.
Ei vois kuvitellakaan elämää ilman tuota. Aina sillä tulee rutiininomaisesti paineet tarkistettua ennen lenkille lähtöä.
Mistä muuten tiedetään, että tuo on tarkka :seko: Uteliaisuuttani kyselen, en vittuillakseni.
Timppa H
12.03.2013, 15.50
Mistä muuten tiedetään, että tuo on tarkka :seko: Uteliaisuuttani kyselen, en vittuillakseni.
En tiedä, mutta vastaan kuitenkin ;) Vertailin kolmea digimittaria + rengasliikkeen kuulemma kalibroitua mittaria ja kaikki näyttivät 0,1 bar tarkkuudella saman paineen (2bar). Kolmea em. mittaria vertailin 0,5 bar paineilla ja taas sama tulos. Oliko se oikein, en tiedä, mutta nyt itse (ehkä) tiedän, että mikä sinisen mittarin näyttämä paine sopii mulle eri kummeihin.
Ja kiitokset Escalaattorineuvoista, täytyy varmaan kokeilla ghettoa. Kyllä muuten rullaus heikkeni reilusti taas sisureilla :(
^ok, tuohan on jo aivan hienoa, että on vertailtu johonkin! Monelle tuntuu vaan olevan riittävä tarkkuus se, että laitteessa on digitaalinäyttö :)
Pitääpä varmaan laittaa itsekin koriin LBS:ssa tai www:ssä jos kohdalle sattuu.
mhelander
12.03.2013, 17.13
Ihan asiasta pottuilet. Mistä ylipäätään tietää että mikään mittari näyttää oikein ?
Sama ongelma on autojen kanssa joka huoltoasemalla tms... olisi kiva että jossakin olisi kalibroitu painemittari ja -lähde jossa voisi käydä tarkistamassa mitä oma mittari näyttää ja jos taidot riittää kalibroimassa sen oikein.
arctic biker
12.03.2013, 17.20
Eihän painemittarissa absoluuttinen tarkkuus ole se pointti vaan toistettavuus. Eli kun mittaa useamman kerran peräkkäin samasta renkaasta, miinus se pieni sihaus tietenkin!
Tarkkuutta on kahdenlaista, semmosta jossa näytetyt bar/psi:t on just kohdillaan ja sit semmosta jossa sama paine antaa saman
lukeman kerrrasta toiseen, oli se lukema sit vaikka mitä. Noita Schwalben Airmaxeja mullon kolme ja en tiedä näyttääkö ne oikeeta
painetta, mut joka mittarin lukema samasta kumista on AINA 0,02 barin sisällä. Ja jos käyttötarve on sama kun mulla - varmistaa et
renkaassa on just parahultaiseks testattu ja tuolla samaisella mittarilla mitattu vaikkapa 1,55barin paine, se luonnistuu kovasti hyvin.
^ Hyvä! Onkohan noita Yläfemmassa, olis asiaa sinne muutenkin.
PS. ihmettelin kun et vastannut SMS:ään, mutta määhän olinkin laittanut sen väärään numeroon :o
arctic biker
12.03.2013, 20.35
PaH asian kertoo, siinä se. Mikä on ny se ittekunkin oikeaksi kokemansa rengaspaine, maastossa tai maantiellä se onkin aivan eri asia.
Sauli Lumikko
12.03.2013, 21.05
Mulla on käsitys (joka varmaan on väärä) että oikeella tubeless-kitillä tehtynnä ratkaisu olis kevyempi kuin sisurin halkaisemalla. Ja gumesta voi vaihtaa helpommin vanteelle kun ghetto-menetelmällä tuskin saa sisuria enää välissä pysymään (ellei ole tarttunut siihen kunnolla).
Ja että oikeat tubeless-vanteet on tasaisempia joten pelkkä teippi riittää siihen että gummin saa nousemaan vanteelle, ei-tubeless:t saattaa vaatia fyllinkiä etenkin leveämmät vanteet. Ja kun nuuka olen enkä aseta gramman viilausta kestävyyden edelle niin en raskinu sellasia kehiä itse hommata.
Pittää kattella josko tulee tarvetta vaihdella gumeja vanteille josko hommais noi teipit ja tubeless-venttiilit...
Niin, ja nuo 1-2 bar paineet tai jopa alle on kyllä aika vaikeita mun Lezyne maantiepumpun painemittarille jonka tarkkuus on ihan mitä sattuu alle 4 bar paineilla. Eikä kovin suuri ole luotto auton renkaantäyttölaitteen mittariinkaan. Jokohan olis aika hommata kunnollinen jalkapumppu kunnollisella mittarilla ?
Käsityksesi on ihan oikea, sen takia mulla onkin 29erissä Stan's kehät, yksi kierros keltaista teippiä ja venttiili. Ei paina paljoa.
Fatbikessä taas joutuu teipillä kasvattamaan vanteen kokoa saadakseen tiukan sovitteen ja keskikohtaa joutuu pakkaamaan. Sen perusteella mitä oon lukenu, tommoset kierrosmäärät Gorillateipillä saattavat olla semmosta 200 gramman luokkaa helposti. Tästä syystä mietin, miksi nimenomaan läskipyörässä joku haluaisi vaihtaa toimivan ghetto-tubelessin teippiversioon, jossa mikään osa ei ole tubeless-ready tai tubeless-muutakaan.
Irtomittarit on hyviä, niillä saa tosiaan toistettavuutta painevalintoihinsa. Itelläni digitaalinen Oxford-mittari ei tykkää näyttää alle 3 psi paineita. Harkitsen 0-30 psi alueella toimivan analogimittarin hankkimista.
Fatbikessä taas joutuu teipillä kasvattamaan vanteen kokoa saadakseen tiukan sovitteen ja keskikohtaa joutuu pakkaamaan. Sen perusteella mitä oon lukenu....
Tuopas riippuu enempi käytetystä kehästä ja käytetystä kumista eli ei oo yleinen totuus fatbaikeissa.
UMA III:ssa on sama BST-reunus kun stanin kehissä ja niille nousee aineskin pakasta vedetty HuDu ja Nate pelkältä ykskerros-teipiltä ihan tornipumpulla ja myös kestää siellä hörppimättä, Marge Lite vaati lisäkierroksen pakkausteippiä mut sillekin noi kumit (ynnä Larryn) sai nousemaan kotikonstein ilman muita virityksiä.
kolistelija
12.03.2013, 21.26
Ei fätillä tarvitse vannetta kasvattaa teipillä, riittää että reikäisen vanteen reijät peittää. Riittävän leveä stania vastaava teippi saattaisi riittää jo yhdellä kerroksella. Minä pidän surlyn vannenauhaa ihan ulkonäkösyistä, kevyempi mutta joustamaton teippi saattaa hyvin olla tarpeeksi.
Vaikka läskiä ei ole, niin hyvä video tubelessista oli youtubessa. http://www.youtube.com/watch?v=dkKd4QZ5jdg
Sandzsteedt
12.03.2013, 22.47
Ideana on sisurista eroon pääseminen ja samalla muutaman gramman tiputtaminen. Kiekka teippiä on kevyempi kuin tämänhetkinen n.200g sisuri halkaistuna. Se hullu kuka vannetta täydentää kieputtamalla siihen 100 kerrosta teippiä voi mun puolesta samantien kieputtaa sen teipin itsensä ympärille ja pohtia idean järkevyyttä.
Oman suunnitelman pointti on eliminoida vanteen beadlockin ja renkaan välinen sihahtelu. Pelkkä rengas vanteella ei riitä, ellei halua yrittää tukkia kaikkia sihahduksia kilotolkulla lateksia litkun muodossa. Löysin vihdoin tarpeeksi leveän teipin, jonka pitäisi kattaa koko Marge Lite vanteen leveys luoden ilmanpitävän kerroksen koko vanteelle beadlockeista lähtien. Se mitä teipin alle tulee tai tuleeko mitään on ihan eri juttu.
Kunhan ideoita pyörittelen vaihtoehtoisista keinoista saada vanne pitämään ilmat renkaassa kevyemmin kuin halkaistulla sisurilla ja samalla pitämään rengas pyörimättä paikallaan.
Kaivan vaa'an esiin kunhan hommaan ryhdyn ja julkaisen tulokset mikäli onnistun ja pidän omana tietonani jos en onnistu :p
Sauli Lumikko
13.03.2013, 00.05
Ei fätillä tarvitse vannetta kasvattaa teipillä,
Bud ja Lou tuppaavat pyörähtämään vanteella kovassa ajossa pienillä paineilla,
Tämä. Itelläni ghetto-tubeless on ollut ongelmaton ja muihin muuten toimiviin vaihtoehtoihin verrattuna kevyempi. Painonsäästö kiinnostaa, mutta ei sillä kustannuksella, että renkaat alkavat pyöriä vanteella ja burppailla.
PaH ja Sandzsteedt ovat kyllä ihan oikeassa siinä, että sopivan vanteen kanssa tubelessin voi saada toimimaan vähäiselläkin teippimäärällä. Silloin painoa saa säästettyä halkaistuun sisuriin verrattuna jonkin verran. Mistään sadasta teippikierroksesta ei ole kyse, mutta tuolla paljon puhutulla Gorillateipillä kierros keskelle ja yhdet sivuille painaa jo jotain. Ulkomuistista kaivelen semmosia kokemuksia, että yksi kierros painaisi 60 grammaa. Voin toki muistaa väärin, täytyypä käydä vähän tutkimassa MTBR:ää...
mhelander
13.03.2013, 00.23
Käsityksesi on ihan oikea, sen takia mulla onkin 29erissä Stan's kehät, yksi kierros keltaista teippiä ja venttiili. Ei paina paljoa.
Dodii, sen verran nämä höpöttelyt ja hyvät kokemukset ghetto-menetelmästä vaikutti niin että lähti tilaus Bike-Discount:iin Stans:n 21mm:n teipistä, Schwalben painemittarista ja Contin maatie gummi tarjouksesta.
Hullu kun olen niin ajattelin kokeilla vaihtaa normaalit (Schwalbe:n korkeapaine tekstiili) vannenauhat Stans:n tubelessiin, kaksi kierrosta. Sitten sököstä sisurista irti leikattu venttiili ja päälle reippaat 3000 kilsaa ajettu Conti GP4000S. Painetta 4-6 bar (suositus sisurilla 6-8.5 bar).
Jos menee munilleen niin sisureilla noi uudet gumekset tilalle. Molemmilla kevenee kehämassat ja tubeless-vaihtoehto toimiessaan toisi lisää mukavuutta muuten pirun jäykän maantienojakin ajoon tinkimättä rullaavuudesta.
Tai siis sellainen on käsitys ja sitä tässä testataan.
Ja teippiä pitäisi riittää myös möykkärin kisakehiin jos/kun joutuu ghetto-kasauksen purkamaan.
arctic biker
13.03.2013, 07.35
Ihan reipasta pellepeloton-henkeä. Jos saat normimaantierenkaat tavalliselle vanteelle ees tiivistymään niin laita ennen koe-ajoon lähtöä sairaalan osoite, tiijämme minne "parane pian" kortteja lähettää!
kolistelija
13.03.2013, 08.18
Tämä. Itelläni ghetto-tubeless on ollut ongelmaton ja muihin muuten toimiviin vaihtoehtoihin verrattuna kevyempi. Painonsäästö kiinnostaa, mutta ei sillä kustannuksella, että renkaat alkavat pyöriä vanteella ja burppailla.
PaH ja Sandzsteedt ovat kyllä ihan oikeassa siinä, että sopivan vanteen kanssa tubelessin voi saada toimimaan vähäiselläkin teippimäärällä. Silloin painoa saa säästettyä halkaistuun sisuriin verrattuna jonkin verran. Mistään sadasta teippikierroksesta ei ole kyse, mutta tuolla paljon puhutulla Gorillateipillä kierros keskelle ja yhdet sivuille painaa jo jotain. Ulkomuistista kaivelen semmosia kokemuksia, että yksi kierros painaisi 60 grammaa. Voin toki muistaa väärin, täytyypä käydä vähän tutkimassa MTBR:ää...
Ei tuo rengas ole minulla vanteen reunasta irronnut. Ei tuohon pyörimiseen auta vanteen keskikohdan kasvattaminen. Ei varmasti pyörähtäisi jos laittaisi stanin teippikerroksen siihen reunan bedlockiin, mutta pysyisikö rengas sitten siinä?
Kokeile vähän temppuilla jarruilla alle 0,25 barin paineilla, veikkaan että saat renkaan pyörähtämään vanteella. Siis stoppareita, keulimista, jarrukääntöjä ym...
mhelander
13.03.2013, 09.43
Ihan reipasta pellepeloton-henkeä. Jos saat normimaantierenkaat tavalliselle vanteelle ees tiivistymään niin laita ennen koe-ajoon lähtöä sairaalan osoite, tiijämme minne "parane pian" kortteja lähettää!
Google tiesi muutaman tuossa onnistuneen. En epäilen Contin tiivistymistä yhtään, se on varmaan sivistynein avorengas mitä olen vanteelle laittanu vaikka onkin taittuvaa mallia.
Mukaan lähtee koeajolenkille tietysti pumppu, sisuri ja varaulkorengas. Jos sitten käy paskasesti. Onneksi on nojari jolloin OTB:t ei ainakaan pitäis päästä yllättämään. Ja kännykkä jotta voi rouvan soittaa tuomaan vaihtokiekkoa jos molemmat alkaa juonimaan.
El-Carpaso
13.03.2013, 11.35
Google tiesi muutaman tuossa onnistuneen. En epäilen Contin tiivistymistä yhtään, se on varmaan sivistynein avorengas mitä olen vanteelle laittanu vaikka onkin taittuvaa mallia.
Mukaan lähtee koeajolenkille tietysti pumppu, sisuri ja varaulkorengas. Jos sitten käy paskasesti. Onneksi on nojari jolloin OTB:t ei ainakaan pitäis päästä yllättämään. Ja kännykkä jotta voi rouvan soittaa tuomaan vaihtokiekkoa jos molemmat alkaa juonimaan.
Mä en ihan oikeasti suosittele.
Tubeless maantierengas on täysin erilainen verrattuna normaaleihin avorenkaisiin.
Ensinnäkin tärkeimpänä on se renkaan reuna (tire bead, mikä lie suomeksi) on erityismuotoiltu tiivistymään ja _pysymään_ vanteella. Se on siis semmonen neliskanttinen ja ottaa vanteen reunaan aika yks yhteen kiinni. Toiseks tämä sama tire bead on tehty hiilikuidusta joka estää venymisen ja renkaan pamahtamisen pois vanteelta. Jos se reuna on kevlaria tai aramidia niin se kyllä venyy ja lopputulos ei välttämättä ole kovin nätti. Conti voi tiivistyä, mutta se ei vanteella pysy.
Tubeless kumeissa on myös paksumpaa kumia siellä täällä, esim sivuvalleissa syistä joita en itsekkään ymmärrä.
Mutta jos jollain on toi conti onnistunu ni on myös aika iso porukka joilla toi täysin sama operaatio on kussut alle aika royaalisti.
Omia kokemuksia. Alle 5 bar alkaa mulla hutchinsonin intensive burppaamaan, siitä vielä vähän alle niin saa sormella rengasta sivulta painettuna paineita pois. Ei siis kovin suurta luottoa kurveissa ilmojen pysymiseen matalilla paineilla. Yli 6 bar ei ongelmia esiinny kuin mukulakivillä (mulle iso kysymysmerkki miks näin käy) mutta toi 6 bar on se raja missä yleensä normaali rengas poksahtaa pois vanteelta. Aika kapealla marginaalilla saat pelata ja tässäkään ei oteta yhtään huomioon ajon aiheuttamia lisäpaineita renkaan pysymiselle.
Jos olet tosi kevyt kuski ni toi voi teoriassa toimia, mutta siitä huolimatta road tubelessia määrittelee täysin eri säännöt ku maastotubelessia ja normikumin käyttö ei todellakaan ole suositeltavaa.
mhelander
13.03.2013, 12.36
Tubeless maantierengas on täysin erilainen verrattuna normaaleihin avorenkaisiin.
Ensinnäkin tärkeimpänä on se renkaan reuna (tire bead, mikä lie suomeksi) on erityismuotoiltu tiivistymään ja _pysymään_ vanteella. Se on siis semmonen neliskanttinen ja ottaa vanteen reunaan aika yks yhteen kiinni. Toiseks tämä sama tire bead on tehty hiilikuidusta joka estää venymisen ja renkaan pamahtamisen pois vanteelta. Jos se reuna on kevlaria tai aramidia niin se kyllä venyy ja lopputulos ei välttämättä ole kovin nätti. Conti voi tiivistyä, mutta se ei vanteella pysy.
Tubeless kumeissa on myös paksumpaa kumia siellä täällä, esim sivuvalleissa syistä joita en itsekkään ymmärrä.
Mutta jos jollain on toi conti onnistunu ni on myös aika iso porukka joilla toi täysin sama operaatio on kussut alle aika royaalisti.
Omia kokemuksia. Alle 5 bar alkaa mulla hutchinsonin intensive burppaamaan, siitä vielä vähän alle niin saa sormella rengasta sivulta painettuna paineita pois. Ei siis kovin suurta luottoa kurveissa ilmojen pysymiseen matalilla paineilla. Yli 6 bar ei ongelmia esiinny kuin mukulakivillä (mulle iso kysymysmerkki miks näin käy) mutta toi 6 bar on se raja missä yleensä normaali rengas poksahtaa pois vanteelta. Aika kapealla marginaalilla saat pelata ja tässäkään ei oteta yhtään huomioon ajon aiheuttamia lisäpaineita renkaan pysymiselle.
Jos olet tosi kevyt kuski ni toi voi teoriassa toimia, mutta siitä huolimatta road tubelessia määrittelee täysin eri säännöt ku maastotubelessia ja normikumin käyttö ei todellakaan ole suositeltavaa.
Kiitokset kommenteista. Myös kuvaamiasi havaintoja löytyi interwebistä... ja jos kerran kunnon tubeless maantierengas ei pelitä 5 bar paineilla niin ehkä järkevää kuitenkin satsata vaikkapa lateksi sisureihin joilla GP4000S ratkaisu kevenee ja sillehän kelpaa 6 bar oikein hyvin.
Niin ja tuotakin rengasta saa tubeless:na myös nykyään kuten Schwalben Ultremo ZX:ää. Jälkimmäinen ei kyllä ole mikään kevyt rengas.
Onko sulla ihan tubeless tai UST vanne vai normaalista sellaiseksi teipeillä ja venttiilillä modattu ?
El-Carpaso
13.03.2013, 12.49
Mulla on CXP33 vanne ja kaks kiekkaa stanin 21mm teippiä. Harkitsin että rakentelisin kiekot stanin kehille, mutta ovat kuulemma niin lötköt että päätin mennä teipillä. venttiili on stanin myös.
Mä en tienny että conti tekee tubelesseja... Jos näin on ni semmosethan pitää hommata ensi tilassa. Tai vastaavasti noi ultremo zx:ät mutta en tiedä onko ne tullu vielä myyntiin...
Tubelessrenkaat on aina painavampia ku normaalit avorenkaat, mutta sisuri painaa kanssa aina jonkin verran eli tubelessilla on tietyillä renkailla mahdollista päästä avorenkaiden painon alle. Esim. hutchinsonin atomit on luokassaan aika kevyet, vaikka kuluvatkin nopeasti interwebin mukaan.
mhelander
13.03.2013, 13.35
Mulla on CXP33 vanne ja kaks kiekkaa stanin 21mm teippiä. Harkitsin että rakentelisin kiekot stanin kehille, mutta ovat kuulemma niin lötköt että päätin mennä teipillä. venttiili on stanin myös.
Vähän samat oli ajatukset kun maastokehiä tilasin...
Mä en tienny että conti tekee tubelesseja... Jos näin on ni semmosethan pitää hommata ensi tilassa. Tai vastaavasti noi ultremo zx:ät mutta en tiedä onko ne tullu vielä myyntiin...
Joo saattaa olla että sekoitan tuohon Ultremon tubelessiin... mutta interweb (tai mun muisti) voi olla myös väärässä, tai oikeassa.
Tubelessrenkaat on aina painavampia ku normaalit avorenkaat, mutta sisuri painaa kanssa aina jonkin verran eli tubelessilla on tietyillä renkailla mahdollista päästä avorenkaiden painon alle. Esim. hutchinsonin atomit on luokassaan aika kevyet, vaikka kuluvatkin nopeasti interwebin mukaan.
Juu, lähinnä tuo rullaavuuden mahdollinen etu ja/tai sitä kautta hieman pienemmät paineet erityisesti kiinnostaa. Pieni painoero suuntaan tai toiseen ei ole mahdottoman merkitsevä. Kisavehkeissä mulla on aina tuubikiekot... paitsi 20" / 451 eturenkaassa. Pitääs kattella olisko käyny flaxi että 23-451 Ultremo ZX:t jotka sain vaatimattomalla 7kk:n toimitusajalla sattuisivat olemaan tubeless-kykenevät...
Sauli Lumikko
14.03.2013, 02.09
Ei tuo rengas ole minulla vanteen reunasta irronnut. Ei tuohon pyörimiseen auta vanteen keskikohdan kasvattaminen. Ei varmasti pyörähtäisi jos laittaisi stanin teippikerroksen siihen reunan bedlockiin, mutta pysyisikö rengas sitten siinä?
Sandzsteedt raportoi sihahtelusta (käsittääkseni eri termi burppaukselle), sen takia mainitsin myös burppailun. Keskikohdan kasvattaminen vaikuttaa ainoastaan vanteelle nousemiseen alun perin, tiedän kyllä ettei se pyörimiseen tai burppailuun auta. Vaan reunan kasvattaminen auttaa, ja just sinne reunaan asti teipit yleensä laitetaankin.
Kokeile vähän temppuilla jarruilla alle 0,25 barin paineilla, veikkaan että saat renkaan pyörähtämään vanteella. Siis stoppareita, keulimista, jarrukääntöjä ym...
Mittarit eivät ole näyttäneet alle 0,2 bar / 3 psi paineita kovin hyvin, ja olen siitä pisteestä laskenut paineita vieläkin alemmaksi hankikantoa hakiessani. Kun siellä vanteen ja renkaan välissä on sisuri ihan koko leveydeltä (sisurin reunat lerpattavat vähän vanteen ja renkaan välistä ulkopuolella), sovite vaan on niin tiukka, ettei rengas pyöri tahi sihahtele. Sisäkumin kanssa alhaisilla paineilla huomasin kyllä ton renkaan pyörähtelytaipumuksen.
kolistelija
14.03.2013, 08.51
Ajattelin kyllä jossain vaiheessa laittaa Stanin teippia tuohon Clownshoen reunaan, ei siinä ainakaan paino ole esteenä. Siinä vain on kaksiteräinen miekka: jos laitan vain sinne bedlockin pohjalle tulee pelko että reuna on niin matala ettei rengas pysy siellä. Jos laitan teipin niin että se peittää myös tuon reunan, tulee siitä varmasti ongelmia rengasta vanteelle nostamisessa kun se jo nyt on niin tiukka.
Jos tosiaan keveintä mahdollista haluaa niin sitten ostaa sitä täälläkin ehdotettua Stanin teippiä vastaavaa todella leveää teippiä. Se pitäisi varmaan hyvin ilmat jos laittaa kaksi kierrosta vanteelle, yksi per puoli. Siitä tuskin kevyemmäksi pääsee.
mhelander
14.03.2013, 13.13
Jäin vielä miettimään tätä... kun Conti on normaalilla sisurilla paikallaan painaa sisuri kumin reunan vannetta vasten, sisurin paine kun vaikuttaa tasaisesti sen koko poikkileikkauksen suhteen.
Nyt jos sisuri otetaan pois (Stans-teipit vannenauhan tilalle) niin nojaa kumin reuna osittain teippiä vasten ja renkaan paine pitää sen vanteella. Jos paine on alhaisempi kuin normi sisurin kanssa on mahdollista että kumin reuna elää vannetta vasten ja blurppaa tai kiertyy mukana.
Silti epäilen etteikö Contin (kevlar- ?) reunavahvistus riitä pitämään rengasta vantella. Kyllä sinne on tarkoitus pistää painetta se 5-6 bar. Renkaan perusrakenne ei paljoa poikkea, kuten vanteen profiilikaan, R520 <-> XM-490/XR-400 ja GP4000S <-> Racing Ralph Evo TL-Ready välillä. Mutta ei missään tapauksessa max-paineita ole tarkoitus käyttää, kuten ralliranesta valmistajakin sanoo (max 3.7 bar, tubeless:na 2.4).
Vai onko tässä jotakin ihan perustavan laatuista jota en ymmärrä. Sen ymmärrän että on tietyt tuotevastuut valmistajilla ja normaalit kengänkuluttajat joille noita myydään.
El-Carpaso
14.03.2013, 15.05
Jäin vielä miettimään tätä... kun Conti on normaalilla sisurilla paikallaan painaa sisuri kumin reunan vannetta vasten, sisurin paine kun vaikuttaa tasaisesti sen koko poikkileikkauksen suhteen.
Nyt jos sisuri otetaan pois (Stans-teipit vannenauhan tilalle) niin nojaa kumin reuna osittain teippiä vasten ja renkaan paine pitää sen vanteella. Jos paine on alhaisempi kuin normi sisurin kanssa on mahdollista että kumin reuna elää vannetta vasten ja blurppaa tai kiertyy mukana.
Silti epäilen etteikö Contin (kevlar- ?) reunavahvistus riitä pitämään rengasta vantella. Kyllä sinne on tarkoitus pistää painetta se 5-6 bar. Renkaan perusrakenne ei paljoa poikkea, kuten vanteen profiilikaan, R520 <-> XM-490/XR-400 ja GP4000S <-> Racing Ralph Evo TL-Ready välillä. Mutta ei missään tapauksessa max-paineita ole tarkoitus käyttää, kuten ralliranesta valmistajakin sanoo (max 3.7 bar, tubeless:na 2.4).
Vai onko tässä jotakin ihan perustavan laatuista jota en ymmärrä. Sen ymmärrän että on tietyt tuotevastuut valmistajilla ja normaalit kengänkuluttajat joille noita myydään.
Ongelma on siinä, että kevlar joustaa. Ei välttämättä paljon mutta tarpeeksi kuitenkin siihen, että kumi pääsee räjähtämään pois paikoiltaan kun laitetaan tarpeeksi painetta. Tubeless renkaissa se reuna on hiilikuitua joka ei jousta tasan yhtään. Tästä johtuu osin se tubeless kumien ominaisuus joidenkin vanteiden kanssa, että kun paine renkaan sisällä nousee, sen sijaan että rengas "vetäisi" vanteen reunaa ulospäin, työntääkin rengas vannetta sisäänpäin. Mulla tämän ilmiön takia löysty pinnat kiekosta.
Se kumi ei myös nojaa sitä teippiä vasten, vaan periaatteessa ainakin kumi on vannekoukkua vasten pelkästään. Teippi toimii pelkästään tiivistysmateriaalina peittämässä nippelikoloja.
Toinen on sen renkaan reunan muoto, joka on normaaliavorenkaissa pyöreä. Ei tarvitse olla muun muotoinen kun pysyy kuitenkin sisärengasta vasten vanteella.
Tubeless renkaissa se reuna on täysin neliskanttinen, että saataisin maksimaalinen mekaaninen vastine vanteen reunaa vasten.
Kolmas on tubeless kumien paino. Tubeless kumit ovat aina painavampia, koska esim. renkaan sivuille on jouduttu lisäämään materiaalia renkaan muodon säilyvyyden vuoksi. Periaatteessa tubeless kumi on avorengasta jähmeämpi (mutta ei enää siinä kohtaa kun sisäkumi on paikoillaan, silloin tubeless vie 6-0)
Tubeless toimii juuri niin, ettei renkaalle sen omien ominaisuuksien avulla anneta mahdollisuutta paeta vanteen ja renkaan välistä sisäilmanpainetta. Kaikki nämä tekijät vaikuttavat tähän pysyvyyteen.
Normaalissa avorenkaassa ei ole yhtäkään näistä ominaisuuksista, ja pelivaraa on aivan liian paljon ilmanpaineen säilymiseen.
Normaalit ja tubeless renkaat näyttää korkeintaan samalta, mutta niissä ei oo hirveen paljon yhteistä loppupeleissä.
El-Carpaso
14.03.2013, 15.16
Ja nyt kokemuksia maastopyöräpuolelta! :)
Nyt on vasta eturengas valmis ja takarengas painumassa sisurin kanssa odottamassa käsittelyä.
Eturenkaan tubeless konversio oli kyllä jopa naurettavan helppo operaatio. Laitoin yhden kierroksen gorillateippiä, otin sisäkumin raadosta venttiilin, kumi vanteelle, stanin litkua 2 kuppia sisään, saippuavettä, renkaan taputtelu joka puolelta, pari pöläytystä jalkapumpusta ja tiivisty.
laitoin sit 3.5 bar painetta, kuuntelin vähän mistä suhisee, huljuttelin rengasta niin että stania jää joka paikkaan niin kauan että suhinat loppu ja lopuksi kiristin vielä pihdeillä pikkasen lisää venttiiliä reikää vasten. Oikeestaan loppupeleissä ainoa paikka joka vuos siinä vaiheessa ku painetta oli yli 2 bar oli enää se venttiili.
Annan sen olla noilla paineilla varmaan yön yli kun ei tolla fillarilla kuitenkaan pysty nyt ajamaan. *tanan avidin elixirit! Ilmaa täynnä ostohetkestä lähtien. Ei kauheemmin kiinnosta ottaa selvää onko vika huonossa tehdasilmauksessa vai väärissä tiivisteissä. Näissä uusissa malleissa kun on internetin mukaan ollut molempia. Neuvottelut kaupan kanssa on aloitettu, että mitä asialle tehdään. Vaikea vaan viedä huoltoon ku pyörä on rovaniemellä ja huolto lauttasaaressa. Heti kun on 200e ylimääräistä niin lähtee magurat ostoon. Sillä välin voisin kattella saanko noi DH-raadon magura gustavit kiinne tohon olemassa olevilla adaptereilla. Tai sit voisin yrittää myydä noita osia ja sillä rahoittaa uudet pysähtymislaitteistot. Nooh, jokatapauksessa pientä OT avautumista täytyy tukea aina välillä. Gustav voi nimittäin olla hiukan ylimitoitettu tollaseen kevyeen XC-käyttöön.
Timppa H
14.03.2013, 16.10
Mikäs se sitten on semmonen 24" sisuri, joka riittää 80mm vanteelle ghettomeininkiin? Plussaa olisi irtonainen sielu.
Ostin nimittäin shwalben max 2,5" renkaalle tarkoitetun sisurin ja se ei oikein riitä vanteelle :hympfh:
mhelander
14.03.2013, 16.16
Mikäs se sitten on semmonen 24" sisuri, joka riittää 80mm vanteelle ghettomeininkiin? Plussaa olisi irtonainen sielu.
Ostin nimittäin shwalben max 2,5" renkaalle tarkoitetun sisurin ja se ei oikein riitä vanteelle :hympfh:
Mitä jos kattelet BMX-fillarin 20" (406 tai 451) sisurin. Niitä löytyy leveempiä, hyvällä tuurilla presta-venttiilillä lähimmästä S-kaupasta. Ei toki germaanien hintaan...
Mulla on normaalissa 26" maastovanteessa kapee 28-451 sisuri... nippa-nappa leveys halkastuna riitti mutta enempäähän ei tarvita.
El-Carpaso
14.03.2013, 16.37
Noniin!
Laitoin takavanteen ja renkaan myös kuntoon vähän suuremmalla säädöllä. Ei meinannut nousta vanteelle sitten millään niin otin hiilidioksidit käyttöön. Tai olisin ottanut jos hiilidioksidihässäkkä ei olis posahtanu naamalle.
Loppupeleissä jouduin vähän käyttämään oveluutta ja tässä onkin aika näppärä vinkki ohessa.
1) Stanin töhnä toimii itseasiassa aika hyvin myös vanteellenostoliukasteena. Sen lisäks se tönkkööntyy niin nopeasti pumpatessa, että renkaaseen rupeaa tulemaan ilmaa. Stanin pito riittää just siihen asti kunnes rengas poksahtaa vanteelle.
2) rengasta voi joutua vähän "asettelemaan" vanteelle. Eli kävin koko renkaan läpi ja joka paikassa jossa näkyi vähän liikaa vanteelle sisään, vedin rengasta vähän vannetta päin. Taputtelu toimii välillä, tää vetäminen näköjään toisena vaihtoehtona.
Nyt on takakiekkokin gorillatubeless. Ei harmita yhtään etten käyttänyt vanhaa sisuria koska nyt renkaiden vaihto helpottuu huomattavasti.
mhelander
14.03.2013, 16.47
Nyt on takakiekkokin gorillatubeless. Ei harmita yhtään etten käyttänyt vanhaa sisuria koska nyt renkaiden vaihto helpottuu huomattavasti.
Ja minä vissiin sitten turhaan tilailin ne Stans:n teipit :o kun gorilloja saa paikallisesta halapalasta halavalla...
Hassua että takanen tuottaa enemmän tuskaa kuin etunen. Sama juttu mulla, toki edellinen on 29er jun jälkimmäinen 26". Kummallaki ajettuna saman verran oli eli jotain 1500 kilsaa ennen ghetto-seikkailua.
lopuksi kiristin vielä pihdeillä pikkasen lisää venttiiliä reikää vasten. Oikeestaan loppupeleissä ainoa paikka joka vuos siinä vaiheessa ku painetta oli yli 2 bar oli enää se venttiili.
Älä hyvä mies pihdeillä. Itse halkaisin Mavicin Crossmax SLR:stä takakiekon kehän sisäpinnan juuri tuolla metodilla. Parempi on (tarvittaessa tiukka) sormikireys, ja antaa heiluttelemalla ja kääntelemällä tiivistyä. Se tiivistyy kyllä lopulta, vaikka alussa vuotaisi ja pulputtaisi litkua venttiilin juuresta.
-Lauri
Ai niin vielä lisäyksenä edelliseen, että olen myös varmuuden vuoksi käyttänyt Stanin keltateippipalaa venttiilin kohdalla, ja painanut venttiilin teipin läpi niin, että se venttiilin juuri tiivistyy teippiä vasten. Tällä tavalla ei ole ollut mitään ongelmia venttiiln juurivuodon kanssa.
-Lauri
kolistelija
14.03.2013, 17.16
Mä oon laittanu paksun prikan venttiilin kiristysruuvin alle. Helpompi kiristää käsin. Lisäksi tottakai pari kerrosta teippiä venttiilin kohdalle jotta sisäpuoli olisi vähän tiiviimpi.
Sauli Lumikko
14.03.2013, 19.56
Mulla on Schwalbe AV10D 100-millisillä vanteilla. Schrader-venttiili on mun mielestä loistava läskipyörään.
Timppa H
14.03.2013, 21.00
No nyt mä vasta sen hokasin: Foami ensin vanteelle, niin sitten kumi ylettyy :)
http://ridingagainstthegrain.com/2012/12/07/fatbike_tubeless/
Onko Contin Race king/X king racesport rengas ja mavic crossride kiekko mahdollista litkuttaa tubelekseiksi pelkällä teipillä ja ust venttiilillä? Luovutanko ennenku alotankaa?
Sandzsteedt
15.03.2013, 00.32
Onko Contin Race king/X king racesport rengas ja mavic crossride kiekko mahdollista litkuttaa tubelekseiksi pelkällä teipillä ja ust venttiilillä? Luovutanko ennenku alotankaa?
Jos teet huolella ja ajatuksen kanssa niin varmasti on mahdollista.
Vaiheet karkeasti:
1. Rengas vanteelle ilman teippiä ja ilman mitään vannenauhoja. Katso kuinka paljon jää väliä vanteen ja renkaan väliin ja teet tuomion teipin määrästä.
2. Teippaat vanteen vaiheen 1. tuoman tiedon ja harkinnan perusteella. Älä laita liikaa tai se rengas pitää leikata irti vanteelta. Beadlockien turha täyttäminen on myös pahasta tai rengas ei istu kunnolla paikalleen.
3. Venttiilin kohdalle teippiin risti viilto ja venttiili kiinni niin kireälle kuin sormilla menee.
4. Saippuavettä renkaan reunoihin ja vanteelle. Rengas vanteelle ja paineet sisään. Sielu irti venttiilistä jos mahdollista niin nousee näppärämmin.
5. Jos nousi niin onnistuit, jos ei niin tilkitse vannetta kiekalla teippiä ja toista tarvittaessa.
6. Litkut vasta sitten kun rengas nousee vanteelle ja pitää paineet sisällään hetken. Säästää sotkua.
HUOM! Älä odottele "napsahduksia" renkaasta tai vanteesta. Kaikilla vanteilla ei ole sellaista beadlockia, joka napsahtaa. (Esim. osa DT Swissin vanteista ei napsahda.) Pidä huoli että tiedät onko vanteessasi napsahdus ominaisuus vai ei ja seuraa renkaan kyljessä olevan viivan nousua vanteen reunan tuntumaan. Jos viiva vanteen reunan lähellä näkyy tasaisesti ympäri kiekon niin silloin rengas on vanteella oikein.
Rengas nousee vanteelle liukasteilla kolmessa barissa tai alle. Jos mittarissa on reilusti yli kolme baria niin riskeeraat rikkoa koko renkaan ylipaineistamalla sen, joten järki käteen.
Liian usein on kuultu niitä tapauksia kun odotellaan napsahduksia ja mittari huitelee yli neljässä barissa tai jopa yli viidessä ja kohta onkin koko rengas hajalla ja litkut pitkin poikin.
^ thänks. Näillä mennään kun lumet vähän sulaa. Raportoin myöhemmin tuloksista ;)
Contin RaceSport-seoksen tiivistymisestä hyviä kokemuksia, eli renkaan puolesta onnistuu vaikkei olekaan TL-ready, tai ainakin itsellä onnistui. Ei tosin kannata säikähtää hikoilua, eli seos päästää tiivistyttyäänkin jonkin aikaa sellaista mahlaa sieltä läpi. Ei haittaa menoa ja paineet pysyy kyllä ihan hyvin. Vaihteita huoltopukillä säätäessä lentää välillä pientä tihkua seinään, mutta ei ole vaimo vielä valittanut ;)
-Lauri
tomibert
15.03.2013, 22.11
2. Teippaat vanteen vaiheen 1. tuoman tiedon ja harkinnan perusteella. Älä laita liikaa tai se rengas pitää leikata irti vanteelta. Beadlockien turha täyttäminen on myös pahasta tai rengas ei istu kunnolla paikalleen.
Siis _minkä_ turha täyttäminen? Beadlockilla tarkoitetaan maastoajoneuvoissa (ei polkupyörissä) käytettävää mekaanista renkaan lukitusta vanteelle:
http://image.fourwheeler.com/f/editorials/whats-up-with-bead-locks/28339553/this-is-how-a-traditional-style-bead-lock-wheel-works.jpg
Lisätietoa: http://en.wikipedia.org/wiki/Beadlock
Tarkoitatko mahdollisesti vanteen olaketta eli sitä uraa vanteen reunassa, jossa renkaan reuna vaihtelevalla menestyksellä pysyy?
- Tomi
ps. muuten ohje on oikein hyvä!
SuccessFactor
17.03.2013, 14.18
Aargh, pää (ja peukalot) hajoavat.. USTien asennuksessa ja irroituksessa ei näköjään saa käyttää työkaluja, mutta vissiin aika vahva tekniikkakalaji koska en millään tunnu saavan rengasta irroitettua. Kiekkoina Crossride ST:t ja renkaina Maxxis High Roller Lustit, eli käsittääkseni ihan natiivi UST-yhteensopivat.
Irroitus onnistuu hyvin siihen saakka kun on napsauttanut renkaan reunan irti vanteesta koko vanteen pituudelta ja seuraavaksi pitäisi saada "nostettua" renkaan reuna vanteen reunan yli. Nostaminen onnistuu helposti muutaman sentin matkalta, mutta siihen se tyssää eikä mihinkään suuntaan vetäminen, työntäminen tai kiroilu tunnu auttavan asiaa.
Kertokaas joku millä tekniikalla (ilman työkaluja) tästä eteenpäin lähtee rengas irti?
http://i.imgur.com/6xOAOJk.jpg
viimeinenlenkki
17.03.2013, 16.39
painaisin ton palkeen takaisin jonka jälkeen laittaisin fairia vanteen ja renkaan väliin ja sen jälkeen renkaan päältä ote ja poistaisin koko renkaan kerralla ei pelkästään toista puolta.ennen poistoa olisin katsonut että rengas on irti vanteen sisäreunast molemmin puolin.
SuccessFactor
17.03.2013, 17.20
Toisen renkaan sain irti ihan käsivoimin ilman liukasteita tai mekaanisia apuvälineitä tuolla tavalla ja olis tarkotus yrittää opetella tuo tekniikka olkkarissa ennenkun vahinko satttuu ns. kentällä fairyn ulotttumattomissa :) mutta kiitos kommenteista, kyllä se tuosta jotenkin vemputtamalla vielä lähtee..
niin ja renkaan irroitus tuolla tavalla yksi puoli kerrallaan on Mavicin omissa ohjeissa mainittu tapa toimia.
Noh!Tipauta sen puolen mistä irroittelet rengasta alas keskelle vannetta ja sitten aloita irroittelu jos esim:sisuria asennat väliaikaisesti vai mistä kyse,ihan tälläisillä reumaisilla sormillakin lähtee irti.
13 vuoden kokemuksella UST ja LUST renkaita ollu.:D
Tosin muovit auttaa oikein tiukoissa tilanteissa kumin ottoa,saahan apuvälineitä käyttää kun varovainen on.
HanttaHoo
20.03.2013, 20.47
http://gp1.pinkbike.org/p4pb9341329/p4pb9341329.jpg
http://gp1.pinkbike.org/p4pb9341328/p4pb9341328.jpg
Ei varsinaisia tubeless ongelmia, mutta onko vastaavia "halkeamis-ongelmia" sattunut muille? Renkaat Schwalben Nobby nic ja Racing ralph 2.25" Gatestarit.
Renkaat 3kk vanhat ja ajettu pikkupakkasilla tässä talven mittaan max 10h.
Kyllä useissa eri merkeissä ollut tuota mutta litkut on pysyneet hyvin sisällä,ei kannata huolestua.
mhelander
20.03.2013, 22.20
Mun noin kaksi tonnia ajetut, syksyllä alle laitetut ralliranet näyttää vielä pahemmin halkelleilta. Kun päätin litkuttaa. Etunen ei vuotanu mistään, takanen yhdestä kohtaa kulutuspinnan kohdalta. Meni tukkoon ekan puolen minuutin aikana.
Johtunee Schwalben kolmen eri kumityypin käytöstä tuossa pinnassa. Tai ainakin toivon niin...
HanttaHoo
20.03.2013, 22.25
Ilmat kyllä pysyi litkuilla ihan nätisti renkaassa, ei ongelmaa sen suhteen.
Semmonen ajatus oli että jos nuo vielä enemmän hilseilee, niin alkaako sivunappulat elämään omaa elämäänsä ja taittumaan ajossa alle tai jotain muuta vastaavaa?
Contin ja Maxxiksen renkaissa en ole koskaan moiseen törmännyt.
Ilmat kyllä pysyi litkuilla ihan nätisti renkaassa, ei ongelmaa sen suhteen.
Semmonen ajatus oli että jos nuo vielä enemmän hilseilee, niin alkaako sivunappulat elämään omaa elämäänsä ja taittumaan ajossa alle tai jotain muuta vastaavaa?
Contin ja Maxxiksen renkaissa en ole koskaan moiseen törmännyt.
Mulla esim:Hans Dampit tossa kunnossa ajettu pienilläkin paineilla ja vähän isommillakin eikä mitään taittumista tai muutakaan paitsi törkeen näköiset tietenkin..
HanttaHoo
20.03.2013, 22.43
Kiitokset tiedosta. Se on siis ominaisuus ei vika.
Useemmin ominaisuus (2 tai 3kerros kumista halkeaa se pintakerros) kun vika (halkeama ulottuu syvemmälle kun pintakerrokseen) - kumpiakin on. Viimeisten vuosien aika mulla ollu vastaavia halkeamia kai viidessä eri Schwalben kumissa, noista kaksi revenny sit kokonaan ajossa. Vastaavaa löytyy myös satunnaisesti muiden valmistajien kumeista, mut Schwalbe tuossa tilaston kärjessä.
Timppa H
23.03.2013, 13.00
No nyt mä vasta sen hokasin: Foami ensin vanteelle, niin sitten kumi ylettyy :)
Nyt tuntuu toimivan. Eihän tässä taudin kourissa ole kunnolla päässyt testaamaan, mutta käväisin kuitenkin "takapihakalliolla". Edessä 0,16 ja takana 0,35, eikä minkäänlaista vuotoa, vaikka kuinka yritin :) Klv:lläkin voi noilla paineilla ajaa, mutta eteen ehkä nostan 0,2:een, on nyt niin hienot polut.
reappear
03.04.2013, 23.53
Ehkä huonoin ja kaikkein huonoiten valmisteltu ensilitkuttelu tuli tehtyä tuossa äsken. Kävin kellarista hakemassa jonkun renkaan ja aloin litkuttamaan rengasta UST vanteelle. Tässä sitten hajoilin jo totaalisesti siinä vaiheessa kun piti saada ilmaa renkaaseen... ei vaan saanut. Lopulta sain punttailtua kummatkin reunat kivasti vanteelle ja kokeilin pumpata ilmaa, onnistui ihan kivasti. Sit toinen reuna vanteelta ja litkut sisään, siitä alkoi sota renkaan laittamisesta reunalle. Lopulta tuokin onnistui ja sain pumppailtua ilmat sisään, kunnes alkoi falskata reunoista. Annoin hieman litkujen vaikuttaa ja hölskyttelin koko settiä ja siitä se sitten rauhoittui.
Tutkiessani sitten toista identtistä rengasta huomasin mistä kenties vaikeudet johtuivat. Kyseessä oli Maxxis Ignitor 29 renkaat vaijeriversiona, enkä tietenkään hionut valusaumoja... Muutenkin reuna tuntui todella kovalta eikä pehmeän kumiselta.
Summa summarum: Rengas litkutettu onnistuneesti kaiken säädön jälkeen. Takarenkaan litkutus tulee olemaan hieman paremmin suunniteltu.
Btw kun tubeleksen hyötynä on pienemmät paineet, niin minkälaisia paineita uskaltaa pitää 29x2.1" renkaassa kun valmistajan suositus on minimiksi 2.5bar? Nyt pidän kahden pinnassa.
Kyllähän niitä voi koittaa laskea vaikka alle 1bar, lähinnä rajoituksensa asettaa vanteelle lyöminen sekä renkaan/kylkien käytös alhaisilla paineilla. Kokeilemalla selviää, ota minipumppu mukaan metsään. Ite oon joskus koittanut ajella pienillä paineilla mutta paras tuntuma 2,2" leveällä xc-renkaalla on mielestäni ollut noin 2bar paineilla, taakse vähän pienempi paine kuin eteen. Ymmärrykseni mukaan erittäin subjektiivinen juttu.
-Lauri
Michael L.
04.04.2013, 00.35
Minkä takia laitat taakse vähemmän? Edessä suhteessa painoa vähemmän.. sinne siis skidisti vähemmän! :)
Jäykkiksessä on keula joka joustaa, takana joustaa renkaan lisäksi vain runko + satulatolppa yms., ja tietty oma ahteri. Oon virittänyt sen vähän kisakireäksi että pakko yrittää pahimman maastopomputuksen nielemiseksi (eli myös mukavuussyistä) laskea painetta takaa.
-Lauri
Michael L.
04.04.2013, 00.54
Täh? :D Eka kerta kun kuulen et joku pitää takana vähemmän. :) Mut ei se mitään, kuhan tuntuu hyvältä!
kyl itel on ainaki edessä ollu aina se 0.2bar vähemmän painetta ku takana et on suht "tasapainossa" oli takana joustoa tai ei kun pyörän päällä se paino jakauma menee kummiskin aavistuksen enemmän takarenkaalle..
Kare_Eskola
04.04.2013, 10.34
Jäykkiksessä on keula joka joustaa, takana joustaa renkaan lisäksi vain runko + satulatolppa yms., ja tietty oma ahteri. Oon virittänyt sen vähän kisakireäksi että pakko yrittää pahimman maastopomputuksen nielemiseksi (eli myös mukavuussyistä) laskea painetta takaa.
-Lauri
En ymmärrä. Teet päin vastoin kuin muu maailma ja epäloogisesti, eikä siinä ole mitään subjektiivista. Renkaissa pidetään painetta, joka on paras yhdistelmä rullaavuutta maastossa, rullaavuutta tasaisella, läpilyömisen välttämistä ja alle taittumisen estämistä. Se paine on edessä alempi kuin takana, oli joustoa tai ei.
Edit: Ehkäpä pitäisi lisätä listaan vielä sellainen juttu kuin pito...
Michael L.
04.04.2013, 11.01
En ymmärrä. Teet päin vastoin kuin muu maailma ja epäloogisesti, eikä siinä ole mitään subjektiivista. Renkaissa pidetään painetta, joka on paras yhdistelmä rullaavuutta maastossa, rullaavuutta tasaisella, läpilyömisen välttämistä ja alle taittumisen estämistä. Se paine on edessä alempi kuin takana, oli joustoa tai ei.
Näin juuri. :) Muutama muukin juttu LJL:llä mitä en täysin ymmärrä, mut ei sillä väliä. Jokainen tekee mitä lystää ja hyvä niin! Hienon täpärin oli kyllä rakentanu.. :)
mhelander
04.04.2013, 12.02
Täh? :D Eka kerta kun kuulen et joku pitää takana vähemmän. :) Mut ei se mitään, kuhan tuntuu hyvältä!
kyl itel on ainaki edessä ollu aina se 0.2bar vähemmän painetta ku takana et on suht "tasapainossa" oli takana joustoa tai ei kun pyörän päällä se paino jakauma menee kummiskin aavistuksen enemmän takarenkaalle..
No tämä on minunkin käsitykseni. Varsinkin jos on joustokeula niin kestää pitää vähän vähemmän paineita edessä kuin takana.
Takana tuon muljuamisen takia tuli jäykässä pidettyä vähän kovempaa painetta mukavuuden ja pidon kustannuksella.
Nyt kun on täpäri niin vielä on vähän hakusessa sopivat paineet eteen ja taakse. Joilla välttää muljuaminen, kuitenkin saada pitoa riittävästi vaikeisiin paikkoihin ja säilyttää rullaavuus kohtuullisena.
Aikaisemmin menin mutulla, nyt on tarkka painemittari ja litkutetut renkaat. Pitäis olla helpompaa hakea se toimiva kompromissi kunhan metsään pääsee.
Todella hyviä pointteja Kare, kiitos niistä. Kirjoitin tarkalleen ottaen, että (hyvin vajavaisen) ymmärrykseni mukaan on subjektiivista, minkälaisilla paineilla tykkää ajella (no joo, stating the obvious). Mutta oon harrastanut maastopyöräilyä vasta 4 vuotta, josta viimeset pari vuotta xc-jäykkiksellä. Jotenkin olen virheellisesti ajatunut vähentämään painetta takaa, mutta kiitos, aion nyt kokeilla heti toisinpäin. Mun mielestä on tosi hienoa, kun voi tällä tavalla keskustelun kautta viisastua.
Hyvä LJL sait yhden viestin lisää, kohta niitä on tooooosi paljon!
Muutama muukin juttu LJL:llä mitä en täysin ymmärrä, mut ei sillä väliä.
Olet sinä kyllä ihme jätkä, heität ihan sairaan ärsyttävää juttua mulle henkilökohtaisesti. Tuntuu paskalta, mitä pahaa mä oon sulle tehnyt? Voitko ilmoittaa avoimesti mikä on ongelmana, tai ihan vaan lopettaa?
-Lauri
Todella hyviä pointteja Kare, kiitos niistä. Kirjoitin tarkalleen ottaen, että (hyvin vajavaisen) ymmärrykseni mukaan on subjektiivista, minkälaisilla paineilla tykkää ajella (no joo, stating the obvious). Mutta oon harrastanut maastopyöräilyä vasta 4 vuotta, josta viimeset pari vuotta xc-jäykkiksellä. Jotenkin olen virheellisesti ajatunut vähentämään painetta takaa, mutta kiitos, aion nyt kokeilla heti toisinpäin. Mun mielestä on tosi hienoa, kun voi tällä tavalla keskustelun kautta viisastua.
-Lauri
Mulla on vasta yksi vajaa kausi takana nykyaikaisilla renkailla. Kare kirjoitti hyvin ja mhelanderin tarkka painemittari on hyvä apu. Rengaspaineet on niin monisyinen juttu, että niiden kanssa pelaamiseen kannattaa käyttää aikaa. Näin tein viime kesänä ja se avasi aika paljon silmiä sille mitä kaikkea paineilla saa aikaan. Noita Karen listaamia asioita kokeilin yksi kerrallaan ensin rullaavuuden vakiopaikassa, sitten kaarreajot asfaltilla ja vetopidon ja märässä paikassa pinnallapysymisen metsässä. Ja juurakossa sekä kivikossa pohjaamiset. Näistä valoikoitui mulle täpäriin sellainen kompromissi, että edessä oli 0,5 bar vähemmän kuin takana. Samoilla paineilla päästelin sitten maastossa ja maantiellä. Mullä käytössä olleilla renkailla rullaavuusero isoilla ja pienillä paineilla oli niin pieni, että en katsonut tarpeelliseksi muutella paineita juurikaan. Käytännössä juurakko, kivikko ja kaarreajo määräsi matalimmat mahdolliset paineet, jotka rullaavuuden puolesta kelpasi myös Saariston rengastien kiertoon (200 km) maantiellä. Edellisen kerran harrastin maastopyöräilyä 80/90 luvun taitteessa ja nyt uudelleen 20 vuoden tauon jälkeen. Kyllä rengastekniikka on mennyt hurjasti siitä eteenpäin.
Yksi mikä noissa testeissä tuli aika hyvin esille oli jonkinlainen näkemys miltä minkäkinlainen väärä paine tuntuu ajossa. Sitten jos joku juttu alkoi harmittamaan, niin oli helppo yrittää korjata asiaa, kun osasi muuttaa oikean renkaan paineita.
mhelander
04.04.2013, 14.52
Edellisen kerran harrastin maastopyöräilyä 80/90 luvun taitteessa ja nyt uudelleen 20 vuoden tauon jälkeen. Kyllä rengastekniikka on mennyt hurjasti siitä eteenpäin.
Yksi mikä noissa testeissä tuli aika hyvin esille oli jonkinlainen näkemys miltä minkäkinlainen väärä paine tuntuu ajossa. Sitten jos joku juttu alkoi harmittamaan, niin oli helppo yrittää korjata asiaa, kun osasi muuttaa oikean renkaan paineita.
Sama täällä, tai siis itse yrittelin ajaa maastossa vähän kilpaa kuntosarjassa 90-luvun puolivälissä.
Aivan valtava ero Kuwaharan tehdas-gummien ja ralliranen välillä. Ja että miten laajalla skaalalla rengas toimii. Eikä paina juuri mitään. Ja mikä ero kevyt-sisureista kun siirty litkuihin.
Itse en koskaan ehtiny/jaksanu/ymmärtäny testata paineiden merkitystä rengastukseen. Jäykkäperään piti vaan laittaa painetta ettei olis paukuttanu vanteille koko aikaa. Pito oli mitä oli, sitä korjattiin sitten rämäpäisyydellä ja luotettiin vähän tuuriinkin.
Sama vaiva maantiellä, tuubeihin niin paljon painetta kuin parhaalla mahdollisella runkopumpulla hauis kesti. Mukavuudesta viis, eikös kivikova rullaa paremmin kuin löysä ?
Tänä keväänä varaan reippaasti aikaa, ihan oman treenin muodossa, sopivien rengaspaineiden hakemiseen maastoon. Virpiniemi, here I come...
Ja sama maantielle, rullaustestien muodossa. Tuleepahan samalla testattua toistona eri maantie nojakkien nousukykyä ja eroa ilmanvastuksessa.
Ei noihin mene kuin päivän harjoitus per ajoalusta. Ellei sitten halua erilaatuista alustaa tai keliä testata. Ei varmaan merkityksellistä kaikille mutta jos on tarkoitus ottaa kaikki irti itsestä ja renkaista niin pitäähän tietää missä mennään.
sakuvaan
04.04.2013, 15.54
Mulla saattaa olla edessä enemmän kuin takana painetta, riippuen renkaasta/asennuksesta, jotkut ohutkylkiset renkaat näet alkaa taittumaan alle jos painetta on liian vähän varsinkin tubeleksena, ohjaus kärsii kun nuljuaa mutkissa.
Kare_Eskola
04.04.2013, 17.14
Tuossa on järkeä. Minullakin ensi kauden kisoihin tulossa taakse paksukylkinen aito-tubeless ja eteen ohut tubeless-ready. Optimipaineet saattavat olla varsin lähellä toisiaan.
El-Carpaso
04.04.2013, 21.06
Kai tota paineiden tesmailua täytyy ruveta sit harrastamaan kesällä. Tällä hetkellä on eteen ja taakse ollu 2bar sisällä bilteman lattiapumpulla mitattuna ja sit on menty ulos lämpötilaan akselilla 0/-20C
Jos on renkaat pysyny burpaamatta siellä -20 ni on mahdollista että voisin mennä aika matalillakin paineilla. Toisaalta lumi alustana kurveissa on todella anteeksantavaa renkaalle. Pitoa on tosi vähän, joten rengas ei haukkaa kunnolla eikä pääse sitä kautta taittumaan ja burppaamaan. Jos lumessa haukkaa ni sit mennään melkeen bermin kaltaisessa kurvimuodostelmassa.
Tämän hetkinen lähtökohta on ollu se, että painetta on tarpeeks vähän sit ku pieni tärinä katoaa tiestä ja on muutenkin mukava ajella.
reappear
04.04.2013, 23.39
Tänään oli tubeless kokeilun toinen osio: takarengas...
Ajattelin että eilisen Maxxis Ignitorin jälkeen Schwalben Racing Ralph TL kumi olis helppo nakki, paskat! Taistelin pitkään rengasta vanteelle, mutta kun ei mennyt niin ei mennyt. Hain toisen Ignitorin yläkerrasta ja väänsin sen vanteelle suht pienellä sotimisella.
OT: Seuraavaks olikin keulan vaihto takas joustokeulaan joka oli oma säätönsä myös, mutta nyt pelittää.
Luultavasti pieni lenkki oli ajonautinnoltaan jo suuremmoinen uusien kiekkojen takia, ja tubeless häröilyt tuli siinä sivussa sit kokeiltua.
Taidan hankkia paremman lattiapumpun jossa olisi parempi tilavuus, tai sitten suoraan noita paineilmakapseleita tjsp.
Lattiapumppu myös näyttää painetta hieman alakanttiin, kun pumppasin 2 bar niin swchalben digimittari näytti melkein 2,3 bar.
Eteen jätin 2, taakse 2,3. Pitänee testailla pienempiä paineita keväämmällä. Ainakin nuo Ignitorit käyttäytyivät hyvin jäällä.
Oäivän päätteeksi litkutin Contin uudet 26x2,2" Speedking Racesportit Stanin kehille. Helpompaa asennusta ei olisi voinut kuvitella, teipit kehille, 2 kuppia litkua sisään, hellä pumppaus, naps nousi vanteelle ja heti tiivistyi ravistelemalla ja pyörittelemällä. Hämmentävän hyvin toimii tuo Racesport-seos litkuilla, ottaen huomioon ettei se ole tubeless-ready (linkki kuvaan toisessa ketjussa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45347-Mahdollisimman-rullaavat-katurenkaat-noin-26x2-0&p=2002878#post2002878). Katsotaan olisiko noista koko ensi kesän jäykkiskumeiksi.
-Lauri
Sain uuden Spessun 29'' Control SL Carbon kehän hajonneen tilalle, mutta varaosassa ei tullut tubeless-vannenauhaa mukana. Millähän sen saisi tiivistettyä ilman Notubesin tapaista ylipainoista kumilätkää? Tiivistyyköhän se pelkällä Notubes-teipillä?
Tiivistyyköhän se pelkällä Notubes-teipillä?
Kyllä, miksi siihen tartteis vielä jotain muuta?
Kyllä, miksi siihen tartteis vielä jotain muuta?
Kiitokset. Hyvä tietää. Kuvittelin, että Notubesin kamat tarvitsevat yleensä myös sen kumisen vannenauhan, eli tämän. http://www.hi5bikes.fi/~doZPx0000001/?Y999=PIF&Y104=NT-RS
Oln käyttänyt ainoastaan Spessun nauhoja, ja niitä ei kuulemma enää saa.
Tossa hyvät ohjeet teippaamiseen. http://www.youtube.com/watch?v=xckq32K2MPk
Koitin litkuttaa rengasta Arch EX:lle keltaisen teipin ja Stanin litkun avustuksella. Toinen rengas nousi hyvin ja pitää ilmat, mutta toinen perhana falskaa venttiilin juuresta. Mitä tehdä? Jotain kikkakolmosia venttiilin seudulle? Auttaisiko, jos vetäis pari tuumaa teippiä venttiilin reiän kohdille nykyisen päälle?
Iglumies
07.04.2013, 10.21
Auttaa ja yritä saada siitä reijästä pyöreä esim. läpipaskalla, piikillä tjms.
Pelkkä sormivoima riittää kiristysmomentiksi.
Kun lämmittää teipin, siihen saa painettua pyöreän reijän vaikka kuulakärkikynällä.
esim. läpipaskalla, piikillä
Ite oon yleensä teipannut kehän 1 ja 1/4 kierrosta niin, että teippi matkustaa tuplana venttiilinkohdan yli. Oon tehnyt pienen alkureiän piikillä, ja "venyttänyt" reiän varsinaiseen mittaansa venttiilillä niin ei tule liian iso. Ihan mielenkiinnosta, mikä on läpipaska?? :D
-Lauri
Iglumies
07.04.2013, 11.36
mikä on läpipaska?? :D
-Lauri
Laite, jolla tehdään pieniä pyöreitä reikiä ;)
Laite, jolla tehdään pieniä pyöreitä reikiä ;)
Loistava termi ;)
-Lauri
Iglumies
07.04.2013, 11.43
... siitä reijästä pyöreä esim. laitteella jolla tehdään pieniä pyöretä reikiä, piikillä tjms...
Ni, kuvittele nyt tuo viestini ylläolevalla sanamuodolla:D
Vertti83
07.04.2013, 16.35
Ite oon leikannu venttiilin holen teippiin siten että se hole teippiin tulee vähän suurempi kuin se holeksi siinä alumiinissa, eli että venttiilin kumikartio painautuu suoraan vannetta, eikä teippiä vasten...
Iglumies
07.04.2013, 16.55
...kumikartio painautuu suoraan vannetta, eikä teippiä vasten...
Jolloin huonosti muotoutuvan teipin ja vanteen väliin pääsee litkua ja sitten seuraava vuoto on pinnanreijästä
Laitoin lisäkerroksen teippiä venttiilin kohtaan, noin 10cm siivun. Pieni reikä pienellä naulalla ja sitten hellästi ruuvaamalla venttiili läpi rööristä. Väänsin pihdeillä venttiilin helvetin kireelle paikoilleen. Edelleen vuoto jatkui venttiilin juuresta, vaikka kaikki oli tuplavarmistettu. Laitoin mitallisen litkua lisää ja pumppasin taas sekä vatkasin kiekkoa. Nyt alkaa pitää. Näköjään siis joissain tilanteissa paras lääke on vain pumppailla uudelleen ja vatkata litkuja ongelmakohdille. Toki se teippi oli vähän arveluttavasti venttiilin kohdalla, joten saattoi sekin osaltaan vaivata.
Kiitti vinkeistä ja kannustuksesta.
Ihme juttu, hyvä jos kuitenkin lopulta tiivistyi. Onkohan se venttiili ihan ok?
Oon kerran tuhonnut/halkaissut kehän venttiilin liialla kiristämisellä, kiristin pihdeillä ja apinanraivolla. Kuten Iglumies totesi, tiukka käsikireys riittää, ja toisaalta voi olla ettei lisää kiristäminen ratkaise ongelmaa, kuten ei mulla ainakaan ratkaissut vaan päinvastoin, kun kehä halkesi ja tuli uusia ongelmia. Tämä kävi siis Mavicin UST-kehän kanssa, tietysti mahdollinen halkeaminen ei liene niin suuri ongelma teipatussa kehässä.
-Lauri
Ite olen tehnyt tuon reiän venttiilille teippiin näin:
- Teippi paikoilleen apinan raivolla vetäen jotta istuu hyvin
- Ensin ristikkäisviillot reiän kohdalle varovasti jollain terävällä puukolla (esim. mattopuukko)
- Pienellä pyöreällä viillalla jyystänyt teipiin kunnon reiän vanteen reiän mukaan
Bongannut muistaakseni tämän ohjeen Stanin ohjeista/videoista ja ikuna ei ole falskannut.
Tämän jälkeen yleensä ajanut hetken sisureilla tai sitten pitänyt renkaita pari päivää paikoillaan sisureilla reiluilla paineilla (speksien rajoissa kuitenkin mutta kovemmat kuin normaalit ajopaineet) jotta tuo teippi painuu joka paikasta kunnolla vanteeseen kiinni. Sitten sisuri pois, venttiili paikoilleen, litkut, ilmat ja kovaa ajoa.
Kare_Eskola
07.04.2013, 18.34
Olette väärillä jäljillä. Vaikkaa ilma tulee pois venttiilin reiästä, se ei välttämättä mene siitä sisään. Vanteessa voi olla vuoto muussa kohtaa, ja vannehan on ontto.
Minulla oli kerran erityisen hauska pyöräkisa, kun tubelessiin tuli viilto, ja kun ryhdyin laittamaan sisuria, en saanutkaan tubeless-venttiiliä irti, koska mutteri oli liian tiukalla. Sen jälkeen olen pitänyt huolen, että mutteri on hyvin kevyesti.
Teippiin teen yleensä reiän rei'ittimellä.
Vertti83
07.04.2013, 20.37
Jolloin huonosti muotoutuvan teipin ja vanteen väliin pääsee litkua ja sitten seuraava vuoto on pinnanreijästä
Kyllähän siitä pitää lähteä että sen teipin kiskoo kunnolla siihen vanteelle, siten että sinne ei jää mitään ylimääräisiä ryppyjä tai ilmakuplia joista litku ja/tai ilma voisi päästä pujahtamaan tepin alla pinnan tai venttiilin reijästä harakoille. Etenkin tuo venttiilin kohta pitää laittaa kunnolla kun siihen se teippi kuitenkin ensimmäisenä läimäistään. Eikä se ole hirveän vaikeaa katsella valoa vasten jääkö teipin alle ilmakuplia, jotka voi sitten peukalolla painella teipin kiinni vanteeseen ja ilmakuplat pois...
Venttiilin on saanut yleensä kiristettyä käsivoimin riittävän tiukalle kun painaa peukalolla sitä venttiilin kantaa vannetta vasten ja ruuvaa kiristysmutteria samalla toiselta puolen. Pelkästään kirimutteria ruuvaamalla sitä venttiiliä voi olla hankala saada riittävän tiukalle. Sama kikka toimii myös venttiiliä irroittaessa...
Kare_Eskola
07.04.2013, 20.58
Taas väärin. Ihan leppoisan näppikiristyksen pitää riittää. Muuten vikaa on muualla ja ongelmia tiedossa.
Paras tapa asentaa teippi pitävästi vanteeseen on teipin asennuksen jälkeen laittaa ulkokumi sisäkumin kanssa keskipaineisiin.
Jos kyseessä on tubeless-konversio, niin suosittelisin perehtymään siihen, mitä Stanin ohjeet kertovat venttiilin reiän valmistelusta porakoneella ja viilalla.
kolistelija
07.04.2013, 21.40
Minä olen viilannut toisesta kiristysrenkaasta kierteet pois ja käytän sitä prikkana. Saa sormin suht napakasti kiinni ja aukeaa helposti.
Vertti83
07.04.2013, 22.05
Taas väärin. Ihan leppoisan näppikiristyksen pitää riittää. Muuten vikaa on muualla ja ongelmia tiedossa.
En keksi mitä tällä kiristysmetodilla voisi saada menemään väärin? Sormivoimin kuitenkin mennään, niin sitä venttiilin juurta ei saa tukittua tai repeytymään, ellei ole sitten alunperinkin viallinen. Taasen jos esim pihdeillä kiristää mutteria niin sillä olen saanut tuon kumikartion repeytymään ja venttiili on tullut "läpi"...
Paras tapa asentaa teippi pitävästi vanteeseen on teipin asennuksen jälkeen laittaa ulkokumi sisäkumin kanssa keskipaineisiin.
Jos se teippi on alunperinkin vedetty huonosti vanteelle, siten että siihen on jäänyt ryppyjä tai isoja ilmakuplia venttiilin/pinnanreikien kohtiin, niin edes sisurilla "painaminen" ei välttämättä auta. Joskin muuten tuo sisurikikka kyllä helpottaa tepin asettumista paikoilleen ja on aivan suositeltavaa tehdä tämä jokatapauksessa, ellei ole suurta kiirettä johonkin...
El-Carpaso
07.04.2013, 22.22
Huh! näköjään harjoitus tekee mestarin näissä tubeless systeemeissäkin.
2 hutchinson intensiveä vanteelle paineistettuna lattiapumpulla 20 minuutissa. Huomasin, että saippuaveden kanssa on turha lähteä säätämään, koska stanin litku toimii samalla tavalla liukasteena.
Tässä tosin voi vaikuttaa hirveesti vanne ja jotku vanteet voi välttämättä tarvita kompuran.
Pyöräilyharrastuksen alussa mulla olis menny kahden sisurin laittamisessa tuplat tohon :D
Turhaa touhua tuollaiset sisurilla painamiset. Pyhkii kehän sisäpinnan puhtaaksi ja vetää teipin huolella, niin jo toimii. Itse olen aloittanut teipin vedon niin, että reiän kohdalle tulee kaksi kerrosta. Stanin venttiilejä tuskin sormin kiristämällä saa rikki vaikka painaisi miten, mutta Mavicin suorakulmio -kantaiset taittuvat ja murtuvat helposti.
Ihme juttu, hyvä jos kuitenkin lopulta tiivistyi. Onkohan se venttiili ihan ok?
On se UST-kiekkojen kanssa ollut sama juttu, että vatkailua vaan, jollei meinaa tiivistyä heti. UST-kumeja en oo käyttänyt, ne kun on mun ajoihin vähän overkillejä. Tässä vaiheessa on oikeestaan ihan sama, onko venttiili ok: "jos jokin ei ole rikki, älä koske siihen". Vanha kiinalainen sananlasku. :)
Kyllä tuo sisuriasennus vain jeesaa varmistamaan tuossa teipin asennuksessa että teippi istuu joka kohdasta kunnolla. Varsinkin Crestien kanssa. Sen huomaa kun ottaa sisurin pois niin esim. pinnanreikien kohdista tuo teippi on painunut ihan koloille ja todella tiiviisti vanteessa kiinni.
Teipin laiton aloittanut aina näin:
- Fillari katolleen ja kiekot kiinni
- Pyörittää kiekkoa ja hienolla hiekkapaperilla/karhunkielellä putsaa vanteen sisäpinnan
- Perään rättiä isopropanolilla höystettynä
- Teipin liimaus alkaen venttiilin reiän vanteen vastakkaisesta puolesta eli venttiilin kohtaan tulee yksi kerros
- Reiän työstö teippiin tuolla ylempänä mainitulla tavalla mattopuukolla ja viilalla
- Venttiili kevyesti sormin kiristäen paikalleen
Tämä siis Stanin ohjeiden mukaan:
http://www.notubes.com/helpcenter.aspx
Miksi ihmeessä porukka aloittaa venttiilin kohdalta ja laittaa siihen tuplateipin?
jame1967
08.04.2013, 09.52
Ootteko laittaneet vaseliinia tohon venttiilin kumitiivisteeseen , jossain ohjeessa on näin neuvottu .
Mulla on ainakin aina vena pitänyt tolla konstilla ja aina kevyesti sormin kiristetty , on pitänyt vaikka on välillä jopa heilunut .
mhelander
08.04.2013, 10.19
Miksi ihmeessä porukka aloittaa venttiilin kohdalta ja laittaa siihen tuplateipin?
No itse laitan ainakin maantiekiekkoihin aina Schwalben korkeapaine vanneteipin ja sehän aloitetaan venttiilin kohdalta, kun teipissä reikä on, ja vedetään kierros täyteen. Kaksin kerroin teippiä on silloin noin reippaat viisi senttiä venttiilin kohdalla.
Samaa olin ajatellut Stans:n teipilläkin.
Mutta saituuksissani ajattelin kierrättää paskoista sisureista venttiilin kohdan, ja välttää oikean tubeless-venttiilin hankkimisen. Tähän on tuubistakin löytynyt muutamia ohjeita mutta onko kukaan käyttänyt menestyksellä ja miten sisureista tehtyjä tubeless-venttiilejä ?
Ja tarkoitan sitten presta-sisureita, Dunlop:t ei ole mun juttu...
mhelander
08.04.2013, 10.20
Ootteko laittaneet vaseliinia tohon venttiilin kumitiivisteeseen , jossain ohjeessa on näin neuvottu .
Mulla on ainakin aina vena pitänyt tolla konstilla ja aina kevyesti sormin kiristetty , on pitänyt vaikka on välillä jopa heilunut .
No en laittais mitään rasvaa paikkoihin joissa sitä saattaa joutua kumin kanssa tekemisiin. Etenkin sisärenkaan.
Eikös tubeless-venttiilikin ole vain "tulppa" jota sisällä oleva paine pitää paikallaan ? Ja varren mutteri sitten sen verran paikallaan ettei heilu liikaa ja liitoskohta "kulu" ?
El-Carpaso
08.04.2013, 12.23
Mul on maasturissa sisurista otetut prestat. Kyllä ne toimii mut tubeless venttiilit on parempia. Mulla takarengas päästää ilmaa jatkuvasti ja vaikkaan sen johtuvan venttiilinkohdasta.
Iglumies
08.04.2013, 12.30
Kyllähän siitä pitää lähteä että sen teipin kiskoo kunnolla siihen vanteelle, siten että sinne ei jää mitään ylimääräisiä ryppyjä tai ilmakuplia joista litku ja/tai ilma voisi päästä pujahtamaan tepin alla pinnan tai venttiilin reijästä ...
Tässäkohtaa tarkoitin syvällä ja kulmikkaammalla keskiuralla olevaa vannetta, johon tuo stanin teippi ei muotoudu.
mhelander
08.04.2013, 13.45
Tässäkohtaa tarkoitin syvällä ja kulmikkaammalla keskiuralla olevaa vannetta, johon tuo stanin teippi ei muotoudu.
Jotka tyypillisesti on ei-tubeless -vanteissa kuten mitä multa (maastoon) löytyy:
http://www.wheelbuilder.com/images/P/XR_400_black_250-02.jpghttp://www.rideko.cz/fotky24749/fotos/_vyrn_799PHO_XM_490.jpg
Helpommat DT-Swiss:n XR-400 ja XM-490 on tämmösiä.
http://product-images.highwire.com/2098840/3123188.jpg
Ja vaikeemmat WTB LaserDisc -malliset. Näihin tuskin viitsin tubeless:a alkaa viritteleen, saavat olla rospuutto kiekot kitkagumeksille.
Jotka tyypillisesti on ei-tubeless -vanteissa
Kyllä Mavicin UST-kehässä keskiura on syvä kuin mariaanien hauta. Kehän haljettua joutuessani teippaamaan sen laitoin leveintä Stanin keltaistateippiä (olisko ollut 25mm:stä?), ja sain kuin sainkin lopulta sen pitämään ilmat vaikka kuplia jäikin. "Ajoin" ensin kuumailmapuhtaltimen kanssa teippiä liimaantumaan uran pohjalle ja sivuille, ja sen jälkeen vasta reunoille. Hirveä homma, ei kai ole oikein tarkoitettu teipattavaksi.
-Lauri
Vertti83
08.04.2013, 13.54
Tämähän kävikin hienosti ilmi ensimmäisestä vastauksestasi... http://img21.imageshack.us/img21/3736/sarcasmsign.png
...kun kysyjä oli ymmärtääkseni Arch EX kehälle teippiä laittamassa.
Toki jos jollekin epämääräiselle vanteelle kulmikkaalla keskiuralla yrittää teippiä laittaa niin tuo sisuri asettelu lienee ehdoton, mutta yhtälailla se ilma ja litku siinäkin tapauksessa karkaa jos teippi on rypyillä taikka muuten huonosti aseteltu...
Pöljä kysymys: mulla on Mavicin epä-UST vanteet (XM317) ja haluaisin litkutella ne. Jos siis tilaan Stanin konversiopaketin niin pitääkö mun ihan oikeasti alkaa venttiilireikää porailemaan isommaksi?
Iglumies
08.04.2013, 15.10
Eikö siinä prestat ole venttiileinä, joten ei tarvi.
Stanin opetusvideoissa tuumailee että rimstrip istuu paremmin kun avartaa kehän ulomman reiän 3/8tuuman kokoon. Saattasin itte koettaa ilman porailuja kumminkin.
mhelander
08.04.2013, 17.19
Stanin opetusvideoissa tuumailee että rimstrip istuu paremmin kun avartaa kehän ulomman reiän 3/8tuuman kokoon. Saattasin itte koettaa ilman porailuja kumminkin.
No varmaan joo. Mutta itse en ala poraileen muuten käypäsiä vanteita. Jos ei tubeless-ala pelittään niin ei sitte. Sisuria tiskiin, vannenauha on ainakin kevennetty valmiiksi.
Yrittää sitte lateksisella ja talkeilla tms saada niitä tubeless:n etuja. Jos viitsii.
HanttaHoo
08.04.2013, 18.35
http://gp1.pinkbike.org/p4pb9341329/p4pb9341329.jpg
http://gp1.pinkbike.org/p4pb9341328/p4pb9341328.jpg
Ei varsinaisia tubeless ongelmia, mutta onko vastaavia "halkeamis-ongelmia" sattunut muille? Renkaat Schwalben Nobby nic ja Racing ralph 2.25" Gatestarit.
Renkaat 3kk vanhat ja ajettu pikkupakkasilla tässä talven mittaan max 10h.
Tästä laitoin vielä Bike-Discountiin viestiä että onko normaalia vai oisko kyseessä joku valmistushärö?
Tänään sitten pölähti uudet Schwalbet kuriirin kyydissä. Saa nähdä onko nämä sen paremmat kuin nuo edeltäjänsä.
mhelander
08.04.2013, 19.36
Tästä laitoin vielä Bike-Discountiin viestiä että onko normaalia vai oisko kyseessä joku valmistushärö?
Tänään sitten pölähti uudet Schwalbet kuriirin kyydissä. Saa nähdä onko nämä sen paremmat kuin nuo edeltäjänsä.
No johan. Mun ralliranet näyttää just tuolta. Ja pinta ei ole kahden tonnin syksyn ja talven ajoista kulunu käytännössä pätkääkään.
Matti S.
08.04.2013, 20.22
^ Samat sanat. Litkua on alkanut menemään, jos ei nyt ämpäritolkulla niin kuitenkin. En ole ihan satavarma mitä tuotantoerää minun ralliranet on, rengasboxit kun on jo aikoja sitten kierrätetty asianmukaisesti.
Edit. Ajokilometrejä noin kolme tuhatta. Tosin melko suuri osa tappajasepelillä.
mhelander
08.04.2013, 22.51
Mähän litkutin mun ranet vasta hiljattain, muutama satanen ajettu niillä. Laittaessa vain takanen vuoti vähän venttiilin juuresta molemmin puolin ja yhdestä kohtaa kulutuspinnasta. Sen jälkeen on ilmat pysyneet.
Jätkät, ette ikinä arvaa mitä äsken tapahtui: rupesin litkuttamaan 2011 vuosimallin Mavic Crossmax SLR:ille 2,2" Continentalin Racekingejä. Pistin kaksi kuppia litkua sisään, ja rupesin pumppaamaan painetta. Rengas nousi ihan normaalisti molemmilta puolilta vanteelle, mutta noin 2,8 barin kohdalla - kehä räjähti!! Hirveä pamaus ja kehä paskaksi. Rengas säilyi täysin ehjänä. Kehä oli teipattu Stanin keltaisella teipillä halkeamiskohdan vastakkaisella puolella olevan venttiilinreiän tiivistymisongelmien takia.
Tässä muutamia kuvia, laitan tarkoituksella isommalla resoluutiolla niin näkyy kunnolla.
Litkut lensi hyvällä paineella mm. vaimon käsilaukkuun:
http://farm9.staticflickr.com/8265/8634460751_dbd7fc8b09_b.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8255/8635566444_cd20750c42_b.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8395/8634462227_21a7a9c580_b.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8404/8635570728_ff7697d7b4_b.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8099/8635570010_e359a547d6_b.jpg
Oikeastaan vain kaksi kysymystä:
1) Mitä hemmettiä oikein tapahtui ja miksi??
2) Miten asiassa kannattaisi edetä? Kenelle asiasta kannattaisi valittaa? Kyseessä siis 2011 Canyonilta ostettu 26" Grand Canyon CF:n mukana tullut takakiekko.
Uskomatonta. En oikein vieläkään tajua mitä tapahtui.
-Lauri
Todettakoon vielä että kiekoilla on ajettu arviolta 4500km eikä tähän mennessä ole ollut minkäänlaisia ongelmia, lukuunottamatta kehän pientä halkeaa venttiilin juuressa, kun kiristin venttiilin lukkorengasta liikaa kärkipihdeillä. Tämä halkeama oli kuitenkin kehän vastakkaisella puolella, eli ei voi ainakaan siitä ymmärtääkseni johtua. Hyvä juttu on se, ettei kehä räjähtänyt/murtunut ajaessa. Täytyy tästä mennä nukkumaan ja miettiä huomenna uudestaan tuoreilla aivoilla, mitä tuossa oikein tapahtui.
-Lauri
Michael L.
09.04.2013, 23.58
Mitä helvettiä. :D En oo kyllä ikinä nähy vastaavaa... ootko varma, että siellä ei oo ollu muita halkeemia tms. mikä heikentäny kehää oleellisesti?
Kare_Eskola
10.04.2013, 00.03
Näyttäisi siltä että siinä ovat kohdanneet käyttäjän virhe (varsin korkea paine on 2,8 bar!), toinen käyttäjän virhe (lukkopihdit ja halkeama), hipostelukiekko ja jonkinlainen rakennevika.
Itse Mavicin ustikiekoilla kisaa ajavana olen vakuuttunut, jos tuon takuuseen korvaavat.
Sandzsteedt
10.04.2013, 01.27
Jätkät, ette ikinä arvaa mitä äsken tapahtui: rupesin litkuttamaan 2011 vuosimallin Mavic Crossmax SLR:ille 2,2" Continentalin Racekingejä. Pistin kaksi kuppia litkua sisään, ja rupesin pumppaamaan painetta. Rengas nousi ihan normaalisti molemmilta puolilta vanteelle, mutta noin 2,8 barin kohdalla - kehä räjähti!! Hirveä pamaus ja kehä paskaksi. Rengas säilyi täysin ehjänä. Kehä oli teipattu Stanin keltaisella teipillä halkeamiskohdan vastakkaisella puolella olevan venttiilinreiän tiivistymisongelmien takia.
Oikeastaan vain kaksi kysymystä:
1) Mitä hemmettiä oikein tapahtui ja miksi??
2) Miten asiassa kannattaisi edetä? Kenelle asiasta kannattaisi valittaa? Kyseessä siis 2011 Canyonilta ostettu 26" Grand Canyon CF:n mukana tullut takakiekko.
Uskomatonta. En oikein vieläkään tajua mitä tapahtui.
-Lauri
No huhhuh, onpahan komeasti kehä räjähtänyt. Homman ainoa positiivinen tosiaan se ettei hajonnut ajon aikana. Kehästä ei sentään osia näytä lentäneen niin säästyi asentajakin ehjänä...
Vastaus kohtaan 1. on pelkkää spekulaatiota. Mutta voi olla yhdistelmä kehän ikää, renkaan leveyttä, painetta ja ripaus ehkä jotain muuta. Löysin pika nettailulla Crossmax SLRien painorajaksi kuskille 85kg varusteineen (ei tietoa laskevatko pyörän muun painon tuohon.) En ole ikinä nähnyt Mavicin Crossmaxien antavan tuolla lailla periksi tai oikeastaan minkään muunkaan high end vanteen.
Kannattaa tutkia halkeamat tarkkaan valon kanssa. Jos halkeaman sisällä on värivirheitä tai kuplia niistä voi saada lisäpuhtia rekkulan tekemiseen. Epämääräisyydet materiaalissa viittaisi valmistusprosessin tai materiaalin virheeseen.
2. Tietääkseni Suomen maahantuoja Mavicille on edelleen Tunturi Hellberg. Yksi Mavicin rekkula on tullut tehtyä ja sitä tapausta Tunturi Hellberg ei suostunut hoitamaan, koska kuulemma hoitavat vain retail myynnissä olleiden Mavicin takuut Suomessa.
Homma päätyi siihen että reklamaatio piti taistella pyörävalmistajan kanssa, koska kiekot olivat OEM toimitetut fillarivalmistajalle. Homma päättyi hyvin ja hitsausvikainen Mavic vaihtui uuteen.
Eli voit siis yrittää rekkulan heittoa Tunturin suuntaan, mutta kannattaa myös valmistautua reklamaation jatkoon paikkaan josta osa on ostettu.
Reklamaation kautta voi kokeilla josko tulisi uutta tilalle tai sitten halvennusta uudesta crash replacement tyyliin. Eipähän siinä muuta menetä kuin aikaa.
Veikkaan tosin ettei homma ratkea ihan parissa viikossa, joten varakiekkoa alle vaan.
Eiköhän tuo kehä revennyt lopullisesti sen halkeaman takia, joka on siis tullut siitä venttiilin ylikiristämisestä ja tuo yhdistettynä turhan korkeaan paineeseen.
EDIT: Jaa, repesikin vastakkaiselta puolelta halkeamaa eikä siitä halkeamasta. Sit on kyllä outo juttu. Eikö noiden Mavicin oikeiden UST-kehien pitäis kestää painettakin aika hyvin?
Näyttäisi siltä että siinä ovat kohdanneet käyttäjän virhe (varsin korkea paine on 2,8 bar!)
Mavicin sivuilta tarkistettuna 2,2" kumiin saa Crossmax SLR:n kanssa tuupata 3,5 bar. Usein kehille nostellessa täytyykin mennä aika lähelle maksimia, se ei ole poikkeuksellista. Tässä nyt ei oltu lähelläkäään valmistajan antamaa maksimipaineen rajaa.
toinen käyttäjän virhe (lukkopihdit ja halkeama)
Halkeama, joka siis oli eri puolella kehää?
hipostelukiekko ja jonkinlainen rakennevika.
Hipostelukiekothan ne perinteisesti paskoja tietysti onkin. :D
Kare, ei jatkoon.
Kyllä toi mun mielestä jonkinlaiselta valuvialta äkkiseltään vaikuttaa. Miten noissa takuut mahtaa olla?
Jätkät, ette ikinä arvaa mitä äsken tapahtui
Ohhoh, aikamoista :eek:
Mutta kerrankin(!) aiheen otsikon mukainen viesti! Osanottoni.
Veikkaan, että takuuseen tuo ei mene koska tulevat vetoamaan siihen aikaisempaan itse aiheutettuun halkeamaan. Jospa se on aiheuttanut epätasaista vetoa pinnoihin ja vastakkaiselle puolelle kireyttä tjsp.
Jake_Kona
10.04.2013, 09.34
Halkileen lähtökohta on kyllä jossain keskivaiheilla ja tuo loppupään L-muotoinen poikkihalkeama on todnäk. tullut kun vääntökulma on tullut tarpeeksi suureksi.
Eikös se vanteen liitoskohta ole yleensä venttiilin vastapuolella? Luulisin sitä heikoimmaksi kohdaksi
Veikkaan, että takuuseen tuo ei mene koska tulevat vetoamaan siihen aikaisempaan itse aiheutettuun halkeamaan. Jospa se on aiheuttanut epätasaista vetoa pinnoihin ja vastakkaiselle puolelle kireyttä tjsp.
En usko, ei tuollainen minimaalinen halkeama voi mitenkään aiheuttaa sellaisia voimia vastakkaiselle puolelle, että halkeasi noin. Mikään ei ole ikuista. Hipostelukiekot on heikkoja, mutta silti liian kaukaa haettu syy. Eiköhän tuossa ole kyse valmistusviasta, tai sitten ajossa saadusta tällistä, joka nyt laukesi. Sinänsä hyvää tuuria, ettei tapahtunut jossain kaarteessa täydessä vauhdissa. Kerrotun ja kuvien perusteella mun mielestä mikään ei viittaa käyttäjän virheeseen, joten kannattaa yrittää vääntää takuuseen.
Eikös noi maksimipaineetkin tarkoita maksimikäytöpainetta, jossa kiekon pitäisi kestää vielä päälle ajossa tulevat rasitukset. Joten ei ehjä vanne voi mitenkään noin maltillisilla paineilla hajota. Kyllä siinä on pakko olla joko rakennevika tai aikaisempi vaurio.
Jani Mahonen
10.04.2013, 10.38
Ohhoh, eipä ole moista tullut vastaan. Huikeen näköinen trippi! Olisiko siinä ollut vain huono tuuri, iskua tullut sopivaan kohtaan ajossa ja huono päivä/hetki valmistuslinjalla. tuo paineen määrä ei kyllä tuota aiheuta missään tapauksessa. Ei muuta kuin kiekko vaihtoon ja kysele myyjältä ja mavicilta että haluavatko tutkittavaksi tuon ja/tai osallistua kustannuksiin. Minusta tuo on takuun ulkopuolista asiaa mutta olenpa ollut ennenkin väärässä. Veikkaan että valmistaja tulee jotenkin vastaan mutta se vastaus kestää!
Jostain tosi harvinaisesta tässä on kyse koska tulisihan noita enemänkin tietoon jos olisi tyyppivika.
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
Pakkohan tuossa on jotain valmistusvikaa olla.
Oho, noinkin järkyttävät kuvat on melkeinpä k-16 kamaa. Pidähän Lauri meidät ajan tasalla miten asia etenee ja miten Tunturi-Hellberg, Mavic ja Canyon suhtautuvat asiaan.
Oho, täälläpä on pohdintaa, kiitos kaikille hyvistä pointeista! Voin laittaa vielä illalla lisäkuvia siitä venttiilin seudusta, johon ei siis itsessään tullut mitään uutta halkeamaa, vanha halkeama on ollut siinä jo vuoden päivät ja monta tuhatta kilometriä. Omaa vikaakin voi hyvin olla, en sitä sano. Noista paineista sen verran, että yleensä olen pumpannut 3 bar paineet yöksi, kun olen litkuttanut uudet renkaat vanteelle. Ei ole tätä ennen räjähtänyt.
Sen perusteella mitä täällä on tullut esille, aion reklamoida jutun Canyonille. Tiedän kokemuksesta että käsittelyajat siellä ovat luokkaa 3kk, mutta eipä se nyt erityisemmin haittaa kun onneksi löytyy useampi kiekkopari. Jos ei lykästä, toissijaisesti aion ostaa uuden kehän (http://www.bike-components.de/products/info/p30096_Crossmax-SLR-Disc-Ersatzfelge-Modell-2009-2011-.html?xtcr=2&xtmcl), ja tarvittaessa irtopinnoja, kun pari vääntyili aika pahasti tuossa eilisessä insidentissä.
Kyllähän sen varmasti kuntoon saa. Päällimmäisenä on kuitenkin edelleen totaalinen WTF-tunne :D
-Lauri
Pakkohan tuossa on jotain valmistusvikaa olla.
Ei välttämättä jos on vannetta jossainvaiheessa vähän rihtailtu ja on ollut vähän yli-kiristetty joitain pinnoja niin voi vaikuttaa että repeää tuollalailla.
Päättelin kun niin läheltä nippeliä murtunut!
Kurkkaas vielä tuonne sauman yli kulkevan tarran alle. Tuosta kuvasta vois ajatella, että koko repeäminen on ehkä "alkanut" sieltä saumasta?
http://farm9.staticflickr.com/8395/8634462227_21a7a9c580_b.jpg
Se unohtui mainita, että ei tosiaan ole koskaan rihdattu/kiristelty pinnoja (vink-vink käytetyn ostajalle: sen voi todeta zicral-nippeleiden juuresta, joista ainakin metallinen nippeliavain syö pinnoitteen heti). Siis ainakaan omasta toimesta. Ei ole ollut tarvetta, pysyi suorana uudesta saakka tähän asti. En usko että olisivat Canyonillakaan kajonneet noihin, mutta eihän sitä toisaalta koskaan tiedä.
-Lauri
Kurkkaas vielä tuonne sauman yli kulkevan tarran alle. Tuosta kuvasta vois ajatella, että koko repeäminen on "alkanut" sieltä?
Joo hyvä idea, minäpä katson, ja käyn muutenkin läpi koko kehän. Kiinnostaa tietää että mikä tässä meni vikaan.
-Lauri
Exluossa
10.04.2013, 12.13
Oi oi. SLRrä lähti mavicin taivaaseen, onneksi ei lentäny siihen suuntaan. Olen litkuttanu sekä SLRriä ja ST kiekkoja lukemattomia kertoja. Kerran on käynyt silleen, että kun litkutin ST/contin vertical compoa, niin silloin kumi hyppäs pois pakoiltaan jossain 2.5 baarin tietämillä, jumalton jysäys, eteinen ja keittiö roiskeita täynnä, korvissa soi varmaan vieläki.
Vanteelle ei käyny mitään, mutta contin uudesta renkaasta oli kudoksia revenny ja meni aivan kieroksi. Sen jälkeen en ole litkuhommissa paineita nostanu yli kahden baarin, ja onnistunu saamaan kumit paikoillen ja tiiviiksi, ajettaessa ne kuitenkin hakevat paikkansa.
Reklamaatiota vaan tekeen, ei tuo normaalia ole, eihän max paineet ollu lähelläkään, ehkä sinne canyonin puoleen kannattais kääntyä ensin.
Kyllä Mavicin UST-kehässä keskiura on syvä kuin mariaanien hauta. Kehän haljettua joutuessani teippaamaan sen laitoin leveintä Stanin keltaistateippiä (olisko ollut 25mm:stä?), ja sain kuin sainkin lopulta sen pitämään ilmat vaikka kuplia jäikin. "Ajoin" ensin kuumailmapuhtaltimen kanssa teippiä liimaantumaan uran pohjalle ja sivuille, ja sen jälkeen vasta reunoille. Hirveä homma, ei kai ole oikein tarkoitettu teipattavaksi.
-Lauri
Onko tämä haljennut kehä sama, johon on tarjottu kuumailmapuhallinta?
mutanaama
10.04.2013, 12.22
Joo hyvä idea, minäpä katson, ja käyn muutenkin läpi koko kehän. Kiinnostaa tietää että mikä tässä meni vikaan.
-Lauri
Todennäköisesti jostain murtumakohdasta löytyy tummempi kohta, joka paljastaa sen alkaneen murtumakohdan. Tuskin se kuitenkaan repeämän päädyistä löytyy, ennenminkin hakisin sitä keskivaiheilta. Mutta hurjan näköinen tilanne kumminkin, varsinkin kun itsellä taitaa olla vielä samat vanteet, tosin ilman litkutusta ikoneilla, mutta aika kovilla paineilla.
Kare_Eskola
10.04.2013, 12.28
Onko tämä haljennut kehä sama, johon on tarjottu kuumailmapuhallinta?
Nufan taisi löytää pointin. Kuumailmapuhallin saa aikaiseksi melkoisia lämpöpiikkejä alumiiniin, etenkin noin ohueen. Alumiini ei sellaisesta tykkää.
arctic biker
10.04.2013, 13.26
Pahoja Tubeless ongelmia! (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35074-Pahoja-Tubeless-ongelmia%21/page49)Kerrankin säikeen otsikon mukaisesti!
Nufan taisi löytää pointin. Kuumailmapuhallin saa aikaiseksi melkoisia lämpöpiikkejä alumiiniin, etenkin noin ohueen. Alumiini ei sellaisesta tykkää.
Minusta ei kuumailmapuhallinta tarvitse syyttää jos Stanin teipillä korjattu haljennut kehä räjähtää käsiin. Jos siis kyseessä oli sama kehä.
Joo kyllä kyseessä on juurikin sama kehä, ja voi olla, että tälläkin oli vaikutusta tapahtuneeseen. Tosiaan sitä 25mm teippiä saanut oikein mitenkään muuten asettumaan uraan, olisko lämmöt olleet puhaltimen näytössä jotakin luokkaa 120 astetta ehkä 10-15cm päästä, eli aika alhainen lämpötila (?).
Tässä on hyviä pointteja kyllä tullut esille, joista voi viisastua tulevaisuudessa. Tuskin mitään absoluuttista totuutta on edes löydettävissä, mutta aion kyllä pelata jatkossa varman päälle mm. kuumailmapuhaltimen osalta.
-Lauri
Sauli Lumikko
10.04.2013, 17.15
Alumiini on vieläpä siitä viekas materiaali, että se ei muuta väriään lämpötilan mukaan samalla tavalla kuin teräs.
Hyvä varoituksen paikka ehkä muillekin, että vanteiden tarrat kannattaa poistaa kemiallisesti mieluummin kuin tulityökortin vaativalla työkalulla.
Mulla kävi mielessä, että jospa vastakkaisella puolella ollut halkeama olisi päästänyt sen puolen pinnat löysälle aiheuttaen jonkinlaisen ylijännitteen vastapuolelle? Miltä se aiemmin haljennut puoli näyttää nyt?
Kare_Eskola
10.04.2013, 17.40
Väärä lanka, mutta sanonpa silti. Äsken nostin ustikehälle aidon tubelesskumin. Bliss.
Ainoa seikka mitä tällä kertaa opin oli että Stanin venttiili ei täydellisesti sovi Mavicin kehälle, paksukylkinen ustikumi meinasi jäädä kantamaan venttiilistä.
Näppikireys riitti silti eikä lukkopihtejä tarvittu...
Joo kyllä kyseessä on juurikin sama kehä, ja voi olla, että tälläkin oli vaikutusta tapahtuneeseen. Tosiaan sitä 25mm teippiä saanut oikein mitenkään muuten asettumaan uraan, olisko lämmöt olleet puhaltimen näytössä jotakin luokkaa 120 astetta ehkä 10-15cm päästä, eli aika alhainen lämpötila (?).
Jos lämpötila ja etäisyys todella pitää paikkaansa, niin en usko, että on merkittävää osuutta tapahtumiin. Musta pinta voi auringossa nousta jo noihin lämpöihin. Jos fillarin jättäisi aurinkoisena alkukesän päivänä siten, että osa kehästä on auringossa ja osa varjossa, niin kaikki vastaavat kehät alkaisi räjähtelemään :seko:
Mutta jos lämpöä tarvii antaa syystä taikka toisesta, niin hiustenkuivaajaa suosittelen. Ei karkaa lämmöt vahingossa käsistä.
JA varsinkin kun renkaan paineet voi kasvaa aikalaillakin samaisessa paahteessa. esim 15 C -> 60 C ja 3 bar -> ~3.5bar
edit. niin joo tos olikin et osa varjossa. No mut koko kehä renkaineen auringossa...
Iglumies
10.04.2013, 20.10
Kyllä nyt on jossakin muualla vika, kuin kuumailmapuhaltimen käytössä.
Onkos LJL:n reklamaatiot ottanu tuulta alleen?
Onkos LJL:n reklamaatiot ottanu tuulta alleen?
Ei. Niin masentava juttu, että toistaiseksi koko paska lepää parvekkeella koskemattomana. Olen alkanut pikkuhiljaa suunnitella uuden kehän tilaamista, kun voin jotenkin nähdä silmissäni pyynnön lähettää koko kiekko Saksaan 3kk lomalle.
-Lauri
Eka kerta latexien kanssa läträtty ja meinas tulla suru puseroon TL-Ready Hans Dampffien kanssa. Ei noussu edes toinen kylki vanteelle ja matkaa olis ollu vielä pari senttiä. Ei tossa oikein uskaltanu rautojakaan käyttää kun teipit olis ottanut osumaa. Ironista että TL-Ready on just nimenomaan noin haastava. Ja vaikka ne saisikin vanteelle niin tuolla luonnossa niitä ei kovin mielellään ala repimään pois. Vanteina parin vuoden takaiset Roval Traverse EL.
Noh onneks vanhemmat Ralli Ranet meni ihan mutkattomasti. Pitääkö seraavat renkaat sitten ostaa ei TL-Readynä?
Litkutin 2.35 TLR RalliRanet Crest-kehille...
1. Teipit asettumassa ja renkaat "muotoutumassa" yön yli sisurien kanssa.
2. Sisurit veke ja tubeless-venttiilit tilalle
3. Fairyvettä reunalankojen tuntumaan ja tornipumpulla renkaat nousi helposti
4. Ventiilin sielu irti ja lääkeruiskulla 2 kuupallista litkua sisään
5. Sielu kiinni, pumppaus (2,3bar) ja ravistelu
6. Tsekkaus viiden tunnin päästä ja paineet tallessa
Vaiheet 2-5 ~20-25 minuuttia
Olipa muuten outo juttu kun nuo RalliRanet eivät tihkuneet lainkaan kyljistä vaan pitivät heti. 26"-versiona ovat aina olleet ihan reikäjuustoa.
Mutta asiaan... osanottoni kaikille niille, joilla on asian suhteen vaikeuksia :)
[OT]
Litkutin 2.35 TLR RalliRanet Crest-kehille...
No toi antaa vähän toivoa. Ehkä uudemmat TLR:t menee paremmin. Nettihän on täynnä noita kireitä Schwalben TLR ja Crest kehätarinoita. Joku jossain analysoi, että molemmat käyttää ERTO standardin rajoissa olevia vastakkaisia ääripäitä. Siksi niin tiukka sovitus.
^hei muuten... ihan hemmetin kireät noi oli siinä vaiheessa kun ekan kerran asetteli vanteelle sisurin kanssa.
Mutta kun olivat olleet paikallaan yön "venymässä"(?) niin menivät ihan sormivoimin vanteen reunan yli ja nousi todella helposti vanteelle.
Hmm pitää varmaan ensin asetella toiselle vanteelle venymään. Onko mitään vinkkejä hyviin rengasrautoihin? Just tämmösiin kireisiin tubeless tapauksiin?
Hmm pitää varmaan ensin asetella toiselle vanteelle venymään. Onko mitään vinkkejä hyviin rengasrautoihin? Just tämmösiin kireisiin tubeless tapauksiin?
Pedroksen isot muoviset!!! ai-van parhaat.
mutanaama
25.04.2013, 19.25
Aivan ehdottomat.
Geaxin (Vittoria) PitStop TNT litkulla koettu tuskan hetkiä... Paikallisessa tarjosivat sitä koekaniini hengessä, eli eivät itse olleet ennen kokeilleet Geaxia. Tästä litkusta ilmeisesti uupuu kaikki "partikkelit" mitkä hoitavat
tukkimispuolta tehollisemmin. Joe's litku tiivisti Ralphit sekunneissa kun paukaisi kompuralla vanteelle. Geax suihkusi joka v**un välistä ja paineet karkailivat hyvää tahtia vaikka miten koitti heilutella litkua vuotokohtaan ja makuuttaa rengasta.
Lopulta tiivistyi, kun kävi ajamassa ja lisäsi ilmaa renkaaseen muutaman sadan metrin välein.
edit. kyseessä Fulcrumin redpower xl ja RR snakeskin evo rengastus + Joe's rimstrip ja teippi.
Geaxin (Vittoria) PitStop TNT litkulla koettu tuskan hetkiä... Paikallisessa tarjosivat sitä koekaniini hengessä, eli eivät itse olleet ennen kokeilleet Geaxia. Tästä litkusta ilmeisesti uupuu kaikki "partikkelit" mitkä hoitavat
tukkimispuolta tehollisemmin. .
Rawistithan:rolleyes: purkkia huolella että partikkelit tulisivat purkinpohjalta puristettaessa siihen ottolaatikkoon.
Rawistithan:rolleyes: purkkia huolella että partikkelit tulisivat purkinpohjalta puristettaessa siihen ottolaatikkoon.
Ravistelin huolella, niinkun muittenkin litkujen kohdalla, mutta eipähän tuo auttanut. Jännä sinänsä kun renkaan ulkopuolellekin vuotanut litku kesti paljon pidempään juoksevana kun Joe'sin eko-sealantti vastaavassa tilanteessa.
Ravistelin huolella, niinkun muittenkin litkujen kohdalla, mutta eipähän tuo auttanut. Jännä sinänsä kun renkaan ulkopuolellekin vuotanut litku kesti paljon pidempään juoksevana kun Joe'sin eko-sealantti vastaavassa tilanteessa.
*Hmmmmm*:seko: menin sanattomaksi.
*Hmmmmm*:seko: menin sanattomaksi.
Samoin... Stanin litkuhan pysyy juoksevana hamaan maailman tappiin?
-Lauri
Mitä ihmeellistä siinä nyt on, että renkaan ulkopuolelle päätynyt sealantti kuivahtaa, kuivuuhan ne renkaan sisällekin ajan kanssa? Anycase, homma skulaa lopulta, mutta helvetisti vaikeampaa oli kuin Stanin tai Joe'sin kanssa.
mutanaama
27.04.2013, 01.05
Mitähä geaxin litkua oli ollu, mulla ainakin on seassa melkoisia rakeita.
Tuommoinen purkki, litku oli/on kuin vettä, ravistellessa vaahtoutuu kyllä reilusti, antaen samanlaisen fiiliksen kuin partavaahtopurkki.
http://www.wigglestatic.com/images/geax-Pit_Stop_TNT_250-zoom.jpg
Kai se on jollain tasolla mahdollista, että omaan purnukkaani on päätynyt jostakin kumman syystä b-laadun erä.
Käyttäjän osaamattomuuskaan ei ole poisluettua, mutta kummastuttaa kun muilla litkuilla ja samalla tekniikalla
vältyttiin ongelmilta.
Eilen tiivistyi tosiaan ajossa ja tänään 30km lenkillä ei paineet tippuneet. Ongelmat selätetty!
Sanokaapas, kannattaako laittaa maantiepyörän renkaasen litkut sisälle ja antaa mennä kun,...
Uudet vanteet ja renkaat.
Vanne: Shimano Ultegra Roadtubeless
Rengas: Bontrager R3plus 700x23
Renkaat nousi hyvin vanteelle ilman työkaluja. Paineet sisälle 7-8 bar. Takarengas pitää ilman. Eturengas on pikkuhiljaa tyhjentynyt. Edelleen renkaassa on niin paljon ilmaa että sillä voisi ajaa.
Saippuaveden avulla nostin renkaat vanteelle. Tutkin renkaita ja en löytänyt vuotokohtaa. Toistin asian kahteen kertaan. Paine laskenut nyt noin 3 tunnin aikana. Venttiili ei falskannut.
Tukkiiko litku tämän mahdollisen pienen vuodon?
Kaverin kilpuriin sain laitettua litkut kun aina tyhjeni ja renkaista ei löytynyt vikaa ja on pitänyt ilmat!
Kaverin kilpuriin sain laitettua litkut kun aina tyhjeni ja renkaista ei löytynyt vikaa ja on pitänyt ilmat!
Laitoin ilalla eturenkaaseen litkut. Nyt paine renkaassa on pysynyt.
Yön aikana takarengas oli tyhjentynyt. Nyt litkut myös takarenkaaseen.
Sitten toiseen asiaan...
UTS renkaita pitäisi hankkia maantiepyörään nyt varalle. Koko 23 ja 25 mm. Mistä, minkälaiset ja mihin hintaan?
UTS renkaita en ole aikaisemmin hankkinut. Nyt tuottaa vaikeuksia saada käsitystä nettikaupoista, mitkä renkaat ovat UTS renkaita. Osasta sanotaan suoraan. Osasta ei saa kunnon käsitystä.
Onko muilla ollut ongelmia uusien Stanin Flow EX kiekkojen kanssa renkaan paikallaan pysymisessä painetta pumpattaessa? Eturengas meni kuin strömsöössä ilman kompuraa eikä vuotanut juuri yhtään, mutta olen takakiekon kanssa saanut painia jo jonkin verran. Renkaina edessä 2.25" Maxxiksen ADvantaget ja takana niitä myös kokeilin, mutta luovuin sen kanssa kokeilusta kun onnistuin posauttamaan sen vanteelta irti ensin ilman litkuja ja sitten litkujen kanssa (vaikutti pysyvän hyvin alussa) paineen ollessa vain noin 2 barin luokkaa.
Mutta ei kahta ilman kolmatta... Arvelin, että nuo aiemmat irtoamiset johtuivat vain liian "venyneestä" kumista eikä siten pysy tiukasti reunoiltaan kiinni, joten alle uunituoreet 2.25" Ardentit mutta yllättäen sekin irtosi paineellisena vanteelta. Alku vaikutti jo lupaavalta, mutta Ardenteilla vuotoa oli heti alussa paljon enemmän kuin aiemmin kokeilluilla ADvantageilla ja sen joutui täyttämään kompuralla. Tässä vaiheessa ainoa syyllinen voisi löytyä itse kiekosta? Reunat vaikuttavat suht. symmetrisiltä ja normaaleilta, mutta pystyykö paljaalla silmällä huomaamaan, jos kiekossa on jotain mätää? Mikä avuksi? Täytynee olla myös yhteydessä bike-compontentin porukalle...
Täällä on ollut ongelmia Flow EX kiekkojen kanssa. 2.25" Ardentit eivät pysyneet vanteella ja nyt on ollut kokeilussa Onza Ibex 2.25". Toimii sisurin kanssa mutta litkuilla ajaessa pamahtaa melkein samantien vanteelta.
Eikös nuo Maxxiksen 2,25" kumit ole aika ohkaisilla kyljillä? Eli aika lutkuja ovat kyllä tubeless-käyttöön todennäköisesti... Sellainen tuli mieleen, että voihan ne olla aika rajoilla myös kapeuden puolesta. Flow EXän sisäleveys on kuitenkin 25,5mm, mikä ei ehkä enää ole ihan optimaalinen tuon kokoisille renkaille.
Laittelin eilen 27,5 ZTR ARCH EX vanteille ardetin kuivana ei meinannut nousta vanteelle, jonka jälkeen pistin swalben liukastetta renkaan reunoille ja rengas napshti paikoilleen 2,5barin paineelle , teippinä käytin sähköteippiä jonka laitoin venytettynä noin 2/3 osaan pari kierrosta sen jälkeen venttiilin reijästä litkut sisään . tänään kävin tekemässä kahden ja puolen tunnin lenkin vaativassa maastossa ja hyvin toimi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.