PDA

Näytä tavallinen näkymä : Retro MTB, fotoja ja jorinaa



Sivut : 1 2 3 [4]

Petete
11.01.2020, 22.01
Kiitti Turf Moor tiedoista.

Onko tietoo missä noiden hinnat on uutena pyöriny?

Turf Moor
12.01.2020, 20.03
Onko tietoo missä noiden hinnat on uutena pyöriny?

Ellen aivan väärin muista, niin Kayapon ovh oli noin 4500 markkaa ja Equillarit maksoivat osista riippuen 7000-10000 markkaa.

marco1
12.01.2020, 23.20
Hassuna detaljina keltainen keula-vihreärunko Kayapoa sai eräänä vuonna samaan hintaan STX, LX ja XT-osilla. Jotain pulaa oli osista ja fiksu ostaja sai todellakin rahalle vastinetta.

HarrY61
13.01.2020, 00.55
Muistaakseni Tunturi Kayapo Mattrix rockshox Judylla ovh.6000mk läpeensä stx-rc osilla. (Seinäjoen intersportista? -90 luvulla) On melkein alkuperäis kunnossa ja kauppa/työmatka käytössä sateella (asennettu lokarit)/ tai kun ei viitsi kävellä.

Turf Moor
13.01.2020, 22.32
^ Joustokeulalla Kayapo oli tietenkin kalliimpi. Itsellä oli aikanaan jäykkäkeulainen Kayapo, jonka hintaa tuossa ylempänä muistelin.

Hell_On_Wheels
11.03.2020, 22.28
Ostin tällaisen 1992 GT Bravadon kun sattui osumaan kohdalle MTB-News.de:ssä.

https://i.postimg.cc/0j0P26yS/7-BD4-E86-B-A532-4405-A2-B7-6-D8554314-AB3.jpg

Alkuperäisestä setupista puuttuivat satula, nousukahvat ja polkimet, mutta sain ne kaikki hommattua myös sopivasti.

Bravado oli 2. paras teräsrunkoinen malli GT:n valikoimassa tuona vuonna. Lisäksi oli GT Tech Shopin USAssa valmistama messinkijuotettu Psyclone, jota ei saanut kuin runkosettinä. Team Avalanche (Tange Prestige, XTR M900) ja Bravado valmistettiin Toyon tehtailla Japanissa. Bravado on True Temperin GTX Ultra III kaksoisohennettua putkea ja haarukkana on GT:n oma 3D-teräshaarukka. Pyörän osat ovat sekoitus Deore DX MT60 ja Deore XT M735 -sarjoja. Polkimina on Shimano-linjasta poiketen Sakaen Low-Fatit ja putkiosat ovat GT-brändättyjä Kalloyn osia.

Tämä yksilö on nähnyt elämää ja se näkyy maalipinnassa ja tarroissa. En taida lähteä tätä uudelleenmaalaamaan, mutta uudet tarrat on tarkoitus vaihtaa ja ruosteet poistaa & paikkamaalata.

Veskusva
14.03.2020, 10.40
Nimimuisti pätkii, onko tuo kaveri tuossa mainoskuvassa se yks kaveri, joka oli kovin sillo joskus? Joku Pete? Keuli ympäri maailmaa.

https://www.instagram.com/p/B9tKmWxhWwb/?igshid=12ylui9qsn0jv

Mitenkähän on, onko nää meidän nykyset pyörät yhtä antiikkisen näköisiä 20 vuoden päästä?

Jari79
17.03.2020, 00.14
Tarttis hieman jeesiä.

Kuvassa olevan Nishiki Renon ikä on itselle arvoitus, jotain ysäriähän tuo on. Aikoinaan löysin muistaakseni satulasta leiman 97, josta päättelin olevan tuolta vuodelta. Voiko pitää paikkaansa?

Ostin pyörän kesällä 2000 eli ihan kohta 20 vuotta sitten kaverilta, joka oli ostanut sen käytettynä --> olen siis ainakin kolmas omistaja. Hintana tasan tonni. Pyörä oli arkiajo - lenkkipyöränä vuoteen 2012, jolloin ostin Focuksen Arriban ja Nishiki jäi metsään ja talviajoon. Metsäajosta pääsi eläkkeelle vuonna 2016 ostettuani Trekin X- Caliberin, mutta pojan omittua tuon viime syksynä pääsee tämäkin poluille jälleen.

Etupää on alkuperäinen tai ainakaan minun aikana ei ole mitään vaihdettu. Kammet vaihtuivat pakosti jokunen vuosi sitten, kun toisessa oli murtuma. Takavanne on kolmas mun aikana, yksi oikomishoidon tavoittamattomiin ja toisesta meni laakerit. Etupäässä ajettu, vain pakolliset huollettu. Jälkiä on vähintään riittävästi, mutta kuuluvat tähän pyörään. Yllättävän hyvin ja paljon kestänyt pienellä huoltotarpeella.


https://pic.useful.fi/DOtpL7gNz.jpghttps://pic.useful.fi/fdbe4MOSA.jpg

Jari79
17.03.2020, 00.25
Ketjun otsikossa MTB, haittaako jos kyselee myös ATB luokiteltavasta laitteesta?

Kuvassa oleva Crescent, oman arvion mukaan 90- luvun alusta. Perikunnan löytö, ollut ajamattomana kylmässä tallissa vuosikymmeniä. Ajettu erittäin vähän, rungossa ei jälkiä, alkuperäiset Nylon- renkaat (tosin vaihdettava, pykineet pahasti), erittäin siisti.

Mikähän mahtaa olla tämän malli ja ikä? Vaihteet Suntour. Ja tuo lamppu on mielenkiintoinen; ei minkäänlaista dynamoa, vain tuo "palikka", josta yksi johto lampulle. Voiko olla jonkinlainen "aurinkokenno", joka kerää virtaa ja sen voimalla lamppu palaa? Palikan alla on nappi, josta saa lampun päälle ja pois.

https://pic.useful.fi/6ha07lGV-.jpghttps://pic.useful.fi/Iix47HE5B.jpghttps://pic.useful.fi/I2MzbA9cO.jpg

Jase
18.03.2020, 10.28
Onko Tunturi tietäjiä paikalla? Onko mitään hajua minkä vuosimallin Kayapo tämä on? Lisää kuvia lisää kuvia -linkistä

https://i.imgur.com/o2ZUx8a.jpg

Lisää kuvia (https://photos.app.goo.gl/RRE8JBwVCwAJ194WA)

Satula. gripit ja polkimet joutaa vaihtoon, muuten ajattelin pitää nykyisillä komponenteilla. Vaikuttaa olevan aika alkuperäisessä kuosissa.

kervelo
18.03.2020, 12.41
Ostin tällaisen 1992 GT Bravadon...

Minulla oli joskus pari vuotta tuoreempi eli 1994 Bravado LE -malli. Suunnilleen tämän (verkosta löytyneen) kuvan näköinen:

https://foto-thumbnails.mtb-news.de/cache/1170_auto_1_1_0/ed/aHR0cHM6Ly9mc3RhdGljMS5tdGItbmV3cy5kZS92My8xOC8xOD g1LzE4ODUzODEtazV5cGE0YjFjMGdwLWltZ180OTU4LW9yaWdp bmFsLmpwZw.jpg

Runko Tangen Prestigeä, Mavicin kehät, shimanon navat ja muutenkin täysi XT-osasarja. Oma pyörä oli lähes alusta alken RS Judy -keulalla.

Pyörä jäi aikanaan pois käytöstä, sitten siitä tuli yksivaihteinen ilman Judya ja nyt se on jo vuosia ollut käyttämättömänä kuistilla.

Mika.Mak
19.03.2020, 09.37
Veikkaa, että tuo Kayapo on vuoden -98 kieppeiltä. Omasta tallista löytyy uutena hankittu vm -98 Equillar ja siinä on hyvin samanlaiset teippaukset. Ainoastaan tuo Tunturin keulalogo on omassa modernimpi eli sen perusteella Kayapo saattaa olla vuotta paria vanhempi.

Jase
20.03.2020, 20.46
Veikkaa, että tuo Kayapo on vuoden -98 kieppeiltä. Omasta tallista löytyy uutena hankittu vm -98 Equillar ja siinä on hyvin samanlaiset teippaukset. Ainoastaan tuo Tunturin keulalogo on omassa modernimpi eli sen perusteella Kayapo saattaa olla vuotta paria vanhempi.
Joo, ei ole vielä googgeloidessa samanlaista tullut vastaan. Ehkä se tarkka vuosi joskus selviää. Pitäis tuo Jett huoltaa, onkohan noissa isoja eroja ollut 90-luvun lopulla? 1999 manuaalista löytyy huolto ohjeet joissa öljyn määräksi kerrotaan 85cc.

Tuossahan lukee oikein isolla että Made in Finland, mutta onkos nuo rungotkin tehty Suomessa?

Jase
21.03.2020, 10.31
Joo, ei ole vielä googgeloidessa samanlaista tullut vastaan. Ehkä se tarkka vuosi joskus selviää. Pitäis tuo Jett huoltaa, onkohan noissa isoja eroja ollut 90-luvun lopulla? 1999 manuaalista löytyy huolto ohjeet joissa öljyn määräksi kerrotaan 85cc.

Tuossahan lukee oikein isolla että Made in Finland, mutta onkos nuo rungotkin tehty Suomessa?

Wikipedian mukaan Jettiä valmistettiin vain 99-01, joten oliskohan sittenkin vuosituhannen vaihteesta. Tuo emäputken logo on kyllä vähän heikohkosti kiinnitetty, joten oliskohan se sitten vaihdettu jossain vaiheessa. Se ja sama, en tätä entisöidä aikonutkaan.

Mika.Mak
21.03.2020, 16.45
Tuossahan lukee oikein isolla että Made in Finland, mutta onkos nuo rungotkin tehty Suomessa?

Tunturi mainosti aikoinaan, että rungot hitsataan ja maalataan Suomessa. Eli kyllä se saattaa hyvin olla Suomessa tehty.

Petete
23.03.2020, 11.47
Näyttää tuo Kayppana aika identtiseltä omani kanssa.
Kuvissa oikeanpuolimmainen. https://drive.google.com/drive/folders/1ikX4W6m1BD65Pf_xbHGXEmUV4nNm4MZK

Ohiampuja
27.03.2020, 13.17
Löytyi muutama kehno kuva 90-luvun loppu puolelta. Muistaakseni XC kuvat on Lamminpäästä ja DH kuvat Himoksesta.
Muistaakseni nuo olisi jotain 96-97 aikoja.

https://live.staticflickr.com/65535/49703274638_7a3a81d527.jpg (https://flic.kr/p/2iJ7gV1)

https://live.staticflickr.com/65535/49704125862_02c8314f30.jpg (https://flic.kr/p/2iJbCXh)

https://live.staticflickr.com/65535/49703272663_5b506f1084.jpg (https://flic.kr/p/2iJ7gjX)

https://live.staticflickr.com/65535/49703800816_fe7a0cc9d4.jpg (https://flic.kr/p/2iJ9Yk3)

https://live.staticflickr.com/65535/49704131527_fa9e2cb6b3.jpg (https://flic.kr/p/2iJbECX)

Ohiampuja
27.03.2020, 13.35
Tässä meikeläisen eka kunnon maasturi Kona Cinder Cone 1995. Tuossa on jo vaihdettu Rokkarin keula ja vanhat contit korvatta moderneilla V-jarruilla. Myös kiekot on Aggio Sports kasannut LX-navoilla ja Mavicin kehillä. Vaihteet on Deore XT 3 x 8 Grippareilla. Tuolla sitä käytiin ainakin Finlandia MTB ajamassa muutaman kerran.

https://live.staticflickr.com/65535/49703800521_b640623b5d.jpg (https://flic.kr/p/2iJ9YeX)

Dami
30.03.2020, 12.34
Onko Tunturi tietäjiä paikalla? Onko mitään hajua minkä vuosimallin Kayapo tämä on? Lisää kuvia lisää kuvia -linkistä

Satula. gripit ja polkimet joutaa vaihtoon, muuten ajattelin pitää nykyisillä komponenteilla. Vaikuttaa olevan aika alkuperäisessä kuosissa.

Tuo on fillari-lehden vanhojen katalogien perusteella vuoden 2000 Tunturi Kayapo Trail. Osasarjana niin katalogissa kuin sun kuvassa Alivio ja keulana Jett XC.

Dami
30.03.2020, 12.49
Löytyi muutama kehno kuva 90-luvun loppu puolelta. Muistaakseni XC kuvat on Lamminpäästä ja DH kuvat Himoksesta.
Muistaakseni nuo olisi jotain 96-97 aikoja.


https://live.staticflickr.com/65535/49704131527_fa9e2cb6b3.jpg (https://flic.kr/p/2iJbECX)

Hienoja kuvia! Tuli itsekin nuorempana katseltua rinteessä nuo Himoksen osakilpailut. Tämä Cännärin kuva pisti silmään, kun tuli talven aikana entisöityä samanlainen Cannondalen Super V 4000 DH ja voi hyvinkin olla jopa tuo sama yksilö, joka minulle päätyi. Näitä ei varmaan ihan kauhean montaa Suomeen aikoinaan myyty 34000 markan hintalapusta johtuen :D

Tässä olisi tuo entisöintiprojektin lopputulema, jonka jo facebookin vintagefoorumillekin postasin. Isoin homma oli tuon Moton keulan korjaus, josta piti liukuputkesta suoristaa paha dentti, väsätä kaikki headshokin ihanat erikoistyökalut ja metsästää sopivat tiivisteet. Mm. tuolla Himoksen rinteillä näitä kuolattiin ja ei menny kun 23 vuotta sen saamiseen! :)

https://ep1.pinkbike.org/p5pb18435541/p5pb18435541.jpg

MRe
30.03.2020, 12.54
^On tuossa vain jotain. Ja se mikä minua näissä tämän ajankohdan täpäreissä viehättää, on se jousitusratkaisujen moninaisuus. Huomaa, että silloin vielä kaikki hakivat, että mikä se on se optimaalisin tapa toteuttaa esimerkiksi takajousitus. Toki iskaritkin on kehittyneet niistä ajoista.

Dami
30.03.2020, 13.16
Moi!
Pari vuotta sitten putosin retropyöräilyyn ja oon vielä todella nöösi näissä asioissa.

Tässä ajassa tullu hankittua muutama 2000-luvun vaihteen mtb Tunska, ku ihastuin tuon vanhemman Equn ajo-oninaisuuksiin. Se tuntuu kevyeltä ja nopeakulkuiselta.

Equ ja Kayapo toimivat kesäpyörinä ja Matra on mun talvipyörä. Sen takavaihtajan tyyppi kiinnostaa. Vaihtaja näyttää ulospäin hiukan samalta ku Equn XT, mutt siin ei ole päällä pinnoitetta tai päällä mitään merkintää.
Equ500:sesta en tiedä oikein mitään. Se ilmeisesti myös alurunkoinen, niinku tuo Matrakin.
Sen tiedän, että nuo teräsrunkoiset mallit ainaski on plasmahitsattuja ja että nuo xt ja lx vaihteet ihan hyviä vaihdeosia. Hyvin ainakin pelanneet vanhoiksi osiksi.


Kaikki pyörät on toimintakuntoisia, mutta eivät mintissä. Rungoissa on pieniä kolhuja ja elämän jälkiä jne. Jonkun noista vois entisöidäkin, mutta toisaalta pidän siitä, että niissä näkyy käytön jälki ja ajan patina. Toimivuus on mulle prioriteetti.
Equ500:n ohjainlaakerointi pitäis uusia. Mistähän kannattais kysellä?

Kuulisin teiltä tietävämmiltä tarinaa erityisesti noiden Equjen ja Kayapon historiasta ja tunnistatteko valmistusvuosia yms muuta mielenkiintoista juttua.

t.Piit

https://drive.google.com/drive/folders/1ikX4W6m1BD65Pf_xbHGXEmUV4nNm4MZK?usp=sharing (https://drive.google.com/drive/folders/1ikX4W6m1BD65Pf_xbHGXEmUV4nNm4MZK?usp=sharing)

Samalla kun oli katalogit esillä, niin koitin kaivaa tiedot myös sun Tunskoista. Tuo Equillar 500 on vuoden 2000 malli LX:n osasarjalla ja Judy XC:n keulalla. Näytti olevan ovh 8950 markkaa tuolloin. Tuo Kayapo Trail on samaiselta 2000 vuodelta Deoren palikoilla ja hintalappuna 6450mk jos 7005 alurungolla ja 6195 jos Ultraliten teräsputkella. Ja tuo keltainen Equillar on vuoden 1997 edullisin Equillar malli XT/LX:n vaihtajilla, M600:sen jarruilla ja hintaa sillä oli tuolloin 6490mk. En ole ennen törmänny vielä tuolla värityksellä olevaan Equillariin, tuossa on tuo värimaailma sama kuin omassa entisöimässäni saman vuoden Kayapossa, mutta vain keulan ja rungon värit päinvastoin :)

LJL
30.03.2020, 14.24
Onko semmoista kuvaa missä Izmo ajaa kilpaa 90-luvulla??

marco1
30.03.2020, 14.52
Tässä vielä vähän lisää kun marinoituu karanteenissa niin kaivelen 90-luvun MTB-esitteitä skannattavaksi. Jotain lehtiäkin taitaa olla, ainakin pari Bikeä.

marco1
30.03.2020, 23.28
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200330/eca36deeb270b05a0d7ce87ebc6740ba.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200330/3dfe317689226177fb644a9877192d67.jpg
Ensimmäinen oma havainto maastopyörästä Nishikin 1986 esitteestä.

marco1
30.03.2020, 23.30
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200330/c180ae334928a43ab6a899368f91c953.jpg
Tämmöinen pyörä olikin jo kaverilla

marco1
30.03.2020, 23.32
Konan hintoja, ehkä joku osaa sanoa tarkan vuoden
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200330/608a2084488eb5ce9c4b9597dcbaab75.jpg

marco1
30.03.2020, 23.33
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200330/3f0a74cddbccefa90bf9e1920899add7.jpg
Ehkä sittenkin 1994 Bianchi

marco1
30.03.2020, 23.33
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200330/bc35efb698757566892082b025033c18.jpg

Ehkäpä sittenkin Yeti

marco1
30.03.2020, 23.35
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200330/dd16dc471272f3e272df2c64a7ff3a05.jpg
Maastopyörän ostajan opas vm 1991. Hinta 28Mk

marco1
30.03.2020, 23.36
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200330/7a04f93986a268a6df0e96ae3f6a66ca.jpg
Saikohan näitä Suomesta? Jostain on esite saatu.

marco1
30.03.2020, 23.37
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200330/1522329911de2023dd3ce211b7805f8a.jpg
Saksalaista huumoria.

(Kuvat kännynäpsyjä, skannerointiin ei vielä riittävää mökkihöperyyttä)

marco1
30.03.2020, 23.44
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200330/3a4bdf5ffb51f485bb60a95b9965e329.jpg
1994 osakatalogi ( Mountain Bike Keskus )

Mika.Mak
31.03.2020, 00.44
Kyllä niitä Diamond Backeja sai Suomesta. Tuollainen Response Sport oli mun ensimmäinen maastopyörä joskus -95 vuoden kohdalla. Kuvassa alkuperäinen elastomeerikeppi on vaihtunut mehevän oranssiin Manitoun keulaan. Ohjaustangon vaihdoin kunnon raiseriin ja nousukahvat toki piti olla. Alkuperäiset kantileverit vaihdoin siihen aikaan vaarallisina pidettyihin V-jarruihin. Oranssi keula käänsi niihin aikoihin katseita siihen tahtiin, että pyörä hävisi varkaiden käsiin joskus 90-luvun lopulla.

https://mika.1g.fi/kuvat/netti/1571854237914-0ba2b8b3-a8fb-4e9a-b675-c6b117a600be_.jpg/_medium.jpg (https://mika.1g.fi/kuvat/netti/1571854237914-0ba2b8b3-a8fb-4e9a-b675-c6b117a600be_.jpg)

LJL
31.03.2020, 00.56
Mahtavia kuvia, kiitos!

(ysäri-izmoa yhä odotetaan)

MRe
31.03.2020, 09.51
1994 osakatalogi ( Mountain Bike Keskus )
Mulla on Marsun XC700 projektina mun -93 Kona HeiHei:hin. Ostin keulan kympillä, sen jälkeen se oli Fillariosassa "huollossa", jolloin hinta 15-kertaistui ja nyt sitten sovitellaan paikalleen. Kaulaputki liian lyhyt ja nyt mulla tilauksessa parit ehdokkaat, jos sen saisi vaihdettua. Tuossahan on kaikki putket pulteilla ja puristusliitoksella kiinni kruunussa.

Laittelen kuvia, kun (jos) saan sen kasaan. Alunperin, tai siis silloin kun ostin tuon fillarin, siinä oli sininen SID, joka on nyt vaihtunut harmaaseen SID:iin. Mutta kun kumpikaan SIDeistä ei ole aikakauden tuote, niin vaihdan siksi tuohon marsuun. Vaikka painossa sitten ottaakin turpaan, mutta on se vaan jotenkin rumalla tavalla kaunis.

MRe
31.03.2020, 09.52
Kyllä niitä Diamond Backeja sai Suomesta. Tuollainen Response Sport oli mun ensimmäinen maastopyörä joskus -95 vuoden kohdalla. Kuvassa alkuperäinen elastomeerikeppi on vaihtunut mehevän oranssiin Manitoun keulaan. Ohjaustangon vaihdoin kunnon raiseriin ja nousukahvat toki piti olla. Alkuperäiset kantileverit vaihdoin siihen aikaan vaarallisina pidettyihin V-jarruihin. Oranssi keula käänsi niihin aikoihin katseita siihen tahtiin, että pyörä hävisi varkaiden käsiin joskus 90-luvun lopulla.
Toi pumppu :D

Petete
31.03.2020, 10.11
Hienoja kuvia ja muistoja! ����

Sambolo
31.03.2020, 11.21
Diamond backin keulakulmahan näyttää modernilta. Mitähän se on asteissa?

Jase
31.03.2020, 13.52
Tuo on fillari-lehden vanhojen katalogien perusteella vuoden 2000 Tunturi Kayapo Trail. Osasarjana niin katalogissa kuin sun kuvassa Alivio ja keulana Jett XC.

Tuhannet kiitokset!

marco1
31.03.2020, 14.29
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/259a775e7a82a5a65e5c1b32071c193a.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/adccb78077fd5b084425e3464a86dc66.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/38664794ed11ccc6174895587adc6bc9.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/749e330265afdf5107cfa4f74ebd10f1.jpg
Vähän Cannondalea sekaan

Dami
31.03.2020, 14.57
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/adccb78077fd5b084425e3464a86dc66.jpg


Vähän Cannondalea sekaan

No huhhuh! Aika aarteita kaivelet varastoista :D Tuota kuvaa lukuunottamatta ei ole tullut vastaan vielä koskaan super v dh:ta spinergyn kiekoilla!

MRe
31.03.2020, 15.14
Mulla on siinä Konassa myös noi cannarin billet-kammet & etulimppu. Ekat meni jo roskiin, kun pienin ratas porsi, mutta löysin edullisesti uudet jostain (jo vuosia sitten). Noitahan myytiin tyyliin $50 / kipale silloin kun cannari tyhjensi varastojaan. Olis pitänyt ostaa varastoon...

marco1
31.03.2020, 15.28
Mulla on Marsun XC700 projektina mun -93 Kona HeiHei:hin. Ostin keulan kympillä, sen jälkeen se oli Fillariosassa "huollossa", jolloin hinta 15-kertaistui ja nyt sitten sovitellaan paikalleen. Kaulaputki liian lyhyt ja nyt mulla tilauksessa parit ehdokkaat, jos sen saisi vaihdettua. Tuossahan on kaikki putket pulteilla ja puristusliitoksella kiinni kruunussa.

Taisin hiplata tuota F-osassa. Hieno keula, ajossa voi olla jännän tuntuinen nykykeuloihin verrattuna.


Mulla on siinä Konassa myös noi cannarin billet-kammet & etulimppu. Ekat meni jo roskiin, kun pienin ratas porsi, mutta löysin edullisesti uudet jostain (jo vuosia sitten). Noitahan myytiin tyyliin $50 / kipale silloin kun cannari tyhjensi varastojaan. Olis pitänyt ostaa varastoon...
Muistelen että joku tutun tuttu oli saanut noita hajotettua kammen osuttua kiveen. Toinen ongelma Cannärilla taisi olla Ravenit joista ratkesi satulatolpan kiinnitykset aika monella - itselläni ei ollut silloin mahdollisuuksia moiseen arvopyörään mutta isoilla pojilla niitä oli.

Scottin esitteitä on vielä kuvaamatta, tulee joskus. Omia pyöriä ei pahemmin kuvattu, ekasta ei ole ainoatakaan kuvaa mutta toisesta saattaa löytyä todistusaineistoa... ainakin siitä että MBA:n vinkkien toteuttaminen oli huono idea kotimaisissa ajomaastoissa.

Dami
31.03.2020, 16.36
Taisin hiplata tuota F-osassa. Hieno keula, ajossa voi olla jännän tuntuinen nykykeuloihin verrattuna.


Muistelen että joku tutun tuttu oli saanut noita hajotettua kammen osuttua kiveen. Toinen ongelma Cannärilla taisi olla Ravenit joista ratkesi satulatolpan kiinnitykset aika monella - itselläni ei ollut silloin mahdollisuuksia moiseen arvopyörään mutta isoilla pojilla niitä oli.

Scottin esitteitä on vielä kuvaamatta, tulee joskus. Omia pyöriä ei pahemmin kuvattu, ekasta ei ole ainoatakaan kuvaa mutta toisesta saattaa löytyä todistusaineistoa... ainakin siitä että MBA:n vinkkien toteuttaminen oli huono idea kotimaisissa ajomaastoissa.

Jos noilla billet-kammilla tarkoitatte noita codan / magic motorcyclen kampia, jotka tuossa super v dh:ssakin on kiinni, niin noistahan oli takaisinkutsu tietyn isohkon erän osalta. Se koski pikaisella tarkistuksella sarjanumeroita 7182-8214. Tuon meitsin kunnostaman sv dh:nkin alkuperäinen omistaja oli niistä hajoittanut toisen kammen, kun niistä kyselin perään.

MRe
31.03.2020, 17.07
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/38664794ed11ccc6174895587adc6bc9.jpg




Jos noilla billet-kammilla tarkoitatte noita codan / magic motorcyclen kampia, jotka tuossa super v dh:ssakin on kiinni, niin noistahan oli takaisinkutsu tietyn isohkon erän osalta. Se koski pikaisella tarkistuksella sarjanumeroita 7182-8214. Tuon meitsin kunnostaman sv dh:nkin alkuperäinen omistaja oli niistä hajoittanut toisen kammen, kun niistä kyselin perään.
Tarkoitan noita vasemmalla olevia. Eli tuo kolmen rattaan kombo on CNC-jyrsitty yhdestä alumiinimötikästä. Kampi on sitten liimattu & muistaakseni varmistettu pulteilla. Kammet on myös CNC-koneistettu, mutta ei niissä kai varsinaisesti ole mitään ihmeellistä. Ainakaan vasemmassa kammessa, muuta kuin että koneistuksen jäljet näkyy.

marco1
31.03.2020, 17.46
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/88c4f32f8dbd36187ec6a4bc13ea2b29.jpg
Löytyihän niitä vanhoja ajokkeja. 96 tai 97 ostettu Schwinn 96.1, tuossa vaiheessa jo aika pitkälle tuunattuna. Jälkikäteen voi miettiä että ajoasento oli melko sporttinen.

Dami
31.03.2020, 18.03
Tarkoitan noita vasemmalla olevia. Eli tuo kolmen rattaan kombo on CNC-jyrsitty yhdestä alumiinimötikästä. Kampi on sitten liimattu & muistaakseni varmistettu pulteilla. Kammet on myös CNC-koneistettu, mutta ei niissä kai varsinaisesti ole mitään ihmeellistä. Ainakaan vasemmassa kammessa, muuta kuin että koneistuksen jäljet näkyy.

Aivan, nyt pääsin samalle taajuudelle! Noita näkee edelleen silloin tällöin tuolla Saksan tori.fi:ssä ihan järkihintoihin (50-100e) hyvilläkin hammastuksilla.

marco1
31.03.2020, 20.10
Scott Boulder -evoluutio 1990 - 1994
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/8a441dabbe781f0e7b723a64866ca2f1.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/b2167124b67698176a2aa0441effee2e.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/747786f397482ea75c5d6bfa975f8c47.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/e0ed6cc03fdcdadfff64f538962e9937.jpg
(tulikohan ne oikeaan järjestykseen?)

MRe
31.03.2020, 20.23
Dodi... helvetinmoisen kiroilun ja kämmentämisen jälkeen lopputulos on tämä:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/6d0cb6c117ee4f3e20975547f2dba9b0.jpg

Värimetallia... ja xtr:ää
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/65439fcc634de21649b5adaffe335e41.jpg

Ja ne Codan billet-kammet
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/e722f6997844b2fe8ba577568ebcd126.jpg

Pikalinkut tyylin mukaan
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/01d8fa9fd843035a99b52a2c04ea1487.jpg

Ei nyt maailman kevyin. Paino kuvan asussa ja sisureilla.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200331/654876fc688d69241ec8fb6a938f0c31.jpg

Fillari on alunperin ostettu Vartiokylän pyörästä muistaakseni 2000. Sen oli kasannut legendaarinen Karza Paganus (rauha hänen sielulleen).

Huomatkaa tosiaan värimetallin käyttö ja radiaalisesti puolatut kiekot. Mitään en ole tuohon tehnyt, paitsi vaihtanut satulan kerran, nyt tuon keulan ja sitten kulutusosia (renkaat, ketjut, ym). Renkaat vaihdettu myös tänään.

Tämä on mulla nykyään hyvin harvoin ajossa. Viime vuonna en ajanut ollenkaan, mutta olishan tolla kiva nyt lähteä johonkin vintage-tapahtumaan, kun keulakin on oikeaa aikakautta(runko siis kai vm -93).

Ohjaus on mallia nopea, stonga on 530-millinen ja tuo keula ei nyt paljon sitä rauhoittanut.

BB Holland
02.04.2020, 16.47
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200330/7a04f93986a268a6df0e96ae3f6a66ca.jpg
Saikohan näitä Suomesta? Jostain on esite saatu.

Kuvassa kiinnittyy huomio ajoasentoon. Minä en saa perää noin taakse vaan menen turvalleni. Ruumiinrakenne.

MRe
11.04.2020, 12.55
Dodi... helvetinmoisen kiroilun ja kämmentämisen jälkeen lopputulos on tämä:
Hitto... muisti palaa pätkittäin, jos silloinkaan. Kaivelin miljoonalaatikkoa, kun etsin tämän XTR-lukkopolkimia vuodelta 2000 tjsp ja siellähän on kolmirattaiset lähes NIB XTR-kammet odottamassa asentamista. Ja titaanikeskiö...

Varmaan pitää ottaa vielä työn alle jossain sopivassa vaiheessa.

Farina
15.04.2020, 10.09
Kai tämäkin retroksi lasketaan? Marin Muirwoods, -97 vuosimallia ilmeisesti. Stemmiä, satulaa ja renkaita lukuunottamatta alkuperäisessä kunnossa. Rungossa lukee että kolmoisohennettua Tange-putkea, mutta Marinin alkuperäisen esitteen mukaan pitäisi olla kaksoisohennettua :seko:

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20318&d=1586930438

Siirtyy seuraavaksi projekti-ketjuun ja rakennellaan tästä sopiva kaupunki/kauppa/baaripyörä.

Ukkis
04.05.2020, 10.47
Ketju on täynnä hienoja retrofillareita, joten vähän epäilyttää kysyä apua sekasikiön rakenteluun. Täältä löytyy kuitenkin varmasti osaamista, jota itsellä ei ole.

Ostin vanhan GT:n maasturin josta ajattelin remontoida kesäajan arkipyörän. Suurimpana ja eniten kysymyksiä herättävänä hommana edessä on voimansiirron uusiminen. Tuossa on ilmeisesti kierteellinen takapakka/vapaaratas ja nyt yritänkin selvittää, mitä hankkia tilalle.

Alla muutama kuva nykyisistä osista ja linkit osiin, joiden kuvittelisin sopivan. Olenkohan ihan hakoteillä? Ilmeisesti tarvin ainakin pakan vaihtamiseen jonkun työkalun? Ajattelin myös ottaa etuvaihtajan pois ja ajella 1x7 asetuksilla. Riittää kesäajan tarpeisiin hienosti. Tästä syystä testasin isoimman rattaan paikalle bashringiä.

Rataspakka
(https://www.dropbox.com/s/lndcx75fvjyotp8/IMG_20200504_092625.jpg?dl=0)
Vaihtaja
(https://www.dropbox.com/s/tl6exqnn96q2bj1/IMG_20200504_092752.jpg?dl=0)
Eturattaat
(https://www.dropbox.com/s/j0unw6rz18t85q2/IMG_20200504_092646.jpg?dl=0)
Menisikö nämä vaivattomasti tuohon tilalle?

Pakka

(https://www.bike24.com/p2266183.html)Ketju

(https://www.bike24.com/p2101158.html)Entäs eturatas? Onko tuohon jotain halpaa ratkaisua, jolla estäisi ketjun tippumista? Kaikki narrow-wide rattaa näyttäisi liikkuvan jossain 50e hujakoilla. Itselläni saattaisi tosin yksi käytetty ja kulunut olla jossain tallessa, jota voisi ainakin aluksi kokeilla. Tuskin tuo on kaupunkiajossa niin kriittistä.

Toinen mikä mietityttää on vaihtajan rissat. En löytänyt haulla yksiselitteistä vastausta, että millaiset tuohon vaihtajaan pitäisi hankkia. Käykö ihan perusmalli?

Kiitos jo etukäteen...

- Ukkis

rannanjärvi
28.05.2020, 11.05
Vihdoin tuli tällekin käyttötarkoitus. Tuntuu keula melko kevyeltä kun on täysi miehitys. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200528/5a971c8c857a3779199b45fd3bc8cbf1.jpg

Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla

Tee Koo
03.06.2020, 02.18
Jostain kumman syystä vanhat Konat tuntuu mukavilta perssiin alla, tuossa uusin hankinta, kunnostusta vailla oleva -95 Kula:

http://www.saunalahti.fi/~hktava/Konat/95_Kula1.JPG

http://www.saunalahti.fi/~hktava/Konat/95_Kula3.JPG

http://www.saunalahti.fi/~hktava/Konat/95_Kula5.JPG

Dami
13.06.2020, 16.07
Puolitoista vuotta siinä kului, mutta alkuviikosta viimein valmistui! Kyseessä titaanirunkoinen GT Lightning -97, josta muutin alkuperäisen ja käytön jälkiä täynnä olevan kuulapuhalletun pinnan harjatuksi pinnaksi, ja anodisoin nuo dekaalit tuohon alkuperäisten mukaisiksi. Sopivien (ja järkevän hintaisten) osien etsiminen vei eniten aikaa, mutta mikäs kiire näillä on [emoji846]

https://ep1.pinkbike.org/p5pb18841196/p5pb18841196.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb18841198/p5pb18841198.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb18841197/p5pb18841197.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb18841188/p5pb18841188.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Analyytikko
15.06.2020, 10.24
Johan on helvetin hieno GT.

bici74
15.06.2020, 12.15
^+1. En tuolla uskaltaisi naarmujen pelossa ajella, pitäisin vaan kuin kukkaa kämmenellä.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Ohiampuja
15.06.2020, 13.30
On kyllä tyylikäs peli. :)

Dami
15.06.2020, 14.25
^+1. En tuolla uskaltaisi naarmujen pelossa ajella, pitäisin vaan kuin kukkaa kämmenellä.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Harjatun pinnan etuja, pienet naarmut ja hankaumat saa pikaisella hiomahuovan pyöräytyksellä hävöksiin. Mutta eipä tuota olekaan kyllä tarkotettu ajettavaksi niin kuin mitä se vaatisi, kauniin kelin hiekkatiejyystöön korkeintaan!

Petete
16.06.2020, 10.15
Viimesen päälle laitettu. Todella upee!

Tee Koo
24.06.2020, 01.57
Konan hintoja, ehkä joku osaa sanoa tarkan vuoden
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200330/608a2084488eb5ce9c4b9597dcbaab75.jpg

Vanha viesti, mutta jos jotain sattuu kiinnostamaan, niin palaan aiheeseen.

Hinnasto on vuodelta 1994. Perustelut:

-1993 Kilaueaa on hinnaston mukaan parennettu tähän kyseiseen vuosimalliin
-1995 Kulassa on eri komponentit, kuten edelliselle sivulle postaamistani kuvista voi huomata
- :)

Edit:

Kun nyt innostuin kirjoittamaan, niin laitetaan loputkin omistamani Konat esille:

1999 Kula:

http://www.saunalahti.fi/~hktava/Konat/Kona%20Kula4.JPG


2004 Fire mountain, joka nyt ei taida ihan osua otsikon alle:

http://www.saunalahti.fi/~hktava/Konat/Kona_DT_Swiss_EXM_2.JPG

Miha
17.09.2020, 18.21
https://ep1.pinkbike.org/p5pb19413306/p5pb19413306.jpg

Tämmöiseen törmäsin Kreetalla - jäätävän hieno peli ;)

Kuminauha
19.09.2020, 09.30
Pyöräkellariin ilmaantunu aika pähee laite. Oikee dh haarukka ja kaikki.


https://www.linkpicture.com/q/retro_mtb.jpg

Dami
23.09.2020, 13.39
Tällainen Santa Cruz Heckler valmistui eilen. Kaveri oli ostanut tuon uutena R-Cyclesistä vuonna -98, ajanut kisaa sillä aikoinaan ja luovutti rungon talvella mulle päin. Käsittelin rungon, uusin dekaalit, kiillottelin vanhat kulahtaneet kultaset race facen kammet ja vähän muutakin, ja vähitellen keräilin sopivat palikat ympärille. R-Cyclesin tarra jäi tosin edelleen paikalleen!

https://ep1.pinkbike.org/p5pb19446218/p5pb19446218.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb19446220/p5pb19446220.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb19446363/p5pb19446363.jpg

jakkok
23.09.2020, 14.37
^No jo vain tuolta pajalta tulee toinen toistaan upeampia retroja! Upea!

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Farina
23.09.2020, 16.19
^^Aivan mahtava!

Dami
30.04.2021, 11.30
Nostoa tällekin osiolle pitkästä aikaa! Toissa päivänä valmistui taas yksi pitkähkö 1.5 vuoden projekti ja tässä lopputulema. Kyseessä siis Schwinn Straight 6 mallia -97, jossa valitettavasti pieni alkava halkeama emäputkessa, joka on kohtuullisen yleistä näissä vanhoissa Yetin/Schwinnin eastonin alurungoissa.. En antanut sen kuitenkaan häiritä ja kävin rungon läpi, uusin dekaalit, tein täyden läpikäynnin Judy DHO keulalle jonne vaihdoin jouset elastomeerien tilalle, ja muutenkin pikku hiljaa keräilin ja entisöin sopivia palasia tuohon ympärille.

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532339/p5pb20532339.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532342/p5pb20532342.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532347/p5pb20532347.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532349/p5pb20532349.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532356/p5pb20532356.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532360/p5pb20532360.jpg

nikulainen
30.04.2021, 11.59
Nostoa tällekin osiolle pitkästä aikaa! Toissa päivänä valmistui taas yksi pitkähkö 1.5 vuoden projekti ja tässä lopputulema. Kyseessä siis Schwinn Straight 6 mallia -97, jossa valitettavasti pieni alkava halkeama emäputkessa, joka on kohtuullisen yleistä näissä vanhoissa Yetin/Schwinnin eastonin alurungoissa.. En antanut sen kuitenkaan häiritä ja kävin rungon läpi, uusin dekaalit, tein täyden läpikäynnin Judy DHO keulalle jonne vaihdoin jouset elastomeerien tilalle, ja muutenkin pikku hiljaa keräilin ja entisöin sopivia palasia tuohon ympärille.

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532339/p5pb20532339.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532342/p5pb20532342.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532347/p5pb20532347.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532349/p5pb20532349.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532356/p5pb20532356.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532360/p5pb20532360.jpgUpea fillari, onnittelut tekijälle! [emoji123]

Kun nyt tuli tämä old-school pyörien lanka mieleen nostostasi, niin kysynpä että kiinnostaako jotakuta hyvin säilynyt Marin Eldrige Grade vm. -92? Väri on se klassinen mattamusta-punainen, paholaisen sukua ja nätti kuin sika pienenä.

Fillarissa on kaikki mekaaniset osat täysin ajokunnossa, ei ruostetta, ei pahoja kolhuja, vanteet suorat ja pinnatkin alkuperäiset. Renkaat tietty vaihdettu, mitkälie Schwalbet nyt alla. Alkuperäinen satula hukattu, kun se ei sopinut itselle (se olikin kyllä aika ankea noissa).

Ainoana merkityksellisenä puutteena (suureksi harmikseni!) huollossa jouduttiin aikanaan vaihtamaan vaihdevivut ja muistaakseni myös niihin integroidut jarrukahvat toisiin, ehkä joskus vuoden 2008 paikkeilla. Hölmöyksissäni suostuin, eikä nyt ole sitä toista ehjääkään vipua enää tallessa.

Toisen alkuperäisen vaihtajan ruuvi oli löystynyt, vaihtaja vipu putosi ajaessa kadulle enkä löytänyt kaikkia pieniä irronneita osia. Liike jonne vein fillarin korjattavaksi, ei saanut mistään kaivettua alkuperäisiä vipuja eikä pystynyt enää kasaamaan alkuperäistä toimivaksi ja ehdotti niiden korvaamista... [emoji53]

Fillari voisi olla myynnissä, jos se löytää halukkaan entisöijän. Kuvia saa pyytämällä. Whatsapp/Signal/SMS 0504584305.

Joni

Penkki päin persettä, renkaat laahaa maata ja ketjut osuu rattaisiin.

usko juntunen
30.04.2021, 19.08
Mykistävä ilmestys jäsen Dami:n SCWINN Siinä on jokunen tunti tainnut vierähtää !
Samaa voi sanoa myös valokuvien tasosta.

Mohkku
30.04.2021, 21.23
Täysin samaa mieltä! Hieno kuvauspaikka, vai onko taustana studiohuijaus tai photoshoppailu?

Nikulaisen tarjous kiinnostaisi, tietty rungon koosta riippuen. Nyt ollaan kuitenkin siinä pisteessä, että pieni tauko 26-rakentelussa on viisasta pitää. Kellä hyvä runko on, kannattaa säilyttää ja tehdä siitä itselle hyvä kaupunkihybridi, ellei ole pakko luopua.

Dami
01.05.2021, 09.10
Tunteja ei ole onneks tullut laskettua :) Mutta hauskaahan tuo vaan on nähdä vähitellen työn jäljet, joten mitäs niitä laskemaan. Kuvat on ihan aitoa luomua taustana tyyni Päijänne.

Nuo vanhat teräs-Marinit on kyllä pomminkestäviä pelejä, ja maalaukset on hienosti toteutettuja, tosin ei aina niin kestävästi.. Itseltä löytyy neonvärien täyttämältä -91 vuodelta Marinin Palisades Trail ja Bear Valley, ja hienoja pelejä on. Toivottavasti joku nappaa tuon Eldridge Gradenkin hyvään kotiin!

Nickname
01.05.2021, 10.04
https://ep1.pinkbike.org/p5pb20532342/p5pb20532342.jpg
On hieno, aika mielenkiintoinen tuo takajuosen kiinnitys vinoputkeen, osien haaliminen mahtaa olla oma hommansa näihin vanhoihin pyöriin.

Juha Lehtinen
01.05.2021, 10.08
On mykistävän hieno Schwinn. Tänä päivänä toki tehdään hienoja maastopyöriäkin mutta ei niissä ole sitä samaa mitä noissa hienoissa retro luomuksissa. Hieno myös tuo aikaisemmin esitelty Santa Cruz.


Sent from my iPad using Tapatalk

Ohiampuja
01.05.2021, 15.43
Nuo vanhat teräs-Marinit on kyllä pomminkestäviä pelejä, ja maalaukset on hienosti toteutettuja, tosin ei aina niin kestävästi.. Itseltä löytyy neonvärien täyttämältä -91 vuodelta Marinin Palisades Trail ja Bear Valley, ja hienoja pelejä on. Toivottavasti joku nappaa tuon Eldridge Gradenkin hyvään kotiin!
Marineista tuolloin haaveilin, mutta Konaan piti tyytyä. Sen kyllä voisi joskus ottaa työnalle. Vanhempien luona kun ollut jemmassa viimeiset 20 vuotta. :)

Dami
01.05.2021, 22.34
Kyllä nuo ysärin alun Konatkin alkaa olemaan jo aika harvinaisuuksia, suurin osa Konista kun tuntuu olevan myöhemmältä ysäriltä, eli työn alle vaan!

Tuossa omassa projektissa juurikin osien etsintään kului kyllä suurin osa kaikesta ajasta, täältä Suomen päästä löytyi ainoastaan keulan aihio ja satula. Runko ja kiekot tuli jenkeistä kun halvalla löytyi foorumeilta, ja valtaosa muista osista tuli Saksan suunnalta. Siellä on törkeän isot markkinat vanhoille osille ja postikulut lähes samat mitä kotimaan paketeille.

premier
11.05.2021, 22.22
Muistaako kukaan, miten Kuwaharan mallihierarkia meni kärkipään mallien osalta? Competition, pro comp jne. Mikä oli paras malli jne?

rhemmo
18.05.2021, 12.45
Muistaako kukaan, miten Kuwaharan mallihierarkia meni kärkipään mallien osalta? Competition, pro comp jne. Mikä oli paras malli jne?

Ysäri alun atb mallit oli omilla nimillään. Ysärin puolivälissä mm. Professional, Professional RC, Extreme RC. Competition oli noiden alla ja LX/stx osilla. Loput niitä halvempia. Mutta niissä halvoissakin oli ihan hienoja runkoja (siis sen ajan mittapuun mukaan). ATB kauden kalleimmat oli hiilari/alu ja alurungoilla ja ysärin puolivälissä sitten alu. Vaikka kummassakin kaudessa oli myös hienoja teräsrunkoja. (näin siis muistelen, en ny tarkistellu)

rhemmo
19.05.2021, 13.44
https://fillabicycles.com/tuote/pyorat/kuwahara-nagano-19/

Tuolta löytyi kuva Naganon putkilabelistä ja kirjaimet p.g. eli plain gauge. Ohentamatonta aluputkea eikä siis siten hiporunko. Mutta tuo P.G. on tietysti voinut olla myös tarkoituksellinen valinta. Kun osia katsoo, niin selviää, että kyseessä ollut low-(mid) end fillari. Koolin näköinen kiilloitettu alurunko kuiteskin. Vaikka terassipyöräksi...

BB Holland
19.05.2021, 15.42
Kivannäköisiä retroja. Arvostan niitä, jotka entisöivät noita niitä on kiva katsoa. Itse kuulun niihin, jotka pukkaavat vanhoihin runkoihin uutta osaa. Tällä hetkellä viritteillä pari projektia, joissa vanhoista teräsmaastureista tulee maantiepyöriä. Kuitenkin maasto-osilla, koska ne on mulle tutumpia ja niitä hyllyssä on. Uudempiihan tuota ei voisi tehdä eikä olisi kiinnostavaakaan.

MRe
20.05.2021, 14.48
^Ei kai näissä mitään sääntöjä ole. Moottoriajoneuvoissa eri asia, jos aikoo saada museorekisteriin.

Yhteisön paine on sitten toinen juttu. Ei munkaan Konaa huolita piireihin, kun siinä on CODA-kammet... niin ja väärät renkaat.

BB Holland
20.05.2021, 15.27
^Meinaatko että vaakaputket ovat venähtäneet uudemmissa liian pitkiksi? Joo, kattelin pitkästä aikaa tämän ketjun kuvia ja hattu nousi päästä, tuli fiilis että pitäisi varmaan jotain ruveta itekkin väsäämään taas.

Onko tällaisen retroilun säännöt olemassa, vai voiko jokainen määritellä ne itse? Mietin esim. jousitukseen modernimmat sisuskalut tai uudempi osa, joka maskeerataan vanhemman näköiseksi, miten suhtaudutte tällaiseen? Juttelin moottoripyöräentisöijän kanssa ja niissä oli kovat määräykset kuinka paljon voi olla uutta (se oli muistaakseni aika vähän).

Lähinnä ajattelin jousituksesta tulevaa geometriaa. Uusissa maastopyörissä emäputki niin lyhyt, että a-c mitta pitää olla haarukalla usein jotain 46cm ja semmoisia haarukoita ei paljon ole. Salsa, Surly. Mun Scott Evon alkuperäinen haarukka oli jotain 40cm ja sitten välissä oli 46-senttinen mikä on tarkoitettu joustohaarukan tilalle. "Vähän" kulmat loiveni. Nyt siinä on ollut Ritcheyn keula mikä vastaa geometrialta alkuperäistä. Tuli Evolla 50000 täyteen niin puran sen vihdoin. Osat saattaa mennä semmoisenaan Team Racingiin mitä alan rakennella. Tuota Ritcheynkään keulaa ei enää saa QR Disc versiona.

premier
20.05.2021, 19.17
Ysäri alun atb mallit oli omilla nimillään. Ysärin puolivälissä mm. Professional, Professional RC, Extreme RC. Competition oli noiden alla ja LX/stx osilla. Loput niitä halvempia. Mutta niissä halvoissakin oli ihan hienoja runkoja (siis sen ajan mittapuun mukaan). ATB kauden kalleimmat oli hiilari/alu ja alurungoilla ja ysärin puolivälissä sitten alu. Vaikka kummassakin kaudessa oli myös hienoja teräsrunkoja. (näin siis muistelen, en ny tarkistellu)

Jes, kiitos! :) Joo hienoja runkoja. Vähän oon katellu sillä silmällä, jos rakentelis tosiaan terassipyöräksi jonkun tollasen paremman pään Kuwaharan. Fast Trax on edelleen kellarissa ja satunnaisessa ajossa, mutta vähän niitä kiillotettuja alurunkoja kaihoan edelleen :) Pitää vaan sopiva pyörä löytää.

usko juntunen
18.06.2021, 21.21
Paikallisen lehden pyöräilevä toimittaja kaipaili havaintoja tällaisesta mankelista.
Menee kyllä OT:n puolelle, mutta en keksinyt muutakaan sopivampaa lankaa. Ylläpito siirtänee jos meni väärin?

https://www.iisalmensanomat.fi/paikalliset/4185757

Juttu taitaa olla maksumuurin takana, mutta lainailen osan ko Iisalman Sanomien jutusta & kuvan.
https://i.media.fi/incoming/q8fjwf/7136916.jpg/alternates/FREE_720/7136916.jpg

"Polkupyöräkauppa kävi kiivaana sotien jälkeen. Kaikki meni, mitä kaupat saivat myyntiin 1950-luvulla, joka oli vielä tavarapulan aikaa.

Maineikas iisalmelainen tavaratalo Putkola hankki polkupyöriä Oulusta, jossa Iisak Kauppi Oy kokosi niitä norjalaisista osista. Putkolan pyörät maalattiin Oulussa yhtiön ohjeiden mukaan ja ohjaustangon alle kiinnitettiin Puko-kyltti. Näin Putkola sain oman polkupyörämerkin myyntiin. Puko-pyöriä oli sekä naisten että miestenmalleja.
Puko-pyöriä myytiin jopa 1?500 kappaletta vuodessa."



"Tarvitsisin kirjaa varten kuvan Puko-polkupyörästä ja mahdollisia muisteloita pyörän hankinnasta. Jos varastossasi on iisalmelainen Puko-pyörä, ottaisitko yhteyttä?

Vuokko Nissinen p. 050 441 2213 tai vuokko.nissinen@iisalmensanomat.fi."

Ps. s-postiosoitteen lopussa on ylimääräinen piste, joka herjaa virheestä.

Dami
13.07.2021, 22.58
Nyt olisi osa suomalaista pyörähistoriaa saatu tuotua takaisin eloon! Näitä vuoden 1999 Tunturi Progression 3.0:ia ei kuuleman mukaan myyty aikoinaan kuin yksi kappale kuluttajille, osaltaan varmaan mittatilaustyönä tehtävän rungon myötä tulevan 35000mk hintalapun ansiosta :) Nämä olivatkin vain Tunturin oman tallin kuskien käytössä ja tämän kyseisen rungon onnistuin onnekkaasti löytämään noin puolitoista vuotta sitten. Runko vaati perän hitsuuhommia, uuden päänivelen akselin, uudet pronssipuslat (kaikki perän nivelet oli toteutettu näillä) ja totta kai uudet maalit ja dekaalit. Myös täsmälleen samojen katalogin mukaisten osien etsimisessä kului pieni tovi. Etenkin tuon vihreäkeltaisen fliten satulan löytämisestä tuli aika mielenkiintoinen tarina, ei ihan joka nurkalta löytyny! :D Mutta nyt olisi palautettuna täysin vuoden -99 mallia vastaavaan kuntoon!

https://ep1.pinkbike.org/p5pb20948342/p5pb20948342.jpg

hphuhtin
14.07.2021, 01.42
Hieno on, retrolla tavalla. Vaikka itse en tuollaiseen jaksaisi ryhtyä niin lopputulosta voi ihailla ;) Oletko koittanut millainen on tositoimissa?

Dami
14.07.2021, 23.00
Tuo perä on kyllä todella smoothi ja iskarin siirrettävä alakiinnitys mahdollistaa vähän modernimman keulakulmankin käytön tarvittaessa. En tuolla kyllä kunnon ajoa raaskinut pyörittää, pientä polkusiirtymää vain, taitaa jäädä enemmänkin ’museovehkeeksi’ tallin perukoille.

Antarctic
05.09.2021, 18.21
Kaivoin kellaristani Taiwan made GT Zaskar Elite- fillarin (6061 Aluminum jne.). Se on kondiksessa kaikin puolin. Mutta koitin selvittää erinäisillä sivustoilta valmistusvuotta, äh, hankalaa. Mutta osaako joku fiksumpi koodata auki saman tien? F080817106, BT?-1313. Ja onko näillä jälleenmyyntiarvoa. Fillari on nätissä kunnossa. Tack.

Marsusram
05.09.2021, 20.09
ˆKuva kertoisi enemmän, jotta voisi haarukoida. Sarjanumerossa saattaa olla -08 tai -06.
Jos on "retro", niin on 26" kiekoilla, mutta kuitenkin sen jälkeen kun runkojen valmistus meni Taiwaniin.
Jälleenmyyntiarvo on niin pieni, että kannattaa ajaa itse.

Travelkicking
05.07.2022, 18.11
Rossin maastopyörä on ollut nurkissa vuodesta 1989 - ostin sen uutena, kun tein ekaa taloani. Tuo maksoi yli 3000 mk. Piti tuohon aikaan kiirettä, joten ehdin ajaa sillä parttiarallaa enintään 300-500 km. Vain satulatolpan kiristysruuvi puuttuu. Katselin, että nurkissa olisi jonkun verran tarvikkeita, mm. 26" renkaita, joilla pääsisi alkuun. Takapyörän pinnat ovat hapettuneet. Laakerit menevät tod.näk. vaihtoon ja kaikki vaijerit. Siitä voisi tulla pyörä, jos olisi innostusta. Projekti maantiepyörä kiinnostaisi kyllä enemmän.https://pic.useful.fi/lGN-n2VWq.jpghttps://pic.useful.fi/y4Z5y0Zet.jpg

jplahti
22.07.2022, 13.37
https://photos.app.goo.gl/xAWPtwyia3PP7j867https://photos.google.com/share/AF1QipPGd9Y9vSmAOGe1zIsCEiOWPkMClqosvvxvyRyBHw5RTr wSf9luUtJPAXJ4dQ6WpQ/photo/AF1QipPN9qnDPYm7hOR-gy8UivSPLPoSgdifbY4PjyLX?key=d1lUUGVTVE82cHlIR0xPO HBGb3QzX21qbU1TckxnTämmöinen etummaisena oleva Tunturi Kayapo vuosituhannen vaihteesta on ollut käytössä sieltä asti. On rymistelty monenlaisilla metsäpoluilla ja viimeiset vuodet rauhallisemmin vain teillä.

https://peda.net/p/jplahti/kuvia/fillareita/i20220722122122:file/download/0bd13634a9b21c2cbf8719dd7f28b2d6798f223b/IMG_20200517_111308.jpg

On säilynyt hämmentävän hyvässä kunnossa, vaikka aina säilytyspaikka ei ole ollut ihan optimaalinen. Vain ihan pientä pintaruostetta, joka on helppo ollut poistaa pienellä huollolla.

Nyt kun työnantajan kautta tuli käyttöön Cuben sähkömaastopyörä, niin lähdin modaamaan tuosta Pump Track-pyörää poistaen kaiken turhan tilpehöörin. Kaikki on tallessa, joten tarvittaessa alkuperäisosat voi palauttaa käyttöön.

https://peda.net/p/jplahti/kuvia/fillareita/i20220722122125:file/download/e00223d61960282aa7f56b11b02b8951aa2a9d26/IMG20220717192211.jpg

Viimeisin päivitys oli ohjaamon uudistus lyhyemmällä ohjainkannattimella ja uudella leveämmällä ohjaustangolla.

https://peda.net/p/jplahti/kuvia/fillareita/i20220722122123:file/download/243bcc0509eaf19e8839075e74030ab922761b04/ohjaustangot.jpg

Renkaat pitäisi vielä vaihtaa johonkin enemmän asfalttirenkaisiin.

Pyörät tykkää siitä, että niillä ajetaan.
https://photos.google.com/share/AF1QipPGd9Y9vSmAOGe1zIsCEiOWPkMClqosvvxvyRyBHw5RTr wSf9luUtJPAXJ4dQ6WpQ/photo/AF1QipPN9qnDPYm7hOR-gy8UivSPLPoSgdifbY4PjyLX?key=d1lUUGVTVE82cHlIR0xPO HBGb3QzX21qbU1Tckxn

jplahti
29.07.2022, 11.02
Mikähän muuten mahtoi olla syynä tuohon muotiin, että vuosituhannen vaihteen maastopyörissä oli tuollaiset hirveän pitkät stemmit ja lähes täysin suora ja melko kapea ohjaustanko? Nimittäin tuolla pikku päivityksellä pyörän ajomukavuus parani merkittävästi.

Vielä uudet renkaat alle ja tästä tulikin oikein mukava pyörä taas sähkömaasturin rinnalle.

crcm
29.07.2022, 22.42
Mikähän muuten mahtoi olla syynä tuohon muotiin, että vuosituhannen vaihteen maastopyörissä oli tuollaiset hirveän pitkät stemmit ja lähes täysin suora ja melko kapea ohjaustanko? Nimittäin tuolla pikku päivityksellä pyörän ajomukavuus parani merkittävästi.

Osat/geometriat kopsattiin sen ajan maantiepyöristä aika pitkälti. Leveitä tankoja ei tainnut edes olla. Ensimäisessä omassa maastopyörässä oli 58cm leveä tanko.

tchegge_
29.07.2022, 22.47
Joku 90-luvun puolen välin maasturi ilman jousituksia on geometrioiltaan aika lähellä nykyisiä sorapyöriä. Ja silloin oli kova sana jos tanko kapea. Mullakin cannarissa 51cm tanko.

Ei silloin kyllä tullut niillä ajeltua mitään juurakkohelvettejä. 98 tuli sitten eka riseri taloon


Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

MRe
29.07.2022, 23.47
Mulla taitaa Konassa olla 54 senttinen tanko. Vai onkohan se alle 50…

Sambolo
31.07.2022, 19.16
Ei ihan optimi pumppailuun noin korkea runko.

usko juntunen
31.07.2022, 19.31
Mikähän muuten mahtoi olla syynä tuohon muotiin, että vuosituhannen vaihteen maastopyörissä oli tuollaiset hirveän pitkät stemmit ja lähes täysin suora ja melko kapea ohjaustanko?... nips.....
Joo ja sen pitkän stemmin jatkeeksi vielä nousukahvat. Lilan värisiä lisäjarrukahvoja unohtamati ;)
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEVtxSEe8lvBA3rQXAbABr_dNeMqVm3x1Juh8fN9kwK7Wi WbhHVAetf3g7WrXNaantPkwxGuJfihbew9nbxdKMWxmtZbXiQd yGZDLFY7a1_dwUeHPZioDIBQxJqF2XiZpKHfEEUDs4u5G2XYLF xOAeUSpQ=w1240-h698-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/PS4bF6LlUubbthBOHlLXVI5PZP4IARXx9pGXw7NcKPZjHOnMQh SOPH9nJBqE-qQVQh3A9L-V8vacxIuVRhTi57YXKovT3FTzRRXyUC03MQuzjZcigtJEw03Dp sB6Li_cty8w1ZJVXaV27mI1hVBLeMboBXKXrhEzWqo-NFFK3e8rpyrNgLwI9ZAJGq1ygP3XEnuhCTKOho_TXTjMPpwSaJ fU6gFAn3tKbnaY-OwrUElJYM40r8d0u35HayqL5hCTe1DjZVnZ4Lq4jilNJ-p1xTpwCyDuiru5wZtS87kp5DkcUclf7WJHhXn6Kav6mP5FB7sl 1bfjlVZ5k6NdtjTa7ViXDxZStGbvXLwNKEMy9TqH42Vq2cSXrS b2bhnSyyE906grUW1LI9z749IP8Uo89-x8RptK2lPH-SfkCIwehfChVatnogYWAi193zLUKQFKSXZpR0U2KRvdSnY7I8L ivyY3h44z1OEmJDOk0xvGa4qTnnoLW_achauZUxvGD7K56-a659Bw4PlH0_pQ4p-Al1rdtUvmN8e44QYQTOhCfA9oDuMqFyRXYwdYToUGawkuKZIXQ X-v3LVNct7xtIuGV_IDxEiZsso-Ruyw-xGAFNhx5RbPGAslFHU67dZvoFWM3N-EwIYemVzPL6KWZYFeU9eIHAQaIq_cFUFkdVAt6shrKStKQL_3q Yr5vWxrXamp_zj1ReN0Hsig_a5ppgYXX1fGq8v4Ba65U93OqHA znt393uIsIo93ZENtfWuFt9U=w797-h598-no?authuser=0

Aikamoisia OTB-linkoja olivat ;)

Ohiampuja
01.08.2022, 23.09
Ja miksei edes satulaa tajuttu laskea. Ennen ajettiin samalla pyörällä XC ja DH kisa, ja satula yhtä korkealla. Niitä vanhoja hassun hauskoja DH pätkiä löytyy netistä.

Voi kun joku olisi tajunnut avata yhden ruuvin ja laskea satulaa 15 cm.

Iglumies
22.09.2023, 22.01
Kaveri toi Vaimonsa vanhan Checker Pigin huoltoon osalaatikkonsa kanssa ja kun tutkin sen sisältöä, osui silmiin nämä.
Saattais joku tietävä harrastaja olla innoissaan.

https://pic.useful.fi/HJ8PskE7X.jpg

marco1
14.08.2024, 15.48
Norronan uutislehtisestä bongattu 40 vuotta maastopyöräilyä Norjassa: https://www.norrona.com/en-GB/blog/mountain-biking/forty-years-of-norwegian-trail-riding/

Kuvissa alkuajoilta on samaa tyyliä kuin täälläkin aikoinaan.

Yedi.
16.08.2024, 15.07
Ja miksei edes satulaa tajuttu laskea. ...

Voi kun joku olisi tajunnut avata yhden ruuvin ja laskea satulaa 15 cm.

Laskettiinhan sitä satulaa. 90-luvun alussa ainakin itsellä oli käytössä Hite-Rite "hissitolppa". Satula nousi ja laski tarpeen mukaan, kun avasi satulan pikalukon ja nosti/laski p::settä sen mukaan mihin korkeuteen halusi lukita satulan. :)

Pushead
10.12.2024, 21.42
Shimpalta näköjään löytyy tällaiset historiasivut, ihan hienot. https://www.shimano.com/en/100th/history/products/

XTR historiikki https://www.shimano.com/en/100th/history/products/58.php

lasinpesuneste
30.06.2025, 19.42
Mulla oli muksuna jonkin aikaa nishiki bomber koulumatkapyöränä. Nyt houkuttelis etsiä halpa retro mtb asiointipyöräksi. Mikä olisi sopiva runko/vakaputken mitta 178/84 cm kuskille?

nure
30.06.2025, 21.33
Aikoinaan suurin osa ns. maastopyöristä oli hieman ylimitoitettuja joten L (M) kokoinen ja rungon pituus hieman yksilöllistä ja sitä voi muokata mutta about 55-60cm olis ok...

MRe
01.07.2025, 08.49
XTR historiikki https://www.shimano.com/en/100th/history/products/58.php

Mulla on mun Konassa noi alkuperäiset XTR-vaihtajat. Kammetkin olisi, jos jaksaisi laittaa kiinni.