PDA

Näytä tavallinen näkymä : Edullinen pyörähuolto pk-seudulta

Kolmaspyörä
24.05.2009, 15.08
Käväisin tuossa juuri Puhoksen intersportista kysymästä paljon maksaa vuosihuolto hybridille. Hinta on 85 euroa, joka on mielestäni melkoisen suolainen. Se ei tietenkään sisällä mahdollisia osia, jos niitä joutuu vaihtamaan.

Onko palstalaisilla tietoa löytyykö pääkaupunkiseudulta halvempia fillarin huollattamispaikkoja. Itse en osaa enkä edes halua ruveta huoltamaan fillariani, jos siis joku on sitä ehdottamassa.

Ps. toivottavasti laitoin tämän oikeaan ketjuun.

lynxlynx
24.05.2009, 16.03
Ajomies tikkurilassa on huoltanut pyörääni sopuhintaan. Ja on tullut jopa kuntoon :D

Erkko
24.05.2009, 16.16
Tikkurilan ajomiestä mäkin suosittelisin. Ne kerrat kun herra ajomies on säätänyt mun pyöriä, on tullut fiilis että homma on loistavasti hallussa. Kaikissa liikkeissä ei välttämättä samaa fiilistä tule:rolleyes:

lynxlynx
24.05.2009, 16.29
Tikkurilan ajomiestä mäkin suosittelisin. Ne kerrat kun herra ajomies on säätänyt mun pyöriä, on tullut fiilis että homma on loistavasti hallussa. Kaikissa liikkeissä ei välttämättä samaa fiilistä tule:rolleyes:
Juu ja etenkin kun vaihteita on säädetty, niin saa käydä välillä testaamassa että ne toimii oikeassakin ajossa.

Ketjukeke
24.05.2009, 19.10

Kyllä juurikin näin... Eli samoilla linjoilla edellisten herrojen kanssa...

Kolmaspyörä
25.05.2009, 11.26
Ajomiestä kovasti suositeltu. Ilmeisesti se on laadukas paikka. Soitin sinne ja kysyin niiden hintoja ja sieltä sanottiin, että hybridin vuosihuolto on 90 eskoa. Melkoisen suolainen hinta siis sekin. No, ei täältä pääkaupunkiseudulta taida saada edullista (esim. alle 50 euroa maksavaa) vuosihuoltoa.

higgins
25.05.2009, 11.52
niiden hintoja ja sieltä sanottiin, että hybridin vuosihuolto on 90 eskoa.

Joo ei saa, jos täyshuoltoa haluat. Halvalla ei saa hyvää. Higg

Tauno
26.05.2009, 07.21
Keravalla (Lundberg) näyttää kausihuolto hybridiin olevan tällä hetkellä 70 €.

Kyllä varmaan on vaikea sen alle päästä, ellei sitten mennä ns. harmaan talouden puolelle. Kai niitäkin yrittäjiä löytyy, mutta niitä tuskin tällä foorumilla suositellaan.

drop
26.05.2009, 08.05
Ajomiestä kovasti suositeltu. Ilmeisesti se on laadukas paikka. Soitin sinne ja kysyin niiden hintoja ja sieltä sanottiin, että hybridin vuosihuolto on 90 eskoa. Melkoisen suolainen hinta siis sekin. No, ei täältä pääkaupunkiseudulta taida saada edullista (esim. alle 50 euroa maksavaa) vuosihuoltoa.

Itse kun huoltaa tulee laskusta pienempi ja nautinnosta suurempi.

pinna
26.05.2009, 10.50
Dee Sport , Maunula.

Oatmeal Stout
26.05.2009, 13.41
Mitä oikein haluat vuosihuoltoon sisältyvän?
Pesu ja kuivatus?

mehukatti
26.05.2009, 14.11
Tulee mieleen, että ehkä kannattais viedä pyörä huoltoon sellaseen paikkaan, joka on todettu hyväksi. Toinen vaihtoehto on metsästää sitä parin kympin säästöä, mutta työn laatu voi olla heikompaa ja sitten joutuu juoksemaan siellä liikkeessä uudestaan reklamoimassa sekä kirjottelemaan katkeraa palautetta tänne foorumille. ;)

Asentaja
26.05.2009, 14.14

Ahh...... . . . . . . . . . .. masokismi.

ellmeri
26.05.2009, 14.15

Mulla pikahuolto tehty odottaessa :D oli keskiön vaihto,ja kerran jarruhuolto.
Eilen hain rikkoutuneen takavaihtajan rissan tilalle uutta kilkettä,onnex sain sen tehdä itse.:cool: Kiva kun löytyy liike mistä saa oikeesti varaosia ja palvelua...

Schöne Scheisse
26.05.2009, 14.20
Itse olen ratkaissut nämä hintapolitiikkakysymykset siten, että käyn 15 euron parturissa ja käytän kertyvän säästön fillarin "luksushuoltoihin".

mutanaama
26.05.2009, 14.29
Ahh...... . . . . . . . . . .. masokismi.

Jesh. Työkalut kun ostaa vielä anttilan mätäkorista. aaaaahhh.. Sitä haljenneiden rystysien rutinaa ja vääntyvien sekä katkeavien kuusiokoloavaimien silpomia sormenpäitä. Muistot vuotavasta tippakannusta, jonka lippa tipahtaa ensipainalluksella, tai Drop´n´forget kiintoavainsarjat. Oi noita muistoja 70-luvulta, jonne ne saa**nat kanssa kuuluu.

niskahiki
28.05.2009, 21.31
www.fillaripaja.fi teki homman paremmin kuin esim. TM-voittaja bikeplanet. Itse suosin näissä aiheissa pieniä yksityisyrittäjiä, niillä ei ole varaa tehdä työtään huonosti kun muuten lähtee asiakkaat. Isoilla rahat-pois-uunoilta-ketjuilla ei ole mitään väliä. Isot mainokset takaa asiakkaat kaikesta huolimatta.

Jotku fillari"huollot" tarkoittaa lähinnä että fillarille annetaan hierontaa ja vieläpä painepesurilla joten niitä vältän. Fillarin voin tosiaan pestä itsekin ja huollosta ostan vain huollon, kiitos.

Pidemässä juoksussa (tai siis rullauksessa) pikkuhiljaa kerään itse itselleni tarvittavia työkaluja, erikoisempiakin, ja opettelen itse huoltamaan soittimeni.

Kolmaspyörä
03.06.2009, 06.58

Minkäs teet, kun ei vaan osaa (eikä haluakaan osata) huoltaa zygää.

Ajomies on saanut niin paljon hehkutusta, joten täytyy kai köyhän kaivaa kuvetta ja suunnata nokka kohti Tiksiä. Varsinkin, kun muutamat muutkin liikkeet, joista kysyin huoltoa, kertoivat hinnan olevan heilläkin 90 egen korvilla ja jonot jotain 3 viikon luokkaa.

Mara
04.06.2009, 20.24
Dee Sport Maunulassa Metsäpurontiellä on minunkin suositukseni. Kannattaa soittaa ja kysyä jonon pituus ja hinta. Itselläni ja tutuillani on erittäin hyvät kokemukset tästä yrittäjästä. Ei laskuta turhasta, melkein aina on yllättänyt edullisuudellaan.

Sisba
20.03.2013, 13.05
Konalasta löytyi uusi paikka Fillariverstas. Liikkeessä muutama nuori kundi ja perushuolto valmistui seuraavaksi päiväksi. Avajaistarjous 60€ ja työn jälki oli hintaan nähden erittäin hyvää. Suosittelen!

rantanr
20.03.2013, 14.25
työn jälki oli hintaan nähden erittäin hyvää.
Millä perusteella? Tupalamäärä öljyä ketjuihin vai mitä?

mutanaama
20.03.2013, 14.30
iBike (http://www.ibike.fi/huollot-ja-hinnat/) on avannut ovensa lauttasaaressa, osaava ja nopea huolto.

Sisba
20.03.2013, 16.14
Millä perusteella? Tupalamäärä öljyä ketjuihin vai mitä?

Haha. Ei sentään. No näin esimerkiksi navat oli rasvattu vaikkei hintaan kuulunut. Kyseessä oli siis "perus pyörä" josta vähän heikompi laatuisistakin osista saatiin puristettua lisäkilometrejä ja kaikki säädöt oli kohdallaan myös ajettaessa eikä vaan säätöpenkissä. Kaikissa käyttämissäni huolloissa ei aina ole ollut näin joten koen saaneeni hyvää vastinetta rahoilleni ja tuen samalla pikkuputiikkia.

Cycle Queen
20.03.2013, 17.08
Jaahah, taidanpa lopettaa pyörän huollattamisen Hgin Urheiluvälinehuollossa. Kun kausihuollon lisäksi vaihdetaan rataspakka ja ketjut jopa 2000 km välein, kasvaa kausihuollon loppusummma aina yli 200 euron. Tarjottiinpa viime keväänä jopa 500 euroa lähentelevää täyshuoltoa, mutta siihen täkyyn en tarttunut. Jos huoltokustannukset ovat 400-500 euroa vuodessa, voisi tietysti luopua huoltopalveluiden ostoista kokonaan ja ostaa uuden pyörän 2 vuoden välein.

Asetyylikoliini
20.03.2013, 19.07
^ Mäkin teetin huoltoja tuolla Helsingin Urheiluvälinehuollossa joskus vuosia sitten, kunnes tajusin pyöristä sen verran, että ei tosiaan kannata. Vaihdetaan käyttökelpoisia osia, ja vaihto-osista otetaan todennäköisesti hyvä kate - en enää (onneksi!) muista hintapolitiikkaa sen paremmin.

Michael L.
20.03.2013, 19.28
Jaahah, taidanpa lopettaa pyörän huollattamisen Hgin Urheiluvälinehuollossa. Kun kausihuollon lisäksi vaihdetaan rataspakka ja ketjut jopa 2000 km välein, kasvaa kausihuollon loppusummma aina yli 200 euron. Tarjottiinpa viime keväänä jopa 500 euroa lähentelevää täyshuoltoa, mutta siihen täkyyn en tarttunut. Jos huoltokustannukset ovat 400-500 euroa vuodessa, voisi tietysti luopua huoltopalveluiden ostoista kokonaan ja ostaa uuden pyörän 2 vuoden välein.

vaihtoivatko he osat siis voimansiirrot sinulta kysymättä? :/

Cycle Queen
21.03.2013, 15.51
vaihtoivatko he osat siis voimansiirrot sinulta kysymättä? :/
Eivät, mutta kun ketjujen venymistä oikein rakotulkilla havainnollistettiin, ei vastaankaan kehdannut väittää. Ketju ja rataspakka kuluvat samaa tahtia, joten ketjun vaihdon yhteydessä pitää vaihtaa myös rataspakka, kertoivat. Setin hinta oli muistaakseni n 90 euroa, ja kyseessä ihan "perustason" osat. Kalliimpiakin osia tarjottiin, mutta ilmoitin, että ei kiitos. Työn laadussa ei ollut moitittavaa, mitä nyt joskus kävi niin, ettei pyörä ollutkaan valmiina sovittuna päivänä. Omistin aikoinaan retkipyörän, joka oli rakenteeltaan niin simppeli, että pystyin itse tekemään perushuollot. Kun ostin ko. liikkeestä nykyisen hybridini, arvelin, etten osaa sitä itse huoltaa. Tulipa sitten maksettua pyörä kahteen kertaan määräaikaishuoltojen muodossa ja vieläpä suht lyhyessä ajassa. Älkää tehkö perässä.

Michael L.
22.03.2013, 13.53
Ei niitä kannata vaihtaa jos ne toimii... eli ajat vaan niin kauan kunnes toiminta rupee oikeesti tökkimään. Ja toki säännöllinen puhtaanapito/öljyäminen suositeltavaa - ei ainakaan lyhennä vaihtoväliä! Itellä menee vaihtoon noin 4000km-5000km kohdalla maantiepyörässä ja maastopyörässä 1500km-2000km NOIN..Voi niillä pidempääkin ajaa, muta mä haluun että ne toimii täydellisesti. ;) Vaihdan aina pakan/ketjun samaan aikaan.
Sitten voi toki "hifistellä" ja kierrättää esim. 2ketjua eli ketju vaihtoon ennen kuin venyy liikaa esim. 1000km välein ja tällöin pakka ei pääse juurikaan kulumaan. Tai pidentää ainakin vaihtoväliä huomattavasti verrattuna siihen, että ajaisi vain yhdellä ketjulla. Kukin tyylillään. :)

Mitä tohon huoltoon tulee niin eihän ne voi tehdä muuta kun vaihtaa noi osat jos sä haluut, että ne toimii täydellisesti? Oishan se vähän ikävää, että toiminta rupeis tökkimään vaikka 500km-1000km huollon jälkeen? Ja sit päästäis taas tähän että "paskahuolto" :D

Cycle Queen
22.03.2013, 19.02
Ei niitä kannata vaihtaa jos ne toimii... eli ajat vaan niin kauan kunnes toiminta rupee oikeesti tökkimään.
Aivan. Nykyisillä ketjuilla ajettu 4000 km ja vasta nyt tuntuvat vähän löystyneen. En tiedä, onko aika kullannut muistot, mutta en muista, että "ennen vanhaan" olisi vaihdettu ketjuja ja rataspakkoja jokaisen kausihuollon yhteydessä. Onhan se tietysti kiva, jos pyörä toimii täydellisesti, mutta...auton huoltokin maksaa minulle vähemmän vuodessa. Otetaanpa siis työkalut kauniiseen käteen. Kiitokset ketjuvinkeistä :)

Halloo halloo
22.03.2013, 19.19
^ kyllä sitä tupelompikin oppii, jopa minä olen osannut pieniä huoltoja tehdä. Lisää myös varmuutta retkiä ajatellen.

Michael L.
23.03.2013, 21.23
Jep ei ne pyörän "perus" huoltohommat mitään erikoisia ole. Parktoolin huoltokirja hankilistaan ja opettelemaan. :)

Asetyylikoliini
24.03.2013, 10.04
^ Näinhän se on. Jos palataan CycleQueenin alkuperäiseen viestiin, niin oman tulkintani (ja kokemukseni) mukaan pointin voisi ehkä yleistää niin, että jotkut pyörähuollot höynäyttävät nimenomaan niitä, jotka eivät joko a) ole kiinnostuneita vähäisimmässäkään määrin pyörän tekniikasta ja pyörän huoltamisesta nyt eikä tulevaisuudessa (näitä on varmasti oikeasti todella paljon, joskaan ei liene tällä foorumilla) tai b) ole vielä opetelleet tekniikkaa ja huoltotoimia itse.

Michael L.
24.03.2013, 13.24
Jep noinhnan se menee!

Cycle Queen
24.03.2013, 15.13
Polkupyörän huoltaminen ei taida kuulua tyypillisimpiin keski-ikäisen naisihmisen harrastuksiin, mutta ehkä on aika murtaa tämäkin myytti :) Työkalupakista löytyy jo ketjunkatkaisin, rengasraudat, kiinto- ja kuusiokoloavaimia ja se tärkein: iso purkki Swarfegaa. Piti muuten mainita, että HUH:ssa vaihdettiin myös poljinkammet, kun pyörä oli 3 vuotta vanha. Mielestäni kammet toimivat moitteetta, mutta enpä osannut vastaankaan väittää. En ”uskaltanut” alussa edes vaihtaa pyörään kesä/talvirenkaita vaan maksoin tästäkin mukisematta 35-40 euroa jokaisen kausihuollon yhteydessä. Sittemmin tulin järkiini ja tajusin, että kyse on vain polkupyörästä, ei ydinohjuksesta. Nyt sitten vaan polkupyörän huoltoa opettelemaan. :)

ozma
03.05.2013, 08.42
Konalasta löytyi uusi paikka Fillariverstas. Liikkeessä muutama nuori kundi ja perushuolto valmistui seuraavaksi päiväksi. Avajaistarjous 60€ ja työn jälki oli hintaan nähden erittäin hyvää. Suosittelen!

Mäkin suosittelen. Crossarin kiekot tuli rihdattua asianmukaisesti; laatu, aika, hinta ja palvelu olivat kohdallaan.

p bonk
03.05.2013, 09.35
Tei itse ja säästin -porukka voi miettiä huollon hintaa kauhistellessaan sitä, että sille asentajaparalle maksetaan siitä työstä palkkaa ja siitä sivukuluja ja se liiketila maksaa jotain ja niihin osiin ja työkaluihin sidottu pääoma pitäisi saada takaisin ja yrityksen toiminnan pitäisi olla pitkän päälle kannattavaa jne.

PeeHoo
03.05.2013, 10.15
Kaverini vei fillarinsa tonne http://www.tapiolanpolkupyorapaja.com/, ja kysyi että pitäisikö vaihtaa myös ketjut. Kaveri mittasi venymän ja sanoi, ettei hän vielä vaihtaisi.

Minusta se oli hieno teko, ei tehnyt turhaa työtä ja laskutusta.

Minä menin samaan paikkaan pikkuhuoltoon. Kaveri sanoi, että ei se ole hankala tehdä itsekään ja kertoi kuinka se tehtäisiin. Se tehtiin kumminkin siellä, eikä maksanut paljonkaan.

Oatmeal Stout
03.05.2013, 10.31
Tei itse ja säästin -porukka voi miettiä huollon hintaa kauhistellessaan sitä, että sille asentajaparalle maksetaan siitä työstä palkkaa ja siitä sivukuluja ja se liiketila maksaa jotain ja niihin osiin ja työkaluihin sidottu pääoma pitäisi saada takaisin ja yrityksen toiminnan pitäisi olla pitkän päälle kannattavaa jne.
Siksi on hyvä kuulua Vein Itse ja Säästin -porukkaan.

lansive
03.05.2013, 11.28

Kannattaa miettiä toisten palveluiden käyttämättömyyttä kauhistellessaan, että joskus harrastamisen (tai jopa päivittäisen liikkumisen) mahdollistaa rahavarojen sijoittaminen muuhun kuin polkupyörähuoltoon. Tai vaihtoehtoisesti pyörähuollon jonotuslistan pituus suorastaan pakottaa tekemään asioita itse.

Cycle Queen
03.05.2013, 15.13
Jep, itsekin yrittäjänä olen tietoinen siitä, ettei Suomessa ole mahdollista kovin halvalla tuottaa palveluja. Itse odotan kuitenkin asiakkaana sitä, ettei minulle puhuta puuta heinää esim. osien vaihtotarpeesta, jos tarvetta ei oikeasti ole.