Näytä tavallinen näkymä : Hki-tku
Moi. Olen lähdössä huomenna pyörällä Turkuun. Kyselisin mukavuus/nopeus-suhteellisesti parasta reittiä. Salosta eteenpäin on reitti selvillä, mutta sinne en ole varma. Toisaalta etelän kautta valtakunnallisia pyöräteitä (inkoo-karjaa-pohja...) olisi varmasti mukavaa ja rauhallista, mutta metrejä tulee enemmän. Entäs tie 110 (Vanha Turuntie?). Onko vilkkaasti liikennöity ja huonoilla pientareilla?
Inkoo-Karjaa-Pohja -reittiä lyhyempi, mutta silti ihan mukava reitti on ajaa Kiskon ja Mustion kautta (http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Salo&daddr=Reitti+186%2FKiskontie+to:Linderintie+to:Rei tti+1130%2FLappersintie+to:Reitti+1130%2FEvitskogi ntie+to:Reitti+1130%2FLapinkyl%C3%A4ntie+to:60.189 329,24.576416&hl=fi&geocode=%3BFaRmlwMduilmAQ%3BFTOmlQMdwRRsAQ%3BFZIul gMdSKZvAQ%3BFaholgMdFJFyAQ%3BFYiXlgMdgkx2AQ%3B&mra=dme&mrcr=0&mrsp=6&sz=11&via=1,2,3,4,5&sll=60.160643,24.688339&sspn=0.231299,0.617981&ie=UTF8&ll=60.097718,23.977661&spn=0.231742,0.617981&z=11). Ajoin tuota kautta Helsinkiin vapun tienoilla, ainoa ikävämpi osuus on n. 10 km osuus tiellä 25 (Mustion ja Kukkumäen väli).
Takaisin tulin 110-tietä, en suosittele. Liikennettä ei ole kovin paljon, mutta asvaltti on huonossa kunnossa ja suurella osalla matkaa pientareella on tärinäraita.
Salosta sitten Kuninkaantietä, eikös juu?
Jos kiinnostaa, niin voin kaivaa parin kesän takaa gps-jäljen Turusta Espooseen asti. Tuli silloin poljettua Kuninkaantietä King's Road Racessa.
Joenranta
19.05.2009, 20.49
Jos kiinnostaa, niin voin kaivaa parin kesän takaa gps-jäljen Turusta Espooseen asti. Tuli silloin poljettua Kuninkaantietä King's Road Racessa.
Tarkoitus olisi ensi heinäkuussa ajella kaverin kanssa Turusta ainakin Helsinkiin ja mahdollisesti siitä eteenpäin rannikon suuntaisesti Kuninkaantietä pitkin. Kun se on uusi kokemus, niin toivonkin saavani paitsi reittitietoa ja muutakin kokemusta ko. tiestä. Huomasin, että siitä reitistä on myytävänä karttoja.
Tarkoitus olisi ensi heinäkuussa ajella kaverin kanssa Turusta ainakin Helsinkiin ja mahdollisesti siitä eteenpäin rannikon suuntaisesti Kuninkaantietä pitkin. Kun se on uusi kokemus, niin toivonkin saavani paitsi reittitietoa ja muutakin kokemusta ko. tiestä. Huomasin, että siitä reitistä on myytävänä karttoja.
Mä koitan keksiä tavan jakaa tuon reittidatan. Sitä voi sitten vaikka googlen kartalla ihmetellä.
Reitti sinänsä on mitä mainioin. Rauhallisia teitä vaihtelevassa maaseutumaisemassa. Voin suositella todella lämpimästi.
Tarkoitus olisi ensi heinäkuussa ajella kaverin kanssa Turusta ainakin Helsinkiin ja mahdollisesti siitä eteenpäin rannikon suuntaisesti Kuninkaantietä pitkin. Kun se on uusi kokemus, niin toivonkin saavani paitsi reittitietoa ja muutakin kokemusta ko. tiestä. Huomasin, että siitä reitistä on myytävänä karttoja.
Kuninkaantien fillariopasta näkyy saavan (http://www.karttakeskus.fi/workspace.client_organization/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=F123815) vähintäänkin kohtuulliseen 4 euron hintaan. Olen katsellut joitain muita tuon sarjan oppaita ja ovat minusta ihan asiallisia jos kyse on enemmän retkeilystä kuin lenkkeilystä. Löytyy karttojen lisäksi perustiedot matkan varrella olevista nähtävyyksistä, majapaikoista jne.
Aihe kiinnostaa, meinaan jossain vaiheessa ajaa maantiepyörällä Turkuun kaverin luokse vähän ryyp... öh, rentoutumaan. Piti ajaa jo viime kesänä, mutta jäi kiireiden vuoksi. Silloin ajattelin ajaa Helsingistä Hangontietä Inkooseen ja siitä Mustion kautta Saloon jne. Nyt lin ajattellut ajaa koko matkan vanhaa ykköstietä, jos vaikka saisivat tunnelit pysymään auki. Tässä esitetyt huomiot saivat kuitenkin harkitsemaan uudelleen alkuperäistä sunnitelmaa. On kokemuksia vanhasta valtatiestä matkalla Tampereelle, ovat tosiaan aika kuluneita vielä vuosia...
No tässä olis yksi reittivaihtoehto osalle matkaa:
Linkki (http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=214095)
Inkoo-Karjaa-Pohja -reittiä lyhyempi, mutta silti ihan mukava reitti on ajaa Kiskon ja Mustion kautta (http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Salo&daddr=Reitti+186%2FKiskontie+to:Linderintie+to:Rei tti+1130%2FLappersintie+to:Reitti+1130%2FEvitskogi ntie+to:Reitti+1130%2FLapinkyl%C3%A4ntie+to:60.189 329,24.576416&hl=fi&geocode=%3BFaRmlwMduilmAQ%3BFTOmlQMdwRRsAQ%3BFZIul gMdSKZvAQ%3BFaholgMdFJFyAQ%3BFYiXlgMdgkx2AQ%3B&mra=dme&mrcr=0&mrsp=6&sz=11&via=1,2,3,4,5&sll=60.160643,24.688339&sspn=0.231299,0.617981&ie=UTF8&ll=60.097718,23.977661&spn=0.231742,0.617981&z=11). Ajoin tuota kautta Helsinkiin vapun tienoilla, ainoa ikävämpi osuus on n. 10 km osuus tiellä 25 (Mustion ja Kukkumäen väli).
Kyselin Lohjan kunniasedältä tosta pätkästä ja siellä kuulemma on vaihtoehto 25:lle. AM oli lupin saunassa että kunhan hää herää ja valaisee... ehkä se reitti ei ehkä sovellu 23mm/10bar lenkeille.
Inkoo-Karjaa-Pohja -reittiä lyhyempi, mutta silti ihan mukava reitti on ajaa Kiskon ja Mustion kautta (http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Salo&daddr=Reitti+186%2FKiskontie+to:Linderintie+to:Rei tti+1130%2FLappersintie+to:Reitti+1130%2FEvitskogi ntie+to:Reitti+1130%2FLapinkyl%C3%A4ntie+to:60.189 329,24.576416&hl=fi&geocode=%3BFaRmlwMduilmAQ%3BFTOmlQMdwRRsAQ%3BFZIul gMdSKZvAQ%3BFaholgMdFJFyAQ%3BFYiXlgMdgkx2AQ%3B&mra=dme&mrcr=0&mrsp=6&sz=11&via=1,2,3,4,5&sll=60.160643,24.688339&sspn=0.231299,0.617981&ie=UTF8&ll=60.097718,23.977661&spn=0.231742,0.617981&z=11). Ajoin tuota kautta Helsinkiin vapun tienoilla, ainoa ikävämpi osuus on n. 10 km osuus tiellä 25 (Mustion ja Kukkumäen väli).
Reissu lähestyy ja reittisuunnittelu kiinnostaa taas. Oliko tämä reitti kokonaisuudessaan ajettavissa kilpurilla?
Lähden todennäköisesti ajelemaan Hgistä Turkua kohti aamusta 26.6. Tervetuloa mukaan!
Reissu lähestyy ja reittisuunnittelu kiinnostaa taas. Oliko tämä reitti kokonaisuudessaan ajettavissa kilpurilla?
Oli kyllä, asfalttia koko matka. Suurimmaksi osaksi ihan kelvollisen kuntoistakin.
Oli kyllä, asfalttia koko matka. Suurimmaksi osaksi ihan kelvollisen kuntoistakin.
Tänks! Taidanpa lähteä tuota reittiä, ei tunnu paljon kiertävän (ellei eksy) ja Lapinmäentiestä lähtien jostain syystä täysin uusia maisemia mulle..
idänihme
03.05.2010, 14.31
Inkoo-Karjaa-Pohja -reittiä lyhyempi, mutta silti ihan mukava reitti on ajaa Kiskon ja Mustion kautta (http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Salo&daddr=Reitti+186%2FKiskontie+to:Linderintie+to:Rei tti+1130%2FLappersintie+to:Reitti+1130%2FEvitskogi ntie+to:Reitti+1130%2FLapinkyl%C3%A4ntie+to:60.189 329,24.576416&hl=fi&geocode=%3BFaRmlwMduilmAQ%3BFTOmlQMdwRRsAQ%3BFZIul gMdSKZvAQ%3BFaholgMdFJFyAQ%3BFYiXlgMdgkx2AQ%3B&mra=dme&mrcr=0&mrsp=6&sz=11&via=1,2,3,4,5&sll=60.160643,24.688339&sspn=0.231299,0.617981&ie=UTF8&ll=60.097718,23.977661&spn=0.231742,0.617981&z=11). Ajoin tuota kautta Helsinkiin vapun tienoilla, ainoa ikävämpi osuus on n. 10 km osuus tiellä 25 (Mustion ja Kukkumäen väli).
Takaisin tulin 110-tietä, en suosittele. Liikennettä ei ole kovin paljon, mutta asvaltti on huonossa kunnossa ja suurella osalla matkaa pientareella on tärinäraita.
Salosta sitten Kuninkaantietä, eikös juu?
Onko tähän asiankohtaan tullut vuoden aikana muutosta? Olen ajatellut heittää vastaavan lenkin ensi kesänä ja ilman fillaria tehtyjen havaintojen perusteella tie 110 houkutti. Bussin kyydistä maisemat näytti kivalta, siellä vaikutti olevan riittävästi huoltsikoita joilla pysähtyä (kai niitä olisi tuolla toisellakin reitillä?) ja kartassa näytti kätevältä kun voisi kehien sisältä asti mennä samaa tietä.
Onko tuota tärinäraitaa niilläkin pätkillä jotka ovat olleet "kakkosluokan" autoiluväylinä jo ennen uutta moottoritietä (esim Helsinki-Lohja pätkä)? Entä onko tuo vaihtoehtoinen tie paljonkin parempikuntoinen? Miten Salosta eteenpäin, siitä sitten 110 tietä vai onko sillekin pätkälle parempi vaihtoehto? Liikenteen suuri määrä ei liene missään tuollapäin ongelma ellei joku tunari kolaroi motarin tunneleita tukkoon?
Koska aikaa reissuun on rajallisesti olisi tarkoitus mennä siitä missä aita on matalin, eli liikaa ylimääräisiä kilometrejä ei tekisi mieli ajaa. Kuitenkin tuo noin 15 km mitä tuolta tulisi ylimääräistä matkaa tulisi korkojen kera takaisin, jos tie oikeasti on paljon mukavampi ajaa (ja säästäisi yhdenkin rengasrikon tms). Juurikaan enempää ei kyllä nappaisi ylimääräistä ajella. Matka olisi tarkoitus ajaa maantiepyörän suuntaan viritetyllä 80 luvun retkipyörällä, alla 28 millin renkaat ja mukana kulkisi vain muutama kiloa varusteita (perustyökalut, vararengas, vaihtovaatteet jne) repussa.
Onko tähän asiankohtaan tullut vuoden aikana muutosta? Olen ajatellut heittää vastaavan lenkin ensi kesänä ja ilman fillaria tehtyjen havaintojen perusteella tie 110 houkutti. Bussin kyydistä maisemat näytti kivalta, siellä vaikutti olevan riittävästi huoltsikoita joilla pysähtyä (kai niitä olisi tuolla toisellakin reitillä?) ja kartassa näytti kätevältä kun voisi kehien sisältä asti mennä samaa tietä.
Kannattaa katsella noita teitä Google Street Viewillä. Sillä voi bongata mukavasti piennarten leveyden, täysperävaunurekat ja asfalttipäällysteet. Itse välttäisin 110:aa ja ajelisin etelämpää pikkuteitä pitkin.
idänihme
03.05.2010, 23.45
Kannattaa katsella noita teitä Google Street Viewillä. Sillä voi bongata mukavasti piennarten leveyden, täysperävaunurekat ja asfalttipäällysteet. Itse välttäisin 110:aa ja ajelisin etelämpää pikkuteitä pitkin.
Hyvä vinkki tuo street view. Tuo reitti kieltämättä vaikuttaa hyvältä. Ei tulisi paljoa lisäkilometrejä (jotain 15 tosiaan epämääräisten laskujeni perusteella) jos salosta turkuun menisi 110:aa, jossa siinäkin on parikymmentä kilometriä pyörätie vierellä. Näyttävät varsin mukavilta pyöräiltäviltä nuo tiet ja olisihan se mukava tutustua uusiin seutuihin. Kaipa tuolla taukopaikkojakin löytyisi.
brewster
04.05.2010, 13.13
Ajoin eilen Hiidenveden seuduilla 110 pitkin. Autoliikenne ei ollut häiritsevä mutta pientareella on valtavasti pikkukiveä ja murtumia ja muuta karkeutta. Joutuu ajamaan autokaistalla. Tulee olemaan 23mm10b kalustolla melkoista tärinähoitoa.
Polkaisin viime lauantaina Vantaalta 110:a pitkin Turkuun. Gmapsin mukaan 159 km. Schwalben 37mm Marathoneilla ei tarvinnut pelätä rengasrikkoja (piennar likainen ja tärinäviivoitettu osan matkasta). Matka taittui päälle kuuteen tuntiin ja nousumetrejä tuli 1170. Maisemareitit kulkee varmaan siellä Inkoo-Pohja-seudulla. Tää oli vaan treeni, mutta vois tuota väliä tehdä joskus enemmän fiilistellenkin.
Omien kokemusten perusteella kannattaa unohtaa tuo 110 tie Salosta Turkuun. Ehdottomasti kuninkaantie. Samoiten tuo tie 25 (Mustion ja Kukkumäen väli) kannattaa kiertää jotenkin. Lensin kaksi kertaa penkkaan siinä kun täysperän menee aivan kyljestä. Ei ikinä enää. Joku muu reitti seuraavaksi.
Pysähdykset kannattaa suunnitella hyvin etukäteen. Paikkoja ei ole paljoa. Rahat myös mukaan, itselläni unohtui kukkaro ja sehän otti pattiin.
Viime kesänä 110-tietä Hesaan, tai siis kehä 3, ajaneena kerron seuraavaa. Salosta lääninrajalle, siis siihen Kasvihuoneilmiön kohdalle, ihan siedettävää tietä ja piennarta. Liikenne ei ollut mikään ihan hirveä ja autot väistivät yllättävän hyvin.
Sitten se loppumatka, aivan järkyttävässä kunnossa tie ja piennar. Kuoppia, koloja, roskaa ym. Tosin hiukan ennen Saukkolaa alkoi hyväkuntoinen KVL joka jatkui aika pitkään. Lohjanharjulle kun pääsi ja siitä vanhaa Turuntietä olikin taas kivaa ajaa. Vähän liikennettä ja hyvää tietä.
Ajoin myös pari vuotta sitten tuolta "alakautta" ja maisemiltaan ihan mukava mutta mäkiä on huomattavasti enemmän.
Jos aikaa on niin suosittelen JiiH:n reittiä mutta jos pitää päästä nopsaan, 110-tie on ihan hyvä vaihtoehto.
Mahtava pätkä tuo Helsinki - Turku väli. Nykäisin kaverin kanssa tuon pari viikkoa sitten ja näin jälkeenpäin saatoin todeta, että reitti oli täysin sama mitä JiiH olikin tuohon alkuun laittanut.
Reitti oli mukava ja itseasiassa tuo tie 25 pätkäkin meni melkoisen kivuttomasti kiitos pieleen menneen aikataulun. 25 tielle päästiin noin klo 24:00 joten liikenne ei ollut mikään rasite. Olisiko siitä 5 autoa mennyt ohi pätkän aikana.
Ja ai sitä juhlaa, kun Mustion kohdalla käännyttiin tielle 186. Ei yhtään autoa tullut takaa ohi ja vastaankin vai joku 2-3. Sai ajella mukavasti rinnakkain Suomen suven yössä.
Leirintä tapahtui Karjolohjan metsiköissä telttamajoituksena ja aamusta sitten kipakasti Salon kautta Turkuun. Koko reissulle matkaa 215 kilsaa, kiitos katkaistun 110 tien. Ensin virheellinen valinta mennä väärään suuntaan vajaa 10 kilsaa ja oikealla reitillä noin 15 km detouri.
Antoisa retki kyllä oli vaikka matka tuntui aloittelijalle välillä raskaalta. Cycloon lyöty tarakka kaikkine laukkuineen, telttoineen ja makuupusseineen erosi huomattavasti tavallisesta lenkistä pelkät ajorensselit päällä ja juomapullo pyörässä.
Polvi edelleen jumissa rasituksesta, mutta eiköhän tänään jo pääse sitä hieman avaamaan viikon tauon jäljiltä. :)
idänihme
04.08.2010, 10.51
Tuli sitten viikonloppuna testattua tuo 110. Erinäisiä huomioita matkalta:
Olin käynyt Saukkola-kasvihuoneilmiö-reitin hiettämässä autolla joten luulin että tuo huono pätkä olisi korjattu. Kuitenkin kävi niin että tuo oli ainut osa missä oli uusi asfaltti. 110 ja 25 risteyksen jälkeen oli eka ylämäki uutta, sitten hirveää paskaa about siihen kohtaan missä Saukkolassa alkaa pyörätie, josta eteenpäin on uusi asfaltti aina sinne missä Varsinais-Suomen hyvä vanha asfaltti alkaa. Tuo huono asfaltti oli oikeasti tosi huonoa. Tuntui kun koko ajan olisi ylämäki tai vastatuuli, vaikka 28 milliset kumit ja löysä terästunko vielä tärinän söi ihan kohtuu hyvin pois. Muuten tiet oli varsin hyviä. Mielestäni eniten koloja ja kiviä tiellä oli osuudella ennen Lohjaa.
Paimionjoen silta on suljettu. Itse huomasin tuon vasta sillan kohdalla (ei muistaakseni ollut aiemmin merkkejä) ja päätin yrittää tietyön läpi. Ei päässyt joten paimion kautta joku 5km ylimääräistä. Ei toki paha nakki kun pääsi ekaa kertaa matkan aikana tasamaalle ajamaan. Kuitenkin olisi varmaan ollut mukavampi siirtyä kuninkaantien puolelle jo siitä apimion nesteen kohdalta. Nyt jätin tuon huolttarin väliin vaikka taukoa mietinkin kun en viitsinyt käydä puolta kilsaa ajamaan tieltä sivuun.
Tuo reitti olisi varmaan helvetin paljon mukavampi länteen päin. Oli nimittäin älytön sivuvastainen tuuli oikeastaan koko matkan. Vähän ennen Saloa en meinannut päässä normaalisti varmaan jollain 30-40 km/h vauhdilla rullattavaa mäkeä alas. Lounaistuulihan lienee ihan yleinen ilmiö Suomessa ja rannikolla toki muuta maata kovempi.
Kokonaisuutena tie oli mukava. Liikennettä ei ollut ihan älyttömässä ja sekaan oli kivasti heitetty matalia rajoituksia ja joissain kohdissa ihan fiksujakin pyöräteitä. Kuitenkin liikennettä oli taajamissakin sen verta vähän että pyörätiet pystyi jättää käyttämättäkin jos ne näyttivät liian mutkittelevilta. Lisäksi taukopaikkoja riittikin (myös kauppoja jotka sopi budjettivaihtoehtona mulla) vaikka pari kuollutta huolttaria matkan varrella oli. Parhaana taukopaikkana toki Salo, josta löytyy tosi halvat ja varsin hyvät kebabit evääksi. Maisemat sopi myös mulle. Isot mäet ja pellot joissa näkee vähän pidemmälle miellyttää silmää enemmän kun perusmettä jota Itä-Suomessa eläneenä on jo nähnyt tarpeeksi.
Ajoin perjantaina taas vaihteeksi Turkuun. Tälä kertaa Espoonlahti-Knummi-tietöiden vuoksi kokeilin tuota JiiH:n reittiä. http://connect.garmin.com/activity/43456986 Hyvä reitti oli, uusi suosikki, vaikka menisi hieman enemmän aikaa. Virkkala-Mustio-pätkä on aika kurja raskaan liikenteen ja puuttuvan pientareen vuoksi. Niin ja tietenkin pääseminen ensin Kökkeliin.. Paimiojoen silta on tosiaan rempassa. Luin varoituksen siltatyöstä, mutta en jaksanut ryhtyä selvittämään, mikä se paimionjoki nyt on, joten kävin katsomassa työmaata. Sujuvampaa on tosiaan kääntyä Paimion keskustaan vähän aikaisemmin.
kevytlenkki
15.03.2012, 15.53
Kaivelin tällaisen vanhan topicin esiin ja kyselen mielipiteitä matkan suorittamisesta tähän vuodenaikaan. Onko jotain reittejä joita kannattaisi välttää?
Kiinnostaisi tuo Kisko-Mustion kautta ajaminen:
Inkoo-Karjaa-Pohja -reittiä lyhyempi, mutta silti ihan mukava reitti on ajaa Kiskon ja Mustion kautta (http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Salo&daddr=Reitti+186%2FKiskontie+to:Linderintie+to:Rei tti+1130%2FLappersintie+to:Reitti+1130%2FEvitskogi ntie+to:Reitti+1130%2FLapinkyläntie+to:60.189329, 24.576416&hl=fi&geocode=%3BFaRmlwMduilmAQ%3BFTOmlQMdwRRsAQ%3BFZIul gMdSKZvAQ%3BFaholgMdFJFyAQ%3BFYiXlgMdgkx2AQ%3B&mra=dme&mrcr=0&mrsp=6&sz=11&via=1,2,3,4,5&sll=60.160643,24.688339&sspn=0.231299,0.617981&ie=UTF8&ll=60.097718,23.977661&spn=0.231742,0.617981&z=11). Ajoin tuota kautta Helsinkiin vapun tienoilla, ainoa ikävämpi osuus on n. 10 km osuus tiellä 25 (Mustion ja Kukkumäen väli).
Ei ole myöskään tietoa missä kunnossa tuolla on tällä hetkellä esimerkiksi tuo tie 186?
Pohdin tässä laittaakko slicksit alle vai pitääkö matka jyrätä W240 rengastuksella.
---
Too late. Slicksit vaihdettu ja pitää kattoo kuin pitkälle pääsee. Kelikamerasta näytti 186 semi-ookoo-paskalta :)
Kaivelin tällaisen vanhan topicin esiin ja kyselen mielipiteitä matkan suorittamisesta tähän vuodenaikaan. Onko jotain reittejä joita kannattaisi välttää?
Melko mielenkiintoinen ajankohta ajaa tuo väli, mutta jos selviät hengissä, jokin matkaraportti olisi kiinnostavaa lukea. Onnea matkaan.
kevytlenkki
16.03.2012, 20.40
Melko mielenkiintoinen ajankohta ajaa tuo väli, mutta jos selviät hengissä, jokin matkaraportti olisi kiinnostavaa lukea. Onnea matkaan.
Phuuh. Tuli sekin sitte tehtyy huikeella 25kmh keskarilla. En tiiä voiko tästä sen kummemmin raportoida. Lyhyesti tie nro 25 oli juurikin niin perseestä kuin täällä kuvailtiin ja Kiskon jälkeen oli vähän jääpolannetta et piti kattoo tarkkaan tuleeko takaata joku täysperävaunu tms. Näitä kohtia lukuunottamatta mielestäni ihan siedettävää ajaa.
Espoon kevlit oli ehkä reissun pahimmat ;) Tie 186 on päällystetty ilmeisesti lähiaikona uusiks, mikä tarkoitti sellaista parin sentin korkoa vs. vanha asfaltti - näin ollen jäi "mukava" 15-20 cm ura mihin tähdätä valkoisen viivan ja pientareen välissä.
Ja täytynee mainita, että ajelin hybridillä ja 30mm "täys-slickseillä" nakeilla, jos siis sillä on joillekkin merkitystä.
Eka kerta kun ajoin tuon välin niin piti pysähtyä pohtimaan aika usein oikeaa suuntaa. Paussia tuli 2,5h yhteensä.
Sauna lämpiää ja bisse on auki. Huhhuh. Hauskaa viikonloppua!
Voi jees**s. Joku oikeasti ajoi tuon. :D
ketkukameli
18.03.2012, 02.31
No oliko kevytlenkki? :)
kevytlenkki
18.03.2012, 10.02
^^Suoritettavissa oleva reissu, mutta maantien kunnon, ajankohdan + 12kg varusteiden kantaminen vei reissun loppua kohden tällasen "hei vois hei joo polkee hei tonne... Nojoo hei!"-kuntoilijan melko äärirajoille.
Varusteista ja asenteesta se on kiinni, kuten sen täällä joku wiisas joskus on sanonut.
Energiaakin paloi mittarin mukaan lähes 7k kcal, ja Kiskon Nesteellä oli hyvä porsaanleike! ;)
Kostea tie piti maantiepölyn aisoissa, mutta kuivemmalla kelillä en lähtisi ilman asianmukaista suojautumista->
http://m.yle.fi/w/uutiset/yle24/ns-yduu-3-3335968
Nyt kato spandeksit paukkuen baanalle! :D ;)
kevytlenkki
28.03.2012, 18.38
Lauantain (17.3.) oluet painoivat henkisesti ja fyysisesti, piti tulla dösällä takas - noin 1,5 viikkoa sitten. Eikä tuo maantiepöly houkutellut kun tiet kuivuivat. En tietenkään suostu myöntämään, että olisi kunnosta ollut kiinni tuo varsinaiseen Suomeen takaisin polkeminen ;)
Ehkä sitä olis sellaisella Suo, kuokka ja Jussi -mentaliteetilla sieltä tullut polkemalla, mutta eipä se kauheesti kutsunut.
Espoon kelvejä tuli koitettua noin 40km reissun jälkeen, mutta olivat luokattomassa kunnossa 30mm slickseille tuohon aikaan.
Nostetaanpas tämä topikki ylös. Tarkoitus olisi polkaista Hki (Pirkkola) - Parainen ensi kesäkuussa päiväajona. Reitiksi ajattelin ihan 110-tietä, pl. Salo - Paimio, jonka voisi ajaa tietä 2351. Siitä sitten taas satakympille Kaarinaan asti.
Eikös 110 ole nyt kohtuurauhallinen tie ja jonkunmoisessa kunnossakin? Onkohan tuolle järkevää vaihtoehtoa ilman, että kilsat nousevat mekittävästi? Itsellä on kokemusta 150-160km päiväajoista (toki jonkun vuoden takaa), kaverilla ei, joten paljoa ei viitsisi lisätä kilometrejä varsinkaan, kun tieprofiilia ei taida saada tasaisemmaksi?
Minusta 110 on ihan ajettavissa oleva. Ei mikään pykälää pienemmän veroinen, mutta ihan ok siirtymätaipaleena.
Paimiossa voi tehdä valinnan, ajaako keskustaan ja siitä 2340 kautta Piikkiöön vai suoraan 110 kautta Piikkiöön. Lähinnä makuasia, itse en ole osannut päättää, kumpi on parempi. Työmatkaliikenteen aikana 2340 on aika vilkas, muuten merkittävää eroa tuskin on. Toki myös 110:llä varsinkin Salon ja Turun välissä työmatkaliikenne näkyy.
Paimiossa voi käväistä keskustan kahvilassa (ellei korona) tai kaupassa, se voi olla valintaperuste.
Someron kautta voisi olla yksi vaihtoehto, jos 30 km ylimääräistä ei ole liikaa. Tai sitten yöpyminen tuolla suunnalla. Joskus 10 vuotta sitten ajelin (autolla...) Someron ja Koski TL:n välistä tietä ja siitä jäi positiivinen mielikuva. Siitä eteenpäin mennään suurelta osin Härkätien reittiä.
Mites joku tälläinen, on n. 20km pidempi kuin 110 tien kautta, mutta aika tavalla mielenkiintoisempi.
https://goo.gl/maps/XequFPMwX1sdUFKo7
Minusta 110 on ihan ajettavissa oleva. Ei mikään pykälää pienemmän veroinen, mutta ihan ok siirtymätaipaleena.
Paimiossa voi tehdä valinnan, ajaako keskustaan ja siitä 2340 kautta Piikkiöön vai suoraan 110 kautta Piikkiöön. Lähinnä makuasia, itse en ole osannut päättää, kumpi on parempi. Työmatkaliikenteen aikana 2340 on aika vilkas, muuten merkittävää eroa tuskin on. Toki myös 110:llä varsinkin Salon ja Turun välissä työmatkaliikenne näkyy.
Paimiossa voi käväistä keskustan kahvilassa (ellei korona) tai kaupassa, se voi olla valintaperuste.
Someron kautta voisi olla yksi vaihtoehto, jos 30 km ylimääräistä ei ole liikaa. Tai sitten yöpyminen tuolla suunnalla. Joskus 10 vuotta sitten ajelin (autolla...) Someron ja Koski TL:n välistä tietä ja siitä jäi positiivinen mielikuva. Siitä eteenpäin mennään suurelta osin Härkätien reittiä.
Tattista. Google mapsin kuvissa 2340 käyttää aika kapealta, jos on liikennettä. 110 olisi leveämpi piennar... Startti tapahtunee klo 6 aikoihin, joten Paimion huudeilla ehkä 14-15 aikoihin, eli iltapäiväryysiksen alkaessa.
Täytyy tsekata Somero. 30km voi olla nyt liikaa ja koska tarkoitus on mennä kaverin mökille saareen Paraisilla, niin matkalla yöpyminen tuskin tulee toivotuksi vaihtoehdoksi. Evästauko lienee jossain Suomusjärven kulmilla, muut stopit sitten kauppojen mukaan.
Mites joku tälläinen, on n. 20km pidempi kuin 110 tien kautta, mutta aika tavalla mielenkiintoisempi.
https://goo.gl/maps/XequFPMwX1sdUFKo7
Täytyy tutkasta tämä. Itse ajelen mökkimatkoja 120 tietä pitkin Karkkilaan ja ainakin kakkostielle asti en pidä sitä niin houkuttelevana pyöräilytienä. Suht kapea piennar, mutkaista, mäkistä ja liikennettä riittää. Kakkostien jälkeisistä teistä ei ole käsitystä.
Pieni detalji Piikkiön kohtaan. 2340 ja 110 risteyksestä eteenpäin voi ajaa rinnakkaistietä (Vanha makarlantie - Makarlantie) Piikkiön keskustaan ja sieltä jostain sopivasta välistä takaisin 110 pyörätielle. Piennar on kyllä leveä tuossa 110:lläkin, joten sen puoleen ei ole suurta merkitystä. Mutta jos haluaa vähän hengähtää pienemmillä teillä tai käydä kaupassa.
Ari Fill
30.03.2021, 00.58
Kolme kertaa on tainnut tulla ajetuksi tuo koko väli ja Turusta/Liedosta päin (ja päin vastoin) olen ajanut Salon suuntaan kymmeniä kertoja. Omasta mielestäni mukavin reitti on Helsingistä päin ollut 110-tie, Salossa/Halikossa sitten tielle 2351 ja Paimiossa 181 kautta 110-tielle. Piikkiöstä asti onkin sitten pyörätietä. Itse tykkään kovasti tuosta tiestä 2351, vaikka pinta siitäkin alkaa pikku hiljaa kulua. Tiellä 2351 on oikeastaan vain yksi vähän rankempi nousu, kun taas 110-tiellä Salosta Paimioon on paljon enemmän korkeusvaihteluja. 110-tiellä on ihan OK. ajaa, mutta pientareella on kyllä ollut hieman vaikeuksia muutamissa paikoissa täristysuran ja pientareen puhtauden suhteen (kuraa, irtohiekkaa/-soraa, lasinsirpaleita). Tuo tie 2343 on myös oikein mukava tie. Viime kesänä sinne vedettiin pitkä pätkä uutta asfalttiakin. Samoin tuo Turilantie Kuusjoelta Vaskiolle on mukavaa rauhallista päällystettyä tietä. Kerran olen ajanut Turusta Helsinkiin myös Salon jälkeen Muistion, Virkkalan, Siuntion ja Kirkkonummen kautta. Tuo tie 186 on kyllä melko mäkinen ja ainakin silloin oli pientareen osalta melko kapea. Käsittääkseni Turun Team Rynkeby ajoi viimeksi tätä kautta ensimmäisen etapin Helsinkiin.
Tämä reissu on tarkoitus ajaaa seuraavan 1,5kk aikana. Onkohan tuolla jotain tietöitä tms huomioitavaa tänä kesänä? Varmaankin ajetaan 110-tietä ja Halikossa poiketaan 2351 tielle.
Tuolta voi ainakin kurkistella tietöitä:
https://www.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=06b652deb6c3491b81bcf18367b5555c
en tiedä sitten, että miten tuo päivittyy ja poistuuko esim. valmistuneet työt kartasta.
Ari Fill
31.05.2021, 00.55
Tämä reissu on tarkoitus ajaaa seuraavan 1,5kk aikana. Onkohan tuolla jotain tietöitä tms huomioitavaa tänä kesänä? Varmaankin ajetaan 110-tietä ja Halikossa poiketaan 2351 tielle.
Kävin tänään ajamassa ko. suunnalla. Paimiosta Halikkoon ajoin 110-tietä, jonka piennar oli ihan OK. kunnossa, mutta suhteellisen kapeahan se on. Lisäksi kuten aikaisemmin totesin tuolla välillä on kolme kohtuullisen kokoista mäkeä, muuten melko suoraa tietä. Sunnuntai-iltapäivälläkin liikennettä oli ihan riittämiin, joten oli todella mukava kurvata Halikossa tielle 2351. Tie oli mielestäni ihan hyvässä kunnossa, eikä asfaltointeja tai tietöitä näkynyt. Mukavan rauhallista oli ajella, ainoastaan muutama auto koko matkalla Paimioon ja lisäksi muutama pyöräilijä. Itse tykkään kyllä jostain syystä ko. tieosuudesta. Tie menee muuten viime vuonna Varsinais-Suomen kyläksi valitun Hajalan läpi.
Onko tuoreita havaintoja Inkoosta Fagervikin kautta tietä 1050 ja käännös Karjaalle, onko kelju ajettava tietyön takia 40 mm retkirenkailla? Tästä oli maininta Foorumilla jossain, viestiä en löydä.
https://liikennetilanne.fintraffic.fi/
Tie 1050, Inkoo, Raasepori. Tietyö.
Paikka: Tie 1050 välillä Raasepori - Inkoo. Tarkempi paikka: Välillä Antby, Raasepori - Breds, Inkoo.
Jyrsintä-/stabilointityö Päällystystyö Haitta-aste: Haittaa liikenteelle Ajoneuvon max. leveys : 3.2 m Yksi ajokaista suljettu Liikenne ohjataan vuorotellen tapahtumapaikan ohi Nopeusrajoitus : 50 km/h Työaika: ma-pe 06:00-22:00
Ajankohta: 03.06.2021 - 15.06.2021.
Onko tuoreita havaintoja Inkoosta Fagervikin kautta tietä 1050 ja käännös Karjaalle
Ajoin viikonloppuna, käännyin Snappertunaan, länsipää taisi enimmäkseen olla jo valmista Fagervikista eteenpäin. Sitä ennen Inkoon suuntaan työt on vielä vaiheessa ja näyttti siltä että tehdään lyhyissä pätkissä kaista kerrallaan. Eli vähän väliä on lyhyt pätkä raavittu auki mutta toinen kaista valmis. Korvat höröllä ja valppaana kun välillä meni väärää valmista puolta niin hyvin pääsi. Missään kohtaa ei keskenkään ollut kaista ollut niin pahana etteikö siitä olisi voinut ajaa tai väistää vastaantulijoita sinne.
^Kiitos vastauksesta ehdin eilen itsekin käydä ajamassa. Tuohon taitaa noiden paikkausten päälle tulla vielä yhtenäinen kerros, Fagervikin länsipuolella oli pitkä valo-ohjattu pätkä. Tienvarsikyltti kertoi työlle aivan eri keston, kuin netti. Jatkuu heinäkuulle?
Nostetaanpas tämä topikki ylös. Tarkoitus olisi polkaista Hki (Pirkkola) - Parainen ensi kesäkuussa päiväajona. Reitiksi ajattelin ihan 110-tietä, pl. Salo - Paimio, jonka voisi ajaa tietä 2351. Siitä sitten taas satakympille Kaarinaan asti.
Eikös 110 ole nyt kohtuurauhallinen tie ja jonkunmoisessa kunnossakin? Onkohan tuolle järkevää vaihtoehtoa ilman, että kilsat nousevat mekittävästi? Itsellä on kokemusta 150-160km päiväajoista (toki jonkun vuoden takaa), kaverilla ei, joten paljoa ei viitsisi lisätä kilometrejä varsinkaan, kun tieprofiilia ei taida saada tasaisemmaksi?
Noniin, tämä on ensi viikon ohjelmassa. Onkohan 110-tiellä välillä Bemböle-Salo -välillä sekä Salo-Paimio tiellä 2351 mitään poikkeavaa matkantekoon vaikuttavaa? Lähtöpiste -> Bemböle on ajettu eilen sekä Paimio -> määränpää tänä aamuna. Nämä pätkät ovat ainakin ok.
Tämän mukaan:
https://www.arcgis.com/apps/webappvi...bcf18367b5555c (https://www.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=06b652deb6c3491b81bcf18367b5555c)
Veikkolan kohdalla on jotain? EDIT: tää olikin ilmeisesti pyörätien tekemistä, joten tuskin isommin haittaa.
EDIT: Veikkolassa, Nummen Salessa, ehkä Suomusjärvellä, Salossa ja Paimiossa joku stoppi. Tulee sellaisia 30-40km pätkiä. Ja pätkien välissä joku pikku pysähdys.
Onkohan 110-tiellä välillä Bemböle-Salo -välillä sekä Salo-Paimio tiellä 2351 mitään poikkeavaa matkantekoon vaikuttavaa?
Poljen tuota Tku-Hki väliä varmaan tusinan verran kertoja kaudessa eri reittejä, 110-tien välillä Leppävaara-Kupittaa viimeksi tänään maanantaina.
Matkalla ei mitään raportoitavaa, mikä olisi pistänyt silmään. Tie on käytännössä ajokuntoinen koko matkan. Lahnajärven kohdalla pinnoite on ollut tohjona ja pikkupaikkauksilla korjattuna varmaan jo 15 vuotta, mutta se on ainoa kohta, jonka voi sanoa olevan "huono". Ja sekin suhteellista, verrattuna vaikka maalaisteihin jossain Nurmijärvellä tie on suorastaan priimaa. Eikä kohta ole lopulta kauhean pitkä, ehkä pari kilsaa vähän enemmän keskittymistä vaativaa.
Veikkolassa ei mitään erityistä. Gumbölen risteyksessä oleva liikenneympyrätyö alkaa olemaan valmis, laittoivat kaidetolppia tänään paikoilleen. Siinä oli kelvi poikki pitkän aikaa, mutta taitaa nyt olla sekin kunnossa. Tosin ajan kohdan tottumuksesta ajoväylällä, joten en mene ihan takeeseen. Sama periaate myös muualla, yleensä olen kelvillä vasta Piikkiöstä eteenpäin, muualla pientareella, joka on hyväkuntoinen läpi koko väylän.
2351 on vanha tie, jolle ei juurikaan tehdä mitään eli siellä tuskin on tieurakkaa tänäkään kesänä. Se on ihan ajokuntoinen ja sitä käyttäen välttää reitillä olevat mäet, varsinkin sen yhden lempinimentään "saatananpitkänvastatuulisuoranmäki".
Jos Kaarinasta jatkaa saaristoon, kelvi Paraisille on ihan OK, joskin se tyypillinen suomalainen malli eli poikittaista routarailoa löytyy pitkin matkaa. Saaristotien piennar on hyväkuntoinen. Jos ajaa kelviä, Kirjalansalmen silta ylitetään puulaudoitusta pitkin, mutta se on ajokelpoinen. Kun Paraisilta jatkaa eteenpäin, pyörätie vuorivillatehtaan mäen jälkeen on kunnostettu vastikään ja pinnoite priimaa pääosan matkasta. Sitä käyttäessä kannattaa kuitenkin huomata, että kyseinen pyörätie on poikkeuksellisen kapea ja siellä on kaarteita, joihin ajetaan sokkona, varsinkin molemmin puolin Airiston risteystä. Jos nopeutta yli 25 km/h ja erityisesti jos ajaa siten, että ajokaveri on peesissä, silloin ajoväylälle. Tuo kelvi ei ole sellaiseen ajoon turvallinen.
telipyörä
05.07.2021, 21.12
Parempi tietyökartta https://liikennetilanne.fintraffic.fi
Poljen tuota Tku-Hki väliä varmaan tusinan verran kertoja kaudessa eri reittejä, 110-tien välillä Leppävaara-Kupittaa viimeksi tänään maanantaina.
Matkalla ei mitään raportoitavaa, mikä olisi pistänyt silmään. Tie on käytännössä ajokuntoinen koko matkan. Lahnajärven kohdalla pinnoite on ollut tohjona ja pikkupaikkauksilla korjattuna varmaan jo 15 vuotta, mutta se on ainoa kohta, jonka voi sanoa olevan "huono". Ja sekin suhteellista, verrattuna vaikka maalaisteihin jossain Nurmijärvellä tie on suorastaan priimaa. Eikä kohta ole lopulta kauhean pitkä, ehkä pari kilsaa vähän enemmän keskittymistä vaativaa.
Veikkolassa ei mitään erityistä. Gumbölen risteyksessä oleva liikenneympyrätyö alkaa olemaan valmis, laittoivat kaidetolppia tänään paikoilleen. Siinä oli kelvi poikki pitkän aikaa, mutta taitaa nyt olla sekin kunnossa. Tosin ajan kohdan tottumuksesta ajoväylällä, joten en mene ihan takeeseen. Sama periaate myös muualla, yleensä olen kelvillä vasta Piikkiöstä eteenpäin, muualla pientareella, joka on hyväkuntoinen läpi koko väylän.
2351 on vanha tie, jolle ei juurikaan tehdä mitään eli siellä tuskin on tieurakkaa tänäkään kesänä. Se on ihan ajokuntoinen ja sitä käyttäen välttää reitillä olevat mäet, varsinkin sen yhden lempinimentään "saatananpitkänvastatuulisuoranmäki".
Jos Kaarinasta jatkaa saaristoon, kelvi Paraisille on ihan OK, joskin se tyypillinen suomalainen malli eli poikittaista routarailoa löytyy pitkin matkaa. Saaristotien piennar on hyväkuntoinen. Jos ajaa kelviä, Kirjalansalmen silta ylitetään puulaudoitusta pitkin, mutta se on ajokelpoinen. Kun Paraisilta jatkaa eteenpäin, pyörätie vuorivillatehtaan mäen jälkeen on kunnostettu vastikään ja pinnoite priimaa pääosan matkasta. Sitä käyttäessä kannattaa kuitenkin huomata, että kyseinen pyörätie on poikkeuksellisen kapea ja siellä on kaarteita, joihin ajetaan sokkona, varsinkin molemmin puolin Airiston risteystä. Jos nopeutta yli 25 km/h ja erityisesti jos ajaa siten, että ajokaveri on peesissä, silloin ajoväylälle. Tuo kelvi ei ole sellaiseen ajoon turvallinen.
Kiitos!
Rollen pikalounasravintolan (vieläkö se on toiminnassa?) kohdalla käännytään pois pikkuteille ja määränpää on siinä muutaman kilometrin päässä.
Onko Suomusjärvellä kauppaa? Nummessa ja Salossa tietty on.
Onko Suomusjärvellä kauppaa? Nummessa ja Salossa tietty on.
Taukopaikkoja matkan varrella (110-tie) löytyy Hki suunnasta katsottuna Veikkolan jälkeen esim
- Neste Myllylampi (Lohjan kohdalla)
- Hiidenveden grilli ja Hiidenpirtti Hiidenvedellä
- St1 ja K-market Saukkolassa
- Lahjajärven taukopaikka Lahnajärvellä
- Sale Suomusjärvellä ja 24h auki oleva Teboil Kivihovi (hiukan tieltä sivussa)
- Muurlan lasin kahvila Muurlassa
- yhtä jos toista ravintolaa ja kaikkien ketjujen kaupat Salossa
- kauppakeskus Halikossa
- kaupat ja kahvilat Paimion keskustassa tai Neste Paimio jos pysyy 110-tiellä eikä kierrä pohjoisen kautta
- Hese Piikkiössä
- kaupat ja ravintolat Kaarinassa.
Ja eiköhän Ralle siellä Kirjalassa edelleen ole. Ajoin ohi siitä perjantaina, joskin en tuossa kohtaa yleensä pysähtele katsomaan.
^Kiitos taas. Onhan Hki-Tku pätkää hinkattu autolla vuosikymmeniä mutta pysähtymättä matkalla ja nykyään moottoritietä pitkin.
Mutta mikähän on, kun esim. Google Maps reitittää Porintien liittymän ja Neste Myllylammen välisen pätkän 110 tien sijaan muutaman kilsan pidempää reittiä pikkuteitä pitkin? Mapsin karttakuvien mukaan reitillä ei ole mitään ihmeellistä, piennar on toki kapeahko paikkapaikoin.
Mutta mikähän on, kun esim. Google Maps reitittää Porintien liittymän ja Neste Myllylammen välisen pätkän 110 tien sijaan muutaman kilsan pidempää reittiä pikkuteitä pitkin?
Reititysalgoritmeissa on erinäisiä painotuksia, jotka tuloskeen vaikuttavat ja karttamateriaalissakin voi olla virhettä. Google saa karttansa Tielaitokselta, jonka luokitukset pyöräilyn osalta ovat aina olleet vähän sinnepäin. Kehä I:n sisäpuolellakin on paikkoja, joissa Googlen reititys ajattaa joitain todella mielenkiintoisia vaihtoehtoja pitkin vaikka siellä kulkisi ihan ok pyörätie.
Tuossa kohtaa veikkaisin, että reittiin vaikuttaa 2-tien risteys, johon joku on laittanut vähän eri painot ja reitti lähtee siksi pois väylältä. Itse maastossa tuossa kohtaa ei ole mitään, minkä vuoksi tietä ei voisi käyttää.
Pientareen leveys reitillä toki vaihtelee kuten se tekee kaikilla teillä ja tärinäraitaakin löytyy. Itse en ole koskaan kokenut asiaa ongelmaksi. Aikaisin keväällä tuonkin tien piennar on toki likainen ja täynnä pikkukiveä. Tähän aikaan vuodesta niitä kohtia on tosi, tosi vähän.
Paimiossa voi tehdä valinnan, ajaako keskustaan ja siitä 2340 kautta Piikkiöön vai suoraan 110 kautta Piikkiöön. Lähinnä makuasia, itse en ole osannut päättää, kumpi on parempi. Työmatkaliikenteen aikana 2340 on aika vilkas, muuten merkittävää eroa tuskin on. Toki myös 110:llä varsinkin Salon ja Turun välissä työmatkaliikenne näkyy.
Paimiossa voi käväistä keskustan kahvilassa (ellei korona) tai kaupassa, se voi olla valintaperuste.
Tilannepäivitys. Paimion ja Tammisillan (2340 ja moottoritien risteyskohta) välille on viime vuonna tehty pyörätie, joten nyt on helppo tehdä reittivalinta tuossa kohtaa. Pientä säätöä tulee, kun Paimionjoen ylittävä silta puretaan ja silloin tie katkeaa. Lähellä on kiertotie, joten 110:lle ei tarvitse silti mennä. Tiedotteen mukaan pyörällä pääsee työmaan läpikin.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/pakurlan-silta-uusitaan-paimiossa-maantiella-2340?publisherId=69817888&releaseId=69929142
Pitkien matkojen aloittelija täällä kyselee!
Olen ystävän kanssa lähdössä heinäkuussa Helsingistä (Käpylä) Turkuun ja sieltä matka jatkuu Ahvenanmaalle. Tarkoitus olisi yöpyä Hki-Tku välin puolessa välissä ehkä Lahnajärvellä, vaikutti kivalta paikalta.
Mitä reittiä suosittelisitte Hki-Tku välille tällaisille aloittelijoille? Osa lyttää tien 110 alkupään täysin ja osa sanoo että sitä on ihan hyvä ajaa.
Pitkien matkojen aloittelija täällä kyselee!
Olen ystävän kanssa lähdössä heinäkuussa Helsingistä (Käpylä) Turkuun ja sieltä matka jatkuu Ahvenanmaalle. Tarkoitus olisi yöpyä Hki-Tku välin puolessa välissä ehkä Lahnajärvellä, vaikutti kivalta paikalta.
Mitä reittiä suosittelisitte Hki-Tku välille tällaisille aloittelijoille? Osa lyttää tien 110 alkupään täysin ja osa sanoo että sitä on ihan hyvä ajaa.
Itse ajoin pari vuotta sitten koko matkan 110 pitkin. Ei se mukavimmasta päästä ole, mutta ajettavissa kyllä. Tien reuna oli silloin aika huonossa kunnossa ja kaistaviivan ulkopuolinen piennar oli paikoittain varsin kapea.
Salosta Paimioon tie 2351, Paimiosta Piikkiöön 2340 ja siitä eteenpäin Turkuun 110.
Takakeno
27.05.2022, 11.51
Pitkien matkojen aloittelija täällä kyselee!
Olen ystävän kanssa lähdössä heinäkuussa Helsingistä (Käpylä) Turkuun ja sieltä matka jatkuu Ahvenanmaalle. Tarkoitus olisi yöpyä Hki-Tku välin puolessa välissä ehkä Lahnajärvellä, vaikutti kivalta paikalta.
Mitä reittiä suosittelisitte Hki-Tku välille tällaisille aloittelijoille? Osa lyttää tien 110 alkupään täysin ja osa sanoo että sitä on ihan hyvä ajaa.
En ole ajanut, mutta suunnittelmissa olis ajaa tku-tammisaari-hki. Semmonen 130km tku -tammisaari ja reilut sata km tammisaari - helsinki. Jos haluaa keventää reissua niin jää esim Matildaan vielä toiseksi yöksi.
https://www.komoot.com/tour/784330681?ref=aso&share_token=agJ6ed4p1OrBb3Bt0J8fIbv6PNHSjjPMXZ6r1Y JVpeCyJ8tySg
Näyttäis mun silmään ihan hyvältä reitiltä, mutta en tosiaan ole tuolla tammisaaressa päin käynyt koskaan, joten vannomatta paras. Noilla suunnilla ajaneet voinee kertoa lisää, erityisesti tuosta tammisaari - hki välistä.
Salosta Paimioon tie 2351, Paimiosta Piikkiöön 2340 ja siitä eteenpäin Turkuun 110.
Viime kesänä ajoin (Paraisille) Saloon asti 110, sitten poikkeaminen näille parille pikkutielle ja sitten takas 110. Ihan oli hyvä ajaa eikä minusta tien reunakaan mitenkään erityisen huono ollut. Eikä 110-tie nyt mitenkään mahdottoman tylsäkään ole ainakaan ensikertalaiselle. Vaikka ei toki ole pikkuteiden veroinen.
En ole ajanut, mutta suunnittelmissa olis ajaa tku-tammisaari-hki. Semmonen 130km tku -tammisaari ja reilut sata km tammisaari - helsinki. Jos haluaa keventää reissua niin jää esim Matildaan vielä toiseksi yöksi.
https://www.komoot.com/tour/784330681?ref=aso&share_token=agJ6ed4p1OrBb3Bt0J8fIbv6PNHSjjPMXZ6r1Y JVpeCyJ8tySg
Näyttäis mun silmään ihan hyvältä reitiltä, mutta en tosiaan ole tuolla tammisaaressa päin käynyt koskaan, joten vannomatta paras. Noilla suunnilla ajaneet voinee kertoa lisää, erityisesti tuosta tammisaari - hki välistä.
Paimion ja Tammisaaren välissä ei taida tuolla reitillä olla yhtään kauppaa tai huoltoasemaa, jos sillä nyt mitään merkitystä on. Soratiet ei näköjään haittaa niin saisit minimoitua tien 52 kilsat kiertämällä Kuivastontietä ja Trollshovdantietä pitkin. Hiukan se on pidempi reitti mutta mielestäni aika mukava ajettava. Maisemat ainakin on paremmat :)
Takakeno
27.05.2022, 15.50
Paimion ja Tammisaaren välissä ei taida tuolla reitillä olla yhtään kauppaa tai huoltoasemaa, jos sillä nyt mitään merkitystä on. Soratiet ei näköjään haittaa niin saisit minimoitua tien 52 kilsat kiertämällä Kuivastontietä ja Trollshovdantietä pitkin. Hiukan se on pidempi reitti mutta mielestäni aika mukava ajettava. Maisemat ainakin on paremmat :)
Katselin itsekin hiukan tuota vaihtoehtoa. Jos kerran on kivat maisemat niin kannattanee mennä sitä kautta tosiaan. Noin 13km näyttää tulevan lisää matkaa.
Takakeno
28.05.2022, 09.35
Paimion ja Tammisaaren välissä ei taida tuolla reitillä olla yhtään kauppaa tai huoltoasemaa, jos sillä nyt mitään merkitystä on.
Tästä piti mainita, että huoltopisteet on strömman kanavan jätskikioski (pappagallo, nam), ylönkylän lähiruokakioski ja samasta paikasta löytyy leirintäalue, jolla mahdollisesti on kahvio...
Tästä piti mainita, että huoltopisteet on strömman kanavan jätskikioski (pappagallo, nam), ylönkylän lähiruokakioski ja samasta paikasta löytyy leirintäalue, jolla mahdollisesti on kahvio...
Kannattaa tuo kahvila kyllä tarkastaa etukäteen onko sellaista tänä kesänä, ei ole pariin vuoteen tainnut olla. Lähiruokakioskista saat hunajat ja valkosipulit reissuevääksi :D
^joo, itsekin ajaisin (ja olen ajanutkin!) tuosta (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6679561.388658541&e=271679.08150084905&title=T%C3%A4st%C3%A4%20Mathildedaliin&desc=&zoom=10&layers=%5B%7B%22id%22:2,%22opacity%22:100%7D%5D) Strömman kanavalta suoraan Mathildedaliin (missä vaiheessa sille on muuten annettu tyhmä suomenkielinen nimi Matilda, joissain kartoissa näkyy). Hyvä sekin mesta on tsekata ellei ole aikaisemmin käynyt. Ja vaikka olisikin.
Ajelin viikonloppuna tuosta reitistä pätkän Kemiö-Tenhola (siitä suuntasin Fiskariin). Hieno reitti, mutta tuo 52-tien pätkä oli kyllä ankea, varsinkin sateessa. Kovin pitkä se ei tosin ole että menettelee jos haluaa säästää aikaa ja matkaa. Ylipäätään tuo merkattu rannikkoreitti (ja samalla Eurovelo 10) ovat hienoja tuolla päin. Matildan koukkaus kannattaa kyllä. Jos sen sijaan tarvitsee käydä kaupassa ennen Tammisaarta, täytynee koukata Kemiön kautta. Matildassa ei taida olla ruokakauppoja, onneksi tuli tarkistettua omalla reissulla se etukäteen. Olimme menossa yöksi Teijon luontokeskuksen läheisyyteen ja eväät oli alun perin tarkoitus hakea Matildasta.
...Matildassa ei taida olla ruokakauppoja, onneksi tuli tarkistettua omalla reissulla se etukäteen...
Viitisen kilometriä Saloon päin Teijossa on kyläkauppa.
Takakeno
31.05.2022, 10.48
Emmää ole ihan varma kuinka monta ruokintapistettä tollasella pätkällä pitää olla, mutta ihan hyvä, että nuo tulee käytyä läpi. Siellä Tenholassa on google mapsin mukaan sale.
Jos oikein muistan, Mathildedalin venesataman ravintolassa taitaa olla pieni ruokakauppa. Siis sellainen kahden hyllyn perustarvikeosasto, josta saa ehkä hätätilassa jotain mukaansa.
Angelniementien (Kokkilan lossi - Kemiö kirkonkylä) päällyste on hevosmiesten mukaan huonossa kunnossa. Itse ajelin tuolla jokunen vuosi sitten, eikä selvää mielikuvaa ole. Mutta tänä kesänä se päällystetään, ellei ole jo päällystetty.
https://vayla.fi/paallystystyot-varsinais-suomessa
Parin viikon päästä on tarkoitus polkaista Helsingistä Paraisille. Iso osa mentäneen 110 tietä mutta koska nyt olisi tarkoitus kelata kilsoja 200km ajamiseksi niin tarttee tehdä muutama mutka matkan varrella.
Salo-Paimio mennään tietä 2351. Mites, Toikkala-Hepojoki (Teerlakiantie, Hepojoentie), onko se miten pyöräiltävässä kunnossa?
Ja, olisko Turun itä/eteläpuolella jotain kivaa reittiä, jolla voisi kelata 15-20km kierroksen ennen Paraisten suuntaan kääntymistä?
Aluksi mietin, että josko olisi polkenut Vähäheikkiläntielle ja siitä Ispoisten puistotielle jne mutta taidetaan olla jo aika ytimessä ja kelviliikenne pe-iltapäivällä sen mukaista?
Onkohan 110-tiellä ja Turun kulmilla isoja tietöitä, jotka kannattais ottaa huomioon?
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Salo-Paimio mennään tietä 2351. Mites, Toikkala-Hepojoki (Teerlakiantie, Hepojoentie), onko se miten pyöräiltävässä kunnossa?
Joku tietyö tuolla on ehkä meneillään, mut muuten tuo reitti on mun mielestä kaikkein paras Paimiosta Turkuun.
https://vayla.fi/kunnossapito/tieverkon-kunnossapito/tietyot
Ja, olisko Turun itä/eteläpuolella jotain kivaa reittiä, jolla voisi kelata 15-20km kierroksen ennen Paraisten suuntaan kääntymistä?
Jos edestakaisin ajaminen ei haittaa, niin suosittelisin ehkä jotain Kuusiston linnan raunioilla kääntymistä ja Ryöväriholmaa. Muualla tulee vaan väkisin tympeää kelviä mukaan.
Travelkicking
01.07.2022, 09.39
Asuin joskus 80-l Petreliuksessa. Meillä oli joku vakiolenkki Ala-Lemun kartanon suuntaan, osin peltoteitä. Isolle tielle sitten ennen Kaarinan keskustaa. Ei vaan muista ainakaan karttaa katsomalla. Ainahan voi ajaa pikkutiet päähän asti ja sit takaisin.
Meillä oli joku vakiolenkki Ala-Lemun kartanon suuntaan, osin peltoteitä.
Kyseinen hiekkatie on todennäköisesti Hantuntie. Jonkun 10km lenkin tuosta saa, mutta väkisinkin puolet tylsähköä kelviä. Yli-Lemuntien miljöö on hieno.
Joku tietyö tuolla on ehkä meneillään, mut muuten tuo reitti on mun mielestä kaikkein paras Paimiosta Turkuun.
https://vayla.fi/kunnossapito/tieverkon-kunnossapito/tietyot
Jos edestakaisin ajaminen ei haittaa, niin suosittelisin ehkä jotain Kuusiston linnan raunioilla kääntymistä ja Ryöväriholmaa. Muualla tulee vaan väkisin tympeää kelviä mukaan.
Edestakaisin ajaminen ei haittaa, joten Kuusiston linna on hyvä vinkki. Laitetaan se listalle.
Harmi etten löydä mistään tietoja onko Hepojoen päällystystyö käynnissä. Se on tämän vuoden hankkeita mutta ajankohtaa en löydä...
Luulis monen foorumilaisen ajavan vakituiseen maantielenkkiä Hepojoentiellä ja tietävän jotain, koska on tosiaan seudun parhaita yhtenäisiä pätkiä (Saukonojantie-Hepojoentie-Teekarlantie-Sukselantie-Liedonperäntie jne). Itellä harvinaislaatuinen tilanne, etten oo tänä vuonna kertaakaan vielä ajanut, niin ei mitään käsitystä tilanteesta.
Eikö kukaan Turun seudulla maantiepyöräilevä ole ajanut Hepojoentietä viime aikoina?
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
K.Kuronen
08.07.2022, 15.19
^Mä ajoin tänään aamulenkillä Piikkiöstä Hepojoentie-Teerlakiantie-Veikkarintietietä pohjoiseen. Ei siellä mitään ihmeellistä ollut: joitakin halkeamia ja paikkauksia pitkin matkaa. Jossakin matkan varrella rypsipelto oli täydessä kukassa.
Mutta olen huono arvioimaan asfaltin laatua, kun alla olivat 47-milliset kumit. Mut ohitti pari maantiepyöräilijää, joten kait siellä ajaa voi.
^Mä ajoin tänään aamulenkillä Piikkiöstä Hepojoentie-Teerlakiantie-Veikkarintietietä pohjoiseen. Ei siellä mitään ihmeellistä ollut: joitakin halkeamia ja paikkauksia pitkin matkaa. Jossakin matkan varrella rypsipelto oli täydessä kukassa.
Mutta olen huono arvioimaan asfaltin laatua, kun alla olivat 47-milliset kumit. Mut ohitti pari maantiepyöräilijää, joten kait siellä ajaa voi.Jes, kiitos! Sittenhän yllä oleva Väyläviraston sivusto on ajantasalla, kun ko. kohdassa ei näy tietyön merkkiä.
Sit vaan jänskätään iskeekö ens vkon pe sateet. Tai korona.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Jes, kiitos! Sittenhän yllä oleva Väyläviraston sivusto on ajantasalla, kun ko. kohdassa ei näy tietyön merkkiä.
Sit vaan jänskätään iskeekö ens vkon pe sateet. Tai korona.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta TapatalkillaJa kyllähän se Hepojoentie oli ihan kivasti ajettavissa, kun viime pe Paraisille poljettiin.
Olisi pitänyt uskoa navia ja ajaa Kuusiston linnanraunioille Linnanrauniotietä eikä Munkkentietä. Soratie kun ei olisi napannut...
Vähän oli tylsä ajokeli perjantaina. Kaveri ehti ajaa kokonaista 8km, kunnes piti pysähtyä pysäkille sadeparkkiin yli tunniksi. Sen verran ehdittiin kastumaan tuossakin ajassa, että loppureissu ajettiin kengät märkänä. Sadekuurot eivät jääneet siihen vaan niitä riitti koko matkan ajan. Ja tietenkin, sääennusteet eivät kuuroja ennakoineet.
Mutta tulihan se 200km täyteen, kun kelasin vielä pari lisäkilsaa ennen määränpäätä.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
thinwhiteduke
24.04.2023, 14.51
Osaatteko suositella hyviä majoituspaikkoja Helsinki-Turku väliltä? Retkueemme olisi tarkoitus taittaa matka neljässä päivässä, eli matkalla on aikaa myös katsella maisemia. Alustavana suunnitelmana on taittaa matka kuninkaantietä pitkin. Teltat otamme todennäköisesti mukaan, mutta myös katon alla yöpyminen ja esimerkiksi mahdollisuus pyörähtää rantasaunassa kiinnostaisi.
Salossa Vuohensaaren leirintäalueella on erilaisia vuokrattavia huoneita, ainakin rantatalo oli mukava paikka, kun se on sivussa muusta leirintäalueesta, ja löytyi terassi sekä pieni keittiö. Leirintäalueella on myös sauna, jonka voi varata. Loma-aikaan kannattanee varata hyvissä ajoin etukäteen.
Mä olen monesti käyttänyt Lehmirannan lomakeskusta (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6691054.882317161&e=283614.1908129408&title=Lehmiranta&desc=&zoom=9&layers=W3siaWQiOjIsIm9wYWNpdHkiOjEwMH1d-z). Näppärässä paikassa ja edullinen, etenkin ne "vanhan puolen" majoitukset.
On joku eläkeläisten kurssi- ja kuntoutuskeskus, mutta majoittua voi muutkin. Ainakin kesäkaudella.
Billnäsin ruukin hotelli on kiva, jos hotellimajoitus kelpaa.
Mathildedalissa/Teijossa on yöpymismahiksia joka lähtöön. Matildajärven rannalla on sauna, Mathildedalin kylässä muistaakseni meren rannassa ja Teijon ruukkikylässä on kyläsauna. Rannan kautta polkien tullee vähän koukkua Kuninkaantieltä (Vai miten se virallisesti tuolla menee?), mutta 52-tie ei ainakaan ole mikään pyöräilijän unelma, joten pyrkisin välttelemään sitä joka tapauksessa.
https://naturaviva.fi/fi_FI/teijon-kansallispuiston-palvelut/yopyminen-teijon-kansallispuistossa
https://naturaviva.fi/fi_FI/retkikohteet/teijon-kansallispuisto/matildanjarven-sauna
https://www.teijo.fi/palveluja/kylasauna/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.