PDA

Näytä tavallinen näkymä : maantieosasarjojen erot?

Sivut : 1 [2]

okahkonen
14.03.2014, 21.37
Di2 hankintaan kannattaa sisällyttää myös palikka, joka tarvitaan tietokoneelta diagnosoitaessa.
Sitä ei tarvita, jos sattuu olemaan lähellä liike jossa sellainen on.

..sekä pc-merkkinen mikrotietokone. Nokia, Polar, IBM ja Shimano: eivät keskustele Mac'ien kanssa. Onko se sitten merkki loistavasta tulevaisuudesta historiallisesti, vai mistä?

okahkonen
14.03.2014, 23.01
Mielenkiintoista. Onko tämä todennettua faktaa? Miten näin suuret erot ovat mahdollisia? Varaosien ollessa noissa hinnoissa jotain eroa pitäisi kyllä olla.

Olen ajanut omilla Choruksillani tuon noin 40k km, eikä eturattaissa vielä näy tarvetta vaihtaa. Ketjuja olen vaihtanut muutaman tonnin välein, ja jokunen takapakka mennyt. Kaverilla Pari vuotta vanhassa fillarissa meni Forcet vaihtoon alle 10k km:n. Toki käyttäjissä voi olla eroa, mutta empä nyt itseäni niin hirmumoisena pedanttipenttinä pitäisi.

YGoo
14.03.2014, 23.44
Itse valitsin tulevaan pyörääni chorukset. Sitä en osaa sanoa, onko ne paremmat kuin Ultegrat tai Forcet.. Eivät ainakaan nosta keskaria (paljoa) :)

Syyt tähän olivat (mm):

- Lähikaupasta sain sopivaan hintaan, myös varaosat saa lähikaupasta
- Kaikki osat kahvassa korvattavissa
- Eurooppalainen
- Vaihtaa useamman pykälän kerralla (3 isommalle, 5 pienemmälle rattaalle)
- Kevyet
- Ulkonäkö ja Hiilikuitu
- Edellisen pyörän Velocen etuvaihtaja toimi tarpeeksi hyvin, Chorus varmasti paremmin
- "Sielu", mitä se sitten onkaan... Ainakin saa historiallisen merkin. Itse arvostan.

Harvat näistä syistä ovat mitattavissa tai järjellä perusteltavia. Mutta itselleni valinta oli hyvin helppo.

OJ
15.03.2014, 00.02
Vaikka Campa onkin perskohtainen suosikki ja Sram inhokki, niin ei noilla osilla ole mun mielestä mitään maailmaa mullistavaa merkitystä. Jos kiekkoja on nurkat turvoksissa, niin sitten pitää vähän harkita kalusto-ostoksia.

Mun seuraava, ehkä ensi viikolla kotiutuva, fillari tulee S 6800 setillä. Voisi tosin olla vaikka Campaa koska 11-pakka ei taida sopia yhdellekään mun vanhalle vapaarattaalle. Etuvaihtajan hyvyydellä ei ole mulle mitään merkitystä, voisi ajaa vaikka yhdellä eturattaalla jos joku tekisi >50 piikkisiä N-W lehtiä. 11-pakka löytyy jopa tiheänä 12-25 vaihtoehtona ja siihen ne 6800 sarjan mun käyttämät edut taitavat jäädä.

Lisäys: viimeisintä Campa pyörää tuli rankaistua aika säälimättä ja kelistä riippumatta, mutta mun käytön jälkeen se palveli seuraavaa omistajaa ainakin pari vuotta. Pakkoja ja ketjuja tietty kului ja yksi keskiö piti vaihtaa tokana keväänä.

arctic biker
15.03.2014, 07.08
Forcen eturattaat menee vaihtoon jo 10k km:ssa,
Sramin eturattaat eivät mitenkään kestävän maineessa ole. itsellä pari kesää vanhat Rivalin etuset ynnä S1400 maasturissa kertoo samaa.

Mihail
15.03.2014, 08.11
Ultergra 6700 ja Sram force oli viimekesäisessä pyörässä. Seuraavaan kulkineeseen olen kaavaillut luonnollisesti Campaa.
Malli ei ole vielä tiedossa, mutta haluan nekin koeajaa. Ultegra ja Force olivat molemmat hyviä, ei mitään pahaa sanottavaa.

Aakoo
15.03.2014, 08.19
Eturattaiden osalta Sramin käyttäjät voivat sitten olla onnellisia, että onneksi ne ovat 2-3 kertaa shimpan tai campan vastaavia halvempia, niin ei kuluminenkaan niin paljoa harmita.

Jani R.
15.03.2014, 08.37
SRAM:ssa (Apex / Rival) on hyvää se että siihen käy Shimanon työkalut ja esim. Edullinen Ultegran takapakka toimii todella hyvin. Shimanoissa häiritsee se että esim. 105:ssa heiluu koko jarrukahva, kun SRAM:lla käytetään vain alempaa vipua vaihtamiseen. Campan halvemmissa /vanhemmissa sarjoissa häiritsee taas se että toiseen suuntaan vaihtamiseen on erillinen vipu, joka ei toimi kuin kahvaotteella ajaessa.

Aja millä ajat, kun kaikkeen tottuu.

Heikki
15.03.2014, 11.50
Itse valitsin tulevaan pyörääni chorukset. Sitä en osaa sanoa, onko ne paremmat kuin Ultegrat tai Forcet.. Eivät ainakaan nosta keskaria (paljoa) :)

Syyt tähän olivat (mm):

- Lähikaupasta sain sopivaan hintaan, myös varaosat saa lähikaupasta
- Kaikki osat kahvassa korvattavissa
- Eurooppalainen
- Vaihtaa useamman pykälän kerralla (3 isommalle, 5 pienemmälle rattaalle)
- Kevyet
- Ulkonäkö ja Hiilikuitu
- Edellisen pyörän Velocen etuvaihtaja toimi tarpeeksi hyvin, Chorus varmasti paremmin
- "Sielu", mitä se sitten onkaan... Ainakin saa historiallisen merkin. Itse arvostan.

Harvat näistä syistä ovat mitattavissa tai järjellä perusteltavia. Mutta itselleni valinta oli hyvin helppo.

Valitettavasti Campagnolo on tuolta boldatulta osin muuttanut varaosapolitiikkansa Shimpan kaltaiseksi. Kahvojen yksittäisiä varaosia ei enää saa.

(Itsellä Recordit/Super Recordit kolmessa pyörässä)

Pyöräpummi
15.03.2014, 15.01
Rosen yksittäiskappaleisia poistopyöriä olen katsellut. Onko di2-sarjat muuttuneet sitten vuoden 2012? Näkyy vain olevan aika monta 2012 mankelia di2 osilla poistossa...

Kun Ultegra Di2 6770 tuli markkinoille niin valmistajat arvioivat kysynnän väärin ja siksi myymättömiä pyöriä on tarjolla.
6870-sarjassa on tullut mukaan sisäinen akku. Päivittääkseen sen pitää ostaa myös johtoja ja uusi laturi. ST-6870:ssa on kaksi e-tube liitintä ja yksi sprinteri-kytkimille (ST-6770 on ainoastaan yksi e-tube liityntä?). 6770 -sarjasta puuttuu etujakorasia, mutta tietenkin senkin voi päivittää.
Jos Ultegra Di2:n valitsisin niin ehkä ottaisin uudemman 6870-sarjan.
Pitää muistaa vielä se diagnostiikka-palikka.

Kannattaako di2-sarjan pyörästä maksaa 450 e lisähintaa verrattuna perus-ultegraan? Vaikuttaa paperilla tyyriiltä boostaukselta - onko systeemi käytössä oikeasti niin paljon parempi vai onko kyseessä lähinnä tekno-nokittelu?

Hinnanero on suurempi jos tarkennetaan kustannuksia ja otetaan mukaan 6870-sarja.
On paljon tärkeämpiä ja enemmän ilo tuottavia pyöräkamoja ostettavana kuin elektroninen osasarja silloin kun pitää tehdä valintoja. Tietenkin jos on niin onnellisesti että budjetti kestää kokonaisuuden hankinnan niin silloin ehdottomasti DA-9070-sarja.

Päivityksen sähköiseksi voi tehdä aina jälkeenpäin kunhan vain katsoo että runkoon voidaan asentaa johdotus sisäisesti.

Di2-etube järjestelmä on siinä mielessä hieno että se on yhteensopiva MTB, Road ja Alflinessä.

Sähköisen järjestelmän hyöty tulee esiin etenkin aikaajo/tri-pyörissä sekä hydro-kahvoissa.

Kuvan cx-pyörä maksaa S-Tec-Sportsilla 3600 euroa.
Kammet ovat Rotorilta, joka ilmoittanut kehittävänsä pro-tason osasarjan.

http://s-tec-essence.eshop.t-online.de/WebRoot/Store4/Shops/Shop38023/5313/91CF/6BFA/2747/9829/AC14/5051/C304/Giant-TCX-Advanced-Di2.jpg

TuH
15.03.2014, 17.42
Valitettavasti Campagnolo on tuolta boldatulta osin muuttanut varaosapolitiikkansa Shimpan kaltaiseksi. Kahvojen yksittäisiä varaosia ei enää saa.

Nykyisiä Campagnolon vaihdekahvoja ei tosiaan voi enää osa osalta rakentaa uusiksi, kuten ennen, mutta ei tilanne sentään täysin kertakäyttökulttuuriin ole ajatunut. Kahvojen kuluvin osa eli indeksirulla on ollut aina vaihdettavissa ja Campan 2014 -varaosaluettelo tuntee myös joukon muita kahvasta vaihdettavia osia. Isompaan remppaan joutuu hommaamaan koko vaihtajakoneiston, mikä on noin 70 euron paukku. Ei nyt ihan ilmaista, mutta sentään halvempaa kuin uudet kaffat.

YGoo
16.03.2014, 10.58

Nykyisiä Campagnolon vaihdekahvoja ei tosiaan voi enää osa osalta rakentaa uusiksi, kuten ennen, mutta ei tilanne sentään täysin kertakäyttökulttuuriin ole ajatunut. Kahvojen kuluvin osa eli indeksirulla on ollut aina vaihdettavissa ja Campan 2014 -varaosaluettelo tuntee myös joukon muita kahvasta vaihdettavia osia. Isompaan remppaan joutuu hommaamaan koko vaihtajakoneiston, mikä on noin 70 euron paukku. Ei nyt ihan ilmaista, mutta sentään halvempaa kuin uudet kaffat.

Kiitoksia tarkennuksista! Mahdolliset tulevat korjaukset ovat joka tapauksessa edullisia..

vaskisielu
16.03.2014, 11.03
Olen ajanut omilla Choruksillani tuon noin 40k km, eikä eturattaissa vielä näy tarvetta vaihtaa. Ketjuja olen vaihtanut muutaman tonnin välein, ja jokunen takapakka mennyt. Kaverilla Pari vuotta vanhassa fillarissa meni Forcet vaihtoon alle 10k km:n. Toki käyttäjissä voi olla eroa, mutta empä nyt itseäni niin hirmumoisena pedanttipenttinä pitäisi.

Choruksen takapakat näkyi olevan jäätävissä hinnoissa. Kestävätkö ne vastaavasti kilpailijoita paremmin? Voiko tilalle vaihtaa halvempaa sarjaa vai kärsiikö toiminnallisuus?

Ei ole tämäkään helppoa. Di2:n taidan ruksia ylitse. Periaatteessa 6800 olisi varmaan paras sarja itselleni mutta chorus-kokoonpanon mukana tulisi muita haluttavia asioita.

Heikki
16.03.2014, 11.04

Tuli tarve ensi kesää ajatellen remontoida oikeanpuoleisen 2002 Record kahvan vaihtopykälät kuntoon, kun vaijerista käsin kiristämällä ei enää toiminta ollut normaali takavaihtajan toiminta vaan sen sijaan kahva päästi vaihteen pykälän isommalle. Ekaa kahvaremppaani kun olin aloittamassa en ollut varma, mitä kaikkea pitäisi uusia. Siksi olisin uusinut muutaman muun osan lisäksi myös indeksikehän EC-RE061 (onko tuo nyt sama kuin maitsemasi indeksirulla, en tiedä?). Kun sitä ei liikkeen (velosport) hyllystä löytynyt, pyysin tilaamaan. Muutaman viikon kuluttua tuli vastaus, joka oli suurin piirtein tuo aikaisemmin lähettäni foorumviesti. Sen verran olen vakiasiakas tuolla, että tokkopa he minua kusettavat. No, onneksi sain kahvan toiminnan korjattua ilman uutta indeksikehää.

Uudempien kahvojen osalta en osaa sanoa.

OJ
17.03.2014, 01.38
Atlantin uudelta puolelta löytyy tota EC-RE061 osaa, mutta suolaiseen hintaan.

Heikki
17.03.2014, 09.23
Atlantin uudelta puolelta löytyy tota EC-RE061 osaa, mutta suolaiseen hintaan.

Et sitten vaivautunut laittamaan yhtään URL:ia tähän?

Olen minäkin noita joitain ison veden takaisia sivuja löytänyt, jossa tuo on vielä esillä http://www.euroasiaimports.com/productcart/pc/Campagnolo-EC-RE061-10sp-Ratchet-2561p17953.htm, mutta saldo noissa on ollut aina 0. Ja jos saldoa ei sivulla näy ja heiltä sitä kysyy, on vaustaus tämä :

Hi Heikki,

Thanks for your inquiry. I'm sorry but we just sold out of this item, there is no more stock. We checked with Campagnolo however they no longer produce this part.

Best regards,

Dave Lundegard / Euro-Asia Imports

okahkonen
17.03.2014, 10.17
Choruksen takapakat näkyi olevan jäätävissä hinnoissa. Kestävätkö ne vastaavasti kilpailijoita paremmin? Voiko tilalle vaihtaa halvempaa sarjaa vai kärsiikö toiminnallisuus?

Hintakäsitys kai riippuu siitä mihin vertaa; Campa käyttäjät tuppaavat kokemaan että Chorus on juuri se "järkevän hintainen". Toki voi vaihtaa halvempaan sarjaan, mutta kuten tässäkin keskustelussa on jo toisteltu: choruksesta alaspäin kärsii toimivuus, ylöspäin mennessä keveys.

Ihmekameli
17.03.2014, 10.30

Choruksen pakka on halvin 11-vauhtinen, Athenankin mukana tulee juuri tuo pakka.Centaurin pakat ovatkin jo kymppilehtisiä.

VesaP
17.03.2014, 10.35
Choruksen takapakat näkyi olevan jäätävissä hinnoissa.

Jäätävissä? B-D:ssä alkaen alle 90e. No, joko jäätää tai ei toki tuommoinen kasa valuuttaa. Esim SR pakat 250e.

kolistelija
17.03.2014, 11.21
Jäätävissä? B-D:ssä alkaen alle 90e. No, joko jäätää tai ei toki tuommoinen kasa valuuttaa. Esim SR pakat 250e.
Ultegra on noin 50€...

VesaP
17.03.2014, 11.36
Ultegra on noin 50€...

Joo, ja Sramin 8 lehtistä taisi saada 18 eurolla. Sitä saa mistä maksaa. :)

kolistelija
17.03.2014, 11.39
Joo, ja Sramin 8 lehtistä taisi saada 18 eurolla. Sitä saa mistä maksaa. :)
Ihan 11-lehtinen se on ja pitäisi toimia myös gamagoololla...

Laatueroja tuskin on näiden välillä.

vaskisielu
17.03.2014, 13.37

OHo, crc:ssä se oli alennuksen kanssakin muistaakseni reilusti yli 200 € kipale. Sanokaas nyt joku paljonko se normaalisti maksaa vaikkapa kotimaisessa kivijalassa? Satasen voisin pulittaa, mutta kaksi on liikaa. Mites sen kulutuskeston kanssa?

Plus
17.03.2014, 13.47
Ultegra CS-6800 11-speed -pakka maksaa 50€ ja toimii ilmeisesti aivan hyvin Campan kanssa, jos ei raaski Chorus-pakkaa ostaa.

Tällöin voi lisäksi käyttää Shimano-kiekkoja, niiden yleisestä 11-speed yhteensopivuudesta en tosin tiedä mitään... Mutta ilmeisesti kaikki Mavicin kiekot ainakin vuodesta 1998 lähtien ottaa vastaan Shimanon 11-pakkaa.

kervelo
17.03.2014, 13.55
OHo, crc:ssä se oli alennuksen kanssakin muistaakseni reilusti yli 200 € kipale. Sanokaas nyt joku paljonko se normaalisti maksaa vaikkapa kotimaisessa kivijalassa? Satasen voisin pulittaa, mutta kaksi on liikaa. Mites sen kulutuskeston kanssa?

Saksalainen Tour on testannut noiden osasarjojen kestävyyttä, kannattaa katsoa löytyisikö testejä lehden ladattavasta arkistosta. Campan eturattaat ja kasetit saivat kestävyydestä hyvät arviot.

vaskisielu
17.03.2014, 15.19
Campa alkaa sittenkin näyttää kelvolta vaihtoehdolta. Luultavasti se aluksi säikähtämäni takapakan hinta oli 10-lehtiselle; jossain oli 7-lehtinen chorus samoissa hinnoissa, mutta 11-lehtisen saa kotimaasta tinkaamattakin 130 euroon. Ketjun hinnassa oli kymppi lisää ultegraan (prosenteissa paljon, käytännössä juuri mitään). Mikäli ultegran takapakka skulaa niin se on vaan boonusta. Tarkistin vielä lähimmän kivijalan ja heiltä löytyy campan osaa hyllystä.

Ainakin joihinkin Mavicin napoihin saa adapterin, jolla campa-mallisen kiekon saa modattua syömään shimanon kasetteja. Neljäkymppiä hintaa (bike24).

Kiitoksia seurakunnalle tiedoista ja näkemyksistä, jälleen kerran.

rjrm
17.03.2014, 15.24
Tiagra-pakka maksoi omaan pyörääni 20e . Ennen ole ajanut 105-pakalla. Yhtä lujaa tuolla tuntuu pääsevän. Tiedä sitten , onko kestävyydessä eroa. Tuskinpa on.

VesaP
17.03.2014, 15.43
OHo, crc:ssä se oli alennuksen kanssakin muistaakseni reilusti yli 200 € kipale.

EI EI EI!!! Campagnolon ostajan ohje numero 1:

ÄLÄ OSTA ENGLANNISTA!!!

Noin, siinä. Saa käyttää vapaasti. :) Englannin Campyn hinnat on tähtitieteellisiä. Jokaisessa liikkeessä.

Osta saksasta. Se on ohje 2. :)

Edit: CRC:stä ostetaan Campyä vain silloin, kun osan TÄYTYY olla HETI sulla käsissäsi. Eli tyyliin hajoo kahva ja haluut uuden huomiseksi. CRC --> DHL Express. Muuten ei anna hinnalle vastinnetta. Jos saksasta saa viikon toimitusajalla kahdet samaan hintaan. Tai ainakin melkein noin.

Pyöräpummi
17.03.2014, 16.21
Viimeinen (kestävyys)testi minkä olen nähnyt Tourissa oli ketjuista ja siinä kautta linjan Shimanon ketjut pärjäsivät parhaiten.
Siihen että Campy-kasetit kestäisivät kauemmin en jaksa oikein uskoa.

Miksi Shimanolla on kykyä laittaa niin paljon tuotekehitykseen? Se johtuu yrityksen koosta sekä hyvästä voitollisuudesta.
http://www.bicycleretailer.com/international/2014/02/05/shimano-sales-rise-10-percent-2013#.Uyb7uYXZXeA
Uusien materiaalien ja tekniikoiden käyttö on se missä Shimano johtaa.
Campagnololle tunnusomaista on hidas tuotekehtys johtuen pienistä resursseista. Onkohan Campyn liikevaihto jossain 150$ miljoonan hujakoilla?
Campyllä suuri osa tuotannosta on siirretty Romaniaan. SRAM:n valmistetaan siellä Formosan salmen tuntumassa. Shimanoista Ultegrat ja Dura-Acet tehdään Japanissa paitsi kiekot kootaan Malesiassa.

Campyltä tuli rajallinen uusi Super Record -sarja. Seurasin keskustelua Weighweeniestä. Mielenkiintoista oli se että SR:n hiilikuituset komponentit eivät toimikaan yhtä hyvin kuin Campyn ei hiilikuituiset(tietenkin tämä oli vain keskustelua). Tässä uudessa sarjassa mm. etuvaihtajan häkissä ei olekaan enää hiilkuitua niin kuin SR:ssä.

Hyvä käytännön esimerkki teknologisesta osaamisesta on Shimanon nelivartiset kammet. Taloudellisesti on hyvin järkevää että ei ole enää erikseen kompakti- ja stardard-spideria.
Ainoa valmistaja joka on vastannut siihen on FSA, mutta he eivät ole pystyneet tekemään lähellekään samoja rakenteita kuin Shimanolla. Alumiinin kylmätaonnan hallitseminen on suuri osa komponenttivalmistusta ja siinä Shimano on kingi.

Tälläkin palstalla riekuttiin kuinka SRAM on ohittanut Shimanon Hydro-maantiesarjallaan. Missä on se rummunlyönti nyt?
Liikkenjohdollisesti SRAM on johdettu erittäin hyvin. He pyrkivät tuomaan tuotteita, jotka mahdollisimman vähän kilpailevat suoraan Shimanojen kanssa.
He tekivät aivan oikein jättäessään sähkärien tuomisen myöhempään ajankohtaan.
1x11 toimii "ajokoiraskenessä", mutta ei meillä läskipersetaviksilla.

Kaikkein haavoittuvin on Campy, jota iskisi suuresti uusi highend-toimija markkinoille (Esim. Rotor).

Heikki
17.03.2014, 17.09
EI EI EI!!! Campagnolon ostajan ohje numero 1:

ÄLÄ OSTA ENGLANNISTA!!!

Noin, siinä. Saa käyttää vapaasti. :) Englannin Campyn hinnat on tähtitieteellisiä. Jokaisessa liikkeessä.

Osta saksasta. Se on ohje 2. :)

Edit: CRC:stä ostetaan Campyä vain silloin, kun osan TÄYTYY olla HETI sulla käsissäsi. Eli tyyliin hajoo kahva ja haluut uuden huomiseksi. CRC --> DHL Express. Muuten ei anna hinnalle vastinnetta. Jos saksasta saa viikon toimitusajalla kahdet samaan hintaan. Tai ainakin melkein noin.

Vesa,
Ettei vaan olisi niin, että saksalaisten myyjien Campa-hinnat ovat vielä hieman korkeampia kuin erään sveitsiläisen / itävaltalaisen?
http://www.velo-motion.com/

Pyöräpummi
17.03.2014, 19.11
Etuvaihtajan kehitys antaa hyvän kuvan teknologisista voimasuhteista.
Shimano uudet FD-9000, FD-6800 ja FD-5800 ovat hyvä esimerkki teknologisesta etumatkasta. Siitä huolimatta että carboni puuttuu ovat ne kevyitä, tehokkaita ja edullisia.
Shimanon väitteiden mukaan myös XTR FD-M90XX ovat huomattavasti edeltäjiänsä parempia.

Seuraava kaaviokuva antaa havainnollistaa vipuvarren pituuden ja tärkeän tukipultin, jolla on huomattava vaikutus vaihtajan jäykkyyteen.
Voitte kokeilla ruuvaamalla tukipultti pois toiminnasta ja huomata kuinka paljon vaihtaminen heikkenee.
Ikävä kyllä Shimano on luonnollisestikin patentoinut nämä.
Sama rakenne löytyy FD-9000, FD-6800 ja FD-5800 etuvaihtajista. Halvempia malleja on vähemmän taottu ja koneistettu painon kustannuksella.
http://cdn.bicyclehero.com/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/s/h/shimano_fd-9000_support_bolt_plate_y5nf98030.jpg
http://cdn.bicyclehero.com/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/s/h/shimano_fd-9000_support_bolt_plate_y5nf98030.jpg

Miksiköhän SR EPS etuvaihtaja on niin painava vaikka siinä on käytetty carbonia? Todennäköisesti johtuu siitä että voimaa tuottava sähköinen komponentti on hyllystä eikä niin kuin Dura-Ace:ssa, jossa se on erikoisesti on kehitetty ainoastaan tätä varten.
Tässä tulee esille resurssien ero. SR EPS:n etuvaihtaja on tuskin Ultegra-tasolla.
Muistatte varmaan kuinka Campy:n maasto-osasarjalle kävi. Jotain samanlaista olen näkevinäni EPS:ssä. Ei se huono ole, mutta Campyn kassaan ei siitä kilahda rahaa vaan ennemminkin se tuottaa tappiota.
Weightweenien keskustelupalstalla on jo näkyvissä kuinka vannoutuneista Campanisteistä on tullut Di2-käyttäjiä.

Olen yhtä mieltä siitä että Campyllä on kunniakkaan perinteet, mutta se ei vielä yksinään riitä.

r.a.i
17.03.2014, 21.11
Mulle on periaatteessa ihan se ja sama sama minkä merkkinen osasarja mulla on pyörässä, mutta näiden juttujen vuoksi saattaa olla, että shimanot jää jatkossa kauppaan...

OJ
17.03.2014, 21.58
Jos muistaa Campan maastosarjan, niin on mahdollisesti huomannut kehityksen vähän tyssänneen siinä noin 10-vuotta sitten. Possulle on toki laitettu huulipunaa ja vähän ripsiväriäkin, mutta kinkku se on sitä samaa. Kaikki viime vuosien setit toimivat loistavasti ja isoin ero on kahvojen ergonomiassa.

Jos on energiaa speksata että pääsee kovempaa, niin kantsii suunnata tämä into itse asiaan, eli pyörällä ajamiseen.

Pyöräpummi
18.03.2014, 17.16
Rotorin osasarja tulossa (http://www.bikeradar.com/road/news/article/rotor-developing-brand-new-high-end-groupset-40375/). Kaikella todennäköisyydellä se on sähköinen.

Acroksella on prototyyppi hydraullisesta maantieosasarjasta (https://urbanvelo.org/acros-hydraulic-drop-bar-shifters/).

Tuskin siitäkään mitään tulee.

http://urbanvelo.org/wordpress/wp-content/uploads/2013/09/acros-hydraulic-shifting-3.jpg

Kukaan ei ole vielä puhunut palstalla pneumaattisesta vaihteensiirrosta.
Kuka tietää vaikka SRAM alkaa valmistaa näitä kun Shimanolta menee patentit vanhaksi?:D

http://www.mtbtr.com/uploads/524Z3.JPG

arctic biker
18.03.2014, 19.22
Jos sopii niin tämmönen raadollisempi kysymys. Onko eroa Shimanon 105 ja 10Ultegra-kahvojen välillä tämmösessä silmät kiinni kummat on käytössä vertailutestissä?

Mulla on nyt kotona ,tänään tulivatkin, Ultegran kahvat, 15t ajetut Feltistä mennä syksynä sosialisoitu Microshiftersin oikea kahva oireilee kohtuullisesta uupumisesta, vaihtaa se vielä isommalla mutta vaivasesti. Jos raati kertoo että ilman muuta 10-Ultegra niin laitan oikein nopiaan crossariin nää kiinni ja sitten ens tilistä sama setti. Vaan jos kerrotte että 105 on samaa tuntumaltaan ja toiminnaltaan niin kärsin miehen lailla ja ootan ens tilipäivää ja oikeita maantiekelejä jotta Feltillä pääsen baanalle. Ja sitten ne ostan kiekot ja sitten vasta 105-kahvat...

arctic biker
18.03.2014, 19.30
että shimanot jää jatkossa kauppaan...
Mulla ei vaiskaan, Shimanoilla ajan vähäisen loppuikäni.

Pyöräpummi
18.03.2014, 20.00
Jos sopii niin tämmönen raadollisempi kysymys. Onko eroa Shimanon 105 ja 10Ultegra-kahvojen välillä tämmösessä silmät kiinni kummat on käytössä vertailutestissä?

taan niin kärsMulla on nyt kotona ,tänään tulivatkin, Ultegran kahvat, 15t ajetut Feltistä mennä syksynä sosialisoitu Microshiftersin oikea kahva oireilee kohtuullisesta uupumisesta, vaihtaa se vielä isommalla mutta vaivasesti. Jos raati kertoo että ilman muuta 10-Ultegra niin laitan oikein nopiaan crossariin nää kiinni ja sitten ens tilistä sama setti. Vaan jos kerrotte että 105 on samaa tuntumaltaan ja toiminnalin miehen lailla ja ootan ens tilipäivää ja oikeita maantiekelejä jotta Feltillä pääsen baanalle. Ja sitten ne ostan kiekot ja sitten vasta 105-kahvat...

Jos verrataan yhdistelmää ST-6800 L + FD-6800 yhdistelmään ST-5700 L + FD-5700 on eroa kuin yöllä ja päivällä.
Sama pätee pian julkistettavaan 5800 sarjaan.
Uusissa 800 -loppuisissa kahvoissa on parempi jarruvivun etäisyyden säätömahdollisuus. Jarrukaapelin vetosuhde on eri kuin, kuin 700 -loppuisissa kahvoissa, mutta luulen että ne silti käyvät vanhoillekin 700 -loppuisille jarruille vaikka Shimano ei sitä suosittelekaan.

En ole verrannut ST-6700 R ja ST-5700 R kahvojen eroa. Luulen että suurin ero on painossa. Ultegra kestää hieman kauemmin ja on paremmat toleranssit.
Ultegra valmistetaan Japanissa ja 105 muualla.
En usko että ajonautintosi on paljoakaan sen parempi jos kahvana on 105 tai Ultegra.

Olen käyttänyt sekä ST-6800 R ja ST-9000 R kahvoja, joiden välillä tulee selkeä ero vaihteen siirron tuntumassa Dura-Ace:n hyväksi.
Kuitenkin käytännön ajossa sillä ei ole mitään merkitystä. Vaihteet siirtyy aivan yhtä hyvin.

arctic biker
18.03.2014, 20.28
Mulla ei vaiskaan, Shimanoilla ajan vähäisen loppuikäni. Tossa pitää korjata sillai että maantiellä. Maasturissa mulla on 2011 Sramin X9-setti ja kunne kovasti saksan lehdissä kehuu näitä uudempia niin kai se häätyy uskoa.
Silloin kun jäykkäperää ostin niin Simpalla ei ollut tarjolla 2x10 systeemiä jonka tiesin mulle fiksuksi. Ja on ollut ainova oikea!

arctic biker
18.03.2014, 20.31
Eli Pummilta varovainen ääni kymppiultegrakahvoille. Kalliiksi käy mulle tää äänestys:)

Mihail
18.03.2014, 23.33
Saatankin pyörtää sanani campan suhteen seuraavana osasarjana ja hankin sramia tuohon sieluttomaan cannondaleen minkä tänään hain. Pyörässä paikallaan sekasikiäinen 105.

arctic biker
19.03.2014, 07.14
Innostuin kuukkeloimaan diffrerence between 105 and ultegra tyyliin. Heleppo tapaus. Laitan Ultegran kahvat crosssariin ja hommaan Felttiin ens tilistä saman setin. Ultegran takavaihtaja on kanssa hommattuna. Nyt vaan pähkäilen laittaisko in-line vaijerin kireyden säätimet vaiko en. Vai laittaisko vain etuvaihtajalle...

Onnea Mihailille iloisen perhetapahtuman johdosta!

TuH
19.03.2014, 08.28
Campyltä tuli rajallinen uusi Super Record -sarja. Seurasin keskustelua Weighweeniestä. Mielenkiintoista oli se että SR:n hiilikuituset komponentit eivät toimikaan yhtä hyvin kuin Campyn ei hiilikuituiset(tietenkin tämä oli vain keskustelua). Tässä uudessa sarjassa mm. etuvaihtajan häkissä ei olekaan enää hiilkuitua niin kuin SR:ssä.

Melkoinen blanket statement, kun kyse on pelkästä etuvaihtajan häkistä.

Sehän taas ei ole mikään uutinen, että alumiininen etuvaihtajan häkki on robustimpi kuin hiilikuituinen. Niin on ollut niin kauan kuin C. on hiilikuituisia Record-häkkejä valmistanut. Campaa käyttävissä proffatalleissa on ollut standarditoimenpide käyttää alu-häkillisiä Chorus-etuvaihtajia vaikka pyörät olisivat muuten Record-tasoa.

Keijo Leppänen
19.03.2014, 08.35
kysytääs seuraavaa. käykö 6800 etuvaihtaja 5700 tilalle,kahva on 6700?

Pyöräpummi
19.03.2014, 14.47
kysytääs seuraavaa. käykö 6800 etuvaihtaja 5700 tilalle,kahva on 6700?

Ikävä kyllä on vaihdettava samalla myös vasen kahva. Niitä saa ostaa erikseen.
FD-9000, FD-6800 ja FD-5800 toimivat ristiin vastaavien kahvojen kanssa kuten esimerkiksi ST-6800 L ja FD-5800.
105 5800-sarja tulee vuoden loppupuolella markkinoille.

Foorumiskeskustelussa joku oli laittanut FD-9000 -etuvaihtajan Campy-järjestelmään ja väittänyt että se toimii kuin unelma.

Pyöräpummi
19.03.2014, 15.31
Melkoinen blanket statement, kun kyse on pelkästä etuvaihtajan häkistä.

Sehän taas ei ole mikään uutinen, että alumiininen etuvaihtajan häkki on robustimpi kuin hiilikuituinen. Niin on ollut niin kauan kuin C. on hiilikuituisia Record-häkkejä valmistanut. Campaa käyttävissä proffatalleissa on ollut standarditoimenpide käyttää alu-häkillisiä Chorus-etuvaihtajia vaikka pyörät olisivat muuten Record-tasoa.

Hyvä että tarkensit, mutta tuo häkki on aina teräksestä ja vaihtajan runko ja vipu ovat alumiinia.

Miksi sitten Shimano käyttää edelleenkin alumiinia huomattavasti enemmän kuin Campy?

FD-9000 on hyvä esimerkki siitä miten alumiinia kylmätaottu onnistuneesti. Jotta tuollainen kevyt ja luja rakenne on saatu aikaiseksi on se varmaankin vaatinut peräkkäisiä kylmätaontoja ja sitten vielä työstöä. Se vaatii hyvää tuntemusta alumiinin käyttäytymisestä.
Jos vertaa DA:n painoja/toimintaa Campyyn niin ei sillä carbonilla ole saavutettua etua. Rungoissa päivän sana on unidirectionaalinen kuitu. Sitä tuskin käytetään vaihtajan osissa ja lisää taas valmistuskustannuksia.

Campyn Super Record kahva ja FD-9000 näyttävät toimivan yhteen (rakkautta ensi silmäyksellä). Harva Campanisti kuitenkaan kehtaa laittaa FD-9000 etuvaihtajaa Super Recordiinsa.:D

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bN8XcSlVDNM

VesaP
19.03.2014, 15.39
Harva Campanisti kuitenkaan kehtaa laittaa FD-9000 etuvaihtajaa Super Recordiinsa.:D

Pummi puhuu asiaa! Ainakin tuossa yllä! :D

Edit: Meikä alkaa tykätä pyöräpummin asenteesta. Se on hienoo kun mies seisoo noin kovaa asiansa takana! Eikä ole mikään säälittävä keskitienkulkija! :)

vaskisielu
19.03.2014, 16.10
Campa alkaa sittenkin näyttää kelvolta vaihtoehdolta.

Tiskiin tuli liki täydellinen poistopyörä, ja säästin 650 euroa verrattuna campa-versioon. Sama kokoonpano mutta choruksen sijaan on 6700-sarjan ultegrat. Ylijääneillä hopearahoilla päivitän osia 6800-sarjaan tai sitten en. Kammetkin on nyt laakista oikean pituiset.

mhelander
19.03.2014, 17.27
Foorumiskeskustelussa joku oli laittanut FD-9000 -etuvaihtajan Campy-järjestelmään ja väittänyt että se toimii kuin unelma.

Mulla on edelleen käytössä Campyn 80-90 luvun etuvaihtaja, sitä ohjaa SRAM Triple DoubleTap kahva, vaihteilla 2-3. On se(kin) siis mahdollista. Kun oli ainoa braze-on vaihtaja ja ei kehdannu uutta ostaa.

Toisessa vehkeessä on SRAM X.9 direct Mount jota käskee Campy "Doppler" kitkavipu. Tämäkin toimii.

Pikkusen ihmetyttää tää vaahtoominen etuvaihtajien eroista, etenkin maantiellä. Eihän sitä juurikaan tarvi kun on liikkeelle päästy... ainakaan täällä tasamailla jossa pienellä (34) ajetaan palauttavat ja isolla (50 tai 55) muut lenkit.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

Pyöräpummi
19.03.2014, 19.18
Etuvaihtajista riittäisi vielä juttua, mutta otetaan nyt tasapainon vuoksi jotain huonoakin Shimanoista.

Vieläkin ST-9001 R kahva nirhaa takavaihtajan vaijerikaapelia. Se ei kestä toivotulla tavalla.

Ainoa parannuskeino tälle on voidella kaapeli enemmän kuin hyvin ja varmistua siitä että kahvan sisällä on myös runsaasti vaseliinia.
Voitelun voi tehdä helposti työntämällä kaapelia hieman ulos kahvasta sitten hieroa noin 1 - 3,5 cm välille sitä rasvaa.

Voitelua siitä syystä että se vähentäisi vaijerisäikeen vähittäistä kulumista poikki.

Mistä sitten tiedän tämän. Caley Frez Velonewsta kertoi Shimano-miehen käyneen heillä ja voidelleen kahvaa "like a hell".

Kerroin tästä ongelmasta koska tunnen olevani vastuussa Campy-miesten mielenterveydestä!
Muuten he olisivat saattaneet vaikka tehdä itsemurhan huomatessaan kuinka ylivoimainen Shimano on!:D

CamoN
19.03.2014, 19.45
Kerroin tästä ongelmasta koska tunnen olevani vastuussa Campy-miesten mielenterveydestä!
Muuten he olisivat saattaneet vaikka tehdä itsemurhan huomatessaan kuinka ylivoimainen Shimano on!:D

Ehei, SRAM on ylivoimainen. Juurihan A. Contador osoitti sen voittamalla Tirreno-Adriaticon. Eikä siihen varmasti vaikuttanut mikään muu kuin pyörän osasarja.

TuH
19.03.2014, 19.52
Kerroin tästä ongelmasta koska tunnen olevani vastuussa Campy-miesten mielenterveydestä! Muuten he olisivat saattaneet vaikka tehdä itsemurhan huomatessaan kuinka ylivoimainen Shimano on!:D

Herää enää kysymys, että paljonko Shimano Nordic maksaa palkkaa sissimarkkinoinnista Fillarifoorumilla...?

leecher
19.03.2014, 20.13
Testattuani shimanon 6800 di2 osasarjaa tuli samalla selväksi, että se on satavarmasti seuraava osasarjaa seuraavassa pyörässäni. Kammet toki tulee rotorilta.

Pyöräpummi
19.03.2014, 20.41
Herää enää kysymys, että paljonko Shimano Nordic maksaa palkkaa sissimarkkinoinnista Fillarifoorumilla...?

Olen imarreltu siitä ajatuksesta että joku voisi jopa maksaa kirjoituksistani. Kaikki mahdolliset rahat otetaan vastaan suurella mielihyvällä viimeistä senttiä myöten.:D

Teen näitä aivan yksistään kirjoittamisen ilosta. On paljon hyviä kirjoittajia, mutta ei ole mitään järkevää kirjoitettavaa.
Minusta Shimano ollut aliarvostettu ja aivan automaattisesti tulee sisältöä peryhtymällä Shimanon tuotteisiin. Ne ovat tosissaan mielenkiintoisia sekä tuotantoteknisesti että toiminnallisesti.
Täytyy myöntää että niihin kirjoituksiini laitetaan hyväntahtoisia "mausteita", jotta mielenne heräisivät ajattelemaan.:D

Odotan kuitenkin hyvin suurella mielenkiinnolla mitä muut valmistajat saavat aikaan. SRAM:n sähkösarjan ratkaisut tulevan olemaan suurennuslasin alla kuten myös mahdollisen Rotor-osasarja.

On vallinnut uskonnonmainen campamania, joka perustuu merkin perinteisiin. Ne entiset legendat sankariteoista eivät merkitse mitään nykypäivän kiivaassa teknisessä kehityksessä.
Arviot Campagnolosta perustuvat yleensa aivan ensimmäisenä tunteisiin eikä mihinkään teknisiin ratkaisuihin. On käytetty sanoja sielu, kaunis, traditio, ruma, kuolattava yms, jotka ovat hyvin tuttuja sanoja markkinointispeakista.

Niin kauan kuin olen seurannut näitä asioita niin Campyn markkinaosuus on laskenut vuodesta toiseen. Toiset väittävät että se on jopa hyväksi, mutta kaikessa sarjatuotannossa pätee suuruuden ekonomia eikä Campy ole siinä poikkeus.

Mihail
19.03.2014, 22.16
Onkohan jossain listaa eri osasarjojen painoista. Tai siis on, mutta laittaisiko joku linkkiä?

Aakoo
19.03.2014, 22.23
http://www.totalcycling.com/en/Component-Weights/cc-8.aspx

Oisko tuossa jotain, paikkaansapitävyydestä ei tietoa.

Mihail
19.03.2014, 22.31
Kiitoksia!

Pyöräpummi
19.03.2014, 22.33
Onkohan jossain listaa eri osasarjojen painoista. Tai siis on, mutta laittaisiko joku linkkiä?

Fairwheelbikes (http://fairwheelbikes.com/c/forums/topic/complete-group-weights/)

Puuttuu 6800 ja 6870 -sarjat
Puuttu nähtävästi myös Campyn v2-patteri

Pyöräpummi
20.03.2014, 21.37
Vertasin Ultegra 6870:n ja Super Record EPS:n elektroniikkaosien yhteisiä painoja toisiinsa.
6870 painot ovat valmistajan ilmoittamia, jotka yleensä ovat hieman keveämpiä kuin mitatut.
Super Record EPS:ssä olen olettanut että johdot painavat saman verran kuin v1-versiossa (ulkoinen akku).
Mahdolliset korjaukset ovat tervetulleita, koska tein laskelman aika nopeasti. Joka tapauksessa voidaan sanoa että yhteispainot ovat lähellä toisiaan.

Jätän tässä vaiheessa lukujen analysoinnin foorumin hyvin asiantuntevalle raadille.

Ultegra ST-6870 295g
Ultegra FD-6870 155g
Ultegra RD-6870 250g
Ultegra sisäinen akku, jakorasia ja johdot 94 + 83g
SM-EW90-A 10 g
Yhteensä 877 g
http://www.bicycleretailer.com/sites/default/files/downloads/article/Ultegra%206870%20Weight%20July%201%20for%20Media.p df

Campagnolo Super Record EPS
Shifters, 267.8
frt der, 130.9
rr der, 202.4
cable/housing/electronics 377.5 -50 g (vähennetään 50 g, koska sisäinen patteri)
Yhteensä 928,1 g
http://fairwheelbikes.com/c/forums/topic/complete-group-weights/

Elektroniikkakitin hinta

Ultergra 6870 939 euroa
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/shimano-ultegra-di2-6870-elektronik-kit-intern-intern-163743/wg_id-392
SR EPS v2 2.199 euroa
http://www.bike-discount.de/fr/acheter/super-record-eps-v2-upgrade-kit-155899

hannupulkkinen
20.03.2014, 21.44
Kyllähän se on niin, että sielukkaisiin runkoihin laitetaan sielukkaat osat. Kunnon miehet ajavat tunteella ja fiiliksellä. Japsinräpsyt kuuluvat rautarunkoihin ja metsään.

Mihail
20.03.2014, 22.04
Hannu puhuu asiaa. Itse himoitsin italialaista runkoa italialaisilla osilla, mutta toistaiseksi päädyin tuohon amerikkalaiseen amerikkalaisilla osilla. Harjoitellaan noilla vehkeillä nyt ja nautitaan italialaisilla jossain myöhemmässä elämänvaiheessa.

Pyöräpummi
20.03.2014, 22.17
Yrityksenä SRAM on amerikkalainen, mutta valmistus on aivan muualla. Suurimmaksi osaksi SRAM:n osat tehdään Taiwanissa.

Mihail
20.03.2014, 22.29
Sama asia koskee tuota cannondalea jonka ostin. Ja valitettavasti suuressa määrin muitakin valmistajia. Italialaisiakin.

YGoo
20.03.2014, 22.30
Campagnolo Super Record EPS
Shifters, 267.8
frt der, 130.9
rr der, 202.4
cable/housing/electronics 377.5 -50 g (vähennetään 50 g, koska sisäinen patteri)
Yhteensä 928,1 g

En väitä, että painot on väärin, mutta Campan sivujen (ja linkkaamasi BD:n linkin) Campan Power Unit DTI Record EPS V2 painaa 130 g ja Interface EPS 24 g, yhteensä 154 g. Eli kaapelien painoksi jää yli 150 g, kuulostaa melko suurelta? Tuleeko EPS:ään jotain muitakin sähköosia?

plr
20.03.2014, 22.46
Vaikka italiapyörä alla onkin, niin kyllä siihen japanilaisosat piti laittaa. Shimanon kahvan suunnittelija on onnistunut täydellisesti muotoilussa ja sen paremmin käteen sopivaa kahvaa ei voi tehdä. Toiminnaltaan kaikkien kolmen ison valmistajan osat ovat riittävän hyviä. Mukavaa, että on hyviä vaihtoehtoja valittavana.

Pyöräpummi
20.03.2014, 23.02
En väitä, että painot on väärin, mutta Campan sivujen (ja linkkaamasi BD:n linkin) Campan Power Unit DTI Record EPS V2 painaa 130 g ja Interface EPS 24 g, yhteensä 154 g. Eli kaapelien painoksi jää yli 150 g, kuulostaa melko suurelta? Tuleeko EPS:ään jotain muitakin sähköosia?

Olet tehnyt hyvin tärkeän havainnon. Johdot sekä liittimet ovat Campyllä tosi painavia verrattuna Shimanoon.
Shimanollahan ei kaapelissa ole kuin kaksi johdinta, joissa menee sekä signaali että virta. Campyllä on seitsemän johdinta kaapelissa.
Campyllä arkkitehtuuri on vielä sellainen että takavaihtajsta, etuvaihtajasta sekä kahvoista pitää mennä oma erillen kaapelinsa sinne akkuun, jossa samassa kotelossa on järjestelmän aivot.

Tästä huolimatta laskelmassa saattaa olla virhe. Pitää tutkia asiaa.
Käyttämäni painot on mitannut Madcow Fairwheelbikesta v1-akulla ja olen vain vähentänyt 50 grammaa(cable/housing/electronics 377.5)).
http://www.planetcyclery.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/s/gsx0101-057_1_1.jpg

Seuraasta kuvastakin voi päätellä että johtoa on tuntuvasti. Kuuluuko nuo johdot tuohon 130 grammaan?

http://i989.photobucket.com/albums/af11/solarider/photo3_zpsba14e732.jpg

Pyöräpummi
20.03.2014, 23.22

Mielenkiintoinen kysymys on että kuuluko tuohon EPS interfacen 24 grammaan myös kiinteästi siinä olevat johdot? Siinä tapauksessa johdot vaikuttavat aika kevyiltä.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41kBcL8GD1L.jpg

YGoo
21.03.2014, 00.32
Kovasti koitin etsiä johtojen ja elektroniika painoa. Ja missää niitä ei mainita, mainitaan vain EPS Power unitin paino ja EPS Interfacen paino!

Kuulostaa kyllä kovalta tuo Fairwheelbikesin paino (cable/housing/electronics) 377,5 g.

Mielenkiintoinen kysymys on että kuuluko tuohon EPS interfacen 24 grammaan myös kiinteästi siinä olevat johdot? Siinä tapauksessa johdot vaikuttavat aika kevyiltä.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41kBcL8GD1L.jpg

Erikoista olisi, jos kiinteät johdot ei kuuluisi painoon. Faktaa ei ole.

Oatmeal Stout
21.03.2014, 09.39
Itse himoitsin italialaista runkoa italialaisilla osilla,
Mistä erottaa Campan osista valmistusmaan tehtaita kun on muuallakin kuin Italiassa?

Mihail
21.03.2014, 09.44
Hinnasta varmaan :D . Tai sitten on pelattava varman päälle ja hankittava vintage vehkeet.

Oatmeal Stout
21.03.2014, 09.52
Tuossa (http://www.ebay.com/itm/Campagnolo-50th-anniversary-group-set-Extremely-Rare-107-/261425698165) olis kohtuu hintaan ehtaa sielukkuutta.
http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mHtyvVTnkspt2e88k2IWCHA.jpg

Petteri Ellilä
21.03.2014, 10.56
Pikkusen ihmetyttää tää vaahtoominen etuvaihtajien eroista, etenkin maantiellä. Eihän sitä juurikaan tarvi kun on liikkeelle päästy... ainakaan täällä tasamailla jossa pienellä (34) ajetaan palauttavat ja isolla (50 tai 55) muut lenkit.

sori OT: Näin mäkin ajattelin kunnes pääsin kokeilemaan XX-etuvaihtajaa X0-gripparin kanssa. No tosin, nyt sekin on historiaa.

Petteri Ellilä
21.03.2014, 11.24
....
On vallinnut uskonnonmainen campamania, joka perustuu merkin perinteisiin. Ne entiset legendat sankariteoista eivät merkitse mitään nykypäivän kiivaassa teknisessä kehityksessä.
Arviot Campagnolosta perustuvat yleensa aivan ensimmäisenä tunteisiin eikä mihinkään teknisiin ratkaisuihin. On käytetty sanoja sielu, kaunis, traditio, ruma, kuolattava yms, jotka ovat hyvin tuttuja sanoja markkinointispeakista.

Aika rohkeaa tekstiä Pyöräpummilta nimimerkin suojista. Äkkiseltään UCI:n World tour TOP-10 listoilla ajetaan.... 5 kuskia Shimanolla, Campalla 3 ja SRAMilla 2. Sinun käsityksesi mukaan siis nuo kolme TOP-10 sijoitusta ajetaan siis ala-arvoisella kalustolla. HALLELUJA; Mihin El Pistolero yltäisikään Shimanolla. Saakkka Carlos Betancour, joka ohimennen on pisteissä numero UNO, joka epäonnekseen sattuu ajamaan makaroonimaan tuotteella.

Kyllä. Suhtaudun asioihin intohimolla, paatoksella eli... tunteella. Siksipä minäkin ajan tyystin ala-arvoisella kalustolla. Niin maastossa kuin maantiellä.

Greycap
21.03.2014, 11.38
Eihän missään kohdassa ole sanottu että se on ala-arvoista, vain että valinta tehdään tunteella eikä järjellä. Kieltämättä tuloksetkin tukevat kyseistä teoriaa koska jos se todella olisi niin hyvä kuin miltä kovimmat fanit saavat sen kuulostamaan, ja Shimano vastaavasti niin huono, niin eiköhän top kympissä olisi huomattava enemmistö Campagnoloa ja häviävä vähemmistö Shimanoa. Eipä vaan näytä olevan.

hannupulkkinen
21.03.2014, 11.39
Pyöräpummin on vallannut uskonomainen Shimanomania. Suorituksessa ei ratkaise pelkästään tekniikka vaan myös usko välineeseen ja sen estetiikka. Lisäksi Pyöräpummin mania on vaarallinen Euroopan pyörä- ja pyöränosatuotannolle. Ylistämällä japanilaista tuotantoa ja etsimällä eurooppalaisesta tuotannosta pelkästään huonoja puolia hän kannustaa ihmisiä falskilla tavalla unohtaman juurensa ja oman etunsa. Ostamalla europpalaista tuotantoa tuemme yhteistä maanosaamme ja pysytymme tulevaisuudessakin takaamaan myös suomalaisten tuotteiden kilpailukyvyn maailman markkinoilla.

Cycledrophis
21.03.2014, 11.41
Ei noihin ärsytyksiiun kannata mennä mukaan, siitä ei mitään hyvää seuraa. Jos joku on niin taitamaton ettei osaa kertoa asiaansa siististi, se on ihan oma häpee.

Itse ajelen Sramin sarjoilla ja vallan tyytyväinen sekä Forceen että Rediin. Aika-ajopyöräss minulla on miltei uudet Recordit, kyllä ne toimii hienosti, vaikka ajankin yleensä Simpan pakalla. Mutta kun on tottunut Sramin napsaukseen tuntuu noi Campat vähän tönköiltä ja vivut on ihan hirveen kokoset, kumipäällysteiset. Taidampa kesän aikana vaihtaa ne SRAMin settiin.

Jari

kauris
21.03.2014, 11.49
No on minuakin välillä vähän häirinnyt Pyöräpummin liioitellut hehkutukset mutta itse asiassa muutamissa viimeisimmissä viesteissään hän on mielestäni antanut ymmärtää, että campatkin ovat ihan ok valinta. Häviävät sata-nolla sijaan ehkä vain 100-5. Itse valitsin aikanaan campat ja colnagon mutta mielelläni käyn koeajamassa myös vaikka shimpan ultegra ja da di2 osat seuraavaa osasarjaa valitessa. Nykyään shimpan kahvatkaan ei ole ihan niin möhkörumat kuin vajaa 10 vuotta sitten. Sen sijaan shimanon kammet pilaa ulkonäöllään pyörän kuin pyörän sen verran pahasti omasta mielestäni, että kammiksi valitsisin joka tapauksessa jotkut muut,jos shimanoon vaihtaisin. Luultavasti en kuitenkaan edes vaihda.

Tumppi
21.03.2014, 12.01
Olet tehnyt hyvin tärkeän havainnon. Johdot sekä liittimet ovat Campyllä tosi painavia verrattuna Shimanoon.
Shimanollahan ei kaapelissa ole kuin kaksi johdinta, joissa menee sekä signaali että virta. Campyllä on seitsemän johdinta kaapelissa.
Campyllä arkkitehtuuri on vielä sellainen että takavaihtajsta, etuvaihtajasta sekä kahvoista pitää mennä oma erillen kaapelinsa sinne akkuun, jossa samassa kotelossa on järjestelmän aivot.

Tästä huolimatta laskelmassa saattaa olla virhe. Pitää tutkia asiaa.
Käyttämäni painot on mitannut Madcow Fairwheelbikesta v1-akulla ja olen vain vähentänyt 50 grammaa(cable/housing/electronics 377.5)).

Seuraasta kuvastakin voi päätellä että johtoa on tuntuvasti. Kuuluuko nuo johdot tuohon 130 grammaan?

V2 Patteri johtoineen 135g (vanha vastaava setti 166g), V2 Interface johtoineen 24g.(sama paino kuin V1:ssa) eli SR EPS sähköosasetti n. 720g.

Oatmeal Stout
21.03.2014, 12.50
Pyöräpummin on vallannut uskonomainen Shimanomania. Suorituksessa ei ratkaise pelkästään tekniikka vaan myös usko välineeseen ja sen estetiikka. Lisäksi Pyöräpummin mania on vaarallinen Euroopan pyörä- ja pyöränosatuotannolle. Ylistämällä japanilaista tuotantoa ja etsimällä eurooppalaisesta tuotannosta pelkästään huonoja puolia hän kannustaa ihmisiä falskilla tavalla unohtaman juurensa ja oman etunsa. Ostamalla europpalaista tuotantoa tuemme yhteistä maanosaamme ja pysytymme tulevaisuudessakin takaamaan myös suomalaisten tuotteiden kilpailukyvyn maailman markkinoilla.
Siis asioimme Shimanon osalta vain seuraavien yhtiöiden kanssa:

SHIMANO EUROPE HOLDING B.V. / SHIMANO EUROPE FISHING HOLDING B.V. / SHIMANO EUROPE BIKE HOLDING B.V. / SHIMANO BENELUX B.V. / SHIMANO EUROPE B.V. / SHIMANO EUROPE RETAIL DIVISION B.V.
BIKEFITTING.COM B.V.
SHIMANO GERMANY FISHING GMBH
SHIMANO - PEARL iZUMi SOFTGOODS DIVISION EUROPE GmbH
SHIMANO BELGIUM N.V.
SHIMANO ITALY FISHING S.R.L.
SHIMANO CZECH REPUBLIC S.R.O.
SHIMANO FRANCE COMPOSANTS CYCLES S.A.S.
SHIMANO NORDIC CYCLE AB
SHIMANO NORDIC CYCLE OY
SHIMANO NORDIC CYCLE AS
SHIMANO NORDIC DENMARK APS
SHIMANO POLSKA BICYCLE PARTS SP. Z O.O.

Pyöräpummi
21.03.2014, 14.08
Uusi korjattu versio elektroniikkakittien painoista
Mahdolliset korjaukset ovat tervetulleita

Ultegra Di2 6870
Ultegra ST-6870 295g 234
Ultegra FD-6870 155g 106.5
Ultegra RD-6870 250g 213.4
Cables/housing/electronics 234.8 // Fairwheelbikes Madcow
Yhteensä 934,8 g
http://www.bicycleretailer.com/sites/default/files/downloads/article/Ultegra%206870%20Weight%20July%201%20for%20Media.p df

Campagnolo Super Record EPS v2
Shifters, 267.8
frt der, 130.9
rr der, 202.4
Yhteensä 928,1

Dura-Ace Di2 9070
ST-9070 234
FD-9070 106.5
RD-9070 213.4
Cables/housing/electronics 234.8
Yhteensä 788,8

Elektroniikkakittien hinnat
Ultergra 6870 950 euroa
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/shimano-ultegra-di2-6870-elektronik-kit-intern-intern-163743/wg_id-392
SR EPS v2 2.199
http://www.bike-discount.de/fr/acheter/super-record-eps-v2-upgrade-kit-155899
Dura-Ace 9070 1.719
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/shimano-dura-ace-di2-9070-elektronik-kit-intern-85629/wg_id-392

Madcow:n punnituksia
Luvut näyttävät aika luonnollisilta. Cable/housing/electonics:n ero uusimman Di2:n ja EPS v2:n välillä on 327,5 - 234 g = 92,5 g.
Tuo ero tulee helposti isommasta akusta, painavemmista kaapeleista ja liittimistä.
Jos käyttäisimme Campyn ilmoittamia arvoja olettaen että kaapelit ovat mukaanluoettuja niin SR EPS v2 Cable/housing/Electronicsin painoksi tulisi ainoastaan 24 g + 130 g = 154 g. Se olisi ristiriidassa sen kanssa että akku on kookas ja johtimet painavia. Voiko siitä tehdä muuta kuin yhden johtopäätöksen?
Jos seuraavat luvut ovat vääriä, niin missä Madcow on mennyt pieleen?

Cables/housing/electronics
Di2 9070/6870 234.8 g
Di2 7970 301.6 g
SR EPS v2 327,5 g (oletettu että se on 50 g kevyempi kuin v1)
SR EPS v1 377.5 g

Normaalistihan osarjojen painoista jätetään kaapelit pois. Luonnollisestikin siitä syystä etteivät ne näyttäisi niin painavilta.
Madcow:n osasarjojen painot näyttävät tästä syystä korkeammilta. Perinteiset vaijerit ja vaijerikuoret lisäävät painoa noin 220-250 g.

Vertailupainot elektroniikiteille
Di2 6870 934,8 g
SR EPS v2 928,1 g
Di2 9070 788,8 g
Dura-Ace Di2 elektroniikkakitti on noin 139,3 3 grammaaa kevyempi kuin SR EPS v2.

Tumppi
21.03.2014, 14.48
Madcow:n painoissa varmaan mukana (ulkoiseen asennukseen tarkoitettu) kiinniketeline, joita ei tarvita kun V2 akku tulee putken sisään ja varmaan laturikin... Uusi V2 akku 135g edelleen ja interface 24g. Molemmat johtoineen päivineen.
Kaivelin vanhaa dataa omista EPS:sta:
Kahvat 258g, etuvaihtaja 130g, takavaihtaja 198g. Uudet V2 akku 135g, interface 24g (sis.kiinnikkeet) = total 740g. Osat punnittu 2012 ja 2014.

PS: Athena EPS-kitti on muuten vain 76g painavampi kuin SR EPS V1..? Hintaeroa reilu 1000€. :D

OJ
21.03.2014, 15.30
Hyvin porukka jaksaa vääntää kun ottaa huomioon näiden kaikkien keskusteltujen osien olevan riittävän hyviä kenelle tahansa. Valinnan voi sitten tehdä omien mieltymystensä ja budjettinsa mukaan.

Tumppi
21.03.2014, 15.34
Hyvin porukka jaksaa vääntää kun ottaa huomioon näiden kaikkien keskusteltujen osien olevan riittävän hyviä kenelle tahansa. Valinnan voi sitten tehdä omien mieltymystensä ja budjettinsa mukaan.

JEP, meidän rouvan Athena EPS muuten toimii yhtä moitteettomasti kuin miun SR EPS ja tuo 76g painoero (tai nyt n. 100g V2 päivityksen johdosta) saattaa olla jostain muusta lastista helpommin ja halvemmin poistettavissa...

Pyöräpummi
21.03.2014, 15.54
Seuraavan lähteen mukaan Di2 -johdot, akut ja jakorasiat painavat yhteensä 94 grammaa.
Akku SM-BTR2 50 g
4 pidempää johtoa EW-SD50 20 g
2 lyhyempä johtoa EW-SD50 7 g
jakorasia SM-JC41 3 g
jakorasia SM-EWR1 13 g

Ihmetyttää jos Madcow olisi ottanut laturit osasarjojen painoihin ja jättänyt vielä kertomattakin sen!

Uusitun laskuopin mukaan akkujen, johtojen ja jakorasioiden (Di2, SR EPS) painoeroksi tulee yli 50 g.

Di2 9070 elekroniikkakitin paino
Shifters, 234 g
Frt der, 106,5 g
Rr der, 213,4 g
94 g // Johdot akut yms.

Total 647,9 g

Ultegra Di2 6870 elektroniikkatin paino
Ultegra ST-6870 295g
Ultegra FD-6870 155g
Ultegra RD-6870 250g
94 g // Johdot akut yms.

Total 794 g

Korjaukset ovat tervetulleita!

IMHO pienillä painoeroilla pyörissä ei ole mitään merkitystä. Kuitenkin tämä tarkastelu on mielenkiintoista teknisistä syistä sekä hintaan liittyvistä tekijöistä.

Pyöräpummi
21.03.2014, 16.03

Onko sillä merkitystä että pelkkä päivitys v1 akusta v2 akkuun maksaa noin 600 euroa?

kauris
21.03.2014, 16.03
Sr eps hinta on ainakin omaan makuuni liian kova nykyisellään. Itse vaihtaisin varmaan athena eps:ään tällä hetkellä jos siirtyiin nyt sähköön. Tällä hetkellä pyörässä on nelisen vuotta sitten ostetut 10 s recordit joista olen kyllä pitänyt. Sitä vanhaa kahvamallia joka oli vähän pienempi ja ilman viistotuksia kumissa. Takakahvaan jouduin kyllä nyt uusimaan sen indeksirattaan ja peukkuvivun kulumisen takia. Kuluma johtui ilmeisesti siitä, että kahvan sisässä olleesta muovisesta pidikeosasta oli katkennut ohut tappi. Nyt se vaihtui metalliseen. Näin jousi pelaa oikein ja kulumaa ei pääse hammasrattaisiin niin tulemaan. Joku 70 euroa tais tulla hintaa kun itse asenteli. Eturattaat ja record-pakka ovat erittäin hyvässä kunnossa. Ketjun olen varmuudeksi vaihtanut kerran kesässä.

Edit: hyvä esimerkki pyörästä, jossa ehdottomasti täytyy olla campan kammet on pyöräsi kuva ketjuun hetki sitten ilmestynyt upea punainen Tommasini. Siihen jos läiskäisi D-A kammet niin ulkonäöllisesti tippuis arvosana minun silmissäni muutaman kouluarvosanan verran.

CamoN
21.03.2014, 16.12
Onko sillä merkitystä että pelkkä päivitys v1 akusta v2 akkuun maksaa noin 600 euroa?

Ihan perstuntumalta heittäisin että jos on alunperin ollut varaa laittaa yli 2000€ pelkkään maantiepyörän osasarjaan, eivät päivitystenkään hinnat (tai harrastuksen kustannukset ylipäänsä) ole varsinaisesti kynnyskysymyksiä. Mutta onhan tuo kallis palikka jos sen suhteellistaa vaikka siihen, että aivan hyviä kokonaisia osasarjoja saa alle tonnilla.

TuH
21.03.2014, 17.32

Onneksi sossusta voi aina hakea maksusitoumuksen Shimanon osasarjaan. Eivät taida kustantaa 6800 Ultegraa korkeampaa satsia tosin.

r.a.i
21.03.2014, 17.32

Ei, varsinkaan palstaspeksaajalle..

OJ
21.03.2014, 18.29
Jollekin tolla saattaa olla merkitystä. Mulle tolla on niin vähän merkitystä, etten edes tiennyt tosta ennen kuin kuulin sinulta.

Pyöräpummi
21.03.2014, 19.19
Pojat, teidän on jäänyt näkämättä täysin se mikä on olennaista!
Mistähän johtuu että se päivitys v1 -> v2 maksaa sen noin 600 euroa?

Yksistään akku maksaa 340 euroa (vrt Di2 130 e). Tämä johtuu paljolti siitä että siellä on myös järjestelmän aivot ja siinä tulee kiinteästi mukana rypäs johtoja.
Sen lisäksi pitää ostaa myös laturi (myös Di2:ssa) sekä kallis DTI-interface.
Onko minkään järjestelmän akkuun mitään järkeä pistää sisälle noin 200 euron aivoja?

Tämä kaikki kielii siitä että järjestelmän ylläpito on lievästi sanottuna kallista!
Itseasentaminen kaiken lisäksi mitätöi takuun EPS:ssä.

Suomessa on aika paljon elektroniikkainsinöörejä. Voisitte kysyä heiltä että kumpi on järkevämpi systeemiarkkitehtuuriltaan?

Vieläkin olen pitänyt mekaanista sarjaa puolustettava suurimmalle osalla paitsi niille joilla on riittävää varallisuutta. E-sarja on siitä huolimatta tulevaisuutta.
Olen onnellinen niiden puolesta keillä on mahdollista hifistellä kustannuksista välittämättä. Minun ikävä kyllä täytyy tyytyä "sossu-tason" osiin.:D

OJ
22.03.2014, 05.53
Ei vieläkään avaudu, vaikka pitäisi olla sen olennaisen asian äärellä.

Pyöräpummi
22.03.2014, 14.20
Pienempi pistemäärä on parempi.
Voiko näistä pisteistä vetää johtopäätöksiä?
Miten on mahdollista että "sossutason" sarja saa paremmat pisteet kuin hifi-hintainen?
Antakaa meidän iloksemme kunnon selityksiä!

Osasarjojen kokonaispisteet Tour 4/2014

SR Record EPS 1,6
Record EPS 1,6
Athena EPS 1,8
DA Di2 9070 1,3
U Di2 6870 1,5

SR Record 1,6
Record 1,7
Chorus 1,8
Athena 1,9
Centaur 2,1

DA 9000 1,3
U 6800 1,5
105 5700 2,2 Tulossa uusi 5800-sarja
Tiagra 2,5

Red 1,6
Force 1,9
Rival 2,2
Apex 2,3

Tour ketjutestin tulokset 4/2014

Chorus 1,7
Record 1,6
KMC 11X SL 2,0
Ultegra CN-68001,7
Dura-Ace CN-9000 1,5 Testsieger
SRAM PC 1170 3,0
SRAM RED 2,3

TOUR 4/2014 on jo saatavilla sekä appina (Apple) taikka elektronisena tilauksena.

CamoN
22.03.2014, 14.43

No tuotaa... Ei? Millä perusteella pistemäärät on muodostettu? Miten ne on suhteutettu toisiinsa? Olisi ihan kiva tietää onko skaala esimerkiksi 1-5, 1-10, 1-100 vai jotain muuta.

Pyöräpummi
22.03.2014, 15.13
No tuotaa... Ei? Millä perusteella pistemäärät on muodostettu? Miten ne on suhteutettu toisiinsa? Olisi ihan kiva tietää onko skaala esimerkiksi 1-5, 1-10, 1-100 vai jotain muuta.

Suosittelen että luet itse ne kaksi artikkelia. Se Tour 4/2014 on helposti saativalla joko elektronisena tilauksena (https://www.delius-klasing.de/abonnement-service/auswahl/TOUR/19400.html) (toimii sekä PC:ssä, Mac:ssa, iPadissa) tai sitten appina iPadissä ja Macissä. Uutuutena on Android-appi. Muistaaksi appi oli 4,5 euroa iPadille?

Tourin testeissä asteikko on ollut aina ollut 1-5.
Osarjojen pisteytystaulukkoon ei itsessään liittynyt testiä, vaan arvot ovat aikaisemmissa numeroissa tehdyistä testeista. Kuitenkin siinä oli mielenkiintoisella tavalla yhteenvedetty olennaista tietoa.

Nykyajan elämässä on suurta herkkua on että kaikki paras informaatio on saatavilla helposti ja vaivattomasti.

syklopaatti
22.03.2014, 15.55
11-vaihteinen Chorus lanseerattiin jo 2009, mutta ei se tarkoita, että se olisi osasarjana säilynyt täysin muuttumattomana viimeiset neljä-viisi vuotta.

Suurimmat muutokset Chorus/Record/Super Record -tasolla tehtiin 2011, jolloin vaihdekahvojen sisuskaluja, takavaihtajaa ja kampisetin/etulehtien rampituksia parannettiin.

Ajatus siitä, että Chorus olisi osasarjana "vanhentunut" on täysin absurdi. Vanhentunut miten? Chorus on parasta hinta-laatu-suhdetta mitä Campagnololta tällä hetkellä löytyy. Lisäksi siinä on sielu, mikä taas Sramin ja Shimanon vaihtoehdoista puuttuu kokonaan.
Kuulostaa hunajalta korville ja minäkin ihmettelin Choruksen vanhenemispuheita. Parhaasta hinta-laadusta en tiedä kun aikoinani panostin mieluummin kiekkoihin kun osasarjaan. Nyt 6 vuotta asennuksesta myöhemmin olen säätänyt 1/4 kierroksen olmo titanium carbon rungossa olevasta pikasäätönamikasta Centaur osasarjaani. Mitään muuta sille ei ole tarttenut näinä vuosina tehdä kun ketjut on muistanut rasvata. uskomatonta laatua.

OJ
22.03.2014, 16.23
Tasapuolisuuden nimissä täytyy sanoa, että ei noita Shimpankaan kamoja tarvitse paljon tuunata sen jälkeen kun ne on kerran säätänyt kohdilleen. Mulla on 2007 käyttöön otettu 6600 sarja (takavaihtaja uudempi koska crossari on syönyt muutaman kappaleen) ja 2009 käyttöön otettu 7900 sarja. Molemmat toimivat kuin junan vessa. Tosin...mulla on Campan osia, lähinnä Chorusta, varapyörässä ja vuosimallit ovat 1999-2003 noin suunnilleen ja toimivat kuin uudet, siinä missä noi shimanotkin. Nämä testipisteytykset sun muut hiusten halkomiset ovat mun mielestä aika naurettavaa säätöä.

TuH
22.03.2014, 16.26
Pienempi pistemäärä on parempi.
Miten on mahdollista että "sossutason" sarja saa paremmat pisteet kuin hifi-hintainen?
Antakaa meidän iloksemme kunnon selityksiä!

Johtopäätös: Dura-ace on paras mahdollinen osasarja sieluttomalle saksalaisinsinöörille, joka saa merkittävän osan ilmoitustuloistaan eräältä japanilaiselta pyörävälinevalmistajalta.

Ja sama italiaksi:

Conclusione: Dura-Ace è la migliore possibile in bundle materiale senz'anima ingegnere tedesco che riceve una parte significativa della loro dichiarazione dei redditi del produttore strumento di moto giapponese.

Kiitos, Google Translate!

Pyöräpummi
23.03.2014, 16.27
Tour 4/2014
Miten on mahdollista että 600 euron osasarja saa paremmat pisteet kuin....?

Super Record EPS
Gewicht 1,7
Bedienung 1,1
Antrieb 1,8
Schaltung 1,1
Bremsen 2,1
Total 1,6

Super Record
Gewicht 1,0
Bedienung 1,4
Antrieb 1,8
Schaltung 1,6
Bremsen 2,1
Total 1,6

Ultegra 6800
Gewicht 2,3
Bedienung 1,3
Antrieb 1,5
Schaltung 1,2
Bremsen 1,3
Total 1,5

CamoN
23.03.2014, 17.00
Tour 4/2014
Miten on mahdollista että 600 euron osasarja saa paremmat pisteet kuin....?

Minun matikallani nuo numerot näyttää siltä että jos jarrujen arvosana jätetään huomiotta, Ultegra on vertailussa aivan surkea. Eli testaaja(t) eivät ole jostain syystä pitäneet Campan jarruista. Jos otetaan painon perusteella määritellyt pisteet pois, Campa kärsii. Ovatkohan jarrutuntuma ja/tai -teho sekä osasarjan paino yhteydessä toisiinsa? Luultavasti.

Miten on mahdollista että jollain pisteen kymmenyksillä olisi mitään merkitystä? Ei kai siinä ole mitään epäselvää, että kaikki osasarjat Ultegrasta, Forcesta ja Choruksesta (vai mikä se vastaava on Campan mallistossa?) ylöspäin ovat toimivuudeltaan vähintääkin riittävän hyviä harrastuskäyttöön. Paljon tärkeämmäksi muodostuvat valmistajien väliset erot ergonomiassa, toimintalogiikassa, ulkonäössä ja hinnassa. Ja silloin puhutaan makuasioista.

Nuutisaari
23.03.2014, 17.04
Jos Shimano nyt on niin ylivoimainen kylmätaonnassa niin voidaanko väittää että Sram olisi maailman paras hiilikuidun osaaja komponenttipuolella? Kammet, zipp-kiekot ym.
Onko pyöräpummi samaa mieltä?
Simppa tekee tietääkseni kaikki kuituosat alihankintana kun taas sram omissa tehtaissa.
Ei ole simppa vieläkään tehnyt täyskuituista avokiekkoa kun taas monella kilpailialla on niitä sekä maastoon että maantielle.

Pyöräpummi
23.03.2014, 17.40
Minun matikallani nuo numerot näyttää siltä että jos jarrujen arvosana jätetään huomiotta, Ultegra on vertailussa aivan surkea.

Voisitko mahdollisesti avata matikkaasi?
Ainoa luku mikä Ultegra 6800 on huono on paino. Kaikki muut arvot ovat parempia kuin esimerkiksi Super Recordilla.
Siitä huolimatta vaikka paino verottaa niin kokonaispisteissä mennään ohitse!
Puhutaan 600 euron osasarjasta!

CamoN
23.03.2014, 18.02
Voisitko mahdollisesti avata matikkaasi?

En ihan täysin käsitä mikä tuossa matematiikassa on epäselvää, mutta avataan.

Jarruitta:

Super Record EPS
Gewicht 1,7
Bedienung 1,1
Antrieb 1,8
Schaltung 1,1
Total 1,43

Super Record
Gewicht 1,0
Bedienung 1,4
Antrieb 1,8
Schaltung 1,6
Total 1,45

Ultegra 6800
Gewicht 2,3
Bedienung 1,3
Antrieb 1,5
Schaltung 1,2
Total 1,58

Painoitta:

Super Record EPS
Bedienung 1,1
Antrieb 1,8
Schaltung 1,1
Bremsen 2,1
Total 1,53

Super Record
Bedienung 1,4
Antrieb 1,8
Schaltung 1,6
Bremsen 2,1
Total 1,73

Ultegra 6800
Bedienung 1,3
Antrieb 1,5
Schaltung 1,2
Bremsen 1,3
Total 1,3

Ja tosiaan, puhutaan 600 euron osasarjasta sekä kalliimmista osasarjoista. Minun kokemukseni mukaan Ultegra (6700) on ruma, epätäsmällinen ja epäergonominen sarja jonka kilpailuetuna on lähinnä hinta. Mutta sehän on vaan minun mielipiteeni jota ei voi yleistää millään muotoa.

Pyöräpummi
23.03.2014, 18.14
En ihan täysin käsitä mikä tuossa matematiikassa on epäselvää, mutta avataan.

Ei se tilanne olennaisesti miksikään muuttunut tuolla Sinunkaan matikallasikaan.
Kuitenkaan en ole varma että onko Tour edes painottanut kaikkia arvoja yhtä paljon.
Siinä olet hyvin oikeassa että Ultegra 6800 on erinomaiset jarrut.

Jami2003
23.03.2014, 18.17
Onneksi uuden uutukaisen ultegra osasarjan omistajana en tiedä paremmasta :)

Ja mitä tulee ulkonäköön, makuasioista ei voi kiistellä.

YGoo
23.03.2014, 18.20
Onko Tourin testissä Campan jarrut Skeleton vain Dual-Pivot versiona? Vaikuttaa varmasti jarrutuntumaan.

Lisäksi testit ovat AINA ihmisten näkemyksiä eri tuotteiden paremmuudesta. Siihen vaikuttaa selkeiden mittaustulosten lisäksi myös testaajien (eli ihmisten) henkilökohtaiset mieltymykset.

Selkeästi Shimanon uudet Dura-Ace ja Ultegra osasarjat ovat hyviä. Käteen sopiessa varmasti loistavat. Silti ajan jollain muulla :)

OJ
23.03.2014, 19.13
Paljon tärkeämmäksi muodostuvat valmistajien väliset erot ergonomiassa, toimintalogiikassa, ulkonäössä ja hinnassa. Ja silloin puhutaan makuasioista.
Ergonimia nimenomaan, mutta se ei kaiketi ole makuasia vaan riippuu kuskin fyysisistä ominaisuuksista. Shimano on perinteisesti sopinut kapeampaan kämmeneen. Ehkä nämä uudet kahvat sopii myös lättähanskaan vähän paremmin.

Siinä olet hyvin oikeassa että Ultegra 6800 on erinomaiset jarrut.
Tourin mukaan aivan eri planeetalta kuin Campan jarrut. Ero noiden pisteiden mukaan vähintään sama kuin 1-akselisen ja 2-akselisen jarrun välillä, mutta todennäköisesti lähemmäs 1-akselisen ja levyjarrun eroa. Jarrujen painotus näyttää myös niin kovalta, että millään muulla ei oikein ole merkitystä. Eli paras setti (hinta-toiminta) saadaan aikaan kun ostetaan mekaaninen Super Record ja siihen Ultegra 6800 jarrut?

mhelander
23.03.2014, 20.02
Mulla on muistaakseni Veloce jarrut ja ne on ihan yhtä hyvät jos ei paremmat jarruteholtaan, tuntumaltaan ja säädettävyydeltään kuin Force ja reippaasti parempi kuin Rival. Tais maksaa 35€ pari... Mutta mulla on yleensä tapana ajaa ja jarruja tarvin lähinnä pysähtyessä tai vähän käännöstä auttamaan.

Ihan jälkeenpäin harmittaa että Force jarrujen hinnalla olis saanu kolmet Velocet. Kaikkihan nämä on dual pivot tyyppiä tietysti.

plr
23.03.2014, 20.17
.. paras setti (hinta-toiminta) saadaan aikaan kun ostetaan mekaaninen Super Record ja siihen Ultegra 6800 jarrut?

Jos noita Tourin pisteitä käyttää vertailukohtana, niin toiminnallisuusmielessä Ultegra voittaa Super Recordin jokaisessa yksittäisessä vertailussa. Tourin pisteissä pienempi on parempi.

TurboKoo
23.03.2014, 21.10
Simppa tekee tietääkseni kaikki kuituosat alihankintana kun taas sram omissa tehtaissa.

Shimano tekee kaiken itse eikä käytä yhtään alihankkijaa.

Tuomo O
23.03.2014, 21.39
Viime syksynä ajoin ensimmäistä kertaa uutta Dura-Acea (mekaanista). Ihan huipputuntuma vaihtajissa ja herkkä vaihtamaan. Onko uusi Ultegra 6800 samalla tasolla, onko kokemuksia?

nikib
23.03.2014, 21.54
Taustaa: Crossarissa Ultegra 6800, entisessä crossarissa 105 5700. Maantiepyörissä ollut Ultegra 6700 ja Sram Red.

6800 on aivan eri tasolla vaihtamisen keveydessä kuin 6700. Keveyden myötä seuraa kyllä se, että eivät ole enää kovin täsmälliset kun Suomen talvi sotkee ketjut, pakat ja vaijerit. Tämä on mielestäni suurin ero Shimanon ja Sramin välillä. Shimano on uutena ja puhtaana erittäin kevyt käyttää, mutta Sramin suuremmat jousivoimat vaihtavat paremmin ei-niin-optimaalisissa olosuhteissa.

Ei tarvitse katsoa kuin Pro-Cyclocrossia niin asia on aivan selvä. Siellä on kaksi osasarjaa käytössä lähinnä, DA DI2 ja Sram Red, mekaanisia Shimanoita ei lainkaan.

nuubiainen
23.03.2014, 22.02
Taustaa: Crossarissa Ultegra 6800, entisessä crossarissa 105 5700. Maantiepyörissä ollut Ultegra 6700 ja Sram Red.

Mitäs sanoisit erosta 5700 vs. 6700? Terv. köyhälistö

kolistelija
23.03.2014, 22.06
Mitäs sanoisit erosta 5700 vs. 6700? Terv. köyhälistö
Minä en kyllä rehellisesti huomaa niissä hirveästi eroa. Tuo 5700 on vähän löysemmän oloinen, mutta en varmaan huomaisi eroa ellen ihan 100% keskittyisi asiaan.

Minulla on siis krossarissa tuo 5700, edellisessä maantiepyörässä 6700 ja sanon myös sen että 7900 (nykyinen maantepyörä) ei myöskään hirveästi eroa vaihteiden osalta. Jarru tuntuu D-A:ssa paremmalta, mutta se on vain tuntuma herkkyydestä. Käytettävyys on ihan samaa.

OJ
23.03.2014, 23.16
Jos noita Tourin pisteitä käyttää vertailukohtana, niin toiminnallisuusmielessä Ultegra voittaa Super Recordin jokaisessa yksittäisessä vertailussa. Tourin pisteissä pienempi on parempi.
No näinpä olikin. Sattui pienoinen palstaspeksausvirhe. Jos 6800 on niin ylivertainen kuin puhutaan, niin mä olen kohtapuoliin pirun tyytyväinen.

arctic biker
25.03.2014, 08.45
Eilen laitoin 6700-sarjan kahvat ja takavaihtajan crossariin. Vain 12 kilsaa mutta todella hyvinhän nuo pelaa. Ala-otteella raskaammalle vaihto vaatii näemmä pientä harjoittelua... Suuri kysymys onkin jotta onko 10-Ultegra mulle ns. riittävän hyvä. Toisaalta kunnen paremmistakaan tiedä, muunmuassa vaihtamisen keveys eli kuinka paljon voimaa kahvojen käyttö vaatii ei ole minulle mikään merkittävä juttu, niin kaun kun moottorisaha ja kirves kätösissäni pysyy. http://road.cc/content/review/114669-shimano-ultegra-6800-groupset Jos maksimois nautinnon ja Sciroccoille Conti GB4000S 25-millisinä ja painuis baanalle auringonpaisteesta nauttimaan. Edit, ihan napakastihan Microshiftersitkin vaihtoi, vähemmän ajettuina. Semmoinen Sramimainen pampam-tuntuma.

Pyöräpummi
25.03.2014, 21.59
Täältähän ne olisivat löytyneetkin! (https://www.tour-magazin.de/so-testet-tour-teile-erfolg/a29221.html)

https://www.tour-magazin.de/typo3temp/pics/d_3d0cd926e4.jpeg

https://www.tour-magazin.de/typo3temp/pics/2_122f701f65.jpeg
http://www.tour-magazin.de/typo3temp/pics/3_b66a7f8914.jpeg

http://www.tour-magazin.de/typo3temp/pics/b_7b73b8f1a2.jpeg

OJ
26.03.2014, 02.29
No nyt on sitten uusi linko tallissa. Ensivaikutelman mukaan vaihteet vaihtaa normaalisti, jarrut ovat isot ja kahvat ovat edelleenkin vähän pienemmälle kämmenelle sopivat. En ole ihan varma, että toi olisi maailman toiseksi paras osasarja, mutta jos joku haluaa vaihtaa päittäin Super Recordiin, niin ilmoitelkaa ihmeessä.

kervelo
26.03.2014, 08.11
Täältähän ne olisivat löytyneetkin! (https://www.tour-magazin.de/so-testet-tour-teile-erfolg/a29221.html)

Nuokin tulokset vahvistavat käyttämäni osasarjan juuri minulle oikeaksi: "sehr haltbare verschleissteile".

VesaP
26.03.2014, 09.24
No voi perse. Turhaa maksoin just maltaita SR jarruista. Samaan käyttöfiilikseen ja tuntumaan olis päässyt Tiagran jarruilla näköjään. :mad:

hannupulkkinen
26.03.2014, 12.31
Kyllähän noista Tourin verailusta näkee sen, että kaikilla kolmen tai neljänkin paremman pään osasarjoilla on niin pienet erot, että vain mielikuvilla on merkitystä eli makuasoita ovat. Minun seuraavassa pyörässäni on Choruksen sarja ehkä Superrecordin kahvoilla. Sähkösarjat ovat täysin turhia muuten harrasajille kuin hifistely- tai mielikuvatasolla.

Oatmeal Stout
26.03.2014, 13.16
No voi perse. Turhaa maksoin just maltaita SR jarruista. Samaan käyttöfiilikseen ja tuntumaan olis päässyt Tiagran jarruilla näköjään. :mad:
Ajattele, että niissä saattaisi olla italialainen Romaniassa valmistettu Sielu ja maksoit siitä.

VesaP
26.03.2014, 13.28
Ajattele, että niissä saattaisi olla italialainen Romaniassa valmistettu Sielu ja maksoit siitä.

Toivotaan näin. Nyt en tosin kyllä valitettavasti muista missä juuri nuo kauniit osaset oli tehty. Sen muistan että Castellin housuissa luki perseessä "Mate in Kroatia" mutta noista toisista italianihmeistä en nyt osaa sanoa.

Sieluhan niillä tietysti on, oli ne tehty missä tahansa, koska ne on italialaiset!

Cycledrophis
26.03.2014, 13.30
Niin mulla on käytössä Red, Record, 2xForce, X9 ja Simpan Sora. Kaikki toimivat vallan mainioisti oikein säädettynä, toi Sorakin vaikkon melkein 10v vanha toimii edelleen ilman mitään takkumista. Forcen ja Redin välillä on oikeasti vaikea huomata mitään eroa, paitsi hinta. Tuosta Recordin tuntumasta en pidä, mutta se toimii erinomaisesti vallankin etuvaihtaja.

Jari

arctic biker
26.03.2014, 14.21
Mun osa-evoluutiossa nää 10-Ultegrat edustaa huippua. Ei paljon voimaa vaadi, itse asiassa liiankin herkät. Varsinkin vasen vipu,entinen Microshifters miellyttää itse asiassa enemmän etuvaihtajan käskijänä. Nimenomaan välinaksut varsinkin isolla rieskalla on selkeemmät. Laitoin shittersit tallin kattoon roikkumaan ja odottamaan josko niille tarvista tulisi ja ens viikolla sitten eurojen ohimarssipäivänä jolloin ei todellakaan kerkeä käsi lipassa puutumaan, tilaan samat 10-Ultegrat ja ehkä takavaihtajan maantiekulkineeseen.

Pyöräpummi
26.03.2014, 22.36
En ole ihan varma, että toi olisi maailman toiseksi paras osasarja,

Ensiksi Sinun on päästävä estoista eroon! Sitten vaan hiplaat ja säätelet sitä, niin eiköhän se rakkaus sieltä löydy!:D

OJ
26.03.2014, 23.28
Poikkean kotimatkalla paikallisen Handeli kautta hakemassa estojenpoistajaa ja kokeilen uudemman kerran.

Pyöräpummi
27.03.2014, 19.24
Jos jossain tulee selkeä käytännön ero, niin ne ovat jarrut.
Tietenkään täällä tasamaalla sitä on vaikea kuvitella, mutta se on tosiasia vuoristossa.
Hyvin annostelevilla (moduloivilla) tehokkailla jarruilla voi laskeutua vaivatta ja nopeasti mutta silti turvallisesti.
Shimano jarrut ovat aina olleet se mittatikku mihin muut ovat verranneet.
BR-9000 mallista alkaen mekanismiin on lisätty niveliä toiminnan parantamiseksi ja se näkyy testituloksissa.
Mutkikkaamman rakenteen vuoksi jarrujen paino ei ole vähentynyt BR-7900-mallista.

Marcel Wüst kertoo lyhyesti ja ytimekkäästi mitä vuorilta laskeutuminen vaatii

http://www.youtube.com/watch?v=Kvxl5E8EQE8&feature=player_detailpage

OJ
27.03.2014, 20.49
Ihme ettei Marcel ajanut rotkoon ja pyörä syttynyt palamaan kun joutui luokattomilla Srameilla ajamaan.

TuH
27.03.2014, 21.38
Red/Record/Dura-ace-tasolla maantiejarrujen erot ovat lähinnä marginaalisia. Kaikki ajavat asiansa ja jos on ihan pakko saada lisätehoa voi aina satsata parempiin jarrupaloihin (itse suosin Kool Stopin Salmon-Blackeja). Varsinaisessa pysähtymisessä on kyse paljon muustakin kuin jarrulängistä ja -kahvoista. Liinojen vetäminen kiinni on vasta ensimmäinen vaihe, loppupeleissä renkaiden pito, ajo-olosuhteet ja kuskin jarrutustekniikka ja tasapaino ratkaisevat, että pysähdytäänkö nätisti vai vedetäänkö OTB:t.

Puutteellisesta jarrutustehosta on paljon järkevämpää puhua kevennysjarrujen kohdalla. Niistä pelottavan moni lunastaa keveytensä mekaanisen toimivuuden kustannuksella.

herne
28.03.2014, 10.36
Varsinaisessa pysähtymisessä on kyse paljon muustakin kuin jarrulängistä ja -kahvoista.

Jep. Omassa maantiepyörässäni on 105-jarrut ja ajelin muutama viikko sitten etelässä vuokrapyörällä jossa oli ultegran jarrut. Ensimmäinen reaktio vuokrapyörästä oli, että onpas takajarru epämääräisen oloinen. Alkuun tuntui ettei kahvaa puristamalla tapahdu juurikaan mitään ja sitten rengas olikin jo lukossa. Päällisin puolin kaikki näytti olevan kunnossa joten epäilin, että ongelma on jarrupaloissa tai vanteen likaisissa jarrupinnoissa. Ketjut oli öljytty reilulla kädellä ja öljyroiskeita näytti olevan vanteellakin, mutta jarrupintojen putsaaminen ei kuitenkaan tuonut merkittävää parannusta tilanteeseen.

Eli käytännön kannalta osasarjan mallia oleellisempaa lienee missä kunnossa ne osat ovat. Myös vuokrapyörän sähköultegravaihteet toimivat välillä tahmeammin kuin omat 105:t johtuen varmaankin huonoista säädöistä.

Tero.
30.03.2014, 18.26
Sopisikohan käyttää Campagnolon 11 lehtistä takapakkaa Shimanon 11-vaihtajilla? Onko jollain tällaista viritelmää käytössä?

Taustaa kysymyksen tueksi: Pyörän vaihto mielessä ja osat ovat Shimanoa. Nykyisiin ykkös-kiekkoihin ei saa Shimanon kasettirunkoa kuin 10-vaihteisille. Ja säästäisihän sitä vähän, jos voi hyödyntää vanhat Campan 11-v kasetit.

Pyöräpummi
30.03.2014, 20.28
Sopisikohan käyttää Campagnolon 11 lehtistä takapakkaa Shimanon 11-vaihtajilla? Onko jollain tällaista viritelmää käytössä?

Taustaa kysymyksen tueksi: Pyörän vaihto mielessä ja osat ovat Shimanoa. Nykyisiin ykkös-kiekkoihin ei saa Shimanon kasettirunkoa kuin 10-vaihteisille. Ja säästäisihän sitä vähän, jos voi hyödyntää vanhat Campan 11-v kasetit.

Ainakin Lennard Zinnin mukaan näin voi tehdä ja kyllä foorumipuhe kertoo samanlaista.

PekkaO
02.04.2014, 11.04
Jos jossain tulee selkeä käytännön ero, niin ne ovat jarrut.
Tietenkään täällä tasamaalla sitä on vaikea kuvitella,

Ihan helposti voi kuvitella, kun yrittää pysäyttää krossaria cantilevereillä auton hyökätessä risteyksessä eteen.

Maantiepyörällä ajelen Recordeilla ja Mallorcalla DI2 Ultegroilla, enkä noita Ultegran jarruja kyllä ainakaan parempina pidä, vaikka minulle mainiosti kelpaavatkin. Taitaa tosiaan olla enemmän maku- ja säätöasioita.

leecher
02.04.2014, 12.00
Ihme ettei Marcel ajanut rotkoon ja pyörä syttynyt palamaan kun joutui luokattomilla Srameilla ajamaan.Mahtavaa :) Päivän naurut tällä kommentilla.

Markku Silvenius
02.04.2014, 12.11
Marcelin alamäkitekniikalle on myös vaihtoehto:

http://www.youtube.com/watch?v=23JL3NNB2Io

:D

Pyöräpummi
02.04.2014, 12.33
Maantiepyörällä ajelen Recordeilla ja Mallorcalla DI2 Ultegroilla, enkä noita Ultegran jarruja kyllä ainakaan parempina pidä, vaikka minulle mainiosti kelpaavatkin. Taitaa tosiaan olla enemmän maku- ja säätöasioita.

Huomatkaa että on testattu uusia jarruja, joista Shimano käyttää nimitystä "symmetrical dual pivot". Sarjoissa Di2 6770 ja Di 6870 on oleelisesti eri jarrut.

Parantuneessa jarrutehossa ja modulaatiossa on kysymys BR-9000, BR-6800 ja BR-5800 -jarruista. Uudet jarrut ovat vielä hitusen painavampia kuin edellisen sukupolven jarrut johtuen vaativammasta rakenteesta.

Huomatkaa ero kuvista:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSvF0jexAyRAQta2NANFJC-WK60_4qKln0ldjuF0sepBxgoSH-M
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT4YhezZLVVFqxU5UR3NEhOPDRa6u7Pz sy_Zhrha1h7MivFGKOnFg

Shimanon kuvia joissa verrataan BR-9000 (sininen) ja BR-7900 (punainen) toimintaa keskenään. Tourin testissä BR-7900 sai 1,9 pistettä ja BR-9000 sai 1,3 pistettä.
http://highlander.ta36.com/wp-content/uploads/20121125-105307.jpg
Tuossa on vielä kuva uudesta BR-5800 -jarrusta, jonka sisään mahtuu jopa 28-millinen rengas:
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQAtiFxs4OnXjkLMJS_YICto6L5VUrBL GO4rpk1O0wx0CuA30-f

Pojat, viininmaistelua ei pidä sekoittaa tekniikkaan!:D

Tumppi
02.04.2014, 12.35
Marcelin alamäkitekniikalle on myös vaihtoehto:

http://www.youtube.com/watch?v=23JL3NNB2Io

:D

Tai vaihtoehto 2. Erityisesti kohdasta 3.45 alkaen... http://www.youtube.com/watch?v=HhabgvIIXik

EDIT: ja hyvä että shimano on saanut jarruihinsa vähän enemmän tuntumaa / modulaatiota. Aikaisemmin tehoja kyllä löytyi, mutta tuntuma oli mallia on/off.
mutta pitääpä tästä lähteä testaamaan nuo Sollerin mutkat. Josko huomenna jo ehtisi... :p

Markku Silvenius
02.04.2014, 13.41
Mut oli levarispeksattu tuo Ashton eli nou nou! :D

Määhä sie Sollerii, mie vielä toivun 14 päivän Deniasta ko sunnuntaina palasin. Kyllä sielläkin jarrut tuli tarpeeseen, suosittelen vierailemaan, ei jää Mallikselle sopivuudessaan ja vaativuudessaan yhtään. TWL:n sähkö-Reactojen jarrut näytti myös pelittävän loistavasti. (miulla vielä vanhat pyykkinarumallin Ultegrat, mutta jarrupalat oli upattu niin ihan ehjin nahoin kotio pääsin..)

editorium: Kotoa löytyy kyllä yksi fillari 2014:n täydellä Ultegrasetillä ja on nuo uudet jarrut kyllä todella hyvän tuntuiset sekä teholta että modulaatioltaan.

hannupulkkinen
02.04.2014, 20.43
​https://vimeo.com/88599568

Pyöräpummi
02.04.2014, 21.09
Muistan 70-luvulla lukeneeni artikkelin, jossa ranskalaiset ammattimaiset viinimaistajat sokkotestasivat viinejä. Harvalta meni mikään oikein.
Siitä lähtien olen pitänyt viininmaistelua paskantärkeänä hienosteluna.
Voitte harrastaa sitä, mutta jättäkää nämä osasarjat rauhaan.

Ymmärrän kyllä senkin että muutaman lasillisen jälkeen elämä alkaa tuntua "sielukkaalta", mutta ei se tarkoita sitä että pyörässä olisi sielu.

YGoo
02.04.2014, 21.14

Heti rupesi tekemään mieli Chiantia! Kellarissa olisi pullo tai pari, samalla voisi tarkastaa Campojen tilanne :)

Muistan 70-luvulla lukeneeni artikkelin, jossa ranskalaiset ammattimaiset viinimaistajat sokkotestasivat viinejä. Harvalta meni mikään oikein.

Ymmärrän kyllä senkin että muutaman lasillisen jälkeen elämä alkaa tuntua "sielukkaalta", mutta ei se tarkoita sitä että pyörässä olisi sielu.

Ei ne kaikki ammattimaiset pyöräilijätkään aina voita, osa ei koskaan.. ;) Ja tähän ei auta ees Shimanon osasarja!

Ja pahoittelut ensimmäisestä totaalisesta OT viestistä foorumilla!

hannupulkkinen
02.04.2014, 21.14

Olen ollut viinikouluttajana 24 vuotta. Viininmaistelun juju ei ole lainkaan viinien tunnistaminen vaan niistä nauttiminen. Itse lupaan kyllä erottaa huonon ja keskinkertaisen viinin hyvästä ja sielukkaasta viinistä samoin kuin hyvän osasarjan sielukkaasta osasarjasta. Riisiviini ei minulle maistu.

tehaku
02.04.2014, 21.57

Yhdysvaltalaisen Enven etuhaarukka ei oikein tuntunut sopivan muuten tuohon sielukkaan italialaiseen videoon.

hannupulkkinen
02.04.2014, 22.08
Yhdysvaltalaisen Enven etuhaarukka ei oikein tuntunut sopivan muuten tuohon sielukkaan italialaiseen videoon.
Moots on jenkkipyörä. Sehän tekee tästä varsin mielenkiintoisen videon.

OJ
03.04.2014, 04.04
Oliko jo täällä Shimano 105 5800 (http://www.bikerumor.com/2014/03/31/shimanos-all-new-11-speed-105-5800-group-plus-new-mechanical-hydraulic-road-disc-brakes/#more-75679). Hinnat varmaan tulee tosta alaspäin. 6800 pakka on jo melko edukas, mutta 5800 varmaan 5-10 euroa vielä hinnasta pois.

arctic biker
03.04.2014, 10.58
On vaan markkinoilla 5800 vasta kesemmällä, kahvat ja vaihtajat sikäli kuin 6800 palikoista voi osviittaa ottaa on varmaan samalla tasolla kuin nykyinen 105-sarja.

Nyt 6700 kahvojen etäisyyssäätökumien poiston jälkeen onnistuu pikkuliipaisimen käyttö ala-otteellakin. Vasemmalla ei isommalle rattaalle ala-otteella mulla homma onnistu, ainakaan kovin hyvin. Nimenomaan etuvaihtaja/kahvakombo (ja jarrut) yhdistelmässähän tässä 11-lehtisessä pitäisi suurin ero ollakin. Jos sitten loppukesästä oisin sorminäppäryyttä saanut lisää! Sen verran kyllä maantiepyörän ajoon saaminen himottaa että tyydyn 10-Ultegraan, jeps painoin tilausnamiskaa:

PekkaO
04.04.2014, 10.45
Pojat, viininmaistelua ei pidä sekoittaa tekniikkaan!:D

Tuntuman mukaanhan täällä perustellaan, kun kellään ei ole lyödä faktoja pöytään. Ihan selvyyden vuoksi: Tekniset piirustukset eivät ole faktoja paremmuudesta vaan väitteitä, että tämä (painavampi) rakenne toimii nyt paremmin. Faktoja olisivat esim. jarrujen osalta kontrolloiduissa olosuhteissa mitatut metrit ja sentit jarrutusmatkoissa. Muu on tätä viininmaistelutuntumaa, joka sekin on merkityksellistä vaikka enemmän subjektiivista. Ei Tourin testeissäkään jarrujen arvioinneissa mittaustietoja näy, joten riisiviiniä ja Soavea sielläkin maistellaan.

Oatmeal Stout
04.04.2014, 12.55
kun kellään ei ole lyödä faktoja pöytään.
Meinaatko vakavissasi, ettei romanialaisessa tehtaassa asennetakaan italialaiseen osasarjaan sieluja :seko: ja minä kun niin uskon niihin kuin myös runkojen sieluihin, Paavi on onneksi jo aikoinaan julisti, ettei naisilla, eläimillä yms ole sielua :rolleyes:

Leopejo
04.04.2014, 13.51
Jos yksi asia on minulle tärkeämpi kuin pyöräily, niin se on viini.

(nojoo, lisätään parisuhde ja rakkaus jos on pakko)

Varmasti minulla ei ole Hannun kokemusta, mutta tiedän hyvin mistä viinistä nautin jumalallisesti ja mitä taas en pysty juomaan. Ei vain siksi, että jotkut viinit ovat parempia ja toiset huonompia, vaan maut jotka olen oppinut lapsuudesta ovat jääneet sieluuni.

Enkä tiedä mikä pointtini nyt on, anteeksi, jälleen kerran, OT:sta. (ja hannupulkkinen , kun tulen kesällä Suomeen, tavataan viinin merkeissä)

arctic biker
04.04.2014, 16.28
Näin venäläisen valkoviinin ystävänä huomaan todellakin olevani, taas kerran, itteäni paremmassa seurassa:rolleyes: Tietysti nuo Tourin jutut kahlon printtilehdeltä ajan kanssa ja aikaahan se viekin mutta ymmärrän että 6800-sarjan kahva+etuvaihtaja tarkoittaa 10-sarjalaiseen verrattuna lyhyempää liikettä eikä sen kummenmpaa voimantarvetta. Onko nuo välinaksut yhtään jämäkämpiä jäi multa ymmärtämättä. Oikean puolen 10-Ultegra ynnä Ultegra-vaihtaja toimii niin hyvin etten osaa paremmasta haaveilla.

Kunhan palat saan rapian viikon päästä niin pääsen vertailemaan Ultegrakahvojen toimintaa saman sarjan upouudella takavaihtajalla ynnä 15t ajetulla 105-vaihtajalla jossa Taxcin rissat. Niissähän ei ylemmässä ole samaa sivuttaisliikeväljyyttä kuin Shimanolla.

hannupulkkinen
04.04.2014, 17.18
Jos yksi asia on minulle tärkeämpi kuin pyöräily, niin se on viini.
Enkä tiedä mikä pointtini nyt on, anteeksi, jälleen kerran, OT:sta. (ja hannupulkkinen , kun tulen kesällä Suomeen, tavataan viinin merkeissä)
Lisää ot:ta. Sopii. Puolassakin muutama viljelijä tekee kohtalaisia Chardonnayta ja Pinot Noireja Wislan rannoilla ja Karpaattien rinteillä. En ole kyllä maistanut.

Exluossa
04.04.2014, 17.58
Ostan aina halvinta viiniä tai sellaista jossa on hienoin pullo. Viininjuonti on yliarvostettua, kuten moni muukin asia, jota sielukkuudella perustellaan.

Eli niin sanottua kyykkyviiniä, jos sen ottaa hyllystä yhdenjalan kyykyllä niin ainakin reiset kasvaa.:)

Warlord
04.04.2014, 18.17
OT: ja juohan joku lapin kultaakin ja pitää sitä hyvänä...

arctic biker
04.04.2014, 18.27
Offarina edelleenkin. Joskus muinoin oli halvalla myynnissä Wislan retkikeitin, Trangiakopio, toivottavasti viinit on parempia!

Pyöräpummi
04.04.2014, 19.00
Viineillä keikaroiminen on jäännöspuberteettia.

Ettekö mahdollisesti voisi perustaa omaa viinikeikarointisäiettä offtopikkiin?
Siellä keikarikukot voisivat aivan rauhassa kurlailla viinejään!

Antakaa armoa ja säästäkää meidät sössömössöhömppäpömpältänne!

hannupulkkinen
04.04.2014, 19.29
Viineillä keikaroiminen on jäännöspuberteettia.

Ettekö mahdollisesti voisi perustaa omaa viinikeikarointisäiettä offtopikkiin?
Siellä keikarikukot voisivat aivan rauhassa kurlailla viinejään!

Antakaa armoa ja säästäkää meidät sössömössöhömppäpömpältänne!
Bolttaaminen keskustelussa on osoitus pysyvästä puberteetista.

arctic biker
04.04.2014, 19.55
Ääh, elä Pummi hermostu. Kyllä tää tästä taas palajaa varsinaiseen asiaan. Ja minäkin sitten kesän lopulla, jollen sitä ennen ole innostunut 11-pakkaiseen Shimanoon päivittämään... Vaan kun tuo maasturikin kaipaa ekonomista huolenpitoa, pirullista kertakaikkiaan. Kun luulet saaneesi ykköskaluston kuntoon niin sieltä ajetummasta päästä löytyy sitten uutta rahanreikää.
Ikuinen kierre.

Ja K Visto taas väläyttää vähemmän fiksummalla kommentoinnillaan. Hannun kokemuksella jotkut hänen arvostamansa tuttavat tai asianharrastajat lienevät Puolalaisia maistaneet?

hannupulkkinen
04.04.2014, 20.35
Tämä menee raskaasti offarin puolelle, mutta en ole koskaan tavannut viininmaistajaa, joka voi arvioida viinin makua sitä maistamatta. Fillari-lehdellekin tulisi halvemmaksi kirjoitella pyörätestejä ilman ajamista. Ei mitään henkilökohtaista, ihmetyttää vaan. Minä kun en ymmärrä viininmaistelusta tämän enempää (youtubevideo (http://youtu.be/JDoODRQRHvQ)).

Kaikkien viinimaiden viineistä ja alueista on kirjoitettu palstamäärin, useita kirjoja ja kymmeittäin blogeja. Niiden perusteella voi luoda kuvan ja sitten joko vahvistaa tai kumota sen maistelemalla. Viiniharrastajilla on myös palstoja, joissa keskustellaan kuten täälläkin. Ajamatta koskaan Dura-Aaseilla olen vakuuttunut siitä, että pyöräpummi on niiden asiantuntija ja osasarja on ihan mukiin menevä ;)
Hänen viinituntemuksestaan en sensijaan ole kovin vakuuttunut.

maalinni
04.04.2014, 21.04
Suomalaisen miehen viininosto-opas:

1. Paljonko tässä on voltteja?
2. Paljonko tää maksaa?
3. Vi@#u mä yli kymppiä viinistä maksa!

Tuomas Kyrö

CamoN
04.04.2014, 21.56
Mitä?!? Itse Fabu ei arvosta Di2:ta? Onko sekin joku ihmeellinen sielullinen viininmaistelija? Eikö tekninen ylivoima olekaan kaikki kaikessa?

Pyöräpummi
07.04.2014, 17.02
Alustava hintataso 105 5800-sarjalle on 433 euroa Chainreactioncycle.com:ssa! (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-105-5800-11-speed-groupset/rp-prod116477)
FC-5800 on 118 euroa! (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-105-5800-11-speed-double-chainset/rp-prod116491)

Huomatkaa erot pienemmän rattaan muodossa. Toinen kammista on varustettu 53/39- ja toinen 50/34-rattailla.
http://rcdn.roadbikereview.com/wp-content/uploads/2014/04/Shimano_105_5800_Cranks.jpg
Tämä on vain esimerkki ja ei ota kantaa minkään liikkeen puolesta!
Huomatkaa myös että niitä on ilmoituksen mukaan saatavilla vasta Heinäkuussa!

Pyöräpummi
11.04.2014, 19.28
Mitä?!? Itse Fabu ei arvosta Di2:ta? Onko sekin joku ihmeellinen sielullinen viininmaistelija? Eikö tekninen ylivoima olekaan kaikki kaikessa?

Antaa Fabun itsensä puhua Dura-Acesta:

http://www.youtube.com/watch?v=IKw2LeSa52U&list=UU59yKnPGlOmpy4YQtv8dH-Q&feature=player_detailpage

OJ
18.04.2014, 17.29
Onnää niin hyviä, että taidan riipaista aamupalaksi kunnon kännit. Se jumalaisen mahtava etuvaihtaja ei suostu toimimaan Shimano-speksin ketjulinjalla. Ymmärtäisi jos ketjulinja on sivussa, mutta ei, tämä pitkävipuinen 6800 vaihtaja ei jaksa toimia. Toi paljon solvattu 7900 sentään toimii.

arctic biker
18.04.2014, 17.54
Katohan pahalaista, kuis se nyt sillai? Mulla pelaa 6700-sarjalaiset ihan mukavasti, ainut nyt pieni kauneusvirhe että kun isommalle eturattaalle vaihdan niin vaihtaja menee perille asti. Mun järkeeni ketjun pitäis isoselle nousta ja vielä sen jälkeen olla jäljellä yksi trimminaksu kun pakalla mennään pieniin lehtiin. Mulla menee aina ohite. Muuten, 105 etuvaihtaja on enemmän voimaa vaativa kuin crossari-psesifinen CX-70. Kummassakaan pyörässä ei ole Simpan kampia enkä ketjulinjaa ole mitannut, eikös se 43,5mm ole Shimanolle oikea. Rospuutossa on kyllä Shimanon 10-kammet, R600 tai jotain,pitäisköhän kokeilla:)

Pyöräpummi
18.04.2014, 17.56
Onnää niin hyviä, että taidan riipaista aamupalaksi kunnon kännit. Se jumalaisen mahtava etuvaihtaja ei suostu toimimaan Shimano-speksin ketjulinjalla. Ymmärtäisi jos ketjulinja on sivussa, mutta ei, tämä pitkävipuinen 6800 vaihtaja ei jaksa toimia. Toi paljon solvattu 7900 sentään toimii.

Miten Sinä olet oikein onnistunutkin?:D

Tuossa on Dealers Manualit (http://si.shimano.com/#seriesList/38). Löydät sieltä ohjeet myös FD-6800 asentamiseen.

Mihin olet yrittänyt asentaa sitä?

OJ
18.04.2014, 18.20
Tossa se on cerpeleen R3 fillarissa minkä mukana se tuli. Meinasin, että SRM:n kampien asennus pitäisi olla simppeli juttu, säätää ketjulinjan kohdilleen ja nostaa vaihtajaa pari milliä, mutta se vaihtajan nosto taisi kusta koko systeemin. Vaijeri vetää liian suoraan paremman selityksen puutteessa. Konvertterin vaihtelu on-off välillä ei vaikuta mihinkään. Vaatii aika pirusti voimaa, jotta saa etuvaihtajan liikkeelle.

Korjausvaihtoehdot ovat kai ketjulinjan tuunaaminen ulommas tai eturattaan vaihto 50 piikkiseen. Kumpikaan vaihtoehto vaikuttaa komprolissilta.

seuraavaksi pitää testata josko 7900 vaihtaja toimisi 6800 kahvan kanssa.

OJ
18.04.2014, 18.41
Säädin ketjulinjan nyt niin ulos kuin mahdollista ja edelleen kanittaa. Ahdistaa ja 2 tuntia kortilla olevaa ajoaikaa haaskattu tän kanssa.

ja toi diilerimanuaali mulla oli jo. Ensimmäistä kertaa osu kohdalle ehjä etuvaihtaja, joka ei suostu toimimaan. Onko kyseessä shimanon kavala sähköhimmeleiden markkinointikeino?

Pyöräpummi
18.04.2014, 19.04
Suurinpiirtein ymmärrän ongelmasi. Aika mielenkiintoinen juttu.
Sinuna lähettäisin Shimano-miehelle tms. valokuvan etuvaihtajan asennosta ja kysyisin neuvoa.

Tällä ei välttämättä ole ollenkaan tämän asian kanssa tekemisissä mutta kannattaa tarkastaa että osuuko se etuvaihtajan tukipultti rungossa olevaan suojalevyyn etuvaihtajan noston jälkeen. Kannattaa myös katsoa että se on tukipultti on ruuvattu oikeaan mittaan.
Todennäköisesti olet jo tehnyt nämä, mutta sanoin varmuuden vuoksi.

r.a.i
18.04.2014, 20.28
Täytyy nyt kehua noita pyöräpummin hehkuttamia uusia ultegroja. Campa maantiepyörän (ja kiekkojen) omistajana halusin rakentaa budjetti-tt-pyörän ja hommasin siihen ultegran 11-etu ja takavaihtajan sekä dura-ace tangonpäävaihtajat.

Todella hyvin toimii campan 11-takapakan kanssa. Hyvä juttu, että Shimano päivitti nuo mekaaniset osasarjat 2000-luvulle :) Mekaaninen Ultegra 11 on varmaan tällä hetkellä best-b-buck, jos vaan valkkaa jotkut toiset kammet - ku ne on niin rumat.

Pyöräpummi
19.04.2014, 18.21
Säädin ketjulinjan nyt niin ulos kuin mahdollista ja edelleen kanittaa. Ahdistaa ja 2 tuntia kortilla olevaa ajoaikaa haaskattu tän kanssa.

ja toi diilerimanuaali mulla oli jo. Ensimmäistä kertaa osu kohdalle ehjä etuvaihtaja, joka ei suostu toimimaan. Onko kyseessä shimanon kavala sähköhimmeleiden markkinointikeino?

Ennemmin suuntaisin katseen sinne Cervelon suuntaan. On tunnettua että Cervelo ei aina noudata suosituksia. Esimerkkinä voisi mainita joidenkin mallien liian lyhyt chainstay, jossa vaihteita ei saa toimimaan tyydyttävästi.

Tässä olisi Joe Schmalz:nvoitokas Ultegra Felt FC SRM-kammilla. Siis ihan kisakireä pro-ajokki.
(http://velonews.competitor.com/2014/04/gallery/pro-bike-gallery-joe-schmalz_324765)
BBright on juuri sellaista jossa voi hyvin kuvitella tapahtuvan kuvatunlaista, koska se on vahvasti assymetrinen niin että oikean puolen reuna on lähempänä keskilinjaa.

Toivottavasti saat pikku hiljaa upean Ultegra Cervelon ajokuntoon.

OJ
19.04.2014, 18.50
Edellisen kervelon takahaarukan lyhyydestä johtuen vaihdoin R3:een. Mä luulen, että olemattomalla hienosäädöllä ton saa toimimaan. Pyörän mukana tulleella Rotorin kammella saa enemmän ketjulinjan säätömahdollisuuksia, eli joutuu varmaan hommaamaan Power2max spiderin noille kammille.

Mutta takaisin asiaan. 6800 ultegra toimii oikein hienosti, mutta ei mun mielestä mitenkään huikeasti paremmin kuin viime viikolla käyttämäni 5700. 6800 on mun mielestä vähän tunnoton, ainakin pitkät hanskat kädessä, kun jarrut haukkaa ja vaihtaminen on liiankin kevyttä. 5800 tulee varmasti olemaan kova setti.

arctic biker
22.04.2014, 07.24
Tuo ketjulinja näemmä on ihan merkittävä tekijä, maantievehkeessä (6700+105) Rivalin kammilla 45,7mm ja crossarissa FSA Vero, muistaakseni 103 nelikanttikeskiöllä taas 43,3mm (6700+CX-70) . Paremmin pelaa crossarin etuvaihto!

OJ
28.04.2014, 17.44
Sain viimein säädettyä ton etuvaihtajan toimimaan niin, että joka kahvan naksu toimii, vaihteet vaihtuu toivotulla tavalla ja ketju ei hinkkaa mihinkään. Etuvaihtajan toiminta ei kuitenkaan ole edelleenkään ihan kohdillaan ja pieneltä isolle vaihtaessa alku on jäykkä ja sitten heittää helposti ulompaan rajottimeen asti. Mä käytän 98% ajasta vain ison lehden trimmejä, eli ei ole ylitsepääsemätön ongelma.

Ehkä vähän laimea maku jää suuhun tosta edistyksellisestä vaihtajasta kun ongelmaa on ns. Riittävästi ihan normispekseillä.

50 piikkistä NW ratasta odotellessa.

30 hampainen
22.02.2016, 10.15
Mihin markkinoilta ovat hävinneet Sram ja Campa? Oliko pari vuotta sitten esitellystä Ultegrasta liian vaikea pistää paremmaksi? Vai mikä on syynä Shimpan monopoliin maantiepyörien osasarjoissa? Hieman yksitoikkoista katseltavaa uudet pyörämallistot, voimansiirron osalta.

kolistelija
22.02.2016, 10.24
Mihin markkinoilta ovat hävinneet Sram ja Campa? Oliko pari vuotta sitten esitellystä Ultegrasta liian vaikea pistää paremmaksi? Vai mikä on syynä Shimpan monopoliin maantiepyörien osasarjoissa? Hieman yksitoikkoista katseltavaa uudet pyörämallistot, voimansiirron osalta.
Ei campamies osta valmista pyörää. Hyvä runko vaan ja recordia/super recordia kiinni. Kysy vaikka VesaP:ltä.

Warlord
22.02.2016, 10.33
Pisti oikein silmään viime vuonna GoExpossa kun sieltä löytyi tasan 1 maantiefillari jossa Campat (Quintanan Canyon) sekä 1 maantiefillari jossa Sramit. Saman asian huomaa myös missä vaan fillariliikkeessä. Lienee Shimanolla orgispuolella melkoinen monopoli. Tosin esim. Canyonilta löytyy kalliimpia pelejä joissa löytyy Campaa ja Sramia, mutta edukkaissa/keskihintaisissa on kyllä valitettavan Shimano- painotteista. Itsekin siirtymässä Sramiin, ja se mun hintaluokassa/geometrivammaisena onnistuu vain purkamalla valmiista uudesta pyörästä osasarja irti ja vaihtamalla se.

VesaP
22.02.2016, 10.39
Kysy vaikka VesaP:ltä.

Just niin!

Edit: Campy #1. Jos siis täällä joku vielä miettii moista itsestäänselvyyttä. Todistan väitteeni en mihinkään.

plr
22.02.2016, 18.54
Saako muuten jostakin jo FSA:n sähköosasarjaa?

http://www.bikeradar.com/road/news/article/fsa-electronic-groupset-first-look-43625/

CamoN
22.02.2016, 20.27
Vakioveikkaan Rotorin hydraulisarjan (http://www.bikeradar.com/road/news/article/hands-on-with-rotors-new-uno-hydraulic-road-groupset-45117/) olevan kaupassa ennen FSA:n sähköjä.

kervelo
23.02.2016, 07.09
Mihin markkinoilta ovat hävinneet Sram ja Campa?...

Markkinoita on niin monenlaisia... Jos tilannetta arvioi jonkun paikallisen kivijalkakaupan tarjonnan mukaan, voi toki näyttää aika yksipuoliselta: tarjonta yleensä mukautuu kysyntään, varsinkin Suomen tyyppisillä marginaalimarkkinoilla. Kyllä monet harrastajat vielä kuitenkin valitsevat campagnolon ja taitaa tällä kaudella löytyä joku pro-tiimikin, joka campalla ajaa.

Jos haluaisi tästäkin ketjusta osasarjaleirien välisen kahinan, voisi tähän heittää sen vertauksen shimano-nissaneista ja campa-ferrareista: isot myyntimäärät eivät välttämättä takaa ajonautintoa...;)

Antti Salonen
23.02.2016, 08.35
Markkinoita on niin monenlaisia... Jos tilannetta arvioi jonkun paikallisen kivijalkakaupan tarjonnan mukaan, voi toki näyttää aika yksipuoliselta: tarjonta yleensä mukautuu kysyntään, varsinkin Suomen tyyppisillä marginaalimarkkinoilla. Kyllä monet harrastajat vielä kuitenkin valitsevat campagnolon ja taitaa tällä kaudella löytyä joku pro-tiimikin, joka campalla ajaa.
En tiedä marginaalimarkkinoista... Ei Suomessa nykyään Campagnolon markkinaosuus tosiaan suuri ole, mutta oma tuntuma on kuitenkin se, että suurempi kuin esim. Italiassa. Siellä yli 95 % pyöristä on Shimanon osilla. Ison meren takana Campagnolo on ollut käytännössä kuollut jo 20 vuotta. Helsingin seudullahan Campalla oli mun mielestä vielä kymmenen vuotta takaperin poikkeuksellisen kova markkinaosuus, ilmeisesti koska jokunen merkittävä kivijalka vannoi Campan nimeen.

Uskoakseni Shimano hommasi kovan markkina-aseman nimenomaan tehokkaalla OEM-markkinoinnilla. Viime vuosina Campagnolo on mun mielestä isoilta osin tehnyt samat jutut kuin Shimano, vähän perässä ja hienommista materiaaleista -- ja huonommilla katteilla? Halvemmista osasarjoista Campagnolo luopui kokonaan kun ei niitä ilmeisesti mennyt riittävästi, jotta siitä olisi ollut bisnekseksi. SRAMista ei samalla tavalla ole tuntumaa, mutta luulisin, että vähän samassa pinteessä ovat maantieosasarjojen suhteen.

jeijei
23.02.2016, 09.09
Nyt etapin myötä sramin osuus todennäköisesti lähtee nousuun. Iso osa Pro Tour talleista on ainakin täksi kaudeksi vaihtaneet voimansiirtoa ja shimanon osuus on vähentynyt.
Tietenkin vielä kaudelle 2016 iso osa OEM pyöristä on vielä vanhoilla osilla esim canyonin aeroad zipp ja shimano, kun katushalta löytyy sram ja zipp.
Kyllä shimanon vahvuuteena ovat selkeästi huokeammat hinnat halvemmissa segmenteissä.

Sen enempää ottamatta kantaa, mikä on paras mahdollinen osasarja (kaikki 100-varmasti ajavat asiansa), niin kyllä firma, joka pystyy polkemaan OEM puolella hinnat kohdalleen tulee jatkamaan myyntiään. Vielä siihen lisättäessä pienet erot ja yhteensopivuus ongelmat, niin tilanne on mitä on.

Maastopuolella asia lienee toisinpäin? Ainakin äkkipäätä sram>shimano tuntuu olevan siellä asetelma, jos on tuttua mtb-kuskia uskominen.

30 hampainen
23.02.2016, 11.30
Nyt etapin myötä sramin osuus todennäköisesti lähtee nousuun.

Ei lähde, siitä pitää hinta huolen.

Warlord
23.02.2016, 14.08
Eiköhän tuo putoa Force- tasolle ennenpitkää. Ja halvempihan tuo on Redinäkin kuin D-A Di2.

30 hampainen
23.02.2016, 15.29
^ Tuskin on D-A:llakaan paljon vaikutusta Shimanon myyntikäyriin? Epäilen, että on heidän ylivoimaisesti huonoiten myyvä maantieosasarja. Mutta tärkeä, koska lippulaivamalleilla esittellään talon osaamista.

eTap on varsin mielenkiintoinen osasarja, mutta onko ant yhteydestä muuta hyötyä kuin asennuksen helppous?
Pikkuruiset akut ovat ainakin riesa, silloin kun olisi virta riittänyt kotiin asti, niin ne on kahvilakäynnin aikana pöllitty :)

CamoN
23.02.2016, 17.47
^ Tuskin on D-A:llakaan paljon vaikutusta Shimanon myyntikäyriin? Epäilen, että on heidän ylivoimaisesti huonoiten myyvä maantieosasarja. Mutta tärkeä, koska lippulaivamalleilla esittellään talon osaamista.

Ammattilaistallien välineet on keskeisiä markkinointivälineitä maantiepyöräilyssä. Jos oma lippulaivasarja on esillä suuressa osassa ammattitallien pyöristä, valmistajalla on suora markkinoinnillinen etulyöntiasema. D-A Di2:n avulla luoduilla mielikuvilla myydään koko brändiä ja niitä kaikkia muita sarjoja, vaikka ne olisivat teknisesti aivan eri tavaraa.

eTap on varsin mielenkiintoinen osasarja, mutta onko ant yhteydestä muuta hyötyä kuin asennuksen helppous?

Järjestelmän sisäinen yhteys ei ole ANT+ vaan AIREA (https://www.sram.com/sram/road/technologies/airea).

Pikkuruiset akut ovat ainakin riesa, silloin kun olisi virta riittänyt kotiin asti, niin ne on kahvilakäynnin aikana pöllitty :)

Hauska kevennyshän tuo on, mutta tartun siihenkin kun kerran rupesin. Varas saa olla melko hyvin perehtynyt että ylipäänsä osaa a) tunnistaa SRAM eTap -akut b) irrottaa ne c) jättää muut komponentit tai koko pyörän rauhaan. Vaihtajathan lähtee varmaankin T25-kärjellä ja sähköisellä ruuvinvääntimellä myöskin sekunneissa kun on ensin katkaissut ketjun. Ja mikseivät ne lähtisi myös vaijerien/kaapeleiden päästä, vain yhdet pultit lisää jotka tuskin jarruttelee ammattimiestä.

OJ
24.02.2016, 07.14
Ison meren takana Campagnolo on ollut käytännössä kuollut jo 20 vuotta.
Ovvai? Täällä ihan oikeasti marginaalilla alueella Campan Recordilla ajetaan crossiakin.

Ja D-A Di2 on oiva valinta jos takavaihtajan ei toivo roikkuvan paikallaan perille asti :p

Oatmeal Stout
24.02.2016, 11.12
Ovvai?
Eikös Tyynivaltameri ole toistaiseksi isompi kuin Atlantti?