Näytä tavallinen näkymä : Tunnustus ihanasta hetkestä kevyen liikenteen väylällä
Pasilan sillalla 4-5v paineli äitinsä edessä niin vimmatusti 12" pyörällään räntäsateessa aamuruuhkassa. Hieno (pikku)mies.
Espoon. On varmaan ollut tekemisen puutetta :D
Tässä on päässyt joku vahinko sattumaan. Luultavasti joku innokas uusi työntekijä on käyny vetäsee loskat harjalla ja vähän sepeliäkin mennyt lumen mukana
Epsoon rannan tuntumassa kilautin kelloa n. 40 m ennen edessä menevää pariskuntaa (toisella koira hihnan päässä). Kun olin n. 20 m päässä, koiran haltija kääntyy vähäsen, nostaa vasemman käden pystyyn, sitten nostaa peukalon pystyyn ja huikkaa "kiitos kun kilisytit kelloa". Eipä tohon voinu muuta sanoa kuin "Kiitos".
Jahas, melkein vuosi edellisestä kirjatusta. Olipa _rauhallista_ ajella eilen espoosta hesalan suuntaan kun ajoitti lähdön klo 19.00. Miksiköhän siellä oli niin vähän porukkaa liikenteessä....
Oikeaa talvea lähestyessä hienoa taas nähdä pahimpien kausipyöräilijöiden ja hasardi-Ninjojen määrän vähentyminen! Aamulla ja illalla - Kelveillä selkeästi vähemmän muita kuin "tarve-" tai "harraste-pyöräilyä" harrastavia. Suurimmalla osalla kohtuulliset valotkin...
Poliisit antoi Jakiksessa tasa-arvoisessa risteyksessä tietä kun ajoin kelvin jatkeella. Olin jo valmistautunut pysähtymään, kun näyttivät että mene nyt.
Poliisit antoi Jakiksessa tasa-arvoisessa risteyksessä tietä kun ajoin kelvin jatkeella. Olin jo valmistautunut pysähtymään, kun näyttivät että mene nyt.
Kerropa tarkemmin olosuhteista. Erityisesti kiinnostaa kuka oli väistämisvelvollinen.
Minä olin. Ihan normaali tien ylitys kelvin jatketta pitkin. Poliisit ajoivat suoraan, minä käännyin kelviltä jatkeelle, ei kolmioita, ei muutakaan.
https://www.google.fi/maps/place/60%C2%B015'15.3%22N+25%C2%B004'48.5%22E/@60.2539974,25.0792915,207m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d60.25425 85!4d25.0801441
Minä olisin mielummin raportoinut asiasta avautumisketjussa, en tässä.
callahan
31.12.2018, 08.40
^Ihmiset on erilaisia. Kirjoittajasta tuntui "että oli ihana hetki kelvillä" niin ok laittaa tänne, jokin toinen olisi laittanut toiseen ketjuun ja joku ei ois noteeranut muuta kuin ajatustasolla "kappas. "pollarit anto tietä vaikei ois tarvinnu"
Nää on näitä... :)
kuovipolku
31.12.2018, 08.55
^^ Sä et ajakaan sähköpyörällä. Normaalipyöräilijällehän ihanuus tuollaisissa tilanteissa muodostuu siitä miten ennakoitavasti, sujuvasti ja ennen kaikkea ilman tarpeetonta tai ylimääräistä hidastamista ja siitä aiheutuvaa kiihdytystä ajoradan ylitys tapahtuu.
Mutta olet ehdottoman oikeassa siitä että kun autoilija antaa tietä vaikkei olekaan väistämisvelvollinen, se pääsääntöisesti merkitsee käytännössä juuri päinvastaista kuin edellä kuvaamaani ihanuutta. Ainoan poikkeuksen tekee sellainen tilanne jossa autoilija todella hidastaa riittävän aikaisin ja selvästi ja sen ansiosta pyöräilijä voi ajaa suoraan ja hidastamatta.
En tosin muista milloin viimeksi niin olisi sattunut: autoilijat kun tuntuvat pitävän tapanaan hidastaa kaikkea muuten kuin ennakoivasti, joten vaikka autoilijan pysähtyminen juuri ennen pyörätien jatketta ei vasrinaisesti yllätäkään, säännöt tunteva ja normaalilla itsesuojeluvaistolla varustettu pyyöräilijä ei voi tilanteessa siihen luottaen ajaa.
PS Aivan vastaava tilanne poliisiauton kanssa sattui mullekin joulunpyhinä Simonkyläntietä ylittäessä. En viitsinyt ruveta viittoilemaan että menen nyt s-na ensin niin kuin pitääkin ja nostamaan jalkaa polkimelta:rolleyes: Vaikka mieli tekikin ja kuten olen joskus tehnytkin:cool:
Hmmm... nyt en kyllä ymmärrä.... olisiko minua pitänyt alkaa vituttamaan, kun poliisit antoivat tietä? Tilanteessa, jossa heillä ei ollut väistämisvelvollisuutta.
Ei ihme, että vaikea elämä kelvillä täyttyy postauksista, jos elämä näin raskasta on.
kuovipolku
31.12.2018, 12.53
Yksinkertaisesti: kumpi on mukavampaa liikenteessä, sujuvuus vai epäsujuvuus?
Jos aiheettoman tien antamisen takia sujuvuus tilanteessa vähenee - kuten se käytännnössä useimmiten tekee - onko se mielestäsi ihanan hetken paikka?
Kukaan ei ole esittänyt että sinua olisi pitänyt alkaa vituttamaan. Älä nyt perkeleen dorkaksi viitsi vuoden viimeisenä päivänä tekeytyä!
Ehkä poliisi ajatteli samoin pyöräilijästä kuin pyöräilijä autoilijasta eli parempi väistää kaikkea liikkuvaa, kun ei voi olla varma vastapuolen edesottamuksista. Toki jos itse teen virheen ja poliisi ennakoinnillaan tilanteen pelastaa tai ainakin varmistaa sen, sehän on hyvä. Mutta jos käyttäydyn niin, että vastapuolelle jää epäselväksi, aionko noudattaa väistämisvelvollisuutta, silloin olisi aihetta kirjoittaa tunnustus mokaamisviestiketjuun.
Tämä ei siis ole kannanotto siihen, mitä sinun MRe tapauksessasi tapahtui. Siitä en muuta tiedä kuin että poliisi väisti kohdassa, jossa väistämisvelvollisuus oli sinulla. Kirjoitan vain siitä, miten itse vastaavaan tilanteeseen suhtaudun.
kuovipolku
02.01.2019, 10.21
^ Joo, sehän on itsestään selvää ettei kukaan kommentoinut suoraan MRe:n kertomaa tapausta - mutta kun kuvaus oli jätetty niin avoimeksi kuin oli, niin yleiset kommentit samaan tyyppiin kuuluvista tapauksista olivat täysin paikallaan.
Autoilijoiden käytöksellehän voidaan tosiaan löytää neljä selitysmallia:
- autoilija vain yksinkertaisesti haluaa olla kohtelias ja antaa tietä
- autoilija vain yksinkertaisesti haluaa olla varovainen, koska hänen kokemuksensa mukaan ei voi luottaa siihen että pyöräilijä tietää ja tuntee olevansa väistämisvelvollinen
- autoilija vain yksinkertaisesti on sitä mieltä ja on tietävinään että eiväthän ne pyöräiljät tunne liikennesääntöjä ja cvaikka tuntisivatkin, eivät niistä piittaa
- autoilija tulkitsee tässä nimenomaisessa tapauksessa pyöräilijän tilannenopeudesta, katseen suunnasta, ilmeestä ym että tämä ei aio noudattaa väistämisvelvollisuuttaan
Vain viimeksimainittuun voimme pyöräilijöinä itse vaikuttaa eli ajaa siten että autoilijalle ei pitäisi jäädä minkäänlaista epätietoisuutta asiasta. Mutta kuten hyvin tiedämme: vaikka miten hidastaisi, näyttäisi kädellä pysähtyvänsä tai kehottaisi kädenheilautuksella autoilijaa jatkamaan, laittaisi jalkaa maahan tai ottaisi juomapulloa tai riisuisi ajolasinsa ja rupeaisi putsaamaan niitä, niin tulos ei läheskään aina ole toivotunlainen.
Voi jopa olla että autoilija ainoastaan kokee tarvetta avautua jollain omalla foorumilla ankeasta elämästä kevyen liikenteen edustajien parissa.
kuovipolku
02.01.2019, 10.29
Ihania hetkiä on ollut paljonkin, sillä oikeastaan aina kun ensin näyttää siltä että taas on edessä avautumiselle aihetta antava tilanne, mutta toinen osapuoli toimiikin niin kuin pitääkin, kyseessä on ihana hetki - sillä ne ovat kuitenkin jonkinasteisia poikkeuksia normaalista.
Ihania hetkiä ovat olleet nekin hetket välittömästi sen jälkeen kun on onnistunut välttämään yhteentörmäyksen jonkun idiootin kanssa.
Ihaniin hetkiin lukisin myös ne kun olen pysähtynyt ja jäänyt keskustelemaan koiranulkoiluttajan tai vanhemman sauvakävelijän kanssa ja mielestäni onnistunut välittämään pyöräilijän näkökulmaa kelveillä liikkumiseen ja siihen mitä se molemmilta osapuolilta edellyttää tai lieventämään pyöräilijöiden aiheuttamaa arkuutta ja pelkoa.
^ Joo, sehän on itsestään selvää ettei kukaan kommentoinut suoraan MRe:n kertomaa tapausta - mutta kun kuvaus oli jätetty niin avoimeksi kuin oli, niin yleiset kommentit samaan tyyppiin kuuluvista tapauksista olivat täysin paikallaan.
Autoilijoiden käytöksellehän voidaan tosiaan löytää neljä selitysmallia:
- autoilija vain yksinkertaisesti haluaa olla kohtelias ja antaa tietä
- autoilija vain yksinkertaisesti haluaa olla varovainen, koska hänen kokemuksensa mukaan ei voi luottaa siihen että pyöräilijä tietää ja tuntee olevansa väistämisvelvollinen
- autoilija vain yksinkertaisesti on sitä mieltä ja on tietävinään että eiväthän ne pyöräiljät tunne liikennesääntöjä ja cvaikka tuntisivatkin, eivät niistä piittaa
- autoilija tulkitsee tässä nimenomaisessa tapauksessa pyöräilijän tilannenopeudesta, katseen suunnasta, ilmeestä ym että tämä ei aio noudattaa väistämisvelvollisuuttaan
Vain viimeksimainittuun voimme pyöräilijöinä itse vaikuttaa eli ajaa siten että autoilijalle ei pitäisi jäädä minkäänlaista epätietoisuutta asiasta. Mutta kuten hyvin tiedämme: vaikka miten hidastaisi, näyttäisi kädellä pysähtyvänsä tai kehottaisi kädenheilautuksella autoilijaa jatkamaan, laittaisi jalkaa maahan tai ottaisi juomapulloa tai riisuisi ajolasinsa ja rupeaisi putsaamaan niitä, niin tulos ei läheskään aina ole toivotunlainen.
Voi jopa olla että autoilija ainoastaan kokee tarvetta avautua jollain omalla foorumilla ankeasta elämästä kevyen liikenteen edustajien parissa.
Hyvää analyysiä! Täytyy myöntää, että tuo monien autoilijoiden tapa pysäyttää suojatien eteen ärsyttää (vaikka ei tarttis) ja antaa tietä vaikka kuinka kehon tai muuten elekielellä yrität näyttää, jotta "mene, mene".... Sitten taas seuraavassa kiertoliittymässä / pyörätien jatkeella joku autoilija yrittää jyrätä mennen tullen. Välillä tuntuu, että pyöräilijöiden ja autoilijoiden välillä ei ole mitään yhteisesti sovittuja / noudatettuja väistämissääntöjä. Tuosta varmaan sitten seuraa se, että puolin sun toisin viisaat ja varovaiset varovat toisiaan ja väistävät turhaankin lisäten vain epätietoisuutta säännöistä.
Tässä vielä yksi näkökulma kelvin jatkeen väistämisvelvollisuuteen. Kun autoilija havaitsee pyörätien jatketta lähestyvän pyöräilijän, autoilija ei voi varmuudella tietää aikooko pyöräilijä ylittää tien ajamalla vai taluttamalla. Tämä pyöräilijän päätös kuitenkin ratkaisee kumpi osapuoli on ylitystilanteessa väistämisvelvollinen. Epävarmuuden vallitessa riskejä karttava autoilija valmistautuu väistämään.
Sitten vielä jos autoilija osoittaa väistämisvalmiutensa vauhtia hiljentämällä, pyöräilijän ei välttämättä tarvitsekaan jalkautua, vaan hän voi jatkaa tien yli ajamalla. Jättämällä talutusvaiheen väliin pyöräilijä nopeuttaa molempien osapuolien matkantekoa. Molemmat osapuolet toimivat rationaalisesti, mutta toki päällisin puolin kaikki menee päin peetä, liikennesääntö menee rikki ja elämä on vaikeaa.
Oman kokemus on, että pyöräilijät harvoin taluttavat tien yli. Itse käytän tätä mahdollisuutta silloin tällöin, yleensä jos on ruuhkaa ja autoja on tulossa useampia peräkkäin ja niiden kaikkien ohiajaminen kestäisi liian kauan. Tietysti jos jonon ensimmäinen auto hiljentää hyvissä ajoin (eikä toisesta suunnasta tule autoa), ylitän tien ajamalla ja heilautan kädellä kiitokseksi. Muussa tapauksessa talutan ja autot odottavat.
Olipas "hienoa" ajella muutama kilometri uudenvuodenpäivän iltana. Lunta oli tullut 2 vrk:n aikana vähintäänkin riittävästi mielenkiintoista ajamista varten. Ei tietenkään aurausta koko aikana. Pohjilla jalankulkijoiden jäljilltä nyppylät ja tärinät ja aiemmin pyöräilleiden urat lisäämässä nautintoa kun pyörä ei 35mm nastarenkailla mennyt metriäkään suoraan. Lisää tätä riemua, olisikin tylsää ajella arkiajojaan auratuilla kelveillä.
kuovipolku
02.01.2019, 18.32
Tässä vielä yksi näkökulma kelvin jatkeen väistämisvelvollisuuteen. Kun autoilija havaitsee pyörätien jatketta lähestyvän pyöräilijän, autoilija ei voi varmuudella tietää aikooko pyöräilijä ylittää tien ajamalla vai taluttamalla. Tämä pyöräilijän päätös kuitenkin ratkaisee kumpi osapuoli on ylitystilanteessa väistämisvelvollinen. Epävarmuuden vallitessa riskejä karttava autoilija valmistautuu väistämään.
Mä en itse autoile ollenkaan, joten mun kokemuspohja on tietenkin siinä mielessä vääristynyt, mutta mä en ole ikinä yhtä (1) poikkeusta lukuunottamatta nähnyt tapausta, jossa väistämisvelvollinen pyöräilijä olisi tehnyt itsestään jalankulkijan nousemalla satulasta ja rupeamalla taluttamaan pyöräänsä tien yli. Se ainoa tapaus oli HePon porukkalenkillä, kun ensin oli seisottu jalka maassa ja katseltu aikamme kuinka autoja ajoi pitkähköin muttei tarpeeksi pitkin välein päättymättömältä näyttävä jono.
Sen vuoksi mun on vaikea nähdä että se olisi todella olemassa oleva riski ja tekijä jonka takia autoilija ei elävässä elämässä voisi ajaa niin kuin liikennesääntöjen mukaan pitääkin. Ja vaikka joku sellainen tilanne autoilijan kokemana hänen mielessään olisikin, niin miksei silloin voi hidastaa jo kauempaa?
Mä en ole tiukasti liikennesääntöjä enkä etenkään niiden kirjainta noudattava pyöräilijä - ajan esimerkiksi surutta punaisia päin silloin kun katson että se on turvallista eikä haittaa ketään vaan ehkä jopa nopeuttaa kaikkien liikkumista - mutta näissä pyöräilyn väistämisvelvollisuustilanteissa pyrin viimeiseen asti ajamaan juuri niin kuin säännöissä sanotaan. Siksi mm. en koskaan nouse satulasta ja rupea taluttamaan pyörääni vaan pysyn satulassa ja odotan toinen jalka maassa niin kauan kuin on tarpeen. (Yleensä se ei kohtuuttomia vaadi, koska silloin kun on ruuhkaa on yleensä myös oikeita jalankulkijoita liikkeellä ja viimeistään heidän suojissaan pääsen jatkamaan ajamista.)
PS Ajorataa taluttamalla ylittäviä olen nähnyt kyllä useamminkin, mutta ne ovat olleet järjestään vanhempia naishenkilöitä joille joskus koulussa on opetettu että pyörä pitää taluttaa tien yli ja jotka eivät ilman pyörääkään ikimaailmassa lähtisi ylittämään ajorataa pelkästään luottaen siihen että autoilijat ovat väistämisvelvollisia. Puhumattakaan että heidän muuntumisensa tapahtuisi cyclocoss-tyyliin tai niin nopeasti että autoilija joutuisi turvautumaan äkkiliikkeisiin.
Itselläni on työmatkalla risteys, jossa usein talutan juuri ruuhkaisuuden takia. En tietenkään cc-kisojen tyyliin, vaan noudattaen lakiin kirjattua pykälää suojatielle astuvan jalankulkijan velvollisuudesta huomioida lähestyvien autojen nopeus tai mikä se sanamuoto olikaan.
hiilikuitumies
02.01.2019, 19.44
Kun autoilija havaitsee pyörätien jatketta lähestyvän pyöräilijän, autoilija ei voi varmuudella tietää aikooko pyöräilijä ylittää tien ajamalla vai taluttamalla.
Lennosta vaihtaminen on äärimmäisen harvinaista. En ole ikinä nähnyt kuin suojatielle tullessa, mutta niinhän silloin pitääkin.
Tästähän nyt on sirkus sukeutunut :D
Mun mielestä oli kuitenkin ihan hauskaa, kun poliisita antoivat tietä. Ja kyllä, hidastin selvästi ja riittävän etukäteen. Ja kyllä, minulla oli katsekontakti kuljettajaan koko ajan. Kuten minulla on aina, kun ylitän ajotietä kelvin jatkeella ja siinä on auto. On väistämisvelvollinen sitten kuka hyvänsä.
Noin yleensä ottaen voisi kuvitella, että tänne kirjoittajilla on ylipäätään aika hyvä ymmärrys pyöräilijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Se on sitten toinen juttu että piitataanko niistä.
Autot väistäneet hyvällä välillä ohittaessaan huonosti auratuilla teillä. Peilistä nähnyt että myös hidastavat ohituksen tilanteeseen jossa ei ole vastaantulijaa kohdalla vaikka siitä mahtuiskin.
Valo palaa edessä ja takana lumisateessa tai oikeestaan aina.
(hups kun lipsautin taustapeilin, toivottavasti tyylipoliisi vielä jouluvapailla);)
kuovipolku
02.01.2019, 22.41
Tästähän nyt on sirkus sukeutunut :D
Älä nyt kuitenkaan ota kaikkea kunnia siitä itsellesi:cool: Satuit vain viestilläsi tarjoamaan tilaisuuden näiden omastasi hieman poikkeavien tuntemusten ja näkemysten esittämiselle.
Mutta pääasia että olit sen verran kypsä herrasmies ettet vetänyt hernettä nenään siitä etteivät kaikki kokeneetkaan asioita samalla lailla kuin sinä ja ettet kokenut henkilökohtaisena hyökkäyksenä sitä että joku esitti asiasta täysin päinvastaisen näkemyksensä.
Anyway, syy miksi kirjoitan vielä yhden viestin tähän ketjuun on se että muistin yhtäkkiä vuoden 2018 ehkä sittenkin ihanimman hetken kevyen liikenteen väylällä. Se tapahtui joskus loppusyksystä: kiertoliittymässä eteen ajoi jopa poikkeuksellisen törkeällä tavalla helposti tunnistettavaa merkkiä X oleva auto. Jollain ennakkovarovaisuuden ja vaiston avulla vältin sen lehtijuttujen töytäisyn ja jatkoin matkaani adrenaliinikuohun antamalla lisävauhdilla. Parin kilometrin päässä sama auto seisoi risteyksen sivussa edessään valot vilkkuen poliisiauto:D
Itse pidän autojen väistämistä positiivisena asiana, nopeuttaahan se omaa kulkua (eikä yleensä merkittävästi hidasta autojakaan). Se argumentti, että tällainen ajojärjestys olisi kategorisesti TLL:n säädöksien vastainen on mielestäni kyseenalainen, kuten tuossa aiemmin yritin selittää. Em. syistä en kannata autoilijoiden kouluttamista viittoilemalla tai kieltäytymällä ylittämästä tietä, kun toinen nätisti antaa tietä. Kaikille jää parempi mieli, kun pyöräilijä ylittää tien viivyttelemättä ja kiittää autoilijaa huomaavaisuudesta (tai mikä syy sitten onkaan).
Sama. En usko, etä yksikään autolija oppii ja uskoo etuajo-oikeuteensa sen kautta, että jossain on pyöräilijä, joka viittoilee menemään. Minä ajan kyllä kyseisissä tilanteissa - vaimon valtuksesta huolimatta - ja täytyy sanoa, että usein mietityttää, tunteeko se pyöräilijä liikennesäännöt ja ei tule alle.
Minä kannattaisin sellaista, että yhdenmukaisesti itse kukin millä tahansa ajoneuvolla ajettaisiin väistämissääntöjen mukaisesti*. Muuten sääntöjä tuntemattomattomille sääntöjen alkeetkaan eivät kokemuksen, opin ja ilon kautta siirry käytännöksi.
Ja entä lapset, ajatelkaa heitä. Mitä siitäkin tulee jos he oppivat sellaiseen käytäntöön, että joskus voi ilman järkevää näkyvää syytä mennä ja joskus taas ei?
Myönnän olevani vaarassa kun Espoossa ja etenkin Kauniaisissa tungen väkisin alle ollessani etuajo-oikeutettu (toki valmiina äkkijarrutukseen). Toisaalta tiedostan olevani kusipää myös siinä tapauksessa kun en mene ensin ellen ole siihen oikeutettu. Vaikka kuinka tyrkytettäisiin.
* tiedän tämän olevan utopia, ei tarvitse huomauttaa
Lapset oppii nopeasti, (aikuisetkin), "tuo setä väistää", (kuultu), kun taas toinen ei tai ei tiedä.
Liikennesääntöjen mukaan kaikki on sujuvampaa.
Itekin syyllistyn tuosta kun näen esim tietyn harmaan volvon lähestyvän pyörätien jatketta niin tiedän että se pysähtyy vaikka ei ole väistämisvelvollinen.
kuovipolku
03.01.2019, 13.13
Itse pidän autojen väistämistä positiivisena asiana, nopeuttaahan se omaa kulkua (eikä yleensä merkittävästi hidasta autojakaan). Se argumentti, että tällainen ajojärjestys olisi kategorisesti TLL:n säädöksien vastainen on mielestäni kyseenalainen, kuten tuossa aiemmin yritin selittää. Em. syistä en kannata autoilijoiden kouluttamista viittoilemalla tai kieltäytymällä ylittämästä tietä, kun toinen nätisti antaa tietä. Kaikille jää parempi mieli, kun pyöräilijä ylittää tien viivyttelemättä ja kiittää autoilijaa huomaavaisuudesta (tai mikä syy sitten onkaan).
Mutta hyvä veli, se pointti - joka on omaa kokemustaustaani vasten niin selvä ja ilmeinen, etten oikeastaan ymmärrä miten sitä voi olla näkemättä tai miten aiheesta ylipäätään onnistuu keskustelemaan sen ohi kiertäen - on nimenomaan siinä että elävässä elämässä, tyypillisessä tapauksessa se *ei* nopeuta omaa kulkua vaan päinvastoin hidastaa sitä. Vain ihannetilanteessa, jossa autoilija jo riittävän ajoissa ja riittävän selvästi osoittaa antavansa tietää pyöräilijän väistämisvelvollisuudesta huolimatta, oma ajo todella nopeutuu.
Rautalangasta väännettynä: siihen että autoilija ajaa liikennesääntöjen mukaan ja normaalinopeudella kuluu vähemmän aikaa kuin siihen että autoilija lähestyy normaalinopeudella, hidastaa ikään kuin vasta olisi pyöräilijän havainnut, arponut mielessään vaihtoehtoja ja päättänyt sitten antaa tietä plus siihen että pyöräilijä ennen ajoradan ylitystä varmistuu siitä että autoilija todella antaa tietä.
Muuten täsmennän - vaikken olisi uskonut sitä tarpeelliseksi - että en harrasta minkäänlaista autoilijoiden kouluttamista. Viittoilen silloin kun viittoilen ajoissa tai kun olen jo, saamari soikoon, pysähtynyt, jolloin kieltämättä motiivini ei ole enää pelkästään jalo ja tilanteeseen ajoissa selvyyttä ja sujuvuutta luomaan pyrkivä vaan jopa ensisijaisesti mielenosoituksellinen.
Kommenttisi jostain "argumentista" jossa tuijotettaisiin TLL:n säädöksiin ja niiden kirjaimiin menee minulta ohi, mutta ehkä olen missannut sen viestin jossa joku jotain sellaista esitti. Mä olen puhtaasti pragmatisti ja olen kai kyllästyttävänkin usein esittänyt syvän halveksuntani kaikkia lakifundamentalisteja ja rigoristeja kohtaan.
Ja lopuksi vielä selvyyden vuoksi: silloin kun autoilija todella on nätisti antanut tietä ja tehnyt sen ajoissa ja tavalla josta ei ole voinut jäädä epäselvyyttä en ole koskaan kieltäytynyt tietä ylittämästä, viivytellyt tai jättänyt kiittämättä käden heilautuksella tai peukun nostolla.
No, tämäkin ketju osoittaa jälleen kerran että vaikka ajamme kaikki fillarilla ja jaamme periaatteessa samat kokemukset interaktioista liikenteen muiden osapuolien kanssa, ajamme ilmeisesti niin eri tavalla että kokemuksemme muodostuvat merkittävästi erilaisiksi. Joskus ehkä jopa niin erilaiseksi ettei voida enää puhua yhteisistä kokemuksista?
Vaikkei minulla olekaan Kulkurin kanssa yhteisiä kokemuksia, niin minäkin pidän positiivisena, että autoilija(kin) on halukas väistämään ja yhteisymmärrys syntyy riippumatta TLL:sta.
kuovipolku
03.01.2019, 13.56
Sinäkin, fiber:rolleyes: Oletko todella saanut tästä keskustelusta sellaisen kuvan että jollekin tärkein ja ainoa kysymys koko asiassa on se noudattavatko kaikki aina ja joka tilanteessa TLL:n säädöksiä niistä piiruakaan tinkimättä - tai että joku todella kokee kuvaamiaan tilanteita negatiivisena nimenomaan sen vuoksi ettei TLL:n säädöksiä noudateta?
Ei ihme, että keskustelut foorumeilla ovat mitä ovat, kun ilmeisen fiksut ja ainakin livenä täyspäisilta ihmisiltä ja persoonanakin miellyttäväntuntuiset tyypit - en nyt puhu itsestäni, mulkku mikä mulkku ja kusipää livenäkin - onnistuvat puhumaan näin pahasti toistensa ohi:cool:
En suinkaa, dear friend. Halusin vain omalta osaltani vahvistaa keskustelussa välillä sivuraiteelle tai sanoisinko polanneheittoon joutuvaa yhteispelin ilosanomaa.
Lisättäköön vielä, että yhden keskustelijan yhden viestin yhden näkökulman vahvistaminen ei ole automaattisesti mitään muuta vastaan.
kuovipolku
03.01.2019, 14.53
Ei niin, se vain on niin h-tin helppo unohtaa kun itse kukin joskus lukee ja kirjoittaa näitä juttuja affektin vallassa, kuten sanotaan. Niin saattaa ylevistä pyrkimyksistä huolimatta käydä parhaimmillekin meistä:p saati sitten tavallisille kuolevaisille, tolloille, dorkille ja foorumiääliöistä rasittavimmille:eek:
Mutta hyvä veli, se pointti - joka on omaa kokemustaustaani vasten niin selvä ja ilmeinen, etten oikeastaan ymmärrä miten sitä voi olla näkemättä tai miten aiheesta ylipäätään onnistuu keskustelemaan sen ohi kiertäen - on nimenomaan siinä että elävässä elämässä, tyypillisessä tapauksessa se *ei* nopeuta omaa kulkua vaan päinvastoin hidastaa sitä. Vain ihannetilanteessa, jossa autoilija jo riittävän ajoissa ja riittävän selvästi osoittaa antavansa tietää pyöräilijän väistämisvelvollisuudesta huolimatta, oma ajo todella nopeutuu.
No, kyllä minä kuvailemassani tapauksessa pääsin ylittämään tien joutuisammin kuin jos olisin joutunut kokonaan pysähtymään. Ajansäästö olisi vielä korostunut, jos poliisiauton perässä olisi tullut muita.
Mutta olenkin sähköpyöräilijä (vrt. sähköjänis, sähkötuoli, sähkölamppu), joten minuun ei normaalit lainalaisuudet tai luonnonlait - kuten aikakäsityksen lineaarisuus - päde. (p.s. onko sähköpyöräilijä kaiken ylimenevä määre, joka ei poistu edes ajettaessa luomupyörällä?)
Marsusram
03.01.2019, 16.25
Ajansäästö olisi vielä korostunut, jos poliisiauton perässä olisi tullut muita.
Jos olisi, niin tilanne on ihan toinen. Letkaan ylitysvälien jättäminen edistää liikenteen kokonaissujuvuutta.
Kerran Tikkurilantien ylitystä harkitessani vasemmalta tuli (vain) poliisiauto. Hiljensin lähestymisvauhtia jotta ehtisivät mennä ensin. Kun eivät menneet hidastelustani huolimatta, niin pysäytin ja katsoin mikä tilanne. Pysäyttivät autonsa ja lähdin uudestaan liikkeelle auton editse ylittäen tien. Koko hommaan meni varmaan kaksi kertaa se aika jos auto olisi mennyt normaalisäännöillä ensin ja minä perästä. Naureskelin (ihana hetki?) että halusivat syynätä polkijan kunnolla etulyhtyjensä valossa.
kuovipolku
03.01.2019, 16.30
Sitä ei kukaan, rakas akkujäteongelman kasvattaja, tässä ketjussa epäillytkään - mikä sivumennen sanoen on tässä ketjussa kai jo pariinkin otteeseen erinomaisen selväksi tehty - mutta kun se ei, parahin arvaamattoman kallisarvoisten maametallien kuluttaja, ole ainoa tapaus josta tässä ketjussa viestisi virkeyttämänä voidaan keskustella tai jota koskemaan keskustelu olisi pitänyt rajata. Ei senkään vuoksi että elämä itse on opettanut meille - tai ainakin minulle ja Mohkkulle - että se on kuitenkin valitettavan poikkeuksellinen lajissaan.
Sähköpyörän mainitsin osin ihan vain huonon huumorintajuni takia, mutta myös siksi että käsitykseni mukaan pienet kiihdytykset sujuvat sähköpyörällä varsin mukavasti eivätkä ne sen vuoksi turhinakaan rasita ajajaa henkisesti eivätkä haittaa sujuvaa matkantekoa samalla lailla kuin luomupyörän tapauksessa. Miten vain, se oli vain sellainen avausrepliikki, vähän sellainen herne hopealautasella tarjoiltuna sellaista kaipaaville. Ja jos et tuolloin ollut matkassa sähköpyörällä, niin ihan kiva, ei se minulle mahdoton ajatus ollut eikä ole, mutta olisihan väärän oletukseni voinut korjata heti ja tuoreeltaan, vaikka sitten vähän töykeästikin tösäyttäen.
PS Onneksi ajaminen kevyen liikenteen väylilläkin on varsin usein ihanampaa kuin foorumikeskustelu ihanista hetkistä kevyen liikenteen väylillä.
ole ainoa tapaus josta tässä ketjussa viestisi virkeyttämänä voidaan keskustella tai jota koskemaan keskustelu olisi pitänyt rajata.
Näinkö olen todennut vai näinkö haluaisit minun todenneen? Elämänkokemuksesta tiedä, mutta onhan tässä kohta kuuteenkymmeneen vuoteen kaikenlaista tullut nähtyä, koettua ja kuultua.
Ja kiva kuulla, että sinulla on kokemusta sähköpyörällä ajamisesta, vai perustuuko käsityksesi ei mihinkään. Itse en juuri koe sillä ajamista sen helpommaksi tai vaikeammaksi kuin luomuvehkeelläkään. Kelvillä tai vieressä. Erilaista, mutta ei sen helpompaa tai vaikeampaa.
Ei ollut kevyen liikenteen väylää, mutta laitan silti tähän.
ISS Servicesin auto Turussa oli samaan aikaan liikkeellä kuin edessäni ajanut pyöräilijä. Henkilöautolla ajavista poikkeuksellisesti kuski näki jo kaukaa, ettei ehdi seuraavista valoista vihreillä läpi, joten jäi ajelemaan risteystä kohti pyöräilijän perässä ilman, että yritti ohittaa tätä ahtaassa paikassa vain ehtiäkseen muutaman sekunnin nopeammin punaisiin valoihin. Kyseisen firman auton perässä oli kuvan tarra, joten ilmeisesti henkilöstöä on ohjeisestettu liikennekäytöksen merkityksestä firman autolla.
Pääsin hetkeä myöhemmin auton rinnalle, jolloin huomasin, että ratissa oli nainen. Ja vielä blondi!
https://img.aijaa.com/m/00009/14685225.jpg (https://aijaa.com/E25Veo)
Oliko tässä se ihana hetki blondin näkeminen? ;)
^^ Peukkua firman asenteelle ja aktiiviselle palautteen hakemiselle! :) Enemmän tuollaista. Kuvitelkaapa, jos kaikkiin Härmän Leasing-autoihin laitettaisiin puskuriin vastaava tarra ja auton vuokranneen yrityksenkin yhteystiedot! Itse olisin valmis omaan työsuhde-kotilooni koska hyvänsä moiset liimaamaan jos tuo olisi yhteinen tapa.
Pistetääs tällainen hieman provosoiva, kun en ollutkaan liikenteessä pyörällä vaan ulkoiluttamassa vielä varhaislapsuuttaan elävää 6kk koiraani.
Opetan koiraani ennen isoja risteyksiä pysähtymään ja tarkkailemaan liikennettä ennen kuin mennään tien yli. En nyt usko, että se ymmärtää sen liikenteen tarkkailun, mutta ylipäätään jos menisi jakeluun, ettei joihinkin paikkoihin vain ryntäillä päätä pahkaa.
No niin, se ihana hetki tuli siitä, että autolija ymmärsi jo kauempaa suojatietä lähestyessään kädenheilautukseni, että 'mene vain'. Ei tarvinnut huitoa montaa kertaa ja autolijankaan ei tarvinut pysähtyä ihmettelemään.
Että näin tällä kertaa.
Sateesta huolimatta oli mukavaa kun mahtui Meklulle
http://kuvanjako.fi/sdqyk-1024.jpg
Ei ollut tämäkään kevyenliikenteen väylällä, vaan ajoradalla. Vihdoin (riittävän monta kertaa autossa tuossa tilanteessa istuneena) koin tilanteen, jossa autojono seisoo ties miten pitkässä jonossa, itse satun olemaan liikkeellä pyörällä ja tie sopivan leveä pientareella ajamiseen. Turussa tai oikeastaan kai Liedossa ohikulkutiellä oli kolari iltapäivän työmatkaliikenteen aikaan. Olipahan mukava ohittaa koko jono ja kun vielä onnettomuuspaikan palomies totesi, että kyllä minä tuosta voin mennä, vaikka vastaan autoja tuleekin, aina vain parani. Kun vielä sain ajaa seuraavat kilometrit ilman ohittavaa autoliikennettä, harvinaista herkkua sekin tuolla tieosuudella oli. Pisteenä iin päällä oli se, että hetken matkaa tuosta kolaripaikasta eteenpäin oli peräkärryä vetävä auto särkynyt ja hinuri ottamassa Audia lavalle. Sitä en tiedä, mitä peräkärrylle tehtiin ja kauanko se kesti. Mutta sen tiedän, että kun onnettomuuspaikan jono pääsee liikkeelle, seuraava tulppa saattaa lämmittää joidenkin autoilijoiden mieltä. Mutta mitä siitä, minulla oli mukavaa. Kerrankin autoilijan töpeksintä ei haitannut sitten yhtään.
Kolaripaikka:
https://goo.gl/maps/zrp87zMNhPcGU6Nm8
Toissailtana palailin keskustasta itään pimeänä, koska varauduin iltaan laittamalla lampun varmuuden vuoksi laturiin vähäksi aikaa ennen lähtöä ja kotiinhan se tietenkin jäi. Tätä nolostellessa laskettelin Hakaniemensillalta melkein alas asti, ennen kuin havahduin, että eihän suinkaan sitä kammottavaa kupruista asfalttia ollut korvattu uudella ja sileällä tässä viime aikoina??!!
Muutenkin oli ihanan lähes trooppinen iltayö, ja kaikki rantojen ja veneiden valot loivat mukavaa tunnelmaa, kuin olisi jossain vähän etelämpänä...
Turf Moor
26.07.2019, 20.43
Tampereen Viialassa tuli vastaan iso ryhmä koko kevyen liikenteen väylän leveydeltä juoksevia nuorukaisia. Eräs kärjessä juosseista minut huomattuaan huusi: "pyörä", ja noin sekunnissa koko porukka oli siirtynyt parijonoon väylän oikeaan reunaan. Vastaavaa on osunut kohdalleni aikaisemminkin ja aina samalla lopputuloksella. Kyseessä ovat olleet Ilveksen/Tapparan varttuneemmat juniorit lenkeillään. Huvittavaa on että tuollainen kolmenkymmenen hengen porukka toimii noin järkevästi, mutta vastaavassa tilanteessa kaksi rinnakkain kävelevää vaan poukkoilee väylällä edestakaisin.
Tänään tajusin iloita siltarampin uudesta päällysteestä ihan ylhäältä asti :).
Elykeskus on uusinut Vihdintien varren kelviä uudella asfaltilla. Kuopat ja railot ovat mennyt muisto vain. Lammaslammentien ja kelvin liittymäkohdasta on poistettu idioottimainen koko kelvin levyinen syvennetty sauma, joka oli aina märkä.
Eilen vastaan tullut poikittain menosuuntaani kääntyvä mopo pysähtyi nätisti odottamaan, että pääsisin yli. En tosin ollut menossa yli vaan kääntymässä oikealle, joten viitoin mopoa menemään. Piti käydä oikein vartavasten antamassa mopoilijalle - nuorelle tyttöselle - kehuja ja kiitoksia oikein toimimisesta. Eivät varmaan saa niitä liian usein.
TuomariKuolo
03.12.2019, 21.30
Tänään se tapahtui. Reilut 30 kilometriä työmatkapyöräilyä eikä matkalle osunut yhtään vilkkuvaloisaa fillaristia.
Tänään se tapahtui. Reilut 30 kilometriä työmatkapyöräilyä eikä matkalle osunut yhtään vilkkuvaloisaa fillaristia.
:D Enpä muista koska moinen kokemus olisi sattunut kohdalle. Tänään tuli vastaan tuommoinen epilepsia-automaatti, jolla oli kaksi vilkkua tangossa ja punainen vilkku repussa ja satulatolpassa. Puuttumaan jäi vain keltaiset sivuvilkut.
Tapahtui äskettäin Kemin keskustan liepeillä kelvillä. Joukko teinejä(n10) mateli koko väylän leveydellä hitaasti eteenpäin. Tulin pyörällä takaa ja mielessä kävi että mitenkähän tästä.
Juuri ennen kun ehdin kelloa soittaa yksi kurkkasi taakse ja huomasi mut. Kuului kovaan ääneen PYÖRÄILIJÄ! ja koko lössi siirtyi hetkessä siistiin jonoon oikeaan reunaan.
Hattu käteen tällaisen edessä. Kiittelin ohi mennessä.
Tapahtui äskettäin Kemin keskustan liepeillä kelvillä. Joukko teinejä(n10) mateli koko väylän leveydellä hitaasti eteenpäin. Tulin pyörällä takaa ja mielessä kävi että mitenkähän tästä.
Juuri ennen kun ehdin kelloa soittaa yksi kurkkasi taakse ja huomasi mut. Kuului kovaan ääneen PYÖRÄILIJÄ! ja koko lössi siirtyi hetkessä siistiin jonoon oikeaan reunaan.
Hattu käteen tällaisen edessä. Kiittelin ohi mennessä.
Teinit ovat oppineet oikean tavan toimia hyvin todennäköisesti esim. urheiluseurassa, partiossa tai jossain muussa vastaavassa toiminnassa.
cokekola
07.12.2019, 22.37
Tänään oli melko mukavaa ajella Itä-Häslingissä. Raikas vesisade eikä juuri lainkaan muita pyöräilijöitä, jalankulkijoitakin vain nimeksi. Ei syntynyt edes potentiaalisia mahdollisuuksia konflikteihin.
cokekola
25.12.2019, 19.48
Vanhoja uutisia varmaankin, mutta lenkillä oli mukava yllätys todeta, että Uuden Porvoontien kelvin pahimpia muhkuroita oli korjattu, erityisesti tämä N'Avetan mäen ennen hengenvaarallinen pomppu. Olipa loistokasta ajaa siitä nyt!
https://aijaa.com/MrpxCdhttps://img.aijaa.com/t/00758/14778404.t.jpg (https://aijaa.com/MrpxCd)
Myös muutama muu kohta oli paikattu, tuon N'Avetan kohdasn 3 lisäksi ainakin ikävä kuoppa kohdassa 5. Mutta ihmeen korkealla paikkauskynnys on ollut, kun tässä kartassa kohdassa 4, Sipoonrannan ja Majvikenin risteyksen välisessä mäessä, on lähes yhtä pahoja ryppyjä, jotka kuitenkin on jätetty korjaamatta. Mutta ei pidä valittaa, parempi edes muutama korjaus kuin ei ollenkaan.
https://img.aijaa.com/t/00830/14778407.t.jpg (https://aijaa.com/dSOvTs)
Tulipa taas koettua, että alumiini on kovaa verrattuna hiilikuituun. Tuon koko väylän saisi päällystää uudelleen, alumiini poimi kyllä jokaisen rypyn ja välitti sen takapuoleen.
Kuinkahan monta vuotta tuo hengenvaarallinen pomppu olikaan tuossa?
Sent from my iPad using Tapatalk
cokekola
27.12.2019, 08.16
ˆMuisti ei ole entisensä, joten en uskalla edes arvailla tarkkaan, mutta ainakin reilusti toistakymmentä vuotta.
Huolestuttava onkin, että mikäli aikaväili seuraavan korjauskertaan on jälleen yhtä pitkä, saadaan näistä jäljelle jääneistä pompusta ja railoista nauttia edelleen turhan pitkään.
Näin jokin aika sitten kaupassa koiran flexin, jossa oli kirkkaan keltainen ja heijastava naru. Pian sen jälkeen näin sellaisen käytössä. Oli mahtava näky ja kirjaimellisesti loistava keksintö. Nyt en sitten ymmärrä, miksi joku käyttää vielä perinteistä ansalankaa.
Näin jokin aika sitten kaupassa koiran flexin, jossa oli kirkkaan keltainen ja heijastava naru. Pian sen jälkeen näin sellaisen käytössä. Oli mahtava näky ja kirjaimellisesti loistava keksintö. Nyt en sitten ymmärrä, miksi joku käyttää vielä perinteistä ansalankaa.
Esimerkiksi siksi, että käytän jälkiliinaa, jolla voin antaa koiran juosta metsässä vapaana kuitenkin pitäen tietyn mahdollisuuden saada se kiinni tarpeen tullen. Tuo siis metsässä. Siirtymille en varaa erikseen flexiä. Sitten pelkkään kelvikävelytykseen on toki heijastava flexi. En ole vielä törmännyt heijastavaan 10m liinaan, mutta kun törmään, ostan kyllä.
Jk. En ole kyllä aktiivisesti etsinytkään ei sen puoleen. Mutta jos joku tietää niin kiitos vinkistä [emoji16]
Googlen haun mainosten jälkeen ensimmäinen tulos kertoi keltaisesta 15 m liinasta. En tunne aihetta, enkä osaa arvioida ko. tuotteen soveltuvuutta käyttöön, mutta ehkä tarjontaa on.
Shimaani
10.01.2020, 17.42
... En ole vielä törmännyt heijastavaan 10m liinaan, mutta kun törmään, ostan kyllä... Tossolis (https://www.murrenmurkina.com/koirat/tuote/alac-jalkiliina-heijastava-15m/3389000050961/)15m pätkä. MM tammistossa on 10m pätkiäkin heijjastavina mut ne ei näy sivuilla. Tyhmä intterwep.
Tossolis (https://www.murrenmurkina.com/koirat/tuote/alac-jalkiliina-heijastava-15m/3389000050961/)15m pätkä. MM tammistossa on 10m pätkiäkin heijjastavina mut ne ei näy sivuilla. Tyhmä intterwep.
MM:ssä en olekaan käynyt. Onko sulla omakohtaisia kokemuksia tuosta? Miten painava on? Nyt mulla on litteä liina, ei siis köysi miltä tuo näyttää, joka soljuu keveänä kyllä iloisesti pahempien mutkienkin jälkeen eikä tarttuile kiinni.
Googlen haun mainosten jälkeen ensimmäinen tulos kertoi keltaisesta 15 m liinasta. En tunne aihetta, enkä osaa arvioida ko. tuotteen soveltuvuutta käyttöön, mutta ehkä tarjontaa on.
Jep, useat puhuvat kirkkaasta väristä syystä, että sen erottaa helposti maastossa. Toi meidän on oranssi, joka kyllä näkyy pitkälle kun alla on kontrastia antava maa. Harvassa kerrotaan että se on nimenomaisesti heijastava.
Eiköhän oranssikin liikenteessä näy. Ainakin paremmin kuin tavallinen ohut musta flexin naru.
Eiköhän oranssikin liikenteessä näy. Ainakin paremmin kuin tavallinen ohut musta flexin naru.Juuri vko sitten törmäsin pyörällä nuoren kanssa. Sillä oli muuten tumma asu, mutta hartialinja oli valkoinen. Ei sitä nähnyt kuin aivan loppumetreillä ennen törmäystä. Mutta joo on se ehdottomasti parempi kuin ohut musta.
nikobiker
08.05.2020, 12.26
Ajelin eilen maantielenkiltä palatessani radan vartta Pitskusta etelään. Kiinnitin huomiota peräpeilistä näkyvään lähestyvään pinkkiin pyöräilijään. Vauhtia minulla oli pikkuisen päälle 30 kun suht rauhassa myötätuulessa ajelin. Kohta tämä pyöräilijä olikin ihan peesissä. Vanhempi rouvashenkilö se siinä ajeli pinkeissä trikoissaan. Valimon jälkeen kokeilin, että pysyykö vielä perässä, jos vauhtia nostaa. Ei se enää 40-45 vauhdissa pysynyt. Pudotin vauhdin taas kolmeenkymppiin, niin eikös rouva taas heti kohta peesiin tullut. Piti jo Ilmalan mäessä taakse vilkuilla, että millä virvelillä hän on liikenteessä. Ihan legitiimiltä valkoiselta perusmalliselta naisten sähköpyörältä se näytti. Mutta perusvauhti hällä arvioisin n. 35. Saakohan noita ihan kaasukahvoilla mopovauhtisilla vai lieniköhän ilman vauhtirajoitinta ollut malli? Nauratti tilanne kyllä jostain syystä.
Ettei ollut sellainen 45 km/h kulkeva vuokrapyörä jota saa vissiin vuokrata helsingissä?
nikobiker
08.05.2020, 12.50
Ettei ollut sellainen 45 km/h kulkeva vuokrapyörä jota saa vissiin vuokrata helsingissä?
Ei se tämän mallisia ainakaan ollut:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006209623.html
Ihan normaalin näköiset pyörätkin sisältävät aikamoisia myllyjä.
Ei nyt kelvillä tapahtunut, mutta melkein. Tänään Pakilanmetsässä bunkkeridropin holleilla puhkaisin takarenkaan snakebiteen ja evakuoisin itseni metsästä kuntoradan varteen ja aloin vaihtamaan rengasta, kun ohi gravelilla/cyclolla pyöräillyt kaveri huikkaa: tarvitsetko apua? Olin hiukan hämilläni, eikä tarkoitukseni ollut todellakaan olla töykeä, vaikka käytökseni ehkä siltä vaikutti. Kiitin kuitenkin kysymisestä ja kiitän vielä täälläkin, että on edelleen olemassa pyöräilijöitä, jotka eivät tuijota vaan omaa napaansa vaan ovat valmiita auttamaan jos avun tarvetta on [emoji846] Itse selvisin sisurin allelaitosta omin avuin tällä kertaa.
Lähetetty minun YAL-L41 laitteesta Tapatalkilla
nikobiker
13.04.2021, 20.51
Olipas mukava tänään päästellä maantiepyörällä koko matkaltaan vasta uusittua kelviä Myllykyläntie+Maisalantie. Vimpan päälle oli putsattu sepelistäkin. Kyllä kelpasi myötätuulessa. Tuusulalle kiitos! Vai pitääkö Vantaatakin kiittää Myllykyläntien alkupätkästä??
nikobiker
04.05.2021, 19.24
Olipas mukava, kun Helenin ja Vilhovuorenkadun jatkeen työmaan välinen pyörätien pätkä oli taas avattu. Tai en tiedä, milloin sen oli avattu, mutta tänä aamuna huomasin asian. Pääsee näppärästi ohittamaan parit valoristeykset ja jatkossa tuon työmaan aiheuttaman risteyssotkun Sörnäisten rantatiellä.
Pakko nostaa tämäkin aihe ylös.
Tulin just juoksulenkiltä. Juoksin tyhjällä kelvillä varjossa vasenta laitaa. Edestäpäin lähestyy pyörä samaa reunaa ja päätän vaihtaa oikeaan reunaan. Ennen mooviani kurkkaan taakseni ja huomaan, että sieltä on tulossa maantiepyörä. Ehdin hyvin tehdä siirtoni ja menen aivan oikeaan reunaan.
Minua ohittaessa tämä vanhempi herrasmies sanoo: "Kiitos kun katsoit."
Positiivisesta palautteesta tulee aina hyvä fiilis tuli vaikka tein vain niinkuin pitikin. Harmi vaan, että en tajunnut huikata takaisin, että pyöräilijänä itsekin ymmärrän täysin tilanteen.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Homelite
13.08.2022, 11.57
Ajelin kevyen liikenteen väylää ja eteen kurvasi vuokrapotkulaudalla tyylikäs ”herrasmies” tummissa suorissa housuissaan. Äijä tuli ajoradan yli toiselta puolelta tietä takavasemmalta ja kiilasi eteen ja mölisi jotain mistä en saanut selvää.
No ei siinä mitään mistä ei olisi tiukalla jarruttamisella ja väistöllä selvitty, zen takaisin ja vauhtia pois sillä ajatuksella että otetaan lautaukkoon etäisyyttä, meno oli sen näköistä että varoetäisyys olisi paikallaan, mieluiten muutama sata kilometriä, mutta oli pakko tyytyä muutamaan kymmeneen.
Ajelimme peräkkäin pätkän matkaa kunnes se tapahtui, lautailija ylitti tietä jossa on keskikoroke. Vauhtia se minkä nuo paskat kulkee koska jarru se on vauhdin surma. Keskikorokkeen kohdalla ilmeisesti jonkinmoinen epäonnistunut kevennysyritys, lauta jäi keskikorokkeen reunakivetykseen ja äijä lensi kuin teräsmies eikä laskeutuminen tapahtunut jaloilleen.
Sweet.
Firlefanz
13.08.2022, 17.25
^ Sillä varauksella että sähkölautailijan vahingot jäivät vähäisiksi eikä naarmuja ja mustelmia pahempia vammoja syntynyt, en osaa pitää pientä vahingoniloa kovin tuomittavana.
Oma ihana hetki oli tänään kun päätielle kääntymistä odottanut keskelle kelviä pysähtynyt autoilija peruutti lähestyvät fillaristit nähtyään reilusti ja viipymättä.
^ Sillä varauksella että sähkölautailijan vahingot jäivät vähäisiksi eikä naarmuja ja mustelmia pahempia vammoja syntynyt, en osaa pitää pientä vahingoniloa kovin tuomittavana.
Mä en edes silloin, jos olisi kolmen tonnin bossin puku mennyt kierrätykseen. Ja ne tonnin stiflat.
Homelite
13.08.2022, 18.20
Juu en jäänyt kyselemään vointia mahdollisesti piriä, lääkkeitä ja viinaa täynnä oleva kanttihousulta. En myöskään silitä vesikauhuisia koiria. Möykästä päätellen ei ainakaan henki ollut katkolla.
Henkselit ainakin paukahti komeesti!
biemmezeta
13.08.2022, 18.46
Toissa-aamuna ajelin seitsemältä töihin. Lähestyessäni kahden pyörätien risteystä näin nuoren kaverin ajavan kohti risteystä sähkö-fatbikellä melkoista vauhtia. Vaikutti siltä, että ajoratamme olisivat kohdanneet risteyksessä. Tulin oikealta sähköpyöräilijään nähden, mutta päätin jo jarruttaa. Samanaikaisesti vasemmalta tuleva jarrutti voimakkaasti ja ehtikin hyvin pysähtyä. Risteyksen kohdalla oli mukava nostaa peukalo pystyyn.
WECLIMITS
04.09.2022, 09.59
Eilen pitemmältä lenkiltä kotiin palatessani ja ajatus jo hieman sumeana olin kääntymässä puskan peittämässä tiukassa mutkassa oikealle. Ajatuksella, että ei tässä koskaan ole ketään vastaan tullut, valmistauduin käännökseen siirtymällä hieman vasemmalle. No, pensaan takaa oikealta, omassa kulkusuunnassaan vasemmassa reunassa, tuli vastaani keski-ikäinen rouva. Saimme kuitenkin molemmat tiukalla jarrutuksella pyörämme pysähtymään ajoissa vastakkain. Pyysin anteeksi kertoen tilanteen olevan oma vikani. Rouva hämmästyi ja kysyi, että miksi pidän tätä vikanani. "No kun olen tässä liian vasemmalla ikäänkuin sinun kaistalla". "Kyllä minäkin olin liian reunassa ja tulin varomattomasti tästä pensaan takaa!"
Tilanne päätyi hyvän jatkon toivotuksiin ja toteamuksiin, että seuraavalla kerralla osaamme ajaa tässä paremmin. Jäi hyvä mieli.
Painonappiliikennevaloissa vastaantuleva pyöräilijä jäi omalle puolelleen ja vinkkasi kädellä yli tultuani. Ajattelin, että ehkä reitistä jotain kysyttävää, mutta hän halusikin varoittaa edessäpäin olevasta öljystä tiellä.
Aivosumuissani en edes heti hahmottanut, että puhutaanko samasta suunnasta, mutta ilmeisesti juuri siinä, mistä olisin jonkin ajan päästä ajanut, sitä vuotoa oli. Eli todella ystävällistä, ja kun vielä jäi niihin kurjiin valoihinkin tuon takia odottamaan! Sateenkaaren värejä näkyi myös vaihtoehtoisella reitillä pienellä matkalla asfaltin pinnassa, eli joku ihme vuoto jollain kai on ollut siellä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.