PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tunnustus ihanasta hetkestä kevyen liikenteen väylällä

Sivut : 1 2 3 4 5 [6] 7

sajasi
15.09.2013, 19.57
Loistava fiilis tuli työmatka temmossa kun pääsin 12sek alle kesän alussa asettamani tavoiteajan ja siinä samalla ohitin yhden hybridi jantterin kaksi kertaa (oli oikassut n.700m pätkän).

ptaipale
15.09.2013, 22.26
Tänään illalla oli tosi kiva fillarikeli, ajelin ihan vakiomallisella museoikäisellä ja kylläpä kulki pehmeästi!

Fat Man Sam
16.09.2013, 06.57
Jengi oli viikonlopun aikana kaivanut lamput naftaliinista. Aamuhämärissä valoja näkyi jo kiitettävästi.

Maanantaiaamun kruunasi Töölönlahdenkadulla tilaa antanut Veolian bussikuski. Lähestyin Finlandia-talon suunnasta Töölönlahdenkadun ylittävää jatketta ja näin Manskun suunnasta lähestyvän dösän. Hiljensin vauhtia, mutta kuski vinkkasikin ylittämään kadun. Kiitin, kumarsin ja jatkoin sotkemista.

apatceh
16.09.2013, 12.11
Oli todella mukava palata aamulla tutun ja turvallisen pyörän kanssa liikenteeseen. Pari viikkoa olen ajellut uudella hiilarimaantiepyörällä, joka vielä hakee sopivia välityksiä ja muita osia. Vanha pyörä taas on 11tkm ajettu alu-CC, jolla oli niin mukava taas ajaa.

Marsusram
16.09.2013, 13.57
Suoralla kelvillä näkee jo kaukaa kun nuori nainen tulee juosten vastaan, hyvä taloudellinen askel ja rento juoksu kuin urheilijalla. Tukka heilahtelee vasten aurinkoa kauniisti. Katsoo kohti ja hymyilee koko ajan lähestyessään.
Viime hetkellä oivallan että taitaa katsoa läskipyörääni. Mutta silti.. Oli ihana hetki.

haedon
20.09.2013, 13.18
Tällä viikolla oli kyllä melko sivistynyttä yhteispeliä liikenteessä kevyt väylillä:). Ei mitään mainittavampia törkeilyjä.

bomba
20.09.2013, 15.21
Tapahtui eilen iltasella: Olin juuri pysäköinyt pyöräni olutravintolan eteen, kun näin viereisessä risteyksessä ehkä hurjimman ketjut-putosivat-jarruttaessa-ja-tasapaino-petti tilanteen. Tyttö heittelehti koko risteyksen yli todella kovasta vauhdista vuorojaloin maasta tukea ottaen. Olin ihan varma että huonosti käy, mutta tyttö pysyi kuin pysyäkin pystyssä.

Menin herrasmiehenä toki tarjoamaan apuani. Nostin ketjut paikoilleen, ja lisäksi kiristin liian löysänä roikkuneen ketjun kun työkalut oli repussa mukana. Eipähän putoa ihan heti uudestaan :) Siitä lähti erittäin iloinen tyttö jatkamaan matkaa, ja mä menin kaverin kanssa kaljalle niin kuin oli alunperin tarkoituskin.

myymis
21.09.2013, 16.31
Harvinaista herkkua kun pääsee kehumaan lahtelaisia autoilijoita: kaksi tien ylitystä ilman liikennevaloja ja molemmilla kerroilla auto pysähtyi antamaan tilaa :) Miellyttävä kehityssuunta. Tai sitten vaan todennäköisyydet pääsivät yllättämään ja tie kohtasi niiden molempien kohteliaiden kuskien kanssa...

Velogi
22.09.2013, 19.07
Päivän pyörälenkilläni lähestyin takaa kävelevää naishenkilöä jolla oli koira pitkässä remmissä. Soitin kerran kelloa *bling*. Nainen siirtyy taakseen katsomatta väylän reunaan ja ottaa eleettömästi koiran lähemmäs vierelleen kävelemään. Ohittaessani heilautin kättä ja kiittelin. Joskus se menee kuin oppikirjasta.

Pasi Ahopelto
27.09.2013, 18.24
Laskin tänään ajankuluksi työmatkalla vastaantulleiden pyöräilijöiden valaistumisasteen Sibeliusmonumentin ja Espoon Nihtisillan välillä. Helsingin puolella 17 vastaantulijaa, joista 15 oli valot. Espoon puolella 9, joista vain neljällä valot. Tosin Espoossa alkoi pimeähkö hämärä muuttua valoisaksi hämäräksi -- olin matkalla siis seitsemän aikaan aamulla. Mutta aika hyvältä vaikutti Helsingissä.

deadbeef
27.09.2013, 23.00
Onkohan BMW-foorumilla joku kampanja meneillään kun viime viikkoina yli puolet vapaaehtoisesti (tyypillinen esimerkki Helsingistä Mannerheimintien ylittävä suojatie Kivelänkadun kohdalla kun olen henkeni kaupalla sporakiskoilla odottamassa ylipääsyä) tietä antaneista autoilijoista on ollut nimenomaan bemareita. Olen yrittänyt lapaa kohotella vastavuoroisesti mitä nyt happitilanteelta on kyennyt. Enimmäkseen hyvä meininki vallalla muutenkin.

kuovipolku
28.09.2013, 16.24
Tulin Lahdentien kelviä etelään. Vanhan Porvoontien kohdalla seisoi kaksi kiertoliittymään pyrkivää autoa tukkien pyörätien jatkeen. Juuri kun olin tuntemassa avautumisen tarvetta takimmainen peruutti pari metriä ja pääsin jatkamaan hidastamatta ja pujottelematta.

Munarello
28.09.2013, 16.39
Saakohan muuten kelvillä ajaa hepan vetämillä ravivaunuilla? Sattui nimittäin äskettäin eräs Raineri ämpyilemään keskellä kelviä heppansa kera. Ihmetytti vähän aluksi, mutta nyt vain huvittaa koko tapaus.

Mankeli Apina
28.09.2013, 19.34
No eipä se ole sallittua:
http://www.matkaratsastus.fi/matkaratsastus/liikenneturvallisuus/

mutta eihän se Raineria estä.

Munarello
28.09.2013, 19.54
No eihän siinä mitään, ei se ainakaan jätösten perusteella ole Raineria pahemmin estellyt. Samahan tuo minullekin, kiva katsella heppaa jos toisenkin kerran osuu kohdalle. Pitää vaan himmata, koska kyllähän se heppa voittaa massassa jos ollaan samassa paikassa samaan aikaan. :)

marmar
04.10.2013, 06.31
Saattui tässä eräänä pimeänä iltäpäivän hetkenä, että nuorisoporukkaa oli hillumassa kelvillä tukkien sen täysin. kelvi oli "valaistu", mutta varsin pimeä. Lähestyn joukkoa reilulla 30 km/h nopeudella. Valoina tankovalo+otsalamppu täydellä teholla ~1000lm. Ihmettelen kun kukaan ei reagoi lähestyvään pyöräilijään. Hiljennän, nostan päätä siten, että keila osuu joukon pään korkeudelle. Joukko havahtuu ja ehtii yhtä lukuunottamatta hajaantua sivuille odottamaan mun menoa. Tämä yksi jatkaa hissukseen etenemistään jopollaan. Ei tajua, että ympäristo on vaalennut mun valoista, vaan päässä pyörii ilmeisesti vain ihmetys siitä mitä takana tapahtuu, tekee uukkarin suoraan mun eteen, otsalappuni keila osuu kasvoihin. Väistöreaktiot on kohtuu nopeat ja ilme hieman säikähtänyt ja anteeksipyytäväinen. Tilaa tulee mukavasti ja pääsen lipumaan ohi. Nopeutta on enää alle 10 km/h. Koko tapahtumaketju kesti alle 5s, mutta ihan hyvä mieli jäi. Ei ne nuoret aina ajattele mitä tekevät, mutta tässäkin tilanteessa tilanteen selkiinnittyä toiminta oli asiallista.

Tämän olisi joku muu saattanut tarinoida avautumis ketjuun. Itse valitsin kuitenkin tämän, koska hyvät valot ja toimivat jarrut tekee syyspyöräilijän elämästä mukavaa. Lisäksi kokemus auttaa siihen, että edellä kuvattu tapahtuma ja siitä huomattavasti hankalampikin on ennalta arvattava tilanne. Ei mun lenkki mene siitä pilalle, että joudun nopeuksia ottamaan alas. Jarrupalatkin on kohtuu halpoja. Ajan matkaa ja aikaa, en keskareita.

Eikä tänä aamunakaan hassumpaa ollut, 100% vastaantulevista pyöräilijöistä käytti valoja. Eihän niitä paljoa ollut, mutta sentään huomattavasti enenmmän kuin 1.

Halloo halloo
04.10.2013, 08.30
Itse olen ottanut tavaksi etenkin nuorisoa ohittaessa, heidän antaessa tietä, kiittää selkeästi, vaikka tien antaminen ei olisi mennyt aivan putkeen. Uskon sen kannustavan oikeaan toimintaan.

TANUKI
04.10.2013, 16.52
Mä kiitän kaikkia ketkä antaa tilaa, niin metsässä kun kadullakin. :) Kaikista pyöristä löytyy myös kellot millä voi ilmoittaa vaikka mitä. (Okei, ei nyt ihan sentään bemaksista löydy ;) )

alli
07.10.2013, 21.31
Upea keli lokakuuksi, kun tulin kotiin vähän ennen auringonlaskua. Ruskan värejä olikin valokuvaamassa tosi moni, etenkin Vanhankaupungin kosken tienoilla. Itsellä ei valitettavasti ollut kameraa mukana ja pilvien rusko ehti sammua sillä aikaa kun kotona laitoin ruokahommat alulle.

TANUKI
14.10.2013, 15.09
Ruska on upea just ny eikä melkein. I like :)

kkolja
24.10.2013, 11.05
Eilen tuli kohdattua nuori nainen, joka tutki fillarinsa etupäätä huolestuneen oloisena. No kahden pinnan nippelit olivat katkenneet ja pinnat repsottivat miten sattuu. Pyörittelin nippelit irti ja pujotin irtopinnat pois häiritsemästä ja neuvoin käymään huoltopalveluja tarjoavassa liikkeessä. Palkaksi sain kauniin hymyn ja läjän kiitoksia.

Fat Man Sam
01.11.2013, 17.03
Nihkeän duuniviikon päätteeksi manasin vetäessäni aamulla kastuneita succiksia jalkaani. Päätin kiepata keskuspuiston kautta kotiin.

Ennen junaradan alitusta huomasin sivusilmällä puskasta kirmaavan etäisesti jättimäistä rusakkoa muistuttavan otuksen. Peura. Väistimme toisiamme, allekirjoittanut yllättävästä kohtaamisesta hieman enemmän yllättyneenä.

Loppumatka virne naamalla ja läpimärät vaatteet muistuttivat itsestään vasta kotiovella.

Nizcu
07.12.2013, 17.03
Pakkasta -1, lunta satanut yön- ja aamun aikana, mahtava keli polkea 3,5h maastossa! Lenkin kruunasi kuppi kuumaa kaaota ja illalla sitten sauna päälle :) Matkalla autoin myös vanhaa miestä, joka ei meinannut päästä jyrkkää mäkeä ylös, vaan liukastui ja sai otteen vieressä olevista juurista (olin siis pururadalla). Äkkiä pyörä polun sivuun ja menin kysymään tarviiko apua ja aluksi pappa epäili mahdanko jaksaa vetää häntä ylös, pieni kokoinen nainen kun olen, mutta aina fyysistä työtä tehneenä ja salilla käyneenä, pappan nostin kevyesti ylös ja autoin mäen ylös. Ihmetteli kyllä, että joku sentään tulee apuun ja siinä kiitteli sitten. Suosittelin, että hankkii kunnon kengät, eikä lähde sileä pohjaisilla nahkakengillä lenkkeilee :rolleyes: Loppumatkan oli kyllä hyvä fiilis :)

CamoN
18.12.2013, 17.39
Kun viime aikoina on ollut aikaa ja maastourat melko huonossa kunnossa, ajelut on keskittyneet kevyen liikenteen väylille. Aina uudestaan ja uudestaan yllätyn autoilijoiden huomaavaisuudesta. Raskaskin liikenne jää odottamaan suojatien ylittäjää jo pitkän matkan takaa. Tänään yksi henkilöauto veti liinat kiinni ruuhkaisella kadulla ennen suojatietä, kun oli kääntymässä suojatien jälkeen vasempaan. Olisi hyvin voinut rullata suojatien yli risteysalueelle odottamaan vastakkaisen liikenteen loppumista, mutta päättikin että minulla, pysähtyneellä pyöräilijällä joka odotti kumpaankin suuntaan soljuneen liikenteen loppumista, oli ehdoton etuajo-oikeus.

Joko en ole tietoinen oikeuksistani tai ajan niin kovaa että autoilija arvelee tuon syöksyvän suoraan alle tai jotain muuta, mutta jotenkin kelvillä on ollut erityisen helppoa. Jalankulkijoillakaan ei ilmeisesti ole enää kuulokkeita korvilla kun kuulevat hiekoitussoraa jyräävän maastorenkaan rapinan jo kaukaa.

Kossu
22.12.2013, 15.41
Melko vähän oli porukkaa tänään Haltialan - Pitkäkosken - Silvolan suunnalla, johtui varmaan kosteasta ja tuulisesta kelistä. Silti ilahduttavasti lapa nousi joka toisella vastaantulijalla, siihen ei ole pääkaupunkiseudulla tottunut. Kenties joulu jo mielessä? Oli syy mikä vaan, niin ihan kiva :)

ptaipale
22.12.2013, 17.18
CamoN, kyllä minun kokemukseni ovat samanlaisia. On paljon yleisempää, että joku autoilija päättää väistää minua vaikkei tarvitsisikaan, kuin että ajaisi eteen tai päälle silloin kun on väistämisvelvollinen.

Tietysti jälkimmäiset ovat sitten niitä inhottavia vaaranpaikkoja, mutta minusta jotenkin tuntuu että ne ovat tulleet harvinaisemmiksi ihan viimeisen vuoden kuluessa. Joko itse olen ryhtynyt ajamaan eri tavalla, tai sitten liikenteen tavat muuttuvat pikkuhiljaa pyöräilijöitä paremmin huomioitavaksi.

(Tämä siis lähinnä Espoossa ja Länsi-Helsingissä).

Tassu
23.12.2013, 13.13
Viime lauantaina kun siirryin kohti ryhmälenkkiä niin Otaniemestä eli Espoosta kun siirryttiin Helsingin puolelle (Lehtisaari, Kuusisaari) niin kelvit oli hesan puolella putsattu sepelistä. Aika mukavaa (vaikka ropisi silti kun oli nastat alla).

Eilisiltana pikasella tunnin lenkillä jouduin ilmaisemaan itseäni kahteen otteeseen, kun koiranulkoiluttajat olivat vallanneet hiekkaväylän. Tulin siis takaapäin ja hyvinkin nopeasti koirat otettiin väylän reunaan ja pisteeksi iin päälle ulkoiluttajilta tuli sanallinen kiitos itseni ilmoittamisesta. Kiitokset lähti myös heidän suuntaan. Tuli niin hyvä mieli. Kiitos!

SeKo
11.02.2014, 22.14
Ei nyt superihanaa, mutta homma meni melkein niinku elokuvissa kun yhdistetyllä pyörätie ja jalkakäytävällä kohtasin mamman, joka oli parkkeerannut hyökkäysvaununsa poikittain reitille. Tilanteessa oli avautumispotentiaalia, koska kärryt tiellä (no ei ihan keskellä) ja lapsikin siinä läheisyydessä parin metrin päässä kärryistä. Ihanaksi tilanteen kuitenkin teki kellon kilautusta seurannut toiminta; mamma pyydysti jälkikasvunsa ja pahoitteli tilannetta sori-sanalla. Oli hienoa kun tilanne meni kuten odotin :)

frp
13.02.2014, 09.28
Yksi taksipikkubussi koulukuljetus, jonka kohtaan työmatkalla usein eri paikoissa ja joka aina ennen oli jatkeella edessä, on oppinut odottamaan ennen jatketta.

kkolja
14.02.2014, 15.57
Missäs asennossa tähdet tänään on? Kaksi eri pyöräilijää itseni lisäksi näytti suuntamerkkiä kääntyessään. Rasti seinään ja lottokuponki vetämään!

reappear
05.03.2014, 09.47
Tänään työmatka oli jotenkin erityisen seesteinen. Leppoisa myötätuuli, ei juurikaan muuta liikennettä, juuri sopivan viileä ilma... ja vastaan tuleva koiranulkoiluttaja siirtyi omalle oikealleen koiransa kanssa hyvissä ajoin. Saa nähdä jatkuuko meininkin iltapäivällä keskustaan pyöräillessä.

slow
05.03.2014, 23.13
Vastaan käveli koiraansa ulkoiluttanut herrasmies. Molemmat hidastimme ja pysyimme omilla puolillamme väylää. Nyökkäsimme, hymyilimme ja jatkoimme matkaa.

Näin.

Fuuga
06.03.2014, 12.10
Tänään pitää antaa tunnustus aamuiselle Rekkakuskille Vihdintien ja Paperitien risteyksessä. Itsellä matkaa risteykseen vielä abt. 70m, valot mulle vihreällä, etelästä tulossa rekka, jonka suunnitelmissa on kääntyä kelvin poikki. Automaattinen ajatus 'no niin, siihen se tulee eteen, ei kerkeä mennä alta pois, hyvät vauhdit pilalle'. Mutta eikös vain, kaveri hiljentää ennen risteystä selväsi ja pysähtyy odottamaan, jotta succis-pelle kerkeää vilahtaa risteyksen yli. Oli pakko kiittää oikein pitkällä salutella.

Ulkorengas
18.03.2014, 05.28
Menee varmaan väärän otsikon alle, kun olin tilanteessa auton ratissa ajoradalla. Kaikesta huolimatta laitan tänne.

Arviolta 10 vuoden ikäinen poika ajeli pyörätietä ja lähestyi suojatietä. Pysäytin kuten kuuluu, poika hyppäsi pyörän selästä, talutti pyöränsä reippaasti kadun yli ja minä sain jatkaa matkaani lähes viiveettä.

Näin se sujuu, kun homma osataan. On silti huikeaa, että näin simppeli tilanne säväyttää. Kertoo ehkä jotain vallitsevasta liikennekulttuurista. Erityisen hienoa tässä on se, että pikkupoika toimii esimerkkinä kaikille niille jalankulkijoille ja pyöräilijöille, jotka jäävät suojatien/jatkeen lähistölle norkoilemaan, jolloin autoilija joutuu arpomaan, mihin kaveri mahtaa olla menossa vai jääkö vain juttelemaan kaverinsa kanssa. Ja kun auto loputa pysähtyy, aletaan huitoa että mene vaan. Sitten ihmetellään, miksi autot niin huonosti noudattavat väistämisvelvollisuuttaan.

kuovipolku
18.03.2014, 10.06
1. Jos poika ajeli pyörätietä, hän lähestyi pyörätien jatketta (eikä suojatietä). Näin ollen hän ei ollut millään lailla velvollinen hyppäämään pyöränsä selästä ja taluttamaan pyöräänsä kadun yli. (En nyt puutu siihen millainen ylitystapa on alakouluikäiselle turvallisin ottaen huomioon että elämme tässä maailmassa joka on täydellisen kaikista mahdollisista maailmoista.)

2. Eämantapajalankulkijan näkökulmasta jalankulkijat ja pyöräilijät eivät pääsääntöisesti norkoile pyöräteiden jatkeiden tai suojateiden lähistöllä. Se mikä tekee heidän etenemisestään vähemmän selvältä ja määrätietoiselta vaikuttavaa on että yleisen elämänkokemuksen valossa autoilijoihin ei ole luottamista ja että lähestyvän auton kuljettajan käyttäytyminen sangen vaikeasti ennustettavissa ja tulkittavissa.

Näin ollen on varsin inhimillistä ja ymmärrettävää että autoilija joka jostain syystä lähestyy suojatietä hidastamatta (eli on jalankulkijan näkökulmasta kuin kuka tahansa autoilija joka ei aio noudattaa velvollisuuttaan) mutta jarruttaa aivan sen edessä ei saakaan osakseen kiitollista katsetta vaan huitomista (jonka voi tulkita tarkoittavan "No, mene kun kerran olisit halunnut mennä!" tai "Mene kun et mokoma osaa hidastaa ajoissa!")

Mulle näitä ihania hetkiä ovat ne kun näen jo kaukaa ettei autoilija kuulu niihin jotka kuvittelevat minun vain norkoilevan suojatien lähistöllä. Tällöin voin epäröimättä ylittää tien ja voin noin yleisellä tasolla iloita siitä että autoilijakin selvitti liikennetilanteen omalta osaltaan pienimmällä mahdollisella kitkalla.

Ulkorengas
18.03.2014, 11.55
1. Ei sillä pojalla ollut mitään velvollisuutta edes ylittää tietä. Poika niin kuitenkin teki ja tyylikkäästi tekikin. Selittääkö suomalaisille ilmeisen ominainen piirre tarve pilkuttaa velvollisuuksista hienojenkin hetkien keskellä sen, että keskusteluketju kevyen liikenteen väylällä avautumisesta vol 2 on tällä hetkellä 4138 viestin mittainen?

2. Erityisen hienoa tässä on se, että pikkupoika toimii esimerkkinä kaikille niille jalankulkijoille ja pyöräilijöille, jotka jäävät suojatien/jatkeen lähistölle norkoilemaan...

TimppaK
24.03.2014, 16.24
Duunista kotiin: aurinko lämmittää selkää, ei juuri tuulta, kelvi harjattu sepelistä (Espoo).......kevät hiipii hiljalleen eteenpäin.

hkultala
31.03.2014, 08.02
Tapahtui loppuviikosta:

Olin juuri lähtemässä ohittamaan mummoa, kun mummo näytti suuntamerkkiä vasemmalle, ja kääntyi sen jälkeen.

Ilman suuntamerkkiä olisi saattanut tulla törmäys, nyt mummon suuntamerkki pelasti vaaratilanteelta.

hkultala
31.03.2014, 08.09
Menee varmaan väärän otsikon alle, kun olin tilanteessa auton ratissa ajoradalla. Kaikesta huolimatta laitan tänne.

Arviolta 10 vuoden ikäinen poika ajeli pyörätietä ja lähestyi suojatietä. Pysäytin kuten kuuluu, poika hyppäsi pyörän selästä, talutti pyöränsä reippaasti kadun yli ja minä sain jatkaa matkaani lähes viiveettä.

Näin se sujuu, kun homma osataan. On silti huikeaa, että näin simppeli tilanne säväyttää. Kertoo ehkä jotain vallitsevasta liikennekulttuurista. Erityisen hienoa tässä on se, että pikkupoika toimii esimerkkinä kaikille niille jalankulkijoille ja pyöräilijöille, jotka jäävät suojatien/jatkeen lähistölle norkoilemaan, jolloin autoilija joutuu arpomaan, mihin kaveri mahtaa olla menossa vai jääkö vain juttelemaan kaverinsa kanssa. Ja kun auto loputa pysähtyy, aletaan huitoa että mene vaan. Sitten ihmetellään, miksi autot niin huonosti noudattavat väistämisvelvollisuuttaan.

Lähinnä tämä viesti kertoo siitä, että itse et osaa suojatie-/väistämissääntöjä.

Ensinnäkin, jos se poika pääsi sinne "suojatielle" pyörätietä pitkin, se oli pyörätien jatke, ja siitä saa ajaa yli eikä tarvi taluttaa.

Toisekseen, sillä pyörätien jatkeella autoilijalla on väistämisvelvollisuus vain, jos autoilijalla on kolmio, tai auto on juuri kääntynyt sille tielle, jota pyöräilijä on ylittämässä. Joten tuo "kuten kuuluu" oli osaltasi väärin, pysäytit vaikka sinulla oli etuajo-oikeus. Tällaisella "ylikohteliaisuudella" hankaloitetaan liikenteen sujuvuutta, kun sitten menee arpomiseksi, että kumpi tässä nyt oikein on menossa.

Sen sijaan hyppäämällä pyörän selästä pois se pyöräilijä muuttaa itsensä jalankulkijaksi, jota auton pitää AINA väistää suojatiellä. Sinun KUULUI siis väistää sitä poikaa vasta siinä vaiheessa, kun se oli hypännyt pyörän selästä pois.

sakuvaan
31.03.2014, 09.56
Espoossa on ollut tosi kiva ajaa siirtymiä pätkien välillä kun homma vaan toimii, suojatiekohtaamiset autojen kanssa pelkästään positiivisia tänä vuonna.

Markku Liitiä
01.04.2014, 13.06
Toisekseen, sillä pyörätien jatkeella autoilijalla on väistämisvelvollisuus vain, jos autoilijalla on kolmio, tai auto on juuri kääntynyt sille tielle, jota pyöräilijä on ylittämässä. Joten tuo "kuten kuuluu" oli osaltasi väärin, pysäytit vaikka sinulla oli etuajo-oikeus. Tällaisella "ylikohteliaisuudella" hankaloitetaan liikenteen sujuvuutta, kun sitten menee arpomiseksi, että kumpi tässä nyt oikein on menossa.

Sen sijaan hyppäämällä pyörän selästä pois se pyöräilijä muuttaa itsensä jalankulkijaksi, jota auton pitää AINA väistää suojatiellä. Sinun KUULUI siis väistää sitä poikaa vasta siinä vaiheessa, kun se oli hypännyt pyörän selästä pois.

Entäs jos käännetään tilanne toisinpäin? Foorumipyöräilijä (tässä tapauksessa minä) lähestyy pyörätien jatketta, jossa autolla on pyöräilijään nähden etuajo-oikeus. Tästä huolimatta tomppeli autoilija pysähtyy päästääkseen pyöräilijän ajamaan kadun yli.

Mitä minun eli pyöräilijän kuuluu tässä tilanteessa tehdä? Näytänkö autoilijalle keskaria osoittaakseni, ettei tämä tiedä liikennesäännöistä mitään? Vai pysähdynkö ajoradan reunaan ja lasken molemmat jalkani maahan, jolloin muutun jalankulkijaksi ja talutan sitten pyöräni pyörätien jatketta kadun yli? Vai jotain muuta?

Itse olen omaksunut toimintamallin, jossa auton pysähtyessä fillaroin kylmästi sen nokan editse kadun yli ja kaiken huipuksi heilautan kättäni kiitokseksi siitä, että autoilija luopui etuajo-oikeudestaan minun hyväkseni. Arvatenkin väärin toimittu. Samalla tietysti katson tarkkaan, etten jää toisesta suunnasta tai toista kaistaa tulevan toisen auton alle.

Halloo halloo
01.04.2014, 13.29
^ Ennustettavuus on mielestäni avainsana, käyttää sitten tarjotun tilaisuuden tai pysähtyy. Joskus olen pysähtynyt, osoittanut sormella "sinä ensin, mene", joskus olen näyttänyt "menen tuosta nyt", mennyt yli ja moikannut. Suuntamerkit sivuille eivät ole ainoat, joita voi käsillään näyttää.

Btw. Autoilijan tervehdyksiä minulla on kaksi: Käsi ylös "kiitos", peukku ylös taas tarkoittaa "kiitos, kun noudatit liikennesääntöjä". Tiedä sitten erottavatko nuo toisistaan.

Ulkorengas
01.04.2014, 13.34
Sinun KUULUI siis väistää sitä poikaa vasta siinä vaiheessa, kun se oli hypännyt pyörän selästä pois.

Tunnustan, etten muista tarkalleen, missä järjestyksessä asiat tapahtuivat. Luultavasti samalla kun hidastin, poika hyppäsi satulasta. Kolmio minulla oli, koska saavuin kiertoliittymään. Mutta ei välitetä kolmiosta, eikä kiertoliittymästä.

Jos arviolta 10-vuotias poika lähestyy pyörällä suojatietä tai sen jatketta, mitä autoilijan kuuluu tehdä? Pitääkö jatkaa matkaa hidastamatta, koska liittymässä ei ole tulossa muita autoja ja itsellä on sillä hetkellä kuvitteellinen etuajo-oikeus? Todellisuudessa laki ei tuossa määrittele kenellekään etuajo-oikeutta, on vain väistämisvelvollisuus. Vai pitääkö hidastaa, koska jos poika puolen sekunnin kuluttua hyppää pois pyörän selästä, hän muuttuu jalankulkijaksi ja auton pitää olla valmistautunut pysäyttämään autonsa?

Tästä tapauksesta on jo kaksi saivartelevaa ja virheelliseen lopputulokseen päätyvää kommenttia. Kuinka yleisiä näissä olevat näkemykset ovat? Edustaako ne suomalaista liikennekulttuuria ja siksi tilanne suojateillä on mikä on? Väärin väistetty, jos pysäytin ennen kuin pojasta tuli jalankulkija.

Entä mitä TLL 23§ ja 30§ sanoo? Kannattaa lukaista ajatuksella, ennenkuin alkaa viilata pilkkua siitä, missä vaiheessa pyöräilijästä tulee jalankulkija. Lyön vetoa siitä, että jos ajan n. 10 vuotiaan pyöräilevän pojan kuoliaaksi suojatiellä, vaikka olen havainnut hänen lähestyvän, minut tuomitaan syylliseksi. Eikä siihen tarvita Audia. Mutta ehkä mieli paranee siitä, että yhden pykälän mukaan pyöräilijän olisi pitänyt väistää.

Ihan oikeasti kaikki saivartelijat, miettikää millaisella asialla leikitte.

Ski
01.04.2014, 14.35
Kaikki suojatiet pois tai suojatiet etuoikeus-suojateiksi kaikille niitä käyttäville.

Kampinalle
04.04.2014, 15.40
Ajan kelviä, viereisellä tiellä hieman mua edellä menee samaan suuntaan täysperävaunullinen rekka, joka on aikeissa kääntyä oikealle eli kulkusuuntani poikki. Alan hiljentää, mutta samalla näen, kuinka rekkakuski kurottaa itseään hytissä oikealle ja näyttää mulle kädellä, että mene vaan hiljentäen samalla itse. Kiihdytän vauhtia, ja nostan peukkua kuskille, joka tekee samoin.

Joo, kaikkien autoilijoiden tulisi tehdä noin, tieliikennelaki jne. Mutta hemmetin hyvä mieli tuosta tuli :)

Halloo halloo
04.04.2014, 16.17
^ vallan hienoa.

r.a.i
04.04.2014, 16.21
Lähinnä tämä viesti kertoo siitä, että itse et osaa suojatie-/väistämissääntöjä.

Ensinnäkin, jos se poika pääsi sinne "suojatielle" pyörätietä pitkin, se oli pyörätien jatke, ja siitä saa ajaa yli eikä tarvi taluttaa.

Toivottavasti omat lapseni eivät joudu sinunlaistesi kanssa ikinä mihinkään tekemisiin liikenteessä.

CwA
04.04.2014, 16.45
^ Ennustettavuus on mielestäni avainsana, käyttää sitten tarjotun tilaisuuden tai pysähtyy. Joskus olen pysähtynyt, osoittanut sormella "sinä ensin, mene", joskus olen näyttänyt "menen tuosta nyt", mennyt yli ja moikannut. Suuntamerkit sivuille eivät ole ainoat, joita voi käsillään näyttää.

Btw. Autoilijan tervehdyksiä minulla on kaksi: Käsi ylös "kiitos", peukku ylös taas tarkoittaa "kiitos, kun noudatit liikennesääntöjä". Tiedä sitten erottavatko nuo toisistaan.

Tämä mun mielestä on hyvinkin se juttu. Säännöthän ovat siksi, että on helpompi ennustaa, kun tiedetään miten toinen todennäköisesti toimii ja vaikka toinen ei ihan niin toimisikaan, niin ei kovin paljoa se toiminta kumminkaan todennäköisesti poikkea.

Sääntöjen noudattaminen vain sääntöjen vuoksi on aika huono homma, siitä taisi olla joitain viisauksiakin lausuttu.

Silloin kun liikuin autolla opin jossain kohtaa jo ymmärtämään sen, että auto on paljon helpompi stopata kuin pyörä, sillä konevoima saa sen auton aina suht helposti liikkeelle. Tässä maassa tuota kevyttä liikennettä on kumminkin niin vähän ettei se pahemmin muiden matkantekoa haittaa, etenkin kun osaa tehdä tuon etuoikeuksistaan tinkimisen oikein eli ei tarvitse välttämättä pysähtyä, kun selkeästi nopeutta muuttamalla ja kädellä heiluttelemalla osoittaa, että mene vaan.

Tuossa mitättömän lyhyellä kelvin pätkällä useasti olen nyt kohdannut koiranulkoiluttajan, jolla sellainen isompi koira ja ihan hyvä mieli siitä tulee, kun nuorelle koiralleen opettaa kuinka pyörän perään ei tule lähteä ja pitää sen ihan oikein hallinnassa, noitakin on, tosin jostain syystä 100% olleet miehiä, jotka noin toimivat, ehkä vain sattumaa?

haedon
04.04.2014, 17.35
Ainakin nyt tehovalvontaviikon aikana pyörätien jatkeilla autoilijat antaneet paremmin tietä. Töissä yksi nainen kehui samaa:).

Vehmaan Nummi
04.04.2014, 18.38
Täti käveli tänään keskellä kelviä ja koiransa levittäytyneenä kumpaankin reunaan. Plimputan kelloa, täti ei kuule, ei tapahdu mitään. Plimputan toisen kerran, vasemmalla puolella oleva koira katsoo taaksepäin ja siirtyy oikeaan reunaan :D, täti ei edelleenkään kuule mitään. Pääsin hyvin ohitse, koirat peräkkäin oikeassa reunassa.

kuovipolku
04.04.2014, 20.50
1. Ei sillä pojalla ollut mitään velvollisuutta edes ylittää tietä. Poika niin kuitenkin teki ja tyylikkäästi tekikin. Selittääkö suomalaisille ilmeisen ominainen piirre tarve pilkuttaa velvollisuuksista hienojenkin hetkien keskellä sen, että keskusteluketju kevyen liikenteen väylällä avautumisesta vol 2 on tällä hetkellä 4138 viestin mittainen?

Suomalaisille ominaisin piirre on löytää muista suomalaisista sellaisia suomalaisille ominaisia piirteitä joista pitää itseään siunatun vapaana.

Eihän tämän keskustelun jatkamisella ole edes viihdearvoa, mutta päätellen myöhemmästä kommentistasi tässä ketjussa huomautukseni eivät olleet riittävän selkeästi ilmaistuja. On pelättävissä etten onnistu muotoilemaan asiaa yhtään paremmin nytkään, mutta yrittänyttä ei laiteta...

Suojatien ja pyörätien jatkeen erosta huomauttaminen on saivartelua vasta sinä päivänä kun viimeinenkin autoilija, jolle mainittu ero on jäänyt jostain syystä tiedostamatta ja joka perustelee pyöräilijöille vaarallista ajotapaansa täysin virheellisillä käsityksillä siitä miten näiden tulisi "suojatiellä" toimia, on kuollut ja kuopattu.

Käytit sellaisia sanankäänteitä jotka antoivat lukijalle sen kuvan että kyseessä oli ihannetilanne, t.s. kaikkien osapuolien toiminta oli kaikin tavoin parasta mahdollista, s.o. ei vain turvallisinta vaan myös sujuvinta. Tämän vuoksi oli aiheellista huomauttaa ettei pyörän selästä nouseminen ja sen taluttaminen tien yli ole millään lailla tarpeellista eikä siis esimerkillistä toimintaa - ellei kyseessä nimenomaan ole tilanne jossa pyöräilijä on siihen velvollinen.

2. Erityisen hienoa tässä on se, että pikkupoika toimii esimerkkinä kaikille niille jalankulkijoille ja pyöräilijöille, jotka jäävät suojatien/jatkeen lähistölle norkoilemaan...

Minusta erityisen hienoa tilanteessa oli että selvästi osasit hidastaa riittävän aikaisin ja riittävästi ja onnistuit siten viestimään että annat tietä.

(Voi toki olla että pikkupoika ei vain vielä ollut oppinut että autoilijoista on moneksi.)

Mutta varsinaiseen aiheeseen: puutarhatarvikkeilla lastattua perävaunua pihaportista manööveerannut autoilija tukki kelvin. Auto ja perävaunu sahasivat hankalasti edestakaisin niin ettei kierto pientareen kauttakaan näyttänyt onnistuvan. Juuri kun olin henkisesti valmistautunut sietämättömältä tuntuneeseen pysähtymiseen ja odotteluun, toimintaa ilmeisesti johtanut rouva viittilöi tomerasti ensin miehelleen ja sitten minulle ja päästin hidastamatta jatkamaan matkaani kelvin reunaan ilmestyneestä pyöränmentävästä aukosta.

asb
04.04.2014, 21.23
Tehdäänpä yksi mielenkiintoinen harjoitus...

Avatkaa selaimeen tieliikennelaki ja hakekaa sieltä sanaa "etuajo."

Tässä on kaksi tarkoitusta: opitte lukemaan sitä vitun TLL:ää, kun se tuntuu olevan hukassa aika monelta (katson sinuun CwA), ja tajuatte, ettei käsite "etuajo" koske tavallista tienkäyttäjää.

CwA
04.04.2014, 21.39
Tehdäänpä yksi mielenkiintoinen harjoitus...

Avatkaa selaimeen tieliikennelaki ja hakekaa sieltä sanaa "etuajo."

Tässä on kaksi tarkoitusta: opitte lukemaan sitä vitun TLL:ää, kun se tuntuu olevan hukassa aika monelta (katson sinuun CwA), ja tajuatte, ettei käsite "etuajo" koske tavallista tienkäyttäjää.

Sanakikkailua, jokainen ajatteleva ymmärtää mitä tarkoitetaan, ajatteletko vai trollaatko kun on tylsää?

Etuoikeus on eri kuin etuajo-oikeus, toisen väistämisvelvollisuus antaa toiselle etuoikeuden kulkea, mutta pitäähän sullekkin nyt jotain kivaa olla :)

haedon
22.04.2014, 18.23
Taas on se aika vuodesta kun pyöräilijöitä alkaa olla niin paljon liikenteessä että suurimmalle osalle autoilijoistakin ilmeisesti muistuu mieleen väistämissäännöt. Tänään työmatkoilla tasan sata rosentti noudatti väistämisvelvolisuuttaan. Jopa se paku joka kiihdytti ohi vähän ennen risteystä jäi sitten kiltisti odottamaan kääntyvänä että minä tulin klv:ää takaa ja jatkoin suoraan.

Semmoisen toivomuksen voisin kaupungin suuntaan heittää että jos viimenkin saisivat siihen ajoratamerkinnät erotuksena liiterin pihaan. Taas tänään nimittäin siinä tuli auto vastaan väärää kaistaa. Mutta tämä ei olekaan klv-juttua. Niin ja kiva olisi saada myös sittarin yläpuolen suojatielle liikennemerkit 511, jota olen kyllä pyytänyt jo pari kertaa.

kuovipolku
16.05.2014, 09.39
Nautin tyhjällä suoralla kelvillä heikon suorituskyvyn omaavan succispellen vauhti-illusiosta eli ajan loivaa alamäkeä myötätuuleen, kun parkkipaikalta valuu eteen kelvin täysin tukkien ajoradalle pyrkivä kuorma-auto. Näen että vastaan tule katkematon jono autoja ja ehdin jo ajatella ettei oikealle kääntyvä kuski enää viitsi katsoa oikealle (tai jos viitsii, ei välitä), kun kuorkki jo perraakin antaakseen huvipyöräilijälle tietä!

sirkia
20.05.2014, 19.15
Tänään puhkesi takakumi fillarista. Kumi vaihtui nopeasti, mutta kädet likasena olin polvilteen kelvin vieressä nurtsilla kaatamassa jjuomapullosta vettä käsille yrittäen pestä käsiä vähän puhtaammaksi. Pyörä oli vieressä nurtsilla kyljellään ja taisi näyttää, että olin vetänyt lipat tms. Paikalle pysähtyi arviolta noin 10-12v. tyttö Jopollaan kysymään onko mulle sattunut jotain ja onko kaikki ok. Selitin mitä oli käynyt ja kiitin kohteliaasti avuntarjouksesta.

Tuli hyvä fiilis, kun huomasi nuoren sukupolven olevan valmis auttamaan tuntemattomia mahdollisessa hädässä.

Lähetetty minun alien_jolla_bionic laitteesta Tapatalkilla

Ulkorengas
21.05.2014, 04.30
Hyvä kun muistutit käsien likaantumisesta. Laitankin satulalaukkuun muutaman kosteuspyyhkeen kuivan rätin seuraksi. Autopesusta saatuja pyyhkeitä kun on hanskalokero pullollaan. Näillä keleillä juomapullolle on muutakin käyttöä.

pena57
21.05.2014, 07.35
Tuli eilen oikein ihme olo, kun ajoin Turun lävitse iltapäivällä kolmen jälkeen. Aina moititaan Turkulaisia itsekeskeisiksi oman edun tavoittelijoiksi, mutta se taitaa olla Manselaisten ja Hesalaisten panettelua. Oikein yllätyin, kun pysähdyin Kaupunginsairaalan lähellä odottamaan vuoroani kadun ylitykseen, ja auto pysähtyi päästämään minut kadun yli :). Eikä tässä vielä kaikki, sama toistui ainakin vielä kolme kertaa :).

Voihan se tosin johtua siitä, kun autoilijat arvioi, ettei tämmänen vanha läski äijä näe usvapilvensä takaa mitään.

Luonnonmaalla sitten meinas joku tojokuski sit ajaa yli (tuli mun takaa, ja kääntyi oikealle just mun kohdalla, ei vissiin tajunnu et pyöräkin saattaa liikkua noin 50km/h, meinas jäädä peili kainaloon, mutta onneksi tojokuski ymmärsi jarruttaa, että pääsin kiertään ohi), mutta se on toinen juttu.

Muutenkin aivan ihanaa, kun oli hyvä ja vastatuuleton keli :D

Mattia
21.05.2014, 07.52
Hyvä kun muistutit käsien likaantumisesta. Laitankin satulalaukkuun muutaman kosteuspyyhkeen kuivan rätin seuraksi. Autopesusta saatuja pyyhkeitä kun on hanskalokero pullollaan. Näillä keleillä juomapullolle on muutakin käyttöä.

OT. Kertakäyttöhanskat.

sirkia
21.05.2014, 10.44
OT. Kertakäyttöhanskat.

Tämä tuli kanssa heti mieleen, kun oli renkaan vaihtanut ja huonolla menestyksellä koitin putsata handuja vedellä. Pitääkin laittaa pari kertakäyttöhanskoja satulalaukkuun.

Santerius
21.05.2014, 18.41
En tiedä oliko tämä ihana hetki, mutta melko hassu ainakin.

Ajelin sääksjärven raittia tasoitellen sykettä ja hörppien vettä putelista. Vähän matkan päästä edestäni kääntyi pikkupoika melko epävarman oloisesti ajamaan minua kohti. Tämä tuijotti meikäläistä ajaessaan kohti, ja mietin pitäisikö moikata vai mitä. En kuitenkaan tehnyt näin, kun oli pullo kädessä. Kohdalle sattuessa poika totesi, että "Ei saa ajaa yhdellä kädellä!". En saanut sanaa suustani, ihmetyksen sekaista naurua vain.

Isona poika on varmasti etevä sukkismies ja asioi naapuriketjussa silloin kun ei ole kouluttamassa autoilijoita tai muita kanssaliikkujia. :)

SirEino
22.05.2014, 11.24
Tänään puhkesi takakumi fillarista. Kumi vaihtui nopeasti, mutta kädet likasena olin polvilteen kelvin vieressä nurtsilla kaatamassa jjuomapullosta vettä käsille yrittäen pestä käsiä vähän puhtaammaksi. Pyörä oli vieressä nurtsilla kyljellään ja taisi näyttää, että olin vetänyt lipat tms. Paikalle pysähtyi arviolta noin 10-12v. tyttö Jopollaan kysymään onko mulle sattunut jotain ja onko kaikki ok. Selitin mitä oli käynyt ja kiitin kohteliaasti avuntarjouksesta.

Vähän samantyyppinen kokemus mullakin. Pysähdyin klv:n varteen ihmettelemään luontoa. Pyörä kyljellään pöpelikössä ja mä istuin kyyryssä vieressä. Vanhempi herra himmas fillarillaan vauhtia ja kysy onko kaikki ok. Naurahdin vaan kiitokset huolenpidosta, tutkin täällä vaan aluskasvillisuutta. Hyvä mieli jäi.

Aiemmin kotikadulla oli kaks about 10 v pikkupoikaa pyöriensä kanssa. Toinen vääntää itkua puhelimessa ku fillarista pudonnu ketjut eikä pojat osanneet korjata. Sain ketjun paikoilleen. Itkevä poika nyyhkyttäen samaan aikaan kiittelee mua ja raportoi puhelimeen että toi ukko korjas mun pyörän. Sanoin pojille vaan että pyöräilijät pitävät huolta toisistaan, eiks joo? Pojat komppas että joo! Taas jäi hyvä mieli.

Jopoman
22.05.2014, 20.06
^ Iso peukku!

ptaipale
22.05.2014, 20.29
Ehkä hetki on pikemminkin katkeransuloinen kuin ihana, mutta... odotan kelvin punaisissa valoissa, vastakkaisesta suunnasta iso kuormuri kääntyy edestäni nuolivihreillään. Minua vastaan tuleva sukkispelle ajelee punaisia päin niin, että kuormurin pitää jarruttaa ettei jyräisi yli. Tavoitan kuormurikuskin katseen, ja puistelemme päätä liikuttavan tasatahtiin: voi hyvä tavaton. Ymmärrämme toisiamme. Ei se minun vikani ole, että jotkut fillaristit ovat idiootteja. Ja kuormurikuskikin tajuaa että vika on ihan pellen itsensä.

Mosse
23.05.2014, 07.18
Edit: väärä ketju avautumiselle. Mutta mainitaan nyt että tänään kulki työmatka todella mukiin menevästi, eikä kukaan yrittänyt tappaa. Joku taisi antaa jopa tietäkin.

HerraR
30.05.2014, 09.56
Pikku-huopalahdessa aamulla poikkeuksellisesti koiran eikä pyörän kanssa liikenteenssä. Takaa tullut pyöräilijä avasi sanaisen arkkunsa ennen kohtaamista ja lausahti "pyörä". Ohitus sujui mallikkaasti. Kiitin silloin ja kiitän nyt uudelleen.

tvain
09.06.2014, 14.09
Tänään ajoin Pakilantie, Helsinki, yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä bussipysäkin ohi. Osittain bussipysäkin katoksen alla seisoi henkilö selin minuun ja heilutteli laukkuaan rauhalliseen tahtiin poikittain väylään nähden. Pienellä hidastuksella ajoin sitten siitä välistä kun laukku heilahti pysäkkiä päin ja väylä oli vapaa. Nauratti vähän tallainen tosielämän Super Mario -leikki. No, työmatkapyöräilijä hymyilee, joten ei se itsekseen naureskelu haittaa. :)

Juha Kastemaa
28.06.2014, 09.17
Olipa tänään ainakin Helsingissä aamulla klo7-10 välillä upeeta pyöräillä yhdistetyillä kelveillä ympäri Helsinkiä ja Espoota ja poissa autoväyliltä. Sää mitä mainioin, lämpötila sopiva, ei kosteutta ilmassa ja hei ! mikä parasta, vasta lenkin loppupuolella tuli vastaan (tai itseasiassa takaa) puhiseva ja tuhahteleva trikoopelle. Arkiaamuina noita on riesaksi asti täällä, mutta viikonloppuaamuina ei onneksi niin paljon.

telipyörä
28.06.2014, 18.04
Mukavata oli tänään(kin) ajella maantien laitaa, mutta kelviä ei niinkään (kuten tavallista, vaikkei mitään erityistä sattunutkaan). Sääkin on hieman lauhtunut eikä satanut. Eikä ollut yhtään trollia liikkeellä pyörällä.

frp
02.07.2014, 12.32
Mukavata oli käppäillä kaupungilla perheen kanssa kun kaikki pyöräilijät, joita näkyi olevan liikkeellä todella runsaasti trikoilla ja ilman, ajoivat ajoradalla omilla kaistoillansa tai autojen kanssa samoilla kaistoilla. Kahdessa päivässä näin vain 2 pyöräilijää jalkakäytävällä, toinen ajoi tyhjällä kumilla. Ajoradat näytti olevan sen verran leveitä ettei autoilijoitakaan ahdistanut.

Käytiin siis Tukholmassa ja pakkohan se oli todeta, että syystäkin niitä asioita Ruotsista kopioidaan meille... Otos rajoittui Tukholman keskustaan, että en tiedä kuinka hienosti asiat ovat muualla, mutta tuolla ainakin todella paljon oli pyöräilijää ja kaikki menivät ajoradan puolella nätisti.

Trolleja ei näkynyt.

SirEino
02.07.2014, 21.07
Hauska hetki kelvillä, tosin jalakulkijana. Oltiin vaimon ja poikien (4 ja 1,5 vuotiaat) kanssa kävelemässä Viikissä hiekkatiellä kun huomasin succistelijan lähestyvän cyclollaan. Kajautin kohtuullisen kuuluvan PYÖRÄ-varoituksen, ku nelivuotias oli ehtiny kirmaamaan jo vähän kauemmas. Vaimo koppas pienemmän ipanan tienlaitaan ja nelivuotias singahti noin 2,5 metriä ojan yli pöpelikköön. Succistelija himmas kivasti vauhtia sellaseen reiluhkoon kävelyvauhtiin, ku se huomas että on useampikin ipana hollilla. Kuskia näytti kyllä naurattavan laumamme toiminta.

Shimaani
02.07.2014, 21.16
Kuulostaa tutulta, ei kai tuo tapahtunut noin 1520? :)

Pastu
03.07.2014, 20.30
Tänään iltapäivällä rauhassa kotia kohti läskeillessäni vastaantuleva herrasmiesphillaristi virnisti jo kaukaa ja juuri ennen kohtaamista karjaisi "FÄÄÄÄTPAIK". Perästä kuului vielä kovaan ääneen "WOO-HOOOO". Olen klovni :)

Jos toi SirEinon kuvaus täsmää, niin saako Shimua kutsua loppukesän ajan Shimandexiksi?

Nizcu
13.07.2014, 21.54
Tänään tapahtui kyllä jotain aivan uskomatonta! Ei kyllä ole koskaan käynyt näin: oltiin avomiehen kanssa palailemassa maantielenkiltä, kun eräs nainen yhtäkkiä ajoi autolla meidän eteen kelville ja pysäytti meidät. Olin vähä ihmeissään, että "mitäs ihmettä??" ja tämä nainen samantien kysyi "kuulin tuossa kun menitte juomapumpun ohi ja juttelitte juomavedestä, että mulla olis täällä vettä jos vaan tarvitte".
Olin enemmän kuin yllättynyt ja hämilläni ja en oikeen osannut muuta vastata kuin "et kiitosta vaan, mutta kyllä meillä vettä on jonkin verran että pärjätään".
Todella hieno teko kyseiseltä naiselta, arvostan! Ja tämä nainen oli lähtenyt vielä meidän peräämme ajamaan, vaikka hänen matkansa oli toiseen suuntaan, sillä hän kääntyi takaisin samaan suuntaan kuin oli tullutkin.
Että jos joku tunnistaa itsensä tai tuttunsa, suuri kiitos hänelle! Todella arvostettava ele, vaikkei juuri silloin vettä tarvittukaan :)

ilmora
25.07.2014, 21.11
Sen jälkeen kun verkkopaitainen vanha herra oli lannistanut minut ajamalla peesissä kilometrejä pappiksellaan - kyllä, ajan vanhalla kivireellä, mutta ei sitä nyt alleviivata tarvitse prkl - pelastivat päivän ne viisi herrasmiesmaantiefillaristia, jotka ohittaessaan tervehtivät ja huutelivat heidän peesiinsä. Kiitos - ajoituksenne oli täydellinen.

Toinen hieno hetki oli noin kymmenen retkipyöräilijän joukko, jotka kaikki tervehtivät hymyillen ja oli hetken ruhtinaallinen olo ajella lapa pystyssä niin pitkän letkan ohi.

Aika laittaa vanha teinivuosista asti palvellut fillari ansaitulle osa-aikaeläkkeelle ja tämä päivä oli nyt vaan jotenkin niin täydellinen.

Tomi S
27.07.2014, 17.38
"Hyvää unikeonpäivää"-tervehdys mummolta erään omakotitalon pihalta kun olin palaamassa Velolta kotiin :)

kuovipolku
22.08.2014, 12.55
Tilanteessa oli kaikki ainekset avautumistarpeen aikaansaamiseen: somepäivityksiin syventynyt koiranpissitysvuoroon joutunut henkilö (tällä kertaa teini-ikäinen tyttö) kelvin toisessa ja koira pitkän, mahdollisesti flexihihnan päässä kelvin toiisessa laidassa. Mutta koira (tällä kertaa joku bullmastiffin tapainen) olikin emäntäänsä viisaampi: se havaitsi lähestyvän pyöräilijän, vilkaisi tämän suuntaan ja asteli rauhallisesti emäntänsä jalkojen juureen ja seurasi pyöräilijää rauhallisesti katseellaan kunnes tämä sujahti ohi.

Ilmeisesti perheessä oli kuitenkin joku joka oli osannut kouluttaa koiraansa!

TANUKI
24.08.2014, 13.36
Tänään sai hymyn huulille erään perheen systeemi kelvillä ajamiseen. Lapset ajoivat vanhempien takana, kun yksi lapsista huomasi mut jo aika kaukaa niin hän soitti kelloa ja koko poppoo järjestäytyi kelvin oikeaan reunaan. Hieonosti toimiva systeemi. :)

Ripa523
24.08.2014, 19.54
Kummallinen päivä lenkilllä...

1)Lahelassa ajelin ajoradan vasemmalla puolella olevaa tyhjää kelviä suht hyvällä ~30 km/h nopeudella, kun minut ohitti ajoradalla auto, joka laittoi vilkun vasemmalle kääntyäkseen pihaliittymään. Aloin jo jarruttelemaan (koska tottakai se kääntyy eteen...), kun tämä auto hidastaa reippaasti ja lähes PYSÄHTYY kesken käännöstään ja ennen kelville tuloaan. Jää odottamaan, kun minä meen ensin. Oli ihan pakko nostaa peukkua.

2)Ajan ajoradan oikealla puolella olevaa kelviä, kun risteyksessä oikealle kääntymässä oleva autoilija oikeasti KURKKAA OLKAPÄÄNSÄ YLI ja väistää.

Luulisin nukkuneeni koko päivän ja nähneeni unta, jos se yksi auto ei olis tullut kolmion takaa suoraan eteen... :p

Halloo halloo
31.08.2014, 21.50
Kun ei ole Tunnustus omituisesta hetkestä, niin menköön tänne. Su iltapäivästä pyöräilin hitusen kuraisena cyclollani Mäkelänrinteen tienoilla. Vastaan kävellyt rouva aplooderasi minulle. Vähänkö löi tyhjää hetken, ajoinko liian lujaa, väärällä puolen, näkyikö private partsini liian selkeästi. Ymmärsin yhteyden suureen pyöräilytapahtumaan hetken päästä.

tvain
15.09.2014, 07.49
Hetki sitten ajelin tuossa Länsiväylän pohjoispuolen yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää Keilaniemestä Westendin kohdille. (Vieressä "autotiellä" oli menossa "kriittinen autoretki", jossa ruuhkauttamalla tiet yritetään saavuttaa parempaa autoiluinfraa.)

Vastaan tuli kunnon sumppu (kuten nyt aamuruuhkassa saattaa odottaakin) pyöräilijöitä, ja aurinko paistoi vastoin heidän kasvojaan. Kaikilla oli hymy kasvoilla. Kaikilla meillä oli ja on tänään taas oikeus ja mahdollisuus pyöräillä.

stenu
15.09.2014, 08.58
Toivottavasti ei ollut kukaan täältä se vanhalla maasturilla ajellut tampio, joka juuri äsken pyöräili ilman käsiä ja kädet taskussa vastaantulijoista ja ohi haluavista piittaamatta, koko kapean kaistan leveydellä sivusuuntaan seilaten Finlandia-talon alapuolella olevaa tilapäisviritysväylää pitkin. Yritin nätisti ojentaa, mutta kaveri piti perusoikeutenaan ajella miten haluaa.

ilmora
15.09.2014, 10.25
Eilen vähän jännitti Hennalan takana sorakelvillä kun edellä kulki mies ja nainen sekä kaksi isohkoa koiraa irrallaan. Mutta kellomerkistä kaikki asettuivatkin hienosti tien vasempaan reunaan ja koiratkin pysyivät pitelemättä aloillaan. Se koulutus, se koulutus... Aina tulee huikkaistua kyllä kiitokset ohimennessä.

nikobiker
15.09.2014, 20.35
Tänään oli tullut uusi päällyste Sörnäisten rantatiellä kelveiltä pyörätien jatkeelle tähän kohtaan:
https://maps.google.fi/maps?q=60.183931,24.964905&hl=fi&ll=60.183974,24.965014&spn=0.004214,0.009645&num=1&t=m&z=17&layer=c&cbll=60.183901,24.9648&panoid=AsChCLOeN0MxyKNZUr8uPw&cbp=12,87.75,,0,-0.7

Kanttikivet oli laitettu oikeaoppisesti suojatien kohdalle, mutta pyörätien jatkeen kohdalla niin ihanan loiva ja sileä laskeutuminen kelviltä jatkeelle. Ei minkäänlaista töyssyä tai tärähdystä. Ah! Kelpaa työmatkaa siitä kulkea.

telipyörä
15.09.2014, 20.56
Toivottavasti ei ollut kukaan täältä se vanhalla maasturilla ajellut tampio, joka juuri äsken pyöräili ilman käsiä ja kädet taskussa vastaantulijoista ja ohi haluavista piittaamatta, koko kapean kaistan leveydellä sivusuuntaan seilaten Finlandia-talon alapuolella olevaa tilapäisviritysväylää pitkin. Yritin nätisti ojentaa, mutta kaveri piti perusoikeutenaan ajella miten haluaa.

Mikä tässä nyt sitten oli ihanaa?

FillaRilla
16.09.2014, 19.09
^niinpa. avautumiskettinki on kai erikseen. Eiku joo, mä tiän; se on masokisti.

Obnoxio
19.09.2014, 14.25
2)Ajan ajoradan oikealla puolella olevaa kelviä, kun risteyksessä oikealle kääntymässä oleva autoilija oikeasti KURKKAA OLKAPÄÄNSÄ YLI ja väistää.

Kyllä ainakin itselle on jäänyt autokoulusta se tapa että aina kurkataan onko olan takana polkupyöräilijä tulossa. Pää kääntyy varmasti joka kerta suojateitä ylittäessä.

Santerius
19.09.2014, 16.51
Pyöräilin alamäkeen kohtuullista vauhtia, ja pienet (veikkaisin noin 6-vuotiaat) sankarit täyttivät tien pienine potkulautoineen. Soitin melko raivokkaasti kelloa, jotta kaikkonisivat lähestyvän tuhon tieltä. Väistyivät kyllä. Yksi pojista kuitenkin huusi ohittaessani ryhmän jotain "Mitä vittua sinä...?". Hieman alkoi ihmetyttää se, kuinka nuorena tällainen kielenkäyttö opitaan.

Huikkaisin perään pikaisesti, että ollaanpas sitä melko kovia poikia. Hetkisen pohdin, mikä olisi ollut oikea toteamus tuohon. En odottaisi vielä noin nuorilta vastaavaa asennetta.

Miksi tämä on ihanaa? En minä tiedä, mutta kyllä se vähän jäi naurattamaan.

Smo
21.09.2014, 02.23
Upeeta on. Ei ole pyöräteille pysäköiviä autoja, jalankulkijat pysyvät pois pyöräteiltä ja pyöräkaistoja on piirrelty luovasti sinne tänne. Parkkitilaakin on ja autot väistää ja antaa tilaa. Ai mut mä oonkin Malmössä.

H32i
22.09.2014, 19.54
Vettä sataa kuin Esterin p... päivänä. Ajoittain on reipasta vastaisenpuoleista tuulta. Vieressä autojonot seisoo kilometrien pituisena, ei seiso liikenne kelveillä, päinvastoin:). Odotan liikennevaloissa, joku roiskuttaa BMW.llään puoli lätäköllistä vettä niskaani. Ei haittaa. Antaa roiskua vaan.
Sokerina pohjalla :) Alla pakasta vedetty täysjäykkä CroMo-runkoinen 29er, joka on osoittautumassa onnistuneeksi hankinnaksi.

Smo
23.09.2014, 09.38
Aihetta sivuten .. https://www.youtube.com/watch?v=SB_0vRnkeOk

Kulkuri
23.09.2014, 10.02
Ajan yleensä aamuisin Lauttasaaren läpi eteläistä reittiä rantoja seuraillen. Mökkialueen paikkeilla tulee usein vastaan sama muutaman tädin seurue koiriensa kanssa, tietysti koko väylälle levittäytyneenä. Yleensä soitan kelloa ja tädit ryhtyvät kiireenvilkkaa kokoamaan hauvojaan, jotta pääsen ohi. Ohittaessani saan aina ystävällisen kiitoksen kellon soitosta, johon mutisen kiitos itsellenne tai jotain sen tapaista. Tänä aamuna tädit huomasivat tuloni jo kaukaa ja väistivät asianmukaisesti eikä kellon soittoa ja kiitoksia tarvittu. Sen sijaan nämä herttaiset naisihmiset toivottivat hyvää huomenta, näköjään jo tunnistivat meikäläisen. Trikoosankareiden ja koiranulkoiluttajien rauhanomainen yhteiselo on sittenkin mahdollista...

Ystävällinen tunnelma sai jatkoa muutama sata metriä myöhemmin, kun olin ylittämässä Särkiniementietä. Olin jo pysähtynyt odottamaan autojonon ohimenoa, kun jonossa ollut autoilija hiljensi ja antoi tietä, vaikka ei olisi lain mukaan tarvinnut. Ylitin tien ja näytin peukkua autoilijalle, joka sivumennen sanoen ajoi Audilla. Maailmankirjat sekaisin...:)

frp
24.09.2014, 08.47
Työmatkan pahimmassa ongelmaristeyksessä oli yksi auto jatkeen ohittaneena odotuspaikalla ja toinen auto odotti ennen jatketta. Sitten vielä täyspitkä rekka kääntyi päätieltä sivutielle jatkeen yli ja oli jo hyvässä vauhdissa käännöksessä menossa kun tulin kuvioihin mukaan noiden kahden auton välistä. Rekkakuski oli kuitenkin valppaana ja A) huomasi ja B) sitten vielä pysäytti. Piti oikein moikata, vaikka en yleensä moikkaa siitä että joku noudattaa sääntöjä.

Sitten myöhemmin vastaantuleva tummahkohipiäinen mieshenkilö kääntyi päätieltä oikealle jatkeelle suoraan eteen, mutta minut nähtyään moikkasi ja näytti oikeasti niin pahoillaan olevalta, ettei jäänyt yhtään harmittamaan tämäkään.

Dr TuKo
24.09.2014, 12.44
Outoa ajella kelvillä, missä ovat vierekkäin ajelevat ja kellon soittamisesta kimpaantuvat seurueet?
Entäs ilman käsiä ajavat puhelintaan tuijottavat teinit? (Milloin muuten on julkaistu tuollainen älypuhelimen näytöltä ohjattava jopo? Niitä on ollut kelvit puolillaan viime aikoina.)
Missäs flexin perässä omiaan kulkevat koirat, ulkoiluttajan luonnollisesti kosketellessa puhelintaan.

Jos johtuu vaakatasossa satavasta rännästä, niin tästä säästä tuli uusi suosikkiajokelini. Säälle ei voi mitään, mutta muista tienkäyttäjistä piittaamatonta käytöstä ei voi hyväksyä.

Halloo halloo
24.09.2014, 19.17
Tänään tuntuivat liikenteessä olevat pyöräilijät näyttävän suuntamerkkejä erinomaisesti. Jotain on muuttumassa. Tai sitten vain kesä on loppu ja jopot säilytyksessä.

Frosty
25.09.2014, 15.14
Stenbäckinkadulla nainen suitsi lapsiaan tiiviimpään muotoon, ja opasti "pidetään pyöräväylä vapaana".

IncBuff
05.11.2014, 07.44
Hahaa. Oulun kunnossapidon priorisointi toimii ja kelvit oli auki, vaikka viereinen ajorata oli ummessa.

Halloo halloo
05.11.2014, 09.56
Kah p"¤#kelettä. Jos joskus saisi saman sanottua Hgissä, niin vetäisin ristin Staran ulkoseinään.

haedon
05.11.2014, 12.32
:rolleyes:No niillä on koko päivä aikaa siellä Oulussa aurata ne lumipaskat tieltä kelville:D.

SeKo
11.11.2014, 19.57
Tänään positiivishenkisen maininnan ansaitsee TKL:n linja-autoa kuljettanut henkilö, joka noudatti väistämisvelvollisuuttaan saapuessaan liikenneympyrään. Meni vähän pakka sekaisin (kuvainnollisesti) tästä yllättävästä ratkaisusta, olin siis asennoitunut päästämään työn raskaan raatajan menemään ensin. Heilautin kättäni :)

kuovipolku
11.11.2014, 20.45
Jo kaukaa näki että semmoinen monsterivalomies ajaa kohta vastaan, etuvalo oli näet kirkkaampi kuin autonvalot samalta etäisyydeltä. Aloin jo itsekseni hyräillä "Beat on the brat, beat on the brat with a baseball bat" - mutta mitä lähemmäksi valo eteni, sitä iloisemmaksi tulin: valo oli kerrankin oikein suunnattu, mahdollisesti keilan yläosasta leikattu eikä se häikäissyt eikä häirinnyt lainkaan!

vauhtikorjaavirheet
11.11.2014, 20.47
Kanssapyöräilijät yllättivät valoisuudellaan. Eilen yli 90 %, selkeesti työmatkaliikennettä. Tänään hieman myöhempään aikaan, selkeesti muuta kuin työmatka-ajoa, valot noin puolella.

_ava_
11.11.2014, 20.50
Mukava oli fiilis iltapyöräilylläni Saarenmaantien lenkkiä polkiessani. Vain muutamat ninjat ja komea oli se valopallo sillä ajoradalla pyöräilleellä. Lienee hänelle tuon pätkän kevyenliikenteen väylä liian huonossa kunnossa? Illan kruunasi se nainen, joka pyöräili vastaan turvaliivi päällänsä ja punainen valo pyörän fikkarina. Tuli ihan jouluinen olo :).

The flying Chocobo
12.11.2014, 08.08
Hiukan vanha juttu, tapahtui noin kuukausi sitten:
Kovalla tohinalla työpäivän jälkeen kiire lähteä lenkille. Ajovehkeet päälle, fillari matkaan ja tielle, hätäsen lenkin ehtii vielä... No siinä parin kilsan kohdalla alkoi meno muuttua turhan joustavaksi maantievehkeet huomioon ottaen. Rengashan se oli puhjennut ja tietty fiilis sen mukainen. Ja mukavan kokoinen hiekanjyväkin löytyi renkaasta joten syyllistä ei tarvinnut etsiä. Ei ollut mitään fiilistä lähteä vaihtelemaan siinä kodin lähellä kostalla tiellä rengasta, joten parin asianmukaisen sadattelun jälkeen matka kääntyikin takaisin päin ja kävellen. No siinä sattui niin että ENSIMMÄINEN minut ohittanut pyöräilijä (naispuolinen vieläpä) pysähtyi ja kysyi että mikä ongelma ja onko minulla työkaluja, hän voi jeesata. Kerroin että rengas meni enkä jaksa alkaa vaihdella sitä vaihtaa kun kotikin on lähellä ja niinpä toivottelimme päivän jatkot. Oli vielä sellainen hetki että kevlit oli täynnä lähinnä töistä palaavia, joten ele yllätti ja lämmitti aivan erityisesti etenkin kun mieliala oli hiukan vähemmän hilpeä keskeytyksen vuoksi. Edellisellä kerrallakin vastaavassa tilanteessa kyllä joku kyseli tilannettani ohi ajaessaan, mutta silloin ohi ajaneita olikin jo koko leegio ja olin saanut sisurin vaihdettua.

pturunen
12.11.2014, 18.22
Maanantaina oli hieno hetki, kun poljin Alppilan puiston läpi päivällä. Vierellä jolkutteli citykettu, joka ei paljon ihmisistä hätkähtänyt. Aika moni muukin pyöräilijä jäi repolaista ihastelemaan ja onhan se komean värinen elukka.

SirEino
14.11.2014, 11.33
Kävipähän kerranki näinpäin... Tulin taas kotimatkalla Viikistä kauppakeskus Lanternan parkkiksen viereistä kelviä Itiksen suuntaan. Siinä saa aina olla tarkkana kun kaiken maailman kilipäät hurauttaa parkkikselta eteen. Nyt parkkikselta oli tulossa iso pakettiauto, ja se oli tietenkin pysähtynyt pyörätienjatkeen päälle. Kun lähestyin autoa, pelkääjän paikalla istunut kaveri bongas mut ja vinkkas kuskille pyöräilijän lähestyvän. Yllätyksekseni kuski peruutti pirssinsä pois alta! Leveä hymy naamalla painelin ohi, näytin peukkua kuskille ja yritin mahdollisimman selkeästi muotoilla hiljaisen kiitoksen, jos vaikka osaisivat lukea huulilta. Loppupäivä meni himpun verran mukavammin...

Premnas
03.01.2015, 08.28
Täytyy laittaa välillä tännekin juttua. Eilen ei ollut liikenteestä mitään negatiivista sanottavaa (tosin peräkärryn rengas puhkesi mutta sain sen korjattua). Autoilijat eivät yrittäneet ajaa päälle, pari jopa antoivat tilaa vaikka olisivat saaneet mennä ensin. Yksi autoilija, joka vähän kauempana edessä valui risteykseen jatkeen päälle odottamaan, pakitti heti pois jatkeen päältä kun näki minut, eikä mun tarvinnut jarruttaa tai hidastaa ollenkaan. Ei eteenpomppivia jalankulkijoita eikä muitakaan häröjä. Olisipa se tällasta aina!

lacrits68
03.01.2015, 10.47
moi!

Multa puuttuu sivistys sanastosta sana "kelvi" voisiko joku valaista?

//J

marmar
03.01.2015, 11.51
moi!

Multa puuttuu sivistys sanastosta sana "kelvi" voisiko joku valaista?

//J
Taitaa olla samanlainen sana kuin kännykkä. Harva tietää mistä se on tullut tai mitä se oikeasti tarkoittaa.

Yleiskielessä erittäin laajasti käytössä kun puhutaan kevyen liikenteen väylästä.

http://www.kelvi.fi/etu.htm

FillaRilla
03.01.2015, 12.34
KevyenLiikenteenVäylä?> KeLV(-i) Näin ollut kai alunperin. Muotoutunut käytössä myös Kevyen Liikenteenväylä-muotoon.
Olisko jotenkin näin?

p bonk
07.01.2015, 08.59
Oli oikeastaan ihan kiva pyöräilyaamu. Lähiökaupunki on lomien jälkeen käynnistynyt ja autoruuhka oli melkoinen. Erityisesti koulujen lähellä, koska pitäähän ne piltit sinne kuskata. Neljä senttiä lunta ja saman verran pakkasasteita nyt kerta kaikkiaan on liian raakaa.

Marsusram
26.01.2015, 12.28
Tänään olivat kaikki kohdatut kanssaliikkujat (autolla, jalan, koirineen ja pyörällä) fiksuja ja höveleitä. Keli oli mainio kun vältteli suolattuja reittejä.
Ainoa ihmetys oli kun liikennevalo vaihtui edessä vihreäksi vaikka yhtään autoa ei ollut odottamassa. Menin siitä sitten ajoradan vihreillä ettei tarvitse koko sykliä odotella painonapilla eikä vihreät jää turhiksi.

TimppaK
26.01.2015, 19.19
Espossa välillä Kauniaisten Hiidentie-Leppävaara oli aamun lumi/jää/sohjoröpelöt lanattu traktorilla. Oli hienoa tulla illalla duunista kotiin.

kartsahoo
30.01.2015, 17.22
Vielä päivällä töistä kotiin ajaessa KLV:t oli jäässä, vaikka pakkasta oli vain -1.
Aiempien kulkijoiden jäljet ja lumimuhkurat rutisivat upeasti ISP:n alla.
Hetken jo luulin, että jaloissa on oikeasti voimaa...
Upea talvipäivä.

alli
30.01.2015, 21.20
Oli kyllä mukavaa, kun lumi ei haitannut kotimatkantekoa, ja jääkohdissa nastat nappasivat kiinni. Työviikko takana ja ihmeesti kohottaa mielialaa, kun näkyy taas kauas taivaalle eikä tarvii matalalla riippuvan pilviverhon alla ajella.

kuovipolku
31.01.2015, 15.08
Aivan ihmeellinen liikennevalopäivä: ensin Keravantien nappiin ei tarvinnut koskea kun valo jo vaihtui vihreäksi (vaikka olin ainoa kelvin käyttäjä) ja Lahdentien valo vaihtui heti nappia painettuani, sitten Alikeravantien valot vaihtuivat ennen kuin ehdin kättä oikaista (vaikka olin ainoa kelvin käyttäjä) ja sama toistui vielä Tapaninkyläntien liikennevaloissa (vaikka olin ainoa kelvin käyttäjä)!

No, Tattarinharjuntien liikennevalot olivat jo aivan normaalit.

Tilley
11.02.2015, 08.28
Alkukeväinen auringonnousu. Puoli taivasta hehkuu mahtavan punaisenkirjavana, taittuen vähitellen kultaan. Linnut laulavat puissa kevätlaulujaan. Tuuli tuntuu pakkasten jälkeen lämpimältä. Tätä rakastan ympärivuotisessa, jokapäiväisessä pyöräilyssä: sääolojen vaihtelua, vuodenaikojen vaihtumisen konkreettista tuntua, raikasta ilmaa kasvoilla.

stumpe
13.02.2015, 12.38
Alkukeväinen auringonnousu. Puoli taivasta hehkuu mahtavan punaisenkirjavana, taittuen vähitellen kultaan. Linnut laulavat puissa kevätlaulujaan. Tuuli tuntuu pakkasten jälkeen lämpimältä. Tätä rakastan ympärivuotisessa, jokapäiväisessä pyöräilyssä: sääolojen vaihtelua, vuodenaikojen vaihtumisen konkreettista tuntua, raikasta ilmaa kasvoilla.

Hienosti sanottu.

deadbeef
30.03.2015, 14.35
Takana ajanut daami kehui näkymiä. Hetken luulin että tarkoitti sitä rantamaisemaa:D

Keevo
21.04.2015, 20.58
Painelin tänään ensimmäistä kertaa duuniin maantiepyörälläni ja huomasin, että espoo laittanut uutta asflattia KOKO matkan leppävaarasta kehä III asti kulkevalle kelville (vanhan turunväylän vieressä siis). Olin melko tyytyväinen.

Pyöräkin kulki hyvin

Vieläkun päällystävät sen leppävaaran torin(länkkitori?) niin koko työmatka on yhtä hymyä.

Nana
21.04.2015, 22.37
Aurinko paistoi, kohteliaita autoilijoita, piristävä pikku kisailu jonkun hybridikuskin kanssa, paljon hienoja pyöriä tuli vastaan. Hyvä fiilis, vaikka niskat menikin jumiin! Tervetuloa kesä! 😎

E-Cruiser
22.04.2015, 10.28
Painelin tänään ensimmäistä kertaa duuniin maantiepyörälläni ja huomasin, että espoo laittanut uutta asflattia KOKO matkan leppävaarasta kehä III asti kulkevalle kelville (vanhan turunväylän vieressä siis). Olin melko tyytyväinen.

Eikä yhtään liian aikaisin. Kuitinmäentien kelvi on sileää mutta pysähtyy vähän väliä risteyksiin joissa on aina rotvallit. Eilen Hakaniemi-Saunalahti-Hakaniemi.

Mara I
23.04.2015, 19.23
Olin koiran kanssa lenkillä, hölkättiin kelvin oikeaa reunaa. Takaapäin tullut pyöräilijä rimpautti vienosti kelloa, että tiedettiin varoa. Arvostan. Koira osaa periaatteessa mennä reunassa, mutta kyllä se hajujen perään voi singahtaa, joten on hyvä kun varoitetaan.

lepper
24.04.2015, 18.52
Diiiii:rolleyes:

tvain
08.05.2015, 06.51
Ajelin tänään Tuusulantien yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää etelään, ja hiukan ennen risteystä ohi ajoi oikealla puolella sijaitsevalla ajoradalla valkoisella kolmiolla (opetuskäytössä) varustettu auto vilkku vasemmalle. Rauhallisesti ajelin kohti risteystä ja pohdin, että muistaakohan aloittelija katsoa pyörätielle. Ja niinpä vaan jäi odottamaan, että minä ajoin ensin. Toivoa on siis, että uusi sukupolvi autoilijoista on tarkempi kuin vanha.

ptaipale
08.05.2015, 10.03
Jos autossa oli kolmio, niin kuljettajahan on opettaja, eikä se aloittelija joka on ratissa.

Sekä autokouluissa että tietysti myös opetuslupaopetuksessa korostetaan nykyään hyvin paljon kevyen liikenteen havainnointia ja väistämistä. (Olen opettanut kolme lastani opetusluvalla, viimeisin sai kortin tämän vuoden alussa).

Tassu
08.05.2015, 15.36
No sitten seuraava on parempi. Ajoin eilen Finnoontien varrella, ajoradan vasemmalla puolen (klv) kohti Espoon keskustaa ja sivutieltä tuli mopopoika vasemmalta stop-merkin takaa. Poika ei välttämättä olis pysähtyny siihen merkin/viian kohdalle, mutta minut nähtyään laitto jarrua ja pysähty, ja jäi odottamaan, että pääsin menemään. Vastoin normaaleja käyttäytymismetodejani nyökkäsin hyväksyvästi.

E-Cruiser
08.05.2015, 15.46
Se kelvi, mikä alkaa siitä Mäkelänkadun uimahallin takaa puutarhan/kätilöopiston kulmalta ja päättyy Valtimontielle.
Jessus se on taivaallinen ajettava kinnerillä joka kerta. Kunto ja profiili täys kymppi. Intiankatu toki katkaisee, mutta silti.
Tommosta kun olis 100km yhtä soittoa, niin maailma olisi valmis. Linnut vaan livertäis ja metsä tuoksuis kun kurvailisi menemään.

Halloo halloo
09.05.2015, 14.24
Eilen idästä keskustaa kohti, ennen tandemin ohittamista hihkaisin ääneen "kohta ohitan vasemmalta" ja taaimmaiselta polkijalta tuli kiitokset. Taaimman taisi polkea pelkästään kuulonsa varassa.

Nana
09.05.2015, 20.35
Nyt täytyy muuten sanoa, että toistaiseksi jokaisella lenkillä, jonka olen cyclolla heittänyt olen kohdannut enemmän tai vähemmän kohteliaita autoilijoita (koputtaa puuta). Joka kerta, kun olen vähänkään vinkannut olevani menossa tien yli autot ovat pysähtyneet ja antaneet tietä, välillä jopa silloin, kun olisivat hyvin ehtineet ennen minua mennä. Saa nähdä miten kauan näin hyvä tuuri saa jatkua. Kiitos ja lentosuukko vaan kaikille kohteliaille autoilijoille!

Slim_Jim
15.05.2015, 07.34
Viimeiset 8kk istuttu iltakoulussa, töissä ja kämpillä ja tehty töitä ja luettu pääsykoetta varten.
Ei mitään liikuntaa, kovaa stressaamista ja paskaa safkaa.

Nyt eka lenkki eilen uudella (käytetyllä) sinkula On-One Inbredillä. Ajokondis on skeida, mutta silti oli mukavaa kiskaista vahingossa 20km Paloheinä - Haltiala yms.
Tänään kiskasin duuniin ja voittaa HSL:ssä "nistin kusessa" istumisen mennen tullen.

Vielä kun vikan pääsykokeen saa pois alta niin pääsee keskittymään oikeasti tärkeisiin asioihin :)

ttr
03.06.2015, 20.09
Aivan mahtavaa ajella rauhassa työmatkaa, kun taivaalta putoaa jäävettä. Jopotytöt ovat kesälomalla.

tvain
05.06.2015, 08.57
Eilen ajelin töistä kotiin. Edessä näkyy lauma noin 10-vuotiaita pikkupoikia. Pojat ryhmittyvät tien molemmin puolin, nostavat peukut pystyyn, hymyilevät ja sanovat "tsemppiä". Eihän siitä hymyilemättä voinut olla kun ajoi kunniakujaa läpi. Tänään töihin ajaessa joku noin 5-6-vuotias pojannassikka moikkasi kun bussipysäkillä odotteli. Hymyilin vaan vastaukseksi.

2cka
06.06.2015, 18.09
Käytiin ostamassa rouvalle uusi konkeli fillarikellarista ja mä sain kunnian ajaa sen sitten kotiin Arabiaan.

Miten kevyt onkaan sotkea tollaista 622-renkailla varustettua 13 kilon hybridiä 4.5" paksukaisen jälkeen, hymyilin idiootin virnettä koko matkan vaikka se on myös kolme kokoa liian pieni mulle [emoji41]

iLuurilla tapatalkista

heineman
07.06.2015, 19.02
Pari pientä mieltä lämmittänyttä kohtaamista. Tänään iltapäivästä Mannerheimintien ja Topeliuksenkadun risteyksessä vastaan tullut pyöräilijä varoitti edessä olevista lasinsirpaleista. Aikaisemmin keväällä vanhempi herrasmies viittelöi hidastamaan Lauttasaaresta Koivusaareen laskevan mäen puolivälissä. Mäen alla oli kaivettu asfalttia pois, ja normaalivauhdilla ainakin meteriaalista kärsimystä olisi varmasti tullut. Kiitokset kumpaisellekin huomaavaiselle ihmiselle.

akvavitix
15.06.2015, 08.45
Ajelin lauantaina klo 20 aikoihin Östersundomista itään. Juuri ennen Immersbyntien risteystä kelvillä kulki iäkäs pariskunta kahden pienen koiran kanssa. Seurue oli levittäytynyt koko väylän leveydelle. Kilautin kelloa pariin kertaan hyvissä ajoin, jolloin pariskunta sai rauhassa ilman paniikkia haalittua koiransa kokoon ja ryhmittyivät väylän oikeaan reunaan. Ohittaessani pariskunta kiitteli vuolaasti, kun ilmoitin itsestäni kellolla. Oli mukavaa jatkaa matkaa hyvällä mielellä Immersbyntien ylämäkeen. :)

eilolma
15.06.2015, 08.56
Eilen aamusta töihin kuivassa, lämpimähkössä kelissä kaupungin läpi pyörällä. Muutama humalainen tyär tuli vastaan väylällä, onneksi peljästyivät ja väistivät viheralueelle hyvissä ajoin. Tänään kävin pojan kanssa ajelulla vesisateessa, ei amatöörejä liikkeellä. Nautin molemmista tapahtumista huolella, sade, aikainen aamu ja pakkanen antavat kelveillä tilaa ajella rauhassa.

Santerius
27.06.2015, 16.35
Hyvin epävarman näköisesti liikkunut pyörämummo nosti käden suuntamerkiksi muutamaa metriä ennen kääntymistään väylän yli suojatielle (tarkoille: pyörätien jatkeelle). Vähän liian myöhään, sillä mummon vauhdissa tuo varmaan vaikutti sopivalta ajalta. Hyvä kuitenkin näin, sillä vielä ehti ilman hätää jarruttaa ja väistää, sillä nopeutta oli maltillisesti. Varmaan olisi mummo ollut vainaa, jos olisi kolari tullut, kypärää ei ollut ja toisaalta ei taida luidenkaan katkominen tuossa iässä enää olla kovin turvallista, kun toipuminen on vaikiaa.

Hyvä ettei tullut autoja, ei nimittäin liiemmin niitä katsellut. Ehkä minä jo tuossa kunnossa vaihtaisin pyörän rollaattoriin. Eikö ole vielä sähköavusteisia sellaisia, niin saisi vähän vauhtiakin?

Ulkorengas
28.06.2015, 06.24
Aamuvarhaisella kaksi koiria ulkoiluttavaa käveli peräkkäin yhdistetyn oikeaa reunaa, koirat väylän oikeaa piennarta samalla nuuhkien. Hyvin vaikutti kaverusten jutustelu onnistuvan noinkin. Teki mieli tarjota torilla aamukahvit, vaan en pysähtynyt heitä kiittelemään.

ilmora
29.06.2015, 15.32
En tiedä onko erikseen "Tunnustus ihanasta hetkestä maantienreunassa" -ketjua, mutta kiitos sille tuntemattomalle herrasmiehelle, joka tarjosi väsyneelle peesiapua Paimelassa tänään. En kehdannut vain kovin pitkää matkaa roikkua - ei ole vielä oikein tuo porukkalenkkeily tullut tutuksi. Mutta hyvä mieli loppumatkan silti!

Nana
02.07.2015, 22.59
Ei ole kyllä kelvillä ollut ihania hetkiä lämpiminä päivinä, mutta autoilijat ovat olleet hurjan ystävällisiä edelleen. Ehkä minä tuolla liikenteen seassa näytän edelleen niin totaalisen amatööriltä, kun joskus jopa todella kaukana tuleva auto pysähtyy, että mene nyt vaan yli jos emmin, että ehtiikö. Ja silloinkin kun ehtisivät alta pois ennen kuin minä liikkeelle, kun ovat jo lähes kohdalla välillä pysähtyvät, että menehän tyttö yli. Ihanaa! Iso peukku kaikille kohteliaille autoilijoille!

Arskav
03.07.2015, 20.48
Ei ole kyllä kelvillä ollut ihania hetkiä lämpiminä päivinä, mutta autoilijat ovat olleet hurjan ystävällisiä edelleen. Ehkä minä tuolla liikenteen seassa näytän edelleen niin totaalisen amatööriltä, kun joskus jopa todella kaukana tuleva auto pysähtyy, että mene nyt vaan yli jos emmin, että ehtiikö. Ja silloinkin kun ehtisivät alta pois ennen kuin minä liikkeelle, kun ovat jo lähes kohdalla välillä pysähtyvät, että menehän tyttö yli. Ihanaa! Iso peukku kaikille kohteliaille autoilijoille!
Kaunis nainen pyörän selässä! Kyllä silloin väistellään:) toista se on kun miehet ajaa;) mukava kuulla että arvostetaan ja annetaan tietä.

ilmora
04.07.2015, 06.44
Kaunis nainen pyörän selässä! Kyllä silloin väistellään:) toista se on kun miehet ajaa;) mukava kuulla että arvostetaan ja annetaan tietä.

Ehkä tuossa piileekin kaiken sen road ragen ja succisvihan salaisuus? Se että niiden spandexien sisällä ei olekaan nainen? :p

Nana
04.07.2015, 09.37

Jep, herrasmiesten aika ei ole ohi 😊

oem
04.07.2015, 09.38
Ajelin eilen moottoripyörällä 40kmh rajoitettua mäkistä ja mutkaista harvaan liikennöityä asfalttitietä ja ohittelin succismiehiä. Ajoivat 2henkilön ryhmissä rinnakkain tai peräkkäin mutta kaikki järjestyivät peräkkäin kun tulin kohdalle. Organisoitu juttu mutta noin saisi aina olla.

Arskav
04.07.2015, 09.40
😊vielä meitä löytyy;)

tchegge_
10.07.2015, 18.46
Ei nyt ihan kevyen liikenteenväylää, mutten viitsinyt perustaa uutta threadia ihanasta elämästä taloyhtiön pihalla. :D

Pihapiirin pensaikot on kasvaneet viidakoksi ja alkoivat peittää näkyvyyttä selvästä, maanantaina meinasin ajaa kolarin pihassa kulman takaa vastaantulevan auton kanssa. Kumpikaan ei tullut kovin kovaa kulmalle, mutta ei vaan nähnyt toista ennenkö meinasi olla myöhäistä.

Laitoin sitten vikailmoituksen pensaasta isännöitsijälle ja eilen oli pensaat karsittu. Peikkua kohtuu nopesta toiminnasta. :)

Ulkorengas
11.07.2015, 05.37
Jep, herrasmiesten aika ei ole ohi 

Herrasmies huomioi myös karvaiset ja säärikarvat ajelleet miehet. Vain kauniiden naisten kohdalla hyvin käyttäytyvää miestä luonnehdin ihan jollain toisella tavalla.

MTM-78
13.07.2015, 12.03
Työmatkan viimeisillä kilometreillä koin iloisen yllätyksen kun huomasin uuden mustan sileän pinnoitteen tulleen kraatereiden ja railojen tilalle kehäkolmosen vieressä kulkevalle kelville, tarkemmin vihdintie-Askisto väli.

tchegge_
13.07.2015, 15.44
Toivottavasti jatkavat samaa ihanuutta vielä sen pari kilometriä Koskelon liittymään saakka. Ja samaan syssyyn tekisivät Vihdintien ja Vantaan Energian laitoksen välin uusiksi kanssa. :)

mies vaan
13.07.2015, 22.14
Illan piristys Tikkakoskella tänään, ohitin mummiksella (vm. noin 1960) sotkeneen mieshenkilön nopeudella 25, kohteen nopeus tuolloin arviolta 20, hetkeä myöhemmin takaa kuuluu suhinaa ja ukko ohittaa heittämällä, en ole oikeasti nähnyt kenenkään polkevan mummista tasasella sellaista vauhtia, nykäsee hetkessä 50 m kaulan ja pudottaa sitten poimunopeudesta aiempaan matkanopeuteensa osoitettuaan mihin voin hiilikuiturunkoni tunkea. En ymmärrä miksi, mutta piristi kummasti, kyseessä selkeesti joku lokaali jota ei hänen kelvillään ohiteta, onneksi ei ollut työmatka, olisi tullut aika kirvelevä tappio.

Sirkkeli
04.08.2015, 09.10
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/11836891_1458462771125275_3896415954542685722_n.jp g?oh=e815a6f81b36c10d75e6773fad31a1f1&oe=5641D7C3

En keksinyt muutakaan threadiä mihinkä tämän postaisin.. Tampereen Koskikeskukselle ilmestynyt kuulemma tällainen fillarin huoltopiste (bongasin facebookista). Pumppua, erinäisiä työkaluja yms tarjolla. Idea hyvä, kauankohan pysyy ehjänä..?

Marsusram
05.08.2015, 09.15
Paikassa jossa usein tukitaan kelviä oli nostotyö menossa. Tällä kertaa varoitusvalot kertoivat jo kaukaa tilanteen ja vaikutelma oli että siellä on joku ammattilainen oikeasti töissä. Tuli niin hyvä olo, että siinä hetken odotellessani kiitin nostimen käyttäjää muiden huomioimisesta.

Halloo halloo
12.09.2015, 14.56
Vanha Turuntien kelvi, etelään. Samaan suuntaan ajaa dösä, näyttää vilkkua vasemmalle eli on ylittämässä liikennevalottomassa risteyksessä ajolinjani ja on väistämisvelvollinen. Dösä kääntyy, hiljentää ja miltei pysähtyy ennen kelvin jatketta, kuski katsoo suuntaani. Hienoa. Minä olin jo himmannut vauhtini ja viittilöin "mene sinä ensin". Tervehdimme.

oem
12.09.2015, 15.27
Ja seuraavalla kerralla sama kuski muistaa että tuo pyöräilijä väistää tässä...
Itellä käynyt noin harvojen autojen ja varsinkin koululaisten kanssa. Kerran kohtelias ja seuraavalla kerralla ajavat eteen
tylysti.

Avisio
12.09.2015, 15.33
En ollut muistanut miten makeaa fillarointi on! olen kyllä jurnuttanut työmatkat (12kilsaa suunta) hybridiromulla, mutta kaikki muu pyöräily (ja oikeastaan muukin elämä) on jäänyt karmean työn ja lapsiperheen arjen takia.
Tänään kävin hakemassa cyclokrossarini Hi5bikesin huollosta, kun olin ajatellut alkaa lämmittelemään pitkään tauolla ollutta harrastetta. Hymy nousi kasvoille noin kolmen metrin pyöräilyn jälkeen, ja muutti riidalla alkaneen kehnon päivän hyväksi. Huolimatta päällä olevista arkivaatteista ja kypärän ja klossikenkien puutteesta, itätuulen viesti sai minut tekemään pikku ketunlenkin, ja pari tuntia myöhemmin löysin itseni Lohjalta.
Voi siis olla niinkin, että henkisesti paras reitti Herttoniemestä Ruoholahteen kulkee Itäkeskuksen, Leppävaaran, Veikkolan ja Lohjan kautta!

Miten ihminen voi olla niin typerä, että unohtaa ne asiat jotka tekevät oikeasti hyvää?? En vain tajua. Fiilikset oli (ja on vieläkin) koko ajan katossa!

Halloo halloo
12.09.2015, 18.12
Ja seuraavalla kerralla sama kuski muistaa että tuo pyöräilijä väistää tässä...
Itellä käynyt noin harvojen autojen ja varsinkin koululaisten kanssa. Kerran kohtelias ja seuraavalla kerralla ajavat eteen
tylysti.

Höpö höpö. Sen verran erinomainen suoritus kuskilta, että tietää tasan tarkkaan väistämisvelvollisuudet ja noudattaa niitä. Hyvässä yhteisymmärryksessä sovimme ajojärjestyksen.

oem
12.09.2015, 18.56
Mukavaa ja kohteliasta mutta tuollaisen liikennekäyttäytymisen seuraus on että pitää aina jahkailla kumpi menee ensin ja aikaa hukkaantuu molemmilta. Selvempää on kun väistetään sääntöjen mukaan.

Halloo halloo
12.09.2015, 21.02
Kyllä periaatteessa noin, mutta et ollut tilanteessa, joten et voi tietää siitä muuten kuin kuvailuni kautta. Tilanteessa molemmat noudattivat varovaisuutta, dösänkuljettaja selkeästi näytti noudattavan väistämisvelvollisuuttaan. Valitsin joustamisen, koska olin (kokemuksen kautta saadun opin kautta) varautunut siihen, ettei toinen väistämisvelvollisuuttaan noudata. Molemmat lähtivät tilanteesta iloisina.

tvain
14.09.2015, 07.57
Tänään mietin, että onko se ihana hetki kun pyörätiellä on ruuhkaa. Taitaa se olla. (Eikä ollut edes kovin ihmeellistä törttöilyä, ihan vaan paljon pyöräilijöitä.) No, aamu oli kuitenkin raikas joka tapauksessa.

Marsusram
14.09.2015, 08.45
Eipä ollut ruuhkaa, mutta ihana poutakeli. Ilman lämpötila ja kosteus vaihtelivat tuntuvasti.
Ilahduin kun viikko sitten puuttuvaksi ilmoittamani liikennemerkki oli nyt aamulla paikallaan.:)
Taisin käyttää nyt oikeata kanavaa palautteelle. ( asiakaspalvelu.kuntatekniikankeskus@vantaa.fi )

SeKo
14.09.2015, 19.49
Tänään mietin, että onko se ihana hetki kun pyörätiellä on ruuhkaa. Taitaa se olla. (Eikä ollut edes kovin ihmeellistä törttöilyä, ihan vaan paljon pyöräilijöitä.) No, aamu oli kuitenkin raikas joka tapauksessa.

Voi olla ;) Onhan se kiva ajaa jonossa leppoisaa vauhtia maisemia katsellen. Aina ei oo pakko painaa täysii, joten sielu, hermo ja lihakset lepää. Mutta kyllä se matka on mukavaa syksymmällä talvenkin tullessa kun kausipyöräilijät katoavat. Pimeys, rauhallisuus, lumi...

Tassu
23.09.2015, 20.58
Harvoin tulee hyvä fiilis, kun kelvi on tukittu työkoneilla. Pääsi ajaan ajoradalla,
Lauttasaaren sillalla.
Mahtaakohan huomenaamulla olla uusi asfaltti paikan päällä (tämä oli se kiva asia, ja toki tässä vaiheessa perustuu olettamukseen että vihdoinkin).

Halloo halloo
24.09.2015, 18.32
Steissin edessä kulkevalla pyörätiellä olin pysähtyneenä suojatien eteen. Vastakkaiselta puolelta tulee pyörä hitaasti jalankulkijoiden välistä pujotellen. Virkoin: "Olisi sinulla varmaan ollut 10 sekuntia aikaa ja päästää jalankulkijat ensin." Nainen vastasi: "Olet täysin oikeassa." Luultavasti hän ensi kerralla jaksaa odottaa hetken. (Olen pyrkinyt pysähtyessäni asemoimaan pyöräni siten, ettei ihan helpolla takaa tulla ohi.)

Halloo halloo
24.09.2015, 18.33
Harvoin tulee hyvä fiilis, kun kelvi on tukittu työkoneilla. Pääsi ajaan ajoradalla,
Lauttasaaren sillalla.
Mahtaakohan huomenaamulla olla uusi asfaltti paikan päällä (tämä oli se kiva asia, ja toki tässä vaiheessa perustuu olettamukseen että vihdoinkin).

Ei ilmeisesti ole vielä. Etelän puoleisella pyörätiellä on nyt uusia monttuja, joten kannattaa varoa tai käyttää pohjoisen puolta.

JuissiS
24.09.2015, 19.07
Taitaa tulla ikävä Imatran seutua lomaviikon päätteeksi. Autoilijat antavat tietä ihan joka paikassa, kävelijät ryhmittyvät kelvin reunaan ja jopa metsäpoluilla lenkkeilijät väistävät trikoopelleä polun viereen. Ihan käsittämätöntä :o

LauriA
06.10.2015, 08.35
Eilen illalla tuli vastaan reilut puolen tusinaa pyöräilijää ja kaikilla oli esimerkillisesti valot päällä. Sama jatkui aamulla, komeasti oli useimmilla valot päällä sekä edessä ja takana! Hienoa!

Farina
06.10.2015, 09.10
Kaukajärven keskustan liepeillä ylittelin risteystä suojatien jatkeella. Fillarissa oli valot ja risteys valaistu, mutta silti kääntyvä auto veti röyhkeästi eteen. Perässä tullut mopoautoilija sen sijaan jätti komeasti tilaa ja jopa viittoili menemään. Eipä auta leimata kaikkia "mauto-poikia".

alli
10.10.2015, 21.12
Keskiviikkona poljin kotiinpäin kauniissa syyssäässä, kun huomio kiinnittyi hitaasti ja aika matalalla yli lentävään suihkukoneeseen, mikä ei ole ihan tavallista kantakaupungissa... yritin sitä vähän seurailla niska kivertyneenä ja kuitenkin tasapainon säilyttäen, mutta en oikein keksinyt muuta selitystä kuin että joku rikas liikemies yksityisjetissään haluaa lähtiessään ihailla Helsingin ruskaa ilmasta käsin. Pienkoneitakin oli useampi ilmassa, mutta se taas on aika tavallista Malmin lähistöllä.

Kotona vasta luin, että uusi Airbus se siinä ensilennollaan uudessa kotipaikassaan teki kunniakierrosta. Hauska, että satuin sen lentoreitille.

Tassu
10.10.2015, 23.01
Hahaa. Jos alli saa kiksit lentokoneesta niin sit on pakko sanoa, että itelle tuli hyvä mieli eli kiksit, kun tänään poljin kehä2:n yli Olarinluomassa ihan sitä virallista väylää pitkin ja sillä ns. ajoradalla meni Finncyclingin paku ohi. Ei kai siinä muuten mitään, mutta kun itellä oli reppu selässä ja repussa Finncycling-tarra.

alli
11.10.2015, 11.09
^No usein aika pienistä jutuista tulee se ero hyvän ja tavanomaisen hetken välillä :). En kyllä ohiajavasta pakettiautosta oo vielä saanut säväreitä, mutta sitä odotellessa...

Myös viileämmät kelit, mahdollisen mustan jään tarkkailu ja paksummat vaatteet on hidastanut jonkin verran tahtia, ja sekin on tuonut vähän lisää rentoutta työmatkaan. Enemmän tulee tarkkailtua ruskan merkkejä ja sitä miten nätisti valo siilautuu lehtien läpi.

SeKo
20.10.2015, 19.14
Tuli hyvä mieli tuossa yhtenä aamuna kun työmatkalla (oli niin valoisaa kuin aamulla hieman kahdeksan jälkeen on tähän aikaan vuodesta Tampereella) ja vastaan tuli ajovalolla varustettu pieni pyöräilijä. Hetki kyseisen pyöräilijän havaitsemisen jälkeen huomasin myös tämän edellä ajaneen aikuisen ;) Jos näistä kahdesta pitäisi valita vain toiselle valon, valitsisin lapselle joka hieman mutkitteli, mutta otin suoran ajolinjan kuitenkin (minut nähtyään). Ja kyllä, mulla on ajovalo päällä, en jaksa "kesäpyörän" dynamoa kytkeä edestakaisin.

The flying Chocobo
22.10.2015, 07.32
Eilen työpäivän jälkeen olin kevyellä lenkillä ja poljin kelviä kehä III varrella. Edessä näkyi kulkevan koiranulkoiluttaja kahden labbiksen näköisen kanssa. Isommalla ja rotevammalla oli karahka suussa vielä. No, hiljentelin hiukan ja ajattelin lähestyessäni että kohta rimpautan varmuuden vuoksi. Kun siinä sitten lähestyin niin silloinpa karahkaa kuljettanut koira ryhmittyi toisen koiran taakse ihan itsestään, tai sitten omistaja kyllä vinkkasi sille hyvinkin vähäeleisesti. En usko, että ulkoiluttaja siinä vaiheessa edes tajusi että pyörä on tulossa kun tuo koirien ryhmittyminen tapahtui. Koirat varmasti kuuli vaihteen rapseen jo kauempaa. Oli vaan jotenkin niin automaattisen oloista tuo koirien ryhmittyminen että hyvälle tuulelle siitä tuli.

alli
09.12.2015, 19.14
Ehkä vain parisen vuotta vanha liikenneympyrä Viikin- ja Viilarintien risteyksessä laitettiin juuri uuteen uskoon poistamalla ne teräviksi viistotut reunakivet kevyeltä liikenteeltä (tässä on vain yksi ylitys)!! Onpa nyt ollut mukava mennä siitä parina päivänä.

tvain
14.12.2015, 08.54
Vihdoin ripotteli lunta täällä etelässä. Oli mukava ajella töihin vaikka vähän kosteaa lumi olikin.

IncBuff
14.12.2015, 10.16
Kympin verran pakkasta, sopivan hiljaista kelveillä ja tuulikin harvinaisesti selän takaa, joten olipa mukava pyyhkäistä töihin ISP:n rapinan säestämänä.

Premnas
15.12.2015, 17.51
Eilen hämmästyin todella kun kahdessa perättäisessä risteyksessä ensin pyörätienjatkeelle valunut ja siihen pysähtynyt auto lähtikin peruuttamaan pois tieltä minut nähdessään. Siis uskomatonta etteivät jääneet vaan siihen kökkimään vaan antoivat tietä! Tätä ei nykyään tapahdu liian usein.

tvain
07.03.2016, 13.45
Tänään Huopalahden aseman läpi ajaessani aamulla vastaantuleva pyöräilijä huikkasi varoituksen alhaalla olevasta liukkaasta kohdasta. Tuli hyvä mieli huomaavaisuudesta vaikka tiesinkin paikan olevan jäinen viime viikon ajon perusteella.

casanova
13.04.2016, 21.50
Ajelin rantaradan varren kevaria Huopalahden asemalta itään, kun huomasin jo kaukaa vastaantulevalla pyöräilijällä vilkkuvalon. Hämärässä nuo ärsyttävät, ja usein laulan näitä kohdatessa kovaan ääneen tuiki, tuiki, tähtönen, mutta nyt aurinko paistoi, eikä moisesta ollut haittaa. Lähempänä kohtaamista huomasin vastaantulijan olemuksesta tämän olevan vanhempi herrasmies. Palava sikari suussa tehosti vaikutelmaa. En ole tupakkamiehiä alkuunkaan, mutta parisataa seuraavaa metriä ajoin hymyssä suin ja haistelin sauhuja.

Nana
03.05.2016, 20.58
Ei varsinaisesti kelvillä, vaan ihana hetki Mäkkärin autokaistalla lenkiltä palatessa.
Minulta uupui 10 senttiä juustohamppari ateriasta mansikkapirtelöllä (50 senttiä kalliimpi kuin muulla juomalla). Olin jo vaihtamassa sitä toiseen, kun selkäni takaa joku kundi toi puuttuvan rahan minulle. Toivottavasti hän kuuli kiitokseni!

Tassu
23.08.2016, 19.28
Eikö mitään kivaa ole tapahtunut kesän aikana kun tämä ketju valahtanut näinkin alas. No nyt korjataan. Helsingin Kuusisaaressa tänään bongattu. Jos ajatukseni tulevasta on oikea niin hyvä fiiliskin on oikea. Toivottavasti. Samat tekstit tuon Krogiuksentien toisessa päässä eli tuosta jonkin matkaa eteenpäin.

http://www.beltassu.net/images/jutut/kanttareet_pois.jpg

Fuuga
23.08.2016, 21.57
Tassu, kovin on nykyään vähissä ihanat hetket kelveillä :).

Mika M
23.08.2016, 22.58
En jaksanut lukea ketjua läpi mutta eikö kukaan ole tänne vielä kertonut ihanaksi hetkekseen kevyen liikenteen väylällä pyöräilijän eettistä dilemmaa?! Itselleni nimittäin juuri nämä tapaukset kuuluvat niihin ihanimpiin..

Fuuga
24.08.2016, 06.58
Sen dilemman kanssa painisi mielellään useammin, mutta nykyinen työmatka ei anna siihen kovin paljoa mahdollisuuksia.

Kolnaako
24.08.2016, 07.50
Ajoin pääväylän kelviä, kun samasta suunnasta tuleva auto kääntyi vasemmalle pikkutielle eteeni. Ehdin jarruttaa. Auto pysähtyi läheisen talon pihaan ja menin jututtamaan aivan asiallisen oloista herrasmiestä. Hänestä minä olin väistämisvelvollinen, koska minähän tulin hänestä katsoen vasemmalta. Hiukan yllättävä katsantokanta, mutta kyllähän näin oli eli olin törmätä hänen vasempaan kylkeensä. Hän ei millään uskonut minun kantaani, jossa kääntyvä väistää suoraan ajavia. Riitaa ei tullut, mutta taas ymmärtän paremmin miksi risteyskolareita sattuu niin paljon.

tvain
25.08.2016, 11.52
Tänään aamulla Vantaan Vanerikulmalla oli kuorma-auto pysäytetty ajoradalle lastin purkamisen ajaksi. Hip hurraa! Ajoin kohti Vanerikulmaa pohjoisesta etelään ajoradalla, kun olen tottunut siihen, että satunnaiset toistuvasti pyörätie on tukossa...

Sitten Yhdyskunnatiellä Pakilassa taakseni kääntynyt auto ajelin rinnalla ja sieltä muksu katseli mun menoa ja hymyiltiin toisillemme. (Minä pyörätiellä,likimain sama vauhti kun 30 km/h alueella.)

Ja bonuksena vielä bongasin yhden pukumiehen fillarilla siinä Pakila-Oulunkylä-akselilla.

Selkeästi pyöräliikenteen olosuhteet paranevat, ja kohti Tanskan ja Hollannin tilannetta ollaan menossa. :-)

Tassu
10.09.2016, 14.25
Eikö mitään kivaa ole tapahtunut kesän aikana kun tämä ketju valahtanut näinkin alas. No nyt korjataan. Helsingin Kuusisaaressa tänään bongattu. Jos ajatukseni tulevasta on oikea niin hyvä fiiliskin on oikea. Toivottavasti. Samat tekstit tuon Krogiuksentien toisessa päässä eli tuosta jonkin matkaa eteenpäin.

http://www.beltassu.net/images/jutut/kanttareet_pois.jpg

Näin. Onhan tossa aika järkyttävä ero. Toi vanha oli aivan karsea, täysin käsittämätön viritelmä.

http://www.beltassu.net/images/jutut/kuusisaari_uusi_pinta.jpg

trash-base
10.09.2016, 20.02
Hei tästä tuli itsekin ajeltua tänään. Viimeksi vuosia sitten. Kyllä heti huomasi, että jotain on tehty. Parempaan päin!

Lähetetty minun SM-A300FU laitteesta Tapatalkilla

Ilborg
10.09.2016, 20.39
Jos en aivan väärin katso paikkaa, niin eipä tuo näytä täysin korjaavan sitä vakavinta, eli puutteellista näkyvyyttä juurikaan. Tosin tuolta aidan suunnalta tullessa poistuu sentään se ongelma että katsot vasemmalle varoen autoja, ja et huomaa todella korkeita reunakiviä, tai säikähdät niitä ja vetäset kumoon. Mutta tosiaan, reilu parannushan tuo on vanhaan.

Tassu
05.11.2016, 09.23
Eilen illalla katuvalaistuksessa (toki pyörässä valot myös) ajelin oikealla menevää väylää etiäpäin, kun havaitsin, että tuolta oikealta
https://www.google.fi/maps/@60.1359798,24.6793855,3a,75y,140.3h,90.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFH6-znIRGyxiGnzBwHpCGg!2e0!7i13312!8i6656
tuli auto kärryn kanssa ja tietty siihen jatkeen päälle lepäämään.

Kuski havaitsi minut, laitto pakin päälle ja peruutti. Väylä vapaa. Kiitos.

Lare
05.11.2016, 13.30
Toissa viikolla kaikki n.30 Kalasatamassa kvl:lle pysäköidyt autot oli sakotettu. Olin tyytyväinen

Jopoman
08.11.2016, 13.03
Meinasin laittaa talvipyöräilyketjuun mutta taitaa sopia peremmin tänne: Mahtava keli aamulla, tuuli niistää räät nenästä ja tuisku kihelmöi posket tuhansin akupuntioneuloin. Spoori on kapea ja muutama on siitä livennyt mutta minä laitan lisää hanaa ja etenen viivasuoraan. Jotkut sanoo että näillä keleillä ajetaan että kesällä kulkisi kovempaa, musta pikemminkin päin vastoin: kesällä ajetaan kovaa että näillä keleillä ylipäätään ajetaan.

Tassu
12.11.2016, 13.07
Hehe hehe...

Tossa meidän pääkadulla on ollut tiistaista, tai ainakin keskiviikosta saakka isohko kevytperävaunu parkissa väylällä, vieden väylästä yli puolet. Haittaa myös aurausta, mutta toki meitä, jotka ohitamme paikan jollakin muulla tavalla kuin autolla. Perjantai aamuna laitoin aiheesta palautetta kaupungille. Ja olin ihan varma, että ...

Tänään ajelin ohi ja huomasin, että joku oli putsannu rekkarin. Aattelin, että joku ottanu sen ylös ja laittanu kans palautetta.

Sit kunt tulin takas, huomasin vaunun etuosassa pienen muovipussin, jossa oli koiranp..

eiku

SAKKOLAPPU. Jes. Ja nyt kun se on sakotettu niin se seisoo siinä varmaan vähän pitempään samaan hintaan. No, laitetaan lisää palautetta jos tarvetta tulee.

Mutta joo, hyvä fiilis, että kaupunki reagoi näin nopeasti, en todellakaan ois uskonu.

yannara
12.11.2016, 13.44
Tässä on muutama ohikulkija tai koiran kävelyttäjä kiittäneet kun olen pimputtanut kerran jo pidemmän matkan päässä. Yks heitti siihen että "kun moni ei soita kelloa".

Roiala
12.11.2016, 16.23
Tämä läski polki läskillä auratulla kelvillä kohtuu jyrkkää ylämäkeä, paineet kumeissa pienet ja kulkuvastukset kohdillaan... no, joka tapauksessa iäkkäämpi täti ohitti kävellen ja nauroi minulle mennessään, tietty hymyilin tilanteelle itsekin lähes ääneen. :) :)

hcfreak
12.11.2016, 16.34
Tämä läski polki läskillä auratulla kelvillä kohtuu jyrkkää ylämäkeä, paineet kumeissa pienet ja kulkuvastukset kohdillaan... no, joka tapauksessa iäkkäämpi täti ohitti kävellen ja nauroi minulle mennessään, tietty hymyilin tilanteelle itsekin lähes ääneen. :) :)

Joo saman olen kokenut minäki. Tätillä tosin oli sähköpyörä

Vilhelm V
15.03.2017, 18.09
Eilen tuli vastaan positiivinen havainto Espoosta. Kyllä, todellakin. Jotain on tehty oikein Länsiväylän etelänpuoleisen pyörätien Ison Omenan ohituksessa. Paljon parempi, kuin entinen järjestely. Vielä kun saisivat pois sen pienen hiekkapätkän Ison Omenan länsipuolelta. Mutta yllättävän hyvä näinkin. Tämä oli varmaan eka kerta kun kehuin jotain Espoon pyöräilyolosuhteissa. Toivottavasti ei viimeinen.

oppes
15.03.2017, 19.48
Iltalenkillä kaksi koiran ulkoiluttajaa kiitti kun kilistelin varoitukseksi lähestyessäni takaa...

Smo
15.03.2017, 20.43
Eilen tuli vastaan positiivinen havainto Espoosta. Kyllä, todellakin. Jotain on tehty oikein Länsiväylän etelänpuoleisen pyörätien Ison Omenan ohituksessa. Paljon parempi, kuin entinen järjestely. Vielä kun saisivat pois sen pienen hiekkapätkän Ison Omenan länsipuolelta. Mutta yllättävän hyvä näinkin. Tämä oli varmaan eka kerta kun kehuin jotain Espoon pyöräilyolosuhteissa. Toivottavasti ei viimeinen.

Jos meinaat bussipysäkin vierestä mäkeen menevää niin oli jo syksyllä .. ei kuitenkaan mene samassa tasossa Länsiväylän kanssa vaan pitää kiivetä korkean mäen päälle

Vilhelm V
15.03.2017, 21.06
Jos meinaat bussipysäkin vierestä mäkeen menevää niin oli jo syksyllä .. ei kuitenkaan mene samassa tasossa Länsiväylän kanssa vaan pitää kiivetä korkean mäen päälle

Joo sama paikka varmaan kyseessä. Sattumoisin löysin tuon vasta nyt. Olihan siinä mäen ylitys ennenkin, mutta kyllä kulmat ja mutkat ovat nyt loivemmat. Yllättävän hyvä, kun kumminkin Espoosta kyse.

Smo
15.03.2017, 21.11
Joo sama paikka varmaan kyseessä. Sattumoisin löysin tuon vasta nyt. Olihan siinä mäen ylitys ennenkin, mutta kyllä kulmat ja mutkat ovat nyt loivemmat. Yllättävän hyvä, kun kumminkin Espoosta kyse.
Siinä yhteydessä huomattavasti suurempi parannus on silta seuraavan risteyshässäkän yli Helsinkiin päin mentäessä, siinä kun oli maailman hitaimmat valot ennen .. vähän kerrallaan nää paranee vaikka hiitaasti mennään ja aina ei parasta designia .. kanttarit ja mutkat ym

Jopoman
16.03.2017, 00.20
.. kanttarit ja mutkat ym

Toki toki kun espoossa ollaan.

Mutta oli myös aiheen mukainen hetki tänään; aurinko lämmitti, myötätuuli, hetkeksi jopa soran rapina loppui. Ensimmäinen kevätpäivä.

Vilhelm V
16.03.2017, 17.29
Siinä yhteydessä huomattavasti suurempi parannus on silta seuraavan risteyshässäkän yli Helsinkiin päin mentäessä, siinä kun oli maailman hitaimmat valot ennen .. vähän kerrallaan nää paranee vaikka hiitaasti mennään ja aina ei parasta designia .. kanttarit ja mutkat ym

Kyllä juurikin näin. Luen tuon mainitsemasi sillan samaan kokonaisuuteen. Se vanha liikennevalohelvetti nyt vaan oli niin, no Espoosta.

Tassu
19.03.2017, 20.35
Haha, meinas unohtua.

Palailin tämän päivän lenkiltä Kauklahden väylää pitkin (siis sitä pyörä- ja jalankulkuväylää, Saunalahden ja Tillinmäen kohdalla). Näin, että edessä n. 300 m päässä on auto parkissa siinä "mun" väylällä. Takakontti ja repsikan ovi auki. Aloin ihmetellä, että mitäs tämä nyt, kun siihen kohtaan on pitänyt joko ajaa tai peruuttaa se 150 m että sinne pääsee. Väylän ja ajoradan välissä oja, jota ei autolla ylitetä.

Aloin miettimään mitä nasevaa/rakentavaa vois lohkaista niille ihmisille (liikettä oli).

Kun pääsin lähemmäksi, leveä hymy levisi mun naamalle (ainakin ajatustasolla) ja jo tiesin mitä sanon sille pääjehulle ja avustajalle:

"No nyt tiedän ketä en ainakaan äänestä!"

noniinno
20.03.2017, 07.03
^Kiinnostaisi tietää, mistä löytyy tiukka kolmen kilometrin nousu?

kuovipolku
20.03.2017, 08.41
^ Kiinnostaisi tietää ylipäätään missä päin Tietäjän lenkit kiertävät. Satuin tässä päivänä eräänä näkemään Merida Cyclocross 500:lla ajavan fillaristin jonka asusta oli luettavissa mm. erään saksalaisen pyöräliikkeen nimi ja joka olemukseltaan vastasi sitä (oikeaa tai väärää) mielikuvaa jonka hänestä olen tullut muodostaneeksi.

Jos se olisi ollut Tietäjä, se olisi kieltämättä ollut ihana hetki kelvillä. Ei siksi että olisin kerrankin ohittanut todellisen mahtipolkijan - seisoin silloin kelvin laidalla - vaan siksi että olisi varmistunut että pyörä ei ole koko ajan vain seissyt samaan tapetoituun seinään nojaamassa. Mutta ei hän oikein pääkaupunkiseudulla asuvalta vaikuta joten kyseessä oli aivan varmasti väärä Tietäjä.

PS Viikon varsinainen ihana hetki kelvillä oli Meripellontiellä kun huomasi että tämähän on jo pestykin!

oppes
20.03.2017, 16.58
Joo. Kyllä ihanat hetket koettiin viikonloppuna parilla jo harjatulla(?) tai pestyllä kelvin pätkällä. Puhdas kelvi, parempi mieli :D

kuovipolku
25.03.2017, 08.29
Ihanat hetket taitavat tällä hetkellä olla vähissä tai sitten olin jo pitkän maantielenkin lopussa sen verran herkässä tilassa että sellaisesta kävi jopa yllättävä huomio siitä että Vanhan Porvoontien ja Kyytitien risteyksen nappivaloissa ei enää tarvinnut painaa nappia. Muita kelvin käyttäjiä ei näkynyt missään suunnassa joten uskalsin jopa ajatella että niissä oli nyt jotkin pyöräilijänkin havaitsevat tunnistimet...

PS Valojen kiertonopeudessa ei tietenkään ollut muutosta.

Tassu
27.05.2017, 12.13
Lystimäessä tehtiin jotain viemäriremppaa ja risteys oli jonkin aikaa auki. Kun se saatiin asfaltoitua niin yllätys oli suuri. Mitä mun nyt pitäs tehdä?

A) Antaa kaupungille palautetta siitä, että risteys on tehty tasaiseksi ja hyväksi pyöräilijöille
B) Antaa kaupungille palautetta siitä, että unohtivat laittaa ne kanttikivet takaisin
C) Liittyen kohtaan B, kiittää jo etukäteen kaupunkia, kun tulevat repimään tuon paikan auki ja laittavat ne kanttikivet siihen

Mä oon satavarma siitä, että ne kulkijat jotka tuosta joka päivä kulkee niin kiittävät, että kun tästä tuli näin hyvä. Ja sit mä nään sen skenaarion, että kaupungin mielestä tuossa meni jotain pieleen. Toisaalla Lystimäessä eli n. 500 m päässä oli aivan vastaava tapaus, siellä kyllä risteys entisöitiin ihan yhtä ...kaksi kuin ennekin.

Vaikka ajan itse tuolla pätkällä ajorataa pitkin niin pakostihan tästä tuli kuitenkin HYVÄ mieli.

http://www.beltassu.net/images/jutut/2017_lysti_risteys.jpg

1aloittaja
28.05.2017, 16.32
No hyvä - kyllä mieli kirkastui ajellessa Naantalin keskustaan uudelleen päällystettyä kelviä pitkin :) kun 'kappeerenkaisella' (ei siis millään läskillä) menin. Kiitos siitä kaupungin päättäjille ja toimeksi laittaneille!

oem
28.06.2017, 22.01
Tänään iltalenkillä ehdin ajattelemaan että tuo auto sattuu risteykseen samaan aikaan.
Yllättäen löysäsi hetkeksi kaasua ja ehdin hyvin risteyksen yli ennen sitä. Seuraavassa risteyksessä sama tilanne ja sama auto. Löysäsin vähän polkemisen tahtia ja se ehti vuorostaan
edestä pois. Ajan autolla samalla tavalla kuin tuo. Väylät vierekkäin, näköyhteys eikä vaadita ennustajan lahjoja sujuvaan liikennöintiin.

yannara
28.06.2017, 23.02
Olin aivan suu auki, kun ajoin vauhdilla ja kaukana oli 2 lasta kävelytiellä edessä niin soitin kelloa etukäteen. He huomasivat minut, väistyivät ja vieläpä kiittivät minua että soitin kelloa :o ... milläs ihmeen planeetalla mä oikein olin ajanut? :D

PMP
29.06.2017, 00.03
Veikkaan Marsia. Minulle huudetaan: 'Vittuako siinä soittelet/voisit soittaa kelloa!'

Halloo halloo
30.06.2017, 00.24
Minua vähän ärsyttää kellon soittamisesta kiittäminen, vähän. Käden heilautus tai vain pieni liike sivuun riittää kiitokseksi. Vastaukseksi minä puolestani kiitän tai heilautan kättä.

Smo
30.06.2017, 07.19
Vähäpukeiset märät tytöt olivat Lauttasaari-Kaskisaari sillan kaiteen ulkopuolella, ilmeisesti hyppivät siitä mereen, melkoinen tiputus. Törmäilyvaara fillarilla.

E-Cruiser
09.07.2017, 15.34
Luulin että olin ajanut jo kaikki pääkaupunkiseudun kelvit tuhanteen kertaan, mutta löysin uuden! Minkälainen se olikaan!
Bembölestä Hämeenkylään kolmoskehän eteläpuolta. 10km mahtavaa hyväkuntoista suoraa hiljaista baanaa tykittää. Ei yhtään risteystä eikä jyrkkää kurvia 10km matkalla.
Se pitää ajaa ehdottomasti just noin päin, eli Bembölestä itään. Päinvastaiseen suuntaan tuskin yhtä hyvä.
Olin tähän asti ajanut Bembölestä itään kehää pitkin sitä kehän pohjoispuolta.

Marsusram
09.07.2017, 16.04
^Vanhakartanolle asti on päässyt eteläpuolta. Askisto ja Hämeenkylä väli vain pohjoispuolta.
Onko tilanne muuttunut, kun en ole huomannut?
Mukavan hiljaista on kelveillä.

E-Cruiser
09.07.2017, 16.53
^Vanhakartanolle asti on päässyt eteläpuolta. Askisto ja Hämeenkylä väli vain pohjoispuolta.
Onko tilanne muuttunut, kun en ole huomannut?
Mukavan hiljaista on kelveillä.

No lopussa oli pikku pätkä pohjoispuolta, mutta ennen sitä monta, monta kilometriä ehkä pääkaupunkiseudun parasta kelviä. Pempööleen oli laitettu uusi viitta tuonne, siksi löysin sen. Ennen ajattelin, ettei siellä eteläpuolella varmaan mitään ole tuossa kohtaa.
Hiljaista oli joo. Oma kesäreissu alkaa vasta 18. päivä. Siihen asti cruisailua hiljaisessa Stadissa.

oppes
09.07.2017, 17.01
No lopussa oli pikku pätkä pohjoispuolta, mutta ennen sitä monta, monta kilometriä ehkä pääkaupunkiseudun parasta kelviä. Pempööleen oli laitettu uusi viitta tuonne, siksi löysin sen. Ennen ajattelin, ettei siellä eteläpuolella varmaan mitään ole tuossa kohtaa.
Hiljaista oli joo. Oma kesäreissu alkaa vasta 18. päivä. Siihen asti cruisailua hiljaisessa Stadissa.
Ei ole mikään muuttunut noissa Kehän kelveissä. En kyllä ymmärrä mitä tarkoitat Bembölestä (pohjoispuollta) lähtevällä kelvillä. Kehän pohjoispuolta Hämeenkylään menevää Kelviä vasta Järvenperän/Auroran kohdalta Koskelon läpi. Vai onko oikeasti Kehän länsipuolella....

Ilborg
09.07.2017, 22.41
Täytyy kyllä olla kriittinen tollekkin kelville: on tuossakin paljon kuolleita kulmia, mutta vähäinen liikenne ja risteysmäärä vähentää riskiä merkittävästi. Kuitenkin ehkä yksi parhaista kelveistä mitä Espoosta löytyy (taitaa olla ely-keskuksen hoidossa, eli kaupunkia emme tästä välttämättä edes saa kiittää).

oppes
10.07.2017, 16.42
Täytyy kyllä olla kriittinen tollekkin kelville: on tuossakin paljon kuolleita kulmia, mutta vähäinen liikenne ja risteysmäärä vähentää riskiä merkittävästi. Kuitenkin ehkä yksi parhaista kelveistä mitä Espoosta löytyy (taitaa olla ely-keskuksen hoidossa, eli kaupunkia emme tästä välttämättä edes saa kiittää).

Päivittäin tuota ajavana samaa mieltä. Suurimpaan osan muista Espoon tai pääkaupunkiseudun kelveistä verrattuna tuo on aatelia. Bembölestä Hämeenkylään/Vihdintielle! Oma päivälenkki kääntyy tuosta kohden tyypillisesti Helsinkiin päin, joten en tiedä millaisena jatkuu tuosta Hämeenlinnanväylän suuntaan. Pari alikulkutunnelia ja tiukempaa mutkaa tuolla on, mutta pääsääntöisesti saa päästellä sen kuin reisistä löytyy :D

kuovipolku
10.07.2017, 17.48
Pakko antaa jonkinlainen tunnustus sinne Espooseen myös täältä Itä-Helsingistä! Harvinaisen hyvä, sileä, railoton, töyssytön ja kuopaton asfaltti. Harvinaisen vähän kelviristeyksiä tai -liittymiä joihin on pakko huonon näkyvyyden tai väärällä kaistalla vastaantulijoiden takia hidastettava kohtuuttomasti.

Ja tietysti harvinaisen vähän poukkoilua sinne tänne, ali- tai ylikulkua puolta vaihtaen, epäloogiseen suuntaan välillä kääntyen, suoraan ajaen bussipysäkille vieden tai ilman viitoitusta välillä pientalokadulla kulkevaksi muuttuen.

PS Kehua täytyy myös kelviosuudella liikkujia: ei siellä täällä kävelijöitä, rinnakkain leveästi kulkijoita, keskellä tietä kiemurrellen ajavia, fleksihihnakoiranulkoiluttajia eikä juuri mitään muitakaan niin tavallisia tapauksia.

msil
12.07.2017, 02.06
Sopii teemaltaan ehkä vähän huonosti tänne, mutta laitetaan kuitenkin:

Maanantain 20km lenkki. Ensimmäinen kerta pyörän selässä kahteen vuoteen. Sillon yritin aloittaa uudelleen harrastusta parin vuoden tauon jälkeen, ja ostin pyörän jolla ei ollut kiva ajaa, lieni väärää kokoa ja homma jäi. Sitä ennen tuli parina kesänä ajettua ehkä 700km kumpanakin opiskelijabudjettiin sopineella retkipyörällä jonka lahjoitin pois kun muutin pk-seudulle eikä se yksinkertaisesti mahtunut mukaan. Nyt oli ekaa kertaa oikea maantiepyörä alla, ja oli kivaa. Vaihteidenkäyttö aivan hukassa, kadenssista ei tietoakaan, kunto ei kestä ja aloin todenteolla piiputtaa noin 600m ennen kotiovea. Koska oli eka lenkki pitkään aikaan uudella pyörällä, säädöt olivat vähän hakusessa ja nyt on takamus siinä kunnossa että ei mielellään istu edes sohvalla.

Tätä on ollut ikävä! Ainoa mikä harmittaa on se, etten tänään päässyt lenkille kun ei viitsinyt koko reissua ajaa putkelta.

Moni meni ohi ja keskari oli naurettava siihen nähden että alla oli oikea maantiepyörä sekä päällä trikoot, eli saatoin antaa joillekin tyydytyksen tunteita kun pääsi ohi. Silti se fiilis joka kotiinpäästessä oli, oli mahtava.

nopsako
12.07.2017, 05.18

Maanantain 20km lenkki. Ensimmäinen kerta pyörän selässä kahteen vuoteen. Sillon yritin aloittaa uudelleen harrastusta parin vuoden tauon jälkeen, ja ostin pyörän jolla ei ollut kiva ajaa, lieni väärää kokoa ja homma jäi. Sitä ennen tuli parina kesänä ajettua ehkä 700km kumpanakin opiskelijabudjettiin sopineella retkipyörällä jonka lahjoitin pois kun muutin pk-seudulle eikä se yksinkertaisesti mahtunut mukaan. Nyt oli ekaa kertaa oikea maantiepyörä alla, ja oli kivaa. Vaihteidenkäyttö aivan hukassa, kadenssista ei tietoakaan, kunto ei kestä ja aloin todenteolla piiputtaa noin 600m ennen kotiovea. Koska oli eka lenkki pitkään aikaan uudella pyörällä, säädöt olivat vähän hakusessa ja nyt on takamus siinä kunnossa että ei mielellään istu edes sohvalla.

Tätä on ollut ikävä! Ainoa mikä harmittaa on se, etten tänään päässyt lenkille kun ei viitsinyt koko reissua ajaa putkelta.

Moni meni ohi ja keskari oli naurettava siihen nähden että alla oli oikea maantiepyörä sekä päällä trikoot, eli saatoin antaa joillekin tyydytyksen tunteita kun pääsi ohi. Silti se fiilis joka kotiinpäästessä oli, oli mahtava.

Tästähän tuli itsekin hyvälle tuulelle! Ei muuta kuin kireitä ketjuja.

oppes
12.07.2017, 17.10

Polje poika [peukkuva]! Aika nopeasti se vekotin alkaa tuntua omalta, kunto kehittyä, keskarit parantua ja matkat pidentyä! Onhan pyörä mitoitettu ja säädetty sinulle? Jos ei, niin kannattaa googlata noita säätöohjeita. Niitä löytyy paljon interwebistä.

msil
12.07.2017, 18.51
Polje poika [peukkuva]! Aika nopeasti se vekotin alkaa tuntua omalta, kunto kehittyä, keskarit parantua ja matkat pidentyä! Onhan pyörä mitoitettu ja säädetty sinulle? Jos ei, niin kannattaa googlata noita säätöohjeita. Niitä löytyy paljon interwebistä.Koko ajan paremmin. Tänään totesin kympin lenkillä satulan olevan liian takana, ei saanut täyttä voimaa polkimeen vaan liike jäi vajaaksi. Katotaan mikä ongelma korostuu seuraavalla lenkillä [emoji14] Veikkaisin että käsissä tulee olemaan jotain, ehkä stemmiä alemmaksi.

Nyt on tavoitteena sellaiset 100km/vko, vähän ollaan siitä jäljessä, mutta onhan tässä vielä neljä päivää aikaa. Kunhan vaan ahteri kestäisi. Positiivista huomata että juuri istuinluiden kohdalta tullut kipeäksi, asento oli aikakin sen osalta oikea.

Tänäänkin oli kivaa vaikka istuminen teki tiukkaa ja sain reiden vuotamaan verta kun osui johonkin haarukan yläosaan/stemmin kiinnikkeisiin tai johonkin. On tää niin parasta mitä ihminen voi tehdä tiukat trikoot jalassa.

Halloo halloo
13.07.2017, 00.34
msil, tsekkaa netistä ohjeita satulan paikkaan, vaikka tuntuu jo nyt oikeansuuntaiselta. Saattaa olla pienestä kiinni, joten ohjeella aluksi peruspaikkaan ja sitten siitä vähä vähältä kokeilua pienin siirroin, jos tuntuu huonolta.

skela
28.08.2017, 08.42
Kun viime perjantaina ajoin pienessä sateessa Otaniemestä Kirkkonummelle, Kauniaisissa Gresantien mäessä (http://www.openstreetmap.org/?mlat=60.20677&mlon=24.73385#map=17/60.20677/24.73385) huomioni kiinnittyi nopeusnäyttötauluun, jossa luki: "SINÄ AJAT" ja luku 14, oletettavasti kilometriä tunnissa. Vaikka olikin sateista ja takana oli pyöräily Korsosta Otaniemeen, eihän sellainen lukema käy päinsä edes ylämäessä. Kun sain luvun kasvamaan yli 20:n, taululle ilmestyi hymynaama.

E-Cruiser
30.08.2017, 16.14
Toi uus Käpylän baana oli kyllä aika hieno. Tommosia kun olis kaikki kelvit. Täysii tykitin edes takas. Oikein hyvä. Ei sitä tosin käytettyä tule vielä vuosiin, kun Pasilan läpi ei pääse mukavasti.
Tommosta baanaa kun olis oikeasti vaikka koko matka Hakaniemi-Puistola, niin kevyet sähkökulkineet olisivat autolla ruuhkassa seisomiseen verrattuna ihan ylivoimaisia.
Mäkisempi se oli kuin kuvista näyttää.

Mattia
20.09.2017, 08.59
Oikein tiedä mihin tän kirjottaisin, mutta kun kerran koin hyvää mieltä, niin tulkoon tänne.

Fillaroin lomalla Euroopan halki ja Ranskassa "törmäsin" liikenneympyröissä jaettuun vastuuseen. Kiertäessäni liikenneympyrää pyörätietä pitkin "väärään suuntaan" ja lähtiessäni ylittämään ympyrään tulevaa ajorataa, minulle oli kolmiolla merkitty väistämisvelvollisuus. Toiseen suuntaan kiertäessäni kolmiota ei ollut. Eli autoilijan joka saapui ympyrään ei tarvinnut pyörittää päätään edestakaisin vaan hänelle riitti kun havainnoi vasemmalta lähestyvän liikenteen. Pyöräilijä toimi samoin, jolloin kummallekin jäi aikaa ja mahdollisuus tehdä liikenteestä turvallista sekä joustavaa. Ympyrästä poistuva autoilija väisti molemmista suunnista tulevaa pyöräilijää.

Ensimmäisen kerran ko. kohtaan saapuessani olin hieman hämilläni, mutta hetken mietittyäni ymmärsin, että noinhan sen pitää olla. Ihmisen havaintokyky on kuitenkin rajallinen joten mikäli halutaan rakentaa turvallinen liikenneympäristö, niin yhden osapuolen niskaan ei kaadeta liikaa, vaan järjestetään kaikille mahdollisuus toimia "luonnollisesti" oikein. Yhtään äkkijarrutusta, turhaa liikenteen hidastelua, kohteliaisuusväistämistä tai puolin ja toisin huiskittua "mene-vaan"-viittoilua en kohdannut. Liikenne soljui nätisti ja vauhtia säädettiin ajoissa sopivasti, ettei turhia pysähdyksiä tullut kenellekään. Myös oloni oli varma ja turvallinen, tunsin että pystyin luottamaan autoilijan havainneen minut, kun hänen päänsä ei pyörinyt väkkäränä, vaan katsekontakti säilyi koko risteyskohtaamisen ajan.

Ilborg
20.09.2017, 11.02
Oikein tiedä mihin tän kirjottaisin, mutta kun kerran koin hyvää mieltä, niin tulkoon tänne.

Fillaroin lomalla Euroopan halki ja Ranskassa "törmäsin" liikenneympyröissä jaettuun vastuuseen. Kiertäessäni liikenneympyrää pyörätietä pitkin "väärään suuntaan" ja lähtiessäni ylittämään ympyrään tulevaa ajorataa, minulle oli kolmiolla merkitty väistämisvelvollisuus. Toiseen suuntaan kiertäessäni kolmiota ei ollut. Eli autoilijan joka saapui ympyrään ei tarvinnut pyörittää päätään edestakaisin vaan hänelle riitti kun havainnoi vasemmalta lähestyvän liikenteen. Pyöräilijä toimi samoin, jolloin kummallekin jäi aikaa ja mahdollisuus tehdä liikenteestä turvallista sekä joustavaa. Ympyrästä poistuva autoilija väisti molemmista suunnista tulevaa pyöräilijää.

Ensimmäisen kerran ko. kohtaan saapuessani olin hieman hämilläni, mutta hetken mietittyäni ymmärsin, että noinhan sen pitää olla. Ihmisen havaintokyky on kuitenkin rajallinen joten mikäli halutaan rakentaa turvallinen liikenneympäristö, niin yhden osapuolen niskaan ei kaadeta liikaa, vaan järjestetään kaikille mahdollisuus toimia "luonnollisesti" oikein. Yhtään äkkijarrutusta, turhaa liikenteen hidastelua, kohteliaisuusväistämistä tai puolin ja toisin huiskittua "mene-vaan"-viittoilua en kohdannut. Liikenne soljui nätisti ja vauhtia säädettiin ajoissa sopivasti, ettei turhia pysähdyksiä tullut kenellekään. Myös oloni oli varma ja turvallinen, tunsin että pystyin luottamaan autoilijan havainneen minut, kun hänen päänsä ei pyörinyt väkkäränä, vaan katsekontakti säilyi koko risteyskohtaamisen ajan.
Pitäisi varmaan kouluttautua liikennesuunnittelijaksi, kun tämä on mielestäni kaiken lähtökohta. Suunnittelussa pitää keskittyä havainnoin helppouteen, eli jaetaan jokaiselle osapuolelle mahdollisimman tasainen määrä katsottavaa, eikä esim +-risteyksen tapaisia vilkaita paikkoja jossa kolmion takaa vasemmalle kääntyminen voi olla vaikeaa ja siten melko vaarallista. Ympyrässä riittää että katsoo vasemmalle jos ei ole klv kuvioissa. Paperilla on myös varmasti vaikea suunnitella näkyvyyksiä, ja viherosaston suunnitelmat sisältää juuri istutetut puskat, ei vuoden leikkaamattomana olevia pöpelikköjä.

Tuo ranskan ympyrämalli vaikuttaa kyllä hyvin nerokkaalta ja kaikille osapuolille varsin järkevältä.

Puskis
20.09.2017, 12.54
Koskiko se kolmio vain pyöräilijöitä vai myös jalankulkijoita?

Mattia
20.09.2017, 13.20
Mistä näitä tietää ? No, oikeesti. Niinkun jo kysyessä tiesit, pyöriähän se kolmio koski. Eihän siellä pyörätiellä voinut jalankulkijoita olla. Ja vaikka olisi ollutkin jossain kohdassa joku poikkeusratkaisu ja tehty typerä yhdistetty väylä kevyelle liikenteelle, niin onhan autoilijan havainnoimisen kantilta pikkuisen eroa lähestyykö risteystä polkupyörällä, vaikkapa 6 m/s nopeudella vaiko kävellen 2 m/s.

Puskis
20.09.2017, 14.25
Anteeks, en kyllä ollut varma, vaan vilpittömästi kysyin. Kurkistelin ennen viestin laittamista hieman streetviewiä ja löysin ympyröitä, joita kiersi jokin ahdas kelvin näköinen väylä ja matalia kolmiomerkkejä, joista näki vain taustat. Ihan mielenkiintoinen ratkaisu, mut jotenkin tekee mieli ennemmin syyttää sääntöjen sijaan liikennekulttuuria, jos Suomen systeemissä syntyy paljon vaaratilanteita. Suomessa tuolla uudistuksella homma saattaisi mennä entistä villimmäksi.

Mattia
20.09.2017, 15.03
Olet asian ytimessä. Kyllähän me ollaan kehitysmaatasoa, mitä liikennekulttuuriin tulee.

ps. kertoisko joku minulle, ketkä sen liikennekulttuurin muuten tekeekään ? Oliks se "noiden" vastulla vai miten se meni...?

Barracuda
20.09.2017, 20.31
Olet asian ytimessä. Kyllähän me ollaan kehitysmaatasoa, mitä liikennekulttuuriin tulee.

ps. kertoisko joku minulle, ketkä sen liikennekulttuurin muuten tekeekään ? Oliks se "noiden" vastulla vai miten se meni...?

Tjaa. Viime viikkoina oikein pistänyt silmään miten hyvin autoilijat antavat tilaa pyörätien jatkeella. Voi olla paikallinen ilmiö mutta näin ainakin Helsingissä. Kiertoliittymässä yhteistyötä helpottaa se että näyttää suuntamerkin. Itsellä ei ole minkäänlaisia ongelmia noissa jos muistan osoittaa mihin olen menossa ja toisaalta en yritä tunkea alle kun auto on selvästi ehtimässä ennen minua liittymään. En tee niin autollakaan ajaessa joten miksi rynnätä fillarilla.

Pahimmat paikat on ne kun auto tulee kolmion takaa ja on muutenkin paljon liikennettä. Siinä saa autoilijan hoksottimet olla herkällä että hiffaa kevliä puskevan fillarin kaiken muun lisäksi. Näin myös itselläni kun ajan. Toki voin olla ne. huono kuski mutta se on sitten eri tarina.

Mutta on tuossa ranskisten touhussa ideaa, tässä olisi kerrankin hyödyllinen asia mietittäväksi kaiken maailman fillarijärjestöille :)

plr
21.09.2017, 00.34
Kiertäessäni liikenneympyrää pyörätietä pitkin "väärään suuntaan" ja lähtiessäni ylittämään ympyrään tulevaa ajorataa, minulle oli kolmiolla merkitty väistämisvelvollisuus. Toiseen suuntaan kiertäessäni kolmiota ei ollut.

Tuossa tilanteessa tulee äkkiä epäselvää siitä kumpi väistää, kun sekä liikenneympyrään tulijalla että pyörätien jatkeella kulkevalle on merkitty väistämisvelvollisuus. Käsittääkseni ainakin liikennemerkin 231 - väistämisvelvollisuus risteyksessä - määritelmä pitäisi muuttaa, jos merkkiä käytettäisiin mainitussa tarkoituksessa, koska "Liikenneympyrässä merkillä [231] osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja."

plr
30.10.2017, 09.19
Havaitsin eilen ihastuttavan ilmiön. Pyöräteille oli levitetty jonkinlaisia teräväsärmäisiä rakeita, jotka rapisevat kivasti renkaiden alla. Näin pyörätien käyttäjät kuulevat muut ajajat eikä tarvitse käyttää soittokelloa niin usein. Hieno keksintö!

oppes
05.11.2017, 12.07
Tänään 08.30 kun lähdin lenkille. +8,5C lämmintä. Koko 40km lenkillä kelveillä tuli vastaan (tai ohitin) tasan yksi henkilö. Eli rauhassa sai vedellä. Oli muuten shortseissa (jos oikein näin) ja lyhythihaisessa polkeva fillaristi Kehä III:n varrella Järvenperän ja Niipperin välillä. Terveisiä vaan, jos luet tätä. Tuo "jos oikein näin" johtuu siitä, että oli jalkarattaassa kyllä jokusen sadan lumenin LED-valo keulilla. Ensin luulin, jotta mopo tulee vastaan...

Tassu
05.11.2017, 12.45
Keilaniemessä se surullisen kuuluisa suojatie/jatke ja nimenomaan molemmin puolin. Tapiolan puolella se painanne, johon kerääntyy kaikki vesi koko väylän leveydeltä ja hesan puolella siinä mutkassa se asfaltissa oleva aukko.

Ne on korjattu/paikattu nyt!!!

Smo
06.11.2017, 10.51
Myös monta vuotta asvaltissa ollut ikityömaareikä Tapiolasta länteen lähtiessä on päällystetty ja jopa Niittykummun työmaa näyttäisi lähes valmistuneen. Onkohan ne saaneet kevliasvalttikoneen huollosta ja joku tarkastus-katselmus tai esittely tulossa kun yhtäkkiä jotain tapahtuu ..

kuovipolku
13.11.2017, 00.41
Sunnuntaiaamupäivä Mustikkamaan ulkoilutiellä. Edessä iso ryhmä varttuneemmassa iässä olevia sauvakävelijöitä, enemmistö sauvojaan ulkoiluttavia rouvashenkilöitä.. Ehdin jo tuskailla ohituksen hankaluutta, kun ryhmän jälkipäässä kulkeva mies huikkaa kuuluvalla äänellä: "Pyöräiljä takana! Ei hypitä eteen!" Kävelijät ehkä tiivistävät aavistuksen verran keskemmälle, s.o. lähemmäksi toisiaan - mutta kukaan ei vilkuile taakseen, ei heilu sauvoja levittäen eikä ota askelta sivulle!

Smo
13.11.2017, 12.08
^joskus myös jotain urheilijaporukoita, partiolaisia ym, joku huutaa perässä "polkupyörä" sit jonossa toistellaan että keulakin kuulee ja letka siirtyy ulkoilureitin oikeaan reunaan

Näyttäisi kuin rantaraitin rappukohta Koukkuniemessä jossa raitti on kiertänyt huvilan sisämaan puolelta olisi saamassa oikaisun merenrannan kautta Haukilahden venesataman länsipuolella. Huvilan valitukset vihdoin saatu kumottua että pääsevät rakentamaaan? Jos näin, on siinä kaunis pätkä merimaisemaa. Tai sit siihen tulee taloja, toivottavasti ei

Tassu
13.11.2017, 16.36
Näyttäisi kuin rantaraitin rappukohta Koukkuniemessä jossa raitti on kiertänyt huvilan sisämaan puolelta olisi saamassa oikaisun merenrannan kautta Haukilahden venesataman länsipuolella. Huvilan valitukset vihdoin saatu kumottua että pääsevät rakentamaaan? Jos näin, on siinä kaunis pätkä merimaisemaa. Tai sit siihen tulee taloja, toivottavasti ei
Kyl mun käsitys on, että raitti laitetaan kulkemaan sen rannan kautta. Siitähän on väännetty kaiketi jo pitkään ja nyt valoa tunnelissa.

H. Moilanen
17.11.2017, 09.36
Viikin Arboretumissa on parina iltana tullut kommenttia, ettei ulkoilureiteillä saa ajaa mopolla. Otan tämän selkeänä kunnianosoituksena. Jos pystyn ajamaan niin lujaa että luomuläski sekoitetaan mopoon, kunto rupeaa olemaan ilmeisesti kohdallaan.

kuovipolku
17.11.2017, 11.13
^Mopoksi arvaamiseen on voinut olla yhtä lailla syynä hillitön valoteho kuin hurja vauhti. Tai jonkinlainen kauan sitten muodostunut näkemys siitä ketkä ajavat pimeässä ulkoilureiteillä ja millaisilla vehkeillä ja miltä polkupyörä voi nykyään näyttää.

PS Äkkiä en muista nähneeni ensimmäistä fätbaikkia sen enempää Arboretumin teillä kuin poluillakaan. Sattuman satoa se on ei-ookin, mutta kovin suurta läskipyöräilijätiheyttä en siellä uskoisi olevan.

PPS Nyt rupesin kyllä miettimään milloin viimeksi olisin nähnyt Arboretumin teillä oikean mopon...olisikohan siitä jo niin kauan että silloin sellaiset matalat "Monkeyt" olivat mopoikäisten suuressa suosiossa?

H. Moilanen
17.11.2017, 11.26
^Ehkä JumboJimin pörinä tekee vielä osansa, mene ja tiedä. Alueella kulkee säännöllisesti joku toinenkin läsä säännöllisesti jälijistä päätellen, mutta en muista nähneeni livenä kuin yhden sähkömallin ja tasan yhden kerran.

kuovipolku
22.11.2017, 10.13
Eilen Eteläisen Hesperiankadun pyörätiellä Mechelininkadun liikennevaloihin tullessa pysähdyin tyylikkäästi pukeutuneen naishenkilön rinnalle. Hän oli ilmeisesti ollut sen verran mietteissään että taisi jopa hieman säpsähtää. Mutta sen sijaan että olisi mulkaissut vihaisesti ja kehottanut käyttämään sitä kelloa hän aloittikin keskustelun (ystävällisen sävyisellä ja tavattoman kauniisti helisevällä äänellään) päivittelemällä sitä miten polkupyörät kulkevat miltei ääneti ja jatkoi tietenkin sillä että hän toivoisi että pyöräilijät käyttäisivät kelloa.

Vastasin toteamalla että väliähän jäi varmaankin metrin verran ja olin arvellut ettei hän niin isoa äkkiloikkaa ollut tekemässä ja sitä paitsi punaisten valojen vuoksi vauhtini ei ollut hölkkävauhtia kummempaa eikä hän varmaan olisi vaatimassa juoksijoiden kaulaan kelloja. Selitin myös miksi soittokellosta on usein vain haittaa, koska jalankulkijat reagoivat siihen kääntyilemällä ja tekemällä arvaamattomia hyppyjä sivuilleen ja koske he eivät sitä edes vaikuta kuulevan, jos soittaa vähäänkään kauempaa. Lisäsin että sekin olisi mukavaa että jalankulkijat eivät kävelisi merkityllä pyöräkaistalla tai pyörätiellä kuten hän juuri nyt oli tekemässä. Totesin myös ettei pyöriä tarvitse säikkyä, koska pyöräilijä kyllä huolehtii väistämisestä, onhan pyörissä ohjaustanko ja vielä jarrutkin.

Keskustelu käytiin oikein miellyttävässä hengessä ja uskaltaisin väittää että onnistuin viestimään pyöräilijän näkökulmaa ja ehkä jopa vähentämään hänen nopeakulkuisia pyöriä ja kovavauhtisia pyöräilijöitä kohtaan tuntemiaan pelkoja. Keskustelusta teki ihanan hetken myös se että hän oli ensinnäkin sivistyneen ihmisen oloinen, sellainen oikea vanhan ajan helsinkiläinen, ja toiseksi että vaikka hän oli arviolta yli 70-vuotias, näki ja koki selvästi että hän on ollut aivan helvetin kaunis nainen.

oppes
25.11.2017, 22.05
Kehä III:n vieressä kulkevalta kelviltä oli sinne kylvetyt sepelit harjattu veks! :D

kauris
25.11.2017, 22.17
Vai että hiekkoja väliputsattu ennen huhtikuun loppua?
Oho, toi on kyllä ihme! Espoon vai vantaan puolella?

Tosta kannattaisi laittaa tienhoidolle isot kehut palautteena!