Näytä tavallinen näkymä : Levyjarrujen männät jumissa
Tremendous
14.04.2009, 14.18
Huomasin että kevät huollossa takajarru hankas hiukan. Lähdin säätämään tuota ja nyt männät ovat jumissa. Ilmasin ja lisäsin öljyä. Painoin männät ruuvarilla pohjaan kuten ohjeissa sanottiin mutta ne jäi jumiin sinne. Jarrukahvassa ei ole mitään tuntua (löysä).
Laitoin hiukan öljyä mäntöihin mutta eivät lähteneet liikkumaan. Olenkohan rikkonut jotain vai olenko vaan käsi?
Eli ne pääsivät haukkaamaan ilmaa jossain kohtaa?
brewster
14.04.2009, 15.01
Ilma on hyvää hyppyreissä. Ei ole hyvää nestejarruissa. Ilmata pitää. Pitää ottaa ilmat pois jarrujen sisältä ja putkista. Tekee itse tai vie pätevään korjaamoon. Jos itse tekee, mieluiten laitekohtaiset työohjeet pitää olla. Voi tarvita erikoisvälineitäkin. Mukavaa askartelua. Jarruneste voi olla maalia syövyttävää. Tulee helposti rottapyörä (ratbike).
Tremendous
14.04.2009, 16.08
No siinähän se vika oli. Muutaman kerran ilmasin niin johan rupes toimii. Nyt ei enää hankaa. Hiukan on jarru vielä tehoton mutta tuo ei haittaa.
Koko päivä tuohon meni mutta tulipahan kuntoon. Kiitos noista vinkeistä :)
brewster
14.04.2009, 16.12
Panitko merkille että välttämättä joku auton jarruneste ei käy. Siis lisäsitkö oikeanlasita nestettä?
dirtyrider
14.04.2009, 16.14
Panitko merkille että välttämättä joku auton jarruneste ei käy. Siis lisäsitkö oikeanlasita nestettä?
Juu ei käy, pitää olla Lasolia...[vitsi]
Sitä jäin ihmettelemään, että miksi pitää ilmata "muutaman kerran".. luulisi kerran kunnolla riittävän, ja jossei niin ei sitä ensimmäistä voi ilmaukseksi sitten kutsua.. [saivartelua] :cool:
brewster
14.04.2009, 16.30
Niin, tuo 'hiukan vielä tehoton' jää kyllä soimaan korvissa. Pitää ilmata hyvin ja lopullisesti.
Tremendous
14.04.2009, 17.10
Itseasiassa en löytänyt muuta kuin tuota auton jarrunestettä. Ohjeissa luki että pitäis käyttää mineraaliöljyä. Tuo on aika laaja käsite joten otin kaupasta DOT4 jarrunestettä. No katsoo nyt miten toimii. Toivottavasti ei aivan pilalle mene.
Nyt hiukan ajaessa tuo jarrun tehon vähyys kyllä haittaa. Miten pitkään sen ilmauksen pitäis kestää? Tuli tehtyä tuo ilmaus muutaman kerran kun aina luulin että siellä ei olisi enään ilmaa.
dirtyrider
14.04.2009, 17.11
Itseasiassa en löytänyt muuta kuin tuota auton jarrunestettä. Ohjeissa luki että pitäis käyttää mineraaliöljyä.
:eek::eek::eek:
Tuo on aika laaja käsite joten otin kaupasta DOT4 jarrunestettä. No katsoo nyt miten toimii.
Tuolla logiikalla sinne olisi voinut vaikka sekaan työntää vaikka hierontaöljyä...
Tremendous
14.04.2009, 17.59
Siis kumpi nyt on vikana tuohon jarrujen tehottomuuteen? Mun huono ilmaus vai vääränlainen neste?
Syöpyykö jarrut nyt pilalle kun laitoin auton jarrunestettä?
Itseasiassa en löytänyt muuta kuin tuota auton jarrunestettä. Ohjeissa luki että pitäis käyttää mineraaliöljyä. Tuo on aika laaja käsite joten otin kaupasta DOT4 jarrunestettä. No katsoo nyt miten toimii. Toivottavasti ei aivan pilalle mene.
Luultavasti menee. Itse en ole toki kokeillut, mutta juttua olen kuullut että ainakin tiivisteet lienevät entiset. No mutta nythän meillä on testi, "Mitä tapahtuu kun laittaa DOTtia mineraaliöljyjarruun?"
Joskus kannattaisi lukea ja ennenkaikkea noudattaa niitä ohjeita... Shimanot kyseessä?
Tremendous
14.04.2009, 19.01
Joo Shimanot ovat. Voi ***** kattoo nyt mitä tapahtuu.
Onko mitään hyötyä enään laittaa oikeaa nestettä? :)
Olenkohan rikkonut jotain vai olenko vaan käsi?
Luultavasti molempia, mutta ei ehkä lopullisesti. :)
Sulla on ilmeisesti aika uusi pyörä ja harrastuneisuus alalla muutenkin uutta?
No sen vinkin annan, että kun itse tekee, ei kannata luulla osaavansa mitään, edes "helppoja juttuja". Netistä löytyy valmistajan ohjeet joka ikisen komponentin huoltoon, ja niitä kannattaa yrittää noudattaa orjallisesti.
Jos mä olisin sä, en jättäisi niitä jarrunesteitä sinne jarruihin, vaan kysyisin neuvoa maahantuojalta tai jälleenmyyjältä miten tulee toimia. Luultavasti voit vaan valuttaa dotit pois mhdollisimman huolellisesti ja laittaa vaikka maguran royal bloodia tilalle. Jos oot Tampereella päin, niin voin myydä edullisesti omasta tölkistä. Tuli taannoin hommattua paljon sitä ainetta.
brewster
14.04.2009, 19.56
itse purkaisin sen välittömästi pienimpiin osiinsa ja pesisin tiivisteet sun muut romppeet huolellisesti jollakin saippualla, ehkä ei ole heti pilaantunut , mutta mitään en tiiä mistään tietenkään
dirtyrider
14.04.2009, 20.08
Pitäisikö otsikoksi vaihtaa: "Männät jumissa - ei näin - levyjarrujen purku ja kasaus"
Tosiaan, jos jollain on aiempia kokemuksia noista doteista ja mineraaliöljyistä sekaisin niin, olisi mielenkiintoista kuulla lopputulos. Onhan täällä ollut jos jonkinlaista keskustelua rypsiöljyistä yms.
Noi DOT jarrunesteet on sen verta jyrkkää kamaa, että vie maalitkin rungosta alta aikayksikon. Tiivisteet suurella todennäköisyydellä rupeaa vuotamaan.
Toden näköinen syy on se että sekoitit mineraaliöljyn ja DOT nesteen ,ne ei sekoitu toisiinsa, Olen sellaisen maguran jarrun korjannut siihen oli lisätty DOT nestettä joka teki pisaran joka tukki kahvan reijän josta neste menn letkuun . Tiedän myös ssen että näissä mineraali öljy jarruissa voidaan käyttää DOT 5.0 jarrunestettä joka on silikooni pojaista nestettä eikä syövytä tiivisteitä DOT 3, 4 ja 5,1 ovat voimakkati syövyttäviä jarrunesteitä. ainut ongelmä ett kun olen hakenut DOT5,0 nestettä aina tarjotaan 5.1 stä . Kuitenkin olisi syytä käyttää mineraali öljyä shimanon ja maguran jarruissa . DH piireissä on käytetty myös hyvääl menestyksellä DOT nesteitä toki omalla vastuulla.
Tremendous76
21.02.2013, 21.25
Dodiin Tremendous täällä taas :) Neljä vuotta ajoin DOT4 jarrunesteilläni ja nyt tuli aika vaihtaa jarrupalat. Varmaan on väärä jarruneste tehnyt tehtävänsä sillä toisen puolen männät eivät suostu enään palautumaan. Pitäisi kuulemma olla varovainen kun niitä painaa takaisin mutta käytän miten paljon voimaa tahansa mitään ei tapahdu. Outoa sinänsä että vastakkainen mäntä toimii, jos syynä olisi väärä jarruneste niin eikö molempien pitäisi olla epäkunnossa? Outo yhteensattuma on myös se että etu ja takajarrujen samanpuoleinen mäntä ei toimi. Olisikohan tämä joku Shimano BR-M485 jarrujen ominaisuus?
Mieleen tuli ostaa uudet jarrut. Älkää huoliko tällä kertaa aion tilata myös oikeanlaista mineraaliöljyä :)
http://www.fillarikellari.fi/index.php?np=4&md=37&sd=3704&item=3704-4861
Nykyiset jarruni ovat BR-M485 joten luulisi näiden sopivan. Näihin sopisi myös ostamani uudet jarrupalat. Käsittääkseni jarrujen mukana ei tule kaapeleita ja kahvaa. Uskaltaisiko vanhoja kahvoja ja kaapeleita käyttää kun olen käyttänyt väärää jarrunestettä? Olisiko ne mahdollista puhdistaa vai ovatko nekin roskis kamaa? Mikä olisi järkevin vaihtoehto saada menopeliini uudet jarrut? Rahaa ei myöskään ole liikaa tuhlattavaksi operaatioon joten pitäkää joku tolkku :)
Jos ei ole ihan hirveä kiire, kannattaa katsoa esim. bike24:n tarjontaa:
http://www.bike24.com/1.php?mid=0;content=7;navigation=1;menu=1000,2,15, 117;pgc=60:204;orderby=2 (http://www.bike24.com/1.php?mid=0;content=7;navigation=1;menu=1000,2,15, 117;pgc=60:204;orderby=2)
Tremendous76
21.02.2013, 22.14
Jos ei ole ihan hirveä kiire, kannattaa katsoa esim. bike24:n tarjontaa:
http://www.bike24.com/1.php?mid=0;content=7;navigation=1;menu=1000,2,15, 117;pgc=60:204;orderby=2 (http://www.bike24.com/1.php?mid=0;content=7;navigation=1;menu=1000,2,15, 117;pgc=60:204;orderby=2)
Kiitos linkistä. Eihän tässä mikään kiire ole kun kevääseen on aikaa. Onko varma että kaksi ylintä sopisi minun pyörääni? Näyttäis olevan kaikki tarvitsemani :)
Täältä voi kaivella tarkempia tietoja Shimanon osista:
http://techdocs.shimano.com/techdocs/index.jsp (http://techdocs.shimano.com/techdocs/index.jsp)
Tässä on sun jarrujen spec-dokumentti:
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-M485-F-2734B_v1_m56577569830648518.pdf
ja tässä Bike24:n sivulla oleva:
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/BR/EV-BR-M596-R-3206_v1_m56577569830759433.pdf
näitä vertailemalla ja fillaria katsomalla asian pitäisi selvitä. Oleellisia juttuja ovat roottorin halkaisija ja jarrusatulan kiinnitystapa (siis millaisen adapterin tarvitset, jos sellaista tarvitaan). Näissä kahdessa on muuten erilaiset jarrupalat.
Vielä niistä tiivistemateriaaleista (surffasin Trelleborgin nettisivuilla): EPDM-kumi kestää jarrunestettä, mutta ei kestä mineraaliöljyä. NBR-kumi kestää mineraaliöljyä, mutta ei kestä jarrunestettä. CR-kumi kestää kumpaakin.Eli jos ei saa selville tiivistemateriaalia, on melkoista lottoamista vaihtaa jarrunesteen tyyppiä.
Kettu-Pekka
22.02.2013, 07.50
Tuosta ilmaushommasta vielä: Jos järjestelmässä on kunnolla ilmaa niin se ei tahdo kaiki tulla yhdellä ilmauksella pois. Varsinkin jos on pitkät ja ohuet letkut / putket. Nesteen seassa on paljon pientä ilmakuplaa, joten ottaa aikansa ennen kuin ilma keräytyy järjestelmän korkeimpaan kohtaan. Eli jos ilman haluaa varman päälle pois niin kannattaa ilmata ainakin kahteen kertaan.
Toki ilmaus useimmiten onnistuu yhdelläkin kerralla. Mutta toinen kerta varmistaa tilanteen.
Motonetissä myyään ainaki sitä Citroenin vihreetä litkua. Pelittää mineraalijarruissa hyvin ja maksaa miljoona euroa vähemmän ku joku shimanon orkkispunanenlitku.
Joo, kurkkasin kaappiin Citroen LHM+ hydraulineste. Makso muistaakseni alle kympin toi törppö.
Amfinaut
24.02.2013, 00.54
Febi M6162 hydrauliöljyä on ilmeisesti myös käytetty mineraaliöljyjarruissa onnistuneesti. Löytyy ainakin Motonetistä nimellä "BMW-ohjaustehostinöljy vihreä".
Nykyiset jarruni ovat BR-M485
---
Käsittääkseni jarrujen mukana ei tule kaapeleita ja kahvaa. Uskaltaisiko vanhoja kahvoja ja kaapeleita käyttää kun olen käyttänyt väärää jarrunestettä? Olisiko ne mahdollista puhdistaa vai ovatko nekin roskis kamaa? Mikä olisi järkevin vaihtoehto saada menopeliini uudet jarrut? Rahaa ei myöskään ole liikaa tuhlattavaksi operaatioon joten pitäkää joku tolkku :)
Lainataanpa vanhaa ketjua - Eli Simpan BR-M485 takana laahaillut vuodesta 2009 saakka. Kun työntelee sylintereitä vähän taaemmas, kotvasen ajaa ja taas laahaa.
Noita Shimanon takajarru settejä näyttää olevan Deore luokassa noin 60€ kpl. Tästä virisi ajatus, josko toi ongelma vaihtamalla paranisi?
jotain BR-M395 (http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-disc-brake-br-m395-1600mm-white-rear-267570/wg_id-274) settiä tarjouksesta noin pari kymppiä ja BR-M675-B (http://www.bike-discount.de/en/buy/slx-disc-brake-br-m675-b-rear-86985/wg_id-274) viiskymppiä, auttaisikohan noista kumpikaan ongelmaan?
Mistä löydän jotain opasta, mikä shimanon jarru kävisi tuohon vanhan "päälle", ilman isompia sovitteluja?
noniinno
05.11.2014, 21.17
Olisi kannattanut ilmata ne jarrut jo vuonna 2009. Mutta uudet Shimanon SLX jarrut ovat niin hyvät, että vaihtamalla kyllä paranee. Toki ilmata nekin pitää jos alkavat laahaamaan. Kannattaisi vaihtaa molemmat, sekä eteen että taakse samalla. Mutta jos viisi vuotta ovat jarrut laahanneet, niin luulen että pelkkä putsaaminen, ilmaaminen ja palojen vaihto jo tuottaa ahaa-elämyksiä.
jeeeeelo
23.08.2015, 20.41
Nostellaas. Eli tuossa synnyinkotona käydessäni huomasin, että maastopyöräni takajarru laahaa oikein urakalla. Jarrupalat olivat aivan kiinni jarrulevyssä. Koitin painelemalla jarrukahvasta saada mäntiä ja jarruja liikkumaan, mutta eivät ne siitä vironneet. Vein pyörän sisälle ja otin jarrupalat irti ja koitin painelemalla saada mäntiin eloa. Eivät ne siitäkään vironneet. Ei vaikka vähän öljyllä koitin avittaa.
Ilmaus ja uusien nesteiden laitto lienee seuraavana vuorossa. Siihen vähän apuja kyselisin, ekaa kertaa sitä hommaa tekemässä. Eli jarrut ovat siis Avid Elixir 1 merkkiset, 2 vuotta vanhassa, suht vähällä ajolla olleessa maastopyörässä kiinni. Pyörä oli ollut n. 1kk ajotta, tästä lienee mäntien jäykistyminen? Kumpaa nestettä kannattaisi kiertoon laittaa DOT 5.1 vai DOT 4, molempia voi jarrukahvojen mukaan käyttää. Onko niillä mitään käytännön eroja? Motonetistä saanee jotain autojen jarrunestettä halvalla vrt. pyörään "speksatut" nesteet, tämä käy? Millä työkalulla tuo ilmaus ja nesteiden laitto olisi paras suorittaa, käykö ihan apteekin lääkestruutta?
Lisäksi ajattelin jarrupalat vaihtaa, edelliset olivat sen verta kuluneet. Minkäslaiset jarrupalat ovat "parhaat"? Materiaali?
noniinno
23.08.2015, 20.52
^Kannattaa lukea ohjeet https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/bf7nqBLdnu1YyjWhD26xMTM94XdnV9Ajf4d6C1nsx4Y/mtime:1372788147/sites/default/files/techdocs/e1_e3_service_manual_rev_b.pdf
Kuukauden ajamattomuuden seurauksena männät eivät vielä jumitu, paitsi jos pyörä on ollut järven pohjassa tai todella erikoisissa olosuhteissa. Öljyllä ei mäntiä herkistellä, vaan silikonipohjaisella jarrusylinterirasvalla, löytyy Motonetista. Tiivisteet voivat jopa ottaa nokkinsa öljystä ( esim. CRC, jota yleensä joka paikkaan ruiskitaan sen enempää ajattelematta) ja esim turvota, jolloin tilanne ei ainakaan parane. Dot 4 tai 5.1 käy vaikka olisi metsätraktoriin tarkoitettu. Kannattaa ottaa männät irti ja putsata, tarkistaa ja voidella tiivisteet. Ilmaussetti on ihan hyvä. Pelkällä ruutallla et tee mitään, vaan tarvitset esim. silikoniletkua. Systeemi täytetään alhaalta päin joten letkun pitää sopia ilmausnippaan. Toisen ruutan on hyvä sopia kahvan säiliön ilmausaukkoon. Sintteripalat ovat ihan hyvät, mutta normikäyttöön (lue ei ääriolosuhteisiin) mitkä vaan käyvät. Merkkipaloilla toimii luultavasti paremmin kuin merkittömillä tarvikepaloilla.
Itse Avidien kanssa turanneena sanoisin että kannattaa suosiolla ostaa Avidin ilmauskitti, mukana tulee 2 ruiskua ilmausruuvien kierteisiin sopivin liittimin, säästää olennaisesti aikaa ja hermoja. Virallinen ohjehan sanoo että sekä kahvaan että jarrusatulaan laitetaan täytetty ruisku ja osa jarrusatulan ruiskun nesteestä tuupataan kahvan ruiskuun jonka jälkeen kummastakin vielä imetään ilmakuplat erikseen. Kannattaa tämä video vilkaista: https://www.youtube.com/watch?v=IoaPUw5DliA
t. Janne
jame1967
23.08.2015, 23.28
Kysyin kerran autovaraosaliikkeestä , mitä eroa dot4 ja dot5 nesteillä on.
Liittyy jarrunesteen kiehumiseen , ei varmaan kiehu polkupyörän jarruissa .
Myös meikäläinen ostaa jarrunesteen autotarvikeliikkeestä on halvempaa ja isommissa pulloisssa ,
tosin kun ostin avidin ilmaussarjan tuli siinä mukana pieni purnukka joka nyt ollut käytössä .
noniinno
23.08.2015, 23.41
DOT 5 on ihan eri asia kuin DOT 5.1. Ei pidä sekoittaa keskenään.
Joo, DOT 3, 4 ja 5.1 on alkoholipohjaisia ja sekoituskelpoisia keskenään, kun taas DOT 5 on silikonipohjaista, eikä sekoitu alkoholipohjaisten kanssa. Laatua vaihtaessa varautukaa tiivisteiden vaihtoon... Monien jarrujen tiivisteet ei kestä silikonia, on melkoista myrkkyä kumille. Silikoninesteellä on suurempi kiehumispiste ja kokoonpuristuvuus. Käytetään lähinnä ratavehkeissä.
Nappulakenka
24.08.2015, 08.15
Myös meikäläinen ostaa jarrunesteen autotarvikeliikkeestä on halvempaa ja isommissa pulloisssa ,
Näin pyörän huollon kannalta DOT-jarruneste kannattaa ostaa pienissä pulloissa. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt, että DOT-nesteet eivät tykkää pidempi aikaisesta säilytyksestä(kun siis pullo on jo avattu), sillä kun niillä on tapana kerätä vettä, mikä taas itsessään laskee jarrunesteen kiehumispistettä. Tästä syystä olen ostanut 0.5litran pullon ja sillä saa ilmattua kahden pyörän jarrut.
Monien jarrujen tiivisteet ei kestä silikonia, on melkoista myrkkyä kumille.
Avaatko tätä pikkuisen tarkemmin. Minä olen ollut siinä käsityksessä, että silikonia kestämättömät kumilaadut ovat sellaisia, ettei niitä käytetä jarruissa juurikaan, johtuen niiden muista omiaisuuksista.
jeeeeelo
24.08.2015, 12.12
Kiitoksia vastauksista!
Tuota manuaali olinkin jo lueskellut. Seuraavaksi ihmetyttää, kannattaako maksaa muutamaa kymppiä "aidosta" ilmauskitistä (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/avid-disc-brake-bleed-kit/rp-prod30137) vai riittääkö ihan tällainen halvempi versio? (http://www.epicbleedsolutions.com/products/bleed-kits/avid/complete-kit/)
noniinno
24.08.2015, 12.21
Osta vene, se kannattaa. Ilmauskitin saat kuitenkin sopivasti täältä http://www.bike-discount.de/en/buy/avid-bleed-kit-for-hydraulic-brakes-27225/wg_id-287
Nappulakenka
24.08.2015, 22.52
Kiitoksia vastauksista!
Tuota manuaali olinkin jo lueskellut. Seuraavaksi ihmetyttää, kannattaako maksaa muutamaa kymppiä "aidosta" ilmauskitistä (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/avid-disc-brake-bleed-kit/rp-prod30137) vai riittääkö ihan tällainen halvempi versio? (http://www.epicbleedsolutions.com/products/bleed-kits/avid/complete-kit/)
Kyllä sä tolla halvemmallakin pärjäät. Hommaat vaan jostain bleed blockin jarrupalojen tilalle ellei sellaista pyörän mukana tullut.
arctic biker
25.08.2015, 06.59
Näin pyörän huollon kannalta DOT-jarruneste kannattaa ostaa pienissä pulloissa. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen ymmärtänyt, että DOT-nesteet eivät tykkää pidempi aikaisesta säilytyksestä(kun siis pullo on jo avattu), sillä kun niillä on tapana kerätä vettä, mikä taas itsessään laskee jarrunesteen kiehumispistettä. Tästä syystä olen ostanut 0.5litran pullon ja sillä saa ilmattua kahden pyörän jarrut.
Tai tekee kuin minä joka laitoin pikkusiin muovipulloihin ja piripintaan täytin. Ainoa huono puoli asiassa ettei ne pahukset kestäneet, dotti syövytti puhki ja minä ihmeissäni tallilla jotta mitä vattua.
Mikkomoe
13.02.2021, 09.40
Mulla konassa sram level takajarru täysin jumissa.. lueskelin netistä juttuja tästä ja menen vähän sekaisin, jossain lukee että jarrujumi johtuu jarrukahvan tiivisteistä ja jossain taas itse jarrusatulan mäntien jumiutumisesta. Miten saan selville että kummassa päässä se vika on?
Meinaan tänään tai huomenna käydä ostamassa ilmaussarjan ja jarrunestettä. Ja tiivisteitä varmuuden vuoksi ja sitten työhön. Pitäis saada valmiiksi ensi viikon työmatkapyöräilyjä varten..
^Oletko painanut männät sisään ja katsonut liikkuuko ne kun puristaa kahvasta?
Mikkomoe
14.02.2021, 18.27
^ nyt on sramin ilmaussarja ostettu. Mutta en saa mitään kiilaa työnnettyä mäntien väliin. Eli en saa edes papukaijapihdeillä puristettua tarpeeksi sisälle että saisin kiilan paikoilleen. Ei edes silloinkaan kun kahvan ilmausruuvi on auki.. hmm
Mikkomoe
14.02.2021, 19.53
Onnistu se lopulta. Kahvan säätöruuvia auki ja kaksilla pihdeillä puristin mäntiä sisäänpäin. Vaihdoin nesteet ja ilmasin ja nyt tuntuu toimivan ihan hyvin vaikka en vaihtanut mitään tiivisteitä yms. Pelkkä nesteenvaihto riitti tässä.
Mutta mitä tässä oikein tapahtui, miksi meni jumiin? Kaksi viimeistä lenkkiä oli yli 10 asteen pakkasessa suolla epätasaisilla poluilla röykytyksessä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.