PDA

Näytä tavallinen näkymä : Satula vaihtoon

Sivut : 1 2 3 4 5 [6]

xubu
08.06.2019, 09.08
Minä kokeilen nyt tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501114/Selle-Royal-Satula-Look-IN-Relaxed

(https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501114/Selle-Royal-Satula-Look-IN-Relaxed)Toiset täällä vannovat kovan satulan nimeen. Minulla kuten eräs toinenkin täällä sanoi, alkaa peppuun sattumaan jo kovalla tuolilla istuminen. Kovalla satulalla en pysty ajamaan ollenkaan. Olen kokeillut muutamia pyörän mukana tulleita. Nyt olen ajanut aika pehmeällä, mutta siinäkin alkaa sattumaan jo puolen tunnin jälkeen ja tunnin kuluttua ajaminen on jo kidutusta. Laitoin tuon linkin satulan eilen kiinni ja ajoin pienen matkan. Huono puoli siinä on, ettei siinä pysty paljon liikkumaan pituussunnassa. Mutta muuten on kyllä pehmeä. Tänään kokeilen miltä tuntuu, vähän pidemmällä matkalla.

hiilikuitumies
08.06.2019, 09.47
Minä kokeilen nyt tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501114/Selle-Royal-Satula-Look-IN-Relaxed

(https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501114/Selle-Royal-Satula-Look-IN-Relaxed)Toiset täällä vannovat kovan satulan nimeen. Minulla kuten eräs toinenkin täällä sanoi, alkaa peppuun sattumaan jo kovalla tuolilla istuminen. Kovalla satulalla en pysty ajamaan ollenkaan. Olen kokeillut muutamia pyörän mukana tulleita. Nyt olen ajanut aika pehmeällä, mutta siinäkin alkaa sattumaan jo puolen tunnin jälkeen ja tunnin kuluttua ajaminen on jo kidutusta. Laitoin tuon linkin satulan eilen kiinni ja ajoin pienen matkan. Huono puoli siinä on, ettei siinä pysty paljon liikkumaan pituussunnassa. Mutta muuten on kyllä pehmeä. Tänään kokeilen miltä tuntuu, vähän pidemmällä matkalla.
Käy Biltemassa. Tuote 27-1857. Polkupyörän satula, sport. 14,50 €. Se näytti suhteellisen fiksun muotoiseltaltakin. Se näytti fiksummalta kuin 90 prosenttia satuloista, koska siinä nokkakin taisi olla selvästi takaosaa alempana. Se on ihan liian pehmeä enemmän ajavalle (pehmeä mm. hiertää helpommin), mutta kerran sellaista etsit. Sen muotoilu vaikutti tosi paljon fiksummalta kuin tuon nyt linkittämäsi. Bilteman satula on myös varsin leveä (16 cm).

https://productimages.biltema.com/v1/Image/article/medium/271857/3

Minusta tällainen ei tosin ole itse ongelman ratkaisu, vaan oireiden. En tiedä, mitä ne kovat kokeilemasi ovat olleet, mutta yleensä pyörän mukana tulevat ovat aivan hirveitä, enkä minäkään niillä pysty ajamaan, kun ajan ilman pehmusteita. Sama pätee monien täälläkin suosimiin satuloihin, mutta housunsa toppaaminen tietysti muuttaa kummasti kovuuden tuntemusta ja ehkäpä jopa piilottaa usein satuloiden surkean muotoilun ongelmia. Esim. reunoilta liian aikaisin tai jyrkästi kaareutuminen saa istuinluut osumaan viistossa, mikä taatusti helposti sattuu kovassa satulassa. Minusta ratkaisu ongelmaasi olisi tottumus, oikealla lailla joustava ja oikein muotoiltu satula, mikä minusta tarkoittaa esim. jotain SQlabin pehmeämpää mallia, jos silti koet takamuksesi olevan normaalia herkempi. Niillä on vain hurjasti hintaa pelkkään kokeiluun, kun kaikki kaupat eivät varmasti hyväksy käyttöön otetun satulan palauttamista. Tuo Bilteman satula olisi kuitenkin askel sinne päin. Se on mielestäni niin pehmeä, että en ymmärrä, miten kukaan voisi edes enemmän satulaan upota.

xubu
09.06.2019, 11.38
Kiitos ehdotuksesta, pitää käydä katsastamassa Bilteman satulaa. Tuon voi ostaa jo kokeiluun, kun ei ole kallis.

Onkos linkata niitä pehmustettuja housuja? Onko niitä niin sanottuja kalsareita joiden päälle sitten voi pukea toiset housut?
Minulla oli joskus liiteristä ostetut pehmustetut housut, mutta eivä olleet hyvät.

Moska
09.06.2019, 12.15
Minulla oli joskus liiteristä ostetut pehmustetut housut, mutta eivä olleet hyvät.

Yhdet liiterin housut ollut ja niiden pehmuste oli liian iso, pehmeä ja paksu. Nykyään castellin henkselihousuja tulee käytettyä, mutta kaapissa on henkselittömätkin (one way), joita voisi pitää vaikka shortsien alla. Joskus näkynyt Kärkkäisen hyllyssä shortseja joiden mukana tulee pehmuste alkkarit.

Firlefanz
09.06.2019, 12.57
Ehkä on parempi ajatella ettei ajohousujen pehmusteen varsinainen tarkoitus ole toimia pehmusteena tai kompensoida satulan kovuutta. (Sitä mikä on sen ensisijainen tarkoitus tai miksi sellaisetkin pehmusteellisia housuja käyttää jotka ilmankin pärjäisivät saa minun puolestani kukin miettiä tykönään.)

Senkin voi muistaa että se miltä satula, olipa se täysin pehmustamaton tai pehmusteellinen, tuntuu riippuu oleellisesti (fysiologisten ja muiden mahdollisten erojen ohella) siitä miten pystyssä tai eteenpäin kallistuneena istuu, missä kulmassa lantio on, miten paljon painostaan tosiasiassa satulalle laittaa, missä määrin "kannattelee itse itseään" jne. (Ja melkein kaikkeen edellämainittuun vaikuttaa se millaisen satulan on valinnut, mille etäisyydelle ja mihin asentoon sen on säätänyt.)

Tavallaan ikäviä tosiseikkoja sikäli että kovin yleispäteviä totuuksia ei loppujen lopuksi ole eikä jonkun toisen tai monien muiden satulamieltymyksistä aina ole kovin helppo päätellä mitään omalta kannaltaan hyödyllistä.

hiilikuitumies
09.06.2019, 15.26
Tavallaan ikäviä tosiseikkoja sikäli että kovin yleispäteviä totuuksia ei loppujen lopuksi ole eikä jonkun toisen tai monien muiden satulamieltymyksistä aina ole kovin helppo päätellä mitään omalta kannaltaan hyödyllistä.
Mieltymykset ovat se viimeinen asia, mutta sitä ennen on olemassa yleispäteviä totuuksia, kuten painon saaminen pääosin istuinluille ja kuinka se käytännössä tapahtuu. Jos mitään ei voi sanoa, niin saman tien voi kiistää kaiken ergonomian muuallakin kuin satuloissa, mutta totta kai on joitain yleisiä suunnitteluperiaatteita, jotka sopivat toisia paremmin ihmisen fysiologialle. Hyvin suunnitellussakin satulassa voi olla jokin juttu, jonka takia se ei jollakin kunnolla toimi, mutta todennäköisyys toimimiseen on paljon parempi. Todella huonosti suunniteltu satula ei oikeastaan voi olla kellään hyvä, ellemme mittaa hyvyyttä pelkästään tyytyväisyydellä, sillä onhan moni tyytyväinen satuloihin, jotka ihan turhaan tukkivat mm. heidän alapäänsä verenkiertoa, mutta he eivät esim. huomaa sitä, kun se ei ole liian paha. Tai moni voi luulla, että satula on mukava, kun ei ole paremmasta kokemusta ja eivät siten osaa odottaa enempää jne.

Warlord
10.06.2019, 13.36
Mulla on käytössä ISM peloton (nykyään PS 1.1) ja se auttoi merkittävästi aiempien perinteisempien satuloiden kanssa koettuun alakerran puutumiseen. Ongelmaksi on muodostunut se ettei iho istuinluiden kohdalla tahdo kestää istumista puolta tuntia-kolmea varttia pidempään. Kävin talvella bikefitissä ja se auttoi muuten kyllä muttei tuohon ahterin arkuuteen. Onko muilla ongelmia ihoarkuuden kanssa? Olen kokeillut muutamia pöksyjäkin. Ei apua. Pitäiskö vaihtaa chamois cream tai ajaa perse kuivana? Iho punoittaa lenkin jälkeen istumakohdasta, onneksi ei mene rikki kuitenkaan.

kurvaaja
10.06.2019, 14.49
Mulla on käytössä ISM peloton (nykyään PS 1.1) ja se auttoi merkittävästi aiempien perinteisempien satuloiden kanssa koettuun alakerran puutumiseen. Ongelmaksi on muodostunut se ettei iho istuinluiden kohdalla tahdo kestää istumista puolta tuntia-kolmea varttia pidempään. Kävin talvella bikefitissä ja se auttoi muuten kyllä muttei tuohon ahterin arkuuteen. Onko muilla ongelmia ihoarkuuden kanssa? Olen kokeillut muutamia pöksyjäkin. Ei apua. Pitäiskö vaihtaa chamois cream tai ajaa perse kuivana? Iho punoittaa lenkin jälkeen istumakohdasta, onneksi ei mene rikki kuitenkaan.

Iho-ongelmaa täälläkin. Valkovaseliinia olen vetänyt ennen lenkkia, en tiedä onko siitä mitään apua.. Miettinyt myös mikä mahtaa olla karvan vaikutus asiaan? Lenkin jälkeen punoitukseen/näppyihin sitten Bepanthenia, joka tehoaa uskomattoman hyvin.

hphuhtin
10.06.2019, 15.14
Olen paikallistanut itsellä ahterin arkuuden ja näpyt yhdellä tietyllä pyöristäni ajamiseen, oli rasvaa tai ei, joten penkki on vahva epäilyksen kohde syyllisenä. Aion kokeilla eri penkkejä.

Firlefanz
10.06.2019, 16.10
Väittävät että hienojakin chamois cremejä voi laittaa liikaa. Vaikka on luonnollista ajatella että pikkaisen liikaa ei voi olla haitaksi, se saattaa itse asiassa lisätä hankautumista ja aiheuttaa sitä kautta iho-ongelmia.

Sopiva määrä on yllättävän pieni, pari sormenpäällista pikemmin kuin kourallinen, ja kannattaa ehkä kokeilemalla hakea pienintä riittävää määrää.

Marsusram
10.06.2019, 16.35
Sellainen huomio tuli omalla kohdalla SDG Bel Air 2.0 satulasta, että tuntui profiililtaan sopivan levyiseltä ja muotoiselta, tiellä ajettaessa toimii.
-mutta takaräystäs nousee ylös, mistä tuli epämukavuutta maastossa.
Satula on muotoiltu tarpeeksi pyöreäksi, jotta taakse ja eteen siirtyminen eivät ole mahdottoman hankalia, vaikka perän nousu vastustaa enemmän.
Eniten harmitti kun pyörän keikkuessa juurakossa räystäs tuuppii takamukseen ja heittää painoa eteenpäin tangolle kun tarkoitus olisi ajaa kevyellä keulalla.
Vaihtoon.

jcool
23.06.2019, 12.15
Moikka,

Ostinpa uuden satulan - Specialized Toupe Comp Gel. Pika-arvio satulasta on ihan huippu! En ole pitemmällä matkalla vielä testaillut, mutta pari tuntia menee ihan helposti ja ilman pehmustettuja ajohousujakin. Loistavan napakka ja tarjoaa hyvän tuen istuinluille. Ei tarraa kiinni ajohousuja tai ei ole jotakin röpelö kuviota haittaamassa istumista. Mukava ajaa, kun satula ei ahdista mistään tai aiheuta painetta. Satula on krossarissa ja oli tarkoitus löytää vastaava satula, kuin Specialized Phenom Comp Gel, jota ei enään saa mistään. Viimeisin vuosi ko. Phenomille on varmaan 2013, jolloin sitä vielä oli saatavilla. Phenom on minulla maantie fillarissa ja sillä ajaakin esim. 6 tuntia ilman mitään ongelmia. Ei puutumista tai mitään muutakaan ongelmaa. On huippu satula. Mä testaan vielä tuon Toupen maantie pyörässä, koska sehän voi olla jopa parempikin, kuin tuo Phenom. Krossarissa oli jonkin aikaa Spessun Power satula, mutta ei se toiminut minulla yhtään. Tuo Spessun Phenom toimii myös maastopyörässä. Toupessa on karvan verran pyöreämpi muoto varsinkin istuinluiden vierestä ja tuntuu paremmalle peräkkäisinä päivinä. Phenom painaa toisen päivän ajoissa hiukan alussa, mutta unohtuu aika äkkiä. Phenom on ehkä vähän tasaisempi ja toki kovempi, kuin Toupe. Toupe onkin enemmän maantie satula. Maastossa oon vannoutunut Brooks Cambium Carved satulan fani, koska se joustaa ja tarjoaa helpotusta selälle. Muutenkin loistava tuo Brooks istua ja ajaa. Aikoinaan olin jo hylätä tuon Brooksin, kun se oli niin "kova". Onneksi löytyi asento, jossa Brooks alkoi toimimaan, eli karvan verran pitää olla takakenossa.

Ohessa minun TOP kolme satulaa: 1. Specialized Phenom Comp Gel, 2. Brooks C17 Cambium Carved ja 3. Specialized Toupe Comp Gel.
Kaksi parasta satulaa toimii maantiellä ja maastossa. Molempia käyttänyt ihan ristiin eri pyörissä ja hyvällä menestyksellä! Toupe voi nousta vielä ykköseksi, mutta liian aikaista sanoa vielä.

1aloittaja
30.06.2019, 00.50
Kiitos asiantuntijalta vaikuttavasta selvityskommentistasi.

Nyt on mennyt taas reilu vko lisää ’heilurin’ tunnottomuuden kanssa ja sain hermotautien erikoislääkärin, neurologin, turkulaisesta isosta yksityisestä terveyspalvelusta soittamaan mulle.
Hän kuunteli asiallisesti kertomani, vaikka seuraava potilas jo odottikin oven takana. Joten kiitos hänellekin.

Mutt sitt... kuunneltuaan totesi, ett olis ehkä syytä tulla näyttämään (’varusteita’).
Joten kysyin, ett onko hermon/-jen paranemiseen/korjautumiseen jotain hoitoa?
Johon hän: ”voidaan tutkia... ja silloin sitt miettiä”...

Eli johtopäätöksenäni, ett eipä taida juurikaan olla muuta kuin odottaa, kun hän vielä lisäsi että ei olisi syytä pyöräillä ennen kuin tunto on palannut (mahdollisesti...)
Sen kun, hänenkin sanomansa mukaan, ”PITÄISI” palautua
Oli siis samaa mieltä kanssani, että pitäisi, juu - tosin hän uskotteli, mutt minä toivon...

Joten satulaan kantsii oikeasti kiinnittää huomiota eikä vain luottaa vanhoihin arvostettujen valmistajien tuotteisiin, vaikka ne olis miten hienoja tahansa ...tai joskus olleet... Tieto kun on siltäkin osin lisääntynyt mm kokemusten myötä.

Polkijan perä kun ei ole satulaa varten, vaan satulaa vasten

Ps. Totaalitunnottomuuteen eli hermon vaurioitumiseen ei olemassa hoitokeinoa.
Eli ei voi muuta kuin odottaa ja toki toivoa, että hermo korjautuisi omia aikojaan...

Vanhaan juttuuni ikävä uutinen, johon liittyen satuin just lukemaan lehtikirjoituksen, vaikka olikin vanhan ip-lehden kirjoitus... minkä arvon sellaiselle kukin sitten antaakin, mutt mulle kävi just niin kuin siinä varoitettiin...
johtuiko sitten kovasta satulasta vai jousittamattomasta pyörästä tai satulatolpasta, en tiedä

https://www.iltalehti.fi/syopa/a/2014070918476097

Mutt mulla todettiin neljä kk hermovaurion jälkeen agressiivinen, laajalle luustoon levinnyt eturauhassyöpä
Jatkan taas kuitenkin pyöräilyä, mutt oon hankkimassa jousitetun satulatolpan ja pehmeämmän ’kaksihaaraisen’ satulan...

Ps. Hermovaurio sinänsä korjautui itestään pitkän, neljä kk, odottelun jälkeen ...ja syöpä kk sen jälkeen...

Pps. Joten ehkä satulan valintakriteereitä kantsis ’kova ja kapea’-matran lisäksi ihan oikeesti miettiä käytön mukaan

Moska
30.06.2019, 06.35
Pps. Joten ehkä satulan valintakriteereitä kantsis ’kova ja kapea’-matran lisäksi ihan oikeesti miettiä käytön mukaan

Nimenomaan käytön mukaan, eikähän satulan pitäisi olla kapea, vaan oikean levyinen ja muotoinen. Jos jokin paikka mene turraksi, saatikka tunnottomaksi, niin pitäisi hälytyskellojen soida.

Omaan maantiepyörään jouduin penkin vaihtamaan, koska vakiopenkki painoi, niin että meni vehkeet turraksi. Itselle auttoi suurinpiirtein saman levyinen, mutta halkiolla oleva, kova penkki. Kaksi versiota ollut tuon tyyppisiä käytössä ja molemmat toimivat hyvin. Ensimmäinen vaan meni rikki, niin joutui vaihtamaan uuteen. Ensimmäisessä ei ollut pehmusteita ollenkaan ja nykyisessäkin vain nahka kuidun päällä.

Cyclon vakiopenkki sitten sattui olemaan oikeinkin hyvin toimiva, pehmeämpi ja keskeltä syvennetty jakkara. Toki cycloillessa tulee enemmän liikuttua pyörän päällä.

1aloittaja
01.07.2019, 21.39
Vinkkiä please kelvollisesta ’kakshaaraisesta’ satulasta ois kiva saada, kun en ole alan tuntija.
Mutt haluaisin leveän, istuttavan silikoni, tms, pehmeän ...persystävällisen mallin, koska istun sillä ajaessani, enkä vain ’tuntosarvena’ käytä... mummonpyörän mallisella city-pyöräksi kai nykyisin nimiteltävällä sähköavusteisella ajelen
Painoni n 77 kg näin kesä-pizza-aikana...

SBIAN
01.07.2019, 23.07
Näyttäis olevan uudet Ergon satulamallit ihmeteltävän leveitä ja kapeampia ei edes ole saatavilla määrätyissä satuloissa jotka on tarkoitettu esim. MTB käyttöön, onko nyt sitten niin että onkin huomattu että leveämpi satula ei sittenkään ole paha. Onhan selvä että mitä pystympi on ajoasento sitä leveämpi saa satula olla eli tällä kohtaa istuinluiden leveys mitta ei anna oikeaa tulosta. Eli ei kannata pelkästään tuijottaa tuota istuinluiden leveysmittaa vaan pitää huomioda myös ajoasento.

https://ergonbike.com/en/product.html?a=saettel#smmen-44001307

marco1
02.07.2019, 14.02
^tarjonta riippuu vähän miten tuota Ergonin sivustoa napsuttelee, minulle sieltä tupsahti esille 144mm leveä MTB-satula joka on aika tavallinen leveys. Leveyden viimeiset millit ei ole kovin merkittäviä, riippuu pitkälle vastakappaleen muodosta osuuko sinne reunaan mitään.

ranttis
02.07.2019, 15.08
Minulle linkistä aukesi 160mm versio ergosta ja ei tuo nyt niin tavaton ole. Spessun poweria on 143, 155, 168mm versioina. Itse käytän näistä kapeinta.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

SBIAN
02.07.2019, 15.50
Niin jos takapuoli on kuin tukkihevosella:) mutta aika iso on tuo kokojen ero 144mm pienin ja isoin 160mm niin ajattelis että ei tuo leveysmitta niin nokon nuukaa ole mitä usein annetaan ymmärtää kun monelta valmistajalta löytyy jopa 4 kokoa ja kapein 130mm ja siitä 5mm välein leveämpää.

Jouko
15.07.2019, 22.00
Kyllä täytyy nyt tätä Fizik Antaresia kehua. Pyörittelin sen päällä tänään 8 h. Vaikka perse väsyi, niin olisi voinut vielä jatkaakin. Jesh!

callahan
14.08.2019, 16.03
Hyviä vinkkejä satuloista, sen verran sanoisin kun eräät lausahtaa "vaatii vähintään tuhat km jne... ennen kuin hanuri tottuu" niin varmasti tuossa totuutta mutta kyllä tosi huonon, tai sanotaanko sille omalle perseelle tyystin sopimattoman satulan tunnistaa jo lyhyen ajon jälkeen. Toki kaikki maksaa ja ei noita satuloita läheskään kaikki heti rupea uuteen fillariin vaihtamaan. Viime kesänä pyöräilyn aloittaneena homma meinasi lopahtaa alkuunsa kun jo vartin jälkeen hanuri tulessa. Seuraavana päivänä sama ja vielä seuraavanakin. Lueskelin täältä ja suositusten perusteella pistin erään tunnetun merkin tilaukseen. Ajomukavuus nousi 100%, vieläkin tuntuu jottei toi oo ihan se oikea (muotoiltu malli) joten edelleen täältä katselin ja pistin nro 3 tilaukseen (tasaisempi malli) ja kokeilen sitä toivoen parasta :)

Ja kyllä, istuinluiden leveyden selvitin jo viime kesänä sekä satulan muut säädöt (vaateri sun muut) ja verrattain laadukkaat pöksytkin löytyy.

ranttis
14.08.2019, 16.56
Kerro mitä satuloita olet kokeillut ja miten sopi. Jos asustelet kasvukeskuksissa niin on liikkeitä jotka antaa koeajoon. Esim. Tampereella Signature. Vaikka satula itsessään sitten maksaisi 1-20e enemmän kuin halvimmassa nettikaupassa niin on se halvempaa kun arvalla tilailla netistä.

callahan
14.08.2019, 18.29
Kerro mitä satuloita olet kokeillut ja miten sopi. Jos asustelet kasvukeskuksissa niin on liikkeitä jotka antaa koeajoon. Esim. Tampereella Signature. Vaikka satula itsessään sitten maksaisi 1-20e enemmän kuin halvimmassa nettikaupassa niin on se halvempaa kun arvalla tilailla netistä.

Toimintatapani ei ole se fiksuin, sen myönnän. Toi signature näyttäis olevan hyvällä paikalla kotini suhteen, siinä lähimain on firman käyttämä hierontapaikka joten vois poiketa samalla kertaa... Tossa canyonissa oli ekana joku sellen satula joka siis ei sopinut mulle, seuraava oli Fabrik scoop radius 142 mm (aika ok) ja nyt tulee Fizik antares R3 versus...

Jos ei toi vika tunnu hyvältä ni meen tonne liikkeeseen... (tiedätte sen siitä että täällä joku myy fizikiä halvalla ja vain koeistuttuna) ;)
saatanhan toki olla hiukan kärsimätönkin kun en ole kokeillut tota fabriki muuten kuin ihan vaaterissa, jospa se jokusen millin kallistus suuntaan tai toiseen auttaisi... no en silläkään ole vielä vesilintua heittänyt.

ranttis
16.08.2019, 20.17
Tämä on ihan yksilöllistä mutta minulla tuskin nuo mainitut satulat toimisi. Maantiepyörän satulan kohdalla osui ensimmäinen Signaturessa ehdotettu satula kohdilleen kun vein sinne näytille pari satulaa millä olin ajanut ja kerroin mikä on ongelma. Valinta oli spessun power jonka kanssa ei ole puutumisongelmia kriittisillä alueilla.

Tri-käyttöön satuloita testailin heiltä varmaan 5 ennen kuin löytyi sopiva siihen käyttöön. Olin jo kyllä pari vuotta aiemmin ostanut semmosen jokseenkin toimivan hieman liian hätäisesti. Tänä vuonna tehdyt testit eri satuloilla siis auttoi ja löytyi parempi.

Eli ei kun kokeilemaan. Satulan hyvyyttä et pysty todistamaan vartin testiajolla mutta kyllä mä yhden tri-satulan pystyin 2min perusteella sanoon että aivan karmee omalle ahterille. Annoin sille vielä 2x30min mahdollisuutta ennen kuin laitoin sivuun. Eli kyllä huonon satulan voi nopeastikin selvittää eikä pidä rimpuilla liikaa.

kurvaaja
26.09.2019, 08.33
Siitä talveksi satulaa vaikka maantielle? https://www.lidl.fi/fi/p/syyspyoeraeilijaen-suosikit/wittkop-laemmitetttaevae-polkupyoeraensatula/p19922

JackOja
26.09.2019, 08.42
^kaikkea se kiinalainen tekeekin kun pyydetään :eek:

"Mukavan" näköinen. Ja 2500 mAh, tuotahan voisi lämpimällä kelillä käyttää virtapankkina, onkohan virran ulosottoa?

kervelo
21.03.2020, 23.48
Selle Italian kolmekymmentä vuotta sitten esittelemä Flite on tänään päivittynyt. Uutuudesta kuvia täällä: https://www.selleitalia.com/en/news-en/the-new-flite-boost-high-performance-resistance-and-comfort/

paaton
22.03.2020, 09.15
Selle Italian kolmekymmentä vuotta sitten esittelemä Flite on tänään päivittynyt. Uutuudesta kuvia täällä: https://www.selleitalia.com/en/news-en/the-new-flite-boost-high-performance-resistance-and-comfort/

Näyttääkö nuo kaikki leveiltä? Minulla on yksi vanha 130mm flite ja sen lähes yhtä hyvä kuin arione.

kervelo
22.03.2020, 10.32
Näyttääkö nuo kaikki leveiltä? Minulla on yksi vanha 130mm flite ja sen lähes yhtä hyvä kuin arione.

Flite näyttää jatkossa olevan tarjolla kahdessa koossa, kuten moni muukin SI:n satula: S 135mm ja L 145mm.

Trecu
10.04.2020, 15.20
Olipa ylltys kuinka paljon eri satuloissa on kiskojen mutka kohdilla eroja?
Kolmessa satulassa jopa 2cm ja tästä johtuen yksi menee uusiksi koska sitä ei saa tarpeeksi taaksepäin.
Miittailin ja säätelin kolme kertaa yhden pyörän satulaa luullen että mittasin väärin ennen kuin tajusin että niissä on noinkin paljon eroja?
Pro satulassa kiskon mutkasta satulan kärkeen 11cm
Spessun 12cm
Bilteman 13cm

Puskis
10.04.2020, 16.13
Minkälaisia tolppia sulla on käytössä?

Ite oon tykästynyt näihin: https://www.bike24.com/p2343091.html Setbackia on 25mm, mikä on reilusti enemmän kuin useimmissa muissa. Lisäksi säätö on helppo ja tolppa näyttääkin hyvältä. Samaa tolppaa saa myös kirkkaana nimellä Ritchey Classic.

Trecu
10.04.2020, 16.55
Minkälaisia tolppia sulla on käytössä?

Ite oon tykästynyt näihin: https://www.bike24.com/p2343091.html Setbackia on 25mm, mikä on reilusti enemmän kuin useimmissa muissa. Lisäksi säätö on helppo ja tolppa näyttääkin hyvältä. Samaa tolppaa saa myös kirkkaana nimellä Ritchey Classic.

Nyt kyseisessä pyörässä on tuo Konan satulaputki ja muissa suurin piirtein samaa mallia Trekin ja Feltin tuotantoa.
https://2016.konaworld.com/unit.cfm
Tuo bilteman satula on itsellä liian kapeakin et menee vaihtoon. Mutta tuo kiskojen mutkienkin ottaminen huomioonon uusi asia ja pitää selvittää tai sitten vaihtaa satulatolppaa

Puskis
10.04.2020, 17.06
Muistaakseni Kona Roven alkuperäisessä tolpassa oli setbackia 10mm ja luultavasti toi Unitin tolppa on suunnilleen sama. Mut joo, satuloiden kiskoissa on eroja myös. Esim. Brooks b17 on ongelmallinen, enkä saa sitä edes Ritcheyn tolpalla ihan niin taakse kuin haluaisin.

WECLIMITS
12.04.2020, 10.04
Posti toi todennäköisesti urani kalleimman satulan koskaan. Vaihtaessani totesin, että eihän nämä tolpan satulakiinnittimet mahdukaan kiskon ympärille. Mittaillessani ja nettiä selatessani sitten opin, että satulassani on kuituiset 7x9,3 mm kiskot ja systeemini tukee kai vain pyöreää 7 millistä. Voihan nöösin nöösit.

Pyörässä, johon satulaa kaavailin, on valmistajan oma tolppa ja ainakaan netistä en löytänyt siihen sopivaa "saddel rail clamp". Eli ratkaisu taitaa olla vanhempaan pyörään sopivalla clampilla varustetun kuitutolpan osto.

Harrastaminen on kivaa ja speksailu ja omatoiminen oppiminen ja tekeminen jos mahdollista vielä kivempaa, mutta lompakon päälle se ottaa.

Moska
12.04.2020, 10.31
Mittaillessani ja nettiä selatessani sitten opin, että satulassani on kuituiset 7x9,3 mm kiskot ja systeemini tukee kai vain pyöreää 7 millistä.

Tietämättä tarkemmin systeemistäsi, niin auttaako pidemmät pultit?
Käsittääkseni ala- ja yläpinnat on saman muotoiset oli sitten pyöreä tai korkea kisko, tai ainakin olen itse ajanut semmoisella kombolla jo reilu 10tkm.

WECLIMITS
12.04.2020, 10.41
^ Tässä kohtaa tuosta ei valitettavasti ole apua. Yläpuolen puristus tulee ikäänkuin sivulta, jolloin tuo 9,3 mm korkeussuunnassa tulee oleelliseksi. Tsekkaan vielä valmistajan sivut toistamiseen, jos se sieltä kuitenkin (fingers crossed)...

TERU
12.04.2020, 12.15
Oliskohan tästä mihinkään tai löytyiskö nykyiseen ihan oma
https://www.bike-discount.de/en/buy/ritchey-wcs-carbon-single-bolt-clamp-kit-7-x-9%2C6mm-37191

WECLIMITS
12.04.2020, 12.32
Tämä voisi malliltaan hyvinkin toimia. Toki sovitus voi helposti leveys tai korkeus suunnassa heittää muutaman millin ja se on sitten siinä.

Tolpan valmistajalta (Ribble) löytyi 7x9 millinen clamp kun satula siis 7x9,3. Laitoin tilaukseen. Kuituhan antaa foorumin mukaan periksi...

Qilty
23.04.2020, 07.10
Posti toi todennäköisesti urani kalleimman satulan koskaan. Vaihtaessani totesin, että eihän nämä tolpan satulakiinnittimet mahdukaan kiskon ympärille. Mittaillessani ja nettiä selatessani sitten opin, että satulassani on kuituiset 7x9,3 mm kiskot ja systeemini tukee kai vain pyöreää 7 millistä. Voihan nöösin nöösit.

Pyörässä, johon satulaa kaavailin, on valmistajan oma tolppa ja ainakaan netistä en löytänyt siihen sopivaa "saddel rail clamp". Eli ratkaisu taitaa olla vanhempaan pyörään sopivalla clampilla varustetun kuitutolpan osto.

Harrastaminen on kivaa ja speksailu ja omatoiminen oppiminen ja tekeminen jos mahdollista vielä kivempaa, mutta lompakon päälle se ottaa.Mistä satulasta kyse?

WECLIMITS
23.04.2020, 08.41
​PROLOGO Scratch M5 PAS Nack

Qilty
23.04.2020, 09.06
​PROLOGO Scratch M5 PAS NackEipä mulla tähän mitään apua ollut, se selvisi tuo NACK on joku prologon kisko "standardi". Samaa satulaa olis ollut myös 7mm Tirox kiskoilla että mikäli vaihto oikeus on...

Sillä alunperin kysyin kun itse meinasin innoissani ostaa tarjouksesta Ritcheyn satulan kunnes selvisi että vaatii omanlaisen kiinnityksen

Edit.
TERUn linkin clamppi pitäis olla se oikea, jos vaan tolppaan sopii

WECLIMITS
27.05.2020, 17.53
Saattaa olla, että olen ainoa suomen kielellä maailmassa operoiva henkilö, jolle tällä tiedolla on merkitystä mutta viedäkseni tapauksen päätökseen..

Ribblen erikseen tilattava 7x9 saddle clamp sopii hyvin Prologon 7x 9,3 nack kiskolle. Voisi toimia jopa 7x9,6 kiskoille, sen verran väljää on.

brilleaux
02.06.2020, 10.53
Taitaa se vaan olla niin että en mä saa tuota GB:n Galibieria sopimaan mun ahteriin, 300km nyt hierottu ja ei.
Kaivettava vielä vanha Spessun Henge Comp esille ja testattava.
Mulla vaan on nyt joku fiksaatio ruskeaan satulaan. :rolleyes:

Omaako joku kenties kokemuksia Selle italian Novust Boost Gravel heritage superflow (https://www.selleitalia.com/en/saddles/novus-boost-gravel-heritage-superflow-s/)satulasta?
Näyttää siltä että mun satulassa tulee olla joko halkio tai ura(henge), muutoin puutuu meisseli.

Ongelma on se, että mun vanha Henge alkaa näyttää jo kulumisen merkkejä, ja uudemmat Henget ei ole yhtä hyviä. Pari niitä on varastossa.
Vanhaa mallia (http://sellonpyora.fi/products/specialized-henge-comp/) ei näytä oikein löytyvän 130/140millisenä enää.
Tai onko Spessulla nykymallistossa satulaa joka menis lähelle tuota vanhaa Henge Compia ominaisuuksiltaan?

sf12
02.06.2020, 11.28
Itse korvasin Hengen Phenomilla ja tyytyväinen olin. Muistaakseni noi oli suht samanlaisia.

JackOja
02.06.2020, 11.41
Itse korvasin Hengen Phenomilla ja tyytyväinen olin. Muistaakseni noi oli suht samanlaisia.

Hassua, minusta Henge on hirvein satula ikinä ja Phenom taas mitä loistavin. Minusta siis varsin erilaiset.

brilleaux
02.06.2020, 11.50
Hassua, minusta Henge on hirvein satula ikinä ja Phenom taas mitä loistavin. Minusta siis varsin erilaiset.

Riippuu kai myös Hengestä; mulla on niitä 3 ja yksi on sellainen jonka olemassaolosta ei edes tiedä ajaessa. Toiset 2 taas ihan hirveitä. Toki se paras on myös kapein.
Ja sitä vanhempaa mallia.

sf12
02.06.2020, 11.53

Riippuu Hengestä ja Phenomista, noi on muuttunut molemmat vuosien varrella.

JackOja
02.06.2020, 11.56
^juu kaikki riippuu kaikesta. Phenomiakin on eri malliversioita, joista kaikki itsellä käyneet ovat olleet erinomaisia. Kun taas yksi Henge-kokemus riitti mainiosti, ei tarvitse kokeilla olisiko joku Henge hyvä.

Ja kaikillahan on se oma perse satulaa lähinnä. Oma perse ei ole kovin nirso, monenlaiset satulat ovat olleet passeleita, mutta Henge ei.

brilleaux
03.06.2020, 07.38
Jos mä nyt oikein katsoin niin Spessun satuloita ei enää saa 130mm, 143 on kapein? Onko evoluutio muokannut persuuksia?

sf12
03.06.2020, 09.07
Jos mä nyt oikein katsoin niin Spessun satuloita ei enää saa 130mm, 143 on kapein? Onko evoluutio muokannut persuuksia?

Taitaa ne kapeimmat olla poistumaan päin. Satulat on myöskin lyhentynyt vuosien saatossa.
Yksi mitä kannattaa kokeilla, on Spessun Power. Tuota käytetään maastopyöristä maantiepyöriin, korkeassa ja matalassa ajo-asennossa.

brilleaux
03.06.2020, 09.22
Taitaa ne kapeimmat olla poistumaan päin.

Voisi tässä yhteydessä sanoa että melko hanurista.
Eli tässä pitää alkaa leventämään istuinluita. :rolleyes:

https://media.giphy.com/media/uxXNV3Xa7QqME/giphy.gif

Mullahan siis on myös 143mm Henge ja ei toimi.

Divi
03.06.2020, 10.20
Kuvittelisin että dropperilla on osuutta asiassa. Satulan kapeudesta oli apua ilman hissitolppaa.
Eilen viimeksi päivittelin että gravelissakin pitäis olla hissitolppa kun ei läskin reidet tahdo lipua L/XL kokosesta Ergon SMCstä ohi.

Juha Lehtinen
03.06.2020, 11.01
En tiedä onko vuosikymmenet muokanneet anatomiaani mutta esim. 20-vuotta takaperin sopivan satulan löytäminen oli helpompaa kuin nyt 56-vuotiaana. Selle Italia Flite Superflow tuntuisi olevan tällä hetkellä parasta mitä oma takamus hyväksyy.

kervelo
03.06.2020, 11.50
...Selle Italia Flite Superflow tuntuisi olevan tällä hetkellä parasta mitä oma takamus hyväksyy.

Minäkin olen noita uusia Fliteja odotellut ja nyt niitä alkaa viimein näkyä kaupoissa. Miten kokemuksen perusteella vertaisit uutta 2020-mallia edelliseen malliin: pituus tietty hiukan lyhentynyt, mutta löytyykö jotain mainittavaa?

Juha Lehtinen
03.06.2020, 12.06
Minäkin olen noita uusia Fliteja odotellut ja nyt niitä alkaa viimein näkyä kaupoissa. Miten kokemuksen perusteella vertaisit uutta 2020-mallia edelliseen malliin: pituus tietty hiukan lyhentynyt, mutta löytyykö jotain mainittavaa?
Minulla on ollut lähinnä muita merkkejä ja malleja joten olen varsin jäävi vastaamaan tuohon. On ollut Fizikin malleja ja Selle Italian SLR. Nuo ovat olleet joko väärän muotoisia tai levyisiä. Flite Superflow joka minulla on 147mm leveä joka tuntuu oikealta. Vaikka tuo Flite ei kovin kurvikkaalta sivusta katsottuna näytäkään niin kyllä siinä pers tuntumalta muotojakin on.

putkitunnus
03.06.2020, 12.09
Yksi mitä kannattaa kokeilla, on Spessun Power. Tuota käytetään maastopyöristä maantiepyöriin, korkeassa ja matalassa ajo-asennossa.
Viime kesänä uutta satulaa hankkiessani paikallinen kauppias suositteli Poweria ja kehui sen olevan myydyin malli heillä. Parin lenkin verran kokeilin sitä, eikä pahaa sanottavaa ole, mutta ostin kuitenkin Phenomin. Vaimolle olisi tarkoitus ottaa Power kokeiluun.

brilleaux
03.06.2020, 12.17
Power Expertiä lähtis satkulla ulkomailta (https://www.cyclestore.co.uk/specialized_power_expert_saddle_2020-ID_66670), taidan silti ajaa tuolla vanhalla Hengellä niin kauan kuin se kestää. Koska tuosta ei mulle voi satula juuri parantua.

Divi
03.06.2020, 14.10
Itsellä Power Comp 155mm jota pidin aika hyvänä, mutta nyt vaihdoin Ergon SMC M/L (https://www.bike-discount.de/en/buy/ergon-smc-men-saddle-949893) ja ainakin yhden 20km lenkin perusteella tuo ergon sopii vielä paremmin.

TKe_
04.06.2020, 14.34
Viime kesänä uutta satulaa hankkiessani paikallinen kauppias suositteli Poweria ja kehui sen olevan myydyin malli heillä. Parin lenkin verran kokeilin sitä, eikä pahaa sanottavaa ole, mutta ostin kuitenkin Phenomin. Vaimolle olisi tarkoitus ottaa Power kokeiluun.
Itse olin vastaavan edessä viime syksynä ja tahkosin trainerilla testaten satuloita niin minulle istui parhaiten power arc satula. Jos mahdollista saada testiin niin ehdottomasti kannattaa testata eri satuloita, itsellä meni talvi mukavasti, kun satula ei aiheuttanut epämiellyttäviä tunteita trainerilla kituessa.

veke
04.06.2020, 16.24
Taitaa se vaan olla niin että en mä saa tuota GB:n Galibieria sopimaan mun ahteriin, 300km nyt hierottu ja ei.
Kaivettava vielä vanha Spessun Henge Comp esille ja testattava.
.

Omia kokemuksia: Galibier ei kanssa tuntunut istuvan, tuntui kuin istuis kahden golf-pallon päällä (kuvitteellisesti).
Otin sitten Araviksen tuohon Meridan cycloon. Tuntui paremmalta. Viime vuoden keväällä pistin sen sitten Kotarin sähköpyörään. Ja kun se Meridan alkuperäinen satula on täyspazka, niin laitoin Galibierin siihen.
Tänä vuonna teiden sulettua olen ajanut 80% (vähäisistä) ajoistani cyclolla ja Galibierilla. Pisimmät lenkit 3h.
Keine Problem. Oikeestaan töihin mennessä (sähkö kun mäkee, eikä suihkuu), niin Aravis tuntuu nyt hiven leveeltä.
Ihme juttua.

Paksupolkija
10.06.2020, 12.31
Onko jollain kokemuksia SQlabin 611 ihan tässä vuoden sisään? Ei mitään 2016 kokemuksia. Nykyinen satula SDG Radar on tympeä, painetta tulee keskelle vaikka siinä onkin sellanen ura. Kyl se menee alle 2h lenkillä, mutta tuplasti pidemmillä paineen tunnetta lenkin jälkeen. Noissa SQlabeissa on ainakin kivan korkea perä ja kuoppa keskellä. Ajelen muutenkin nokka aika alhaalla, niin korkea takaosa on plussaa. Tiedän että kokeilemalla selviää ja toisen perse ei ole oma perse, mutta kysyn silti.

Firlefanz
10.06.2020, 15.20
611 ergowave®

kmruuska
10.06.2020, 15.32
Onko jollain kokemuksia SQlabin 611 ihan tässä vuoden sisään? Ei mitään 2016 kokemuksia. Nykyinen satula SDG Radar on tympeä, painetta tulee keskelle vaikka siinä onkin sellanen ura. Kyl se menee alle 2h lenkillä, mutta tuplasti pidemmillä paineen tunnetta lenkin jälkeen. Noissa SQlabeissa on ainakin kivan korkea perä ja kuoppa keskellä. Ajelen muutenkin nokka aika alhaalla, niin korkea takaosa on plussaa. Tiedän että kokeilemalla selviää ja toisen perse ei ole oma perse, mutta kysyn silti.

Hankin omaan Neuroniini vakiosatulan tilalle 611 Ergowave Activen. Erinomainen valinta! Paras satula jolla olen ajanut.

arctic biker
10.06.2020, 16.06
Mulla ei sormet riitä laskemaan kuin monta satulaa mutta Brooks Cambium 17C on nyt parhaaksi kokemani.

PikkuPatleetti
10.06.2020, 21.26
Brooks Cambium C17 S täällä. Ihan paras, sillä menee muutama tunti ihan tavan pöksyilläkin. Toppaukset on eh nimittäin, sanamukaisesti omasta takaa.

Iero
10.06.2020, 21.47
Minä suosittelen SpiderFlexia. Olen sillä ajellut toistakymmentä vuotta, eikä ole minkäänlaisia rasitustuntemuksia, vaikka vedän 100 km pitemmänkin tauon jälkeen. Arvostan mukavuutta ja säästän eturauhasta.

TERU
11.06.2020, 06.18
Mulla ei sormet riitä laskemaan kuin monta satulaa mutta Brooks Cambium 17C on nyt parhaaksi kokemani.
Monia kertoja tullut peesatuksi kokemuksiasi.
Minullakaan ei tarvetta sinänsä lisätä satuloiden kappalemäärää, mutta jos tuo on noin hyvä kaltaistensa joukossa, niin kait hankintaan menee.
Onko satula ollut jo pidempäänkin käytössä?

Firlefanz
11.06.2020, 07.36
https://www.youtube.com/watch?v=Zkvymb4j53Q

https://selle-proust.fr/home/

m-52
11.06.2020, 08.06
Tuo satula on kolmessa lenkkipyörässäni, läskissä, täysjoustossa ja cc:ssa. Maantiepyörässä on 15 -malli, jonka olen harkinnut vaihtaa tuohon leveämpään.

TERU
11.06.2020, 08.14
Vainniin, tuo numeroyhdistelmä viittaakin leveyteen, luut mitattu tarkalla aaltopahvimenetelmällä 95 mm, meneeköhän 17 jo liian leveäksi?

arctic biker
11.06.2020, 12.45
Vainniin, tuo numeroyhdistelmä viittaakin leveyteen, luut mitattu tarkalla aaltopahvimenetelmällä 95 mm, meneeköhän 17 jo liian leveäksi?
En ny ees muista mitä sain itte tulokseksi mutta pienellä riskillä Cambium 17C Roselta tilasin. Painavahan tuo on, rapian puoli vuotta ollu. Tässon vaan se että useampi pyörä kun on niin ei näitä kilsoja yhelle pyörälle ja satulalle niin paljoa tule. Pari pienempää retkeä on Cambiumin kanssa tehty, jos uutta satulaa tarviisin niin valinta ois helppo...

Edit Ylileveä tuo mullekin teoriassa on.

Puskis
11.06.2020, 14.15
Itellä c15 carved droppitankopyörässä. Oli alussa vaikeeta ja olin aikeissa vaihtaa pois, mut kokeiltuani välissä mm. c17:ää, Avataria ja Toupea, annoin vielä yhden mahdollisuuden. Luulen, että toi oli vaan tosi tarkka säädöistä ja viimeisellä yrityksellä laitoin sen sitten tuurilla oikeaan asentoon ja nyt on hyvä.

TERU
11.06.2020, 14.37
Saman olen huomannut, mitä arvokkaampi satula sitä tarkempi säätö, juuri yhden tulitikun verran sietää olla taakse kallellaan.

Omia varastoja tutkiessa löytyi juuri koronan päivänä tullut satula (15.3.2020), Selle Italia SLR TM S1, paninpa tuon tarkasti kohdilleen ja päivän ajolenkki. Ei tuon parempaa tarvitse!
Kroppa ei ole kovin tärinäherkkä eikä ihan herkkä satulallekaan. Brooksi jää vielä tulevaksi haaveeksi.

brilleaux
24.06.2020, 10.38
En tiedä onko vuosikymmenet muokanneet anatomiaani mutta esim. 20-vuotta takaperin sopivan satulan löytäminen oli helpompaa kuin nyt 56-vuotiaana. Selle Italia Flite Superflow tuntuisi olevan tällä hetkellä parasta mitä oma takamus hyväksyy.

Edelleen satula mietinnässä, toi Selle Italia ainakin näyttää lupaavalle. Sitäkään vaan ei näytä saavan tarpeeksi kapeana?
Kona Dew:ssä mulla on 143mm Henge ja juuri toissapäivänä tein pikku ajelun sillä ja ei se sovi mun ahterille alkuunkaan; 143mm tuntuu siltä että "en asetu" siihen kunnolla sivusuunnassa.

Ja sain kyllä viimeisellä 50km lenkillä hiukan ahterin puutumaan tuolla 130mm Hengelläkin, mikä oli kyllä ensimmäinen kerta.

Juha Lehtinen
24.06.2020, 10.50
Edelleen satula mietinnässä, toi Selle Italia ainakin näyttää lupaavalle. Sitäkään vaan ei näytä saavan tarpeeksi kapeana?
Kona Dew:ssä mulla on 143mm Henge ja juuri toissapäivänä tein pikku ajelun sillä ja ei se sovi mun ahterille alkuunkaan; 143mm tuntuu siltä että "en asetu" siihen kunnolla sivusuunnassa.

Ja sain kyllä viimeisellä 50km lenkillä hiukan ahterin puutumaan tuolla 130mm Hengelläkin, mikä oli kyllä ensimmäinen kerta.
Tosiaankin, Flite SuperFlowta ei taida olla kuin yhtä leveyttä. Useampi ulkolenkki myös tehty ja hyvältä tuntuu, en tiedä mihin perustuu että joitain malleja tehdään ainoastaan yhtä leveyttä.

Marsusram
24.06.2020, 20.29
Tosiaankin, Flite SuperFlowta ei taida olla kuin yhtä leveyttä. Useampi ulkolenkki myös tehty ja hyvältä tuntuu, en tiedä mihin perustuu että joitain malleja tehdään ainoastaan yhtä leveyttä.
Siitä on leveä rinnakkaismalli Max Flite SuperFlow.

veke
24.06.2020, 21.30
Joo, tuo hinnat alkaen Basso ja sen vakiosatula,
Selle San Marco GND. Sama juttu kuin Meridan ja Ktmn kohdalla, satula liian pehmee itselle. Istutin viime viikolla .Bassoon mutikselta (Mcarbon) tilatun Berthould Galibierin. Tänään 4,5 h satulassa ja hanuri kiittää. Laittanen tosta fillarikuviin, kuhan enemmän kokemusta + bikepacking.

brilleaux
26.06.2020, 12.08
Prologo Scratch M5 PAS (https://www.prologo.it/en/products/scratch-m5-pas) kokemuksia? Saisi 140millisenä mikä on siinä rajoilla ja taitaa omata "pyöreähkön" profiilin, mikä tuntuu sopivan mulle.
Ja omaa halkion.

WECLIMITS
26.06.2020, 12.42
Itselläni vain ~100 km alla. Lupaava satula, voi olla parhaani koskaan. Juniori ajellut tuolla enemmän, ilman pehmusteita. Ei rekisteröityjä valituksia.

brilleaux
26.06.2020, 13.32
Pentele tuosta joutuu kyllä pulittamaan täyden hinnan; kovin on paljon out of stockia. Valmistajan sivuilla saatavuutta on näemmä.

kervelo
26.06.2020, 14.46

Tämän mukaan olisi S ja L tarjolla:
https://www.selleitalia.com/en/saddles/flite-boost-superflow/

brilleaux
26.06.2020, 14.57
On muuten kokeilematta Roven mukana tullut WTB:n satula. Taidan piruillessani kokeilla sitäkin, koskaan ei tiedä...

JackOja
26.06.2020, 15.07
^onhan se väkisinkin parempi kuin Henge, maailman huonoin satula :)

brilleaux
26.06.2020, 15.11
^Puhu vain omalla perseelläsi. :D

Puskis
26.06.2020, 18.15
On kyl sen verran pehmonen se wtb, että itellä ainakin alkaa perse puutua tunnin jälkeen.
Oon käyttänyt sitä toisessa pyörässä talvella varjellakseni nahka-Brooksia ja lyhyeen asiointiajoon ihan ok.

brilleaux
26.06.2020, 19.36
Kävin kyttäilemässä WTB:tä ja ei kyllä tartte edes kokeilla.
Kuvasta ei juuri näy, mutta wtb on muodoltaan oikeastaan suora. Henge taas pyöreä.
Suoraa satulaa ei tartte edes tarjota mun ahterille.
Saati noin pehmosta.

Edit: tuli pehmosesta mieleen; josko viimekertainen perseen puutuminen 50km lenkillä johtui uusista bibseistä?
Ennen ei ole Hengellä takalisto puutunu, josko bibseissä oli liian paksu pehmuste?
Craftin säämiskäkalsareissa on melko ohut säämiskä, ei ole ikinä puutunut persaus niillä.
Hengellä ajanu myös ilman toppahousuja, ei ongelmia.

Jatkamme teoreettista pähkäilyä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200626/0257f546a7ec8807b4cac356a0a27ed8.jpg

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

marco1
26.06.2020, 20.45
Eihän WTB oo suora kuin takaprofiilista, sivuprofiilin notko tarkoittaa sitä että WTB:n satulat lähtee mun pyöristä todella nopeasti ja kauas.

Juha Lehtinen
26.06.2020, 21.45
Tämän mukaan olisi S ja L tarjolla:
https://www.selleitalia.com/en/saddles/flite-boost-superflow/
Tuo on Boost malli joka on kyllä eri kuin minulla oleva Flite Superflow (https://www.selleitalia.com/en/saddles/flite-superflow/). Selle Italialla on niin paljon lähes saman nimisiä malleja että väkisinkin sekoittaa ne keskenään.

mkp
27.06.2020, 02.44

Menee. Mie löysin itelleni pitkän ettimisen jälkeen (ja samalla luuleveydellä kuin sulla) parhaan satulan. Brooks Cambium C13 Carved 132 mm. Toi on mulla nykyään kaikissa pyörissä, joilla pyörittelen yli tunnin matkoja suuntaansa. Joustava ja antaa mahdollisuuden myös siihen, että nokka on reilusti etukenossa. Mutta niinkuin tiedät, nää on kaikki aina niin hlökohtaista tuntemusasioita, ettei voi toisen puolesta varmasti sanoo.

brilleaux
27.06.2020, 17.59
^Toihan vaikuttaa ainakin muodoltaan siltä saattais sopia omallekin hanurille.
Ainakin kuvissa näyttäis olevan profiililtaan pyöreähkö?

Edit: näissä cambiumeissa aina kiskot ne "normaalit", vai onko hiilariversio paksummilla kiskoilla?
Vähän lueskelin webistä ja alkoi kyllä kiinnostamaan 13cm Cambium.
Carved-mallia ei vaan hirveästi näy 132millisenä.

brilleaux
03.08.2020, 19.37

Nyt kävi sattumoisin niin että tuossa viimeksi hankitussa pyörässä oli valmiina Phenom Expert.
Ommuuten hyvä satula omalle hanurille, paras mitä on ollu tähän mennessä.

brilleaux
01.09.2020, 11.01
^Tähän päivitystä; Henge siirtyi työmatkapyörään ja tuntuu aivan hirveälle! Näin siinä käy kun ei paremmasta tiedä. :D
Phenom senkun paranee; 3,5h menee ettei satulaa edes huomaa. Hieman kyllä genitaalit joskus puutuu, vaikka satulassa halkio onkin. Enemmän nokalleen?
Ja Phenom on siis 143mm, Henge 130mm. Mun istuinluiden leveydellä pitäisi olla se kapein, mutta eipä näytä korreloivan todellisuuden kanssa.

paaton
01.09.2020, 11.33
Minä nyt olen testaillut erillaisia lyhytnokka malleja arionen tilalle. Roadiin arione saattaa jäädä kyllä edelleen. Toimii hienosti, kun laitaa vaateriin nokasta - keskikohdalle olevan alueen.

Mutta siis lyhyemmistä tempo argo ei sopinut tasan yhtään itselle. Tuo ei mahdollista juurikaan pituussuunnassa liikkumista.

Pro stealth toimii. Vähän liian pehmeä ja leveähkö takaosa, vaatii ohuemman pehmusteen housuihin. Castellin free-aerot huonot. Assokset hyvät. Stealthin kanssa satulan eri kohdista ajaminen on kuitenkin helppoa.

misopa
01.09.2020, 14.23
Pro stealth toimii. Vähän liian pehmeä ja leveähkö takaosa, vaatii ohuemman pehmusteen housuihin. Castellin free-aerot huonot. Assokset hyvät. Stealthin kanssa satulan eri kohdista ajaminen on kuitenkin helppoa.

Minulla juuri tuo combo, eli Pro Stealth ja Assoksen housut. Toimii!

Situm
01.09.2020, 14.27
Galibier pelittänyt loistavasti 1-15h lenkeillä ja suojellakseni sitä vesikeleiltä ja yritin hankkia tilalle muovituolin.
SDG:n mtn Ti-Flyssä puutui heppi parissa kilometrissä, oli nahkea ja hankasi. Joskus aikoinaan imo ihan paras.
Ergon SR Pro stealth ei päässyt kuin 300m testiajolle, ei niinku sopinut alkuunkaan, painoi todella oudoista paikoista ja hankasi reisien sisäpuolta todella rajusti.
Ajetaan sitten suojapussi satulan päällä. prkle.

Sambolo
01.09.2020, 18.11
Onkohan maastoon satuloita joissa olis lyhyempi kärki? Tuo ergon mikä itellä on muuten iha ok, mut hirvee pitkä kärki ja natisee ärsyttävästi. Lyhyempi kärki ois vähemmän tiellä, mutta onko siitä jotain haittaa?

kervelo
01.09.2020, 18.26
Onkohan maastoon satuloita joissa olis lyhyempi kärki? Tuo ergon mikä itellä on muuten iha ok, mut hirvee pitkä kärki ja natisee ärsyttävästi. Lyhyempi kärki ois vähemmän tiellä, mutta onko siitä jotain haittaa?

Onhan noita, mm. Selle Italialla. Vaihdoin tässä loppukesästä omaan xc-pyörääni SLR superflow boostin ja vaikuttaa oikein hyvältä valinnalta:
https://www.selleitalia.com/en/saddles/slr-boost-x-cross-superflow/

Sambolo
02.09.2020, 01.06
No löytyhän niitä kun etsi. Alko kiinnostaa tuo Pro stealth off road satula tai sel vastine spessun power. Luulen kyllä että tuo pro lähtee kokeiluun.

marco1
02.09.2020, 10.31
Pro:n satuloissa on kyllä se mainio puoli että niissä on se palautusoikeus jos/kun ei sovi.

Takamisakari
02.09.2020, 11.12
Selle SMP:llä ns kotkannokka- keula eli taitettu alaspäin. Itsellä kahdessa pyörässä SMP:t ja näyttää siltä että tulee pikkuhiljaa loppuihinkin. Otin liikkeestä pari testisatulaa ja vaihdoinkin kertaalleen ennekuin alkoi itselle oikeat mallit löytymään

xubu
02.09.2020, 17.08
Tässä ei ole nokkaa laisinkaan, ei taida olla kevyimmästä päästä, minua se paino ei kiinnosta. Sai aika paljon säädellä, mutta kun sain kohdalleen, niin on hyvä. Paras mikä mun perseelle on sattunut kohdalle. Mun luut asettuu sinne koloihin hyvin.
Siinä on myös jonkinlainen pieni jousitus.

https://www.spiderflex.com/

Kollinjoki
02.09.2020, 21.23
Selle SMP:llä ns kotkannokka- keula eli taitettu alaspäin. Itsellä kahdessa pyörässä SMP:t ja näyttää siltä että tulee pikkuhiljaa loppuihinkin. Otin liikkeestä pari testisatulaa ja vaihdoinkin kertaalleen ennekuin alkoi itselle oikeat mallit löytymään
Mullakin toukokuusta lähtien ollut SMP käytössä ja olen ollut todella tyytyväinen.

Jonkin verran oli alkuun hakemista oikean satulan paikan löytämisessä, mutta se ei ole satulan vika. Ei ollut mahdollista ottaa satulaa testiin niin valitsin omalle ruumiinrakenteelleni sopivista malleista yleispätevimmän oloisen F30. Hyvä on ollut eikä munaskut puudu. Nokan kulma n. -0,3 asteeseen säädettynä on just eikä melkein passeli mulle.

Kalliitahan nuo SMP:t kyllä pääasiassa ovat, mutta on ainakin nuo nahkapäällysteiset kyllä niin laadukkaan oloisia että kestävätkin varmaan hirmuiset kilometrimäärät.

Takamisakari
03.09.2020, 08.47
Mullakin toukokuusta lähtien ollut SMP käytössä ja olen ollut todella tyytyväinen.

Jonkin verran oli alkuun hakemista oikean satulan paikan löytämisessä, mutta se ei ole satulan vika. Ei ollut mahdollista ottaa satulaa testiin niin valitsin omalle ruumiinrakenteelleni sopivista malleista yleispätevimmän oloisen F30. Hyvä on ollut eikä munaskut puudu. Nokan kulma n. -0,3 asteeseen säädettynä on just eikä melkein passeli mulle.

Kalliitahan nuo SMP:t kyllä pääasiassa ovat, mutta on ainakin nuo nahkapäällysteiset kyllä niin laadukkaan oloisia että kestävätkin varmaan hirmuiset kilometrimäärät.

Mulla myös F30, lisänä VT30c ja nyt Well testissä..

Kollinjoki
03.09.2020, 10.06
^Kerro kokemukset Wellistä kun olet saanut tuntumaa. Olen nimittäin tuuminut, että Well voisi olla maastopyörään sopiva.

Takamisakari
03.09.2020, 14.15
no joo, on keskikohdasta leveämpi kuin F30 ja VT, myös pehmustetta enemmän. Tykkään kovasti SMP:n pitkistä kiskoista eli satulaa saa asemoitua myös eteenpäin tavallista enemmän, Wellissä on (muistaakseni) samat melko järeät kiskot kuin F30:ssä, ja nehän ei jousta eli tuntuma on napakka ja samalla mukava mutta keskiosaltaan leveämpi kuin esim F30. LIsäksi tuo on suht pitkä eli ainakin itse pystyy asentoa vaihtelemaan hieman, tuo VT30C on lyhyempi ja siitä löysin itse tasan yhden istumakohdan mutta se sopii itselle just hyvin. Welli menee kyllä itselläkin tod näk ainakin yhteen maasturiin.