PDA

Näytä tavallinen näkymä : Satula vaihtoon

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6

gzmi
10.06.2016, 22.25
Nahka satulojani hoitanut kuten autojenkin nahkoja; cleanerillä pessyt ja balsamilla hoitanut. http://www.autoglym.com/products/products/leather-care-balm

kuovipolku
30.06.2016, 07.31
Lisää hurmoshenkistä nostatusta (jonka olisi ehkä voinut laittaa "Alennusmynnit"-ketjuun):

SQlab 611 Teamia (eli niin maastoon, hiekkateille kuin maantiellekin sopiva satulaa, väri valk/pun) löytyy joko kapea- tai leveäistuinluisille kuskeille eli joko 120- tai 150-millisenä varsin edullisesti eli hintaan €49.95 kokeiltavaksi ja ehkä pysyvään käyttöönkin: https://www.bike-components.de/en/SQlab/611-Team-Carbon-Ltd-Race-Sattel-Auslaufmodell-p32677/

Jöpöttäjä
31.07.2016, 14.39
Ei kellään sattuisi makaamaan nurkissa SQ labsin 611 activea 140 leveänä? Kiinnostaisi kokeilla ko satulaa. Mulla istuinluiden väli 110mm ja sellen max flite on jo melko hyvä, mutta fätillä, pitkillä lenkeillä, yli kolme tuntia, nuo luiden alueet alkaa moittimaan...

El-Carpaso
31.07.2016, 16.06
Nyt on kokeiltu sqlab 610 activea pari tuhatta kilsaa. Ei jatkoon. Sqlab on ihan kiva konsepti mutta loppupeleissä kyseessä on aika tyypillinen notkosatula, joka tukee vähemmän = enemmän painoa käsille. Lisäksi 610 ei vaan muuttunut mukavaksi vaan painetta tulee istuinluille tasan tarkkaan ain 50km kohdalla. Varmaan liian pehmeä...

Nyt in kokeilussa spessun romin evo 168mm leveänä. Alustavasti tuntuu kaikin puolin paremmalta mutta ehkä taas 2000km jälkeen tietää paremmin.

Jöpöttäjä
31.07.2016, 17.28
Mites Brooksin satulat on menestynyt maastureissa? Vois myösi olla hyvä vaihtoehto. Myykä pääkaupunkiseudulla kukaan Brooksia?

El-Carpaso
31.07.2016, 17.48
Varmaan joka toinen pääkaupunkiseudun liike myy brooksia. Meneehän ne maastossa siinä missä muutkin penkit, mutta pohja kannattanee suojata ass saverilla tai takatarakalla. Nahkasatula voi ottaa takarenkaasta lentävästä vedestä ja mudasta ihteensä

Jöpöttäjä
31.07.2016, 17.54
Pitänee lähteä kierrokselle katselemaan Brookseja. Juurikin tuota fätin lennättämää paskamäärää mietin, onko ongelmia vaikka kuinka rasvaisi satulan myös alapuolelta.

TimoTee
31.07.2016, 19.50
Minä sujautin telttapatjan suikaleen Brooksin alle. Ei pääse rapa, ja kylmänä vuodenaikana lämmittää takamusta.

Jöpöttäjä
31.07.2016, 20.16
Mitäs Brookseja teillä on maastossa käytössä? Onko tuo satulan leveydestä annettu mitta nahan "pituus" reunasta reunaan?

paskalokki
31.07.2016, 20.26
B17 Aged läskissä, hyvä satula kyseiseen tarkoitukseen, mutta narisee ärsyttävästi jostakin.

Kyrdis
31.07.2016, 20.29
Cambium c17 läskissä ja ei välitä mudasta tahi vedestä. Toimii , ainakin miulla.

El-Carpaso
31.07.2016, 20.53
Brookseissa annettu leveys on satulan todellinen leveys. Nahkasatuloissa tärkeämpi mitta on efektiivinen leveys eli ns. istumapinta-ala. Brookseissa teräsrungon välinen alue on noin 3cm kapeampi kuin itse satulan oikea leveys. Eli B17 on noin 14cm istumapinta-alaa. Lisäkomplikaationa istuinluita ei voi katsoa nahkasatulalle keskeltä istuinluuta keskelle istuinluuta vaan oikea mitta on ulkoreunasta ulkoreunaan eli istuinluut c-c plus 2-3cm. Näinollen maksimi istuinluiden leveys c-c joka esim. B17 mahtuu on 11-12cm eli aika pirun kapea. Mulla istuinluut on 13.5cm eli ei toivoakaan normibrooksin päälle

Jöpöttäjä
31.07.2016, 21.03
Liki samaa mittaa tälläkin, eli aika leveää sohvaa etsiskelen. Mulla onkin krirteerinä, että 135-140mm pitää olla tasaista alustaa mihin perseensä junttaa.

Jöpöttäjä
01.08.2016, 07.27
Cambium c17 läskissä ja ei välitä mudasta tahi vedestä. Toimii , ainakin miulla.

Muotoutuuko tuo Cambium perseen mukaan kuten nahkainen satula? Vaikuttaa mielenkiintoiselta satulalta.

Läskimasa
01.08.2016, 16.04
Minkähänlainen tekele tää Bilteman "Brooks" on? http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Satulat/Polkupyoran-satula-Urban-2000038075/

copter
01.08.2016, 16.32
En tiedä Bilteman satulasta tarkemmin, mutta kovin samanlainen on kuin Motonetistä löytyvä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/385123/DDK-Classic-polkupyoran-satula-ruskea

Tuollaisen ostin varapyörään joku aika sitten ja ei valittamista ole siitä ainakaan löytynyt.

El-Carpaso
01.08.2016, 18.28
Eihän toi siis ole brooks vaan san marco rolls kopio. Muovisatula jossa pehmusteet ja nahka päällä. Ei jännitettyä nahkaa nähnykhään

Jöpöttäjä
01.08.2016, 20.56
Cambium C17 satula testiajossa. Illalla ajettu eka testilenkki ja on tuo hyvä satula. Flite max joutaa roskiin..

Jöpöttäjä
02.08.2016, 09.22
Ero Brooks Cambiun C17 ja Selle max fliten välillä on huikea. Brooksille 100-0. Tänään duunissa pyöritelin max fliteä käsissä ja hämmästyin, kun satulakiskojen takapään kiinnityksen ja satulan rungon välin on rakennettu about 6mm väli joka toimi joustona. Mätin välin täyteen Sika221 massaa. Huomenna flite takas kiinni ja kokeilen mikä on ero. ihan vielä en Booksia tilaa..

arctic biker
02.08.2016, 19.18
Toki itsellä ei kummoisia satulaongelmia oo mutta lähisukulaisella siitä eestä. Kareisen pyöräkaupasta Imatralta hommasin varuiksi Pro Turnix jotain halkiosatulan. En ois ikuna uskonut mutta näyttäisi olevan hänen peffalleen oikein hyvä. Jouduin isänä tuumaamaan jotta olet löytänyt vähiten huonon penkin, siitä vaan kilsoja keräämään. Takalisto tottuu.

arctic biker
02.08.2016, 19.39
Näkyy olevan 142 mm leveä, paketista päätellen, oma käsitys on että kohtuudella leveä ja pyöreähkö profiili satulassa on hyvä. Tää halkiosatulan toimivuus oli mulle ylläri. Tullut isäänsä muttei ole käynyt eturauhassyöpäleikkausta. En minä muuta.

arctic biker
18.08.2016, 18.44
Pulkkiselta peritty SQLab 611 Active, tjsp, on nyt vuoden verran ollut käytössä niin mulla kuin kolmella muulla, voin oman ja muitten persuuksien mitä olen kuullut kokemuksella kertoa että varsinainen kauhistus.Imo.

Gargamel
12.09.2016, 12.53
Mahtaako joku tietää mikä satula Suomen Urheilupyörän oman merkin maastureiden SUP Raceline on? Eilisellä koeajolla se vaikutti omalle hanurille alustavasti sopivalta. Joku satula pitää per heti ostaa, kun 7e hintainen lempparisatulani on vääntynyt vinoksi, eikä pyörän mukana tullut Selle X1 vieläkään sovi minulle. Käyn toki SUP:ssa utelemassa suoraa ostomahdollisuutta jahka ennätän.

Marsusram
12.09.2016, 16.51
^Näyttää eniten SDG Dusterilta. Saattaa olla kopio tai OEM modaus, paha sanoa kun valmistajankin rinnakkaisversioita on erilaisia.

Hidastelija
01.10.2016, 11.40
Tänä kesänä olen etsinyt itselleni sopivampaa satulaa maantielle. Brooks swift tuntui ihan hyvältä, ajoin mm. Turku touring 300 sillä, ja ei valittamista, ihan loppumatkasta joutui muutaman kerran vähän keventelemään ja ajamaan putkelta tasaisellakin. Suurin miinus Brooksille tuli kuitenkin 4 h. lenkillä sateessa. Vettä tuli kyllä reippaasti koko ajan eikä minulla ollut minkäänlaista lokasuojaa mukana, Brooks venyi ja muutti muotoaan aika pahasti, oli kerran rasvattu käyttöönoton yhteydessä.
Nyt viimeisin satula kokeilussa on ollut Selle SMP Drakon 138 leveenä, kilometrejä on kertynyt n. 500 ja tuntuu tällä hetkelle olevan todella mukavan tuntuinen penkki. Ulkonäkö on kyllä melko erikoinen, mutta sille lienee syynsä, ainakin tuntuisi toimivan minun kohdalla.

http://www.sellesmp.com/smp4bike/en/drakon

yannara
17.12.2016, 19.38
Mitäs fillari-raatti sanoo tästä satulasta, onko asento liian pervo? Tuo on ainoa asento jonka löysin sopivana. Yleensä ongelmana on se, että kun satulaa nostaa "normaaliin" asentoon, niin mulla valuu perse eteen ja päädyn korjailemaan asentoani koko ajan. Liekö liian pehmeä satula? Toinen vaihtoehto on, että nivuset tai/ja perse puutuu jos istuinluita "laske".

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15493708_10154880245913826_4215579862664426443_o.j pg?oh=ef90f73016e45f1c0614d43b95c1dfc3&oe=58B145BA

CamoN
17.12.2016, 19.50
Onko raadin mielipiteellä jotain väliä, jos tässä yksittäistapauksessa tuo satulan asento toimii? Itsestään selvästi satula ei näytä olevan lähellä suositusta, veikkaanpa että raadin mielipide on yleisen suosituksen mukainen.

noniinno
17.12.2016, 20.01
^^Mitäs siinä jos tykkää eikä paikat valita. Olet siinä onnellisessa asemassa, että olet löytänyt hyvä asennon istuimellesi. Monet etsivät vuosikymmeniä siinä onnistumatta. Alamäkikuskit usein ajelee satula tuolla tavoin yläviistossa, liekö alamäessä helpompaa pitää pyörää kontrollissa. Yleensä tällä porukalla satula on kyllä melko alhaalla. Muuan ylämäkikuski ajelee satula tällee (ja ihan hyvin on tuloksista päätellen toiminut):
https://www.stevehoggbikefitting.com/wp-content/uploads/2014/07/kulhavy-mtb.jpg

hcfreak
17.12.2016, 21.22
Mitäs fillari-raatti sanoo tästä satulasta, onko asento liian pervo? Tuo on ainoa asento jonka löysin sopivana. Yleensä ongelmana on se, että kun satulaa nostaa "normaaliin" asentoon, niin mulla valuu perse eteen ja päädyn korjailemaan asentoani koko ajan. Liekö liian pehmeä satula? Toinen vaihtoehto on, että nivuset tai/ja perse puutuu jos istuinluita "laske".

Kyllä se selkä kertoo jos tuo on väärä asento. Mulla menee selkä meleko äkkiä kipeeksi maastossa jos on satula takakenossa. +kassit hiertää kivasti

Köfte
17.12.2016, 22.11
30 vuotta sitten Brooks oli oikeinkin hyvä valinta; nykyään tuntuivat kokeillessa "oudoilta".
Kokeilin San Marcon Regalia, ei hyvä; Alesta Chargen Spoon, oho! tässäpä hyvä jakkara.
Tuolla eturauhanen ja pukamatkin kulkevat vanhuksen matkassa valittamatta, jopa vaipoitta.
Perskohtaisia asioitahan nämä ovat, piti tuostakin nokkaa vähän laskea.

hcfreak
17.12.2016, 23.11
Onko kokemusta nuista charge spoonin eri kankaista? Mikähän nuista ois paras. On tommosta farkku ja nahka tyyppistä

Köfte
17.12.2016, 23.17
Keinoeläin materiaalina vaikuttaa kelpoisalta, minulla musta, poika halusi ruskean.
Rouva ajelee valkoisella. Noista kankaan mallisista ei valitettavasti kokemuksia.
Ai niin, nykyiset vaikuttavat "pehmeämmin" topatuilta vanhempiin verrattuna.

yannara
18.12.2016, 13.47
Tuollaisen Sport-satulan kävin hakemassa ja koeajoin tänään, ihan ok, sellainen silikooni-pehmeä: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Satulat/Polkupyoran-satula-2000038074/

Onhan noissa satuloiden valitsemisessa ja säätämisessä se pirumainen puoli, että aamulla mikä tahansa tuntuu hyvälle, mutta tunnin polkaisun jälkeen alkaa vasta tuntumaan. Ja sitten kun asentoa vaihtaa, niin mikä tahansa uusi asento tuntuu hetken aikaa paremmalle, kuin edellinen. Mä ajan edelleen avaimet mukana että kesken lenkin voi kokeilla ja säätää yms.

orc biker
22.01.2017, 03.49
Ai että, kun on virkistävää lukea kerrankin samansuuntaisia ajatuksia pyöräilyhousujen toppauksista.

http://www.cobbcycling.com/womens-shorts-why-cobb-shorts/

orc biker
22.01.2017, 04.59
Voisiko joku mitata SQlab 611 nokan leveyden? Vaikka 5 cm:n kohdalta kärjestä? Ja onko leveys leveimmästä kohdasta sama kuin ilmoitettu?

orc biker
22.01.2017, 05.39
Yleensä ongelmana on se, että kun satulaa nostaa "normaaliin" asentoon, niin mulla valuu perse eteen ja päädyn korjailemaan asentoani koko ajan. Liekö liian pehmeä satula?
Voi olla, että sijaintisi polkimiin nähden on väärä. Kastatko varpaitasi ajaessasi? Voi olla, että sen seurauksena vedät itseäsi eteenpäin. Joka tapauksessa minun mielestäni ajoasentosi on väärä tarkoittaen, että satulan paikkasi (pituus tai korkeus tai molemmat) on väärä muuhun nähden, jos kaipaat satulan nokkaa pitämään itseäsi paikallaan. Eli vaikka olet satulaa ilmeisesti jo vaihtanut, niin tutkipa vähän sitä satulan paikkaasi, joka on toki jo voinut muuttua erilaisella satulalla.

kuovipolku
22.01.2017, 08.31
Voisiko joku mitata SQlab 611 nokan leveyden? Vaikka 5 cm:n kohdalta kärjestä? Ja onko leveys leveimmästä kohdasta sama kuin ilmoitettu?

Mä löysin itseni sunnuntaiaamuna kello seitsemän mittaamasta satulan leveyttä: vanhan (ei-aktiivinen, ei-Ergowave) 611:n nokan leveys on mainitulta kohdalta melko tarkkaan 45 mm. Leveimmältä kohdalta 13 cm leveäksi ilmoitettu satula on jotain väliltä 144-145 mm, mutta SQlabhan kertoo ilmoittavansa todellisen leveyden (jota en ruvennut mittaamaan koska mittaustapa pitäisi kai ensin sopia).

kuovipolku
22.01.2017, 08.38
Ai että, kun on virkistävää lukea kerrankin samansuuntaisia ajatuksia pyöräilyhousujen toppauksista. http://www.cobbcycling.com/womens-shorts-why-cobb-shorts/ (http://www.cobbcycling.com/womens-shorts-why-cobb-shorts/)

Mä en lopettanut lukemista kohdassa jossa vertailukohdaksi asetettiin "bulky diaper shorts", mutta olisin voinut ja olisi ehkä pitänytkin. Kyllä sanoja osataan oman tuotteen markkinoimiseksi pyörittää ja selitykset ovat ihan vakuuttavia eivätkä kaikki pointit ole välttämättä roskaa, mutta koko asetelman tarkoituksenhakuisuus paistaa läpi niin että puistattaa.

Huonosti istuva säämiskä on huono, on se ohut tai paksu. Liian isot tai liian pienet housut tekevät hyvästäkin säämiskästä huonon. Paksu moniosainen säämiskä ei ole sen hankaavampi, hiostavampi tai hautovampi kuin ohutkaan. Jne. Mutta ohutkin voi olla hyvä, se on kieltämättä totta.

orc biker
22.01.2017, 09.40
Mä löysin itseni sunnuntaiaamuna kello seitsemän mittaamasta satulan leveyttä: vanhan (ei-aktiivinen, ei-Ergowave) 611:n nokan leveys on mainitulta kohdalta melko tarkkaan 45 mm. Leveimmältä kohdalta 13 cm leveäksi ilmoitettu satula on jotain väliltä 144-145 mm, mutta SQlabhan kertoo ilmoittavansa todellisen leveyden (jota en ruvennut mittaamaan koska mittaustapa pitäisi kai ensin sopia).
Kiitos vaivannäöstä. Oletko ihan varma, että se on 130 millin malli? Voisiko se kuitenkin olla 140 mm? Ero tuntuu aika hurjalta. Toki jos siinä ei ole kaareutuvaa osaa enää mitattu, mutta liekö mittaustapaa jossain vaiheessa muutettu. Jotenkin tuntuu, että ei se ennen ollut noin.

Yritän löytää saman levyistä kuin nyt minulla on, mutta hankalaksi menee, jos tuo ilmoitettu mitta ei täsmää kovin hyvin. Kaiken huipuksi näitä versioita on näistä nykyisin puolen tusinaa ja ylikin. Hankala tietää, kun noista ei oikein eroja aina ole kovin selvästi ilmoitettu.

vihtis83
22.01.2017, 10.27
Mulla on 140 leveä 611 active. Mittasin todellisen leveyden työntömitalla ja se on 149mm. SQLabin ilmoittamassa mitassa on siis jätetty nuo kaareutuvat osat pois. Satulan kärjen leveys 5cm nokasta on 40mm. 10cm nokasta 43mm.

orc biker
22.01.2017, 10.43
On tämä vaikeaa. Nykyinen "611-kopio" on 15,5 cm leveä. En tiedä, mikä tämä sitten on. Onko tämä 14 vai 15? Nokka tuntuisi olevan samaa tasoa. Näitä on vain niin älyttömän monta versiota, että ei näitä erota toisistaan. Huonompaan nämä näyttävät menevän. Nuo Ergowave-mallit ovat leveämpiä nokasta. En tykkää yhtään. Sitten monissa versioissa on turhia saumoja ja muuta kuviointia, jotka ovat aina riski ylimääräiselle hiertämiselle.

kuovipolku
22.01.2017, 17.10
Työntömitalla mitattu lukema on aivan varmasti luotettavampi kuin minun.

SQlabin ilmoittama leveys käy ilmi satulan takaosaan oikealle puolelle ommellusta logolapusta (kunhan se on säilynyt tallella).

(SQlab kehuu kovasti omaa todellisen leveyden konseptiaan ja esittelee sivuillaan mittaustavan https://www.sq-lab.com/images/sqlab/layout/2015/inline/SQlab-effektive-Sattelbreite-2015-US.JPG mutta ei tosiaan taida kertoa ainakaan ihan suoraan ovatko sen ilmoittamat leveydet juuri näitä todellisia leveyksiä - vai sittenkin jotain muuta.)

Jostain kumman syystä 611 Ergowave on nokaltaan ilmoitettu 49 milliä leveäksi. Kapeampaa kaipaava voi silloin ehkä valita vanhan mallin (jota on vielä kaupan) tai 612 Ergowaven joka on ilmoitettu nokaltaan 45 milliä leveäksi.

orc biker
22.01.2017, 18.12
Työntömitalla mitattu lukema on aivan varmasti luotettavampi kuin minun.

SQlabin ilmoittama leveys käy ilmi satulan takaosaan oikealle puolelle ommellusta logolapusta (kunhan se on säilynyt tallella).

(SQlab kehuu kovasti omaa todellisen leveyden konseptiaan ja esittelee sivuillaan mittaustavan https://www.sq-lab.com/images/sqlab/layout/2015/inline/SQlab-effektive-Sattelbreite-2015-US.JPG mutta ei tosiaan taida kertoa ainakaan ihan suoraan ovatko sen ilmoittamat leveydet juuri näitä todellisia leveyksiä - vai sittenkin jotain muuta.)

Jostain kumman syystä 611 Ergowave on nokaltaan ilmoitettu 49 milliä leveäksi. Kapeampaa kaipaava voi silloin ehkä valita vanhan mallin (jota on vielä kaupan) tai 612 Ergowaven joka on ilmoitettu nokaltaan 45 milliä leveäksi.
Kun minulla on nyt se Lidlin kopio, ei aito, niin ei tähän ole merkitty leveyttä. Voisin toki mitata istuinluut ja lisätä siihen harkinnanvaraisen luvun, joka olisi luultavasti +2 ja päätyisin luultavasti 15 senttiin, mutta kun tämä nykyinen leveys on käytännössä todettu juuri sopivaksi, niin tuo olisi epävarmempaa. Nyt ajattelin vaihtaa active-malliin. Vanhaa versiota olisin ottamassa, mutta sitä ei taida saada nyt mieleisellä kuosilla. En halua tuollaista, jossa on nokassa tai sivulla tuollaista vähemmän liukkaan näköistä kangasta ja tikkausta. Rumuuden lisäksi mietityttää, että tuollaiset ovat aina yksi riski hankaukselle. Yksi limited edition näyttäisi siltä osin toimivalta, mutta ei siitä limitedista taida olla enää kokoja (SQlabin oma kauppa ei toimita Suomeen) ja muut sopivalla kuosilla ovat ei-active-malleja.

lehtijussi
22.01.2017, 19.20
Whiten läskissä täysin sopimaton istuin, joten ostin kokeeksi motonetistä halvan, mutta omasta mielestä hyvännäköisen satulan. Ja täydellisen hyvä onkin, omalle takapuolelle... ei tarvi enää edes pehmusteita ajohousuihin. Cube LTD.n Selle Italia meni myös vaihtoon, joten molemmassa pyörässä nyt tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/383017/DDK-polkupyoran-satula-MTBHYBRID-Premium-Ergo

orc biker
22.01.2017, 20.32
Whiten läskissä täysin sopimaton istuin, joten ostin kokeeksi motonetistä halvan, mutta omasta mielestä hyvännäköisen satulan. Ja täydellisen hyvä onkin, omalle takapuolelle... ei tarvi enää edes pehmusteita ajohousuihin. Cube LTD.n Selle Italia meni myös vaihtoon, joten molemmassa pyörässä nyt tämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/383017/DDK-polkupyoran-satula-MTBHYBRID-Premium-Ergo
Hyvä, jos tykkäät, mutta tuollainen on omiaan painamaan pehmyttä kudosta, koska se on pituussuunnassa varsin tasainen ja leveyssuunnassa kaareva. Eli se kiilaa satulan istuinluiden väliin, kun näyttää niin kapealtakin. Nosta nyt ainakin pyllyä riittävän usein satulasta, niin verenkierto pystyy parempana. Mukavaltahan tuollainen voikin tuntua usein, ainakin lyhyemmän aikaa, koska paino jakautuu tasaisesti eli muuallekin kuin istuinluille, mutta verenkierto voi silloin muodostua ongelmaksi ja sitä kautta puutumisen tunne, jos nyt ei kudosten hapensaannista olisikaan huolissaan.

Minä en sillä osastolla halua ottaa riskejä, vaikka ainakin toistaiseksi tutkimusten mukaan vaikutusten pitäisi olla ohimeneviä, mutta en ole ihan varma, millä aikavälillä. Enkä kaipaakaan enää sitä tunnetta, kun satula kiilaa jalkojen väliin. Mutta eipä tämä selvästikään näinkään ole helppoa, kun ei meinaa löytää mieleistä. Nykyinen on kyllä tosi hyvä, aika lähellä täydellistä huomioiden nykykonseptin rajoitukset, mutta jos tuolla keinuntasysteemillä saisi vielä vähän paremman.

JJasco
22.01.2017, 22.01

Itse ostin kans Whiten läskiin uuden satulan Motonetistä. Selle Italia oli omalle takapuolelle aivan liian kova. Tämän siis ostin ja heti tuli helpompi ajettava pyörästä. https://www.motonet.fi/fi/tuote/380821

ranttis
23.01.2017, 00.04
Kuinka kauan ajatte kerrallaan noilla motonetin satuloilla? Jos nuo ovat pehmeitä niin ne tuntunevat mukavilta alle tunnin reissuilla mutta itsellä ainakin alkaa lihaksistokin pakaroissa puutumaan moisilla kun ajetaan pidempään (edes 2-3h puhumattakaan pidempään). Oikein omaan ahteriin mitoitetulla kovemmalla satulallahan paino on istuinluilla jotka varmasti kipeytyvät mikäli ei ole tottunut moisella ajeleen.

TERU
23.01.2017, 05.36
Noin on minunkin persaus kertonut, mitä enemmän vuosikilometrejä sitä vähemmän toppausta satulaan. Sitten ei olekaan ollut mitään väliä mimmonen satula alla, muiden hylkäämät liian koviksi mielletyt ovat käyneet. Tuo Motonetin satula ei ole pahimmasta päästä, on tullut puristeltua sitäkin, mutta päälle en ole päässyt.
Ihan hyvän satulan saa muutamalla kympillä, jos vielä kevytkin pitää olla, hinnan saa kertoa kahdella-kolmella.

lehtijussi
23.01.2017, 20.12
Hyvä, jos tykkäät, mutta tuollainen on omiaan painamaan pehmyttä kudosta, koska se on pituussuunnassa varsin tasainen ja leveyssuunnassa kaareva. Eli se kiilaa satulan istuinluiden väliin, kun näyttää niin kapealtakin. Nosta nyt ainakin pyllyä riittävän usein satulasta, niin verenkierto pystyy parempana. Mukavaltahan tuollainen voikin tuntua usein, ainakin lyhyemmän aikaa, koska paino jakautuu tasaisesti eli muuallekin kuin istuinluille, mutta verenkierto voi silloin muodostua ongelmaksi ja sitä kautta puutumisen tunne, jos nyt ei kudosten hapensaannista olisikaan huolissaan.

Vanha ja uusi satula millilleen yhtä leveitä, (kuva vääristää) etuosasta motonetin tuote on 3 mm leveämpi. Motonetin satula on koko mitaltaan keskeltä kovera, molemmat on sormituntumalla yhtä kovia.
Pisin lenkki tuolla satulalla, metsä- ja soratietä, 64 km. eikä ainakaan sillä matkalla ehtinyt mitenkään vaivaamaan...

https://lh3.googleusercontent.com/_eI8cxflEJ1ZpnN9pe3uEwsYR4sXCdCFjlSOT4MZNdiFUah7bw QeaFEo-sMFva09uwkuPxTL2Xzarca1Y7jdBwQskgDjbRvHObAKXtLoR1X ptIeJH3XyphgQ87J7se3zeWAF9722S26gaMhYNCwPc52cZl3bQ 0hy6fxPWY9XlUvovRFG779lTwyRPPlLLd8VJc8GIUpFqwgm6EF dD51EIKDYq-2XEIqc3gUwuRGNlcz_LsoDhcHgxsvW8TeHqxMIV2BCWDjmCyrO YIuP8mWETrq5K6qTW9mjqGxl6rgNSY2DveXq5-oUSoY1Ak1y9oygAnoFyVfc9b-GQyZl2QQPuP0ofha5sTY7udqsYp9gxnwLH5QJrsLHiZrwK4_sl yhTEtbYgG4yec_eFa6JAOcoxSGcgv50Sez9Fw2SvU4hxoC_McI L4TeJKB-JqBHGyuU1vdLWqCDGyyhUIjU1celOUOfQWN9xmjeIsb9nhuO0A dMzMxjBd_xT6TuNq2w4yi6dHfDmUU9CIRqtRqfjk9vzkEL8-Pp_G3pHv-3ZygcUO4ttAK3-9KdnmYLdqSYyyUh1CSBm6TO8NG1NEUwL9NhzyX3gSq_eEW75Rs zZvcy3hP3Y2GrCIJRR=w1426-h950-no

orc biker
23.01.2017, 22.43
Tietoa nokan leveyksistä 5 cm kärjestä. Mittaukset valmistajan edustajan. Suhtaudun näihin tosin varauksella, koska löysin nettisivulta mielestäni arvioidusti hyvin läheltä viittä senttiä mitattuna tiedon, että 612:ssa leveys olisi 45 mm. Ehkä toisessa on katsottu kaareutuminen huomioiden? En tiedä. Mutta onpahan jotain suuntaa antavaa kuitenkin. Minä itse en voi sietää liian leveitä nokkia, koska en siedä niiden osumista reisiin.

611 Active Titube 43-45 mm.
611 Ergowave 46-47 mm.
612 Ergowave 42 mm (tai 45 mm, ks. yllä).

orc biker
23.01.2017, 22.51
Vanha ja uusi satula millilleen yhtä leveitä, (kuva vääristää) etuosasta motonetin tuote on 3 mm leveämpi. Motonetin satula on koko mitaltaan keskeltä kovera, molemmat on sormituntumalla yhtä kovia.
Pisin lenkki tuolla satulalla, metsä- ja soratietä, 64 km. eikä ainakaan sillä matkalla ehtinyt mitenkään vaivaamaan...

Jos istuinluut osuvat viistosti satulaan, niin sillä on tapana kipeyttää niitä. Siksi satulan olisi hyvä olla istuinluiden alta varsin suora, mutta moni satula kaareutuu jyrkästi reunoilta. Silloinhan se ei istuinluita haittaa, jos ne eivät osu niin reunaan, mutta ylimääräinen tila satulan laidoilla taas on riski hankaukselle. Itse pyrin pitämään satulan niin kovana kuin istuinluuni voivat tottua. En pidä pehmusteita housuissa, joten minulle kova on joillekin pehmeä. Mutta silloin kuitenkin tulee kyseeseen tuon kaarevuuden vaikutus. On hirveä tunne, ihan mahdotonta yrittää ajaa maksimikovalla satulalla, jossa istuinluut osuvat kuperalle pinnalle.

Hyvä, jos tuntuu toimivan. Itse ajoin vuosia varsin autuaan tietämättömänä, että satula voisi olla parempi. Nyt ei kuitenkaan ole paluuta vanhaan. En tällä tarkoita, että tuo ei voisi toimia jatkossakin sinulla.

orc biker
24.01.2017, 02.54
Kuinka pehmeä tuo 611 on? Minulla tämä kopio näyttää selvästi pehmeämmältä ja luultavasti onkin. Luulen, että tässä on käytetty halvempia materiaaleja. Mietin vain, että ei ole kiva, jos istuinluut muljuavat kovalla pinnalla, vaan kyllä niiden pitää vähän upota, että ovat huomaamattomat. Minulla ainakin luut tuntuvat suorastaan kulmikkailta ajaessani, jos satula on liian kova. Kun tosiaan housuissa ei ole yhtään pehmustetta. Miten kova tuo on ilman pehmusteita?

Syy siihen, miksi olen vaihtamassa satulasta, johon olen tosi tyytyväinen, on tuo Active-mallin lupaama keinuminen. Minulla ei ole lonkan seutu ihan symmetrinen, eikä varmaan jalkojen pituuskaan, kuten varmaan aika tavallista on, joten satulan parempi myötäily luultavasti auttaisi siinä.

Muoks. Luulen, että keksin, miksi kuovipolku ja vihtis83 saivat edellä niin erilaisen luvun leveydelle. Jälkimmäisellä heistä on Active-malli, joka on pidempi. Näin ollen on luonnollista, että se on nokasta sama matka mitattuna kapeampi. Kuovipolun lyhyempi satula varmaankin alkaa leventyä aiemmin. Tosin sekin huomioiden Active vaikuttaa kapeammalta, ellei tässä sitten mittavälineen tarkkuus näyttele roolia. Toki myös eri vuosien malleissa voi olla eroja.

Eri malli selittäisi ehkä myöskin sen, miksi toisen satula on n. 1,5 cm ilmoitettua leveämpi leveimmillään ja toisen 0,9 cm. Active-mallin sivu näyttääkin erilaiselta. Ja näistä taidan uskaltaa päätellä, että minun 15,5 cm leveä satulani on jonkinlainen noiden mallien yhdistelmä: 30,2 cm pitkä, kuten active, mutta 1,5 cm nimellistä leveyttä leveämpi, kuten ei-active. Eli luulen, että minun kannattaa ottaa 14 sentin satula. Ergowave 612 voisi tosin olla myös vaihtoehto. Ehdin sen jo tuomita, mutta otan vähän takaisin sanojani. Tuo on niin erilainen. Tuosta on vähän hankala sanoa, että missähän tuossa edes pitäisi istua.

orc biker
25.01.2017, 03.29
Hahhah. Kysyin myyjältä yhdestä 611 activesta. Hän mittasi 15 cm 15 cm:n mallille. Luottaako vai eikö? Jos tuo on totta, niin ei näistä tuloksista voi päätellä muuta kuin että malleissa on eroja. Ei tästä ostamisesta taida tulla mitään. Kai on pakko uudelleen mitata istuinluut. Minulla on siihen ihan SQlabin pahvia, mutta se on liian kovaa. Ei siihen tällainen keiju saa jälkeäkään, vaikka venäytin niskalihaksenkin vetäessäni itseäni tuolia vasten.

kuovipolku
25.01.2017, 08.51
Päätelmäsi lienevät oikeansuuntaisia, sillä puhtaasta tiedonhalusta googlasin käyttäjäkokemuksia ja osoittautui että "saman" satulan eri malleissa on eroja eli sillä on merkitystä onko 611 normaali, aktiivi, race tai (niinkuin minulla) team ltd (jonka luulin eroavan ainoastaan väritykseltään). Eri vuosien malleissa tai tuotantoerissä on myös eroja - ja kaiken lisäksi myyntiin on päästetty jossain vaiheessa myös ilmoitettuja *kapeampia* Active-malleja...

"Die Sattelschale ist jeweils beim normalen, active und race bzw. mtb deutlich unterschiedlich - ich war erstaunt, alles 611er, hätte ich ähnlicher erwartet, v.a. zwischer der jeweiligen normal- und active-Version. (...) Die Modelle der verschiedenen Jahre sind auch deutlich unterschiedlich in Schalenform, Polsterung (...) Und: bei einigen Active-Modellen gab/gibt es offenbar, am Telefon sogar von SQLabs bestätigt, Produktionsfehler, was die Sattelbreite betrifft - die 15cm-Ausführung war insgesamt nicht mal 14cm breit, aua und eingeschlafene Füße, wenn man einen Sitzhöckerabstand von 14cm hat."

Jani Mahonen
25.01.2017, 08.53
Entäs jos orcci istut aaltopahvin päälle?

TERU
25.01.2017, 10.54
Yksipuoleinen aaltopahvi toimii, mittaaminen on jonkilaisen likiarvon antavaa. Tuskin oikealla mittausvälineellä sen parempaan pääsee. Katselin spessun mittausvälinettä ja samaan luulisin aaltopahvillakin päätyvän.

Satulan pehmuudesta. Poistin pintarikkoisesta satulasta pinnan ja toppauksen kokonaan, ajoin kokeeksi sellaisenaan enkä huomannut huonoksi ajaa. Ajamattomiakin satuloita löytyy, niin koe jäi lyhyeksi. Ohuen toppauksen lisääminen vanhaan satulaan ja päällystäminen ei muuttanut ajettavuutta paljonkaan.

orc biker
25.01.2017, 21.34
Päätelmäsi lienevät oikeansuuntaisia, sillä puhtaasta tiedonhalusta googlasin käyttäjäkokemuksia ja osoittautui että "saman" satulan eri malleissa on eroja eli sillä on merkitystä onko 611 normaali, aktiivi, race tai (niinkuin minulla) team ltd (jonka luulin eroavan ainoastaan väritykseltään).
Niin minäkin luulin, että noissa erikoisversioissa on vain erikoisväritys ja enemmän hintaa. Ei niistä ole edes kunnolla kuvia. Taitaa kuitenkin olla muitakin eroja. Noissa perusmalleissa on kamalan epätasainen pinta. Minua epäilyttää, että jokin 611-kuvio upotettuna voi hangata etenkin pehmusteetonta ajajaa. Reuna on aina reuna, johon iho voi osua. Samoin ylimääräiset saumat. Minä en suoraan sanottuna tajua, mitä SQlab välillä touhuaa. Heidän peruskonseptinsa on loistava, mutta tuo kikkailu juurikin tuollaisen, että päällystetään nokka eri aineella ja laitetaan siihen saumat, on jotain ihan muuta. Kaiken huipuksi se saa nuo satulat näyttämään rumemmilta.

Entäs jos orcci istut aaltopahvin päälle?
Ainoa aaltopahvi on SQlabilta saamani, mutta se on niin kova, että ei siihen tule jälkeäkään. Ehkä pitäisi olla erikoistuoli, jossa saisi valtavan vedon päälle, mutta ei minun voimillani keittiöjakkaralla saa sitä painumaan yhtään. Pitäisi siis käydä hommaamassa pehmeämpää. Yritin myös telttapatjaa, geelikylmäpussia ja vaikka mitä.

Minä olen joskus mitannut 11,3 cm. Mutta en täysin luota tulokseen tarkkuuteen, joten huvittaisi tehdä se uusiksi. Kun siihen sitten lisätään 1-4 senttiä harkinnan mukaan (minä lisäisin 2 ja pyöristäisin ylös -> 14), niin ei se mielestäni kokemusta (lähes) samanmuotoisesta satulasta tietyssä ajoasennossa vastaa, koska siinäkin on satulasta riippuvaista, kuinka takana istuu, ja tosiaan se nojaamisen aste on pyörästä riippuvainen. Eli jos vain tietäisi, missä olisi entistä vastaava todellinen istuma-ala, niin ostaisin heti, mutta nyt taitaa jäädä koko ostaminen sikseen.

Minä olisin vain halunnut sen Activen, koska minulla on lantiossa epäsymmetrisyyttä, mikä luultavasti heijastuu joskus jalkaongelmiksi. En vain uskalla laittaa lähemmäs kahta sataa euroa satulaan, jonka leveydestä en ole ihan varma. Enkä kovuudesta. Enkä ihan muodostakaan. Enkä välttämättä siitä hyödystäkään. Voihan olla, että se activen keinuminen vaikka ärsyttäisi lonkkaani, vaikka sen luonnollinen liike pitäisikin olla, koska minulla lonkka usein ärsyyntyy nimenomaan luonnollisesta liikkeestä kävellessäni esim. pari tuntia putkeen. Toki siis epätasapainosta, mutta se luonnollinen keinumisliike tuo sen esille, joten hakuammuntaa olisi toivoa, että se pyöräilyssä taas auttaisi. Mahdotonta sanoa kokeilematta. Jos olisi varmaa, että se toimii, niin ostaisin heti, mutta nyt en uskalla. Joo, minä päätin sen nyt. Kova olisi halu, mutta kaipa heiltä vielä joskus jotain järkeviä malleja tulee, joita paremmin pääsisi kokeilemaankin. Pinnoitteen takia minun pitäisi ostaa erikoisversioita, joiden saatavuus on hyvin heikkoa, eikä voi paljon haaveilla ilmaisista palautuksista tai välttämättä edes palautuksista.

kuovipolku
26.01.2017, 09.34
Olet siis päättänyt ja tämä on siis myöhäistä ja turhaa, mutta laitettakoon tähän vielä vastaus ihan vaan yhteisen hyvän vuoksi. Yleensä upotukset eivätkä saumatkaan sen enempää tunnu takapuolessa kuin kuluta ajohousujakaan; joissain tapauksissa koho-ommellun logo on kyllä saanut kankaan nukkaantumaan huomattavan lyhyessä ajassa muttei sentään rikkonut sitä.

Mutta jos ja kun arvelee että täysin sileä pinta johon kuviointi ja logot on ainoastaan maalattu tai siis painettu, voisi noilla spekseillä valita 611 Activen Timmy C -erikoisedition, joka löytyy esimerkiksi http://www.absoluts24.de/FAHRRADTEILE/MTB-TEILE/SAeTTEL/SQlab-611-active-TiTube-Timmy-C.html

(Hintaahan tuolle tulisi 152 + 12 = 164 euroa. SQlabin satulat ovat käsittäkseni tehneet kauppansa fillaritorilla, mikä ei tietenkään pienennä riskiä oikeaanosumattomasta valinnasta mutta ainakin vähentää rahallisen menetyksen suuruutta.)

kuovipolku
26.01.2017, 12.59

Vielä oikaisun verran: samalla sivullahan (jolta tuon kuvan hain) tuo kerrotaan: "Die Angabe der Sattelbreite ist immer die effektiv nutzbare Sitzfläche, nicht die Gesamtbreite." Ja varmuudeksi sama englanniksi: "The specified saddle width is always that of the effectively useable area for sitting on, not the total width of the saddle."

Jani Mahonen
26.01.2017, 13.02
No esim biltsun aaltopahville kun istuu niin pitäisi jäljen kyllä erottua! Siis istuu tohon aaltopuolen päälle.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170126/699333501ef8a6a0a63e5960eaf11b8e.jpg

EsaJ
26.01.2017, 13.58
612 Ergo Wave tuii hommattua ja vihdoinkin alakerta ei ole turta turbotrainerilla ajaessa. Muut satulat toimii ulkona hyvin, vaan aiheuttaa puutumisia turbotrainerilla. Nyt sekin homma on korjaantunut. Nam. 15cm version ostin, siihen kun laskin ahterin, oli olo todella kotoisa ja mukava. Luut kerrankin ovat tasasella kohtaa, eikä kaartumista alkavalla reunaosiolla. + että kun lantio tilttaa etukenoon (jäykkä alaselkä) maantiepyörässä, niin tuo SQlabsin satulan kaareva sivuprofiili ei aiheuta painetta herkkisalueille,

Maasturissa on ihan normi satula, kun pystympi istuma asento, ei tarvetta eritysimuodoille.

orc biker
26.01.2017, 23.30
No esim biltsun aaltopahville kun istuu niin pitäisi jäljen kyllä erottua! Siis istuu tohon aaltopuolen päälle.
Tuo on siis riittävän pehmeää, että siihen oikeasti uppoaakin? Muttei tietenkään liikaa? Voisihan tuota käydä rullan, jos niin.

orc biker
26.01.2017, 23.34
Olet siis päättänyt ja tämä on siis myöhäistä ja turhaa, mutta laitettakoon tähän vielä vastaus ihan vaan yhteisen hyvän vuoksi. Yleensä upotukset eivätkä saumatkaan sen enempää tunnu takapuolessa kuin kuluta ajohousujakaan; joissain tapauksissa koho-ommellun logo on kyllä saanut kankaan nukkaantumaan huomattavan lyhyessä ajassa muttei sentään rikkonut sitä.

Minä en ole tuosta ihan varma. Eihän niitä varsinaisesti tunne, mutta jos ajaa vaikka 8 h päivässä, niin se ero, mitä ei tunne, saattaa alkaakin vaikuttaa. Toisaalta kuviointi, etenkin karhennuskuviointi, voi auttaa pysymään satulassa. Eli siitä voi olla hyötyäkin. Hankala sanoa kokeilematta tai edes kokeilun jälkeen, koska ei näitä asioita oikein luotettavasti pysty havainnoimaan. Mikä on esim. enemmän turvotusta ja punotusta takamuksen ihossa? Eihän sitä voi mitata, jos siinä eroja tulee. Asteikko on usein aika karkea, että kipeä tai ei.

orc biker
27.01.2017, 03.36
Katsokaapa tätä. Otin kuvan omasta Crivit Sportsista (15,5 cm) ja laitoin päälle 610 Activen (15 cm erittäin todennäköisesti, koska kaikissa muissa kuvissa, joissa näkyy kokolappu, se on 15). Tämähän näyttää hyvältä tarkoituksiini? Miinus tuo kuviointi, joka epäilyttää. Tosin voihan se pitää paremmin satulassa. Olettaen, että en skaalannut kuvia väärään kokoon, niin olisiko se seuraava satula tässä? Tämä olisi halvempikin.

https://s28.postimg.org/enosnybr1/crivit_vs_610_15cm.jpg (https://postimg.org/image/pn9zzk261/)
SQlab on uudistanut suosituksiaan ajoasennosta Ergowaven myötä. Tämä olisi nyt "trekking position" (+3 cm), mutta minä aion ajaa maastopyörän asennossa (+2 cm) ja lähes dropilta ajamiseen verrattavassa asennossa (+1 cm). 611:kin on nykyisin 2+ ja +3 -asentoihin tarkoitettu. En tosin keksi ongelmaa tästä, vaikka laskennallisesti 14 cm olisi minulle sopiva satula. Ehkä tykkään istua vähän lähempänä nokkaa kuin suunniteltu, koska silloin reisien takaosa ei hinkkaa satulan kurvia. Ergowavessa istutaan alamäessä, mutta minähän voin mieluummin kääntää nokkaa alas saadakseni saman alamäen ja vieläpä nokan pois tieltä. En aio sen tukea tarvita edes matalammassa asennossa.

Kuovipolku sanoo, että kuviointi ei haittaisi. Onko muilla mielipiteitä? Onko kukaan jyystänyt tuntitolkulla ilman pehmusteita pöksyissä pohtien tätä dilemmaa? Minä haen nyt täydellisyyttä. Nykyinen on 85-90 %:sti täydellinen satula, mutta jos pääsisi vaikka 95 %:iin, niin hieno homma. En siis vielä osannutkaan luovuttaa tätä ostohaavetta, kun yllättäen huomasin, kuinka 610 on selvästi uudistunut. Ennen siinä oli leveä nokka.

orc biker
27.01.2017, 04.55
Crivit vs. 611 Active 14 cm. Sama nokan leveys, mutta minulle ehkä hitusen sopivampi (kapeampi) kurvi kohti takaosaa. Leveyden mysteerin näistä ehkä voisi jo ratkaista. Eli kun jättää tuon kangasosan pois, niin näyttäisi vastaavan ilmoitettua leveyttä.

https://s23.postimg.org/7u3jyq8cb/crivit_vs_611_14cm.jpg (https://postimg.org/image/hen6llxo7/)

Nyt minulla on valintatehtävä.

1) Kapeampi nokka vai hitusen kapeampi kurvi (tai sitten kapeampi malli tekee sen)?
2) Pehmeys 55 vs. 60?
3) Kulmikkaampi muoto vs. pyöreämmät kaaret?
4) "Liekuesteet" ja upotettu mainoskuva vs. erikoismallin tasaisuus?

Kokeilin joskus 610:ä, ja se oli turhan kulmikas minulle, mutta se oli silloin kovin erinäköinen. Siitä on vielä selviä jäänteitä, mutta onhan tämä (active) jo ihan eri satula muotoilultaan kuitenkin.

Muoks. Otan 610 Activen, kunhan päätän 14 ja 15 sentin välillä.

kuovipolku
27.01.2017, 08.50
Jos minulta kysyttäisiin, pitäisin kuvien perusteella 610:ä huonompana valintana koska minusta satulan leveän osan etuosa on painamisen tai hiertämisen kannalta kriittinen kohta ja 611 näyttää siltä osin kapeammalta ja lyhyemmältä.

Toiseksi 610 on (jos oikein vilkaisin) nykymallisenakin ilmeisesti tarkoitettu vähän pystympään istumiseen. Jos ja kun istuu aerommassa (tai vain monestakin mukavammassa) "moderate" asennossa, riski siitä että em. etuosa aiheuttaa ongelmia on minusta olemassa. (Kovin merkittävästihän siihen ei voi vaikuttaa istumalla edempänä, koska silloin kadottaa koko SQlab-satulan idean.)

Kolmanneksi nopealla haulla osui silmiin kahden kommentteja siitä että 610:n etureuna on ongelmallinen: "Die vordere Abkantung von der Sitzfläche war mir zu kantig. Die Kante drückte mir bei jedem Tritt in den Bereich Übergang Gesäss Oberschenkel." ja "Problematisch ist die steile und harte Stufe am vorderen Ende des erhöhten Sitzbereichs." Nämä tosin ovat sen verran vanhoja, että mikäli satula on (kuten kerroit) uudistunut, ne eivät välttämättä enää ollenkaan kuulu tähän.

Muuten: huomasin samalla että bikester.fi myy SQlabin satuloita. Hinnat eivät vaikuttaneet juuri sen kalliimmilta kuin muissakaan onlineshopeissa ja avoin kauppa ilmaisella palautuksella voisi helpottaa valintaongelmiasi.

orc biker
27.01.2017, 08.58
Jos minulta kysyttäisiin, pitäisin kuvien perusteella 610:ä huonompana valintana koska minusta satulan leveän osan etuosa on painamisen tai hiertämisen kannalta kriittinen kohta ja 611 näyttää siltä osin kapeammalta ja lyhyemmältä.

610 on hieman leveämpi siitä, mutta toisaalta taas 2-3 mm edempänä istuminen mitätöi sen eron, koska ero ei ole sen isompi. Ja toisaalta jyrkempi leveäminen mahdollistaa vaikka kapeamman satulan ja edempänä istumisen. Tuo pieni ero ei oikein näy tuosta kuvasta. Nuo viivat menevät oikeasti melkein ihan samassa ekassa kuvassa. Ero on millin per puoli.

Toiseksi 610 on (jos oikein vilkaisin) nykymallisenakin ilmeisesti tarkoitettu vähän pystympään istumiseen. Jos ja kun istuu "moderate" asennossa, riski siitä että em. etuosa aiheuttaa ongelmia on minusta olemassa. (Kovin merkittävästihän siihen ei voi vaikuttaa istumalla edempänä, koska silloin kadottaa koko SQlab-satulan idean.)

Kyllä siinä voi istua aika edessä ja silti säilyä hyvin korkealla, melkein yhtä korkealla. Sen näkee sivuprofiilista (ks. seuraava viestini). Jos vaikka istuu alamäen (sivuprofiilista katsottuna) yläosassa, niin silti on tosi korkealla, mutta jo aika edessä. Mutta nyt kävi vähän arveluttamaan tuon alamäen jyrkkyys. Minä muistan, että siinä vanhassa ei-activessa se hyllyltä mäkeen siirtyminen oli minulle aivan turhan jyrkkä. Toisaalta tuossa voisi istua vaikka mäessä (olettaen, että leveys riittää ja setback), jolloin on tosi edessä, eikä varmasti paina reiden takaosa satulaa, eikä ole jyrkkää kulmaa, kynnysmaista siirtymää.

Kolmanneksi nopealla haulla osui silmiin kahden kommentteja siitä että 610:n etureuna on ongelmallinen:

No, juuri tämä, mutta 610 on ihan erilainen kuin 610 active. Active muistuttaa 611:a paljon enemmän. Mutta esim. tuo jälkimmäinen lainauksesi oli -09 ja ei-activesta. Minä itse olen ajanut juuri sitä vanhaa ja se on kulmikas. Se on oikeasti ihan puhdas hylly. Active on kapeampi samassa mitassa, tuo yläpuolelta katsottava kaari on loivempi ja kapeampi.

Muuten: huomasin samalla että bikester.fi myy SQlabin satuloita. Hinnat eivät vaikuttaneet juuri sen kalliimmilta kuin muissakaan onlineshopeissa ja avoin kauppa ilmaisella palautuksella voisi helpottaa valintaongelmiasi.
Ai, siellä on ilmainen palautus? Pitääkin vaikka ottaa sieltä, jos nyt otan. Minua tuo etureuna alkoi mietityttää jo ennen kuin siitä mainitsit.

orc biker
27.01.2017, 09.22
Tässä sivuprofiili. 610a on alla ja Crivit päällä varjokuvana. Takaosat ovat kuvassa samalla tasolla, eli 610a:n nokka on paljon alempana. Se tuo pelivaraa madaltaa asentoa hurjasti ilman painetta välilihaan. Sehän ei vaikuta mitenkään tuohon reisiä vasten tulevaan kaaren osaan, jos se jatkuu vain pidemmälle. Mutta jos on myös muuten kulmikkaampi, sitten se vaikuttaa. Sitä ei vain tuosta pysty näkemään, kun tuossahan näyttää, että mäki vain jatkuu alemmas, mutta alussa samalla jyrkkyydellä. En ole ajanut kuukausiin, joten en äkkiseltään osaa kuvitella, kuinka matalampi asento olisi tälle ongelmallisempi, kun nokasta ei haeta tukea. Tässä olisi ihanan kapea nokka. Nykyinen on siinä hilkulla, että välillä vähän hankaa, mutta ei niin paljon, että tulisi varsinaisesti tajuntaan.

https://s28.postimg.org/gx008f6zh/crivit_vs_610_active_sivu.jpg

orc biker
27.01.2017, 09.38
Ei se kyllä olisi kuin ~120 euroa. Jos se ei toimi minulla, niin eiköhän sen joku osta ja eiköhän se jollain toimi, koska kyllä tuotakin useampi on kehunut kuin haukkunut. On tämä vaikeaa. Mikähän siinä on, että Suomessa jälleenmyyjiä ei tämä merkki kiinnosta? Kuitenkin fillaristiharrastajia tämä kiinnostaa. Ja tuote on perhanan kallis! Eli käytännössä on hyvä kate. Kiva olisi polkea pyöräkauppaan ja vaihtaa testisatula alle ja heittää parin tunnin lenkki. Olen analysoinut ja vertaillut näitä jo useamman päivän ajan useamman tunnin päivässä. Tuntuu ihan hullulta, mutta toisaalta on vielä muistissa menneet ajat, kun kaappi pursusi satuloita. Ei huvittaisi palata siihen, joten mieluummin tekee huolellisen taustatyön. Ja jos kerran osuu kohdalleen, niin sillä mennään tuhansia tunteja. Mutta alkaa jo vähän väsyttää, kun ei löydä näin paperillakaan ihan mieleistä, vaan jokin aina epäilyttää.

Kuitenkin tuo 610 a tuntuisi vielä lupaavimmilta tuon kapean nokan ansiosta. Ja toisaalta pystyn rakentamaan tuon varaan halutessani tosi virtaviivaisen ajoasennon ilman mitään painamista, koska en minä halua enää ajaa tuntien sen paineen siellä välissä. Se ei vain tunnu enää mielekkäältä. Mieluummin menen hiljempaa eli pystymmässä, mutta tuolla varmaan voisin vetää hyvin aerona ilman ikäviä tuntemuksia. Jos se ei paina takareisiä. Ja sitähän ei voi kokeilematta kuin arvailla... Hitsinpimpulat!

Antaako Bikester kokeilla? Vai koskeeko palautus vain käyttämätöntä?

lehtijussi
27.01.2017, 12.37
Mitään aaltopahvia... leiripatjan pala ja päälle alumiinifolio. Tuosta montunpohjalta kaiketi noi persluut mitataan?

https://lh3.googleusercontent.com/jigc0_kRqxrxEJdURaWd2DKU5LrxIZ2C5CiNG_1F7094QarMy6 5vCz-b6iXfEx4AkjN4ovc-k80xm4xUUZ-Is4xnwCcAFkVcYu47DPjZAePEcvgqsyjtznoCljzSQpyeXeP-GeKnYR_AI9fIIGIyQRW8qC4qkM_GkwQTP180SkIONcu5jxGLWy X7RNRfoCNWSv60eue7h3yYHhFlWxpGbUvOSOETChN3pSTrYIlm gXhMnq8I8b5Ny40lOFBQlELXSmTSlAGU216yfzzuz_RqjPA76t WL1FzcZcV0HTBNXHQg6TXDydN7oM2aB7eGxBvUhpb-JWuqLH2Fwbdjxa6pImI1HO3scfZtgqil5xMRWWWKo7wf0GV8B5 A9hQd1JNYjM7M0Spj7Wvg0gRbREEKpHwT_5bHTfHQ6E1XfXLQF TZAGXDyM31jQewwdhrBFZN59GdxHSLBGBaT7hCkNyDVmTgbr40 SVyxKw7R7E3JwpNU76SVUY6ZHNnIxZKtDzQHJ5IVCgtTtj42Qj HTgYt3big6kH8o9WlGAcSinLXgYnQ4BRuQBmbNhDADi-E2ZGYy3Eno4ycVw77Jvy2rFGTIsjHZFaT97TcskH1r3uAJn-tKCUjZuAu-IC=w1297-h951-no

orc biker
27.01.2017, 13.59
Mitään aaltopahvia... leiripatjan pala ja päälle alumiinifolio. Tuosta montunpohjalta kaiketi noi persluut mitataan?
Folio! Hah. Sitä en muistanut tai ymmärtänyt muistella, koska se on niin kaapin perällä, mutta taitaahan minulla sellaista olla. Tuo näyttää... ehkä vähän liian pehmeältä? Jäljet ovat epäilyttävän isot, mutta jos ne luut ovat keskellä, niin silloinhan sillä ei ole väliä. Ja kyllä, keskeltä mitataan.

Gargamel
27.01.2017, 14.34
Omista pahvi-istumajäljistä muistelen, että ne istumaluut ovat V-asennossa, jolloin tulos muuttuu sen mukaan istutaanko mummopyörässä vai kilpurissa.

Köfte
27.01.2017, 16.08
Omista pahvi-istumajäljistä muistelen, että ne istumaluut ovat V-asennossa, jolloin tulos muuttuu sen mukaan istutaanko mummopyörässä vai kilpurissa.

Juuri näin; matalampi ajoasento kaventaa kyhmyjen välistä etäisyyttä. Ihmiskehon anatomisia omitui/naisuuksia.
Tämäkin on tietty yksilöllistä, joten "sen oikean" jakkaran löytäminen on joskus hyvinkin hankalaa. Tämäkin on
vain yksi osa-alue pyörän -kaikki vaikuttaa kaikkeen- mitoitusongelmassa. Minulla itselläni on lyhyt torso, mutta
apinan raajat; sopivan rungon kanssa tuli aikoinaan painittua enemmän kuin tarpeeksi. Nyt vanhemmiten piti
sitten päivittää istuinfilosofiaakin uudempaan kuosiin.

lehtijussi
27.01.2017, 16.56
Tuo näyttää... ehkä vähän liian pehmeältä?.
tuo on pihan laavulta istuinalusta ja siinä on nelinkertainen telttapatja... eli pehmeä on. Tarvii kokeilla uudestaan ohuella. Kokeilin useita kertoja ja oikeapuoli jätti aina selvästi syvemmän jäljen. Pitäisiköhän se huomioida penkissä jotenkin?

Köfte
27.01.2017, 18.40
Onko tietoa ryhdin suoruudesta? Vanhoja selkävammoja/vaivoja podettuani aikani osteopaatti
tuotti epäluuloista huolimatta (rouva raahasi yläraajojen vuoksi) varsin mukavan lopputuloksen.
Löysi yllättäviä jumeja&virheasemoja. Ihminen ei kuitenkaan ole symmetrinen ja aikaisemmat virheet
tahtovat kertautua iän myötä. Raajojen keskinäinen pituusero (rouvalla) vaikuttaa myös tuohon.
Nämä nyt ensin ajatuspoliittisesti, ei pahalla, mutta empiirisesti.

lehtijussi
27.01.2017, 21.59
Ryhti on varmasti huono ja joka paikka on jumissa. Kai se raskas ruumiillinen työ ja pitkät työpäivät jälkensä jättää. Juoksemisestakaan ei tule yhtään mitään, kun joka paikkaan sattuu.
Pyöräilyä tulee paljon mutta venyttelyt ennen/jälkeen jäänyt kokonaan.
Sais jostain opastusta...
No jos viimein ottaisi itseänsä niskasta kii ja käyttäisi edes sitä kuuluisaa ja kaiken kertovaa googlen hakua...

makimies
27.01.2017, 22.11
612 Ergo Wave tuii hommattua ja vihdoinkin alakerta ei ole turta turbotrainerilla ajaessa. Muut satulat toimii ulkona hyvin, vaan aiheuttaa puutumisia turbotrainerilla. Nyt sekin homma on korjaantunut. Nam. 15cm version ostin, siihen kun laskin ahterin, oli olo todella kotoisa ja mukava. Luut kerrankin ovat tasasella kohtaa, eikä kaartumista alkavalla reunaosiolla. + että kun lantio tilttaa etukenoon (jäykkä alaselkä) maantiepyörässä, niin tuo SQlabsin satulan kaareva sivuprofiili ei aiheuta painetta herkkisalueille,

Maasturissa on ihan normi satula, kun pystympi istuma asento, ei tarvetta eritysimuodoille. Älkää sit herranjumala ajako satulalla missä puutuu "vehkeet". Ei tosiaankaan tee hyvää ja palautumiseen voi mennä aikaa :) Spessulta löytyy satulaa 155mm leveydessä myös, suosittelen jos on leveät istuinluut. Itsellä 13,5cm muistaakseni keskikohdista mitattuna, eli leveät miehelle. Spessulta löytyi myös pyöräilyhousuja missä leveät pehmusteet. Sanoisinko että housut on 50% ja satula toiset 50% tuosta mukavuudesta. Monet housut tuli ostettua liian paksulla ja kapealla pehmusteella. Itsellä tosiaan maantiefillarissa 168mm romin pro! Pystyy ajamaan myös ilman pyöräilyhousuja.

Köfte
27.01.2017, 22.45
Ryhti on varmasti huono ja joka paikka on jumissa. Kai se raskas ruumiillinen työ ja pitkät työpäivät jälkensä jättää. Juoksemisestakaan ei tule yhtään mitään, kun joka paikkaan sattuu.
Sais jostain opastusta...
No jos viimein ottaisi itseänsä niskasta kii ja käyttäisi edes sitä kuuluisaa ja kaiken kertovaa googlen hakua...

Hyvä, jos ajatuksista ja kokemuksistakin oli jotakin hyötyä, venyttelytkään yleensä eivät ole pahasta:)
Olen kokenut sekä raskasta ruumiillista, että staattista työtä; jälkimmäimen on ehdottomasti pahempi.
Henkisen sataattisuuden seuraamuksiin en nyt puutu; niille on omat kanavansa. BTDT.

orc biker
28.01.2017, 03.06
Kokeilin useita kertoja ja oikeapuoli jätti aina selvästi syvemmän jäljen. Pitäisiköhän se huomioida penkissä jotenkin?
Jos ero ei tule mittaustekniikasta, niin ehkä se kertoo, että sinulla on toinen istuinkyhmy alempana? (Minulla on toinen ainakin selvästi edempänä.) Sehän voi mahdollisesti vaikuttaa lantion asentoon, tehdä asennosta vinon, ellei ole itsessään merkki lantion vinoudesta. Eli tällaiset asiat ovat juuri se syy, miksi itse haluan tuota Active-mallin keinuntaa kokeilla, jos se toisi sellaisen marginaalin (mainostavat 7 asteen kulmaa, joka kuulemma olisi sama kuin kävellessä lantion heiluminen), jonka sisällä tuollainen vaihtelu voisi tapahtua tasoittaen siten epäsymmetrisyyttä.

Juoksemisestakaan ei tule yhtään mitään, kun joka paikkaan sattuu.

Juokseminen on suurelta osin tottumuskysymys. Lihakset ja jänteet eivät ole tottuneet sellaiseen liikkeeseen, joten ne eivät kestä sitä. Ja ne ovat yleensä ihmisillä ihan jumissa, niissä on usein esim. pohkeissakin sellaisia oikein kipupisteitä, kiinnikkeitä, joita voi kokeilla sormella tökkäämällä (johan sattuu jo se). Kantapääkorotetut ja jalkapohjaa tukevat kengät ovat passivoineet lihakset jo jalkapohjasta alkaen ja vääristäneet jo seisoma-asentoa, koska lienee selvää, että ihmisen anatomia tietää miljoonien vuosien kehityksen takia paremmin oikean asennon kuin jokin Nike. Lonkankoukistajat ovat yksi kriittisimmistä jumipaikoista. Nehän jumittuvat istumisesta ja pyöräilystä.

Youtubesta löytyy paljon venyttelyohjeita. Muuten yleinen periaate on se, että niveletkin pysyvät kunnossa, kun niitä käytetään. Varovasti kannattaa kuitenkin aloittaa, koska vammariski alussa on juoksussa melkoisen suuri. Jos ei mitään napsahda poikki, niin sitten helposti tulee jokin jumitila jne.

Ilborg
28.01.2017, 20.28
Oman järjen mukaan pehmusteita ei tarvita jos muotoilu muuten on täydellinen, toki sillä varauksella että satulassa oleva liike jää minimaaliseksi. Pehmuste taas on hyvä tilanteessa jossa satula ei ole juuri sinun anatomialle suunniteltu jolloin pehmuste tukee myös hieman paikoista jotka muuten jäisi ilman tukea. Toki hankaamisessa joku pehmuste saattaa hieman joustaa välistä.

makimies
28.01.2017, 23.35
Oman järjen mukaan pehmusteita ei tarvita jos muotoilu muuten on täydellinen, toki sillä varauksella että satulassa oleva liike jää minimaaliseksi. Pehmuste taas on hyvä tilanteessa jossa satula ei ole juuri sinun anatomialle suunniteltu jolloin pehmuste tukee myös hieman paikoista jotka muuten jäisi ilman tukea. Toki hankaamisessa joku pehmuste saattaa hieman joustaa välistä. Noissakin on hurjasti eroa pehmusteiden mallissa.

http://www.cxmagazine.com/wp-content/gallery/custom-cyclocross-clothing-cycling-jerseys-nalini/nalini-sm-img_4456-bh.jpg

Nalinin versio, mukavan ohut, mutta hikoilee tosi epämukavasti jne.

Pehmusteitakin on eri levyisiä tosiaan; kantsii mittanauhan kanssa mietiskellä mihin ne istuinluut osuu. Anatomiakuva:

http://roadbikeaction.com/wp-content/contentimages/2013/Michael/Press%20Launches/Specialized%20Clothing/06_sitbones.JPG

Oulunjulli
19.03.2017, 09.06
Mulla on neljä pyörää joista kahden kuuluu olla mukavia ja niissä Brooksi. Kolmas on kevyehkö läski jossa Specialized Riva halpis, joka kuitenkin on ollut varsin hyvä.
Koska samanlaista satulaa ei periaatteesta tehnyt mieli ja jakkara piti saada halpispäästä, niin kokeiltu on Charge Spoon (järkyttävä), jokin Fizik (tuli Canyon Spectralin mukana, aivan kidutusväline ja vaihtui johonkin), Selle Italia q-bik (edellisä parempi mutta max.30min) WTB Volt (eilen ajoin 1.5h joista loppuosa piti vähä väliä nousta ylös penkistä).

Mulle kuitenkin tuo Riva/Toupe jakkara tuo todella huomattavaa mukavuutta verrattuna kaikkiin muihin testattuihin....olishan noilla halpisostoksilla jo ostanut kalliimmankin, vaan aina ne johonkin oravannahkahommiin on mennyt.

Edit: Varsinainen kysymys unohtui....tuossa Specialized Rivassa penkki on leveyssuunnassa 11cm matkalta täysin tasainen, kun noissa em. kokeiluissa se laskee reilun sentin tuolle matkalle. Tilasin kyllä jo illalla tuon Toupen joka lie vastaa Rivaa, mutta onko näissä alle 50€ halpiksissa tullut vastaan muita tuollaisia jotka ei sivuille juurikaan laske?
Joka tapauksessa tuossa Rivassa kyllä tuntee, että paino on luiden varassa. Voihan sen joku kokea epämiellyttäväksi mutta itselle se sopii ja suositus muille pihistelijöille joilla penkki painaa väärään paikkaan.

tunkkari
06.04.2017, 17.31
Satula ongelmaa yllättäin... En löytäny mistään, että Suomessa kukaan myis Selle SMP satuloita. Näin lienee on vai onko jollain parempaa tietoa. Olis kiva päästä vähän kokeilemaan ennen ostoa. Fillarimessuilla oli Chebicin pyörässä sellainen paikkallaan ja pikaistunnolla tuntui hyvälle. Chebicin sivuillakaan ei tietoa, että olisi myynnissä. Kiinnostais tehdä vähän enemmän tuttavuutta ennen tilausta.

kuovipolku
06.04.2017, 22.28
SMP:tä en ole nähnyt enkä tiedä olevan myynnissä Suomessa. Ne kanssakäyttäjät joiden kanssa olen jutellut ovat joko tilanneet omansa ulkomailta tai ostaneet käytetyn (tai kokeillun mutta lähes käyttämättömän) satulan.

Omani valitsin lukemieni nettijuttujen perusteella eli pienellä riskillä mutta sattui osumaan oikeaan. Tai riittävän oikeaan, mistä minä tiedän olisiko jokin toinen SMP:n satulamalli ollut vieläkin parempi? Mutta en tunne erityisempää tarvetta ottaa selvää...

SMP:n uudistuneillakaan sivuilla ei ole kovin paljon sellaista mikä auttaa valinnassa. Eri satuloiden leveydet tietysti. Tai onhan siellä sellainen hieman hauskakin systeemi jossa annetaan halutun pehmustuksen määrä ja housujen koko ja saadan ehdotuksia sopivista satuloista. Sama löytyy myös taulukkokaaviona.

http://www.sellesmp.com/en/saddles/professional.html
http://www.sellesmp.com/media/wysiwyg/download/schede-complete/tabella-completa-professional-it.jpg

Jos jaksaa kahlata läpi tekstiä, seuraavista voi olla enemmän apua:

https://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit/2011/09/all-about-smps/
https://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit/2011/05/sitting-on-a-bike-answer-to-long-question-smp-seats/
http://www.colbypearce.com/smp-setup-tips/

SMP:n satulamallit voivat äkkinäisen silmään näyttää kovin samanlaisilta, onhan niissä se reikä, koukkunokka ja nouseva takaosa, mutta ne ovat keskenään yhtä erilaisia kuin minkä tahansa valmistajan satulat. Oikean satulan valinta ja oikean kiinnityskohdan ja -kulman löytäminen ovat vähintään yhtä tärkeitä, joten mielellään vähän pitempikin kokeilu olisi aika ehdoton juttu - ja sellaistahan SMP maailmalla tarjoaakin.

Mulla on Forma, ollut maantiepyörässä ja nyt cyclocrossarissa. Istuttu ja kaaduttu nahka puhki. Ajettu alamäessä vauhdilla kuoppaan ja katkaistu satulakisko, mutta saatu suoraan SMP:ltä Italiasta uusi kisko tilalle neljälläkymmenellä eurolla. Pelaa yhä hyvin tai paremmin kuin koskaan.

PS Jos haussa on pehmusteeton satula, housujen koko on M tai L, ja olet linkatut jutut lukaistuasi sitä mieltä että Forma voisi olla juuri sinun takapuolesi alle sopiva satula, niin voinhan minä ajatella irrottavani omani ja lainaavani sen kokeilua varten. Siis jos satut asumaan pääkaupunkiseudulla tai edes lenkkietäisyydellä.

tunkkari
07.04.2017, 09.43
SMP:tä en ole nähnyt enkä tiedä olevan myynnissä Suomessa. Ne kanssakäyttäjät joiden kanssa olen jutellut ovat joko tilanneet omansa ulkomailta tai ostaneet käytetyn (tai kokeillun mutta lähes käyttämättömän) satulan.

Omani valitsin lukemieni nettijuttujen perusteella eli pienellä riskillä mutta sattui osumaan oikeaan. Tai riittävän oikeaan, mistä minä tiedän olisiko jokin toinen SMP:n satulamalli ollut vieläkin parempi? Mutta en tunne erityisempää tarvetta ottaa selvää...

SMP:n uudistuneillakaan sivuilla ei ole kovin paljon sellaista mikä auttaa valinnassa. Eri satuloiden leveydet tietysti. Tai onhan siellä sellainen hieman hauskakin systeemi jossa annetaan halutun pehmustuksen määrä ja housujen koko ja saadan ehdotuksia sopivista satuloista. Sama löytyy myös taulukkokaaviona.

http://www.sellesmp.com/en/saddles/professional.html
http://www.sellesmp.com/media/wysiwyg/download/schede-complete/tabella-completa-professional-it.jpg

Jos jaksaa kahlata läpi tekstiä, seuraavista voi olla enemmän apua:

https://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit/2011/09/all-about-smps/
https://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit/2011/05/sitting-on-a-bike-answer-to-long-question-smp-seats/
http://www.colbypearce.com/smp-setup-tips/

SMP:n satulamallit voivat äkkinäisen silmään näyttää kovin samanlaisilta, onhan niissä se reikä, koukkunokka ja nouseva takaosa, mutta ne ovat keskenään yhtä erilaisia kuin minkä tahansa valmistajan satulat. Oikean satulan valinta ja oikean kiinnityskohdan ja -kulman löytäminen ovat vähintään yhtä tärkeitä, joten mielellään vähän pitempikin kokeilu olisi aika ehdoton juttu - ja sellaistahan SMP maailmalla tarjoaakin.

Mulla on Forma, ollut maantiepyörässä ja nyt cyclocrossarissa. Istuttu ja kaaduttu nahka puhki. Ajettu alamäessä vauhdilla kuoppaan ja katkaistu satulakisko, mutta saatu suoraan SMP:ltä Italiasta uusi kisko tilalle neljälläkymmenellä eurolla. Pelaa yhä hyvin tai paremmin kuin koskaan.

PS Jos haussa on pehmusteeton satula, housujen koko on M tai L, ja olet linkatut jutut lukaistuasi sitä mieltä että Forma voisi olla juuri sinun takapuolesi alle sopiva satula, niin voinhan minä ajatella irrottavani omani ja lainaavani sen kokeilua varten. Siis jos satut asumaan pääkaupunkiseudulla tai edes lenkkietäisyydellä.

Täytyy lueskella läpi nuo kunhan ehtii. Ite noitten SMP sivun ohjeiden mukaan päätyisi Stratos malliin. Vyötärö luokkaa S. Forma oli myös katsannossa. Kokeilen nyt tuota nykyistä jonkin aikaa. Hieno tarjous päästä kokeilemaan Formaa. Otan yhteyttä jos tuo nykinen alkaa kovin tökkimään... Kiitos jo etukäteen...

Rappa
07.04.2017, 10.58
Satula ongelmaa yllättäin... En löytäny mistään, että Suomessa kukaan myis Selle SMP satuloita. Näin lienee on vai onko jollain parempaa tietoa. Olis kiva päästä vähän kokeilemaan ennen ostoa. Fillarimessuilla oli Chebicin pyörässä sellainen paikkallaan ja pikaistunnolla tuntui hyvälle. Chebicin sivuillakaan ei tietoa, että olisi myynnissä. Kiinnostais tehdä vähän enemmän tuttavuutta ennen tilausta.

Olen käyttänyt SMP satuloita yli 10 v ajan. Jos tarviit kokeiluun, irrallisina nurkissa ainakin, Carbon,Composite,ja muutamia modattuja. Itse en suosi topattuja SMP istuimia. Mun mielestä,istuimen etäisyys keskiöstä ja kaltevuus, aika pielessä monella SMP:n käyttäjällä. Tällä hetkellä kahdeksassa pyörässä SMP, muissa pyörissäni "kompromissi" jakkaroita (Specialized power pro, ja vastaavia)

tunkkari
07.04.2017, 13.46
Olen käyttänyt SMP satuloita yli 10 v ajan. Jos tarviit kokeiluun, irrallisina nurkissa ainakin, Carbon,Composite,ja muutamia modattuja. Itse en suosi topattuja SMP istuimia. Mun mielestä,istuimen etäisyys keskiöstä ja kaltevuus, aika pielessä monella SMP:n käyttäjällä. Tällä hetkellä kahdeksassa pyörässä SMP, muissa pyörissäni "kompromissi" jakkaroita (Specialized power pro, ja vastaavia)

Tuota Compositea vois kokeilla. Ainakin pitäis olla tarpeeksi kapea. Mulla istuinluut on terävät, että olen kaivannut toppausta. En sulje pois, etteikö oikean mallinen vois toimia ilmankin. Missäs päin sun Esso sijaitsee ;)

Rappa
07.04.2017, 15.34
Tuota Compositea vois kokeilla. Ainakin pitäis olla tarpeeksi kapea. Mulla istuinluut on terävät, että olen kaivannut toppausta. En sulje pois, etteikö oikean mallinen vois toimia ilmankin. Missäs päin sun Esso sijaitsee ;)

Esso nykyään Kivenlahen TB, tai Bemböle kaffestuuga :) Postikin toimii.

tunkkari
07.04.2017, 15.44
Esso nykyään Kivenlahen TB, tai Bemböle kaffestuuga :) Postikin toimii.

Nuo molemmat oikein hyvät paikat mulle... Kaffestuga parempi. Laitan vaikka YV, kun olis sopiva hetki kokeilla satulaa...

tunkkari
20.04.2017, 16.44

Laitoin YV, jos sais satulaa testiin... Tuo Composit kiinnostais.

Rappa
21.04.2017, 10.14
Laitoin YV, jos sais satulaa testiin... Tuo Composit kiinnostais.
Carbon, Full Carbon, Chrono ja Forma myös nurkissa, (Forma joustaa jonkin verran)

El-Carpaso
21.04.2017, 10.19
Ei kellään olis Glideriä tai Lite 209 lainaan?

Hidastelija
23.04.2017, 10.49

Chebicistä hommasin Selle SMP Draconin viime vuonna, Vesa antoi ainakin silloin mulle yhden satulan viikonlopuksi kokeiltavaksi. Kannattaa soittaa ja kysäistä Chebicistä. On mun alle kyllä tällä hetkellä paras satula millä olen ajanut.

tunkkari
23.04.2017, 14.45
Chebicistä hommasin Selle SMP Draconin viime vuonna, Vesa antoi ainakin silloin mulle yhden satulan viikonlopuksi kokeiltavaksi. Kannattaa soittaa ja kysäistä Chebicistä. On mun alle kyllä tällä hetkellä paras satula millä olen ajanut.

Kiitti vinkistä. Sain Rappalta testiin yhen version ja tuntuu kyllä varsin hyvälle. Jopa pehmustamaton, en olis ikinä kuvitellut että se vois olla ajettava. Pari kertaa vasta päässyt kokeileen tosin, mutta lupaavalta vaikuttaa. Varsinkin kun edellisen satulan hierrot vielä tuntuu ahterissa ;)

tunkkari
25.04.2017, 17.44
Chebicistä Järvenpäästä löytyy noin 20 eri SMP mallia hyllystä. Testisatulatolppaa ei ole. Sieltä niitä siis löytyy...

kuovipolku
25.04.2017, 19.11
Uskomatonta! Only in Finland ja niin edelleen!

Jos jotain on myytävänä, kannattaisi siitä vissiin kertoa muillekin kun kaupan vakioasiakkaille tai sattumalta ja muissa asioissa pistäytyville? Eihän nyt edes messuosastolla käyneelle tullut selväksi että liikkeessä olisi kyseisiä satuloita myytäväksikin asti?

Nyt kun tiesi hakukonehakea nimenomaan Chebicia ja Selle SMP:tä löytyi sentään yrityksen Facebook-sivuilta tieto siitä että "TT-satuloita on saatu uusi erä" maaliskuussa 2016...

Ei sillä että kauppa nimenomaan minun kantamiani pennosia olisi kaivannut, mutta olisinhan minäkin voinut aikoinani ajaa satulaostoksille sen sijaan että tilasin ulkomailta...mutta olisihan varmaan joistain satuloiden hypistelijöistä ja kokeiluun kärttäjistä voinut tulla hyviä vakioasiakkaita...

No, pääasia - tai tässä tapauksessa takapääasia - että tunkkarin satulaongelmiin on vihdoin mahdollisuus löytyä kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu!

tunkkari
26.04.2017, 07.47
Uskomatonta! Only in Finland ja niin edelleen!

Jos jotain on myytävänä, kannattaisi siitä vissiin kertoa muillekin kun kaupan vakioasiakkaille tai sattumalta ja muissa asioissa pistäytyville? Eihän nyt edes messuosastolla käyneelle tullut selväksi että liikkeessä olisi kyseisiä satuloita myytäväksikin asti?

Nyt kun tiesi hakukonehakea nimenomaan Chebicia ja Selle SMP:tä löytyi sentään yrityksen Facebook-sivuilta tieto siitä että "TT-satuloita on saatu uusi erä" maaliskuussa 2016...

Ei sillä että kauppa nimenomaan minun kantamiani pennosia olisi kaivannut, mutta olisinhan minäkin voinut aikoinani ajaa satulaostoksille sen sijaan että tilasin ulkomailta...mutta olisihan varmaan joistain satuloiden hypistelijöistä ja kokeiluun kärttäjistä voinut tulla hyviä vakioasiakkaita...

No, pääasia - tai tässä tapauksessa takapääasia - että tunkkarin satulaongelmiin on vihdoin mahdollisuus löytyä kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu!

Samaam ietiskelin itsekin... Kysyin onko testisatulatolppaa, niin ei ole kun on niin kallis... Ajattelin, että jos se nyt maksaa kuulemma n. 5000€. Itse olisin hyvinkin valmis maksamaan vaikkappa 20€ testimaksua. Ja kunnon mainostamisella varmasti maksais jossain vaiheessa itsensä takaisin... Tämä on niin tätä Suomalaista markkinointia ;) Ottakoot asiakkaat ite asiasta selvää...

El-Carpaso
09.06.2017, 10.19
Dodih. Nyt taisi nirvana löytyä ISM:n PL 1.1 mallista. Ennen tätä en ollut oikein koskaan ymmärtänyt mitä vakaa lantio tarkoittaa, mutta nyt se konkretisoitui. Selle SMP:llä päästiin jo lähelle, mutta ISM vasta lunasti lupaukset. Vaikuttaa siltä että tässä on menty 10v epävakaalla lantiolla ja se on vaikuttanut negatiivisesti oikeastaan aivan kaikkeen. ISM:n kanssa ei enää tarvitse taistella pyörää vastaan vaan nyt on ikäänkuin yhtä pyörän kanssa.
Puutumisongelmat ovat tiessään, koska ei ole nokkaa änkemässä vääriin paikkoihin. Tehoja on tullut selkeästi lisää, koska koko jalka aktivoituu paremmin / ajoasento on edempänä.
Käsiongelmat ovat kadonneet juuri lantion vakautumisen myötä ja tällä hetkellä ei käsille tule painetta käytännössä yhtään.
Hanuriin ei myöskään ole tullut yhtäkään "saddle sorea" tämän kanssa. Perinteisellä satulamuodolla niitä tuli aina ennemmin tai myöhemmin juuri istuinluun alle. Liittyykö sitten laajempaan painonjakoalueeseen vai mikä lie.

PL 1.1 on siis ISM:n maantiemalli eli 270mm pituudellaan normaalia huomattavasti pidempi. Sallii liikkumisen edestaas satulassa, jolloin voi käyttää eri lantion kulmia / sijainteja eri tilanteissa (kiipeäminen, kiriminen, pk-ajo jne). Mukava lisä ISM:ssä on myös, että koska kyseessä on periaatteessa Triathlon-penkki, voi lantiota kallistaa eteenpäin tasan niin paljon kuin ikinä huvittaa, eli nykyisin tulee ajeltua kohtuullisen paljon dropeilta / kyynärvarret ohjaustangolla leväten. Aerotankoja odotellessa.

Paska juttuhan tässä on, että nyt tuollainen pitää hommata joka pyörään, eikä noi ISM:n penkit ole halpoja.

Jotta ei vaikuttaisi liikaa maksetulta mainokselta, niin on tuohon liittyen kritiikkiäkin.
ISM:n perusmuoto ei ole optimaalinen sopimaan jalkojen väliin. Erityisesti tuo PL 1.1 on lähes salmiakkiruudun mallinen, joten satulan oikean paikan hakeminen on aika kovan vääntämisen takana. Lisäksi jouduin modaamaan penkkiä iskemällä nippusiteitä etukiskoon kiristämään nokkalonkeroita hieman lähemmäs toisiaan. Sitä ennen hiersi niin persanasti. Nyt ei hierrä yhtään. ISM on todennäköisesti tajunnut malliensa puutteellisuuden, sillä näiden uusi 2017 kapea malli on radikaalisti erinäköinen kuin edelliset ISM:ät. Jos laittavat tuon uuden 2017 muodon kaikkiin tuleviin satuloihinsa, niin lisääntynevät suosiossa huomattavasti normaalien pyöräilijöidenkin keskuudessa.

Lisäksi ISM:ään tottuminen on oikeasti aika veemäinen prosessi. ISM:n kanssa istutaan paikassa, johon normijantteri ei ole koskaan laittanut painoa, joten saattaa olla hieman herkkä tuntemuksiltaan. Tästä syystä ensimmäiset lenkit kannattaa pitää aika lyhkäisinä ja lähellä kotia. Tosin tuohon tottuu kuten mihin tahansa satulaan, joten tottumisperiodin jälkeen penkki katoaa alta.
ISM:ää ei myöskään voi ostaa perustuen istuinluulukemiin juuri edellämainitusta syystä. Tuo PL 1.1 on kapeampi kuin mun mitatut istuinluut, mutta eipä se haittaa, koska en tuon kanssa istu mitatuilla istuinluilla vaan tämän lantiokaaren etuosalla, joka kapenee eteenpäin mennessä.

Ja ehkä paskin puoli ISM:ssä on, että vaikka käskevät laittamaan ko. satulan 5-7cm taaemmas, kuin missä aiempi tavallinen penkki on ollut, ei noissa jumalauta riitä kiskot siihen. Mulla on 72 asteen satulaputken kulma, 25mm setback tolppa, ISM laitettu sallitun rajan yli taakse ja silti se on 1cm edempänä kuin mitä sen laskennallisesti pitäisi olla. Onneksi tuo ei haittaa yhtään, koska lantion vakautuminen kevensi yläkroppaa ja täten satulan ei itseasiassa tarvitse olla niin takana. Nyt Setback on laskennallisesti normipenkillä 10cm ja tosiasiallisesti ISM:llä 15cm.

paaton
09.06.2017, 10.31
Kansa vaatii kuvaa pyörästä ja satulasta.

El-Carpaso
09.06.2017, 11.04
Kuva koko pyörästä. Nyt kun asiaa miettii, niin onhan toi aika järkky viritelmä. Vaikea laittaa mihinkään kategoriaan, mutta tossa on toisaalta kaikki elementit joista mä pidän.

http://i.imgur.com/2FUr9IL.jpg

Kuva kiskoista ja sallitun rajan ylityksestä

http://i.imgur.com/nkiGB9u.jpg?1

Kuva itse satulasta, niin saa vähän käsitystä, millainen on muodoltaan.

http://i.imgur.com/9UCx4E7.jpg?1

Ja lopuksi apukuskista kuva, koska pitäähän pyörässä nyt maskotti olla :P
Tosin, en tiedä kuinka paljon nauttii työstään, koska ilme on jatkuvasti melko kauhunsekainen....

http://i.imgur.com/XQg8ewF.jpg?1

kuovipolku
09.06.2017, 11.20
ISM Adamohan keksi aiheuttaa vähän hämmennystä uudistamalla mallistonsa tai ainakin malliensa nimet. PL 1.1 https://www.ismseat.com/pl-11 on yhtä kuin Performance Long 1.1 eli se on ainakin tai lähinnä vain ulkoisesti uudistettu versio Prologuesta https://www.ismseat.com/saddle/adamo-prologue/ josta mulla on sanottavaa vain täsmälleen sama minkä El-Carpaso yllä jo kertoi.

PS Paitsi että Prologuet olivat suhteellisen halpoja kun niitä ilmeisesti haluttiin poistaa varastoista uusien mallien tieltä:-)

Puskis
09.06.2017, 12.26
Tulin vaan sanomaan, että voi hemmetti miten kova LHT.

El-Carpaso
09.06.2017, 12.34
^

Kiitos. Toi on kyl niin hyvä pyörä, että en tiedä haluanko enää koskaan uutta maantiepyörää.
Vaikka toisaalta Kona Roadhouse ja läpiakselit.... Hinta on vaan vähän Hnnnggghh!

PeeHoo
14.06.2017, 17.39
59-61 grammaa, C59 Selle Italia. 400 puntaa, kai noin 500 euroa.
https://www.selleitalia.com/wp-content/uploads/2016/06/SLR-C59-top-2016-1-3-500x333.jpg

kauris
15.06.2017, 15.31
Voi räkä. Mun luottomaantiesatula, vanhan mallinen Selle Italia Flite kit carbonio otti ja petti. Tai no, voi sillä vielä ajaa mutta toinen satulakiskon kiinnitys irtosi kiskon takaosasta. Koitin liimata komposiittiliimalla takaisin mutta liimaus ei pitänyt. Kun se kolo, johon kisko työntyy, on kuitenkin ehjä, ei se irti oleminen periaatteessa ajossa haittaa. Mutta huomaan, kun pyörää nostaa toinen käsi satulan alla takana, niin satula lähtee nousemaan ja kääntymään.
No onhan se kovin kulunut jo muutenkin sillä ajovuosia on kymmenkunta.

Mitähän sitä seuraavaksi. Esim monen tykkäämä Fizikin Arione ei sovi mulle ollenkaan. Kotona on myös flite flow, Slr xc, Canyonin maasturin mukana tullut satula jotka ihan ok mutta eivät vanhan fliten veroisia. Usein satulan ongelmana on se, että ne tuntuvat olevan etuviistossa vaikkeivat ole eli painoa tulee käsille liikaa. Oli mulla myös yksi Brooks mutta se oli ilmeisesti liian kapea malli eli istuin hieman liikaa kiskojen kiinnityskohtien kohdalla ja toisaalta sillä erityisesti tuntui valuvan koko ajan eteenpäin. Ja kävi kotona kerran Tunen Komm vor + mutta se oli selvästi luvattua painavampi ja pinnassa oli myös housuja raapiva kupla lakkauksessa. Meni palautuksen.

Lähtisikö sitä kokeilemaan pyöräsi kuva keskustelussa esillä ollutta slovenialaista Berk satulaa. Siitä halkiomallista Lupinasta olisi 135 mm lisäksi 150 mm versio, joka saattaisi olla mulle oikeampi kooltaan. Toisaalta ei se Flite sinänsä leveä ollut. Mutta Lupina maksaa yli 200 euroa. Edullisin malli olisi List nahkapintaisina ja ilmeisesti hyvin kevyesti päällystettyinä. Listin saisi noin 150 eurolla. Mutta leveydeksi on ilmoitettu vain 132 mm.
https://www.berk-composites.com/product/berk-list-padded-saddle/

marco1
16.06.2017, 10.00
Vanhojen Flite-satuloiden hajottua ei oikein huippuhyvää satulaa ole löytynyt mutta Prologon Kappa-malleista on löytynyt maastoon sellaiset mallit jotka "ei oikein tunnu miltään" lenkin alussa eikä myöskään 4-5h myöhemminkään.

Prologoa saa sieltä sun täältä ja samaa mallia saa monella eri "varustetasolla", hinnat todella vaihtelevia.

kauris
16.06.2017, 14.00
Ihan kohtalaisen hyvältä vaikuttava malli ja aika edullinen (55-60 euroa) mutta kylläkin noin 90 grammaa painavampi kuin tämä Flite satulani. Omaan takapuoleen täydellinen istuvuus on toki tärkeimpiä asioita mutta silti tuo ilmoitettu paino 255 g saisi olla pienempi. Kyseisen satulan jotain vanhempaa mallia saisi muuten Roselta lähes ilmaiseksi (18,70 €).
https://www.rosebikes.fi/tuote/prologo-kappa-evo-stn-saddle/aid:721620

marco1
16.06.2017, 15.33
Hmm, minulla on noita 2 tai 3 ja yhdessä on muistaakseni titaanikiskot joita nyt ei näy myynnissä. Ja hinnat on näköjään tippuneet mukavasti.

via
19.06.2017, 11.49
pihasta lähti äsken ranskalainen n 60v pariskunta fillareissa nokattomat satulat. olivat aloittaneet tämänkertaisen keikan maaliskuun alussa Bretagnen nurkilta. aiempina vuosina myös kiertäneet paljon. eivät käytä pyöräilyhousuja ja siksi nokattomat, dp concept oli merkki

kuovipolku
19.06.2017, 13.30
Daniel Proust, mies satulan takana, ajoi 1970-luvulla ammattilaisena:

'UnSaddle' aka 'selle-proust' which was designed by former pro, Daniel Proust, who rode for the Gitane and Fagor-Mercier squads alongside Raymond Poulidor. This truly unique saddle has been designed to eliminate pressure on the perineum area while allowing a natural, smooth pelvis motion during the pedal cycle with no lower lumbar aches.

http://www.selle-proust.fr/categorie-produit/selle/

Moska
19.06.2017, 14.56
Mulla on nyt testissä tuollainen taivanin halppis satula ebysta, 92g satulalla painoa ja pysyy vehkeissä tunto tallessa. Pitemmälle lenkille laittaa mielellään säämiskähousut jalkaan, mutta lyhyemmät menee ilman. Ihmeenkin tukevaa tekoa, sujuu hiukan kun puristelee, mutta voi olla vaan positiivinen asia. Kestävyyden näkee tulevaisuudessa, ei kyllä ole itselläkään kuin 71kg painoa, ettei se kovin lujilla ole.

http://i.ebayimg.com/images/g/VXYAAOSwax5Yx6T7/s-l1600.png

mkp
21.06.2017, 00.45
Ja ehkä paskin puoli ISM:ssä on, että vaikka käskevät laittamaan ko. satulan 5-7cm taaemmas, kuin missä aiempi tavallinen penkki on ollut, ei noissa jumalauta riitä kiskot siihen. Mulla on 72 asteen satulaputken kulma, 25mm setback tolppa, ISM laitettu sallitun rajan yli taakse ja silti se on 1cm edempänä kuin mitä sen laskennallisesti pitäisi olla. Onneksi tuo ei haittaa yhtään, koska lantion vakautuminen kevensi yläkroppaa ja täten satulan ei itseasiassa tarvitse olla niin takana. Nyt Setback on laskennallisesti normipenkillä 10cm ja tosiasiallisesti ISM:llä 15cm.

El-Carpason hehkutuksesta innostuneena otin myös ftorilta yhen ISM-satulan testiin(Adamo Prologue). Mulla pitäs olla tolpassa varmaan 4 senttiä setbackiä, jotta ton sais ns hiertämättömään taka-asemaan, koska mulla on normi satulakin aika takana. Tuntuu ja myös luotilangalla tsekatessa näyttää, että liian edessä joutuu istumaan. Ekalla tunnin pyörityksellä tuntu selväästi ajoasento olevan liian edessä, kun satulalla istuessa tuntui takapuoli olevan satulalla kohdallaan. Perstuntuma oli kuitenkin lupaava. Onks tollasia tolppia, joissa on noin rapiat setbackit?

Ja varmaan tarvii myös tehdä toi nippusidekikka etulonkeroille. Mutta tällä kertaa aion antaa ismlle mahdollisuuden, enkä vedä heti hernettä nenään niin kuin aikaisemmin. Nimittäin reilu vuosi sitten mulla oli yksi testissä ja heitin sen suoraan pyörään enkä yhtään tsekannu valmistajan sivuja sen asemoinnista > tulos: kylmiltään satasen lenkillä makiat hiertymät nivusiin > oma vika, kele, bepanthen auttoi onneksi nopeasti. Ja satulakin lähti kiertoon nopeasti :)

Radonx
21.06.2017, 02.37
Pyörän mukana tuli hienon näköinen, mutta aivan liian kova Selle Italia SC1.

Maastopyörä kyseessä,, 160 mm joustoa. Silti perseessä tuntuu lyhyenkin lenkin jälkeen, kun taas Konan XC penkistä ei tullut kipeäksi.

Vaihdanko päittäin? Vai saako jostain halvalla jotain apua tuohon, pehmennystä tai uusi penkki?

JaniM
22.06.2017, 06.55
Mulla on nyt testissä tuollainen taivanin halppis satula ebysta, 92g satulalla painoa ja pysyy vehkeissä tunto tallessa. Pitemmälle lenkille laittaa mielellään säämiskähousut jalkaan, mutta lyhyemmät menee ilman. Ihmeenkin tukevaa tekoa, sujuu hiukan kun puristelee, mutta voi olla vaan positiivinen asia. Kestävyyden näkee tulevaisuudessa, ei kyllä ole itselläkään kuin 71kg painoa, ettei se kovin lujilla ole.

Sama satula ollut jo 15-20tkm 84kg alla. Aliexpressistä saa 15€ kotipostiin. Paras satula noista kymmenestä muusta mallista joita tuolla hyllyssä on :)

Oma mielipiteeni on että beban rasvauksen tarve johtuu epäsopivasta satula-bibsi yhdistelmästä. Omalla kombinaatiolla jalat loppuu ennenkuin ensimmäistäkään oiretta ilmenee takalistoon (yli 300km).

kauris
22.06.2017, 08.42
No jos on noin edullinen ja ainakin sinulla ollut yksikö näköjään myös luotettavan laatuinen niin pitäisiköhän sitä kokeilla. Ei menisi paljoa rahat hukkaan joka tapauksessa.
Aliexpressiä en ole ennen kokeillut. Tuleeko sen myymät tavarat useilta eri toimijoilta vain minkälainen systeemi on. Lähinnä tarkoitin, että ostaisin mielellään varmuudeksi juuri tuon saman aivan samaisen tuotteen samalta tehtaalta.

rjrm
22.06.2017, 09.13
Ajoin lomareissulla keskimäärin satasen päivässä 8vrk putkeen. Penkkinä oli ja on Brooks b17. Ei ollut niin minkäänlaista istumiseen liittyvää vaivaa peräpäässä koko aikana. Suosittelen. Ainut huono puoli on, että Brooksin eteen-taakse-säätövara on monien modernien muovipenkkien säätövaraan verrattuna pienempi. Itselle se on kyllä riittänyt. Ja varmaan sitä voisi tarvittaessa jollain setback-tolpalla kompensoida. Ensimmäisen ajopäivän jälkeen laitoin huvikseni bepantheniä peräpäähän, kun muutkin matkalaiset rasvasivat ahtereitaan. Sen jälkeen tuubi sai olla rauhassa, kun ei mitään vaivaa ollut.

El-Carpaso
22.06.2017, 22.13
Brooksissa on omat ongelmansa. Mulla se ei toimi, koska montaa minuuttia ei voi ajaa ennen kuin alapäässä on kaikki tunto kadonnut.

Vastaavasti ajelin ism:llä tuossa parin viime päivän aikana 250km eikä puutumista ilmennyt kertaakaan. Hiertymää tuli, mutta musta tuntuu että se johtui ensinnäkin lievästä ylipainosta (liikaa ihopoimua tiellä) ja liian kevyestä rasvasta. Vaihdoin viimeisenä päivänä aqualan L:n valkovaseliiniin ja keskityin enempi itseni asetteluun eikä hiertänyt enää.

paaton
23.06.2017, 01.06
Minun oli joskus tarkoitus koettaa näitä liukuvoiteita, mutta sitten se unehtui ja tajusin ajavani 6h lenkkejä ilman mitään ongelmia. Uskon kyllä edelleen, että voiteita tarvitsee, jos kunto joskus riittää vaikkapa kolmena peräkkäisenä päivänä pitkiin lenkkeihin.

Köfte
23.06.2017, 01.50
Muinaisaikoina Brooksin nimeen vannoneena en vieläkään ole tottunut
vaippoihin. Peba kyllä kertoo joutuisasti ei-sopivan jakkaran; eeturauhis
vielä nopeammin:). Nämä ovat niin perskohtaisia asioita, anatomia kun
tahtoo vielä muuttua iän mukana. Ne klassikkomalliset italian nahkasohvat
olivat heti no-go. Chargelta löytyi minulle sopiva istuin; kelpoisten vaipattomien
housujen löytäminen onkin ollut ongelma. Vinkkejä saa tyrkyttää, kiitos.

JaniM
23.06.2017, 07.41
No jos on noin edullinen ja ainakin sinulla ollut yksikö näköjään myös luotettavan laatuinen niin pitäisiköhän sitä kokeilla. Ei menisi paljoa rahat hukkaan joka tapauksessa.
Aliexpressiä en ole ennen kokeillut. Tuleeko sen myymät tavarat useilta eri toimijoilta vain minkälainen systeemi on. Lähinnä tarkoitin, että ostaisin mielellään varmuudeksi juuri tuon saman aivan samaisen tuotteen samalta tehtaalta.

Jos yksilöstä puhutaan niin minulla on noita kolme. Toiset on cyclossa (n.1000km) ja toinen on reissusatula ulkomaita varten (n. 1500km). Tuosta satulamallista on ilmestynyt myös kevyesti pehmustettu versio.

Aliexpressissä ei myyjä saa rahojaan ennenkuin kuittaat tavaran vastaanotetuksi. Idioottivarma systeemi mutta ilmaiset postit tarkoittaa 3-6 viikkoa odotusta.

kuovipolku
23.06.2017, 09.24
Jos vaippaan/säämiskään/pehmusteeseen (seat pad/chamois/fondello/badana/Sitzeinsatz) ei totu, on jalassa väärät housut.

Silloin kun housut ovat oikeat eli sopivankokoiset ja pehmuste leikkauksiltaan ja malliltaan käyttäjälle sopiva, ei edes huomaa että niissä pöksyissä on jotakin ei-pyöräilijästä ihmeellistä ja outoa.

(Tai siis ehkä silloin kun ne laittaa jalkaan ja seisoo suorana, voi tuntua siltä että ne henskelit ovat liian lyhyet ja vetävät housut liian ylös haaroihin, mutta kun on asettanut itsensä satulaan huomaakin oitis että nehän ovat juuri oikean pituiset.)

Mahdollisten anatomisten muutosten lisäksi syynä siihen että ennen sopiva satula ei enää tunnukaan hyvältä voi olla myös työn ja elämäntapojen myötä vähentynyt lantion liiikkuvuus eli ilman venyttelyä ja totuttelua luontainen ja ongelmaton istuma-asento ei ole enää entinen. Paluuta entiseen ei koskaan ole, ei tässäkään, mutta kun asian tiedostaa ja kunnolla paneutuu itsensä nuorentamiseen tältä osin tulosta voi vielä päälle viisikymppisenäkin syntyä.

Vaipattomista housuista en tiedä yhtään mitään. Minkälaisia housuja soutajat muuten mahtavat käyttää?

Pitääkö muuten olla sellaiset väljännäköiset vai saako olla semmoiset spandekseiksi haukutut?

Moska
23.06.2017, 11.11
Ainakin newlinellä on pitkälahkeista pehmusteetonta henkselihousua pari mallia, olen harkinnut kylmemmälle ajanjaksolle niitä.
Tosin kun maantiepyörän penkki koveni tarpeeksi niin ohuehko napakka säämiskä ei olekaan huono. Pehmeämmällä ja eri muotoisella penkillä tuli liikaa painetta väärään paikkaan.
Täältä sain myös vinkin triathlon housuista ja niissä on hyvinkin minimalistisia pehmusteita.

arctic biker
28.06.2017, 18.27
Tuossa tokavikassa viestissään Kuovi minusta kirjoottaa asiaa.Pari ikämiehen peukkua. On noissa vaipoissa eronsa kuin penkeissä.

arctic biker
30.06.2017, 18.40
Kuovipolun kommentti sai mut miettimään ja myös kommentoimaan.Tähän astiset vaippahousuni on ny noita hinnat alkaen olleet. XXl:n alesta Castellin Velocissimot ja yllätyin. Carboonittaren Fizikin Aliantea olen pikkasen liika kovana pitänyt mutta muodoltaan hyvänä. Castellien kera kun Joensuussa kävin niin 132km kohalla hoksin jotta tää yhdistelmä toimii. Oisko niin ettei satulassa vikaa vaan vaipoissa??? Mulle on helppoa, kun ekonomia sallii niin Castellin parhaat!

kuovipolku
30.06.2017, 19.12
Näin vanhojen eli toisiaan erinomaisen hyvin ymmärtävien kesken: eikö ole pelkkää mahtavuutta kun vanhanakin vielä saa huomata *todella* oivaltavansa jotain? Joko jotain minkä on luullut oivaltaneensa muttei kuitenkaan oikeasti ja syvästi ja jne - tai sitten ihan vain sellaista minkä olisi aivan hyvin voinut oivaltaa tai uskoa kun muut niin kertoivat jo aikaisemmin?:-)

Satulan merkitystä yhtään vähättelemättä: ei paraskaan satula toimi jos housut ovat väärät (ja itse asiassa hyvällä satulalla on parempi ajaa säämiskättä kuin huonolla eli sopimattomalla säämiskällä)!

PS Ja loppukaneetiksi vielä se ettei kaikkien castellin tarvitse olla juuri Castelli! Joillekin voi jopa se hyväksi tiedetty ja parhaaksi kehuttu Castellin säämiskä olla yhtä tai lähes yhtä huono kuin ne muutkin huonot...

Köfte
30.06.2017, 19.47
[/QUOTE]Satulan merkitystä yhtään vähättelemättä: ei paraskaan satula toimi jos housut ovat väärät (ja itse asiassa hyvällä satulalla on parempi ajaa säämiskättä kuin huonolla eli sopimattomalla säämiskällä)![/QUOTE]

Tuossa on paljon asiaa vähissä sanoissa. Nuorisovanhus on samaa mieltä.

missile
01.07.2017, 20.11
Satulan merkitystä yhtään vähättelemättä: ei paraskaan satula toimi jos housut ovat väärät (ja itse asiassa hyvällä satulalla on parempi ajaa säämiskättä kuin huonolla eli sopimattomalla säämiskällä)![/QUOTE]

Tuossa on paljon asiaa vähissä sanoissa. Nuorisovanhus on samaa mieltä.[/QUOTE]

Kuinka hyvä satula pitää olla että sopii ajaa vallan ilman housuja? No joo, ei ny kuitenkaan.

Ihteäni korpeaa että olen vuosikausia ajanut SRL XP:llä, mutta nuo uudet ovat jotenkin taipuisampia kuin vanhat. Eli satula taipuu enemmän kaarelle kuin toivottavaa olisi, ja on siis efektiivisesti liian kapoinen. Ehkä pitää etsiä tilalle joku vallan toinen satula. Ainakin tuo spoon tarvinnee testata.

kauris
15.07.2017, 22.26
Kiitos vinkeistä. Vanha Flite kit carbonioni hajosi nyt lopullisesti (toinen kisko katkesi) ja laitoin 15,30 us dollarin hinnalla posteineen tulemaan tän kuitusatulan. Ei pahan hintainen kokeilu onnistuu tai ei.
Ja jos Selle Italian Flitenkin kisko voi katketa 72 kiloisen maantiepyöräilijän alla ilman sen isompaan kuoppaan ajoa ei sitäkään voi oikein pitää siis syynä tunnettuun valtamerkkii pitäytymisessä. Kisko katkesi metalliselta kiskon osuudelta kohdasta, josta satulatolpan kiinnityspisteen alue loppuu. Alusta ja lopusta (ei tolpan kiinnitysalueelta) kisko Sellessä oli kuitua ja se kyllä kesti.
https://www.aliexpress.com/item/road-bicycle-saddle-top-level-mountain-bike-full-carbon-saddle-MTB-front-sella-sillin-seat-matround/32822235364.html?spm=2114.search0204.3.1.qUFHAQ&s=p&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_1_10152_10 065_10151_10068_10171_10084_10083_10080_10304_1008 2_10081_10110_10137_10111_10302_10060_10112_10155_ 10113_10114_10154_438_10056_10055_10054_10182_1005 9_100031_10099_10078_10079_10103_10073_10102_10189 _10052_10053_10142_10107_10050_10051,searchweb2016 03_3,ppcSwitch_7_ppcChannel&btsid=b67a03a5-be7f-447a-b345-a2c7263c76a0

kauris
17.07.2017, 11.00
Alilta tuli kyllä welcome to aliexpress sähköposti mutta ei mitään tilausvahvistusta tai maksun läpimenoa. Taisi pädillä jäädä tilaus jotenkin kesken ja viimeinen vahvistus painamatta. Tein nyt uuden tilauksen (tällä kertaa rekisteröitynä eikä vierailijana) ja nyt tuli vahvistus ja ilmoitus maksun onnistumisesta. Tilasin tällä kertää 16,30 hinnalla myyjältä, joka oli saanut vain 5 ja 4 tähden palautteita ja myynyt paljon enemmän tuotteita.
3k matta pinnoitteella. Ajattelin, että ei ole niin liukas kuin 3k kiiltävä.

VesaP
17.07.2017, 14.40
Ihteäni korpeaa että olen vuosikausia ajanut SRL XP:llä, mutta nuo uudet ovat jotenkin taipuisampia kuin vanhat. Eli satula taipuu enemmän kaarelle kuin toivottavaa olisi, ja on siis efektiivisesti liian kapoinen. Ehkä pitää etsiä tilalle joku vallan toinen satula. Ainakin tuo spoon tarvinnee testata.

Itse ajellut nahkajakkaroilla muutaman vuoden mutta nyt pistin ihan kokeilun vuoksi vanhan Sellen SLR XP:n cycloon ja pylly tykkää kyllä. Eihän se jousta kuten nahkajakkara mutta pysyy "tasaisen kovana" silleen sopivasti. Ja on mukavan ohut nokaltaan jotta tämmöset förstermanreidet (:rolleyes:) sopii pyörimään siinä. Toki eniten ajamani Brooksin B15 on neitseellisen pehmyt mutta sen kasauslaatu on aika hanurista ja sitten taas upeat GB:n nahkajakkarat tuntuu pysyvän aika kovina suht pitkään. Tuommonen SLR XP on hyvä kompromissi kovuutta mutta kuitenkin pienen toppauksen (ja kannen pienen jouston) kanssa pehmeyttä.

missile
25.07.2017, 12.34
Juu, SLR XP pysyy täälläkin aikansa tasaisen kovana, mutta notkahtaa ainakin tämmöisen 80kg keijukaisen alla kun selässä on työmatkoilla about 20kg reppu. Maantiepyörässä samainen jakkara on kestänyt pitkästi yli viis vuotta, toki kilometrejä siihen tulee vähemmän. Tossa työmatkatykissä meni kolmessa vuodessa vaihtokuntoon, nitisee, natisee ja taipuu reilusti enemmän kuin uutena. Ärsyttää. Tekis mieli ostaa Brooksi tai GB mutta euroja siinäkin pakaa että löytyy sopiva. Swifti tuli jo kokeiltua, ei jatkoon. Jostavampi tolppakin toisaalta säästäisi sekä satulaa että hanuria.

Ehkä se pitää B15 ottaa testiin kun viikkorahat tulee :)

Sambolo
25.07.2017, 18.14
Voiko tässä kysellä vinkkejä mtb satuloihin myös? Kävi pieni äksidentti(satula unohtu liian ylös ja hyppyristä 2m ohi alastulon)ja satula teki Salvador Dalit. Tarttis ilmeisesti siis kestävän mtb satulan jolla perse kärsis ajaa vähän pidempiä siirtymiä myös. Tuo halpis ddk oli alkuun suht hyvä mutta talvella alkoi tuntua kovalta ja ei enää siitä paremmaksi muuttunut. Hintaakaa ei tarvis olla paljoa.. ja onko nuo reikäsatulat vaa naisille vai onko niistä miehillekkin etua? Toinenkin satula on, vähän tuota dalia sirompi mutta se on aina tuntunut epämukavalta jonka takia vaihdoin tuohon. Jeesaisko sortsit perspehmusteilla?https://i.imgur.com/zYwonmn.jpg

Moska
25.07.2017, 18.28
Voiko tässä kysellä vinkkejä mtb satuloihin myös? Kävi pieni äksidentti(satula unohtu liian ylös ja hyppyristä 2m ohi alastulon)ja satula teki Salvador Dalit. Tarttis ilmeisesti siis kestävän mtb satulan jolla perse kärsis ajaa vähän pidempiä siirtymiä myös. Tuo halpis ddk oli alkuun suht hyvä mutta talvella alkoi tuntua kovalta ja ei enää siitä paremmaksi muuttunut. Hintaakaa ei tarvis olla paljoa.. ja onko nuo reikäsatulat vaa naisille vai onko niistä miehillekkin etua? Toinenkin satula on, vähän tuota dalia sirompi mutta se on aina tuntunut epämukavalta jonka takia vaihdoin tuohon. Jeesaisko sortsit perspehmusteilla?https://i.imgur.com/zYwonmn.jpgMieheksi on ihteni luokitellut ja maantiekulkineen halkiosatulasta kyllä tykkään.
Ei tule pitkänkään ajopätkän jälkeen neitimäinen olo.
Toki maasturilla ja cyclolla jumpataan enemmän, että ei varmaan niin paljon tarvetta.

TERU
25.07.2017, 19.41
Concorde on keksitty uudelleen!!!

Laroute
25.07.2017, 20.06
^^Enpä ole aikaisemmin nähnyt mustaa kärpässientä kasvavan satulaputkesta.

mpk
25.07.2017, 20.27
On se vähän murheellisesti lurpallaan :)

Sent from my iPad using Tapatalk

arctic biker
25.07.2017, 20.48
Oisit Sambolo pannut kerralla kunnolla ehdolle ja kehunut maastataivaisiin tuon nitkahtaneen satulasi. Jännä sitten oottaa kuka ja mitä kommentoi.

arctic biker
25.07.2017, 21.04
Mullon maasturisssa eli 26jäykkäperässä just tää SLR XP penkki. Esikoinen mennä viikolla kun perässä huohotti niin kertoi jotta hää 29täysjoustollaan peffaansa nosti satulasta siinä missä minä perse satulassa ajoin.

Sambolo
25.07.2017, 21.31
:D. Nyt oon kattonu tämmösii ku sellen q-bik, wtb speed comp, richey comp trail ja charge spoon satulaa, oisko näistä mitää kommenttia? mut pitänee mittailla persluita vielä ennen valintaa? Pitääkö se satula sit olla sen persluiden levynen, leveempi vai kapeampi?

JackOja
25.07.2017, 22.54
^ei me muut voida sanoa mikä satula SULLE on hyvä.

Osta joku, kokeile ja vaihda toiseen jos ei oo hyvä.

TheMiklu
25.07.2017, 23.00
Chargen Scoop tai nykyään Fabric Scoop. Jälkimmäisestä sitten ajoasennon mukaan sopiva.
On kerrassan mukava laitos erilaisiin ajoihin. Ja hipompiakin versioita löytyy.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Moska
26.07.2017, 00.31
Satulan leveys riippuu ajoasennosta ja istumaluista. Mitä pystympi, niin sitä leveämpi penkki.
Persluiden pitää istua satulan päälle, eli penkki on aina leveämpi, mutta riippuu luiden mallista että kuinka paljon ja minkä muotoinen.

Sambolo
26.07.2017, 08.15

Juu näin vähän ounastelinkin mutta ajattelin jos jotai yleistä kokemusta, esim laadusta/kestosta tai sopivuudesta maastoajoon kun aika aloitteleva vielä lajissa enkä oikein tiedä esim mikä tekee 150e satulasta 50e satulaa paremman. Taidan kokeila tuota chargen spoonia kun saa suomestakin eikä maksa maltaita :)

CamoN
26.07.2017, 08.31
Juu näin vähän ounastelinkin mutta ajattelin jos jotai yleistä kokemusta, esim laadusta/kestosta tai sopivuudesta maastoajoon kun aika aloitteleva vielä lajissa enkä oikein tiedä esim mikä tekee 150e satulasta 50e satulaa paremman. Taidan kokeila tuota chargen spoonia kun saa suomestakin eikä maksa maltaita :)

Ei kai tässä vaan olisi peruste mennä ihan pyöräliikkeeseen hypistelemään erilaisia tuotteita?

H. Moilanen
26.07.2017, 09.59
Ei kai tässä vaan olisi peruste mennä ihan pyöräliikkeeseen hypistelemään erilaisia tuotteita?

Joistakin pyöräliikkeistä saa jopa erilaisia penkkejä kokeiluun, niin ei tarvitse ostaa porsasta pussissa.

Sambolo
26.07.2017, 12.33
On sitä jotain satuloita tullu hypisteltyäkin, saa laittaa myös vinkkiä pk seudun liikkeistä missä hyvä valikoima, itse en ole sellaisessa vielä käynyt :)

H. Moilanen
26.07.2017, 12.51
Sellon Pyörä myy Spessun penkkiä, Hi5Bikes SGD:tä. Noita saa tietojeni mukaan myös testiin.

Sambolo
26.07.2017, 13.38
Sellon Pyörä myy Spessun penkkiä, Hi5Bikes SGD:tä. Noita saa tietojeni mukaan myös testiin.
Kiitos vinkistä, taidan käydä sellon pyörässä, sielä näköjään voi mittauttaa perseenkin :)

JackOja
26.07.2017, 19.56
Ja Ibikessa Prologon satuloita testiin.

Blackborow
26.07.2017, 20.02

Näin se menee. Spoon on itselle hyvä. Pystyy ajamaan pitkäänkin ilman vaippoja. Tosin lenkkipyörissä on Phenomit, joka myös toimii.

Spoonin heikkous on, että sitä on vaan yhdessä leveydessä, joka on 143mm ja jos se ei ole sopiva niin no can do.

arctic biker
26.07.2017, 20.17
JackOja kirjoittaa järkeä. Ittelläkin ollut vajava 10 satulaa viimeisen viidentoista vuoden aikana, jotain ny luulen tietäväni myös tällä 10t per vuosi keskivertokertymällä. Tosin hyvin hiljaa ja vaivihkaa kuiskaan ettei tuo tamperelainen kuule joka minut tuomitsi einiinmitään tietäjäksi jotta hyvät vaippahousut on aivan asiaa.

paskalokki
07.08.2017, 01.49
Olisiko Brooksin C17 Carvedia kenellekään lainaa testiin? C17 vaikuttaa hyvältä, mutta hiertää välilihaan, auttaisiko tuo halkio siihen, kenties.

Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla

Zorbuli
10.08.2017, 10.15
Onko vinkkiä mikä voisi olla syynä kun maantiefillarissa satula painaa haaruksiin niin että paikat menee turraksi. Tätä ei aina esiinny ja yleensä vain lenkin alkupäässä vaivana pääasiassa ala-asennosta ajettaessa. Satulaa on ruuvattu edes takaisin ja tiedän että sen pitäisi olla vaakassa mutta itselle ei se "sovi", kokeiltu on ja tässä hetkellä satula on hiukan eteenpäin kallistunut. Satula muuten ok ja sillä kyllä ajaa 200km lenkkiäkin mutta tieto paremmasta ja siitä ettei satulassa olo saisi tuntua juurikaan missään ajaa siihen että jotain pitäisi tehdä. Satula on Bianchi pyöristä tuttu Selle San Marco Ponza. Lähinnä nyt jos jollakin ollut tätä vaivaa niin mikä siihen on auttanut. Niistä vinkeistä voisi lähteä omaa satulaa säätämään/vaihtamaan. Uudet housut paransi tilannetta jo viime kesänä mutta edelleen tuota vaivaa esiintyy toisinaan.

VesaP
10.08.2017, 11.29
^Olisko ISM satuloista mihinkään? Ainakin kehuvat juurikin vähentävän painetta siellä alhaalla:

https://static1.squarespace.com/static/5429648ee4b02ef84b7e6b73/t/5661b73ee4b079097308d43f/1449244479510/

Toisaalta kovin ristiriitaisia tietoja noidenkin toimivuudesta. Painetta vähentää toisaalta, toisaalle tuo sit taas liikaa kommenttien mukaan. Noidenkin toimivuus lienee siis yhtä tuuripeliä mitä minkä tahansa satulamallin. Toimii tyypillä X muttei tyypillä Y jne.

Nokka näyttää todella leveältä noissa mutta ideana lienee istua niin edessä noissa ettei se nokan leveys haittaakaan. Normisatulahan jos olis noin levee nokaltaan niin hieros varmaan kaikilla liikaa sisäreisiin.

Edit: Koska kaikkea olis kiva kokeilla, tuommonenkin (ei välttämättä just tuo kuvassa oleva malli mutta joku ISM:n malli) olis kiva joskus hommata testiin myös itselleni.

Edit2: Onko kellään kokemusta Infinityn satuloista?

http://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/2/2015/12/Infinity-saddle-1-630x420.jpg

wilcu
10.08.2017, 11.37
..perskohtaisia -ja taitaa vain veivaamalla selvitä. Itsellä alkuperäinen Selle italia qubik (tai sinne päin) toimi n. tunnin ilman oireita. Satulaksi päätyi kokeilujen (ostosten) jälkeen Specialized Toupe + pearl izumin housut -tarkka malli unohtunut- nyt menee puutumatta kaikki lenkit. Myös korkeutta olen laskenut jonkin verran.

Pitäisi ehkä ostaa satuloita/housuja nyt varastoon kun oikea yhdistelmä löytynyt:rolleyes:

-KG-

ranttis
10.08.2017, 12.25
Itsellä joku fizik aiheutti ongelmia ja reikäsatuloita lähdin testaan. Spessun Power toimii ittellä maantiepylrössä ja cyclossa.
Tri pyörään noikaan ei auttanu ja siihen hommasin adamo prologuen. Se nokan leveys on hieman ongelma mutta täälläkin esitelty nippusidepatentti auttoi. Hankaus ei ole muutoin ongelma kuin että housun sauma purkaantuu.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

H. Moilanen
10.08.2017, 12.45
Onko vinkkiä mikä voisi olla syynä...
On. Satulan muoto ja/tai koko on väärä. Esimerkiksi Spessun diilereillä pitäisi olla testipenkkejä. Kannattaa aloittaa kokeilut vaikka niillä.

kuovipolku
10.08.2017, 13.30
Koska Orcbiker on jättänyt jäähyväisensä foorumille, lienee minun mainittava tässä yhteydessä SQlab ja sen "hyllymäisyys" joka kyllä toimii jos löytää itselleen sopivan tavan istua. Selle SMP saa minulta myös suosituksen milloin vain.

Kaikkiin kolmeen päteee kuitenkin aivan sama kuin muihinkin satuloihin: satula ei saa olla liian kapea, liian leveä, liian kupera eikä se saa olla liian takana eikä kaukana eikä se saa olla vaaterissa jos sen itselle oikea aste on muutaman asteen alas tai (harvemmin) ylöspäin.

Mutta jännä ilmiö tai parikin: yleensä satulan huonot ominaisuudet tulevat esiin heti uutena eli jos säätöjä ei ole muutettu eikä esimerkiksi tankoa vaihdettu, ei haittoja yleensä pitäisi enää ilmaantua. Uudet housut joissa on vääränlainen tai väärästä paikasta liian paksu pehmuste voisivat olla syynä? Vai olisiko jokin voinut aiheuttaa pienen muutoksen ajoasentoon eli siihen miten satulassa istuu?

Ja samoin tuo että lenkin alussa on turtumisen tunnetta joka kuitenkin helpottuu - ellei kyse ole sitten siitä että turtuu niin "hyvin" ettei sitä enää tunne?

Satulan vaihdon tai ainakin mahdollisuuksien mukaan toisenlaisten satuloiden kokeilun lisäksi osaan suositella vain sellaista "aktiivista" istumista missä yrittää pitää eräänlaista tietoista lihasjännitystä lantiossa sen sijaan että "istuisi kuin sipulisäkki". Eli sellaista pientä tunnetta siitä että muodostaa "sillan" käsistä istumaluihin ohjaustangon ja satulan välille, kuitenkin rennosti ja hengitystä haittaamatta. Vaikea kuvata, enkä tiedä onko ohje edes yleistettävä...

Toinen juttu on tietenkin asennon vaihtelu ja ennen kaikkea putkelle nousu riittävän usein. Vähintään 15-20 minuutin välein ja 30-40 sekuntia kerrallaan, muistelisin joskus mainitun.

PS Fillaritorilla taidettiin parhaillaan kaupata ISM Adamo Prologueta ja näkyyhän siellä muitakin mainittuja liikkuvan - ja kokeiluja varten käytetty on aina fiksumpi hankinta kuin uusi.

JackOja
10.08.2017, 13.51
...ja kokeiluja varten käytetty on aina fiksumpi hankinta kuin uusi.

Ja lisätään taas kerran sekin vaihtoehto, että tasokkaasti valitusta fillarikaupasta saa satuloita koekäyttöön.

CamoN
10.08.2017, 14.14
Toinen juttu on tietenkin asennon vaihtelu ja ennen kaikkea putkelle nousu riittävän usein. Vähintään 15-20 minuutin välein ja 30-40 sekuntia kerrallaan, muistelisin joskus mainitun.

Tahi toisin päin ajatellen, ei evää itseltään sitä mahdollisuutta "aktiiviseen ajamiseen" ja asennon vaihteluun ihan vaan se takia, koska "tässä pitäisi pystyä istumaan ainakin tunti". Maantiepyöräily on tilanteesta ja ajotavasta riippumatta lähtökohtaisesti erittäin staattinen liikuntamuoto, sitä staattisuutta ei kannata ainakaan tietoisesti lisätä.

Zorbuli
10.08.2017, 15.03
Ja lisätään taas kerran sekin vaihtoehto, että tasokkaasti valitusta fillarikaupasta saa satuloita koekäyttöön.

Ja kun puhutaan Jyväskylästä niin se on lähdettävä Tampereelle tai pk-seudulle testaamaan. Ei täällä takapajulassa ole yhtään kunnon valikoiman liikettä tarjolla. Noh eihän tuo ole kuin 150 tai 300km suunta kun käy ahteriaan sovittamassa. On se vain niin väärin harrastaa maantiepyöräilyä Jyväskylässä. Mutta ilmeisesti Spessun satulat on osoittautuneet hyviksi useilla joten täytyy tutkia niitä olisiko siellä jotakin mallia mitä kokeilla.

kuovipolku
10.08.2017, 15.54

Muistutetaan kuitenkin siitä tosiasiasta että maamme pieni ja köyhä ja kaukainen ja pyöräilyn kannalta monessa suhteessa kehitysmaa, niin puheena olleita kolmea satulamerkkiä ei tietääkseni saa koekäyttöön niistäkään liikkeistä joissa niitä on (rajoitettu valikoima) myynnissä. Tai hienoa jos saa, muttei siitä ole kovin paljon iloa tai kustannushyötyäkään jos asuu esimerkiksi Jyväskylässä ja kauppa on Järvenpäässä, Lauttasaaressa tai Tampereella. Eikä etenkään jos koekäyttömahdollisuus on käytännössä sidottu pyörän ostoon tai edellyttänyt vanhaaa asiakkuutta (kuten tiedän eräässä tapauksessa olleen).

JackOja
10.08.2017, 16.26
Joo eihän se tosiaan ole aina mahdollista. Unohdin tähdentää.

ranttis
10.08.2017, 19.49
Tampereella Signaturesta saa spessuja ja adamoja ja joitain muita koekäyttöön ilman ostositoumusta.

mutanaama
10.08.2017, 21.51
Ja kun puhutaan Jyväskylästä niin se on lähdettävä Tampereelle tai pk-seudulle testaamaan. Ei täällä takapajulassa ole yhtään kunnon valikoiman liikettä tarjolla. Noh eihän tuo ole kuin 150 tai 300km suunta kun käy ahteriaan sovittamassa. On se vain niin väärin harrastaa maantiepyöräilyä Jyväskylässä. Mutta ilmeisesti Spessun satulat on osoittautuneet hyviksi useilla joten täytyy tutkia niitä olisiko siellä jotakin mallia mitä kokeilla.

Ei kai tuo etäisyys ole este, meiltäkin on lähetetty satulaa testikäyttöön tuhannen kilsan päähän.

Poy
01.09.2017, 09.20
Canyon Duden mukana tuli Fizik Tundra 2 MG 125mm leveä. Tuntuu että istuinluut tulleet kipeäksi, tai en ole varma onko tuosta tullut. Toisena satulana mulla on työmatkapyörässä Brooks cambium C17, joka on ihan hyvä, mutta en pysty vetämään maastoajossa persettä kunnolla sen taakse. Olisiko C15 parempi? Vai mitä hyvää merkkiä osaatte suositella, jolla olisi eri leveyksiä valikoimassa?

C15 140mm leveä:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=192336;menu=1000,4,37;page =139
C17 162mm leveä:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=192313;menu=1000,4,37;page =138
Tuo Fizik näyttää joltain tältä, mutta nimen perustella jotain pientä malli eroa:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=191171;menu=1000,4,37

JackOja
01.09.2017, 09.24
...Vai mitä hyvää merkkiä osaatte suositella, jolla olisi eri leveyksiä valikoimassa?

Specialized. Selle Italia. ym.

Blackborow
01.09.2017, 09.49
Canyon Duden mukana tuli Fizik Tundra 2 MG 125mm leveä. Tuntuu että istuinluut tulleet kipeäksi, tai en ole varma onko tuosta tullut. Toisena satulana mulla on työmatkapyörässä Brooks cambium C17, joka on ihan hyvä, mutta en pysty vetämään maastoajossa persettä kunnolla sen taakse. Olisiko C15 parempi? Vai mitä hyvää merkkiä osaatte suositella, jolla olisi eri leveyksiä valikoimassa?

Käyppä Special Bikessä mittauttamassa istuinluiden leveys ja ota sieltä satulaa samalla testiin.

Poy
01.09.2017, 10.32
^ Joo, pitääpä käydä.

artzi
03.09.2017, 19.25
Mulla henk. koht. toimii hyvin HongKong kauppaliikkeen 9.95 maksanut satula. Pisin maastolenkki putkeen 130km. Just hain uuden ja widuttaa kun nyt se maksoi jo 12.95. Tämä ei muuten ole vitsi eikä trÖlli. Olen pahoillani niiden puolesta joilla oikeasti on sellainen takapää ettei mikään tunnu kelpaavan. Koettakaa kestää. Toivottavasti kukkaro kestää.

Sambolo
23.09.2017, 18.09
Itse olin unohtanu koko satulahankinnan kun lyhyemmät siirtymät maastopoluille ollu viime aikoina ja perse onkin kestänyt. Tänään kuitenkin biltemassa ihmettelin uusia satuloita, hemmetin mukavan oloinen memory foamilla pehmustettu satula, pohjassa lukee selle royal group, hintaa 8,90e, kokeiluun lähti. Halkiolla oleva vähän sporttisempi olisi ollut 9,90e mutta päädyin tähän pehmeämpään malliin, voi olla että haen sen toisenkin vielä. Hyvännäköisiä mustia satuloita, ainoo vaan että pieniä biltemalogoja viljelty jokunen.

Moska
17.10.2017, 11.04
Nyt sitten murtui toinen kisko tästä jakkarasta, rekka puski risteyksessä eteen ja jarruttaessa kävi takanen ilmassa ja sen jälkiseuraamuksena rymäytin perseen penkkiin turhan lujasti. Taitaa mennä uusi vastaava ja erilainen satulatolppa tilaukseen. Nykyinen tolppa ei ole hyvä kuitu kiskoille ja varmaankin osasyy murtumiseen.

lansive
17.10.2017, 11.46
Nyt sitten murtui toinen kisko tästä jakkarasta, rekka puski risteyksessä eteen ja jarruttaessa kävi takanen ilmassa ja sen jälkiseuraamuksena rymäytin perseen penkkiin turhan lujasti. Taitaa mennä uusi vastaava ja erilainen satulatolppa tilaukseen. Nykyinen tolppa ei ole hyvä kuitu kiskoille ja varmaankin osasyy murtumiseen.

Kyllä suurin syy on kiinalainen "laatu". Seuraava voi olla kestävämpi tai sitten ei. Minulla on vastaavia ollut kolme ja niistä yksi meni rikki samalla tavalla.

Ohiampuja
25.05.2018, 20.39
Notkeus ja satulan muoto?

Olen nyt muutamia satulamerkkisivustoja lukenut ja heidän valintaoppaitaan. Ja ihmetellyt miksi notkealle tarjotaan tasaisia satuloita ja jäykemmälle pyöreä muotoisia?

Itse en ole mikään spagaatin tekijä, mutta tykkään juurikin tasaisesta satulan muodosta.

Osaako joku sanoa miksi niitä suoria ja tasaisia käyttävän pitäisi olla notkea?

CamoN
25.05.2018, 21.29
Normaalissa ajoasennossa lonkankoukistajat eivät ojennu missään vaiheessa (ellei ruotoaan ojenna tarkoituksella) ja ne kiristyvät työtä tehdessä. Lonkankoukistajien kiristyessä ne vetävät pikku hiljaa alaselkää kuperaan asentoon joka johtaa lihasperäiseen selkäkipuun.

Notkealla ajajalla liikelaajuudet on lähtötilanteessa paremmat ja tuo kiristyminen tapahtuu hitaammin, jolloin ajaminen täysin tasaisella satulalla ei muodostu hankalaksi. Tasainen satula tarjoaa muita hyviä puolia joita voi käyttää tai jättää käyttämättä hyväkseen. Jäykemmällä ajajalla tuo lonkankoukistajien kiristyminen voi tapahtua nopeammin, jolloin on hyödyllistä että satulassa on kaareva sivuprofiili joka vastustaa lonkkien kiertymistä taaksepäin.

Se on toki sitten eri asia mitä jokaisen erilaisen yksilön ajamisen aikana tapahtuu, mutta teoriassa noin.

Köfte
26.05.2018, 21.55
^ Ruikkukukko velipoika tuntumoi viikko takaperin paria WTB:tä
ja kolmea eri Chargea täällä käydessään; yksi Spoon lähti mukaan.

Rawjunk
07.06.2018, 18.43
Osaako joku arvioida, että jos mulla on maantiepyörässä satulan setback 85mm keskiöstä(115mm Spessun Powerilla), niin onko mitään toivoa saada esim. ISM PN 3.0 satulaa toimimaan edes 25mm setback-tolpalla?

Edit: Kellään tietoa päteekö Pro:n satuloiden 30pv:n palautusoikeus Suomessa?

El-Carpaso
08.06.2018, 22.58
Osaako joku arvioida, että jos mulla on maantiepyörässä satulan setback 85mm keskiöstä(115mm Spessun Powerilla), niin onko mitään toivoa saada esim. ISM PN 3.0 satulaa toimimaan edes 25mm setback-tolpalla?

Edit: Kellään tietoa päteekö Pro:n satuloiden 30pv:n palautusoikeus Suomessa?

Kauheen vaikea sanoa etä sopiiko ku ei tiedä kuinka ääriasennossa nykyinen satula on. PN 3.0:ssa on pitkät kiskot, mutta käytettävää tilaa suht vähän. Mutta mulla on PN 3.0 surlyn LHT:ssä 25mm setback tolpassa aika äärirajoilla mut se just riittää. Tosin mun setback on normisatulalla siellä 100+ millimetriä.

Mä oon ainakin larunpyörässä saanut käytettyä tuota Pro:n 30vrk palautusoikeutta

jamoo
21.06.2018, 18.40
Mistä mahtaa johtua että 2500km ajettu maastopyörän satula näyttää tuolta?

https://ibb.co/kxU7qThttps://image.ibb.co/ga8NPo/2018_06_20_20_09_00.jpg

Marsusram
21.06.2018, 20.43

Näyttää hioutuneen pinta pois nurkista ja suojaamattomana on materiaali alkanut halkeilla.
Satulan kulumista voi yrittää vähentää pitämällä sen puhtaana (takalokasuoja) ja myös housumateriaalilla voi vaikuttaa.
Kun hylkivä pinta on lähtenyt voi satulaan laittaa suojavahaa, ettei kosteudenmuutokset saa halkeilemaan.
Joku tuollainen nahanhoitotuote:
https://www.xxl.fi/nikwax-nikwax-vaha-100ml-valkoinen/p/1065619_1_style

PatilZ
16.08.2018, 14.35
Uuden maantiepyörän myötä ajoasento muuttunut aggressiivisempaan suuntaan. Selle Italia SLR ei enää tunnukkaan niin ylivoimaisen hyvältä kuin aikaisemmmin. Olisko noista lyhytnokkaisista halkiosatuloista apua? Pro Stealth tai Spessun Power? Mulla on jossain jemmassa ISM:n Adamo, joka piiloutui siihen jemmapaikkaan, kun ei aika-ajopyörässä löytynyt oikein hyvää ajoasentoa. Mites noi mainitut vertautuisivat Adamoon? Meinaan etsiä ton käsiin ja laittaa kokeiluun, mutta ....

kauris
16.08.2018, 14.55

https://ibb.co/kxU7qThttps://image.ibb.co/ga8NPo/2018_06_20_20_09_00.jpg

Sillä on se suomutauti (greyscale). Game of Thronesista.

https://nerdist.com/wp-content/uploads/2017/09/greyscale-behind-the-scenes.jpg

kuovipolku
16.08.2018, 14.59
"Adamo is Latin for ‘To fall in love with’. Adamo is part of our branding, but not the name of the company, or any individual product. Our pre-2015 Performance seats (Racing II, Road, Time Trial, Podium, Breakaway, Prologue, Attack) include Adamo as part of the name."

Jos jemmassa oleva satula on vuotta 2015 edeltävää mallia. voit löytää sen nykyisen nimen täältä (https://www.slowtwitch.com/Products/Saddle_models_renamed_at_ISM__5364.html) (ja hyvällä tuurilla pystyt ehkä arvioimaan olisiko ISM:n mallistossa jokin sopivampi satula).

Jos ajoasento on tosiaan matala, niin tiedän kuskin joka vaihtoi maantiepyöräänsäkin saman satulan joka oli hänen uudessa aika-ajopyörässään: Bontrager Hilo Pro.

PS Ihan yleisesti: mulla on kokeiltavaksi ISM Prologue (nyk. PL 1.1), SMP Forma ja kaksi mallia Selle Italia SLR:ää. Kulkevat pääkaupunkiseudulla.

PatilZ
16.08.2018, 15.25
^No just. Täytyy tietenkin ensin löytää toi vanha satula.

Entäs noin Pron ja Spessun tuotteet?

El-Carpaso
16.08.2018, 20.28
Pro aerofuel oli mun mielestä aivan hirveä, Specialized Power on tähän menessä paras satula mikä mulla on ollut. Vihdoinkin on tasapainoinen olo pyörän päällä ja ajo aerotangoiltakin sujuu.
En tiedä vielä hiertääkö, koska voi olla vielä vanhat vammat arsessa parantumatta. Alustavasti toiselta puolelta ei kuitenkaan yhtään, toiselle uusii finni sitkeästi. Pitäisi antaa parantua ja tehdä kokeilua uudelleen sen jälkeen.
ISM PL 1.1 hiersi, koska aivan liika pehmeä, liian paksu pehmuste ja muutenkin liika kolmion muotoinen. PN 3.0 oli loppupeleissä liika kapea, koska tasainen muoto on osin rakennettu pehmusteella eli pikkuhiljaa painuu istuinluiden väliin.

huotah
16.08.2018, 22.01
Mulla on ollut Spessun Power nyt kaksi kesää (+10,000km) enkä vaihtaisi pois. Nämähän on aina hyvin henkilökohtaisia tuntemuksia, mutta jos saat Powerin jostain liikkeestä lainaan niin kannattaa kokeilla.

kuovipolku
16.08.2018, 22.44
ISM PL 1.1 hiersi, koska aivan liika pehmeä, liian paksu pehmuste ja muutenkin liika kolmion muotoinen.

Hiersi koska satula liian korkealla, kuski istui liian takana, satula oli väärässä kulmassa istuma-asentoon nähden tai jostain muusta syystä - tai sitten luettelemistasi syistä. Sopivan satulan haku voi olla yhtä satulasirkusta, koska muuttujia on niin paljon eikä jonkun satulan kokeiluksi välttämättä riitä että kokeilee sitä yhdellä lenkillä yhdessä asennossa. Sama satula voi olla samalle kuskille helvetti ja taivas.

Itse olisin ollut valmis tyrmäämään ISM Prologuen jo käsissä pitelemisen perusteella enkä ekan lenkinkään jälkeen luultavasti olisi kelpuuttanut sitä niin sanotulle lyhyelle listalle vaan olisin karsinut sen sopimattomana. Mutta kun olin mennyt sen ostamaan...

(Pehmusteen ansiosta satula on talvella aavistuksen vähemmän kylmä kuin muut käyttämäni satulat. Tosin ero ei ole niin suuri etteikö se voisi olla kuvitteluakin.)

El-Carpaso
17.08.2018, 18.00
Hiersi koska satula liian korkealla, kuski istui liian takana, satula oli väärässä kulmassa istuma-asentoon nähden tai jostain muusta syystä - tai sitten luettelemistasi syistä. Sopivan satulan haku voi olla yhtä satulasirkusta, koska muuttujia on niin paljon eikä jonkun satulan kokeiluksi välttämättä riitä että kokeilee sitä yhdellä lenkillä yhdessä asennossa. Sama satula voi olla samalle kuskille helvetti ja taivas.

Itse olisin ollut valmis tyrmäämään ISM Prologuen jo käsissä pitelemisen perusteella enkä ekan lenkinkään jälkeen luultavasti olisi kelpuuttanut sitä niin sanotulle lyhyelle listalle vaan olisin karsinut sen sopimattomana. Mutta kun olin mennyt sen ostamaan...

(Pehmusteen ansiosta satula on talvella aavistuksen vähemmän kylmä kuin muut käyttämäni satulat. Tosin ero ei ole niin suuri etteikö se voisi olla kuvitteluakin.)

Mä siis ajoin sekä ISM PL 1.1 ja PN 3.0 kanssa yli 1000km per satula ja kyl niitä säädettiin siinä samalla. PL 1.1 oli todennäköisesti useamman tuhannen kilsan ajan, mutta ei ollut matkamittaria niin vaikea sanoa tarkasti. ISM:n perusongelma on erittäin rajallinen siirtomahdollisuus taaksepäin. Siinä mielessä on ironista, että valmistajan mukaan satulaa on siirrettävä taaksepäin jos hiertää. Mites siirrät ku satula on kiskojen äärirajoilla 25mm setback tolpassa 72 asteen satulakulmalla.
PL 1.1 pehmusteen määrä on myös ihan oikeasti aivan järjetön. Mä otin yhdestä kokeilumielessä pehmusteet pois ja sitä on arviolta 5x paksummin kuin spessun powerissa. Sitä on siis pari kolme senttiä ja geelit vielä vaahtomuovin päällä.
Merkillistä onkin, että nuo ISM:n penkit olisi todella kevyitä ilman pehmusteita tai minimaalisella pehmustuksella ja todennäköisesti toimisivat paremmin.

Mutta oman tutkimisen perusteella sekä powerin että ISM:n kanssa, molemmilla on hyvä ajatus anatomiasta, mutta homma on jäänyt kesken. ISM:n pitäisi olla enemmän PN 3.0 muotoinen, mutta leveämpi ja perän tasaisuutta ei saisi toteuttaa pehmusteella, koska siitä menee läpi ja sit on taas paikat kipeänä. Power vastaavasti on oikean muotoinen, mutta siinä on liian terävä nokka, joten matalin mahdollinen makuuasento aerokahvoilla jää käyttämättä. Näkisin optimaalisen satulan näiden kahden kompromissina eli powerin muoto + pehmusteet yhdistettynä ISM:n nokkalonkeroihin.

LJL
17.08.2018, 18.24
Olen pääasiassa pyöräillyt Tunen kevennyssatuloilla juurikin 10v kestäneen aktiiviharrastuksen aikana (Speedneedle, KommVor, KV+), mutta nyt lopulta kyllästyin ja tilasin työmatkapyörän virkaa toimittavaan krossariin Kv+:n tilalle Ritcheyn WCS Carbon Streemin. Pitäisi olla about 150g painava 132mm leveänä, eli ei mitenkään paha tuo noin 60g painonlisäys sinänsä. Tunessa ärsyttää se että se on yli 150km/vko tahdilla liian kova, sitten se on liukas ja myös vähän hankala sen kanssa on päästä säätöihin, kun olen venkslannut ajoasentoa kesän aikana taas oikein urakalla. Maasturiin hommasin jo viime kesänä Tunen tilalle Berkin.

Myydähän täällä palstalla ei saa, joten joudun vain toteamaan että KÖHÖHÖHÖÖÖHHHH!! -anteeksi kovasti, onpahan laatikossa nyt ylimääräisenä Tunen KommVor ja KommVor+ täysin ylimääräisinä, että mitäköhän niillekin tekisi. Jaa-a. En kyllä yhtään tiedä

marco1
17.08.2018, 19.06
^Lapsille hiekkalaatikolle vain vähän hanurintuoksuiseksi lapioksi vaan.

Prologo Kappaa käytellyt viime vuodet maasturissa, ehkä kolmas menossa. Kestää mun käytössä rajallisesti mutta hinnat on tarjouksissa hyvin kohtuullisia joten uusiminen parin vuoden välein ei ahdista.

kuovipolku
17.08.2018, 20.29
Mä siis ajoin sekä ISM PL 1.1 ja PN 3.0 kanssa yli 1000km per satula ja kyl niitä säädettiin siinä samalla.

Voitko kuvitella että mä en epäillyt sitä missään vaiheessa hetkeäkään? Mitä ajattelit minun tarkoittaneen, kun kirjoitin " - tai sitten luettelemistasi syistä"?

Tosin teoriassa on mahdollista kokeilla satulaa miltei rajaton määrä kilometrejä ja silti jää kokematta se satulan asento ja kulma jossa se sittenkin toimisi:cool: Mutta todenäköisempää lienee että kyseiset satulat eivät olisi missään säädöissa tämän kuskin alla toimineet.

PL 1.1 pehmusteen määrä on myös ihan oikeasti aivan järjetön.

Jos ei järjetön, niin ainakin järkyttävä pehmusteettomiin satuloihin ja ennen kaikkea ajatukseen siitä että hyvä satula on käytännössä pehmusteeton tottuneen maantiekuskin näkövinkkelistä. Mutta yllättäen se toimi mulla - kunhan ne säädöt ensin löytyivät - ja se on toiminut myös painavammalla ja aggressiivisemmassa asennossa ajavalla kuskilla. Jostain syystä pehmuste ei mun perseen alla tai mun istumanluiden kohdalta upota vaan ikäänkuin painuu tasaisesti tiivistyen. Pehmusteiden ongelmahan on myös se että kun se yhdestä kohtaa painuu alas, se nousee toisesta ylös, mikä sitten tuottaa painetta ja aiheuttaa hiertymistä.

PS Tästä rohkaistuneena hankin SMP Forman kaveriksi Lite 209:n, joka on sama satula mitoiltaan ja muodoltaan mutta pehmustettu. Sekin toimii, tosin ei yhtä hyvin.

1aloittaja
20.08.2018, 11.32
Meni ’heilri’ totaali-tunnottomaksi 50 km ajossa citypyörällä paikoin hiukka rupisilla pyöräteillä, Brooksin hienoon (?) satulaan tukeutuen. Siitä on nyt vko, eikä tunto ole palautunut, mutt heiluri näkyy olevan sentään tallessa...
Wc-toimet onnistuu ja onneks perhekin on ’koostunut’ jo muutama vuosi-10 sitten. Mutt aikas holja olo, kun napero ei tunne mitään. Ei edes värähtänyt, kun nuori ja kaunis lekuri sitä sormeili :(

Eli kivikova, jousitettu Brooks vaihtui takain alkuperäiseen ja yleinen ’kova ja kapea’ satula-mantra joutui hylkylistalle

Pehmeämpi, muotolitu, aukollinen alkoi kiinnostaa - sellainen, jossa hermoradoillakin olis elintilansa

Jos noi SMP-läiset on jo turhankin pehmeitä, niin miten jotkut Sellen ja/tai SQlabin retkipyöriin tai sähköpyöriin mainostetutsatulat? Oisko niistä kelpoisia ’kaksihaaraisia’ tai sopivalla keski’ojalla’ varustettuina, suositeltavia?
...ja onko joku, på finskaa puhuva, joka oikeasti tuntee asiaa? ...vai joutuuko sitä vain hankkimaan mahd useampiakin ’sikoja säkittäin’...? eli kokeilemalla yhä uudelleen...

TERU
20.08.2018, 13.44
Rautatietoa löytyy paljon mutta softa jää vähemmälle huomiolle, kuskille löytyy koettua tietoa Pyöräilijän käsikirjasta, tuossa mm. satulavaivoista sellaista tietoa, jolla omat satulat mallista ja materiaalista riippumatta rupesivat toimimaa, kaikki. Kirjastosta löytyy jos painos on loppuunmyyty.

kuovipolku
20.08.2018, 15.03
Foorumiviisauden huippu on tunnetusti se kun kertoo tietävänsä muiten asia on tai yhtä tai toista aivan keskeisen tärkeää ja olennaista seikkaa, mutta ei kuitenkaan kerro eikä edes raota salaisuuksien porttia. No, tällä kertaa ohjattiin sentään kohtalaisen helposti saatavilla olevan tietolähteen pariin...

PS Satulavaivoille on tietääkseni omakin ketju, tämä ketju on satuloille.

PPS Mitä <piip> voi satulan yhteydessä tarkoittaa "softalla"? Pehmustetta nyt ei varmaankaan, se kuulunee siihen "rautaan" - mutta ehkä tässä halutaan kainosti verhoillen viitata vaikkapa hygieniaan, puhtaiden housujen käyttöön, siihen että hankkiutuu pois ajohousuistaan, pesulle ja mahdollisille hoitotoimenpiteille mahdollisimman pian lenkin jälkeen, chamois crèmen, säämiskärasvan tai takapuolivoiteen käyttöön? Vai oikanlaiseen satulassa istumiseen?

PPPS Ei <piip> auta kuin marssia lähikirjastoon, kävellä sinne mistä löytyy luokka 791.3 ja kirjan selästä HEW(itt, Ben) tai PYÖ(räilijän käsikirja).

TERU
20.08.2018, 16.51
Lankkumaalarin isolla pensseillä vetelin kun nämä satulajut on niin herkkiä, kuskia pidän "softana" kun taas kaikki muu ajoon liittyvä on matskua siis "rautaa".
Parempi kun itsekseen perehtyy, ei näitä parane neuvoa, jossain nosee karvat pystyyn.

kuovipolku
20.08.2018, 18.08
^Mutta eikö tuo viimeksimainittu ole yksi keskustelufoorumien perimmäisiä tarkoituksia ellei peräti syvin olemus:cool: Ei se ole niin vakavaa jos joku jossain - vaikkapa tämän näppäimistön käyttäjä - ottaa itseensä, vetää herneen nenäänsä, pahoittaa mielensä ja kokee tulleensa loukatuksi ja häväistyksikin.:p Siis jos siinä sivussa joku saa hyviä neuvoja ja esimerkiksi löytää ratkaisun satulavaivoihinsa.

PS Tuo sade vain näkyy jatkuvan ja jatkuvan, joten täytyy kaivaa se sateenvarjo jostain ja lähteä kirjastoon. Ihan yleisesti minä ajattelin tutustua teokseen, ja pelkästä uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta...

hphuhtin
20.08.2018, 21.25
PS Tuo sade vain näkyy jatkuvan ja jatkuvan, joten täytyy kaivaa se sateenvarjo jostain ja lähteä kirjastoon. Ihan yleisesti minä ajattelin tutustua teokseen, ja pelkästä uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta...

Tuli käytyä kirjastossa. Tuoltahan löytyi vastaus (sykepuolelta) ”mihin sähköpyörää tarvitaan”-lankaankin. Satulaa en osaa valita vielä kirjan selailtuanikaan, mutta satulavaivat voisi saada pois. Pitää katsoa saako kirjassa mainittua BUTT’r voidetta tai vastaavaa jostain [emoji6] [emoji4]

Hiekkahentunen
20.08.2018, 21.35
Täällä noviisi vaikeroi satulansa kanssa. Pyörä on Cervelo P3 ja satulana nyt Antares Vs - vai mikä, en saa selvää - on tuo kärsimystä aiheuttava "jäätelötikku".
Ohjaamo 3T Brezza 2-ltd, aerobarit 60mm korokepaloilla.
Olisko ISM PS 1.1 Saddlestä apua?

PatilZ
21.08.2018, 09.50
Siis uusi maantiepyörä, jossa ajoasento on inasen aggressiivisempi ja tsygä houkuttaa ajamaan enemmän dropeilta. Näin perinteisen mallinen Sellen SLR, joka on vuosia toiminut luottosatulana, alkoi painamaan ja puuduttamaan strategisia kohtia. Vaikka olenkin vanha mies, joka haikailee vaariksi tulemista, olisi minulle vielä kotona käyttöä. Joten uutta satulaa katsastamaan. Aikoinaan aika-ajopyörässä oli kokeilussa ISM Adamo Road, joka on nykynimeltään ilmeisesti PS 1.1. Myönnetään, hermot meni kokeilussa ja satula syrjäytyi jonnekin tarkemmin määrittelemättömään paikkaan. Muistan sen nähneeni heinäkuussa, mutta enpä muista missä. Jossain. Aika-ajopyörän löysin, mutta siinä se ei ollut. Eli ISMistä ei nyt sitten ollut apua tähän hätään. Aika-ajopyöräkin pitäisi saada hävitettyä taloudesta.

Nopea kokeilu perjantaina Spessun Powerilla (joku halvempi malli, kapeampi). Nokka kapea, en päässyt luonnollisesti sinuiksi puolessa tunnissa. Kaareva muoto pysäköi sinänsä ahterin nätisti paikalleen, mutta ... eipä tässä juuri liikuta. Ehkäpä tykkään enempi tasaisemmasta.

Eilen kaupasta Pron Stealth (halvempi malli, kapeampi) ja asensin sen sateen ropistessa pyörävajan katolle. Eli koeajo jäi tälle aamulle. Paino virallisella fillarinosien punnitusvaa'alla antoi tulokseksi 204g eli kutinsa pitää valmistajan ilmoitus. Halkio on isompi, satula tasaisempi ja nokka leveämpi kuin Spessussa. Tänään siis aamulla töihin eli nyt 20 km ajokokemusta. Ei mitään ahaa-, jippii- tai muutakaan elämystä. Vähän mietityttää, josko olisi pitänyt ottaa leveämpi. Todennäköisesti ei. Ei silleen paina sieltä, mutta muuten pitää vielä totutella. Tohon saa sitten kiinni Pron lisälaitetelineitä (kamera, kilpailunumero, co2-patruunat). Onko jollain kokemusta näistä?

El-Carpaso
21.08.2018, 10.52
Nopea kokeilu perjantaina Spessun Powerilla (joku halvempi malli, kapeampi). Nokka kapea, en päässyt luonnollisesti sinuiksi puolessa tunnissa. Kaareva muoto pysäköi sinänsä ahterin nätisti paikalleen, mutta ... eipä tässä juuri liikuta. Ehkäpä tykkään enempi tasaisemmasta.

Tuon spessun power on yksi niistä satuloista, joiden asennon hakeminen voi kestää aika kauan. Puolen tunnin koeajo ei riitä, ellei osu suoraan tuurilla oikeaan asentoon. Näkisin sen kuitenkin epätodennäköiseksi, koska ko. penkin asento on hieman epäintuitiivinen vähän samalla tavoin kuin Selle SMP.
Itsellä power on puskettuna todella taakse ja nokka lähellä vaakaa, eli perä ilmassa. Jos tuohon iskisi vesivaa'an päälle olisi nokka alaspäin todella monta astetta. Tämä siis henkilölle, jolla on ennen ollut satulat aina vaakatasossa tai nokka hieman ylhäällä.
Voisin peräti heittää lähes faktana, että Power ei toimi vaakatasossa, mutta nokka alaspäin tukee lantiota ja yläkroppaa paremmin, kuin valtaosa tyypillisemmän mallisista satuloista.

Pro Stealth ja Aerofuel menevät vähän samaan kategoriaan, mutta ovat tasaisempia. Itsellä Aerofuel aiheutti välittömän ei jatkoon reaktion, koska sen reunat oli toteutettu veitsenteräviksi.

1aloittaja
21.08.2018, 10.59
Meni ’heiluri’ totaali-tunnottomaksi 50 km ajossa citypyörällä paikoin hiukka rupisilla pyöräteillä, Brooksin hienoon (?) satulaan tukeutuen. Siitä on nyt vko, eikä tunto ole palautunut, mutt heiluri näkyy olevan sentään tallessa...

Eli kivikova, jousitettu Brooks vaihtui takain alkuperäiseen ja yleinen ’kova ja kapea’ satula-mantra joutui hylkylistalle

Pehmeämpi, muotolitu, aukollinen alkoi kiinnostaa - sellainen, jossa hermoradoillakin olis elintilansa

Vastaan tai oikeastaan kommentoin ite tapaustani, jota en kuvittele ainutkertaiseksi, vaan saattaa ainakin uhata kilpa/harrastajien ohjeita orjallisesti noudattavia ja ’uskovia’

Eka lääkäri, vko sitten, sanoi hermovaurion korjautuvan itestään n vkossa-parissa. No tänään toinen, ns luottolääkärini, totesi, ett ”juu, pitäisi korjautua noin kuukaudessa-parissa...” ja että ”hän ei pyöräilisi ennen hermon korjautumista, edes pehmeämmällä satulalla”

Tämä vaan siksi, kun tiedätään kaikkien satuloiden olevan ’päin persettä’, mutt väärän ohjeistuksen seuraukset on jopa perheonnen vieviä ...minua nuoremmilla...

Eli kaikki neuvot täällä eivät suinkaan ole oikein! Sorry!

El-Carpaso
21.08.2018, 11.39
Tossa "kova ja kapea" ajatuksessa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta siihen liittyy paljon enemmän muuttujia. Brooksit ovat kautta linjan melko T-mallisia viimeistään siinä kohtaa, kun ne ovat muotoutuneet henkilön ahteriin. On siis vain kolme tilannetta, joissa ne todella toimivat
1) Avoin lantion luuston kulma, eli istuinluut jatkuvat lantiossa eteenpäin enemmän 90 asteen kulmassa, kuin 50 asteen kulmassa.
2) kapeat istuinluut satulan leveyteen nähden
3) ajoasento, jossa taittuminen eteenpäin tapahtuu selästä eikä lantiosta, joten pelkästään istuinluut osuvat satulaan.

Muissa tapauksissa mikäli lantiota kääntää eteenpäin, lantionpohjan luut (ischial rami) tipahtavat satulalta ja Brooksin kapea ja pyöreä nokka uppoaa niiden välissä olevaan aukkoon tukkien verenkiertoa ja puristaen hermoratoja => pidemmän ajan kuluessa hermovaurio

Pehmeän penkin ongelma on saman tyyppinen. Istuinluut painuvat pehmusteisiin ja pehmusteet puskevat ylöspäin tukkimaan verisuonia / nipistämään hermoja. Eli jos maksimoida verenkierron ja minimoida hermovauriot, kova oikean muotoinen riittävän leveä penkki on se paras vaihtoehto. Se mikä se oikea muoto on löytyy vain kokeilemalla. Mutta jos Brooks aiheutti noin kovat oireet, kuvittelisin jonkun päärynän mallisemman toimivan paremmin. Jos haluaa keskihalkion, niin niitäkin löytyy markkinoilta paljon.
Liian leveään ei kannata lähteä, koska se hiertää. Liian pehmeä myös hiertää pidemmällä matkalla.

1aloittaja
30.08.2018, 12.34
Kiitos asiantuntijalta vaikuttavasta selvityskommentistasi.

Nyt on mennyt taas reilu vko lisää ’heilurin’ tunnottomuuden kanssa ja sain hermotautien erikoislääkärin, neurologin, turkulaisesta isosta yksityisestä terveyspalvelusta soittamaan mulle.
Hän kuunteli asiallisesti kertomani, vaikka seuraava potilas jo odottikin oven takana. Joten kiitos hänellekin.

Mutt sitt... kuunneltuaan totesi, ett olis ehkä syytä tulla näyttämään (’varusteita’).
Joten kysyin, ett onko hermon/-jen paranemiseen/korjautumiseen jotain hoitoa?
Johon hän: ”voidaan tutkia... ja silloin sitt miettiä”...

Eli johtopäätöksenäni, ett eipä taida juurikaan olla muuta kuin odottaa, kun hän vielä lisäsi että ei olisi syytä pyöräillä ennen kuin tunto on palannut (mahdollisesti...)
Sen kun, hänenkin sanomansa mukaan, ”PITÄISI” palautua
Oli siis samaa mieltä kanssani, että pitäisi, juu - tosin hän uskotteli, mutt minä toivon...

Joten satulaan kantsii oikeasti kiinnittää huomiota eikä vain luottaa vanhoihin arvostettujen valmistajien tuotteisiin, vaikka ne olis miten hienoja tahansa ...tai joskus olleet... Tieto kun on siltäkin osin lisääntynyt mm kokemusten myötä.

Polkijan perä kun ei ole satulaa varten, vaan satulaa vasten

Ps. Totaalitunnottomuuteen eli hermon vaurioitumiseen ei olemassa hoitokeinoa.
Eli ei voi muuta kuin odottaa ja toki toivoa, että hermo korjautuisi omia aikojaan...

PatilZ
30.08.2018, 13.20
Pron Stealthillä ajettu nyt vähän toista viikkoa (noin 20 tuntia; yksi vähän pitempi lenkki).

Nokkaa piti laskea vaaterista ja sen jälkeen satula toimii paremmin. Vähitellen sen jopa unohtaa, mikä on hyvä merkki. Toinen hyvä merkki on tunnon palautuminen normaaliksi.

Satula toimii jopa erittäin hyvin dropeilta ajettuna. Noin muuten se on satula.

Mites kokemukset noista Pron satulaan kiinnitettävistä tarvekaluista? Lähinnä co2 patruunoille tarkoitettu kiinnostaa. Meneekö varatuubi kiinni?

Sotanorsu666
02.10.2018, 10.05
Olen ajanut nyt pari vuotta kapealla WTB SL8 satulalla(127x255). Satula on erittäin hyvä perseelleni, mutta ongelmaksi on muodostunut niiden lyhyt käyttöikä. 2 satulaa on vaihdettu jo wtb:n toimesta uusiin, kun ne ovat kestäneet noin vuoden päivät käyttöä ja sitten istuinosa alkaa pitämään saatanallista natinaa ja nitinää. En jaksa enää ruinata uusia satuloita takuuseen, kun ne varmaan pitää mua jo ihan pellenä tuolla wtb:llä(kin), joten nyt pitäisi löytää about samoilla mitoilla oleva satulamalli kaikkiin neljään pyörään. Olisiko ehdotuksia hintaluokassa alle 100€/kpl ?

Kanuuna
16.11.2018, 00.14
Löytyykö SQlabin 612 kokemuksia? Suositteletko?
Ainakin monessa lähteessä kehutaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

SvaR
17.11.2018, 18.27
^611 on Orangessa ja omaan persiiseen oikein hyvä. 612 ilmeisesti pikkasen maakaavampaan asentoon käypänen.

SBIAN
17.11.2018, 21.53
Löytyykö SQlabin 612 kokemuksia? Suositteletko?
Ainakin monessa lähteessä kehutaan.

Kannattaa tutustua myös Ergon satuloihin jos tuollainen ergonoomisesti muotoiltu satula kiinnostaa, itselläni on tuollainen ja suosittelen lämpimästi. https://www.bikester.fi/ergon-smc4-l-satula-comp-gel-musta-476280.html

Kanuuna
17.11.2018, 23.14
^^612 olis tarkotus laittaa maantiekiituriin. Kapeempi ja lyhempi nokka kuin 611, jota mainostetaan maastosatulana. Onko ollut ’osastolla’ (aiemmin) puutumisonkelmaa/ongelman haihtumista?

^Ergonin satuloitakin miettinyt. Pitäisi katsoa ensi kesäksi uutta satulaa, mutta ei nyt hirveen montaa viittis, kun ei noikaan ilmasia oo.

Mahtaako kivijalkapuodeista päästä kokeilemaan satuloita ennen ostoa? Toisaalta satulaakin pitäisi testata kuukausi tai vähintään viikko, ennen kuin osaa sanoa onko hyvä vaiko huono omalle pyrstölle. Tai sitten tilaa ulkomailta ja palauttaa. Siinä on sitten aina vain oma pieni rumbansa.

ranttis
17.11.2018, 23.25
^ Tampereella Signaturesta ainakin saa satuloita testiin ennen ostopäätöstä. Viikon lainat ei oo ollu ongelmia. En tiä miten muissa kaupungeissa tilanne on.

SBIAN
17.11.2018, 23.31
Noissa molemmissa satuloissa on sama piirre johon ne perustuu eli molemmat on muotoilultaan tasaisia, tällä pyritään siihen että satula vastaa hyvin istuinluihin ja valintaan vaikuttaa pelkästään istuinluiden etäisyys toisistaan joka määrää istuimen leveyden. Jos pitää tasaisesta voimakkaasti istuinluihin vastaavasta istuimesta verrattuna kaarevapintaiseen satulaan niin mitä ilmeisemmin tulee pitämään näistä satuloista valitsi sitten kumman tahansa. Ergo toimii todella hyvin ja siihen tottuu nopeasti, satulan takareunan nosto toimii ja tuntuu tukevuutena ja tuntumana että istuu oikealla kohtaa satulassa. Ainakin omakohtainen kokemus oli kaarevapintaisesta satulasta oli todella puuduttava ja kun vaihdoin ergoon koko pyöräily kokemus oli kuin uusi, kaikki satula harmit jäi sikseen.

SvaR
18.11.2018, 08.39
^^612 olis tarkotus laittaa maantiekiituriin. Kapeempi ja lyhempi nokka kuin 611, jota mainostetaan maastosatulana. Onko ollut ’osastolla’ (aiemmin) puutumisonkelmaa/ongelman haihtumista?

Mahtaako kivijalkapuodeista päästä kokeilemaan satuloita ennen ostoa? Toisaalta satulaakin pitäisi testata kuukausi tai vähintään viikko, ennen kuin osaan sanoa onko hyvä vaiko huono omalle pyrstölle. Tai sitten tilaa ulkomailta ja palauttaa. Siinä on sitten aina vain oma pieni rumbansa.

Oli puutumista ja tuolla satulalla saanu ajaa niin kauan kuin haluaa. Toki maasto vs. asfaltti aika iso ero, mutta on tuolla vedetty +50km metsäautotie lenkkejä ihan huoletta.
Itsellä riesana vielä alimmaiset välilevyt niin sillä päädyin tuohon "active" satulaan, kun järkeilin et tuo vois olla fiksu apu tuohonkin vaivaan ja selänkin puolesta saanu ajaa ilman ongelmia.

kuovipolku
18.11.2018, 10.48
^611 on Orangessa ja omaan persiiseen oikein hyvä. 612 ilmeisesti pikkasen maakaavampaan asentoon käypänen.

Eipäs lähdetä turhan takia lehtijuttujen tai esittelyjen pohjalta arvailemaan ja hataria johtopäätöksiä tekemään! Tai ainakin haetaan ensin edes yksi maininta tai seikka joka jotenkin perustelisi mainittujen satuloiden valinnan makaavamman tai ei-makaavamman ajoasennon pohjalta.

Kyllähän 611 Ergowave kuvataan enemmän maasto- ja 612 Ergowave enemmän maantiekäyttöön tarkoitetuiksi, mutta eroahan on käytännössä vain satulan nokassa (eli 611:ssa se on pitempi ja leveämpi, minka katsotaan olevan hyvä juttu pyörän hallinnan kannalta) ja pehmusteessa (eli 612:ssa se on ohuempi, minkä katsotaan olevan hyvä juttu pyörän keveyden kannalta).

Mainitut ominaisuudet eivät suoraan sanele sitä kumpi sopii paremmin tai huonommin makaavampaan tai ei-makaavampaan asentoon. Käyttäjien väliset erot fysionomiassa ja mieltymyksissä ovat varmasti paljon merkittävämpiä ja ratkaisevia.

PS Mulla on maantie/cyclo-käytössä "vanha" (eli ei-Ergowave) 611 ja olen siitä tykännyt. Mutta ilmeisesti moni samoihin aikoihin joko samaa mallia tai sen Active-versiota kokeillut fillarifoorumilainen ei päässyt sinuiksi satulan kanssa, etenkään jos ei millään oppinut tai tottunut istumaan satulan takaosan "hyllyllä". Toisaalta k̶i̶i̶h̶k̶ hyvinkin vannoutuneita kannattajia satulamallille löytyi, esimerkiksi nimimerkki h̶i̶i̶l̶i̶k̶ orc biker.

hiilikuitumies
18.11.2018, 19.08
Noissa molemmissa satuloissa on sama piirre johon ne perustuu eli molemmat on muotoilultaan tasaisia,
Totta, mutta on niissä kuitenkin yksi hyvin olennainen ero: SQlabissa istuinluiden kohta on porrastettu ylemmäs. Ergon on aika tasainen myös siinä suunnassa. Näissä Ergowaveissa kuvien perusteella tosin on minun silmiini vähemmän porrastusta kuin ennen.

Kanuuna
18.11.2018, 19.16
Kiitoksia vastauksista.

^Kookkailla taka- ja sisäreisillä on itse asiassa taipumusta hinkata kohtaan, josta satula levenee, ja puutua, kun istuu satulassa tarpeeksi takana( istuinluilla). Tämä taas johtaa siihen, että pyrstö alkaa hakeutua eteen päin, jottei takareidet lopeta verenkiertoaan. Silloin taas paino tulee istuinluilta perineumille. Satulaa ei voi kallistaa liikaa eteenkään, koska silloin lähtee valumaan eteen päin. Satulan säätöjä on koitettu monia, ei tunnu löytyvän oikeaa kohtaa. Satulana Adamo.
Koekaniinina ja kookkaiden reisien omistajana en toimi valitettavasti minä, vaan velipoika, joka ei ole foorumin jäsen. Toiskohan joulupukki hälle satulan?

Kanuuna
18.11.2018, 19.41
Poistettu.

ranttis
18.11.2018, 20.24
Mulla on Adamon kanssa vastaavaa ongelmaa eli siinä missä olis istuinluiden puolesta mukava istua tri-pyörässä niin sisäreidet hinkkaa ja tulee hiertymiä 1-2h kohdalla. Tämä on kai aika normaali ongelma paksureitisillä Adamojen kanssa. Signature ehdotti tåhän selle smp ttX satuloita joita heille oli tullut.

hiilikuitumies
19.11.2018, 12.30
Poistettu.
Minä poistin yhden viestini tuosta, mihin näköjään ehdit vastata, koska aloin miettiä, muistinko sittenkään mittoja oikein. Mitä tuohon asiaan tulee, niin satulan kaareutuminen on toki yksi kriittisiä kohtia, mutta myös itse nokka. Sehän myös hieman on kiinni siitä, missä kohtaa jalat ovat polkimilla. Minä en pystyisi ajamaan 612:lla, koska sen nokka aivan varmasti osuisi niin paljon, että hulluutta kohtihan siinä ajettaisiin jokaisella polkaisulla.

Kuvien perusteellahan noissa uusissa SQlabeissa voinee istua aika edessä, koska takaosa on korotettu niin ylös ja on niin lyhyt, että tuskinpa istuinluut siihen osuvat tai muuten pylly tulee hyvin kauas satulan ulkopuolelle. Eli jos tuossa istutaan kuitenkin tuossa rinteessä, niin luulisi, että siinä voi asettua aika helposti vähän eteenpäinkin ja näin ehkäistä takareisien osumista satulaan?

Poy
11.02.2019, 18.49
Mikä olisi hyvä satula talvikäyttöön maastopyöräilyyn? Nyt ollut Specialized Phenom, jossa keskellä reikä ja siten viilentää jonkin verran. Edellinen oli brooks cambium ja siinäkin ne ruuvit kylmiä.
Onko muuten olemassa sellaista, jossa nuo kiskot kestäisi vähän kovempaa vääntöä?

ranttis
11.02.2019, 23.52
Itte käytän spessun poweria ja rei'iän tuki vanhalla sukalla tai jollain rätillä. Ei se umpinaiseksi tule mutta parempi hanurille johon ei ole löytynyt satulaa jossa ei olis halkiota

sampo12
03.06.2019, 11.09
Nyt kun uuden satulan haarukointi alkaa, kannattaako valmistajien suosituksiin luottaa? Katsoin Velogin videon satuloista ja ohjeena oli valita 2-3cm istuinluiden väliä leveämpi satula. Tässä esim https://www.rosebikes.fi/ergon-sfc3-saddle-2660680?product_shape=black&article_size=Large suositellaan 15cm leveää satulaa jopa 15 cm luiden välillä. Noi mitat ei tietenkään takaa istuvuutta mutta jostain pitää lähteä liikkeelle. Mulla on istuinluiden väli 14 cm eli melko leveä tapaus, saa suositella myös jos kokemusta on. Tällä hetkellä ongelmana kova puutuminen, kun MERIDA Comp SL 140mm leveänä alla, tuntuu että istun sen satulan ympärillä

TERU
03.06.2019, 12.05
Omiin mittoihini suositukset ovat sopineet, aaltopahvitekniikalla mitaten luut 95 mm keskeltä keskelle, satula 130 mm, jokseenkin toppaamaton satula ja istua pitää melkoisen takana. Velogin ohjeet hyviä ja käytännönläheisiä. Muutoinkin suosituksilla ajoasennon on saanut lähelle sopivaa.

sampo12
03.06.2019, 12.22
Eli samalla idealla pitäisi itse löytää 160mm+ levyinen satula. Miten PK painotteisessa maantieajossa toimii tämän tyyliset satulat https://www.rosebikes.fi/ergon-st-core-prime-men-touring-saddle-2664700?product_shape=black%2Fwhite&article_size=M%2FL ? Tuntuu olevan vaikea löytää noita yli 160mm olevia maantiesatuloita

Vivve
03.06.2019, 13.31
Kannattaa kokeilla PROn 152mm tai Spessun 155mm leveitä satuloita. Tai sitten jopa Brooksin C17 mutta se menee jo aika leveeks.

TERU
03.06.2019, 14.52
^ Noita vois saada kokeillakin, jos kauppa löytyy läheltä, muutoin luulisin noiden Rosen satuloiden suositusten toimivan jos satulatyypit miellyttävät. Keveys maksaa.

ranttis
03.06.2019, 15.04
Spessun powerista on 168mm versiokin https://www.bike24.com/p2126193.html. ittellä tuosta kahdessa pyörässä 143mm versio.

Firlefanz
03.06.2019, 17.09
Ihan vain varmuuden vuoksi ja kai vähän siksikin ettei asia aikanaan ollut mulle itselleni mitenkään itsestäänselvä:

Kun istuinluidensa väliä mittaa, pitäisi aaltopahvista löytyä selvät painaumat - mikä yleensä vaatii sen että vetää itseään voimakkaasti penkistä kiinni pitäen tai että joku avustaja painaa alaspäin.

Jos painaumissa erottuu syvimmät kohdat, hyvä niin, mutta muuten täytyy vain arvioida painaumien keskipisteet ja mitata niiden väli.

Valehtelen, kun en tarkkoja lukuja muista, mutta tällä oikeaoppisella mittausmenetelmällä sain pari-kolme senttiä pienemmän istuinluiden välin ja oikeaksi satulanleveydeksi on osoittautunut noin + 1 cm molemmin puolin eli eli nimellisissä mitoissa + 1,5-2,0 cm. Eli virheellisen ensimittauksen perusteella olisin valinnut liiankin leveän satulan.

TERU
03.06.2019, 18.55
Katselin kerran spessun myymälässä kyhmyjen mittauslaitetta, ei oikein vaikuttanut aaltopahvimittausta tarkemmalta, molemmat menetelmät antavat tuollaisen noin-arvion. Tuota välimatkaa vaikea muutenkaan sen tarkemmin mitata, useampi mittaus ja niistä arvio. Istuinkyhmyt tottuvat vasta pitkän ajan kuluttua hyvin sietämään pidempää istumista.

Malamuutti
03.06.2019, 19.25
Kannattaa kokeilla PROn 152mm tai Spessun 155mm leveitä satuloita. Tai sitten jopa Brooksin C17 mutta se menee jo aika leveeks.

C17:han on itse asiassa speksin mukaan 164 mm leveä. Pelagolla on Brookseja tarjouksessa ja jäljellä näyttää olevan esimerkiksi C17S (siis naisten malli, ilmeisesti vähän lyhyempi). Jos nahkasatula sopii tyyliin eikä paino pelota hirveästi, niin Brooksin Team Pro on 160 mm leveä ja se sietää ihan hyvin droppia satulasta ohjaustankoon.

sampo12
03.06.2019, 21.16
C17:han on itse asiassa speksin mukaan 164 mm leveä. Pelagolla on Brookseja tarjouksessa ja jäljellä näyttää olevan esimerkiksi C17S (siis naisten malli, ilmeisesti vähän lyhyempi). Jos nahkasatula sopii tyyliin eikä paino pelota hirveästi, niin Brooksin Team Pro on 160 mm leveä ja se sietää ihan hyvin droppia satulasta ohjaustankoon.Kiitos hyvästä keskustelusta, osaatko selventää mistä tietää että satula juurikin "kestää droppia"? Vaikka endurance geo pyörässä niin tällä hetkellä jo kaikki shimmit otettu pois ja todennäköisesti hankin vielä isommalla laskulla olevan stemmin

Lähetetty minun VOG-L29 laitteesta Tapatalkilla

Malamuutti
04.06.2019, 07.20
Kiitos hyvästä keskustelusta, osaatko selventää mistä tietää että satula juurikin "kestää droppia"? Vaikka endurance geo pyörässä niin tällä hetkellä jo kaikki shimmit otettu pois ja todennäköisesti hankin vielä isommalla laskulla olevan stemmin

Tässä Team Pron tapauksessa valmistajan ilmoittama käyttötarkoitus ja yleinen nettikommentointi. Lisäksi oma kokemus tukee tuota ajatusta matalahkoon ajoasentoon sopimisesta. Yleisemmin en osaa sanoa. Jos asut Haminan lähistöllä ja kiinnostaa, minulla on sisäänajettu Team Pro Imperial tuossa irrallaan; sen saisit muutamaksi päiväksi lainaksi kokeiluun. Eestaas postitushommiin en viitsi ryhtyä. (Yritän saada halkiottomalle Team Prolle sen verran kilometrejä että voisi sanoa, sopiiko se minun hanurini alle enkä ole tuota Imperialia viitsinyt lähteä myymään vielä pois.)

Firlefanz
04.06.2019, 08.07
Mä kun esitän mielelläni myös vastakkaisia mielipiteitä tai ainakin muita mahdollisia vaihtoehtoja, niin lähtisin lähtökohdista:

sampo12 kirjoitti eli kuvasi tilannettaan näin: "Tällä hetkellä ongelmana kova puutuminen, kun MERIDA Comp SL 140mm leveänä alla, tuntuu että istun sen satulan ympärillä."

Analyysi voi olla aivan oikea eli satula voi olla liian kapea, mutta voihan vika olla satulan mallissakin?

Eli mitä mieltä foorumin koottu viisaus on kuvien perusteella?

https://pic.useful.fi/Q_dKJcMs2.png

https://pic.useful.fi/kYSZLpWjl.png

https://pic.useful.fi/4DIyMtJoU.png

Mä olen ehkä poikkeustapaus, mutta minusta tuonmallinen satula etenkin pehmustettuna on mitä tyypillisin ongelmasatula. Sitä en osaa sanoa monelleko kymmenestä, mutta aivan varmasti useammalle kuin yhdelle tai kahdelle.

Eli en edelleenkään pitäisi leveämpää satulaa ainoana mahdollisena hyvänä, mukavana ja ongelmia aiheutttamattomana satulana.

PS Jos sampo12 elää ja vaikuttaa jossain pääkaupunkiseudulla, niin mullakin voisi olla pari kokeiltavaa (vaikkakin kapeampaa) satulaa lainattavaksi, jos kiinnostusta ja kokeilunhalua on.

sampo12
04.06.2019, 08.43
Kiitos tarjouksista, elän Lappeenranta-Kouvola akselilla. Nii mietin itsekin, kun lähinnä puutuminen ongelmana niin voisiko auttaa esim tuo keskihalkio. Tyttöystävä nykyään XXL töissä niin sieltä saisin todella sopuhintaan ostettua jonkun 145 leveän, tasaisemman (mietin samaa, että pyöreä muoto voi olla ongelma ja voiko olla niin pehmeä=puutuminen) ja halkiolla varustetun. Pääsehän siitä varmaan fillaritorilla eroon jos on vähän käytetty ja - 50% ovh myy

jone1
04.06.2019, 09.06
Itellä kun aloitteli niin kesti tonni pari kunnes perse kesti hyvin "kovat" satulat. Viime kesän ajelin fizik arionella autuaana ilman vaivoja ja nyt perse punottaa istinluiden kohdalta ja iho kesi irti. Onneksi menee näköjään pikkuhiljaa ohi jo ilman mitään taukoja.
Olen itellä haarukoinut vaivoja siihenkin suuntaan että mulla oma hiki ei tee hyvää iholle kun se hautuu siinä. Tosta omalle hielle "allergisuudesta" löytyy myös juttua lääkäripalstoilla. Antihistamiini vaikuttaa positiivisesti mulla noihin ihovaivoihin.

Malamuutti
04.06.2019, 09.11
Kiitos tarjouksista, elän Lappeenranta-Kouvola akselilla. Nii mietin itsekin, kun lähinnä puutuminen ongelmana niin voisiko auttaa esim tuo keskihalkio. Tyttöystävä nykyään XXL töissä niin sieltä saisin todella sopuhintaan ostettua jonkun 145 leveän, tasaisemman (mietin samaa, että pyöreä muoto voi olla ongelma ja voiko olla niin pehmeä=puutuminen) ja halkiolla varustetun. Pääsehän siitä varmaan fillaritorilla eroon jos on vähän käytetty ja - 50% ovh myy

Itse en ole oikein saanut vielä Brooksin halkiokäytäntöä sovitettua paikalleen U/M-akselilla. Toisaalta tuo halkiollinen vaati jonkin verran kireyden säätöä nauhoilla, ennen kuin se alkoi olla hyvä, ja sen jälkeenkin halkio tuntuu alkavan nipistellä ns. arkoja alueita, kun on jonkin aikaa istunut satulassa, tuollaista tunnin luokkaa ehkä. Toisaalta tuo halkioton tuntuu aiheuttavan painetta samoille alueille, mutta sen sisäänajo on vielä kesken enkä ole saanut satulan kulmaa vielä viilattua ihan vimosen päälle.

Tuo kokemani halkion eläminen lienee kuitenkin enempi joustavan nahkasatulan ominaisuuksia kuin rungoltaan kovemman satulan.

PekkaO
04.06.2019, 10.15

Innostuin tänä keväänä Selle Italian SLR Superflow satulasta. Siinä on leveä halkio, mutta (tai juuri siksi) se toimii hyvin. Vaihdoin kahteen pyörään. Ne on hankittu XXL:stä kilpailukykyiseen hintaan. Jos saat edullisesti, suosittelen kokeilemaan. Selle Italialla ei liene nykyisin maahantuojaa, joten niitä näkyy kivijalkakaupoissa aika vähän.

sampo12
04.06.2019, 10.34
^ Oletko mitannut istuinluiden väliä? Oliko ongelma vanhassa satulassa paineen tunne vai joku muu? Toi oli itseläkin ykkösvaihtoehto noista XXL myymistä, vaikuttaa kovapintiaselle?

kurvaaja
04.06.2019, 10.40
Maantie tuntuisi muuten kulkevan kuntoon nähden mainiosti ja ajohalut olisivat kovat, mutta hanurin kipeytyminen rajoittaa intoa lenkeille.Jo n. 1½h ajon jälkeen rupeaa ajatukset keskittymään takamuksen puutumiseen=/ Satula pitäisi nyt laittaa vaihtoon.. Tiedän, että tämä jos mikä on henkilökohtainen juttu, mutta olisiko vinkkejä millä satulalla kannattaisi lähteä ratkomaan ongelmaa?

Maantiepyöräilyyn siis. Ajo n. 2-5h maantielenkkejä, ei kilpaa. Ajoasennossa droppia (satulalta ohjaustankoo) jonkin verran ja ala-otteellakin tulee ajettua (alaotteella nykyinen satula tahtoo painaa kasseja, mikä hieman helpotti kun laskin satulan kärkeä inasen..). Painoa kuskilla n. 70kg. Istuinluiden väliksi mittasin (pahvin palan avulla) n. 11cm, toki hieman ehkä tuosta kapenee todellisessa ajoasennossa. Tämmöinen kukkakeppi kroppa muutenkin, eli ahterissakaan ei yhtään pehmustetta luonnostaan -> ei mukava istua pehmustamattomalla ruokapöydän tuolillakaan. Käytössä olevat bibsit ovat kyllä mielestäni hyvät..

Nykyinen satula on Fiziki Aliante. Tämä kaarevapintainen satula onkin Fizikin sivujen mukaankin tarkoitettu "Bull" tyyppiselle melko pystylle asennolle, ja itse tunnun Fizikin mukaan olevan Chameleon ja Snake välimaastossa... Satulan pitäisi siis ilmeisesti olla tasapintainen. Pehmustetta saisi varmaan myös olla jonkin verran yllämainituista syistä johtuen

Fizikin Antares ja Arione ovat monessa paikkaa aika kehuttuja malleja. Onko näistä kokemuksia? Entä Selle Italia SLR? Muita vaihtoehtoja meikäläisen tapaukseen? Avointa/halkiolla olevaa satulaa en ole koskaan koittanut...

Olisi niin mahtava löytää nopeasti sopiva satula, päästä takamusongelmasta eroon ja saada keskittyä vain ajamisen treenaamiseen...

PekkaO
04.06.2019, 10.57
^ Oletko mitannut istuinluiden väliä? Oliko ongelma vanhassa satulassa paineen tunne vai joku muu? Toi oli itseläkin ykkösvaihtoehto noista XXL myymistä, vaikuttaa kovapintiaselle?

Olen mitannut, 11,4 cm. Esim. Spessulla ohjaa 143 mm kokoon. Haluan paineen pois pehmytkudokselta, tosin se sitten lisääntyy istuinluilla, mutta ne tottuvat. "Normaalikova kisasatula". En ole huomannut, että olisi sen kovempi kuin Fizik Antares/Spessu Toupe/Pro Stealth.

Moska
04.06.2019, 11.03
Maantiepyöräilyyn siis. Ajo n. 2-5h maantielenkkejä, ei kilpaa. Ajoasennossa droppia (satulalta ohjaustankoo) jonkin verran ja ala-otteellakin tulee ajettua. Painoa kuskilla n. 70kg. Istuinluiden väliksi mittasin (pahvin palan avulla) n. 11cm, toki hieman ehkä tuosta kapenee todellisessa ajoasennossa. Tämmöinen kukkakeppi kroppa muutenkin, eli ahterissakaan ei yhtään pehmustetta luonnostaan -> ei mukava istua pehmustamattomalla ruokapöydän tuolillakaan. Käytössä olevat bibsit ovat kyllä mielestäni hyvät.. Satulan pitäisi siis ilmeisesti olla tasapintainen. Pehmustetta saisi varmaan myös olla jonkin verran yllämainituista syistä johtuen

...

Mulla aikalailla vastaava tilanne, eli 72kg kukkakeppi ja ratkaisuksi löytyi käytännössä pehmusteeton hiilikuituinen halkiosatula ja ohuehko, napakka pehmuste bibseissä. Lyhyemmät lenkit menee ilman pehmusteita aivan hyvin (työmatkat 6-50km), mutta varsinaisille lenkeillä tulee laitettua yleensä castellin housut jalkaan.
Meridan vakiosatulalla meni vehkeet turraksi vähänkään pidemmillä lenkeillä ja liian pehmeillä bibsillä samaa havaittavissa halkiosatulallakin.
Toki alkuun, kun aloitin pyöräilyn, oli istuinluiden alue hellänä pienenkin matkan jälkeen. Vaikka silloisen pyörän penkki oli pehmeähkö.

Gary oin'
04.06.2019, 13.21
Jos Fizikin fiilis muuten maistuu, niin Arionea kannattaa varmasti kokeilla. Omilla yhtä kapeilla luilla on toiminut erinomaisesti muutaman kilometrin työmatkoista 500km reissuviiikkoon. Olen käyttänyt tätä klassisempaa K:IUM-kiskoista sekä maantiepyörässä että pystymmän ajoasennon monstercrossarissa, uudemmista R3 ym. ei ole kokemusta. Tykkään tuosta pituudesta ja huomaan liikkuvani melko paljon pituussuunnassa tilanteen mukaan.

Vuosien varrella lienee ollut muutosta materiaaleihin, kaksi käytettynä ostettua (ajalta ennen ICS-kiinnikkeitä) ovat olleet hyvin paljon pehmeämmät kuin uusi Arione Classic.

Juha Lehtinen
04.06.2019, 17.18
Itselläni auttoi Fizikin mobiilisovellus satulan valinnassa, toki satulan leveyden selvitin ensin mittaamalla istuinluiden välin aaltopahvilla. Satulana on nyt Fizik Arione R3 Open Large.

roadking
04.06.2019, 22.32
Onko kokemuksia 3 West Designin satuloista ?

https://www.3westdesign.com/store/p14/Trinity.html

hiilikuitumies
05.06.2019, 01.35
Onko kokemuksia 3 West Designin satuloista ?

https://www.3westdesign.com/store/p14/Trinity.html
Ei ole kokemusta, mutta täytyy silti kommentoida, että tuossa on ainakin pudotusta niin, ettei mikään jää pudotuksen puutteesta kiinni. Näin kuvien perusteella nokka vaikuttaa turhan leveältä, joten pitäisin sitä yhtenä riskinä, mutta ilmeisesti monia ei hankaa helposti reisiin. Minun satuloissani on pakko olla kapea nokka tai muuten järki lähtee siitä jatkuvasta hinkkauksesta. Tuollainen (oletettavasti leveä, eihän minulla tuon mittoja ole) on ihan turha, kun eihän tuohon tule painoa kuitenkaan, joten miksi se ei voisi olla varmasti riittävän kapea? SQlab tekee mielestäni samaa virhettä etenkin monissa uusissa satuloissaan.

Tuo on kuin raju SQlab, joskin Ergowaveissa on ikään kuin kolme porrasta. Lähtökohtaisesti annan isot pisteet tuosta porrastuksesta. Jos vain muu muotoilu ja kovuus sopii omaan peppuun, niin voi olla erinomainen satula.

Jami2003
05.06.2019, 07.40
Miksei nettikaupoissa ole satulan tarkkoja mittakuvia. Voisi yrittää verrata omien kannikoiden mittoihin.

hiilikuitumies
05.06.2019, 08.08
Sen verran tuosta satulasta vielä, että minusta tuo menee jo tavallaan nokattomien sarjaan, mutta siinä on kuitenkin nokka tarvittaessa ohjaamassa (sivusuunnassa tai satulaan asettumista tai vastaavaa). Hyvin mielenkiintoinen konsepti yhdistäessään kaksi eri maailmaa.

El-Carpaso
05.06.2019, 09.43
Nyt jos lähdetään liikkeelle istuinluiden leveydestä, niin on otettava huomioon, että mitattavat pisteet ovat vain yksi osa lantiopohjan luustoa ja ne eivät välttämättä ole ne pisteet, joiden päällä kuski istuu satulassa.

Ne pisteet, joiden päällä kuski istuu satulassa määrittyvät ns. 'lantioryhdin' perusteella eli käytännössä mihin suuntaan kuskin lantio kallistuu pyöräillessä ja kuinka paljon. Lantion kallistuminen vaihtelee akselilla vaakatasossa ja vaihtelevia määriä eteenpäin kallistuneena. Mikäli kuskin lantio on vaakatasossa, eli lantioryhti on sama kuin seistessä tai tuolilla istuessa, on istuinluiden mittauksella huomattava merkitys. Istuinluut mitataan siten, että lantio on vaakatasossa, joten tällöin istuinluiden leveys kääntyy suoraan ajoasentoon ja satulan kontaktipisteisiin.

Jos kuskin lantio kuitenkin kääntyy eteenpäin satulassa, on tilanne mielenkiintoisempi. En nyt ala kaivamaan anatomisia malleja tähän postaukseen, mutta koitan kuvailla sanallisesti. Lantiopohjan luut, joiden osa istuinluut ovat, kapenevat eteenpäin mentäessä. Istuinluiden kohdalla ko. luut ovat lähes leveimmillään ja lantion etupäätä kohti mentäessä luut lähenevät kunnes ne aivan edessä joko koskevat tai lähes koskevat toisiinsa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lantion kallistuessa eteenpäin, kontaktipisteet lantion luustossa siirtyvät eteenpäin, jolloin satulaan kiinni ottavat pisteet ovat kapeammat, kuin mitatut istuinluut. Jos lantion eteenpäin kallistuminen on huomattavaa, voi ero olla huomattava ja esim. 135mm istuinluilla varustettu kuski voi ajaa 110mm leveällä satulalla ongelmitta.

Oman lisämonimutkaisuutensa satulan valintaan tuo lantiopohjan luiden kaventumisen kulma. Pääsääntöisesti naisilla kulma on avoimempi ja miehillä jyrkempi. Eli naisten luut sulkeutuvat lyhyemmällä matkalla ja miehillä pidemmällä. Tämä vaikuttaa satulan pituuteen ja muotoon, mutta lähinnä muotoon. Jos luut sulkeutuvat nopeasti, on mahdollista käyttää T-mallista satulaa, eli satula näyttää T-kirjaimelta ylhäältä päin katsottaessa. Jos luut sulkeutuvat hitaasti, T-mallinen satula ei ole mahdollinen, koska luut tipahtavat nokalta alas. Tällöin on käytettävä päärynän mallisempaa satulaa tai peräti kolmiota, jos sellainen toimii paremmin (ISM:t ovat aika kolmiomallisia)

Itse lantioryhdistä, niin omien kokemusten perusteella sitä ei voi pakottaa vaan se on jokaisella mitä se on. Sitä voinee harjoittaa, mutta paremmin pärjännee, jos arvioi oman asentonsa ja rakentaa siihen ympärille. Oma lantioryhtini on varsin eteenpäin kallistunut, joten normaalit satulat eivät tule kuuloonkaan maantie tai maastopyörässä, koska tuppaavat olemaan aina kohtuu T-mallisia. Toisaalta pystyn käyttämään aika-ajosatuloita ihan ok ja nykyinen hyvinkin toimivaksi todettu penkki on voimakkaan päärynämallinen Selle SMP Dynamic.

Vielä, jottei tämä nyt liian helpolla menisi, niin riippuen kuskin keskivartalon ja jalkojen voimien suhteesta, saattaa satulaan tarvita etuvakautusta, ettei liu'u eteenpäin ja ettei kaikki paino mene käsille. Helpoin tapa etuvakauttaa satulaa on nostaa nokkaa ylös, mutta se vastaavasti aiheuttaa nopeasti puutumista sukupuolielimissä jopa hyvin sopivilla satuloilla. Satulan etu-taka-säädöllä vakautusta haetaan myös, mutta jos jalat ovat liian vahvat keskikroppaan nähden, ei se pelkästään riitä. Tässä tapauksessa kyseeseen voi tasaisen satulan sijaan tulla ns. notkosatula, eli satula jonka sivuprofiili ei ole tasainen vaan nokasta ja perästä nouseva. Esimerkkejä notkosatuloista ovat Specialized Romin Evo, Fizik Aliante, Specialized Power, lähes kaikki Selle SMP:t yms. Notkosatulassa ensisijaisen tärkeää on kuitenkin huomioida, että satulan nokka on riittävän leveä tukemaan luustoa, eikä se saa tipahtaa luiden väliin, mikäli nokkaa on nostettu ylöspäin ottamaan lantiota vastaan.

kurvaaja
05.06.2019, 15.01
Itselläni auttoi Fizikin mobiilisovellus satulan valinnassa, toki satulan leveyden selvitin ensin mittaamalla istuinluiden välin aaltopahvilla. Satulana on nyt Fizik Arione R3 Open Large.

Arvoin Arionen ja Antareksen välillä ja nyt tuli Antares R3. Tänään ensimmäiselle lenkille kokeiluun.

Jouko
07.06.2019, 14.15
Arvoin Arionen ja Antareksen välillä ja nyt tuli Antares R3. Tänään ensimmäiselle lenkille kokeiluun.
Hommasin myös tuon Antares R3 satulan leveämpänä mallina. Muutaman sadan kilsan jälkeen täytyy sanoa, että tämä on eka satula, legendaarisen Turbon jälkeen, jonka päällä voi ajella +3h lenkkejä ilman suurta maailmanahdistusta. Hanuri väsyy kyllä, mutta oikeasta paikasta.

kurvaaja
07.06.2019, 15.05
Hommasin myös tuon Antares R3 satulan leveämpänä mallina. Muutaman sadan kilsan jälkeen täytyy sanoa, että tämä on eka satula, legendaarisen Turbon jälkeen, jonka päällä voi ajella +3h lenkkejä ilman suurta maailmanahdistusta. Hanuri väsyy kyllä, mutta oikeasta paikasta.

Itselle tuli normilevyisenä siis. Parit ajot nyt alla ja ihan hyvältä vaikuttaa eilisen 3,5h lenkin perusteella. Tänään jos palauttelisi ja huomenna "lisätyypit" satulasta...