PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polvikivut



temexi__
25.02.2009, 18.05
Nyt kun olen todennut että täällä on asiantuntevaa porukkaa niin ajattelin avautua vielä yhestä ongelmasta, joka onkin sitten pahin tällä hetkellä. Elikkäs oikea polvi. Olen koko ikäni tykännyt liikunnasta, pyörällä ajelin paljon pikkunaperona. Sit teini-iässä se unohtu. Nyt kun olen sitten ottanut harrastuksen esille taasen ni kaikenlaisia ongelmia on ilmenny. Harrastelin ennen polviongelmia myös säännöllisesti juoksua, mutta se oli pakko jättää koska kivut alkoivat juostessa ja ovat juostessa myös paljon pahempia. Muutaman kerran olen nyt käynyt hölkällä ja ei hyvältä tuntunu sen jälkeen, viimeksi muistaakseni jouluna. Nyt kivut tulevat usein myös pyöräillessä. Polven ulkosyrjässä tuntuu sellaista piinaavaa vihlontaa, pahimmillaan se tuntuu koko polvessa. Oikea polvi myös rutisee ja napsuu selvästi enemmän kuin terve polvi. Rappuja noustessa ja kyykkyyn menossa sekä nousussa tuntuu vihlonta selvästi, ja kun tähän pisteeseen päästään niin ei pyörän selkään taas vähään aikaan ole asiaa.. Lekurilla totesivat minut röntgenkuvien perusteella terveeksi mieheksi, mutta en jaksa uskoa että oikea polveni täysin terve olisi. Yleensä kun kivut alkavat niin menee muutamasta päivästä viikkoon että pystyy taas muuten normaalisti rappuja ravaamaan yms. ilman kipuja. Ja joka pyörälenkillä käy mielessä että alkaakohan taas ongelmat. Eilen ne taas alkoivat:mad: Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Olisi kiva tietää millaisia diagnooseja olette saaneet jos oireet tuntuvat tutuilta? :)

ellmeri
25.02.2009, 18.12
Mulla oli polvi tossa 3-4 viikkoa kipeänä,venytyksiä ja hieroskelin ja tein kaikkeni.:(

Ei auttanut,samanmoiset oireet kuin sulla,sitten koitin tulehduskipu lääkkeitä ja...polvi kunnossa.:cool:*huh* vähällä pääsin,täytyy silti venytellä joka ikinen päivä.;)

Satanta
25.02.2009, 18.23
tulehduskipu lääkkeitä ja...polvi kunnossa.
Oletko varma, että kivun aiheuttaja on poissa, vaan vain tilapäisesti kivuton?

Mulle ei auttanut lääkkeet, lepo tai kevätjuhlaliikkeet: eilen leikattiin ja toivottavasti tulee polvi kuntoon.

ellmeri
25.02.2009, 18.26
Oletko varma, että kivun aiheuttaja on poissa, vaan vain tilapäisesti kivuton?

Mulle ei auttanut lääkkeet, lepo tai kevätjuhlaliikkeet: eilen leikattiin ja toivottavasti tulee polvi kuntoon.

No varmaa ei ole kuin kuolema :cool:.

No jos alkaa oireilemaan niin käyn kyllä näyttää oikeelle lääkärille.;)

opnykanen
25.02.2009, 18.26
Valitettavan tuttuja ovat. Nytkin hieman koskee vaikken olekkaan aktiivisesti polkenut koko talvena. Muutama rajumpi polkaisu niin heti sattuu. Putkelta en muista koska olisin viimeksi polkenut.

Hyviä neuvoja en osaa antaa, mutta ensimmäinen mihin kannattaa kiinnittää huomiota on varmaan ajoasento, erityisesti satulan korkeus. Voiteita olen joskus pahimpiin kipuihin hinkannut ja muistaakseni Voltaren toimi muita paremmin. Jos kesätreenin alettua polvet oikein vihloo, niin käyn näyttämässä ortopedille. Täälläkin muutama lääkäri on neuvonut juuri kääntymään ortopedien puoleen. Heillä riittää tietämystä tehdä oikea diagnoosi.

jonsku
25.02.2009, 19.15
itse pelasin jalkapalloa 10 vuotta, nyt polvet leikattu 3 kertaa.Viimeksi todettiin että oikeassa polvessa on rusto haljennut. Mulla on auttanu sellainen lääke kuin Arthryl, se on suuniteltu vahvistaamaan rustoa, käytetään usein kulumien hoitoon ja nivelrikkoihin . Sitten säännöllinen venyttely, jos reisilihas menee jumiin niin alkaa heti polvi särkeä.

nure
25.02.2009, 19.25
Aina johonkin sattuu , kuuluu kylläkin ikään !
Jos käytät lukkopolkimia niin tarkista klossin asento polkimeen nähden sekä millainen pyöritysnopeus on ?

JoVain
25.02.2009, 20.18
Oireet voisivat viitata ns. juoksijan polveen, joka johtuu it-jänteen kireydestä. Elikkäs, kun se jänne on kireänä siinä polven ulkosyrjällä, niin se hankaa polven luisiin rakenteisiin ja aiheuttaa vihlovaa kipua.

Venyttely siihen kai auttaa. Googlaamalla varmaan löytyis ohjeita sen venytykseen; on hieman hankala, kun kulkee siellä jalan sivussa.

JackOja
25.02.2009, 20.27
Just äskettäin tätä joku kysyi, ja kokosin aikasempia keskusteluja kommenttiini.
Tässä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1035792&postcount=8
Kannattaa tsekata. Juoksijan polvea minäkin veikkaan. Joskus nimitetään myös ITB-syndroomaksi.
Minulla on kuntoutus kestänyt paaaaljon yli vuoden. Alkaa jo itse asiassa vähän naurattaa :D NOT :mad:

wiggum
25.02.2009, 20.27
Täältä myös ääni juoksijanpolvelle.. Itselläni moinen vaiva oli viime keväänä/kesänä. Kun ortopedi oli todennut vaivan, hän ohjasi fysioterapeutin luo. Jumppaamalla sekä pakaralihasta vahvistavilla harjoitteilla jalan asento korjaantui ja kipu loppui. Eli varsin hyvin tuo fysioterapia auttoi.

Itselläni polvenulkosyrjä ja etenkin nivelrako oli arka jo kädellä paineltaessa..

Jussi T.
25.02.2009, 20.58
Jos kysyjälle oli terveen paperit lätkäisty röntgenkuvien perusteella, niin aika lonkalta lienee diagnoosi heitetty. En ole lääkäri, mutta oma polvi oli vuosia "terve", kunnes osaava ortopedi määräsi leikattavaksi. Nykyään magneettikuvauksella voidaan kai saada aika hyvä selvyys ongelmasta -ei se reikiä tekemällä alkuperäistä paremmaksi tule kuitenkaan. Fyssareilla voi kanssa olla hyviä jumppaliikkeitä takataskussaan, jos ei ole pätäkkää tai vakuutuksia suoria jonojen ohi yksityiselle hoidettavaksi.

Ohiampuja
25.02.2009, 22.31
Olikin hyvä tuo JackOjan linkki, löysin itseni tilittämästä kolmesta eri polviketjusta. :rolleyes:

Mutta tuota juoksijan polvea veikkaan itsekkin, jos kipu on kerta ulkosyrjällä. 3-4 päivän Burana kuuri voi auttaa hetkellisesti, mutta ei se sitä syytä korjaa. Itseäni auttoi sen IT-jänteen venytys, mikä on kyllä aika hankala venytettävä. Tietysti pakaralihakset ja takareidet pitää kanssa venytellä huolellisesti, sitä kipeää jalkaa kannattaa venytellä alussa varovasti.

Ps. Ne vanhat polvi-jutut kannattaa kyllä selata, muistaakseni siellä oli ihan hyviä vinkkejä...

znood
26.02.2009, 00.10
Muutamia tyypillisesti mahdollisia polvikivun aiheuttajia:
Väärä polkutekniikka
Väärä ajoasento(satulan korkeus ja sijainti suhteessa polkimiin tai väärä klossin paikka kengässä)
Rasitusvamma+tulehdus(liian paljon harjoittelua liian äkkiä)
Rustottuneet nivelpinnat

JackOja
26.02.2009, 09.04
...auttoi sen IT-jänteen venytys, mikä on kyllä aika hankala venytettävä. Tietysti pakaralihakset ja takareidet pitää kanssa venytellä huolellisesti, sitä kipeää jalkaa kannattaa venytellä alussa varovasti.


Juuri näin. Itse sain määräyksen venytellä ihan heti ensimmäisillä lääkäri-/fysioterapeuttikäynneillä. No minähän sitten venyttelin monta kuukautta ihan huolella. Nyt on sitten todettu, että olen vain pahentanut asiaa ja olen saanut aikaan vaurioita jänteiden kiinnityskohtiin. Tämän kevään aikana kuntoutukseen onkin kuulunut täydellinen venytyskielto ja nyt pystyy taas vetämään varovaisia parin tunnin lenkkejä, paradoksaalista.

Kysyin nykyiseltä fysioterapeutilta koskas mää voisin sitten taas alkaa ajaa niitä mun normaaleja 4-5 tunnin lenkkejä ja venytellä? Kesällä sitten joskus vasta, kuulemma :(.

Rasitusvammat, etenkin jänteiden ärsytystilat, on perseestä.

Tontsa
26.02.2009, 10.27
Tuleeko kolisteltua puntteja koskaan? Kannattaa kokeilla mitä polvet sanoo ihan jo peruskyykystäkin, mutta toki kannattaa kokeilla monipuolisesti eri liikkeitä mistä löytyy itselle apu; askelkyykky, perus ojennukset-koukistukset, prässi, yhdellä jalalla mitä vaan. Ensimmäiset kipuilut tulee yleensä siitä, että joku tukilihas on hieman väsähtänyt.

mutanaama
26.02.2009, 11.02
Polvivaivaa täälläkin, ja JackOjan esimerkki tuntuu pelottavan tutulta. Onni onnettomuudessa, etten vielä ole ehtinyt venytellä kuin viikon pari, ja polven juiliminen alkoi vasta, ja on vielä suht kevyttä, eikä haittaa pyöräilyä.

Eli taidanpa venytellä jatkossa maltilla. Ei vaan millään malttaisi, kun olisi kiva saada koivet ja kroppa toimimaan normaalisti. Kymmenien vuosien laiminlyönti vaatii veronsa.

Rappa
26.02.2009, 12.29
Käy urheilulääkärin vastaanotolla.
Oikea polvi mullakin vaivaa aika samoin oirein, välillä kipu on kova mut ehkä luonto parantaa? Satulan asento ja sopiva korkeus on tärkeä.

Juha Lehtinen
26.02.2009, 13.22
Täällä on myös polvivaivoista kärsivä. Kipua tuntuu vasemmassa polvitaipeessa silloin kun jalkaa koukistaa esim. rappuja noustessa tai laskiessa. Mitä enemmän rasittuu niin sitä jäykemmältä jalka alkaa tuntumaan. Tänään kävin Lääkäriasema Minervassa ja sain Motifene Dual tulehduskipulääkettä sekä määräyksen röngen- ja ultrakuvaukseen.

Teme
26.02.2009, 23.03
Itellä on ollu myös pariin otteeseen tosi pahoja polvivaivoja, eli käytännössä kivut alkanu polven ulkosyrjässä noin puolen tunnin ajon jälkeen ja lopulta jalka mennyt suurin piirtein "alta". Oireiden ja kipukohdan perusteella diagnosoin sen itse juoksijan polveksi.
Yleensä kivut on tullu ajotauon tai yleisen liikkumattomuuden:) jälkeen ja oon todennu että ainakin aina kun on ollu polvivaivoja on myös reiden ulkosyrjä ja säären ulkoreuna polven alapuolelta jumissa pahasti. Niitä on kyllä aika vaikea venytellä, mutta kyllä se onnistuu kun näkee vaivaa. Kevyt hieronta on kans auttanu.

Tällä hetkellä polvi kestää hyvin pyöräilyä, mutta ei oikein juoksua. Tukipohjalliset on harkinnassa, kun on vähä lättäjalat.

MikMy
27.02.2009, 00.03
Hyvän linkin oot JacOja tehnyt,mites se sun Tahko reissu?Minä olen miettinyt että menisin Tahkon 120km matkan mutta pelkään just ettei polvi kestä rasitusta,koska taas joskus rankan lenkin jälkeen on tuntunut pientä kipua oikeassa polvessa.Viime vuosi taas meni täysin ilman minkänlaisia ongelmia.
Mutta aattelin että jos alkaa kipua tuntua Tahkossa niin keskeytän heti,ettei mene puoli kausi hukkaan polven takia niinkuin -06.

passo
27.02.2009, 00.32
Ei saa mainostaa mutta... Eero Hyvärinen/ Dextra urheilukirurgi niin alkaapi hommat selviämään.
Moni asia on hoidettavissa...Osaa myös opastaa oikean fysioterapian ja treenin.

Pisti ainakin tämän neitin polvet toimimaan monen vuoden ihmettelyn jälkeen...

JackOja
27.02.2009, 10.15
...mites se sun Tahko reissu?...

No kattoo sitten lähempänä. Toivon parasta, pelkään pahinta. En oo vielä ilmottautunut, teen sen sitten keväämmällä jos näyttää siltä että pystyy ajamaan pitkiä lenkkejä.


...joskus rankan lenkin jälkeen on tuntunut pientä kipua oikeassa polvessa.Viime vuosi taas meni täysin ilman minkänlaisia ongelmia....

Niin nää vaivat kuulemma toimii, että saattavat ajan kuluessa asettua, mutta voivat myös uusiutua silloin tällöin.


...aattelin että jos alkaa kipua tuntua Tahkossa niin keskeytän heti,ettei mene puoli kausi hukkaan polven takia niinkuin -06.

Se on oikea toimintatapa. Kun kipu alkaa pitäis heti lopettaa. Mulla meni homma v**uiks siinä kun 2007 tiimin itsenäisyyspäivälenkillä en hypänny taksiin tms. vaan poljin kotiin tuskissani. Vieläkin makselen sitä typeryyttä :(

mikkoni1
27.02.2009, 21.00
Ottamatta kantaa siihen, mistä vaiva johtuu, kannattaa kaikki pitkään jatkuneet kivut tutkituttaa. Tähän on kaksi toimivaa tapaa: Vängätä terveyskeskuksesta lähete erikoislääkärille tai mennä suoraan yksityiselle ortopedille tai urheilulääkärille.

Akuuttia kipua voi koittaa lievittää tulehduskipulääkkeillä, kylmällä tai kuumalla. Joillekin tuki/liimasiteistä on apua, itselläni ne lähinnä jumittavat paikkoja lisää.

Röntgenkuva ei kerro paljoakaan polven todellisesta voinnista. Sillä saadaan selville lumpion ja ympäröivien luiden eheys ja asunnot, sekä mahdollisesti vinkkiä esimerkiksi luun tiheyden muutoksista, toki riippuen paljon kuvaa tulkitsevasta lääkäristä. Kunnollinen polven tutkiminen vaatii osaavaan lääkärin tekemän kliinisen tutkimuksen ja magneettikuvan tai tähystämisen.

Brunberg
27.02.2009, 22.41
Joo siellä on aika olematon aineenvaihdunta/verenkierto tuolla jänteissä ja rustoissa niin paraneminen on hidasta.

mutanaama
28.02.2009, 00.42
Maltoin levätä tän päivän ja olla venyttelemättä. Ja nyt, vaikka lumpiot vähän nariseekin, niin mystinen kipu on poissa. Päivässä.

Jos sitten huomenna malttais ajella pööräteitä ihan hissuksiin

pööräilijä
01.03.2009, 22.49
muistan ensimmäisen urheilulääkäri kerran ku eilisen, kerroin oireista ja mitä olin tehny, kerroin aiemmasta tapaturmasta salibandy pelissä ja lääkäri teki muutamia liikkeitä polvella ja sano että, sulla on polvilumpioiden rustopehmentymä, olin vaan et pahakin asia, sanoi että tätä esiintyy usein polkupyöräilijöillä ja salibandyn pelaajilla, kehotti miettimään todenteollla mitä haluan harrastaa, ja myöskin sen kertoi että asialle ei voi oikeestaan mitään tehdä ja paranee jos korkeampi taho niin haluaa. sen mukaan tekee kun kipua on, ja nytten kun tästä on kulunu neljä vuotta niin ei oo parantunu vaan pahentunu, elikkä' ruokakaupas rupee aina vihloon molempia polvia ja naksuu kokoajan särkee kyykyissä ja askelluksissa, polvituet on käytössä kaikessa muussa paitti urheilussa, lääkäri myös sano pyöräilystä että se rasittaa helposti polvea ja muukin rääkki vaikuttaa siihe, etureiden etulihasten vahvistaminen ja mahdollisimman notkeet sellaset voivat vähentää kipujen määrää, ja kylmä hoito viedä mahdollista turvotusta poies, varsinkin rankat reeni viikot kipeyttävät kunnolla ja vaatii kylmähoitoa., apua en osaa antaa muutakun että venyttely ja kylmää ja oikeessa suhteessa punttia, mutta itten en saa mennä edes 90asteen kyykkyyn koska turhaan rasittaa polvea,

Torppis
02.03.2009, 00.43
Alkuperäinen viesti viittaa etureiden lihaksiin. Jumittavat ja siitä alkaa juoksijan polvi-kierre. Siitä venyttämään. Alle 3 min ei ole venytystä. >Ja mieluiten saunassa 3h treenin jälkeen.<

Polvet kannattaa leikellä heti kuntoon, yksityisellä joku 3tuusaa. Muuten tuppaa kulumaan lopullisesti paskaksi.

Minäkin luulin olevani kuolematon ja itsekorjaantuva. En ollut.

Huderide
02.03.2009, 10.35
Teloin itseni 17 vuotiaana jalkapallossa potkasemalla ohi pallosta(joo tiedätään nolooo..).
No polvi on vaivannut sen jälkeen aina. Kävin tuossa jonkin aika sitten fysioterapiassakin, ja ne löyti et mulla on virhe asento ryhdissä, eli kallistan vähän vasemmalle.

Ongelma mulla on etujänteen alla olevat limapussit jotka toimivat tavallaan iskunvaimentimina, ne jostain syystä tulehtuvat tai jotain. No polvi on kipeä aina välillä, etenkin jos joutuu juoksemaan. Tämän takia jätinkin juoksu harrastuksen ja siirryin pyöräilyyn. Kampea pyörittäessä liike on pehmeä ja pyöreä niin polvi ei kipeydy ollenkaan. Lukkopolkimet ovat vielä edesauttaneet tätä kun jalka on aina suorassa ja siihen ei kohdistu sivuttaista liikettä.

Pyöräily on mulle selkeästi kuntoutusta, keväällä polvi on huonomassa kunnossa kun kesän lopulla, kun ei ole päässyt ajamaan. Yksi hyvä syy lisää ajaa täysin toimivalla kulkuvälineellä maastossa Robin Hoodin housut jalassa, vaippa perseessä ja nauttia siitä..

Hiihdossa mulla kipeytyy polvi heti jos meen luistellen, joten olen siirtynyt kokonaan perinteiselle..

JackOja
02.03.2009, 11.08
.....mulla on etujänteen alla olevat limapussit jotka toimivat tavallaan iskunvaimentimina, ne jostain syystä tulehtuvat tai jotain....Kampea pyörittäessä liike on pehmeä ja pyöreä niin polvi ei kipeydy ollenkaan....

Niin ne vaan on ihmiset erilaisia. Mää saan noi bursat kipeeks nimenomaan pyöräilyllä. Se on just se juoksijan polvi toi juttu... jos ei mikään muu auta niin kirurgi tulee ja leikkaa bursat veks niin ei enää ärsyynny :D

Torppis
02.03.2009, 13.48
Ja nyt, vaikka lumpiot vähän nariseekin, niin mystinen kipu on poissa. Päivässä.


Eikös toi narina viittaa tulehdukseen.

Gibsy
27.03.2013, 15.20
Ongelman nimi on siis tämä: viime syksynä loukkasin polveni maastossa, jonka seurauksena vasemman polven ulkosyrjään tuli vihlova kipu polkiessa. Polkemiset jäivät siis muutamaksi viikoksi silloin ja seuraavalla maantielenkillä n. 10 km kohdalla kipu voimistui niin kovaksi, että lenkki jäi kesken. Lääkäriin siitä sitten mentiin ja ortopedikään ei löytänyt mitään vikaa polvesta eikä magneettikuvissakaan nähnyt mitään poikkeavaa. Suositteli kuitenkin olemaan polkematta muutaman viikon. Tauko sitten venähti muutamaksi kuukaudeksi ja talvella ajoin kymmeniä kertoja maasturilla työmatkaa ja polvi oli kuin uusi. Eilen kun hyppäsin cyclocrossin satulaan, niin polveen alkoi vihlomaan jälleen, prkl. Mistä tällainen voisi johtua? Samaa menen kysymään ensi viikolla lääkäriltä myös. Voisiko tämä olla tuo "juoksijan polvi"?

spetke75
27.03.2013, 15.41
...Eilen kun hyppäsin cyclocrossin satulaan, niin polveen alkoi vihlomaan jälleen, prkl. Mistä tällainen voisi johtua? Samaa menen kysymään ensi viikolla lääkäriltä myös. Voisiko tämä olla tuo "juoksijan polvi"?

Ihan mutuna ja varmaan olet nämä seikat huomioinutkin: Onko ajoasento ja yleensä satulankorkeus&etäisyys kuinka erilaiset verrattuna maastopyörääsi? Itsellä oli kahden nykyisen maasturin välillä vähän vastaavanlaista vaivaa (ei onneksi noin pahaa..) ja asia korjaantui, kuin tsekkasi fillareiden "säädöt" kuntoon. Cycloista mulla ei ole hirveästi kokemusta, mutta siinä kaiketi ajoasento on melko erilainen kuin maastofillarissa ja siksi ehdotuksena mainitsemani asiat. :)

HeliT
27.03.2013, 15.56
^^ Jos taustalla ei olisi kaatumsta niin sanoisin, että kipu johtunee kiristävästä IT-jänteestä eli ongelma on "juoksijan polvi"-tyyppinen vaiva, johon saa apua foam rollerilla (pilatesrulla) rullailusta ja tarvittaessa fyssarilta. Ajoasento kannattaa joka tapauksessa tarkistaa.
Magneetti ei tietysti aina näytä kaikkea, mutta jos osaava ortopedikin on kuvat katsonut ja kipua ei ole talvella ollut niin
isolla todennäköisyydellä ongelma on nyt ns. toiminnallinen ---> tekniikka, voimatasot ja lihashuolto kuntoon niin helpottanee.

Gibsy
08.04.2013, 18.38
Nyt on käyty lääkärin ja fyssan vastaanotolla ja diagnoosi oli juuri tämä "juoksijan polvi". Venyttelyllä ja foam rollauksella pitäisi tulla kuntoon taas. Venytysliikkeet eivät saa olla pitkiä vaan lyhyitä ja useita toistoja tulee tehdä per asento.

-Lane-
08.04.2013, 23.11
Nyt on käyty lääkärin ja fyssan vastaanotolla ja diagnoosi oli juuri tämä "juoksijan polvi". Venyttelyllä ja foam rollauksella pitäisi tulla kuntoon taas. Venytysliikkeet eivät saa olla pitkiä vaan lyhyitä ja useita toistoja tulee tehdä per asento.

Olisko klossi mahdollisesti hieman väärässä asennossa? Oletan että eri kengät käytössä cc:llä ajettaessa. Vois kokeilla jalan asennon muuttamista niin että kantapää kääntyisi sisääpäin ja varpaat ulospäin.

Nufan
09.04.2013, 07.09
Mulla tuli myös vihlontaoireita vasempaan polven ulkosyrjään. Koko talvena ei oo polvi oireillu, mutta nyt kun ei ollut kuin yhden housut jalassa ja lenkin alussakin tuntui jaloissa viima, totesin sen johtuvan siitä, että polvi saa kylmää ja oireilee. Päivä lepoa ja seuraavalla kerralla enemmän päälle ja lenkki ilman ongelmia.

rengassalama
11.04.2013, 14.34
soikeat eturattaat, rotorin q-ringssit ollut kuukauden käytössä ja oon kyllä todennut ne mukavammiksi itelleni polvien kannalta, vaikkei mulla polvissa ennenkään ole ongelmia ollut. tuntuu vain vähemmän rasittavilta.

Paprika
20.05.2013, 23.02
Itsellä ollut oireena pyöräillessä se, että oikean polven ulkosivu kipeytyy silloin tällöin, puolen tunnin ajon jälkeen usein, ei koskaan sitä lyhyemmillä ajoilla. Tämä ei kuitenkaan aika tapahdu pidemmilläkään ajoilla.
Kun jalka kipeytyy, ei oire pahene jos heti lopettaa, mutta kymmenenkin minuuttia jos poljen niin on kipeä pari päivää.

Satulan korkeutta ja etäisyyttä poljinlinjasta muutettu. Tapahtuu spinningpyörällä siinä kuin oikeallakin polkupyörällä, myös rullaluistimilla ajoittain.
Jalkakyykyt painoilla (Punttis, kahvakuula) ei aiheuta oiretta.

Nuoruudessa muistan polven jääneen usein lukkoon josta se on kipeällä paukahduksella auennut, tai hitaasti sivusuunnassa hivuttaen ennen nousemista, jolloin ei kipeydy.

Lieneekö löystynyt nuorempana tai jotain. Harmittaa hiukan kun tykkäisin ajella enemmänkin mutta aina joutuu pelkäämään.

JiiPee
20.05.2013, 23.16
^ täällä ollu muutamana keväänä samaa ongelmaa. Koittanu pitää ajossa polvet lämpiminä vaatetuksella, saunassa venytelly takareidet ja pakarat auki... jos jomottaa vähänkin enemmän, huilia ajosta. Hissun kissun siitä aina auennu, vanhuus ei tule yksin.

kolistelija
20.05.2013, 23.25
Ei kai sitä vanha tartte olla? :eek:

Mulla polvet kiukkuavat heti kun unohdan lihashuollon. Tuota vaivaa on ollut jo tnoin 13 vuotiaasta asti. Pohje, pakara, etureidet, alaselkä, takareidet... prkl. Yksikin jumi noissa tuo kivut esille.
Hyvin olen kyllä pärjännyt kun on tieto mistä se johtuu. Peiliin saa katella jos eilisen lenkin jälkeen ei tänään pääse rappusia ylös. Pohje tekee mulla sisäsyrjän mahdottoman kipeäksi ja muut saa ulkosyrjän tai etupuolen kipeäksi.

Terveisin,
Lyhkäset lihakset, pitkät luut

rhm
20.05.2013, 23.59
Tuosta ajoasennosta ja polvivaivoista kokemuksia jaettavaksi:

Minulla oikea polvi alkoi aristaa viime kesänä lenkkien (=työmatkan) kasvaessa. Aikani ihmettelin, koetin pyörittää entistäkin enemmän vääntämisen sijaan, mutta vaiva palasi ajoittain, onneksi lievänä. Käytän lukkopolkimia maantierassin ja muidenkin pyörien ajossa, ja pidän polvet lämpimänä.

Tarpeeksi asiaa ihmeteltyäni huomasin katsoa alas: ajan vinossa! Se oikea polvi harhailee useamman sentin ulompana kuin vasen jalka, ja käänsi vielä yläkroppaakin oikealle. Korjaukseksi otin sitten kaksi asiaa:
1. klossin kallistaminen vähän (2-3 mm kiila klossin ulkoreunan alle) vinoon niin että kenkä ja jalkaterä kallistuu sisäänpäin.
2. aktiivinen, toistuva ajoasentotarkistus siitä että jalat eivät sojota ulospäin.

Vaiva joka tapauksessa katosi tästä tai sitten jostain muusta syystä.

Paprika
21.05.2013, 14.56
Rhm, samaa olen kuullut vinkkinä itsellekin, mutta ei se vinolta näytä joten olen ajatellut ettei vika ole siinä. Nyt kuitenkin kun ajattelen niin oikean jalkani kantapään ulkosyrjä kuluu kengänpohjissa enemmän kuin vasen, eli olisiko sittenkin jalka hiukan kenossa, vaikka eri varsinaisesti väärässä asennossa olisikaan.

rhm
21.05.2013, 17.37
Niin, nuo asentovinoudet voivat tulla monesta syystä. Vaikka ohjaustanko vinossa, se jalka vähän lyhyempi, tai jalkaterälinja vuosien varrella painunut. Korjauksia voi olla tarpeen tehdä kompensoimaan jotain näistä vinouksista.
Niin, aloin kohta noiden alkavien vaivojen häivyttyä käyttää myös kiertoa sallivia klosseja. Yleensä kantapäiden pitäminen lähellä runkoa tuntuu mukavammalta. Jalkaterää voi kantapään suunnasta riippumatta vielä kääntää sisään tai ulos, mutta se kiila klossin alla tukee luonnollisempaan asentoon pääsyä.

tmile
21.05.2013, 23.45
Mulla auttoivat nuo toissa kesänä.
http://www.youtube.com/watch?v=x30rjVT-TLo (http://www.youtube.com/watch?v=x30rjVT-TLo)
http://www.youtube.com/watch?v=M0e8FPL787E
Viime kesänä ei enää esiintynyt kun aloin venyttelemään enemmän ja huolellisemmin.

Mikael Hakim
23.05.2013, 00.12
Tuo putkirullaus auttoi ainakin minulla polvikipuihin. Mikätahansa noin 100mm putki käy kunhan on kova. Sitte vaan rullaileen reiden ulkosyrjää. Synnytyskivutkin on varmasti lastenleikkiä tuon rinnalla, mutta on sen väärtti. Pohkeet ja pakarat saa tuolla myös hyvin auki kunhan jaksaa nähdä vähän vaivaa.

ViliA
09.06.2013, 22.24
Terve!
Kyselläänpäs nyt neuvoja tai kohtalotoveria tällaiselle asialle.
Eli tänään olin polkemassa pirkan pyöräilyn pitkää lenkkiä(pisin koskaan polkemani matka) ja polven sisäreuna, melkeinpä pohkeen yläosa(ilmeisesti jokin kiinntyskohta tuossa heti tuon luun alapuolella polven sivulla) alkoi vihlomaan n.150km polkemisen jälkeen. Vaiva tuntui pahimmalta ylämäissä ja poljinta ylöspäin vedettäessä.
Sama kipu esiintyi myös keväällä kun aloitti ns.pitkäkestoisen pyöräilyn mutta kipu hävisi muutaman lepopäivän jälkeen.
Onko siis kyse vain rasituksen/tottumattomuuden aiheuttamasta kivusta vai esiintyykö tällainen kipu jos jokin pyörän asetus on selkeästi pielessä(satula,klossit yms.). Kipua ei ole kesän aikana esiintynyt vaikka viikkokilometrit ovat olleet välillä 500km luokkaa.

Saiko tuosta nyt mitään selvää😄

Edit. Kyseessä siis ainoastaan oikea polvi. Klossit on samalla kohdalla molemmissa jaloissa.
Molemmat jalkaterät ovat siisäänpäin kieroja mutta oikea pikkaisen enemmän kuin vasen, mikäli tällä on merkitystä "diagnoosin tekemisessä"😄

tempokisu
12.06.2013, 11.54
En ala diagnooseja tekeen, mutta omia kokemuksia:

Itellä kun ajanu WOIMAA ( isot päällä, ylämäkiä isoilla) niin vasen polvi, lumpion päältä, saattaa kipeytyä. Laitan capsicaamia ja poljen pienellä. Liian kireät rikootkin haittaa, joskus on käynyt niin että olen pitäny muusta syystä tukisidettä polvessa, kamalaa kipua lumpion kohdalla ja auttoi heti kun otin sen siteen pois.

Mulla vasemman polven taive on ongelmakohta. Kipeytyy helposti kun takana on pitempää lenkkiä ja/tai kylmää. Ja myös jos satula on liika korkealla.
Auttanu satulan lasku, sekä vasen klossi on myös siten että jalka on vähä sisäänpäin kääntyny, käytän myös sitä punaista klossia niin voi vähä säädellä jalan asentoa.
Ja taas oon käyttäny kylmää, capsicamia ja kortisoniakin toisinaan.
Joskus ^vaiva aiheuttaa myös pohkeen jännittymistä, eli pohkeen hierominen myös on auttanu.

ViliA
12.06.2013, 15.01
Veikkaan et vika johtuu juurikin siitä, että tuossa pirkan lenkin ryhmässä ajo tuntui ajoittain niin "helpolta", että sorruin ajaan liian pienellä kadenssilla. Seuraavana päivänä tuo kipu oli jo tiessään mutta tänään muistutteli olemassaolostaan lenkillä, ei tosin yhtä pahasti mutta kumminkin. Kun keskittyi pyörittämään isolla kadenssilla niin vaiva ei tuntunut kovinkaan pahalta.
Eli luulenpa että buranaa ja lepoa niin vaiva unohtuu.
Ja selvennykseksi se vaiva paikallistui nimenomaan pohkeen kiinnikkeeseen, ei polveen eli todennäköisesti jalkojen hieronta saattaisi myös rentouttaa ja laukaista vaivaa.
Venyttelen joka ilta mutta tuohon kohtaan paikallistettua venytystä en ole löytänyt.

tempokisu
13.06.2013, 23.49
Eikös toi narina viittaa tulehdukseen.

On erilaista narinaa ja natinaa. Se semmoinen narina kun lumipalloa puristelisi joka myös "tuntuu" käteen on jänne/jännetupentulehdusta, mutta vaikea sitä kirjallisesti todeta.
Pelkäsin aikoinaan tota narinaa ( tosin nilkoissa) kun kuolemaa, kun se tiesi aina useamman kuukauden lenkkilepoa ( hölkästä).

Jocce
19.06.2013, 15.35
Mullakin menee toi polvilumpio vähän jumiin jos seison liika lähes paikallaan (pakkaamotyö).Muutama kyykky ja venytys niin kipu/jumitus loppuu.Joskus työpäivän jälkeen ei kyllä edes venytys auta vaan kesken lenkin alkaa vihlomaan/jumittamaan...Polvet mulla aina narissu mutta ei se juoksemiseen/pyöräilyyn vaikuta.

ViliA
19.06.2013, 20.54
Itsellä selvisi polvikipujen aiheuttaja kolmen kipeän lenkin jälkeen.
Ihmettelin kun oikea jalka missä kipuja oli tuntui ihmeellisen löysältä mutta sen enempää ajattelematta luulin että kenkä on löysällä ja annoin mennä. Yhdellä lenkillä sitten tuli mieleen että mitäs jos klossin vapaaliikkeen säätö olisi lähtenyt pois paikoiltaa(speedplay zero), ja niinhän se oli jostain syystä säätöruuvilöystynyt ja jalka liikkui miten saattuu.
Ei muutakuin ruuvit samaan kohtaan vasemman kanssa ja kas kummaa, polvikivuista ei tietoakaan.
Toki muutaman päivän lepo ja buranakuuri auttoi mutta näin täällä.

Kyllä on laho pää kun ihmettelee että
onpa kenkä löysällä eikä älyä että klossi on miten sattuu😄

Hudeen
03.07.2013, 03.54
Lisään oman lusikkani tähänkin soppaan. Valitettavasti minulta ei löydy juurikaan vastauksia kenenkään oireisiin, mutta sitäkin enemmän tyhjiä kohtia omien ongelmien kanssa. Saman tekstin löytää myös aloittamastani ketjusta, josta kyselen pätevän lääkärin tai muun ammattihenkilön perään.

Tänään taas polven ulkosyrjä alkoi vihlomaan maantielenkillä. Melko hanurista, kun tuli vielä tilattua uusi pyörä. Olisi kiva saada asiaan selvyys mahdollisimman nopeasti. Kyseessä on aina vasen polvi. Se ei vaivaa juostessa, mutta joskus juostessa samaisen jalan ulkonilkka ja lonkka hieman ilmoittelee itsestään. Oikea jalka ei koskaan oireile mitenkään. Tämä saa epäilemään, että kyseessä voisi olla jokin rakenteellinen asymmetrisyys. Omasta mielestäni istun satulassa suorassa, eikä alaselkä kipeydy kummaltakaan puolelta, ehkä joskus aikoinaan hieman enemmän vasemmalta puolelta. Klossit olen säätänyt leveämmälle stänssille ja osoittamaan jalkaterät hieman ulos, kuten ne normaalisti seisoen ovat. Klossit eivät liiku polkiessa, eikä ne mielestäni ole kummassakaan reunassa vapaata välystä. Voisin kuvitella niiden olevan aika sopivasti säädetty. Polkiessa liike menee aika läheltä putkea, eikä polvet ainakaan omasta mielestä vatkaa mitenkään, ennemminkin hakkaa samalla linjalla, kuten männät. Satulaa olen hieman laskenut ja kokeillut myös eri setbackejä. Olen kaiken säätänyt siten, miten olen lukenut ja itse järkeillyt polven ulkosyrjän kipuja lievitettävän. Koskaan en ole tiettävästi polveani rikkonut missään, eli mitään vanhaa vammaa ei pitäisi olla. En todellakaan osaa itse sanoa, mikä mättää, siksi haluaisin mennä jonkin asiantuntijan puheille, että tämän saisi korjattua.

Tähän ketjuun vielä lisäksi, että aivan kuin kipu tulisi jotenkin syvemmältä kuin verrattuna siihen, että se olisi pelkkä ITB. Kun yhden polven sivussa olevien luukymyjen välistä kun painaa, tuntuu vihlontaa. Muuten pitkin ITB:tä painellen ei tunnu mitään. En sitten tiedä, onko ITB-ongelma yleensä näin paikallinen? Lisäksi kun seisoessa alkaa kyykistymään, jossakin kohdassa löytyy kohta, jossa staattisessa pidossa vihlonta tuntuu jatkuvana, joka sitten vihlaisee vielä vähän lisää, kun siitä rauhallisesti palauttaa jalat suoraan. Mitään eroavaisuuksia liikeradoissa, lonksumisia tai muita eroja tunnustellessa liikkeiden aikana en polvista löydä.

https://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit/2011/11/knee-pain/

Tuolla on paljon järkeen käyvää asiaa polvikivuista. Itse olen myös miettinyt, onko jalkani jotenkin eri pituiset, kuten artikkelista voisi arvella, mutta en ole ainakaan itse sellaista huomannut.

Ski
03.07.2013, 12.38
Tähän mennessä kaikista orastavista polvikivuista olen päässyt eroon kadenssin nostolla sekä klossien säädöllä kantapäitä sisäänpäin.

wekkuli
06.07.2013, 00.28
Itselläni orastava polvilumpion jumitus helpotti niinkin yksinkertaisella jutulla kuin satulan nostolla hieman. Polven liikerata laajeni ja heti tuntui paremmalta. Mulle ei ainakaan tunnu sopivan tuo ohjesäännön mukainen satulakorkeus (kantapäillä takoperin pyörittämisen onnistuminen juuri ja juuri lantion heilumatta), vaan tarviin sentin lisää. Todennäköisesti pyöritystekniikkani on ihan p-ska, mutta kylläpä vaan tuntui hyvältä satulakorkeus polvessa kun vähän nosti.

hannupulkkinen
06.07.2013, 00.59
Ei kai Hudeeni ole pelannut joskus jalkapalloa? Kierukkavamma?

Namusetä
06.07.2013, 10.13
Itselläni ei ole tänä vuonna ollut enää minkäänlaisia polvikipuja, kun taas koko viime vuosi meni oikeestaan etsiessä kivutonta ajoasentoa vaihdellen kaikkea mitä täällä suositeltiin. Omalla kohdallani kuitenkin ongelmat poistui uusien kenkien ja satulan noston myötä.

Hudeen
08.07.2013, 11.44
Eipä ole tullut mitään koulujalkapalloa kummempaa potkittua. Tietääkseni ei ole ikinä mitään haveria sille sattunut. Eniten tässä kuitenkin ihmetyttää se, että kaikki krempat kasaantuu vasemmalle jalalle. Nyt en ole viittinyt polkea pyörää, kun 6 päivää sitten se polvi taas alkoi vihloa 50km lenkillä noin 20km jälkeen. Kävin kuitenkin eilen kokeilemassa 5km juoksulenkin, joka ei ottanut polveen, mutta se tuntui sitten hieman vasemmassa nivusessa. Taas kerran oikeassa jalassa ei mitään ongelmia..

Ajattelin tänään tosta myyrmäen lääkärikeskuksesta tilata ajan fysioterapeutille. Käyn nyt ainakin tarkistamassa toispuoleisuudet, liikkuvuudet yms.

Hudeen
10.07.2013, 00.05
Tänään kävin fysioterapeutilla. Mitään rakenteellisia vikoja ei onneksi löytynyt, nivelsiteet ja kierukat kunnossa. Vasemmassa jalassa lihakset ja peitinkalvot hiukan kireämmällä verrattuna oikeaan. Lisäksi pohkeet aavistuksen jäykät, kun en pääse täysin tasajaloin kyykkyyn ilman että menee takapainoiseksi ja meinaa kipata. Fysioterapeutti hieroi ulkoreiden ja etusäären lihaskalvoja, että niiden välinen liikkuvuus hieman paranisi. Menen vielä viikon päästä käymään ja katsotaan, miten on edennyt. Hieronta oli sen verran kovaotteista, että fysioterapeutti sanoi sen saattavan aiheuttaa jälkitilana jotain kipuilua ja kehoitti olla koko viikon rullailematta käsiteltyjä alueita. Ainakaan vielä ei ole hierotuissa kohdissa mitään kipuja ollut. Autoa ajaessa tuntemus kipeässä polvessa muuttui paremmaksi käsittelyn jälkeen. Aikaisemmin kytkimen polkeminen tuntui hieman ikävältä polvessa.

Pitää nyt olla toiveikkaana, että jatkossa pääsee eroon koko ongelmasta oikealla lihashuollolla ja sopivalla treenillä. Fysioterapeutin mukaan on suositeltavaa rasittaa polvea, kunhan vain ei oireita ilmaannu. Ajattelin kokeilla huomenna 18km duunimatkan ajella hissukseen, jos vaikka se menisi ilman vihlontaa.

hannupulkkinen
10.07.2013, 01.06
Hommaa hudeeni kompressiosukat tai säärystimet. Helpottaa kummasti pohjelihasten kiristymistä. Pitä ensin niitä muutama tunti ennne lenkkiä ja lenkillä ja sitten lenkin jälkeen. Niitä saa aika edullisesti. Olikohan Noname merkkisiä. Pari paria kun on ja toisia käyttää lenkillä ja toisia palautteluun niin avot auttaa. Ainaikin minua auttoi. Kalliiksi ei tule kokeilla.
Tämmöset. (http://webshop.nonamesport.com/epages/nonamesport.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120607-11092-116587-1/Products/006068/SubProducts/006068-XS)

JohannesP
10.07.2013, 08.02
Itselläni on sama vaiva kuin Hudeenilla, vasemman polven ulkosyrjä kipeytyy ja rupeaa vihlomaan. 3 viikkoon ei ole päässyt kuin testailemaan pyöräilyä ja pitänyt todeta ettei ole vielläkään kunnossa. Klossien asentoa ja satulan korkeutta olen hieman koittanut parannella mitkä ovat myös hieman auttaneet, mutta viimeksi 20km jälkeen sama polvi rupesi hieman ilmoittelemaan kunnostaan vaikka koitti ottaa kevyesti. Venyttely on hieman auttanut.

Pari viikkoa olen nyt tehnyt putkeen seisomatyötä kovalla lattialla ja nyt on ruvennut tuntemaan paineen tuntua polvessa. Ajattelin tänään myös varata ajan lääkärille kun ei ota parantuakseen vaikka kuinka himmailee.

codea
10.07.2013, 10.10
Mulla meni oikea jalka ns. alta tuossa viimeisen Espoon hitaiden lenkin jälkeen. Ei pystynyt jalkaa suoristamaan jos se oli koukussa ja jos oli suorana koukistamaan ilman hirveää kipua siinä ulkosyrjässä. Polvi jonkin verran turposi ja pitämällä kättä ulkosyrjällä tunsi oikeen natinan ja kitinän kun suoristeli jalkaa. Klenkkasi muutaman päivän buranan voimalla ja testailin uudestaan treenailua viikkoa myöhemmin. Ensin pyöräillen ja sitten varovaisesti juosten. Juostessa ei päässyt kuin pari kolme kilsaa kun kipu palasi jalkaan, joten jätin sen, mutta pari viikkoa myöhemmin arkuutta alkoi ilmetä pyöräillessäkin. Alunperin kipu iski juostessa, jota toki tuolla mainitsemallani lenkillä sitten pahensin.

Varasin lääkäristä ajan. Polvi röntgenkuvattiin ja sain lähetteen ortopedille. Heilutteli jalkaa tovin ja totesi saman kuin pööräilijälle. Rusto on pehmosta ja sille ei vaan voi mitään. Ohje oli, että saa rasittaa jalkaa ja pitääkin, ettei tukilihaksisto ympäriltä surkastu liikaa. Erityisesti suositteli sisäreiden lihasten vahvistamista. Lisäksi neuvoi tekemään mieluummin useita lyhyitä kuin pitkiä treenejä, pitämään satulan riittävän korkealla, jottei polvi koukistu liikaa ja muistaa korkean kadenssin runttaamisen sijaan. Polvituista sanoi, että voi toki koittaa, vaikka varmuutta ei ole auttavatko vai eikö. Ei kuitenkaan missään nimessä sellaisia, joissa polvi on peitettynä vaan polven tulee saada liikkua vapaasti. Kyykkääminen kiellettiin, koska siinä rasitus on kova polveen. Tuntui pätevältä kaverilta.

Totesi myös, että vaiva on yleinen myös lastentarhassa töissä olevilla naisilla, jotka paljon nostelevat lapsia kyykkyyn ylös meiningillä pitkin päiviä.

usko juntunen
11.08.2013, 11.10
soikeat eturattaat, rotorin q-ringssit ollut kuukauden käytössä ja oon kyllä todennut ne mukavammiksi itelleni polvien kannalta, vaikkei mulla polvissa ennenkään ole ongelmia ollut. tuntuu vain vähemmän rasittavilta.

Samansuuntaisia kokemuksia täälläkin. Keväisin pyöräilykauden alussa polvet tahtoo hieman oireilla. Tänä keväänä aloitin ajamisen Q-Rings rattailla eikä mitään tuntemuksia polvissa. Myöhemmin kesällä laitoin toisen pyörän jossa normaalit pyöreät rattaat ja aina pitemmän lenkin jälkeen polvia "kuumottaa." Nyt on tilattu soiket rattaat myös reenipyörään.

zifo
16.08.2013, 15.29
Mulla on tänä kesänä ollut polvet kipeenä. Alkuun vasen, jonka jälkeen myös oikea alkoi oireilemaan. Ongelmakohta oli molempien polvien sisäsivu. Polvet eivät parantuneet millään ja alkoi jo vähän rassaamaan, kun polvet oli "kipeet".. ei mitään jatkuvaa särkyä, mutta ei tuntunut hyvältä ja välillä vähän kuumotteli/kipeetä kohtaa löytyi. Ajoasento katsottu kuntoon, satulaa/klosseja "säädetty joka suuuntaan"(kerralla yhtä kohtaa ja ajettu lenkkiä tämän jälkeen) kyllästymiseen asti 2.5kk eikä mikään auttanut. SPD-SL keltaisilla klosseilla sai tehdä tilaa Speedplay Zero- polkimille. Muutama viikko myöhemmin polvikolotukset on alkaneet hellittämään ja pystyy taas polkemaan huoletta. Jos noilla polkiessa kääntää jalkaterän siihen asentoon missä se oli SPD-SL klossilla, niin tuntuu hirveeltä. Onhan noi vähän erilaiset tuntumaltaan ja meni jonkin aikaa totutella, mutta pois en vaihda. Hintaa noilla halvimmilla ei ole kun ~130e. Kannattaa varmaan kokeilla noita, jos muuta vaihtoehtoa ei enää ole.

Ohiampuja
26.03.2024, 20.56
Millaisella satulankorkeudella väki ajaa? Onko se jalan sisämitta kertaa 0.883 kuinka hyväksi todettu?

Taas on tullut V-jalkaan outoa polvikipua, mitä ei vähään aikaan olekaan ollut. Ja vähän olen miettinyt mistä se johtuisi.

Uutena juttuna olen tänä talvena laittanut flätit joka pyörään, että se on ainakin yksi muutos. Ja sitten toinen ehdokas syylliseksi saattaa olla satulan korkeus. Pyörän hallinnan takia tykkään ajaa hiukan matalalla satulalla, verraten tuohon kaavaan.

Ja nyt siis kysyn että onko kuinka yleistä se että 2-3 cm liian matala satula voisi kuormittaa polvia? Korkean satulan ongelmista puhutaan yleisesti, mutta mites tuo liian matala?

Ohiampuja
26.03.2024, 21.20
No heti tietysti löytyi tuollainen.

https://www.nmsportsmed.com/how-to-adjust-your-bike-to-prevent-knee-injuries/

paaton
27.03.2024, 07.40
Kylmällä kelillä kannattaa vaan käyttää esim polvareita vielä lisänä.
Siis jos muuten tykkää ajaa vähissä kamoissa, niin polvien kohdalle yksi extra kerros lämpöä.

paaton
27.03.2024, 07.42
No heti tietysti löytyi tuollainen.

https://www.nmsportsmed.com/how-to-adjust-your-bike-to-prevent-knee-injuries/

Ihan hyvä juttu. Tuosta voi äkkiä päätellä, että lyhyempi kampi on se helpotus polville.