Näytä tavallinen näkymä : Club Brooks
Jomppanen
17.05.2018, 15.15
Kiitoksia vastauksista, C17 Carved- mallin uskalsin tilata tuosta kumipäällysteisestä All Weatherista.
Ei niin herrasmiesmalli kuin nahkasatulat mutta sopinee minun käyttöön.
Kalliiksi vaan tuli kaikkien oheistarvikkeiden kanssa, tanko, teipit siihen, ilmaussarja, kengät..
Auto tulee halvemmkas kohta kun fillarointi.
Nyt ollaan siinä hilkulla että liitynkö minäkin Brooks Clubiin muiden herrasmiesten seuraksi.
Tarkoitus on aloittaa Cambium C17 All Weatherilla, https://www.brooksengland.com/en_eu/cambium-c17-all-weather-black.html
Pehmentääkö tuo päällisen kumi menoa juuri nimeksikään vai onko suositeltavaa käyttää ajohousuissa pehmustetta vaikka niistä ei tykkää?
Jos ajelee muutaman tunnin lenkkiä ilman pehmustinhousuja (mutta jotkut housut jalassa olis kuiteskin) niin pitääkö etsiä pehmeämpiä satuloita kuin tämä all weather?
Mulla C15, menee säämiskällä tai ilman.
Kannattaa tutustua myös tähän Gilles Berthoud nahkasatulaan. Ainakin muutama palstan pyöräilijä tuntuu tykkäävän ja laatu on ilmeisesti osoittautunut Brooksia paremmaksi.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52737-Gilles-Berthoud
Itselläni oli vähän aikaa Brooksin C15 swallow mutta se oli liian kapea.
https://www.brooksengland.com/en_eu/saddles/b15-swallow-chrome-3.html
Satulan yläpinnan nimellisleveys oli hyvä (about sama kuin normisatuloissani) mutta ne kiskojen kiinnituskohdat satulan alla tekevät sen, että Brooksin onkin oltava pari senttiä leveämpi, jotta istuinluiden kohta muotoituu oikealle kohdalle eikä metallisten kiskojen kiinnityskohtiin.
Kapeus ja muotoilu aiheutti liukkaan pinnan ohella sen, että luiskahdin satulassa koko ajan takaosan hyllyltä eteenpäin. Istuinluut ovat jo siellä niin alaspäin ja eteen viistosti kaartuvalla osalla, että liukumäkiefekti vei minut eteenpäin.
B17 tai siten Gilles Berthoudin jotain mallia tekisi mieli joskus kokeilla mutta näiden satuloiden paino rassaa myös hieman ostoaikeita. Lisäys nykyiseen 110 gramman kuitupenkkiin olisi kuitenkin jo lähes puoli kiloa :)
B17 ainakin itelle liian leveä droppitankopyörään ja ongelmaa eteenpäin valumisessa oli silti. Valumisesta pääsi lopulta eroon, mutta muita ongelmia jäi. Varmasti jumal-satula pystympään ajoasentoon (ohjaamo satulan korkeudella tai ylempänä).
^ Tai sitten ei. Itselläni liian kapea siihenkin ja B67 on se jumal-satula millä mennään.
Malamuutti
21.05.2018, 09.35
B17 ainakin itelle liian leveä droppitankopyörään ja ongelmaa eteenpäin valumisessa oli silti. Valumisesta pääsi lopulta eroon, mutta muita ongelmia jäi. Varmasti jumal-satula pystympään ajoasentoon (ohjaamo satulan korkeudella tai ylempänä).
Nämä on tosiaan perskohtaisia juttuja. Minulla on kyllä stonga suurin piirtein satulan tasolla, mutta B17 vaakatasossa eikä ongelmia valumisesta eteenpäin. Dropeilta ajaminen ei tuota mitään ongelmia tuossa kokoonpanossa. B17:n nokka ylöspäin ajamisesta taas ei tule oikein mitään.
Ei kyllä pitäisi ajaa vuorotellen noilla fillareilla. Kun B17:n jälkeen iskee pyrstönsä C17:n päälle, aika nopsaan alkavat visiot Cambiumista Fillaritorin myyntipuolella ja Gilles Berthoudien hinnat alkavat tuntua houkuttelevan edullisilta. Pitäisi nyt pian löytää Cambiumille se alussa vahingossa löytynyt täydellinen säätö, jossa satulan olemassaolo oikeasti unohtui.
Jöpöttäjä
31.05.2018, 20.38
Täällä painitaan maantiefillarin satulan kanssa. Läskissä ja täparissä on B17 satulat ja saa ajaa tunteja ilman pehmusteita eikä perse ole moksiskaan. Satula ja stonga samassa tasossa molemmissa fillareissa. Maantiemankelissa droppia 70mm ja satulana C17. Ei vaan tahdo tuolle satulalle loytyä hyvää asentoa, ei sitten millään ja pehmusteet ei muuta tilannetta. Meinasin luovuttaa tuon kanssa ja jotain nahkaista tilalle, mutta mitä? Istuinluiden väli 110mm. B17 ei toimi mulla maantiemankelissa, se on kokeiltu..
Ehdotuksia ja kokemuksia?
Samansuuntaisia olen pohdiskellut sillä erolla että C15 toimii ihan hyvin, mutta siltä haluaisin koittaa jonkun vastaavan nahkaisen. En ole vaan saanut selvitettyä mikä se olisi, swifti ei ainakaan sopinut, se olisi pitänyt olla nokka pystyssä että ei luiskahda kyydistä.
Täällä painitaan maantiefillarin satulan kanssa. Läskissä ja täparissä on B17 satulat ja saa ajaa tunteja ilman pehmusteita eikä perse ole moksiskaan. Satula ja stonga samassa tasossa molemmissa fillareissa. Maantiemankelissa droppia 70mm ja satulana C17. Ei vaan tahdo tuolle satulalle loytyä hyvää asentoa, ei sitten millään ja pehmusteet ei muuta tilannetta. Meinasin luovuttaa tuon kanssa ja jotain nahkaista tilalle, mutta mitä? Istuinluiden väli 110mm. B17 ei toimi mulla maantiemankelissa, se on kokeiltu..
Ehdotuksia ja kokemuksia?
Tähän heittäisin ton Cambiumin C13 carved sarjan. Omilla valituilla leveyksillä. On ne aika irvokkaita, mutta elämä ja perse on. Itselleni niissä on se arvo, että kun lähdet lenkille, et huomaa satulaa ollenkaan -tai sen huomaa vasta 125 km jälkeen -jos sittenkään.
Jöpöttäjä
09.06.2018, 15.47
Onkos kokemuksia B17 Narrow satulasta maantiepyörässä?
On. Mukava oli, mutta mulle "liian liukas" maantiepyörään, koska tykkään pitää nokkaa lievästi alhaalla enkä satulaa ns. vatupassissa. Kokoajan tuntui, että liukui liian eteen ja sai olla korjaamassa asentoa. Käyttöpyörässä toimi paljon paremmin. C13 carvedia en kyllä huomannut tänään +150 lenkilläkään. On myös kokemusta myös noista "non carved-malleista" . Mulle ne ei toimi ollenkaan niin hyvin, koska niissä ei ole mielestäni yhtä hyvä "jousto".
Jöpöttäjä
09.06.2018, 23.41
Voi bärsse....Olen arponut tuon B17narrow, B15 swallow sekä team pro satuloiden valillä.. jos nyt ottaa arpajaisiin mukaan C13/C15 ei homma ainakaan helpotu 😀😀
B15 Swallow oli ainakin itelle ihan mahdoton ja hirveä...mutta "harsoinen teräs!" ja Alanko
Jöpöttäjä
13.06.2018, 10.31
Laitoin snasti ajetun laina B17 sohvan maantiehyrrään kiinni ja kohta testi, helsinki-porvoo-helsinki testi.. On ainakin aikaa ruuvata 😂😂
Jöpöttäjä
13.06.2018, 17.16
Laitoin snasti ajetun laina B17 sohvan maantiehyrrään kiinni ja kohta testi, helsinki-porvoo-helsinki testi.. On ainakin aikaa ruuvata 😂😂
No, B17 oli aivan kamala perseen alla. Nyt sekin on koettu. Vakaa päätös tuli tehtyä ajellessa ja team pro haettu. Samalla Velobia liike tuli katseltua läpi. Mukavan oloinen kauppa. Sinne voi mennä toisenkin kerran.. Huomenna alkaa sisäänajo ja säädön etsintä 😊
Jöpöttäjä
13.06.2018, 21.28
Cambium kuskit, onko kokemusta, kuinka paljon all weather malli on pinnaltaan liukkaampi kuin "vanha" malli?
En ole sillä puuvillaisella ajanut mutta ei tuo All Weather ole kovinkaan liukas.
Jöpöttäjä
14.06.2018, 20.45
100km takana Team Pro satulalla ja perse tykkää. Alussa tod liukas, mutta kilsojen myötä liukkaus on vähentynyt, kuten kuuluukin käydä. Vanha C17 löysi tiensä vaimon maantiepyörään ja on ollut kovin tyytyväinen.
Jöpöttäjä
16.07.2018, 18.19
100km takana Team Pro satulalla ja perse tykkää. Alussa tod liukas, mutta kilsojen myötä liukkaus on vähentynyt, kuten kuuluukin käydä. Vanha C17 löysi tiensä vaimon maantiepyörään ja on ollut kovin tyytyväinen.
Team pro muotoutuu aikalailla hitaasti, mutta varmasti. Siitä tuli satula josta beba diggaa 😊
Taloon kulkeutui yksi C17 all weather. Ajoin sillä kokeeksi 70km lenkin. Ei se millään yllä nahkapenkin tasolle mukavuudessa, mutta parempi se on kuin moni vakiosatula. Erään ongelman huomasin. Penkin takaosaa kiertää kapea "kumitettu tekstiili" ja sen tekstiilin Le jääneet karvat ovat hiukan teräviä. Ne kuluttivat pyöräilyhousuihin pitkän kaarevan jäljen. Minulla on iso perse, joten osa ahterista on kaiketi satulan takana ainakin ajoittain . Hienolla hiomapaperilla pyyhin sen oululaisen kangastikkureunuksen pois. Ensi lenkille sitten samoilla jo "tuhotuilla" housuilla.
Malamuutti
26.07.2018, 08.40
^Aika lailla samoilla linjoilla on minun purstoni. Nyt olen saanut tuon C17 AW Carvedin oikeaan asentoon ja noin ekat 45 minuuttia se on erittäinkin mukava. Sen jälkeen sen alkaa tuntea. B17 taas ei ole moksiskaan pidemmistä lenkeistä. Tuon perusteella oma arvioni on, että C17 All Weather olisi erinomaisen hyvä kommuutterifillarin satula, siis noin 20 km/suunta matkaan asti, kun ajetaan säässä kuin säässä. Olen tässä funtsinut nahkasatulan hankkimista Cambiumin tilalle mutta vielä on harkinnassa, ei se nyt niin mahdoton ole. B17 vain on niin paljon mukavampi pidemmillä lenkeillä.
Cambiumin takaosan ongelmaa en ole huomannut, mutta toisaalta tuo B17 kyllä värjää ajohousujen persauksen "kauniin" ruskeaksi.
Jaahas, osuiko mulle nyt takuukeissiarpa?
Swift sisäänajolenkin jälkeen: vasen puoli huomattavasti joustavampi, hiukan tummempi (hunaja), ehkä puolisen senttiä alemmas muotoutunut kuin oikea. Kilsoja alle 200.
Lueskelin vähän vanhoja viestejä. Oliko sittenkin hölmö idea laittaa läski- / maastopyörään nahkasatula? Luultavasti en tule ajamaan kovin usein vesisateessa.
Tuosta pyörästä puuttui satula ja halusin Brooksia kokeilla, päädyin Swift Titaniumiin. Swift taitaa kelvata vaikka maantiepyöräänkin. Parin lenkin perusteella satula tuntuu jo hyvältä, vaikka odotin pitkää break in periodia.
http://teemu.dy.fi/pyora/Commandokan2.jpg
Malamuutti
07.08.2018, 09.19
Lueskelin vähän vanhoja viestejä. Oliko sittenkin hölmö idea laittaa läski- / maastopyörään nahkasatula? Luultavasti en tule ajamaan kovin usein vesisateessa.
Tuosta pyörästä puuttui satula ja halusin Brooksia kokeilla, päädyin Swift Titaniumiin. Swift taitaa kelvata vaikka maantiepyöräänkin. Parin lenkin perusteella satula tuntuu jo hyvältä, vaikka odotin pitkää break in periodia.
Maasturissa kannattaa vissiin rasvata satulan alapuoli hyvin, jos aikoo rypeä rutakoissa. Tosin sehän sanotaan jo käyttöohjeissa. Oma B17 on muutamaan kertaan kastunut sateessa ja siinä löystynyt, mutta aina se on kuivuessaan taas kiristynyt. Satulan nokasta tosin lähti reippaassa sateessa aika hyvin väriä.
Eilen asensin toiseen pyörään C17 All Weather Carvedin tilalle Team Pro Imperialin. En ehtinyt koeajolle, mutta säätöjen jälkeen tuntui pikku pyörähdyksellä hyvältä. Aika nokilleen piti asentaa, katsotaan joutuuko sittenkin pidemmällä ajolla säätämään suorempaan.
Tänään ruuvasin mustan Team Pron kiinni pyörään. Ei ollu rakkautta ensi perseensilmäyksellä. Saa nähä, josko muutaman satasen tuolla kokeilis ennen kuin päättää...
Malamuutti
09.09.2018, 10.54
Vaatihan tuo team Pro vielä töitä, mutta nyt fiilis on alustavan positiivinen. Halkio tuntui nipistävän ja jousti jotenkin kummasti, kun satulan naru oli kiristetty vain keskeltä. Hiiriosoitin heilui ja monta kertaa halkiottomien satuloiden OSTA-namiskan kohdalla. Laitoin narun sitten reikiinsä koko halkion pituudelta ja kiristin. Toisella lenkillä tämän jälkeen alkoi sitten olla sellainen jahas, nyt tuntuisi toimivan -fiilis. Tuo satula on koko ajan ollut OK hanurin ja istuinluiden osalta, mutta nokka/halkio ei ole oikein sopinut anatomiaan. Koko matkan kiristys tuntuisi auttaneen siihen. Katsotaan nyt pidemmällä ajalla, alkaisiko tuo tosiaan toimia.
paskalokki
15.09.2018, 15.11
Onko muilla alkanu nuo C17-satulat narisemaan? Maantiepyörässä C17 ja krossarissa samanlainen halkiolla. Reipas kuukausi sitten alkanut maantiepyörä etenkin narisemaan polkiessa, ei putkelta vaan satulasta. Eikä säännöllisesti, mutta usein. Voimansiirtoa on putsattu ja vaihdettu eikä tunnu ääni tulevan sieltä, mutta rullatessa satulasta ei narinaa tule. Ääni voimistuu monesti jos polkee toispuoleisesti, esim. toinen käsi irti stongasta.
Olen molemmat satulat purkanut, rasvanut ja kiristänyt. Rasvaa on laitettu myös kiskoihin ennen kiristämistä tolppaan. Tolpat on myös irroitettu ja rasvattu, luonnollisesti. Satuloiden purkamisen jälkeen ääni tuntui hieman vaimenevan, muttei poistuvan kokonaan.
Pyörinä Canyoneita, maantiellä ajettu reilu 17 000 km ja krossarilla reilu 8000 km. Ohjain- tai keskiölaakereita ei ole vaihdettu.
Lauantain lenkillä napsahti 12v vanhasta Team Professional Copper mallista toinen kisko poikki eli sen aikaa se on maastoajoa kestänyt. Aina ilman suojaa ja usein hankautunut hiekasta ja mudasta harmaaksi, mutta aina pesun ja rasvauksen jälkeen ollut taas ihana oma itsensä. Nahoiltaan siis edelleen oikein hyvässä kunnossa ja.. *snif*
Nyt seuraakin raadille kysymys:
Randossa ja toisessa arkifilossa on B17 ollut vuosia ja kenties vuosikymmenkin, mutta seuraavaksi voisi kokeilla maastoon jotain modernimpaa tulokulmaa. Mitä satulaa suosittelisitte, jos B17 sopii hanurille ja Cambium ei ole pelissä mukana? :)
Maantiepyörässä oli aikaisemmin Swift, josta tykkäsin (pisin päivälenkki vähän yli 300 km), mutta vaihdoin kuitenkin Cambiumin (carved), joka ainakin itselleni on eturauhasystävällisempi (vanhuus kun ei tuu yksin). Cycloon vaihdoin myös tuon Cambiumin. Kaupunkipyörässä on B17.
Onko tietoa, saako jostain Tampereen liikkeestä Cambiumia testisatulaksi ajoon?
Tank Driver
30.05.2019, 00.22
Onko tietoa, saako jostain Tampereen liikkeestä Cambiumia testisatulaksi ajoon?
Portaksista
Malamuutti
30.05.2019, 09.00
Pelagolla on muuten tällä hetkellä Brooksin satuloita halvennuksessa. En ihmettelisi,vaikka olisivat Euroopan halvimmat.
Nimim. "Ostin sitten titaanikiskoisen Team Pron"
Onneks oli mustat Swiftit loppu.
Parin vuoden jahkailun jälkeen ostin GG-fillariini Swiftin.
Tanko on useamman sentin satulaa alempana, eli mallin pitäisi olla sopivanlainen ja säätelyä on tehty nyt muutaman n. 1h lenkin ajan. Kulma on asteen pari nokka pystyssä, aiempaan Fizikin vaahtomuovisohvaan verrattuna satula on jokusen sentin edempänä. Korkeus on polkemisen kannalta oikea.
Istumaluut osuu sopivasti kohtaan, jossa istuin levenee, mutta väliliha-alueen paine ärsyttää – tai miten tuon nyt ottaa: Kun ristiselän asento on justiinsa eikä melkein oikein, ei painetta ole häiritsevästi. Minulla on kuitenkin paha tapa seilata satulassa ja lepuuttaa välillä kevyemmin rullaillessa, jolloin lantion asento muuttuu, ristiselkä köyristyy, häntäluu laskee ja säkkien takana alkaa paine tuntua. Eli joo, jos sitä reenaa vatsa- ja selkälihakset oikein tiukkaan kuntoon, niin mikäs siinä. Ja hyvähän se on toisaalta, että saa huonosta ajoasennosta palautetta, mutta en nyt tiedä haluaako tuolla Brevettiä tai viikonloppuretkeilyä harrastaa.
Malamuutti
15.08.2019, 10.59
Istumaluut osuu sopivasti kohtaan, jossa istuin levenee, mutta väliliha-alueen paine ärsyttää – tai miten tuon nyt ottaa: Kun ristiselän asento on justiinsa eikä melkein oikein, ei painetta ole häiritsevästi. Minulla on kuitenkin paha tapa seilata satulassa ja lepuuttaa välillä kevyemmin rullaillessa, jolloin lantion asento muuttuu, ristiselkä köyristyy, häntäluu laskee ja säkkien takana alkaa paine tuntua. Eli joo, jos sitä reenaa vatsa- ja selkälihakset oikein tiukkaan kuntoon, niin mikäs siinä. Ja hyvähän se on toisaalta, että saa huonosta ajoasennosta palautetta, mutta en nyt tiedä haluaako tuolla Brevettiä tai viikonloppuretkeilyä harrastaa.
Minulla tuo Team Pro aiheutti myös painetta välilhan alueelle. Satulan asennon saaminen kohdalleeen just eikä melkein auttoi. Satula on myös ajan mittaan mukautunut ahteriini ja sekin on helpottanut painetta.
twentyniner
15.08.2019, 17.32
Veloshop.fi myy alessa Brookseja just nyt, itselleni yhden hiilarikiskoisen Cambiumin ostin testiin.
Jöpöttäjä
08.11.2019, 22.26
Oottekos käyttäneet Brooks Profidea nahkakenkiin? Mahtaako olla likelle samaa soossia kuin minkkiöljyä sisältävät kenkävahat?
Swifti tuli hommttua ja syksyllä alkoi pistää silmään (ja perseeseen) kun satulassa nahka on vasemmalla reunalla reippaasti ohuempaa ja lötkömpää kuin oikealla puolella.
Kuten kenkien kanssa, ei nahka koskaan ole homogeenista mutta vähän tuo nyt nyppii kun satula joustaa takapuolen alla eri tavoin eri reunoilta. Kaipa tuon kuitenkin takuuseen saa puhuttua?
Pihinä poikana tilasin tietty Saksasta niin nyt pitää sitten maksella postimaksuja takuupalautuksesta...
https://drive.google.com/file/d/1lpbczqJhRqsBMS32wv8gpax44CrJ4mI6/view?usp=drivesdk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tässäkin ketjussa pari sivua aiemmin raportoitu vinoista Brookseista. Voisko noi Saksasta halvalla ostetut olla jotain b-laatua vai onko se ihan yhtä iso mahdollisuus saada huono mistä vaan? Oma B17 on kylläkin bike componentsilta ja ihan ok.
Jöpöttäjä
09.05.2020, 22.12
Meillä on perheessä 8 fillaria ja jokaisessa saksasta tulattu Brooks ja kaikki ovat priimaa kamaa.
Aikaisemmin käytin Brooksin nahkasatuloita kaikissa pyörissä. Nyt käytössä on noita Cambiumeja (carved). Läskipyörässäkin aivan loistava. Tuon tilasin myös huomenna saapuvaan Orbean maasturiin.
Äkksieltään en löytänyt millä sivulla ja mitä vinoista Brookseista oli aiemmin keskusteltu, mutta pari viikkoa sitten Rose Bikestä tilaamani B17 on ainakin sikäli vinossa, että nahka jatkuu toisella puolella selkeästi alemmas. Satulan nokassa etenkin. Onko sitten virhe tapahtunut nahan leikkaus vai asennusvaiheessa... mutta kalliiksi satulaksi työnjälki on pieni pettymys ainakin itselle, vaikka kuinka olis käsityötä. Olen laittanut kyselyä sekä kaupan että valmistajan asiakaspalveluun, mutta eipä näytä ketään kiinnostavan asia. :mad:
Onkohan tuonut sitten normaalia vai pitäisikö satula palauttaa ja vaihtaa? Vielä en sitä käyttöön ottanut.
Oisin ainakin huolestunut, jos satula on sillä tavalla vino, että siinä istuisi vinossa.
Luulisin, että leikkausvaiheessa ei oikein voi tulla virhettä, kun leikkaus tehdään stanssaamalla, joten kaikki nahat on alussa saman muotoisia. Eli ehkä virhe tulee myöhemmässä vaiheessa ja johtuu sitten nahan epätasalaatuisuudesta ja/tai huolimattomuudesta.
Linkissä kuva satulasta. Voi olla että ajaessa ei edes huomaa.
https://drive.google.com/file/d/1mQjZkX2E4W9erS5G6hy02heSb3k_ZPrd/view?usp=sharing
Klubiin liittyminen on vakaassa harkinnassa, nuo all weather mallit vaikuttavat ominaisuuksiltaan varsin vakuuttavilta kelissä kuin kelissä jyystettävään käyttöpyörään. Noita leveyksiä tässä lähinnä ihmettelen!
Tällä hetkellä parhaiten olen saanut toimimaan vanhan Fizik Nisenen, joka on leveydeltään ~130mm. C15 leveydeksi ilmoitetaan 140mm ja C17 massiiviset 160mm, kuitenkin C17 on se jota yleisesti pidetään standardina. Onko näitten Brooksien muotoilu jotenkin sellainen, että tuota ilmoitettua leveyttä ei kannata vertailla olemassa olevan satulan kanssa, vai miten tuo menee? En ole istuinluitani mittaillut, mutta leveämmässä päässä varmasti on. Tiedän, että satulan toimivuutta ei pysty toteamaan kun käytössä, mutta joku haju pitäisi olla, että mistä aloittaisi kokeilut.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
arctic biker
22.06.2020, 07.20
Ekassa Brooksissani menin Cambiumiin ja tuohon leveimpään. Kivan joustava ainakin, mitään kovin pitkiä matkoja en ole vielä ajanut mutta ensivaikutelma on hyvä.
Onko näitten Brooksien muotoilu jotenkin sellainen, että tuota ilmoitettua leveyttä ei kannata vertailla olemassa olevan satulan kanssa, vai miten tuo menee?
Joo, ei varmaan satuloiden ilmoitetut leveydet ole täysin vertailukelpoisia. Ite oon mieltänyt nuo niin, että c15 on maantiepyörän satula ja c17 retkisatula. Ihan ok c17 oli kylläkin droppitankopyörässä, kun sellaista kokeilin, eikä se mielestäni tunnu yhtä leveältä kuin B17. Hiilikuitukiskoista C13:a saa kolmessa eri leveydessä: 132,145 ja 158
^ Juu juu. Mulla on enemmän retki, kun maantie tuo droppitankovehjes, satula kyllä on sentin pari yläotetta korkeemmalla. Parashan ois, jos löytyis jostain liikkeestä kokeiluun C15 ja C17, sokkona koittaisin ehkä jälkimmäistä kuitenkin ensin.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Tietämätön
26.06.2020, 14.17
Kuinka tiukalle tuon Brooksin satula pitäisi kiristää? Tarkoitan siis sitä satulan nokan alla olevaa ruuvia, jolla vedetään nahka takaisin tiukaksi, kun se siinä ajellessa löystyy. Vähän olen koittanut keskeltä painaa ja katsoa, että on hieman tiukalla. Ei sitä uskalla ihan jännittää oikein tiukalle, kun varoittavat nahkan sitten repeävän.
Tässä oli jo useampi tuhat kilsa ajattu ja väänsin nyt hiukan tiukemmalle.
Malli on muistaakseni B67 tai Flyer, jos sillä on merkitystä. Kuitenkin se leveä trekking-satula jousituksella.
Joku 1/4 kierrosta kai kerrallaan, eli varovoinen kannattaa olla.
Ite en oo omaa b17:ää kiristänyt vielä kertaakaan ja kilometrejä on jotain 5000 ja10000 välissä. Oon kyl köykäinen, enkä oo antanut satulan kastua, enkä myöskään ole rasvaillut sitä kovin ahkerasti. Ei näytä vielä ollenkaan sellaiselta, miltä moni pitkään ajettu "täysin muotoutunut" kuvissa näyttää.
Tietämätön
26.06.2020, 22.36
Joku 1/4 kierrosta kai kerrallaan, eli varovoinen kannattaa olla.
Ite en oo omaa b17:ää kiristänyt vielä kertaakaan ja kilometrejä on jotain 5000 ja10000 välissä. Oon kyl köykäinen, enkä oo antanut satulan kastua, enkä myöskään ole rasvaillut sitä kovin ahkerasti. Ei näytä vielä ollenkaan sellaiselta, miltä moni pitkään ajettu "täysin muotoutunut" kuvissa näyttää.
Aivan, ohjeissa lukee just vain, että 1/4 kierrosta kerralla, mutta enpä ole huomannut mitään näppituntumaohjetta, että millainen on oikealla kireydellä oleva satula. Vai onko siitä mitään haittaa, jos se on liian löysä?
Jos se on mukava, eikä ole lähtenyt mukavuutensa puolesta kehittymään huonompaan suuntaan, eikä aiheuta puutumisvaivoja, niin ehkä ei kannata kiristellä.
Tietämätön
28.06.2020, 21.12
Jos se on mukava, eikä ole lähtenyt mukavuutensa puolesta kehittymään huonompaan suuntaan, eikä aiheuta puutumisvaivoja, niin ehkä ei kannata kiristellä.
Lähinnä mä vaan sitä, että voiko se hajota, jos ajelee vaan tyytyväisenä kiristelemättä?
Klubiin liittyminen on vakaassa harkinnassa, nuo all weather mallit vaikuttavat ominaisuuksiltaan varsin vakuuttavilta kelissä kuin kelissä jyystettävään käyttöpyörään. Noita leveyksiä tässä lähinnä ihmettelen!
Tällä hetkellä parhaiten olen saanut toimimaan vanhan Fizik Nisenen, joka on leveydeltään ~130mm. C15 leveydeksi ilmoitetaan 140mm ja C17 massiiviset 160mm, kuitenkin C17 on se jota yleisesti pidetään standardina. Onko näitten Brooksien muotoilu jotenkin sellainen, että tuota ilmoitettua leveyttä ei kannata vertailla olemassa olevan satulan kanssa, vai miten tuo menee? En ole istuinluitani mittaillut, mutta leveämmässä päässä varmasti on. Tiedän, että satulan toimivuutta ei pysty toteamaan kun käytössä, mutta joku haju pitäisi olla, että mistä aloittaisi kokeilut.
Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
Hyvin sopii mulla sekä Flite että B17, vaikka Flite on selvästi kapeampi. Sen sijaan takaosastaan tasaiset levymäiset satulat ovat minulle sopimattomia. Tilannetta pahentaa nihkeä, luistamaton pinta. Esim aika monessa Konassa ensiasennussatulana oleva Velo.
Harkinnassa nyt toisen B17:n osto ja kuraiselle syyskelille Cambium.
Heti ensimmäisestä lenkistä alkaen B17 tuntui taivaallisesta ja ihmettelin, miksen aiemmin ostanut.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200704/73f16496df2901c21acaadaf71b707a2.jpg
brilleaux
07.07.2020, 14.37
Cambium Carved C13 132mm näyttää olevan melko vaikeasti löydettävä. Loppu jokapaikasta, kai tuota vielä valmistetaan?
EDIT: yksi (https://www.velobia.fi/brooks-cambium-c13-satula)löytyi, hinta kyllä syljettää.
Ei se sitten enää syletä jos löytyy oikeasti siitä se oma satula. Tai no ehkä sylettää jos omistaa 5+ pyörää.
Cambium Carved C13 132mm näyttää olevan melko vaikeasti löydettävä. Loppu jokapaikasta, kai tuota vielä valmistetaan?
EDIT: yksi (https://www.velobia.fi/brooks-cambium-c13-satula)löytyi, hinta kyllä syljettää.
Jokainen persus on tietty erilainen, mutta mulla on kaikissa pyörissä just toi. Eikä syletä hinta, kun päivittäin monien ja taas monien tuntien jälkeen siellä takamuksessa on edelleen kaikki kunnossa. Tätä ennen olin löytänyt monta ns. "läheltä liippaa" satulaa, mutta onneksi löyty vielä toi Cambium. Ihanan joustava ja toisaalta pitävä pinta, koska tykkään pitää satulan nokkaa reilusti alhaalla, niin mitään valumista eteen ei ajoasennossa silti tapahdu.
Toisaalta tiedän myös kokemuksesta sen, ettei tää silti kaikille istu. Mulla on siis kapeat istuinluut, 9,5 cm. Aikaisempia suosikkeja oli esim. Selle Italia SLR Flow ja SQlab 611 ergo, mutta silti toi brooks pesee noilla pöytää...vietän noiden Cambiumien päällä yli 400 tuntia vuodessa.
Itellä meni vuositolkulla oikean satulan metsästämisessä. Samalla tietty haettiin ajoasentoa muutenkin, mutta lopulta se kaikki loksahtaa kohilleen:) Kannattaa siis tuota metsästää, vaikka saatavuus olisikin heikkoa. Toi reiätön malli tossa samassa koossa on myös melkein ihan yhtä mukava ajaa kuin tuo carved versio. Joustavuutta on hieman vähemmän, mutta kyllä siitä saa sen kuvan, että toimiiko se itelle vai ei.
brilleaux
08.07.2020, 07.52
^Noin 105mm on omat istuinluut. Carved-versio harkinnassa koska on tullut selväksi että mun satula tarvitsee vähintään sen "uran" siihen keskelle.
Kyllä tolla Hengelläkin ajelee, ei suurempaa moittimista. Satunnaista puutumista ajoittain ilmenee persuuksissa, muuten satula on hyvin huomaamaton.
EDIT: onko muuten tietoa Cambiumin hiilarikiskojen sopivuudesta/sopimattomuudesta eri tolpille? Kaikkinhan tuo 9x7mm kisko ei kaiketi käy?
paskalokki
08.07.2020, 23.02
Tuntuu, et Cambium C17 carved narisee ajaessa maantiepyörässä. Aikanaan purin koko satulan osiin ja kasasin uudestaan, mutta sillon ei tuo auttanut, katosi itsestään. Onko muilla ollut C-malleissa narinaa?
ilkkaluukkonen
12.07.2020, 19.25
Tuntuu, et Cambium C17 carved narisee ajaessa maantiepyörässä. Aikanaan purin koko satulan osiin ja kasasin uudestaan, mutta sillon ei tuo auttanut, katosi itsestään. Onko muilla ollut C-malleissa narinaa?
Ei narise keväällä ostettu C17 Carved mulla. Onko sulla vanhempi malli? Kuulemma uudet on jäykempiä, ehkä vanhassa on vikaa?
Jöpöttäjä
13.07.2020, 23.40
Ootteko käyttänyt spray nahan kyllästettä satuloiden alapuolella?
Ei narise keväällä ostettu C17 Carved mulla. Onko sulla vanhempi malli? Kuulemma uudet on jäykempiä, ehkä vanhassa on vikaa?
Minulla on noita 3 käytössä, joista mikään ei narise. 2 vanhempaa ja yksi tänä vuonna ostettu. Maantiepyöräänkin laitoin tuon, kun C15 tuntui liian kapealta.
^Noin 105mm on omat istuinluut. Carved-versio harkinnassa koska on tullut selväksi että mun satula tarvitsee vähintään sen "uran" siihen keskelle.
Kyllä tolla Hengelläkin ajelee, ei suurempaa moittimista. Satunnaista puutumista ajoittain ilmenee persuuksissa, muuten satula on hyvin huomaamaton.
EDIT: onko muuten tietoa Cambiumin hiilarikiskojen sopivuudesta/sopimattomuudesta eri tolpille? Kaikkinhan tuo 9x7mm kisko ei kaiketi käy?
Tolpan kanssa kannattaa tietty olla tarkkana, sillä eihän se hiilarikisko kaikiin tolppiin/satulakiinnityksiin sovi. Toisiin on valmiina/erikseen sopivat kiinnityspalat erilaisille kiskoille ja toisiin se taas käy ilman ongelmaa. Tää on sitä samaa, mitä kaikkien muidenkin osien kanssa on aina roadbikeissa -pakasta vedettynä osasta ei voi olla koskaan varma, sopiiko se just tähän min pyörään:). Aina tarvii ihan viddusti kuukkelointia. Jotkut osat on tietty helpompia kuin toiset, esim. ketjut -ei tarvi tietää kuin mikä systeemi(5-13/1-2) ja sitte voi vaan funtsata, että paljonko haluaa keventtää...ja siitä maksaa...
Jöpöttäjä
18.07.2020, 23.24
B17 satulaa ollut perheessä mustana 5 kpl ja ovat aina pitäneet hyvin värinsä. Nyt menossa eka hunajan värinen jolla ajettu 100km ja värissä näkyy nyt jo selkeää kulumista. Onko värien kestossa oikeasti näin valtava ero?
Rajapaimen
24.10.2020, 09.23
Osaisiko joku neuvoa miten saan kiristettyä B17 satulaa? Kun yritän kiristää ruuvia niin myös kierretanko pyörii. On sen verran löystynyt nahka, että olisi pakko saada kiristettyä. Yrittänyt netistä etsiä ohjetta, mutta ainoastaan löytänyt saman kysymyksen ilman vastausta? Suuret kiitokset jo etukäteen, jos joku osaisi auttaa.
Lähetetty minun AGS-L09 laitteesta Tapatalkilla
Rajapaimen
24.10.2020, 14.11
Näköjään ei tarvinnut, kuin hieman pihdeillä puristaa säätöruuvin edestä niin alkoi kiristymään avaimella.[emoji85]
Lähetetty minun AGS-L09 laitteesta Tapatalkilla
arctic biker
24.10.2020, 21.10
Itse tai takalistoni on tykännyt Cambiumista, ostaisin toisenkin mutta pidemmät reissut rajoittuu yhdelle pyörälle.
Jöpöttäjä
24.10.2020, 21.32
Mikäs Cambium vastaa leveydeltään B17 satulaa? C19?
Ainakin omasta mielestä B17(175mm) tuntuu leveämmältä kuin C17(164mm), joten arvaisin C19 (184mm). Ilmoitettuja mittoja ei välttämättä kannata tuijottaa, koska satulat on kuitenkin niin erilaisia.
Jöpöttäjä
24.10.2020, 21.55
Nuo ilmoitetut mitat on mitä on.
Rouvalla on C17 ja se on paljon kapeampi kuin B17.
Iisiraireri
25.04.2021, 15.02
Tuli hommattua Nishikin fatti. Pari reissua tehaspenkillä riitti. Nyt mennään B17:lla.
Myin talvella Pelagoni ja sen mukana poistuin Club Brooksista.
Hankin luomufillarin tilalle sähköavusteisen, eli hybridin. Ajelin puolisentoistatuhatta sen geelipenkillä ja oli ihan pakko tilata Brooks B17.
Toissa viikolla sen sain ja viime viikolla asensin, joten sisäänajo on vasta menossa.
Mutta jo nyt B17 tuntuu Cuben alkuperäistä paremmalta :)
Täytyy kyllä todeta, että ei se Cuben komforttigeelipersiinalainenkaan ihan huono ole...
Siis takaisin Brooks-kerhossa :D
Kyssäri: pehmeneekö C15 AW Cambium Carved käytössä? Ekat viilikset, että muuten hyvä, mutta persluihin tekee kipeää. Satula melko kova tuolta takaa
Ei se varmaan pehmene. Saattaa tosin olla niin, että Cambiumit on pehmeempiä lämpimällä kelillä kuin kylmällä.
Uusi satula vaatii totuttelua, vaikka olisikin karaissut itseään toisella satulalla, koska satulat osuu kuitenkin persiiseen hieman eri tavalla. Mulla on c15 carved ja oli jotenkin hankala satula alkuun. Olin myymässäkin sitä ja kokeilin useampaa muuta satulaa välissä, kunnes laitoin takaisin ja nyt toi on ollut droppitankoisessa pyörässä kolme vuotta ja tykkään nykyään. Käytän yleensä pehmustettuja housuja, mut menee muutama tunti ihan hyvin ilmankin.
Hyvin sopii mulla sekä Flite että B17, vaikka Flite on selvästi kapeampi. Sen sijaan takaosastaan tasaiset levymäiset satulat ovat minulle sopimattomia. Tilannetta pahentaa nihkeä, luistamaton pinta. Esim aika monessa Konassa ensiasennussatulana oleva Velo.
Harkinnassa nyt toisen B17:n osto ja kuraiselle syyskelille Cambium.
Heti ensimmäisestä lenkistä alkaen B17 tuntui taivaallisesta ja ihmettelin, miksen aiemmin ostanut.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200704/73f16496df2901c21acaadaf71b707a2.jpg
B17 nyt rasvattu toiseen kertaan. Kilometrejä takana noin 1500.
Lisäksi rapakeleille ja syyssateisiin ostin Cambiumin. Sähköpyörässä on ollut jo parisen vuotta Cambium ja hyvältä tuntuu edelleen noin 3400 km jälkeenkin.
Molemmat satulat ovat minun makuuni riittävän liukkaita. En pidä ollenkaan nahkeapintaisista satuloista.
Malamuutti
12.08.2022, 08.09
Kona Sutrassa on nyt kiinni kolme vuotta sitten ostettu titaanikiskoinen Team Pro, joka on kyllä näin muutaman sadan kilometrin jälkeen alkanut pehmentyä ja muotoutua hanurin mukaiseksi. Erityisesti kuumalla säällä muotoutuminen pyrstön muotoiseksi kävi paaaljon nopeammin kuin sanotaanko 15 asteessa, jopati yllättävän nopeasti. Suoraan paketista tuo myötäsi meikäläisen painon alla suurin piirtein yhtä paljon kuin kakkosnelkku.
Mutta voi jestas että jostain kohtaa kuuluu melkoista narinaa, kun istualtaan runttaa vähän suuremmalla väännöllä ylämäkeen. Pitää kai yrittää ensin varuiksi kiristää kiinnitystä tolppaan.
thinwhiteduke
31.07.2023, 02.02
Kerhoon liittyminen ja brooksin nahkasatulat kiinnostelee kovasti! Satulan hankinta on kuitenkin sen verran iso investointi, että päädyin mittailemaan istuinluitani ennen ostopäätöstä. Vien saunassa puolentoista istumapaikkaa, niin yllätyinkin hieman kun tulokseksi tuli kotikonstein noin 10 cm, mikä ilmeisesti miehillä tarkoittaa, että kapeilla istuinluilla mennään.
Etsin nyt alustavasti netistä tietoa sopiiko B17 kapeille istuinluille, mutta tähän ei löytynyt mitään selkeää vastausta. Ja kun tuo satula on leveytensä puolesta tosiaan melkoinen sohva, niin mitkään +3 cm ohjenuorat eivät ilmeisesti päde. Tuo narrow-malli voisi olla myös itselleni vaihtoehto, tosin sitä ei taida saada nätimmällä special-viimeistelyllä. Helsingissä ei tutkimusteni perusteella löydy tuota kapeaa mallia yhdestäkään kivijalkakaupasta, mikä tekee vertailusta harmillisen hankalaa :( Nuo C-sarjan mallit eivät lukemani mukaan yllä mukavuudessaan nahkasatuloiden tasolle, joten ne eivät minua lähtökohtaisesti kiinnosta.
Mahtaisiko kanssafoorumilaisissa olla muita kapeasti istuvia friikkejä, jotka haluaisivat kertoa kokemuksistaan Brooksin nahkasatuloiden kanssa?
Olen suunnitellut tökkääväni satulan matkapyörääni, jossa ohjaamo on palttiarallaa istumaosaston tasolla, eli ajoasento on suhteellisen pystyssä.
Malamuutti
31.07.2023, 08.27
Kerhoon liittyminen ja brooksin nahkasatulat kiinnostelee kovasti! Satulan hankinta on kuitenkin sen verran iso investointi, että päädyin mittailemaan istuinluitani ennen ostopäätöstä. Vien saunassa puolentoista istumapaikkaa, niin yllätyinkin hieman kun tulokseksi tuli kotikonstein noin 10 cm, mikä ilmeisesti miehillä tarkoittaa, että kapeilla istuinluilla mennään.
Etsin nyt alustavasti netistä tietoa sopiiko B17 kapeille istuinluille, mutta tähän ei löytynyt mitään selkeää vastausta. Ja kun tuo satula on leveytensä puolesta tosiaan melkoinen sohva, niin mitkään +3 cm ohjenuorat eivät ilmeisesti päde. Tuo narrow-malli voisi olla myös itselleni vaihtoehto, tosin sitä ei taida saada nätimmällä special-viimeistelyllä. Helsingissä ei tutkimusteni perusteella löydy tuota kapeaa mallia yhdestäkään kivijalkakaupasta, mikä tekee vertailusta harmillisen hankalaa :( Nuo C-sarjan mallit eivät lukemani mukaan yllä mukavuudessaan nahkasatuloiden tasolle, joten ne eivät minua lähtökohtaisesti kiinnosta.
Olen mitannut omille istuinluilleni noin 11 cm ja B17 toimii oikein hyvin. Tällä hetkellä tosin hanuri on eniten Kona Sutrassa olevan Swiftin päällä joka myös sopii oikein hyvin meikäläisen derrieren anatomialle. Mukavampi (minulle) kuin edellisessä viestissä mainitsemani Team Pro ja mukautui paaaljon nopeammin kuin se.
Joo, ei tuo B17:n 175mm ole mitenkään yhteismitallista tavallisten satuloiden mittojen kanssa, ja Brookshan muotoutuu käyttäjänsä mukaan. On se silti huomattavasti leveämmän tuntuinen kuin joku 140mm satula. Ite oon päätynyt siihen, ettei sovellu mihinkään nykyiseen pyörääni, mutta säilöin sen kaappiin odottamaan tulevaisuutta ja jotain mahdollisesti pystyasentoisempaa pyörää. Sisäreisien hankausta suurempi ongelma itselleni oli kylläkin alapään puutuminen, mikä ei kai liity leveyteen vaan satulan asennuskulmaan. Samaan aikaan ylivoimaisesti mukavin, mutta myös ongelmallisin satula, jota olen käyttänyt.
El-Carpaso
31.07.2023, 21.57
B17 kuten kaikki nahkasatulat on semmonen leveän näköinem oikeasti kapea. Mä en 135mm istuinluilla pysty käyttämään B17, koska istun rautojen päällä. Mittailin joskus entisen B17 niin maksimi istuinluuleveys sillä oli abaut 110mm.
thinwhiteduke
02.08.2023, 21.35
Kiitokset vastauksista! Rohkistuin sen verran, että satula on nyt tulossa postissa ja klubijäsenyys vetämässä. :)
Hitto kun en ole seurannut tätä palstaa. Onko suosituksia mistä tuollainen Cambium kannattaa tilata tai hakea? Pääkaupunkiseutu. Edit, tilasin Turusta.
tchegge_
04.11.2023, 19.15
Onko kukaan kokeillut Ass Saversin satulakiinnitteisiä lokareita Cambiumin kanssa?
Mucky Nutzia joutui puukottamaan aika paljon että istuisi paremmin sen takalipan ohi.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.