Näytä tavallinen näkymä : Työmatkapyöräily kunniaan!
tchegge_
19.04.2024, 13.12
Itsellä työläppäri sen verran painava että mieluummin just tarakka ja sivulaukut. Läppäri toisessa ja muut kamat toisessa laukussa.
Ylempänä mainittu Ortliebin Quick rack(ligth) minullakin, ehkä olisi kannattanut ostaa se malli missä on se tavarataso mutta näinkin menee hyvin.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Ortlieb hyppii aina välillä sen alakoukun irti kanttareiden ylityksessä mikä on ärsyttävää. Lisäksi laukku on täyteen lastattuna (kengät, housut, paita, takki, lukko jne.) melko painava ja vääntää pyörää sivulle.
Minulla on pieni voile sträppi varmistamassa alhaalta. Ei pompi enää irti. Nyt esihenkilö antoi luvan tilata Ortliebin Office bagin. Onko kellään kokemusta siitä uudemmasta 3.1 -kiinnityksestä? Pysyykö paremmin ilman voile-virityksiä?
Steve Baggy
19.04.2024, 13.40
Voisko ohiampujalle saada bannia trollaamisesta :)
Joo oishan tuo jo aika, kun niin monessa ketjussa :)
Niiden perinteisten Ortliebin takalaukkujen lisäksi mulla on Tailfinin tarakkaan vielä Ortliebin Vario - hybridi tarakkalaukku/reppu, jossa oma lokero läppärille.
https://www.partioaitta.fi/ortlieb-vedenpitava-reppu-unisex-vario-ps-black-3002800/?sku=4013051054409
Edit. Viime syksynä tilasin myös tuon paatonin postaaman kuvan aeropackin, kokemusta käytössä ei vielä juurikaan ole.
Ohiampuja
19.04.2024, 16.21
Ei stna. Nyt vasta katsoin tuon repun.
Voisko ohiampujalle saada bannia trollaamisesta :)
Joo oishan tuo jo aika, kun niin monessa ketjussa :)
Älkää nyt, eihän mulla ole muuta elämää kuin kirjoitella täällä.
Ja Kånken on ihan hyvä reppu, sain sen vaimolta lahjaksi ja sillä on tehty monta hyvää reissua. (Mutta ei se mikään retkeily- tai sporttireppu ole :) )
Kånken on hyvä reppu niille jotka sen kanssa pärjää. Jälkikasvu polki ala-asteelta yläasteelle asti tämän muovisen hässäkän kanssa. Ei tykännyt huonoa. On se vieläkin tallessa. Nykyään taitaa olla joku häglöfsin kova reppu.
Näissähän taitaa olla se että mikä itselle käy, ei muille käy. Ei vaikka ei kilometriäkään ole poljettu.
tchegge_
19.04.2024, 18.12
Minulla on pieni voile sträppi varmistamassa alhaalta. Ei pompi enää irti. Nyt esihenkilö antoi luvan tilata Ortliebin Office bagin. Onko kellään kokemusta siitä uudemmasta 3.1 -kiinnityksestä? Pysyykö paremmin ilman voile-virityksiä?Mulla ollut 3.1 kiinnikkeellä toi läppärin laukku sen pari vuotta , ei kyllä kertaakaan ole irronnut.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Itse työmatka reppuja käyttänyt max 20litraisia, ei mitenkään merkkiriippuvainen kunhan oli sopivasti hengittävä ja hihnat istuneet.
Mulla ollut 3.1 kiinnikkeellä toi läppärin laukku sen pari vuotta , ei kyllä kertaakaan ole irronnut.
Sent from my CPH2399 using TapatalkKiitos, hyvä tietää. Vähän vielä arvon minkä laukun laitan, mutta 3.1:llä siis.
Lähetetty minun CPH2399 laitteesta Tapatalkilla
tchegge_
20.04.2024, 10.01
Itse vietin aika pitkän tovin liikkeessä eri malleja pohtien.
Taisi olla vanhempi Vario malli mihin päädyin.
Sent from my Takapalk
arctic biker
20.04.2024, 10.36
Yleisellä tasolla Deuter ja Osprey ovat minun suosikkeja.Tässä on sekin että tarpeen mukaan tilavuus mutta repun koko myös käyttäjänsä mukaan. Ainakin Ospreylla löytyy ohjeet minkä kokoinen pitäisi olla. Esimerkiksi mun Escapistia löytyy kahta kokoa.
Itsellä nyt vuosia palvellut Deuter Bike One 20, hyvin riittänyt työmatkoille. lenkki käytössä sitten pienempiä.
Steve Baggy
20.04.2024, 11.17
Niiden perinteisten Ortliebin takalaukkujen lisäksi mulla on Tailfinin tarakkaan vielä Ortliebin Vario - hybridi tarakkalaukku/reppu, jossa oma lokero läppärille.
https://www.partioaitta.fi/ortlieb-vedenpitava-reppu-unisex-vario-ps-black-3002800/?sku=4013051054409
Tää vaikuttaa hyvältä. Pitääpä käydä sovittamassa mahtuuko 16" Macbook kyytiin.
Niihin perinteisiin Ortlieben tarakkalaukkuihin saa muuten ostettua toisetkin alakoukut, jos yhdellä ei meinaa pysyä paikallaan.
Ite oon ratkaissut oman läppärinkuljetusongelmani Pelago Rasketilla. Oma tietokonereppu mahtuu juuri sopivasti korin sisään selkäpuoli ylöspäin. Taitaa kyseessä olla 15,6" kokoinen suunnitteluläppäri. Vaikuttaahan tuo hieman ohjaustuntumaan, mutta paljon mieluummin tuota käytän kuin vain yhtä sivulaukkua. Yksi mustekala estää sen, ettei reppu vahingossakaan lähde hyppimään. Kun tarakka kerran on paikallaan, on tuo todella nopea käyttää, mutta tarakka ei nopeasti irtoa pyörästä.
Joskus on ollut käytössä myös Atran Velon Epic AVS takakori, jolla saa hieman paremman ohjaustuntuman. Tuon saa adapterilla asennettua käytännössä mihin tahansa tarakkaan. Itse käytän kuitenkin mieluummin Raskettia, sillä pidän etukoria paljon kätevämpänä kaiken läppäriä kevyemmän kuljettelussa.
Ortlieb Quick Rack on omaan silmääni huomattavasti kauniimpi kuin Tailfin ja tuo Ortlieb kiinnittyy 15 sekunnissa ja irtoaa 5 sekunnissa, kun on hieman saanut rutiinia. Adaptereilla tuon saa lähes mihin tahansa pyörään kiinni. Käytän itse tuota retkeillessä n. 10 kilon takalastissa mieluummin kuin tavallista tarakkaa, sillä tuossa painopisteen saa sivulaukuilla poikkeuksellisen alas.
Työmatkalla usein kaipaa lokareita ja Quick Rackissa on sekin hyvä puoli, että siihen kiinnittyviä takalokareita on erikseen myynnissä, jos ei muulloin lokaria halua käyttää.
Ohiampuja
20.04.2024, 15.44
Ihan työmatkapyöräilyn tunnelma tässä, mutta pääasia oli testata tuota linkattua kuvasta url -vinkkiä. Ja hyvin taitaa pelata.
https://pic.useful.fi/bktZ8Ktqz.jpg
Ohiampuja
20.04.2024, 20.06
Ortlieb Quick Rack on omaan silmääni huomattavasti kauniimpi kuin Tailfin ja tuo Ortlieb kiinnittyy 15 sekunnissa ja irtoaa 5 sekunnissa, kun on hieman saanut rutiinia. Adaptereilla tuon saa lähes mihin tahansa pyörään kiinni.
Tämäpä olikin hyvä vinkki, kiitokset.
Ortliebin 20 litran Commuutteri bägi 3.1 kiinnityksellä lähti kaupasta mukaan. Tämä uusi kiinnitysmekanismi on kyllä huikeasti parempi kuin ne vanhat: Ei pompi paikoiltaan, on edellisiäkin sujuvampi käyttää ja laukku on mukava kantaa, kun ei ole niitä muovisia kiinnityshärpäkkeitä häiritsemässä. Vaatii toki tarakasta ne kiinnityspylpyrät, jotka tuosta mainitusta quick rackistakin näyttävät löytyvän. Läppäritasku on vähän turhan väljä ja vaatii jotain lisätäytettä, ettei kone pääse heilumaan. Tästä on joskus ollut 14 litran versio, jossa muuten samat mitat, mutta syvyyttä muutama sentti vähemmän. Se olisi omaan käyttööni ollut parempi, mutta ilmeisesti sitä ei enää ole valikoimassa ollenkaan.
Kiinnityspisteiden paikkaa ei pysty säätämään ja ne on selvästi asetettu niin, ettei kantapää osu laukkuun isokenkäiselläkään. En kuitenkaan huomannut, että takapainoisuus olisi mitenkään menoa haitannut.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPVDqqPB7MWATbW6BMdj5OLWB9WUHBTaL3Glxyt2KzfzA 2vTjwe-7A9uz0XwQC133pRXZu_dTjJ50upyL7atFuOmCivMmury00rK8D HirPvwRGbOuGcjaBVXZK3Tnlof3bNoGZUHcIYyr5FGs4R0FrZK A=w800-h600-s-no-gm?authuser=0
Meillä tuohon sähkötyömatkapyöräilyyn panostetaan. Latauspaikkoja olisi, mutta ei lataajia.
...Latauspaikkoja olisi, mutta ei lataajia.
Onko nuo mustat pömpelit seinällä e-jopojen lataukseen? Miten ne toimii, eikö pelkkä töpseli riittäisi?
ps: hieno Standert.
Onko nuo mustat pömpelit seinällä e-jopojen lataukseen? Miten ne toimii, eikö pelkkä töpseli riittäisi?
Niissä on koodilla lukittava luukku. Ehkä tarkoitus on laittaa akku sinne sisään lataukseen, ettei kallista akkua pöllittäisi. Lukitusta pyörävarastosta, johon pääsee vain kulkulätkää vilauttamalla... En kyllä tiedä mahtuuko edes laturin kanssa. Voisiko noille olla paloturvallisuuskin syynä?
ps: hieno Standert.
Kiitos. Ostaessa mietitytti, onko järkeä laittaa melkein pari tonnia pelkkään teräsrunkoon, mutta ei kyllä kaduta tippaakaan.
hieno Standert.
Kyllä! Harvemmin työmatka-setupissa polkupyörä herättää kovin suurta innostusta, mutta nyt oli pakko käydä Standertin sivuilla unelmoimassa lisää :o
Olis tänään aamulla ollut hieno ilma työmatkatempoon!
Ohiampuja
23.04.2024, 10.51
Juu, ei ollut aamulla ruuhkaa pyöräteillä. :)
Tänä aamuna oli juuri sellainen keli josta kaveri sanoi että talviajossahan se kunto hankitaan, kesällä vaan nautiskellaan.
Joo, tänään ei haitannut, että oli muutenkin etäpäivä tiedossa. Minusta tuo TMT-skene kyllä talveksi hiljenee aika lailla ja kaikki vain jurnuttavat eteenpäin tappioista piittaamatta. Kovimmat taistot käydään sitten sulan maan aikaan.
Steve Baggy
23.04.2024, 11.20
Tänä aamuna oli juuri sellainen keli josta kaveri sanoi että talviajossahan se kunto hankitaan, kesällä vaan nautiskellaan.No olitko ajamassa vai haaveilitko vain?
^Älä höpötä! Sanoinko jotain omasta ajamisesta? Vai oliko tarve taas osoittaa typeryyttä?
Tänä aamuna oli juuri sellainen keli josta kaveri sanoi että talviajossahan se kunto hankitaan, kesällä vaan nautiskellaan.
Poika (9v) oli päättänyt polkea kouluun 5 km päähän joten lähti varttia normaalia aikaisemmin, fiksu poika :) 5 min päästä tuli takaisin koska bussikortti oli unohtunut :p Fiksu poika:D
Joskus tuollaisen "kevät" lumimyrskyn jälkeen aamulla duuniin, nastat oli jo poissa ja 500metrin matkalla nurin kolme kertaa ja matkaan kulunut suunnattomasti aikaa niin käännyin takaisin ja ilmoitin duuniin että pidän pekkaspäivän!
Baggy, jään odottamaan kommenttiasi...
Steve Baggy
23.04.2024, 12.30
Jutut on aina olleet niin kovia kelissä kuin kelissä ajamisesta ja pärjäämisestä ilman mitään erityisiä juttuja niin ajattelin, että tottakai olet ollut ajamassa.
Itse en ajanut kuin salille ja takaisin muutaman kilsan matkan. Eipä tuo keli perustalviaamusta eronnut. 2.8" 29er meni hienosti.
^Kaiketi olen useasti maininnut etten aja paskakeleissä kun ei enää tarvi.
Kaunis työmatkapyöräilyaamu https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240423/93fd9496449fe61aa0a0afb13fbcb947.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ohiampuja
23.04.2024, 14.12
Pitääkö ottaa kuva pyörästä tehtaan pihassa, että on varmasti tullut tänään pyörällä töihin. :)
tchegge_
23.04.2024, 16.48
Mä jätän pyörän töihin, haen sit joskus. Kunto ei vielä kestä toista puolentoista tunnin rypistystä samaan päivään.
Tuskin kehä3:n vartta on vieläkään aurattu.
Sent from my Takapalk
Täytyy myöntää että ensimmäisen kerran tekisi mieli jättää itsekin pyörä töihin. Aamu ei ollut paha, mutta iltapäivä on aina arvoitus :D Mutta hyvissäkin olosuhteissa reilun tunnin matka julkisilla ei myöskään maistusi...
Vähän oli hankala ajaa kun en ottanut ajolaseja. Lunta meni silmiin aika kiitettävästi.
Takaisinpäin oli helpompaa kuin aamulla töihin mennessä. Lumisade oli muuttunut rännäksi, joka suli pois sieltä missä oli aurailtu ja sai käytännössä märkää tietä rullailla.
Takaisinpäin oli helpompaa kuin aamulla töihin mennessä. Lumisade oli muuttunut rännäksi, joka suli pois sieltä missä oli aurailtu ja sai käytännössä märkää tietä rullailla.
Juuri näin. Oli itseasiassa erittäin mukava matka puolin toisin, aamulla neitseellistä pikkuhuntua ja iltapäivällä suurimmaksi osaksi jo paljaat urat. Muu liikenne ihan kaaoksessa.
^Kaiketi olen useasti maininnut etten aja paskakeleissä kun ei enää tarvi.
Ei ole olemassa paskakelejä - ainoastaan keliin sopimattomasti speksattuja varusteita.
Itellä onneksi kalusto kunnossa ja hymy huulilla olen polkenut tämänkin viikon 10 kilometrin matkaa töihin. Ei ole tarvinnut edes käydä suihkussa, kun ei ole tullut hiki - kuten ei kertaakaan viimeiseen 6 vuoteen.
Tarkkaan ottaen minunkaan ei olisi tarvinnut pyöräillä tällä viikolla töihin. Olisin hyvin voinut tehdä töitä etänä tai käyttää yhtä tämän valtakunnan parhaista julkisen yhteyksistä.
Onko kellään foorumilaisista käytössä hihnavetoa työmatkakulkineessa? Ajoittain ketjuja putsatessa ja rasvaillessa tulee mieleen, jos rakentaisi hihnavetoisen kurakelin pyörän. Kuitenkin viime talvena oli facebookin eri pyöräryhmissä aika monia viestejä katkenneista hihnoista, kun sohjoa ja muuta mujua kertyy vääriin paikkoihin. Onko hihna sitten kuitenkaan niin huoltovapaa kuin mainostetaan? Noissa tapauksissa on kylläkin ollut kyse sähköavusteisista pyöristä.
Tuossa kuvassakin näkyy pyyhe, jolla pyyhkäisen ketjut aina ajon jälkeen ja kotona sama homma. Tällä tavoin on voimansiirto pysynyt suhteellisen hyvin ruosteettomana, vaikka useampi kilometri suolabaanaakin osuu työmatkalle. Ei ole iso vaiva, mutta onpahan kuitenkin.
jame1967
26.04.2024, 10.29
Kyllä minäkin pyöräilen ympäri vuoden , mutta jotenkin nytkin ulkona tauonnut räntäsade kyllä jarruttaa pyörän selkään hyppäämistä .
viljosiilo
26.04.2024, 13.36
^^ Omakohtaista kokemusta ei hihnasta ole, mutta verrattaessa sinkulaketjuun en ole aivan vakuuttunut hihnan hyödyistä vs. kulut. Itsellä painaa vaakakupissa myös se, ettei kuitupohjaista hihnaa ole käytännössä mahdollista kierrättää.
Itselläni on työmatkakulkineessa napavaihde, minkä seurauksena ketju vaatii todella vähän huoltoa. Reilusti wet lubea ja pahimmat suolat duunipaikalla suihkii vedellä pois, niin ei ainakaan parin edeltävän talven työmatka-ajoissa ole näkynyt ruostetta. Toki tuo hihna olisi siistimpi eikä tarvitsisi varoa lahkeen likaantumista.
Joo, napavaihteisen ketjun voi kyllä pitää kunnon öljyissä. Ei varmaan venykään yhtä nopeasti kuin ketjuvaihteisessa. Standertin voimansiirrosta meni aika lailla kaikki uusiksi tänä keväänä, kun oli ketjun vaihto päässyt vähän unohtumaan. Venymä oli parin prosentin luokkaa.
Oliskohan siinä seuraava projekti... Joku vanha mtb-runko ja siihen napavaihde.
Toi Tailfin ei vaadi mitään lisäruuvireikiä pyörän runkoon: käy niin maantiefillareihin kuin täysnotkuihin. Kuhan taka-akseli on ns. standardi.
Just tilasin vaimon Wilierin maantiepyörän pikalinkkuun Tailfin sopivan akselin.
https://img.aijaa.com/t/00092/15240238.t.jpg (https://aijaa.com/LgKbqv)
Ohiampuja
03.05.2024, 19.50
Kuhan taka-akseli on ns. standardi.
Mitä se mahtaa nykyaikana tarkoittaa? Kaikissa mun pyörissä on 12 mm läpiakselit.
Steve Baggy
03.05.2024, 20.23
Mitä se mahtaa nykyaikana tarkoittaa? Kaikissa mun pyörissä on 12 mm läpiakselit.
Että tailfinilta löytyy sun pyörään sopivalla kierteellä oleva akseli.
Mitä se mahtaa nykyaikana tarkoittaa? Kaikissa mun pyörissä on 12 mm läpiakselit.
Mun vaimo hokas kuukausi sitten hesasta itselleseen sopivan maantienpyörän. Pieni ihminennkun on.. Kiekkoja myöten hiilaria. Kevyt.
Taifin sopii tohon Wilierienkii.
Väänsinkö tarpeeks rautalankaa?
Ohiampuja
04.05.2024, 11.50
Väänsinkö tarpeeks rautalankaa?
No et. Mutta Steve vastasi selkeästi että valmistajalla on erilaisia valmiita läpiakseleita.
Ei ne vaimon pyörän keveydet tai hiilikuidut mitään kerro siitä taka-akselista. :)
Steve Baggy
04.05.2024, 11.54
https://www.tailfin.cc/guides/fitting-guides/axles-which-do-i-need-for-my-bike/ (https://www.tailfin.cc/guides/fitting-guides/axles-which-do-i-need-for-my-bike/?v=f0aa03aaca95&_gl=1*1v71osc*_up*MQ..*_ga*MTQ4NTQzNzEwLjE3MTQ4MDk xMTY.*_ga_C4FNYLQ4NR*MTcxNDgwOTExNS4xLjEuMTcxNDgwO TEzNy4wLjAuMA..)
Täällä tuo on selitetty. Siellä on myös axle finder, josta voi etsiä omaan pyörään sopivaa akselia. Ei se varmaan kaikkia maailman pyöriä kata, mutta jos ajaa jollain yleisellä merkillä niin varmasti auttaa.
Ohiampuja
04.05.2024, 11.56
Mitähän lie meinaa kun sanovat että käy kaikkiin 142mm napoihin ja sitten 148 mm suurimpaan osaan.
https://www.tailfin.cc/product/spares/12mm-thru-axle/
Ps. Kiitos Steve tuosta linkistä, tuollaista sivua en itse löytänytkään.
Steve Baggy
04.05.2024, 12.06
Veikkaisin, että kokonaispituus voi tulla ongelmaksi, jos on kovin leveät putket boost-perässä.
Veikkaisin, että kokonaispituus voi tulla ongelmaksi, jos on kovin leveät putket boost-perässä.
Anteeks, törkeän huolimattomasti vastattu aiemmin (siis minä).
Toi Tailfinin Universal Thru Axle käy varmaan suurimpaan osaan...vaan mm.vaimon Spessun Diverge jää väliin: Thru Axle tarvii olla pisimillään, että yltää - ja silloin tulee toiselta puolelta turhan paljon ulos (meinaan, että akseli turhan paljon rungosta ulos->tarakan kuormalta turhan paljon vääntömomemttia akselin ulostulevalle päälle. Pistin siihen M10 rst-mutterin tasaamaan väännön. On toiminut.
Vaimon Wilieriin tullee Tailfinin qr-akseli tällä viikolla.
Nuo vaimon Spessun Diverge Carbon ja Wilier...
Divergessa toi Tailfin-tarakka
https://img.aijaa.com/m/00061/15241225.jpg (https://aijaa.com/tCPUIw)
Ja päivitys, nyt on Wilierissäkin Tailfinin tarakan käyttömahdollisuus
https://img.aijaa.com/m/00272/15243505.jpg (https://aijaa.com/6fGaHB)
Kaunis työmatkapyöräilyaamu https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240423/93fd9496449fe61aa0a0afb13fbcb947.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onko mikä laukku kiinni tuossa sivussa? Miettinyt jotain tuollaista pientä, mihin mahtuisi eväät yms. mukaan ettei tarvitse selässä pitää reppua.
Olisiko suositella ylipäätään jotain pientä sivulaukkua taakse, joka olisi nopeaa napata mukaan? Racktime tarakka löytyy Snap-It 2.0 systeemillä.
Onko mikä laukku kiinni tuossa sivussa? Miettinyt jotain tuollaista pientä, mihin mahtuisi eväät yms. mukaan ettei tarvitse selässä pitää reppua.
Olisiko suositella ylipäätään jotain pientä sivulaukkua taakse, joka olisi nopeaa napata mukaan? Racktime tarakka löytyy Snap-It 2.0 systeemillä.
Se on tämmöinen: https://varuste.net/p66811/ortlieb-back-roller-urban-ql2-1 mulla ei ole mitään systeemejä tarakassa. Mutta voin kyllä tuollaista lämpimästi suositella, jos sopii omaan tarakkaan.
Se on tämmöinen: https://varuste.net/p66811/ortlieb-back-roller-urban-ql2-1 mulla ei ole mitään systeemejä tarakassa. Mutta voin kyllä tuollaista lämpimästi suositella, jos sopii omaan tarakkaan.
Kiitos tuo vaikuttaa hyvältä, toinen mikä tuli eteen niin tällainen Vauden vaihtoehto. Vaikuttaisi ehkä vähän mukavammalta kantaa jalkaisin verrattuna ortlieb:
https://www.bergfreunde.fi/vaude-cycle-messenger-pyoeraelaukku/?aid=ef3d9d51e3862120061a0f8829bb6471&pid=10004&dsc=false&bfgb=false
Kiitos tuo vaikuttaa hyvältä, toinen mikä tuli eteen niin tällainen Vauden vaihtoehto. Vaikuttaisi ehkä vähän mukavammalta kantaa jalkaisin verrattuna ortlieb:
https://www.bergfreunde.fi/vaude-cycle-messenger-pyoeraelaukku/?aid=ef3d9d51e3862120061a0f8829bb6471&pid=10004&dsc=false&bfgb=false
On varmasti mukavampi kantaa, mutta kurassa ja loskassa ei kyllä tasan mikään vetoketju ole itselläni toiminut. En halua ostaa enää yhtään satulalaukkua vetoketjulla. Ihan turhia laitteita.
Tuossa vaudessa on vielä tuota kankeaa vetoketjunpskaa kaamean pitkästi.
Ortliebiltä löytyy varmasti vastaavaa pienempää laukkuakin tuolla rullasululla.
Edit: Esim tälläinen.
https://www.ortlieb.com/en_us/office-bag+F70726
Sivustakatsoja
22.10.2024, 09.34
Itse en laukkua käyttäessä ihastunut rullasulkuun, vaikka se on tiiviyden suhteen paras. Vetoketjuista ei ole kokemusta. Tarakalla pidettävästä pikalukollinen käännettävällä läpällällä on oma suosikkini: laukku likastuu kuitenkin kurakeleillä ja on mustan maantiepölyn sotkema, niin kahdella sormella lukot auki ja läppä sivuun ja sisältö ulos muovipussissa.
Jos laukun jättää kiinni pyörään, niin sellainen joka ei kelpaa kellekään ja jonka sopii likastua.
Joo kaikillahan on vähän erilaisia käyttötarkoituksia ja erilaisia työmatkojakin. Itsellä 10km suunta ja suurin osa hiekalla eli kesällä pölisee ja syksyllä/keväällä lentää kura ja sitten on vielä talvikin kun ajan läpi vuoden periaatteessa joka päivä. Itsekään en ottaisi mitään vetoketjullista. Ortlieb on hyvä kun pitää 100% vettä ja rulla on helppo käyttää. Lisäksi tuonne saa tungettua tarvittaessa hämmentävän paljon tavaraa. Kanto-ominaisuuksilta löytyy varmasti paljon parempiakin, mulle siilä ei ole niin merkitystä. Mulla on ollut toi nyt joku 3.5 vuotta ja 12000km, erittäin hyvä hinta/laatusuhde.
Marsusram
22.10.2024, 10.47
Restrapin pienempi sivulaukku on saman tapainen kuin Ortliebin laukut. Ovat laadukkaita.
https://eu.restrap.com/products/small-pannier
On varmasti mukavampi kantaa, mutta kurassa ja loskassa ei kyllä tasan mikään vetoketju ole itselläni toiminut. En halua ostaa enää yhtään satulalaukkua vetoketjulla. Ihan turhia laitteita.
Tuossa vaudessa on vielä tuota kankeaa vetoketjunpskaa kaamean pitkästi.
Ortliebiltä löytyy varmasti vastaavaa pienempää laukkuakin tuolla rullasululla.
Edit: Esim tälläinen.
https://www.ortlieb.com/en_us/office-bag+F70726
Itse en laukkua käyttäessä ihastunut rullasulkuun, vaikka se on tiiviyden suhteen paras. Vetoketjuista ei ole kokemusta. Tarakalla pidettävästä pikalukollinen käännettävällä läpällällä on oma suosikkini: laukku likastuu kuitenkin kurakeleillä ja on mustan maantiepölyn sotkema, niin kahdella sormella lukot auki ja läppä sivuun ja sisältö ulos muovipussissa.
Jos laukun jättää kiinni pyörään, niin sellainen joka ei kelpaa kellekään ja jonka sopii likastua.
Joo kaikillahan on vähän erilaisia käyttötarkoituksia ja erilaisia työmatkojakin. Itsellä 10km suunta ja suurin osa hiekalla eli kesällä pölisee ja syksyllä/keväällä lentää kura ja sitten on vielä talvikin kun ajan läpi vuoden periaatteessa joka päivä. Itsekään en ottaisi mitään vetoketjullista. Ortlieb on hyvä kun pitää 100% vettä ja rulla on helppo käyttää. Lisäksi tuonne saa tungettua tarvittaessa hämmentävän paljon tavaraa. Kanto-ominaisuuksilta löytyy varmasti paljon parempiakin, mulle siilä ei ole niin merkitystä. Mulla on ollut toi nyt joku 3.5 vuotta ja 12000km, erittäin hyvä hinta/laatusuhde.
Joo varmaan ihan totta noiden vetuketjujen kanssa, parempi jättää ne kauppaan. En ole vain ihan vakuuttunut tuon rullasulun kätevyydestä vielä työmatkapyöräilyyn, ehkä pitäisi päästä kokeilemaan ensin sellaista.
Joku tällainen, missä tulee tuollain huppu päälle voisi olla hyvä kompromissi ehkä? Onko Acid/Vaude laadultaan samaa tasoa Ortliebin kanssa?
https://www.bike-discount.de/en/acid-city-pannier
https://www.bike-discount.de/media/image/68/f2/41/ACID-CITY-Fahrradtasche_Master.jpg
https://www.bike-discount.de/en/vaude-recycle-commute-bike-pannier
https://www.bike-discount.de/media/image/ac/25/54/Vaude-ReCycle-Commute-Fahrradtasche-16071010-1.jpg
https://www.bike-discount.de/en/vaude-aqua-commute-single-carrier-bag
https://www.bike-discount.de/media/image/2b/3b/9c/Vaude-Aqua-Commute-Single-16070_010-1.jpg
Rullaamalla sulkeutuvista katoaa aika paljon tilavuudesta mikä kannattaa ottaa huomioon.
Rullaamalla sulkeutuvista katoaa aika paljon tilavuudesta mikä kannattaa ottaa huomioon.
Niin tai sitten se on helppo säätää tiiviiksi paketiksi.
tchegge_
22.10.2024, 23.43
Noita kannattaa kyllä käydä livenä hypistelemässä.
Mä aikanaan pähkin pitkään liikkeessä noita Ortliebin laukkuja ja itselleni se retkeilylaukkujen rullakiinnitys tuntui työmatkakäyttöön hankalalta,
Silloin Vario:sta oli vanhempi malli mikä oli nopea käyttää. Siitäkin kesti kiinnitystarran liimaus puoli vuotta mutta sen sai korjattua nitojallanja mennyt nyt muutaman vuoden.
Sent from my Takapalk
Päädyin itse lopulta Ortliebin Velo-Shopper malliin. Ortliebit sen verran kehuttuja ympäri nettiä, niin ajattelin sen olevan turvallinen vaihtoehto: https://www.ortlieb.com/en_us/velo-shopper+F7529
https://www.ortlieb.com/media/catalog/product/cache/08feb11c79a0bb9a6da085a0189fa580/v/e/velo-shopper_f5729_front.jpg
https://www.ortlieb.com/media/catalog/product/cache/08feb11c79a0bb9a6da085a0189fa580/v/e/velo-shopper_f5729_inside.jpg
Rullaamalla sulkeutuvista katoaa aika paljon tilavuudesta mikä kannattaa ottaa huomioon.
Vastaavasti saa myös huomattavasti lisätilavuutta vähemmän rullaamalla. Mun mielestä just näppärää kun tilavuutta saa helposti säädettyä käyttötarpeen mukaan.
Vastaavasti saa myös huomattavasti lisätilavuutta vähemmän rullaamalla. Mun mielestä just näppärää kun tilavuutta saa helposti säädettyä käyttötarpeen mukaan.
Juu, mutta tuossa Thulessa se toimii vain "oikein" eli tarpeeksi rullattuna, tai no kyllä se kiinni pysyy jotenkin mutta se soljen naaraskappale on niin lyhyellä remminpätkällä kiinni. Hankala selittää mutta voin koittaa muistaa ottaa havainnolistavan kuvan.
Juu, mutta tuossa Thulessa se toimii vain "oikein" eli tarpeeksi rullattuna, tai no kyllä se kiinni pysyy jotenkin mutta se soljen naaraskappale on niin lyhyellä remminpätkällä kiinni. Hankala selittää mutta voin koittaa muistaa ottaa havainnolistavan kuvan.
Ortliebissä rullattavan osan soljet on kiinni säädettävässä olkahihnassa ja lisäksi keskellä on todella runsaalla säätövaralla oleva lukitussolki, erittäin näppärää kun lisäksi olkahihnalle on oma ura mihin sen saa kiinni eikä roiku vapaasti.
Päädyin itse lopulta Ortliebin Velo-Shopper malliin. Ortliebit sen verran kehuttuja ympäri nettiä, niin ajattelin sen olevan turvallinen vaihtoehto: https://www.ortlieb.com/en_us/velo-shopper+F7529
Minulla on Ortliebin Commuter Bag samantyyppisellä läppäsysteemillä ja on pysynyt sisältö kuivana kaatosateessakin.
Minulla on Ortliebin Commuter Bag samantyyppisellä läppäsysteemillä ja on pysynyt sisältö kuivana kaatosateessakin.
Tulikin vähän suunnitelmiin muutoksia, päädyinkin Vaude Aqua Commuteen, kun paljon enemmän taskuja yms. järjestelyratkaisuja laukun sisällä verrattuna Ortliebiin, jonka laukut aika pelkistettyjä:
https://www.bfgcdn.com/600_600_90/510-3732/vaude-aqua-commute-single-pyoeraelaukku-detail-6.jpg
https://www.bfgcdn.com/600_600_90/510-3732-0311/vaude-aqua-commute-single-pyoeraelaukku.jpg
Aiheen otsikkoa siteeraten: Kaikki kunnia niille jotka ympärivuoden jaksaa ajaa työmatkat!
Aiheen otsikkoa siteeraten: Kaikki kunnia niille jotka ympärivuoden jaksaa ajaa työmatkat!
Juuri näin. Auraamaton kelvi pimeenä ja tuiskuisena pakkasaamuna laittaa kyllä rakkauden pyöräilyyn koetukselle.
Sivustakatsoja
29.10.2024, 10.31
...rakkauden pyöräilyyn koetukselle.
Työmatkapyöräily vuoden ympäri on tahdon asia, kuten on avioliittokin: liitto voidaan solmia rakkaudesta, mutta kesto riippuu tahdosta.
^& ^^ Kuten entinen duunikaveri työmatkapyöräilystä: Talvella hankitaan kunto ja kesällä vaan nautiskellaan!
Erehdyin viimeksi poikkeamaan tästä, kun 2014 päätin mennä töihin ja pikkujouluihin julkisilla. Yön pimeydessä ei tietenkään saanut taksia. Ajattelen, että syntini nollaantuu kymmenvuotispäivänä ;)
Ostinkin lopulta tämän Cuben sivulaukut. Melkoisen hyvä diili XXL:ssä 50€ ja paketissa vieläpä 2 sivulaukkua:
https://www.xxl.fi/acid-double-pannier-bag-pro-20-2-smlink-pyoralaukut-punainen/p/1228037_1_Style
https://www.xxl.fi/filespin/a37291ed524144eb83b494e0b84c7ec7?quality=75&bgcolor=efefef&resize=640%2C640
Takamisakari
12.11.2024, 14.31
Työmatkapyöräily vuoden ympäri on tahdon asia, kuten on avioliittokin: liitto voidaan solmia rakkaudesta, mutta kesto riippuu tahdosta.
Tässä ollaan nyt asian ytimessä. Itse lähdin tänään liikkeelle vähintään puoliväkisin, hienoja perusteita mersun rattiin hyppäämiseksi löytyi vaikka kuinka mutta lähdin silti fillarilla. Ja kyllä kannatti. Kun ei anna itselleen periksi niin siitä se lähtee. "Level 2" on sitten se että kieltää itseltään autoilun jo ihan lähtökohtaisesti niin ei tarvitse edes spekuloida pään sisällä kummalla lähdetään.
Tässä ollaan nyt asian ytimessä. Itse lähdin tänään liikkeelle vähintään puoliväkisin, hienoja perusteita mersun rattiin hyppäämiseksi löytyi vaikka kuinka mutta lähdin silti fillarilla. Ja kyllä kannatti. Kun ei anna itselleen periksi niin siitä se lähtee. "Level 2" on sitten se että kieltää itseltään autoilun jo ihan lähtökohtaisesti niin ei tarvitse edes spekuloida pään sisällä kummalla lähdetään.
Itse tein niin radikaalin ratkaisun, että myin auton kokonaan pois.
Takamisakari
12.11.2024, 17.06
Itse tein niin radikaalin ratkaisun, että myin auton kokonaan pois.
"maksimum respekt". Itsellä ei muut harrastukset onnistu ilman autoa ainakaan vielä mutta pian pääsee taas hoitamaan työmatkat pelkästään pyörällä.
Lähtökohta on se, että jos töihin mennään niin sinne mennään fillarilla. Julkisilla menen korkeintaan silloin, kun on tarkoitus lähteä töistä suoraan ryyppäämään tms. eli kerran vuodessa. Auto on, mutta sitä käytän muihin menoihin.
^Itsellä oli tuo liki koko uran lähtökohta ja usein ainoakin vaihtoehto. Usein työmatkat/ työajat sellaisia että julkisilla hankalia/mahdottomia tai sitten matka olisi kestänyt ikuisuuden.
tchegge_
12.11.2024, 18.22
Loppui taas hetkeksi kiinnostus lajiin.
Tappajasepeli renkaasta läpi ja litkut hävinneet ties minne sitä ennen.
Sai taluttaa pikamarssia sen 6km hakemaan lapsia tarhasta. Jännä nähdä tulehtuuko nyt akillesjänne kuten viimeksi kun vastaavaa kävelyä tein pyöräilykengillä.
Sent from my Takapalk
^Laitoin yksityisviestiä ihan toisesta aiheesta...
Kuminauha
13.11.2024, 10.27
Itellä auto on työpaikan parkissa (hyvässä sääsuojassa myös) noin kilometrin päässä kotoa. Ihan hyvä motivaattiori hypätä pyörän selkään kun auto ei oo pihas. Oma työ siis sen luonteista, että työpaikan toimisto ei se missä töitä pääsääntöisesti suoritan.
Itse tein niin radikaalin ratkaisun, että myin auton kokonaan pois.
Meillä tehtiin sama ratkaisu puolitoista kuukautta takaperin. Ajatus ei varsinaisesti ollut pitkäaikaisesti olla autotta, mutta ollaan tarvittu tänä aikana autoa nyt kolme kertaa. Kaksi kertaa on lainattu, kerran vuokrattu. Sitä alkaa miettiä, onko sitä autoa järkeä hankkia alkuunkaan. Edellisen liisarin kulut oli n. 20€/päivä. Sillä rahalla ajelee silloin tällöin taksillakin.
Voi olla että auton hankinta tulee ajankohtaiseksi koska vain, mutta juuri nyt teen pari etäpäivää viikossa ihan siksi että saan lapsen päiväkotikuskailujen myötä pyöräiltyä enemmän. Työn puolesta tarvitsen autoa n.10 kertaa vuodessa, mutta loppuvuoden aikana en kertaakaan. Käytännössä kilometrikorvaus kuittaa autovuokran ja bensat tällöin.
Kuminauha
13.11.2024, 21.25
Omassa tapauksessa pyörän kilometrikulut kattaa melkee auton kiinteet vuotuiset ylläpitokulut (autovero + vakuutus).
Eikös se pääomakulu ja pakollinen vuosihuolto pitäs laskea tuohon kiinteään kuluun myös :rolleyes:
Laskin nopeasti kilometrikuluksi kaikkinensä n.50 snt/km. Pyöräilylle en jaksa/halua laskea vastaavaa :D
^ En autoilun kustanuksesta paljoa tiedä mutta veikkaan että autoilun vuotuisilla hankkii joka vuosi todella hienon pyörän joka keliin.
Minkäslaisia työmatkoja porukat pyöräilee? Mulla tulis 33 km jos kävisin pyörällä töissä ja täytyy tunnustaa, että tahto moiseen ei riitä.:rolleyes:
33 km/sivu vai eestaas?
Mulla oli vielä 2016 3 km yhteen suuntaan. Sittemmin on pikkuhiljaa venynyt ja nyt lyhin, mutta ankein reitti tekee 17,5 km.
Sen kyllä vielä ajaa. Talvella tahtoo sitten vielä kunnossapitosyistä venyä yli 20 km ja se talvikelissä tahtoo ylittää sietokyvyn.
Vielä ehkä muuten menisi, mutta ajanpuute alkaa vaivaamaan. Ei ehdi käyttää niin suurta osaa päivästä työmatkoihin joka päivä.
Takamisakari
15.11.2024, 10.33
Edestakaisin 28km. Sole mikhään kuha vaan saa ittensä liikkeelle.
Aika optimi 10km suuntaansa. Kesällä n. 30min ja talvella on mennyt joskus 50min+ vähän kelistä riippuen :p
Toi 10km on mun mielestä kaukana optimaalisesta. Vähän liian pitkä mukavasti farkut jalassa hikoilematta ajettavaksi ja turhan lyhyt, että jaksaisi nähdä vaatteiden vaihdon vaivan.
33 km/sivu vai eestaas?
Mulla oli vielä 2016 3 km yhteen suuntaan. Sittemmin on pikkuhiljaa venynyt ja nyt lyhin, mutta ankein reitti tekee 17,5 km.
Sen kyllä vielä ajaa. Talvella tahtoo sitten vielä kunnossapitosyistä venyä yli 20 km ja se talvikelissä tahtoo ylittää sietokyvyn.
Vielä ehkä muuten menisi, mutta ajanpuute alkaa vaivaamaan. Ei ehdi käyttää niin suurta osaa päivästä työmatkoihin joka päivä.
Joo siis edestakas 33 km.
Toi 10km on mun mielestä kaukana optimaalisesta. Vähän liian pitkä mukavasti farkut jalassa hikoilematta ajettavaksi ja turhan lyhyt, että jaksaisi nähdä vaatteiden vaihdon vaivan.
Äkkinäisesti ajatellen sinulla on nuoren keski-ikäisen liikuntaa harrastavan miehen ongelma eli sinun on miltei ylitsepääsemättömän vaikeaa ajaa yhtään hitaampaa kuin mukavasti menisi. Jos ihminen pystyy kävelemään puoli tuntia farkut jalassa hikoilematta, ei puolen tunnin hikoilemattoman ajon pyörällä farkut jalassa pitäisi olla sen vaikeampaa (eikä myöskään sietämättömän hidasvauhtiseksi koettavaa etenemistä).
Mutta kieltämättä jossain kulkee se raja, jonka jälkeen pukeutumiseen sateen, viiman tai pakkasen takia pitää paneutua erikseen - ja silloin matkan keston tulisi olla selvästi pitempi, jotta lisävaiva ikään kuin maksaisi itsensä takaisin. Ja on totta että työmatkan hyödyntäminen osaksi kuntoilua tai harjoittelua (muutenkin kuin puhtaasti palauttavana ja huoltavana oheisharjoitteluna) ei ilman vaatteiden vaihtoa yleensä muodostu kovin miellyttäväksi.
"Urani" aikana työmatkat vaihdelleet viiden ja viidentoista kilometrin väliilä per siivu ja itse pidän myös tuota kymppiä aika optimaalisena, aamuisin mukavasti herää ja ja toiseen suuntaan ei rasita liikaa että jaksaa muutakin tehdä. Tietenkin esim. sääolosuhteet vaikuttaneet kaikkeen, joskus kun ikkunasta ulos katsoo ja huomaa että yön aikana tullut 10cm märkää lunta niin tietää ettei tosiaan ole hauskaa lähteä ajamaan mutta kauniit kevät ja kesä aamut/illat todella saa hyvän mielen aikaiseksi.
Takamisakari
15.11.2024, 13.58
Itselle tuo vajaa 30/pv on aika optimi, saa reilun tunnin hyötyliikuntaa päivässä, voi ajaa hissukseen tai kaksi kunnon tempoa, ihan fiiliksen ja kelin mukaan.
navajokoira
15.11.2024, 16.08
4km + 60km junamatka + 1km / suunta. Kun kävin päivittäin toimistolla, pidensin pyöräilyn osuutta aina kun huvitti. Mutta tietysti kiva ettei koskaan ollut pakko ajaa yhtään sen enempää, koska eihän se aina ole kivaa.
Nyt kun on säännöllisesti etätöitä, ja voin usein vetää pienen lenkin myös keskellä päivää, on tosi vaikea perustella miksi polkisin yhtään "lenkkiajoa" läppärin kanssa.
Etenkin talvisin tuo työmatka on ihan ok juosten jos on toimistopäivät putkeen (ekana päivänä pyörällä kamat repussa toimistolle, illalla juosten kotiin ilman reppua. Seuraavana aamuna juosten töihin ja illalla kamat taas pyöräillen kotiin).
Mulla on nyt 6km suunta ja se on aika hyvä. Välillä oon pitänyt ihan etäpäivän jotta saa vedettyä 10-15 km lenkin samalla kun vie lapsen päiväkotiin. Joskus iltapäivällä sama, joskus hakee puoliso. Kotona on suihku, toimistolla ei.
Mullekin tuo 6 km pyöräileminen hikoilematta oli lähes mahdotonta, mutta nyt kun on tänä syksynä fillaroinut 5-vuotiaan kanssa ekat 4 km monena päivänä + oikeita pk-lenkkejä enemmän, on pikkuhiljaa oppinut pyöräilemään myös kevyesti. Välillä pyöräilen toimistopäivän jälkeen pidemmän pätkän, esim. eilen tuli 21 km.
Tuo meidän 5v muuten pyöräilee 2-3 kertaa viikossa 4+4km iloisesti :D muut päivät tulee kyydissä (https://kidsrideshotgun.eu/products/shotgun-pro-kids-mtb-seat?srsltid=AfmBOopbcHSwG0fq2mBXkCGTomLXxGPLz2ZGk tYcgiOrm49t-0_e6GmA). Se on kova luu se.
Kuminauha
15.11.2024, 20.08
Itellä tämänhekisen projektin osalta työmatkaa tulee se 14km/suunta, eli 28km per päivä yhteensä. Yleensä duuniin päin menee aamulla vähä löysemmin ja sitten kotiinpäin vähä kovempaa tempoa. Itellä varmaan siinä 20km/suunta, eli noin tunti ovelta-ovelle ois se kipuraja.
Minkäslaisia työmatkoja porukat pyöräilee? Mulla tulis 33 km jos kävisin pyörällä töissä ja täytyy tunnustaa, että tahto moiseen ei riitä.:rolleyes:
40km suuntaansa, tosin 80% etätöitä enkä todellakaan lähde sateeseen sotkemaan että päivittäin jos pitäisi kulkea niin 15km olisi aika maksimi mikä menisi kelistä riippumatta.
20km matka suuntaansa vaihtu 7km muuton myötä. Mutta tuolla ei paljon vaikutusta ole kun tulee se tunti ajettua aamulla kuitenkin jos ei ole kevyt päivä. Takaisin päin toinen tunti tai 90min. Jää enemmän aikaa muullekkin tekemiselle kun hoitaa ison osan ajoista työmatkalla.
Itsellä pisin ollut +15km suuntaan, ihan ok mutta ainoa haitta että piti ajaa kaupungin läpi.
Mulla oli aikaisemmin 15 km suuntaansa ja mukava reitti. Silloin tuli ajettua sitä säännöllisesti. Varsinkin kevät, kesä ja syksy noin 3 kertaa viikossa. Nyt matka on 20 km ja siitä 5 km Helsingin keskusta-ajoa. Seuraus se, että ajan kesäkaudellakin vain silloin tällöin (ehkä kerran kuussa).
Takakeno
16.11.2024, 11.21
Joku 4.5km suuntaansa. En oo mikään aamuihminen niin pukeudun vähän turhan lämpimästi yleensä. Matka on kuitenki sen verran lyhyt, että riittää paidan vaihtaminen perillä.
Äkkinäisesti ajatellen sinulla on nuoren keski-ikäisen liikuntaa harrastavan miehen ongelma eli sinun on miltei ylitsepääsemättömän vaikeaa ajaa yhtään hitaampaa kuin mukavasti menisi. Jos ihminen pystyy kävelemään puoli tuntia farkut jalassa hikoilematta, ei puolen tunnin hikoilemattoman ajon pyörällä farkut jalassa pitäisi olla sen vaikeampaa (eikä myöskään sietämättömän hidasvauhtiseksi koettavaa etenemistä).
Mutta kieltämättä jossain kulkee se raja, jonka jälkeen pukeutumiseen sateen, viiman tai pakkasen takia pitää paneutua erikseen - ja silloin matkan keston tulisi olla selvästi pitempi, jotta lisävaiva ikään kuin maksaisi itsensä takaisin. Ja on totta että työmatkan hyödyntäminen osaksi kuntoilua tai harjoittelua (muutenkin kuin puhtaasti palauttavana ja huoltavana oheisharjoitteluna) ei ilman vaatteiden vaihtoa yleensä muodostu kovin miellyttäväksi.Eihän se nyt t-paitakelillä olekaan mikään ongelma, mutta etenkin talvella vaihtelevilla keleillä se tasapainottelu pukeutumisen kanssa ettei ole kylmä eikä hikoile on vähän kuin koittaisi pieraista ripulissa.
JohnnyBuzz
16.11.2024, 23.29
Eihän se nyt t-paitakelillä olekaan mikään ongelma, mutta etenkin talvella vaihtelevilla keleillä se tasapainottelu pukeutumisen kanssa ettei ole kylmä eikä hikoile on vähän kuin koittaisi pieraista ripulissa.
Omalla kohdalla työmatka noin 5,5 km eli kelistä riippuen 15-20 min. Monesti käyn urheilemassa ennen töitä (sali tai juoksulenkki) ja ajan samalla hiellä toimistolle, josta löytyy hyvät suihkut. Jos meen suoraan töihin, niin huomannut, että aika vähällä vaatetuksella pärjää. Jonkin verran tuulta pitävä takki, kaksi kauluria ja sopivat hanskat, niin takin alle riittää t-paita aika lähelle nollakeliä ellei vähän allekin. Hiki ei tule, aluksi vähän viileä, mutta muuttuu sopivaksi viiden minsan jälkeen.
36km edestakaisin, ei lyhin reitti vaan muutama kilsa tulee lisää maisemavalinnoista. En siis aja baanaa vaan kierrän Eiranrannan kautta. Ajan joka päivä kesät talvet.
jame1967
17.11.2024, 19.36
Lyhintä reittiä 14 km edestakaisin , mutta yleensä tulee pidemmän kautta mentyä . Kelien ja kiireiden puolesta , ehkä keskimäärin 30 km päivä .
Joku 4.5km suuntaansa. En oo mikään aamuihminen niin pukeudun vähän turhan lämpimästi yleensä. Matka on kuitenki sen verran lyhyt, että riittää paidan vaihtaminen perillä.
Tommonen matka itsellä myös. En toki vaihda mitään paitoja ja aina pyörällä.
Ekaa kertaa nastarenkailla, onneksi on vastamelukuulokkeet...ja sähköpyörä :D
Sama homma, paitsi airpods pro:t blackfriday ostoslistalla ja pyörä on luomu :rolleyes: Toistaiseksi vasta edessä Piikkisika mutta takakiekko odottaa terassilla valmiina levyineen ja pakkoineen.
Onneksi on kahdet kiekot koska voi olla että asfalttikelit palaa huomenna alkavan (?) talven jälkeen.
Nyt tuli vihdoinkin laukku päädyinkin lopulta Deuter Mainhattaniin. Tää on erittäin fiksu kapistus ja käytännöllisempi kuin noi Ortliebin/Vauden vaihtoehdot:
https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?attachments/1732032535620-png.583609/
https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?attachments/1732032888233-png.583615/
https://www.pedelecforum.de/forum/index.php?attachments/1732032913947-png.583616/
Tänään sellainen aamu että oli tyytyväinen ettei tarvinut lähteä polkemaan vaikkei tuota niin paljoa tullut kuin iltapäivä lehdet vouhotti.
Takakeno
21.11.2024, 15.28
Nyt tuli vihdoinkin laukku päädyinkin lopulta Deuter Mainhattaniin. Tää on erittäin fiksu kapistus ja käytännöllisempi kuin noi Ortliebin/Vauden vaihtoehdot:
Ihan hyvä laukku varmaan, mut miten se on kätevämpi?
Ihan hyvä laukku varmaan, mut miten se on kätevämpi?
Tykkään enemmän tästä vetoketju+läppä systeemistä verrattuna noihin roll top ratkaisuihin.
^ Siis puhtaasti makuasia? Itse pidän Ortliebistä mutta loppupeleissä ei voi sanoa kumpi parempi, pääasia että toimivat ja ovat tarkoituksen mukaisia.
M Suikkanen
21.11.2024, 20.30
Kesällä tulee ajettuu työmatkaa 29 km/suunta 2-4 päivää viikossa.Yöpakkasten loputtua molemmista päistä vuotta olen alkanut työmatkoja ajelee.
el zykkeli
21.11.2024, 21.50
Joka päivä vuoden ympäri, joku 18,5km suunta. 4,5 vuoteen ei yhtäkään työmatkaa ole taittunut muulla kuin reidellä. Vituttaa marras-maaliskuu melkeen koko ajan, mutta antaa vituttaa. Sitten kun menetän toisen kiveksen ostan sähköpyörän ja kun molemmat auton.
Eilen meni vielä huumorilla, tänään 15 km lähinnä auraamatonta loskaa laittoi jo vähän kyseenalaistamaan valintoja :p
On kyllä hauskaa luvassa aamuksi kun vähän jäähtyy jos tuota ei aurata
^Joinakin vuosina noinkin käynyt kun kunnossapito vain odottanut loskan sulamista vaan ei niin käynytkään!
Kuminauha
22.11.2024, 09.42
Eilen siinä klo 19 maissa stadin keskustasta espoon olariin töistä kotiin. Alkumatkasta luulin että tämähän menee ihan leikiten, miksi lähdin tänään sähköllä.
Mutta sitten pääsin sinne keilaniemen kohalle ja siellähän oli päivän mittaan tullu lunta iha huolella ja sähkölläkin (2,25" piikkisiat) sai tehdä aika paljon hommia että pääsi eteenpäin auraamattomilla kelveillä ja pyöräteillä kun alla on loskaa ja päällä 10-15cm lunta. Palo noin 10km matkalla lähemmäs 25% 710 Wh akusta.
Tänään oli jo parempi tulla toiseen suuntaan kun oli joko aurattu tai harjasuolattu suurilta osin koko matka (yllättävää, kello kuitenkin vasta noin 6:10), mutta esim merituulentien ja länsiväylän väliset pyörätiet tapiolassa oli auraamatta ja taas sai muljua siksakkia. Onneksi vain parisataa metriä oli tätä koko matkalla.
Aikamoinen arpominen oli aamulla auto/fillari, fillari voitti vaikka lähtiessä satoi vielä runsaasti lunta. Mutta kannatti, oli hieno keli! Muutamat klassiset joka vuonna toistuvat ihmetyksen aiheet: Silta Vantaan/Keravan? Joen yli:https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241122/1ec388ae18225f1595836ae2189bbf19.jpg
Nyt oli sentään jäätynyt polku mitä pitkin ajaa, mutta keskiviikkona 20cm suolasohjoa…miten tätä ei saada pidettyä puhtaana?
Kartanonkosken leveä baana:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241122/6eb73ec01fac70d2ac8924c8c1b72bb4.jpg
Tossa liikkuu valtava määrä ihmisiä päivässä ja jätetään auraamatta…
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eilen siinä klo 19 maissa stadin keskustasta espoon olariin töistä kotiin. Alkumatkasta luulin että tämähän menee ihan leikiten, miksi lähdin tänään sähköllä.
Mutta sitten pääsin sinne keilaniemen kohalle ja siellähän oli päivän mittaan tullu lunta iha huolella ja sähkölläkin (2,25" piikkisiat) sai tehdä aika paljon hommia että pääsi eteenpäin auraamattomilla kelveillä ja pyöräteillä kun alla on loskaa ja päällä 10-15cm lunta. Palo noin 10km matkalla lähemmäs 25% 710 Wh akusta.
Tänään oli jo parempi tulla toiseen suuntaan kun oli joko aurattu tai harjasuolattu suurilta osin koko matka (yllättävää, kello kuitenkin vasta noin 6:10), mutta esim merituulentien ja länsiväylän väliset pyörätiet tapiolassa oli auraamatta ja taas sai muljua siksakkia. Onneksi vain parisataa metriä oli tätä koko matkalla.
Joku sähkärikuski ohitti minut samaisella väylällä eilen illalla, sai luomupyörällä tehdä myös ihan tosissaan hommia. Oli vielä takana kesäkumi, eli tarkasti sai mennä. Yhtään kelviä ei oltu putsattu välillä Lauttasaari - Matinkylä.
Tänään kun pääsi länärin varteen oli kyllä reitit kunnossa, ja oikeastaan aika kivakin ajella. Laitoin kyllä illalla nastat taaksekin.
Kuminauha
25.11.2024, 10.53
Joku sähkärikuski ohitti minut samaisella väylällä eilen illalla, sai luomupyörällä tehdä myös ihan tosissaan hommia. Oli vielä takana kesäkumi, eli tarkasti sai mennä. Yhtään kelviä ei oltu putsattu välillä Lauttasaari - Matinkylä.
Tänään kun pääsi länärin varteen oli kyllä reitit kunnossa, ja oikeastaan aika kivakin ajella. Laitoin kyllä illalla nastat taaksekin.
En nyt muista tuliko tossa ohitettua joku, Spessun turbo tero x:llä, oikean puolella yksi sivulaukku.
Ihme juttu että tota länsiväylän pohjoispuolta ei hoideta ollenkaan siitä Etelätuulentien mäen kohalta joka menee etelätuulentien alta. Meni tänä aamuna talutteluksi sekin mäki. Tutkin tuota Espoon karttapalvelua ja tosiaan siitä puuttuu täysin luokitus, aika outo homma että tommosella 200m pätkällä ei oo mitää hoitoa kun taas suolattu sen molemmin puolin...pitää varmaan eteläpuolta käyttää testiksi jos olisi yhtenäisempää baanaa.
koomikko
27.11.2024, 11.39
Näemmä kaiken tulee olla komiaa ja suurta. 700 -paikkainen pysäköintihalli pyörille Seinäjoen uuden aseman yhteydessä, YLE:n jutun mukaan. Maksu ja sisäänpääsy sovelluksella. Maksuttomia ulkopaikkoja 20-30, täitavat nämä nopsaan täyttyä pitkäaikaispysäköinnillä...
navajokoira
27.11.2024, 14.48
En tiedä mitään Seinäjoen työmatkaskenestä, mutta 15€/kk on ihan siedettävä hinta jos sillä saa paikan jonne oikeasti uskaltaa jättää vähänkään paremman pyörän.
Ihan mielenkiintoista jos Seinäjoella (66 000 asukasta) toimii maksullinen pyöräpysäköinti. Terveisiä vaan täältä kehyskunnista. Järvenpäässä (46 000 as) tai Keravalla (38 000 as) on ihan käsittämättömän vaikeaa periä maksua edes autojen pysäköinnistä vaikka niiden pysäköinnistä aiheutuu ihan suoria kustannuksia.
navajokoira
27.11.2024, 17.25
Samaten täällä kehyskunnissa, olen sitkeästi vastannut oman kaupungin kyselyihin että en halua tänne mitään yhteisillä rahoilla yksityiselle bisnes -pyöräparkkiratkaisuja rautatieasemalle, niin kuin joku konsulttifirma halusi pari vuotta sitten tehdä.
Tässä Seinäjoen konseptissa pyöräparkkia pyörittää kunnan itse omistama yritys, joten siinä mielessä asiat ehkä paremmin. Kunnes joku päättää yksityistää :)
WarElephantSixSixSix
17.02.2025, 12.18
Kerrankin koirat on hoidossa arkipäivänä, niin pääsin pitkästä aikaa taas pyörällä töihin. Onpa kiva kököttää toimistolla tietokoneella 8 tuntia, kun on aamulla ajanut -9 asteessa 30km työmatkaa pyörällä, eikä autolla. Mahtavaa.
... Järvenpäässä (46 000 as) tai Keravalla (38 000 as) on ihan käsittämättömän vaikeaa periä maksua edes autojen pysäköinnistä vaikka niiden pysäköinnistä aiheutuu ihan suoria kustannuksia.
Lienee kai noissa nukkumalähiöissä ajatuksena yrittää pitää työssä käyvät asukkaat tyytyväisinä, niin säilyy jonkinlainen määrä veroja maksavia asukkaita.
Vaimolle tuli hommattua Ortliebin Vario reppu/laukku työmatkoja varten. Ihan vahingossa huomaa pohtivansa josko laittaisi jäykkäperään seuravaksi tarakan ja pääsisi itsekin repun ikeestä :rolleyes:
tchegge_
05.08.2025, 14.52
Ortlieb ei tunnu tekevän sellaista laukkua mitä haluaisin.
Mulla käytössä 10v vanha kevyt laukku kun ei tarvi läppäriä kuskata missä
- kantokahva
- kannen yksinkertainen kiinnitys,
- ql3.1 kiinnitys(omassa vielä tämä ilman alakiinnitystä mikä nopeuttaa asennusta)
- sisätasku mihin saa puhelinta yms.
- avaimille kiinnityslenksu.
Tuntuu että vain max kaksi noista saatavilla samassa laukussa.
Sent from my Takapalk
Ulla vanha Vauden Augsburg. On sellanen kevyt, yksinkertainen tarakkalaukku.
El-Carpaso
06.08.2025, 10.35
Ortlieb ei tunnu tekevän sellaista laukkua mitä haluaisin.
Mulla käytössä 10v vanha kevyt laukku kun ei tarvi läppäriä kuskata missä
- kantokahva
- kannen yksinkertainen kiinnitys,
- ql3.1 kiinnitys(omassa vielä tämä ilman alakiinnitystä mikä nopeuttaa asennusta)
- sisätasku mihin saa puhelinta yms.
- avaimille kiinnityslenksu.
Tuntuu että vain max kaksi noista saatavilla samassa laukussa.
Sent from my Takapalk
Eikö kumpikaan näistä siis toimi?
https://de.ortlieb.com/en/products/office-bag?_pos=4&_fid=d1f77f231&_ss=c&variant=49104689725772
tai
https://de.ortlieb.com/en/products/commuter-bag-urban?_pos=6&_fid=d1f77f231&_ss=c&variant=49067046732108
Mulla on toi ylempi QL 2.1:llä ja siinä on kantokahva, olkahihna, rullasulku (mun mielestä parempi kuin läppä), sisätaskuja puhelimelle, lompakolle, kynille, papereille ym., kevyet pehmusteet ja avainlenksu.
Molempia näemmä saa QL 3.1:llä
tchegge_
06.08.2025, 11.16
Jos toi alempi, Commuter bag olisi käännetty 90astetta niin se olisi aikalailla just mitä haen.
Mietityttää vaan että noi vaaka-asenteiset 40cm leveät alkaa osua kenkään kun toi 32cm leveä on noin lähellä.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250806/b87c10e040c57de0c2d831bbe1d67fd2.jpg
Lisäys
Oetliebin Gravel bag olisi muuten ok mutta siitä puuttuu se pikkutasku.
Sent from my Takapalk
El-Carpaso
06.08.2025, 12.27
Toi office bag istuu mulla ainakin varsin vinossa, niin jaloille on reilusti tilaa. Mulla on pitkä takahaarukka, mutta on 47 koon kenkäkin.
Ylläolevissa kuvissa perustarakan QL2.1 kiinnikkeet on vinossa, ja käännettävissä. Mutta QL3.1 näyttäisi olevan suorassa, eikä mahdollisuutta kääntää?
Ohiampuja
06.08.2025, 15.52
Minä ostin R-Techistä tuollaisen kuvan tarakan. Oli kohtuuhelppo asentaa ja vaikuttaa tukevalta, mutta nyt vasta tajusin ettei tavallista läppärireppua olekaan niin helppo tuollaiseen kiinnittää.
Onko ainut fiksu vaihto tuollainen edellä mainittu sivulaukku? Vai mitä muuta olis ehdottaa?
Tämä kun on eka kerta vuosikymmeniin kun mun pyörässä on tarakka. :)
https://media.viskanassets.com/v2/rtechprod/normal/20532_musta_front.jpg
Juu, pyörällä on mukava kulkea töissä ja joka-aamuinen pyöräily saa veren kiertämään ja olon virkeäksi. Työpäivän jälkeen kotonakin on terävämpi olo kiitos pyöräilyn. :)
Harmi, että työnantajallani ei ole tarjota minkäänlaista tilaa ajovarusteiden kuivaamiselle suihkusta nyt puhumattakaan. No ajelen sen 12 km pyrähdyksen kiireettä niin ei tule paha hiki. Mutta kyllä nuo tuoksuvat varusteet kuitenkin pistää toimistolla nenään. :D
Talvella pimeässä on aika kuumottavaa ajaa auraamatonta tienpiennarta, kun pyörä hakee sivusuunnassa ja vierestä menee autot 80 km/h lumi pölisten. Tai jos on sulaa, niin ajolasit on heti ummessa nastakurasta ja mikään ajovalo ei tunnu riittävän. Suolakura sotkee pyörän ja ruostuttaa kaiken ei-ruostumattoman alta aikayksikön. Ja välillä on vaihteet jäässä ja eturenkaasta pölisevä lumi aiheuttaa ongelmansa. Jos pakkasta on vähänkään enemmän, jätän pyörän kotiin. Mutta Etelä-Suomessa pystyy ajelemaan lauhassa kelissä huht-toukokuusta marras-joulukuulle.
Mikään ei voita kesäisiä aamuja, kun on lämmin ja luonto kukkii ja tuoksuu.
Minä ostin R-Techistä tuollaisen kuvan tarakan. Oli kohtuuhelppo asentaa ja vaikuttaa tukevalta, mutta nyt vasta tajusin ettei tavallista läppärireppua olekaan niin helppo tuollaiseen kiinnittää.
Onko ainut fiksu vaihto tuollainen edellä mainittu sivulaukku? Vai mitä muuta olis ehdottaa?
Tämä kun on eka kerta vuosikymmeniin kun mun pyörässä on tarakka. :)
googlailin asiaa ja Vaudelta tuli vastaan sivulaukku (https://www.hardloop.fi/tuotteen/49565-vaude-trailcargo-pyoeraeilylaukku?id_product_attribute=703895) johon saa myös repun kiinni. Tavallinen reppu on aika hankala kiinnitettävä. Toki joku vähän tukevampi kori tarakkaan kiinnitettynä ja mustekala ajaisi saman asian.
tchegge_
14.08.2025, 09.42
Jos toi alempi, Commuter bag olisi käännetty 90astetta niin se olisi aikalailla just mitä haen.
Mietityttää vaan että noi vaaka-asenteiset 40cm leveät alkaa osua kenkään kun toi 32cm leveä on noin lähellä.
Lisäys
Oetliebin Gravel bag olisi muuten ok mutta siitä puuttuu se pikkutasku.
Sent from my TakapalkGravel Bag nyt ollut viikon käytössä, kyllä tolla pärjää. Kevyt ja tarvittava kamat mahtuu kyytiin. Sisätilan jakajan olisin ostanut mutta joku urpo oli ostanut viimeisen kappaleen Varustenetistä. Mennään nyt sitten ilman toistaiseksi.
Sent from my Takapalk
Orbea Viben mukana rouvalle tuli tämmöinen Orbea Dual bag: https://www.orbea.com/us-en/gear/accessories/cat/oc-carrier-side-bag-dual
Sisällä on vielä pehmustettu irrallinen läppärikotelo joka on tarranauhalla kiinni seinässä. Reppukäyttöä ei taida olla kertaakaan testannut mutta näppärästi toimii muuten pyörässä olleen tarakan kanssa.
tchegge_
30.08.2025, 16.35
Gravel Bag nyt ollut viikon käytössä, kyllä tolla pärjää. Kevyt ja tarvittava kamat mahtuu kyytiin. Sisätilan jakajan olisin ostanut mutta joku urpo oli ostanut viimeisen kappaleen Varustenetistä. Mennään nyt sitten ilman toistaiseksi.
Sent from my TakapalkTänään piti käydä hakemassa jakaja kun oli ilmestynyt lähikauppaan. Ei toi iso avoin tila toimi ainakaan itsellä, aina avaimet ja lasit pohjalla muiden kamojen alla.
Sent from my Takapalk
kmruuska
30.08.2025, 21.19
Mulla on työmatkoihin käyttämässäni Cuben gravelissa Cuben oman alamerkin ACID:in kevyt tarakka ja siihen kaks Ortliebin Back Roller -laukkua, mutta viime ajat olen kyllä ajellut reppu selässä. Varsinkin kesällä menee paremmin repun kanssa kun vaatteita on vähemmän kannettavana. Talvella tietty reppu käy raskaammaksi mutta pysyypähän pyörä tasapainossa. Sivulaukku tykkää myös joskus rotvallia ylittäessä tjms. hypätä sen kynnen pois putken takaa, varsinkin jos laukku on painava.
Veivaaja
01.09.2025, 16.56
Ainakin Ortliebissä huolellinen asettelu, jossa mikään kiinnityskohta ei pääse liikkumaan, auttaa. Parhaimmillaan istuu kuin tauti.
Tänään piti käydä hakemassa jakaja kun oli ilmestynyt lähikauppaan. Ei toi iso avoin tila toimi ainakaan itsellä, aina avaimet ja lasit pohjalla muiden kamojen alla.
Sent from my Takapalk
Mikäs tuote tää on? En Ortliebin sivuilta löytänyt oikeen mitään lisävarustetta pieniin pansuihin?
tchegge_
01.09.2025, 17.15
Mikäs tuote tää on? En Ortliebin sivuilta löytänyt oikeen mitään lisävarustetta pieniin pansuihin?https://varuste.net/p134630/ortlieb-commuter-insert-s
Tuommottiis.
Sent from my Takapalk
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.