PDA

Näytä tavallinen näkymä : Taistelu tappajasepeliä vastaan



Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7]

Kanuuna
17.11.2022, 20.40
Pari päivää on Tampesterissa näkynyt jo sepeliä. Kertaakaan ei ole vielä tyhjentynyt renkaat alapuolelta. Huh. Uhmaan kohtaloa ja kuljen ilman rengasvehkeitä kunnes käy hassusti.

jalkkis
17.11.2022, 21.32
Ekat sepelit tänä aamuna pääkaupunkiseudulla havaittu. Talvirenkaat laitettava alle tämän vuoksi, muuten menisi vielä kesäkumeilla :(Merde!

Mistä havainnot? Viikonloppuna olis tarkoitus yrittää lenkkiä pk-seudulla kesäkumeksin.

jormakalevi
17.11.2022, 23.08
Tikkurilasta kun Keravalle radanvartta pikin mennään niin ihan Keravan päässä oli sepeliä aamulla. Takaisin päin tullessa illalla oli sepelit Keravalta Korsoon. Loppumatka Pohjois-Helsinkiin oli puhdas asfaltti. Kumit pysyi ehjänä. Viikonloppuksi luvattu lunta joten Continental contact spiket menee alle.

jalkkis
18.11.2022, 16.27
^ Ok, kiitos. Toivottavasti tänään ei ole vielä kylvetty Hki-Vantaan ympäristöön sepeliä, jotta huomenna ei tartte kiroilla täällä lenkin jälkeen.

el zykkeli
20.11.2022, 15.55
Miten joku gravelrengas kuten contin terra trail selviää tubeleksena tästä tielle kylvettävästä paskasta? Tuleeko renkaasta niin reikäjuustoa ettei litku enää paikkaile. Ei jaksais millään kilon traktorin renkailla vääntää pitävällä asfaltilla josta sekä pito että ajomukavuus on pilattu sormenpään kokoisilla murkuloilla kun menee myös vauhti, eikä maantienakilla pysty kun puhki vartin välein. Joku gravelrengas voisi olla välimalli.

izmo
21.11.2022, 10.39
Olihan Tampereella äly liukas keli mutta onneksi ehdittiin vetään terävä murske autotietä myöten kun nekin meni jäähän.. tommosen puolen sentin lumi on petollista ja tekee liikkumisen vaaralliseksi

jormakalevi
21.11.2022, 10.47
Talvella on lunta ja jäätä. Talvesta kesän tekeminen on pirun vaikeaa ja kallista.

Scoobydoo
21.11.2022, 20.36
Voi *nustappi :mad: Ensimmäinen päivä työmatkaa tuolla sepelimatolla ja heti rengasrikko. Sitä ei voi ylittää, sitä ei voi alittaa, sitä ei voi kiertää -harrasta tässä nyt hyötyliikuntaa :D Ajoradallakaan ei viitsi polkea, kun joku on levittänyt ruokasuolat sinne.

Ehdotan, että hiekoitukseen ja suolaukseen menevillä rahoilla ostettaisiinkin jokaiselle suomalaiselle nastakengät ja pyöräilijöille nastarenkaat.

Kiitos ja anteeksi.

Etuajo-oikeus
21.11.2022, 21.03
Voi *nustappi :mad: Ensimmäinen päivä työmatkaa tuolla sepelimatolla ja heti rengasrikko. Sitä ei voi ylittää, sitä ei voi alittaa, sitä ei voi kiertää -harrasta tässä nyt hyötyliikuntaa :D Ajoradallakaan ei viitsi polkea, kun joku on levittänyt ruokasuolat sinne.

Ehdotan, että hiekoitukseen ja suolaukseen menevillä rahoilla ostettaisiinkin jokaiselle suomalaiselle nastakengät ja pyöräilijöille nastarenkaat.

Kiitos ja anteeksi.

Jos kerta autoilijat saavat korvauksia rikkoontuneista renkaista ja jopa vanteista kun teissä on kuoppia ym. ongelmia niin sama pitäisi päteä myös polkupyöräilijöihin.

Scoobydoo
21.11.2022, 22.15
^ juu, pitäisi päteä. Kyllä mä silti mieluummin valitsisin pääsyn perille ehjillä renkailla, kun jonkun viisi euroa rikkoutuneesta sisurista. Eli jättäisivät nyt edes pyörätiet ja -kaistat koskematta vaikka keskustan jalkakäytävät olisikin pakko tappajasepelöidä.

Smo
21.11.2022, 22.57
^, ^^Moneen kertaan koeponnistettu Helsingissä eikä ole mennyt läpi

Yllättäen Espoossa ei tullut vastaan sepeliä kuin alikulussa ja aurattukin oli kohtuullisesti niillä paikoin kun gravelilla metsistä väylille poikkesin.

Etuajo-oikeus
21.11.2022, 23.02
^ juu, pitäisi päteä. Kyllä mä silti mieluummin valitsisin pääsyn perille ehjillä renkailla, kun jonkun viisi euroa rikkoutuneesta sisurista. Eli jättäisivät nyt edes pyörätiet ja -kaistat koskematta vaikka keskustan jalkakäytävät olisikin pakko tappajasepelöidä.

Tai voisivat laittaa tyhjäntoimittajavirkamiehet ja naiset aikansa kuluksi virastoissa hiomaan hiekoitussepelistä liian terävät kulmat pois.

xubu
22.11.2022, 09.35
Eilen ajelin Pasilassa, Haagoissa, kehä l:n kelvillä, missään ei ollut sepeliä, lunta kylläkin. Ehkä sepeli oli sitten lumen alla. Lumen poisto vaan ei ollut toteutunut. En kyllä sitä odottanutkaan melkein parhaasti tomivalta kaupungilta.
Käpylästä Pasilaan menvää baanaa tosin harjattiin. Tämä kaikki tapahtui ennen klo 14.

bike futurist
22.11.2022, 10.24
rikkoutuneesta sisurista

kannattaa siirtyä tubeless -renkaisiin etenkin talven tullen. Litku paikkaa hyvin kaikenlaiset pienet kivenpuhkaisemat.

jormakalevi
22.11.2022, 11.17
Jos kerta autoilijat saavat korvauksia rikkoontuneista renkaista ja jopa vanteista kun teissä on kuoppia ym. ongelmia niin sama pitäisi päteä myös polkupyöräilijöihin.

On muuten kovin vaikeaa saada autoijankaan näistä korvauksia.

Etuajo-oikeus
22.11.2022, 15.00
On muuten kovin vaikeaa saada autoijankaan näistä korvauksia.

Niin toisaalta. Mikäs sen mukavampaa kuin ajella lähes sakkokumit ja naarmutetut vanteet vauhdilla kuoppaan ja saada uudet tilalle. No kohta täälläkin maassa ajellaan taas hevosilla jos sama meno jatkuu.

Takamisakari
22.11.2022, 15.06
Voi *nustappi :mad: Ensimmäinen päivä työmatkaa tuolla sepelimatolla ja heti rengasrikko. Sitä ei voi ylittää, sitä ei voi alittaa, sitä ei voi kiertää -harrasta tässä nyt hyötyliikuntaa :D Ajoradallakaan ei viitsi polkea, kun joku on levittänyt ruokasuolat sinne.Ehdotan, että hiekoitukseen ja suolaukseen menevillä rahoilla ostettaisiinkin jokaiselle suomalaiselle nastakengät ja pyöräilijöille nastarenkaat.Kiitos ja anteeksi.Minä olen tätä väläytellyt useaankin otteeseen. Melkein voi laskematta arvata että jos valtio tuottaisi (tuotattaisi?) kaikille halukkaille yhden parin sellaisia nasta- sandaaleita jotka saa kenkien päälle vs koko valtion hiekoittamis- ja suolaamiskulut niin halvemmaksi tulisi. Pyöräilyn näkökulmasta nyt meillä on nimenomaan pk-seudulla tappajasepeliä ja suolalitkua mitkä kummatkaan ei pääsääntöisesti toimi ja samaa hulluutta jatketaan koska joku laki määrää kunnossapitovelvollisuudesta. Ei ihan optimi tilanne.

paaton
22.11.2022, 15.14
Kannattaa kuitenkin tulla vähän ulos tästä pyöräilykuplasta. Perberistä se sepeli on, mutta ilman sitä tulee vammautunutta porukkaa taajama-alueilla ja tuo maksaa paljon enemmän kuin se yksi puhjennut terra speedi.

Eli laittaa vaan taas ne mara-mammuttit alle ja jurskuttelee läpi talven. Helpommalla pääsee, kun myöntää hävinneensä tämän sodan.

jormakalevi
22.11.2022, 19.37
Niin toisaalta. Mikäs sen mukavampaa kuin ajella lähes sakkokumit ja naarmutetut vanteet vauhdilla kuoppaan ja saada uudet tilalle. No kohta täälläkin maassa ajellaan taas hevosilla jos sama meno jatkuu.
Kokeileppa saada uudet vanteet ja kumit autoon kun ole kuoppaan ajanut. 99% varmuudella tulee bumerangina takaisin vaatimuksesi.

jormakalevi
22.11.2022, 19.44
Kannattaa kuitenkin tulla vähän ulos tästä pyöräilykuplasta. Perberistä se sepeli on, mutta ilman sitä tulee vammautunutta porukkaa taajama-alueilla ja tuo maksaa paljon enemmän kuin se yksi puhjennut terra speedi.

Eli laittaa vaan taas ne mara-mammuttit alle ja jurskuttelee läpi talven. Helpommalla pääsee, kun myöntää hävinneensä tämän sodan.
Jep jep Continental contact spiket löin eilen alle. Näillä pari talvea ajanut ilman rengasrikkoja, eikä 37-622 ole kovin raskaskaan ajella. Edessä 240 nastaa ja takana 120. Eniten ottaa kupoliin jos sitä lunta ja jäätä ei ole niin silti sitä sepeliä joka paikassa. Varsinkin keväällä kun joutuu ajelmaan talvikumeilla sulalla asfaltilla kun ei uskalla kesäkumeja alle laitttaa rengasrikon vaaran vuoksi.

Etuajo-oikeus
22.11.2022, 19.51
Kokeileppa saada uudet vanteet ja kumit autoon kun ole kuoppaan ajanut. 99% varmuudella tulee bumerangina takaisin vaatimuksesi.

Ei ole montaakaan vuotta kun eräs työkaveri ajoi juurikin johonkin kuoppaan ja meni rengas rikki. Vanne taisi muistaakseni säilyä ehjänä, mutta kyllä se korvattiin.

jormakalevi
22.11.2022, 21.00
Kaverisi on se yksi prosentti.

Etuajo-oikeus
22.11.2022, 21.46
Kaverisi on se yksi prosentti.

Saattoi johtua siitäkin, että monet muutkin sai renkaan rikki samaan kuoppaan. Tapahtui Mikkelissä aikoinaan

Scoobydoo
22.11.2022, 23.25
kannattaa siirtyä tubeless -renkaisiin etenkin talven tullen. Litku paikkaa hyvin kaikenlaiset pienet kivenpuhkaisemat.
Kävin tarkastamassa vauriot. 5 mm pitkä viilto läpi ulkorenkaasta sisuriin asti. Jos litku tuon paikkaa, niin siirryn heti siihen. Vanteen sisällä luki high pressure rim tape, joten ne saattaisivat jopa olla litkuyhteensopivat.


Kannattaa kuitenkin tulla vähän ulos tästä pyöräilykuplasta. Perberistä se sepeli on, mutta ilman sitä tulee vammautunutta porukkaa taajama-alueilla ja tuo maksaa paljon enemmän kuin se yksi puhjennut terra speedi.

Eli laittaa vaan taas ne mara-mammuttit alle ja jurskuttelee läpi talven. Helpommalla pääsee, kun myöntää hävinneensä tämän sodan.

Vaikka tämä kommentti ei minulle ollutkaan, niin huutelen silti täältä pyöräily-, yksityisautoilu, julkinen liikenne-, kävely- ja potkukelkkailukuplastani. Tuo viimeksi mainittu ei muuten onnistu enää juuri missää sepelin takia. Muksuna potkukelkalla tuli käytyä kavereilla ja koulussa. Mutta siis tämä holhousyhteiskunta sallii sähköskuutit keskustoissa, mutta ei uskalla jättää levittämättä terävää sepeliä pyöräteille, vaikka ei olisi liukastakaan. Varmaan tietyissä paikoissa liukkaudentorjunta on järkevää, niin ei tule niitä lonkkamurtumia niin paljon, mutta niin kauan kun tällä on talvella pakkasta kaatumisia ei saada lopetettua. Se on kyllä totta, että ei tämä tule tästä järkevämmäksi muuttumaan. Täällä suljetaan pyöräteitäkin talveksi, kun ei kai kukaan nyt fillaroi kuin kesäkelillä :D

Vanha Pirkanmaalainen sanonta on, että "Näytä minulle pistosuojatut renkaat, niin mitä näytän sepelin, joka menee niistä läpi" :D

el zykkeli
23.11.2022, 00.05
Nin ei tuolla nykyään paljon pulkkaakaan vedetä kun pitävä pakkaslumikin sotketaaan paksuuun sepeliin. Joskus nähnyt kuinka joku vetänyt kakaroitaan tatti otsassa sepeliä pitkin, tarviihan siinä kenkiin tietenkin enemmän pitoa silloin kun pulkka ei luista mihinkään.

paaton
23.11.2022, 08.46
Nin ei tuolla nykyään paljon pulkkaakaan vedetä kun pitävä pakkaslumikin sotketaaan paksuuun sepeliin. Joskus nähnyt kuinka joku vetänyt kakaroitaan tatti otsassa sepeliä pitkin, tarviihan siinä kenkiin tietenkin enemmän pitoa silloin kun pulkka ei luista mihinkään.

Niin tuohan ei oikeasti ole edes huono idea, se sepelin heittäminen lumen sekaan siis.

Nyt kun siinä pitävän pakkaslumen päällä on sitä sepeliä, niin se jää sinne lumen sisään. Seuraavan vesisateen jälkeen lumi muuttuu kiintojääksi ja se sepeli nousee sieltä jään seasta esille.

paaton
23.11.2022, 08.51
Kävin tarkastamassa vauriot. 5 mm pitkä viilto läpi ulkorenkaasta sisuriin asti. Jos litku tuon paikkaa, niin siirryn heti siihen. Vanteen sisällä luki high pressure rim tape, joten ne saattaisivat jopa olla litkuyhteensopivat.



Vaikka tämä kommentti ei minulle ollutkaan, niin huutelen silti täältä pyöräily-, yksityisautoilu, julkinen liikenne-, kävely- ja potkukelkkailukuplastani. Tuo viimeksi mainittu ei muuten onnistu enää juuri missää sepelin takia. Muksuna potkukelkalla tuli käytyä kavereilla ja koulussa. Mutta siis tämä holhousyhteiskunta sallii sähköskuutit keskustoissa, mutta ei uskalla jättää levittämättä terävää sepeliä pyöräteille, vaikka ei olisi liukastakaan. Varmaan tietyissä paikoissa liukkaudentorjunta on järkevää, niin ei tule niitä lonkkamurtumia niin paljon, mutta niin kauan kun tällä on talvella pakkasta kaatumisia ei saada lopetettua. Se on kyllä totta, että ei tämä tule tästä järkevämmäksi muuttumaan. Täällä suljetaan pyöräteitäkin talveksi, kun ei kai kukaan nyt fillaroi kuin kesäkelillä :D

Vanha Pirkanmaalainen sanonta on, että "Näytä minulle pistosuojatut renkaat, niin mitä näytän sepelin, joka menee niistä läpi" :D

No joo, mutta ei täällä helsingissä enää mitään normi talvea ole.

Esimerkiksi viime talvena tuli välillä lunta, vettä ja pakkasta vuorotellen. Kaikki oli aivan uskomattoman liukasta ja uraista.

jormakalevi
23.11.2022, 09.36
Tänään meni 17km työmatka ilman rengasrikkoa. 10 minuuttia meni matkaan enempi aikaa talvirenkailla talvikelissä, pirun paljon mutta onhan sitä aikaa. Onneksi voi käydä työaikana suihkussa ja huilailla kahvin ja somen äärellä. Lounaan jälkeen jos hieman töitä katselisi ja ajelisi kotiin :) Nostan kyllä heille hattua jotka fyysistä työtä jaksavat tehdä työmatkapyöräillyn jälkeen.

Scoobydoo
23.11.2022, 10.02
Niin tuohan ei oikeasti ole edes huono idea, se sepelin heittäminen lumen sekaan siis.

Nyt kun siinä pitävän pakkaslumen päällä on sitä sepeliä, niin se jää sinne lumen sisään. Seuraavan vesisateen jälkeen lumi muuttuu kiintojääksi ja se sepeli nousee sieltä jään seasta esille.
Varmasti näin, jos haluaa yhtä asiaa optimoida. Joku voisi tietysti kysyä kuinka järkevää yhden asian optiomointi on.

paaton
23.11.2022, 10.07
Varmasti näin, jos haluaa yhtä asiaa optimoida. Joku voisi tietysti kysyä kuinka järkevää yhden asian optiomointi on.

No sillä kirkkaalla kaljamalla, jossa on vielä vesikerros päällä ei voi liikkua muulla kuin pyörällä. Maasturi ja ISP niin meno on kivaa. Kävellen tuonne ei uskalla mennä. Eikä normaali crossarilla nastojenkaan kanssa. Mahdoton paikka.

plr
23.11.2022, 10.47
Olen kuvitellut, että hiekoitussepeli on raekooltaan jotakin alle sentin kokoluokkaa. Tässä on koko piha paljaan asfaltin päällä täynnä oheisen kuvan mukaista murkulaa. Tuntuvat aika kivasti kenkien pohjien läpi ja haittaavat melkoisesti pyörän käyttöä.

https://lh3.googleusercontent.com/-D1F18esJeeU/Y33dDGH3QPI/AAAAAAAACuM/A0XNGFw1xnsUjW72jEq1t-Kc6jxkhAhewCNcBGAsYHQ/s1600/1669192970325917-0.png

paaton
23.11.2022, 10.49
No mutta tuo ei mene renkaasta läpi.

plr
23.11.2022, 10.57
No mutta tuo ei mene renkaasta läpi.

Juuei mene, mutta pyörii kuin kuulalaakeri ja tietty snakebiteja saa varoa.

cchki
05.02.2023, 13.41
Onko kokemusta näistä renkaista? Kestääkö miten sepeliä?

https://www.xxl.fi/maxxis-maxxis-rekon-race-29-wt-exo-tr-dekk-2c-29x2-40-xxxg-60tpi-polkupyoranrengas-musta/p/1184405_1_style

Tai, vielä ilmeisesti vahvempi rengas

https://www.xxl.fi/maxxis-maxxis-rekon-29-exo-tr-dekk-3c-29x2-60-890g-120tpi-maxxterra-polkupyoranrengas-musta/p/1181162_1_style

Renkaita hankkimassa maastopyörään, mutta mikä olisi paras sepeliä vastaan? Kiinnostaisi tuo 2.40 koko

jalkkis
23.03.2023, 06.57
Onko kokemusta näistä renkaista? Kestääkö miten sepeliä?

https://www.xxl.fi/maxxis-maxxis-rekon-race-29-wt-exo-tr-dekk-2c-29x2-40-xxxg-60tpi-polkupyoranrengas-musta/p/1184405_1_style

Tai, vielä ilmeisesti vahvempi rengas

https://www.xxl.fi/maxxis-maxxis-rekon-29-exo-tr-dekk-3c-29x2-60-890g-120tpi-maxxterra-polkupyoranrengas-musta/p/1181162_1_style

Renkaita hankkimassa maastopyörään, mutta mikä olisi paras sepeliä vastaan? Kiinnostaisi tuo 2.40 koko

Tämä aihe juolahti mieleen. Nyt (käytännössä katukäytössä) olevassa maasturissa on ISP:t alla mutta kun tässä pk-seudulla kelvit ovat kaikki jo riittävän sulia niin nastoille ei oikein enää ole käyttöä. Mutta sepeliä piisaa. Olisko mitään hyväksi todettua sepeliajan nappulakumia 29 2.25 kokoon?

Onhan mulla varsinaiseen kesäkäyttöön Marathon Almotionit mutta viittiskö niitä vielä alle...?

Hokku
24.03.2023, 16.38
Eiköhän Almotionit varsinkin microskin versiona kestä. Yhdet kestävimmän oloisista renkaista millä olen ajanut. Sepelillä tosin ei tullut ajettua, kun en pitänyt niistä ja annoin pois.

Isä nitro
25.03.2023, 12.12
Itse olen pärjäillyt tappasepeliä vastaan suht normirenkailla - mitä nyt on sattunut jäämään kiekoille ennen talvikautta tai jotka asennan tulevalle kaudelle. Tämä koskee litkutettuja gravel- ja maastorenkaita. Muutaman säännön turvin olen pärjännyt ainakin omasta mielestäni sangen hyvin tällä mein kampf-osastolla.

1. Käytä litkuja ja tarkista niiden määrä tavanomaista useammin. Jos litku toimii kuten se kuuluu, se paikkaa ja sitä kuluu - ylimääräinen pieni litkupurkki ja muut tarvikkeet mukana tarpeen varalta
2. Ajele pääsääntöisesti renkailla, joissa on nappulat - jos laitan muut kuin pistosuojatut slicksit, sihinää alkaa kuulumaan kokemukseni mukaan
3. Välttele paikkoja jossa on sepeliä.

Tuon viimeisen suht selvän säännön noudattamista on helpottanut se, että ainakin pääkaupunkiseudulla on edellisvuosina korjattu sepelit suht pikaisesti pois alta. Toki syksyllä joskus levittävät sepelinsä meidän riemuksi jo lokakuussa, ja saattavat olla siellä kolmekin kuukautta ennen kuin tulee tarvetta nastoille.

Minulla pääperiaatteena se, että en jaksa asennella mitään ajohaluja syövää lähes 100% suojaa tarjoavia renkaita kun ainakin keväisin (ajohaluja syövän) talvirengaskauden ja sepelittömän kauden välinen aika on suht lyhyt. Tästä huolimatta olen mennyt noiden perussääntöjen varassa lähes päivittäin lenkkini ja työmatkani enkä edes muista milloisin olisin joutunut rengashommiin.

Gambinamiäs
25.03.2023, 13.17
Jos on 2-3mm nappula renkaassa, niin se auttaa jo ihan helvetisti. Pitänee renkaan runogonn sen verran irti maasta, ettei sepeli pääsi painumaan ihan täydellä paineella kumin läpi. Pari kautta ajellut sepalikaudet Pirellin Cinturato Gravel M.llä päivittäiset työmatkaajot stadissa eikä yhtään reikää. Sama rengas ollut käytännössä läpi talven takarenkaana ja hyvä pito myös lumella.

jalkkis
26.03.2023, 10.15
Eiköhän Almotionit varsinkin microskin versiona kestä. Yhdet kestävimmän oloisista renkaista millä olen ajanut. Sepelillä tosin ei tullut ajettua, kun en pitänyt niistä ja annoin pois.Mun Almotionit ovat OneStar EVO LiteSkin V-Guardit.

Tarttee funtsia mitä tekis. Litkujen kanssa ei ole tullut touhuttua ja vanteet (oliko Cube ZX20, siis joku Alexrims?) ei taida olla tubeless rediä muutoinkaan.

Mulla roikkuu varastossa halpikset Rapid Bob + Tough Tom mutta noi vaikuttavat sen verran ohuilta että en viitti kiusata itseäni noilla.

nakkalajarvi
05.04.2023, 22.36
Tänään aamusta tuli sepeli renkaasta läpi. Tubeless-asennus ja luulin litkun hoitavan asian, mutta kuivunut litku ei yllättäen toimii. Ihmettelinkin pari päivää aiemmin, kun ilmat eivät oikein pysyneet renkaassa. Kaupasta uusi purkki litkua, ja pääsin onnellisesti kotiin. Sisurilla olisi joutunut vaihtohommiin.

Ajoin tänään pitkästä aikaa Linnunlaululta Pasilaan. Olin järkyttynyt sepelin määrästä koko matkalla! Eikö kyseessä ole kuitenkin priorisoitu talvihoidon reitti? Alkutalvesta suolataan reitti ajokelvottomaksi ja lumien sulettua sepelöidään samaa lopputulosta tavoitellen?

Muutama viikko sitten näytti Helsingissä hyvälle, kun sepeliä alettiin jo lakaista pois. Viimeiseen reiluun viikkoon ei ainakaan omalle kohdalle ole osunut havaintoja lakaisun jatkumisesta.

JackOja
06.04.2023, 07.25
TAjoin tänään pitkästä aikaa Linnunlaululta Pasilaan. Olin järkyttynyt sepelin määrästä koko matkalla! Eikö kyseessä ole kuitenkin priorisoitu talvihoidon reitti? Alkutalvesta suolataan reitti ajokelvottomaksi ja lumien sulettua sepelöidään samaa lopputulosta tavoitellen?.

Helsingiltä loppui se liuossuola kesken kauden. Onneksi.

Opulus
06.04.2023, 07.51
Onneksi myös yöpakkaset näyttäisivät tältä erää loppuneen. Niiden jatkuminenhan on perinteisesti esitetty syyksi kun on ihmetelty mikä estää sepelinpoiston aloittamista tai edistymistä.

(On tietysti totta että ilman samanaikaista kastelua pölyä olisi ilmassa ihan liikaa.)

Bndit
06.04.2023, 10.19
Noi nappulat on se salaisuus. Mullakin on työmatkasähkärissä ihan perusohuet XC renkaat eli Smart Samit ja vielä sisureilla, reikiä nolla. Eilen ajelin ekaa kertaa tänä vuonna niillä töihin ja aika runsaasti on vielä sepeliä joka paikassa.

stenu
06.04.2023, 11.29
Aamulla töihin polkiessa oli putsauspartio rantaradan varressa Ilmalan paikkeilla, joten eiköhän se ydin-Pasila-välikin pian putsaudu. Mutta ei siinä sepeliä kuitenkaan entisaikojen malliin ole sentin tai useamman kerrosta missään kohtaa ja mun tuntuma olisi myös sellainen, että tappajasepeli on vähän menettänyt teräänsä tässä vuosien aikana.

Tufo Swamperot olleet mulla tämän kevään ajan alla. Nopeat ja mukavat eikä flättejä, ei edes litkutihkumia.

jalkkis
06.04.2023, 11.45
... ja mun tuntuma olisi myös sellainen, että tappajasepeli on vähän menettänyt teräänsä tässä vuosien aikana.

Toivottavasti on. Sitä mietin, että olisko tämä kauden lopussa maassa lojuva sepeli jo vähän armeliaampaa vai ajetaanko korkkaamatonta uutta virkaintoista sepeliä sekaan niin paljon, että tuohoamisteho säilyy?

Kierrätetäänkö sepeliä?

JackOja
06.04.2023, 11.48
Kierrätetäänkö sepeliä?

Siitä on ollut puhetta tässä topsussa ja liukkaustopsuissa. Huonosti kierrätettävissä.

Gambinamiäs
06.04.2023, 12.21
Tufo Swamperot olleet mulla tämän kevään ajan alla. Nopeat ja mukavat eikä flättejä, ei edes litkutihkumia.
Näistähän on aiemminkin ollut keskustelua, mutta paljos sulla on kilsoja alla noilla? Parin tonnin jälkeen olisi kiinnostava kuulla välitilinpäätöstä vaikka GG-rengas-ketjuun. Nyt kun noista on tullut myös 44mm versio, niin ihan varteenotettava vaihtoehto Pirellin M'lle. Tosin ne ei taida koskana kulua loppuun. Mutta jos ja kun nämä kestää sepeliä ja kovempaa kohtelua ja taitavat olla nopeimmat tämän tyyliset renkaat, niin kiinnostaa kyllä.

xubu
06.04.2023, 18.17
Aamulla töihin polkiessa oli putsauspartio rantaradan varressa Ilmalan paikkeilla, joten eiköhän se ydin-Pasila-välikin pian putsaudu. Mutta ei siinä sepeliä kuitenkaan entisaikojen malliin ole sentin tai useamman kerrosta missään kohtaa ja mun tuntuma olisi myös sellainen, että tappajasepeli on vähän menettänyt teräänsä tässä vuosien aikana.

Tufo Swamperot olleet mulla tämän kevään ajan alla. Nopeat ja mukavat eikä flättejä, ei edes litkutihkumia.

Ei ehkä siellä Pasilassa mutta kyllä aika monissakin paikoissa välille näkee oikein läjittäin sepeliä.

Monissa paikoissa kyllä jo putsaillaan jo. Vantaalla kehä lll:n poikittaisväyliä oli putsailtu kun tänään siellä ajelin. Eikä siinä kehä lll kaan ollut kyllä liikaa sepeliä, mutta ois se vähäkin kiva saada pois.

Näin puhdistuspartion jossain Pakkalan kohdilla kun tulivat liittymästä. Kaksi harjalla ja veden tulolla varustettua kuorkkia ja takana varoituskuorkki jossa vilkut näytti kummalta puolelta pitää ohittaa. Paskat kyllä vaan siirrettiin tien sivuun, tuskin niitä kukaan tulee siitä enää siivoomaan.

jalkkis
06.04.2023, 19.22
Mun Almotionit ovat OneStar EVO LiteSkin V-Guardit.

Tarttee funtsia mitä tekis. Litkujen kanssa ei ole tullut touhuttua ja vanteet (oliko Cube ZX20, siis joku Alexrims?) ei taida olla tubeless rediä muutoinkaan.

Mulla roikkuu varastossa halpikset Rapid Bob + Tough Tom mutta noi vaikuttavat sen verran ohuilta että en viitti kiusata itseäni noilla.Ny on Almotionit alla. Nyt vaan odottamaan huomista ja rengashommia tienposkessa.

stenu
06.04.2023, 19.34
Näistähän on aiemminkin ollut keskustelua, mutta paljos sulla on kilsoja alla noilla? Parin tonnin jälkeen olisi kiinnostava kuulla välitilinpäätöstä vaikka GG-rengas-ketjuun. Nyt kun noista on tullut myös 44mm versio, niin ihan varteenotettava vaihtoehto Pirellin M'lle. Tosin ne ei taida koskana kulua loppuun. Mutta jos ja kun nämä kestää sepeliä ja kovempaa kohtelua ja taitavat olla nopeimmat tämän tyyliset renkaat, niin kiinnostaa kyllä.

Koppaan tän gg-ketjuun ja vastaan sinne, niin ei mene liikaa offarihommiksi.

InsaneFinn
13.11.2023, 19.55
Tänään ajelin töistä kotiin Hakunilaan päin ja osuudella Malminkaarelta Suurmetsäntietä pitkin kohti Jakomäkeä oli "ilo" huomata, että kyseinen tie oli sepelöity, mitä se ei vielä aamulla ollut. Ja tottahan toki takarengas puhkesi siinä matkalla. Viikonloppuna jo mietin, että vaihtaiskohan jo Piikkisiat taas alle, kun alkaa sääennuste näyttämään siltä, että pääkallokelejä luvassa. Vasta tänään töissä tein päätöksen, että vois vaihtaa, kun kattelin ulos, että lunta tupruttaa ja lämmöt pysyttelee nollassa ja allekkin.

Mutta päätös tuli tehtyä liian myöhään, kun olettaisin, että Piikkisiat ois kestäny paremmin sepeliä. Tälle vuodelle otin ekaa kertaa muut kuin Scwalben Marathon plus renkaat, kun halusin parempaa ajotuntumaa. Tänään ois sitä pistosuojausta kaivannut. Pitänee ens keväänä lähteä kokeilemaan tubeless elämää.

jalkkis
14.11.2023, 13.20
Tänään ajelin töistä kotiin Hakunilaan päin ja osuudella Malminkaarelta Suurmetsäntietä pitkin kohti Jakomäkeä oli "ilo" huomata, että kyseinen tie oli sepelöity, mitä se ei vielä aamulla ollut. Ja tottahan toki takarengas puhkesi siinä matkalla. Viikonloppuna jo mietin, että vaihtaiskohan jo Piikkisiat taas alle, kun alkaa sääennuste näyttämään siltä, että pääkallokelejä luvassa. Vasta tänään töissä tein päätöksen, että vois vaihtaa, kun kattelin ulos, että lunta tupruttaa ja lämmöt pysyttelee nollassa ja allekkin.

Mutta päätös tuli tehtyä liian myöhään, kun olettaisin, että Piikkisiat ois kestäny paremmin sepeliä. Tälle vuodelle otin ekaa kertaa muut kuin Scwalben Marathon plus renkaat, kun halusin parempaa ajotuntumaa. Tänään ois sitä pistosuojausta kaivannut. Pitänee ens keväänä lähteä kokeilemaan tubeless elämää.

Vai niin. Viime la ajelin Tikkurilantietä Kivistön suunnasta Jumbolle asti. Jo silloin ropisi kivasti siltojen kohdalla. Ja voe vattu jos Suutarilantiekin on jo käsitelty.

Se on vissiin aika laittaa maantiepyörä varastoon ja ottaa talvihärveli esiin.

Smo
14.11.2023, 14.09
Eilen oli ilmestynyt sepeliä ympäri Espoota lähialueille


Tänään ajelin töistä kotiin Hakunilaan päin ja osuudella Malminkaarelta Suurmetsäntietä pitkin kohti Jakomäkeä oli "ilo" huomata, että kyseinen tie oli sepelöity, mitä se ei vielä aamulla ollut. Ja tottahan toki takarengas puhkesi siinä matkalla. Viikonloppuna jo mietin, että vaihtaiskohan jo Piikkisiat taas alle, kun alkaa sääennuste näyttämään siltä, että pääkallokelejä luvassa. Vasta tänään töissä tein päätöksen, että vois vaihtaa, kun kattelin ulos, että lunta tupruttaa ja lämmöt pysyttelee nollassa ja allekkin.

Mutta päätös tuli tehtyä liian myöhään, kun olettaisin, että Piikkisiat ois kestäny paremmin sepeliä. Tälle vuodelle otin ekaa kertaa muut kuin Scwalben Marathon plus renkaat, kun halusin parempaa ajotuntumaa. Tänään ois sitä pistosuojausta kaivannut. Pitänee ens keväänä lähteä kokeilemaan tubeless elämää.

Meinaatko ajella myös maastossa vai ostitko Piikkisiat sepelillä tuhottavaksi?

Zykkel
14.11.2023, 15.31
Tälle vuodelle otin ekaa kertaa muut kuin Scwalben Marathon plus renkaat, kun halusin parempaa ajotuntumaa. Tänään ois sitä pistosuojausta kaivannut.
Itse lähinnä Helsingissä ajelen ja empiirisellä kokemuksella olen todennut, että Schwalbe Marathon Plus Tour on paras valinta työmatka kulkineeseen. Sen verran monta kertaa olen joutunut pyörää taluttamaan. Viime viikolla laitoin vielä uuden parin B-C:n tilaukseen.

xubu
14.11.2023, 17.57
^ Tuo Schwalben 7 kertainen pistosuojaus on hyvä, kun olen noita käyttänyt ei ole kertaakan kumit tyhjenneet. Talvella winter marathon ja kun lunta ja jäätä on tarpeeksin niin Ice spiker pro.
Kesällä on ollut Schwalbe marthon plus. Nyt ova näköjään kesärenkaiden nimet uusineet. Pitää ihmetellä mitkä ensi kesänä sitten laitetaan.

Lare
18.11.2023, 19.15
Terren Grisvold tai 45nrth gravdal taittuva kylkisenä, litkuilla. Mitenköhän tuollainen setti selviää Helsingin sepelistä?

Benny
18.11.2023, 19.22
Jos rengasrikkojen välttäminen on päätavoite, niin Contact Spikeillä ajoin monta talvea ilman ainuttakaan rengasrikkoa. Oli käytössä sisureilla ja tubeleksena.

Pitokin oli ihan riittävä pk-seudulla.

Lare
18.11.2023, 20.14
Jos rengasrikkojen välttäminen on päätavoite, niin Contact Spikeillä ajoin monta talvea ilman ainuttakaan rengasrikkoa. Oli käytössä sisureilla ja tubeleksena.

Pitokin oli ihan riittävä pk-seudulla.Kas, en ollut ajatellut että teräsreunallisen renkaan voi litkuttaa.
Rengasrikkojen välttäminen on tavoite ja litkutettuna voi paikata pikaisesti kamelinpaskalla.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Benny
18.11.2023, 21.29
^

Ei se virallisesti ole tubeless kumi, mutta monet ovat sitä onnistuneesti sellaisena käyttänyt. Minulla ei ollut mitään ongelmia ilman sisuria. Piti ilmat täysin ja nousi vanteellekkin paremmin kuin monet tubelesskumit.

Sisurin kanssa oli myös pomminvarma sepeliä vastaan.

stenu
19.11.2023, 14.00
Terren Grisvold tai 45nrth gravdal taittuva kylkisenä, litkuilla. Mitenköhän tuollainen setti selviää Helsingin sepelistä?

Molemmat kestää Hesalan sepeleitä oikein hyvin. Ihan kauheen kovia paineita ei välttämättä kannata käyttää. Gravdalit rullaa marginaalisesti paremmin. Griswoldeissa on nastat järkevämmin sijoiteltu pitoa ajatellen ja Griswoldit on ilmatilaltaan vähän isommat.

jalkkis
20.11.2023, 11.38
Jos rengasrikkojen välttäminen on päätavoite, niin Contact Spikeillä ajoin monta talvea ilman ainuttakaan rengasrikkoa. Oli käytössä sisureilla ja tubeleksena.

Pitokin oli ihan riittävä pk-seudulla.

Mites tuo rullasi?

Benny
20.11.2023, 13.56
Mites tuo rullasi?

Mun mielestä talvirenkaaksi ihan hyvin. Ajossa on ollut molemmat leveydet. 37mm ja 42mm ja 120 nastan versioina.

Kumi on aika korkea verrattuna muihin. Tämä kannattaa huomioida, että mahtuu pyörimään.

trallalaalaakso
24.12.2023, 09.14
Ajelin 330 km neljänä päivänä ruuhkattomassa ympäristössä, ja molemmat kumit vaihtokamaa ulkokumien rikkoutumisen takia, edessä kolme pientä viiltoa ja takana yksi reilumpi, sepelistä kivestä mitä lie onkaan. Schwalben road cruiser ja big ben plus, kestiväthän nuo yli 5 tkm/4 kk mielestäni taittosähkärissä.
Näppärää, kun tunnissa saa uudet moiset sisuksineen kotiovelle verkkiksestä, tilattuja nastarenkaita tosin joutuu odottamaan vielä vuorokauden näköjään.
Jotenkin olettais, että tuo pistosuojaus olisi parempi, vai joutiko jo elinkaarensa loppuun luonnollisesti.

paaton
15.03.2024, 17.43
Kestääköhän 120tpi Recon Racet sepeliä? Vähän näyttää matalalta nappula..

elasto
15.03.2024, 20.48
Noissa Maxxiksen 120 TPI renkaissa on jotain outoa kun mulla antautui viimeksi sellainen Ikon sepelille vaikka oon monesti ajellut esim. Schwalben Thunder Burtilla ilman ongelmia ja siinä on vielä matalampi nappula.

EDIT: Jos se on tosta korkeasta TPI:stä kiinni niin en uskalla edes näyttää mun gravelin renkaille sepeliä kun niissä lukee 260 TPI.

paaton
15.03.2024, 21.04
Jep. Vähän tuota epäilen kanssa.

Aakoo
16.03.2024, 09.40
Taitaa olla ihan tuurista kiinni, kun maastorenkaissa ei taida olla pistosuojausta kulutuspinnan alla?

Marsusram
16.03.2024, 19.20
^EXO+ suojauksen versioissa on silkshield.
https://www.hi5bikes.fi/maastopyoran-renkaat-ominaisuudet/
Tubeless ei yleensä sepelistä paljon kärsi.

paaton
16.03.2024, 20.56
Yleensä maasturin renkaat ovat kyllä kestäneet sepelin täysin ongelmitta. Wtb riddlereillä ajoin paljonkin, mutta noissa kuitenkin vähän korkeampi nappula.

paaton
16.03.2024, 20.57
^EXO+ suojauksen versioissa on silkshield.
https://www.hi5bikes.fi/maastopyoran-renkaat-ominaisuudet/
Tubeless ei yleensä sepelistä paljon kärsi.

Se voi olla juuri tuo, että litku paikkaa paljon paremmin matalilla paineilla. Eikä pientä vuotoa edes huomaa isossa renkaassa.

trallalaalaakso
17.03.2024, 08.18
Vittoria Randonneur 47-622 kesti edessä 736 km, takana 1146 km. Nämä pääasiassa pk-seudun sepelisoraisilla väylillä alkukeväästä. Paineina pidin 4-5 bar jotta rullaa.
Schwalben Road Cruiser nyt edessä, menty +700 km, takana Duro jokin "sähköpyörärengas :)" menty +300 km, vararenkaat löytyy tallista valmiina jolloin rikot sattuu luonnollisesti reissussa.
Onneks sataa lunta paraikaa.

YocceT
17.03.2024, 08.47
Schwalben G-One Bite kesti alle 100km, kunnes sai viime kevään sepelikeleillä sentin viillon. Edellisellä parilla ajoin yli 3000 ilman rengasrikkoja. Tuurista se on kiinni.

Scoobydoo
01.04.2024, 22.46
Miten Schwalbe Delta Cruiser Plus -renkaiden pistosuojaus (PunctureGuard pistosuojaus, jossa ylimääräinen 3mm:n kumikerros) on toiminut sepeliä vastaan? Näitä saisi sopivasti lähikaupasta. Toinen vaihtoehto olisi tietysti Schwalbe Marathon Plus, mutta niillä olisi hintaa tuplat. Tulisivat koossa 40-622 (tai 42-622) ihan arkipyörään.

trallalaalaakso
02.04.2024, 06.55
Muutaman sata kilometriä nyt talvella kesti tuo 3/7 tasoinen pistosuojaus, edessä ja takana. Sora viiltää tuon helposti. Myös Big Ben Plus 6/7 takana antautui soran viiltoon kestettyään muutaman sadan km ajon.
Niitä vaan kuluu, näköjään.

xubu
02.04.2024, 09.30
^ ^ Mä oon ajanut jo muutaman vuoden noilla Marathon Plussilla eikä ole kertaakaan puhjennut. Maksa siis tuplat jos et halua puhkeamisia.

markkut
02.04.2024, 09.56
Miten Schwalbe Delta Cruiser Plus -renkaiden pistosuojaus (PunctureGuard pistosuojaus, jossa ylimääräinen 3mm:n kumikerros) on toiminut sepeliä vastaan? Näitä saisi sopivasti lähikaupasta. Toinen vaihtoehto olisi tietysti Schwalbe Marathon Plus, mutta niillä olisi hintaa tuplat. Tulisivat koossa 40-622 (tai 42-622) ihan arkipyörään.

Minulla on useamman vuoden (ehkä 10 jo) olleet nämä renkaat ns. asiointipyörässä, jolla lähinnä lyhyttä ajoa lumettomana kautena. Kilometrejä varmaan kertyy vuositasolla aika vähän, mutta on noille kokonaisuudessaan ihan reilusti matkaa kertynyt. Juuri katselin, että kulutuspinta on kuitenkin ihan selvästi kulunut. On se ainakin vähän mukavampi kuin mara plussa. Itse päädyin Delta Cruiseriin värin vuoksi.

nure
02.04.2024, 11.05
Onneksi parissa viikossa voi unohtaa tämänkin aiheen, toivottavasti.

Sivustakatsoja
02.04.2024, 11.22
Schwalben G-One Bite kesti alle 100km, kunnes sai viime kevään sepelikeleillä sentin viillon. Edellisellä parilla ajoin yli 3000 ilman rengasrikkoja. Tuurista se on kiinni.

Joo, tuurista kiinni, jos rengas ei ole erityisen vahvasti pistosuojattu, tai vaihtoehtoisesti herkästi puhkeava. Jälkimmäiseen kategoriaan ovat kuuluneet Racing Ralph (CX-kokoisena) ja ekan sukupolven Cinturato M.

Smo
02.04.2024, 16.47
Miten Schwalbe Delta Cruiser Plus -renkaiden pistosuojaus (PunctureGuard pistosuojaus, jossa ylimääräinen 3mm:n kumikerros) on toiminut sepeliä vastaan? Näitä saisi sopivasti lähikaupasta. Toinen vaihtoehto olisi tietysti Schwalbe Marathon Plus, mutta niillä olisi hintaa tuplat. Tulisivat koossa 40-622 (tai 42-622) ihan arkipyörään.

Mielestäni vastasin tähän mutta eipä näy .. Land Cruiser on kestäneet rospuuttoajelua romupyörän takarenkaana mutta niin on Contact-sliksikin.

Scoobydoo
02.04.2024, 23.47
Päädyin välimallin ratkaisuun eli sekarengastukseen. Eteen tuli Schwalbe Delta Cruiser ja taakse Marathon Plus. Oliko tässä sitten mitään järkeä, mutta näkee ainakin miten kevyemmin pistosuojattu selviää edessä. Toiveissa olisi, että tuolla ajelisi huoletta näin välikaudella.

Cyclon rengastuksesta 35-622 on seuraavanlaisia kokemuksia, jos näistä olisi jollekin apuja:
Schwalbe Marathon Winter Plus nasta - Useamman talven on ollut jo alla ja melko hyvin kestää sepeliä. Kerran tuli takarenkaasta kirveen terän mallinen kivi läpi ja ilmat kerrasta ulos.
Panaracer Gravelking SK Plus kesäkumi - Pistosuojattu, mutta ei tämäkään sepeliä kestä. Kesäkaudella toimii ok. Paria rengasrikkoa ainakin tullut.
Continental Cyclocross Speed - Nämä olivat pyörässä ensiasennusrenkaina ja useampi vuosi tuli ajettua. Lähes yhtä hyvin tuntuu kestävän kuin Panaracerin pistosuojatut.
Nämä kaikki olleet sisureilla. Sepelikaudella tulee yleensä aina lenkin jälkeen katsottua ettei renkaisiin ole jäänyt kiviä kiinni.

Schwalbe Marathon Plussat oli joskus entisessä elämässä biliksen pappapyörässä ja niillä ajeli kesät-talvet ilman ainuttakaan rengasrikkoa.

el zykkeli
07.04.2024, 16.03
Talvi ja sepelikausi pirellin cintu m:llä tubeleksena, reikiä tuli mutta litku paikkasi että pääsi himaan, välillä toki paineet vähän liian alhaalla. Nyt pois otettaessa sisäpinnassa kyllä muutama kivi törrötti että sisureilla olisi tullut flattejä.

paaton
10.04.2024, 10.41
Kukaan testannut näitä tufoja?
Taitaisi olla sweetspot pistosuojauksen ja rullauksen osalta? Hintakin järkevä.


https://www.tufo.com/en/home/top-products/comtura-4-tr/

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/tufo-comtura-4-tr

Kanuuna
11.04.2024, 08.43
Ei mennyt talvella kertaakaan renkaat puhki Mara Sintter Plussilla, mutta ei ne hyvät hyssyköt mihinkään rullaa. Kesänakkia alle ja vauhdit nousi samoin tein ilman muita muokkauksia 10 %. CX Prot, juu ei nämäkään hirmu hyvät ole, mutta käyvät työmatkalle.

Malamuutti
12.04.2024, 18.46
Ilmeisesti hiekoitussepeli meni läpi keskeltä 35 mm Terra Speedin kulutuspintaa. En tiedä, missä kohdassa, sillä huomasin paineiden laskun vasta liki kymmenen kilometriä hiekoituksen päättymisen jälkeen ja sepeliä oli sitä ennen toistakymmentä kilometriä. Litku siis paikkasi sen verran, että pääsin kotiin, mutta suuremmat paineet eivät pysy. Huomenna siis tiedossa rengasaskartelua.

hphuhtin
13.04.2024, 10.24
Terra Speedillä en vielä lähtisi liikkeelle tappajasepelin esiintymisvyöhykkeillä. Mainio rengas vähemmän teräville alustoille.

paaton
13.04.2024, 13.49
Misukan pro4 v2 endurance. Edelleen kulkee, rullaa ja kestää sepelit. Loistava rengas just nyt.

YocceT
13.04.2024, 16.35
Terra Speedillä en vielä lähtisi liikkeelle tappajasepelin esiintymisvyöhykkeillä. Mainio rengas vähemmän teräville alustoille.

Ja nyt vasta sen sanot. Mä oon jo melkein tonnin noilla ajellut tänä keväänä. Flättejä nolla. Perinteisesti sisureilla..

pumpum
13.04.2024, 16.51
Michelinillä vähän ongelma miten nuo koot ovat aika mennyttä aikaa, näyttää heidän all season rengaskin olevan vain 23, 25 ja 28mm kokoja.

Föhn
13.04.2024, 17.02
Ilmeisesti hiekoitussepeli meni läpi keskeltä 35 mm Terra Speedin kulutuspintaa. En tiedä, missä kohdassa, sillä huomasin paineiden laskun vasta liki kymmenen kilometriä hiekoituksen päättymisen jälkeen ja sepeliä oli sitä ennen toistakymmentä kilometriä. Litku siis paikkasi sen verran, että pääsin kotiin, mutta suuremmat paineet eivät pysy. Huomenna siis tiedossa rengasaskartelua.
Sorastuksen seassa voi olla mitä vaan. Viimeksi löysin renkaasta paperiliittimen. Mutta joo, eihän terraspeed välttämättä kestä tuota särmäisintä sepeliä.varsinkaan sitä mitä täältä Oulun seudulta löytyy tonneittain. Piukeaksi pumpattu rengas ja särmäisin sepeli saattaa aiheuttaa mielipahaa.

Pienen tauon jälkeen, laitoin 45mm terraspeedit alle hoitamaan lumisinta ajanjaksoa ja hieman jänskätti tänään lenkillä kun aika paljon oli vielä sepeleitä poistamatta. Jos nakkais kohta strada biancat alle. Tekis kyllä mieli kokeilla Rene Herseä

paaton
13.04.2024, 18.03
Michelinillä vähän ongelma miten nuo koot ovat aika mennyttä aikaa, näyttää heidän all season rengaskin olevan vain 23, 25 ja 28mm kokoja.

Joo. Tosi vanha rengashan tuo on. Mutta itselleni riittää kyllä hienosti. Vähän yli 30mm on tönärillä mitattuna 24 sisäleveällä kehällä. Oliko 30e/kpl hintakin.

Mikae1
01.05.2024, 11.13
Eilen hoksasin mitä ne märät läntit on mun 44mm tufoissa, jotka huomasin joskus märemmän lenkin jälkeen ja siispä en sitä sen enempää miettinyt.

Nyt kun pyörä seissyt päiviä ja huomasin ne "märät" läntit taas, kokeilin vähän paineita nostamalla ja parista tummanmustasta kohdasta sitä kuplaa sitten tulikin. Eli renkaat taitaa olla tämän kevään muutaman lenkin jäljiltä aivan täynnä pieniä pistoja tuosta hiekoitussorasta? Ei ole ajossa huomannut ihmeempiä paineenlaskuja kuitenkaan, eikä se varastossakaan paljoa päästele.

Erona viime kevääseen korkeammat paineet(lähes 3 kun työmatkaa asvaltilla lähes kaikki ajo vielä), ja stanin race litku testissä.

Onko tää ihan normaalia muillakin? Ja ei muuta kuin kovaa ajoa ja luottoa litkuihin?

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

cchki
01.05.2024, 16.00
Onko miten paljon raskaampi polkea tuo 50-622 kuin 42-622? Kumpi parempi lumisessa maastossa?

Schwalbe Marathon W 28" 50-622 nastarengas 208 nastaa

Entä sitten kuinka paljon raskaampi tämä rengas on verrattuna edellisiin?

Schwalbe Ice Spiker Pro Performance 57-622 polkupyörän nastarengas

ilkkaluukkonen
05.05.2024, 19.52
Eilen hoksasin mitä ne märät läntit on mun 44mm tufoissa, jotka huomasin joskus märemmän lenkin jälkeen ja siispä en sitä sen enempää miettinyt.

Nyt kun pyörä seissyt päiviä ja huomasin ne "märät" läntit taas, kokeilin vähän paineita nostamalla ja parista tummanmustasta kohdasta sitä kuplaa sitten tulikin. Eli renkaat taitaa olla tämän kevään muutaman lenkin jäljiltä aivan täynnä pieniä pistoja tuosta hiekoitussorasta? Ei ole ajossa huomannut ihmeempiä paineenlaskuja kuitenkaan, eikä se varastossakaan paljoa päästele.

Erona viime kevääseen korkeammat paineet(lähes 3 kun työmatkaa asvaltilla lähes kaikki ajo vielä), ja stanin race litku testissä.

Onko tää ihan normaalia muillakin? Ja ei muuta kuin kovaa ajoa ja luottoa litkuihin?

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

Samanlaisia läikkiä on omat renkaat täynnä. Ei ole vaikuttanut mihinkään, enkä ole tehnyt mitään toimenpiteitä niiden takia. Olen myös tulkinnut ne sepelin tekemiksi.

jame1967
11.05.2024, 09.58
Täällä myös renkaissa märkiä kohtia , ilmaa ei kuitenkaan tarvi lisätä kuin ehkä kerran joka toinen viikko . Renkaat kyllä paljon ajettu ja sisuri varalla mukana .
Kun 5000 on renkailla mittarissa ja jo kuluneet , tulee seurattua kuntoa tarkemmin , ei taida seuraavaa tonnia enää nähdä .

Mikae1
11.05.2024, 11.27
Täällä myös renkaissa märkiä kohtia , ilmaa ei kuitenkaan tarvi lisätä kuin ehkä kerran joka toinen viikko . Renkaat kyllä paljon ajettu ja sisuri varalla mukana .
Kun 5000 on renkailla mittarissa ja jo kuluneet , tulee seurattua kuntoa tarkemmin , ei taida seuraavaa tonnia enää nähdä .Ainoa lisätoimenpide jonka tämä itsellekin aiheuttaa on ehkä litkujen määrän tarkistus säännöllisemmin. Painetta ei vuoda vieläkään ajoissa.

Tämä nyt ei kuulu tähän ketjuun mutta se onkin jännä juttu etten ole koskaan omistanut vanne/teippi/rengas/venttiiliyhdistelmää joka ei vuotaisi sen verran että tekee mieli pari suhausta pumpata 24-48h välein. Niin tottunut siihen että se ei enää edes ärsytä.

Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

Privileged
06.11.2024, 18.14
Kukaan testannut näitä tufoja?
Taitaisi olla sweetspot pistosuojauksen ja rullauksen osalta? Hintakin järkevä.


https://www.tufo.com/en/home/top-products/comtura-4-tr/

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/tufo-comtura-4-trEi vielä testattu, mutta tänään alle laitettuna kun alkoivat taas tuota sepeliä levittelemään ja sopivasti lauantaina paras testi eli Hiekkatieralli [emoji1] 30 mm leviät jotka ekan pumppauksen jälkeen 22 mm sisäleveällä kehällä 31 mm.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241106/c31e2ebebeb5779fbfd48c6d17d3cd64.jpg

Edit: Nyt illalla uudestaan mitattuna 8h tekeytymisen jälkeen etunen oli venynyt mittaan 32,2 mm ja takanen 32,4 mm. Näistähän tulee vielä hyvät :D

Lähetetty minun SM-S921B laitteesta Tapatalkilla

Lexi
07.12.2024, 22.53
Nyt pari viikkoa tullut ajeltua 42 millisillä Continental Top Contact Winter II kumeilla. Piti kokeilla tätä kitkavaihtoehtoa kun nastoilla ajo sulilla pinnoilla on tympinyt aiempina talvina. Pakko ajella aika paljon mukulakivikatuja Helsingissä ja kun niiden päällä ei ole lunta ja jäätä niin nastarenkaat on ihan superliukkaat.

Erittäin positiivinen kokemus ollut nämä Contit. Hyvin samanlainen fiilis kuin autossa olevilla Contin kitkoilla: Pitää erinomaisesti lumella ja märällä asfaltilla ja pienet jäiset kohdat on ok jos ajaa suoraan ja rauhallisesti. Renkaan sivut joustavat hyvin ja mukautuvat siten hyvin tienpintaan. Paineet pitää olla tarpeeksi alhaiset (Silcan laskurin mukaiset toimii). Leveys ja korkeus ovat molemmat 43mm vajaan 40 psi:n paineilla 24mm vanteella.

Harkitsen sisäkumin korvaamista litkulla että paranisi vielä ajo-ominaisuudet. Ei ole virallisesti tubeless, mutta täälläkin jotkut ovat niitä litkuttaneet. Osaisko joku jolla tästä kokemusta sanoa että kuinka hyvin pysyy ilmat sisällä? Ei huvittaisi kovin usein pumppailla.

Pohdin myös Tubolight Gravel linerin laittamista sisään yhdessä litkun kanssa. Voisi laskea paineita vielä alemmas huonosti auratuilla alustoilla. Kenelläkään kokemusta näistä talviajossa?

velib
08.12.2024, 09.00
Ei ole kokemusta noista kitkoista, mutta mahdollisesti samalla rungolla olevat Contact Spiket toimivat erinomaisesti tubelessina, luultavasti jytkyn kyljen ansiosta. Ja nekään eivät ole tubeless ready.

Lexi
09.12.2024, 22.00
Hyvä tietää. Vähän pelkään kuitenkin ettei noissa ole sama kylki kuin näissä kitkoissa, koska näiden kylki on päin vastoin todella heiveröinen. Bicycle rolling resistancen mukaan kyljen paksuus on vain 0,85 mm, eli maantiekumin tasoa. Siksi arveluttaa että kuinka hyvin ilma pysyy sisällä litkutettuna.

Keskellä sen sijaan kumia on hulppeat 5,5 mm ja siitä löytyy myös pistosuojaus, joten sepeli ei ihan heti mene läpi. (BRR:n rengasrikkotestissä huikeat 119 pistettä) Nämä keräävät todella herkästi mukaansa kivenmuruja, mutta ei siis varmaan isompi ongelma käytännössä.

paaton
09.12.2024, 22.17
Myös niiden contact spikien kylki on suht ohut. Ne vaan tuntuu jämeriltä paksujen reunalankojen vuoksi.

velib
09.12.2024, 23.44
Voi olla niinkin, en ole noita hetkeen hypistellyt kun olivat nyt kiekoilla koko kesän yli. Mutta pitävät tosiaan ilmat paremmin kuin moni tubeless-rengas, eikä kyljet päästä litkuakaan läpi.

Sivustakatsoja
10.12.2024, 08.43
Ei ole kokemusta noista kitkoista, mutta mahdollisesti samalla rungolla olevat Contact Spiket toimivat erinomaisesti tubelessina, luultavasti jytkyn kyljen ansiosta. Ja nekään eivät ole tubeless ready.

Mulla on contin kitkat, 50-milliset. Pitääpä kokeilla litkuttaa kunhan talvi tulee kunnolla. Muutaman lenkin ajelin viime talvena sisureilla -lumella ihan kivat.

Sivustakatsoja
11.12.2024, 15.22
^vaihdoin just rapakumin edestä contin 50-milliseen 650b-kitkaan, tubelessina ihan piruuttani: vähän tiukimpia tubelesseja helpompi vääntää päälle, mutta napsahti silti terävästi paukahtaen kummaltakin puolelta jalkapumpulla pumpatessa ennen kahta baaria.

Ihan välitöntä muuta vuotoa ei silmiin osunut, kuin vanteen ja renkaan välistä ihan pientä kuplintaa. Kunhan hetken katson, niin tarjoan litkua, jos ei tipu tyhjennyttyään hyllyltä.

--------------------
Mitä tulee tappajasepeliin, niin Pirellin 50-millinen gravelikumi sai aika nopeasti viiltoja pintaansa parista sepelipätkästä, mutta toisin kuin muutama vuosi sitten viillot eivät olleet läpi, vaan ainoastaan kudokseen asti->ei sepelikauden kumiksi.

Sivustakatsoja
11.12.2024, 19.16
^ja pysyivät jämäkästi hyllyllä tyhjina, niin litkut sisään->mitään ei tursua mistään, ainoastaan hyttysen pierun verran yhdestä kohtaa kyljestä huokaisi. Asensin toisenkin renkaan, niin pääsee jonakin lähipäivänä ajamaan.

Litkuksi laitoin, kuten tapana, monet kerrat kierrätettyä Magic milkiä.

Sivustakatsoja
12.12.2024, 09.49
Tyhjät, täysin tyhjät, olivat aamulla. Paineet takaisin ja ankaraa pyörittelyä ja pienelle koeajolle. Litku hölskyy eikä tippaakaan tule ulos, joten odotettavissa on että asettuu aikanaan ja alkaa pitää.

Laitoin sinkulagravelin alle ja kait siellä saavat ollakin kevääseen.

Sepeliä nuo edellisen talven perusteella kestää moitteetta, johtunee osin tiiviistä kuviosta, jossa ei oikein ole tilaa sepelille. Litkutettuina mukavan ja rullaavan tuntuiset, erityisesti verrattuna työmatkapyörässä oleviin Schwalben umpikumisiin nastarenkaisiin.

nure
12.12.2024, 10.11
Joskus oli tarjolla renkaan ja sisurin väliin asennettavaa suojanauhaa jonka piti toimia puhkeamista vastaan. Onkos joku joskus testannut? Itsellä oli yhden talven jossain Nokian perus nastarenkaissa mutta voi olla että renkaan paksuus muutenkin esti puhkeamisen...

Opulus
12.12.2024, 14.26
^ Pistosuojanauhoista löytyy varmasti niin kokemuksia kuin keskustelujakin. Luulen kuitenkin että ne ovat pitkälti jääneet pois käytöstä nyt kun aktiiviluomupyöräilijät ajavat tubelekseilla ja e-pyöräilijöitä varten on renkaita, joiden suojaus on ekstraluokkaa ja/tai joissa on niin paksut nappulat ettei lisäsuojaa käytännössä tarvita.

PS Jos tykkää googlata, "tire liner" ja "pannenschutzband" ovat hakusanoja, joilla voi aloittaa...

markkut
12.12.2024, 14.48
Minulla on talviajossa toisilla kiekoilla nastat ja toisilla nuo Contin kitkat. Pitkäperä-kuormapyörässä meillä on samat renkaat ihan kesärenkaina. Ne ovat kyllä yllättävän notkeat ja kivat renkaat, varsinkin suhteessa siihen, että ovat todella hyvin pistosuojatut ja kulutuskestävätkin. Kuten todettu, keräävät kiviä, mutta en muista, että olisi koskaan rengasrikkoa tullut. Ainoaksi talvirenkaaksi niissä ei mielestäni vain pito riitä.

Sivustakatsoja
12.12.2024, 18.01
^jep, ei kitkoilla jääkelillä oikein pärjää. Mulla on nyt kolmessa pyörässä talvikumit: Konassa piikkisiat, gravelissa umpikuminastat ja sitten nuo kitkat sinkulassa.

(Contit olivat alkaneet pitää takana ilmaa, edessä vielä huonommin)

Lexi
14.12.2024, 20.41
Hyvä kuulla että Contin kitkat toimivat litkun kanssa. Tänään niillä ensi kertaa loskakeleissä. Erinomaisesti toimivat niissäkin. Yritän pärjätä näillä läpi talven kun rullaavat niin mukavasti. Varasuunnitelmana laittaa eteen Routa.

paaton
14.12.2024, 21.30
Hyvä kuulla että Contin kitkat toimivat litkun kanssa. Tänään niillä ensi kertaa loskakeleissä. Erinomaisesti toimivat niissäkin. Yritän pärjätä näillä läpi talven kun rullaavat niin mukavasti. Varasuunnitelmana laittaa eteen Routa.

Huomenna voi olla paikoittain sen varasuunnitelman paikka. Nyt kun sopivastti hoitamaton kelvi/ulkoilutie jäätyy, niin alkaa se 4.5" nastarengas olemaan oivallinen valinta.

Sivustakatsoja
16.12.2024, 18.55
Hyvä kuulla että Contin kitkat toimivat litkun kanssa. ....

Tämä ei vielä ole kirkossa kuulutettu, eli eturengas päästää edelleen enemmän kuin hyväksyttävissä on.

Smo
16.12.2024, 19.58
Minulla on talviajossa toisilla kiekoilla nastat ja toisilla nuo Contin kitkat. Pitkäperä-kuormapyörässä meillä on samat renkaat ihan kesärenkaina. Ne ovat kyllä yllättävän notkeat ja kivat renkaat, varsinkin suhteessa siihen, että ovat todella hyvin pistosuojatut ja kulutuskestävätkin. Kuten todettu, keräävät kiviä, mutta en muista, että olisi koskaan rengasrikkoa tullut. Ainoaksi talvirenkaaksi niissä ei mielestäni vain pito riitä.

Mielenkiintoinen kombo olisi myös nasta edessä ja kitka takana

markkut
19.12.2024, 13.44
^ Voisi olla joillain välikeleillä hyvä kombo, mutta itseäni eriparisuus häiritsee ihan visuaalisesti niin paljon, että ei pysty. :-D

Sivustakatsoja
26.12.2024, 15.37
Tämä ei vielä ole kirkossa kuulutettu, eli eturengas päästää edelleen enemmän kuin hyväksyttävissä on.

Tänään kävi koestamassa jotain 80 km, sepelöityjä pyöräteitä ja muutakin: paineet piti, eikä sepelikään tehnyt tuhoja.

paaton
27.12.2024, 20.22
On muuten sillai sopivasti tuusulanjärvenkierrossa sepeliä. Sitä mustaa terävää sepeliä on levitetty senttien kerros vanhan päälle.

2.35 Racing ralp/ray pari supergroundeina näyttää vaan edelleen kestävän sepeliajoa täysin ongelmitta. Oikeastaan aika jännä, koska ei tuossa takarenkaassa ole kuin 3mm nappula.
Muutenkin tosi jees setti ajella tuolla sepelöidyillä kelveillä. Rullaa, pitää ja on pehmeä. En oikein keksi millä muulla setupilla tuota pskaa voisi helpommin ajaa.

elasto
27.12.2024, 20.49
En oikein keksi millä muulla setupilla tuota pskaa voisi helpommin ajaa.

Ei varmaan oikeen millään. Tollanen hyvin rullaava xc-rengas on myös mun kokemuksien perusteella paras tollasissa olosuhteissa. En ainakaan suosittele Piikkisikaa. Kävin joulupäivänä lentokentän kiertämässä niillä tota märkää sepelimattoa ja oli ihan hirveetä touhua. Sain vielä flunssan palkinnoksi.

paaton
27.12.2024, 21.11
haha :) Huijasin kerran kanssa yhden kaverin messiin tuolle reitille kylmillä keleillä ja lupasi ettei enää koskaan ikinä lähde mukaan.

Sivustakatsoja
07.01.2025, 18.04
Tänään kävi koestamassa jotain 80 km, sepelöityjä pyöräteitä ja muutakin: paineet piti, eikä sepelikään tehnyt tuhoja.

Taas on contista takakumi tyhjä eikä pidä päivääkään. Täytynee vaihtaa venttilistä sielu vielä.

Sivustakatsoja
27.01.2025, 15.30
Laitoin suosiolla Conteille sisurit. Eivät sitten kumminkaan tiivistyneet: lyhyen koeajon jälkeen oli renkaan kyljet vaahdossa. Ehkä joku toinen litku tiivistäisi, mutta Magic Milk ei sitä tehnyt pysyvästi.

tchegge_
01.02.2025, 19.36
Mikäs on tämän päivän foorumitotuus tappajasepelin kestävälle renkaalle?
700c ja ~40mm leveä saisi rullatakin edes vähän kun luomulla mennään.

27,5" kiekoilla on nastarenkaat mutta nyt kun työmatkan reittivaihtoehdot on kutistunut käytännössä Kehä3:n varreksi niin ei viitsisi niillä kihnuttaa paljaalla asvaltilla.

Sent from my Takapalk

tchegge_
10.02.2025, 17.45
Itselleni vastaten, parisen kymmentä kilometriä nyt Vantaalaista pyörätietä 40mm Marathon Plussilla alla.
Katsotaan miten kestää, kympin matkalla ainakin olivat vajaa 5min nopeammat mitä nastat.

Sent from my Takapalk

markkut
11.02.2025, 11.05
Continentalin kitkarengas on ainakin toistaiseksi kestänyt jopa näitä viime aikojen sepeliä paljaalla asfaltilla -kelejä. On jopa suhteellisen mukava rengas ainakin marathon plussaan verrattuna.

Smo
11.02.2025, 23.12
Itselleni vastaten, parisen kymmentä kilometriä nyt Vantaalaista pyörätietä 40mm Marathon Plussilla alla.
Katsotaan miten kestää, kympin matkalla ainakin olivat vajaa 5min nopeammat mitä nastat.

Sent from my Takapalk

Muinoin oli hybridissä takana ainakin osan talvea ja muitakin pistosuojattuja sliksejä kuten Contin Contact ollut rospuutto-sepelirenkaana takana. On kulunut mutta kestänyt.

korbendallas
27.03.2025, 10.19
Täällä testattu Continentalilta 4season ja gatorskinit, molemmat yhtä alttiita sepelille ja ei kestä kauaakaan. Seuraavaksi testiin Schwalbe One Plus Addix (Duranon jatkaja) ja jos nämäkään ei kestä nii pakkoko vaan uhrata paino ja rullautuvuus ja hankkia Marathonit?

nure
27.03.2025, 10.40
^Ainakin 4Seasonista erilaisia kokemuksia, yhdessä vaiheessa oli kevätrenkaina ilman rikkoja. Nyt GP Urbanit testissä...

skela
27.03.2025, 10.56
Täällä testattu Continentalilta 4season ja gatorskinit, molemmat yhtä alttiita sepelille ja ei kestä kauaakaan. Seuraavaksi testiin Schwalbe One Plus Addix (Duranon jatkaja) ja jos nämäkään ei kestä nii pakkoko vaan uhrata paino ja rullautuvuus ja hankkia Marathonit?
Vaimoni pyörään vaihdoin joskus talvella eteen Schwalbe Marathon Plussan 28-622-kokoisena. Tammikuun lopulla, kun oli lumetonta ja vaimo rohkeni lähteä ajamaan, kyseinen rengas puhkesi mahdollisesti ihan neitsytmatkalla. Valkea kvartsikivinen kiila meni kerralla pistosuojauksen läpi. Muuten rengas näytti ihan iskemättömältä.

Omassa pyörässäni on samanlaiset renkaat ympäri vuoden. Jo pari kertaa olen saanut paikata tänä talvena, kun kivet osaavat mennä samoista valmiista rei’istä. Olisiko jo kolmas vuosi noita renkaita ja monta kymmentä kivenkoloa, joista muutama on päästänyt reiän sisäkumiin saakka. Kulutuspintakin on melkein lopussa. Kunhan hiekan "sulatus" vielä hieman etenee (jo kiitettävän nopeasti täällä Itä-Vantaalla; Pohjois-Helsingissä heikommin viime lauantaina), vaihdan uudet tilalle.

nure
27.03.2025, 15.44
Itsellä parit Marathon sarjan renkaat ollut eikä niistä montaa hyvää puolta löytynyt, jopa Kojak oli kestävämpi kevätkeveillä. Jos mahtuu niin kannattaa miettiä jotain "maastorengasta" rospuuttokaudelle, usein kestävämpiä kuin nuo jo mainitut...

markkut
14.04.2025, 08.34
Taas meni yksi sepelikausi Continentalin kitkarenkailla ilman flättejä. Olen eri yhteyksissä kehunut tuota mukavaksi ja rullaavaksikin, mutta olihan makean tuntuista polkea Spessun Pathfindereilla tubelessina töihin tänään.

hubba
14.04.2025, 11.21
Taas meni yksi sepelikausi Continentalin kitkarenkailla ilman flättejä. Olen eri yhteyksissä kehunut tuota mukavaksi ja rullaavaksikin, mutta olihan makean tuntuista polkea Spessun Pathfindereilla tubelessina töihin tänään.

Onko kellään puhjennut Pathfinder sepelin takia? Omat kestäneet hyvin nyt syksy-talvi-kevät ajot. Täällä ei kai tosin ole tuota kuuluisaa tappajasepeliä.

markkut
14.04.2025, 12.45
On olleet hämmentävän kestävät renkaat nuo Pathfinderit kyllä. Alkaa kulumisindikaattori olla kohta näkymättömissä, kaksi täyttä kautta ajettu, kilometrejä kai lähemmäs 10000, eikä yhtään sellaista reikää, jonka olisin huomannut (voihan olla, että litku on jotain pientä paikannut). On tuohon vähän sepeliäkin mahtunut, mutta pahin sepelikausi minulla menee noilla Continentaleilla.

Vaimolla Spessun Sawtooth, joka kai suojaukseltaan abaut Pathfinderia vastaava. Niissä reilun parin vuoden aikana yksi flätti sepelistä. Hänellä sitten enemmän ajoa sepelillä noilla renkailla.