PDA

Näytä tavallinen näkymä : Taistelu tappajasepeliä vastaan

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6

TERU
12.12.2014, 20.56
Sama 622 mm on sisähalkaisija. Hyvinhän nuo tavalliset maravinterit ja w 106 ovat kuitenkin kestäneet, vaikka paljaalla asfaltilla on ollut terävää mursketta koko syksyn runsaasti ja joka päivä ajoa eikä suojanauhoja.

Rautaperse
13.12.2014, 11.07
Tätä palstaa kun lueskelee, niin ei huvita lähteä pyörällä liikkeelle lainkaan - taluttaminen tai kumin vaihto pimeässä ei innosta :(

Olen aiempina talvina käyttänyt pistosuojanauhaa, mutta nyt ajattelin hankkia pistosuojatut renkaat kaksysiin. Schwalbella näyttää olevan Smart Sam Plus; sen tarjonta on lähinnä ei-oota. Onko se tosiaan ainoa vaihtoehto?

Nastoja en halua; paitsi jos niissä on pistosuojaus. Esim Schwalbe Ice Spiker Pro'sta ei erikseen mainita pistosuojausta.

Vai onko sitten pistosuojatuissa 28:eissa kaksysin vanteille (leveydeltään) sopivia vaihtoehtoja? Eikös 28 ja 29 ole samoja halkaisijaltaan?

Ice Spikerit on kestäneet useamman talven, ilman kumin puhkeamista. Joten aika turvallisin mielin niillä voi ajella.

E-Cruiser
12.02.2015, 10.19
Kinnerin koeajoreissuilla tein jonkinlaisen ennätyksen. Noin 40km matkalla yhteensä neljä sepelinmurua läpi renkaasta, joista kaksi räjäytti takarenkaan. Toisella kertaa niin että sekä sisä että ulkorengas poistuivat vanteelta vauhdissa kokonaan ja pistonsuojanauha löytyi ketjujen välistä. Toiset kaksi murua pysäytti pistonsuojanauha. Kaksi isoa murua upposi kokonaan renkaan sisään niin ettei päälle näkynyt kuin kulmaa vähän. Kinnerin on vielä haavoittuvampi miinoille kun eturengas ei puhdista uraa takarenkaalle.

oem
12.02.2015, 11.16
Elämä on oppimista.:)

Highlander
12.02.2015, 13.05
Mä olen nyt ajanut kohta kaksi talvea Sammy slickeillä lähinnä työmatkaa - rengasrikkoja 0. Liukkaalla kelillä pitänyt paineet naurettavan alhaalla eli 1-1,5 bar.

nuubiainen
23.02.2015, 16.50
Tappajasepeli teki Marathon Supremeista vuodessa selvää. Kestävyys oli näillä suklaavanukkaan luokkaa. Nyt alla Conti TravelContact.

Halloo halloo
23.02.2015, 22.20
^ Korvausvaatimus kaupungille?

polkadot
24.02.2015, 00.52
Tänään neljäs flätti n. 3-4 vuoden sisällä, kaikilla kerroilla takarengas. Onko kenelläkään - tai tietääkö joku jonkun, jonka serkulla olisi - ikinä puhjennut eturengas?

Iglumies
24.02.2015, 08.36
Tänään neljäs flätti n. 3-4 vuoden sisällä, kaikilla kerroilla takarengas. Onko kenelläkään - tai tietääkö joku jonkun, jonka serkulla olisi - ikinä puhjennut eturengas?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38365-Milloin-renkaasi-puhkesi-viimeksi&p=2239317#post2239317
Vaikka ei kai tuollaista oikein voi laskea.

The flying Chocobo
24.02.2015, 11.57
Minä ilmottaudun, on puhjennut myös eturengas. Ja samalla lenkillä kuin takarengaskin (toki ensin tuo takarengas ja vasta 5km päässä eturengas). Jäi lenkki sit siihen...

marmar
24.02.2015, 12.08
^ Korvausvaatimus kaupungille?

Vai rengaskauppiaalle, vai rengasvalmistajalle?

Olen edelleen sitä mieltä, että renkaat voi valita niin, että ne kestää terävällä sepelimatolla ajoa, niin ei tarvi nyyhkytarinoilla hakea kaupungilta korvauksia.

tapna
24.02.2015, 13.20

Marraskuussa meni cyclosta eturengas. Taitaakin olla ainoa kerta, kun näin on käynyt. Sepeli oli totta kai asialla. Eikä sepeli haittaa pelkässä pyöräilyssä, vaan viime aikoina on useamman kerran jäänyt hiihtomonoihin useampikin sepelipaskakikkare lyhyehköllä kävelymatkalla kotoa ladulle.

Isä nitro
24.02.2015, 16.43
Mites se nyt menikään? Seuraavassa Peltsin talvipyöräilyohjelmassa pyöräilykordinaattori tsadista sanoo (19:45), jotta Helsinki olisi siirtynyt Vantaan ei-tappajasepeliin. Oli kuulemma kysynyt asiaa rakennusvirastolta

http://areena.yle.fi/radio/2590753

ISPt eivät ole puhjenneet kertaakaan, mutta ennen niiden allelaittamista meni kyllä pari kertaa kumit puhki heti sepelin ilmestyttyä liikenteeseen. Ensimmäisellä kerralla edellisessä viestissä kysytty eturengas. Jälkimmäisessä tapauksessa meni takagummi vielä niin kätevästi, että kun tulin täältä Vantaalta sinne Hkiin, niin heti poks. Onko tämä siis turha palsta ainakin Helsingin osalta vai ketä uskoa?

Isä nitro
25.02.2015, 10.39
Vastaan itselleni että ei ole turha. Tappajasepeli kävi kimppuuni tänä aamuna. Kumia paikatessani huomasin että peräti kahdesti. Toinen isku oli ratkaiseva. Samalla vastaan myös itselleni, että pistosuojanauha ei ollut renkaan sisällä. Tämän siitä saa kun lähtee huonosti valmistautuneena ja yli-innokkaana ekan kerran tänä vuonna kesägismoilla liikenteeseen.

Vilhelm V
25.02.2015, 18.16
Olen edelleen sitä mieltä, että renkaat voi valita niin, että ne kestää terävällä sepelimatolla ajoa, niin ei tarvi nyyhkytarinoilla hakea kaupungilta korvauksia.

Näkemyksiä sepelin kestävistä renkaista saa esittää. Itse en toistaiseksi ole löytänyt mitään nastattomia renkaita, joiden voisi varmasti luottaa kestävän Helsingin tappajasepeliä. Mutta tosiaan: nastarenkaista Hakka wxc 300 sekä schwalben vastaavat eivät ole minulla puhjenneet kertaakaan tappajasepelin takia. Tällainen rengastus ei kyllä täysin tyydytä siinä vaiheessa, kun jäätä ei enää ole ja nastattomilla voisi periaatteessa jo ajaa. Schwalben järeimmän pistosuojauksen omaava nastaton rengas kestää muita pidempään, mutta kyllä se tappajasepeli siitäkin läpi menee.

polkadot
25.02.2015, 18.58
Näkemyksiä sepelin kestävistä renkaista saa esittää. Itse en toistaiseksi ole löytänyt mitään nastattomia renkaita, joiden voisi varmasti luottaa kestävän Helsingin tappajasepeliä. Schwalben järeimmän pistosuojauksen omaava nastaton rengas kestää muita pidempään, mutta kyllä se tappajasepeli siitäkin läpi menee.

Onko jollain kokemuksia, että sepeli menisi Marathon Plussasta läpi? Vaikea uskoa, kun nastakaan ei riitä sitä puhkaisemaan. Itse ajoin ko. renkailla n. 10 000 km pääkaupunkiseudun sepeleillä ilman rengasrikkoja.

kuovipolku
25.02.2015, 19.36
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/03120/TAN4_3120645c.jpg

http://www.telegraph.co.uk/men/active/recreational-cycling/11258405/Tannus-tyres-is-this-the-end-of-the-road-for-bike-punctures.html

(Ajo-ominaisuudet kohtuulliset, melko työläät asentaa vanteille (ja ilmeisen hankalat ottaa pois), kestävät kilometrejä mutteivat skiddailua tai paniikkijarrutuksia.)

Vilhelm V
25.02.2015, 22.34
Onko jollain kokemuksia, että sepeli menisi Marathon Plussasta läpi? Vaikea uskoa, kun nastakaan ei riitä sitä puhkaisemaan. Itse ajoin ko. renkailla n. 10 000 km pääkaupunkiseudun sepeleillä ilman rengasrikkoja.

Joo vaikea uskoa, mutta käytäntö sanoo muuta. Sepeli menee läpi, mutta toki hitaammin kuin suojaamattomalla renkaalla. Mutta läpi siis menee kuitenkin lopulta. Ja kyllä, menee myös nasta. Tosin nastan olen onnistunut plussasta saamaan läpi vain kerran, mutta saman tien oli kumi tyhjänä.

polkadot
26.02.2015, 00.54
^ Uskottava on. Olin siis vain onnekas. Hyvä tietää, kun noita olen joillekin mainostanut "puhkeamattomina."

E-Cruiser
26.02.2015, 09.13
Ne ovat nuo sepelihyökkäykset hyvin randomeita. Voi tulla neljä hyökkäystä päivässä, ja sitten ei kuukausiin yhtään. Se on ihan satunnaisgeneraattorista.
Kyllä tuollaisen sopivassa kulmassa tulevan örkin läpäisykyky on aika huima. Pintapaine tietysti vaikuttaa. Se on eri kuskeilla ja pyörillä eri.
Esimerkiksi mulla on sekä kinnerissä että cruiserissa pelkän takarenkaan päällä 88kg, joka osittain johtuu siitä että molemmat ovat takapainoisia.
Jos nyt otetaan joku perus 75kg hybridisti, joka painaa sen pyöränsä kanssa yhteensä sen 88kg, niin mun pintapaineeni on karkeasti kaksinkertainen häneen verrattuna.
Mulla on takarenkaalla sama paino, joka hänellä jakautuu kahdelle renkaalle.

mk
26.02.2015, 09.43
kestäviks luulemiani Nicetrac100 renkaita kohtasi eilen pirun terävä sepelimurskapiikki, joka oli pystyssä kuvion urassa ja kaivaitui renkaaseen. .. Renkaanvaihdoks siis meni eilisen lenkillä ja tällepäivää varustauduttu uudella varakumilla :-) Oli eilenkin kylvetty varmuuden vuoksi lisäkerros tuota murskaa, sulallekkin :-(

marmar
26.02.2015, 12.31
Näkemyksiä sepelin kestävistä renkaista saa esittää. Itse en toistaiseksi ole löytänyt mitään nastattomia renkaita, joiden voisi varmasti luottaa kestävän Helsingin tappajasepeliä.

Continental X-king rautalankaversioan ja Smart Sam rautalankaversiona versiona on nastattomista sellaisia, joita olen koittanut kiusata jonkin verran ja ovat kestäneet. Rengaspaineilla on iso merkitys. Itse ajelen n. 1,2..1,5 bar paineilla ja kuskilla + pyörällä painoa yhteensä n. 130 kg.

Yöpakkasten ja satunnaisten jäätikköjen takia ajelen itse nyt W106 nastoilla, eikä ole ollut murheita.

Mun ajoissa on tietysti sellainen pointti, että ajelen litkuilla ilman sisureita ja pikkuriät menee vauhdissa umpeen.

Maxxiksen ignitoriin tuli niin iso reikä, että litkut ei riittäneet paikaamaan luotettavasti, vaan laitoin kunnon paikan. Ko renkaasta menee sepeli muutenkin aika helposti läpi.

Pistosuojaus ei välttämättä auta, jos renkaita ei tarkista säännollisesti, koska kerran renkaaseen uponnut kivi ei sieltä tule enää ulos, vaan kaivaa tiensä läpi pistisuojauksen. Parasta olisi löytää kumiseos ja kuvio, johon kivi ei pääse kaivautumaan sisälle.

Isä nitro
26.02.2015, 12.57
Minulla taas on alla ollut nimenomaan sepeliaikoihin (paitsi siis eilen) Schwalben Marathon Supreme 700 x 32c. Nollaa reikää tähän mennessä. Tästä olen pitänyt työmatkakurvailussa kovasti, kun ovat rullanneetkin ihan mukavasti. Niinpä hommasin myös 29"iin kruisailuhenkiset Marathon Supreme 28 x 2.00. Ensimmäisellä ajoreissulla teki orapihlajan piikki oman reikänsä pistosuojauksen läpi. Oli sen verran terävä ja kova, että oikeassa kulmassa olisi mennytkin varmaan ohuesta pellistäkin läpi.

E-Cruiser
28.02.2015, 18.09
Piti ostaa uusi ulkorengas. Lukuisat tappajasepelin pistot olivat rikkoneet renkaan kudokset. Kolme isoa pullistumaa keskellä vaikka ilmat pysyivät.
100km matkalla kolme sisuria ja yksi ulkorengas paskaksi kinnerissä. Bussilla kun kävi Konalan Motonetissä, niin hyvin näkyi että koko Helsingin päällä lepää sepelimatto. Hulluutta.
Kaupunki tietysti maksaa kylväjille "tarpeen mukaan", niin toki sitä on kiva levittää. Tienaa.

Halloo halloo
28.02.2015, 20.51
Uudelle liukkaudenestotavalle olisi tilausta. Propellihatut käyttöön ja kehittämään.

perttime
28.02.2015, 21.22
Uudelle liukkaudenestotavalle olisi tilausta. Propellihatut käyttöön ja kehittämään.
Voisi aloittaa vaikka auraamisesta. Olis vähemmän lunta ja jäätä, joista pitäisi liukkautta poistaa.

Munarello
28.02.2015, 21.32
http://www.topgear.com/netstorage/57685/images/1546304439/1546304439_994911712001_2aaadf2d-d323-45b2-adb0-4666c64a85c7.jpg?pubId=1546304439 :D :D

unknown
28.02.2015, 22.08
Continental X-king rautalankaversioan ja Smart Sam rautalankaversiona versiona on nastattomista sellaisia, joita olen koittanut kiusata jonkin verran ja ovat kestäneet. Rengaspaineilla on iso merkitys. Itse ajelen n. 1,2..1,5 bar paineilla ja kuskilla + pyörällä painoa yhteensä n. 130 kg.
---
Pistosuojaus ei välttämättä auta, jos renkaita ei tarkista säännollisesti, koska kerran renkaaseen uponnut kivi ei sieltä tule enää ulos, vaan kaivaa tiensä läpi pistisuojauksen. Parasta olisi löytää kumiseos ja kuvio, johon kivi ei pääse kaivautumaan sisälle.

Suosittelen kanssa litkutusta Helsinkiin.Smart Samit meni sisureilla puhki aika nopsaan, kun vastaan tuli lasia. Litkut sisään ja menosta tuli luotettavampaa. Itsellä hajoaa useiten juuri lasinsiruihin, kerran on tainnut kaivaitua terävä kivi läpi. Mutta säännöllinen tarkkailu auttaa kanssa asiaan. Ja kuvio joka ei "säilö" kiviä.

Ehkä Continentalin Cyclo Speed on myös ihan kestävä, en itse saanut sitä puhki sisureilla. Mutta se kuluu aika nopsaan.

Munarello
28.02.2015, 22.27
Cyclo Speed todellakin kuluu sukkelaan. Viime kesäkaudella noin kolmessa tonnissa oli takanakista jo keskiosa kulunut sileäksi. Ei toki vielä ole loppu vaan on nopeampi. :) Sen sijaan kovin kestäväksi en väittäisi, sillä eturenkaasta meni heti syksyn ekoilla sepeleillä kivi siististi läpi. Eikä täällä Mikkelissä mielestäni kovin tappavaa sepeliä ole kylvetty. Vaihdoin saman tien järeämpää tilalle. Vaan onhan se rapsakka rengas ja meinasin kesän tultua kietaista krossarin vanteille semmoiset tänäkin vuonna.

tommi2
02.03.2015, 17.54
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/03120/TAN4_3120645c.jpg

http://www.telegraph.co.uk/men/active/recreational-cycling/11258405/Tannus-tyres-is-this-the-end-of-the-road-for-bike-punctures.html

(Ajo-ominaisuudet kohtuulliset, melko työläät asentaa vanteille (ja ilmeisen hankalat ottaa pois), kestävät kilometrejä mutteivat skiddailua tai paniikkijarrutuksia.)

nää kyllä kiinnostaisi... mitenköhän talviominaisuudet ja jos kokeilis nastoittaa?

Dasser
03.03.2015, 23.55
Nyt täytyy kysyy et minkä verran te ajatte oikein viikossa kilometrejä jos useasti talvessa puhkeaa rengas? Mul on puhjennu viiden vuoden aikana rengas tasan kerran, eturenkaasta meni läpi sepelipiikki keskeltä kulutuspintaa.

Ootteks huomannu et lisääkö painava kuski puhkeamistiheyttä verrattuna hintelämpään ajajaan?

kuovipolku
04.03.2015, 00.23
Jos nöösi ei olisi nöösi, niin nöösi tietäisi että on olemassa sepeliä ja on olemassa tappajasepeliä ja että joillain paikkakunnilla joilla jälkimmäinen on käytössä on myös sellaiset ilmastolliset olosuhteet jotka ovat erityisen otollisia tappajasepelille. Toisin sanoen: jossain päin Suomea voi hyvin olettaa pystyvänsä ajamaan vaikka viisi vuotta mutta jossain päin ei viittä viikkoakaan ilman että joutuu kaivamaan terävän kvartsisäleen renkaastaan.

Väittävät että alemmalla rengaspaineella ajava selviäisi vähemmillä rengasrikoilla, koska rengas silloin ikään kuin antaisi myöten kivensirun kohdalta, mutta rohkenen epäillä onko sillä merkitystä tappajasepelin suhteen.

FWIW mä olen hintelä ajaja enkä ole kop kop kärsinyt ensimmäistäkään talvirengasrikkoa, mutta toisaalta pystyn välttämään kelviajoa silloin kun katson sen viisaaksi.

PS Tannus-renkaat ovat "huokoista nanomateriaalia" enkä osaa arvata miten hyvin nastat siinä istuisivat. Ilman nastoja ne tuskin ovat jäisellä pinnalla sen parempia tai huonompia kuin muutkaan sileät renkaat. Kokemuksien mukaan ne ovat normaalirenkaita epämukavammat terävissä töyssyissä ja muissa suuremmissa epätasaisuuksissa ja sellaisiahan talviolosuhteissa välillä on. Joku rohkea pyöräilybloggari voisi napata tilaisuudesta kiinni ja tarjoutua halukkaaksi testaajaksi...

PPS Englantilaisia (talvi)kokemuksia: http://whosatthewheel.com/2014/12/27/zen-and-the-art-of-travelling-light-with-tannus-solid-tyres/

Dasser
04.03.2015, 00.33
Muuten hyvä, mutta oon ajanu Helsingissä kaksi talvea, Tampereella kaksi ja nyt itä-suomen kyläteillä ensimmäinen menossa ja ainut rengasrikko tuli tampereella toisena keväänä. Kilometrejä ei tosin ole tullut kuin ehkä 100km per viikko talvisin, jos sitäkään.

Iglumies
04.03.2015, 10.12
https://lh3.googleusercontent.com/-i3CHssadNi8/VHamROECTAI/AAAAAAAAA6I/JxIEPS_9SfQ/w346-h195/DSC_0352.JPG

Tämmönen kun nousee eturenkaan avustamana pystyyn asvaltilla ja takarengas tulee perässä yli, ei kilometrimäärillä ole mitään väliä.
Ajelin minäkin varmaan pari edellistä talvea ilman tappajasepelivaurioita reilun sata km viikossa, mutta tänätalvena näitä on jostain syystä tullut kaksi.

izmo
04.03.2015, 10.22
Tampereella Lahdesjärvi Peltolammi Pirkkahalli kelveillä putsattu sepelit... eilen

pturunen
04.03.2015, 11.28
Sepeli - Turunen 1-0, prkl. Eikä tietenkään sisuria mukana.

Velogi
11.04.2015, 08.44
Video pistosuojausnauhan testauksesta - jyrkkä ehkä :rolleyes: https://youtu.be/BisEvbpXTLQ

The flying Chocobo
14.04.2015, 10.20
Tuli tuossa mieleeni kun eilen hiekka lopulta keskeytti matkanteon - ei ollut yllätys ja osin omaa syytä kun lähtiessä jo katselin maantiekonkelin kesärengasta kivensiruja poistaessani että aika reikäjuusto jo alkaa olla. Kelikin oli otollinen - hiukan kostea joka hyvin keräsi hiekkaa renkaaseen. Niin, tuo sepeli ja sen jämät näyttää aika tehokkaasti lyhentävän renkaan kestoikää. Puhjenneessa renkaassa on minun mielestä ihan ok.sti kulutuspintaa jäljellä, mutta jatkuvien kivensirujen iskujen jäljiltä jo niin täynnä pientä reikää että se taitaa suorastaan imeä uutta murua sisäänsä. Taitaa siis sen vuoksi mennä poistoon nuo renkaat.

GTJamppa
23.11.2015, 15.19
Espoossa levitetty jo aamulla ensi-sepelit. Helsingin puolella onneksi vähemmän innokkuutta. Olihan sitä toki aamulla pakkasta.

stenu
23.11.2015, 15.40
Joo mutta Hesan puolella eli rantaradan varrella on keksitty joku uusi juttu, kun kelvi oli kylvetty suolalla tai jollain sen tapaisella, joka piti huolen siitä että oli sulaa ja märkää.. Tiedä nyt sitten onko tuo yhtään sen parempi juttu kuin sepelikään.

JackOja
23.11.2015, 15.46
^sehän on se kun kokeillaan tappajasepelin vaihtoehtona harjauksen, suolan ja myrkkykemikaalien yhdistelmää (http://yle.fi/uutiset/ei_kiitos_sepelille__helsinki_testaa_uusia_menetel mia_pyorateiden_liukkauden_vahentamiseksi/8414899). Kurakeli taattu kokeilupätkillä koko talven. Pelkkä harjaus riittäisi. Tarkemmin ajateltuna olisin ottanut mielummin ne sepelitkin. Pitääkin yrittää muistaa vältellä koereittejä.

paaton
23.11.2015, 15.46
Joo mutta Hesan puolella eli rantaradan varrella on keksitty joku uusi juttu, kun kelvi oli kylvetty suolalla tai jollain sen tapaisella, joka piti huolen siitä että oli sulaa ja märkää.. Tiedä nyt sitten onko tuo yhtään sen parempi juttu kuin sepelikään.

Olisihan tuo. Sepeli jää haitaksi lämpimälläkin ilmalla. Suolalitku ei.

stenu
23.11.2015, 17.04
^^ No voihan vidu.. Se siis tosiaan oli SUOLAA. Mistähän sitä sitten rupeaisi ajelemaan töihin. Ei kyllä kiinnosta suolaloskamössössä polkeminen tipan tippaa. Onneksi ei ole alumiininippeleitä vissiin kuin yksissä kiekoissa......

pöökke
23.11.2015, 23.01
Vantaan Kirkkotien kelvillekkin oli levitelty tänään jotain vaaleaa hienojakoisempaa hiekkaa/sepeliä. Ei vaikuttanut tappajasepeliltä.

stenu
24.11.2015, 12.10
Mä yritin käydä Hepon facessa keskustelua aiheesta, mutta se keskustelu vaivihkaa vaimennettiin ja sinne avattiin uusi ketju, missä näitä uusia hoitokäytäntöjä hehkutetaan loistaviksi ja siellä ollaan myös sitä mieltä, että JackOjan linkkaamalla kokeilulla ei ole mitään tekoa sen kanssa, että nyt näköjään oli tänä aamuna suolaa levitetty kevareille vähän joka paikkaan. Olympiastadionin mäellä törmäsin yhteen suolapartioon ja Manskun varren pyörätiellä ajelin vähän pätkää suola-auton perässä.

Itseäni ainakin pysyvästi märät olosuhteet harmittaa huomattavasti enemmän kuin sepeli. Keskusta-alueen ulkopuolella oli suolaamattomat reitit kauniisti kuurassa ja ajaminen kivaa. Keskustassahan on pääasiallisesti aina talvisin märkää, joten ero ei ole yhtä konkreettinen. Suolatuilla reiteillä oli vielä eilistä märempää yön tai aamun pienen lumisateen jäljiltä. Suolan aiheuttamat korroosio-ongelmat ei myöskään tunnu yhtään kivalta ajatukselta.

Iglumies
24.11.2015, 12.14
Sitten kun siihen suolatulle sataa pakkaslunta, joka ei kovetu mitenkään, on asiat varmaan jonkun mielestä hyvin.

Isä nitro
24.11.2015, 22.40
Taas se alkoi. Nyt miestä koetellaan sepelin lisäksi suolaliuoksella. Tänä syksynä ei ole ollut yhtenäkään päivänä liukasta mutta työmatkani kevlit on jo kylvetty tappajasoralla. Sama juttu joka vuosi. Katsotaan mittarista että pakkasta ja sepelit kentälle. Siinä ne ovat sitten riemunamme seuraavat kuukaudet vaikka olisi plussaa. Kotimatkalla perä tuntui yllättävän veltolta ja reikää oli yrittänyt tehdä mutta litku toimi. Että heti ekana päivänä kylvön jälkeen. Ja virallisen selostuksen mukaan stadi ei käytä enää tappajasepeliä. Minulle riittäisi pelkkä auraus ja ISP sitten kun se talvi joskus tulee jos on tullakseen.

Istumatyöläinen
25.11.2015, 00.00
Anteeksi kiroilu, mutta mikähän *****!saatanan!perkele! siinä on että niitä kelvejä ei voi vaan aurata? Minä en jumalauta!*****! voi käsittää että niitä sotketaan sepelillä renkaita puhkovaksi miinakentäksi tai suolalla ajokelvottomaksi mössöksi. Perkele! Saatana! Saatananperkeleenhelvetti! Meidän verorahojamme käytetään kulkuväylien pilaamiseen! Mielisairasta hommaa.

JackOja
25.11.2015, 08.55
^hyvin sanottu!

brilleaux
25.11.2015, 09.33
Mua ei harmita sepeli yhtään. Nastoja kun en laita. Toinen (ulkoilu)reitti töihin oli eilen hiekoittamatta ja jäässä kauttaaltaan.
Ei sekään naurata. Myöskään jalankulkijoita tai hölkkääjiä..

Suola nyt pitäis lailla kieltää ja antaa ruoskaa koko idean keksijälle.

EDIT: ja kyllä mä toimeen tulen ilman sepeliäkin, oppiipa ajamaan. Ja alla kirjoittettu täyttä asiaa.

The flying Chocobo
25.11.2015, 09.43
Anteeksi kiroilu, mutta mikähän *****!saatanan!perkele! siinä on että niitä kelvejä ei voi vaan aurata? Minä en jumalauta!*****! voi käsittää että niitä sotketaan sepelillä renkaita puhkovaksi miinakentäksi tai suolalla ajokelvottomaksi mössöksi. Perkele! Saatana! Saatananperkeleenhelvetti! Meidän verorahojamme käytetään kulkuväylien pilaamiseen! Mielisairasta hommaa.

No sen takia ei voi kelvejä vain aurata, kun joku voi niillä liukastua ja sitä kautta vaatia kaupungilta korvauksia. Onkohan tuo korvausten vaatiminen ja mahdollinen korvausvelvollisuus taustalla? Männävuosikymmeninä mummelit ajeli tyytyväisinä potkukelkoillansa ja lapset kulki pulkissaan. Silloin jos liukastui ja jotain venähti syytettiin liukkautta ja omaa huolimattomuutta eikä kaupunkia. Tappajasepeli puree varmasti hyvin liukkauteen ja moneen muuhunkin materiaaliin siinä sivussa.

Isä nitro
25.11.2015, 11.47
Hiekottaa voi minun puolestani muutamalla varauksella:

1.) Ei käytetä sitä tappajasepeliä. En muista että talvella olisi maalaiskunnan puolella gummi puhjennut koskaan, mutta stadin puolella useammankin kerran.

2.) Kun esimerkiksi pääradanvarren väylä on suhteellisen leveä, voisi yhden reunan jättää kylvämättä. Mutta ei: siihen keskelle se pitää Hiluxilla hinata, jotta sitten pääsee leviämään tasaisesti koko kevlille.

3.) Laitetaan vasta sitten kun on LIUKASTA (kele). Pääkaupunkiseudun ennuste lupaa viikoksi eteenpäin plussaa. Ehkä on syytä olla kiitollinen siitä, että tänä vuonna sepeli kylvettiin näinkin myöhään. Joskus on ollut ilonamme lokakuun puolesta välistä asti.

Mutta tosiaan: yhteiskuntaa kannattaa syyttää aina, myös siinä tapauksessa että lähtee liikenteeseen väärin varustein. Totta puhuen etenkin keväisin on bruukannut olla aika liukasta aurauksen ja lämpötilanvaihtelujen seurauksena täällä etelässä.

Jukkis
25.11.2015, 12.34
Mitäköhän mömmöä se Baanalle levitettävä lios on ?

http://i.imgur.com/TqGzivC.jpg

JackOja
25.11.2015, 12.47
^sama digitaalisena http://www.hs.fi/kaupunki/a1448347261713 ;)

...aineen pitäisi olla täysin ympäristöystävällinen.

Niinhän sen varmaan pitäisi olla. Sanottiinhan Talvivaarastakin, että pitäisi olla ihan hyvä juttu kansakunnalle :)

Ei tuolla mainitun yhtiön (http://www.3ice.fi/fi/etusivu/) sivuillakaan ole kovin tarkkaa selostetta. Etikkapohjainen eikä korrosoi terästä. Lokasuojien inhoajana kiinnostaisi myös miltä se maistuu ja onko haitallista nieltynä.

Jukkis
25.11.2015, 13.05
Ja vielä liikkuvaa kuvaa kyseisestä aiheesta

http://www.hs.fi/kaupunki/a1448350422972

E-Cruiser
25.11.2015, 14.11
Ma luulen että se on ihan vaan etikan ja veden seos, jolloin molempien jäätymispiste alenee. Ehkä joku harmiton pikku lisäaine siinä jolloin se saadaan "brändättyä", ja pyydettyä siitä enemmän kuin etikasta.

"like salt, the acetic acid in vinegar lowers the melting point of ice. Unlike salt, it is a volatile compound an therefore will evaporate after it has done its job."

Isä nitro
25.11.2015, 15.09
Minulta on kyllä mennyt tuo journalistin mainitsema (Etelä-Suomen rannikon) "petollinen liukkaus" kokonaan ohi. You ain't seen nothing yet!

mehukatti
29.11.2015, 21.47
Espoon puolella on näköjään levitetty paljaille kevleille tappajasepeliä. Tulin Helsingistä ja muutaman kilsan ehdin ajaa, kunnes takakumi tyhjeni.

Mika_koo
29.11.2015, 23.23
Samaa kamaa on paikoitellen myös Vantaalla, Nurmijärvellä ja Tuusulassa. Kolme rengasta on mennyt kahteen viikkoon vaikka kuvittelin ajavani kestävillä renkailla

Sent from my iPad using Tapatalk

plr
30.11.2015, 02.16
Kolmella ajokerralla nyt viikonloppuna saatiin aikaan kolme rengasrikkoa. Kaikkien syy oli hiekoitussepeli, jota oli kylvetty kevyen liikenteen väylille (Tampere, Kangasala, Pirkkala).

Voiko tieliikennelain kohtaan "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa." vedoten ajaa sellaisella tien osalla, jossa ei ole hiekoitussepeliä? Eli voiko siis käytännössä siirtyä ajoradalle, jos KLV:lle on levitetty hiekoitussepeliä, joka rikkoo polkupyörän renkaat?

JackOja
30.11.2015, 09.25
..."Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa." vedoten ajaa sellaisella tien osalla, jossa ei ole hiekoitussepeliä? Eli voiko siis käytännössä siirtyä ajoradalle, jos KLV:lle on levitetty hiekoitussepeliä, joka rikkoo polkupyörän renkaat?

"Huomattava haitta" on epämääräinen ja subjektiivinen käsite eli itse päätät asiasta.

oem
30.11.2015, 10.04
Lähtee 5. perättäinen talvi ilman rengasrikkoja. Täällä on vaan hiekoitussepeliä ja alla nyt ja viime talvena 29er 2.25 maastorenkaat. Aikaisemmin 26 tuuman pyörä.

mk
30.11.2015, 10.11
Aika karkeaa/terävää on täälläkin (ainakin osittain) klv-lle laitettu tappajasepeli kun vkl niitä ajeli .. Mutta 29er ja HD/NN kesti hyvin :) .. (Pieni parannus tuon suhteen, kun crossarissa ei tuntunut kestävän mikään rengas ja siksi siitä luovuin :( )

mehukatti
30.11.2015, 10.50
Joo, kyllä maastopyörän renkaat pääosin kestää sepeliä ison ilmatilan ja korkean kuvion ansiosta. Mutta gravelgrindereissa ja cyclocrossareissa joutuu käyttämään nastarenkaita, Marathon Plussia tai muita vastaavia jytkyjä kumeja, jotka on sitkeetä kamaa tai omaa todella paksun suojakerroksen. Ajo-ominaisuudet ja paino näissä onkin sitten aika syvältä, mutta kivempaa tietysti kuin taluttaminen.

kuovipolku
30.11.2015, 12.00
Cyclosta ei tarvitse luopua sepelikauden takia, mutta rengasvalinnassa pitää tosiaan laittaa preferenssit uuteen järjestykseen.

Durano Plus (25 mm tai 28 mm) ja Winter (30 mm) kelvi- asfaltti- ja koville hiekkateille, joku sopiva nappularengas (32-37 mm) + suojanauha jos ajetaan myös irtohiekassa, kärryteillä tai -poluilla ja Marathon Winter (35 mm) jos tarvitaan paikoin jo enemmän jääpitoa kaarteissa tai urissa.

Nämä ovat omat valintani joilla olen toistaiseksi eli pari sepelikautta selvinnyt ilman rengasrikkoja; sattumalla ja tilastollisilla kummajaisilla on tosin aina oma osuutensa, mutta klometrejä on kertynyt kohtalaisesti, joskin vähemmän kaupunkikelveillä (joiden olosuhteet ovat ilmeisesti sellaiset että rengasrikon riski on suurin) ja uskallan väittää että jotain todistusarvoa tälläkin kokemuksella tässä keskustelussa on. Marathon Winter on mielestäni näistä ainoa jonka ajo-ominaisuuksiin kiinnittää huomiota yksin ja omaa lenkkiään ajaessakin.

Talisker
30.11.2015, 13.13
Kolmella ajokerralla nyt viikonloppuna saatiin aikaan kolme rengasrikkoa. Kaikkien syy oli hiekoitussepeli, jota oli kylvetty kevyen liikenteen väylille (Tampere, Kangasala, Pirkkala).

Voiko tieliikennelain kohtaan "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa." vedoten ajaa sellaisella tien osalla, jossa ei ole hiekoitussepeliä? Eli voiko siis käytännössä siirtyä ajoradalle, jos KLV:lle on levitetty hiekoitussepeliä, joka rikkoo polkupyörän renkaat?
Tapon Pompo FB:ssa:
Pompo Stenberg (https://www.facebook.com/pompo.stenberg?fref=ufi) Tosiaan, tänä vuonna kunnossapitovaatimuksissa tiettävästi on maininta, että murske ei saa vahingoittaa renkaita.
Olen itse yhteydessä kaupunkiin ja toivon, että jokainen vahingon kärsinyt täyttää vahinkoilmoituksen.
http://www.tampere.fi/lii.../t/69RibAUEG/vahinkoilmoitus.pdf (https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.tampere.fi%2Fliitteet%2Ft %2F69RibAUEG%2Fvahinkoilmoitus.pdf&h=oAQFYZIlI)

paaton
30.11.2015, 13.58
En kyllä itse ymmärrä vahingonkorvauksien hakemista, mikäli käytössä on ollut pistosuojaamattomat renkaat. Niillä kelveillä on muitakin käyttäjiä.

plr
30.11.2015, 15.08
Vahingonkorvauksen hakemisella saadaan aikaan ainakin se, että sepelin levityksestä vastaava taho näkee konkreettisesti myös siitä syntyvän haitan. Nyt kun näkyvä lasku on vain sairaalan poliklinikalta tullut liukastumisen lonkkamurtuma, niin jää helposti se kuva, että mitä enemmän sepeliä ja liukkauden torjuntaa, sen parempi. Kaupunki taas ei maksa tuhoutuneita polkupyörän renkaita, kengän pohjia, eteisten lattioita, hajonneita rullaportaita ja autojen tuulilaseja vain muutamia haittoja mainitakseni.

tapna
30.11.2015, 15.14
En kyllä itse ymmärrä vahingonkorvauksien hakemista, mikäli käytössä on ollut pistosuojaamattomat renkaat. Niillä kelveillä on muitakin käyttäjiä.

Tähänhän se sepeliongelma lopulta tiivistyykin, eli ajoneuvojen ja jalankulkijoiden väkisinsullomiseen samoille väylille.

duris
30.11.2015, 15.20
Viime viikolla neljä kertaa töihin ja tuloksena 6 flättiä (2x eturengas ja 4x taka) . Saksasta lähti tilaukseen nyt crossariin Marathon Plussat ja työmatkat siihen asti pakko mennä maasturilla

paaton
30.11.2015, 15.21
Omasta mielestäni pyörässä pitää ensin olla ne kunnolla suojatut renkaat. Sepeliä kuitenkin tarvitaan suomen talvessa. Jos ja kun sepeli sitten puhkoo ne schwalben marathonotkin, niin sen jälkeen voi alkaa kinaamaan onko sepeli liian terävää. Ei niiden gp4000sten kuulukkaan kestää soralla.

paaton
30.11.2015, 15.26
Tähänhän se sepeliongelma lopulta tiivistyykin, eli ajoneuvojen ja jalankulkijoiden väkisinsullomiseen samoille väylille.

Millaista ratkaisua ajattelit? Kaikkialle kokonaan erillinen pyörätie vai talvellakin ajamista ruuhkaliikenteen seassa?

tapna
30.11.2015, 15.37
Molemmat kelpaavat, kuten myös pyöräkaistat.

paaton
30.11.2015, 15.44
Pyöräkaistat olisivat kieltämättä hyviä, mutta taitaa raha rajoittaa noiden lisäämistä.

Enkä ole ollenkaan varma toimisiko kokonaan sepelöimätön pyöräkaistakaan. Sillä puksun baarissa käyvällä tanelilla ei ole gradvalleja fillarissaan ja taas lähtee taju jäätiköllä.

JackOja
30.11.2015, 15.56
...puksun baarissa käyvällä tanelilla ei ole gradvalleja fillarissaan ja taas lähtee taju jäätiköllä.

Eikö käyttäjiltä voi edellyttää nastarenkaita ihan yhtä lailla kuin "kunnolla pistosuojattuja renkaita"?

Omasta mielestäni pyörässä pitää ensin olla ne kunnolla suojatut renkaat.....

paaton
30.11.2015, 15.56
Bemari kuskejahan harmittaa kovasti auton likaantuminen suolauksen vuoksi. Suolaustakin yksinkertaisesti tarvitaan, koska kaikissa autoissa ei ole nastoja, eikä jokaista tilannetta pysty ennakoimaan. Kuskeissakin on vielä paljon eroa.

Ehkä suolaus ja sepelöinti voitaisiin lopettaa kelveiltä ja teiltä, jos kaikille tielläliikkujille määrättäisiin nastapakko. Ei ehkä järkevin ratkaisu sekään.

paaton
30.11.2015, 16.01
Eikö käyttäjiltä voi edellyttää nastarenkaita ihan yhtä lailla kuin "kunnolla pistosuojattuja renkaita"?

En tiedä miten tuo onnistuisi. Kelveillähän jalankulkijatkin tarvitsisivat nastat ja erillinen pyöräilykaista pitäisi eristää niin, ettei taneli eksy vahingossa luisteluradalle ilman niittejä.

Lehisj
30.11.2015, 16.29
Juu ei riitä aina maastorengaskaan - ei ainakaan semisliksi tyyliä Thunder Burt. Mutta mun mielestä pahempi ongelma on tuo järjenkäytön totaalipuuttuminen, kun päätetään, milloin vedetään ne sepelit kelveille. Täällä kotomaan lounaiskolkassa tuli edellisen viikon lopussa sunnuntaiaamuna sentti tai kaksi jotain lunta muistuttavaa. Säätiedotus lupasi jo silloin tiistai-illaksi reipasta plussaa sekä vesisadetta ja niinhän ne olemattomat lumet olikin kokonaan pois keskiviikkoaamuna. No mitä tekivät paikkalliset kelvien hoitajat sekä Turussa että naapurikunnissa? No nehän veti sepelit kehiin maanantain ja tiistain aikana. Ja nyt täällä vedetään sepelit ropisten paljaalla asfaltilla rengasrikkoja peläten ainakin lähiviikot, mikäli yhtään vanhat merkit pitävät kutinsa joulukuun alussa täällä päin tyypillisesti vallisevan säätyypin suhteen.

Nana
30.11.2015, 16.56
Mä olen toistaiseksi ajellut maasturilla aina hymyssäsuin sepeleissä olettaen, ettei ne pikku tappajasepelit edes nappuloiden ohi pääse kumia rikkomaan. Rocket Ronit on nyt alla, tosin snakeskininä. Saa nähdä hyytykö hymy jonkun hiekkakasan kohdalla, kunhan tässä taas pääsee polkemaan.

plr
30.11.2015, 18.05
Korkeanappulainen maasturirengas ei ehkä rikkoonnu aivan yhtä helposti kuin pienempikuvioinen rengas. Niitäkin kyllä menee sepelissä. Muistuu mieleen yksi tapaus, jossa porukkalenkillä maasturirenkaan nappulan keskeltä tuli sepelinsiru suoraan läpi. Oli pitkä ja terävä sepelinsiru. Itsekin talutin kerran maasturia kymmenen kilometriä, kun tuli rengasrikko sepelissä. Luulin vielä silloin, että tappajasepeli ei koske maasturirenkaita. Tappajasepeli syö niitä lounaaksi. :)

Nana
30.11.2015, 18.38
Joo, etenkin nappuloiden välissä oleva pinta on varmasti herkin rikkoutumaan jos sinne sepeli hyvin osuu. Rorossa ei edes ole järin korkea nappula, etenkin kulutuspinnassahan tuo on luokkaa Rara :D

perttime
30.11.2015, 20.04
toivon, että jokainen vahingon kärsinyt täyttää vahinkoilmoituksen.
[/FONT][/COLOR]http://www.tampere.fi/lii.../t/69RibAUEG/vahinkoilmoitus.pdf (https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.tampere.fi%2Fliitteet%2Ft %2F69RibAUEG%2Fvahinkoilmoitus.pdf&h=oAQFYZIlI)
Toimisikohan tämä linkki vaikkei olisi facebookiin kirjautuneena?
http://www.tampere.fi/liitteet/t/69RibAUEG/vahinkoilmoitus.pdf

plr
30.11.2015, 20.22
Vähän menee tietenkin työlääksi, jos alkaa hakea korvausta vahinkoilmoituksella. Vaurioituneet ajoneuvot pitää ohjeen mukaan tarkastuttaa viranomaisella. Myöskin renkaaseen tarttunut sepelinpala on vaikeaa liittää tiettyyn sijaintiin (täytetään lomakkeseen), koska monesti rengas vain hiljakseen tyhjenee ja kivi löytyy ulkorenkaasta. Konkreettisia kuluja tuli yhden rengaspaikan eli 0,30 € verran, jos ei laske sitä, että piti tilata pyörään erikoisrenkaat (Schwalbe Marathon Plus). Omalle työlle ei lasketa arvoa. Toki, jos korjauttaisi renkaan pyöräliikkeessä, niin saisi hinnan rengasrikolle.

Eli: Rengasrikon sattuessa ensin pyörän kanssa Tampereen Infran korjaamopalveluiden tarkastajalle, sitten rengas pyöräliikkeeseen korjattavaksi. Lopuksi korvausanomus kaupungille. Helppoa!

Sisu
30.11.2015, 21.44
Kyllä ainakin Espoossa ja Helsingissä on kuittia vastaan saanu rahansa pois, kun on vahinkolomake/vast liitteenä. Toki ihan tän hetkistä tietoa toiminnasta ei ole.

seppo_taalasmaa
30.11.2015, 22.40
Viime viikolla meni käyttöpyörästä molemmat renkaat puhki sepelisepon yllätysiskun vuoksi. Meni hermot ja laitoin sisureiden sisälle litkut. Pyörä kun muutenkin painaa tonniin ja funkiona on vain muutaman kilometrin kauppamatkat. Tänään Meni maasturista GC:stä lasin siru läpi. Muutaman sekunnin pulppusi notubesin litku ja sitten tiivistyi. Paine tippui kolmesta baarista noin 2,7 ennen kuin tiivistyi. Ei voi kuin hymyillä kun tuo litkutus on niin kivaa :)

plr
30.11.2015, 23.30
Jos vahinkolomakkeen käsittely on hieman yksinkertaisempaa kuin ohjeissa, niin sitä voisi jopa käyttää.

Frosty
30.11.2015, 23.43
Vantaalla hiekka näyttää tänä talvena enemmän hiekalta, sellaista hienojakoista. Tussulan puolella näytti epäilyttävästi siltä itseltään eli tappajasepeliltä. Todella rapeaa terävän tuntuista kamaa. Ainahan se rengasrikko ei satu sen kunnan alueella, jossa se kivikeihäs on renkaan pintaan tarttunut.

Eri laatujen kyvystä aiheittaa rengasrikko on vähän paha mennä sanomaan, pitäisi nähdä laajempi kuva asiasta. Siinä mielessä tuo vahingonkorvaushakemus voisi olla hyvä käytäntö. Vaikka taloudellisesti vahingonkorvaukset eivät olisikaan se kunnan suurin menoerä, niin varmasti tuo antaisi tietoa eri sepelilaatujen aiheuttamien rengasrikkojen määrästä.

putki
01.12.2015, 22.21
Vantaalla hiekka näyttää tänä talvena enemmän hiekalta, sellaista hienojakoista. Tussulan puolella näytti epäilyttävästi siltä itseltään eli tappajasepeliltä. Todella rapeaa terävän tuntuista kamaa. Ainahan se rengasrikko ei satu sen kunnan alueella, jossa se kivikeihäs on renkaan pintaan tarttunut.

Eri laatujen kyvystä aiheittaa rengasrikko on vähän paha mennä sanomaan, pitäisi nähdä laajempi kuva asiasta. Siinä mielessä tuo vahingonkorvaushakemus voisi olla hyvä käytäntö. Vaikka taloudellisesti vahingonkorvaukset eivät olisikaan se kunnan suurin menoerä, niin varmasti tuo antaisi tietoa eri sepelilaatujen aiheuttamien rengasrikkojen määrästä.

Kolmas rengasrikko Tuusulan alueella alle kahteen viikkoon. Vien asian varmasti eteenpäin.

Nyt haetaan krossariin konsensuspäällysrengasta mikä on pistosuojattu viimeiseen asti. Löytyykö telaketjuja? Ajo-ominaisuuksilla ei ole kuin marginaalinen merkitys koska ....ttaa kaasutella kumeja nollakelissä ja ylipäätään hieroa renkaita lenkillä tähän tahtiin��
Samalla voi suositella konsensusnastapäällysrenkaita max pistosuojauksella joita etelässä tuskin tarvitaan kuin hetkellisesti.

Eteneminen on tärkeintä.

putki
02.12.2015, 00.12
Kolmas rengasrikko Tuusulan alueella alle kahteen viikkoon. Vien asian varmasti eteenpäin.

Nyt haetaan krossariin konsensuspäällysrengasta mikä on pistosuojattu viimeiseen asti. Löytyykö telaketjuja? Ajo-ominaisuuksilla ei ole kuin marginaalinen merkitys koska ....ttaa kaasutella kumeja nollakelissä ja ylipäätään hieroa renkaita lenkillä tähän tahtiin��
Samalla voi suositella konsensusnastapäällysrenkaita max pistosuojauksella joita etelässä tuskin tarvitaan kuin hetkellisesti.

Eteneminen on tärkeintä.

Käyn hakemassa Marathon Plussat kivijalasta huomenna.

putki
03.12.2015, 00.27
ostin Marathon Supremet 32. Ehjillä renkailla kotiin samalla reitillä. Petyn varmasti😎

paaton
03.12.2015, 00.55
ostin Marathon Supremet 32. Ehjillä renkailla kotiin samalla reitillä. Petyn varmasti

Onko tämä supreme nyt suunnilleen contin fourseasonia vastaava rengas? Uutta mallia näytti saavan tubeless versionakin.

Normi plussissa taitaa olla jokin umpikumikerros huolehtimassa pistosuojaksesta. Mietin noita itsekkin eilen illalla ja laitoin kuitenkin 25mm marathon plussat tilaukseen. Yhtään leveämpiä ja painavampia kumimöykkyjä en halua jarruksi ottaa. Pakkohan tuollaisen kumimaton on rullata sitä heikommin, mitä leveämpi se on.

Kalle H
03.12.2015, 08.25
Viime viikolla meni käyttöpyörästä molemmat renkaat puhki sepelisepon yllätysiskun vuoksi. Meni hermot ja laitoin sisureiden sisälle litkut. Pyörä kun muutenkin painaa tonniin ja funkiona on vain muutaman kilometrin kauppamatkat. Tänään Meni maasturista GC:stä lasin siru läpi. Muutaman sekunnin pulppusi notubesin litku ja sitten tiivistyi. Paine tippui kolmesta baarista noin 2,7 ennen kuin tiivistyi. Ei voi kuin hymyillä kun tuo litkutus on niin kivaa :)
Näitä juttuja kun lukee niin ihmettelen itsekkin, että miksi porukka ei lyö ihan suosiolla noita Stanin tms. litkuja renkaaseen. Tubeless-renkaan kanssahan noi on tietysti ihan omiaan, mutta kyllä sen 50-100ml voi myös tuuttasta sinne sisurin sisäänkin. Aikanaanhan osa tuosta litkusta jämähtää renkaaseen/sisuriin, mikä voi olla pieni ongelma, mutta jos sisurissa on irroitettava sielu niin voihan sitä sisäkumia yrittää huuhdella sisältä keväällä ja syksyllä.

Mä oon nyt ajanut kai 5 talvea putkeen ja kerran on mennyt kumi, kun oli perus sisuri alla ja kerran kun isompi nuolenkärjen muotoinen sepeli teki pistosuojaamattomaan ja kuluneeseen maastorenkaaseen reijän, jota litku ei pystynyt paikkaamaan. Ajettua tulee lähes joka päivä ja sepeliä on aina joka paikassa, joten väittäisin että litkut ovat tässä se THE RATKAISU.

El-Carpaso
03.12.2015, 08.46
Mul on aika kova luotto noiden uusien Suomi Renkaiden W106 sepelinkestävyyteen. Sen verran matala TPI (22), ja rouhea pintakuvio, että on ihme jos tosta jotain menee läpi. On nimittäin niin hitaatkin, että kai tässä kompromissina jotain pitäisi saada?
Vai onko nastarenkaat aina ihan jäätävän hitaita?

plr
03.12.2015, 09.25

Marathon Winter rullaa minusta jollakin lailla, vaikka se on kova tuntumaltaan.

Eilen porukkalenkillä meni yksi litkutettu 29-maasturitubeless puhki tappajasepeliin. Litku paikkasi reiän osittain, mutta ei siellä ilma pysynyt pitkään, vaan piti pysähtyä pumppaamaan muutaman kilometrin välein. Pyörä kyllä oli sellaisen valkoisen roiskeen peitossa. Toivottavasti lähtee pesemällä.

paaton
03.12.2015, 09.39

Gravdallit+latexit rullaa cyclossa omasta mielestäni paremmin, mitä normi cyclo renkaat butyyli sisurilla. Noilla jaksaa kyllä helposti ajaa talven läpi.

kervelo
03.12.2015, 09.52
Näitä juttuja kun lukee niin ihmettelen itsekkin, että miksi porukka ei lyö ihan suosiolla noita Stanin tms. litkuja renkaaseen. Tubeless-renkaan kanssahan noi on tietysti ihan omiaan, mutta kyllä sen 50-100ml voi myös tuuttasta sinne sisurin sisäänkin. Aikanaanhan osa tuosta litkusta jämähtää renkaaseen/sisuriin, mikä voi olla pieni ongelma, mutta jos sisurissa on irroitettava sielu niin voihan sitä sisäkumia yrittää huuhdella sisältä keväällä ja syksyllä.

Mä oon nyt ajanut kai 5 talvea putkeen ja kerran on mennyt kumi, kun oli perus sisuri alla ja kerran kun isompi nuolenkärjen muotoinen sepeli teki pistosuojaamattomaan ja kuluneeseen maastorenkaaseen reijän, jota litku ei pystynyt paikkaamaan. Ajettua tulee lähes joka päivä ja sepeliä on aina joka paikassa, joten väittäisin että litkut ovat tässä se THE RATKAISU.

Minullakin pelkkiä hyviä kokemuksia litkutetuista renkaista syys- ja kevätkäytössä. Tokihan aina löytyy jostain se keihäänkärki, joka tyhjentää myös tuollaisen renkaan, mutta noita tapahtuu erittäin harvoin.

Kilpurin kapeassa sisurissa aika pienikin määrä litkua riittää, crossarin isompaan kumiin hiukan enemmän. Itse vaihdan yleensä litkutetut sisäkumit uusiin kauden vaihtuessa. Hyviäkin sisäkumeja saa kuitenkin muutamalla eurolla.

Kalle H
03.12.2015, 10.02
Gravdallit+latexit rullaa cyclossa omasta mielestäni paremmin, mitä normi cyclo renkaat butyyli sisurilla. Noilla jaksaa kyllä helposti ajaa talven läpi.
Komppaan tätä kyllä ihan täysin. Mulla on Gravdalit nyt asennettuna tubelessina ja 30min työmatka mee samantuntuisella rasituksella ihan samassa ajassa (+/- 30sec), kun hyvin rullaavalla matala nappulaisella crossikumilla.

Isä nitro
03.12.2015, 10.07
Ajettua tulee lähes joka päivä ja sepeliä on aina joka paikassa, joten väittäisin että litkut ovat tässä se THE RATKAISU.

Tuo voisi olla kuin minun suustani paitsi että korvaan eilisen jälkeen tuon sanan "the" sanalla "a". Minulla Sessun trigger prot litkutettuina. Aamulla paineet aina samat kuin edellisenä iltana, mutta liian usein juuri työstäpaluureissulla alkaa perä tuntumaan löysältä. Päättelyni on tämä: litkutus kyllä toimii, mutta reikiä tulee jatkuvalla syötöllä. Eilen tuli sitten oikein helvetinmoinen villto. Toinen päättelyni: Spessun kyseinen rengas ei yksinkertaisesti sovellu meikäläiselle tappajasepelille.

Mistä päästäänkin varsinaisiin kysymyksiini:

1.) varastossa on uudehkot Continentalin Grand sport racet. Tekeekö ko. firman NyTechBraker-suojauksella oikeasti mitään pääkaupunkiseudun kevleillä...

2.)...vai menenkö suosiosta johonkin pääkaupunkiseudun kivijalkakauppaan? Nyt ei ole aikaa tilailla netistä vaan tarve on polttava. Ei tarvitse olla litkutettava, kunhan vain pitää pistot poissa. Ei tarvitse olla tubeless, sillä kokeilen nyt laittaa litkut sisuriin. Eli jos jossain täällä suositeltuja (kuten Duranot plussa tai Marathonit) renkahia löytyy pääkaupunkiseudun hyllyistä just tänään, niin saa suositella. Ja tarve ei ole siis nastarenkaille.

El-Carpaso
03.12.2015, 11.08
Nyt ehkä hieman harmittaa nuo Suomi renkulat. Eihän ne kalliit olleet, mutta vaan niin pirun raskaat ajaa... Toisaalta hyvänä puolena niiden nastat on kyllä todella hyvät. Nastat on paljon rouheammat ja pitävämmät kuin mara winttereissä, vaikka niitä on puolet vähemmän.

Frosty
03.12.2015, 11.25
2.)...vai menenkö suosiosta johonkin pääkaupunkiseudun kivijalkakauppaan? Nyt ei ole aikaa tilailla netistä vaan tarve on polttava. Ei tarvitse olla litkutettava, kunhan vain pitää pistot poissa. Ei tarvitse olla tubeless, sillä kokeilen nyt laittaa litkut sisuriin. Eli jos jossain täällä suositeltuja (kuten Duranot plussa tai Marathonit) renkahia löytyy pääkaupunkiseudun hyllyistä just tänään, niin saa suositella. Ja tarve ei ole siis nastarenkaille.
Jos olisin tilanteessasi, hakisin hätäpäissäni tuollaiset Michelinit (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/3680/fjvrb/Michelin-Protek-Max-rengas-kaupunki-retki-pyoriin-28-x-1-45). Ei tiedä toimisinko viisaasti vai tyhmästi.

paaton
03.12.2015, 11.25
En kyllä itse oikein usko sisurin litkuttamista terävää sepeliä vastaan. Sisurihan repeää kunnon viillosta, mitä päälykumi ei tee litkun kanssa.

kuovipolku
03.12.2015, 12.57
Durano Plussia luulisi löytyvän hyllystäkin kaikissa Schwalbea myyvissä liikkeissä (esim.Velosport, Velobiia, Velo & Oxygen) tai pikkupajoissa (kuten Itis Bike, Kari's Bike), mutta päivän tilannehan tunnetusti vaihtelee...

Hieman yllätti se että Marathon Plussaa on olemassa myös 25-millisenä, pidin sitä niin puhtaana touring-renkaana ja olisin kuvitellut että Schwalben mallistossa kapeampien huippupistosuojattujen renkaiden segmentin täyttää Durano Plus yksinään. On myös jotenkin vaikeasti hahmotettavissa mitä noin kapeassa renkaassa tekee kuvioinnilla ja mitä lisäarvoa 150-250 grammaa ylimääräistä kumia antaa edes sepelöidyillä kelveillämme.

Yllälinkattu Michelin Protek Cross Max oli ainakin itselleni täysi uutuus. On se ainakin edullisempi vaihtoehto samankokoisille Marathon Plussille ja pikaisella haulla löytyy arvosteluja joissa sen pitoa pidetään parempana, Jään uteliaana odottamaan foorumilaisten kokemuksia...

Isä nitro
03.12.2015, 13.01
En kyllä itse oikein usko sisurin litkuttamista terävää sepeliä vastaan. Sisurihan repeää kunnon viillosta, mitä päälykumi ei tee litkun kanssa.
Tuo sisurin litkuttaminen on vielä kokeilematta, mutta kaikki keinot taistelussa tappajasepeliä vastaan ovat sallittuja. Sen sijaan päälykumi repeää ihan nätisti litkujenkin kanssa. Eilen viimeksi. Se olikin vasta toinen kerta tänä vuonna. On tietysti eri asia johtuivatko nämä kaksi kertaa sepelistä, mutta kun tulee tarpeeksi pitkä viilto niin alkavat litkut olla koetuksella. Näitä sitten yritetään paikkailla kumiliimoilla ja rukouksen voimalla. En tiedä, jotenkin tällä hetkellä tuntuu siltä, että paras suojaus olisi riittävän hyvin suojattu kumi litkutettuna.

Mitä taas tulee noihin Misukoihin, niin 850 g. Huh huh. Rohkenen epäillä kevyttä rullaavuutta. Kiitän kuitenkin vinkistä, joka oli minullekin aivan uusi tuttavuus. Samoin kiitti noista Kuovipolun mainitsemista puljuista. Olin unohtanut mm. V & On olemassaolon. Vielä täsmäkysymys Kuovipolulle. Vihjasit jossain viestissäsi, että Durano plussat olisivat kelvot. Mikähän kokoluokka sinulla on käytössäsi? Minua kiinnostaisi 28 mm mutta se taitaa olla ainoa jäykkäkylkinen.

paaton
03.12.2015, 13.02
No ei tuo marathonikaan ollut 25e hintaan arvokas. Onko Durano Plussa samanlaisella pistosuojauksella?

Edit: No onhan se. Tämähän se olisi pitänyt ottaa...

paaton
03.12.2015, 13.24
Velosportin sivuilta:

Durano Plus -renkaan SmartGuard-vyö suojaa äärimmäisen tehokkaasti lävistysrengasrikoilta. Vahva, erittäin kimmoisa erikoiskumikerros on ohuempi kuin Marathon Plus -renkaassa. Siitä huolimatta sen suojaus on ainutlaatuisen hyvä kilpapyörän renkaaksi.

Kalle H
03.12.2015, 13.36
Kyllä ainakin omalle kohdalle ja lähipiiriin osuneet sisurin sepeli puhkeamiset on ollut juuri niitä nuojenkärjen muotoisia sepelisiruja, jotka ovat ajan kanssa painuneet päälikumista läpi ja tehneet sisuriin pienen reijän. Itse en ole koskaan nähnyt, että sisuri jotenkin repeäisi sepelin seurauksena, mutta kai sekin on sitten mahdollista. Noihin pienehköihin reikiin litku kyllä toimii todella hyvin tai ainakin niin hyvin, että pääsee polkemaan kotiin asti, jossa tilannetta pääsee sitten tutkimaan paremmin lämpimässä ja valoisassa.

Oma suositus on siis se, että päälirenkaassa on laadukas ja kevyt pistosuojaus ja sitten litkut sisällä joko tubelessina tai sisurilla. Tää on toiminut mulla erittäin hyvin, mitään umpikumisia renkaita en ottaisi, kun vaihtoehtoisia ja kevyempiä tapoja tässä sodassa on vielä tarjolla.

Frosty
03.12.2015, 13.40
Mitä taas tulee noihin Misukoihin, niin 850 g. Huh huh. Rohkenen epäillä kevyttä rullaavuutta. Kiitän kuitenkin vinkistä, joka oli minullekin aivan uusi tuttavuus. Samoin kiitti noista Kuovipolun mainitsemista puljuista. Olin unohtanut mm. V & On olemassaolon. Vielä täsmäkysymys Kuovipolulle. Vihjasit jossain viestissäsi, että Durano plussat olisivat kelvot. Mikähän kokoluokka sinulla on käytössäsi? Minua kiinnostaisi 28 mm mutta se taitaa olla ainoa jäykkäkylkinen.
Ollos hyvä vaan. Melkeinpä voin luvata, etteivät ole kovin rullaavat. Omassa käytössäni melko vastaavat Continental Touring Plussat (http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/city-trekking-tyres/touring-plus)ovat ainakin sangen ankeat. Yllättävän mukavat, mutta eivät rullaa mitenkään. Mutta tappajasepeliä ovat hyvin kestäneet.

paaton
03.12.2015, 13.57
Oma suositus on siis se, että päälirenkaassa on laadukas ja kevyt pistosuojaus ja sitten litkut sisällä joko tubelessina tai sisurilla. Tää on toiminut mulla erittäin hyvin, mitään umpikumisia renkaita en ottaisi, kun vaihtoehtoisia ja kevyempiä tapoja tässä sodassa on vielä tarjolla.

Hmmh... Olisikohan fourseasoni riittänyt sitten litkun kanssa...

Isä nitro
03.12.2015, 14.10
Tuota neljää vuodenaikaa minäkin mietin, mutta tällä hetkellä olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että menen töiden jälkeen Motonettiin ja ostan Contin Gatorskinit 28-millisinä. Niitä kun näyttäisi olevan hyllyssä. Sitten sisurit litkuilla sisään ellei täältä tule sitten jotain hyvää vihjettä vielä...

kuovipolku
03.12.2015, 14.21
Vielä täsmäkysymys Kuovipolulle. Vihjasit jossain viestissäsi, että Durano plussat olisivat kelvot. Mikähän kokoluokka sinulla on käytössäsi? Minua kiinnostaisi 28 mm mutta se taitaa olla ainoa jäykkäkylkinen.

25 mm. Ajoin kyllä yhdet 23-milliset loppuun silloin kun niitä vielä löytyi Stelvio-nimisinä enkä saanut mitään ahaa-elämystä suuremman ilmatilan eduista, mutta vika saattoi piillä käyttämissäni turhan korkeissa paineissa. 28-millisellä en usko saavani merkittävää hyötyä irti hiekkateillä, joten painoero ratkaisee kevyemmän eduksi - ja uskon että taittuva rengas on ajotuntumaltaan aina parempi kuin vastaava teräslankainen.

Pitää tosin huomata että ajan niillä vain ne syksyn ja kevään viikot jolloin sepeliä on jo levitetty tai vielä suurelta osin poistamatta, mutta ei kuitenkaan niin paljon että joutuisi ajamaan "asfalttipohjaisilla hiekkateillä" tai muuten yhtenään varomaan paikkoja joissa hiekkaa on niin paljon ettei kapeaan slicksiin uskalla luottaa. (Silloin on vaihdettava joko nappulat+pistosuojanauha tai se saakutin nastarengas.)

Isä nitro
03.12.2015, 14.43
Kiitti. Minä tosiaan etsin rengasta juuri tähän sepelikauteen, joka voi parhaimmillaan kestää kuukausikaupalla. Kieltämättä tuo 28-millinen on osoittautunut jokapäiväiseen käyttööni painoni ja käyttötarpeeni huomioiden erittäin sopivaksi kooksi. Mutta että maantiellekin kehtaa kakskasilla lähteä rospuuttoaikaan. Varsinaisen maantiesesongin olen mennyt jo viime kaudesta lähtien 25-millisillä. Ehkä juuri tämän takia tekee mieli astetta leveämpää vaihtoehtoa. Mutta joo, nuo jäykkäkylkiset ovat aina olleet aivan järkyttäviä ajettavuuden kannalta. Ja ihan vielä ei viitsisi vaihtaa maasturipuolelle kun tuota tanan soraa on levitetty vain kertaalleen.

Aali
03.12.2015, 15.00
Nyt ehkä hieman harmittaa nuo Suomi renkulat. Eihän ne kalliit olleet, mutta vaan niin pirun raskaat ajaa... Toisaalta hyvänä puolena niiden nastat on kyllä todella hyvät. Nastat on paljon rouheammat ja pitävämmät kuin mara winttereissä, vaikka niitä on puolet vähemmän.

Mulla oli viime talven Suomi Tyres W240, eli 240 nastaiset rinkulat Kona Rovessa ja nyt taas laitoin ne alle kun tuli kivensiru läpi Marathon Racereistä. Hyvin on kestäneet pk-seudun sepeleissä ja pito on melkoisen hyvä jäällä. Gravdaleista ei kokemusta mutta hinta niissä ainakin näyttäisi olevan sellainen että olisi syytäkin olla superhyvät.

The flying Chocobo
03.12.2015, 15.42
Mulla on 23mm Duranoplussista nyt viime vuodelta muutaman sadan kilometrin kokemus. Ajettu huolellisesti sepelöidyillä pks kelveillä, ei ole mitään läpi mennyt. Pintakerroksestakaan en ole vielä nyppinyt kuin muutaman sirun. Toisaalta kumit on sen verran vähän ajetut, että tuo pintakerroksen kestävyys ei ole vielä ehkä oikein avautunut. Kapeat renkaat, on liukkaat kun on sepeliä kerros asvaltin päällä. Ajotuntuma minusta jokseenkin tunnottoman oloinen ja hidastaa menoa rengas kyllä minusta. Nyt syksyllä ja keväällä tullee hiukan kokemusta eri pyörällä käyttäytymisestä kuin vuosi sitten. Kelpaavat minulle kyllä hyvin, jos vain jatkossakin pitävät sepelin renkaan paremmalla puolella. Mutta kiva niistä on sitten keväällä päästä eroon.

Kalle H
03.12.2015, 19.15
... Gravdaleista ei kokemusta mutta hinta niissä ainakin näyttäisi olevan sellainen että olisi syytäkin olla superhyvät.
Noihan maksaa jotain 130-140€ per 2 kpl, jos jaksaa itse askarrella vaikka isp nastat nastoittamattomaan Gravdallin. Ei nyt ihan ilmaset noinkaan, mutta ihan ok hinta kunnon kumeissa. Lisää tarinaa asiaan liityen täällä. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52145-Talvirenkaat-krossariin)

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

paaton
04.12.2015, 09.38
Helsingissä liukkaudenesto on ollut kyllä hienosti hoidettua, ainakin viikinmäki-heikinlaakso välillä. En ole huomannut vielä yhtään sepeliä reitillä. Tänä aamunakin staran auto levitti todennäköisesti suolaliuosta kelville, niinkuin pitikin.

Isä nitro
04.12.2015, 12.00
Piti alunperin ostaa Motonetistä 28 milliset Continentalin Gatorskinit. Kolmen myyjän kanssa tehdyn etsinnän jälkeen kumit vihdoin löytyivät, ja ne olivatkin sitten jäykkäkylkiset, joita en millään huoli. Jokin päätös piti tehdä ja otin sitten hyllystä saman firman 28 milliset 4seasonit. Continentalin mukaan kyseisen gummin suojaus eli Vectran breaker (http://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/blob/87066/174be030875f428a8db499d052b400bd/breaker-in-comparison-data.pdf)tarjoaisi sekä puhkeamissuojaa että nopeutta. Ja minä tyhmä uskoin. Ja ostin. Asennuksen yhteydessä jo silmä sanoi, että leveys ei ole ikinä 28 mm, mikä sitten varmistui kun otin mauserin käteeni: 26 mm. Muutenkin gummi oli hieman liian "maantiemäinen" työmatkailutarpeisiini. Ilmeisen hyvä rengas sitten kun kevät koittaa ja maantie kutsuu.

Joku täällä kyseli, että kuinka asentamallani setillä pärjäisi (siis 4season ja litkut sisuriin). Voin sanoa 19 kilometrin perusteella, että kaikki meni hyvin...

paaton
04.12.2015, 12.06
Seasonit on minullakin vielä alla. Hyvät renkaat, mutten usko noiden kestoon terävää sepeliä vastaan.

Testailehan toimintaa litkun kanssa pidempäänkin. En haluaisi jäädyttää omia näppejäni :)

putki
04.12.2015, 22.08
Pitää yrittää ainakin sisurin litkutusta kun suosituksia on näin paljon. Kuinka saatte kotioloissa tubeleksen vanteelle ja vielä pysymään sillä? Mikä venttiili ja miten? Linkit hyviin ketjuihin ja ohjeisiin otetaan nöyränä vastaan.

JackOja
04.12.2015, 22.15
Sähän voit toimia ihan normaalisti jos kerran sisurin laitat.

Jos sielu ei ole irroitettavaa mallia niin pieni reikä sisuriin, litkut sisään ja paikkaus normaalisti.

putki
04.12.2015, 22.19
Kiinnostaa myös tietää kuinka se tehdään ilman sisäkumia.

Isä nitro
05.12.2015, 09.56
Siis kuinka tehdään tubeless? Siitä on aika monta ketjua tälläkin alustalla. Ei ollenkaan vaikeaa, jos vain on tubelesskehät ja -renkaat. Stans no tubesilla on myös settejä, joilla saa tubeless-soveltuvuuden melkein kiekolle kuin kiekolle..

putki
05.12.2015, 19.38
Kiitos avusta. Taidan mennä pyöräliikkeeseen.

paaton
05.12.2015, 20.03
Kiitos avusta. Taidan mennä pyöräliikkeeseen.

Hyvä idea, esimerkiksi hi5bike herttoniemessä opastaa kyllä tubelesten kanssa ja myy samalla tarvittavat tuotteet.

Nana
05.12.2015, 21.12
Kannattaa kirjoittaa ylös/painaa mieleen mitkä vanteet on alla. Tämän perusteella osaavat liikkeessä neuvoa mitä tarvitset tubeless asennusta varten.

putki
05.12.2015, 23.02
Todellakin Nana. Menen sisään koko fillarin kanssa hyväksyivät tai eivät. Luulisi saavan hyvän ratkaisun.

Velogi
08.12.2015, 22.15
Weldtiten pistosuojanauha pitää kyllä sepelin loitolla mutta syö sisuria: https://www.youtube.com/watch?v=IR70j_S0IIg&list=PLsDJucv3JYFWDpnuWS3fOVHbnr17iZ2Lx&index=2

Isä nitro
10.12.2015, 14.13
Viime vuonna näihin aikoihin tuli sepeli kivasti tuon pistosuojanauhan läpi.

E-Cruiser
10.12.2015, 16.46
Weldtiten pistosuojanauha pitää kyllä sepelin loitolla mutta syö sisuria: https://www.youtube.com/watch?v=IR70j_S0IIg&list=PLsDJucv3JYFWDpnuWS3fOVHbnr17iZ2Lx&index=2

Mulla kinnerissä kävi niin, että tuo sama nauha (leveänä versiona) söi ulkorenkaita sisältäpäin paskaksi. Kinnerissä kun tulee takapyörään vielä paljon sideloadia niin ongelma korostuu. Rengas vääntyilee vanteella sivusuunnassa. Nauha kulutti kumin renkaan sisäpinnalta pois, ja söi sitten kudoksia poikki ja lopulta aina rengas repesi.

Frosty
10.12.2015, 17.26
Minulla oli Prolinen nauha käytössä hetken. Hidastivat varmaan 10 % keskinopeutta, eikä ajotuntumakaan varsinaisesti parantunut. Flatteja ei tullut, mutta ei niitä ole tullut Continental Touring Plussilla muutenkaan. Nopeasti otin nauhat pois.

turtsa
11.12.2015, 09.45
http://www.panaracer.com/urban.php Olen"testannut" vuosia renkaita jotka kestävät TAPPAJA SEPELIÄ. Kestäviä riittää mutta ei erikoisesti rullaavia ja keveitä. Kunnes laitoin alle Panracerin RIBMOT. Kuvio,paino ja hinta osuu kohdalleen. Kyseistä rengasta saa vielä taittuvana eli entistä keveämpänä. Voin suositella. Yhtään flättiä ei ole tullut ja kumin pinta on yllättävän siisti . Takana kohta 1000 km sepeli teitä ajettuna.

paaton
11.12.2015, 10.11
http://www.panaracer.com/urban.php Olen"testannut" vuosia renkaita jotka kestävät TAPPAJA SEPELIÄ. Kestäviä riittää mutta ei erikoisesti rullaavia ja keveitä. Kunnes laitoin alle Panracerin RIBMOT. Kuvio,paino ja hinta osuu kohdalleen. Kyseistä rengasta saa vielä taittuvana eli entistä keveämpänä. Voin suositella. Yhtään flättiä ei ole tullut ja kumin pinta on yllättävän siisti . Takana kohta 1000 km sepeli teitä ajettuna.

Miten pistosuojaus on hoidettu panaracerilla? Schwalbella nämä plussat tuntuvat melkein umpikumisilta.

Frosty
11.12.2015, 12.52
Miten pistosuojaus on hoidettu panaracerilla? Schwalbella nämä plussat tuntuvat melkein umpikumisilta.
Kuitupunosmallinen suojaus, ei siis tuollainen sisäänleivottua pistosuojanauhaa (à la Marathon, Marathon Plus, Durano Plus) muistuttava.

Vanhoihin, epäluotettaviin ja vääristyneisiin arvoihin perustuvalla pikaisella arviolla vierinvastus voisi olla jossain Marathonin ja Marathon Plussa välimaastossa. Paremmalla tuntemuksella varustetut korjatkoon.

Nana
11.12.2015, 22.37
Aina petollista tuo sepeli kun syyshämärässä olen monesti huomannut sellaisessa ajavani vasta, kun kuulen sen narskuvan nappuloissa. Edelleenkään ei ole onneksi kivet onnistuneet nappuloiden väliin tarrautumaan. Alkaa kyllä pikkuhiljaa nyppimään tuo pimeys. Lunta please, senttikin riittäis ja 1 aste pakkasta.

Läskimasa
12.12.2015, 00.08
Luulenko vain vai onko läskeillä ajavat selvinneet tappajasepelin kanssa selvästi pienemmillä tappioilla?

MrValdemar
12.12.2015, 01.54
Luulenko vain vai onko läskeillä ajavat selvinneet tappajasepelin kanssa selvästi pienemmillä tappioilla?
Tätä mietin kans.enkä o työmatkaa raaskinnu vetää snowshoeilla vaikka onkin litkutettuna. Lunta tarvis tohon maahan saada ensin ja toivoa ettei vedetä taas heti tuuman kerrosta sitä paskaa päälle..

Iglumies
12.12.2015, 12.21
Se on pieni paine, mikä säästää tappajasepelin puremilta, toki kumiseoksellakin on merkitystä.

Ari H
18.12.2015, 15.20
Onko havaintoa Itäväylän (tie 170) soratilanteesta?

plr
19.12.2015, 00.59
En ole varma oliko tämä viime talven uutinen täällä.

http://yle.fi/uutiset/rengasvalmistaja_lupaa_uuden_pyoranrenkaan_puhjenn een_tilalle__eivat_taida_tietaa_suomen_olosuhteita/7875238

Valmistaja Schwalbe lupaa korvata takuuna kaikki Marathon Plus -renkaat, jotka menevät puhki. Suomen maahantuoja ei lähde tähän mukaan, vaan toteaa että ”Tämä on heillekin sanottu Saksaan, että puhkihan ne menevät.” No hyvä tietää, että tarvitsee ostaa kestävämmät renkaat. Vielä kun tietäisi mistä saa umpikumisia. Ja mistähän se johtuu, että puhkeamattomat renkaat puhkeavat täällä.

rjrm
19.12.2015, 14.52
Turhaa kitinää. Ei ne usein puhkes. Onko esim rengasrikko kymppitonnin kilsoilla kohtuutonta.
Ja esim litkuttamalla saa lisäturvaa.

Mazza
19.12.2015, 15.39
Kumiseoksella on tosiaan väliä. Ja jos seos on likellä muovia, niin aina vaan parempi. Monet B-kaupan renkaista on sellaista seosta, ettei kivi niille pärjää. Eikä ne edes kulu. Ja on myös järkyttän raskaita polkea. Mutta yhtään kertaa ei ole tarvinnut kaivaa kiviä niistä, kun kaikista muista on joutunut kaivelemaan murto-osan ajosuoritteella.

Niin, ja pistin kumit lopulta ilmasella kiertoon, koska kovuus, rullaamattomuus ja paino. :D

Isä nitro
20.12.2015, 10.43
Tämän viikon saldo: 29" Nobby nicistä (snakeskin) ilmat pihalle. Litkut olivat kadonneet ilmeisesti edellisen 10 kilometrin aikana sattuneiden sepelihyökkäysten vuoksi. Tämä kausi on kyllä koetellut erityisen paljon.

Aloin muistella, että ainoa rengas joka on minulla kestänyt 100% tappajasepelikaudella on Schwalben ISP. Näillä on tullut ajettua tuhansia kilometrejä. Nyt vain pitäisi saada jäätä ja lunta tänne etelään.

duris
21.12.2015, 08.57
Nyt on viikon työmatkat menyt Schwalben Marathon Plussien kanssa ja tuntuisi hyvin kestävän. About yhtä painavat ja epämukavat kun Marathon Winterit, mutta eipä ainakan vielä ole joutunut renkaanvaihtopyyhiin.

4seasonit puhkesi useamman kerran viikossa.

EsaJ
21.12.2015, 10.30
Se on pieni paine, mikä säästää tappajasepelin puremilta, toki kumiseoksellakin on merkitystä.

Tähän teoriaan nojaan minäkin. Cyclossa 32mm Challenge Grifot ilman mitään pistosuojaa. 2.5-2.7bar painetta työmatkalla 87kg elopainon kera

Nana
21.12.2015, 17.44
Olipa tilanne tänään, kun ajeltiin kahden kaverin kanssa sepelöityä kelviä pitkin. Oli ilmeisesti erityisen terävää sepeliä osunut yhteen kohtaan, kun ensin toiselta tyhjeni kumi ja heti perään toiselta. Rocket Ronit kestivät yllätyksekseni tämänkin, mutta enpä ole ennen nähnyt ihan noin perättäisiä rengasrikkoja.

Matijas
21.12.2015, 21.10
^^ Mara Winterit ovat melko raskaat. Durano Plussilla (25 mm, kuvan pyörä) ajellaan, koska kevyempi suojaus ei näytä riittävän. Jos tulee liukasta, on sitä varten nastat toisessa pyörässä.

stenu
21.12.2015, 21.11
Tähän teoriaan nojaan minäkin. Cyclossa 32mm Challenge Grifot ilman mitään pistosuojaa. 2.5-2.7bar painetta työmatkalla 87kg elopainon kera

Mä olen myös ajellut krossi-Grifoja loppuun sepelirenkaina. Sekä normeja että Open Pro -versioita. Grifojen nappulat on ilmeisen kovaa seosta, kun ne ei märällä kalliolla ja juurilla pidä yhtään. Nyt on ollut WTB:n Cross Bossit alla pari viikkoa, eikä ole sepeliflättejä tullut niidenkään kanssa (kopkop).

Fuuga
22.12.2015, 10.56
Olen jo aiemmin mainostanut täällä ja muuallakin Contin TourRide:n olevan maailmankaikkeuden hitain nastaton rengas. Kyllästyin flätteihin ja ns. laatumerkkien hintavuuteen, joten laitoin sellaiset kun olivat vielä halpaa kuin saippua. Ei ole flättejä niillä ollut. Lisäksi niiden ajotuntuma ja rullaavuus muuttui dramaattisesti parempaan suuntaan kun tein niistä tubelekset. Nousivat nätisti aksiumissa vanteelle, aksiumin oma vannenauha pitää ilmat sisällä, ja paineitakin saa olla 5 bar jos kovahkolla haluaa ajella.

Isä nitro
22.12.2015, 12.03
Mä olen myös ajellut krossi-Grifoja loppuun sepelirenkaina. Sekä normeja että Open Pro -versioita. Grifojen nappulat on ilmeisen kovaa seosta, kun ne ei märällä kalliolla ja juurilla pidä yhtään.

Ostin yhdet Grifot aikanaan luettuani että olisivat hyvät. Ostotapahtuman jälkeen havaitsin, että kyseistä rengasta on niin monella eri merkinnällä, että en enää pysynyt merkintöjen ja mallien perässä. Ostin siis väärät renkaat. Omani (http://www.pinkbike.com/buysell/1726190/) (kuva aukeaa suuremmaksi klikatessa) ovat jäykkäkylkiset ja niiden kyljessä lukee Challenge Grifon lisäksi Comp series. Näytä ei löydy hirveästi netin syövereistä, mutta sentään bike24 sivuilta. Tosin sielläkin kuvassa on aivan toinen Challengen rengas kuin mitä sitten tuli pakettina kotiin.

En ole koskaan ajanut yhtä huonoilla cycloiluun tarkoitetuilla renkailla. Esimerkiksi puusilloilla ei cyclo suostunut menemään millään suoraan. Vaihdoin vanhat gummit tilalle yhden reissun jälkeen. Yleensä annan renkaalle sentään toisen mahdollisuuden. Mutta jos ovat hyvin pistosuojatut (eivät kyllä näytä siltä), niin se voisi selittää surkeat ajo-ominaisuudet.

Laittakaapa, please, linkki vaikkapa Challengen sivuille niistä Challengeista, joihin olette olleet tyytyväisiä ja joilla olette onnistuneet vastustamaan ilkeämielistä sepelisetää.

Nana
22.12.2015, 19.56
Omat pyörän mukana tulleet Challenge Grifo Pro:t (wired versio) pitivät pintansa sepelisedän kanssa ja olivat mukavat ajaa vähän kaikkialla. Minulla ei tosin rehellisyyden nimessä ole paljoa kokemusta cyclorenkaista, joten kamalan hyvää vertailua en voi antaa, enemmän tuli ajettua maantiekumeilla.

Jos joku haluaa noita kokeilla niin ne ovat tallessa vielä, hyvin vähän ajetut ja saa nimellistä korvausta vastaan noutaa täältä, sillä minulla ei enää ole pyörää, mihin niitä voisi laittaa.

plr
23.12.2015, 02.35
On sitä näköjään olemassa myös autojen tappajasepeliä.

"Länsi-Teiskossa Ylöjärvellä kahdesta soratiestä on tullut tänä vuonna autoilijan painajainen. Alkukeväästä urakoitsijan kyytiin tuli erehdyksessä liian karkeaa ja kivilajiltaan aivan liian kovaa mursketta. Yhdeltä asukkaalta meni autoista kymmenen kertaa rengas, useitakin yhtä aikaa.

Puikkomainen, terväväkulmainen kivikerros ehti puhkoa autoista yli sata rengasta. Myös autojen helmapeltejä vaurioitui. Taksit eivät enää suostuneet ajamaan Länsi-Teiskoon ennen kuin tielle tuli oikea murskekerros.

- Renkaansa menettäneet ovat saaneet korvauksia ely-keskukselta, mutta päähän ottaa kaikkia."

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195011582703/artikkeli/viidenkympin+vauhdissa+lahtee+paikatkin+hampaista+ soratiet+lilluvat+reikaisina+ranneina+pakkasiin+as ti.html

Ei tuotakaan moskaa saa kylvää teille, mutta pyöräteille kelpaa mikä vain.

seppo_taalasmaa
12.01.2016, 00.00
Parhaat krossarin renkaat maantielle prioriteettina ( pistosuojaus, rullaavuus, pito märällä tiellä ) slicksin koko max 32mm. Gatorskin,marathon onko jotain muita vaihtoehtoja ?

Onko noita noin 30mm maantierenkaita saatavina tubeless käyttöön soveltuvana johonkin järkevään hintaan ?

FillaRilla
19.02.2016, 13.02
Itseksen jo vuodet ajatellut, että mikä nyt on halvempaa; sepelin kylvö ja pois harjaus melkein jokaiselle klv- ja jalkakäytävämetrille ja tuhannet rengasrikot työmatkoilla ja siitä aiheutuneet työajan menetykset. Vaihtoehdoksi omassa päässä ollut tämä, joka nyt toteutettu Pohjois-Karjalassa: http://yle.fi/uutiset/valtimo_jakoi_liukastumisesteita_vanhuksille__mene stystarina_leviaa_muihin_kuntiin/8682628 . Saman voisi toteuttaa vaikka kaikille tarvitseville ja silti varmaan olisi halvempaa.

LauriA
19.02.2016, 15.56
Parhaat krossarin renkaat maantielle prioriteettina ( pistosuojaus, rullaavuus, pito märällä tiellä ) slicksin koko max 32mm. Gatorskin,marathon onko jotain muita vaihtoehtoja ?

Onko noita noin 30mm maantierenkaita saatavina tubeless käyttöön soveltuvana johonkin järkevään hintaan ?

Contin 4seasonit 28mm koossa kestäneet ainakin itsellä aika paljon sekalaista sepeliä, niissä on sekä päällä että kyljissä suojaukset, ei pääse isommat kivet repimään kylkiä auki.

fiber
21.02.2016, 21.04
Opin eilen Velo&Oxygenissä, että Suomi Tyresillä on 47-millisen (W106) lisäksi 40-millinen (W240).

Kapeammassa on varmaankin parempi pito jäällä, mutta kiemurtaa enemmän lumessa. Onko kokemuksia? Entä onko eroa rullaavuudessa. Otan huomenna cycloon jomman kumman.

EDIT: W106:sta on näköjään myös 37mm. Se saattaisikin olla "se oikea".

paaton
21.02.2016, 21.13
Sattui talven ensimmäinen rengasrikko gravdallien kanssa ja takarenkaaseen oli pumpattava lauantaina töissä lisää painetta. Ehkäpä alan pitämään pumppua taas lenkeillä mukana...

Pate@
21.02.2016, 22.03
Opin eilen Velo&Oxygenissä, että Suomi Tyresillä on 47-millisen (W106) lisäksi 40-millinen (W240).

Kapeammassa on varmaankin parempi pito jäällä, mutta kiemurtaa enemmän lumessa. Onko kokemuksia? Entä onko eroa rullaavuudessa. Otan huomenna cycloon jomman kumman.

EDIT: W106:sta on näköjään myös 37mm. Se saattaisikin olla "se oikea".

On kokemusta. Cyclossa on ollut läpi talvien alla W106 koossa 37mm. Kun pääkalloliukkaat alkoivat tässä parisen viikko sitten, vaihdoin eteen W240 koossa 40mm, koska sellainen sattui olemaan varaston perukoilla. 95% ajosta tapahtuu Keskuspuistossa. Havaintoja:
- ei havaittavaa eroa rullauksessa
- jäällä huomattavasti turvallisempi olo ja parempi pito 240-nastaisella
- 240-nastaisen kanssa uraisella tiellä ajelu on selkeästi helpompaa ja vakaampaa
- ei lainkaan rengasrikkoja, eikä ole ollut aiemminkaan ( puun koputus )
- pehmeässä lumessa kiemurtelua ei voi välttää, mutta voimakkaammin kuvioitu W240 kiemurtelee vähemmän
- 106-nastaisen vetopito voisi olla parempikin, sutimisia tulee säännöllisesti ja joskus jää oikein jyrkkä nyppylä ajamatta
- 40mm rengas voi olla hitusen miellyttävämpi epätasaisella alustalla pikkaisen suuremman ilmatilan ansiosta

Jos nyt tekisin valinnan, ostaisin molempiin päihin 40mm W240 renkaan. Kyllä sen pitäisi mahtua myös takahaarukkaan.

fiber
21.02.2016, 22.13
Kiitos, asiaa! Itselläni 95% ajosta on pyöräteitä eli usein alla on myös ihan asfalttia (ja sitä sepeliä).

Ilman muuta kumpikin noista mahtuu. Nyt CaadX:ssä on 47mm W106.

PekkaO
24.02.2016, 14.49
Onko kukaan ehtinyt kokeilla, tuovatko uudet gravel grinding-renkaat helpotusta sepeliharmeihin? Ajattelin crossaria ja jään jälkeistä aikaa. Schwalben x-one ja g-one vaikuttavat mielenkiintoisilta, lupaavat parempaa pistosuojaa kuin Sammy Slick ja toimivat myös tubeleksena.

Isä nitro
08.03.2016, 22.47
Tänään koitti suuri päivä, joka tapahtuu vain kerran kaudessa eli eka (työ)reissu suvikumeilla. Alla sekapari maastorenkaita. Pari kilometriä ennen kotia kävi paluumatkalla tappajasepeli kimppuun. Litku teki tehtävänsä. Mutta taas se taistelu alkoi...

J.Kottenberg
10.03.2016, 10.07
Mitä hyvin tappajasepeliä kestäviä renkaita 29er maastopyörään kevään sepelikauden ajaksi asiaan perehtyneet suosittelevat?
(Racing Ralph ei kestänyt, jouduin sisurin vaihtoon heti ensimmäisellä lenkillä.)

Voisi olla semmoinen yleisrengas joka asfaltillakin rullaisi kohtuullisesti. Siis pääasiallisesti tielle. Voi sillä joku polkukin tulla ajettua.

Schwalben Smart Sam näkyy löytyvän pistosuojattuna. Mitäköhän muita voisi ajatella?

paaton
10.03.2016, 10.47
Tubeless, jos rullaavuutta haluat.
Välillä putsailee kivet pois ja tarkistelee paineet ennen töihin lähtöä.

J.Kottenberg
10.03.2016, 11.01
Taitaa olla huonoimmat mahdolliset tubelessvanteet noi Canyonin Mavicit, ei ole minkään näköistä tubeless-hyllyä ja kumi putoaa vanteelta välittömästi paineen laskiessa.

Jotenka jotain pistosuojattua mieluiten katselisin. Nyt ensiapuna laitoin jemmassa olleet Maxxiksen ardentit, 2.4", jos olisi sen verran korkeat nappulat että vähän suojaisivat.

yannara
10.03.2016, 12.43
Siis onks nyt se pahin aika vuodesta kun renkaat puhkee? Mulla on 27,5 x 2,25 renkaat maasturissa, ei luulis olevan ongelmia. En edes metsässä ajanut vaan ihan lumi-jää-asfaltti-hiekka. Jo toinen kerta lyhyeen ajan sisään.

J.Kottenberg
10.03.2016, 14.12
No näin voi varmaan sanoa. Ehkä joskus ensi kuun loppupuolella tjsp on ehditty putsaamaan paikat tappajasepelistä, niin sitten helpottaa.

Kugelschreiber
11.03.2016, 12.26
Taitaa olla huonoimmat mahdolliset tubelessvanteet noi Canyonin Mavicit, ei ole minkään näköistä tubeless-hyllyä ja kumi putoaa vanteelta välittömästi paineen laskiessa.

2.2" Vredestein Black Panther Xtreme pysyy todistettavasti Canyonin Mavicin vanteella myös näreessä noin 1 barin paineilla.

Taitaa olla henkimaailman touhuja nuo tubelessjutut :o

yannara
11.03.2016, 14.02
No mites näette, että onko fatbike ratkaisu noihin rengaspuhkeamisiin? Ajan siis työmatka ajot ympäri vuoden ja 2-3 vuodessa noi rengat puhkeaa :(

paaton
11.03.2016, 15.34
Voihan sitä laittaa vaikkapa umpikumi renkaat, tai ajaa panssarivaunulla.

Tai sitten vaihtaa tubeless kehät rullaavilla renkailla. Kerran olen pumpannut kesken työmatkan lisää ilmaa, kun unehdin kokeilla rengasta aamulla. Cyclossa ja kaksysissä gravdall ja isp tubeleksena.

Sisuri duranot pelottaa jo valmiiksi. Ehkäpä koetan litkuttaa nämäkin.

kaldera
11.03.2016, 16.43
Hämmentävästi hans dampf + race king (<--etenkin tuo jälkimmäinen) -kaksikko on kestänyt melkoisen koeponnistuksen eikä ainuttakaan särkirengasta koko talvena. Nyt pitää kai koputella puupäätä :)

perttime
11.03.2016, 18.39
Siis onks nyt se pahin aika vuodesta kun renkaat puhkee? Mulla on 27,5 x 2,25 renkaat maasturissa, ei luulis olevan ongelmia. En edes metsässä ajanut vaan ihan lumi-jää-asfaltti-hiekka. Jo toinen kerta lyhyeen ajan sisään.Ei lumipoluilla renkaat mene. Se on se pelkän asfaltin päällä oleva teräväsärmäinen murske.

Eilen viimeksi paikkasin renkaan ja kaivoin päällirenkaasta korkeintaan 3 mm pitkän kiven sirpaleen.

J.Kottenberg
12.03.2016, 09.07
Eilen viimeksi paikkasin renkaan ja kaivoin päällirenkaasta korkeintaan 3 mm pitkän kiven sirpaleen.

Kun noi sepelin seassa olevat erittäin terävät kivet, siis juuri ne renkaan tappajat, on tosiaan tuota luokkaa niin iso korkeanappulainen rengaskin voisi olla jonkinlainen apu.
Ajoin yhden mukavan tielenkin potentiaalisella tappajasepelialueella ja Racing Ralphien tilalle vaihtamani Maxxiksen Ardent 2.4" kesti koettelemuksen. Niissä on uutena aika korkea nappula.

Kun jossain voittaa niin jossain useimmiten häviää. Rullaaminen ei ole mitään Thunder Burtin luokkaa.
Mutta ei haittaa. Parempi paidat märkänä kuin kumit puhki.

Iglumies
12.03.2016, 10.51
Tampereen sepeleitä n. 2tuhatta kestänyt Ardentit tubeleksina tänätalvena.
Tappajasepelin käyttö on täällä kylläkin vähentynyt viimevuosista ja tilalle tullut selkeesti pyöreämpää kivilajia.

yannara
12.03.2016, 11.45
Eli jos nyt on mahdollista valita jompi kumpi reitti - asfalttitie tai hiekkatie metsäpolulla, niin se metsäpolku on varmaan turvallisempi vaihtoehto?

Entä mites toi lumijää joka on moneen otteeseen sulanut ja jäätynyt uudelleen, eikös se puhko renkaita?

J.Kottenberg
12.03.2016, 13.38
Se talvella kunnossapidetty asfalttipintainen tie, joka on hiekoitettu hienolla sepelillä, on ongelmallinen juuri edellä mainittujen pienten hyvin terävien kivensirujen takia.

Varmaan oikein huonolla tuurilla terävä jääpalakin voi renkaan läpäistä, mutta tällaiset tapaukset ovat vähintäänkin erittäin harvinaisia. Joten jäinen tai luminen alusta samoin kuin se hiekkatiekin ovat varsin turvallisia renkaiden kannalta.

Tietysti varasisärengas on syytä olla mukana pidemmillä legnkeillä koska aina voi olla lasinpaloja, naula, ruuvi tai vaikka joku harjateräksenpää jossain betonimurikassa jonka yli tai ohi tulee ajettua. Pieni rulla roudariteippiäkään ei ole huono, sillä saa lyijykynän mentävän reiän ulkorenkaasta tukittua sen verran että pääsee kotiin. Tämä viim kpl jos maastossa ajelee.

Viltro
22.03.2016, 07.38
Tasan viikko sitten vaihdoin ISP pois kun luulin tyhmänä että kevät alkaa... Tilalle tuli ensi asennus renkaat Schwalbe Smart Sam 29x2.1 wired joissa ei ilmeisesti oli mitään pistosuojaa koska tänään huomasin että yön aikana oli paineita karannut ja mittarilla lisä tsekki ja 0,5 bar olikin hävinnyt.. Eli joku pirun pieni ärsyttävä reikä siellä on ihan uudessa sisurissa...Tänään töiden jälkeen siis sisurin vaihtoon, kotoota löytyy kyllä joku Hong Kongin paikkaus sarjakin niin kannattaako sellaista edes yrittää pelastamaan sisuri?

kervelo
22.03.2016, 08.04
Tasan viikko sitten vaihdoin ISP pois kun luulin tyhmänä että kevät alkaa... Tilalle tuli ensi asennus renkaat Schwalbe Smart Sam 29x2.1 wired joissa ei ilmeisesti oli mitään pistosuojaa koska tänään huomasin että yön aikana oli paineita karannut ja mittarilla lisä tsekki ja 0,5 bar olikin hävinnyt.. Eli joku pirun pieni ärsyttävä reikä siellä on ihan uudessa sisurissa...Tänään töiden jälkeen siis sisurin vaihtoon, kotoota löytyy kyllä joku Hong Kongin paikkaus sarjakin niin kannattaako sellaista edes yrittää pelastamaan sisuri?

Tuollaisen pikkureiän kanssa itse ehkä käyttäisin paikkauslitkua: venttili irti, loraus litkua sisään, venttiili takaisin ja pumppaus.

Viltro
22.03.2016, 09.10
Äsken otin sisurin pois, tein aina luotettavan vesiastia reiän bongaamiseen ja kappas, ei ollut sisurissa reikää vaan venttiili vuotaa! Kiersin kyllä venttiilin niin kireälle kuin pystyin mutta ei vaikutusta, kuplat nousevat juuri tuosta Prestan kiristys ruuvin vierestä (sisuri mallia Schwalbe SV 19A) Eli valmistus virhe uudessa kumissa?

fiber
22.03.2016, 09.29
Opin taannoin sen, että Nokian (Suomi) W106 ei suinkaan päästänyt sepeliä lävitse, vaan minulla oli liian lyhyt pistosuojanauha. Sen hiomaton pää oli hinkannut sisäkumiin pienen reiän.

Tämä siru oli läpäissyt 2.4 Mountain Kingin eli aina ei korkeakaan kuvio riitä suojaamaan:

https://2.bp.blogspot.com/-AJER6QOthuc/VrdpfBD2cTI/AAAAAAAAYv8/CxvYgJS9tzU/s1600/lego-flat-tyre_7974.jpg

Viltro
22.03.2016, 10.00
Äsken otin sisurin pois, tein aina luotettavan vesiastia reiän bongaamiseen ja kappas, ei ollut sisurissa reikää vaan venttiili vuotaa! Kiersin kyllä venttiilin niin kireälle kuin pystyin mutta ei vaikutusta, kuplat nousevat juuri tuosta Prestan kiristys ruuvin vierestä (sisuri mallia Schwalbe SV 19A) Eli valmistus virhe uudessa kumissa?
Tunnen itseni idiootiksi mutta kokeilin vielä pihdeillä kiristää venttiiliä paremmin ja kappas vuoto hävisi.. Itse siis varmaan jotenkin onnistunut tuonkin löystämään kun ei presta ennestään ollut tuttu niin tuli sählättyä vaikka mitä...

jone1
22.03.2016, 10.04
Ei sitä prestaa tartte pihdeillä kiristää. Sitten lenkille pihdit mukaan jos meinaat tien päällä avata.

J.Kottenberg
22.03.2016, 10.05
kotoota löytyy kyllä joku Hong Kongin paikkaus sarjakin niin kannattaako sellaista edes yrittää pelastamaan sisuri?

Minä olen kyllä sisärenkaita paikkaillut. Kaikenlaisia, halpiksiakin, on tullut paikkaustarpeina käytettyä ja kyllä ne on asiansa ajaneet. Sepeliaikaan tulee helposti sen verran monta reikää ettei aina viitsi uutta kumia hankkia.
Voihan sitä sitten vaihtaa uudet sisurit kun sepelit on siivottu ja vaihtaa kevyempää kesäkumia muutenkin alle.

(paikastahan repäistään pois sellainen tinapaperi tjsp ja ulkopuolelle jää ohut läpinäkyvä muovi. Siitä muovista varovasti vetämällä voi vähän koetella onko paikka reunoista kiinni.)

Viltro
22.03.2016, 10.18
Ei sitä prestaa tartte pihdeillä kiristää. Sitten lenkille pihdit mukaan jos meinaat tien päällä avata.
Ilmaisin itseni vähän huonosti, kiristin siis pihdeillä venttiilin rungon josta se ilmakin pihisi ulos. Itse presta osa on kyllä ihan sormin liikuteltava edelleen : ) No laitoin tilalle toisen sisurin jo niin saa tämä reppuun varasisuriksi

duris
22.03.2016, 10.24
Marathon Wintereillä pari talvea ajanut ilman yhtään rengasrikkoa, mutta nyt nekin antautu sepelille.

fiber
22.03.2016, 10.26
Kyllä prestan sielu pitää toisinaan kiristää ihan pihdeillä runkoon. Ei siis tietenkään sitä ruuvia, joka avataan pumppaamista varten.

timpe
22.03.2016, 10.34
Pienet sepelisirut syövät itseään aika tehokkaasti välillä kumin sisään ja olen yrittänyt niitä aina tasaisin väliajoin kaivella pois renkaasta.
Vinkkinä hyvä työkalu sirujen kaivamiseen renkaasta: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Muut/O-rengastyokalu-2000016971/

kuovipolku
22.03.2016, 10.36
Jos irrotettava sielu on jäänyt löysälle, painetta karkaa yön aikana hyvin tyypillisesti juuri sen verran että sen huomaa. Sen kiristämiseen ei tarvita näppivoimia kummempia, mutta semmoinen muovinen työkalu on kätevä.

Tarkoitatko kiristysruuvilla sitä jota pitää kiertää auki jotta venttiilin tappi voisi painua alaspäin (ja renkaiseen menisi pumpattaessa ilmaa)? On mahdollista että tappi, etenkin hiukan vääntynyt, voi kiristäessä jäädä ala-asentoon jolloin painetta karkaa hitaasti, Muutenhan prestaventtiili pitää ymmärrykseni ja kokemukseni mukaan yleensä ilmaa vaikka tappia ei kiristäisikään.

Nappulakenka
22.03.2016, 11.25
Pienet sepelisirut syövät itseään aika tehokkaasti välillä kumin sisään ja olen yrittänyt niitä aina tasaisin väliajoin kaivella pois renkaasta.
Vinkkinä hyvä työkalu sirujen kaivamiseen renkaasta: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Muut/O-rengastyokalu-2000016971/

Tuo on loistava ja monipuolinen työkalu! Must have!

Viltro
22.03.2016, 17.28
Jos irrotettava sielu on jäänyt löysälle, painetta karkaa yön aikana hyvin tyypillisesti juuri sen verran että sen huomaa. Sen kiristämiseen ei tarvita näppivoimia kummempia, mutta semmoinen muovinen työkalu on kätevä.

Tarkoitatko kiristysruuvilla sitä jota pitää kiertää auki jotta venttiilin tappi voisi painua alaspäin (ja renkaiseen menisi pumpattaessa ilmaa)? On mahdollista että tappi, etenkin hiukan vääntynyt, voi kiristäessä jäädä ala-asentoon jolloin painetta karkaa hitaasti, Muutenhan prestaventtiili pitää ymmärrykseni ja kokemukseni mukaan yleensä ilmaa vaikka tappia ei kiristäisikään.

Tarkoitin sitä venttiilin runkoa, en vain ilman pihtejä saanut nakki sormilla sitä liikuteltua..

Näyttää kätevältä, täytyykin ostaa seuraavaksi kun käy biltemassa.. vaikka heti iski hammaslääkäri muistot!

plr
22.03.2016, 23.25
Sen kiristämiseen ei tarvita näppivoimia kummempia, mutta semmoinen muovinen työkalu on kätevä.

Työkalu on siis tämä (oikealla alhaalla):

http://www.wistio.com/wp-content/uploads/2015/05/valve-core-removal-tool-with-presta-tubeless-valve.jpg

Velogi
24.03.2016, 07.44
Otin Kuovipolku:n vinkistä vaarin ja hommasin testattavaksi Tannus renkaat, jotka eivät sepeliä kaihda: https://www.youtube.com/watch?v=o9Lq8ddeuuA&index=1&list=PLsDJucv3JYFWDpnuWS3fOVHbnr17iZ2Lx

J.Kottenberg
24.03.2016, 10.09
Hyvä video! Ei tosiaan näyttänyt helpolta asentaminen. Vaihtokiekotkin voi olla hyvät, epäilemättä eivät sovinnolla irtoa.

Mutta jos vaikkapa työmatkoille haluaa varmuutta niin ihan ajattelemisen arvoinen vaihtoehto.

Fuuga
24.03.2016, 10.20
Työkalu on siis tämä (oikealla alhaalla):

Se täytyy varoittaa, tai ainakin mulla käy niin, että jos käyttää adapteria, jolla saa täytettyä huoltoasemalla kompurasta, adapteria irrottaessa lähtee myös sielu helposti kiertymään auki.

Jartsu72
24.03.2016, 17.45
Yhden lenkin kerkesin ajaa Panracerin RIBMOilla ja takarengas puhki, kivi oli pureutunut kylkeen ja ilmat sihisi pikkuhiljaa pois, huomenna uusi kokeilu

fiber
24.03.2016, 18.07
Marathon Supreme ja pistosuojanauha, mutta niin vain sisuri tyhjeni viisi kilometriä ennen duuniin pääsyä. Kilometrin verran pystyin ajamaan putkelta, mutta CaadX:n vanne ja Mara eivät suostuneet yhteistyöhön, vaan piti kopata fillari olalle. Vaikea enää paikantaa mistä meni.
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xat1/v/t1.0-9/10660110_10153735821424678_3001858754975053634_n.j pg?oh=ea37d866bd3381736bfce336802a256c&oe=579170AE
"Mennään bussilla"

arctic biker
24.03.2016, 19.06
Se täytyy varoittaa, tai ainakin mulla käy niin, että jos käyttää adapteria, jolla saa täytettyä huoltoasemalla kompurasta, adapteria irrottaessa lähtee myös sielu helposti kiertymään auki.
Aivan pienen pieni tippa keskitehoista ruuvilukitetta auttaa tuohon vaivaan.

Velogi
24.03.2016, 21.56
Marathon Supreme ja pistosuojanauha, mutta niin vain sisuri tyhjeni viisi kilometriä ennen duuniin pääsyä. Kilometrin verran pystyin ajamaan putkelta, mutta CaadX:n vanne ja Mara eivät suostuneet yhteistyöhön, vaan piti kopata fillari olalle. Vaikea enää paikantaa mistä meni.

"Mennään bussilla"

Itsellä kävi syksyllä sama - pistosuojanauhan sauma oli syönyt sisurin puhki. Tästä(kin) löytyy video: https://www.youtube.com/watch?v=IR70j_S0IIg&list=PLsDJucv3JYFWDpnuWS3fOVHbnr17iZ2Lx&index=6

fiber
24.03.2016, 22.04
Niin kävi minullekin kuukausi sitten. Sen jälkeen ohensin päät hiekkapaperilla.

Saattaa myös olla, että sisään oli päässyt hiekanjyviä, mutta kuten kuvasta näkyy, nyt on vaikea enää sanoa mikä jälki johti puhkeamiseen ja mikä tuli ajosta sen jälkeen.

Divi
24.05.2016, 17.20
Reilun kilometrin päästelin uuden tien pohjaa pitkin, semmosta nyrkin kokosta teräväreunaista sepeliä. Juuri senverran suurta että ajaa pystyi mutta kovaa rymistelyä oli. Rocket Ron EVO TLR 29x2.25" saattoi ottaa hieman itseensä kun puskee sealantia ulos 5cm välein, paineet sentään pysyy vielä sisällä mutta ei tuolla oikein kauaksi uskalla enää lähteä. Keulassa Racing Ralph selvisi paremmin, luultavasti vain pienemmän kuormituksen takia, seos on sama kuin rocketissa. Painetta taisi olla parisen baaria (115kg kuski). Oisko se Maxxis sitten seuraava rengasvalinta? Välillä tulee ajettua kurakoissakin ja vielä hieman rocket ronia karkeampaa kumia tekisi mieli. DHR II ja DHF TR EXO 3C MaxxTerrat tilaukseen?

http://divi.kuvat.fi/kuvat/Sekalaiset/MTB/Radon+Slide+130+29+9.0+-+2014/2016-05-22+23.31.35.jpg/_medium.jpg

noksu99
24.05.2016, 19.49
[QUOTE=Divi;2537228]Oisko se Maxxis sitten seuraava rengasvalinta? Välillä tulee ajettua kurakoissakin ja vielä hieman rocket ronia karkeampaa kumia tekisi mieli. DHR II ja DHF TR EXO 3C MaxxTerrat tilaukseen?[QUOTE]

Hyvät renkaat, mutta vierintävastus (leveälläkin vanteella) eri luokkaa.

Patterson
05.08.2016, 09.54
Työmatkakulkineeseen tartteis lähes pelkästään pyörätielle 35-42mm kumit tappajasepeliä vastaan. Contin Top Contact II ja Schwalben Marathon Plus olis tällä hetkellä loppusuoralla, onko muita ehdotuksia ja onko tuosta Contista kokemuksia?

plr
05.08.2016, 13.28
Testi Top Contact II:sta: http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-top-contact-ii-2015

Tuosta Contista ei ole omaa kokemusta. Schwalbe Marathon Plus on kestänyt kaiken mitä eteen on heittänyt. Ei rengasrikkoja tappajasepelillä eikä muualla.

Sisu
05.08.2016, 22.16
Työmatkakulkineeseen tartteis lähes pelkästään pyörätielle 35-42mm kumit tappajasepeliä vastaan. Contin Top Contact II ja Schwalben Marathon Plus olis tällä hetkellä loppusuoralla, onko muita ehdotuksia ja onko tuosta Contista kokemuksia?

Panaracer tourguard+ Laadullisesti huomattavasti parempi kuin tuo Marathon ja edullisempi.

Patterson
07.08.2016, 09.19
Uusi tuttavuus tuo tourquard+, painaa samoja lukemia kuin Marathon plus. Marathon mondial pitää nostaa myös harkittavaksi, 50mm versio kestäny toisessa pyörässä ilman flättejä pari vuotta.

Marsusram
27.10.2016, 22.23
Jaha, se on taas aika siirtyä kommutterissakin talvitubelessiin.
Oli silloille levitetty sellaista sirua, että ei yhtään yllättänyt kun rengas alkoi tyhjentyä. Onneksi oli varasisuri mukana, mutta saisi noin märällä olla joku riepukin, jolla pyyhkii ulkorenkaan+kädet kuivaksi jotta voi paremmin käsin tunnustella sirpaleita. Vaihdokki kesti sentään kotiin asti. Vaan niinpä se kesäaikakin loppuu kohta, talvikalusto esille siis. Muistaakseni ei nastoja ole valmiiksi yksissäkään kiekoissa.

Juha74
28.11.2016, 11.52
Moro,

Niin allekirjoitan tämän tekstin, että pyöräteille ei pitäisi levittää enää sepeliä -> http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1480053371137 . Ajan Helsingin ja Espoon väliä noin 15 kilsan työmatkan kesät talvet. Tänä vuonna Pääkaupunkiseudun sepeli on ollut erityisen terävää, joka hajottannut melkein joka päivä päivä sisäkumit, vaikka Schwalben nastarenkaissa pitäisi olla kohtuullisen hyvä pistosuojaus.

Onkohan Pääkaupunkiseudulla jotain virastoa, jonne voisi yrittää puhua järkeä?

EsaJ
28.11.2016, 12.24
Moro,

Niin allekirjoitan tämän tekstin, että pyöräteille ei pitäisi levittää enää sepeliä -> http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1480053371137 . Ajan Helsingin ja Espoon väliä noin 15 kilsan työmatkan kesät talvet. Tänä vuonna Pääkaupunkiseudun sepeli on ollut erityisen terävää, joka hajottannut melkein joka päivä päivä sisäkumit, vaikka Schwalben nastarenkaissa pitäisi olla kohtuullisen hyvä pistosuojaus.

Onkohan Pääkaupunkiseudulla jotain virastoa, jonne voisi yrittää puhua järkeä?

Viime talvena ajoin runsaasti Espoo Helsinki väliä ja kollegat valitti rengasrikkoja. Minulle ei tullut yhtään. Ero mikä havaittiin oli se, että mulla oli matalat paineet cyclossa. Siellä 2 barin hujakoilla 33 tai 35mm. Alla joko Challengen Grifot tai 45nrth Gravdalit. Kummassakaan ei pistosjuojaa tietääkseni. Kollegoilla kivikovat kumit. Mene ja tiedä ilman empiirisiä tutkimuksia, mutta minä epäilen matalapaineisemman kumin antavan periksi terävän päällä ja estäen penetraation.....

MacKonte
28.11.2016, 12.53
Pidin tappajasepeliä kaupunkilegendana, mutta samalla reissulla neljän rengasrikon jälkeen alan uskoa sellaiseen enemmän kuin Jetiin ja Loch Nessin hirviöön...

Renkaina oli jo 5000km ajetut ja sinkulaan eläkkeelle siirretyt Continental Cyclocross Speedit, jotka kommenttien mukaan eivät ole mitään sepelinvastustajia. Painetta oli 3...3.5bar ja renkaat ovat cyclossa kestäneet kesällä kaikenlaisen maaston, mutta ei märkää talvista sepeliä.

Nyt on sinkulassa alla Specialized Infinity FlakJacket ja tuntuu olevan tunnoton sepelille. Verstaalla oli lisäksi odottamassa Michelin Protek Max ja Schwalbe Marathon HS 420, jos ei Spessukaan kestä. Painavia, mutta jospa kestää.

tapna
28.11.2016, 14.25
Pidin tappajasepeliä kaupunkilegendana, mutta samalla reissulla neljän rengasrikon jälkeen alan uskoa sellaiseen enemmän kuin Jetiin ja Loch Nessin hirviöön...

Renkaina oli jo 5000km ajetut ja sinkulaan eläkkeelle siirretyt Continental Cyclocross Speedit, jotka kommenttien mukaan eivät ole mitään sepelinvastustajia. Painetta oli 3...3.5bar ja renkaat ovat cyclossa kestäneet kesällä kaikenlaisen maaston, mutta ei märkää talvista sepeliä.

Nyt on sinkulassa alla Specialized Infinity FlakJacket ja tuntuu olevan tunnoton sepelille. Verstaalla oli lisäksi odottamassa Michelin Protek Max ja Schwalbe Marathon HS 420, jos ei Spessukaan kestä. Painavia, mutta jospa kestää.

Sepelin tappavuus taitaa olla paljolti kiinni kunnasta. Pääkaupunkiseudulla käytettävä on ainakin luettujen kommenttien perusteella paskinta mahdollista, kun taas esimerkiksi Keski-Suomen miinoituspulveri on (kai) säyseämpää. Itselläni on noissa mennyt ainoastaan yksi onnettoman heikko ulkorengas riekaleiksi. Lahden seudun sepelin laadusta en osaa sanoa mitään.

Fuuga
28.11.2016, 14.38
Moni vertaa sepelinvastustuskykyä siihen, että kesäisin tulee ajettua 'monenlaisessa' maastossa ja renkaat kestää. Tuossa mainitussa maastossa pohja on kuitenkin useimmiten pehmeä, jolloin terävänkään sepelin vaikutus ei ole sama kuin sepelin, jolla on asfaltti alustana. Kumiseoksella on toki vaikutuksensa samoin kuin kuvion korkeudella. Litkutus näyttää olevan ainoa toimiva konsti kunnes rengas on niin hatara, ettei pidä enää litkua sisällä riittävillä paineilla.

MacKonte
28.11.2016, 15.03
Lahden seudulla osa sepelistä varmaan samaa sapelihammasta kuin pääkaupunkiseudulla, osa on enemmän hiekanomaista ja keskusta-alueella kokeillaan tänä talvena pyöristettyä sepeliä. Siinä voi sitten arpoa reitin, missä ajelee...

Miten toimii sisärenkaan litkutus? Katselin XXL:ssä Continentalin litkua, jonka pitäisi toimia sisurin kanssa. Kokemuksia?

Isä nitro
28.11.2016, 22.10
Fuugan kommenttiin lisäisin sen, että myös tubelesosastolla kannattaa käyttää suht järeää gummikalustoa. Kahdella eri renkaalla on tullut havaittua, että se nestekin loppuu jossain vaiheessa lenkkiä kun on paikattava alituiseen syntyviä reikiä. Tapaan lisäksi laittaa näihin aikoihin vuodesta sitä litkua kosolti renkaan sisuksiin.

Fuuga
28.11.2016, 23.10
Lahden seudulla osa sepelistä varmaan samaa sapelihammasta kuin pääkaupunkiseudulla, osa on enemmän hiekanomaista ja keskusta-alueella kokeillaan tänä talvena pyöristettyä sepeliä. Siinä voi sitten arpoa reitin, missä ajelee...

Miten toimii sisärenkaan litkutus? Katselin XXL:ssä Continentalin litkua, jonka pitäisi toimia sisurin kanssa. Kokemuksia?

Olen maantievehkeessä käyttänyt varsinkin breveteillä itse litkutettuja sisureja 28mm ja 25mm renkaissa ja voin suositella. Brevet-kauden lopettajaisissa 200 km Tuopinjäljet -lenkuralla takaisin tullessa vähän ennen Nummelaa alkoi renkaasta kuulua ikävä suhina ja ajattelin että ainako se olen minä, jonka takia pysähdellään näillä lenkeillä. En edes muistanut, että mulla on litkut sisällä, mutta niin se vain paikkaantui ja perillä oli vielä paineita 5 barin paikkeilla l. aivan ajokuntoisena. Myös 2013 (vai 2014) fleche meinasi pysähtyä heti alkumetreille Otalammelle, mutta silloinkin litkutettu 28 conti toimi niin kuin odotukset olivat.

Vähänhän noista painoa tulee ehkä lisää, mutta en ole antanut sen häiritä. Litkuna on aina ollut joku stanin maito.

Antha
09.12.2016, 18.22
Nyt petti Maxxis Ramblerin pistosuojaus. Eihän se tosin mikään Marathon veroinen varmaan olekaan. Pitää käydä ostamassa litkut ja koittaa tubelesina.

Jopotuinen
09.12.2016, 20.26
Joo, vaikuttaisi olevan merkittävä ero sepelillä ja tappajasepelillä.
Meidän kylillä onneksi ei tota muuntohuumetta kaduille kylvetä, ihan tavallista sepeliä taitaa olla, joskin ihan tolkuttomasti paikoin.
Kovasti kuitenkin tuntuu tarttuvan MaraW kuvioihin matkaan ja paiskoo sitten sieltä rapakaaren välistä n. metrin matkan pyörän eteen ja kai sitä samaa tapahtuu takanakin. Voisi sanoa, että sama sepeli tulee siten käytetyksi kahteen kertaan. Siitäpä oiva slogan Marojen markkinamiehille :D

Marjoen kanssa kylän raitteja painellut jotain +5v ilman yhtäkään rengasrikkoa.

LauriA
11.01.2017, 15.23
Tubeless talvella, toimiiko litkut yhtä hyvin? Alkaa vähitellen sepelikeihästykset riittää, tubelesskiekot on jo tulossa mutta mietin jaksaako litku vielä pakkasella paikata?

Ski
11.01.2017, 15.59
Tubeless talvella, toimiiko litkut yhtä hyvin? Alkaa vähitellen sepelikeihästykset riittää, tubelesskiekot on jo tulossa mutta mietin jaksaako litku vielä pakkasella paikata?
Toimii litku talvellakin. Lukee litkupullon kyljessä speksit, tai valmistajan sivuilla. Stans on toiminu mulla

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

Isä nitro
11.01.2017, 19.48
Orange sealin subzero tarttui liiveihin, kun oli tilaisuus ja motiivi. Pari talvea ajellut ihan peruslitkulla (Joe's no flat) vailla ongelmia. Muistaapi sitten vain, että kylmän vaikutuksesta ilmanpaine laskee.

Fuuga
11.01.2017, 21.23

Toimii. Koko talvi (mikä?) menty grifo challengeilla ghetto-tubeleksena stanin litkulla. Mä en enää sisureihin vaihda.

Sti
13.01.2017, 19.02
Luulin tänään hävinneeni Schwalben Marathon Wintereillä 35-622 sepelille, kun työpäivän päätteeksi eturengas oli tyhjä? Kotona lähempi tarkastelu kertoi prestan sielun vuotavan, vaikka se oli niin kiinni kuin sen vaan sormilla saa. Aamulla ennen lähtöä laitoin vähän ilmaa renkaisiin lisää ja Turku-Naantali se kesti ihan hyvin.

Eipä ole venttiili ennen hajonnut, mutta kertahan se on ekakin :)

TERU
24.01.2017, 11.27
Vaikeata on liukkauden esto, nyt kamalinta kokeilussa, ruskeata luonnonsantaa, jossa jotain sulattavaa seassa, pakkasellakin uuden lumen kanssa muodostaa hirveätä mössöä, tarttuu kaikkialle, renkaat paksussa soseessa, jota sitten nousee ja lentää. Ei tarvi edes hyvää tekosyytä olla ajamatta.

Highlander
24.01.2017, 13.32
Toimii. Koko talvi (mikä?) menty grifo challengeilla ghetto-tubeleksena stanin litkulla. Mä en enää sisureihin vaihda.
Eipä toiminut läskin renkaassa lenkillä. Iloisesti sitä tuli kyllä reiästä, mutta kahden patruunan avustuksella pääsin ajamaan kotiin. Tosin litku kyllä paikkasi renkaan yön aikana joten..:cool: Se olikin ensimmäinen tappio sepelille läskillä 1300 km kaupunki/kelvi ajelussa tänä talvena. Renkaat Jumbo Jim 4.0"

H32i
27.01.2017, 19.58
Takana Conti Mountain King 32mm. Lisäksi sisä- ja ulkokumin välissä on Kevlarnauha. Sapelisepeli otti Espoossa voiton. Olihan melkoinen raatelukide asialla. Jälki muistuttaa lähinnä luodin tekemää reikää.

MacKonte
27.01.2017, 20.32
Lahden suunnalla on joko sepeli loppunut tai järki voittanut, mutta viime viikot on kelveille kylvetty ihan rehellistä hiekkaa.

1keppana
06.02.2017, 17.48
Nicetrack 300 29x2.35 antautui tappajasepelille jo alle 300km, eturenkaasta meni läpi. Nicetrackit vaihdettu 29" Ice Spikereihin, Schwalbet rullaa huonommin mutta pitoa jäällä paljon enemmän. Aika näyttää kestääkö sepeliä yhtään paremmin kuin Nicetrackit.

Vilhelm V
06.02.2017, 18.48
Nicetrack 300 29x2.35 antautui tappajasepelille jo alle 300km, eturenkaasta meni läpi. Nicetrackit vaihdettu 29" Ice Spikereihin, Schwalbet rullaa huonommin mutta pitoa jäällä paljon enemmän. Aika näyttää kestääkö sepeliä yhtään paremmin kuin Nicetrackit.

Kyllä kestää Ice Spiker sepeliä. Spikerit tulee aikanaan tiensä päähän nastojen pyöristymisen vuoksi. Sepeliä sieltä ei läpi tule.

Lehisj
07.02.2017, 11.23
Kyllä kestää Ice Spiker sepeliä. Spikerit tulee aikanaan tiensä päähän nastojen pyöristymisen vuoksi. Sepeliä sieltä ei läpi tule.

Kyllä tulee mutta vasta yli neljä talvea ajettuna. Ei siinä ollut paljonkaan enää keskinappuloissa korkeutta jäljellä eikä myöskään keskellä oikein yhtään nastaakaan, joten aika odotettua.

Nyt taas uusi alla. Muuten pelittää hyvin, mutta litkutus oli, kuten täälläkin on jo todettu, paljon vanhaa versiota työläämpää.

Vilhelm V
07.02.2017, 18.09
Kyllä tulee mutta vasta yli neljä talvea ajettuna. Ei siinä ollut paljonkaan enää keskinappuloissa korkeutta jäljellä eikä myöskään keskellä oikein yhtään nastaakaan, joten aika odotettua.

Nyt taas uusi alla. Muuten pelittää hyvin, mutta litkutus oli, kuten täälläkin on jo todettu, paljon vanhaa versiota työläämpää.

Huh, rispektiä! Reilut neljä talvea on noille aika paljon, jos kilsoja kertyy. Ja jutun perusteella näköjään kertyy. Itse vaihdan nastarenkaat siinä vaiheessa, kun nastat menevät pyöreiksi eivätkä enää aja asiaansa.

Lehisj
07.02.2017, 21.45
Huh, rispektiä! Reilut neljä talvea on noille aika paljon, jos kilsoja kertyy. Ja jutun perusteella näköjään kertyy. Itse vaihdan nastarenkaat siinä vaiheessa, kun nastat menevät pyöreiksi eivätkä enää aja asiaansa.

No ISP:t on alla täysjäykässä 29-maasturissa, jolla on viime talvet tullut hinkattua lähinnä tietä ei niinkään maastossa. Talvikilometrikisan innoittamana on nyt alkuvuonna tullut tähän päivään mennessä tuolla pyörällä väännettyä vähän yli 1.200 km ja hyvin pelittää ISP:t kyllä hankalassakin kelissä.

Vilhelm V
19.02.2017, 18.56
Helmikuinen plussakeli houkutteli kokeilemaan vaihteeksi maantiepyörällä ajoa Helsingissä. Bad idea. Alla oli uudenkarkeat Schwalben Durano Plus renkaat 25 millin versioina ja 7 bar painetta. Tappajasepeli teki tehtävänsä noin 6 km kotiovelta. Onneksi oli lyhyt matka metroasemalle.

plr
19.02.2017, 19.54
Uskalsit lähteä Durano Plussilla liikenteeseen tappajasepelillä?

Schwalbe kertoo Durano Plussien suojauksesta:
SmartGuard® The safest puncture belt for bicycle tires. Unbeatable for more than 15 years. It has proved itself in practice more than any other tire. Only tires with SmartGuard are real flat-less tires. Available exclusively from Schwalbe.

Täällä käytetään kunnon tappajasepeliä®, joten eiväthän ne oikeastaan voineet kestää.

MRa
19.02.2017, 20.37
Mitkä renkaat toimis Cyclocrossissa tubeleksena Tappajasepeliä® sisältävillä reiteillä. Schwalben Mara Supreme ja Extreme toiminut ongelmitta sisureilla, mut nyt haluttais kokeilla ilman sisureita. G-One Allround kesti 20km.

Kalle H
20.02.2017, 19.59
Itse meinasin jäiden lähtemisen jälkeen koittaa seuraavaa reseptiä tuota tappajasepeliä vastaan:
*40mm Re-Fusea
*946ml Stanin Racea
*5 pötköö Maxalamia
... Josko näiden avulla saisi ajaa työmatkaa/lenkkiä rauhassa.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170220/02a0c37bd7d9effadbe2e3ed99fef595.jpg

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

gobbif
20.02.2017, 21.49
Mulla ei ole mennyt kuin yksi rengas vaihtoon rikon takia kesällä tai talvella. Takana muutama kesä + aiemmin aktiivisesti talvet, renkaina tubeles (tai sisärenkaattomasti asennettu Marathon Winter tms talvisin) + Stanin litkut. Se ainut vaihtoon mennyt sai sentin viillon lasista, matalilla paineilla silläkin pääsi kyllä palaamaan kotiin takaisin, mutta normi 7bar paineilla aukesi heti.

Talvilta en muista havainneeni puhkeamia ajon aikana, mutta kesäkelillä pieni sepelin reikä vain suihkuttelee hetken, ja tiivistyy yleensä aika nopeasti. Kiva ominaisuus niin lenkillä kuin työmatkalla sepelikaudella ja miksei muulloinkin.

Ennen tubeless-aikaa sai aina silloin tällöin vaihdella rengasta, aina tietysti jonkun sepelin ansiosta mitä löytyy keskellä kesääkin aina jostain.

stenu
21.02.2017, 17.20
Mitkä renkaat toimis Cyclocrossissa tubeleksena Tappajasepeliä® sisältävillä reiteillä. Schwalben Mara Supreme ja Extreme toiminut ongelmitta sisureilla, mut nyt haluttais kokeilla ilman sisureita. G-One Allround kesti 20km.

Mulla on WTB Nano Racet kestäneet ilman puhkeamisia sisureiden kanssa ja niistä on olemassa myös tubeless ready -versiot (TCS), joten eiköhän nekin kestäne.

yannara
05.04.2017, 20.21
***** tänään hajosin totaalisesti, kun tulin duunista niin pyörän takarengas oli tyhjä. Onneksi sai tällä kertaa kyydin. Siis mitäs helvettiä, mähän ajoin puhdasta asfalttitietä alusta loppuun. Eikös tuota sepeliä olis pitänyt PK-seudulla vähentää, ja onhan noi jo putsattu. Renkaana Condetional 26x2,4" taipuva, renkailla vain muutama kuukausi ajettu takaperin ennen talvea.

Fuuga
06.04.2017, 15.35
Ei ne takaperin ajamisesta yhtään vähempää kulu :)

oppes
26.04.2017, 16.50
Tää syö niin miestä (ja sisurin paikkoja). Kesärenkaalliseen Cycloon siirtyminen on kyllä koetellut! Tuolla toistaiseksi 350km takana ja *takarengas* paikattu 4 kertaa parissa viikossa :( - ei kele! Continentalin "joku" XC-renkas (35C).

Toisessa pyörässä on Schwalben 28/622 pistosuojatut, joilla nyt +4tkm ilman ensimmäistäkään rikkoa tappajasepelilä tai muuten.

Ynnykkä
01.05.2017, 12.17
4000 s2 reikääntyi kolmatta kertaa tänä keväänä. Toki ulkokumi vaihdettu vanhemman tilalle, mutta nyt reikääntyi uudempikin. Tarkemmin katseltuna kyllähän pienet hiekanjyvät pakkautuvat pienempiinkin reikiin. Nyt uudella sisurilla lenkille.

kuovipolku
01.05.2017, 18.13
Sepeliä tai kauniimmin sanottuna Staran talvella levittämää hiekkaa on jäljellä yllättävissäkin paikoissa. Kehä III:n itäpään uusilta silloilta se on kyllä harjattu muttei pesty joten vaikutelma on enemmänkin huonosti hiekotettu kuin hyvin putsattu. Itäväylän varrella Herttoniemen liittymästä eteenpäin on samanlaista, ajetumpi ura erottuu selvästi. Kulosaaressa tennishallin takaa kulkeva pätkä näyttää unohtuneen putsaajilta.

Taistelu on onneksi ollut kevään viime metreillä voitokasta, mihin on varmasti auttanut renkaiden pyyhkäisy joka lenkin jälkeen ja joskus lenkilläkin. (Tätä tarkoitusta varten satulalaukun sivutaskussa on pieni kangaspala jottei tarvitse käsiään tai hanskojaan liata.) Muutaman kerran olen vähentänyt reilusti ilmaa ja käynyt kulutuspintaan ilmestyneet pienet reiät ja viillot läpi; joka kerta on saanut ainakin yhden kivensirun kaivettua (hakaneulalla, jonka päätä olen vähän yrittänyt tuunata koukkumaiseksi).

Ynnykkä
02.05.2017, 12.45
Tyhjentyneestä renkaasta poistin puolenkymmentä kivensirua. Samankokoisia jotka aiheuttivat reijänkin renkaaseen.

timpe
02.05.2017, 13.40
Sepeliä tai kauniimmin sanottuna Staran talvella levittämää hiekkaa on jäljellä yllättävissäkin paikoissa. Kehä III:n itäpään uusilta silloilta se on kyllä harjattu muttei pesty joten vaikutelma on enemmänkin huonosti hiekotettu kuin hyvin putsattu. Itäväylän varrella Herttoniemen liittymästä eteenpäin on samanlaista, ajetumpi ura erottuu selvästi. Kulosaaressa tennishallin takaa kulkeva pätkä näyttää unohtuneen putsaajilta.

Taistelu on onneksi ollut kevään viime metreillä voitokasta, mihin on varmasti auttanut renkaiden pyyhkäisy joka lenkin jälkeen ja joskus lenkilläkin. (Tätä tarkoitusta varten satulalaukun sivutaskussa on pieni kangaspala jottei tarvitse käsiään tai hanskojaan liata.) Muutaman kerran olen vähentänyt reilusti ilmaa ja käynyt kulutuspintaan ilmestyneet pienet reiät ja viillot läpi; joka kerta on saanut ainakin yhden kivensirun kaivettua (hakaneulalla, jonka päätä olen vähän yrittänyt tuunata koukkumaiseksi).

Pirulaiset kaivautuvat helposti kyllä renkaaseen ja reikiä tulee, lähes aina kun tulee katsottua niin siellä on muutama pieni kivi kaivautumassa renkaan läpi.
Ehdoton työväline pienten kivien kaivamiseen on tämä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Muut/O-rengastyokalu-2000016971/
(http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Muut/O-rengastyokalu-2000016971/)

MacKonte
02.05.2017, 13.49
Vaihdoin työmatkasinkulaan ensimmäisen Continental Cyclocross Speedin tyhjenemisen jälkeen Michelin Protek Max A3 - itsepaikkautuvat sisurit. Ainakaan tänään ei vielä puhjennut :)

Odotellaan kokemuksia. Ajossa ei huomaa eroa entisiin Schwalbeihin. Cyclocross Speedeissä ei ilmeisesi kovin kummoista pistosuojausta ole, toisin kuin esim. Gatorskineissa.

hcfreak
07.05.2017, 18.56
Jaa-a vähän hirvittää ajella tuolla tienposkessa maantiepyörällä ku irtokivee niin paljon. Ja asfalttiki niin huonokuntosta. Käärmeen puremia tullu jonkinverran ultra sportteihin mutta puhki ei oo viel menny.
Cycloon kyl vaihan kuhan lompakko antaa myöten. Mutta millähän renkaalla selviäisin siihen asti? Veikkaisin että 700x28:ia leveämpää ei mene eteen. Noin 2mm molemminpuolin tilaa.
Pääasia ei ole vauhti vaan että kestää ja halpa hinta :)

Frosty
08.05.2017, 11.34
Marathon Plus (https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-plus.html), ei nyt ehkä markkinoiden halvin, mutta varmasti kohtuulliset elinkaarikustannukset. Bonuksena kiehtova ajatus siitä, että osa kumimassasta on kierrätetty vanhoista lateksituotteista. Hieman vähemmän suojattu Durano Plus (https://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano-plus.html) voisi olla jo vähän ajettavampi.

hcfreak
08.05.2017, 12.30
Joo tuo durano plus vaikuttas olevan se mitä haen. Pikkusen kasvaa rullaus vastus mutta veikkaampa että nuilla surkeilla teillä sitä ei edes huomaa. Hintakaan ei ole paha.
En vaan löytäny ku normaali duranolle rullaus/pisto testejä. Ja siinäkin on kyllä hyvä pistosuojaus

Ynnykkä
12.05.2017, 10.57
Cyclossa jolla pääosin ajan asfaltilla on juuei Mara Plussat.

Jenkka
12.05.2017, 13.40
viime syksynä/nyt alkukeväänä cycloon alle rospuuttokaudeksi Schwalben Land Cruiser plus - halpa ja hyvä ja toimii paremmin myös soralla.
Kokemukset positiiviset - nyt mennään jo kevyemmällä massalla.

perttime
31.10.2017, 21.53
Tappajasepelikausikin on taas avattu. Olihan se takarengas vähän kulunut toki jo.

BEAT!!
01.11.2017, 14.44
Muutaman viikon ikäinen Continental X-King Sport kesti vajaa 60 työmatkakilometriä sepelillä.. :mad:

::edit
Tänään pitäisi laittaa Ice Spiker pro:t alle ja pelottaa jo lompakon puolesta.. :(

H. Moilanen
01.11.2017, 14.48
Aikaisempien vuosien perusteella, vain nastarenkaat kestää sepelikelit. Paljaalla kestopäällysteellä ajamalla nastarengasta ei ajeta loppuun yhdessä eikä kahdessakaan talvessa.

The flying Chocobo
02.11.2017, 13.41
Maantiepyörässä Duranoplussat kestäneet myös sepeliä hyvin. Mutta noilla ei sitten ajellakaan jäällä tai lumella.