Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ajolasit

Sivut : 1 2 [3]

JohannesP
18.05.2021, 18.14
Helsingin katseelta itse ostanut aikoinaan Rudy projectit ja vahva suositus ihan asiantuntevuuden nimissä.

Ketjuliikkeistä saa tarjouspäiviltä varmasti hieman halvemmalla ajolasit vahvuuksilla, mutta eipä noi optikot tunnu tietävän käytännössä mitään urheilulasien ominaisuuksista. Viimeistään siinä kohtaa tietää olevansa oikeassa paikassa, kun aletaan puhumaan maantiepyörän ajoasennosta ja mihin kohtaan linssiä katselukulma kohdistuu sekä miten tämä otetaan huomioon hionnassa. Tai ainakaan speksatessani laseja useasta liikkeessä kukaan ei tälläistä ottanut puheeksi ennen Helsingin reissua.

En ole asiantuntija ja voi olla et puhun paskaa, mutta jotakin tän tapasta katsottiin kuntoon 7 vuotta sitten. :D Täytyisikin varmaan jossakin kohtaa uusia vaikka sinällään lasit ulkoisesti täysin kunnossa ja vahvuudet pysyneet samana. Ajoasento tosin madaltunut reippaasti ostohetkestä.

jalkkis
18.05.2021, 20.29
Vuoden vaihteessa kyselin tummuvia linssejä vahvuuksilla Rydon Slimmeihin Helsingin Itäkeskuksen Synsamilta. Silloin olisi järjestynyt mutta +600€ hinta keskeytti hankkeeni.

Nyt käytössä ko. lasit tummuvilla linsseillä ilman voimakkuuksia. Juostessa pärjään hyvin ilman ja fillaroidessa laitan piilarit.

stenu
18.05.2021, 20.49
^ Ajolasien hankintahinnan voi jyvittää keskimäärin noin viidelle vuodelle, joten ootko tullut laskeneeksi paljonko piilareihin menee rahaa siinä ajassa. Linsseistä saattaa kannattaa kysyä tarjousta muualtakin. ;)

Oatmeal Stout
18.05.2021, 23.37
Eikös Synsam myös mainosta ostamattomuutta kuukausimaksua vastaan? Tiedä sitten miten suurilla kuukausimaksuilla saisi kolmet Rudy Projectin käyttöönsä.

Sambolo
19.05.2021, 02.18
Onko Oakley Sutro laseista kokemusta pyöräilyssä? Pysyykö huurteettomana puuskuttaessa? Entä päässä rymytessä :D

TurboKoo
19.05.2021, 14.39
Onko Oakley Sutro laseista kokemusta pyöräilyssä? Pysyykö huurteettomana puuskuttaessa? Entä päässä rymytessä :D

Kyllä hyvin ovat toimineet enkä ole huurtumista havainnut. Pysyvät päässä ihan hyvin mutta nyt jos ostaisin niin valitsisin Sutro Lite mallin, jossa on silikonia sangoissa pidon parantamiseksi.

hcf
06.06.2022, 13.36
Onko ikinä käyny näin ajolaseille? Pilalle meni ku oli hengittävän lippalakin päällä.
Joko itikkamyrkky tai hikihttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220606/04ccacee4206711453a05c6743be772e.jpg

paaton
06.06.2022, 13.42
Mitkä lasit nuo ovat?

JackOja
06.06.2022, 14.04
Itikkamyrkky sulattaa muovia. Sitä veikkaan syylliseksi.

hcf
06.06.2022, 18.19
Mitkä lasit nuo ovat?

swiss eye novena. Pelkät linssit kuvassa

Joo no tietääpähän nyt :D

Mahtaakohan urheiluvaatteillekki käydä samoin. Nehä on muovia

MRe
06.06.2022, 18.44

Tai siis itikkamyrkyssä oleva Deet. Ilmeisesti on myös myrkkyjä, missä ei ole deet:iä tehoaineena.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Dietyylitoluamidi

hcf
06.06.2022, 18.52
TOi oli punkkikarkotetta mutta ei taida olla kyseistä ainetta. Mutta varmaan sulattaa samanlailla. En usko että mulla niin tehokasta hikeä on :D
https://www.free-karkotteet.fi/tuote/free-punkkikarkote/

arctic biker
24.06.2023, 10.33
Uudet hain toissapäivänä, vanhat olikin 5vuotiaat. Jos on kypärä tähellinen niin ovat lasit!

Sziols ja vahvuudet insertissä. Viikolla viimeksi joku kopsahti napakasti silmään, ilman laseja ois tehny kipeenä

arctic biker
26.06.2023, 21.30
Sziols X-Kross siis. Järkihintasetkin vielä.
Haittana noissa että neljä linssipintaa per silmä huurtumassa. Hyvää ja halpaa jotta jos haluan muuta etulinssin väriä niin löytyy!

jalkkis
27.06.2023, 10.09
^ Mitenhän noi toimisivat muissakin lajeissa kuin pyöräilyssä? Sisäpeleihin tarttis uudet lasit ja samalla saisivat ajaa asian pyöräilyssä. Meikäläinen kun hikoaa aika lailla niin onkohan tuollainen tuplalinssi silloin kuin mahdoton?

hubba
27.06.2023, 11.34
Itsellä käytössä Oakleyn EVZero Path lasit Prizm road linssillä. Tuo linssi antaa kuitenkin omaan makuun hieman liikaa sinistä sävyä eikä värit ole niin eloisat. Vanhat lasit olivat jollain keltaisella linssillä minkä väreistä pidin paljon enemmän, harmaakin päivä näytti vihreämmältä ja lämpimältä.
Kannattaisikohan katsella fotokromaattisia laseja vai löytyykö laadukkaita laseja keltaisemmalla linssillä?

Sambolo
27.06.2023, 14.08
Eikös nykyinen przm road ole melkein oranssi linssi. Lähes samanlainen kuin przm trail torch, mistä tosin puuttuu se vivahde lilaa tms, oisko se parempi sit?

MRe
27.06.2023, 20.08
Eikös prizm roadin ole tarkoitus korostaa kestopäällystettä, siksi siniseen taittava sävy. Prizm Trailit taas korostavat punaista ja sitä kautta neulaspolkutyyppistä maastoa.

hubba
27.06.2023, 21.06
Eikös prizm roadin ole tarkoitus korostaa kestopäällystettä, siksi siniseen taittava sävy. Prizm Trailit taas korostavat punaista ja sitä kautta neulaspolkutyyppistä maastoa.

Toimiikohan nuo Prizm Trailit miten maantiellä, kuulostaa vähän siltä mitä etsinkin.

MRe
28.06.2023, 10.25
^tokihan niillä voi ajaa. Mun tän hetken suosikkilasit yleiskäyttöön on Prizm Rose Gold. Ostin ne yhden optikkoliikkeen lopetusmyynnistä alle satasella (Radar ev path)

https://www.oakleyforum.com/guides/oakley-prizm-rose-gold-polarized-lens-review/

simtee
28.06.2023, 11.20
Toimiikohan nuo Prizm Trailit miten maantiellä, kuulostaa vähän siltä mitä etsinkin.

Toimii erinomaisesti kaikenlaisessa ajossa, vahva suositus tuolle linssille.

TuplaO
28.06.2023, 11.36
Mulla on (ilmeisesti viimeistä edelliset) Prizm Trailit Flight Jacketeissä. Mun makuun oikeassa auringonpaisteessa häikäisee liikaa. Metsän siimeksessä tai pilvisessä säässä kyllä hyvät.

paaton
28.06.2023, 15.34
Niin minä olen ainakin käsittänyt trailien olevan tarkoitettu nimenomaan varjoisempaan metsään.

paaton
28.06.2023, 15.42
Prizm Trail
36%

Prizm Road
20%

Valon läpäisy arvot.

Linkin takana vertailua linsseistä. Tuota prizm roadia on myös eri sävyillä.
https://www.oakleyforum.com/guides/oakley-prizm-trail-prizm-road-comparison/#Side-by-Side_Comparison

simtee
28.06.2023, 16.42
Mulla on (ilmeisesti viimeistä edelliset) Prizm Trailit Flight Jacketeissä. Mun makuun oikeassa auringonpaisteessa häikäisee liikaa. Metsän siimeksessä tai pilvisessä säässä kyllä hyvät.

Makuasia tietty tämä, itse en ole kokenut noilla häikäisyä missään tilanteessa ja toisaalta toimivat myös hämärässä hyvin. Itselläni ongelmana on ollut tummemmilla linsseillä heikko näkyvyys hämärämmässä kelissä.

zeeku
29.06.2023, 17.26
Onko suosituksia noista Motonetin, K-raudan, jne. suojalaseista (tai muista halvoista), jotka olisivat optiikaltaan sopivat kesäkäyttöön ja muodoltaan sellaiset, että suojaavat silmiä myös dropeilta ajettaessa (eli korkea yläosa?)?

marco1
29.06.2023, 17.46
Nyt taitaa olla kolmannet Julbot ajossa, ekat myyty / annettu ajokaverille ehjinä monen vuoden jälkeen.
Viittä vaille täydelliset tulis jos sais yhdistettyä sangat Shield -mallista ja linssit Renegade -mallista, ekassa on vähän tumma linssi (2-4) mutta taitetut aisat, jälkimmäisessä metsään sopivampi linssi (1-3) mutta kypärä osuu aisojen päähän välillä ja tökki laseja nenälle. Sporttisemmissa malleissa Julbollakin on ohuet sangat jotka sopii paremmin kypärän kanssa.

Maastolaseissa edellytän sitä että poskipäille ei tule pelkkä linssi vaan myös kehystä, tällön naama edellä laskeutuessa ei tule leikkaavaa efektiä.

Muuten kyllä tekisi mieli hankkia ajolasit voimakkuuksilla, edelliset +10v Oakleyt on vielä ehjät mutta kovin matalalla linssillä sattuvat olemaan, voimakkuudet jääneet jälkeen mutta sattuvat tämän hetken näköön sopiviasti. Piilolasien kanssa ei oikein jaksaisi enää värkätä mutta näkö ei tunnu olevan stabiili niin laseri ei kiinnosta ja ne ajolasit voimakkuuksillakin saattaisivat jäädä väärille voimakkuuksille.

MRe
29.06.2023, 18.17
Maastolaseissa edellytän sitä että poskipäille ei tule pelkkä linssi vaan myös kehystä, tällön naama edellä laskeutuessa ei tule leikkaavaa efektiä.

Tässä on kyllä pointtia. Enpä ole tullut ajatelleeksi. Itsellä vain Oakleyn Radar EV Path:eja, joissa vain yläreunassa kehys. Onneksi ei ole tullut pannutettua suoraan naamalle koskaan.

K.Kuronen
29.06.2023, 18.21
Onko suosituksia noista Motonetin, K-raudan, jne. suojalaseista (tai muista halvoista), jotka olisivat optiikaltaan sopivat kesäkäyttöön ja muodoltaan sellaiset, että suojaavat silmiä myös dropeilta ajettaessa (eli korkea yläosa?)?

Mulla on käytössä nämä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7003852/3M-SecureFit-SF400GC1-naarmuuntumattomat-suojalasit-harmaa

Korkeat ne eivät ole, mutta itsellä istuvat riittävän tiiviisti kasvoilla.

marco1
29.06.2023, 19.06
^^ Tämä oma vaatimus pohjautuu kokemukseen, tällissä kehyksistä tulee nimittäin mustelmat tuohon silmien alle.
Saattaa toki olla turha vaatimus monille mutta näin täällä.

HXX1100H
29.06.2023, 19.18
Monia laseja on tullut käytettyä ja "päätynyt" Oakleyn Jawbrakereihin . Toimivat maastossa, maantiellä ja hiihdossa .Niissä on riittävän isot kehystetyt linssit joiden suojassa on hyvä ajaa jyrkkiäkin nousuja . Ei isoista linsseistä talven viimassakaan ole haittaa .

stenu
29.06.2023, 20.46
^^ Tämä oma vaatimus pohjautuu kokemukseen, tällissä kehyksistä tulee nimittäin mustelmat tuohon silmien alle.
Saattaa toki olla turha vaatimus monille mutta näin täällä.

Jep, jos turvallisuudella on väliä, niin kehys kauttaaltaan tai ainakin jotkut puskurit linssin alareunassa tai sitten Trivex, NXT ym. joustavamateriaaliset linssit. Työhöni liittyen olen nähnyt, miltä näyttää parikymmentä tikkiä kasvoissa sen jälkeen, kun pyöräilijä on osunut lasit edellä auton kylkeen. Onneksi näkö säilyi kyseisellä kaverilla.

Kaikenlaisissa inserteissäkin olisi ihan viisasta käyttää 1,6-taitekertoimisia ”ohennettuja” linssejä tai mieluiten polykarbonaattilinssejä, jos se on mahdollista. Aina ei ole. Ohentamattomien linssien CR39 on aika helposti rikkoutuvaa.

MRe
01.07.2023, 10.49
Monia laseja on tullut käytettyä ja "päätynyt" Oakleyn Jawbrakereihin . Toimivat maastossa, maantiellä ja hiihdossa .Niissä on riittävän isot kehystetyt linssit joiden suojassa on hyvä ajaa jyrkkiäkin nousuja . Ei isoista linsseistä talven viimassakaan ole haittaa .

Muistaakseni mulla jawbreakereissa ottaa poskipäät laseihin kiinni. Ärsyttävä tunne.

paaton
01.07.2023, 13.27
Muistaakseni mulla jawbreakereissa ottaa poskipäät laseihin kiinni. Ärsyttävä tunne.

Vaihtaa ne pienemmät nenätyynyt?

YocceT
01.07.2023, 17.25
Itselläni sama, vaikka käytän mukana tullutta kapeampaa tyynysettiä. Nenäni on vaan liian kapea ja/tai matala kyseisille tyynyille. Sellaista olen miettinyt, että saisiko noita jotenkin taivutettua aavistuksen kapeammalle (lämmittämällä esimerkiksi).

MRe
01.07.2023, 18.19
Vaihtaa ne pienemmät nenätyynyt?

Sitten taas istuu turhan korkealla. Radar ev path:it istuu täydellisesti ja ehkä tässä naamassa se 20 tikkiä on hyvä alku.

No, toivotaan, ettei tuota joudu kokemaan.

Koheltaja
01.07.2023, 20.41
Rautakaupan/marketin suojalasit 3M SecureFit Reader +1.5 vahvuuksilla ollut käytössä viime syksystä asti, plussana on huurtumattomat linssit. Aurikoisella kelillä toisesta harrastuksesta Bolle Hustler smoke polaroidut suojalasit, miinuksena ettei niissä oli lukulinssejä.

usko juntunen
08.07.2023, 17.09
Tavan suojalaisella täälläkin mennään. Töissä ollessain tykästyin näihin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7003847/3M-Virtua-AP-suojalasit-kirkas
Pilvisillä keleillä tuo linkkaamani kirkas ja aurinkoisella kelillä sama malli tummalla lasilla.

Reilu 10v sitten "nujusin" pari vuotta vahvuuksilla olevien työ/harraste 2-teholasien kanssa kunnes kyllästyin siihen rumbaan ja laser hoiti näkemisen kuntoon. Nyt pärjäilee mainiosti vitosen maksavilla laseilla.