PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tuubirengas vs sisärenkaallinen

hannuwilliam
27.09.2008, 20.59
Kumpi mahtaa olla parempi noista. Itsellä kokemusta vain noista
sisärenkaallisista, mutta olis kiva kuulla, että minkälaisia noi tuubirenkaat on?
Onko tuubirengas niin paljon parempi kuin sisärenkaallinen?:seko:

Pirkka
27.09.2008, 21.26
Kumpi mahtaa olla parempi noista. Itsellä kokemusta vain noista
sisärenkaallisista, mutta olis kiva kuulla, että minkälaisia noi tuubirenkaat on?
Onko tuubirengas niin paljon parempi kuin sisärenkaallinen?:seko:Tuubirenkaat voi olla parempia, mutta niiden liimailu on aikamoisen vaivalloista puuhaa. Ainakin omalta kohdaltani tuubeilla ajelu on mennyttä aikaa juuri avorenkaiden vaivattomuuden takia.

A.M.®
28.09.2008, 08.36
Tämäpä ei ole liimaillut tuubeja ollenkaan. Paljon siistimpää näillä Tufon Clincher-tuubeilla ;)

http://www.tufonorthamerica.com/tiretypes.php

Ja siis nuohan laitetaan normivanteille.

Campela
28.09.2008, 09.18
Tämäpä ei ole liimaillut tuubeja ollenkaan. Paljon siistimpää näillä Tufon Clincher-tuubeilla ;)

Mielenkiintoista, mutta onko tuollaisista oikeasti jotain käytännön hyötyä? Minä ainakin olin elänyt siinä uskossa, että tuubien keskeisin etu olisi grammojen säästössä (suhteessa kevyemmät kiekot).

-OTSO-
28.09.2008, 22.39
Tuubi OLI parempi ja oikeastaan AINOA maantiepyörärengas vuosikymmeniä. Tuubi kaiketi edelleen:
- kevyt
- joustava (rullaus ja mukavuus)
- kestää kovempia paineita
- pysyy puhjetessaan vanteella (turvallisuus)
- kallis
- hankala asentaa
- ammattilaiset tykkää
Avon edut jo aiemmin todettu.

Tuossa linkki Tour-magazinet'in rengasvertailuun, jossa käsitelty myös avon ja tuubin eroja. Omaan vanhakantaiseen makuuni vähän turhan paljon tuubia mollattu.
http://www.tour-magazin.de/?p=1012

Pekka Sirkiä
29.09.2008, 10.03
Olen 30 vuotta ajellut tuubeilla (tosin yritin siirtyä avorenkaan käyttäjäksi vuosituhannen vaihteessa...). Pääasiallisena etu tavalliselle harrastekäyttäjälle - jolle keveys ja rullaavuus eivät ole aivan ykköskriteerejä - avorenkaaseen verrattuna on kesken lenkin puhjenneen tuubin vaihtamisen helppous ja nopeus :) Tätä arvostaa etenkin kesällä, tiheän metsän keskelle kulkevalla hiljaisella maantiellä, kun sääsket pyrkivät "lounaalle"... :D

Tuubissa pitää tietenkin osata sen liimaaminen, ja (vara)tuubi vie luonnollisesti enemmän tilaa kuin (avorenkaan) sisärengas, mutta jos näihin "vaivoihin" tottuu, tuubin käyttäminen on varsin helppoa. - Yleensä riittää, että muistaa, ettei "leikkaa" kurveihin liian jyrkästi, jos on asentanut kesken lenkin varatuubin (liimattavat tuubit). Ja antaa sitten liimatun tuubin liimautua tarpeeksi pitkään ennen käyttöä.

j.k. Vastoin yleistä luuloa tuubeja voi myös paikata; itselläni on tälläkin hetkellä paikattu (ts. ommeltu) tuubi käytössä (edessä), ja monta vauhdikasta lenkkiä olen sillä ajanut. Tuubien hintakaan ei ole este: etenkin harjoituskäyttöön tarkoitetut (hieman painavammat 300 gr:n) tuubit ovat suhteellisen edullisia (ulkomailla halvimmillaan alle 20 euroa, kotimaassa alle 30 euroa). -- Huomaa myös, että tekokumisella "sisärenkaalla" varustettua harjoitustuubia ei tarvitse jatkuvasti pumpatakaan; kevyemmissä & kalliimmissa tuubeissa on puolestaan luonnonkumi, jota saa olla pumppaamassa joka ajokerta.

AriT
29.09.2008, 10.04
Mielenkiintoista, mutta onko tuollaisista oikeasti jotain käytännön hyötyä? Minä ainakin olin elänyt siinä uskossa, että tuubien keskeisin etu olisi grammojen säästössä (suhteessa kevyemmät kiekot).

Viime kesänä kokeilin noita Tufon clinchertuubeja. Kokeilu jäi lyhyeksi, koska ajomukavuus ja rullautuvuuskin asfaltilla tuntui huomattavasti heikommalta kun Misukan Pro Race2:lla. Jos joku haluaa itse kokeilla noita Tufoja, minulta voi hakea Siilinjärven Vuorelasta 2 kpl n. 100 km ajettuja vaikkapa kympillä.

A.M.®
29.09.2008, 11.14
Viime kesänä kokeilin noita Tufon clinchertuubeja. Kokeilu jäi lyhyeksi, koska ajomukavuus ja rullautuvuuskin asfaltilla tuntui huomattavasti heikommalta kun Misukan Pro Race2:lla. Jos joku haluaa itse kokeilla noita Tufoja, minulta voi hakea Siilinjärven Vuorelasta 2 kpl n. 100 km ajettuja vaikkapa kympillä.

Tufoja on montaa eri mallia eri TPI:llä. Mikäs malli sulla on kyseessä?

Minä kun en voi nuita sun kokemuksia allekirjoittaa. Tosin, vaihdoin Tufoihin GP4000:sta

AriT
29.09.2008, 11.45
Tufoja on montaa eri mallia eri TPI:llä. Mikäs malli sulla on kyseessä?

Tarkemmin sanottuna kokeiluni ovat peräisin vuodelta 2007, silloin ei muistaakseni noita clincherversioita ollut saatavilla kuin yksi malli. Jos malleja oli useampia, niin tod.näk. kyseessä on halvin perusmalli (hinta kuitenkin silloin korkeampi kuin Michelin ProRace2:lla). Tarkkaa mallia tai TPI-määrää en muista, renkaat ovat roikkuneet virattomina lähes pari vuotta autotallin seinällä. Nyt näyttää valikoima Tufolta olevan jo laajempi, joten siinä mielessä kommenttini voi olla vanhentunut.

-OTSO-
29.09.2008, 17.09
Olen 30 vuotta ajellut tuubeilla (tosin yritin siirtyä avorenkaan käyttäjäksi vuosituhannen vaihteessa...). Pääasiallisena etu tavalliselle harrastekäyttäjälle - jolle keveys ja rullaavuus eivät ole aivan ykköskriteerejä - avorenkaaseen verrattuna on kesken lenkin puhjenneen tuubin vaihtamisen helppous ja nopeus

Pitäisiköhän sitä sittenki palata takaisin tuubeihin. Vanhassa reliikkiversiossa vielä kahdet tuubikiekot jäljellä :-)

OJ
30.09.2008, 05.21
Hiilarikiekkojen kanssa ja cyclocrossissa tuubit ovat vieläkin selkeä ykkösvaihtoehto. Maantiellä avot rullaa paremmin ja tulee halvemmaksi, eli avoilla tulee tuupattua. On tossa tosin tuubikiekot odottamassa tuubeja crossikäyttöä varten, mutta noiden parempien crossituubien saatavuus on "vähän" nihkeähköä varsinkin kun pitää mahdollisimman halvalla saada.

Munamankeli
05.10.2008, 19.28

On siinä muutakin, esim. täällä kohta "The Theory"
http://www.roadbikeaction.com/fly.aspx?layout=content&taxid=65&cid=104

Olen ajanut tuubeilla viisi viime vuotta ja aion jatkaa samaan malliin. Syynä Pekan mainitsema asentamisen helppous. Ja onhan se mukava tietää, että tuntuma ja rullaavuus on parempi, vaikken itse sitä huomaakaan.

Laarsson
02.11.2008, 17.20
Hiilarikiekkojen kanssa ja cyclocrossissa tuubit ovat vieläkin selkeä ykkösvaihtoehto. Maantiellä avot rullaa paremmin ja tulee halvemmaksi, eli avoilla tulee tuupattua. On tossa tosin tuubikiekot odottamassa tuubeja crossikäyttöä varten, mutta noiden parempien crossituubien saatavuus on "vähän" nihkeähköä varsinkin kun pitää mahdollisimman halvalla saada.
Crossituubit on suunnitelmissa tässä jossakin vaiheessa. Mitkäs noita "parempia" tuubeja sitten on? Jos jätetään kalleimmat Dugastit pois laskuista. Nappulaa sais renkaassa olla (huoh...vielä kun ois kuskilla nappulaa)

A R:nen
02.11.2008, 17.33
Entäs perushintaluokan Dugastit? Tai jos jotain vielä eksoottisempaa ja vaikeammin saatavaa haluaa niin FMB:t... Suunnilleen samalla laatutasolla Challenget (Grifo, se sileämpi Grifo ja uusi mutarengas Fango) ovat muutaman kympin halvempia pari. Continentalin uutuuksille ei vielä taida olla markkinahintoja (jossain jenkkikaupoissa kyllä on vielä jotain ikivanhan malliston varastoja) eikä tietysti mitään kokemuksiakaan. Halvat Vittoriat eivät ole kovin ihmeellisiä, uusi 290 TPI malli saattaa olla parempi (tai sitten ei), tosin ovh:kin on sitten noin tuplat. Eipä noitakaan ole oikein tullut nettikaupoissa vastaan.

OJ
02.11.2008, 18.18
Crossituubit on suunnitelmissa tässä jossakin vaiheessa. Mitkäs noita "parempia" tuubeja sitten on? Jos jätetään kalleimmat Dugastit pois laskuista. Nappulaa sais renkaassa olla (huoh...vielä kun ois kuskilla nappulaa)
Tufon parempi pää, Challenge, FMB ja Dugast. Hommaa Dugastit vaan kun ei ne niin paljon ekstraa kustanna noihin muihin verrattuna. Ja jos meinaat laittaa Reflexit vanteiksi, niin 34mm tuubit ei istu tohon vanteelle kovin hyvin. Jos oot tottunu ajamaan kovilla paineilla (>2,5bar), niin tuubeilla saa sitten pudottaa paineita aika paljon tai jos ei halua pudottaa paineita, niin voi ihan hyvin ajaa avoilla.

02.11.2008, 18.42
Minusta 34-milliset sopivat Reflexeille ihan hyvin mutta kuinka vaan. Valmistaja suosittelee tarvittaessa vanteen keskikohdan korottamista vanhan tuubin vannenauhan suikaleella toisen ja kolmannen liimakerroksen välissä (varmaan vaikka avovanne-Veloxin puolikas toimii myös sellaisenaan).

Laarsson
02.11.2008, 22.32
Ei noi Dugastit olleetkaan ihan niin tyyriitä kuin olin kuvitellut. Andren omassa nettikaupassa oli 86e noi kalliimmat. Olin jotenkin luullut että menee yli satasen.

Tufot väittävät olevansa kovasti kevyempiä. Tiedä sitten minkä kokoisten renkuloiden paino sivuilla ilmoitetaan.

Juu melko eksklusiivisia ovat noi FMB:t. Nettisivut vain ranskaksi. Asiaa!

02.11.2008, 23.05
Ei noi Dugastit olleetkaan ihan niin tyyriitä kuin olin kuvitellut. Andren omassa nettikaupassa oli 86e noi kalliimmat.

Eikä niissä halvemmissakaan mitään vikaa ole. Nyt kun tilaat niin ehtivät varmasti ensi kaudeksi (tai mistä minä tiedän, voihan siellä olla jostain malleista vaikka varastoakin)...

Reino Hoo
03.11.2008, 08.24

Noita oli tarkoitus edellisellä maantiepyörällä kokeilla, mutta toissakesänä en onnistunut niitä suomalaisen toimittajan ja maahantuojan kautta saamaan, ja jäi aikeeksi. Mistä niitä voisi kysellä, ja millä tyyppimerkinnällä?
(No, eipä Contin Sprinttereissäkään valittamista keston suhteen ollut).

Nykyisessä maantiefilossa on avorenkaat ja yllättäen yksillä ja samoilla kumeilla selvisi kuitenkin viime kesästä...:rolleyes:

Edit: Ovat sitten jo tilauksessa...

vema60
15.05.2014, 14.11
j.k. Vastoin yleistä luuloa tuubeja voi myös paikata; itselläni on tälläkin hetkellä paikattu (ts. ommeltu) tuubi käytössä (edessä), ja monta vauhdikasta lenkkiä olen sillä ajanut.
Tuubi rikki ja uutta laitoin tilalle. Aloitin vanhan tuubin purkamisen, että josko jaksaisin sen paikata. Ehdin repiä sen sen suojanauhan pois siitä ompeleen päältä kun sitten huomasin, että se vuotaakin venttiilistä (oli kiertynyt siitä juuresta vähän auki). Nyt pitäisi liimata se nauha takaisin siihen ompeleen päälle. Bostikillako?

kuntokinnari
16.05.2014, 09.55
Täällä haaveillaan sisäkumeista siirtymistä tubeleksiin.
Vanteena DT Swiss E530 26".

DT Swissillä näyttäisi olevan oma tubelesskit tähän hommaan. Toimiikohan myös muut tubeless kitit ja onnistuukohan muutaminen tubeles vanteeksi vai onko luvassa vain ongelmia ja kiroloruja? :D

linkissä vanteen profiili.
http://www.dtswiss.com/Resources/Support/RIMS/Rim-profile-E530

kauris
16.05.2014, 11.21
Tässä ketjussa ei keskustella tubeleksesta ja sen asentamisesta vaan maantietuubin ja avon eroista. Maantietubeless-aiheesta löytyy muistaakseni kyllä omakin ketju. Kannattaa ehkä jatkaa siellä tuosta asiasta, jotta juuri kyseisestä aiheesta kiinnostuneet lukevat viestisi.

Tuossa olis ehkä sopivaa asiaa aiheeseen liittyen:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48353-Tubeless-paineet-maantiepy%F6r%E4ss%E4

Edit2
Sullahan olikin maastokiekot! Niiden tubeless-hommista löytyy vielä paljon enemmän asiaa. Eniten tässä ketjussa mutta renkaat otsakkeet alla useita muitakin. Tässä nyt jatkamassasi ei puhuta maastorenaiden tubeless-asentamisesta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35074-Pahoja-Tubeless-ongelmia!/page73