PDA

Näytä tavallinen näkymä : Märälle juurakolle ja kivikolle renkaat?

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14

Landy
22.10.2012, 20.53
Koko kesän alla olleet Fat Albertit saivat väistyä hiukan karheampien kumien tieltä. Ei noissa mitään vikaa ollut mutta hiukan alkoivat olla kuluneet jo.

Tilalle tuli eteen Maxxis Highroller II 26x2,4 EXO 3C ja taakse Onza Ibex FR 2,25. Ensimmäisen lenkin jälkeen ei kyllä huomautettavaa löydy.

Pyöränä siis Pivot Mach 5,7. Kuskilla painoa noin 90kg ja nyt renkaissa paineita noin 1,7 bar. Tubelessina mennään.

Rahka
23.10.2012, 17.33
Kuinkas rullaavat? Onko millanen kokkoero noilla onzalla ja highrollerilla ilmatilan suhteen? Entä rullaavuus Vrt fat albert? (minkä kokoset nuo oli)?
Sent from my Lumia 800 using Board Express

Landy
24.10.2012, 08.16
Kuinkas rullaavat? Onko millanen kokkoero noilla onzalla ja highrollerilla ilmatilan suhteen? Entä rullaavuus Vrt fat albert? (minkä kokoset nuo oli)?
Sent from my Lumia 800 using Board Express

Rullauksesta on hiukan hankala sanoa mitään, kun olen ajellut vain vetisillä ja kuraisilla poluilla. Molemmissa renkaissa tuo keskiharja on korkeammalla kun reunat, joten paineita nostamalla rullaavat varmasti hyvin.

Onza on noin 5mm matalampi keskeltä kuin Highroller, leveys hyvin lähellä, en mitannut kun ei ollut niin kriittinen omassa pyörässä. Highroller ei siis mahtunut takana pyörimään korkean keskikuvion takia.

Fat Albertit olivat 2.25 kokoa. Myös 2.4 oli alla jonkin aikaa mutta takana oli liian ahdasta.

xc-pyöräilijä
30.10.2012, 19.12
Pitäisi saada kunnon traktorin renkaat hommattua märille keleille, ensi vuotta varten. Hommahan olisi ihan iisi jos saisi valita mitkä vaan rinkulat mutta kun vanteet ovat mavicin crosstrailit ja max suositus on 2.30. Eli pitävimmät rinkulat jotka noihin uskaltaa laittaa.

PMT
30.10.2012, 19.40
Parhaan pidon märille liukkaille juurskoille o nasta rengas, vaan eiä viitti nastarenkaita vieä laittaa, mä olen pärjännyt liukkailla juutilla erittäi hyvin HD, renkailla.

sakuvaan
30.10.2012, 20.04
Pitäisi saada kunnon traktorin renkaat hommattua märille keleille, ensi vuotta varten. Hommahan olisi ihan iisi jos saisi valita mitkä vaan rinkulat mutta kun vanteet ovat mavicin crosstrailit ja max suositus on 2.30. Eli pitävimmät rinkulat jotka noihin uskaltaa laittaa.

Muddy Mary VertStar jos 26 tuumanen ( on muuten sit kalliita kilometrejä :D )

Ardent 2.4 jos 29er.

xc-pyöräilijä
30.10.2012, 20.10
Muddy Mary VertStar jos 26 tuumanen ( on muuten sit kalliita kilometrejä :D )

Ei haittaa, näillä tarkoitus ajaa vain todella liukkailla keleillä ja pääosin enskakisoissa jos nyt pääsen vielä ajamaan...

PaH
30.10.2012, 20.58
^ jos nallekarkkikuminen MM ei oo tarpeeks pitävä ja nastakumi ei oo optio, osta ebayn kautta joko
40A-kuminen WTB Dissent (high grip DNA-malli) tai joku isompinappulainen Slow Reezay- kuminen Maxxis;
Mobster tai HighRoller. Jo vain pittää. Lämpimällä kelillä kun moisen kumin heittää seinään niin siihen jää.

zeizei
31.10.2012, 09.22
Ei haittaa, näillä tarkoitus ajaa vain todella liukkailla keleillä ja pääosin enskakisoissa jos nyt pääsen vielä ajamaan...

Näillä perustein en kyllä itse vielä noita räkäkumeja ottaisi, mutta ääni täältäkin Vertstar Muddy Marylle, jos siis oikeasti tiedät mitä haluat. Kannattaa kuitenkin huomioida, että nuo räkäkumit on tarkoitettu alamäkiajoon, missä yleensä pysyy edes vähän vauhti päällä vaikka ei polkisikaan. Lenkkeilyssä ja endurossa sitä pyörää täytyy myös lihasvoimin viedä eteenpäin, mikä on aika haastavaa noilla renkailla. Todella märän kelin enskakisassa tuommoinen räkäkumi on vielä eturenkaana perusteltu, mutta taakse en semmoista kyllä laittaisi.

sakuvaan
31.10.2012, 10.14
Näillä perustein en kyllä itse vielä noita räkäkumeja ottaisi, mutta ääni täältäkin Vertstar Muddy Marylle, jos siis oikeasti tiedät mitä haluat. Kannattaa kuitenkin huomioida, että nuo räkäkumit on tarkoitettu alamäkiajoon, missä yleensä pysyy edes vähän vauhti päällä vaikka ei polkisikaan. Lenkkeilyssä ja endurossa sitä pyörää täytyy myös lihasvoimin viedä eteenpäin, mikä on aika haastavaa noilla renkailla. Todella märän kelin enskakisassa tuommoinen räkäkumi on vielä eturenkaana perusteltu, mutta taakse en semmoista kyllä laittaisi.

Juu, kunto kasvattava vaikutus on... suuri. :D

Toisaalta, lenkkiajossa siinä oli yks etu, pysty ihan urpona ajamaan märällä kelillä ja pitoa vaan löyty, vetopitokin oli hurja Hanikan lima-kallioilla.

MPI
03.11.2012, 09.26
Vähät ajelut on vedetty edessä olevalla Minionin ST:llä ja takanaolevalla irtonappulaisella HD:llä. Paskasti rullaa mutta ei noilla nurin pääse ellei löysäksi heittäydy. Eikä toi ST nyt pienellä pakkasellakaan niin huono ole. Jäykkäperässä 29:ssä on jotkut Panaracerin Rampaget, jotka tuntuu myös pitävän riittävän hyvin. Muuten tolla vajaajoustosella pääsee ajotaidottomana hengestään jos yrittää ajaa liukkailla yhtään kovempaa. Pelottavia laitteita.

Verska-Vesa
03.11.2012, 11.51
Eikä toi ST nyt pienellä pakkasellakaan niin huono ole.
Sehän on ihan kivikovaa. Pitääkö se muka silti?
Itse en ole edes kokeillut ajaa sellaisella pakkasessa, kun sormin hipelöimällä on tuntunut niin pahalta.

MPI
03.11.2012, 14.59
Sehän on ihan kivikovaa...

No en mäkään ole ajanut kun -1*c kelissä. Voi olla kovemmalla kovempaa...

Verska-Vesa
05.11.2012, 15.36
Tuossa viikonloppuna ajaessa totesin (jälleen), että 2,4" Rubber Queen on ihan kohtuu toimiva kumi märkään kivikkoon ja juurakkoon, mutta mudassa aika surkea. En oikein uskaltanut kantata, jos kurvissa oli mutaa tai paksu kerros puusta tippuneita lehtiä.

EsaJ
05.11.2012, 19.37
Hans dampf litkuilla......

Verska-Vesa
05.11.2012, 19.40
Hans dampf litkuilla......

...on paras? Paskin? Räjäyttää tajunnan?

EsaJ
05.11.2012, 19.49
...on paras? Paskin? Räjäyttää tajunnan?

Meikä pärjää kallioisella ja juurakkoisella alustalla vallan hyvin ja se riittää..... Tekniikalla korjataan loput.

ellmeri
05.11.2012, 20.39
Hans dampf litkuilla......Hanssi takana ja ARDENT edessä.

sakuvaan
05.11.2012, 21.44
Alkaa olla niin rasvanen keli että beaverit lähtee kohta alle!

drop
05.11.2012, 22.09

Ihan hyvinhän noi vertstarit rullaa, ainakin edessä.

Space Cowboy
11.11.2012, 23.18
Kehuvat, että pacestarit pitävät myös märillä juurilla ja kivillä yllättävän hyvin...pidon ollessa vanhaa gooey glueta parempi ja lähellä vertstaria. Mitä mieltä...kokemusta?

kolistelija
11.11.2012, 23.26
Kehuvat, että pacestarit pitävät myös märillä juurilla ja kivillä yllättävän hyvin...pidon ollessa vanhaa gooey glueta parempi ja lähellä vertstaria. Mitä mieltä...kokemusta?
Eikö tuohon pacestarin ja vertstarin väliin jää vielä trailstar? Aika hassua jos pacestar olisi pidoltaan lähellä vertstaria.

Pacestar kyllä menettelee takana. Ei kyllä mikään ihmeellinen seos limaisella pinnalla, ei kuitenkaan mikään saippuapala.

Tomsson
12.11.2012, 19.42

Itse en yhdy kehujiin. Pacestarit Rocket Ronit nyt alla ja pitoa ei voi väittää olevan. Yhdet liukkaimmista millä olen ajanut. Juurien ja kivien kohdalla jatkuva pelko perseessä. Mutta en ole pettynyt, ostin rullailurenkaiksi ja lujaa kulkee :)

zort
13.11.2012, 09.22
Pacestar Rocket Ronit on märillä kivillä hurjan liukkaat mutta pacestar Nobby Nicit vastaavasti ihan kohtuupitävät, vaikkei ehkä sieltä pitävimmästä päästä olekaan. Kuitenkin selkeä ero noilla kahdella.

drop
13.11.2012, 09.43
Ei kyllä pidä paikkaansa, vaikka kaikki tietysti riippuu pinnastakin. Kylmällä voi kyllä hyvinkin olla pitävämpää, mut silloinkin trailstar toimii aika pitkään paremmin.

zort
13.11.2012, 09.59
Kesälämpötiloissa mulla noista kahdesta kokemuksia ja NN ja RR:n välillä huomasin selvän eron. RR:llä tulee jännäkakka housuun, NN:llä selviää kuivin housuin :o.
Kumpikaan ei siis ykkösvalinta märälle.

Nappulakenka
14.11.2012, 18.11
Onkos arvon foorunilaisilla kokemusta sellaisesta combosta kuin Ardent 2.4" edessä ja High Roller II takana taikka sitten toisinpäin? Mulle jo suositeltiin Ardentteä eteen ja Hanssia taakse mikä tuskin huono combo myöskään :)

miku80
14.11.2012, 19.01
Ardent toimii kyl mun mielestä edessä ja takana hyvin.. Ehdoton suosikkirengas jokapaikan höyläksi..

Nappulakenka
14.11.2012, 21.49
Ardent toimii kyl mun mielestä edessä ja takana hyvin.. Ehdoton suosikkirengas jokapaikan höyläksi..

Hmm.. Ardent eteen ja taakse.. miksikäs ei. Lähinnä syy miksi ajattelin HR II:sta eteen on se, että tuo rengas antaisi hieman enemmän pitoa eteen. Tämä pohdinta sitten perustuu puhtaasti Maxxis:n katalogissa oleviin spekseihin. Toisaalta kun sain Ardent 2.4 EXO:n 29€ hintalapulla, niin tekisi mieli ostaa vielä toinenkin :D

Grr
15.11.2012, 10.10
Onkos arvon foorunilaisilla kokemusta sellaisesta combosta kuin Ardent 2.4" edessä ja High Roller II takana taikka sitten toisinpäin?
Oikein kovasti tykkäsin kesällä HRII edessä Ardent takana yhdistelmästä kun oli suht kuivaa. Sateiden saavuttua luotto eturenkaaseen märässä juurakossa katosi ja otsikonmukaisen etukumin etsintä jatkuu edelleen.

kyprok
15.11.2012, 11.50
High Roller II on mielestäni ollut sekä edessä että takana aika tasainen, yllätyksetön kumi. Ei se 60a -seoksella pidä räkäkumien lailla, mutta parin lenkin perusteella olin positiivisesti yllättynyt sen pidosta kun ei ollut minkäänlaisia odotuksia sitä kohtaan. Uteliaisuuttani ne hankin.

Kun löysi sopivat paineet niin ihan ok se pitää, ei ole ainakaan vielä lähtenyt yllättäen alta. Nappasin ne yläfemmasta 28e kipale ja ajattelin kokeilla sitä rullaavana kompromissina nyt loppusyksystä kun lämpötilat pyörivät nollan molemmin puolin. Varmaan jätän ne nastarenkaiden kaveriksi talvea varten.

sakuvaan
18.11.2012, 02.59
Sinänsä vähän offtopikkina että nyt muutaman lenkin vetänyt 29er Beavereilla ja aika hurja pito kumeista löytyy, kumit on kuitenkin 2 tuumaa leveät ja painoa on about 4-500g per nakki.

Tänään tarkoituksella ajoin sellaisen 20cm syvän mutakuopan läpi ja muistoksi jäi vain kaksi tuumaa leveä ura, ei tehnyt edes tiukkaa jaloille ja ajoa oli takana jo yli 2 tuntia, vetopito oli hurja ja rengas ei todellakaan ruvennut hakemaan sivusuunnassa.

Miinuspuolena on rannetta paksummat juuret, joutuu työstämään enemmän ja jyrkät offcamber kalliot tarjosi kerran tai kaksi pikku ylläriä kun sivunappula alkoi taittua alle, mutta muuten kyllä positiivinen kokemus näin märälle kelille, rullaavuuskaan ei ole huono.

miku80
18.11.2012, 10.00
Hans Dampf:sta tullu uusi Super Gravity versio mitä löytyy VertStar-seoksellakin.. Painokin näyttää jäävän alta kiloon..

Nappulakenka
18.11.2012, 10.57
Sinänsä vähän offtopikkina että nyt muutaman lenkin vetänyt 29er Beavereilla ja aika hurja pito kumeista löytyy, kumit on kuitenkin 2 tuumaa leveät ja painoa on about 4-500g per nakki.

Tänään tarkoituksella ajoin sellaisen 20cm syvän mutakuopan läpi ja muistoksi jäi vain kaksi tuumaa leveä ura, ei tehnyt edes tiukkaa jaloille ja ajoa oli takana jo yli 2 tuntia, vetopito oli hurja ja rengas ei todellakaan ruvennut hakemaan sivusuunnassa.

Vilkaisin taas tuota Maxxisin katalogia (http://www.maxxis.com/Bicycle/Bicycle-Links/2012-Bicycle-Catalog.aspx) ja ainakin kuvailemasi perusteella rengas toimii niin kuin sen on luvattu :) Sinäänsä en olisi uskonut ensimmäisen kuvan perusteella, minkä näin tuosta renkaasta.

miku80
18.11.2012, 11.03
^toisaaltaan käy järkeen että tuo kapeampi rengas toimii kun se leikkaa sen mudan läpi kovaan alustaan kun taas leveempi rengas jää pintaan/puoleenväliin luistelemaan..

sakuvaan
18.11.2012, 15.55
Juu ja ainakaan etelä-suomen maa-aines ei ole vielä onnistunut täyttämään kuviota, nappulat puree kun muta ei pakkaannu kumiin.

Teppo
18.11.2012, 22.17
Beaverit pelittää mutavellissä myös kakskutosina.

Oksanen
29.11.2012, 16.09
Nyt on tullut ajeltua muddy maryilla trailstar- seoksella muutaman asteen pakkasessa. Mielestäni tuo seos menee aika kovaksi jo nollan paikkeilla eli ei ole hääviä ajella silloin metässä. Kohta on varmaan vaihdettava piikkiä alle.

syklopaatti
29.11.2012, 16.48
Nyt on tullut ajeltua muddy maryilla trailstar- seoksella muutaman asteen pakkasessa. Mielestäni tuo seos menee aika kovaksi jo nollan paikkeilla eli ei ole hääviä ajella silloin metässä. Kohta on varmaan vaihdettava piikkiä alle.
Tänään oli hyvä vertailla kun kaverin pyörässä oli hans dampfit alla .Edessä trailstar ja takana pace.
Pakkasta oli noin -10 ja trailstar hans oli muuttunut ihan kovaksi kun taas pace oli samanlainen kun yleensäkin.

Ihan hirvitti katella miten kaverilla lipsu trailstar edessä.
Ei taida trailstarista olla kylmän kelin seokseksi.

miku80
29.11.2012, 18.20
Itellä sama setti alla ja tänään -3 asteessa meni aivan kovaksi ja lipsuminen alkoi.. lumella ei ongelmia ollut mutta kallioilla ja juurakoissa senkin edestä.. vaihdoin sitte ISP:t alle jos huome ei tarttis ajella jännäkakka shortseissa..

Engelsmannit on taasen sitä mieltä että trailstar hanssi (http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/components/tyres/mountain/product/review-schwalbe-hans-dampf-evo-trailstar-235in-12-46737) on hyvä talvirengas mut siellä nuo talvet on hieman leudompia..

ellmeri
29.11.2012, 19.12
Itellä sama setti alla ja tänään -3 asteessa meni aivan kovaksi ja lipsuminen alkoi.. lumella ei ongelmia ollut mutta kallioilla ja juurakoissa senkin edestä.. vaihdoin sitte ISP:t alle jos huome ei tarttis ajella jännäkakka shortseissa..

Engelsmannit on taasen sitä mieltä että trailstar hanssi (http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/components/tyres/mountain/product/review-schwalbe-hans-dampf-evo-trailstar-235in-12-46737) on hyvä talvirengas mut siellä nuo talvet on hieman leudompia..

Viimetalvi meni hansseilla kivasti yx viikko vain edessä swalben nastagumi.

syklopaatti
29.11.2012, 19.31
Itellä

Jep. siellä talvi on 4-5 astetta lämmintä ja vesisadetta.

MPI
29.11.2012, 19.35
Kyllä kait nyt ainakin Wetscream lumessa toimii, vai tuleeko siitäkin kova kuin vaari polvi. Jalat ainakin kasvaa...

PaH
29.11.2012, 21.59
Kyllä kait nyt ainakin Wetscream lumessa toimii, vai tuleeko siitäkin kova kuin vaari polvi. Jalat ainakin kasvaa...

Siitä tulee kova kun vaarin polvi (sullon kummiskin ne ST-kumiset) ja toimiihan se lumessa; pitkäisonappula rouhii pehmeempää pohjaa kun
vaan jalat jaksaa. Tampatulla / tasaisella lumipohjalla on sit werraton puntti, rullausominaisuudet on samanmoiset kun leca-harkolla.

Verska-Vesa
30.11.2012, 10.58
MaxxPro- eli 60 shA-seoksinen Wetscream olis varmaan ihan hyvä rengas pehmeään lumeen, esim. jäättömään laskettelurinteeseen.
Supertacky menee tosiaan kivikovaksi, mutta tiedä sitten haittaako sekään pehmeällä lumella.

Leikkaamalla Wetscreamistakin saa jotenkin rullaavan kumin, itse ajoin Ellivuoren enduron semmoisella ja luulen että en sillä pitkällä pätkällä olisi ollut sen vähemmän hidas millään muullakaan kumilla.

PaH
30.11.2012, 11.09
Jokunen talvi sit Val d`Iseressä jututin paikallisia hissipoikia (kun heillä näky useesti DH-fillareita sekä hisseissä että asemien
kulmilla) heidän kumivalinnoistaan - siellä oli monenkin rinteen kupeessa hyvinkin käytetyn näköisiä talvi-DH-rännejä - ja kaikki
ajoivat Wetscreameillä, ihan SlowReezay-versioista lähtien. Väittivät että ovat hyviä tuohon käyttöön. Kyselin nastoituksista,
mutta ei ne kuulemma toimi.

marco1
30.11.2012, 12.03
Olis kyllä erittäin houkutteleva mahdollisuus lykätä tuo viimeinen mätkähdykseni kylmässä liukkaiden HansDampfien viaksi... paitsi että silloin tais olla muutama aste lämmintä ja vaan vähän kosteaa. :p
Ehkä kuitenkin pysytään todennäköisemmässä "kuljettajan ajovirhe" -hypoteesissä.

arctic biker
30.11.2012, 18.48
Kovasti olen tätäkin saittia seurannut. Jospa kysyn kun mun maasto-ajo on nykyään tämmöstä ikämiehen cruisailua jäykkäperällä helpoissa maastoissa. Michelin WildgripR rullaa hyvin vaan ei märällä kelillä kovin pitävä ole, Rocket Ronit on mulla keposilla vanteilla ja kivat ajaa kunhan on kohtuu kuivaa. Haussa olis kevyehköt märässäkin kelissä jotenkin pitävät renkaat, Ilmatilavuutta kohtuuvella mutta mun jaloilla haluan vierintävastuksen olevan mahollisimman pieni. Roneista kyllä tykkään mutta asteen verran märkäpitoa lisää. Nobby Nick? Ja 26" siis

ellmeri
30.11.2012, 19.28
Kovasti olen tätäkin saittia seurannut. Jospa kysyn kun mun maasto-ajo on nykyään tämmöstä ikämiehen cruisailua jäykkäperällä helpoissa maastoissa.

Haussa olis kevyehköt märässäkin kelissä jotenkin pitävät renkaat, Ilmatilavuutta kohtuuvella mutta mun jaloilla haluan vierintävastuksen olevan mahollisimman pieni. Roneista kyllä tykkään mutta asteen verran märkäpitoa lisää. Nobby Nick? Ja 26" siis

Näppy Niilot rullaa hyvin ja on ihan kivat rullailu renkaat,kuluu kyllä nopeesti ja kalliolla pitää kohtuudella varmaan sun ajoihin.

Itse ajelen nykyisin järeimmillä kun ei oo kiirus mihinkään mutta pitoa ja luottoa Hansseista löytyy mutta Ardenttia sulle jos astetta pitävämpää näppyniilojen tilalle laittelet ja rullaa ihan kohtuudella meille vanahoille huruille.:D

arctic biker
30.11.2012, 19.45
Spassiiba ellmeri.

sakuvaan
30.11.2012, 22.09
Spassiiba ellmeri.

NoNi 29er otti viikon ajossa teidellä enemmän kulumaa edessä mitä ardentti takana, taisi olla pacestar seosta vielä.

Pekka L
30.11.2012, 22.24
Contin X-King Race Sportia vois AB tiirailla myös sillä silmällä.

arctic biker
03.12.2012, 07.51
X-king sitte kun Rocket Ronit joutuu uusimaan. WildgripR pariskunnan tilalle kattelen. Ihan hyvä muuten jotta näitä pakkaskelin toimivuuksiakin täällä kerrotaan.

miku80
03.12.2012, 08.35
Reilu vuosi takaperin oli Black Chili X-King:it jäykkäperässä ja tykkäsin renkaasta et on tosi hyvin rullaava ja oli hyvä kulutuksen kesto ja reunat kesti protection mallissa, mutta otsikonmukaiseen käytössä ei kyllä loista.. Ardentit oli täpärissä ensiasennus renkaina ja toimivat huomattavasti paremmin eikä huonosti rullaa nekään.. Ja toimii lumella ja pakkasellakin tuo 60a seoksinen ihan hyvin..

JaKon
03.12.2012, 15.51
Viime kesän ajelin X-Kingeillä(2.4 racesport) ja hyvinhän ne rullaa kyllä. Märällä kelillä mun mielestä vaan aika vaaralliset renkaat. Ei minkäänlaista pitoa tai ennakoitavuutta kosteassa kivikossa ja juurakossa, muutamat pahat pannut vedin alkusyksystä kun etupää lähti yhtäkkiä alta ja vaihdoin Rubber Queenit alle. Hiukan ehkä pitoa alkoi löytyä, kun paineet laski todella pieniksi, mutta silloin rullaavuus oli jo Rubber Queenin tasolla. Tietty jos vaan hissukseen pururataa ajaa, niin eipä sitä pitoa niin paljoo tarvi. Tai ehkä mä en vaan osaa ajaa noilla X-Kingeillä :)

Pekka L
05.12.2012, 12.50
Eihän X-kingit mitään kivikkorenkaat olekaan, mutta siihen käyttöön niitä ei edes kyselty.
Black Chili Contit on kumminkin huomattavasti parempia kuin monet muut.
Ei ne mun mielestä mitkään onnettomat ole, pitää vaan sisäistää mitä on alla ja mistä kannattaa edes yrittää ajaa.

Ja paineethan pidetään muutenkin niin alhaalla kuin vain suinkin kärsii?

JackOja
05.12.2012, 13.42
...Nobby Nick?...

Huh, nyt vasta huomasin tämän. Ei missään tapauksessa tähän topicciin sotketa tuota Nobby Niciä, sehän on ihmiskunnan mtb-historian tunnetuimpia saippuarenkaita :eek:
Kuivan kelin retkirenkaana ok, mutta että märälle, hui kauhistus!

Petter
05.12.2012, 14.31
On-One julkaisi kohtuu mielenkiintoisen oloisen 2.4" ryskytysrenkaan:
www.on-one.co.uk/cyclesearch?q=chunky+monkey&x=0&y=0

Rengas on Maxxiksen valmistama joten kovin pahasti tuskin mennään metsään. Jos toimituskulut kahdelle renkkaalle eivät olisi 30€ luokkaa voisin jopa tilata.

Kemizti
05.12.2012, 14.53
uusin mielenkiintoinen tuttavuus (mulle) IRC Mibro-X 2,4" (800g) ekat fiilikset märässä ja loput nyt lumessa/pakkasessa, toimii!!

PaH
05.12.2012, 15.12
On-One julkaisi kohtuu mielenkiintoisen oloisen 2.4" ryskytysrenkaan:
www.on-one.co.uk/cyclesearch?q=chunky+monkey&x=0&y=0 (http://www.on-one.co.uk/cyclesearch?q=chunky+monkey&x=0&y=0) ...

Testattu ja toimii. Myös se Smorgasbord on jees.

Muok: kommentti koskee vain trail-extreme- seoksellisia kumeja, muista en tiedä

rjrm
05.12.2012, 15.21
Smorgasbord kuulostaa ruotsilta.

Patrik
05.12.2012, 16.23
Eckso sidewall protection
Heh.

adelaine
07.06.2013, 10.45
Tilasinpa bike24:n tarjouksesta 29" HansDampfit Trailstar-seoksella. Ardent EXOa alunperin ajattelin mutta HD:t oli 10e halvemmat.

Tomsson
08.06.2013, 19.44
Onko Contin punotun näköinen Protection -kylki oikeasti toimiva repeämäsuoja terävien kivien varalle?
Tuli tuossa sinänsä kestävään High Rolleriin pieni palkeenkieli "kivalla" trialpolulla. Polku on on sellainen jumppapolku, että kiva olisi ajella useamminkin, mutta jos siellä pitää taluttaa renkaan repeämistä peläten, niin ei kiva.

Entäs Maxxiksen EXO?
Kellään mitään näkemyksiä näistä sivusuojauksista

Contin 2,4 X-kingit Protectionina olisi suunnitteilla ja Black chili toki. Kulkisi myös siirtymällä jotenkin ja seoksellahan se metsäpito tehtään.

miku80
08.06.2013, 19.48
EXO-kylkisiä Ardenteja hierottu kivikoissa muutama tonni hyvällä menestyksellä..

sakuvaan
08.06.2013, 20.08
Onko Contin punotun näköinen Protection -kylki oikeasti toimiva repeämäsuoja terävien kivien varalle?
Tuli tuossa sinänsä kestävään High Rolleriin pieni palkeenkieli "kivalla" trialpolulla. Polku on on sellainen jumppapolku, että kiva olisi ajella useamminkin, mutta jos siellä pitää taluttaa renkaan repeämistä peläten, niin ei kiva.

Entäs Maxxiksen EXO?
Kellään mitään näkemyksiä näistä sivusuojauksista

Contin 2,4 X-kingit Protectionina olisi suunnitteilla ja Black chili toki. Kulkisi myös siirtymällä jotenkin ja seoksellahan se metsäpito tehtään.

EXO 2.4 ardentteja on hierottu louhikoissa niin suomessa ja ulkomailla, hädintuskin jää kosmeettisia jälkiä renkaan kylkiin.

H. Moilanen
08.06.2013, 20.59
O.

kanttiinin tollo
09.06.2013, 07.19

Ei Harjunpäässä.

Iglumies
09.06.2013, 10.06

Ei. http://pic.useful.fi/2fca3ca39c1f80d1fee5d05e52af08ee.jpg

Tomsson
09.06.2013, 10.23
Noniin. Kommenttien yhdenmukaisuus olis ollut toivottua, mutta EXO lienee vähemmän epätoimiva? :p
Tietysti kun ilman suojauksiakin on pärjännyt monta vuotta, niin pienikin suojaus voisi olla riittävä lisä.
Katsotaan katsotaan.

sundbjuk
13.06.2013, 18.31
Ostin Giantin Trencen 29. Kahden viimeisen päivän aikana on perä lähtenyt märässä juurakossa alta jo 3 kertaa. Nyt tekee jo niin kipiää, että on pakko saada uudet kumit alle. Mukana tulleet renkaat ovat "Schwalbe Nobby Nic, 29x2.25 TL Ready EVO Folding". Tää aihe on jo niin vanha, että tästä on vaikea poimia alkuperäisen otsikon mukaisia rengassuosituksia.

Sorry jos tää on toistoa, mutta voisko joku laittaa vielä kerran muutaman rengas suosituksen?

Nimimerkki: Toivottavasti Tahkolla ei sada

Shimaani
13.06.2013, 21.49
Ainakin 26" koossa ja Trail Xtreme version ChunkyMonkey (http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/TYOOCM29X24/on_one_chunky_monkey_29x24_tyre)ja Smörgasbord (http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/TYOOSM29X225/on_one_smorgasbord_29x225_tyre)on aivan hillittömän pitävät kumit. Eivät ole ihan kevyet mutta ei o hintaakaan hirmusti.

H. Moilanen
13.06.2013, 21.57
WTB:n Bronsonilla tuli viime kesänä kierrettyä Tahkon kuravellit ja Jämin hiekkaharjut. Toimi molemmissa olosuhteissa.

sundbjuk
14.06.2013, 06.54
Oisko yhdistelmä ChunkyMonkey eteen ja Smörgasbord taakse hyvä? Bronson oli näköjään saanut kehuja, vaikka joku olikin haukkunnut sen eturengas ominaisuuksia. Mun taidoilla renkaan paino ei ole suurin valintakriteeri.

Shimaani
14.06.2013, 07.12
^Sillä hinnalla ei tuu kauhiaa tappiota vaikkei toimisikaan, mun pitkäjoustojäykkäperässä on juuri tuo sekarengastus. Eikä muuten edes yritä lipsua.

sundbjuk
15.06.2013, 22.25
Kiitos nopeista palautteista - tilaus sisällä.

miku80
15.06.2013, 22.34
WTB:n Bronsonilla tuli viime kesänä kierrettyä Tahkon kuravellit ja Jämin hiekkaharjut. Toimi molemmissa olosuhteissa.

Koitinki just yks päivä etiskellä Bronsonin 2.3" am tcs-mallia jostain nettikaupoista muttei tuntunut netin syövereistä helposti löytyvän, että jos jollain on vinkkiä tai linkkiä laittaa niin arvostan?

itse itselleni vastaten (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=58702) ...

H. Moilanen
16.06.2013, 08.07
Koitinki just yks päivä etiskellä Bronsonin 2.3" am tcs-mallia jostain nettikaupoista muttei tuntunut netin syövereistä helposti löytyvän, että jos jollain on vinkkiä tai linkkiä laittaa niin arvostan?
Sportax, Suomi ja Tampere. Siellä on kattava valikoima WTB:n rengasta ja hintalappu kuluttajaystävällisellä tasolla. Verkkokauppa ei tällä hetkellä tunnista 2,3" versioita Ronsusta, mutta soittamalla varmaan osaavat kertoa tilanteen.

miku80
16.06.2013, 08.32
^ tattis, täytyy soitella ja kysellä..

HC Andersen
18.06.2013, 21.55
On Onen Smörgåsbord ja Chunky Monkey (Trail Extreme seoksella) teki lähtemättömän vaikutuksen tänään sateen kastelemassa metsässä, tajuton pito ja rullaavuus.

Kalliotamaani
11.07.2013, 01.41
Laatikollinen telaketjuja saapui, tässä painoja:

29x2,25 On-One Smörgåsbord, Enduro, 868g
29x2,25 On-One Smörgåsbord, Trail Extreme, 852g

29x2,4 On-One Chunky Monkey, Trail Extreme, 969g ja toinen samanlainen 936g.

Iso paha
12.07.2013, 10.05
On Onen Smörgåsbord ja Chunky Monkey (Trail Extreme seoksella) teki lähtemättömän vaikutuksen tänään sateen kastelemassa metsässä, tajuton pito ja rullaavuus.

Oli niin vakuuttava mainospuhe, että kun ko. renkaat ovat vielä nyt tarjouksessa niin oli pakko laittaa tilaukseen. Viime syksyn liukastelut (ensiasennus Rapid Robit alla) ottivat niin paljon päähän, että pyöräilyt jäivät tosi vähiin, jos nyt saisi pitävämpää kumia syksyksi alle.

Mika.t
12.07.2013, 14.09
Yhden lenkin ajanut noilla ononen renkailla. Olen kyllä tyytyväinen. Chunkymonkey on sen verran pullukka rengas että meni kivasti juurien ja kivien yli. On hintansa väärti.

Smo
13.07.2013, 16.10
Paljos porukat pitäny jäykkäperäsessä paineita jollai MK 2.4 tubeless (sisäkumilla) ja Nobby Nic 2.25 evolution takana ? itellä ollu 3 takana 2.5 edessä kun ei jaksa siirtymiä mutta varmaa joku 1.8 edessä 2.4 takana vois olla ? .. 75kg painoa rauhallista ajelua hissun kissun

Ainut päivä aikoihin ku kävin metässä oli just satanu ja prkle ku noi lipsu juurissa vaikka tiputin paineita hiha-arviolta pikkuse

Iglumies
13.07.2013, 16.34
Et varmasti tarvii yli 2 baaria metsässä, itse sisäkumeilla 90 kilosena riitti 1.8 metsässä, baariin mennessä einiintarkkaa:)

Smo
13.07.2013, 16.44
Voishan toi olla .. tottunu ajelee aika kovilla renkailla, kuivalla kelillä ok sateella ei jaksa normaalisti vaivautua

kolistelija
13.07.2013, 16.49
Kovaan renkaaseen tottuminen ei ole hyvästä. Jo kohtuulliset paineet toimii asvaltilla hienosti eikä sorra mutkissa. Ylipaineissa ei ole kovinkaan paljoa plussapuolia. Kokeile ja ihastu. Punputin mukaan lenkille ja kokeile kaikkea neurettavan löysästä hölmön kovaan.

Edit:
Ainiin. Nopynikki on suorastaan pöljän liukas rengas suomalaisessa maastossa. Saattaa toimia jossain Californiassa tjsp...

Smo
13.07.2013, 16.55
Joo NN on ihan PRKLeen liukas märällä .. taitaa olla yhtä levee ku MK 2.4 kattoo jos sais taakse mahtuu MK:n tai Gravityn ..

Shimaani
13.07.2013, 17.20
Nopinik on saippuoidun mateen massavalmistettu kopio. Smo on hyvä vaan ja pudottaa paineet pysyvästi sinne 1,4 - 1,6bar:in paikkeille. Tää ajaa 1,4barilla kelistä riippumatta ja sisäkumin kera. Ja nykyään ChunkyMunkki ja Voileipäpöytä -kombolla. Pitää ja rullaa.

Smo
14.07.2013, 02.38
No kai se on pakko sit vaa tyhjentää renkaita ja toivoo ettei tuu pitkää siirtymää rapakuntojuopolle .. kunhan pääsee takas kylille

CamoN
14.07.2013, 08.20
Täällä kun huudellaan näitä "ainoita ja oikeita" rengaspaineita kaikkien tietoon, voisi olla fiksua huudella samalla vähän taustatietoa. Esimerkiksi kuljettajan paino, minkälainen pyörä, kehän halkaisija, kehän leveys ja renkaan leveys. Eikä tee pahaa vaikka ilmoittaisi senkin onko omat paineet mitattu erillisellä painemittarilla, huoltoaseman kompuralla, omalla kompuralla, jalkapumpulla vai peukalotuntumalla.

Omissa renkaissa paine ei tipu alle 2,5 barin. Sisärenkaaton asennus, 100mm joustava XC-täpäri (ja ajot sen mukaisia), kuski ajovarusteineen 83-85kg, 29er kehät vain 19mm sisäleveydellä, renkaiden leveys 2.1" ja 2.0". Paineet asetettu omalla kompuralla.

Voi olla että olen vähän arkajalka, mutta nopeissa kaarroksissa tuolla 2,5 barillakin eturengas tuntuu epämääräiseltä kun kehät on vain 19mm leveät. Sen takia ei kehtaa tiputtaa, lisäksi olen aikaisemmin samalla pyörällä lommottanut nykyisten varakiekkojen kehät joissa olin silloin päällä 2.2" leveät renkaat 21mm sisäleveyksisillä kehillä. Paineet oli silloin syysliukkailla edessä 1,8 ja takana 2,0 barin luokkaa.

Että kovaa ajoa vaan itse kullekin.

Verska-Vesa
14.07.2013, 12.23
Omaan korvaan taas 2,5 bar kuulostaa kauhean kovalta ja 1,4 bar kauhean löysältä, oma kultainen keskitie menee siinä 1,8 - 2,2 bar välillä.
Ei välttämättä kannata muiden paineita kysellä, ajaa sillä mikä hyvältä tuntuu.

Smo
14.07.2013, 12.30
Joo se on mentävä koe-eläinpuistoon

Leku
21.07.2013, 19.19
EXO 2.4 ardentteja on hierottu louhikoissa niin suomessa ja ulkomailla, hädintuskin jää kosmeettisia jälkiä renkaan kylkiin.
Ajeltiin tossa viikolla st.Antonista seitsemän päivää Rivalle, mulla oli alla Ardentit ja tuli huomattua, ettei mulla tommonen Exo-kylki kestä edes tommosta xc ajoa. Vähänkään kun nostaa vauhtia alamäessä, niin jo alkaa liemet lentämään kylkien repaleista, yhden kerran meni puhki jopa suoraan kulutuspinnasta. Tiiä sitten mikä kestäisi, ei ainakaan contin vahvistettu kylkikään.

tmikko
22.07.2013, 21.57
Laatikollinen telaketjuja saapui, tässä painoja:

29x2,25 On-One Smörgåsbord, Enduro, 868g
29x2,25 On-One Smörgåsbord, Trail Extreme, 852g

29x2,4 On-One Chunky Monkey, Trail Extreme, 969g ja toinen samanlainen 936g.

Jatketaan listaa 26 tuuman versioilla:

26x2,25 On-One Smorgasbord, Trail Extreme, 796g
26x2,4 On-One Chunky Monkey, Trail Extreme, 806g

-Mikko-

Xizor
22.07.2013, 22.33
Mietin tässä jo syksyksi 29 täpäriin liukkaan kelin renkaita ja koska takahaarukka ei anna myöten 2.35 HD:lle, niin kuinkahan toimis niin villi vaihtoehto että eteen 2.4 Ardent ja taakse Beaver? :-)

sakuvaan
22.07.2013, 23.10
Beaver on hyvä, tosin sitä ei pienillä paineilla ajeta koska renkaan ilmatila on aika pieni, kyljet on kanssa aika paperia.

sakuvaan
22.07.2013, 23.11
Ajeltiin tossa viikolla st.Antonista seitsemän päivää Rivalle, mulla oli alla Ardentit ja tuli huomattua, ettei mulla tommonen Exo-kylki kestä edes tommosta xc ajoa. Vähänkään kun nostaa vauhtia alamäessä, niin jo alkaa liemet lentämään kylkien repaleista, yhden kerran meni puhki jopa suoraan kulutuspinnasta. Tiiä sitten mikä kestäisi, ei ainakaan contin vahvistettu kylkikään.

Minioni alle sit vaan.

Verska-Vesa
22.07.2013, 23.35
Eikai siinä exo-Minionissa ole yhtään sen paksumpi kylki kuin Ardentissakaan?

Leku
22.07.2013, 23.59
Mulla on, pitää mainita, melko leveät Enven kehät ja 2.2" Ardentit, millä yhdistelmällä reunanappulat eivät ole renkaan laitimmainen osa. Pitää kattoa miltä noi 2.4" Ardentit näyttävät, mutta kantatessa voi tilanne olla kumminkin kyljen kannalta sama. Hiukan pettynyt kyllä olin noiden EXOjen kestävyyteen silti, etenkään tommoista suoraan kulutuspinnan läpi puhkeamista ei tarvitsisi tulla, vaikka "vähän" kivikkoa olisikin. Eipä täällä Suomessa ole ongelmia ollut, joten jatketaan näillä nyt ainakin tämä syksy.

sakuvaan
23.07.2013, 02.14
Mulla on, pitää mainita, melko leveät Enven kehät ja 2.2" Ardentit, millä yhdistelmällä reunanappulat eivät ole renkaan laitimmainen osa. Pitää kattoa miltä noi 2.4" Ardentit näyttävät, mutta kantatessa voi tilanne olla kumminkin kyljen kannalta sama. Hiukan pettynyt kyllä olin noiden EXOjen kestävyyteen silti, etenkään tommoista suoraan kulutuspinnan läpi puhkeamista ei tarvitsisi tulla, vaikka "vähän" kivikkoa olisikin. Eipä täällä Suomessa ole ongelmia ollut, joten jatketaan näillä nyt ainakin tämä syksy.

2.2 ardent ja 2.4 ardent on ihan eri rengas.

Leku
23.07.2013, 10.12
Kai niillä on samanlainen runkorakenne, 2.4" on vaan vähän leveämpi ja korkeammat nappulat? Eipä tuota kestävyyttä oikein pääse käytännössä vertailemaan, kun kyse on kokolailla sattumanvaraisesta asiasta. Näkyy ne hajottavan renkaita DH ja Enduro touhuissakin, joten pitäisi vaan muistaa ajaa kaluston ehdoilla, etenkin tommosessa etappiajossa.

Se on vaan mielenkiintoinen juttu, millaista nuolenpäätä Dolomiiteilla maasta puskee. Semmosessa terävässä louhikossa kun rengasta ajaa kantillaan reunanappuloiden varassa, niin mun painolla + parin päivän tavarat selässä varmaankin mikä tahansa järkevällä vaivalla liikkuva rengas on kovilla.

AK-87
23.07.2013, 10.21
Kai niillä on samanlainen runkorakenne, 2.4" on vaan vähän leveämpi ja korkeammat nappulat?

Hmm... kyllä ne rengasvalmistajat tuppaa tekemään pikemminkin niin, että saman kokoisilla renkailla on sama runko, eikä niinkään saman nimisillä renkailla. Ja siis saman kokoisella tarkoitetaan tässä oikeasti saman kokoista, eikä nimelliskokoa...

sakuvaan
23.07.2013, 10.48
Kai niillä on samanlainen runkorakenne, 2.4" on vaan vähän leveämpi ja korkeammat nappulat? Eipä tuota kestävyyttä oikein pääse käytännössä vertailemaan, kun kyse on kokolailla sattumanvaraisesta asiasta. Näkyy ne hajottavan renkaita DH ja Enduro touhuissakin, joten pitäisi vaan muistaa ajaa kaluston ehdoilla, etenkin tommosessa etappiajossa.

Se on vaan mielenkiintoinen juttu, millaista nuolenpäätä Dolomiiteilla maasta puskee. Semmosessa terävässä louhikossa kun rengasta ajaa kantillaan reunanappuloiden varassa, niin mun painolla + parin päivän tavarat selässä varmaankin mikä tahansa järkevällä vaivalla liikkuva rengas on kovilla.

2.4 kyljet on paksummat ja mulla ei ole ole ollut tosiaan mitään ongelmia kylkien kestävyyden kanssa, just vähän aikaa sitten takarengas meni vaihtoon kun siitä tuli ajettua nappulat loppuun, samalla kumilla tuli ajettua pari ulkomaan reissua ja kotinurkilla usein kivisiä polkuja pitkin.

Leku
23.07.2013, 10.49
No voi olla tai olla olematta. Nämä kaksi mulla olevaa Ardenttikokoa tuntuvat olevan kyljiltään kuitenkin samanlaiset, vaikka tossa ylhäällä toisin kerrotaan.

jarit
24.07.2013, 10.57
Tarvitsisi hieman vinkkejä renkaaksi jossa on kestävät kyljet. Homman nimi on että 17v poikani joka saa ajattua ihan sekalaisessa ajossa kyljet repaleiseksi; langat tulevat läpi kumista koko kylkien alueelta säteittäisesti. Bronsonit kesti 4kk (talvi), Weirwolfit 4kk, Rocket Ron Evot 2kk ja Spessun Stumpjumperin voimansiirtoa korjataan melko usein. (Kaveri on yleisurheilija /kolmiloikkaaja jolla on kunnioitettavat reidet & pohkeet joita treenataan Spessulla & Tunturilla)
Juu, kyllä mä ostan renkaita nuorelle miehelle mielelläni, mutta meitä molempia nyppii kun joutuu noutamaan kaverin jostain reissusta autolla kotiin.

Vertti83
24.07.2013, 12.48
Riippuu toki minkälaista ajoa harrastaa ja minkälaisessa ympäristössä, mutta pyörästä päätellen jonkinsortin Traili ajoa, joten puhtaat DH renkaat dual-ply rungolla saattaa olla aika yliampuvia, joskin niissä kyllä kyljet varmaasti kestäisi. Sopiva kompromissi voisi olla esmes jotkin Maxxiksen LUST rungolla olevat renkaat, niissä on vähän jämympi runko joiden kyljet on ainakin omassa käytössä sietäneet kiviin hieromista varsin hyvin moniin muihin "saman kategorian" renkaisiin verrattuna. Myös uudet High Roller kakkoset 2.3" EXO Tubeless ready -rungolla(toki 27.5" koossa omat) vaikuttivat kyljiltään oikein hyviltä, tuntui ainakin näppituntumalta kyljet paksummalta kuin Minion 2.5" EXO ja Ardent EXOt 2.25" tai 2.4" kokoisina.

Jos nyt pitäisi lonkalta jotakin ehdottaa, niin Eteen 2.3" High Roller 2 EXO TL-ready, joko Maxxpro 60a seoksella tai jos haluaa enemmän pitoa niin sitten tyyriimpi 3C versio. Taakse joko samanlainen HR2, tai sitten paremmin rullaava 2.25" Crossmark LUST, joka siis ei luultavasti otsikon mukaiseen toimintaan ole paras vaihtoehto vaikkakin kuivalla toimii erinomaisesti...

Schwalbelta on tullut/tulossa tuo SuperGravity runkoisia renkaita, mutta niitä ei taida tällähetkellä olla saatavilla kuin 2.35" Hans Dampfia, joka saattaa olla trailiajoon kohtuu raskas. Jos ja kun joskus saavat Rock Razoria kauppojen hyllyille asti niin se voisi olla varsin mielenkiintoinen rengas...

Grr
24.07.2013, 14.06
Ardentti
Itsehän ajan varovasti ja vain kotimaassa. Takana 2.4 EXO Ardenttia sai paikata noin kerran kuussa kyljistä kun kivet hiersi läpi ja satunnaisessa kohtaa kautta tulee tappajasepeli kulutuspinnasta läpi niin rajusti että kumi on vaihtokamaa. Edessä kestää hyvin. Vastaava HighRoller II kestää jostain syystä paaaljon paremmin vaikka onkin pienempi rungoltaan & ilmatilaltaan.

Jos Spessun SX runkoiset renkaat rullais yhtään paremmin, ajaisin niillä. Mutkun ei niin tän hetken valinta otsikon kelille takakumiksi on DHF 2.5 tai HR II 2.4 3C seoksella. Eteen Onza Greina DH.

H. Moilanen
24.07.2013, 15.18
Continentalin Protection renkaissa suojaus menee myös kyljissä. Kestäisiköhän sellainen yhtään paremmin?
Toinen vaihtoehto on oikea tubeless-renkula.

sakuvaan
24.07.2013, 15.34
Tarvitsisi hieman vinkkejä renkaaksi jossa on kestävät kyljet. Homman nimi on että 17v poikani joka saa ajattua ihan sekalaisessa ajossa kyljet repaleiseksi; langat tulevat läpi kumista koko kylkien alueelta säteittäisesti. Bronsonit kesti 4kk (talvi), Weirwolfit 4kk, Rocket Ron Evot 2kk ja Spessun Stumpjumperin voimansiirtoa korjataan melko usein. (Kaveri on yleisurheilija /kolmiloikkaaja jolla on kunnioitettavat reidet & pohkeet joita treenataan Spessulla & Tunturilla)
Juu, kyllä mä ostan renkaita nuorelle miehelle mielelläni, mutta meitä molempia nyppii kun joutuu noutamaan kaverin jostain reissusta autolla kotiin.

Renkaat jotka on hylkineet kylkien kulumista kankaille eniten on mulla olleet nimenomaan maxxiksen kumit, jos ajaa paljon todella matalilla painella ja korkean TPI'n renkailla niin kyljet menee rumiksi nopeasti, yleensä jos on korkea TPI lukema, kyljessä on vähemmän kumia, enemmän punosta, renkaissa joissa on kylkivahvistusta (EXO, protection, whatnot) yleensä kestävät kyljistä paremmin, näistä parhaiten oikea UST kumi koska siellä on paljon kumia että ilmat pysyy sisällä.

kh74
24.07.2013, 15.50

Laita Rocket Ron Evo SnakeSkin.

Mulla toistaiseksi vaan hyviä kokemuksia. Ei tunnu paljon tahmeammaltakaan se verrattuna ohuempikylkiseen versioon. Ilmeisesti siinä on vaan maltillisesti kylkiin lisätty suojausta, ja kulutuspinta on "tavallinen" notkea. Contin Protection mallin kyljet kestää takana ikuisesti mulla ainakin, mutta vähän semmonen fiilis tuli että sillä ei oo enää kiva ajaa, kun oli tottunut hyvään rullaavuuteen ilman suojausta. Siinä voi olla että on lisätty ainetta sinne kulutuspinnan allekin. Arvailua vaan tämä siis.

jarit
24.07.2013, 16.42
Kiitos vastanneille.
Noita Rocket Ron EVo Snakeskinejä mietin hetken aikaa, mutta kun poitsulla ja itselläni on ollut parit huonot RN kokemukset perättäin, ajattelin äänestää lompakolla.
Käväisin Foxcmpissa Tommin juttusilla ja hän teki yllättävän ehdotuksen jota päätin testata:Onza Ibex FR, 2.25, ja 120tpi kevlar kylkisenä. Linkki alla. Täytyy pari päivän sisällä ajaa tyypit noista renkaista ihan mielenkiinnon vuoksi.
www.onzatires.com/21-1-IBEX-FR.html

ilkkaluukkonen
24.07.2013, 17.55
Ihan hyvä rengas tuo Ibex on ainakin 2.4" taittuvana versiona. Fiilispohjalta mutulla heittäisin myös, että hieman kovemmat paineet saattaisi säästää kylkeä?

jarit
24.07.2013, 20.10
Ihan hyvä rengas tuo Ibex on ainakin 2.4" taittuvana versiona. Fiilispohjalta mutulla heittäisin myös, että hieman kovemmat paineet saattaisi säästää kylkeä?
Kyllä, nimenomaan nuo matalat paineet ovat merkittävä tekijä ongelmassa. Rengas pääsee tuolloin kiertymään ja langat tulevat läpi kyljistä.
Olen tästä maininnut juniorille muutaman kerran.... :)

Tebb0
26.07.2013, 11.52
Nobby Nicin kyljessä on sormen mentävä reikä. Pitäisi mahdollisimman yleispätevät ja rullaavat kumekset pistää 26" alle. Tykkään päästellä pitkiä hiekkatielenkkejä, mutta en myöskään kovin varovaisesti aja kivikossa. Onko tuo Racing ralph 2.25 leveänä oikea valinta? Snakeskin vai ilman?

Mitenkäs vaihtoehtoisesti tämä setti http://www.bike-discount.de/shop/k3/a67530/x-king-racesport-22-special-package-incl-2-inner-tubes.html ei ainakaan hinnalla olisi pilattu?

Tubeless kiinnostaisi myös kokeilla, mutta crossridet ei ilman säätämistä mene tubeless-muotoon, joten taidan sen suosista unohtaa.

jukra
26.07.2013, 13.43
Tykkään päästellä pitkiä hiekkatielenkkejä, mutta en myöskään kovin varovaisesti aja kivikossa.

Mitenkäs vaihtoehtoisesti tämä setti http://www.bike-discount.de/shop/k3/a67530/x-king-racesport-22-special-package-incl-2-inner-tubes.html ei ainakaan hinnalla olisi pilattu?

En suosittele em. spekseillä, X-kingissä ei kestä kyljet. Keväällä vaihdoin tekstiksi X-kingit alle (yleensä ajan Rocket Roneilla), ajettu laajavuoren marttacupin kisa, tahko 180km ja kyljet on ihan finaalissa vaikka kulutuspinta on ihan priimaa vielä. Vertailukohtana Rocket Ronit jotka kestää helposti koko kauden kisat ja lenkit. Rocketeista antautuu reunanappulat ennenkuin kyljet on siinä kunnossa.

Xizor
08.08.2013, 11.03
En nyt jaksa kahlata ketjua taaksepäin, mutta jos HD:ta meinaa syksyn märille keleille, niin kandeeko suosiolla laittaa molemmat Trailstar- seoksella vai eteen Trailstar ja taakse Pacestar?

miku80
08.08.2013, 11.46
Itellä trail-/pacestar setti ollu viime syksyn ja kevään märillä ja kyllähän tuokin toimiva setti on joskin trailstar takanakin tarjois enemmän pitoa.. eikös hanssia ole nykyään vertstarinakin..

grebe
08.08.2013, 11.57
Kiitos vastanneille.
Noita Rocket Ron EVo Snakeskinejä mietin hetken aikaa, mutta kun poitsulla ja itselläni on ollut parit huonot RN kokemukset perättäin, ajattelin äänestää lompakolla.
Käväisin Foxcmpissa Tommin juttusilla ja hän teki yllättävän ehdotuksen jota päätin testata:Onza Ibex FR, 2.25, ja 120tpi kevlar kylkisenä. Linkki alla. Täytyy pari päivän sisällä ajaa tyypit noista renkaista ihan mielenkiinnon vuoksi.
www.onzatires.com/21-1-IBEX-FR.html
Onko tyypit otettu? On kyllä tuo Ibex omaan ajoon ihan sopiva. Harmillista vaan, että takakumin reuna veltostui ja tuli yli laidan. Litkuilla siis ajellaan.

JK71
08.08.2013, 12.05
Itellä trail-/pacestar setti ollu viime syksyn ja kevään märillä ja kyllähän tuokin toimiva setti on joskin trailstar takanakin tarjois enemmän pitoa.. eikös hanssia ole nykyään vertstarinakin..

Täällä myös ollut trailstar / pacestar -setti alla ja hyvin riitti pito syksyllä.

Ainoa urputuksen aihe on että takana loppuu sivuttaisissa röykyissä vähän turhan usein tila haarukasta (Trek Fuel EX9), mutta se on pyörän mitoituksesta kiinni (kiekot on tsekattu). Eli olisiko ehdotuksia vähän kapeammaksi takarenkaaksi HD:n pariksi? Esim. uusi Nobby Nic 2.25" Trailstarina? Preferenssinä pitävämpi rengas edessä.

Xizor
08.08.2013, 13.06
Täällä myös ollut trailstar / pacestar -setti alla ja hyvin riitti pito syksyllä.

Ainoa urputuksen aihe on että takana loppuu sivuttaisissa röykyissä vähän turhan usein tila haarukasta (Trek Fuel EX9), mutta se on pyörän mitoituksesta kiinni (kiekot on tsekattu). Eli olisiko ehdotuksia vähän kapeammaksi takarenkaaksi HD:n pariksi? Esim. uusi Nobby Nic 2.25" Trailstarina? Preferenssinä pitävämpi rengas edessä.

Nobby Nic Trailstar olis varmaan kans taakse ihan ok, mutta mun tapauksessa rengaskoko on 29 ja NN:ää saa Trailstarina vaan 26- koossa. Ehkä parempi tosiaan lähteä koittamaan trailstar / pacestar- setillä kuinka pito riittää. :)

jan52
08.08.2013, 17.39
mun tapauksessa rengaskoko on 29 Ehkä parempi tosiaan lähteä koittamaan trailstar / pacestar- setillä kuinka pito riittää. :)

Itellä oli Trailstar HD viime syksynä edessä ja takana. Takarenkaa tarjosi erinomaista pitoa joka tilanteessa, mutta edessä ei kyllä ainakaan vauhdikkaammassa ajossa ollut riittävästi pitoa juurakoissa. Tänä syksynä ajattelin kokeilla edessä uutta Magic Marya, kunhan tulisi joskus myyntiin. Kaikki siis 29 koossa.

miku80
08.08.2013, 21.37
oikeen kun liukkaaksi käy niin olen heittäny trailstar hanssin taakse ja vertstar muddy maryn eteen ja voila...

HC Andersen
08.08.2013, 21.43

On-one Smörgåsbord 2.25" TrailExtreme seoksella on soiva peli, eikä maksa paljoa.

Tank Driver
08.08.2013, 22.03
Onko joku nostellut Minion DHF Supertacky USTia vanteelle sisurin kanssa? Ei tahdo onnistua edes saippuan ja rasvan kanssa. Mahdotonta?

edit: Kyseessä 2.5" leveä rengas.

kanttiinin tollo
12.08.2013, 09.34
Joko nousi Minion?

Totanoin, puhutaanko tämän ketjun alkupuolella Made in India Rubber Queeneista kun 2,4" renkahia mainitaan? Mummiälest siinä ei ole kauhean optimaalinen pito märällä kalliolla. Ihan jos vaikka Halon Twin Railiin vertaa. Mummiälest toi on jotenki niinku heikko suoritus joko intiaaneilta, minulta tai Continentalilta. Maxxis 70A on super kompoundi märällä tähän Rq:n verrattuna.

Mikä maksaa, myynkö pyörät kun en enää osaa? Hauska luistinhan tuo, ei siinä mitään, mutta emmä kyllä ehkä alamäkeen tän kanssa halua. Kalliolla toki pystyy satulassa istuen sudittelemaan suht vaivattomasti kun antaa mennä vaan, komiasti lyö tyhjää. Seuraavaksi arabiympyröitä opettelemaan tjsp. Kadullakin saa märällä kelillä v-jarrulla takarenkaan kevyellä painalluksella lukkoon. Juurakkoisemmassa alamäessä v-jarru oli ehkä jopa hiukan liian tehokas tälle renkaalle!!wtf? Odotin siis edes Maxxis 70A veroista suoritusta tältä kumeelta, mutta eipä se oikein kyllä siihen kykene. Luultavasti en vaan enää osaa. Noh, lukotellaan kestopäällysteellä pas2 jos ei muuten, onhan sekin muka välillä hauskaa.

H. Moilanen
12.08.2013, 10.35
Made in India Continentalit on aina saippuakumia. Black Chili gummit tehdään nahkahousumaassa ja pito on aivan toiselta hehtaarilta.
Tästä (http://www.conti-online.com/www/bicycle_de_en/themes/mtb/downhill_freeride/rubber_queen_en.html) voi tarkistaa mitkä versiot ovat mistäkin kotoisin.

marco1
12.08.2013, 10.46
Luin omat vastaukset tästä ketjusta noin 5v ajalta ja suurimman osan vois poistaa vanhentuneina tai muuten turhana.

Tämän syksyn vinkki yleisajeluun olisi ehkä On-onen Chunky Monkeyt pehmeämmällä seoksella, ei täydelliset mutta halvat ja toimivat gummit.
Muuten ei oikein ole kovin ihmeellisiä renkaita näkynyt paitsi ehkä Bontragerin uudemmat XR4:set näytti kuvioltaan viksuilta. Tosin niissäkin on huonompi vanha malli vissin saman niminen kuin uusi hyvä. Michelinin maastorenkaiden nimivastaavan voisi myös upottaa Välimereen, eihän noista malleista ota kukaan selvää.

kanttiinin tollo
12.08.2013, 10.59
Juu siis enhän mie mustaa chiliä kaivannut, jotain kivasti (=suhteellista) rullaavaa märkäpidoltaan Maxxis 70A tyylistä "kovanappula" rengasta vähän raffimmalla kuviolla ja vahvemmilla kyljillä oli hakusessa. Tämä RQ oli ainakin selvä huti muilta osin kuin nuo kyljet, ne saattaisivat jopa riittää, ja onhan tuo renkaan kokokin ihan ok.

On muuten 31km ajoa takana tällä ja kohta lähtee keskeltä nappulaakin jo irti :D kun olen yrittänyt hankkia pitoa renkaaseen "vähän" normaalia kuluttavammalla ajotyylillä edeten.

scf_
12.08.2013, 11.38
Juu siis enhän mie mustaa chiliä kaivannut, jotain kivasti (=suhteellista) rullaavaa märkäpidoltaan Maxxis 70A tyylistä "kovanappula" rengasta vähän raffimmalla kuviolla ja vahvemmilla kyljillä oli hakusessa. Tämä RQ oli ainakin selvä huti muilta osin kuin nuo kyljet, ne saattaisivat jopa riittää, ja onhan tuo renkaan kokokin ihan ok.

On muuten 31km ajoa takana tällä ja kohta lähtee keskeltä nappulaakin jo irti :D kun olen yrittänyt hankkia pitoa renkaaseen "vähän" normaalia kuluttavammalla ajotyylillä edeten.
Tais käydä niin, että se mitä haettiin tai odotettiin ja tuote, joka hankittiin odotuksia vastaamaan ei ihan kohdanneet, mitä lainatusta ja aiemmasta tarinasta ja renkaan tuotetiedoista voi arvailla. Hankalaahan se on, vaikka kovasti haluttaisi, lisätä tuotteisiin, esim. renkaaseen, ominaisuuksia, jota siinä ei alunperinkään ollut (puhumattakaan eri valmistajan tuotteen ominaisuuksista), vaikkapa nyt kerrotulla ajotyylillä :D Myy pyörät ;)

PaH
12.08.2013, 11.42
...
Tämän syksyn vinkki yleisajeluun olisi ehkä On-onen Chunky Monkeyt pehmeämmällä seoksella, ei täydelliset mutta halvat ja toimivat gummit.
Muuten ei oikein ole kovin ihmeellisiä renkaita näkynyt paitsi ehkä Bontragerin uudemmat XR4:set näytti kuvioltaan viksuilta. Tosin niissäkin on huonompi vanha malli vissin saman niminen kuin uusi hyvä. Michelinin maastorenkaiden nimivastaavan voisi myös upottaa Välimereen, eihän noista malleista ota kukaan selvää.

Sankimankit on ihan ok, kummiseos on hyvä mut nappulat hiukka liika viistot joten pikkuisen pidossa antaa tasoitusta.
Mullon noita Bontraakereita ajossa XR1 / XR3 ja toi uusin XR4 kans. Mieluummin noilla olen ajellu kun vaikkapa uusilla maksis-poksis- kumeilla, XR3 pesee tuoreen Ikonin mennentullen. XR4 kesti puolitoista viikkoa takana alppilan alamäkiränneissä ilman probleemoja, en hennonu vaihtaa räädimpään kun pelas niinkin hyvin.

Mutta kun niitä ihmeellisiä kumeja kyseltiin niin mun äänet menee WTB:n Vigilante AM:lle (TCS-versio), joka vastaa lähinnä hansdamppia ja Kendan Nexcavatorille. Paskojen kumien kategoriaan menee sit aineskin Ardent Race ja noi uudet Mikkeliinin Wild`nGripit. Ny testissä on spessun ground control ja onzan ibex fr, kummoisia hurraa-huutoja ei kumpikaan oo vielä aiheuttanu.

kanttiinin tollo
12.08.2013, 14.36
Tais käydä niin, että se mitä haettiin tai odotettiin ja tuote, joka hankittiin odotuksia vastaamaan ei ihan kohdanneet, mitä lainatusta ja aiemmasta tarinasta ja renkaan tuotetiedoista voi arvailla. Hankalaahan se on, vaikka kovasti haluttaisi, lisätä tuotteisiin, esim. renkaaseen, ominaisuuksia, jota siinä ei alunperinkään ollut (puhumattakaan eri valmistajan tuotteen ominaisuuksista), vaikkapa nyt kerrotulla ajotyylillä :D Myy pyörät ;)

No ei voi ainakaan sanoa, että rima olisi ollut korkealla kun Maxxiksen huonoimman ensiasennusrenkaissa käytetyn kumiseoksen tasoiseen pitoon oli tavoite päästä. Mut onhan se niinkin, ettei kaikki valmistajat välttämättä siihenkään pysty. Melkein minkä tahansa muun olisi ilmeisesti voinut ottaa paitsi Continentalin. Siis, että violetti kopottunut kulunut Twin Rail parempi pidoltaan. Onhan tuo nyt paremman luokan vitsi. :D

ErnoNykanen
12.08.2013, 21.49
@PaH
ootko mitä versiota käyttänyt bontragereista? Itellä on XR1 sillä keskimmäisellä eli vissiin expert-seoksella ja eiliseen asti olin ollu ihan tyytyväinen märän kelin ajoon, mutta nyt jotenkin jäi kallioilla sutimaan. Vähän eli pari psi oon kyllä paineitakin nostanut rengasrikon jälkiseurauksena, että ehkä silläkin on osuutensa asiaan.

PaH
13.08.2013, 07.58
^ mun XR-sarjan pontraakkerit on kaikki TeamIssue-versioita. XR1 on liika sliksi märälle, kitka kun vähenee tarttee nappulasta apuja.

Tank Driver
13.08.2013, 09.13
Joko nousi Minion?

Ei.

Tilasin sisuriversiot. Tossa ois kaks ustiminionia ja stänin tubeleksisetti melko edukkaasti lähöillään.

sakuvaan
13.08.2013, 11.03
Ei.

Tilasin sisuriversiot. Tossa ois kaks ustiminionia ja stänin tubeleksisetti melko edukkaasti lähöillään.

Hetkinen, yritit nostaa kumit stanin kumilärpäkkeiden kanssa?

Jos näin, en yhtään ihmettele ettei toiminut :) menee vähän naftiksi tila saada HR UST ylös rim strippien kanssa, tähän lisätään vielä HR'n suht jöötit kyljet joka ei kyllä helpota asiaa yhtään.

Pelkän teipin kanssa vois toimia.

Tank Driver
13.08.2013, 11.58
Toimisko? Nyt ei jaksais kekkuloida enää yhtään, ajaminen on paljon hauskempaa.

Mätlokki
13.08.2013, 12.28
Mikä ois oikea rengasvalinta Tahkon 120 kilometrille märällä kelillä?

sakuvaan
13.08.2013, 12.55
Toimisko? Nyt ei jaksais kekkuloida enää yhtään, ajaminen on paljon hauskempaa.

Riippuu tietty mikä vannekehä on käytössä...

Tank Driver
13.08.2013, 13.10
Superstar DH

JackOja
13.08.2013, 15.13
...spessun ground control ja onzan ibex fr, kummoisia hurraa-huutoja ei kumpikaan oo vielä aiheuttanu.

Onks Ground Controlissa mitään hyvää? Meinasin kotimatkalla hakea tuollaiset 29erin syyskumeiksi BikeCompanystä ku RalliRanet lipsuu.

PaH
13.08.2013, 15.36
Onks Ground Controlissa mitään hyvää? Meinasin kotimatkalla hakea tuollaiset 29erin syyskumeiksi BikeCompanystä ku RalliRanet lipsuu.

29-tuumaisesta ei kokemusta, mut tosa 26" notkupyörässä aineskin mulla tarttee ohkaisten ja vetkujen kylkiensä takia sellaiset paineet (~2bar) takana et vetopito kovemmilla kanteilla (juurekset, kivekset ja kallionkyljet) on heikohko, sutii. Eessä en aio ees kokeilla kun nappula ei ou miunmaun mukainen siihen päähän.

JackOja
14.08.2013, 08.27
Jaa... eihän tuo sitten juuri kummemmalta kuin RalliRane kuullosta.

Tarvinnee harkita jotain ihan muuta (Ardent, Nevegal, Rampage, joku Contin BlackChili)... 2.4" Ardenttia sais näköjään Yläfemmasta hyllystä, hmmm...

IncBuff
14.08.2013, 20.54
Pitäis 29eriin hommata ralliranejen kaveriksi pitävämmät kumit syksyn kosteille. On-Onen Smorgosbordille ei taida löytyä voittajaa hintalaatu-suhteessa?

Pexxi
15.08.2013, 20.01
Pitäis 29eriin hommata ralliranejen kaveriksi pitävämmät kumit syksyn kosteille. On-Onen Smorgosbordille ei taida löytyä voittajaa hintalaatu-suhteessa?Samaa vähän suunnittelin 26:een, onkohan jollain kokemusta tosta Trail-mallista? Aattelin sen laittaa taakse jos kestäisi paremmin kulutusta ja eteen sitten Trail Extremen. Huonompi suojaus kai kyljissä Trailissa mutta eipä taida itsellä olla sen suhteen ongelmia. Vai onko ihan hölmö suunnitelma?

Roces
15.08.2013, 21.41
Contin X-King 2,25 29eris ei ainakaan pidä märällä juuri yhtään. Itellä oli ne alla Tahkolla ja tokalla kiekalla loppui pito teknisemmillä osuuksilla, kun sade kasteli reitin. Rocket Ron takana ja Racing Ralph edessä pitäny märällä hyvin. Näin siis 29eris. Syyskumeiksi testiin tulee itelle Maxxiksen Ignitorit, näyttää ihan lupaavalta nekin märän kelin renkaiksi.

Mika K
15.08.2013, 22.29
Otatte ne Ardentit ja se on siinä.. :)

wibzu
16.08.2013, 08.17
Kokemuksia On-One Smorgorsbordista & Chunky Monkeystä, molemmat trail extreme malleja litkutettuna: jäykät kyljet joten voi ajaa todella matalilla paineilla. Pito hyvä ja looginen, ei siis lähde heittämällä alta. Ainakin Chunky Monkey menee aika helposti tukkoon mudasta ja vaatii jonkin verran vauhtia puhdistuakseen. Rullaavuus odotettua heikompi tosin eipä nuo kelitkään kauhean nopeat ole olleet.

Xizor
16.08.2013, 21.30
Eka lenkki ajettu Trailstar HD:llä (29x2.35) ja ihan mukavasti noi pitää ja sitten jos lähtee alta niin aika sivistyneesti kuitenkin.

Ehkä vähän parempi pito kuin 2.4:lla Ardentilla, mutta myös vähän huonommin rullaa johtuen tahmeammasta seoksesta?

Mutta muuten vaikuttaa aika asialliselta syysrenkaalta. Arvatenkin näihin verrattuna 2.25 Rocket Ronit oli märässä mettässä ihan saippuanpalat. :-)

kanttiinin tollo
17.08.2013, 10.50
Ei ne mitään nappulat irtoo. Ne vaan murenee. Pahalta näyttää, että voi joutua jopa sen 300-400km ajelemaan ennen kuin on finaalissa.

Se hyvä huonossa renkaassa on, että nyt voi huoletta ajaa kaikki teollisuusromuläjätkin yms mitkä yleensä jättää ajamatta. Ne kun tuollaiset helposti repii renkaan pilalle. Toivossa on hyvä elää.

Rattikelkka
18.08.2013, 19.51
Iltaa. Meikäläinen on nyt päästellyt onnellisena 29-tuumaisella Canyon AL nerve 8.9:llä 700km kesäisiä kuivia polkuja ja edessä oleva Schwalben Rocket Ron sekä takana oleva Racing Ralph ovat toimineet hyvin. Nyt sateisten päivien jälkeen on ollut polut kosteita ja voin sanoa että ajo poluilla on muuttunut todelliseksi tuskaksi. Mielestäni kummassakaan renkaassa ei ole pitoa juurakossa ja kosteilla kivillä juuri nimeksikään vaan jatkuvasti pitää pysähdellä ja luiskahdella sivuttaissuunnassa. Nyt on jo parit leikkaushaavat tulleet renkaiden sivuihin ja jos tätä jatkuu niin jokaisen ajon jälkeen pitää alkaa paikkailla näitä makkarakuoren ohuita Ronien/Ralphien reunoja.

Jokohan nuo ice spiker pro:t pitäisi laittaa alle jos ne vaikka tarjoaisivat nastoitettuna renkaina parempaa pitoa syksyn polkuihin :) ?

Koska ajoni ovat pääosin pelkkää polkua kävely/juoksunopeuksilla niin mitkähän 29-tuumaiset renkaat tarjoaisivat maksimaalisen pidon ? Schwalben 29-myyntivalikoimasta puuttuvat maksimaalista pitoa tarjoavat fat albertit / muddy maryt / dirty danit ja Big Bettyt joten vaihtoehdoiksi jäänee No-Onen Smörgåsbordit ja jotkut Mountain Kingit renkaat vai toisivatko nuo Schwalben Nobby Nicit tai Hans Dampfit oikeasti selkeää parannusta liukaskeliharjoitteluni vähentämiseksi ?

Juha Jokila
18.08.2013, 20.24
Jokohan nuo ice spiker pro:t pitäisi laittaa alle jos ne vaikka tarjoaisivat nastoitettuna renkaina parempaa pitoa syksyn polkuihin :) ?

Eipä taida nastat kauaa pysyä, jos juurakoa ja kivikkoa ajat. Ne on tarkoitettu vain talvikeleille.

Maxxisksen kumit on pitänyt Schwalbea ja Contia paremmin märässä.

miku80
18.08.2013, 20.54
Hans Dampf toimii ihan ok märällä kunhan on trailstar seoksella.. Pacestar on suht liukas märällä..

zeizei
19.08.2013, 08.06
Kyllä Hanssi tarjoaa kaksysinä trailstarina jo merkittävän parannuksen noihin xc-renkaisiin verrattuna märälle. Myös maxxis ardent pelittää hyvin isopyörässä syksyllä, varsinkin edessä.

Rattikelkka
19.08.2013, 09.45
Selvä. Tilaan tuollaiset maxxisin ardentit. Meneeköhän al nerveen 2.4 tuumaiset renkaat vai ostanko suosiolla nuo 2.25 tuumaisena ettei ala harmittaamaan? 2.4 tuumainen tarjoaisi vielä pienen lisäpidon?

miku80
19.08.2013, 09.59
2.4":ssä on reilummat nappulat ja muutoinkin tuntuu ihan eri renkaalta ajossa.. Pistä 2.4" eteen ja 2.25" taakse jos epäilyttää tuo tire clearance...

JackOja
19.08.2013, 10.05
Oliko joku Ardent-versio, jota on hankalampi litkuttaa kuin muita? Tiivistyykö kaikki normi taittuvat iisisti vai kannattaisko ottaa TLR-versio?

sakuvaan
19.08.2013, 10.33
Yhtä helppoja kaikki.

ellmeri
19.08.2013, 10.48
Oliko joku Ardent-versio, jota on hankalampi litkuttaa kuin muita? Tiivistyykö kaikki normi taittuvat iisisti vai kannattaisko ottaa TLR-versio?

TLR-wersio,mulla pelittäneet hyvin jo vuoden eikä tarvii pumppailla kuin korkeintaan kerran kuukauwessa.:D

HC Andersen
19.08.2013, 10.51
Jos ulkomailta haluaa tilata niin on-onen smörgåsbord ja chunkymonkey löytyy myös 29" koossa, Trailextreme seoksella ne on pirun hyvät ainakin 26", hakkaa imho Ardentit 6-0. Ardenteista kun mun mielestä puuttuu sivuttaispito kaltevalla pinnalla lähes täysin, tämä siis mun mielipide 2,4" 26" Ardentista.

JackOja
19.08.2013, 10.55
^oon kattellut... mutta kun ne on niin saakutin painavat!?

Kyllä mulle joku 800g+jotain pientä alkaa riittää :)

miku80
19.08.2013, 11.14
Jos haluu ardentiin vetopitoa enemmän nii kääntää väärinpäin pyörimissuunnan ja voila.. Ardentin kanttipidossa on yhdessä kohtaa katve mikä korjaantuu kallistamalla lisää tai nostamalla takaisin pystyynpäin..

Hardza
19.08.2013, 12.25
Huh huh, eilen tuli liukastateltua märässä juurakossa Nobbyillä ja äkkiä pitää päästä kyllä eroon noista. Kuivassa kivikossa noi kyllä menee, mutta ei enää millään. Muutamia sivuja selailin, niin yksi kova valintako olisi "On Onen Smörgåsbord ja Chunky Monkey"
Noitten sivuilta ilmeisesti voi tilailla noita suomeen, vai onko jotai tietty nettikauppaa? Onko mitä muita ehdotuksia syksykelin liukkaille?

jaksu
19.08.2013, 13.02
Meikä tilasi Schwalben Hanssit TrailStar-seoksella koossa 29*2,35" ja lisäksi litkutusvermeet. Toivottavasti pääsee viikonloppuna jo testailemaan.

t-man
19.08.2013, 13.03
Contin X-King 2,25 29eris ei ainakaan pidä märällä juuri yhtään. Itellä oli ne alla Tahkolla ja tokalla kiekalla loppui pito teknisemmillä osuuksilla, kun sade kasteli reitin.

Ei pidä märällä myöskään 26-koossa, ei sitten millään...ohuimmat nevegalit (DTC 1.95 ja 2.25) sen sijaan pitävät ällistyttävä hyvin kivikoissa ja juurissa märälläkin. Paineita oon pitäny 2.2-2.4 (70 kg kuski). Alemmas jos tiputtaa niin eteneminen asfaltilla on aika tahmeaa reunanappuloiden kontaktin vuoksi :)

H. Moilanen
19.08.2013, 13.55
Onko mitä muita ehdotuksia syksykelin liukkaille?

WTB Bronson. Jos 26" koossa haet, niin ota 2,3" leveä ja "Race" malli. Asentuu ilman sisäkumia ja kumi on hieman pehmeämpää kuin kapeammassa versiossa.

VanhaPate
19.08.2013, 17.43
Huh huh, eilen tuli liukastateltua märässä juurakossa Nobbyillä ja äkkiä pitää päästä kyllä eroon noista. Kuivassa kivikossa noi kyllä menee, mutta ei enää millään. Muutamia sivuja selailin, niin yksi kova valintako olisi "On Onen Smörgåsbord ja Chunky Monkey"
Noitten sivuilta ilmeisesti voi tilailla noita suomeen, vai onko jotai tietty nettikauppaa? Onko mitä muita ehdotuksia syksykelin liukkaille?

Tuolta On-One.co.uk sivulta olen itse ne tilannu mutta jostain syystä just nyt ne sivut ei ainakaan mulla toimi kunnolla. Vika voi olla munkin päässä (tai päässä nyt varmasti on vikaa).

sakuvaan
19.08.2013, 17.53
^oon kattellut... mutta kun ne on niin saakutin painavat!?

Kyllä mulle joku 800g+jotain pientä alkaa riittää :)

2.4 ardentti 29erina on tosi hyvä hinta-laatusuhteeltaan, 2.1 beaverit laitoin alle vasta siinä vaiheessa kun piti ajaa napoja myöten mutavellissä.

Aiemmin ajoin vain tupla ardenteilla, nyt mulla on takana ikoni kun on vähänkään kuivempaa ja kun kunnon mutakelit alkaa laitan ardentin takas taakse.

HC Andersen
19.08.2013, 18.04
Tuolta On-One.co.uk sivulta olen itse ne tilannu mutta jostain syystä just nyt ne sivut ei ainakaan mulla toimi kunnolla. Vika voi olla munkin päässä (tai päässä nyt varmasti on vikaa).

Kokeile toista selainta, auttoi ainakin mulla.

VanhaPate
19.08.2013, 18.09
Kokeilin kahdella eri selaimella eikä auttanut mutta nyt näkyy toimivan, siitä huolimatta epäilen tätä meikäläisen päätä.

Rattikelkka
19.08.2013, 20.31
On-one.co.uk:n sivuilla ei näytä tänään illalla toimivan ollenkaan tuo paypal-maksutapa. okay ja cancel-painikkeet näkyvät mutta niitä ei voi painaa. Visalla osto onnistuu.

Edit: Paypal toimii kun vie hiiren painikkeiden yläpuolelle :)

Tuli tilattua 2.4-tuumainen Chunky Monkey eteen ja taakse 2.25-tuumainen voileipäpöytä. Eiköhän noissa ole pito parempi ja jos ei niin kuluttelen sitten ensi kesänä nuo loppuun.

Hardza
20.08.2013, 07.30
Laitoin samat nakit tulemaan, ero NN:n jälkeen tulee toivottavasti olevaan merkittävä märällä juurakolla =)

Rattikelkka: Mulla näkyi ainakin toi paypal ihan oikein.

syklopaatti
20.08.2013, 08.38
Minä oon jotenkin tullut siihen tulokseen ,että rullaavuus merkitsee pitoa enemmän myös syksyllä ainakin takarenkaassa.
Kivempi ajaa kun pyörä rullaa edes jotenkin. Eteen tietenkin jotain pitävämpää.

Minun kunnolla, pyörällä ja taidoilla kun ei mitään pystyjyrkkää ja teknistä kallionousua ajeta kuiteskaan niin tärkeintä on ,että renkaassa on edes kohtuuhyvä jarrutuspito.
Sitäpaitsi yllättävät sivuluisut ja nuljahdukset pitävät kuskin skarppina.;)

Meinasin koko syksyn ajaa Larssen TT 2,35 60a takana ja spessun butcher edessä. Jos on liian jännää niin on mulla 2,35 highroller 60a varalla.
Sitä huonommin rullaavaa rengasta en alle laita jos pitää lenkkiä polkea. Hissihommat erikseen.

Kemizti
20.08.2013, 08.56
WTB Bronson. Jos 26" koossa haet, niin ota 2,3" leveä ja "Race" malli. Asentuu ilman sisäkumia ja kumi on hieman pehmeämpää kuin kapeammassa versiossa.
Komppaan täysin (taas) ..pitäiskin tilailla uus pari crc:stä kun paikallisilla ei enää ole..

zeizei
20.08.2013, 09.02
Aina vaan pistää ihmettelemään kuinka paljon parempi pito 29erissa on 26:seen verrattuna. 29erissa pikkuikonikin toimii vielä yllättävän hyvin kostealla ja jopa vähän mutaisellakin kelillä kun 26:ssa pitää jo näillä keleillä olla aika paljon rouheampaa ja pehmeämpää rengasta. Samoin muutama syksy jo 29erissa ollut edessä 2.25" Ardent enkä ole kertaakaan pitävämpää kaivannut. 26:ssa käytän tuota vain kesällä ja kuivalla.

Eli rengassuositukset kannattaa aina huomioida vain omalle rengaskoolle.

mhelander
20.08.2013, 10.03
Komppaan täysin (taas) ..pitäiskin tilailla uus pari crc:stä kun paikallisilla ei enää ole..

Tilasin WTB Bronson Race 2.1x26" eteen ja 2.2x29er taakse. Katsotaan miten pelittää Stans-tubelessina...

Sent from my Z1 using Tapatalk 4

H. Moilanen
20.08.2013, 10.44
Tilasin WTB Bronson Race 2.1x26" eteen ja 2.2x29er taakse.

Katsotaan miten pelittää Stans-tubelessina...

Meinasin jo kommentoida jotakin nohevaa kokovalinnoista, kunnes muistin, että nojakki.

Omakohtaisella kokemuksella toimii Stan's-tubelessina hyvin.

Vertti83
20.08.2013, 11.02
High Roller 2 Maxxpro seoksella, onko kansalla kokemusta mitenkä tuollainen toimii otsikon mukaisessa ympäristössä ja olosuhteissa?

Itsellä välikoon pyörät ja edessä on tällä hetkellä 2.3" High Roller 2 seoksena 3C. Pitoa tuntuu olevan vähintäänkin kiitettävästi kelistä riippumatta, melkein millä alustalla tahansa(kunnon mudassa en oo vielä testannu). Epäilen kuitenkin että tuollainen 3C ei tule takana olemaan kovin pitkäikäinen, kun edessäkin rupeaa olemaan jo selvää käytön jälkeä reippaan kuukauden käytön jälkeen, hintaakin senverran ettei ihan joka kuukausi viitsisi uutta ostaa... Maxxpro voisi olla sopivasti kovempaa ja kestää käyttöä vähän paremmin, vaan mitenkä tuolla kuviolla mahtaa toimia takana?

Pikku Ardent takana Maxxpro seoksella ei oikein ole vakuuttanut, rullaa kyllä kivasti mutta soisi olla vähän rouheampaa nappulaa...

Toisekseen, onko kansalla havaintoja mikä noissa 2.3" ja 2.4" HR2 rungoissa on erona, 2.3" on mainittu "Tubeless Readyksi" mutta 2.4" ei. Onko noissa kovinkin erilainen runko/reunanauha?
High Roller2, 3C seoksella ja 27.5" x 2.3" TL Ready rungolla on kyllä ollut yksi parhaista kokonaisuuksista mitä on ikinä tullut vastaan.

Grr
20.08.2013, 11.29
High Roller 2 Maxxpro seoksella, onko kansalla kokemusta mitenkä tuollainen toimii otsikon mukaisessa ympäristössä ja olosuhteissa?
Joo en tykkää. Singahtelee sivuttain märässä juurakossa, mun tulkinta on että juuri mahtuu juuri sopivasti nappuloiden väliin ja sit mennään.

mpeltonen
20.08.2013, 17.21
Yllämainitut 2.2-2.4 paineet 70-kiloiselle, kuulostaa renkaasta riippumatta hankalilta märällä juurakolla/kivikolla? Oma paino 80-82kg, ja ajelen RocketRon/RacingRalph (2.25) -yhdistelmällä 29-jäykkäperäisellä ja paineet jotain 1.6-1.8 tubelessina jos märälle polulle menossa ja ajo on mielestäni vielä suht nautittavaa (tai sitten en vaan paremmasta tiedä). Mutta sama yhdistelmä jollain 2.4-paineilla olisi kyllä ihan tuskaa ajotaidoillani.

ellmeri
20.08.2013, 17.55
Ardenttia kovasti haukutaan ettei pidä sivunappulat mutta korson kulomäen juurakoissa koitin ajaa ryskäämällä niin hyvin piti ja kaltevilla pinnoilla vaikka oli märkää mutta toistakesää alla niin varmaan sekin vaikutti että piti,2baria oli takana ja vähän litkut burppaili ja nostin paineita niin pitoa oli,ihan ok! Ardentit 2.4 alla.

Tossa vähän kun alkaa rönttäkelit niin Hanssit alle niin ei tarvii jännittää onko pitoo vai ei.
No tosin ei sitten enään paljoo rullaakaan...

mhelander
20.08.2013, 23.39
Meinasin jo kommentoida jotakin nohevaa kokovalinnoista, kunnes muistin, että nojakki.

Omakohtaisella kokemuksella toimii Stan's-tubelessina hyvin.

Kiitos. Molemmista :).

Kunhan tulevat niin ajan pari testilenkkiä, toisen 50-559/622 raivoreetuilla.

Jotenkin tuo mun värkki pelittää näillä ajotaidoilla paremmin noin kapeella etusella, ennen sitä oli 57-559 rallirane. Joka on vaikeempi ajaa suolla tms ja pitää huonommin märällä.

Tapatalakilla tuusattu hyytelö pavulla, voipi olla kirotusvihreitä...

brilleaux
21.08.2013, 07.19
"Yllämainitut 2.2-2.4 paineet 70-kiloiselle, kuulostaa renkaasta riippumatta hankalilta märällä juurakolla/kivikolla? Oma paino 80-82kg, ja ajelen RocketRon/RacingRalph (2.25) -yhdistelmällä 29-jäykkäperäisellä ja paineet jotain 1.6-1.8 tubelessina jos märälle polulle menossa ja ajo on mielestäni vielä suht nautittavaa (tai sitten en vaan paremmasta tiedä). Mutta sama yhdistelmä jollain 2.4-paineilla olisi kyllä ihan tuskaa ajotaidoillani."

RocketRon/RacingRalph (2.25) -yhdistelmällä märälle polulle/metsään edes yleensä?? Hulluutta, sanon minä! :D

mpeltonen
21.08.2013, 09.50
Vitsi mä oon lähes aina ajanu väärillä renkailla märillä poluilla! :)

JackOja
21.08.2013, 09.57
No kunhan ei vaan Nobby Nicillä ajele...

brilleaux
21.08.2013, 10.01
En muutoinkaan ymmärrä tuon saksalaismerkin suosiota; kaikkia en ole tietenkään kokeillut, mutta pitävää rengasta en ole heiltä löytänyt. Lopetin kokeilut Fat Albertiin, kun yritin ajaa sillä Rampagen jälkeen. Tosin citymaasturissa on Kojakit alla. Ne toimii :D

kanttiinin tollo
21.08.2013, 10.58
Toisekseen, onko kansalla havaintoja mikä noissa 2.3" ja 2.4" HR2 rungoissa on erona, 2.3" on mainittu "Tubeless Readyksi" mutta 2.4" ei. Onko noissa kovinkin erilainen runko/reunanauha?

Onko tähän liittyen jotain lisäinfoa? Itseäni tosin kiinnostaa enempi HRII 2,4" vs. HR 2,7" ja mahdolliset erot kylkien vahvuudessa. 2-ply nuo vissiin molemmat joten ei pitäs mitään ihmeellistä eroa kestossa olevan, vai? HRII tekisi kyllä mieli kokeilla koska isot pojat sanoo, että voi ajaa aggressiivisemmin.

brilleaux
21.08.2013, 11.09
Minä oon jotenkin tullut siihen tulokseen ,että rullaavuus merkitsee pitoa enemmän myös syksyllä ainakin takarenkaassa.
Kivempi ajaa kun pyörä rullaa edes jotenkin.

Rullaavuudella ei ole omasta mielestä taasen mitään merkitystä maastoajossa. Maastoajoksi luen kiviset/juurakkoiset/mutaiset kapoiset polut/umpimetsän. Hiekkatiellä/latupohjilla ajelu ei oikein mielly maastoajoksi. Ruullaavuutta tarvitaan maantiellä. Succisten kanssa. ;)

Maastossa riittää hyvä pito+riittävän suuri ilmatila ja kestävyys. Pyörässä on polkimet etenemistä varten. ;)

Itsok
21.08.2013, 11.18
Jos rullauksella ei olis mitään merkitystä, niin pitäisin aina tankissa edessä Nokian 3.0" Gazzaloddia. Nyt en viitsi laittaa sitä edes joka syksy eteen pyörimään. Mahtavaa sillä kyllä on päästellä, mutta ei pyörä kulje mihinkään sen kanssa.

brilleaux
21.08.2013, 11.24
No ehkä ei mitään merkitystä on hiukan yliampuvasti sanottu, myönnetään :D

syklopaatti
21.08.2013, 12.06
Rullaavuudella ei ole omasta mielestä taasen mitään merkitystä maastoajossa. Maastoajoksi luen kiviset/juurakkoiset/mutaiset kapoiset polut/umpimetsän. Hiekkatiellä/latupohjilla ajelu ei oikein mielly maastoajoksi. Ruullaavuutta tarvitaan maantiellä. Succisten kanssa. ;)

Maastossa riittää hyvä pito+riittävän suuri ilmatila ja kestävyys. Pyörässä on polkimet etenemistä varten. ;)
No en minäkään kävelyteitä pitkin ajele. Jos mäkee ajaa ja hissillä pääsee ylös niin laitan Contin Der Kaiserit tai Onza ibex DH:t Tai Minionit liimapinnalla ,mutta en minä niillä lenkille jaksa lähtee. Ei se oo enää kivaa ja pyöräilyn pitää olla kivaa ,eikä ylämäkeen räkäposkessa puurtamista. IMO.
Onneks ylämäen jälkeen alkaa melkein aina alamäki.

Sitäpaitsi sopivasti kun lipsuu niin ajotaidotkin kehittyy ja jännitys säilyy.;)
Kyllä mulla edessä on aina suht pitävä rengas ,mutta taakse pitää hakea pidon ja rullaavuuden kompromissia ,mikä mulla on larssen TT tai korkeintaan 2,35 highroller 60a.
Tai sit pitäs alkaa treenaamaan ,että jaksas ajaa traktorin renkailla.:eek: Ei jaksa.......:o

JK71
21.08.2013, 12.35
"Yllämainitut 2.2-2.4 paineet 70-kiloiselle, kuulostaa renkaasta riippumatta hankalilta märällä juurakolla/kivikolla? Oma paino 80-82kg, ja ajelen RocketRon/RacingRalph (2.25) -yhdistelmällä 29-jäykkäperäisellä ja paineet jotain 1.6-1.8 tubelessina jos märälle polulle menossa ja ajo on mielestäni vielä suht nautittavaa (tai sitten en vaan paremmasta tiedä). Mutta sama yhdistelmä jollain 2.4-paineilla olisi kyllä ihan tuskaa ajotaidoillani."

RocketRon/RacingRalph (2.25) -yhdistelmällä märälle polulle/metsään edes yleensä?? Hulluutta, sanon minä! :D

Melkein samalla yhdistelmällä ajava ja siksi melkein hullu ilmoittautuu...

Ainakin Racing Ralph 26 2.25" Gatestar seoksella edessä ja Pacestar seoksella takana toimi toissa viikonloppuna (Finlandia MTB) 2,2 barin paineilla mun 78kg alla ihan OK märässä juurakossa (ne pätkät kun sitä oli). Ei nyt mitään ihmeellistä pitoa muttei liian liukastakaan. Esim. alamäissä noilla uskalsi ajaa ihan rennosti. Ylämäissä kyllä suti aika herkästi ja savisessa ylämäessä ei päässyt eteenpäin.

Sen verran järjissäni kuitenkin olen että, jos ulkona sataa kunnolla vettä lähtiessä, otan mielummin HD:t alle vaikka noillakin märällä ajaminen on ihan hauskan puolella. Myöhemmin syksyllä voi sitten laittaa HD:t pysyvästi alle limakelejä varten.

brilleaux
21.08.2013, 12.42
Jos mäkee ajaa ja hissillä pääsee ylös niin laitan Contin Der Kaiserit tai Onza ibex DH:t Tai Minionit liimapinnalla ,mutta en minä niillä lenkille jaksa lähtee. Ei se oo enää kivaa ja pyöräilyn pitää olla kivaa ,eikä ylämäkeen räkäposkessa puurtamista. IMO
Sitäpaitsi sopivasti kun lipsuu niin ajotaidotkin kehittyy ja jännitys säilyy.;)
.

Ylämäethän on melkein parasta! Alamäen jälkeen. :D
Itse menen mieluummin(jos vain mahdollista) ajaen kuin hissillä ylös. Tulee nousu- ja laskutreenit samalla keikalla. :P
Toki en sentään ns. mäkeä aja.
Maininta ajotaidon kehittymisestä pitää kyllä paikkansa. Jännitystä ei tarvitse sentään liikaa olla :P

syklopaatti
21.08.2013, 13.16
Ylämäethän on melkein parasta! Alamäen jälkeen. :D
Itse menen mieluummin(jos vain mahdollista) ajaen kuin hissillä ylös. Tulee nousu- ja laskutreenit samalla keikalla. :P
Toki en sentään ns. mäkeä aja.
Maininta ajotaidon kehittymisestä pitää kyllä paikkansa. Jännitystä ei tarvitse sentään liikaa olla :P
Jep. Makuasiahan tämä pyöräilykin on. Jokainen harrastaa tyylillään. Tunnen minäkin monia jotka tykkää hyökätä ylämäkeen (esim. puijon poluilla) niinpaljon kuin koneesta lähtee. Sit ne käyttää sen laskun palauttavana ennenkuin taas lähteevät kiipeämään.:eek:

Minä ajelen vähän sillä tyylillä ,et ajelen rentoo vauhtia ja tykittelen sit välillä kun tulee hyviä ja haastavia polkuja tai alamäentynkää yms.
Eipä tuo minun pyöräkään oo ihan omimmillaan ylämäessä vaikka se jotenkuten kiipeekin.
Siirtymät menee ihan rullaillessa. Ei oo kyllä ihmekkään miks se kunto ei nouse.:D

Kemizti
21.08.2013, 13.29
Minä ajelen vähän sillä tyylillä ,et ajelen rentoo vauhtia ja tykittelen sit välillä kun tulee hyviä ja haastavia polkuja tai alamäentynkää yms.
Eipä tuo minun pyöräkään oo ihan omimmillaan ylämäessä vaikka se jotenkuten kiipeekin.
Siirtymät menee ihan rullaillessa. Ei oo kyllä ihmekkään miks se kunto ei nouse.:D
Näinpä ja täntyylisessä _ajelussa_ pitoa osaa kummasti arvostaa, muttei liikaa rullaavuuden kustannuksella..

LJL
21.08.2013, 13.47
Onko jotain kevyttä (alle 500g/kumi) ja pitävää olemassa? Kestävyydestä tinkien, siis.

Kare_Eskola
21.08.2013, 16.03
Schwalbe Rocket Ron EVO TLR 2,35 ilman suojauksia, ilman sisäkumeja, alle 1,3 barin paineilla.

Älä sitten aja kävyn yli, kylki menee rikki.

JackOja
21.08.2013, 18.36
Ne ParkToolin ulkorenkaalle tarkoitetut pikapaikat eivät muuten ole mikään ratkaisu litkukäytössä olleen renkaan paikkaukseen.
Putsauksesta huolimatta paikka ei tarttunut kumiin yhtään mitenkään :mad:

:D

arctic biker
21.08.2013, 18.51
Ne ParkToolin ulkorenkaalle tarkoitetut pikapaikat eivät muuten ole mikään ratkaisu litkukäytössä olleen renkaan paikkaukseen.
Putsauksesta huolimatta paikka ei tarttunut kumiin yhtään mitenkään :mad:

Toimiiko ne muuten maantierenkaan paikkauksessa? Tuossa on muutama kiven repimä Misukka. Laitoin kokeeksi ihan normipaikan, tais olla kyllä paikallisen Kupiaisen hyllystä ko rasia... 7 baarin kohdalla piuf. Aattelin että eturenkaina vois vielä hyödyntää.

LJL
21.08.2013, 18.58
Schwalbe Rocket Ron EVO TLR 2,35 ilman suojauksia, ilman sisäkumeja, alle 1,3 barin paineilla.

Oukkei!

Oukkei ;)

arctic biker
21.08.2013, 19.03
Ja katin kontit, Rocket Ronit on ihan oivat kumit. Enhän minä ny tietenkään teijän oikeitten maastokuskien rinnalla mitään ole mutta hyvinhän nuo kaksi kesää ja yhen talven on on pelanneet ja kestäneetkin.

haedon
21.08.2013, 19.50
Niin kuin olen jo aiemmin mainostanut niin Maxxis Beaver on aika järkky pitävä rengas ja sitä löytyy alle 500g versio niin 26" kuin 29"-koossa. Saa litkutettua, mutta noilla painoilla kyljet on aina vaarassa. Paineita on myös pidettävä melko paljon(reilusti yli 2bar) ettei muljahtele, joten täysjousto lienee niiden paras käyttökohde.

sakuvaan
21.08.2013, 20.11
Beaver rullaa jopa suht hyvin, kyljet tosin on paperia.

Savivellissä ja mudassa leikkaa muhjun läpi hyvin ja vetopitoa on.

LJL
21.08.2013, 20.17
Niin kuin olen jo aiemmin mainostanut niin Maxxis Beaver on aika järkky pitävä rengas ja sitä löytyy alle 500g versio niin 26" kuin 29"-koossa. Saa litkutettua, mutta noilla painoilla kyljet on aina vaarassa. Paineita on myös pidettävä melko paljon(reilusti yli 2bar) ettei muljahtele, joten täysjousto lienee niiden paras käyttökohde.

Greit, täpäriin juurikin ajattelin syksyn vellejä varten. Tai on sitä velliä tuossa työmatkan varrella olevilla poluilla paikoitellen sen verran, että Raceking alkaa olla kirjaimellisesti so last season.

Smo
22.08.2013, 11.52
Mäkin oon aika laiska siirtymissä niin muinainen 2.25 NN takana ja MK 2.4 edessä aika kovilla paineilla .. kuivalla kelillä 2.5 edessä takana 3 sit märällä tulee tiputettuu jos kalliokivikkojuurakkoo

brilleaux
28.08.2013, 07.19
Oma huomio, joka nyt varmasti on monelle selviö mutta kuitenkin; 2.35 leveä kumi 19mm(sisäleveys) "leveällä" vanteella muuttuu ihan toiseksi, kun laitetaan alle riittävän leveä vanne. Tuli tuokin nyt kokeiltua. :)

miku80
28.08.2013, 07.29
yllättävän paljon tuollainen muutaman millin vanteen sisäleveyden muutos vaikuttaa renkaan profiiliin..

hälle
28.08.2013, 15.12
Selvä. Tilaan tuollaiset maxxisin ardentit. Meneeköhän al nerveen 2.4 tuumaiset renkaat vai ostanko suosiolla nuo 2.25 tuumaisena ettei ala harmittaamaan? 2.4 tuumainen tarjoaisi vielä pienen lisäpidon?

Joko sait renkaat? itseänikin kiinostaa ko. pyörään Ardent 2.4 levyisenä. Onko joku mitannut, kuinka leveä rengas on?

Nappulakenka
28.08.2013, 15.58
Onko joku mitannut, kuinka leveä rengas on?
26" versio about 60-62mm, riippuu vanteen leveydestä. Todella mukava ja monipuolinen rengas ajaa :)

Hardza
28.08.2013, 16.39
Tsiinäpä ne nyt on, sitten vaan märkiä keliä odottamaan ja kokeilee mikä on pito
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13916434/resized/Nakit_800x600.jpg

Polun tukko
28.08.2013, 16.58
Onko mitä kokemuksia contin rubber queeneista koossa 26*2.4?

Kemizti
28.08.2013, 17.19
Onko mitä kokemuksia contin rubber queeneista koossa 26*2.4?
on, tubeless versiosta, paino kun synti, piti kun piru.. hyvä rengas jos viittii murjoo yli kilon klöntillä.. toki kevyemmät ei-tubelessversiotkin varmaan pitää ihan yhtä makeesti.. rullaavuus ei ehkä ihan sitten ollu "se juttu"

Verska-Vesa
28.08.2013, 17.52
Eihän se nyt kauhean tahmeasti rullaa?
Ainiin, voisin kirjoittaa muita kokemuksiakin: pito märillä kivillä ja juurilla keskivertoa parempi, mutta mudassa ei ole parhaimmillaan. Kuivalle kelille ja vähämutaisiin märkiin olosuhteisiin ulkonäköään paljon parempi rengas. Ainiin, tuo on muuten sitten iso kuin mikä, sekä leveä että korkea. Ei välttämättä joka takahaarukkaan mahdu.
Nämä kommentit koski siis normaalia (ei UST) Rubber Queen 2,4" Black chili-kumilla.

Polun tukko
28.08.2013, 19.40
Hmm. Voisi olla syys liukkaille aika perus varma valinta tuo. Tuntuu että muutakin kuin ardenttia olisi hyvä kokeilla.

Entäs kokemukset litkuttamisesta? Nykyiset ardentit mallia exo tiivistyi stanin litkuilla helposti. Vaatiiko contin rq ust version?

Itsok
28.08.2013, 19.51
2.4 RQ on sitten oikeasti Iso.
Mulla oli UST versio pari vuotta sitten. Paino vissiin yli 1100g, mutta rullaus ihan ok. Olisiko ifon Fat Albertin luokkaa tai jopa parempi? Kylki on aika joustava, joten kohtuullisilla paineilla juurakoissa ainakin rullaus tuntui hyvältä.
Kostealla vinojuurakolla tuli yllättäviä lipsahduksia, mutta muuten komppaan Verska-Vesan kuvailua renkaasta.
Oli kyllä kelpo rengas, mutta kudokset meni rikki kun epäonnistuin dropin...

Vertti83
28.08.2013, 20.48
RQ 2.2" UST bläk tsilillä on ollut ehkä kaikkienaikojen paras allronderi takarenkaana mitä on matkanvarrella tullut kokeiltua. Pitää hyvin märällä ja kuivalla, ainoastaan muta tuottaa hankaluuksia, joskin kuvio kyllä putsautuu nopeesti mutakohtien jälkeen. Rullaa suht hyvin ja kumiseos tuntuu olevan myös aika kestävä jos vertaa esmes Maxxiksen supertäkyyn tms. Toimii myös kylmässä muuttumatta kovaksi muoviksi kuten aika moni muu "pehmeä seos".

Tuo 2.2" runko on jo ihan riittävän iso ja kokoisekseen paino on siedettävä UST versionakin, koko on aika lähellä esmes 2.4" Ardenttia, sanoisin. Kyljet ottaa helposti osumaa, koska runko on leveempi kuin reunanappulat...

Kemizti
29.08.2013, 09.35
rullaavuus ei ehkä ihan sitten ollu "se juttu"

Eihän se nyt kauhean tahmeasti rullaa?

Paino vissiin yli 1100g, mutta rullaus ihan ok.

Yritin siis ilmaista, että yhtähyvällä pidolla varustettuja renkaitakin on jotka rullaa paremmin..

loisto rengas siis, meni vaan yhen fillarin mukana kiertoon, muuten käyttäisin ehkä vieläkin..

Kiituri
29.08.2013, 12.57
Yritin siis ilmaista, että yhtähyvällä pidolla varustettuja renkaitakin on jotka rullaa paremmin.. ..

Ainakin minä olen jo aika sekaisin kaikista kommenteista (eipä ole eka kerta), niin voisitko summata pari rengasta mitkä pitää paremmin märällä kivellä ja juurakolla ynnä rullaa paremmin kuin RQ.

mhelander
29.08.2013, 13.25
Noniin. Eilen tuli sitten CRC:ltä WTB Bronson Race gumekset. 50-559 ja 52-622 kokoisena.

En jaksannu punnita heti vaan purin nippuside-paketoinnistaan ja heitin sisurin kanssa asettumaan surplus-vanteille. Jos tänään jaksais heivata DT-Swiss -vanteille litkujen kera niin pääsee ottamaan tyyppejä.

29er ralliraneen vertailin ja kulutuspinta vaikuttaa enemmän laakealta ja nappulat on kuin äyskärit verrattuna RR:n kevyesti halkastuihin tasamuotoisiin nappuoihin. Samoin kumiseos on jotenkin kitkaisemman tuntuista, kuin vertais Contin kumia Tufoon maantiepuolella.

Ainakin minä olen jo aika sekaisin kaikista kommenteista (eipä ole eka kerta), niin voisitko summata pari rengasta mitkä pitää paremmin märällä kivellä ja juurakolla ynnä rullaa paremmin kuin RQ.

Mitä tulee rullaavuuteen niin edelleen raivoreetut rullaa tautisen hyvin. Ja pitää märässäkin paremmin kuin rallirane, tarpeeksi kun sotkee niin jopa suolla pääsee eteenpäin. Reetut siis jos keventely on verissä ja ei pelota ajovirheet pisto- yms suojauksien puutteessa sekä mahdolliset vanteelta tippumiset tubelessina.

Kemizti
29.08.2013, 14.01

no toi yks oma luottorengas WTB Bronson 2.3" ny heti tulee mieleen, myös kuullemma shwalbe hans dampf on aika jämy renkula, ei tosin henk.koht.kokemusta.

henkka010
29.08.2013, 21.52
Osaisiko joku kuvailla Hans Dampf trailstar 29:n rullaavuutta?

Vertailua kaipaisin etenkin 1) Muddy Mary trailstariin, joka kyllä pitää kuin tauti, mutta tuntuu ettei vieri lainkaan (no ehkä alamäessä jos kunnolla polkee) ja 2) Nobby Niciin, jossa matalilla paineilla on pientä pidon poikasen alkua kosteallakin, ja vierii kohtalaisesti. Nämä siis omat mielipiteet MM:stä ja NN:stä verrattuna xc-kisarenkaisiin.

Mahtaisiko HD olla hyvä kompromissi pidon ja rullaavuuden suhteen märkiin juurakoihin, kun kaipaan kohtalaista pitoa ja siedettävää rullaavuutta 30-60 km syysmaastolenkkeihin?

William
29.08.2013, 22.01
Tähän asti ei ole kuin Racing Ralphista ja Rocket Roneista kokemusta ja nyt on renkaiden vaihto edessä.

Ollut omaan makuun hyviä renkaita, mutta voisin kokeilla muitakin välillä. Onko kokemuksia esim. Maxxiksen High Roller 2 renkaista? Syksyn tullen saisi pitoa ja kestävyyttä löytyä. Välillä tulee kuitenkin ajeltua esim. Reitti 2000 tapaista hiekkatie pätkää eli myös rullaavuutta saisi hieman löytyä.

miku80
29.08.2013, 22.30
En ol koskaan kokenut et HD:t mitenkään hirveen huonosti rullaa vaikka niitä huonosti rullaaviksi on haukuttu.. Ajelin kevään ja koko kesän hansseilla vaikka meinasin kesäksi jotain vähemmän rouheeta vaihtaa alle mut enpä kuitenkaan tuntenut tarvetta..

Nappulakenka
30.08.2013, 08.35
Tähän asti ei ole kuin Racing Ralphista ja Rocket Roneista kokemusta ja nyt on renkaiden vaihto edessä.

Ollut omaan makuun hyviä renkaita, mutta voisin kokeilla muitakin välillä. Onko kokemuksia esim. Maxxiksen High Roller 2 renkaista? Syksyn tullen saisi pitoa ja kestävyyttä löytyä. Välillä tulee kuitenkin ajeltua esim. Reitti 2000 tapaista hiekkatie pätkää eli myös rullaavuutta saisi hieman löytyä.

Mulla ei kokemusta HR2:sta, mutta todennäköisesti tulen kohta hakemaan yhden testiin. Anyway, olin sanomassa sitä että ainahan taakse voi laittaa jotain rullaavaa rengasta, jos tiedossa on Reitti2000 kaltaista ajoa. Mulla on Spessussa tällä hetkellä 2.4" Ardent edessä ja Ralllrane 2.25" takana. Todella mukava combo, jolla olen nyt tämän kesän ajanut, pohjoisen reissu mukaan lukien. Jahka tuo maasto nyt tuosta kostuu, niin ajattelin alkuun kokeilla 2.25" Advantagea takana, keväällä tuo toimi varsin hyvin.

En ol koskaan kokenut et HD:t mitenkään hirveen huonosti rullaa vaikka niitä huonosti rullaaviksi on haukuttu.. Ajelin kevään ja koko kesän hansseilla vaikka meinasin kesäksi jotain vähemmän rouheeta vaihtaa alle mut enpä kuitenkaan tuntenut tarvetta..

Kaipa tuo suurin haukkuminen tulee siitä, että noilla antaa aika paljon tasoitusta muille asvalttisiirtymillä, maastossahan tuota eroa ei sitten enää huomaa.

Polun tukko
30.08.2013, 11.52
Jos jolla kellä on ne contin rubber queenit niin viitsisitkö mitata leveyden leveimmäistä kohtaa?Kiinnostaa 2.2 ja 2.4 kokojen leveys.

Nappulakenka
30.08.2013, 12.39
Jos jolla kellä on ne contin rubber queenit niin viitsisitkö mitata leveyden leveimmäistä kohtaa?Kiinnostaa 2.2 ja 2.4 kokojen leveys.

Rubber Queen 2.4
Weight: 826.8 grams and 829 grams
Casing width 2.37 inches(~60,2mm)
Casing height: 2.27 inches(~57,6mm)Rubber Queen 2.2
Weight: 704.0 grams and 689.6 grams
Casing width: 2.25 inches(~57,1mm)
Casing height: 2.18 inches(~55,4mm)

lähde: www.google.com
(http://www.google.com)

brilleaux
30.08.2013, 12.52
Kehumastani Rampagesta uusia puolia; tuntuu lyövän kovemmassa menossa aika helposti läpi. Ei venttiä vanteeseen, mutta 1cm viilto sisuriin. Samoin viiltoja ilmestyy aika helposti sivuihin...

Polun tukko
31.08.2013, 09.17
No ei tuo 2.4 RQ sitten mikään iso ole. Oman 2.4 ardentti on vajaan 61mm leveä ja korkeus noin 56mm. Eli käytännössä ihan samankokoinen nakki kyseessä.

Nappulakenka
31.08.2013, 09.27
No ei tuo 2.4 RQ sitten mikään iso ole. Oman 2.4 ardentti on vajaan 61mm leveä ja korkeus noin 56mm. Eli käytännössä ihan samankokoinen nakki kyseessä.

Rippuu toki vanteen leveydestä, mitä nuo renkaan mitat ovat todellisuudessa, mutta antavat sentään osviittaa. Omasta mielestä nuo kaksi Ardent 2.4" ja etenkin RQ 2.4" ovat isoja kokoisekseen ja tämä aiheuttaa ainakin RQ:n kohdalla ongelmia monessa takahaarukassa ja se RQ 2.4:n pyöreä profiili on se suurin ongelma(näin olen asian ainakin ymmärtänyt). Sehän on vain hienoa jos tuo rengas mahtuu takahaarukkaan :) Itseltä vielä RQ 2.4:t puuttuu, joten eiköhän nekin tule jossain vaiheessa hankittua eteen ja taakse.

Polun tukko
31.08.2013, 10.03
Mikäs verkkokauppa näitä myy?

Itsok
31.08.2013, 10.13
Mulla ei ole ollu kuin pari Maxxiksen rengasta mutta ne on ollu todella pieniä nimellisikokoon nähden. RQ on ollu isoin omistamani rengas Nokian 3.0 Gazzaloddia lukuunotttamatta.
Ja tosissaan RQ:ssa on renkaan runko ulomapana kuin nappula. Voihan se olla että nyky Maxxikset on isontunu...

J.F
31.08.2013, 10.20
Voihan se olla että nyky Maxxikset on isontunu...

Ja juuri näin se onkin. Eli uudemmat Maxxikset kuten Ardentit, Ikonit, Aspenit jne ovat isompia kuin vanhat Minionit yms.. 2.4 Ardent on vähintään yhtä leveä ellei leveämpi kuin 2,5 Minion.

Iglumies
31.08.2013, 10.24
2,4 RQ on melko korkea profiililtaan, Nomadin takahaarukkaan jäi alle millin rako, eikä tuo kyllä muutenkaan ominaisuuksiltaan kovin ihmeellinen ollut.
Kyseessä BC protectioniversio, Hans Damph on oma valinta.

Polun tukko
31.08.2013, 10.41
Minua kiinnostaa se rq:n LEVEIN kohta. Olkoon se sitten kylki tahi nappula mutta se LEVEIN.
Eli onko tuo 60mm siitä nappuloilta vai kyljestä :) ?
Ardentissa mitattu nappuloiden ulkopinnalta ja ne ulottuvat kylkeä ulommaksi.

JaKon
31.08.2013, 11.50
Rubber Queenissa nappulat ei tuu kyljen ulkopuolelle vaan uloimmat nappulat on kyljen tasolla, pikaisesti tönärillä mitattuna 2.4 RQ on 61mm leveä ZTR Flow kehällä. Toi mitta siis sekä kyljestä että uloimmista nappuloista.

Edit:
Ja tykkään kyllä kovasti tuosta renkaasta. Rullaavuus ihan hyvä (paljon parempi kuin Muddy Mary) näin pitäväksi kumiksi, vuoden ympäri oon nyt ajellut maastossa pelkästään näillä. Mun mielestä pätevät yleiskumit jos tykkää ajella teknisempää maastoa. Myös bike park ajoa ja enskakisailua noilla on tänä kesänä ajettu, muttei nappuloita saa kulumaan loppuun millään :) Takana ei vaan mulla tahtonu kyljet kestää litkutettuna tuossa perus Black Chili versiossa, joka tosin poistui valikoimasta. Uuden Apex Protection version tilasin taakse, mutta kylkien keston näkee vasta myöhemmin. Ainakin jytkymmiltä ne tuntuu.

Villlem
31.08.2013, 12.39
pikainen googletus ei tuottanut tulosta continentalin jälleenmyyjistä. tilaatteko netistä vai myydäänkö niitä (RQ) kivijalkaliikkeissä pk-seudulla?

JaKon
31.08.2013, 12.48
Tilasin ite täältä: www.bike-components.de Samat hinnat taitaa olla myös www.bike-discount.de mutta ei ollu just haluamaani mallia saatavilla ku tilailin.

kanttiinin tollo
01.09.2013, 08.20
Rubber Queenissa nappulat ei tuu kyljen ulkopuolelle vaan uloimmat nappulat on kyljen tasolla...

Mun intialaisessa 2,4" gumeessa 32mm vanteella olivat reunanappulat jo selvästi sisempänä kuin renkaan kylki. Eikä se tosiaan mikään iso rengas ollut, korkeutta ihan hyvin, mutta leveys ei mitenkään erikoinen esim 2,5" WTB tuotoksiin verrattuna. Rullasi melkein yhtä hyvin kuin maantieslicksi, nappuloista huolimatta. Mutta juu, ei näitä intiaaneja vissiin kukaan muu käytäkään, joten yks nollapostaus lisää, jotta päästään näistä sotavuosista joskus vielä yli.

Villlem
01.09.2013, 20.15
folding bead vai wire bead? crc:stä kun kattelee, niin saa valita ottaako kummat. eikö nuo meinaa onko taitettavat vai reunalangalla? kannattaa varmaankin ottaa taitettavat? Rubber Queenistä siis höpötän

Verska-Vesa
01.09.2013, 20.29
Wire bead Rubber Queenissa on aina sitä paskaa intiankumia, eli osta folding bead Black chili-kumilla jos meinaat märällä ajaa.

Villlem
01.09.2013, 20.55
näin opiskelijan näkökulmasta katsoo, on aika suolainen hinta pienestä palasta kumia :D mutta mutta varmaan sitten 2.2'' leveys on sitten hyvä, kun nyt on tultu ajeltua 2.25 fat alberteilla

Verska-Vesa
01.09.2013, 21.43
Continentalin kumeja ei kannatakaan ostaa CRC:stä, vaan saksalaisista kaupoista. Paljon vähemmän suolaiset hinnat.

mhelander
01.09.2013, 21.49
no toi yks oma luottorengas WTB Bronson 2.3" ny heti tulee mieleen

Sain eilen vähän testattua WTB Bronson Race renkaita, 52-559 edessä 1bar paineilla ja 54-622 takana 1.7bar, molemmat tubelessina.

Paljon helpompi ajaa kovalla kuin 57 ralliranen evot. Tuntuu pitävän kuivalla saman veroisesti mutta märällä on kuin kuivalla.

Suolla menee paremmin ja helpompi kääntymään.

Eiköhän näillä mennä siellä missä raivoreetulla ei pärjää. Pitää kokeilla myös lumella ja etenkin märällä jäällä...

Tapatalakilla tuusattu hyytelö pavulla, voipi olla kirotusvihreitä...

samu88
04.09.2013, 15.25
Mikähän olisi hyvä rengasvalinta näin syksyä vasten, kun on havu/juuri/kivimettää, sekä isolohkareista sorapätkiä mitä ajelen? Ja kaikkihan on syksyllä märkää :/ Kehinä toimii EN321, niin saakohan noitte tubelekset hyvin? Ja siis nuo isokivisorapätkät on 99% loivaa alamäkeä, joten ei köröttekyvauhtia siinä mennä.

Mannavelli
04.09.2013, 15.55
Mikähän olisi hyvä rengasvalinta näin syksyä vasten, kun on havu/juuri/kivimettää, sekä isolohkareista sorapätkiä mitä ajelen? Ja kaikkihan on syksyllä märkää :/ Kehinä toimii EN321, niin saakohan noitte tubelekset hyvin? Ja siis nuo isokivisorapätkät on 99% loivaa alamäkeä, joten ei köröttekyvauhtia siinä mennä.

Huh! Missä on noin paljon alamäkeä... Sinne!

samu88
04.09.2013, 16.17
Huh! Missä on noin paljon alamäkeä... Sinne!

Siis ne mestat missä ajelen, toki siirtymiä on kanssa, mutta niissä nyt pidosta ei puutetta ole :D

William
05.09.2013, 20.54
Mulla ei kokemusta HR2:sta, mutta todennäköisesti tulen kohta hakemaan yhden testiin. Anyway, olin sanomassa sitä että ainahan taakse voi laittaa jotain rullaavaa rengasta, jos tiedossa on Reitti2000 kaltaista ajoa. Mulla on Spessussa tällä hetkellä 2.4" Ardent edessä ja Ralllrane 2.25" takana. Todella mukava combo, jolla olen nyt tämän kesän ajanut, pohjoisen reissu mukaan lukien. Jahka tuo maasto nyt tuosta kostuu, niin ajattelin alkuun kokeilla 2.25" Advantagea takana, keväällä tuo toimi varsin hyvin.

Nyt on edessä ja takana Maxxis High Roller 2:set ja ensimmäinen lenkki takana. Kyllähän renkaissa on vaan eroja :)

Vaikkakaan ei kovin märkää ollut kuin muutamissa kohdissa niin pitoa tuntuu löytyvän todella paljon. Vauhdikkaissa alamäissä rengas tuo huomattavasti vakautta menoon vs. Racing Ralpheihin.

Vaikka jalat ei tulitikut olekaan niin voimanpuutteen huomaa.. Tein eilen 85km lenkin josta n. 5km oikeaa teknistä maastoajoa. Loput renkaiden "sisään ajoa" metsäteillä,latupohjilla ja asvalttia. Toki renkaat ovat itsessään jo huomattavastikin? painavammat kuin Ralphit, mutta myös rullaavuudessa on eroa ja paljon. Ensi lenkin fiilisten jälkeen en näitä heti hankkisi lenkkikäyttöön jos siihen ei kuulu pääsääntöisesti oikeaa maastoa.

Kuitenkin nyt oli tarkoitus kokeilla pitävämpää rengasta ja hyvältä tuntuu sen puolesta. En vaan tiedä uskaltaako omaamillani "jalkavoimilla" hankkia yhtään pitävämpiä/huonosti rullaavampia renkaita. Toki myös näihin tottuu kun on enemmän kilometrejä alla.

Renkaan kyljessä suositellaan min. paineiksi 2.5 bar, mikä tuntuu melko kovalta kun Racing Raplheissa olen pitänyt +/- 2 bar. Onko kellään kokemusta miten pysyy litkutettuina ja tiivisteteipin kanssa vanteella jos paineita laskee? Taas toisaalta, onko renkaan kuvio ja ominaisuudet optimoitu siten, että pienemmistä rengaspaineista ei ole mainittavaa hyötyä vaan lähinnä altistaa sivuoireille?

Jahka kelit tästä valitettavasti kostuvat ja metsät sen myötä niin silloin pääsee kunnolla ulosmittaamaan renkaiden ominaisuuksia teknisissä olosuhteissa.

Laika
05.09.2013, 21.01
Mun kokemusten mukaan melkein renkaassa kuin renkaassa se valmistajan ilmoittama alapaine on käytännössä maksimi, mitä kannattaa laittaa. Muuten rengas pomppii kivistä ja juurista kuin koripallo.

William
06.09.2013, 23.08
Mun kokemusten mukaan melkein renkaassa kuin renkaassa se valmistajan ilmoittama alapaine on käytännössä maksimi, mitä kannattaa laittaa. Muuten rengas pomppii kivistä ja juurista kuin koripallo.

Totta taitaa olla tuo. Tänään lähtiessäni lenkille laitoin eteen 2bar ja taakse 1.9bar. Ei ongelmia. Laskin vielä hitusen takarenkaan paineita treenatessani itselleni ennen ajamatonta alamäki kalliopätkää. Pitoa riitti ja oli hyvä fiilis kun tiesi pyörän pysyvän lipsumatta alla. Kyseessä ei mikään pitkä pätkä vaan n. 20m jyrkähkö kallio osuus. Edellisessä viestissä mainitsemani renkaan tuoma vakaus nopeammissa laskuissa sai vahvistusta tämän päivän lenkillä.

Renkaat rullaa hyvin, taisi keskiviikon lenkillä olla jaloissa väsyä tiistain maastaveto ja jalkaprässi treeneistä ja siitä tuli tehtyä hätiköityjä päätöksiä huonohkosta rullaavuudesta. Nopeaan ja helppoon maastoon en kuitenkaan näitä valitsisi sittenkään.

Milton
12.09.2013, 13.19
Osaisiko joku suositella pitäviä kumeja Mavic XC 717 -vanteille? Mavicin omien suositusten mukaan renkaan maksimileveys on 2.1", mutta Internetin syövereissä liikkuu huhuja, joiden mukaan isommatkin saattavat toimia, ainakin sopivilla paineilla. Tämän ketjun pohjalta olin jo kovasti päätymässä On-Onen Smörgåsbrodeihin, mutta nuo mitä ilmeisemmin vaatisivat leveämpää vannetta alleen (joku arvostelija oikein erikseen sanoi että älä edes harkitse esim. Mavic 717 -vanteille).