PDA

Näytä tavallinen näkymä : Märälle juurakolle ja kivikolle renkaat?

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14

Iglumies
27.10.2017, 09.04
Hyvin, mun suosikki talvirenkaana, varsinkin 2,4.

Lanssi
28.10.2017, 17.21
Vaikka Maxxissin 3C-seosta on vissiin saippuaksi pakkasella haukuttu, niin kyllä ainakin Minioneissa (29" DHR/DHF) on pito ollut ihan hyvä, viimeksi eilen muutaman sentin lumessa.

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

stumpe
06.11.2017, 18.31
Maxxis minion vs spessun butcher otsikon olosuhteisiin? Lähikaupasta sais butcheria..

Eeteeku
06.11.2017, 18.51
Gripton seoksella olevat spessun kumit ainakin pitävät todella hyvin lumessa ja karhealla jäällä.
Tämä siis oma mielipide fast trak & saw tooth renkaiden kokemuksella.

pturunen
06.11.2017, 22.22
Maxxis minion vs spessun butcher otsikon olosuhteisiin? Lähikaupasta sais butcheria..

Vanha butcher vs minion ei käytännössä eroa ollenkaan. Gripton voi muuttaa asian butcherin eduksi.

N-K
07.11.2017, 00.15
Oli viikonlopun lenkillä pitkästä aikaa On-one Chunky Monkey trail extreme takarenkaana ja aivan älytön pito limasilla kallioilla missä Trailstar kumit ei pitänyt yhtään.
Harmi vaan että joutuu polkemaan alamäkeen että pääsee eteenpäin. Hetken jo luulin että mulla on kunto huonontunut kun ei kiihdy.

stumpe
07.11.2017, 09.12
Oli viikonlopun lenkillä pitkästä aikaa On-one Chunky Monkey trail extreme takarenkaana ja aivan älytön pito limasilla kallioilla missä Trailstar kumit ei pitänyt yhtään.
Harmi vaan että joutuu polkemaan alamäkeen että pääsee eteenpäin. Hetken jo luulin että mulla on kunto huonontunut kun ei kiihdy.

Mulla oli hans dampf takana trailstarina tubeleksena ja mun mielestä oli pitävä rengas märillä juurilla ja kallioilla, mutta tahmeesti rullas. Ei tosin päihitä Chunkymonkeyta pidossa, mutta rullaus tosiaan vielä masentavampi.

Enivei, tilasin shortyn 3c eteen ja minion dhf taakse dual compoundina. Valintaperusteena http://enduro-mtb.com/en/the-best-enduro-tire-seven-combos-in-comparison/2/

Toivottavasti ei ollu maksettu mainos.:rolleyes:

VitaliT
07.11.2017, 11.14
Enivei, tilasin shortyn 3c eteen ja minion dhf taakse dual compoundina. Valintaperusteena http://enduro-mtb.com/en/the-best-enduro-tire-seven-combos-in-comparison/2/

Toivottavasti ei ollu maksettu mainos.:rolleyes:

Voisitko siten joskus kertoa ovatko ne oikeasti 2,5” vai niin kuin aina 0,X” pienempi kuin ilmoitettu
Ainakin oma HR2 2,35” oli jonkun takia pienempi kuin conti TK 2,2”:(

stumpe
07.11.2017, 12.03
Voisitko siten joskus kertoa ovatko ne oikeasti 2,5” vai niin kuin aina 0,X” pienempi kuin ilmoitettu
Ainakin oma HR2 2,35” oli jonkun takia pienempi kuin conti TK 2,2”:(

Eihän noi maxxikset kai koskaan ole kokonsa veroiset. Tai on ne 4barin paineilla.:rolleyes:

stumpe
11.11.2017, 21.10
Eihän noi maxxikset kai koskaan ole kokonsa veroiset. Tai on ne 4barin paineilla.:rolleyes:

kehät 27mm id, tupelluksena. Dhf 62mm ja shorty 60mm. Paineet jossain 1.5-1.8barin välissä. On kyllä hyvät renkaat, rullaakin kohtalaisesti. Ainut huono puoli on tosiaan tuon maxxterran kovettuminen, +5 huomasi shortyn olevan liukkaampi mutta tämä oli kyllä tiedossa etukäteen.

mattim
04.12.2017, 10.53
Nyt on kertynyt aiheen mukaisilla keleillä aika paljon ajoa. Ja juuri näillä kuuluisilla kylmillä keleillä jotka erottaa kumiseokset ja jostain jätemuovista sulatetut "kumiseokset" toisistaan.

Schwalben Trailstar on aivan saippuaa. Magic Mary menettelee kyllä pehmeällä alustalla mutta kivet ja juuret on aivan mahdottomia. Addix soft pitäisi olla lääke sen korjaamiseen mutta en ole sitä vielä päässyt testaamaan.

MaxxTerraan pätee sama eikä näytä olevan korjaavaa toimenpidettä tulossa. Eli Maxxiksen kumit voi toistaiseksi jättää kauppaan. Dual ei hätkähdä kylmästä mutta on muuten liian kova eli ei pidä märällä.

Spessun Gripton on jo kumiseos. Ground control ei ole kovin järeä vielä kuvioltaan mutta 650b x 2,6" koossa herättää jo luottamusta litimärkään juurakkoon ladatessa.

Kunkkujen kunkku on musta magia eli Black Chili. Ja Trail King on isolla ilmatilallaan korkeimmalla valtaistuimella. Siis 2.4" kokoisena. Baron on myös todella hyvä.

Contin kumeissa on myös sopivan tukeva kylki joten paineen voi laskea todella alas. Rengas kietoutuu juurien ja kivien ympärille.

No toki hiukan harvinaisemmat merkit on kokeilematta, kuten mavic ja e13. Wtb:n kumeissa ranger light high grip on kokeiltu. Pieni nappula menee tukkoon näillä keleillä. Ehkä avoimella kuviolla olisi potentiaalia.

Lanssi
04.12.2017, 14.51
Contit kiinnostaa, onko nuo Trail Kingit millaset pidoltaan noin muuten? Rullaavatko mihinkään? Eteen ja taakke samat vai onko joku muu, esim. Kaiser tai Baron parempi? Itellä ajot on aikalailla kaikkea, XC/trail/hissipyöräily. Samalla pyörällä toki. [emoji6]

mattim
04.12.2017, 19.43
Trail king molemmissa päissä toimii yleiskäytössä loistavasti. Siinähän on eri pyörimissuunta riippuen tuleeko eteen vai taakse. Kaiser on valmistajan mukaan kuivan kelin kumi mutta sama seos siinä on joten sekin tarraa märässä metsässä hyvin. Hieman tiheämpi, vaikkakin järeä, kuvio menee tukkoon helpommin. Baron ehkä paras jos nimenomaan on pehmeää ja mutaista. Trail king jos mukana kiveä ja juurta koska ilmatila on suurempi.

Rullaus märässä skutsissa ei oikein ominaisuutena erotu mutta ei nuo em. nakit mitään xc kisarenkaita ole. X - king tai uusi 2018 Mountain king voisi olla hitti kuivemmilla keleillä. Ja silti toimia vaikka ripsauttaisi vähän vettä.

Pitts
04.12.2017, 22.59
^ Ootko verrannut Trail Kingia esim. Ardentiin? Omasta kokemuksesta (2.2) Trail King ei ole parhaimmillaan märillä kivillä ja märällä juurakolla. Muuten ihan mukava rengas. Ja mulla oli myös Black Chili.

kauris
05.12.2017, 09.35
Ardent 2.4 kaksysinä oli liukas nimenomaan märillä juurilla vaikka paineet oli tosi alhaiset, 1.5 luokkaa edessä. Lämpötila +2.
Ajoin ehkä vain liian hiljaa...
Mutta etupyörä siis yllättävän helposti luiskahteli sivuille juurista jos juuri ei ollut ihan tasan 90 asteen kulmassa. Kovin viistot kulmat toki täytyy aina varoa mutta nyt tuntui ettei mistään löytynyt pitoa.

paaton
05.12.2017, 09.40
Eikös tuo 1.5 ole eteen jo aika paljon 2.4" renkaalle liukkaalla kelillä?

Kanuuna
05.12.2017, 10.57
Riippunee kuskin painosta ja maastosta. Kivikossa kun rytyyttää kovaa, niin matalilla paineilla paukkuu vanteille.

Sent from my iPhone using Tapatalk

paaton
05.12.2017, 12.51
Ja vauhdista tietenkin. Kun ajaa hissukseen, niin paineet voi pitää tosi matalalla. Vauhdin noustessa tulee varmasti ongelmia.

leecher
05.12.2017, 14.57
Ardent on kyllä harvinaisen paska rengas!

mattim
05.12.2017, 15.59
^ Ootko verrannut Trail Kingia esim. Ardentiin? Omasta kokemuksesta (2.2) Trail King ei ole parhaimmillaan märillä kivillä ja märällä juurakolla. Muuten ihan mukava rengas. Ja mulla oli myös Black Chili.

Ardentilla olen ajanut paljonkin, dual seoksella toki. Mutta ei kai siitä ole pehmeää seosta olemassakaan. Ehdottomasti ei voi edes verrata trail king black chiliin. Paineista sen verran että edessä alle 1 bar toimii ainakin 2,4" renkaassa loistavasti kun nyt ei puhuta enska kisoista vaan ihan normaalista polkucruisailusta. Kuivalla kelillä Ardent on ihan ok.

sisurisampsa
07.12.2017, 00.01
Täälläpäs on helvetin kovia kisakuskeja kun ei hanssilla ja marylla pärjää.

mattim
07.12.2017, 09.46
Täälläpäs on helvetin kovia kisakuskeja kun ei hanssilla ja marylla pärjää.

Rajallinen ajotaito on varmasti yksi syy miksi haluan mahdollisimman paljon pitoa. Trailstar kumiseos on liukkaampi märillä juurilla kuin Black chili. Ja nimenomaan kun ollaan lähellä nollaa. Kuten jo sanoin, uusi addix soft voi olla ihan eri asia ja sen aion myös testata jossain vaiheessa.

Henkka.k
14.12.2017, 00.30
Nyt on kertynyt aiheen mukaisilla keleillä aika paljon ajoa. Ja juuri näillä kuuluisilla kylmillä keleillä jotka erottaa kumiseokset ja jostain jätemuovista sulatetut "kumiseokset" toisistaan.

Schwalben Trailstar on aivan saippuaa. Magic Mary menettelee kyllä pehmeällä alustalla mutta kivet ja juuret on aivan mahdottomia. Addix soft pitäisi olla lääke sen korjaamiseen mutta en ole sitä vielä päässyt testaamaan.

MaxxTerraan pätee sama eikä näytä olevan korjaavaa toimenpidettä tulossa. Eli Maxxiksen kumit voi toistaiseksi jättää kauppaan. Dual ei hätkähdä kylmästä mutta on muuten liian kova eli ei pidä märällä.

Spessun Gripton on jo kumiseos. Ground control ei ole kovin järeä vielä kuvioltaan mutta 650b x 2,6" koossa herättää jo luottamusta litimärkään juurakkoon ladatessa.

Kunkkujen kunkku on musta magia eli Black Chili. Ja Trail King on isolla ilmatilallaan korkeimmalla valtaistuimella. Siis 2.4" kokoisena. Baron on myös todella hyvä.

Contin kumeissa on myös sopivan tukeva kylki joten paineen voi laskea todella alas. Rengas kietoutuu juurien ja kivien ympärille.

No toki hiukan harvinaisemmat merkit on kokeilematta, kuten mavic ja e13. Wtb:n kumeissa ranger light high grip on kokeiltu. Pieni nappula menee tukkoon näillä keleillä. Ehkä avoimella kuviolla olisi potentiaalia.

Entä jos puhutaan pikku pakkasista (0... -10) niin mikä noista seoksista toimii vielä kovettumatta? Oon ostamassa plus renkaita talvikäyttöön, mutta en halua nastarenkaita. Toimiiko esim Gripton? En kyllä usko että Gripton ois tasan sama seos kaikissa Spessun renkaissa XC, Enduro, DH. Ja spessu ei kerro sen enempää seoksesta renkaiden spekseissä muuta kuin "Gripton". Käsittääkseni Black chilliäkin on eri kovuuksia eri tarkoituksiin. Oon nyt ajellu NN addix speedgrip seoksella -5 asteessa ja se ei ole kovettunu, mutta nuo mun 2.35 NN on vähän kapeat lumelle.

mattim
14.12.2017, 08.26
Entä jos puhutaan pikku pakkasista (0... -10) niin mikä noista seoksista toimii vielä kovettumatta? Oon ostamassa plus renkaita talvikäyttöön, mutta en halua nastarenkaita. Toimiiko esim Gripton? En kyllä usko että Gripton ois tasan sama seos kaikissa Spessun renkaissa XC, Enduro, DH. Ja spessu ei kerro sen enempää seoksesta renkaiden spekseissä muuta kuin "Gripton". Käsittääkseni Black chilliäkin on eri kovuuksia eri tarkoituksiin. Oon nyt ajellu NN addix speedgrip seoksella -5 asteessa ja se ei ole kovettunu, mutta nuo mun 2.35 NN on vähän kapeat lumelle.

Ainakin valmistajan mukaan Addix toimii kylmässä, black chili toimii ja spessun gripton tuntuisi toimivan myös ainakin pikkupakkasilla.

Se voi hyvin olla että seoksen kovuus vaihtelee rengasmallin mukaan. Olisi aika kummallista jos esim. Race King ja Baron olisivat samaa kovuutta. Toisaalta ainakaan black chilin kohdalla seos ei tunnu kovin pehmeältä edes noissa järeissä malleissa. Olen joka tapauksessa rajannut tätä analyysiani sillä viitekehyksellä että puhutaan näistä isompinappulaisista renkaista. Koska märkä kivikko ja juurakko on tämän ketjun aihe.

Kovemmat seokset ovat varmaan kuitenkin optimaalisia jos puhutaan ihan selkeästi pakkaskeleistä. Mutta se lämpötila vaan tahtoo seilata molemmin puolin nollaa pitkin talvea niin siksi en itse halua käyttää kovempia seoksia talvella.

miku80
14.12.2017, 09.07
Kyllä se on sama Gripton seos maantieltä alamäkeen.. Mulla on Gripton gummit maantielle, xc-pyörässä ja pitempi joustosessa täpärissä. Tullut syksyn märät kelit ajeltua Spessun jäykkäperäsellä Epicillä ja nuo Fast Trak renkaatkin pitää märällä ihan käsittämättömän hyvin tuollaisessa perus polku ajelussa ja mikäli lipsumaan saa, niin tapahtuu sekin hallitusti. Ainut missä noista loppuu pito on muta koska kuvio on mitä on.

Sanoisinkin, että kyllä oikea kumiseos tekee pidon renkaaseen ennemmin kuin, että tarvitsisi olla maksimaalisen rouhea kuvio. Nyt voi märällä ajella hyvin rullaavilla renkailla ja nautiskella pidostakin.

Olen monelle noita Spessun Gripton seos renkaita suositellu ja on moni myös jälkeenpäin kiitelly tyytyväisenä.

Ps. Täytyy toki muistaa olla myös hieman subjektiivinenkin näissä rengasasioissa!

itv
14.12.2017, 12.56
Joo kyllä Gripton on hyvä, samoin kuin On-Onen Trail Extreme - mutta vaikea sanoa kumpi parempi kuin minulla Griptonia 3" 27.5" koossa ja Trail Extremeä 2.4" 29".

Mutaa kun on tosiaan riittänyt niin seuraavaksi vähän isompaa nappulaa kokeilun Hutchinsonin DZO:n muodossa. Kuvion perusteella toiminee kyllä mudassa, mutta saa nähdä miten käy kivikossa/juurakossa.

https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/11/2016/01/Hutchinson-DZO-Enduro-2016-review-featured-e1452527375608.jpg

Sambe
14.12.2017, 19.12
Ainakin spessun hillbill toimii ihan hyvin kalliolla ja juurilla. Märässä ja pehmeässä todella hyvä

Sent from my BTV-DL09 using Tapatalk

Jabe.BRD
18.12.2017, 13.47
Mitäköhän pitäisi muuttaa vai onko mitään tehtävissä??
Renkaina tubeless Contin TrailKing Protection edessä 2,4" ja takana 2,2", pyörimissuunnat on kyljen merkin mukaan, paineet molemmissa 1,4bar, kuskin olessa n.70kg ajokunnossa. Black chili logo renkaassa.
Pyöränä Canyonin Strive (täysjousto enduro).
Ongelmana kostealla tai märällä kalliolla mahdoton sutiminen ja märällä juurakolla lipsuminen. Juurakossa lipsuminen on ymmärrettävää (tulokulma yms.) mutta kun ei pitoa löydy kalliota suoraan noustessa, niin alkaa häiritsemään, todella varovasti saa polkea että pitää ja satulasta mennään että olisi paino takana.
Mitä tuosta lähtisi kokeilemaan, painetta vielä laskemaan (ei kolise vielä :D) vai tarkastelemaan takaiskarin säätöjä vai jotain muuta?

Pitts
18.12.2017, 18.12
^Samanlainen kokemus mullakin ko. renkaista. Vaihdoin merkkiä.

Peksi80
18.12.2017, 19.30
^^ Kuin myös. X-King uudella black chili seoksella, aivan yhtä huono kuin edellinen halpis schwalbe Rapid Rob märässä juurakossa. No, sitten hieman paneuduin eri renkaisiin ja päädyin ottamaan eteen Hans Dampfhin uudella soft addix seoksella. Voi tavaton kuin tuli pitoa eri lailla nimenomaan märälle! Suosittelen!

FoMoCo
18.12.2017, 20.19

Minulla on syysrenkaina Chunky Monkey ja Smorgasbord yhdistelmä. Pitää ihan tautisesti mutta ei rullaa mihinkään.
Pakko on laittaa aina hieman rullaavampaa taakse jos on hieman edes kuivempaa että löytyy motivaatiota lähteä lenkille. Tämä on ihan OK kombo syyspimeessä kun voi luottaa eturenkaaseen täysin!

Tämän jälkeen kesärenkailla pyörä suunnilleen menee itsestään.

Pitts
18.12.2017, 20.42
^Noista on kans toi sama fiilis. Varsinkin Trail Extreme-seos...

mattim
18.12.2017, 23.46
Kylläpä on ristiriitaisia kokemuksia! Kaveri vaihtoi juuri chunky monkey trail extremet pois ja tilalle trail king protection 2,4". Kehui että ihan eri maailmasta pito. Nimenomaan märillä juurilla.

Pakko tarttua tuohon kommenttiin että on Black chili logo contin kumissa. Nimittäin vasta 2018 mallin renkaissa se näyttää olevan. Itselläni tai mainitsemillani ajokavereilla ei ole noita vielä ollut. Contin sivujen mukaan uudet mallit ovat kevyempiä kuin poistuvat. Eli onko sitten onnistuttu pilaamaan jotenkin pitoa huonompaan suuntaan?? Ei kai sentään... 1,4 bar 70 kg kuskilla kuulostaa liian paljolta. Trail king on niin tukevakylkinen että edessä baarin pintaan ja takana 1,2 vois olla lähtökohta. Toki ei kestä ryskäämistä vaan ihan möyrimiskäyttöön. Ja nimenomaan 2,4" joka on iso ilmatilaltaan. Saman kokoinen kuin mm. Spessun GC Grid gripton 650 b x 2.6".

Jabe.BRD
19.12.2017, 00.12
Joo ei ole 2018 renkaat, enemminkin 2016. Mikäs merkki se sitten tuossa renkaassa on kuvion välissä?? Tuolta se suunnilleen näyttää, jotain pientä muutosta kuvioon on tullut, keskinappulat on muotoiltu hiukan erilaiseksi ainakin.
https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/58922/uncropped/0/700/5/trail-king-ptapex-mtb-p-01.png
Voishan sitä vielä kokeilla tiputaa painetta, pidän samaa painetta edessä ja takana kun ovat eri levyiset, edessä 2,4 ja takana 2,2, kun takana on pienempi ilmatila niin se vaatii enemmän painetta.
Tiputetaan hiukan pois ja kuulostellaan, koliseeko, kesällä muistaakseni kolisi 1,2barilla, jos nyt tulee ajettua sitten hiljempaa.

Vaikea löytää hyvää rengasta tästä keskustelusta kun joku ylistää ja joku haukkuu, suunnilleen kaikkien renkaiden kohdalla...

paaton
19.12.2017, 00.26
Plasebo tehoaa :) Kuvitelma paremmasta pidosta tekee kuskista rohkeamman, eikä märkä juurakko heitäkkään enää pyörää poikittain.

kauris
19.12.2017, 14.33
Pitkäjoustoiseen täpäriin 2.2 takana kuulostaa vähän kapealta. Mitä jos sinnekin ainakin 2.4?

VitaliT
19.12.2017, 23.13
Pitkäjoustoiseen täpäriin 2.2 takana kuulostaa vähän kapealta. Mitä jos sinnekin ainakin 2.4?

2.2 conti TK on aavistuksen isompi kuin maxxis HR 2,3. itse olisi mielellään käyttänyt 2.4 TK takana mutta kun ei mahdu.

vaikka valmistaja ilmoita että 2.4 yhteensopiva

pturunen
20.12.2017, 08.47
vaikka valmistaja ilmoita että 2.4 yhteensopiva

Olen törmännyt samaan. Ilmeisesti rengasfirmoilla on erilaiset tavat mitata leveys (tai kokoa ylipäätään) ja sitten valmistajilla on yhteystyökumppanina yksi rengasfirma, jonka tuotteet toimivat referensseinä.

mattim
20.12.2017, 10.03
Plasebo tehoaa :) Kuvitelma paremmasta pidosta tekee kuskista rohkeamman, eikä märkä juurakko heitäkkään enää pyörää poikittain.

Ihan samaa ajattelin itsekin. Kun joku ylistää tiettyä kumia ja nousee sillä jyrkän juurakkonousun märällä niin pakkohan sen on olla hyvä! Sitten itselle sama rengas tilaukseen ja alle. Seuraavalla ajokerralla hirveellä itseluottamuksella lataamaan sama nousu ylös! Mutta on niissä renkaissa silti eroa...

mattim
20.12.2017, 10.07
Joo ei ole 2018 renkaat, enemminkin 2016. Mikäs merkki se sitten tuossa renkaassa on kuvion välissä?? Tuolta se suunnilleen näyttää, jotain pientä muutosta kuvioon on tullut, keskinappulat on muotoiltu hiukan erilaiseksi ainakin.
https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/58922/uncropped/0/700/5/trail-king-ptapex-mtb-p-01.png
Voishan sitä vielä kokeilla tiputaa painetta, pidän samaa painetta edessä ja takana kun ovat eri levyiset, edessä 2,4 ja takana 2,2, kun takana on pienempi ilmatila niin se vaatii enemmän painetta.
Tiputetaan hiukan pois ja kuulostellaan, koliseeko, kesällä muistaakseni kolisi 1,2barilla, jos nyt tulee ajettua sitten hiljempaa.

Vaikea löytää hyvää rengasta tästä keskustelusta kun joku ylistää ja joku haukkuu, suunnilleen kaikkien renkaiden kohdalla...

Joo on niissä tuo, en edes hoksannut että se on black chili logo. 2018 malleissa lukee ihan kyljessä Black Chili.

t-man
27.12.2017, 17.15
Joo on niissä tuo, en edes hoksannut että se on black chili logo. 2018 malleissa lukee ihan kyljessä Black Chili.

Hitto mä oon aina luullu, että tuo on kuninkaan kruunu tuo nappuloiden välissä oleva logo :)

marco1
28.12.2017, 16.31
Eikös tuo kruunumerkki ole alkuperäisen nimen ”Rubber Queen” peruja?

PaH
28.12.2017, 21.04
Noita contin printtilogoja on erilaisia - toi yo kruunu on ollu aineskin rubber queenissa, mountain kingissä ja trail kingissä.
Baronissa ja kaiserissa on toisenlainen kruunukuva.

kyprok
07.01.2018, 00.58
Onko kenelläkään kokemusta miten Schwalben uudet Addix-seokset kestävät pakkasta? Kovettuuko oranssi (soft) kuten vanha Trailstar vai pitääkö pehmeytensä myös pakkasessa?

Ari
10.01.2018, 22.57
Muutama lenkki takana Magic Mary/Rock Razor 2,6” / Addix, ja loistavasti pitävät. Varsinkin MM edessä.

Salomo
17.01.2018, 23.45
Onko kenelläkään kokemusta miten Schwalben uudet Addix-seokset kestävät pakkasta? Kovettuuko oranssi (soft) kuten vanha Trailstar vai pitääkö pehmeytensä myös pakkasessa?
Parin asteen pakkasessa vielä aivan ok pehmeä mun mielestä. Kylmemmässä en ole päässyt koittamaan. On kyllä paremmat kylmässä kuin vanha trailstar tai maxxiksen 3C.

Cabron
18.01.2018, 10.44
Muutama lenkki takana Magic Mary/Rock Razor 2,6” / Addix, ja loistavasti pitävät. Varsinkin MM edessä.

monessa tuo magic mary on laitettu vain eteen, miksei taakse myös, kun kaikki kehuvat renkaan pitoa?

kauris
18.01.2018, 12.05
Varmaan lähinnä siksi, ett taakse löytyy rullaavampaakin rengasta mutta paras mahdollinen pito hieman samalla toki kärsii. Mutta takarenkaan pito ei ole aivan yhtä kriittinen. Se seuraa helpommin perässä ja kuski pysyy pystyssä kunhan eturengas on ensin ylittänyt lipsahtamatta märät kivet ja juuret.

Visa_äs
19.01.2018, 17.18
Muutama lenkki takana Magic Mary/Rock Razor 2,6” / Addix, ja loistavasti pitävät. Varsinkin MM edessä.Millä addix seoksilla noi renkaat on sulla ollut?

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

Visa_äs
19.01.2018, 17.24
Muutama lenkki takana Magic Mary/Rock Razor 2,6” / Addix, ja loistavasti pitävät. Varsinkin MM edessä.Millä addix seoksilla noi renkaat on sulla ollut?

Ari
19.01.2018, 23.22
Edessä Soft ja takana Speed grip. 2,6” koossa ja ehkä myös Addixin avulla tuo Rock Razor pitää kyllä kallioilla myös loistavasti. Mudassa kuvio on liian matala takana. En laittaisi MM taakse muuten kuin hissikäyttöön. Harmi, että Hans Dampf ei löydy tuossa koossa, muuten takana olisi sellainen.

Visa_äs
20.01.2018, 09.11
Edessä Soft ja takana Speed grip. 2,6” koossa ja ehkä myös Addixin avulla tuo Rock Razor pitää kyllä kallioilla myös loistavasti. Mudassa kuvio on liian matala takana. En laittaisi MM taakse muuten kuin hissikäyttöön. Harmi, että Hans Dampf ei löydy tuossa koossa, muuten takana olisi sellainen.Joo noita juuri olen pohtinut ensikesän rengastuksiksi märempään keliin ja sitten hissimäkeen. Miten Nobby nic taakse? Sitä saa leveänäkin.

marco1
20.01.2018, 10.57
Onhan siinä Rock Razorissa onnistunut kuvio koska vanhempi "addixiton" -versiokin on erittäin pitävä rengas muissa kuin rähmäkeleissä.

Ari
21.01.2018, 00.51
RR on MM vastaava renkaan reunanappula joka toimii hyvin. NN on pyöreämpi profiililtaan eikä vakuuta tuon eturenkaan parina.

mattim
21.01.2018, 13.51
Spessun Hillbilly 2.6 eteen ja Butcher 2.6 taakse. Olisi mielenkiintoinen combo kokeilla. Gripton seos kun taitaa olla toimiva. Contin trail king ja Baron myös pikkuhiljaa saatavilla 2.6" leveänä. Näin Black chili uskovaisena olen varma että olisi huippusetti.

miku80
21.01.2018, 18.40
Hillbilly on kyllä melko puhtaasti mutarengas. Ite tykkään kyllä enemmän butcherista edessäkin, kun rengasta speksaillaan otsikon mukaiseen ajoon..

Vilhelm V
21.01.2018, 22.11
Joo noita juuri olen pohtinut ensikesän rengastuksiksi märempään keliin ja sitten hissimäkeen. Miten Nobby nic taakse? Sitä saa leveänäkin.

Laitetaan nyt kommentti täältäkin, vaikka kokemusta ei kovin monesta renkaasta ole otsikon mukaisessa kelissä. Mutta siis joo, Nobby Nic nyt ei ainakaan kovin kaksinen ole pidoltaan märällä juurakolla ja kivikolla. Ehdottomasti kaipaisin parempaa pitoa.

kauris
23.01.2018, 11.36
Miten tää uusi fillarofoorumin ylälaidan bannerissakin pyörivän Mountain Kingin kuvio näyttää kovin liukkaalta.

https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/65192/product_detail_bicycle_side/570/460/8/mountain-king-pt-mtb-s1-01.png

Kehuvat sen kuitenkin tuon maastosoveltuvuustaulukon mukaan sopivan märälle ja hieman mudallekin. Tuo heidän taulukko on muuten omasta mielestä vaikeasti luettava ,kun en tajunnut heti logiikkaa. Ne harmaaksi väritetyt neliöt ovat siis sopivaa maastoa ja mustat neliöt epäsopivaa. Harmaa väritys kattaa koko ison alueen vasemmasta laidasta alkaen aina oikealle siihen asti, kun harmaat laatikot jatkuvat. Kutakin maastotyyppiä ei ole pisteytetty siis erikseen alkaen värittämään alueen neliöitä vasemmalta maksimissaan 6/6 neliöön saakka. No selkeä nyt kun idean ymmärtää mutta minusta vähän outo. Tuolla tyylillä jos dry ja loose saa yhdenkin harmaan neliön, on välissä oleva allround väkisin täydet 6 palluraa.

https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/2173048/uncropped/748/0/1/mountain-king-pt-application.png

Tämä trail king näyttää silmämääräisesti pitävämmältä mutta sen ei sanota sopivan lainkaan märkään maastoon valmistajan mukaan:

https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/58924/product_detail_bicycle_side/570/460/10/trail-king-ptapex-mtb-s1-01.png

https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/242368/uncropped/748/0/5/trail-king-mtb-application.png

Minulle tuleva mielikuva johtuu siis tuosta Mountain Kingin laajasta sileästä keskikuvion yläpinnasta. Olisikohan tuo black chili nyt sitten sen verran pitävä ihmeaine oikeastikin. Tai sitten se uusi ihme on se Schwalben Addix soft esim Magic Mary kuviolla. Tiedä hänestä. Olisi kiva testata perä-perään samalla pyörällä ja samassa kivikkojuurakossa molempia lämpötilan näyttäessä vaikka +2.

stumpe
23.01.2018, 12.59
Joskus kuvio näyttää onnettomalta, mutta yllättää itse ajossa. Thunder burt oli yllättävän pitävä takana maastosinkulassa, toki kuivalla.

Trail king hyvä yleiskumi, ehkä kyljet vähän överit, enkä saanut tiivistymään tupelluksena. Heti kun laski paineet reunat lumpsahtivat keskiuraan. Ei kiva jossain tiukassa alamäessä kun burppaa.:rolleyes:

H. Moilanen
23.01.2018, 13.17
Tuo valmistajan näkemys renkaan käyttöolosuhteista ei ole mikään aukoton ohjesääntö. Esimerkiksi Race Kingin sanotaan olevan märälle soveltumaton rengas, mutta ainakin minun ajotyyllillä rengas toimii varsin hyvin myös märällä. Pitoa löytyy varsin kivasti juurakossa ja kivikossa kunhan kuvio pysyy auki.

järtsy
23.01.2018, 21.16
^^^"harmaaksi väritetyt neliöt ovat siis sopivaa maastoa ja mustat neliöt epäsopivaa" Onko todellakin näin? itsekkin tulkinnut juuri päinvastoin:seko:

kauris
23.01.2018, 21.58
No näin sen on pakko olla. Mutta kiva, että muidenkin mielestä asia on huonosti ilmaistu.
Mutta asian hoksaa kun katsot tätä mountain kingin kuvaa. Ei voi olla niin, että rengas kävisi vain hardpacked maastoon 5/6 arvoisesti ja lisäksi täysin päin vastaiseen mutamaastoon myös 4/6 arvoisesti mutta ei lainkaan mihinkään näiden välimaastoon.
Asian voi ymmärtää myös sen kautta, että olisi kovin epäloogista värittää yksittäiset maastoalueet välillä alkaen vasemmalta ja välillä alkaen oikealta. Siksi tuo on tulkittava niin, että maastot on valittu vasemmalta oikealle kohtuullisen loogisesti kovasta pehmeään ja tämä ruutujen "väritys" harmaaksi ei ole tehty yksittäinen maastoalue kerrallaan, vaan lähtien tietystä pisteestä akselin vasemmasta laidasta ja maalaten harmaalla tiettyyn pisteeseen saakka oikealle.

https://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/mountainbike-tyres/mountain-king-protection

https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/2173048/uncropped/748/0/1/mountain-king-pt-application.png

edit: He, hei! Heiltä löytyy toisaalta sivuillansa sama asia paremmin graafisesti toteutettuna. Tästä sen ymmärtää heti mutta hauskasti lopputulos ei ole silti ihan sama. Tässä sopivuusalue on piirretty hieman lyhyemmäksi... ja värit on hämäykseksi toisinpäin... Nerokasta.
https://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/mountainbike-tyres/mountain-king
https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/image/242358/uncropped/748/0/4/mountain-king-mtb-application.png

järtsy
23.01.2018, 22.36
No näköjään! Enpä ole koskaan asiaa syvällisemmin ajatellut.

kauris
27.01.2018, 15.41
Tilasin muun sekalaisen tilauksen ohella Bike-componentsista yhden 29 Macig Mary Addix soft snakeskin renkaan 2.35 leveänä. Tulee 29 etujoustoon jossa tällä hetkellä pitävin rengas (toki nyt on ollut nastat) on ollut 2.4 leveä Ardent. Ardent jää siis taakse ja MM eteen. Katsotaan mahtuuko pyörimään Sid-keulassa, luultavasti mahtuu kun 2.4 Ardentkin mahtui.

Lanssi
06.03.2018, 00.24
Vaimon jäykkäperään mietin rengastusta. Ardentin aattelin laittaa taakse, mutta mitä eteen? Samanlainen 2.4" leveenä? Ajo on aikalailla xc-painotteista, välillä jotain raffimpaakin. Tubelessillä ei väliä, koska perus bulkkivanteet ei suostu tiivistymään. [emoji6]
Edit: kesäksi siis, ei talviajoa ole tiedossa.

travelleroftime
06.03.2018, 03.42
Laittaisin nappulan eteen ja semisliksin taakse.

kauris
14.03.2018, 17.43
Mä en nyt meinaa saada selville onko Maxxis Minion DHR II 27.5 3c renkaasta oikeasti sekä 2.6 että 2.6 WT versiot vai vain yksi ainoa versio. 2.4 leveistä esim on molemmat ja wt versiota tsuositellaan 35 vanteelle mutta sen sanotaan käyvån myös 30 mm vanteelle. Bike-Components esim myy dhf ja dhr renkaasta vain 2.6 wt nimistä versiota. Canyonin nettisivuilla on molemmat mutta dhr II wt version kuvassa on dhf rengas. Valmistajan sivuilla ei ole maasta riippuen koko 2.6 rengasta lainkaan tai on vain yksi 3c 120 tpi 2.6 rengas, ei erikseen 2.6 wt versiota.
Onkohan siis Dhr II 2.6 renkaasta myös wt ja jos on niin onko 30 mm sisäleveelle vanteelle kumpi parempi...

edit: Tulin vähän siihen tulokseen ettei 2.6 koosta ole olemassa mitään wt versiota. Missään kuvassa 2.6 renkaan kyljessä ei ole wt merkintää. Oli miten oli, tilaan sellaisen 2.6 DHR II renkaan. Uudessa 2018 Spectralissa on edessä DHF 2.6 mutta takana pieninappulaisempi Rekon+ 2.6. Taakse nyt siis Rekonin tilalle tulee DHR II 2.6 3C 120 tpi.
Kallishan tuo on, 65 euroa. Aion puolestaan palauttaa tuossa ylempänä mainitsemani 2.35 Magic Maryn Addix-seoksella, jonka tilasin eteen vähän overkill renkaaksi 29 takajäykkään. Siitä saa ostohinnan 45 euroa takaisin, kun on vielä avaamattomana paketissaan ja bike-componentsilla on 100 päivän palautusoikeus ja Paypal korvaa palautuspostikulut. Grand Canyoniin saa siis riittää 2.4 29-Ardentit, kun kunnon liukkailla voi lähteä mieluummin ulkoiluttamaan tätä uutta Spectralia 2.6 DHF/DHR renkailla.

hece
16.03.2018, 10.14
MTB Podcastiin oli Maxxiksen työntekijä kommentoinut tätä WT-asiaa: https://soundcloud.com/mtbpodcast/mtb-podcast-episode-47-riding-trips-sedona-mtb-festival-more#t=21:15
Eli kaikki 2.4, 2.5 ja 2.6 Maxxikset olisivat WT, merkinnöistä riippumatta. Paitsi 2.4 Ardent. WT-merkki saattaa siis puuttua, mutta nuo kaikki ovat silti i30-35mm vanteille suunniteltuja WT-malleja.

Lanssi
04.04.2018, 11.30
Vaimon jäykkäperään mietin rengastusta. Ardentin aattelin laittaa taakse, mutta mitä eteen? Samanlainen 2.4" leveenä? Ajo on aikalailla xc-painotteista, välillä jotain raffimpaakin. Tubelessillä ei väliä, koska perus bulkkivanteet ei suostu tiivistymään. [emoji6]
Edit: kesäksi siis, ei talviajoa ole tiedossa.Meinasin nyt laittaa tähän Contin X-Kingin taakse, ja Mountain Kingin eteen, 2.4" Protection molemmat. Katotaan miten toimii, Contin kumeista ei ole maastosta kokemusta.

kauris
04.04.2018, 12.35
Sun nimimerkistä tulee mieleen appiukkoni, joka aina lapseni nähdessään kysyy niiltä mitä lanssi tarkoittaa. Olen jo minäkin oppinut, että se on puutavaran väliaikainen säilytyspaikka.
Slangissa tai armeijakielessä se tarkoitti toki tutummin ambulanssia.

Contin X-king on erittäin hyvin rullaava rengas ja kuivalla toki pitäväkin. Xc-painoitteiseen ajoon ja miksei muuhunkin hyvä mutta märällä tai mudalla liukas. Käytän itse kesäkaudella X-kingiä 29-takajäykässä maasturissani, jolla ajan pääasiassa työmatkaa mutta välillä ihan kunnon maastoakin. Viime vuonna kun ajoin enemmän maastoa, pidin kuitenkin edessa ja takana Ardentteja. Silläkin eteen kaipasi lisää pitoa varsinkin märällä.

elasto
04.04.2018, 15.47
Contin 2,2" X-King RaceSport Black Chili on yksi surkeimmista kokeilemistani renkaista otsikon mukaisiin olosuhteisiin. Totesin nuo todella huonoiksi jopa kuivassa maastossa, mutta märällä lähinnä hengenvaarallinen. Takana ehkä menettelee, mutta sinnekin löytyy parempiakin kumeja. Kaiken lisäksi kauhea säätö saada nuo toimimaan edes tubelessina, joten eipä tule Contin kumeja enää minulle.

t-man
04.04.2018, 17.41
Contin 2,2" X-King RaceSport Black Chili on yksi surkeimmista kokeilemistani renkaista otsikon mukaisiin olosuhteisiin. Totesin nuo todella huonoiksi jopa kuivassa maastossa, mutta märällä lähinnä hengenvaarallinen. Takana ehkä menettelee, mutta sinnekin löytyy parempiakin kumeja. Kaiken lisäksi kauhea säätö saada nuo toimimaan edes tubelessina, joten eipä tule Contin kumeja enää minulle.

Racekingit olivat itselläkin vaikeimmat litkuttaa, kunnes joku vinkkasi että pyyhi renkaan kiiltävä sisäpinta jollain liuottimella mataksi. Tämän jälkeen yhdet helpommista litkuttaa kun sisäpinta ei enää hylji nesteitä. Toki supersonicit ja racesportitkin jonkin verran hengittää kyljistä, mutta kaikkea ei voi saada. Nopeus ja suuri ilmatilavuus iso plussa (myös heikkous, sillä kyljet alttiina) Märälle juurakolle en kyllä lähtisi ajamaan henkselit paukkuen :)

Edit. Lukihäiriö, puhuttiinkin x-kingeistä, mutta näistäkin samanlainen kokemus litkuttamisen suhteen (liuotin on must). Ovat kyllä jostain syystä vieläkin liukkaammat märällä kuin racekingit...liekkö yhtenäinen nappularivistö syynä tähän?

Scrap
11.04.2018, 20.50
Arvon raati.

Helsingin keskuspuiston poluille renkaat hakusessa 29er XC tyyliseen pyörään. Ainakin viime vuoden kesän perusteella oli suuren osan ajasta otsakkeen mukaiset olosuhteet vallitsevia.

Pyörän mukana tulleet kumit, Schwalben Smart Sam Active line, eivät vakuuta kovin kummoisella muta/märkä juurakko pidollaan. Ihan kivasti rullaa ja kuivalla kalliolla nyt pitää mikä vain. Paitsi ISP, se tuli kokeiltua jo.

Olisiko Schwalben Nobby Nic edessä ja Rocket Ron takana hyvä kompromissi rullaavuuden ja märkä pidon välillä. Pitää samoilla nakeilla kuitenkin ajaa myös muut ajot. Esim kesällä 10km työmatkat.

Vai hankkisiko sovinnolla toiset kiekot ja vaihtelisi arkipyöräilyn rullaavan setin ja hupipyöräilyn kunnon maastosetin välillä? Samalla voisi hankkia tubeless yhteensopivina ne toiset vanteet, jolloin voisi heittää maastokumeista sisurit kuikkaan.

kauris
11.04.2018, 22.18
Nn ja Rr yhdistelmä ei ole kovin luottamusta herättävä otsikon kelissä. Työmatkat toki sujuu vastaavasti ihan kivasti. Itselläni oli viime loppukesänä ja syksynä 2.4 leveät Maxxis Ardentit edessä ja takana. Niillä ajoi 15 km suuntaansa työmatkaa ja välillä kävi maastossa kelillä kuin kelillä mutta märät juuret oli niilläkin hieman turhan liukkaita. Vertailukohtana 26 täpärin Hans Dampf jonka pito on ihan toista luokkaa. Eli märälle maastoon tarvitsisi kyllä ihan eri renkaat kuin mitkä on kivat työmatkalla asfaltilla ja hiekalla.

Scrap
11.04.2018, 22.31
Näin arvelinkin.

Eli tubeless kiekkoja metsästämään.

miku80
12.04.2018, 08.21
Jos haluu pitävät renkaat jotka myös rullaa niin Specializedin Fast Trakit Gripton kumiseoksella saattaa positiivisesti yllättää pidollaan!

Itse ajelin viime syksyn märät kelit noilla. Todella vähän lipsuvat ja jos ja kun saa lipsumaan niin tapahtuu sekin todella hallitusti.

Rullavuutta noista löytyy sen verran, että spessun tiimikuskit ajaa xc kisat noilla renkailla.

kauris
12.04.2018, 14.39
Hmm, tuollaista fast trakkia vois sitten ehkä harkita taakse. Takajäykkään xc pyörään siis. Märkään metsään menen yleensä eri pyörällä kokonaan.

Ja otsikon vierestä totean taas minäkin, että Contin X-king on tosiaan erittäin vaikea litkutettava. Nyt koitin ensin pyyhkiä vinkistä sisäpinnan tärpätillä. Ensin laitoin kumin suoraan paikoilleen ja litkut sisään ja eikun huoltoasemalle. Ei noussut. Mutta aseman piha ja auto sai osansa litkusta. Sitten kotona sisurilla nosto vanteelle ja sisuri pois vain toisen kyljen avaamalla. Uudelleen asemalle ja armotonta suhuutusta. Ei tahtonut onnistua. Välillä jo luovutin ja annoin auton rengaspaineita tarkistavien tarkistella renkaitaan. Sitten vielä jatkoin ja lopulta homma onnistui. Nyt rengas pysyy vanteella mutta yön aikana paineet putoaa lähelle nollaa. Pitäis varmaan lisätä vähän litkua ja pitää kyljellään yms jotta vähän paremmin pitäisi.

hece
12.04.2018, 16.26
Asensin juuri itsellekin 29 2.4 x-king protectionin kun halvalla sai. Putsailin sisäpuolen huolella isopropanolilla ja napsahti napsauttimella ilman sielua kerralla paikoilleen. Flox Ex kehänä stanin teipein. Stanin litkut. Piti yli vuorokauden ilmat ml. kaksi työmatkaa mutta sen jälkeen yön aikana kahdesti tiputtanut alle baariin. Ei jälkiä vuodoista.

kni94
18.04.2018, 21.15
Tässä kun on pari vuotta ollut vakiorenkaat (smart samit) 29" radonin jäykkäperä maasturissa niin mietin josko noita olisi järkevä päivittää. Ajan sisuskumien kanssa ainakin toistaiseksi. Ajot perus metsäajoa kapeilla poluilla missä on välillä paljon mutaa, kiviä ja juuria. Välillä vähän pururataa ja hiekkatietä. Sitten kaupungissa ihan perus kulkemista+pieniä hyppyjä mutta tällä ei taida olla niin väliä. Kuljen pyörällä myös kaupungille/salille 5-10km muutaman kerran viikossa asfalttia pitkin mutta ei tuosta maasturilla taida saada ikinä "tehokasta" ihan sama mitkä renkaat on :D

On kysytty varmasti 100 sivun verran mutta kysytään uudestaan, täälläkin moni näkyy litkuttelevan niin en tiedä miten samat renkaat toimii sitten sisuskumin kanssa.

e: Vai saako halpisvanteesta tehtyä tubelessin? Keulaa vaihtaessa paikallisen pyöräliikkeen omistaja kertoi että tubeless on vähän turhan hehkutettu juttu ja monesti tulee vuoto-ongelmia eikä erot niin suuria että kaikkien sitä kannattaisi tehdä. On kuitenkin todella eriävä mielipide kuin mitä netistä saa lukea, en tiedä mikä on totuus.

marco1
18.04.2018, 22.12
Pyöräliikkeelle tee-se-itse-tubelessien kanssa pelaaminen ei varmasti järkevää ajankäyttöä. Omalla ajalla saa melkeinpä vanteesta kuin vanteesta tehtyä tubeless-sopivan mutta yleiskäyttöiseen pyörään se ei ehkä ole ihan välttämätöntä.

Hatunnosto kuitenkin siitä jos on Smart Sameilla jaksanut ajaa metsässä. :)
Vaihtamalla vaikkapa Racing Ralpheihin tulee jo aika paljon maastokelpoisuutta lisää ja tiepätkät menevät vielä mukavasti.

kni94
18.04.2018, 22.22
Onhan niillä tullut ajettua kun ei paremmastakaan tiedä :D Kuitenkin ajo on ollut tähän asti aika maltillista (laiskaa) mutta kuntopohjaa on tehty salilla ja muissa harrastuksissa sen verran että ajattelin ottaa maastopyöräilyn tosissaan tänä kesänä tehokkaaman kropan kanssa.

Noita racing ralphejakin jos googlettaa niin löytyy hirveästi haukkumista että eivät pidä mitään, tosin niin löytyy joka renkaasta. Ei kai mikään rengas pidä pystysuoraa märkää kalliota ylös ajaessa mutta koitetaan jos löytyisi jotain järkeviä vinkkejä täältä

Spessun griptoneja on kyllä kehuttu sen verran että ne voisi kiinnostaa olettaen että toimivat sisäkumin kanssakin. En ymmärrä noiden renkaiden kuvioinnista kovin paljoa ja näkyy olevan monenlaista maastorengasta
https://tinyurl.com/ya3hl5wb

Scrap
19.04.2018, 07.04
Hatunnosto kuitenkin siitä jos on Smart Sameilla jaksanut ajaa metsässä.
Ei ne nyt ihan niin huonot ole. Mudassa aika onnettomat, mutta kuivalla kalliolla pitää ihan kivasti.
Ainakin rauhallisessa nyyppäajossa, kun ei paremmasta tiedä tai vaan osaa.
Veden peittämällä jäällä eivät kovin kivat. Kävin viime viikonloppuna ajamassa Pitkäkoskelta Paloheinään ja muuten ihan ok, mutta kerran olin melkein ojassa hienon kakspyörä driftin jälkeen ja pitkospuilla piti hypätä pyörän selästä pois kun eturengas lipsahti sivulle. Muutamat jyrkemmät mäet jäi kokonaan yrittämättä ajaa.

JackOja
19.04.2018, 07.54
Noita racing ralphejakin jos googlettaa niin löytyy hirveästi haukkumista että eivät pidä mitään

RalliRane on kiva kumi, mutta se ei ole topicinmukainen "märälle juurakolle ja kivikolle rengas".

kni94
19.04.2018, 08.06
Ei ne nyt ihan niin huonot ole. Mudassa aika onnettomat, mutta kuivalla kalliolla pitää ihan kivasti.
Ainakin rauhallisessa nyyppäajossa, kun ei paremmasta tiedä tai vaan osaa.
Veden peittämällä jäällä eivät kovin kivat. Kävin viime viikonloppuna ajamassa Pitkäkoskelta Paloheinään ja muuten ihan ok, mutta kerran olin melkein ojassa hienon kakspyörä driftin jälkeen ja pitkospuilla piti hypätä pyörän selästä pois kun eturengas lipsahti sivulle. Muutamat jyrkemmät mäet jäi kokonaan yrittämättä ajaa.

Samit on hyvät jäällä driftailuun joo. Oli edessä Ice spiker pro ja takana smart sam, keväisellä vesijäätiköllä varoittamatta takapää heitti leikkisän 180 asteen käännöksen mutta onneksi etupää piti ja jotenkin pysyin pystyssä :D

Tilasin nuo specializedin fast trak griptonit 2,3 koossa kun ovat keränneet kehuja. Syteen tai saveen, vielä ei ole ajot jääneet renkaiden takia ja kaupasta saa uusia

marco1
19.04.2018, 08.43
Smart Samin tyyppinen kumi on usein hyvä kalliolla koska siinä on paljon kumia kiveä vasten mutta märällä maastoajossa taas sitten huono samasta syystä, nappulat eivät pääse puremaan alustaan ja kuviokin on tukkeutuu heti. Suosittelu kuitenkin vaikeaa, tässä topikissa on käsitelty enemmän vaikeiden kelien rengastusta ja yleiskumeista maastoon on jutut vähän enempi hajallaan.

kni94
24.04.2018, 21.01
Ei jumankauta että rullaa hyvin noi fast trakit tubelesina tehdasasennettuihin smart sameihin verrattuna. Samalla polkuvoimalla pääsee puolet pidemmälle ja tuntuu ettei pyörää tarvitse edes polkea :D enää ei voisi kuvitellakaan ajavansa vanhoilla. Niin kauan sitä on tyytyväinen kun ei tiedä paremmasta. Mitähän sitä keksii seuraavaks päivittää..

miku80
24.04.2018, 21.15
Fast trak gripton malleissa on oikeesti ihan hämmentävän hyvä märkäpitokin,kun kumminkin puhutaan rullaavasta renkaasta..

FAntti
01.05.2018, 17.20
Laitoin uudet kummit tilaukseen. Maxxis minion dhr joka tulossa taakse ja eteen Continentalin Trail King. Ilmeisesti ainakin tuo conti kannattaisi litkuttaa jos meinaa matalilla paineilla mennä?

järtsy
01.05.2018, 20.26
Kaikki kannattaa litkuttaa mutta tuo Conti on haastava ainakin Stanin litkuilla. Renkaan sisäpinta kannattaa pyyhkiä ipalla tai vaikka jarrukliineriin kastetulla rätillä ja litku hieroa harjalla tai rätillä sisäpintaan, sitten vasta normaalit toimet.

Minulla Trail King Black chili seoksella takana ja mielestäni oikein mainio pito ja rullaavuus

Visa_äs
03.06.2018, 21.32
Laitoin juuri vanteille contin xking ja mountainkingit tubeleksena ja oli helpoimmat renkaat laittaa tähän mennessä.

Varmuuden vuoksi pyyhin sisäpinnan asetonilla ja sitten tiskiharjalla harjasin litkua sisäpintaan ennen vanteelle laittoa. Nousi jalkapumpulla lähes heti ja piti ilmat samantien. Kävin tunnin lenkin ajaas samantien ja paineet säily ja mistään ei tihku litkua.

Taitaa olla menneiden vuosien ongelmia continentaleiden litkutukset.

t-man
04.06.2018, 13.28
Laitoin juuri vanteille contin xking ja mountainkingit tubeleksena ja oli helpoimmat renkaat laittaa tähän mennessä.

Varmuuden vuoksi pyyhin sisäpinnan asetonilla ja sitten tiskiharjalla harjasin litkua sisäpintaan ennen vanteelle laittoa. Nousi jalkapumpulla lähes heti ja piti ilmat samantien. Kävin tunnin lenkin ajaas samantien ja paineet säily ja mistään ei tihku litkua.

Taitaa olla menneiden vuosien ongelmia continentaleiden litkutukset.

Ongelmat ovat tulleet yleensä niille, jotka eivät asetonia tms. liuottimia käyttäneet...mukaanlukien itseni :) Vanteille ovat nousseet aina, mutta tiivistyminen on noin 1000x nopeampaa, kun pyyhkii kalvot veks

hece
04.06.2018, 15.06
Asensin juuri itsellekin 29 2.4 x-king protectionin kun halvalla sai. Putsailin sisäpuolen huolella isopropanolilla ja napsahti napsauttimella ilman sielua kerralla paikoilleen. Flox Ex kehänä stanin teipein. Stanin litkut. Piti yli vuorokauden ilmat ml. kaksi työmatkaa mutta sen jälkeen yön aikana kahdesti tiputtanut alle baariin. Ei jälkiä vuodoista.
Tämä siis vuoti ainakin kehän ja renkaan välistä. Rauhoittui sittemmin mutta saa siltikin viikon-parin välein lisäillä. Mutta tämä olikin vanhaa Contin mallia.

drop
27.06.2018, 23.39
Mulla on ollut yrityksenä tiivistää xking protectionit jotka oli pari vuotta käyttämättömänä kellarissa. Samoilla "kuivan kelin kevyemmillä vanteilla" vuosia tiivistynyt kaikki renkaat laakista, noille olen lisännyt kolme kertaa reilusti litkua ja aina vaan vuotaa... Taitavat joutaa roskalavalle, nyt siellä on jo 200g litkua per pää ja itkevät silti kyljistä. :D

Visa_äs
27.06.2018, 23.42
Mulla on ollut yrityksenä tiivistää xking protectionit jotka oli pari vuotta käyttämättömänä kellarissa. Samoilla "kuivan kelin kevyemmillä vanteilla" vuosia tiivistynyt kaikki renkaat laakista, noille olen lisännyt kolme kertaa reilusti litkua ja aina vaan vuotaa... Taitavat joutaa roskalavalle, nyt siellä on jo 200g litkua per pää ja itkevät silti kyljistä. :DOsittain kai ominaisuus, mutta kokeile seuraavaa: ota rengas pois, pese litkut pois, raaputtele litkujämät pois jos semmosia on, hankaa renkaan sisäpintaa asetonilla ja karhunkielellä, laita hieman litku renkaaseen ja levitä se tiskiharjalla ympäriinsä että sitä on joka paikassa, rengas vanteelle, 3baria, pidä peukkuja :D

Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla

vihtis83
28.06.2018, 07.47
^ Tällä konstilla sain omat Xking protectionit pitämään ilmaa. Ennen tätä käsittelyä tihkuivat kyljistä jatkuvasti vaikka kuinka makuutti kyljellään.

drop
28.06.2018, 16.13
On niin paljon renkaita mitä voisi testata ettei viiti laittaa takaisin jos joutuu ottamaan pois.

Lukija5
03.07.2018, 12.42
Pidättekö märällä juurakolla/kivikolla miten paljon painopistettä eturenkaassa?

Tahkolla märällä polulla pyörä päätti pari kertaa lähteä alta kun oli käännös tulossa ja kurvissa märkä kivi tai juuria.

Pienet vinkit tuollaisten liukastumisen estämiseen olisi poikaa. Kattelin youtubesta parit videot mutta en täysin ymmärtänyt miksi kaaduin, koitin varovaisesti kääntää, ei liian nopeasti, ja ei suoraan märässä kohdassa.

SamiMerilohi
04.07.2018, 22.16
Tänään oli oikein stressitesti uusille renkaille: vesisade, märkä metsä, paljon juurakkoa ja kivikkoa. Lyhyet mietteet:

Schwalbe Hans Dampf Addix Soft 29x2,35", edessä, 1,8 bar. Hyvä pito ja luottamusta herättävä ajotuntuma. Lisäksi rullaa paremmin kuin voisi luulla, eli kaikin puolin hyvä rengas.

Schwalbe Nobby Nic Addix Speedgrip 29x2,25", takana, 2,0 bar. Totta toinen puoli: speediä on, grippiä ei niinkään. Vetopito ihan ok, mutta sivusuunnassa pyörän takapää lipsui aika pahasti juurien päällä. Kuivalla kelillä hyvin toimiva rengas, mutta märällä pito ei yksinkertaisesti riittänyt. Täytyy vielä koittaa vähän pienemmällä paineella.

Lukija5
04.07.2018, 22.45
Tänään oli oikein stressitesti uusille renkaille: vesisade, märkä metsä, paljon juurakkoa ja kivikkoa. Lyhyet mietteet:

Schwalbe Hans Dampf Addix Soft 29x2,35", edessä, 1,8 bar. Hyvä pito ja luottamusta herättävä ajotuntuma. Lisäksi rullaa paremmin kuin voisi luulla, eli kaikin puolin hyvä rengas.

Schwalbe Nobby Nic Addix Speedgrip 29x2,25", takana, 2,0 bar. Totta toinen puoli: speediä on, grippiä ei niinkään. Vetopito ihan ok, mutta sivusuunnassa pyörän takapää lipsui aika pahasti juurien päällä. Kuivalla kelillä hyvin toimiva rengas, mutta märällä pito ei yksinkertaisesti riittänyt. Täytyy vielä koittaa vähän pienemmällä paineella.

Dampf etenkin on niin ison ilmatilavuuden rengas (vastaa 2.5" maxxista) että itse ajelin sillä n. 1.4 barilla.

stumpe
05.07.2018, 00.01

Oliko Hanssi uudistetulla kuviolla? Hiljattain julkistettu..

SamiMerilohi
05.07.2018, 16.24
Oliko Hanssi uudistetulla kuviolla? Hiljattain julkistettu..

Joo. Ymmärtääkseni siitä vanhasta kuviosta ei koskaan ehtinyt tulla Addix-versiota? Mutta tämä on joka tapauksessa se uusi.

edit. Eikun nyt kun oikein tihrustin, tämä taitaakin olla se vanha. Aika mälsää ettei tullut sitä uutta, vaikka ihan pari viikkoa sitten ostin.

Roiala
05.07.2018, 17.34
Magic Mary soft apex on tuntunut varsin mainiolta, ainakin 27,5/2,6 koossa edessä, taaksekin tulossa kunhan saan. Kiven takana alkavat monet mallit ja koot olla.

Late_h
06.07.2018, 22.41
Tuo Schwalben uusi Addix Soft seos rullaa näköjään todella hyvin. En nyt juuri löytänyt testejä (saksalaisia) missä näytti vierintävastuksessa watit todella suurta eroa uuden Addix softin ja vanha trailstar seoksen välillä samalla kuviolla.

Mulla on edessä Magic Mary addix softina ja on aika suvereeni pito märällä tai kuivalla millä tahansa pinnalla. Takana on Nobby Nic vanhalla pacestar seoksella ja se rullaa hienosti mutta märällä lipsuu pahasti verrattuna tuohon etukumiin. Kunhan noi uudet Hansut tulee toimituksiin niin täytyy laittaa sellainen taakse todnäk uudella Speedgrip seoksella.

Late_h
06.07.2018, 22.45
Tässä saksaksi näitä testituloksia, jossa mm. Magic Mary addix softina mukana. https://www.bike-magazin.de/komponenten/reifen_schlaeuche/test-2017-mountainbike-reifen-am-cc-en/a37439-page6.html#start

Propjock
25.08.2018, 11.19
Pitkästä aikaa märällä lenkillä. Nykyinen täpärin Minion/Rekon (27,5/2,6") -kombo ei herätä luottamusta märässä juurakossa ja kallioilla. Takarengas sutii liian helposti ja etupää luiskahtelee sivusuunnassa ikävästi. Perstuntumalta Magic Mary/Hans Damph piti paremmin. Mitä muita suosituksia nimenomaan maksimipidon suhteen tässä kokoluokassa? Forekaster?

Kiituri
25.08.2018, 12.02
WTBn High Grip kumiseos pitää märällä kivellä ja juurella loistavasti mutta sitä ei nyt tunnu olevan saatavissa ja niinpä itseäkin kiinnostaa kovasti jokin muu vaihtoehto eteen. Takana se lipsahtelu ei juuri haittaa mutta etuseen pitää voida luottaa.

Lisäys: päätinpä sitten tilata kokeilun vuoksi Terrene McFly 29 x 2.8 Light. Kuvio vaikuttaa hyvältä ja jonkin verran kehujakin tästä renkaasta on netissä. jos pito ei edessä riitä niin kyllä sen voi jauhaa takana jos vain sopii.
Seuraava kokeilu voisi olla Fat Nimble mikä mahtuisi kyllä eteen.

jonihom
01.10.2018, 15.07
Pitkästä aikaa märällä lenkillä. Nykyinen täpärin Minion/Rekon (27,5/2,6") -kombo ei herätä luottamusta märässä juurakossa ja kallioilla. Takarengas sutii liian helposti ja etupää luiskahtelee sivusuunnassa ikävästi. Perstuntumalta Magic Mary/Hans Damph piti paremmin. Mitä muita suosituksia nimenomaan maksimipidon suhteen tässä kokoluokassa? Forekaster?

Canyonin Spectralissa itsellä tuli tutuksi juurikin tämä rengaskombo. **tutti huolella se takarenkaan liuskahtelu ihan kuivassakin kelissä kivikkojuurakossa tai pehmellä alustalla. Vaihdoin taakse Minion DHR II 60 tpi WT (2.6" 3C maxxterra) ja lenkillä totesin että kylläpä kannatti. Samalla tuli revittyä sisurit hitoille ja litkut tilalle. Tuo DHF + DHR2 kombo tuntuu aika vakuuttavalta ja pyörä rullaa edelleen kivasta, mutta nyt kiipeäminen ja mutkat menee paljon varmemmin kun voi luottaa pitoon.

marco1
01.10.2018, 15.46
WTBn High Grip kumiseos pitää märällä kivellä ja juurella loistavasti mutta sitä ei nyt tunnu olevan saatavissa ja niinpä itseäkin kiinnostaa kovasti jokin muu vaihtoehto eteen.

Ridemoressa on jotain WTB High Grippejä hyllyssä.

N-K
04.10.2018, 19.55
Uusi Contin MK3 2,6" ollut alla jonkun aikaa ja vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta märällekin kelille. Ei ihan täydellinen, mutta ylivoimasesti paras rullaus pitoon nähden mitä itsellä ollut alla.
Reunanappulat vois olla karvan verran isommat, vaikka tämäkin vaikuttaa parannukselta vanhaan.

Katotaan saako kunnon mutatestit vielä viikonlopulle.

N-K
06.10.2018, 18.04
Kuvio pysyy auki mudassa aika hyvin, mutta sivupitoa ei ole kyllä juuri yhtään. Parempi laittaa isompinappulaista alle jos meinaa enemmän mudassa ajella.
35mm sisäleveys vanteessa saattaa olla vähän liikaa tälle. Melkosen pullea eikä sinunappulatkaan varmaan ihan oikeille paikoilleen asetu.

Xizor
06.10.2018, 18.30
Scwalben Addix-soft seoksella olevat Hans Damp 29x2.35 (etu) ja Magic Mary 29x2.25 (taka) koeponnistettu tänään ja kyllä on parempi kaikin puolin kuin vanha Trailstar. Myöskin omasta mielestäni pito märällä parempi kuin Spessun Gripton tai Maxxiksen 3C.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

elasto
07.10.2018, 20.28
Scwalben Addix-soft seoksella olevat Hans Damp 29x2.35 (etu) ja Magic Mary 29x2.25 (taka) koeponnistettu tänään ja kyllä on parempi kaikin puolin kuin vanha Trailstar. Myöskin omasta mielestäni pito märällä parempi kuin Spessun Gripton tai Maxxiksen 3C.

Mä olen ollut siinä käsityksessä, että tuo MM olisi parempi eturenkaana ja HD takarenkaana. En tosin ole kokeillut kyseistä yhdistelmää, joten en tuomitse, mutta onko tuo yhdistelmä oikeasti toimiva noin päin? Mihin Maxxiksen 3C-seoksista vertaat tuota Addix softia?

Xizor
07.10.2018, 21.11
Mä olen ollut siinä käsityksessä, että tuo MM olisi parempi eturenkaana ja HD takarenkaana. En tosin ole kokeillut kyseistä yhdistelmää, joten en tuomitse, mutta onko tuo yhdistelmä oikeasti toimiva noin päin? Mihin Maxxiksen 3C-seoksista vertaat tuota Addix softia?

Ei sovi pyörään taakse 2.35" HD tai MM leveällä vanteella, joten siinä mielessä tuo 2.25 MM taitaa olla ainoa vaihtoehto 29-koossa, jos haluaa Addix-soft seoksella...muuten laittaisin taakse 2.35" HD ja eteen HD tai MM.

Viime syksyn oli takana 29x2.3" DHR II MaxxTerra, joten siihen vertasin.

Villetre
08.10.2018, 17.47
DHR tuntuu aika rouheelta renkaalta eli aikamoinen kuntosalirengas... Vaatii reittä.

Janski80
16.10.2018, 11.01
Itse tilasin viikonlopun liukastelujen jälkeen schwalben MM softina eteen ja HD speedgrippinä taakse. Vittorian mezcal/barzo kombolla ei ollut yhtään luottoa ajella. Sai olla tosi tarkkana kosteilla juurilla ja kivillä, lipsuminen oli aikamoista. Paineiden laskulla ei ollut kauheasti vaikutusta. Rullaavuus takuulla kärsii MM/HD kombolla, mutta pitoa pitäisi tulla rutkasti lisää syksyn liukkaille.

kauris
20.10.2018, 09.41
Minäkin laitoin Magic Maryn 2.6 leveänä addix softina tilaukseen. Maxxis DHF 2.6 3c ja takana sama DHRII tuntui liukkaalta jo näin 10 asteessakin ja lähempänä nollaa ne lukupuheiden perusteella muuttuu ihan kivikoviksi. Mietin Hanssia kanssa taakse mutta 2.6 leveänä sitä on tosiaan vain speedgrippinä. Miksihän pehmeämpiä saa vain 2.35 levyisenä. No koitan pärjätä takana Maxxisella.
Ice spikereita en taida raaskia tähän 27.5 täpäriin hankkiakaan. Lumella ajan näillä kesäkumeilla ja jos jääkelillä pitää päästä poluille, niin ajattelin mennä 29 takajäykälläni, jossa ice spikerit talven ajan on kiinni.

miumau
20.10.2018, 11.52
Eilen tuli Saksan pojilta tilattuna just tuollainen MM 29x2.6 softversiona. Helposti meni vanteelle ja ilmatkin alkoivat pysyä sisällä välittömästi, tosin Mavicin XA:aat on helppot vanteet tubeleksien kannalta.
Laitoin renkaan siis eteen ja kävin noin tunnin verran pyöriskelemässä paikallisessa kivikossa ja juurakossa. Ihan hyvältä vaikutti ainakin ensimmäisen lenkin perusteella. Tosin eilen ei nyt kaikkista liukkain keli ollut koska osa kivistä oli harmittavasti ehtinyt kuivua päivän aikana. Piti siis hyvin ja ainakaan eturenkaana ei tuntunut jarruttavan menoa mitenkään järkyttävässä määrin.

vectori
20.10.2018, 19.50
Saako tuota uutta Hans Dampfia 29" jostain liikkeestä pääkaupungin alueella? Yritin googlata mutta löysin ainoastaan verkkokauppa.com, jossa varasto on loppunut. En viitsisi odotella ulkomailta asti.

J.Kottenberg
01.11.2018, 12.21
Olisikohan kenelläkään foorumilaisella kokemusta 29er noin 2.4-2.5" leveydessä Maxxiksen High Roller II ja Minion DHF renkaista 3C Max Terrana ja erityisesti edessä?

Aika saman näköisiä nuo äkkipäätään näyttäisi olevan ja yhteen pyörään olen jotain tuollaista ajatellut eteen, että kumpikohan olisi parempi juuri märillä syksyn keleillä?

kauris
01.11.2018, 15.52
Nokun ongelma on tätä ja muita keskusteluja lukemalla ollut kaikissa Maxxiksen kumeissa se, että heidän (3c) kumi muuttuu liukkaaksi, kun lämpötila laskee. Ei siis edes pakkasen puolella vaan jo tällaiseksi Suomi loppusyksyksi eli +2 +7 esimerkiksi. Ja samaa havainnoin ihan itsekin. Eli luottoa ei herättänyt ensimmäisillä syksyn vähän viileämmillä märillä keleillä kivikossa ja juurakossa omat Minion DHR II ja DHF kumit. Tämän takia, kuten ylempänä kerroin, tilasin eteen Schwalben Addix-kumiseoksen renkaan. Sen pitäisi pysyä pitävänä viileälläkin. Rengas on jo asennettu mutta testilenkille en valitettavasti ole ehtinyt. Sunnuntaina saattaa päästä.

Villetre
01.11.2018, 22.12
Vähän samaa mieltä ,pikkusen on Maxxiksen kumit nyt sellaset flipperi-efektillä varustetut että Swalben kumit tulee. R-24 kaupassa hyvä tarjous Magic Mary (soft) ja Hans Dampf (speedgrip-mikälie ) 2.35" ,78e yhteensä kumpainenkin.

mattim
03.11.2018, 00.33
Edelleen ihmettelen miksi ette anna mahdollisuutta Contin Black chili renkaille. Ei kovetu kylmässä ja pito otsikon olosuhteissa parempi kuin svalpen addix soft tai ultra soft. Samoin pesee maxxiksen 3c Maxx Terran myös vaikka on niin lämmintä ettei maxxis vielä kovetu. Eli Trail king protection apex alle niin voi lopettaa keskustelun parhaasta märän kelin renkaasta polkuajeluun. Voin lainata 29x2,4 koossa rengasta ilman korvausta jos ette muuten usko.

Xizor
03.11.2018, 00.39
Edelleen ihmettelen miksi ette anna mahdollisuutta Contin Black chili renkaille. Ei kovetu kylmässä ja pito otsikon olosuhteissa parempi kuin svalpen addix soft tai ultra soft. Samoin pesee maxxiksen 3c Maxx Terran myös vaikka on niin lämmintä ettei maxxis vielä kovetu. Eli Trail king protection apex alle niin voi lopettaa keskustelun parhaasta märän kelin renkaasta polkuajeluun. Voin lainata 29x2,4 koossa rengasta ilman korvausta jos ette muuten usko.

Onko Conti jotenkin muuttanut tuota Black Chilia ihan hiljattain? Kolme vuotta sitten syksyllä oli testissä ja parin lenkin jälkeen myyntiin kun Trailstariin verrattuna saippuoitu made- fiilis...

mattim
03.11.2018, 01.03
Onko Conti jotenkin muuttanut tuota Black Chilia ihan hiljattain? Kolme vuotta sitten syksyllä oli testissä ja parin lenkin jälkeen myyntiin kun Trailstariin verrattuna saippuoitu made- fiilis...

Riippuu mitä mallia kokeilit. X-king (nykyään cross king) ei vakuuttanut. Mountain kingistä ei kokemusta. Trail king ja Baron project ainakin parempia kuin mikään muu mitä olen kokeillut. Ymmärtääkseni kumin kovuus muuttuu eri mallien välillä vaikka kaikki ovatkin Black chiliä. Rengaspaine pitää olla alhainen. Ainakin järeämmät mallit voi huoletta jättää alle 1.5 Bar takana ja n. 1 bar edessä. Jos ei siis droppaile kivikkoon tai lasettele sileää ränniä 40 km/h. Jos löytyy 29 fillari niin täältä saa Trail kingin testiin.

kauris
03.11.2018, 09.01
Hieman pienehkö ehkä tuo trail kingin nappula omaan makuun syksyyn. Valmistaja ei sitä rengasta itsekään suosittele märälle tai mudalle. https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/mountainbike-tires/trail-king
Baronia voisin harkita kokeilevani eteen. https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/mountainbike-tires/der-baron-2-4-projekt
Black chili sinänsä on minusta ihan uskottava tuotteena ollut jo vuosia. Avomaantierenkaissa mulla on chilejä.

Sambolo
03.11.2018, 22.23
Eipä tuola juurakolla mikää pidä ellei laita paineita pieneks. Tänään yhtä juurakkonousua kokeilin 5 kertaa, viidennellä vasta nousi ylös kun olin laskenu paineet, aiemmilla jäi juuriin sutimaan. Renkaina 2.8 nobby nic evo trailstar.

mattim
04.11.2018, 00.08
Hieman pienehkö ehkä tuo trail kingin nappula omaan makuun syksyyn. Valmistaja ei sitä rengasta itsekään suosittele märälle tai mudalle. https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/mountainbike-tires/trail-king
Baronia voisin harkita kokeilevani eteen. https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/mountainbike-tires/der-baron-2-4-projekt
Black chili sinänsä on minusta ihan uskottava tuotteena ollut jo vuosia. Avomaantierenkaissa mulla on chilejä.

Se on aika hämäävä se suositusasteikko. Tuntuu jotenkin siltä että rengasvalmistajille märkä keli tarkoittaa mutaa tai muuten pehmennyttä maastoa jossa nappulan korkeus ja kuvion puhdistuvuus on kaikki kaikessa. Otsikon maasto on ihan muuta. Trail king puree nimenomaan tyypilliseen syksyiseen (ja keväiseen) Suomi-polkuun; eli siihen märkään juureen ja kiveen. Nappulan koko ei siinä ole niinkään ratkaisevaa. Kumiseos tuntuu olevan, ja samoin renkaan runkorakenne ja ilmatila. Eli jos pystyy pitämään pienempiä paineita, rengas kietoutuu maaston muotoon paremmin. Liian ohutkylkinen rengas, vaikka olisi pulleakin, ei kestä pienillä paineilla vaan lyö läpi. Ja pompottaa kun laittaa tarpeeksi painetta. Liian paksu ja jäykkä kylki taas syö sitä "kietoutumisominaisuutta".

Itse asiassa maxxiksen EXO kylki on mielestäni erittäin sopiva suomipolulle. Märällä ei vaan MaxxTerra pärjää chilille. Svalpen Snakeskin taas on liian ohut. Supergravity on taas hiukan liian jytky. Mutta magic mary softina ja sg kyljellä on kyllä aika hyvä. Märkä graniittipinta on se missä se häviää mustalle chilille.

miumau
04.11.2018, 13.19
Schwalbella on noissa 2.6-3.0 kokoisissa snakeskin kyljen vahvistuksen se apex viipale, joka ainakin 2.6 kokoisessa renkaassa tuntuu toimivan hyvin. Se Sg tosiaan toimii kunnolla vasta kovissa vauhdeissa, joita taas harvemmin jos koskaan tulee märässä juurakko/kivikossa ajettua :).
Eilen ajoin läskipyörälläni pitkästa aikaa ja olin siihen vaihtanut ne 2xl:ät alle ja ne piti kyllä todella hyvin märässä juurakossa ja kivikossa. Aamulla satoi vielä vettä ja menin iltapäivällä ajamaan ja renkaat ei lipsahdelleet ollenkaan. Tosin nuo 2xl-renkaat ei taida kovin moneen pyörään sopia, joten siinä mielessä ehkä vähän offtopicia.

Antza44
06.11.2018, 08.54
WTBn High Grip kumiseos pitää märällä kivellä ja juurella loistavasti mutta sitä ei nyt tunnu olevan saatavissa ja niinpä itseäkin kiinnostaa kovasti jokin muu vaihtoehto eteen. Takana se lipsahtelu ei juuri haittaa mutta etuseen pitää voida luottaa.

Lisäys: päätinpä sitten tilata kokeilun vuoksi Terrene McFly 29 x 2.8 Light. Kuvio vaikuttaa hyvältä ja jonkin verran kehujakin tästä renkaasta on netissä. jos pito ei edessä riitä niin kyllä sen voi jauhaa takana jos vain sopii.
Seuraava kokeilu voisi olla Fat Nimble mikä mahtuisi kyllä eteen.Saitko jo Terrenet alle? Miten toimii märällä juurella? Todellinen koko kiinnostaa? Mikä vanne/leveys?

Kiituri
08.11.2018, 16.07
Kyllä McFly on alla mutta olen ehtinyt ajella aika vähän. Märällä ne pitää mukavasti. napulat on aika matalat joten mutapito ei ole parasta tasoa. Märät juuret ja kivet kyllä menee ilman lipsumista. Sitä en osaa sanoa miten tuo toimisi edessä. Itellä se on takana koska 3" ranger ei mahdu kunnolla Evolinkiin taakse iskaria suojaavan kurasuojan kanssa. Vanne on 30mm sisäleveydellä oleva Mavic XA.

Yhdistelmä Ranger 3" ja McFly 2.8" rullaa yllättäväkin kepoisasti.

kaakku
11.11.2018, 20.20
Pistin tilaukseen parin yllä suositeltuja Conteja. Toivottavasti 2.4 mahtuu Scalpel SE:n takahaarukkaan. Olikos näissä nyt sitten tehtävä jotain taikoja että saa pelaamaan litkuilla? Ennen ei ole Contin renkaita ollut.

Kanuuna
11.11.2018, 23.34
Olikos näissä nyt sitten tehtävä jotain taikoja että saa pelaamaan litkuilla? Ennen ei ole Contin renkaita ollut.

Joskus oli juttua, että pesee sisäpinnan öljykalvon pois, vaikkapa isopropanolilla.

järtsy
12.11.2018, 08.31
^Joo puhdistus ja sitten itse ainakin hinkkasin litkua rätin kanssa sisäpintaan, rupesi pitämään ilmat oikein hyvin. Oli tosiaan itselläkin ongelmia tätä ennen.

kauris
12.11.2018, 13.35
Schwalben Magic Mary addix soft 2.6 leveenä 30 vanteella ja siis 27,5 halkaisijalla testattu eilen kunnon mudassa ja märässä kivikkojuurakossa. Mudassa pito oli yllättävän hyvä. Ajoin ihan märkää löysää muta/savipintaa olevalla pellonreunuspolulla ja tarkoitukseni oli huvikseen liusuttaa eturengasta lukossa liukkauden toteamiseksi, niin eihän se rengas mitään lukkoon luiskahtanutkaan. Ihan reilusti sai jarruttaa pidon katoamatta.
Mutta sileäpintaiset juuret märkänä on sitä mitä olettaa saattaakin eli eli kyllä viistoista sellaisista saa etupyörän luistamaan. Tuskin niihin mikään auttaa. Osa sileistä kallioistakin oli liukkaita, jännästi osa ei. Sitä ei aina päällepäin näe mikä on liukasta (jotenkin limaista) ja mikä vain märkää mutta ihmeen pitävää. Takana mulla se 2.6 leveä DHRII ja eturenkaan ollut tämä MM addix vaikutti kyllä pitävämmältä. Esim yhdessä sivulle viistossa kalliossa, jossa ei ylä tai alamäkeä, eturengas ei luiskahtanut mutta takarengas sitten luisti sivulle.
Painetta edessä n. 1.1 baria ja takana n. 1.2-1.3.

Mutta joo, en oikein rennosti pysty näin liukkaalla ajamaan vaikeimpia tuttujakaan kalliojuurakoita. Koko ajan vähän pelko takapuolessa ja varomista. Vauhdin tuntuun ei siis esim alamäkivoittoisilla juurakkoisilla osuuksilla päässyt ajaminen vaan on enemmän sellaista kikkailua koko ajan ja tarkasti etupyörän nostamista vähänkin viistojen juurien yli. Kokonaisuudessa voin kuitenkin sanoa silti nauttineeni eilisestä puolentoista tunnin lenkistä joka suuntautui Espoossa Latokasken maston ympäristöön. Ja verrattuna siihen, että samalla kelillä takajäykällä, jossa rengastus on Ardent 2.4 kaksysinä, ei ole perinteisesti tällainen keli ole lainkaan kivaa ajaa. Niillä renkailla pelkää koko ajan että mistä seuraavaksi lähtee pyörä alta. Tuolla nyt alla olleella rengastuksella taasen luisumisia sattuu vain ajoittain ja yleensä senkin vähän jo arvaa etukäteen.
Kerran kyllä vedin kyljelleen hitaassa vauhdissa täysin varoittamatta. Ne jotka tietää paikan, niin siinä mastoa vastapäivään kiertäessä heti ekalla aidansivustalla kun on se parimetrinen jyrkkä pudotus (mutta ei droppi vaan voi ajaa), niin kaaduinkin just ennen sitä jyrkkää luiskaa jo tasaisella. Siinä kun on vajaa 2 metriä ennen tätä pudotusta pari vähän viistoon vievää juurta niin valmistautuessani itse alamäkeen en keventänyt etupyörää juuren yli ja löysinkin itseni kyljeltäni :)

J.Kottenberg
12.11.2018, 16.00
^Kuulostaa varsin onnistuneelta hankinnalta. Ja näinä päivinä ei kelit tosiaan ole niitä helpoimpia joten todelliset testiolosuhteet olleet koeajossa. Tietty edessä ei rullaaminen tunnu samalla lailla mitä takana, mutta pitäisi ihan kohtalainen olla siinäkin?

kauris
12.11.2018, 16.11
Vaikea arvioida. Keli oli kuitenkin raskas. Mutta mitään merkittävää en huomannut edelliseen eturenkaaseen verrattuna, joka oli oli niin ikään 2.6 leveä Minion DHF exo tr 3c.

hphuhtin
12.11.2018, 18.22
Noista eri kumiseoksista, Addixhan on saman herran (Wolfgang Arenz) tuoreempaa käsialaa kuin Black Chili. Ottamatta kantaa onko jompi kumpi parempi. Eikä todellakaan mitään tietoa noista Wolfpack-renkaista :)

https://singletrackworld.com/2018/07/you-wont-know-wolfpack-tires-or-wolfgang-arenz-yet-but-youve-probably-already-ridden-his-inventions/

”He started working in the cycling industry back in 2005 at Continental where he quickly made a name for himself after working on the famous Black Chili Compound. He then worked with Specialized from 2012-2015 and most recently was the person in charge of the Addix project at Schwalbe.”

kauris
12.11.2018, 21.08
Okei, aika hauska. Minkähän merkin kumiseoksen hän seuraavaksi käy rukkaamassa kuntoon :)

hphuhtin
13.11.2018, 20.14
Okei, aika hauska. Minkähän merkin kumiseoksen hän seuraavaksi käy rukkaamassa kuntoon :)

No eikö se nyt sitten ole hänen oma merkkinsä, eli Wolfpack ja ToGuard-seos. Toki markkinoinnissaan muistaa mainita meriittilistansa. Tiedä häntä noista renkaista sitten, itsellä ei ole tarvetta uusille niin ei voi kokeilla. Löytyiskö koekaniineja :)

Villetre
14.11.2018, 00.33
Magic Mary on hyvä rengas, tuli testattua pahoissa olosuhteissa. Lenkki in mahtui kaikki kuviteltavissa oleva. Itselle tuli ykköskumi tästä.

mattim
15.11.2018, 00.39
Pistin tilaukseen parin yllä suositeltuja Conteja. Toivottavasti 2.4 mahtuu Scalpel SE:n takahaarukkaan. Olikos näissä nyt sitten tehtävä jotain taikoja että saa pelaamaan litkuilla? Ennen ei ole Contin renkaita ollut.

Continental päivitti ainakin nämä premium rengasmallit eli black chili seoksella olevat vuodelle 2018. TK, MK, CK ja Baron ainakin menivät uusiksi. Iso uudistus oli juurikin tubeless käytön helpottuminen. Itsellä ollut sekä uusia että vanhoja Kingejä ja ero on dramaattinen. Vanhankin saa nousemaan ja pitämään mutta kikkailua vaatii. Uusi malli toimii siinä mielessä kuin Maxxikset eli litkuttelu on varsin kivaa hommaa. Ei tarvi pestä eikä harjailla enää.

Tk:n kuvio muuttui myös siten että reunanappulat ovat suoremmassa rivissä ja enemmän reunoissa kun vanhassa mallissa ne ovat turhan keskellä kanttipitoa ajatellen. Harmi vaan että ilmatila pieneni. 2017 asti 2.4" kingin bead to bead mitta oli n. 175 mm joka vastaa monia 2,6 tai jopa 2,8" renkaita. Ja se näkyi nimenomaan korkeudessa, ei leveydessä. Baron taas oli alikokoinen mutta nyt ne ovat molemmat normaalin 2,4" kokoisia. Renkaiden painot putosivat kautta linjan joitain kymmeniä grammoja.

MK:n ja CK:n kuviot muuttuivat myös. MK on aivan erilainen nykyään. Ei ole kokemusta siitä itsellä.

27,5" malleista tuli lisäksi 2,6" leveät "plussa" -versiot.

https://reviews.mtbr.com/continental-revises-king-tire-series

BB Holland
15.11.2018, 11.01
Koon puolesta hyvä, että vanhoja Trail Kingejä on jemmassa. Takapää lähti luistamaan kalliorinteessä, ettei ehkä eturenkaana hyvä. Mutta kuviokin on siis muuttunut.

VitaliT
15.11.2018, 12.28
itsellä on contin TK uudempaa ja vanhempaa tuotanto versioita. ja ne ovat runkoon koolta identtiset, nappula ja niiden irokeesi (30mm sissä leveys kiekolla) on korjattu. sivu nappulat yllättävät renkaan reunasta noin 0,5-1mm.

MK on uudempi versio, ja se on vain 2,3 mikä on virallisesti leimatu kylkeen, ja sammalla kiekolla se on aavistuksen isompi kuin maxxiksen HR2 2.35
pito aavistuksen heikompaa kuin TK mutta rulla parempi, toiselta sillä puutu se apex suoja.

contin + kummeista on itse kiinnostunut

J.Kottenberg
15.11.2018, 17.05
Magic Mary on hyvä rengas, tuli testattua pahoissa olosuhteissa. Lenkki in mahtui kaikki kuviteltavissa oleva. Itselle tuli ykköskumi tästä.

Onkohan kenelläkään tietoa svalpen addix seosten, speedgrip ja soft, kylmänsiedosta, eli missä lämpötilassa alkaa ominaisuudet heiketä?

Sillä vaan kyselen kun tilasin MM:n softina että kestääkö miinusasteille että voi suoraan vaihtaa nastarenkaaseen.

Villetre
15.11.2018, 18.11
Paha sanoa vielä kun ei ole edes ollut pakkasta juurikaan.. No ainakin parempi kuin alla olleet Maxxikset eli Ardent/forecaster.

Sisu
15.11.2018, 18.20
Nyt olen useemman lenkin ajanu contin uudella 29" 2,4" Trailkingillä ja tähän astisista paras märkäpito juurilla ja kalliolla mitä oon testannu. Sen verran kookas, että piti katkoa valulangat pois, kun hinkkasivat edessä roiskeläppään.

kaakku
15.11.2018, 23.28
Continental päivitti ainakin nämä premium rengasmallit eli black chili seoksella olevat vuodelle 2018. TK, MK, CK ja Baron ainakin menivät uusiksi. Iso uudistus oli juurikin tubeless käytön helpottuminen. Itsellä ollut sekä uusia että vanhoja Kingejä ja ero on dramaattinen. Vanhankin saa nousemaan ja pitämään mutta kikkailua vaatii. Uusi malli toimii siinä mielessä kuin Maxxikset eli litkuttelu on varsin kivaa hommaa. Ei tarvi pestä eikä harjailla enää.

Tk:n kuvio muuttui myös siten että reunanappulat ovat suoremmassa rivissä ja enemmän reunoissa kun vanhassa mallissa ne ovat turhan keskellä kanttipitoa ajatellen. Harmi vaan että ilmatila pieneni. 2017 asti 2.4" kingin bead to bead mitta oli n. 175 mm joka vastaa monia 2,6 tai jopa 2,8" renkaita. Ja se näkyi nimenomaan korkeudessa, ei leveydessä. Baron taas oli alikokoinen mutta nyt ne ovat molemmat normaalin 2,4" kokoisia. Renkaiden painot putosivat kautta linjan joitain kymmeniä grammoja.
Nämä tilasin: https://www.bike-discount.de/en/buy/continental-trail-king-protection-apex-29x2.4-folding-257255 ja huomenna iltapäivästä pitäisi saapua eli ehkä sunnuntaina pääsisi testilenkille. Eivät olleet ainakaan hinnalla pilatut.

BB Holland
16.11.2018, 09.32
Edessä on Ranger tai Nobby Nic, ei ongelmia. Takana on mulla pelannut moni ihan ok.

mattim
16.11.2018, 23.18
itsellä on contin TK uudempaa ja vanhempaa tuotanto versioita. ja ne ovat runkoon koolta identtiset, nappula ja niiden irokeesi (30mm sissä leveys kiekolla) on korjattu. sivu nappulat yllättävät renkaan reunasta noin 0,5-1mm.

MK on uudempi versio, ja se on vain 2,3 mikä on virallisesti leimatu kylkeen, ja sammalla kiekolla se on aavistuksen isompi kuin maxxiksen HR2 2.35
pito aavistuksen heikompaa kuin TK mutta rulla parempi, toiselta sillä puutu se apex suoja.

contin + kummeista on itse kiinnostunut

https://pic.useful.fi/ryv1Ioham.jpg

On aika iso ero rungoissa.

mattim
16.11.2018, 23.24
Nämä tilasin: https://www.bike-discount.de/en/buy/continental-trail-king-protection-apex-29x2.4-folding-257255 ja huomenna iltapäivästä pitäisi saapua eli ehkä sunnuntaina pääsisi testilenkille. Eivät olleet ainakaan hinnalla pilatut.

On hyvällä hinnalla kyllä. Tuo siis vanha versio jossa ilmatilaa enemmän. Painetta vain himpun yli baari taakse ja kyllä kiipee! Kanttipito tosiaan ei paras mahdollinen pehmeällä kun reunanappulat ei niin esillä kuin uudessa. Itsellä nyt uusi versio baronista tulossa testiin. Mielenkiintoista päästä kokeilemaan pärjääkö TK:lle.

VitaliT
17.11.2018, 07.28
https://pic.useful.fi/ryv1Ioham.jpg

On aika iso ero rungoissa.

OK, olin väärässä.
omat venynet 62mmm leveäksi, josta tehnyt sen päätöksen

kaakku
17.11.2018, 19.53
Putsasin Contit varmuuden vuoksi Wurthin IPA cleanerilla ja napsahtivat nätisti Stanin Arch -kehille. Huomenna sitten testiin.

miumau
18.11.2018, 16.51
Hyvin tuntuu nuo addix-seokset toimivan myös vähän viileämmällä säällä. Tänään oli n 2 astetta ja eivät pahimmin kovettuneet ja pitokin oli ihan hyvä. Vanha trailstaari olis ollut jo aika työläs polkea näissä lämpötiloissa.

Eeteeku
18.11.2018, 19.57
Juu, eleettömästi toimii MM addix softina edessä. Reunanappulat vaan ei taida nähdä ensi kevättä.. 450km ajettu ja melkoisen ruvella, keskinappulat sen sijaan kuin uudet..

drop
08.04.2019, 19.43
Eikös tämä ketju ole taas ajankohtainen? Lisää kokemuksia Schwalben uusista seoksista kaivataan, vanhat kumit rupeavat olemaan riekaleina...

N-K
08.04.2019, 21.34
Magic Mary (soft) / Nobby Nic (speedgrip) -combosta parin lenkin kokemus ja ei mitään pahaa sanottavaa. Rullaa hienosti ja pitää niin hyvin ettei oikeastaan ole edes tullut mietittyä asiaa.
Kestävyydestä ei voi vielä oikein sanoa. Tubeless-asennus meni melko helposti.

J.Kottenberg
09.04.2019, 09.00
^Mulla oli viime syksynä just toi sama kombo 29x2.6 koossa ja tosiaan pidoltaan tuntui hyviltä ainakin märillä kallioilla ja kivillä. Tubelesoitui myös todella hienosti. Kulumisesta en vielä osaa sanoa.

drop
19.04.2019, 20.39
Kiitos, tilaan ton MM / NN combon kuivemmille keleille ja MM / HD kosteammille... :)

alteregoni
21.04.2019, 10.41
Äännähdys Continentalin Der Baron Project 2.4:lle eteen ja Trail King 2.4 taakse. Pito tuntuu melkosen paljon paremmalle kuin esim High Roller 2c versiossa. Aika jytkyt nuo Apex kyljet verrattuna Maxxiksen Exo kylkiin. Mutta voi luaja oli napakat nousemaan Easton Heist kiekoille. Kompuraa tarvittiin, tavallisella jalkapumpulla ei olis ollut toivoakaan, ainakaan ilman liukastusta. Litkutettuna piti heti.

mattim
21.04.2019, 20.58
Äännähdys Continentalin Der Baron Project 2.4:lle eteen ja Trail King 2.4 taakse. Pito tuntuu melkosen paljon paremmalle kuin esim High Roller 2c versiossa. Aika jytkyt nuo Apex kyljet verrattuna Maxxiksen Exo kylkiin. Mutta voi luaja oli napakat nousemaan Easton Heist kiekoille. Kompuraa tarvittiin, tavallisella jalkapumpulla ei olis ollut toivoakaan, ainakaan ilman liukastusta. Litkutettuna piti heti.

Sama setti mulla märälle kelille. Melko hyvät on.

Dadamasse
04.05.2019, 14.31
Onkos Mavicin Crossride Questeista kokemuksia, viime kesänä CRC:ltä poistin muutaman 16€ tarjoushintaan, folding bead, non-tubeless. Omasta mielestä ihan ok, märällä ehkä vähän ennalta arvaamaaton, eli pitää suht hyvin mutta jos pito loppuu niin loppuu aika yllättäen. Tykkään enempi kuin halpis-conteista. 2.4" eturengas olis kyllä kiva kokea, mutta ei taida mahtua rokkarin keulaan.

hiloran
08.05.2019, 21.15
Tässä vois ola potentiaalia https://wolfpack-tires.jimdofree.com/languages/english/mtb/ kaveri kehitellyt BlackChili kumin ja Addix kumit https://singletrackworld.com/2018/07/you-wont-know-wolfpack-tires-or-wolfgang-arenz-yet-but-youve-probably-already-ridden-his-inventions/. Tai sit Vittorian G2.0 kumit

Jani Mahonen
09.05.2019, 10.32
Minä ainakin tarvitsen elämääni renkaat, joiden kyljessä lukee WOLFPACK.

kauris
09.05.2019, 11.26
Mä vähän ajattelin seuraavaksi taakse ostaa 27.5 täpäriin taakse Hanssin 2.6 leveänä Speed grip Apexina. Ja vedän sillä kesät, syksyt (ja talvet) enkä vaihtele kuivalle tai liukkaalle muuta. Eli pito edellä mutta olisko se aavistuksen kuitenkin rullaavampi kuin nykyinen 2.6 leveä DHR II ja toisaalta ehkä kylmettyessään myös pitävämpi kumiseos. Ja kyljetkin aavistuksen kestävämmät...?
Edessä on kesät DHF ja syksyn kylmille ja talveksi addix soft magiikkaa.

Freda
09.05.2019, 22.43
ja talveksi addix soft magiikkaa.

Ostin nyt keväällä hanssi taakse ja magic Mary eteen, molemmat addix soft. Hirveen hyvä pito on molemmissa mutta kun viikko sitten takatalvi iski niin oli kyllä todella kovantuntuiset heti kun oli -2-0 astetta! Liukasta oli, että kovettuu kyllä niin kuin vanhat schwalbet teki.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

kauris
10.05.2019, 15.19
Se on ärsyttävä ominaisuus kyllä. Maxxis tekee saman ellei pahemmin ja siksi tätä addixia kokeilen. Muistan joskus lukeneeni, että kovempi Schwalben seos toimi kylmällä jopa paremmin eli se ei kovettunutkaan niin pahasti kuin pehmeimmät seokset. Saattoi olla aikaa ennen addixia.
Oliskohan pitänytkin kokeilla Contin Black chiliä josko se olis siinä suhteessa parempi. No Hanssi on nyt jo tilattu.

sboke
11.05.2019, 21.15
Etsinnässä olisi hyvät renkaat 29 jeffsyyn, 140mm täysjousto. Ajan paljon perus juurakkopolkua ylös ja alas sekä välillä kevyttä enskailua. Nyt on maxxis minion dhr II molemmissa päissä, ihan hyvät renkaat mutta jotain rullaavampaa olen ajattelut ainakin taakse. Harvoin pääsee ajamaan niin kovaa että tarvitsee noin hyvää pitoa. Alamäissäkin meno on oikeisiin kuskeihin verrattuna hillittyä vaikka niitä tykkään opetella. Eturenkaana tuo varmaan menee ja tuleekin todnäk kulutettua mutta saa suosittaa eturenkaitakin jos tietää hyviä

Aiempaa kokemusta on rocket roneista jotka on kyllä jäykkäperässä mukavat ja hyvin rullaavat mutta en tiedä miten täysjoustossa kun vauhti kasvaa alamäissä. Onko jotain renkaita xc:n ja enduron välimaastosta joista kokemusta?

Pistetään tähän ketjuun kun ei muitakaan löytynyt, ja vaatimuksena on että pitoa pitää löytyä märälläkin :D

kauris
11.05.2019, 22.36
No just sitä minä tuolla kovemman kumiseoksen hanssilla haen. DhrII tilalle aavistuksen rullaavampaa mutta kuitenkin pitävää ja niin ettei märälle tarvii alkaa rengasta vaihtamaan. Toisaalta tiedostan, että mistään merkittävästä parannuksesta rullaavuuteen ei ole odotettavissa mutta hieman kuitenkin. Joku nobby nick olis varmaan sitten se seuraava rullaavampaan suuntaan. Siitä joku pehmeä seos niin kai se jonkinlaista kohtalaista pitoa kosteallakin tarjoais takarenkaana.

Visa_äs
11.05.2019, 22.54
Etsinnässä olisi hyvät renkaat 29 jeffsyyn, 140mm täysjousto. Ajan paljon perus juurakkopolkua ylös ja alas sekä välillä kevyttä enskailua. Nyt on maxxis minion dhr II molemmissa päissä, ihan hyvät renkaat mutta jotain rullaavampaa olen ajattelut ainakin taakse. Harvoin pääsee ajamaan niin kovaa että tarvitsee noin hyvää pitoa. Alamäissäkin meno on oikeisiin kuskeihin verrattuna hillittyä vaikka niitä tykkään opetella. Eturenkaana tuo varmaan menee ja tuleekin todnäk kulutettua mutta saa suosittaa eturenkaitakin jos tietää hyviä

Aiempaa kokemusta on rocket roneista jotka on kyllä jäykkäperässä mukavat ja hyvin rullaavat mutta en tiedä miten täysjoustossa kun vauhti kasvaa alamäissä. Onko jotain renkaita xc:n ja enduron välimaastosta joista kokemusta?

Pistetään tähän ketjuun kun ei muitakaan löytynyt, ja vaatimuksena on että pitoa pitää löytyä märälläkin :DEli niin sanotusti traili-kumi hakusessa? Sanoisin että eteen magic mary softina ja taakse vaikka nobby nic. Mary rullaa hyvin vaikka on aika rapee kuvio. Nobbynic taas pykälää järeempi kuin roro. Seokset eteen addix soft ja taakse speedgrip.

Toinen vaihtoehto mitä vois hakea mistä olen tykännyt niin 29x2.6 maxxis Rekon maxxterra. Ilmatilaa mukavasti ja rullaa ja pitää sopivassa suhteessa. Jos vauhtia alkaa oleen paljon niin sitten eteen vois laittaa vaikka minion dhf maxxgrip. Sillä saa mukavasti ohjauspitoa eteen ja seos on samanlaista purkkaa kuin addix soft.

Contilta 2.4 black chili baron eteen ja trail king taakse. En ole itse kokeillu mutta kovasti sitä on kehuttu.

Sambolo
12.05.2019, 17.51
Micheliniä suosittelen, itellä ainakin huomattavasti paremmat ollu kun nobby nicit, paljo varmemmaks ajo tullu ja noussu ihan uusia mäkiä ylös. En ole huomannu et ainakaa huonommin rullais ku nobby.

N-K
10.08.2019, 17.52
Tuli kokeiltua takarenkaaksi Hutchinsonin Griffusta 2,4" levyisenä. Justiin sopivasti tuli märät kelit ja tämähän tuntuu pitävän hyvin.
Ainoastaan juurissa ei näilläkään pitoa löydy, mutta löytyykö millään?
Rullaus onkin sitten varmaan tuplasti huonompi kuin aiemmilla Onzan Ibexeillä. Toki Ibexien kanssa olis tullut kuolema tolla kelillä.

Frosty
20.08.2019, 19.43
Onko Hans Dampf nimenomaan armoitettu takarengas, vai käyttääkö joku sitä edessä tai molemmissa päissä? Mietinnässä syysliukkaille otsikon mukaisiin olosuhteisiin yhdistelmä, mielellään 2.8 x 27,5" koossa molempiin päihin. Täällä foorumilla kehuttu Michelin Wild AM olisi varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, mutta Hans Dampf taitaisi SpeedGrippinä säästää muutaman watin siihen nähden.

Ohiampuja
21.08.2019, 15.59
Millainen märkäpito Racing Ray kumissa on?

Freda
26.08.2019, 21.43
Onko Hans Dampf nimenomaan armoitettu takarengas, vai käyttääkö joku sitä edessä tai molemmissa päissä? Mietinnässä syysliukkaille otsikon mukaisiin olosuhteisiin yhdistelmä, mielellään 2.8 x 27,5" koossa molempiin päihin. Täällä foorumilla kehuttu Michelin Wild AM olisi varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, mutta Hans Dampf taitaisi SpeedGrippinä säästää muutaman watin siihen nähden.Olen käyttänyt molemmissa päissä, hyvä yleisrengas maastoon. Jos kerran syksylle tarkoitettu niin ehdottomasti soft seoksella! Ainakin edessä.

hece
27.08.2019, 09.53
Olen käyttänyt molemmissa päissä, hyvä yleisrengas maastoon. Jos kerran syksylle tarkoitettu niin ehdottomasti soft seoksella! Ainakin edessä.
Hansia ei saa 27.5x2.8 koossa kuin speedgrippinä. Eteen ehdottomasti siis Magic Mary 27.5x2.8 Soft. Edessä se hiukan huonompi rullaavuus ei niin vaikuta mutta lisääntyneen pidon huomaa.

miumau
27.08.2019, 18.17
Minulla on nyt pyörässä Schwalben Eddy Currentit vaikka se ihan tavan mettäpyörä onkin. 29x2.6 koossa ja pito on ainakin 3 ajokerran perusteella ihan sika hyvä. Painaahan ne toki kuin synti mutta koska vauhti ylämäessä ei ole niin olennainen niin ne toimii todella hyvin. Näissä on supergravity kyljet, jotka kohtuu jäykkinä mahdollistaa ajamisen aika pienillä paineilla. Nyt on n. 1,15 bar ja hyvin toimii. Eivät juurikaan lipsahtele edes märässä juurakossa ja ne harvat lipsumiset ovat sellaisia hidastettuja versiota.

3001
28.08.2019, 09.11
Eihän tän tyylin renkaissa ole paljon valittamista painoista, mutta kun vertaa eturenkaaseen ( https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=325305;backlink=9%7C%7C100 0%2C2%2C103%2C317%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C ) niin mistä tulee takarenkaaseen ( https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=325330;backlink=9%7C%7C100 0%2C2%2C103%2C317%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C%7C ) yli 200g enemmän painoa?

hece
28.08.2019, 10.15
3 x 60TPI kudos edessä, takana 3x33TPI. Lisäksi takana Pinch Protection reunavahvistus. Molemmat lisäävät painoa. Schwalben vastava Apex-reunavahvistus lisää 100g painoa.

Frosty
30.08.2019, 13.55
Onko Hans Dampf nimenomaan armoitettu takarengas, vai käyttääkö joku sitä edessä tai molemmissa päissä? Mietinnässä syysliukkaille otsikon mukaisiin olosuhteisiin yhdistelmä, mielellään 2.8 x 27,5" koossa molempiin päihin. Täällä foorumilla kehuttu Michelin Wild AM olisi varmaan yksi potentiaalinen vaihtoehto, mutta Hans Dampf taitaisi SpeedGrippinä säästää muutaman watin siihen nähden.

Olen käyttänyt molemmissa päissä, hyvä yleisrengas maastoon. Jos kerran syksylle tarkoitettu niin ehdottomasti soft seoksella! Ainakin edessä.

Hansia ei saa 27.5x2.8 koossa kuin speedgrippinä. Eteen ehdottomasti siis Magic Mary 27.5x2.8 Soft. Edessä se hiukan huonompi rullaavuus ei niin vaikuta mutta lisääntyneen pidon huomaa.
Tuli tilattua ennen näitä neuvoja. Mietin tuota Mary/Hans-yhdistelmää, mutta päädyin kuitenkin Hans Dampfiin molemmissa päissä, seos tuo mainittu SpeedGrip. Erityisesti tavoitteena oli saada vetopitoa pehmeissä olosuhteissa rullaavuuden kuitenkin säilyessä mahdollisimman hyvänä. Magic Mary vaikutti kuvioltaan hurjan avoimelta, ja jossain puhuttiin tuon Soft-seoksen hyytyvän pahemmin matalissa lämpötiloissa.

Kesän alla oli Nobby Nic / Rocket Ron -yhdistelmä, molemmat 2.8" levyisinä ja SpeedGrippinä. Seokseen olen kyllä ollut tyytyväinen, ovat kestäneet ja rullanneet hienosti, ja yllättävän hyvin nuokin pitivät esim. kalliolla ja kuivalla hiekalla tai savella. Kunnon mutaan tai saveen Rocket Ronin kuvio on aika mieto. Ehkä Nobby Nic olisi toiminut myös takana. Joka tapauksessa nuo käytössä olleet jäävät reserviin, ja pidetään Magic Mary -optio mielessä.

ErnoNykanen
31.08.2019, 11.40
Varmaan jokunen muukin tässä speksailee syksyn keleille uutta rengastusta. Mielestäni tämä Enduro Magin artikkeli (https://enduro-mtb.com/en/the-best-mtb-tire-in-review/) on aika hyvä, jos haluaa saada yleiskäsityksen vaikkapa noista eri valmistajien seoksista ja mitä ne tarkoittaa. Toisekseen tietty aika laaja valikoima tässä renkaita testattu juuri tähän Traili/Enduro-luokkaan osuvista. Varmaan aika pitkälti samaa infoa mitä tässäkin ketjussa on käsitelty, mutta tämä ehkä vähän tiiviimpi paketti, jos joku ei jaksa 100 sivua foorumijorinoita lähteä kahlaamaan läpi.

kauris
31.08.2019, 13.52
Ihan kattava yleiskatsaus mutta ei pureutunut miltään osin kovin syvälle. Toki ymmärrettävää, koska artikkelin pituus olisi lisääntynyt sitten melkoisesti. Tuossakin artikkelissa tuotiin esiin se, että märällä tai mudassa tarvitaan kuivaan verrattuna selvästi pehmeämpi seos pidon aikaansaamiseksi. Suomen syksyn ja talven oloissa olisi kuitenkin ensiarvoisen tärkeää se, miten kumi säilyttää pehmeytensä ja siten pidon vielä +5 tai sitäkin kylmemmissä lämpötiloissa (erityisesti märillä juurilla ja kivikoilla). Tällaista testiä en ole koskaan nähnyt. Tässä keskusteluketjussa asiaa on toki useaan otteeseen sivuttu ja mietitty mikä tuntuisi toimivan ja mikä ei. Varmuutta tästä ei oikein vain valitettavasti ole. Mutta esimerkkinä Maxxiksen joidenkin pehmeämpien seosten nappuloiden on havaittu muuttuvan lähelle nollaa mentäessä huomattavan koviksi ja liukkaiksi ja samalla mietitty onko kovemmat seokset tässä suhteessa parempia.

edit. nyt kun aloin lukemaan artikkelin merkkikohtaisia alasivuja, niin kiitettävästi tuli lisää tietoa eri kumiseoksista ja vahvuuksista. Mutta ei siitä mikä toimii oikeasti viileässä.

Frosty
02.09.2019, 13.16
Varmaan jokunen muukin tässä speksailee syksyn keleille uutta rengastusta. Mielestäni tämä Enduro Magin artikkeli (https://enduro-mtb.com/en/the-best-mtb-tire-in-review/) on aika hyvä, jos haluaa saada yleiskäsityksen vaikkapa noista eri valmistajien seoksista ja mitä ne tarkoittaa. Toisekseen tietty aika laaja valikoima tässä renkaita testattu juuri tähän Traili/Enduro-luokkaan osuvista. Varmaan aika pitkälti samaa infoa mitä tässäkin ketjussa on käsitelty, mutta tämä ehkä vähän tiiviimpi paketti, jos joku ei jaksa 100 sivua foorumijorinoita lähteä kahlaamaan läpi.
Kiitos artikkelista! Todella selkeä katsaus. Tuota pitää varmaan hieman soveltavat lasit päässä lukea, kun on nimensä mukaisesti enskanäkökulmasta kirjoitettu, ja kallistuu aika paljon tuonne järeämpien ja alamäkipainotteisempien renkaiden suuntaan. Omat ajot sellaista polkujen sekakäyttöä, eikä siirtymiäkään sovi täysin unohtaa.

3001
04.09.2019, 14.49
Kannattaisiko 2.6" magic Maryn kaveriksi ottaa 2.35 nobby nic, vai Hans dampf? Rullaavammat renkaat on toisilla vanteilla, niin pito edellä mennään. Rock razor näyttäs et ei paljoakaan oo vetopitoa nousuissa?

Edit: tai ylipäätään voi ehdottaa 2.6" eturenkaalla olevaa paria (27.5"), mikä b-d:ltä löytyisi varastosta.

Visa_äs
04.09.2019, 14.57
Kannattaisiko 2.6" magic Maryn kaveriksi ottaa 2.35 nobby nic, vai Hans dampf? Rullaavammat renkaat on toisilla vanteilla, niin pito edellä mennään. Rock razor näyttäs et ei paljoakaan oo vetopitoa nousuissa?Otsikon mukaiseen toimintaan hansdampf addix soft seoksella.

3001
04.09.2019, 15.12
Otsikon mukaiseen toimintaan hansdampf addix soft seoksella.

Kauanko soft versiolla elinikää?

kauris
04.09.2019, 15.33
Se riippuu niin ajosta. Itse ajanut tänä kesänä 8 x pari tuntia bike-parkissa + jonkin verran muuta ajoa ja Hanssi speedgripilläkin on kulunut melkoisesti. Edessä tän ja viime kesän ollut Maxxis DHF exo 3c muistaakseni Max Terra (Viime syksyn ja talven ajan Magic Mary Apex soft). Hanssin aion kääntää sen itse asiassa tänään toisinpäin, niin saan nappuloista kulumattoman kulman esiin. Symmetrinen kuvio kun on. Ne nappulat ovat siis kuluneet etureunastaan kulmikkaan sijasta viistoiksi. Myös reunanappuloissa on etureunassaan rosoa/murentumista.
Edellisenä kesänä DHRII kului selkeästi vähemmän mutta silloin en ajanutkaan parkissa lainkaan.

Itse olen muuten nyt lähellä tilata kokeeksi 2.4 WT leveät DHRII kumit eteen ja taakse. Lähinnä ensi kesää ajatellen. Eteen Exo+ ja taakse kenties DD. Mullahan on tähän asti ollut 2.6 leveitä nämä 27.5 renkaat. Muutoin olen ymmärtänyt, että 2.4 ovat paremmat siinä mielessä, että ohjaus on täsmällisempää ja just oikea paine ei ole niin tärkeä mutta hieman pienemmän pidon lisäksi ainoa mikä enemmän huolestuttaa on se, että renkaan korkeus myös pienenee ja kammet saattavat taas alkaa kolisemaan enemmän maahan. Ne nimittäin kolisivat alunperinkin ennen kuin pidensin keulan 150->160mm ja lyhensin kammet 175->170 mm. Viime (2018) kesänä ajoin takana 2.6 Exo DHRII renkaalla mutta sen puhkasin pariinkin kertaan kivikossa. Se on siis paikkailtu sisäkumipaikalla sisäpuolelta ja kumiliimalla ulkopuolelta. Samoilla n. 1.2 barin paineilla Hanssi Apex ei ole puhjennut. Apexiahan ei Hanssiin saa kuin vasta 2.6 leveydestä alkaen.

edit. DHRII on DD versiona (triple seos) lähes 200 grammaa painavampi kuin EXO+ versio (3C max terra seos). Kumpihan seoksista on pitävämpi ja kestävämpi. Mun painoiselle (72 kg) tuo Exo+ ehkä voisi kuitenkin riittää parkkiin ja kivikkoon vaikka Exo ilman plussa ei tosiaan kestänyt. Toisaalta DD:n kanssa saisi kai kuitenkin pitää vielä pienempää painetta eli lisätä mukavuutta ja parantaa pitoa ilman että vanteen läpilyönti puhkaisisi renkaan tai että kumi taittuisi alle mutkassa.

kauris
04.09.2019, 15.44
DHRII+DHRII ensi kesän vaihtoehtona mietin vakavasti Michelin Wild enduro front+rear yhdistelmää mutta tuon vähän ylempänä linkitetyn laajan rengastestin kommentit Wild Enduron takarenkaasta saivat vähän empimään. Ja en jotenkin viitsisi ostaa Wild Enduroa eteen ja taakse jotain ihan muuta merkkiä. Wild Enduro rear renkaanhan sanottiin olevan vähän turhankin "wild" eli näyttäviä luisuja yms. Michelin-kombon hinta olisi kuitenkin kahdelta renkaalta nelisenkymppiä edullisempi.

3001
04.09.2019, 16.13
HDRII+HDRII ensi kesän vaihtoehtona mietin vakavasti Michelin Wild enduro front+rear yhdistelmää mutta tuon vähän ylempänä linkitetyn laajan rengastestin kommentit Wild Enduron takarenkaasta saivat vähän empimään. Ja en jotenkin viitsisi ostaa Wild Enduroa eteen ja taakse jotain ihan muuta merkkiä. Wild Enduro rear renkaanhan sanottiin olevan vähän turhankin "wild" eli näyttäviä luisuja yms. Michelin-kombon hinta olisi kuitenkin kahdelta renkaalta nelisenkymppiä edullisempi.

Itse oisin hyvin voinut tuon Wildin 2.6"/2.4" setin tilata, mutta kun 2.4 ei varastossa, ja ei malttais odottaa 10.9 asti, kun venyttää taas toimituspäivää pidemmälle. 2.5 tuohon Fiveen kyllä mahtuu, 2.6" en niinkään varma.

marco1
04.09.2019, 18.00
Kauris tarkoittanee DHR ja DHF -malleja...
Joillain valmistajilla vähän hankaloittaa eri levyisten renkaiden vertailua se että niissä saattaa olla saman kuvion nappulat vähän tiiviimmin tai ilmavammin. WT DHR II:t on kuitenkin tallissa ja niissä 2.4 ja 2.6 kuvio näyttää samalta.

kauris
04.09.2019, 18.54
Heh, kyllä. Tehnyt saman mokan ennenkin. Dhr hdr... Luulis nyt oppivan ja muistavan siitä, että DH niin kuin down hill.

MRe
04.09.2019, 19.34
Vaikka asiasta on keskusteltu ja ehkä väännettykin toistasataa sivua, niin otsikon aiheeseen sen verran, että märällä juurakolla ja kalliolla ei pidä mikään rengas.

Itse vaihdoin juuri alle uuden DHF/DHR-kombon 27.5x2.8-koossa (aiemmin oli Rekon+/DHR samassa koossa) ja piti ainakin eilen melkoisen mukavasti. Mitään ultramärkää ei kuitenkaan metsässä ollut. Hyvin on kestäneet mun ajossa jopa 0.3/0.4 -paineilla. Nyt laitoin 0.5/0.6 eikä hakannut enää vanteille, kuten noilla pienemmillä paineilla tuppasi tekemään.

Myös fätissä olen tykännyt FBF/FBR-paketista 4" leveänä. Vaikka onhan ne luokattoman raskaat polkea siirtymiä.

3001
04.09.2019, 22.04
Kuinkas paljon vanteen leveydellä on vaikutusta pitoon esim kallioilla? Pyöräytin just ardentit noilta vanteilta pois, mille rouheampaa settiä Kattelen, ja heitin ardentit noille Kuitusille. Kun vertailin profiilia kun oli yks rengas vaihdettu, niin aika lailla näyttää 10,6mm sisäleveyden muutos vaikuttavan renkaan muotoon. Onko se nyt maalaisjärjellä ajateltuna pitävämpi, ja kapeammalla vanteella paremmin rullaava?

https://i.imgur.com/k2LRAoF.jpg

FreeZ
05.09.2019, 07.20
Märälle saa kyllä pitoa pehmeällä seoksella sekä jonkinlaisella kuviolla. Oman kokemuksen mukaan seos on merkittävämmässä roolissa. Esimerkiksi Onza Aquila DHC tuntuu pitävän erinomaisesti. Samoin Schwalben Ultra Soft MM tuntui pitävän. Ennen vanhaan Super Tacky Minion oli se rengas kostealla.

Noilla kumeilla tosin joutuu jo vähän polkemaan. 😁

3001
05.09.2019, 21.33
No nyt on tilattu 2.6" magic mary softina, ja taakse 2.35" Hans dampf softina. Voisin luulla että eron huomaan kyllä, kun mielestäni en pehmeällä seoksella olevia kumeja koskaan ole omistanut:D

ranzi
05.09.2019, 22.11
26" koossa olisi renkaat hakusessa Tampereen juurakoille. 2,35 Racing Ralph mahtuu vielä juuri pyörimään takahaarukassa, mutta 2,25 leveä olisi varmasti optimi.
Rullaavuus ei tärkein ominaisuus, vaan pito märällä ja tubeless saisi olla. Ehdotuksia tai kokemuksia?

Pyöräilevä Hullu
08.09.2019, 18.58
Minkäkaisia kokemuksia tuosta Magic Mary Addix softista pakkasella on ollut? Koitin kahlata monta sivua läpi, mutta oiskohan yks kommentti vain löytyny, jossa todettiin mahdollisesti kovettuvan pakkasen puolella ja eikö tuota Addixia ollut saatavilla jo viime talvenakin..Muilla havaintoja käykö hyvin ympärivuotisesta renkaasta edessä?

kauris
08.09.2019, 21.00
Mä ajelin sillä viime talven. Parempi se oli mielestäni kuin Maxxis DHF 3C Max Terra seoksella.

Uuno1
11.09.2019, 20.03
Olen kovin tykästynyt Maxxis DHF:n eturenkaana 2.6 koossa. Oma rengas on Dual-seoksella, onko siinä kuinka paljon eroa vs eri 3c seokset ja jos on, missä olosuhteissa se ero on merkittävä?

ErnoNykanen
11.09.2019, 20.22
Tuossa jokunen viesti takaperin linkkasin Enduromagin artikkelin jossa asiaa käsiteltiin seuraavasti:

DualCompound

MAXXIS’ dual compound is only suitable for the rear tire on both Trail and Enduro bikes. The compound is relatively hard, rolls super fast on any surface and wears quite slowly. These tires are easy on your wallet, especially if you tend to ride on steep and rocky terrain. However, the compound lacks grip for use as a front tire, especially in wet conditions. Here, the DualCompound doesn’t perform well enough either on the centre tread or on the shoulder knobs.

3C MaxxTerra

3C MaxxTerra is MAXXIS’ intermediate triple compound. For Trail riders, it is the go-to option for both the front and rear wheels. The low rolling resistance of the centre knobs is nice to have on the climbs and on moderately inclined flowing trails. The compound of the shoulder knobs on the front tire could be a little softer if you want that extra bit of grip for really hard Enduro use. Nonetheless, the 3C MaxxTerra compound offers the ideal compromise between longevity, grip and cushioning. Most bike brands agree, fitting tires with the 3C MaxxTerra compound on the majority of their builds.

3C MaxxGrip

Grip, grip, and more grip: this aptly describes MAXXIS’ softest triple compound. Actually, it should be called 3G. On the brakes, in corners, in dusty or wet conditions as well as on hard-packed ground, MAXXIS 3C MaxxGrip tires will find something to hold on to. The soft rubber compound offers a ton of cushioning too. The knobs are so soft in warm conditions that small stones stick to them and get flung up against the frame. Of course, that much grip comes at the expense of rolling resistance. If you want to beat your buddies to the top of the mountain, you’ll have no chance with the 3C MaxxGrip compound. Inevitably, MAXXIS’ harder compounds wear much slower than 3C MaxxGrip. Nevertheless, the soft compound lasts long enough for several bike park visits without having to be replaced every two days. Our top choice for the front.

3001
13.09.2019, 10.23
Osaisiko joku heittää lonkalta, millä paineilla olisi hyvä lähteä liikkeelle, että pito olisi hyvä, muttei kumminkaan iskisi vanteelle jossain vaiheessa? 2.6 Magic Mary ja 2.35 Dampf. Kuskilla painoa ajokamojen kanssa 92kg. Aluksi oon nyt pitänyt 2.5 baria pari päivää, mikä oli ilmeisesti suositeltavaa uusille renkaille.

k2x80w
13.09.2019, 11.02
Mitäs XC-kumeja märälle kelille kannattaa katsoa?

hece
13.09.2019, 11.05
Osaisiko joku heittää lonkalta, millä paineilla olisi hyvä lähteä liikkeelle, että pito olisi hyvä, muttei kumminkaan iskisi vanteelle jossain vaiheessa? 2.6 Magic Mary ja 2.35 Dampf. Kuskilla painoa ajokamojen kanssa 92kg. Aluksi oon nyt pitänyt 2.5 baria pari päivää, mikä oli ilmeisesti suositeltavaa uusille renkaille.
1 bar olen edessä pitänyt i30 kiekolla jäykkäperässä kohtuu rauhallisessa ajossa. Renkaana MM 29x2.6 SS Apex Soft. Kuski + pyörä vajaa 120kg. Tuskin yli 1.2 bar edessä ainakaan tarvitset vauhdikkaammassakaan ajossa. 90kg kaverilla piti 2.6 SE4:llä 1.25 bar edessä, lähempänä yhtä oli kuulemma jo lähellä läpilyöntejä.

Visa_äs
13.09.2019, 11.05
Osaisiko joku heittää lonkalta, millä paineilla olisi hyvä lähteä liikkeelle, että pito olisi hyvä, muttei kumminkaan iskisi vanteelle jossain vaiheessa? 2.6 Magic Mary ja 2.35 Dampf. Kuskilla painoa ajokamojen kanssa 92kg. Aluksi oon nyt pitänyt 2.5 baria pari päivää, mikä oli ilmeisesti suositeltavaa uusille renkaille.2.5 bar on kyllä törkeen paljon. Eteen 1.4bar ja taakse 1.7bar. Tuollain abaut ajan ite ja ajokamoissa painoa yli 100kg

harald
13.09.2019, 11.25
Olen huomannut sellaisen jutun että jos renkaassa lukee kyljessä painealueena nyt Magic Mary 2.6x29" esimerkkinä 1.20 - 2.60 Bar (17 - 38 psi) niin tuo alin lukema on yleensä hyvä lähtökohta. Esim Schwalbe Jumbo Jim 4.8" leveässä lukee kyljessä 0.40 - 2.00 Bar (6 - 30 psi) ja tuo 0.4 on oikeasti hyvä paine sille renkaalle.

3001
13.09.2019, 11.34
2.5 bar on kyllä törkeen paljon. Eteen 1.4bar ja taakse 1.7bar. Tuollain abaut ajan ite ja ajokamoissa painoa yli 100kg

Jostain aikoinaan jäi mieleen, että aluksi pitäisi pitää juuri nuo korkeammat paineet, että rengas tiivistyy kunnolla/notkistuu uutuuttaan. En siis ole ajanut noilla kun yhden lenkin, että litkut pyörii vanteella ja menee sinne minne kuuluukin. Nyt vasta ne ajopaineet laitan.

Laitetaan nuo 1.4/1.7, ja jos lipsuu niin tietää että vähän on varaa laskea :)

E: kiekkoina 35 sisäleveet spank oozy 395+.

kauris
13.09.2019, 15.30
Joo ja se hetken pidettävä normaalia ajopainetta korkeampi paine uusissa renkaissa saattaa kuulemma auttaa siihen, että rengas muotoutuu/venyy täyteen kokoonsa (leveyteensä). Ajossa sitten tuo ehdotettu 1,4/1,7 alkuun kokeeksi kuulostaa ihan hyvältä. Edessä kun sulla on leveämpi kumi ja läpilyönti ei muutoinkaan ole niin todennäköistä, niin vähempikin voi hyvin liukkaalla riittää. Itse pidän parkissa 1,1-1,2 baria ja hitaassa kannonkierrossa lähimetsissä vain n. 1 baria. Takana 1,2 on exo-kylkisillä puhkonut renkaita, 1,5 ei. Mulla takarengaskin ollut 2,6, halkaisija 27,5 ja painoa 72 kg.

kauris
13.09.2019, 15.36
Muuten, nyt kun on 2,4 leveät dhr II renkaat tulossa postissa kotia kohden, niin muistaako joku nähneensä laskuria, ohjetta tai vastaavaa siitä, minkä verran suurempi paine pitää olla 2,4 renkaassa 2,6 verrattuna, jotta lopputulos on ns. sama. Toisaalta taakse mulle on tulossa peräti Maxxiksen double down (DD) kyljillä oleva versio, joten se taas ilmeisesti mahdollistaa pienemmän paineen ohuempiin verrattuna ilman, että vanne puhkoo renkaan tai että rengas sortuu kurveissa.

3001
13.09.2019, 16.03
Muuten, nyt kun on 2,4 leveät dhr II renkaat tulossa postissa kotia kohden, niin muistaako joku nähneensä laskuria, ohjetta tai vastaavaa siitä, minkä verran suurempi paine pitää olla 2,4 renkaassa 2,6 verrattuna, jotta lopputulos on ns. sama. Toisaalta taakse mulle on tulossa peräti Maxxiksen double down (DD) kyljillä oleva versio, joten se taas ilmeisesti mahdollistaa pienemmän paineen ohuempiin verrattuna ilman, että vanne puhkoo renkaan tai että rengas sortuu kurveissa.

Ei yletä ihan sinne 2.6" asti, mutta pystyykö tästä jotenkin oman pään sisällä jatkamaan tuota listaa :D
https://i.imgur.com/DLVpgbe.jpg

kauris
13.09.2019, 21.27
Niin ja siitä valmistajan renkaan kylkeen printtaamasta minimipainelukemasta voi tietty hakea suuntaviivaa saman valmistajan renkaiden välillä. Noin ylipäätään en ole sitä valmistajan painesuosituslukemaa pitänyt minään ohjenuorana. Varsinkin aiemmin ja joidenkin valmistajien kohdalla edelleen minimipainelukema on ollut aivan liian korkea. On ollut varmuudeksi mitoitettu painavillekin kuskeille ja sisärenkaille. Litkutettuna ja selvästi kevyemmällä kuskilla kuin vaikka 90 tai 100 kiloisella ilmoitettu minimipaine on ollut aivan älytön kuten tyyliin 2,5 baria 2.2 leveälle renkaalle.

kervelo
13.09.2019, 23.30
Schwalben laskuri:
https://www.schwalbe.com/de/pressureprof.html

kauris
14.09.2019, 08.15
Kiitos. Tuohon sai laittaa oikein huolella muuttujia ja vähän muistella saksaa:)
Vastaus kysymykseeni on näköjään vain noin 0,1 baria. Muutoinkin laskuri vahvisti kokemuksiani eli taakse n. 0,2 enemmän kuin eteen ja että omalla vanneleveydellä, painolla ym vaihtoehdoilla suositellut paineet ovat siellä 1,1-1,4 barin tienoilla.

vihtis83
14.09.2019, 08.40
Laskurin saa myös Lontooksi: https://www.schwalbe.com/en/pressureprof.html

stumpe
16.09.2019, 20.00
Onko tää Wild gripr joku vanha versio? Kumikin todella kovaa gum x. Ei vakuuta mutta testaillaan. Maksoi toki 16e ilman pakkausta.
https://img.aijaa.com/t/00616/14745564.t.jpg (https://aijaa.com/i1UzMO)

tiaalto
16.09.2019, 21.19
Kevätkosteilla tuli iloisesti yllätyttyä Bontrager XR4:n toiminnasta otsikon mukaisissa olosuhteissa ja nyt kun olosuhteet ovat sitä itseään niin rengas näyttää edelleen toimivan erinomaisesti. 29x2.6/2.4, paineet 16/20 psi eikä juurikaan ole tarvinnut huolta kantaa pidon suhteen. Rullaakin vielä hämmästyttävän hyvin.

aerosol
17.09.2019, 14.41
Spectralissa DHR II 2.4" edessä ja takana, ja alkaa vähän ajohalut vähentyä kun pannutuksen pelko märillä juurakoilla meinaa kasvaa liiaksi. Tullut vedeltyä aika pitkälti 1.8bar edessä ja 2.0bar takana ja ollut kesäkuivalla ihan kivat paineet (kuskin paino 115kg), mutta varmaan nyt märässä voisi laskea paineita, ehkä reilustikin. Tubeless-kokoonpano kyseessä eli millaisille paineilla sitä uskaltais lähteä kokeilemaan näillä spekseillä?

ErnoNykanen
17.09.2019, 14.47
Ei tuota voi kukaan oikein tarkkaan sanoa sulle. Kokeilet vaan vähentää paineita pikku hiljaa ja sitten kun alkaa lyödä vanteelle liikaa niin sitten vähän ottaa takaisin päin. Jos nyt on 2 bar niin laita vaikka 1.6 ja ajele alkuun vähän rauhallisemmin ja tunnustellen ja säädät sitten sen mukaan ylös tai alas lenkin aikana ja sitten lenkin päätteeksi tarkistaa että mitkä paineet sinne loppujen lopuksi ajon aikana tuli.

Itse ainakin olen sitä mieltä että otsikon mukaisissa ajoissa alhaisimmat mahdolliset paineet on oikeat.

Villetre
17.09.2019, 17.08
Ja ehkä laittaa taakse vaikka insertti kun haluaa mennä alemmas paineissa. Musta tuo DHR ollut ihan kelpo kumi vaikka nyt ei kummemmin rullaa.

ErnoNykanen
17.09.2019, 17.34
Ja ehkä laittaa taakse vaikka insertti kun haluaa mennä alemmas paineissa. Musta tuo DHR ollut ihan kelpo kumi vaikka nyt ei kummemmin rullaa.Jep, itellä olisi ollut insertin hankinta edessä jos ei pyörä vaihtuisi. Jäykkäperä+2,3" HD+19mm vanne+~24psi on vähän hankala yhtälö jos tavoite on selvitä ilman flatteja ja isompia lommoja vanteella vauhdikkaammista dropeista ja kivikoista.

Itse olen kyllä priorisoinut kans pystyssä pysymisen rullaamisen kustannuksella kun märästä juurakosta ja kivikoista on kyse.

Edit. PSI lähempänä 24 kuin 20.

Frosty
21.09.2019, 11.54
Tuli tilattua ennen näitä neuvoja. Mietin tuota Mary/Hans-yhdistelmää, mutta päädyin kuitenkin Hans Dampfiin molemmissa päissä, seos tuo mainittu SpeedGrip. Erityisesti tavoitteena oli saada vetopitoa pehmeissä olosuhteissa rullaavuuden kuitenkin säilyessä mahdollisimman hyvänä. Magic Mary vaikutti kuvioltaan hurjan avoimelta, ja jossain puhuttiin tuon Soft-seoksen hyytyvän pahemmin matalissa lämpötiloissa.

Kesän alla oli Nobby Nic / Rocket Ron -yhdistelmä, molemmat 2.8" levyisinä ja SpeedGrippinä. Seokseen olen kyllä ollut tyytyväinen, ovat kestäneet ja rullanneet hienosti, ja yllättävän hyvin nuokin pitivät esim. kalliolla ja kuivalla hiekalla tai savella. Kunnon mutaan tai saveen Rocket Ronin kuvio on aika mieto. Ehkä Nobby Nic olisi toiminut myös takana. Joka tapauksessa nuo käytössä olleet jäävät reserviin, ja pidetään Magic Mary -optio mielessä.
Niinhän se piti Magic Mary Soft -optio käyttää, kokona tuo 2.8 x 27,5". Jotenkin etupään suhteen luotto kateissa tuolla HD/HD-yhdistelmällä. Sinänsä jännä juttu, kun Nobby Niciin oli ihan hyvin luottoa märälläkin, kun takana oli Rocket Ron. Taitaa johtua siitä, että takapää varoitti pidonmenetyksestä. Hans Dampfin vetopitoon ja rullaavuuteen olen ollut sangen tyytyväinen.

Nyt on sitten aika monta mahdollista yhdistelmää.

Uuno1
21.09.2019, 14.01
Vaihdoin 2.6" (Dual-seos) DHF:ään sisäkumin tubelessiin ja Rimpactin insertin ja meno muuttui aika radikaalisti märillä juurilla; metsäajossa ei juurikaan tarvitse enää miettiä, pitääkö vai ei.

Jos Dualkin pitää näin hyvin, miltäköhän ajo tuntuisi 3C MaxxTerra -seoksella? Joitakin vastauksia sitten lehtimiesten mielipide oli, että dual ei kelpaa eturenkaaksi.

Visa_äs
21.09.2019, 14.09
Vaihdoin 2.6" (Dual-seos) DHF:ään sisäkumin tubelessiin ja Rimpactin insertin ja meno muuttui aika radikaalisti märillä juurilla; metsäajossa ei juurikaan tarvitse enää miettiä, pitääkö vai ei.

Jos Dualkin pitää näin hyvin, miltäköhän ajo tuntuisi 3C MaxxTerra -seoksella? Joitakin vastauksia sitten lehtimiesten mielipide oli, että dual ei kelpaa eturenkaaksi.Toki 2.6 levee antaa mukavasti pitoa kun isommalla ilmatilalla voi ajaa pienemmällä paineella. Kokeile maxgrippiä, saatat hämmästyä [emoji16]

ErnoNykanen
21.09.2019, 17.51
Niinhän se piti Magic Mary Soft -optio käyttää, kokona tuo 2.8 x 27,5". Jotenkin etupään suhteen luotto kateissa tuolla HD/HD-yhdistelmällä. Sinänsä jännä juttu, kun Nobby Niciin oli ihan hyvin luottoa märälläkin, kun takana oli Rocket Ron. Taitaa johtua siitä, että takapää varoitti pidonmenetyksestä. Hans Dampfin vetopitoon ja rullaavuuteen olen ollut sangen tyytyväinen.

Nyt on sitten aika monta mahdollista yhdistelmää.Itse olen ollut kohtuu tyytyväinen HD/HD, mutta kyllä se äsken piti vaan taas todeta, että kyllähän se etupää lähtee alta, kun vähän vinosti ja kallistaen ajaa juureen. Uuteen pyörään tulee 2,6" XR4 vakiona niin jos se ei vakuuta niin tuo magic Mary soft tle 29x2,6" vois olla aika hyvä varmaan.

Kerrohan sitten miltä vaikuttaa HD Vs. Magic Mary edessä!

Uuno1
21.09.2019, 18.49
Toki 2.6 levee antaa mukavasti pitoa kun isommalla ilmatilalla voi ajaa pienemmällä paineella. Kokeile maxgrippiä, saatat hämmästyä [emoji16]

Tota 27.5x2.6 DHF:ää saa vissin vaan dualina ja 3c maxxterrana... Pitäsiköhän nastoittaa tämä duali talvea varten ja keväällä hankkia toinen 2.6 "kunnon" seoksilla? 2.3" ISP ei oiken vakuuta lumella.

Kiituri
21.09.2019, 23.16
Kylläpä oli tänään sateisessa ja kylmässä hieno ajaa kun pitoa oli juurakoissa ja kivikoissa yllin kyllin.

Evolinkissä edessä WTB Range 29x3 light ja takana McFly Terrene 29x2.8 light ja molemmissa litkut sisällä.
Mudassa nuo ei ole parhaita mutta muta ei yllätä, paljaat juuret ja sileät kalliot/kivet voi yllättää ja niitä meillä päin riittää.

Divi
21.09.2019, 23.55
Kylläpä oli tänään sateisessa ja kylmässä hieno ajaa kun pitoa oli juurakoissa ja kivikoissa yllin kyllin.

Evolinkissä edessä WTB Range 29x3 light
Oikeesti 29x3?

Moinen Light / Fast oli itellä takana (Dirt Wizard edessä) Farleyssä ja aika päinvastaiset kokemukset märissä juurakoissa. Kun paineet tiputteli riittävän alas että pitoa alkoi löytymään niin löi vanteelle ihan jatkuvasti. Tosin kuski 110kg+...
https://i.ibb.co/F49W8jZ/2017-08-13-16-06-58.jpg (https://ibb.co/YB6Wfqn)

Sambolo
22.09.2019, 09.45
Misukat piti eilen ainaki märällä bike parkilla kun unelma. Mutta märillä juurilla ei silti kannata lyödä jarruja lukkoon :D

ErnoNykanen
22.09.2019, 09.47
Misukat piti eilen ainaki märällä bike parkilla kun unelma. Mutta märillä juurilla ei silti kannata lyödä jarruja lukkoon :DMisukat? Ilmeisesti jotkut Michelinit, mutta vähän tarkemmat speksit antaisi pikkuisen lisävaloa :) Sori, jos ne tossa aiemmin oli ollut esillä mutta ei nyt ihan viimeisimpien tämän ketjun viestien joukosta näyttänyt löytyvän

kauris
22.09.2019, 10.24
Michelinin pitäis maksaa Sambololle jo palkkaa tai vähintään lähettää ilmaisia renkaita. Odotan mielenkiinnolla, kun Sambolo testaat wild enduroita. Niillä ajaa luultavasti jo katossakin ;)

Kiituri
22.09.2019, 10.47
Oikeesti 29x3?

Moinen Light / Fast oli itellä takana (Dirt Wizard edessä) Farleyssä ja aika päinvastaiset kokemukset märissä juurakoissa. Kun paineet tiputteli riittävän alas että pitoa alkoi löytymään niin löi vanteelle ihan jatkuvasti. Tosin kuski 110kg+...

Jep 29x3" ranger on edessä. Minulla ei ole kommentia kyseisestä 29x3" kumista takana kun ei mahdu pyörimään riittävällä väljyydellä. Edessä kuitenkin pelaa hienosti. Vanne on 30mm sisäleveydellä millä tuo kumi tulee aikas pyöreäksi kulutuspinnaltaan. Se auttaa pidossa juurakossa ja kivikossa.
Takana pidän vähän karkeampaa kuviota ja siksi Terrene.

Pyörän geometria vaikutta myös pitoon. Evolinkissä on vähän enemmän painoa edessä istualtaan polkiessa kuin yleensä pyörissä. Tämä auttaa etusen pidossa.

Sambolo
22.09.2019, 15.13
Michelinin pitäis maksaa Sambololle jo palkkaa tai vähintään lähettää ilmaisia renkaita. Odotan mielenkiinnolla, kun Sambolo testaat wild enduroita. Niillä ajaa luultavasti jo katossakin ;)
Liity sinäkin iloisten michelinmiesten lahkoon ja ala michelin saarnaajaksi :)

Mulla oli ne wild am competition mallit 2.8 leveenä. Pitää vaikka jo ihan kuluneet. Yks miinus kyllä lisää, tuntuu että olin paljon kuraisempi kun muut, ehkä ne viskoo kuraa enempi :D Odotan kyllä itsekin mielenkiinnolla wild enduroja!

edit: otan mielelläni vastaan ilmasia misukoita!

kauris
22.09.2019, 18.10
Lähellä oli. Varsinkin wild enduro front kiinnosti mutta sitten luin sen yhden hiljattain julkaistun laajan rengastestin, jossa takarengasta sanottiin hieman luistelevaksi ja päädyin pysymään Maxxiksen ja Schwalben leirissä.

Edit. Mullekin voi lähettää wild endurot testiin silti :)

miumau
22.09.2019, 19.04
Vajaan kuukauden on nyt olleet nuo Eddy Currentit pyörässä ja hyvin ne kyllä toimii märässä juurakossa ja kivikossa. Ainoa vika on niiden paino ylämäessä mutta vastaavasti alaspäin mennessä eivät juuri töki vaan rullaavat yli melkein kaikista mahdollisista möllyköistä.

Sambolo
22.09.2019, 19.47
Lähellä oli. Varsinkin wild enduro front kiinnosti mutta sitten luin sen yhden hiljattain julkaistun laajan rengastestin, jossa takarengasta sanottiin hieman luistelevaksi ja päädyin pysymään Maxxiksen ja Schwalben leirissä.

Edit. Mullekin voi lähettää wild endurot testiin silti :)
Ei se kommentti mun mielestä kovin negatiivinen ollut.
” The back end slides out quite easily but it’ll let you regain control just as quickly, allowing you to drift around corners at speed. You won’t only look like you’re pinning it, you’ll also have a lot of fun.”

järtsy
23.09.2019, 15.59
Liity sinäkin iloisten michelinmiesten lahkoon ja ala michelin saarnaajaksi :)

Mulla oli ne wild am competition mallit 2.8 leveenä. Pitää vaikka jo ihan kuluneet. Yks miinus kyllä lisää, tuntuu että olin paljon kuraisempi kun muut, ehkä ne viskoo kuraa enempi :D Odotan kyllä itsekin mielenkiinnolla wild enduroja!

edit: otan mielelläni vastaan ilmasia misukoita!

Mulla lähti Wild AM odottamaan ensi kesää kun olivat ihan helvetin liukkaat märällä:D
Oli siis 2.8 mutta en tiedä onko noita eri seoksella, renkaasta en löytänyt mitään merkintöjä tähän liittyen.

Pitts
23.09.2019, 17.38
Mulla muuttui viime syksynä kelien viiletessä Wild AM kovin liukkaaksi. Vaihtui Trailstar-seokselliseen Magic Maryyn....

Frosty
23.09.2019, 17.59
Itse olen ollut kohtuu tyytyväinen HD/HD, mutta kyllä se äsken piti vaan taas todeta, että kyllähän se etupää lähtee alta, kun vähän vinosti ja kallistaen ajaa juureen. Uuteen pyörään tulee 2,6" XR4 vakiona niin jos se ei vakuuta niin tuo magic Mary soft tle 29x2,6" vois olla aika hyvä varmaan.

Kerrohan sitten miltä vaikuttaa HD Vs. Magic Mary edessä!
Pitihän sitä täydä ottamassa tyypit, kun oli sopivan mutainen sadekeli ja 8 astetta lämmintä. Samoja polkuja kuin edelliselläkin lenkillä

Ero ajokäytöksessä on huomattava MM/HD-yhdistelmän hyväksi, ainakin noissa olosuhteissa. Etupää on huomattavasti varmempi ja ajokäytös on tutulla ja turvallisella tavalla yliohjaava, juurakoissa, kivikoissa ja viistoilla kallioilla pidonmenetyksestä varoittavat ensisijaisesti takapään lipsahdukset. Soft-kumiseos on selvästi pehmeämmän ja vaimentavamman tuntuinen kuin SpeedGrip. Itse asiassa veikkaanpa, että ero HD/HD- ja MM/HD-parien välillä tulee pääosin juuri tuosta seoksesta. Ero rullaavuudessa on niin pieni, etten ainakaan märissä olosuhteissa lähtisi harkitsemaan Hans Dampfia SpeedGrippinä eteen, jos takana on samanmoinen.

Varmasti tässä on kyllä kyse osittain tottumuksista ja ajotyyleistäkin, enkä siis tosiaankaan ole mikään ajotekniikan mestari. Kannattaa siis kokeilla itse.

ErnoNykanen
23.09.2019, 18.14
Soft-kumiseos on selvästi pehmeämmän ja vaimentavamman tuntuinen kuin SpeedGrip. Itse asiassa veikkaanpa, että ero HD/HD- ja MM/HD-parien välillä tulee pääosin juuri tuosta seoksesta. Ero rullaavuudessa on niin pieni, etten ainakaan märissä olosuhteissa lähtisi harkitsemaan Hans Dampfia SpeedGrippinä eteen, jos takana on samanmoinen.

Aivan, sulla oli HD:t speedgrippinä? Mulla on HD/HD Trailstarina (eli vanha Soft?) niin kyllä noilla nyt pystyssä pysyy rauhassa ajaessa. En just ajatellut, että toi kuvio niin älyttömän paljon merkkaisi juurilla ja kallioilla, vaan enempi siitä seoksesta kiinni. Mutta mun HD:t on 2,35 ja uus keula söisi tuhdimpaakin rengasta niin sillä silmällä sais kans vähän lisäpitoa, kun laittaa ,25" leveyttä lisää.

N-K
23.09.2019, 20.44
Uudempi HD on kuvioltaankin jo reuheampi kuin se vanha HD trailstarina.

Kokeilin tässä jäykkäperään WTB:n Trail Bossia 2,4" 29" koossa. Tämä oli "light" versio ja kovempaa seosta. Uusi slashguard kylki on muuten melko vakuuttava. Painoakin oli tällä "light" versiolla 1,2kg.
Pito takapäässä ihan OK, varmasti märälle paremmin sopisi jo toi pitävämpikin seos. Ei mitään yllätyksiä siis.

Toiseen pyörään on menossa alle kohta Micheliniä.

Frosty
23.09.2019, 20.48
Aivan, sulla oli HD:t speedgrippinä? Mulla on HD/HD Trailstarina (eli vanha Soft?) niin kyllä noilla nyt pystyssä pysyy rauhassa ajaessa. En just ajatellut, että toi kuvio niin älyttömän paljon merkkaisi juurilla ja kallioilla, vaan enempi siitä seoksesta kiinni. Mutta mun HD:t on 2,35 ja uus keula söisi tuhdimpaakin rengasta niin sillä silmällä sais kans vähän lisäpitoa, kun laittaa ,25" leveyttä lisää.
Kyllä vaan, Hans Dampfia saa 2.8" levyisenä vain SpeedGrippinä. Noista aiemmista seoksista PaceStarin (https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-hans-dampf-pacestar-2017) ja TrailStarin (https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-hans-dampf-trailstar-2017) ero oli mitä ilmeisimmin todella suuri. Tai oli ainakin rullaavuuden suhteen. Soft lienee sommiteltu valikoimaan seuraajaksi TrailStarille. Takana tuo SpeedGrip on kyllä ihan kiva, kun rullaa ihan hyvin, ja josko se olisi vähän tuota PaceStaria pitävämpikin.

Sambolo
23.09.2019, 21.27
Mulla lähti Wild AM odottamaan ensi kesää kun olivat ihan helvetin liukkaat märällä:D
Oli siis 2.8 mutta en tiedä onko noita eri seoksella, renkaasta en löytänyt mitään merkintöjä tähän liittyen.
On niitä, jos ei ole merkintöjä niin on todnäk ne halvemmat ja huonommalla seoksella. Competition mallissa gum-x3d. Tänään tuntu eturengas vähä lipsuvammalta kun laitoin kapeemmalle vanteelle, kuvio näyttää nyt pallomaisemmalta.

Smooth
24.09.2019, 06.55
Mulla wild enduro rear 2.8 leveenä sähköenskan takarenkaana ja dhf 2.8 etusena. Ei valittamista, misukan e-wild menee eteen ja taakse seuraavaksi.

ErnoNykanen
24.09.2019, 07.45
Mulla wild enduro rear 2.8 leveenä sähköenskan takarenkaana ja dhf 2.8 etusena. Ei valittamista, misukan e-wild menee eteen ja taakse seuraavaksi.Mikäs kumiseos löytyy?

Smooth
24.09.2019, 09.21
Gum x3d ja dual. maxxis dualina on kyllä vähä lipo mutta märkään juurakkoon ku laskee paineet niin pärjää

Divi
24.09.2019, 20.38
Joku noheva vois koostaa tästä ketjusta yksinkertasen listan seoksista jotka ei kovetu kylmässä huomattavasti. Vai onkse schwalben addix soft nyt sitten ainoa fiksu vaihtoehto? ehkä spessun gripton? blackchili? gum-x3d?
Maxxista kartettava kun ruttoa. Goodyearia, kendaa ja muita ei kukaan ole kai testannu. :)

edit, kuis bontragerin team issue? XR4 vois toimia trailipyörässä eessä

Jussi Än
03.10.2019, 16.20
Edessä 29" x 2.6 Schwalbe Magic Mary soft, snakeskin apex. Takana 29" x 2.6 Nobby Nic speedgrip snakeskin apex. Paine edessä 1,4bar ja takana 1,6bar ja vanteen sisäleveys 30mm. Kuten tiedetään, otsikon maastossa ei mikään rengas pidä "täydellisesti". Tämä huomioiden on ko. rengaspari mielestäni pidon kannalta erinomainen. Vastavuoroisesti pyörintävastuksen kyllä huomaa vaikkapa nyt Rocket Roneihin verrattuna ja tunne on kuin olisi lievästi jarru päällä, johtuen nimenomaan tuosta Magic Marystä.

Frosty
04.10.2019, 22.50
Edessä 29" x 2.6 Schwalbe Magic Mary soft, snakeskin apex. Takana 29" x 2.6 Nobby Nic speedgrip snakeskin apex. Paine edessä 1,4bar ja takana 1,6bar ja vanteen sisäleveys 30mm. Kuten tiedetään, otsikon maastossa ei mikään rengas pidä "täydellisesti". Tämä huomioiden on ko. rengaspari mielestäni pidon kannalta erinomainen. Vastavuoroisesti pyörintävastuksen kyllä huomaa vaikkapa nyt Rocket Roneihin verrattuna ja tunne on kuin olisi lievästi jarru päällä, johtuen nimenomaan tuosta Magic Marystä.
Hippasen korkeilta kuulostavat paineet näin keleihin parhaan pidon kannalta. Näin syyslipoisilla oma Magic Mary / Hans Dampf -yhdistelmäni pyörii alla 2.8 x 27.5" kokoisina paineilla ~0,9/1,0 bar (+/- 0,2 bar).

N-K
05.10.2019, 18.50
Michelinin Wild Rock'r 2 tuntui ihan hyvältä märkänäkin takarenkaana. Gum-X seos. Paineita täälläkin se 1.4 edessä (MM trailstar) ja takana 1.6bar. Testiratana oli Hirvensalon Bunkkerit, eli alamäkipainotteista ryskytystä.
Misukka ei tuntunut jähmettyvän pienellä pakkasellakaan, toki ihan odotettavaa kun seos ei ole ihan pehmeintä. Etunen jo vähän jähmettyi.
1,1kg painoa 2,35"/27,5" kokosena ja rullaus IMO ihan hyvä, mutta huomattavasti huonompi kuin Nobby Nicissä, joka mielestäni rullaa todella hyvin.

Suosittelen takarenkaaksi.

Uuno1
15.10.2019, 09.01
WTB Breakout 2.5'' (tough high grip) on muuten osoittautunut todella ässäksi märillä juurilla ja kalliolla, kirjoittelin siitä tänne http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60618-Hyv%E4-m%E4r%E4n-kauden-takarengas

Se tosin rullaa vähän turhan nihkeästi että takertelee kivikoissa sivunappuloistaan murikoihin. Pitäisi keksiä joku vähän ketterämpi takarenkaaksi, joka pärjäisi myös mudassa. Ehdotuksia?

Uuno1
23.10.2019, 13.33
Onko kenelläkään kokemusta miten Magic Mary 2.6/2.8'' käyttäytyy märällä kalliolla ja juurilla?

kauris
23.10.2019, 14.48
Loistavasti piti 2.6 ihan sadesäälläkin eturenkaana soft seoksella myös viistoissa juurissa, kun painetta oli vain 0,9 baria ja lämpötila +8. Lähempänä nollaa tilanne voi olla toinen