PDA

Näytä tavallinen näkymä : Märälle juurakolle ja kivikolle renkaat?

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14

Nana
02.08.2015, 09.52
Mitä se Butcher maksaa?

39.90e Bike Companyssa. Grid versioita saa Mountainbikeshopista reilu 40e (en muista tarkkaa hintaa).

Talveen voi olla parempi esim SX versio Butcherista, joka pehmeää. Minulla ei ole vielä tietoa kestääkö Controlit kylmää kovettumatta.

vihtis83
02.08.2015, 10.20
SX näyttää olevan saatavilla vain 26" kokona. Nuo grid versiot vaikuttaisi hyviltä paksumpien kylkien vuoksi. Mountain Kingit on myös yksi vaihtoehto varmaankin.

syklopaatti
02.08.2015, 10.26
Talveen voi olla parempi esim SX versio Butcherista, joka pehmeää. Minulla ei ole vielä tietoa kestääkö Controlit kylmää kovettumatta.
Nope.ei todellakaan.
SX versio muuttuu jo nollakelissä pirun kovaks ja liukkaaks. Samoin Grid.

Control on kokonaan a50 kumiseoksesta tehty joka ei kovetu pakkasellakaan kuten
a42 ja muut pehmeämmät seokset.
Controll on rengas jonka haluat kun lunta ei vielä ole ,mutta mittari on nollan pinnassa. Sillon kaikki pehmeämmät seokset on kovia ja pirun liukkaita kuten esim.
maxxis 3c ,mutta controll a50 pysyy pehmeänä ja yhtä pitävänä kuin kesällä.

Se tossa butcher controllissa on minusta kaikkein parasta. Se on todellakin jokakelin rengas.

Nana
02.08.2015, 12.30
Control on kokonaan a50 kumiseoksesta tehty joka ei kovetu pakkasellakaan kuten
a42 ja muut pehmeämmät seokset.
Controll on rengas jonka haluat kun lunta ei vielä ole ,mutta mittari on nollan pinnassa.

Se tossa butcher controllissa on minusta kaikkein parasta. Se on todellakin jokakelin rengas.

No sehän on loistava homma, sillä Control on kaikkein halvin versio. :) Varmaan tulee talveksi tuo Control-versiokin hommattua.
Samaa mieltä tuosta jokakelin renkaasta. On kyllä niin perusteellisen monipuolinen kumi, jonka kanssa ei tarvitse pähkäillä pitäisikö tänään vaihtaa joku toinen kumi, että pito riittäisi, että mudat puhdistuisi tms, Butcher toimii niin kuivassa kuin märässäkin.

Hissitolppa
02.08.2015, 14.47
Ei se nyt loppujen lopuksi mikään niin edullinen kumi ole, jos halvin malli on 40€. Chunky Monkeylla on menty monen monta vuotta, kun ei parempaa vielä ole tullut vastaan. Ehkä sitä vois käydä yhden Butcherin hakemassa testiin.

Nana
02.08.2015, 15.10
^
No jos CM tulee toimituskuluineen samanhintaiseksi tai todennäköisesti jopa kalliimmaksi kuin Butcher ja jälkimmäinen pitää yhtälailla, mutta rullaa todennäköisesti melkoisesti paremmin niin minusta se on aika kohtuuhintainen.
Jos miettii mitä hintoja vastaavista renkaista tänäpäivänä kilpailijat pyytävät niin se on tosi edullinen rengas. Toivon, ettei Spessu mene mukaan tuohon hintojen nostoon, mitä useimmat harrastavat, vaan pitää päänsä ja pitää huippurenkaatkin kaikkien ostettavissa.
Juuri siksi Specialized saa minulta isot respectit ja tulee pitämään minut vakioasiakkaanaan jatkossakin.

stumpe
02.08.2015, 15.25
39.90e Bike Companyssa. Grid versioita saa Mountainbikeshopista reilu 40e (en muista tarkkaa hintaa).

Eikö löydy mistään paikallisesta? Mä sain turun foxcompista 39e :) nii ja controlli kyseessä.

Greycap
02.08.2015, 15.26
Hm, tuosta puhdistuvuudesta ja pakkasessa toimimisesta. Itse kun olen tuossa ideoinut kesäisin metsäpyörän virkaa hoitavasta 120 mm täysjoustosta talveksi työmatkapyörää niille keleille kun lunta on satanut yöllä se 10+ cm, missään ei ole vielä aurattu, ihmiset on talloneet tiet perunapelloksi ja töihin tosiaan olisi mentävä. Mahtaisikohan pätevin yhdistelmä näillä tiedoilla olla 26x2.3 Butcher eteen ja samankokoinen Purgatory taakse? Vaatimuksena siis että pitoa on niin paljon että etenee siinä puurossa eikä rengas tee itsestään valkoista donitsia heti kättelyssä. Auratut ja jäiset kelit ajetaan sitten ihan eri vehkeillä ja renkailla.

miku80
02.08.2015, 15.26
Ei se nyt loppujen lopuksi mikään niin edullinen kumi ole, jos halvin malli on 40€.

Jos ovh. on täällä rakkaassa kotomaassa sen 39.90€ niin eipä tuo todellakaan mistään kalliimasta päästä ole.. Siitä kun sen muutaman euron tinkaa pois niin johan on hinta kohdillaan..

miku80
02.08.2015, 15.30
Mahtaisikohan pätevin yhdistelmä näillä tiedoilla olla 26x2.3 Butcher eteen ja samankokoinen Purgatory taakse? Vaatimuksena siis että pitoa on niin paljon.

Itellä oli viime talvena teurastajat edessä ja takana kyllähän noilla oli mukava pistää lumiset polut pöllyymään kun pitoa riitti..

Nana
02.08.2015, 15.54
Eikö löydy mistään paikallisesta? Mä sain turun foxcompista 39e :) nii ja controlli kyseessä.

Mun paikallinen on juuri Bike Company, se on ihan lähellä, eikä Mountainbikeshoppiinkaan ole kuin ehkä pari km. Muissa liikkeissä täälläpäin ei taida Spessuja ollakaan, en tosin kaikissa ole käynytkään kun täällä Helsingin keskustassa niitä on aika monta.

syklopaatti
02.08.2015, 16.54
Hm, tuosta puhdistuvuudesta ja pakkasessa toimimisesta. Itse kun olen tuossa ideoinut kesäisin metsäpyörän virkaa hoitavasta 120 mm täysjoustosta talveksi työmatkapyörää niille keleille kun lunta on satanut yöllä se 10+ cm, missään ei ole vielä aurattu, ihmiset on talloneet tiet perunapelloksi ja töihin tosiaan olisi mentävä. Mahtaisikohan pätevin yhdistelmä näillä tiedoilla olla 26x2.3 Butcher eteen ja samankokoinen Purgatory taakse? Vaatimuksena siis että pitoa on niin paljon että etenee siinä puurossa eikä rengas tee itsestään valkoista donitsia heti kättelyssä. Auratut ja jäiset kelit ajetaan sitten ihan eri vehkeillä ja renkailla.Ice Spiker 2.35 on lumellakin paras rengas imo. Kulkee puurossakin paremmin kuin mikään muu mitä olen kokeillut.
Jos omistaa 26:sen ja löytää jostain vielä nokian MBT/MBX:sän niin se on hyvä lumirengas. samaa voi sanoa vanhanmallisesta mountain kingistä.
butcherkaan ei ole paskimmasta päästä.

syklopaatti
02.08.2015, 16.58
No sehän on loistava homma, sillä Control on kaikkein halvin versio. :) Varmaan tulee talveksi tuo Control-versiokin hommattua.
Samaa mieltä tuosta jokakelin renkaasta. On kyllä niin perusteellisen monipuolinen kumi, jonka kanssa ei tarvitse pähkäillä pitäisikö tänään vaihtaa joku toinen kumi, että pito riittäisi, että mudat puhdistuisi tms, Butcher toimii niin kuivassa kuin märässäkin.
Näin on. Ylipäänsä näyttää siltä ,että renkaat jonka kuvio on napattu duoraan DH: renkaasta =Butcher, Higroller II, Minion,Magic Mary...ovat parhaita liukkaille keleille.
Edit:Eipä tuo toki yllätys ole.

Hissitolppa
02.08.2015, 17.58
^
No jos CM tulee toimituskuluineen samanhintaiseksi tai todennäköisesti jopa kalliimmaksi kuin Butcher ja jälkimmäinen pitää yhtälailla, mutta rullaa todennäköisesti melkoisesti paremmin niin minusta se on aika kohtuuhintainen.

On Onella on aika paljon alennusmyyntejä joista olen hommannut apinat reilu 15£ hintaan. Ottaen huomioon mitä €uron kurssi on ollut vaikka vuosi sitten, niin siinä voidaan puhua erittäin edullisesta kumista. Toki tässä on On One muutenkin muuttanut systeemejään, kun aiemmin sai yli 50£ tilauksesta toimituskulut ilmaiseksi.

Oletko ajanut Chunky Monkeylla? Melko vahvoja väittämiä ilman omakohtaista kokemusta. :)

Jos ovh. on täällä rakkaassa kotomaassa sen 39.90€ niin eipä tuo todellakaan mistään kalliimasta päästä ole.. Siitä kun sen muutaman euron tinkaa pois niin johan on hinta kohdillaan..

Eihän tuo paha ole. Siksi vain mainitsin, kun aiemmin hehkutettiin sitä edullisuutta niin vahvasti. 40€ on suht perushinta renkaasta, jos vähänkään nettiä selailee.

stumpe
02.08.2015, 19.11
Mun paikallinen on juuri Bike Company, se on ihan lähellä, eikä Mountainbikeshoppiinkaan ole kuin ehkä pari km. Muissa liikkeissä täälläpäin ei taida Spessuja ollakaan, en tosin kaikissa ole käynytkään kun täällä Helsingin keskustassa niitä on aika monta.

Ooh, my bad. Bike company kuulosti nettipuljulta, mutta sehän olikin bike components. :D

Nana
02.08.2015, 19.11
Butcherin verrokkeja ovat mm Minionit DHF ja DHR, HR, eikä niiden perushinta ole 39.90.

Ja kommentteihini CMstä:
En ole ajanut CMllä, kuten sanoin puhun lukemani perusteella, mutta olen lukenut siitä melkoisesti ja lähes kaikki toteavat, ettei se rullaa, silloin on jo aika oletettavaa, ettei se rullaa kovin hyvin. Minua kyllä silti kiinnostaisi itsekin testata sitä.

Nana
02.08.2015, 19.15
Pointtini ei kuitenkaan ollut moittia CMa, vaan todeta, että yhtälailla kohtuuhintaan saa rullaavampaakin kumia, joka myös pitää ja siksi, jos se kerran tuntuu nihkeältä, kannattaa Butch testata, jotta voi itse päätellä kumpi olisi parempi valinta.

Nana
02.08.2015, 19.23
Minusta on tiettyjä renkaita, jotka jokaisen maastoa ajavan olisi hyvä ainakin kerran testata, Butcher on 1 niistä ja vähän saman tyyppisistä renkaista, voisin veikata, että HD olisi myös. En ole testannut mutta suosio on suuri ja sille on varmasti syynsä.

IncBuff
02.08.2015, 19.29
Mulla on tuolla varastossa On-Onen Smorgasbordit ja nekin on mielestäni melkoisen nihkeästi rullaavat renkaat ja Chunky Monkey on vielä noita tahmeampi.

Mää on varmaan väärin maastopyöräilijä kun en jaksa jatkuvasti vaihdella kumeja. 2,5 kesää meni nyt Racing Ralpheilla kun ne loppui niin laitoin alle eteen RoRon ja taakse RaRan. Nuo Smorgasbordit on ollu alla syksyisin ja keväisin pahimpien kurakelien aikaan, vaikka tältä foorumilta luettuna nekin on hengenvaaralliset kumit.

Nana
02.08.2015, 20.18
Ooh, my bad. Bike company kuulosti nettipuljulta, mutta sehän olikin bike components. :D

No problem, täällä on niin hyvä tarjonta liikkeistä, kun Bike Company ja MTBshop mm ovat ihan lähellä, Varuste.net ja ilmeisesti Motonettikin 20min bussimatkan päässä, XXL parin km päässä myös jne, että harvoin tulee tilattua netitse.

MarkoKoo
02.08.2015, 21.02
Itse ottaisin chunky monkeyt ennemmin kuin smorgassit. Pito on parempi monkeyssä ja omasta mielestä rullaa paremmin kuin smorgas. Hintaa taitaa tulla nykyään n.80€ jos tilaa parin chunky monkeytä.

Sambe
02.08.2015, 22.47
Mä ajoin myös keväällä lumella butcher purgator kombolla lumella riitti pitoa ja sohjoisella jäällä. Muutenkin ajanut kaikki märemmän kelin lenkit tolla setillä. Kylkiä en oo saanut kuin kerran rikki controlleista.

Hissitolppa
02.08.2015, 22.59
Butcherin verrokkeja ovat mm Minionit DHF ja DHR, HR, eikä niiden perushinta ole 39.90.

Ja kommentteihini CMstä:
En ole ajanut CMllä, kuten sanoin puhun lukemani perusteella, mutta olen lukenut siitä melkoisesti ja lähes kaikki toteavat, ettei se rullaa, silloin on jo aika oletettavaa, ettei se rullaa kovin hyvin. Minua kyllä silti kiinnostaisi itsekin testata sitä.

http://www.bike-discount.de/en/praesenz/search?q=minion+dhr

http://www.bike-discount.de/en/praesenz/search?q=minion+dhf

https://www.bike-components.de/advanced_search_result.php?keywords=minion+dhr

https://www.bike-components.de/advanced_search_result.php?keywords=minion+dhf

Kyllä noi nyt melkoisen samoissa hinnoissa liikkuu. Samalla kymmenellä kun ollaan hinnan kanssa, niin en puhuisi huomattavasti edullisemmasta kumista.

Tuo rullaaminen on sen verran subjektiivinen aihe, että tietyllä varauksella kannattaa siihen asennoitua. Tekstejä kun luet eri arvostelijoilta eri renkaista, niin melko vaikea niistä on yleensäkään johtopäätöksiä vetää.

Nana
02.08.2015, 23.06
^
Minä sanoin, että niiden _perushinta_ siis ovh ei ole 39.90, ei edes lähelle sitä, vaan suurimmalla osalla jopa huomattavasti enemmän. En minä kaikkia linkkejä selannut läpi, mutta kaikki mitä selasin oli järjestäin alehintoja ja varsinainen hinta kalliimpi. Ei tietenkään voi verrata Spessun hintoja alimpaan alehintaan millä halvin nettipulju myy Maxxisia. Eihän se ole reilua. Minä olen ostanut 10e:lla alennuksesta Spessun, mutta en minä sano, että se olisi perushinta sille.
Vaikka miten kaivelisi alehintoja Maxxisille niin se nyt vaan on ovh:ltaan selvästi kalliimpi kumi.

Hissitolppa
02.08.2015, 23.15
Vissiin ei ole esim. tuo bike-discount tuttu pulju. Jos tutustut niitten verkkokauppaan, niin huomaat, että likimain jokaisessa tuotteessa on tuo "you save X%" merkintä. Nuo on perushintoja renkaille, ei alennushintoja. Ja mainittakoon sekin, että nuo ei todellakaan ole mitään netin edullisimpia löytöjä, vaan aivan perus hinta checkki kahdesta erittäin hyväksi todetusta liikkeestä.

stumpe
02.08.2015, 23.18
Ite tykkään tukea paikallista, jos sillä nyt sattuu oleen sitä kumia tai tavaraa mitä haluan.

Esim. mun paikallisissa butcher 39e, hanssi 59e. Ääni spessulle!

Hissitolppa
02.08.2015, 23.25
Paikallista tukee mielellään niin kauan kuin hinnoittelussa on joku järki. Tuossakaan Stumpen esimerkissä paikallisen hinnoittelusta Hanssin suhteen se vika tuskin on sen Schwalben kumin, että myyjä sille korkean hintalapun lätkäisee. Tuolla hintalapulla se voisi tilata vaikka tuolta bike-discountista ne Schwalben renkaat ja silti saada ihan hyvän siivun välistä. http://www.bike-discount.de/en/praesenz/search?q=schwalbe+hans

Nana
02.08.2015, 23.33
Ei se ole perushinta, vaan alennushinta, jonka päälle maksat toimituskulut.

Ennen kuin ostin ensimmäistäkään maastorengasta lueskelin ympäri maailman nettifoorumeja, arvosteluja jne ja niin englanninkielisillä (esim Jenkeissä), kuin espanjankielisillä ja kaikilla muillakin sivustoilla Spessua pidettiin edullisena renkaana, yhtälailla Euroopassa kuin Amerikassakin tai E-Amerikassa. Sitä pidettiin erittäin edullisena renkaana verrattuna esim Maxxisiin, jonka hintojen korotusta menestyksen jälkeen kirottiin monessa paikassa tai Schwalbeen, jota ei muuallakaan saa halvalla, ellei Saksasta onnistu tilaamaan, eikä sielläkään kaikki myy halvalla.
Kun sitten itse ostelin renkaita jouduin toteamaan itse saman asian, Spessulla on varmaan halvimmat, silti laadukkaat maastorenkaat. Ei tämä ole minun keksintöni, kyllä sen tietää ihan varmasti jokainen, joka maastokumeja ostelee.
Jos haluaa netistä ostella ja maksella toimituskuluja niin sitten kannattaa etsiskellä se halvin nettipulju, joka myy Maxxista tai Schwalbea ja saattaa parhaimmillaan postit maksettuaan päästä alehinnoilla suunnilleen samaan kuin Spessu normisti. En minä kyllä ymmärrä miksi noita pitäisi halvoiksi väittää ja miksi ihmeessä maksella postikuluja kun voisi ostaa suoraan paikallisesta valmiiksi edullisesti ilman lisäkuluja, mutta kukin tavallaan. Halpoja ne ei silti ole. Se, että esim ainoastaan valmistusmaasta voi kumia saada jotenkin kohtuulliseen hintaan, mutta se on muualla roimasti ylihintainen on typerää ahneutta.

miku80
02.08.2015, 23.47
Paikallista tukee mielellään niin kauan kuin hinnoittelussa on joku järki. Tuossakaan Stumpen esimerkissä paikallisen hinnoittelusta Hanssin suhteen se vika tuskin on sen Schwalben kumin, että myyjä sille korkean hintalapun lätkäisee. Tuolla hintalapulla se voisi tilata vaikka tuolta bike-discountista ne Schwalben renkaat ja silti saada ihan hyvän siivun välistä. http://www.bike-discount.de/en/praesenz/search?q=schwalbe+hans

Schwalben suomihinnoissa verrattuna saksalaisiin kauppoihin mättää se, että täällä päässä on yksi välikäsi enemmän jota maahantuojaksikin kutsutaan ja nuo gummit maksaa kauppiaalle veroineen suurinpiirtein saman mihin hintaan niitä sieltä saksan kaupoista saa..

Hissitolppa
02.08.2015, 23.53
Bike-discountin hinnat ei edelleenkään ole mitään alennushintoja, vaan tuohon samaan hintaan ne sieltä irtoaa ympäri vuoden. Postikulut on 6€. Melko edullista, eikö? Ei edes kannata vilkaista komponentti ja tarvike puolelle, sillä niissä on aivan samalla tavalla parhaimmillaan 70% edullisemmat hinnat kuin täällä kivijalassa, perus kulutusosissa. Onko siis kaikki muut valmistajat kuin Specialized ahneita?

Jokainen ostaa kuminsa juuri sieltä mistä lystää, aivan kuten kaikki muutkin komponenttinsa. Jos haluat laput silmillä uskoa, että jonkun tuotteen perushinta on se mitä lähin kiska hyllyssä makaavalle tuotteelle lätkäisee, niin siitä vaan. Internet kun on olemassa, niin se hinnan tarkistaminen on vaan niin älyttömän helppoa.

Hissitolppa
02.08.2015, 23.58
Schwalben suomihinnoissa verrattuna saksalaisiin kauppoihin mättää se, että täällä päässä on yksi välikäsi enemmän jota maahantuojaksikin kutsutaan ja nuo gummit maksaa kauppiaalle veroineen suurinpiirtein saman mihin hintaan niitä sieltä saksan kaupoista saa..

No sepä se. Riittävästi kun on välikäsiä, välistä jopa ahneita sellaisia, niin kyllähän jokaisesta tuotteesta kalliin saa muodostettua. :)

Nana
02.08.2015, 23.59
^
Jep, ja varmaan aika samankaltainen tilanne monen muunkin kumin kohdalla.
Varmasti jokainen Maxxis fani tai Schwalbe fani tms. olisi onnessaan jos niitä saisi säännöllisesti lähiliikkeestä samaan hintaan kuin nyt Spessua, joutumatta makselemaan posteja tai jännittämään toimituksen kulkua, joka ainakin silloin tällöin aiheuttaa harmaita hiuksia.
Minäkin olisin iloinen, sillä em. firmoilla ja monella muulla on tosi mielenkiintoisia renkaita, mutta tilanteen ollessa tällainen koen järkevimmäksi pitäytyä pääasiallisesti Spessussa ja ostella sitten satunnaisesti esim. Schwalbea tai Maxxisia tai WTBtä, Contia minulla jo onkin.

juho_u
03.08.2015, 00.04
Häh?? Helpompaa se on painaa entteriä ja paketti tulee kotiovelle. Osasarjat kun paranee, niin lisääntyy kiinnostus nettitilaamiseen huomattavasti.

Hissitolppa
03.08.2015, 09.16
Näinhän se menee. Ei tässä itelläkään ole Spessun jälleenmyyjää kovin lähellä. Jos ei nyt ihan naapurissa ole liikettä, niin tuohon liikkeessä käymiseen verrattuna ei tuo 6€ toimituskulut kotiovelle, ei loppujen lopuksi ole mitään. Autolla menee helposti tuo summa, samoin julkisilla. Fillarilla sitten taas on hyvin rajallinen tuo määrä mitä mukanaan voi kantaa.

Nana
03.08.2015, 09.28
No haloo,
Kyllä useimmat kuitenkin haluavat ne kumit itselleen mahdollisimman pian. Siinä vaiheessa kun painatte enteriä mulla on ne kädessä jo ja kun saatte ne olen jo sisäänajanut omani. 😃
Saan folding kumeja vaikka 5 pakettia heitettyä reppuuni mutten ikinä edes osta yli kahta. Eikä moni muukaan.

juho_u
03.08.2015, 09.38
Eikös ne syksyn renkaat kannata tilata jo nyt, eikä oo kiirettä. Pitää muutamia vararenkaita kotona, niin ei tulekkaan kiirettä.

zipo
03.08.2015, 10.32
No haloo,
Kyllä useimmat kuitenkin haluavat ne kumit itselleen mahdollisimman pian. Siinä vaiheessa kun painatte enteriä mulla on ne kädessä jo ja kun saatte ne olen jo sisäänajanut omani. 
Saan folding kumeja vaikka 5 pakettia heitettyä reppuuni mutten ikinä edes osta yli kahta. Eikä moni muukaan.
Ai Hesassa kutsutaan nykyjään naisia enttereiksi,thnx infosta.
Joo kumeista huolehtiminen oikeaa tasa-arvoa,rispekt.

Nana
03.08.2015, 10.48
Niin, mutta ei se ole ihme, että hinnat on korkealla jos osa asiakkaista on jopa valmiita puolustelemaan tähän malliin korkeita hintoja, ei haittaa yhtään vaikka joutuu varastoimaan renkaita, jotta on mistä ottaa kun joskus tarvitsee, eikä varmasti myönnetä, että kukaan muukaan haluaisi ostaa edullisesti lähiliikkeestä lempirengastaan jos se olisi mahdollista. Ei tietenkään kukaan sellaista halua. Enteriä painaa tosi nopeasti, eikä kukaan koskaan edes vilkaise missä postinsa menee, kun ne tulee kaikille aina salamana ovelle. Tämä on tosi kätevää. Ei halpoja renkaita tänne!

Human Traffic
03.08.2015, 11.59
Mä oon nyt ajanut marraskuusta asti samoilla renkailla. Magic Mary trailstar edessä ja Hanssi pacena takana. Hyvin menee ja antaa mennä vaan. Ennen tuli vaihdettua renkaita aika useastikin, mutta ei sitä oikein enää ole jaksanut. Näillä ei lopu pito kesken ja kyllä nää eteenpäinkin menee. Ja hyvin on kestänyt.

ilaril
03.08.2015, 12.36
No haloo,
Kyllä useimmat kuitenkin haluavat ne kumit itselleen mahdollisimman pian. Siinä vaiheessa kun painatte enteriä mulla on ne kädessä jo ja kun saatte ne olen jo sisäänajanut omani.

Koskaan kuullut että tuotteita voi tilata vaikka useampia kerralla? Tilaa kerralla kymmenen rengasta ja kas, postikulut ei nouse ja sitten on mistä vaihtaa alle tarpeessa. Veikkaan että tuossa tilanteessa sinä olet vasta miettimässä liikkeelle lähtöä, kun jo toisilla on renkaat alla. Lisäksi voisi olla hyvä ajatella että suomi on lopulta aika julmetun iso maa asukasmäärään ja varsinkin -tiheyteen verrattaessa. Ei kaikilla ole kolmea pyöräliikettä kotiovesta ulos astuessa, mutta yleisesti postilaatikko on.

Hissitolppa
03.08.2015, 12.37
No haloo,
Kyllä useimmat kuitenkin haluavat ne kumit itselleen mahdollisimman pian. Siinä vaiheessa kun painatte enteriä mulla on ne kädessä jo ja kun saatte ne olen jo sisäänajanut omani. 

Tää kyllä menee koomiseksi vänkäämiseksi. Vain se oma toimintatapa on ainoa oikea? Eiköhän se ole jokaisen oma asia miten ja mistä renkaansa ja tarvikkeensa tilaa? :D

Heitetään nyt esimerkkinä tämä Espoon tilanne, jossa lähin Spessun putiikki on 25km päässä. En tiedä kuinka sinä hoidat kaupassa käynnit, mutta itse ainakin tuppaan täyttämään varastot kerralla, eli en juokse kauppaan yhtä rengasta tai nippeliä tai tarviketta hakemaan. Silloin kuin siellä käydään, niin silloin hoidetaan kaikkien tarpeellisten tarvikkeiden hommaaminen kerralla. Tämän vuoksi se reppu on hyvin rajallinen kuljetukseen. Ehkä olen myös laiska, kun näen tuon 25km matkan suuntaansa vähän turhan pitkänä matkana kurnuttaa kelvejä maastofillarilla, kun vaihtoehtona on klikkailla tuotteet verkosta kotiovelle edullisemmalla loppusummalla. Voi tuon matkaan kuluvan ajan käyttää vaikka maastossa ajamiseen, josta pidän suunnattomasti enemmän kuin assulla kyntämisestä. Voihan se olla tuo huonosti rullaava Chunky Monkey joka laiskottaa. ;)

Mitä tulee tuohon välittömästi käteen saamiseen, niin eipä ole vielä ikinä tullut tilannetta vastaan, että joku rengas olisi pitänyt saada välittömästi alle. Saksasta tulee paketit alle viikossa ovelle, joka on täysin riittävä aika itselle. Jollain muulla voi homma toimia eritavalla.

Pahoittelut offarista, tämä kun tuppaa menemään enempi verkkokauppojen ominaisuuksista väittelyyn.

Niin, mutta ei se ole ihme, että hinnat on korkealla jos osa asiakkaista on jopa valmiita puolustelemaan tähän malliin korkeita hintoja, ei haittaa yhtään vaikka joutuu varastoimaan renkaita, jotta on mistä ottaa kun joskus tarvitsee, eikä varmasti myönnetä, että kukaan muukaan haluaisi ostaa edullisesti lähiliikkeestä lempirengastaan jos se olisi mahdollista. Ei tietenkään kukaan sellaista halua. Enteriä painaa tosi nopeasti, eikä kukaan koskaan edes vilkaise missä postinsa menee, kun ne tulee kaikille aina salamana ovelle. Tämä on tosi kätevää. Ei halpoja renkaita tänne!

Kyllähän varalla on lähes pakko pitää tarvikkeita, jos meinaa ajaa silloin, kun itse haluaa. Ei ne nimittäin ole lähikaupatkaan joka päivä auki.

IHD
03.08.2015, 12.55
Onkos jollain kokemuksia miten Misukan renkaat , eli nää Wild Gripit ja vastaavat toimii märillä keleillä ?

Nana
03.08.2015, 13.37
^^
Jos asiaa yhtään miettii, niin ei voi kuin todeta, että kuluttaja ei tästä tilanteesta hyödy sitten millään tavalla, päinvastoin. ja vaikka niitä Svalpeja tai maxxiseja yms. saisi täältä edullisesti voisit silti halutessasi ostaa ne netitse, kuten Spessutkin voi nyt.
No miksi sitten kuluttaja toiselle puolustelee tätä tilannetta, kun olisi kiistämättä parempi meidän kannaltamme, että niitä saisi halvalla myös täältä?
Tästähän tässä on väitelty, onko tämä tilanne ihan jees näin, vai olisiko parempi, että olisi valinnanvaraa siinä mistä tilaa ja se on minusta järjetöntä, vaikka miten fanittaisi noita kumeja.
pyöräliikkeet ovat auki 6pvää/vko ja sinä yhtenä päivänä, kun ei ole on esim. XXL yhä auki, jos ei sinne halua voi säästää renkaan su hajoamisia varten.

Hissitolppa
03.08.2015, 14.35
Nyt menee ohi aika lujaa tuo viestisi. Mitäköhän tilannetta olen tässä puolustellut? Kotimaan hintoja vai? :D En todellakaan. En myöskään ole väitellyt kanssasi missään välissä siitä, että onko tilanne jees näin.

Alun alkaen sanoin tuon 40€ olevan täysin normaali hintaluokka renkaalle, sinun mainostaessa sitä erittäin edulliseksi. Kotimaan hinnoittelussa vastaaviin verrattuna edullinen kyllä, mutta hinnoittelua laajemmin tarkastellessa normaalin hintaluokan kumi.

Kuten sanottu jo moneen kertaan, jokainen harrastaa juuri kuten lystää. Toisella on varaosat ja tarvikkeet valmiina, ja toinen hakee nippeli kerrallaan hajonneen tilalle. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa, vaan jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Kannattaa myös muistaa se, että jokainen meistä ei asu pyöräliikkeen välittömässä läheisyydessä. Montako XXL liikettäkään Suomessa on vielä, 9? Eikä tuo XXL:n valikoima esim renkaiden suhteen kovin vakuuttavakaan ole..

AK-87
03.08.2015, 15.01
Sangen huvittavaa offaria täällä. Ja mitä väliä on sillä, maksaako joku rengas 30e vai 60e, jos alla on jo keskimäärin 2000e-5000e fillari? Ei sitten niin mitään.

ErnoNykanen
03.08.2015, 19.38
Viime sivulla mainittiin HD pacestarina takarenkaana. Olisin voinu lainaakin, jos osaisin. Mutta pitääks toi pacestar muka märällä? Rocket ron ei ainakaan vakuuttanu kosteissa olosuhteissa kalliolla tai juurilla, mutta onhan sen kuviointikin aika paljon kevyempi.

Iglumies
03.08.2015, 19.47
Juu, ps roketroni ei tahdo pitää edes kuivalla, mutta ps HD toimii kyllä, eteen vielä ts HD kaveriksi.

Poy
03.08.2015, 23.29
Onko näillä renkailla keskenään mitään eroa märällä ajaessa:
http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-nobby-nic-performance-29x2%2C25-folding-230261/wg_id-8914
http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-nobby-nic-snakeskin-pacestar-29x2.25-tl-easy-folding-230108/wg_id-8914

Hyvää yleisrengasta etsin, mutta mukava se jos toimis kohtalaisesti märälläkin.

juho_u
03.08.2015, 23.40
Jälkimmäinen on paljon parempi. Tuon merkkisistä kannattaa aina ostaa Evolution sarjan renkaat.

Poy
03.08.2015, 23.57
Millä tavalla parempi?

ErnoNykanen
04.08.2015, 06.26
Toi Performance on aivan käsittämättömän huono märällä käsittääkseni. Se kumiseos on paljon kovempi siinä. Varmaan halvempi valmistaa ja kestää paremmin asvalttirullausta, mutta metsään ei oikein tota Performance-sarjaa voi kenellekään suositella. Pacestar-mallit on hyviä yleisrenkaita ja Trailstarista alkaa sitten löytyä jo pitoa enemmänkin. Pehmeämpi kumiseos on siis näiden versioiden ero.

Gargamel
06.08.2015, 10.38
(Butcherin suunta: )

Nappuloiden rampit menosuuntaan..

Otin renkaan irti kääntämistä varten, niin löytyihän siitä tosi pieni yksisuuntainen nuolimerkintä. Kokeillaan nyt sitten oikeinpäin.

Jöpöttäjä
06.08.2015, 13.51
Millasilla paineilla ajatte polkurymistelyä Maxxis Ardent 26x2.20 renkailla?

ErnoNykanen
06.08.2015, 19.28
Millasilla paineilla ajatte polkurymistelyä Maxxis Ardent 26x2.20 renkailla?

Kaikki paineet toimii välillä 15-35psi, mutta se riippuu täysin kuskin ja pyörän painosta, ajotyylistä, maastosta, tubeless vai ei, vanteen sisäleveydestä ja mittarin tarkkuudesta, sekä kelistä.

Niin ja tietysti renkaasta. Tosta sun renkaasta on kai joku 4 eri versiota, jotka käyttäytyvät erilailla.

Jos sattuu niin hassusti että kenelläkään ei satu olemaan kokemusta samojen muuttujien vallitessa niin suosittelen laittamaan 25 psi ja lisäämään ilmaa jos tulee paljon rengasrikkoja/vanteelle lyömisiä tai ottamaan pois, jos tuntuu siltä että ei ole tarpeeksi pitoa. Estimaatti on laskettu akateemisesti hihaa ravistelemalla, joten otathan myös edellä mainitut muuttujat huomioon :)

Nana
06.08.2015, 19.55
Kyllä siinä Butcherissakin pitäisi olla lisäksi tuo Rotation-teksti siinä nuolen vieressä, mikä muissakin Spessuissa. Se on valitettavaa, että renkaissa yleensäkin merkataan aika huomaamattomasti nuo suuntamerkit. Niitä saa yleensä aina hetken etsiä, mutta Butcher on aika helppo, kun siihen silmä tottuu, ne ramppien suunnat on nopea tarkistaa. Eli niissä keskimmäisissä nappuloissa kun laskee yksi sivu, niin se eteen aina.

mattim
06.08.2015, 20.02
Onko joku kokeillut tsankimankia ensinnäkin takarenkaana ja toisekseen pyörimissuunta väärinpäin?

Olen tilannut parin 29" 4052 trail extreme tms. mallia ja ajattelin jos jollakulla on kokemusta takagumena.

Joo ehkä olis voinu ottaa sen vähemmän pehmeän taakse tai jopa smörgun, mutta nyt on tavoitteena max. vetopito märällä kelillä juurien ja kivien peittämissä teknisissä kinkamissa. Olkoon hintana sitten hitaampi vauhti siirtymillä.

Jöpöttäjä
06.08.2015, 20.38
Kaikki paineet toimii välillä 15-35psi, mutta se riippuu täysin kuskin ja pyörän painosta, ajotyylistä, maastosta, tubeless vai ei, vanteen sisäleveydestä ja mittarin tarkkuudesta, sekä kelistä.

Niin ja tietysti renkaasta. Tosta sun renkaasta on kai joku 4 eri versiota, jotka käyttäytyvät erilailla.

Jos sattuu niin hassusti että kenelläkään ei satu olemaan kokemusta samojen muuttujien vallitessa niin suosittelen laittamaan 25 psi ja lisäämään ilmaa jos tulee paljon rengasrikkoja/vanteelle lyömisiä tai ottamaan pois, jos tuntuu siltä että ei ole tarpeeksi pitoa. Estimaatti on laskettu akateemisesti hihaa ravistelemalla, joten otathan myös edellä mainitut muuttujat huomioon :)

Rengas on Maxxix Ardent Race 3C MaxxSpeed TR EXO 120tpi. Kuski+täpäri painaa noin 95 kiloa. Vanteen sisämitta 19mm ja rengas on sisärenkaalla.
Maasto on hyvää, kapeahkoa metsäpolkua, jossa vähän kivikkoa ja juurakkoa on jonkin verran. Kallioilla ajoa on myös, jossa nousuja ja laskuja. Kelillä kun kelillä ajetaan!
Kuskin ajoyyli.. 10 vuoden tauon jälkeen mennään varovasti ja arvokkaasti, muistellen ja opetellen, miten maastossa pitää edetä. Ikä on rauhoittanut ajoa paljon ja nyt kiertelen isoimmat kivet :D

Laika
06.08.2015, 20.58
Rengas on Maxxix Ardent Race 3C MaxxSpeed TR EXO 120tpi. Kuski+täpäri painaa noin 95 kiloa. Vanteen sisämitta 19mm ja rengas on sisärenkaalla.
Maasto on hyvää, kapeahkoa metsäpolkua, jossa vähän kivikkoa ja juurakkoa on jonkin verran. Kallioilla ajoa on myös, jossa nousuja ja laskuja. Kelillä kun kelillä ajetaan!
Kuskin ajoyyli.. 10 vuoden tauon jälkeen mennään varovasti ja arvokkaasti, muistellen ja opetellen, miten maastossa pitää edetä. Ikä on rauhoittanut ajoa paljon ja nyt kiertelen isoimmat kivet :D
No näiden olosuhteiden vallitessa laitat 28,5 psi. Ei vaiskaan, teet niinkuin Erno sanoi ja kokeilet itse ;)

syklopaatti
06.08.2015, 21.09
Onko joku kokeillut tsankimankia ensinnäkin takarenkaana ja toisekseen pyörimissuunta väärinpäin?

Olen tilannut parin 29" 4052 trail extreme tms. mallia ja ajattelin jos jollakulla on kokemusta takagumena.

Joo ehkä olis voinu ottaa sen vähemmän pehmeän taakse tai jopa smörgun, mutta nyt on tavoitteena max. vetopito märällä kelillä juurien ja kivien peittämissä teknisissä kinkamissa. Olkoon hintana sitten hitaampi vauhti siirtymillä.
Laita vaan oikeinpäin se. Trail extreme monkeyssä vetopitoa riittää ja rengas toimii niinkuin sen pitääkin.

Hissitolppa
06.08.2015, 21.38

29":ssä oli aina edessä ja takana juurikin noi trail extremet. Tykkäsin suunnattoman paljon ja toimi keskuspuiston juurakoissa upeasti. Rullaa juuri sen verran mitä kuski jaksaa polkea, aivan kuten kaikki muutkin renkaat vaikka täällä kuinka pelotellaan. ;) Kuvion laittaisin oikein päin.

Jöpöttäjä
06.08.2015, 21.45
No näiden olosuhteiden vallitessa laitat 28,5 psi. Ei vaiskaan, teet niinkuin Erno sanoi ja kokeilet itse ;)
Vaan 28,5psi ? Mä kun meinasin aloittaa kolmesta kympistä ja lisätä jos tarvii :D :D

MJH
05.09.2015, 11.41
Pitää varmaan vaihtaa taas alle syyskelin renkaat. Kellarista löytyy 2011 hankitut Panaracer Rampaget.
Onko maailma muuttunut tässä välissä niin paljon, että tarjolla olisi jotain ratkaisevasti parempaa?

Sent from my iPhone using Tapatalk

MJH
06.09.2015, 20.51
No joo. Onhan noissa tuntumassa eroja: uusi fillari tuli Onzan renkailla. Edessä Canis 2.25 ja edessä Ibex 2.25.
Vaihdoin alle Rampaget ja oli siinä aika eri tuntuma kun panaracerit on 60 tpi ja paljon kovempaa seosta kun taas onzat 120tpi ja pehmeämpää kumia.
Pitäisköhän sitä hankkia 2.40" Ibexi eteen ja pistää 2.25" taakse. Ihan jotakuinkin kohtuullisen painoinenkin tuon levyiseksi olisi.

Nana
07.09.2015, 01.04
Minä aion tänäsyksynä testata myös Hans Damphin. Ihan kiva, että on vähän vertailtavaakin. Mitä talvisemmaksi menee kelit, sitä suppeammaksi käypien renkaiden valikoima käy kuitenkin.
Harkitsin myös Conti Trail Kingiä testiin, mutta sen testaus ainakin siirtyy vielä, kun alkoi ärsyttämään nuo ristiriitaiset arvostelut, yhdessä kehutaan ja toisessa, vertailutestissä se haukuttiin Mountain Kingiä huonommaksi ja sai huonoimmat pisteet aika monesta osa-alueesta. Kuitenkin arvosteluita lueskellessa itselle jäänyt mielikuva, että Trail King olisi pitävämpi vielä kuin Mountain King.

Pred
07.09.2015, 07.42
^ Trail Kingillä muutaman lenkin ajaneena rullaavuus ja pitkittäis pito on ainakin hyvä. Märkäpidosta juurakolla ja kivikossa ei ole oikein kokemuksia. Mudassa oli hitaissa vauhdeissa ok. Nuo menee vielä syksymmällä alle kun saadaan kisat ajettua.

Pitts
07.09.2015, 11.01
Mulla on ollut nyt jonkun aikaa Trail King Protection Black Chilit alla täpärissä. Kuten yllä mainittu, rullaavuus ja pitkittäispito ovat hyviä. Mudassa menee mun mielestä paremmin kuin Maxxis Ardent 2,2 EXO TR. Kivikossa ja juurakossa ei ehkä niin hyvä kuin Ardent, mutta ei huonokaan. TK puhdistuu paremmin kuin Ardent. Mielestäni hyvä yleisrengas.

MJH
07.09.2015, 12.39
Mitä leveyksiä porukka täällä suosii? Kesämenossa alla on yleensä 2.2 tai 2.25.
Ajattelin että sysksyllä edessä voisi ola se 2.4 mutta onko siitä lisäleveydestä hyötyä sen painon lisääntymisen verran? Paraneeko pito leveämmällä renkaalla kun kitkapinta vissiin suurenee?

Nana
07.09.2015, 13.27
Minulla on leveimmät 2.3. En usko, että leveämpiä laittanenkaan elleivät ole alimittaisia, sillä alkaisi jäädä turhan ahtaaksi haarukan ja renkaan väli ja varsinkin syksyllä/talvella kun mutaa on enemmän se voi silloin pakkautua haarukan ja renkaan väliin.
Esim Hans Damph on kuulemma 2.35 kokoisena semmoinen jättidonitsi, ettei välttämättä mahdu kaikkiin fillareihin.

lis. Tänään tuli ajeltua sateessa melkoinen pätkä ja samalla testailtua Ground Controlia sadesäässä. Mukavastihan noista pitoa löytyi myös märällä alustalla. Juuria ei vastaan paljon tullut, mutta kalliota eri muodoissaan sitäkin enemmän, eikä missään kohtaa renkaat lipsuneet alta. Riittävän alas vain paineet niin kyllä tuntuvat haukkaavan aina jostakin otetta.

NikHa
07.09.2015, 21.11
Estimaatti on laskettu akateemisesti hihaa ravistelemalla, joten otathan myös edellä mainitut muuttujat huomioon :)

Kutsutaan myös HiVe- teoriaksi, eli hihasta vedetyksi.

NikHa
07.09.2015, 21.24
Tästä nyt on jauhettu vaikka kuinka mutta kysympä silti tyhmyyttäni enkä jaksa kuuklettaa saatikka lukea koko ketjua läpi:

Märkäpito ja kylkien kestävyys. Ardent 2,4" Exo TR vs. Nobby Nic 2,35" pacestar snakeskin/HD trailstar snakeskin 2,35".

Nobby on jo roskissa ja HD:kin sinne lentää kun alkaa nappulat irrota. Kumpaan tuota Ardenttia voi verrata? Jos on HD:n pitoon/rullaavuuteen tyytyväinen niin kantsiiko taakse laittaa samoin tein DHR 2 vai onko Ardent jopa yhtä hyvä/kaikin tavoin parempi kuin HD??? Exo runko ymmärtääkseni kestää melko hyvin.. Vai olenko ymmärtäny väärin?

SammyB
08.09.2015, 17.46
Testasin tuossa joku viikko takaperin paineiden vaikutusta. Renkaana Ardent 29" 2.25, vesisade, polku pelkkää juurakkoa ja kiveä.

- 1,9 & 1,8bar = lipsui (ei hatannut, oli hallittua)
- 1,8 & 1,7bar = lipsui (ei haitannut, sama fiilis kuin edellinen)
- 1,7 & 1,6bar = pitoa rutkasti enemmän. (sai ajella huollella huolettomammin)

Mittaisin Scwalben digitaalisella mittarilla. Ei tuokaan mittari välttämättä ihan piirun tarkasti arvoja anna, mutta pidon ja paineen trendi on selkeä.

Ja toki tuossa tulee lipsumiseen tottuminenkin, eli ihan 100% totuutta ei saatu senkään takia.

PS. Pidän vielä suuresti tosi liukkailla ajelusta, se kun on melkein kuin uusi laji. :) Vaatii niin erillaista katsantokantaa, mihin renkaat lykkää ja mistä pidot ottaa.

Juipp4
08.09.2015, 22.40
Liukkaalla polkeminen on kyllä aina mukavempaa kuin kuivana survominen...

SammyB
09.09.2015, 09.27

Naulan kantaan. :)

NikHa
09.09.2015, 13.25

+1

Nana
15.09.2015, 19.44
Arvon mitä rengasta laittais alle. meinasin Fast Trakin laittaa, mutta nyt on satanut jo vähän liikaa sille. Ei vaan kovin agressiivista viitti taakse laittaa kun edessä GC litkutettuna. Tosin saahan senkin tietysti pois kun ottaa vaan. Voipi olla, että pitää jotain front Butcher/HD-Gc rear-komboa jo miettiä jos tälleen satelee. Tai sitten Butcher/HD ja hakee taakse sen Ardent Racen. No ei sekään mikään sadekelin rengas ole, mutta kutkuttais koittaa.

Läskimasa
15.09.2015, 23.21
^ Sä se jaksat vaihdella ja kokeilla. 😃

Nana
15.09.2015, 23.31
^ Haha, jaksan, ei tee ees tiukkaa. Mä oon niin ilonen tosta rengasvalikoimasta, siitä että on valinnanvaraa eri keleihin ja voi aina silloin tällöin kokeilla jotain uuttakin. kyllähän renkaat muutta pyörää aikalailla ja niillä on kiva pelata. Jos on tylsää ja kaipaa vähän jännitystä niin vähän liian kevyet renkaat alle ja märähköä juurakko/kivikkomäkeä laskemaan :cool:

SammyB
19.09.2015, 16.18
Tietäjät huomiohuomiohoo.

Onko vuodenajalla merkitystä puun juurien (sellaisten ajamisesta kuluneiden, esiin tulleiden ja kuoriutuneiden) liukkauteen?

Oli nimittäin tänään jotenkin poikkeuksellisen limaisen liukkaat juuret. Näitä samoja reittejä Laajavuoren bikeparkissa olen ajellut vuosikausia, usein sateellakin ja näillä nyt alla olevilla renkaillakin. Tämän päiväinen lipevyys yllätti, neljä kertaa niin, että mukkelismakkelis. :)

kauris
19.09.2015, 17.17
Testasin tuossa joku viikko takaperin paineiden vaikutusta. Renkaana Ardent 29" 2.25, vesisade, polku pelkkää juurakkoa ja kiveä.

- 1,9 & 1,8bar = lipsui (ei hatannut, oli hallittua)
- 1,8 & 1,7bar = lipsui (ei haitannut, sama fiilis kuin edellinen)
- 1,7 & 1,6bar = pitoa rutkasti enemmän. (sai ajella huollella huolettomammin)

Mittaisin Scwalben digitaalisella mittarilla. Ei tuokaan mittari välttämättä ihan piirun tarkasti arvoja anna, mutta pidon ja paineen trendi on selkeä.

Ja toki tuossa tulee lipsumiseen tottuminenkin, eli ihan 100% totuutta ei saatu senkään takia.

PS. Pidän vielä suuresti tosi liukkailla ajelusta, se kun on melkein kuin uusi laji. :) Vaatii niin erillaista katsantokantaa, mihin renkaat lykkää ja mistä pidot ottaa.

Mikä kuskin ja pyörän paino suunnilleen oli?

Nana
19.09.2015, 18.22
^^
En ole tietäjä, mutta kommentoinpa silti. Itse olen havainnut samaa, mutta tuo tuntuisi olevan enemmänkin sääoloista kuin vuodenajasta kiinni. Eli kesälläkin, jos satelee ja kosteusprosentti pysyy korkeammalla saattaa juuret olla joskus hyvinkin "limaisia", ikäänkuin niistä erittyisi jotain hässäkkää pintaan tietyissä olosuhteissa. Ei minusta yksistään sateella selity, koska ei ne juuret aina tosiaan yhtä liukkailta tunnu.

SammyB
19.09.2015, 20.03
Mikä kuskin ja pyörän paino suunnilleen oli?
Kuski 87kg ja fillari ~14kg

Nana
20.09.2015, 21.47
Kuulostaa aika järkevältä, itse saan tosin about puolet kevyempänä (46kg) laskea ainakin 1.5 tienoille eturenkaan paineet ja noin 1.6 tienoille takarenkaan paineet, että alkaa kumi joustamaan paremmin ja pitoa löytymään. Ardent Race Exo Tr 2.2 ja Ground Control 2.3 itsellä nyt renkaina, litkutettuina molemmat. Vielä näilläkään paineilla rengas ei merkittävästi jousta allani kun kotona kuivatestasin, ei mitään pelkoa vanteelle lyömisestä, mutta pitoa kuitenkin jo löytyy.

Mitäs renkaita porukka on suunnitellut nyt syksyksi ja tulevaksi talveksi laittavansa? Itse todennäköisesti eteen Butcheria, takarengasta en ole vielä päättänyt. Ennen pakkasia myös HD ss Trailstar 2.25 tulee testiin.

Xizor
20.09.2015, 22.49
Nyt on jo edessä HD trailstar 29x2.35 ja takana NN samoilla spekseillä. Sitten varmaan kun kunnon syksy saapuu ja polut täynnä märkiä lehtiä niin HD taaksekin.

Butcher Controllit oli molemmissa päissä koko viime syksyn ja ei tehnyt vaikutusta pidon suhteen. Ja toki tuon HD:n voittaneitakin helposti löytyy pidon suhteen, mutta ei viitti millään yli kilon nallekarkki-renkailla ajella, kun muuten pakolliset siirtymät / hiekkatiepätkät on lumiauralla kyntämistä... 😁

Talveksi ehkä sitten 29x2.4 Ardentit.

Nana
20.09.2015, 23.17
Butcher Gridissähän on vielä parempi pito kuin Controlissa, tai ainakin pitäisi olla kun on pehmeämpää reunoilla, minusta tuo Butcher Gridin pito on ihan armoton. En ole vielä pitävämpään törmännyt.

Mtx
21.09.2015, 07.37
Samoilla racing ralpheilla mennään siihen asti kun tulee lunta, sitten ice spiker prot alle.
Sent from my Lumia 1520 using Tapatalk

Nana
21.09.2015, 13.26
Olisin itse varmaan jo uteliaisuuttani koittanut tuon HDn, mutta lähinnä eri foorumeilta ja arvosteluista lukemieni kestoa koskevan palautteen vuoksi, koska ajan myös asfaltilla (mm. portaita) olen tätä lykännyt.
HDn nappulat on vähän samantapaisia kuin GCn, molemmissa on sekä suoralinjaista, että vinoa ja melko samankokoista, isoimpana erona taitaisi olla seoksen kovuus, en nyt muista mitä ovat, mutta GC tuntuu jämäkämmältä ja varmaan siksi kestää ja rullaa paremmin myös kovalla alustalla, HDssa taas varmastikin enemmän pitoa.

Sambe
21.09.2015, 19.30
Ainakin eilen tuli huomattua, että Slaugherilla ei kyllä tee mitään kun tuli mutaa ja märkää. Teki tiukkaa päästä kallio mäkeä ylös. Testiksi nyt GC taakse. Edellisen märän kelin tuli ajattua Butcher/Purgator kombolla josta ei kyllä pahaa sanottavaa ollut.

Nana
21.09.2015, 19.41
Slaughterissa on sen verran pienempi nappula kulutuspinnassa ettei se taida kovin mutaisessa vetopidolla loistaa.
Ground Control on itseni yllättänyt positiivisesti. Kun riittävän alhaisia paineita pitää niin pitoa löytyy yllättävän hyvin, eikä nuo ole olleet moksiskaan kivikkoryskytyksestä tai porraspaukutteluista, kuitenkin rullaavuutta on paremmin kuin möhkömmissä renkaissa. Nappuloiden välissä on sen verran tilaa, että mutakin pääsee ropisemaan pois, eikä pakkaudu.

Sambe
21.09.2015, 19.49
En kyllä odottanutkaan pitoa. Ei ole vain laiskuuttaan saanut vaihdettua. Eipä myöskään ole pystynyt oikein ajamaankaan. Pitää yrittää mennä testaamaan tuota. Kaapissa olisi yksi samanlainen grid mutta ajaa tuon controllin eka kivissä paskaksi.

Lähetetty minun A0001 laitteesta Tapatalkilla

Nana
21.09.2015, 20.18
Mullakin on myös Gridi, mutten ole vielä onnistunut Controliakaan hajottamaan niin saapi odotella vielä.
Monet (minä mukaanlukien) ovat kokeneet ettei Purgan kuvio toimi loose over hardpack tai mutavelli-tyylisessä maastossa ja ovat kokeneet pidon yleisesti parantuneen vaihdettuaan taakse Purgan sijaan GCn. Onhan ne vähän erityyliset renkaat. Purgassa kyl hyvä ilmatila minusta ja monessa maastossa se toimii mainiosti.

noniinno
21.09.2015, 22.20
Magig Mary Trailstarit tilasin kaksysiin. Jospa nyt alkaisi kuviota löytymään. Ainakin eron Thunder Burttiin pitäisi huomata.

Nana
21.09.2015, 22.21
Niin ja kerro sitten Sambe mitä tykkäsit. Musta on aina mielenkiintoista kuulla ihmisten kokemuksia renkaista ym, vaikka ne onkin kovin yksilökohtaisia ja mielipiteet vaihtelee.

Vito78
22.09.2015, 10.06
Torstaina olis tarkotus litkuttaa dt 1501xm kehille minion dhr 2,3 ja dhf 2,5. Nyt olla helkkarin liukkaat Spectralin ensiasennus Contit, Mountain King ja X King. Pito edellä tässä rengas valinnassa...

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

kauris
22.09.2015, 13.52
Mites 29-vanteelle, jonka sisäleveys on 20 mm toimisi Ardent 2,25 leveänä kompromissina siedettävän pidon myös märälle juurelle ja kivelle ja rullaavuuden suhteen? Mulle on siis tulossa takajäykkä 29-maasturi ja siihen vakiona olevan rengastukselle (X-king racesport 2.2) pitävämpää vaihtoehtoa haen. Nuo alkuperäiset pidän pyörässä, jos se on pidempään enemmän työmatka- ja hiekkatiekäytössä mutta jos innostun lähtee tuolla metsään ja myös märkään sellaiseen, niin pitoa pitäisi saada lisää.

Kokemusta on tähän asti vain täpäristä 26 vanteilla. Siinä Hans Damph trailstar takana (olikohan se 2.35) ja 2.4 leveä Muddy Mary vertstar edessä pitää uskomattomasti mutta eihän sillä porukkalenkeillä meinaa jaksaa polkea mukana. Sitten taas sen pyörän kuivan kelin vaihtoehto Rocket Ron edessä ja Racing ralph takana kyllä rullaa mutta märät juuret on turhan pelottavia ja renkaat on pakko vaihtaa, jos märällä lähtee metsään.

Hakisin siis jälkimmäistä vaihtoehtoa pitävämpää mutta HD MM yhdistelmää rullaavampaa rengastusta ja tällä kertaa 29-koossa. 2.25 leveys pitäisi ehkä riittää vanneleveyden takia ja pyörän muutoinkin pyörätyypin (Canyonin Grand Canyon cf) vuoksi (mahtuiskohan edes 2.4).

JackOja
22.09.2015, 14.04
Oliks tässä topicissa yhtään Onza Canis (http://www.onzatires.com/19-1-CANIS.html) -mainintaa? Vaikuttais lupaavalta, 120TPI ja 55a/65a. Ajattelin jos kokeilis täpärin syysrenkaana. Ei edes kauhean painava.

Vaiko sittenkin Ibex? Sitä sais 2.4-tuumaisenakin.

Nana
22.09.2015, 14.32
^^
Kokeile jotain tuon tyylistä, mitä Sambe laittoi, Butcher - Ground Control, pitoa pitäisi löytyä teknisemmässäkin maastossa, mutta ei liian painava kombo. Taaksehan voi laittaa vieläkin kevyempää kuviota jos haluaa, itsellä on Ardent Race takana (aiemmin oli Racing Ralph), tosin hyvin mutaisissa oloissa se alkaa luistattamaan melkoisesti.

^ Onzat vaikuttavat tosi hyviltä. Itse olen jo jonkin aika kuolannut Onza Canisia, se on hyvin samantyylinen kuin Rara, mutta siinä on välissä myös äksän mallisia nappuloita yms, vaikuttaa siltä, että olisi pitävämpi kuin Rara. Onza Ibex vaikuttaa myös tosi hyvältä. Sitä ei ollut lähiliikkeessä kuin 29 ja ehkä 26, eikä siksi ole tullut ostettua.

noniinno
22.09.2015, 14.44
Nana voisi hankkia läskipyörän speksauksen määrän perusteella, niillä kun jatkuva renkaiden vaihtelu on arkipäivää ja tuntuvat olevan saippuanliukkaita kun kosteutta on ilmassa tai on puolipilvistä. Ainakin Fatbike-rengasspekulaatioiden perusteella. (tähän niin monta hymiötä, että kukaan ei ota hernettä nenään)

Nana
22.09.2015, 14.49
Läskiä olisi ihan kiva kokeilla, mutta ei se ehkä paras noihin ajoihin mitä itsellä suurin osa.

Renkaiden vaihtelu on hauskaa. Ihan kuin olisi pyörän vaihtanut toiseen kun kokeilee hyvin erilaisia renkaita. Noita litkutettuja ei tosin ihan kovin usein viitsi vaihtaa, mutta sisurilliset menee helposti Frasieria katsellessa mainoskatkolla.

kauris
22.09.2015, 16.51
Vaihtaa ne litkutetutkin mutta ei olohuoneessa. Isolla ruiskulla imee vanhasta suurimman osan litkuista talteen ja spruittaa ne uuteen, niin uutta litkua ei tartte lisätä kuin vähän sekaan.

Sambe
22.09.2015, 21.00
Pitääkin testata Kauriksen ideaa. Eipä tullut edes mieleen imeä isolla ruiskulla vanhoi talteen.

Nana
22.09.2015, 21.04
^^
Joo, minä jo imaisinkin vanhat litkut GCstä kun laitoin Kivikkoa varten HDn eteen.
Tuli samalla testattua HDtä vähän. Hyvin toimi, vaikka nyt oli niin märkää, että Ardent Race luisteli ihan mihin sattuu ja vetäisin kerran aika pahat lipat kun takarengas (AR) lähti juurella alta kovahkossa vauhdissa. Tykkään kyllä kovasti myös ARstä, nyt ei vain ole kelit sille, varsinkaan Kivikon alamäissä.

ja siis saa toki ja minullahan on TLR kiekot, joten ei tartte teippejä tms, rimstrippi vain. En vaan osaa vielä oikein asetella tiukkaa strippiä, joka kovaa muovia ja muotoiltu, se pitää saada prikulleen oikein tai rengas ei mahdu venttiilin vierestä vanteelle.
Enkä ole esim hiilaripumppuakaan vielä koskaan käyttänyt, sekin pitää opetella, ei kai siinä muuta kuin irrottaa sielun ja laittaa pumpun kiinni. Mutta ottaahan se oman aikansa, että tubelessasennuksetkin oppii kunnolla tekemään.
Sambe, ne saa tosi kätevästi otettua kun irrottaa yhden reunan renkaasta (tai vaihtoehtoisesti sitten kun koko rengas on irti), sitten imaisee litkut kun ovat valuneet pohjalle, sitten voikin irroittaa lopunkin renkaan ja pesaista sen puhtaaksi. mulla oli sen verran lyhyen aikaa tuo GC, että kaikki litku oli nestemäistä ja otin talteen sen, eikä litkua ollut kuivunut reunoille yhtään.

kauris
22.09.2015, 21.19
Ei sitä sielua tartte rengasta co2 patruunalla täyttäessä irroittaa. Muutoinhan pumpun irti ottaessa ilmat karkaa. Ilman sielua ilma kulkee sisään tietty nopeammin mikä voi paremmin nostaa renkaan vanteelle. Mulla on täpärissä stanin flow kehät teipattuna kierroksella stanin teippiä ja renkaat nousee jalkapumpulla. Rimstrippien asettelun kanssa ei ole siten tullut ihmeteltyä.
Mutta nyt ollaan sivussa aiheesta, sori.

Ardent racea en siis ollut aikonut testatakaan vaan tavallista Ardenttia eteen ja taakse. Vähän tekis mieli 2.4 leveetä mutta en tiedä onko 20 mm vanne liian kapea ja mahtuisko se edes pyörimään. Pitää nyt ehkä kuitenkin vielä harkita tuota ylempänä minulle ehdotettua sekoitusta.

Nana
22.09.2015, 21.41
Joo, sori ot, mulla on tossa (muistaakseni SKS Airbuster) hiilarissa niin iso se pää, ettei se istu prestaan tiiviisti, siksi ajattelin, että ehkä se istuisi edes hieman tiiviimmin jos sielun irroittaa. Luulisi, että sieltä paukkaa ilmat pihalle jos se noin löysästi siinä on. Ehken vaan ole tajunnut jotakin, kai siinä on joku kiristin tms. mitä en ole huomannut.
Joo, en luullutkaan, että sinä Ardent Racea olisit laittamassa, kunhan vaan kerroin kokemuksiani sen kanssa. Hitsin kiva rengas se on, mutta lienee paras odotella vähän kuivempia kelejä, että pääsee näkemään sen parhaat puolet.

Juipp4
22.09.2015, 22.22
Oliks tässä topicissa yhtään Onza Canis (http://www.onzatires.com/19-1-CANIS.html) -mainintaa? Vaikuttais lupaavalta, 120TPI ja 55a/65a. Ajattelin jos kokeilis täpärin syysrenkaana. Ei edes kauhean painava.

Mulla ibexit alla täpärissä, 26" 2,25 takana ja 2,4 edessä. Oon pitänyt renkaista, mutta painetta kun on vähänkään likaa niin ei pidä märällä kovinkaan hyvin. Tarpeeksi matalat paineet niin no problemo...

Woodcutter
22.09.2015, 23.22
Onko kellään kokemusta Baron Projektista 27,5x2.4? https://www.bike-components.de/en/Continental/Der-Baron-Projekt-27-5-Limited-Edition-Faltreifen-Modell-2016-p45456/
(https://www.bike-components.de/en/Continental/Der-Baron-Projekt-27-5-Limited-Edition-Faltreifen-Modell-2016-p45456/)
Jotain puhetta on limited editionista ja näkyy olevan 2016 malli, joten onkohan paljonkin erilainen menneisiin malleihin nähden. Etupäähän toivon pitoa saavani lisää.

niilo
23.09.2015, 12.54

Mulla oli Canis 2.25" takarenkaana 29-täpärissä tänä kesänä. Tykkäsin siitä kyllä erittäin paljon: kevyt, hyvä pito ja rullaus. Kyljet tosin on ohuet mutta se nyt ei tuolla painolla ole mikään yllätys. 600 km se sitten kesti ennen kuin litku suihkusi kyljestä läpi. Nyt se on käytössä kakkospyörässä sisurilla.

Mannavelli
24.09.2015, 10.07
Ibex on hyvä. Mulla on eturenkaana tuo kevyempi 2.4-tuumainen 26-maasturissa. Paino 750 g. Ihan tukevan ja kestävän tuntuinen painoisekseen ja kokoisekseen. Pito on aiheen mukaisessa maastossa hyvä ja isohkot nappulat purevat kamaraan hyvin muuallakin. Profiili 24 mm vanteilla mukavan pullea. Voisin seuraavaksi 29:iinkin hommata, jahka Butcher on ajettu.

kauris
24.09.2015, 10.25

Miten tää TPI juttu nyt meni. Tuota Canista saa 60 ja 120 TPI versiona. 120 kevyempi mutta ei niin kestävä? Onko ajettavuudessa ja pidosta eroa?

JackOja
24.09.2015, 10.29
Isompi TPI = enempi lankoja ja vähemmän kumia. Joustavampi runko ja miellyttävämpi ajossa isommillakin paineilla.
Kai se pitokin vois olla parempi kun rengas myötäilee paremmin maaston muotoja, mutta ei liene isoa merkitystä.

Smo
24.09.2015, 10.48
Tähän väliin voin todeta että Tokmannista (Tarjoustalo) vitosella ostetut pistosuojatut taittuvat Chaoyang "Hippo Skin, LPR Compound, Black Cougar, Red Stripe" 2.1 559 kokoiset renkaat ei pidä yhtään :D ... no ei mikään yllätys, pistosuojan takia noi tulikin mökkimaasturiin

kauris
24.09.2015, 12.43
Jos ajattelisin laittavani tuollaisen 2,25 Onza Canis-gumeksen 120 TPI versiona litkutettuna taakse, niin mikä olisi kenties yhtä pykälää vielä pitävämpi rengas eteen, jonka pito märillä juurilla ja kallioilla on vielä tärkeämpi ja rullausominaisuus ei aivan yhtä tärkeä. Vai laittaisko vaan molempiin päihin saman ja pitäis edessä vielä vähän pienempää painetta?

JackOja
24.09.2015, 12.59
^Mitenhän toimis 2.25 Onza Ibex 120TPI tuon Caniksen kaverina? Hmm, voisin itsekin kokeilla juuri sillälailla. Äkkiä pitäisi jotain hankkia kun meno oli eilen aikamoista luistelua. Onzaa on aika hyvin näkynyt pk-seudun liikkeissä.

Kyllä mulla on edessä aina pienempi paine vaikka renkaat olis mitkä.

kauris
24.09.2015, 14.31
Kyllä mulla on edessä aina pienempi paine vaikka renkaat olis mitkä.

Joo toki näin. Ei vain siksi, että pienemmällä saa ylipäätään paremman pidon vaan siksi, että painoa on enemmän takarenkaalla. Maantiepyörään laitan puoli baria vähemmän (esim. 7,5 ja 8,0), maastossa yleensä ero on bareissa pienempi mutta niinhän ne ovat kokonaispaineetkin. Tyyliin jos edessä on 1,7 niin takana 1,9 tai siihen suuntaan.
Litkuaikakaudella ei takarenkaan paineen suuruus ole onneksi enää niin tärkeää, koska snakebiteja ei saa pienelläkään paineella.

Vito78
24.09.2015, 14.41
Torstaina olis tarkotus litkuttaa dt 1501xm kehille minion dhr 2,3 ja dhf 2,5. Nyt olla helkkarin liukkaat Spectralin ensiasennus Contit, Mountain King ja X King. Pito edellä tässä rengas valinnassa...

Oli muuten niin helppo litkutus että oikeen naurattaa [emoji51]
Pylväspumpulla ilman litkuja ihan tiiviiks. Meni 30 minsaa kaikkineen kahdessa kiekossa...

keilailija
24.09.2015, 15.36
Oli muuten niin helppo litkutus että oikeen naurattaa [emoji51]
Pylväspumpulla ilman litkuja ihan tiiviiks. Meni 30 minsaa kaikkineen kahdessa kiekossa...

mulla on ja maxxikset pullahtanu tornipumpulla päälle tosi kivasti suoraan pakasta vedettynä. onko dhf muhkumpi kuin dhr todellisuudessakin vaiko vain paperilla? itsellä tulee syksyn mittaan varmaan etugummin vaihto vastaan ni pohtinut tuota dhf:ää siihen

Vito78
24.09.2015, 17.56
mulla on ja maxxikset pullahtanu tornipumpulla päälle tosi kivasti suoraan pakasta vedettynä. onko dhf muhkumpi kuin dhr todellisuudessakin vaiko vain paperilla? itsellä tulee syksyn mittaan varmaan etugummin vaihto vastaan ni pohtinut tuota dhf:ää siihen
On se sen 2,5 ja 2,3 tuuman erotuksen pullukampi. Kyllä silmällä helposti näkee.

Samuli-1
24.09.2015, 18.25
Tää on kyl loistava ja vuosia jatkunu ketju! Periaatteesahan, kun kuskeja ja ajotyylejä on niin monia, koko keskustelun vois lyhentää kolmeen kohtaan.

1. Varovainen kuski pärjää märälläkin millä vain xc-renkailla, hiukan vähemmän vain painetta.

2. Vähän reippaampaan ajoon mitkä vain reilumpinappulaiset trailirenkaat. Vähä vähemmän painetta ku kuivalla ja kattelee ajolinjat tarkemmin.

3. DH-renkaat tai muut isonappulaiset kumit pehmeellä seoksella ja pystyy ryskäämään melkein kuin kuivalla. Limajuurien kanssa ei tarvi olla tyhmä. Siirtymistä ei sit tuu mitään, mut maastossahan me ajellaan.

Ite kuulun tällä hetkellä kolmoseen. Kenda Nevegal 2.5" stick-e edessä ja supertacky DH-Ardent takana.

Jep. Jatketaan tästä <3

mankeloija
24.09.2015, 20.20
Tarve renkaista märälle juurakolle ja kivikolle. Ei tarvitse rullata, koska ajot on metsässä. Alla 130mm joustava 29" täpäri. Maxxisin renkaat kiinnostaa. Kumpi on parempi HRII/HRII vai Minion DHF / DHR II 3C MaxTerrana?

Samuli-1
24.09.2015, 20.47
En tiiä mikä on saatavuus tällä hetkellä, mutta DHF 2.5" 3C molempiin päihin vois olla kova. Mun tuntumaan ainaki edessä HR2 joutuu laskee paineet aika alas, että pitää ja se on "vain" 2.3" 29:nä.

Nana
24.09.2015, 22.14
^ Itsellä on ollut DHF vain takana, mutta siellä toimi kyllä varsin hyvin ja oli suht samankokoinen Butcherin kanssa, ei merkittäviä kokoeroja.

Mä olen aika tykästynyt tuohon HD:n. Se on aika luotettavan oloinen rengas vähän kaikenlaiseen maastoon. Ei siinä pitoa ole niin hyvin kuin Butcherissa, mutta riittävästi sitä on ja rengas ei lähde äkkiarvaamatta alta, vaan tuntee selvästi jos pito loppuu esim kurveissa ihan liikaa kallistaessa. Ei tuota edes tarvitse kallistaa mitenkään voimakkaasti kuten joitain renkaita saadakseen sivunappulat pitämään mutkissa.
Kesto voi olla ongelma kun nappulat pehmeitä, saa nähdä. Elätän toivoa, että ne eivät näin kevyellä ihan niin nopeasti kuluisi, varsinkaan edessä.
Ei jaksanut napsahtaa jalkapumpulla vanteelle, täytyy käyttää puhallettavana, että saa litkut sisään.

Nana
24.09.2015, 22.26
Samuli, tuon ykköskohdan xc renkaista joudun olemaan eri mieltä :D
Kun pieninappulaisella renkaalla ei oikein näin märässä enää voi mennä varovasti, ei niissä riitä pito ryömiä juurten yli, on mentävä vauhdilla ja toivottava parasta. Mulla on tällä hetkellä Kivikkoreissun jäljiltä jalat mustana kun toive ei aina toteutunut, vaan takarengas lähti alta kovassakin vauhdissa. Tosin hissukseen jos olisi yrittänyt ei olisi päässyt varmaan ensimmäistäkään juurta yli.
Noilla xc renkuloillakin on ihan kiva tiettyyn pisteeseen asti märässä temmeltää, mutta sitten kun alkaa olla liian märkää vaihtuu laji luisteluksi vaikka miten valkkaisi ajolinjoja.

unknown
24.09.2015, 22.34
Tarve renkaista märälle juurakolle ja kivikolle. Ei tarvitse rullata, koska ajot on metsässä. Alla 130mm joustava 29" täpäri. Maxxisin renkaat kiinnostaa. Kumpi on parempi HRII/HRII vai Minion DHF / DHR II 3C MaxTerrana?

Maxxis Minion DHR II 3c on ihan pitävä ja rullaa mielestäni ihan hyvin. Ainoa huono puoli Minion DHR II 3c exo on renkaiden huono laatu, itse sain kevyessä ajossa kudoksen hajalle ja niin on käynyt myös monelle muulle->

https://www.reddit.com/r/MTB/comments/2arcle/maxxis_tyre_failure_has_anyone_else_experienced/
https://www.youtube.com/watch?v=h2S5O-PPcgg
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43848-Nyky-enduroon-renkaat&p=2381226#post2381226

Ostaisin DHR II varauksella, ja säilyttäisin kuitin- enkä ajaisi litkuilla. Noin sen saa takuuseen, jos käy huonosti. Pitävä ja rullaava rengas kaikinpuolin- jos se vaan kestäisi sitä ajamista. Maxxis on ihan kiva kumi, jos ajaa kilpaa ja saa renkaat sponssina- muuten tulee aika kalliiksi. Näin siis kärjistetysti sanottua :)

DHF oli mielestäni ihan kiva rengas syysliukkaille, eikä siinnä kai ole ollut vastaava ongelmaa.

Samuli-1
25.09.2015, 08.31
Samuli, tuon ykköskohdan xc renkaista joudun olemaan eri mieltä :D

Tarkotin tosiaankin varovaista ajoa. Välillä kun joissain keskusteluissa saa kuvan, että juurakkohelvetti tarkoittaa kaks senttia polun pinnasta pilkottavia kolmea peräkkäistä juurta.. ;)

CamoN
25.09.2015, 11.19
Kun pieninappulaisella renkaalla ei oikein näin märässä enää voi mennä varovasti, ei niissä riitä pito ryömiä juurten yli, on mentävä vauhdilla ja toivottava parasta.

Juuri näin. XC:ssä vauhti korjaa virheet ja pyörähän haluaa tyypillisesti jatkaa suoraan jos sitä ei häiritä.

Tarkotin tosiaankin varovaista ajoa. Välillä kun joissain keskusteluissa saa kuvan, että juurakkohelvetti tarkoittaa kaks senttia polun pinnasta pilkottavia kolmea peräkkäistä juurta.. ;)

Oikein.

Yksi juuri = juuri
Kaksi juurta = juurakko
Kolme juurta = juurakkohelvetti.

star trek
25.09.2015, 15.22
Mikä tää sitte on? siis muuta kun tärähtäny kuva:)
https://lh3.googleusercontent.com/Rc3tNKHdjVWCothC-LMmUD9mmyORHQrC-fnhPK-UjoeViYy1mWmm7PBGWLn5VeyOyOgJmZStvq4_-lM_p23EIbiK6n4Wwj_DsvR3k_FVct73j3OvoV5lEzzRHYKFCIg V1pDx8eSQZkDcFxsPHdsY0NC8DR1JCTLR018PAR5F-ViIK_LqdIbG7n_KY241eFuqZF_-YC9nZStxfNabMUG8eN1qEb8BVF4LZrF5yRM4BzuVMkC79hNXQW 5LkqDL7cPV7SYiv_sw6mK6Y0aDeAVP7pOVTYsbc8aLvoOiEBOf 1EWzKfhUGb8A6guM5lUsk8FY20BN-xhwC3PYZV9XX9CY2cZ1VPRuFzFis7ZP1dFNExCVL8PamoHlhw1 y1SR5fFJPWi3X9oUN_R5SZCJ9Gx1GsaMJq_nz0IlWL3v9h_XbY-Xm3Mhq1o3A1vHQV2ajyVUUkujW4kXxxmNJAxjMDlCnDW-Jt8p0Bovc5gQsFuj2lXeX1wjmUcscnEPtUqzhOs7UVIajC2S0U 0yUVaRGqO6xNs55z3ueHFLqFNIRtVdiUT8=w1920-h1080-no

lego
25.09.2015, 16.04
se on hauskan näköinen polku

Samuli-1
25.09.2015, 17.10
Juuri näin. XC:ssä vauhti korjaa virheet ja pyörähän haluaa tyypillisesti jatkaa suoraan jos sitä ei häiritä.

Oikein.

Yksi juuri = juuri
Kaksi juurta = juurakko
Kolme juurta = juurakkohelvetti.
<3

Nana
25.09.2015, 17.54
^^
Toi on varmasti kivaa märällä.

Kylläpä kuumotti Onzat hyllyssä taas Bike Companyssa kun kävin. Oli tosi hyvän näköisiä myöskin Lynxit. Katselin niitä Caniksen kanssa vierekkäin ja molemmissa kyllä varsin pätevän näköinen kuvio, seoskaan ei tainnut olla kovaa, olisko (50-55?), joten varmaan varsin pitävää.
Olikohan tuo enskarenkaaksi reitattu toi Lynxi?
http://images.internetstores.de/products/Lynx[1000x700].jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=trueei paha

Lis. Ihmetyttää kun jossakin arvostelussa sanottiin, ettei HD toimi kovalla alustalla, esim. kalliolla ja kivikossa. Ajelin juuri vasta litkutetulla HDllä em. alustoilla ja minusta se toimi mainiosti. Tuntui pitävän sekä märällä, että kuivemmalla kivellä, pitoa riitti, oikein mainio rengas siihenkin. Ei ole tullut muuten siitäkään vielä litkua ulos, eli näyttäisi tiivistyneen heti.

Nana
25.09.2015, 22.43
Miksi muuten mun Hans Dampfissa ei ole tuota snakeskin-ruudukkoa, mikä googlaamalla saaduissa tuloksissa näkyy kyljissä? Kyljessä kuitenkin lukee snakeskin ja snakeskininä sitä myydään. Eikö nykyisissä HDssä ole ruudukkoa kyljessä? Mielestäni Raran kanssa oli sama juttu.

kauris
26.09.2015, 14.46
Mun Hanssissa on ruudukko. Sitä ei vaan näy just tällä hetkellä...
Lenkillä sattui nimittäin tänään juurakon ja kivikon lisäksi mutakko tulemaan vastaan tuossa Finnoontien ja keskuspuiston välillä ja seuraus oli Hans Damphin tukkeutuminen täysin, moskaa tuli myös leveyssuunnassa niin, että aika lähellä rengasta kulkeva ketju nappas mutaa mukaansa ja siitä se siirtyi takavaihtan rissoihin ja takapakkana jne. Ei pyörinyt ketju enää hyppimättä ei.
http://ep1.pinkbike.org/p5pb12723309/p5pb12723309.jpg

Nana
26.09.2015, 16.55
Onko se tän vuoden malli? Haluan tietää onko mulla viallinen malli josta jäänyt snakeskin pois vai onko vaan muuttunut. Olen yhteydessä liikkeeseen josta ostettu kun arki tulee ja ovat taas auki. Ihmetyttää vaan jos kerran Snakeskin on nimenomaan tuo ruudukko niin miksi esim tässä Racing Ralph snake skinissä ei näy mitään ruudukkoa? jaha, ei suostu linkittämään kuvaa, mutta snakeskin raraa googlettamalla tulee renkaita, joissa ei ruudukkoa. Millaisia raroja ja HDtä ihmisillä on? ruudullisia vai ruuduttomia?

kauris
26.09.2015, 18.31
Ei, on ainakin 3 vuotta vanha.

Nana
26.09.2015, 18.43
Tuosta front/rear käytöstä, ennen ostamista lueskelin arvosteluja yms. ja jossakin niistä sanottiin, ettei HDn kuvio toimi niin hyvin takana kuin edessä. En ole itse käyttänyt tuota kuin edessä, joten en voi sitä arvostella, edessä tuo sensijaan toimii minusta mainiosti. Oman kokemuksen mukaan vaan ylipäätään renkaissa takana toimii paremmin vähän erityyppinen rengas, jossa esim sivunappulat kulmikkaammat, kuten vaikka Ground Controlissa. Se toimii mainiosti takana(kin) sivunappuloiden ja kulmikkaiden "välinappuloiden" tarjotessa pitoa kantatessa ja mahdollistaen vauhdin ylläpidon myös mutkissa.
Tässä varmaan taas on myös hlökohtaisia preferenssejä, osa tykkää kantata voimakkaasti ja ajaa agressiivisesti, osa taas haluaa ajaa "nätimmin", molempi parempi, mikä nyt kenellekin sopii, mutta renkaat kannattaa valita tukemaan omaa ajotyyliä. itse tykkään valita taakse tuon tyyppisiä renkaita kuten Ground Control, Ardent Race, Rara jne.

Arvostelujen mukaan HD on vain keskinkertainen mudan poistaja. Itse en ole sillä juurikaan vielä mudassa ajanut, mutta ei se näytä kyllä varsinaiselta mutaihmeeltä. Kevyempää mutaa varmaan kohtuudella putsaa, mutta sitkemmän kanssa käynee helposti noin niinkun Kauriilla.

lateksi
26.09.2015, 19.48
Mun suosikki märälle ja varsinkin kalliolle on Hans Dampf, ei rullaa mutta pitää.
Muista valita pitävin kumiseos.

Nana
26.09.2015, 21.17
Mun Hans Dampfin kylki on siis tämän näköinen http://reviews.mtbr.com/wp-content/uploads/2012/07/nobby_nic_650b_sidewall.jpg Eli tässäkin Nobby Nickissä on snakeskin, muttei ruudukkoa. Ilmeisesti Hansseissa ruudukko pitäisi olla, mutta näiden snakeskin Ralphien ja Nonien perusteella snakeskin voi olla myös ruuduton.
Tässä vielä ruudullinen Hans Dampf jos joku ei ole näitä nähnyt. http://www.njuskalo.hr/image-bigger/bicikl-gume/schwalbe-hans-dampf-26x2.35-tlr-evo-ss-vozene-gume-slika-45047407.jpg Jos minun Hanssistani on snakeskin jäänyt pois saavat lähettää

CamoN
26.09.2015, 21.36
Jotenkin luulen että se "Snakeskin"-pistosuojattu on leivottu sinne renkaan runkorakenteeseen eikä näy ulospäin millään tavalla. Ruudukko renkaan pinnassa on sitä markkinointia.

kauris
26.09.2015, 22.19
Vähän samoilla linjoilla. Ruudukko tuossa pinnassa on niin harvaakin ettei se se snakeskin ole.

Nana
26.09.2015, 22.27
Totta ja onhan noihin Ralpheihin ja nickeihinkin saatu snakeskin ilman tuota näkyvää ruudukkoa, mutta joku, oli se sitten snakeskin tai "koristekuvio", on tuosta omasta ekasta Hanssistani jäänyt pois.
Se kyllä kielisi snakeskinistä, että tubeless asennuksen jälkeen ei ole vieläkään tullut pisaraakaan litkua pihalle, ei voi olla kovin huokoiset seinät. Ei edes kosteita kohtia ole, eikä ole tullut vaikka olen ajanut kivikkomäkiä ja tänäänkin portaita.

Haha, niin ja yks päivä laskin asfalttipaineet metsään mennessä käsin ilman mittaria kun menin mäkeä laskemaan, melkoisen kivikkoista sellaista. Kotona tarkistin mittarilla paineet ja olin laskenut ne yhteen bariin :D No burping, ei ainuttakaan burppausta tai renkaan taittumista alle tms. Tuosta mä tykkään Hanssissa, tulee Butcher mieleen tuosta anteeksiantavuudesta, se ei pienistä hätkähdä. Mokaile sinä, kyllä mä kestän.

Pumafi
27.09.2015, 00.17
2015 Schwalbe toi markkinoille uudet Tubeless Easy Snakeskin renkaat, missä sivut on vahvistettu uudella monoflamenttikudoksella. Näissä renkaissa ei ole näkyvää kudosverkkoa pinnassa, joka totuuden nimessä on ollut, kuten CamoN asian ilmaisi, pelkkää markkinointia.

Nana
27.09.2015, 01.04
Okei, kiitos tiedosta. Kävinkin lukemassa. Tässä muillekin lisäinfoa: http://www.schwalbe.com/gb/newsreader/tubeless-easy-415.html
Eli tämä uusi tubeless-easy snakeskin pitäisi olla "The new SnakeSkin makes the difference. Because the new monofilament side fabric has three advantages compared to the former SnakeSkin fabric: even better cutting resistance, higher resistance to snake bites and, above all, it makes conversion to tubeless extremely easy."
En ole vanhaa snakeskiniä käyttänyt, mutta näiden Rarojen ja HDn perusteella sanoisin, että pätevältä kyllä vaikuttavat kyljet. ja Hanssi tosiaan, vaikkei jalkapumpulla noussutkaan, tiivistyi välittömästi tubelessiksi, eikä ole pisaraakaan päästänyt litkua ulos vielä. Sekä Rara, että HD kestää minusta myös hyvin alhaisilla paineilla ajelua kun kyljet on tukevat, Rarallakin ajoin 1.5 paineilla sisurin kera, eikä edes sisuri hajonnut kivikossa. HD on the other hand is one bad ass tyre. Lemppareihin meni sekin.

IncBuff
27.09.2015, 10.03
Just heitin roskiin kolme vuotta vanhat Snakeskin RaRat eikä niissä mitään tollaista ollut.

Mitä topicciin tulee niin kyllä Ardentit tuntuu toimivan mainiosti näin syksyn kosteissa juurakoissa. Kivikossa pito ei kyllä ole mitenkään häävi. Edelleenkään ne ei kyllä rullaa mihinkään, että niistä yleisrenkaiksi olisi.

juho_u
27.09.2015, 10.18
Häh?? Minusta ardentti on hyvin rullaava rengas, kokeileppa trailstar HD+MM settiä. Nuo EI rullaa.

Juipp4
27.09.2015, 12.06
Mulla menny jäykkäperän alla koko kauden nobby nic edessä ja hans dampf takana. Rullaamisesta viis, onpahan ollut pitoa. Toisaalta pelkkää polkuajoa ja lyhyitä siirtymiä.

IncBuff
27.09.2015, 12.31
Häh?? Minusta ardentti on hyvin rullaava rengas, kokeileppa trailstar HD+MM settiä. Nuo EI rullaa.
Anteeksi. Asioista mitään ymmärtämättömänä en tiennyt, että rullaavuuden määritelmä on se, että löytyy vielä huonommin rullaavia renkaita.

Nana
27.09.2015, 12.40
Minusta ihmiset tuomitsevat renkaat huonosti rullaaviksi vähän köykäisin perustein.
Rengasta pitää verrata niihin renkaisiin joita vastaavissa olosuhteissa käytetään sen sijasta.
Hans Dampfia ei tyypillisimmin käytetä kuivan kelin kesärenkaana, vaan märän kelin syys-,talvirenkaana, samoissa olosuhteissa joku toinen laittaa ainakin eteen Magic Maryn, Minionin, Dirty Dannyn, Butcherin tms ja näihin sitä silloin pitää myös verrata eri osa-alueilla. No onko HD huonosti rullaava verrattuna Magic Maryyn tai Minioniin? Ei ole, päinvastoin. Ehkä ainoastaan Butcherin seos ja kuvio suosii paremmin rullaamista, vaikka iso kumi onkin. Sensijaan HD pärjää yllättävän hyvin tässäkin porukassa pidon suhteen, sen braking ja cornering grip ei todellakaan kalpene dh tyyppisille renkaille trailiolosuhteissa, sen aukoton cornering grip, jonka sivunappuloiden eteen asetellut vinonappulat mahdollistavat tekevät mutkiin ajon kokemattomammallekin kuskille turvallisemman tuntuiseksi kuin monissa vastaavissa verrokeissa, joissa kulutuspinnan ja sivunappulan välissä on ns dead spot. Pitoa riittää niin märällä kalliolla kuin juurillakin ja ainakin 2.25-kokoisena ja varsinkin edessä käytettynä rengas on varsin ajettava. Jokainen päättää itse millaisen yhdistelmän pyöräänsä laittaa. Haluaako painottaa pitoa vai rullaavuutta. Itse haluan pitävän, mutta rullaavan yhdistelmän ja HD-GC on sitä mitä suurimmassa määrin tämänkaltaisiin olosuhteisiin. En ole kertaakaan kokenut edes asfaltilla ettei pyörä kulje. Jos laittaisin HDn taaksekin pito varmasti paranisi vieläkin, mutta vastaavasti rullaavuudessa tulisi hieman takkiin. En silti epäile hetkeäkään etteikö sekin yhdistelmä olisi ihan yhtä ajettava.

Tuntuu, että HDtäkin verrataan kevyisiin XC renkaisiin ja se on kyllä epäreiluinta mitä voi tehdä, sillä yksikään xc rengas ei pärjäisi alkuunkaan pitovertailussa sen kanssa, eikä niitä käytetä samaan tarkoitukseen. Kuinka moni ajaa vielä teknistä maastoajoa tähän aikaan vuodesta Fast Trakilla, Thunder Burtilla tai vastaavilla? Ei monikaan, koska näillä keleillä tarvitaan hieman kuvioidumpaa rengastusta jos halutaan pito säilyttää kohtuullisena. Verrataan siis renkaita niihin verrokkeihin joita samoissa olosuhteissa käytetään. Vaikka joku ajaisi kesätkin HDllä, se ei pääasiallisesti ole kuivan kelin kesärengas eikä sitä tule niihin verrata.

Sambe
27.09.2015, 12.45
Komppaan kyllä Nanaa tuossa. Mutta faktahan on toinen tykkää äitistä toinen tyttärestä. Itselle riitti yksi reissu Slaughterilla tuolla märässä metässä. Kesät tuli ajettua mettä ja työmatkat renegadeilla joilla pärjäsi hyvin. kuntoahan se vain nostaa jos ei rullaa ;).

IncBuff
27.09.2015, 12.55
Olen eri mieltä. Jos joku tekee renkaan joka pitää kuin liima niin se ei tee siitä hyvin rullaavaa koska muilta ei löydy vastaavalla pitokyvyllä olevaa kumia.

No samapa tuo. Olen pääsääntöisesti ajanut niillä kumeilla, mitkä alla sattuu olemaan asiaa sen pahemmin miettimättä niin en ymmärrä tätä jatkuvaa rengashieromista muutenkaan.

Nana
27.09.2015, 12.58
^^ Jep, renkaat jos mikä on _hyvin_ persoonakohtaisia valintoja ja mielipiteet vaihtelevat tosi paljon ja se on ihan ymmärrettävää, niin pitääkin olla, että jokainen valitsee omaan ajotyyliin parhaiten sopivat renkaat, mutta niitä täytyy vertailla samaan käyttöön tarkoitettujen verrokkien kanssa, ei ihan toisenlaisten kumien kanssa.
Minusta HD on ehdottomasti yksi niistä renkaista, joita jokaisen kannattaisi koittaa ainakin kerran, samaa sarjaa kuin Butcher, tai kesällä Fast Trak, Rara jne yms. Nekään eivät ole kaikkien mieleen, eikä pidä ollakaan, mutta ne ovat hemmetin hyviä renkaita ja siksi monien suosikkeja.

Incbuff, tottakai renkaita täytyy verrata vastaaviin, sillä jos vertaat pitävää rengasta kevyeeseen semislickiin jolla ei ko olosuhteissa voi oikein edes ajaa ei siitä vertailusta ole mitään hyötyä. Jos sensijaan vertaat niihin renkaisiin joita käytetään samoissa olosuhteissa saat todennäköisimmin itsellesi valittua sopivimman pito-rullauskombon renkaisiin.

msuomal
27.09.2015, 18.53
Onko porukalla kokemusta Maxxis High Roller II 3C MaxxTerra renkaasta takakumina? Tuossahan on jännä, "neliömäinen" kuvio ja aika pehmeä kumiseos. Mulla on semmonen nyt edessä ja mietin pitäisikö pahimpiin syksyn märkiin vaihtaa takana oleva Ardent myös tommoseen.

Sambe
27.09.2015, 19.04
Nana nyt on eka pitempi lenkki GC takana heitetty ja kyllä tykkää enemmän Purgatorista takana. Kyllähän tuo rullaa paremmin mutta tällä kelillä tuota mutaa,märkää juurta ja kalliota on sen verran että pitoa voisi olla enemmän. Ei missään tapauksessa huono ajaa. Mutta kyllähän tuo setti paremmin rullaa.

Fat Boy
27.09.2015, 20.02
Rullaa tai ei.. Mulla oli ostaessa pyörässä nobby nicit, lipsui liikaa, en tykänny. Seuraavaksi alle jotkut karkeat kendat, pitoa oli, mutta ne oli jo raskaan tuntuiset. Sen jälkeen tuli laitettua hans dampfit eteen ja taakse. Ja noilla on menty, joka kelissä, jossa nyt tulee ajettua. Tykkään. Kuivemmat kelit ja kovat polut menee kohtuu kivasti kovemmillakin paineilla (näppituntuma, ei mittaria) kostealla vähän matalamalla. Matalammilla toki toimii joka tilanteessa ja irtohiekalla/soralla luisto on rauhallisempaa ja ennakoitavampaa. Eli ei lähde alta vaan luistaa sopivasti

nih..

pturunen
27.09.2015, 20.16
No samapa tuo. Olen pääsääntöisesti ajanut niillä kumeilla, mitkä alla sattuu olemaan asiaa sen pahemmin miettimättä niin en ymmärrä tätä jatkuvaa rengashieromista muutenkaan.

Tästä kerrankin samaa mieltä.

Nana
27.09.2015, 20.51
Nana nyt on eka pitempi lenkki GC takana heitetty ja kyllä tykkää enemmän Purgatorista takana. Kyllähän tuo rullaa paremmin mutta tällä kelillä tuota mutaa,märkää juurta ja kalliota on sen verran että pitoa voisi olla enemmän. Ei missään tapauksessa huono ajaa. Mutta kyllähän tuo setti paremmin rullaa.

Okei, joo Purgahan on ihan hyvä rengas, se on vaan hieman erityyppinen ja vähän makuasia kummasta tykkää. Itsellä tällä hetkelläkin GC takana ja tykkään tosi paljon HDn kanssa. Purgassa taas on esim ilmatilaa enemmän minusta kuin GCssä ja siitä on varmasti hyötyä. GCssä saa pitää aika alhaisia paineita kun on märkää, mutta alhaisilla paineilla on toistaiseksi itselle pito riittänyt. Toki saa vähän tarkempi olla kuin jonkun Butcherin kanssa vaikka märillä juurilla, mutta tykännyt oon.

noniinno
27.09.2015, 21.07
Kyllä renkaan rullaus on aika absoluuttinen käsite, enkä ymmärrä miten sitä pitäisi tarkastella suhteessa käyttötarkoitukseen. Jos myöhästyy töistä kun ei watit riitä, ei paljon lohduta jos tietää kumen olevan dh:ssa märällä radalla keskimääräistä paremmin rullaavana pidetyn.

On se hyvä, että palstalla riittää asiantuntijoita, itse en tällaisesta knoppailusta juuri saa mitään irti. Nyt kun kesän olen ajanut samallã rengaskombolla, luulen että olen oppinut vähän tuntemaan niiden metkuja.

Nana
27.09.2015, 21.10
Tuota, threadin otsikko on märälle juurakolle ja kivikolle renkaat. Sen perusteella ei liene kyse työmatkoista, kuten mtb rengastopikeissa harvemmin on. Märällä juurakolla ja kivikolla pito on erittäin tärkeä ominaisuus ja rullaavuus toissijainen, sillä rullaavuutta ei oikein edes huomaa ennenkuin pääsee hieman tasaisemmalle alustalle.

noniinno
27.09.2015, 21.37
Tuota, rullaavuus on ihan yhtä merkittävä tekijä märän kivikon renkaissa kuin renkaan kyljen ruudukkokuvio tai sen puute. Aikaisemmin joku taisi rullaavuudestakin mainita.

Kiitos kuitenkin kun jaksat kokemuksesi jakaa ja sivistää meitä, jotka eivät asiasta mitään ymmärrä.

Samuli-1
28.09.2015, 08.29
Kyllä renkaan rullaus on aika absoluuttinen käsite, enkä ymmärrä miten sitä pitäisi tarkastella suhteessa käyttötarkoitukseen. Jos myöhästyy töistä kun ei watit riitä, ei paljon lohduta jos tietää kumen olevan dh:ssa märällä radalla keskimääräistä paremmin rullaavana pidetyn.

Omavaltaisesti väitän, että suurin osa trailikuskeista pitää Ardentia kuivan kelin rullaavana renkaana. Jos joku tulee tän otsikon alle valittamaan sen huonosta rullaavuudesta, niin kyllä se tarkoittaa, et noi asiat on vaa tosi suhteellisia.

Työmatkatempossa voi sit vaikka itkeä Marathonien huonosta rullaavuudesta.

pturunen
28.09.2015, 09.01
Nyt kun kesän olen ajanut samallã rengaskombolla, luulen että olen oppinut vähän tuntemaan niiden metkuja.

Tässä tulee tämän ketjut viimeisen 10 sivun viesteistä seulottu suurin viisaus. Ensin opetellaan ajamaan yksillä renkailla kunnolla ja sitten testaillaan muita. Ja mietitään, tarvitseeko jokainen renkaanvaihto-operaatio raportoida tänne. Facebook on näitä "päivityksiä" varten.

Nana
28.09.2015, 12.52
Jos sinua ei kiinnosta renkaanvaihto älä vaihtele renkaita ennenkuin ne kuluvat puhki. Tämänkaltaiset threadit ovat kullanarvoisia arvostelujen ohella itselleen hyviä renkaita etsiville, niille jotka haluavat vertailla, jotka haluavat kokeilla useampaa kuin yhtä voidakseen niitä sitten vertailla. Jos se ei omaan tyyliin sovi nämä voi jättää lukematta, eihän kukaan pakota rengastopikkeja lukemaan, mutta niiden tarkoitus on juurikin tämä. Minä olen löytänyt itselleni useita todella hyviä renkaita juuri tämänkaltaisten topikkien ja arvostelujen avulla.

Minua ihmetyttää miksi jonkun on pakko näitä tulla lukemaan ja sitten valittaa kun kerrotaan kokemuksista jos se ei itseä kiinnosta. Siellähän niistä kokemuksista olisi paljon hyötyä kun fb:ssa kertoisi pyöräilyä harrastamattomille, että HD on hyvä rengas.

Woodcutter
28.09.2015, 17.24
Tässä tulee tämän ketjut viimeisen 10 sivun viesteistä seulottu suurin viisaus. Ensin opetellaan ajamaan yksillä renkailla kunnolla ja sitten testaillaan muita. Ja mietitään, tarvitseeko jokainen renkaanvaihto-operaatio raportoida tänne. Facebook on näitä "päivityksiä" varten.

Aamen.

Nanalle sellanen kyssäri, että ootko miettinyt, jos kirjottaisit sen takia, että olis sanottavaa etkä vaan kirjottamisen ilosta? Pikkasen olis tsemppaamista myös tehokkuudessa eli samat asiat voisit ilmaista lyhyemmin. Ja mitäköhän topiccia mä luin eilen, kun sulla oli 30 minsaan 4 viestiä ja kukaan muu ei ei sanonut mitään. Voisko ne viestit edes laittaa siihen yhteen ja samaan? Ja tämä viestiketju on erittäin laadukas ja tietoa löytyy reilusti, mutta valitettavasti Nana sun viestejä en jaksa enää edes alottaa lukemaan.

Nana
28.09.2015, 17.30
Jos ei jonkun viestejä halua lukea niin jättää ne lukematta, ei siinä sen kummempaa.

mk
28.09.2015, 17.43
Mielenkiintoista rengastestiä, ainakin itse olen lukenut ja HansDamphit PaceStarina EVOna vakavassa harkinnassa ... Jos lipsuttelu märillä juurakoilla ja kivikoilla alkaa kyllästyttämään ja/tai kaatumisten määrä alkaa ylittää sietokyvyn :p .. Jatka vaan Nana valitsemallasi linjalla :o

noniinno
28.09.2015, 18.18
Miksi Pacestar? Trailstar on pitävämpi. Rullaavuudestahan ei saanut keskustella, koska sillä ei ole väliä.

mk
28.09.2015, 18.22
Miksi Pacestar? Trailstar on pitävämpi. Rullaavuudestahan ei saanut keskustella, koska sillä ei ole väliä. Pacestar lienee hitusen kestävämpi ,, Eipä tuo Trailstarkaan ole poissuljettu .. Kumpikohan kumiseos mahtais olla parempi valinta talvea silmälläpitäen?

Ehkäpä eteen Trail ja taakse Pace voisi olla se toimivin .. (Paremmin näistä tietävät voinevat oikaista arvelua)

IncBuff
28.09.2015, 18.33
Omavaltaisesti väitän, että suurin osa trailikuskeista pitää Ardentia kuivan kelin rullaavana renkaana. Jos joku tulee tän otsikon alle valittamaan sen huonosta rullaavuudesta, niin kyllä se tarkoittaa, et noi asiat on vaa tosi suhteellisia.

Työmatkatempossa voi sit vaikka itkeä Marathonien huonosta rullaavuudesta.

Sent from my iPhone using TapatalkKuka täällä mitään on valittanut? Hyvä että saatiin taas yksi termi eli trailikuski. On marapapattajaa, xc-ajokoiraa ja niin ees päin, mutta kerrallaan vain yhden ryhmän mielipiteet on niitä oikeita ja eri mielipiteitä esittävät on valittajia, vaikka samoja polkuja ne kaikki näyttää ajavan.

Menisin ulos ajamaan ties millä pyörällä, ties minä kuskina ja niillä renkailla jotka alla sattuu olemaan, mutta kun olen flunssassa niin pitää postailla vaan tänne foorumille.

Nana
28.09.2015, 18.51
Se on valitettavaa, ettei Schwalbe ilmeisesti tee HDtä 2.25-koossa kuin 27.5"na, ei lainkaan 29 ja 26:na ja tuo 2.35 kuulemma vastaa kooltaan 2.5:ttä, eli on selvästi iso rengas.
Pace staria en ole itse kokeillut, se kuulemma kestäisi pakkasta, trail star ilmeisesti ei, mutta aion ajella tuolla ainakin nyt syksyn. Trail star on kuitenkin pitävämpi, eikä edessä niin helposti kulukaan.

juliusT
28.09.2015, 19.02
Minkälaisia kokemuksia kuskeila on tuon Butcher Controllin kylkien kestävyydestä?

noniinno
28.09.2015, 19.03
Itselläni edessä ja takana Mary trailstar ja ajattelin talven noilla ajaa. Vaikka rullaavat duunimatkan asfalttiosuudet vähän heikosti, vastaavasti kivikkojuurakoilla pito on hitusen parempi kuin Thunder Burtilla. Kestävyydestä en ole huolissani, kaksi snakebiteä käärmeennahkakumiin tänä kesänä osoittivat, että pomminvarmaa rengasta ei olekaan. Jos kuvion saa ajamalla loppuun tai rikki, sittenpä on substanssia kertoa kestävyydestä.

Iglumies
28.09.2015, 21.07
@mk, trailstar kovettuu pakkasessa muoviksi, pacestar hyvä talvella.

mk
28.09.2015, 21.30
@mk, trailstar kovettuu pakkasessa muoviksi, pacestar hyvä talvella.
^thanks .. näin olinkin lukevinani jostain, mutta hyvä saada varmistus.. :o Ehkäpä pacestar versiokin noista toimii ihan ok näitten liukkaampien kumien jälkeen :)

miku80
28.09.2015, 21.34
Minkälaisia kokemuksia kuskeila on tuon Butcher Controllin kylkien kestävyydestä?

Itellä ainakin ihan hyvin tuntunu kestävän vaikka on reilusti kivikoissa kylkiä hierottu..

Juipp4
28.09.2015, 22.16
Märälle juurakolle ja kivikolle renkaat?
-Mahdollisimman pehmeä kumiseos.
-Mahdollisimman paljon ilmatilavuutta.
-Mahdollisimman matalat paineet.
Case closed.

Näitä rengaskeskusteluja kun lukee, niin ihmetyttää usein että sivutetaan vanteen leveys, renkaan leveys, jne.
Kuitenkin vaikuttavat erittäin paljon miten pyörä käyttäytyy ja miten pitoja löytyy esim. kiivetessä märkää kalliota ylös.

Mietitään vaan minkä renkaan nappulat on neliskanttisia ja se vitun rullaavuus.... Jeesus sentäs. Jos vauhti loppuu polje lisää! Polkupyörä, get it? Rullauspyörä, vois olla vaikka sähköpyörä?

Anteeks, jatkakaa. Meen sillä aikaa perustaan topicin: Renkaat kuivalle juurakolle ja kivikolle...

Nana
28.09.2015, 22.38
^^
Englannissa asustava kaverini oli juuri Espanjassa parisen viikkoa ajelemassa bikeparkkia ja muita renkaina Butcher control molemmissa päissä. Hänellä oli Gridiä varalla, sillä reiteillä oli melkoisia kivikkoja (Epsanjassa ne tuppaa vielä usein olemaan tosi terävää kiveä) ja hän oletti, että joutuu varmastikin vaihtamaan muutamien kunnon kivikkorallien jälkeen Gridiin, mutta samat controlit on yhä alla ilman vekkejä ja Gridit odottavat hyllyssä vuoroaan.
Olen kuullut muunkinlaisia kokemuksia, mutta viimeistään kokeilemalla näkee miten ne kestää tai ei kestä omassa ajossa niissä omissa maastoissa. Minulla on toistaiseksi control versio kestänyt Ground Controlissakin kivikot, portaat yms. eikä Butcherin kyljet ainakaan sen heikommat ole.

noniinno
28.09.2015, 22.52
Märälle juurakolle ja kivikolle renkaat?
-Mahdollisimman pehmeä kumiseos.
-Mahdollisimman paljon ilmatilavuutta.
-Mahdollisimman matalat paineet.
Case closed.

Näitä rengaskeskusteluja kun lukee, niin ihmetyttää usein että sivutetaan vanteen leveys, renkaan leveys, jne.
Kuitenkin vaikuttavat erittäin paljon miten pyörä käyttäytyy ja miten pitoja löytyy esim. kiivetessä märkää kalliota ylös.

Mietitään vaan minkä renkaan nappulat on neliskanttisia ja se vitun rullaavuus.... Jeesus sentäs. Jos vauhti loppuu polje lisää! Polkupyörä, get it?

Matofakin yeah. Mukava huomata, että asiat voidaan noinkin yksinkertaisesti ajatella. Jos yksinkertaistaisin lisää, niin loppujen lopuksi kyse on vauhdista, millä sitä kivikkojuurakkoa ajaa. Siihen taas auttaa... You know, dude.

Juipp4
28.09.2015, 23.41
Juh, vauhti jeesaa paljon. Vielä kun katsoo ajolinjan maahdollisimman suoraan juurta päin ei rengas lähde vahingossakaan liukumaan juurtapitkin...
Vauhti tosiaan korjaa virheet...!
Niin, se rullaavuus. Voih... Ymmärrän kyllä jos kisailee. En jos huvikseen harrastelee. Tai, kai tuokin eräänlainen harrastus rullailla... i know dude, pyöreet renkaat!

Sambe
29.09.2015, 21.35

Itsekään en ole yhtään Butcheria saanut kyljistä rikki vaikka surutta tuolla painanut. Kahden Purgatoryn kyljet on kyllä samoissa leikeissä ottanut itseensä.

Nana
29.09.2015, 22.27
Minä kävin tänään pyörän vaihtaja-asennuksesta noutaessani ostamassa Butcher controlin talvea varten. Ostin tosin ajatuksissani vain yhden, tokihan GCtä esim voisi ehkä takana käyttää, mutta pitänee hommata toinen Butcherkin controlina pakkasille.

juliusT
01.10.2015, 16.53
Nyt on Butcher kontrolli edessä ja passelilta näyttää, tosin hieman kapeampi kuin odotin ja nappulakin matalampi kuin takana olevassa hr II:ssa. Mutta ei saa arvostella kirjaa kannen perusteella, illan testilenkki kertonee jo jotain. Innolla odotan minkälaista pitoa teurastaja tarjoilee :)

Nana
01.10.2015, 17.35
Butcherin kulutuspinnan nappulat ovat aika maltillisen korkuisia tuontyyppiselle renkaalle rullaavuutta silmällä pitäen, mutta niissä on muotoa ja kokoa leveyssuunnassa. Em ominaisuudet ja hyvä seos tekevät siitä mainion monikäyttörenkaan niin alamäkeen kuin trailiajoonkin. Itsekin aion käydä vielä toisen Butchin talveksi hakemassa.

juliusT
04.10.2015, 18.31
Ei näin, täähän oli aivan xc-rengas! Pito olematon jopa kuivilla juurilla ja kalliolla: matalillakin paineilla tuntuu että etupää lipsuu sillon kun runttaa niinkun pitääkin. Näiden kokemusten peruteella ei teurastajasta voi puhua samana päivänäkään HD:n tai HR:n kanssa, tästä on korkeintaan kuivien kesäkelien sukkisteluihin. Nyt ois vähän ajettu Butcher Control kaupan..

noniinno
04.10.2015, 18.53
Kai se uusi rengas on aina vähän liukas.

Tämä tällainen yhden tai kahden lenkin testailu ei oikein saa ymmärrystä minulta. Haukutaan rengas parin päivän kokemuksella. Jos vaikka testaajalla olisi vaikka ollut huono päivä/viikonloppu ja kaikki olisi muutenkin tuntunut vaikealta.

stumpe
04.10.2015, 19.16
Ei näin, täähän oli aivan xc-rengas! Pito olematon jopa kuivilla juurilla ja kalliolla: matalillakin paineilla tuntuu että etupää lipsuu sillon kun runttaa niinkun pitääkin. Näiden kokemusten peruteella ei teurastajasta voi puhua samana päivänäkään HD:n tai HR:n kanssa, tästä on korkeintaan kuivien kesäkelien sukkisteluihin. Nyt ois vähän ajettu Butcher Control kaupan..

Mun mielestä taas piti hyvin märällä. Hmm. No, menee torilla äkkiä kaupan kun kosteaa keliä pukkaa..

Osta grid versio?

Sambe
04.10.2015, 19.17

Jos 29" mä voin tarjota 20€ ;)

juliusT
04.10.2015, 19.18
Rengas on jo ajettu sisään erään toisen henkilön toimesta, eli uutuudenkarheudesta ei pitäisi olla kysymys. Tässä oli oikeastaan tarkoituksena tarjoilla vastakommenttia näihin Butcher-ylistyksiin, niin varauksettomilta ne välillä vaikuttaa. Ja kyllä parin päivän ajojen perusteella jo jotain voi sanoa, kun mikään muu ei ole muuttunut kun etunakki ja pito vaan uupuu. Ja jos rengas lipsuu syys-kuivalla, ei ole kovin vaikea arvata mitä tapahtuu märällä..

Rengashan on juuri yksi suurin ajotuntumaan vaikuttavista tekijöistä ja samalla niillä on myös sitä helppoa muokata. Mielestäni onkin paskapuhetta, etteikö renkaasta saisi nopeastikin kuvaa, jos vaan muutoin tuntee oman pyöränsä (ja polut joita ajaa).

Edit. Typoja..

Sambe
04.10.2015, 19.18
onko tuossa Grid.ssä muuta eroa kuin pikkasen paksummat kyljet.

Nana
04.10.2015, 20.04
Gridissä on pehmeämmät sivunappulat ainakin ja tukevammat kyljet yms. Ainahan uusi rengas on jonkin aikaa vähän huonommin pitävä, mutta kommenteista päätellen ei ole sinulle sopiva rengas. Renkaat on hyvin erilaisia, mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle, eikä siinä sen kummempaa, kokeilemalla se selviää.
En osaa kommentoida tuohon pitoasiaan kun en ole itse yrittämälläkään saanut Butchia lipsumaan, en niin huonoa vauhtia tai ajolinjaa löytänyt, mutta jos se tuntuu huonolta omaan ajoon niin myy se jollekin ja vaihda toinen tilalle.

lis. korjaan sen verran, että Gridissä on siis pohja 70a tai 75a ja päältä ilmeisesti kauttaaltaan 45a, eli pehmeämpi kuin Control, joka 50a. Sekään ei siis kovaa seosta ole, muttei aivan yhtä pehmeä kuin Grid. Grid on kyllä jo melkoinen liimatassu. Ajoin sillä tarkoituksella testaillakseni ihan järjettömiä ajolinjoja märkää juurakkoa tai vinoa kalliota hitaasti, vinottain, mutta ei lipsu. Mutta rengasmakuja on yhtä monta kuin on ajotyyliäkin, eikä ole järkeä ajaa renkaalla joka ei sovi omaan ajotyyliin, johtui se sitten mistä vaan.

noniinno
04.10.2015, 22.05
Rengas on jo ajettu sisään erään toisen henkilön toimesta, eli uutuudenkarheudesta ei pitäisi olla kysymys. Tässä oli oikeastaan tarkoituksena tarjoilla vastakommenttia näihin Butcher-ylistyksiin, niin varauksettomilta ne välillä vaikuttaa. Ja kyllä parin päivän ajojen perusteella jo jotain voi sanoa, kun mikään muu ei ole muuttunut kun etunakki ja pito vaan uupuu. Ja jos rengas lipsuu syys-kuivalla, ei ole kovin vaikea arvata mitä tapahtuu märällä..

Rengashan on juuri yksi suurin ajotuntumaan vaikuttavista tekijöistä ja samalla niillä on myös sitä helppoa muokata. Mielestäni onkin paskapuhetta, etteikö renkaasta saisi nopeastikin kuvaa, jos vaan muutoin tuntee oman pyöränsä (ja polut joita ajaa).

Edit. Typoja..

No koeajotapoja on monia, mutta ainakin tästä sen huomaa, että tällaisiin rengassuosituksiin kannattaa suhtautua varauksella - mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella. Olen huomannut renkaiden ominaisuudet ja omituisuudet itse parhaimmin hieman pitemmässä testausjaksossa (20-30 lenkkiä), mutta toisaalta olisihan se mielenkiintoista katsoa kellon kanssa kahden peräkkäisen samaa reittiä, eri rengaskombolla ajetun lenkin keskinopeuksia/watteja. Ajofiilis kun vaihtelee päivän kunnon mukaan melkoisesti.

Nana
04.10.2015, 22.50
Eihän se, jos joku kertoo täällä olevansa todella tyytyväinen johonkin renkaaseen ja suosittelee muitakin sitä testaamaan, tarkoita silti, että se niille kaikille muillekin sopisi, mutta kokeilematta et voi tietää.
Butcher Control kelpaa monelle dh renkaaksikin, missä kovissa vauhdeissa vaaditaan luotettavaa pitoa ja kaverilla oli tuo vastaavassa käytössä Espanjanreissulla, ei kai hänkään huonoa rengasta mukaansa ottaisi pyöräilylomalleen. Mutta vaikka se on monen suosikki ja luottorengas lähes keliin kuin keliin ei kaikki siitä silti pidä, kuten ei HDstäkään, tai Rarasta, tai Minionista, HRstä jne.
Kyllä suosituksia siis kannattaa lukea, mutta pitää muistaa, että oman kokemuksen renkaasta voi kertoa vain sinä itse, sen jälkeen kun sitä on kokeiltu. Jos ei joku rengas itselle istu niin tulipahan kokeiltua. Muiden kokemusten perusteella saa vähän pohjaa mitä alkaa kokeilemaan, mutta kokeiltava ne renkaat on silti, että omansa löytää.

Fat Boy
05.10.2015, 05.50
No koeajotapoja on monia, mutta ainakin tästä sen huomaa, että tällaisiin rengassuosituksiin kannattaa suhtautua varauksella - mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella. Olen huomannut renkaiden ominaisuudet ja omituisuudet itse parhaimmin hieman pitemmässä testausjaksossa (20-30 lenkkiä), mutta toisaalta olisihan se mielenkiintoista katsoa kellon kanssa kahden peräkkäisen samaa reittiä, eri rengaskombolla ajetun lenkin keskinopeuksia/watteja. Ajofiilis kun vaihtelee päivän kunnon mukaan melkoisesti.

Olisi varmaan mielenkiintoista mainitsemasi testin lisäksi ajattaa renkaat sokkona (vaikea vaan toteuttaa fillarissa) ja seurata kommentteja sen mukaan minkä renkaan kuski luulee olevan allaan.

Ainakin mulla on päiväkohtaisia eroja pidossa, vaikka keli pysyy samana. Joskus vaan tulee ajettua kovemmin kun tuntuu kulkevan ja joskus viitsii tehdä pyörän päällä enemmän töitä pidon eteen. Luulisin jälkimmäisen korostuvan jäykkäperäisellä.

nih..

miku80
05.10.2015, 06.42

Jokseenkin mielenkiintoista sikäli, että viime keväänä kun vaihdoin high rollerit butchereihin niin olin tosi vaikuttunut paremmasta pidosta ja rullaavuudesta. HR suurin ongelma mun mielestä on liian tiheät reunanappulat mitkä kostautuu kaltevilla pinnoilla eikä vetopitokaan mitenkään kehuttava ole. Nämä verrokkit siis butcher control ja perus HR II..

Nana
05.10.2015, 13.46
Jep, samaa mieltä, hieman yliammuttua sanoa xc-renkaaksi 1 tai 2 ajon perusteella rengasta, joka on aika kaukana xc renkaasta. Olen myös samaa mieltä Noniinnon kanssa siitä, että rengasta pitäisi kokeilla vähän pidemmän aikaa, jotta siitä saa kuvan.
Olen itse kokeillut lukuisia renkaita, enkä ole vielä huonoa rengasta tavannut, en xc, enkä enska- tai dh renkaissa. Luulen, että se johtuu siitä, että tutustun renkaisiin ajan kanssa, eri maastoissa tutustuen niiden ominaisuuksiin, miten ne toimivat normi lenkkivauhdissa, kovassa vauhdissa, kivikossa/juurakossa, eri paineilla, edessä/takana. yritän siinä mielessä nollata kaiken renkaasta lukemani, mahdolliset ennakkoasenteet sitä tai valmistajaa kohtaan jne ja tehdä päätelmäni mahdollisimman puhtaasti sen mukaan, miten rengas toimii minulla eri alustoilla/paineilla/fiiliksillä/vauhdeilla, sillä nämä kaikki vaikuttavat renkaan toimintaan tai ajotapaani.
rengas on huono jos se ei toimi millään ajotyylillä niissä olosuhteissa mihin se on tehty. Tuskin mikään noista HR, Minion, Butcher ovat _huonoja_ renkaita tällaisilla keleillä, mutta se mihin paremmuusjärjestykseen kukin ne laittaa on vähän ajotyylistä ja maastoista kiinni. Silloin kun itse lueskelin mm HRstä ja Butcherista ennen ostoa sain valtaosan kommenteista (eri maiden sivustoilta) mielikuvan, että Butcheria pidettäisiin keskimäärin pidon suhteen paljon luotettavampana renkaana kuin HRää. Se ei toki tarkoita, etteikö HR voisi toimia jopa paremmin jonkunlaisessa maastossa tai jollain ajotyylillä. Ne on kuvioltaan aika erilaiset renkaat.
Itselläni on Butcher toiminut hyvin kaikenlaisilla alustoilla, mutta sen pito ja muut ominaisuudet ovat vielä selvästi parantuneet mitä pehmeämmäksi maasto muuttuu. Metsähän on yleensä aika pehmeää, joskus hyvinkin pehmeää. Siinä missä joillain renkailla meno kärsii jos vastaan tulee lyhyitäkin mutapaikkoja, kun muta kertyy nappuloihin yms Butcher putsaa itsensä hetkessä ja sen pito pysyy siksi tasaisena märemmissäkin paikoissa.

JackOja
05.10.2015, 14.10
rengas on huono mulle jos se ei toimi mulla niissä olosuhteissa mihin se on tehty..

Korjasin tuota.

Nana
05.10.2015, 14.28
^Tarkoitin tuolla sitä, että kevyt xc rengas toimii yleensä mainiosti kuivemmassa xc-tyyppisessä maastossa se on kevyt ja nopea kun taas voimakaskuvioinen, tukevampiseinäinen yms. rengas soveltuu paremmin esim märkiin olosuhteisiin, tekniseen maastoon. Jos ajaisi Renegadella Marraskuisessa keskuspuistossa olisi turha valittaa, että se on huono rengas kun se ei pidä, sillä sinne on parempi valita toisenlainen rengas.
Minulla ei ole vielä yksikään rengas toiminut huonosti käytettynä siellä mihin se on tehtykin. Enkä oikein usko, että ainakaan suosituimmilla merkeillä, suosituimmat renkaat voisivat _huonoja_ olla siinä mihin ne on tehty. Sensijaan joku toinen voi sopia vielä paremmin omaan ajotyyliin.

Korjasin itse vielä tuota aiempaa viestiä siten, että "rengas on huono jos se ei toimi millään ajotyylillä niissä olosuhteissa mihin se on tehty." Jos rengas on suosittu ja toimii monilla tämä jo kertoo, ettei se voi tuohon ryhmään kuulua, mutta vasta kokeilemalla vähän pidemmän aikaa selviää sopiiko se omaan ajoon.

Juipp4
05.10.2015, 19.05
Olen itse kokeillut lukuisia renkaita, enkä ole vielä huonoa rengasta tavannut, en xc, enkä enska- tai dh renkaissa. Luulen, että se johtuu siitä, että tutustun renkaisiin ajan kanssa, eri maastoissa tutustuen niiden ominaisuuksiin, miten ne toimivat normi lenkkivauhdissa, kovassa vauhdissa, kivikossa/juurakossa, eri paineilla, edessä/takana. yritän siinä mielessä nollata kaiken renkaasta lukemani, mahdolliset ennakkoasenteet sitä tai valmistajaa kohtaan jne ja tehdä päätelmäni mahdollisimman puhtaasti sen mukaan, miten rengas toimii minulla eri alustoilla/paineilla/fiiliksillä/vauhdeilla, sillä nämä kaikki vaikuttavat renkaan toimintaan tai ajotapaani.

Mun on kyllä ihan pakko kyseenalaistaa tämä väittämäsi näkemäni videomateriaalin takia?
Selväksi on kyllä käynyt että vaihdat viikon välein jonkun renkaan eteen tai taakse.
Kovassa vauhdissa? Noiden renkaiden ominaisuudet ei välttämättä pääse edes kunnolla esiin ennenkuin on vauhtia siellä kivikossa ja juurakossa.
Lisäksi sulla karttuu taidot kuitenkin alottelevana maastopyöräilijänä suht nopeasti jota on hyvin vaikeaa huomioida renkaita arvostellessa.
Kun se turvotus laskee siitä polvestasi johon poljin teki pikku naarmun.... Rankaset sitä juurakkoa ajamalla lujempaa, ja läpi. Tee se vaikka uudella renkaalla niin saat tehtyä uuden arvostelun tänne!

Nana
05.10.2015, 19.40
Mitä sä selität? Minulla on kaikki renkaat yhä testattavana. En ole ainuttakaan rengasta tyrmännyt huonona ja heittänyt pois tai myynyt. En minä niillä kaikilla yhtäaikaa voi ajaa, mutta testit jatkuvat seuraavalla kerralla kun rengas tulee alle. Eri asia on jos renkaalla ajetaan kerta tai kaksi ja se todetaan paskaksi sillä perusteella, eikä siksi enää koskaan ajeta.
Minä ajan lenkkini ihan normaalivauhtia, kuten ihmiset yleensäkin, en täysiä. Miksi ihmeessä minä ajaisin tunnin tai kahden lenkin täysiä? Siksi että kuvaan siitä 2 minuutin pätkän?

Juipp4
05.10.2015, 20.25
Mikä sua vaivaa?
Täysiä? Täysiä on eri asia kuin kovaa... Jokainen voi vetää täysiä, mutta eivät silti kovaa.
Väität tekstissäsi mm. että olet kokeillut lukuisia renkaita eri maastoissa eri paineilla kovassa vauhdissa juurakossa ja kivikossa. Videosi ei tue väitettäsi ollenkaan.
Siksi kyseenalaistin sen, ja muutenkin kykysi arvostella noita renkaita.
Turha alkaa raivoon, tämä on keskustelupalsta. Mitä kirjoitin on mielipiteeni, johon olen oikeutettu.
Sitä mä selitän.

stumpe
05.10.2015, 21.14
Kannattaako Juipp4 lukea tätä ketjua tai Nanan kirjoituksia jos noin kovasti ottaa kaaliin?

Minusta ainakin hienoa että joku jaksaa vaihdella eri kumeja ja sen päälle raapustella niistä kokemuksista tänne parhaansa mukaan.

p.s. Nyt on kivaa speksailla renkaita kun ne ei maksa 100-140e/kpl :D

Sambe
05.10.2015, 21.17
Itse meinasin yhden HD ottaa testiin. samalla kun kengät tilaan. Edelliset HD levisi kuin ryynäsen topin eväät. Nappulat irti todella nooeasti.

stumpe
05.10.2015, 21.31
Itse meinasin yhden HD ottaa testiin. samalla kun kengät tilaan. Edelliset HD levisi kuin ryynäsen topin eväät. Nappulat irti todella nooeasti.

Mulla taas pysyi hyvin hd trailstar 29 kasassa eturenkaana. Jospa laadussa menty etiäpäin..

Nana
05.10.2015, 21.49
Varmaan vähän riippuu siitäkin miten paljon on sellaista maastoa, missä missä tulee enemmän kanttailtua. Jos on paljon mutkia, joihin voi ajaa kovaa varmaan vähän nopeammin kuluu tollaset pehmeät sivunabbulat.
Itsellä on toistaiseksi hyvin tasaisesti kulunut molemmat, sekä HD, että Noni, normaali määrä kulumaa suhteessa lenkkimääriin ja kuluma tasaista, ei ainakaan vielä ole repeillyt nappulat.
Kävin tänään vähän Verkkokauppareissulla sielläpäin olevalla työmaa-alueella ajelemassa, sen mitä polkemiskiellolta uskalsin. Siellä on räjäytelty kalliota tms ja runsaasti erikokoista todella terävää kiveä. Kaverilla hajosi kesällä tuolla läpikulkumatkalla maastorengas kävelyvauhdissa. Ajelin ylös-alas sitä irtokiveä täynnä olevia rinteitä jonkinaikaa. Muutaman hikipisaran irrotti renkaiden nappuloissa ja niiden välissä, jotka olivat kotiin mennessä jo kuivuneet.

Nana
07.10.2015, 22.20
Tässä nyt vähän esimerkkikuvaa Hans Dampfista. Nyt alkaa näkyä vähän selvempää kulumista muutamassa sivunappulassa, mutta muut ovat hyvässä kunnossa. Näillä on ajeltu aika paljon kalliota, kivikkoa yms. Pidossa ei yhäkään huomaa mitään eroa, sillä valtaosa nappuloista on hyvässä kunnossa ja niistä on vielä paljon jäljellä. Rehellisyyden
nimissä on sanottava, että kivikossa kanttailun jälkeen nuo sivunappulat usein näyttävät pahemmilta kuin ovat, sillä johtuen pehmeämmästä seoksesta ne kuluvat vähän kumimaisemmin, niihin tulee reunoille tommoista "röpöä", mutta kun sen pyyhkäisee pois ne näyttävät paljon siistimmiltä, hieman kuluneemmilta vain.

Nää on kyllä ehdottomasti yhdet mun lempparirenkaista. Olen ajellut näillä ekoilla HDillä tarkoituksella vähän varomattomammin, en minä normaalisti ajele esim työmaakivikoissa, mutta ajelen paljon portaita ja jonkinverran myös kivikkomäkiä yms. riippumatta rengastuksestani ja halusin vähän testailla miten paljon ne tuontyyppistä käyttöä minulla kestävät. Olen oikein tyytyväinen siihen miten noi ovat toistaiseksi kestäneet, todennäköisesti normikäytössä (portaita, polkuja) minulla kestävät ihan hyvin ainakin edessä.
http://i852.photobucket.com/albums/ab82/zooming-planet/Kuvia%20645.jpg (http://s852.photobucket.com/user/zooming-planet/media/Kuvia%20645.jpg.html)
http://i852.photobucket.com/albums/ab82/zooming-planet/Kuvia%20644.jpg (http://s852.photobucket.com/user/zooming-planet/media/Kuvia%20644.jpg.html)

stumpe
16.10.2015, 17.49
Mitäs eroa butcherin ctrl ja grid versiolla taas oli? Onko huomattavaa eroa ajossa? Ctrl kuiteski 200g kevyempi..

JackOja
16.10.2015, 18.20
Grid on UST. Eiks se niin ollu?

Nana
16.10.2015, 19.05
Mitäs eroa butcherin ctrl ja grid versiolla taas oli? Onko huomattavaa eroa ajossa? Ctrl kuiteski 200g kevyempi..

Olen ainakin antanut itseni ymmärtää eri foorumeiden ja muiden kirjoituksia lueskeltuani, että Grid vastaisi USTia. Grid versiossa on painoa tosiaan enemmän, riippuu renkaasta miten paljon, GCssä vain joku 40g, mutta Butchereissa enemmän, mutta samalla Butcher Gridissä on 23% parempi pistosuojaus kuin Controlissa. Siinä on pohjakerros 70a:ta ja päällinen pehmeää 42a:ta, mikä tekee siitä todella pitävän, pitoa on tosi hyvin jopa märässä juurakossa mielestäni, joka yleensä renkailla se pahin luistelualusta.

Eli eroa on siis seoksen kovuudessa, sekä pistosuojauksessa/kylkien vahvuudessa. Jos haluaa maksimoida pitoa ja kestävyyttä niin Grid on ihan hyvä vaihtoehto, Control taas rullaa vähän paremmin.http://www.specialized.com/us/en/ftb/mtb-tires/all-mountain-tires/butcher-grid-2bliss-ready

(http://www.specialized.com/us/en/ftb/mtb-tires/all-mountain-tires/butcher-grid-2bliss-ready)

Nana
16.10.2015, 19.08
jaha, ei anna taas kirjoittaa normaalisti linkityksen jälkeen vaan alleviivaa kaiken.

lis. Joudun lisäämään muokkaustekstin samasta syystä tähän väliin. Eli tämänkin mukaan Grid vastaisi USTia http://service.specialized.com/collateral/ownersguide/new/assets/pdf/Tires---MTB-2Bliss-Ready-UST-Instruction-Guide.pdf Ei ole ilmeisesti pakko käyttää sealanttia. Esim Ground Control tiivistyy tubelessiksi helposti, mutta ohuempien seinien vuoksi kivikoissa/portaissa tms paljon ajellessa kyljet voivat hikoilla hieman. Se ei vaikuta ajoon, poistin itse jopa lasinsirua renkaasta ja se tiivistyi taas hyvin, mutta jotain tämä voi häiritä lähinnä esteettisessä mielessä. renkaat kuitenkin kestävät yllättävän hyvin kivikkoakin.
Butcherista on näiden lisäksi vielä DH-versio, joka vielä vähän tuhdimpi, wired, eikä mielestäni tubeless ready. Se on seokseltaan samanlainen muuten kuin Grid. http://www.specialized.com/us/en/ftb/mtb-tires/freeridedh-tires/butcher-dh

(http://www.specialized.com/us/en/ftb/mtb-tires/freeridedh-tires/butcher-dh)

PaH
16.10.2015, 20.01
Viimeisten kuukausien gummitestailujen summauksena suositeltavien kumiloisten listoille seuraavia vaihtoehtoja;
- Mavic Crossmax Charge XL Ltd 2.4" - hämmentävän hyvin rullaava + kulutuskestävä high_rolleri-kuvioinen 40A kumi -
(voipi olla paras mätömärän kelin kumi millä oon ajanu)
- WTB Vigilante 2.4" (erityisesti TCS Light/ Fast Rolling- versio) - semmonen kun hansdampf olis pitäny olla
- WTB BreakOut 2.3" (erityisesti TCS Light/ Fast Rolling- versio) - suosikkikumi kaikkialle sinne missä muut ei kestä
- WTB Trailboss 2.4" (erityisesti TCS Light/ Fast Rolling- versio) - toinen suosikki sinne missä muut ei kestä
- Kenda Nevegal Pro 2.35" SCT - tubeless_ready + muutenkin parempi versio nevegaalista, ainut miinus ettei saa stick-e_kumilla
- Continental Baron Kaiser Projekt 2.4" - paras contin kumi sou far, vaatii paljon ajoa ennenkun pinta rikkoutuu ja ominaisuudet
tulee esille silikonipinnan alta

Kaikki nuo siis 27,5" kokoisina ja kaikista ajokokemusta >20h.
Ja ennenkun kukaan kysyy, niin myös niiden ässällä alkavien valmistajien kumit on testattu

Nana
17.10.2015, 00.18
Minä tuota Trail Bossia light-versiona 2.25 koossa harkitsin, mutta se tuntui olevan kaikkialla kalliimpi kuin nykyiset renkaani ja kun lisäksi joissain arvosteluissa, mm. tässä http://nsmb.com/reviewed-29er-wtb-vigilante-trail-boss/ moittivat kestoa huonoksi niin tuntui ettei kannata sijoittaa niin paljoa siihen.
Vigilanteja, Wolverineja yms. olis kans kiva kokeilla, mutta hinta ja paino tulevat usein vastaan. Maviceissa taisi olla sama homma. Mielenkiintoisia renkaita olisivat kyllä muuten kokeiltaviksi.

stumpe
17.10.2015, 12.05
Kai mää sen butcher gridin heitän taakse. Ajokaverilta tuli vaihtokaupassa magic mary nii ei toi muutenka rullaa mihkää. Katotaa kui kauan jaksan polkee ku täi tervassa...

Nana
17.10.2015, 12.13
Stumpe, kannattaa huomioida, että Gridin pehmeä seos saattaa jäätyä kylmemmällä kelillä. itse en ole sillä ajanut pakkasella, joten ei kokemusta, mutta eikös noi kaikki pehmeämmät jäädy. Muuten ehdottomasti suosittelen kokeilemaan märälle kelille.

ja sori kun en hoksannut eilen mainita. Itsekin laitoin varmuuden vuoksi Controlin eteen, vaikka hyllyssä olisi Gridi, kun on jo illemmalla ollut pakkasta.

marco1
17.10.2015, 13.03
Viimeisten kuukausien gummitestailujen summauksena suositeltavien kumiloisten listoille seuraavia vaihtoehtoja;

Wtb:t 26" koossa vasta nyt saatavilla esmes CRC:stä, elokuussa oli vaan muotikokoja tarjolla.

stumpe
17.10.2015, 13.15
Stumpe, kannattaa huomioida, että Gridin pehmeä seos saattaa jäätyä kylmemmällä kelillä. itse en ole sillä ajanut pakkasella, joten ei kokemusta, mutta eikös noi kaikki pehmeämmät jäädy. Muuten ehdottomasti suosittelen kokeilemaan märälle kelille.

ja sori kun en hoksannut eilen mainita. Itsekin laitoin varmuuden vuoksi Controlin eteen, vaikka hyllyssä olisi Gridi, kun on jo illemmalla ollut pakkasta.

Ääh, eipä itellekkä tullut mieleen. Kiitos muistutuksesta. Ehkä mul riittää se ctrl versiokin, ei oo kuiteska niin pehmeetä seosta. :)

Nana
17.10.2015, 13.21
Jep, ei sitä aina kaikkea muista. En tiedä onko tuota Gridiä kukaan kokeillut pakkasessa, mutta hyvin mahdollista, että jäätyisi jos pehmeät seokset muutenkin tuppaa jäätyilemään.
Kokeile ihmeessä joskus muullon, kun on märkää ja liukasta muttei pakkasia. Todennäköisesti sellaistakin on luvassa, ajelinhan minäkin noilla vielä Suomen kesässä, kun ei meinannut ensin ilmat millään lämmetä ja märkää riitti. Butcher Gridiä jotkut kehuivat kovasti myös espanjalaisessa enskarengas topikissa, joten kestänee hyvin myös siellä.

Lis. en tiedä kuuluuko tähän topikkiin, mutta olen huomannut sellaisen asian, että vaikka minulla, kuten muillakin, on omat ajotottumukset ja oma ajotyyli, huomaan mukauttavani sitä hieman renkaan mukaan. Esim Butcherilla kantatessa kanttaan jotenkin agressiivisemmin kuin vaikka Hansilla. Hd:lla kallistan pyöreämmin ja rauhallisemmin antaen renkaan purra välinappuloilla ja liukua siitä sivunappuloille, Butcherilla se on bum ja bäng -> nappuloilta keikautus sivunappuloille. Mutta selvästikin hyvin erilaisetkin renkaat voi sopia ihmiselle, itse tykkään näistä molemmista tosi paljon.

GrafZeppelin
11.11.2015, 00.36
Viime vuosina on löytynyt hyvä luotto kalustoon ja omaan ajotaitoon maastossa, niin halusin säilyttää tuon luoton myös märällä kelillä. Kun vielä tuli vaihdettua keväällä 2x10 -》1x10, niin on pakko pitää maastossa kovempaa vauhtia märälläkin. Joten hommasin maasturiin High Roller II:set Maxterra-seoksella kun pahimmat syksyn niljakelit vaikuttaa viimein alkaneen. Tuntuma pimeässä ja märän kelin ensilenkillä oli....pitävä. Yleensä pimeäajot märällä menee varovasti ja lipsutellen, mutta HR II:lla pystyi ajamaan kuin kesällä ikään.

Ajotuntuma oli aluksi lievästi sanottuna omituinen, kun pyörä tuntui muljuvan Maxxiksen pehmeän kumiseoksen päällä sinne tänne etenkin, kun Orange 5 ei muutenkaan ole polkujäykin peli, mutta kuitenkin pyörä eteni märässä kivikossa ja juurakossa kuin juna. Monesti tuli tunne että nyt lähti rengas alta, mutta sitten pehmeä sivunappula puri kiinni - tai ei niin pehmeä nappula voi purra - mutta tarrasi kiinni ja pienen korjausliikkeen kautta matka jatkui.

Mitkään rullaavimmat renkaat nuo ei ole, mutta siedettävästi rullaavat kuitenkin ja kesäksi vaihdetaan taas Ardentit alle. Märälle juurakolle ja kivikolle voi kuitenkin suositella varauksetta.

miku80
11.11.2015, 08.04
Sen mitä itellä on hr2 gummeilla ajoa kertynyt niin omaan makuun melko pettymys.. Vetopito suht huono ja liian tiheäkuvioinen reunanappula ei vaan tunnu toimivan märällä.. Omat renkulat oli dual compound seoksella joten luultavasti nuo 3c/maxxterra versiot voisi paremmin toimiakkin..

pturunen
11.11.2015, 12.22
Butchereilla mennään. Eilen vesisateessa kalliolla piti ihan kohtuullisesti, juurakolla tuppasi lipsumaan. Toisaalta uskon, ettei sellaista rengasta olekaan, joka juurakolla pitäisi. Oleellisempaa on ajotekniikka.

Nana
11.11.2015, 14.25
Mä näen asian niin, että kun puhutaan loistavasta pidosta märällä juurella, se tarkoittaa loistavaa verrattuna muihin kokeiltuihin renkaisiin, ei välttämättä sitä, että pito on sataprosenttinen. Märkä puu on todella vaikea alusta renkaille. Juurien liukkaus lisäksi vaihtelee mistälie tähtien asennosta johtuen siten, että pito voi samoilla märillä juurilla olla yhtenä päivänä todella hyvä ja toisena selvästi huonompi.
Itse kävelen myös paljon metsässä ja edelleen yllätyn välillä miten liukkaaksi osa kallioista vaikka märkinä muuttuu. Lienee melko mahdotonta valmistaa rengas, jonka pito olisi sataprosenttinen jopa limaisimmilla juurilla ajolinjoista ja vauhdeista riippumatta. Todennäköisesti moinen rengas olisi jo aika mahdoton ajettava missään muualla. Pitävimmät renkaat pääsee kuitenkin riittävän lähelle tätä sallien paljon keskivertoa enemmän ajovirheitä ja pitäen liukkaimmillakin alustoilla yleensä riittävästi. Esim. Buther Gridillä on itselläni pito riittänyt toistaiseksi kaikkialla, mutta en epäile hetkeäkään ettenkö vielä törmäisi sellaisiinkin limajuurakoihin, missä sekään ei riitä ja rengas lipsuu ainakin hieman.

mk
11.11.2015, 14.29
Viimeaikoina sattuneista syistä märillä juurakoilla tullut myöskin aikapaljon temppuiltua .. Varovaista ajotapaa harjoitellen parin kaatuilun jäljiltä .. Nyt alla olevat X-Kingit ei kyll ihmeemmin pidä märällä, limaisella juurakolla ja kivilläkin saa olla tarkkana.. Toivottavasti HansDampf & NobbyNick (pacestar -seokset) tuovat tähän edes hitusen helpotusta.. Edessä Rocket Ron tuntui pitävän paremmin kuin nyt alla oleva X-King racesport

Nana
11.11.2015, 14.42
^ Kyllä, Rokkironissa on märemmissä olosuhteissa hieman parempi pito kuin X-Kingissä, vaikkei sekään mikään kummoinen ole. Sensijaan HDn pito on mainio, ainakin Trailstar, mutta varmasti PS Hans pitää jo reippaasti enemmän kuin X-King ja uuden Nobby Nickin pito on myös hyvä, vaikkei juuri märät juuret sen paras alue todellakaan ole, mutta etenkin HDn kera takana käytettynä pitolisä on huomattava vrt vaikka X-King tai Rorokin.

Minä tykkään lähestyä vähän eri suunnista tätä liukkausongelmaa. Tällaisen aloittelevan maastoilijan on helppo antautua limajuurakoiden edessä, jotka näyttävät siltä, että odottavat seuraavaa uhriaan. Miten hitossa selvitä juurakkohelvetistä, joka teettää työtä kuivanakin? No, minä tietysti vaihdan alle vähemmän agressiiviset renkaat :D
Tämä kuulostaa ihan sekopäiseltä, mutta se kyllä tavallaan toimii. Kun ajaa vaikka haastavaa alamäkeä tai juurakkohelvettiä ihan alimitoitetulla rengastuksella tekniikka hioutuu väkisinkin paremmaksi. Tosin samalla iho muuttuu suht kirjavaksi. mutta sen jälkeen kun on jonkinaikaa tahkonut sitä limajuurakkoa niillä luistimilla ja vaihtaa lopulta agressiivisemmat renkaat alle tuntuu hetken kuin taitotaso olisi kasvanut huimasti, vaikka tekniikka olisi parantunut vain hieman.

Täytyy kyllä lisätä, että rentous on tärkeintä. Pitää harjoitella sillä tavalla, että pystyy olemaan rentona, eikä aja ns pxxxa jäykkänä, sillä silloin ei kyllä opi mitään. Musta on hyvä soveltaa tilanteen mukaan eri tapoja. Joskus on hyvä valita mahdollisimman agressiiviset renkaat saadakseen varmuutta ajoon, joskus taas päinvastoin, molempi parempi. Joskus pitää portaat mennä 5 krt kävelemällä pyörän kanssa ennenkuin ne menee kerran ajaen. So what, ei sillä ole mitään väliä millä tavalla tai missä ajassa jonkun oppii, kunhan oppii.

miku80
11.11.2015, 15.10
Mikäli puhutaan pidosta märällä juurella niin kaikkihan renkaat lipsuu, mutta toiset ne lähtee ku jalka saippualta ja toiset hieman rauhallisemmin ja hallitummin..

Nana
11.11.2015, 15.12
^Jep, haaste on ehkä ennemmin löytää itselleen riittävän pitävä rengas kuin rengas joka pitäisi täydellisesti joka paikassa, sillä sitä ei ole.

Jokainenhan ratkaisee pito-ongelmat niinkuin parhaaksi näkee. Tuli mieleen hauska tilanne keskuspuistossa, kun kaveri oli täällä Suomessa käymässä ja oltiin yhdessä lenkillä. Oli melko märkää ja hänellä oli kyllä edessä muistaakseni tyyliin NN, mutta takana jotain semislickiä. Ihmettelin miten hän pysyy pystyssä liukkaissa paikoissa kun takarengas liukuu mihin sattuu. Oltiin kalliolla semmoisen jyrkänteen kohdalla, mistä en ole uskaltanut vielä ajaa, kun se on niin jyrkkä, vaikka ajettava onkin. Kaveri sanoi, että jos tuntuu, ettei ajamalla pääse/halua tai uskalla mennä niin ainahan siitä voi hypätä yli ja hyppäsi sitten iloisesti tämän minun kammoamani jyrkänteen yli allaolevaan juurakkoon. Samaa hän sovelsi juurakossakin. Itsellä ei kyllä taitotaso moisiin riittäisi, mutta se oli minusta hyvä esimerkki siitä miten eritavoin voi liukkaus ym. ongelmat ratkoa.

Jami2003
11.11.2015, 18.34
Ihan uteliaisuutta kun näitä Nanan rangas arvioita oon lukenut eri ketjuista että montako eri rengasta sulla on ja monestikko viikossa vaihat renkaita. Sivusta seurattuna tulee fiilis että hyvä jos yhden lenkin heität samoilla renkailla :D

Itellä mulla on kesärenkaat ja talvirenkaat. Ens kesäksi varmaan ostan vielä toiset vähän rullaavammat mutta ilmanpaineita enempää ei oikeen jaksa kikkailla :)

Nana
11.11.2015, 19.33
Ei kannata vaivata päätään sillä, miten usein tai harvoin muut renkaita vaihtavat. Osa vaihtaa kelin/maaston mukaan renkaat, osa ei.
Ei minulla ole mitään säännöllistä renkaanvaihtoväliä, vaihdan juuri silloin kun haluan tai katson tarpeelliseksi ja minulla on kuivan kelin renkaita, parit märän kelin renkaat, sekä jotain siltä väliltä. Tämä on minun tapani ja se toimii minulla.

Jami2003
11.11.2015, 19.39
Ei kannata vaivata päätään sillä, miten usein tai harvoin muut renkaita vaihtavat. Osa vaihtaa kelin/maaston mukaan renkaat, osa ei.
Ei minulla ole mitään säännöllistä renkaanvaihtoväliä, vaihdan juuri silloin kun haluan tai katson tarpeelliseksi ja minulla on kuivan kelin renkaita, parit märän kelin renkaat, sekä jotain siltä väliltä. Tämä on minun tapani ja se toimii minulla.
Juu enhän minä pahalla :) Kunhan uteliaisuuttani kysyin kun ilmeisen monilla renkailla oot ajanut :)

e: pyöräilyn yksi hienoista puolista on hifistellä myös välineiden kanssa eikä keskittyä pelkästään lenkkiin...

Nana
11.11.2015, 19.58
En minä sitä ajatellutkaan. Itse nautin suunnattomasti siitä, että voin vaihdella mieleni mukaan renkaita ja sitä myöten myös muunnella pyörääni erityyliseksi. Säännöllisen renkaidenvaihtelun etu on, paitsi optimaaliset renkaat joka paikassa, myös se, että renkaiden vaihdosta tulee rutiinia, eikä siihen kulu enää juuri lainkaan aikaa. Itse vaihtelen renkaat telkkaria katsellessa, jopa litkutettavat, ainoastaan litkujen lisäyksen jälkeisen täytön teen muualla varmuuden vuoksi.
Mulla on kaikkein eniten erityylisiä xc renkaita, Thunder Burtista Raraan ja Fast Trakista Race Kingiin. Lisäksi on ns. yleisrenkaita, kuten mm. Nobby Nick, Rokkironi, Ardent Race, Ground Control, sekä parit märän kelin renkaat, Butcher ja HD. Joistakin on sekä kylkisuojattu, että kevytversio, toisista vain 1 versio. Tämä valikoima tulee tulevaisuudessa supistumaan luonnollisesti, kun väkisinkin joitain renkaita tulee enemmän käytettyä niitä tulee ostettua myös lisää.
ja omat tämän hetken lempparimerkit on Spessu ja Schwalbe, sekä Continental race-, ja X-Kingillään tiukasti kaksikon mukana. Näihin olen päätynyt ihan siksi, että niiltä löytyy mukava valikoima kevyitä renkuloita, sekä myös pitävää rengasta ja Spessu lisäksi tosi helpoksi tehdyn bliss2 tlr renkaiden litkutuksen vuoksi.

Pullapoika
11.11.2015, 22.52
Ite en vaihtele renkaita kuten kalsareita, mutta huollan ja rassaan muuten pyöriä koko ajan. Yli puolet rassaamisestani on "turhaa" mutta minä vain pidän siitä. Mutta joo... asiaan! Sain mukavasti lisää luottamusta märkiin puuportaisiin ja sateisille mehtälenkeille kun vaihoin "kikkailu" pyörään bontrager XR1 nakkien tilalle michelinin wildgripit. Kyyti ei ole aivan kuin traktorissa, mutta pitävät uskomattoman hyvin! Eivätkä kulu kuin nuo bontragerit. Ehdottomasti meikän suosikki renkaat vaikka kokemusta ei ole renkaista yhtä paljoa kuin Nanalla luulisi olevan. :)

marco1
12.11.2015, 09.15
Kävin nollaamassa referenssitason ajamalla pienen pätkän liukasta juurakkoa melkein 10v vanhoilla xc-renkailla. Yllättävän liukasta.

Nana
12.11.2015, 18.49
Vaihdoin pakon edessä, pitkin hampain poistetun Nobby Nic lightskinin tilalle mahdollisimman samanlaisen eturenkaan, eli Ground Control 2.3.
En tiedä onko kumpainenkaan varsinainen märän juurakon/kivikon rengas, mutta kyllä tuolla pärjää, aika hyvinkin. Itseasiassa GC käytös edessä minua ei kuumottanut limaisilla juurilla ollenkaan, enemmänkin takana rullaavan Rokkironin, jonka käyttäytymiseen en ole ehtinyt vielä niin perehtyä ja jolla jo nappulan mataluuden vuoksi ei voi olla järin hurja pito ko alustalla. Mutts GC kyllä yllättää edelleen märässä. Minusta siinä on tosi luotettava pito vähän kaikentyyppisillä alustoilla. Märillä kallioillakin ajelin pääosin putkelta runtaten mäkiä ja ainoastaan takarengas silloin tällöin vähän suti liukkaissa paikoissa. Paineita pidän sateella edessä noin 18 PSI ja takana ehkä 20 PSI.

TimoF
12.11.2015, 23.56
hr2 dual compound

Ei toimi märällä eikä miun mielestä kyllä kuivallakaan :rolleyes:

Jäykkiksessä on jotkut vanhat Fat Albertit. Yllättävän pitävät kun paineet laski johonkin puoleentoista bariin, tosin vauhtia jos pitää niin paukkuu vanteet...

TKe_
13.11.2015, 09.36
Ite en vaihtele renkaita kuten kalsareita, mutta huollan ja rassaan muuten pyöriä koko ajan. Yli puolet rassaamisestani on "turhaa" mutta minä vain pidän siitä. Mutta joo... asiaan! Sain mukavasti lisää luottamusta märkiin puuportaisiin ja sateisille mehtälenkeille kun vaihoin "kikkailu" pyörään bontrager XR1 nakkien tilalle michelinin wildgripit. Kyyti ei ole aivan kuin traktorissa, mutta pitävät uskomattoman hyvin! Eivätkä kulu kuin nuo bontragerit. Ehdottomasti meikän suosikki renkaat vaikka kokemusta ei ole renkaista yhtä paljoa kuin Nanalla luulisi olevan. :)

Olen myös ajanut tämän syksyn Michelin Wild Grip'r advanced renkailla ja ne kyllä pitää hyvin märällä. Kumiseos noissa advanced malleissa ainakin on niin pehmeää, etten uskalla niille hirveää kestoa luvata kulumista vastaan.

Nana
13.11.2015, 18.24
Misukan Grip r:t on saaneet ihan hyviä arvosteluja ja on varmasti kokeilemisen arvoset renkaat. Varmaan tulee joskus kevyimpiä Misukoita kokeiltua itsekin.
Oikeastaan syy miksen ole enempää Maxxista kokeillut, enkä Micheliniä vielä lainkaan on yksinkertaisesti ajanpuute. On vaan pakko rajottaa renkaiden määrä johonkin ja silloin tällöin kokeilla jotain uutta jos siltä tuntuu ja renkaille tarvetta on.

Esim Maxxikselta olen kokeillut lyhyesti Minionia ja Ardent Racea, mutta kummallakaan ei ole riittävästi ajeltu, että niiden toiminnasta olisi päässyt paremmin perille, eikä niistä siten voi oikein arvostelujakaan antaa. Varsinkin märällä on helpompi valita rengas/seos, jonka käyttäytyminen on tuttua, kuin kokeilla jotain uutta.

TimoF
13.11.2015, 21.47
Mitäs päätuomari sanoo Chunky Monkeystä? Semmoiset on nyt edessä ja takana Trail Extreme-seoksella, ja oishan se kamalaa jos ne oiskin huonot :eek:

edit: hitsin hitsi, johan ne on lytätty elokuussa :(

elasto
15.11.2015, 18.31
Mä oon ajellu nyt syksyn 27,5x2,3" Minion DHF/DHR2 -kombolla, 3C MaxxTerra -seoksella ja oon ollu ihan tyytyväinen. Hyvä pito märillä juureksilla, märät kivekset ehkä tuon renkulan akilleen kantapää. Märät kalliobaanat on aika pelottavia välillä. Varmaan pitävempiäkin vaihtoehtoja olisi, mutta en kuitenkaan jaksa vaihdella kokoajan renkaita, joten näillä mennään.

leecher
17.11.2015, 15.05
Onko kukaan onnistunut löytämään kotimaisista pyöräliikkeistä Ardenttia koossa 29x2,25? Pitäisi vaihtaa rara pois ja laittaa pitävämpää, mutta myös rullaavaa rengasta alle.

Samuli-1
22.11.2015, 20.59
Höh. Jouduin foorumitietämykseen pettymään tänään pahemman kerran. Edessä DHF 2.5" 3C ja takana HR2 2.3" 3C. 29:nä. Lämpöä oli varmaan nollan nolemmin puolin, koska lätäköt oli sulana, mutta kaikki kura kuitenkin jääty pyörään loppulenkistä kiinni. Hyvin oli pitoa ainaki kallioilla, vaik eikö noiden reunanappuloiden ollu tarkotus muuttua ihan saippuaks alle vitosen lämpötiloissa? Viime viikonloppuna taas ku oli vähä lämpimämpää, jotku kalliot oli ihan oikeesti yhtä liukasta ku jää. I kid you not! Mut siinä ei paljo renkailla tuntunu olevan väliä, oli Bontrageria, Maxxista ja On-Onea alla ja kaikki luisteli.

no-saint
22.11.2015, 21.11
Itseni on yllättänyt tänä syksynä WTB:n Nine Line 2.0 29er. Tulivat ostamieni kiekkojen mukana ja ajattelin vaihtaa pois mutta en sitten jaksanut. Nyt sitten elokuu-nyky hetki alla ja mm: tänään 30cm lunta ja jäätä. Edelleen yksi parhaista renkaista millä olen ajellut. Rengasta tehdään myös 2.2 koossa mutta saatavuudesta en tiedä. Rullaavat loistavasti ja pitoa on tosiaan ollut muhkeasti.
Takana 25v lajin parissa ja muutama kymmenen rengasta alla pyörinyt.

jaston
23.11.2015, 23.07
Onko kukaan onnistunut löytämään kotimaisista pyöräliikkeistä Ardenttia koossa 29x2,25? Pitäisi vaihtaa rara pois ja laittaa pitävämpää, mutta myös rullaavaa rengasta alle.

Tuolta;
http://www.hi5bikes.fi/~YTzWx0000001/?Y999=PIF&Y104=M-TB96734100

jaston
27.11.2015, 00.05
Ja vielä Ardenttia http://www.octane.fi/p/maxxis-ardent-exo-tr-29x2-25-60tpi-taittuva-dual-compound/114718
20% saa tuosta vielä sivustolta löytyvällä koodilla pois...

HarMi
30.11.2015, 01.01
Nyt on ajettu muutama kostea EKP-lenkki täysjäykällä Surly Instigatorilla ja 29" Butcher Grid renkailla. Butcher kulkee hyvin märässä kivikkojuurakossa sekä vinokalliolla ja tuntuu luotettavalta hiukan pahemmissakin paikoissa. Ei lipsu helposti ja jos lipsahtaa niin siihen ehtii useimmiten reagoimaan. Jos 29" Butcheria ja 26" Chunky Monkey Trail Extremeä voi verrata toisiinsa, niin CM:n märkäpito on vielä hiukan parempi ja ilman jousitusta CM on mukavampi käsille.

slow
30.11.2015, 09.57
*OT* Mikäs on HarMin mielikuva Instigatorista kaks'ysinä noin muuten? Jotain oudon kiehtovaa tuossa rungossa on.. *OT*

HarMi
30.11.2015, 17.15
*OT* Mikäs on HarMin mielikuva Instigatorista kaks'ysinä noin muuten? Jotain oudon kiehtovaa tuossa rungossa on.. *OT*Laitan vastauksen Surlyvilleen, niin tämä keskustelu pysyy aiheessaan.

Boot
01.03.2016, 11.57
Ajankohtainen bump!

Syksyllä loistavasti pitäneet Highroller II 3C:t eivät kestäneet pakkasta ja halkeilivat. Nyt tarvitsee alkaa katselemaan sulan kelin kumeja. Onko Schwalben Trailstar seoksesta vastusta keväisille juurakoille?

Iglumies
01.03.2016, 12.22
On, kunhan et koita ajella pakkasella.

Boot
01.03.2016, 12.45
Onko Magic Mary Snakeskin Trailstar seoksella ollut kenelläkään käytössä?

noniinno
01.03.2016, 12.59
On ollut. Pitää kuin tauti, ei rullaa. Ei mulla muuttunut saippuaksi pikkupakkasella, toisin kuin väitetään.

stumpe
01.03.2016, 14.17
Alkaa tämäkin lanka oleen kohtapuoliin aiheellinen. Onko jollain kokemusta contin trailking 2.4 etusena ja mountainkingeistä 2.4 takasena performancena? Onko puregripissä iso ero black chiliin?

Boot
02.03.2016, 09.14
Alkaa tämäkin lanka oleen kohtapuoliin aiheellinen. Onko jollain kokemusta contin trailking 2.4 etusena ja mountainkingeistä 2.4 takasena performancena? Onko puregripissä iso ero black chiliin?

Omat kokemukset Black Chili seoksesta sen verran positiivisia, että laittaisin sitä myös taakse. Jossain vaiheessa ajelin Chilittömällä Mountain King 1:llä ja se oli liukas.

Human Traffic
02.03.2016, 09.40
Onko Magic Mary Snakeskin Trailstar seoksella ollut kenelläkään käytössä?

On. Tää on hyvä rengas. Pitää hyvin märällä ja mielestäni rullaakin ihan ookoo.

Ja tuo chilitön mountainking kannattaa jättää väliin. Märällä kalliolla aivan susi. Ei mitään pitoa. Pelotti ajaa sillä.

stumpe
03.03.2016, 11.58
Ookkei, kiitos kommenteista. Jos hakis paikallisesta butcherit alle..

eagle
03.03.2016, 16.06
Onko tuo spessun fast trak ihan susi märällä? Kokemuksia?

Nana
03.03.2016, 16.41
^
Ei sitä ole tarkoitettu talviolosuhteisiin tai märälle. Olen minä ajellut niillä kesällä sateisinakin päivinä, mutta talven tai syksyn liukkaat kelit on asia erikseen, ei mikään pienikuvioinen rengas ole silloin parhaimmillaan, paitsi nyt tamppautuneessa lumessa.