PDA

Näytä tavallinen näkymä : merinovilla

Sivut : 1 [2]

pohjola
09.05.2017, 17.59
merino villa vaatteita ei pidä pestä muulla kun villan pesuun tarkoitetulla pesu aineella .

rjrm
09.05.2017, 20.11
Ei niitä käytännössä tarvitse pestä millään :)

Puskis
10.05.2017, 21.10
Tuolta tilasin tällä kesälle pitkähikaisen merino paida http://www.vulpine.cc/. Vielä ei oikeen käyttökokemuksia

Vulpine on konkurssissa, joten tilaamisessa on riskinsä. Firma tyri jo aiemminkin jotkut alennusmyynnit, kun iso osa ostajista ei saanut tilattuja kamoja ja rahojen palauttamisessa meni pitkään.

kuovipolku
11.05.2017, 09.09
Propsit siitä että jaksoit olla huomauttamatta että olit kertonut tässä nimenomaisessa ketjussa vain reilut 24 h aikaisemmin:

Sitten oli Vulpine, joka teki hyviä vaatteita, mut meni just konkkaan. Ei ehkä kannata yrittää niiltä tilata enää mitään.

Mikä siinä on että ihmisillä on niin kiire postata ettei ehditä lukea edes muutamaa viimeisintä postausta? Vai onko vika laitteissa/asetuksissa?

JohannesP
13.05.2017, 22.40
Pystyykö _paljon_ kutistunutta merinovillaa pelastamaan? Jostakin syystä 100% merinovillaisesta neuleesta lähti lähemmäks 15cm mittaa enkä ole saanut mitenkään venytettyä lisää mittaa ja hoitoaineessa liottamistakin kokeilin tämän ohjeen perusteella:
http://www.idealista.fi/strictly-style/2013/06/kuinka-pelastaa-pesussa-kutistunut-vaate/

Yllättäen jostakin syystä toi vaan kutistu yhdessä pesussa kertaheitolla, olisko pesukone tehnyt temput. Villalle soveltuva pesuaine ilman huuhteluainetta 20 asteessa villaohjelmalla mennyt tähän saakka ilman ongelmia kaikki villatuotteet.

edit: ja voimaa tullut käytettyä reilusti, mutta ei veny tarpeeksi.

Niin ja ei tämä pyöräilyvaate ole, mutta sentään osittain täsmää topikkiin.

gobbif
14.05.2017, 01.27
Minä en keksinyt itään keinoa kutistuneen One-Onen ajopaidan pelastamiseksi. Paita oli passeli tällaiselle 180+ kokoiselle. Ohje kehotti käsipesuun 30C ja koneen 40C ohjelman jälkeen huopaantunut asu oli liian tiukka 6v lapselleni venyttelyn jälkeen. Se Päätyi lopulta hävitykseen. Tämä oli tosin harkittu riski, eli jos ei kestä pesua koneella joutaakin pois, käsin varovaisesti pesu ei ole mun juttu. Toinen kappale samaista paitaa meinaa tulla ranteista tiukaksi jos hikoilee, mutta siitä selviää vielä venyttelyllä. Käyttö jäänyt aika vähälle, kun peseminen on hankalaa. Onneksi kaikki merinot eivät ole yhtä nirsoja. Alusasuina ja välikerroksina on ollut paljon merinoa ja ne on loistavia. Liian paljon keinokuitua ei kuitenkaan voi olla, tai asuun tulee keinokuidun hajuongelmat.

Fuuga
14.05.2017, 08.33
Täyteen villaan pätee yhäkin vuosikymmeniä vanha viisaus. Jätä pesemättä ja tuuleta usein. Mitä te niitä menette peseskelemään. Mulla on ollut kohta One-Onen musta ajotakki 5 vuotta käytössä eikä haise.

Katila
15.05.2017, 10.18
Kyllä pesen koneen villapesuohjelmassa merinoalusasuja, vaikkakaan en niin usein kuin muita ajokamoja. Itse olen huomannut pahoja kutittavuus- ja lieviä kutistuvuusongelmia jossain halpismerinoissa, liekö Prismasta haettua kamaa ollut vai mitä. Ei niitä oikein kunnolla kuosiotettua saa (tosin minulla kutistumiset olleet niin pieniä, ettei haitaksi, mutta kutittaneet). Pois vaan moinen basa ja Devoldia tilalle. Vähemmän mutta laadukkaampaa.

JohannesP
15.05.2017, 10.40
Mikä tahansa vaate materiaalista riippumatta pääsee ihon kanssa kosketuksiin pitkiä aikoja ja siihen kun lisätään vielä mahdollinen pieni hiki niin ehdottomasti pesen säännöllisesti. Vaikka olisi kuinka vanhojen viisauksien vastainen ja tarpeetonta antibakteriaalisista syistä, mutta ajatus käyttää kuukausi tolkulla ilman pesua vaatetta mihin pääsee kuitenkin kertymään esim. rasvaa ja ihohuokosia. Otan sen riskin ja eipä ole aikasempaa asiallisella pesutavalla ollut vaikutusta muuta kuin positiivisessa mielessä.

Sit kun tuppaa nuo paidat venymään käytössä varsinkin istumisen seurauksena ja pesulla niistä saa taas tyköistuvan. Tämä on olennainen syy miksi olen tykännyt merinovillasta materiaalina, kun pitää paremmin muodon kuin puuvillaiset tai puhumattakaan tekokuidusta. Pesemistäkään ei tarvitse suorittaa tämän takia kovin usein puhumatta hajuhaitoista.

Kalle H
15.05.2017, 15.52
Itse pesen merinokamoja ehkä n. 3 kertaa vähemmän kuin teknisiä kamoja. Pesin monta vuotta noita ihan perus pesuaineilla ja villaohjelmalla, mutta nyt n. 1/2 vuotta sitten vaihdoin villapesuaineeseen. Mitään eroa en ole kyllä noiden kanssa huomannut, mutta ehkä sitä jatkossakin tulee ostettua tuota villapesuainetta. Ainakaan se Pirkan-litku ei ollut mitenkään erityisen kallista ja sitä kuluukin todella vähän, joten eipä tuosta suurta tappiotakaan tule. Ehdottomasti suurin etu noista merinokamoista on arkiliikunnassa sekä pitkillä reissuilla, jolloin ei pääse jatkuvasti pesemään vaatteita. Aluvaatteina Acliman verkkokamat ovat kyllä olleet ehdottomasti parhaita vaatehankintoja mitä olen koskaan tehnyt.

Käytän paljon ihan 100% merino kamaa, mutta myös sekoitteita on käytössä. Noista molemmat toimivat kyllä hyvin. Hikiliikuntaan valitse mielummin sekoitteet ja rauhalliseen seikkailluun/retkeilyyn (ja talveen) sitten 100% merinoa. Jaloissa nuo vaatteet kuluvat nopeammin kuin yläkropassa, joten merinohousuja mulla on aika vähän fillarointikäytössä.

Sen olen huomannut, että etenkin 100% merinovaatteiden kanssa laatu ratkaisee, eli mm. Icebreaker, Aclima... yms tuntuvat kestävän käyttöä huomattavasti pidempään kuin esim. OnOne, North Ourdoor...

JohannesP
15.05.2017, 16.45
Itse olen kaikki tekniset kamppeet pessyt aina yhdenkin käytön jälkeen hikiliikunnassa. Merinoa tuulettanut parvekkeella käyttöjen välissä ja kyllä niit on tullut normaalisti 3-5 kertaa käytettyä ilman pesua.

Itse olen viimeset vuodet ostanut vain Erisanin pesuainetta ihan sen takia et voi kaikki pyykit pestä samalla aineella. Vähän kalliimpaa kuin halvimmat pesuaineet, mutta helppous kun samaa ainetta kaikkeen ja ei sisällä hajusteitä ynm ylimääräistä. Kaikenlisäksi suomalaista.

http://www.erisan.fi/tuote/erisan-pyykinpesuneste/

(http://www.erisan.fi/tuote/erisan-pyykinpesuneste/)

McHaka
18.05.2017, 06.04
Vajaa 5 vuotta sitten vastasin tähän ketjuun. Samat asiat pätevät yhä, mutta ostin vihdoin kokeeksi Juralta "oikeita" pyöräilyyn tarkoitettuja merinopaitoja.

Edelleen on myös samat jo 5 vuotta sitten käytetyt villavaatteet käyttötarkoituksessaan, joten se siitä niiden kestämisestä. Tuhansia kilometrejä on kaikilla takana, iso osa reppua kantaen, ei mitään ongelmaa. Pari pientä reikää olen kaikista paikannut, mutta se ei haittaa menoa, ja vaatteet myös alkavat näyttää katu-uskottavammilta.

Villavaatteiden kestävyys riippuu niiden laadusta. Laadukas tavara on erittäin miellyttävää iholla ja kestää käyttöä hyvin pitkään. Laadukas tavara ei ikinä ole halpaa. Halpa laadukas villavaate on mahdottomuus jo sen takia, että kuidun laadulla on asian kanssa paljon tekemistä, ja eniten maksavat saavat valkattua parhaan raaka-aineen itselleen. Kaikki kallis ei kuitenkaan ole laadukasta.

Keinokuituja ei tarvita kuin housuihin. Villahousujen haaroväli ei kestä jatkuvaa eri suuntiin tapahtuvaa venytystä ja hankausta loputtomiin.

Budjettitietoinen suuntaa Ebayhin etsimään tavallisia merino- ja kashmirneuleita, joita voi aivan hyvin käyttää myös urheilussa. Esim. tässä (http://www.ebay.co.uk/itm/John-Smedley-Mens-V-Neck-M-/332220444791?hash=item4d59e1b077:g:QnoAAOSw7GRZGEK B) (2017-05-18) on erittäin laadukkaaksi tietämäni (minulla on näitä ollut useita, arvosanani on 5/5) neulevalmistajan tuotos, käytettynä nyt £10 - uutena hyllyssä £145. (Voihan tämä toki kusetustakin olla.) Villavaatteen ostaminen käytettynä ei ole minkäänlainen ongelma, sillä siihen ei tartu juuri mikään saasta - ja yleensä nämä neuleet eivät ole edes olleet suoraan ihoa vasten.

Osaa urheiluun käyttämistäni villavaatteista en ole pessyt ikinä (alusvaatteet kylläkin tasaiseen tahtiin), joten todistettu on sekin, että haju ei tartu kovin helposti tuhansienkaan kilometrien matkoilla, reppu selässä ja joskus illan hiet pinnassa aamulla matkaa jatkaen.

f64
20.08.2018, 16.41
Moro,

Vanha ketju mutta kohta taas ajankohtainen. Olen jo pariin otteeseen kysellyt On-Onen merinopaitojen perään, mutta sieltä vastataan että eivät tiedä tuleeko niitä enää tarjolle. Jos tulee niin pitää ostaa sitten riittävästi..

Hakusessa vastaavanlainen, ja mielellään ottaisin vinkkejä vastaan. Etsin siis pitkähihaista paitaa, mielellään kokopitkällä vetoketjulla. Saisi olla ns siviilimalli eli ei tarvitse olla heijastimia eikä pyöräilytaskua takana. Edelliset on tummuneet vuosien saatossa, ja vähän käyneet pieneksikin..

Katselin vanhat omat linkit läpi ja myös tästä ketjusta Torimn mallit ym. Ei ehkä ihan sitä ole löytynyt mitä etsin, joten jos uusia hyviä linkkejä on löytynyt niin please laittakaa tulemaan!

Ohiampuja
20.08.2018, 17.25
Minä ostin pari Norrona paitaa tuolta Treelinestä. Pitää todeta että hyviä ovat myös tällaisen "villa-allergisen" päällä. Kuulemma noissa merinovilloissakin on suuria eroja.

https://www.treeline.fi/wool-zip-neck

marco1
20.08.2018, 18.33
Tuossa muutama ehdokas:
Alpkit.com
Rapha.com
Bike24.de tarjouksesta merkkipaljous ja sitten kotimaasta esim camu.fi

Puskis
20.08.2018, 19.29
On-Onen merinot ovat olleet ilmeisesti mulesoitujen lampaiden villaa, tai eivät ainakaan vastanneet kyselyyn kieltävästi aikanaan.

Raphalla ois alet, joten todennäköisesti koot loppu.

Varustelekan paitakin kai ihan hyvin pyöräilyyn soveltuva:
https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-merinovillapaita-vetoketjulla-musta/35228

kauris
21.08.2018, 08.53
Varustelekan paita(takki) näyttää hyvältä. Tietty L-koko loppu ja uusien tulemisesta ei ole tietoa. Jännästi hihan pituudeksi ilmoittavat saman 70 cm paidan koosta riippumatta. Voishan sitä käydä siis M kokoakin sovittamassa mutta selän/etumuksen pituus saattaa jäädä vajaaksi vaikka hihat olisivatkin tarpeeksi pitkät.

JackOja
21.08.2018, 08.58
Muistakaapa myös joku edes kotimainenkin vaihtoehto!

Jaa ei... no tässä

https://keliclothing.fi/

Fuuga
21.08.2018, 11.39
Juu, sain testata alkuvaiheissaan Kelin paitoja. Suosittelen käyttämään kotimaista.
Muistakaapa myös joku edes kotimainenkin vaihtoehto!

Jaa ei... no tässä

https://keliclothing.fi/

Ei kurjuutta kummempaa

marco1
21.08.2018, 12.16
Muisteluja noista On-Onen paidoista: niissä laatu ja kestävyys vaihteli aivan tolkuttomasti, taisin ostaa kymmenkunta aikoinaan (osa meni joululahjoiksi) ja niistä pieni osa on vieläkin käytössä mutta suurin osa on jo roskissa. Merinon saa kyllä pilattua huonolla hoidolla helposti mutta siitä ei ollut kyse vaan näissä oli ongelmia vaihtelevien kokojen kanssa ja jotain saumoja piti korjailla melkein uutena.

Norronan merino-polyajopaidassa (Skibotn?) on aika paljon pieniä reikiä vuoden epäsäännöllisen käytön jälkeen mutta kyllä tuolla vielä ajelee.

Ai niin, Lekalla on nyt myös musta merinoversio intin poolopaidasta, kai silläkin ajelee. Ei kokemuksia mistään versiosta, olen tarpeeksi vanha siihen ettei sitä alkuperäistäkään ole käyttänyt.

El-Carpaso
21.08.2018, 13.10
Lekan merinovillassa on etuna sekoitekangas, eli abaut 20% nylonia tai polyesteriä. Ei varsinaisesti huononna ominaisuuksia, mutta tuo huomattavasti kestävyyttä lisää. Merinovilla ei lähtökohtaisesti ole kovin kestävä materiaali

kauris
21.08.2018, 14.05
Edellisen sivun Lekassa ymmärsin olevan 100 %.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-merinovillapaita-vetoketjulla-musta/35228

Sinänsä kai hyvä, niin villan hajuton ominaisuus on koko paidan ominaisuus.

pturunen
21.08.2018, 14.13
Mons Royalen lyhythihaista Redwood-ajopaitaa olen käyttänyt kesän. Onpi myös sekoite, merinovillan osuus taitaa olla 83%. Kestää pesemättä useankin lenkin, eikä ole toistaiseksi alkanut nukkaantumaan. Pannuttanut en ole tuo päällä, joten sellaisesta kestävyydestä ei tietoa.

arctic biker
21.08.2018, 17.32
Jonkun suomalaisen halpisfirman 100% merinopaitoja erehdyin pari ostamaan. Ei ne kestänyt, tommonen 20% tai jotain keinokuitua on tää taika. IMO.

pturunen
21.08.2018, 19.35
Merinovillassa ja merinovillassa (tai laadussa merkkien välillä) on eroja. Ortovoxin paita on kohta 10 vuotta ollut aktiivikäytössä, 100% merinovillaa ja yksi pieni reikä omaa sähläämistä.

Poy
22.08.2018, 00.58
Merinovillassa ja merinovillassa (tai laadussa merkkien välillä) on eroja. Ortovoxin paita on kohta 10 vuotta ollut aktiivikäytössä, 100% merinovillaa ja yksi pieni reikä omaa sähläämistä.
Mistä noita saa ostettua?

pturunen
22.08.2018, 13.42
Tuon ostin aikoinani camu.fi, mutta ainakaan nyt ei ollut valikoimissa vastaanaa. Löytyisikö ortovoxin sivuilta tai jostain saksalaisesta nettikaupasta?

kauris
22.08.2018, 17.21
Edellisen sivun Lekassa ymmärsin olevan 100 %.

Sinänsä kai hyvä, niin villan hajuton ominaisuus on koko paidan ominaisuus.

Hain tän äsken. M-koossa hiat ja vartalo-osan pituus riittää näin 185 senttisellekin laiheliinille. Ja istuu sopivan tiukasti vartalosta. Toisaalta on mulla edes jonkin verran hartiaakin, kun olen sovittanut paljon M kokoisia paitoja, jotka puristaa hartioista tai kainalosta. Tässä ei. Takaosan pidennys taas saa paidan helman päättymään suorassa seisoessa reilusti takapuolen päälle. Oikeastaan yli puolenvälin pakaraa. Kumartuessa ei siis selkä paista. Edestä voisi olla sentin pidempi mutta menee se näinkin. Kunhan ei kutistu.
Ei tämä toki kovin halpa 130 euron hinnallaan ole mutta vaikutti laadukkaalta, paksulta, on vuoden takuu ja kotimaista tuotantoa. Villa jostain muualta Euroopasta kuin Suomesta.

callahan
22.08.2018, 18.52
^^ Kun joku tuote ostettu kymmenen vuotta sitten niin tokkopa edes samanmerkkinen on enään yhtä laadukas. Merinovilla tai pumpulivaate mikä tahansa siellä insinöörit sun muut usein laskevat tuotteen hinta/laatusuhteen niin ettei tuote kestä monia vuosia. Toki ehkä poikkeuksia on, jokainen sit mielessään puntaroi kannattaako maksaa siitä kun oma vartalo saattaa muuttua tai jotain muuta...

arctic biker
22.08.2018, 19.00
^^ Kun joku tuote ostettu kymmenen vuotta sitten niin tokkopa edes samanmerkkinen on enään yhtä laadukas. Merinovilla tai pumpulivaate mikä tahansa siellä insinöörit sun muut usein laskevat tuotteen hinta/laatusuhteen niin ettei tuote kestä monia vuosia. Toki ehkä poikkeuksia on, jokainen sit mielessään puntaroi kannattaako maksaa siitä kun oma vartalo saattaa muuttua tai jotain muuta...

Just noin, siksi en vajava 10v sitten ostamieni paitojen hankintapaikkaa viittiny kertoa, silkkaa sutta ja sekundaa olivat. Edelleenkin olen sitä mieltä että ripaus keinokuitua merinon seassa kummasti lisää käyttöikää.

Juha Jokila
22.08.2018, 23.13
Jos kylmille keleille ollaan villakerrastoa hankkimassa niin tää Woolpower (https://woolpower.se/en/) on hyvä. Kotimainen Ruskovilla (https://webshop.ruskovilla.fi/) on sitten 100% villaa ja mielestäni ollut silti varsin kestävää. Villan kanssa aina vähän tuuria miten sattuu kestämään. Yksi alkoi joskus huopumaan melko uutena kun tuli vähän enemmän hikoiltua siinä. Toinen oli villan ja silkin sekoitusta, joka oli älyttämän miellyttävä, mutta pienikin hikiliikunta käperrytti paidan helman kirjaimellisesti ylös kainaloihin.
Smartwoolilta on yksi ohuempi villakerraston paita ja sekin näyttää ohuudesta huolimatta kestävän. Icebrakerista en ole tykännyt, hihat istutettu niin, että panttaa käden nousua jo ajoasennossa, kangas pisteliäämpää kuin muut ja tuntuu jotenkin imevän hikeäkin sisäänsä epätavallisen paljon.

f64
23.08.2018, 14.07
Mahtavaa, onpa paljon hyviä linkkejä! Kiitokset kaikille, pitää alkaa selaamaan nuo läpi.

Mulla on-onesta vain hyviä kokemuksia, itse + sukulaiset varmaan >10 paitaa ostettu ja kaikki vielä käytössä. Omat alkaa olla niin paljon käytettyjä että jotain pitää keksiä tilalle.

Merinoon kun on talvella tottunut niin mitään muuta en haluaisi päälle laittaa. Siis ihan siviilivaatetuksessa, ei pelkästään ajossa.

Fuuga
23.08.2018, 17.36
Paikat mitkä on ongelmallisimpia, jos niitä ei ole tehty hyvin, on paikat joissa villa ja normaali ompelulanka kohtaavat kuten taskujen kiinnitykset. Jos ompelu on tehty liian pienesti, kohdistuu ompelulangan aiheuttama rasite liian pienelle alueelle ja siitä villalanka katkeaa ja ommel purkuu. Noin muuten kyllä 100% villaa olevat paidat kestävät ihan hyvin. Ainakin mulla on kestäneet.

cuppis
24.08.2018, 09.33
Monenlaista merinovillaa on tullut käytettyä halpiksista Ruskovillaan. Ruskovillan naparetkipaita oli hyvä ja kestävä, Icebrakerin t-paita ollut toistaiseksi loistava. Eniten on miellyttänyt Akliman merinopitkähihainen jossa on huppu ja mahatasku jossa on hyvä pitää kylmänarkaa elektroniikkaa lämpöisessä. Hihat ovat pyöräilyyn riittävän pitkät ja niissä on peukaloreiät.
Hestran ohuilla merinovillasormikkailla on todella hyvä laajentaa kulloistenkin hanskojen/sormikkaiden lämpötila-aluetta. Vaikka ovatkin arvokkaat niin ostan epäröimättä uudet nykyisten luovuttaessa.

lastumaki
24.08.2018, 11.16
Onko Svalan merinoista kokemuksia?

f64
04.09.2018, 14.09
Pientä päivitystä aiheeseen: Tilasin Mons Royalen paidan. L-kokoinen, itsellä mittaa 180. Hyvin sopii. Aika ohut, mutta varmasti lämmin. Pitkät hihat, peukalorei'illä ja pitkä takaa, ei varmasti nouse housusta ylös. Tilasin myös Tormin paidan, mutta se ei ole vielä saapunut.
Kyselin vielä On-One:n paidoista, tällainen vastaus tuli:

Ii will pass that on for you all been well we will be ordering more in

Regards
Garry

muutamia kirjoitusvirheitä eikä ihan yksiselitteisesti käy ilmi mitä tuossa sanotaan mutta rivien välistä tulkitsen että sivustolla minun kannattaa talven mittaan vierailla katsomassa onko uusia malleja tarjolla.

Poy
22.09.2018, 10.12
Mulla on-onesta vain hyviä kokemuksia, itse + sukulaiset varmaan >10 paitaa ostettu ja kaikki vielä käytössä. Omat alkaa olla niin paljon käytettyjä että jotain pitää keksiä tilalle.

Olisin ehkä voinut tilata, mutta en löytänyt pitkähihaista merino paitaa. Tuli kuitenkin näitä merino sukkia "Planet X Thicky Merino Socks" laitettua lisää tilaukseen, kun pari vuotta kahdet parit olleet. Hyvät ja halvat (£2.99). Laitoin myös kokeeksi saman hintaiset harmaat on-one merkkiset merinosukat.

Poy
30.09.2018, 12.35
Prismasta tuli ostettu asiakasomistaja päiviltä 100% merinovilla pitkätkalsarit. Eilen jo pääsi testaamaan 5C lenkillä. Laitatteko pitkien merinovilla kalsareiden alla/päälle lyhyet keinokuitu alushousut/bokserit pyöräillessä? Tuntui sen verran hyvin toimivan, että aloin lyhkästen järkevyyttä miettimään.

Puskis
30.09.2018, 13.17
Alle tietty jotain, kun ei niitä merinotykkejä oo järkeä jatkuvasti pestä.

Crimson
30.09.2018, 19.31
Minimanissa (myös verkkokaupassa) on vielä tänään North Outdoor -merinovillakamppeet hyvässä tarjouksessa. Tilasin aluspaidan ja -housut sekä tuubihuivin.

https://www.minimani.fi/catalogsearch/result/?q=North+Outdoor

pturunen
30.09.2018, 21.18
Merinokalsarit kannattaa olla nylon core -sekoitetta. Merino ei ole mitenkään erityisen kulutuskestävä materiaali. 100% merinohousut kuluvat pyöräilyssä puhki nopeasti.

brilleaux
15.06.2020, 08.32
Avataas vanhaa ketjua; Kelin Apila T-paita (https://keliclothing.fi/tuote/merinovillainen-t-paita-apila) ollut työmatkakäytössä jo pitkään, pitäis uutta katsella. Loistava tuote mutta Kelin paitaa (https://keliclothing.fi/tuote/merinovilla-t-paita-pimeys) ei mustana M-kokoisena saa, joten korvaajaa etsitään.
Samantyylistä siis leikkaukseltaan/kokopolitiikaltaan haussa. Työmatkoille ja arkikäyttöön.
Samoin kiinnostaisi vinkit värikkäistä(koska maantie)pitkistä ajopaidoista jotka olis merinoa/merinosekoitetta.

Aamulla laitoin taas kokeeksi "teknisen" keinokuitupaidan työmatkalle ja olipa epämukava kun selkä vähänkin repun alla kostuu.
Itselle merino on kyllä mukavuudeltaan aivan ylivoimainen materiaali.

lysmy
15.06.2020, 10.12
Avataas vanhaa ketjua; Kelin Apila T-paita (https://keliclothing.fi/tuote/merinovillainen-t-paita-apila) ollut työmatkakäytössä jo pitkään, pitäis uutta katsella. Loistava tuote mutta Kelin paitaa (https://keliclothing.fi/tuote/merinovilla-t-paita-pimeys) ei mustana M-kokoisena saa, joten korvaajaa etsitään.
Samantyylistä siis leikkaukseltaan/kokopolitiikaltaan haussa. Työmatkoille ja arkikäyttöön.
Samoin kiinnostaisi vinkit värikkäistä(koska maantie)pitkistä ajopaidoista jotka olis merinoa/merinosekoitetta.

Aamulla laitoin taas kokeeksi "teknisen" keinokuitupaidan työmatkalle ja olipa epämukava kun selkä vähänkin repun alla kostuu.
Itselle merino on kyllä mukavuudeltaan aivan ylivoimainen materiaali.

En nyt osaa sanoa sopiiko leikkaukset yksiin Kelin kanssa mutta norjalaiselta sweet protectinilta löytyy jotain merinoa pyöriäilykäyttöön, itselläni pari pitkähihaista. Kotimaassa ainakin varuste.net myy näitä

https://varuste.net/tuotemerkin_tuotteet?_tuoteryhmaid=9379&_tuotemerkkiid=1687

pedelec
15.06.2020, 10.46
Alusvaatteena löytyy myös tällainen melko tuntemattoman kotimaisen valmistajan pitkähihainen.
https://www.merinovillakauppa.fi/tuotteet.html
Pari vuotta sitten ostin joltain messuilta noita Active-Arcticin merinosilkkisiä paitoja ja olen tykännyt. Materiaali siis 85 % merinovillaa, 15 % silkkiä.

Fuuga
15.06.2020, 11.09
En nyt osaa sanoa sopiiko leikkaukset yksiin Kelin kanssa mutta norjalaiselta sweet protectinilta löytyy jotain merinoa pyöriäilykäyttöön, itselläni pari pitkähihaista. Kotimaassa ainakin varuste.net myy näitä

https://varuste.net/tuotemerkin_tuotteet?_tuoteryhmaid=9379&_tuotemerkkiid=1687Ja sweet protection muistaakseni itsekin myy tuotteitaan.

Ohiampuja
15.06.2020, 11.46
Minulla on ollut T-paidat Norrona ja pitkähihat Aclima. Tykkään molemmista.

https://treeline.fi/collections/aluspaidat/products/lw-t-shirt-classic-m

brilleaux
17.06.2020, 09.51
Tiedoksi että Kelin paitoja näemmä saa myös Partioaitasta (https://www.partioaitta.fi/keli-unisex-merinovilla-t-paita-black-1008369/), musta M-kokoinen löytyi sieltä.

tinke77
17.06.2020, 13.01
Kiitti vinkistä, pitää ottaa keli myös testiin. Aclima on ollu suosikki tähän mennessä, toki myös sweetprotection ja devold todettu hyviksi.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Poy
21.06.2020, 11.37
Tiedoksi että Kelin paitoja näemmä saa myös Partioaitasta (https://www.partioaitta.fi/keli-unisex-merinovilla-t-paita-black-1008369/), musta M-kokoinen löytyi sieltä.
Onko tämä kuinka pitkä vyötäröltä alaspäin?

janik
21.06.2020, 11.49
Budgetsportista ostin bulan merinovillaisen t-paidan. Näin yhden juhannuksen perusteella mukava päällä, eikä ala heti hiki haisee

Puskis
22.06.2020, 12.57
Bulan merinosukat XXL:stä on olleet varmaan huonoimmat merinosukkani. Parin käyttökerran jälkeen kantapäissä reiät.
Line Onet huovuttui pesussa ja tais olla uutenakin jotenkin epämukavat jalassa.
On-One/Planet-X:n sukat hyviä, mut todnäk. rääkättyjen lampaiden villaa, niin en osta enää.
Sukkamestareiden varrettomat ohuet sukat olleet kivat hellesukat, mut kestävyydestä en osaa vielä sanoa.
Teseman villafroteesukat ei oo merinoa, mut mitä väliä, kun ei kutita. Saa kokonaan mustana, jonka vuoksi mun mielestä parempi kuin ruma, mut muuten ok merinoinen liikuntasukka.

brilleaux
22.06.2020, 14.21
Onko tämä kuinka pitkä vyötäröltä alaspäin?

https://keliclothing.fi/tuote/merinovilla-t-paita-pimeys (https://keliclothing.fi/tuote/merinovilla-t-paita-pimeys)

Kevyt kavennus vyötäröllä ja hieman pidempi helma takana tekevät paidan unisex-mitoituksesta sopivan monenlaiselle vartalolle, sekä miehille että naisille.

Käytännössä en tiedä, käytössä ollut vain Apila T-paita (https://keliclothing.fi/tuote/merinovillainen-t-paita-apila), jonka pituus riittää pyöräilyyn hienosti. On ollut kestävä paita, käyttötunteja on alla todella paljon.
Ainoastaan pientä kulumaa kaula-aukossa, ei muuta.

potatocouch
05.08.2020, 17.40
Väärin pukeuduttu,marino alle ja toinen vaate päälle!

Ihoa vasten merinokerrasto vai bibsit?

Puskis
05.08.2020, 18.55
Ihoa vasten merinokerrasto vai bibsit?

Vastaan silläkin uhalla, että tarkoitus oli trollata. Bibsien alle ei kuulu laittaa mitään, muuten tulee hiertymiä. En myöskään käyttäisi merinokerraston alaosaa ikinä muutenkaan alimpana kerroksena, koska idea ei ole pestä sitä jatkuvasti. Enkä laittaisi bibsien päällekään merinokerrastoa, koska sitten pitäisi laittaa vielä housutkin, eikä tuolla yhdistelmällä enää varmaan pysty liikkumaan.

F. Kotlerburg
05.08.2020, 19.52
Vastaan silläkin uhalla, että tarkoitus oli trollata. Bibsien alle ei kuulu laittaa mitään, muuten tulee hiertymiä.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59998-Kommandona-vai-kalsareilla haluatko muuttaa vastaustasi?

Ohiampuja
19.12.2021, 21.19
Merino ja pyöräilypaita. Kuka olikaan se toinen kotimainen merkki Kelin lisäksi joka teki fillaristeille vaatteita? Jos Keli on 100% merinoa, niin tämä toinen pisti tekokuitua sekaan kestävyyden vuoksi.

Mutta mikä se brändi mahtoi olla?

Puskis
19.12.2021, 21.50
Merino ja pyöräilypaita. Kuka olikaan se toinen kotimainen merkki Kelin lisäksi joka teki fillaristeille vaatteita? Jos Keli on 100% merinoa, niin tämä toinen pisti tekokuitua sekaan kestävyyden vuoksi.

En kyl tiiä, että tämmöistä olisi, ellei Mia-Tuote oo joskus tehnyt? Sitten on Trimtex, jota oon ite joskus erehtynyt luulemaan kotimaiseksi.

Ohiampuja
19.12.2021, 22.29
Taisi olla tämä SuperNatural mitä ajoin takaa…

https://supernatural-merino.fi/products/m-gravier-ls-jersey

Puskis
19.12.2021, 22.49
Näköjään sveitsiläinen firma ja tuotteiden valmistusmaata ei kerrota. Herkästi nuokin .fi päätteiset sivut kyl antaa käsityksen, että voisi olla kotimainen merkki.

marco1
19.12.2021, 22.50
Super.Natural ei ole kyllä suomalainen, firma näytti olevan Sveitsissä perustettu ja Pakistanissa vaatteensa tekevä. Ihan laadukkaita tuotteita kuitenkin mitä sattuu olemaan perheellä käytössä.

Merinosta tehtyjä ajopaitoja on kyllä monella merkillä tarjolla.

Ohiampuja
20.12.2021, 06.40
Muistin sitten väärin tuon kotimaisuuden. Tuo merinon prosenttisuhde mietityttää, tuollainen seospaita voisi olla kestävämpi kuin puhdas 100% merinovilla.

JackOja
20.12.2021, 07.49
Mitä sä sillä paidalla teet jos ei meinaa kestää?

stenu
20.12.2021, 08.01
Muistin sitten väärin tuon kotimaisuuden. Tuo merinon prosenttisuhde mietityttää, tuollainen seospaita voisi olla kestävämpi kuin puhdas 100% merinovilla.

Kelin kankaat on kyllä SN:n kankaita laadukkaampia ja kestävämmän oloisia.

Jos tuotantomailla yms. jutuilla on muuten väliä, niin esim. De Marchi tekee paitansa Italiassa italialaisista kankaista. Ei siis tule ainakaan mistään uiguuri-kutomosta.

Ohiampuja
20.12.2021, 09.45
Mitä sä sillä paidalla teet jos ei meinaa kestää?
Jotkut kankaat ei tykkää esim repun olkahihnojen ja vyötäröhihnojen hankauksesta. Ja sitten olisi kätevä jos paidan saisi huoletta pestä normipyykissä, ilman erikoisia säätämisiä.

Eli jotain tuollaista meinasin tehdä.

JackOja
20.12.2021, 09.51
Ja sitten olisi kätevä jos paidan saisi huoletta pestä normipyykissä, ilman erikoisia säätämisiä...

Eikö siinä tapauksessa kannata ostaa joku muovipaita? Säilyyhän merino parempana kun pesee hellästi. Silloin harvoin kun pesee.

Firlefanz
20.12.2021, 10.01
Rohkenen kommentoida ettei pieni nyrkkipyykki silloin tällöin ole tuntunut kovin vaivalloiselta puuhalta. Mutta myönnän että tottumukset ja mieltymykset voivat erota - ja olenhan siinäkin suhteessa kovin antiikkinen että minulle käsitiski on melkeinpä ykkösvaihtoehto.

Muuten voisin suositella helppohoitoisuuden ja kestävyden mukavuuden ja lämpimyyden rinnalle nostavalle esimerkiksi Brynjen meraklon-verkkoalusasuja. Sen päälle tarvittaessa jokin ohut tekninen vaatekappale ja ollaan mielestäni hyvin lähellä täydellisyyttä.

Puskis
20.12.2021, 10.04
Eikö siinä tapauksessa kannata ostaa joku muovipaita? Säilyyhän merino parempana kun pesee hellästi. Silloin harvoin kun pesee.

Mun mielestä sportwool on hyvä kompromissi. Aika monta kertaa voi käyttää ennen kun rupee haisemaan pahalta, eikä mee pesusta oikeen miksikään. 30'c villapesussa nekin kyllä pesen. Täysvillaiset voi kutistua tai venyä, jos ei oo huolellinen.

marco1
20.12.2021, 10.17
Joissain sekoitekankaissa ne merinokuidut lähtee käytön myötä pikkuhiljaa pois ja jäljelle jää vaan ohut polyesterikangas. Ei muuten lämmitä.

stenu
20.12.2021, 10.17
Meillä on pesukoneessa joku sellainen 40 asteen ”sportti”-pesuohjelma, joka on pitempi kuin villapesu mutta lyhyempi kuin normi kirjopyykki. Olen pessyt siinä kaikki lenkkikamat urheilumerinoja myöten aina eikä se ole niiden käyttöikää lyhentänyt. Käytössä on merinoa noin suunnilleen jokaiselta merinopyöräilyvaatebrändiltä, kun en muuta käytä (paitsi firman tiimipaitaa krossikisoissa). Vamistajat on melko varovaisia pesusuositustensa kanssa. Joku yksittäinen 100% merinoa oleva aluspaita on joskus kutistunut, muistaaksen Cafe De Cycliste. Esim. Isadoren ja Raphan 100% merinoa olevat aluspaidatkaan ei ole menneet miksikään.

Fuuga
20.12.2021, 11.25

Ruskovillahan tekee sekä merinovilla-, villa- ja silkkivillavaatteita. Erityisen urheilullisia ne eivät ole mutteivat huonojakaan.

--
Murphy elää!

Benny
20.12.2021, 12.17

Oman kokemuksen mukaan 100% merinopaidat venyy/kuluu nopeammin, kuin sekoitteet. Nyt on aluspaitana ollut pari vuotta käytössä 80/20 sekoite joka edelleen hyvässä iskussa. En ole tosin kovin pedantti pesujen suhteen, paidat pyörii pesukoneessa muun treenivaatteen seassa jollain yleisohjelmalla.

Tälläiset on pitkänä ja lyhyenä nyt käytössä ja ovat kestäneet.

https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-tst-l1-pitkahihainen-aluspaita-merinovillaa/55307

JohannesP
20.12.2021, 12.26
Minkä valmistajan merinovilla (voi olla myös sekoite) lyhythihasessa ajopaidassa olisi taskut mitkä ei pussita ja veny ainakaan kovin pahasti jos minipumpun lisäksi muutakin taskussa? Monessa ei-merinovillaisessakin ajopaidassa sama ongelma, kun jotkut paitamallit taas todella ryhdittäitä. Ongelma tavaroiden heiluminen.

Isadorelta tätä jo kysyinkin chatissä ja sain vastauksen ettei heidän merino-paidassa ole vahvikkeita, kun taas ei-merinopaidassa on. Raphan merinosekoite classic paidat näyttää lupaavimmilta jonkinlaisilla vahviketikkauksilla, mutta merkkinä ei lähimpänä sydäntä. Ei kuitenkaan poissuljettu jos noi toimii.

Fuuga
20.12.2021, 13.53
Minkä valmistajan merinovilla (voi olla myös sekoite) lyhythihasessa ajopaidassa olisi taskut mitkä ei pussita ja veny ainakaan kovin pahasti jos minipumpun lisäksi muutakin taskussa? Monessa ei-merinovillaisessakin ajopaidassa sama ongelma, kun jotkut paitamallit taas todella ryhdittäitä. Ongelma tavaroiden heiluminen.

Tällainen (https://www.etsy.com/listing/726318618/holdsworth-team-merino-wool-cycling) on ainakin meikäläisen käytössä kestänyt venymättä viimeiset ~7 vuotta. Aika paksua merinoa, mutta käytän myös kesällä ja taskuissa on ollut paljonkin tavaraa.

Ohiampuja
20.12.2021, 15.21
Onhan merinossa monia hienoja ominaisuuksia, mutta on siinäkin omat heikkoutensa. Ja siksi funtsailin että jos joku sekote-juttu olisi paras yhdistelmä.

Nyt on ollut Norrona aluspaitoja joissa 89% merinoa ja 11% polyamidia. Ja ne on olleet kyllä hyviä. (Ja varoen että harvasti olen niitä pessyt)

Tuossa Kelissä kotimaisuus viehättää kovasti, että ehkä minä Sora paidan itselleni joululahjaksi hommaan. :)

Jami2003
20.12.2021, 19.33
Jos voi elää sen kanssa että ei ole pyöräily optimoituja taskuja niin Varustelekan Särmä merinovilla vaatteet ovat erittäin hyviä. Toki ehkä eniten sinne gravel rintamalle, maantiellä ei tarpeeksi katu-uskottava.

fob
20.12.2021, 21.54
Jos voi elää sen kanssa että ei ole pyöräily optimoituja taskuja niin Varustelekan Särmä merinovilla vaatteet ovat erittäin hyviä. Toki ehkä eniten sinne gravel rintamalle, maantiellä ei tarpeeksi katu-uskottava.

+1
Käytössä ohut aluspaita, vaarinpaita ja särmähuppari. Toimii pyöräillessä, kävellessä ja hiihtäessä.

nakamura10
21.12.2021, 23.04
Merino on varmaan paras matsku myös kommandopäähineessä, XXLssä tais olla nyt parikymppii tarjouksessa.

JohannesP
21.12.2021, 23.51
Särmän merinot on kestäviä ja kohtalaisen hyvin suunniteltuja, mutta ainakin t-paita menee itselläni lähes kidutuksen puolelle kutinan suhteen. Muissa saman prosentin paidoissa ei ole tälläistä ominaisuutta ollut. En kuitenkaan ammu kokeilematta alas muita Särmän merinopaitoja.

Lähti sit tilaukseen kesää varten Raphalta classic jersey 67 €. Eipä noissa ole kuin 36% villaa, mutta saapa testata miten toimii merinovillasen aluspaidan kanssa.

Toi Kelin pitkähihainen paita on muuten ihan fiksun oloinen ja värien puolesta onnistunut omaan silmään. Ei vaan ole tällä hetkellä tarvetta. Lyhythihainen vaatisi sit ihan kauttaaltaan päivitystä ulkonäöllisesti ja ensimmäisenä sininen + punainen väriyhdistelmä pois.

JackOja
22.12.2021, 08.52
Toi Kelin pitkähihainen paita on muuten ihan fiksun oloinen ja värien puolesta onnistunut omaan silmään. Ei vaan ole tällä hetkellä tarvetta. Lyhythihainen vaatisi sit ihan kauttaaltaan päivitystä ulkonäöllisesti ja ensimmäisenä sininen + punainen väriyhdistelmä pois.

Häh? Väriyhdistelmä on erinomainen. Luonnossa vielä hienompi kuin kuvissa. Eikä ole sininen ja punainen vaan pikemminkin petroli ja joku... "oranssihtava". Kelin ajopaitojen taskun design ei ole ihan täysillä omaan mieleen eikä niissä voi kovin painavaa tavaraa kuljettaa kun alkaa lörpsöttää. Muuten ovat vallan ihania Peippo ja Sora. Mutta tankolaukku tai "kanisteri" on tarpeen mukaan kuljettimena ja taskut tyhjinä.

Raphalla ainakin Brevet-paidassa on tiukat ja ryhdikkäät taskut ja materiaalisuhde merino/muovi sopiva.

Merinovillasta sanotaan, että "mukavan viileä" kesähelteellä tjsp., mutta itse en ole tuollaista havainnut vaan aika lämmintä piisaa.

arctic biker
22.12.2021, 08.53
Teseman sukkia voisin kehua. Soitin heille äsken ja firma on ok.

JohannesP
22.12.2021, 09.43
Häh? Väriyhdistelmä on erinomainen. Luonnossa vielä hienompi kuin kuvissa. Eikä ole sininen ja punainen vaan pikemminkin petroli ja joku... "oranssihtava".
Ainakin peippo kuvaa hyvin paidan väritystä. Oonkin tälläinen tylsä ja valitsen mielummin yhden tehostevärin ja sen seuraksi hillityn sävyn.

Merinovillasta sanotaan, että "mukavan viileä" kesähelteellä tjsp., mutta itse en ole tuollaista havainnut vaan aika lämmintä piisaa.
Kuulostaa just siltä mitä hakusessa jos perinteinen Suomen kesä tulossa. Kesähelteellä sit ohuempaa paitaa päälle.

Firlefanz
22.12.2021, 10.00
Teseman sukkia voisin kehua. Soitin heille äsken ja firma on ok.

Oliko herännyt epäilys siitä ettei olisi? Jos, niin mistä?

Mutta voisin tosiaan liittyä kehuihin: niin sportsukkiin (https://www.kauppa.tesema.fi/tuote/21365095) (70%) kuin liikuntasukkiin (https://www.kauppa.tesema.fi/tuote/19884080) (60%) olen ollut tyytyväinen.

JackOja
22.12.2021, 10.01
Oliko herännyt epäilys siitä ettei olisi? Jos, niin mistä?

Ja tuolla puhelullako se varmistui? Mistä keskusteltiin?

arctic biker
22.12.2021, 12.31
Ihan hyvän joulun toivotus.

Ohiampuja
22.12.2021, 15.46
Särmän merinot on kestäviä ja kohtalaisen hyvin suunniteltuja, mutta ainakin t-paita menee itselläni lähes kidutuksen puolelle kutinan suhteen...
Itse olen kanssa tosi herkkä tuohon kutinaan. Mutta Aclima ja Norrona on mulle OK. Joku sanoi että syy voi olla se villan lanoliini tai sitten langan paksuus. Aclima taitaa oikein mainostaa jollain 17 micronin langalla.

MRe
22.12.2021, 16.19
Acliman verkkopaita on 100% jees. Kuin myös ne verkkokalsarit.

tchegge_
22.12.2021, 16.27
+1
Käytössä ohut aluspaita, vaarinpaita ja särmähuppari. Toimii pyöräillessä, kävellessä ja hiihtäessä.Jouduin joskus pesemään vaarinpaidan ja sen leikkaus muuttui kaikesta venyttelystä huolimatta ihan jollekin toiselle nisäkkäälle sopivaksi.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Jami2003
22.12.2021, 17.00
Särmän merinot on kestäviä ja kohtalaisen hyvin suunniteltuja, mutta ainakin t-paita menee itselläni lähes kidutuksen puolelle kutinan suhteen. Muissa saman prosentin paidoissa ei ole tälläistä ominaisuutta ollut. En kuitenkaan ammu kokeilematta alas muita Särmän merinopaitoja.

Joo muut paidat ovat pehmeämpiä. Tuo t-paidan neule on jotenkin ”kovempaa”. Sellainen ominaisuus siinä kuitenkin on että kun on käyttänyt t-paitaa hetken ja varsinkin pessyt niin ei ainakaan mulla enää kutise. Ehkä kannattaisi heti uutena pestä pariin kertaan vastoin ohjeita.

Ohiampuja
22.12.2021, 17.55
Olisko liikaa sitä lanoliinia, se lähtee pois tai ainakin vähenee pesussa.

Fuuga
25.12.2021, 12.07
Olisko liikaa sitä lanoliinia, se lähtee pois tai ainakin vähenee pesussa.

Se lanoliini on kuitenkin tärkeä osa merinolankaa eikä sitä kannata pestä pois.

--
Murphy elää!

Ohiampuja
25.12.2021, 13.23
Totta juu. Mutta kuulemma liika määrä lanoliinia voi kutittaa.

Fuuga
25.12.2021, 17.32
Totta juu. Mutta kuulemma liika määrä lanoliinia voi kutittaa.

Juu kyllä, jotkut saavat siitä allergisen reaktion kaltaisia ihoärsytyksiä.

--
Murphy elää!

Ohiampuja
26.12.2021, 09.00
Mutta minäpä vihdoin löysin itselleni villapaidan, jota on mukava pitää päällä. Ei kutita yhtään, mikä on todella harvinaista.

https://www.partioaitta.fi/sherpa-villapusero-miehet-dumji-sweater-rathee-blue-1006314/?sku=192871576293

Jami2003
26.12.2021, 17.25
Mulla on tälläkin hetkellä kaikki ihoa vasten merinovillaa ja kun suosii ohuita alusneuleita ei ne ole koskaan kutittanaat.

Ohiampuja
26.12.2021, 18.15
Joitakin eri vaatemerkkejä kun olen testannut, niin iho on kuin olisi nokkosilla ruoskittu. Reaktio on aika voimakas, ja kuten myös se kutina.

TERU
27.12.2021, 06.55
Entäs pesuaine, entäs huuhtelukerrat pesussa?

Ohiampuja
27.12.2021, 09.32
Yksi retkeilyliikkeen myyjä/omistaja jutteli että hänkin on allerginen villalle. Ja hänen kokemuksen mukaan jo 5 minsan sovitus kaupassa kertoo, onko tuote OK vai ei. Ja olen taipuvainen samalle kannalle.

M A
28.11.2023, 13.03
Mikäs olisi paras sekoitussuhde perus (maasto)pyöräily ja retkeilykäyttöön? Retkeillessäkin voi tulla hiki mutta ei samalla tavalla kuin pyöräillessä. Craftin sekoitekerrastoa katselin jo sillä silmällä alennusmyynnistä, mutta hylkäsin kun villaa oli alle puolet. Toimiiko 100% merino lenkkikäytössä ja kestääkö se? Erityisesti housuissa persaus mietityttää. vaippahousut jalassa poljen lenkkejä lähes poikkeuksetta. Vaimolla on north outdoorin bambu-merinokerrasto joka toimii hänellä hyvin. Mutta hän ei haise eikä hikoile, itse olen toista äärilaitaa :D

marco1
28.11.2023, 13.31
100% merinolla on hyvin rajallinen kestävyys hankauksessa. Toisaalta minulla mm. sekoitepaita joissa on enää se keinokuituinen rakenne jäljellä ilman merinoa, n 15v vanha mutta ”ehjä”.
Toisaalta muinaiset Raphan merino-linerpöksyt on vielä ihan iskussa ja sekoitusta nekin ovat. Paitsi ne linerit on ratkottu pois.

Retkeilyssä voi ainakin minulle tulla kovempi hiki kuin pyöräillessä, selästä paidat kastuu niin paljon että vaan verkkomerino toimii.

Carolus
28.11.2023, 14.49
Suosittelen tutustumaan Acliman valikoimaan https://www.aclima.com/ Sieltä löytyy monta eri paksuista kerrastoa alkaen verkkovermeistä. Omasta kaapista löytyy monta lightwool sarjan t-paitaa joita olen käyttänyt sekä ulkoillessa että arkena aluspaitana. Hyvin ovat kestäneet käyttöä. Jos käy kuumana ja hikoilee paljon varmaan paras ihoa vastaan on verkkopaita ja sen päällä tarvittaessa välikerros. Myös puoliverkkopaita kuten https://www.aclima.com/en/coll/lightwool/lightwool/lightwool-140-sports-t-shirt-m-s-jet-black-l-107236-p0000014149 saattaisi olla toimiva ja hieman salonkikelpoisempi. Esim varuste.net myy Aclimaa.

Bndit
30.11.2023, 08.48
Toi Acliman verkkopaita on hämmentävän hyvä, sen lisäksi että on seksikäs :D