PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ilmastonmuutoskeskustelua, irrotettu lähettiaiheesta

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9

Jami2003
24.09.2019, 21.07
Kun julkisuuden valokeilassa tyttö raivosta ääni väristen raivoaa koko maailmalle, niin voisin pitää ihmeenä, jos hänestä ei keskusteltaisi. Olisi huomattavasti surullisempaa, jos häneen kohdistuneesta hyväksikäytöstä ja hänen epävakaasta käytöksestään ei puhuttaisi. Tämä tyttö tarvitsisi apua ja rakkautta, sen sijaan, että hänen toimiaan tuetaan kritiikittömästi.Höpö höpö. Takana on markkinavoimat ja kuten tossa yllä todetaan Gretan elämä tulee olemaan varmasti yltäkylläisempi kuin meidän kummankaan tai kenenkään tällä foorumilla. Well done. Toki myös hieman isommalla hiilidioksidi-jalanjäljellä varustettu mutta hei, hyvän asian puolesta.

Ei kannata antaa viedä markkinoinnin fokusta pois itse asiasta. Greta on Trumpin vastakohta mutta molemmilla on ainakin yksi sama asia. Se että niidenkin äänet jotka inhoaa heitä ja sitä julistavat sataa itse asiassa heidän laariin ;)

Jami2003
24.09.2019, 21.11
^Teikäläinen on hyvä esimerkki, miten jutun pitäisi mennä: oikeita tekoja. Näitä "kuulun movementtiin, koska peukutin Facebookissa"-tyyppejä, jotka ovat mukana vain sillä, yleensä virtuaalisella, panoksella, mikä nyt tuntuu mukavalta ja mistä saa kovispinnoja jossain piireissä, on ihan tarpeeksi. Jos jokainen tekisi itse jotain sen sijaan että julistaisi tai osottaisi kuinka on oikeassa, ehkä muutos tulisi?Jeps palataan asiaan kun yk:n ilmastokokous järjestetään etänä [emoji12]

Ps aina voi perustella että on pakko matkustaa paikanpäälle mutta haluaisin todella nähdä kokousjärjestelyt. Majoitus ja ruokalistat. Oliko yhteismajoitusta, bussikuljetusta kokouspaikalle ja vain kasvisruokaa. Empä oikein usko...

Smo
24.09.2019, 21.15
Minkälaisiin energiatekoihin yksityinen kansalainen SMO on ryhtynyt esim. mökillään. Onko kiinteistön energia-arvot ja -ratkaisut kestävällä tasolla? Ettei homma menisi omien asioiden tekemättömäksi jäämiseen odotellessa muiden tekemistä.

Energia-arvot ei varmaan pikkuriikkisessä mökissä ole kummoiset mutta ei kulutuskaan .. muutamalla kilowatilla ja puukalikalla lämmittää talvella + sauna ehkä 10-20 kertaa vuodessa. Atk vie 20-40W ja äänentoisto muutaman watin siihen päälle. Muutaman watin ledituikkua joutuu pimeällä pitämään sisällä. Polttopuut kaatui sähkösahalla, nykyisin kauempaa tontilta myös bensasahalla. Pari hehtaaria nopeasti kasvavaa metsää , paljon isoja ja paksuja koivuja ja nopeasti kasvavia pieniä havupuita sekä jonkun verran paksuja sellaisia, luultavasti imaisee kulutuksen. Isoja ahvenia ja haukia tulee järvestä ja pieni kasvimaa. Maltillisesti grillailua usein mutta lihan syönti kuitenkin määrällisesti aika pientä. 90 km Siirtymä tuonne usein ohi ajavan sukulaisen kyydissä ja fillaribussilla takaisin. Tuolla tulee käytyä harvemmin ja kun menee niin viikko - pari kuukautta siellä kerrallaan. Eli ei tyypillistä viikonloppusukkulointia. Ostokset kyläkaupasta tai lähikaupungeista fillarilla + iso ruokavarasto mitä on tonne autolla tullut kuskattua. N. kerran - pari vuodessa tulee käytyä autolla kun on auto käytössä, tuon parin sadan kilsan (10l dieseliä) pätkän päästöt tulee säästettyä viikossa (kun sattuu projektia olemaan) kun ei tule harrastettua työmatka-autoilua. Joskus tulevaisuudessa voisi olla joku hassu sähkökulkine ja paneelit mökin katolla.

Mutta tämähän ei sinänsä liittynyt siihen että maailmaa pystyisi pyörittämään nykyväestöllä hiilivapaasti.

Smo
24.09.2019, 21.19
*Kummallisen hiljaa täällä ollaan tästä internetin käytön kuluttavuudesta.... niin, missä sitä sitten maailmaa parantaisi, kun ei voisi peukuttaa ja twiitata?

Jos sun kone kuluttaa vähän sähköä ja lataat netistä tekstiä ja jonkun kuvan sisältämiä sivuja taitaa olla aika marginaalista kulutus. Google-haku taitaa kuluttaa sit jo enempi. Tällainenkin oli, päässyt unohtumaan .. ekologinen hakukone?

https://www.ecosia.org/

Kuhan
24.09.2019, 21.48
Jos saarnamiehenä toimii, niin esimerkkilä pitäisi antaa. Tuuli-ja aurinkovoimaa, maalämpöä, K-arvot mökistä kohdalleen. Netti pois ja itsekasvatetuilla kasviksilla elämään. Lihaa vain itse metsästetyistä ja työstetyistä eläimistä ja kaloista. Ja kaikki selittelyt veks! Jokaisen pitää kantaa oma kortensa kekoon parempaan maailmaan tai sitten pitää suu supussa eli turpa kiinni. Jos ei ole "ei mun henk.koht. tarvitse mitään tehdä, muiden tehtävä homma" -henkinen ihminen.

marmar
24.09.2019, 22.39
Jos saarnamiehenä toimii, niin esimerkkilä pitäisi antaa. Tuuli-ja aurinkovoimaa, maalämpöä, K-arvot mökistä kohdalleen. Netti pois ja itsekasvatetuilla kasviksilla elämään.

Vaikka en toimikaan sarnamiehenä vaan ehkä pikemminkin skeptikkona, niin itse kasvatetut vihannekset ja potut on pääruokana, kuten myös oman pihan omenat. Luumu ja Marja-aika meni jo. Naapureiden pihoilta on käyty siivoamassa pudokkaita joista tehty talveksi tuoremehua kotona puristaen, hyvinä vuosina kerätty satoja kiloja muuten mätänemään päätyviä omppuja. . Yli 50% tästä kaupunkitontista on ns. Ruoantuotantokäytössä. Toki mukana itsekkyytäkin, syksyisin aina maukkaita omppoja käden ulottuvilla. 3 eri lajiketta, joiden avulla satokausi mahdollisimman pitkä. Samoin jos tulee kesällä välipalan tarve voi pistää vaikka tuoreen tomaatin ja muutaman salaattinlehden poskeen.

Talveksi olisi ajatus pistää nyt ekaa kertaa sisälle vihannesstarha. Kasvien vaatima ledivalaistus menee hyöty lämmöksi kämppään.

Vaikka talo on 60 luvulta, niin se on öljykriisin jälkimainingeissa lisäeristetty ja energiatehokkas.

Vaikka en CO2 vouhotusta allekirjoitakkaan, niin en halua tuhlata luonnonvaroja. Lopputulos on hyvin pitkälle sama, CO2 päästöt laskee siinä samalla, vaikka päääfokus on luonnonvarojen säästeliäässä käytössä ja ennekaikkea uusiutuvien käytössä, ei CO2 päästöjen minimoinnissa.

Smo
24.09.2019, 22.46
Jos saarnamiehenä toimii, niin esimerkkilä pitäisi antaa. Tuuli-ja aurinkovoimaa, maalämpöä, K-arvot mökistä kohdalleen. Netti pois ja itsekasvatetuilla kasviksilla elämään. Lihaa vain itse metsästetyistä ja työstetyistä eläimistä ja kaloista. Ja kaikki selittelyt veks! Jokaisen pitää kantaa oma kortensa kekoon parempaan maailmaan tai sitten pitää suu supussa eli turpa kiinni. Jos ei ole "ei mun henk.koht. tarvitse mitään tehdä, muiden tehtävä homma" -henkinen ihminen.

Jos saarnamiehenä toimisi, potentiaalisesti oikein puhumalla voisi vaikuttaa ison joukon käytökseen muuttamalla sitä oikeaan suuntaan. Samoin denialistiläpällä on voinut saada paljon haitallisempaa käytöstä aikaiseksi ihmisten keskuudessa, nykyään onneksi alkaa jengi olemaan valveutuneempaa.

En kyllä ole nähnyt yhtäkään ilmastosaarnaajaa tällä foorumilla.

marmar
25.09.2019, 04.49
Jos saarnamiehenä toimisi, potentiaalisesti oikein puhumalla voisi vaikuttaa ison joukon käytökseen muuttamalla sitä oikeaan suuntaan. Samoin denialistiläpällä on voinut saada paljon haitallisempaa käytöstä aikaiseksi ihmisten keskuudessa, nykyään onneksi alkaa jengi olemaan valveutuneempaa.

En kyllä ole nähnyt yhtäkään ilmastosaarnaajaa tällä foorumilla.

Saarnamies voi saada myös suuren yleisön väsyksiin ja täysin välinpitämättömäksi yhtään mistään.

Tämä ilmiö näkyy mielestäni tällä hetkellä hyvinkin vahvasti.
Saarnamiehistä Taalas taitaa olla niitä harvoja, joka tajuaa asian yrittää sutsia keskustelua, joka on lähtenyt täysin lapasesta.

tommi2
25.09.2019, 06.38
Jos sun kone kuluttaa vähän sähköä ja lataat netistä tekstiä ja jonkun kuvan sisältämiä sivuja taitaa olla aika marginaalista kulutus. Google-haku taitaa kuluttaa sit jo enempi. Tällainenkin oli, päässyt unohtumaan .. ekologinen hakukone?

https://www.ecosia.org/

Säkö et katso videoita ikinä tai striimaa mitään? Siinä linkkaamassani artikkelissa "Suuri osa kulutuksesta ei näy katselijan sähkölaskussa, vaan sen käyttävät eri puolille maailmaa sijoitellut palvelimet ja jättimäiset konesalit, jotka tarvitsevat jatkuvaa jäähdyttämistä. Tästä syystä kuluttajan on myös vaikea arvioida katselusta syntyviä päästöjä.".

Jossei osta kierrätyslaitteita, myös netin selaamiseen tarvittava elektroniikka kuluttaa luontoa, käytti sitä tai ei, samoin rakennetut tietoliikenneyhteydet. Aika moni vaihtaa puhelinta muutaman vuoden välein, tietokonetta myös. Mä itse arvioisin omasta kuormituksesta isoimman osan tulevan juurikin netin käytöstä. Minkäs teet, maailma kaipaa näitä mun jorinoita tälläkin foorumilla :D. Eli ei jeesustelua, yllätti vaan itseni ja en oikein "voi" (lue: halua) luopuakaan.

Suuri mediakohu, mutta ei saatu oikein mitään aikaan https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suuret-lupaukset-jaivat-toteutumatta-yk-n-ilmastokokouksessa-ymparistojarjestot-raivoissaan-mahtimaiden-toiminnasta/7561670#gs.5yqwlo

Laroute
25.09.2019, 07.10
^ Juu, seuraava ympäristöaskel tulee varmaankin liittymään internetin käyttöön. Ilmastoverukkeella pyritään suitsimaan netin käyttöä ja lopullinen tavoite on vain "virallisten" tietodusvälineiden hallittu tiedon jakaminen, jotta kansa ei pääse ajattelemaan omilla aivoillaan. Kaupungin talon oveen naulataan tiedotteita, joissa ihastellaan positiivista ympäristökehitystä. Sieltä saa tiedonjanoiset käydä lukemassa maailman menosta.

YocceT
25.09.2019, 07.38
No netin sisällöstä enemmän kuin 99,99% on niin joutavaa shittiä, että joutaisi kieltääkin. Jonkun tubettajan älämölön kuunteleminen ei tuo mitään lisäarvoa, ei myöskään naamakirjan peukutusten tarkistaminen tai kissavideoiden striimaaminen. Mutta kaikki nuo kuluttavat valtavia määriä sähköä, joka tuotetaan jollain fossiilisella polttoaineella.

Kuhan
25.09.2019, 07.56
Vaikka en toimikaan sarnamiehenä vaan ehkä pikemminkin skeptikkona, niin itse kasvatetut vihannekset ja potut on pääruokana, kuten myös oman pihan omenat. Luumu ja Marja-aika meni jo. Naapureiden pihoilta on käyty siivoamassa pudokkaita joista tehty talveksi tuoremehua kotona puristaen, hyvinä vuosina kerätty satoja kiloja muuten mätänemään päätyviä omppuja. . Yli 50% tästä kaupunkitontista on ns. Ruoantuotantokäytössä. Toki mukana itsekkyytäkin, syksyisin aina maukkaita omppoja käden ulottuvilla. 3 eri lajiketta, joiden avulla satokausi mahdollisimman pitkä. Samoin jos tulee kesällä välipalan tarve voi pistää vaikka tuoreen tomaatin ja muutaman salaattinlehden poskeen.

Talveksi olisi ajatus pistää nyt ekaa kertaa sisälle vihannesstarha. Kasvien vaatima ledivalaistus menee hyöty lämmöksi kämppään.

Vaikka talo on 60 luvulta, niin se on öljykriisin jälkimainingeissa lisäeristetty ja energiatehokkas.

Vaikka en CO2 vouhotusta allekirjoitakkaan, niin en halua tuhlata luonnonvaroja. Lopputulos on hyvin pitkälle sama, CO2 päästöt laskee siinä samalla, vaikka päääfokus on luonnonvarojen säästeliäässä käytössä ja ennekaikkea uusiutuvien käytössä, ei CO2 päästöjen minimoinnissa.
Enpä sinuun kohdentanutkaan kritiikkiä. Jos kaikki toimisivat, kuten teidän perhe toimii, olisi tehty vähintään riittävä oma osa ilmastotalkoihin. Et myöskään ole saarnannut vaan tuonut asiallisia näkemyksiä keskusteluun. Toisin kuin nimimerkki SMO, jolta tulee koko ajan kritiikitöntä, asenteellista tuubaa tuutin täydeltä. Siksi kyseenalaistin moisen potaskan, kun levittäjä ei tee mitään itse.

tommi2
25.09.2019, 07.57
Mä veikkaan että netti on se, mihin ihmiset vetävät rajan. Menköön maailma, Facebookista en luovu - henkeen. Hauskaa on se, että tosta ei oikein uskalleta puhua, se on epämiellyttävää, ei sovi monen juttuihin.

Smo
25.09.2019, 08.21
Mä veikkaan että netti on se, mihin ihmiset vetävät rajan. Menköön maailma, Facebookista en luovu - henkeen. Hauskaa on se, että tosta ei oikein uskalleta puhua, se on epämiellyttävää, ei sovi monen juttuihin.

Ne YLE:n netinkäytöän sähkönkulutusjututhan todettiin vanhentuneeksi ja olevan moninkertaisesti yläkanttiin. Tuo ongelma muutenkin ratkeaa itsestään sähkön tuotannon muuttuessa puhtammaksi. Sen sijaan fossiilien polttaminen ei puhdistu.

Tullut kyllä Areenasta ladattua sisältöä eikä tiedostettua koko asiaa ollenkaan kunnes näin yhden teoksen joka käsitteli aihetta.

Smo
25.09.2019, 08.24
*Toisin kuin nimimerkki SMO, jolta tulee koko ajan kritiikitöntä, asenteellista tuubaa tuutin täydeltä. Siksi kyseenalaistin moisen potaskan, kun levittäjä ei tee mitään itse.

Tieteelliset artikkelit ja arvostettujen lehtien ilmastouutiset potaskaa? Ok.

Mun hiilijalanjälki on nykyisin murto-osa keskiverto Suomalaisesta. Mites sun? Eikä mun omalla hiilijalanjäljellä sinänsä pitäisi olla mitään tekemistä ilmastokeskustelun kanssa jossa pitäisi puhua ilmastoon liittyvistä asioista eikä nimimerkin Smo hiilijalanjäljestä suomalaisella fillariharrastajien foorumilla.

En ole tainnut vaatia ketään vähentämään omia pöäästöjään jos et ole huomannut ..

tommi2
25.09.2019, 08.35
Ne YLE:n netinkäytöän sähkönkulutusjututhan todettiin vanhentuneeksi ja olevan moninkertaisesti yläkanttiin. Tuo ongelma muutenkin ratkeaa itsestään sähkön tuotannon muuttuessa puhtammaksi. Sen sijaan fossiilien polttaminen ei puhdistu, se täytyy lopettaa.

Missä toi noin on todettu? Meinaatko sitä itse artikkelissa olevaa korjausta, "Todennäköisesti käytetty laskelma tuotti todellista suuremman arvion päästöistä."? Jos toi ei olekaan vielä kovempi kun lentoliikenteellä, niin kova se on. Siis mä en allekirjoita näitä sua vastaan olevia hyökkäyksiä täällä, ihan hyvä tyyppi olet, mutta tämä ongelman ratkeaminen sähkön tuotannon muuttumisessa puhtaammaksi on tosi ruusuisten lasien läpi katsottu... tulevaisuudessa siis sähkökaivinkone kaivaa sulle kierrätyslasista vedetyt ekokuidut maahan kun 10G verkko ekosähkötukiasemineen onkin liian hidas? Ydinvoimalla kaikki, kyllä ne sen kylmäfuusion keksii, vai tuuli ja aurinkoteknologia kehittyy roimasti ja sitä voidaan valmitaa saasteettomasti?Kaikki vanha elektroniikka kierrättyy jätteettömästi uudeksi?

Tottakai jos saarnaa jostain, olisi itse oltava esimerkillinen, muuten menee uskottavuus.

Jossainhan sanottiin että tämä ilmastonmuutoskeskustelu saa jo uskonnollisia piirteitä.

Ohiampuja
25.09.2019, 08.59
Tottakai jos saarnaa jostain, olisi itse oltava esimerkillinen, muuten menee uskottavuus.
Miksi? Pitääkö huippuvalmentajan olla itse huippu-urheilija? Tai millaisia elintapoja vaaditaan hyvältä sydän- ja verenpainetauti lääkäriltä?

JackOja
25.09.2019, 09.02
Miksi? Pitääkö huippuvalmentajan olla itse huippu-urheilija?

Paljon uskottavampi olisi.

Tai millaisia elintapoja vaaditaan hyvältä sydän- ja verenpainetautilääkäriltä?

Mielellään säännöllistä aerobista liikuntaa ja terveellinen ruokavalio. Ei tupakkaa ja alkoholiakin korkeintaan kohtuullisesti. Huumeet ehdoton nounou.

marmar
25.09.2019, 09.14
Jossainhan sanottiin että tämä ilmastonmuutoskeskustelu saa jo uskonnollisia piirteitä.

Hyvin monessakin paikkaa ja se murentaa uskottavuutta koko keskustelulta.

Edelleen, kun iso osa teoista tyhjiä puheita rahan ja tuotannnon uusjakoa maiden välillä, joka muka tähtää päästöjen pienetämiseen, mutta kaikki tietää että monissa tapauksissa toimet aiheuttaa todellisuudessa päästöjen suurenemista, niin silloin ollaan tiellä, jossa ei varmasti saada mitään aikaiseksi.

Taalas yksi aktiivisimmista puhujista on tämän tajunnut ja uskaltanut siihen jo julkisesti kommentoidakin.

Yli 20 vuotta sitten Kiotossa oltiin jo pahasti eksyksissä ja sen jälkeen on vain juostu paniikissa syvemmälle metsään.

New Yorkin kokous osoitti mielestäni sen, että ollaan niin syvällä metsässä, että on parempi sopeutua elämään metsässä ja siinä sivussa hissukseen miettiä miten sieltä pääsee ulos. Kiinahan karusti sanottuna ilmoitti, että leikelkää te päästöjännne, niin men voimme jatkaa päästöjen kasvattamista, kuten Pariisissa sovittiin.

tommi2
25.09.2019, 09.42
Miksi? Pitääkö huippuvalmentajan olla itse huippu-urheilija? Tai millaisia elintapoja vaaditaan hyvältä sydän- ja verenpainetauti lääkäriltä?

Siis jos saarnaa, mä en laske ehkä työtä ihan tai ainakaan aina tähän kategoriaan. Noi nimeämäsi ovat töitä, mutta niinkun JackOja totesi, on niissäkin uskottavuus kyllä kiinni siitä että itse osaa. Telkussa laihdutusohjelmissa on joskus ylipainoisia laihdutuksen asiantuntijoita, jotka kertovat kuinka helppoa laihdutus on, niin joka kerta tulee mieleen, että miksi toi ei sitten itse laihduta?

Smo
25.09.2019, 10.07
Kyllä mä ilmastokeskustelussa katson tiedemiehen tai "höpsistin" tieteellisiä meriittejä ja taustoja enkä sen omaa hiilijalanjälkeä

tempokisu
25.09.2019, 10.22
"Miten kehtaatte, miten kehtaatte..." no ton voisi sanoa niin monelle, ja - kyllä ne vaan kehtaa.

samooja
25.09.2019, 10.44
Surullinen tapaus tämä vihaa tihkuva ruotsalaistyttö. Juuri tällaiset aivopestyt lapset ilmiantoivat Neuvostoliitossa vanhempiaan ja tietoisesti saattoivat heidät teloituskompanjan eteen. Toivotaan, että hän saisi apua ongelmaansa tai hän ei kauaa kestä julkisuuden taakkaa ja sen aiheuttamia paineita.

Tää on hyvä kommentti.

taski63
25.09.2019, 11.27
Viesti pelottaa, niin ammutaan viestituoja.

MRe
25.09.2019, 12.10
Kun julkisuuden valokeilassa tyttö raivosta ääni väristen raivoaa koko maailmalle, niin voisin pitää ihmeenä, jos hänestä ei keskusteltaisi. Olisi huomattavasti surullisempaa, jos häneen kohdistuneesta hyväksikäytöstä ja hänen epävakaasta käytöksestään ei puhuttaisi. Tämä tyttö tarvitsisi apua ja rakkautta, sen sijaan, että hänen toimiaan tuetaan kritiikittömästi.
https://yle.fi/uutiset/3-10986825

Pekka Juntin kolumni: Minua ei kiinnosta, miten Greta Thunberg jaksaa

marmar
25.09.2019, 12.17
Surullinen tapaus tämä vihaa tihkuva ruotsalaistyttö. Juuri tällaiset aivopestyt lapset ilmiantoivat Neuvostoliitossa vanhempiaan ja tietoisesti saattoivat heidät teloituskompanjan eteen. Toivotaan, että hän saisi apua ongelmaansa tai hän ei kauaa kestä julkisuuden taakkaa ja sen aiheuttamia paineita.

Olen itse kallistunut sille kannalle, että kyseesä ei ollut mikään aito tilanne, vaan puhdas etukäteen harjoiteltu näytelmä ja tulevan elokuvan etukäteismainos.

Tämä oikeastaan sinetöi mielipiteeni.

Twitterissä tyttönen mainostaa olevansa nyt:

A very happy young girl looking forward to a bright and wonderful future.

On tainnut saada niin hyvän korvauksen onnistuneesta näytelmästä, että väkisinkin hymyilyttää, kun miettii mitä kaikkea rahalla saa, kun sitä pääsee törsäämään.

samooja
25.09.2019, 12.20
Viesti pelottaa, niin ammutaan viestituoja.

Oletsä noin unessa? Tämä autistinen henkilö ei ole mikään "viestintuoja".

Jo vuonna 1969 asiasta kirjoitti kirjan "Varning för människan" kirjoittajana NalleValtiala.Tietysti jos on umpi Suomalainen ei tiedä mitä isossa maailmassa tapahtui jo muinoin.

JackOja
25.09.2019, 12.27
https://yle.fi/uutiset/3-10986825

Pekka Juntin kolumni: Minua ei kiinnosta, miten Greta Thunberg jaksaa

Vastahan tuo eilen illalla linkattiin tänne :rolleyes:

Twitterissä tyttönen mainostaa olevansa nyt

A very happy young girl looking forward to a bright and wonderful future.

Toihan on siteeraus mitä mieltä Trumppi sanoi olevansa GT:sta.

MRe
25.09.2019, 12.27
Tuon sloganin Greta (tai taustajoukot) nappasi Trumpin twiitistä.

MRe
25.09.2019, 12.29
Vastahan tuo eilen illalla linkattiin tänne :rolleyes:
No en ole jaksanut tätä ketjua kovin aktiivisesti seurata. Tämä kun menee samaa rataa kuin trumppiketju: yhdet on ythä mieltä ja toiset toista, eikä mikään saa kenenkään päätä kääntymään.

marmar
25.09.2019, 12.44
Tuon sloganin Greta (tai taustajoukot) nappasi Trumpin twiitistä.

Ihan sama mistä nappasivat, mutta näin mainostaa omalla tilillään. Koko purjehdushan oli yksi osa elokuvatuotantoa. Tuotantoryhmähän kulki mukana. Onnistuneen kuvausmatkan perään onnistunut mainostilaisuus, niin kai se mieliala väkisinkin kohenee...

Mutta mitä jos lämpeneminen jatkuukin päästöjen rajoittamisesta huolimatta?
https://yle.fi/uutiset/3-10985619

IPCC:n jättiraportti varoittaa: Alppien ja Skandinavian jäätiköt vaarassa, merenpinta voi nousta jopa metrin

Kannattaisiko varautua? Suomessahan just vähän aikaa sitten nostettiin rantarakentamisen sääntöjä uusien kiinteistöjen osalta metrillä, mutta kannattaisi varmaan vanhojenkin osalta pikkuhiljaa miettiä miten käy, kun merenpinta nousee.

Luumunen
25.09.2019, 12.46
Olen itse kallistunut sille kannalle, että kyseesä ei ollut mikään aito tilanne, vaan puhdas etukäteen harjoiteltu näytelmä ja tulevan elokuvan etukäteismainos.

Tämä oikeastaan sinetöi mielipiteeni.

On tainnut saada niin hyvän korvauksen onnistuneesta näytelmästä, että väkisinkin hymyilyttää, kun miettii mitä kaikkea rahalla saa, kun sitä pääsee törsäämään.

Odotitko, että YK:hon mennään pitämään puhe harjoittelematta etukäteen?

Sehän olisikin hienoa jos Gretasta tehtäisiin elokuva, olisi sen ansainnut ja asianmukaisen korvauksen myös.

tommi2
25.09.2019, 12.48
Mä rupeen twitterissä seuraan Gretaa ja lopetan Trumpin seuraamisen. Olen siis movementissa ja osani tehnyt.

JohannesP
25.09.2019, 12.51
Ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttamaa.”

Ei pidä paikkaansa, vaan muutos on ilmaston luonnollinen olotila. Tämä väite perustuu itse asiassa siihen, että hiilidioksidi on kasvihuonekaasu, ja jos mikään muu ei muutu, ihmisen aiheuttama hiilidioksidimäärän lisääntyminen ilmakehässä aiheuttaa maailmanlaajuisesti keskilämpötilojen nousua.
Ilmasto on kuitenkin huomattavasti tätä monimutkaisempi järjestelmä, jonka lukuisat muuttujat elävät koko ajan. Lisäksi hiilidioksidimäärän kasvu on historiallisesti seurannut lämpötilan nousua 500-800 vuoden viiveellä eikä päinvastoin, joten ainakaan menneisyydessä hiilidioksidi ei ole toiminut pääasiallisena ilmaston muuttajana.
On myös hyvä huomata, että yli 95% maailman hiilidioksidipäästöistä syntyy ilman ihmisen vaikutusta, nimittäin vapautumalla luonnosta ja meristä, mistä pääosin johtuukin tuo lämpötilojen nousua viiveellä seuraava hiilidioksidimäärän nousu.
Hiilidioksidin aiheuttamaa kasvihuoneilmiötä kuvaavat tietokonemallit, jotka ovat keskeinen osa argumenttia, ovat myöskin varsin puutteellisia. Ne eivät esimerkiksi luotettavasti ole kyenneet ”ennustamaan” menneitä lämpötiloja. Lisäksi niiden mukaan lämpenemisen pitäisi olla voimakkaampaa ylempänä ilmakehässä, eivätkä satelliittimittaukset tue tätäkään väitettä.
Lähde: ilmastofoorumi.fi/yleisia-harjaluuloja

Oikeastikko joku käyttää faktanansa tämänlaista sivustoa?

Kannattaa katsoa kuinka uskottavia nuo lähteet ovat. Hallituskin tällä järjestöllä näyttää olevan melko kirjava googlettamisen jälkeen ja kovin vahvaa luonnontieteellistä pohjaa ei löytynyt. Ihan näin tieteelliseltä kannalta kannattaa olla hieman kriittinen mitä käyttää lähteenä ja kuka sitä tekstiä laatii, varsinkin jos sillä yrittää perustella kantaansa.

MRe
25.09.2019, 13.38
Ihan sama mistä nappasivat, mutta näin mainostaa omalla tilillään. Koko purjehdushan oli yksi osa elokuvatuotantoa. Tuotantoryhmähän kulki mukana. Onnistuneen kuvausmatkan perään onnistunut mainostilaisuus, niin kai se mieliala väkisinkin kohenee...
Öhh... tuota siis YK:hon pääsee puhumaan, kun on leffa tulossa? Ai jahas.

Mutta mitä jos lämpeneminen jatkuukin päästöjen rajoittamisesta huolimatta?
https://yle.fi/uutiset/3-10985619
Näinhän se tekeekin. Päästöt piti rajoittaa eilen, nyt on paskat jo housuissa.

Kannattaisiko varautua? Suomessahan just vähän aikaa sitten nostettiin rantarakentamisen sääntöjä uusien kiinteistöjen osalta metrillä, mutta kannattaisi varmaan vanhojenkin osalta pikkuhiljaa miettiä miten käy, kun merenpinta nousee.
Kyllä kannattaisi. Mutta miksi varautumaan, kun puolet suomalaisista on sitä mieltä, että koko ilmastonmuutos on keksitty juttu.

+€+
25.09.2019, 13.55

Itseasiassa maanpinta kohoaa rannikolla suomessa. Länsi-suomessakin kesämökin omistajat kärsivät kun se perintönä saatu kesäpaikka muuttuukin kuivanmaan lautakorsuksi. Näin on jo paikoin käynytkin. No mitä nyt faktoja tarkistelemaan... Sinänsä itse aiheesta itselläni ei ole mitään kantaa eikä oikeastaan kiinostakaan. Kunhan tylsyyttäni seuraan debattia jossa kaikilla on mielipide mutta kukaan ei tiedä mistään mitään.

marmar
25.09.2019, 14.57
Itseasiassa maanpinta kohoaa rannikolla suomessa. Länsi-suomessakin kesämökin omistajat kärsivät kun se perintönä saatu kesäpaikka muuttuukin kuivanmaan lautakorsuksi. Näin on jo paikoin käynytkin. No mitä nyt faktoja tarkistelemaan...

Kyllä minä tuon ilmiön tunnen, just muutama vuosi sitten sain merialueen omistajana pienen korvauksenkin, kun korsun omistaja halusi pitää sen rantakorsuna. Laissa on tuon vesijättömaan lunastamisesta aika selkeät säännöt. Ei se rantakorsu kuivanmaan korsuksi muutu, jos pitää oikeuksistaan kiinni ja on valmis maksamaan naurettavan pieniä korvauksia vesijättömaan lunastuksesta vesialueen omistajille.

Mutta jos uskot "viralliseen informaatioon", niin voit tuolta (https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/suomen-muuttuva-ilmasto/-/artikkeli/338246aa-d354-4607-b087-cd9e0d4a3d04/maankohoaminen-hillitsee-merenpinnan-nousua-suomen-rannikolla.html) tarkastella "faktoja":

https://ilmasto-opas.fi/ilocms-portlet/article/338246aa-d354-4607-b087-cd9e0d4a3d04/r/8bde61ca-dc75-4a10-9203-ca25ae380080/itameren-pinnan-korkeuden-skenaariot-uusi.png

Vuonna 2100 tiedetään missä todella mennään. Tällä hetkellä ollaan ennusteiden varassa. Noiden ennusteiden mukaan se meren pinta kääntyisi Helsingissä nousuun kohtuu pian. Tämän lisäksi jos ennuste suuremmista ilmanpainevaihteluista tulevaisuudessa pitää paikkaansa, niin liian lähelle rantaa rakentaminen on iso riski. Siksi suosituksia on päivitetty, mutta onko tarpeeksi?

https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Vesi/Tulviin_varautuminen/Tulvariskien_hallinta/Tulvien_huomiointi_maankayton_suunnittelussa/Alimpien_rakentamiskorkeuksien_maarittam(30857)#Al imman%20rakentamiskorkeuden%20m%C3%A4%C3%A4ritt%C3 %A4minen%20meren%20rannikolla

https://www.ymparisto.fi/download/noname/%7BD95948E2-A720-4BBA-8487-A8F9AABC91FB%7D/102441
(https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Vesi/Tulviin_varautuminen/Tulvariskien_hallinta/Tulvien_huomiointi_maankayton_suunnittelussa/Alimpien_rakentamiskorkeuksien_maarittam(30857))

+€+
25.09.2019, 15.08
Eikö tuota rantarakentamista rajoitettu nimenomaan kuvitteellisen "harmaavesi" -fraasin takia? Jonkun saunasta kun voi valua hikeä mereen enemmän kuin uimalla siinä vedessä jne.

veke
25.09.2019, 15.35
Kyllä mä ilmastokeskustelussa katson tiedemiehen tai "höpsistin" tieteellisiä meriittejä ja taustoja enkä sen omaa hiilijalanjälkeä

eli osaat pistää gretathunberg-marionetin omaan lokeroonsa?

Scrap
25.09.2019, 19.19
Sinänsä vekkulia, että kyseinen ilmastofriikki GT seilasi hiilikuitu veneellä, jonka valmistaminen on tappanut luonnon ja joka on käyttöikänsä päätyttyä kierrätyskelvotonta jätettä.

PS. Kai tiedätte että maailman toisiksi pahin saastuttaja on muotiteollisuus.

MRe
25.09.2019, 19.44
Sinänsä vekkulia, että kyseinen ilmastofriikki GT seilasi hiilikuitu veneellä, jonka valmistaminen on tappanut luonnon ja joka on käyttöikänsä päätyttyä kierrätyskelvotonta jätettä.
No millä sen olisi sinne pitänyt mennä? Ra:kin taitaa olla museoitu...

Olisihan se voinut tietysti jättää menemättäkin.

Mutta jännä miten keskustelu kääntyy Gretaan ihmisenä ja ilmiönä eikä siihen mitä hän puhuu.

Jami2003
25.09.2019, 20.03
No suoraan sanottuna ois kannattanut mennä vaikka lentokoneella jos ilmastoa ajatellaan. Veneilyn harrastajana tietää että F1 luokan purjeveneet kaiken kaikkiaan ihan yhtä ekologista kuin saman sarjan autot. Siellä piireissä milli on taskuraha ja suurella osalla rahaa on tapana muuttua energian käytöksi ja päästöiksi.

Huono mainostemppu. Jos menee purjehtimalla niin sitten jossain perhepurkkarissa elämäntapa purjehtijan liftillä.

Mutta samaa mieltä. Jos väsyttää ilmastosta keskustelu niin kyllä väsyttää Gretastakin puhuminen.

veke
25.09.2019, 20.17
Mutta jännä miten keskustelu kääntyy Gretaan ihmisenä ja ilmiönä eikä siihen mitä hän puhuu.
Kerrro ihmeessa MIKSI ei saisi puhua marionettina ?

Köfte
25.09.2019, 21.02

Eihän tämä ollut Trump topic?

Kiitos ja anteeksi

marmar
25.09.2019, 21.04
Eikö tuota rantarakentamista rajoitettu nimenomaan kuvitteellisen "harmaavesi" -fraasin takia? Jonkun saunasta kun voi valua hikeä mereen enemmän kuin uimalla siinä vedessä jne.

Tuolla rakennuksen etäisyydellä rannasta ei ole mitään tekemistä rakentamiskorkeuden kanssa. Paikka voi olla vaikka kilometrin päässä rannasta, mutta jos se on liian matalalla ja vesi tulvii sisään, niin keskustelu vakuutusyhtiön kanssa on aika lyhyt.

Vakuutusyhtiö kuitaa vahinkoilmoituksen toteamalla, että kiinteistö on rakennettu suositusten vastaisesti liianmatalallee, ei korvata.

Noita suosituksia muutettiin sen jälkeen, kun Turussakin autoja ui vedessä ja yksi hotelli sai vedet sisäänsä. Viron rannikolla oli muistaakseni vielä pahempi tilanne. Helsingissäkin taisi olla pikkasen hiekkasäkkijumppaa..

marmar
25.09.2019, 21.09
No suoraan sanottuna ois kannattanut mennä vaikka lentokoneella jos ilmastoa ajatellaan. Veneilyn harrastajana tietää että F1 luokan purjeveneet kaiken kaikkiaan ihan yhtä ekologista kuin saman sarjan autot. Siellä piireissä milli on taskuraha ja suurella osalla rahaa on tapana muuttua energian käytöksi ja päästöiksi.

Huono mainostemppu. Jos menee purjehtimalla niin sitten jossain perhepurkkarissa elämäntapa purjehtijan liftillä.
.

Olisi mennyt rahtilaivan kyytiin. Hentoisen pikkutytön lisäkilot ei olisi paljoa laivan päästöjä kasvattaneet.

Luumunen
25.09.2019, 21.57
Maria 'Malmö' Petersson, haittamaahanmuutto raiskailuineen vei toimittelijoiden agendan täysin pyllyyn, niin sitten uus yritys mielenterveyslasta hyväksikäyttäen...
Marionetista puheen ollen, mun on vaikea uskoa että tämä on veken oma hengentuotos.

MV
25.09.2019, 22.09

Umm. (a) ensinnäkin esitetty väite ("GT on marionetti") pitäisi voida jotenkin todistaa, (b) toiseksi väitteen toistaminen, varsinkin ilman todisteita, saa toistajan kuulostamaan marionetilta ja kolmanneksi tietenkin (c) canada.

Oman huvittavan lisänsä tähän tuo se että GT:n perusviesti tuntuu olevan että älkää nyt häntä kuunnelko vaan tiedeihmisiä. Joten jos olet hänen kanssaan eri mieltä, niin pitääkö sinun kuunnella häntä?

Juha Jokila
25.09.2019, 23.09
Tämä topikki on yksi kusettajayhteiskunnan lieveilmiö. Yhden totuus on toisen tappio.

pulmark
26.09.2019, 01.26
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/fefb791a-3db2-457d-82f8-abc56e32a7cb

Aasiaan pukataan ihan tosissaan uusia hiilivoimaloita. Tosiasia jonka muutamat ovat tuoneetkin julki on se, että päästöjen vähentäminen globaalisti ei onnistu millään ilveellä ilman talousjärjestelmien ja kansainvälisen kaupan sääntöjen muuttamista.

Jotta kaikki maat saadaan vähentämään päästöjään, kansainvälisen kaupan järjestelyjä on muutettava niin, että ne palkitsevat päästöjen vähentämisestä ja rankaisevat fossiilisten käytöstä. Maailmantalous tarvitsee remontin: hiilitullit tai mieluummin WTO:n sääntöihin integroidun version niistä.

Kun täällä muutamien toimesta tieteeseen viitataan niin oheisessa videossa 1. osa Suomessa järjestetystä luentosarjasta jossa kuvataan lämpötiladatan käsittelyyn liittyviä ongelmia:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=vTCasc3TY3Q

Huvittavaa tuossa luentosarjassa on se, että globaaliin tietokantaan päätyvästä lämpötiladatasta suodatetaan jollain algoritmilla pois kylmien päivien arvoja. Vaisalan mittareihin ei näytä olevan algoritmilla luottoa.

Arosusi
26.09.2019, 07.46
Autismiliiton toiminnajohtajan mielipide GT:stä
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/greta-thunbergin-aspergerin-oireyhtyma-herattaa-kipakkaa-keskustelua-autismiliitto-tyrmaa-holhousehdotukset-se-on-han-joka-ohjailee-muita-ei-painvastoin/7562468#gs.5mk8yu
Mutta täällähän tiedetään enemmän autismista ja Asperger oireyhtymästä.

marmar
26.09.2019, 07.50
Kun täällä muutamien toimesta tieteeseen viitataan niin oheisessa videossa 1. osa Suomessa järjestetystä luentosarjasta jossa kuvataan lämpötiladatan käsittelyyn liittyviä ongelmia:

Huvittavaa tuossa luentosarjassa on se, että globaaliin tietokantaan päätyvästä lämpötiladatasta suodatetaan jollain algoritmilla pois kylmien päivien arvoja. Vaisalan mittareihin ei näytä olevan algoritmilla luottoa.

Huomioitavaa tuossa on se, että myös vanhat manuaaliset mittarit luetaan ja ne on näyttäneet todella tarkkaan samaa vaisalan mittareiden kanssa, mutta nekin on trendiä piirtävien mielestä epäluotettavia, koska ne näyttävät samaa arvoa uusien mittareiden kanssa.

Ymmärrettävää tuo filtteröinti, kun on lapa katkennut mailasta ja sitä koitetaan väkisin korjata erkkarilla..

Kiinnostavaa nähdä, että loppuuko Sodankylan datan käyttö kokonaan, kun siitä ei saada enää filtteröityä virallista trendiä tukevaa dataa?

fiber
26.09.2019, 08.26
Mun suurimpia CO2-päästöjen lähteitäni on matkustelu lentokoneella. Shame on me.

Olen omalle kansanedustajalleni laittanut postia, että Suomi voisi lobata voimakkaasti progressiivisen lentoveron puolesta. Lisäksi on tämä kansalaisaloite (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/4252). Vaikkapa 50 % lisää turistiluokan lentoihin ja 100 % business-luokkaan voisi jo hiukan vaikuttaa harkintaan. Jopa omaan harkintaani :)

tommi2
26.09.2019, 08.42
^Tai sitten luovut internetin käytöstä. Vaikka tuo linkkaamani Ylen juttu oli korjattu vähän alaspäin, on netin kuormitus ainakin saavuttamassa lentämisen tasoa. Tämä on hyvä aina kertoa näille twitterillä kapinoiville, ei äkkiä kiinnostakaan tehdä uhrauksia ja denialistipiireistä tuttu ilmiön vähättely lähtee välittömästi käyntiin :D

telipyörä
26.09.2019, 08.47
Käy se vihertäminen näinkin: Kuvaa muokkaamalla vaihdetaan kertakäyttömuki kestävämpään:
https://www.theguardian.com/world/2019/sep/25/canadas-green-party-alters-photo-of-leader-elizabeth-may-using-single-use-cup

MRe
26.09.2019, 09.29
Mulla on paha epäilys, että venettä ei rakennettu Gretan reissua varten.

Mutta samaa mieltä, että olisihan hän voinut sinne mennä rahtilaivalla tai hoitaa homman tyylikkäästi etänä.

---
Paitsi että eniten vituttaa kaikki, niin myös se vituttaa, että joku ilmastokonferenssi järjestetään järkiään jossain ihmiskunnan perslävessä, johon on erikseen lennätettävä sata koneellista suorkaa ja majoitustarpeita ja toiset sata konetta sitten maailman napamiehiä ja hännystelijöitä.

Samoin ollaan huolissaan jostain Grönlannin jäiden sulamisesta ja sitten sinne lentää sata toimittajaa kuvaamaan ne samat jäävuorikuvat ja ajamaan kumiveneellä ympäri saarta.

MRe
26.09.2019, 09.31
Ja sinulla on tuon teorian tueksi esittää mitä? En tiedä onko sinulla lapsia, mutta 15-16 -vuotiaat ovat aika tiedostavia ja pystyvät kyllä puhumaan ja perustelemaan puheensa ja mielipiteensä ihan omin päinkin. Ei ne enää nukeilla leiki.

Smo
26.09.2019, 10.48
Marionetista puheen ollen, mun on vaikea uskoa että tämä on veken oma hengentuotos.

Niinhän se menee. Sieltä samasta internetin pimeästä peräreiästä kumpuaa nämä jutut mistä fiktiot väestönvaihdosta ja muut yhtä idioottimaiset jutut. Eikä niihin auta mikään faktapuhe, läppä toistuu kaikilla netin foorumeilla saturoitumiseen asti. Jos olisin mode bännäisin moiset niljakkeet, repisin nettipiuhat irti ja polttaisin niiden tietokoneet.

eli osaat pistää gretathunberg-marionetin omaan lokeroonsa?

Greta taitaa olla kyllä kotiläksynsä tehnyt faktojen osalta.

Smo
26.09.2019, 10.55
Mulla on paha epäilys, että venettä ei rakennettu Gretan reissua varten. *

Tässä olis nyt Larussa myynnissä yks vm. -93, en ole ite vielä kerennyt seilaamaan tuolla mutta kaveri on mukana tuossa projektissa. Sanottakoon että purjeveneiden elinikä on moninkertainen autoihin verrattuna. 80-luvun lasikuituvene ei ole vielä vanha ollenkaan. Muutama kesä sitten seilattiin 80v 8mR puukaunotar Maarianhaminaan.

https://www.blueocean.fi/pv/p1859/VO_60.php

http://8metre.fi/vene.php?vene=SWE-15&k=225609

Jami2003
26.09.2019, 12.40
Joo en usko että F1 venettä rakennettiin reissua varten mutta kun se kuitenkin tuotiin esiin jutussa ja kun kyseessä on kuitenkin venekisa joka on täysin kestämätöntä millä tarkastelulla tahansa (mieletöntä businesta jossa ympäri maailmaa lennätetään kalustoa ja miehistöä jne) ympäristölle niin kyllä tuo nyt melko tussahdus mielestäni oli.

On selvästi "hyvät ihmiset" jotka voivat tehdä hyvien aikeiden takia mitä tahansa ja sitten ollaan me muut joiden pitäis muuttaa tapansa vaikka elämäntyylimme on kulutukseltaan murto-osan "hyvien ihmisten" kulutuksesta.

fiber
26.09.2019, 12.44
^Tai sitten luovut internetin käytöstä. Vaikka tuo linkkaamani Ylen juttu oli korjattu vähän alaspäin, on netin kuormitus ainakin saavuttamassa lentämisen tasoa. Tämä on hyvä aina kertoa näille twitterillä kapinoiville, ei äkkiä kiinnostakaan tehdä uhrauksia ja denialistipiireistä tuttu ilmiön vähättely lähtee välittömästi käyntiin :D

Katson videoita suht vähän enkä käytä suoratoistopalveluja, joten mulla netti ei ole niin suuressa roolissa. Lennot ja isossa vanhassa ok-talossa asuminen ovat ne kaksi merkittävintä. Lentämiseen voisi raippavero vaikuttaa. Kotia en ihan äkkiseltään vaihda, mutta juuri kävi yksi kaveri tsekkailemassa ja laittaa tarjousta miten energia-/lämmitysratkaisuja voisi fiksuntaa.

samooja
26.09.2019, 13.51
Jos olisin mode bännäisin moiset niljakkeet, repisin nettipiuhat irti ja polttaisin niiden tietokoneet.

Greta taitaa olla kyllä kotiläksynsä tehnyt faktojen osalta.

Eikä ole, se on niin nuori ettei se ole mitenkään perillä "faktoista". Nyt ne purjeet alas ja kelaa hetki luodolla, ei se vihanehuutelu siitä kemistiä tai fyysikkoa tee. Saman voisi sanoa kontulalaisesta hampun kasvattajasta että se voisi pelastaa maailman nälänhädästä kun sillä kukkii hamput paremmin kuin yliopistolla ja se osaa käyttää hengitysilmaa ravinnelisänä...nojoo paskaa läppää..

mutta jos oikein ajattelee, että tämä monimutkainen kemiallinen kokonaisuus nimeltä planeetta maa jonka ikä: n. 4.6 miljardia vuotta edes elpyisi näillä ratkaisuilla joita nyt tarjotaan. Me tiedämme faktoista että eläimet aistii tulevan uhan, japanilaiset ehkä tsunamin tai jotain, mut siis ehkä me ei olla niin kaukana vielä eläimistä ettei meillä pelaisi biologiset hälyttimet koska jossain on taatusti herkkiä ihmisiä jotka pystyy aistimaan että kohta tulee sade tai posti ja yöllä jysähtää vetelät tohon valtamereen.

Mut siis mun pointti, kukaan ihminen eikä mikään laite pysty estämään sitä prosessia joka on käynnissä. Ei edes Reaganin ufot. Ehkä jos Spinal Tap soittas maata kiertävällä lavalla niin se vois saada asteroidin radaltaan.

+€+
26.09.2019, 15.17
Löytyykö mistään laskelmia suomen osalta paljonko mainospostirumba tuottaa päästöjä? Olen aina ihmetellyt miksi defaulttina on se, että jos et ole kieltänyt mainoksia niin se nippu tungetaan luukusta automaattisesti. Pitäisi olla toisinpäin.

Jos vähän kelaa tuotakin järjettömyyttä niin paperi puunkaadosta paperiteollisuuden kaikkine välivaiheineen ja kuljetuksineen varmasti ihan hiilineutraalia toimintaa. Sitten vielä vinku-intiasta tuotettu painomuste joka sekin kiertänyt diisselirekalla kymmenen portaan kautta maapallon kolme kertaa.

Sitten näitä mainospinoja haetaan diisselikuorma-autolla ympäri kaupunkia ja poltetaan uunissa -> Ollaan niin ympäristötietoisia kun "kierrätetään" -> Fanfaarit soi ja palkintoja sataa.

Esimerkkejä käytännön elämästämme voisi keksiä loputtomasti vastaavia joista kukaan ei puhu mitään. Aina kaikki keskittyvät henkilöautojen päästöihin.

Jami2003
26.09.2019, 17.08
^ pluseuroplus sen pukee sanoiksi mikä muakin risoo.

Meillä on vtusti kohtia mihin voitaisiin "helposti" puuttua lähtien mainospostista vaikkapa formuloista uutisointiin. Betoni rakentaminen tuottaa hirveästi päästöjä ja silti Malmi halutaan paaluttaa ja rakentaa täytteen. Ihan poliitikkojen toimesta.

Arvatkaa kuinka uskottavaa on kriisi kun eka on 3 uutista ilmastonmuutoksesta ja jäätiköiden sulamisesta ja sen jälkeen formuloiden aika-ajo uutiset.

PK1
26.09.2019, 19.17
Ei se Greta kovin vakuuttava esiintyjä ole ilman ennakkoon harjoiteltua puhetta.

https://www.youtube.com/watch?v=bGW5jW_WpVg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0Y 5LkpMPymDGJ_WBjo_1kNCAWgTF-BhSc0MdWj0ApIHcrCgMBHEQ2kCYc

Laroute
26.09.2019, 20.04
Ei tuomita nuorta tyttöä. Hän pyrkii palvelemaan viiteryhmäänsä parhaansa mukaan. Jos ei ole käsikirjoitusta kysymyksiin, niin parempi siirtää vastausvuoro muille.

marmar
26.09.2019, 20.43

Nyt on katsottu kaikki pätkät. Pistit todella mielenkiintoisen linkin. Noin raju filtteröinti tuli mullekin yllätyksenä. Mutta se ei, että IPCC ja kumppanit pitää salassa kaikki filtteröintialgoritmit. Suosittelen katsomaan, jos aihe kiinnostaa.

Voi olla kusiset paikat vielä edessä tilastotieteilijöillä, kun loppuu mukaan kelpuutettava mittausdatadata. Mites sen selitätävät, että sekä uusimmat automaattimittarit, että vanhat manuaaliset näyttää väärin? Jonkun pitäisi saada painostettua "tieteentekijöitä" julkaisemaan algoritmit, jolla tuollaisia määriä mittausdataa hylätään luotettaviksi todetuista ja tiheällä aikavälillä arvoja tallentavista automaattimittareista, jotka kuitenkin on näyttäneet aina luettaessa samaa lukemaa manuaalimittareiden kanssa.

JackOja
27.09.2019, 06.47
Joo vakava asia, ei sais leikkiä, mutta tämä viihdytti kestonsa ajan

https://youtu.be/CLxpgRqxtEA

Sivumennen sanoen, erinomainen kirjoitus aiheesta (https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006251719.html) Hesarissa.

MäkiHiiri
27.09.2019, 09.32
Onkin tosiaan erinomainen

Smo
27.09.2019, 09.57
Onhan näitä :)

https://www.youtube.com/watch?v=ABIbH-LtpFs

Nyt on katsottu kaikki pätkät. Pistit todella mielenkiintoisen linkin. Noin raju filtteröinti tuli mullekin yllätyksenä. Mutta se ei, että IPCC ja kumppanit pitää salassa kaikki filtteröintialgoritmit. Suosittelen katsomaan, jos aihe kiinnostaa.

Voi olla kusiset paikat vielä edessä tilastotieteilijöillä, kun loppuu mukaan kelpuutettava mittausdatadata. Mites sen selitätävät, että sekä uusimmat automaattimittarit, että vanhat manuaaliset näyttää väärin? Jonkun pitäisi saada painostettua "tieteentekijöitä" julkaisemaan algoritmit, jolla tuollaisia määriä mittausdataa hylätään luotettaviksi todetuista ja tiheällä aikavälillä arvoja tallentavista automaattimittareista, jotka kuitenkin on näyttäneet aina luettaessa samaa lukemaa manuaalimittareiden kanssa.

Vähän kyllä herää epäilys kun skeptikoiden Ilmastooorumi pitää "tieteilijöiden" seminaareja

--

Ilmasto*aktivisti Greta Thunberg vastaa kiusaajilleen: ”En ymmärrä, miksi aikuiset käyttävät aikaansa teinien pilkkaamiseen ja uhkailuun”

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006251436.html

”JA TAAS MENNÄÄN”, ilmastoaktivisti Greta Thunberg (https://www.hs.fi/haku/?query=greta+thunberg) aloitti kirjoituksensa myöhään keskiviikkoiltana Twitterissä, kun häntä koskeva vihapuhe oli jälleen ryöpsähtänyt äärimmilleen verkossa.

Thunberg piti tiistaina tunteikkaan puheen (https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006248498.html) YK:n ilmastohuippukokouksessa, ja sen jälkeen 16-vuotiaan aktivistin kimppuun hyökkäsivät niin nettikeskustelijat kuin Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpkin (https://www.hs.fi/haku/?query=donald+trumpkin). Thunbergia on pilkattu niin hänen ajamansa asian, käytöksensä kuin ulkonäkönsäkin takia.

”He keksivät kaikki mahdolliset valheet ja salaliittoteoriat, joita voi kuvitella”, Thunberg kirjoitti Twitter-ketjussaan.

tommi2
27.09.2019, 10.10
^Toi pisti silmään itselläkin. Ongelma näissä on se, että kaikissa jutuissa, puolesta ja vastaan, data on oikeaa siltä määrin kun olen tarkistanut, mutta tulkinta on mitä on. Minä en osaa noita tulkita, että siihen se totuuden etsintä sitten jää. Jos ruvettaisiin puhumaan taas luonnonsuojelusta ilmastojutun sijaan, oltaisiin huolissaan vähän muustakin kun hiilidioksidista, niin ainakin itsellä olisi helpompi yhtyä tähän movementtiin, voisin vaikka twiitata jotain ;)

Smo
27.09.2019, 10.30
Luonnonsuojelulla ei ole mitään merkitystä siinä vaiheessa kun hiilidioksidia on liikaa. Tässä päivän tilanne NASA:lta. Eli ilman noiden skeptikoiden "suodatuksia".

https://scontent.fhel1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/70116752_10158853940344745_7298010379278352384_n.j pg?_nc_cat=108&_nc_eui2=AeHL8D8Vd1fpkJEhiAyNsTmdPbTo5ytnVUQUOfiF3 Ej3U6Jl4IdZ1q7dU_ewXhXuk5VkBbKhN9T216F5_2h0Q34kEhZ ITr9pejPvU1BAT0XOrA&_nc_oc=AQkTNG6eeW1VI__5itEPhWso_-h30ekLpjPtX9ABKdJmSRloD0fWP5G2etjJBLFVDbfrrj8BZNd1 6OFIslOCOaPB&_nc_ht=scontent.fhel1-1.fna&oh=63c39cf5c75dbd0a33d2b32efab6b21c&oe=5DF2E648

https://data.giss.nasa.gov/tmp/gistemp/NMAPS/tmp_GHCNv4_ERSSTv5__1200km_Anom8_2019_2019_1951_19 80_100__180_90_0__2_/amaps.png

Smo
27.09.2019, 10.36
Tässä oli tutkittu 50-miljoonan vuoden takaa ja CO2 reagointi olisi sen mukaan arvioitua kovempi. CO2 pitoisuus oli 1000ppm (jota Pulmarkki joskus mainosti turvallisena?) ja ilman lämpötila oli 14 astetta korkeampi.

https://phys.org/news/2019-09-ancient-climate-future.html

Study of ancient climate suggests future warming could accelerate

tommi2
27.09.2019, 10.43
^Toi sun hiilidioksidiuskovaisuus kyllä estää rakentavan keskustelun... mä taas väitän että jos luontoa suojellaan, hiilidioksidi (ottamatta kantaa onko sillä merkitystä vai ei) hoituu ihan itsestään. Sitten taas jos mennään vaan hiilidioksidi edellä (taas ottamatta kantaa onko merkitystä vai ei), pistetään koko rahat ruletin yhdelle numerolle. Mutta nämähän ollaan jauhettu. Täällä täytyy näköjään olla puolesta tai vastaan, joten (hiili)neutraalina ihmisenä poistun viihdyttävämpiin ketjuihin taas.

Smo
27.09.2019, 10.48
^Toi sun hiilidioksidiuskovaisuus kyllä estää rakentavan keskustelun... mä taas väitän että jos luontoa suojellaan, hiilidioksidi (ottamatta kantaa onko sillä merkitystä vai ei) hoituu ihan itsestään. Sitten taas jos mennään vaan hiilidioksidi edellä (taas ottamatta kantaa onko merkitystä vai ei), pistetään koko rahat ruletin yhdelle numerolle. Mutta nämähän ollaan jauhettu.

Niin siis laitoin vain linkin tutkimukseen. Tutkimus ja uskonto on kaksi aivan eri asiaa. Jos tiedemaailma on sitä mieltä että Hiilidioksidi on se ongelma mä uskon sitä. Kyllä mä suojelen luontoa mutta sillä ei palloa pelasteta.

Edit: no jos saataisiin luontoa suojeltua niin että istutettaisiin valtava määrä uutta metsää niin sitten ehkä

Täällä täytyy näköjään olla puolesta tai vastaan, joten (hiili)neutraalina ihmisenä poistun viihdyttävämpiin ketjuihin taas.

Eikö tuo FAt Boy Slim ollut viihdyttävä? :) Vähän liippaa originaalikin aihetta

https://www.youtube.com/watch?v=ub747pprmJ8

marmar
27.09.2019, 12.14
Niin siis laitoin vain linkin tutkimukseen. Tutkimus ja uskonto on kaksi aivan eri asiaa. Jos tiedemaailma on sitä mieltä että Hiilidioksidi on se ongelma mä uskon sitä. Kyllä mä suojelen luontoa mutta sillä ei palloa pelasteta.

Mitä mieltä olet siitä, että tiedemaailma todistaakseen hiilidioksidin olevan ongelma filtteröi järjestelmällisesti sääasemadataa ennen kuin se päätyy globaaliin tietokantaan siten, että mitattu todellisuus saadaan näyttämään paremmin teoreettista. Kyseinen tietokanta on se, jonka pohjalta mallit lasketaan ja joihin IPCC perustaa raporttinsa.

Miksi tietokantaan ei voida hyväksyä mittaustuloksia, jotka on saatu kahdella toisitaan riippumattomalla täysin erilaisella mittausmenetelmällä?
Miksi vastaavaa datan tippumista ei taphdu vuosisadan alun datassa?
Miksi filtteröinnin periaatteita ja filtteröintalgoritmeja ei voida julkaista niin, että niitä pääsisi halukkaat tutkimaan ja arvioimaan niiden tieteellistä tasoa?

Tämä kysymyslista on loputon suo, mutta jos vaikka saisi noihin kolmeen jonkun järkevän vastauksen, niin saattaisi ehkä IPCC:n raporttien uskottavuus nousta piirun verran mun silmissä ....

Smo
27.09.2019, 13.16
Mitä mieltä olet siitä, että tiedemaailma todistaakseen hiilidioksidin olevan ongelma filtteröi järjestelmällisesti sääasemadataa ennen kuin se päätyy globaaliin tietokantaan siten, että mitattu todellisuus saadaan näyttämään paremmin teoreettista. Kyseinen tietokanta on se, jonka pohjalta mallit lasketaan ja joihin IPCC perustaa raporttinsa.

Miksi tietokantaan ei voida hyväksyä mittaustuloksia, jotka on saatu kahdella toisitaan riippumattomalla täysin erilaisella mittausmenetelmällä?
Miksi filtteröinnin periaatteita ja filtteröintalgoritmeja ei voida julkaista niin, että niitä pääsisi halukkaat tutkimaan ja arvioimaan niiden tieteellistä tasoa?

Tämä kysymyslista on loputon suo, mutta jos vaikka saisi noihin kolmeen jonkun järkevän vastauksen, niin saattaisi ehkä IPCC:n raporttien uskottavuus nousta piirun verran mun silmissä ....

Luulisi että ne virheellisen datan filtteröintisysteemit ei ole mitenkään salaisia. Mutta noi NASA:n lämpögraafit tossa yllä (https://data.giss.nasa.gov/gistemp/) ei varmaan paljoa poikkea IPCC:n vastaavista?

Tuolla on vesistöjen ja jäätiköiden tulevaisuuden raportti, 1170 sivua :) .. voi olla osin vähän rankempaa kuin mitä mediasta on tullut

https://report.ipcc.ch/srocc/pdf/SROCC_FinalDraft_FullReport.pdf

--

Aamu TV

https://areena.yle.fi/1-50294550

"Business as usual -meininki jatkuu, tarvittavia toimia ei saada tehtyä"

Kansainvälinen ilmastoviikko huipentuu tänään järjestettävään ilmastolakkoon. Mitä ilmastoviikosta jää käteen ja miksi ilmastonmuutos jakaa suomalaisia? Vieraana Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen ja ilmastoaktiivi Atte Ahokas.

marmar
27.09.2019, 17.06
Luulisi että ne virheellisen datan filtteröintisysteemit ei ole mitenkään salaisia. Mutta noi NASA:n lämpögraafit tossa yllä (https://data.giss.nasa.gov/gistemp/) ei varmaan paljoa poikkea IPCC:n vastaavista?

Miksi ne poikkeaisi, kun käyttävät samaa filtteröityä dataa käyriensä pohjana (GHCN)?

veke
27.09.2019, 18.09
Ja sinulla on tuon teorian tueksi esittää mitä? En tiedä onko sinulla lapsia, mutta 15-16 -vuotiaat ovat aika tiedostavia ja pystyvät kyllä puhumaan ja perustelemaan puheensa ja mielipiteensä ihan omin päinkin. Ei ne enää nukeilla leiki.
En tiedä onko sinulla ensinkään muksuja , vaan tonkin ikäiset on varsin pahasti vaikutuksille ja rymäpaineelle alttiita.
On varsin selkeetä, miksi on mm. äänestysikäraja.

veke
27.09.2019, 18.57
Ja toistetaan, kun kertaus on opintojen äitee.
Ilmastouskovaiset eivät kertaakaan, siis kertakaan, ole maininneet sitä oikeeta ongelmaa: holtitonta väestönkasvua. Siinä se todellinen juurisyy.

Concorde
27.09.2019, 19.19
En lähde kieltämään ilmastonmuutosta ja kaiken sirkuksen keskellä se ruåttalaisflikkakin on jotenkin oikealla asialla. Toki sekin voisi olla käyttämättä somea ja juutuubia jos haluaisi palloa pelastaa oikein tosissaan, koska aikamoinen jalanjälki niistä sometuksistakin jää, jos seuraajia ja katsojia on tästä eteenpäin vuosien mittaan miljoonia...

Youtubella taisi olla sama hiilijalanjälki kuin jollain valtiolla kokonaisuudessaan ja sitten tulee vielä FB, Insta, Twitter , joilla varmaan samaa luokkaa?

Samoin, jos ostaa egologiset vaatteensa verkkokaupasta, niin onko valmis maksamaan esim. kymmenkertaisen toimituskulun, jos haluaa toimitusketjun olevan kaasuautoilla ja ekosähköllä?

Mut pysäytti joku feissaaja tossa taannoin ja alkoi kyselemään multa, mitä olen tehnyt hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Kun sanoin, etten oo tehnyt lapsia ja muutaman vuoden sisään laittanut 50-60k€ hybridiautoon ja talon lämmitysjärjestelmiin, niin keskustelu loppui siihen... ;)

Laroute
27.09.2019, 20.10
Tuolla on vesistöjen ja jäätiköiden tulevaisuuden raportti, 1170 sivua :) .. voi olla osin vähän rankempaa kuin mitä mediasta on tullut

https://report.ipcc.ch/srocc/pdf/SROCC_FinalDraft_FullReport.pdf

Jos totuutta ei pysty esittämään yhdellä A-nelosella, niin sen voi haudata tuhanteen sataan seitsemäänkymmeneen sivuun muiden etsittäväksi!

MRe
27.09.2019, 20.34
En tiedä onko sinulla ensinkään muksuja , vaan tonkin ikäiset on varsin pahasti vaikutuksille ja rymäpaineelle alttiita.
On varsin selkeetä, miksi on mm. äänestysikäraja.
Kaksi on omia, molemmat jo ohittaneet tuon iän, mutta varsin hyvin muistan millaisia olivat siihen aikaan.

Ja sun mielestäkö aikuiset ei ole ryhmäpaineelle alttiita?

MRe
27.09.2019, 20.43
Nyt kun täälläkin on totuudeksi valikoitunut se, että IPCC filtteröi dataa, niin mitä muuta sen todisteeksi on kuin yksi ilmastoskeptikkojen pitämä luento?

MRe
27.09.2019, 20.44
Jos totuutta ei pysty esittämään yhdellä A-nelosella, niin sen voi haudata tuhanteen sataan seitsemäänkymmeneen sivuun muiden etsittäväksi!
Sitten kun sen esittää yhdellä a-nelosella, niin kysytään lähteiden perään...

puppy
27.09.2019, 20.50
on sitten syynä matemaattinen vaihteluväli tai ilmastonmuutos, mielenkiintoisia kuitenkin

https://edition.cnn.com/2019/09/27/weather/rockies-snow-storm-montana-idaho-wyoming/index.html

"This has the potential to be a historically significant early-season snow event," the National Weather Service in Great Falls, Montana, said.

https://www.forbes.com/sites/dennismersereau/2019/09/27/hurricane-lorenzo-is-the-strongest-hurricane-on-record-in-the-eastern-atlantic-ocean/?utm_source=TWITTER&utm_medium=social&utm_content=2684693756&utm_campaign=sprinklrForbesMainTwitter#40ba0c30567 3

Hurricane Lorenzo is a powerful category four storm this evening, packing maximum winds of 145 MPH far out in the Atlantic Ocean. Lorenzo joins the heap of storms we’ve seen in the last couple of years to break some sort of a record—this time, it’s the most intense hurricane ever recorded so far east in the Atlantic.

Toisaalta hyvä huomata että anglofiilien juttuja, useinhan jää pimentoon ne muiden alueiden ihmeet ja ennätykset.

veke
27.09.2019, 21.25
Kaksi on omia, molemmat jo ohittaneet tuon iän, mutta varsin hyvin muistan millaisia olivat siihen aikaan.

Ja sun mielestäkö aikuiset ei ole ryhmäpaineelle alttiita?
Puhuttiin ruotsalaisesta lapsukaisesta gretasta. Ja marionetista. Lapsukaisesta. Julkisuuden hyväksikäytöstä.
Itellä kolme. Kaksi poikaa, molemmat reservin vänrikkejä, toinen työelämässä, toinen opiskelee ja tekee töitä, iltatähti hupakko kaksoistutkinnon lukion syyskirjoitusten ohella sai juuri myymälävastaavan työn. Noi ei oo greetathunbergejä...vaan niitä jotka tekevät...jotka mahdollistaa kyseenalaisten toimittajien myötävaikutuksella greetojen hysteeriset esitykset..,

Ohiampuja
27.09.2019, 21.44
Itellä kolme. Kaksi poikaa, molemmat reservin vänrikkejä...
Nyt pitää kysyä että kuinka Veke haluaa että tähän tietoon pitäisi suhtautua? Kehua vai sääliä?

Smo
27.09.2019, 23.25
Ja toistetaan, kun kertaus on opintojen äitee.
Ilmastouskovaiset eivät kertaakaan, siis kertakaan, ole maininneet sitä oikeeta ongelmaa: holtitonta väestönkasvua. Siinä se todellinen juurisyy.

Taitaa olla syntyvyys jopa laskussa Kiinassa, siellähän oli välillä jopa yhden lapsen maksimi. Laskussa se myös on USA:ssa ja Intiassa. Venäjällä aika paikallaan ja Japanissakin. Intiassa on holtittomasti yli 2 synnytystä / nainen.

marmar
27.09.2019, 23.37
Nyt kun täälläkin on totuudeksi valikoitunut se, että IPCC filtteröi dataa, niin mitä muuta sen todisteeksi on kuin yksi ilmastoskeptikkojen pitämä luento?

Et tainnut edes katsoa sitä luentoa, jos noin väität. Pääongelma on se, IPCC käyttää muiden filtteröimää dataa kuten muös kaikki muut käppyröiden piirtäjät.

Voit ihan hyvin pyytää itse datan ja todeta puuttuvat päivät ihan sieltä alkuperäiseltä ylläpitäjältä, josta nasat, ipcc:t ym ne tiedot hakee, eikä maksa mitään.

Paikan mistä nuo saa haettua löytää sieltä videolta, Googlella tai vaikka sieltä wmon linkkaamalta nasan sivulta.

Smo
27.09.2019, 23.52
on sitten syynä matemaattinen vaihteluväli tai ilmastonmuutos, mielenkiintoisia kuitenkin

https://edition.cnn.com/2019/09/27/weather/rockies-snow-storm-montana-idaho-wyoming/index.html

https://www.forbes.com/sites/dennismersereau/2019/09/27/hurricane-lorenzo-is-the-strongest-hurricane-on-record-in-the-eastern-atlantic-ocean/?utm_source=TWITTER&utm_medium=social&utm_content=2684693756&utm_campaign=sprinklrForbesMainTwitter#40ba0c30567 3

Toisaalta hyvä huomata että anglofiilien juttuja, useinhan jää pimentoon ne muiden alueiden ihmeet ja ennätykset.

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2019/09/19/hurricanes-tropical-storms-atlantic-pacific-set-record-kiko-humberto-jerry-imelda-mario-lorena/2373241001/

'They're forming like roaches.' The 6 tropical storms whirling at once have tied a record
https://www.gannett-cdn.com/presto/2019/09/19/USAT/207308f0-eada-4502-9d33-e18902e02bcc-6-storms.jpg?width=1080&quality=50

Laroute
28.09.2019, 07.19
Sitten kun sen esittää yhdellä a-nelosella, niin kysytään lähteiden perään...

Oikeat totuudet eivät tarvitse lähteitä! Alla pari esimerkkiä kiistattomista totuuksista.

- Ilmastonmuutosta ei torjuta koulusta lintsaamalla ja katuja tukkimalla!
- Ilmastonmuutosta ei torjuta mallioppilasta (Suomi) kiusaamalla, vaan apukoululaisia ( Kiina, Intia, ym.) valistamalla!

Jopotuinen
28.09.2019, 07.40
Kiinahan oli asiassa edelläkävijä puuttumalla juurisyyhyn harjoittamalla yhden lapsen politiikkaa.

Laroute
28.09.2019, 07.48
Kiinahan oli asiassa edelläkävijä puuttumalla juurisyyhyn harjoittamalla yhden lapsen politiikkaa.

Afrikkalaiset voisivat nyt osoittaa ilmastojohtajuutta ja alkaa harjoittamaan nollan lapsen politiikkaa. Muslimivaltiotkin kiilloittaisvat kilpeään samalla politiikalla!

MRe
28.09.2019, 07.56
Et tainnut edes katsoa sitä luentoa, jos noin väität. Pääongelma on se, IPCC käyttää muiden filtteröimää dataa kuten muös kaikki muut käppyröiden piirtäjät.
Tuota, se luento oli Ilmastofoorumin järjestämä. Joka nimestään huolimatta ei ole mikään julkinen toimija, vaan ilmastoskeptikkojen "yhdistys".

Datasta on saatettu esimerkiksi filtteröidä pois ääripäät, jotta trendi saadaan paremmin esille.

MRe
28.09.2019, 08.00
Puhuttiin ruotsalaisesta lapsukaisesta gretasta. Ja marionetista. Lapsukaisesta. Julkisuuden hyväksikäytöstä.
Itellä kolme. Kaksi poikaa, molemmat reservin vänrikkejä, toinen työelämässä, toinen opiskelee ja tekee töitä, iltatähti hupakko kaksoistutkinnon lukion syyskirjoitusten ohella sai juuri myymälävastaavan työn. Noi ei oo greetathunbergejä...vaan niitä jotka tekevät...jotka mahdollistaa kyseenalaisten toimittajien myötävaikutuksella greetojen hysteeriset esitykset..,
Mä en näe Gretan toiminnassa mitään hysteeristä. Johtuisikohan Gretan mielentilan tulkitseminen ja johtopäätökset siitä leiristä missä kulloineknkin katsoja istuu.

Ja miksi puhutaan Gretasta, eikä itse asiasta?

Ja mitä lapsiin tulee, niin toinen on markkinointipäällikkö kansainvälisessä IT-alan firmassa ja toinen (valmistui toissapäivänä) esimiehenä sähkösuunnittelufirmassa. Ja olen oppinut heidän mielipiteisiinsä luottamaan, vaikka välillä olisin eri mieltäkin.

pulmark
28.09.2019, 10.37
Tuota, se luento oli Ilmastofoorumin järjestämä. Joka nimestään huolimatta ei ole mikään julkinen toimija, vaan ilmastoskeptikkojen "yhdistys".

Datasta on saatettu esimerkiksi filtteröidä pois ääripäät, jotta trendi saadaan paremmin esille.

Mun mielestä ns. raaka lämpötilan mittausdata pitäisi mennä tietokantoihin sellaisenaan. Herättää vähän ihmettelyä kun alkuperäistä mittausdataa hylätään. Tutkijat voi toki tehdä erilaisia poimintoja suodattamattomasta datasta ja kertoa tutkimuksissaan millä perusteella ne on tehty. Trendien esille kaivamisessa vahvoilla suodattimilla on se haitta että luonnolliset syklit ja vaihtelut saattavat hävitä, kuten auringon ja merivirtojen aiheuttamat muutokset.

marmar
28.09.2019, 11.38

Nuo filtteröinnit tehdään myöhemmin. Ja niistä voi tulla eroja ei laitosten julkaisemiin käyriin.
Ongelma on siinä, että raakadatasta hylätään suuri määrä luotettavia mittaustuloksia ja vielä siten, että kylmältä puolelta hylätään enemmän kuin kuumalta.

Valhe, emävalhe, tilastot....

Mr_W
28.09.2019, 12.07
Ilmeisesti noista graafeista on saatu oikeusjuttujakin aikaiseksi, eli se kuuluisa Michael Mannin IPCC-jääkiekkomaila joka on ollut osa oikeusjuttua jo 9 vuotta.

En tiedä miten tämä pätee koko ilmastotieteen kuvaan, mutta kertoo mahdollisista ongelmista ja aiheen politisoitumisesta, kun aihetta ratkotaan lakituvassa.

Kyse siis eroista tällaisissa graafeissa (jokin lähde UPDATE – Dr. Tim Ball wins @MichaelEMann lawsuit – Mann “hides the decline” AGAIN (https://wattsupwiththat.com/2019/08/22/breaking-dr-tim-ball-wins-michaelemann-lawsuit-mann-has-to-pay/), kuva täältä (https://principia-scientific.org/breaking-fatal-courtroom-act-ruins-michael-hockey-stick-mann/)):

https://i1.wp.com/principia-scientific.org/wp-content/uploads/2017/07/graphs.jpg?resize=550%2C398&ssl=1
Mutta tosiaan vaikea sanoa miten homma toimii, kun en ole aihetta seurannut, eikä asiantuntemus riitä.

Oikeusjutussa mukana ollut Dr. Tim Ball on näköjään kirjoittanut näköjään kirjan "The Deliberate Corruption of Climate Science (https://www.amazon.com/The-Deliberate-Corruption-Climate-Science/dp/0988877740)": "Dr. Tim Ball exposes the malicious misuse of climate science as it was distorted by dishonest brokers to advance the political aspirations of the progressive left." Saattaapi tietysti olla, että Ballillakin on agendaa ja politiikkaa takanaan, mutta täydellistä objektiivisuutta on vaikea löytää. Toivottavasti ihmiskunta kuitenkin tekee jotakin järkevää.

Itse henk.koht. pitäisin mahdollisuuden vielä avoimena sille, että koko ilmastomuutosjuttu olisikin laajalti politisoitunut "huijaus" agendoineen. Jollakin todennäköisyydellä. Valtavirtamediasta ainakin Suomessa tuskin kuulee juurikaan vastaväitteitä, mikä ehkä kertoo jotakin jostakin. Mutta tosiaan hyvin vaikea arvioida omallakaan asiantuntemuksella. Voipi olla tai sitten ei.

MRe
28.09.2019, 13.39
Itse henk.koht. pitäisin mahdollisuuden vielä avoimena sille, että koko ilmastomuutosjuttu olisikin laajalti politisoitunut "huijaus" agendoineen.
Toki näin voi olla ja aina pitää miettiä, että miksi jotain sanotaan, eikä pelkästään että mitä sanottiin. Mutta mikä olisi se driveri näin laajassa manipuloinnissa? Kenen sellaisen laariin se sataa, jonka laariin ei vaihtoehtoinen tilanne sataisi?

Valtavirtamediasta ainakin Suomessa tuskin kuulee juurikaan vastaväitteitä, mikä ehkä kertoo jotakin jostakin.
Tämä on ehkä hieman tarkempaa tutkiskelua kestämätön skenaario. Samalla perusteella sitä voisi sanoa, että Marsissa on pakko olla niitä vihreitä miehiä, kun kaikki kiistävät asian.

Ei kaikki mikä tapahtuu ole jonkun salaliiton tulosta.

Mr_W
28.09.2019, 14.32
^ Kaikki politiikkahan on maailman manipulointia johonkin suuntaan ja erilaisia poliittisia agendoja on ollut ja on edelleen. Jos haluaa vertailla niin esim. linkolalaisuus, vihreän liikkeen ideat, kommunismi, fasismi, globalismi ovat saaneet ideologioitaan vaihtelevassa määrin läpi maailmassa.

Politiikan ja ideologioiden maailmassa on kaikenlaista ja EU:lla ja YK:llakin on tietysti agendat, joita ajetaan.

Jos YK ja IPCC valitsee vain yhden näkökulman ja saa sitä tukemaan päättävät tahot, niin sillähän helposti mennään. Melkoinen taistelukenttä varmasti tuokin. Kaikki taustatekijät ja poliittiset suhmuroinnit ja ajattelumallit eivät näy normaalille äänestäjälle asti. Tai edes normijohtajalle, mutta vallan verkostot toimivat silti jotenkin ja päätökset johtuvat jostain. Tässä sitten onkin tavallisella tallaajalla vaikeata tehdä analyysiä tästäkään asiasta, eli vähäisellä kompetenssilla mennään ja toivotaan parasta.

Laroute
28.09.2019, 15.48
Ilmastoliike vetää lapset kadulle, koska poliisin puuttumiskynnys on suurempi, kuin isompien ilmastoterroristien kohdalla. Juuri päivä pari sitten poliisi raahasi maijaan joukon aikuisterroristeja. Ilmastoliike tarvitsee toiminnalleen ihmiskilpiä ja lapset ovat hyviä siinä roolissa. Ilmastoliikkeen "pääkonttorissa" lentävät hatut ilmaan ja shampanjapullot poksahtelevat sinä päivänä, kun lapsiarmeijat alkavat kivittämään poliiseja.

OJ
28.09.2019, 15.57
Kumpi on muuten parempi/pahempi, tilastojen tahallinen vääristely ja väärintulkinta ilmaston muutosta vastaan vai puolesta? Molemmista on lukuisia esimerkkejä.

empiirisenä huomiona. Meidän nurtsi viheriöi siihen malliin, että joutuu polkaisemaan ruohonleikkurin tulille vielä kerran. 10-vuotta sitten heitti räntää/lunta tähän aikaan vuodesta.

Laroute
28.09.2019, 16.06
Kumpi on muuten parempi/pahempi, tilastojen tahallinen vääristely ja väärintulkinta ilmaston muutosta vastaan vai puolesta? Molemmista on lukuisia esimerkkejä.

empiirisenä huomiona. Meidän nurtsi viheriöi siihen malliin, että joutuu polkaisemaan ruohonleikkurin tulille vielä kerran. 10-vuotta sitten heitti räntää/lunta tähän aikaan vuodesta.

DDR:n kuolinkouristuksissaan masinoima ympäristöliike ei välitä ollaanko oikeassa vai väärässä. Tavoite on se, että ihmiset saadaan toisiaan vastaan ja vallankumous aikaan. Kun länsimaissa on kaaos ja veri virtaa kaduilla, niin ollaan tavoitteessa. Ilmastonmuutos on vain työkalu sen toteuttamiseksi!

marmar
28.09.2019, 17.06
Kumpi on muuten parempi/pahempi, tilastojen tahallinen vääristely ja väärintulkinta ilmaston muutosta vastaan vai puolesta? Molemmista on lukuisia esimerkkejä..

Jos ihmisen aiheuttama Ilmastonmuutos on asia, josta pitää olla huolissaan, niin puolesta väärentely on pahempi. Se vie uskottavuuden koko "tieteeltä" ja saa näyttämään pelleksi koko sakin, joka yrittää ajaa omaa agendaasa keinoja kaihtamatta.

Jos kyse olisi puhtaasta tieteestä ilman vääristelyjä, niin sen uskottavuus olisi ihan eri luokkaa ja vastustajilta tippuisi aseet. Nyt koko vouhotus näyttää pelletouhulta.

marmar
28.09.2019, 17.19
Kumpi on muuten parempi/pahempi, tilastojen tahallinen vääristely ja väärintulkinta ilmaston muutosta vastaan vai puolesta? Molemmista on lukuisia esimerkkejä..

Jos ihmisen aiheuttama Ilmastonmuutos on asia, josta pitää olla huolissaan, niin puolesta väärentely on pahempi. Se vie uskottavuuden koko "tieteeltä" ja saa näyttämään pelleksi koko sakin, joka yrittää ajaa omaa agendaasa keinoja kaihtamatta.

Jos kyse olisi puhtaasta tieteestä ilman vääristelyjä, niin sen uskottavuus olisi ihan eri luokkaa ja vastustajilta tippuisi aseet. Nyt asian saa näyttämään pelletouhulta.

pätkä
28.09.2019, 18.09
Yli 1000ppm alkaa ihmiselle tulemaan oireita .. mutta en usko että kukaan tosissaan haluaisi kasvattaa CO2 pitoisuutta

Ukot puhuu jostain Planckin laista (!) ja sanoo ettei CO2 pitoisuuden määrä vaikuta ilmaston lämpötilaan ..

http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2012/04/400000yearslarge1.gif

Tai lämpötila CO2 pitoisuuden nousuun...

Ohiampuja
28.09.2019, 18.27
DDR:n kuolinkouristuksissaan masinoima ympäristöliike ei välitä ollaanko oikeassa vai väärässä.
Tätä kulmaa minä en kyllä tajua yhtään. Eikö oikeistolainen ja kapitalistinen ihminen voi olla huolissaan luonnosta ja ympäristöstä?

hannupulkkinen
28.09.2019, 19.33
Kyllä nämä salalittoteoreetikot ovat joko naurettavia tai sairaita. Jälkimäisessä tapauksessa olisi hyvvä tutkituttaa päänsä. Paranoiaa sairastavista on paljon riesaa kaikille läheisille ja ilmastoasioissa koko maailmalle.

Laroute
28.09.2019, 20.08
^ Olen täysin samaa mieltä osittain. Pidän kuitenkin ympäristöliikkeen suurinta osaa ainoastaan harhaanjohdettuina ja pidättäydyn pitämästä heitä mielisairaina, ennen kuin se todistetaan. Itse olen vastapuolella, ainakin toistaiseksi vielä naurettavien osastolla.

En pidä ilmastoliikettä salaliittoteoriana, vaan ainoastaan erinomaisesti etumatkalla olevana vaihtoehtona, jota tukevat herkät ihmiset, median tukemana. Meillä naurettavilla on vähemmistö, koska emme halua tarjota mediaa ruokkivia uhkakuvia, vaan olemme ymmärtäneet sen, että hysterian lietsomisella ei saa muuta, kuin pahaa aikaan.

Lapset kaduilla eivät tiedä olevansa edes naurettavia, vaan uskovat olevansa oikeassa. Aikuisista harhaanjohdetuista puhumattakaan!

Kriitikoita, paranoiaa kärsivinä ihmisinä mainostavien ihmisten olisi hyvä käydä reippaalla lenkillä, hyvin hoidetuissa suomalaisissa metsissä ja todeta, että kaikki on täällä loppujen lopuksi hyvin. Jos ei senkään jälkeen tunnu hyvältä, niin ei muuta kuin rakentamaan uutta DDR:ää. Suomen poliittinen järjestelmä mahdollistaa vaalit, joissa äänestetään sen puolesta. Ei tarvitse lintsata koulusta ja tukkia katuja.

Kannattaa vastapuolen kokeilla demokratiaa! Se on huonoimmillaankiin paras vaihtoehto!

Toki ymmärrän, että arvostettu jäsen xxxxxxxxxxxx haluaa alentaa äänestysikärajaa, jotta herkät mielet saadaan päätöksiin mukaan. Niihin päätöksiin joissa uskomukset ja ideologiat ovat kivoja juttuja!

MRe
28.09.2019, 20.27
Ilmastoliike vetää lapset kadulle, koska poliisin puuttumiskynnys on pienempi kuin isompien ilmastoterroristien kohdalla. Juuri päivä pari sitten poliisi raahasi maijaan joukon aikuisterroristeja.
Montako "terroristia" sieltä Eduskuntatalon edestä maijaan raahattiin? Mutta en siis ymmärrä, miksi lapsia masinoidaan kadulle, jos poliisin puuttumiskynnys heitä kohtaan on pienempi. Mitä asiaa se ajaa?

Vai onko tässä takana tosiaan joku kommunistien juoni maailmanjärjestyksen romahduttamiseksi? Nyt mie romahan...

MRe
28.09.2019, 20.30
Onhan ilmaston lämpenemisestä lukuisia muitakin esimerkkejä, mutta kadonneet etelän talvet on yksi. Toinen on lukuisat uudet eläin- ja hyönteislajit mitä Suomeen on saapunut.

Laroute
28.09.2019, 21.21
Montako "terroristia" sieltä Eduskuntatalon edestä maijaan raahattiin? Mutta en siis ymmärrä, miksi lapsia masinoidaan kadulle, jos poliisin puuttumiskynnys heitä kohtaan on pienempi. Mitä asiaa se ajaa?

Vai onko tässä takana tosiaan joku kommunistien juoni maailmanjärjestyksen romahduttamiseksi? Nyt mie romahan...

Taisi olla muistini mukaan yhdeksän terroristia, joita poliisit nappasivat. Olen tainnut tehdä ajatusvirheen, jos olen maininnut puuttumiskynnyksen olevan pienempi. Tarkoitin puuttumiskynnyksen olevan suurempi, lasten ollessa kyseessä. Kiitos huomiosta, käyn korjaamsassa. Nyt siun ei tarvii enää romahtaa!

Pakko kysyä, että miksi laitoit viestissäsi terroristit lainaumerkkeihin? Hehän pyrkivät epädemokraattisin keinoin vaikeuttamaan yhteiskunnan toimintoja.

Ei tarvitse vastata. Oletko itse valmis toimimaan sääntöjä vastaan. Onneksi meillä on poliisit, jotka tekevät työtään, suojellakseen yhteiskuntaamme! Kiitos heille!

Mr_W
28.09.2019, 21.25
Tuli vastaan tällainen Wrong Again: 50 Years of Failed Eco-pocalyptic Predictions (https://cei.org/blog/wrong-again-50-years-failed-eco-pocalyptic-predictions) -juttu. Listattuna monia lehtileikkeitä vuosikymmenien varrelta, joissa ekologinen maailmanloppu on tulossa ihan just kohta. Paul Ehrlichin ennustuksia, uutta jääkautta, otsonia, happosadetta, viilenemistrendiä, kuivuutta, Malediivien pitäisi olla jo veden alla ja muuta. Voihan hyvinkin olla, että tällä kertaa todella on tosi kyseessä, mutta tuon jutun selattuaan lievä skeptismi kaikkein pahimmista katastrofiskenaarioista nostaa silti päätään. Maailmanloppu kuitenkin myy ja sen avulla voidaan myydä kaupanpäällisiksi vaikka mitä politiikkaa. Toisaalta onhan hyvä olla varuillaan, riskitietoinen ja varovainen...

Luumunen
28.09.2019, 21.37
^ Olen täysin samaa mieltä osittain. Pidän kuitenkin ympäristöliikkeen suurinta osaa ainoastaan harhaanjohdettuina ja pidättäydyn pitämästä heitä mielisairaina, ennen kuin se todistetaan. Itse olen vastapuolella, ainakin toistaiseksi vielä naurettavien osastolla.

En pidä ilmastoliikettä salaliittoteoriana, vaan ainoastaan erinomaisesti etumatkalla olevana vaihtoehtona, jota tukevat herkät ihmiset, median tukemana. Meillä naurettavilla on vähemmistö, koska emme halua tarjota mediaa ruokkivia uhkakuvia, vaan olemme ymmärtäneet sen, että hysterian lietsomisella ei saa muuta, kuin pahaa aikaan.

Lapset kaduilla eivät tiedä olevansa edes naurettavia, vaan uskovat olevansa oikeassa. Aikuisista harhaanjohdetuista puhumattakaan!

Kriitikoita, paranoiaa kärsivinä ihmisinä mainostavien ihmisten olisi hyvä käydä reippaalla lenkillä, hyvin hoidetuissa suomalaisissa metsissä ja todeta, että kaikki on täällä loppujen lopuksi hyvin. Jos ei senkään jälkeen tunnu hyvältä, niin ei muuta kuin rakentamaan uutta DDR:ää. Suomen poliittinen järjestelmä mahdollistaa vaalit, joissa äänestetään sen puolesta. Ei tarvitse lintsata koulusta ja tukkia katuja.

Kannattaa vastapuolen kokeilla demokratiaa! Se on huonoimmillaankiin paras vaihtoehto!

Toki ymmärrän, että arvostettu jäsen xxxxxxxxxxxx haluaa alentaa äänestysikärajaa, jotta herkät mielet saadaan päätöksiin mukaan. Niihin päätöksiin joissa uskomukset ja ideologiat ovat kivoja juttuja!
Tällaiset viestit kuuluisi jeesustelutopiikkin tai vituttaako tms. ketjuun, johon purkaa omia tunteitaan ilman että se liittyy mihinkään. Tällä sepustuksella ei ole mitään tekemistä tämän ketjun aiheen kanssa.

Laroute
28.09.2019, 21.46
Tuli vastaan tällainen Wrong Again: 50 Years of Failed Eco-pocalyptic Predictions (https://cei.org/blog/wrong-again-50-years-failed-eco-pocalyptic-predictions) -juttu. Listattuna monia lehtileikkeitä vuosikymmenien varrelta, joissa ekologinen maailmanloppu on tulossa ihan just kohta. Paul Ehrlichin ennustuksia ja muuta. Voihan hyvinkin olla, että tällä kertaa todella on tosi kyseessä, mutta tuon jutun selattuaan lievä skeptismi pahimmista katastrofiskenaarioista nostaa silti päätään. Maailmanloppu kuitenkin myy ja sen avulla voidaan myydä kaupanpäällisiksi vaikka mitä politiikkaa.

Juuri näin! Pelolla myydään ja rajusti. -70 luvulla oli öljykatastrofi koska öljyn väitettiin loppuvan maailmasta. Nyt meillä on enemmän kuin koskaan poraamattomia öljyvarantoja tiedossa. Tämä lintupandemia oli medioissa valtava uhka. Unohdettiin vain sanoa, että pandemia on maailmanlaajuisesti julistettava tila, jolloin kaikki maaiman ihmiset ovat välittömässä vaarassa. Epidemia olisi ollut oikea termi.

Meillä on ollut mediassa Ebola tappavana tautina. Sehän on itämisajaltaan erittäin lyhyt, joten sen eristäminen on helppoa. Hitaasti itävä on aina ongelma. Media tarttuu aina puhtaasen paskaan ja osa ihmisistä uskoo sen. Ilmastonmuutos hössötys on juuri tätä höyräyttämistä. Joku uskoo Suomen kykyyn olla parantajana, onneksi ei kaikki!

Laroute
28.09.2019, 21.59
Tällaiset viestit kuuluisi jeesustelutopiikkin tai vituttaako tms. ketjuun, johon purkaa omia tunteitaan ilman että se liittyy mihinkään. Tällä sepustuksella ei ole mitään tekemistä tämän ketjun aiheen kanssa.

Kyseenalaistat vahvasti kritiikin mielipiteeseesi ja siksi haluat poistaa omani. Uskosi on niin vahva, että rohkenet rivien välissä vedota moderaatioon. Älä epäile omaa kantaasi siinä määrin, että olisit kieltämässä vastapuolen keskustelua, sillä se alkaa vaikuttamaan sensurointiin kehoittamiselta. Sitähän on joidenkin ideologioissa vähemmän menestyksekkäästi harjoitettu. Juuri niistä syistä tänne on syntynyt demokratia ja sananvapaus. Sinulla on oikeus taistella niitä vastaan ja lainatakseni tunnettua lausetta "olen valmis kuolemaan" oikeutesi puolesta! Kuten monet sotiemme veteraaneista tekivätkin!

Otetaan leppeästi kepeät keskustelut, eikä anneta vihalle valtaa!

Mr_W
28.09.2019, 22.29
Oma päänsisäinen ilmastonmuutoskeskusteluni on melkoista soutamista ja huopaamista. Mielipide riippuu siitä mitä on viimeksi lukenut.

Laroute
28.09.2019, 22.57
Oma päänsisäinen ilmastonmuutoskeskusteluni on melkoista soutamista ja huopaamista. Mielipide riippuu siitä mitä on viimeksi lukenut.

Jos soudat ja huopaat asian kanssa, niin ok. Mietippä seuraavia asioita!

- Suomen metsät ovat maailman parhaiten hoidettuja ja laki vaatii uutta istutusta.
- Suomalainen terästeollisuus pyrkii käyttämään vetyä tulevaisuuden tuotannossa. (onneksi olen NEL osakkeen omistaja tuhdisti)
- Suomi on pahimmillaankin, saatikka nykyiselläänkin, maailman paras maa ilmastonmuutoksen torjumisen kannalta.

- Lapset ilmastolakossa kaduilla ovat hyväksikäytettyjä.
- Suomalaisten aiheuttamat ongelmat ovat minimaalisia.

Haitat keskustelun aiheeseen aiheuttavat muut maat, kuten Saksa ja Ruotsi, jotka ovat luopumassa puhtaasta ydinvoimasta ja suuret maat, kuten intia, kiina, venäjä, ym.

Suomi on jo vuosien ajan ollut ilmasojohtaja normaalilla olemisellaan. Nyt lapset kaduilla syyllistävät Suomea, ei Kiinaa ym.

Suomessa median tukemana ja ympäristöliikkeen toimesta kiusataan ympäristöpolitiikan mallioppilasta, Suomea!

Eikö ole hullua?

Barracuda
28.09.2019, 23.15
Haitat keskustelun aiheeseen aiheuttavat muut maat, kuten Saksa ja Ruotsi, jotka ovat luopumassa puhtaasta ydinvoimasta ja suuret maat, kuten intia, kiina, venäjä, ym.

Ruotsi on kyllä paljon meitä edellä energiatuotannon kestävyydessä.

https://sweden.se/society/energy-use-in-sweden/

Saksassa jo 20% energiasta tuotetaan tuulivoimalla ja tuulivoima korvaa hiiltä.

Ainakaan Helsingissä ei hiilikasat näy pienenevän...

https://www.electricitymap.org

Tuo tuskin on 100% tarkka mutta kertaluokat ovat oikein.

Laroute
28.09.2019, 23.35
^Jos Saksa ja Ruotsi ovat muutamien vuosien aikana pystyneet korvaamaan turvallisen ydinvoiman tuulivoimalla, niin sehän on mahtavaa! Sehän tarkoittaa Saksassakin sitä, että he pystyvät kohta vähentämään yhä yltyvää kivihiilen louhintaa, jota viedään ulkomaille. Ruotsikin voi retostella, ulkomaisen sähkön ostolla, kun tuulivoimalat seisovat. Suomi taas ei voi myydä ydinenergiaa, koska se on poliittinen päätös,

Barracuda
29.09.2019, 00.11
^Jos Saksa ja Ruotsi ovat muutamien vuosien aikana pystyneet korvaamaan turvallisen ydinvoiman tuulivoiman tuulivoimalla, niin sehän on mahtavaa!

Näin voi sanoa

Sehän tarkoittaa Saksassakin sitä, että he pystyvät kohta vähentämään yhä yltyvää kivihiilen louhintaa, jota viedään ulkomaille.

Miten se louhinta yltyy kun kaivoksia suljetaan ja hiiltä tuotdaa ulkoa?

"FRANKFURT (Reuters) - Germany is expected to import 45 million tonnes of hard coal this year, up roughly 1.4 percent from 2018 despite mounting competition from renewable energy, as the closure of domestic mines reduces domestic supply, importers said on Friday. "

Ruotsikin voi retostella, ulkomaisen sähkön ostolla, kun tuulivoimalat seisovat.

Tuollaista ilmiötä on aavistuksen hankala tunnistaa virallisen tiedon perusteella. Sen sijaan homma toimii niin hyvin että myyvät ylijäämän meille tänne jossa se toki otetaan ilolla vastaan: "In 2016 Sweden had a
net export of 11,7 TWh of electricity. Most of this was exported to Finland "

Suomi taas ei voi myydä ydinenergiaa, koska se on poliittinen päätös

Maassamme tuotettu ydinvoima ei siis mene Nordpooliin?

Laroute
29.09.2019, 00.40
^Nordpooliin menee vain jo rakennetun ydinvoiman ylituotto, mutta Suomi ei voi nykyisillä poliittisilla päätöksillä rakentaa ydinvoimaa ulos myytäväksi. Sen sijaan Suomi sallii, yhä pahenevan energia aseen rakennettavaksi Suomen läheisyyteen, eli merelle. Venäjä on siirtämässä energia-asettaan, eli kaasuputkeaan pois vahvojen eurooppalaisten valtioiden sisältä, haavoittuvan Suomen lähelle. Venäjä pelaa kymmenvuotista shakki peliään ja tekee Suomesta eturintamaa kaasuputkellaan. On helpompi kiristää eurooppaa. kun putki on merellä, kuin se menisi mantereella. Energia on voimakkain matalan intensiteetin hyökkäysase. Kaasuhana kiinni ja eurooppa palelee!

Venäjä ei tule tekemään Talvisodan aikaista virhettään, että hyökkäisi minnekkään kylmänä aikana, vaan se laitaa maat enegian osalta kylmäksi alkusyksystä alkaen ja toimii vasta loppukeväästä, jolloin routa kantaa missä tahansa hyökkäysajoneuvot ja huoltovarmuus on heikoimmillaan Suomen osalta. Suomihan on purkanut monilta osiltaan huoltovarmuuttaan ja Suomi kestä vain muutamia kuukausia määrättyjen asioiden osalta.

puppy
29.09.2019, 06.52
Hauska huomioi kuinka Thurnberg saanut aikaan keskustelua, eilen peleissä keskusteluissa moni kävi ihmeissään kun keskusteltiin Dohan Mömmömkisojen älyttömyydestä stadionin viilennyksineen jne, hitaasti mutta varmasti se muutos tulee.

Fat Boy
29.09.2019, 07.34
Ruotsi on kyllä paljon meitä edellä energiatuotannon kestävyydessä.

https://sweden.se/society/energy-use-in-sweden/

Saksassa jo 20% energiasta tuotetaan tuulivoimalla ja tuulivoima korvaa hiiltä.

Ainakaan Helsingissä ei hiilikasat näy pienenevän...

https://www.electricitymap.org

Tuo tuskin on 100% tarkka mutta kertaluokat ovat oikein.Saksassa co päästö sähköntuotannossa on lähes 500g/kwh, että ei sitä paljoa kannata juhlia. Ranska tuottaa sähköä hieman vähemmän, mutta varsin puhtaasti. 74g/kwh.

Suomessa lukema on 158g/kwh. Saksa on pahasti takamatkalla, eikä ole tuulimyllyillä tai paneeleilla aivan pian edes rinnalla. Ja miksikö. Saksa tuottaa ison osan energiastaan yhä hiilellä, Ranska ydinvoimalla. Suomi siinä välissä, vesivoima paikkaa ydinvoiman vähyyttä.

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla

callahan
29.09.2019, 08.30
Hauska huomioi kuinka Thurnberg saanut aikaan keskustelua, eilen peleissä keskusteluissa moni kävi ihmeissään kun keskusteltiin Dohan Mömmömkisojen älyttömyydestä stadionin viilennyksineen jne, hitaasti mutta varmasti se muutos tulee.

Mun mielestä "keskenkasvuinen" johdateltavissa oleva nuori Thurnberg tyttönen jonka oma tietämys ilmastonmuutosasioista on varmasti vielä jo pelkästään nuoren ikänsä vuoksi hatara, on väärä keulakuva tälle tärkeälle asialle. Tuon ikäisen pitäisi olla koulussa opiskelemassa.

Mistä toi yleensä ja kuka hänet keksi ilmastonmuutosasian "keulakuvaksi" tai lähinnä nuorten kiinnostuksen houkuttelemiseen tähän asiaan.

Mitä taasen johonkin stadionin viilennykseen tulee se on neula heinäsuovassa arabimaiden mellastukseen, kaikkihan tuolla aavikolla on liki keinotekoista. Joskus mietin mitä kummaa ihmiset ajattelee kun lähtevät esim. lomamatkalle johonkin arabiemiraatteihin, pelkkää keinotekoista shittiä katselemaan. Tuossa ei sitäpaitsi nykyaikana ole ees mitään ihmeellistä lentää noin kauas.

Suomen kantaa myös hiven ihmettelen, maailman pienempiä valtioita ja yrittää olla esimerkkinä jossain muutosasiassa kun vieressä mm venäjä jonka yksi kaupunki saastuttaa enemmän kuin suomi yhteensä olkootkin että muista ei pidä ottaa esimerkkiä. Maltti se on valttia tai ainakin pitäisi olla joka asiassa :) Muutos tulee vasta sitten kun öljy loppuu ja lähteet ehtyy!

MRe
29.09.2019, 08.42
Pakko kysyä, että miksi laitoit viestissäsi terroristit lainaumerkkeihin? Hehän pyrkivät epädemokraattisin keinoin vaikeuttamaan yhteiskunnan toimintoja.

Ei taida terrorismin tunnusmerkistö toteutua mielenosoitukseen osallistumalla. Ja mitä tulee sääntöjen noudattamiseen, kannattaa lukea kelvi- ja TMT-ketjuja.

MRe
29.09.2019, 08.46
Mun mielestä "keskenkasvuinen" johdateltavissa oleva nuori Thurnberg tyttönen jonka oma tietämys ilmastonmuutosasioista on varmasti vielä jo pelkästään nuoren ikänsä vuoksi hatara, on väärä keulakuva tälle tärkeälle asialle. Tuon ikäisen pitäisi olla koulussa opiskelemassa.
Kumman huolissasi ole Gretasta ja hänen jaksamisestaan. Ja kumman hyvin tietoinen siitä mitä hän oikeasti ajattelee ja minkä voimin toimii.

En nyt jaksa kolmatta kertaa linkata sitä Ylen artikkelia. (edit2: joten linkkaanpa tämän (https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006252734.html) ).

---
edittiä:
Tässä mietin sitä, että kun ollaan kauhean huolissaan Greta Thunbergin jaksamisesta ja siitä, että hän toimii äänitorvena ja marionettina. Niin miksi ei olla yhtä huolissaan maailman patriklaineista, kallerovanperistä ja muista, jotka ovat käyttäneet lapsuutensa ja teini-ikänsä ei niin tyypillisissä lasten hommissa. Osalla porukkaa ei edes englanti tahdo sujua, kun on katse ollut niin kiekossa.

Kuka heidän naruistaan on vedellyt?

Barracuda
29.09.2019, 09.03
^Nordpooliin menee vain jo rakennetun ydinvoiman ylituotto, mutta Suomi ei voi nykyisillä poliittisilla päätöksillä rakentaa ydinvoimaa ulos myytäväksi. Sen sijaan Suomi sallii, yhä pahenevan energia aseen rakennettavaksi Suomen läheisyyteen, eli merelle. Venäjä on siirtämässä energia-asettaan, eli kaasuputkeaan pois vahvojen eurooppalaisten valtioiden sisältä, haavoittuvan Suomen lähelle. Venäjä pelaa kymmenvuotista shakki peliään ja tekee Suomesta eturintamaa kaasuputkellaan. On helpompi kiristää eurooppaa. kun putki on merellä, kuin se menisi mantereella. Energia on voimakkain matalan intensiteetin hyökkäysase. Kaasuhana kiinni ja eurooppa palelee!

Venäjä ei tule tekemään Talvisodan aikaista virhettään, että hyökkäisi minnekkään kylmänä aikana, vaan se laitaa maat enegian osalta kylmäksi alkusyksystä alkaen ja toimii vasta loppukeväästä, jolloin routa kantaa missä tahansa hyökkäysajoneuvot ja huoltovarmuus on heikoimmillaan Suomen osalta. Suomihan on purkanut monilta osiltaan huoltovarmuuttaan ja Suomi kestä vain muutamia kuukausia määrättyjen asioiden osalta.

Seuraava ydinvoimapäätös voi olla tosiaan aika tiukassa, ainakaan rakentamisen näppäryyttä, nopeutta ja helppoutta ei kannata hakemuksessa erityisesti korostaa.

Eikös ne maat palele ihan samalla tavalla putken sijainnista riippuamtta jos se hana on siellä lähtöpäässä kiinni?
Miten huoltovarmuus liittyy ilmastonmuutokseen?

Barracuda
29.09.2019, 09.27
Saksassa co päästö sähköntuotannossa on lähes 500g/kwh, että ei sitä paljoa kannata juhlia. Ranska tuottaa sähköä hieman vähemmän, mutta varsin puhtaasti. 74g/kwh.

Suomessa lukema on 158g/kwh. Saksa on pahasti takamatkalla, eikä ole tuulimyllyillä tai paneeleilla aivan pian edes rinnalla. Ja miksikö. Saksa tuottaa ison osan energiastaan yhä hiilellä, Ranska ydinvoimalla. Suomi siinä välissä, vesivoima paikkaa ydinvoiman vähyyttä.

Ei se Saksan lukukaan enää taida sentään iha viittäsataa olla joskin paljon meidän yläpuolella.
Ja olemmehan sekaantuneet tuohon soppaan itsekin Fortumin kautta. Valtio saa osinkoja kun hiili palaa Saksassa.

https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/overview-of-the-electricity-production-2/assessment-4

Teollisuus syö siellä edelleen hiiltä mutta Larouten heitto "he pystyvät kohta vähentämään yhä yltyvää kivihiilen louhintaa, jota viedään ulkomaille." ei ihan kuitenkaan taida pitää paikkaansa.

Mr_W
29.09.2019, 10.08
Tässä Juha Ahvion blogissa virallisten medioiden ulkopuolelta löytyy aikas paljon vaihtoehtoista taustaa ja linkkejä Gretasta: https://beta.oikeamedia.com/o1-121806

Greta Thunbergin koululakon aloittaminen elokuussa 2018 sommiteltiin sopivasti yhteen hänen vanhempiensa Svante Thunbergin ja Malena Ernmanin, joilla kulttuuripersoonina on laajat sosiaaliset ja mediayhteydet, ilmastonmuutoskirjan julkaisun kanssa. Gretan julkisuuteen lanseeraamisen hoiti PR-spesialisti Ingmar Rentzhog, joka niin sanotusti sattumalta heti bongasi Gretan Ruotsin parlamenttitalon edestä mieltä osoittamassa. Rentzhog otti Gretan mukaan We Don’t Have Time -säätiönsä henkilökuntaan, keräten menestyksellisesti rahaa Gretan nimellä ja kuvalla.

Tämä varmaankin pitää paikkansa, ja opportunismilla lienee myös osansa: "Greta Thunbergin nousu ilmiöksi ja päätyminen YK:n ja Davosin maailmanfoorumeille on hyvinkin suunniteltu ja arvovaltaisten tukijoiden myötävaikutuksella tapahtunut performanssi."

Ilmeisesti näitä asioiden lapsiajajia on ollut aiemminkin, eli tässäkin historia toistaa itseään. Vaikea sitten sanoa miten itse ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos ja siihen kytkeytyvät agendat ja rahoituskanavat toimivat todella ja mitä on meneillään. Mutta väistämättä mediailmiöiden takana on kaikenlaista (PR:ää, rahoitusta, politiikkaa, median henkilöitymistä). Maailma ja media kaipaa henkilöitä ja tässä on jälleen yksi. Systeemi nostaa ja jauhaa myllyssään jonkin aikaa. Hänen omasta "asiantuntijuudestaan" tuskin on helppo sanoa juuri mitään - eikä sillä oikeastaan ole edes väliä.

[Tapaus Greta Thunberg – media rakensi nuoresta tytöstä ilmiön ja ihastui läpikotaisin omasta luomuksestaan: (https://www.suomenuutiset.fi/tapaus-greta-thunberg-media-rakensi-nuoresta-tytosta-ilmion-ja-ihastui-lapikotaisin-omasta-luomuksestaan/)] Trump ja Greta ovat molemmat median luomia ilmiöitä ja tuotteita. Sinä, hän, te, ja he, ovat luoneet molemmat. Greta ei ole sanonut tai tehnyt mitään erityisen poikkeuksellista tai mielenkiintoista. Hän on ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja on sopinut muiden agendaan. Hetken päästä Greta unohtuu, ja tajuntateollisuus nostaa jonkun uuden nimen tähdenlennoksi. Tämän tavan soisi olevan menneisyyden tosi-tv:tä.

Juuri bongasin Ylen uutisista otsikon, jossa Itävallan kansleri "Sebastian Kurzin takana on piilomiljoonilla voideltu koneisto": tätä ei varmasti Gretan tapauksessa mainittaisi tai ainakaan mitenkään kriittisesti. Valtavirran media liputtaa yleensä vain yhden (Greta-)narratiivin puolesta ja vaihtoehtoisia tietoja joutuu etsimään muualta. Asiallinenkin kriittisyys medialta puuttuu välillä täysin omia rakennelmiaan kohtaan.

Smo
29.09.2019, 10.49
Kyllä nämä salalittoteoreetikot ovat joko naurettavia tai sairaita. Jälkimäisessä tapauksessa olisi hyvvä tutkituttaa päänsä. Paranoiaa sairastavista on paljon riesaa kaikille läheisillä ja ilmastoasioissa koko maailmalle.

Öljy- ja hiililobbaus tekee niitä teorioita ja sitten hyväuskoiset hölmöt tai / ja rahaa saavat jakaa niitä tieteenä. Brexit - Trump Putin - Äärioikeistojengi. Täällä kun uusi ostari ilmoitti FB Puskaradiossa uusista autojen latauspaikoista keskimäärin porukka tykkäsi ja sitten muutama itku / nauru hymiö jotka sinilippu- isäm Maalliset kommentoi kentässä laittavansa paikan boikottiin jne kun uskoo ilmastosalaliittoon. Samalla lailla kaikissa FB uutisissa jos on joku vihreä innovaatio tai muuta tulevaisuutta kehittävää niin siellä on Persujengi naureskelemassa.

https://www.sciencealert.com/do-not-feed-the-climate-trolls

Do Not Feed The Climate Trolls
--

https://www.sciencealert.com/here-s-what-the-science-says-about-five-common-climate-change-myths

Here Are Five of The Most Common Climate Change Misconceptions, Debunked

The latest estimate is that the world's five largest publicly-owned oil and gas companies spend
about US$200 million each year (https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2019/03/25/oil-and-gas-giants-spend-millions-lobbying-to-block-climate-change-policies-infographic/#240bf72b7c4f) on lobbying to control, delay or block binding climate-motivated policy.

This organised and orchestrated climate change science denial has contributed to the lack of progress in reducing global green house gas (GHG) emissions - to the point that we are facing a global climate emergency (https://theconversation.com/uk-becomes-first-country-to-declare-a-climate-emergency-116428). And when climate change deniers use certain myths – at best fake news and at worse straight lies – to undermine the science of climate change, ordinary people (https://www.nature.com/articles/d41586-019-02637-x) can find it hard to see through the fog.

Smo
29.09.2019, 11.02

Oletko varma ettei niitä olisi julkaistu? Tuolla Pulmarkin mainostamalla luennolla ollut Simo Ruoho muuten potkittiin ulos FB:n Uusi Energiapolitiikka-ryhmästä väärän informaation levityksen ja denialismitrollauksen takia. Tässä viisi toisistaan riippumatonta säähavainnoijaa (kohta 4 tuosta ylemmän viestin alemmasta linkistä)

"4. Scientists manipulate all data sets to show a warming trend"

https://www.sciencealert.com/images/2019-09/file-20190904-175673-1s3azep1.png

Smo
29.09.2019, 11.25
* virallisten medioiden ulkopuolelta *

Persujen oma Suomen Uutiset? :D :D :D .. ja Oikea Media :rolleyes: .. Markkinointi & Mainontakin on siihen tutustunut

https://www.marmai.fi/blogit/oikea-media-on-sittenkin-vaara/1099d748-5234-36e3-9d69-9a3c2918eb1a

Oikea Media on sittenkin väärä

Uusi julkaisija osoittaa, että emme ole turvassa Breitbart-ilmiöltä. Kun vaihtoehtomedioiden genre monipuolistuu, niiden erottaminen perinteisistä medioista on entistä vaikeampaa.

"Oikea Media on konseptina vaarallinen ja ovela: Julkaisu haluaa tehdä pesäeron MV-lehden kaltaisiin valemedioihin vaikka vaihtoehtomediaksi itseään nimittääkin. Se horjuttaa luottamusta mediaan uskottavalla ulkoasullaan ja vihjauksillaan perinteisiin journalistisiin arvoihin sitoutumisesta. Kyseenalaista nimivalinnasta puhumattakaan."

Smo
29.09.2019, 11.35
Energiateollisuuden Toimitusjohtajan kirjoitus

https://www.energiauutiset.fi/etusivu/ilmastokriisi-ei-ole-uskonto

Ilmastokriisi ei ole uskonto

Barracuda
29.09.2019, 11.47
Tässä Juha Ahvion blogissa virallisten medioiden ulkopuolelta löytyy aikas paljon vaihtoehtoista taustaa ja linkkejä Gretasta: https://beta.oikeamedia.com/o1-121806

Ahvio taitaa olla henkilökohtaisena taistelunaan tuomassa maahamme Trumppilaista oikeistokristillisyyttä jota nyt ei varsinaisesti täällä samassa muodossa kaivata.

Jouko_T
29.09.2019, 11.52
Ilmaston lämpeneminen on todellisuutta, ei uskomus.

https://www.windows2universe.org/earth/climate/images/global_temp_1860_2000_sm.png

Se, mistä voidaan kiistellä, on se, onko lämpenemisen pääsyyllinen fossiilisten polttoaineiden käyttö (CO2).
Jos on, niin eikö CO2 tuotannon käyrien pitäisi seurata lämpenemiskäyrää?
Lämpeneminen on lisääntynyt vuodesta 1900 alkaen, joten silloin varmaankin CO2 tuotanto alkoi lisääntyä?

https://www.windows2universe.org/earth/climate/images/co2_emission_1800_2000_sm.png

Jyrkin hiilidioksidin tuotannon kasvu alkoi noin vuonna 1950. Näkyykö lämpökäyrissä?

Barracuda
29.09.2019, 11.59
^ voisi tietysti jossakin maalaisjärjen sopukoissa ajatella että vaikka olisikin niin että ilmasto lämpenee "itsestään" kuten ajoittain tapahtuu, ei ilmiötä kannata vahvistaa.

Hiukan kuin antaisi alkoholistille lisää alkoholia kun se nyt kuitenkin juo.

Fat Boy
29.09.2019, 13.01
^ voisi tietysti jossakin maalaisjärjen sopukoissa ajatella että vaikka olisikin niin että ilmasto lämpenee "itsestään" kuten ajoittain tapahtuu, ei ilmiötä kannata vahvistaa.

Hiukan kuin antaisi alkoholistille lisää alkoholia kun se nyt kuitenkin juo.Ei se huono ole, jos päästöt vähenee, mutta jos kaikki resurssit satsataan yhteen asiaan, siitä pitäisi olla sataprosenttinen varmuus. Muuten kaikki satsaus menee ongelman poistamiseksi hukkaan, jos aiheuttaja onkin jokin muu (olettaen, että se silloinkin on jotain mihin on mahdollisuus vaikuttaa).

Offiesimerkkinä. Homekouluja on korjattu, purettu ja rakennettu uusia, jotka on taas homehtuneet. Ja sama jatkuu, täysin selvää ei ole, miksi sisäilmaongelmia on vai onko niitä? (joissain tapauksissa aidosti on, joissain ei). Eli ennen kuin pistetään rahat kiinni korjaukseen, pitäisi tietää, miksi vika ilmeni.

Hyvää ilmastotouhussa on se, että ihmiset noin yleisesti ajattelevat tekemisiään luonnon suhteen enemmän. Pariin vuoteen en ole vakiolenkeillä metsässä nähnyt energiageelien nahkoja, aiemmin näkyi ja valitettavasti, melko suurella varmuudella pyöräilijöiden kylvämänä. (koska ratsastajat ja crossikuskit noita vähemmän käyttää).

Barracuda
29.09.2019, 13.11
Ei se huono ole, jos päästöt vähenee, mutta jos kaikki resurssit satsataan yhteen asiaan, siitä pitäisi olla sataprosenttinen varmuus. Muuten kaikki satsaus menee ongelman poistamiseksi hukkaan, jos aiheuttaja onkin jokin muu (olettaen, että se silloinkin on jotain mihin on mahdollisuus vaikuttaa).

Offiesimerkkinä. Homekouluja on korjattu, purettu ja rakennettu uusia, jotka on taas homehtuneet. Ja sama jatkuu, täysin selvää ei ole, miksi sisäilmaongelmia on vai onko niitä? (joissain tapauksissa aidosti on, joissain ei). Eli ennen kuin pistetään rahat kiinni korjaukseen, pitäisi tietää, miksi vika ilmeni.

Hyvää ilmastotouhussa on se, että ihmiset noin yleisesti ajattelevat tekemisiään luonnon suhteen enemmän. Pariin vuoteen en ole vakiolenkeillä metsässä nähnyt energiageelien nahkoja, aiemmin näkyi ja valitettavasti, melko suurella varmuudella pyöräilijöiden kylvämänä. (koska ratsastajat ja crossikuskit noita vähemmän käyttää).

No tuo homekouluesimerkki ei ole aivan analoginen.
Nythän on selvää että ilmasto lämpenee ja ihmisen toiminta joko vahvistaa sitä tai sitten aiheuttaa sen kokonaan.
Jos taas ei ole selvää onko koulussa sisäilmaongelmia niin?

Enemmänkin niin että annetaanko homekoulun homehtua ja annetaan veden valua sokkeliin kun se nyt homehtuu kuitenkin.

Länsimaissa ongelman ytimessä on keski-ikäiset jotka eivät ole valmiita tinkimään elintasostaan tai tottumuksistaan seuraavien sukupolvien hyväksi.

Sitten ongelmaa tosin ainakin meillä polarisoi kaupunki-hipsterit joka vaativat kaikkia toimimaan oman lyhytnäköisen agendansa mukaan vaikka se ei sitten kestäkään tarkempaa tarkastelua. Ainakaan esimerkiksi Sörnäisten hiilikasan tarkastelua :)

Mr_W
29.09.2019, 15.04
Vähän ahdistaa, että esim. Juha Arvion ja Suomen Uutisten faktat ja näkökulmat ohitetaan ihan vain sillä, että ne eivät ole poliittisesti "oikeiden tahojen" edustajia.

Itse yritän lukea laajasti (voin jopa lukea Vihreää Lankaa) enkä viljellä ad hominemeja, mutta toisaalta ihminen on poliittinen eläin. Ja valitsee omat silmälappunsa ja ideologiset lasinsa jotenkin.

Kaikki ovat totuuden ja oikeudenmukaisuuden puolella aina ja objektiivisia omasta mielestään (tässäkin asiassa). Poliittinen näkökulma tekee ihmisestä... no, jonkinlaisen. Ja sitten vasta maailmankuva alkaakin vahvistua - tai vinoutua, kukapa tietää. Vahvistusharhat jylläävät pääkopissa.

Isoin ongelma ehkä on että medialla on ihan sama yksisilmäisyys, jossa vain yksi kritiikkivapaa näkökulma on sallittu. Mutta tuskinpa sille mitään voi. Tämä on normaalia.

Mr_W
29.09.2019, 15.40
Luin äsken Vihreän Langan jutun "Media nieli persujen tarinan ilmastopaniikista" ( https://www.vihrealanka.fi/juttu/media-nieli-persujen-tarinan-ilmastopaniikista. Ja vaikeatahan on tietää kuinka objektiivinen taas tämä analyysi on. Maailma on vaikea paikka, mutta lukemisella saa erilaisia palikoita. Poliittiset jakolinjat vaikuttavat ja paljon.

Barracuda
29.09.2019, 16.05
Vähän ahdistaa, että esim. Juha Arvion ja Suomen Uutisten faktat ja näkökulmat ohitetaan ihan vain sillä, että ne eivät ole poliittisesti "oikeiden tahojen" edustajia.

Itse yritän lukea laajasti (voin jopa lukea Vihreää Lankaa) enkä viljellä ad hominemeja, mutta toisaalta ihminen on poliittinen eläin. Ja valitsee omat silmälappunsa ja ideologiset lasinsa jotenkin.

Kaikki ovat totuuden ja oikeudenmukaisuuden puolella aina ja objektiivisia omasta mielestään (tässäkin asiassa). Poliittinen näkökulma tekee ihmisestä... no, jonkinlaisen. Ja sitten vasta maailmankuva alkaakin vahvistua - tai vinoutua, kukapa tietää. Vahvistusharhat jylläävät pääkopissa.

Isoin ongelma ehkä on että medialla on ihan sama yksisilmäisyys, jossa vain yksi kritiikkivapaa näkökulma on sallittu. Mutta tuskinpa sille mitään voi. Tämä on normaalia.

Arvion tekstin arvoa vähentää se että hän käyttää lähteinään valikoiden aika outoja kanavia, esimerkiksi tuo Rair - foundation ei ole varsinaisesti objektiivinen eikä edes pyri siihen. Enemmänkin tarkoitus pyhittää keinot - tyyppinen lähestymistapa.

Ylipäätään tulee ehkä hiukan sama fiilis kun aikoinaan lukiessa Neuvosto-Karjala - lehteä vuodelta -72.

Mutta aivan ehdottomasti eniten ihmetyttää miksi henkilö joka on töissä tuollaisessa säätiössä turhentaa ilmastonmuutoksen - ei siis sen syitä vaan koko ilmiön.
Luulisi että tuollainen järjestö olisi niiden puolella joita asia globaalisti eniten ja ensimmäisenä koskee - köyhiä ja vähäosaisia.

+€+
29.09.2019, 16.13
Mielenkiintoista jos edes osittain totta mitä herrat maalailevat videolla. Kohta meillekin ehdotellaan noita CO2 keräimiä joilla saa parinsadan auton päästöjen verran pullotettua CO2:sta öljyteollisuuden käyttöön. Melko kallista lystiä yhteiskunnille tukea tuollaista järjettömyyttä.

https://www.youtube.com/watch?v=-VHNbdN_nt8

Ohiampuja
29.09.2019, 16.16
Luin äsken Vihreän Langan jutun "Media nieli persujen tarinan ilmastopaniikista" https://www.vihrealanka.fi/juttu/media-nieli-persujen-tarinan-ilmastopaniikista.
Olipas hyvä kirjoitus.

Mr_W
29.09.2019, 16.31
Kuka tietää mikä on totta ja kenen ideologia on täydellisin? (Argh ja voi!)

Smo
29.09.2019, 16.52
Luin äsken Vihreän Langan jutun "Media nieli persujen tarinan ilmastopaniikista" ( https://www.vihrealanka.fi/juttu/media-nieli-persujen-tarinan-ilmastopaniikista. Ja vaikeatahan on tietää kuinka objektiivinen taas tämä analyysi on. Maailma on vaikea paikka, mutta lukemisella saa erilaisia palikoita. Poliittiset jakolinjat vaikuttavat ja paljon.

Tämä pääsi ihan maailmalle

https://www.nytimes.com/2019/04/12/world/europe/finland-populism-immigration-climate-change.html

The Right’s New Rallying Cry in Finland: ‘Climate Hysteria’

Arosusi
29.09.2019, 17.11
https://yle.fi/uutiset/3-10988700

Greta Thunbergin kiivaimmat vastustajat tuntuvat olevan kitkeriä vanhoja miehiä. Keskustelupalstojen pikaluvun perusteella ruokottomuuksia suoltavat samat globalisaation päähän potkimat miehet, joiden osattomuuden etenkin populistiliikkeet valjastavat vaalien alla käyttövoimakseen.

OJ
29.09.2019, 18.12
Toi Oikea Media ei vaikuta sen kummemmalta kuin muutkaan lainausringissä pyörivät tahot.

Mr_W
29.09.2019, 18.30
Mutta aivan ehdottomasti eniten ihmetyttää miksi henkilö joka on töissä tuollaisessa säätiössä turhentaa ilmastonmuutoksen - ei siis sen syitä vaan koko ilmiön. Luulisi että tuollainen järjestö olisi niiden puolella joita asia globaalisti eniten ja ensimmäisenä koskee - köyhiä ja vähäosaisia.

Veikkaan, että tässä on kyse ideologisista lähtökohdista ja erilaisten toimijoiden agendoista: Juha Ahvio ei pidä vihreätä liikettä uskottavana ja hyväntahtoisena, saati totuudellisena. Lähinnä päinvastoin.

Tuolla "Vaarallinen vihreä valhe (https://www.kuvajasana.fi/tuotteet/1/kirjat/251/kristitty_ja_yhteiskunta/4669/vaarallinen_vihrea_valhe)" -kirjan mainoksessa kerrotaan että:

Vihreää globalistista utopiapolitiikkaa ja sen poliittis-taloudellisia sovelluksia edustavat yhtä hyvin Rooman klubin teknoelitistinen maailmanhallitushaaveilu kuin YK:n Agenda 21:n ilmastonmuutospolitiikka. Nämä sovellukset ovat selkeästi luettavissa Suomen vihreiden poliittisista ohjelmista. Ongelmallista on kuitenkin se, että ekososialistinen vihreä evankeliumi on paitsi vaarallista myös tuhoisan valheellista, yhtä hyvin ilmastotieteen kuin Raamatun ja kristinuskon näkökulmasta tarkasteltuna.

Toki veikkaan että vihreissä on kristittyjäkin, mutta Ahvion analyysi perustuu tiettyihin lähtökohtiin ja poliittisten agendojen perkaamiseen, eikä ole niinkään "käytännön lähimmäisenrakkauden" tai "miten autamme" tasoa. Ovatko esim. maailmanhallitushaaveilut ja sosialismin/utopistisen totalitarismin edistäminen ilmastopolitiikan varjolla hyvää vai huonoa, erityisesti kristillisestä maailmankuvasta.

8Ihminen ei ole tuulen valtias,
ei hän pysty sitä pidättämään,
eikä kukaan hallitse kuolemansa hetkeä.
Sodasta ei ole pääsyä,
eikä synti päästä tekijäänsä vapaaksi.

9Tämän kaiken minä havaitsin
tarkkaillessani, mitä auringon alla tapahtuu
aikana, jolloin ihminen hallitsee toista
tämän onnettomuudeksi.
- Saarnaaja 8:8 (https://raamattu.fi/raamattu/KR92/ECC.8/Saarnaaja-8)

Omana mielipiteenäni Ahviolla on melko hankala rasti, koska Raamatusta ei juuri löydy suoraan nykypolitiikkaan ratkaisuja tai ketä pitäisi äänestää. Tai tietoa siitä, mikä on ihmisen osuus ilmastonmuutokseen. Olisi helppoa, jos vaikkapa Ahvion kirja olisi täysin totuudenmukaista ja korrektia analyysiä, niin se helpottaisi omaa elämääni.

MRe
29.09.2019, 18.32
Kuka tietää mikä on totta ja kenen ideologia on täydellisin? (Argh ja voi!)
Niin, insinöörille olisi helpointa, jos olisi vain yksi totuus. Tässä tapauksessa sellaista ei taida olla, vaan totuuksia on useita.

Tässähän on näitä eri asteita ja joka portaalle pitäisi luoda oma mielipide tai sitten lukittua vain jollekin tasolle:
- lämpeneekö ilmasto
- lämpeneekö se ihmisen toimien vuoksi
- aiheuttaako sen CO2-tason nousu
- voidaanko asialle tehdä jotain
- voiko Suomi tehdä asialle mitään, kun kyse on globaalista ilmiöstä

Itse uskon jollain tasolla neljään ekaan, mutta en ole ihan varma pitääkö juuri Suomen ajaa koko talous konkurssiin koittamalla muuttaa jotain, mille emme oikein voi mitään.

Metsien hyödyntämisestä sanoisin, että metsät pitäisi nähdä muunakin kuin CO2-nieluna ja/tai teollisuuden raaka-aineella. Metsällä on arvoa ihan sellaisenaankin.

pätkä
29.09.2019, 18.58
Varmaan ketjussa jo on linkitetty mutta jos joku laittaisi vielä näkyviin lämpötilakäyrän, josta näkyy kiistatta, että ensin nousee CO2 pitoisuus ja vasta sitten lämpötila.

+€+
29.09.2019, 19.39
Paljon on spekuloitu miksi tämä ilmasto-asia on juuri nyt otettu esille. Itseasiassa kun vähän funtsii mitä tapahtuu poliittisella kentällä, erityisesti Ruotsissa, asia on täysin selvä.

Se on poliittinen vastavoima ns. "persupuolueiden" politiikalle. Päivänselvää, että tämä ilmastosyyllistäminen on täydellinen lyömäase näitä vastaan.

Barracuda
29.09.2019, 19.45
Veikkaan, että tässä on kyse ideologisista lähtökohdista ja erilaisten toimijoiden agendoista: Juha Ahvio ei pidä vihreätä liikettä uskottavana ja hyväntahtoisena, saati totuudellisena. Lähinnä päinvastoin.

Tuolla "Vaarallinen vihreä valhe (https://www.kuvajasana.fi/tuotteet/1/kirjat/251/kristitty_ja_yhteiskunta/4669/vaarallinen_vihrea_valhe)" -kirjan mainoksessa kerrotaan että:

Toki veikkaan että vihreissä on kristittyjäkin, mutta Ahvion analyysi perustuu tiettyihin lähtökohtiin ja poliittisten agendojen perkaamiseen, eikä ole niinkään "käytännön lähimmäisenrakkauden" tai "miten autamme" tasoa. Ovatko esim. maailmanhallitushaaveilut ja sosialismin/utopistisen totalitarismin edistäminen ilmastopolitiikan varjolla hyvää vai huonoa, erityisesti kristillisestä maailmankuvasta.

Omana mielipiteenäni Ahviolla on melko hankala rasti, koska Raamatusta ei juuri löydy suoraan nykypolitiikkaan ratkaisuja tai ketä pitäisi äänestää. Tai tietoa siitä, mikä on ihmisen osuus ilmastonmuutokseen. Olisi helppoa, jos vaikkapa Ahvion kirja olisi täysin totuudenmukaista ja korrektia analyysiä, niin se helpottaisi omaa elämääni.

Mutta kun ilmastonmuutos ei ole vihreä liike. Ahvion lähtökohta on vinossa.
Toinen mikä on vinossa on se että hän bundlaa uskonnon ja politiikan paketiksi.
Siitä se alamäki sitten alkaa.

Barracuda
29.09.2019, 19.49
Paljon on spekuloitu miksi tämä ilmasto-asia on juuri nyt otettu esille. Itseasiassa kun vähän funtsii mitä tapahtuu poliittisella kentällä, erityisesti Ruotsissa, asia on täysin selvä.

Se on poliittinen vastavoima ns. "persupuolueiden" politiikalle. Päivänselvää, että tämä ilmastosyyllistäminen on täydellinen lyömäase näitä vastaan.

Varsin ovelaa toimintaa kun Kioton pöytäkirja hyväksyttiin 1992.
Jo sillon kai maailman eliitti tiesi että nyt on valmistauduttava skandinaavisten peruspuolueiden nousuun.

Eipä oltu tällä kertaa myöhässä :)

marmar
29.09.2019, 20.00
Varmaan ketjussa jo on linkitetty mutta jos joku laittaisi vielä näkyviin lämpötilakäyrän, josta näkyy kiistatta, että ensin nousee CO2 pitoisuus ja vasta sitten lämpötila.

Ei kannata pidätellä hengitystä tuota odotellessa.;)

Mr_W
29.09.2019, 20.08
Mutta kun ilmastonmuutos ei ole vihreä liike. Ahvion lähtökohta on vinossa.

Toisaalta ilmastonmuutoksella ajetaan kaikenlaisia poliittisia tavoitteita, esim. YK:n piirissä. Ahvio kirjoittelee (https://beta.oikeamedia.com/o1-24109):

YK:n Agenda 21 edustaa avointa pyrkimystä Peccein kannattaman maailmanhallituksen ohjaamaan ekososialistiseen totalitarismiin. Niin kutsuttuun kestävään kehitykseen katsotaan päästävän muun muassa määräämällä yksityinen maanomistus sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta aiheuttavaksi pahaksi ja poistettavaksi ongelmaksi, rajoittamalla radikaalisti energiankulutusta eli esimerkiksi yksityisautoilua rankasti rajoittamalla ja kodinkoneiden käyttöä älyverkon avulla valvomalla, kaikenlaista vapaata taloudellista yritystoimintaa raskaasti verottamalla, koulujen opetuksen sisältöä kontrolloimalla ja väestönkasvua pienentämällä abortein ja perheiden korkein sallittu lapsiluku määräämällä sekä eutanasian soveltamisella.

Kansainvälinen ja YK-johtoinen Agenda 21:ä ajava vihreä liike pyrkii luomaan ylikansallisen globaalin maailmanhallitusjohtoisen kontrollijärjestelmän.

Eli eräänlaista sosialistista/kommunistista utopiaa myydään ja rakennetaan (jälleen), nyt vaihteeksi ilmastonmuutoksella YK:n kautta.

Käytännön äänestäjän arjessa nämä vihreät YK-utopiat ja johtajien kontrollin tarve tuskin ja toivottavasti tulevat näkymään, mutta toisaalta pystytettiinhän Neuvostoliittokin. Tai Maon Kiina. Tai lukemattomat muut vastaavat systeemit. Ja tällaiset tavoitteet ovat monissa puoluestrategioissa ja YK:n agendalla olemassa, vaikea sanoa miten realistista on että niitä saadaan sovellettua käytäntöön. Pelotevaikutus on kuitenkin ilmastonmuutoksella melkoinen. Ja pelolla voi myydä muutoksen tarvetta.

Ahvio on myös sitä mieltä, että: "Vihreä energiapolitiikka paitsi köyhdyttää myös tappaa ja on muutenkin epäterveellistä, varsinkin kehitysmaiden asukkaiden kannalta." Joten tässä mielessä voisi sanoa, että ainakin omassa näkökannassaan hän on heikompien puolella.

Toinen mikä on vinossa on se että hän bundlaa uskonnon ja politiikan paketiksi. Siitä se alamäki sitten alkaa.

Uskomukset, ideologiat ja uskonnot vaikuttavat politiikassakin, hyvässä ja pahassa. Tosin kristinuskon maailmankuvan luultavasti pitäisikin vaikuttaa jotenkin myös politiikkaan (kuten kaikkeen), joskin täsmälleen miten on ehkä vaikeampi sanoa. Toivottavasti parempaan suuntaan, joskin soveltaminen voi olla vaikeaa.

Smo
29.09.2019, 21.00
https://markets.businessinsider.com/news/stocks/goldman-sachs-climate-change-threatens-new-york-tokyo-lagos-cities-2019-9-1028552494

Goldman Sachs released a 34-page analysis of the impact of climate change. And the results are terrifying.

MRe
30.09.2019, 07.53
Ei kannata pidätellä hengitystä tuota odotellessa.;)
Tarkoittaako ilmastolakko sitä, että lakataan hengittämästä...?

Tuosta käyrästä sen verran, että ongelmana ei niinkään ole etteikö sellaisia olisi, mutta internetistä löytää millaisen käyrän haluaa kulloinkin postattavaksi. Esimerkiksi hiilikuitupyörien markkinaosuus vs. ilmaston lämpeneminen. Pyöräilyn lisääntyminen vs. ilmaston lämpeneminen? Pyöräilyn lisääntyminen vs jäätiköiden sulaminen? Pyöräilyn lisääntyminen vs syntyvyyden lasku Suomessa? Josta huomataankin, että meillähän on yksi yhteinen nimittäjä...

dreamer
30.09.2019, 09.06

Overall, more than 90% of the glacial-interglacial warming occurs after the atmospheric CO2 increase (Figure 3).
https://skepticalscience.com/pics/ShakunFig2a.jpg (https://skepticalscience.com/pics/ShakunFig2a.jpg)
Figure 3: The global proxy temperature stack (blue) as deviations from the early Holocene(11.5–6.5 kyr ago) mean, an Antarctic ice-core composite temperature record (red), and atmospheric CO2 concentration (yellow dots). The Holocene, Younger Dryas (YD), Bølling–Allerød (B–A), Oldest Dryas (OD) and Last Glacial Maximum (LGM) intervals are indicated. Error bars, 1-sigma; p.p.m.v. = parts per million by volume. Shakun et al. Figure 2a.

puppy
30.09.2019, 11.14
https://twitter.com/bilgribs/status/1178585877062311936

My latest exclusive for The Independent: Global shipping companies have spent $12bn rigging vessels with devices that circumvent new environmental legislation by dumping pollution into the sea instead of the air,

ahhhaahaha haah haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa........... .................................................. .............. *shoots himself with Joker make up on*

Ei voi linkata artikkeliin kun on maksumuuri, tuossa Twitter-threadissa asiaa avattu.

fiber
01.10.2019, 06.43
Tämä vuonna 2008 avattu ketju ehtinyt vasta sivulle 10 viime vuoden elokuussa. Vaikka foorumin keskustelijoiden määrä on vähentynyt vuodesta toiseen, tämän aiheen merkitys on kasvanut. Valtavirtaistuu, sanoisin.

OJ
02.10.2019, 16.02
Ohiampuja on näkojään kahdesti elvyttänyt tämän ketjun kuolleista.

marmar
02.10.2019, 17.21
https://youtu.be/w7GfYzc-Bxc

Smo
02.10.2019, 19.04
^Öljyrahoitettu Denialisti-instituutti

--
Fossiiliteollisuus, Brexit-jengi ja nationalistit.

https://www.msn.com/en-ca/news/world/attacks-on-greta-thunberg-come-from-a-coordinated-network-of-climate-change-deniers/ar-AAHJcXE

Attacks on Greta Thunberg Come from a Coordinated Network of Climate Change Deniers

Edit: Lainataan jutusta suoraan myös marmarin videon julkaisijasta pätkä, piti alunperin vaan Gretasta kommentoida

"It’s perhaps unsurprising to find that many of the U.S. commentators verbally assaulting Greta also have ties to the Heartland Institute, given the organisation’s Big Oil funding and long-history of promoting climate science denial.The institute’s website published a long blog post by one of its ‘policy experts’, Gregory Wrightstone, who attempted to refute many of Thunberg’s arguments for climate action. “It is time for her to go back to school to learn what she doesn’t know and to unlearn so much of what she has been taught,” he concluded.
Many other critics of Greta in the U.S. are tied to another of Heartland’s funders, the Koch family, owners of the U.S.’s largest private energy company.
Marc Morano, communications director of campaign group Committee for a Constructive Tomorrow (CFACT), and a regular speaker at Heartland Institute events, has a long history of spreading misinformation about climate change."

OJ
02.10.2019, 19.06
Heartland Instituten mukaan tupakointi ei ole epäterveellistä, eli peak-tolkku lähteestä on kyse.

Ohiampuja
02.10.2019, 21.56
Ohiampuja on näkojään kahdesti elvyttänyt tämän ketjun kuolleista.
Oho, onko noin? Enpäs ole tajunnutkaan. :)

OJ
02.10.2019, 22.37
Oho, onko noin? Enpäs ole tajunnutkaan. :)
Ei hätää, eikohän tälle ketjulle altistuminen ole rikokseen sopiva rangaistus.

taski63
03.10.2019, 06.27
https://www.liveabout.com/thmb/mvtK0PyOMWZlxQG--CblrYpaeIo=/768x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc() :format(webp)/What-If-Its-A-Hoax-56a74f4c5f9b58b7d0e8f300.jpg

marmar
04.10.2019, 21.46
Ilmastonmuutosaktivistien tapa hoitaa ympäristöä on sotkea paikkoja. Mutta onneksi ei onnistuneet täydellisesti. Ei jskssnut hippi pidellä letkua oli varmaan syönyt liian ravintoköyhää pupunruokaa:D

https://mobile.reuters.com/video/2019/10/03/climate-change-activists-spray-red-paint?videoId=OVAZJTHEP&j

LJL
04.10.2019, 22.24
Jokos se ilmasto lakkasi muuttumasta kun on uutisissa ollut kaikkea muuta välillä, kuten miekkailua

Laroute
05.10.2019, 07.09
Ilmastonmuutosaktivistien tapa hoitaa ympäristöä on sotkea paikkoja. Mutta onneksi ei onnistuneet täydellisesti. Ei jskssnut hippi pidellä letkua oli varmaan syönyt liian ravintoköyhää pupunruokaa:D

https://mobile.reuters.com/video/2019/10/03/climate-change-activists-spray-red-paint?videoId=OVAZJTHEP&j

Onko paikallinen pelastuslaitos lähtenyt tukemaan terroristeja ja lainannut paloautoa niille. Palomiehet ovat Suomessa kansan mielestä luotetuin ammattiryhmä. Jos lähdetään täällä samalle linjalle, niin kyllä karisee arvostus kansan silmissä nopeasti. Kun pelastuskoneistoa käytetään tuhoamiseen, niin maailmankirjat ovat sekaisin!

hannupulkkinen
05.10.2019, 14.25
Ilmastonmuutosaktivistien tapa hoitaa ympäristöä on sotkea paikkoja. Mutta onneksi ei onnistuneet täydellisesti. Ei jskssnut hippi pidellä letkua oli varmaan syönyt liian ravintoköyhää pupunruokaa:D Entisenä hippinä ja nykyisenä wannabehippinä vastustan sitä, että kunnioitettu make love not war-ideologia yhdistetään paikkojen sotkemiseen. Luulenpa, että et pärjää minulle penkkipunnerruksessa vaikka olen 70-vuotias tai et ainakaan finlandiahiihdossa, joten suuta suppeammalle.

taski63
05.10.2019, 15.15
Selvästihän siinä letkuepisodivideossa näkyi, että letku katkesi tai muuten irtosi suuttimesta, ei se pelkästään käsistä lähtenyt.

marmar
06.10.2019, 05.40
Entisenä hippinä ja nykyisenä wannabehippinä vastustan sitä, että kunnioitettu make love not war-ideologia yhdistetään paikkojen sotkemiseen. Luulenpa, että et pärjää minulle penkkipunnerruksessa vaikka olen 70-vuotias tai et ainakaan finlandiahiihdossa, joten suuta suppeammalle.
Voihan se hyvinkin olla että en pärjää.

Tuo Finlandiahiihto Riippuu varmasti kelistä. Jos on sattuu raskas keli, niin tuskin pääsen 50 kilometriä alle 4 tunnin. Liukkaalla kelillä ja kovalla pohjalla pitäisi mennä helposti. Kyllähän noilla mun mahdollisilla ajoilla on pitkä matka kärkeen. Mutta kilpaurheilu ei ole mun laji muutenkaan, vaikka ala-asteella 2 luokkalaisena pääsinkin palkinnoille 3-4 luokkalaisten sarjasa koulujenvälisissä. Mut valittiin sinne, kun ylemmiltä luokilta ei löytynyt tarpeeksi mua nopeampia hiihtäjiä.
Yleensä olin koulun kilpailuissa 3 kärjessä, mutta ala-asteen jälkeen en ole hiihtänyt kilpaa. Ja kyllä tuolla laduilla paljon mua nopeampia nykyisin on. Varsinkin sellaisina kellonaikoina kun kovemmat hiihtäjät on treenaamassa.

Penkissäkin 150 kg voi tehdä jo tiukkaa, en ole koskaan kokeillut, kun ei mulla ole niin paljoa painoja, että voisin kokeilla,

Eiköhän sen hippiliikkeen maineen ole ihan muut pilanneet,
Hikipedia kertoo omaan lystikkääseen tapaansa minkälaisena moni näkee hipin.
http://m.hikipedia.info/wiki/Hippi

mutta mun puolesta voidaan sopia, että letkua pidellyt ei ollut hippi vaan ihan tavallinen ilmastonmuutosta vastustava aktivisti.

Selvästihän siinä letkuepisodivideossa näkyi, että letku katkesi tai muuten irtosi suuttimesta, ei se pelkästään käsistä lähtenyt.

Jos ei sormivoimat tai äly riitä kiertämään paloliitinta kunnolla kiinni, niin eihän se kiinni pysy. Jos taas liitin on kierretty kiinni ja paineet päällä, niin ei se vahingossa aukea, vaikka kuinka tumpelo on letkun päässä.

JohannesP
06.10.2019, 11.10
Vatipäitä löytyy jokaisestä ääriryhmästä, mutta kertoisitko vielä kuinka varsinaisesti hipit liittyy ilmastonmuutokseen?

Fat Boy
06.10.2019, 11.29
Hippien pössyttelyn hiilidioksidipäästöt on lämpenemisen alullepanija.. Kaiketi..

marmar
06.10.2019, 20.29
Vatipäitä löytyy jokaisestä ääriryhmästä, mutta kertoisitko vielä kuinka varsinaisesti hipit liittyy ilmastonmuutokseen?

Tuossa mielenosoituksessa kapinoitiin perinteistä talousjärjestelmää vastaan ilmastonmuutoksen nimissä. Ihan niinkuin hipitkin kapinoivat perinteisiä arvoja vastaan.

JiiPee
06.10.2019, 20.53
Jokos se ilmasto lakkasi muuttumasta kun on uutisissa ollut kaikkea muuta välillä, kuten miekkailua

Ei kun oli hetken taas vähän koleaa ja vilpoista, ensilumikin satoi muutamiin perähikiän kolkkiin. Kaikki olivat uunin lähettyvillä lämmittelemässä. Ei ehtineet vouhottamaan nyt.

samooja
07.10.2019, 14.41
Hippien pössyttelyn hiilidioksidipäästöt on lämpenemisen alullepanija.. Kaiketi..

Niin on, kaikki sai alkunsa tuhansia vuosia sitten kun esi-hipit sytyttivät vesipiippunsa autiomaassa jota emme enää tunne suuren pamauksen takia!

samooja
07.10.2019, 14.43
Ei kun oli hetken taas vähän koleaa ja vilpoista, ensilumikin satoi muutamiin perähikiän kolkkiin. Kaikki olivat uunin lähettyvillä lämmittelemässä. Ei ehtineet vouhottamaan nyt.

Malmilla satoi lunta! Ja se on kuulkaa pääradanvarrella ihan niinku muutki juna-asemat.

OJ
07.10.2019, 16.09
Malmilla satoi lunta! Ja se on kuulkaa pääradanvarrella ihan niinku muutki juna-asemat.
Niinhän se JiiPee sanoi, että perähikiä. Malmi, Ryttylä, Toijala, selkeä trendi ;)

Meilläpäin lupaa 20 astetta tänään sekä huomenna ja keskiviikko ilta-perjantai pitäisi heittää lunta jonkun 20-30 cm. Tulee hyvä mutavellikeli.

veke
08.10.2019, 21.01
Ilmastouskovaisten uskonkappaleita aletaan jo epäillä ja osoittaa ...höpöhöpöksi...
https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000006266203.html
Pääkirjoitus: Kunnianpalautus Suomen lehmälle – mainettaan parempi ilmaston kannalta

marmar
09.10.2019, 05.09
Ilmastouskovaisten uskonkappaleita aletaan jo epäillä ja osoittaa ...höpöhöpöksi...
Pääkirjoitus: Kunnianpalautus Suomen lehmälle – mainettaan parempi ilmaston kannalta

Hyvä, että joku näitä itsestäänselvyyksiä tuo julkisuuteen. Suomen TODELLINEN hiilijalanjälki paranisi lihansyönnin osalta eniten, jos kaikki tuontiliha ympäristöverotettaisiin niin, että sen tuonti ei olisi kannattavaa. Samalla kun lihan hinta nousisi kotimainen tuotanto saisi rahaa poistaa asiat vielä parempaan kuntoon ja kokonaiskulutus laskisi.

Johonkin näin radikaalin on pakko mennä, kun kaikkialla lämpenee niin kiivaasti:rolleyes:

https://wattsupwiththat.com/wp-content/uploads/2019/10/world-warming-2xfaster.mp4

stenu
09.10.2019, 07.17

"Ilmastokaasujen osalta suomalaiskarjan osuus on noin 0,14 prosenttia maailman kaikkien nautojen metaanipäästöistä."

Ongelma ei olekaan se, että suomalainen lihan- ja maidontuotanto olisi epäekologista verrattuna muun maailman tuotantoon, vaan se, että suomalainen lihan- ja maidonkulutus on epäekologisen suurta. Hyvä uutinen on se, että naudanlihan kulutus Suomessa on kääntynyt laskuun. Toivottavasti lasku on voimakkainta tuontilihan osalta.

Suomalaisia on n. 0,07% maailman väestöstä ja suomalaiset asuttaaa noin 0,07% maailman pinta-alasta, mutta tuotannon ekologisuudesta huolimatta meillä tuotetaan 0,14% maailman nautojen metaanipäästöista eli kaksinkertaisesti väestömäärään nähden eikä sekään riitä, koska emme silti ole omavaraisia naudanlihan emmekä maidon suhteen.

Jouko_T
09.10.2019, 10.07
Silloin kun aletaan valehtelemaan jonkin asian "puolesta", niin se osoittaa asiassa olevan jotain hämärää.
Alarmistien yleinen slogan sanoo, että tiedemaailma on heidän väitteidensä takana.
Se tiedemaailma, joka ei ole, ei saan julkisuutta sanomisilleen.

Väite, että ihmiskunnan hiilidioksidipäästöt ovat syy ilmaston lämpenemiseen, saa vastaväitteitä myös "tiedemaailmasta".
Tässä yksi sellainen:

"Tosiasiassa hiilidioksidi, CO2, oli heikko kasvihuonekaasu. Ensimmäisellä 20 ppm:llä (miljoonasosalla) hiilidioksidia oli suurin vaikutus lämpötilaan. Noin 200 ppm:n jälkeen CO2 oli tehnyt tehtävänsä kasvihuonekaasuna: se oli imenyt itseensä lähes teoreettisen enimmäismäärän infrapunaenergiaa."

http://ilmastorealismia.blogspot.com/2015/01/ilmastoharhan-lyhyt-historia.html

Smo
09.10.2019, 13.34
"Ilmastokaasujen osalta suomalaiskarjan osuus on noin 0,14 prosenttia maailman kaikkien nautojen metaanipäästöistä."

Ongelma ei olekaan se, että suomalainen lihan- ja maidontuotanto olisi epäekologista verrattuna muun maailman tuotantoon, vaan se, että suomalainen lihan- ja maidonkulutus on epäekologisen suurta. Hyvä uutinen on se, että naudanlihan kulutus Suomessa on kääntynyt laskuun. Toivottavasti lasku on voimakkainta tuontilihan osalta.

Suomalaisia on n. 0,07% maailman väestöstä ja suomalaiset asuttaaa noin 0,07% maailman pinta-alasta, mutta tuotannon ekologisuudesta huolimatta meillä tuotetaan 0,14% maailman nautojen metaanipäästöista eli kaksinkertaisesti väestömäärään nähden eikä sekään riitä, koska emme silti ole omavaraisia naudanlihan emmekä maidon suhteen.

Suomessahan juodaan maitoa maailman eniten, eikä mikään ihme kun maitopropagada aloitetaan jo kouluissa mihin Valio pääsee aivopesemään lapsia. Mutta eipä olis uskonut että maitolitran päästöillä autoilisi 10 km (maailmalla yli 20 km). Suomen maidontuotannon litroilla jokainen Suomalainen vastasyntyneistä lähtien ajaisi 5000 km vuodessa.

Hapa
09.10.2019, 14.23
Linkissä muutaman vuoden takainen uutinen katsausartikkeli niistä "3%" tiedejulkaisuista jotka eivät tue ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta. Harmittavasti juttu on englanniksi. Idea siinä on kuitenkin se, että kaikki noista jutuista oli joko menetelmiltään vääriä tai muuten vääristyneitä.
https://qz.com/1069298/the-3-of-scientific-papers-that-deny-climate-change-are-all-flawed/?fbclid=IwAR0YI7MPKB497RwJ0PPbBa0KJOy4ZKUvAZRqgNrQ 563lPrtCz_YFogc7OH0 (https://qz.com/1069298/the-3-of-scientific-papers-that-deny-climate-change-are-all-flawed/?fbclid=IwAR0YI7MPKB497RwJ0PPbBa0KJOy4ZKUvAZRqgNrQ 563lPrtCz_YFogc7OH0)

Luumunen
09.10.2019, 14.24
^^Hyvä asia on, että monissa yrityksissä suhtaudutaan vakavasti hiilipäästöjen vähentämiseen. Valiokin panostaa kunnolla maidontuotannon hiilipäästöjen vähentämiseen.

https://www.valio.fi/yritys/artikkelit/miten-maidon-hiilijalanjalki-nollataan/?gclid=EAIaIQobChMIxOr4_5OP5QIVlfdRCh0uvwOfEAAYASA AEgKoc_D_BwE&gclsrc=aw.ds

stenu
09.10.2019, 14.32
Silloin kun aletaan valehtelemaan jonkin asian "puolesta", niin se osoittaa asiassa olevan jotain hämärää.
Alarmistien yleinen slogan sanoo, että tiedemaailma on heidän väitteidensä takana.
Se tiedemaailma, joka ei ole, ei saan julkisuutta sanomisilleen.

Väite, että ihmiskunnan hiilidioksidipäästöt ovat syy ilmaston lämpenemiseen, saa vastaväitteitä myös "tiedemaailmasta".
Tässä yksi sellainen:

"Tosiasiassa hiilidioksidi, CO2, oli heikko kasvihuonekaasu. Ensimmäisellä 20 ppm:llä (miljoonasosalla) hiilidioksidia oli suurin vaikutus lämpötilaan. Noin 200 ppm:n jälkeen CO2 oli tehnyt tehtävänsä kasvihuonekaasuna: se oli imenyt itseensä lähes teoreettisen enimmäismäärän infrapunaenergiaa."

http://ilmastorealismia.blogspot.com/2015/01/ilmastoharhan-lyhyt-historia.html

Uskomuksia on monenlaisia, mutta keskimäärin mitä paatoksellisemmin niitä pitää yrittää muille perustella, sitä todennäköisemmin kyse on pelkästä uskomuksesta. Nyt ilmasto on pari vuotta putkeen viilennyt, joten hyvällä tuurilla jo lähitulevaisuus voi näyttää, miten Mr. Järvisen profetia luonnollisista lämpöitilanvaihteluista toteutuu - tai on toteutumatta. Mitään niin radikaalia muutosta maailman menoon ei lähitilevaisuudessa ole näkyvissä, että sillä olisi olennaista vaikutusta sen paremmin muutoksen määrään kuin todellisiin lämpötilan muutoksen syihinkään.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Global_Temperature_Anomaly.svg

Smo
09.10.2019, 15.14
Tämän oon aiemminkin postannu tänne

https://www.bloomberg.com/graphics/2015-whats-warming-the-world/

marmar
09.10.2019, 15.29
Uskomuksia on monenlaisia, mutta keskimäärin mitä paatoksellisemmin niitä pitää yrittää muille perustella, sitä todennäköisemmin kyse on pelkästä uskomuksesta. Nyt ilmasto on pari vuotta putkeen viilennyt, joten hyvällä tuurilla jo lähitulevaisuus voi näyttää, miten Mr. Järvisen profetia luonnollisista lämpöitilanvaihteluista toteutuu - tai on toteutumatta. Mitään niin radikaalia muutosta maailman menoon ei lähitilevaisuudessa ole näkyvissä, että sillä olisi olennaista vaikutusta sen paremmin muutoksen määrään kuin todellisiin lämpötilan muutoksen syihinkään.

Eiköhän seuraavat 10 vuotta jo näytä pysyykö käppyrät laskusuunnassa, vai kääntyykö takaisin nousuun. Mittausdatan manipuloinnillkin on rajansa. Nythän datasta on jo hylätty aika paljon. Pää voi tulla vetävän käteen, jos hylkäysprosentit kasvaa vielä lisää.

Tuolta voi katsella kuinka käyrät laskee tällä hetkellä:
https://crudata.uea.ac.uk/cru/data/temperature/

OJ
09.10.2019, 17.29
^ Ei noi käppyrät ihan mahdotonta laskua näytä ainakaan vielä. En myoskään oikein jaksa uskoa, että kriittiset/kieltäjät tulevat muuttamaan mieltään vaikka seuraavat 10 vuotta lämpenisi samaan tahtiin kuin viimeiset 30-40 vuotta. Mieli ei välttämättä muutu vaikka mennään samalla kulmakertoimella seuraavat 30-40 vuotta, mutta sitten saattaakin olla ns. kakki shortsissa ja pisu lapikkaassa.

Noita blogeja, missä lähtee juttu laukalle heti ensimmäisessä kappaleessa, on "vähän" raskasta lukea. Vähän samaa sarjaa kuin se känninen sukulainen jouluaterialla.

Barracuda
09.10.2019, 20.49
Suomessahan juodaan maitoa maailman eniten, eikä mikään ihme kun maitopropagada aloitetaan jo kouluissa mihin Valio pääsee aivopesemään lapsia. Mutta eipä olis uskonut että maitolitran päästöillä autoilisi 10 km (maailmalla yli 20 km). Suomen maidontuotannon litroilla jokainen Suomalainen vastasyntyneistä lähtien ajaisi 5000 km vuodessa.

Ovat luonnonvarakeskuksessa sitä mieltä että esimerkiksi kaurajuoma ei auta asiaan. Oli itselleni ainakin jonkinlainen yllätys:

"Nykyisin lehmien maitotuotos on niin suuri, että esimerkiksi ilmastovaikutus maitolitraa kohden on varsin maltillinen, suuruusluokaltaan 1 kilogramma CO2-ekv* (hiilidioksidiekvivalentti), muiden nestemäisten maitotuotteiden jonkin verran suurempi (mm. Saarinen ym. 2014). Lukessa tehtyjen tutkimusten mukaan suuruusluokka on sama kuin esim. kaurapohjaisilla maitotuotteita korvaavilla tuotteilla."

marmar
09.10.2019, 21.51
^ Ei noi käppyrät ihan mahdotonta laskua näytä ainakaan vielä

Olisi mielenkiintoista tietää motiivi mitattujen lämpötiladatojen poisjätölle.

Hain noaan sivulta (https://www.ncdc.noaa.gov/cdo-web/) setin virallisia lämpötiladatojen ja vastaavan setin ilmatieteen laitokselta.

En keksinyt poistetuille mittauspätkille mitään loogista selitystä. Ilmatieteen laitoksen avoimessa kannassa oli lämpötila-arvot järkeviä ja linjassa naapuriasemien kanssa.
Ainoa looginen selitys poistolle on, että poistettu pätkä oli tavanomaista kylmempi.

Noita käppyröitä olisi paljon mukavampi katsoa, jos niiden rinnalla olisi myös käppyrät, joka sisältää kaikkien päivien datan, eikä vain jollain ainakin mulle tuntemattomalla algoritmilla poimittujen päivien lämpötiloja.

Pitäisi varmaan opetella joku exceliä tehokkaampi ohjelma jolla noita kadonneiden päivien lämpötiladatoja voisi koneellisesti vertailla esim. ko. päivien pitkän ajan keskiarvoihin ja naapuriasemiin.

OJ
10.10.2019, 00.53
Tilastotieteilyssä ei ole käsittääkseni mitenkään epätavallista jättää ääripäiden dataa pois analyysista, jotta trendistä saadaan luotettavampi kuva. Fiksut ihmiset ovat väitelleet ja kirjoittaneet kirjoja tästä aiheesta.

Onko ilmastodatan lämpiämistä korostavasta manipuloinnista todisteita?

marmar
10.10.2019, 05.01
Tilastotieteilyssä ei ole käsittääkseni mitenkään epätavallista jättää ääripäiden dataa pois analyysista, jotta trendistä saadaan luotettavampi kuva. Fiksut ihmiset ovat väitelleet ja kirjoittaneet kirjoja tästä aiheesta.

Onko ilmastodatan lämpiämistä korostavasta manipuloinnista todisteita?

Jos katsoit sen videon lämpötiladatasta, niin kyllähän sillä oli selvä vaikutus, kun kylmiä pisteitä hylättiin enemmän kuin lämpimiä. Yksittäisten hylkäyksiä ymmärrän, mutta kun puuttuu viikkojen pätkiä ja nimenomaan mittausdatasta, eikä siitä käyränpiirtoon käytetystä Datasta.

Trendi käppyröiden piirtäjät voi tehdä mun puolesta mitä lystää, mutta kun siihen dataan, mistä trendi käppyröiden lisäksi ilmastomallit rakennetaan tehdään pitkiä aukkoja, niin ei se tunnu ihan puhtaalta tieteeltä, mutta jos kehitys jatkuu nykyisensuuntaisena (arvoja tippuu enenevässä määrin pois), niin jossain vaiheessa loppuu jäljellejätettävät arvot:rolleyes:

Hapa
10.10.2019, 08.32
Kannattaa kysyä suoraan asiantuntijoilta. Yleensä ne vastaa mielellään asiallisiin kysymyksiin. Tuolta linkistä pääsee lähettämään kysymyksiä ilmatieteenlaitoksen tyypeille.
https://ilmatieteenlaitos.fi/tukipyynto-avoimesta-datasta
Postaa sitten tänne mitä ne sanoo datapisteiden poistosta aikasarjoista.

Smo
10.10.2019, 10.07
^Ei ole ilmatieteen laitoksen vastuualuella .. noin parin minuutin googlailulla löytyi tuollainen:

https://journals.ametsoc.org/doi/10.1175/JCLI-D-18-0094.1
The Global Historical Climatology Network Monthly Temperature Dataset, Version 4

Nassetati
10.10.2019, 10.34
Pitäisi varmaan opetella joku exceliä tehokkaampi ohjelma jolla noita kadonneiden päivien lämpötiladatoja voisi koneellisesti vertailla esim. ko. päivien pitkän ajan keskiarvoihin ja naapuriasemiin.

Älä suotta näe vaivaa. Nassetati kertoo sinulle totuuden. Nassetati ainakin saa elää ja tuottaa paskaa ihan niin paljon kuin se lystää. Se on niin pieni osa jokatapauksessa maapallon 7,7 miljardin ihmisen rinnalla, jottei sillä ole mitään merkitystä. Ja vaikka olisikin, niin koko juttuhan on salaliitto, jolla on tarkoitus vaan vaan saada mopoautojen myyntikäyrä nousuun.

marmar
11.10.2019, 02.26
Kannattaa kysyä suoraan asiantuntijoilta. Yleensä ne vastaa mielellään asiallisiin kysymyksiin. Tuolta linkistä pääsee lähettämään kysymyksiä ilmatieteenlaitoksen tyypeille.
https://ilmatieteenlaitos.fi/tukipyynto-avoimesta-datasta
Postaa sitten tänne mitä ne sanoo datapisteiden poistosta aikasarjoista.

Olen sieltä välillä kysellytkin ja saanutkin ihan asiallisia vastauksia. Mutta tuota on turha kysyä sieltä, koska heiltä ladatussa datassa nuo lämpötilat on sekä vertailtavalla asemalla, että naapuriasemilla.

Tuo SMO:n linkaamma dokkari oli ihan mielenkiintoinen, tosin se herätti enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia.

Mutta eipä nuo pisteet nyt sellainen elämän ja kuoleman kysymys ole, koska lämpötila menee sinne minne menee, ihmisen vaikutusmahdollisuudet on aika pienet ja alkuperäisdatakin on saatavilla ilmatieteenlaitokselta, joten mitään korvaamatonta datan tuhoamista ei ole tapahtunut. Mun veikkaus on että kun aikaa kuluu niin keksitään uusia parempia tapoja käsitellä (tai olla käsittelemättä) dataa ja nuo pisteet palaa vielä maailmanlaajuiseenkin tilastoon...

marmar
11.10.2019, 06.34
https://www.is.fi/viihde/art-2000006268878.html

Kim Kardashian sanoo olevansa kiinnostunut ympäristöstä. Niin kiinnostunut hän ei ole, että jättäisi yksityislentokoneella lentämisen.

Joku voisi laskea tämän ja samankaltaisten ympäristöstä kiinnostuneiden hiilijalanjäljen, niin saisivat lisäinfoa kiinnostuksen kohteena olevasta ymäristöstä ja oman elämän vaikutuksista siihen.

Nassetati
11.10.2019, 08.59
Joku voisi laskea tämän ja samankaltaisten ympäristöstä kiinnostuneiden hiilijalanjäljen, niin saisivat lisäinfoa kiinnostuksen kohteena olevasta ymäristöstä ja oman elämän vaikutuksista siihen.

Eikös koko vouhotus ollutkaan huijausta?

samooja
11.10.2019, 12.09
PUUHALI!

Jos puolet maailman väestöstä vaan katoisi? Jäljelle jäis alkuperäiskansat?

Tosi vakavasti otettavia käyriä ja kaavoja jengi postaa, kaikki on vain viivoja ja piipertämistä ihan plötsis plötsis kamaa. Eikö ole mitään todellista keinoa tai työkalua näköpiirissä.

Köyhät perheet ei kuluta, niiden lapset ei saa jouluna lahjoja mikä on hyvä koska ne ei ole aivopestyjä jeesuksen kavereita.

https://www.youtube.com/watch?v=_grQy96zc-E

Laroute
11.10.2019, 14.21
Timonenhan on oman "Virallisen totuutensa" äänitorvi ja haluaa vaientaa muut, jopa sensuurin avulla. Tässäpä hyvä esimerkki https://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/page/2/

Timosta hieman mukaellen: "Virallisen totuuden" ensimmäinen uhri on aina sananvapaus!

OHO! Tuli viesti väärään ketjuun, mutta menköön!

OJ
11.10.2019, 15.04
”Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun joku sanoi ikävästi sammakkomiesten levittämästä sontaöyhötyksestä. Seuraava ja välittömästi tapahtuva askel on meidän vapaustaistelijoiden marssittaminen kaasukammioon” - Peak-tolkkuihminen

marmar
11.10.2019, 15.29
Eikös koko vouhotus ollutkaan huijausta?

Ihan sama onko huijausta vai ei, niin energian kulutuksen pienentäminen on fiksua ja energian tuhlaaminen on typerää.

Järjetön energian tuhlaaminen onkin sitten jo varastamista tulevilta sukupolvilta riippumatta siitä uskooko CO2 tarinaan vai ei.
Kyseinen henkilö syyllistyy jatkuvasti tuohon järjettömään tuhlaamiseen. Tuskin edes itse tajuaa kuinka järjetöntä oma toiminta on.

Jos hiilijalanjälki ei kiinnosta, niin laskee vaikka sitten montako palloa tarvittaisiin, jos kaikki eläisivät kuten hän. Siitä tulisi vielä karumpia lukemia. Siinä ei paljon muovikippojen vaihto lasikippoihin kotona auta.

Nassetati
11.10.2019, 17.15
Ihan sama onko huijausta vai ei, niin energian kulutuksen pienentäminen on fiksua ja energian tuhlaaminen on typerää.
No sehän riippuu täydellisesti onko rahhoo vai ei.

Laroute
11.10.2019, 18.25
energian tuhlaaminen on typerää.

Eihän kukaan tuhlaa energiaa! Jos pitää lentää yksityiskoneella, niin lennetään. Ei niitä lennätetä ilman matkustajia. Jos pitää polttaa valoja, niin niitä poltetaan niin kauan kuin huvittaa, tai rahaa riittää. Kommareiden ei pidä rajoittaa kulutusta, niillä veroilla heidänkin elämä kustannetaan. Ei olisi vastikkeettomia tulon siirtoja, ilman reipasta kulutusta. Teillä on aikaa spreijata alikulkutunneleita ja junanvaunuja, kun me teidät elätetään!

Ohiampuja
11.10.2019, 19.33
Eräs tuntemani vanhahko varakas herrasmies kuunteli aikoinaan meidän nuorempien keskustelua ja heitti siihen kommentin. "Vaikka olisi varaa lämmittää saunaa satasen seteleillä, niin ei se siitä järkevää silti tee."

Tyhjentävästi sanottu, ja se sama ohje pätee energiankulutukseen.

Köfte
11.10.2019, 20.35
^ Samaa mieltä. Taannoinen 10% korotus sähkön hintaan (pl. verot ja siirto)
aikaansai ilppipähkäilyä. Tosin nytkin on lämmitys päällä vain olohuoneessa,
eikä uunia ole vielä edes harkittu potkia tulille.

Nassetati
11.10.2019, 20.49
Heh. Köyhät säästää ja palelee.

Laroute
11.10.2019, 20.53
Heh. Köyhät säästää ja palelee.

Arvoisa Nassetati! En ole köyhä, säästän, enkä palele! Olenpa vielä sitkeän tyhmä, koska haen puuni metsästä, vaikkei taloudellisesti tarvitsisikaan. Puu lämmitystä ei voita mikään!

PK1
11.10.2019, 21.01
^ Samaa mieltä. Taannoinen 10% korotus sähkön hintaan (pl. verot ja siirto)
aikaansai ilppipähkäilyä. Tosin nytkin on lämmitys päällä vain olohuoneessa,
eikä uunia ole vielä edes harkittu potkia tulille.

Ilppi on jees. Mulla tipahti talon ja tallin suorasähkönkulutus arviolta yli 25% kun laitoin kaksi ilppiä taloon. Tallissa kaksi jo olikin ennestään. Ennen talon ilppejä vuosikulutus 43-38kWh, pumppujen asennuksen jälkeen 28-30 luokkaa. Toki ne kovimmat pakkastalvet on puuttuneet, mutta suunta on selvä ja säästöä syntyy.

Köfte
11.10.2019, 21.14
^ Meillä on tönön (110 neliötä) ja tallin (60 yksikköä) keskikulutus 15 tuhatta kWh/A
viimeisten 18 vuoden ajalta, tallissa ei ole lämmitystä, paitsi kellarissa. Ilppi molempiin
ei olisi paha investointi. Kovilla keleillä tallin lämmitys vähän sinällään mietityttää,
säilytystila sinällään, tarvittaessa lisälämmitys harraste/ylläpitotoimintaan.

Äkkipäätään maksaisi itsensä takaisin hyvinkin nopeasti.
Rouva on Laihialta kotoisin, joten suostuttelu ei vaatine ihmeitä:rolleyes:

callahan
13.10.2019, 14.37
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006271167.html

polakeillakin verrattain paljon vielä petrattavaa...

marmar
15.10.2019, 20.01
Tässäpä vähän miettimisen aihetta metsätalouden vastustajille:

https://yle.fi/uutiset/3-11020565

Tehometsätalous loi Suomeen jättimäisen uuden hiilivaraston – lähes kaksinkertaisti Suomen puuvarat 50 vuodessa
Suomen metsiin kasvoi puolessa vuosisadassa noin miljardia kuutiometriä lisää puuta.

Laroute
15.10.2019, 20.17

Älä kuule lähe hyvää vallankumousta faktoilla pilaamaan! Siinä menee pian tofukinkku väärään kurkkuun, kun aletaan tuollaisilla uutisilla uhittelemaan.

marmar
16.10.2019, 06.58
Älä kuule lähe hyvää vallankumousta faktoilla pilaamaan! Siinä menee pian tofukinkku väärään kurkkuun, kun aletaan tuollaisilla uutisilla uhittelemaan.

Antaa tofikinkun mennä jos on mennäkseen. Epäilen, että uutisen sanamuoto ja luvut ovat hieman tavallisen tallaajan käsityskyvyn ulkopuolella, niin laskeskellaan vähän mitä tuo tarkoittaa verrattuna yksityisautoilun päästöihin.

Uutisesta (https://yle.fi/uutiset/3-11020565)kopioitua:

Puuvarannon lisääntyminen merkitsee, että Suomi on sitonut puustoon huomattavasti lisää hiiltä. Lappeenrannan teknillisen yliopiston energiatekniikan professorin Esa Vakkilaisen mukaan miljardi kuutiometriä puuta sitoo noin 0,9 miljardia tonnia hiilidioksidia.

Pikkasen havainnollistetaan mitä tuo 0,9 miljardia tonnia tarkoittaa, kun se näyttää aika pieneltä luvulta (0,9 jotain):
0,9 miljardia tonnia on 900 000 000 000 000g. Jos auto pästelee vaikka 150g/km, niin tuo vastaa 6 000 000 000 000 km ajoa.

Miljoonaa suomalaista autoa kohden jaettuna tuosta tulee 6 000 000 km/auto. Edelleen jos autolla ajaa 15 000 km/vuodessa, niin tuo vastaa 400 vuoden ajoja. ;)

kharik
16.10.2019, 08.20
Antaa tofikinkun mennä jos on mennäkseen. Epäilen, että uutisen sanamuoto ja luvut ovat hieman tavallisen tallaajan käsityskyvyn ulkopuolella, niin laskeskellaan vähän mitä tuo tarkoittaa verrattuna yksityisautoilun päästöihin.

Pikkasen havainnollistetaan mitä tuo 0,9 miljardia tonnia tarkoittaa, kun se näyttää aika pieneltä luvulta (0,9 jotain):
0,9 miljardia tonnia on 900 000 000 000 000g. Jos auto pästelee vaikka 150g/km, niin tuo vastaa 6 000 000 000 000 km ajoa.

Miljoonaa suomalaista autoa kohden jaettuna tuosta tulee 6 000 000 km/auto. Edelleen jos autolla ajaa 15 000 km/vuodessa, niin tuo vastaa 400 vuoden ajoja. ;)

Ja Suomen autokanta, 4 miljoonaa autoa (https://www.stat.fi/til/mkan/2017/mkan_2017_2018-03-22_tie_001_fi.html), pöräyttää 53 minuutissa 50 vuoden aikana metsiin kerääntyneen hiilivaraston takaisin taivaalle.

LJL
16.10.2019, 08.38
Ja Suomen autokanta, 4 miljoonaa autoa (https://www.stat.fi/til/mkan/2017/mkan_2017_2018-03-22_tie_001_fi.html), pöräyttää 53 minuutissa 50 vuoden aikana metsiin kerääntyneen hiilivaraston takaisin taivaalle.

Myös Suomen autoasentajakanta, syötyään epäterveellistä ruokaa, pöräyttää lounaan jälkeen sellaisia leijoja että ilmasto ei ainoastaan muutu. Se loppuu.

JackOja
16.10.2019, 08.51
...ilmasto ei ainoastaan muutu. Se loppuu.

Vähän semmoset fiilikset tästä keskustelusta tulee.

MRe
16.10.2019, 09.17

Joo. Pa. Faktat on varmaan juurikin noin, mutta ei se tehometsätalous ole kuitenkaan ihan niin ongelmaton ja kiva juttu, kuin se tuossa halutaan yksisilmäisesti esittää. Metsänkasvatuksen tieltä on raivattu soita, jonka tuloksena on monta järveä pilattu, kun humus ja ravinteet valuu ojia pitkin.

https://www.luke.fi/uutinen/soiden-ojittaminen-nakyy-vesistoissa-yha-enemman/

Lisäksi tehometsätalous luo tylsiä metsiä, joissa monimuotoisuus on tapettu. Puut rivissä ja samankokoisia. Moton jäljet vain halkoo sitten maisemaa.

veke
16.10.2019, 09.37
...
Lisäksi tehometsätalous luo tylsiä metsiä, joissa monimuotoisuus on tapettu. Puut rivissä ja samankokoisia. Moton jäljet vain halkoo sitten maisemaa.

Ei tuota voi suoraan yleistää. Metsämaan pohjan vaihtelevuus omissa metsissä kyllä tuo ihan ihmisen toimista riippumatta monimuotoisuutta.
Vaikka istuttaa kuusta tai mäntyä tai molempia sekaisin, niin kuitenkin harvennusvaiheessa tuloksena ollut enemmän tai vähemmän sekametsää kuusineen, mäntyineen, koivuineen. Itsellä. Puhutaan korvesta, jossa kuivempia kumpareita.

Hapa
16.10.2019, 10.33

Tässä vähän tutkittua tietoa mistä kasvu johtuu. Itsehän en vastusta metsätaloutta. Mutta sitä miten sitä harjoitetaan, voisi kyllä miettiä hieman uudestaan.
https://blogs.uef.fi/forest-issues/2019/01/10/mista-metsien-parantunut-kasvu-johtuu/

MRe
16.10.2019, 11.41
Ei tuota voi suoraan yleistää. Metsämaan pohjan vaihtelevuus omissa metsissä kyllä tuo ihan ihmisen toimista riippumatta monimuotoisuutta.
Vaikka istuttaa kuusta tai mäntyä tai molempia sekaisin, niin kuitenkin harvennusvaiheessa tuloksena ollut enemmän tai vähemmän sekametsää kuusineen, mäntyineen, koivuineen. Itsellä. Puhutaan korvesta, jossa kuivempia kumpareita.
No joo, mutta en kuitenkaan nyt pidä tehometsätaloutta parhaana vaihtoehtona. Muuta kuin ehkä metsän omistajalle.

marmar
16.10.2019, 13.59

Tuo 53 minuutin lukema täytyy olla sellaista ilmastotiedematematiikkaa, jota en ymmärrä. Kiinnostaisi tietää mistä lukema tulee.

yllä esitin väitteen, että miljoonalta autolta menee 400 vuotta, etkä kuitenkaan kumonnut väitettä. Samalla voisit todistaa nuo mun laskelmat virheellisiksi. On aika iso ristiriita noissa laskuissa.

JohannesP
16.10.2019, 14.59
Joo. Pa. Faktat on varmaan juurikin noin, mutta ei se tehometsätalous ole kuitenkaan ihan niin ongelmaton ja kiva juttu, kuin se tuossa halutaan yksisilmäisesti esittää. Metsänkasvatuksen tieltä on raivattu soita, jonka tuloksena on monta järveä pilattu, kun humus ja ravinteet valuu ojia pitkin.

https://www.luke.fi/uutinen/soiden-ojittaminen-nakyy-vesistoissa-yha-enemman/

Perus moka katsoa asiaa vain yhdeltä kantilta. Hyvähän se on jos metsätalous kasvaa järkevillä menetelmillä, mutta ojitus ei niin mustavalkoinen tapaus.

Tämän Marmarin hehkuttaman tehometsätalouden vuoksi 1950-1990 Etelä-Suomessa puolet soista ojitettiin ja tämä pääsyyllinen siihen, että lähes kaikki Etelä-Suomen suot on uhanalaisia tai silmälläpidettäviä. Kaikenlisäksi 20-30 % ojituksista on ollut hukkaojituksia eli kuivattu alueita missä metsä ei alunperinkään ole mahdollista kasvaa.

Luken jutussa mainitaan ojituksen lisänneen turpeen maatumista. Maatuminen vapauttaa CO2.

Ja ihan ajatuksen tasolla enkä jaksa tarkistaa faktoja, mutta tämä lause sai mietityttämään samaisessa jutussa:

Monet muutkin tutkimusryhmät ovat havainneet kohonneita typpipitoisuuksia ojitusalueiden valumavesissä.Typen määrän lisäys maaperässä lisää bakteerien denitrifikaatiota joka puolestaan vapauttaa typpeä ilmakehään, mutta mahdollisesti myös N2O ja NO. Dityppioksidi on taas 300 kertaa pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Siinähän se tehometsätalouden hyöty menee jos denitrifikaatio lisääntyy jos typpeä virtaa lisää oikeisiin paikkoihin.

OJ
16.10.2019, 17.27

Eiko artikkelissa sanota, että toi sitoutuminen on tapahtunut 50 vuoden aikana? Suomen metsien puumäärä ei kaiketi kasva miljardilla kuutiolla vuodessa.

marmar
16.10.2019, 17.45
Eiko artikkelissa sanota, että toi sitoutuminen on tapahtunut 50 vuoden aikana? Suomen metsien puumäärä ei kaiketi kasva miljardilla kuutiolla vuodessa.

Joo, mutta keskimäärin vuotta kohden tuo kasvu on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin kaikki henkilöautoliikenteen päästöt.

Tuon (https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/paastot_ja_energiankulutus)mukaan henkilöautoliikenteen kokonaispäästöt on n. 6 Mt/v ja metsien keskimääräinen kasvu on ollut tuo 50 vuoden ajan 18 Mt/v, eli 3 kertaa suurempi, kuin koko henkilöautoliikenteen päästökuorma.

OJ
16.10.2019, 18.13
Sen metsän on sidottava paljon muutakin kuin henkiloautoliikenteen CO2 päästot. Keskivertosuomalaisen CO2 päästo on noin 10 tonnia per vuosi, eli kansallisella väestotasolla jonkin verran enemmän kuin metsä sitoo samassa ajassa. Juu ehkä se henkiloautolla ajelu on pieni osa tosta 10 tonnista, mutta esimerkiksi lentomatkustaminen on paljon autoilua pienempi siivu, ja harva sanoo, että lentomatkustamista ei tulisi välttää.

EDIT: Tosin et taida väittääkään, etteiko autoliikenteen päästojä tulisi vähentää.

Luumunen
16.10.2019, 21.18
Joo, mutta keskimäärin vuotta kohden tuo kasvu on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin kaikki henkilöautoliikenteen päästöt.

Tuon (https://www.liikennefakta.fi/ymparisto/paastot_ja_energiankulutus)mukaan henkilöautoliikenteen kokonaispäästöt on n. 6 Mt/v ja metsien keskimääräinen kasvu on ollut tuo 50 vuoden ajan 18 Mt/v, eli 3 kertaa suurempi, kuin koko henkilöautoliikenteen päästökuorma.
Mitä tässä verrataan, liikenteen CO2 päästöjä puiden kasvuun? Tuoreessa puussa on vettä n. 50% ja tuhkaa parisen prosenttia. Puiden hiilensidontakyky ei ole sama kuin kasvu.

marmar
16.10.2019, 21.25
EDIT: Tosin et taida väittääkään, etteiko autoliikenteen päästojä tulisi vähentää.

En väitäkkään. Viimeisimmässä omasta hankinnassa kesti 0,5 vuotta ennenkuin nettiautosta napsahti budjettiin kelvollinen ehdokas. Yli 90% muuten kriteerit täyttävistä karsiutui pois CO2 päästölukeman takia.

Tosin en pidä CO2 yksinään niin pahana että pelkästään sillä valitsisin auton, mutta kun se on sidoksissa juokseviin kuluihin, siihen kuinka kauas pääsee tankillisella, verojen optimointiin ja Suomen vaihtotaseen tasapainoon ja ties mihin, niin siksi kulutus kriteerit on ollut aina aika korkealla prioriteetilla mun autohankinnoissa. pyrin löytämään mahdollisimman pienikulutuksisen auton, kuten edellistenkin autojen kohdalla.

Biokaasusta toivon lopullista ratkaisua. 1. Vaiheessa polttomoottorissa käytettäväksi, 2. Vaiheessa polttokennolla sähköautoissa käytettäväksi.

marmar
17.10.2019, 06.01
Kuinka paha juttu sitten se ilmastonmuutos suomalaisille onkaan loppujen lopuksi?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006259020.html

Suomalaiset ovat minusta aika ristiriitaisessa tilanteessa, sillä ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat tähän asti olleet meille hyviä.

Keväällä julkistettiin Stanfordin yliopistossa tehty tutkimus, joka ohitettiin Suomessa yllättävän vähällä huomiolla. Tutkimuksen mukaan Suomen bruttokansantuote henkeä kohti kasvoi ilmaston lämpenemisen takia 48 prosenttia vuosina 1961–2010.

Ohiampuja
17.10.2019, 07.40
Tällaista kommenteista tulee mieleen hautausurakoitsija joka pohtisi jengiväkivallan laajenemisen hyvyyttä tai huonoutta. :rolleyes:

veke
17.10.2019, 08.44
Tällaista kommenteista tulee mieleen hautausurakoitsija joka pohtisi jengiväkivallan laajenemisen hyvyyttä tai huonoutta. :rolleyes:

Miksi sinulle tuollainen tulee mieleen?
Miks ei tule mieleen, että Suomi on jo tehnyt erittäin paljon luonnonsuojelun eteen, myös päästöjen rajoittamiseksi.
Samaten täällä ei ole sellaista holtitonsa ihmislajin lisääntymistä, joka on suoraan ihan se suurin syy noihin oireisiin, joista nyt eräät öyhöttävät ihan uskonnonomaisesti. Sekä, vaikka täällä pohjolassa on kylmä ja lämmityksenkin takia menee enemmän energiaa kuin etelämpänä, niin silti Suomen päästöjen suuruus on sen promillen luokkaa...

plr
17.10.2019, 09.30
Ilmastonmuutoksella on niin positiivisia kuin negatiivisiakin vaikutuksia. Suomi on ilmeisesti ollut BKT-mittarilla mitattuna iso voittaja viimeisen 50 vuoden aikana muiden pohjoisen havumetsävyöhykkeen valtioiden kanssa. En nyt aivan yllättynyt olisi, jos vastaava kasvu jatkuisi tulevaisuudessakin.

MRe
17.10.2019, 09.39
^Tai sitten ne hyödyt on jo nähty. Lämpötilan nousu tuo mukanaan myös täällä ennen tuntemattomia tuholaisia, joita edes olematon talvi ei tapa. Merenpinnan nousu tekee Suomen matalille rannikkoalueille hallaa suoraan ja jokien tulvimisen kautta epäsuorasti. Epävakaa säätila aiheuttaa ongelmia ja myrskyt tuhoja.

Smo
17.10.2019, 11.47
Ilman lämpenemisen itseään ruokkivia kerrannaisvaikutuksia

https://static.secure.website/wscfus/8154141/uploads/six_large_feedbacks.png

JohannesP
17.10.2019, 11.55
Napajäätiköiden sulamisesta vapautuva makea ja kylmä vesi vaikuttaa Golfvirran kulkuun ja voi pysäyttää kokonaankin. Voi alkaa täällä pohjoisessakin tuntumaan veden nousun ohella vaikka toistaiseksi ollut enemmän positiivisiä vaikutuksia. Voihan sitä katsoa asiaa suuremmalla skaalalla kuin vain Suomen bruttokansan suhteen.

Jos sitä vaikka Heinrichin tapahtuma käynnistyisi. Näitä tunnetaan kuitenkin tapahtuneen säännöllisesti, mutta seuraava voi tulla vähän vauhdikkaammin. Wikipediasta:
Tyypillinen Heinrichin tapahtuma jääkaudella:

Jääkauden lämmin vaihe, tosin viileä sellainen.
Heinrichin tapahtuma: ilmasto kylmenee nopeasti, kun jäätikön sulamisvedet pysäyttävät kokonaan termohaliinikierron ja Golfvirran.
Lämpötila laskee kylmyyshuippuun, jonka jälkeen jäiden sulamisveden määrä kääntyy laskuun.
Pitkä kylmä kausi, jolloin lämpötila on lähes vakio ja nousee vain hyvin hitaasti.
Nopea lämpötilan nousu lämpimään vaiheeseen, Dansgaard-Oeschgerin tapahtuma (https://fi.wikipedia.org/wiki/Dansgaard-Oeschgerin_tapahtuma) (DO-tapahtuma (https://fi.wikipedia.org/wiki/DO-tapahtuma)).

pulmark
17.10.2019, 13.59
Lontoolaiset aivan innoissaan ilmastolakkojärjestöstä (Extinction Rebellion) joka yrittää pysäyttää julkisen liikenteen ja estää ihmisten kulkemisen töihin:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7582765/Extinction-Rebellion-protesters-cause-misery-morning-commuters-converge-Canning-Town.html

veke
17.10.2019, 17.03
Napajäätiköiden sulamisesta vapautuva makea ja kylmä vesi vaikuttaa Golfvirran kulkuun ja voi pysäyttää kokonaankin. Voi alkaa täällä pohjoisessakin tuntumaan veden nousun ohella vaikka toistaiseksi ollut enemmän positiivisiä vaikutuksia. Voihan sitä katsoa asiaa suuremmalla skaalalla kuin vain Suomen bruttokansan suhteen.

Jos sitä vaikka Heinrichin tapahtuma käynnistyisi. Näitä tunnetaan kuitenkin tapahtuneen säännöllisesti, mutta seuraava voi tulla vähän vauhdikkaammin. Wikipediasta:
Tyypillinen Heinrichin tapahtuma jääkaudella:

Jääkauden lämmin vaihe, tosin viileä sellainen.
Heinrichin tapahtuma: ilmasto kylmenee nopeasti, kun jäätikön sulamisvedet pysäyttävät kokonaan termohaliinikierron ja Golfvirran.
Lämpötila laskee kylmyyshuippuun, jonka jälkeen jäiden sulamisveden määrä kääntyy laskuun.
Pitkä kylmä kausi, jolloin lämpötila on lähes vakio ja nousee vain hyvin hitaasti.
Nopea lämpötilan nousu lämpimään vaiheeseen, Dansgaard-Oeschgerin tapahtuma (https://fi.wikipedia.org/wiki/Dansgaard-Oeschgerin_tapahtuma) (DO-tapahtuma (https://fi.wikipedia.org/wiki/DO-tapahtuma)).

'Voi'
Jos pistäsit faktaa ...

MRe
17.10.2019, 17.08
^No Golfvirran pysähtymisestä tai pysähtymättömyydestä ei kenelläkään ole faktaa, kun kaikkia sen mekanismeja ei tunneta. Mutta jos käy niin, että se pysähtyy, niin vallitsevaa säätilaa voi katsella Alaskan puolelta. Sitten ei ilmaston lämpeneminen meitä hetkeen koske.

JohannesP
17.10.2019, 17.18
'Voi'
Jos pistäsit faktaa ...
Tarkentaisitko mistä asiasta haluat faktaa? Jos viestin anti on heikkoa niin vastaaminenkin on vaikeaa.

Se, että ilmastonmuutosta voidaan pitää hyvänä bkt:n kasvulla voi kolahtaa vähän kovemmin myöhemmässä vaiheessa. Mitä tahansa voi tapahtua, kun tälläistä CO2 nousua ei ole viele todettu 900k vuoteen tapahtuvan. Golfvirran muutoksen aiheuttamat Heinrichin ja DO- tapahtumat ovat kuitenkin tapahtuneet useastikkin, mutta huomattavasti pidemmässä aikaskaalassa. Voit vaikka itse tutustua aiheeseen wikipedissa missä ainakin yleiskuva on esitetty oikein.

veke
17.10.2019, 17.46
^No Golfvirran pysähtymisestä tai pysähtymättömyydestä ei kenelläkään ole faktaa, kun kaikkia sen mekanismeja ei tunneta. Mutta jos käy niin, että se pysähtyy, niin vallitsevaa säätilaa voi katsella Alaskan puolelta. Sitten ei ilmaston lämpeneminen meitä hetkeen koske.
JOS.
Asterixissa oli 'jos taivas putoaa niskaan'. Sun kirjotus on samaa tasoa.
Jos tulee uus jääkausi ... JOS ...

veke
17.10.2019, 18.09
Tarkentaisitko mistä asiasta haluat faktaa? Jos viestin anti on heikkoa niin vastaaminenkin on vaikeaa.

Se, että ilmastonmuutosta voidaan pitää hyvänä bkt:n kasvulla voi kolahtaa vähän kovemmin myöhemmässä vaiheessa. Mitä tahansa voi tapahtua, kun tälläistä CO2 nousua ei ole viele todettu 900k vuoteen tapahtuvan. Golfvirran muutoksen aiheuttamat Heinrichin ja DO- tapahtumat ovat kuitenkin tapahtuneet useastikkin, mutta huomattavasti pidemmässä aikaskaalassa. Voit vaikka itse tutustua aiheeseen wikipedissa missä ainakin yleiskuva on esitetty oikein.
Siten, että pystyisit jättämään "VOI"-sanat pois viestistäsi.

JohannesP
17.10.2019, 18.11
JOS.
Asterixissa oli 'jos taivas putoaa niskaan'. Sun kirjotus on samaa tasoa.
Jos tulee uus jääkausi ... JOS ...

Siten, että pystyisit jättämään "VOI"-sanat pois viestistäsi.
Jos sulla on jotakin sisäpiirin faktaa tulevasta niin voit tietysti jakaa.

veke
17.10.2019, 18.26
Jos sulla on jotakin sisäpiirin faktaa tulevasta niin voit tietysti jakaa.
Elä ny hitossa rupee pykkäämää jotakin olkiukkoja, kun SINÄ niitä VOI-sanoja viljelit.
Eli oliko VOI-voivottelusi mitä?

JohannesP
17.10.2019, 18.54
Elä ny hitossa rupee pykkäämää jotakin olkiukkoja, kun SINÄ niitä VOI-sanoja viljelit.
Eli oliko VOI-voivottelusi mitä?
Vain menneisyys on mahdollista faktaa. Jos tulevaa ei ole todistetusti tapahtunut samalla tavalla niin voidaanko sanoa, että juuri näin tulee varmasti tapahtumaan tulevaisuudessa?

Ps. tämä on foorumi missä keskustelu ei perustu parhaimpiin harkittuihin sanavalintoihin. En edelleenkään ymmärrä mistä ihmeestä selität tai miten tämä voi/jos keskustelu liittyy ilmastonmuutokseen. Et osaa argumentoida niin rupeat viilaan pilkkua? Riitti tämä keskustelu.

https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisista-paljastui-yhteinen-piirre-ovat-mantteja/

(https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisista-paljastui-yhteinen-piirre-ovat-mantteja/)

veke
17.10.2019, 19.05
Vain menneisyys on mahdollista faktaa. Jos tulevaa ei ole todistetusti tapahtunut samalla tavalla niin voidaanko sanoa, että juuri näin tulee varmasti tapahtumaan tulevaisuudessa?

Ps. tämä on foorumi missä keskustelu ei perustu parhaimpiin harkittuihin sanavalintoihin. En edelleenkään ymmärrä mistä ihmeestä selität tai miten tämä voi/jos keskustelu liittyy ilmastonmuutokseen. Et osaa argumentoida niin rupeat viilaan pilkkua? Riitti tämä keskustelu.

https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisista-paljastui-yhteinen-piirre-ovat-mantteja/

(https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisista-paljastui-yhteinen-piirre-ovat-mantteja/)
Sellanen poliitikon seli-seli, joka ei ota kantaa mihkään..
Otestaan uusiks : onks sulla JohannesP millaista omakohtaista suhdetta metsään?