Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe Marathon Plus
Olen suunnitellut hankkivani ensi vuoden retkelle (~2000km pitkä) nimetyt renkaat. Löytyykö kokemusta moisista vai suositellaanko muita vaihtoehtoja? Saisi siis olla aika sliksit mut niin et ne kuiteskin kestää vähän järeempää alustaa.
Tuolla
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=29808
on jotakin myös Marathon Plus-renkaista. Vaihtoehtoja on myös esitetty. Viestiketjun näkökulma tosin on ilmeisesti hieman eri kuin mitä kaipaat.
Marathon plus on hyvä valinta, mutta jos on tiedossa hiekkatietä niin itse olen valinnut continentalin travelcontactin rullaa mielestäni riittävästi asfaltilla ja yllättävästi vaikuttaa nuo pienetkin nappulat etenemiseen pehmeämmällä pinnalla.
En ole saannut kumpiakaan puhki joten ainakin kestävyys on molemmissa riittävä.
Omia kokemuksia ko. renkaista ei ole, mutta olen ajellut pidempiä retkiä mm. juuri edellisessä viestissä kehutuilla continentalin travelcontacteilla. Rengas rullaa hyvin asfaltilla ja pitää soratielläkin. Kerran on (etu)rengas puhjennut, kun sellainen puolitoista senttiä kanttiinsa ollut terävä kaljapullon palanen upposi kaikista turvakerroksista läpi noin kolmenkympin vauhdissa maantiellä. Ilmat tyhjenivät ulos rauhallisesti, joten onnettumuudelta vältyttiin.
Olen myös ajanut Schwalben Marathon Supremeillä viime kesänä. Renkaat rullaavat kivasti ja pitävä sateella kyllä sivusuunnassa, mutta takarenkaana kuvio on liian sileä märällä, mikäli taakkaa on paljon. Samoin märällä nurmikolla kyseinen rengas takarenkaana pyörii helposti tyhjää.
Nyt alla on takana Marathon XR, mutta sen pitävyydestä ei ole vielä kokemuksia raskaan kuorman kanssa. Huolimattomasti asennettuna ensimmäisellä kerralla kyseinen rengas meni väärin päin, jolloin kuvio ei pitänyt yhtään loskaisella polulla - todella yllättävää ;). Asia korjautunee nyt, kun vaihdoin renkaan toisin päin ja samalla vielä leveämpään malliin.
Joskus aikoinaan ajoin myös tuollaisen 500+ km reissun Top Slick 2:lla. Rullaisi todella vauhdikkaasti asfaltilla. Piti alamäessä ja muistikuvan mukaan myös märällä asfaltilla, mutta upposi löysään hiekkaan todella ikävästi.
Painon, kuvion, puhkeamissuojauksen, (hinnan?) jne. seikkojen lisäksi kannattaa huomioida, onko rengas taitettavissa. Joskus reissuun voi ottaa mukaan vararenkaan tai jotkut nappularenkaat, jos vaikka haluaa käyttää samaa pyörää määränpäässä esim. maastoajossa. Ainakaan ennen tuosta travelcontactista ei ollut saatavilla taiteltavaa versiota, mutta nyt voi olla jo toisin.
Olen myös ajanut Schwalben Marathon Supremeillä viime kesänä. Renkaat rullaavat kivasti ja pitävä sateella kyllä sivusuunnassa, mutta takarenkaana kuvio on liian sileä märällä, mikäli taakkaa on paljon. Samoin märällä nurmikolla kyseinen rengas takarenkaana pyörii helposti tyhjää.
Mulla kanssa kesärenkaat hankinnassa (olis pitänyt tilata jo, no onneksi tuli tämä takatalvi niin ei haittaa), joten kiinnostaa tuo mainitsemasi pidon puute Supremeilla. Onko vaikka niin, ettei sateella pääse retkikuormatulla pyörällä kunnolla mäkeä ylös vai miten se ilmenee?
Joo... viime kesänä ajelin Kotkasta Lahden suunnalle ja satoi kaatamalla. Märällä soratiellä tuntui, kuin rengas olisi sutinut. No ei se ehkä aivan sutinut, mutta rengashan on lähes sileä, joten jonkin asteista lievää lipsumista olin havaitsevani. Nyt alkuvuodesta kävin samaisilla renkailla ajelemassa ilman taakkaa kaduilla ja erehdyin oikaisemaan muutamaan otteeseen märkien ruohokenttien poikki. Märällä ruohikolla Supreme takarenkaana ei toimi juuri ollenkaan. Asfaltilla tai kuivalla kelillä kovahkolla soralla on tuskin ongelmaa, mutta takarenkaaksi suosittelisin pidemmille retkille kosteiden kelien ja vaihtelevien tieolosuhteiden varalle jotain järeämpikuvioista rengasta. Riippuu toki, missä ajaa... kyllä tuollakin soralla välttävästi pärjää.
Jotkut ajavat 23 millisillä renkailla ympäri Eurooppaa, mutta kukin miettiköön mitä eniten arvostaa. Renkaan puhkeattomuus ja hyvä pito voivat viedä keskinopeudesta joitain kilsoja pois, mutta eipähän tarvitse kiroilla huonolla tiellä ajettaessa, kun ei pääse eteenpäin tai sisuskumeja sateessa vaihdellessa rengasrikon tapahduttua. Paras etenemisnopeus ja tuntuma ei ole aina sileimpien, kapeimpien ja kovapaineisten renkaiden ominaisuus. Joskus löysä jättiläsgummi rullaakin huonolla alustalla luotettavemmin ja paremmin.
Kiitos selvityksestä, pitää miettiä vielä vähän lisää. Olis kuitenkin kiva kun pärjäis yksillä renkailla kaikissa kesäolosuhteissa.
Ainakaan ennen tuosta travelcontactista ei ollut saatavilla taiteltavaa versiota, mutta nyt voi olla jo toisin.
Joo eipä taidanvalitettavasti olla vieläkään:( Itsekkin olen miettinyt kesän Venäjän reissulle ottaa mukaan kahdet renkaat. Viimeksi pärjäsin kyllä hyvin travelcontacteilla sekä päällystetyllä että hiekateillä, mutta nyt olisi tarkoitus ajella enemmän hiekkateitä ja huonompia metsäautoteitä. Toiseksi rengastukseksi on nousemassa juurikin tuo marathon xr.
Minunkin mielestäni Marathon XR vaikuttaa parhaalta mahdolliselta renkaalta esim. just pyöräilyretkelle. Ihan kiinnostuksesta vaan, millainen olisi teoreettisesti kaikista parhaiten rullaava rengas? täysin sileä ja...?
Mielenkiintoinen teoreettinen kysymys. Uskoisin, että kyse on kokonaisuudesta. Mm. alusta vaikuttaa. Esimerkiksi nastarenkaat pitävät hyvin sileällä jäällä, mutta vaikea niillä on nousta ylös kovaa kalliota pitkin.
Tässä vanha artikkeli keveästä pyörästä ja jokseenkin rullaavista renkaista:
http://www.britannia.com/panorama/bike.html
Käyttö rajoittunee tässä keskustelussa esitetyn tarpeen ulkopuolle.
Keveät nuo ainakin ovat, pienestä kuvasta voisi päätellä, että ovat myös melko sileät ja kovat paineetkin renkaassa varmaan (tarkka näkö :)). Materiaalina kelvaria ja eksoottisesti silkkiä.
Teoriassa takarenkaan pitäisi varmaan pystyä välittämään lähes kaikki teho tiehen ja eturengas voisikin sitten kellua eteerisesti tien päällä, kunhan kuski ei sitten vain kaadu??? Sen verran kai takarenkaassa pitää olla leveyttä, ettei leikkaannu asfalttiin sirkkelimäisesti... nämä vain tällaisina heittoina. Pitoa siis tarvitaan voiman välitykseen, mutta vierimisvastus pitäisi olla minimissään. Nykyään on vielä kaikenlaiset nanoteknologiat jne., joten materiaalilla lienee suurta merkitystä.
Omat kokemukset rajoittuvat vain noihin Eurooppalaisten valmistajien perustuotteisiin :). Niistä löytyy kesäretkille ja yleiskäyttöön varmaan linkin artikkelissa esiteltyä yleispätevämpiä vaihtoehtoja.
Olen suunnitellut hankkivani ensi vuoden retkelle (~2000km pitkä) nimetyt renkaat. Löytyykö kokemusta moisista vai suositellaanko muita vaihtoehtoja? Saisi siis olla aika sliksit mut niin et ne kuiteskin kestää vähän järeempää alustaa.
Itselläni oli hybridissä tuollaiset renkaat 28mm leveänä. Olin niihin ihan tyytyväinen. Painoa niissä kyllä on mutta yhtään rengas rikkoa ei sattunut kesän aikana. Kerran otin noin 5mm pitkän lasin sirun pois eikä haitannut menoa ollenkaan. Kilometrejä kerty reilu tuhat niillä ja ei ollut hirveästi kulunut vielä siinä vaiheessa.:eek:
Tässä vanha artikkeli keveästä pyörästä ja jokseenkin rullaavista renkaista:
Materiaalina kelvaria ja eksoottisesti silkkiä.
Jaa nyt sitten odotellaan että ruvetaan kehittämään synteettistä vastinetta hämähäkin seitille, silläpä sitten ratkaistaan kaikki tulevat materiaaliongelmat:cool:.
Onkohan nuo Marathon plussat 28-millisenä oikeasti kuinka leveät? Ajattelin, että sopisikohan lokareilla varustettuun Paddy Wagoniin.
Kuvia tämänhetkisestä kokoonpanosta, renkaina Paddy Wagonin alkuperäiset Continental Ultra Sportit (700-28).
http://www.siilit.net/temp/paddywagon/index.html
Lokarit on SKS Bluemelsit, 35mm koossa, ja valmistajan sivuilla suositeltuina rengaskokoina on 700/20-28.
http://www.sks-germany.com/sks.php?l=en&a=product&i=6208801430
Marathon Plus 28mm version todellinen leveys on 29mm (mitattu) ja korkeus vanteen reunasta 29mm. Kannattaa muistaa että tuo levein kohta sattuu noin puoleen väliin rengasta korkeussuunnassa.
Itse ajelin talven läpi (niitä harvoja päiviä lukuunottamatta, jolloin nastarenkaat olivat paikallaan) 32mm Schwalben Marathon Supreme -renkailla alkutalven paikkaustalkoiden jälkeen. Selvisin talven yli tappajasepelistä vain yhdellä paikkauksella kun alla oli Supremet - ennen tätä paikkauskertoja tuli lähemmäs 30 kpl. Supremet pitävät varsin hyvin märällä ja rullaavat kohtuullisesti - toki huonommin kuin esim. Continentalin S4000:t...
/ panu.
Marathon Plus 28mm version todellinen leveys on 29mm (mitattu) ja korkeus vanteen reunasta 29mm.
Kiitokset mitoista. Pitää mittailla tila, ennen kuin lähtee hankinnoille.
Viikonloppuna meni jotain läpi Supremesta ja rengasta paikkaillessa huomasin, että sileä pinta oli imenyt itseensä sepelin siruja varsin tiuhaan. Continentalin Travel Contactiin ei aikoinaan tarttunut moiset moskat. Taidan siis vaihtaa eteenkin XR:n ja jos nuo XR:t eivät pelitä, palaan ehkä taipumattomaan vaijerilliseen contiin retkipyöräkokoonpanossani. Kyseessä on siis retkikäyttöön viritelty maastopyörä ja renkailla leveyttä reilut kaksi tuumaa.
Mitenköhän 25mm Marathon Plussat toimisivat verrattuina muihin pistosuojattuihin kumeihin? Maantiepyörä tulee pitkälti työmatkapyöräilyyn enkä jaksaisi paikkailla kumeja matkalla.
länsiväylä
10.06.2008, 21.43
No varmaan paremmin toimisi, ainakin puhkeamisten välttelyn kannalta. Painoa sitten taas on reilusti lisää ja on se paljon tahmeampi ajettava kuin tavallinen rengas.
on se paljon tahmeampi ajettava kuin tavallinen rengas.
Taidat olla tosissasi? No minähän ajan kivikautisella painavalla fillarilla, niin ei tuollaista huomaa.
No, tilasinkin Schwalbe Stelvio Plussat 25mm levyisenä, vaihdetaan maratoneihin jos nää ei kestä. :)
opnykanen
10.03.2009, 12.16
Kuinka vaivalloista teillä oli noiden Marathon plussien asennus? Postista hain juuri 622-28 renkaat eikä mene sitten millään Mavik Aksium vanteille. Vinkkejä?
:(
rstone75
10.03.2009, 12.52
Onhan se vähän tuskasta.. Mä käytin jesseteippiä apuna, ku rengas meinasi muuten pompsahtaa pihalle. Sit sain ihan käsipelillä nousemaan kehälle. Jokusen kerran oon joutunu tien päällä rengasta asentamaan, ei ole herkkua ollut ei. Pistosuojanauhojen asentamisen jälkeen on pahin tuska helpottanut;)
opnykanen
10.03.2009, 13.35
Suur kiitos! Maalarinteipin avulla meni jo ensimmäinen!
mehukatti
10.03.2009, 13.48
No, tilasinkin Schwalbe Stelvio Plussat 25mm levyisenä, vaihdetaan maratoneihin jos nää ei kestä. :)
Sanoisin, ettei Stelvio Plussat kestä ainakaan Helsingissä käytettävää sepeliä. Se SmartGuard-kerros on paksuhko verrattuna normaaleihin renkaisiin, mutta ei kuitenkaan niin paksu, että kestäis jotain 5mm veitsenteräviä sirpaleita. Sen sijaan kesäkaudella noi Stelvio Plussat kestää loistavasti. Itellä ei puhjennut ko. renkaat kertaakaan viime kauden aikana, kunnes vasta muistaakseni loppusyksystä kun tuli ekat sepelit teille.
Pyöräpummi
10.03.2009, 19.20
Erinomainen suoja tappajasepeliä vastaan, mutta ajonautinnosta ehkä pitää hieman luopua.
Kuinka vaivalloista teillä oli noiden Marathon plussien asennus? Postista hain juuri 622-28 renkaat eikä mene sitten millään Mavik Aksium vanteille. Vinkkejä?
:(
On todella vaivalloiset asentaa, kiekkoina Mavic Cosmokset. Minä olen käyttänyt nippusiteitä apuna. Jos pitää paikkausvälineitä ja/tai vararengasta sekä pumppua mukana pyöräilessään, kannattaa mukana pitää myös noita nippusiteitä. Ohuet nippusiteet saa poikki näppärästi kynsileikkurilla.
Sanoisin, ettei Stelvio Plussat kestä ainakaan Helsingissä käytettävää sepeliä. Se SmartGuard-kerros on paksuhko verrattuna normaaleihin renkaisiin, mutta ei kuitenkaan niin paksu, että kestäis jotain 5mm veitsenteräviä sirpaleita. Sen sijaan kesäkaudella noi Stelvio Plussat kestää loistavasti. Itellä ei puhjennut ko. renkaat kertaakaan viime kauden aikana, kunnes vasta muistaakseni loppusyksystä kun tuli ekat sepelit teille.
Stelvio plussat (btw. tänä vuonna nimellä Durano plus) on mielettömän hyvät renkaat. Toimivat ihan säädyllisesti myös sorateillä vaikka leveyttä olisi vain 25mm. Stelvio plussaa en ole joutunut paikkaamaan kertaakaan. Takana reilut 5000km.
Nippuside on hyvä apu, muuten on aika tuskaista.
mehukatti
22.03.2009, 21.06
Stelvio plussat (btw. tänä vuonna nimellä Durano plus) on mielettömän hyvät renkaat. Toimivat ihan säädyllisesti myös sorateillä vaikka leveyttä olisi vain 25mm. Stelvio plussaa en ole joutunut paikkaamaan kertaakaan. Takana reilut 5000km.
Kylläkyllä, mutta Helsingin talvista tappajasepeliä eivät tunnu kestävän.
Ostin itse Kendan Kwest K-Shield Plussan takarenkaaksi työmatkoille, tappajasepeliä vastaan. 25e. Annankadun fillariliikkeestä, paino ~500g, 700x35C.
En tiedä miten vertaa Schwalben Plussiin...
Panaracer T-Serv 28mm ainakin pyörinyt takana sepelipyöräteillä 150km hienosti puhkeamatta, 285g, HIgg
Ostin itse Kendan Kwest K-Shield Plussan takarenkaaksi työmatkoille, tappajasepeliä vastaan. 25e. Annankadun fillariliikkeestä, paino ~500g.
En tiedä miten vertaa Schwalben Plussiin...
opnykanen
23.03.2009, 00.15
Panaracer T-Serv 28mm ainakin pyörinyt takana sepelipyöräteillä 150km hienosti puhkeamatta, 285g, HIgg
Oho jopas on kevyt verrattuna marathon plussaan mikäli nuo kestää! Muistelen että omat 28mm painaa 750g.
On kevyt joo.. Paljonko sulla on painoa ja paljonko pidät paineita?
Huom, toi Kendan K-Shield on 35mm
On kevyt joo.. Paljonko sulla on painoa ja paljonko pidät paineita?
Huom, toi Kendan K-Shield on 35mm
No piti se renkaan mukana tullut pahviläpyskä hakea autotallin roskista: Sorry paino onkin 290g, malli TServ W/O700x28. Painetta sai muistaakseni 7bar laittaa, ja sen taisin alle laittaa.Korostan sitä, että poljettuna se 150km, kerron heti jos ei ilmat pysy...
Tikkurilan ajomiehestä, eikä halpaa, muttei ehkä huonoakaan. Kuulemma pyöräläheteillä näitä saattaa alla nähdä, Higg
Jooh, mä en usko että meikäläisen painolla 28mm 5-7bar paineilla kestäisi, painan 95kg ja usein vielä reppu ja lukko mukana, eli helposti 10-15kg lisäpainoa + fillari 10kg -> 115-120kg yhteispaino...
Jooh, mä en usko että meikäläisen painolla 28mm 5-7bar paineilla kestäisi, painan 95kg ja usein vielä reppu ja lukko mukana, eli helposti 10-15kg lisäpainoa + fillari 10kg -> 115-120kg yhteispaino...
No itse 82kg, ja fillari 10kg sekarengastuksella (edssä nasta, takana pistosuojattu), ja reppu minullakin messissä.
Ei muuten ole uskonasia, eikä taida kuskin paino hirveästi vaikuttaa. Pahempihan noissa kapeammissa renkaissa on se liian alhainen paine, Higg
Tämän palstan innoittamana tilasin Marathon Plussat, kun kevään ekoilla lenkeillä sain jo pari rengasrikkoa viikon sisään. Kumit sain tänään ja ähellyksen/temppuilun jälkeen, aika nopeasti kuitenkin, vanteille.
Eikun kokeilemaan tien päälle... ekan kilometrin jälkeen piti oikein pysähtyä ja kokeilla että muistinko kiristää renkaiden mutterit. Tuntui kuin takapyörä olisi mennyt ihan omia polkujaan. Eturengaskin oli jotenkin huojuva. Ihan kuin ei olisi ollut renkaat kiinni ollenkaan.
Onko nämä Marathon Plussat tosiaan näin huonot ajettavat vai teenkö jotain väärin? Liian vähän painetta, liikaa painetta? Onko noiden pyörimissuunnalla väliä. Vai johtuuko tuo käytös vain sepelin määrästä tiellä. Pyörätiellä pääasiassa ajoin.
Pyöränä on Crescentin fitness/hybridimalli ja rengaskoko 37-622.
Meno oli välillä pelottavaakin, kun alamäkeen rullattessa tuntui kun takarengas olisi lähdössä eri suuntaan kuin eturengas. Raskaatkin nuo oli polkea.
Kosti K.
30.03.2009, 23.20
Tämän palstan innoittamana tilasin Marathon Plussat, kun kevään ekoilla lenkeillä sain jo pari rengasrikkoa viikon sisään. Kumit sain tänään ja ähellyksen/temppuilun jälkeen, aika nopeasti kuitenkin, vanteille.
Eikun kokeilemaan tien päälle... ekan kilometrin jälkeen piti oikein pysähtyä ja kokeilla että muistinko kiristää renkaiden mutterit. Tuntui kuin takapyörä olisi mennyt ihan omia polkujaan. Eturengaskin oli jotenkin huojuva. Ihan kuin ei olisi ollut renkaat kiinni ollenkaan. --
Itselläni on täsmälleen samat renkaat hybridissä. Kokemukseni on ollut päinvastainen. Mielestäni maratoonarit kulkevat paljon paremmin kuin fillarin ensiasennusrenkaat.
Raskas ajettavuus yhdistettynä muihin oireisiin viittaisi liian alhaiseen rengaspaineeseen. Paljonko muuten laitoit? Schwalben ohjeen mukaan 37 milliseen painetta pitäisi laittaa 4,5 baria. Schwalben sivuilla käsketään käyttämään aina mittaria, koska peukalotuntumalla ilmanpaine jää liian alhaiseksi, eikä riitä renkaan "spesiaalikonstruktiolle". Tämä viittaisi siihen, että rengas toimii huonosti alhaisilla paineilla.
Pyörimissuunnallakin on väliä näissä renkaissa, renkaan sivulta löytyy nuoli ja muistaakseni teksti "drive" osoittamassa oikeaa pyörimissuuntaa. Tosin pyörimissuunnalla taitaa olla enemmän merkitystä kulumiselle kuin ajettavuudelle.
Ja onhan kaikki muut renkaan asennuksen perusvirheet eliminoitu? Kuten rengas epätasaisesti vanteella tai sisäkumi "rullalla"...
Teemu Kalvas
31.03.2009, 09.54
Onko nämä Marathon Plussat tosiaan näin huonot ajettavat vai teenkö jotain väärin? Liian vähän painetta, liikaa painetta? Onko noiden pyörimissuunnalla väliä. Vai johtuuko tuo käytös vain sepelin määrästä tiellä. Pyörätiellä pääasiassa ajoin.
Runsas irtohiekka asfaltin päällä tietty tuntuu hölmöltä ajaa jo sinänsä, mutta veikkaan oireista että liian vähän painetta. Nuo vaativat reilusti painetta, kannattaa noudattaa kylkeen painettua ohjepainetta, ja jos ei keksi mitään syytä olla laittamatta maksimia niin maksimi.
Kal Pedal
31.03.2009, 12.52
Paineita lisää hyvällä pumpulla. Täytyy muistaa että huoltamoiden paineilma harvoin riittää fillarille.
Teemu Kalvas
31.03.2009, 14.00
Paineita lisää hyvällä pumpulla. Täytyy muistaa että huoltamoiden paineilma harvoin riittää fillarille.
Joo no 8 baria maantierenkaaseen ei yleensä saa huoltoasemalta, mutta tuon 4,5 baria 47-milliseen Maraton Plussaan taas saa.
Maraton Plussan ongelma ilman mittaria on se ettei sen pintaa hipelöimällä ole mitään havaintoa että mikä paine siellä on, kun se on niin paksu.
Tosin pyörimissuunnalla taitaa olla enemmän merkitystä kulumiselle kuin ajettavuudelle.
Uskoisin että enemmänkin sillä on merkitystä sadekelillä jolloin renkaan kuvio ohjaa veden pois renkaan ja tienpinnan välistä. Jos kuvio on väärinpäin niin tuo ei toimi.
Raskas ajettavuus yhdistettynä muihin oireisiin viittaisi liian alhaiseen rengaspaineeseen. Paljonko muuten laitoit? Schwalben ohjeen mukaan 37 milliseen painetta pitäisi laittaa 4,5 baria. Schwalben sivuilla käsketään käyttämään aina mittaria, koska peukalotuntumalla ilmanpaine jää liian alhaiseksi, eikä riitä renkaan "spesiaalikonstruktiolle". Tämä viittaisi siihen, että rengas toimii huonosti alhaisilla paineilla.
Kävin sitten töistä kotiin tullessa ostamassa Biltemasta pumpun missä on painemittari. Tähän asti olen peukalotuntumalla ilmoja lisäillyt.
Heti kotiin päästyäni kokeilin ja mittari näytti että olin eilen saanut täytettyä vajaaseen kolmeen baariin peukalotuntumalla. Lisäsin sitten tuon mittarin mukaan 4.5baariin. Kokeilin samalla pumpulla myös pojan pyörää, johon samalla tavalla olin aikaisemmin paineita lisäillyt. Sen renkaissa Bilteman pumppu näytti neljää baaria.
Eli ilmeisesti nuo renkaissa olevat pistosuojat haittaa peukalotuntumaa...
No, ajoin sitten saman lenkin kuin eilenkin ja ero tuntumassa oli kuin yöllä ja päivällä. Nuohan toimi. Parin kilometrin pätkä pyörätietä oli jo harjattu sepelistä ja taitaa olla niin että en kesäksi viitsi muita kumeja vaihtaa.
Kovasta vastatuulesta huolimatta kulku oli kevyttä. Eiliseen verrattuna olen todella tyytyväinen.
Olisin tietenkin itsekin joskus tajunnut että paineita täytyy olla lisää... olisi tosin voinut vaatia pari iteraatiokierrosta vanhojen kumien takaisinvaihdolla ja vertailulla. Mutta, kiitos nyt kuitenkin.
sarvikuono
08.04.2009, 15.13
Mä sain just voimasanojen avulla väännettyä normi Marathonit vanteelle ja eikös sisuri pamahtanu ku oli vajaa 7 baaria pumpannu, ei kovin kaunis ääni. Vissiin jäi vanteen ja renkaan väliin kun rengas pomppas vanteelta pois samalla. Viulukonsertto käynnistyi korvissa, sais kohta loppua. No kohta uus yritys ja sit ulos testaamaan :D
Jos tarkkaan haluaa pelata niin hieman painetta karkaa kun irroittaa pumpun venttiilistä. Mulla ainakin bilteman mittarillisella pumpulla lähtee puolisen baria pois kun ottaa irti ainakin 8 barin paineilla.
Olen korjauksena pistänyt sen verran enemmän ilmaa ennen pumpun irroittamista että renkaaseen jäisi toivottu paine. Vaan eipä tuo välttämättä mitään mullistavaa eroa saa aikaan, lähinnä insinöörille mielenrauhaa :)
tunkkireisi
13.04.2009, 23.59
Kiitoksia varoituksista. Asensin vaimon hybridiin 40-622 Marathon Plussat ja aivan oikein, apuja tarvittiin.
Vetelin rakennusteippiä heti ensimmäiseen kohtaan missä sain molemmat puolet pysymään vanteella (sen teipin avulla tilapäisen pysyvästi) ja kiersin rattaan hiljalleen varmistellen ympäri teipaten. Teippiä oli loppujen lopuksi seitsemässä kohtaa.
Ilman varoituksia olisi vienyt pitkään saada rengasta vanteelle. Onneksi osasin valmistautua. Painajaismainen kumi laittaa vaan nytpä tuonkin osaa.
Kiitos osallistujille ja hauskaa pyöräilykesää. Omani sai takapakkia kun eturengas jäi sohjossa spooriin ja itse jatkoin matkaa suoraan. Polvessa on ruhje mutta kumma kyllä pahin kipu on polven takapuolella???
Kaitainen
14.04.2009, 07.15
Eli onko kukaan mitannut Marathon Plus 25mm renkaan korkeutta vanteesta? Olmon runko on ahdas, mutta silti haaveilen noiden kumien sopivan siihen. Leveys ei tuota ongelmia, vaan korkeussuuntainen tila, jota on tasan 25mm vanteen reunasta katsoen... Saman verran on tilaa myös vanhassa Bianchissa, jossa korkeutta rajaa Bianchin omat jarrut.
Vetelin rakennusteippiä heti ensimmäiseen kohtaan missä sain molemmat puolet pysymään vanteella (sen teipin avulla tilapäisen pysyvästi) ja kiersin rattaan hiljalleen varmistellen ympäri teipaten. Teippiä oli loppujen lopuksi seitsemässä kohtaa.
Eihän tuollaista kumia voi sepeliaikana käyttää: Entäs jos se sepeli nyt kuitenkin ajossa pääsee iskemään. Pitääkö olla jeesusteippirulla mukana? Ainakin normiMarathon meni vanteelle ihan nätisti muovihärpäkkeiden avulla, HIgg
Muutama lenkki on takana 35mm Mara plussilla (Surly CC) ja olen hyvin tyyväinen. Rullaa hienosti kaikilla alustoilla eikä tarvitse väistää ihan kaikkea,
Olen täältä lueskellut sennusongelmista ja hämmätyttää. Sain omani paikalleen lähes paljain käsin. Lopussa vähän piti auttaa muovisella "rengasraudalla" (vähän mää olen vaan niin taitava:).
Onko vanteissa niin suuria eroja että joku on tiukka ja joku ei?
Kaitainen
14.04.2009, 17.49
Kyllä ne 25 mm M+ meni ihan nätisti vanteelle ilman mitään nippusiteitä tai muita vippaskonsteja, normi rengasmuoveilla (yhtä tarvitsi päälle laittaessa).
Kuinka korkeat nuo 25 milliset ovat korkeimmasta kohdastaan vanteen reunaan nähden? 28 milliset ovat noin 29mm, mutta on kai nämä kapeammat matalammat? Työmatka-ajoa varten olen näitä hankkimassa.
karpaasi68
14.04.2009, 18.01
Mulla ainaskin näyttäs korkeus olevan 25 mm ja täydet paineet on renkaissa.
Kaitainen
14.04.2009, 18.07
Mulla ainaskin näyttäs korkeus olevan 25 mm ja täydet paineet on renkaissa.
Kiitokset tästä.
Mittailin Olmoa tarkemmin ja korkeutta vanteen ja rungon väliin jää enimmillään 29mm. Taidan tilata nuo M plussat ja kokeilla miten sopii maantierunkoon. Toki vanteissakin kai on eroja, mutta kokeilemallahan se selviää.
Kaitainen
14.04.2009, 19.02
Täytyy todeta, että mittaamiseni ei ole mitenkään auringontarkkaa, mutta sain tuossa 7.5 barin paineilla leveydeksi 24-25 mm ja korkeus vanteen reunasta samassa haarukassa, 24 - 25 mm. Vanteena Alex 450.
Taidan kokeilla silti. Jos ei sovi, niin sitten ei sovi.
Apuva. Kävin ostamassa parin 622-28 marathon plussia, mutta en saa rengasta vanteelle. Nippusiteiden avulla saan renkaan muuten, mutta viimeinen osa renkaasta ei vaan minun voimilla plopsahda paikalleen. Kuva havainnollistamaan:
http://www.student.oulu.fi/~pauliron/pyoralenkit/marathonplus.jpg
Puolitoista tuntia olen nyt ähertänyt, sormet ovat järkyttävän kipeät. Onkohan ainoa vaihtoehto mennä pyöräkauppaan laitattamaan renkaat paikalleen? Tai vaihtaa johonkin toiseen malliin...
EDIT: voiko sisäkumi aiheuttaa ongelmia? Ne näyttivät olevan 700*35C kokoa. Tuntuu että rengas on vaan niin pirun jäykkä, etten saa sitä väännettyä paikalleen, joten epäilen sisäkumin vaikutusta asiaan...
-Oletko liukastanut gummin reunaa esim saippualla?
-Onko renkaan reuna varmasti vanteen keskeltä usein löytyvässä urassa?
Renkaan reunakaapeli? ei omien kokemusten mukaan tahdo pysyä laittamisen aikana keskiurassa, jolloin vanteen reunan yli on liian pitkä matka. Alla olevassa kuvassa näkyy hyvin tuo vanteen sisäreunan ja keskiosan säteen välinen ero. Jos reunakaapeli ei ole keskiurassa, ei monesti auta edes kiroilu.
http://www.central-wheel.co.uk/rims/morad_rim/morad_s_section_profile.jpg
Tsekkaa vastakkainen puoli: Saatko reunat menemään vanteen keskiuraan? Sehän tekee lisää tilaa tuolle puolelle, mistä rengas pitää vivuta vanteen reunan yli. Itse laittelin melko paljon nippareita, jotka vedin muistaaksen melko kireällekin.
Sit vielä: Olisko ketään kaveria, että voisitte esim. 4:llä rengastyökalulla vivuta yhtaikaa?
ahaa, koetanpa kohta tuota keskiurahommaa (ensin pakko syödä että jaksaa vääntää). en tuollaista ollut ollenkaan tajunnut, aikaisemmat renkaat kun ovat menneet "heittämällä" kiinni. kiitos neuvoista!
ahaa, koetanpa kohta tuota keskiurahommaa (ensin pakko syödä että jaksaa vääntää). en tuollaista ollut ollenkaan tajunnut, aikaisemmat renkaat kun ovat menneet "heittämällä" kiinni. kiitos neuvoista!
Toivottavasti onnistuu. Itsekin löysin keskiuran vasta ko. renkuloiden haasteiden myötä :D
Itse laittelin melko paljon nippareita, jotka vedin muistaaksen melko kireällekin.
Sit vielä: Olisko ketään kaveria, että voisitte esim. 4:llä rengastyökalulla vivuta yhtaikaa?
Lahde noiden kanssa sitten reissuun...
Ei voi olla totta, Higg
Lahde noiden kanssa sitten reissuun...
Ei voi olla totta, Higg
Joo tämä pyöriikin itsellä mielessä koko ajan. Jos en saa rengasta yksin normaalikeinoin vanteelle, niin en oikein tiedä mitä moisella renkaalla teen. Kuitenkin rikkoja tulee, jolloin rengas pitäisi pystyä vaihtamaan yksin, väsyneenä, sateessa, jne. Ehkä tekniikkani ei vaan ole vielä tarpeeksi hyvä, sormiin kyllä sattuu...
Ne ovat todella pahat laittaa ensimmäistä kertaa vanteelle. Ei niihin sisureita tien päällä kovin mielellään vaihtaisi, mutta eipä kyllä talvella rengasrikkojakaan tullut.
Sain omani paikalleen kahdella nippusiteellä, oli melkoinen taistelu. Keväällä sain ne pois ilman ihmeempiä ongelmia. Ehkä ne menevät syksyllä iisimmin, kun ovat olleet vanteella venymässä yhden talven.
Luovutan. En saa rengasta vanteelle. En edes kokeillut liukastetta vielä, sillä rengasta pitäisi saada niin paljon venytettyä, että en näe sitä mahdolliseksi nykyisellä tekniikallani.
Rengasraudalla renkaan vetäminen paikalleen ei onnistu, voimat loppuvat viimeisen 20cm kohdalla kesken: http://www.student.oulu.fi/~pauliron/pyoralenkit/rauta.jpg
Vastapuolella rengas on keskellä uraa, ainakin pullottavasta kohdasta. Pitäisikö koko renkaan kehän olla vastapuolelta urassa? Siellä se nimittäin ei pysy: http://www.student.oulu.fi/~pauliron/pyoralenkit/vastapuoli.jpg
Yhdellä kädellä saan kuvan verran venytettä renkaan viimeistä osiota kohti vannetta, kahdela kädellä ehkä puoli senttiä / sentin enemmän, mutta matkaa jää aivan liian paljon: http://www.student.oulu.fi/~pauliron/pyoralenkit/venyy.jpg
Onko kenelläkään mitään lisäehdotuksia miten voisin saada renkaan vanteelle? Jos huomenna aamupäivällä homma ei onnistu, niin joko laitatan liikkeessä renkaat paikalleen tai pyydän tilalle toiset, helpommat, renkaat... Aika surkeata, mutta taitoni eivät riitä :(
Urassa pitää olla sen puolen reunan, jota olet laittamassa. Silloin saat siihen lisää löysiä. Ja laita ihmeessä saippuaa tmv.
Itse olen yleensä laittanut toiselta puolelta (n. kello 2:een asti alhaalta vastapäivään lukien) reunan uraan ja painanut sitten sitä kohtaa oven karmia (karmin kulmaa) vasten. Sen jälkeen noin kello 10:stä alkaen (klo 10 - 2 siis ei vielä paikallaan) painanut reunaa uraan pikkuhiljaa. Karmia vasten saa painettua reidellä samalla kun molemmat kädet laittaa renkaan reunaa paikalleen klo 10:stä myötäpäivään.
:)
Tsemppiä.
Hei, tuota 35mm sisärengas on aivan liian paksu 28 mm ulkorenkaalle, kärsii olla 23/25 mm. Missäpäin Oulua tukiasemasi, on sen verran haasteellinen juttu, että voisin yrittää auttaa?
Koetin ilman sisärengastakin, mutta ei sen paremmin toiminut. Yliopistokadulla vaikutan.
EDIT: En nyt oikein tiedä voinko tätä rengasta lenkki- saati touring-käyttöön ottaa, sillä jos en levänneenä kotona saa rengasta vanteelle, niin mitä teen tienpäällä? Saa nähdä mitä suvalassa sanovat huomenissa...
mehukatti
04.08.2009, 21.56
Näillä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=11989) menee luultavasti helposti vanteelle oli tekniikka huono tai hyvä, mutta voi tietysti jäädä hiukan jälkiä vanteeseen. Muovisilla rengasraudoilla ei tee mitään.
Vääräjalka
04.08.2009, 22.43
Itse olen tuhonnut kolme (3) muovista rengasrautaa 28mm M-plussan kanssa. Suosittelen metallisen työkalun käyttöä. Voimaa pitää käyttää riittävästi, ja toivoa vanteen kestävän.
Hannu Koo
05.08.2009, 00.21
Koetin ilman sisärengastakin, mutta ei sen paremmin toiminut. Yliopistokadulla vaikutan.
EDIT: En nyt oikein tiedä voinko tätä rengasta lenkki- saati touring-käyttöön ottaa, sillä jos en levänneenä kotona saa rengasta vanteelle, niin mitä teen tienpäällä? Saa nähdä mitä suvalassa sanovat huomenissa...
ei tuo varmaan ajamalla mene puhki. Tarkoitan, että siihen mennessä ehtii vaihtaa renkaan johonkin mukavampaan. Omani sain vanteelta paljon helpommin kuin sinne laitoin. Syynä lienee lämpötila (kesä) ja uutuuden jäykkyyden poistuminen.
Ai niin, minulla meni iltapuhde saada rengas Firin vanteelle. Lopulta onnistui suhteellisen helposti, kun käytin apuna papukaijapihtejä ja ruuvipenkkiä. Tuohon renkaaseen järjeistä keinoista ei ollut haittaa. Yhden halpisrengasraudan ehdin sitä ennen katkaista.
Itse olen tuhonnut kolme (3) muovista rengasrautaa 28mm M-plussan kanssa. Suosittelen metallisen työkalun käyttöä. Voimaa pitää käyttää riittävästi, ja toivoa vanteen kestävän.
Niitä parktoolin pieniä ei saa kyllä millään kirveellä rikki vaikka miten vääntäisi.
Ja mitä noihin renkaisiin tulee niin yleensä ottaen melkein kaikkien renkaitten ensiasennus on tuskaista ja siitä hieman venyvät.
Eikä kyllä tarvitse pelätä rengasrikkoa maantiellä ;)
Tai no jos panssariesteeseen ajaa...
Vilhelm V
05.08.2009, 07.20
Duoda duoda, kantsii nyt kuitenkin yrittää onneaan kunnollisilla muovivermeillä ettei tule tuhottua kalliita kiekkoja. Tacx muoviset rengasraudat ovat täällä hoitaneet kiitettävästi hommansa. Ja on tullut murjottua hankalampiakin tapauksia vanteelle ilman, että mitään olisi hajonnut.
https://bike-components.de/images/product_images/popup_images/14782_1_tacx_reifenheber_t46.jpg
Onko kenelläkään mitään lisäehdotuksia miten voisin saada renkaan vanteelle? Jos huomenna aamupäivällä homma ei onnistu, niin joko laitatan liikkeessä renkaat paikalleen tai pyydän tilalle toiset, helpommat, renkaat... Aika surkeata, mutta taitoni eivät riitä :(
Jos vielä yrität itse, laita sinne pienempi sisuri. Marathon plussan ilmatila on aika pieni renkaan korkeuteen ja leveyteen nähden. Sisuri, jonka suurin suositusleveys on 28 mm on suurin, jota sinne kannataa edes yrittää.
Yksi temppu, jota tuon renkaan kanssa kannattaa kokeilla on painaa tuo vastapuoli tiukasti joko lattiaa tai asentajan vatsaa vasten. Rengas pysyy silloin urassa ja vapaata liikkuvuutta tulee hieman lisää.
Teräksisillä rengasraudoilla noita ei kannata alkaa vääntämään paikalleen, alumiininen kehä ei kestä.
Yhdellä kädellä saan kuvan verran venytettä renkaan viimeistä osiota kohti vannetta, kahdela kädellä ehkä puoli senttiä / sentin enemmän, mutta matkaa jää aivan liian paljon: http://www.student.oulu.fi/~pauliron/pyoralenkit/venyy.jpg
Tuosta kun vääntää kaksin käsin niin pitäisi mennä jo paikoileen.
Tuosta kun vääntää kaksin käsin niin pitäisi mennä jo paikoileen.
Usko pois, yritin sitä pitkän tovin. Monella eri otteella ja tyylillä. Kaksin käsin vääntäessä renkaan ja vanteen reunaan jäi vielä n. 1cm matkaa.
Lopputulos tässä nyt oli se, että liikkeessä juttelin hetken ja päätettiin että he laittavat renkaat paikalleen (á 10eur). Kokeilen millaiset marathon plussat ovat ajaa ja jos ne ovat epämiellyttävät tai hajoavat tai eivät pehmene tarpeeksi käytön jälkeen, niin vaihdan ne sitten oma-aloitteisesti muihin renkaisiin. Saas nähdä.
OK. Ihan hyvä ratkaisu. Väärällä puolella majailetkin Kempeleen suunnasta katsoen. Tiukka paikka kapea ja vahvasti pistosuojattu on asentaakin. Käsin ne varmaan Suvalallakin sen tekevät ja ilman työkaluja, arvelen. Jokainen milli vanteen keskiurasta otettava käyttöön niin asentaessa kuin purkaessakin. Jospas se sitten toimisi omin keinoin kun ovat olleet aikansa vanteilla!
Ei juuri näihin renkaisiin mitenkään liity, mutta kun virheostos Fat Albert UST:n laitoin vähän normaalia isommalle ei UST kiekolle niin piti vähän taistella.
Fairyä pistin liukastamaan menoa, rengas siltä osin kuin oli jo vanteelle mennyt sinne keskelle vannetta ja sellaisilla Biltemasta saatavilla puristimilla puristin sen vanteelle menneen osan reunoista, niin että ei lipsahda takaisin. Sitten kahdella muovisella Bilteman raudalla väänsin keskeltä. Kauhea taistelu oli, mutta kyllä upposi lopulta.
Puristin oli tällainen http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=20861&sivu=20861.htm&ryhmaid=
Usko pois, yritin sitä pitkän tovin. Saas nähdä.
Heita johonkin sinne, missa aurinko ei paista! Ei tuollaisilla mitaan tee. Kovat jatkat vaatisivat rahat takaisin, Higg
mehukatti
05.08.2009, 19.53
Teräksisillä rengasraudoilla noita ei kannata alkaa vääntämään paikalleen, alumiininen kehä ei kestä.
Kyllä kestää, tulee vaan jälkiä kehään. Ei ne kehät nyt paperinohutta alumiinia ole maantiepuolellakaan.
Parempi tietysti ois opetella oikeat niksit renkaanlaittoon. Itekkin kampesin teräsraudoilla uudet muka-tiukat DH-renkaat joskus vanteelle, kunnes kaveri näytti et ne menee ihan käsivoiminkin. Perusperiaate on se, että kun renkaan reuna on vanteen keskellä syvennyksessä, niin siitä saa "lisätilaa" sinne, missä rengas ei vielä ole vanteella. Ja kun rengasta laittaa vanteelle silloin kun sisäkumi on jo sisässä, niin venttiilin kohta pitäisi jättää viimeiseksi.
Heita johonkin sinne, missa aurinko ei paista! Ei tuollaisilla mitaan tee. Kovat jatkat vaatisivat rahat takaisin, Higg
:D asennemeisinki! Jos renkaat puhkeavat ajossa, niin sitten ne todennäköisesti lähtevät lepolomalle. Katselen ja tunnustelen miltä nää nyt sitten ajaessa tuntuvatkaan ja miten kestävät.
Kyllä kestää, tulee vaan jälkiä kehään. Ei ne kehät nyt paperinohutta alumiinia ole maantiepuolellakaan.
Parempi tietysti ois opetella oikeat niksit renkaanlaittoon. Itekkin kampesin teräsraudoilla uudet muka-tiukat DH-renkaat joskus vanteelle, kunnes kaveri näytti et ne menee ihan käsivoiminkin. Perusperiaate on se, että kun renkaan reuna on vanteen keskellä syvennyksessä, niin siitä saa "lisätilaa" sinne, missä rengas ei vielä ole vanteella. Ja kun rengasta laittaa vanteelle silloin kun sisäkumi on jo sisässä, niin venttiilin kohta pitäisi jättää viimeiseksi.
Rengasraudat ja alumiinikehä, mitä väliä jos tulee "vähän jälkiä"?:eek:
Olen ilmeisesti tehnyt jotain aivan väärin kun aloitan päälirenkaan vanteelle laiton juurikin venttiilin kohdalta ensin. Tällä "väärällä ja perusperiaatteen vastaisella" tavalla tähän mennessä onnistumis% 100 ja 0 rikkinäistä sisuria.
Tapansa kullakin, ei siinä mitään.
Semmoinen tuli tuossa mieleen että pystyiskö renkaita venyttämään ennenkuin niitä yrittää laittaa paikoilleen? Esim. istuis lattialla ja laittas renkaan reunan jalkapohjien taakse ja sitten sellaisella soutu-otteella venyttäs rengasta. Onhan se reuna kyllä tosi jämäkkää tekoa, mutta mahtasko tuo venyä yhtään? Jos tuo ei riitä niin seuraavaksi kahden auton peräkoukkujen väliin ja vetoa... :D
Peregrinus
07.08.2009, 11.34
Olen ilmeisesti tehnyt jotain aivan väärin kun aloitan päälirenkaan vanteelle laiton juurikin venttiilin kohdalta ensin. Tällä "väärällä ja perusperiaatteen vastaisella" tavalla tähän mennessä onnistumis% 100 ja 0 rikkinäistä sisuria.
Tapansa kullakin, ei siinä mitään.
Helpompi tapa kuitenkin lopettaa venttiilin kohdalle. Ei tarvitse niin usein rengasrautojakaan.
TetedeCourse
12.08.2009, 17.44
32-622 Marathon Plussat vaihdoin juuri pojan cyclocrossariin Fir:n vanteille ...
Hieman vaivaa oli - ensimmäisellä kerralla takasisäkumi räjähti kun pumppasin - olikin jäänyt ulkorenkaan ja vanteen väliin...
Ei kuitenkaan mahdotonta laittaa - laitoin vanteen lattialle ja painoin jalalla siitä kohdasta rengasta, mistä aloitin vanteelle laiton - puolesta välistä alkaen muovisella rengas raudalla taitoin ulkokumin vanteelle ..
Fir:n vanne oli tosi kapea verrattuna toisen cyclocrossain alexin vanteeseen, jonne nämä renkaat menevät ihan heittämällä ..
Ensimmäiset pari lenkkiä ja yksi kahden päivän retki tehty marathoneilla ja ei kyllä vielä ole suu messingillä. Retkikäytössä oikeinkin kivat renkaat, mutta lenkeillä tuntuvat renkaat olevan jotenkin raskaat, paksut ja möhkömäiset verrattuna aikaisempiin Maxxis Raze 700*35C:iin. Lisäksi keskinopeus tuntuu olevan 1-2km/h alhaisempi lenkeillä, vaikka myyjä sanoi marathonien olevan huomattavasti rullaavammat ja paremmat ajaa kuin ensiasennusrenkaat.
Hieman tuntuu siltä, että nämä saavat ensi keväänä jäädä retkikäyttöä varten ja pitänee ostaa uudet renkaat ensi kaudeksi. Tässä alkaa pian syksy olla käsillä, niin enää en rupea vaihtamaan vaan ajelen talveen asti näillä keräten lisää fiiliksiä. Jospa se mieli vaikka paranisi.
tunkkireisi
14.08.2009, 22.24
Olethan käyttänyt painemittaria?
Marathonit eivät sormituntumalla ole kovinkaan pehmeät vaikka painetta on liian vähän.
Aikaisempikin thread on olemassa ja siinä asiaa käsiteltiin muiden päänsärkyjen ohella.
Kaikissa mitoissa prkleellinen asennettava, huomaan. Käytin ihan ite kuusi-seitsemän kierrosta teippiä asentaessani 40 mm versiota Bontragerin kiekolle. Se pakkasi luiskahtamaan pois vanteelta toiselta puolelta :D
Vanteet eivät muuten ole samasta puusta. Asennuksen kannalta tärkeä ulkohalkaisija näyttää vaihtelevan. Vaihdettuani ALX 220 -soikiot DT Swisseihin, piti jarrupaloja nostaa reilusti etteivät (imagon kannalta erittäin, erittäin tärkeät) teippaukset kulu vaan palat vastaavat jarrupintaan. Oli kumien asennuksessakin sitten sitä ennen haastetta.
Suvalalla muuten tosi kallis tuo Marathon. Ostin Bike24:sta puoleen hintaan.
Kestävyys on tärkeää, aion ostaa uudelleenkin pojan lähtiessä tappajasepelin luvattuun maakuntaan opiskelemaan.
32mm versioiden asennus omaan TriCrossiin onnistui pienen pähkäilyn jälkeen jotenkuten. Paras oivallus oli lisätä vähän ilmaa sisärenkaaseen, jolloin päälikumin päällelaitto helpottui huomattavasti. Vaikeinta oli sormivoimilla nykäistä se viimeinen 3 senttiä vanteelle. "Rengasrautojen" kanssa tuskin olisi mitään ongelmaa, jos vielä käyttäisi tuota pientä esitäyttöä sisäkumiin.
Kokemuksia muutaman sadan kilometrin matkalta.
Ensinnäkin nämä ovat todella painavat renkaat, kun vertaa noihin alkuperäisiin kumeihin. Eli tavallaan menee vähän ideaa pois huippukevyestä pyörästä. Mutta itse hommasin fillarin kuntoilutarkoituksessa, joten äärimmäinen nopeus ei ollut nyt avainasemassa. Halusin ensimmäisen rengasrikon jälkeen kumit, jotka kestää.
Hyvää on painoon nähden pieneltä tuntuva vierinvastus. En koe, että oma keskinopeuteni olisi muuttunut mihinkään alkuperäisiin renkaisiin nähden. Etupää jopa vähän rauhottui lisää ja esim. ilman käsiä ajo sujuu näillä paljon helpommin. Suurin ero tulee kiihtyvyydessä paikallaan, joka oli kevyillä renkailla niin haluttaessa todella ripeää.
Heijastinnauhat kyljissä oli plussaa iltojen hämärtyessä. Renkaat eivät ole puhjennet, mikä myöskin toistaiseksi täyttää alkuperäisen vaateen.
Renkaat ovat hyvät asfaltilla, mutta huonoin piirre on alkeperäiskumeja huomattavasti huonompi käytös hiekkatiellä. Etenkin vähänkään pehmeämmän hiekan kanssa saa olla kaarteissa todella tarkkana.
Lisäksi totesin, että jäykässä ja paksussa renkaassa tulee helposti soikeutta mukaan renkaaseen. Eturengas ei ole nyt täysin pyöreä ja tuntuu, että sitä tuskin pelkästään uudelleen asentamalla saa ihan pyöreäksi. Itse asiassa taitaisi olla takuujuttu, näin kun tulee asia kirjoitettua ylös ja asiaa miettineeksi. Pitänee käydä kaupassa kääntymässä fillarin kanssa. Eli jos hommaatte tälläiset kaupasta, niin koittakaa katsoa onko kyseinen yksilö roikkunut myynnissä pitkäänkin. Sen itseasiassa näkee renkaasta myymälässä. Ainakin tuosta kumista tuli silloin sellainen fiilis, mutta en uskonut, että se vanteella olisi mitekään enää näkynyt.
Jeps. Minun ja marathon plussien yhteismatka päättyi eilen. Hiekkapoluilla rengas oli kehno ja kevyessä mudassa pito oli nollissa. Tämä sinänsä ei yllättä, mutta kun maantielläkään en ollut vakuuttunut renkaasta, niin päätin vaihtaa vanhat cyclocross-renkaat välirenkaiksi ennen marathon wintereitä.
Poisto onnistui... Jotenkuten. Kaksi rengasrautaa pamahti poikki ja yksi sisäkumi hajosi rytäkässä. Noin vartti meni että sain renkaat pois, takaisin niitä en usko tähän pyörään / vanteille laittavani koskaan. Poistamista hieman helpotti se, kun painoi renkaan seinää ja maata vasten, jolloin lisämillejä tuli muutama. Tämän jälkeen oli aika naurettavan hauskaa laittaa vanhat cyclocross-renkaat ilman rengasrautaa vanteelle ja vetäistä ne poiskin ilman rengasrautaa vanteelta.
Heijastinnauhaa jään kaipaamaan, en muuta. Toivottavasti marathon winterit menevät sävyisemmin vanteelle!
Marathon Wintereiden kanssa sain myös kaksi rengasrautaa poikki...:(
Marathon Wintereiden kanssa sain myös kaksi rengasrautaa poikki...:(
:( :eek: Minulla renkaat lähtivät vanteilta niin helpolla, ettei helpommin olisi voinut lähteä.
Jeps. Minun ja marathon plussien yhteismatka päättyi eilen. Hiekkapoluilla rengas oli kehno ja kevyessä mudassa pito oli nollissa. Tämä sinänsä ei yllättä, mutta kun maantielläkään en ollut vakuuttunut renkaasta, niin päätin vaihtaa vanhat cyclocross-renkaat välirenkaiksi ennen marathon wintereitä.
Poisto onnistui... Jotenkuten. Kaksi rengasrautaa pamahti poikki ja yksi sisäkumi hajosi rytäkässä. Noin vartti meni että sain renkaat pois, takaisin niitä en usko tähän pyörään / vanteille laittavani koskaan. Poistamista hieman helpotti se, kun painoi renkaan seinää ja maata vasten, jolloin lisämillejä tuli muutama. Tämän jälkeen oli aika naurettavan hauskaa laittaa vanhat cyclocross-renkaat ilman rengasrautaa vanteelle ja vetäistä ne poiskin ilman rengasrautaa vanteelta.
Heijastinnauhaa jään kaipaamaan, en muuta. Toivottavasti marathon winterit menevät sävyisemmin vanteelle!
Marathon Plussat on tarkoitettu lasinsirujen ja nastojen kyllästämille pyöräteille työmatkaan. Henkilöille joilla on kellokortti.
Crossirengas se ei tosiaankaan ole.
Maantierengas se ei myöskään ole.
Maastorengaskaan se ei ole.
Kevytkään se ei ole.
Ja kun mainitsette asennus- ja irroitusongelmista niin vuolaan monisanaisesti, niin voisiko mukaan laittaa tiedon leveydestä?
25mm? (En halua koskeakaan...)
28mm? (Mielellään en koske...)
32mm? Helppo, muita en harkitse.
Sidi2,
pyöräliikkeessä myivät tuota rengasta kun sanoin että tahdon lenkkeilyyn cyclocross-pyörään renkaan, jota ei tarvitse koko ajan paikata ja joka rullaa paremmin kuin alkuperäisrenkaat. Ei olisi pitänyt luottaa myyjään. Kaikin puolin petyin marathon plussaan, trekking-käytössä se voisi mennä ehkä, mutta sellaisilla reissuilla pitää muutenkin olla vararengas ja paikkakamat mukana... Menee hyöty nolliin.
28mm rengas oli itellä kyseessä.
:( :eek: Minulla renkaat lähtivät vanteilta niin helpolla, ettei helpommin olisi voinut lähteä.
Voi olla, että rengasraudat eivät olleet parhaimmasta päästä.
Leveys Talvimaratoonilla oli 35 mm. Olisivat muuten jouten...;)
Teemu Kalvas
23.09.2009, 19.38
Ja kun mainitsette asennus- ja irroitusongelmista niin vuolaan monisanaisesti, niin voisiko mukaan laittaa tiedon leveydestä?
25mm? (En halua koskeakaan...)
28mm? (Mielellään en koske...)
32mm? Helppo, muita en harkitse.
42 menee jo paljain käsin edestakaisin, ei nyt varsinaisesti heittämällä, mutta ongelmitta.
Sidi2,
pyöräliikkeessä myivät tuota rengasta kun sanoin että tahdon lenkkeilyyn cyclocross-pyörään renkaan, jota ei tarvitse koko ajan paikata ja joka rullaa paremmin kuin alkuperäisrenkaat. Ei olisi pitänyt luottaa myyjään. Kaikin puolin petyin marathon plussaan, trekking-käytössä se voisi mennä ehkä, mutta sellaisilla reissuilla pitää muutenkin olla vararengas ja paikkakamat mukana... Menee hyöty nolliin.
28mm rengas oli itellä kyseessä.
Siinä mielessä myyjä oli oikeassa, ei tarvitse koko ajan paikata. Rullaa paremmin kuin alkuperäisrenkaat, ehkä, riippuu alkuperäisrenkaista...
Mutta jos ei ole työmatkalla aikaa paikkailla renkaita, avot! Se On Siinä!
Säästävät itsensä takaisin, kun saa koko kuukausipalkan, eikä vähennettynä ajalla jonka käytän sisärenkaan vaihtoon.
42 menee jo paljain käsin edestakaisin, ei nyt varsinaisesti heittämällä, mutta ongelmitta.
Sitähän minäkin.
Vaihdoin työmatkapyörään hiljattain Marathon Plussat (28mm), vanteina CXP33, ja toiset tyttären maantiepyörään (25mm), vanteina jotkut halvemmat Mavicit. Kummassakaan tapauksessa ei mitään erityisiä ongelmia, vaikka jälkimmäisissä vanteissa yleensä on lähes kaikkien renkaiden kanssa. Parin työmatkaviikon perusteella ajotuntuma on ihan hyvä, sopivat työmatkoille paljon paremmin kuin (kevyemmät) cx-renkaat.
twentyniner
28.09.2009, 09.30
Suosittelen metallisen työkalun käyttöä. Voimaa pitää käyttää riittävästi, ja toivoa vanteen kestävän.
Ei koskaan metallisia rengasrautoja, hieman tekniikkaa peliin mielummin, ei ole muutaman renkaanvaihdon jälkeen vanne kovin kaunista katsottavaa noiden jälkeen:mad:
Useampi kunnollinen rengasmuovi ja asennustekniikkaa, ei mitään halpoja renkaanräpsyttimiä, joita katkoin pari kun asensin Vittorian Evo CX:a Campan vanteelle.
twentyniner
28.09.2009, 19.35
Useampi kunnollinen rengasmuovi ja asennustekniikkaa, ei mitään halpoja renkaanräpsyttimiä, joita katkoin pari kun asensin Vittorian Evo CX:a Campan vanteelle.
Pedroksen tuntuvat hyvältä ja toimivilta.
sopivat työmatkoille paljon paremmin kuin (kevyemmät) cx-renkaat.Toivoin samaa ja vaihdoin kaksi kertaa lasia sisärenkaaseen syöttäneet cx compit näihin. Eipä ole rengasrikkoja tullut, mutta fiilis on kuin renkaat olisi pinnoitettu tapettiliisterillä. Hiki tulee mutta matka ei taitu :(
Tiesin toki että rengas on raskaampi, mutten olisi uskonut että vaikutus on ihan näin suuri, kun vielä valitsin hieman kapeammat (35 mm cx comp -> 32 mm marathon plus) rinkulat vanhoihin verrattuna.
Renkaat (32mm, vanne 19mm) laittoi paikoilleen fillareiden kanssa enempi puuhastellut kaveri kahden nippusiteen ja kahden muovisen rengasraudan kanssa noin viidessä minuutissa ilman kommelluksia.
EDIT: Paljonko noihin uskaltaisi työntää painetta? Kyljessä muistaakseni lukee että max 6 baria, ja sillä on menty tähän asti. Sisällä schwalben sisägummi kokoa 17.
laamanto
04.08.2013, 21.38
Jouduin vaihtamaan sisäkumin Marathon Plussiin (28), ja hieman kauhulla odotin operaatiota kun olin tämän ketjun lukenut. Mutta ei ollut mitään ongelmaa. Menivät vanteelle ihan käsin ilman voimankäyttöä. Ehkä tuo on enemmän vanteesta kiinni?
Olen pitänyt asiointipyörässä (duuni-ym. alle 20 km matkat) 26 X 1,75 Marathon Plussia. Kaikki ajot ovat pk-seudulla kesät talvet tappajasepelin seassa. Neljään vuoteen ei ole tarvinnut paikata renkaita. Juu, ei varmaan rullaa yhtä nätisti kuin kapea rengas, mutta kun ilmatilaa on ja painetta 4,5 - 5 bar niin kanttikivissä ei tarvii jarrutella. Ensiasennus vanteelle on hieman nihkeä, mutta kun kastelee vanteen reunan tai renkaan sisäreunan vedellä tai jopa saippuavedellä, niin johan luiskahtaa paikoilleen. Toki se saippua pitää pestä pois ennen ajoa, jos on vannejarrut. Pistin sitten plussat vaimon, pojan ja toisen pojan tyttöystävän fillareihin. Ei tarvii jatkuvasti paikata niitä renkaita. Takarengasta kannattaa kyllä kierrättää eteen, kun se kulutuspinta häviää mun kilometreillä kolmessa vuodessa, niin että se sininen pistosuojaa punkee näkyviin.
Olen pitänyt asiointipyörässä (duuni-ym. alle 20 km matkat) 26 X 1,75 Marathon Plussia. Kaikki ajot ovat pk-seudulla kesät talvet tappajasepelin seassa. Neljään vuoteen ei ole tarvinnut paikata renkaita. Juu, ei varmaan rullaa yhtä nätisti kuin kapea rengas, mutta kun ilmatilaa on ja painetta 4,5 - 5 bar niin kanttikivissä ei tarvii jarrutella. Ensiasennus vanteelle on hieman nihkeä, mutta kun kastelee vanteen reunan tai renkaan sisäreunan vedellä tai jopa saippuavedellä, niin johan luiskahtaa paikoilleen. Toki se saippua pitää pestä pois ennen ajoa, jos on vannejarrut. Pistin sitten plussat vaimon, pojan ja toisen pojan tyttöystävän fillareihin. Ei tarvii jatkuvasti paikata niitä renkaita. Takarengasta kannattaa kyllä kierrättää eteen, kun se kulutuspinta häviää mun kilometreillä kolmessa vuodessa, niin että se sininen pistosuojaa punkee näkyviin.
Taitaa saada nuo ominaisuudet huomattavasti edullisemmin ja renkaan lähimmästä Prismasta kun päätyy ostamaan Schwalben sijaan Continentalin TourRidet ;)
Taitaa saada nuo ominaisuudet huomattavasti edullisemmin ja renkaan lähimmästä Prismasta kun päätyy ostamaan Schwalben sijaan Continentalin TourRidet ;)
Kiitos vinkistä. Saako 100 e neljä rengasta? Bike-discountista saa.
Kiitos vinkistä. Saako 100 e neljä rengasta? Bike-discountista saa.
Alle 20 ekuahan nuo Contit maksaa kipaleelta Prismassa eli saa.
Hommasin tänään Marathon Plussan hyvin palvelleen Continentalin Travel Contactin tilalle. Sillä pääsi melkein 13 000 km. Saa nähdä kestääkö Schwalbe yhtä kauan.
Munarello
12.10.2013, 18.14
Omat suppeahkot rengaskokemukset on näin. Syklossa oli ensiasennusnakkeina schwalben 37mm leveät road cruiserit, jotka on varsin mukavan oloiset. Kokeilin tilalle ensin contin 32mm contacteja, jotka olivat selvästi kovemmat ja levottomamman oloiset. En pitänyt niistä juuri lainkaan joten päädyin laittamaan lopulta 23mm duranot, joilla olen laittanut menemään tyytyväisenä. Kokeilin conteja 'fitnessmarkethypriti' kakkospyörässä, mutta olivat niin epämukavat siinäkin että vaihdoin saman tien yllämainitut road cruiserit tilalle. Toimivat hyvin ja minulle kelpaa. Ei ole marathoneista kokemusta, mutta en usko että kokeilenkaan kun duranot tuntuu päällystetyllä tiellä hyvältä ja sorateille laittaisin tuommoisen leveämmän nakin.
Lokakuussa laitoin pyörään Marathon plussat ja ajattelin ettei kumeihin tarvitse koskea ainakaan tänä vuonna. No eilen kaupungilla Diakonissalaitoksen lähellä eturengas alkoi vaeltaa oudosti kun ilma pakeni siitä. Jalkakäytäville ja pyöräteillehän siroteltiin sepeliä jokunen viikko sitten kun tuli lunta. Talutin pyörän kotio ja ulkokumissa oli kiinni 15 mm pitkä teräspiikki. Schwalbehan taitaa luvate että nastan taikka karttapinnin yli voi ajaa ilman reikää, mutta niissähän on alle sentin mittainen piikki. Ilmeisesti sepeliä on ruvettu "terästämään"?!
Sprintrs
04.11.2013, 19.36
Hieman neuvoa renkaanvaihtoon, kun olen noita vaihdellut moottoripyöräänkin. Eli poisotettaessa painetaan renkaan reunat keskelle vannetta. Nyt kun reuna on keskellä, niin vastapäätä vääntämällä tulee vanteelta pois suhtkoht helposti. Ei pitäisi heiveröisempikään muovilusikka katketa.
Ja on alla Marathon Plussat, ihan persiistä, hajoasivat edes joskus, niin hyvillä mielin voisi hankkia toisenlaiset.
cyclomiha
12.11.2013, 16.12
Vuoden eka rengasrikko tänään. MW (MaksimiWit***s) eturengas, joko nasta tai kivensiru tms. poistuneen nastan kohdalta lävitse siten että sisärengas puhkesi. Renkaalla ajettu ehkä 300km. Nastoja puuttuu 2-3kpl. Takana olleesta wintteristä (jonka otin pois kun pakkaset eivät tulleetkaan jäädäkseen) ajettu 100Km ja puuttuu 10-15 nastaa. Sisäänajot ajettu eli ei äkkijarrutuksia tms mutta ihmettelen miten takaa voi puuttua noin paljon nastoja. Paineet 4-5bar. Onko sisäänajossa joku keskinopeusssuositus, minulla taisi keskinopeus olla vähän vajaa 30Km/h.
Vastataan nyt tähän vaikkei ketju Marawinttereistä olekaan. Jos tosiaan sisäänajoa ajettu "sääntöjen" mukaisesti, niin kuulostaisi vähän huonoilta yksilöiltä. Ei pitäisi noilla nopeuksilla suurempia tapahtua.
Itsellä ollut kolme talvea Marathon Winterit, nastakato 1 kpl, rengasrikot 0. Eli kaupasta uudet takuuna tilalle :D
Sama kokemus. Kolme vuotta, pari nastaa lähtenyt. Ja ajo lähes päivittäistä.
Vilhelm V
26.11.2014, 21.30
Jaahans, pari kurakautta ajetut marathon plussat ovat näköjään tulleet tiensä päähän Hellsingin sepelivyöhykkeellä. Erityisesti takanakki on kuin raivotautisen oravan jäljiltä, reikiä, viiltoja, lohdutonta jälkeä. Onko nyt sitten niin, että ei ole mitään järkeä kiusata itseään näillä käärmeen lailla rulllluikertelevilla kumeilla, kun kestoa ei kuitenkaan irtoa tuon enempää? Ehkäpä siirryn Durano plussaan. Se muistuttaa sentään etäisesti oikeaa rengasta. Vai onko parempia ehdotuksia? Maantiepyörästä on siis kyse.
Cyclossa kesän ajetut 25 ja 28mm Duranot. Viimeisen kuukauden aikana kolme (3) rengas rikkoa. Joka kerta tappaja sepeli™ asialla.
kuovipolku
26.11.2014, 23.07
Durano on Durano ja Durano Plus on Durano Plus. Ensiksimainitulla en ajaisi siinä vaiheessa kun sepelinlevitys on aloitettu tai kun sepeliä ei vielä ole siivottu, jälkimmäisellä kyllä.
Marathon Plussia en maantiepyörääni laittaisi, Marathonit ehkä jos ajaisin paljon myös (kovapintaisilla) hiekkateillä, muuten Durano Plussat. Mutta sitten kun kelvillä alkaa olla runsaammin sepeliä eli irtohiekkaa tai kun jäisiä tienpintoja alkaa olla syytä varoa Winterit, jos vain mahtuvat.
Siis nämä on crossarissa: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/schwalbe-durano-plus-road-bike-tyre-smartguard/rp-prod83215
Ja tänään taas rengas puhki. Vain yksi reikä on ollut tuossa ulkokehällä, muut on kyljissä. Suurin piirtein siinä kohdin mihin tuon pistosuojaus loppuu (ainakin kuvan mukaan).
Paineet: edessä noin 6.5 ja takana 7 bar. Tarkistus kerran tai kaksi viikossa.
Mittarista katsoen, ekat noin 2000km meni ilman paikkauksia ja sen jälkeen 1 per 100km. Toki tuo sepeli korreloi vahvasti reikien kanssa, vaikka eilen renkaasta löytyi kylläkin lasia.
Nyt matkassa Maratonin 240 nastaisilla. Yllättävän kevyttä oli meno, vaikka samalla pyörän paino tuplaantui ja asento on hypriitillä pysty.
kuovipolku
27.11.2014, 13.57
Durano Plussathan siinä sitten. Aika jännää. Itse en usko noista saavan mukavia renkaita millään paineilla joten ajan reilusti kovilla, mutta en oikein usko että paineetkaan ovat tapauksessasi syypää (ellet sitten aja siinä isojen miesten sarjassa).
Toisaalta en oikein keksi miten ja missä tilanteissa sepeli pääsisi rikkomaan kyljen, pistosuojattu alue ei minusta ole erityisen kapea. Käännytkö hurjasti kallistaen ja kenties vielä sladin kanssa?
Jos olisit aloittelija, voisin epäillä että asennat tiukat renkaat työkaluja voimalla käyttäen ja tulet toistuvasti nirhaisseeksi sisurinkylkiä jotka sitten tietyllä viipeellä puhkeavat pompussa tai kanttarin yli hypätessä. Mutta siitä tuskin on kysymys (eikä aloittelijakaan ehkä onnistuisi kolmasti peräkkäin).
Mysteerioksi jää. Tai sitten on vain kylmä tosiasia että sepelinlevityksen aloittaminen määrää nastarenkaisiin siirtymisen ajankohdan ainakin pääkaupunkiseudulla.
Marathon Plussia en maantiepyörääni laittaisi, Marathonit ehkä jos ajaisin paljon myös (kovapintaisilla) hiekkateillä, muuten Durano Plussat. Mutta sitten kun kelvillä alkaa olla runsaammin sepeliä eli irtohiekkaa tai kun jäisiä tienpintoja alkaa olla syytä varoa Winterit, jos vain mahtuvat.
Jokapäiväiseen sivistysajoon, ajettiin se sitten maantiepyörällä tai krossarilla, en laittaisi mitään muuta, kuin Mara Plussaa syys- ja kevätkausiksi. Sitten kun sepelit on sudittu, niin kevyempää kumia.
Tai oikeasti mulla on vuoden ympäri mara plussat siinä pyörässä, jolla ajetaan tosissaan. Sillä voi lähteä liikkeelle vaikka sataisi tappajasepeliä. Fiilistelypyörässä on sitten kevyempää kumia ja sillä ajetaan kun on kiva sää ja ruusunlehtiä leviteltynä tien pientareelle. Liukkaan kelin pyörä on erikseen, sillä minähän en kuulu niihin pyöräilijöihin, jotka ropistelee nastat alla vesisateessa...
Noin 12000 meni ekoilla mara plussilla ja sinä aikana tuli yksi reikä ja sekin aika loppuvaiheessa. Tokalla setillä olen ajanut muutaman tonnin ongelmitta.
Jaahans, pari kurakautta ajetut marathon plussat ovat näköjään tulleet tiensä päähän Hellsingin sepelivyöhykkeellä. Erityisesti takanakki on kuin raivotautisen oravan jäljiltä, reikiä, viiltoja, lohdutonta jälkeä. Onko nyt sitten niin, että ei ole mitään järkeä kiusata itseään näillä käärmeen lailla rulllluikertelevilla kumeilla, kun kestoa ei kuitenkaan irtoa tuon enempää? Ehkäpä siirryn Durano plussaan. Se muistuttaa sentään etäisesti oikeaa rengasta. Vai onko parempia ehdotuksia? Maantiepyörästä on siis kyse.
Ainakin Continental Touring Plus muuttuu myös vilkkaasti aika raadellun näköiseksi, eikä sekään liiemmin muistuta ajettavavuudeltaan rengasta. Liekö kuitenkaan pahemmin vaihtoehtoja maantiepyörään.
2014 syksyn sepelikaudella (helsinki) alla takana 28mm durano plussa (ikääntynyt) ja edessä 25mm durano plussa (uusi). Kuskilla painoa 91 kg, takana 7 bar ja edessä 6 bar. 200 km/vko kelvejä, takakumi puhjennut kerran. Etukumi puhjennut useammin kuin kerran per sata km eli turhan usein saa paikata (paras päivä 3 krt). Yllättävän paljon järeämpi on 28 mm versio, kylläkin vaijerikylkinen eli ei kevyt. Ei näytä tuntuvan missään vaikka on hyvinkin rotansyömän näköinen. Eteenkin tulee viimeistään kevään sepeleille 28mm durano plussa, kunhan saa tilauksen aikaiseksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.