Näytä tavallinen näkymä : Fillarin lisämaksu lennolla
Takamisakari
14.02.2014, 10.48
Kysyin Finnairilta mikä on meininki ja as-pan vastaus oli että ei voi maksaa pisteillä ja hinta on 75€ per suunta. Kiitos.
okahkonen
14.02.2014, 14.31
Alla oleva vastaus eräästä fillaripaikan varauksesta kuvastanee Fillarin asiantuntemusta polkupyörien kuljetuksesta:
"Polkupyörästä peritään 75 euron lisämaksu lentokentällä lähtöselvityksen yhteydessä. Polkupyörä tulee pakata kuljetusta varten kääntämällä pyörän ohjaustanko sen rungon suuntaiseksi, irrottamalla polkimet ja laskemalla renkaiden ilmanpaine minimiin. Polkupyörän tulee olla kuljetuskotelossa tai -laukussa."
Tuo hinta on sitten toinen juttu: enimmillään, ja useimmiten olen maksanut tuon 75 euro. Joskus menee myös ilmaiseksi, ja satunnaisesti on joku random hinta 35-50 euroa. Tuntuu riippuvan check-in virkailijasta. Helvetin hankalaa se on joka kerta.
Coasting
14.02.2014, 19.44
Finskin nettisivu sanoo mielestäni että pisteillä onnistuu (kunhan alle 23 kg)
"Palkintoseteli oikeuttaa kuljettamaan yhden matkalaukun, pienen erikoismatkatavaran tai urheiluvälineen (max. 23 kg)."
Pisteillä lunastettavilla palkintoseteleillä olen vienyt pyörän ees-taas oulu-geneve välillä viime keväänä. Lentoyhtiö siis Finnair.
MItenkäs tuo fillarilaatikon varaus tehdään Norwegianilla Online? Tavallinen lisälaukun hinta on 25 egee suuntaa. Ei taida mennä sitä kautta???
Mut sitten fillarivarauksen kohdalla on vaan "polkupyörä ilman kuljetuslaukkua" 37 euroa.
Tarkotus olis kuitenin pakata kovaan laukkuun. Tollaseen (http://www.rosebikes.fi/tuote/rose-travel-box-v-642829/aid:642831), jäänee alle 25 kg.
Thundermand
15.03.2014, 21.23
Omalta kohdalta varauksen tiedoista löytyy:
Erityismatkatavarat
1 x Polkupyörä kuljetuskotelossa
Samalle lennolle ei enää, ainakaan jälkikäteen, pysty varaamaan kuljetusta polkupyörälle kuljetuskotelossa, ainoastaan ilman kuljetuslaukkua. Onkohan noille sitten tietyt kiintiöt, jotka vain ovat menneet täyteen?
Pystyy varaamaan jälkikäteen jos on ruumassa tilaa. Joku kiintiö on kuulemma. Netissä ei ehkä pysty mutta soittamalla saletisti. Toki voi olla täys jos ei netissä voi lisätä. Soitto!
Ihmettelin itsekin joskus tuota epäselvää ilmaisua. Kova laukku on kuljetuslaukku ja pehmeä ei ole. Turskanpurijoitten säädökset..
Juu pitänee soitaa kun meiliinkään ei näytä tulevan pika vastausta. Lento on vasta kaukana joten hieman ihmettelen että jos tila olisi loppu.
Tosin nää halpalentoyhtiöt on kyllä aikamoisia. Varasin lennon ja ennen kuin sain syötettyä kaikki tiedot loppuun hinta nousi 10 euroa kesken kaiken.
Tosin nää halpalentoyhtiöt on kyllä aikamoisia. Varasin lennon ja ennen kuin sain syötettyä kaikki tiedot loppuun hinta nousi 10 euroa kesken kaiken.
Itellä norwegian toiminu aina hyvin. Pyörän kanssa kolmas kerta viikon päästä ja ainakin Tukholmassa käyny turisteilemassa tolla kyydillä. Aikataulussakin olleet, tosin joku kerta tais olla etuajassa. Ei siinä varmaan muuta kun että joku muu teki varaustiedot nopeammin veikkaan. 10sormijärjestelmä opetteluun niin voitat seuraavalla kerralla ;)
Pyörän kuljettaminen myös halvempaa kun esim Finnairilla tai Luftwaffella.
No soitin Norskille ja sanoivat että varaa vaan "polkupyörä ilman kuljetuslaukkua" vaihtoehto vaikka olisi pyörälaukku. Sanoivat että on muutoksia omissa systemeissä ja sen takia ei anna vaihtoehtoa kovalle laukulle plus että ottavat vain 4 pyörää laukussa tai ilman lennoille. Hieman tuntui meriselitykseltä. Toivottavasti sama pätee vielä kun menen lentokentälle.
okahkonen
29.10.2014, 10.00
Hyvä taulukko aiheesta per 29.7.2014: http://blog.sciconbags.com/airlines/want-avoid-excess-baggage-charges-look
TetedeCourse
29.10.2014, 10.53
Finskin nettisivu sanoo mielestäni että pisteillä onnistuu (kunhan alle 23 kg)
"Palkintoseteli oikeuttaa kuljettamaan yhden matkalaukun, pienen erikoismatkatavaran tai urheiluvälineen (max. 23 kg)."
Tämä (=siis pisteillä hankitulla voucherilla) maksaminen onnistui syyskuun alussa kun lensin Finnairilla Zurichiin. Virkailija sanoi, että pyörälaukku ei oikeastaan sovi tähän, mutta meni läpi kuitenkin. Takaisin tullessa Milanosta ei sitten ollutkaan enää mitään pyörää taikka laukkua mukana matkassa, mutta se on eri tarina se.
Coasting
29.10.2014, 11.07
Olen keskustellut nyt aika monta kertaa finskin virkailijoiden kanssa aiheesta. Kolme kertaa ovat päätyneet siihen että tuo ei käy. Löytyy kyllä fillari erikseen niiden sivultakin jos tarpeeksi hyvin etsii. Näistä kolmesta kerrasta yhden olen joutunut maksamaan. Ongelmat aina suomen päässä.
Revi pieniin palasiin ja ripottele lentokentän roskiksiin? Noei, vaikka kyllähän toiki varmaan toimisi. Eiköhän kohteen infopisteeltä saa jonkun auttamaan pahvien hävityksessä.
Veikkaan myös että pahvilaatikon hävitys on ongelmista pienin. Jos pyörä säilyy ehjänä niin ajoon vaan. Laatikko ei kauan kentän roskiksen vieressä happane, luulen.
Lentokentillähän on säilytyspisteitä, jonne voi jättää laukun tai laatikon säilöön reissun ajaksi, Zürichissä hinta oli jonkun kympin per viikko kun muutamia vuosia sitten jätettiin fillarilaukut (ja sen sisällä puhtaat normivaatteet lentoa varten) säilöön. Toimi hyvin.
Ok, siinä tapauksessa säilytys ei tule kyseeseen [emoji4]
Onkos tietoa mikä on Finskin viimeisin hinta? Brysseliin pitäisi yrittää huhtikuussa ja ainoa vaihtoehto näyttää olevan Finnair. Ja laukkuna legendaarinen Natsa.
Ainakin ensi heinäkuun Biarritzin lennolla 150 euroa edestakaisin. Laukun paino 19 kiloa pyörineen.
Ainakin ensi heinäkuun Biarritzin lennolla 150 euroa edestakaisin. Laukun paino 19 kiloa pyörineen.
Joo on,jos pyörälaukun mitat ei jää alle 158cm(K,L,P).Lukee yksiselitteisesti Finskin sivuilla.Ja paketti jää alle 23 kg.
Mainitaas nyt tännekin: Norwegian 48 euroa/suunta ja maksimipaino 25kg. Soitin ja kysyin laukun maksimimitoista, aspa ei antanut mitään rajoitusta. Finnair olisi ottanut 75 euroa/suunta.
Kannattaa varmistaa tavalla tai toisella ennen lentoa. Viime kesänä jäi finskin lennolla Rovanimelle fillari kuljettamatta kun kotimaan lennon ruumaan ei mahdu suksikassia isompi.
Juu, tuli itsekin todettua finnairin 75e hinta. Tavasin moneen kertaan sivuilta, että alle 150cm/23kg laatikkoon pakattu fillari menee normaalilla matkalaukku veloituksella, mutta mitta olikin laukun sivujen yhteenlaskettu mitta. Voisihan tuon selvemminkin kertoa.
Jos polkupyörä on pakattu mahtumaan perusmatkatavaran sallittuihin mittoihin (enimmäispaino 23 kg ja ulkomitat (pituus + leveys + korkeus) enintään 158 cm, esim. kokoontaitettavat pyörät), se lasketaan yhdeksi matkatavaraksi.
No, nyt ostellaan sitten castellia finnairin piikkiin, kun kaikki muut matkatavarat jäivät helsinki-vantaalle laukku kaaoksen vuoksi.
Kukkis74
22.03.2016, 14.25
Perjantaina hommasin Norwegianilta lennot Splittiin ja juurikin tuo 48 euroa suunta, varmistin myös puhelimitse asian..
Coasting
22.03.2016, 16.58
Tappelin asiasta Finskin kanssa jokin aika sitten. Ovat laittaneet pyöräit ihmeelliseen asemaan. Jos mulla on fillarikassi täynnä matkatavaraa se maksaa vähemmän kuin jos siinä on pyörä.
http://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/excess-baggage-fees
Tuon mukaan fillarikassin kokoisen laukun (kunhan painaa alle 23 kg) saa painavan matkatavaran lisämaksulla 30,-. Ja sen saa myös pisteillä.
Mutta jos samassa kassissa on pyörä se maksaa 75,- eikä saa pisteillä mukaan.
Taas syy käyttää Norskia.
Tappelin asiasta Finskin kanssa jokin aika sitten. Ovat laittaneet pyöräit ihmeelliseen asemaan. Jos mulla on fillarikassi täynnä matkatavaraa se maksaa vähemmän kuin jos siinä on pyörä.
http://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/excess-baggage-fees
Tuon mukaan fillarikassin kokoisen laukun (kunhan painaa alle 23 kg) saa painavan matkatavaran lisämaksulla 30,-. Ja sen saa myös pisteillä.
Mutta jos samassa kassissa on pyörä se maksaa 75,- eikä saa pisteillä mukaan.
Taas syy käyttää Norskia.
Jep ja tuolla linkissä mainittava 158cm maksimi mitta on sivujen yhteenlaskettu mitta, eikä yhden sivun pituus tai ympärysmitta, kuten finskin matkatavaratäti väitti.
Omasta mielestänikään ei ole enää mitään syytä suosia finnairia. Eroa halppislentoihin ei enää ole.
Tuolla ruumaan menevien matkatavaroiden kohdassa oli ainakin eritelty, mitä tuolla 158cm tarkoitetaan http://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/checked-baggage
"1 PC = yksi matkatavara, jonka enimmäispaino on 23 kg ja ulkomitat (pituus + leveys + korkeus) enintään 158 cm. Yhdeksi laukuksi voidaan myös laskea näihin mittoihin mahtuva erikoismatkatavara, esimerkiksi musiikkisoitin tai golfvarusteet. Myös enintään 220 cm pitkät sukset lasketaan yhdeksi matkatavaraksi."
Coasting
22.03.2016, 18.15
Tuo 158 on ollut itselle selvä. Mutta takstin mukaan toinen mitta (paino tai koko) saa ylittyä jolloin on maksettava tuo 30,- "ylipainomaksua".
Tuo 158 on ollut itselle selvä. Mutta takstin mukaan toinen mitta (paino tai koko) saa ylittyä jolloin on maksettava tuo 30,- "ylipainomaksua".Joka ei kyllä itsellä toteutunut. Eilen soittelin Finskin asiakaspalveluun ja jokunen tovi sitä väännettiin ja lopputulemana EVOC-laukku on polkupyörä oli sitten sisällä pelkkä runko tai koko pyörä. En jaksanut enempää kiukutella vaan tyydyin kohtalooni ja maksoin kiltisti 75€/suunta.
Joka ei kyllä itsellä toteutunut. Eilen soittelin Finskin asiakaspalveluun ja jokunen tovi sitä väännettiin ja lopputulemana EVOC-laukku on polkupyörä oli sitten sisällä pelkkä runko tai koko pyörä. En jaksanut enempää kiukutella vaan tyydyin kohtalooni ja maksoin kiltisti 75€/suunta.
Näin se meni minullakin.
Nyt on sitten 23kg painava lentolaukku Espanjassa. Matkatavarat, pyörästä irroitetut osat, työkalut ja ajovarusteet ovat taas jossain ihan muualla.
Nyt en jaksa enää kierrellä yhtään kauppakeskusta. Iltapäivästä kohti marbellan pyörävuokraamoja. Aurinkokin alkaa paistamaan. Pska.
okahkonen
01.04.2016, 01.21
Tappelin asiasta Finskin kanssa jokin aika sitten. Ovat laittaneet pyöräit ihmeelliseen asemaan. Jos mulla on fillarikassi täynnä matkatavaraa se maksaa vähemmän kuin jos siinä on pyörä.
http://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/excess-baggage-fees
Tuon mukaan fillarikassin kokoisen laukun (kunhan painaa alle 23 kg) saa painavan matkatavaran lisämaksulla 30,-. Ja sen saa myös pisteillä.
Mutta jos samassa kassissa on pyörä se maksaa 75,- eikä saa pisteillä mukaan.
Taas syy käyttää Norskia.
Miten te oikein luette tuota ohjetta tullaksenne siihen tulemaan että fillarilaukku menisi normaalina lisämatkatavarana? Olen kyllä kova poika vääntämään lentoyhtiöiden kanssa asiasta kuin asiasta, mutta tässä en nyt oikein näe epäselvyyttä.
Coasting
01.04.2016, 10.47
Painavan matkatavaran lisämaksu Jos sinulla on mukanasi laukku, joka painaa 23–32 kg tai ylittää standardikoon 158 cm, sinun täytyy maksaa painavan matkatavaran lisämaksu. Lisämaksu ei kuitenkaan koske businessluokan matkustajia eikä oneworld Emerald -jäseniä.
Mun tulkinta on että jos fillarilaukku on yli 158 cm mutta alle 23 kg se täyttää ylläolevan ehdon.
Normaalit ruumaan menevät matkatavarat eivät päde polkupyörien osalta.Näin äsken vastattiin finskin asiakaspalvelusta!Eli Ivaloon,jonne oon menossa->75 euroa suunta.Piste.
okahkonen
05.04.2016, 16.37
Painavan matkatavaran lisämaksu
Jos sinulla on mukanasi laukku, joka painaa 23–32 kg tai ylittää standardikoon 158 cm, sinun täytyy maksaa painavan matkatavaran lisämaksu. Lisämaksu ei kuitenkaan koske businessluokan matkustajia eikä oneworld Emerald -jäseniä.
Mun tulkinta on että jos fillarilaukku on yli 158 cm mutta alle 23 kg se täyttää ylläolevan ehdon.
Siinähän lukee selvästi että laukusta, joka ylittää standardikoon 158 cm (ympärysmitta), peritään lisämaksu painosta riippumatta. Samoin laukusta, joka painaa 23-32 kiloa, peritään lisämaksu ulkomitoista riippumatta.
Mistä mahdoit löytää tuon "ei koske Business / Emerald matkustajia"? Olen lentänyt monta kertaa fillarin kanssa busineksessa, enkä ole saanut / keksinyt vaatia vapautusta lisämaksusta.
okahkonen
05.04.2016, 16.40
Normaalit ruumaan menevät matkatavarat eivät päde polkupyörien osalta.Näin äsken vastattiin finskin asiakaspalvelusta!Eli Ivaloon,jonne oon menossa->75 euroa suunta.Piste.
Olet saanut väärää informaatiota. Laukun sisältö ei ratkaise, vaan mitat. Fillari joka mahtuu maks 158 sentin (ympärysmitta) laukkuun, ei mene Finnairilla lisämaksua, kun 23 kilon paino ei ylity. Tämä käytännössä koskee vain taitettavarunkoisia fillareita.
"Jos polkupyörä on pakattu mahtumaan perusmatkatavaran sallittuihin mittoihin (enimmäispaino 23 kg ja ulkomitat (pituus + leveys + korkeus) enintään 158 cm, esim. kokoontaitettavat pyörät), se lasketaan yhdeksi matkatavaraksi. Jos ylität sallitun matkatavaramääräsi, siitä peritään normaali lisämaksu (https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/Excess-baggage-fees)." https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/sports-equipment/bicycles
Jos peritään, ota yhteys minuun niin hoidan rahasi takaisin.
Painavan matkatavaran lisämaksu
Jos sinulla on mukanasi laukku, joka painaa 23–32 kg tai ylittää standardikoon 158 cm, sinun täytyy maksaa painavan matkatavaran lisämaksu. Mun tulkinta on että jos fillarilaukku on yli 158 cm mutta alle 23 kg se täyttää ylläolevan ehdon.
Eli laukku ei tosiaan saa ylittää kumpaakaan, ei 158cm ympärysmittaa, eikä 23kg:n painoa. Jos kumpikaan noista ylittyy siitä peritään lisämaksu.
Ei se ole ympärysmitta. Iso matkalaukku ylittää helposti 158cm ympärysmitan pitkältä sivulta mitattuna.
Coasting
05.04.2016, 17.52
Tuo mun teksti on suoraan finski linkistä.
Se on selvää että kun toinen ylittyy niin maksetaan "painavan tavaran lisämaksu". Tämä on kuitenkin euroopassa 30,- eikä lähellekään fillarin maksua joka on 75,-
Joo. Minulla alittui paino, mutta koko oli iso.
Iso samsoniten laukku ylittää muuten 158cm ympärysmitan myös lyhyen sivun mukaan.
Coasting
05.04.2016, 18.00
Mikä ihmeen ympäryysmitta. Kyseessä on pituus + leveys + korkeus
"Standardikokoinen matkatavara = yksi matkatavara, jonka enimmäispaino on 23 kg ja ulkomitat (pituus + leveys + korkeus) enintään 158 cm"
okahkonen
05.04.2016, 19.17
Mikä ihmeen ympäryysmitta. Kyseessä on pituus + leveys + korkeus
"Standardikokoinen matkatavara = yksi matkatavara, jonka enimmäispaino on 23 kg ja ulkomitat (pituus + leveys + korkeus) enintään 158 cm"
Just näin, eli mittojen summa, ei ympärysmitta. Pahoittelut jäisestä päästä.
okahkonen
05.04.2016, 19.20
Tuo mun teksti on suoraan finski linkistä.
Jos tuollainen ristiriitainen teksti on olemassa, viitsitkö linkata sen tänne niin haen Finskiltä palautukset liikaa maksetuista lisämatkatavaramaksuista?
Coasting
05.04.2016, 19.44
www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/excess-baggage-fees
Painavan matkatavaran lisämaksu Jos sinulla on mukanasi laukku, joka painaa 23–32 kg tai ylittää standardikoon 158 cm, sinun täytyy maksaa painavan matkatavaran lisämaksu. Lisämaksu ei kuitenkaan koske businessluokan matkustajia eikä oneworld Emerald -jäseniä.
Painavan matkatavaran lisämaksun voi suorittaa vain lentokentällä.
Kaikki hinnat ovat yhdensuuntaisille lennoille.
MANNERTENVÄLISET LENNOT
LENNOT EUROOPASSA JA LÄHI-IDÄSSÄ
LENNOT KOTIMAASSA, SKANDINAVIASSA JA BALTIASSA
PAINAVA MATKATAVARA
75 €
30 €
30 €
Erikoismatkatavara Jos urheiluväline mahtuu standardimatkavaran mittoihin (mukaan lukien alle 220 cm pitkät sukset), se voidaan ottaa mukaan osana perusmatkatavarakiintiötä. Jos erikoismatkatavara ylittää perusmatkatavarakiintiön, sinun täytyy maksaa ylimääräisen tai painavan matkatavaran lisämaksu.
No niinhän tuossa tosiaan selkeästi seisoo. Eli alle 23kg pyörälaukusta kuuluisi maksaa ainoastaan painavan lisämatkatavaran maksu, eikä 75e per suunta.
Coasting
05.04.2016, 20.03
Tässä finskin vastaus kun ym aiheesta valitin:
Kiitos viestistäsi. Polkupyörät on Finnairin sivuilla erikseen alla olevan tekstin mukaan kerrottu: POLKUPYÖRÄT Jos polkupyörä on pakattu mahtumaan perusmatkatavaran sallittuihin mittoihin, siitä peritään normaali lisämaksu (esim. kokoontaitettavat pyörät) Jos pakattu polkupyörä ei mahdu perusmatkatavaran sallittuihin mittoihin, peritään siitä kiinteä 75 euron maksu. Maksu koskee yhdensuuntaisia lentoja. Tandem-pyörien kuljetuksesta peritään kiinteä 150 euron maksu. Maksu koskee yhdensuuntaisia lentoja. Voit maksaa kuljetusmaksun joko lentoasemalla tai etukäteen ottamalla yhteyttä Finnairiin. Ilmoita polkupyörästä jo varauksen yhteydessä ja saavu lentoasemalle hyvissä ajoin ennen lennon lähtöä. Pakkaa polkupyörä kuljetusta varten kääntämällä pyörän ohjaustanko sen rungon suuntaiseksi, irrottamalla polkimet ja laskemalla renkaiden ilmanpaine minimiin. Pakkaa polkupyörä kuljetuskoteloon tai -laukkuun. Ystävällisin terveisin Finnair Asiakaspalautteet Katja
Mikä ihmeen ympäryysmitta. Kyseessä on pituus + leveys + korkeus
Olet oikeassa, keskittymishärö iski. Kokonaismitta/mittojen summa siis tuo.
okahkonen
06.04.2016, 20.52
www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/excess-baggage-fees (http://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/excess-baggage-fees)
Painavan matkatavaran lisämaksu
Jos sinulla on mukanasi laukku, joka painaa 23–32 kg tai ylittää standardikoon 158 cm, sinun täytyy maksaa painavan matkatavaran lisämaksu. Lisämaksu ei kuitenkaan koske businessluokan matkustajia eikä oneworld Emerald -jäseniä.
Painavan matkatavaran lisämaksun voi suorittaa vain lentokentällä.
Kaikki hinnat ovat yhdensuuntaisille lennoille.
MANNERTENVÄLISET LENNOT
LENNOT EUROOPASSA JA LÄHI-IDÄSSÄ
LENNOT KOTIMAASSA, SKANDINAVIASSA JA BALTIASSA
PAINAVA MATKATAVARA
75 €
30 €
30 €
Erikoismatkatavara
Jos urheiluväline mahtuu standardimatkavaran mittoihin (mukaan lukien alle 220 cm pitkät sukset), se voidaan ottaa mukaan osana perusmatkatavarakiintiötä. Jos erikoismatkatavara ylittää perusmatkatavarakiintiön, sinun täytyy maksaa ylimääräisen tai painavan matkatavaran lisämaksu.
Kiitos, en näemmä ole niin opportunisti kuin toivoisin. No, laitoinpa selvityspyynnön asiasta. Kun matkatavara on pakattu laukkuun, eikä se vaadi erityisiä turvatoimenpiteitä, lienee aika vaikea lentoyhtiön perustella, miksi sisältä vaikuttaisi hinnoitteluun.
okahkonen
06.04.2016, 20.53
No niinhän tuossa tosiaan selkeästi seisoo. Eli alle 23kg pyörälaukusta kuuluisi maksaa ainoastaan painavan lisämatkatavaran maksu, eikä 75e per suunta.
Riippumatta painosta.
okahkonen
07.04.2016, 19.43
Olen nyt käynyt aiheesta kirjeenvaihtoa Finnairin kanssa, ja ohjeeni niille jotka kuljettavat fillariaan kuljetuslaukussa, on: ilmoittakaa että teillä on isokokoinen matkalaukku (antakaa todelliset mitat), ja sisällöksi "dildoja". Tällöin polkupyörästä peritään vain tuo yllä mainittu 30 euron lisämaksu.
Mikäli tulee ongelmia, ilmoittakaa minulle.
Tietääkö kuinka tarkka Finski on tosta 23kg rajasta? 29" trailfillari Evocin laukussa nyt 23.5kg.
Pitääkö siirtää tavaraa (vaikka polkimet) matkalaukkuun?
^Tokkopa kannataa kokeilla kepillä jäätä, jos helposti saat alle rajan...eli tää oli ihan turha viesti, ku en tiedä :)
Pilkunviilaajia usea lähtöselvitystyöntekijä suomessa, voi vaivata tuollainen naurettava puoli kiloa.
Jos on joku pehmee tai puolikova laukku niin ei polkimia kannata edes normaalisti siihen jättää IMO. Itse siirrän aina matkan ajaksi kammen väärälle puolelle. Vähemmän ulokkeita mihin tarrautua.
Karbaasi
17.05.2016, 18.44
Olen nyt käynyt aiheesta kirjeenvaihtoa Finnairin kanssa, ja ohjeeni niille jotka kuljettavat fillariaan kuljetuslaukussa, on: ilmoittakaa että teillä on isokokoinen matkalaukku (antakaa todelliset mitat), ja sisällöksi "dildoja". Tällöin polkupyörästä peritään vain tuo yllä mainittu 30 euron lisämaksu.
Mikäli tulee ongelmia, ilmoittakaa minulle.
Onko joku kokeillut jo miten toimii käytännössä? Olisin lentoja varailemassa ja voisin melkein päätyä finnairiin jos pyörän saa mukaan tuolla 30€/suunta. Muut yhtiöt olisivat jo tuollakin hinnalla hieman halvempia.
Coasting
17.05.2016, 19.01
Parin kuukauden kuluttua Finskin lento fillareineen. Sitten tietään. En ole vielä varannut fillaria mutta lennon kyllä. Ei ole reitti missä todennäköisesti muita fillareita joten ei kiire.
Norskin suhteen tuli opittua että eteenkin Mallulle keväällä pitää AJOISSA varata fillarille paikka. Tai vaihtoehtoisesti yhtä ajoissa vuokrapyörä. Itsellä ei ollut ongelmaa mutta kaverilla kyllä.
Karbaasi
18.05.2016, 12.41
Kyselin finskiltä, että missä menee raja polkupyörän suhteen. Kuulemma jos on pyörän runko pelkästään niin pitäisi silloinkin varata polkupyörälle paikka.
Onko tuossa mitään muuta syytä kuin rahastus? Jos ei ole niin onhan tuo jo ihan suoraa vittuilua ja valitsen siinä tapauksessa jonkun pyöräystävällisemmän yhtiön.
Coasting
18.05.2016, 13.47
Tämä on kuulopuhetta mutta joku tiesi kertoa että rajat fillareiden määrässä eivät tule kapasiteetista vaan vakuutuksista.
Tämä olisi loogista ja selittäisi myös (osittain) miksi fillari on kalliimpi kuin samankokoinen muu laukku. Fillarin hajoaminen laukussa on sekä todennäköisempää kuin että dildot posahtavat ja korvaussumma lienee myös isompi. Koska runko on usein kallein osa se selittäisi tuon edellisen.
Ihan omaa spekulointia. Silti itsekin sitä mieltä että törkeä hinta pyörälle.
Petteri Ellilä
18.05.2016, 14.19
Kyselin finskiltä, että missä menee raja polkupyörän suhteen. Kuulemma jos on pyörän runko pelkästään niin pitäisi silloinkin varata polkupyörälle paikka.
Onko tuossa mitään muuta syytä kuin rahastus? Jos ei ole niin onhan tuo jo ihan suoraa vittuilua ja valitsen siinä tapauksessa jonkun pyöräystävällisemmän yhtiön.
Fillarihan lähtee tiskiltä erikoismatkatavarahihnalle. Erikoismatkatavara = erikoiskäsittely = erikoishinta. Jos pyörälaukun kokonaispaino on 25kg ja enemmän, ei se gorillallakaan enää ihan yhdellä kädellä ruumaan siirry.
Karbaasi
18.05.2016, 14.36
Fillarihan lähtee tiskiltä erikoismatkatavarahihnalle. Erikoismatkatavara = erikoiskäsittely = erikoishinta. Jos pyörälaukun kokonaispaino on 25kg ja enemmän, ei se gorillallakaan enää ihan yhdellä kädellä ruumaan siirry.
Samaa hihnaa menee kuin nuo muut painavat tavarat. En ymmärrä miten laatikon sisältö voi vaikuttaa hintaan jos laukun paino ja mitat ovat samat.
Vakuutus voi oikeastaan olla ainoa syy. Mutta nyt mennään sitten airbalticilla. Pyörä per suunta 40e halvempi ja liputkin pari kymppiä halvemmat suunta.
Tänään kuskattu fillari Evocin laukussa Finskillä. Virkailija ei punninnut pyörää, kysyi vaan että paljonko painaa. Sanoin että sen sallitun 23kg. Oikeasti taisi olla kilon yli. Laput kiinnitettiin laukkuun ja sitten kärrättiin se erityisovelle josta se haettiin jonkun virkailijan toimesta.
Satulaan tullut matkalla aika hitti sillä toinen satulan kiskoista melko vääntynyt. Tuli onneksi vääntämällä kuntoon.
okahkonen
23.05.2016, 13.21
Vakuutus voi oikeastaan olla ainoa syy.
Mikä vakuutus? Finskillä sama reilun tonnin korvauskatto matkatavaralle luokittelusta riippumatta.
Tuntsan Palo
05.06.2016, 17.27
Keski-Euroopan lennoilla vastaus on Lufthansa. Kiinteä 50 Euroa per suunta, pyörää ei tarvitse pakata eikä säädellä, riittää kun vie sen sellaisenaan Helsingissä lähtöselvitykseen. Saksan päässä virkailijat puolestaan ovat nätisti taluttaneet fillarin bulky luggaeen.
Tähän mennnessä noin kymmenellä lennolla ei minkäänlaista kolhimista havaittuna. Varasin juuri seuraavan keikan. Viiden minuutin puhelu ja meno ja paluu varattu ja vahvistettu.
Mä lensin just Finskillä fillarin (pehmeässä laukussa) kanssa maksaen vain 30 euroa per suunta painavan matkatavaran lisämaksua. Sekä Suomen että Ranskan päässä sai vääntää jonkun verran fillarilaukun sisällöstä. Kysyivät ties kuinka moneen kertaan mitä laukussa on sisällä, vastasin vain että vaatteita ja urheilutarvikkeita (mikä sinänsä oli totta, mutta Chainreactionin logot laukussa ja kypärä käsimatkavarana saattoivat laittaa virkailijan epäilemään puheitani :)). Yritin kysellä miksi hän on kiinnostunut laukkuni sisällöstä, johon virkailija yritti selittää että fillarit saavat erityiskohtelun heillä. En tiedä, pitäisi kysellä joltain joka Finskillä oikeasti tietää asioista.
Kyytiä joka tapauksessa laukku oli saanut: laukkuun reikä ja stemmiin riittävän iso vekki juuri reiän kohtaan. Lisäksi toinen pitkä vekki laukun kyljessä.
okahkonen
19.07.2016, 01.29
johon virkailija yritti selittää että fillarit saavat erityiskohtelun heillä.
Kokemukseni mukaan erityiskohtelu on sitä että ajetaan trukilla yli kerran koneen ja terminaalin välillä. Siellä ehdoissahan sanotaan ihan suoraan, että ylikokoinen pakaasi maksaa 30 euroa, eikä polkupyörä kuulu erikseen ilmoitettaviin esineisiin. Ja vaikka kuuluisikin, pitäisi vielä käydä keskustelu, kuinka paljon polkupyörän osia muodostaa polkupyörän.
Itse pääsin Finskillä erityiskohtelun kohteeksi tästä aiheesta, kun sain tietää että varaukselleni oli lisätty lisätieto "laukun sisältö tarkistettava, mikäli polkupyörä, ei saa kuljettaa". Että semmoista.
StantheMan
19.07.2016, 08.05
Olen seurannut pitkään Twitterissä "okahkonen ja Finnairin toiminnan kehittäminen" kamppailua. Luulenpa, että okahkosen kohdalla lukee paljon muutakin ;). Tsemppiä!
Keski-Euroopan lennoilla vastaus on Lufthansa. Kiinteä 50 Euroa per suunta, pyörää ei tarvitse pakata eikä säädellä, riittää kun vie sen sellaisenaan Helsingissä lähtöselvitykseen. Saksan päässä virkailijat puolestaan ovat nätisti taluttaneet fillarin bulky luggaeen.
Tähän hieman liittyen oma kokemus Air Baltic ja Zürichin kenttä. Mulla oli Air Balticilta 40e hintainen fillarin kuljetus Zürich-Riika-Turku ja lentoyhtiön omilla sivuilla sanotaan melko selväsanaisesti,
Hyväksymme seuraavat urheiluvälineet:
Polkupyörät (https://www.airbaltic.com/fi/urheiluvalineet#)
Pyörät hyväksytään kuljetettaviksi polkimet irrotettuina, ohjaustanko käännettynä ja renkaat ilmasta tyhjennettyinä.
..josta olin tulostanut vielä englanninkielisen version mukaan. Zürichin kentällä alkoikin sitten check-in tiskillä polemiikki siitä, että pyörä olisi pitänyt pakata myös laatikkoon tai laukkuun. Aikansa virkailijat neuvottelivat keskenään ja soittelivat joka puolelle, noin kolme varttia tuhraantui, kunnes päättivät tehdä "poikkeuksen minun kohdallani". Pyörä vietiin erityismatkatavaratiskille, jossa virkailija nosti sen kuljetuskärryyn ja vei pois. Vähän ounastelen, että kovinkaan kummoista erityiskohtelua pyörä ei saanut, eli laukunkäsittelijöiden hyvän tahdon varassa oltiin. Mitään vaurioita tai isompaa naarmua ei sitten nyt tullut, mitä nyt kilikellon kupu oli hävinnyt.
Pienessä mielessäni olin kuitenkin ymmärtänyt ostaneeni erikoiskäsittelyn polkupyörälle, mutta ilmeisesti Air Baltic ei ole informoinut asiasta ainakaan tätä lentokenttää.
Terveisiä Vantaa lentoasemalta! Finnair on laskenut fillarin kuljetuksen hintoja Euroopassa. Kuljetus Milanoon ja takaisin 110 €, ennen 150 €. Taas säästyy rahaa.
Keski-Euroopan lennoilla vastaus on Lufthansa. Kiinteä 50 Euroa per suunta, pyörää ei tarvitse pakata eikä säädellä, riittää kun vie sen sellaisenaan Helsingissä lähtöselvitykseen. Saksan päässä virkailijat puolestaan ovat nätisti taluttaneet fillarin bulky luggaeen.
Tähän mennnessä noin kymmenellä lennolla ei minkäänlaista kolhimista havaittuna. Varasin juuri seuraavan keikan. Viiden minuutin puhelu ja meno ja paluu varattu ja vahvistettu.
Minäkin olin ymmärryksessä, että Lufthansalla ei tarvitse pakata. Niin kuitenkin vain toukokuussa Bilbaosta lähtiessä toinen fillaristi joutui omansa pakkaamaan. Virkailijat toivat hänelle pahvilaatikon ja siihen saksalaiskundi sitten askarteli tangonmentäviä aukkoja ym. check-in-jonon kannustaessa.
Terveisiä Vantaa lentoasemalta! Finnair on laskenut fillarin kuljetuksen hintoja Euroopassa. Kuljetus Milanoon ja takaisin 110 €, ennen 150 €. Taas säästyy rahaa.
Finnairin sivuilla ainakin lukee edelleen 75€ suunta. Tuon takia en lennä enää Finnairilla pyörän kanssa vaan parin viikon päästä lähtö Espanjaan tapahtuu Norjalaisen siivin.
Kellään tietoa muista kuin finskin lennoista kaukolennoilla?
Itsellä edessä matka british airwaysillä helsingistä lontooseen, lontoosta atlantaan. Tietoa, pitääkö erikseen bookata paikkaa fillarilaukulle, vai riittääkö extra matkalaukkupaikka (tarviin kaksi laukkua, kun toisessa fillarikamat ja toiseen muun matkan tavarat)? Netissä ei ollut kuin maininta, että jos mitta alle 190cm fillarilla, niin menee heillä ilman mutinoita ensimmäisenä laukkuna. Eikkä missään mainita, että tarvitsisi bookata mitään mihinkään.... Outoa. Extralaukku maksaa 75puntaa/euroa jotain, mutta senkin voi maksaa vasta kentällä - mahtuuko kaikki extralaukut varmasti koneeseen, jos niitä ei netin kautta voi varata?
Paluumatka taas on amarican airlinesilla atlantasta chigacoon eli sisäinen lento, ja chicagosta finskillä helsinkiin. American airlinesilla on ihme sääntö, että alle 157cm kokoinen laukku menee mukisematta yhtenä laukkuna, ja sen ylittävästä menee 150$ (ei kai mikään laukku ole alle 157cm yhteismitoiltaan, jos BBA on 200cm?)? Jos joutuu maksamaan 150$ (pyörälaukun hinnasta), niin pitääkö jatkolennolle Maksaa vielä erikseen, koska on eri lentoyhtiö? Vai riittääkö varaus? Finskiltä on pyöräpaikka kyllä varattu jo, maksua ei toki tehtynä, sen voi tehdä vain lentokentällä.
Ihme säätöä tämä, kun kolmea lentoyhtiötä käytössä, minne pitää varauksia tehdä, vai voiko kentällä tehdä kaikki varaukset, mahtuuko ylimääräinen laukku matkaan vai ei, kelle maksaa ja mitä maksaa vai pitääkö jokaisesta välilennosta erikseen maksaa jne.
Paluumatka taas on amarican airlinesilla atlantasta chigacoon eli sisäinen lento, ja chicagosta finskillä helsinkiin. American airlinesilla on ihme sääntö, että alle 157cm kokoinen laukku menee mukisematta yhtenä laukkuna, ja sen ylittävästä menee 150$ (ei kai mikään laukku ole alle 157cm yhteismitoiltaan, jos BBA on 200cm?)?
Itse asiassa toi 157cm on melko tavanomainen. Esim Finnairilla ja KLM:llä kyseinen mitta on max 158cm.
https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/checked-baggage
https://www.klm.com/travel/fi_fi/prepare_for_travel/baggage/baggage_allowance/index.htm
Ja siltä varalta että joku ei tiedä, niin toi 157cm (tai 158cm) laukun leveys, korkeus ja syvyys laskettuna yhteen.
Mulla itselläni on matkalaukkuna Samsoniten 75cm veska jonka mitat yhteenlaskettuna tolla edellä mainitulla tavalla on 157cm.
Noviisipyöräilijä
10.07.2017, 19.01
Norskilla fillari maksaa 49€ suunta ja ei tarvitse pakata. Riitää, että kääntää tangon, poistaa polkimet, tyhjentää renkaat ja käärii muoviin. Paino muistaakseni max. 25kg.
Norskilla fillari maksaa 49€ suunta ja ei tarvitse pakata. Riitää, että kääntää tangon, poistaa polkimet, tyhjentää renkaat ja käärii muoviin. Paino muistaakseni max. 25kg.
Onko tuo vielä voimassa että ottavat 4 kpl / lento ilman laatikoita? Yritin etsiä niiden sivuilta tietoja ja ei tullut enää vastaan. Silloin kun fillarit oli Norskilla 38e/lento niin riitti muistaakseni että päästi vähän ilmaa pois renkaista. Muistelen että ei ohjaustankoakaan ja polkimia tarvinnut irrottaa.
Joskus aikoinaan pahvilaatikko otti sen verran siipeensä että päätin etten ilman kovaa laukkua reissaa. Mutta hiljattain alkanut pohtia että olisi aika kätevää jos pystyisi menemään suoralla lennolla esim. BCN:lle ja majoittua siinä kentän vieressä (9 km) olevalle leirintäalueelle. Siinä ei paljon matkavalmisteluja tarviisi tehdä. Pyöräilymaastotkin aukeaa siitä länteen.
StantheMan
19.07.2017, 11.32
Terveisiä Vantaa lentoasemalta! Finnair on laskenut fillarin kuljetuksen hintoja Euroopassa. Kuljetus Milanoon ja takaisin 110 €, ennen 150 €. Taas säästyy rahaa.
Sama todettu tänään, kun äsken maksoin Lontoon reissun kuljetuksen.
Onnistuin vastaamaan ja poistamaan viestin samalla kertaa aiemmin, joten koetetaan nyt uudestaan.
Eli sunnuntaina lentelin Lufthansalla HV:lta Müncheniin. 50€, ei mitään suojia pyörässä (paitsi satulassa), sarvet linkkuun, polkimet irti, satula alas, paineet pois. Pyörä tip-top -kunnossa perillä, mutta Gilles Berthoudin kuminen satulakondomi oli revennyt parista kohtaa. Nuo nyt saattaa ratketa ihan kylmyydestä johtuen, mutta onhan se voinut toki johonkin raapiakin.
Ruumassa kulki myös kätevästi pari 16g CO2-paukkua. Toki näytin niitä henkilökunnalle ja kävimme keskustelua aiheesta mutta koska heillä ei ollut niistä tietoa, ajateltiin vain kokeilla. Perusteena käytin sitä, että nämä ovat n. 1/5 siitä, mitä pelastusliivipaukut (joita saa ottaa 2+2), ja että Norskillakin meni läpi. Sitä en toki sanonut, että Norskin myöhässä tullut sähköpostivastaus oli kielteinen, hups. Mutta kyllähän järki sanoo, ettei noista mitään haittaa ole, vaikka laukeaisivat jossain repussa, korkeintaan kalsarit jäätyvät.
Münchenissa sain matkatavarat, ja pyörän, epäinhimillisen nopeasti - parin minuutin odottelulla. Pyörä talutettiin isokokoisen matkatavaran luovutuspisteeseen. En käsitä, miten tämä on mahdollista, koska kävelin itse lentokentän läpi niin nopeasti kuin mahdollista. Saksalaista tehokkuutta parhaimmillaan.
Tosiaan, täysin samoja kokemuksia on Norwegianista, halvemmalla toki. Silloin mentiin Barcelonaan, pyörä tuli jotain liukuhihnaa matkatavaroiden vastaanottoon melkoisella ryskeellä, joten kannattaa vähän tarkistaa, miten kullakin kentällä käsitellään pyöriä. Ei se ryskäminen toki mitään hajottanut, mutta olihan se vähän kauheaa.
Finavian sivuilla sanotaan, että Helsinki-Vantaalla pitää käyttää pyörälaukkuja (sanoikohan peräti, että kovia). Ilmeisesti siis Lufthansa ja Norwegian eivät käytä Finavian palveluita näiltä osin.
Tympeintä Lufthansassa on se, että pyöräpaikat pitää varata (maksulliseen) palvelunumeroon soittamalla, ja Intiaan ulkoistetun asiakaspalvelun kanssa juteltuasi et ole varma mistään, vaikka yes yes -vastaus on saatu. Muistakaa soittaa siis myös ENNEN lennon varausta ja varmistakaa, että koneessa on tilaa. Norwegianin nettivaraus on mahtava juttu.
München itsessään oli aika loistava pyöräilykaupunki. Saksaksi meno oli rentoa, ihmiset ajelivat pyöräkaistoja mihin sattuu suuntaan, menivät myös jalkakäytäviä pitkin jne. Ainoan kerran ajamiseeni puututtiin, kun olin 6-kaistaisella (3 suuntaansa) tiellä ryhmittyneenä keskellä tietä. Tämä oli ilmeisesti bussikuskille vähän liian röyhkeää, ja tarpeeksi mussutusta kuunneltuani siirryin turvaan saarekkeeseen. Spandexeja ei näkynyt kaupunkialueella käytännössä ollenkaan, eli homma varmaan toimi osin sen takia, ettei "minulla on oikeus" -pyöräilijöitä ole liikenteessä lainkaan ja kaikki joustavat tarpeen mukaan. München on Saksan suurin pyöräilykaupunki, jossa n. 20% matkoista tehdään pyörällä. Kypärän käyttäjiä oli ehkä 1% pyöräilijöistä.
Hiemat OT. Pyörässä on sähkövaihteet ja akku on keskiön yläpuolella siten, että sitä ei saa irti irrottamatta koko keskiötä.
Finnairin sivuilla sanotaan seuraavaa:
- Litium-metalliakkuja, jotka sisältävät enintään 2 grammaa litiumia (esimerkiksi kameran akku), saa kuljettaa kirjattuna matkatavarana tai käsimatkatavarana kun akku on asennettu kannettavaan laitteeseen. Suosittelemme kuljettamaan niitä käsimatkatavarana.
- Enintään 100 wattitunnin litium-ioniakkuja (esimerkiksi matkapuhelimen tai kannettavan tietokoneen akku) saa kuljettaa ruumaan menevänä matkatavarana tai käsimatkatavarana kun akku on asennettu kannettavaan laitteeseen.
Periaateessa fillarin voidaan varmasti tulkita olevan "kannettava laite" ja akun speksit jää alle kipurajan (500mAh, 7,4V), onko kellään omakohtaista kokemusta pyörän kuljettamisesta sisäisen akun kanssa?
Talisker
16.01.2018, 17.54
Minä olen kuskannut Di2 akkuineen vuosia.
Koskaan ei ole moitittu. Vielä?
H. Moilanen
17.01.2018, 12.01
Asiaa on puitu toisessa säikeessä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57529-S%E4hk%F6vaihteisen-maantiepy%F6r%E4n-kuljettaminen-lentokoneessa
Kanarian ekakertalainen kyselee Finskin hinnoittelusta.
Mahtavatko laskuttaa pyörälaukusta 55€ vai 75€ / lento Teneriffalle?
Vuokraamojakin siellä tietty on, mutta oma on aina oma...
Kanarian ekakertalainen kyselee Finskin hinnoittelusta.
Mahtavatko laskuttaa pyörälaukusta 55€ vai 75€ / lento Teneriffalle?
Vuokraamojakin siellä tietty on, mutta oma on aina oma...
75€ ainakin 3 vuotta sitten, kun viimeksi Kanariffalle Finskin siivillä lensin. Parin kuukauden päästä uudestaan, mutta Norjalaisella. Siellä maksoi muistaakseni 50€.
75€ ainakin 3 vuotta sitten, kun viimeksi Kanariffalle Finskin siivillä lensin. Parin kuukauden päästä uudestaan, mutta Norjalaisella. Siellä maksoi muistaakseni 50€.
Kiitos elasto. Niinpä tietenkin...
Minulla myös viikko maaliskuun lopulla. Vielä tosin tehtävänä päätös Italian ja Teneriffan välillä.
Lähdössä llokuussa Malagaan Norwegianilla: fillari laukussa 50 €/suunta.
Onko kellään kokemusta, että saako Lufthansan Business lipulla kuljetettua pyörälaukun ilmaiseksi? Business lipulla saa ottaa 2x32kg laukun ja sivuilla sanotaan:
"Sports baggage can be counted as your free baggage as long as the number of items and the weight do not exceed the free baggage allowance stipulated for your travel class."
Lufthansa toimi ainakin aiemmin juurikin noin eli matkatavara sai olla myös polkupyörä. Ei vaatinut muistaakseni mitään erityisjärjestelyä.
Lufthansan lennoilla pyörälaukku maksaa erikseen ostettuna 50 €/suunta (maksetaan lentokentällä). Pyörälaukulle kannattaa kuitenkin varata paikka lentokoneeseen puhelimitse asiakaspalvelusta. Paikkoja on rajoitetusti ja kaikkien pyörät eivät välttämättä mahdu koneeseen. Tuo urheiluvälinelaukun ottaminen mukaan tavallisen ruumatavaran hinnalla on hyvä tieto, eli jos pakkaa tavarat alle 23 kg:n, niin siitä ei mene economy-lipullakaan lisämaksua.
Lufthansa toimi ainakin aiemmin juurikin noin eli matkatavara sai olla myös polkupyörä. Ei vaatinut muistaakseni mitään erityisjärjestelyä.
Varmistettu asia soittamalla luffen palvelunumeroon. Business liput varattu ja tuli vieläpä halvemmaksi kuin normilippu+pyörälaukkumaksu. Täytyy heinäkuussa raportoida tuliko mutkia matkaan...
Lähdössä llokuussa Malagaan Norwegianilla: fillari laukussa 50 €/suunta.
Kova inflaatio näissä. Viimeeksi kun lensin Norskilla fillarin kanssa oli 37 euroa / suunta.
Superflyer
15.03.2018, 16.43
KLM:llä menossa Etelä-Ranskaan Amsterdamin kautta. Meno-paluu pyörä maksoi 110 €. En osaa sanoa onko kallis tai halpa, mutta ainakin Ams-Helsinki -välillä KLM:n palvelu on ollut pyöränkuljetuksessa tosi hyvää, pyöräilymaa kun ovat. Toinen väli mennään Air Francella, saa nähdä miten La Francaise suhtautuu le veloihin.
Viimeeksi kun lensin Norskilla fillarin kanssa oli 37 euroa / suunta.
Koskahan tää on tapahtunut? 10-vuotta sitten? Itse muistan ekan reissuni jostain viiden kuuden vuoden takaa pyörän kanssa ja tällöin ainakin oli 50e/suunta.
okahkonen
15.03.2018, 23.12
Koskahan tää on tapahtunut? 10-vuotta sitten? Itse muistan ekan reissuni jostain viiden kuuden vuoden takaa pyörän kanssa ja tällöin ainakin oli 50e/suunta.
Ainakin vuodenvaihteessa oli vielä 35eur / lento Euroopassa.
Koskahan tää on tapahtunut? 10-vuotta sitten? Itse muistan ekan reissuni jostain viiden kuuden vuoden takaa pyörän kanssa ja tällöin ainakin oli 50e/suunta.
Norskilla lensin fillarin kanssa 2014 kevällä. Olisko kuitenkin ollut 35€ - eikä 37 € kuten okahkonen tuossa mainitsee.
Päiviö Pollari
16.03.2018, 11.09
Qatar Airlinesilla ei peritä pyörästä+kapsäkistä lisämaksua kunhan yhteispaino on alle 30 kg. Ja mikä tärkeintä, pyörä saa olla pahvilaatikossa eikä ole ongelmaa pyörälaukun säilytyksestä. Ainakin toistaiseksi pyörä on pysynyt ehjänä. Pyörästä on kyllä ilmoitettu etukäteen
okahkonen
16.03.2018, 11.20
Qatar Airlinesilla ei peritä pyörästä+kapsäkistä lisämaksua kunhan yhteispaino on alle 30 kg. Ja mikä tärkeintä, pyörä saa olla pahvilaatikossa eikä ole ongelmaa pyörälaukun säilytyksestä. Ainakin toistaiseksi pyörä on pysynyt ehjänä. Pyörästä on kyllä ilmoitettu etukäteen
Kuulostaa hyvältä, mutta tässä tulee taas aprikoitavaksi suhtautuminen ihmisoikeuskysymyksiin.
Päiviö Pollari
16.03.2018, 23.56
Kuulostaa hyvältä, mutta tässä tulee taas aprikoitavaksi suhtautuminen ihmisoikeuskysymyksiin.
Eilen pari tanskalaista nuortamiestä kertoi että viinitilalla Blenheimin lähellä oli tuntipalkka ylöspidon jälkeen 7 $. Kahden viikon jälkeen totesivat että paskaduuni, Vanuatu-saarilta tullut porukka jäi hommiin.
Kyllä maailmassa boikotoitavaa riittää, mutta kuinka usein ne johtavat mihinkään? Kesällä -88 yritin ensimmäisen Itä-Euroopan reissun yhteydessä Itä-Saksaan Coburgin kohdalla, kun tiesin että sen vuoden alusta alkaen suomalaiset eivät tarvinneet turistiviisumia. Osoittautui että pyöräily ei ollut sallittua, bussilla olisi voinut mennä minne vaan kunhan vaihtaa rahaa jpka päivälle tietyn summan. Jo silloin aktivistit julistivat boikotteja lähinnä pahoja amerikkalaisia firmoja vastaan, päätin sitten aloittaa Itä-Saksan vastaisen talousboikotin. Kerroin rajan episodista jo paluumatkalla lukuisille ihmisille, ja niin vain kävi että reilun vuoden jälkeen työkalusaksa kaatui. Minun boikottini oli tietenkin ratkaiseva tekijä :-)
Vanhemmat lännessä syntyneet yleensä pitävät tästä jutusta, kunnes muistutan että paljonko homma onkaan tullut maksamaan?
okahkonen
17.03.2018, 00.12
Näinpä juuri - pienetkin teot voivat käynnistää suuria muutoksia :)
Varmistettu asia soittamalla luffen palvelunumeroon. Business liput varattu ja tuli vieläpä halvemmaksi kuin normilippu+pyörälaukkumaksu. Täytyy heinäkuussa raportoida tuliko mutkia matkaan...
Reissu meni hyvin ja Lufthansan business-liput toimi loistavasti. Pyörälaukut kulkee siis ongelmitta business-lipulla. Ilmoitettiin laukuista toki etukäteen puhelimitse Lufthansalle. Bonuksena pääsi loungeen ja koneessa sai kunnon ruoat menen tullen. Tämä siis halvemmalla, kuin normilippu + pyörälaukkumaksu.
Tulipas tehtyä ensimmäinen reissu fillarin kanssa Air Balticin kyydissä. Veloitus pyörälaukusta varsin kohtuulliset 35€/ suunta ( Milano ). Hinnoittelua heillä voi kutsua sikälikin pyöräilijäystävällisksi, että normi matkalaukku, 20kg, kustantaa 30€/ suunta. Tosin pyöränkin maksimipaino sen 20kg.
Italian päässä pyörälaukkuni jopa punnittiin, muttei tullut edes mainintaa sen neljästä ylimääräisestä kilosta...
Air Balticin sivuilla neuvotaan ne yleiset pyörän kujetusohjeet. Tanko rungon suuntaiseksi, jne. Mitään mainintaa ei ole fillarilaukusta. Tästä soittelin aspaan, jossa vain todettiin, että laukussahan se kulkee kätevämmin.
Hyvin hoitui homma pyörän kanssa ainakin tällä kertaa.
Seuraava reissu odottaa lokakuussa...
Kertokaas viime hetken kokemusperäisiä faktoja Finnairin pyörälaukun kuljetus hinnoista? Sloveniaan ollaan menossa ja pyörälaukulle varattu paikat 30kg(max 32kg) ja asiakaspalvelian mukaan maksaa 55€ pyörä 23kg asti ja sitten tulee vielä lisäpaino maksu 55€ päälle per suunta ja sillä saa viedä 32 kiloon asti. Seuraavan linkin ohjeistuksestakin näin voisi päätellä https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/sports-equipment/bicycles .
Polkupyörän maksimipaino on 23 kg. Jos polkupyöräsi on painavampi, veloitamme painavan matkatavaran lisämaksun (32 kg asti).
Sähköpyöriä ei saa kuljettaa matkatavarana, vaikka akku olisi kytketty irti tai poistettu.
Kuljetusmaksu on 75 € mannertenvälisillä lennoilla ja 55€ Euroopan- ja Lähi-idän lennoilla. Tandempyörien kuljetusmaksu on kaksinkertainen. Hinnat ovat lennolle yhteen suuntaan. Voit maksaa kuljetusmaksun (https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/Excess-baggage-fees) joko lentoasemalla tai etukäteen täyttämällä tämän lomakkeen (https://www.finnair.com/fi/fi/special-baggage-form) tai ottamalla yhteyttä Finnairiin.
Evokin edustaja vakuutteli ja kertoi monesti lentäneen Finnairilla 30kg painavan Evokin laukun kanssa pelkällä 55€ pyörä maksulla ja lisäksi sanoi, että voi mennä jopa perus matkatavarana, jos on alle 23kg tosin Finnairin ilmoittaman 158cm yhteen lasketun mitan ylittää ja ei täten kaiketi pitäisi mennä silti normi laukkuna https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/baggage/Excess-baggage-fees .
Eli 30kg kova pyörä laukku maksaa olemassa olevan tiedon mukaa 55€+55€ per suunta. Evokin laukulla voisin just päästä 23kg joten mietin, jos vaihtaisi laukun vielä. On vaan niin ristiriitaisia tietoja tai sitten nää menee vaan käytännössä virkaisijasta riippuen erilailla.
Coasting
06.05.2019, 13.39
Ennen sai joskus tavallisena matkatavarana mutta nykyään tarkempia. Pyörälaukku on sen kokoinen ettei oikein mene tavallisen mittoihin yrittämälläkään.
Painavan laukun lisämaksua en ole ikinä joutunut maksamaan. Tosin varmaan jäänyt tuonne 23 kg korville.
Maantiepyörä menee kevyesti EVOCilla alle 23 kg mutta 29" plootutäpärin kanssa joutuu rajoittamaan paljonko tavaraa laukkuun tunkee lisäksi.
Ennen sai joskus tavallisena matkatavarana mutta nykyään tarkempia. Pyörälaukku on sen kokoinen ettei oikein mene tavallisen mittoihin yrittämälläkään.
Painavan laukun lisämaksua en ole ikinä joutunut maksamaan. Tosin varmaan jäänyt tuonne 23 kg korville.
Maantiepyörä menee kevyesti EVOCilla alle 23 kg mutta 29" plootutäpärin kanssa joutuu rajoittamaan paljonko tavaraa laukkuun tunkee lisäksi.Juu näin se on mulla pyörä jo 15kg, että siitäkin joutuu jo riisumaan jotain Evokillakin, että menee 23kg.
Edelleen kiinnostaa onko kukaan matkannut yli 23kg pyörälaukun kanssa Finnairilla ja mitä on siitä maksanut.
Suomessa ei ole ikinä punnittu mun Evoccia ja aina on ollut yli tuon 23kg. Monesti on kysytty paljonko se painaa ja oon sanonu vaan, että 23kg. Singaporessa Finnairilla takaisin päin tullessa punnittiin ekaa kertaa ja vaaka heilahti 28 kiloon. Sisällä oli vaikka mitä ylimääräistä roinaa, mutta eivät velottaneet mitään ylimääräistä. Muita matkatavaroita meillä tosin oli vähemmän niin määrällisesti kuin painonkin puolesta mitä olisi ollut sallittu.
Tammikuun Norjan reissulla Finnairilla Helsinki-Vantaalla ei pyörälaukkua muistaakseni punnittu, Oslosta takaisin lähtiessä kyllä. Vaaka heilahti ensin reiluun 36kg mutta asettui sitten näyttämään 31,5kg mikä sen pitikin olla :eek: Ja tuo siis kustansi 55€/suunta.
Minulla punnittiin EVOC Hki-Vantaalla pari viikkoa sitten. Lufthansan lento. Virkailija selitti hiukan anteeksipyydellen, että heidän pitää saada laukulle jokin paino.
Suomessa ei ole ikinä punnittu mun Evoccia ja aina on ollut yli tuon 23kg. Monesti on kysytty paljonko se painaa ja oon sanonu vaan, että 23kg. Singaporessa Finnairilla takaisin päin tullessa punnittiin ekaa kertaa ja vaaka heilahti 28 kiloon. Sisällä oli vaikka mitä ylimääräistä roinaa, mutta eivät velottaneet mitään ylimääräistä. Muita matkatavaroita meillä tosin oli vähemmän niin määrällisesti kuin painonkin puolesta mitä olisi ollut sallittu.Tuohan on ihan selvä, että jos ilmoittaa 23kg, niin selviää 55€ ja jos menee yli ja on nipo virkailija maksaa sitten. Mulla lukee jo varauksessa Hardcase 30kg ja todellinen lähellä 32, niin jotenkin epäilyttää, että selviää ilman ylipaino maksua. Olishan tohonkin pokkana voinut kilot ilmoittaa 23.
Tammikuun Norjan reissulla Finnairilla Helsinki-Vantaalla ei pyörälaukkua muistaakseni punnittu, Oslosta takaisin lähtiessä kyllä. Vaaka heilahti ensin reiluun 36kg mutta asettui sitten näyttämään 31,5kg mikä sen pitikin olla :eek: Ja tuo siis kustansi 55€/suunta.Oliko tässä lähtökohtaisestikkin varattu 32kg pyörälaukku vai 23kg vai ilmoitettu vain pyörälaukkuna?
No XL Evocia oli sen verran hyvässä tarjouksessa, että muutellaan Finnairille laukku 23kg, niin säästyy ainakin lisä maksuilta.
Minulla punnittiin EVOC Hki-Vantaalla pari viikkoa sitten. Lufthansan lento. Virkailija selitti hiukan anteeksipyydellen, että heidän pitää saada laukulle jokin paino.
Aikalailla on muuten Lufthansa korottanut pyörälaukun hintaa viidestä kympistä 80 euroon. Tosin nyt se saa virallisesti painaa 32kg.
Tuli vähän yllärinä kun oli jo maaliskuulle lennot varattuna.
Mahtuipahan Evockiin tuo painon puitteissa yhtä sun toista tuliaista maantiefillarin ja ajokamojen lisäksi.
Ei muistaakseni punnittu kummassakaan päässä.
Kronreif
07.05.2019, 15.37
Viime toukokuussa Finnairilla 55€ 39 kilon pehmeä CRC:n "EVOC-kopio"-pyörälaukku. Virkailija laittoi vain heavy-tagin laukkuun ja kirjoitti 39, notta ei ramp-miehen välilevy lennähdä.
Edelleen Finnairin aspan mukaan on 23kg pyörälaukku 55€ Euroopassa ja sitten 55€ lisää ylipainosta 32 kiloon asti. Tätä siis tenttasin vielä kertaalleen, kun muutin omat laukut varaukseen 23 kiloisiksi. Itse valitsin maksun kentällä tämäkinhän voi taas sotkea pakkaa. No nyt pääsen ainakin 23 kiloon pikku pyörän riisumisella, jos on pakko ja matkalaukussa on tilaa kyllä romppeille.
Käytäntö siis näyttää olevan jotain muuta kentillä.
Vielä kysymys tuosta erikoismatkatavaran jätöstä. Onko se mahdollista käydä jättämässä Helsingissä/Finnairilla ennen, kuin jättää matkalaukun Bagdroppiin, jos tulee tilanne, että joutuu alkaa Evoc.ia keventämään matkalaukkuun. Koitan nyt lähtökohtaisesti tarjota noin 25kg Evoc.in. Käytännössä helpoin tie on sitten raapasta etuiskari jarruineen matkalaukkuun, jos on niuho virkailija. Tai olishan nyt ollut hyvä syy päivittää 2kg keveempään pyörää:D.
Ootteko yleensä tyhjennellyt iskareistakin ilmat pois lennon ajaksi, kumithan ainakin kannattaa tyhjentää ja ei noi 3" 29+ edes mahdu täytenä XL Evoc.iinkaan.
^Iskareissa tuskin se paineen aleneminen aiheuttaa niin suurta ongelmaa kuin renkaissa. Eihän se ole kuin maksimissaan 1 bar / 15 PSI. Eikös noissa takaiskareissa raja ole jotain 350 PSI tjsp. Keuloissakin 150.
^Iskareissa tuskin se paineen aleneminen aiheuttaa niin suurta ongelmaa kuin renkaissa. Eihän se ole kuin maksimissaan 1 bar / 15 PSI. Eikös noissa takaiskareissa raja ole jotain 350 PSI tjsp. Keuloissakin 150.
Nyt, kun mietin tuota hetken, niin eikös ilmanpaine tosiaan laske renkaassa, kun mennään korkeammalle ja lisäksi vielä kylmyyden seurauksena, miksi siis renkaat ylipäätään käsketään tyhjentää minimiin lennolle?
Litku sotkuahan siinä saa aikaseks, jos rengas sattuu tipahtamaan vanteelta liian pienen paineen seurauksena vaikka kumi ei normaalisti 0 paineella vielä tipahda ilman avitusta vanteelta.
Paineen alenemisella tarkoitin sitä ympäröivän paineen alenemista. Rahtitiloja ei ole paineistettu kuten matkustamoa. Joku paineistushan siellä on kuitenkin pakko olla, muuten matkassa olevat rekut ja muut elukat olisivat kirjaimellisesti huonossa hapessa kun päästäisiin perille.
Paineen alenemisella tarkoitin sitä ympäröivän paineen alenemista. Rahtitiloja ei ole paineistettu kuten matkustamoa. Joku paineistushan siellä on kuitenkin pakko olla, muuten matkassa olevat rekut ja muut elukat olisivat kirjaimellisesti huonossa hapessa kun päästäisiin perille.Varmaan sama paineistus kuin matkustamossa, olikohan noin puolet merenpinnan tasosta.
^Ok, no siinä tapauksessa vielä vähemmin tarvetta tyhjennellä ilmoja iskareista.
Eikös ilman määrä suhteessa tilavuuteen eli ilmanpaine ole sama renkaassa, oltiinpa missä hyvänsä, eihän se ilma renkaasta mihinkään katoa. Sen sijaan ympäröivä paine eli ulkoa päin vaikuttava paine laskee, ja siksi rengas pyrkii laajenemaan enemmän. Keittiöfyysikon hypoteesina tämmöistä esitän.
Eikös ilman määrä suhteessa tilavuuteen eli ilmanpaine ole sama renkaassa, oltiinpa missä hyvänsä, eihän se ilma renkaasta mihinkään katoa. Sen sijaan ympäröivä paine eli ulkoa päin vaikuttava paine laskee, ja siksi rengas pyrkii laajenemaan enemmän. Keittiöfyysikon hypoteesina tämmöistä esitän.Tuosta alusta en tajunnut mitään, mutta joo. Ilmamäärä on sama, mutta matalammassa ulkoilman paineessa rengas paisuu, kun vastapaine laskee.
Esimerkiksi 2 baria ilmaan renkaassa tarkoitta 2 barin ylipainetta. Ulkoilman ilmanpaine maantasalla on noin 1 bar eli renkaan ilmanpaine on absoluuttisesti noin 3 bar. 10km korkeudessa ulkoilman paine on noin 0.3 bar -> renkaan ylipaine 2.7 bar. Kuten sanottua, jos ilmanpaine renkaassa/keulassa/iskarissa voi turvallisesti nousta 1 bar, ei ole tarve tyhjennellä niitä ennen lentoa. Lentovirkailijat tosin voivat olla toista mieltä.
Esimerkiksi 2 baria ilmaan renkaassa tarkoitta 2 barin ylipainetta. Ulkoilman ilmanpaine maantasalla on noin 1 bar eli renkaan ilmanpaine on absoluuttisesti noin 3 bar. 10km korkeudessa ulkoilman paine on noin 0.3 bar -> renkaan ylipaine 2.7 bar. Kuten sanottua, jos ilmanpaine renkaassa/keulassa/iskarissa voi turvallisesti nousta 1 bar, ei ole tarve tyhjennellä niitä ennen lentoa. Lentovirkailijat tosin voivat olla toista mieltä.Muttakun se rengas on lentokoneen sisällä paineessa joka vastaa alle kahden kilometrin korkeutta.
Ilmamäärä on sama, mutta matalammassa ulkoilman paineessa rengas paisuu, kun vastapaine laskee.
Renkaasta sitten riippuu miten paljon paisumista tapahtuu. Tilavuus ei välttämättä muutu, jos rengas ei pääse rakenteensa (kudokset) puolesta venymään.
Esimerkiksi 2 baria ilmaan renkaassa tarkoitta 2 barin ylipainetta. Ulkoilman ilmanpaine maantasalla on noin 1 bar eli renkaan ilmanpaine on absoluuttisesti noin 3 bar. 10km korkeudessa ulkoilman paine on noin 0.3 bar -> renkaan ylipaine 2.7 bar. Kuten sanottua, jos ilmanpaine renkaassa/keulassa/iskarissa voi turvallisesti nousta 1 bar, ei ole tarve tyhjennellä niitä ennen lentoa. Lentovirkailijat tosin voivat olla toista mieltä.
Muttakun se rengas on lentokoneen sisällä paineessa joka vastaa alle kahden kilometrin korkeutta.
Tässä on siis ilmeisesti varmuuden maksimoitu vahinkoja, jos paineistus jostain syystä ei toimikkaan.
Tässä on siis ilmeisesti varmuuden maksimoitu vahinkoja, jos paineistus jostain syystä ei toimikkaan.Taitaa puhjennut pyörän rengas olla silloin pienin murhe. [emoji1787]
Taitaa puhjennut pyörän rengas olla silloin pienin murhe. [emoji1787]Niinpä, mutta eipä ole ainoa iso riski mitä tuolla alalla eliminoidaan.
Varmaan sama paineistus kuin matkustamossa, olikohan noin puolet merenpinnan tasosta.
Lentokoneen ruumassa on sama paine kuin koneen matkustamossa, lämmönsäätö on sitten eria asia.
Koneen matkustamon paine vastaa muistaakseni noin neljän kilometrin korkeudessa vallitsevaa ilmanpainetta normaalisti (saatan muistaa ton neljä kliometriä väärin, mutta tota luokkaa se on).
Lentokoneen ruumassa on sama paine kuin koneen matkustamossa, lämmönsäätö on sitten eria asia.
Koneen matkustamon paine vastaa muistaakseni noin neljän kilometrin korkeudessa vallitsevaa ilmanpainetta normaalisti (saatan muistaa ton neljä kliometriä väärin, mutta tota luokkaa se on).
Kyllä, mutta taitaa olla alle 3km ja lisäksi on annettu maksimi paineero koneen rungolle. Koko koneen runko on paineastia. Paineastian järkevin muoto on pyöreä, eikä ole järkevää rakentaa siihen erillisiä paineosastoja.
Lentokoneen tapauksessa pyöreästä muodosta on hiukan tingitty ja sitä on vähän venytetty, mutta rungon poikkileikkaus on pyöreähkö kuitenkin. Esim takaseinä on puolipallomainen ja airomystiikan takia siihen on pultattu jatkoksi pyrstö jossa on peräsimet ja niiden mekaniikat ja esim APU joka tuottaa virtaa jos sitä ei saada ajomoottoreista.
Coasting
18.05.2019, 14.14
Eilisellä lennolla karvan yli 3 kilsaa. Eli jos uskaltaa pyöräillä vähänkään korkeammalle vuorelle, niin fillari viihtyy hyvin myös koneessa. Kunhan renkat ei ole piripintaan täynnä lähtiessä niin ei ole ongelmaa.
Ja kuten postasin tuolla toisaalla, niin Palmassa Norski punnitsi laukut. Meillä jäi alle 25 joten ei toimenpiteitä mutta kaveri sai maksaa extraa kun meni joitain kiloja yli.
jussicolombia
19.05.2019, 02.43
Lufthansalla helsingista munchenin kautta eteenpain (esim. Madridiin) lentaneet, onko tietoa miten veloittavat jos ei ole kasimatkatavaroiden lisaksi muuta kuin max. 23kg painava kova pyorankuljetuslaukku ?
Lufthansalla helsingista munchenin kautta eteenpain (esim. Madridiin) lentaneet, onko tietoa miten veloittavat jos ei ole kasimatkatavaroiden lisaksi muuta kuin max. 23kg painava kova pyorankuljetuslaukku ?
Pyörälaukusta menee nykyhinnaston mukainen, varsin kohtuuton 80€/ lento. Tosin tuo laukku saa painaa max 32kg.
Tuo 80€ siis lähtöpaikasta määränpäähän.
Lufthansalla helsingista munchenin kautta eteenpain (esim. Madridiin) lentaneet, onko tietoa miten veloittavat jos ei ole kasimatkatavaroiden lisaksi muuta kuin max. 23kg painava kova pyorankuljetuslaukku ?
Mulla ei maksanut Lufthansalla mitään, kun Hki-Frankfurt-Napoli ja paluu Napoli-Munchen-Hki lippuun kuului yksi laukku plus käsimatkatavara. Stadissa punnitsivat saadakseen jonkinlaisen painon, Napolissa kysyivät painoarviota.
Lipputyyppejä on nykyään niin monenlaisia, ettei edes lentoyhtiöstä tai reitistä voi jäännöksettä päätellä meneekö maksu ja minkä suuruinen.
Mulla ei maksanut Lufthansalla mitään, kun Hki-Frankfurt-Napoli ja paluu Napoli-Munchen-Hki lippuun kuului yksi laukku plus käsimatkatavara. Stadissa punnitsivat saadakseen jonkinlaisen painon, Napolissa kysyivät painoarviota.
Lipputyyppejä on nykyään niin monenlaisia, ettei edes lentoyhtiöstä tai reitistä voi jäännöksettä päätellä meneekö maksu ja minkä suuruinen.
Mikä lipputyyppi sulla oli Lufthansalla?
^En osaa sanoa muuta kuin että digitaalisessa BP:ssa lukee "ECO CLASSIC" eli turistiluokassa menin. Työnantaja varasi lennon, joten enempää ei käryä tästä ole.
Pyörälaukusta menee nykyhinnaston mukainen, varsin kohtuuton 80€/ lento. Tosin tuo laukku saa painaa max 32kg.
Eikä mene, paitsi sillä halvimmalla lipputyypillä mihin ei kuulu ruumalaukkua. Muissa lipputyypeissä se pyörälaukku (max painoraja on se normi ruumalaukun paino eikä tuo 32kg) menee ruumalaukun sijaan ilmaiseksi.
Finnairin sivuilla nykyään vaaditaan kovaa pyörälaukkua fillarin kuskaamiseen. Kelpaako EVOC enää ollenkaan Finskille?
Finnairin sivuilla nykyään vaaditaan kovaa pyörälaukkua fillarin kuskaamiseen. Kelpaako EVOC enää ollenkaan Finskille?
Itse itselleni vastaten:
Minä: Moikka,Pyörän kuljettamisesta olisi kysyttävää. Olen pyörääni kuskannut menestyksekkäästi EVOC laukussa lennoilla, mutta se ei ole ns. "kova laukku". Onko pyöräni tervetullut edelleen EVOC-laukussa lennoillenne?
Finnair chat: Hei, hetkinen.
M: EVOC on pyörän kuljettamista varten tehty laukku ja erittäin hyväksi laukuksi todettu
F: Aiemmin nuo hyväksyttiin, muistaaksenni noissa tuli hieman muutoksia, tarkistan asian.
F: Valitettavasti nykyään sallittuja ovat ainoastaan kovat laukut sekä pahvinen laatikko, joka on tarkoittetu pyörille tai josssa pyörä on ostetteassa ollut
M: Just. Yli 500 € arvoinen pyörän kuljetuslaukku ei kelpaa, mutta pahvilaatikko on ok.
No tällä reissulla pyörä jää kotiin ja ensikerralla valitsen sellaisen lentoyhtiön, joka huolii laukkuni. Harmi sinänsä.
F: Ymmärrän, ikävä kuulla. Toivottavasti kuitenkin sinulle paras ratkaisu asiassa löytyy.
M: No ei tässä ole kuin huonoja ratkaisuja. Ison miehen maastopyörä ei kovaan laukkuun edes mahdu
F: Aivan, olisinko voinut muuten auttaa.
M: No valitettavasti et saa tätä harmitusta pois, joten leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Finnairin sivuilla nykyään vaaditaan kovaa pyörälaukkua fillarin kuskaamiseen. Kelpaako EVOC enää ollenkaan Finskille?Kyllä se kelpaa. Finnairin aspa on jostain syvyydestä kaivettu. Just 2 viikkoa sitten tulin Slovenian reisulta. Noin 10 Evoccia tuli samalta Finskin lennolta. Varaat vaan pyörälle 23kg paikan ja ilmoitat mitat, ni avot. Varauksessa mullakin luki Bike in hard box.
Mennessä tenttasin sitä painoa Finnairin tiskillä. Varattuna oli 23kg pyörä laukku ja sanoin, että painaa enemmän ja, että kevennän tarvittaessa painoa pois matkalaukkuun, koska ylipaino maksua en maksa. Löivät vaalle 25kg ja sano, että 55€ näyttää hinnaksi, eli ei ollut kiveen kirjoitettu 23kg paino perus 55€ pyörän hinnalla, niin kuin muidenkin kokemukset kertoi. Aspahan antoi selkeän tiukan rajan 23kg/55€.
Takas tuloon halusin maksaa jo etukäteen pyörän, mutta lähtötiskillä ei onnistunut. Soitin siis aspaan reisusta ja sain maksun jonka maksoin(pyörä paikka oli siis varattu jo ajat sitten). Sloveniasta lähdössä kysyi paljon laukku painaa sanoin 23kg vaikka painoi sen saman 25kg ei punnaillut laukkua. Veikkaan, että vaikka olisin sanonut 25kg olis vaan tulostanut laput 25kg ja sillä selvä.
55€ siis Euroopan lennoilla 75€ mannertenvälisillä.
PS. Hesassa pyörät tulee kylellään samalla hihnalla missä matkalaukutkin. 1 Pinna oli takakiekosta onnistuttu särkemään paluu lennon aikana.
PS. Hesassa pyörät tulee kylellään samalla hihnalla missä matkalaukutkin. 1 Pinna oli takakiekosta onnistuttu särkemään paluu lennon aikana.
Maaliskuun lopussa kun lensin Evocin kanssa Finskillä Singaporesta, niin pyörä oli ekaa kertaa täällä päässä laitettu sellaseen huoneeseen lukitun oven taakse, josta sen sai vaan virkailijalle näyttämällä laukusta itelle jäänyttä lippulappusta.
Maaliskuun lopussa kun lensin Evocin kanssa Finskillä Singaporesta, niin pyörä oli ekaa kertaa täällä päässä laitettu sellaseen huoneeseen lukitun oven taakse, josta sen sai vaan virkailijalle näyttämällä laukusta itelle jäänyttä lippulappusta.Näin ne virkailijat mullekkin sano, et tulee erikoismatkatavara nurkkaan, mut ei tullu liekö johtu siitä, kun Evoceja tais olla 7/8 samalla lennolla.
Näin ne virkailijat mullekkin sano, et tulee erikoismatkatavara nurkkaan, mut ei tullu liekö johtu siitä, kun Evoceja tais olla 7/8 samalla lennolla.
Saattaa ollakin, koska muistelisin joskus isommalla porukalla reissatessa niiden tulleen ihan siinä hihnalla.
Yleensä hihnalla, kerran minullakin erikoismatkatavaran puolella.
Petteri Ellilä
13.06.2019, 16.43
Oulu - Helsinki - Singapore - Perth ja samaa latua takaisin. Singapore <=> Perth väli Quantasilla. Muuten sinivalkoiset siivet. Kokonaishinta 75€ + 150AUD. Kohtuullista sanoisin, ottaen lentomailit huomioon.
Päiviö Pollari
15.06.2019, 20.09
Oulu - Helsinki - Singapore - Perth ja samaa latua takaisin. Singapore <=> Perth väli Quantasilla. Muuten sinivalkoiset siivet. Kokonaishinta 75€ + 150AUD. Kohtuullista sanoisin, ottaen lentomailit huomioon.
Menetkö maastoon vai tielle? Minulle oli yllätys että Perth-Kalgoorlie junaan ei oteta pyöriä kuin laatikossa. Tulin reissullani Merrediniin etelästä, Kalgoorlieen päin oli pätkä jossa veden saanti näytti epävarmalta ja ajattelin mennä sinne junalla (bussiyhteyttä ei ollut) kun siellä oli taas asutusta tiheämmin, mutta ei otettu kyytiin. Jätin sitten pyörän leirintäalueelle ja kävin repun kanssa. Junassa olisi kyllä ollut hyviä paikkoja pyörälle siinä missä eurooppalaisissakin junissa. Myöhemmin tapasin leirintäalueella telttailijan jonka sukulaispoika oli olympiatason maastopyöräilijä joka tapaa käydä Kalgoorliessa harjoittelemassa ja hänenkin piti pakata pyörä aina laatikkoon.
jussicolombia
28.06.2019, 05.58
Kiitos fiber ! Tiistaina lensin helsingista munchenin kautta Madridiin eco lipulla ja ainoa ruumaan meneva matkatavara olí fillari hyvin pakattuna pyorakassiin, ei siis kovaan laukkuun. Rekisterointi 20 tuntia ennen lentos no problema ja veloitus 0€
jussicolombia
28.06.2019, 06.00
Madridista Kolumbiaan 75€ halvimmalla mahdollisella lipulla.
jussicolombia
28.06.2019, 06.06
Suma summarum. Lufthansa ei veloita fillarista euroopassa jos ei ole muuta ruumaan menevaa matkatavaraa. Madridista Caliin lensin Air Europalla ja veloittivat vain 75€ fillarista. vaikka mun lippu ei oikeuttanut ruumaan menevaa matkatavaraa....toivotaan etta kokemukseni selvensi ja tervetuloa Kolumbiaan polkemaan
Eipä kestä. Latinalainen Amerikka on mulla kokonaan terra incognita, ja olisihan se hienoa sielläkin ajaa. Mitä jos laittaisit ketjun vaikka aiheesta Kolumbia ja jakaisit kokemuksia ja suosituksia?
jussicolombia
28.06.2019, 11.39
Joo ma laitan ensi viikosta alkaen. Tanne on mukavaa tulla varsinkin kaamosaikaan.
Condor Heritage
23.01.2020, 18.43
Lopultakin suhteellisuutta maksuihin (matkustamolaukut vs pyörälaukut) https://fuengirola.fi/kasimatkatavarat-maksullisiksi-tasta-paivasta-alkaen-norwegianilla/
Coasting
26.02.2020, 11.46
Kun lento Luftwaffella edessä niin kyselen onko säännöt muuttuneet vai soveltavatko vain miten sattuu?
Eli aina moni saanut ilmaiseksi fillarin. Pitääkö silloin fillari ilmoittaa etukäteen vai mennä tiskille vaan kyselemään?
Hinnaston mukaan fillari selvästi maksaa mutta mielellään kyllä kokeilisin päästä ilmaiseksi.
Lufthansan ohjeet sanovat, että jos lippuun kuuluu ruumatavara, niin pyörälaukku menee perusruumatavarana ilman lisämaksua, jos sen paino jää ruumalaukun painorajan alle. Lippu muistaakseni pitää olla parempi kuin economy light, jotta ruumatavara kuuluu mukaan. Tuo tieto löytyy jostakin sports equipmentin alta.
Coasting
27.02.2020, 00.55
No nyt löytyi. Ihan kuten Finskilläkin ristiriitaista infoa.
Sports baggage can be counted as your free baggage as long as the number of items and the weight do not exceed the free baggage allowance stipulated for your travel class.
Ostettiin vähän aikaa sitten liput Lufthansalta kesän Alppireissua varten ja päädyttiin valitsemaan business-luokan liput, koska niissä painoraja yhdelle ruumaan menevälle laukulle on 32 kg (tähän lippuun sisältyy muuten kaksi ruumaan menevää lauukkua), economy lipulla painoraja laukulle on 23 kg. Lisäksi piti soittaa aspaan ja ilmoittaa, että ruumaan tulee fillarilaukku norm. matkalaukun sijaan. Aspa halusi vielä laukun mitat ja painon. Lisäkuluja ei fillarilaukusta sinänsä tullut, mutta noi business liput maksoi tietysti pikkaisen halvimpia enemmän. Ero ei tosin ollut tässä tapauksessa iso ja kuuluuhan noihin muitakin etuja.
Coasting
02.03.2020, 11.27
Vahvistan että Waffella toimii. Normilippu ja juuri soitin niille fillarista. Ensin tarjosivat 80,- per suunta hintaa mutta oli ihan OK ottaa se laukun sijaan. Sähköposti kilahti luukusta "sports baggage confirmed"
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.