Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Hyvät talvihanskat?

Sivut : 1 2 [3]

S_tara
28.11.2022, 15.05
Meitsillä alkoi tuntua siltä, että talvipyöräily on sitten tässä.
Lämpötilan laskiessa nollan alapuolelle, sormet olivat aivan jäässä. Tuli kokeiltua monenlaisia hanskoja ja niiden yhdistelmiä. Mutta ei löytynyt ratkaisua. Kun sisältäpäin ei tule lämpöä, niin jäähtyyhän ne sormet.

Parin talven kärsimyksen ja raastavan mietinnän jälkeen oli pakko tehdä ratkaisu.

Kuinkas sitten kävi?
Laitoin vähän käytetyt ostohousut jalkaan ja kurvasin varuste.net pihaan. Sovitin, maksoin ja se oli siinä. Helppo juttu.
Latasin akut ja illan pimetessä heti testiajolle-

Kyllä miestä hymyilytti!!! Talvipyöräily sai aivan uusia ulottovuuksia- Suosittelen.

Tällaiset tarttuivat mukaan ... https://varuste.net/p117490/heat-experience-all-mountain-mittens-unisex

xc-pyöräilijä
28.11.2022, 15.22
Minkälaista pyörää rukkasilla on hyvä ajaa, jalkajarrullista/sinkulaa? Joskus kokeilin, en kokeile toiste. Siis kippurasarvisella, maastopyörällä ei puhettakaan.

Rydman
28.11.2022, 15.36
XXL:n myymät White-merkkiset lobsterit on riittäneet mulle ainakin hiihtoon ja maastopyöräilyyn. Tosi hyvät ja hintaakin vaan pari kymppiä. Hitaammilla ja kylmemmillä keleillä oon laittanu alle vielä ohuen ohuet sormikkaat, hyvin on pelannut suunnilleen -5'C asti. Siitä kylmemmällä harvemmin tullut ajeltua.

S_tara
28.11.2022, 15.46
Tuollaisen pyörän ajaminen onnistuu ilman ongelmia.. https://www.specialized.com/us/en/turbo-vado-4-0/p/206159?color=348371-206159

Nämä ovat henkilökohtaisia valintoja, en ryhdy asiasta sen enempää väittelemään!

Vielä lisänä noiden rukkasten käytöstä, hygieniasyistä käytän niissä alushanskoina Hestran silkkihanskoja.

MRe
28.11.2022, 15.52
Nämä kylmänkestävyysjutut on niin henkilöstä riippuvaisia, että vaikea lähteä kommentoimaan tai ohjeistamaan. Mulla on pikemmin ongelmana liika hikoilu. Rukkaset ja lobsterit jää mulla myös sen vuoksi pois, että niillä jarrutuntuman saaminen on aika vaikeaa. Mutta jos jollakin toisella toimii ja mahdollistaa kylmällä ajamisen, niin sehän on vain hyvä asia.

Marsusram
28.11.2022, 16.23
Sealskinzin sormikkailla pärjään hyvin pikku pakkasille asti. Lobsteria ja rukkasta sitten purevammille keleille.
Vaihdevipuna grippari ei vaadi sormien roikottamista viimassa, voi pitää tiiviimmin nipussa.
Ja sitten se pukeutumisen perusasia, että raajat pitää olla koko pituudelta hyvin suojattu, jotta ääriin asti lämmin veri virtaa. Nilkat tai ranteet vuotavat lämpöä yleensä pahimmin.

Koheltaja
28.11.2022, 16.29
Mulla on myös kohtalaisen hyvä verenkierto sormissa ja parin pakkasen keleillä ei tarvitse välttämättä paksua käsinettä. Eilen oli jotkut Luhdan topatut ulkoilusormikkaat ja ne oli aavistuksen lämpimät -2 kelissä, -15 alkaa olla jo liikaa noille käsineille.

Sopivan kokoiset rukkaset on lämpimät ja ihan hyvät ajella matkaa mutta teknisessä ajossa on mahdoton käyttää jarrua 1-2 sormella. Jos haluaa hyvät rukkaset niin jotkut suutarit tekee niitä lyhytkarvaisesta lampaan nahasta, sen verran hyvät että omat on olleet lainassa +10 vuotta ja tuskin saan takaisin vähään aikaan...

Tankopussit ja ohuet hanskat on myös hyvä yhdistelmä jos ei halua rukkasia tai paksuja sormikkaita, onhan ne tankopussit rumia mutta sormet pysyy lämpimänä. Fätissä kokeilin tätä yhdistelmää ja tykkäsin.

nure
28.11.2022, 16.42
^Rukkaset ja ohuet silkit alle kun kylmää tulee muuten jollain normi talvihanskoilla, ei koskaan enää SealSkinz tyyppisiä "Hienpitäviä".
"Hyvästä verenkierrosta johtuen nuo keskikylmät, -5°/-15° ole koskaan vaatineet mitään extremevaatetuksia.

petev
28.11.2022, 17.04
Tankopussit ja ohuet hanskat on myös hyvä yhdistelmä jos ei halua rukkasia tai paksuja sormikkaita, onhan ne tankopussit rumia mutta sormet pysyy lämpimänä. Fätissä kokeilin tätä yhdistelmää ja tykkäsin.

tämä on mulle ainut toimiva, kun pakkasta alkaa olla enemmän kuin 3-4 astetta, suora tankoisessa pyörässä siis.

MRe
28.11.2022, 18.19
Vaihdevipuna grippari ei vaadi sormien roikottamista viimassa, voi pitää tiiviimmin nipussa.

No ei kyllä liipasinvaihtajakaan vaadi mitään”sormien roikottamista”. Etusormi on jarrulla, vaihtaminen peukulla tarvittaessa.

Marsusram
28.11.2022, 20.02
^noin voi tietysti todeta kun ei rukkasia kaipaa, tai pitää niitä mahdottomina käyttää liipasinten kanssa.

Etuajo-oikeus
28.11.2022, 20.32
Itsellä on vaan erilaisia villaisia kynsikkäitä ja eri paksuisia villaisia sormikkaita, joiden päälle sit lämpötilan mukaan voi heittää vaikka nämä: https://www.bergfreunde.fi/jack-wolfskin-texapore-basic-glove-kaesineet/ tai jotkut Fjällrävenin käsineet mitkä löytyy yleiskäytössä aina kun ulkona alkaa käsineitä tarvitsemaan. Sealskinzeistä en myöskään oikein pidä, onhan ne sateella hyvähköt, mutta sen verran nafti koko tuli hankittua ettei sinne alle mitään villaista aluskäsinettä saa niin alkaa jo nollakelissä olla vähän kylmät. Se hengittävyyden puute tuntuu olevan se suurin ongelma niissä. Väljempi koko, niin en tiedä olisiko parempi vai ei. Enkä taida olla valmis sijoittamaan siihen kokeiluun.

nure
28.11.2022, 22.43
^Itsellä yleensä/aina kädet SealSkinzeissä märät ja hanskat eivät välttämättä kuivu työpäivän aikana joten oli pakko ajella kaksien hanskojen taktiikalla.

JohnnyBuzz
28.11.2022, 23.32
Mulla on toiminut kylmemmillä keleillä tällaset Hestran lobsterit, joissa etusormi erillään: https://www.hestragloves.eu/comfort-tracker-3-finger-black-ivory

Maastopyöräilyyn toimii tosi hienosti ja myös tuntuma jarrulla hyvä, kun vain etusormi on vapaana. Ostin yhtä kokoa isommat, niin mahtuu hyvin alle esim. merinovillasormikkaat. Omaan käyttöön oon kans todennut hyväksi lähteä lenkille kaksien hanskojen taktiikalla. Alussa paksummat ja kun alkaa tulla hiki, niin vaihtaa ohuempiin. Lenkin pituudesta riippuen voi taas loppupuolella alkaa kädet palella, niin vaihtaa sitten takaisin paksummat.

Koheltaja
29.11.2022, 06.17
Jonkun kympin waterproof kalvohanska ja hengittävyys ei kokemusten ole toimiva yhtälö. Mp puolella vuosien aikana olen laittanut muutaman tonnin ajohanskoihin ja kokemusten perusteella en niissäkään luota muuhun kun Gore-Texiin kun halutaan hengitävä ja vedenpitävä käsine. Niissäkin on vielä eroja, riippuu siitä onko kalvo laminoitu vai ei, ja mikä on vuoren materiaali. Kädet käyttäytyvät eri tavalla, toisella hikoilee paljon ja toisilla palelee paljon. Hikoilevalle kädelle on oltava hyvällä vuorella oleva hanska joka tasaa hanskan sisällä olevaa kosteutta ettei se jää iholle.

MRe
29.11.2022, 09.01
^noin voi tietysti todeta kun ei rukkasia kaipaa, tai pitää niitä mahdottomina käyttää liipasinten kanssa.

Mä en nyt oikein ymmärrä miten onnistut yhdistämään rukkaset ja liipasinvaihtajan. Koitan sanoa tämän nyt hitaasti: liipasinvaihtajalla vaihteita vaihdetaan p-e-u-k-a-l-o-l-l-a. Toki jos on sellaiset rukkaset, missä ei ole peukaloa… Sen sijaan jarrua käytetään etusormella (tuliko liian nopeasti?) ja siihen ei nelisormirukkanen tai 2x2 lobster taivu. Siksipä mulla on rukkasia, missä on 1+3 jako tai 1+1+2 jako.

Ymmärrän toki, jos kädet ei tarkene muuta kuin rukkasilla. Sitten on vain totuteltava jarruttamaan neljällä sormella. Onnistuu kelvillä, mutta talvienskaa ajaessa ote tangosta on huono. Silloin ehkä kokeilisin bar-mittsejä. Itsellä on sellaiset ja jos tänä talvena tulee kunnon jääkelit, niin jäällä ajelisi noiden kanssa.

MRe
29.11.2022, 09.05
^Itsellä yleensä/aina kädet SealSkinzeissä märät ja hanskat eivät välttämättä kuivu työpäivän aikana joten oli pakko ajella kaksien hanskojen taktiikalla.

Mä luulen että SealSkinz:it ja vastaavat toimii paremmin henkilöillä, joilla ei kädet hikoa. Mulla on sama ongelma, että kädet hikoaa aivan luokattomasti. Yleensä talvella silkkinen alushanska, koska kättä on hankalaa (ja vastenmielistä) tunkea märkään hanskaan. Repussa tai takataskussa yleensä myös varahanskat.

Kalle salonen
29.11.2022, 09.22
Itse koin valaistumisen viime talvena ja sanon vain: tankokintaat. Löytyy sekä droppi- että suoralle tangolle sopivia ja vissiin eri lämpöisiäkin. Mutta joka tapauksessa multa loppui sormien palelu noiden hankintaan ja eikä tarvi taistella hallintalaitteiden kanssa jotkut hirveät runkkaset kourissa. Etenkin droppitangollisella menee jo vaikka paksuilla lasketteluhanskoilla (sormikasmallisilla) vaihteen vaihtaminen todella haastavaksi

Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla

arctic biker
29.11.2022, 10.09
Kalle kirjoittaa toden sanoja.

Aakoo
29.11.2022, 10.11
Tankorukkaset on kyllä hyvät kylmemmillä keleillä eli kun pakkasta on lähempänä kahtakymppiä, itse hankin viime talvena biltemasta 7€ sellaiset n. sohvatyynyn kokoiset versiot noille keleille. On ne kyllä tosi kohlot käyttää. Laitoin nyt Black Friday tarjouksesta tilaukseen Hestran Heli Ski 3 -sormihanskat, jos noilla johonkin -15 lämpötiloihin pärjäisi.

Etuajo-oikeus
29.11.2022, 12.28
Itse koin valaistumisen viime talvena ja sanon vain: tankokintaat. Löytyy sekä droppi- että suoralle tangolle sopivia ja vissiin eri lämpöisiäkin. Mutta joka tapauksessa multa loppui sormien palelu noiden hankintaan ja eikä tarvi taistella hallintalaitteiden kanssa jotkut hirveät runkkaset kourissa. Etenkin droppitangollisella menee jo vaikka paksuilla lasketteluhanskoilla (sormikasmallisilla) vaihteen vaihtaminen todella haastavaksi

Nuo kyllä varmaan olisi mukavat ja miettinyt kanssa jos hankkisi. Onhan niissä tyyliä, kokoa ja näyttävyyttäkin! Jos nyt vielä löytyisi jostain kirkkaan keltaiset mitkä mätsäisi Kona Wo 2019 fätin keltaiseen ja vedenpitävinä niin voisi käyttää hyvin muinakin kausina kun vaan talvena ja valita alle ohkaista Mechanixia. Eivät kyllä tartteisi tosiaan olla mitään himopakkasmallia, kunhan vaan vesi ja viima pysyisi poissa niin kummasti riittää ohkaisempikin käsine alle ja voi lyödä rukkaset naulaan.

petev
29.11.2022, 13.56
Olen itse käyttänyt XXL-tankorukkasia, ne on inan pienet, mutta on asiansa ajaneet suht pienikätisellä. Niitä olen jostain alesta kympillä ostanut, normihinta kaks kymppiä. Pääsee ainakin halvalla kokeilemaan, matsku jotain neopreenin kaltaista, näiden kanssa olen pärjännyt kesähanskoilla niillä pakkasilla, joilla pyörää ajan eli sinne -10 paikkeille.

MRe
29.11.2022, 14.12
Mä ostin viime talvena tankorukkaset fb:n kautta, kun joku niitä omilla pikku kätösillään teki ja laittoi myyntiin. En ehtinyt testaamaan, mutta joko tänä talvena ehtisi. Minimissään pakkaan ne jääajoreissuille reppuun varoiksi muiden vaatteiden kanssa.

jalkkis
30.11.2022, 07.20
Mulla on Yokon Handut ja vaikka alla on vielä Tegeran talvityöhanskat niin silti -15C asteessa sormet alkavat vetää jäähän. Ehkä vaan pitää nostaa sykettä.

Ja ajoympäristöllä on merkittävä vaikutus, metsässä tuulen suojassa kovakaan pakkanen ei tunnu pahalta mutta keskellä avointa kelviä fiilis on ihan eri.

oil
30.11.2022, 13.20
Tankorukkaset on kyllä hyvät kylmemmillä keleillä eli kun pakkasta on lähempänä kahtakymppiä, itse hankin viime talvena biltemasta 7€ sellaiset n. sohvatyynyn kokoiset versiot noille keleille. On ne kyllä tosi kohlot käyttää. Laitoin nyt Black Friday tarjouksesta tilaukseen Hestran Heli Ski 3 -sormihanskat, jos noilla johonkin -15 lämpötiloihin pärjäisi.Tankorukkasia komppaan myös. Viime talveksi tilasin 7Roads tankorukkaset eli pogiet graveliin. Mahdollistaa käyttää ohuita käsineitä pakkasillakin. Mitkään testaamani hanskat, rukkaset, sormikkaat eivät ole olleet yhtä mukavat ja lämpöiset.

Fätissä on Yokon tankorukkaset, halvat, ja välttävän arvoiset, auttavat kyllä nekin asiaa. Etsin paremmat siihen kun ehdin.

Eroja siis noissakin, laatu maksaa, mutta ei kulu käytössä miksikään kun ei hierry, hikoonnu tai kärsi pesuista.

Edit: 7roads :
https://7rbags.com/

Lähetetty ihan itse

Situm
30.11.2022, 16.37
Itsellä DIY lampaanturkki mitsit vanhasta lentäjänrotsista. Niin kovaa pakkasta ei ole vielä ollut, ettei ohkasilla kesäsormikkailla tarkenisi. Nepparikiinnitys stongan päähän pitää hanskan paikallaan, ja muovirenksu pitää suuaukon auki helppoa käyttöä varten. Rumathan ne on, mutta toimii.

MRe
30.11.2022, 16.45
Neljäviisnörtiltä pogiet… https://www.45nrth.com/products/cobrafist#/

äkssee
30.11.2022, 18.23
https://m.facebook.com/100054556503898/
Ompelimo Tarja Karhunen ainakin viime talvena teki vielä tankokintaita. Hyvät on ollut. Heijastinversio maksoi 50e + postit.

MRe
30.11.2022, 19.40
^Tarjalt miäkii tilasin…

+€+
30.11.2022, 21.57
Onko kellään kokemusta tän tyylisistä metsästyshanskoista pyöräilyssä? https://www.xxl.fi/matt-shooting-glove-metsastyshanskat-ammuntaan-vihrea/p/1119782_1_style?page=1

Tuo etusormen kääntö velcrolla taakse olis tarpeen kun välillä pitää puhelin avata sormenjälkitunnistimella eikä se kaksien hiestä märkien hanskojen repiminen kädestä ole kovin mieltä ylentävää toimintaa.

Lobstereita kokeiltu ja ei sovi mun käyttöön ja siksi yritän etsiä jotain hanskatyyppistä ratkaisua.

Sinänsä tässähän kävi itselläni niin että vuosien varrella hanskakokeiluihin on uponnut niin paljon rahaa että sillä olisi saanut kahdet sähkölämmitteiset hanskat. Kai se on vaan pakko riipaista tuollaiset jossain vaiheessa jos mikään muu ei auta. Sormenpäät paleltuneet joskus pahasti ja siksi niin herkät. https://www.bike24.com/p2333070.html

nure
30.11.2022, 22.22
^Pitääkö sähkö kädet ja hanskat kuivina? Muuten en kyllä SealSkinzin sekoaisi.

kauris
01.12.2022, 07.15
Noi ei näytä sentään olevan heidän neopreeniaan materiaali eli voi hengittääkin ja siten pysyä vähän kuivempana kädet.

Luumunen
14.12.2022, 11.15
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221213/57f50837034d48ba1b0e601b7f6a2a6b.jpg
Hanskasuositus kylmäsormille, perinteinen nahkarukkanen villavuorella. Nämä voi olla jopa liian lämpimät yli -10 lämpötiloissa. Piti ajella välillä ilman rukkasia kun alkoi kädet hikoilla, pakkasta oli n. -9.

ArtoW
14.12.2022, 11.44
^ Hyvät jos on jalkajarru :D

MRe
14.12.2022, 12.09
^ ja ^^ joo, rukkaset ei oikein toimi nykyjarrujen kanssa. Toista oli -90 -luvulla, kun jarrukahvasta sai vetää neljällä sormella, mutta nyt kun yhdellä sormella saa OTB:n niin tuollaisella rukkasella ajaminen on melko mielenkiintoista.

Luumunen
14.12.2022, 12.28
^ ja ^^ Mulla on kyllä sähkömaasturissa käsijarrut ja käsivaihteet, mutta ei ole mitään ongelmaa jarruttamisessa tai vaihtamisessa rukkasten kanssa.
Mutta kyllähän nykyään pitäisi olla joku parisataa euroa maksava akulla toimiva lämmitettävä älyhanska, eihän rukkasilla voi ajaa mitään modernia fillaria, isoisän aikaista touhua :)

JackOja
14.12.2022, 12.41
Mullakin on se harvinainen(?) taito jarruttaa yhden sormen jarrukahvoilla 1-4 sormella.

ArtoW
14.12.2022, 14.19
Ei kai noitten kanssa ongelmia tule jos tilanne on hallinnassa. Sitten kun tulee jotain yllättävää, voikin tulla päätös eteen pitääkö kiinni tangosta vai jarruttaa.

JackOja
14.12.2022, 14.36
...voikin tulla päätös eteen pitääkö kiinni tangosta vai jarruttaa.

??? Kuka irroittaa otteen tangosta jarruttaessaan?

MRe
14.12.2022, 14.38
^rukkasella voi olla haastavaa pitää sormet gripillä ja jarrukahvalla. Toki jos on riittävän löysät rukkaset, se voi onnistua. Mä en kuitenkaan osaa tuollaisilla ajaa. Jo 2+2 -lobsterit aiheuttaa suurta tuskaa. Hyvä jos joku pystyy, ajaa sitten rukkaset kädessä.

JackOja
14.12.2022, 14.40
Pitäisi varmaan piirtää kuva tuollaisesta tilanteesta. Itse en pysty hahmottamaan enkä siksi käsittämään mistä puhutte.

miz
14.12.2022, 14.48
Hauskaa keskustelua :D

Kaikenlaisia lobstereita ja alushanskoja tullut testailtua, tänään taas sormet jäässä ja tunnottomina kotiin.
Taidan koittaa ensiavuksi noita tässäkin ketjussa esiintyneitä xxl:n tankorukkasia kun löytyy helposti ja nopeasti.

Paksut nahkarukkaset löytyisi kans mutta ei ole kovin kiva ajaa niillä..

MRe
14.12.2022, 14.55
^Kannattaa kokeilla noita tankorukkasia. Lisäksi kuitutanko ja neopreeniset tai vastaavat tupit minimoivat kylmän siirtymisen kämmeniin. Siis suoralla tangolla.

MRe
14.12.2022, 14.58
Pitäisi varmaan piirtää kuva tuollaisesta tilanteesta. Itse en pysty hahmottamaan enkä siksi käsittämään mistä puhutte.
No, mulla on tällainen ote aina ajaessa. Jos kädessä on rukkanen, niin sormet on joko gripin ympärillä tai jarrukahvalla.

https://mbaction.com/wp-content/uploads/2020/12/M12_Fit__Image_A_Option_1_e-copy.jpg

stumpe
14.12.2022, 14.59
Mre, sulla ei ole siis peukaloita, joilla pysyt kiinni tangossa rukkasilla jarruttaessa?

stumpe
14.12.2022, 15.04
Täälläkin kehuttu Puuilon Blind kelkkahanskat tai sormikkaat ovat tarjouksessa, suosittelen kovasti. Edes 100€ nahkaiset motorfistin kelkkasormikkaat eivät pärjää näille. Monenlaista muutakin olen testannut eikä ole ollut haastajaksi.

https://www.puuilo.fi/catalogsearch/result/?q=Blind+kelkka

marco1
14.12.2022, 15.19
Täälläkin kehuttu Puuilon Blind kelkkahanskat tai sormikkaat ovat tarjouksessa, suosittelen kovasti. Edes 100€ nahkaiset motorfistin kelkkasormikkaat eivät pärjää näille. Monenlaista muutakin olen testannut eikä ole ollut haastajaksi.

https://www.puuilo.fi/catalogsearch/result/?q=Blind+kelkka
Saatavuus näkyy olevan melko huono mutta jos on kuvauksen mukainen niin varmaan ihan hyvät on: nahkakämmen, toppaus ja kangas ilman kalvoja. Siellä näkyi olevan muitakin hanskoja niin saatanpa käydä kokeilemassa.

JackOja
14.12.2022, 15.46
Mre, sulla ei ole siis peukaloita, joilla pysyt kiinni tangossa rukkasilla jarruttaessa?

Hyvä pointti. Tuollainen varmaan hankaloittaa.

Itse olen onneksi kylmävarpainen kylmäsormisuuden sijaan niin pääsen helpommalla. 2+2 lobsterit käteen jossain vaiheessa toki.

Kuminauha
14.12.2022, 16.32
En nyt tiedä miten jengi maastossa ajaa mutta itelläkin on vaan 1 sormi jarrukahvalla, ei ne hydrayliset enempää tarvi. Parempi kontrolli ku on neljä sormea plus peukku kahvassa. 1+3 lobsterit itellä hestralta kahta eri mallia. Toinen vähä kevyempi Comfort tracker ja sitten kovemmille pakkasille army leather patrollit. Nämä myös hiihtäessä ja laskettelussa käytössä kelin mukaan. Ainoo miinus että ei toimi puhelimen kosketusnäytön kanssa.

nure
14.12.2022, 16.37
^Totta tuo mitä jarrukahvoista sanot. Kovimmilla pakkasilla lobsterit tai rukkanen (imo) paras vaihtoehto. Alle kymmenen asteen pakkasissa kylläkään ei kovin kummia vaadi, ainoa seikka on ettei kovin tiukkoja kannata käyttää.

Kuminauha
14.12.2022, 16.43
Plussana sitten kun pitää aseisiin tarttua, niin 1+3 toimii siinäkin :eek:

Smo
14.12.2022, 17.48
Rukkasilla on pakko mennä vilusormen, cyclossa ja gravelissa kun on vaihteet ja jarrut samoissa vivuissa niin on vähän kömpelömpää

MRe
14.12.2022, 18.00

On, kun viimeeksi tarkistin. Hieno juttu jos pystyt ajamaan metsässä neljä sormea jarrukahvalla. Mä en pysty. Peukulla hoidetaan vaihteita, eikä puristeta paniikinomaisesti stongasta.

Mutta kukin tyylillään. Mulle ei rukkaset sovi.

El-Carpaso
14.12.2022, 18.36
Kyllä ei pysty rukkasilla maastopyörää ajamaan. Vähänkään kovemmassa vauhdissa teknisessä tuntuu välillä, ettei kolmekaan sormea+peukku tahdo riittää pitämään kättä tangolla. Ja toisaalta peukalo on muutenkin vähän tukiroolissa kiinni pitämisessä.

Kiituri
14.12.2022, 19.44
^samat ajatukset.

Kelkka hanskat on päteviä. Toisinaan moottoripyörälehdissä on kylmän kauden hanskatestejä. Niitä kannattaa tutkia myös.
Jos motolla pärjää +5 kelissä 100km/h vauhdissa niin kivasti pärjää samoilla tumpuilla -10 kelissä metsässä.

Kanuuna
14.12.2022, 20.11
Edelleen voin suositella lämpimästi Roecklin entisen ampumahiihtohanskan Vadura Triggerin seuraajaa Villach triggeriä, joka taitaa nykyään olla puhdas pyöräilyhanska.

Koheltaja
15.12.2022, 06.18
^^Rukka Imatra on joskus ollut ajossa ja ihan ok talvihanska jos on vähän liikuntaa että näpit pysyy lämpimänä. Outlast vuori on toimivaksi todettu myös hikoilevilla käsillä eikä vuori ole märkänä edes vesisateella. Onhan ne aika jämäkät hanskat pyöräilyyn mutta ei niitä huonoiksi voi haukkua, mp käytössä yksi parhaita hanskoja mitä kaupasta löytyy.

EDIT: Mp hanskoissa on kämmenpuoli aika ohut tuntuman takia ja kylmä tulee sitä kautta käsille samalla tavalla kun muissakin hanskoissa. Mp:llä kyllä ajetaan viileällä kelillä ja pakkasilla mutta melkein järjestään niissä on lämpökahvat jotka tuo mukavuutta käsille +20 asteesta alaspäin.

kauris
15.12.2022, 09.13
Siitä on aikaa kun käänsin jotain markoiksi. Mutta, että 1300 markan hanskat :)

MRe
15.12.2022, 10.06

Mitkä hanskat? Jos nuo Rukka Imatra (229€), niin se on 2001 markoissa 1039 markkaa. Kun rahan arvon muuttuminen otetaan huomioon. Onhan sekin rahaa, mutta toisaalta me ostellaan 60 000 markan fillareita.

kp63
15.12.2022, 10.15
Aikas hölmöä vertailla sormikasta, lobsteria tai rukkasta. Onhan se selvää, että ensimmäiset otteeltaan parhaat ja vikat lämpimimmät. Itsellä on pakko vaihtaa rukkasiin jossain -5 jälkeen viimeistään ja pitkillä aikaisemminkin. Silloin on ihan turhaa miettiä jarruotteita jne, jos yleensäkin aikoo ajaa. Oikein kylmillä saatan ajaa 2xrukkaset päällekkäin. Päällimmäisinä erittäin isot ja pitkät prätkärukkaset. Ehkä pitäisi vertailla toisin.

Koheltaja
15.12.2022, 11.30

Mutta, että +60000 markan polkupyöriä...

Mp puolella hyvät kamat maksaa mutta ne myös toimii ja niihin pystyy luottamaan ääriolosuhteissa ja ääritilanteissa. On eri asia ottaa osumaa 20kmh kun 120kmh, kannattaa kokeilla niin ymmärtää ;)

paaton
15.12.2022, 11.47
Mutta, että +60000 markan polkupyöriä...

Mp puolella hyvät kamat maksaa mutta ne myös toimii ja niihin pystyy luottamaan ääriolosuhteissa ja ääritilanteissa. On eri asia ottaa osumaa 20kmh kun 120kmh, kannattaa kokeilla niin ymmärtää ;)

Mun kokemuksen mukaan ei pidä paikkaansa. Se pysähtymis nopeus vaikuttaa. Olen lipannut useasti prätkällä tosi kovista vauhdeista ilman pahempia murtumia. Sitten taas fillarilla jos stoppaa 40km/H vauhdista kahden metrin matkalle sattuu aika kovaa.

Joku enska tietysti olisi ihan win-win. Mahdollisuus kerätä vauhtia ja pysähtyä nopeasti puuhun.

kauris
15.12.2022, 12.39
Mitkä hanskat? Jos nuo Rukka Imatra (229€), niin se on 2001 markoissa 1039 markkaa. Kun rahan arvon muuttuminen otetaan huomioon. Onhan sekin rahaa, mutta toisaalta me ostellaan 60 000 markan fillareita.

Eihän tuossa suoraan kääntämisessä toki mitään järkeä ole mutta ilman rahan arvon muuttamisia tosiaan käänsin. Ja on se uskomatonta myös, että ostin syksyllä 3500 euron täysjouston joka on nykymittapuussa silti halpa pyörä, kun kalleimmat mallit on jo pitkälti yli kymppitonnin eli kuten yllä sanottua tosiaan 60 000+ markkaa.

Bndit
15.12.2022, 13.53
Edelleen voin suositella lämpimästi Roecklin entisen ampumahiihtohanskan Vadura Triggerin seuraajaa Villach triggeriä, joka taitaa nykyään olla puhdas pyöräilyhanska.
Joo nämä on hyvät. Yritin ajaa lobstereilla mutta ei niillä oikein pystynyt suoriutumaan yhden sormen jarrukahvojen kanssa, nämä on paljon paremmat.

+€+
15.12.2022, 14.59
Rukkaset varmasti sopii jos käyttö on Sunnuntaina kirkkoon ja takaisin. Maastopyöräilyssä se sormityöskently on senverran kiivasta neppailua ettei siinä mitään nelisormijarrutuksia aleta tekemään.

Käyttöpyörässäni on btw metalliset jarrukahvat. Auttoi paljon kun vetäsin parit kerrokset kutistesukkaa kahvaan. Yllättävän paljon siirtää kylmyyttä nuo kahvat.

Luumunen
15.12.2022, 15.40
^Jaa-a. Mitenköhän mä ehdin tekemään nelisormijarrutuksia rukkaset kädessä maasturilla ja heti perään vaihtamaan vaihteita, kun se tuntuu olevan joillekin niin tavattoman vaikeaa. Arvioisin että siinä menee n. 0,2 sekuntia kun siirtää sormet jarrukahvalta vaihdevivulle, ja peukkuhan on siinä toisen vivun läheisyydessä koko ajan. Ei ole vielä tullu eteen tilannetta ettei olisi ehtinyt. Rukkasiahan käytetään talvella pakkasilla ja silloin on yleensä liukasta, kyllä ne tilanteet pystyy etukäteen arvioimaan millloin pitää jarruttaa ja vaihtaa vaihteita. Mutta eihän kenenkään tarvi rukkaset kädessä ajaa jos ei halua, valitsee sitten vaan itselleen sopivammat käsineet ja jatkaa matkaa.

nure
15.12.2022, 16.04
^^Siis peukalo vaihdevivulla ja neljä sormea kahvalla, mikä ongelma?

+€+
15.12.2022, 16.08
^^Siis peukalo vaihdevivulla ja neljä sormea kahvalla, mikä ongelma?

No ainakin minun Shitmanon shiftereissä on etusormella isompaa pykälää vipu. Ei se tietenkään minulta ole pois jos joku tuollaista sormiakrobatiaa pystyy tai haluaa tehdä. Useimmat eivät kykene tai halua.

Koheltaja
15.12.2022, 16.21
Mun kokemuksen mukaan ei pidä paikkaansa. Se pysähtymis nopeus vaikuttaa. Olen lipannut useasti prätkällä tosi kovista vauhdeista ilman pahempia murtumia. Sitten taas fillarilla jos stoppaa 40km/H vauhdista kahden metrin matkalle sattuu aika kovaa.

Joku enska tietysti olisi ihan win-win. Mahdollisuus kerätä vauhtia ja pysähtyä nopeasti puuhun.

Äkkipysäyksen saa aikaan 2-askelmaiselta tikkaalta pudotessa ja seuraukset voivat olla hyvinkin vakavia, tai ihan omilta jaloita kaatuminen vaikka liukkaalla. On myös viheliäistä huomata että kuljettajasta tuli matkustaja ja ennestään jo tietää että kohta sattuu ja monta kertaa vaikka ei varsinaista äkkipysäytystä tulisikaan, hämärtyneen tajunnan jälkeen haukkoo henkeä ja alkaa purkamaan pään sisällä tilannetta yhden jäsenen toimintakyky kerrallaan...

Enska onkin sitten oma maailmansa ja osa vetää osittain samoilla kamoilla fillarin kanssa koska osumaa tulee pienissäkin vauhdeissa. Nykyään fillarikamppeet on kehittyneet niin paljon ettei tarvii näyttää terminaattorilta kun laittaa suojat päälle, toista oli ennen kun fillarisuojat alkoi kehittymään oikeaan suuntaan.

paaton
15.12.2022, 16.22
Nuren kanssa ei kannata tuollaisesta asiasta inttää. Käsittääkseni se ajaminen ei ole kamalan teknistä menoa. Hirveetä tatsia ei ehkä jarrukahvaan tarvita.

paaton
15.12.2022, 16.30
Äkkipysäyksen saa aikaan 2-askelmaiselta tikkaalta pudotessa ja seuraukset voivat olla hyvinkin vakavia, tai ihan omilta jaloita kaatuminen vaikka liukkaalla. On myös viheliäistä huomata että kuljettajasta tuli matkustaja ja ennestään jo tietää että kohta sattuu ja monta kertaa vaikka ei varsinaista äkkipysäytystä tulisikaan, hämärtyneen tajunnan jälkeen haukkoo henkeä ja alkaa purkamaan pään sisällä tilannetta yhden jäsenen toimintakyky kerrallaan...

Enska onkin sitten oma maailmansa ja osa vetää osittain samoilla kamoilla fillarin kanssa koska osumaa tulee pienissäkin vauhdeissa. Nykyään fillarikamppeet on kehittyneet niin paljon ettei tarvii näyttää terminaattorilta kun laittaa suojat päälle, toista oli ennen kun fillarisuojat alkoi kehittymään oikeaan suuntaan.

Jaa. Mulla kai aina pyöri päässä v..ttu,stna,prk, taas pyörä hajoo ja tää maksaa niin hitosti. Omaa hölmöyttä ne kaadot aina on eikä noita kannata romantisoida. Idiotismia.

F. Kotlerburg
15.12.2022, 16.59
No ainakin minun Shitmanon shiftereissä on etusormella isompaa pykälää vipu.
No ainakin minun Shimanon shiftereissä se vipu toimii molempiin suuntiin.

MRe
15.12.2022, 17.04
No ainakin minun Shitmanon shiftereissä on etusormella isompaa pykälää vipu. Ei se tietenkään minulta ole pois jos joku tuollaista sormiakrobatiaa pystyy tai haluaa tehdä. Useimmat eivät kykene tai halua.

Sulla lienee aika vanhat liipasimet. Mitä nuo peukulla(kin) käytettävät liipasimet on vanhoja? 20 vuotta?

Eipä silti: itsekin tyytyväisenä vaihtelin peukulla pienemmälle ja etusormella isommalle. Kunnes asensin ekaan sähkäriin Di2-vaihteet ja siinähän ei ole kuin peukkumahdollisuus. No, sitten läksin ajamaan läskillä, missä normaalit mekaaniset XT-liipasimet. Ja kas perkele, peukullahan nää toimii.

—-
Jos jollekin toimii rukkaset / lobsterit, niin ei se multa ole pois. Yhtä vähän kuin muilta on pois se, että mulla ei toimi. Mulla on yhdet 2+2 XXL:n lobsterit, enkä voi niitä käyttää. Täältä ne löytyy noudon hinnalla tai postikuluilla. Ajohanskat mulla on joko sormikkaita tai 1+3 lobstereita, ja yhdet 1+1+2 lobsterit.

+€+
15.12.2022, 17.40
Sulla lienee aika vanhat liipasimet. Mitä nuo peukulla(kin) käytettävät liipasimet on vanhoja? 20 vuotta?

No enpä tuosta tiedä onko vanhoja vai mitä. I-Spec EV Deore kymppivaihteinen on viimeinen joka ostettu 2kk sitten ihan kaupasta. En ole vielä noihin sähkövaihteisiin uskaltautunut jos sillä tarkoitat uutta tai nykyaikaista.

Taitaa olla Sram ainakin jossa on peukulla molemmat suunnat ja ehkä jotain Shimanon mallejakin? En siitäkään tiedä onko 11 ja 12 vaihteisissa jotain erilaista vrt. 10. En ole vielä niin demari että menisin tuohon meemiin että päivittäisin noita tarpeettoman kalliita muotisettejä.

jalkkis
15.12.2022, 17.51

Eipä silti: itsekin tyytyväisenä vaihtelin peukulla pienemmälle ja etusormella isommalle. Kunnes asensin ekaan sähkäriin Di2-vaihteet ja siinähän ei ole kuin peukkumahdollisuus. No, sitten läksin ajamaan läskillä, missä normaalit mekaaniset XT-liipasimet. Ja kas perkele, peukullahan nää toimii.

—-
Jos jollekin toimii rukkaset / lobsterit, niin ei se multa ole pois. Yhtä vähän kuin muilta on pois se, että mulla ei toimi. Mulla on yhdet 2+2 XXL:n lobsterit, enkä voi niitä käyttää. Täältä ne löytyy noudon hinnalla tai postikuluilla. Ajohanskat mulla on joko sormikkaita tai 1+3 lobstereita, ja yhdet 1+1+2 lobsterit.

Hmm, minkäs kokoset 2+2 lobsterit ovat? Jos mahtuu mulle niin vois kiinnostaa.

MRe
15.12.2022, 19.44
Olisko ne L… voin tarkistaa kun saan perseen irti sohvalta.

Ällä on. Craftin lobsterit, missä sisällä on sisäsormikas, mutta ulkohanska on 2+2+1

MRe
15.12.2022, 19.49
No enpä tuosta tiedä onko vanhoja vai mitä. I-Spec EV Deore kymppivaihteinen on viimeinen joka ostettu 2kk sitten ihan kaupasta. En ole vielä noihin sähkövaihteisiin uskaltautunut jos sillä tarkoitat uutta tai nykyaikaista.

Taitaa olla Sram ainakin jossa on peukulla molemmat suunnat ja ehkä jotain Shimanon mallejakin? En siitäkään tiedä onko 11 ja 12 vaihteisissa jotain erilaista vrt. 10. En ole vielä niin demari että menisin tuohon meemiin että päivittäisin noita tarpeettoman kalliita muotisettejä.

https://bike.shimano.com/en-EU/technologies/component/details/2-way-release.html

Näyttäisi ekat jorinat netissä olevan vuodelta 2008 tai jotain.

Kokeilepa painaa peukulla isommalle, niin saatat yllättyä.

nure
15.12.2022, 20.26
Päätön, ehkä sinulla vähemmän niveliä sormissa jos homma ei onnistu. Siis miksi ei vaihtaminen onnistu peukalolla pelkästään? Tai sitten siirry SRAM:n vaihtajiin.

jalkkis
15.12.2022, 20.44
Olisko ne L… voin tarkistaa kun saan perseen irti sohvalta.

Ällä on. Craftin lobsterit, missä sisällä on sisäsormikas, mutta ulkohanska on 2+2+1Ok, tattista vaan mutta joutuu passaamaan. Mulla oli noi hetken viime talvena mutta olivat lopulta liian pienet mun räpylälle. Menivät sitten kaverilleni.

kauris
15.12.2022, 21.10
Päätön, ehkä sinulla vähemmän niveliä sormissa jos homma ei onnistu. Siis miksi ei vaihtaminen onnistu peukalolla pelkästään? Tai sitten siirry SRAM:n vaihtajiin.

Silti on aivan eri asia ajaa maantielenkkiä ja työmatkaa tms kuin vaikeampaa maastoajoa. Kunnon ote, helppo vaihtaminen ja ennenkaikkea se yksi sormi jarrulla helpottaa kummasti. Muuta lenkkiajoa voi tosiaan tarvittaessa ajaa rukkasilla jos on kylmyyden takia pakko. Vaikka tosi outoa se onkin ja välillä yrittää siirtää vain sen yhden sormen vaistomaisesti mikä ei onnistukaan sitten.

nure
15.12.2022, 22.24
^ Viisas ilmaisu "Jos on kylmyyden takia pakko". Yleensä keli jolloin täytyy pukeutua rukkastasoisesti niin itsestä ei ainakaan ole ollut hauskaa ja kun ei pakollista niin ei aja. Vuosikymmenien aikana sai ajaa kaikilla mahdollisilla pakkasilla työmatkat ja temppuilla puketumisen kanssa.
Ehkä ainoa vipu mikä EI ole itsellä toiminut rukkasten kanssa olivat nuo Shimanon peukalo/etusormi vivut, jopa grippareillakin homma toimi ja rukkasilla ei paljon merkitystä onko kahva yhdelle-, kahdelle- tai neljälle sormelle.

JohnnyBuzz
15.12.2022, 22.38
Silti on aivan eri asia ajaa maantielenkkiä ja työmatkaa tms kuin vaikeampaa maastoajoa. Kunnon ote, helppo vaihtaminen ja ennenkaikkea se yksi sormi jarrulla helpottaa kummasti. Muuta lenkkiajoa voi tosiaan tarvittaessa ajaa rukkasilla jos on kylmyyden takia pakko. Vaikka tosi outoa se onkin ja välillä yrittää siirtää vain sen yhden sormen vaistomaisesti mikä ei onnistukaan sitten.

Jep, itelläkin aika pitkälti noin. Ei se maastossakaan ajo erityisen hauskaa ole enää reilussa -10 asteessa. About siihen pärjään niillä varusteilla mitä on ja jos alkaa mennä jonnekin -15 hujakoille, niin sit harrastetaan jotain muuta. Esim. juosta voi aivan hyvin niissä lukemissa ja päällekin. Onneks noin kylmä ei ole Etelä-Suomessa kovin montaa kertaa vuodessa. Enemmänkin maastossa ajamista haittaa lumen määrä.

Koheltaja
16.12.2022, 06.01
Jaa. Mulla kai aina pyöri päässä v..ttu,stna,prk, taas pyörä hajoo ja tää maksaa niin hitosti. Omaa hölmöyttä ne kaadot aina on eikä noita kannata romantisoida. Idiotismia.

Glamouri loppuu kun kuski erkaantuu pyörästä. Kun makaa, monettako kertaa, ensiavun vuoteessa liikkumattomaksi sidottuna ja odotellaan kuvauksiin pääsyä niin siinä on aikaa miettiä miksi vitussa mä taas olen täällä. Nuorempana samassa tilanteessa mietti mista saa osat pyrään halvimmalla.

Palataas takaisin hanskoihin.

Miksi tankopusseja pidetään sellaisena mörkönä ettei niitä voisi käyttää? Ne ratkaisee monet käsineisiin liittyvät ongelmat pakkaskelissä kun voi ajaa ohkasilla keskipaksuilla hanskoilla tilanteesta riippuen. Jos on vielä kahvalämppärit niin voi ajaa kesähanskoilla.

Tuo kombo on tulossa omaan pyörään jos näyttää siltä ettei normi ulkoiluun tarkoitetuilla hanskoilla pärjää.

Saa niitä ladattavia lämppäreitä myös sähköttömään pyörään, toimivuudesta mitään tietoa: https://www.pinkbike.com/news/carrera-release-new-bike-with-heated-grips.html

kauris
16.12.2022, 07.33
Sitäkin kikkaa kannattaa kokeilla, että laittaa ohuet kertakäyttökäsineet alle. Käsi ei pääse kostuttamaan itse hanskaa ja säilyvät paremmin lämmittävinä.

Malamuutti
16.12.2022, 07.55
Glamouri loppuu kun kuski erkaantuu pyörästä. Kun makaa, monettako kertaa, ensiavun vuoteessa liikkumattomaksi sidottuna ja odotellaan kuvauksiin pääsyä niin siinä on aikaa miettiä miksi vitussa mä taas olen täällä. Nuorempana samassa tilanteessa mietti mista saa osat pyrään halvimmalla.

Miksi tankopusseja pidetään sellaisena mörkönä ettei niitä voisi käyttää? Ne ratkaisee monet käsineisiin liittyvät ongelmat pakkaskelissä kun voi ajaa ohkasilla keskipaksuilla hanskoilla tilanteesta riippuen. Jos on vielä kahvalämppärit niin voi ajaa kesähanskoilla.

Itse olen joutunut Bar Mitts -tankotumppujen kanssa jossain vaiheessa ajoa ottamaan kevyetkin hanskat pois käsistä ja ajamaan ilman hanskoja. En kuitenkaan ole millään hirmupakkasilla ajanut, varmaan kylmimmillään 10-15 astetta miinuksella. Sivutuuliherkkyyttä tankotumput kyllä lisäävät ainakin kippurasarvisessa pelissä.

El-Carpaso
16.12.2022, 08.22
Jep, itelläkin aika pitkälti noin. Ei se maastossakaan ajo erityisen hauskaa ole enää reilussa -10 asteessa. About siihen pärjään niillä varusteilla mitä on ja jos alkaa mennä jonnekin -15 hujakoille, niin sit harrastetaan jotain muuta. Esim. juosta voi aivan hyvin niissä lukemissa ja päällekin. Onneks noin kylmä ei ole Etelä-Suomessa kovin montaa kertaa vuodessa. Enemmänkin maastossa ajamista haittaa lumen määrä.

Hauska kuinka erilaisia näkemyksiä tästäkin on. Mun mielestä talviajelu on parasta herkkua ja vasta siellä -30 pohjoispuolella alkaa rasvat tahmaamaan niin, että meno hidastuu. Mutta silloinkin on hauskaa, koska lumi ei enää tartu klosseihin.

Tuo kombo on tulossa omaan pyörään jos näyttää siltä ettei normi ulkoiluun tarkoitetuilla hanskoilla pärjää.

Saa niitä ladattavia lämppäreitä myös sähköttömään pyörään, toimivuudesta mitään tietoa: https://www.pinkbike.com/news/carrera-release-new-bike-with-heated-grips.html

Mua jotenkin jännittää tankopussien se pussius. Siellä on käsi sisällä ja pussi kiinni tangossa, niin mitäs käy, kun pyörän päältä pitää poistua nopeasti? Mä en siis tiedä, kun en ole kokeillut. Tuossa taannoin alamäessä pannuttaessa oltiin niin nopeasti kumollaan, että vasta jälkikäteen sai pohdittua miten fiksusti sitä olikaan saanut käden alle (tuurilla) selälleen pyörähdystä varten. Mua huolettaa, että tankopussi hidastaisi noita reaktioita.

Toinen mikä saattaa hankaloittaa tankopussien sovittamista mun pyörässä on middle bar endit eli jarrukahvojen sisäpuoliset nousukahvat.

En poissulje, mutta ensin pitäisi tietää enemmän aiheesta.

jalkkis
16.12.2022, 08.28
Itse olen joutunut Bar Mitts -tankotumppujen kanssa jossain vaiheessa ajoa ottamaan kevyetkin hanskat pois käsistä ja ajamaan ilman hanskoja. En kuitenkaan ole millään hirmupakkasilla ajanut, varmaan kylmimmillään 10-15 astetta miinuksella. Sivutuuliherkkyyttä tankotumput kyllä lisäävät ainakin kippurasarvisessa pelissä.

Niin me ollaan erilaisia. Ehkä Yokon Handut ovat pakkasimurit mutta vaikka mulla on ne ja paksut Tegeran talvityöhanskat (nro 299), niin mulla vetää näpit huuruun -10c asteissa. Siks varmaan täytyy siirtyä rukkas- / lobsterimallisiin hanskoihin.

kp63
16.12.2022, 09.16
Sitäkin kikkaa kannattaa kokeilla, että laittaa ohuet kertakäyttökäsineet alle. Käsi ei pääse kostuttamaan itse hanskaa ja säilyvät paremmin lämmittävinä.
tätä täytyy kokeilla kun itellä hikoaa ja jäätyy samaa aikaan.

paaton
16.12.2022, 09.16
Suosituksia normaaleista hansikkaista? Nyt käytössä izumin vanhemmat paksut hansikkaat. Tarkenee -10c ok, mutta tuon jälkeen tulee vähän vilu sormenpäille. Alushanskojen kanssa menisi, mutta ovat vähän ahtaat.

Ehkä ostan uudemmat ja isommat izumit toiseksi.

kp63
16.12.2022, 10.05
Eiköhän isoimmat markkinat eli ehkä parhaat hanskat löytyne alppihommista. -10c fillarimarkkinat on niin pienet ettei sieltä ehkä kantsi hakea.

paaton
16.12.2022, 10.09
Pitää tutkia. Jotkin hestran hanskat ovat vaan niin pirun jäykät puristaa nyrkkiin tangon ympärille.

tinke77
16.12.2022, 10.21
Izumin hanskat käytössä ja erittäin palelevat sormet. Melko hyvin noilla tarkenee, kun vetäsee päälle hestran villalapaset. Lapanen kun on riittävän tilava, niin pystyy vaihteita käyttämään ihan ok. On paljon notkeampi kuin rukkanen.

nure
16.12.2022, 10.46
Itse suosinut kovilla keleillä silkkisiä alushanskoja, hätätilassa puuvillaa. Itsellä on pieni ongelma löytää sopivan kokoisia hanskoja kun talvihanskan täytyy olla noin kokoa 12 että jää hieman ilmatilaakin, löytyy kyllä muttei ihan joka hyllystä. Onneksi nykyään ei pahemmin tarvi moisilla keleillä ajella ellei huvita!

^Joskus oli villalapaset joissa joku thermovuori, ihan mukavat mutta kuluivat nopeasti, osittain tietty syynä oli suht karkea grippi.

kp63
16.12.2022, 10.48
Pitää tutkia. Jotkin hestran hanskat ovat vaan niin pirun jäykät puristaa nyrkkiin tangon ympärille.
mulla hestran rukkaset ja toimii ja sormikkaat taipuu myös hiihtosauvan ympärille ?

Aakoo
16.12.2022, 10.54
Hestran Heli Ski 3 sormiset on lämpimät. Toki vähän möhköt, mutta ihan ok maastopyörän kanssa ajaessa eli mun mielestä mitenkään jäykät. Plussaa on irroitettavat vuoret, jolla ne saa myös kuivattua helposti.

nure
16.12.2022, 11.11
^Hestran kyllä loistavat hanskat mutta itse hieman säälinyt enkä pyöräillessä käyttänyt. Entinen nuuka duunikaveri veti paksujen villatumppujen päälle paksut kemikaali kumihanskat ja kehui kuinka hyvä ja halpa ratkaisu oli.

paaton
16.12.2022, 11.12
mulla hestran rukkaset ja toimii ja sormikkaat taipuu myös hiihtosauvan ympärille ?

Tottumiskysymyshän tuo. En oikein tykkää jäykistä hanskoista, jos valinnanvaraa on.

MRe
16.12.2022, 12.02
Hestran Heli Ski 3 sormiset on lämpimät.
Mun oli pakko myydä Hestran 3-sormiset pois, kun joku sauma painoi toisen kämmenen hermoa. Ei pystynyt ajamaan puolta tuntia pidempään noilla hanskoilla.

Aakoo
16.12.2022, 13.54
^ Luulisi ettei sen sisähanskan läpi saumat tuntuisi, mutta nämä on toki monesta asiasta kiinni. On itselläkin sattunut kesähanskoissa moista, vaikka netissä on muut käyttäjät kehuneet.

Rydman
16.12.2022, 14.10
Äsken testasin XXL:n White Sub-Zero lobstereilla toistaiseksi kylmintä keliä, -15'C ja 1h40min ajelua sähkärillä. Alkuun laitoin päälle vielä paksut rukkaset, mutta ne piti ottaa pois kun tuli liian kuuma. Hyvin pärjäsi loppulenkin eikä tullut kylmä sormille. Lobsterit + rukkaset oli vähän siinä ja siinä, pystyykö käyttämään jarruja, mutta kyllä sekin onnistui.

JohnnyBuzz
16.12.2022, 14.14
Mun oli pakko myydä Hestran 3-sormiset pois, kun joku sauma painoi toisen kämmenen hermoa. Ei pystynyt ajamaan puolta tuntia pidempään noilla hanskoilla.

Mulla on Hestran ohkaisemmat kolmisormiset, jotka riittää merinovillasormikkaiden kanssa about -15 asteeseen. Niissä ainoana huonona puolena on se, että pyörä käytössä aavistuksen painaa sormen juureen etu- ja keskisormen välissä. Ei estä käyttöä, mutta pieni mukavuuteen vaikuttava tekijä. Muuten erinomaiset ja itsekin otin normikokoa yhden pykälän isommat, niin mahtuu alle sormikkaat tarvittaessa.

laattamaa
16.12.2022, 15.28
Hauska kuinka erilaisia näkemyksiä tästäkin on. Mun mielestä talviajelu on parasta herkkua ja vasta siellä -30 pohjoispuolella alkaa rasvat tahmaamaan niin, että meno hidastuu. Mutta silloinkin on hauskaa, koska lumi ei enää tartu klosseihin.

Mua jotenkin jännittää tankopussien se pussius. Siellä on käsi sisällä ja pussi kiinni tangossa, niin mitäs käy, kun pyörän päältä pitää poistua nopeasti? Mä en siis tiedä, kun en ole kokeillut. Tuossa taannoin alamäessä pannuttaessa oltiin niin nopeasti kumollaan, että vasta jälkikäteen sai pohdittua miten fiksusti sitä olikaan saanut käden alle (tuurilla) selälleen pyörähdystä varten. Mua huolettaa, että tankopussi hidastaisi noita reaktioita.

Toinen mikä saattaa hankaloittaa tankopussien sovittamista mun pyörässä on middle bar endit eli jarrukahvojen sisäpuoliset nousukahvat.

En poissulje, mutta ensin pitäisi tietää enemmän aiheesta.On tullu muutamat kuperkeikat heitettyä biltsikan tankokinttaitten kans eikä ole ukemia haitannu, lähtee aika vihaseen käsisieltä kumminki pois.

Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla

Koheltaja
16.12.2022, 16.01

Tankopussit ei ole koskaan rajoittaneet poistumista, painovoima tai inertia pitää huolen että käsi lähtee sujuvasti pois tankopussin sisältä. Pussin suu on isohko eikä sitä kiristetä käsivarteen kiinni, jos tankopussi on sopivan väljä mutta ryhdikäs niin siihen tottuu nopeasti, esteettisyys sekä ohjaustangon rajoitteet usein estää tankopussien käytön.

+€+
16.12.2022, 22.19
https://bike.shimano.com/en-EU/technologies/component/details/2-way-release.html

Näyttäisi ekat jorinat netissä olevan vuodelta 2008 tai jotain.

Kokeilepa painaa peukulla isommalle, niin saatat yllättyä.

Oli pakko testata tänään omalla fillarilla tuota. Ja kyllä, olin yllättynyt kun Shitmanon kliksuttimessa toimii molemmat myös peukalolla, eli toinen liipaisin toimii molemmista suunnista. Tosin se etusormiliipaisin jaa pahasti tupen taakse niin ei kyllä onnistuisi ajon aikana millään hanskoilla vääntämättä rannetta luonnottomaan asentoon.

paaton
16.12.2022, 22.23
Toimi tosiaan rs700 liipasimillakin, mutten kyllä keksi tuosta mitään hyvää puolta. En tiedä saisiko sen takaliipasimen asentoa muutettua, jolloin sitä pystyisi käyttämään peukulla helpommin.

Itse ainakin liksuttelen sitä takaliipasinta normaalisti vähän miten sattuu. Välillä etusormen keskinivelellä ja ranneliikkeellä. Tosi helppo ja nopea käyttää. Ei oikein tajua miksi se pitäisi tuonne peukalolle siirtää.

Koheltaja
17.12.2022, 06.28
Deoren liipasin ja vaihdan ylöspäin etusormella tai peukalolla, molemmilla vaihto tapahtuu yhtä luontevasti. Vaihtamisen puolesta pysytyisi ajamaan rukkasilla, jarrun osalta ehkä, tuntuman osalta mennään jo miinukselle ja egon osalta ehdoton ei.

Tuntuman osalta olen ehdottoman tarkka siitä että käsi ei saa pyöriä hanskan sisällä koska silloin on irtonainen tuntuma ohjaustankoon sekä pyörään. Hanskan grippi ja sopivuus käteen pitää olla sillä tasolla että käsi asemoituu aina samalla tavalla ohjaustangolle eikä ajon aikana pyöri ylimääräisiä hanskan sisällä.

Siinä vaiheessa kun Luhdan ulkoilukäsineet antautuu pakkasilla niin laitetaan tankopussit kiinni.

MRe
17.12.2022, 09.30
Ei oikein tajua miksi se pitäisi tuonne peukalolle siirtää.

Koska etusormi on varattu jarrulle.

Tuohon peukunkäyttöön tottuu tosi nopeasti, vaatii kyllä liipasimien käännön eri asentoon. Mutta eihän tuota ole pakko käyttää.

—-
Eilen kun ajoin metsässä huonosti kävellyissä spooreissa, mistä putoaminen tarkoitti lunta polveen asti, niin kyllä mä tarvitsin koko ajan etusormen hoitelemaan jarrua, peukalon vaihteita ja kolme sormea pitämään gripistä. Pari lisäsormea ei olisi tehnyt huonoa.

paaton
17.12.2022, 14.31
3.5h tänään ja edge näyttä ensimmäiset 3h 10-12c pakkasta.

Pitkästä aikaa gravellilla liikkeellä ja sormet eivät palelleet yhtään noilla izumin vanhoilla primaloft hanskoilla. Ei tarvinnut laittaa edes alushanskoja. Mistähän tuokin johtuu?

Droppitankoisessa tietysti vaihtelen jatkuvasti käsien asentoa ja muutenkin pidän paljon rennommin kahvoista ja tangosta kiinni. Tanko on kyllä kuituakin, kun maasturissa se on alumiinia. Nyt tietysti oli sopivan kylmä, eivätkä sormet päässeet myös kostumaan lainkaan. Tuo kyllä palelluttaa kädet varmasti 2h jälkeen.

Situm
17.12.2022, 15.26

En poissulje, mutta ensin pitäisi tietää enemmän aiheesta.

Mä tein tankorukkaset niin, että stemmin puoli kiinnitetään velcrolla ja neppareilla ja stongan päähän se kiinnitetään isolla nepparilla. Joka kerta saanut käden pois hanskan sisältä ilman minkäännäköistä kikkailua. Kädessä ohkaiset sormikkaat, ettei näpit palellu kun tekee hangessa tahattomia enkelikuvioita.

F. Kotlerburg
17.12.2022, 20.00
Noita tankotumppuja käytettäessä ei kannata tosiaankaan laittaa mitään eristävää hanskaa, kun se tumppu ei sitten sisältä lämpene ja hyöty häviää. Itsellä on 45Nrht Cobrafistit ja oli tosiaankin hintansa arvoiset. Helpot käyttää, pysyy paikoillaan ja ei haittaa pyörän päältä poistumista sekä toki lämpimät.

kaakku
17.12.2022, 21.53
Löytyykö kippuratankoiselle edullisia tankotumppuja tai DIY-ohjeita?

nure
17.12.2022, 22.07
^Pitäiskö huputtaa koko tanko?

kaakku
17.12.2022, 22.19
Olehan nure hiljaa kun aikuiset keskustelee.

17.12.2022, 22.39
Droppitangolla sormet pysyy jostain syystä paremmin lämpimänä. Maasturilla ajellessa etusormi lepää jarrukahvalla niin sekin metallisena johtaa ikävästi kylmää sormille. Yks vaihtoehto on ajaa niin kovaa että elimistö tuottaa riittävästi lämmintä. Itsellä menee aika lailla vartti kun lämmön tuotto käynnistyy. Sitä ennen ajaminen on vähän värjöttelyä.

paaton
17.12.2022, 22.56
Droppitangolla sormet pysyy jostain syystä paremmin lämpimänä. Maasturilla ajellessa etusormi lepää jarrukahvalla niin sekin metallisena johtaa ikävästi kylmää sormille. Yks vaihtoehto on ajaa niin kovaa että elimistö tuottaa riittävästi lämmintä. Itsellä menee aika lailla vartti kun lämmön tuotto käynnistyy. Sitä ennen ajaminen on vähän värjöttelyä.

Just niin. Meinasin tuonkin kirjoittaa. Eli työmatkalla paleltaa lähes koko ajan, mutta pidemmällä lenkillä ei.

Olen myös huomannut, että lähtiessä ei saa säätää tasan mitään ulkona ennen starttia. Eli suoraan lämmin pyörä sisältä ja ja kaikki kamat päällä heti polkemaan. Ei esimerkiksi saa laittaa hanskoja vasta ulkona, eikä pitää pyörää kylmässä varastossa.

Ja juu, ajan lähes aina noin kuten sanot. Eli säädän lämmöt tehojen avulla. Nyt sairastelun jälkeen se onkin helppoa. Syke on siellä pk2 tasolla lähes aina ja vauhti pysyy maltillisena :) Porukalla ajaessa tuo on hankalampaa ja minusta pitääkin reilusti sanoa, jos tulee tietyssä vauhdissa kylmä, tai liian kuuma ja lähteä omalle lenkille. Ei ole mitään järkeä paleltua minnekkään korpeen pelkästään siksi, että on mukavaa ajaa yhdessä.

jakkok
17.12.2022, 23.18
Löytyykö kippuratankoiselle edullisia tankotumppuja tai DIY-ohjeita?https://www.ebay.com/itm/154243646841?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=eplglfgnsne&sssrc=2349624&ssuid=&var=&widget_ver=artemis&media=COPY

Tuommoset pihinä käytössä. Toimii... (jos linkki toimii)

Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla

arctic biker
19.12.2022, 10.52
Pienellä kokemuksella voisin väittää että kuitutanko on lämpimämpi kuin alunen, suoratankokuskien kannattaa myös gripit muistaa. Ritchey True Grip on pakkasella vakiogrippiä selkeesti parempi.

kp63
19.12.2022, 11.40
Tässä artic bikerin kokemus tukee tiedettä tai toisinpäin. nopealla googlauksessa alumiinin lämmönjohtavuus jopa 40xkertainen hiilikuituun. teräs menee väliin. ohuen hanskan ja tankotumpun lämpötilafysiikkaa en kyllä heti niele. no jaa hetken pohdittunani ehkä selittävänä on se, että kämmenethän ei juuri jäädy, vaan sormet. tankotumpussa lämmität kämmenillä koko tumpun sisäosan ja sormet hyötyy. samahan tapahtuu tietty rukkasen kanssa. kireissä sormikkaissa taasen sormet saa tulla toimeen enempi omillaan :(

Marsusram
19.12.2022, 13.00
^Pakkasella ei kieltä tulisi mieleenkään laittaa alumiiniin tai muuhunkaan metalliin. :) Kuituputkeen tuskin jäätyy kiinni.
Sormikkaissa on pinta-alaa lämmön poistua paljon enemmän kuin rukkasissa, eikä sormien väliin paljon eristettä mahdu, jotta vielä liikkuvat.

Benny
19.12.2022, 15.49
Nämä ovat tänäkin talvena lunastaneet paikkansa. Suoralla tangolla on jarrusormi vapaana ja toimii ainakin Sramin kippurakahvoillakin.

https://www.puuilo.fi/mutka-kelkkahanskat-3-sormikas-9-11

Aakoo
19.12.2022, 16.01
^Mun mielestä noi Mutkat eivät erityisen lämpimät olleet, eristettä ei jostain syystä hirveästi ole.

paaton
19.12.2022, 21.51
Minä olen kanssa hypistellyt noita erillaisia (halppis) rukkasia/hanskoja kaupassa, enkä kyllä ole nähnyt mitään syytä ostaa. Viimeksi scandinavian outdoorissa oli alessa hanskat, joihin sai sellaisen pussin päälle sormien kohdalle. Ei mennyt ostoon. Se eriste ei vaan monessakaan vaikuta lämpimälle ja varsi oli aivan liian pitkä ja tuhti.

Se eriste saa olla suht tiukkaa kamaa ja tietysti paksua. Noissa omissa izumin hanskoissa on primaloft eristeenä ja tuota näyttää hestrakin käyttävän.

Leewi
19.12.2022, 23.03
^Mun mielestä noi Mutkat eivät erityisen lämpimät olleet, eristettä ei jostain syystä hirveästi ole.

Eivät ole kummoiset. XXL:n ohuehkot lobsterit ovat vähintään yhtä lämpimät.

Koheltaja
20.12.2022, 06.04
Metsästyshanskoja kannattaa myös katsella, sielläkin on monia hyviä vaihtoehtoja. Joskus niitäkin olen käyttänyt talvipyöräilyssä ja toimiviksi todettu, merkkiä en muista mutta Gore-Tex kalvo niissä oli. Kämmenpuoli oli nahkaa ja tunnokas, muu pinta kestävää corduraa.

Sellainen vinkki kalvohanskoille että laittakaa takin hiha hanskojen päälle niin vedet ei valu hihasta hanskan sisälle. Toimii jonkin aikaa myös kalvottomilla hanskoilla kunnes imaisee vedet sisään, tässäkin veden imeytymistä pitkittää hanskojen pintakankaan käsittely vettä hylkiväksi.

Benny
20.12.2022, 23.22
Joo, isot nuo mutkat on ja varsi on pitkä. Lobsterit ei vaan itsellä toimi, kun haluan etusormen yksikseen. Ja se etusormi noissa mutkissakin ensimmäisenä viilenee...mutta mulle on riittänyt tunnin nyppäsyyn sinne -20 asteeseen asti ja -10 on mennyt kolmekin. Yksilöllistähän tuo tietenkin on.

Tomppabozz
28.12.2022, 22.51
Tein tänään kaksi hankintaa, kun vahingossa eksyin Ideaparkiin kiertelemään.

1. Black Diamond overmitt. Olin katsonut niitä pitkään talvilisäksi. Näen niiden hyödyn toki myös pyöräilyyn, koska menee pieneen tilaan. Oli -20%.

2. Tegera 299.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/tegera-299-vedenpitava-talvikasineet-talvityokasineet?id=101446730&gclid=CjwKCAiA76-dBhByEiwAA0_s9WTujFmcclJdN3qcv96LoJXHYfVIkoERoetv8 nDEmK5-NmamC0ZnuhoC5hwQAvD_BwE

Olin noita katsellut, jos joskus eksyn K-raudan läheisyyteen. Jos noi voisi olla ne, millä terävämmät pakkaset taltutetaan. Kokeilun arvoiset, koska edukkaat ja neonkeltaiset. Muistaakseni joskus täällä on niistäkin keskusteltu.

jalkkis
29.12.2022, 08.05
2. Tegera 299.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/tegera-299-vedenpitava-talvikasineet-talvityokasineet?id=101446730&gclid=CjwKCAiA76-dBhByEiwAA0_s9WTujFmcclJdN3qcv96LoJXHYfVIkoERoetv8 nDEmK5-NmamC0ZnuhoC5hwQAvD_BwE

Olin noita katsellut, jos joskus eksyn K-raudan läheisyyteen. Jos noi voisi olla ne, millä terävämmät pakkaset taltutetaan. Kokeilun arvoiset, koska edukkaat ja neonkeltaiset. Muistaakseni joskus täällä on niistäkin keskusteltu.

Mulla nämä. Henkilökohtaista on. Jos ajat metsässä suht reippaalla sykkeellä niin pärjännet. Mutta rauhallisemmalla sykkeellä kelviajossa mulla menee näpit huuruun -5 asteissa. Taitaa olla pakko vaihtaa lobsteriin tms.

kauris
30.12.2022, 09.51
Samaa mieltä. Hyvät hanskat mutta kyllä näilläkin kylmäsorminen saa kädet jäätymään. Nitriilikertakäyttökäsineet näidenkin alla auttaa. Vedenpitävyyden ja aika hyvän paksuuden takia nuo ei hengitä parhaalla mahdollisella tavalla ja alkumatkasta kösi hikoaa ja kostuttaa täytteitä. Sitten tunnin ajon jälkeen alkaa kädet palelemaan. Jos alla on nitriilikäsineet tai vastaavat pysyy itse hanska kuivana, kuohkeana ja siten koko ajan yhtä lämmittävänä.

marco1
30.12.2022, 10.21
Uudet edulliset Rukan lobsterit vielä parilla lenkillä olleet käytössä, näissä poikkeuksellista se että myös kämmenpuolella on jotain lämmikettä. Kehutaan jos on aihetta, nyt pitää vielä jatkaa testailua.
https://www.budgetsport.fi/tuote/rukka-tiibola-lobster-kolmisormi-unis-musta-56575456/

ViP
30.12.2022, 13.02
Samaa mieltä. Hyvät hanskat mutta kyllä näilläkin kylmäsorminen saa kädet jäätymään. Nitriilikertakäyttökäsineet näidenkin alla auttaa. Vedenpitävyyden ja aika hyvän paksuuden takia nuo ei hengitä parhaalla mahdollisella tavalla ja alkumatkasta kösi hikoaa ja kostuttaa täytteitä. Sitten tunnin ajon jälkeen alkaa kädet palelemaan. Jos alla on nitriilikäsineet tai vastaavat pysyy itse hanska kuivana, kuohkeana ja siten koko ajan yhtä lämmittävänä.

Sama toimii muuten kengissäkin. Jos ohuen alussukan ja paksun villasukan väliin laittaa muovipussin, niin villasukka pysyy kuivana ja siten lämpimänä koko lenkin ajan, toki sillä oletuksella että ulkona on kuivaa tai kenkä pitää vettä. Kuulostaa oudolta, mutta toimii.

jalkkis
30.12.2022, 15.12
Uudet edulliset Rukan lobsterit vielä parilla lenkillä olleet käytössä, näissä poikkeuksellista se että myös kämmenpuolella on jotain lämmikettä. Kehutaan jos on aihetta, nyt pitää vielä jatkaa testailua.
https://www.budgetsport.fi/tuote/rukka-tiibola-lobster-kolmisormi-unis-musta-56575456/

Millaisilla pakkaslukemilla olet testannut? Ja millaisessa ajossa?

marco1
30.12.2022, 15.29
Millaisilla pakkaslukemilla olet testannut? Ja millaisessa ajossa?
Ei tainnut olla -5C kylmempää, hikistä setätunkkausta lähimaastoissa. Verrokkina Lillsportin ja Yokon lobsterit niin nämä ovat ainakin nyt uutena lämpimämmät.

jalkkis
30.12.2022, 21.20
https://www.budgetsport.fi/tuote/rukka-tiibola-lobster-kolmisormi-unis-musta-56575456/Satuinpa piipahtamaan Budgetissa ja tarkistin nämä. Vaikka isointa kokoa 11 sovittelin, niin vähän ahdisti sormista. Ei uskaltanut ostaa.

XXL:n valikoima sekin liian pientä.

Tarttee laittaa kumihanskaa Tegeroiden alle, josko se auttais.

Laissez
14.10.2024, 20.06
Tuli haettua nämä motonetistä tarjouksesta 50€ ja pakko sanoa, että on aivan helkkarin lämpimät rukkaset:
https://www.motonet.fi/tuote/klim-caribou-rukkaset-musta?product=40-02854
• 3M Thinsulate Platinum -eristys
• Gore-Tex + Gore Warm
• Nahkavahvistukset sormenpäissä ja kämmenessä
• 500 g täytettä (400 g kämmenselässä, 100 g kämmenessä)

https://www.klim.com/images/5029-001_Black_02.jpg

kauris
14.10.2024, 20.56
Hyvältä vaikuttavat. Xl näkyy olevan vähissä. Ehkä käyn L kokoa sovittamassa huomenna lähimmässä moponetissa.

Goomikko
14.10.2024, 22.14
^
Laissez miten voit lokakuussa sanoa että ihan helkkarin lämpimät rukkaset. Eihän ulkona ole vielä ollut edes kylmä.

JackOja
15.10.2024, 07.39
^jospa ne on haettu motonetistä jo viime talveksi? Tarina ei kerro ajankohtaa.

Aakoo
15.10.2024, 08.53
^ 50€ tarjous on voimassa nyt. Onhan se toki voinut olla vuosi sittenkin.

Copilot
15.10.2024, 10.05
Lapissa on ollut jo reilusti yli 10 asteen pakkasia.

Laissez
15.10.2024, 17.29
Mitä nyt pari päivää kokeillut niin lämpimimmät hanskat mitä itsellä koskaan ollut. Ei ole tosin kuin vähän pakkasen puolella käynyt parina yönä.

Samalla kannattaa hakea tämä Klimin kypärähuppu, näyttää olevan halvimmilla kuin missään muualla. Lisäksi tuo nenä rakenne aivan loistava, nopealla testillä ei vedä ollenkaan laseja huuruun.
https://www.motonet.fi/tuote/klim-arctic-balaclava-kyparahuppu-musta?product=38-34775
Tässä vähän materiaaleista, mitä tuossa on:

https://i.ibb.co/cts3Lgv/image.png

https://cdn.broman.group/api/image/v1/image/BC54D6BA4596041E26ACD5869465563FC6DE8079
https://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?threads/klim-arctic-balaclava-kyp%C3%A4r%C3%A4huppu.120860/

Asd13
16.10.2024, 09.24
Tuli haettua motonetistä nuo rukkaset. Voisi kyllä kuvitella että lämpimät ovat. Talvi sen sitten näyttää

kauris
05.11.2024, 10.55
Mä kävin Motonetissa sovittamassa samaisia hanskoja. L oli harmillisesti liian pieni ja XL loppu.

nure
05.11.2024, 11.49
^^^Tuollaiseen huppuun kyllä vaaditaan liki -30° kelit, IMO... Pikku kuriositeetti, tunteeko joku muu ahdistusta kun suu ja hengitystiet tukitaan noin?

Sambolo
05.11.2024, 17.24
Miten tuollaisilla hanskoilla voi edes ajaa? Toivottavasti itse ei tarvi ajella keleillä missä tommosille tarvetta. Oisko suositella sormikkaita etelän keliin?

Goomikko
05.11.2024, 17.31
Kaikenlaisia halpoja ja kalliita rukkasia on tullut ostettua ja kokeiltua. Parhaimmaksi ja lämpöisimmäksi on osoittautuneet Prisman 12.95€ maksavat House nahkarukkaset. Käytössä paranee ja notkistuu.
https://www.prisma.fi/tuotteet/110878868/house-miesten-nahkarukkaset-196h382422-110878868

Lare
05.11.2024, 17.41
Miten tuollaisilla hanskoilla voi edes ajaa? Toivottavasti itse ei tarvi ajella keleillä missä tommosille tarvetta. Oisko suositella sormikkaita etelän keliin?Tegeran työhanskoista löytyy:
-296, kunnon pakkaselle https://www.k-rauta.fi/tuote/tyokasineet-tegera-296-naudannahka-musta/461598/7392626058163
-519, vähän leudompi talvikeli
https://www.k-rauta.fi/tuote/kasineet-tegera-519-synteettiset/728951/7340118359724

K-raudoissa yleensä paras valikoima

Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla

Situm
05.11.2024, 17.58
*nips*Samalla kannattaa hakea tämä Klimin kypärähuppu, näyttää olevan halvimmilla kuin missään muualla. Lisäksi tuo nenä rakenne aivan loistava, nopealla testillä ei vedä ollenkaan laseja huuruun.
https://www.motonet.fi/tuote/klim-arctic-balaclava-kyparahuppu-musta?product=38-34775
Tässä vähän materiaaleista, mitä tuossa on:
https://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?threads/klim-arctic-balaclava-kyp%C3%A4r%C3%A4huppu.120860/

Toi on hyvä huppu, suu ja hengitystiet on täysin vapaat. Viime talvena tuli pari kertaa ajettua -22 kelissä ja hyvin pystyi hengittämään. Kaikista hupuista mitä olen testannut, niin ehdottomasti paras.

Föhn
05.11.2024, 18.37
Mulla on kans tollainen. Merkit on jo kuluneet ettei kyllä pysty valmistajasta sanomaan mitään. Kyllä mulla lärvi yleensä tottuu pakkasiin mutta jos aamuviiden aikaan tuuttaa pistämätöntä kelviä sen parikytä kilsaa reilusssa kahdenkympin pakkasissa työmatkaa, niin kyllä se on hyvä lisä. Varsinkin jos matkavauhti kipuaa sinne reiluun pariinkymppiin.

kauris
05.11.2024, 20.09
Miten tuollaisilla hanskoilla voi edes ajaa? Toivottavasti itse ei tarvi ajella keleillä missä tommosille tarvetta. Oisko suositella sormikkaita etelän keliin?

Nää ei olis tulleet pyöräilyyn vaan lumilautailuun kylmimmillä säillä.
Pyöräilyyn sormikasmalliset kuten k-raudan tegerat tai "lobsterit" joissa etusormi yksinään.

Benny
05.11.2024, 22.25

Näillä mä oon menny PK seudun talvet.

https://www.puuilo.fi/mutka-kelkkahanskat-3-sormikas-9-11

Aakoo
06.11.2024, 10.15

Etelän talville eli +5 -5 keleille olen itse suosinut XXL halpishanskoja: https://www.xxl.fi/bula-alpine-gloves-move-24-25-miesten-kasineet-musta/p/1218389_1_Style. On riittävän lämpimät ja vedenpitävät, sekä hanskat saa kunnolla hihan päälle.
Kovemmille pakkasille sitten Hestran Heli Ski 3-finger ja siitä kovemmille sitten tankorukkaset. Kokeilin noita Puuilon Mutka -hanskoja kanssa, mutta niissä ei ole oikein eristettä vaikka on tosi möhköt muuten.

nure
06.11.2024, 10.53
Aktiiviaikoina en tuollaisilla nollakeleillä kummoisen paksuja käyttänyt, usein jotkin windstopper tyyppiset fleecet parhaimpia ja ilmat kylmeni niis sitten paksumpaa käteen. Tosi kylmälle oli jotakin Partioaitan -35asteen rukkaset minne mahtui ohut alushanska, sillkiä tai merinoa.

Kaikkein paskimmat "talvihanskat" oli Lizard Skinsin vedenpitävät. itsella ei selvinnyt mitä tuo vedenpitävyys tarkoitti, sitäkö että kaikki vesi pysyy hanskan sisällä?

m-52
06.11.2024, 11.40
Roeckl Turin Mittenit ovat tosi lämpimät, kun minunkin sormeni tarkenevat noissa.

xubu
06.11.2024, 16.13
Kun vielä on syksy, niin uskallan talvihanskatopicissa kysellä vedenpitävistä hanskoista 0 astetta ja siitä muutama aste lämpimän suuntaan.

Siis vetttä pitävävät käsineet muutaman lämpötiloille.

xubu
06.11.2024, 16.50
Kun vielä on syksy, niin uskallan talvihanskatopicissa kysellä vedenpitävistä hanskoista 0 astetta ja siitä muutama aste lämpimän suuntaan.

Onhan tuolla valikoimaa:

https://scandinavianoutdoor.fi/vaatteet/kasineet/vedenpitavat-hanskat/

nure
06.11.2024, 17.15
^ Jos kädet vähänkin hikoilevaa sorttia niin en kyllä suosittele! Mutta kyllä voi koittaa, ei kaikki ole samanlaisia ruumiintoiminnoiltaan.

Benny
06.11.2024, 18.16

Ei sellasia ole olemassa :)

Mulla on Ursuitin neopreenihanskat ja niillä pärjää vesi ja räntäsateessa.

https://varuste.net/p1285/ursuit-5-sorminen-3-mm

Laissez
06.11.2024, 19.36
Itsellä palelee kädet tolla helposti, niin noilla pysyy lämpiminä, rukkaset kuitenkin ylivoimaisesti lämpimimmät. Ajaa myös helposti, kun pyörässä hihnaveto ja Enviolon napavaihde, jossa pyöritettävä vaihdekahva.

kauris
06.11.2024, 20.24
Jälleen muistutan siitä kikasta mitä kannattaa ainakin kokeilla eli laita ohuet kertakäyttönitriilihanskat tai vastaavat talvihanskojen alle. Näin käden hikoilu ei kostuta talvihanskaa ja kädet pysyvät siten lenkin ajan tasaisen lämpiminä.

Marsusram
06.11.2024, 20.32
Vesisadekeleillä voi kokeilla kalastajan hanskoja.
https://www.ruoto.fi/fi/viehekalastus/hanvo-aquaguard-thermo-talvikasineet-kalastajan-talvikasineet/p/4589593937697/
https://www.ruoto.fi/fi/viehekalastus/showa-talvikasineet-talvikasineet/p/4901792977142/
Tarpeeksi isona jotta sisälle mahtuu merino lineri, niin on vähän vähemmän nihkeät.

Sambolo
07.11.2024, 01.18
Onhan tuolla valikoimaa:

Nää näyttää äkkiseltää semmosilta mitä mä voisin talvella kylmemmissä keleissä käyttää. En tosin aja pyörää jos laskee lähelle -10.

xubu
07.11.2024, 08.36

Kiitos linkistä, menen tutkimaan hanskoja, näyttävät lupaavilta.

xubu
07.11.2024, 08.41
Vesisadekeleillä voi kokeilla kalastajan hanskoja.
https://www.ruoto.fi/fi/viehekalastus/hanvo-aquaguard-thermo-talvikasineet-kalastajan-talvikasineet/p/4589593937697/
https://www.ruoto.fi/fi/viehekalastus/showa-talvikasineet-talvikasineet/p/4901792977142/
Tarpeeksi isona jotta sisälle mahtuu merino lineri, niin on vähän vähemmän nihkeät.

Kiitos. Täytyy näitäkin käydä tutkimassa paikan päällä. Tuli asiaa Tuusulaan kun Espoon myymälässä ei näyttänyt olevan hyllyssä.

nure
07.11.2024, 10.58
Neopreeni kyllä märällä hyvät, vaikka kastuu niin pysyy syyskeleillä kädet lämpiminä ja jotkut motonetit/puuilot ja Biltsut myy halvallakin...

harald
07.11.2024, 17.07
Ostin monta vuotta sitten BAS-shopista Endura Luminite talvihanskat. Oli kyllä kaveri oikeassa, muita ei tarvitse. Jos on -10°C tai kylmempää käytän tankorukkasia.

tuon näköisiä: https://www.bicyclebarn.com/product/endura-luminite-gloves-106212-1.htm

kauris
07.11.2024, 22.49
Onhan tuolla valikoimaa:

^ Jos kädet vähänkin hikoilevaa sorttia niin en kyllä suosittele! Mutta kyllä voi koittaa, ei kaikki ole samanlaisia ruumiintoiminnoiltaan.

Neopreeni kyllä märällä hyvät, vaikka kastuu niin pysyy syyskeleillä kädet lämpiminä ja jotkut motonetit/puuilot ja Biltsut myy halvallakin...

Mä luulin, että sealskinz ja neopreeni on aika sama asia. Mutta edellinenkö ei toimi nurella ja jälkimmäinen toimii?

nure
07.11.2024, 22.55
^Mielestäni puhuin LizardSkinin hanskoista, niillä ei ole mitään tekemistä neopreenin kanssa.

Tomppabozz
08.11.2024, 06.58
Sitten vielä pikku huomiona, että Sealskinzillä on siis ihan reilusti ns. "tavallisia" hanskoja. Ja varmaan kans myös niitä neopreenisettejäkin.

nure
08.11.2024, 07.41
^Tiedän mutta oli lähinnä kyse vedenpitävistä jos huomasit...?

Benny
08.11.2024, 10.14

Oman kokemuksen mukaan noi "bilteman" haskat repee saumoistaan aika nopeasti. Noi ursuitit on kestänyt jo useamman syksyn/talven.

Näitä kokeilen varmaan seuraavaksi, kun nykyiset antautuu...

https://varuste.net/p65943/seacsub-gloves-dry-seal-300

pumpum
08.11.2024, 17.25
Tegeran työhanskoista löytyy: -296, kunnon pakkaselle https://www.k-rauta.fi/tuote/tyokasineet-tegera-296-naudannahka-musta/461598/7392626058163 -519, vähän leudompi talvikeli https://www.k-rauta.fi/tuote/kasineet-tegera-519-synteettiset/728951/7340118359724 K-raudoissa yleensä paras valikoima Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla 296 kokeiltu, hämmentävän hyvä tuntuma vuorelliseksi hanskaksi. Ei ns. hölsky kiinni pitäessä juuri lainkaan. Jollain Goren hanskoilla sai pitää stongasta kiinni ihan kunnolla koska kämmennen ja hanskan ulkopinnan välillä toppaukset elivät aivan omaa elämäänsä.

Situm
08.11.2024, 20.13
Pari - viisi vuotta vanhat sealskinzin työhanskat (https://scandinavianoutdoor.fi/sealskinz/vaatteet/kasineet/sealskfc-cw-workglove/?select-color=beige) tänään kädessä (+2) Hipposen oli kuumat, mutta kädet pysy kuivina, eli päästi kosteuden ulos. Noilla on tullut ajettua yleensä +5 /-5 välillä, myös sateessa.
Vaativat oikean koon ja kunnollisen sisäänajon, omiani pyörittelin hanan alla varmaan puolisen tuntia. Vuori on liitetty nahkaan jollain ihme keinolla, lähtee hyvin kädestä vaikka olis kuinka hikoillu, ja saa takaisinkin ilman tuskaa. Oli meillä yksi suosituimmista hanskoista ja myisin vieläkin, mutta brexitin jälkeen en jaksanut säätää sealskinzin kanssa. Ehkä sitten josku taas.

arctic biker
08.11.2024, 21.03
Noita Sealkinzejä joskus tullut hommattua useampi pari. Ihan toimivia. Uusimpina Hestran rukkaset ja sormikkaat. Molemmissa vankka irtovuori joka velcrolla kuoressa kiinni, saa kuivumaan myös pesua varten irti. Ostopaikkaa enkä hintaan muista mutta noilla loppuajoikäni pärjännen.

arctic biker
08.11.2024, 21.17
Toki jos normaali Suomen talvi niin silloin on pakkasta eikä vesisade ole ongelma.

xubu
09.11.2024, 07.27

Kävin vauste.netissä ja noi Ursuit hanskat olivat liian tiukat ranteista vaikka mulla ei pitäisi olla kovin iso käsi. Löysin läheltä samasta hyllystä G30 käsineet jotka tuntivat hyvältä käteen. Ihmetys oli suuri kun käsineissä olevassa hintalapussa oli 57.90 € ja hyllyn hintalapussa alehinta 44.90 €, kassalla hinta oli pudonnut 39.90 euroon.

https://i.postimg.cc/sgSRgzT2/G30.jpg

Aakoo
09.11.2024, 08.05
Pärjäättekö te tosiaan noilla ohuilla neopreenihanskoilla sateessa nollan asteen tienoolla? Itsellä vetää kädet aivan kalikaksi, itsellä noi on enemmän +10 lämpötiloihin vesikelille.

nure
09.11.2024, 08.43
^Kyllä pärjää mutta on hyvin yksilöllistä kuten kaikki muukin paleleminen, jollain palelee kasvot, jollain perse...

arctic biker
09.11.2024, 08.50
Pari - viisi vuotta vanhat sealskinzin työhanskat (https://scandinavianoutdoor.fi/sealskinz/vaatteet/kasineet/sealskfc-cw-workglove/?select-color=beige) tänään kädessä (+2) Hipposen oli kuumat, mutta kädet pysy kuivina, eli päästi kosteuden ulos. Noilla on tullut ajettua yleensä +5 /-5 välillä, myös sateessa.
Vaativat oikean koon ja kunnollisen sisäänajon, omiani pyörittelin hanan alla varmaan puolisen tuntia. Vuori on liitetty nahkaan jollain ihme keinolla, lähtee hyvin kädestä vaikka olis kuinka hikoillu, ja saa takaisinkin ilman tuskaa. Oli meillä yksi suosituimmista hanskoista ja myisin vieläkin, mutta brexitin jälkeen en jaksanut säätää sealskinzin kanssa. Ehkä sitten josku taas.

Mitä ihmettä että käsineet vaatii sisäänajoa?

xubu
09.11.2024, 09.46
Pärjäättekö te tosiaan noilla ohuilla neopreenihanskoilla sateessa nollan asteen tienoolla? Itsellä vetää kädet aivan kalikaksi, itsellä noi on enemmän +10 lämpötiloihin vesikelille.

Täytyy testailla. Olen pärjännyt noin kahdeksassa asteessa läpimäröilla hanskoilla. Menen tänään Scandinavian outdooriin hakemaan kuorihanskat joiden sisälle voi laittaa vaikka merinosormikkaat jos tuntuu kylmältä. Sormikkaat on jo haettu varustelekasta.

https://scandinavianoutdoor.fi/black-diamond/vaatteet/kasineet/vedenpitavat-hanskat/waterprf-overmitts/

Varustelekasta merinovilla sormikkaat.

https://www.varusteleka.com/fi/product/varusteleka-merinosormikkaat/32211?option=33218

Benny
09.11.2024, 11.10

Plus asteilla pärjään, mutta kuivalla pakkasella noi ei enään riitä.

Eihän noi täysin vedenpitävät ole, mutta sisään mönkinyt vesi ja hiki pitää käden lämpimämä, kun se pysyy hyvin siellä hanskassa sisällä :D

Situm
09.11.2024, 14.16
Mitä ihmettä että käsineet vaatii sisäänajoa?
Jep, ovat hemmetin jäykät uutena, jo käden nyrkkiin saaminen tuottaa tuskaa

Puskis
09.11.2024, 14.45
Täytyy testailla. Olen pärjännyt noin kahdeksassa asteessa läpimäröilla hanskoilla. Menen tänään Scandinavian outdooriin hakemaan kuorihanskat joiden sisälle voi laittaa vaikka merinosormikkaat jos tuntuu kylmältä. Sormikkaat on jo haettu varustelekasta.

https://scandinavianoutdoor.fi/black-diamond/vaatteet/kasineet/vedenpitavat-hanskat/waterprf-overmitts/

Nää on hyvät, mut alushanskat pitää olla kyl aina alla.

Ihme juttu kun mitään semmosia halpoja aikuisten kurarukkasia ei oo olemassa. On noi black diamondit sentään ihan eri materiaalia, mut hurjan hintaiset myös.

Situm
09.11.2024, 18.32
Mut onhan se rukkasilla ajaminen ihan hanurista. Nää https://www.cycledshop.fi/p/sportful-lobster-gloves-sadehanskat ajattelin hakea cycledshopista , kun muutenkin on tullut ajettua lobstereilla

kauris
09.11.2024, 19.44
Mä en oikein osaa ajaa tuollaisilla joissa on etusormessa kiinni keskisormi. Kun on niin iskostunut yhden sormen jarrutus. Sitä kun koittaa siirtää nopeasti etusormen kahvalle ja se ei pääsekään sinne kun toinen sormi estää...
Useimmiten kyllä lepuutan sitä etusormea siellä kahvalla koko ajan valmiina.

nure
09.11.2024, 20.02
^ Hanskat tietty parhaat mutta kyllä kovimmilla pakkasilla rukkaset. Kaikki toiminnat vaatii kyllä tiettyä sopeutumista ja jossain vaiheessa huomasi että gripparit oli parhaat rukkas vaihtimet.

Puskis
09.11.2024, 20.03
Mut onhan se rukkasilla ajaminen ihan hanurista. Nää https://www.cycledshop.fi/p/sportful-lobster-gloves-sadehanskat ajattelin hakea cycledshopista , kun muutenkin on tullut ajettua lobstereilla

Nuo kiinnosti, mut nimim. px:n kehut ja kokeilumahdollisuus riitti päätymään blackdiamondeihin. Varmaan riippuu vähän missä ajaa, mut itelle ainakin ihan ok sekä droppitangolla ja suoralla tangolla 3finger-kahvoilla.
Kokeilin myös jotain Marmotteja, mut eivät tuntuneet hyviltä.

arctic biker
11.11.2024, 10.51
Tossa on 2 paria Sealkinzejä, keltaisia. Ovat likaantuneet niin arvaako noita laittaa pesukoneeseen?

kauris
11.11.2024, 12.29
Ainakin heidän sukissa on pesuohje. 40 asteessa sai koneessa pyörittää. Hienopesuohjelmaa itse käyttämyt.

JackOja
11.11.2024, 12.30
Normaalilla kirjopesuohjelmalla muun pyykin seassa on mennyt.

arctic biker
11.11.2024, 12.58
Kiitos, koitampa muistaa seuraavana pyykkipäivänä.

Opulus
11.11.2024, 13.22
En tiedä onko sillä loppujen lopuksi merkitystä, mutta "normaali kirjopesuohjelma" tarkoittaa yleensä 40 asteen lämpötilaa ja esimerkiksi näiden keltaisten hanskojen (https://eu.sealskinz.com/products/waterproof-all-weather-cycle-glove) pesuohjeessa lämpötilaksi annetaan 30 astetta.

(En tiedä sitäkään miksi pitäisi noudattaa suositusta kuivattaa narulla sen sijaan että käyttäisi jotain hellää linkousta.)

arctic biker
11.11.2024, 15.33
Löysin itsekin nää Sealkinzin hoito-ohjeet mutta näin järkeväksi myös kysyä.

JackOja
11.11.2024, 16.05
Taloudessa on melko monessa tekstiilissä ohjeellinen lämpötila 30°, mutta kuitenkin vähemmistönä joten pestään neljässä kympissä muun seassa. Siksi että näitä kolmen kympin kamoja pitäisi "keräillä" koneellinen pitkään. Ei olla haitallisia vaikutuksia havaittu.

En neuvo ketään toimimaan näin. Halusin vain sanoa, ettei se aina ole niin justiinsa.

xubu
11.11.2024, 16.10
Minä olen laitellut "kuluneita" eli useampaan kertaan pestyjä 30 asteessa tarkoitettuja vaatteita 40 asteen pesuun, eivätkä ne ole huonoksi menneet. Enkä tiedä kuinka moni kone enää edes siihen asetettuun lämpötilaan.

Ostin pari vuotta sitten LG pesukoneen ja jotenkin alkoi epäilyttäämään ettei se lämmitä 60 asteeseen. Tein mittauksia ja eihän se lämmittänytkkään. Lähetin viestin LG:lle asiasta. Sain vastauksen jotenkin näin: useimmat ihmiset EU:ssa ovat nykyisin "valkokaulustyöläisiä" ja heidän vaatteensa eivät tarvitse niin korkeita pesuveden lämpötiloja. Minusta vastaus oli niin tyrmäävä ettei enää huvittanut reklamoida mitään. Kun tuo kone menee vaihtoon niin tilalle tule joku muu kuiin LG. Vastaus tuli muuten ruotsin LG:ltä. Silloin ei ollut suomessa asiakaspalvelua, en tiedä onko nytkkään.

Opulus
11.11.2024, 16.51

En yhtään epäillyt ettetkö itsekin osaisi pesuohjeet hakea. Enkä oikeastaan arvellut niinkään että voisit olla niin saamaton ettet viitsisi niitä hakea. Rohkenin silti esittää ajatukseni aiheesta. En ensisijaisesti siksi että minulla piti olla jotain sanottavaa tähänkin ketjuun vaan yksinkertaisesi siksi että tuommoisenkin kommentin esittäminen aina silloin tällöin palkitaan sillä että siihen saa hyvän eli asiaa tiedon ja kokemuksen perusteella valaisevan ja mielenkiintoisenkin vastauksen.

PS Hanskamalli oli puhdas arvaus, tosin muistelin sinun jotain all-weather waterproof mallia suositelleen ja sellaiset, jo valikoimista poistuneet, minullakin siksi on.

YocceT
11.11.2024, 17.21
Taloudessa on melko monessa tekstiilissä ohjeellinen lämpötila 30°

Taloudessani on pesukoneessa "sport" -ohjelma, joka tarjoaa esivalittuna 30 asteen lämmön ja 800 kierroksen linkouksen. Koska kone myös osaa itse annostella sopivan määrän pesuainetta ja vettä pyykin painoon perustuen (ja en todellakaan tiedä kuinka paljon), niin nakkaan surutta lenkkikamat suoraan lenkin jälkeen koneeseen mainitun ohjelman käsittelyyn. Kolmen vartin kuluttua käyn nostelemassa ne kuivamaan. Epäekologista ja epätaloudellista varmaankin kun en pese täysiä koneellisia, mutta kahdeksan kilon kerääminen hikisiä lenkkivaatteita vie ahkeraltakin lenkkeilijältä jonkin verran aikaa.

JackOja
11.11.2024, 19.09
Taloudessani on pesukoneessa "sport" -ohjelma, joka tarjoaa esivalittuna 30 asteen lämmön ja 800 kierroksen linkouksen. Koska kone myös osaa itse annostella sopivan määrän pesuainetta ja vettä pyykin painoon perustuen

Meillä on sama pesukone!

... kahdeksan kilon kerääminen hikisiä lenkkivaatteita vie ahkeraltakin lenkkeilijältä jonkin verran aikaa.

Juuri näin. Edes puolet tuosta. Siksi muiden kanssa sekaisin.

Benny
11.11.2024, 19.37

Jos niissä on jokin vedenpitävä kalvo, niin ainakin Dirtlej ohjeistaa käyttämään noille kalvoille tarkoitettuja pesuaineita ja huuhteluaineen käyttö on kielletty.

Sambolo
17.11.2024, 12.41
Prismassa rexin hiihtohanskoja eri lämpötiloille, vaikutti päteviltä, hyvä sormituntuma. Itelle lähti nyt alkuu juo halpis markat oikeelta. Kelien kylmetessä saatan hakea noita lämpimämpiä, ehkä muutenkin lasketteluun. Ei pahan hintasia ja omistajapäivät.
https://i.imgur.com/KXc4tuN.jpeg

kauris
17.11.2024, 19.28
Oho, ihan iso valikoima. En ole ennen huomannut rexin hanskoja.

Situm
17.11.2024, 19.29
Noi lobsterit vois ottaa testiin

hubba
18.11.2024, 19.07
Rexin lobsterit testattu pikaisesti, tuulenpitävyys ei ihan parasta luokkaa vähän sormenpäissä tuntui veto -1c kovassa vastatuulessa. Koot aika pieniä otin suosiolla XXL niin mahtuu hanskaa alle. Mutta mukavat on käsissä ja hyvä ajaa.

MacGyver
18.11.2024, 19.19
Hyvän hinta-laatusuhteen hanskoja löytyy monesti työkaluosastoilta.
Tämmöiset kokeilussa ja toimii oikeen hyvin ainakin pikkupakkasissa. Kämmenosa nahkaa.
https://www.puuilo.fi/hand1a-2030-talvikasine-vedenpitava#tab-label-description

Sambolo
18.11.2024, 21.13
Itse kokeilin prismassa jotai työhanskojakin, ne olivat surkean tuntuisia, vuori liikkuu liikaa suhteessa päälliseen, mietimpä vain miten sellaisilla joku töitäkään voi tehdä :D

Laissez
18.11.2024, 22.22
Klim Caribou rukkasia nyt jonkin verran pidetty nyt pakkasilla ja pakko sanoa, että lämpösimmät hanskat mitä itsellä koskaan ollut.

Bndit
19.11.2024, 08.44
Rexin lobsterit testattu pikaisesti, tuulenpitävyys ei ihan parasta luokkaa vähän sormenpäissä tuntui veto -1c kovassa vastatuulessa. Koot aika pieniä otin suosiolla XXL niin mahtuu hanskaa alle. Mutta mukavat on käsissä ja hyvä ajaa.
Aikamoinen rakenne/suunnitteluvirhe/valmistusvirhe jos tuollaisissa hanskoissa tulee sormiin :D Pitäs ostaa uudet lobsterit pikkupakkasille kun vanhat yokon hiihtolobsterit ei enää oikein lämmitä.

Puskis
19.11.2024, 09.15
Jos hanska on tarkoitettu hiihdossa -8 - -20c keleihin, niin mikäköhän siinä on sopiva lämpöalue pyöräilyyn?

Työhanskoista en ite ainakaan ole koskaan löytänyt mitään, millä pärjäisi kovissa pakkasissa. Esim. Etran Snow Gripit on kömpelöt, eikä kovin lämpimät.

Copilot
19.11.2024, 09.35
Jos hanska on tarkoitettu hiihdossa -8 - -20c keleihin, niin mikäköhän siinä on sopiva lämpöalue pyöräilyyn?

Riippuu pyöräilijästä.

Asd13
22.11.2024, 18.46
https://www.motonet.fi/tuote/klim-arctic-kyparahuppu-mustaharmaa?product=40-19106 nyt saa kolmeenpymppiin. Piti käydä hakemassa

Turf Moor
22.11.2024, 22.25
https://www.motonet.fi/tuote/klim-arctic-kyparahuppu-mustaharmaa?product=40-19106 nyt saa kolmeenpymppiin. Piti käydä hakemassa

Eikös tuollaiset ole aika kömpelöt käsissä?

Asd13
23.11.2024, 09.20
Hehheh. Pari sivua aikaisemmin tästä oli juttua motonetin hanskojen yhteydessä

JeyJey
26.11.2024, 21.22

Minäkin hain (kun satuin Motonetissä olemaan ja huomaamaan tarjouksen) tuon hupun... Vaikuttaa ennen oikeaa testiä hyvältä. Nenä on tuossa hupussa täysin "vapaa" koska siinä on vain tuo neopreeni suoja päällä eikä mitään verkkoa tms. tiellä. Suu tosin on kankaan takana, joten se pikkasen epäileyttää, mutta sitä voi "pikkasen" avartaa, jos alkaa ahdistaa.

Ostin tuon kun alkoi tuntumaan, että jossain joku kehui sitä ja nyt oli tarjouksessa...

Tietämätön
27.11.2024, 17.05
Hyvän hinta-laatusuhteen hanskoja löytyy monesti työkaluosastoilta.
Tämmöiset kokeilussa ja toimii oikeen hyvin ainakin pikkupakkasissa. Kämmenosa nahkaa.
https://www.puuilo.fi/hand1a-2030-talvikasine-vedenpitava#tab-label-description

Itsellä kyllä joku nolla astetta on ehdoton maksimi noilla hanskoilla ja silloinkin alla on vielä jotkut villahanskat. Tosin itse käytän noita vain kun taivaalta tulee vettä tai räntää ja ne kyllä jäädyttää mukavasti.

Itsestä tuntuu kyllä vähän siltä, että jos hanskoissa on kunnon vuori, niin silloin tulee myös kunnolla hintaa lisää.

paaton
29.11.2024, 07.59
Vanhoilla vastaavilla olen ajanut itse useita vuosia. Nyt tilasin uudet xl koossa, jotta saa alle vielä aluhanskat.

https://www.bikeplanet.fi/pearl-izumi-kasineet-amfib-gel

kauris
03.01.2025, 12.03
Motonettiin on palannut pätevän aloinen ja edullinen etusormi erikseen lobster. Tuonne vielä tosi kylmällä alle ohuet silkkisormikkaat tai nitriilikäsineet. Hypistelin noita tänään mutten ostanut, kun mulla on jo vaataavat, silloin Eiger nimellä myydyt.
https://www.motonet.fi/tuote/inuit-thermo-grip-kasineet?product=55-23000

Aakoo
03.01.2025, 16.50
Aijai, omat Eigerit alkaa olemaan kuluneet. On olleet aivan loistavat hanskat pikkupakkasille, pitää käydä hakemassa uudet.

xs2jammu
03.01.2025, 17.30
Vanhat Shimanon hanskat menee vielä -3/-4 asteessa, mutta tänään kun oli -9/-10 astetta niin päätin kokeilla Prismasta ostamiani heijastin hanskoja, niitä jossa pintapuoli osa on heijastavaa. Yllätyin postiivisesti kun ei tullut lainkaan kylmä vaikka ovat sormikkaan muotoiset eikä hanskat.

arctic biker
05.01.2025, 03.16
Ruotsalaiset Hestrat kannattaa myös muistaa.

kh74
05.01.2025, 12.52
Itsellä toistaiseksi parhaat olleet nämä. Halvat ja hyvät ja löytyi tarpeeksi isoa kokoa:

https://www.motonet.fi/tuote/tegera-9112-tyokasineet?product=70-17694

Noihin vielä joku silkkihanska alle niin vois olla kaikki kelit kattava. Ite en ole kokeillut.

Tegeralla on lämpimämpikin hanska mutta kämmenen tuntuma aivan surkea niissä. Jääneet käyttämättä kun ei niillä oikein voi edes tehdä lumitöitä. Hyvät seisoskelusormikkaat ne…

Fillarijeti
05.01.2025, 16.34
Oma hankintani oli Bulan Casual (https://www.xxl.fi/bula-classic-gloves-hiihtokasineet-unisex-musta/p/1218654_1_Style), tarjoushintaan 12,99€ - valmistajan mukaan hanskat jokapäiväiseen käyttöön, ja XXL:n mukaan perinteinen malli hiihtoon.

50 kilometrin koeajossa noin viiden asteen pakkasessa hanskat toimivat hyvin. Alussa oikea keskisormi koki vilua paljaskäsilumitöiden jäljiltä, mutta vitosen jälkeen kädet pysyivät kuivina ja lämpiminä. Otepinta ei ole kovin pitävä, mutta pito riitti kuitenkin kiertovaihtimien käyttöön ja automaatiokorjaukseen perän irrotessa bussiraiteissa kantatessa. Omaan käyttöön ostos on hyvä.

Assup
01.02.2025, 16.12
https://handjobgloves.com/
Heidän talvihanskat olleet erinomaiset myös talvipyöräilyssä!