PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kengät talveksi

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

dirtyrider
10.12.2012, 16.13
Bike-discountista ostin satasella diadora polarikset. On sitten hyvät tai ei??? Kengät tuli eilen ja pikku lenkin kävin kokeilemassa, ei ainakaan heti alkanut paleltamaan, muista ominaisuuksista ei vielä osaa sanoa.

Nyt nuo Diadorat on päivän tarjouksessa vajaan 90e ja kustit. Talvikenkäominaisuuksista en sano mitään..
http://www.bike-discount.de/shop/a38292/polaris-mtb-winter-shoe.html

Hebe
11.12.2012, 18.01
Northwave Celcius Artic:ja oli äskettäin Oulussa Joutsensillan intersportissa. Yhden parin lunastin 199€ hintaan. Voi noita olla muissakin intersporteissa. Vielläkö pääsis testaamaan.

Heli
11.12.2012, 18.39
Northwave Celcius Artic:ja oli äskettäin Oulussa Joutsensillan intersportissa. Yhden parin lunastin 199€ hintaan. Voi noita olla muissakin intersporteissa. Vielläkö pääsis testaamaan.

Hurraa! Nimittäin muutama vuosi sitten vastaus samaisessa Intersportissa oli, että "maahantuojan mukaan Nortwaven talvipyöräilykenkien menekki on sen verran pieni, ettei niitä kannata tuoda maahan". Tilasin sitten arvalla Celsius GTX:t internetistä ja ne on olleet hyvät, mitä nyt alkaa ensimmäiset kulumisen jäljet näkymään. Voisinpa käydä katsomassa ja vertaamassa eroja ihan livenä, jossain vaiheessa tulee päivitys eteen omillekin kengille.

Hebe: kerrohan kokemuksia, kun pääset testaamaan kenkiä.

puffe
12.12.2012, 18.24
Wölvhammerit on saapuneet viime viikolla valmistajan varastoon ja sieltä jaettu jälleenmyyjille. Ensimmäiset liikkeet jenkeissä on jo ehtineet saada omansa. Suomeen on kuorma myös ilmeisesti matkalla.
Tietojen mukaan on melko kysyttyä tavaraa...

Tilasin noi Bikepalastista viikonloppuna, kun oli miinus 20 prossaa. Kuun lopussa sanoivat toimittavansa. Harvoin olen ollut näin täpinöissä pelkistä kengistä.

ps. Kiitti rjrm:lle tosta Bikepalast.com vinkistä...

Shamus
14.12.2012, 14.44
Omat Wölvhammerit on olleet varauksessa Foxcompista ja kova on odotus täälläkin... pääsee eroon kengänsuojista.
Tällä hetkellä on ollut Northwaven Celsiukset, eikä niistäkään pahaa sanottavaa. On vaan ajettu melko loppuun.

IncBuff
14.12.2012, 16.23
Bike-discountissa tämän päivän talvikengät alennuksessa http://www.bike-discount.de/shop/k2012/winter-shoes.html?

Vispe
14.12.2012, 19.13
Bikeshopissa loput Laken kengät alennuksessa 249€ http://www.bikeshop.fi/Lake_MXZ_303_talvikenka/ekauppa/pLAMXZ303/

Hebe
15.12.2012, 18.15
Hebe: kerrohan kokemuksia, kun pääset testaamaan kenkiä.

Kävin tuossa 1,5h pyörittelemässä -7°C pikkupakkasessa. Jalassa oli Articien lisäksi ohuehkot sukat ja ohuet pohjalliset.

Jalat eivät paleltuneet, matkaa olisi voinnut viellä jatkaa. Jalkapohjissa kyllä huomasi viilentymistä joten hain paremmat pohjalliset.

Toistaiseksi vaikuttavat toimivilta kengiltä.

px
17.12.2012, 20.25
Tänään tuli koeponnistettua Cyclecenteristä poistetut uudet Laken 303:t noin viiden tunnin ja 116km lenkillä. Ulkolämpötila -8 astetta ja puolet lenkistä vahva vastatuuliviima. Jaloissa kaksi vaellussukkaa per jalka. Noin puolentoista tunnin jälkeen varpaat olivat jo suht viileät, mutta kyllä noilla selvisi koko lenkin läpi ilman, että joutui harrastamaan juoksemista varpaiden lämmittämiseksi. Selkeä parannus ikivanhoihin Shimanon MW01:iin siis. Spessun kesäkengät ovat kokoa 42, ja mietin pitkään Laken tapauksessa 43:n ja 44:n välillä, päätyen 44:iin. Oli oikea valinta, on vähän liikkumatilaa varpaille vielä kaksien sukkienkin kanssa, eivätkä silti tunnu liian löysiltä.

J. Antero
19.12.2012, 00.10
Moron! Outoja kokemuksia tuosta saksalaisesta boc24.de;stä. Tilasin sieltä eilen samanlaiset "talvikengät" (MTB Schuh Silverthrone) kuin ainakin hannupulkkinen ja jotkut muutkin aiemmin tässä viestiketjussa. Vieläpä PayPalin kautta maksoinkin ne, mutta minkäänlaista vahvistusviestiä (confirmation) en saanut siitä että ostosprosessini olisi teknisesti onnistunut. Tähänasti on verkko-ostoksissa tottunut siihen että ainahan tuollainen vähintään noreply-viesti tulee jo muutaman minuutin sisällä. No nyt minulla ei siis ole tilausnumeroa eikä mitään kättä pidempää tapahtumasta.

Alkoi pelottaa että olikohan niissä ostosvaiheissa vielä maksamisen jälkeenkin joku vaihe joka olisi pitänyt vahvistaa että ostos kirjautuisi. Hölmöltä tuntuu mutta onko kellään muistikuvaa onko boc24.de:ssä jotain noin perverssiä? Tuotahan ei voi mitenkään testata, paitsi tekemällä jonkun toisen ostoksen, vaikkapa toiset Silverthronet :D

Avauduin tässä kun boc:n helpdesk ja online ei tietenkään vastaa mitään, jouluruuhkien takia varmaankin. Eli, en voi mitenkään tietää olenko ostanut ko. kengät vai en. Ainoa mikä on varmaa että PayPal veloitti luottokortiltani kenkien hinnan ja siirsi sen BOC:lle.

jartsuli
19.12.2012, 07.32
Mulle oli tullut kaksi mailia boc24:lta, eka se normaaali jossa kerrotaan mitä tilasit ja tilausnro .. myöhemmin sitten tuli toinen viesti jossa pakettinumero.

J. Antero
20.12.2012, 00.36
Ok jartsuli. Tankkasin noita boc24:n ohjeita ja näyttäisi siltä että automaattista kuittausta ei tosiaankaan käytetä, vaan 1. maili lähtee kun tavara on loppuunkäsitelty ja siirretään kuljetusyhtiölle (Hermes). 2. viesti lähtee kun kuljetusvaihe alkaa. Riippuen tavaran käsittelyajasta tuon ekan viestin saamiseen voi siis mennä kauankin. Sinun tapauksessa ilmeisesti 1. viestikin tuli nopeasti?

Joka tapauksessa kun on tottunut automaattikuittaukseen, tuntuu oudolta kun sitä ei tule. Siellä ohjeissa ne selittävät jotenkin että "E-mail ei sovellu tilausvahvistukseksi vaan vahvistus on vain yksilöllinen kirjallinen vastaus tilaukseen". Tarkoittanee faxia tai kirjettä.
Ne saksalaiset....

jartsuli
20.12.2012, 09.41
(itsellä ainakin ulkomailla tilatessa auttaa ihan tolkuttomasti google chrome selain, itse kun en saksaa ymmärrä niin tuo kääntää lennosta aika osaavasti englantiin)

J. Antero
21.12.2012, 11.58
Kiitti jartsuli myös erillisviestistä, josta ilmeni että sinä olet saanut sekä tilausvahvistuksen että pakettiseurantaviestin sähköpostiin.

Minä en jostain syystä ole saanut kumpaakaan. Sensijaan eilen BOC yllättäen vastasi minun on-line-osoitteen lähettämääni erilliseen ihmettelyyn siitä miksi en ole saanut mitään normaali-infoa tilauksesta. Vastineessa he vaan lyhyesti toteavat että "Herr Pajula, ei syytä huoleen, paketti on jo matkalla ja tässä paketti-id GLS:n seurantajärjestelmään". Lopuksi vielä hyvän joulun toivotukset! Eli kyllä saksalaisetkin ovat lopulta ihmisiä..

rengassalama
26.12.2012, 18.50
http://joonatoivanen.wordpress.com/2012/11/07/kengat-talveksi/ ensivaikutelmani ja pari omaa kuvaa lake mxz303 kengistä. Nyt pari kuukautta käyttäneenä ei ole pahemmin varpaita palellut, ollut tosi mukava polkea. Kovimmilla pakkasilla (noin -25) olen pitänyt kaksia paksuja sukkia.

Antza44
28.12.2012, 08.41
Laken MXZ303 kenkiä saa Englannista kohtuu hintaan 208.83€/169.9£ + kuutisen euroa toimitus. On kokoja leveää sekä kapeaa lestiä musta/harmaana. 45 kokosen leveä lestisen pohjallinen on 290mm pitkä. Suosittelen tuota leveää lestiä, jos ei ole tosi kapea jalka. Viikkon kesti toimitus http://www.tredz.co.uk/.Lake-MXZ303-Winter-Boot_58427.htm

Shamus
28.12.2012, 12.25
Eilen saapuivat Foxcompista... jalassa tuntuvat loistavilta. Koko 44 mikä pätee muissakin jalkineissa, selvästi tilaa jalkapöydän ympärillä.
Varsinainen ajotesti odottaa tervehtymistä.

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/418039_4325767335322_1748667548_n.jpg

rengassalama
28.12.2012, 15.11
Nuo ainakin näyttää lämpöisimmiltä mitä on näkynyt!

Antza44
28.12.2012, 16.42
Eilen saapuivat Foxcompista... jalassa tuntuvat loistavilta. Koko 44 mikä pätee muissakin jalkineissa, selvästi tilaa jalkapöydän ympärillä.
Varsinainen ajotesti odottaa tervehtymistä.
Pohjat taitaa olla ihan samat, kuin Lakeissa. Paljonko kustansi, jos saa kysyä?

Shamus
28.12.2012, 19.13
En tiedä tarkkaa hintaa... samassa paketissa Beargreasen kanssa.

puffe
28.12.2012, 19.49

Minun saapikkaani kuriiri kiikutti tänään ovelle. 44 on myös muiden jalkineiden koko ja näihin tuntui mukavasti vielä mahtuvan räpylä ja kaksi sukkaa. 45NRThin sivuilla olevan mittataulukon avulla "buutsini" valitsin.
http://45nrth.com/files/pages/45N_Wolvhammer_Sizing_Chart.pdf
Bikepalast oli laittanut mukaan myös 500 sivuisen tuoteluettelon. En edes tiennyt, että nykyään vielä painetaan yhteen asiaan keskittyneitä luetteloita, ainakaan noin massiivisia.
290 kustansi, postikuluja ei mennyt, kun oli noin tyyris ostos.

Jake_Kona
29.12.2012, 22.51
Tässä katsellessani usalaisen Brad Herner:tin youtube-kanavaa, huomasin hänen löytäneen kunnon talvikengät. En itse näitä omista, mutta hyvältä näyttää videolla. En myöskään tiedä onko näistä kengistä ollut aikaisemmin puhetta. Viitsi puhelimella etsiä.
Kengät on 45NRTH l. 45North. Video 45North mountain bike shoes review

No siinähän ne arvostellaan yläpuolella. Kätevä tämä puhelin ;)

OJ
09.01.2013, 04.42
Onko kokemuksia noista wölvhammereista? Saako extra noin sadalla rahalle vastinetta? Kengän suojia joutuu varmaan käyttämään noidenkin kanssa ettei kallis kenkä tule suolan ja skeidan raiskaamaksi.

sunnuntaina veti varpaat sen verran jäähän, ettei loppumatkasta edes tuntunut kylmältä, eli jotain pitäis tehdä.

puffe
09.01.2013, 09.36
Viitisen tuntia olen nyt noilla Wölvhammereilla tunnin pätkissä huristellut ja pakkasta oli noin -5.
Sukkana oli ohukainen kesäsukka. Noin lyhyillä pätkillä ei varpaissa ole kylmä tuntunut.
Klossit olin viritellyt omasta mielestäni samoihin kohtiin molemmissa kengissä. Kuitenkin vasen kenkä hinkkasi kampea. Jouduin vetämään klossin niin reunaan kuin mahdollista, ennen kuin tilanne korjaantui. Kengän rakenne on tehty melkoisen tiukaksi ja tällä tarkoitan sitä, kun räpylää pujottaa kenkään saa olla aika fakiiri. Seuraavaksi kun menen paikalliseen sekatavarakauppaan taidankin ostaa kenkälusikan. Jalan ollessa sisällä tuntuvat kyllä todella mukavilta.

Kengän suojia joutuu varmaan käyttämään noidenkin kanssa ettei kallis kenkä tule suolan ja skeidan raiskaamaksi.

En kyllä ajatellut enää mitään suojia käyttä noiden kanssa, kestävät sitten mitä kestävät...

ps. Yhtä asiaa vaan kadun raskaasti, etten ole hankkinut jo vuosia sitten jonkinlaisia talvikenkiä. Kyllä se vaan on ollut helvetistä ajella kesäkengillä ympäri vuoden vaikkakin on ollut moninkertaisia sukkavirityksiä.
Edit: pss. En tiedä onko muissa talvikäyttöön tehdyissä kengissä Vibram-pohja. Vaelluskengissä semmoiset mulla on ollut jo iät ja ajat. Vibramin pohjat pitävät erittäin hyvin liukkailla ja epätasaisilla alustoilla, toivottavasti sama pätee näihin Wölvhammereihin.

Juha Jokila
11.01.2013, 20.26
Onko tietoa, saako 45NRTH Wölvhammer talvikenkiä jostain kotimaasta järjellisessä ajassa? Foxcompista ilmeisesti sai mutta jäikö mitään hyllyyn?

zort
11.01.2013, 22.44
En tiedä onko muissa talvikäyttöön tehdyissä kengissä Vibram-pohja. Vaelluskengissä semmoiset mulla on ollut jo iät ja ajat. Vibramin pohjat pitävät erittäin hyvin liukkailla ja epätasaisilla alustoilla, toivottavasti sama pätee näihin Wölvhammereihin.
Joo siis on samannäköiset Vibramit Laken kengissä. Mulla tuppaa sellaisissa pukkaamaan klossin kohdista kylmää jarpaille. Mutta mä oon tällanen vilukinttu ja varpaat on monesti paleltuneet niin ei niitä kai mikään lämpösinä pidä. Vaikka sukkiakin mahtuu monet alle. Olis kiva ainakin kokeilla noita Wölvhammereita kun niitä on niin kovasti hehkutettu.

Tebb0
12.01.2013, 00.54
Tänään testasin shimanon mt-91 kenkiä -6 asteen pakkasessa n. 2.5h. Jalassa yhdet merinovillasukat ja kyllä lopussa alkoi paleltaan aika lailla jalkoja. Onneksi on tilaa laittaa enemmän sukkia ja kunnon pohjalliset vielä. Muuten tuo tuntui kyllä todella hyvältä mallinsa puolesta.

scf_
12.01.2013, 15.47
Joo siis on samannäköiset Vibramit Laken kengissä. Mulla tuppaa sellaisissa pukkaamaan klossin kohdista kylmää jarpaille. Mutta mä oon tällanen vilukinttu ja varpaat on monesti paleltuneet niin ei niitä kai mikään lämpösinä pidä. Vaikka sukkiakin mahtuu monet alle. Olis kiva ainakin kokeilla noita Wölvhammereita kun niitä on niin kovasti hehkutettu.

Metallia kiinni kengänpohjan metallisessa vastakappaleessa. Koko lenkki ollaan päkiöillä kylmän metallin päällä. Kylmä tulee läpi vaikka jalat ei olis koskaan paleltuneet. Kyse on vaan ajasta, yksilöstä riippuen joskus pidemmästä joskus lyhyemmästä ajasta, ei kengän merkistä. 45NRTH:n sivuilla on melkeinpä ihmeen lupaavat pohjalliset (http://45nrth.com/products/category/softgoods), aloittaisin noista ennen satasten kenkien ostamista. Jos ne toimii niin mihin uusia kenkiä enää tarvitsee. Pohjallisten materiaalia markkinoidaan käytettävän astronauttien pukujen eristeenä, ok, mutta onko niissä puvuissa vastaavaa systeemiä kenkien pohjissa kun pyöräkengissä?

zort
12.01.2013, 16.55
Samaa mieltä scf:n kanssa tosta metallisesta vastakappaleesta. Sieltä se kylmä hohkaa. Eipä juu ole aikomusta uusia kenkiä ostaa, varsinkaan kun talvella tulee harrastettua muita lajeja enemmän kuin pyöräilyä, mutta ihan mielenkiinnosta olisi kiva testata onko nää Wölvhammerit kummemmat kuin Laket. Kymmenen raatin pakkasessa pari tuntia lakeilla menee vielä kohtuu mukavasti. Se riittäköön mulle toistaiseksi.

Juha Jokila
12.01.2013, 19.38
45NRTH:n sivuilla on melkeinpä ihmeen lupaavat pohjalliset (http://45nrth.com/products/category/softgoods), aloittaisin noista ennen satasten kenkien ostamista.

Jos viittaat satasella Wölvhammereihin, niin tossa edellä tarkoitettiin, että satanen enemmän kuin Laken talvikengistä. Wölvhammerit maksaa siis noin 350 €! Ja olen nähnyt ne livenä ja koittanut jalkaanikin kaverin kenkiä. Laket talvikengät mulla on ollut jo yli puolen vuosikymmentä ja niin hyvät kuin Laketkin ovat olleet, niin Wölvhammerit ovat paksuudeltaan täysin omassa luokassaan.

Vibram on yleisnimitys yhden kengän pohjiin erikoistuneen valmistajan mallistolle ja Vibram nimellä myydään vaikka kuinka paljon erinlaisia pohjia. Jos yksi laatu pitää pakkasella, niin toinen ei välttämättä. Omissa Hanwag vaelluskengissä olleet Vibramit eivät oleet mitenkään ihmeellisen pitävät pakkasella, vaikka muuten olivat kestävät ja ihan ok.

dirtyrider
14.01.2013, 23.51
Kävin hakemassa illalla juuri ennen sulkemisaikaa Konalan IKH:lta Sievin Thermo Alu XL -lämpöpohjalliset NW Arctic kenkiin ja Shimpan varrellisiin kesäkenkiin, joita käytän välikelin kenkinä työmatkoilla. Huomenna lenkillä NW:t testiin uusilla pohjallisilla. Valkkasin pituuden mallaamalla alkuperäiseen pohjalliseen ja leikkasin saksilla jalkaterän osan muotoon. Nyt ei pitäisi tulla klossin kylmyys läpi enää. Hintaa 11€/pari.

http://www.ad-turku.fi/verkkokauppa/imagecache/400x264_1018-00-99540-003-00M-39.JPG

Antza44
15.01.2013, 00.43
Lakeissa klossi rauta ei ole suoraan sisä pohjassa, vaan ulkopohjassa toisin, kuin kesägissä ja suurimmassa osassa "talvikengissä" missä on vain yksi pohja+pohjallinen ja klossin vastakappale suoraan pohjallisen alla. Uskoisin, että Wölvhammereissa saman lailla, kuin Lakeissa. Kyllä minunkin varpaat 2h ja kympin pakkasilla rupeaa Lakeissa kylmenemään, mutta sen tekee myös pilkkisaappaissa vaikka ei ole rautaa muuta kuin kairassa.:)

mhelander
15.01.2013, 01.33
Kävin hakemassa illalla juuri ennen sulkemisaikaa Konalan IKH:lta Sievin Thermo Alu XL -lämpöpohjalliset NW Arctic kenkiin ja Shimpan varrellisiin kesäkenkiin, joita käytän välikelin kenkinä työmatkoilla. Huomenna lenkillä NW:t testiin uusilla pohjallisilla. Valkkasin pituuden mallaamalla alkuperäiseen pohjalliseen ja leikkasin saksilla jalkaterän osan muotoon. Nyt ei pitäisi tulla klossin kylmyys läpi enää. Hintaa 11€/pari.

http://www.ad-turku.fi/verkkokauppa/imagecache/400x264_1018-00-99540-003-00M-39.JPG
Hyvä löydös ! Mulla on ollu jotkut villapohjalliset joissa alumiinikalvo pohjassa. Nämä vaikuttavat vielä paremmilta... pitääpäs metsästää käsiin.

Ski
15.01.2013, 14.31
Pikahalpis ja testattu eriste sinne olemassaolevien pohjallisten alle on kaffipaketin se kuori, eikai se alumiinia oo mutta jotain foliota. Laitoin semmoset Laken pohjallisten alle ja kaippa ne pikkasen lämpöäpitelee.. :)

lansive
15.01.2013, 15.00
Hyvä löydös ! Mulla on ollu jotkut villapohjalliset joissa alumiinikalvo pohjassa. Nämä vaikuttavat vielä paremmilta... pitääpäs metsästää käsiin.

Eivät toimi mitenkään erityisen hyvin. Alumiini on jees, mutta tuo eriste on ihan onneton ja ilmastointireiät ovat juuri siellä missä niitä ei lämmöneristyksen kannalta tarvittaisi lainkaan. Itse ajattelin hankkia juurikin nuo kalvolliset villapohjalliset jos ne toimisivat vähän paremmin.

mhelander
15.01.2013, 15.17
Eivät toimi mitenkään erityisen hyvin. Alumiini on jees, mutta tuo eriste on ihan onneton ja ilmastointireiät ovat juuri siellä missä niitä ei lämmöneristyksen kannalta tarvittaisi lainkaan. Itse ajattelin hankkia juurikin nuo kalvolliset villapohjalliset jos ne toimisivat vähän paremmin.

No totta tuokin. Mulla on noi villapohjalliset olleet noiden kenkien omien päällä. $haissen maantiekenkiin mahtuvat ihan kohtuudella mutta Pearl Izumin kengän tekevät vähän liian ahtaaksi, ainakaan sukkia ei mahdu kuin kahdet ohuehkot.

Juha Jokila
15.01.2013, 19.52
Onko tietoa, saako 45NRTH Wölvhammer talvikenkiä jostain kotimaasta järjellisessä ajassa? Foxcompista ilmeisesti sai mutta jäikö mitään hyllyyn?
Joo, oli siellä Shock therapy/foxcompissa Wölvhammereita ja vielä jäi muutama hajakoko jäljelle. Odotellaan...

OJ
16.01.2013, 04.08
Arvon edelleenkin noiden wölvhammereiden kanssa. Hinta hirvittää sen verran, että jos ne eivät sitten toimikaan pakkasella, niin joutuu puremaan ranteet auki. Ehkä hankin halpikset täksi talveksi, totean ne täydeksi kuraksi, ja maksan sitten sen $400 noista kengistä ensi talvena.

dirtyrider
16.01.2013, 09.44

Eihän nuo kesää tee, mutta toimii paremmin kuin NW:n alkuperäiset pohjalliset. Isovarpaat viilenee edelleen, sukkavalinnalla varmasti oma osansa. Pitänee vielä teipata nuo reiät umpeen jollain aluteipillä, josko olisi edes psykologista vaikutusta.

kuovipolku
16.01.2013, 11.36
(...)45NRTH:n sivuilla on melkeinpä ihmeen lupaavat pohjalliset (http://45nrth.com/products/category/softgoods), aloittaisin noista ennen satasten kenkien ostamista. Jos ne toimii niin mihin uusia kenkiä enää tarvitsee. Pohjallisten materiaalia markkinoidaan käytettävän astronauttien pukujen eristeenä, ok, mutta onko niissä puvuissa vastaavaa systeemiä kenkien pohjissa kun pyöräkengissä?

Lienevät samat kuin Suomessakin jo myytävät "Aerogel lämpöpohjalliset" (http://www.energianerokas.fi/ratkaisut?page=shop.browse&category_id=32) eli Polarwrapin "Toasty Feet insoles". Joku rohkea, palelevajalkainen ja varoissaan oleva voisi kenties ruveta koekaniiniksi yhteiseksi hyväksi?

mhelander
16.01.2013, 16.36
Lienevät samat kuin Suomessakin jo myytävät "Aerogel lämpöpohjalliset" (http://www.energianerokas.fi/ratkaisut?page=shop.browse&category_id=32) eli Polarwrapin "Toasty Feet insoles". Joku rohkea, palelevajalkainen ja varoissaan oleva voisi kenties ruveta koekaniiniksi yhteiseksi hyväksi?

Kun yllä olevat aika hyvin kuvaa mun koipia niin pistin tilauksen vetämään. Hinta sivuilla on ilman alvia mutta tulee ilmatteeksi kirjeenä laskun kera. Katsotaan kuinka nopeesti ja sitten miten toimii. Perästä kuuluu, näissäkin merkeissä ;)

Sarpale
17.01.2013, 12.22
Täältä välikommentti puolipalelevakoipiselta.
Mulla on talvikenkinä ViisKympän ne korkeavartiset Impactit, (High Impact/Impact High?) ja niihin ostin jostain markkamarketista lämpöpohjalliset,
varmaan sentin paksuiset :D
Villaa päältä ja jotakin foliomaista alla, ja näiden kanssa vielä pitkävartiset (polveen asti) villasukat ja kenkien päälle villasäärystimet. Eipä ole koipia palellut.
Toki nuissa kengissä ei ole klosseja, pohja on aivan umpinainen niin vuotokohtiakaan ei siten ole.

Tästä ketjusta kyllä huomaa miten erilaisia varpaita tuolla ulkona oikein vipeltää.
Olisipa varaa nuihin megakenkiin, hintalapuissa lukemat on melko kohtuullisia :rolleyes:

mhelander
17.01.2013, 12.44
Toki nuissa kengissä ei ole klosseja, pohja on aivan umpinainen niin vuotokohtiakaan ei siten ole.

Tästä ketjusta kyllä huomaa miten erilaisia varpaita tuolla ulkona oikein vipeltää.
Olisipa varaa nuihin megakenkiin, hintalapuissa lukemat on melko kohtuullisia :rolleyes:

Tuo pohjan rakenne on tärkein. Näin se on tehty NorthWaven kengissä ainakin.

Noita pohjalisia odotellessa kävin kopaseen partioaitasta parit merinovillaset sukat, ohuemmat ja vähän paksummat. Molemmat mahtuu NW:n kenkiin ja paksummat ainakin Pearl Izumi -kenkiin. Kun on vain -24 pakkasta ulkosalla... ei kehdannu eilen vielä testata.

scf_
17.01.2013, 13.28
Kun nyt pohjallisista on puhetta niin Kuningaskuluttajassa testataan tänään lämpöpohjallisia, yle1 klo 20 (http://yle.fi/ohjelmat/1866751).

Juha Jokila
17.01.2013, 21.21
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/fillarit/45ntrh_Wolvhammer.JPG
Nopea toimitus ja hyvälle tuntuu. Normikenkä on 43 ja nuo kokoa 44. Vaellussukka ja ohut villasukka menee hyvin. Lesti ihan ok vaikka mun räpylälle voisi olla vähä leveämpikin päkiän kohdalta.

mhelander
18.01.2013, 01.04
Noita pohjalisia odotellessa kävin kopaseen partioaitasta parit merinovillaset sukat, ohuemmat ja vähän paksummat. Molemmat mahtuu NW:n kenkiin ja paksummat ainakin Pearl Izumi -kenkiin. Kun on vain -24 pakkasta ulkosalla... ei kehdannu eilen vielä testata.

Mutta tänään sain hilattua habituksen nojakin päälle, oli vain -18 pakkasta. Hyvin pelas molemmat merino-sukat päällekkäin. Ei sitten yhtään viluttanu koipia tunnin lenkillä pikku tuulessa, edellisillä sukilla alko jo viluttaan -8 kelillä puolen tunnin jälkeen. Vaikka lähtiessä oli vilunen olo.

StantheMan
18.01.2013, 08.16
Nopea toimitus ja hyvälle tuntuu. Normikenkä on 43 ja nuo kokoa 44. Vaellussukka ja ohut villasukka menee hyvin. Lesti ihan ok vaikka mun räpylälle voisi olla vähä leveämpikin päkiän kohdalta.

Siistinnäköiset ja kevyemmän, kuin Laket.

Gibsy
18.01.2013, 10.20
Eilen oli kuningaskuluttajassa pilkkijöiden testissä lämpöpohjalliset. Mummu ja papat testasivat ensin akku/paristokäyttöisiä pohjallisia ja sen jälkeen Aerogelejä. Aerogel vei melko selvänkin voiton näistä. Täytyypä laittaa tilaukseen moiset.
EDIT: tässä vielä linkkiä eiliseen http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/3242

mhelander
18.01.2013, 12.51
Eilen oli kuningaskuluttajassa pilkkijöiden testissä lämpöpohjalliset. Mummu ja papat testasivat ensin akku/paristokäyttöisiä pohjallisia ja sen jälkeen Aerogelejä. Aerogel vei melko selvänkin voiton näistä. Täytyypä laittaa tilaukseen moiset.
EDIT: tässä vielä linkkiä eiliseen http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/3242

Odotukset nousee korkeammalle. Saattaa NW:n kengissä jo tulla hiki kaksilla merinosukilla...

Kumma ettei pilkkijöillä riitä pinna värkkäämään lämpimiä kenkiä jalkaansa. Niillä pitäis testauttaa (kesä-) pyöräilykenkien käyttöä kenkäsuojilla ja muilla virityksillä.

Nufan
18.01.2013, 12.59
Mistähän moisia pohjallisia saa, vai meneekö tilaushommiksi?
O

Warlord
18.01.2013, 13.05
Mistähän moisia pohjallisia saa, vai meneekö tilaushommiksi?
O

http://www.lampopohjalliset.fi/

tuolta juuri tilasin, nopea googlaus ei antanut paljon muuta suomesta.

lansive
18.01.2013, 13.06
Voi pyhä isä! Eikö noilla pohjallisilla kannattaisi päällystää talokin niin ei tarvitsisi lämmittää enää ikinä?

Ihan sama minulle mihin rahanne heitätte, mutta hiukan kriittistä asennetta pitäisi olla tuollaisia "testejä" kohtaan.

Gibsy
18.01.2013, 13.15
Voi pyhä isä! Eikö noilla pohjallisilla kannattaisi päällystää talokin niin ei tarvitsisi lämmittää enää ikinä?

Ihan sama minulle mihin rahanne heitätte, mutta hiukan kriittistä asennetta pitäisi olla tuollaisia "testejä" kohtaan.
Aika vilpittömältä "testiltä" tuo vaikutti. Jos eivät toimi, niin ei tästä konkurssia tule. Pyöräily maksaa ja 25€ on pieni summa siihen nähden, että kokeilee pysyiskö ne varpaat lämpimämpänä nyt.

mhelander
18.01.2013, 13.30

Mulla on ajoasento semmonen että kengänpohjat edellä mennään. Käytössä on sekä kesäkenkiä kenkäsuojilla, maastokengät suojilla ja NorthWest Fahrenheit talvikengät (ei ole suojia vielä tarvittu).

Kaikissa näissä kylmä tulee lopulta kengän pohjan läpi. Jotta talvella tarkenee ajaa kengillä joissa suojat päällä on yksi tapa parantaa eristävyyttä lisäämällä lämpöpohjalliset. Käytössä on ollu täys-villaset alumiinilla pohjasta pinnoitetut joilla tarkeni jo paremmin kuin pelkästään kenkien pohjallisilla. Samoin eilisen -18 lämmöissä ajetun tunnin lenkin perusteella tupla merinovilla sukat auttaa myös reippaasti.

Itseä ei pätkääkään kiinnosta alkaa sähköistämään vielä kenkiäkin. Tai ostamaan 300-500 euron tosimiehen talvipyöräilykenkiä, NW:t ja 179 € oli jo reippaasti kipurajan yli vaikka mainiot kengät onkin syksy-talvi-kevät käyttöön.

Turha väheksyä tulevaisuuden materiaaleja, jos ne toimii. Samaa naureskelua oli aikanaan komposiittisista pyörän osista (=hiilikuidut) mutta mistäs ne arvostetut osat ja pyörät nykyään tehdään ? Ja millaset pohjalliset noissa tosimiehen pyöräilykengissä onkaan ?

scf_
18.01.2013, 13.33
Aika vilpittömältä "testiltä" tuo vaikutti. Jos eivät toimi, niin ei tästä konkurssia tule. Pyöräily maksaa ja 25€ on pieni summa siihen nähden, että kokeilee pysyiskö ne varpaat lämpimämpänä nyt.
Edellisellä sivulla linkki josta nuo 5e edukkaammin: http://www.energianerokas.fi/index.php?page=shop.browse&category_id=32&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=2

edit: jaa, hinta onkin 19,90 + alvi eli lähes sama

Musashi
18.01.2013, 13.38
Edellisellä sivulla linkki josta nuo 5e edukkaammin: http://www.energianerokas.fi/index.php?page=shop.browse&category_id=32&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=2

edit: jaa, hinta onkin 19,90 + alvi eli lähes sama

ALVin lisäys hintaan kävi ilmi vasta "Tilaa" -nappula painettaessa. Sylettä semmonen.

lansive
18.01.2013, 14.07
Turha väheksyä tulevaisuuden materiaaleja, jos ne toimii. Samaa naureskelua oli aikanaan komposiittisista pyörän osista (=hiilikuidut) mutta mistäs ne arvostetut osat ja pyörät nykyään tehdään ? Ja millaset pohjalliset noissa tosimiehen pyöräilykengissä onkaan ?

Enhän minä väheksynyt materiaalia, vaan testiä. Siitä on objektiivisuus kaukana kun muutama pilkkiukko kokeilee pohjallisia. Oikealla testillä pystytään osoittamaan, että materiaalissa on jotakin erinomaista. Ainoa todiste mitä tarjotaan on mainoslause webbisivulla.

Aerogeelin eristyskyky on moninkertainen verrattuna muihin pohjallismateriaaleihin. Se tarjoaa ylivoimaisen lämmöneristyksen kylmyyttä vastaan.

Nano-, geeli- aero- ja muut vastaavat "taikasanat" saavat ihmeitä aikaan. Ihan niinkuin "luomu" ruokakaupassa. Lääkkeitä testataan sokkotesteillä koska placebovaikutus on niin suuri.

Edit: tiedän kyllä mitä on aerogeeli ja tiedän sen lämmöneristysominaisuudet. Oikealla aerogeelillä tuskin on mitään tekemistä noiden pohjallisten kanssa.

JackOja
18.01.2013, 14.30
<LEIKS: KUVA> ...Nopea toimitus ja hyvälle tuntuu...

Onpa hyvä kun otit tuollaisen "kengät jalassa" -kuvan, nehän näyttääkin ihan siroilta. Promokuvista voisi päätellä niiden olevan hirmuiset muhkut.

Kuningasvalittaja -ohjelman lämpöpohjallisten "testin" referointia

Olipas pintapuolista. Jäi kyllä sellainen vaikutelma, että se testiporukka ei tiedä jalkojen palelusta paljoakaan :D

Juha Jokila
18.01.2013, 17.44
Yritin minäkin tekohengittää Laken kenkiä uusilla pohjallisilla. Pirsmasta ostin, paksua huopaa ja foolio pohjassa. Äkkiseltään tuntui oikein lämpimälle, suorastaan hehkui alta, mutta tunti ajoa, niin jo alkoi kylmä purra. Pohjalllisen huopa kostuu ja painuu, eikä enää eristä. Liekö iän tuomaa kylmäherkkyyttä jaloissa tai kenkä on vuosien varrella kylmennyt. Joskus pärjäsin - 10 C:ssä noilla ja paksuilla trikoilla monta tuntia. Nykyisin ei pärjää kuin vaivoin nollakelissä. Että jos pyöräkalustossa on henkilöauton hinta kiinni, niin ei niitä kannata jättää käyttämättä neljännestä vuodesta, jos se on parin prosentin lisäinvestoinnista kiinni.

mni
18.01.2013, 18.25
Hmmm...

"Talviajokengät" 150
Kengänsuojat 50
Sähköpohjalliset 150
---------------------
Yhteensä 350

Wölvhammer 350
---------------------
Yhteensä 350

(mittailee jalan kokoa, tutkii lompakon sisältöä ja ravistelee toiveikkaasti pojan säästöpossua)

MTBVespa
18.01.2013, 18.52
Hmmm...

"Talviajokengät" 150
Kengänsuojat 50
Sähköpohjalliset 150
---------------------
Yhteensä 350

Wölvhammer 350
---------------------
Yhteensä 350

Onkos objektiivista mittaustulosta että nuo sateentekijä, vai olisiko tässä tapauksessa parempi termi kesäntekijä, wölvhammerit ovat lämpimämpi kuin talvikenkä-kengänsuoja-sähköpohjallinen kombo? Minusta tossa em. kombossa on hyvää se että asioita voi poistaa tai lisätä kelin mukaan. Mulla ainakin pikkupakkasilla pelkät kengät+lumilukot, vähän kovemmalla pakkasella kengän suojat+ kengät, ja reilun kympin pakkasilla sit kaikki käytössä. Metsäpoluilla sit ei oikein hyvät ole nuo kengänsuojat mut siel pärjääkin nuil lumilukoilla, ku tulee kävelyä väliin.

Laajo
18.01.2013, 20.19
Enhän minä väheksynyt materiaalia, vaan testiä. Siitä on objektiivisuus kaukana kun muutama pilkkiukko kokeilee pohjallisia. Oikealla testillä pystytään osoittamaan, että materiaalissa on jotakin erinomaista. Ainoa todiste mitä tarjotaan on mainoslause webbisivulla.

Nano-, geeli- aero- ja muut vastaavat "taikasanat" saavat ihmeitä aikaan. Ihan niinkuin "luomu" ruokakaupassa. Lääkkeitä testataan sokkotesteillä koska placebovaikutus on niin suuri.

Edit: tiedän kyllä mitä on aerogeeli ja tiedän sen lämmöneristysominaisuudet. Oikealla aerogeelillä tuskin on mitään tekemistä noiden pohjallisten kanssa.

Samaa aerogeeliä mitä on käytetty pohjallisissa on kyllä omien tietojeni mukaan myös käytetty talojen eristämisessä. Ainakin niin minulle yrityksen edustaja asian selvensi. Kyseessä ei ole mikään huuhaa juttu. Itse olen niihin ainakin talvipyöräily käytössä ollut ihan tyytyväinen 2 kk. Kuningaskuluttajien testithän tehdään aina sillee mikä fiilis mistäkin tuotteesta tulee ja mikä tuntuu parhaimmalta ja kätevimmältä jee. Mutta itse olen ainakin tyytyväinen. Ja tosiaan ostin ne jo 2 kk sitten ennen testejä..

maastoville
18.01.2013, 22.02
Nämä nyt ei ole talviajoon mutta olisko kellään kokemuksia syksy/ kevätkengäksi, tekeekö mitään?
Suplest Off Road Vibram Shoe 2010
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=93640

mutanaama
18.01.2013, 22.10
Testasin tänään volhammereita. Mun jalka on kokoa 43/leveä, ja esim Celsiukset 45 ja MT91 46. Hyvä etten kokeilematta ostanut, numero 44 tai jopa 43 olis passeli. Kengässä tuntui olevan hyvin tilaa.
Nyt kun saisi jonkun suomalaisen firman tekemään moisia, luulis että parinsadan kustannuksella kannattais jo itse tehdä.

arctic biker
19.01.2013, 22.39
http://twentynineinches.com/2013/01/03/45nrth-wolvhammer-winter-boots-quick-review/

Juha Jokila
20.01.2013, 00.30
Wölvhammerit olivat ensilenkillä tänään. -14 C pakkasta ja kevyttä maastopyöräilyä korppulumisilla vähän tallatuilla poluilla puolitoista tuntia. Jalassa Smart Woolin vaellussukka ja ohut villasukka. 44 kenkä 43 numeron jalassa ja tilaa oli hyvin, olisi mahtunut vieläkin paksumpi sukka. Kenkä istuu hyvin jalkaan ja on tukeva ja varsi on silti sopivan taipuisa. Poljinta pystyy myös nostamaan ja jalka pysyy hyvin paikoillaan, eikä mitään moonbootsimaista vaahtosienifiilistä synny. Klossi piti laittaa aivan reunaan Eggbeatterin polkimien kanssa, ettei kenkä hankaisi kampea ja silti jäi turhan hilkulle. Tosin nyt käytetyt SLX kammet ovat profiililtaan kaikkein epäedullisimmat mun kalustossa. Noin lyhyessä ajassa ei paljoa tarkenemista pysty arvioimaan, mutta sanotaan nyt, että vilu ei tullut, mutta eivät nämä mitkään ylikuumat ydinreaktoritkaan ole. Klossista ei hohkannut kylmää. Kaikenkaikkeaan erittäin hyvä ostos ja uskon, että Wölvhammerit mahdollistaa ainakin täällä Varsinais-Suomen talvessa rajoittamattoman talviajon niin kelien, kuin lenkin pituudenkin suhteen. Ja ihan hyvä niillä oli pyörää työntääkkin, niin kuin talveen kuuluu.

ahma
20.01.2013, 09.06
10 vuoden tauon jälkeen vaihdoin eilen lukkopolkimet pois ja flätit tilalle. Osittain jalkojen palelun vuoksi, halusin kokeilla onko sillä klossin hohkaamisella mitään merkitystä. Talvikenkinä aimmin Shimanon loistavat MT91, nyt 5-10 Impact High:t, jotla olivat Yläviitosessa tarjouksessa. Läskiajeluun flätit istuivat erittäin hyvin, ja eilinen -16 C lenkki talven ensimmäinen kun varpaita ei pakkasella kipristellyt. Vaikka fläteissä on myös huonoja puolia tulivat ne ja Impactit talvikäyttöön todennäköisesti jäädäkseen. Paljolti juuri lämpivyyden ja yleismukavuuden ansiosta.

scf_
20.01.2013, 15.07
Wölvhammerit olivat ensilenkillä tänään. -14 C pakkasta ja kevyttä maastopyöräilyä korppulumisilla vähän tallatuilla poluilla puolitoista tuntia. Jalassa Smart Woolin vaellussukka ja ohut villasukka. 44 kenkä 43 numeron jalassa ja tilaa oli hyvin, olisi mahtunut vieläkin paksumpi sukka. Kenkä istuu hyvin jalkaan ja on tukeva ja varsi on silti sopivan taipuisa. Poljinta pystyy myös nostamaan ja jalka pysyy hyvin paikoillaan, eikä mitään moonbootsimaista vaahtosienifiilistä synny. Klossi piti laittaa aivan reunaan Eggbeatterin polkimien kanssa, ettei kenkä hankaisi kampea ja silti jäi turhan hilkulle. Tosin nyt käytetyt SLX kammet ovat profiililtaan kaikkein epäedullisimmat mun kalustossa. Noin lyhyessä ajassa ei paljoa tarkenemista pysty arvioimaan, mutta sanotaan nyt, että vilu ei tullut, mutta eivät nämä mitkään ylikuumat ydinreaktoritkaan ole. Klossista ei hohkannut kylmää. Kaikenkaikkeaan erittäin hyvä ostos ja uskon, että Wölvhammerit mahdollistaa ainakin täällä Varsinais-Suomen talvessa rajoittamattoman talviajon niin kelien, kuin lenkin pituudenkin suhteen. Ja ihan hyvä niillä oli pyörää työntääkkin, niin kuin talveen kuuluu.

Kiitos tästä, hyvin infoa kaikkinensa. Onko kellään kertoa kokemuksia 2+ tunnin pyörätielenkeistä noilla kengillä?

jussipupu
20.01.2013, 16.33
Onko jollakin tietoa, missä Helsingin keskustan liikkeessä olisi hyllyssä talviajokenkiä? Olen tulossa pikaiselle käynnille perjantaina, joten aikaa ei olisi seikkailla myymälästä toiseen ostamassa ei oota. Merkillä ei ole väliä, kunhan ovat sen kokoiset, että villasukka mahtuu kengän sisään. :)

Aerogel pohjalliset saa minulta kannatusta parin lenkin kokemuksella, sillä nykyisten talvitossujen kanssa ajaessa klossien kautta tuleva kylmyys ei tunnu enää niin pahalta, kuin ilman aerogeeliä. Villasukka ei vaan mahdu kenkään (kenkien pienen koon vuoksi), joten pidemmillä lenkeillä kylmyys tunkee joka tapauksessa varpaisiin...

Kare_Eskola
20.01.2013, 17.39
-10 pakkasta, 3,5 h maastoilua. Laken talvikenkä, tuplapohjalliset, linersukka ja villasukka, säärystimet. Ei ongelmia palelemisen kanssa.

Hyvät kengät ne on.

N.N.
20.01.2013, 17.50
http://www.cyclecenter.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=Lake+MXZ+303
tänään jalassa 78 km lenkillä, alla 1 ohuet tehdasvalmisteiset villasukat + 2 mummon kutomaa villasukkaa. Juuri sopiva -10 kelille. Eli kannattaa ottaa reiluhko koko, johon mahtuu sukkaa alle.

lynxlynx
20.01.2013, 17.57
Yksilöllistä ja makuasioita, itse ajelen halpis maastokengällä (cytec), paksulla kenkäsuojalla mallia 20v vanha, ja huopapohjallisella. Jos jalat palelee, niin ajan sisällä. Isompi ongelma mulla on sormet.

kp63
20.01.2013, 20.32
Aktiivityömatkailijana suosittelen Lakea. Pari nroa isona, päälle Vaude-Minsk kengänsuoja tai vastaava, niin ennen naama tai sormet jäätyy ku jalat.

Nufan
20.01.2013, 20.59
Mulla on vähän jäänyt hämärän peittoon tää idea, että hommataan 2 numeroa isot kengät ja tungetaan monta villasukkaa väliin. Onko lukkokengistä enää mitään hyötyä? Kuulostaa kyllä siltä, että ei tollasella virityksellä enää paljon pyöritetä.

Onnekseni en kuunnellut vinkkejä isoista kengistä, vaan ostin normaalin kokoiset. Nyt pärjää pari tuntia -15 pakkasessa yhdellä merinovillasukalla ja voin käyttää samoja kenkiä syksyn viileillä keleillä ja kengät ei pyöri jalassa.

StantheMan
20.01.2013, 21.02
Aktiivityömatkailijana suosittelen Lakea. Pari nroa isona, päälle Vaude-Minsk kengänsuoja tai vastaava, niin ennen naama tai sormet jäätyy ku jalat.

Sama setti, kuin minulla nyt. Numero nykyistä isompi voisi minun Lakeni vielä olla. Käytän kaksia pohjallisia ja ne vie tilaa. Lisäksi käytän ruostepusseja tarvittaessa. Työmatkalla normikengät, koska matka lyhyt. Pari tuntia Lakeilla menee kelillä kuin kelillä.

Petter
20.01.2013, 21.10
5-10 Impact High:t, jotla olivat Yläviitosessa tarjouksessa. Läskiajeluun flätit istuivat erittäin hyvin, ja eilinen -16 C lenkki talven ensimmäinen kun varpaita ei pakkasella kipristellyt. Vaikka fläteissä on myös huonoja puolia tulivat ne ja Impactit talvikäyttöön todennäköisesti jäädäkseen. Paljolti juuri lämpivyyden ja yleismukavuuden ansiosta.

Samoja havaintoja. Impact Hight jäivät Yläfemmasta suoraan jalkaan sovituksen jälkeen, reissulla jolla tarkoitukseni oli ostaa 2€ gripit eikä mitään muuta, enkä enää edes muista miksi läskeilin viime talven lukkopolkimilla. Syksyllä hankitut MXZ-302:t ovat jääneet ajamattomina kaapin pohjalle. Tuntumahan Impacteissa on paljon parempi kuin mitä kolho ulkonäkö antaa ymmärtää.

maastoville
20.01.2013, 21.47
Nämä nyt ei ole talviajoon mutta olisko kellään kokemuksia syksy/ kevätkengäksi, tekeekö mitään?
Suplest Off Road Vibram Shoe 2010
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=93640

Vastaan itselle: eipä tuolla ole enää kokkojakaan jotta se siitä.

Hebe
20.01.2013, 23.29
Northwave Celcius Articit käytössä. n.4h pk lenkki meni mukavasti n.-10°Cssa, yhdellä pullakahvilla. Jalassa ei ollut lisäksi kuin tennissukat (valkoiset).

hiball
21.01.2013, 13.54

Tuossa myös "testissä" pohjallisia, asettaa aerogelin vähintäänkin "kyseenalaiseen" valoon. http://rideonpurpose.blogspot.fi/2012/12/insole-test-jaztronaut-lake-winter.html

Kyseessä siis Wölvhammereiden mukana tuleva pohjallinen, jota saa myös erikseen.

puffe
31.01.2013, 10.27
45NRTHin Wölvhammerit alennuksessa Bikepalast.comissa.

http://www.bikepalast.com/product_info.php/info/p28430_Tagesangebot%20Schuh%2045NRTH%20Wölvhamm er%20Winter%20Cycling%20Boot.html?x=0&y=0

FoMoCo
01.02.2013, 22.18
Northwave Celsius Arctic GTX ollut nyt kuukauden käytössä.
Toimivat hyvin ainakin -12 asti normi sukilla. Vaikuttaa myös vedenpitäviltä loskakelissä.
Pohja on valitettavasti liian liukas lumettomalla alustalla, harmi hyvässä kengässä.

Antza44
04.02.2013, 15.59
Kannattaa mainita Laken 303 puhuessa, että onko leveä vai kapealestinen, muuten koon arpominen voi mennä jollain aika mettään.

Sanna04
05.02.2013, 00.00
Kysytään nyt täältäkin jos ehtisi vastaus huomiselle: mistä päin Turkua löytyy talviajokenkiä? Tarkoitus kyllä on huomenna lähteä pyörimään joka liikkeeseen mitä löytyy, mutta jos vaikka tärppäisi heti ekasta eli vinkkejä tulemaan..

Gibsy
05.02.2013, 09.15
Mennään vähän aiheen sivusta, mutta käytössä on Shimpan MW-81:set ja varpaat palelee jo alle kymmenessä pakkasasteessa, muuten pysyy jalka lämpimänä. Onko pelkistä varpaanlämmittimistä mitään hyötyä vai hommaanko suosiolla koko jalan peittävät kengänpäälliset?

Kumitarzan
16.02.2013, 19.20
Tilasin Laken tarvikengät Roselta kun olivat alennuksessa, samalla tuli ostettua ensimmäiset lukkokengät. Mitä rasvaa väki käyttää noiden hoitamisessa?

Kare_Eskola
16.02.2013, 20.06
Meindl Sportwaxia olen käyttänyt. Myös kyllästävämpi vaha toimii, kun eivät ole gorea.

stenu
16.02.2013, 20.20
Mennään vähän aiheen sivusta, mutta käytössä on Shimpan MW-81:set ja varpaat palelee jo alle kymmenessä pakkasasteessa, muuten pysyy jalka lämpimänä. Onko pelkistä varpaanlämmittimistä mitään hyötyä vai hommaanko suosiolla koko jalan peittävät kengänpäälliset?

Jos ei ole jo käytössä, niin säärenpituinen merinosukka auttaa varpaiden kylmettymiseen, kun veri pysy varpaisiin asti lämpimänä. Kylmät sääret -> kylmat varpaat.

Juha Jokila
16.02.2013, 23.38
+1 polvisukille ja varsinkin yhdistettynä 3/4-osapöksyihin. Tuohon päälle sitten pitkät softshell-trikoot.

dirtyrider
18.02.2013, 21.24
Aleketju vai tämä.. no laitetetaan tänne, jos jotain kiinnostaa. Bike-Discountilla päivän tarjouksena Northwave Celcius Arctic GTX 139,95 € (http://www.bike-discount.de/shop/a56644/celsius-artic-gtx-shoes.html?mfid=444) ja nopeasti silmäiltynä taitaa olla kaikkia kokoja. Noilla on menty tämä talvi työmatkat ja lenkit.

mhelander
18.02.2013, 21.58
Onko muuten kukaan onnistuneesti pultannu yo kenkien maantieserkkuun (eli Fahrenheit SPD-SL klosseille) adapterilla SPD-klosseja ? Kysellään nyt täälläkin kun aihe koskettaa lähinnä talviajoa...

Tämmöistä (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,4,136,137;p roduct=12839) on ehdotettu mutta käsittääkseni kiinnitys perustuu siihen että kengän täytyy olla molemmille klossityypeille ja tuo sovitin on vaan että tekee maantie-kengästä polkimen kannalta maastokengän muotoisen. Eli tukea tulee polkimen rungostakin.

Kesäksi voisin tollaset laittaa yhteensopiviin maantiekenkiin, tai sitten en.

Sepsal
06.09.2013, 23.35
Northwave Celcius Articit käytössä. n.4h pk lenkki meni mukavasti n.-10°Cssa, yhdellä pullakahvilla. Jalassa ei ollut lisäksi kuin tennissukat (valkoiset).
Kuinka lämpöisellä kelillä noilla Northwave CELSIUS ARCTIC GTX kengillä voi ajella?

Olen kesäkengillä (Mavic Rush näköiset, mutta vanhempaa mallia) + neopreeni päällisillä ajellut työmatkaa (6km) vielä noin -5 asteen pakkasilla. Itsellä on listalla muutama vaihtoehto:
-NORTHWAVE Celsius GTX
-Shimano SH-MW81 MTB Winter Shoe
-Mavic Scree

Tarkoitus oli käyttää kenkiä keväällä ja syksyllä kosteilla keleillä ehkä +15 - +20 lämpötiloihin ja talvella tuonne -5 - -10 lämpötiloihin asti.
Mavic Scree kengistä en löytänyt täältä kommentteja muista kahdesta olikin sitten enemmä kommentteja.

JiiPee
06.09.2013, 23.58
Saaks noita nw celsiuksia jostain pääkauntiseuvulta, joo en älyä käättee mittään hakua ku oon vähä pohjosempoo faijan rotsi oli stadis duunis pitää skrinnaa himaan ku mutsi on duunannu parit smirgelit, että oonko asunu koko ikäni stadissa: no elä ies eppäele. Jos että kehtoo vastata mään ja tilloon netistä hunsvotti

pölhö
07.09.2013, 00.19
Kyllä mä olen reilusti plussan puolelle ajellut keväisin Arctic Celsiuksilla, mulla ainakaan ei jalat (nilkasta alaspäin) ole kovinkaan helposti hikoavat pyöräillessä. Enää ei tule käytettyä ollenkaan kengänsuojuksia kesäkengillä vaan suoraan vaihdettua talvikenkiin ja keväällä toisin päin.

Keijo Leppänen
07.09.2013, 23.50
Onko laken 303 talvipopot liian lämpöset syksy,kevät ajossa plussa keleillä?

Madone 4.9
07.09.2013, 23.58
Kuinka lämpöisellä kelillä noilla Northwave CELSIUS ARCTIC GTX kengillä voi ajella?

Olen kesäkengillä (Mavic Rush näköiset, mutta vanhempaa mallia) + neopreeni päällisillä ajellut työmatkaa (6km) vielä noin -5 asteen pakkasilla. Itsellä on listalla muutama vaihtoehto:
-NORTHWAVE Celsius GTX
-Shimano SH-MW81 MTB Winter Shoe
-Mavic Scree

Tarkoitus oli käyttää kenkiä keväällä ja syksyllä kosteilla keleillä ehkä +15 - +20 lämpötiloihin ja talvella tuonne -5 - -10 lämpötiloihin asti.
Mavic Scree kengistä en löytänyt täältä kommentteja muista kahdesta olikin sitten enemmä kommentteja.

MW-81:lle ääni täältä.

Hyvin pystyi ajamaan -27 asteessa vielä noilla kengillä. Yhdet sukat ja päälliset vaan. Taisi olla +10 isoin lämpötila missä käytin niitä myös. Toisen jalan jalkapöydän päältä murtui kenkä kesken talven (meni takuuseen) Mutta kyllähän noita sekundoja mahtuu kaikille merkeille.

Itse harkitsen vakavasti noita Laken 303 kenkiä talveksi.

marco1
08.09.2013, 00.02
Saaks noita nw celsiuksia jostain pääkauntiseuvulta, joo en älyä käättee mittään hakua ku oon vähä pohjosempoo faijan rotsi oli stadis duunis pitää skrinnaa himaan ku mutsi on duunannu parit smirgelit, että oonko asunu koko ikäni stadissa: no elä ies eppäele. Jos että kehtoo vastata mään ja tilloon netistä hunsvotti
Elä noeta haekaele. Eivät tule kestämään sulla jos ei minullakaan kestäneet.

Jake_Kona
08.09.2013, 00.05

Niin. Onko näitä ja millä koolla kun normikoko on 47 ja shimanon koko 49 on kesäkengissä hyvä? Minusta nämä 45NRTHit näyttää kunnon talvikengiltä

JiiPee
08.09.2013, 00.18
Elä noeta haekaele. Eivät tule kestämään sulla jos ei minullakaan kestäneet.

Jaa no pittää sitte iskee lapikkaat jalakaan ni vot rupiaa kestämmää:) oisha tuo mukava jonniimoiset popot hommata syksy/kevätrymyämisiin, pakkasella pysyn patterin vieressä. Shimanskin mt90:set tuli tiensä päähän, piti nostaa naulaan. Uuden malliset on ihan perseestä, ja painaavat melekein tonnin mun rimakintut jaksa tommosia veivata prklllllllllllllles. Oiskohan jos ihan tavan perussimpaset neljä numeroo väljempänä....

MJH
27.09.2013, 09.37
Mikä se olisi paras kenkä <200e -luokassa, jos ei Shimanon MW81:tä kelpuuteta (käsittääkseni kokoja vain 48 saakka, ja sen kokoinen kesäkenkä on aavistuksen liian pieni). Nw Celsius arctic? Jos siis shimpan 48 menee justiinsa kesäkenkänä, niin mitäpä se olisi Nw:n talvikengässä? Myykö muuten mikään kauppa northwavea Helsingissä?

turtsa
27.09.2013, 18.09
http://allseasonscyclist.files.wordpress.com/2013/01/lake-mxz-303-winter-cycling-boots-1.jpg?w=645 ja

http://www.dirtragmag.com/userfiles/Lake%20MX145.jpg

Tässä parin kengän kuvalinkit toivottavasti aukeaa. MXZ 303 winter kengät on palvelleet monta vuotta. Todella lämpimät ja toiset tulevat kohta niitä myyviin liikkeisiin eli MX 145.
Ne on "välikelin" kengät syksyn paskakeleille. Odotukset ovat suuret. Laatu jos vastaa talvipopoja ei voi pettyä. Suosittelen.

MJH
27.09.2013, 18.50
No 303 menee yli budjetin. Mitä nuo toiset kustantaa?

turtsa
27.09.2013, 19.27
Jos ajattelet että ne saa halvalla niin sun pitää ostaa halpaa. Sillä hyvää ei saa halvalla. Luulen että maksaa yli 200egee. Ne ei ole yhden talven kengät.

Hebe
27.09.2013, 20.10
northwaven kenkiä kannattaa vilkuilla intersporteista. itellä on nw celsius articit ja hyvin pärjäsi viime talven. Normikenkä on 42 ja nwstäkin sopiva oli (muistaakseni, en ole viellä hakenut talvivarustusta esiin) 42. Kustansi n.250€, mutta hyvä ja halpa on kaksi eri tuotetta. Aikasemmin oli Laken talvikengät. Hyvät nekin oli, mutta jokin vanheni; kenkä tai ite, niin alkoi tuntumaan jaloissa lisälämmöntarvetta. Laket on kyllä edelleen käytössä arkimatkoilla.

MJH
27.09.2013, 20.50
Niin. Tarkoitus oli hankkia hinta/laatusuhteeltaan hyvät kengät hintaluokassa alle 200e. Käsitykseni on ollut että NW Celsius Arctic tai Shimano MW81 on siinä hintaluokassa käyttäjäarvioiden mukaan ihan ok Gore-tex -varustetut kengät, joilla pärjää ehkä jopa kaksi talvea jos ajaa ihan tosi varovasti.
Eli varmasti Lake 303 tai Wölvhammar vaimikäseon ovat ihan parhaat, mutta…
Hebe: kiitokset vinkistä, pitääpä käydä kyselemässä.

Anaxagore
30.09.2013, 15.49
Niin. Tarkoitus oli hankkia hinta/laatusuhteeltaan hyvät kengät hintaluokassa alle 200e. Käsitykseni on ollut että NW Celsius Arctic tai Shimano MW81 on siinä hintaluokassa käyttäjäarvioiden mukaan ihan ok Gore-tex -varustetut kengät, joilla pärjää ehkä jopa kaksi talvea jos ajaa ihan tosi varovasti.
Eli varmasti Lake 303 tai Wölvhammar vaimikäseon ovat ihan parhaat, mutta…
Hebe: kiitokset vinkistä, pitääpä käydä kyselemässä.

NW celsiuksesta ei ole kokemusta mutta MW81:sta on. Typerästi suunniteltu kenkä pukemisen osalta eikä tuo varsiosa kestävyydeltäänkään vakuuta. Lisäksi ei mikään erityisen lämmin pakkasella (nämä on tosin yksilöllisiä juttuja...). Jos 200e on budjetti niin venyttää sitä 50e Lake 303:sen suuntaan. Tuskin menee pahasti pieleen, Lakessa vaikutti lisäksi olevan varsin pitävä pohja.

Kare_Eskola
30.09.2013, 16.05
Shimpan MW81 ei ole talvikenkä vaan räntäkelikenkä, ja sellaisena varsin ok. Kestänyt minulla ihan hyvin.

Laken uutta talvitöppöstä on Hi5Bikesissa hyllyssä, voi käydä sovittamassa. Vanhempi Lake ollut minulla ahkerassa pakkaskäytössä, se on hieno kenkä.

arctic biker
30.09.2013, 17.01
Minäkin elämäni ensimmäisiä talvi-ajokenkiä vaivihkaa kattellut ja alle kahensaan ekun hintaluokasta. Rosen lapikkaita ainakin Mountain Bike 2/12 piti Sehr gutin arvoisina.
Roselle kommenttia perfect isolierender, fur sehr kalte tage. SH-Mw81: sehr gut isolierender nicht zu kaltes wetter... Ja sitten kun alkaa miettimään lestin istuvuutta niin johan soppa syntyy, arpoo koon ja tilaa numeroa isompana...

Halloo halloo
30.09.2013, 17.16
^ AB, ota huomioon saksalaisen ja suomalaisen talven ero. Jos kengästä arvioita löytyy pohjoismaisilta pyöräilijöiltä, niin sitten voi jo luottaa.

arctic biker
30.09.2013, 21.54
Juu Halloo, sillähän minä hieman lyhentäen lainailin noita sakemannien arviointeja kun Kare sopivasti edellä Shimanoista kokemustaan kertoi. Toisaalta pakastimessa ja lämpökameraa käyttäenhän noista koittavat objektiivista totuuttaan löytää.

MJH
01.10.2013, 09.16
No perhana.
En ole noita päässyt livenä hiplailemaan, mutta kyllä kuvien ja speksien perusteella sillä reilulla viidellä kympillä saa kuitenkin aika paljon: NW Celsius näyttäisi olevan pintaosiltaan pääosin neopreenia ja suht ohkaista muovia, kun tuo Lake on nahkaa. Että siinä on Turtsa varmasti oikeassa – että kestää varmasti pidempään.

Mites tuon toppauksen määrän kanssa: jos on tarkoitus ajella myös tällaisilla ~+5 -keleillä, jossa ei kesäkenkä tuppaa enää riittämään, niin paistuuko jalka celsiuksessa tai 303:ssa?
Vielä kun pääsisi sovittamaan ja vertaamaan. Kengän pitäisi olla minun tapauksessani nähtävästi kokoa 49.

Nappulakenka
01.10.2013, 09.44
No perhana.
Mites tuon toppauksen määrän kanssa: jos on tarkoitus ajella myös tällaisilla ~+5 -keleillä, jossa ei kesäkenkä tuppaa enää riittämään, niin paistuuko jalka celsiuksessa tai 303:ssa?
Tuohan on kovin yksilöllistä, mutta ainakin mulla tuppaa jalat paistumaan Celsiuksissa tuossa nolla molemmin puolin. Alan käyttämään Celsiuksia yleensä vasta -4 asteen tienoilla ja tuolloinkin kesäpohjallisilla. Kun lämpitila laskee n. -8, niin laitan huopapohjalliset jossa toisella puolella on alumiini(tai joku hopeinen pinta) pinta. Itse pärjään kevään ja syksyn kesäkengillä ja kengän päällisillä.

marco1
01.10.2013, 09.50
Yksilöllistä tosiaan, perus-Celsiukset olleet ajossa joskus elokuun puolellakin. :D Eihän noissa ole mitään lämmittävää kerrosta joten lämpimyyttä voi säädellä sukilla oikein mainiosti.
Arctic-mallista ei kokemuksia, saattaa olla vähän lämpimämpi.

Grandi66
01.10.2013, 09.56
Miulle on tulossa talveksi 45nrht talvipopot. Ku ajelen kelkkareittejä yms. Kärsin palelevista varpaista, kiitos entisen työn turvajalkineista.

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk 2

Valde
01.10.2013, 13.20
Mitenkä Shimanon kenkien koot mahtaa vertautua toisiinsa? Kesäkenkänä minulla on 44:nen ja nyt tuollaista SHIMANO SH-MW81 -nilkkuria katselin. Mainostettiin myös "Best matched with PD-M540 (http://www.bike-discount.de/shop/a970/pd-m540-pedal.html), PD-520 (http://www.bike-discount.de/shop/a971/pd-m520-pedal-schwarz.html)", tuleeko ongelmia PD-T780 -polkimien kanssa?

maccorzo
01.10.2013, 14.31
Mitenkä Shimanon kenkien koot mahtaa vertautua toisiinsa?

Meikällä on Shimanon XC50 ja MW81 kokoa 43 ja aika lailla samalta tuntuvat. MW81 ehkä noista aavistuksen murto-osan pienempi, mutta voi olla "uutuuden jäykkyyttä" verrattuna paljon käytettyyn kesäkenkään.

makton
01.10.2013, 15.18
Meikällä on Shimanon XC50 ja MW81 kokoa 43 ja aika lailla samalta tuntuvat. MW81 ehkä noista aavistuksen murto-osan pienempi, mutta voi olla "uutuuden jäykkyyttä" verrattuna paljon käytettyyn kesäkenkään.

Omiin 45 kokoa oleviin M088L:n verrattuna SH-MW81 samalla koolla tuntuivat olevan hitusen tiukemmat jalkaan. 46:n tuntui huomattavasti sopivammalta.

juusoj
01.10.2013, 21.19
Laket tuli ja tuntuvat hyvältä :) koko 46 on kokoa isompi kuin simpan kesäkengät ja hyvä jalassa.. Paksu sukkakin mahtuu ;)

turtsa
03.10.2013, 10.00
Sain hommattua sitten tuleville "Paskakeleille" kengät. (LAKE CX 145) Talveksi on sitten erikseen talviversio. Koko samakuin talviversiossa eli 45 . Kengän istuvuus on hyvä ja kiristys kun on kahdesta eri pisteestä ei puutumista niin helposti. Pohjallinen oli uusiutunut kengässä vähän napakammaksi siinä käytetty huovan lisäksi keinomateriaaleja. Otin maantie version koska niin kauan kuin kyseistä kenkää käytän en juuri joudu jalkautumaan. Mikäli joutuu kävelemään siinä on kantapäissä ja kärjessä sen mahdollistavat korokkeet/nystyrät.
Klossit suojautuu speedplayn polkimissa coffee plate suojilla. Todennäköisesti pysyvät hiukan pidempään lämpiminä kuin maastopohjalla varustetut kun ei ole metalli poljinta pohjaa vasten. Toivottavasti tänne etelään ei kylmä tulisi tai ainakaan lunta viime talvien verran. Linkki :http://www.bikerumor.com/2013/04/24/soc13-lake-cycling-relaunches-brand-previews-cyclocross-specific-shoe-new-winter-boots-more/#more-59151

Juha74
04.10.2013, 11.29
Moi,

Ajattelin tilata talveksi Shimanon SH-MW81 (http://www.bike-discount.de/shop/k680/a54239/sh-mw81-gore-tex-winter-mtb-shoes.html) kengät. Onko malli ollut teillä muilla jämpti, eli pitääkö ottaa vähän ylikokoiset, että alle mahtuu villasukka? Olen tähän saakka käyttänyt Shimanon kesäkenkiä ja koko 43 on ollut juuri sopivan kokoinen yhdellä sukalla.

jaaju
04.10.2013, 12.11
Ostin kokeeksi tälläset (kun halvalla sain) : http://www.boc24.de/produkt/2-Danger-Gap-Winter-Rennradschuh____15767.html
Mun jalankoko on 43- 44 riippuu vähän valmistajasta. Otin 44 kokoa ja ovat väljät. Mahtuu paksumpikin urheilusukka. Viikon kesti toimitus. 55 euroa maksoi koko setti.

Ekat kokemukset ihan ok. Oli "pakko" ottaa maantiekengät kun maastokengissä ei ollut enään kokoja. Maantiekengän pohja on kova ja liukas, meinasin lentää selälleen kiviportaissa, sain kaiteesta onneksi kiinni. Rouvalla on korkkareissa sellaisia "hiekkapaperi tyylisiä" tarroja (päkiän kohdalle tosin) mutta ehkä niistä vois jotain kehittää askartelemalla.

Työmatka on noin 35 minuuttia. Kylmin keli tähän mennessä -4 astetta pakkasta. Ohut perussukka jalassa ja ei varpaita palellut, ei tuntunut edes viileältä. Ja mun varpaat on herkät kylmälle. Sadekeliä ei ole vielä näiden kenkien kanssa kohdalle sattunut joten se jää nähtäväksi. Sadetta ja kunnon pakkasia odotellessa. :)

Nufan
04.10.2013, 12.25

Eilen ajelin parin tunnin lenkin PK-sykkeillä GTX arcticeilla ja lämpötila oli jotain 10-15 asteen välillä, auringossa reilummin. Oma jalka ei ihmeemmin hikoillut, mutta tää on oikeasti niin henkilökohtainen asia.
Jollain toisella olisi ollut sukka läpimärkä.

mehukatti
06.10.2013, 19.07
Kumpi on lämpimämpi, Shimano MT91 vai MW81? Löytyykö ketään, jolla ois kokemusta kummastakin?

jaaju
07.10.2013, 10.44
Mulla oli ihan vastaavat 4 syys-talvi-kevätkautta käytössä. Ihan hyvät popot olet ostanut. Käyttäisin varmaan vieläkin, mutta neopreeni kului niin pahasti että alkoi olla hurjan näköiset. Pitävät vettä kohtuullisesti, mutta eivät ole sen lämpimämmät kuin muutkaan Keski-Euroopan talveen tehdyt vuorettomat kengät. Ehdottoman loistava osotos, tilaisin itsekin jos olisi kokoja, noiden kanssa voi unohtaa kenkäsuojasulkeiset kokonaan.

Yksi suurin syy oli näiden hankinnalle juuri tuo kengänsuojasulkeiset. Mä ajattelin ajaa koko talven näillä kun ei toi työmatka tuntitolkulla kestä. Katotaan mitä varpaat tykkää. :)

snowfake
07.10.2013, 15.03
Shimanon MT-91 vai Diadora Polaris 2 kun tarkoituksena on ajella ehkä maksimissaan 5-10 asteen pakkasilla maastolenkkejä? +5 kohdilla sitten voi jo vaihtaa takaisin perus Shimanoihin.

Entäpä näiden koot, Shimanon maasto- ja maantiekengät ovat kokoa 45 itellä, normikenkä 44. Tonne Shimanoon ei kyllä mitään villasukkaa enää mahtuisi väliin. Tarviiko noilla -5'c lämmöillä olla noissa Shimano/Diadoroissa villasukat, vai mikä koko olisi hyvä?

MJH
11.10.2013, 21.44
Tässä kun noita kenkiä vertailee, niin alan kyllä taipumaan kannalle, että maksan kuitenkin muutaman kympin lisää, jos saan laatua ja lämpöä jaloille.
vaihtoehdot voisivat olla lake 303 ja uutena tulokkaana myös 45nrth:in fasterkatt. Kellään tuskin on jälkimmäisestä kokemuksia? Mietin vaan, että kumpi noista olisi mukavampi kenkä meikäläisen mieltymyksille - +5 - -15 C ? Vähän mietin, että onko noi laket liian kuumat plussalla ja 45nrth:t sitten kylmät alle kympin pakkasilla... Toisaalta, viime talven ajot noissa keleissä meni ihan ok flättipolkimien kanssa kun jalassa oli miesten puolikorkealla varrella varustetut vuorittomat, ihan normiretkeilykengät ja villasukat.

Pasi Ahopelto
11.10.2013, 21.57
Kappas vaan, 45Nrth Wölvhammereista on ollut jo jonkin aikaa saatavilla myös fläteille sopiva versio (http://www.bikerumor.com/2013/02/27/frostbike-2013-45nrth-launches-flat-pedal-wolvhammer-winter-boots-changes-up-escalator-tire/). Pohjan profiili näyttää paremmalta kuin monissa vaelluskengissä, eli ei ole syvää koloa kannan etupuolella. Eivät varmaankaan ole halvat, mutta harkintaan. Pohja vain näyttää aika joustavalta.

IHD
13.10.2013, 13.32
Moi,

Ajattelin tilata talveksi Shimanon SH-MW81 (http://www.bike-discount.de/shop/k680/a54239/sh-mw81-gore-tex-winter-mtb-shoes.html) kengät. Onko malli ollut teillä muilla jämpti, eli pitääkö ottaa vähän ylikokoiset, että alle mahtuu villasukka? Olen tähän saakka käyttänyt Shimanon kesäkenkiä ja koko 43 on ollut juuri sopivan kokoinen yhdellä sukalla.

Mulla on Shimpan (muistaakseni MT122set) ja Scotin kesäkengät (mtb pro) kokoa 45 ja pari syksyä on tullut ajeltua noilla MW-81:llä kokoa 46. Isompi koko lähinnä sen takia että paksumpi sukka mahtuu sisälle- muuten mitoitus on sama kuin noissa Shimpan ajokengissä. Vähän löysän tuntuiset ne ovat silloin kesäkenkiin verrattuna. Sellainen huomio noista MW-81:sistä etteivät ne ole mitkään pakkaskelit kengät, vaan toimivat parhaiten muutamassa plusasteessa ja nollan tienoolla. Suomen pakkastalveen ne ovat sellaisenaan aivan liian kylmät, jopa 40 minsan työmatkalla varpaat pikkupakkasellakiin tahtovat jäätyä. Kylmempiin -5 asteesta eteenpäin suosittelen etsimään jotain muuta, ehkä Lakea tms. (ei omakohtaista kokemusta). Pakkasilla vaihdan flätit ja ajan jäykkäpohjaisilla vaelluskengillä. Varpaiden paleleminen on tietty yksilölistä mutta mielestäni MW-81 on lähinnä märän syyskelin/räntäkelin kenkä ja hyvät sellaiset, ei kuitenkaan mikään talvikenkä.

Mikakoo
14.10.2013, 13.17
Shimanon MT-91 vai Diadora Polaris 2 kun tarkoituksena on ajella ehkä maksimissaan 5-10 asteen pakkasilla maastolenkkejä? +5 kohdilla sitten voi jo vaihtaa takaisin perus Shimanoihin.

Entäpä näiden koot, Shimanon maasto- ja maantiekengät ovat kokoa 45 itellä, normikenkä 44. Tonne Shimanoon ei kyllä mitään villasukkaa enää mahtuisi väliin. Tarviiko noilla -5'c lämmöillä olla noissa Shimano/Diadoroissa villasukat, vai mikä koko olisi hyvä?

Minulla on ollut nyt syksyn käytössä nuo Diadora Polaris 2:t ja eihän tässä vielä ole pakkaskelejä kauheesti ollu mutta kenkä näissä +5c lämpötiloissa vaikuttaa todella lämpimältä. Kenkä on sisältä pohjaa myöten vuorattu jollain pehmo fleecellä. Yhdellä sukalla olen pari lenkkiä tehnyt ja ei ole varpaita ehtinyt alkaa paleltaan. Kengät ostin 46:a koska mulla on yhdet Diadoran 45 kengät jotka on jalkaani justiin niin kuin Shimanon 45:n niin nuihin menee kyllä villasukka ja varpailla on kengän kärjessä runsaasti tilaa ylöspän, ilmesesti syystä. Mikään hienosti istuva kenkä ei ole sillä noilla tarranauhoilla en kenkää saa tarpeeksi tiukkaan yhdellä ohuella sukalla mutta villasukan kanssa kenkä on hyvä. Kengän hengittävyys hiukan epäilyttää mutta se selviää tässä pidemmälle syksyä mentäessä niin kuin vedenpitävyys. Mistä muuten olette hommannu kengän kuivureita? pitäis hommata kotiin ja vaunuun sellaiset talvea varten.

keski-ikäinen
14.10.2013, 16.06
Pitäisi talvikengät hommata vanhojen vuotavien tilalle, niin käykö tuo Shimpan MT91 myös kävelykengästä vai onko pelkästään pyöräilyyn soveltuva? B-D:ssä puhutaan kyllä "hiking" sun muista aspekteista kengän kohdalla. Ajattelin vain, että noilla iskisi kaksi kärpästä yhellä iskulla, kun saisi samalla flätteihin soveltuvat kengät ja tavalliset talvikengät. Mitään hirveitä matkoja en talvella kävele.

mpesu
14.10.2013, 23.37
niin käykö tuo Shimpan MT91 myös kävelykengästä vai onko pelkästään pyöräilyyn soveltuva?
Käy. Ainoa haitta kävellessä on klosseissa narskuva sepeli.

TSOCOM
15.10.2013, 01.09
Täällä jutustelun perusteella wölvhammerit kokoa 44 tilaisin, mutta missä niitä on?

keski-ikäinen
15.10.2013, 09.11
^^ Tack, ainakin nuo näyttävät jämäköiltä, jos kestäisivät edes kaksi talvea, niin maksaisivat itsensä takaisin.

Lizard100
15.10.2013, 11.17
Saako näitä meiltä kaupasta ?

JackOja
15.10.2013, 11.26
Shimanoa vai Wölvhammeria? Saa. Jaa Oulusta, en tiedä. Shimanoa luulis.

mehukatti
15.10.2013, 14.41
Tuli sitten laitettua tilaukseen Shimanon MW81:t, kun säätkin alkaa pikkuhiljaa kylmetä. Koko sama, joka mulla Shimanon kesäkengissä. Luetun mukaan noi MW81:t on vähän tilavammat kuin saman kokoiset kesäkengät, joten sisälle varmaan mahtuu lämmin sukka. Toivottavasti myös lesti on vähän leveämpi mitä M183:ssa. Toiveena olis, että tuolla setupilla pärjäis jonnekin -10c paikkeille, koska sitä kylmemmässä ei oikein muutenkaan huvita ajaa. Wölvhammer vaikutti mielenkiintoiselta, mutta googletettu 325€ hinta on yli tuplat mitä MW81 maksaa (CRC:ssä 138€). Mutta jos asuis jossain pohjoisessa, niin sit varmaan Wölvhammerit olis paikallaan.

tirsintarsi
15.10.2013, 20.10
Juuri hankin Mavicin Driftit ja neopreenisuojukset syksyn/talven ajoihin, katsotaan kuinka pitkälle noilla sitten todellisuudessa mennään. Normi kenkä on 42, kuten niin ikään Mavicin kesäkengät mutta nuo Driftit ovat nyt siten 44. Jotenkin tuntuivat aika tuhdilta sisältä, joten en uskaltanu 42 2/3 kokoisia ottaa.

juusoj
15.10.2013, 20.13
Spessun defrosterit on ihan jees.. Laket talveen mutta spessut käy hienosti nyt jo ja varmasti sinne -5 saakka ainakin :)

Warlord
16.10.2013, 20.22
Toimivatko spd-sl:t loskassa/lumessa? Aattelin harkita yksiä kenkiä maantielle syksyn märälle ja talveksi maasturi(pyörätie)lenkeille. Kahden polkimen taktiikka ei siis toimi, jos haluaa yksillä uusilla kengillä pärjätä. En siis etsi niitä kaikkein lämpimimpiä kenkiä, vaan tuulen- ja vedenpitävämpiä, silti normi maantiekenkää lämpimämpiä spl-sl- kenkiä. Järkeä/ehdotuksia?

mhelander
16.10.2013, 21.37
^ huonosti, etenkin virvelitehtaan klosseilla.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

Warlord
16.10.2013, 22.04
Ok. Kengiksi voisi sopia NW Fahrenheit tai uusi Arctic commuter R. Saakohan noita Suomesta mistään?

mhelander
16.10.2013, 23.03
Mulla on NW Fahrenheit popot, pohjissa Time RXS klossit. Sopii lenkeille joissa tietää ettei tarvi jalkautua usein.

Jos tarvii niin Time Atac polkimet ja niiden klossit virvelitehtaan maantiekengissä sovittimella ja päällä karvasuojat.

NW Celsius Artic:t olis varmaan käytössä paremmat...

Warlord
17.10.2013, 19.14
Onko nuo spd-sl:t ihan toivottomat talvella? Jalkautumistarpeita ei ole, ja ukko menee pyörän mukana ulos ja heti rapun ovelta liikkeelle.

mhelander
18.10.2013, 01.39
Ne on huonot vain kun väliin joutuu lunta. Ongelma siis nuoskakeleillä ja kylmemmälläkin jos lämpimästä astuu lumeen.

Silti olen aina ajanut talvella myös maantiepolkimillakin. SPD yleensä toimii paremmin ja Time Atac on mun mielestä niitäkin parempi, myös nuoskassa ja metsässä kuten tänään. Kaverin SPD-kiroilusta päätelen...

arctic biker
18.10.2013, 09.02
Tänään olis tarpeen Vauden Termatic Rc kengät! Tilasin just, B-D oli ystävällisesti vielä hintaa halventanut sataseen. Onneksi crossarissa on eilisen karpalokeikan jäliltä avopolkimet. Mietin asian sillai että ihan aikusten oikeilla pakkasilla mun jalat kuitenkin jäätyy lukkokengillä joten ylikokoiset vaelluskengät on hyödylliset.

mhelander
18.10.2013, 12.04
Tänään olis tarpeen Vauden Termatic Rc kengät! Tilasin just, B-D oli ystävällisesti vielä hintaa halventanut sataseen.

Mites noi toimii meidän talvessa ? Verrattuna vaikka NW Fahrenheit/Celsius popoihin ? Miten koko suhteessa NW tai Simpan kengät ?

Eivät kyllä ole kalliit ja ehkä hyvät kylmemmässä karvasuojilla.

arctic biker
18.10.2013, 13.31
Reilun viikon päästä olen viisaampi. Bike kertoo että varvas/päkiä- tila olis normaali/leveä. MountainBike taas moittii varpaitten kohtaa kapeaksi. Päkiän kohdasta ovat samaa mieltä, ota noista nyt selvää. Mun Mavivin Avenget Maxi-lestillä on 44 2/3 koolla. Ihan pikkasen on pituutta liikaa muttei minua haittaavasti. Simpan M88 widet taas 44 on muuten hyvät mutta pituutta sais olla lisää. Aivan ohuen ohuilla sukilla pelaavat.

Vaudet tulee 46 koolla. Molemmat lehdet ja Fob vakuuttavat että ovat täysin vedenpitävät. Ja se on mulle tärkeä ominaisuus. Ja onhan mulla Termaticeille passaavat kengänpäälliset olemassa.

dukembla
20.10.2013, 11.57
Reilun viikon päästä olen viisaampi. Bike kertoo että varvas/päkiä- tila olis normaali/leveä. MountainBike taas moittii varpaitten kohtaa kapeaksi. Päkiän kohdasta ovat samaa mieltä, ota noista nyt selvää. Mun Mavivin Avenget Maxi-lestillä on 44 2/3 koolla. Ihan pikkasen on pituutta liikaa muttei minua haittaavasti. Simpan M88 widet taas 44 on muuten hyvät mutta pituutta sais olla lisää. Aivan ohuen ohuilla sukilla pelaavat.

Vaudet tulee 46 koolla. Molemmat lehdet ja Fob vakuuttavat että ovat täysin vedenpitävät. Ja se on mulle tärkeä ominaisuus. Ja onhan mulla Termaticeille passaavat kengänpäälliset olemassa.

Vauden kengät kiinnostavat jo hintansakin puolesta. Päädyitkö siis kaksi numeroa suurempaan kokoon normi(kävely)kenkään verrattuna?
Jos itselläni on Simpan M sarjan 43-widet täysin sopivat niin onko 44 sopiva koko Vaudelle? Sinulla ei ole vielä omia kenkiä tullut, mutta mikä on valistunut arviosi?

Jami2003
20.10.2013, 19.13
Minkä kokoiset nuo Lake 303 on lestiltään. Jos normaalisti menee monoissa jne 43 niin onko silloin Lake 303 leveällä lestillä ok ?

Kesäkenkänä mulla Shimano 43 leveällä lestillä.

arctic biker
20.10.2013, 20.06
Jos itselläni on Simpan M sarjan 43-widet täysin sopivat niin onko 44 sopiva koko Vaudelle? Sinulla ei ole vielä omia kenkiä tullut, mutta mikä on valistunut arviosi?
Bike 1/13 antaa ohjeeksi yhtä kokoa isomman normikesäkenkään verrattuna Termaticeille. Varmaan ihan hyvä ohje. Noissa on vain kaksi velcrotarraa joten mun kengillä on pieni riski ettei jalka kovin napakasti siellä istu. Lukkokengissähän kantapään pitää pysyä hyvin paikallaan.

Onneksi B-discountin palautus myös maksettujen rahojen takaisinmaksukin pelaa hyvin.

arctic biker
20.10.2013, 20.15
Minkä kokoiset nuo Lake 303 on lestiltään. Jos normaalisti menee monoissa jne 43 niin onko silloin Lake 303 leveällä lestillä ok ?

Lake 302 mallista ovat sakemannilehdet samaa mieltä. Lesti on kapea ja pieni ja yleisohjeena vähintään yhtä numeroa isompana. Nahkaahan Lake on eli pätevä suutari ja ahkera käyttö saattaa istuvuutta parantaa. Lake 303 mallista ei mulla ole testihavaintoja, toki Wide-simpan käyttäjälle leveälestinen Lake on turvallisin, ainu että onko Lakea ees leveänä olemassa?

dukembla
20.10.2013, 20.34

Lake 302 mallista ovat sakemannilehdet samaa mieltä. Lesti on kapea ja pieni ja yleisohjeena vähintään yhtä numeroa isompana. Nahkaahan Lake on eli pätevä suutari ja ahkera käyttö saattaa istuvuutta parantaa. Lake 303 mallista ei mulla ole testihavaintoja, toki Wide-simpan käyttäjälle leveälestinen Lake on turvallisin, ainu että onko Lakea ees leveänä olemassa?

Kyllähän Lakella on leveälestinen malli. Mallikoodin perässä lukee sana wide. Esim LK-MXZ303-X-43-WIDE

Itse päädyin tilaamaan Simpan MW81 44na paremman sukkavaran vuoksi. Sopivat Vaudet oli myyty B-Dltä loppuun.

Jami2003
20.10.2013, 20.56
Onhan noita 303 kaikkia kokoja leveälestisenä joo. Lähinnä sitä ihmettelin että onko koot leveälestisenä "pieniä" vai "normaaleja". Jostain syystä lähes kaikki pyöräilykengät ovat kooltaan pieniä, olkoon sitten leveälestisiä tai ei.

No tilaukseen meni ihan kotimaasta 303 leveälestisenä samassa koossa kuin kesä pyöräilykenkä. Katsoo nyt kun tulee mahtuuko riittävän hyvin jalkaan. Valinta oli sinäänsä helppo että numeroa isompana ei ollut saatavana tällä hetkellä :)

Halloo halloo
20.10.2013, 21.39
Laket ovat aidosti leveitä.

Juha74
21.10.2013, 12.32
Posti kiikutti Saksasta Shimanon SH-MW81 (http://www.bike-discount.de/shop/k680/a54239/sh-mw81-gore-tex-winter-mtb-shoes.html) kengät. Heitin lukot kiinni ja testasin niitä aamun työmatkalla +-0 C kelissä. Kenkä tuntuu samankokoiselta kuin Shimanon kesäkenkä ja tavallisen sporttisukan kanssa SH-MW81 tuntuu oikein lämpimältä. Mielenkiintoista nähdä miten kovalla pakkasella MW81:llä tarkenee sotkea työmatkoja.

p bonk
21.10.2013, 13.11
^ Vaihda niihin joku eristävä villa/alumiinifoliopohjallinen sen alkuperäisen tilalle. Sama muuten pätee Sidin vastaavaan kenkään, jonka pohjallinen on (Sidin normaaliin tapaan) vielä surkeampi.

Kaitsu
21.10.2013, 14.59
Olisiko kellään laittaa rinnakkain suunnilleen samankokoiset Celsiukset ja MW81:t. Pohkeiden takia olen joutunut siirtämään vanhoista kasikymppisistä klossit sentin taaemmas: sisäpohja halki, vastakappaleen lyhennys, hahlojen jyrsiminen ja Sikaflexiä tiivistämiseen. Vanhat ovat olleet jo kaksi kertaa suutarilla parsittavina, nyt olisi aika hankkia uudet. Saisiko muissa kuin Shimanon kengissä klossit taaemmas, ilman modausta?

Maantiekenkiin saisi SPD-muutoskappaleen, mutta se taitaa tulla pohjasta ulos ja haittaa kävelyä.

arctic biker
21.10.2013, 19.08
Mun Mavivin Avenget Maxi-lestillä on 44 2/3 koolla.
Offarina sulle Kaitsu että ettei Mavicin (Avenge) maantiekengät sulle käy sitte alkuunkaan. Omissa sain Lookin Keo-klosseilla just ja just palat riittävän taakse. Harkitsin jyrsintä-operaatiota!

Madone 4.9
21.10.2013, 19.49
Ongelma. Onko 303 kengissä ominaisuus että kantapää pyörii niissä?

Testasin tänään merinovilla sukalla 43 ja 44 numeron 303:sia. Ja kummassakin kantapää pyöri sisällä...

43 oli jämpti kenkä, ehkä sellainen sopiva juuri talveksi

44 tuntui ehkä pikkasen liian isolta. Olisi mennyt helposti toinenkin sukka. ( yhdellä sukalla pärjään kyllä talvella, se on saletti)

Normaali kenkä siviilissä on 42/43, riippuen valmistajasta.

Nyt kenkä mitä käytän on MW-81 ja koko huimat 44.

Kysymys kuuluu: Onko 303 kengät jämptejä, venyykö/muokkaantuuko käytössä? Eli otanko 43:n vaiko 44 kengät.

Kiitos ja kumarrus etukäteen.

Jenkka
22.10.2013, 11.01

Moi! Toivottavasti sopii! Pääsin kokeilemaan näitä syyslomareissulla Tampereen Lielahden intersportissa - kenkä on kapea!! Nimittäin mulla on kapeahko jalka ja puristi normaali lenkkisukallakin aika perhanasti päkiän kohdalta (ajelen kesällä fiiliksen mukaaan joko 43 tai 44 shimanolla maastokengissä) ja vauden 44 tuntui pituuden puolesta kuten shimanon 44, mutta se lestin kapeus oli ilmeistä!

arctic biker
22.10.2013, 12.22
Hyi hitto...

marco1
22.10.2013, 16.26
Northwavella näyttäisi olevan uudet talvikengät: Extreme Winter GTX (http://www.northwave.com/en/product/_extreme_winter_gtx) - näitä ei taida olla vielä testattu tositoimissa? Pohja näyttää yhä melko huonolta jalkautumisia ajatellen ja hintaa enemmän kuin Wölveillä joten jäänevät kauppaan.

Jumo
22.10.2013, 16.56
Northwavella näyttäisi olevan uudet talvikengät: Extreme Winter GTX (http://www.northwave.com/en/product/_extreme_winter_gtx) - näitä ei taida olla vielä testattu tositoimissa? Pohja näyttää yhä melko huonolta jalkautumisia ajatellen ja hintaa enemmän kuin Wölveillä joten jäänevät kauppaan.

Hä, älä nyt vaan sano että jostain ois saanu Wölvhammerit alle 233 € ??? http://www.evanscycles.com/products/northwave/2013-extreme-winter-gtx-boot-ec053178

[Pidin tota Extremeä kalliina ja tilasin Artic GTX:ät, mutta jos Wölvhammerit ois saanu alle tuon ...]

marco1
22.10.2013, 18.33
^Pari vilkaistua kauppaa näytti ~300€ tienoilla olevaa hintaa, näihin perustuen saattoi mennä arvaus pieleen.
Vanhojen Celssiuksien perusteella jätän kuitenkin nuo kauppaan joka tapauksessa.

PaH
22.10.2013, 20.05
@marco1 - kokeile löytää iibeistä tms Pearl Izumin Barrier GTX:t - jos Volvhammerit tai bigfoot-Laket on overkill / overpriced niin nuo on hjuvat.

Jami2003
22.10.2013, 20.37
Tänään tuli Laken 303. Todella nopeaa toimintaa Hi5bikeltä :)

Mutta koko, 43 leveä lesti ei missään tapauksessa ole pieni mutta olisin toivonut että olisi aavistuksen verran isompi. Nyt urheilusukalla juuri sopiva, paksummalla sukalla ok mutta kahta sukkaa ei voi kyllä laittaa. Tosin ehkei tarvikkaan ? Tarkeneeko 303 talvellakin yhdellä sukalla tällainen ainainen varpaiden palelluttaja...

Vaikea päätös, pitääkö nämä vai vaihtaa 44. Toisaalta 44 voi olla jo liian iso...On niin kalliit kengät että haluais niiden olevan justiin eikä melkein...

marco1
22.10.2013, 20.40
^^Tack, fiksun näköiset popot livenäkin mutta kenkien tilaaminen internetsistä tuntuu toimivan lähinnä orava-et-jäinen-käpy -simulaattorina mun kohdalla. PI:tä soviteltu Tarmolassa huonoin tuloksin tähän asti.

PaH
22.10.2013, 21.38
^ Barrier GTX:n lesti on erilaatuinen kun aineskin muissa mun koklaamissa PI:n malleissa. Mut eniveis, sokkona ei kanata.
Mun 43 on sulle liika snadi, ajomies Z:lla taitaa olla pykälän isommat?

arctic biker
22.10.2013, 21.43
Perseaukisena olen mennyt aina varman kautta. Flättipolkimet ja riittävän isot kengät. Ja ny kun uskaltaudun tälle talvilukkopedaalikenkähommaan niin sehän on aivan tuntematon soratie. Kuka piru tietää mun jalkojen kylmänsiedon tai sitte näitten ens viikolla tulevien Vauden tossujen toimivuuden? En ny niin tyhmä ole että kuvittelen ainoan oikean tiedon foorumilta tai saksan isoilta lehdiltä tulevan, tahi istuvuuden. Jos ne yhen illan ajan täällä mökillä istuessa jalkoihini istuu niin hyvä. Ja jossei niin paan takasin. Ja jos ne istuu niin kun noilla jouluun asti ajan niin on sitte taas uus facta-asia omaan kylmänajan pukeutumiseen lisää.

marco1
22.10.2013, 21.45
NW:t 46 kokoa ja S:t kans. Toki tuosta muutamat bayt tsekkasin eikä heti sattunut silmiin, valmistus taisi loppua jo 2011. Ajellaan noilla Celsiuksilla sen verran miten tarkenee ja heinäkengillä loput.

Jami2003
22.10.2013, 23.22
Tänään tuli Laken 303. Todella nopeaa toimintaa Hi5bikeltä :)

Mutta koko, 43 leveä lesti ei missään tapauksessa ole pieni mutta olisin toivonut että olisi aavistuksen verran isompi. Nyt urheilusukalla juuri sopiva, paksummalla sukalla ok mutta kahta sukkaa ei voi kyllä laittaa. Tosin ehkei tarvikkaan ? Tarkeneeko 303 talvellakin yhdellä sukalla tällainen ainainen varpaiden palelluttaja...

Vaikea päätös, pitääkö nämä vai vaihtaa 44. Toisaalta 44 voi olla jo liian iso...On niin kalliit kengät että haluais niiden olevan justiin eikä melkein...

Perun epäilevät puheeni. Tunnin testilenkki takana ja kenkä istuu todella hyvin. Muutenkin erinomaiselta vaikuttavat kengät, tosin syytä ollakkin kun hinnassa meni reilusti yli sen mitä kuvittelin koskaan pyöräilykengistä maksavan. Mutta jos näillä seuraavan kymmenen vuotta polkee niin mikäpä siinä. Olen tyytyväinen.

mehukatti
23.10.2013, 12.15
Eka parin tunnin lenkki +4c:ssä takana Shimano MW81:llä ja ainakin toistaiseksi vaikuttavat hyvältä. Kengät tuntuivat välillä jopa hieman liian lämpimiltä, vaikka käytössä ei edes ollut merinosukkia. Kaikki ennakkoon luetut jutut pitivät aika hyvin paikkansa. Otin saman koon kuin kesäkengissä (M183) ja lesti on selvästi leveämpi sekä tilaa tuntuu muutenkin olevan vähän ekstraa. Eron noihin kesäkenkiin huomas kyllä samantein kun meni ulos. M183:sta tulee viimaa jonkin verran läpi, kun taas MW81:t tuntuu tosi tiiviiltä ja eristetyiltä. Lisäksi sisällä oleva ohut fleecekerros tuntuu mukavalta ja varmaan vähän lämmittääkin. Se jää nähtäväksi, että mikä on alin käyttölämpötila merinosukkien kanssa näillä omilla yleensä maksimissaan parin tunnin lenkeillä. 138€ hintakaan ei ollut paha CRC:ssä.

ErnoNykanen
23.10.2013, 15.51
@Mehukatti
Mites noiden shimanojen pohja toimii jalkautumisten yhteydessä märällä kalliolla? Ei tietenkään kovin oleellista, jos lukot laittaa kiinni lenkin alussa ja otta irti lopussa, mutta kun kaikki ei osaa :P

veku
23.10.2013, 16.02
Lake:n MXZ 303 hankittu tänään ja testailtu Turun tuulisessa vesihelvetissä. Tulee niin maan perkuleesti ja vesi tulee vaakatasossa päin. :) Hyvin jalat voisivat kengissä. Jopa kuumotti välistä.

mhelander
23.10.2013, 16.04
^^ tuota varten tuli tilattua ne Vaude Termatic RC:t. Toiveissa että pohja pitäis paremmin kuin NW:n (Fahrenheit:t ja ylipäätään maantiekengät), vesi pysyis ulkopuolella ja jos eivät ole kylmät pakkasilla niin se on plussaa.

arctic biker
23.10.2013, 17.18
uota varten tuli tilattua ne Vaude Termatic RC:t
Seuranta kertoo että ens maanantaina minäkin pääsen kokemaan tään talvikengän mahdollisen ihanuuden ihan luonnossa. Jos vaan lesti passaa...

Madone 4.9
23.10.2013, 20.09
@Mehukatti
Mites noiden shimanojen pohja toimii jalkautumisten yhteydessä märällä kalliolla? Ei tietenkään kovin oleellista, jos lukot laittaa kiinni lenkin alussa ja otta irti lopussa, mutta kun kaikki ei osaa :P

Itsellä ei ole ollut ainakaan ongelmia mw-81 kanssa märällä kalliolla, hyvin on pitänyt.

Ehkä tällä taikka ensiviikolla pääsee testaan 303 kenkien Wide versiota

MJH
23.10.2013, 21.58
Mikä se mahtaa olla maksimilämpötila, jossa lake 303 on vielä jossain määrin miellyttävä käyttää? Tässä arvon, että yritänkö hankkia 303:t vaiko vähän vähemmän topatut 45nrth Fasterkattit.

Jami2003
23.10.2013, 22.04
Mikä se mahtaa olla maksimilämpötila, jossa lake 303 on vielä jossain määrin miellyttävä käyttää? Tässä arvon, että yritänkö hankkia 303:t vaiko vähän vähemmän topatut 45nrth Fasterkattit.

Riippuu varmaan kuskista mutta eilen ainakin meni ihan jees +2 asteessa, eivät olleet yhtään kuumat. Tosin mulla palelee helposti varpaat. En meinaa vaihtaa enää kesä kenkiin vaikka lämpötila nousisi kymmeneen asteeseen. Tosin kokemusta on vasta yksi lenkki :)

Jami2003
24.10.2013, 08.26
Tuli mieleen että oliskohan näitä Lake 303 ulkopintoja käsitellä jollain aineella näin kuraisemmalla kelillä.

http://www.pakkotoisto.com/attachments/vip-treenipaivakirjat/106685d1382558442-jami2003-2013-10-23-2742-medium-.jpg

mehukatti
24.10.2013, 10.11
@Mehukatti

No kerran eksyin noiden MW81:sten kanssa kalliolle jalan ja meinasin heti heittää lipat. Mun mielestä kaikki lukkokengät on liukkaita kävellä kallioilla tai yleensäkin maastossa, kun vertaa esim. Five Tenin flättikenkiin. Mutta kai se riippuu myös siitä, että mihin on tottunut...

Kaitsu
24.10.2013, 11.50
Onhan vanhoissa MW80 ja uudemmissaMW81-kengissä pohjamateriaali sama, eli pito suunnilleen samanlainen?

LJL
24.10.2013, 12.08
Tuli mieleen että oliskohan näitä Lake 303 ulkopintoja käsitellä jollain aineella näin kuraisemmalla kelillä.

Laitoin Laken 302:siin jotakin partioaitasta ostettua nahkakenkien kosteussuojaa, hyvin on toiminut kun antoi yön yli imeytyä. En muista merkkiä, mutta ei ollut spray vaan sellainen hierottava vaha. Ei ollut Meindelin sportwax, joka kyllä myös on hyvää. Voisi ehkä seuraavaksi laittaa Lakeihin tätä: http://www.partioaitta.fi/Jalkineet_ja_sukat/Jalkinetarvikkeet/Jalkineiden_hoito/Meindl_Sportwax_musta

arctic biker
24.10.2013, 13.49
Pittards-nahkaako ne Laket nyt on. Tottamooses tommoset pitää rasvata. Suutareilta löytyy varmasti Tanan kenkärasvaa. Gorekalvollisiin ei nahan vedenkestoa lisäävää rasvaa suositella siksi että se heikentää kengän henkittävyyttä mutta nythän ei Gorekalvosta ole riesaa.

Kare_Eskola
24.10.2013, 14.17
Laken talvitöppösissä ei ole kalvoa. Osittain juuri siksi ne ovat pakkaskelillä lämpimät.

Olen rasvaillut Lakejani Meindl Sportwaxilla, joka ei pilaa hengittävyyttä täysin. Hiustenkuivaajalla lämmittelen rasvan, hinkkaan puhdistetun kengän pintaan, annan imeytyä ja hinkkaan taas.

Rasvaus kerran pari ajokaudessa ja ennen kesäsäilytystä.

LJL
24.10.2013, 14.18
Juuei ole Lakeissa kalvoa. Nimittäin sitten kun pittards antautuu sateessa niin tulee Lakesta nimensä veroinen eli täyteen vettä ;) Kuivuminen kestää olosuhteista riippuen noin 48h. Siksi ajattelin kokeilla tuota kosteussuojaa, ainakaan ei viime lauantain 60km syysmettälenkillä tullut yhtään läpi, vaikkei ollut kengänsuojia.

T.P
24.10.2013, 22.52
Täällä jutustelun perusteella wölvhammerit kokoa 44 tilaisin, mutta missä niitä on?
Muutama on täällä harkinnut hankkivansa wölvhammerit. Onko joku laittanut tuumasta toimeen ja tilannut? Minkälaisia käyttökokemuksia monoista on tullut ja miten valmistajan sivuilla oleva kokotaulukko on pitänyt paikkansa?

Itselläni jäätyvät varpaat on todellinen ongelma ja mielelläni sijoittaisin hyviin kenkiin, että saisin ongelman pois...

Juha Jokila
25.10.2013, 00.04
Muutama on täällä harkinnut hankkivansa wölvhammerit. Onko joku laittanut tuumasta toimeen ja tilannut? Minkälaisia käyttökokemuksia monoista on tullut ja miten valmistajan sivuilla oleva kokotaulukko on pitänyt paikkansa?

Itselläni jäätyvät varpaat on todellinen ongelma ja mielelläni sijoittaisin hyviin kenkiin, että saisin ongelman pois...

Hyvät on. Jos haluu vaellussukan ja ohuen villasukan sisään, niin yksi numero normikenkää isompi kannattaa ottaa. Naparetkelle ehkä kaksikin numeroa. Ovat tukevat ja napakat ajaa, joskin hieman työläät laittaa jalkaan. Kertaluokkaa lämpimämmät, kuin mun vanhat talvi Laket.

Kuva: koko 44 (http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/fillarit/45ntrh_Wolvhammer.JPG)

Falkonna
25.10.2013, 08.18
Wölvhammereiden kokojen kanssa arponut tässä pari päivää ja ei tahdo saada päätöstä aikaan. Kesän jalassa olleet merrelin kevyet vaelluskengät ovat kokoa 47 (US 12.5), joiden sisään ei mahdu kaikista paksuin villasukka mikä laatikosta löytyy. 47 koon hammerit ovat US 13 joten ymmärtäisin että ovat ehkä hitusen tilavammat kuin omaavani merrelit ja saattaisivat olla riittävän suuret villasukalle. 45NRTH taulukon mukaan 292mm pitkä jalkani osuisi koon 46 kohdalle.
Vaelluskenkien kanssa on ollut jalassa keskipaksuiset merinovillasukat, mutta kysymys nyt onkin että tarkeneekö hammereilla ja ko. sukilla talven vai tarvitaanko vielä lisää kerroksia. Talvisin kävellessä ovat jalassa olleet 48 koon kengät joihin mahtuu parit sukat kovimmilla pakkasilla. Ei helpota hirveästi että kenkiä ei pääse sovittamaan ennen ostopäätöstä ... :)

T.P
25.10.2013, 09.09
Hyvät on. Jos haluu vaellussukan ja ohuen villasukan sisään, niin yksi numero normikenkää isompi kannattaa ottaa. Naparetkelle ehkä kaksikin numeroa. Ovat tukevat ja napakat ajaa, joskin hieman työläät laittaa jalkaan. Kertaluokkaa lämpimämmät, kuin mun vanhat talvi Laket.

Kuva: koko 44 (http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/fillarit/45ntrh_Wolvhammer.JPG)

Kiitokset kommentista. "Kertaluokkaa lämpimämmät kuin Laket" kuullostaa hyvältä! Eli sulla on ilmeisesti normaalikoko 43 kun olet ottanut 44.
Mulla on yleensä 42 (mutta esim. Spessun maastokenkä on 43) ja sovittelin kokotaulukkoa kahden sukan kanssa ja se näyttäs, että 44 olisi sopiva. Mites kengän leveys, lienee mallia "leveä"?

Ja vielä se perinteinen: mistä ostit ja paljonko maksoi?:)

HiMa
25.10.2013, 09.20
Wölvhammerit kiinnostaa minuakin. Shimanoilla en tarkene...

Grandi66
25.10.2013, 10.05
Kyseiset kengät tulossa ihan klossi kiinnitys jutuilla. Ei stana jaksa enää palelluttaa varpaita. 9 talvee teräskärki turvakengillä riitti. Marraskuussa tulee ja maksaa 325 eu-rahaa. Wölfhammereita sanotaan liian lämpimiksi, no sen näkee. 45nrth sivuilla on ohje jalan mittaamiseen ja ei sitten tartte sitä villasukka varaa.

Juha Jokila
25.10.2013, 17.02
Kiitokset kommentista. "Kertaluokkaa lämpimämmät kuin Laket" kuullostaa hyvältä! Eli sulla on ilmeisesti normaalikoko 43 kun olet ottanut 44.
Mulla on yleensä 42 (mutta esim. Spessun maastokenkä on 43) ja sovittelin kokotaulukkoa kahden sukan kanssa ja se näyttäs, että 44 olisi sopiva. Mites kengän leveys, lienee mallia "leveä"?

Ja vielä se perinteinen: mistä ostit ja paljonko maksoi?:)

Shock Therapy, jotain kolme ja puolistaa en muista enää, taskurahoja... verrattuna pyörien hintaan ja pidentää lämpimän ajokauden mulla -> 100 %:iin.

Lesti on tarpeeksi leveä jalkaan johon Shimanolta tarvitaan välttämättä Wide-malli ja päälle hieman lämpömuokkausta.

arctic biker
25.10.2013, 18.39
Koitin tossa muutama viesti taaksepäin ihan vienosti vaivihkaa kertoa että kenkärasvoilla ja -vahoilla on pientä eroa. Jotain viistoista vuotta kalvollisiakin (Gore/Sympatex) nahkaisia vaelluskenkiä ihan oikeesti käyttäneenä jossain vaiheessa päädyin kenkärasvan käyttöön. Heikentää hengittävyyttä mutta lisää tossun käyttö-ikää.

Madone 4.9
25.10.2013, 19.00
Nyt on sitten Laken 303 kotiutunut. 43 koossa, wide mallina. Vielä kun pääsisi testaan kunnolla :)

Arhipoff
25.10.2013, 19.31
Nyt on sitten Laken 303 kotiutunut. 43 koossa, wide mallina. Vielä kun pääsisi testaan kunnolla :)

Pitänee itselläkin käydä kyseiset popot kotiuttamassa. Hinta vähän hirvittää, mutta aika turhaa seisottaa kahta talvikelpoista pyörää kenkien puutteen vuoksi... Viime talvena ei "talvikelpoisia" harrastefillareita ollut.

Amfinaut
25.10.2013, 19.54
Pliis, voitteko sitten samalla speksailla vähän oman jalan kokoa kun pääsette ajamaan/kokeilemaan niin saa muut ostajat osviittaa kengän sopivuudesta :) Tänne on siis kans tulossa Laken MXZ303, kokoa 45 wide. Tavallisen kengän koko yleensä 44, ajokenkinä ollut Shimanon maastopopot 44 wide -koossa.

Madone 4.9
25.10.2013, 21.06
Pliis, voitteko sitten samalla speksailla vähän oman jalan kokoa kun pääsette ajamaan/kokeilemaan niin saa muut ostajat osviittaa kengän sopivuudesta :) Tänne on siis kans tulossa Laken MXZ303, kokoa 45 wide. Tavallisen kengän koko yleensä 44, ajokenkinä ollut Shimanon maastopopot 44 wide -koossa.

Normaali kenkä, 42, shimano kesäkenkänä 43 mutta talvikenkänä 44. Ja nyt tuli Lake 303 43-Wide mallina.

Jami2003
26.10.2013, 18.00

Mulla lähes kaikki harraste kengät kokoa 43 ja laken wide 43 on sopiva. Jossain pienemmissä kenkä koossa joudun käyttämään 44:sta.

Arhipoff
26.10.2013, 20.03
Mulla lähes kaikki harraste kengät kokoa 43 ja laken wide 43 on sopiva. Jossain pienemmissä kenkä koossa joudun käyttämään 44:sta.

Spessun kesäkengät 45, Laket 46wide ainakin kaupassa tuntui parhailta.

OJ
27.10.2013, 17.57
Mahtuuko teillä noihin Laken +1 kokoisiin kenkiin mummon kutomat villasukat, vai kaipaisiko toi kahta numeroa isompaa kenkää? Kun noi ei ole mitkään pienet kengät ulkoisilta mitoiltaan, niin ei viittis ostaa 47 kokoisia kenkiä ns. varmuuden vuoksi kun saattaa mennä liian saappaiksi.

Jami2003
27.10.2013, 18.12
Mahtuuko teillä noihin Laken +1 kokoisiin kenkiin mummon kutomat villasukat, vai kaipaisiko toi kahta numeroa isompaa kenkää? Kun noi ei ole mitkään pienet kengät ulkoisilta mitoiltaan, niin ei viittis ostaa 47 kokoisia kenkiä ns. varmuuden vuoksi kun saattaa mennä liian saappaiksi.

Ei mahdu mulla villasukkia mutta koko onkin sama kuin kesäkengissä / monoissa. Kuvittelisin että +1 koon kenkiin ainakin widenä mahtuu, toki riippuu jalasta. Mulla kun ikinä ei ole edes simpan kengissä ongelma pituus vaan leveys / korkeus.

pätkä
28.10.2013, 00.22
Kesäajokenkinä käytössä Sidin Geniukset maasto/maantie koko 46. Laken kapeampi 303 koossa 46 vain vähän tilavampi, korkeintaan puoli numeroa väljemmät.

mhelander
28.10.2013, 01.17
tuli tilattua ne Vaude Termatic RC:t. Toiveissa että pohja pitäis paremmin kuin NW:n (Fahrenheit:t ja ylipäätään maantiekengät), vesi pysyis ulkopuolella ja jos eivät ole kylmät pakkasilla niin se on plussaa.

Nyt näillä on ajettu +3 märällä kelillä eka maastolenkki. Heti lähtiessä kenkä osoittautui lämpimäksi ja ei jalat viilenneet vaikka käppäilin suolla nilkkoja myöten vedessä pitkät pätkät.

Ei edes toisen kengän hörppäys ja sukan kastuminen viilentäny jalkaa. Kova ensikaste tuli näille, hyvältä vaikuttavat.

Jenkka
28.10.2013, 01.18
Shimanon mw-81 tilattu... Koossa 45. Välillä ajan kesällä 43 koon (varpaat kyllä aivan kärjessä) shimanoilla ja välillä taas 44 shimanoilla. Eiköhän noihin nyt villasukka mahdu- ja mun max pakkaspyöräily on n. Luokkaa -10. Ja hiihtämään kun pääsis taas joulukuun alussa, niin pyöräily jää kuin seinään:)

OJ
28.10.2013, 22.31
Nyt menee vaikeaksi. 45nrth saa lähikaupasta, mutta maksaa noin 60 rahaa enemmän kuin Lake 303 postikulujen jälkeen. Sovittamismahdollisuus on plussaa, mutta Lake on kuitenkin hyväksi todettu vuosien varrella.

T.P
29.10.2013, 19.32
...45nrth saa lähikaupasta...
Missäkähän pääkaupunkiseudun liikkeissä kyseisiä monoja olisi hyllyssä?

OJ
29.10.2013, 21.30
Mun lähikaupasta...missä kävin just safkiksella hakemassa noi kengät. Kalleimmat tähän mennessä ostamani kengät, mutta eiköhän noilla pärjää. Kesäkenkä on Shimano 45 ja Wölvhammerit otin 46 koossa. Mahtuu villasukka ja varpaille jää vähän tilaa, mutta istuu yllättävän napakasti.

Hepe
30.10.2013, 09.21
Shimano MW-81 ja Northwaven celsius artic popot olleet käytössä muutamia vuosia takaperin ja kylmiksi todetut, parhaiten on varpaat säästyny jäätymiseltä therm-ic:n sähköpohjalliset kesäpopoihin ja päälle villasukka + sääsuoja.
Säilyy muuten poljintuntuma normaalina verrattuna paksupohjaisiin talvi-ajokenkiin verrattuna.

MJH
30.10.2013, 21.37
Joo, vielä oli Wölvhammeria ja Fasterkattia aika hyvin jäljellä, kun kävin sovitusreissulla töiden jälkeen. Vaan eipäs ollut minulle sopivaa, pistän toivoni Lake 303:een.
Onko porukalla kokemuksia Lakesta tällaisilla muutamien asteiden kurakeleillä? Toimiiko nahkakenkä?

Sundo
30.10.2013, 21.40
Miten leveitä nuo Vauden kengät on, ja mahtaako niitä olla hyllyssä missäänpäin Helsinkiä? Pitäs uudet talvikengät hommata, kun viime talvena tuli todettua, että jalka on noihin shimanon kenkiin ihan liian leveä. 45nrth tekee myös kivan näkösiä kenkiä, mutta ne tuppaa olemaan aika lailla yli omasta budjetista. Lisäksi jollekin Wölvhammerille ei täällä etelässä kovin monena viikkona vuodessa ole tarvetta.

Shimaani
30.10.2013, 21.42
Nahkakenkä toimii märälläkin kunhan se on oikein rasvattu, ikuvanhat MXZ:t senkun kestää ja kestää. 303:t odottelee klossienasennuskaliaa

petjala
31.10.2013, 18.10
Olin mainoksen uhri. Susivasaran flat sole -versiot synnyttivät voimakkaan hankintakiiman Shokkihoidossa. Nyt voi kittaa kaliaa eikä tarvi tuhrata ees klossien kanssa.

Jopoman
31.10.2013, 18.41
^Speedu-versiot kaapissa odottamassa talvea. Pelkkä ajatuskin lämmittää varpaita:)

bomba
31.10.2013, 19.37
Paikallisesta kävin tänään kotiuttamassa Wölvhammerit. Koska jalat palelee herkästi, otin 43 töppösiini sirot 47popot. Mahtuu pari villasukkaa eikä silti purista. Vähemmillä sukilla ajeleva voi ostaa pienemmätkin.

Juha Jokila
01.11.2013, 00.59
Paikallisesta kävin tänään kotiuttamassa Wölvhammerit. Koska jalat palelee herkästi, otin 43 töppösiini sirot 47popot. Mahtuu pari villasukkaa eikä silti purista. Vähemmillä sukilla ajeleva voi ostaa pienemmätkin.

Kuulostaa aika radikaalin isoilta. Useimpien ei pitäisi tarvita noin paljon ylimääräistä ja mulle riitti yksi numero suurempi.

bomba
01.11.2013, 10.43
Kuulostaa aika radikaalin isoilta. Useimpien ei pitäisi tarvita noin paljon ylimääräistä ja mulle riitti yksi numero suurempi.

Jos omistaa verenkierrottomat varpaat, jotka ei tarkene edes nollakelissä Spessun Defrostereissa villasukalla, haluaa ostaa talveksi vähän överit kengät :) Nähtäväksi jää pystyykö noin isoilla ajamaan. Jos ei, niin joku saa vähän halvemmalla hyvät kengät.

Jumo
01.11.2013, 10.55
Evansilta tuli Northwave Celsius Artic GTX Commuter MTB:t . Northwavet koossa 45 on aika tilavat ja menee paksun sukan kanssa hyvin jalkaan. Shimanon kesäpopot kokoa 45 (m122) on aika napakat mun jalkaan, ei sovi paksu sukka. Normikengät mulla on kokoa 44 -44 2/3 riippuen valmistajasta.

Pakkasia odotellessa niin näkee miten näillä tarkenee, mun jalat ei yleensä helpolla palellu joten odotan pärjääväni näillä.

Ulla
04.11.2013, 22.22
Ostin itselleni palkinnoksi koon 39 Wölvhammerit, normaalisti kengät ovat kokoa 38. Ihanan kallista!

Juha Jokila
04.11.2013, 22.35
Ostin itselleni palkinnoksi
Tuliko kirja valmiiksi vai mistä palkinto?

Ulla
04.11.2013, 23.34
Pieni välietappi saavutettu, vielä ei painokoneet laula.

Hans Opinion
06.11.2013, 16.32

Juuri arvoin samaa asiaa ja päädyin numeroina +1 kokoiseen Lakeen, shimano kesäkenkä on 43 ja Laket tuli 44 kokoa... aivan suoraan näitä ei voi verrata, tuntuma on että vertailukelpoisilla numeroilla Lake on +1½ simpan kesäkenkääni suurempi. Parin lenkin perusteella voi sanoa että tarkenee... vaikuttaa että Lakella pärjää lähes normi sukalla eli noin kerroksen vahvemmalla kuin kesäsukka on, mitään mummonkutomia ei ole tarvis. Nyt on vielä niin lämmintä että kylmemmällä joutunee laittamaan päälle jonkin neopreenin tapaisen, sisäpuolelta en lähde lisäeristämään. Periaatteessa uskon että talvikengässä on oltava tilaa, jos täyttää kengän kuoreen kiinni niin kylmä siirtyy... varsinkin varpaiden kohdalla pitää olla tilaa. Tämä vaatii että jalka ei liiku kengässä, Lakessa kanta ja varsi ovat kohdillaan eivätkä varpaat liiku kuoreen kiinni. Erityismaininta täytyy antaa Laken pohjan loistavalle eristykselle se on ehdottomasti paras millä olen ajanut.

Ettan
06.11.2013, 21.56
Onko noissa Northwave Celsius Arctic GTX (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/northwave-celsius-arctic-gtx-boots/rp-prod57565)issä leveä lesti? Mites meneekö koot lähellekkään Shimanon kokoja? Shimanossa mulla on 44, ja mietin Nw 45 että mahtuis yks villasukka myös. Myykö kukaan Nw:tä pääkaupunkiseudulla?

IncBuff
06.11.2013, 22.46
On niissä ainakin Shimanoa leveämpi lesti. Mulle ei menny kunnolla Shimanon 47 maastokenkä mutta noista mulla on 46 numeroiset ja passaa hyvin. Intersport myy NW:tä Suomessa.

OJ
07.11.2013, 04.20
LakeLake.
Kiitos infosta. Menin kuitenkin jo ostamaan noi nortit kun hintaeroa ei neuvotteluiden jälkeen jäänyt kauheasti ja norttia pääsi kokeilemaan paikallisessa.

alvinhammer
10.11.2013, 23.22
Onks kenelläkään käsitystä millainen toi Wölvhammer on cyclocrossilla poljettaessa. Tota mainostetaan kovasti fatbike-hommiin, jossa onkin varmasti mahtava jalkine, mutta taipuukohan toi mitenkään? Varpaat ovat jäätyvää sorttia, joten ois kiva saada kengät joissa ei varpaita tartte miettiä. Niin ja jos löytyy kohtalontoveri, niin mulla on kesäkengät 43,5, mikähän ois koko tässä silloin.

Juha Jokila
11.11.2013, 00.12
Onks kenelläkään käsitystä millainen toi Wölvhammer on cyclocrossilla poljettaessa. Tota mainostetaan kovasti fatbike-hommiin, jossa onkin varmasti mahtava jalkine, mutta taipuukohan toi mitenkään? Varpaat ovat jäätyvää sorttia, joten ois kiva saada kengät joissa ei varpaita tartte miettiä. Niin ja jos löytyy kohtalontoveri, niin mulla on kesäkengät 43,5, mikähän ois koko tässä silloin.
Eivät nämä nilkoista kovin kevyesti taivu, mutta en ole kokenut sitä ongelmaksi maastoajossa. Ehdotan kokoa 45, jos haluat kunnon sukat. Jos haluat sikapaksut villasukat ja paksun vaellussukan, niin ei 46 varmaan ole liiottelua.

OJ
11.11.2013, 04.47
Kyllä noilla ajaa crossariakin ihan OK, mutta kävely tai juoksu voi olla vähän nihkeää koska noi on melko jäykät kengät. Eli se hyvä puoli, että villasukkavarallakin noi pysyy hyvin jalassa, on pieni miinus jos haluat hyvät kävelykengät. Mutta tänään oli ensimmäinen kerta niin pitkään kuin muistan, että ei jalat palellut talvilenkillä yhtään. Toki ei ollut kuin 2,5 h lenkki ja pakkasta -10, mutta aika paha laivankansituuli puhalsi pohjoisesta.

Mulla Shimanon kesäkenkä on 45, Wölvhammer on 46 ja siellä on hyvin tilaa pyöräilysukalle ja mummon villasukalle. Toi koko toimii yhdellä vaellussukallakin oikein hyvin.

jkiviluoto
11.11.2013, 12.57
Vauden Termatic RC:t tuli testattua viikonloppuna; hiekkatielle oli tulvinut vettä ja jouduin ajamaan läpi niin että kengät kävivät polkimen ala-asennossa veden alla. Tapahtui alkulenkistä, ja vielä 30 kilometriä myöhemmin sukat kuivat ja jalat lämpimät. Mulla on melko kapeat jalat ja nuo tuntuivat oikein istuvilta, saattaa olla leveäjalkaisille vähän kaposet. Vanhoissa Shimanoissa EU-koko 45 oli jämpti, noissa 44 (joka on normaalikenkienkin koko), tarvittaessa mahtuu joku lämpösukkakin vielä. Hyvät ensikokemukset siis.

Gaastra
14.11.2013, 14.55
Evansilta tuli Northwave Celsius Artic GTX Commuter MTB:t . Northwavet koossa 45 on aika tilavat ja menee paksun sukan kanssa hyvin jalkaan. Shimanon kesäpopot kokoa 45 (m122) on aika napakat mun jalkaan, ei sovi paksu sukka. Normikengät mulla on kokoa 44 -44 2/3 riippuen valmistajasta.

Pakkasia odotellessa niin näkee miten näillä tarkenee, mun jalat ei yleensä helpolla palellu joten odotan pärjääväni näillä.

Miltä nuo kengät on tuntuneet, onko varpaita paleltanut? Entä kokopuoli, onko tuo 45 ollut sulle sopiva?

Vähän olen itsenkin nuita popoja katsellut. Kävelykenkiä/lenkkareita ostan yleensä koossa 45 eli olisikohan sitten noissa NW:ssä koko 46 mulle sopiva, että mahtuu villasukkakin.

Mulla paljaan jalan pituus on 28cm, jonka perusteella Northwaven kokotaulukko ehdoottaa EU-kooksi 43. Se tuntuu kyllä aika pieneltä.

mhelander
15.11.2013, 09.52
Nonni. Pitkästä aikaa sai käytyä lenkillä ja hissukseen piti ajella... Puolitoista tuntia -7 .. -8 kelissä ja ohuimmilla kesäsukilla Vauden kengät piti varpaat lämpimänä vaikka alkumatkasta ei ääreisverenkierto oikein meinannu pelittää ainakaan sormien osalta.

Eli eivät ole kylmässä huonommat kuin NW Fahrenheit popot. Edelleen tyytyväinen...

Gaastra
15.11.2013, 15.28
Spezialized Defroster...

Minkälaisia kokemuksia porukoilla on tästä kengästä, onko enempi syys- kuin talvikenkä? Noita saisi kohtuuhintaan lähikaupasta, mutta arveluttaa miten varpaat pärjäävät talvipakkasilla noissa tossuissa.

Jossain mainoksessa kyllä väittivät, että tämän vuoden malli olisi edellisiä lämpimämpi. Tiedä sitten onko pelkkää mainospuhetta..

JackOja
15.11.2013, 15.39
Spezialized Defroster...

Minkälaisia kokemuksia porukoilla on tästä kengästä, onko enempi syys- kuin talvikenkä?

Mä olen sanonut jo monta kertaa tässä topicissa, että ovat mun mielestä enemmän syys- kuin talvikenkä. Vedenpitävänä toki ihan mainio syyskenkä. Tuonne n. viiden asteen pakkaseen pärjää.

...arveluttaa miten varpaat pärjäävät talvipakkasilla noissa tossuissa.

Varpaat ovat yksilöitä. Mä en osaa sanoa SUN varpaista :)

Gaastra
15.11.2013, 17.30
Ok, kiitos Jack.

taitaa siis Northwavet olla lämpimämmät, joten vaaka kallistunee siihen suuntaan.

arctic biker
15.11.2013, 20.52
Tommonen tuhannen kilsaa takana Vauden Termaticeilla. Tänään kolme tuntia osin alle nollan kelissä. Kahet pohjalliset ja Teseman ohuilla merinosekoitesukilla alkoi olla loppumatkassa vähän viileän tuntuiset. Edelleen vasemman päkiän päällä iltti siinä ylemmän velcron tietämillä ajoittain painaa, päkiäni alkaa kuiten tottua. Ja kun jalkani ovat kylmän arat niin ihan tyytyväinen olen toistaiseksi. Tommoseen -10C asti uskon pärjääväni kun laitan vielä neopreenipäälliset. Kertakaikkiaan upeaa ollut ajella kun ovat vesitiiviit eikä edes kovin hiostavat. Yksi näitä pyöräily-elämäni järkevimpiä satasen, siis euron investointeja. Markka-aikana jotain fiksumpaa tuli tehtyä.

kuovipolku
15.11.2013, 22.04
Tommonen tuhannen kilsaa takana Vauden Termaticeilla. Tänään kolme tuntia osin alle nollan kelissä. Kahet pohjalliset ja Teseman ohuilla merinosekoitesukilla alkoi olla loppumatkassa vähän viileän tuntuiset.

Tuhat kilsaa tekee tuommoiset 388,888 km viikossa - eli yhtä paljon ellei enemmänkin kuin mulla (ja mä luulin ajaneeni ajankohtaan nähden erittäinkin paljon)!

Täällä etelän plusasteissa voi kenkien (subjektiivinen) viileneminen johtua siitäkin että ne ovat liian lämpimät eli kolmannen tunnin loppupuolella Tesemankin sukat - joiden hinta/laatu -suhdetta sopii kehua - tahtovat olla hiukan kostuneet. (Kesäkenkä+kengänsuojat -yhdistelmä on samassa lämpötilassa ylensä aluksi selvästi viileä mutta jos niillä tarkenee, niillä pärjää pitempään.)

Pohjallisilla voi saada vähän lisää pelivaraa. Alumiinivuorattu "lämpöpohjallinen" pohjalle eristämään ja villakarvainen jalkaa vasten toimii IMHO hyvin eli paremmin kuin kaksi tavallista tai yksi erikoispaksu pohjallinen.

PS Haisevatko ne Termaticit kovastikin myrkkymuoville?

mhelander
15.11.2013, 22.26
Haisee. Rouva ei anna säilyttää tuulikaapissa... Lenkin jälkeisenä aamuna siirrän tuuletettuun talliin...

arctic biker
15.11.2013, 22.31
Heh, taisimpa sotkea crossarini ja kenkieni kilsat keskenään. Crossarin odo nyt näyttää 1272km ja kengät tuli lokakuun viimesellä viikolla. Tommosta 220-250 kilsaa per viikko. Sorry! Mulla on varmaan kaikki versiot pohjallisista muttei vielä ole tommosta tarvista ollut kaikkia variaatioita koestaa.
Mun huonolla haju-aistilla en ole huomannut mitään ihmeempää?

MJH
18.11.2013, 15.25
Hmm... Saisikohan Lakea jostain ulkomailta tilaltua helposti (= EU:n sisältä, mielellään Saksasta)? Ei tunnu noita normaalilestisiä isompia kokoja tulevan myyjille.

LJL
18.11.2013, 16.09
Hmm... Saisikohan Lakea jostain ulkomailta tilaltua helposti (= EU:n sisältä, mielellään Saksasta)? Ei tunnu noita normaalilestisiä isompia kokoja tulevan myyjille.

Omat normilestiset 302 Laket ostin actionsports.de:stä vuosi sitten... Tällä hetkellä on valitettavasti aika hiljaista AS:ssa.

alvinhammer
19.11.2013, 12.08
Tässä infoa nille jotka miettivät Fasterkattin ostoa: Mä tilasin 45Nrth Fasterkatt Saksasta (http://www.bike-discount.de/shop/a117933/.html), kun muualta ei löytynyt kokoa.

Lesti on huomattavasti kapeampi eli parempi mun jalkaan kuin Wölvhammer, jossa jalka seilaa sivusuunnassa – ilmeisesti Wölvhammer toimii noin yleisesti ottaen paremmin suomalaiseen jalkaan – kuulin näin.

Koko: Peruskengät ovat olleet 43,5 (n. 27,5cm) ja Fasterkatt tuli koossa 45. Painoa on sopivasti, mun mielestä kengät ovat yllättävän kevyet. Ei mitkään tiiliskivet siis. Kenkään mahtuu 45 koossa paksu sukka. Koska mun jalat ovat palelevaa sortti, hommasin kenkiin Aerogel-pohjalliset (http://www.lampopohjalliset.fi/). Se on hieman ohuempi kuin Fasterkattin oma pohjallinen, joten menee vieläkin paksumpi sukka tarvittaessa. Kenkä on aika suksimonohenkinen, eli siinä sisäkenkä ja kuori, joka suljetaan vetskarilla. Tää vetskarin sulkeminen voi olla vaikeaa jos on korkea jalkapöytä, kandee huomioida.

Ekat fiilikset: Kävin ajamassa eilen testilenkin +4C: Lämpöiset, ehkä jopa aavistuksen liikaa. Aika kumisaapashan toi on olemukseltaan, ei paljon hengitä, mutta ei tarvitsekaan. Satulasta ajaessa kengät ovat huomaamattomat, mutta putkelta vedettäessä nilkan tuki korostuu jonkun verran – mun makuun ei liikaa. Pohja on sopivan jäykkä – vois olla ehkä vähän jäykempikin – joten mäkeäkin pääsee ylös suht mukavasti ilman että kenkä joustaa alla.

Ihan hintansa arvoinen kenkä.

MJH
20.11.2013, 15.11
Tuo Fasterkatti olisi varmaan se toinen vaihtoehto. Se pitäisi sitten vaan tilata erikseen paikallisen jällenmyyjän kautta, kun se ei tullut tilanneeksi kokoa 50 hyllyyn…
Mites sitten tuo Lake 145? Kuinkahan kylmillä keleillä sillä mahtaisi pärjäillä jos ahtaa pari sukkaa mukaan? Onko jollain kokemusta ko. kenkästä? Vähän vieläkin tuo 303epäilyttää, että onko se Helsingin talvessa turhan kuuma. Ja Helsingin talvi on loskaisa ja 303 on nahkakenkä. Ainahan niitä rasvata voi.

VPR
20.11.2013, 15.40
Kenkien lämmittävyys on vähän sellainen juttu mikä on kaikilla yksilöllistä. Mulla on tullut varpaille kylmä Espoon talvessa kahdella villasukalla, karvasuojalla ja Lake 302:lla. Tilasin eilen Wölvhammerit seuraajiksi Saksasta, koska paikallinen jälleenmyyjä vastasi kyselyyn "tämän hetken tiedolla vasta ensi syksynä tulisi lisää".

Amfinaut
20.11.2013, 17.27

Pari ajoa tehty nyt MXZ303:lla. Koon puolesta tuntuu, että osuin ihan kohdalleen ajatellen talven ajoja. Näillä +-0 asteen keleillä kenkä saisi olla hieman pienempi, ohuella sukalla jää hieman haluttua löysemmäksi mutta on silti ajettavissa. SRAMin S1000-kampien ja M540-poljinten kanssa klossit sai asentaa sisälaitaan ettei kenkä hankaa kampiin ajaessa.

Sen sijaan toinen Boa-kiristin on epäkunnossa. En huomannut ekalla ajolla mitään mutta tokan lähtövalmisteluissa huomasin, että mekanismi antaa periksi. Ohut sukka + löysä kiristys ei ollut kiva yhdistelmä mutta pystyin edelleen ajamaan joten kuten. Kiristimen ääni on huomattavasti vaimeampi kuin toimivassa kengässä. Laitoin Boan nettisaitilta takuutoiminnon kautta tulemaan korjaussarjan. Katsotaan miten homma etenee.

UPDATE: Nyt on Boan sisäelimet ja vaijeri vaihdettu. Oli melko näpräämistä. Vaikuttaa toimivan, vielä testaamatta ajossa. Varaosakitti tuli kahdeksassa päivässä jenkeistä eikä tosiaan maksanut mitään eli plussaa Boalle tästä. Miinusta Boalle ja Lakelle laadunhallinnasta. Ainakin 2013 Lake MXZ303:n kiristimen tyyppi on mallia "Low Power Reel L3+".

Kaitsu
23.11.2013, 11.57
Olisiko kellään laittaa rinnakkain suunnilleen samankokoiset Celsiukset ja MW81:t...

Jyrsintä ja klossien siirto onnistui ulkopuolelta, sisäpohjaa ei tarvinut rikkoa. Kengät tuntuvat klossin kohdalta saman levyisiltä. Kannasta Celsius on leveämpi.

http://www.elisanet.fi/kai_js_nurminen/html/images/IMG_4975b.JPG

Jumo
23.11.2013, 17.16
Miltä nuo kengät on tuntuneet, onko varpaita paleltanut? Entä kokopuoli, onko tuo 45 ollut sulle sopiva?

Vähän olen itsenkin nuita popoja katsellut. Kävelykenkiä/lenkkareita ostan yleensä koossa 45 eli olisikohan sitten noissa NW:ssä koko 46 mulle sopiva, että mahtuu villasukkakin.

Mulla paljaan jalan pituus on 28cm, jonka perusteella Northwaven kokotaulukko ehdoottaa EU-kooksi 43. Se tuntuu kyllä aika pieneltä.

Sanoisin noita kooltaan tilaviksi, minun 44-45 jaloille 46 olisi takuulla liian väljä. Kylmin missä olen nyt ajanut töihin oli -13 ja lämpimät oli jalat, tosin mun jalat ei muutenkaan palele.

Greycap
23.11.2013, 17.49
(puhe Specialized Defrostereista)

Mä olen sanonut jo monta kertaa tässä topicissa, että ovat mun mielestä enemmän syys- kuin talvikenkä. Vedenpitävänä toki ihan mainio syyskenkä. Tuonne n. viiden asteen pakkaseen pärjää.

Varpaat ovat yksilöitä. Mä en osaa sanoa SUN varpaista :)

Minun varpaat saattaisi tykätä noista aika paljon ihan talvikenkinäkin, nyt nollan alla on vielä riittänyt saman merkin Tahoe Sport joka on kuitenkin rakennettu aika pitkälti verkosta (läpi näkyy, lämpimän pitää vai miten se meni) ja tyylipisteet toiseen potenssiin nostava Pirkka-tennissukka. Täytyy käydä villasukkien kanssa katsomassa olisiko kantapaikassa Defrostereita hyllyssä.

Viikate74
23.11.2013, 20.29
Tossa Lakesta ajatuksia:

http://www.aika-ajo.com/testit/pyorailykengat-talveksi/

Jami2003
24.11.2013, 09.07
Eilen meni Lakeilla 2 tuntia metsässä pienessä pakkas kelissä, sukkana ohut urheilusukka. Ensimmäistä kertaa alkoi varpaita palelemaan viimeisen puolen tunnin aikana. Seuraavaksi kokeiluun vaellus säärystimet kovemmilla pakkasilla. Kokeilin jo kerran ja tuntuu auttavan juuri metsä ajossa koko jalkojen lämpimänä pysymiseen kun pitävät jalat kuivina ja lämpiminä polvesta alas päin.

Olen kyllä varma ettei pelkillä Lakeilla pärjää 20 asteen pakkasessa tuntia kauempaa . En kyllä tiedä tarkeneeko muutenkaan :)

Gaastra
24.11.2013, 11.07
Sanoisin noita kooltaan tilaviksi, minun 44-45 jaloille 46 olisi takuulla liian väljä. Kylmin missä olen nyt ajanut töihin oli -13 ja lämpimät oli jalat, tosin mun jalat ei muutenkaan palele.

Ok, kiitos tiedosta. Lämpimiltähän nuo tosiaan tuntuu mitä tässä on muutaman lenkin ajan noita ehtinyt testailemaan. esim. eilen nolla-kelissä 1,5h, jalassa ohut pyöräilysukka ja oikein lämpöistä oli varvasosastolla.

Kooksi arvoin lopulta 46:n (normikengät yleensä siis 45). Jos tarkoituksena olisi pitää pelkästään urheilusukkaa olisi 45 ollut sopivampi, mutta villasukan kanssa tuo 46 on just optimi.

Todella tyytväinen olen tähän saakka ollut noihin Celsius Articeihin.

bomba
24.11.2013, 11.12
Täällä etelän plusasteissa voi kenkien (subjektiivinen) viileneminen johtua siitäkin että ne ovat liian lämpimät eli kolmannen tunnin loppupuolella Tesemankin sukat - joiden hinta/laatu -suhdetta sopii kehua - tahtovat olla hiukan kostuneet.

Eli jalka hikoilee niin paljon, että sukat kostuu ja sen myötä kenkä kylmenee?

Ratkaisu: Joko suoraan jalkaan tai ohuen alussukan päälle ohut muovipussi. Muovipussin päälle sitten ne lämpimät sukat. Näin mahdollinen jalkahiki ei kastele ulompia paksuja sukkia, ja niiden eristyskyky säilyy. Huono puoli tietysti on, että jalka voi alkaa jossain vaiheessa tuntua kostealta, kun kaikki hikoilu jää muovipussin sisään. Parempi kuitenkin kostea ja lämmin jalka, kuin kylmettynyt. 3-litraiset pakastuspussit ovat huomaamattoman ohuita, toimivia ja lähes ilmaisia.