PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aika-ajo for dummies



Sivut : 1 [2]

fiber
20.08.2021, 15.27
Toi on aika paha sääntö mekaanisille vaihtajille kun ne lasketaan mukaan korkeuteen pystyasennossa ja pituuteen vaaka-asennossa.
Kyllä vaan, vaikutti itsellänikin säätöihin, kun keväällä laitoin TT-pyörän. Kun en tätä lajia oikeasti harrasta, niin on enimmäkseen kasattu erinäistä ylijäämäosista, mm. mekaaninen Ultegra.

Rawjunk
20.08.2021, 16.43
Miten pitkälle yritätte simuloida tempoasentoa talven traineriajoissa? Tarkoituksena ajaa suurin osa ajasta aerobareilta silmämunat rajoittimessa, mutta "shrugging" ja "turtling" saattaa olla jo liikaa.

fiber
20.08.2021, 22.48
Just tänään trainerin päällä huomasin, että tehontuotto on matalassa tt-asennossani huonompi kuin lisätangosta kiinni pitäen. Pystymmässä asennossa lantion kulma on pienempi mikä selvästikin vaikuttaa.

Rawjunk
20.08.2021, 23.32
Just tänään trainerin päällä huomasin, että tehontuotto on matalassa tt-asennossani huonompi kuin lisätangosta kiinni pitäen. Pystymmässä asennossa lantion kulma on pienempi mikä selvästikin vaikuttaa.

Mulla oli ISM PN 3.1 satula hitusen väärässä asennossa, niin puuttui varmaan +40w Fizik Misticaan verrattuna. ISM:llä taas sai parempia cda-arvioita, niin "optimi" löytynee jostain tuosta välistä :)



Edit:Voiko muuten joku arvioida paljonko tuo liikenne vaikuttaa vai mikä noiden brittien salaisuus on, kun esim. tässä ajetaan maantiepyörällä vajaa 49 kmh keskarilla oletettavasti noin 370 watilla: https://youtu.be/X7zZ4OROgeQ

fiber
20.08.2021, 23.43
En osaa sanoa vaikuttaisiko satula mulla tehoihin, mutta hyvä kun otit puheeksi. Mun Prologo CPC -jakkarani on itse asiassa aika epäsopiva, ja parempi olisi laittaa maantiesatula tai hankkia jokin toinen. En usko, että edes asennon muutos auttaisi, kun on sen verran kantikas ja nahkea.

ZaWing
21.08.2021, 16.27
Itellä ollut kuukausia kestäny taistelu saada asentoa sopimaan kropalle. Näin 185cm pitkänä, 90cm inseam ja kädet melkee koskee polviin ku suorana alaspäin pitää on ollut tuskainen taisto mahtua noihin UCIn sääntöihin.

Kammet piti vaihtaa ettei polvet osu käsitukiin. Vaihdoin tikut jyrkempiin ettei ranne taivu katkeamispisteeseen. Nyt nostin kerralla tukia reippaasti ja nyt ovat 10cm korkeudessa kiitos ison spaceri kasan.

Hassua kyllä vaikka nosti ohjaamoa reippaasti niin selkä pysyi suorana ja jopa parani. Myös kädet ja pää ovat nyt huomattavasti paremman näkösessä asennossa. Näin ainakin videolla ja paperilla. Katsotaan sitten mitä aika näyttää.

Mulla on tikut omien mittauksien mukaan n.84cm pitkällä. Ei millään mahdu pienempään. Tulee hitto kyynärpäät mahaan ???? ja kyynärvarsilla tuki.
Miten tää sääntö menee? Meniskö läpi.

"Morfologisista syistä voidaan myöntää vain yksi poikkeus: joko lisätankoa
voidaan siirtää eteenpäin tai satulan kärkeä voidaan siirtää eteenpäin
sääntökohdan 1.3.013 mukaisesti."

duris
21.08.2021, 16.52
Miten tää sääntö menee? Meniskö läpi.

"Morfologisista syistä voidaan myöntää vain yksi poikkeus: joko lisätankoa
voidaan siirtää eteenpäin tai satulan kärkeä voidaan siirtää eteenpäin
sääntökohdan 1.3.013 mukaisesti."
Kisoissa on käytännössä kaikilla käytössä yksi morfologinem poikkeus, kun se kerran sallitaan.

Eli tikut voi olla 80cm päässä keskiölinjasta jos satula on sallitussa kohdassa

r.a.i
21.08.2021, 17.15
Näin juuri, 75 cm jos satula 0-5 cm ja jos satula yli 5 cm keskiön takana, niin 80 cm. Yli 190 cm pitkillä tikut voi noista olla + 5 cm.

https://youtu.be/iFvCy8slgCo

macci
22.08.2021, 15.38
Edit:Voiko muuten joku arvioida paljonko tuo liikenne vaikuttaa vai mikä noiden brittien salaisuus on, kun esim. tässä ajetaan maantiepyörällä vajaa 49 kmh keskarilla oletettavasti noin 370 watilla: https://youtu.be/X7zZ4OROgeQ
Kyllähän se vaikuttaa. Ja tuossa ilmeisesti kisan/viikkotempon yhteydessä ajettuna jolloin varmaan muutama peesikin löytynyt. Ajettu pätkä myös varsin tasainen (51 nousumetriä per 16km eli noin puolet siitä mitä vaikka Lapinkylässä). Vaikea sanoa mikä se vaikutus tarkalleen on, ehkä 0,5 - 1,0km/h luokassa (riippuen liikenteen määrästä ja ohitettavista).

Vertailuna voi ottaa GCN:n Ollin vedon jossa äärimmilleen hierottu TT kalusto (ja asento yms) ja ilmeisesti ei ollut muita kuskeja matkassa ja ainakin videon mukaan pyrittiin muutkin ulkoiset tekijät minimoimaan. Ja rata siis täysin sama.

Olli (68kg) 331W = 49,1km/h
Simon (72kg) XXX W = 48,5km/h

Simonilla tosiaan ei näy watit mutta jos FTP 370W tasoa niin tuollaiseen 20min vetoon varmaan saa lähemmäs 400W (vaikka hieman hankalampi asento) jolloin tehoeroa alkaa olla jo aika paljon vs. Olli.

Omissa testeissä on ollut noin 3-3,5km/h eroa TT:llä ja Roadilla (roadilla ajettu kyynärpäät tangolla ja road kamoilla/kypärällä) noin 350W tasossa.

JKO17
22.08.2021, 16.34
Kävin vakoilemassa myös stravasta noita tuloksia. Po. pätkän staravanopeudet oli ihan hivenen pienempiä, Ollie 48,7 ja Simon 47,6.
Ollie ilmoitti cda:ksi 0,193 (Windsock)

Jossain Tourin aika-ajoa koskevassa jutussa oli mainittu että Remco Evenepoelin cda olisi yksi parhaista pro pelotonissa, tasolla 0,17

macci
22.08.2021, 16.54
Segmentin vauhdit hieman alakantissa (etenkin Simonin osalta) kun siinä on mukana myös paikallaan seisomista.

Rawjunk
22.08.2021, 23.27
On ne kyllä silti hämmentävän nopeita. Monessa segmentissä tarvitsee reilusti yli 50 km/h, että pääsee edes top 10:iin.

Trond Larsen kävi täällä vetämässä 10-tempon maantiepyörällä, 46,7 km/h 419 watilla. Tuohon, jos pääsisi tempopyörällä ja kamoilla, niin olisi jo ihan kova.

JKO17
30.08.2021, 11.34
Hyvää testailua ja vinkkejä tässä osiossa.

Menin ja ostin sitten ensimmäisen aika-ajopyörän, Canyonin Speedmaxin ultegran mekaanisilla vaihteilla. Laitoin pyörän kuvan osioon pyöräsi kuva, pyörä on nykyisissä säädöissä joita testailin muutamien päivien ajan.

Ostin pyörän lähtökohtaisesti ihan vaihtelun vuoksi maantielenkkeilyyn. Tavoitteena on myös treenata -omaksi iloksi ja muiden huviksi- 10/20 tempoa. Vuosien varrella olen huomannut että kaikissa harrastuksissani olen jossain vaiheessa aina tarvinnut jonkin selkeähkön tavoitteen. Pyöräilyn osalta mennään siis suuntaan tempoajo.
Nuo tavoitteet ovat vielä hieman auki kun lähtötasokaan ei ole vielä selvillä. Sen voin avoimesti todeta että tavoitetasot tulevat olemaan vaatimattomia tämän keskusteluosion yleisiin tasoihin.
Olen miettinyt sellaista että ottaisin ensin tavoitteeksi nopeus ja aika road kamoissa/ ja watit ja jos saavutan sen tavoitteen niin sitten nopeuden/ajan, jolloin lähdetään sitten myös tuonne varustepuolelle enemmän.


Kokemusta ajamisesta on noin viikon ajalta, joten aivan aloittelija ollaan.
Ajoin ensin pari kertaa treinerissä ja sitten maantielle. Itselle tuo pyörä ja ajoasento tuntuu lähtökohtaisesti aika luonnikkaalta ja helpolta.
Kokeilujen jälkeen säädin asennon nyt aluksi kohtuullisen korkeaksi edestä droppi n. 6 cm penkistä tuelle, ja säädöt on lähes UCI:n mukaiset.
Pituussuunnassa tuo on vielä 2 senttiä liian pitkä, mutta korjaan sen kun saan enemmän ajotuntumaa.
Oma pituus on 187 ja kun samalla on pitkät kädet niin tuo 80 cm sääntö ei ihan heittämällä mene. Tätä samaa on ollut näköjään myös muutamalla muulla.
Kädet on nyt sellaisessa asennossa että ne lepää vaihtajien päällä ja vaihtaminen tapahtuu kämmenellä/rannetta kääntämällä.
Lyhyehköt jalat ( inseam 86) tekevät sen että mahdun muuten oikeinkin hyvin tuollaiseen M koon pyörään.

Olen nyt yrittänyt hakea asennon sellaiseksi, että hartiat ja kädet ovat rentoina ja pystyisin pitämään päätä jonkin verran "hartioiden sisällä" ja että ajaessa en joutuisi nostamaan päätä että näkisin riittävän pitkälle eteenpäin
Pitää jossain vaiheessa laittaa tarkempaa kuvaa ajoasennosta, jos siihen saisi vinkkejä.

fiber
03.09.2021, 13.42
Nyt on muutaman kerran tullut kokeiltua aika-ajopyörällä. Kuten kuvasta näkyy, asento on ahdas ja korkea. Täytynee ottaa käyttöön "morfologiset syyt" ja siirtää tankoa hiukan eteen ja alas. Ehkä. Voi olla paras kuitenkin käydä bike fittingissä.

Ihan optimaalista ei näytä olevan ajaa paidan vetoketju auki :D Mietiskelin jo, että jos tempohaalarin hankkisi ensi kesäksi. Mitä suosittelette alle 140 eurolla? Entä tuo potta päässä? Pari-kolmesataa tempohatusta on minulle liikaa. Tämä (https://www.amazon.de/-/en/Bicycle-Helmet-Goggles-Sports-Triathlon/dp/B07R65X24B/ref=sr_1_3?dchild=1&keywords=helm%2Bfahrrad%2Btt&qid=1630659641&sr=8-3&th=1) olisi sopivan hintainen, mutta hiukan epäilyttää kun on niin halpa. Onko jotain näiden väliltä?
https://pic.useful.fi/6VCfNpWtZ.jpg

Kalle salonen
03.09.2021, 13.44
Triarhlonaiheisia facen myyntiryhmiä kun talven seuraat niin löytyy varmasti käytetty tempokypärä sopuhintaan ennen ensi kesää

Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

fiber
03.09.2021, 14.10
^totta. Olen jonkin verran tutkinut Triathlonkamapörssiä, mutta siellä on ollut vain M-kokoisia kypäriä. Mulle pitäisi olla noin 61 cm. Täytyypä katsella ajan kanssa.

macci
03.09.2021, 15.44
wigglessä on parikin toimivaa pukua alle 150€. Itsellä usein Ale Rev1 Fuga käytössä (alunperin oli L koko, nykyään M istuu paremmin 184cm/76kg mitoilla). dhb:n pitkähihainen puku myös nyt wigglessä alessa alle 150€ (tilasin, en ole vielä kokeillut). Kisoissa on tullut käytettyä velotecin pitkähihaista jossa takatasku numerolapulle - tuokin taitaa olla vielä samaa hintaluokkaa jos vain koko löytyy. velotecin pehmuste ok mutta mielestäni alessa parempi.

VPR
03.09.2021, 17.54
CCH:n haalari 70 e https://www.cch.fi/ajoasut

kp63
03.09.2021, 18.04
Eskon asento ja varusteet on kyllä kaukana optimista. Väittäisin että mun road asento aerompi. Ehkä ensin bikefit ja sitten siihen sopiva potta. Nimenomaan näin päin eli potta valitaan ajoasennon mukaan ei toisinpäin. Velotecilla taisin ajaa tän vuoden kaikki tempot. Jos haluaa tempoa ajaa kovaa, niin siihen liittyviä hankintoja vaan ei voi välttää, koska aerodynamiikka laji. Esimerkiksi paremmat tempopuvut on optimoitu tietylle nopeusalueelle. Vinkkinä pehmusteeseen, ajan monet pitemmät treenit kaksilla pehmustehousuilla, säästyy pallit. (122) The fastest cycling clothing in the world put to test | Cycling Weekly - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=0p2U-yyhA8Y)

fiber
03.09.2021, 19.51
VPR, kiitos - miten tuo ei käynyt vielä mielessä ollenkaan!

Kari, minullakin on road-asento aerompi kuin tuo kuvassa oleva. Joo, Kivenlahti tai Larun pyörä?

Laroute
03.09.2021, 23.00
Nyt on muutaman kerran tullut kokeiltua aika-ajopyörällä. Kuten kuvasta näkyy, asento on ahdas ja korkea. Täytynee ottaa käyttöön "morfologiset syyt" ja siirtää tankoa hiukan eteen ja alas. Ehkä. Voi olla paras kuitenkin käydä bike fittingissä.

Ihan optimaalista ei näytä olevan ajaa paidan vetoketju auki :D Mietiskelin jo, että jos tempohaalarin hankkisi ensi kesäksi. Mitä suosittelette alle 140 eurolla? Entä tuo potta päässä? Pari-kolmesataa tempohatusta on minulle liikaa. Tämä (https://www.amazon.de/-/en/Bicycle-Helmet-Goggles-Sports-Triathlon/dp/B07R65X24B/ref=sr_1_3?dchild=1&keywords=helm%2Bfahrrad%2Btt&qid=1630659641&sr=8-3&th=1) olisi sopivan hintainen, mutta hiukan epäilyttää kun on niin halpa. Onko jotain näiden väliltä?
https://pic.useful.fi/6VCfNpWtZ.jpg

Voinen pari kommenttia heittää vajaalla ymmärryksellä. Fiber, koeta etsiä kuva, missä huippuaikajajan polvilumpio on haarukan suuntaisella jatkumolla suurimman tehon alueella? Joskus niin on, kun vauhti on äärimmäinen ja satulassa istutaan ihan edessä ja kierrokset äärimmillään ja halutaan tehon kustannuksella paketti suljetuksi. Aerodynamiikka ohittaa tehon, eli kovavauhtinen alamäki. Kypäräsi kuvassa on vastatuulen metsästäjä. Pohdi kuvasi kautta pääsi asentoa. Onko kasvosi kuvaa varten noin hyvin eteenpäin suuntautunut, vai oletko samanlainen "nokittaja" kuin suuri osa kuskeista. Jos pystyt kurinalaisesti pitämään kasvojasi eteenpäin, niin suippo kypärä saattaa antaa sinulle mittavan hyödyn. Jos taas epäilet niskasi suorituskykyä ja placebo tyyppisen ajatuksen, paremmasta aerodynamiikasta, tavoin laskea nokkasi alas, niin parempi vaihtoehto olisi "pyöreä" aika-ajokypärä.

Ajo-asentosi lyhyydessä on yksi etu aerodynaamisesti, olet menossa "läpi yhdestä reijästä", koska ei ole hartioiden ja lantioiden välistä "vatsa-avaruutta", jotta ilmavirran ei tarvitsisi ohittaa sinua kahteen kertaan. Tässä asennossa on kuitenkin ongelma noin korkeassa asennossa, missä yläkroppa "face the storm", eli ottaa voimakkaasti ilmavirran vastaan, vaikka sen pitäisi olla "reiän" puhkaisija. Jos katsot kuvaasi, niin jännität hartijoitasi, etkä saa päätäsi roikkumaan lapaluiden väliin.

Vaikutat pitkältä kaverilta ja ehdottaisin sinulle morfologista mahdollisuutta kiertotietä pitkin. Olen lukenut mielenkiintoisia ja valtavien wattien höystämiä juttujasi. Ota UCI sääntöjen mukainen morfologinen etusiirtymä stongassa. Hommaa ISM-tyyppien satula ja vedä se taakse. Saat pitkälle kaverille keskivartalolle tilaa (teholle). Satula voi olla ihan säätöjen äärimmäisessä taka-asennossa. Ja, nyt tulee se uutinen! Älä edes yritä istua perinteiseisellä, istuinluu periaatteella, vaan etsi siltä istuinluiden etupuolelta se kohta, mistä löytyy se kohta missä pystyt sen 30 min olemaan. Siis, ihan satulan kärjellä. Sillä leveällä haarukalla. Aika-ajo ei ole mukavuuslaji. Eli, täysin taka-asennossa ISM satula on n. 5 cm korkeammalla kuin harjoituslenkillä. Se satulan kohta löytyy äärimmäisessä suorituksessa lähempää peräaukkoa, kuin istuinluita. Se madaltaa tehontuoton kannalta asentosi "normaaliksi". Asento on pitkälläkin kaverilla "hyökkäävä", aerodynaaminen ja riittävän pitkä kovaan tehon tuottoon. Ugh! Olen puhunut!

Voisin toki muutaman sanan sanoa etukropastakin, mutta jätän sen myöhempään, jos nämä ajatukseni sinua lämmittivät.

Ensimmäinen kuva itselläni oli tuosta kuvasta, että olet valmistautumassa lainapyörällä ensimmäisen triathlonin juoksuosuudelle.

#78
03.09.2021, 23.23
Mites tämä kun puhutaan aeroasennon takia menetetystä maksimitehosta, niin onko menetetty teho säästettyä energiaa vai ainoastaa huonomman hyötysuhteen vuoksi menetettyä tehoa?

Laroute
03.09.2021, 23.36
Mites tämä kun puhutaan aeroasennon takia menetetystä maksimitehosta, niin onko menetetty teho säästettyä energiaa vai ainoastaa huonomman hyötysuhteen vuoksi menetettyä tehoa?

Kun aerodynaaminen hyöty, esim. 50 km/h vauhdissa on niin suuri, että aerodynamiikkaa parantamalla saadaan suurempi hyöty kuin tehoa lisäämällä, niin vauhdin lisäämiseen tarvitaan enemmän tehoa. Korostuu kovemmassa vauhdissa. Ota maantiepyörä ja aja 300 w (esim. 62 kg kuski) teholla tasaisella esim. 42 km/h, tai aja aika-ajopyörällä 290 w teholla 45 km/h. Jossain vaiheessa, mitä lujempi vauhti, tulee se kulminaatiopiste, että on parempi kehittää aerodynaamista kykyä, jos watteja ei pysty enää lisää harjoittelemalla saavuttamaan. Aika-ajossa ratkaisee ainoastaan aika, ei tehot.

Eli, suora vastaus kysymykseesi. Aero asennon tuoma tehoheikentymä ei vaikuta nopeuteen, jos heppu on pystyy hiemankin optimoimaan teho/asento suhdetta. Vaikea kuvitella, henkilöä, joka ajaisi aika-ajopyörällä kympin tempon hitaammin, kuin maantiepyörällä. Kovimmat TT-kuskit pystyvät ylläpitämään lähes täydellisesti samoja tehoja kuin maantiepyörän optimaalisimmissa asennoissa.

Jos olet katsonut joskus tv-lähetyksiä, missä wattimittareita näytetään esim. serpentiini alamäkien kurveista lähdöissä, niin 800-900 w. Ei ole poikkeuksellista. Yksikään aika-ajaja ei ota tuollaisia watteja, noin huonoissa ajoasennoissa. Itse asiassa ei koskaan suorituksensa aikana. Ja, ne siitä huolimatta ajavat niin perkeleen lujaa.

fiber
03.09.2021, 23.51
Vaikea kuvitella, henkilöä, joka ajaisi aika-ajopyörällä kympin tempon hitaammin, kuin maantiepyörällä.
Otanko selfien ja postaan? :D

EDIT: pitää korjata, sillä Strava paljastaa että kyllä mulla on tempopyörällä ajettu vähän kovempaa kuin roadilla. Tietysti olosuhteet eivät ole vertailukelpoisia

Laroute
04.09.2021, 00.07
Otanko selfien ja postaan? :D

EDIT: pitää korjata, sillä Strava paljastaa että kyllä mulla on tempopyörällä ajettu vähän kovempaa kuin roadilla. Tietysti olosuhteet eivät ole vertailukelpoisia

Vakuutuksesi riittää. Ei selfieitä! Tiedän että wateillasi tulet ajamaan helevetin lujaa. Siitä ei ole puolta sanaa, jos saat rigattua aika-ajo asentosi kuntoon!

En kommentoi ajo-asentosi enempää, ellet sitä itse halua.

fiber
04.09.2021, 09.27
... Ensimmäinen kuva itselläni oli tuosta kuvasta, että olet valmistautumassa lainapyörällä ensimmäisen triathlonin juoksuosuudelle.
Hah, hilpeä lopetus tähän aiempaan viestiisi, jonka huomasin vasta nyt. Kiinnostavaa settiä, jota en yksinkertaisena miehenä täysin edes ymmärrä enkä oikein tiedä mistä aloittaa.

JKO17
04.09.2021, 12.15
Hyvää kommentointia Larourelta, ja mielenkiinnolla seuraan miten fiber sinun asennot ja ajat/nopeudet tulee muuttumaan. Kun asento on kunnossa ja tehontuotto siellä sinun potentiaalissa, niin menopuoli pitäisi olla oikeinkin hyvää varsinkin tasamaan temmoilla.
Minusta hyvää perusvideota asennosta on Campenaertsilta (mm.1 tunnin ennätysmies aika-ajossa )
https://www.youtube.com/watch?v=nn5wXswY94w&t=1s
sekä
Gcn:n video , jossa Emma Pooley (Pekingin olympiahopeamitalisti tt:ssä) käy Simonin kanssa läpi tt-asentoa.
https://www.youtube.com/watch?v=JIm4IwsbIyU

Fiber, jonkun toisen keskustelun perusteella ymmärsin että olet pitkä, muttet ihan tuota UCI 190 cm, jotta saisit sen ylimääräiset 5 cm ohjaamoon ?
Kysymyksenä asiasta tietäville, niin mitenkä lisätilan hakeminen eteenpäin niin, että kyynärpäitä edemmäs ja kädet reilusti vaihtajien päälle.

huotah
04.09.2021, 12.35
Joo, Kivenlahti tai Larun pyörä?

Bike fittiin ilman muuta niin ei tarvitse arpoa asialla. Omatoimisella yrityksellä ja erehdyksellä saatat lopulta päästä hyväänkin lopputulokseen mutta asiantuntevan säätäjän kanssa pääset perille nopeammin ja varmemmin. Tempokausi on lyhyt ja haluat varmaan olla parhaassa iskussa heti ekassa ajossa.

Larua suosittelen.

OJ
04.09.2021, 18.34
Vinkkinä pehmusteeseen, ajan monet pitemmät treenit kaksilla pehmustehousuilla, säästyy pallit.
Minä en tempoilustakaan mitään tiedä, mutta kaksi säämiskää...ai saaplari!!! Mulla on vain erittäin huonoja kokemuksia kahdella säämiskällä ajamisesta, eli tämäkin on varmaan perskohtainen asia. Ehkä kantsii testailla varovasti jos tolle tielle lähtee.

Kaverin fillarikaupassa olisi myytävänä vanha Scott Plasma, koko on sopiva ja hintaa "maksa nyt mitä haluat", niin pikkuisen kiinnostelisi jotta voisi ajaa ne kesän molemmat tempot lajinomaisella pyorällä. Siitä se tosin lähtee se varustelukierre kun ainakin oman kokemuksen perusteella aika-ajossa rahalla saa vauhtia. Ei tämmosenä kumitossukuskina ehkä uskalla antaa pirulle pikkusormea.

kp63
05.09.2021, 09.29
OJ, et olekkaan istunut siten kuin Laroute kuvaili. tossa Wilman kuvassa on Eskon maali : Suomen Pyöräily | Facebook (https://www.facebook.com/suomenpyoraily)

paaton
05.09.2021, 10.14
Siitä se tosin lähtee se varustelukierre kun ainakin oman kokemuksen perusteella aika-ajossa rahalla saa vauhtia. Ei tämmosenä kumitossukuskina ehkä uskalla antaa pirulle pikkusormea.

Just de. Minäkin tunnen itseni. Jos gravelliinkin speksaillaan uusia jarrusatuloita, niin aika-ajopyörän kanssa homma lähtisi totaalisesti lapasesta.

paaton
05.09.2021, 10.23
Niin jos se asento on kunnossa ja matala, niin ei kait tuonne ahterille tule painoa paljoakaan, kun jaloilla on painetta.

#78
05.09.2021, 20.16
Minkälaisella syketasolla porukka ajelee tommosen 20-30 min temmon?
Alkanut hieman tt kiinnostaa.
Yrittänyt ajella pk lenkkejä mutta maastopyörällä 1.5h lenkki 85% max sykkeestä on välistä kiva revitellä.

sf12
05.09.2021, 20.33
Minkälaisella syketasolla porukka ajelee tommosen 20-30 min temmon?
Alkanut hieman tt kiinnostaa.
Yrittänyt ajella pk lenkkejä mutta maastopyörällä 1.5h lenkki 85% max sykkeestä on välistä kiva revitellä.

Viimeksi kun ajoin, niin keskisyke oli 183.

fiber
05.09.2021, 20.49
Näyttää olleen 91-93 % maksimista. Mulla on takana vasta muutamia tempoja, enkä ole päässyt yhtä korkeisiin sykkeisiin kuin jossain toisissa kisatilanteissa.

kp63
05.09.2021, 21.04
Minkälaisella syketasolla porukka ajelee tommosen 20-30 min temmon?
Alkanut hieman tt kiinnostaa.
Riippuu treenitilanteesta ja kuskista. Keventänyt - rasittunut....aero - ana kone. Mulla ajallisesti/teholliseti parhaat tempot on tullut aikas alhaisilla sykkeillä.

JKO17
05.09.2021, 21.08
Yhden 10 temmon/lähtötasotestin perusteella
keskisyke 173 /93 % maksimista
aika tasaisesti nouseva 163->185(maksimi) sykekäyrä

#78
05.09.2021, 21.25
Yhden 10 temmon/lähtötasotestin perusteella
keskisyke 173 /93 % maksimista
aika tasaisesti nouseva 163->185(maksimi) sykekäyrä

Joo, varmasti tasaisesti nouseva on hyvä malli. Mites lähdettekö rakentamaan suoritusta tehon vai sykkeen kautta? Syke tahtoo ainakin vähän päivön mukaan seilata. Tehomittaria mulla tosin ei ole, joten siitä ei pysty sanomaan mitään.

paaton
05.09.2021, 22.06
Minkälaisella syketasolla porukka ajelee tommosen 20-30 min temmon?
Alkanut hieman tt kiinnostaa.
Yrittänyt ajella pk lenkkejä mutta maastopyörällä 1.5h lenkki 85% max sykkeestä on välistä kiva revitellä.

Itselläni näyttää hyvin kulkeneet 10km tempot olevan itseasiassa keskisykkeeltään samat kuin kynnyssyke.
Kynnys 173hr. Kun kuormaa on hyvin alla, niin syke nousee suht hitaasti, jos ei aloita liian kovaa. Kääntöpaikan jälkeen keskisyke 180.
Mitään väliähän tuolla sykkeellä ei ole. Ensimmäistä kertaa katson tuota itsekkin.

r.a.i
05.09.2021, 22.09
Joo, varmasti tasaisesti nouseva on hyvä malli. Mites lähdettekö rakentamaan suoritusta tehon vai sykkeen kautta? Syke tahtoo ainakin vähän päivön mukaan seilata. Tehomittaria mulla tosin ei ole, joten siitä ei pysty sanomaan mitään.

Ilman tehomittaria ensimmäiset 5-minuuttia pitäisi yrittää ottaa ERITTÄIN rauhallisesti, koska lähes 99% varmuudella aloittaa liian kovaa. Sen jälkeen voi paukutella rajoitinta vastaan (hiukan ana kynnyksen yläpuolella) aika rauhassa, tuntuma yleensä kertoo milloin mennään liian kovaa. Mutta tuo alku on kriitinen ja ei oikein tahdo onnistua, kuin kokemuksen kautta.

paaton
05.09.2021, 22.10
Joo, varmasti tasaisesti nouseva on hyvä malli. Mites lähdettekö rakentamaan suoritusta tehon vai sykkeen kautta? Syke tahtoo ainakin vähän päivön mukaan seilata. Tehomittaria mulla tosin ei ole, joten siitä ei pysty sanomaan mitään.

Tuokin ihan mielenkiintoinen kysymys. Periaattessa pitäisi seurata tehoa, mutta oikeastaan se oman kropan tuntemus on tärkein.
Hyvänä esimerkkinä tämän vuoden SM-tempo, joka ajettiin kovassa helteessä. Aika monelle saattoi tulla yllätyksenä, että se kynnysteho laskee rajusti kuumuudessa. Siis ei kaikilla laske, mutta osalla, kuten itselläni kyllä.

pumpum
05.09.2021, 23.41
Joo, varmasti tasaisesti nouseva on hyvä malli. Mites lähdettekö rakentamaan suoritusta tehon vai sykkeen kautta? Syke tahtoo ainakin vähän päivön mukaan seilata. Tehomittaria mulla tosin ei ole, joten siitä ei pysty sanomaan mitään. Tehojen mukaan varsinkin alussa, sen jälkeen yhdistelmä fiilistä ja mittareita. Jos tiedät ettei esim 5min @ 180+ bpm ole koskaan ollut mahdollista niin ei se tänäänkään ole. Kaikki tietysti riippuu vielä reitin profiilista.

fiber
06.09.2021, 09.05
Minä en ole seuraillut reaaliaikaista dataa näitä muutamia lyhyitä kymppitempoja ajaessani. Luulen tietäväni miltä tuntuu sillä rajalla, jota pystyy pitämään yllä tuon varttitunnin. Ihan sille kynnykselle saakka en ole vielä tempossa kertaakaan päässyt, joten aina olen voinut käskyttää itseäni yrittämään enemmän. En ole oikein pystynyt seuraamaan dataa enkä tiedä olisiko se edes tarpeellista. Tärkeämpää minulle olisi ehkä keskittyä "pakettiin" ajon aikana :)

Tuulettomissa olosuhteissa tehot ovat olleet aika tasaiset meno- ja paluumatkan osalta. Viime viikolla oli mennessä pientä vastatuulta, ja pätkä 1/2 koilliseen 308 W sekä pätkä 2/2 lounaaseen 292 W (tosin tätä sekoitti hiukan eteeni pihasta ilmestynyt auto joka sitten jäi hidastelemaan ja kiihdyttelemään epätietoisena).

JKO17
07.09.2021, 11.17
Ensimmäisen 10 (11 km) temmon ajatuksia aloittelijan ja kuntoilijan silmin.

Minulla oli tehomittarin kautta käsitys mitä tehoa "varmuudella" pystyisin ylläpitämään, tuosta napsu pois ja rauhallinen aloitus pari-kolme minuuttia. Sykettä katselen siten, että jos se alkaa huiteleen liian korkealla alkuun niin sitten aloitus aivan liian kova sen hetkiseen tilaan nähden tai sitten on väärä päivä yrittää maksimisuoritusta.

Tuntemukset oli niin että muutama minuutti tuntui helpolta, seuraavat minuutit kohtuu kovalta ja loppu kovalta mutta kuitenkin siedettävältä. Käännöksen jälkeen liian pitkä ja kova kiihdytys, vastatuuli ja ylämäki teki sen että punaiselle mentiin ja jouduin vähän himmailemaan pari minuuttia. Tuo mainittu "rajoitinta vasten" kuvaa hyvin omaa tekemistä lopussa.

Omaan ensimmäiseen tempoon olen tyytyväinen, tehot mennessä 250 ja tullessa 270. Keskinopeus vähän päälle 38. Aika-ajopyörä ja varusteet road. Tuuli oli sellaista 3 ms, myötäistä menossa ja vastaista tulossa,ja reitti aika tasainen, korkeusero 20 m.

Nuo tehot on minulle oikeinkin hyvät. Eli aika-ajopyörällä, aika-ajoasennossa tai sellaisen yritelmällä vajaa 17 minuutin tehot olivat kuitenkin noin 10 % yli ftp:n.


Varustekierre alkoi samalla; butyylisisurit vaihtuvat lateksiin ja aika-ajokypärä tilattu. Eihän noilla kauheasti ole merkitystä tässä kokonaisuudessa, mutta

mennään eteenpäin myös varusteiden osalta vahvasti aiemmalla teemalla eli "omaksi iloksi ja muiden huviksi".

VPR
08.09.2021, 23.19
tossa Wilman kuvassa on Eskon maali : Suomen Pyöräily | Facebook (https://www.facebook.com/suomenpyoraily)
Suora linkki: https://www.facebook.com/suomenpyoraily/photos/pcb.2776787572612747/2776787222612782/

#78
10.09.2021, 16.45
Jep kiitos näistä. Ehkä se on tehomittari investoitava talven aikana. Varmaan näin alkuun pärjäis yksipuolisellakin mittauksella, kun sen sais reilulla neljällä sadalla. Dataa on kyllä aina hauska tarkkailla etenkin jos niissä tapahtuu kehitystä.
Syke ja nopeus on vähän vailinaiset mittarit ja kun kokemus puuttuu. Mutta jostainhan se on lähdettävä.
Harmillisesti olkapäävaiva rajoittaa syksyn ajoja, mutta jos ensikeväänä kävis kymppiä kokeilemassa.

Kalle salonen
10.09.2021, 17.36
Jep kiitos näistä. Ehkä se on tehomittari investoitava talven aikana. Varmaan näin alkuun pärjäis yksipuolisellakin mittauksella, kun sen sais reilulla neljällä sadalla. Dataa on kyllä aina hauska tarkkailla etenkin jos niissä tapahtuu kehitystä.
Syke ja nopeus on vähän vailinaiset mittarit ja kun kokemus puuttuu. Mutta jostainhan se on lähdettävä.
Harmillisesti olkapäävaiva rajoittaa syksyn ajoja, mutta jos ensikeväänä kävis kymppiä kokeilemassa.Tsekkaas fillaritori.com, muistaakseni siellä on ollu nyt useampi tehomittauksella oleva kampisarja kaupan, josko joku ois vielä/olis sulle sopiva.

Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla

JKO17
26.11.2021, 11.56
Ei välttämättä oikea osio, mutta tavoittanee kohderyhmän parhaiten.
bike24:ssa Met codatronca 174 euroa
mustana, kaikkia kokoja löytyy, mutta saldo huvennut nyt aamupäivän aikana kohtuullisen nopeasti

edit; M ja L koot jo menneet, muutama S jäljellä

macci
28.06.2022, 13.08
Pientä muutosta TT-asennon UCI sääntöihin tulossa ensi vuoden alussa

https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/45KkrQwgmgYZknAIQtjZyg/328e1744671d9549a3ecd4afd840455b/1-GEN-20230101-E_amendments_on_01.01.2023.pdf

eli sikäli kun satulan kärki on 5cm keskiön takana voi tikkuja säätää 3cm edemmäs 180-189,9cm kokoluokassa (eli 83cm keskiöstä mitattuna) ja tikut voi olla hieman pystymmässä: 10cm jos alle 180cm, 12cm jos 180-189,9cm ja 14cm jos yli 190cm

sikäli jos satula on edempänä (alle 5cm keskiön takana) ei noilla uusilla mitoilla ole merkitystä (75cm / 10cm pätee edelleen)


lisäksi junnuluokissa ei enää syynätä välityksiä.

cycling tipsin artikkeli aiheesta
https://cyclingtips.com/2022/06/uci-scraps-the-junior-gear-restriction-relaxes-tt-position-rules/?fbclid=IwAR3zrTriKrZ8vH_BfBE5k0UWz0pH7WaOmpMbbY4a jPJwgif6qjZWUqQKZCE