Näytä tavallinen näkymä : Parhaat MTB-kengät
MTB-Make
01.08.2007, 16.48
Oletteko törmänneet mtb-kenkä-testeihin jossain lehdessä viime aikoina? Uudet kengät ovat tähtäimessä, mutta kokemus eri merkeistä on aika köykäistä. Mielipiteet ovat tervetulleita.
Spessun kenkiä kannattaa käydä kokeilemassa. Sopii ainakin omaan jalkaan kuin valettu (COMP CARBON MOUNTAIN) ja ovat hengittävät sekä säilyttävät kuosinsa hyvin.:)
http://www.mtbr.com/reviews/shoes/index_byname.shtml
Tuoltahan noita vois kattella. Noi arviot kun perustuu mielipiteisii (omat vermeet on aina parhaat :)) niin ei kannata liian vakavasti noita lukea.
Paras kenkähän on se joka sopii parhaiten jalkaan. Sitten käyttötarkoitus kuntoon (kesä, sade, talvi, retki). Jos monta kenkää on tasavahvoilla, seuraava kriteeri on pohjan jäykkyys. Tämän jälkeen vaikkapa kiinnitysmekanismit (tukevuus/helppokäyttöisyys) ja sitten vaikka ulkopohjan nappulat (pito/kestävyys).
Jos vieläkin on useampia vaihtoehtoja, voi paino tai ulkonäkö vaikuttaa.
Kesäkengälle on tärkeää hengittävyys ja ehkäpä se keveys. Sadekengälle vedenpitävyys. Talvikengälle lämpimyys ja myös se vedenpitävyys jottei räntä tule läpi. Retkikenkä on ehkä näiden sekoitus, hengittää hieman, pitää tarpeen tullen kohtuullisen lämpimänä ja niillä on myös hyvä kävellä.
-> parasta kenkää ei olekaan.
Jos vain jalkaan sopii, niin Sidiltä kannattaa lähteä katselemaan malleja.
Mulla on omakohtaista kokemusta 4 kesäkenkien, 2 talvikenkien ja 2 spd-sandaalien verran. Omat kriteerit lukkopolkimiin tarkoitetuille MTB-kengille ovat muotoutuneet seuraaviksi:
Pohjassa pitää olla kumipinta, kuviolla (miten isot nappulat) ei ole niin väliä. Varsinkin joissain kisakengissä on kova muovipohja, joka on hyvin liukas märillä kallioilla.
Pohjan pitäisi olla myös aika jäykkä; kävelyä helpottaa jos kulutuspinnan muoto on tehty päkiän alta hiukan rullaavan pyöreäksi. Taipuisampaa pohjaa ei pyöräilykenkään kannata laittaa, vaikka se onkin parempi kävellessä. Polkiessa mitä jäykempi pohja sitä parempi.
Kaikenlaisista metallisista nappuloista ja piikeistä on pohjassa enemmän haittaa (kalliot) kuin hyötyä (mudassa).
Pohjan kuvion pitäisi olla sellainen, että klossi menee niin syvälle, että kovalla lattialla klossi ei osu lattiaan. Kehtaa paremmin mennä tarvittaessa kauppaan yms.
Klossin kiinnityksessä parempi ratkaisu on sellainen, jossa ruuvien vastakappale ei tule kengän ulkopohjan läpi. Jos vastakappale on ulkopohjan ja pohjallisen välissä niinkuin joissain kengissä, pohjallisen pitää olla aika paksu (ettei vastakappale tunnu päkiässä), ja tämä tuo turhaa joustoa.
Minä en lainkaan pidä naruista pyöräilykengissä. Pahimmillaan narujen solmu on sijoitettu juuri jonkin kiristysremmin tms. alle, jotta se painaa ikävästi jalkapöytää. Joka tapauksessa narujen säätäminen ajon aikana on mahdotonta.
Kalliimmissa malleissa monesti on jonkinlaisia räikkämekanismeja kiristämiseen, mutta tarranauha on yksinkertainen ja toimiva.
Päällinen saisi olla hengittävää materiaalia, kaikenlaiset verkot yms. ovat hyviä kuumalla säällä. Kylmällä säällä sitten tarvitsee toiset kengät tai kalossit. Talvella olen ajanut vaelluskengillä, kun yrityksistä huolimatta ei ole sellaisia pyöräilykenkiä löytynyt, joissa varpaat tarkenisivat (tuppaa jotenkin johtumään kylmää klossin kiinnityksen kautta).
Kaikkein tärkeintä on että kenkä istuu hyvin jalkaan. Etenkin päkiän pitää olla pituussuunnassa juuri oikealla kohdalla. Ylimääräistä klappia ei saa olla, eikä liioin saa puristaa. Sovittamatta kenkiä on aika turha ostaa ja kaupassa niitä kannattaa pitää jalassa riittävän pitkään että mahdolliset puristavat kohdat huomaa.
Nyt mulla on kenkinä Shimanon M121-malli. Se ei ole mikään kisamalli, mutta hinta on kohtuullinen ja kenkä istuu mun jalkaani aika hyvin. Täyttää aika hyvin ylläolevat ehdot, paitsi pohja saisi olla aavistuksen jäykempi ja klossin kiinnitys on tuollainen läpi-pohjasta-malli, jonka vaatima paksu pohjallinen tuo myös vähän ylimääräistä pehmeyttä polkemiseen.
Supermauno
09.08.2007, 21.02
Kenkien suosittelu on yhtä turhaa kuin miettiminen, mikä kondomi sopii mun penikseen :D
Jalat on niin yksilöitä. Kaikki laadukkaat kenkulat on hyviä, pitää vaan valkata omaan jalkaa sopiva, ja sehän on helppoa, käy kokeilemassa.
Omaan, siroon lestiini sopii sidin kenkulat, mutta jalkani on siro, 39 vaikka olen riuska miäs :o Minkäs sitä miäs jalalleen mahtaa. Ja ei, jalan koko ei korreloi muiden elimien kokoon.
Italialainen lesti on yleensä, oman havaintoni mukaan kapea. Normi suomipojan tassu usein on leveempi.
Fillarimies
09.08.2007, 21.09
Ja ei, jalan koko ei korreloi muiden elimien kokoon.
Just olin sanomassa, että jalan koko on suoraan verrannollinen peniksen kokoon:D
Edittiä:
Ajattelin ostaa juuri tollasen kengän itselle (Shimpano M 121). Hintakaan ei ole oikeastaan paha!
Eli tuo kenkä ja sitte tämä poljin. Bikeplanetissa 109e yhteishinta. Onko järkevä sijoitus?
http://bikegarage.com/images/library/large/shimano_pd_m520_blk_04_m.jpg
aaltomar
09.08.2007, 21.19
Edullistahan tuo on... itse pitäisi käydä noutamassa Sidin kenkapäri 200 eur ja tähän ei sisälly polkimia ;)
timen kengät on huippuluokkaa, vahvoja kun mitkä
Edullistahan tuo on... itse pitäisi käydä noutamassa Sidin kenkapäri 200 eur ja tähän ei sisälly polkimia ;)
Ite ostin sidit ja täytyy sanoa että hyvät jalassa:D ,6 päivää tunturia sotkiessa ja tallatessa lukko hajalla,pohjapalat loppu,ruuveja kateissa vaikka oli lukitteet ja kaikki:mad: noh varaosia kumminkin löyty.
Oikeesti ei kannata lappiin ottaa mukaan enään vaan cruisailla pääkaupungin polkuja.
Fillarimies
09.08.2007, 21.51
Pitää tottua lapin maastoihin..ajotyyli:rolleyes:
fillarihaka
09.08.2007, 22.03
Pitää tottua lapin maastoihin..ajotyyli:rolleyes:
FP: hommaa vaan lukkopolkimet + kengät, nii et antais nii paljoa tasotusta (jota kylläkin syksyllä tarvin varmaa...) :D
Kylläpä nuo lukkopolk+kengät tehostaa menoa reippaasti. Kengän tyyppi kannattaa kuitenkin miettiä harrastamansa lenkkityypin ja käytön mukaan. Eli polkeeko maastoa / asfalttia, käyttääkö vain lenkillä / muutoinkin (esim. koulumatkat). Itsellä on sekä shimanon (vaellus)maastokengät ja sidin kilpa(maasto)kengät. Molemmat olleet erittäin hyvät ja laadukkaat, kestäneet melkoistakin metsikössä menoa. SIDin kilpakengät kylläkin istuvat jalassa kuin liimatut, pohjat ovat jäykät, eli varmasti tehokkaat kengät polkemisessa. Kesähelteiden kengät, eivät paljoa syksyn tuloa kestä (...varpaita alkaapi paleltaa). Shimanon kengät kuitenkin yleiskäytössä mukavammat. Niillä kun voipi asioida ja liikkua ihan normikävelyä melko kivasti, täten hyvät kun liikkuu pyörällä johonkin asioimaan. Kuitenkin kelpaavat makeasti myös kunnon maastopyörälenkille, suojaavat kylmältä ja jopa kohtuullisesti kosteudelta... Eli itsellä tuleepi näitä käyteltyä enemmän. Ja ovat tosiaan ihmeesti kestäneet, eli vaikka rämpinyt millaisessa risukossa ja metsikössä, niin vieläkin täysin kuosissa ja kehtaapi käyttää ihmistenkin ilmoilla :)
Eli valitettavasti en tiennyt mitään kenkätestiä vinkata, mutta omakohtaisia kokemuksia kuitenkin tuossa pikaisesti...
Fillarimies
10.08.2007, 12.54
FP: hommaa vaan lukkopolkimet + kengät, nii et antais nii paljoa tasotusta (jota kylläkin syksyllä tarvin varmaa...) :D
Oonko mie antanu tasoitusta:eek: :seko:
No nyt mulla on parempi pyörä, niin voin olla antamatta tasotusta:D
(uudet kammet tulee tänään)
Minä en lainkaan pidä naruista pyöräilykengissä. Pahimmillaan narujen solmu on sijoitettu juuri jonkin kiristysremmin tms. alle, jotta se painaa ikävästi jalkapöytää. Joka tapauksessa narujen säätäminen ajon aikana on mahdotonta.
Kalliimmissa malleissa monesti on jonkinlaisia räikkämekanismeja kiristämiseen, mutta tarranauha on yksinkertainen ja toimiva.
Jos arvostaa kireyden säätämistä ajon aikana (kuten tuosta ensimmäisestä kappaleesta saa käsityksen), niin se räikkä on kaikkein paras vaihtoehto. Tarranauha sen sijaan pysyy ehkä huonoimmin kiinni kaikista kiinnitysmekanismeista, vaikkei siinäkään mitään varsinaista ongelmaa ole. Sen säätäminen ajon aikana on selvästi hankalampaa kuin räikän, vaikkei kuitenkaan mitään kovin hankalaa.
Kait se on kengistä mitä tässä mulla on ja ollu niin Shimanon Gore-kenkä kumminkin ykkönen,vaikka niissä nauhat niin iltinsäätö aivan mahtava jutska ja nauhat ei paina ja saa kuminauhan alle.
Tarroihin tarttuu kaikki paska suolla tarvottaessa ja Sidin lukitukset menee jumiin ja vaikea saada jalasta,lähes mahdoton,vaatii ruuvarin että saa kiristyslukon irti kengästä.:cool:
...Tarranauha sen sijaan pysyy ehkä huonoimmin kiinni kaikista kiinnitysmekanismeista, vaikkei siinäkään mitään varsinaista ongelmaa ole. Sen säätäminen ajon aikana on selvästi hankalampaa kuin räikän, vaikkei kuitenkaan mitään kovin hankalaa.
Snadisti ristiriitaa :D. Sorry, oli ihan pakko.
Mulla on käytössä maastoon yhdet Sidit (Dominator 5) ja parit Shimanot (joku SH-M38 tjsp). Niiden hyviä ja huonoja puolia ovat:
Sidi:
+kiristyssysteemit hyvät, mutta voivat olla kuran keskellä turhan hienomekaaniset
+istuu erittäin hyvin ja on tukeva
+kiristys onnistuu ajon aikana
-pohja aika kova, vaikka onkin nappulat
-nappulat jumittavat sinkulassa kiinni olevien Wellgon polkimien kanssa (toisella puolella lukko, toisella flat)
-hinta
Shimano
+istuu OK, muttei ihan yhtä hyvin kuin Sidi, hieman Sidia pehmeämpi pohja
+simppelinpi kiristys (nauhat ja tarra)
-ei voi kiristää ajon aikana
+pehmeämpi kumipohja, pito kalliolla Sidia parempi
+hinta
Shimanot on mulla enemmän kurakäytössä, kun taas Sidit on cc- ja työmatkakäyttöä varten.
Snadisti ristiriitaa :D. Sorry, oli ihan pakko.
Ei siinä mitään ristiriitaa ole. Huonoin ja huono/hankalin ja hankala eivät ole välttämättä sama asia.
Jos luokan huonoimmalla on ka 9.5, niin ei se huono ole vaikka huonoin olisikin.
Mulla Sidien räikkä ei ole vielä kertaakaan mennyt jumiin. Ja wellgot nyt ovat mitä ovat... ;)
Ostin kalleimmat Sidin maastokengät. Huomasin että ne eivät ole yhtään jäykemmät kuin halvimmat Shimanotkaan ja kaiken lisäksi istuvat minulle huonommin – myin pois ja ajelen edelleen samoilla halpis-tarrashimanoilla tyytyväisenä. :D
Mulla Sidien räikkä ei ole vielä kertaakaan mennyt jumiin. Ja wellgot nyt ovat mitä ovat... ;)
Räikkähän toimii kyllä!Mut ne sivulärpäkkeet jumii aivan pe***sti.
Niitä qu ei saa painettua alas niin ruuvari käteen ja lukko pois.
Räikkähän toimii kyllä!Mut ne sivulärpäkkeet jumii aivan pe***sti.
Niitä qu ei saa painettua alas niin ruuvari käteen ja lukko pois.
Jos sivulärpäkkeet ovat niitä mantiekenkien pyöritettäviä juttuja, niin ne ovat toimineet maantiekengissä ilman ongelmaa. Minä miellän räikäksi sen vipusysteemin jalkapöydän yläosassa ja se kyllä jumittaa vanhemmiten. Saiskohan ne auki ja putsattua.
Kait se on kengistä mitä tässä mulla on ja ollu niin Shimanon Gore-kenkä kumminkin ykkönen,vaikka niissä nauhat niin iltinsäätö aivan mahtava jutska ja nauhat ei paina ja saa kuminauhan alle.Jup! Jos yksillä kengillä pitäs pärjätä, niin kyllä ne olis just nämä Simpan MT90-mallit! Saisivat kumminkin tehdä nämä yhdestä nahkapalasta ilman turhia saumoja...
Mun Sideissä ei ole ollut ongelmaa sen räikän kanssa, ovat joko toimineet moitteetta tai sitten suosiolla hajonneet. Joskus olen kyllä putsannut sen hammasharjalla
Hämmästyttävän sitkeää materiaalia tuo Sidin keinonahka (Lorica), kivikossa raapimista kestävät pidempään kuin kengän pohjat. Pinta kuluu kyllä äkkiä rumaksi, sama juttu kuin aikoinaan Sportivan Taoissa...
twentyniner
11.08.2007, 14.18
Viimeisen 10v. ajalta on kokemusta kuudesta kenkäparista, joiden hinta on vaihdellut n.100e molemmin puolin eli lienee "keskiluokkaa" olevia popoja on ollut käytössä. Kaikki ovat istuneet jalkaan, osassa ollut jäykkäpohja ja osassa hiukan letkeämpi.
Nyt sitten ostin uudet Shimanon "lippulaivat" SH M300 , ovh. hinta järkyttävät +300e, mutta onneksi tuttu kauppamies muistaa uskollisuuteni ja hinnasta lähti roimasti pois. Eipä olisi uskonut kun kenkiä jalkaani muokattiin, että voi kengissä olla eroa näinkin paljon, 500km olen nyt hymyssä suin painanut menemään ja jatkossa en kyllä pihtaile kengissä, enkä liioin housuissa, joiden kanssa koin samanlaisen ahaa elämyksen, vaihtaessani säämiskäällä varustetut lökärit, kunnon kisakireisiin ajohousuihin,eipä enään hierrä entiseen tapaan +100km maantielenkit.
Varmasti kaikkien valmistajien paremman pään kengät ajavat saman asian, minulla kun ei ole kokemusta kuin Shimanon tuotteesta.
Mielummin "XTR:ää" päälle ja jalkoihin, kuin runkoon kiinni...tietenkin parempi sekä että ;)
Jos sivulärpäkkeet ovat niitä mantiekenkien pyöritettäviä juttuja, niin ne ovat toimineet maantiekengissä ilman ongelmaa. Minä miellän räikäksi sen vipusysteemin jalkapöydän yläosassa ja se kyllä jumittaa vanhemmiten. Saiskohan ne auki ja putsattua.
Ne pyöritettävät toimii niissä kengissä mutta tarkoitin viputsydeemin molemminpuolin pikku linksut(punaiset) joilla voi löysätä yhen naksun kerrallaan.
Ne tökkii ninqu tänäänkin 4K-ajon jälkeen ei meinannu kengät lähtee jalasta.
aaltomar
11.08.2007, 20.52
Tänään tuli erikoinen tilanne uusien Sidien kanssa vastaan. En malttanut kiertää klosseja tarpeeksi tiukkaan kiinni ja kun tuli irroittautumisen aika, niin enpä saanutkaan kumpaakaan monoa irti kun klossi kiertyi sitä mukaa kun jalkaa väänti. Onneksi irroittautumistilanne ei tullut pakkopaikassa eteen. Ei muuta kuin monot auki ja jalka ulos, että pääs pysähtymään :D Uudelleenkiristyksen jälkeen alkoi toimimaan :)
Spessun kenkiä kannattaa käydä kokeilemassa. Sopii ainakin omaan jalkaan kuin valettu (COMP CARBON MOUNTAIN) ja ovat hengittävät sekä säilyttävät kuosinsa hyvin.:)
Sama vika, sopii jalkaan ku valettu. Kestävyydestä ei vielä tietoo, kun on niin uudet.
Ite en ole räikistä tykännyt, ei toimi kurassa, ja vaatii isot kiinnityslätlät jotka painaa jalkaan mun tapauksessa Niken kengässä.
Niken reilu 100 € matalavartiset kengät kolmella tarralla on ollut käytössä. Aivan loistavat kengät jos multa kysytään...istuu hyvin, ovat sopivan jämäkät, nopea laittaa jalkaan ja tuulettuvatkin aivan tarpeeksi
Uusia kenkiä etin, harkitsin Sidejä, mut niissäkään ei käyttäjien (palstalaisten) mielestä kovin hyvin kestä pohjat. Eli kulutuskestävyyttä kaipaan pohjiin, nappulaseos pitäisi olla jokseenkin kovaa, että se kestäis (satunnaista kävelyä:cool::D). Exustar-polkimien kanssa yhteensopivat pitäs vielä olla, Sidit ilmeisesti on... Eli kokemuksia kenkien kestävyydestä?
länsiväylä
24.08.2007, 12.55
Päinvastoin kuin luulis, kovat pohjat ei kestä kävelyä. Esim. just Sideissä on melko kovaa tavaraa pohjanappulat ja ne kuluu nopsaan. Lisäksi ne on melko liukkaat kivillä, yms maastossa.
Kumisen tuntuisilla pohjilla (esim. Shimanot) olen ajellut ja dallaillut pidempään.
Pyöräkaistapää
24.08.2007, 13.20
Nyt sitten ostin uudet Shimanon "lippulaivat" SH M300 , ovh. hinta järkyttävät +300e, mutta onneksi tuttu kauppamies muistaa uskollisuuteni ja hinnasta lähti roimasti pois.
Mistä hommasit?
twentyniner
27.08.2007, 19.55
Mistä hommasit?
Kysäise Länsiväylältä, mistä saisi hyvät kengät ;)
Pyöräkaistapää
28.08.2007, 08.38
Kysäise Länsiväylältä, mistä saisi hyvät kengät ;)
Onko niillä sielä idässä "alipaine- ja lämpömuokkausverme"? Vai pitääkö kengät pilata ite? Imuahan löytyy ja kait tota muijan uuniakin voi lainata.
länsiväylä
29.08.2007, 10.58
Löytyy uuni ja tyhjiöpumppu (joka on kovasti huollon poikien suosiossa:rolleyes: )
Pyöräkaistapää
03.09.2007, 19.25
Hyvät on Shimanot, mutta viikonlopun testilenkillä havaittu seuraavaa:
- Istuu uunituksen jälkeen jalkaan tajuttoman hyvin.
- Pohjassa ei ole pahemmin kuviota ja se on liukas, jos klossi ei osu kohalleen liukuu poljin pohjaa myöten kantapäähän asti. Tästä ISO MIINUS! Pitää koittaa rakentaa jonkinlainen stoppari sikafleksistä tai jostain vastaavasta kamasta. Eggbeaterit käytössä. Luonnollisesti lipsuu hyvin myös kivien ja juurien päällä.
- Kylmät ainakin Lieksan vesi/raesateissa. Imee vedet tosi hyvin sisään. Kesäkeleillä hyvä tuuletus on tietysti plussaa.
twentyniner
07.09.2007, 11.54
Yhdyn edellisiin kommentteihin...Alkukilometrien kokemukseni kertyivät lähinnä cc-fillarilla maantielenkeillä, nyt enemmän maastossa kertyneiden kokemusten perusteella toivoisin juuri noita parannuksia pohjan ominaisuuksiin, jäykkyyttä löytyy, mutta muuten aika huonot maastossa, juuri tuon vispilöiltä lipsumisen takia, tuuletus on ok, koska käytän tarpeen tullen sitten suojia kenkien päällä. Kaikkea ei voi saada, edes isolla rahalla :)
Ohiampuja
20.09.2007, 11.42
Olen kohtuu tyytyväinen nykyisiin Diadoran Kavoihin, mitälie 5-7 vuotta vanhat. Mutta niiden kuivuminen on tuskaisen hidasta. Tiedättekö semmoisia kenkiä joiden pohjallisrakenteessa ei ole mitään vettä imevää? Näissä Diadorissa sisäpohja on tehty siitä perinteisestä pohjakartongista, joten niiden kuivattamiseen menee 2-3 päivää, kun esim Asicsen juoksutossut kuivaa yhdessä päivässä.
länsiväylä
21.09.2007, 00.59
Mä olen huomannut kahden kenkäparin kanssa, että kisakengät ei ole viisain valinta normaaliin maastopyöräilyyn. Just noita liukkausongelmia, niin pohjan pidon kanssa, kuin klossillakin. Ja yleensä ne on parhaiten ilmastoituja malleja, siis kylmiä täkäläisissä keleissä.
Spessun Comp-kenkiin oon ollut tosi tyytyväinen viime aikoina. Tai no, kyllä niissäkin solki jumittaa mutaisena...
Mulla on nike 10//2 http://www.nike.com/index.jhtml?l=nikestore,pdp,_pdp,cid-1/gid-106701/pid-106701&re=US&co=US&la=EN
Tää on ilmeisesti maantiekenkä, johon on vähän liimailtu tilpehööriä pohjaan ja kirjoitettu boksiin MTB. Osia on pikkaisen pohjasta irtoillut, mutta kenkää istuu mun jalkaan loistavasti. Takapään muovikoppa pitää paketin mukavasti kasassa. Hintansa väärti. Vanhoissa Shimanoissa oli hiilarilesti myöskin, mutta kumia sen päällä (tai siis alla) ja lukittuminen polkimiin oli helpompaa. Nikeillä joutuu joskus vähän hakemaan.
Pyöräkaistapää
01.10.2007, 00.08
- Pohjassa ei ole pahemmin kuviota ja se on liukas, jos klossi ei osu kohalleen liukuu poljin pohjaa myöten kantapäähän asti. Tästä ISO MIINUS! Pitää koittaa rakentaa jonkinlainen stoppari sikafleksistä tai jostain vastaavasta kamasta. Eggbeaterit käytössä. Luonnollisesti lipsuu hyvin myös kivien ja juurien päällä.
Polymeerimönjä toimi. Eli eipä ole liukasta enää, kun tein Wurthin polmeerimönjällä kuviot koko pohjaan. Kohtuullisen hyvin näyttää pysyvän mönjä pohjassa kiinnikin.
Fillarimies
01.10.2007, 08.19
Laita ihmeessä kuvaa virityksestä! *haluaa nähdä*:D
Pyöräkaistapää
03.10.2007, 12.53
http://www.saunalahti.fi/~vklee/kuvia/m%f6nj%e4kenk%e4.jpg
Wurth MS polymeerimassa, omani ostin Tuusulan Tarjoustalosta.
Voisi myös repiä+leikata vanhoista lenkkareista pohjakuviota ja liimata/ruuvata sitä tuohon mömmön tilalle? Jos nimittäin haluaa "factor"-lookin....
eikös pitoteippi toimis tohonkin kohtuullisesti
Pyöräkaistapää
11.07.2008, 09.24
No niinpä se sitten otti hajos Shimanon M300:sen räikkä. Kävi johinkin kiveen ja jäi taipaleelle.
Suureksi ihmeeksi lähikaupasta eilen tilaamani varaosa tuli tänään ja on vielä sopivakin. Hintakin jäi 15 euron hujakoille, paketissa uudet osat molempiin kenkiin. Aika hämmästyttävää, että osa löytyi. Olin melko varma, että osia ei noihin saa tai ainakin saa odotella kuukausi tolokulla. Shimano yllätti!
Shimaani
12.07.2008, 11.43
Tän kesän kestotestin perusteella tuo (http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=156&detail=10&detail2=4592)on aika hyvä - pohja pitää märälläkin kalliolla ihan riittävästi ja nauhat saa kumilenksulla kiinni ettei tarraa eturieskaan. Tämä (http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=156&detail=10&detail2=3210)on toinen hyvä yleisjalkine. Mistähän sais Vibram pohjaa jonka vois liimaa/ruuvaa Sidien muovipalojen tilalle?
jaakkoso
14.09.2008, 18.04
Onkos kellään kertoa, että miten noi sidin koot oikein menee?
Itsellä esim. Niken lenkkari on kokoa 42,5 ja niken maantiekenkä 43. Olisiko siis Sidiltä katsottava 42 vai 43 kokoa?
Kyselen siis lähinnä siksi, että katselen käytettyä kenkää, ja mietin kannattaako lähteä edes katsomaan 42 kokoa.
Attitude
14.09.2008, 18.11
Onkos kellään kertoa, että miten noi sidin koot oikein menee?
Itsellä esim. Niken lenkkari on kokoa 42,5 ja niken maantiekenkä 43. Olisiko siis Sidiltä katsottava 42 vai 43 kokoa?
Kyselen siis lähinnä siksi, että katselen käytettyä kenkää, ja mietin kannattaako lähteä edes katsomaan 42 kokoa.
Ittellä muut kengät 44 ja SIDI Dragon 2 SRS Carbon 2009 on kokoa 45 ja istuu kuin hanska - ei voi muuta kuin suositella ylipäätään tuota kenkää! Ota siis ainakin 43
Ai niin, pohjapalat kuluu silmissä ja niiden ruuveja katoaa tasaseen tahtiin - ainoa heikko ominaisuus jonka noista tossuista olen löytäny
Hop!
Tsekkailen tässä uusia monoja, löytyykä millaisia kokemuksia noista SH-M300 kenkuleista?Olis kaiketi ihan hyvässä tarjouksessa gubbaveljillä. Ulkomailta en lähde tilailemaan..liikaa arpomista. Onko myös joitain muita (tarjous)malleja mitä voisitte suositella?
perttime
10.12.2008, 12.30
Tämäkö?
http://www.mtbr.com/cat/mtb-apparel-and-protection/shoes/shimano/sh-m300/PRD_415116_144crx.aspx
Paras mennä kokeilemaan sopiiko jalkaan. Noiden kommenttien mukaan voisi olla hyvä ajokenkä muttei oikein loista kävelykenkänä.
Joo nepä ne..
Vois käydä kyl testailee tässä joku päivä. Pohja on kyllä ihmeen sileä ollakseen maastokenkä, että pito ei varmaankaan päätä huimaa. Jos noissa on hyvä "ilmastointi", niin eikös se sitten tarkoita että kenkä kastuu helposti ja sitten tulee vilu jo valmiiksi koleilla keleillä, kesäisinkin.:(
Sidi Dragon 2 Carbon SRS istui meikäläisen jalkaan niin mahtavasti että olihan ne pakko ostaa (VesaP:lle kiitos testistä). Wanha Simpaano M120 tuntui yht'äkkiä ihan kamalalta noiden jälkeen. Ainakin omaan jalkaani Sidi istuu kuin tauti, koko oli sama kuin Simpasta, ja säädöt noihin Simppohin verrattuna ovat aivan eri planeetalta. Ovathan Sidit tietysti eri hintaluokkaa mutta tiedänpähän nyt minkä merkkisiä kenkiä jatkossa ostan.
Noiden Sidien kestävyydestä ei ole vielä tietoa, käyttökokemusta kerkesi syksyllä tulemaan vain muutamalta lenkiltä.
Joo nepä ne..
Vois käydä kyl testailee tässä joku päivä. Pohja on kyllä ihmeen sileä ollakseen maastokenkä, että pito ei varmaankaan päätä huimaa. Jos noissa on hyvä "ilmastointi", niin eikös se sitten tarkoita että kenkä kastuu helposti ja sitten tulee vilu jo valmiiksi koleilla keleillä, kesäisinkin.:(
Kyllä kenkä aika helposti kastuu, jos kesällä ajelee märässä heinikossa. Hyvä kenkä jalkaan ainakin mun mielestä. Tuuletusominaisuudet tosiaan on ihan hyvät, joten syksyllä tarvii kyllä jo kengänsuojia. Oon ajellu nyt pakkasellakin noilla kengillä, kengänsuojat vaan kenkien päällä, välillä palelee varpaita.
Kävelyyn kalliolla/kivillä ei ole paras mahdollinen kenkä, eikä myöskään kerrostalon rappusiin :) Tosin ajamiseenhan ne on tarkoitettukin. En kuitenkaan käyttäisi yleiskenkänä, jotka jalassa esimerkiksi kauppaan lähtisin.
Lisätään vielä sen verran, että ainakin mun käytössä on toistaiseksi kestäny hyvin. Tosin reilun vuoden vasta käytössä olleet, joten ehtiihän ne vielä hajotakin.
Noniin, simpan sh-m300 monot tuli hankittua.
Miten ootte tehneet tämän lämpömuotoilun kotioloissa?Uunia käyttäen kaiketi mutta missä lämmössä, kuinka kauan, vain pohjalliset vai koko kenkä?Auttakaa tyhmää :)
Jossain testissä muistaakseni oli että ensin pohjallisen muotoilu (lämmitys ja astuminen päälle muutamaksi minuutiksi), sitten kengän lämmitys ja pohjallinen sisään ja kengät jalkaan ja seisoskelua samalla kun kengän päällä on Simpan "imupussi".
Mites kotioloissa saa alipaineen kengän ympärille jotta sekin muotoutuu kunnolla - remmeillä puristamalla?
perttime
12.12.2008, 12.25
Pölynimurilla?
Jotenkin tuntuisi paremmalta ajatukselta ostaa tavalliset kengät ja käyttää niissä ortopedin / fysioterapeutin tekemiä tukipohjallisia, jolla korjataan jalan virheasennot...?
Sh-m300:n muovaus tekee kyllä kengästä jalan muotoisen, mutta kopioi siihen myös jalassa olevat mahdolliset virheasennot...
Itse käytän asiaan erikoistuneen fysioterapeutin tekemiä tukipohjallisia, ja ero voimalla putkelta runtatessa on huima, kun teho ei mene oman jalan linttaan painamiseen vaan kammen liikuttamiseen. Suosittelen kaikille.
Noniin, simpan sh-m300 monot tuli hankittua.
Miten ootte tehneet tämän lämpömuotoilun kotioloissa?Uunia käyttäen kaiketi mutta missä lämmössä, kuinka kauan, vain pohjalliset vai koko kenkä?Auttakaa tyhmää :)
Tässä linkissä (http://cycle.shimano-eu.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Shoes/SI_0039A_002/0039A-002_Heat_molding-EN_v1_m56577569830621069.pdf) taitaa olla aika hyvät ohjeet tuohon lämpömuotoiluun. Tuon mukaan itse aikanaan tein. Lisäksi video (http://www.youtube.com/watch?v=fvzznpcNY7E), jossa tuo muotoilu tehdään.
Tässä linkissä (http://cycle.shimano-eu.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Shoes/SI_0039A_002/0039A-002_Heat_molding-EN_v1_m56577569830621069.pdf) taitaa olla aika hyvät ohjeet tuohon lämpömuotoiluun. Tuon mukaan itse aikanaan tein. Lisäksi video (http://www.youtube.com/watch?v=fvzznpcNY7E), jossa tuo muotoilu tehdään.
Kiitokset, eiköhän näillä ohjeilla kokeilla.
Tukipohjallisista sen verran, että kyllä sellaisetkin löytyy. Noiden kenkien mukana tuli palat, jotka voi asentaa kenkään jos jalka ylipronatoi. Jos saan ton lämpökäsittelyn kohdalleen, niin uskon että noilla pärjää.
Hitot kun on vielä arpominen tuosta lestistä..otin normaalilestin kengät, vaikka kävelykengät on mieluummin hieman leveämmät. Tiedä nyt sitten onko näissä klossikengissä parempi erittäin istuva malli, vai lestistä hieman vapaampi malli.
Jotenkin tuntuisi paremmalta ajatukselta ostaa tavalliset kengät ja käyttää niissä ortopedin / fysioterapeutin tekemiä tukipohjallisia, jolla korjataan jalan virheasennot...?
Sh-m300:n muovaus tekee kyllä kengästä jalan muotoisen, mutta kopioi siihen myös jalassa olevat mahdolliset virheasennot...
Vähän enemmän tällaista logiikkaa soisi tähän kenkäkeskusteluun.
Plus iski asian ytimeen.
Muutamia vuosia sitten olen muokannut/myynyt skimbamonoja. Monon kuoret muokataan jos jalan luut (1/4 ihmisen kaikista luista) törröttävät hankalalla tavalla. Asiakas hankii muotopohjalliset, tai hänelle tehdään sellaiset. Lopuksi sisäkengät muokataan (tai foamataan jos löytyy rahaa).
Lähtökohta on; tee kenkä joka on hiihtoopen jalassa 8 tuntia.
Eli pyöräilykengät; Jos jalat ovat todella pahasti vinossa, ja monet hankalat luut törröttävät, niin ensin käydään ortopedillä joka tekee pohjalliset. Tarkoitushan on että jalan väärä asento pyritään korjaamaan, ettei jalka väsy yhtä nopeasti kuin aikaisemin.
Vai?
Sen jälkeen käydään kunnollisella suutarilla joka muokkaa kengän kuoret.
Ja SEN jälkeen kengät paistetaan uunissa.
Tässä ei teeseitsetaidot enää riitä. Pitäkää jaloistanne huolta.
Noihin edellisiin viesteihin kommentoisin...
Mulla oli pitkään hankaluuksia löytää kunnollisia laskettelumonoja. Erinäisiä kuoren muokkauksia, pohjallisia ja eri kokoisia monoja hankittuani paikallinen Intersport kauppias hankki minulle monojen sisään (sisäkengän ja kuoren väliin) asetettavat pronaatiotuet, varmaan Pavelin kuvaamien kaltaiset. Tämän jälkeen jalan ulkoreunojen puutuminen ja kivut katosivat. Kuvittelisin, että syynä on se, että nyt paino jakautuu koko jalkapohjalle, eikä päkiän ulkoreinoille. Pronaatiotuet on nyt leikattu noin 5 millin korkuisiksi, ja tukevat jalan sisäreunaa. Ainakin Salomonin monojen pohjakappaleessa on reijät, joihin tukien piikit työnnetään.
Ennen tätä luulin, että minun on hankittava leveälestisiä monoja/urheilukenkiä.
Muutoin olen Okkan linjoilla, hyvät laskettelumonot ostetaan niin, että nilkka/kantapää pysyvät paikallaan ja mono on juuri sopivan mittainen. Sitten lämmitellään ja muokataan ulkokuorta törröttävien luiden kohdalta. Lopuksi lämpömuovataan kenkä, jos sellaista matskua on sisäkengässä. Foamiin en ole toistaiseksi hurahtanut. 2 millin vahvuiseen kalliiseen, erikseen muokattuun pohjalliseen en oikein usko - ei se mitään voi tukea. Oikeassa tukipohjallisessa on oltava paksuutta tuettavissa kohdissa.
Muuutoin, täytynee tota simpan M300 mallia kokeilla, edelliset (225?) on ns. finaalissa. Pronaatiotukea olen juuri talvipyöräilykenkiin viritellyt lisäämällä useita kerroksia ilmastointiteippiä pohjalliseen ratekiseen kohtaan..
Pyöräkaistapää
14.12.2008, 23.01
Edelleen tyytyväinen M300:siin. Pohjat vaan taas liukkaaat, kun polymeerimönjät kuoriutuneet veks. Pitänee liimata jotku vanhat kengän pohjat tilalle. Näillä kengillä jalkojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, kuten muutamilla muilla. Esim. eräillä Exustarin paskoilla ajetun Kangasala 24h:n jälkeen säkeinöi joku hermo pari viikkoa...
Onkos kellään ehdottaa hyviä kenkiä joilla voi myös harrastaa kävelyä? Näyttää siltä, että joutuu osallistumaan pari päiväiseen "pyöräsuunnistusmaratoniin" ja luvassa on myös fillarin työntämistä (kantamista) jyrkissä maisemissa...
Pyöräkaistapää
21.12.2008, 08.54
http://lh5.ggpht.com/_Nw4Ku8OO5QI/SU3lLWaSgZI/AAAAAAAAEUk/_txWFt92ZKw/s800/IMG_3725.JPG
Nonnii, nyt on pitoa, jos vaan pysyy pohjalliset paikallaan. Contin MountainKing Supersoniceille löyty oiva uusiokäytön paikka! :)
Joulusydämenkin joku tarkkasilmäinen, kuten poikani, saattaa pohjista paikallistaa.
Ensin meinasin laittaa jotku wanhat lenkkarin pohjat, mutta jotenkin toi supersonikki istuu hommaan paremmin. Kevytkin on ;)
tomibert
21.12.2008, 10.21
[
Nonnii, nyt on pitoa, jos vaan pysyy pohjalliset paikallaan. Contin MountainKing Supersoniceille löyty oiva uusiokäytön paikka! :)
Oivallista! Mitä liimaa käytit? Pitäisi kai tehdä omiin "suksiin" samanlainen modifikaatio ennen kesää.
- Tomi
Pyöräkaistapää
21.12.2008, 10.37
Ihan "Bostikilla" vedin kiinni. Hyvin otti pidon, mutta katotaan nytte miten oikeesti kestää.
twentyniner
21.12.2008, 11.22
Hienot ovat ja "uusiokäyttö" on päivän sana ;)
Nappulakenka
21.12.2008, 11.26
Hienot ovat ja "uusiokäyttö" on päivän sana ;)
Aivan! Nyt Pyöräkaistapään hiilijalanjälki pieneni roimasti :D
Shimaani
21.12.2008, 21.07
Oikeasti hyvä idea:
Ensin meinasin laittaa jotku wanhat lenkkarin pohjat, mutta jotenkin toi supersonikki istuu hommaan paremmin. Kevytkin on ;) Onhan pyörimissuunta oikein? :D
*leikkelee Nopinikejä*
Pyöräkaistapää
21.12.2008, 22.08
Oikeasti hyvä idea: Onhan pyörimissuunta oikein? :D
*leikkelee Nopinikejä*
Perskele! Uusiksi meni tai sitten joutuu kävelemään takaperin.
Pyöräkaistapää
04.01.2009, 05.38
Eihä ne perskele pysyneet kiinni. Bostik on kengän pohjassa kuin tauti, mutta Mountain King hylki liimaa.
Nyt on ajossa evoluutioversio II.
http://lh5.ggpht.com/_Nw4Ku8OO5QI/SWAq03ONBuI/AAAAAAAAEew/0M1ith-HxIE/s800/IMG_4288.JPG
Hioin Kingin kankaat esiin ja putsasin oikein huolella. Liimauksen jälkeen viimeistelin vielä reunat "sikafleksillä" (joku paikallinen polymeerimönjä auton ikkunalasin tiivisteiden korjaamiseen). Saa nähä pysyykö, hyvältä kyllä testilenkin jälkeen vaikuttaa.
Parhaat mtb-kengät on tietenkin Rocket7:ät mittojen mukaan käsintehtyinä. http://www.rocket7.com/shoes.htm
Olisko suositella mtb-kenkiä jotka pitäis kohtuullisesti vettä kuraisina kevät- ja syyskeleillä ? Kesäkengät on hakusessa ja ilman goretexia niin ja topicin mukaan parhaat kiinnostaa ;) SDP:lle toki muttei pakko olla shimanot
Shimanon parissa mallissa totesin että varpaiden päällä kangas on hengittävää verkkoa ja päästää siten veden nopeasti läpi (niistä myös näki läpi). Malli M122 tuntui vähän tiiviimmältä ja toisena kiinnostuin läpällisestä DX:stä. Muita `?
Nykyisen setti on päältä nahkaa joka on käsitelty vahalla vesitiiviiksi. Toimii mutta seuraavat kengät vois olla ilman nauhoja ja helposti pestävissä/kuivattavissa
Löytyykö suomen maalta mistään fillariliikkeestä noita uuneja ja alipainen pussi-systeemejä millä ton shimanon kenkien muotoilun saisi tehtyä ohjeiden mukaan? Tampereen suunnalla ei ainakaan ole..
wanderer
14.01.2009, 18.01
Onpas Tampereella Bikelabissa.
Onpas Tampereella Bikelabissa.
kiitos tiedosta, ei tarvitse sen pidemmälle lähteä
dakar-xam
18.01.2009, 10.33
Itellä olisi kohta ajankohtaisena hommata kesäksi mtb-kengät. Mulla on räpylä mallia leveä 39, matalalla jalkaholvilla varustettuna (ei ylipronaatiota). Onko jotain tiettyä merkkiä/mallia, jota kannattaisi lähteä metsästämään? Mulla on vähän liikaa niitä kokemuksia, että jokin kenkä/mono tuntuu kaupassa tosi hyvältä, mutta käytännössä lesti osoittautuu liian kapeaksi...
kanttiinin tollo
18.01.2009, 19.33
Kellään mitään käsitystä minkä kokoisia Mavicin kengät ovat esim. Northwaveen verrattuna? Pitäs kesäksi hommata jotkut ehjemmät ja Mavicilla on ainakin yksi ulkonäöltään miellyttävä malli tulossa...
Kellään mitään käsitystä minkä kokoisia Mavicin kengät ovat esim. Northwaveen verrattuna? Pitäs kesäksi hommata jotkut ehjemmät ja Mavicilla on ainakin yksi ulkonäöltään miellyttävä malli tulossa...Nämä kokoasiat ovat kuulemma semmoisia että varsinkin naisille myydään pieninumeroisia vaatteita, kun ne menevät paremmin kaupaksi kuin samankokoiset, mutta isommalla numerolla olevat. Tähän liittyy on joku hieno termikin, kattelin tämmöistä juttua telkkarista. Paljon harmia tulee tästä varsinkin nettikaupassa, kun kokoihin ei voi luottaa. Mul on vaan Cannarin ja Shimpan kenkiä, ja niissä samannumeroiset on suunnilleen samankokoisia.
Ulkomaankielellä "vanity sizing". Pari liian isoa ajopaitaakin on tuon takia tullut ostettua, etenkin Amerikan markkinoille suunnattujen merkkien kokotaulukkoja kannattaa syynätä tavallista tarkemmin.
Näillä lähtee muistaakseni neljäs kesä. Hinta ja laatu ovat olleet kohdallaan.:)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=77&pictureid=1089
Mitkäs SIDIt kannattais ostaa ens kesäks? Jotain hyvää luokkaa, mutta ei tarvii olla kuitupohjaa.
Mites Sidin kengät pitävät liukkaalla kalliolla?
Onko joku testannu Shimanon AM50 kenkiä?
Onko joku testannu Shimanon AM50 kenkiä?
Sidin SRS Dragonit ovat ainakin melkoisen liukkaat. Dominaattoreista en tiedä.
Sen verran kovaa materiaalia ovat Dominatorin nappulat, ettei niistä oikein kalliopitoa löydy. Sillä ei kai olisi väliä, jos osaisi ajaa niin, ettei joudu jalkautumaan.
Kiovan Dynamo
09.02.2009, 16.42
Minä olen huomannut tällaisen kätevän jaon.
Ajokengät:
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/150/8059.jpg
Kalliojuoksenteluun:
http://www.outdoorsmagic.com/review/images/products/Salomon-XA-PRO-3D-XCR.jpg
Eivät sovellu ristiin kovinkaan hyvin. ;)
Ööh... Eli kalliolla ajellessa tyydyn nykyisiin Five Ten kenkiin? :P
No nyt on AM50'set ostettu. Yllättävän mukavilta tuntuvat eikä tarvitse liimata mitään kumeja pohjiin. :D
Kellään mitään käsitystä minkä kokoisia Mavicin kengät ovat esim. Northwaveen verrattuna? Pitäs kesäksi hommata jotkut ehjemmät ja Mavicilla on ainakin yksi ulkonäöltään miellyttävä malli tulossa...
Vaimolle tilattiin Mavicin Zoya Ladies kengät. Otettiin ihan riskillä ja Shimano logiikalla yhtä kokoa isommat ja sopivat tuli!
Vaikuttaa hyvin tehdyiltä kengiltä muutenkin. Jäykät, mutta mukavat ja silti kohtuullisen kevyet (vrt. vastaavat Shimanot). Pohja on todella poikkeuksellisen pitävän tuntuista kumia. Tietty nuohan on tuollaiset "lenkkarit" eikä mitkään oikeat mutakylpykengät.
Pyöräkaistapää
11.02.2009, 10.55
Hyvän näköinen toi AM50, taitaa vaan olla aika painava?
Mavic Mantra Set näyttää aika hyvältä. Olisikohan noista mihinkään?
http://www.mavic.com/mtb/products/mantra-set.320430.9.aspx
Hyvän näköinen toi AM50, taitaa vaan olla aika painava?
Jalassa kyllä tuntuu yllättävän kevyeltä... Vasen kenkä painaa klosseineen 502g, koko 46 joka varmaan lisää pikkuisen painoa. :D
Pohja vaikuttaa kohtuullisen pitävältä. En ole ehtinyt vielä testaamaan pyöräillessä.
kanttiinin tollo
11.02.2009, 19.36
Mavic Mantra Set näyttää aika hyvältä. Olisikohan noista mihinkään?
http://www.mavic.com/mtb/products/mantra-set.320430.9.aspx
No tuohan se. Nimenomaan.
FiveTenit juuri tulossa, mutta noita Maviceja tosiaan olen ihastellut. Design ainakin kolahtaa.
Oliko se nyt Adidas, jonka pyöräilykenkätuotanto on nykyään nimellä Mavic? Kai niissä jotain laatua on, siinä missä muissakin.
FiveTenit on mukavat kengät, ollut kovemmassa käytössä kuin lukkikset viime aikoina. Toivotaan nyt että uusi kenkä / poljin kombo korjaa kuitenkin tilanteen.
Alkaa MTB-kengilläkin olemaan hintaa:
"LAKE® MTB-shoes MX400 CFC" Rosella tarjouksessa nyt vain 342€.
Noi on varmaan sitten hyvät...
http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=156&detail=10&detail2=4594
Itekin stadin reissulla kävin koppaamassa kauppa-veljiltä tarjous m300:set (99 eur) ja uunikäsittelyn (kotona) jälkeen parin pyörälenkin kokemuksella ei oo mittää järkee miten hyvin istuvat jalkaan :eek::eek::eek: ero vanhoihin popoihin jopa melkoinen :)
tomibert
17.02.2009, 22.48
Itekin stadin reissulla kävin koppaamassa kauppa-veljiltä tarjous m300:set (99 eur) ja uunikäsittelyn (kotona) jälkeen parin pyörälenkin kokemuksella ei oo mittää järkee miten hyvin istuvat jalkaan :eek::eek::eek: ero vanhoihin popoihin jopa melkoinen :)
Kuinkas tuon paistamisen hoitelit, rakensitko avuksi kotikonsteilla "tyhjiöpussin"?
Samanlaiset monot odottelevat kaapissa käyttöönottoa...
- Tomi
Löppönen
20.02.2009, 19.59
Laita ny T-man paisto-ohjeet, kun sulla kerran on jo asiasta kokemusta.
Kiitos etukäteen!
Attitude
20.02.2009, 20.28
Alkaa MTB-kengilläkin olemaan hintaa:
"LAKE® MTB-shoes MX400 CFC" Rosella tarjouksessa nyt vain 342€.
Noi on varmaan sitten hyvät...
http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=156&detail=10&detail2=4594
Ikään ku samaa genreä ku:
http://www.jensonusa.com/store/product/SH405B06-Lake+Mx400+Cfc+Mountain+Shoes.aspx?cc=EUR
ja abouttia 90 ekee... Oliks ne sittekkään niin hyvät? ;)
Löppönen & tomibert:
Noilla kun kokeilee niin ei voi paljon mennä metsään. Riippuu tietty onko kiertoilmauuni vai perus-uuni vai kaasuliesi tai kenties pelkkä teflonpannu ;)
aristola
02.03.2009, 23.25
Onko kellään kokemusta Adidaksen EL MORO kengistä? Tuntui ainakin pikaisesti jalassa hyvältä, mutta jätin viellä kauppaan. Kannattaako hakea pois? Tarvisin kengät jolla myös hyvä kävellä ja voi olla "julkisella paikalla" ilman, että kaikki tuijottaa star trek kenkiä! ;-)
Mä päätin sijoittaa viime kesänä yksiin hyviin kenkiin ja vaihdoin maantiepyörää maastoklosseihin sopivat polkimet (http://www.exustar.com/pm25ti.php), jotka itseasiassa päivitin myös maastomunamankeliinkin :D Sitten hommasin Spessun BG S-works MTB (http://www.specialized.com/bc/SBCEquipPopup.jsp?equipimage=/OA_MEDIA/equip/6118-00_l.jpg&equipmodel=BG%20S-WORKS%20MTB%20Shoe) kengät ja olen ollut niihin ERITTÄIN tyytyväinen, toimii mun jalassa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Kokemuksia Shimanon AM50 kengistä? Varsinkin tietoa pohjan jäykkyydestä kaipaisin. Onko löysempi kuin merkin "XC" kengät? Esim SH-M181/182.
Johannes
05.03.2009, 09.15
Sitten hommasin Spessun BG S-works MTB (http://www.specialized.com/bc/SBCEquipPopup.jsp?equipimage=/OA_MEDIA/equip/6118-00_l.jpg&equipmodel=BG%20S-WORKS%20MTB%20Shoe) kengät ja olen ollut niihin ERITTÄIN tyytyväinen, toimii mun jalassa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Sama virsi, tehty minun jalkaan. Siima kiristys on nerokas juttu, kirii tasaisesti...
Mä päätin sijoittaa viime kesänä yksiin hyviin kenkiin ja vaihdoin maantiepyörää maastoklosseihin sopivat polkimet (http://www.exustar.com/pm25ti.php), jotka itseasiassa päivitin myös maastomunamankeliinkin :D Sitten hommasin Spessun BG S-works MTB (http://www.specialized.com/bc/SBCEquipPopup.jsp?equipimage=/OA_MEDIA/equip/6118-00_l.jpg&equipmodel=BG%20S-WORKS%20MTB%20Shoe) kengät ja olen ollut niihin ERITTÄIN tyytyväinen, toimii mun jalassa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Mistäs noita Spessun S-works kenkiä saa ja mitenkä kokojen kanssa verrattuna vaikka Shimanon kenkiin?
Mä ostin omani paikallisesta pyöräliikkeestä eli Porvoon Pyöräkeskuksestä. Oli kyllä tilaustavaraa, mutta tuli ihan kohtuuajassa ja nykyään tuntuu olevan uuden maahantuojan jäljiltä myös kuuluisa hintaero esim. Bike24.com verrattuna niin pieni (joskus jopa olematon ja muutaman kerran jopa päinvastainen), niin olen pyrkinyt käyttämään heidän palveluitaan näissä Spessu tarpeissani http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Koko-asian voin tsekata kun kotiin tästä pääsen, mutta Simpukoita en ole käyttänyt sen sijaan voin kertoa kokoon verrattuna normikenkiin tai juoksulenkkareihin...
Kokemuksia Shimanon AM50 kengistä? Varsinkin tietoa pohjan jäykkyydestä kaipaisin. Onko löysempi kuin merkin "XC" kengät? Esim SH-M181/182.
Mulla on tommoset, tosin yhden työmatkan vasta niillä ajanut. Valitettavasti ei ole oikein vertailupohjaa Shimanon muihin kenkiin. Pohjien materiaali ainakin vaikuttaa samantapaiselta kuin mun ~5v vanhojen shimanojen pohjat, eli löytyy jonkun verran pitoa. Pohja on myös vähän jäykempi kuin noissa vanhoissa kengissä, mutta ku en tiiä olivatko ne jäykät vai ei (ainakin tuntuu että ovat lötkömmät kuin kaverin sidit).
Hyvin ne on ainakin tuuletettu, tuolla työlenkillä oli -10 astetta ja tuntu ettei kengissä ole ollenkaan kangasta siinä päällä. Odottelenkin vähän lämpimämpiä kelejä ennen lisälenkkejä. :D
mehukatti
05.03.2009, 13.51
Hi5Bikesiin on tullut uusia Shimanon ajokenkiä (http://mtbnews.net/index.php?section=news&id=823&location=fi).
Joo jäipä sitten vastaamatta :) en siis mitään imuri-muovipussisettejä ruvennut värkkäämään, vaan juurikin ihan uunissa paistelin...eka pohjalliset lämpimäksi ja kenkään ja n. 5 minuuttia seisoskelin sitten pohjalliset veks ja popot uuniin ja jalkaan pohjallisten kera ja viitisen minuuttia tallustelua.
Mulla on tommoset, tosin yhden työmatkan vasta niillä ajanut. Valitettavasti ei ole oikein vertailupohjaa Shimanon muihin kenkiin. Pohjien materiaali ainakin vaikuttaa samantapaiselta kuin mun ~5v vanhojen shimanojen pohjat, eli löytyy jonkun verran pitoa. Pohja on myös vähän jäykempi kuin noissa vanhoissa kengissä, mutta ku en tiiä olivatko ne jäykät vai ei (ainakin tuntuu että ovat lötkömmät kuin kaverin sidit).
Hyvin ne on ainakin tuuletettu, tuolla työlenkillä oli -10 astetta ja tuntu ettei kengissä ole ollenkaan kangasta siinä päällä. Odottelenkin vähän lämpimämpiä kelejä ennen lisälenkkejä. :D
Ei aivan kuulosta sellaisilta kengiltä mitä olen etsimässä. Oletin että nämä kengät ei olisi niin hengittävät ja pitäisivät roiskeet ja ravat pois sukista paremmin kuin tavalliset kisakengät.
Ehkä tuo Shimanon SH-M182N -malli olisi suomen vaihteleviin keleihin sopivampi malli sitten. Kenelläkään kokemuksia niistä?
Mistäs noita Spessun S-works kenkiä saa ja mitenkä kokojen kanssa verrattuna vaikka Shimanon kenkiin?
No niin, mun kengät olivat kokoa 41, mun normi koko on noin 40 ja juoksen 41 tai 41,5 kokoisilla lenkkareilla... Toivottavasti tuosta on apua :)
Muistaakseni kauppias aikoinaan kyllä kertoili Shimpukoiden ja Spessujen kokoero ja mitenköhän se meni... hmm.. ero ei kuitenkaan ollut vakio eli pienessä koossa oli ero kuulema erilainen kuin isossa koossa :seko:
Ei aivan kuulosta sellaisilta kengiltä mitä olen etsimässä. Oletin että nämä kengät ei olisi niin hengittävät ja pitäisivät roiskeet ja ravat pois sukista paremmin kuin tavalliset kisakengät.
Ehkä tuo Shimanon SH-M182N -malli olisi suomen vaihteleviin keleihin sopivampi malli sitten. Kenelläkään kokemuksia niistä?
No aamulla vielä vertailin noita kenkiä, niin onhan toi AM-50 paljon jäykempi kuin vanha kenkä. Taipuu vähän varpaiden kohdalta, mutta keskeltä kenkää oli jo tosi jäykkä.
Kuitenkin ilma liikkuu läpi sen verran reippaasti että uskon noiden olevan juuri sitä mitä minä hain, eli kesä kengät joissa on vähän enemmän pitoa pohjassa kuin tavallisissa kengissä, ja vähän parempi tuki nilkassa. En menisi uudestaan ajamaan niillä ainakaan talvella (en tiedä tuleeko kesällä suoraan vesi läpi, toivottavasti ei).
AM50 hankittuna. Asiallisen näköinen kenkä. Vähän sellainen turvakenkämäinen tuo kärki. Kevyet ja kohtuu pitävältä tuntuva pohja. Pohja muotoiltu siten, että kävely onnistuu aika hyvin. Kovinkaan jäykät pohjat näissä kengissä ei ole. Nähtäväksi jää kuinka paljon se haittaa menoa ja huomaako sitä ajossa. Mutta uskoisin noiden toimivan kivikoissa paljon paremmin perinteiset kisakengät.
Lainataanpa vanhaa triidiä. Hakusessa on siis mtb-kengät, ongelmana on vaan, että jokapaikassa tuntuu olevan pelkkiä Shimanoja myynnissä, mitkä ovat jalkaani liian kapeat.
Osaisiko joku suositella kenkiä (merkkiä, ehkä jopa malliakin), joissa olisi Shimanoa leveämpi lesti? Pyörähuolto näkyy mainostavan Spessun kenkiä leveämmäksi kuin Italialaisia, onko noista jollain kokemusta?
Adidaksen lenkkarit sopivat jalkaani varsin mainiosta, osaisiko joku kommentoida Adidaksen pyöräilykenkien leveyttä heidän lenkkitossuihinsa verrattuna? Suomesta Adidaksia ei ilmeisesti tällä hetkellä saa, mutta jos ei mistää löydy hyviä kenkiä, niin pakko ilmeisesti tilata netistä.
EDIT: Niin, asun siis pk-seudulla, muita kuin Shimanoja myyviä kauppojakin saa mainita...
Velosportissa on ainakin Sidin kenkiä hyvä valikoima. Jos en ihan väärin muista niin taitaa olla jopa Sidin mega melleja, joissa on normaalia leveämpi lesti.
Osaisiko joku suositella kenkiä (merkkiä, ehkä jopa malliakin), joissa olisi Shimanoa leveämpi lesti? .
Diadora ainakin, Higg
Sanon nyt kuitenkin.... Shimanollakin on olemassa kaksi lestiä. Ainakin omasta M300-kengästä on olemassa sekä tavis, että leveä lesti.
OT. Ymmärtääkseni Adidas ei tee itse omia ajokenkiään... Ja jos aivan väärin en ole ymmärtänyt, niin tekijä on Salomon. Ts. myös nykyisen Mavicin kengät on tehnyt Salomon.
wanderer
06.04.2009, 22.49
Nyt on simpan m300-kengät paistettuna ja valmiina tuleviin koitoksiin. Tampereelta Bikelabista löytyy eväät paistamiseen.
Mallihan on hyvin lähellä maantieversiota, päällinen on 1:1 sama. Pohja on erilainen, mutta todella jäykkä. Hyvältä vaikuttaa.
Ostin pyörähuollosta spessut -99e.
Olen ollut erittäin tyytyväinen. Lesti on leveämpi kuin maantie-sideissäni. Tykkään varsinkin siitä että pottuvarvas saa olla suorassa , eikä kenkä kiilaa sitä muita varpaita vasten , kuten sideissä.
Muistelen, että se spessu vaikutti aika kevyeltä shimanon kenkiin verrattuna. Painoja on muistaakseni kaupan kengissä heikosti esillä, ja jos on kin niin kengät on aika painavia.?!? Liikkuva massa pitäis saada keveeksi, eli kengän. ja pedaalien. ja reisien
Pyörää kun kalliilla keventelee, niin kannattaa ennen kisaa käydä varsinkin paskalla ja kusella, 1-2 kg vege. Housuissakin ne painaa jos sinne joutuvat! painopiste on kummiskin jo alempana
pelichio
07.04.2009, 16.30
Osaisiko joku suositella kenkiä (merkkiä, ehkä jopa malliakin), joissa olisi Shimanoa leveämpi lesti?
Oletko tietonen Shimanon leveälestisistä E-malleista? Niissä on siis mallimerkinnän perässä E-kirjain, esim. M225E. Saatavuus noissa on tosin todella huono. Joissain liikkeissä saattaa olla E-malleja eikä joka myyjä edes tiedä asiasta. Esim. Espoon Bike Planetissa oli sattumalta M300E kenkää hyllyssä (koko 42).
En tiedä tarkemmin miten paljon leveempi lesti ko. kengissä on vrt. normaali malliin, mutta parin viikon päästä voin kertoa enemmän asiasta ja sovittamaankin voit tulla, jos sulla on naisellisen kokoinen jalka :D
Edit: Mulle tulossa siis somat 40 koon kengät.
Kiitoksia vinkeistä, eiköhän meikäläisen räpylöillekin kesäksi kengät löydy.
Kahdessa liikkeessä kävin kenkiä ihmettelemässä, eikö kummassakaan ollut kuin Shimanoa, mutta ei siellä myöskään tiedetty mitään leveämmästä lestistä.
Täytyypä käydä noita Spessuja sovittamassa, jos vielä kerran ovat oikeata nahkaa, kuten mainospuheissa sanotaan. Jos eivät nuo sovi, niin sitten pitää sovitella vielä Sidin mega-mallit.
Osaisiko joku sanoa onko Shimano SH-M122 kenkä lestiltään ja kooltaan samanlainen kuin SH-M075 tai SH-M076? Noita kahta jälkimmäistä on tullut aikanaan sovitettua ja 42 tuntui suunnilleen ok:lta, mutta 43 oli jo ehkä vähän väljä. Nyt olisi ajatuksena tilata M122 netistä ja pitäs tietää onko noiden kooissa eroa. Oletan että ne on tehty samalla sisäpohjan/lestin mallilla?
Tiukimmilla koko oli isovarpaan kohdalla, joten jos jollakin olisi tietoa erityisesti onko tuo M122 esim. suipompi kärjestään kuin vaikkapa M075? Huomasin tuossa muuten juuri että Shimanon nettisivuilla sanotaan M076:sen kohdalla: Volume + fit lasting for roomier toe box, mutta en kyllä silloin kenkää sovittaessani huomannut radikaalia eroa tuon ja M075:sen välillä tosin M075:sen sovittamisesta on jo vuosi aikaa. (M075:sta ei nettisivuilla enään ole joten saattoihan tuo sama teksti tietysti lukea aikanaan senkin kohdalla.)
Mites Exustarin maastokengät? Turuust etin ja Foxcompissa oli mut en tiiä onko hyvälaatuset? Vai onko turussa jossain muualla muuta ku Shimanoa? Poislukien Budgetsportin Northwawet?
Tänään ostin Shimanon SH-M085 kengät ja eka lenkki takana, hyvälle tuntuivat. Koko oli kyllä siinä ja siinä onko liian pieni mutta ilmeisesti ei. :)
Hankin ekaksi pyöräilykengäksi tänä keväänä Shimanon M-122 -mallin. Täytyy sanoa yllätyin moisten käyttömukavuudesta. Tosi mukavat jalassa mutta kuitenkin aika napakat, ja sopii omaan suht leveälestiseen jalkaani. Kuminen nappulapohja pitää pöpelikössä ja on mukava kävelläkin, eikä edes klossit kolise parkettiin kun käy kaupassa tai kioskilla. Ja kolmitarrakiinnitys oli mun mielestä parempi kuin räikkämalli käytettävyyden kannalta.
Omaan valintaan vaikutti 122-mallin kovempi varvaskuppi. Eli jos pamautat kiveen niin tämä malli suojaa varpaita paremmin kuin pehmeäkärkiset M075 yms.
Mitoituksessa en voi auttaa. MP66:seen verrattuna lyhyempi ja tiukempi mitoitus. Hyvä kenkä
Omaan valintaan vaikutti 122-mallin kovempi varvaskuppi.
Jeps, mun tapauksessa tuo voi olla vähän huonokin juttu kun se oletettavasti tarkoittaa ettei kenkä tuolta osin muotoudu niin helposti kuin pehmeämpi kenkä. Pitää vielä harkita mitä tekee.
EDIT: 42 numeron M122 tilattu, fingers crossed...
EDIT2: Laitetaan nyt lopputuloskin tänne jos se jotakin kiinnostaa. Eli ei auttanut sormien ristiminen tällä kertaa vaan 42 oli lestiltään hieman kapea mun jalkaan ja toisen jalan isovarvaskin otti vähän kiinni kuten pelkona oli. Niinpä siis kengät takas postiin ja 43:set tilalle. Nuo onkin sitten huomattavasti mukavammat jalassa vaikkei tietysti ihan yhtä napakat kuin 42:set olis ollu. Kaikenkaikkiaan M122 vaikuttaa hyvältä kengältä tosin vaikea vertailla sen enempää kun ovat itsellä ensimmäiset pyöräilykengät ja kilometrejä ei ole vielä juurikaan.
Mites Exustarin maastokengät? Turuust etin ja Foxcompissa oli mut en tiiä onko hyvälaatuset? Vai onko turussa jossain muualla muuta ku Shimanoa? Poislukien Budgetsportin Northwawet?
Spessut sit löysin Raisposta ja täytyy sanoo että on kyl hyvät.
anakonda
10.05.2009, 11.24
Eihä ne perskele pysyneet kiinni. Bostik on kengän pohjassa kuin tauti, mutta Mountain King hylki liimaa.
Nyt on ajossa evoluutioversio II.
http://lh5.ggpht.com/_Nw4Ku8OO5QI/SWAq03ONBuI/AAAAAAAAEew/0M1ith-HxIE/s800/IMG_4288.JPG
Hioin Kingin kankaat esiin ja putsasin oikein huolella. Liimauksen jälkeen viimeistelin vielä reunat "sikafleksillä" (joku paikallinen polymeerimönjä auton ikkunalasin tiivisteiden korjaamiseen). Saa nähä pysyykö, hyvältä kyllä testilenkin jälkeen vaikuttaa.
Vieläkö on pinta pysynyt pohjassa?
*virittelee silikonipistoolia ja Sikaflex-tuubia käyttökuntoon*
Uutta kesäkenkää saattaisin olla vailla. Joitain vaatimuksia:
-Sopivan jämäkkä pohja, klossi ei saa tuntua jalkapohjassa kuin lötkössä lenkkarissa. Toisaalta kengän pitäisi pärjätä jalkautumistilanteissa lipsumatta myös märällä juurakolla ja kivikolla. Nykyinen Shimpan M182 on ehkä liian kova. Eikähän sitä tiedä, jos joskus joutuu kävelemäänkin kilometrin. :eek:
-Kiinnityksessä ei naruja, ne ovat kuitenkin kammen ympärillä solmussa. Räikkä ja/tai tarrat on ok.
-Hyvä ilmastointi, mutta kestäisi edes vähän kosteutta. Taitaa olla utopiaa? MW80 ei kastu, mutta on liian kuuma kesällä.
-Hintapolitiikka mielellään alle sata euroa. Suosin ehkäpä Shimanoa, kun oikea koko on tiedossa (42), mutta miksipä muutkin ei sopisi. Pitäisi vain tietää vastaava koko. Jalka ei ole mitenkään erityisen kapea tai leveä, pikemminkin normaali.
-Hienot pitää tieteski olla.
Tässäkin ketjussa kehuttuja Shimanon M-122 -malleja olen netistä katsellut. Kokeilemassa en ole tämän "Tuhkimon" jalkaan käynyt. Sana on lainausmerkeissä, kun lärvissä kasvaa teinihaituvat. :D
Uutta kesäkenkää saattaisin olla vailla. Joitain vaatimuksia:
-Sopivan jämäkkä pohja, klossi ei saa tuntua jalkapohjassa kuin lötkössä lenkkarissa. Toisaalta kengän pitäisi pärjätä jalkautumistilanteissa lipsumatta myös märällä juurakolla ja kivikolla. Nykyinen Shimpan M182 on ehkä liian kova. Eikähän sitä tiedä, jos joskus joutuu kävelemäänkin kilometrin. :eek:
-Kiinnityksessä ei naruja, ne ovat kuitenkin kammen ympärillä solmussa. Räikkä ja/tai tarrat on ok.
-Hyvä ilmastointi, mutta kestäisi edes vähän kosteutta. Taitaa olla utopiaa? MW80 ei kastu, mutta on liian kuuma kesällä.
-Hintapolitiikka mielellään alle sata euroa. Suosin ehkäpä Shimanoa, kun oikea koko on tiedossa (42), mutta miksipä muutkin ei sopisi. Pitäisi vain tietää vastaava koko. Jalka ei ole mitenkään erityisen kapea tai leveä, pikemminkin normaali.
-Hienot pitää tieteski olla.
Tässäkin ketjussa kehuttuja Shimanon M-122 -malleja olen netistä katsellut. Kokeilemassa en ole tämän "Tuhkimon" jalkaan käynyt. Sana on lainausmerkeissä, kun lärvissä kasvaa teinihaituvat. :D
Shimanon AM50. Erittäin mukavat kengät ja toimii hyvin kivikossa yms. Pohjat pitävää materiaalia ja muotoiltu siten että voi jopa kävellä. Itse siirryin niihin M181:stä. Pohjat M181:ssä oli jäykemmät vääntelemällä mutta kuitenkin AM50 tuntuu ajossa tukevammalta. Plussana suojaa nilkkaa. Erittäin positiivinen yllätys oli nämä kengät.
aksu08, pistin sulle yksityisviestin...
En tiedä mitkä maastokengät ovat kaikkein parhaimmat. Sehän on kiinni hieman mieltymyksistä ja klabbista, johon kenkää sovitetaan. Itselläni on ollut about vuoden verran Shimanon uunissa piipahtaneet lippulaivat (en muista mallia). Olen pitänyt niistä, koska ne ovat kevyet, istuvat jalkaan kuin hansikas ja vielä mageen näköiset tohvelit.
Parraathan on tietysti REINOt klosseilla.:cool:
Sakari Kyrö
17.05.2009, 23.07
Näiden perusteella korvaan Sidit maantiellä.
Omaan jalkaan: korkea jalkapöytä ja leveä lesti, sopii mainiosti! Toi Boa-systeemi toimii ihan ok, ei mikään mullistava, mutta ihan ok. Omaan jalkaan kuin hanska käteen. :)
http://www.specialized.com/OA_MEDIA/equip/6118-01_l.jpg
Näiden perusteella korvaan Sidit maantiellä.
Omaan jalkaan: korkea jalkapöytä ja leveä lesti, sopii mainiosti! Toi Boa-systeemi toimii ihan ok, ei mikään mullistava, mutta ihan ok. Omaan jalkaan kuin hanska käteen. :)
Olen täysin samaa mieltä! Ajanut tuollaisilla vuoden verran ja hyvät on! Nyt menossa 2-pykälän jalkakaaren korostuspohjallinen http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Shimanon AM50. Erittäin mukavat kengät ja toimii hyvin kivikossa yms. Pohjat pitävää materiaalia ja muotoiltu siten että voi jopa kävellä. Itse siirryin niihin M181:stä. Pohjat M181:ssä oli jäykemmät vääntelemällä mutta kuitenkin AM50 tuntuu ajossa tukevammalta. Plussana suojaa nilkkaa. Erittäin positiivinen yllätys oli nämä kengät.
Komppaan... En tosin tiedä kuinka vedenpitäviä nämä ovat. Mukana tulee joku tarra jolla tukitaan klossien reijät kengänpohjasta, ehkä se sitten riittää? Hyvin ilmastoidut, ja ainakin omaan jalkaan mukavat.
Komppaan... En tosin tiedä kuinka vedenpitäviä nämä ovat. Mukana tulee joku tarra jolla tukitaan klossien reijät kengänpohjasta, ehkä se sitten riittää? Hyvin ilmastoidut, ja ainakin omaan jalkaan mukavat.
Sen tarran kun heittää menemään ja laittaa ilmastointiteippiä tilalle isommat palaset, niin pohjasta ei tule vesi läpi. Ne tarrat kyllä ovat aivan onnettomia läpysköitä.
Suositelkaahan meikäläisellekin sopivia spd-plääkiä. Vaatimuksina:
1) Jäykkä pohja
2) huomiota herättämätön ulkonäkö
3) jalkautumismahdollisuus
4) hintaa alle 150 euroa
5) Ostettavissa Suomesta (Pori - Turku - PK-seutu -akselilta)
http://www.kauppaveljet.fi/tuote/1364/ tai sitten Shimanon SH-M225 malli jostain? Sidin kenkiäkin taitaa saada jo tuohon hintaan Velosportista. Specializedin kenkiä taitaa löytyä Pyörähuolto.com:ista
Sen tarran kun heittää menemään ja laittaa ilmastointiteippiä tilalle isommat palaset, niin pohjasta ei tule vesi läpi. Ne tarrat kyllä ovat aivan onnettomia läpysköitä.
Kiitos hyvästä vinkistä!
http://www.kauppaveljet.fi/tuote/1364/ tai sitten Shimanon SH-M225 malli jostain? Sidin kenkiäkin taitaa saada jo tuohon hintaan Velosportista. Specializedin kenkiä taitaa löytyä Pyörähuolto.com:ista
Nuo Shimanot eivät ikävä kyllä kultivoituneeseen makuuni näytä tarpeeksi hillityiltä. Täytynee seuraavalla Helsingin reissulla käydä sovittelemassa Velosportissa ne halvimmat Sidit, Pyörähuollossa tsekkaamassa Specializedit ja Urheiluaitassa koklaamassa Diadoran Fastit. Luulisi, että jollakin noista olisi meikäläiselle sopiva lesti.
voinappi
11.06.2009, 18.16
eipä löydy noista, eikä muista kauppaveljien poistomyynti kengistä enään paljoa kokoja, muuten olis itelläkin jo tuollaiset
eipä löydy noista, eikä muista kauppaveljien poistomyynti kengistä enään paljoa kokoja, muuten olis itelläkin jo tuollaiset
Mitä kokoja löytyy?
Nuo Shimanot eivät ikävä kyllä kultivoituneeseen makuuni näytä tarpeeksi hillityiltä. Täytynee seuraavalla Helsingin reissulla käydä sovittelemassa Velosportissa ne halvimmat Sidit, Pyörähuollossa tsekkaamassa Specializedit ja Urheiluaitassa koklaamassa Diadoran Fastit. Luulisi, että jollakin noista olisi meikäläiselle sopiva lesti.
Mavic Alpinet (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=32865)? Hillityt mutta onko liian lenkkarit?
Kuka noita myy Suomessa?
Mavic Alpinet (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=32865)? Hillityt mutta onko liian lenkkarit?
Kuka noita myy Suomessa?
Melkein sais olla ne hiilarivahvisteet pohjassa, jos vaikka pidempää lenkkiä ajelee.
Melkein sais olla ne hiilarivahvisteet pohjassa, jos vaikka pidempää lenkkiä ajelee.
Itse en ole huomannut mitään mainittavaa jäykkyyseroa Sidin Dragonien ja Shimanon halpispään kenkien välillä putkelta runtatessa.
Tuntuu että se on uskomusasia ja jäykkyys "lisääntyy huomattavasti" kun pohjaan on liimattu palanen hiilikuitulaminaattia.:rolleyes:
Kuka noita myy Suomessa?
Oliskohan ollut Bike-Planetissa Mavicin vaatteita ja kenkiä, ainakin messujen aikaan?
Ketjukettu
20.06.2009, 10.09
Mitkä kengät Shimanojen tilalle, kun ongelmana on kenkien kapea lesti ? Shimanot on sopivat pituuden puolesta 44:na, mutta leveyttä löytyy melkein tarpeeksi vasta koossa 47(puristaa silloinkin vielä aavistuksen liikaa päkiän kohdalta).
m e r k s
20.06.2009, 10.36
Mitkä kengät Shimanojen tilalle, kun ongelmana on kenkien kapea lesti ? Shimanot on sopivat pituuden puolesta 44:na, mutta leveyttä löytyy melkein tarpeeksi vasta koossa 47(puristaa silloinkin vielä aavistuksen liikaa päkiän kohdalta).
Tässä ketjussa ainakin jo eräs tuotu esiin: Sidin Megat
(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1114552&postcount=113)
Ketjua lainatakseni kyselisin seuraavaa: Mitkähän MTB-kengät olisivat parhaat syys-talvi-kevät käyttöön ja samoiten märempiin olosuhteisiin (kuten Pohjoisen MTB-vaelluksille) joissa joutuu välillä jalkautumaan (jopa suoalueille). Eikä semmoinen ulkonäkökään olisi pahitteeksi että popot jalassa kehtaisi mennä kauppaan sisälle käpeksimään.
Ketjua lainatakseni kyselisin seuraavaa: Mitkähän MTB-kengät olisivat parhaat syys-talvi-kevät käyttöön ja samoiten märempiin olosuhteisiin (kuten Pohjoisen MTB-vaelluksille) joissa joutuu välillä jalkautumaan (jopa suoalueille). Eikä semmoinen ulkonäkökään olisi pahitteeksi että popot jalassa kehtaisi mennä kauppaan sisälle käpeksimään.
Nämä: http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?manufacturers_id=375&products_id=6421
minun henk. koht. suositukseni olisi Shimanon MT91 kenkä.
(haulla löytyy foorumilta paljon käyttökokemuksia)
-korkeavartinen
-vedenpitävä
-suht koht. pätevä kävelyyn
- ei liukastele vibram pohjan ansiosta
- jne..
http://www.spacycles.co.uk/smsimg/32/1207-3409-main-mt91-32.jpg
Palovamma
25.07.2009, 12.14
Hei!
Nyt olisi etsinnässä MTB-hommaan kenkää. En omista (vielä) lukkopolkimia ja olenkin ajellut skeittityylisillä kengillä. Nyt kuiteskin huvittaisi hommata omat kengät pyöräilyyn ja kaipaisin neuvoa.
Tossa paikallisessa liikkeessä tuli vastaan Nike Airwhistler nimiset Freeride/dirt kengät. Onko kellään niistä kokemusta taikka samantyylisistä?
Tärkeitä mulle olis että kengät pysyis turhia lipsumatta polkimissa ja saisi ne myös hylkiä likaa ja vettä. Kiitoksia jo etukäteen neuvoista, vinkeistä ja linkeistä.
Tässä nettikaupan esittelyä Nike Airwhistlereistä:
Freeride ja Dirt ajoon suunniteltu Nike:n uutuuskenkä. Pohja Nike:n 047+ kumia, joka tarjoaa erittäin hyvän pidon polkimeen. Päällinen kestävää, vahvistettua nahkaa. Muotoiltu kantapää kuppi. Ei klossikiinnitystä.
Onko kenelläkään kokemusta Niken YVR Plus kengistä? Jalkaan istui hyvin ja tarjous oli edullinen, lähinnä siis kestävyys yms kiinnostaa.
Nämä: http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?manufacturers_id=375&products_id=6421
Kiitti sulle Ohjaan, noilla mennään nykyään
Lukko kenkät kuiteskin jyrää:DDD
Hei!
Nyt olisi etsinnässä MTB-hommaan kenkää. En omista (vielä) lukkopolkimia ja olenkin ajellut skeittityylisillä kengillä. Nyt kuiteskin huvittaisi hommata omat kengät pyöräilyyn ja kaipaisin neuvoa.
Tässä nettikaupan esittelyä Nike Airwhistlereistä:
Freeride ja Dirt ajoon suunniteltu Nike:n uutuuskenkä. Pohja Nike:n 047+ kumia, joka tarjoaa erittäin hyvän pidon polkimeen. Päällinen kestävää, vahvistettua nahkaa. Muotoiltu kantapää kuppi. Ei klossikiinnitystä.
Nuo mainitsemasi kengät eivät käy lukkopolkimiin, koska maininta ei klossikiinnitystä. En nyt ollut täysin varma haitko nimenomaan lukkopolkimia ja kenkiä vai pelkästään hyviä kenkiä pyöräilyyn? Mutta jos lukkopolkimia meinaat hankkia niin silloin kannattaa hankkia myös kengät, joihin klossit saa.
Palovamma
26.07.2009, 15.34
Etsin siis vaan hyviä kenkiä pyöräilyyn. Lukkopolkimien hommaaminen ei ole vielä ajatuksissa.
Onko muuten kellään kokemuksia Northwaven Mission kengistä? Koitan tässä etsiä sopivia ajotossuja pidemmälle pyöräreissulle, joilla uskaltaisi käydä esim. kaupassa täydentämässä varastoja, ilman että liukastuu perseelleen.
kanttiinin tollo
26.07.2009, 19.25
Etsin siis vaan hyviä kenkiä pyöräilyyn. Lukkopolkimien hommaaminen ei ole vielä ajatuksissa.
Five Ten Impact. Tai joku muu malli Five Teniltä. Se stealth rubber pohja on aivan uskomaton eli sen pidon uskoo vasta kun laittaa ne Five Tenit jalkaan ja kokeilee. Ihan ilmaisia eivät yleensä ole eli se olkoot se pakollinen miinus jos/kun ei lukkopolkimia halua.
Onko muuten kellään kokemuksia Northwaven Mission kengistä? Koitan tässä etsiä sopivia ajotossuja pidemmälle pyöräreissulle, joilla uskaltaisi käydä esim. kaupassa täydentämässä varastoja, ilman että liukastuu perseelleen.
Sen mitä olen niitä pyöritellyt käsissä ja kokeilut jaloissa niin vaikuttavat varsin hyviltä. Esimerkiksi Mountain Biking UK -lehti kehu tuota kenkää aika tavalla. Kyllähän tuo Vibram-pohja pieksee suuren osan noista tavallisista pyöräilykengistä ja se on kuitenkin sen verta joustava, että pystyy jonkun verran kävelemäänkin. Toisaalta olen aivan tyytyväinen noihin Shimanon MT 122:iin. Pohja on sen verta kaareva että kävelykin on luonnollista. Pitokin tarpeisiini nähden OK.
mooppari
10.09.2009, 13.46
Onko kenelläkään kokemusta Shimano M076 -kengistä. Budget Sport tarjoaa niitä kohtuullisen edullisesti, 69,90 eurolla.
Toinen vaihtoehto olisi 122-malli, jolla on hintaa parikymppiä enemmän. Saisiko niistä rahoille parempaa vastiketta?
TetedeCourse
10.09.2009, 14.19
http://www.bikeradar.com/gear/category/clothing/shoes/product/sh-m076-spd-shoe-09-34115
Mulla on noi M122:t - ihan hyvät, muttei ole liiemmälti kokemuksia kovin monista muista kengistä.
Onko kenelläkään kokemusta Shimano M076 -kengistä. Budget Sport tarjoaa niitä kohtuullisen edullisesti, 69,90 eurolla.
Toinen vaihtoehto olisi 122-malli, jolla on hintaa parikymppiä enemmän. Saisiko niistä rahoille parempaa vastiketta?
Pohjat ovat aika pehmeät, joten kävely onnistuu todella hyvin. 122-malli taitaa olla jäykempi? Tarrakiinnitys on kätevä, tosin ei ihan yhtä tukeva kuin soljet.
Näitä saa 35e Urheiluvälinehuollosta Malmilta ainakin viime viikolla vielä..
https://www.budgetsport.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=56368815
tiedä onko hyvät mut ostin kun sai halvalla, ja mun mielestä paremman näköset
keittäjä
15.09.2009, 22.22
perkeles. Hommasin kanssa nuo Shimanon SH M300 monot. Ihan päälikkötason monot,ehkä jopa menee helmiä sioille, mutta sattuuhan näitä. On vaan heränny semmonen kysymys, että kun sielä pohjassa on ne 'piikit' joissa on metallikäret, niin saakohan tommosia piikkejä, joissa kärjet olis kumia? Ei kopisis niin huomiotaherättävästi?
mooppari
16.09.2009, 08.44
Kotiutin Pyörä-Porista Shimanon 122:set 89 eurolla.
Normikengissä kokoni on 43. Maantiekenkäni ovat saman pajan RO86:set 44:sina, mutta näissä 44 puristi reunoista, 45 on paksummillakin sukilla sopiva.
Mikäli tietoa tällä hetkellä olevista hyvistä mtb kenkä tarjouksista niin laittakaa ihmeessä kaupan nimeä tai linkkiä tänne. Olisi ensimmäisen pyöräilykenkien hankinta nyt ajankohtaista. Eli kunnon harrastekengät hakusessa, mutta ei tarvitse sentään olla mitään kilpailutasoa.
Katselin erityisesti Shimano SH-M086 mallia ja hiukan kalliimmalla saisi 182 mallin kengät. Jos kokemuksia jommasta kummasta niin kertokaapa ihmeessä.
Iglumies
19.09.2009, 21.50
122 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=43147):set tai AM50 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22309):set
Kun nyt kerran aiheeseen eksyin ja asia on jäänyt vaivaamaan, miten paljon kumia pitää SPD kengän pohjasta poistaa klossin asennusta varten? Ostin eilen nämä shimanon kengät http://www.wiggle.co.uk/images/shimano-mp66b-dx-main.jpg ja poistin pohjasta kokonaan tuon syvennyksen sisällä olevan ääriviivaa mukailevan osan, en siis pelkästään tuota neliötä missä lukee SPD. Poistinko liikaa ja menikö kenkä käyttökelvottomaksi vai onko sekin ihan ok? AInakin kengissä oli se vaikutelma, että ko. osa tulisi poistaa kokonaan (mm. CB:n muovikoroke ei mahdu tuonne, jos koko osaa ei poista ja se irtosi suht helposti).
Pikainen vastaus riittää, että saan yöuneni takaisin :)
H. Moilanen
03.11.2009, 20.01
Hyvin se meni.
Nostellaanpa tätä.
Jokos jollain on kokemuksia näistä shimanon MT91 (http://cycle.shimano-europe.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/news_and_info/news/shimano_sh-mt91_all-terrain.html):istä? Että mitenkä??
Jokos jollain on kokemuksia näistä shimanon MT91 (http://cycle.shimano-europe.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/news_and_info/news/shimano_sh-mt91_all-terrain.html):istä? Että mitenkä??Näyttääpä hyvältä! Ainakin kärkiosasta on jätetty turhat koristeleikkaukset pois.
Jokohan raaskisi päivittää? MT90:t alakaa olla jo loppuun kaluttu, ovat parhaat ja monikäyttöisimmät pyöräilykengät mitä mulla on ollut! Ja tuskinpa nuo ysiyköset huonommat on!
Mietin vaan että kuinka alas ovat vieneet kantapään leikkauksen, kuvasta ei oikein selviä? Vanhassa mallissa taitaa olla hieman korkeampi (mutu). Oikein märällä kelillä tulee kyllä käytettyä gore-sukkia että sinänsä ei pikku hörppäämiset haittaa.
Parannuksia näyttäis tosiaan olevan tuo kokonahkainen päälikuori? ja parempi nauhanpidike.
Kehuivat jossain että olis vähän enempi tilaa varpaillekin.
"The MT Series lines up with a wide range of life and riding styles. MT shoes are designed to be at home off-road but totally in place on the pavement, too. On or off your bike, Mountain Touring offers comfort along with casual good looks.
Natural Nubuck leather paired with waterproof, breathable GORE-TEX® Performance Comfort FOOTWEAR liner
Maximum grip, durable and lightweight Vibram® exclusive hiking-cycling outsole
Rubber reinforcements on toe and heel for protection and durability
Shock absorbing EVA midsole matched with a flexible half length shank for hike-able comfort
Lateral heel reinforcement ensures stability and prevents ankle roll
Volume+ last for a more accommodating toe box
Mini Power Strap matched with double lacing hooks for firm heel and foot holding
Shoelace keeper loop keeps shoelaces neatly tucked away
Weight: 1.150g (size 40)"
mutanaama
01.05.2010, 11.34
Onhan sitä tilaa varpaille kun 43 jalkaan ottaa 46 kengän. Mutta oikeen hyvältä tuntuu noin muuten.
Kuukkelilla löytyi pari juttua MT-91:stä:
Arvio: Shimano MT91 -talvipyöräilykengät (http://pohdiskeleva.liftari.org/2010/03/02/shimano-sh-mt91-pyorailykenka-talvipyorailyy/) (ai että oikein talvisaappaat?)
Shimano MT91 Shoes (http://www.bikeradar.com/gear/category/clothing/shoes/product/mt91-shoes-10-35549)
usko juntunen
01.05.2010, 15.11
http://www.pearlizumi.com/product.php?mode=view&product_id=1315173&outlet
http://www.pearlizumi.com/phpThumb.php?src=/data/uploads/products/5743_528.jpg&w=290&h=290
Tuollaisilla kahlattu tämä kevät ja kengänsuojuksien kanssa räpeltäminen on historiaa! Koko 42.5 (kesäkenkä Spessu 41)
Nostellaanpa tätä.
Jokos jollain on kokemuksia näistä shimanon MT91 (http://cycle.shimano-europe.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/news_and_info/news/shimano_sh-mt91_all-terrain.html):istä? Että mitenkä??
Taisi olla Ellmerillä käytössä viime viikonloppuna vai kenenkäs kenkiä minä tuijottelinkaan?
:seko:
Johannes
01.06.2010, 10.06
Mistähän näitä sais edullisimmin? Meinasin ostaa itselle syntymäpäivä lahjaksi:o
http://www.evanscycles.com/product_image/image/95f/ff6/c00/40529/product_page/specialized-bg-s-works-2010-mtb-shoe.jpg
usko juntunen
01.06.2010, 20.53
^johannes
:)..jos löydät halavalla, osta minullekkin, koko näkyy tuolla hiukan ylempänä,,,,synttärit on sillon pirkan hiihon aikoihin..:D
edit: Ratkesi ihan kotimaisin voimin:http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?manufacturers_id=375&products_id=7152
Täytyypä jossain vaiheessa kokeilla noita ysiykkösiä. Nyt kuitenkin pitäis lähteä hakemaan flättipolkimelle hyvää kohtuuhintaista klopposta. Nykyisin ajan vanhoilla "lenkkareilla". Alkavat olemaan ns. loppu. Meinasin heittää ne menemään jo -06, mutta näin vaan ovat käytössä edelleen...
Talvikäyttöön mulla onkin ihan hyvät, mutta kesäkäyttöön vois ostaa ihan oikeat ajokengät. Ehdotuksia? Hi5bikesiin ajattelin mennä tänään ihmettelemään.
sakuvaan
06.06.2011, 10.26
5-10't varmaan sitten
Ne tarttee tosiaan tsekata. Olikos jotain kokemuksiakin niistä? Voin ehkä käyttää hakuakin jossain välissä kun ehdin.
Mulla on ollut 5.10't käytössä pari-kolme vuotta, hyvin ovat toimineet. Jos 45 uppoaa niin voit testata.
ilkkaluukkonen
06.06.2011, 17.38
Meneekö nuo 5-10:en koot samalla tapaa kuin shimanolla, eli joutuu ottamaan 1-2 numeroa isomma tohvelin?
Mun 5.10't on kokoa 45 ja sopivat. Shimano am50 kokoa 46 ja vähän pienet.
Parhaat kengät on ne mitkä on parhaat jalkaan tietenkin :) Ei kannata ees harkita muita.
syklopaatti
06.06.2011, 19.22
Meneekö nuo 5-10:en koot samalla tapaa kuin shimanolla, eli joutuu ottamaan 1-2 numeroa isomma tohvelin?
Ne menee aikalailla normaalikengännumeron mukaan. Mulla ainaskin.
Parhaat kengät on ne mitkä on parhaat jalkaan tietenkin :) Ei kannata ees harkita muita.
Mutta mulla on vielä paremmat,pitäis viedä suutariin laitettavax kun on vähän nuhjautuneet,ompeleiden tarkistus ja nauhojen vaihto :D..
Ai merkki ja malli :rolleyes: no,antaa olla,mulle kuitenkin täydelliset.
...pitäis viedä suutariin laitettavax kun on vähän nuhjautuneet,ompeleiden tarkistus ja nauhojen vaihto :D..
Jos saa suositella: http://www.taitavat.fi/tuhattaituri
Jos saa suositella: http://www.taitavat.fi/tuhattaituri
;) no sinne sitten vaan..*VIUH!*
Harmi vaan kun se hyvä sopivuus vaatisi kaverikseen muitakin ominaisuuksia...
Tuosta muutaman kengän kokemuksella:
Sidi: sopii jalkaan mutta ei suojaa ja pohjat ovat liukkaat
NW: hyvä pohja, laadukas mutta ei ihan 100% sopiva lesti
Specialized: sopiva jalkaan, siedettävä pohja mutta tuntuvat hajoavan vuodessa
Shimano: ennen ei oikein sopineet jalkaan, täytyisi testata uudet mallit
Diadora: väärä malli
Time: väärä malli
Pearl Izumi: koot poikkeaa muista, ei käyttökokemuksia
Lake, Mavic, Gaerne, Giro, muut: ?, En osta sovittamatta kenkiä enää, oli halvat tai ei.
Onko Shimanon M86:ssa ja M123:ssa samanlainen mitoitus? Vai onko eroa. '43 M86 sopii, mutta sopisiko myös 123:ssa sama koko?
Vaikea toki sanoa, mikä kenkä kenenkin jalkaan sopii. Mutta tässä kuitenkin.
Sidi Dragon 2 Carbon SRS
http://3.bp.blogspot.com/_y9R0eRo9cqQ/SCNd3iCDmvI/AAAAAAAABM8/2PGxUWu8zT8/s1600/gear2.sh_sidi1-400-90.jpg
Yhtä kokoa isompi numero oli mulle juuri oikea koko. Oon jo kaksi kautta ajanut näillä ja kolmas menossa. Tosi hyvin kestänyt kulutusta ja istuu omaan jalkaan mukavasti. Näihin saa aika hyvin vaihto-osiakin, eli pitkäikäinen MTB-kenkä.
Osaako joku sanoa, että onko sidin maastokengissä kuinka paljon eroja koossa mallien välillä? Esim. Dominator 5, Eagle 5 pro, MTB five xc, Dragon srs,... Ja se pohjien liukkaus. Omat Eaglet (?) on kuin luistimet (ei mitään asiaa metsään niillä jos pitää jalkautua), isännän Dragoneissa on paljon pitävämmän tuntuiset pohjat. Onko noi pohjanappulat vaihdettavia kaikkiin malleihin?
Shimaani
27.11.2011, 19.48
Omien havaintojen mukaan 44½ kokoiset MTB kengät istuvat jalkaan ihan yhtä hyvin mallista riippumatta kun mikään kenkä ei ole se leveälestinen, sama pätee maantiekenkiin. Kaikissa SRS malleissa ne pohjapalat on ristipääruuvarilla vaihdettavia (muista ruuvilukite), muita pääsee rälläköimään. Perin liukkaat pohjat noissa omissa sideissä, ei niillä uskalla lähteä syysmetsään kun tunkkaamaan joutuu ylä- ja alamäkeen.:o
Mitä tarkoittaa kirjain joidenkin shimanon kenkien perässä?
Esim. Onko näillä jotain eroa
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1333 (SH-MO87)
http://www.bike-discount.de/shop/k680/a47057/sh-m087g-mtb-shoes.html (SH-MO87G) Huom. G
Onko jollain kokemusta näistä kengistä?
Privileged
02.02.2012, 00.19
Mitä tarkoittaa kirjain joidenkin shimanon kenkien perässä?
Esim. Onko näillä jotain eroa
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1333 (SH-MO87)
http://www.bike-discount.de/shop/k680/a47057/sh-m087g-mtb-shoes.html (SH-MO87G) Huom. G
Onko jollain kokemusta näistä kengistä?
Villi veikkaus tuosta kirjaimesta... G=Gray.. eli väriä luultavammin tarkoittaa.
Nostetaanpa topic takaisin keskusteluun. Pitäisi löytää suhteellisen kevyt, mutta pohjaltaan pitävä kenkä. Hintaa maksimissaan noin 150 euroa. Suosituksia?
Mavicin Alpineita ja Shimpan M123:ia olen tähän saakka tutkinut... Ensin mainittu vaikuttaa varsin houkuttelevalta.
Jake_Kona
13.07.2012, 13.52
Itselläni lake ollut parempi kuin shimano.
Tossa lakessa tarranauhakiinnitys, mutta toimii erittäin hyvin.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=51732
Nuo linkittämäsi näyttävät olevan "item discontinued", mutta kiitos vinkistä. Täytyy tutkailla löytyykö Lakelta jokin vastaava...
Kommentoikaapa Mavicin kenkiä. Ne näyttäisivät todella houkuttelevilta hinta/paino-suhteensa perusteella.
Ne tarttee tosiaan tsekata. Olikos jotain kokemuksiakin niistä? Voin ehkä käyttää hakuakin jossain välissä kun ehdin.No nyt on jotain kokemustakin. Ihan hyvät, ehkä jopa varsin hyvät, tuskin parhaat mahdolliset, mutten jaksa metsästää, joten ajan näillä. Pitohan on hyvä eikä muutenkaan varasinaista valittamista. Sisäänajoa vaille, ehkä tähän aikaan vuoden-parin päästä sitte tietää onko seuraavatkin samanlaiset. Tuskin sentään vielä silloin tarvitsee olla päätöksiä tekemässä.
St0neyNut1
15.07.2012, 15.17
Tumbelo: Tämä on todettu hyväksi ympäri vuoden kengäksi. Paino nyt ei ole mikään kevyt ja voi olla lämpönen. Tukee hyvin, erittäin pitävä pohja vaikka olisi klossi kiinni ja suojaa turvakenkämaisesti koko jalan.
http://www.hi5bikes.fi/~Sk3fx0000001/?Y999=PIF&Y104=SN-KMT91 (http://www.hi5bikes.fi/%7ESk3fx0000001/?Y999=PIF&Y104=SN-KMT91)
Uskon jokaisen kirjoittamasi sanan St0neyNut1. Ainoa ongelma tuossa kengässä on se, että painaa ainakin 600 grammaa liikaa meikäläisen tämän hetken speksiin. Talvikengäksi voisin hommata nuo, jos joskus olisi budjettia hommata talveksi eri kengät.
wirillion
24.07.2012, 19.29
Siirretty toisaalle
Kommentoikaapa Mavicin kenkiä. Ne näyttäisivät todella houkuttelevilta hinta/paino-suhteensa perusteella.
Mavic Razorit olleet ajossa 3 kesää eikä pahaa sanottavaa ole niistä, hyvät ja mukavat peruskengät. Nythän ne alkaa olla jo melko kulahtaneet mutta mun mielestä 3 vuotta on hyvä saavutus reilun satasen kengille. Ovat tainneet muuttaa kenkien nimiä niin, että entinen Razor on nykyisin Rush.
Tänään tuli postissa uudet popot: http://www.bike-discount.de/shop/k680/a55861/gauge-mtb-shoes-black.html?mfid=70
Testaamaan en vielä päässyt mutta vaikuttaa paremmilta kuin Mavicit. Noissa tuli mukana Supernatural Fit Kit eli pohjallisen alle erikokoisia jalkaholvitukia, samaan tyyliin Spessun kanssa. Mulla ainakin on sen verran korkea jalkaholvi, ettei peruspohjalliset tarjoa optimaalista tukea.
Anaxagore
27.07.2012, 17.04
Shimanon M162:ia on tullut käytettyä kuukauden päivät. Muotoutuivat jalkaan (otin kokoa 45 vaikka käytän arkikengissä 44:ia, alkuun tuntuivat hivenen kapeilta vaan ei enää ongelmaa) ja pohjassa riittää pitoa (pitävää kumia). Pohjallinen on paksu ja jämäkän joustava, itse kenkä on varsin jäykkä mutta ei yhtä jäykkä kuin M300.
arctic biker
27.07.2012, 18.56
Mitannu tuota jalkani kokoa pituusmielessä, Rosen katalogia ohjenuorana pitänyt, ja 43, pikkasen ehkä alle on tulos. 44 kokoiset 087 mallin shimanon mtb Wideversio on ohuella sukalla just oikea mulle. Ei ny kisatykille riittävän jäykät pohjastaan mutta mulle riittävät. 70 ekua Componentsin kaupasta. ei paha hinta mielestäni.
Nyt pitäis saada hyvät ja mielellään edulliset mtb kengät hyvin palvelleiden shimanon +5v vuotta vanhojen tilalle. Sidin dominator 5:set numeroa 43 tuli postissa, mutta ovat aavistuksen liian isot, joten ne meneen myyntiin / palautukseen. Onko kellään kokemuksia bontragerin / northwaven kengistä?
Niin ja valitettavasti paikalliset myy aikalailla ei oota :(
Niin ja jos shimanon koko 42 on ok, niin mitenhän nuo yllämainitut merkit?
Nyt pitäis saada hyvät ja mielellään edulliset mtb kengät hyvin palvelleiden shimanon +5v vuotta vanhojen tilalle. Sidin dominator 5:set numeroa 43 tuli postissa, mutta ovat aavistuksen liian isot, joten ne meneen myyntiin / palautukseen. Onko kellään kokemuksia bontragerin / northwaven kengistä?
Niin ja jos shimanon koko 42 on ok, niin mitenhän nuo yllämainitut merkit?
Bontragerit ovat ainakin hiilikuitupohjaisen maantiemallin (Bontrager RXL) perusteella ihan OK. Sidien hintaa en Bontragereista maksaisi, mutta puoleen hintaan tarjouksesta hinta-laatu-suhde oli ihan kohdillaan.
Bontragerien mitoitus on kengän kärjen ja leveyden osalta antelias, mutta RXL jättää korkealle jalkaholville tosi, tosi niukasti pelivaraa. Jalkaholvia lukuunottamatta varovainen arvioni on, että Shimanot ovat todellisuudessa jopa numeroa pienempiä kuin vastaavat Bontragerit.
Northwavet ovat vähän hit-and-miss. Free Actionit olivat tosi mukavat jalassa ja mitoitukseltaan yksi yhteen käyttämieni lenkkareiden kanssa, mutta ne piti jo ensimmäisen kesän jälkeen käyttää suutarilla. Fahrenheit-talvibuutsit taas ovat ihan jykevän oloiset, mutta jokseenkin epämukavat käyttää (se nyörikristys on ihan perseestä).
Sidien kanssa ei ole ikinä ollut laatu- eikä mukavuusongelmia. Giron kengät ovat myös vaikuttaneet laadukkailta, mitä niitä tämän kesän olen käyttänyt.
Näitä kävin kokeilemassa ja tuntuivat omaan jalkaan varsin mainioilta.
http://www.specialized.com/fi/en/ftr/shoes/mtb-shoes/pro-mtb
Jostain kun vain löytyisi järjellisellä hinnalla..
Onko arvioita sidin ja spessun kenkin kokojen suhteesta. Spessun 42 olivat mukavat, olisivat voineet olla puolinumeroa pienemmätkin.. Mutta 41 oli jo liian pieni.
Mul on Sidin SRS Dragon 2 mustat popot. Oon ajatellu et kengät on sellanen kohde missä ei kannata pihtailla.
Seuraavaksi pitää hommata talvikengät. Talvella noilla ei puolta tuntia pidempää ajele...
sakuvaan
30.08.2012, 14.15
5.10 Raveneissa klossit ei tuu kengän pohjan läpi ja paksut pohjat, ite aattelin noilla ajaa talvella kans.
Nuo linkittämäsi näyttävät olevan "item discontinued", mutta kiitos vinkistä. Täytyy tutkailla löytyykö Lakelta jokin vastaava...
Mulla ei just noista Maviceista ole kokemusta, mutta Furyt ollut nyt ajossa jokusen aikaa ja todella laadukkaat ja superjäykät kengät kyllä. Vähän lättänä jalka niin Shimanoja ei tuntunut saavan ikinä tarpeeksi kireälle, mutta Maviceissa ei ole samaa ongelmaa eli menee helposti liiankin kireelle. :-)
Nostetaanpa keskustelua taas vähän ylöspäin. Meinasin heivata flatti/SPD-polkimet mäkeen ja ostaa täysiveriset Shimanon M870 polkimet, kun alkaa tökkimään pyöritellä noita flatteja oikein päin maastossa MTB-kenkien alla. Mutta tämä tarkoittaa sitä, että tarvitsisi jonkinlaiset SPD-klosseilla varustetut kengät hommata työmatka-ajoon. Ei meinaa oikein löytyä sopivia kenkiä vaikka kuinka hakee seuraavilla kriteereillä: pitäisi pystyä kävelemään muutama sata metriä asfaltilla/toimiston lattialla ilman että liukastuu, saisi näyttää etäisesti järkeviltä työkäytössä (ei nyt mitään kiiltonahkakenkiä, mutta mieluiten vähän hillitympi ulkonäkö) ja pitäisi pystyä sotkemaan myös sellaisessa -10C asteen kelissä töihin muutama kilometri ilman varpaiden paleltumia.
Maastoon minulla on jo yhdet Shimanon kengät, mutta ne eivät täyty yhtään yllämainituista kriteereistä :)
Paljon vaatimuksia, löytyisikö keltään mitään ideaa :)
CRC:ssä on esimerkiksi tällaisia: Shimano MT71 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55381), vastaavia enempi tai vähempi maastokengän näköisiä on lisääkin.
Ei mennyt niinkun elokuvissa meikäläisellä :D
Talveksi piti löytää nämä, bongasin eräästä alan liikkeestä hinnan 129 e, painelin paikalle mutta koot olivat aivan liian suuria.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=47344
Noh, eipä tuosta mittään, pääkaupungin reissu kun oli tiedossa ja suunnalla on jos jonkinlaista fillariliikettä, kyllä nuo jostain löytyy!
Toisin kävi.
Mukaan tarttuivat nämä:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=18192
Pakko kyllä sanoa, olen mahdottoman tyytyväinen kenkiin, vaikka fläteillä ajaminen on todella erilaista ja aika tehottoman tuntuista.
Mutta kengät ovat mahtavat!
Villasukan kanssa varpailla ei ole hädän päivää ollut näillä keleillä, ja työpäiväkin kun tulee samoilla kengillä maleksittua, ei ole ongelmia ollut kipeiden jalkojen tai haisevien varpaiden kanssa.
Ja on nää hianot, voi sentään...!
Kun en viitsi uuttakaan threadia aloittaa. Onko suosituksia maastokengistä hyvin lämpimään käyttöön ja joiden pohjassa on reikä, josta vesi pääsee ulos. :)
Kevyitä ja hengittäviä malleja löytyy muutamalta valmistajalta, uutuuksissa kengän päällys on tehty ”kutomalla” jonka pitäisi tehdä niistä hyvinkin hengittäviä.
Esim Giro Empire: http://www.giro.com/eu_en/empire-e70-knit-76.html/
(Ja kokemusta noista ei yhtään.)
Vanhat Sidi Dragon 3 kengät alkaa vetämään viimesiä. Onpa niihin kyllä paljon jo solkia ja nappuloita vaihdettukkin.
Nyt pitäis kattella uusia kenkiä.
Mun jalka on tosi matala ja kapea, mutta pitkä.
Sidi Tiger on aika hyvä omaan jalkaan. Olis vaan kiva testata muitakin merkkejä.
Lake MX 332 varmaankin liian leveä (kuulemma).
Shimano S-Phyre XC9 ei meinaa riittää kiristys vara.
Specialized S-Works 6 XC, millanen? Ainakin siistin näkönen, eli kiinnostais. Missä pääsisi sovittamaan Uudellamaalla?
Mitä muita tulee mieleen?
Eli selvästikkin jäykemmän pään XC kenkää olis hakusessa.
Oisko kellään tietoa mistä saisi hommattua 45nrth wölvhammereihin sopivia kengännauhoja?
^^ Kuvaus kuulostaa melkein omalta jalalta, Spessu käy hyvin ja aikoinaan Sidit. Specialized -liikkeitä on jokunen, mm. Sellon pyörä Leppävaarassa ja Mountainbikeshop Kalliossa
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.