PDA

Näytä tavallinen näkymä : Reba aiheuttaa harmaita hiuksia



Sivut : 1 2 [3]

telliv
31.05.2013, 23.28
liika öljy alajalassa voi rajoittaa joustomatkaa....

Itseltä valui kahdesti omasta rebasta vaimennusöljyt alajalkaan ennen kuin vaivaiduin avaamaan kokonaan, eikä tämä liiemmin vielä joustomatkan vähenemisenä näkynyt vaikka tavaraa ~240ml siellä alajalassa ylimääräistä oli :).


Vaimennuksen ongelmista taas voisi epäillä vaimentimien öljyjen valumista alajalkoihin tai väärää öljymäärää. Silloin kun keulassa on jotain selvästi vialla, niin kannattaa ilman muuta laittaa se palasiksi (alajalkojen lisäksi myös liukuputkien sisuskalujen tarkistus) ja tutkia kunnolla. Muutoin voi joissain tapauksissa tulla jopa pysyviä vaurioita keulaan jos vaan jatkaa ajamista ja ainoastaan vaihtaa öljyjä. On harvinaista, että pelkällä öljynvaihdolla tulee mikään todellinen ongelma kuntoon (ellei sitten kyseessä ole esim. öljyn paksuuteen tai öljymäärään liittyvä ongelma). Toki esim. alajalan paineiden päästäminen voi "korjata" ilmajousen hetkellisesti, mutta sama ongelma uusiutuu mitä todennäköisemmin ennemmin tai myöhemmin.

Tähän voisin kahden melko tuoreen reban omistajana sanoa (2011 ja 2012) et kyllä se tuo öljyjen vaihto melko nopea ja toimiva toimenpide vaivaan kuin vaivaan tälle merkille on :). Nimittäin tuo aikaisemmin mainitsemani rokkarin punainen vaseliini on ollut tähän asti syyllinen kaikissa rebojen vaivoissa, joita on ollut niin ilma- kuin vaimenninpuolella (ilmojen karkailu ja vaimenninöljyjen valuminen alajalkaan). Uusimman keulan huoltaessani selvisi myös, etteivät enää nykyään raaski näköjään stefan alla olevia vaahtomuovejakaan enää kostutella kun olivat täysin kuivat ja pilalle menneet, joten näiden kanssa saa tosiaan tarkkana olla...keulaa avaamatta ja ajamista jatkamalla olisi varmaan kerääntyneen lian kanssa saanut liukuputket uuteen uskoon :). Joten on se kieltämättä viisasta huollon yhteydessä käydä paikat läpi ajatuksen kanssa.

tune
31.05.2013, 23.33
Vaseliini voi olla aika paksua tiivisteisiin, mutta jos ei ole mitään tiivisteitä turvottavia aineita seassa, niin ei varmaan ainakaan mitään pahempaa pääse tapahtumaan. Tuo huollontarve välttämättä määräydy käytön tai kilometrien mukaan mitenkään. Itse olen saanut huollontarpeessa olevia Rockshoxin keuloja suoraan tehtaan ja takuuhuollon jäljiltä (huono ja virheellinen kasaus aiheuttaa välittömän huollontarpeen vaikka keulaa ei olisi käytetty ollenkaan). Kerran Rockshoxin Solo-Air ilmajousessa oli myös tehtaan jäljiltä tullessaan kummallisilla mitoilla varustettuja O-renkaita, joiden seurauksena ilmajousen paineet pääsi alajalkoihin. Metallinpurua sisuskaluissa ja liukuputken tiivisteissä on omissa Rockshoxin keuloissa ollut yllättävän yleinen ongelma ja ongelma joka vaatii välittömän huollon (mieluusti ennenkuin keulaa on käytetty ollenkaan).

Joustomatkan lyhentyminen voi etenkin uudemmissa Solo-Air Rockshoxin keuloissa johtua myös ilmajousen männän tiivisteen vuodosta (johon voi olla syynä esim. huonot tiivisteet tai heikko voitelu). Ilmamännän päälle kannattaa muuten myös valuttaa aavistus öljyä jos näyttää kuivalta. Kuivat tiivisteet vaikuttaa lähes merkistä riippumatta olevan tyypillistä. Liukuputken tiivisteet kannattaa myös tarkastaa, kun niitä ei saa kunnolla voideltua ilman että ottaa alajalat pois.

Kaatuilija
01.06.2013, 15.58
Vihdoinkin sain paluuvaimennuksen toimimaan ja täytyy sanoa, että keula tuntuu herkemmältä kuin ennen. :seko: Aikaisemmin sägin kohdilla tuli ikään kuin pykälä, jonka huomasi pyörän päällä keinuessa ja jarrutellessa, mutta nyt se on hävinnyt ja koko joustomatkalta toiminta on herkkää. Kiitos erittäin paljon kaikille auttaneille!:)

miku80
01.06.2013, 18.02
koko joustomatkalta toiminta on herkkää.

Joskus ihmiset sekoittaa herkkyyden ja jouston läpisukeltamisen.. No mut hyvä et tuli kuntoon..

vapa
16.06.2013, 14.09
Nyt meinaa Reba aiheuttaa harmaita hiuksia. Mikähän on Reba RL dual airin oikea öljymäärä, vuosimalli käsittääkseni 2012? Ainakin pyörä on viime vuoden mallia. Vai onko tuo sama malli kuin SRAM sivujen 2011?

Ongelma on että en tajunnut tarkkaan mitata sisällä olleita öljyjä. SRAMin sivuilta löytyvä 2011 vuosimallin ohje sanoo että 123ml, tuon sinne laitoin ja keula ei hievahtanutkaan. Koitin sitten mittailla nuita pois kaadeltuja ja pääsin arvioon 80ml. Jonka sitten sisään laitoin ja keulan toiminta vaikutti heti paremmalta. Mutta onko tuo nyt sitten oikea määrä? 2013 vuoden ohjeessa RL:n öljymäärä näyttäs olevan 106ml, oisko tuo sittenkin oikea määrä?

H. Moilanen
16.06.2013, 14.40
Jos lukitus toimii ja koko joustomatka on käytössä, öljymäärä on sopiva. Tarkkoja millejä en osaa sanoa.

telliv
16.06.2013, 17.23
~123ml sinne niin tarkkaan laitoin kuin osasin ja oikein hyvin keula pelittää...mikäs siinä sinun keulassa sitten oli ongelmana? Tietty voihan tuota öljymäärää kokeilla yritys&erehdys taktiikalla :). Alat vaikka tuosta 80ml lisäilee pikkusen kerrallaan öljyä lisää ja ruuvailet patruunan kokeilujen välissä kiinni ja koklaat kuinka syvälle keula painuu lukittuna.

tune
16.06.2013, 18.25
Ei kannata välttämättä kokeilla lisäillä öljyä siihen pisteeseen asti että keula joustaa pohjaan ja joustomatka ei juuri ja juuri rajoitu. Vaikka hydraulista lukkoa ei saa välttämättä tuolla tavalla aikaiseksi, niin vaimennuspuolen paine voi kuitenkin nousta liian suureksi. Siitä voi seurata esim. tiivisteiden tai pohjatulpan pettämistä tai vaimennusöljyjen valumista alajalkaan. Liian alhainen öljymäärä taas aiheuttaa ongelmia vaimennuksessa ja öljyn vaahtoutumista. Öljymäärän tulee kuitenkin olla sinnepäin kohdallaan.

Öljyjä vaihtaessasi kokeilitko pumppailla keulaa / vaimentimen vartta keulan/vaimentimen ollessa ylösalaisin? Jos et niin on mahdollista, että öljyä on jäänyt paluuvaimennusmännän alle ja näinollen todellinen öljymäärä onkin ollut suurempi kuin mitä oli tarkoitus. Muutoin kannattaa mieluiten selvittää oikea öljymäärä eikä arpoa sinnepäin.

vapa
16.06.2013, 20.00
Ei kannata välttämättä kokeilla lisäillä öljyä siihen pisteeseen asti että keula joustaa pohjaan ja joustomatka ei juuri ja juuri rajoitu. Vaikka hydraulista lukkoa ei saa välttämättä tuolla tavalla aikaiseksi, niin vaimennuspuolen paine voi kuitenkin nousta liian suureksi. Siitä voi seurata esim. tiivisteiden tai pohjatulpan pettämistä tai vaimennusöljyjen valumista alajalkaan. Liian alhainen öljymäärä taas aiheuttaa ongelmia vaimennuksessa ja öljyn vaahtoutumista. Öljymäärän tulee kuitenkin olla sinnepäin kohdallaan.

Öljyjä vaihtaessasi kokeilitko pumppailla keulaa / vaimentimen vartta keulan/vaimentimen ollessa ylösalaisin? Jos et niin on mahdollista, että öljyä on jäänyt paluuvaimennusmännän alle ja näinollen todellinen öljymäärä onkin ollut suurempi kuin mitä oli tarkoitus. Muutoin kannattaa mieluiten selvittää oikea öljymäärä eikä arpoa sinnepäin.

Purin vaimentimen kokonaan, joten öljyä siellä ei ennestään ollut. Aikani tuon kanssa puljasin ja päädyin nyt n. 100ml määrään. Nyt on koko joustomatka käytössä ja lukituskin toimi. Mutta tosiaan tuo oikea määrä kyllä kiinnostaisi tietää ettei keulan kanssa tule myöhemmin ongelmia. Tuota 123ml siellä ei kyllä ennestään ollut ja vuotoa en ole havainnut ja alajalkaan se ei ollut valunut.

Huollon syynä oli keulan läjään painuminen, kun negatiiviselle puolelle lisäsi painetta painui keula läjään. Tuo ongelma nyt näyttäs kuitenkin poistuneen.

tune
16.06.2013, 20.44
2012 vuoden taulukon perusteella RL tai RLT vaimenteisen Reban vaimennuspuolelle tulee 106 ml vaimennusöljyä -> http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/7oey-UeFFzrJEmgfYet6_2dTjmQDzltoUfTK6wQvKY4/mtime:1317826440/sites/default/files/techdocs/gen.0000000003511_front_fork_oil_chart_2012_0.pdf

vapa
16.06.2013, 21.45
2012 vuoden taulukon perusteella RL tai RLT vaimenteisen Reban vaimennuspuolelle tulee 106 ml vaimennusöljyä -> http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/7oey-UeFFzrJEmgfYet6_2dTjmQDzltoUfTK6wQvKY4/mtime:1317826440/sites/default/files/techdocs/gen.0000000003511_front_fork_oil_chart_2012_0.pdf

Kiitos! Tuota taulukkoa just kaipasin ja en itse sitä onnistunut löytämään.

miku80
16.06.2013, 22.49
Huollon syynä oli keulan läjään painuminen, kun negatiiviselle puolelle lisäsi painetta painui keula läjään.

On ihan normaali että jos negatiivi puolella on enemmän painetta kuin positiivi puolella vetää se negatiivinen sitä keulaa kasaan..

Kaatuilija
16.06.2013, 23.07
Hieman jäi vaivaamaan tuo aikaisempi keulahuolto oman rebani kohdalla. Eli vaikka itselläni on Solo air -keula, löytyi alajalasta pienen purkamisen jälkeen venttiili ja siitä kun päästi ilmat, keula pompahti normaaliin pituuteensa. Jos olisi Dual air -keula, miltä keula tuntuisi, jos laittaisi pelkkään positiivikammioon ilmaan? Tässäkin topicissa on kerrottu, kuinka keula vetää itseänsä kasaan, jos negatiivipuolella on enemmän painetta kuin positiivisella :seko: Ja miksiköhän itselläni sägin asteikko nyt alkaa liian korkealta, kun keulan pituus on melkein tarkalleen 100 milliä? Eli 0% sägimerkintä on varmaankin puolen sentin päässä siitä, mistä alajalat alkavat.

tune
17.06.2013, 00.45
Hieman jäi vaivaamaan tuo aikaisempi keulahuolto oman rebani kohdalla. Eli vaikka itselläni on Solo air -keula, löytyi alajalasta pienen purkamisen jälkeen venttiili ja siitä kun päästi ilmat, keula pompahti normaaliin pituuteensa. Jos olisi Dual air -keula, miltä keula tuntuisi, jos laittaisi pelkkään positiivikammioon ilmaan? Tässäkin topicissa on kerrottu, kuinka keula vetää itseänsä kasaan, jos negatiivipuolella on enemmän painetta kuin positiivisella :seko: Ja miksiköhän itselläni sägin asteikko nyt alkaa liian korkealta, kun keulan pituus on melkein tarkalleen 100 milliä? Eli 0% sägimerkintä on varmaankin puolen sentin päässä siitä, mistä alajalat alkavat.

Silloin keula pitenisi niin pitkälle kuin mekaanisesti on mahdollista ja lisäksi alkuherkkyys olisi mennyttä (vaatii kohtuullisesti voimaa, jotta keulan saa painumaan yhtään kasaan suuren esijännityksen takia). Tietty voi myös olla mahdollista, että ns. "top out" kumi toimisi lievänä negatiivijousena. Siinä tapauksessa todella lyhyen matkaa keulaa voi painaa kohtuullisen kevyesti kasaan, mutta sitten tarvittava voima kasvaa jyrkästi reilusti.

Siis paljonko niitä liukuputkia on lepotilassa keulassa näkyvillä? Asteikkohan ei liiku liukuputken suhteen, eli jos 0 sagin kohta ei ole suurinpiirtein tiivisteiden kohdalla, niin joko ovat tehtaalla merkanneet väärään kohtaan tai liukuputkia on enemmän kuin n. 100 mm (100 mm joustolla varustettussa keulassa) näkyvillä (jolloin keulassa voi olla jotain vikaa, esim. positiivikammion ja negatiivikammion paineentasauksessa). Jos käännät pyörän ylösalaisin ja vedät ja työnnät keulan alajalkoja, niin tuntuuko jouston alkupäässä aavistuksen verran tyhjää liikettä jolloin jousi ei tunnu ottavan kiinni? Jos tuntuu niin paineentasaus todennäköisesti toimii, muutoin mitä todennäköisimmin ei.

Edit: Mainittakoon vielä, että myös se paineen vuotaminen alajalkoihin (jota jo silloin aiemmin epäilin) aiheuttaa sen, että jouston alkupäässä ei ole yhtään tyhjää liikettä ja pyrkii pidentämään keulan niin pitkälle kuin mekaanisesti on mahdollista...

vapa
17.06.2013, 10.19
On ihan normaali että jos negatiivi puolella on enemmän painetta kuin positiivi puolella vetää se negatiivinen sitä keulaa kasaan..

Joo tuo on normaalia, mutta minun tapauksessa kaula painui jo paljon positiivipuolta pienemmillä paineilla. Alle puolella jo rupesi painumaan.

SyL4R
17.06.2013, 12.19
Silloin keula pitenisi niin pitkälle kuin mekaanisesti on mahdollista ja lisäksi alkuherkkyys olisi mennyttä (vaatii kohtuullisesti voimaa, jotta keulan saa painumaan yhtään kasaan suuren esijännityksen takia). Tietty voi myös olla mahdollista, että ns. "top out" kumi toimisi lievänä negatiivijousena. Siinä tapauksessa todella lyhyen matkaa keulaa voi painaa kohtuullisen kevyesti kasaan, mutta sitten tarvittava voima kasvaa jyrkästi reilusti.

Siis paljonko niitä liukuputkia on lepotilassa keulassa näkyvillä? Asteikkohan ei liiku liukuputken suhteen, eli jos 0 sagin kohta ei ole suurinpiirtein tiivisteiden kohdalla, niin joko ovat tehtaalla merkanneet väärään kohtaan tai liukuputkia on enemmän kuin n. 100 mm (100 mm joustolla varustettussa keulassa) näkyvillä (jolloin keulassa voi olla jotain vikaa, esim. positiivikammion ja negatiivikammion paineentasauksessa). Jos käännät pyörän ylösalaisin ja vedät ja työnnät keulan alajalkoja, niin tuntuuko jouston alkupäässä aavistuksen verran tyhjää liikettä jolloin jousi ei tunnu ottavan kiinni? Jos tuntuu niin paineentasaus todennäköisesti toimii, muutoin mitä todennäköisimmin ei.

Edit: Mainittakoon vielä, että myös se paineen vuotaminen alajalkoihin (jota jo silloin aiemmin epäilin) aiheuttaa sen, että jouston alkupäässä ei ole yhtään tyhjää liikettä ja pyrkii pidentämään keulan niin pitkälle kuin mekaanisesti on mahdollista...

36 Floatissa ainakin ihan normaalia että isommilla paineilla toi negajousi ei oikein jaksa vastustaa ja on ihan mytyssä siellä sisällä. 180mm keulassa voi olla reilut 190mm putkee näkyvillä.

ealex
17.06.2013, 13.39
Rebassa on taas toisin päin, yleensä 5-10% skaalasta on piilossa alajalassa lepotilassa. Luulin, että kyseessä on oman yksilön vika, mutta kun katselin kaupoissa uusia keuloja, niin näyttäisi olevan ominaisuus. Nyt oma on konvertoitu 100mm - 115mm, eli speisseri poistettu, joten lähes koko yläjalkaan printattu skaala on näkyvissä.

tune
17.06.2013, 20.11
36 Floatissa ainakin ihan normaalia että isommilla paineilla toi negajousi ei oikein jaksa vastustaa ja on ihan mytyssä siellä sisällä. 180mm keulassa voi olla reilut 190mm putkee näkyvillä.

Fox Floatin ilmajousta ei voi suoraan verrata Rockshoxin Solo- tai Dual-Air ilmajouseen. Foxilla on kierrejousi negatiivijousena ja Rockshoxilla ilmajousi (positiivi- ja negatiivikammioiden välillä paine tasaantuu keulan ollessa täydessä mitassaan). Eli Foxilla toki negatiivijousi painuu kasaan kovemmilla positiivijousen paineilla, mutta Rockshoxilla näin ei käy (kun positiivi- ja negatiivijousen paineet on samat keulan ollessa täydessä mitassaan).

SyL4R
17.06.2013, 21.53
Fox Floatin ilmajousta ei voi suoraan verrata Rockshoxin Solo- tai Dual-Air ilmajouseen. Foxilla on kierrejousi negatiivijousena ja Rockshoxilla ilmajousi (positiivi- ja negatiivikammioiden välillä paine tasaantuu keulan ollessa täydessä mitassaan). Eli Foxilla toki negatiivijousi painuu kasaan kovemmilla positiivijousen paineilla, mutta Rockshoxilla näin ei käy (kun positiivi- ja negatiivijousen paineet on samat keulan ollessa täydessä mitassaan).

Juu, laitoin vähän off topiccina ton jutun tohon. Onko RS solo aireissa nega ilmalla eikä kierrejousella?

tune
17.06.2013, 22.05
Juu, laitoin vähän off topiccina ton jutun tohon. Onko RS solo aireissa nega ilmalla eikä kierrejousella?

Ok. Kyllä on negatiivijousi ilmalla. Dual-Air ja Solo-Air on lähes identtiset, mutta Dual-Airissa ei ole paineentasausta kammioiden välillä ja negatiivijousen paine hoidetaan sillä erillisellä alajalan negatiivipaineen venttiilillä.

SyL4R
17.06.2013, 22.14
Ok. Kyllä on negatiivijousi ilmalla. Dual-Air ja Solo-Air on lähes identtiset, mutta Dual-Airissa ei ole paineentasausta kammioiden välillä ja negatiivijousen paine hoidetaan sillä erillisellä alajalan negatiivipaineen venttiilillä.

Ok. On tullu purettua pelkkiä dual aireja ja foxin floatteja näistä ilmajousellisista ni ei ollu tietoo tästä. Jokapäivä oppii jotain...

Kaatuilija
25.06.2013, 13.03
Silloin keula pitenisi niin pitkälle kuin mekaanisesti on mahdollista ja lisäksi alkuherkkyys olisi mennyttä (vaatii kohtuullisesti voimaa, jotta keulan saa painumaan yhtään kasaan suuren esijännityksen takia). Tietty voi myös olla mahdollista, että ns. "top out" kumi toimisi lievänä negatiivijousena. Siinä tapauksessa todella lyhyen matkaa keulaa voi painaa kohtuullisen kevyesti kasaan, mutta sitten tarvittava voima kasvaa jyrkästi reilusti.

Siis paljonko niitä liukuputkia on lepotilassa keulassa näkyvillä? Asteikkohan ei liiku liukuputken suhteen, eli jos 0 sagin kohta ei ole suurinpiirtein tiivisteiden kohdalla, niin joko ovat tehtaalla merkanneet väärään kohtaan tai liukuputkia on enemmän kuin n. 100 mm (100 mm joustolla varustettussa keulassa) näkyvillä (jolloin keulassa voi olla jotain vikaa, esim. positiivikammion ja negatiivikammion paineentasauksessa). Jos käännät pyörän ylösalaisin ja vedät ja työnnät keulan alajalkoja, niin tuntuuko jouston alkupäässä aavistuksen verran tyhjää liikettä jolloin jousi ei tunnu ottavan kiinni? Jos tuntuu niin paineentasaus todennäköisesti toimii, muutoin mitä todennäköisimmin ei.

Edit: Mainittakoon vielä, että myös se paineen vuotaminen alajalkoihin (jota jo silloin aiemmin epäilin) aiheuttaa sen, että jouston alkupäässä ei ole yhtään tyhjää liikettä ja pyrkii pidentämään keulan niin pitkälle kuin mekaanisesti on mahdollista...

Tuossa allaolevassa kuvassa näkyy joustomatkan merkit. 80mm on oikeasti jossain seitsemän sentin paikkeilla ja 100mm yhdeksän, eli uskoisin, että väärään paikkaan laitettu mitat.
Lepotilassa liukuputkia näkyy melkein tarkalleen 100 mm.
http://imageshack.us/a/img96/9152/x4s5.jpg

Jouston alkupäässä on pieni tyhjä kohta, josta keula ei itse täysin jaksa palautua, eli luultavasti paineentasaus toimii...?
Ja keula toimii herkästi koko joustomatkaltaan ja suhahtelee röykkyisessä maastossa jatkuvasti, joten enköhän varmaankin voi huoletta ajella.

Iglumies
25.06.2013, 13.51
80 ja 100mm mitat kertovat vain, että mikä asteikko on kyseessä.
Jos keulasi on 100 millinen, niin kuvan mukaan asiat ovat kunnossa.

jeeeeelo
02.07.2013, 19.11
Mistä tiedän onko Rebani konvertoitavissa 100mm -> 120mm. Eli siis näkeekö jostain kätevästi onko keula tämän vuoden mallia (ei voi vaikuttaa joustomatkaan?) vai vanhempaa. Pyörä on tämä (http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes/mountain/cross_country/29er_race/x_caliber) ja keula siis Reba RL single air. Ja pyörä ostettu alkukesästä.

kaakku
02.07.2013, 20.22
Solo air näyttäisi olevan eli ei taida onnistua :(

arctic biker
02.07.2013, 22.27
Mun 2011 mallinen Reba rl on alkanut naksumaan. Tuossa on Rokkarin halvin Poplock tankolukitus joka ei koskaan oo kunnolla toiminut. Hmm, mitehän vikaa lähtisin hakemaan?

SSGT-92
04.07.2013, 19.45
Se on toi rebalainen aikas ronkeli siit vaimentimen öljy määräst,pikkasen ku on liian vähän öljyy ni lukitus ei toimi.Koita jollain pienel ruiskul lisätä öljyy sinne,määrä vöo ola vain jokunen millilitra.

arctic biker
04.07.2013, 21.13
Jaahas , 123 milliä kertoo manuaali. Mun keula alkoi jo viime syksynä naksahtelemaan.Vaihoin taas talveksi jäykän keulan, hiilikuitusen tietenkin! Pyhänä aikomuksena talven tai kevään aikana hoitaa Reba kuntoon. No tie helvettiin on kivetty näillä meinaamisilla. Onhan tolla keulalla kolmas kausi alkamassa, talvi-ajoa ei sentään metriäkään. Koitampa terhentäytyä tään maantiekiiman hellittäessä, ainakin kun oikeen pitkä sadekausi tulee! Ja mittatarkka ruisku tietysti löytyy, huomasin vaan että oikeata synteettistä öljyä on pänikkä 10w luokassa, 5w löytyy mineraalisena. Hermostuiskohan keulan tiivisteet jos sotken noita yksyhteen?

H. Moilanen
04.07.2013, 22.09
...oikeata synteettistä öljyä on pänikkä 10w luokassa, 5w löytyy mineraalisena. Hermostuiskohan keulan tiivisteet jos sotken noita yksyhteen?
Tuskin tiivisteet siitä millänsäkkään ovat. Sekoitteen viskositeetti saatta kyllä jotakin ihan muuta kuin mitä on ajateltu. Itse painaisin 5W rasvat keulaan ja sillä hyvä.

cigant
05.07.2013, 22.29
Asentelin rebaan kruunun.Sai hakata kruunua paikalleen kaksin käsin ja siltikkään ei menny ihan pohjaan asti.Mittailin ja näyttäs olevan haarukan putki sen 30mm.Vähän epäilyttää kun on alennus haarukka,ja näkyy jonkinlaisia hiontajälkiä putkessä,että ovat tapred haarukaan putkea hioneet ja näin saaneet normaalin 1 1/8 haarukan.Onko vinkkejä miten saisi voimaa tuohon kruunun asennkuseen joustohaarukkaan ? Jos huomenna kiinnittelisi haarukan penkkiin ja antaisi imurinputkesta kunnolla,eiköhän se sillä asennu.

cigant
05.07.2013, 22.30
niin ja hommaisi star nut:n ? ,että saa haarukan kiinni vielä runkoon.

H. Moilanen
06.07.2013, 08.11
Kruunulla varmaan tarkoitat koolia? Jos sulla on ohjainlaakerissa konelaakerit, sahaa kooli poikki. Menee huomattavasti tuskattomammin paikalleen.

miku80
06.07.2013, 08.36
näkyy jonkinlaisia hiontajälkiä putkessä,että ovat tapred haarukaan putkea hioneet ja näin saaneet normaalin 1 1/8 haarukan.

Ei se tapered-putkikaan mitään umpijöötiä ole vaan ihan sama seinämäpaksuus on ylä- ja alapäässä putkea, ettei siitä varmasti ole mitään hiottu pois :) .. Ite oon talttapäisen ruuvarin kärjen laittanu koolin yläreunaan ja vasaralla pikku napautuksia vastakkaisille puolille niin on hyvin uponnu pohjaan..

cigant
06.07.2013, 11.14
Varovaisesti vasaralla ruuvvarilla naputtelemalla sain koolin paikalleen,kiitos vinkistä.Nyt sitten siitä ainoasta paikallisesta auki olevasta fillari liikkeestä käpyä tiedustelemaan.

FoMoCo
23.05.2014, 10.59
Tuossa allaolevassa kuvassa näkyy joustomatkan merkit. 80mm on oikeasti jossain seitsemän sentin paikkeilla ja 100mm yhdeksän, eli uskoisin, että väärään paikkaan laitettu mitat.
Lepotilassa liukuputkia näkyy melkein tarkalleen 100 mm.
http://imageshack.us/a/img96/9152/x4s5.jpg

Jouston alkupäässä on pieni tyhjä kohta, josta keula ei itse täysin jaksa palautua, eli luultavasti paineentasaus toimii...?
Ja keula toimii herkästi koko joustomatkaltaan ja suhahtelee röykkyisessä maastossa jatkuvasti, joten enköhän varmaankin voi huoletta ajella.

Jos laitat lisää painetta niin jaksaako keula sitten nousta?
Tai jos nykäiset siitä niin nouseeko?

Meridisti
22.06.2014, 12.04
Hommasin 100mm 29" RL Solo Air (2013) Rebaan 120mm ilmajousen ja vaihdoin sen keulaan (kuten manuaalissa lukee jos haluat muuttaa joustoa vaihda ilmajousi). Kaikki muuten meni ihan ok, mutta iskari kolahtaa yläasennossa pohjaan. Onko kukaan muu vaihtanut pidempää ilmajousta? Onko vastaan tullut vastaavaa ongelmaa?

120mm ilmajousi: 11.4018.010.046

Varaosa katalogi (http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/0cjcIP5CrhBhliK4e7Fx426pWaMOGGDE_w53Uy6Df84/mtime:1372788169/sites/default/files/techdocs/2013_rockshox_spc_rev_b.pdf)

Service manual (https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000004216_rev_a_2013_reba_service_manual.p df)

Edit:
...löysin toisesta paikasta maininnan "Air Shaft Reba/SIDB 120mm travel 27.5” (can be used to change travel to 120mm on 27.5” Solo Air, not compatible with 29” ...eli 110mm taitaa sittenkin olla maksimi vaikka jousi myydään 29" 120mm ja keulassa on 120mm säätöasteikko.

RayBan_
08.07.2014, 18.04
Hei, mitä litkuja voisi käyttää(/olette käyttäneet) 2011 dual-air rebaan? Olisi tarkoitus ensimmäistä kertaa tehdä itse huolto, mutta ei napostele alkaa maksamaan rokkarin speksaamista öljyistä.

Jukka H
08.07.2014, 19.05
Oon laittanu: motorex 5w vaimentimeen, 15w alajalkoihin. Ilmamännän päälle fox float fluid. ohje (http://www.sram.com/_media/pdf/rockshox/dealers/2011-Reba-Technical-Manual.pdf) sanoo että rasvaa mut en oo laittanu.
Nuo rokkarin öljyt varmaan hyviä ovat, mulla nyt vaan noita.

SSGT-92
08.07.2014, 19.52
Motorexin öljyt täälläkin käytös.Kaveri piirist kantsii kysellä noit öljyi tai paikallisist prätkäliikkeist/huolloist;et jos sais ostaa sen mitä tarvii eikä koko litraa.
"Rasvattu" rebalainen jos alkaa ilmoja hukkailee,usein siihen auttaa öljyäminen.Aiheesta ollu tääl ennenkin juttuu.

Kaatuilija
10.07.2014, 00.39
Nyt alkaa konstit loppua oman Reban kanssa. Tuolla toisessa topicissa jo siitä avauduin, eli keula on pintakova ja jähmeä tönkkö pienilläkin paneilla (loppuun ajettu Suntour rökittää herkkyydessä), eikä jousta ollenkaan ellei aja oikeesti isoista töyssyistä. Olen ajanut kahdella muulla Solo air - Reballa ja toiminta oli aivan eri luokkaa kuin omassa.

Lisäksi se tuntuu tahmaavan tietyissä kohdissa, eli jos istuma-asennosta siirtää painon kokonaan eteen, keula tuntuu jumittuvan, eikä hievahdakkaan. Jos taas esim siirtyy repimään kunnolla seisovilteen, keula jää aina tiettyyn kohtaan paikalleen.

Keulan huollatin liikkeessä siinä toivossa, että saisi herkäksi, mutta ei auttanut. Kolmesti olen itse purkanut atomeiksi ja kasannut ja nyt ostin huoltosarjan tuolle ja vaihdoin vaikka mitä osia sisälle. Kaikki näyttää sisältä kuin uudelta ja on hyvin voideltu. Se kyllä mietityttää, että tuo keula on joskus lenkin alussa aivan superherkkä, mutta sitä iloa ei kestä kauan.

Onko muilla Reban omistajilla samoja ongelmia ja onko vinkkejä korjaamiseen?

telliv
11.07.2014, 11.36
Dual air rebassa oli vastaavat ominaisuudet ja niistä eroon pääseminen vaati kaikkien tiivisteiden uusimisen ja samalla tuli myös purettua+putsattua vaimennin kokonaan. Mietiskelin et tarviikohan niitä liukuholkkeja samalla uusia mut ei ole huomattavaa klappia ilmennyt ja tuon operaation jälkeen ero oli melkoinen. Vanhoja tiivisteitä kun vertailu uusiin niin oli ne melkoisen turvonneita vaikken mitään eksoottisia öljyjä ole keulassa käyttänyt, joten liekkö se ollut tekijä tuossa keulan nihkeydessä. Onkohan se rokkarin vaseliini tätä ajatellen fiksumpi vaihtoehto ettei ala tiivisteet turpoamaan?

telliv
11.07.2014, 11.37
Database error-tuplat

KJP
11.07.2014, 12.11
Pojan Recon käyttäytyi viime kesänä vähän samaan tapaan: yhdellä lenkillä se jämähti lukkoon eikä joustanut käytännössä ollenkaan. Tiivisteiden ja öljyjen vaihto ei auttanut. Syylliseksi paljastui loppuun kulunut lukitusventtiili vaimenninpatruunan sisällä. Tässä keulassa vaimenninpatruuna on sellainen umpinainen muoviputken pätkä, jonka yläpäässä on vasenkätinen kierre eli sen sai purettua. Testaus käy helposti: otat vaimenninpatruunan irti ja varovasti pumppaat keulaa (ettei öljyt lennä pitkin lattioita) Lisäksi voit kokeilla ottaa vähän öljyä pois tai lisätä sitä. Jos liikkuu herkästi, patruuna takaisin paikalleen ja uusi testi. Jumissa oleva lukitusventtiili tekee patruunan asentamisen melko hankalaksi, kun se ei halua päästää öljyä läpi.

H. Moilanen
14.07.2014, 07.44
Mitä öljyä sulla on ilmakammiossa?

ErnoNykanen
17.07.2014, 21.44
Hommasin 100mm 29" RL Solo Air (2013) Rebaan 120mm ilmajousen ja vaihdoin sen keulaan (kuten manuaalissa lukee jos haluat muuttaa joustoa vaihda ilmajousi). Kaikki muuten meni ihan ok, mutta iskari kolahtaa yläasennossa pohjaan. Onko kukaan muu vaihtanut pidempää ilmajousta? Onko vastaan tullut vastaavaa ongelmaa?

120mm ilmajousi: 11.4018.010.046

Varaosa katalogi (http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/0cjcIP5CrhBhliK4e7Fx426pWaMOGGDE_w53Uy6Df84/mtime:1372788169/sites/default/files/techdocs/2013_rockshox_spc_rev_b.pdf)

Service manual (https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000004216_rev_a_2013_reba_service_manual.p df)

Edit:
...löysin toisesta paikasta maininnan "Air Shaft Reba/SIDB 120mm travel 27.5” (can be used to change travel to 120mm on 27.5” Solo Air, not compatible with 29” ...eli 110mm taitaa sittenkin olla maksimi vaikka jousi myydään 29" 120mm ja keulassa on 120mm säätöasteikko.
Melko oudolta kuulostaa kyllä, koska äsken mittasin oman 2013 vm 29" reban vaimentimen varren ulos tulevan osuuden niin about 16 cm näky olevan.

Mendota
18.06.2015, 16.16
Miksei Sramin sivuilta löydy minkäänlaista ohjetta uuden Reban säätämiselle, vai enkö vain löydä? Totaaliselle nyypälle esim liukuputken kyljessä oleva asteikko on hepreaa. Painotaulukko on tietty selkeä. Pyörän mukana ei tullut säätöohjetta. Sramin sivuilta löysin vain huolto-ohjeita.

seppo_taalasmaa
20.06.2015, 18.51
^^ Ei se säätäminen ole niin vaikeaa, ajossa näkee parhaiten omat säädöt. Itsellä sägi noin 20% ja paineet vähän alle taulukon arvojen, rebound riippuu ajonopeudesta ja maaston vaatimuksista.

valentin
21.07.2015, 11.31
Auttakee nöösiä hädässä. Miksi tuntuu kuin reban solo air keula olisi jotenkin liian joustava? Paineet laitoin 120 psi ja se mittari mikä onkaan... on 20% kohdalla. Jos istun kyydissä ja nojaan eteen saan jousen melkein pohjaan. Vaikeaa ajaa maastossa noin kovalla joustolla.

Pyörä on aivan uusi minusta paketista ottaessa jousto oli jäykempi mutta kun menin kokeilemaan pumppua ja poistin + ilmat en saa sitä enää yhtä jäykäksi. Onko tässä keulassa vielä joku kikka mitä en osaa? Jouston alapuolella ei minusta ole mitään venttiilejä joista saisi lisää ilmaa sillekin puolelle. Onhan tuo kuitenkin solo air niin päättelin siitä... Mitä teen väärin?

vihtis83
21.07.2015, 13.27
Onhan pumpun letku varmasti ruuvattu keulan venttiiliin pohjaan asti että ilma menee myös keulaan eikä jää pelkästään pumppuun?

valentin
21.07.2015, 13.32
Olen aika varma että sen pohjaan asti väänsin. Outoa, kun eihän tämän nyt näin vaikeaa pitäisi olla..


edit...

Päätin vielä kerran kokeilla ja ruuvvasin sen nyt varmasti aivan pohjaan ja vika oli siinä... Aloittelijan virhe mutta nytten keula ei ole pomppukeppi. Kiitos ohjeesta!

Gargamel
24.08.2015, 20.24
Reba RL Solo air 29" 100mm 2014:

Painoarvotaulukon alarajan mukaan 90psi:hin pumpattuna sag on alle 10%, mutta lievän pohjailun vuoksi laittoin muutaman psi lisää, ja sellaisenaan ajelin pitkään tyytyväisenä. Vaan pitäisikö tämänkin kanssa tavoitella 20-30% sagia?

Kokeilin sellaista painetta jolla keula asettuu allani tuohon 20% sagiin, ja pelkästään jo polkimilla seisten pumppailemalla keula kolahtaa pohjaan. Ei tuollaisella voi ajaa maastossa ollenkaan.

10% sagilla keula on jotenkin kitkaisen tuntuinen, esim. hiekkakelvillä se ei reagoi pikkutärinään ollenkaan. Vasta isommat töyssyt saavat liikettä aikaan. Olisiko se isommalla sagilla eläväisempi pikkutärinässäkin? Nyt siitä puuttuu sellainen "plush" -fiilis, mutta kyllä se oikeissa röykyissä myötää. Vaimennuksen säädöllä (sillä ainoalla) ei ole vaikutusta herkkyyden puutteeseen.

Vapautin pohjan salaventtiilistä negatiivisen kammion paineen. Kyllähän sieltä pieni suhahdus öljyvaahdon kera tuli. Keula piteni muutaman millin, mutta kun asetuin pyörän päälle ja pois, ei keula pitene enää tuohon samaan mittaan. Puute on noin viitisen milliä. Keulan saa väkisin vetämällä tuohon maksimiin, mutta se ei jää siihen vaan vetäytyy takaisin.

Ilmapuolen ylätulpassa ei ole bottomless tokeneita, eikä edes kierrettä niille. Tulpan saanee kaiketi vaihdettua kierteellisen mallin. Toisaalta ymmärsin, että tokenit auttavat erityisesti painavia kuskeja, mutta itse olen 65-kiloisena sieltä skaalan keveimmästä päästä.

Alajaloille on tehty huolto 35h sitten, iskari ja jousi ovat koskemattomat ja niillä on ajettu varmaan toinen mokoma. Mielestäni käytös ei ole muuttunut mitenkään, tuollainen se oli jo uutena.

Huolehdinko joutavasta, vai pitäisikö sagia ja lisäherkkyyttä tavoitella? Esim. ilmapuolen huolto vai progressiivisuutta lisää tokeneilla?

juu-zo
24.08.2015, 20.54
Mikähän piiloventtiili solo air mallissa sulla mahtaa olla? Solo aireissa ei nimensä mukaisesti ole kuin yksi ilmakammio ja alapäässä on pelkästään kuusiokolo.
Ensimmäinen selvennys siis tarvitaan asiaan onko kyseessä solo air vai dual air. Jos keula tosiaan on 2014 vuosimallia sen pitäisi olla kyllä jo solo air, koska dual airien valmistus lopetettiin noiden kohdalla vissiin joskus 2012?.

Sitten tuohon itse ongelmaan. Itse olen 75kg kuski ja olen huomannut myös että suosituksia alemmilla paineilla saa ajella. Tosin itsekin kaipaan pientä progressiivisuutta ja siksi pitäisi vaihtaa omaan myös bottomless tokeneita syövä korkki. Ei tuo nytkään mielestäni liian helposti pohjaa. Herkkyyttä tuossa omassani kyllä piisaa sopivilla paineilla. Itse kokeilisin tuossa tilanteessa kyllä noita tokeneita varmasti koska ideana on juurikin lisätä keulan progressiivisuutta pienemmilläkin paineilla.

telliv
24.08.2015, 21.05
Alapäässä on kuusiokolo, jonka alla piilee...venttiili.

Gargamel
25.08.2015, 11.49
Kyllä siellä tosiaan on solo airissa venttiili piilossa kuusiokolon alla. En ole löytänyt siitä mistään RS:n huolto- tai säätöohjeesta mainintaa tai kuvaa, mutta esim. tässä ketjussa on rakenteen toiminnasta jonkunlaista sanallista kuvausta: http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/277405-Adjustments-on-RS-Solo-Air-forks

Tokenien tuoma muutos kuulostaa kyllä juuri siltä mitä kaipaisin. Pitää hankkia niitä.

Hepe
07.09.2015, 18.05
Sidin RL 3 100mm 2013 solo airiin vaihdoin pitemmän ilmaruodon (11.4018.021.000 air shaft reba/sid B 120mm 27) , keula on pidennetyllä joustomatkalla toiminu kohta vuodenpäivät moitteetta, niin lenkeillä kuin xc/xcm kisoissakin. Ikinä ei keula ole pohjannu, vaikka ajan 40psi:n paineilla(poimii nätisti kivet/juurakot)painoa n.72kg ajokamppeissa. Foamringit kannattaa uusistakin keuloista öljytä, jotta toimii jouheammin, vuosien varrella kaikissa uusissa rockshoxin sid keuloissa olleet kuivat.

juu-zo
07.09.2015, 19.18
Ikinä ei keula ole pohjannu, vaikka ajan 40psi:n paineilla(poimii nätisti kivet/juurakot)painoa n.72kg ajokamppeissa.

Rohkenen epäillä tätä, tai sitten pumpun näyttämässä on häikkää. Tuskin tuossa nyt niin iso ilmakammio on että noin pienillä paineilla toimisi. En ole ainakaan törmännyt koskaan keulaan joka toimisi noin pienillä paineilla.

ealex
07.09.2015, 19.44
Rohkenen epäillä tätä, tai sitten pumpun näyttämässä on häikkää. Tuskin tuossa nyt niin iso ilmakammio on että noin pienillä paineilla toimisi. En ole ainakaan törmännyt koskaan keulaan joka toimisi noin pienillä paineilla.
Esim. Manitou Magnum Pro :rolleyes:

juu-zo
07.09.2015, 20.00
Esim. Manitou Magnum Pro :rolleyes:

Jolloin kuski saa olla jotain 50kg luokkaa ja keula 140mm... Okei, voihan joku noin pienillä toimiakin ja jollain höyhensarjalaisella, mutta en usko yhdenkään sidin toimivan noin pienillä paineilla yli 70kg kuskilla.

Hepe
08.09.2015, 00.03
Rohkenen epäillä tätä, tai sitten pumpun näyttämässä on häikkää. Tuskin tuossa nyt niin iso ilmakammio on että noin pienillä paineilla toimisi. En ole ainakaan törmännyt koskaan keulaan joka toimisi noin pienillä paineilla.

Ainahan sitä eppäillä soppii, ei ole pumpussa häikkää, kaverillekkin(SM mitalisti xco:ssa mennä kesänä)pudotettiin paineita alle suositustaulukon ja keula rupes toimiin paremmin.

Greycap
08.09.2015, 00.24
Rohkenen epäillä tätä, tai sitten pumpun näyttämässä on häikkää. Tuskin tuossa nyt niin iso ilmakammio on että noin pienillä paineilla toimisi. En ole ainakaan törmännyt koskaan keulaan joka toimisi noin pienillä paineilla.

Saahan sitä epäillä, minulla 120 mm Reconissa 45 psi, paino ajokamoissa reilu 65 kg ja eihän tuo vieläkään jousta kuin jonkun 80 mm niin kauan kuin ajetaan molemmat pyörät maassa.

M11ka
08.01.2016, 07.56
Huomenta,
reba rl solo air 29 keula painui eilen työmatkan aikana pohjaan. Paineet ovat edelleen samat 120psi, mutta liukuputkia näkyy nyt ehkä 1,5cm.
Mitäs tuossa pitäisi tehdä huoltoon vai saako tuon kotikonstein helsposti kuntoon?

miku80
08.01.2016, 10.11
Päästä ilmat pois ja koita vetää täyteen mittaansa ja pumpata uudet ilmat.. Todennäkösesti ei tasaa positiivi/negatiivipuolien kanssa ilmaa vaan ilma on jäänyt ilmat negatiivipuolelle jolloin keula imee itsensä kasan..

GrafZeppelin
08.01.2016, 10.24
Päästä ilmat pois ja koita vetää täyteen mittaansa ja pumpata uudet ilmat.. Todennäkösesti ei tasaa positiivi/negatiivipuolien kanssa ilmaa vaan ilma on jäänyt ilmat negatiivipuolelle jolloin keula imee itsensä kasan..

Itselläni painui Pike pakkaslenkillä yhden dropin jälkeen useamman sentin kasaan. Yllämainittu konsti ei onnistunut kun keulassa oli sen verran imua, ettei voimat riittäneet vetämään sitä auki. Sen sijaan laitoin keulaan isoimmat sallitut paineet, niin sen sai vedettyä täyteen mittaansa, niin paineiden tasaus onnistui. Sitten tyhjäksi ja uudet ilmat sisään.

Yhtään lenkkiä ei ole kylmyyden takia tullut tehtyä operaation jälkeen mutta ainakin kotioloissa keula vaikuttaa pelaavan.

M11ka
08.01.2016, 10.27
pitäisikö käsivoimat riittää vetämiseen? tuntuu meinaan imevän aika kovasti kasaan.

Tmh
08.01.2016, 10.40
Jos ei käsin saa vedettyä pitkäksi niin eikös näissä Solo air Reboissa ollut se "mysteeri" venttiili siellä alajalan ruuvin alla? Eli ilmajousipuolen ruuvi irti alajalasta ja sitten painaa negatiivi puoli tyhjäksi venttiilistä. Ruuvi takaisin kiinni ja ilmat keulaan.

Alkaa se vakiovassu jämähtämään talvisissa olosuhteissa. Toimii paremmin kun vaihtaa esim. R.S.P Slick Kick tms. voitelut sinne ilmajouselle. Eikä lutraa sitä sinne niin mahottomasti.

M11ka
08.01.2016, 11.10
Se "mysteeri" venttiili oli ratkaisu tähän nyt keula toimii taas.
kiitos avusta.

janne68
30.01.2016, 21.16
No. Dart nyt on vissiin Rokkarin halvin malli, jolta odottaakin suunnilleen samanlaista toimintaa kuin joltain RST:ltä. Viis senttiähän on jo ihan hyvin..

Sulla on todennäköisesti liian jäykkä jousi siinä (painollesi), tai sitten öljyä on liikaa. Ainakaan paljon löysempää ei voi laittaa, sillä Rokkarin mukaan siellä on 5wt ölppää.

BikePlanetissa tuskin vaihtojousta on, eikä välttämättä maahantuojallakaan
Joo tuskin on hyllyssä,mä sain rokkariin jäykemmän jousen tilaamalla bikeplanetin kautta,meniköhän viikko tjsp.

Two-Shoes
31.01.2016, 08.58
Täytyisi vaihtaa öljyt vaimon pyörän keulaan. Mahtaako tämä olla oikea tiiviiste/pölysuoja setti 2009 vuoden reba sl dual air versioon??

https://www.bike-components.de/en/RockShox/Service-Kit-Staubabstreifer-Schaumstoffringe-fuer-Reba-Pike-Boxxer-p15150/

maalinni
31.01.2016, 10.59
Täytyisi vaihtaa öljyt vaimon pyörän keulaan. Mahtaako tämä olla oikea tiiviiste/pölysuoja setti 2009 vuoden reba sl dual air versioon??

https://www.bike-components.de/en/RockShox/Service-Kit-Staubabstreifer-Schaumstoffringe-fuer-Reba-Pike-Boxxer-p15150/

No eikös tossa tekstissä niin lue?

Nana
31.01.2016, 17.11
tuohon paineasiaan, itselle laitettiin tarkistuksen yhteydessä XC32:een siinä 40PSI:n tuntumaan paineet, ei ainakaan paljon yli. Keula toimii tosi hyvin minulla. En ole sen jälkeen lisännyt kertaakaan paineita, joten varmaan sieltä jotain jo kadonnutkin, mutta keula on toiminut kokoajan hyvin. painoa ajokamoissa ehkä 47, max 48kg.

yyri
01.02.2016, 16.46
Itellä solo air xc32 kanssa ja paineita 45-50 psi riippuen menosta, omamassaa itsellä ajokamoissa ~63kg ja hyvin rokkaa.

jam0
20.05.2016, 23.52
Olipa helppo homma vm -14 reba rl:n täyshuolto! Jos epäilyttää, mutta avaimet pysyy vähänkään käsissä niin ei kyllä kannata jännittää yhtään. Tiivistesarja, öljyt, vassu, injektioruisku, ohjeet sramin sivuilta ja perus työkalut, siinäpä se. Tehokasta peliaikaa rauhassa värkkäillen meni ehkä 2-3h.

Mitään vikaa ei ennen huoltoakaan ollu ja öljyt oli silmämääräisesti hyvässä kunnossa. Liukuputken vaahtokumit oli aika kurassa vaikka alajalkojen liikkeessä tehdystä huollosta oli takuulla alle 50h. Keula toimii nyt herkemmin ja tuntuu, että samoilla paineilla koko joustomatka on paremmin käytössä.

Kare_Eskola
07.09.2017, 22.25
Jos ei käsin saa vedettyä pitkäksi niin eikös näissä Solo air Reboissa ollut se "mysteeri" venttiili siellä alajalan ruuvin alla? Eli ilmajousipuolen ruuvi irti alajalasta ja sitten painaa negatiivi puoli tyhjäksi venttiilistä. Ruuvi takaisin kiinni ja ilmat keulaan.

Alkaa se vakiovassu jämähtämään talvisissa olosuhteissa. Toimii paremmin kun vaihtaa esim. R.S.P Slick Kick tms. voitelut sinne ilmajouselle. Eikä lutraa sitä sinne niin mahottomasti.

Tulipa itsekin etsittyä ko. mysteeriventtiili, kun Reba RL Soloairin joustomatka alkoi kadota, ja tyhjänä imi itsensä vankasti lysyyn. Huollosta ehkä 50 tuntia, mutta raaoissa olosuhteissa. Siellähän se venttiili oli ruuvin alla piilossa, ja tursautti nenälle negatiivipuolen ylijäämäilmat ja likaista öljyä. Kannattanee ottaa positiivi-ilmat pois ja rengas irti kun tämän tekee.

Sitten alajalat liikkuivatkin jo irtonaisesti. Positiivi-ilmat takaisin ja hyvin toimii. Kunnes ei enää toimi, saas nähä.

HarMi
30.10.2017, 22.39
120mm Reba toimi skeittiparkkikeulana yllättävän hyvin enkä havainnut suck downia kuten metsäkäytössä melkein joka lenkin jälkeen. Tosin paineet olivat reilut överit, joten kyseessä ei ollut jousitus vaan pahimpien iskujen vaimennus.

bipabupa
14.08.2020, 19.51
Nostellaanpas vanhaa ketjua. Tarkoituksenani oli ruveta tarkistamaan Reba SL:n dual airin ilmanpaineet, mutta yllättäen ongelmana on se, etten saa sitä top capia/korkkia auki [emoji3]! Olen katsonut videoilta kuinka kaverit pyörittävät sen helposti sormin auki, mutta mulla se ei inahda mihinkään, joten millä tuota top capia/korkkia uskaltaisi vääntää auki? Luin tämän koko ketjun läpi, mutta kenelläkään ei sattunut olemaan samanlaista ongelmaa.

kauris
14.08.2020, 20.23
Joskus on minullakin ollut tiukassa. Oliko rebassa metallinen korkki eikä muovinen. Ota varovasti pihdeillä tai jakoavaimella kiinni ja väännä niin saat sormenpäitä enemmän voimaa. Joku kumihanskanpala tai sisäkumin pala pihtien leukojen väliin niin ei tule naarmuja.
Kevyesti sormin sen pitäisi normaalisti lähteä. Kun laitat takaisin, niin laita tosi kevyesti. Sehän on vain pölysuojana sen venttiilin päällä.

bipabupa
14.08.2020, 20.46
Joskus on minullakin ollut tiukassa. Oliko rebassa metallinen korkki eikä muovinen. Ota varovasti pihdeillä tai jakoavaimella kiinni ja väännä niin saat sormenpäitä enemmän voimaa. Joku kumihanskanpala tai sisäkumin pala pihtien leukojen väliin niin ei tule naarmuja.
Kevyesti sormin sen pitäisi normaalisti lähteä. Kun laitat takaisin, niin laita tosi kevyesti. Sehän on vain pölysuojana sen venttiilin päällä.Siinä on metallinen korkki. Kiitos tiedosta! En uskaltanut lähteä omin päin kokeilemaan, kun olen oppinut aikaisemmista virheistäni sen, että yleensä silloin hommat menee päin honkia [emoji849].

EDIT - Sehän piti mennä heti kokeilemaan ja nyt on sopivasti ilmaa iskarissa [emoji106].

lihapiirakka
15.08.2020, 13.41
Laita joku muovi tai puukapula sitä vasten ja terävä napautus vasaralla. Ei tule pihdin jälkiä tulppaan.
Tulikin myöhässä.

kauris
15.08.2020, 17.46
Mä vähän ymmärsin, että korkki saatiin jo auki ja ilmanpaineet kohdilleen.

akisika
08.09.2020, 11.54
2012 dual reba tuli purettua eka kertaa. Mitenkähän alapäästä saa auki tuon 10mm mutterin venttiili putkesta? Ei yllä normi lenkkiavaimella eikä hylsyllä.
Samoin tuo toisen puolen punanen rebound mutikka, miten saa irti? auki päin kiertämällä ei lähde, pitääkö vaan vetää lujasti

https://flic.kr/p/2jEsR8V (https://flic.kr/p/2jEwguh)

https://flic.kr/p/2jEwguh

SSGT-92
10.09.2020, 15.51
Se 10mm mutteri tarvii pitkän hylsyn ;https://m.motonet.fi/fi/tuote/766310/MTX-Tools-Hylsy-10-mm-pitka-14 .Karakoko tarpeen mukaan.
Rebound-nupin pitäisi lähteä lujaa vetämällä.

Ohiampuja
24.09.2020, 09.40
Kuinkas uudet Rebat (tai Piket yms) ja pakkanen sopii nykyään yhteen? Joskus vuosia sitten oli näitä kirjoituksia missä se ilma karkasi sinne väärälle puolelle, mutta onko noita huolia enää uusissa Rokkareissa?
Jos tässä vaikka uutta 120 mm keulaa katselisi Rokkarin puolelta kun Foxien hinnat ovat karanneet mun lapasesta.

kauris
24.09.2020, 20.52
Meidän perheessä on ikivanha Reba, 4 vuotta vanha Sid, 2,5 vuotta vanha Pike ja kohta vuoden vanha Gold. Ei ole ilmat karanneet väärille puolille.

vihtis83
24.09.2020, 21.35
2015 mallin Reba painui kasaan pakkasella kun paineet jäi negapuolelle ja paineentasauskanava meni voitelurasvasta tukkoon. Tähän vikaan auttoi kun laittoi ilmapuolelle rasvan tilalle keulaöljyä.

Sambolo
25.09.2020, 07.02
Joo eikö nuo stuckdownit ole lähinnä ilmapuolen rasvatukoksesta kun tehtaalta laitetaa nii hirveä mälli sitä rasvaa sinne.

Sand
06.04.2021, 21.24
Kyselläänpä tässä ketjussa, että tietääkö joku mistä voisi löytyä 100mm Reba 29 rl suoralla kaulaputkella? Käytettykin käy, uudet tuppaavat olemaan tapered mallia.

jaston
19.05.2021, 13.29
Reba RL 120mm keula 2018 vuoden pyörässä ja keulan paineet ihmetyttää ns. vuodesta toiseen.
Rockshoxin Trailhead appi antaa oman painoni (80kg) mukaan suosituspaineiksi 117psi.
Kyseisillä paineilla keula ei liikahda juuri mihinkään kun kiipeän pyörän selkään. Sagin saa kohdalleen kun paineet tiputtaa johonkin 70psi:n kohdille.

Sama homma on Monarch RL -takaiskarin kanssa, paineet ajossa on jossain 80-90 psi:n kohdilla, kun käsittääkseni ne olisi "ohjeiden" mukaan jossain 180 psi:ssä (oma paino x2 ja vähän päälle).

Toinen asia joka mietityttää on keulan painuma. Iskarit oli talvellä 50h:n huollossa ja huoltoon viedessä huomioitiin etuiskarin painuma (liukuputken asteikko alkoi noin 10 prosentin kohdalta. Huollon jälkeen 5 prosentin viivakin näkyi selkeästi...kunnes ajoin muutaman kerran pyörällä ja tilanne oli taas sama kun ennen huoltoa.
Noh, kyseinen tunnettu huoltoliike meni nurin, joten reklamaatio huollon suhteen on turhaa. Nyt viime lenkin jälkeen ihmettelin, kun ensimmäinen liukuputkessa näkyvä viiva oli 15%. Sain vetämällä iskarin normaaliin pituuteen, mutta muutaman keulan "pumppauksen" jälkeen veti takaisin kasaan. Pistin nyt reippaammat 100 psi:n paineet ja muutaman testipumppauksen jälkeen tuntuisi pysyvän keula oikeassa mitassa.

Seuraavan pyörän jos ostaisi kivijalasta, saisi reklamoida ja säädättää paikat kuntoon. Nyt kun ei tunnu edes huoltoa löytyvän Pirkanmaan alueelta. Huolletaan vaan itsemyytyjä pyöriä.

Sambolo
19.05.2021, 14.24
Oisko päässy ilmoja väärälle puolelle?

Kanuuna
19.05.2021, 15.04
Samat viilikset velipojan Rebasta. ”Normaaleilla” paineilla ei liikahda ja paljon pienemmillä toimii joten kuten, muttei keula ole kyllä mitenkään nautinnollinen ajaa. Tosin saattaa vaikuttaa, että vehe on käytännössä pelkästään työmatkapyöränä ja huollot on ollut mitä sattuu[emoji28]painumaa ei ole kylläkään havaittavissa. Viittaisi tosiaan ilmapuolen huoleen, kuten Sambolo jo totesikin. Juuri tein ekan 50h ”huollon” parin vuoden jälkeen. Alkoi keula edes jollain tapaa luistaa.

biker
04.10.2023, 17.57
lainaan tätä vanhaa ketjua kun löyty Googlella

eli olisi tuossa vanha FS-REBA-RL-A4 29 100mm ja olisin vaihtamassa siihen 120mm ilmaruotoa ja tiivistesarjan.

https://www.bike24.com/p2130658.html

https://www.bike24.com/p2130915.html?sku=478473

tuosta huoltosarjasta löytyy myös kattavampi setti, mutta mitä lisähyötyä tuosta olisi?

entäs riittääkö tuo rokkarin oma 15wt 120ml purkki koko keulan öljytarpeisiin ja pikku purkki vaseliinia voiteluun?

biker
18.09.2024, 23.57
Olikos ihan normaalia että vanhassa 29er rebassa on alussa vähän ns.tyhjää ennenkuin ilmajuosi rupeaa vastustamaan liikettä. Tää on muistaakseni 3 vastaava haarukka mikä mulla on vuosien varrella ollut ja kaikissa ollut samaa "vikaa". Onko uudet samanlaisia ja mikä tuon aiheuttaa? Kaikkiin oon vaihtanut tiivisteet ja öljyt mutta ihan samanlaisia ne ollu ja tähän nykyiseen vaan vaihdoin jotku öljyt mitä oli purkissa. Ilmajousessa on 5w40 joku 5ml molemmin puolin päämäntää, olisko pitänyt ruikkasta ihan ilammaksi kanssa. Sopivaa rasvaa en omista niin meni nyt sitten öljyä. Alajaloissa samat moottoriöljyt ja ikarissa joku 2.5wt.

marco1
19.09.2024, 11.35
Olikos ihan normaalia että vanhassa 29er rebassa on alussa vähän ns.tyhjää ennenkuin ilmajuosi rupeaa vastustamaan liikettä. Tää on muistaakseni 3 vastaava haarukka mikä mulla on vuosien varrella ollut ja kaikissa ollut samaa "vikaa". Onko uudet samanlaisia ja mikä tuon aiheuttaa? Kaikkiin oon vaihtanut tiivisteet ja öljyt mutta ihan samanlaisia ne ollu ja tähän nykyiseen vaan vaihdoin jotku öljyt mitä oli purkissa. Ilmajousessa on 5w40 joku 5ml molemmin puolin päämäntää, olisko pitänyt ruikkasta ihan ilammaksi kanssa. Sopivaa rasvaa en omista niin meni nyt sitten öljyä. Alajaloissa samat moottoriöljyt ja ikarissa joku 2.5wt.

Kuulostaisi ennemmin siltä että vaimentimen puolella on liian vähän öljyä tai että 2.5wt on siellä ohutta.
Yksi Reba on vielä taloudessa eikä siinä tuommoista vaivaa ole. Öljynä on ehkä 5wt Motorex käytetty.

JackOja
19.09.2024, 11.37
...Yksi Reba on vielä taloudessa eikä siinä tuommoista vaivaa ole...

Komppaan.

Kaatuilija
19.09.2024, 14.57
Olikos ihan normaalia että vanhassa 29er rebassa on alussa vähän ns.tyhjää ennenkuin ilmajuosi rupeaa vastustamaan liikettä. Tää on muistaakseni 3 vastaava haarukka mikä mulla on vuosien varrella ollut ja kaikissa ollut samaa "vikaa". Onko uudet samanlaisia ja mikä tuon aiheuttaa? Kaikkiin oon vaihtanut tiivisteet ja öljyt mutta ihan samanlaisia ne ollu ja tähän nykyiseen vaan vaihdoin jotku öljyt mitä oli purkissa. Ilmajousessa on 5w40 joku 5ml molemmin puolin päämäntää, olisko pitänyt ruikkasta ihan ilammaksi kanssa. Sopivaa rasvaa en omista niin meni nyt sitten öljyä. Alajaloissa samat moottoriöljyt ja ikarissa joku 2.5wt.
Itsellä on ollut Rebaa ja Sidiä aikanaan ja muistelen niissäkin olleen aavistuksen "tyhjää" joustomatkan alussa.

biker
19.09.2024, 17.07
No juu kun muistelen noita edellisiä niin kyllä niissä mielestäni oli sitä tyhjää kaikissa ja sama homma ennen huoltoa ja jälkeen.

Tähän haarukkaan on joskus vaihdettu takuuna alajalat ja sarjanumeron paikka on tyhjä niin ei voi katsoa tarkempaa mallia, mutta ikä haarukka on jotain 2013 ja messingin tms väriset liukuputket.

Iskariin laitoin jonkun ohjeen mukaan 100ml, eikös näihin ollut joku senttimääräinen mittaus kanssa ainakin muistelen ilma googlausta näin? 2.5wt pitäs olla ihan ok ulkomaisten foorumien mukaan mitä katsoin. Toki onhan näissä sisuskaluissa voinut olla eroa ja toisessa toimii ja toisessa ei.

MTB Engineer
20.09.2024, 10.49
10ml öljyä ilmajousessa on TODELLA paljon! Vaikka sen laittaisi pelkästään posipuolelle niin ajautuu aikanaan kaikki negapuolelle, pienentää sen ilmatilaa ja keulasta tulee jäykkä regressiivinen.

Motion Control -vaimenninta ei voi täyttää pelkän öljymäärän mukaan, koska se vaihtelee joustomatkan mukaan. Oikea tapa on mitata öljynkorkeus niin, että kompressiovaimennin on öljyssä. Tämä poistaa myös tuon "tyhjän" liikkeen kun vaimennin on mukana heti alusta. 2.5Wt on myös oman kokemuksen perusteella parempaa tavaraa kuin Rokkarin suosittama 5Wt, mutta toki sekin riippuu kuskin painosta ja keulan paineista, eikä se huonosta vaimentimesta hyvää tee.

marco1
20.09.2024, 11.49
Täytyy kyllä sanoa että tuon ikivanhan 26” Reban Black Box -vaimennin on paremman tuntuinen kuin moni uudempi hifiversio.
Harmi vaan että muuten ko. härveli on notkuva ja vääntyilevä kötöstys.

biker
20.09.2024, 16.38
10ml öljyä ilmajousessa on TODELLA paljon! Vaikka sen laittaisi pelkästään posipuolelle niin ajautuu aikanaan kaikki negapuolelle, pienentää sen ilmatilaa ja keulasta tulee jäykkä regressiivinen.

Motion Control -vaimenninta ei voi täyttää pelkän öljymäärän mukaan, koska se vaihtelee joustomatkan mukaan. Oikea tapa on mitata öljynkorkeus niin, että kompressiovaimennin on öljyssä. Tämä poistaa myös tuon "tyhjän" liikkeen kun vaimennin on mukana heti alusta. 2.5Wt on myös oman kokemuksen perusteella parempaa tavaraa kuin Rokkarin suosittama 5Wt, mutta toki sekin riippuu kuskin painosta ja keulan paineista, eikä se huonosta vaimentimesta hyvää tee.

Kiitos vastauksesta. En tosiaan osaa sanoa mikä olisi oikea määrä öljyä jouseen, sen verran epämääräistä tietoa näistä on liikenteessä. Mutulla tuntuu kyllä paremmalta öljyn kanssa kuin rasvalla. Männän päältä ainakin kun paineita muuttaa niin tulee aina vähän ulos. Luulisi myös että jos o-rengas päästää öljyä alakertaan niin siinä samassa painetta myös pidemmällä aikavälillä?

Vaimentimen öljyt koitin mitata kun otin pois ja suunnilleen 100ml sieltä tuli ja taulukko sanoo 106ml tarkalleen jos muistan oikein. Tuota uutta öljyä ei kuitenkaan ollut kuin juuri tuo 100ml ( toki kun käytti 10ml lääkeruiskua niin ei välttämättä ihan 100% ole oikein). Hyvä kuitenkin tietää että tuo tyhjä johtuu tuosta öljynmäärästä, mutta kuten aikaisemmin todettu niin samanlaisia nuo kaikki olleet mitä olen omistanut. Toki yhdenkään huolloista ym..ei ole ollut mitään tietoa ja tulleet käytettynä ostettujen pyörien mukana.

Benny
21.09.2024, 10.28
10ml öljyä ilmajousessa on TODELLA paljon! Vaikka sen laittaisi pelkästään posipuolelle niin ajautuu aikanaan kaikki negapuolelle, pienentää sen ilmatilaa ja keulasta tulee jäykkä regressiivinen.

Motion Control -vaimenninta ei voi täyttää pelkän öljymäärän mukaan, koska se vaihtelee joustomatkan mukaan. Oikea tapa on mitata öljynkorkeus niin, että kompressiovaimennin on öljyssä. Tämä poistaa myös tuon "tyhjän" liikkeen kun vaimennin on mukana heti alusta. 2.5Wt on myös oman kokemuksen perusteella parempaa tavaraa kuin Rokkarin suosittama 5Wt, mutta toki sekin riippuu kuskin painosta ja keulan paineista, eikä se huonosta vaimentimesta hyvää tee.

Miksi ei voi täyttää pelkän öljymäärän mukaan? Rokkarin huoltomanuskahan kertoo oikean öljymäärän jouston pituuden mukaan.

MTB Engineer
23.09.2024, 11.14
Mitä itse joskus 35mm Reban kanssa kokeilin niin määrät tuntui silti olevan väärin. Oli joko liikaa, jolloin keula ei käytä kaikkea joustoa tai liian vähän, jolloin jouston alkuun tulee vaimentamaton kohta. Voi toki olla, että ovat päivittäneet manuaaleja, koska mun testeistä on jo useampi vuosi aikaa.

Öljy ilmajousessa kulkeutuu negapuolelle itsetasaavissa ilmajousissa paineentasausnappulan / venttiilin kautta.

kauris
23.09.2024, 16.15
Puhutaanko nyt sekaisin eri viesteissä keulan ilmapuolen öljymääristä ja vaimenninpuolen öljymääristä? 100 ml kuulostaa vaimenninpuolen yläpuolen öljymäärältä. Esim oman jo hyvin vanhan reban öljymäärä oli tarkka tuolla vaimenninpuolella. Jos oli 5 ml alle sen mitä piti, niin lukitus ei toiminut. Siinä oli se oikea määrä juurikin luokkaa 100 ml näin ulkomuistista.
Ilmapuolella määrät taas ovat aivan toista luokkaa. Siellä liikutaan 10 ml tuntumassa

biker
24.09.2024, 16.00
No omassa tapauksessa vaimentimessa on nyt se noin 100ml öljyä ja jonkun taulukon mukaan 106ml olisi oikea määrä. Selvää lienee nyt se että oikea öljymäärä on todella tarkka ja millin vajaus aiheuttaa tuota "tyhjää".

Toinen sanoo että 10ml on aivan liikaa ilmajouseen ja toisen mukaan 10ml ok. Mikä sitten on oikea määrä jos ei halua rasvaa laittaa niin lienee joku kokemusperäinen juttu kun virallista ohjetta ei taida olla?