PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hydr. levyjarrujen säätäminen



Askemux
05.05.2007, 19.35
En löytänyt ohjeita miten saa hydraulisen levyjarrun keskitettyä/säädettyä.
Olisiko jollain tiedossa linkkiä tai kertoa kenties itse?

Polo
05.05.2007, 19.53
Itseäni lainaten:

- Jarrusatulan pultteja löysälle.
- Kahva pohjaan.
- Edelleen kahva pohjassa pultit kiinni.

Tämä tosin vain osalle merkeistä. Esim. Hopet (ainakin vanhemmat) keskitetään shimmeillä.

jeppe
05.05.2007, 20.11
Tehokkaampaa säätäminen on, kun ruuvarilla painaa palojen läpi toisen puolen mäntää/mäntiä sisään ja tällä helpottaa toisen puolen männän/mäntien liikettä. Tällöin kahvan pumppaamisella saa palojen keskikohtaa siirrettyä.
Pultit löysäämällä käy helposti niin, että levy vain taipuu hetkellisesti ja jää edelleen laahaamaan.

LostHighway
09.05.2007, 20.46
Tuli just säädettyä Shimanot (LX) ja käytin noita pankki-, opiskelu-, kirjasto- ja kaikenmaailman erivahvuuksisia jäsenkortteja shimmeinä. (Kerrankin niistä oli jotain hyötyä :D ). Jarrupalojen välinen rako oli niin kapea, ettei meisselillä olis saanut kuin tuhoa aikaan. Työnsin sopivan vahvuisen kortin väliin, pumppailin kahvasta ja sit uusia kortteja väliin ja pumppailua kahvasta kunnes rako on sopiva. Sit vanne levyineen paikalleen ja keskitys adapterien pulteista suunnilleen kohdilleen, jotta levy kulkee suht keskeltä paloja. Lopuksi pumppailin kahvasta ja hienosäädin ettei jää laahaamaan.

Tämä tekniikka oli sävelletty tämän foorumin kirjoituksia lueskelemalla, että kiitokset vaan kaikille asianosaisille kirjoittelijoille :) . Noista levareiden mukana tulleista ohjeista en mitään järkevää löytänyt, mut kai sen saa noinkin tehdä.

jeppe
09.05.2007, 23.00
Nerokasta!
Tarkennetaan vielä sen verran että tuossa minun selostuksessa ruuvimeisseli työnnetään jarrusatulan ja jarrupalan väliin. Siitä sitten väännetään satulaa vasten paloja+niiden välissä olevaa levyä kohti toista puolta. Pitäisin Hopen Mono M4:n rakoa varsin kapeana, mutta kyllä sinnekin se ruuvari mahtuu. Palojen ja levyn väliin tuskin mahtuisikaan.

Mikko H
12.06.2009, 09.21
Kiitos neuvoista, mä painin saman ongelman kanssa Trek 6300:en kanssa :P

Raikku
12.06.2009, 13.28
Onko Tektron Auriga Compeissa palojen etäisyyssäätöä lainkaan?

Keskityshän on helppo sillä "ruuvit auki, kahva pohjaan, ruuvit kiinni"-metodilla mutta tosiaan tuo säätö.

lansive
12.06.2009, 13.57
Onko Tektron Auriga Compeissa palojen etäisyyssäätöä lainkaan?


Kahvan etäisyyttä voi säätää, mutta ei muuta.

Raikku
15.06.2009, 11.33
Varmaan tähän säätöketjuun sopii kysymys että onkos ne Avidin Elixirit sitten tälläkin saralla yksiä parhaita(?)

Katsellut myös että eivät edes ole kalliita jarruja moneen muuhun verrattuna.


edit. niin ja kuka myy pk-seudulla?

Terwis
15.06.2009, 12.22
Varmaan tähän säätöketjuun sopii kysymys että onkos ne Avidin Elixirit sitten tälläkin saralla yksiä parhaita(?)

Katsellut myös että eivät edes ole kalliita jarruja moneen muuhun verrattuna.


edit. niin ja kuka myy pk-seudulla?

Itse moiset asensin fillariin viime viikolla ja keskitys onnistuu täydellisesti tuolla kahva pohjaan-kiristä ruuvit tekniikalla.

Muutenkin olen ollut erittäin tyytyväinen noihin. Luulin aiemmin että Formulan K18 jarruttimet oli hyvät, mutta olin yllättäen taas väärässä...

Pk-seudusta en tiedä, mutta R-tech myy erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Hintaeroa esim. CRC:hen oli vain kympin verran.

juhake
15.06.2009, 13.11
Tuolla ohjeita erimerkkisten hydraulisten levareiden säätöön:

http://www.parktool.com/repair/byregion.asp?catid=14&imageField2.x=21&imageField2.y=12

Hanski
15.06.2009, 16.28
Onko Tektron Auriga Compeissa palojen etäisyyssäätöä lainkaan?

Keskityshän on helppo sillä "ruuvit auki, kahva pohjaan, ruuvit kiinni"-metodilla mutta tosiaan tuo säätö.

Mitä tarkotat tolla etäisyyden säädöllä? Siis sen välyksen säätöä vai? Ei ole. Mulla on noi Auriga Comp't olleet nyt pyörässä pian 2vkk / 5 ajoreissua. Kun asensin ne, painoin vaan kahvan pohjaan ja kiristin ruuvit. Sillä seurauksella, että edessä välys jäi kaikki toiselle puolelle. Kun pistin rakotulkin (1mm) sinne kiinni jäävälle puolelle ja taas painaessa kiristin, jäi kyllä niin keskelle kun jäädä voi. Ja on myös pysynyt, eli ei ole vähitellen ryöminy toinen pala iholle.

Vähän sikaa säkissä noi ostin pelkkien lehtijuttujen pohjalta (mm. viimesimmän numeron hybriditesti), vaikka Avidin, Hayesin ja Shimanon erilaisia jarruja olin päässyt koittamaankin. Ei ole ainakaan vielä tarvinnut katua, tosin Elixiriä en ole koittanut, mutta tunnokkuus ja täsmällisyys on kyllä Aurigassa kuin trial'n jarruissa.

lansive
16.06.2009, 10.11
Vähän sikaa säkissä noi ostin pelkkien lehtijuttujen pohjalta (mm. viimesimmän numeron hybriditesti), vaikka Avidin, Hayesin ja Shimanon erilaisia jarruja olin päässyt koittamaankin. Ei ole ainakaan vielä tarvinnut katua, tosin Elixiriä en ole koittanut, mutta tunnokkuus ja täsmällisyys on kyllä Aurigassa kuin trial'n jarruissa.

Eihän ne Aurigat mitkään huonot ole, mutta en kyllä ostaisi niitä irtotavarana. Omani tulivat pyörän mukana joten ei voinut valita. Nyt ne ovat sinkulassa kiinni varustettuna EBC:n sintratuilla paloilla ja teho alkaa olemaan paikallaan. Tuntumassa häviävät 6-0 Avideille. Samassa hintaluokassa kun pysytään, niin mieluummin ostaisin Avidin BB-7 mekaaniset, jotka kyllä pesevät nuo Tektrot mennen tullen.

Hanski
17.06.2009, 11.29
Avid BB7 oli etujarruna tehoton ja takajarruna on/off, ja ne koittamani oli uudet. Eli sanoisin juuri päinvastoin Auriga/BB7 vertailussa. Liekö sitten eroa paloissa tms. onko jarrut jossain fillarissa ensiasennuksena vai ostaako irtosarjana? Ajajan painokin saattaa asiaan vaikuttaa. Mulla on vakioroippeet 130mm keulan kanssa, DH-keulan kanssa 203mm levy. Hintaluokasta en tiedä, takajarruksi mietin sitä BB7:aa, mutta totesin ettei sinne nyt ainakaan lähdetä viemään voimaa vaijerilla.

Raikku
17.06.2009, 11.32
Mistäs noihin Aurigoihin saa noita sintrattuja paloja? Jos vaikka tuohon nybeliin hybridiin heti sellaisia vaihtelisi. Tosin eipä asfaltilla niin tuota jarrutehoa tarvitse, kun ei muutenkaan ole tapana meinata jäädä autojen alle.

Maastiksen tekniikan(ja rungon?) uudistuksessa voisi noita Elixerejä harkita, kun levyt siihenkin pitäisi saada HS33:sten tilalle.

Itsok
17.06.2009, 12.03
Avidin jarrut vaativat pitkän sisäänajon toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Omat BB7 Road:it ovat todella tunnokkaat, toki ovat hieman eri tuntuiset, vetosuhteista johtuen. Kaverilla on BB7 ja Avidin kahvat maastopyörässä ja on kehunut niitä todalla hyväksi käytössä, samaisella kaverilla on kokemusta kuitenkin todella monista erilaisista jarruista.

mjh78
17.06.2009, 14.27
Avid BB7 oli etujarruna tehoton ja takajarruna on/off, ja ne koittamani oli uudet. Eli sanoisin juuri päinvastoin Auriga/BB7 vertailussa. Liekö sitten eroa paloissa tms. onko jarrut jossain fillarissa ensiasennuksena vai ostaako irtosarjana? Ajajan painokin saattaa asiaan vaikuttaa. Mulla on vakioroippeet 130mm keulan kanssa, DH-keulan kanssa 203mm levy. Hintaluokasta en tiedä, takajarruksi mietin sitä BB7:aa, mutta totesin ettei sinne nyt ainakaan lähdetä viemään voimaa vaijerilla.

Mulla on vähän eri kokemukset BB7:sta, sisäänajettuina saa yhdellä sormella helposti renkaat lukkoon millä tahansa alustalla yhdessä tai erikseen ja modulaatiossa löytyy. Mielestäni herkemmät ja tunnokkaammat kuin yhdetkään halpis-hydrauliset, mukaanlukien Aurigat.

Ne vaan tuntuvat olevan melko herkät vaijereiden huolelliselle asennukselle ja kuorenpäiden viimeistelylle. Kahvat vaikuttavat myös tuntumaan, itellä Avidin Speed Dialit.

Hanski
17.06.2009, 14.56
Avidin jarrut vaativat pitkän sisäänajon toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla. Omat BB7 Road:it ovat todella tunnokkaat, toki ovat hieman eri tuntuiset, vetosuhteista johtuen. Kaverilla on BB7 ja Avidin kahvat maastopyörässä ja on kehunut niitä todalla hyväksi käytössä, samaisella kaverilla on kokemusta kuitenkin todella monista erilaisista jarruista.

Taitaa olla sama kaveri, jonka jarruja kokeilin.

En kyllä mieltäny Aurigaa halppisjarruksi, kun Timelessit, SLX:t ja monet muut on halvempia. Pitäsköhän nyt masentua, tuli ostettua HALPPISjarrut, joku Tektro, eihän ne voi olla hyvät... kyllähän nyt brändijarruilla pysähtyis hienommin kun vaan vakaasti uskoo ;)

Ainakin Tampereella Active Bikesta löytyy erilaisia paloja Aurigaan. Samat palat kuin lukuisissa muissa jarruissa, paketissa oli ainakin mm. Deore 525 mainittu. Itse otin ne pehmeimmät, kun tykkään käyttää kahvoja yhdellä sormella. Mun voimilla ei saa 180mm levyllä orkkispalalla eturengasta lukkoon asti.

mjh78
17.06.2009, 15.02
En kyllä mieltäny Aurigaa halppisjarruksi, kun Timelessit, SLX:t ja monet muut on halvempia. Pitäsköhän nyt masentua, tuli ostettua HALPPISjarrut, joku Tektro, eihän ne voi olla hyvät... kyllähän nyt brändijarruilla pysähtyis hienommin kun vaan vakaasti uskoo ;)

No ei Aurigassa mitään vikaa ole, vaikka ei olekaan hienoimmat ja kalleimmat mitä löytyy. Halpisjarrut ne on BB7:tkin :p

Itse vaan tykkään enemmän Avidien tuntumasta kuin Aurigan.

Hanski
17.06.2009, 17.00
Tuo kommenttini oli jo siellä sarkasmin puolella ;)
Kahdet käytetytkin kerkisin ensin hankkia, Avid Juicy 5 ja ne Shimanot, molemmat sai kyllä heti myytyä eteenpäin edes ilmoittamatta missään. Se ilo Brändikamoissa tietty on.
Kantsii varmaan ihan itse kokeilla kaikkia mahdollisia ennen kuin tekee tuommosia 200+ e (tai jopa 600e) ostopäätöksiä. Mulla on ollut "paha tapa" suhtautua avoimesti marginaalimerkkeihinkin. Yleensä on kyllä saanut samaan rahana paljon enemmän tai pienemmällä rahalla saman, välillä on rahat menneet sitten hukkaankin.

lansive
17.06.2009, 22.21
Mistäs noihin Aurigoihin saa noita sintrattuja paloja?

Foxcompista, EBC:n malli CFA327 (HH).

lansive
17.06.2009, 22.31
Mulla on ollut "paha tapa" suhtautua avoimesti marginaalimerkkeihinkin. Yleensä on kyllä saanut samaan rahana paljon enemmän tai pienemmällä rahalla saman, välillä on rahat menneet sitten hukkaankin.

Levyjarrupuolella Tektro on kyllä enemmän marginaalissa, mutta muita jarruja (maantie/cc) taitaa kyllä linjalta tulla enemmän.

Olisikohan Tektrolla sitten isot heitot yksilöiden välillä? Meillä vaan on perheessä kahdessa pyörässä Aurigat (toisessa itse asiassa Auriga Comp), eikä kummankaan tuntuma ole missään määrin kehuttava. Pyörä toki noillakin pysähtyy. Meille vain on sattunut niitä huonoja yksilöitä, ja on mulla muutenkin huono tuuri.:D

Tektron jarrulevyt puolestaan ovat hintaansa nähden uskomattoman hyviä.

Hanski
18.06.2009, 00.27
Tai sitten ne palat on tosiaan erilaisia OEM ja irtomalleissa tai jopa OEM merkkien välillä. Tai kuskin paino ratkaisee. Tosin viimesen numeron testin pohjalta vois sunkin teoria pitää kutinsa, kaippa ne isoja miehiä on olleet noi testaajat. Toisaalta Promax-markettijarrua kokeilin ja olin ihan tyrmistynyt, 180mm etulevy ja eihän sillä saanut edes 2.5mm vaijerilla etusta lukkoon sepelissäkään. Likka 26kg meinasikin sitten mennä jatkuvasti etukautta ympäri tai kyljelleen samalla jarrulla, oli pakko vaihtaa sille 160mm levy ja nyt homma on hanskassa, vaikka äkkitilanteissa lukkiutumisvirheitä tuleekin.

Levyt on tosiaan ainakin painossa hyviä, 180mm 140g ja 160mm 120g. Alligaattorikin painaa 203mm 150g ja 120mm 105g. Koko sarja taakse hydrauliikan osalta painoi 340g, eli on noi kevyet. Edessä en ole vakioletkulla punninnut, mutta teräspunosletkulla 390g (ja mun tuurilla se osui heti eka reissulla puuhun ja liittimen juuresta poikki) ja Shimanon letkulla 305g. Tosin se Shimanon letku on ihan susi, kahva painuu niin että jää loput sormet alle ennen kuin lukittuu -> koko kädellä ei pysty semmoiseen hienosäätöön voimassa mitä taarttis pitkän etujouston kanssa.

Tänäänkin noi halppisjarrut toimi ihan hyvin ;) Paitsi toi shimanojousto, mutta aloin oppia elämään sen kanssa, kahvaa vaan tarttee säätää etäämmälle. Aurigassa saa muuten säädettyä säiliön asentoa, huomasin vasta illalla. Nyt ei tarvii enää pelätä MP-jarrujen tapaan koskemista jarrukahvaan kun pelit on ylösalasin pusikossa ;(

E: Olis kyllä ihan kiva kuulla jonkun "ison miehen" kommentti noista mun yksilöistä, tai päästä kokeilemaan toisia. Mun pyörän kokeilua hiukan rajottaa toi kun jousitus on säädetty 46-kiloselle.

Niki Tennilä
22.04.2010, 16.45
Postissa tuli juuri uusi cube acid-fillari, ja haluaisin tietää miten tuon etujarrun saa säädettyä kohdilleen. Keskittää osasin sen jarrun mutta jarrukahvaa kun painaa niin menee vaan pohjaan ilman minkäänlaista vastusta. Jarru toppaa kyllä kiinni kun kahva on ihan pohjassa mutta ei aiemmin...Neuvoja?

Hulk
22.04.2010, 16.50
Postissa tuli juuri uusi cube acid-fillari, ja haluaisin tietää miten tuon etujarrun saa säädettyä kohdilleen. Keskittää osasin sen jarrun mutta jarrukahvaa kun painaa niin menee vaan pohjaan ilman minkäänlaista vastusta. Jarru toppaa kyllä kiinni kun jarru on ihan pohjassa mutta ei aiemmin...Neuvoja?

Taitaa olla niin, että ei säätäminen auta vaan jarru on ilmattu huonosti. Mistä fillari tuli? Itsellä oli sama vika kun tilasin Saksasta Fun Cornerista, pistin sinne palautetta ja lähettivät uuden jarrun tilalle. Kannattaa olla yhteydessä myyjään, ei se jarru tuollainen saisi olla.

Niki Tennilä
23.04.2010, 18.28
Joo itelläki tuli pyörä fun cornerista, tosin olin ite onnistunu vuodattaan vähän öljyä ulos niin ei ihmekään ettei painetta ollu :D onneks ilmaus onnistu kotikonstein ja fillari on nyt iskussa :)

Nappulakenka
24.04.2010, 16.23
Onko normaalia, että jarrulevyihin tulee tuollaisia tummia jälkiä:

http://img227.imageshack.us/img227/8398/img4134.th.jpg (http://img227.imageshack.us/i/img4134.jpg/)

Mitä tuo voisi olla, koska kun yritin puhdistaa DirtWash:lla, niin ei lähtenyt irti. Onko tuo kiinni palanutta öljyä tai likaa? Mietin vaan, että onko turvallista laittaa uudet palat paikoilleen, että eivät menesi heti pilalle.

jeeves
24.04.2010, 17.13
<ot>^Meillä on samanlainen matto lattiassa. :)
Kannattaa varoo, sillä siihen imeytyy aika helposti väri esim huonekaluista... </ot>

Nappulakenka
24.04.2010, 17.38
<ot>^Meillä on samanlainen matto lattiassa. :)
Kannattaa varoo, sillä siihen imeytyy aika helposti väri esim huonekaluista... </ot>
Näin tosiaan tekee, edellisten asukkaiden jäljiltä hienoja jälkiä muovimatto täynnä.. Editoin tuostakin kuvasta yhden kellertävän jäljen pois :D

Takaisin aiheeseen...

Voiko tuota jarrulevyä/-jä hiota esim. vesihiomapaperilla?

telliv
24.04.2010, 17.57
Onko normaalia, että jarrulevyihin tulee tuollaisia tummia jälkiä:

Vastaavanlaisia jälkiä löytyy myös täältäkin ja syyllinen luultavastikin on ahkera jarrujen käyttö. Käytä jarruja vähemmän niin ei moisia jälkiä tule :)!

Itsok
24.04.2010, 17.57
Miks pitäis? Putsaat jarrucleaner:llä levyn ja käyt ajamassa jonku ison mäen alas, jossa saat jarruihin kunnolla lämpöä. Tommosia jälkiä voi tulla mm. hienkanjyvistä jarrupaloissa tjms.

MAa
24.04.2010, 21.11
Mulla on Shimano Deore levyjarrut ja niiden mäntä ei palaudu. Jousen uusiminen ei auttanut eli jostain muusta syystä jumittaa. Suht vähän on jarruja käytetty. Kertokaahan niitä fiksanneet missä voisi olla vika vai onks noi vaan liian halppis vehkeet.

JHi
25.04.2010, 10.00
Mulla on Shimano Deore levyjarrut ja niiden mäntä ei palaudu. Jousen uusiminen ei auttanut eli jostain muusta syystä jumittaa. Suht vähän on jarruja käytetty. Kertokaahan niitä fiksanneet missä voisi olla vika vai onks noi vaan liian halppis vehkeet.
Jos ei ole pahasti jumissa, niin auttaa, kun otat satulan ja palat irti, ja ruiskutat varovasti jotain spray-öljyä männän ympärille. Joku CRC tai ruosteenirroitin toimii hyvin. Sitten painat esim. kuusiokoloavaimella mäntää sisään pikku hiljaa eri puolilta. Paina välillä varovasti jarrukahvaa ja taas mäntää sisään. Pitäisi alkaa liikkua. Lopuksi kannattaa pyyhkiä kaikki ylimääräinen rasva satulasta pois.

Jambbe
25.04.2010, 20.36
Mites, jos on useammat kiekot niin onko ainoa mahdollisuus keskittää satulat aina kiekkoja vaihdettaessa? Olen nyt viikonlopun aikana yrittänyt saada jarruja toimimaan molemmilla kiekkopareilla ilman jarrujen keskittämistä kiekkoja vaihdettaessa, mutta aika toivottomalta näyttää. Jarrulevyt on molemmissa kiekoissa uudet ja saman merkkiset.

zippo
25.04.2010, 21.12
Shimmiprikkoja levyn alle siihen kiekkopariin joka rahnuttaa navanpuolen jarrupalaan kiinni.

Concorde
26.04.2010, 21.24
Jatketaans samaa topikkia. Kyseessä Magura Louiset ja ongelmana palojen palautuminen jarrutuksen jälkeen. Jarrut on shimmattu kohilleen (tänks -m-) ja paloja avaamalla levykin mahtuu pyörimään oikein mukavasti... vaan kun jarruttaa niin palat jää tosi lähelle laikkoja ja pieni kihnutus alkaa...

Millä noita paloja saisi palautumaan kauemmaksi levyistä? Onko siellä joku palautusjousi, joka on väsynyt vuosien saatossa?

nimim. ärsyttävä kihnutus

Itsok
26.04.2010, 23.53
Puuh. Pitkään odottanut palojen totaallinen herkistely sai alkunsa tänään. Maguran Martat kyseessä ja takajarrun sain jo toimimaan.

Eli siis pullautin palat kokonaan ulos ja puhdistin tiivisteet sekä männät. Homma toimi seuraavalaisesti: puristele kahvasta kunnes pakan puoleinen mäntä tipahtaa irti, ruuvaa pirun isolla torx-avaimella toisenpuolen jarrusatulan ruuvi? irti (itse tein tämän avaimen m10 kuusioruuviin viilamalla kannan sopivaksi. työnnä varovasti toinen mäntä ulos. Putsaa. pakan puoleinen mäntä takaisin, toinen mäntä ja iso ruuvi. Ilmaa kunnes toimii.

Satulan ilmauksessa menikin sitten käytännössä koko ilta. Ei ole tarvinnut koskaan ilmata jarruja noin kauaa, että sai ne toimimaan kunnolla. Nyt tämä vaati ehken 10 -15 kertaa...

Huomenna sit etupää.

Analog Kid
27.04.2010, 08.14
ruuvaa pirun isolla torx-avaimella toisenpuolen jarrusatulan ruuvi? irti (itse tein tämän avaimen m10 kuusioruuviin viilamalla kannan sopivaksi.
Torx-meisseleitä saa myös ihan muutamalla eurolla B-kaupasta, sisältäen myös takuun kymmeneksi vuodeksi. Siis jonsei halua tee-se-itseillä.

Itsok
27.04.2010, 09.01
Torx-meisseleitä saa myös ihan muutamalla eurolla B-kaupasta, sisältäen myös takuun kymmeneksi vuodeksi. Siis jonsei halua tee-se-itseillä.

Syy epäkurantin työkalun käyttämiseen oli: Toinen mäntä oli jo pöydällä ja älysin vasta siinä vaiheessa että semmostakin työkalua olisi tarvinnut. Kaikki kaupat oli jo kiinni. Oletin myös ettei korkki olle mielettömän tiukassa isosta koostaan huolimatta.

Normaalisti siis käytän ja suosittelen oikeita ja tarkoitukseen sopivia työkaluja :) Bilteman kuvastosta en kyllä nyt äkkiä löytänyt riittävän isoa Torx-hylsyä, mutta esim motonetistä löysin... Meisseleitä tuskin noin isona löytyy, en ole varma kuinka iso avain nyt täytyy olla, mutta isoin sakaran läpimitta on ~18.8 mm. En jaksa kaivaa standardia tjmv ja tarkistaa.

Analog Kid
27.04.2010, 09.12
Syy epäkurantin työkalun käyttämiseen oli:

Ookkei. Taitaa isoin torx-meisseli olla kokoa T-40. Eli ei siis taida olla riittävän iso tuohon hommaan.

H. Moilanen
28.04.2010, 14.16
Ookkei. Taitaa isoin torx-meisseli olla kokoa T-40. Eli ei siis taida olla riittävän iso tuohon hommaan.
Torx-työkaluja löytyy ainakin T-70 kokoon asti.

telliv
28.04.2010, 19.38
http://www.wihatools.com/Marketing/torxspec.htm

snowfake
25.06.2010, 14.59
Tektro Auriga Pro etujarru ei jarruta enää kunnolla, ihan kuin joku olisi laittanut vaseliiani levylle. Kahva ei mene pohjaan asti, mutta silti pito on vähän huono ja jarruttaa heikosti. Putsasin nopeasti pyyhkimällä levyn, ja hioin hiomapaperilla jarrupaloja, ei auttanut.

Pitääkö vaihtaa palat, vai ilmata jarrut? Tuskin jarrujen keskittäminen auttaa, kun ei ne niin vinossa ole että hankaisivat.

Edit: voitelin jarrusylintereitä yhdessä vaiheessa ja puristelin sylinterejä vähän ulos, en kuitenkaan niin paljoa että olisi nesteitä tullut ulos. Onkohan tuo käyttämäni rasva imeytynyt pahemmin paloihin, niin ettei tuo pinnan hiominen hiomapaperilla riittänyt?

snowfake
28.06.2010, 13.53
Jos hyvin käy, ei tarvitse vielä ruveta opettelemaan ilmausta :) Vaihdoin jarrupalat edestä taakse ja toisiinpäin, nyt tuntuu etujarru jarruttavan ihan ok. Tämä tosin todettu muutamien kaljojen jälkeen, pitää varmaan tänään käydä kokeilemassa metsässä asti miten käy. Kaipa se pala on vaan hioutunut huonoksi tai saanut vähän öljyä...

jartsuli
28.06.2010, 16.54
Kysytäänpä kun mietityttää, uudessa pyörässäni on XT jarrut (tarkalleen sanottuna Shimano Deore XT BR-M775 one piece caliper, Hydraulic, with centerlock rotors, Rotors: 180mm Front; 160mm Rear)

Ja mietityttävä juttu on se, että takajarru tuntuu hemmetin hyvältä.. nappaa kiinni ja otetta riittää hemmetisti. MUTTA etujarru on semmoinen jojomainen, kahvaa saa painaa huomattavasti kovemmin ja jarruvoima ei irtoa yhtä napakasti kuin takajarrussa. Pyörä on ihan sisäänajo vaiheessa, pian ensihuoltoon menossa joten palojen kuluneisuus ei ole kysymyksessä. Äsken keskitin jarrut http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=126 ohjeen mukaan ja levyn sekä molempien palojen välissä näkyy piirunverran valo läpi. Männät liikkuu molemminpuolin terveen oloisesti, tasainen liike kohti levyä.. silmämääräisesti katsottuna jarrujärjestelmässä ei näytä olevan vuotoja.

Muuta en osaa tässä vaiheessa tehdä, ennen kuin olen tuotakaan käynyt koittamassa.. mutta onko kenelläkään vinkkiä tähän vai onko tässä vain puhtaasi kyse fysiikanlaeista -> jarrutettaessa painoa siirtyy eteen jolloin etujarrun 'teho' tuntuu pienemmältä kuin takajarrun joka melko helposti lukkiutuu. Myös levyt ovat eri kokoiset, jolloin etulevyn pyörintänopeus takalevyyn nähden on suurempi .. mutta kommentoikaas, minulla ei ole yhtään vertauskuvaa levyjarruista sillä nämä ovat minun ensimmäiset eikä tutuillakaan ole levyllisiä fillareita.

msr
28.06.2010, 17.09
Kysytäänpä kun mietityttää, uudessa pyörässäni on XT jarrut (tarkalleen sanottuna Shimano Deore XT BR-M775 one piece caliper, Hydraulic, with centerlock rotors, Rotors: 180mm Front; 160mm Rear)

Ja mietityttävä juttu on se, että takajarru tuntuu hemmetin hyvältä.. nappaa kiinni ja otetta riittää hemmetisti. MUTTA etujarru on semmoinen jojomainen, kahvaa saa painaa huomattavasti kovemmin ja jarruvoima ei irtoa yhtä napakasti kuin takajarrussa. Pyörä on ihan sisäänajo vaiheessa, pian ensihuoltoon menossa joten palojen kuluneisuus ei ole kysymyksessä. Äsken keskitin jarrut http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=126 ohjeen mukaan ja levyn sekä molempien palojen välissä näkyy piirunverran valo läpi. Männät liikkuu molemminpuolin terveen oloisesti, tasainen liike kohti levyä.. silmämääräisesti katsottuna jarrujärjestelmässä ei näytä olevan vuotoja.

Muuta en osaa tässä vaiheessa tehdä, ennen kuin olen tuotakaan käynyt koittamassa.. mutta onko kenelläkään vinkkiä tähän vai onko tässä vain puhtaasi kyse fysiikanlaeista -> jarrutettaessa painoa siirtyy eteen jolloin etujarrun 'teho' tuntuu pienemmältä kuin takajarrun joka melko helposti lukkiutuu. Myös levyt ovat eri kokoiset, jolloin etulevyn pyörintänopeus takalevyyn nähden on suurempi .. mutta kommentoikaas, minulla ei ole yhtään vertauskuvaa levyjarruista sillä nämä ovat minun ensimmäiset eikä tutuillakaan ole levyllisiä fillareita.

Ei sen noin kuuluisi toimia. Ettei olisi levyyn/jarrupaloihin päässyt öljyä tai muuta rasvaa? Levyn ja jarrupalat kannattaa kokeilla putsata tärpätillä.

Fysiikan mukaan isompi levy jarruttaa tehokkaammin ja etujarrulla on mahdollista saada suurempi 'hidastusteho' verrattuna takajarruun, koska sillä on enemmän painoa eikä lukitu niin helposti.

jartsuli
28.06.2010, 17.14
Ei sen noin kuuluisi toimia. Ettei olisi levyyn/jarrupaloihin päässyt öljyä tai muuta rasvaa? Levyn ja jarrupalat kannattaa kokeilla putsata tärpätillä.

Fysiikan mukaan isompi levy jarruttaa tehokkaammin ja etujarrulla on mahdollista saada suurempi 'hidastusteho' verrattuna takajarruun, koska sillä on enemmän painoa eikä lukitu niin helposti.


Pitääpä koittaa puhdistaa, en kylläkään oikein syty ajatuksesta ottaa jarrupalat irti mutta jos nuo levyt pyyhkisi esim kynsilakan poistoaineella ja jos samaa saisi menemään paloille hiukan kiekkoa pyörittämällä niin luulisi riittävän. Toinen vaihtoehto on tietty fairyvesi, kumpikohan olisi fiksumpi konsti kokeilla?

msr
28.06.2010, 17.26
Pitääpä koittaa puhdistaa, en kylläkään oikein syty ajatuksesta ottaa jarrupalat irti mutta jos nuo levyt pyyhkisi esim kynsilakan poistoaineella ja jos samaa saisi menemään paloille hiukan kiekkoa pyörittämällä niin luulisi riittävän. Toinen vaihtoehto on tietty fairyvesi, kumpikohan olisi fiksumpi konsti kokeilla?

Ainakin jotkin kynsilakan poistoaineet sisältävät öljyä. Muuten noista en osaa sanoa.

Jos ottaa etukiekon irti niin kyllä siitä välistäkin pystyy paloja putsaamaan (Näin tein ekalla kertaa kun onnistuin tuhrimaan jarrulevyn ja palat öljyyn enkä uskaltanut käyttää riittävästi voimaa jarrupalojen irroituksessa). Kiekon ollessa irti eli kun jarrulevy ei ole palojen välissä, jarrua ei ilmeisesti kannata painaa.

jartsuli
28.06.2010, 17.38
Noniin pyöräytin levyt kynsilakan poistoaineella (sisälsi muuten jotan öljyä) ja kyllähän niistä semmonen musta moska irtosi. Palataan asiaan ellei tuo helpottanut, ja toki voisi ostaa ihan oikeaa alkomahoolia missä ei ole mitään lisäaineita seassa mutta tarve
tuota putsausta varten on niin vähäinen ettei viitsisi litran pulloa ostaa.

--tai sitten viruvalgeella :)

Täytyykin seuraavaksi hahmottaa pitkä alamäki lenkkireitille jotta saa jarrut laahattua kuumaksi ja katsoo muuttuuko tuntuma.

JiiPee
28.06.2010, 18.01
Ei auta kynsilakat eikä fairit pyöränjarruissa jos järjestelmässä o ilmaa. Ei oo pitkä aika kun kaverin melko värskit jojodeoret ilmailtiin, miten lie jojottaa nyt, en oo kyselly?

Vai vironkankeella ne jarruja lotraa, selkeesti viinan väärinkäyttöö :eek:!

Semmosta oon miettiny, että mikähän on kun heiskasen9 kuluttaa jarrupalat sillee epätasaseen, sisemmän kuluttaa ensin loppuun?
Oon koittanu sille järkee puhua, jotta kulu nyt silleen tasaseen mutta kö ei millää....se on kiliposella aina tämmöstä taistelluu näihin vehkeitten kanssa..:D

jartsuli
28.06.2010, 18.57
Joop eipä auttanut putsaus jojomaisuuteen, mitenkähän mä ton selittäisin.. etujarrun kahva menee melkein pohjaan asti ja jarruvoima menee liikeradan mukaan, kun taas takajarru ottaa voimalla kiinni jo kahvan puolivälissä ja eikä sitten mene juuri enempää.

.. jos veisi tuon huomenna ensihuoltoon ja pyytää niiltä kommenttia asiasta

JiiPee
28.06.2010, 19.04
Joop eipä auttanut putsaus jojomaisuuteen, mitenkähän mä ton selittäisin.. etujarrun kahva menee melkein pohjaan asti ja jarruvoima menee liikeradan mukaan, kun taas takajarru ottaa voimalla kiinni jo kahvan puolivälissä ja eikä sitten mene juuri enempää.

.. jos veisi tuon huomenna ensihuoltoon ja pyytää niiltä kommenttia asiasta

Nuo mainitsemasi oireet viittaa vahvasti siihen että sun jarrujärjestelmässäsi on ilmaa. Ne ilmavaivat ei oo vaarallisia, muuta kuin hoitamattomina voi johtaa puuhun törmäämiseen tai muuhun vakavampaan.
Jos kerran viet pyöräsi ensihuoltoon, niin pyydä että asentajasetä/-täti suorittaa etujarrun ilmauksen pyörääsi.

jartsuli
28.06.2010, 19.07
Nuo mainitsemasi oireet viittaa vahvasti siihen että sun jarrujärjestelmässäsi on ilmaa. Ne ilmavaivat ei oo vaarallisia, muuta kuin hoitamattomina voi johtaa puuhun törmäämiseen tai muuhun vakavampaan.
Jos kerran viet pyöräsi ensihuoltoon, niin pyydä että asentajasetä/-täti suorittaa etujarrun ilmauksen pyörääsi.

Joo näin täytyy tehdä.. kun tuo ilmaus ei kuitenkaan onnistu näin äkkiseltään itseltä -> ei ole tuommosta letkuja eikä öljyä.

Hommana tuo ei varmastikkaan ole kummoinen juttu jos välineet löytyy.. tuleekohan ilmauksia niinkin usein eteen että kannattais omat välineet hankkia

JiiPee
28.06.2010, 19.13
Joo näin täytyy tehdä.. kun tuo ilmaus ei kuitenkaan onnistu näin äkkiseltään itseltä -> ei ole tuommosta letkuja eikä öljyä.

Hommana tuo ei varmastikkaan ole kummoinen juttu jos välineet löytyy.. tuleekohan ilmauksia niinkin usein eteen että kannattais omat välineet hankkia

Epäilen että tuskin tarvitsee usein ilmata, suosittelisin että viet pyöräsi asiansa osaavalle pyörämekaanikolle niin ilmavaivat häviää.

jartsuli
28.06.2010, 22.28
Lukaisin pyörän mukana tulleet ohjeet, mukana myös jarrun ilmaukseen hyvin selkeä ohje.

MUTTA
Ohjeessa puhuttiin mineraali öljystä, joten voikohan tuohon järjestelmään vaihtaa tyystin auton jarrunesteen joka kestäisi pakkasta (fikellä on tarkoitus kulkea ympäri vuoden).

Jostain muistelen lukeneeni ettei saisi pistää jarrunestettä mikäli järjestelmässä on mineraaliöljy -> tiivisteet eivät kestäisi vääränlaista ainetta mutta eikös jarruneste ole juurikin sitä tiivisteystävällistä laatua?

JiiPee
28.06.2010, 22.41
Lukaisin pyörän mukana tulleet ohjeet, mukana myös jarrun ilmaukseen hyvin selkeä ohje.

MUTTA
Ohjeessa puhuttiin mineraali öljystä, joten voikohan tuohon järjestelmään vaihtaa tyystin auton jarrunesteen joka kestäisi pakkasta (fikellä on tarkoitus kulkea ympäri vuoden).

Jostain muistelen lukeneeni ettei saisi pistää jarrunestettä mikäli järjestelmässä on mineraaliöljy -> tiivisteet eivät kestäisi vääränlaista ainetta mutta eikös jarruneste ole juurikin sitä tiivisteystävällistä laatua?

Shimanon jarruihin soveltuu vain mineraaliöly. Öljyn etu piilee siinä, ettei se kerää vettä kuten jarruneste (dot).
Kyllä shimanon jarruilla on ajettu menestyksellä myös talvisin.

jartsuli
28.06.2010, 22.47
Shimanon jarruihin soveltuu vain mineraaliöly. Öljyn etu piilee siinä, ettei se kerää vettä kuten jarruneste (dot).
Kyllä shimanon jarruilla on ajettu menestyksellä myös talvisin.


Ahaa ok, onkohan tuolla öljyllä tarkempaa määritettä kuin vain mineraaliöljy? ..ois kiva tietää tuokin asia, vaikka huolto sen varmastikkin tietää muttei heihinkään aina voi luottaa.

edit, jaa että oikeen "Shimano genuine mineral oil" :D

JiiPee
28.06.2010, 22.52
Ahaa ok, onkohan tuolla öljyllä tarkempaa määritettä kuin vain mineraaliöljy? ..ois kiva tietää tuokin asia, vaikka huolto sen varmastikkin tietää muttei heihinkään aina voi luottaa.

Tuolla jotain juttua viskositeeteistä ja mineraaleista, itselläni ei ole sen kummempaa tietoa kuin edellä mainitsin: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=469027
(eikä tuoltakaan varmaan löydy sitä viimeistä totuutta)

Pakko muuten kysyä, että oletko ehkä insinööri ?

jartsuli
28.06.2010, 22.55
Tuolla jotain juttua viskositeeteistä ja mineraaleista, itselläni ei ole sen kummempaa tietoa kuin edellä mainitsin: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=469027

Pakko muuten kysyä, että oletko ehkä insinööri ?


HAHA :D
--mun ajatusmali asian kanssa taisi olla ylitekninen-- mutta siis en ole insenjööri :)

ellmeri
28.06.2010, 22.59
Pakko muuten kysyä, että oletko ehkä insinööri ?

Ai toi :rolleyes: vai....?*hmmmm*:eek:veikkaan Diplooomi-insinööri..

JiiPee
28.06.2010, 23.03
HAHA :D
--mun ajatusmali asian kanssa taisi olla ylitekninen-- mutta siis en ole insenjööri :)

:D Ei tarkoitukseni ole kenenkään ajatusmaailmaa loukata/ arvostella, töissä joutuu välillä painimaan melko simppelien asioidenkin parissa pitkäänkin, kun ruetaan oikein urakalla kyseenalaistamaan ;)!

Mutta kyllähän se jarrujen ilmaaminen onnistuu kotikonsteinkin, kun noudattaa ohjeita ja pyrkii huolellisuuteen.
Raportoithan sitten tänne kuinka sinun käy, menestystä.

jartsuli
28.06.2010, 23.07
Kyllä toi menee huomenna mekaanikon huolenpitoon mutta itseäni kiinnostaa uudet mekaaniset asiat aina joten käytännössä opettelen asiat itsekin vaikka joku muu tekee työn :)

snowfake
28.06.2010, 23.14
Kannattaako tuohon ilmaukseen hankkia tuollainen valmis kitti missä on ruiskut ja letkunpätkät vlamiina, vai hakea tuosta apteekista vaan joku ja bauhausista letkua?

kona28
28.06.2010, 23.15
Mulla on hayes carbonit mutta kahvan liike on tosi iso onko sitä mahdollista saada pienemmäksi ettei jarrupalat laahaa ? Ja onko mahdollista että männät menee sisään ajossa ?

telliv
28.06.2010, 23.25
Mulla on hayes carbonit mutta kahvan liike on tosi iso onko sitä mahdollista saada pienemmäksi ettei jarrupalat laahaa ? Ja onko mahdollista että männät menee sisään ajossa ?

Mahtaisiko olla nesteet kenties vähissä jarruissa tai palat vain niin kuluneet jos kahvassa on paljonkin tyhjää ennen kun alkaa jarruttelemaan. Ilmaus taikka palojen vaihto tai kenties molemmat varmaan auttaa asiaan.

marco1
28.06.2010, 23.30
Kannattaako tuohon ilmaukseen hankkia tuollainen valmis kitti missä on ruiskut ja letkunpätkät vlamiina, vai hakea tuosta apteekista vaan joku ja bauhausista letkua?
Joissain jarruissa tarvitsee vielä lisäksi ne nipat joihin letku+ruisku kiinnitetään jarrusatulan päässä, muutenhan noissa osissa ei ole mitään ihmeellistä.

Varjoankka
29.06.2010, 08.36
Kun kerran ilmavaivoista väännetään asiaa niin jatketaan samalla linjalla.

Onkohan nimeomaan ilmavaivasta kyse, kun omasta Avidin takajarrusta kuuluu kaffasta painellessa sellainen "kurlaava" ääni? Kyllä tuolla takarenkaan lukkoon vielä saa, eikä puihinkaan ole ajauduttu, joten toistaiseksi ongelma on ollut mentaalinen.

Juha_H
29.06.2010, 08.58
Ahaa ok, onkohan tuolla öljyllä tarkempaa määritettä kuin vain mineraaliöljy? ..ois kiva tietää tuokin asia, vaikka huolto sen varmastikkin tietää muttei heihinkään aina voi luottaa.

edit, jaa että oikeen "Shimano genuine mineral oil" :D
Litrahinta on sit "hieman" toinen kun siinä tarjoustalon 4l pöniköissä myytävässä mineraaliöljyssä. Mulla Shimanon etulevari alkoi ryttyilemaan juuri kuvatulla tavalla kun säilytin pyörää hetken vääriinpäin (huollon takia) jolloin öljy valui ilmeisesti säiliöihin ja kun pyörän keikautti takasin oikeinpäin niin letkuihin pääsi ilmaa. Ilmaus auttoi ja sen jälkeen jarrut otti kiinni taas napakasti. Ilmaukseen ei tarvinnu mitään erikoistyökaluja, eli pumppasin öljyä sen verran järjestelmän läpi että alapäässä ei ollu enää ilmakuplia. Pullon mukana tulee kirkas letku josta ilmattomuuden voi todeta.

Ja hyvin jarrut pelitti viimetalvenakin. Tosin kun pakkanen meni reilusti 20 asteen pahemmalle puolelle niin fillari jäi kotiin, mutta 20 asteen pakkasessa ei vielä mitään ongelmia.

jartsuli
29.06.2010, 09.12
Litrahinta on sit "hieman" toinen kun siinä tarjoustalon 4l pöniköissä myytävässä mineraaliöljyssä.

Juu, pari kymppiä litran pullo + toimituskulut .. ei sinällään pahan hintasta kun aattelee kuinka vähän menee

Nappulakenka
29.06.2010, 09.49
Meitsin Deoren M535 letkuissa kulkee vihreätä Motox LHM+ mineraaliöljyä. Motonetissä 6.90€/1l, 50ml ruisku apteekista ja letku etolasta.

Juha_H
29.06.2010, 10.12
Juu, pari kymppiä litran pullo + toimituskulut .. ei sinällään pahan hintasta kun aattelee kuinka vähän menee Näköjään sitä saa ulkomailta kanistereissakin. Itse maksoin melkein parikymppiä siitä puolen desin pullosta kun kävin nesteen paikallisesta kivijalkaliikkeestä hakemassa.

Eli tämä setti: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=663

jartsuli
29.06.2010, 17.44
Raportoithan sitten tänne kuinka sinun käy, menestystä.

Noniin.. elikkä eipä jarrussa ollutkaan ilmaa eikä vikaa, ainoastaan satulan asento oli huoltomiehen mukaan pikkaisen huti (en kehdannut kysyä että miten asento oli väärin kun eilen keskitin sen levyyn nähden .. onko tuossa sitten vielä jokin kulma tms mitä en itse huomannut)

Mutta nyt on siis hyvä tietää että kunnossa on, en vielä päässyt testaamaan tuon satulan asentomuutoksen vaikutusta jarrutukseen käytännössä .. mutta paikallaan kokeiltaessa muuttui kahvan tuntuma jonkin verran.

.. piti katsokaan kiirehtiä äkkiä kotiin ruokkimaan koira jne (raportoimaan tänne) ja sitten vasta kerkeää koeajolenkille tuonne +27C paisteeseen :)

/OT Jäi kyllä hyvä fiilis tästä kyseistä liikkeestä Janakkalassa.. seuraavaksikin sinne vaikkei ollut edes kotikaupungin liike mutta osaava jannu se mekaanikko. Hämeenlinnassa nuo liikkeet ovat lähinnä keskittyneet vain myymään uutta fikeä hyllystä ja eräässäkin suuressa urheiluliikkeessä missä olisin uskonut olevan mekaanikkojen kokeneita niin sielläpä vain mopopoika ruuvasi asiakkaiden pyöriä takahuoneessa ..toki mopopoikakin voi osata siinä missä vanhakin, muttei minua vakuuttanut. /OT

-- EDIT joo kyllä nyt jarrut ovat täsmällisemmät, eli etujarru ei enää jojoile --

Premnas
31.10.2015, 14.19
Vähän vanha ketju, mutta sopii aiheeseen kuitenkin. Tällä kertaa en saanutkaan enää säädettyä Avid Elixir CR -jarrua niin ettei se laahaisi. Olen lukenut 10+ keskustelua mikä voisi olla vikana, mutta en ymmärrä. Olen katsonut että männät eivät ole jumissa vaan ne liikkuvat samalla tavalla keskenään. Olen yrittänyt keskittää satulaa sen miljoona kertaa tuloksetta. Kahvatuntuma on täysin normaali ja napakka, ei siis yhtään löysä tai muutenkaan erikoinen. Näyttää siltä että palat ovat liian lähellä levyä, ihan sama mitä teki (kokeilin myös laittaa sinne jotain ohutta estettä väliin jos ne eivät sitten painuisi niin lähelle levyä, ei auttanut). En vaan ymmärrä kun viimeksi kun vaihdoin palat niin sain sen ihan asiallisesti keskitettyä ilman laahaamista mutta tällä kertaa ei onnistu, vaikka toistin täsmälleen samat vaiheet kuin viimeksikin.

Isä nitro
02.11.2015, 05.55
Olet siis vaihtanut uudet palat? Entäpä jos niissä onkin enemmän "pintaa" kuin kuuluisi olla? Valmistajien marginaaleissa voi olla eroa. Tähän kun lisää sen mahdollisuuden, että männät eivät palaa pesäänsä aivan kuten kuuluisi voi soppa olla valmis. Tässä voisi auttaa mäntien herkistely ja ohuen öljyn laittaminen männän reunoihin kitkan vähentämiseksi. Edessä voi olla myös koko satulan purkaminen ja uusien tiivisteiden asentaminen, mikä voi toisinaan tarkoittaa uusien jarrujen hankintaa.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

kauris
02.11.2015, 07.13
Tai hiot uusista paloista vähän pintaa pois.

Gibsy
02.11.2015, 07.34
Tai hiot uusista paloista vähän pintaa pois.
Ei kannattais tälläsiä vitsejä laukoa, kun joku nöösi saattaa oikeasti tehdä niin.

Premnas
02.11.2015, 10.48
Katsoin kuitenkin että männät myös palautuvat kahvan vapautuessa. Voi se toki silti olla että ne eivät palaudu tarpeeksi.

Viimeisen yrityksen jälkeen ajelin kuitenkin tuolla ja tein sellaisen huomion että välillä jarru ei laahannut ja sitten välillä se taas otti kiinni. Tietysti sitä alkaa epäillä onko kiekko löysällä tai joku muu.

Jostain syystä alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että seuraava levyjarru on mekaaninen Avid BB7...

Needleman
28.04.2018, 16.13
Onko shimanon nestelevyjarrujen kahvoissa jotain säätöä koska takajarrukahva painuu kiinni tankoon ja jarruvoima heikko. Kahvojen malli nro en tiedä mutta pyörä ridley x-trail ja osasarjana ultegra.

mtok77
28.04.2018, 17.12
Onki shimanon nestelevyjarruken kahvoissa jotain säätöä koska takajarruk kahva painuu kiinni tankoon ja jarruvoima heikko. Kahvojen malli nro en tiedä mutta pyörä ridley x-trail ja osasarjana ultegra.Kuulostaa siltä, että jarrut kaipaa ilmausta

kuovipolku
28.04.2018, 17.48
Kuulostaa siltä, että jarrut kaipaa ilmausta

Tyhmä kysymys, mutta mikä johtaa siihen että ilmenee yllämainittuja oireita ja jarrut kaipaavat ilmausta?

Needleman
28.04.2018, 17.51
Siitä se varmaan pitää lähteä. Jos jarruissa ilmaa niin pitäiskö kahvan painua hiljaa pohjaan? Auton jarruissahan poljin painuu pohjaan kun painaa tarpeeks kauan.

CamoN
28.04.2018, 18.03
Tyhmä kysymys, mutta mikä johtaa siihen että ilmenee yllämainittuja oireita ja jarrut kaipaavat ilmausta?

Pitkässä juoksussa jarrunestevuoto tai ihan vaan olosuhdevaikutukset. Lyhyessä ajassa tai uudella jarrulla huono edellinen ilmaus. Järjestelmään on jäänyt ilmaa jonnekin ja se on liikkunut kahvan pääsylinterin ja satulan työsylinterin väliin. Yleensä ilman pitäisi tietysti päätyä jarrunestesäiliöön (ja periaatteessa sieltä takaisin kiertoon jos pyörä on ylösalaisin tai kahvat satuloiden alapuolella), mutta kaikki on mahdollista.

kuovipolku
28.04.2018, 20.07
^ Vastaus pitää lukea myöhemmin vielä uudestaan ajatuksen kanssa ja jarrujen toimintakaavion ääressä.

Kysymys lähti siitä että omassa cx/gg-pyörässä on Apex 1 x 11 hydr. jarrut ja vaihdettuani talven jälkeen takaisin normaalirenkaisiin huomasin etujarrussa sen että tuntuma ei ollut entisen napakka ja suuremman jarrutehon saamiseksi piti kahvaa painaa alemmas.

Levyjarruihin ja läpiakseleihin tottumattomana olin laittanut pyörän katolleen, koska siten etenkin takakiekko tuntui menevän helpommin paikoilleen. (Tai myönnettäköön: olin alkutalvesta nastarenkaisiin vaihtaessani yrittänyt pitää pyörän oikeinpäin (kuten poikkeuksetta teen vannejarrullisten pyörieni kanssa), mutta ei hommasta tullut yhtään mitään.)

Jotain muistin lukeneeni siitä ettei jarruja pidä painaa silloin kun levyä ei ole vastassa ja pidinkin sormeni visusti kaukana kahvoista. Toisaalta jos siitä huolimatta onnistuin tekemään jotain tyhmää, ihmetyttää hieman että sama toimintamalli ei edellisellä kerralla vaikuttanut jarruihin mitenkään.

Mitään nestevuotoa en ole havainnut ja uutena (tai siis minulle uutena, koska hankin pyörän käytettynä) jarrujen teho oli etenkin itsesäätämiini cantijarruihin verrattuna lievästi sanoen ilmestys.

No, ajetaan ja seurataan tilannetta, viedään huoltoon jos oireet pahenevat (tai viimeistään kun tulee huollon paikka noin yleisesti).

CamoN
28.04.2018, 22.08
Levyjarruihin ja läpiakseleihin tottumattomana olin laittanut pyörän katolleen, koska siten etenkin takakiekko tuntui menevän helpommin paikoilleen.


There’s your problem right there. Vahvasti yksinkertaistaen hydraulisen jarrun voi ajatella yhdeksi järjestelmäksi, jossa on peräkkäin nestesäiliö, pääsylinteri mäntineen, letku sekä työsylinterit ja männät. Täydellisesti ilmatussa jarrussa järjestelmässä ei tietysti ole ollenkaan ilmaa. Kuitenkin koska polkupyörässä järjestelmän nestemäärä on pieni, pienikin ilmamäärä voi aiheuttaa ongelmia.

Pääsylinterin oikeaan toimintaan kuuluu, että se ottaa tarvittaessa käyttöönsä lisää nestettä nestesäiliöstä. Ja kääntäen, toivon mukaan järjestelmä on asennettu siten että järjestelmässä oleva ilma päätyy ennen pitkää säiliöön ja korvautuu nesteellä. Jos pyörän kääntää ylösalaisin, painovoima yrittää huolehtia ilman väärään paikkaan.

Miten korjataan? Kun oletetaan että järjestelmän nestemäärä on edelleen riittävä, riittää kun pumppailee sitä pääsylinteriä joka tasaa järjestelmän nestemäärän.

Köfte
28.04.2018, 22.36
There’s your problem right there. Vahvasti yksinkertaistaen hydraulisen jarrun voi ajatella yhdeksi järjestelmäksi, jossa on peräkkäin nestesäiliö, pääsylinteri mäntineen, letku sekä työsylinterit ja männät. Täydellisesti ilmatussa jarrussa järjestelmässä ei tietysti ole ollenkaan ilmaa. Kuitenkin koska polkupyörässä järjestelmän nestemäärä on pieni, pienikin ilmamäärä voi aiheuttaa ongelmia.

Pääsylinterin oikeaan toimintaan kuuluu, että se ottaa tarvittaessa käyttöönsä lisää nestettä nestesäiliöstä. Ja kääntäen, toivon mukaan järjestelmä on asennettu siten että järjestelmässä oleva ilma päätyy ennen pitkää säiliöön ja korvautuu nesteellä. Jos pyörän kääntää ylösalaisin, painovoima yrittää huolehtia ilman väärään paikkaan.

Miten korjataan? Kun oletetaan että järjestelmän nestemäärä on edelleen riittävä, riittää kun pumppailee sitä pääsylinteriä joka tasaa järjestelmän nestemäärän.

Oletan levyjarrujen kanssa tuuskaavien (ainakin vanhemman polven) omaavan kokemusta
automobiilien levyjarrujen kanssa puuhastelusta? Samat perusasiat pätevät edelleenkin, tosin
pienemmässä mittakaavassa. Ei sitä kotteroakaan käännetä katolleen jarruremontissa?
Fysiikan lakien mukaan vapaassa tilassa ilma nousee nesteen yläpuolelle, suljetussa systeemissä neste
painaa ilman edeltään ulos paineen lisääntyessä; tätä varten jarrusatuloissa on ilmaruuvit.

kuovipolku
28.04.2018, 23.10
Miten korjataan? Kun oletetaan että järjestelmän nestemäärä on edelleen riittävä, riittää kun pumppailee sitä pääsylinteriä joka tasaa järjestelmän nestemäärän.

Oletan ja toivon tämän tarkoittavan että kunhan ajan ja jarrutan reippaasti ja ahkerasti ja kahvaa kunnolla pohjaan painaen, jarrutuntuma ja -teho palaavat hyvässä tapauksessa varsin piean entiselleen.

Tapauksesta voinee vetää myös sen johtopäätöksen että täytyy perehtyä tämäntyyppisen pyörän renkaanvaihtoon tai siis kiekkojen paikoilleen laittoon liittyviin nikseihin ja myös opetella ne.

PS Ad köfte: tätä voi ehkä olla vaikea käsittää tai uskoa, mutta on olemassa etenkin urbaaneissa olosuhteissa ikänsä eläneitä ihmisiä, joille autot ja niihin liittyvä tekniikka ovat jääneet täydellisen vieraiksi. (Automerkkejäkään en muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole kyennyt tunnistamaan sitten 1970-luvun puolivälin...)

Köfte
28.04.2018, 23.43
^ Ei. Ei ole vaikea käsittää/ymmärtää, vaikka olen elänyt urbaaneissa olosuhteissa
koko ikäni (50+). Kiinnostuksen kohteet ja mahdollisuudet kun vaihtelevat:)
Perusfysiikkaa kuitenkin tuo jarrurevohka siltikin; yläasteen oppeja 70-luvulta.

kuovipolku
29.04.2018, 11.51
Ad CamoN: kun ensin hain paikan jossa pystyin jarruttamaan voimakkaasti varomatta takaa tulijoita (tai mahdollista OTB:tä), vaikutuksen havaitsi miltei heti. Tätäkään en olisi itse äkännyt keksiä, joten kiitokset toimivasta neuvosta!


Ad Köfte: uskallan arvella että yhtä vähän kuin nestelevyjarrut ja niiden toimintaperiáate ovat syynä siihen ettei autoa käännetä katolleen renkaidenvaihtoa varten tulee mikään koulun fysiikantunneilta opittu mieleen useimmillekaan fillaristeille jotka ovat ensi kertaa tekemisissä hydraulisten levyjarrujen kanssa ja ryhtyvät renkaanvaihtoon. Olkoonkin että itse fysikaalinen ilmiö onkin suhteellisen helposti käsitettävissä eikä mitään avaruustiedettä sellaisellekaan joka aikanaan mielummin katseli ikkunasta pihalle ja uneksi ja joka lukiossa valitsi kielilinjan:)

Köfte
01.05.2018, 00.37
^ Tunnustan itsekin valinneeni aikoinaan kieli-reaalipainotteisen linjan:)
70-luvulla naapurikerrostalon tallitiloissa oli jenkkiautoilijoiden pesä,
toisessa vastaavassa oli saabisteja ja pontikkaa. Rintamamiesalueen
mummolan naapurissa sitten sai tutustua maantiefillareihin, noista veljeksistä
saakin sitten kiitellä jostakin kipinän tyngästä. Nuorin noista kolmesta, ~ 10 v
sitten eläköitynyt asuttaa nykyään lapsuudenkotiaan. Sain isäni siskolta (tätini)
vinkin ja kävin taannoin isäni kuoltua kilkuttelemassa Eeron ovikelloa omistamani
Guerciottin kanssa. Kahvia ja brandya meni ajan ja muistojen läsnäollessa.
Toimin ehkä jonkinlaisena linkkinä sukupolvien välisen kuilun yli. Eepu,
valitettavasti alkaa olla jo vähän heikossa hapessa fyysisesti. Järki
on kylläkin vielä läsnä. Maratoonari pikkusysterin kanssa meillä on "kohteita"
yhteisvierailuille ex. ultrajuoksija enomme luokse, kuten Eepullekin.

Teekkareiden, humanistien, sairaanhoitajien, upseereiden, yrittäjien,
urheilijoiden, raggareitten, muusikoiden ja muidenkin eri alojen edustajien
hyväntahtoisessa ympäristössä lapsuutensa ja nuoruutensa viettänyt:cool:

Ad Kuovipolku: "vähän" ehkä riistäytyi levyjarrujen säätämisen problema-
tiikan ulkopuolelle, tulipahan luotua elämää tuon bittinickin taustalle.

No hard feelings, no peans, no beans and forget your nostrils.

Needleman
02.06.2018, 09.34
Onko antaa hyviä vinkkejä ultegran levyjarrujen ilmaukseen?
Hankin shimanon oman ilmaussarjan. Olen yrittänyt työntää nestettä ilmausruuvin kauttaa khavan suuntaan. Olen yrittäny vaan pumppaillaa ja pomputtaa pyörään säiliön ollessa kiinni kahvassa sekä yritin vielä ilmata jarrut kuten autoissa. Lopputuloksena en saanut jarruihin palautettua napakkaa tuntumaa vaan kahva painuu lähes tankoon kiinni.
Eli onko antaa jotain vinkkejä mitä vielä pitäisi kokeilla? Kyseessä takajarru joten toistin kyseiset toimenpiteet myös niin että pyörä oli keulapystyssä jotta ilma hakeutuis ylöspäin kahvan suuntaan.

Jomppanen
02.06.2018, 10.38
Ymmärsinkö oikein että olet ruiskulla työntänyt jarrusatulan suunnasta nestettä kahvaa kohti säiliöön ollessa kahvassa kiinni?
Tuliko säiliöön lisää nestettä?
Säiliöön pitäisi tulla nestettä lähes saman verran kuin ruiskusta sinne on työnnetty ja ilmausruuvi pitää kiristää silloin kun ruiskussa tai sen letkussa on vielä nestettä tarjolla. Ruuvin juuresta tai letkun liitoksesta pääsee helposti ilmaa järjestelmään ja fillarin jarrujen tilavuus on niin olematon että siellä ei paljoa ilmaa saa olla.
Jarruletkua voi naputtaa vaikka ruuvarilla niin saa ilmat liikkeelle letkusta, ei tarvi koko fillaria heilutella.

Needleman
02.06.2018, 13.29
Ymmärsinkö oikein että olet ruiskulla työntänyt jarrusatulan suunnasta nestettä kahvaa kohti säiliöön ollessa kahvassa kiinni?
Tuliko säiliöön lisää nestettä?
Säiliöön pitäisi tulla nestettä lähes saman verran kuin ruiskusta sinne on työnnetty ja ilmausruuvi pitää kiristää silloin kun ruiskussa tai sen letkussa on vielä nestettä tarjolla. Ruuvin juuresta tai letkun liitoksesta pääsee helposti ilmaa järjestelmään ja fillarin jarrujen tilavuus on niin olematon että siellä ei paljoa ilmaa saa olla.
Jarruletkua voi naputtaa vaikka ruuvarilla niin saa ilmat liikkeelle letkusta, ei tarvi koko fillaria heilutella.

Juuri niin olen tehnyt. Pieni paine ruiskuun (ruiskussa tai letkussa ei ilmakuplia) ilmausruuvi auki. Nestettä tulee purkkiin. Ilmausruuvin kiristin kun pieni paine vielä ruiskussa eli siinä yhteydessä ei ilmaa pitänyt mennä. Lykkäsin yhteensä varmaan kolme ruiskullista nestettä läpi ei yhtään ilmakuplaa. Ja tuntuma edelleen sama.
Pitänee mennä taas kokeileen ja naputtelemaan ruuvarilla letkuja ja satulaa josko se kupla sieltä lähtis liikkeelle.

Kanuuna
02.06.2018, 22.26
Onko antaa hyviä vinkkejä ultegran levyjarrujen ilmaukseen?
Hankin shimanon oman ilmaussarjan. Olen yrittänyt työntää nestettä ilmausruuvin kauttaa khavan suuntaan. Olen yrittäny vaan pumppaillaa ja pomputtaa pyörään säiliön ollessa kiinni kahvassa sekä yritin vielä ilmata jarrut kuten autoissa. Lopputuloksena en saanut jarruihin palautettua napakkaa tuntumaa vaan kahva painuu lähes tankoon kiinni.
Eli onko antaa jotain vinkkejä mitä vielä pitäisi kokeilla? Kyseessä takajarru joten toistin kyseiset toimenpiteet myös niin että pyörä oli keulapystyssä jotta ilma hakeutuis ylöspäin kahvan suuntaan.

Koetappa siirtää paloja lähemmäs toisiaan. Eli painat (kerran tai sopivan verran, aika hyvin rimmas) kahvasta ilman, että palojen välissä on mitään. Palojen pitäisi siirtyä lähemmäs toisiaan. Silloin palat ovat jo valmiiksi lähempänä levyä, kun alkaa jarrua testaileen kiekon kanssa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Needleman
04.06.2018, 17.48
Koetappa siirtää paloja lähemmäs toisiaan. Eli painat (kerran tai sopivan verran, aika hyvin rimmas) kahvasta ilman, että palojen välissä on mitään. Palojen pitäisi siirtyä lähemmäs toisiaan. Silloin palat ovat jo valmiiksi lähempänä levyä, kun alkaa jarrua testaileen kiekon kanssa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kiitos!!!
tuo korjasi ongelman. Olis itsekkin pitänyt tajuta tuo, koska nyt kun muistelee alkoi vika renkaiden vaihdon jälkeen. Mäntien liike ilmeisen pieni yhdellä painalluksella, joten männät ei ”säädy” itsestään kuten autoissa. Tosin mitenhän männät on voinu mennä sisään jos kahvan ”säiliö” täynnä niin nesteen olisi pitänyt päästä jonnekkin.

Nyt on ilmauskin opeteltu joten ei projekti menny ihan hukkaan

Tontsa
05.06.2018, 22.16
Vanha ketju, mutta vanhat on jarrutkin.
Legendaariset hayesit alkoivat jumimaan. Pyörä ollut vajaa 10 vuotta käyttämättömänä.
Ongelmana on se, että palat laahaa turhan voimakkaasti levyyn.
Takajarrun sain toimimaan hyvin, kun otin palat irti, öljysin männät, pumppailin niitä eessun taassun ja painoin ne kunnolla sisään. Etujarrun männätkin lähti liikkumaan ihan nätisti, mutta kun painaa toisen puolen mäntää sisään, niin toinen mäntä tuleekin ulos, niin molempia mäntiä ei saa kunnolla pohjaan mitenkään. Mitähän tuossa on tapahtunut? Kerännyt vettä vuosien saatossa, niin nesteen kokonaistilavuus vähän kasvanut? Mitä kannattaisi tehdä? Nesteet pois ja uudet tilalle?

SSGT-92
05.06.2018, 23.56
"Legendaariset Hayesit" maininta jo sinällään ja tuo että 10v käyttämättömänä antaa kyllä aiheen vaihtaa ne nesteet.
Onko kyseessä hfx,hfx-9 vai el caminot ?
Tuolla ohjeita noille vanhemmillekin Heiskasille,jos tarviit ;https://www.hayesdiscbrake.com/support/

Tontsa
06.06.2018, 13.39
Onko kyseessä hfx,hfx-9 vai el caminot ?
Malli on hfx-9. Ilmaussetti löytyy ja manuskoista löytyi maininta, että syö normaalia dot3/4 jarrunestettä. Käykö noihin siis ihan normaali dot4 jarruneste mitä on yleisesti saatavilla?

SSGT-92
06.06.2018, 13.51
Juu,kyllä käy.Ne dot nesteet mitkä silikonia sisältää ei käy.Toi hfx-9 ,ainekin omasta mielestäni,on helppo ilmata.Reilun kokoisella ruiskuilla ei ees mee tuhraamiseksi.

Hamme
06.06.2018, 21.51
Hain tänään uudet jarrupalat pyörään jonka kaverilta ostin, sanoi että on juuri vaihdetut palat mutta toinen paloista oli kulunut kokonaan ja toinen ei ollenkaan. Kyseessä Hayesin hydrauliset levyjarrut. Irroitin renkaan, painoin vanhojen palojen vielä kiinni ollessa jarrun männät niin pohjaan kun sain, vaihdoin palat ja rengas paikoilleen. Ongelmana se, että levy mahtui nippanappa palojen väliin mutta molemmat palat ottivat kiinni levyyn, yritin vielä vaihtaa vanhat palat ja painaa mäntiä sisään mutta tuntuivat olevan niin syvällä kuin mahdollista. Kokeilin senjälkeen avata jarrusatulan ruuveja ja rengas paikoillaan painaa jarrua mutta hydrauliikkanesteitä valui pihalle, kuuluuko näin tapahtua? Nyt en muita konsteja tähän hätään keksinyt, mikä avuksi? Tarkistin myös että rengas on hyvin paikoillaan.

JackOja
06.06.2018, 22.13
... ... mutta hydrauliikkanesteitä valui pihalle, kuuluuko näin tapahtua? ...

Ei.

janne_p
09.06.2018, 07.34
Mikähän olisi neuvoksi seuraavaan? fätissä kaksi kiekkosettiä. Kiekkoja vaihtaessa etusatula laahaa paljon ja satulan joutuu irrottamaan ja keskittämään uudelleen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

A.M.®
09.06.2018, 09.06
Jos levyä pitää siirtää navasta millin tai pari ulospäin, näistä voi olla apua. Miksei myös ohuet shimmiprikatkin.

https://bikerumor.com/2015/11/11/just-in-syntace-6-bolt-disc-brake-rotor-shim-kit/

janne_p
09.06.2018, 09.10
Kiitos. Nuohan tulisi edullisemmaksi entä laittaa identtiset navat..


Sent from my iPhone using Tapatalk

hitlike
11.06.2018, 14.01
Vinkkejä mitä tehdä kun nestejarru ulisee ja jarruttaa varsinkin edestä "tökkimällä", vähän kuin ABS jarru mutta paskasti. Jarru on Rival22 ja levy Shimpan Icetech 160mm.

Puhdistin jo levyn Bilteman jarrulevynpuhdistusaineella joka todnäk on jonkilaista rasvanpoistajaa ja hioin hiomapaperilla. Visuaalisesti jarru näyttää puhtaalta ja suoralta (levy pyörii täysin vapaasti). Myös uudet jarrupalat laitettu.

Edelleen vaan vonkuu kuin mikä ja jarruttaa tavallaan "töks töks töks" eikä smoothin tasaisesti (paitsi jos jarttutaa lukkoon niin tehoa kyllä riittää ja jarru lukittuu täysin, mutta "hidastava" jarrutus töksähtelee samalla kuin päästää ääntä). Voiko tehdä muuta kuin aloittaa putsauksen alusta?

Visqu
11.06.2018, 22.33
Vinkkejä mitä tehdä kun nestejarru ulisee ja jarruttaa varsinkin edestä "tökkimällä", vähän kuin ABS jarru mutta paskasti. Jarru on Rival22 ja levy Shimpan Icetech 160mm.

Avauduin joskus samasta asiasta, ongelma korjaantuu vaihtamalla erilaiset levyt.
Sramin omat yllättäen toimii ;)


Osasarjoina Sram Rival ja Red, kummatkin toki hydr.levyt siis.
Red-kapineessa Shimanon levyt ja tärinä on sellanen että hiilikuiturunko vapisee kuin haavanlehti.
Rivalissa taasen Campagnolon levyt ja efekti samanlainen mutta huomattavasti lievempi.

Luovuin Shimanon levyistä ja oottelen Sramin omia saapuvaksi.

Mun teoria on että Sramin jarrupala on levyn näkökulmasta radiaalisuunnassa pienempi kuin shimano ja ns. uppoaa levyn hahlotukseen,
ainakin lämmettyään, aiheuttaen hurjan ryskeen. Pala kuluu nopeasti ja modulaatio on vaikeaa.
Campan levyillä vielä ajaa, toivottavasti sramin omat levyt on hitusen paremmin palan muodolle sopivat,
ainakin levyn reiitystä katsellessa uskoisin ryskeen olevan hallinnassa.

hitlike
12.06.2018, 00.56
Avauduin joskus samasta asiasta, ongelma korjaantuu vaihtamalla erilaiset levyt.
Sramin omat yllättäen toimii ;)

Mitkä levyt tarkalleen sulla on jos muistat?

Visqu
12.06.2018, 06.50
Mitkä levyt tarkalleen sulla on jos muistat?

Sram-osanumerolla 00.5018.037.023
https://www.bike24.com/p2224242.html

Tosin sanoisin, että mikä tahansa Sramin centerline-levy toimii. Kitkapinnan korkeus ja aukotus kun on suunniteltu tietyn muotoiselle palalle.

Kolistelevet shimanot oli SM-RT99-S

hitlike
12.06.2018, 12.36
Sram-osanumerolla 00.5018.037.023
https://www.bike24.com/p2224242.html

Tosin sanoisin, että mikä tahansa Sramin centerline-levy toimii. Kitkapinnan korkeus ja aukotus kun on suunniteltu tietyn muotoiselle palalle.

Kolistelevet shimanot oli SM-RT99-S

Kiitoksia, kokeillaan noilla!

oppes
13.06.2018, 19.27
Mikähän olisi neuvoksi seuraavaan? fätissä kaksi kiekkosettiä. Kiekkoja vaihtaessa etusatula laahaa paljon ja satulan joutuu irrottamaan ja keskittämään uudelleen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eikös tuo nyt "kuulu lajiin". Jos satulan säätö on turhauttavaa, niin sitten vaan shimmaamaan kiekkoa/levyä.

Jorie
01.05.2020, 18.43
Ostettiin emännälle uusi pyörä, jossa jarruina Shimano BL-MT200/BR-MT200, suoraan xxl:n sivuilta napattuna tuo tieto.
Takajarrukahva painuu todella syvälle ennen kuin ottaa kiinni, saako tuota liikettä säädettyä jollain?


Sent from my SM-G965F using Tapatalk

hitlike
01.05.2020, 18.54
Ostettiin emännälle uusi pyörä, jossa jarruina Shimano BL-MT200/BR-MT200, suoraan xxl:n sivuilta napattuna tuo tieto.
Takajarrukahva painuu todella syvälle ennen kuin ottaa kiinni, saako tuota liikettä säädettyä jollain?


Sent from my SM-G965F using Tapatalk

Pumppaile jarrua ihan paikoillaan ollessa jotain kymmeniä kertoja.

Jorie
01.05.2020, 19.00
Pumppaile jarrua ihan paikoillaan ollessa jotain kymmeniä kertoja.Tämä on tehty jo, ja käyty jo ajamassakin.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

vihtis83
01.05.2020, 21.05
Jarrusatulan keskitys saattaa myös auttaa tuohon kahvan syvälle painumiseen.

harald
01.05.2020, 21.09
Katso myös ettei levy ole kiero. Jos se vispaa sivusuunnassa työntyy männät auki.

Kanuuna
01.05.2020, 21.53
Voi olla öljyäkin liian vähän. Tai ilmaa tsydeemissä. Ilmausta vailla tai sitten pumppaa kahvaa kerran-kaksi ilman, että levy on välissä. Näin männät pumppautuvat ulos lähemmäs levyä. ÄLÄ pullauta mäntiä pihalle, tulee sotkua.

Jorie
01.05.2020, 23.41
Kiitos vinkeistä, täytyy ensi huollossa mainita ja sanoa että laittavat kuntoon, kuitenkin toimii ja jarruttaa.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

RandomNumber
07.05.2020, 21.28
Ostin Shimano BR-M7000 jarrusetin, mutta sen kanssa on ongelmia tuon laahaamisen kanssa. On yritetty:

Satula löysälle -> jarru pohjaan -> satula kireälle
LAAHAA

Satula löysälle -> 0.1mm rakotulkki palan ja toisen männän väliin -> jarrupohjaan -> satula kireälle
PAREMPI, mutta silti laahaa.

Satula löysälle -> 0.2mm rakotulkki palan ja toisen männän väliin -> jarrupohjaan -> satula kireälle
EI LAAHAA, mutta koeajon jälkeen taas LAAHAA.

Mitä ihmettä? Onko tää arkipäivää näiden levyjarrujen kanssa? 100 metriä moisilla ajanu ja tekis jo mieli laittaa takas vannejarrut.

Kanuuna
07.05.2020, 22.26
Ostin Shimano BR-M7000 jarrusetin, mutta sen kanssa on ongelmia tuon laahaamisen kanssa. On yritetty:

Satula löysälle -> jarru pohjaan -> satula kireälle
LAAHAA

Satula löysälle -> 0.1mm rakotulkki palan ja toisen männän väliin -> jarrupohjaan -> satula kireälle
PAREMPI, mutta silti laahaa.

Satula löysälle -> 0.2mm rakotulkki palan ja toisen männän väliin -> jarrupohjaan -> satula kireälle
EI LAAHAA, mutta koeajon jälkeen taas LAAHAA.

Mitä ihmettä? Onko tää arkipäivää näiden levyjarrujen kanssa? 100 metriä moisilla ajanu ja tekis jo mieli laittaa takas vannejarrut.

Itte tehnyt tommosissa tilanteissa sillain, että katon silmällä levyn palojen keskelle. Voit myös koittaa työntää männät sisään ja pumppailla palat taas lähelle levyä. Ja sitten keskitys uudelleen. Toisaalta uusissakin satuloissa männät saattavat palauttaa eri tahtia, jolloin pelkkä keskitys nyt uudestaan ensimmäisten jarrutusten jälkeen auttanee. Tässä tapauksessa älä työnnä niitä mäntiä sisään, muuten keskityskierre on taattu. Ilmauskin auttaa joissain tilanteissa.
Älä suotta vielä lannistu. Valo näkyy jo lähellä tunnelin päässä. Kyllä ne levyjarrut iloksi muuttuu.
E. Ja hyvin säädettynä ei ole arkipäivää. Mutta kyllä niitä säädellä saa, jos haluaa pitää huippukunnossa.

RandomNumber
07.05.2020, 23.16
Itte tehnyt tommosissa tilanteissa sillain, että katon silmällä levyn palojen keskelle.



Kokeilin tätäkin mutta kun ei niin ei. Aina jää laahaamaan, tuntuu ihan mahdottomalta saada tasan keskellä kun siellä palojen ja levyn välissä se rako on luokkaa 0,1-0,3mm.

Männätkin työnsin niin sisään kuin sain mutta ei se mitään vaikuttanut.

oem
07.05.2020, 23.22
Onhan pyörä kunnolla kiinni haarukassa.
Molemmilta puolilta pitää näkyä valo läpi jarrupalan ja levyn välistä kun kiristetty.

RandomNumber
07.05.2020, 23.25
Onhan pyörä kunnolla kiinni haarukassa.
Molemmilta puolilta pitää näkyä valo läpi jarrupalan ja levyn välistä kun kiristetty.

On kunnolla kiinni.

Kyllähän sinne valon saa näkymään, mutta täytyy varmaan hommata toinen rakotulkki, ei sitä muuten saa mitenkään kiristettyä niin että jää molemmille paloille raot.

hiilikuitumies
08.05.2020, 01.32
Mitä ihmettä? Onko tää arkipäivää näiden levyjarrujen kanssa? 100 metriä moisilla ajanu ja tekis jo mieli laittaa takas vannejarrut.
Tutulta kuulostaa. Onko jarrulevy suora? Uusissakin voi olla heittoa. Laita kummallekin puolelle väliin jotain niin paljon kuin saat vain mahtumaan. En tiedä, mikä on rakotulkki, mutta tuota varten on olemassa ihan apuväline, jossa tulee metallilevy kummallekin puolelle. Silmämääräisesti onnistuu varmimmin lopulta, mutta se vain vie joskus ikävän paljon aikaa.

Aakoo
08.05.2020, 06.39
0.1mm kuulostaa tosi pieneltä väliltä levyn ja palan välissä. Mitä jarrut on kyseessä? Meneekö männät oikeasti kunnolla sisään?

Kanuuna
08.05.2020, 08.05
...täytyy varmaan hommata toinen rakotulkki...

Jotkut käyttävät vanhaa pankkikortin kulmaa tai vastaavaa. Muttei välttämättä toimi, jos rako on oikeasti noin pieni. Jotain muuta häikkää on.

Yksi mahdollisuus on voidella männät. Elikkä pumppaa toisen puolen mäntää pihalle, muttei pullauta ulos, voitelee mineraaliöljyllä ja painaa takaisin. Toinen puoli sama homma. Silloin saa männät toimimaan jouhevammin. Saattaa meinaan uutuuttaan olla kuivat ne männän ympärillä olevat liikettä jarruttavat ”o-renkaat”.
Sitten yksi ehdotus on edelleen ilmaus. Voihan olla, että tsydeemissä on ilmaa. Se tarkoittaa, että männät eivät puristu niin paljoa kuin puhtaalla öljyllä, kun ilma puristuu seassa kasaan. Ja vastaavasti jarrun päästäessä männät eivät palaudu niin paljoa kuin puhtaalla öljyllä, kun ilma laajenee.

cokekola
08.05.2020, 09.05
Kokeilin tätäkin mutta kun ei niin ei. Aina jää laahaamaan, tuntuu ihan mahdottomalta saada tasan keskellä kun siellä palojen ja levyn välissä se rako on luokkaa 0,1-0,3mm.

Männätkin työnsin niin sisään kuin sain mutta ei se mitään vaikuttanut.

Voi olla liikaa jarrunestettä järjestelmässä, kuten omassa käytettynä ostetussa oli. Silloin mäntiä ei pysty painamaan perille asti sisään.

Lääke:
- löysätään kahvasta täyttöruuvia
- painetaan männät sisään
- tässä vaiheessa huomataan, että olisi kannattanut laittaa rätti tms. kahvan ympärille, ettei yli pursuavaa öljyä valuisi kahvoille, teipeille ja lattialle (ei sitä tosin kovin paljon sieltä tule, joitain tippoja lähinnä)
- kiristetään täyttöruuvi

Kannattaa ennen operaatiota laittaa pyörä sellaiseen asentoon, että täyttöruuvi on varmasti ylimmässä kohdassa, muuten saattaa mennä ilmaa järjestelmään.

Marsusram
08.05.2020, 09.46
Satulan löysäämisessä kannattaa jättää vain sen verran löysää,että pinnat ovat vastakkain, mutta liikkuu juuri näppivoimin. Sitten painetaan "jarrupohjaan" ja palautetaan, pyöritellään kiekkoa ja katsotaan laahaako ja miten valo näkyy. Säädetään käsin raot kohdalleen jos laahaa. Kiristetään lopuksi ja koeajetaan.
Uutena jarrupalat ovat paksut ja vapaa liike pientä.
Joskus palojen välinen palautusjousikin voi vikaantua.

oem
08.05.2020, 10.11
Kannattaa katsoa ettei satula siirry kiristettäessä ja estää se.
Lukitsen jarrukahvan tarranauhalla, nippusiteellä tms "paineet päälle" kun kiristän jolloin molemmat kädet vapaana. Toisella pidän satulasta kiinni ja huomaan jos siirtyy.

RandomNumber
08.05.2020, 14.06
Voi olla liikaa jarrunestettä järjestelmässä, kuten omassa käytettynä ostetussa oli. Silloin mäntiä ei pysty painamaan perille asti sisään.

Lääke:
- löysätään kahvasta täyttöruuvia
- painetaan männät sisään
- tässä vaiheessa huomataan, että olisi kannattanut laittaa rätti tms. kahvan ympärille, ettei yli pursuavaa öljyä valuisi kahvoille, teipeille ja lattialle (ei sitä tosin kovin paljon sieltä tule, joitain tippoja lähinnä)
- kiristetään täyttöruuvi

Kannattaa ennen operaatiota laittaa pyörä sellaiseen asentoon, että täyttöruuvi on varmasti ylimmässä kohdassa, muuten saattaa mennä ilmaa järjestelmään.


Eipä auttanu tuo. Ylimääräistä nestettä ei tullut ulos.

RandomNumber
08.05.2020, 14.08
0.1mm kuulostaa tosi pieneltä väliltä levyn ja palan välissä. Mitä jarrut on kyseessä? Meneekö männät oikeasti kunnolla sisään?




Shimano SLX Disc Rotor SM-RT66L 203mm 6-hole






Shimano SLX Disc Brake BR-M7000 front with J04C Metal





Mukana tuli semmonen keltanen palikka millä männät saa sisään, ja palat otettuani irti se meni ihan kevyesti paikoilleen. Eli männät kyllä menee oikeasti sisään.

Aakoo
08.05.2020, 23.17
Koita vielä painaa ne männät aivan sisään esim. rengasmuovilla, niiden pitäisi mennä aika tasan sen jarrusatulan pinnan kanssa. Kyllä sitä tilaa tulisi enemmän olla.

Kanuuna
09.05.2020, 08.09
^ Vaikka kysyjä on työntänyt männät jo parikin kertaa sisään eri metodein, niin tosiaan niiden kyllä pitäisi mennä niin sisään, ettei levy mistään kohtaa ole lähelläkään paloja, edes uusilla paloilla.

Onko kysyjä koittanut pumppailla mäntiä osittain pihalle, voidellut mäntien kyljet ja työntänyt takaisin sisään?

K.Kuronen
09.05.2020, 08.38
...
Mukana tuli semmonen keltanen palikka millä männät saa sisään, ja palat otettuani irti se meni ihan kevyesti paikoilleen. Eli männät kyllä menee oikeasti sisään.

On mahdollista, että pinnat, haarukassa rai rungossa, joita vasten jarrusatulan kiristät, eivät ole suorat. Jos satula kiristyy vinoon, niin keskittäminen on tuskaista puuhaa.

oem
09.05.2020, 11.00
Jos laahaa vaan toiselta puolelta, on todennäköisesti säädettävissä. Jos molemmilta, on tehtävä mahdoton.
(edellyttäen että tietää miten tekee mutta sehän selviää youtubesta)

RandomNumber
09.05.2020, 17.53
Koita vielä painaa ne männät aivan sisään esim. rengasmuovilla, niiden pitäisi mennä aika tasan sen jarrusatulan pinnan kanssa. Kyllä sitä tilaa tulisi enemmän olla.

Eipä vaan tule. Kokeilin ilmausnippa aukastuna työntää mäntiä sisäänpäin -> ei mitään apua.

Tässä kuva missä näkyy tilanteet. Ensimmäisessä kuvassa niin että hieman laahaa, ja toisessa 0.15 ja 0.20 rakotulkit tiukasti palan ja männän välissä. Eli siis tuossa jarrukahvaa ei paineta edes! No kun hommasin tuon toisen rakotulkin niin sain nyt kiristettyä niin että eturengas jo pyörii vastustelematta. Ainoastaan yhdessä kohdassa levyä pikkasen suhahtaa, eli se ei ole ihan 100.0% suora, mutta taitaa tuo nyt olla ok..

https://img.aijaa.com/m/00848/14835056.jpg


(https://aijaa.com/JcDmkE)https://img.aijaa.com/m/00520/14835057.jpg (https://aijaa.com/zHpYBm)

pee
09.05.2020, 20.44
On mahdollista, että pinnat, haarukassa rai rungossa, joita vasten jarrusatulan kiristät, eivät ole suorat. Jos satula kiristyy vinoon, niin keskittäminen on tuskaista puuhaa.

Tämä. Mutta voiko vielä lisäksi käydä niin, että kiinnityspisteiden pinnat olisivat eri suuntiin vinot, jolloin se vääntäisi satulaa "propeliksi"? Tuolloin varmaan männätkään eivät välttämättä liikkuisi vapaasti satulan ollessa runkoon kiristettynä.

RandomNumber
09.05.2020, 22.57
Tämä. Mutta voiko vielä lisäksi käydä niin, että kiinnityspisteiden pinnat olisivat eri suuntiin vinot, jolloin se vääntäisi satulaa "propeliksi"? Tuolloin varmaan männätkään eivät välttämättä liikkuisi vapaasti satulan ollessa runkoon kiristettynä.

Eipä ne liikkunu yhtään eri tavalla kun otin satulan kokonaan irti.

Aakoo
09.05.2020, 23.23
Ei tuossa ole muuta vikaa kuin se, että männät eivät painu tarpeeksi sisään ja palat jää liian lähelle levyä. Vie liikkeeseen korjattavaksi, kyllä ne Shimanoissa painuu sisään kun vaantää vaan voimalla.

Kanuuna
09.05.2020, 23.34
Nyt tuli muuten mieleen, että parisen viikkoa sitten oli kaverilla samaa vikaa halvemman pään Shimpoissa. Säädöllä ei saanut ollenkaan paikalleen ja männät eivät palauttaneet. Ongalmaksi siunaantui ilma satulassa(, jota ehdotin jo aiemmin). Eli koitappa tehdä ”täysilmaus” eli ilmaus kuten autoissa. Eli kahva vaakatasoon ja kuukuppi paikalleen, satulan päästä ilmausnippa siten, että ilma pääsee karkaamaan satulasta ylös päin ruuttaan. Eli satula ikään kuin vinoon kyljelleen, riippuen vähän jarruista.
Ja tietysti palat pois paikaltaan ja se keltanen ilmauspalikka väliin. Vedä muutama kerta öljyä ees taas, paitsi vedä uudet öljyt läpi, jos vanha on tummaa.
Sitten on tietysti vaihtoehtona hommata ohuemmat palat tai levyt. Jos ei niilläkään korjaudu, niin sitten on ilmaa tsydeemissä tai männät nihkeet. Päässä tai toisessa.

Tau
21.05.2020, 16.00
Sram Force eTap AXS hydraulijarrut, ei suostunut männät säätymään lähemmäs paloja millään, vaikka ilmattu, tuntuma hyvä ja tehokin, ja molemmat männät liikkui. Vasta kun satulat herkisteli painemalla mäntiä ulos&sisään, etusatulan kohdalla varmaan 20 kertaa, alkoi homma toimia. Pakasta vedetyt jarrut&kahvat. Onhan toi toimenpide kuvattu huoltomanuaalin ongelmaselvitysosiossa, mut kuinkahan yleistä että uudet jarrut on "jumissa"? Etusatulasta meni myös jarruneste vaihtoon ilmauksessa, kun letkusta alkoi tulla vaalea mujua/sakkaa. Osoittautui koostumukseltaan jonkinlaiseksi rasvaksi, mitä lieneekään. Takasatulasta sitä ei tullut.

jabi
21.05.2020, 18.38
Sram Force eTap AXS hydraulijarrut, ei suostunut männät säätymään lähemmäs paloja millään, vaikka ilmattu, tuntuma hyvä ja tehokin, ja molemmat männät liikkui. Vasta kun satulat herkisteli painemalla mäntiä ulos&sisään, etusatulan kohdalla varmaan 20 kertaa, alkoi homma toimia. Pakasta vedetyt jarrut&kahvat. Onhan toi toimenpide kuvattu huoltomanuaalin ongelmaselvitysosiossa, mut kuinkahan yleistä että uudet jarrut on "jumissa"? Etusatulasta meni myös jarruneste vaihtoon ilmauksessa, kun letkusta alkoi tulla vaalea mujua/sakkaa. Osoittautui koostumukseltaan jonkinlaiseksi rasvaksi, mitä lieneekään. Takasatulasta sitä ei tullut.

Tää on täysin hihasta vedetty arvaus. Voisko olla että kokoonpanovaiheessa ei ole mennyt öljyä kunnolla mäntien ja satulan väliin ja se on sitten siinä seisoskellut varastoinnin ajan, niin on päässyt jumahtamaan vähän. Ei liity sinänsä pyöräilyyn, mutta monesti pitkään seisoneet mekaaniset osat tahtoo jumitella jos ei ole pitkään aikaan liikkuneet ja varsinkin jos öljyä ei ole yhtään välissä.