Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : harjoitusvastus??!!

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

jartsuli
17.02.2012, 20.22
Mä olen nyt pakkaskauden alettua polkenu tunnin päivittäin, joskus parikin tuntia.. Tuntuu hemmetin hyvältä ja tota on alkanu kroppa ja mieli oikein odottamaan

Hollow Men
18.02.2012, 11.45
Jos kestävyyslajeja treenaa edes harrastuksekseen, niin ei treenikerrat läheskään aina mitenkään mukavia tai nautittavia ole. Itsensä pakottaminen kuuluu hiukkasen lajin luonteeseen.

Taitaa olla vaan väärä laji valittuna. Kyllä mun mielestä "väkipakolla treenin läpivetämiseen" tarvitaan enemmän kuin "aina mitenkään mukavia tai nautittavia" fiilis. Varsinkin jos vaan harrastaa.

ppikkupe
18.02.2012, 23.41
Taitaa olla vaan väärä laji valittuna. Kyllä mun mielestä "väkipakolla treenin läpivetämiseen" tarvitaan enemmän kuin "aina mitenkään mukavia tai nautittavia" fiilis. Varsinkin jos vaan harrastaa.

Meitä on moneen junaaan, tai tapoja harrastaa monenlaisia. Tietenkin minullakin on harrastuksia, joita tehdään fiiliksen mukaan. Jos ei huvita, niin sitten ei tehdä. Mutta jos harrastus on jokin, joka vaatii suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä, vaikkapa kestävyyslajit ihan amatööripohjalta, niin silloin suhtautuminen tekemiseen on toinen.

Enkä halua tässä liikaa kestävyyslajeja korostaa. Sama se on vaikka joukkuelajeissakin. Läheskään aina ei tee mieli, kiinnosta tai jaksa lähteä harjoituksiin, mutta jos on sitoutunut joukkueen tekemiseen, niin sinne tulee lähdettyä. Kyllä se palkinto tulee jossain vaiheessa.

lepper
19.02.2012, 14.55
jep jep,ppikkup on ihan oikeilla raiteilla.elikkä on hokannu jutun ytimen,ja muutama muukin kirjoittaja.:cool: kauas on pitkä matka mutta perille päästyä on eufoorinen olotila:cool:

Hollow Men
19.02.2012, 19.06
Lainaus ENTISELTÄ huippulupaukselta: "Urheilijan pitäisi ymmärtää, että huonona päivänä ei kannata treeneissä lyödä päätään seinään. Mutta kun se halu on kova, on malttia vaikea pitää mukana."

Oma kommentti, joka sekin kyllä lainaus: "Pitää oppia erottamaan laiskuus ja väsymys toisistaan."

Viime talvena (1.10-31.3) tuli 27x kahden tunnin treeni, ja kaiken kaikkiaan traineritreenejä oli 79kpl, pituudeltaan 45min-3h. Silti olen sitä mieltä "väkipakolla" treenaaminen ei kannata. Tilalle lepo. Mutta jos jo pelkästään lepäilee, niin...

PatilZ
20.02.2012, 10.21
Juu näin on. Myös trainerilla treenaaminen on asennekysymys. Jos on jonkinlainen tulos/aika tms. tavoite, niin sitten treenaa. Jos tavoitteena on hupi, niin sitten treenaa sillä mentaliteetillä. Mulla on tavoitteena mennä kesäkuussa pitkää matkaa kovaa (henkilökohtainen eli jollekin mun tavoitevauhti on kruisailua) fillarilla. Sitä varten joutuu myös treenaamaan pitkään ja kovaa fillarilla. Ulkona ei maantiepyörällä oikein pysty, joten sitten sisällä trainerin päällä.

Vetäsin eilen 3 h 20 minuuttia trainerilla ja tämä sisälsi 2x10min n. 90-95% FTP:stä ja 30 min 85-90% vedon. Muuten pk:ta +90 kadenssilla. Mielenkiinto hommaan säilyy mulla siten, että harjoitus on strukturoitu.

A.B.
20.02.2012, 22.00
Juu näin on. Myös trainerilla treenaaminen on asennekysymys.
...

Mä oon lisännyt motivaatiota ja parantanut asennettani lisäleluilla ;) Eli mulla on ollut jo muutamia vuosia Tacxin Fortius käytössä ja se kytkettynä PC:hen (Versio 3.8) eli Real Life Videot + muut virtuaalireitit. Nyt tämän talven "uutuutena" halusin löytää jotain joka saisi mut raahautumaan satulan vielä useammin ja pidemmäksi aikaa kuin ennen, koska kesällä pitäisi lähteä ruattiin järveä kiertämään. Sitten löysin netistä Tour de Francen GPS reitin (tai oikeastaan reitit) etappi etapilta ja täytyy sanoa, että homma on mahdottoman mukavasti addiktoivaa! Vielä kun tuossa 3.8 versiossa toimii Google plug-in hyvin niin 2-3 tuntia menee helposti ilman, että tulee minkäänlaisia ahdistuksia! :cool: Suosittelen kaikille, joilta tarvittava infra löytyy!

PatilZ
20.02.2012, 22.24
... koska kesällä pitäisi lähteä ruattiin järveä kiertämään.

Arvatenkin kesäkuussa meinasit järven kiertää. Jos näin, niin sama järvi mullakin mielessä.

A.B.
20.02.2012, 22.32
Arvatenkin kesäkuussa meinasit järven kiertää. Jos näin, niin sama järvi mullakin mielessä.

Joo, kesäkuussa olisi tarkoitus kiertää se pitkulainen järvi.

Juha Lehtinen
23.02.2012, 21.12
Mä oon lisännyt motivaatiota ja parantanut asennettani lisäleluilla ;) Eli mulla on ollut jo muutamia vuosia Tacxin Fortius käytössä ja se kytkettynä PC:hen (Versio 3.8) eli Real Life Videot + muut virtuaalireitit. Nyt tämän talven "uutuutena" halusin löytää jotain joka saisi mut raahautumaan satulan vielä useammin ja pidemmäksi aikaa kuin ennen, koska kesällä pitäisi lähteä ruattiin järveä kiertämään. Sitten löysin netistä Tour de Francen GPS reitin (tai oikeastaan reitit) etappi etapilta ja täytyy sanoa, että homma on mahdottoman mukavasti addiktoivaa! Vielä kun tuossa 3.8 versiossa toimii Google plug-in hyvin niin 2-3 tuntia menee helposti ilman, että tulee minkäänlaisia ahdistuksia! :cool: Suosittelen kaikille, joilta tarvittava infra löytyy!
Ostin joulukuussa Fortiuksen ja treeniohjelmana on Tacx Trainer Software 2.0.5 joka toimii minun kannettavalla ilman päivityksiä ihan hyvin mutta päivitykset aiheuttaa ongelmia. Mutta Fortius on ehdottomasti parempi traineri kuin mitä vanha Tacx Basic. Uusi Tacx Trainer Software 4 kiinnostaisi mutta se tietäisi samalla uuden tietokoneen ostoa. Ainakin esittelyvideolla uudet virtuaalireitit näyttää hienoilta.

A.B.
23.02.2012, 21.28
Ostin joulukuussa Fortiuksen ja treeniohjelmana on Tacx Trainer Software 2.0.5 joka toimii minun kannettavalla ilman päivityksiä ihan hyvin mutta päivitykset aiheuttaa ongelmia. Mutta Fortius on ehdottomasti parempi traineri kuin mitä vanha Tacx Basic. Uusi Tacx Trainer Software 4 kiinnostaisi mutta se tietäisi samalla uuden tietokoneen ostoa. Ainakin esittelyvideolla uudet virtuaalireitit näyttää hienoilta.

Mä oon kanssa kuolannut tuota 4versiota, mutta kun just puol vuotta sitten hankin 3sen ja päivitin tietokoneen... Sem verran oli startti vaikeuksia, loppujen lopuksi Polarin USB-lukijan yhteensopivuuden kanssa, että päätin siirtää nelsen hankinnan ensi syksyyn. Mutta mikäli joku sen päivittää niin olisi kiva kuulla kokemuksia :)

Nikkke
24.02.2012, 17.43
Lainaus ENTISELTÄ huippulupaukselta: "Urheilijan pitäisi ymmärtää, että huonona päivänä ei kannata treeneissä lyödä päätään seinään. Mutta kun se halu on kova, on malttia vaikea pitää mukana."

Sinä voit quotettaa vaikka mitä ENTISTEN huippulupausten heittoja mutta en missään nimessä allekirjoita noita sun sanojas. Niikun joku tossa ylempää mainitsikin niin kestävyysurheilussa tunnit on sen verran korkeella (mikäli haluaa menestyä edes jollain tasolla) niin treenaminen ei todellakaan ole aina mukavaa, useimmiten kyllä. Tulee sinne lenkille siitä huolimatta aina lähdettyä.

Hollow Men
25.02.2012, 11.04
:) Te ette nyt ollenkaan erota toisistaan kahta asiaa. En kai minäkään odota että treeneissä aina olisi "mukavaa" mutta minun mielestäni on kaksi eri asiaa vetää treeni läpi

A: "Väkipakolla". Silloin kun pitäisi levätä.
B: Tehdä treeni silloin kun laiskottaa.

Tapauksessa B minä teen treenin.

Se on vaan hyvä että TE teette myös tapauksessa A.

Niin, ja se entinen huippulupaus, olisi voinut olla nykyinen huippu jos olisi tehnyt ennen niin kuin itse nykyään opettaa... Mutta, jättäkää te vaan tarvittava lepo pois, se sopii mulle. Sijoituskin voi nousta...:)

Vuosia sitten minäkin tein ja ajattelin niin kuin te. Sitten opin.

Jos pitää kiireen ym. vuoksi jättää yksi väliin:

-treeni
-lepo
-hyvä ravinto

Väliin jää se treeni.

jartsuli
25.02.2012, 11.10
Mä en usko että väkipakolla tehty tuottaa muuta kuin jorman otsaan, tokihan siinä kroppa tekee työtä mutta fiilis kärsii väkisin suorittamisesta niin se on mun mielestä hemmetin iso miinus .. ennemmin vähän harmemmin, ja hyvällä fiiliksellä kuin päivittäin ja väkisin.

Tosin mun näkemys pohjautuu ihan mukavuus harrastamisen tuottamiin kokemuksiin, toki jos touhua reenaa oikein vakavasti niin silloin pitää nautinnollisuudesta pystyä tinkimään.

Jussi
25.02.2012, 12.23
Sitten on vielä tämä xD

http://img440.imageshack.us/img440/2962/motiv.png

Ainiin oli mulla asiaakin: Kontin printteri-tuubi on kestänyt aika hyvin!

Ossipoika
25.02.2012, 13.10
http://img440.imageshack.us/img440/2962/motiv.png

Tää kuva on niin totta :D

Ulkona on paljo helpompi tehdä ihan minkä tahansa tasoista liikuntaa..

Hollow Men
25.02.2012, 14.15
Todennäköisesti suurin osa teistä kuitenkin treenaa aina samalla teholla, ei kovaa eikä hiljaa. Siis tuo reipas. Siis kesän vauhdiksi muutettuna, aina 30km/h. Ensimmäinen vauhdinnosto 58+km/h pudottaa, ja pukuhuoneessa nähdään... :)

OJ
25.02.2012, 18.51
Jeps...mä treenaan talvella trainerilla aika pitkälle aina samaa tai melkein samaa vauhtia jos lämmittelyt, palauttelut ja jäähdyttelyt jättää pois laskuista. Enkä heilu kovin kauaa peesissä kun vauhti nostetaan 6-kymppiin. Lepään taatusti riittävästi, kalusto alkaa olemaan ihan ok, mutta silti ahdistaa jos joutuu ajomiesten kanssa baanalle.

Tosin silloin ennen vanhaan olisi varmaan ollut parempi pitää se pari lepopäivää per viikko ja treenata vähän kovemmilla tehoilla.

Trainerilla ajamisesta puheenollen. Taidan painella tonne kellarin puolelle.

ppikkupe
25.02.2012, 19.03
:) Te ette nyt ollenkaan erota toisistaan kahta asiaa. En kai minäkään odota että treeneissä aina olisi "mukavaa" mutta minun mielestäni on kaksi eri asiaa vetää treeni läpi

A: "Väkipakolla". Silloin kun pitäisi levätä.
B: Tehdä treeni silloin kun laiskottaa.

On ihan ok vetää itsensä fyysisen (tai käytännössä 90-prosenttisesti henkisen) uupumuksen tuolle puolelle, vaikka kroppa ja pää käskee lopettamaan, eikä muutenkaan tekisi mieli. Mutta emme kait mekään niin typeriä ole, että omaa kehoa ei kuitenkin kuunneltaisi. Jos on levättävä, niin silloin on levättävä.

Tietenkin omaa palautumistaan (hyvä indikaattori on leposyke) on tarkkailtava, jos tosissaan treenaa. Jos olo muuttuu treenikertojen myötä vain uupuneemmaksi ja tehot laskee laskemistaan, niin senhän pitäisi olla viimeinen merkki sille, että kohta tarttis vähän höllätä.

Hollow Men
25.02.2012, 19.24
Mutta emme kait mekään niin typeriä ole, että omaa kehoa ei kuitenkin kuunneltaisi. Jos on levättävä, niin silloin on levättävä.

Eikun väkipakolla vaan. Kestävyysurheilun kuninkaat...

equilibrium
26.02.2012, 18.42

Puhut fiksuja. Mielestäni on suth hälyyttävää, kuinka moni tämänkin foorumin "harrastajista" valittaa ylikunnon oireista tai miettii, miten saisi sen parin tunnin treenin mahdutettua johonkin rakoon duunipäivän ja keskiyön välissä. Ei sitä kultaista ja kivistä keskitietä ole helppo löytää, varsinkin jos harjoittelee vielä tavoitteellisesti ja tietää, kuinka kiire syö nopeasti pois sen rakennetun kunnon ja kuinka paljon treeniohjelma ottaa takapakkia. Mutta pahemmin se takapakkia ottaa, jos ei osaa levätä tarpeeksi. Olisihan se vähän liian helppoa, jos eniten treenaava olisi aina se paras, vai kuis?

Loppujen lopuksi ei sitä kuitenkaan ole helppo huomata milloin sitä muuttuu tunnollisesta treeniohjelman toteuttajasta kaivamaan itsellensä syvempää kuoppaa. Innostuksen keskellä väsymys voi olla vaikea huomata, ja valitettavasti monelle meistä väsymys on enemmän tai vähemmän pysyvä olotila ja treenit tuntuu sitä hetkellisesti jopa poistavan, vaikka loppupeleissä kuormitus kasvaisikin.

Omaa talven rulla- ja traineritreenaamista on helpottanut paljon se, että etukäteen katsoo viikkoa ja pitää kiinni siitä, että tietty treeni ajetaan tietyllä rasitustasolla ja pidetään kiinni teemasta. Jos ajetaan palauttavaa, niin sitten oikeasti vain palauttavilla wateilla, tai muutama herättelyspurtti mukaan. Kovan treenin voi toki tarvittaessa muuttaa löysemmäksi, jos tuntuukin, että muun elämän stressi puskee päälle ja jalat jää junnaamaan kauas siitä mikä oli tarkoitus. Mieluummin lepää ylimääräisen päivän ja tekee sen fiksun kovan treenin sitten toisena päivänä levänneenä. Olen myös oppinut, että joskus päikkärit on fiksumpi tapa viettää se vapaa iltapäivätunti, kuin päivän kolmas treeni...

Oman kropan oppii usein tuntemaan vain oman kantapään kautta. Itse viihdyn talvisin (suksien, uinnin ja punttisalin) lisäksi hyvin trainerin ja rullien päällä, enkä ole koskaan mieltänyt sitä huonoksi tai epämieluisaksi (toisin kuin esim. ulkona pakkasessa fillaroinnin). Pitkät treenit usein yhdistelmänä, esim. loppu- ja alkuverrat rullilla ja välissä pari tuntia tacxilla.

kolistelija
29.02.2012, 13.06
Miten nuo Tacx:in tietokonepäivitykset menevät?

Voiko esimerkiksi Flow:n liittää koneeseen ja ostaa pelkän softan, jos tuo multiplayer hössötys ei kertakaikkiaan kiinnosta? Vai onko pakko ostaa toi sikahintainen multiplayer päivitys?

Juha Lehtinen
29.02.2012, 19.42

Voiko esimerkiksi Flow:n liittää koneeseen ja ostaa pelkän softan, jos tuo multiplayer hössötys ei kertakaikkiaan kiinnosta? Vai onko pakko ostaa toi sikahintainen multiplayer päivitys?
Ymmärtääkseni Flowta ei saa ilman pc päivityspakettia tietokoneseen kytkettyä eli muutaman satasen joutuu tuosta tosiaan maksamaan.

A.B.
29.02.2012, 21.22

Juha tuossa yllä on varmasti oikeassa liittyen siihen mitä tarvitset Flow kanssa.
Joten vastaan kysynykseen kuten mä sen ymmärsin eli Tacx "virtuaali" softien kanssa ei tarvitse olla aktiivista multiplayer tunnksia ja kuukausittaisia (tai vuosittaisia) maksuja, vaan videoita ja gepsireittejä + niitä muita vastus/syke/ym. harjoitteita voi tehdä ihan issekseen... Näin mäkin toimin eli en ole lähtenyt mukaan niin multiplayer "kimppa-ajoihin" :o vaan ajelen suomalaisittain yksin sivussa ;)

PMoi
29.02.2012, 21.34
Flow tarvitsee tietokoneliitäntää varten myös Tacxin USB interfacen esim T1925 (tai T1915 ei win64 koneisiin)

kolistelija
29.02.2012, 21.44
Kerkesinkin tutustua aiheeseen, sen jälkeen kun tuon Flown perusversion kävin ostamassa. :D

Tietokonepäivitys jääköön ensi talveksi tai sitten hankin sen kesällä jos näkyy halvalla.

Nikkke
29.02.2012, 22.05

Ei täällä sentää hernettä nenään tarvi vetää jos joku ei oo samaa mieltä sun kanssas tai muutenkaan ruveta viisastelemaan :)

Eikä kukaan missään kohtaa väittänyt että treenejä tehtäis "levon kustannuksella". Tuokin on niin henkilöstä riippuvaa miten noita lepopäiviä tarvitsee tottakai. Mutta se siitä offtopicista.

ONtopic, tulipa ajeltua trainerilla tänää puoltoista tuntia, jee.

kervelo
01.05.2012, 11.10
TrainerRoad on uusinut sivustonsa: hyvältä näyttää.
www.trainerroad.com

Jussi
02.05.2012, 12.56
TrainerRoad on uusinut sivustonsa: hyvältä näyttää.
www.trainerroad.com (http://www.trainerroad.com)

Mielenkiintoisia Tabata-tyyppisiä treenejä tullut läjä. Ei kyllä taitais meikäläisen alla pysyä tacxi pystyssä (vaikka potkua ei paljon olekaan).

"here are 4 sets of 4-minute Tabata repeats consisting of 20-second sprints followed by only 10-second recoveries; 8-minute rests between sets"

"3x12-minute sets of 50 seconds all-out + 50 seconds of rest -- 4 minutes of recovery between each set of intervals"

Maksimisykkeet jo kun lukee noita xD

Markku Silvenius
02.05.2012, 15.51
Mielenkiintoisia Tabata-tyyppisiä treenejä tullut läjä. Ei kyllä taitais meikäläisen alla pysyä tacxi pystyssä

20 s/1000w kiri + 10 s rullaus + 1000w kiri + 10 s rullaus jne

Ulkonakin 'ihan' haastavaa. Küljetuul ja sopivan vilkas paikallistie..

:D

OJ
02.05.2012, 19.00
Yksikin 4 min setti tabataa on aika raakaa peliä ja jos vetää neljä settiä, niin on todennäköisesti tehnyt ekat kolme settiä liian kevyesti. Alkuperäinen tabata-protokolla taitaa olla 20 s max työ/10 s lepo toistoa niin kauan kuin kierrokset pysyvät yli 85...ja sitten koittaa olla oksentamatta itsensä päälle.

Torres
06.08.2012, 11.23
Laittakaas vinkkiä, mikä traineri kannattaa hankkia ~200€ hintaluokassa. Olen todella huono ulkolajien talviharrastaja ja tarkoitus olisi pitää trainerilla peruskuntoa yllä, treeni pari viikossa. Katson paljon jalkapalloa tölsystä, joten hoituisi tuo siinä sivussa.

Näitä malleja olen katsellut:
http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a36909/magneto.html
http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a36910/fluid.html
http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a26283/cycletrainer-satori-blue-t1856.html
http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a51645/t2500-booster-cycletrainer.html
http://fi.rosebikes.eu/tuote/xtreme-home-trainer-magnetic-beltdrive/aid:23840

Kaikki varmaan kiinnittyvät normaaliin maantiepyörän pikalinkkuun ongelmitta? Kannattaako hankkia trainer-rengas tai halpa maantierengas vai kuluuko kumi miten paljon?

Cycledrophis
06.08.2012, 13.01
^
1. Osta heti kerrasta kunnollinen, jos ostat huonon et sillä viitsi ajaa. Signature Tampereelta ainakin myy Cycleopsia. Parempia Tacxeja saa kaikista isommista pyöräkaupoista
2. Maantierengas kuluu heti pilalle trainerissa, joten käytetty rengas tai trainerirengas käyttöön
3. Jos aiot oikeasti ajaa niin tärkeimmät ostokriteerit ovat tuntuma ja ääni ks tämä ketju aiemmin

Jari

pööräilijä
06.08.2012, 20.53
^
1. Osta heti kerrasta kunnollinen, jos ostat huonon et sillä viitsi ajaa. Signature Tampereelta ainakin myy Cycleopsia. Parempia Tacxeja saa kaikista isommista pyöräkaupoista

Kauhian kummallinen väite :O Mulla on Tacx satori, mikä ei ole "kunnollinen", mutta kyllä sillä kolme talvea on jo tullut ajettua :) Ei ole paras, eikä kallein, mutta parempi kuin ei mitään :) Se 400-800 trainer ei ole pakollinen, jotta talviharjoitella.

-Perttu

Cycledrophis
06.08.2012, 21.30
^Ei tosiaankaan ole pakollinen. Kummasti vaan motivaatiota lisää kun varusteet on hyvät ja jos vetää kerran viikossa pitkän (2-3h) PK reenin trainerilla. Mutta kiva saada jotain dataakin harjoittelusta, vaikka teho. Traineri kun on mitä parhain väline oman kunnon testaamiseen. En ole kokeillut tuota Satoria mutta sekin maksanee jo 300€, ison valmistajan tuote tuossa hintaluokassa ei varmaankaan enää ole kovin huono?

Jari

TuAn
06.08.2012, 22.21
Mulla Tacxin cosmos ja moottorijarru on siinä mielessä mukava että se poistaa rullan ja renkaan välisen kitkan niin että ajaminen tuntuu luonnollisemmalta. Ts. jos lopetat polkemisen hetkeksi jatkaa pyörä rullaamista niinkuin maantielläkin eikä ajaminen oo kuin suossa ajais.
Mut on tuossakin kaikkia bugeja ja joskus hyvä treeni katkeaa kesken kaiken eikä sitä pääse aloittamaan uudelleen keskeltä.

Plussaa on netistä löytyvät vuoristoklassikot ja muut harjoitukset. Ja oikeasti tuollanen automaatti vastuksen säätyminen on ainakin itselle se must juttu kun ei kertakaikkiaan voi bluffata.

OJ
06.08.2012, 22.22
Hyvillä kamoilla on usein hauskempi harrastaa ja hyvät kamat osoittavat hyvyytensä jo alle 2-3 tunnissa. Toisaalta mikään traineri ei tee 2-3 tunnin traineri-pk:sta mukavaa.

Torres
06.08.2012, 22.28
Satori maksaa 149€ esim. Bike-Discountissa.

Mua ei nyt niin kiinnosta nuo datat, ihan kuntoilun kannalta olen hankkimassa. Ja ettei kevään ekat ulkolenkit olisi ihan niin tuskallisia. Budjetti olisi mielellään tuo n. 200€, vähän voi venyä, jos sattuu vaikka olemaan joku selvästi parempi malli tarjouksessa tai perustellusti joku hieman kalliimpi on parempi hankinta.

Mitään monen tunnin rullailuja en ajatellutkaan harrastaa, tunti korkeintaan kaksi kerralla.

Näistä mahdollisesti toinen:
http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a36911/super-magneto-pro.html
http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a51925/t2200-flow-ergotrainer.html

Cycledrophis
06.08.2012, 23.29
Trainerilla ajo ei ainakaan minulle ole koskaan mitään herkkua. Talvella on pakko harrastaa muitakin lajeja aerobisen kunnon ylläpitämiseksi. Aika harvan pää kestää kovin monta viikkoharjoitusta treinerilla, joten kaikki mahdollinen virike on tarpeen. Minä ainakin alan aika nopeasti kaivata jotain numerotietoa miten mennään, edes nopeus. Kokemukseni mukaan pelkkä syke ei oikein riitä kunnei liikuta mihinkään.

Jos se treineri pitää kovaa ääntä ei pysty seuraamaan esim televisiota ja muut samassa talossa olevat alkavat aika pian napista metelistä. Joka tapauksessa trainerilla on parasta ajaa jossain viileämmässä ja erillisessä tilassa. Jos ajellaan huoneenlämmössä hyvä puhallin on tarpeen ja silti hikoilu aiheutaa omat haittansa.

Jari

ristopee
07.08.2012, 09.06
Tähän väliin voisi mainostaa taas Trainerroadia, joka "tekee" trainerista tehomittarin, sisältää erilaisia harjoituksia sun muuta. Viime talvena auttoi treenamisessa ja pystyy katsomaan koneelta elokuvia tai muuta samalla.

http://www.trainerroad.com/

Umpimähkä
07.08.2012, 11.31
Onkos jollain Tacx Sirius käytössä? Onko ok?

Cycledrophis
07.08.2012, 11.55
Tähän väliin voisi mainostaa taas Trainerroadia, joka "tekee" trainerista tehomittarin, sisältää erilaisia harjoituksia sun muuta. Viime talvena auttoi treenamisessa ja pystyy katsomaan koneelta elokuvia tai muuta samalla.

Saman tempun saa tehtyä myös Trainings Peakin ohjelmilla tai ilmaiseksi Golden Cheetahilla jos on ANT+ tikku ja ANT+ Nopeus/kadenssianturi (esim Garmin)

Jari

pekoni
07.09.2012, 00.04
Kun fillaritorilta ei kerta löydy käytettynä, niin pitää sitten varmaan alkaa etsiä uutta...

Eli haussa on talven intervalleihin ja jopa satunnaisiin PK-lenkkeihin traineria.
Tarkoitus oli hommata käytettynä esim. Kurt Kineticin road machine, ANT+ tikkua ja trainerroad, kun Garminin nopeus/kadenssianturi löytyy omasta takaa. Cylcedrophis tuossa jo mainitsikin, että trainerroadia ei välttämättä tarvita. Osaisiko joku kommentoida olisiko esim. tässäkin ketjussa useampaan kertaan kehuttu CycleOpsin supermagneto pro sopiva vehje tuohon tarkoitukseen? Toinen mitä olen harkinnut on Tacxin Flow johon ei tarvitsisi sitten ottaa mitään lisähärpäkkeitä tai ohjelmia vaan ajelisi vaan sen "voimamittarin" mukaan.
Olisiko joku muu tähän tarkoitukseen parempi, kuin edellä mainitut? Aikaisempaa kokemusta ei ole mistään trainerista.

Olisi myös mukava kuulla millaista pakkaskestoa noille arvioidaan sillä tarkoitus olisi ajaa pääosin kokonaan lasitetulla parvekkeella.

Joo, ja en ole etsimässä mitään tarkaa voimamittaria, kun sellaista ei ainakaan vielä ole käytössä tien päällä. Lähinnä olisi tarkoitus rakentaa setup, jossa näkisi sitä oman voiman kehitystä ja toisaalta sitten vaa'alla painon pudotusta.

eklami
07.09.2012, 09.24
Kun fillaritorilta ei kerta löydy käytettynä, niin pitää sitten varmaan alkaa etsiä uutta...

Eli haussa on talven intervalleihin ja jopa satunnaisiin PK-lenkkeihin traineria.
Tarkoitus oli hommata käytettynä esim. Kurt Kineticin road machine, ANT+ tikkua ja trainerroad, kun Garminin nopeus/kadenssianturi löytyy omasta takaa. Cylcedrophis tuossa jo mainitsikin, että trainerroadia ei välttämättä tarvita. Osaisiko joku kommentoida olisiko esim. tässäkin ketjussa useampaan kertaan kehuttu CycleOpsin supermagneto pro sopiva vehje tuohon tarkoitukseen? Toinen mitä olen harkinnut on Tacxin Flow johon ei tarvitsisi sitten ottaa mitään lisähärpäkkeitä tai ohjelmia vaan ajelisi vaan sen "voimamittarin" mukaan.
Olisiko joku muu tähän tarkoitukseen parempi, kuin edellä mainitut? Aikaisempaa kokemusta ei ole mistään trainerista.

Olisi myös mukava kuulla millaista pakkaskestoa noille arvioidaan sillä tarkoitus olisi ajaa pääosin kokonaan lasitetulla parvekkeella.

Joo, ja en ole etsimässä mitään tarkaa voimamittaria, kun sellaista ei ainakaan vielä ole käytössä tien päällä. Lähinnä olisi tarkoitus rakentaa setup, jossa näkisi sitä oman voiman kehitystä ja toisaalta sitten vaa'alla painon pudotusta.

Ajelin viime talven Supermagneto Pro:lla ja Trainerroadilla. Alkuun watit ihmetyttivät, mutta kun renkaan oppi kiristämään oikein niin tuloksetkin olivat paljon parempia (=watit alhaisempia). Minut ainakin TR sai treenaamaan talvella paljon motivoituneemmin. Kevättalvella hankin myös oikean tehomittarin ja tein joitakin testisuorituksia TR vs PowerTap ja Road ja Mountain asetukset SuperMagnetosta pitivät aika tarkalleen 1:1 yhtä oikeiden wattien kanssa, kunhan vastuksen kiinnittää renkaaseen riittävän tiukasti. Ehkäpä tuo vastuksen kiinnitys renkaaseen onkin suurin heittoa aiheuttava tekijä tuon trainerin kanssa. Siinä ja rengaspaineessa jos pysyttelee kohtuu tarkkana niin saa ihan riittävän vertailukelpoisia tuloksia keskenään.

Nyttemmin on jostain syystä kesän jälkeen alkanut road-asetus tuntumaan aika löysältä ja pk:takin tulee ajeltua mountain-asetuksella. Siinä missä hankkiessä mountain asetuksella ei ollut kiva yrittääkään ajaa pitempiä vetoja tasasesti. Vois myös johtua siitä, että nyt on alla eri kumi (trainerikumi tulee kiinni vasta kun ulkona ei enää voi ajaa).

Omalta osaltani voin sanoa, että SuperMangeto Pro ja TR toimivat hyvin yhteen, kunhan käyttää road/mountain asetuksia, se intervalli asetus heittää eniten siinä. Täysin tarkka mittari se TR ei tietenkään ole, mutta yllättävänkin hyvä etenkin pitempiin tasaisiin vetoihin ja juuri kunnon kehityksen seuraamiseen yms.

Jos on kateltu leffaa samalla kun ajellut kevyemmin niin ainakin mun tehoilla (pyörii silloin jossain 150W-200W välillä varmaan) enemmän valitusta on tullut huonosti rasvatuista ketjuista ja vaihteiden naksuista jne kuin itse trainerista. Mutta tää on toki hyvin yksilöllistä, että ketä mikäkin häiritsee.

Flow:sta ja Road machinesta ei ole kokemusta.

(mulla on myös jonkun verran kerättynä graafeja SuperMagneto - TR vs PT, jos jotakuta kiinnostaa niin voin vaikka YV:llä heittää).

ristopee
07.09.2012, 09.47
Mulla on ollut Tacx flow ja nykyään käytössä Supermagneto Pro. Mun käytössä Flow piti melkoista meteliä ja kerran tuli alakerran asunnosta kommenttia, Pro on ainakin vuoriasetuksella melko hiljainen. Loput oleelliset eklami tuossa jo sanoikin.

pekoni
07.09.2012, 11.15
Ajelin viime talven Supermagneto Pro:lla ja Trainerroadilla. Alkuun watit ihmetyttivät, mutta kun renkaan oppi kiristämään oikein niin tuloksetkin olivat paljon parempia (=watit alhaisempia). Minut ainakin TR sai treenaamaan talvella paljon motivoituneemmin. Kevättalvella hankin myös oikean tehomittarin ja tein joitakin testisuorituksia TR vs PowerTap ja Road ja Mountain asetukset SuperMagnetosta pitivät aika tarkalleen 1:1 yhtä oikeiden wattien kanssa, kunhan vastuksen kiinnittää renkaaseen riittävän tiukasti. Ehkäpä tuo vastuksen kiinnitys renkaaseen onkin suurin heittoa aiheuttava tekijä tuon trainerin kanssa. Siinä ja rengaspaineessa jos pysyttelee kohtuu tarkkana niin saa ihan riittävän vertailukelpoisia tuloksia keskenään.

Nyttemmin on jostain syystä kesän jälkeen alkanut road-asetus tuntumaan aika löysältä ja pk:takin tulee ajeltua mountain-asetuksella. Siinä missä hankkiessä mountain asetuksella ei ollut kiva yrittääkään ajaa pitempiä vetoja tasasesti. Vois myös johtua siitä, että nyt on alla eri kumi (trainerikumi tulee kiinni vasta kun ulkona ei enää voi ajaa).

Omalta osaltani voin sanoa, että SuperMangeto Pro ja TR toimivat hyvin yhteen, kunhan käyttää road/mountain asetuksia, se intervalli asetus heittää eniten siinä. Täysin tarkka mittari se TR ei tietenkään ole, mutta yllättävänkin hyvä etenkin pitempiin tasaisiin vetoihin ja juuri kunnon kehityksen seuraamiseen yms.

Jos on kateltu leffaa samalla kun ajellut kevyemmin niin ainakin mun tehoilla (pyörii silloin jossain 150W-200W välillä varmaan) enemmän valitusta on tullut huonosti rasvatuista ketjuista ja vaihteiden naksuista jne kuin itse trainerista. Mutta tää on toki hyvin yksilöllistä, että ketä mikäkin häiritsee.

Flow:sta ja Road machinesta ei ole kokemusta.

(mulla on myös jonkun verran kerättynä graafeja SuperMagneto - TR vs PT, jos jotakuta kiinnostaa niin voin vaikka YV:llä heittää).

Kiitoksia vastauksesta. Itselläni on paha tapa jättää treenejä väliin jos ei ole mitään ohjattua tai aikataulutettua toimintaa. Tähän olen hakemassa tukea Trainerroadin ja siellä olevien valmiitten ohjelmien kanssa. Olenko ymmärtänyt oikein, että tuolla kuukausimaksulla saa myös Trainerroadin harjoitusohjelmat käyttöön?

Ehkä tämän myötä uskaltaudun tilamaan Supermagneto Pron. Ilmeisesti Bike-Discount on edelleen se edullisin paikka hankkia kyseinen vehje?

eklami
07.09.2012, 11.43
Kiitoksia vastauksesta. Itselläni on paha tapa jättää treenejä väliin jos ei ole mitään ohjattua tai aikataulutettua toimintaa. Tähän olen hakemassa tukea Trainerroadin ja siellä olevien valmiitten ohjelmien kanssa. Olenko ymmärtänyt oikein, että tuolla kuukausimaksulla saa myös Trainerroadin harjoitusohjelmat käyttöön?

Kyllä, Trainerroadin valmiit ohjelmat ei ole sen kummempaa oikeastaan kuin listaus harjoituksista jotka tulee tehdä. Noita erilaisia harjoituksiahan siellä on nykyään vaikka kuinka paljon ja lisää tuntuu tulevan. Free ridet sopii sitten sellaseen perus kruisailuun ja palautteluun yms. Sivuilta on helpohko katsoa käytettävissä olevan ajan tai halutun intensiteetin mukaan sopivaa harjoitusta jos ei seuraa valmista ohjelmaa.

Ainoa lisämaksu kuukausimaksuun tulee jos haluaa ajaa Sufferfest -videoharjoituksia, joihin toki täytyy Sufferfestiltä ostaa ne video-clipit erikseen. Paria olen kokeillut ja ihan kivoja ovat olleet nekin. Voi katsella samalla pätkiä oikeiden kisojen tiukoista nousuista kun yrittää pitää 8 minuuttia kerrallaan kovia tehoja :)

mrnakata
12.09.2012, 11.34
Minulle tuli viime viikolla Tacx:n satori ja olen oikein tyytyväinen ollut. Olen vasta tämän vuoden loppukesästä aloittanut koko pyöräilyn ja ajattelin tähän muutaman plussan tuosta harjoitusvastuksesta listata. Ne perus miinukset jokainen varmaan jo tietänee.. ( ulkona kivempaa, kauhea hiki sisällä ajaessa, ei jaksa motivoitua yms. )
Eli:
1. Pyöritystekniikan harjoittelu. Sujuu ainakin minulla paljon paremmin, kun saan rauhassa kotona funtsia kevyesti ajaessa koko polkaisuliikettä. Myös lukkopolkimien käytön harjoittelu sujuu kotona turvallisesti.
2. Ei tule ajettua liian kovaa. Tästä nyt moni varmaan pillastuu, jotta voihan sitä ulkonakin ajaa vaikka kuinka hiljaa. No totta tietenkin niin, mutta tyhmä kun olen, tahdon nostaa väkisin hyvällä maantiellä sykkeet turhan korkealle. Tietoinen hidastelu on hankalaa.
3. Harkkavastuksella on helpompi päästä tasaisen treenin makuun. Eli tällä hetkellä treeniä joka toinen päivä ja lepoa ne muut. Paitsi sunnuntaina jotain palauttavaa lenkkiä juosten tms. Ei pääse luistamaan treenistä huono keli kortilla, tuon aparaatin kokoamiseen nyt menee se minuutti-pari ja sit vaan polkemaan.
4. Varustepuolella pääsee varsinkin aluksi halvemmalla, kotana kun kehtaa polkea vaikka ilman paitaa tai siinä virttyneessä Turhapuropaidassa.

Nuo syyt ainakin nostan oman pienen kokemukseni kautta esille. Toki teen treenejä myös ulkona, ainakin ne pidemmät lauantaiajot pyrin ulkoilemaan. Mutta minua on harkkavastus auttanut pääsemään hyvää harrastukseen "käsiksi" ( jaloiksi??) ja sehän on varmaan se suurin plussa. :)

Voin myöhemmin hiukan avata omaa ohjelmaani ja ottaa siihen liittyviä mielipiteitä ilolla vastaan.

PatilZ
12.09.2012, 12.49
^ tervetuloa sisäpyöräilijöiden iloiseen joukkoon. Minulla ollut Satori nyt viidettä vuotta käytössä ja omiin tarpeisiin se on riittänyt. Minulla on pyörässä watti-mittari, joten sykkeen sijaan tuijotan tehoja. Trainerilla voi harjoittaa niin peruskestävyyttä kuin muitakin ominaisuuksia (tekniikka [speed skills], lajivoima, lihaskestävyys, vauhtikestävyys, anaerobinen kestävyys jne.). Noiden tajunnanvirtaa helpottavien härpäkkeiden (TV, musiikki/soittolistat) ja tuulettimen lisäksi kannattaa harkita systemaattista harjoittelua ja sen tueksi vaikka tätä: http://www.amazon.co.uk/Workouts-Binder-Cycling-Wes-Hobson/dp/1931382751

Kirjanen sisältää harjoituksia ryhmiteltynä edellä kuvatun ryhmittelyn mukaisesti. Edelleen suosittelen myös sisäpyöräilyn näkökulmasta Allenin ja Cogganin kirjaa (http://www.amazon.co.uk/Training-Racing-Power-Meter-Hunter/dp/1931382794) varauksettomasti. Sen esimerkkiharjoitukset ovat sellaisenaan siirrettävissä myös trainerille. Kun harjoitus on systematisoitu, niin motivoituminenkin on helpompaa. Mielelläni kuulen myös mrnakatan ohjelmasta.

Oma talviharjoittelu on hyvinkin traineri-pitoista, jota koristan satunnaisilla juoksulenkeillä ja voimaharjoittelulla (oma kuntosali samassa tilassa kuin traineri). Voimaharjoittelussa käytän vapaita painoja ja nykyään myös kahvakuulia, mutta lähes aina vedän myös sen perään trainerilla lajinomaisemman vedon, koska jotenkin uskon näin tapahtuvan paremmin siirtovaikutusta pyöräilyyn. Tiedä häntä. Voimaharjoittelusta kun ollaan niin montaa mieltä - etenkin sen tarpeellisuudesta.

Tässä jäljessä ajatuksia omasta ohjelmastani loka/marraskuulta eteenpäin, jota olen toteuttanut neljänä talvena. Ensiksi kuitenkin varoituksen sana. Olen itse 48-vuotias ja harjoitellut enemmän tai vähemmän säännöllisesti nyt 34 vuotta. Sinä aikana on oppinut tuntemaan kropan ja huomaamaan mahdollisen ylirasituksen kohtalaisen hyvin. Läpi tämän liikunnallisen uran on vauhtikestävyys (vk) ollut se tehoalue, joka tuo dramaattisimmat tulokset kuntopuolella. Pitkiä pk-lenkkejä teen, mutta vain kerran viikossa. Muuten peruskestävyysharjoituksia tulee tehtyä kyllä, mutta ajallisesti lyhyempinä. Tähtäin on nykyään kuntoajoissa, joista Vätternrundan on yksi kesän kohokohdista. Se vaatii kykyä työskennellä pitkään (rasvat energiatalouden kulmakivenä), mutta silti vk harjoitukset läpi talven on minulla harjoittelun pihvi. Niiden avulla pyrin tyrkkimään sekä aerobista että anaerobista kynnystehoa ylöspäin, jolloin Vätternissä vauhtikaan ei tapa. Yllättävän paljon ainakin tuo 300 km matka sisältää muutakin kuin pk-alueella tapahtuvaa kihnuttamista. Toinen piirre mun nykyisessä harjoittelussa on että jossain muodossa voimaharjoittelua on läpi vuoden. Siihen on muitakin syitä kuin harjoitukselliset eli terveydelliset (ylä- ja alaselkäongelmat, polvien ja lonkan nivelrikko). Pitämällä voimaharjoittelun mukana pystyn nykyään elämään lähes kivutta ja nauttimaan pyöräilystä.

Valmistava kausi 4 vko (3 on/ 1 off) lokakuun puolesta välistä tai marraskuun alusta eteenpäin ja sen tavoitteet:

perusvalmiudet harjoitteluun kuntoon
voimaharjoittelussa anatomical adaptation -vaihe (ks. esim. Tudor Bompa) eli kroppa valmiiksi seuraavan kauden alun maksimikautta ajatellen, voimaharjoittelussa painopiste tukirangassa ja käsissä, kahvakuulat tärkeässä asemassa
pyörällä peruskestävyys suurimmalta osin, Force (lajivoima pyörällä) ja kerran viikkoon vk1 eli tempo / SST (sweet spot training) eli siinä tempon ylärajoilla - laktaattikynnyksen alaraja; voi sen ilmaista niinkin että vk1 ja vk2 välimaastossa mennään maksimissaan, mutta ei selkeästi vk2 alueelle
valmistavalla kaudella myös juoksulenkki noin kerran viikossa ehkä useammin
valmistavan kauden alkaminen tarkoittaa minulla ulkopyöräilyn totaalista loppumista
Force eli lajinomainen voimaharjoittelu menee yleensä niin, että trainerista väännetään vastusta riittävästi, jolloin kadenssi laskee

Esimerkkiviikko:
ma: vk1 (tempo/ sst)
ti: pk / juoksu (kokonaisrasitus kevyt)
ke: pk + kevyttä voimaharjoittelua
to: palauttavaa (voi sisältää myös kevyen voimaharjoituksen kahvakuulilla)i
pe: voimaharjoitus ja Force pyörällä
la: pk + vk (tempo/ sst) eli pitempi harjoitus, jossa muutama 10-15 min veto
su: pk + voima/ kahvakuulat; harjoituksen rasitus edellispäivää alhaisempi

peruskuntokausi 1 10-12 vko (3 on 1 off)

ensimmäinen 4 vko blokki painottaa voimaharjoittelussa maksimivoimaa ja sen jälkeen voimaharjoittelu enemmän kestävyyspainotteisesti tai pyörällä
vk 1-2 viikossa SST (tai LT/ laktaattikynnys/ anaerobinen kynnys) vedot / vedoissa korostuu laatu eli, jos ei meinaa jaksaa (tehot putoaa), niin lyhennetään vetoa
Force eli lajivoima kerran viikkoon
pk lenkit voivat sisältää vk1 (tempo) vetoja
pitkää lenkkiä kerran viikossa tähtäin trainerilla niin, että viimeissä blokissa jo 5 ehkä jopa 6 tunnin harjoitus
kerran viikossa voi pk lenkin korvata myös juoksulenkillä
iso haaste on tuo maksimivoiman ja vauhtikestävyyden yhdistäminen. Kolmen viikon ajan sen kuitenkin menee ja palauttava viikko tulee tarpeeseen. Silloin jää edelleen tuo maksimivoima, mutta kaikki muut harjoitukset ovat palauttavia.

Esimerkkiviikko
ma: 1. blokki maksimivoima tämän jälkeen vk (esim. spinning) selvästi SST ja huomioiden että riittävästi ajallista kestoa vetoon (spinningissä jätän tarvittaessa palauttavan biisin väliin eli vedän senkin kovaa)
ti: kevyttä pk / juoksua (maksimivoima blokin jälkeen voimaharjoittelu tukiranka/ ylävartalo)
ke: ensimmäinen blokki maksimivoimaa tämän jälkeen pk, jossa tempo-veto maltillisesti (tämän voi jättää pois)
to: palauttavaa / voimaharjoittelu tukiranka (kahvakuulat)
pe:maksimivoima / lajivoima pyörällä
la: SST / FT-vedot
su: pitkä pk

peruskuntokausi 2 4-8 vko (3 on 1 off):

Force eli lajivoima pyörällä jää voimaharjoittelu muuten ylläpitävää
vk harjoituksia 3 viikkoon, joista kaksi kertaa viikossa LT/FT vetoja (lactate threshold / funtional threshold elivedot laktaattikynnyksellä tai toisen terminologian mukaan funktionaalisella kynnyksellä tarkoittaa kuitenkin sitä maksimia mitä voi vetää noin tunnin ajan) , laatu korostuu ja näin palautumiseen täytyy kiinnittää huomiota enemmän
pitkä pk on pitkä, niin pitkä kuin elämäntilanne sallii
kaksi selvästi palauttavaa päivää (tehojen kasvu vaatii riittävän palautuksen)
palauttavat voi ottaa hyvin kevyenä juoksulenkkinä

esimerkkiviikko
ma: spinning selvästi FT-vedoille
ti: palauttavaa + kevyt voimaharjoittelu (tarkoittaa yleensä tukirankaa ja yläkroppaa)
ke: pk (jossa tempo-veto)
to: Force eli lajivoima, tyypillinen harjoitus esim. 2x4x3min palautukset 1 min ja sarjan välissä 5 min (kevyttä rullailua)/ voimaharjoittelu siis kestävyyspainotteinen
pe: palauttavaa + kevyt voima
la: FT-vetoja
su: pitkä pk

Ilman traineria ei tällainen systemaattinen ja monipuolinen harjoittelu enää tällä iällä olisi mahdollista.

Juha Lehtinen
20.09.2012, 18.37
Tuli tehtyä tänään pari treeniä uudella Tacx Trainer Software 4:lla. Ihan hyviä treenireittejä siinä on mutta grafiikka tuntuu yllättävän haastavalta, ainakin omalle uudelle Asuksen kannettavalle vaikka siinä on Intelin i7 4core 2.20GHz prosessori, 8GB muistia ja NVIDIA GeForce GT 630M grafiikkakiihdytin.

A.B.
20.09.2012, 23.50
^ pätkiikö se vai? Ja ajeletko FullHD resoluutiolla?

Juha Lehtinen
21.09.2012, 00.29
^ pätkiikö se vai? Ja ajeletko FullHD resoluutiolla?
Juu, pätkimistä/hidastelua on havaittavissa. Ajoin ensin FullHD:llä mutta laskin tuotakin pykälän verran alemmas. Täytyy vielä testailla.

bisping
21.09.2012, 15.46
Miten tuo trainer software toimii? Minkälaisia vaatimuksia harjoitusvastukselle, toimiiko esim Satorilla?

JariT72
22.09.2012, 12.06
Tuo softa vaatii ant+ vastuksen jonka kautta juttelee tietokoneelle, eli genius, bushido ja saattoi olla joku muukin, satorin kanssa ei toimi. Itselläni on tuo bushido ja tuo TTS 4, muuten ihan jees mutta bugisuus noissa vähän harmittaa, tuo tacx ei oikein loista softa osaamisellaan keksivät kyllä hienoja uusia ominaisuuksia noihin mutta pienet bugit saattavat kaataa ajoittain koko systeemin. Varsinkin silloin harmittaa kun oot veivannut 1½ tunnin treenin ja kun tulet maaliin niin ohjelmisto jäätyy etkä saa mitään dataa mistään talteen.

Uusimmassa päivityksessä tuli Google Streetview mutta sekään ei toimi kun noin puolituntia kerralaan ennenkuin kaatuu vuotavaan muistiin... Streetview on kiva mutta mitään autuutta sekään ei tuo koska mikään "ajelempa tässä fotorealistisessa maailmassa ihan missä vaan vapaasti videotykin edessä tukka hulmuten kokemus" ei tuon kanssa toteudu lähtien jo siitä että streetview ei alunperinkään ole videokuvaa vaan ainoastaan kamera-autolla taltioituja still-kuvia.. joten tuo streetview kokemus on lähinnä slideshow, mutta mukava lisä kuitenkin jos toimisi... uusin päivitys toi myöskin sen ominaisuuden että nuo googlea hyödyntävät toiminot saadaksesi pitää maksaa 30€ vuosimaksu googlen lisensistä...

Parasta antia tuossa ainakin vielä on ollut itselleni tuo mahdollisuus ladata gps:stä esim garmin edge:stä ajettuja reittejä tuohon softaan ja harjoitusvastus säätyy ko. reitin rataprofiilin mukaisesti, eli voi ajella niitä omia kesän harjoitusreittejä sisällä ja katsella kesäisiä maisemia streetviewistä ja seurata reittiä google eartista. Se tosin on ongelma noiden gpx reittien kanssa että korkeusmallinnus ei vaan toimi ihan niinkuin pitäisi vaan tulee sellaisia yhtäkkisiä tökkäyksiä kun tuo lyö äkisti jonkun 13% nousun vaikka oikeasti ko. paikassa on vain joku 3%. Parempaan tulokseen olen päässyt kun klikkailee reitin googlessa ja vie sen kml-tiedostona tuohon traineriin niin silloin tuo korkeusmalli tuntuu luonnollisemmalta. Pitää varmaan syksyn pimeinä iltoina perehtyä paremmin tuohon ja hommata joku editori jolla voisi käsin säätää tuon korkeusmallin luonnollisemmaksi. Reittisuunnittelu muuttui tuolla nyt uusimman päivityksen jälkeen mukavammaksi kun ei tarvitse kun laittaa lähtö piste ja päätepiste niin tuo arpoo sen reitin olevan tiestön mukaan ihan niinkuin google reittisuunnittelu, ennen joutui klikkaamaan koko reitin jokaista mutkaa myöten hiirellä...

Minulla tuo kuva ja grafiikka ei pätki kun käytän pöytäkonetta jossa on kunnon pelikäyttöön tarkoitettu näytönohjain, vaikka noissa kannettavissa onkin ihan hyvät prossut ja riittävästi muistia niin nuo mobiili näytönohjaimet vaan ovat liian hitaita peruskoneissa.

Tacx:ltä on kait ensivuonna tulossa IPAD versio tuosta ohjelmistosta joka erillisen ant+ adapterin kanssa tekee nuo erilliset ohjauskonsolit tarpeettomiksi, paljon luvattu mutta kuinkahan onnistuvat, toivottavasti onnistuu.

tuossa pätkässä näkyy miten miten tuo streetview tuossa softassa toimii..
http://www.youtube.com/watch?v=Z7Jhi6gAa9M

bisping
22.09.2012, 14.03
Kiitos kattavasta vastauksesta, arvostan kovasti!

Tyhymänä lappilaisena pitää vielä muutama kysymys esittää vaikka ne varmasti jostain päin internetsiä jo löytyisi:

Mulla ei ole Garminia eikä mitään muutakaan kepsiä (pl. nokian endomondo tracker). Jos ostan tämän: http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a39628/t1930-30-fortius-multiplayer-incl-steering-frame.html?mfid=124 + googlen lisenssin, onko systeemit siinä kunnossa, että voin alkaa tekemään omia reittejä mistä päin maailmaa tahansa ja vastus sitten automaattisesti tunnistaa nousut ja laskut?

Onko näihin jotain valmiita reittejä tehtynä ladattavaksi jostain (esim. Tourin kaikki etapit) vai pitääkö ostaa jokaiselle etapille tuo "real life video"?

Juha Lehtinen
22.09.2012, 15.11
Sain tuon Tacx Trainer Software 4:n pelittämään niin että mitään nykimistä ja tahmaamista ei tapahdu grafiikan osalta, täytyy vielä testata kuinka paljon pystyy omalla koneella grafiikkaruuvia kiristämään. Vielä kun ohjelman kehittäjät tekisivät vähän pidempiä virtuaalisia reittejä ettei tarvitsi noita muutaman kilometrin mittaisia pätkiä ajaa ristiin rastiin.

A.B.
22.09.2012, 16.59
...tuo tacx ei oikein loista softa osaamisellaan keksivät kyllä hienoja uusia ominaisuuksia noihin mutta pienet bugit saattavat kaataa ajoittain koko systeemin. Varsinkin silloin harmittaa kun oot veivannut 1½ tunnin treenin ja kun tulet maaliin niin ohjelmisto jäätyy etkä saa mitään dataa mistään talteen.

Uusimmassa päivityksessä tuli Google Streetview mutta sekään ei toimi kun noin puolituntia kerralaan ennenkuin kaatuu vuotavaan muistiin...

Noi muistivuoto pätkimiset voi johtua myös yhteensopimattomista ajureista... Mulla oli samoja erittäin harmittavia kaatumisia, jo versiossa (muistaakseni) 3.10 ja sitten vaan lähettelin palautetta Tacxille ja sain jopa ripeitä vastauksia + bugin etsintään Tacxin ohjelman joka tekee asetuksista, ajureista ja kaatumisen yhteydessä dumpin muistista... Näitä lähettelin pari kertaa heille ja sitten sieltä tuli ohjeet tarkistaa muistaakseni äänikortin asetukset + vähän ajan kuluttua tulikin jo 3.11 ja jompainen kumpainen tai sitten molemmat yhdessä saivat mun kaatumiset loppumaan tyystiin, niin että sen jälkeen ajeli jopa 4 tuntisia sessioita Tour de France reittiä, kun sellaisia löysin tallennettuna gepsireitteinä :)

Suosittelen kokeilemaan Tacxin manaamisen sijaan ottamaan heihin reippaasti yhteyttä ja korjaamaan oman koneen asetukset kuntoon... :rolleyes:

JariT72
22.09.2012, 19.14
No tuon streetviewin osalta ihan lukee tuolla tacx uutisissa että suosittelevat ettei sitä käytettäisi kun tulee tuota muistinvuotamista, eli on ihan heilläkin kyllä tiedossa oleva juttu jonka sitten ehkä joskus saavat kuntoon ja vika ilmeisesti enempi tuossa micro$oftin dot.net framework hässäkässä. Hienoa sinänsä että tuolla mainostetaan uusia ominaisuuksia, varsinkin tuo streetview että se tulee tuon uuden version mukana kun maksat lisenssit ja sitten et sitä kuitenkaan voi käyttää koska ei toimi.

JariT72
23.09.2012, 23.08
Laittelin saunan päälle ajatuksella että tässä on noin tunti aikaa veivata tacx bushidolla.. laitoin pyörän traineriin kiinni, vaihdoin reeni vaatteet, laittelin sykevyön, käynnistin tacx:n konsolin, yhdistin sen sykevyöhön, kalibroin jarrun, käynnistin TTS4 softan, latasin valmiin GPS reitin ja aloitin treenaamaan... 5 4 3 2 1 start pedaling sanoi ohjelma ja aloin polkea.. ukko ruudulla ei tee mitään.. iroittaudun pyörästä, hakkaan näppikseltä esc:iä, ihmettelen kun jumittaa ei tapahdu mitään.. task manager, tapan TTS:n, käynnistän uudelleen lataan taas GPS reitin uusi yritys ei toimi vieläkään.. taas softa nurin.. ihmettelen kun tacx vehkeen konsoli ei tottele mitään, patteri irti ja takaisin sitten taas kellonaika, vuosiluku asetukset uudestaan konsoliin, yhdistä sykevyöhön ja jarruun, kalibroi jarru.

Käynnistä ohjelmisto uudelleen ja tarkista että ohjelmisto on löytännyt bushidon konsolin, sykevyön ja jarrun.. kaikki vihreenä.. lataa tuttu gps reitti ala polkea.. toimii... polje polje ja polje 20sek ja tietokoneen ruudulle tulee herjaa että jarru on ylikuumentunnut ja että hiljennä vauhtia, tästähän ei tarvinnut välittää koska on bugi ohjelmistossa mutta sitkeesti tuo loota tuppaa keskelle ruutua, street view päivittlee verkkaiseti ruutua... polje polje.. kivasti rullaa... 11min kulunnut ja alkaa street view tökkimään aluksi tulee harmaita neliöitä ja osa ruudusta jää päivittymättä kunnes kaikki menee harmaaksi.. kuva muuttuu googlen karttanäkymäksi.. tylsää... jospa vaikka jotain muuta tekisi.. irroitatuminen pyörästä.. esciä.. en viitsi tallentaa...

ladataanpa uusi Virtual Reality kenttä Velodromi.. 50 kierosta ja 10km... 5 4 3 2 1 ala polkea.. pyörä ei liiku minnekään.. mitään ei tapahdu vaikka kuinka polkee... uusi yritys.. ei vieläkään... boottaa ohjelmisto... ei yhteyttä konsoliin.. konsoli ei tottele näppäimiä.. patterit irti.. uudestaan kello, päivämäärä ja yhdistämiset, kalibrointi.. käyninstä TTS4 tietokoneelta, yhdistä bushido, jarru ja sykevyö.. löytyy.. käynnistä VR Velodromi... jee taas kulkee... 10sek ja ilmoituksia ruudun täydeltä jarru ylikuumenee rauhoita.. en välitä.. pusken vaan.. 10 kierosta ajettu 7,5km jäljellä.. äkisti lukemat ruudulla jumittuu 219W vastusta nopeus jotain 24km.. .... eikä enään kierokset kellossa vähene eikä matka lyhene... polkea saa ukko kulkee ruudulla niinkuin ennenkin mutta kaarteissa ja suorilla kokoajan sama vastus eikä mitään muuta eloa systeemistä.. irti pyörästä ja esc:iä.. ei reagoi mihinkään.. ukko vaan jatkaa matkaansa vaikka en edes polje... hieno homma..

Puoli tuntia säätämistä ja puoli tuntia tehokasta polkemista, hitto että tämä on hyvä systeemi.. toivottavasti saisivat joskus kuntoon niin että voisi vaan keskittyä ihan oikeasti siihen ajamiseen.. hiki tuli niin pyörän päällä kuin saunassakin.. nyt on olut ansaittu. :)

JariT72
24.09.2012, 23.17
Kohtuu nopeasti noi vastaavat TACX:n supportista... laittelin eilen sinne palautetta ja seuraanvalainen ohje tuli tänään sähköpostiin.. eli pitäisi palata versioon 4.1, joka ei sitten enään syyskuun jälkeen ole toimiva ilman googlen lisenssiä jonka saa asennettua ainoastaan tuon 4.2 version kanssa joten ei voi ajaa noita gps:llä tehtyjä omia reittejä... joten voi siis ajaa ainoastaan niitä paria VR rataa jotka tuon mukana tulee.. kauankohan mahtaa kestää ennenkuin saavat korjattua
"
Hello

We have seen unfortunate this issue

Can you

1. Uninstall the TTS 4.3 by going to control panel
2. Then reinstall TTS 4.1

We are working on a solution for this connection issue with the bushido
our apoligy for this"

bisping
25.09.2012, 00.17
Voiko tuota käyttää tavallisena vastuksena niin, että se näyttää "lenkin" tiedot lenkin jälkeen ja sen aikana ilman mitään taustamaastoja tai virtuaaliratoja? Jos voi, kaatuileeko se silloin?

JariT72
25.09.2012, 11.34
Voi käyttää tavallisena vastuksena, lenkin jälkeen kyllä näyttää tiedot mutta ei tallenna niitä minnekkään. Ei kaatuile silloin mutta silloin ajetaan kokonaan ilman mitään tietokone linkkejä ja käytetään tuota erillistä bushidon ohjauskonsolia. Siinä on valmiina jotain kuntotestejä ja "free ride" moodi jolloin vastusta voi säätää itse ylös-alas näppäimillä konsolin kautta. Näyttää ruudullaan samat tiedot kun ohjelmallakin, eli nopeuden, kadenssin, vastuksen watteina ja sykkeen sekä tietysti matkan. Eihän siinä muuta ole kun että se vaan on niin kaamean tylsää... härpäkkeitä pitää olla :)

bisping
25.09.2012, 11.58
Okei, kiitoksia jälleen. Tuossa bike-discountin setissä tulisi TTS 3.0. Siihenkö ei pysty google earthilla omia reittejä tekemään ollenkaan? Mukavampihan se olisi ajaa omia reittejä trainerillä mutta pääasia, että saan kuntopyörän heivata ränniin ja oikealla pyörällä mahdollisimman realistisen ajokokemuksen talvellakin.

JariT72
25.09.2012, 16.22
Käsittääkseni tuo TTS 3 tukee kyllä noita omia reittejä Google Earthista..
http://www.tacx.com/producten/vr-trainers/genius-multiplayer/tacx_trainer_software_3.0.dot

http://forum.tacx.com/viewforum.php?f=66&sid=2c63370b2d58b9b2cdea1dffb47e231f

muutenkin paljon tietoa tuosta saa suoraan tuolta http://forum.tacx.com/

OMPP
25.09.2012, 23.23
Mulla on TTS versiona 3.10. Se toimii kohtuullisen hyvin ja Google Earthikin toimiin. Bugeja siinä kyllä on, mutta ei oo kuitenkaan haitannu ajoa.

Sen kalibrointia ihmettelin, aiemmin kalibrointi ilmoitti arvoksi noin 14 ja vastus tuntui kevyen puoleiselta. Nyt jostain syystä kalibrointi antaa 6.x lukemia ja vastuksen tuntuma on realistisempi, verrattuna nopeuteen. Onko kukaan mitannu miten Bushidon ilmoittamat watit vastaa todellisuutta?

JariT72
26.09.2012, 10.37
Wattien todellisuudesta en tiedä mutta tuon kalibroinnin pitäisi olla arvoiltaan välillä 10-14, se että miksi tuo antaa sinulle arvoksi 6 johtuu siitä että se kiristysruuvi jolla vastusta saa säädettyä on liian löysällä.

JariT72
26.09.2012, 22.22
Tänään taas saunaa lämpiämään ja odotellessa lenkkiä bushidolla. Tällä kertaa meni vähän paremmin, kaikki laitteet yhdistyi niinkuin pitikin ja varmuuden vuoksi otin asetuksista sen street viewin kokonaan pois, ja sitten polkemaan omaa tuttua saunalenkkiä jonka olen aikaisemmin gps:stä tuohon systeemiin tallentannut ja jota olen jokusen kerran tts:kin kanssa ajellut. Liikkeelle päästiin ihan kivasti.

Tällä kertaa kaikka meni ihan hyvin noin 12min ajan kunnes näytössä hyytyi nopeus, watit, cadenssi ja syke. Nousujen prosenttiluku, matkamittari ja kello toimi edelleen. Nopeus hyytyi lukemaan 40,4km/h ja watit 215w:n lukemaan, bushidon konsolissa kaikki toimi niinkuin ennenkin joten jatkoin reitin polkemista.

Sen huomasi aika nopeesti että jarru ei enään muuttanut reitin korkeusmallin mukaan vastusta vaan se oli jumissa siinä 215w:n tehossa ja ruudulla matka taittui kokoajan 40,4km/h nopeudella joten tuttu 32km saunalenkki taittui noin 50 minuutissa. Sitten kun tulin maaliin niin tuli taas se vanha tuttu lopeta polkeminen eikä mitään reaktiota mihinkään, eli ei voinnut tallettaa, joten vanhan ohjeen mukaan irroita ant+ tikku koneesta ja toivo parasta. Ruudulle tuli viesti "no connection with brake" ja paina ok.. ei tapahdu mitään eikä reagoi mihinkään.. joten tapa koko systeemi task managerilla... Muuten olisikin koko treenin datat kadonneet jos en olisi laittannut myös tuote edge 800:sta tuohon samalla kiinni joten sen kautta kuitenkin on sykkeet ja ajettu matka yms. tiedot tallessa. Tälleen tällä kertaa, taidan taas huvikseni laittaa tacx diagnostikin kautta palautetta firmaan..

Juha Lehtinen
27.09.2012, 07.14
Itselläni on Tacx Trainer Software 4.3 toiminut Fortiuksen kanssa ilman minkäänlaista ongelmaa, jopa grafiikka puolikin pelittää. Itse ajoin eilen Catalyst ohjelmalla itseni värkkäämän harjoituksen jonka lopussa tein pienen spurtin jossa watit oli 666, nopeus oli tuossa vaiheessa yli 50km/h. Noiden wattien todellisuudesta ei ole itsellänikään minkäänlaista käsitystä.

Samu Ilonen
27.09.2012, 09.05
Aika pienet watit jos spurtat pitää. Mulla ainakin on +1kW jos vähänkin pitää rykästä. Vastus ei vissiin riittänyt? Tosin tekisin ne mielummin CX-fillarilla vastamäkeen maantiekauden ulkopuolella....

Markku Silvenius
27.09.2012, 10.02
Aika pienet watit jos spurtat pitää. Mulla ainakin on +1kW jos vähänkin pitää rykästä. Vastus ei vissiin riittänyt? Tosin tekisin ne mielummin CX-fillarilla vastamäkeen maantiekauden ulkopuolella....

Pieni spurtti ja sen watit on niin suhteellista. Riippuu ihan sadasta tekijästä mitä tarina ei kerro.

Juha Lehtinen
27.09.2012, 14.00
Tuo harjoitus kesti 45km/1h18min jonka loppu puolella tuon pienen spurtin otin. Tiedän kyllä että mikään hirmu lukema tuo 666W ei ole mutta huojentavaa oli kuitenkin huomata että tuokin lukema tuli varsin helposti. En ole mitään tehotreeniä ikinä tehnyt joten tuollaiset 1000Wattia tai ennemmän taitaa ainakin vielä toistaiseksi meikäläiseltä jäädä saamatta mutta harjoitellaan, harjoitellaan. Luulen että vaatii myös teknistä osaamaista pyörityksen suhteen ja harjoitusvastuksen oikeaa säätöä saada isoja watteja ettei ala rengas luistamaan sitten kun alkaa tosissaan kiihdyttelemään.

Samu Ilonen
27.09.2012, 16.00
Joo, noinhan se on. Eikä ole mitään tolkkua edes yrittää kirejä trainerilla. Vetää ne ulkona mielummin, esim Fat bikellä... :D

Esa S
27.09.2012, 16.46

Tästä tuli mieleen, kun ekaa kertaa testasin Cycleopsin Powercalia, niin juurikin cyklolla rykäisin yhden pikku mäen ns. täysillä, niin näytti maksimiwateiksi 1200 ja risat.

Joo, noinhan se on. Eikä ole mitään tolkkua edes yrittää kirejä trainerilla. Vetää ne ulkona mielummin, esim Fat bikellä... :D

Spinning pyörällä voi myös onnistua, mielenkiintoista kokeilla samanlaisia rykäisyjä em. mittarin kanssa sisällä, kunhan spinningkausi alkaa.

Samu Ilonen
27.09.2012, 17.59
Pieni ennakkovaroitus kireistä ja spinning-pyörästä. Laita suoraan hyvät maantiekengät tai Bont:in maastokengät. Muuten kengät noutkuu ihan tolkuttomasti ja sen huomaa liiankin hyvin kun fillari ei liiku/keinu. Ainakin mulla se oli ihan toivotonta Scottin maastokengillä.

Warfe
01.10.2012, 19.37
Muutaman viikon ajan mielessä pyörinyt harjoitusvastuksen hankita. Luin muutaman sivun taakse päin täTä threadia, mutta tuntui että enemmän vain menin sekasin vaihtoehdoista :D Budjetti ~400eur.
http://www.bike-discount.de/index.php?ac=pddetails&pdid=36911
http://www.urheilunetti.fi/product_print.php?item_id=389
Olisko noista joku ylitse muiden ? Näyttääkö nuo kaikki Watit ?
Plussaa:hiljaisuudesta, yhteensopivuudesta Garmin Edge 500 kanssa(jotta voisi tallentaa tiedot Garmin Connectiin), ajotuntumasta,

JariT72
01.10.2012, 21.52
No jos noista pitää valita niin sitten tuo Tacx flow, eniten ominaisuuksia. Kaikki nuo on yhteensopivia Garmin Edgen kanssa koska millään noista ei ole tuon edgen kanssa yhtään mitään tekemistä (eli ei ole). Lyöt vaan sen pyörän ihan mihin tahansa noista vastuksista kiinni ja käytät garminia ihan niinkuin ennenkin, olettaen että sulla on se garminin nopeus ja kadenssianturi kiinni pyörässä ja sykevyö käytössä.

Sykkeistä ja Garminista löysin tämmöisen jutun googlella
"
Is this compatible with a Garmin 800 HRM and cadence sensor?

asked 10 months ago Anonymous

on Tacx Flow Ergotrainer
2 answers

The Flow head unit will not pick up data from your Garmin. There is already a cadence sensor on the Flow trainer. There is also a heart rate monitor feature, but you will need a new heart rate belt, as it will not pick up your Garmin heart belt as it is "ANT", and the Flow will only work with an "analogue belt." Pretty much any analogue belt will work, but for sure the Sigma and Polar analogue belts will work fine.

answered 10 months ago FisherOutdoorLeisure

Yes, sure.

Top 10 contributor
Social Answering Subscriber

answered 10 months ago WORKSGREAT"

http://answers.evanscycles.com/answers/0924/product/ec005813/tacx-flow-ergotrainer-questions-answers/questions.htm

keski-ikäinen
02.10.2012, 05.57
Muutaman viikon ajan mielessä pyörinyt harjoitusvastuksen hankita. Luin muutaman sivun taakse päin täTä threadia, mutta tuntui että enemmän vain menin sekasin vaihtoehdoista :D Budjetti ~400eur.
Plussaa:hiljaisuudesta, yhteensopivuudesta Garmin Edge 500 kanssa(jotta voisi tallentaa tiedot Garmin Connectiin), ajotuntumasta,

Mikä mahtais näistä olla hiljaisin, oisko kenelläkään kokemuksia?

kervelo
02.10.2012, 08.22

Aika monen valmistajan trainerit "näyttävät watteja" treenin aikana, mutta todellisuudessa taitaa markkinoilla olla edelleenkin vain yksi valmistaja, jonka trainerit on kalibroitu näyttämään niitä samoja watteja, joita oikealla pyörällä ajaminen vaatii...:rolleyes:

Trainerkäytössäkin paras wattien näyttäjä on oikea tehomittari.

Sathamoth
02.10.2012, 08.31
Onko muuten forumilaisilla kokemusta noista virtuaalitrainereista, jotka käyttävät oikeaa videokuvaa eri reiteiltä ja asettavat pyöräilijän siihen "keskelle actionia" (CompuTrainer, Tacx Bushido) ? DC Rainmaker on kirjoittanut pari syvällistä arvostelua edellämainituista (Bushido (http://www.dcrainmaker.com/2011/12/tacx-bushido-trainer-in-depth-review.html), CompuTrainer (http://www.dcrainmaker.com/2009/02/in-depth-computrainer-review.html)) ja tuntuisivat olevan aika päteviä vehkeitä, vaativat tosin 1-1,5 kiloeuroa panostusta. Ihmettelen, miksei tuollaisia ole näkynyt yhdessäkään kuntosalissa - luulisi, että motivointikyvyltään hakkaisivat kaikki spinnipyörät ja spinniohjaajan "nyt kuvitellaan, että tulee ylämäki"-huudot.

J. Conrad
02.10.2012, 09.11
Onko muuten forumilaisilla kokemusta noista virtuaalitrainereista, jotka käyttävät oikeaa videokuvaa eri reiteiltä ja asettavat pyöräilijän siihen "keskelle actionia" (CompuTrainer, Tacx Bushido) ? DC Rainmaker on kirjoittanut pari syvällistä arvostelua edellämainituista (Bushido (http://www.dcrainmaker.com/2011/12/tacx-bushido-trainer-in-depth-review.html), CompuTrainer (http://www.dcrainmaker.com/2009/02/in-depth-computrainer-review.html)) ja tuntuisivat olevan aika päteviä vehkeitä, vaativat tosin 1-1,5 kiloeuroa panostusta. Ihmettelen, miksei tuollaisia ole näkynyt yhdessäkään kuntosalissa - luulisi, että motivointikyvyltään hakkaisivat kaikki spinnipyörät ja spinniohjaajan "nyt kuvitellaan, että tulee ylämäki"-huudot.

Itse en pysty huijaamaan itseäni niin pahasti että en huomaisi edelleen olevani vain trainerin päällä jossa kellarissa/salilla/kotona.

Sathamoth
02.10.2012, 09.49
Itse en pysty huijaamaan itseäni niin pahasti että en huomaisi edelleen olevani vain trainerin päällä jossa kellarissa/salilla/kotona.

Nojuu, siihen varmaan tarvittaisiin joko sopivat lääkkeet tai ihan liian pitkäkestoinen lenkki :) Mutta jos siis ulkona polkeminen ei ole syystä tai toisesta mahdollista ja treeniä pitäisi kuitenkin saada, niin luulisi että tuollainen virtuaalitraineri olisi varteenotettava vaihtoehto?

JariT72
02.10.2012, 09.54
Jos nyt yhtään oot lukennut noita mun kokemuksia tuosta bushidosta niin en ihmettele että miksi ei ole kuntosaleilla.. siellä pitäisi olla oma atk-tukihenkilö noita kokoajan tunkkaamassa takaisin henkiin kun on ohjelmisto kaatunnut... eikä tohon omaan bushidon settiin mennyt kuin n.650€ eikä mitään 1-1.5k€, kesällä olivat alennuksessa kun ei ole noiden sesonki.

Sathamoth
02.10.2012, 10.44
Jos nyt yhtään oot lukennut noita mun kokemuksia tuosta bushidosta niin en ihmettele että miksi ei ole kuntosaleilla.. siellä pitäisi olla oma atk-tukihenkilö noita kokoajan tunkkaamassa takaisin henkiin kun on ohjelmisto kaatunnut... eikä tohon omaan bushidon settiin mennyt kuin n.650€ eikä mitään 1-1.5k€, kesällä olivat alennuksessa kun ei ole noiden sesonki.

Jeps, sitä vähän pelkäsinkin. Bushidon softasta on ollut jonkin verran bugirappareita tuolla netissä, mutta ihmiset on ollut toiveikkaita et firmispäivitysten myötä softa saataisiin kuntoon. Ilmeisesti sitten vähän heikommin.

Sathamoth
02.10.2012, 23.23
Aiheeseen liittyen, onko noita Tacxin uusimpia virtuaalitrainereita (i-Genius, i-Vortex, i-Flow) näkynyt jossain päin Helsinkiä pyöräliikkeissä?

J. Conrad
03.10.2012, 10.00
Mutta jos siis ulkona polkeminen ei ole syystä tai toisesta mahdollista ja treeniä pitäisi kuitenkin saada, niin luulisi että tuollainen virtuaalitraineri olisi varteenotettava vaihtoehto?
No joo, ehkä jos olisi joku 60tuumainen näyttö, niin hetken aikaa innostaisi uusi tekninen vempain. Mutta oikeesti, treenin aikataulu, kello, ja oikeaa musiikkia korviin vetojen ajaksi toimii ainakin mulla paljon paremmin. Jos sitten pää kestää ajaa jotain yli kahden tunnin pk treeniä trainerilla, niin elokuva tai jotain, ja sekin tietysti mielellään 60tuuman näytöltä...

ristopee
03.10.2012, 10.40
Tähän väliin voisi taas mainita Trainerroadin, jossa on paljon erilaisia workouteja. Kätevä laittaa esimerkiksi leffa pyörimään ja ruudun alalaitaan trainerroadin palkki josta näkee ajan, sykkeen yms. Trainerroadissa on myös virtuaalitehomittaus useille eri trainereille, jos ei ole omaa tehomittaria. Käytännössä nopeusmittari lähettää tiedon ohjelmaan joka muuttaa tiedon tehoksi. Ant+ yhteensopiva ja ilmeisesti bluetoothia ja muutakin rekkulaa tukee. Lisää ja oikeampaa tietoa: http://www.trainerroad.com/

J. Conrad
03.10.2012, 11.55
Trainerroadissa on myös virtuaalitehomittaus useille eri trainereille, jos ei ole omaa tehomittaria. Käytännössä nopeusmittari lähettää tiedon ohjelmaan joka muuttaa tiedon tehoksi. Lisää ja oikeampaa tietoa: http://www.trainerroad.com/

Tacxin Flow mittaa myös (tai muuttaa) tehon nopeudesta. No, kun se kuitenkaan ei ole absoluuttisen oikea watti, niin miksi ei voi vain tehdä treenejään sen nopeusmittarin mukaan? Ai niin, kun sen pitää olla watti vaikka sen takana olisi vain nopeus...

Sykemittari ei ole hyvä treeneissä, koska kynnyssykkeet vaihtelee päivittäin sen mukaan onko palautunut, nukkunut huonosti, treenannut liikaa yms. Watti on siitä hyvä että kynnyswatit pysyy päivästä toiseen samana riippumatta siitä onko palautunut, nukkunut huonosti, treenannut liikaa yms...

ristopee
03.10.2012, 12.01
Tacxin Flow mittaa myös (tai muuttaa) tehon nopeudesta. No, kun se kuitenkaan ei ole absoluuttisen oikea watti, niin miksi ei voi vain tehdä treenejään sen nopeusmittarin mukaan? Ai niin, kun sen pitää olla watti vaikka sen takana olisi vain nopeus...
TR laskee myös intensity factoryn ja total stress scoren jotka ilmeisesti väännetään wateista. Eli tuota voi käyttää myös omien harjoitusten keveyden arvioimiseen ja vastaavaan itsetutkiskeluun.

Cycledrophis
03.10.2012, 12.16
Sykemittari ei ole hyvä treeneissä, koska kynnyssykkeet vaihtelee päivittäin sen mukaan onko palautunut, nukkunut huonosti, treenannut liikaa yms. Watti on siitä hyvä että kynnyswatit pysyy päivästä toiseen samana riippumatta siitä onko palautunut, nukkunut huonosti, treenannut liikaa yms...

Tämä ei sitten pidä ollenkaan paikkansa. Asia onpi paljon monimutkaisempi.

Jari

Juha Lehtinen
03.10.2012, 13.06
Itse olen käyttänyt Tacxin catalyst harjoituksia tai itse asiassa olen tehnyt itselleni muutaman oman harjoituksen. Catalyst tuntuu jotenkin mielekkäämmältä kuin mitä nuo virtual reality harjoitukset. Catalyst harjoitukset saa helpommin "räätälöityä" omaan kuntotasoon sopivaksi. TTS4:n viruaalireitit ovat sellaisia että niillä ei pysty tekemään oikein palauttavaa harjoitusta jos ei ole oikein älyttömässä iskussa, sen verran ahkeraan jarru hidastaa menoa.

J. Conrad
03.10.2012, 18.20
Tämä ei sitten pidä ollenkaan paikkansa. Asia onpi paljon monimutkaisempi.

Jari

Älää...

PMoi
03.10.2012, 19.11

Flow:ssa on pyörrevirtaan perustuva magneettijarru jonka tehoa säädetään sähköisesti. Ohjausyksikkö säätää vastusta sähköisesti + mittaa nopeutta ja laskee niistä laskukaavallaan tehon. Watit ei ole absoluuttiset mutta Flow pyrkii pitämään tehon vakiona riippumatta nopeusesta (ergo moodissa). Tyyliin 200W välillä 22-30km/h (tuo skaala on esimerkki, ei todellisuuteen perustava lukema).

Pakkoko wattien on olla absoluuttisesti oikeat, jotta voisi tehdä tehopohjaisia harjoituksia?

J. Conrad
03.10.2012, 20.06
Flow:ssa on pyörrevirtaan perustuva magneettijarru jonka tehoa säädetään sähköisesti. Ohjausyksikkö säätää vastusta sähköisesti + mittaa nopeutta ja laskee niistä laskukaavallaan tehon. Watit ei ole absoluuttiset mutta Flow pyrkii pitämään tehon vakiona riippumatta nopeusesta (ergo moodissa). Tyyliin 200W välillä 22-30km/h (tuo skaala on esimerkki, ei todellisuuteen perustava lukema).

Pakkoko wattien on olla absoluuttisesti oikeat, jotta voisi tehdä tehopohjaisia harjoituksia?

Pakkoko sen on olla se laskukaavalla tuleva watti, kun se ei kuitenkaan ole absoluuttinen. Katsoo suoraan nopeusmittarista ja pitää missä tahansa perustrainerissa samat asetukset ja rengaspaineet ja käyttää sitä nopeutta harjoitusindikaattorina, kun se värkki kuitenkin laskee sen, renkaan nopeudesta! Ja Flown watit tosiaan on "hupiwatteja" näyttää kymmeniä enemmän kuin todellisuudessa on, ja nekin on vielä yksilöitä toisiinsa nähden. Ai niin, silloin ei voi osallistua wattikeskustelu/vertailuun...

Eli: Tehopohjaisia harjoituksia voi tehdä trainerilla ilman wattimittaria, nopeusmittarilla.

ristopee
03.10.2012, 20.16
Pakkoko sen on olla se laskukaavalla tuleva watti, kun se ei kuitenkaan ole absoluuttinen. Katsoo suoraan nopeusmittarista ja pitää missä tahansa perustrainerissa samat asetukset ja rengaspaineet ja käyttää sitä nopeutta harjoitusindikaattorina, kun se värkki kuitenkin laskee sen, renkaan nopeudesta! Ja Flown watit tosiaan on "hupiwatteja" näyttää kymmeniä enemmän kuin todellisuudessa on, ja nekin on vielä yksilöitä toisiinsa nähden. Ai niin, silloin ei voi osallistua wattikeskustelu/vertailuun...

Eli: Tehopohjaisia harjoituksia voi tehdä trainerilla ilman wattimittaria, nopeusmittarilla.
Eipä tehomittareidenkaan antavat watit ole absoluuttisia vaan aina niihin kuuluu joku virheraja. Tottakai harjoituksia voi tehdä nopeusmittarilla. Omasta mielestä laskennalliset watit ovat silti mielekkäämpiä kuin mittarin antama nopeus (trainerikäytössä). Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä. Miksi tätä pitää vielä inttää?

J. Conrad
03.10.2012, 20.54
Miksi tätä pitää vielä inttää?

Niinpä.

Flown watit vs Power Tap olivat vain pielessä luokkaa 20-30%... Taitaa olla pienemmät oikeassa wattimittarissa?

kolistelija
03.10.2012, 21.39
Mulla oli PT-kiekko lainassa muutama viikko sitten. Trainerina tuo Flow. Voihan se tuuria olla mutta vastus keskiasennossa se näytti n. +-4% tehosta riippuen. Ergo moodissa heittoa oli niin paljon ja niin vaihtelevasti ettei siihen voi luottaa treenikumppanina.

Toki rengaspaineet ja kireyden säätö vaikuttaa myös...

Warfe
04.10.2012, 10.26
Taidan kallistua tuohon Tacx:iin. Rosesta löyty http://www.roseversand.com/article/tacx-flow-t2200/aid:528226 320eur + postit hintaan. Sain vielä sähköpostiin vähän aikaa sitten 10eur alennuskoodin, joten alle 320eur hintaan varmaan ihan hyvä valinta ?
Multiplayer versio näyttäisi olevan satasen kalliimpi, onko hintaerotuksen väärti ?

eklami
04.10.2012, 10.36
Mulla on SuperMagneto Pro ja PT, vertailin joskus noita TrainerRoadin laskennallisia virtuaaliwatteja ja kyllä ne aika tarkasti kohilleen osuu kunhan vaan laittaa vastuksen riittävän kireälle (jos jättää löysälle, niin korreloi silti, mutta y-offsettia tulee). Koska noit virtuaaliwatit lasketaan nopeudesta ei niillä tietenkään saa oikeeta tulosta hitaasta vauhdista nopeesti kiihdytettäessä ja rullaillessa ne taas valuu hitaammin nollaa kohti. Kuitenkin about tasasia vetoja tehdessä se on ainakin tuolla trainerilla ja TR:n kaavoilla aika lailla toimiva treeniväline. Nopeudesta mittaus myös suodattaa pois tehojen jatkuvaa heittelyä ja voi olla treenikäytössä jopa parempikin (saahan niitä PT-wattejakin toki näytettyä vaikka 5s averagella).

Tuossa vielä pieni graafi vertailusta: http://tainio.net/~anakin/tr_pt_vertailu.png
Punainen viiva on tehot PowerTapista, sininen viiva on TrainerRoadin nopeudesta laskemat tehot ja musta viiva on erotus. Sanoisin tuon olevan tarpeeksi tarkka treeniväline. Jopa parempi kuin pelkkä nopeusmittari, koska vastus riippuen harjoitusvastuksesta saattaa kasvaa eri tavoin suhteessa nopeuteen.

p.s. Mountain ja Road asetukset ko. trainerista osuu parhaiten yksiin PT:n kanssa.

Monroe
04.10.2012, 11.04
Taidan kallistua tuohon Tacx:iin. Rosesta löyty http://www.roseversand.com/article/tacx-flow-t2200/aid:528226 320eur + postit hintaan.

Onpas hinnat nousseet kesästä. Tilasin juhannuksen aikoihin saman laitteen bike discountista 250 eur kotiin tuotuna. Ainakin siihen rahaan oikeinkin hyvä laite. Sikäli tietysti perusvehje ettei ole mitään ohjelmia tms.

PMoi
04.10.2012, 11.19
Taidan kallistua tuohon Tacx:iin. Rosesta löyty http://www.roseversand.com/article/tacx-flow-t2200/aid:528226 320eur + postit hintaan. Sain vielä sähköpostiin vähän aikaa sitten 10eur alennuskoodin, joten alle 320eur hintaan varmaan ihan hyvä valinta ?
Multiplayer versio näyttäisi olevan satasen kalliimpi, onko hintaerotuksen väärti ?

T2200 sisätää ohjaustankoon tulevan näytöllisen ohjausyksikön jolla vastusta ohjataan. Tiloja on kaksi: A:vastuksen jäykkyys (= 'mäen jyrkkyys'), B: Watti. Ei harjoitus sekvenssejä.
T2220 Sisältää TTS PC-tietokoneohjeman ja USB liitätäisen ohjausyksikön jolla ohjataan tietokoneohjelmaa. TTS Ohjelmassa on sitten paljon enemmän toimintoja esim. maisema videot toiminta (videoita voi ostaa erikseen) ja ohjelmointi jolla voi luoda harjoitussekvenssejä.

Tacx PC upgrade (joka sisältää ohjelman ja USB yksikön) taitaa maksaa >200EUR erikseen. Jos haluaa ajaa ilman PC-tietokonetta niin sitten T2200.

kervelo
04.10.2012, 11.32

Nopeutta ei voi aina käyttää harjoitusindikaattorina senkään takia, että joidenkin trainereiden antama vastus muuttuu laitteen lämmetessä. Laadukkailla trainereilla tuo ei ole tosin ongelma.

Juha_H
04.10.2012, 11.33
Noi trainerit on kyllä todella puuduttavia kapistuksia. Jos pikkurahasta ei ole puutetta, niin nämä rullat olis varmaan suht fiksu vaihtoehto. [Elite Arion Digital Parabolic Resist Rollers] (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=88438)

Juha Lehtinen
04.10.2012, 13.05
Oikeastaan sisäpyöräily on enemmän tai vähemmän puuduttavaa vaikka miten asiaa ajattelisi. Mutta jos Suomen talvi ei innosta pyöräilemään niin vaihtoehdot pyöräilyn suhteen on aika vähissä. Itse olen päättänyt tulevana talvena uhrautua enemmän ajamaan sisällä. Aikaisempina vuosina sisäharjoittelu on ollut olematonta ja sen on huomannut kuntotason romahtamisessa talven aikana. Nyt yritän tehdä jotain asian parantamiseksi.

järppä
04.10.2012, 16.25
Minulla ollut Satori nyt viidettä vuotta käytössä ja omiin tarpeisiin se on riittänyt. Minulla on pyörässä watti-mittari, joten sykkeen sijaan tuijotan tehoja.

Sattuipa sopivasti... harkinnassa on just sama laite. Kovin paljoa ylimääräistä en viitsi siihen sijoittaa, kun laitetta tulisi käytettyä lähinnä voimatreeneissä sekä kodin ulkopuolella tehtävissä treeneissä (talvikaudella max 1 krt/vko). Millaisia tehoja tuosta Satorista saa irti matalalla (60-70) kadenssilla?

PMoi
04.10.2012, 16.56
Millaisia tehoja tuosta Satorista saa irti matalalla (60-70) kadenssilla?

Riippuu välityksistä ja rengaskoosta.

Tacx_Key_Features_Catalogue_2012_fi.pdf:n käyrästä voi todeta että Tacx speksaa satorille 38km/h* nopeuteen n.550W kuorman. Tacx:n kuormakäyrän totuuden mukaisuutta ja muita muuttujia* voi sitten jauhaa vaikka maailman tappiin.

* Lienee lähellä tavoitetta 70cadenssi / 52-12 välitys / nakkikumi reunaehdoin.
**rengas, rengaspaine, renkaan ja trainerin rullan tiukkuus jne...

järppä
04.10.2012, 17.30
Tacx:n kuormakäyrän totuuden mukaisuutta ja muita muuttujia* voi sitten jauhaa vaikka maailman tappiin.

Juu, silläpä kaipaankin noita oikeissa käyttöolosuhteissa tehomittarilla satuja lukuja... Markkinointimateriaali on markkinointimateriaalia :)

OJ
04.10.2012, 19.36
550 W 38 km/h vauhdissa on melko hyvin. KK Pro Trainerissa 38 km/h takapyörästä mitattuna vaatii vähän yli 400 wattia. Olisiko tarkahko luku jotain 415 wattia. Pidentää vetoa vaikka viiteen minuuttiin.

Kal Pedal
06.10.2012, 19.44
Juuri vedin kauden ensimmäisen treenin trainerilla. Kummalliselta tuntui (taas).
Viime talvena meni jotain 100 tuntia trainerilla, saas nähdä nyt kun ei taida olla NHL:llää viihdykkeenä.
Traineri on karvalakkimalli Eliten joku supermagneto (tai jotain) eli ei mitään kivoja lisähärpäkkeitä.

Juha Lehtinen
06.10.2012, 20.10
Itselläni olisi viikkoa kohden tarkoitus treenata keskimäärin 7-8 tuntia viikossa harjoituvastuksella talven yli. Pari viikkoa olen nyt suurinpiirtein tuota luokkaa harjoitellut. Välillä jotain oikein kevyttä palauttavaa harjoittelua ja välillä tiukempaa treeniä reisille.

gnu79
18.10.2012, 01.18
Olen katellut trainereita nyt vähän aikaa ja on pakko sanoa että olen täysin umpikujassa, tacxin virtuaalit olisi tarkoitus hankkia kuin uskoisin että mulla ei kestä pää polkea neljän seinän ympäröivänä kauhean kauan ilman mitään extraa...
Kysymys on sitten että mikä niistä olisi hyvä niistä,kannattaako maksaa 900€ i-geniusista vai onko i-vortex 500€ tai flow riittävän hyviä(todellisen tuntuisia).

hoohoo
18.10.2012, 10.37
Hankin tänä syksynä trainerin ja tuohon pään hajoamiseen autotallin seiniä katsellessa olen alkanut hakea ratkaisuja. Tähän asti kokeiltuja:

Ei mitään viihdykettä: minuutit tuntuvat tunneilta
Musiikki: hyvä musiikki helpottaa vähän, mutta siitä huolimatta homma alkaa pian puuduttaa
Lukeminen: ei ainakaan minulta onnistunut, hiki valuu kirjalle, hämäryys ja liike saavat kirjaimet hyppimään
Äänikirjat: tähänastinen suosikkini. Silmät kiinni, jalat liikkeelle ja tarina pyörimään. Jos on dekkarissa hyvä paikka niin treenin lopettaminen on hankalaa.

Seuraavaksi kokeilen Netflixiä ja elokuvia...

Juha Lehtinen
18.10.2012, 15.40
Olen katellut trainereita nyt vähän aikaa ja on pakko sanoa että olen täysin umpikujassa, tacxin virtuaalit olisi tarkoitus hankkia kuin uskoisin että mulla ei kestä pää polkea neljän seinän ympäröivänä kauhean kauan ilman mitään extraa...
Kysymys on sitten että mikä niistä olisi hyvä niistä,kannattaako maksaa 900€ i-geniusista vai onko i-vortex 500€ tai flow riittävän hyviä(todellisen tuntuisia).
Jos itse olisin harjoitusvastusta ostamassa niin tekisin valintaa i-Geniuksen tai i-Vortexin kanssa koska nuo toimivat Garminin sykevyön kanssa joka toimii paremmin kuin Polarin sykevyöt. Molemmat toimii Tacxin virtuaalisten ohjelmien kanssa myös joten suurin ero noissa laitteissa taitaa olla maksimi vastuksen määrä,i-Genius 1500W ja i-Vortex 950W ja i-Geniuksessa on vapaarullaus ominaisuus myös. Itselläni on Fortius jossa on jonkin verran samoja ominaisuuksia kuin i-Geniuksessa mutta pienemmällä vastuksella ilman ANT+ tukea.

Sathamoth
19.10.2012, 08.24
DC Rainmaker julkaisi juuri pari päivää sitten aika hyvän katsauksen uusimpiin trainereihin (alkaen alle $100:n hintaluokasta päätyen tuohon $1000-$1500 haarukkaan). Jo nyt pitkähkö artikkeli löytyy täältä (http://www.dcrainmaker.com/2012/10/my-2012-trainer-recommendations-early.html) ja Ray lupasi kirjoittaa noista malleista vielä lisää yksityiskohtia myöhemmin. Itse olen kyllä tyytyväinen että tuli luettua tuo, koska Rayn suositus high end -päässä (Wahoo Fitness KICKR) vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta näin pyöräilevän iOS-kehittäjän näkökulmasta. Tämänhetkinen suunnitelma on vetää tämä syksy vielä spinnitunneilla jos ei pääse ulos, kerätä vähän budjettia ja sitten vuodenvaihteen jälkeen alkaa odottelemaan KICKRin julkaisemista.

IJM
19.10.2012, 09.25
Hankin tänä syksynä trainerin ja tuohon pään hajoamiseen autotallin seiniä katsellessa olen alkanut hakea ratkaisuja. Tähän asti kokeiltuja:

Ei mitään viihdykettä: minuutit tuntuvat tunneilta
Musiikki: hyvä musiikki helpottaa vähän, mutta siitä huolimatta homma alkaa pian puuduttaa
Lukeminen: ei ainakaan minulta onnistunut, hiki valuu kirjalle, hämäryys ja liike saavat kirjaimet hyppimään
Äänikirjat: tähänastinen suosikkini. Silmät kiinni, jalat liikkeelle ja tarina pyörimään. Jos on dekkarissa hyvä paikka niin treenin lopettaminen on hankalaa.

Seuraavaksi kokeilen Netflixiä ja elokuvia...

Itse kun olen pyöräillyt vastuksen kanssa, niin olen katsonu telkkaria, yleensä jääkiekkoa. Eilenkin tuli poljettua 2h 30min ja samalla katsoin Ässät - Kärpät pelin. Mutta jossei urhotv:tä löydy tai jääkiekko kiinnosta niin kyllä olen myös leffoja katsonut.

AriT
19.10.2012, 12.05
Oma suosikkini ajankuluksi on ehdottomasti äänikirjat, niitä on ripattu MP3-muotoon ja kuunneltu >200 kpl. Kuuntelu hoituu kätevästi samalla puhelimella, joka hoitaa sykemittauksen SportsTrackerilla. Harjoitustunteja tulee viikossa 8-9, viime talvena (09/2011-04/2012) tosin vain reilut 200 h. Kun jaksaa tahkota riittävän alhaisella sykkeellä, niin PK ainakin on kehittynyt huimasti. Tylsää touhuahan tuo paikallaan pyörittäminen on, mutta ei voi ainakaan käyttää "liian kylmä/sateinen ilma" tms. tekosyitä harjoituksen väliin jättämiseksi...

Juha Lehtinen
19.10.2012, 15.13
Itse uskon että motivaatio kasvaa harjoitusvastuksellakin treenaamisen kanssa sitä mukaa kun kunto kohenee. Itse olen lähtenyt treenaamaan samalla ajatuksella mitä AriT tuossa sanoo eli riittävän maltillisella sykkeellä liikkeellä. Toki pieniä spurtteja aina joskus.

MarkoA
19.10.2012, 21.19
Sori että en jaksa kaivaa toppiccia syvemmälle. Pari sivua pakitin mutta kun ei tullut mulle sopivaa juttua niin kysytään. Eli mulla on Bilteman traineri ja parina talvena on sitä satunnaisesti tullut käytettyä. Kun ei paremmasta tiedä niin ihan kohtuu tyytyväinen olen ollut. Upgreidaus kuitenkin kiinnostais niin viitsiikö joku kertoa miten tuo käytännössä paranee? En kaipaa mitään lisukkeita ja ääni ei ole ongelma. Saako kalliimmilla esim realistisemman tunnon vastuksesta vai mikä siinä paranee? Onko säätö laajempi/tarkempi jne? Ja paljonko pitäisi sijoittaa että parannuksen käytännössä huomaisi? Kiitos etukäteen!

Jallu74
20.10.2012, 09.56
Kyllä nyt ottaa päähän! Ostin Tacxin Ergotrainerin ja parin pyörittely kerran jälkeen on alkunut sisäkumit puhkeamaan. Eilen puhkesi kolmas kumi noin 40min pyörittelyn jälkeen. Kattelin oikein että millä kohtaa reikä on ja mihin kohtaan se suunilleen sijoittuu trainerinrengasta mutta enpä mitään sieltä löytänyt. Alkaa olemaan vähän turhan kallista jos joka toisella kerralla joutuu uuden sisäkumin ostamaan.

J. Conrad
20.10.2012, 11.22
Tarkista vannenauha. Ettei ole reuna pystyssä, tai nipan reikä näkyvissä vähääkään. Ja ettei ole liian kapea joka sitten tiukkaa päällirengasta paikalle kammetessa liikkuu sivulle ja paljastaa nipan reiän, sekä renkaan poisottaessa menee takaisin keskelle, jolloin syyllistä ei meinaa löytyä. Älkää sitten käyttäkö paikattua takarengasta (sisäsellaista), voi meinaa vulkanointi lämmetä, laskea ilmat paikan ja sisurin välistä, sekä vitutuksen laannuttua, paikan uudelleen jäähdyttyä olla hankala löytää syyllinen...

rjrm
20.10.2012, 11.25
Pyörä-Suvalassa myyjä sanoi, että maantielenkeillä maantiekumeilla "se voi olla lenkki ja sisuri". Trainerilla olet päässyt puolet halvemmalla. Mikset paikkaa?

Siinä renkaassa, vanneteipissä tai kehässä on oltava vikaa. Onko reikä aina samassa kohdassa?

Kva66
20.10.2012, 16.05
Itse olen miettinyt ihan perus harjoitusvastusta ilman mitään ylimääräisiä elektronista laitetta.

En ole koskaan tälläistä käyttänyt.

Kysynkin, onko vastuksen säätö tarpeellinen vai toimiiko sellainen jossa ei ole laisinkaan säätöä?

r.a.i
20.10.2012, 21.37
DC Rainmaker julkaisi juuri pari päivää sitten aika hyvän katsauksen uusimpiin trainereihin.

Tänks, tää oli hyvä kirjoitus. Olen itse hankkimassa uutta traineria. Olen ajellut nyt kolme talvea Eliten Crono Mag- vehkeellä. Pitkällisen pohdinnan jälkeen olen kaventanut mahdollisen hankinna joko LeMondiin tai Tacx Bushidoon.

Luettuani linkin jutun taidan tiputtaa tuon LeMondin. Siksi, että: Siihen ei saa "tehonäyttöä" kuin omalla kikkulalla, joka maksaa 300. Jos valmistus lopetetaan, kuten DC:n jutusta voi käsittää, varaosia traineriin tai teknistä tukea tehonäytön käyttöön ei saa mistään. Vähän harmi, koska tuo paljon puhuttu "aito tiefiilis" houkuttaisi.

Jäljellä olisi Bushido, josta löytyy dataa ja ilmeisesti mainosten mukaan paljon vastusta, myös hitailla nopeuksilla simuloimaan nousuja. Geniuksen hinta hieman pompsahtaa liian korkealle. Lisäksi sitä on pakko käyttää tietokoneen kanssa. Vortex olisi muutoin ok, mutta siinä ei tule vastusta kovin paljoa matalissa nopeuksissa.

Nyt tuo KICKR kuitenkin tuli sotkemaan pakkaa. Avoin ANT+ protokolla houkuttaa, koska Edge 800 on. Lisäksi tuo vaikuttaisi olevan samantyyppinen kuin LeMond toimintaperiaatteeltaan. Onkohan siinä vielä lisäksi jokin säädettävä vastus? Euroopan hinta tietysti voi valitettavasti olla vähän korkea, jos USA:ssa myydään 999 taalaa.

Taidan kuitenkin varmuuden vuoksi ajella vielä tuolla vanhalla ja katsella tuont KICKR julkaisun...

Sathamoth
21.10.2012, 08.30
Nyt tuo KICKR kuitenkin tuli sotkemaan pakkaa. Avoin ANT+ protokolla houkuttaa, koska Edge 800 on. Lisäksi tuo vaikuttaisi olevan samantyyppinen kuin LeMond toimintaperiaatteeltaan. Onkohan siinä vielä lisäksi jokin säädettävä vastus? Euroopan hinta tietysti voi valitettavasti olla vähän korkea, jos USA:ssa myydään 999 taalaa.

Itselläni on Forerunner 910XT, joten tuo Ant+ myös kiinnostaa. Käsittääkseni KICKRin vastuksen säätö on yksi osa sitä avointa rajapintaa, eli sille kirjoitetut softat voivat ohjelmallisesti säätää sitä mielensä mukaan (esim. intervallitreenejä ajettaessa tai virtuaalista maastoa simuloidessa). Kyllä nörtin silmät alkavat kiilumaan kun alkaa ajattelemaan mahdollisuuksia. while(hr.getValue() < user.getLactateThreshold()) trainer.resistance++ :)

Jallu74
21.10.2012, 15.11
Tarkista vannenauha. Ettei ole reuna pystyssä, tai nipan reikä näkyvissä vähääkään. Ja ettei ole liian kapea joka sitten tiukkaa päällirengasta paikalle kammetessa liikkuu sivulle ja paljastaa nipan reiän, sekä renkaan poisottaessa menee takaisin keskelle, jolloin syyllistä ei meinaa löytyä.

Tämä saattaa olla ongelman ydin meikäläisen tapauksessa. Tässä puhkeamis kohdassa jos vannenauhaa siirtää millin tai kaksi niin jo on reikä näkyvissä. Vannenauha on muutenkin hieman koholla reijänreunan kohdalta niin voisiko jo tämä aiheuttaa sisurin puhkeamisen ?

Pari/Kolme ensimmäistä puhkeamista oli jokseenkin samassa kohdassa ja eilen vihdoin löysin trainerinrenkaasta sellaisen pienen kohdan jossa näkyi "metallilankoja" joita siellä trainerinrenkaan sisällä menee eli siltä osin voisi olla kyseessä valmistusvirhe. Pyöräliikkeessä kävin trainerinrengasta näyttämässä ja kaveri siellä sanoi mitä nuo "metallilangat" oikeasti ovat mutta ohihan se tälläiselta hönöltä meni... No ei muuta kuin uusi trainerinrengas ja sisäkumi ostoon ja kas kummaa johan oli 30min poljennan jälkeen kumi taas puhki. Täytyy käydä huomenna tuota vannetta näyttämässä liikkeessä josta fillarin ostin. Eli tämä viimeisin puhkeaminen on eri kohdassa kuin nuo pari aikaisempaa.

Onkohan tämä helvetin huonoa tuuria vai aloittelijan sähläystä...PERKELE...

J. Conrad
21.10.2012, 18.01
Täytyy käydä huomenna tuota vannetta näyttämässä liikkeessä josta fillarin ostin. Eli tämä viimeisin puhkeaminen on eri kohdassa kuin nuo pari aikaisempaa.

Onkohan tämä helvetin huonoa tuuria vai aloittelijan sähläystä...PERKELE...

Veikkaan juuri sitä vannenauhaa, jos vielä sitä vihreää Vittoria "High pressure" mallia niin lähes varma (yleensä liian kapeaa, reuna nousee pystyyn jne.). Sitten se muutaman vuoden vanha keltainen Mavicin muovinauha on hyvää, mutta vanhetessaan kovettuu, venttiilinreikä liian terävä yms.

Nykyään en suostu/käytä muuta kuin tätä:

http://pbkmedia.probikekit.com/catalog/product/cache/11/image/420x460/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/0/104148.jpg

Kun tekee kaikki virheet itse, niin oppii...

http://www.wheelbuilder.com/image.php?type=P&id=16486

Tämän kanssa mulla on ollut liikaa ongelmia...

Joni.O
22.10.2012, 23.48
Ensimmäistä harjoitusvastusta hankkimassa ja ihan pihalla niistä. Jokatapuksessa perusvastusta hankkimassa ja pari mallia ollut päälimmäisenä mielessä. Hintaluokka olisi n. 300-400€.
Molemmista löytyisi näytöllinen ohjausyksikkö mihin saisi varmaankin kaiken riittävän datankin, Eliten etuna tuo langattomuus.

Elite Qubo Digital
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=39835;page=2; menu=1000,5,69;mid=0;pgc=0

Tacx Flow T2200
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=24780;page=1; menu=1000,5,69;mid=0;pgc=0

Vähän olen koittanut selata näitä tämän topicin kommentteja ja Tacxista jonkin verran löytyykin. Onko kokemusta tuosta Elitestä tai vastaavista vanhemmista? Tämä langaton versio lienee uusi malli mutta tekniikka varmaan aikalailla sama kuin vanhemmissa tuon hintaluokan vehkeissä.

JJ69
23.10.2012, 09.31
Hankin muutama viikko sitten Tacx flown, muutama 30-60 min treeni takana ja vaikuttaa ihan asialliselta laitteelta. Hinta oli hiukan yli 400 CRC:stä tilattuna+ continentalin trainerrengas. Alumiinirunkoinen Trek 2,3 laitteessa kiinni. Kasaaminen oli mielestäni helppoa, eka käyttökerralla vastus kalibroi itsensä kun polkee yli 30km/h ja sitten lopettaa polkemisen. Vastusta voi säätää -4 - +9 (vastaa noin 4% alamäki vs 9 % ylämäki) Toistaiseksi poljettu enimmäkeen "tasamaata" ja pyörän vaihteet siten että noin 80 cadenssilla ja vajaan 30 km/h vauhdissa teholukema noin 200 W. Laite mittaa myös sykettä, tunnistaa polarin sykevyön. Toimintoja siis itselle riittävästi. Muista trainereista ei mitään kokemusta mutta voin kyllä suositella.

jartsuli
23.10.2012, 10.50
Sähköteippi toimii kans oikein hyvin vannenauhasta.

J. Conrad
23.10.2012, 12.30
Sähköteippi toimii kans oikein hyvin vannenauhasta.

Se on väliaikainen/hätä ratkaisu. Se kovettuu ja kuivaa vanhetessaan, nousee pystyyn ja yllätys, yllätys! Puhkaisee sisurin.

Southpaw
24.10.2012, 21.01
Ensimmäistä harjoitusvastusta hankkimassa ja ihan pihalla niistä. Jokatapuksessa perusvastusta hankkimassa ja pari mallia ollut päälimmäisenä mielessä. Hintaluokka olisi n. 300-400€.
Molemmista löytyisi näytöllinen ohjausyksikkö mihin saisi varmaankin kaiken riittävän datankin, Eliten etuna tuo langattomuus.

Elite Qubo Digital
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=39835;page=2; menu=1000,5,69;mid=0;pgc=0

Tacx Flow T2200
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=24780;page=1; menu=1000,5,69;mid=0;pgc=0

Vähän olen koittanut selata näitä tämän topicin kommentteja ja Tacxista jonkin verran löytyykin. Onko kokemusta tuosta Elitestä tai vastaavista vanhemmista? Tämä langaton versio lienee uusi malli mutta tekniikka varmaan aikalailla sama kuin vanhemmissa tuon hintaluokan vehkeissä.

Tuo Elite näytti voittaneen traineritestin uusimmassa Cycling Plussassa. Kehuivat mm. tehomittauksen tarkkuutta sekä tylsyyden tappamista iPadiin jne saatavalla olevalla softalla (traineriin integroitu?). Taitaa mennä minulla juuri tämä vimpain tilaukseen.

Warfe
25.10.2012, 18.20
Alkoi tuo Qubo Digital himottamaan. Mistäköhän ton löytäis halvimmalla ? Eroaako Wireless normaaliversiosta muutenn kuin langattomuuden osalta ?

Nufan
25.10.2012, 18.42
Tukeeko mikään harjoitusvastus hintaluokassa max 500€, ant+ protokollaa siinä mielessä, että saisi tehotiedot suoraan Garminin laitteisiin?

Jenkkakahva
25.10.2012, 19.10
Tukeeko mikään harjoitusvastus hintaluokassa max 500€, ant+ protokollaa siinä mielessä, että saisi tehotiedot suoraan Garminin laitteisiin?
Tolla softalla saa tehokäppyrät läppärin ruudulle kohtuu kustannustehokkaasti. Tätähän sä et tosin kysynyt :)

Nufan
26.10.2012, 10.00
Joo en. :) Kyllä mä noista tietokoneohjelmista pysyn erossa.
Mikään ei ota päähän niin paljoa, kun laitat saunan lämpiämään ja ajattelet vetäväsi tunnin treenin ja 45minuuttia säädät ohjelmistoja ja
laitteita. Kun niillä on taipumus käyttäytyä omituisesti, vaikka ne edellisellä kerralla toimivatkin oikein.

Kal Pedal
27.10.2012, 17.08
En tiedä onko trainerin syy mutta nilkat on nyt pirun kipeät. Itse asiassa sattuu enemmän kävellessä kun polkiessa. Kipu on nilkan etupuolella kello yhdessätoista. Aikaisempina vuosina muistan että polvet ei ole tykännyt kun siirryn traineriin. Taitaa vaivihkaa vastukset nousta liian suuriksi. Eli nyt treenitauko, katsotaan sitten.

Southpaw
27.10.2012, 18.40
Alkoi tuo Qubo Digital himottamaan. Mistäköhän ton löytäis halvimmalla ? Eroaako Wireless normaaliversiosta muutenn kuin langattomuuden osalta ?
Mun KVG-taidoilla ei tuota ylempänä linkattua bike24.comia halvempaa mestaa löytynyt. Eli sieltä tuli tilattua ja alkuviikosta pitäisi kotiin laskeutua. En tiedä, mihin viittaat tuolla "normaaliversiolla", mutta käsittääkseni qubo digital on magneettivastuksella, qubo fluid nestevastuksella ja qubo hydromagissa molemmat mukana.

JariT72
27.10.2012, 22.48
Mikään ei ota päähän niin paljoa, kun laitat saunan lämpiämään ja ajattelet vetäväsi tunnin treenin ja 45minuuttia säädät ohjelmistoja ja
laitteita. Kun niillä on taipumus käyttäytyä omituisesti, vaikka ne edellisellä kerralla toimivatkin oikein.

Näin on, tänään taas vaihteeksi sauna lämpiämään ja siinä samalla tacx TTS4.3 ja bushido yhdistelmällä ajamaan. Ensimmäinen lenkki päätyi 2.3km jälkeen siihen että ohjelmisto kaatui ja ctrl-alt-del yhdistelmällä uutta matoa koukkuun ja uusi yritys ja tällä kertaa päästiin ajamaan 25km kunnes kaatui. Onneksi oli edes tuo garmin tuossa systeemissa kiinni niin edes jotain dataa sai talteen mutta TACX:n softaan ei saannut mitään taltioitua kun taas piti tappaa ohjelmisto ctrl-alt-del yhdistelmällä. Sitten saunakin jo kutsui, muuten meni ihan hyvin mutta vähän harmittaa. Mitenköhän tuo käyttäytyy windows 8:n kanssa, tuli ostettua tuokin tänään kun halvalla sai netistä ostettua 15€. En vielä uskaltannut asentaa, luottamus on sen verran korkealla :cool:

A.B.
27.10.2012, 23.05
Mä ajelen Tacxin TTS 3.10 ja Fortius (+Windows 7) yhdistelmällä ilman minkäänlaisia jumiongelmia helposti kolmatta tuntia (rajoittavana tekijänä on oma kunto ja harjoitukseen käytettävä aika...) Mä ajalen sekä real life -videoita, että gepsi-reittejä ja nautin suunnattomasti videon (/ google earth seurannan) tuomasta lisäilosta :)

Juha Lehtinen
28.10.2012, 00.11
Tälläkin on Tacxin softa toiminut ilman ongelmia nyt. Piti muuttaa Windowsista (Windows 7) Aero työpöytä perinteiseen malliin niin sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa.

Southpaw
28.10.2012, 09.52
Ainakin tuo Elite Qubo Digital käyttää ANT+ teknologiaa.

Nufan
28.10.2012, 12.31
Mutta osaako kukaan sanoa, saako tosta tiedot garminiinkin vai onko rajoittunut pelkästään tohon omaan näyttöön. Toinen, ettei viitsisi käytellä ylimääräisiä näyttöjä yms. Eli mahdollisimman yksinkertaista systeemiä tässä haen.

JariT72
28.10.2012, 15.55
Mikäli meinaat että saako TTS4 softasta vietyä harjoituksen jälkeen tiedot (connect)garminiin niin ei saa.

Nufan
28.10.2012, 16.11
Ei, vaan garminin mittareihin. Hakusessa siis harjoitusvastus, joka toimii yhteen garminin mittareiden kanssa. Ja nimenomaan tehotieto hakusessa. Voihan se olla, että himoitsen taas jotain sellaista, mitä ei ole olemassa. Noi trainereiden omat näytöt ja softat ei houkuttele, kun haluaisin pitäytyä yhdessä laitteessa ja monesta lähteestä saadun datan yhdistäminen ei kiinnosta.

Jos ei muuten onnistu, niin sitten pitänee hommata tehomittaus pyörään. Mutta silloin paukkuu budjetti aika railakkaasti.

OJ
28.10.2012, 16.28
Ei, vaan garminin mittareihin. Hakusessa siis harjoitusvastus, joka toimii yhteen garminin mittareiden kanssa. Ja nimenomaan tehotieto hakusessa. Voihan se olla, että himoitsen taas jotain sellaista, mitä ei ole olemassa. Noi trainereiden omat näytöt ja softat ei houkuttele, kun haluaisin pitäytyä yhdessä laitteessa ja monesta lähteestä saadun datan yhdistäminen ei kiinnosta.

Jos ei muuten onnistu, niin sitten pitänee hommata tehomittaus pyörään. Mutta silloin paukkuu budjetti aika railakkaasti.
CycleOps Powerbeam Pro ainakin lähettää ANT+ signaalilla tiedot eteenpäin. On vaan sen verran hinnoissaan, että tehomittari polkupyörään tulee edullisemmaksi ja sitä voi tietty käyttää myös ulkona.

Weightweeniesin myyntipalstalla on uudenkarhean näköinen langallinen SRM myynnissä huikeaan 550€ hintaan, PowerTappeja löytää myös edukkaasti, uusiakin, ja power2max on myös toimiva systeemi ellei tyypillinen treenivetosi ole 40-60 minuutin vuori, jonka aikana et voi lasketella muutamaa sekuntia missään vaiheessa.

JariT72
28.10.2012, 20.59
Noniin, nyt meni taas ihan normaalisti hommat niinkuin aina tietokoneiden kanssa. Päivitin tuon Windows 8:n koneelle ja yllättäen eihän se ihan putkeen mennyt. Oma lukunsa on tuo uusi hieno käyttöliittymä, mutta nyt sitten taas haeskellaan ajureita eri laitteille.. äänikortti oli niistä se helpoin mutta tuo TACX:n ANT2USB tikku on osoittautunnut vaikeammaksi. Winkkari tunnistaa tuon merkillä dynastream ant2usb, ja tuolle en ole vielä toimivaa ajuria löytännyt, eli ei päääse TTS4 softan kanssa kiinni tuohon bushidoon, eli ei voi harjoitella tuolla ollenkaan ennenkuin tämä homma on kunnossa.

Anzah
29.10.2012, 01.05
Yksi kesä maantiepyöräilyä takana ja tarkoituksena olisi hankkia ensimmäinen traineri lähiviikkoina.

Tavoitteena olisi tehdä pääasiassa pk-lenkkejä (lapsen nukkuessa yläkerrassa, tahkota itse alakerrassa) ja ajoittain joitain voimaharjoituksia noin kerran tai kaksi viikossa. Olen täysin aloittelija niin pyöräilyn osalta kuin trainerin hankinnankin osalta.

Ajatuksena Kurt Kineticin Rock and Roll on kiinnostavin (pyörän liike vapaampi), mutta...
- vastuksen säätö tapahtuu ymmärtääkseni vaihteilla, mutta onko kevyin mahdollinen taso kuinka haastava? Eli jos haluan vääntää ala-pk:ta niin onnistuuko se laitteella? Luonnossa vauhtina tuo tarkoittaa hieman maastosta riippuen jotain 26-29 km/h keskaria.
- mistä näitä löytää Suomesta hyllystä, että voisi käydä ihmettelemässä ja jopa vertailemassa?

Olisin valmis sijoittamaan laitteeseen noin 500 euroa. Onko Kurt järkevin vaihtoehto vai pitäisikö tuohon laittaa vielä vähän euroja lisää ja ostaa jokin Tacx:n "virtuaalivastuksista"? Vai olisiko jokin muu laite hyvä? Kahlasin melkein koko ketjun läpi, mutta mielipiteet tuntuvat jakaantuvan melko paljonkin... Rullatkin kiinnostavat, mutta toivoisin sisäharjoittelun olevan enemmän "aivot narikkaan" tyylistä, eikä kovaa keskittymistä vaativaa.

J. Conrad
29.10.2012, 08.31
- vastuksen säätö tapahtuu ymmärtääkseni vaihteilla, mutta onko kevyin mahdollinen taso kuinka haastava? Eli jos haluan vääntää ala-pk:ta niin onnistuuko se laitteella? Luonnossa vauhtina tuo tarkoittaa hieman maastosta riippuen jotain 26-29 km/h keskaria.

Jos ajelet maantiellä pk:n alarajoilla 26-29km/h, niin kyllä se on riittävän kevyt.

JariT72
29.10.2012, 12.44
No niin, sain tuon TACX:n TTS4:n taas toimimaan Windows 8:ssa, vaati sen että piti ostaa Suunnon movestick mini tuon tacx:n tikun tilalle, nyt pelaa aivan hienosti taas. Ei tarvitse edes usb jatkojohtoa enään niinkuin tuon tacx:n kanssa piti olla, eli paljon paremmin toimii tuolla suunnon tikulla muutenkin kuin tuolla alkuperäisellä.

eSimonen
29.10.2012, 13.42
Kurt Kineticin Rock and Roll on soiva peli. Tosin kokemuksia ei ole muista vastuksista tai rullista. Kesän lenkit pyörii itsellä 28-31 km/h välillä ja Kurtilla voi vetää kevyesti kevyttä, eli ei ongelmaa. Mulla on sellainen vastuslisäkiekko siinä kiinni. Ala-PK-sykkeillä vastusvauhti näyttää about 24-25km/h ja kesällä samoilla sykkeillä menee kyllä kovempaa vaikka on mäet hidastamassa. Kai ne on laskettu keskimääräisen isohkon jenkin mukaan noi watit vauhdiksi :p

Pääasia eli tuntuma ja fiilis on hyvä eikä mikään puuromainen eli ei noilla laskennallisilla vauhdeilla ole mitään väliä.

Kokeilen tänä talvena ensikertaa sattumanvaraisen treenin sijaan kunnon PK-lähestymistä. Eli 3kk pääasiassa PK:ta (ja tekniikkaa sekä nopeusreenejä) ja kevättä kohden sitten vauhtia ja voimaa.

Anzah
30.10.2012, 00.17
Eli valinta alkaa olla selvä. Mistähän tollaisen löytäisi jos haluaa tukea kotimaista kivijalkakauppaa? Vai pitääkö laittaa netin kautta tilaukseen...? Nopea googlettelu ei ainakaan tuottanut tulosta kotimaisten osalta...

hoohoo
30.10.2012, 08.35
Tarkistapa Cycle Centerin tarjonta, sieltä löytyy Kurtin trainereita sopuhintaan.

kervelo
30.10.2012, 09.01

Trainerroadin kanssa ei tuollaisia ongelmia ole. Kone käynnistyy sillä aikaa kun tarkistan pyörän rengaspaineet, itse softa on käynnissä kun saan ajokengät jalkaan. Sitten ruudulta halutun treenin valinta ja liikkeelle.

Jenkkakahva
30.10.2012, 09.23
Joo en. :) Kyllä mä noista tietokoneohjelmista pysyn erossa...clip
Toisaalta onhan siinä garminissakin ohjelma:rolleyes:.
Jos homman haluaa pitää oikein simppelinä/kustannustehokkaana, niin lasket tehoalueet nopeuden perusteella exelillä, ja seuraat reenatessa garminin ruudulta nopeutta. Tai vaihtoehtoisesti välitys/kadenssiperusteisesti. En tosin tiedä onnistuuko kaikilla trainereilla, mutta ainakin Kurtilla toimii näinkin.

Nufan
30.10.2012, 09.51
Jos homman haluaa pitää oikein simppelinä/kustannustehokkaana, niin lasket tehoalueet nopeuden perusteella exelillä, ja seuraat reenatessa garminin ruudulta nopeutta.

Tämä on ollut tiedossa ja itseasiassa kun on näitä trainereitä, joissa on teho tiedossa nopeuksille, niin saako mistään niistä ulos sitä tehotietoa?
Kyllähän sillä nopeustiedolla pärjäilen ja ei se tehotietokaan nyt niin tärkeä ole, mutta siksi viisaammilta kyselinkin, josko jokin tälläistä tukisi, niin helpottaisi ostospäätöstä.

Juha Lehtinen
30.10.2012, 12.03
Tänään olisi tarkoitus testata suostuuko tuo vanhempi Tacxin TTS2 toimimaan Windows 7:ssa päivitysten jälkeen, ennen päivityksiä ei toiminut. Olisi ihan mielenkiintoista päästä testaamaan niita pyörälenkkejä joita olen kesän ja syksyn aikana tallentanut Garmin Edgellä. Tuossa uudessa TTS4:ssa kun joutuu maksamaan 30€ jotta saa Google Earthin käyttöön ja vanhassa TTS2:ssa sen saa ilman lisäkustannuksia käyttöön.

Samu Ilonen
31.10.2012, 23.35

En nyt oikein tiedä mitä hyötyä siitä on, jos suurin osa noista "tehoa" näyttävistä on niin "sinnepäin" näyttäviä? Hommaa tehomittari jolla voi ajaa myös ulkona, tai unohda moinen?

TimoP
01.11.2012, 09.12
Eli valinta alkaa olla selvä. Mistähän tollaisen löytäisi jos haluaa tukea kotimaista kivijalkakauppaa? Vai pitääkö laittaa netin kautta tilaukseen...? Nopea googlettelu ei ainakaan tuottanut tulosta kotimaisten osalta...

Oman Kurt Kineticin Rock and Roll:ni ostin pari vuotta sitten Signaturesta (Tampereella). En tosin tiedä, että myyvätkö enää Kurt:in treinereitä.

eSimosen tapaan mullakin on se lisäkiekko. Sehän ei sitten tosin tuo lisää vastusta, vaan ainoastaan lisää pyörivää massaa eli jos/kun lopettaa polkemisen, niin pyörä pyörii ("rullaa") pidempään.

VesaP
01.11.2012, 10.07
En nyt oikein tiedä mitä hyötyä siitä on, jos suurin osa noista "tehoa" näyttävistä on niin "sinnepäin" näyttäviä? Hommaa tehomittari jolla voi ajaa myös ulkona, tai unohda moinen?

Jep. Powertappikiekko vaikka alle niin sit saa myös trainerilla ajaessa ne oikeat watit vaikka nyt sinne Garminin näytölle. Samaa kiekkoa voi sit käyttää ulkonakin sit kätevästi ja watit ovat vertailukelpoisia sielläkin sitten.

Warfe
05.11.2012, 16.48
Lähes kuukauden kestäneen pohdinnan jälkeen sain tilattua trainerin. Malliksi valitsin Elite Qubo Digital Wireless bonuspaketilla, joka sisälsi juomapullon,tuen eturenkaalle ja hikisuojan. Kyselin mallia ensiksi Bike-discountilla, mutta heillä ei ollut tietoa mallista vielä, joten tilasin Bike24:stä. Muutama perustelu valinnalleni: Saanut muutamassa paikassa hyvät arvostelut, tuki Applen laitteile, langattomuus, ANT+ yhteensopivuus.

Samalla tilasin trainerirenkaaksi Vittoria Zaffiro Pron. Vähän summassa valitsin, tämä oli halvin ja vaikutti kohtuu hyvältä.

Warfe
06.11.2012, 13.20
No voehan p**ka! Bike 24:lta tuli viesti että Qubo Digital Wireless myyty loppuun ja eivät tiedä milloin uusi erä tulee. Tuntuu että joka kaupasta kyseiset vermeet loppu. Onko kukaan nähnyt että olisi jossain kaupassa kyseistä mallia varastossa?

Samu Ilonen
06.11.2012, 22.13
Oman Kurt Kineticin Rock and Roll:ni ostin pari vuotta sitten Signaturesta (Tampereella). En tosin tiedä, että myyvätkö enää Kurt:in treinereitä.

On niitä muutama vielä. Kysyntä on vain niin pientä vs. Supermagneto Pro että kun noista päästään eroon, lisää ei tule. Ei se huono ole, lisäkiekolla höystettynä, iso ja hankalasti siirrettävä vain. Ja kalliimpi +kulmakertoimen säätö puuttuu eli vastuksen pykälät ovat isommat.

kp63
07.11.2012, 08.50
rokkari on loistava treineri. yksinkertainen ilman turhia härpäkkeitä. iso ja hankalasti siirrettävä = tukeva ja kestävä. se on vähän niinku vanha kunnon haiseva punttisali verattuna nyky diskoteekkeihin.

Kal Pedal
16.11.2012, 22.20
Siis mitä helvettiä: kumi puhkesi kesken treenin. En ole koskaan kuullut moisesta trainerilla. Kas kun ei etukumi sentään.

Torres
19.11.2012, 20.05
Tämän laitan todennäköisesti tilaukseen heti, kun saavat lisää traineri-renkaita. Jos vaikka saisi tämän laiskottelun katkaistua...

http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a84024/qubo-power-fluid.html

JariT72
19.11.2012, 22.45
Viimeiset pari kolme viikkoa tuo Tacx bushido toiminnut luotettavasti tuon suunnon ant+ tikun ansiosta, TTS4.4 päivitys poisti vanhoja bugeja ja toi muutaman uuden mutta parempaan suuntaan tuo kuitenkin meni, vieläkään eivät vaan ole saanneet streetview bugia korjatuksi. Nyt on kuitenkin päässyt jo säännöllisen harjoittelun pariin ilman että ajaminen keskeytyy ohjelmiston kaatumisiin.

Olmi
19.11.2012, 23.29
Minä olen ajanut TTS 3.12 päivityksellä ihan toimivasti alusta lähtien. Intelin näytönohjain ei vaan anna kisata multiplayerina Virtual Reality-radoilla. Yksin ajaminen onnistuu myös VR-puolella ja täysillä grafiikkasäädöillä. CAT, RLV, RLT pelittää myös multiplayerina.

Warfe
26.11.2012, 20.27
Ensimmäinen treeni Vedetty Eliten Qubo Wirelessillä. Kokeilin aluksi helpohkoa intervalliohjelmaa, mutta se osottautui liian pahaksi: 120wattia meni helposti, mutta 180wattia kun tuli näyttöön niin jaksoi pyörittää ehkä minuutin? Pakko oli vaihtaa ohjelmaa ku jalat meni heti hapoille.
Jotenkin tuntuu että tuo wattimittari näyttää ihan mitä sattuu. 53/15 välityksellä ja 90kadenssilla näytti watteja vain 150? Kuulostaa jotenkin luonnottaman pieneltä.
Putkelta ajoa hankala tehdä, sillä alkaa kumi vinkumaan jos nousee ylös satulasta.
Melutaso aika hyvä, ei ainakaan itseä häirinnyt pahemmin.
Käyttöönotto helppoa: Ensikertalaiselta meni noin 80min trainerirenkaan vaihtoineen, kokoamisineen ja asetuksien tutkimiseen.

marmi
27.11.2012, 00.01
Tämän laitan todennäköisesti tilaukseen heti, kun saavat lisää traineri-renkaita. Jos vaikka saisi tämän laiskottelun katkaistua...

http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a84024/qubo-power-fluid.html

Mielenkiintoinen uutuus. Onko kukaan törmännyt arvosteluihin? Erityisesti äänitaso ja vastuksen toimiminen kiinnostaa. Nykyinen CycleOpsin vastuksellinen rolleri on niin kovaääninen, että ei sillä vetoja oikein viitsi tehdä.

-SA-
27.11.2012, 23.15
Uusi Tacxin iGenius VR traineri TTS 4.4 softalla tuli hankittua. Muuten parin kokeilun jälkeen ihan jees, paitsi että se real life video ei toimi lainkaan (softa kaatuu heti, kun yrittää laittaa leffaa päälle). Viestiä Tacxille, josta vastaus, että softassa bugi Windows Vistaan liittyen. Täytyy tunnustaa, että hieman ottaa pannuun, jos joutuu tätä tärkeimmän featuren käyttöönottoa odottamaan seuraavaan versioon 4.5 saakka.... Nopeammin tietty saisi tämän toimimaan päivittämällä windowsin seiskaan tai kasiin, muttei millään jaksa sitten olla asentamassa uudelleen kaikkia muita ohjelmia....

JariT72
27.11.2012, 23.55
Ei ainakaan mun tarvinnut asentaa mitään uusiksi kun päivitin win7 -> win8:iin.. ainoastaan muutamat ajurit. Ostitko tuohon erikseen noita real life videoita, vai tarkoitatko sitä pätkää mikä tulee tuon mukana? Meinaan että se mukana tullut videon pätkä ei ole kuin vähän päälle kilometrin mittainen demo, ei sillä ainakaan treenailla yhtään mitään. Itselleni paras ominaisuus tuossa TTS 4.4:ssa on tuo RLT moodi eli noista omista kesällä ajetuista gps:ään tallennettujen reittien ajelua uudelleen tutuilla reiteillä + nuo bikenettiin muiden käyttäjien tallentamat reitit ja tuolta http://www.mapmytracks.com/events/tour-de-france-2012 voi imuroida vaikka tourin reittejä ja ajella niitä.. pettymyksiin moni tacx:n hankkinnut on joutunnut tottumaan tuon TTS ohjelmiston osalta.. lue tuolta lisää http://forum.tacx.com/viewforum.php?f=68&sid=bf405295ee9e9b63ac32978efc0a766c

-SA-
29.11.2012, 17.01
Mulla lienee sen verran vanhoja ohjelmia koneella, että ainakin se joku MS:n analyysisofta herjasi useammasta, jotka tod.näk pitäisi asentaa uudelleen. Olen ostanut muutaman videon, jotka siis odottavat sitä, että pääsen joskus tätä moodia ylipäätään kokeilemaan. Eilen tuli Tacxin supportista infoa, että 4.5 on ilmeisesti tulossa 15.12, mutta joku testiversio jo ensi viikolla. Lupasivat sitten lähettää testiversion minulle, joten mielenkiinnolla odotan tätä.

Onko noissa itse ajetuissa reiteissä jotain erityisiä vaatimuksia re missä formaatissa file on? Eli, itse käytän fillaroidessa Garminin Edge 800:sta, joten saako ne jotenkin _helposti_ TTS:ään? Kiitos vielä muuten vinkeistä.

JariT72
01.12.2012, 21.45
Helpoiten ne saa TTS:ään kun connect.garmin.com:sta export toiminnolla viemällä tcx tai gpx formaatissa mutta ehdottomasti kannattaa hankkia tuo tacx:n foorumillakin jokusen kerran mainostettu 3d route builder niin noista gps tiedostoista saa tehtyä vähän parempia ( http://www.hybridgeotools.com/html/3d_route_builder.html ). Tiedoston formaatissa pitää olla tuo korkeusdata mukana muuten se ei kelpaa TTS:lle, joten pelkkä google mapsin kml tiedosto ei sellaisenaan kelpaa, tuolla 3d routebuilderilla sen saa siihen googlen mapsillä suunniteltuun reittiinkin jälkeenpäin lisättyä google earthista helposti mutta se ei ole lähellekkään yhtä hyvä tai tarkka kuin mitä Garmin Edgen ilmanpaineeseen perustuvalla korkeusmittarilla saa.

Tuolla 3d routebuilderilla saa tasoitettua tuota gps:n epätarkkaa korkeusmittausta. Edge 800:n barometrinen korkeusmittari on hyvä mutta silti tallenetuille reiteille tulee ajoittain epärealistisen jyrkkiä korkeuseroja, tuolla ohjelmalla saa niitä tasoitettua. Idea on että tuo ohjelmisto laskee esim 100m matkalta 5m välein keskiarvon mäen jyrkkyydelle ja korjaa reitin korkeusprofiilin sen mukaisesti jolloin ei tule sellaisia metrin matkalla 10% mäkiä joka sitten seuraavalla metrillä onkin 2% vaan noiden keskiarvo tasapainoitettuna esim tuon 100m pätkälle.

30 hampainen
02.12.2012, 12.23
Eliten ja wattimittarin omistajille pieni kysymys. Kun ketju on edessä pienellä rattaalla ja takana keskellä, kadenssi 90. Mitä wattimittari näyttää silloin 1,2,3,4 ja 5 vastuksella?

Nufan
02.12.2012, 12.26
Jos joku noilla lähtötiedoilla antaa oikean vastauksen, tarjoan pullakahvit. :)

30 hampainen
02.12.2012, 12.50
Jos joku noilla lähtötiedoilla antaa oikean vastauksen, tarjoan pullakahvit. :)

Kuka tässä on oikeaa vastausta hakemassa? :) Lähinnä kiinnostaa tieto eri pykälien välisestä erosta, noin suurinpiirtein.

Nufan
04.12.2012, 09.33
No. Jos nyt et tajunnut piikittelyäni, niin muutama vihje.

Kukaan ei voi tietää monta piikkiä sulla on eturattaassa, monta piikkia takarattaan keskimmäisessä rattaassa, eikä rengaskokoasi. Eikä Elite-trainerin mallia. :)
Ei herneitä.

Ps. tätä viestiä ei olisi edes pitänyt lähettää.

30 hampainen
04.12.2012, 10.36
Rattaat 36x18 Renkaana 23-622 Tack Tire ja trainerina Elite Volare.

Kun saisi edes tuon kevyimmän vastuksen wattimäärän 90 kadenssilla, olisi edes joku tieto. Nyt on vain arvaus että se on noin sata, kakkonen kaksisataa jne :)

lisäs: Jos tässä on wattimittari: http://www.youtube.com/watch?v=sUkHWtWzGio Olen kuvitellut vastuksen hieman yläkanttiin.

On omituista että juutuubissa näytetään pelkkää renkaanpyöritystä lähikuvana tuhansia tunteja, ketä kummaa se kiinnosttaa? Mutta mittaritiedot taisivat olla tuossa...

järppä
04.12.2012, 10.58
...trainerina Elite Volare.

Kun saisi edes tuon kevyimmän vastuksen wattimäärän 90 kadenssilla, olisi edes joku tieto. Nyt on vain arvaus että se on noin sata, kakkonen kaksisataa jne :)

lisäs: Jos tässä on wattimittari: http://www.youtube.com/watch?v=sUkHWtWzGio Olen kuvitellut vastuksen hieman yläkanttiin.

Yksi google-haku, niin heti löytyi tämä linkki:
http://support.trainerroad.com/entries/21429248-elite-volare-mag

...josta taas löytyy tämä graafi, taitaa mennä aika lähelle mitä kaipasit:
http://support.trainerroad.com/attachments/token/i7a1ayvzmge00nh/?name=Mag+Concept+Alu.pdf

Ei näytä menevän ihan sadan watin välein noi vastuksen lisäykset :p

kervelo
04.12.2012, 11.08
Yksi google-haku, niin heti löytyi tämä linkki:
http://support.trainerroad.com/entries/21429248-elite-volare-mag

...josta taas löytyy tämä graafi, taitaa mennä aika lähelle mitä kaipasit:
http://support.trainerroad.com/attachments/token/i7a1ayvzmge00nh/?name=Mag+Concept+Alu.pdf

Ei näytä menevän ihan sadan watin välein noi vastuksen lisäykset :p

Näyttää tosi realistiselta harjoitusvastukselta: viittäkymppiä mennään vitospykälälläkin vain hiukan yli 300 watin teholla.;) Todellisuudessa ko.nopeus vaatii aika paljon enemmän tehoa (kreuzotterin laskuri tarjoaa tarvittavaksi tehoksi noin 300 w enemmän). Taitaa olla näitä vastaavanlaisia laitteita käytössä heillä, jotka treenin aikana katselevat leppoisasti salkkareita.

järppä
04.12.2012, 11.10
Näyttää tosi realistiselta harjoitusvastukselta: viittäkymppiä mennään vitospykälälläkin vain hiukan yli 300 watin teholla.;) Todellisuudessa ko.nopeus vaatii aika paljon enemmän tehoa (kreuzotterin laskuri tarjoaa tarvittavaksi tehoksi noin 300 w enemmän).

Joo, siihen en ottanut kantaa. Todellisuudessa tuon trainerin vaste saattaa hyvinkin olla em. graafin kaltainen :D

kervelo
04.12.2012, 11.51
Joo, siihen en ottanut kantaa. Todellisuudessa tuon trainerin vaste saattaa hyvinkin olla em. graafin kaltainen :D

Jep, ymmärsin. Tuon eliten arvot nähtyäni ymmärsin kuitenkin paremmin ns.oikeiden pyöräilijöiden kommentteja siitä, että jotkut vastukset sopivat toisia paremmin mm.intervalleihin.

Vertailun vuoksi jo varmaan moneen kertaan täälläkin linkattu kooste Kineticin vastuskäyristä: http://www.kurtkinetic.com/documents/Power_Curves419.pdf

contest
04.12.2012, 12.48
Kineticin road trainer on itellä käytössä. Siinä kyllä vastusta piisaa ainakin realistisesti. Oon ajanu vetoja noin 35-37km/h ja taulukon mukaan silloin on noin 350w käytettävä tehoo. Pian ku saan powertapin ni näkee kuinka lähellä se on totuutta! Mutta siis vastusta riittää ja mitä kovempaa, sitä rankempaa... Suosittelen ko.traineria ainakin vastuksensa puolesta. On myös aika hiljainen traineri, pieni humina kuuluu vaan.

Jospa sais vähän lisää tehoja ensi kesäksi :)

akujoe
06.12.2012, 16.26
Aloitin ensimmäistä kertaa pyöräilijän "urallani" oikean talviharjoittelun, ts. ostin trainerin. Ajaessa vaan tulee todella kuuma :| (yllätys yllätys) Tein jo iskun paikalliseen Robin Hoodiin, mutta tuulettimet oli siirretty talvi/kesä/ties-mikä-vuodenaika-varastoon. Avasin verkkokauppa.comin, ja tuulettimia löytyi melko hyvä valikoima. Sanokaapas tietäjät, minkätehoinen tuuletin kannattaa ostaa, että ajaessa pysyy varmasti riittävän viileänä?

J. Conrad
06.12.2012, 17.12
http://www.obhnordica.fi/tuulettimet-475.aspx?ProductID=1811

http://www.obhnordica.fi/Admin/Public/GetImage.aspx?Image=/Files/Billeder/Ecom/Products/1318.jpg&Format=jpg&Width=280&&Resolution=72

OJ
06.12.2012, 23.51
Kannattaa kokeilla clasun tuuletinta (http://m.clasohlson.com/fi/Pr364134000/Pr364134000). Mulla on saman mallinen tuuletin ollu käytössä ja toi kuivattaa hien melko tehokkaasti pidemmissäkin vedoissa. Clasun tuulettimen moottori on vain 90 wattinen, mutta ainakin kolmosteholla pitäisi jäähdyttää ihan ok.

Torres
07.12.2012, 20.42
Mielenkiintoinen uutuus. Onko kukaan törmännyt arvosteluihin? Erityisesti äänitaso ja vastuksen toimiminen kiinnostaa. Nykyinen CycleOpsin vastuksellinen rolleri on niin kovaääninen, että ei sillä vetoja oikein viitsi tehdä.
On todella hiljainen. Telkkaria pystyy hyvin katsomaan samalla, kunhan vähän laittaa vokkea lisää. Itse vastus ei pidä käytännössä lainkaan mekkalaa, kaikki ääni tulee siitä, kun rengas "jyrää" sitä rullaa vasten. Tuota ei naapuri kuule, vaikka seinät olisi pahvista. Käytössä on Eliten oma harjoitusrengas, joka on hieman tahmean tuntuinen eikä luista rullan päällä. Nopsaan kokeilin ultremolla ja se suti jonkin verran, mikä kuluttaa nopeammin sekä rengasta että rullaa.

Antaa tuo myös ihan miehekkään vastuksen. Tällä kunnolla ei puhettakaan, että laittaisi isompaa limppua edestä, jos haluaa pitää kadenssit yli 90 ja sykkeen maltillisena. Kokemusta ei ole muista trainereista, mutta tuota voin suositella lämpimästi. Omaa painoa hyödyntävä mekanismi on myös siitä kätevä, että pyörä saa olla trainerissa käyttövalmiina vaikka koko ajan, jos siltä tuntuu.

Edit. Tästä siis kyse: http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a84024/qubo-power-fluid.html

Edit2 Tuosta vastuksesta vielä sen verran, että eihän se tietenkään samalta tunnu, kuin tien päällä, mutta voisi se paljon huonompikin olla. Voittaa ainakin kuntosalin magneettivastuksella varustetut kuntopyörät fiiliksessä 100-0. Kyllä tuon kanssa peruskuntoa ja tuntumaa ylläpitää ihan kivasti talven synkkinä iltoina. Ei tule niin pahana shokkina se kevään ensimmäinen lenkki. :)

Succis
08.12.2012, 10.10
Siis mitä helvettiä: kumi puhkesi kesken treenin. En ole koskaan kuullut moisesta trainerilla. Kas kun ei etukumi sentään.

Viime vuonna meni 3 sisäkumia.
Loppuivat kun vaihdoin uuden takarenkaan, Contin trainerirengas "kuluu" sisäpinnalta karheaksi ja rikkoo renkaan ainakin kovemmissa seteissä. Nyt on Schwalben sininen trainerirengas.

gnu79
08.12.2012, 17.14
Moikka kaikille
Eka treeni tacx i-vortexilla takana ja mukavaa oli mutta nyt on toinen onglema.
Miten saan tts tiedoston muunnettu niin että saan sen esim sportstrackeriin tai endoon?

Umpimähkä
08.12.2012, 18.08
Onko takarenaassa normaali määrä ilmaa? Kuinka kireälle vastus säädetään rengasta vasten?

contest
08.12.2012, 18.23
Itse olen pitänyt normipainetta 8bar. Niin kireälle ettei rengas juurikaan luista. Itsellä rengas painuu lyttyyn rullan kohdalta noin 1/4-1/3:n verran jolloin luistoa tapahtuu vain alkukiihdytyksessä kun on aika raskas vauhtipyörä.

JariT72
08.12.2012, 22.59
Moikka kaikille
Eka treeni tacx i-vortexilla takana ja mukavaa oli mutta nyt on toinen onglema.
Miten saan tts tiedoston muunnettu niin että saan sen esim sportstrackeriin tai endoon?

Ei taida onnistua, itse olen ratkaissut ongelman silleen että pyörässä on kiinni sama garmin edge 800 kuin kesälläkin ja takarenkaassa nopeus/kadenssi anturi joten saan suoraan garmin.connectiin vietyä garminista trainerilla ajetut treenit ihan samalla tavalla kuin kesälläkin, joten jos sulla on sportstrkäkkeriä varten joku systeemi joka ei toimi pelkästään gps:n varassa niin no problem.. garminin sykevyö toimii yhtäaikaa myös tacx:lle ja garminille joten sykkeetkin saa molempiin samanaikaisesti.

marmi
11.12.2012, 01.22
--
Edit. Tästä siis kyse: http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a84024/qubo-power-fluid.html

Edit2 Tuosta vastuksesta vielä sen verran, että eihän se tietenkään samalta tunnu, kuin tien päällä, mutta voisi se paljon huonompikin olla. Voittaa ainakin kuntosalin magneettivastuksella varustetut kuntopyörät fiiliksessä 100-0. Kyllä tuon kanssa peruskuntoa ja tuntumaa ylläpitää ihan kivasti talven synkkinä iltoina. Ei tule niin pahana shokkina se kevään ensimmäinen lenkki. :)

Kiitos vastauksesta! Kuulostaa oikein hyvälle valinnalle. Pohdin tässä vielä tuon Power Fluidin ja Hydromagin välillä, olisiko jälkimmäisen viisiportaisessa magneetilla toteutetussa vastussäädössä ja siten kovemmassa vastuksessa mitään lisäarvoa? Muuten noi taitaa olla samoja vehkeitä. Tarkoituksena on tehdä myös intervalleja, jossa säätömahdollisuus&korkea vastus voisi olla hyvä. Graafien mukaan vastusta kyllä löytyy Fluidistakin ihan mukavasti.. Hintaeroa ei ole kuin muutama kymppi, sen arvoista?

Torres
11.12.2012, 13.44
Kiitos vastauksesta! Kuulostaa oikein hyvälle valinnalle. Pohdin tässä vielä tuon Power Fluidin ja Hydromagin välillä, olisiko jälkimmäisen viisiportaisessa magneetilla toteutetussa vastussäädössä ja siten kovemmassa vastuksessa mitään lisäarvoa? Muuten noi taitaa olla samoja vehkeitä. Tarkoituksena on tehdä myös intervalleja, jossa säätömahdollisuus&korkea vastus voisi olla hyvä. Graafien mukaan vastusta kyllä löytyy Fluidistakin ihan mukavasti.. Hintaeroa ei ole kuin muutama kymppi, sen arvoista?
En ole varmastikaan paras vastaamaan tähän, koska kokemusta on vain tuosta Power Fluidista. Sen verran voin kuitenkin sanoa, että treenatessa mietin, mihin sitä säädettävää vastusta edes tarvitsisi, kun vaihteiden vaihto ajaa saman asian ja toimii tietenkin täysin luontevasti. Itselle ei tuosta vastus lopu (lähellekään) edes intervalleihin, kun laittaa tarpeeksi isoa vaihdetta silmään. Ainoa miinus on se, että meteli nousee sitä myötä, kun rengas pyörii kovempaa. Ääni pysyy kuitenkin kaiken kaikkiaan yllättävän maltillisella tasolla.

Ehkäpä joku muu osaa kertoa säädettävän vastuksen hyödyllisyydesta, mutta itse en ole osannut kaivata. Vähemmän liikkuvia osia = vähemmän hajoavia osia. Positiivisena yllätyksenä mainittakoon vielä se, miten pyörä heiluu sivusuunnassa. Ei tietenkään paljoa, mutta sen verran, että hommassa on aivan eri fiilis, kuin staattisella kuntopyörällä. Alkuun tuo vähän hirvitti ja mietin, kestääkö se varmasti, mutta noin se on suunniteltu toimivan, joten eiköhän se kestä.

Vastus ja runko tuossa lienevät jotakuinkin samat, kuin siinä 400€ maksavassa Wirelesissä. Itse en kaipaa mitään wattilukemia sun muita, syke ja kadenssi riittävät enemmän kuin hyvin. :)

Umpimähkä
11.12.2012, 22.00
Muutaman kerran olen polkenut hetken ajan niin isolla vastuksella kuin vaan olen pystynyt ja trainerista on tullut sellainen palaneen käry. Ei nyt mikään iso käry, tuntuu nenään, kun lopussa irrottaa sen pinnan kumista. Onkohan tuo normaalia? Tosin traineria on tullut säilytettyä tuossa olohuoneessa ja pölyähän se kerää... :D

30 hampainen
12.12.2012, 00.01
Pohdin tässä vielä tuon Power Fluidin ja Hydromagin välillä, olisiko jälkimmäisen viisiportaisessa magneetilla toteutetussa vastussäädössä ja siten kovemmassa vastuksessa mitään lisäarvoa? Muuten noi taitaa olla samoja vehkeitä.

Kerrostalossa magneettivastus on hyvä, voi ajaa pienillä vaihteilla ja isolla vastuksella. Lähtee paljon vähemmän melua.
90 kadenssilla isolla eturattaalla ajelu on noin 10 db äänekkäämpää kuin pienellä.

30 hampainen
13.12.2012, 20.03
Jos on ollut mulla tyhmiä kysymyksiä tähän asti, niin nyt tulee sitten varmaan pohjat...
Kysymys:
Jos ajan trainerilla tunnin 150 watin teholla, kuluuko sama määrä kaloreita nyt tai kahdenvuoden kuluttua kun kunto on "super". Vai laskeeko kaloreiden kulutus kunnon parantuessa?

contest
13.12.2012, 20.30
Tän pitäs riippuu sun sykkeestä ja painosta, jos ne pysyy samana niin ei oikeastaan muutosta. Jos kunnon parantumisen myötä syke laskee niin vähemmän kaloreita kuluu, olettaen että paino olisi sama. Tietty jos oikein syvälle pureutuu niin muuttujiahan löytää vaikka mistä! Mutta yksinkertaistettuna jotakuinkin noin.

kp63
13.12.2012, 22.45
Kyllä se 150W noin 600kcal vie kaikilla. Hyväkuntoinen vaan saa aikaan sen pienemmällä sykkeellä. No on siellä tietenkin hifistelyjuttuja esim taloudellisuus voi parantua tai miten iso osa lihaksen kapasiteetistä pitää käyttää yms, mutta noilla wateilla mun vastaus on että saman kulutat.

30 hampainen
13.12.2012, 23.01
Mielenkiintoista. Jos 150W/h kuluttaa n. 600kcal, 200W/h kuluttaisi silloin 800kcal. Vai meneekö se noin? Silloinhan sykemittarista voisi katsoa kulutetut kalorit ja laskea watit?

Cycledrophis
13.12.2012, 23.08
Ei, mutta siitä wattimittarista voi saada ihan hyvän arvion kulutettuun energiaan. Siis katsotaan wattimittarista Joulet ja koska kerroin himpun yli neljä ja hyötysuhde noin 1/4 niin Joulet on yhtäkuin kilokalorit.
Tämän tarkempaan ei ilman suoraa mittausta ja laboratoriota pääse.

Jari

järppä
14.12.2012, 09.43
Tän pitäs riippuu sun sykkeestä ja painosta, jos ne pysyy samana niin ei oikeastaan muutosta. Jos kunnon parantumisen myötä syke laskee niin vähemmän kaloreita kuluu, olettaen että paino olisi sama. Tietty jos oikein syvälle pureutuu niin muuttujiahan löytää vaikka mistä! Mutta yksinkertaistettuna jotakuinkin noin.

Ja sitten kun lisätään vielä kuulopuheet, väärät oletukset ja uskomukset, niin saadaan taas pari tarpeetonta muuttujaa lisää.

J. Conrad
14.12.2012, 10.27
Laita Polarin sykemittariin Vo2max ensin 45. Laita toiseen samanlaiseen treeniin vaikka Vo2max 75. Katso kulutus. Hämmästy.

Mara I
14.12.2012, 14.16
Tässäpä hauskaa ajanvietettä insinöörille! Oletuksella 60 VO2max
pyörä: ergo 232W, Polar 236W (pakkasessa parvekkeella eli ei lämpökuormaa, vaikutus magneettivastukseen vs huonelämpö = alussa aivan tolkuttoman jäykkää?)
juoksu: 20% hyötysuhteella 266W, Polar 263W (jossain annetaan 22% hyötysuhteita -> 294W)
soutu: Concept2 228W, Polar 266W (onko oletus Vo2maxista liian suuri? toisaalta juoksuvauhdista arvioituna olisi 260W...)

J. Conrad
15.12.2012, 11.01
Mä en kyllä tajunnut tuosta ylläolevasta mitään. Onko kysymys paljonko huoneiston lämpötila nousi treenin aikana?
Polarissahan on se testi joka käytännössä kertoo Vo2max'in.

jvp
16.12.2012, 11.37
Erilainen traineri.

http://www.engadget.com/2012/08/31/wahoo-kickr-power-trainer-lets-iphone-cyclists-feel-the-burn/

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/08/wahoo-kickr-power-trainer.jpg

järppä
18.12.2012, 10.29
Laita Polarin sykemittariin Vo2max ensin 45. Laita toiseen samanlaiseen treeniin vaikka Vo2max 75. Katso kulutus. Hämmästy.

Tällä nyt ei ole mitään tekemistä tunnin mittaisen vakioteholla ajetun treenin energiankulutuksen kanssa. Ihan sama mitä se Polar väittää.

VesaP
18.12.2012, 11.43
Erilainen traineri.

Hmmm... Kiitos linkistä! Kiinnostus heräsi muutaman demovideon perusteella. Tästä raineri mikä ei tapa kissoja vaikka reenais kattien keskellä?! Eikä Vaimon korvat hajoa kuten WB:llä kävi! Eikä naapurit häiriinny melusta?

Google kertoo varmasti mistä ja mihin hintaan tuota saa, mutta jos jollain on suoria linkkejä samantien. Ja kenties peräti ajokokemuksia?

Ja jos demovideossa on Dogma kiinni rainerissa niin tarkoittaa että Dogma kestää rainerin väännöt sitten.... :rolleyes::cool:

Edit: Ilmeisti vuoden vaiheessa pitäisi tulla myyntiin tämän tuon DC Rainmakerin demosivun juttujen mukaan. Ja jotain 999USD hintaa povaavat laitteelle. Satasen kalliimpi mitä Taxc Bushido ko sivun mukaan. Antanee vähän osviittaa mitä laite tulee oikeasti maksamaan sitten.

Edit2: Tuo DC Rainmakerin ensiarvostelu laitteesta:

http://www.dcrainmaker.com/2012/08/first-look-at-wahoo-fitness-kickr.html

J. Conrad
18.12.2012, 12.29
Tällä nyt ei ole mitään tekemistä tunnin mittaisen vakioteholla ajetun treenin energiankulutuksen kanssa. Ihan sama mitä se Polar väittää.

Selvästikään et tajunnut mistä on kyse. Yksi suuri muuttuja siinä kalorinkuluksessa on Vo2max. Tai sitten Polar on ihan hakusessa kaavansa kanssa.

esaan
18.12.2012, 13.23
Mikään ei nosta kuntoa niin kuin aktivisuustason nosto Polarissa. Saat helposti huippu-urheilijan Vo2maxin ja kalorit alkavat palamaan.

järppä
18.12.2012, 14.02
Selvästikään et tajunnut mistä on kyse. Yksi suuri muuttuja siinä kalorinkuluksessa on Vo2max. Tai sitten Polar on ihan hakusessa kaavansa kanssa.

Joo, kyllä Polarin sykemittari varmasti käyttää tuota muuttujaa energiakulutuksen arviointiin. Se on silti vaan arvio eikä kovin kummoinen sellainen. Tuossa jo aiemmin kerrottiin miksi tehomittari on tässä tilanteessa paljon parempi työkalu, niin ei tarvitse sitä enää kertailla.

VesaP
18.12.2012, 14.18
Jätkät hei, ei mollata polaria (väärä ketju tuohon toimintaan!) vaan kehutaan/haukutaan trainereita täällä vai mitä häh?

Eikö kukaan muu ole yhtä FLOW tilassa tuosta uutukaisesta mikä julkaistaan mitä itte? Tilasin jo uutiskirjeenkin valmistajalta että saan heti tietää milloin se julkaistaan. :)

Tosin ensitietojen perusteella vain SHIM/SRAM kasetti? WTF!!!!!!!!!!!!????? Ei voi olla....

Disclaimer: En ole ostamassa. Kunhan haluan tietää milloin se julkaistaan ja mihin hintaan.

järppä
18.12.2012, 14.36
Jätkät hei, ei mollata polaria (väärä ketju tuohon toimintaan!) vaan kehutaan/haukutaan trainereita täällä vai mitä häh?

Juu, ei ne Garminien tai muiden vastaavien laitteiden sykemittaukseen perustuvat energiankulutusarviot juuri sen kummoisempia ole :D

kervelo
18.12.2012, 14.44
Juu, ei ne Garminien tai muiden vastaavien laitteiden sykemittaukseen perustuvat energiankulutusarviot juuri sen kummoisempia ole :D

Noiden energianlaskentakaavojen tarkkuudessa on kyllä merkittäviä eroja. Muistelen, että uusimpien Garminien käyttämä algoritmi oli (DCRainmakerin ?) vertailuissa itse asiassa kaikkein paras.

hoopeevee
18.12.2012, 19.05
Minulla on Eliten Realtour Supercrono harjoitusvastus. Se on pelannut pari vuotta hyvin, mutta nyt on tullut sellainen vika, että laite hävittää vastukselta tulevan tiedon (nopeus, kadenssi, matka) ja näyttää tietokoneen näytössä vain nollia. Syke ja aika kyllä näkyvät oikein. Sama homma riippumatta ajaako video-ohjelman mukaan vai ilman. Saattaa näyttää hetken aikaa kaiken ihan normaalisti, mutta sitten yhteys katkeaa. Mistä vikaa kannattaisi etsiä?

30 hampainen
19.12.2012, 14.05

Tää käy mun järkeen hyvin, autokin kuluttaa enemmän jos ilmanputsari on likainen eikä kone saa ilmaa. Nyt meni Polarin mittari hankintaan...

Onko KK Road machinen tai Rock and Rollin omistajia kuulolla, käykääpä lataamassa puhelimeen dB appsi ja mitatkaa paljon lähtee melua 30-40 kmh nopeuksissa noin metrin päästä takapyörästä, jooko? Kurttia oon miettinyt seuraavaksi vastukseksi kun vanhasta magneetti nasahtaa, kiinnostaisi ensiksi tietää vain sen äänekkyys, kerrostalossa kun asun.

jartsuli
19.12.2012, 14.59
ProRoad machinen (isompi vauhtipyörä) melusta sen verran että tavallisella katurenkaalla 30kmh pyörityksessä kuulee vielä jutella muttei kuiskailla .. mutta jos talossa on pikkusia niin päiväuniaikaan en yrittäis reineröidä. Naapuriin en usko tuon hurinan kantautuvan ollenkaan..

30 hampainen
19.12.2012, 22.56
ProRoad machinen (isompi vauhtipyörä) melusta sen verran että tavallisella katurenkaalla 30kmh pyörityksessä kuulee vielä jutella muttei kuiskailla .. mutta jos talossa on pikkusia niin päiväuniaikaan en yrittäis reineröidä. Naapuriin en usko tuon hurinan kantautuvan ollenkaan..

Ok, mutta desibelit olisi kiva tietää, nouseeko yli kahdeksankymmenen intervalleissa?

30 hampainen
19.12.2012, 22.57
Erilainen traineri.

http://www.engadget.com/2012/08/31/wahoo-kickr-power-trainer-lets-iphone-cyclists-feel-the-burn/

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/08/wahoo-kickr-power-trainer.jpg

Alunperin trainerit taisivat olla juurikin tuollaisia:http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=9329&d=1355947324&thumb=1http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=9333&thumb=1&d=1355947897

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=9335&d=1355948380
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=9336&d=1355948380

Cycledrophis
19.12.2012, 23.01
En kyllä suositelisi kerrostaloon mitää traineria, sillä kitinä renkaan ja trainerin rullan välistä kuuluu kyllä pitkälle. KK on kyllä muutoin kohtuu hiljainen. Voin koettaa huomenna käydä mittaamassa jos löydän db softan Lumiaan.

Jari

gobbif
20.12.2012, 17.36
Tuli hommattua Elite Qubo Power Fluid ja lyhyet ensikokeilut takana. Ei kokemuksia muista trainereistä paria ihan nopeaa kokeilua lukuunottamatta.

Vastusskaala järkevä vaikkei olisikaan huippukuntoinen. Tuntuma ole kuin lumipöperössä ajaessa vaan aika normaali, vähän kuin sileällä tiellä hentoon ylämäkeen ajaessa. Tuossa on sen verran massaa pyörivissä osissa, että rullailee kivasti hetken ilman polkemista.

Ääni on varsin hiljainen, taatusti ok kerrostaloon, vaikka en ehkä polkisi kotona kun muu perhe nukkuu. Renkaaksi heitin Eliten punaisen trainerirenkaan, eikä pidä tosiaankaan mitään kitinää tai jyrinää (laite suoraan lattialla ilman mitään pehmustemattoa). Äänestä puolet tuli aluksi kuivahkoista ketjuista ja rasvailun jälkeen melutaso vaimeni kivasti :) Eliten kumimainen rulla on pidoltaan myös aika mukavan tuntuinen trainerirengasta vasten pienelläkin painolla.

Noin 65W teholla nopeus oli n. 20km/h eli nuo Eliten käyrät ovat hieman yläkanttiin ainakin alapäässä. (Kylmä peli, en vertaillut tarkemmin miten muuttu, kun tuon ajaa lämpöiseksi. Ainakaan mitään radikaalia muutosta ei tuntuisi olevan)

Vaikuttaa kelpo peliltä kaikin puolin eikä liika pakkanen tai räntäsade kelpaa enää tekosyyksi jättää treeniä väliin.

Nufan
20.12.2012, 17.56
Testasin pikaisesti androidin paria äänimittarisoftaa firman äänilaboratoriossa ja toinen heitti toistakymmentä desibeliä ja toinen 3dB
Voishan ton oman KK-Roadmachinen tietty testata tuolla, mutta vaatisi aikamoista viitseliäisyyttä.

OJ
21.12.2012, 07.08
Testailin muutamalla eri mittari-appilla tota KK Road Machinen meteliä. Taustamelu (tietokone yms.) noin 45 db, tuuletin päällä noin 65 db, 300 watin teholla 70-72 db ja 450 watin teholla noin 75 db. Molemmat ajomelut tuuletin päällä. Se meteli itse trainerista, renkaasta ja pyörästä ei ole välttämättä mitenkään mahdoton, mutta traineri on eristettävä lattiasta mahdollisimman hyvin. Mä ajoin kaksi talvea trainerilla kerrostalossa, eikä naapurit ainakaan tohtineet tulla valittamaan.

VesaP
21.12.2012, 09.55
Testasin pikaisesti androidin paria äänimittarisoftaa firman äänilaboratoriossa ja toinen heitti toistakymmentä desibeliä ja toinen 3dB

OFFTOPIC:

Minkä niminen ohjelma antoi tuon (vain) 3dB:n heiton? Kerro niin ei tarvii ladata paskaa softaa luuriin... Vai riippuuko sekin täysin puhelimen mallista ja mikrofonin herkkyydestä jne.

Thanks! :)

Nufan
21.12.2012, 10.04
Sound meter, Smart tools co. oli tekijä.

Väittäisin, että puhelimen mallilla on suuri merkitys tulokseen ja tämä ohjelma antaa sitten ilmeisesti A painotetun tuloksen dB(A) varmana en tätä voi sanoa, kun ohjelman kuvaus on aika suppea.

kolistelija
21.12.2012, 10.05
Se 3dB heitto tietyllä taajuudella ei tarkoita mitään. Toisella taajuudella heitto on todennäköisesti aivan eri luokkaa. Voin ottaa taajuuskäppyrät lähimikitettynä jos joku ohjaa sellaiseen softaan joka sen tekee, ja sitten verrata +-1,5dB mittamikin vasteeseen.

Nufan
21.12.2012, 10.25
Tää 3dB ero tuli siten, että mulla oli 40dB äänilähde ja katsoin kaistojen 50-10000hz yhteenlasketun äänitason ja vertasin sitä puhelimen ohjelman näyttämään tulokseen. Mutta ei tästä enää tän enempää.

30 hampainen
21.12.2012, 22.08
Kiitos OJ:lle vastauksesta ja vaivannäöstä. Desibelit eivät Road Machinessa nouse kovillakaan tehoilla älyttömiksi, tuollaisen uskaltaa kyllä ostaa. Rulla jota rengas pyörittää taitaa olla paksumpi kuin Elitessä, vauhtipyörä ottaa vähemmän kierroksia. Täysiä pyörittämällä sain Elitestä ulos 84 db.

Gaastra
22.12.2012, 01.06
Tuli sitten tilattua Cycleopsin Supermagneto Pro ja eilen pääsin ottamaan tyypit laitteesta. Aikaisempaa kokemusta trainereista ei ole, mutta hyvältähän tuo vaikutti. Uutta lenkkiä tekisi mieli, mutta kun tuon takapuolen tarvii antaa ensin rauhoittua eilisestä "lenkistä", muutaman kuukauden pyöräilytauko näemmä herkistänyt paikat :)

Tällaisella Nöösin reilu 25 km/h kunnolla ei noissa neljässä eri vastusvaihtoehdossa huomannut juurikaan eroa. Eron huomasi vasta sitten kun nopeuden nosti reilusti yli 30km/h, joten ei tuosta potku lopu kesken kunnon kehittyessä.

Hiljaiselta peliltä vaikuttaa, ei tullut vaimolta sanomista ja hiljenee varmasti entisestään kun saan continentalin harjoitusrenkaan kytkettyä kuvioihin mukaan. Multa löytyy kotoa kunnollinen desibeli-mittari, joten voin kanssa mittailla noita voimakkuuksia jahka takalisto tervehtyy...

ristopee
22.12.2012, 10.50
Hiljaiselta peliltä vaikuttaa, ei tullut vaimolta sanomista ja hiljenee varmasti entisestään kun saan continentalin harjoitusrenkaan kytkettyä kuvioihin mukaan. Multa löytyy kotoa kunnollinen desibeli-mittari, joten voin kanssa mittailla noita voimakkuuksia jahka takalisto tervehtyy...
Varsinkin mountain-asetuksen äänenvoimakkuudet kiinnostaisi. Itsellä sama rekkula ja kerrostalossa asun niin olisi kiva tietää noista.

kp63
23.12.2012, 15.25
Tänään ajeltiin apuajajan kaa testit, jossa powertapilla ajeltiin Kurtin rokkaria. Hyvin oli watit 100...800 linjassa keskenään. Pikkasen anto tappi pienemmän nopeuden kuin mun kissamittari. tietääkö joku (samu ainaskii) tapin oletusarvon kehälle?

OJ
23.12.2012, 18.20
Tänään ajeltiin apuajajan kaa testit, jossa powertapilla ajeltiin Kurtin rokkaria. Hyvin oli watit 100...800 linjassa keskenään. Pikkasen anto tappi pienemmän nopeuden kuin mun kissamittari. tietääkö joku (samu ainaskii) tapin oletusarvon kehälle?
Eikö se selviä sieltä mittarin asetuksista?

kp63
23.12.2012, 18.31
Kissan asetukset ok, mut apuajaja on saanut oikeustieteellisen koulutuksen ja kaikkihan tietää niiden valmiudet lukea tai ymmärtää tommosia :) Mut siinä ne on hyviä, et tästäkin voi tulla herjaussyyte tai joku kanne...:eek:, pelolla oottelen

FreeZ
26.12.2012, 13.05
Hei,

trainerille olisi tarvetta. Mikä olisi paras hinta/laatu - suhteeltaan satunnaiseen käyttöön? Hintaluokka alle 200€. Jos jollakin on ylimääräisenä varastossa kaakkoissuomen alueella niin törkätkää yksityisviestiä. Tarkoitus olisi tässä välipäivinä hankkia.

kp63
26.12.2012, 19.01
FreeZ:lle ja muiile ohjeeksi: älkää laittako harrastevälineille hintarajaa. Miettikää mitä oikeasti tarvitsette ominaisuuksien kautta. Kun ne on speksattu, niin sitten kattelemaan mitä ne maksaa. Jos ei heti raha riitä, niin sitten säästämään. Jos tarvitset tonnin härpäkkeen, niin sitten tarvit eikä kannata 200e edes ajatella. tai voihan olla että 100e laite täyttää sun tarpeet. Mieti tarpeet ensin!

VesaP
27.12.2012, 14.31
Onko jollain Elite Qubo Hydro Mag traineria? Onko hiljainen? Kaatuko vasemmalle kyljelle kun pieraisee ajaessa oikealle puolelle? Tuossa joku ihme liikkuva tuo länkisysteemi, pitäs mainospuheiden mukaan jäljitellä kuskin painoa pyörän päällä, vähän kuin "reel thing" kadulla. Toimiiko se? Aiheuttaako ylimääräistä pauketta laitteeseen ja sitä myöten lattiaan ja naapuriin?

Ja onko jollain tuota Eliten punaista trainerimattoa. Onko hintansa väärti? Vaimentaako ääntä tms kuten mainostekstit väittää? Ittellä kautta aikain ollut kangaskaupasta ostettua muovipohjaista (= ei luista eikä laske vettä läpi) froteekangasta (=imee hiet). Liekö toi Eliten matto vielä parempi?

Ja eturenkaan alle tuommonen korokepala millä voi simuloida mahtavaa vuorimäkeä huoneen nurkassa. Yeah.

Watteja tai muuta ei värkin tarviisi mitata kun sen tekee Powetapkiekko kyllä jo valmiiksi.

Edit: Ainiin, ja jos joku tietää mistä saa pääkaupunkiseudulta moisen about samaan hintaan mitä saksassa (~270e) niin saa kertoa.

keski-ikäinen
27.12.2012, 14.46
En tiedä onko ensinkään samanmoinen laite, mutta kokeilin Elite Qubo Power Fluid-traineria Lundbergilla Keravalla tänään. Oli kyllä tosi hiljanen, vaikka mitään vaimennusmattoa ei alla ollut. Säästöpossuun meinaan alkaa kerätä rahaa nopsaan, jotta tommosen saan, kerrostalossa kun asun. Niin, ja hinta oli about 350 egee.

VesaP
27.12.2012, 14.53
Thanks K-I! Eli sieltä ainakin jotain löytys. Näyttäs olevan suomilisää noissakin hinnoissa sitten kun 100e on sakun hintoihin eroa. CRC:stä tulis päivässä DHL Expressillä halvemmalla tuo Hydromag (mikä on parempi versio kuin tuo pelkkä fluid. hydrossa on myös magneetti ja vastussäätö). No, katotaan...

Jos käyttökokemuksia ko värkistä tosiaan muilla(kin) on niin saa kertoa!

PTM
27.12.2012, 16.18
Ajellut jonkin aikaa Qubo Power Fluidilla ja vaikka kokemusta vuosien varrelta erilaisista trainereista ja ergometreista, niin en kyllä ole kaivannut mitään säätöjä enää, sillä tuo peli ajaa hyvin asiansa. Hiljainen, varsinkin kun alla vaimentava matto (ihan pelkkä normikaupan kynnysmatto..). Hyvä peli hintaansa nähden ( BD 225,-)

jhalmar
27.12.2012, 16.57
Itsellä Elite Qubo Digital Wireless ja alla Eliten oma punainen matto. Matto on ainakin omalla tavallaan tyylikkään näköinen ja vaimentaa hyvin. Ei tosin muista alustoista kokemusta joten...

Yleistä tuosta laitteesta: iQubo ohjelmalla iPhoneen/iPadiin saa laitteesta aika kivan, pystyy ajamaan GoogleMaps reittejä ja ottaa huomioon korkeustiedon lisäten vastusta ja kertoen mäen jyrkkyyden. Näyttö on karttakuva ylhäältä päin.

Suosittelen ottamaan hintavertailuun myös Saksan kaupat bike24 ja bike-discount. Ainakin oma laite tuli hyvään hintaan ja nopeasti verrattuna sen hetkiseen CRC:n hintaan.

OJ
27.12.2012, 21.42
Muutamaan kertaan olen jo ehtinyt mainita, mutta etolasta pitäisi saada 15-30 mm paksua kumimattoa, josta voi leikellä sopivat palat trainerin jalkojen alle. Kun jouduin siirtymään kellariremontin tieltä yläkertaan traineroimaan, niin laitoin vielä lasten leikkialustan, sellaisen palapelin, alimmaiseksi ja nyt on varmaan 40 mm eristettä eikä meteli haittaa.

gts/R
27.12.2012, 23.15
Vailla minkäänlaisia kokemuksia trainereista tiedustelen seuraavaa. Jos raineroin kuiturunkoisella maantiepyörällä, onko olemassa vaara, että runko vaurioituu? Kuinka todennäköistä tämä on? Entä tarvitsenko rainerin kaveriksi jotain lisävarusteita, myynnissä näkyy esimerkiksi tuki / teline eturenkaalle tai rainerointiin tarkoitettu erityinen takarengas?

Jos nyt kiinnostuin esimerkiksi tästä Eliten Qubo Fluidista, niin tuleeko siinä mukana näitä eturengastukia tai takarenkaita? Siinä ei ilmeisesti ole erikseen vastuksen säätöä, joten vastustako lisäillään sitten pyörän omilla vaihteilla?

VesaP
28.12.2012, 09.33
Jos raineroin kuiturunkoisella maantiepyörällä, onko olemassa vaara, että runko vaurioituu? Kuinka todennäköistä tämä on?

Ikuisuuskysymys. Monien pyörien takuuehdoissa kait kielletään trainerointi. Monia asia hirvittää. En tiedä kuinka useasti OIKEASTI rungot paukkuu sit traineroidessa. Itse meinasin kyllä JOS joskus vielä trainerin hankin niin Pinan Dogman laittaa ihan hyvin mielin traineriin kiinni. Järjenkäyttö lienee sit ajaessa sallittua, eli ei reuhdo mitenkään älyttömästi laitosta sitten.

Entä tarvitsenko rainerin kaveriksi jotain lisävarusteita, myynnissä näkyy esimerkiksi tuki / teline eturenkaalle tai rainerointiin tarkoitettu erityinen takarengas?

Ei tarvita. Halutessasi voit laittaa sen tuen eturenkaan alle, tai käyttää vaikka puhelinluetteloa tai raamattua jos olet eronut kirkosta etkä tarvii sitä enää. Ja noi traineritakarenkaat on mielestäni turhia. Ei moisia taida edes tuubeina olla? Eli itse kun käyttäisin tuubikiekkoja niin normimaantiegumi siellä anyway on alla. Varsinkin sileäksi kulunut normikumi lienee about yhtähiljainen mitä trainerirengaskin?

Jos nyt kiinnostuin esimerkiksi tästä Eliten Qubo Fluidista, niin tuleeko siinä mukana näitä eturengastukia tai takarenkaita?

Tuskin, jos ei ole kyseessä mikään pakettidiili.

Siinä ei ilmeisesti ole erikseen vastuksen säätöä, joten vastustako lisäillään sitten pyörän omilla vaihteilla?

Jos ei ole säätöä niin sittenhän vastus menee täysin sen mukaan miten nopeasti rengasta pyörität. Tästä johtuen itse ennemmin hankkisin sen Hydromagin. Siinä on myös magneettivastus jolla saa säädettyä vastusta ilman että tarvitsee kierroksia takarenkaaseen lisätä --> hiljaisempi siis.

Muutamaan kertaan olen jo ehtinyt mainita, mutta etolasta pitäisi saada 15-30 mm paksua kumimattoa, josta voi leikellä sopivat palat trainerin jalkojen alle. Kun jouduin siirtymään kellariremontin tieltä yläkertaan traineroimaan, niin laitoin vielä lasten leikkialustan, sellaisen palapelin, alimmaiseksi ja nyt on varmaan 40 mm eristettä eikä meteli haittaa.

Täytyisi yrittää muistaa tuo Etolan kumimatto. Olisi tarvetta rullien alle sopivalle palalle. Hiljentaisi varmasti värinöitä mitä lattiaan nyt tulee ajettaessa. Harmi kun Etoloita ei ole missään järkevissä paikoissa tyyliin Jumbo. Täytyisi vartavasten lähteä ostoksille jonnekii ja laiska kun ei jaksa...

Deve
28.12.2012, 10.04
Jos se kuiturunko ei kestäis trainerissa ajoa niin uskaltaako sellasella mennä ajamaan maantielle edes?

gts/R
28.12.2012, 11.39
Paljon hyviä pointteja.

Thanks, Vesa. Tuo Hydromag vaikuttaa myös mielenkiintoiselta.

VesaP
29.12.2012, 21.16
Thanks, Vesa. Tuo Hydromag vaikuttaa myös mielenkiintoiselta.

Tilasin oman Hydromagini juuri Ranskasta Rueduvelosta. Hintaa jäi tämän päivän -10% alennuksen jälkeen vain 288e.

Kerron kokemuksia sitten noin viikon päästä... Maanantaina postittavat varmaan ja keskiviikkona tai torstaina luultavasti kotona. Eli ensiviikonloppuna testaillaan rainerointia pitkästä aikaa taas! Yeah! :D

JariT72
30.12.2012, 14.18
bushido kuoli, vähän onnistuin kolauttamaan sitä ja nyt ei enään valot pala, yksi pintaliitos komponentti oli piirilevyltä irronnut, näytti kelalta, kolvailin varovasti takaisin, ei auttanut :(
Uudesta "brake electro unit":sta laittelin firmoihin kyselyä, ei ole vielä kukaan vastannut, mutta yhden jenkkikaupan löysin jossa oli tarjolla 250$ hintaan.. eli suomesta varmaan 300€... aleesta löysin uuden tacx flow multiplayer version steering framella varustettuna 449€...
vitutuksen määrää ei voi tällähetkellä kuvailla..

JariT72
30.12.2012, 21.25
De Wielershop päivystää pyhänäkin, vaikka ovatkin kiinni, viimeisin paikka jonne laitoin kyselyä ja ensimmäinen joka vastasi sähköpostiin... 169€ olisi uusi elektroniikka tuohon bushidoon..

Jupis
02.01.2013, 15.31
Trainerin upgreidaus mielessä (nykyinen Elite chronoMag jotain perusvehje). Hiljaisuus, parempi ajotuntuma, säädettävä vastus ja kohtuullinen hinta tärkeitä kriteereitä. Löytyykö muita vaihtoehtoja kuin SuperMagnetoPro, Vesan vinkkaama Qubo HydroMag? Wattimittauksia etc hienouksia en tarvitse kun Powertappi ja Garmiini löytyy.

gts/R
03.01.2013, 10.39
Onko Kusti jääny polkemaan Vesan rainerilla? Nimim. kokemuksia odotellen.

VesaP
03.01.2013, 11.00
Onko Kusti jääny polkemaan Vesan rainerilla? Nimim. kokemuksia odotellen.

Taitaa parhaillaan joku Airbussi ajella rainerilla jossain tuolla Pariisin ja Hesan välillä... :)