Näytä tavallinen näkymä : harjoitusvastus??!!
Käytättekö vastuksen kanssa tuuletinta viilennyksen apuna? Riittäisikö tähän bilteman ainutlaatuinen 35W 23 euron lattiatuuletin vai onko kenelläkään parempaa mielessä?
Ei tarvii montaa minuuttia jauhaa ilman tuuletinta kun alkaa olo olemaan aika kuuma. Hanki mahdollisimman iso tuuletin, sisäpyöräilystä ei tuu mitään ilman sitä.
Onkos muuten talviajalla muissa kaupoissa kuin biltsussa tuulettimia ylipäänsä? Pitäisi kai ostaa uusi.
Onkos muuten talviajalla muissa kaupoissa kuin biltsussa tuulettimia ylipäänsä? Pitäisi kai ostaa uusi.
clas ohlsonilla oli ainakin vielä tuossa alkutalvesta yhtä mallia
ristopee
31.12.2010, 10.49
Clasun nettisivuilla ei ainakaan ole lattiatuulettimia. En tiedä mikä tilanne on kaupassa.
xtrainer80
31.12.2010, 12.00
Miten ois tuollainen 50w lattiatuuletin pixmaniasta, 35 euroa:
http://www.pixmania.com/fi/fi/6533109/art/joycare/jalallinen-tuuletin-jc-52.html
Clasun nettisivuilla ei ainakaan ole lattiatuulettimia. En tiedä mikä tilanne on kaupassa.
Juu tuo mainitsemani on pöytämallinen. Puhaltelee lattialta alaviistosta, toistaiseksi riittänyt hitaimmalla tasolla kun kämppä aika viileä enkä ole vielä kovia vetoja tehnyt. Ei kyllä mikään hiljaisin malli, kun aika pienet lavat kuitenkin, mutta kovempaa ääntä fillari+vastus kuitenkin pitää.
Contin trainerirengas tuli tänään. Kokoa 26x1,75", meinas kyllä järki lähtee ku tuota asensi vanteelle - aivan tajuttoman kovaa kumia ja pomppi sitä mukaa toiselta puolelta pois kun yhtä reunaa sai hivutettua sisälle.
Aikataulupaineiden vuoksi en ehtinyt varttia kauempaa testaamaan mutta Eliten traineri + vaahtomuovimatto honkkarista + trainerirengas ei pidä ~mitään meteliä. Ihan huoletta pystyy katsoa telkkaria samalla vaikka vähä kovemmallakin vastuksella polkee. Nopeuden noustessa ääni tietty pikkasen kovenee mutta silti pysyy täysin kerrostalolukemissa.
Käytättekö vastuksen kanssa tuuletinta viilennyksen apuna? Riittäisikö tähän bilteman ainutlaatuinen 35W 23 euron lattiatuuletin vai onko kenelläkään parempaa mielessä?
Toki ! .. Huomattavasti miellyttävämpi ajella, varsinkin jos ei ennätä riittävästi viilentää kämppää ennen trainerilenkkiä. 30cm potkuri yleensä täydellä teholla etuvasemmalla penkin päällä puhaltamassa. Ajoasuna normaalisti lyhkäset ajohousut, ilman paitaa.
Contin Home Trainer rengas todellakin oli aivan järkyttävän työläs asennettava. Hyvin kyllä toimii käyttötarkoituksessaan.
Ajoasuna normaalisti lyhkäset ajohousut, ilman paitaa.
Meikä ajoi vuosikaudet ilman paitaa sisällä, mutta nyt viimeiset pari kuukautta olen käyttänyt paitaa. Ja pakko myöntää, nyt on kivempi kun ei puhalla kylmä tuuli suoraan päin paljasta rintaa! Aikaisemmin ajattelin että ei tsiisus nyt sisällä viitti paitaa pitää kun muutenkin niin hiki tulee mutta hyvä kun tuli kokeiltua paidankin kanssa. Enää en ilman aja!
Suosittelen kokeilemaan!
Ilman housuja ei myöskään kannata ajaa. Varsinkaan parvekkeella.
xtrainer80
04.01.2011, 12.47
Contin trainerirengas tuli tänään. Kokoa 26x1,75", meinas kyllä järki lähtee ku tuota asensi vanteelle - aivan tajuttoman kovaa kumia ja pomppi sitä mukaa toiselta puolelta pois kun yhtä reunaa sai hivutettua sisälle.
Aikataulupaineiden vuoksi en ehtinyt varttia kauempaa testaamaan mutta Eliten traineri + vaahtomuovimatto honkkarista + trainerirengas ei pidä ~mitään meteliä. Ihan huoletta pystyy katsoa telkkaria samalla vaikka vähä kovemmallakin vastuksella polkee. Nopeuden noustessa ääni tietty pikkasen kovenee mutta silti pysyy täysin kerrostalolukemissa.
No niin, hyvä että sait noilla konsteilla trainerin hiljaisemmaksi. Ajattelinkin että ei se nyt kovin paha ääni ole joka siitä tulee. Onhan toki hiljaisempiakin varmasti, mutta taitavat olla myös kalliimpia.
Mitäs tykkäät trainerin antamasta vastuksesta? Mulle ainakin 5-asento alkaa olla jo vähän liikaa, putkelta pyörii mutta satulasta ei pitkään... Yleensä ajelen ykkösellä rpm 100-110 tai kakkosella rpm 90-100. Välitys pyörässä 46/17.
Tähän Eliten malliin on vastusta lisätty valmistajan mukaan 70 % edellisiin malleihin verrattuna, ja kyllähän sitä tosiaan ainakin näin hoikkajalkaiselle on riittävästi. :)
No niin, hyvä että sait noilla konsteilla trainerin hiljaisemmaksi. Ajattelinkin että ei se nyt kovin paha ääni ole joka siitä tulee. Onhan toki hiljaisempiakin varmasti, mutta taitavat olla myös kalliimpia.
Mitäs tykkäät trainerin antamasta vastuksesta? Mulle ainakin 5-asento alkaa olla jo vähän liikaa, putkelta pyörii mutta satulasta ei pitkään... Yleensä ajelen ykkösellä rpm 100-110 tai kakkosella rpm 90-100. Välitys pyörässä 46/17.
Tähän Eliten malliin on vastusta lisätty valmistajan mukaan 70 % edellisiin malleihin verrattuna, ja kyllähän sitä tosiaan ainakin näin hoikkajalkaiselle on riittävästi. :)
Eilen vetäisin tunnin PK-setin C.S.I:tä katsoessa... vastusta löytyy vehkeestä todellakin riittävästi. Maasturin 44/11 välitys (eli isoin pykälä) ja kakkostason vastus oli ihan sopiva tuohon touhuun. Kolmosella tuli jo pikkaisen turhan kova hiki ja sykkeet alkoi keulia ylöspäin.
Vitosen kun kiskaisi tupiin piti jo haeskella tosissaan pienempää pykälää, että jaksoi vielä pyörittää tehokkaasti.
Aika hyvin tuossa tunnin aika oppi tuolla ajamaan. Putkelta ajaminen on vielä aika epävarmaa - pyörä keikkuu alla siihen malliin, että pelottaa millaiset voimat tuohon traineriin kohdistuu ja koska se sanoo poks liitoksistaan.
Ei se traineri miksikään mene, korkeintaan pyörästä halkeavat kaikki putket.
xtrainer80
07.01.2011, 10.33
Eilen vetäisin tunnin PK-setin C.S.I:tä katsoessa... vastusta löytyy vehkeestä todellakin riittävästi. Maasturin 44/11 välitys (eli isoin pykälä) ja kakkostason vastus oli ihan sopiva tuohon touhuun. Kolmosella tuli jo pikkaisen turhan kova hiki ja sykkeet alkoi keulia ylöspäin.
Vitosen kun kiskaisi tupiin piti jo haeskella tosissaan pienempää pykälää, että jaksoi vielä pyörittää tehokkaasti.
Aika hyvin tuossa tunnin aika oppi tuolla ajamaan. Putkelta ajaminen on vielä aika epävarmaa - pyörä keikkuu alla siihen malliin, että pelottaa millaiset voimat tuohon traineriin kohdistuu ja koska se sanoo poks liitoksistaan.
Ajan paljon putkelta, ja tähän asti on kestänyt hyvin. Ehkä ajotekniikka on muotoutunut hieman erilaiseksi kuin ulkona, en revi ohjaustangosta ollenkaan vaan pikemminkin hyvin kevyt ote. Tokihan pyörä vähän keikkuu mutta en ole osannut olla huolissani... :o
Itse ajan yleensä vastuksella 1 kadenssilla 100-110 tai vastuksella 2 kadenssilla 90-100. Kovemmat vedot sitten vastuksella 3 kadenssilla 90-100, nelosella ja vitosella pitää jo nousta putkelle jos yhtään pidempään haluaa ajaa. Heikot jalat...
Ajattelin että kokeilen tänään maasturia tuohon, niin saisi vähän laajemman skaalan vastuksiin.
Pakko kaivella nöösinä vanhoja eli kysellä Kurtin Road Machinen laskennallisten tehojen paikkansapitävyydestä. Tehomittaria ei likviditeettisyistä vielä toistaiseksi ole.
No, ajelin äsken 20 min testimielessä ja jälkeenpäin laskeskelin Kurtin sivun kaavan avulla keskinopeuden (36kph) kautta tehoiksi 338W. Välityksenä oli 50x16 ja kadenssi siellä 96-97.
Muistaakseni tässä langassa on ehdotettu, että tuosta Kurtin kaavan avulla arvatuista tehoista olisi syytä vähennellä 30-40W. Oisko palttiarallaa 300W nyt sitten suuntaa-antava valistunut arvaus? Cycledrophiksen väsäämät hienot käppyrästöt ei valitettavasti itseäni suoraan auta, kun on compactit fillarissa kiinni. Välityksenä 50x16 lienee vähän isompi kuin 53x17.
Kurtin vastukseen olen ollut oikein tyytyväinen. Paljollas PT lähtee nykyään halvimmillaan?
... Välityksenä 50x16 lienee vähän isompi kuin 53x17...
50x16 = 6,59
53x17 = 6,57
Hiuksenhieno ero; käytännössä sama.
Cycledrophis
22.02.2011, 22.07
Tilasin tämmöisen jo viime talvena crc:tä http://www.kurtkinetic.com/kinetic-wireless-power-computer-p-151-l-en.html
Minulla olevien mittaustulosten perusteella Kurtin kaava antaa noin 20W liian suuren tehon välillä 200-460W.
Jari
...Minulla olevien mittaustulosten perusteella Kurtin kaava antaa noin 20W liian suuren tehon välillä 200-460W...
Millä mittasit?
Cycledrophis
22.02.2011, 22.58
Millä mittasit?
En mitannut, sain Samulta ja joltakin muulta Powertap tietoja.
Täytyy varmaan pyytää Samulta joskus lainaksi Tappi ja tehdä
korjauskäyrä.
Jari
53x16 ja 93 rpm pitäs antaa kaavan mukaan se 400W mutta mitattu teho siinä 355W. Mitattu SRM:llä, ja on kalibroitu.
Cycledrophis
23.02.2011, 10.04
Deve: Et millään viittisi ajaa SRM:llä 150W-400W 50W välein minuutin vedot ja laitaa ylös keskiteho ja keskikadenssi. Tämä tehon mittaus on oikeasti aika haastava juttu, sillä se on kovin kriittinen hetkelliselle poljinnopeuden muutokselle (so kadenssille). Kurtin käyrä on loppuosaltaan aika jyrkkä eli pieni muutos kadensissa heittää tehoa aika paljon.
Jari
MTBwannabe
23.02.2011, 10.23
Laittakaas linkki noille "Kineticin kaava" sivuille kun ei millään osu itsellä silmään.
Tuosta:
http://www.kurtkinetic.com/powercurve.php
Cycledrophis
23.02.2011, 10.27
Olos hyvä http://www.kurtkinetic.com/powercurve.php
Jari
Cycledrophis
23.02.2011, 11.51
53x16 ja 93 rpm pitäs antaa kaavan mukaan se 400W mutta mitattu teho siinä 355W. Mitattu SRM:llä, ja on kalibroitu.
Jep muuten tuli mieleen että linjassa on aika hyvin, sillä SRM:hän mittaa tehon poljinnopeudesta ja -voimasta. Powertap taas takanavan vääntömomentista ja pyörimisnopeudesta. Kun ketjuvälityksen hyötysuhde on 0,96 niin tehoa hukkuu 16W ja näyttövirhe minun datani mukaan oli n 20W eli 355+16+20=391. Tämä on tietenkin ihan satumaa, että osuu näin lähelle, sillä kuten todetua tehon mittaus on aika vaikea laji.
Jari
355+16+20=391.
Mitähän sinä nyt tuossa lasket?
Cycledrophis
23.02.2011, 12.56
Liittyi aiempaan, siis askeskelin vain miten tarkaan nämä laskelmat ja mittaukset vastaavat tosiaan. Siis Kurt laskennalinen teho 400W, powertapiin nähden virhe noin 20W ja SRM:n nähden vielä 15W. Jos siis lähdetään siitä että 355W lisi kutakuinkin oikein.
Voisi sitä ehkä ajatella näinkin 400-20-16, mtta kyse ei sinänsä ollut mistään arvosta vaan vertailusta.
Jari
Liittyi aiempaan, siis askeskelin vain miten tarkaan nämä laskelmat ja mittaukset vastaavat tosiaan. Siis Kurt laskennalinen teho 400W, powertapiin nähden virhe noin 20W ja SRM:n nähden vielä 15W. Jos siis lähdetään siitä että 355W lisi kutakuinkin oikein.
Voisi sitä ehkä ajatella näinkin 400-20-16, mtta kyse ei sinänsä ollut mistään arvosta vaan vertailusta.
En ymmärrä missä vastaavuus on; en sinänsä halua kinastella asiasta mutta väärä kaava ei mielestäni saa jäädä elämään. 400W näyttää täysin hatusta vedetyltä sillä mittausten mukaan kammissa oikea teho on vähemmän joten takanavassa ja näinollen vastuksessa teho olisi vieläkin pienempi. 400W ei näinollen tunnu perustuvan mihinkään konkreettiseen.
Tehoista puhuessa luvut ovat polkimet > kammet > takanapa > asfaltti. Hävikit täytyy laskea tuolla vektorilla.
Cycledrophis
23.02.2011, 13.21
En ymmärrä missä vastaavuus on; en sinänsä halua kinastella asiasta mutta väärä kaava ei mielestäni saa jäädä elämään. 400W näyttää täysin hatusta vedetyltä sillä mittausten mukaan kammissa oikea teho on vähemmän joten takanavassa ja näinollen vastuksessa teho olisi vieläkin pienempi. 400W ei näinollen tunnu perustuvan mihinkään konkreettiseen.
Tehoista puhuessa luvut ovat polkimet > kammet > takanapa > asfaltti. Hävikit täytyy laskea tuolla vektorilla.
Katsos kehveliä, luin tuon Deven viestin huolimattomasti. Ilmeisesti sen vuoksi, että minulla oli ennako-odotus asiasta. Hyi minua, katsoin asian ihan väärinpäin. Tämän voksi en heti ymmärtänyt kysymystäsi.
Olet oikeassa nyt nämä tehoarvot ovat ihan metsässä! Luotan kyllä tuon SRM:n antamaan tehoarvoon. Minun on pakko lanataa jostain Powertap ja tehdä korjauskäyrä/kaava, eihän insinööri voi elää tämmöisessä epävarmuudessa
Deve: Et millään viittisi ajaa SRM:llä 150W-400W 50W välein minuutin vedot ja laitaa ylös keskiteho ja keskikadenssi. Tämä tehon mittaus on oikeasti aika haastava juttu, sillä se on kovin kriittinen hetkelliselle poljinnopeuden muutokselle (so kadenssille). Kurtin käyrä on loppuosaltaan aika jyrkkä eli pieni muutos kadensissa heittää tehoa aika paljon.
Jari
Jep ajoin nämä tänään treenin lopuks
149,4W 88,6rpm 39x17
201,4W 93,6rpm 39x15
251,1W 95,5rpm 53x19
301,4W 92,1rpm 53x17
349,0W 92,2rpm 53x16
401,8W 91,4rpm 53x15
Cycledrophis
23.02.2011, 19.50
kiitos palataan astialle, keotan ehtiä viikonloppuna
hoopeevee
11.04.2011, 19.36
Minulla on Eliten Realtour-harjoitusvastus. Irrotin pyörän trainerista ja kävin ajamassa ulkona maantielenkin. Kadenssimittarin magneetti jäi polkimeen kiinni ja ilmeisesti putosi jonnekin maantielle. Onko se ihan sama minkälainen magneetti siinä on vai pitääkö hommata samanlainen tilalle? Käykö esim pyörän mittareissa käytettävä magneetti?
Minulla on Eliten Realtour-harjoitusvastus. Irrotin pyörän trainerista ja kävin ajamassa ulkona maantielenkin. Kadenssimittarin magneetti jäi polkimeen kiinni ja ilmeisesti putosi jonnekin maantielle. Onko se ihan sama minkälainen magneetti siinä on vai pitääkö hommata samanlainen tilalle? Käykö esim pyörän mittareissa käytettävä magneetti?
Mikä tahansa magneetti käy.
Mitäs käytännön eroa on nestemmäisellä (http://www.cycleops.com/products/trainers.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=163&category_id=3) ja magneettisella (http://www.cycleops.com/products/trainers.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=160&category_id=3) trainerilla? Onko toinen hiljaisempi?
Magneettisen vastusta saa säädettyä, mutta onko sille tarvetta?
Kyseinen merkki voisi olla ok ja sitä saa ihan kohtuullisesti Chainreactionista. Siellä oli aiemmin Kurttiakin, mutta ny ei oo. Onko tästä Cycleopsista kokemuksia?
Pitää varautua jo tulevaan talveen ja kun perhe rajoittaa pyöräilyä, niin treenataan sitten niiden kanssa.
Kysymykseen saa edelleen vastailla, mutta tilaukseen lähti tämä (http://www.bike-discount.de/index.php?ac=pddetails&pdid=36911). ;)
Ei sitä kauempaa jahkailla.
TetedeCourse
23.06.2011, 18.09
Kysymykseen saa edelleen vastailla, mutta tilaukseen lähti tämä (http://www.bike-discount.de/index.php?ac=pddetails&pdid=36911). ;)
Ei sitä kauempaa jahkailla.
Tuollainen on mulla kotona - talvella ajoin tuolla pari kertaa vkossa yhteensä runsaat 26 h eli n. 700 km - muista harjoitusvastuksista ei ole kokemusta ja tuohon olen erittäin tyytyväinen...
Tuollainen on mulla kotona - talvella ajoin tuolla pari kertaa vkossa yhteensä runsaat 26 h eli n. 700 km - muista harjoitusvastuksista ei ole kokemusta ja tuohon olen erittäin tyytyväinen...
Vaikutti testien perusteella hiljaisemmalta kuin Fluid versio. Hienoa, että olet tyytyväinen. Luultavasti olen sitten minäkin kun ei muusta kokemusta ole.
Onko juku keksinyt jonkun edullisen alustaratkaisun trainerille? Ei viitsisi maksaa yli 50€ jostain tuohon tarkoitukseen tehdystä alustasta.
Toimisikohan joku paksu makuualusta?
MutaMika
24.06.2011, 15.28
Minä hain viimme talvena rullien alle halpakaupasta semmoisen ison nukkapintaisen "eteismaton" jossa on kumipohja. Se sitten ylösalaisin rullien alle niin että on kumipinta ylöspäin. Helppo puhdistaa hiestä kumipinta ja vaimentaa kivasti ääntäkin kun on nukat alaspäin.
snowfake
04.07.2011, 22.51
Nyt varmaan olisi hyvä aika ostaa tuommoinen niin saisi passelit alet? Mitäs suositellaan tuossa alle 300e kategoriassa. Onko tuommoinen Tacx Flow T1680 passeli, 266e ja 269e löysin tuolle hintoja.
Edit: onko sinkulan kiinnittämisessä jotain ropleemaa, kun ei ole takalinkkua vaan mutterit takana.
Hankkikaa työtilamattoa tms. paksumpaa kamaa trainerin alle. Hiljenee ääni ja pyörä pääsee pikkuisen liikkumaan.
Nyt varmaan olisi hyvä aika ostaa tuommoinen niin saisi passelit alet? Mitäs suositellaan tuossa alle 300e kategoriassa. Onko tuommoinen Tacx Flow T1680 passeli, 266e ja 269e löysin tuolle hintoja.
Edit: onko sinkulan kiinnittämisessä jotain ropleemaa, kun ei ole takalinkkua vaan mutterit takana.
No tuo Cycleops ainakin mistä tuossa aikaisemmen puhuttiin.
Hankkikaa työtilamattoa tms. paksumpaa kamaa trainerin alle. Hiljenee ääni ja pyörä pääsee pikkuisen liikkumaan.
Netistä löytyi jotain 65€ neliöhintaan. Onko jotain tarkempaa suositusta?
Tuohon menee helposti enemmän rahaa kuin oikeaan trainerimattoon (http://www.bike24.com/1.php?pgc=1749:1755;content=7;navigation=1;menu=12 00,1201;mid=0). Mulla on Tacxin matto, se on ainakin hyvä.
Meillä on eteisessä koirien takia sellaiset kumipohjaiset matot, hieman samanlaiset kuin julkisten tilojen vaihtomatot. Ainakin tekniikkarullien alla tuntuvat pelaavan hyvin. Eteinen on lisäksi ainoa paikka jossa kädet yltävät molempiin seiniin, joten se on hyvä paikka ajella. Ostopaikka oli muistaakseni IKEA, jos en väärin muista.
snowfake
06.07.2011, 00.21
Bike-discountilta irtoaisi cycleopsin fluid 2 199e tai super magneto pro 249e. Mitäköhän eroa näillä on noin käytännössä? Tarkoituksena ajella PK:ta jahka kelit huononevat.
Ei tota paksua kumia tarvitse kuin trainerin jalkojen alle palaset. Joku kynnysmaton kokoinen riittää yhdelle trainerille tai sitten kimppaostosta kehiin. Sitten vaikka joku vinyylimatto blokkaamaan hikeä ja räkää.
Etralla näyttää olevan Etra Sport kumimattoa 12 mm paksuna 1250 mm leveä ja 15500 mm pitkä rulla. Tosta piisaa vähän reilun 2 metrin pätkiä seitsemälle kuskille, eli per nenä ei paljon jää hintaa, mutta pieksää trainerimatot 6-0 muuten paitsi varastoimisen suhteen. Kai tota saa Etolasta ostaa jos oikein nätisti pyytää.
Bike-discountilta irtoaisi cycleopsin fluid 2 199e tai super magneto pro 249e. Mitäköhän eroa näillä on noin käytännössä? Tarkoituksena ajella PK:ta jahka kelit huononevat.
Toinen "nestepäällä" ja toinen magneettinen. No siis itse pähkäilin noiden kahden välillä ja päädyin magneettiseen.
Tuon magneettiratkaisu on erilainen perinteiseen verrattuna. Siinä vastus kasvaa vauhdin mukana ja sitä kasvun määrää saa säädettyä. Toki nestepäisessä se tekee samalla tavalla, mutta sen kasvukäyrää ei saa säädettyä.
Magneettiset on kuulemma olleet kovaäänisempiä kun nämä nesteversiot, mutta tämä malli on hiljainen. Muistaakseni jossain väitettiin olevan hiljaisempi kuin nestepäinen. Niin ja ei ole sitä pelkoa, että magneettisessa nesteet valuisivat ulos. Tosin en usko, että tuon laatuisessa näin kävisi.
Nämä oli mun havaintoja ja saatan olla väärässäkin, mutta itse olen tyytyväinen.
Super Magneto Pro on helppokäyttöinen, hyvä, säädettävä ja rullailee aidomman tuntuisesti vanhoihin Tacxin trainereihin verrattuna (hajonneeseen Satoriin, jossa riittää vastusta vaikka mihin voimavääntöön niin kauan kuin kestää ja Bushidoon, joka ylikuumeni vedoissa). Voimavääntö hitaalla kadenssillakin onnistuu, kunhan välitys on raskaimmasta päästä (esim 55/11), normipyöritysnopeuksilla löytyy tehoja riittävästi vaikka ammattimiehille, mutta vastaavasti pyörii nätisti vaikka kuinka kevyessä rullailussa. Tosin pidempään PK-harjoitteluun ei kyllä mielestäni sovi mikään traineri, kovempitehoisissa vedoissa aika kuluu nopeammin keskittyessä tehoihin ja aikoihin eikä trainerin päällä tartte olla niin kauan eikä usein.
Fluidista ei ole kokemusta.
snowfake
06.07.2011, 13.52
Tjoo, tuo cycleops super magneto pro tilattu, oli näköjään bike-discountin viimeinen. 249e, ja pari trainerirengasta a 19,90e tilailin sekä 3kpl sisureita, koko sati 300e ja 0e postikulut. Universumin Parhaassa Pyöräkaupassa näytti maksavan pelkkä traineri 380e, olisikohan ihan noin paljon ollut tinkivaraa ;)
Tosin pidempään PK-harjoitteluun ei kyllä mielestäni sovi mikään traineri,
Komppaan.
Cycleops on hyvä, Kurt on hyvä ja Computrainer on hyvä. Muihin en ainakaan minä laittaisi rahojani vaikka halvalla olisi tarjolla.
Cycledrophis
07.07.2011, 09.45
^Olette kyllä väärässä. Aika harvan pää kestää jatkuvasti PK-ajoa treinerila, mutta talvella ja syksyllä huonoilla keleillä, kun muut lajit ovat vaikeita harrastaa traineri toimii mainiosti. Missään muussa lajissa kuormitusta ei oikein ei voi säädellä niin että ollaan koko ajan PK-alueella. Myös pitkiin harjoituksiin trainerilla totuu ja pitkänkn treeriin jaksaa ajaa, samalla voi katsella televisiota tms.
Jari
ristopee
11.07.2011, 10.07
Minulla on haussa hiljaisempi traineri ensi talvea varten ja pikaisen googlettelun tuloksena cycleops fluid 2 olisi tähän tarkoitukseen mitä mainioin. Chainreactioncyclesissa 280e ja evansissa 250e joten hintakaan ei päätä huimaa.
Onko jollain vielä hiljaisempaa tai muuten parempaa tuotetta tiedossa vai poistanko tuon jonkun liikkeen hyllystä sitten joskus?
Minulla on haussa hiljaisempi traineri ensi talvea varten ja pikaisen googlettelun tuloksena cycleops fluid 2 olisi tähän tarkoitukseen mitä mainioin. Chainreactioncyclesissa 280e ja evansissa 250e joten hintakaan ei päätä huimaa.
Onko jollain vielä hiljaisempaa tai muuten parempaa tuotetta tiedossa vai poistanko tuon jonkun liikkeen hyllystä sitten joskus?
Jostain luin, että saman perheen Magneto Pro olisi hiljaisempi, mutta voi olla, että muistan väärin. Hiljainen se ainakin minusta on.
Tacx Bushido ei kauhesti meteliä pidä mutta maksaa kyllä enemmän kuin mainitsemasi härvelit.
equilibrium
13.07.2011, 15.02
Parin Tacx-kokeilun jälkeen kotiin päätyi CycleOpsin alumiiniset rullat vastuksella (http://www.cycleops.com/en/products/rollers.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=224&category_id=6). Enää ei tarvitse alakerran naapurin ihmetellä mikä meidän pesukonetta vaivaa. :rolleyes:
Vastukseen satsaaminen taisi kannattaa, saa rullilla tehtyä vielä vähän monipuolisemmin treeniä tarvittaessa. Aika näyttää tuleeko traineria vielä kaiveltua esiin sängyn alta... Kovin nopeasti ei ainakaan tule ikävä.
OT. Oma pää kestää talvellakin rullilla ajelun varsin hyvin, on huomattavasti houkuttelevampi vaihtoehto kuin "ulkoliikunta." Sormet ristissä kyllä toivon, ettei talvessa tarvitse ensi talvena kärvistellä.
snowfake
13.07.2011, 16.46
Bike-discountissa 199e. Siitä vähän harjoituskumia jne päälle niin tulee 250e eli ilmaisen postituksen rajakin täyteen. Itselle tuli juuri magneto pro sieltä, vielä en ole päässyt kokeilemaan. Se kustansi 249e.
[QUOTE=equilibrium;1655382]Parin Tacx-kokeilun jälkeen kotiin päätyi CycleOpsin alumiiniset rullat vastuksella (http://www.cycleops.com/en/products/rollers.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=224&category_id=6). Enää ei tarvitse alakerran naapurin ihmetellä mikä meidän pesukonetta vaivaa. :rolleyes:
Kuinka paljon olet ajellut kyseisellä laitteella? Vastus toimiija on ilo ajella? Mahtaako muilla vamistajilla olla vastuksellisia rullia?
Parin Tacx-kokeilun jälkeen kotiin päätyi CycleOpsin alumiiniset rullat vastuksella (http://www.cycleops.com/en/products/rollers.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=224&category_id=6). Enää ei tarvitse alakerran naapurin ihmetellä mikä meidän pesukonetta vaivaa. :rolleyes:
Kuulostaa siltä, että vastusrullissa yhdistyisi oikeasti molempien laitteiden hyvät puolet. Oletko törmännyt mihinkään, mikä puoltaisi edelleen traineria? Tehotreeni taitaa olla sellainen, mutta riittävätkö rullat edes auttavasti, jos jalat eivät tuota kauhean montaa gigawattia. Olen täysin noviisi noiden trainereiden kanssa.
Onko sulla tehomittaria? Paljonko rullien vastus jarruttaa enimmillään vaikka 40km/h vauhdissa?
sskkll:
http://www.mountainracingproducts.com/kreitler/
Nuo rullat liikkuu sitten jo vähän eri hintaluokassa, vastustuulettimen ja vauhtipyörän kanssa lähestytään tuhatta jenkkirahaa. Luulisin tuulettimen olevan melko lailla äänekäs. En ole itse kokeillut. Joitakin vuosia sitten muuan Paul Muad'Dib sanoi tekevänsä sisätreeninsä kreitler+srm-yhdistelmällä.
Ilmoittaako kukaan valmistaja suoraan dB lukemia mitä laitteesta lähtee. Tarttis mahd hiljasen trainerin että pystyis ajaa vielä klo 22.00 jälkeenkin. Vai olisko se sitte rullat kuitenki?
Kuulostaa siltä, että vastusrullissa yhdistyisi oikeasti molempien laitteiden hyvät puolet. Oletko törmännyt mihinkään, mikä puoltaisi edelleen traineria? Tehotreeni taitaa olla sellainen, mutta riittävätkö rullat edes auttavasti, jos jalat eivät tuota kauhean montaa gigawattia. Olen täysin noviisi noiden trainereiden kanssa.
Älä vaan sitten osta Tacxin rulliiin vastusta, tai osta jos haluat simuloida suossa ajamista.
Kiinnostaisi kovasti noiden CycleOpsien vastusrullien käyttökokemukset täälläkin. Erityisesti tuo vastus- ja äänipuoli - onko haaveet rullailusta(kin) jätettävä yleisiin kellaritiloihin vai pystyisikö omassa kerrostalohuoneistossa treenailemaan talvisin? Ja löytyykö sitä "vastusta" tarvittaessa? Sain jo (melkein) toiselta puoliskolta luvan rullien hankinnalle, joten yksi este poissa..noi pari muuta vaan pitäisi varmistaa.. :)
Mulle Tacxin rullat riittävät sellaisenaan eli ilman vastusta. Tunnin mittaisia treenejä olen niillä viitsinyt talvella vetää, niin että jotain intervallia on siinä mukana. Tekniikkaa se hioo, mutta maksimitehoille siinä en ole päässyt.
Meinasin ensin, että ostan trainerin tehotreenejä varten, mutta nyt olen päätynyt siihen, että korvaan sen ensi talvena spinningillä. Se on mielekkäämpää ja motivoi paremmin yrittämään 100 %:sti.
kolistelija
02.08.2011, 11.26
Komppaan fiberiä, rullat riittävät talven kevyempiin treeneihin. Saa olla aika hurja mies jos rullissa ei riitä vastus isolla vaihteella.
Olen tässä kuitenkin miettinyt traineria sillä keskittyminen rullilla on aika raskasta. Trainerilla pitkät peekootkin onnistuisivat vaikka leffaa katsoessa. Tehotreeniä saa talven työmatkoilla kun lähtee liikkeelle ennen aurauskalustoa. :)
MaunoKasa
02.08.2011, 12.31
Jos miettii vaikka tacx:in trainereita niin onko parempi olla sellainen jossa vastus lisääntyy sen mukaan mitä kovempaa pyöräilee vai säädettävät 8-10vastustasoa? Jos noin niinkun meinaa polkea sen puoltoista tuntia päivässä.
Samu Ilonen
08.08.2011, 16.13
Meillä on noita kaiken moisia. Pia ajoi Cycleops rullilla tehoja vastuksen kanssa ja piti sitä haastavampana kuin tiellä ajoa samalla teholla. Alavatsalihasten kontrolli oli kovilla ja ei auttanut juntata...
Löytyisköhän pääkaupunkiseudulta kauppaa missä pääsis kokeileen Kurtin traineria? Veloon on tulossa elokuun puolen välin jälkeen Eliteä ja Taxcia, lupasivat että niitä pääsee testaan kun tulevat, (tosin Taxcin moottorijarru jää testaamatta, kun kaupan läppärissä ei riitä tehot ohjaukseen).
Ketjun kommenttien perusteella Kurtissa lienee paras ajotuntuma, mutta olishan se hyvä itekin todeta, varsinkin kun Elitestä ja Taxcista löytyy muita avuja enemmän kuin Kurtista.
equilibrium
09.08.2011, 16.05
En ole noilla CycleOpsin rullilla paljoa vielä ajellut, kun aikaa vierähti alpeilla tässä välissä pari viikkoa ja Suomessakin on ollut ihan kohtalaiset kelit.
Tehomittaria ei ole, joten en voi antaa vertailukelpoista dataa. Parin testikerran perusteella vaikuttaisi kuitenkin olevan hinta-laatusuhteeltaan varsin loistava ostos, ja vastus omaan käyttöön takuulla riittävä (mutta ei liian "mutavellimäinen", mitä vähän pelkäsin).
Yleisesti ottae esim. pleikalla pelaaminen on rullilla vähän haastavampaa kuin trainerilla, samoin kaikki muu oheistoiminta, kuten duunifilejen plärääminen, jota on myös tullut trainerilla tehtyä enemmänkin talven vähinä tunteina. ;) Mutta jos jätetään kevyt rullailu pois, niin mielestäni kokonaisvaltaisempi treeni, kun keskivartaloa tulee käytettyä tehokkaammin ja ainakin omille jaloille noissa on vastusta ihan tarpeeksi. Voihan sitä tehdä voimavääntöä yhdellä jalalla ja isolla limpulla, jos tahtoo. :D Jos siis pitää valita joko- tai, niin vastusrullat on varmasti kokonaisvaltaisesti hyödyllisempi hankinta. Ei Suomessa ole mielestäni turhaa satsata molempiinkaan.
Hiljaisuus yllätti positiivisesti. Melutaso on toki suurempi jos ilman vastusta pyörittää reiluilla kierroksilla, mutta sehän on vaan hetkellinen haitta ja tuskin eristysmaton alta liikaa häiritsee naapureita normaaliin hereilläoloaikaan. Ei lähde siitäkään enempää ääntä kuin uuden pesukoneen linkoamisesta. Iltatreenit tai varhaiset viikonloppuaamujen treenit menisin ehkä silti tekemään taloyhtiön askartelutiloihin, jos on tarkoituksena on tehdä muutakin kuin vain pyöritellä kevyesti jalkoja auki. Leppoisa pyörittely on hiljaista eikä varmasti häiritse naapureita. Toisaalta veikkaan, että lapsista lähtee niin paljon ääntä ettei mikään tasainen ääni voi naapureita sitä enempää häiritä.
Plussaa lisäksi saa nätti ulkomuoto, kasaantaittuvuus ja vähäinen säilytystilan tarve - sopivasti sujahtivat olkkarissa ikkunalaudan alle pikkupöydän taakse.
Kreitlerin rullista itsekin kuullut vain hyvää, mutta ovat sitten myös toisessa hintaluokassa. Haaveilen vielä elämästä, jolloin koko talven treenit perustuisivat johonkin muuhun kuin rullien käyttöön ja sohjossa kahlaamiseen. Katsotaan toteutuuko se tänäkään talvena vaiko ei.
Löytyisköhän pääkaupunkiseudulta kauppaa missä pääsis kokeileen Kurtin traineria? Veloon on tulossa elokuun puolen välin jälkeen Eliteä ja Taxcia, lupasivat että niitä pääsee testaan kun tulevat, (tosin Taxcin moottorijarru jää testaamatta, kun kaupan läppärissä ei riitä tehot ohjaukseen).
Ketjun kommenttien perusteella Kurtissa lienee paras ajotuntuma, mutta olishan se hyvä itekin todeta, varsinkin kun Elitestä ja Taxcista löytyy muita avuja enemmän kuin Kurtista.
Vähän samoilla linjoilla kuin Jazkakin. Onko Signature ainoa paikka edes etäisesti etelä-suomessa jossa trainereita olisi mahdollisuus testatakin?
Ja mitkähän on tällä hetkellä käytännön vaihtoehdot traineri-markkinoilla halvemmassa päässä? Kurtit oli alustavasti omalla kiinnostuslistalla (rock & roll), mutta saatavuus taitaa olla aika heikko ja hinnat nousseet alkuperäisistä? CycleOpsit vaikuttaa kanssa ihan ok:ilta nettiselailun perusteella, mutta kokeilematta etenkään on paha sanoa magneetti/neste-versioiden eroa. Kurtin nestevehkeissä on se magneetti-"tiiviste", kun taas muiden kovasti arvostellaan jossakin vaiheessa alkavan aina vuotamaan o-renkaista. CycleOpsit taitavat olla kohtuu hiljaisiakin?
Niin ja onkohan näistä trainereista oikeasti heikompiwattisenkin aloittelevan polkijan pk-treenivehkeiksi talvella, kun suksi ei oikein meinaa luistaa tai muukaan talviliikunta, vai karkaako vastustehot heti käsistä? Olettaen tietenkin, että pää kestää paikallaan junnaamisen.
Ja vastauksena alkuperäselle kysyjälle, että best brakesillä on kanssa ainakin ollut Kurttia myynnissä, kannattanee ehkä sieltäkin tiedustella.
Samu Ilonen
10.08.2011, 09.53
Rullilla varstaavan tehon tuottaminen kuin tiellä on hiukan hankalampaa mutta luulisin sen kehittävän tulilihaksistoa pitemmän päälle positiivisesti. Pia veti rullilla muistaakseni ihan mullekin hyviä tehoja, kuski puutui ennen vastus loppui. Joku 700W taisi mennä vedoissa vastus täysillä,kadenssi oli kyllä siinä jo reilumpi...
Cycleops vehkeissä on aika paljon eroa. Fluid 2 on hiljaisin mutta Super Magneto Pro on minusta paras ajotuntumaltaan ja kun vaihdevälin suuruutta voi säätää jos esin haluaa nostaa vastusta vain vähän viikossa ja ajaa pitempiä settejä, se on kätevämpää kuin nestevehkeillä (oli Kurt mutta sama pätee muihin vastaaviin) joilla myä ainakin päädyin vaihtamaan eturatasta. Ja tovin kuluttua olisin trainerin vieressä kahdet kammet joissa pikkasen erikokoiset rieskat ja kahdet polkimet kiinni...ei kovin kätevää.
Edullisemmista trainereista Cycleops perus-Magneto yllätti tuntumaltaa vaikka ulkoiset avut ja hintalappu ei Pro-mallien tasolla olekaan. Tuntuma ja vastuskäyrä oli lähinnä Fluid 2 tapainen, vauhtipyörä on toki inan narumpi mutta tuntuma yllättävän hyvä. Vehje on siro ja simpeli mutta tuntui pelaavan hyvin.
Noi etupyörän korokkeet on kanssa vekkuleita. Kurtin R&R pyörivä versio on mun mieleen melko hazardi härpäke, halvempi tavallinen ok. Cycleops:in versio on vähän kookas mutta nojaa renkaaseen pitemmätä alalta ja on vakaampi. Puhelinluettelo avaamattomassa muovikääreessä taas kahden ekan välistä. :D
Samulta ostettiin kaverin kanssa viime talveksi tuo super magneto pro malli. Erittäin hyvät kokemukset ko. vehkeestä. Realistinen tuntuma ja ennen kaikkea hiljainen ja tukeva.
Eturenkaan tukea ei tullut mukaan lainkaan?
Mulle Tacxin rullat riittävät sellaisenaan eli ilman vastusta. Tunnin mittaisia treenejä olen niillä viitsinyt talvella vetää, niin että jotain intervallia on siinä mukana. Tekniikkaa se hioo, mutta maksimitehoille siinä en ole päässyt.
Meinasin ensin, että ostan trainerin tehotreenejä varten, mutta nyt olen päätynyt siihen, että korvaan sen ensi talvena spinningillä. Se on mielekkäämpää ja motivoi paremmin yrittämään 100 %:sti.
Mille maksimille?
5sek?
12sek?
1min?
3min?
5min?
10min?
Niin ja onkohan näistä trainereista oikeasti heikompiwattisenkin aloittelevan polkijan pk-treenivehkeiksi talvella, kun suksi ei oikein meinaa luistaa tai muukaan talviliikunta, vai karkaako vastustehot heti käsistä?.
Eilen purin paketista Cyckle Ops Super Magneto Pro:n ja täysin asiantuntemattomat ensitunnelmat, sokea kukko tässä kiekuu:
Vastustehot eivät karkaa käsistä. Olen heikkokuntoinen, joten uskallan kommentoida. Onhan pyörässä vaihteita kevyeenkin suuntaan.
Melu: Täytyy kaivaa dB-mittari esille seuraavalla kerralla. Kyllähän se vinkuu huomattavasti enemmän kuin meidän pesukone, jonka suurin ääni on poistoveden lotina. Pienellä parvekkeella kuulosti omiin korviin ehkä todellistakin kovemmalta, mutta mittailen suuntaa-antavasti joskus kun ennätän jos löydän melumittarin jostakin levyhyllyn alalaatikon kätköistä.
Kestääkö pää? En tiedä. Sen tiedän, että pääni ei kestä pimeässä räntäsateessa keinolumella voitelun epäonnistuttua tapahtuvaa murtomaahiihtoa, kun vielä kylmä luminen auto odottaa paluumatkaa varten. Hiki huurtuu ikkunoihin ja suksivoiteet tuhrivat penkit. Ulkoilukelit tosin erikseen sitten!
Mille maksimille?
5sek? ... 10min?
En millekään noista. Tänään kuntotestissä viimeisen 10 min keskiteho oli noin 315-320W, eikä noista rullista sellaisenaan taatusti löydy sellaista vastusta.
En millekään noista. Tänään kuntotestissä viimeisen 10 min keskiteho oli noin 315-320W, eikä noista rullista sellaisenaan taatusti löydy sellaista vastusta.
Ainakin cycleopsin rulliin saa ihan hyvän vastus-lisäosan.
Samu Ilonen
11.08.2011, 08.28
Eturenkaan tukea ei tullut mukaan lainkaan?
Ei taida tulla minkään merkin mukana. Kurt tekee kahta mallia, Cycleops 1x, Elite ja Taxc omiaan. Eli se on lisätarvike.
Cycleopsin rullissa on malli jossa vastus tulee mukana, ei ole pakko ostaa erikseen.
Ostin viime talvena Eliten trainerin ja siinä oli mukana eturenkaan tuki + hikisuoja + jotain muuta krääsää.. eli joissain komboissa tulee mukana, pääosin toki taitaa olla lisävaruste.
Ajattelin vaihtaa harjoitusvastusta. Olen - ainakin tällä hetkellä - kovin kiinnostunut tästä: Minoura V270-2. Ongelmana on saatavuus ja kysyisinkin, onko kukaan törmännyt ko. merkkiin missään. Nettipuodeista (Euroopassa) löysin ko. laitteen vain Rutland Cyclingistä.
Hjälp!
Kuulostaa siltä, että vastusrullissa yhdistyisi oikeasti molempien laitteiden hyvät puolet. Oletko törmännyt mihinkään, mikä puoltaisi edelleen traineria?
Yhtenä traineria puoltavana seikkana esim Tacx Bushidon kaltaisilla monipuolisimmilla trainereilla saa todella näppärästi tehtyä esimerkiksi tehoon perustuvia intervalliharjoituksia joita pystyy sitten sotkemaan ilman kummoisempaa ajattelua vaikka tv:n ääressä. Oma pää ei ainakaan kestä pk-treeniä sisätiloissa, mutta nuo intervalliharjoitukset ja niiden hiominen vielä menee suht ok.
Hjälp!
Jos melu ei ole este (=oma treenitila ja hyvät korvatulpat) niin osta Wattipyörä. Se on oikeesti HYVÄ!! Ajotuntuma parempi mitä ulkona Dogmalla. Siinä ei ole mitään muuta paskaa kuin melu. Ajotuntuma 10. Melu 0. Mutta jos sisäpyöräilyllä haluat kehittyä niin tuo on laite numero yksi. Oikeasti.
Jos melu ei ole este (=oma treenitila ja hyvät korvatulpat) niin osta Wattipyörä. Se on oikeesti HYVÄ!! Ajotuntuma parempi mitä ulkona Dogmalla. Siinä ei ole mitään muuta paskaa kuin melu. Ajotuntuma 10. Melu 0. Mutta jos sisäpyöräilyllä haluat kehittyä niin tuo on laite numero yksi. Oikeasti.
Wattipyörää ajaneena voin yhtyä täysin arvioosi ko. pelistä. Nyt vaan ongelmana se, että Minoura on kiikarissa juurikin melun takia (on siis kuulemma selvästi hiljaisempi kuin muut harjoitusvastukset). Nyt siis ajotuntumaa ei painoteta yhtään vaan vain äänettömyyttä. Keväällä pistettiin vaimon kanssa omaisuus jakoon ja sille jäi treenitila. Mä asun nyt huonosti eristetyssä kerrostalossa.
Eli mistä voisi löytyä Minoura V270-2?
Eli mistä voisi löytyä Minoura V270-2?
Google kertoo että esim täältä?
http://www.rutlandcycling.com/16366/Minoura-V270-2-Tire-Driven-Turbo-Trainer-With-Remote.html
En yhtään tiedä millainen kauppa tuo on, luotettava onko jne... Mutta näyttäs olevan puntina ja euroina hinnat eli eurooppalainen kait. :)
Edit: Tuolla sivulla oli joku demovideokin. On kyllä äänetön!! Suurin ääni oli ketjujen rolina jos videoon on uskomista!!
Edit2: Jos päädyt tuommoseen traineriin ja haluat vieläkin hiljentää ääntä niin vaihda kampiin hiilarirattaat!! Uskaltaisin väittää että niiden läpi ketju pyörii hiljaisemmin mitä metallirattailla! Mullahan tuossa Dogmassa on hiilarirattaat edessä ja hyvin ne tuntuu toimivan!
Nyt siis ajotuntumaa ei painoteta yhtään vaan vain äänettömyyttä.
Mä asun nyt huonosti eristetyssä kerrostalossa.
Minouran löytymisessä en osaa auttaa, hiljaisen trainerin suosittelussa kyllä. Tacx Bushido ei metelöi lainkaan pahasti. Telkkaria voi halutessaan katsoa huudattamatta eivätkä naapurit ole kitisseet vaikka ei meilläkään kaksiset eristykset täällä ole.
Ajattelin vaihtaa harjoitusvastusta. Olen - ainakin tällä hetkellä - kovin kiinnostunut tästä: Minoura V270-2. Ongelmana on saatavuus ja kysyisinkin, onko kukaan törmännyt ko. merkkiin missään. Nettipuodeista (Euroopassa) löysin ko. laitteen vain Rutland Cyclingistä.
Hjälp!
Google kertoo että esim täältä?
http://www.rutlandcycling.com/16366/Minoura-V270-2-Tire-Driven-Turbo-Trainer-With-Remote.html
En yhtään tiedä millainen kauppa tuo on, luotettava onko jne... Mutta näyttäs olevan puntina ja euroina hinnat eli eurooppalainen kait. :)
Edit: Tuolla sivulla oli joku demovideokin. On kyllä äänetön!! Suurin ääni oli ketjujen rolina jos videoon on uskomista!!
Edit2: Jos päädyt tuommoseen traineriin ja haluat vieläkin hiljentää ääntä niin vaihda kampiin hiilarirattaat!! Uskaltaisin väittää että niiden läpi ketju pyörii hiljaisemmin mitä metallirattailla! Mullahan tuossa Dogmassa on hiilarirattaat edessä ja hyvin ne tuntuu toimivan!
Rutlandin siis löysin, mutta en muuta paikkaa. Mullakaan ei ole mitään kokemusta puodista. Olisi mukavaa jos löytyisi valinnanvaraa.
Minouran löytymisessä en osaa auttaa, hiljaisen trainerin suosittelussa kyllä. Tacx Bushido ei metelöi lainkaan pahasti. Telkkaria voi halutessaan katsoa huudattamatta eivätkä naapurit ole kitisseet vaikka ei meilläkään kaksiset eristykset täällä ole.
Mulla on ollut käytössä Tacxin Satori ja sen metelöinti on liikaa. Huomautusta tulee. Mukava kuulla, että Bushido on ainakin kohtuullisen hiljainen. Jos Minouraa ei löydy helposti ja luotettavasti, niin sitten harkitaan. Bushidoa vastaan on tällaisia syitä kuin: turhia ominaisuuksia (on jo mittarit, jotka näyttävät kadenssit ja watit), pää kestää tuntien monotonisen harjoittelun eli treeni on parasta viihdettä, hinta suhteessa siihen mitä etsii.
Rutlandin siis löysin, mutta en muuta paikkaa. Mullakaan ei ole mitään kokemusta puodista. Olisi mukavaa jos löytyisi valinnanvaraa.
Ai sori... :o Olin niin innoissani googlen käsittelytaidoistani että postasin linkin heti kun löysin sen lukematta tarkemmin sinun alkuperäistä viestiä. Mutta hyvä että tuolta tuntunee löytyvän! Visalla tilaat niin eihän se sun huoli ole jos laite ei saavukkaan tänne härmään asti...
Pikainen epätieteellinen ja epätarkka melumittaus CycleOps Super Magneto Pro:sta. Jos lukijoissa on työkseen melua mittaavia henkilöitä tälle mittaukselle saa toki nauraa kyykkynaurua ja antaa parantavaa kritiikkiä. Suuntaa antavasta kokeilusta oli kyse.
Mittarina oli RadioShack halpa analoginen mittari. Huomaa: Mittaria ei missään nimessä ole edes tarkoitettu täyttämään mitään työsuojelu- tai vastaavan käytön vaatimuksia.
Mittaus tapahtui itse ajaen korvan tasalta ja käden ulottuman alueelta. Taustamelu oli alle mittarin mittausalueen, subjektiivisesti erittäin hiljainen mittausympäristö.
Mittauspaikka oli kerrostalon lasitettu parveke, lasit kiinni. Bambumatot ja puuritilät 100 pros lattian peittona ja lattialla lisäksi CycleOpsin oma alusmatto. Tilassa lisäksi pehmustettuja puutarhakalusteita. Melun kannalta kuitenkin siis epäedullisen suljettu tila, mutta tyypillinen kerrostaloasukin viileä treenipaikka.
Tulokset, harjoitusvastuksen vastuskäyrän kytkin "maantieasennossa."
-nopeudella 30 km/h (garmin takapyörästä) melu 70 dB A, subjektiivinen arvio "vielä tätä naapuri kestää päiväsaikaan"
-nopeudella 48 km/h melu ylitti 80 dB, subjektiivinen arvio "kyllä alkaa surrata melko paljon"
-suuremmalla nopeudella en kokeillut, vaikka kovakuntoisemmat ajajat suurempia nopeuksia käyttäisivätkin paljon. Sen sijaan toistin nuo dB-arvojen läpäisynopeudet useaan kertaan useasta käsivarren ulottuman sisällä olevasta paikasta.
Melukenttä vaikutti melko tasaiselta, mittarin liikuttelu käsivarren mitan päässä ajajasta ei vaikuttanut juurikaan arvoihin.
Saahan kai iphoneenkin melumittausappseja, jos joku sattuisi haluamaan tehdä omia mittauksiaan, tai sitten kotihifistit mitatkaa paremmilla välineillä vaikkapa taajuusjakauma trainerillenne.
Kuten sanoin: tämä oli olosuhderiippuvainen kokeilu, tulos ei välttämättä ole vertailukelpoinen eikä mitenkään luotettava, kuitenkin mielestäni yhdenmukainen aistinvaraisen havainnon kanssa. Meluaahan se mutta siedettävissä määrin.
Loppuun vielä puolison arvio olohuoneesta neljän metrin päästä jos väliovi on auki: "telkkaria ei voi edes kuvitella kuulevansa"
Semmoinen kokeilu. Laite on siis hankittu ja tänään sadepäivänä kunnolla koeajettu ja hyväksi havaittu kuntoilijan näkökannalta tarkasteltuna.
Pikainen epätieteellinen ja epätarkka melumittaus CycleOps Super Magneto Pro:sta.....
Kiitos. Tätä tarvitsin. Super Magneto Pro putosi juuri harkinnasta. Muistanko oikein, että Cycling+:n jossain kevään tai talven numerossa oli vertailu ja siinä melumittaukset? Yritänpä etsiä illalla lehden (ensin tietenkin seuran yhteislenkille :p)
Anteeksi jos turhaa höpötän ergometreista mutta mitenkäs Daumin ergometri?
Löysin tämmösen videon ja näyttäs olevan "äänetön".
http://www.youtube.com/watch?v=4rJfa1iYAQM&feature=player_embedded
Videolla pyörä kyllä heiluu ja keikkuu kuin mikäkin, mutta ehkä se ei haittaisi? En tiedä. Oma Wattipyörä on vakaa kuin tauti. Myös wanha Tunturi ei mielestäni vääntyillyt läheskään niin paljon mitä tuo videon Daum.
Kiitos PatilZ kiitoksesta.
Muistakaa kaikki kuitenkin mittauksestani, että se on verrattavissa toiseen laitteeseen VAIN jos se toinen laite kannetaan täsmälleen tuohon samaan kohtaan samalle parvekkeelle!
Voimistelusalissa tai suuremmassa (työ)huoneessa mittaustulokset olisivat varmasti olleet huomattavasti pienemmät.
Lisäksi äänikentän tasaisuus on todennäköisesti seurausta matalien ja ikävästi rakenteiden läpi kantautuvien äänien puutteesta, koska seisovia aaltoja en mittarillakaan havainnut. Tämä oli mielestäni positiivinen asia ja desibelit olivat siis todennäköisesti "kilttejä desibelejä", hyvin vaikkapa betonirakenteisiin vaimenevia taajuuksia. Taajuusspektrimittausta odotellessa..
Kiitos eklami vihjeestä, kävin testaamassa Best Brakesilla Kurtin R&R:n, olipa niin hyvän tuntuinen pienelläkin vauhtipyörällä, että tein samalla kaupat, sain vielä ”vanhalla” hinnalla viime kauden varastosta, tilasin samalla myös isomman vauhtipyörän.
Löytyi muuten tällainenkin traineri:
http://www.1upusa.com/bike_trainer.html
Alla arvostelutuloksia, vähän paremmat luvut kuin Kurtilla ja valittu 10v putkeen maailman parhaaksi traineriksi.
http://www.roadbikereview.com/cat/training/trainers/pls_1663crx.aspx
Täällä mielenkiintoinen juttu vuodelta 2006, 1up vs kurt
http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-222654.html
Sulla on VesaP ergometrioosi. Onneksi tauti ei ole enää nykypäivänä kovinkaan tarttuva. :D
Minullakin voisi olla Ergometrioosi. Tsekkasin tuon Daumin, koska se on kooltaan pieni. Mutta kauppaan saa jäädä - tuo Daum tosiaan keikkuu ja heiluu enemmän kuin nykyinen halpisergoni. Pystyn päivittämään nykyistä halpistani vain vastaavaan pieneen ergoon, koska sen tulee mahtua portaiden alle komeroon säilöön. Muuten ergometrioosi olisi varmaan vaihtunut ajat sitten spinmetrioosiksi.
Trainerina mulla on Fluid2 ja tyytyväinen olen ollut. En kyllä osaa verrata sitä mihinkään, koska se on ainoa traineri millä olen koskaan ajanut.
Sulla on VesaP ergometrioosi. Onneksi tauti ei ole enää nykypäivänä kovinkaan tarttuva. :D
Reps!
Vielä Bushidon äänitasoista: toki siitä tulee enemmän metakkaa mitä kovempaa polkee. Tuuletin on isomman osan ajasta päällä kun tehoja on enemmän. Mulla viime talven ajot oli kuntoutuspyörittelyä, joten tehotkin oli alhaiset (ja ajokkina täpäri...)
Joo. Huomenna meen aamulla just lekuriin joten täytyy muistaa mainita tästäkin sairaudesta. Ehkä se parantaa senkin samalla. :D
Anteeksi. En mainitse enää ainuttakaan ergometriä tässä ketjussa kun ei ne tänne kuulu. :)
Mulla on ollut käytössä Tacxin Satori ja sen metelöinti on liikaa.
Tacx geelirullallisissa vastuksissa on ollut sellaista vikaa että metallipanta irtoaa alusmateriaalista. Vika on todettavissa kun fillarinrengas on rullaa vasten ja hitaasti pyörittää rengasta käsin niin kuuluu natiseva ääni. Myös kiinnitysnasturoiden ympäristöä voi visuaalisesti katsoa, onko rajapinta ehjä vai onko siinä rakoa havaittavissa.
Tacx:in omalla foorumilla on muutamat vinkit korjaukseen. Oman Flow:n korjasin poraamalla kiinnitysnasturoiden paikalle kolot ja epoksia tilalle. Kyllä hiljeni.
http://forum.tacx.com/viewtopic.php?t=7691&start=140
snowfake
11.08.2011, 22.15
"The largest surprise I got from the Supermagneto Pro is how quiet it is. Right off the bat I was sure that it was quieter than my Kurt Kinetic Road Machine"
Eräästä arviosta netissä :) Onkohan missään supermagneto pro vs. fluid2 melumittauksia?
53/12 120 kadenssilla on aika tarkalleen 300watt. 53/11 menee jo yli... Se on kokonaan toinen asia pystyykö pyörittämään 120+ kadenssilla. Se on totta että matalan kadenssin voimavääntöä sillä ei pysty ajamaan, siksi onkin olemassa traineri...
"The largest surprise I got from the Supermagneto Pro is how quiet it is. Right off the bat I was sure that it was quieter than my Kurt Kinetic Road Machine"
Eräästä arviosta netissä :) Onkohan missään supermagneto pro vs. fluid2 melumittauksia?
Mulla jäi jostain (nettitesteistä) mieleen, että magnetopro olisi hiljaisempi, mutta Samu tuossa aikaisemmin väitti fluidin olevan hiljaisin. Mutta tuskin siinä suurta eroa on. Mun Magnetopro on ainakin sen verran hiljainen, että en osaisi edes hiljaisempaa toivoa. Paitsi nyt kun alkaa ajattelemaan niin...
Vielä äänihavaintoja, nyt olohuoneessa TV:n ääressä kun vaimoväki oli pois paikalta.
Testasin MagnetoProta siis vielä lisää, minun kunnollani ns "täysillä" minuutin vetoja pari kappaletta. Joku muuhan ajaa noita tehoja pitkäänkin.
En tietenkään yksin pystynyt lukemaan melumittaria, mutta aistivaraisesti melu ei juurikaan lisääntynyt, mukaan tuli ikään kuin vain ilmavirran suhinaa (takapyörän ilmavirta, trainerin oma ilmavirta?) joka ei tuntunut enää lisäävän äänen häiritsevyyttä ollenkaan. Trainerin möykkä ikään kuin alkoi peittyä suhinaan. Tai sitten taju lähteä ajajalta?
Ajajan telkkarin katselua melu ei mielestäni häiritse, jos sillä tiedolla on jollekin väliä.
En usko äänen juurikaan kantautuvan huoneistosta toiseen, ainakaan jos sijoitus on kuten minulla nyt jatkokokeilussa oli johtumisäänien eristämiseksi: olohuoneen karvalankamaton päälle kumimatto jonka päälle traineri ja pyörä.
Parvekeella ajaessa saattaa toiselle parvekkeelle jotakin kuulua, mutta kuka naapuri talvella parvekkeella olisi muuta kuin käymässä? Joten, mitä väliä?
Vaikka laitetta ostaessani melua pelkäsinkin, en pelkää enää. Aikaisemmin mittaamani desibeliarvot ovat vain lukemia eivätkä välttämättä ilmaise äänen häiritsevyyttä eikä johtuvuutta muihin tiloihin.
Ei tarvitse laittaa myyntiin melun takia, huh huh.
snowfake
11.08.2011, 23.46
Millä asetuksella ajelit, ja millaista vauhtia? Tuosta kun iskee vuoriston päälle niin ei tarvitse niitä suurempia välityksiä kovinkaan pitkään käyttää ;)
Tuossa Magneto Pro:n vastuskäyrä jos jotakuta kiinnostaa:
http://dl.dropbox.com/u/3336681/cycleops.png (huom mailit nopeudessa)
Kiitos täydentävistä kysymyksistä snowfake. Odotin, että mittaukseni ja havaintoni nauretaan kuorossa lyttyyn, niin kuin ehkä tapahtuukin siellä ja täällä. Sehän on täysin sallittua ja jopa suotavaa, merkki lähdekritiikistä. Mutta havainnot ovat havaintoja ja mittaukset mittauksia, molemmat ovat olosuhderiippuvaisia, voivat olla virheellisiä (psykoakustiikka), tai lukija voi tulkita niitä tekijän mielestä väärin.
Sitten vastaukseen:
Asetus oli perus "maantie" tässäkin kokeilussa.
Tuntumaksi jäi että sillä asetuksella, vaikka takapyörään vauhtia hieman lisää tulikin, laitteen melu muuttui enemmänkin aerodynaamiseksi suhinaksi, surina/jurnutus ei noussutkaan niin kuin olisin odottanut. Havainto oli minulle laitteen omistajana positiivinen yllätys, mutta myös merkki alkuperäisen mittaussarjani liiallisesta suppeudesta avustajan puuttuessa.
Vauhtia en kuitenkaan saanut kehitettyä "liian tehokkaan" lämmittelyn ja puutteellisen kunnon takia hirmuisesti yli alkuperäisen mittauksen, kuitenkin mielestäni niin paljon enemmän että melutason "vakioituminen" havaintona (ilman mittausta siis) tuntui vakuuttavalta. Surina peittyi suhinaan, muutos niissä olosuhteissa oli yllättävän selvä nopeuden ylittäessä 50 km/h. Sen minkä huohotukseltani ja pulssiltani ja jäykistyviltä lihaksienpaikoiltani pystyin havainnoimaan.
Olisi pitänyt ehkä ajaa enemmän "kylmiltään" jolloin olisin saanut kehitettyä vielä enemmän vauhtia. Vaikutusta? En usko. Kylmempi ukko, parempi havainnoija kuitenkin.
Todellakin hyvä havainto snowfakelta: vuoristoasetus saattaa lisätä vastusta niin paljon että joutuu kovempikin kaveri jättämään takapyörän vauhdin alhaisemmalle tasolle ja siten myös melun.
Tarkoitus oli mitata käyttäjän nimimerkki "ketti" naapureileen aiheuttamaa jurnutusta. Minun, minun naapureilleni aiheuttamaa meiltä mahdollisesti kuuluvaa jurnutusta. Muualla tulokset eivät yksinkertaisesti päde!
Älkää todellakaan tuijottako mitaamaani desibeliarvoa liikaa. Korostan uudelleen, että mittauksessani on kyse yksittäisen laitteen yksiitäisestä mittauksesta hankalassa pienessä paikassa, betoniparvekkeella.
Lievä OT: Vaikka mietinkin, uskallanko arvoja julkaista ja antavatko ne mitään lisäarvoa mutuiluun, niin nyt alkaa tuntua että ne olisi pitänyt jättää julkaisematta! Vaikka kuulosuojaimien käytön raja saattaa olla pidempiaikaisessa työssä vaikkapa 85 dB ja VAIKKA asteikko ei ole lineaarinen, niin "melu" on ehkä kuitenkin väärä termi kuvaamaan laitteen ääntä fillarifoorumille. Sitä sanaa olen kuitenkin tottunut käyttämään kaikesta ei-toivotusta äänestä, jota sen kuulija (naapuri) kokee ehkä häiritseväksi. Jos sanon "en kehtaa" ymmärrätkö "et viitsi" vai "et tohdi?" Onko "itikka" lehmä vai hyttynen? Olisiko pitänyt kirjoittaa alunperin neutraalimmalla termillä ÄÄNI?
Snowfake, miten itse kommentoit ääntä? Onko yhtään samansuuntaista kokemusta? Laite on ollut sinulla jo kauemmin.
Kyllä tällä laitteella kerrostalossa tohdin, toivotavasti myös viitsin/kehtaan ajella!
Kiitos täydentävistä kysymyksistä snowfake. Odotin, että mittaukseni ja havaintoni nauretaan kuorossa lyttyyn, niin kuin ehkä tapahtuukin siellä ja täällä. Sehän on täysin sallittua ja jopa suotavaa, merkki lähdekritiikistä. Mutta havainnot ovat havaintoja ja mittaukset mittauksia, molemmat ovat olosuhderiippuvaisia, voivat olla virheellisiä (psykoakustiikka), tai lukija voi tulkita niitä tekijän mielestä väärin.
Vielä sellainen tarkentava kysymys, että millaisella renkaalla ajelit? Oliko trainerirengas, maantierengas vai kenties joku muu?
Itselläni meinaan kovasti harkinnassa sama laite ja pisti ihmettelyttämään äänihavaintosi, kun muualla sanottu hiljaiseksikin laitteeksi, ainakin hiljaiseksi traineriksi.
kuovipolku
12.08.2011, 10.30
Fillarointihulluus on täälläkin edennyt siihen pisteeseen, että tällaista ketjua lukee suurella kiinnostuksella. Humanistina olisin tosin toivonut testiin myös mielipidetutkimusosiota, jossa ylä- ja alakerran sekä seinänaapureilta olisi kysytty häiritseekö ääni paljon, erittäin paljon vai s-nan paljon ja erityisesti aamuisin, iltaisin ja/tai sunnuntaisin.
MichPro3race.
Tarkoitukseni on talvella ajaa kaikki melkein loppuunajetut, vähän rikkinäiset mutta roskiksen välttäneet maantierenkaat trainerilla ihan loppuun ennen kuin ostan treenirengasta. Ajokauden syyssadeviikolla traineria esille kaivaessani en kuitenkaan viitsi alkaa vaihtamaan gummia vanteelle, vaikka helppo homma onkin. Ajokaudella siis ajan sillä mikä alla sattuu olemaan.
Kolmannen kerran: älkää tuijottako desibeliarvoihin.
Toisen kerran: alkaa kaduttaa, että ne desibeliarvot kirjasin tänne. Lukekaa subjektiivinen arvio uudelleen: kolmekymppiä vauhti eikä varmasti häiritse edes parvekkeelta toiselle!
Suurempi nopeus oli mahdollisia spurtteja varten näin kuntoilijan näkökulmasta, lisäksi se oli kokeilu mitä tapahtuu naapurisovulle jos wattihirmu hyväkuntoinen (kilpa)polkija (eli perus foorumilainen) ostaa laitteen. Äänen voimakkuus tietenkin silloin nousee. Mutta lisätestissä paljastui että ääni lakkaakin subjektiivisesti voimistumasta jossakin alta viidessäkympissä, koska äänen laji muuttuu suhinaksi. Jurnutus ei kasvakaan kuten ensimittauksen jälkeen odotin. Mittaukseni oli puutteellinen!
Ensimmäisen kerran, humanistinen kannanotto: mikä on kerrostalon rakentamisen tarkoitus? Ei, ei se ole tarjota asuntoja ihmisille. Tarkoitus on tuottaa voittoa rakennuttajalle tietenkin. Tehdään siis halvalla ja koiran kävely laminaatilla kuuluu alakertaan. Minkä tahansa merkkinen trainerikin saattaa siis kuulua, jos on asetettu suoraan laminaatille.
Tämä vai joku muu laite: siihen ei tarkoitukseni ollut ottaa kantaa. Se ei ole mahdollista! En testannut muita laitteita, ymmärtäkää se!
Ostaisinko uudelleen? KYLLÄ.
Suosittelenko: KYLLÄ.
Hintavertailu: montako vuotta tai kuukautta käyt laitteen hankintahinnalla korvikelajissa eli spinningissä, ellet muuta ryhmäliikuntaa tarvitse? Muista laskea myös matkojen hinta ja vaiva mukaan. Lisäksi spinningkeskustelussa muistaakseni spinning tuomittiin omaksi lajikseen, ei välttämättä pyöräilytreeniksi. Ostettuasi jonkun trainerin sinulla on kotona toimiva laite, jolla on myyntiarvoa jäljellä vuosienkin kuluttua.
Lopuksi tarksteluun koko ja vaiva: laite menee heittämällä sängyn alle tai kenkien taakse kaapiin. Laitteen toimintakuntoon saattaminen kestää ehkä viisi sekuntia, pyörän kiinnitys siihen lisää aikaa pikakiinnityslinkun vaihtoineen minulta 25 sekuntia toisella kokeilulla! Suurempi vaiva on laittaa ajokengät jalkaan.
Mars kauppaan empijät, eikö sitä ole suoraan hyllyssä tämän ketjun mukaan? Ostakaa tämä tai joku muu, auttaa en voi kun muita en testannut!
Kal Pedal
12.08.2011, 11.50
Lopuksi tarksteluun koko ja vaiva: laite menee heittämällä sängyn alle tai kenkien taakse kaapiin. Laitteen toimintakuntoon saattaminen kestää ehkä viisi sekuntia, pyörän kiinnitys siihen lisää aikaa pikakiinnityslinkun vaihtoineen minulta 25 sekuntia toisella kokeilulla! Suurempi vaiva on laittaa ajokengät jalkaan.
Minullekin on ilmeisesti tulossa syksyllä traineri. Mahdollinen äänekkyys ei ole iso kriteeri- se tulee omakotitaloon jossa ovet huoneiden välissä. Mutta tämä helppous kiinnostaa- kuinka vaikeaa se on tumpelon saada traineri paketista ulos ja toimintakuntoon.
Ja vielä osittaisena off topiccina oheistoiminta. Eli olen visioinut että katson yöllä tallentuneet NHL-ottelut polkiessa. Mutta mikä on helpoin tapa saada ne ulottuville kun tallentava digiboksi on toisessa huoneessa? En vielä tiedä talosta paljoakaan koska muutto on vasta edessä. Kaapelia ei kuitenkaan ole.
Mutta mikä on helpoin tapa saada ne ulottuville kun tallentava digiboksi on toisessa huoneessa?
HDMI jakaja tai AV-vahvistin missä on HDMI jakaja. Vedät digiboksilta piuhan jakajaan. Vedät jakajasta jaosta 1 piuhan olohuoneen telkkariin. Vedät jakajasta jaosta 2 piuhan sinne sun treenihuoneeseen ja siellä olevaan telkkariin.
Kun aloitat treenin, painat jakajasta 2. Kun katsot olohuoneessa, painat 1.
Ja kuinka sattuukaan sopivasti, mulla olis moinen jakaja ylimääräisenä. :D
Edit: Olen avoimesti kateellinen kaikille, myös sinulle, jotka pääsevät muuttamaan omakotitaloon tai asuvat jo omakotitalossa.
Edit2: Itseasiassa ei tarvitse edes painella mitään. Mun vanhassa setupissa toinen purkki otti sisään 4 sisääntuloa ja välitti ne yhteen ulostuloon, ja toinen purkki sitten jakoi tuon yhden sisääntulon neljälle eri kuvalähteelle. Eli jos sulla ei ole muita hdmi laitteita kuin tuo digiboksi josta signaali tulee, riittää tuo jälkimmäinen. Näin samaa kuvaa voi katsoa automaattisesti sun treenitelkkarista kuin olohuoneestakin. Nyt mulla jakamisen hoitaa Yamahan AV-vahvistin. Tosin ei ole noin montaa sisään- /ulostuloa mitä tuossa wanhassa systeemissä oli.
Kal Pedal
12.08.2011, 11.59
Kiitos tiedosta. Saatan hyvin palata asiaan syksymmällä kun vähän tiedän missä mennään.
Eli olen visioinut että katson yöllä tallentuneet NHL-ottelut polkiessa.
Tiedoksi, että Tacxlta näyttäisi olevan tulossa elokuussa (2011!) joku Video Player. Tämä olisi tarkoitettu muillekin kuin Virtual Reality trainereille: "This program makes the entire collection of films compatible with all other trainers and may be downloaded free of charge through Tacx' website. While you are riding, a histogram in the film will tell you which position is best for climbing or descending. You can manually set this position with the lever or the computer on your handlebars."
Löytyi täältä: http://www.tacx.com/producten/fietstrainers/cycletrack/Video_cycling.dot
Taitaa kuitenkin leffojen ja urheilun katsominen TV:stä on olla parempaa ajanvietettä PK-pyörityksen oheen? Jos nyt joku PK:tä sisällä pyörittää. Ainakin minulle tärkein apuväline on kuitenkin tuuletin.
kuinka vaikeaa se on tumpelon saada traineri paketista ulos ja toimintakuntoon.
http://www.youtube.com/watch?v=lorgrTPxlbs
Tuo on ollut täällä kai aikaisemminkin. Helppoa jopa minulle. Sähköjohtoa tai antureita ei perusvehkeessä ole.
Vehje on laatikossa ihan valmiina.
Lisäksi käyttöohje:
http://www.saris.com/pdfManuals/357.pdf
Löysin Cycling+:n traineritestin ja tosiaan siinä on mitattuna myös desibeliarvot. Mittaus suoritettiin 35 kmh nopeudessa, mittari metrin takapyörän takana. Alustana sekä puulattia että matto. Ja tässä tulokset (dB puulattia/ dB matolla):
Minoura B60-R: 73/71
Blackburn Tech Mag 6: 84/76
Giant Cyclotron Mag II: 73/67
Minoura Gyro V150: 79/68
Elite CuperCrono Power Mag ElastoGel: 79/70
Tacx Satori: ei pystytty mittaamaan teknisen vian vuoksi
Elite Super Crono Power Fluid ElastoGel: 80/71
Minoura Gyro V270: 77/68
CycleOps Super Magneto Pro: 72/70
Kinetic Road Machine: 74/74
Tacx Bushido: 84/70
Eli pohdinta uudesta trainerista jatkuu ja Supermagneetti palasi takaisin harkintaan.
Samu Ilonen
15.08.2011, 09.57
Mulla jäi jostain (nettitesteistä) mieleen, että magnetopro olisi hiljaisempi, mutta Samu tuossa aikaisemmin väitti fluidin olevan hiljaisin. Mutta tuskin siinä suurta eroa on. Mun Magnetopro on ainakin sen verran hiljainen, että en osaisi edes hiljaisempaa toivoa. Paitsi nyt kun alkaa ajattelemaan niin...
No, meillä ei ole firman tiloissa muuta pehmeää kuin mun pääkoppa joten siä kaikuu ja kaikki kuulostaa kovalta. Se on aika paljon sittä kiinni mikä on tehon tarve. Fluid 2:n käppyrä on sellainen että tehoja lähtee pienemmälläkin pyörintavauhdilla, kun taas ite tykkään että Supermagneton saa pyörimään tosi lujaa jolloin fiilis on lähempänä peesireeniä...ei se paljoa äänmtä pidä mutta samalla teholla Fluid on hiljaisempi minusta. Ero ei ole iso. Ite kyllä se jää toissijaiseksi ominaisuudeksi tuntuman ja säädön jälkeen.
On ne minusta hiljaisia mutta täytyypä raahata jompi kumpi Taxc vintiltä referenssiksi niin saa paremman käsityksen. Tai siis palaa mieleen paljonkon sitä ääntä voi läheteäkään...
Ite ajelisin parinkymmenen minuutin vetoja rullailu tai maantie-asetuksella. Sillä tuntuma/vaihdevälit on sopivat normaalikuolevaiselle. Mäkiasetuksella sitten menee lajivoimareenitkin eikä vastus puudu.
Samu
Tavoitteena on hankkia Tacx Flown tilalle / rinnalle talviharjoitteluväline, jolla ajaminen en tuntuisi juoksuhiekassa rämpimiseltä. Olin jo hankkimassa Kurt Rock&Rollia, kunnes törmäsin netissä näihin Eliten rulliin:
http://www.bikeradar.com/news/article/elite-e-motion-rollers-win-eurobike-award-23004/
Onko jollakulla foorumilaisella kokemusta E-motionista? En ole koskaan aiemmin rullilla ajanut, mutta kaiketi nämä voisivat olla hyvä tapa aloittaa.
Moro
Pitäis talven pimeille tunneille hankkia harjoitusvastusta/rullia, ei oo kokemusta kummistakaan. Mitäs suosittelisitte jos hinta pitäisi pitää melko alhaisena ja treenaaminen mahdollisimman miellyttävänä?
Moro
Pitäis talven pimeille tunneille hankkia harjoitusvastusta/rullia, ei oo kokemusta kummistakaan. Mitäs suosittelisitte jos hinta pitäisi pitää melko alhaisena ja treenaaminen mahdollisimman miellyttävänä?
Taitaa olla näin, että hinta ja harjoittelun miellyttävyys ovat toisensa poissulkevia asioita ellei osta laadukasta käytettyä. Kohtuullisen harvoin näitä on myynnissä. Kompromissi siis edessä.
Moro
Mitäs, jos vielä määrittelisit "melko alhaisen hinnan"? Kas, kun tätä foorumia seuraa sosioekonomiselta taustaltaan melko kirjava joukko.
Nakkirakki
17.08.2011, 09.14
Moro
http://www.velosport.fi/index.php/tarjoustuotteet/tacx-antares.html Ainakin halvimmasta päästä (tarjous Velosportissa 155e) ja ulkomailta esim. bike24 (http://www.bike24.net/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,5,69;produc t=9226):stä saa vielä muutaman kolikon halvemmalla. Plussat: rullien halkaisija kasvaa reunoille päin -> pitää pyörän keskellä. Lisäksi menee helposti pieneen tilaan teleskooppirungon ansiosta ja näyttää hyvältä. Miinukset: rullat, niiden päädyt ja puoli runkoa muovia -> vielä en ole saanut hajalle mutta koputan puuta. Lisäksi haastavampi askarrella tee-se-itse magneettivastus, Valmiita vastuksia kun ei tuohon malliin ole saatavilla. Myös edestakaisen vapaaliikkeen sallivien pyörien kiinnitys alle vaatisi rungon muodon ja muovisuuden ansiosta hieman suunnittelua :p
Toisaalta rullien alkuperäinen tarkoitus on parantaa pyöritystekniikkaa joten em. viritykset eivät palvele tätä tarkoitusta.
no jos laitan vaikk 250e, enemmänkin voin maksaa, mutta pääasia olisi että olisi mahdollisimman hyvä hintalaatusuhde. Ulkomailtatilaaminenkin onnistuu.
Kal Pedal
25.08.2011, 11.01
Paikallisella kauppiaalla on Eliten trainerit myynnissä, eli pähkäilen niitä. Miten Supercrono Powermag suhtautuu Powerfluidiin? Powerfluid:issa viehättää mahdollisuus käyttää fillarin omia vaihteita mutta onko sillä oikeasti mitään merkitystä? Kumpaakaan en ole kokeillut.
Niin, ja tuleva käyttäjä painaa liki sata kiloa- miten korkea elopaino vaikuttaa trainereiden käytettävyyteen noin yleensä?
Paikallisella kauppiaalla on Eliten trainerit myynnissä, eli pähkäilen niitä. Miten Supercrono Powermag suhtautuu Powerfluidiin? Powerfluid:issa viehättää mahdollisuus käyttää fillarin omia vaihteita mutta onko sillä oikeasti mitään merkitystä? Kumpaakaan en ole kokeillut.
Niin, ja tuleva käyttäjä painaa liki sata kiloa- miten korkea elopaino vaikuttaa trainereiden käytettävyyteen noin yleensä?
Jotenkin tuntuu että ei tuo trainerin kiinteä takahaarukan kiinnitys ainakaan fillarille hyvää tee, täysin epänormaali kuormitus joka kohdistuu lisäksi aika alas vipuvarren päähän kahteen pieneen pisteeseen. Kun aletaan vielä putkelta tekemään sprinttiä isolla vastuksella ja kovilla tehoilla ja ottaen huomioon kuskin painon, niin en uskaltaisi jos fillari on vähääkään kallis.
Jotenkin tuntuu että ei tuo trainerin kiinteä takahaarukan kiinnitys ainakaan fillarille hyvää tee, täysin epänormaali kuormitus joka kohdistuu lisäksi aika alas vipuvarren päähän kahteen pieneen pisteeseen. Kun aletaan vielä putkelta tekemään sprinttiä isolla vastuksella ja kovilla tehoilla ja ottaen huomioon kuskin painon, niin en uskaltaisi jos fillari on vähääkään kallis.
Itseeni ei hirvitä tuo alaspäin kohdistuva voima, mutta sivuttainen voima (keikutus) on myös melkoinen kun putkelle nousee. Tosin jos jotain hyvää asiasta, niin oppiipahan ajamaan keikuttamatta.
Kuka kumma nousee trainerin kanssa putkelle? Kysyy nimimerkki epätietoinen Oulusta.
No minä ainakin. Eri tavalla siinä lihakset kuormittuu. Treeniä treeniä.
Jollain on varmaan pidempikin vastaus tähän ja jos ei ole, niin joudun kait hakemaan sen psykiatrilta. ;)
Kuka kumma nousee trainerin kanssa putkelle? Kysyy nimimerkki epätietoinen Oulusta.
Kuka kumma hankkii itselleen harjoitusvälineen jolla ei pysty polkemaan putkelta ?
Menee muuten kummalliseksi koko juttu. En tiedä mikä laite on sellanen mitä ei putkelta pysty ajamaan, mutta kyse olikin siitä runttaamisen määrästä mikä pyörän akseliin ja runkoon kohdistuu. Eihän se samanlaisena luonnossa tule.
125kg miehelle paras ratkaisu talven harjoitusvastukseksi on siis vapaa rullat? Tulen kyllä pyöräileen talvellakin työmatkoja maastopyörällä mutta välillä olisi kiva purkaa energiaa kunnon maantiepyörä sessiolla. Joten vapaarullat???
Takapainoinen Taapertaja
03.09.2011, 12.42
125kg miehelle paras ratkaisu talven harjoitusvastukseksi on siis vapaa rullat? Tulen kyllä pyöräileen talvellakin työmatkoja maastopyörällä mutta välillä olisi kiva purkaa energiaa kunnon maantiepyörä sessiolla. Joten vapaarullat???
...ja lukko jääkaappiin. ;)
Samu Ilonen
04.09.2011, 19.54
Miten Supercrono Powermag suhtautuu Powerfluidiin? Powerfluid:issa viehättää mahdollisuus käyttää fillarin omia vaihteita mutta onko sillä oikeasti mitään merkitystä? Kumpaakaan en ole kokeillut.
Kuskin paino ei ole ongelma ainakaan Cycleops trainerien rungoille, järeitä kun ovat. Fluid2 ja Super Magneto Pro ovat säätötavoitaan samanmoioset mutta vastuksen kulmakerrointa voi säätää Super Magnetossa eli tarvittaessa vastuksen portaat ovat pienemmät. Myös vauhtipyörä on suurempi kineettiseltä massaltaan eli pyörii heiman tasaisemmin vaikka Fluid 2 on jo hyvä.
Tuli tilattua itsekin parisen viikkoa sitten SuperMagneto Pro. Tässä hieman alkumietteitä nyt. Pähkäilin, että vuoristo-säädöllä kun vastusta piisaa jo aiemmin niin pysyisi hiljaisempana, kun ei tartte niin kovilla "nopeuksilla" ajaa. Pari about tunnin kokeilua ajeltu ja fiilis on hyvä. Ennakkokokemusta ei trainereista ollut, mutta eiköhän tolla ihan hyvin ajele talven pimeydessä leffoja katsellen.
Melutaso on ainakin tolla vuoristosäädöllä rielun 30km/h nopeudessa vielä ihan siedettävä, pöydällä vieressä olleestä kännykästä pystyi kuuntelemaan musiikkia. Pari nopeeta rykäsyä vedin +50km/h vauhtiin ja melu alkoi olemaan aika roisi jo. Jossain neljänkympin jälkeen taisi alkaa kovenemaan selvästi. Jotain 20-25 kun ajelee niin kuuluu lähinnä pyörästä ittestään ääntä, vastuksesta ei juuri mitään.
Vastuksesta paha sanoa, kun ei ole aiempaa kokemusta trainereista, mutta hieman ihmettelen, että jaksan tuolla mountain-asetuksella, jossa watteja pitäisi tulla jo aiemmin niin painaa 20min yli 30km/h vauhdilla ja n. 90 kadenssilla. Tommonen vauhti kun olisi tasamaalla asfaltillakin tälläiselle huonokuntoiselle aloittelijalla aika lailla ylärajoilla ja ylämäkiin ajelen yleensä max 20km/h, kun painoa on vähän optimaalia enemmän. Pitänee kokeille ensi kerralla road-vastusasetustakin, että meneekö se ihan överisti yli siitä, mitä teillä polkee.
Hikeä kyllä pukkaa paljon perustuulettimesta huolimatta, sykkeitä en ihan niin ylös meinaa saada millään kuin tien päällä (max tiellä 198 ja 180 menee helposti rikki mäissä vs trainerilla 190 ja 180 ylittäminenkin vaatii jo yritystä), mutta eiköhän se siitä ku tottuu. Ainakin sykkeet saa trainerilla laskemaan huomattavan paljon nopeammin kuin liikkeessä halutessaan. Lisäksi kuormitus on niin paljon tasasempaa, että saanee varmaan hyvää pk-ajoa vedettyä talven mittaan. Sen huomasin kanssa, että kun ottaa rauhallisemmin niin heti tuppaa kadenssikin laskemaan eikä välitys. Totuttelua, totuttelua.
Itse laite on tosiaan todella tukeva.
Viisaammat vastatkoot edelliseen paremmin, mutta jos minä "oikeassa elämässä" ajelen hyvässä peesissä optimiolosuhteissa helposti (no joo..) 32 keskaria 130 km (TdH) ja yksin 28 tuottaa tuskaa yli 80 kilometrillä, niin mielestäni trainerin ajovastus ja -tuntuma on yllättävänkin hyvä. "Road"-vastus osunee peesi/ei peesiä haarukkaan riittävällä tarkkuudella?
Jos tuntuu että ei osu, niin isompaa vaihdetta pykälään.
Jatkan vielä hieman yleisön pyynnöstä huolimatta..
1. Ei kai trainerin tarkoituskaan ole olla REALISTINEN mäkisimulaattori, vaikka "vuoristo" onkin asetuksen nimi. Nimihän voisi olla vaikka "asento Z."
2. Trainerissa on vastuskäyrän "hienosäätö." Ei sen liene tarkoituskaan SIMULOIDA realistista vastamäkeä 55kg pelkästään keuhkoista ja jalkalihaksista koostuvalle ajajalle versus vaikkapa 150 kg painijan ajaessa.
3. Murhetta en kanna nopeusmittarista tai matkamittarista. Syke/aika riittää minulle, vaikka Garmin onkin kytkettynä harjoituspäiväk.. öö siis käytön vähyyden automaattidokumentointiin. En toistaiseksi edes osaa sanoa, onko nopeusmittarin näytämä vauhti ja Garminin taltioima matka liian iso vai pieni verrattuna asfalttitiehen. Eikä hirmuisesti kiinnosta, kyseessä on traineri.
Eilen ajelin 25km/h nopeudella tasavauhtista palauttelua sykkeellä 120 enkä todellakaan tiedä missä olosuhteissa tien päällä syke olisi erilainen tai samanlainen! Syke nousee minulla sataseen jo kengännauhoja solmiessa.
Tyytyväinen olen. Vaimoväkikin alkaa jo tottua "siihenkin hirveään härveliin". Sanoi jo "voisin joskus kokeilla!"
Onkos kellään kokemusta noista Tacx VR tai Ergo trainereista laajennetuna PC'llä ? Tälläiselle nörtille insinöörille ne näyttävät suorastaan vastustamattomille :D
Onneksi tuo hinta sentään jarruttelee hankintaa...mutta olisihan niillä "hauskaa" kisata netin kautta kavereiden kanssa omasta olohuoneesta käsin :cool:
Onko muuten jossain ohjeistettu, että kuiturunkoa ei saisi traineriin laittaa?
Onko muuten jossain ohjeistettu, että kuiturunkoa ei saisi traineriin laittaa?
Ei kai, mutta joidenkin runkojen kohdalla takuu raukeaa jos menet kertomaan käyttäneesi runkoa trainerissa, ainakin jos on takuuehtoihin luottaminen. Väittävät, ettei traineri rasita runkoa maantiekäyttöä enempää, mutta mä käytän trainerissa 95% ajasta vanhaa ruoskaa ja ykköspyörään tulee vähemmän tunteja, olivat ne tunnit sitten miten rassaavia hyvänsä.
Samu Ilonen
16.09.2011, 07.40
Se kestääkö kuiturunko traineria, riippuu kuinka se on tehty. Lähes kaikki rungot tehdään liimaamalla takahaarukka keskiöön renkaan kohdalta, heti keskiön takaa. Vaikka kuinka lukisi mitä "monokokkia" rungossa. Halvemmissa rungoissa rakenne onkin sitten vain liimasauman varassa ja niitähän naukuu kun laitat sellaisen traineriin.
Jos runko on kunnolla tehty, ei trainerilla ajo ole ongelma. Mutta tuskin siitä haittaakaan on että trainerissa ajaa mielummin sekundaarikonkelilla.
Mikä on Samun kanta Cervelon käytöstä trainerissa? Cervelohan ei kiellä käyttämästä ja takuu on voimassa.
Samu Ilonen
18.09.2011, 10.53
Cervelon takahaarukka on tehty erilailla kuin useimmat muut ja se kestää minusta trainerissa ajoa.
Ite olen ajanut trainarilla Cerveloilla, ja myös selvästi mua raavaammat jannut joille olen pyörän myynyt. Sinä aikana kun minä olen myynyt ko. merkkiä, ei ole tullut yhtään takuukeissiä joka olisi yhdistettävissä milläänmuotoa trainerilla ajoon. Merkin eduthan ovat parhaimmillaan juuri raavaammilla jannuilla joilla on tapana poikkia runkoja. Esim lainasin 195cm jannulle P2 fillarin sen jälkeen kun Colnago ja Canyon meni päreeksi ja takuut eivät toimineet saman kesän aikana eikä se fillari ollut moksiskaan mutta SM-prossia sillä tuli.
Tiedän kyllä muutamia merkkejä joilla trainerilla ei kannata ajaa. Muhveilla tehdyt hiilaripyörät ovat siinä ensimmäsenä...
TetedeCourse
18.09.2011, 11.03
Oon ajellut Cervelon RS:llä trainerissa viime talvena - eikä hajonnut vaikka painoakin oli talvella n 100 kiloa. Putkelta on kuitenkaan ajele.
Kiitos infosta.
Eli eiköhän R3:n sitten uskalla laittaa kiinni traineriin ja painokin on vähän alta 80kg.
MaunoKasa
20.09.2011, 11.34
Mitäs olette mieltä kyseisestä vehkeestä:
http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a51925/t2200-flow-ergotrainer.html
Samaa hintaluokkaa magneto pro:n kanssa mutta sitten tulee kaikenmaailman mittarit sun muut mukana. Onko mistään kotosin? Vaikka verrattuna magneto prohon.
Kal Pedal
22.09.2011, 15.52
Huomenna lähtenee tilaus Eliten Supercrono Promagneto Elastogelista.
Mitään oheis-sälää en ajatellut tilata: Kai vastaavan maton kun nuo 70 euroa maksavat "erikoismatot" löytää vaikka Etolasta kympillä. Vaikka se ei ilmeisesti saa olla kovin paksu? Eli puoli senttiä paksut joogamatot saa jäädä.
MaunoKasa
26.09.2011, 12.47
Samaa hintaluokkaa magneto pro:n kanssa mutta sitten tulee kaikenmaailman mittarit sun muut mukana. Onko mistään kotosin? Vaikka verrattuna magneto prohon.
Hmmm arvovaltainen foorumipopulaatio on hiljaa. Hankinta on kohta lähellä niin toivottavasti joku sanoisi mielipiteensä kun itsellä ei ole näistä vehkeistä hirveästi kokemusta :)
Sitten vielä: Voiko trainerilla ajaa ihan normaalisti cc-renkailla vai pitääkö/kannattaako olla joku traineri rengas/kiekko?
Cycledrophis
26.09.2011, 13.00
Hmmm arvovaltainen foorumipopulaatio on hiljaa. Hankinta on kohta lähellä niin toivottavasti joku sanoisi mielipiteensä kun itsellä ei ole näistä vehkeistä hirveästi kokemusta :)
Sitten vielä: Voiko trainerilla ajaa ihan normaalisti cc-renkailla vai pitääkö/kannattaako olla joku traineri rengas/kiekko?
Ei taida kellään olla kokemusta ko härvelistä. Cc-rengas ei kyllä toimi, mutta voi hyvin käyttää samaa kiekkoa traineri renkaalla tai vaikka vanhalla maantierenkaalla
Jari
ppikkupe
26.09.2011, 14.03
Hmm... Taitaa olla minullakin trainerin hankinta edessä, kun hyvin palvellut kuntopyörä lähti kierrätykseen.
Tyhmä kyssäri: Omaa ykköspyörää en viitsisi trainerilla "kuluttaa" mutta onko tuolla niin suurta väliä, jos siinä kituuttaa maantiesinkulalla? Meinaan että onko tuntuman kannalta kovin merkittävää, että trainerin päällä saa vaihdettua vaihteita? En millään jaksa muistaa mikä välitys minulla sinkulassa on, mutta tasaisella rapian 90:n kadenssilla kiidetään pyörätiellä noin kolmea kymppiä. Eri kokoisia takarattaita pitäisi varastosta tarpeen vaatiessa löytyä kasa.
Tarkoitus olisi käyttää traineria siihen mihin edesmennyttä kuntopyörääkin eli lämmittelyyn ja loppuveryttelyyn, jos tulee tehtyä jalkoja, ja pk-nilkutukseen, jos kelit on ulkona surkeat.
Kai vastaavan maton kun nuo 70 euroa maksavat "erikoismatot" löytää vaikka Etolasta kympillä.
Vieläkin halvemmalla lähtee jostain kangaskaupasta vauvojen patjoihin (kait) tarkoitettua froteelakanaa jonka toisella pinnalla on liukumaton muovipinnoite --> pitää hien pois parketilta, pitää kuntopyörän (tai nyt sen trainerin) paikallaan ja on vielä helppo pestä pesukoneessa 60 asteen pesussa.
Kiovan Dynamo
26.09.2011, 15.15
Ei taida kellään olla kokemusta ko härvelistä. Cc-rengas ei kyllä toimi, mutta voi hyvin käyttää samaa kiekkoa traineri renkaalla tai vaikka vanhalla maantierenkaalla
Jari
Minä kokeilin vanhaa keskeltä sileäksi ajettua Racing Ralphia trainerilla ja kyllähän se siinä pyöri. Vaan sitä mustaa kuminmurua oli sitten aivan joka paikassa, melko hyvin hajoaa atomeiksi tuollainen renkula rullaa vasten. :D
Kal Pedal
10.10.2011, 09.55
Noniin, nyt on eka treeni Eliten Superchrono Powermagilla suoritettu. Aika hyvältähän tuo tuntui. Ei se ollut mielestäni kovin äänekäs: vaikka ei (vielä) ole mattoa alla niin viereisessä huoneessa (suljetun oven takana) katsottiin telkkaria valittamatta. Hikistä touhuahan se on kun en ole tuuletintakaan vielä hankkinnut- se on kyllä hankinnassa.
Sitä kuitenkin mietin että pyörä tuntuu tuossa trainerissa olevan aavistuksen vino, niin vähän että en ole varma onko se silmä kun valehtelee. Lieneekö tuo vakavakin ongelma? Tukevasti se kyllä on kiinni- pikkaista heilumista toki, mutta ihan jämäkältä tuntuu.
Sitten vielä tyhmä kysymys: Paketin mukana tuli uusi pikalinkku joka sopii traineriin. Jos päätän lähteä ulos lenkille (olettaen että vielä joskus maailmassa on kaunis päivä), niin pitääkö vaihtaa takaisin alkuperäiseen linkkuun vai käykö tuo yhtä hyvin?
Noniin, nyt on eka treeni Eliten Superchrono Powermagilla suoritettu. Aika hyvältähän tuo tuntui. Ei se ollut mielestäni kovin äänekäs: vaikka ei (vielä) ole mattoa alla niin viereisessä huoneessa (suljetun oven takana) katsottiin telkkaria valittamatta. Hikistä touhuahan se on kun en ole tuuletintakaan vielä hankkinnut- se on kyllä hankinnassa.
Sitä kuitenkin mietin että pyörä tuntuu tuossa trainerissa olevan aavistuksen vino, niin vähän että en ole varma onko se silmä kun valehtelee. Lieneekö tuo vakavakin ongelma? Tukevasti se kyllä on kiinni- pikkaista heilumista toki, mutta ihan jämäkältä tuntuu.
Sitten vielä tyhmä kysymys: Paketin mukana tuli uusi pikalinkku joka sopii traineriin. Jos päätän lähteä ulos lenkille (olettaen että vielä joskus maailmassa on kaunis päivä), niin pitääkö vaihtaa takaisin alkuperäiseen linkkuun vai käykö tuo yhtä hyvin?
Trainerin linkku käy varsin mainiosti. On yleensä vain kovempaa tekoa, kuin hipo-linkut. Linkun päiden muotoilu poikkeaa normilinkusta valmistajasta riippuen.
jartsuli
11.10.2011, 12.32
Täälläkin on funtsinnassa harjoitusvastuksen hankinta, ja perheellisenä pienessä kerrostalo asunnossa ilmeisen suuri ominaisuus olisi hiljaisuus.. Eli tämä rajaa ainakin nuo wind vehkeet pois, ilmeisesti myös magneettivastukset on suht äänekkäitä.. jäljelle jää geelit esim cycleops fluid 2 tai sitten blackburn trakstand ultra.. näistä kahkesta olen ymmärtänyt että blakburn on teknisemmin toteutettu, ja hajoamisesta kertovia viestejä tuli aika nopeasti vastaan kun mallia googletti.
Käytettykin kelpaisi, mutta näyttää olevan aika heikosti tarjontaa :/ .. .. jotenkin luulen että nuo mainitsemani mallit on vähän liian pro laitteita tälläiselle joka vain tarvisi sitä rauhallista poljentaa läpi kylmän talven jotta ei tarvisi keväällä lähteä taas ihan nollilta
Itse en arvosta näissä laitteissa noita mittareita, sykemittari löytyy ja järjellä kun ajattelee niin syke & kalorimäärä on riittävät mittarit suorituksesta eikä ns virtuaalinopeus
ppikkupe
11.10.2011, 12.42
Käytettykin kelpaisi, mutta näyttää olevan aika heikosti tarjontaa :/ .. .. jotenkin luulen että nuo mainitsemani mallit on vähän liian pro laitteita tälläiselle joka vain tarvisi sitä rauhallista poljentaa läpi kylmän talven jotta ei tarvisi keväällä lähteä taas ihan nollilta. Itse en arvosta näissä laitteissa noita mittareita, sykemittari löytyy ja järjellä kun ajattelee niin syke & kalorimäärä on riittävät mittarit suorituksesta eikä ns virtuaalinopeus
Voin kertoilla myöhemmin tällä viikolla kokemuksia, sillä matkalla pitäisi olla tulossa Eliten karvalakkamalli Mag Speed. Siinä on säädettävä magneettivastus eikä sitten muuta. Hikisuoja taisi olla. Ulkomailta tuota mallia näyttäisi saavan huomattavankin edukkaasti, mikäli ei halua välillä tukea myös paikallista kauppiasta.
Sykemittari on ja takakiekkoon ajattelin virittää jonkin nopeusmittarin lähinnä sitä ajatellen, että pystyy varmuuden vuoksi seurailemaan kadensseja. Ajattelin kokeilla traineria aluksi maantiesinkulalla, niin pitäisi olla kohtalaisen suoraviivaista laskea tuo kadenssin ja nopeusmittarin välinen suhde.
Käytettykin kelpaisi, mutta näyttää olevan aika heikosti tarjontaa :/ .. .. jotenkin luulen että nuo mainitsemani mallit on vähän liian pro laitteita tälläiselle joka vain tarvisi sitä rauhallista poljentaa läpi kylmän talven jotta ei tarvisi keväällä lähteä taas ihan nollilta
Mene spinningiin.
jartsuli
11.10.2011, 16.23
Ei kyllä mä tarvisin ihan jonku oman vehkeen kotio, vuorotyö ja muutenkin epäsäännölliset aikataulut niin ois kiva harrastaa just silloin kun on aikaa.. ja muutenkin, olen ymmärtänyt että spinning on kohtuu lyhytaikainen ja kovalla teholla mentävä reeni.. ja mulla kroppa kiittää nimenomaan pitkiä satulassa oloja (noin 3h luokkaa)
täytyy jatkaa surffailua josko löytyis se oikea vehje.. fluid 2 tällä hetkellä korkealla sijoituksissa, mutta myös tuo aikaisemmin postattu
olisi kans kiinnostava, itseni kun tunnen niin dataa on kiva katsella jahka sitä generoituu.. mutta laitteen hiljaisuus menee datan edelle tässä tilanteessa joten tuosta ergosta pitää lukea lisää
Ei kyllä mä tarvisin ihan jonku oman vehkeen kotio, vuorotyö ja muutenkin epäsäännölliset aikataulut niin ois kiva harrastaa just silloin kun on aikaa.. ja muutenkin, olen ymmärtänyt että spinning on kohtuu lyhytaikainen ja kovalla teholla mentävä reeni.. ja mulla kroppa kiittää nimenomaan pitkiä satulassa oloja (noin 3h luokkaa)
Omana mielipiteenäni sanoisin että jos pelkkää PK:ta meinaat hinkata, hiihto, luistelu, juoksu tai uinti toimii aivan yhtä hyvin. Lajivoimaharjotteita sitten pyörän päällä. Jos siis traineroiminen aiheuttaisi esim. liikaa meluhaittaa.
jartsuli
11.10.2011, 17.51
Nojuu liikuntaa pitäisi kyllä lisätä noin niinkuin muutenkin, ja hiihto olisi oiva talvilaji.. meikäläisen tuurilla vain käy heti niin kun sukset ostaa niin seuraavat 10 talvea etelessä on lumettomia :D
Joo taisin ehkä hiukan yliampua tuota meluhaittaa, kolmiossa asutaan ja tokihan huoneen oven saa kiinni jos polkemaan alkaa.. mutta vaikea hahmottaa melutasoa kun noista ei ole mitään tuntumaa
tjlukkar
12.10.2011, 01.15
Komppaan Rhubarbia.
Itse tein viime talven 1-3 pk harjoitusta viikossa spinningillä (a 3-5 tuntia), hiihtäen (a 2-3 tuntia) tai juosten (a 1,5 - 2,5 tuntia) ja erittäin hyvin pelitti pyöräily keväästä lähtien. Sisäpyöräilyllä (spinning) voi siis hyvin tehdä pitkiä pk-harjoituksia. Sovit vaan salin omistajan kanssa, että poljet itsenäisesti ennen tai jälkeen sisäpyöräilytunnin. Yhdelläkään ei ole ollut omien kokemusteni mukaan mitään vastaan sanottavaa (kokemusta useammasta salista pk-seudulla).
jartsuli
12.10.2011, 22.23
Osui tacx flowsta klippi tuubissa silmään, tuosta saa jonkinmoisen käsityksen äänekkyydeestä.. omasta mielestäni ei paha laisinkaan.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=zfmAYlHotkA
Komppaan Rhubarbia.
Itse tein viime talven 1-3 pk harjoitusta viikossa spinningillä (a 3-5 tuntia), hiihtäen (a 2-3 tuntia) tai juosten (a 1,5 - 2,5 tuntia) ja erittäin hyvin pelitti pyöräily keväästä lähtien. Sisäpyöräilyllä (spinning) voi siis hyvin tehdä pitkiä pk-harjoituksia. Sovit vaan salin omistajan kanssa, että poljet itsenäisesti ennen tai jälkeen sisäpyöräilytunnin. Yhdelläkään ei ole ollut omien kokemusteni mukaan mitään vastaan sanottavaa (kokemusta useammasta salista pk-seudulla).
Huh, ihme oisi jos ei noilla pk-määrillä olisi kulkenut lajista riippumatta! Tapanilan Erällä spinning-sali on kiinni ennen kuin vetäjä tulee ja avaa sen vähän ennen tuntia. Oletko käynyt siellä ja saanut sovittua?
EDIT: tarkoititko 1-3 spinningiä plus hiihto ja juoksu vai 1-3 harjoitusta yhteensä?
Osui tacx flowsta klippi tuubissa silmään, tuosta saa jonkinmoisen käsityksen äänekkyydeestä.. omasta mielestäni ei paha laisinkaan.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=zfmAYlHotkA
Huh...traineriajelua juutuubissa. Kaikkea sitä näkee.
Mulla tuuletin pitää kovempaa ääntä kuin traineri.
EDIT: Ja 3-5 tunnin sisätreenejä? Hattua pitää nostaa.
jartsuli
13.10.2011, 14.50
Missäs tuota KK road machinea myydään suomessa.. kovin heikosti löytyy hintatietoja, ebay:ssä myyvät tuota suoraan ameriikasta ja se on vähän turhan kaukana
eSimonen
13.10.2011, 16.22
Velosportista hain KK Rock n Rollin pari vuotta sitten.
huh. Vaatii lehmän hermoja pyörittää vähänkään pidempään vastukselle (3-5h)
Tullut vedettyä vain puolesta tunnista kolmeen varttiin intervallitreenejä, mutta nyt puoltoistatuntisia pk-treenejä takana jo kaksi kappaletta tällä viikolla.;) Ehdottomasti suosittelen isoa dvd-kirjastoa ja luurit kovaa korville PK-pyörittelyyn. Pyörittimenä on ollut perusläppäri. Menee PK-lenkit melko hyvin ja huomaamatta.
Intervallireeneihin sitten vain musiikit.
jartsuli
13.10.2011, 21.18
Ei ollu velosportissa (ainakaan netissä) KK:n laitteita, pistäkäähän linkkiä jos tiedätte noita euroopassa myynnissä jossain .. Kiitos
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Nextbikesta Turusta ostin tänä syksynä oman KK Road Machineni. Ei ole kyllä puhettakaan ottaa ohjelmaan 3-5 tunnin pyörittelyä sisäpolkupyörällä.:p
Missäs tuota KK road machinea myydään suomessa.. kovin heikosti löytyy hintatietoja, ebay:ssä myyvät tuota suoraan ameriikasta ja se on vähän turhan kaukana
Sellon pyörästä löytyy: http://www.sellonpyora.fi/tuote/348
eSimonen
14.10.2011, 00.29
Tais muuten olla Cyclecenterissäkin (Helsinginkadulla) hyllyssä jotain Kurtin malli kun tänään kävin.
Kal Pedal
14.10.2011, 07.09
Muistaakseni niin joku täällä kertoi pari vuotta sitten tehneensä seitsemän tunnin treenin trainerilla... Itsellä tunti kyllä menee, mutta jotain kolmen tunnin treeniä on tässä vaiheessa turha edes miettiä. Olin kyllä ajatellut polkevani pitkään lauantaina katsellen samalla Giro Lombardiaa mutta lähetys onkin vain puolentoista tunnin mittainen. No, se sitten.
Muuten olen viihdykkeenä kokeillut myös äänikirjoja- pk-lenkillä ainakin toimii.
Aika hurjia ovat nuo joidenkin kirjoittajien useamman tunnin traineritreenit. Jotta noista pk-harjoituksista olisi jotain hyötyä, tulee rasituksen (syke, teho) pysyä kuitenkin oikealla alueella myös kevyissä harjoitteissa. Leposykkeillä pyörittely ei tarkoita samaa kuin pk-treeni.
Muistaakseni niin joku täällä kertoi pari vuotta sitten tehneensä seitsemän tunnin treenin trainerilla...
Eikös se Lasse ajanut joskus peräti 10 tuntia parhaimmillaan pari vuotta sitten? Minuuttiketjusta varmaan löytys jos haluaa tarkistaa...
Cycledrophis
14.10.2011, 11.03
Olen ajellut pari kertaa kolme tuntia, se alkaa kyllä olla maksimi. Sisällä kun ajaa lämpöisessä PK:ta pitää huomata ajella tehon mukaan, koska syke nousee kropan lämpötilan nousun takia normaalia korkeammalle.
Jari
pistäkäähän linkkiä jos tiedätte noita euroopassa myynnissä jossain .. Kiitos
www.signature.fi. Tänään näytti tuolla olevan noita vino pino.
Eikös se Lasse ajanut joskus peräti 10 tuntia parhaimmillaan pari vuotta sitten? Minuuttiketjusta varmaan löytys jos haluaa tarkistaa...
Muistelen jonkun joskus myöskin hehkuttaneen, että joku täällä olis polkenu sisällä kymmenen tuntia. Aika rautaperse ja asialleen omistautunu pitää kyl olla!
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?29658-Miljoona-minuuttia-kauanko-poljetaan&p=1103251#post1103251
Hämärän rajamailla nyt, jos huomenna sitten laittais tarkempaa dataa 29,6Km/h ja 358,2 km:p nyt on sippi...
Edit: Eli 12,06h, 151bpm (198 max nyt alkuvuonna), 137w, 85rpm, 9283 kcal ,29,6km/h ja sitten se 358,2 km.
Kolme pakollista WC pysähdystä n. 5min kappale. (pitäis kehittää tähän traineriin septitankki liitos letkuineen :-) )
10.20h kohalla alkoi hra. Sippi kuiskimaan ja oli pakko myydä 30km/h keskari tavoite...
Olis halunnu ottaa ton Polar Protrainerin datan tähän mutta miten per"# sen saa ymmärrettävään kuva muotoon ?
111164+726=111890
Että tällee... älkää ny naurako, mut oma enkka tasan viis tuntia trainerilla polkemista.
tjlukkar
16.10.2011, 18.56
Huh, ihme oisi jos ei noilla pk-määrillä olisi kulkenut lajista riippumatta! Tapanilan Erällä spinning-sali on kiinni ennen kuin vetäjä tulee ja avaa sen vähän ennen tuntia. Oletko käynyt siellä ja saanut sovittua?
EDIT: tarkoititko 1-3 spinningiä plus hiihto ja juoksu vai 1-3 harjoitusta yhteensä?
Siis yhteensä 1-3 pitkää pk-harjoitusta viikossa, eri lajien määrä riippuen säästä ja fiiliksestä. Kuitenkin joka viikko vähintään yksi pitkä spinningharjoitus keskiviikkoisin. Yhtään 3 pitkän spinningharjoituksen viikkoa en tainnut talvella tehdä, kahta kyllä tahkosin melko usein (ke ja la), lisäksi tuli joko pitkä hiihto tai juoksu päälle. Välillä raskaampi viikko pk-mielessä, välillä vk-puolella. Satunnaisesti kaiken kaikkiaan. Pk-harjoitusten lisäksi sitten vielä vk-harjoitukset ja lihaskunto/kiertoharjoitteluharjoitukset. Kaikkiaan treenejä 4-6 viikkoon. Siihen päälle vielä jonkin verran uintia, tosin pääasiassa tekniikkaharjoituksina ja palauttavina. Jotkin pitkät harjoitteet tein yhdistelminä.
Erällä en oo käynyt, mut vastaava tapa on Meilahden liikuntakeskuksessa. Kassaneidit kuitenkin avaavat ovet etukäteen kun kauniisti pyytää. Jos säännöllisesti käy, niin ohjaajat kyllä oppivat nopeasti tunnistamaan ja sitten heiltäkin voi pyytää apua asian järjestämisessä.
Puuduttaviahan nuo pitkät harjoitteet ovat. Yksi tuttu kuuntelee ja katselee työhönsä liittyviä esitelmiä/luentoja iPod Touchiltaan tehdessään vastaavan pituisia pk-treenejä. Itse taas kuuntelen musiikkia, mietin maailman menoa ja odottelen seuraavan spinning tunnin alkua. Kukin siis omalla tyylillään. Satula on aika tukala Bodybiken vehkeissä. Jospa sen vain saisi helposti vaihdettua omaan satulaan, parantaisi se elämänlaatua huomattavasti ;) Käytän myös omia polkimia kun käyn polkemassa.
jartsuli
16.10.2011, 22.59
Dodii nyt on KK road machine hankittu, vieläpä paksummalla vauhtipyörällä.. josko huomenna sitten kokeilisi maantiepyörällä miltä se sitten tuntuu, ei viitsinyt alkaa crossarin rengastuksella kokeilemaan kuin pari minuuttia -> sen verran soiva oli rengasmelu:D
Hienoa että foorumilaisten kesken tavara liikkuu, toiselle turha laite löysi toivottavasti nyt ahkeraa käyttöä:)
Kal Pedal
17.10.2011, 09.40
Liki kaksi tuntia meni lauantaina ihan jouhevasti kun oli hyvää viihdykettä, eli pyöräilyä telkkarista.
Kysymys: Fillarini ei ole asetettuna ihan keskelle vauhtipyörää (tai mikä sen nimi nyt on se jossa takapyörä lepää). Manuaalissa kehoitetaan kuitenkin asettamaan se keskelle vaikka sitten koko vauhtihärveliä siirtämällä. Kuinka tärkeätä tämä oikeasti on? En jaksaisi alati rämplätä trainerin kanssa jos kyse on vaan pienistä säädöistä. Takapyörä on kyllä nytkin selkeästi elastogeelillä(?), jotta sen saisi ihan keskelle pitäisi siirtää se joku pari senttiä.
Terve ystävät. Mitä meinaatte miten tackin traineri rengas kestää tavallista ajoa. Tarkoitus olisi kerran kuussa käydä polkemassa Ukin kuntoputkessa muutama tunti, eikä jaksaisi vaihtaa rengasta, jos tuo traineri rengas sen kestää.
Kestosta ei tietoa, mutta ei kai se oikeesti ole liian iso työ tehdä max 10min homma kerran kuussa!?
jarkempp
18.10.2011, 15.28
Joko tuli perille? Trainerin osto itselläkin ajankohtainen ja juuri Magneto Pron ja tämän välillä mietiskelen. Kokemuksia?
Jack Boy
18.10.2011, 20.30
Tacx Master ..kuvassa tacxin ensimmäinen vastus malli...risakin olisi kiva saada...pelkkä kuvan moottori.:)
http://thumb17.webshots.net/t/82/482/0/94/14/2608094140054991797yRSqtj_th.jpg
Kal Pedal
20.10.2011, 06.09
Parin viikon trainerikäytön jälkeen on polvi alkanut oireilemaan. Säädöt on fillarissa luonnollisesti samat kuin ulkokaudella joten ilmeisesti on helppo huomaamattaan polkea liian suurella vastuksella kun vetää trainerilla..
Parin viikon trainerikäytön jälkeen on polvi alkanut oireilemaan. Säädöt on fillarissa luonnollisesti samat kuin ulkokaudella joten ilmeisesti on helppo huomaamattaan polkea liian suurella vastuksella kun vetää trainerilla..
Totta. Lisäksi huomasin itse aikojen alussa, että kun tunsi fillarin lähtevän kallistumaan (sen millin mitä pystyy) niin sitä tuli ikään kuin kompensoitua ulottamalla vastapuolen polvea sivulle, josta seurasi väärä polven asento. Ja onhan toi ajo sisällä trainerissa kiinni niin erilaista kuin ulkona asfalttipinnalla lipuen.
Tais muuten olla Cyclecenterissäkin (Helsinginkadulla) hyllyssä jotain Kurtin malli kun tänään kävin.
Juu, pari viikkoa sitten ostin sieltä, tosin Mäkelänkadun liikkeestä, KK:n Rock n Rollin. On hiljainen ja huomattavasti lajinomaisempi kuin Wattbike, jolla huristelin viime talven. Voin suositella!
Kehtaako tuollaisella ajellaa kerrostalossa? Vai huriseeko alakertaan niin pahasti, että alkaa häätöilmoituksia tippumaan postiluukusta?
Tacx Flown hankkiminen kiinnostaa. Ilmeisesti jotku ovat moisen jo hankkineet. Kommentteja, kokemuksia?
Kehtaako tuollaisella ajellaa kerrostalossa? Vai huriseeko alakertaan niin pahasti, että alkaa häätöilmoituksia tippumaan postiluukusta?
Tuota on pohdittu säännöllisin väliajoin, edellistä sivua vaan. Riippuu myös talosta ja naapureista.
Itselläni ollut nyt n. kuukauden päivät Tacx Flow -traineri. Vertailupohjaa muihin trainereihin ei juurikaan löydy, mutta olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan. Ääni on kohtuullisen hiljainen, semislicksi maastokumilla pystyi ihan hyvin ajelemaan kerrostalossa ilman naapurien häiritsemistä (ainakaan kukaan ei huomauttanut! :D ). Ääni tuolla kumilla oli verrattavissa imuriin, kovilla tehoilla vähän vanhempaan malliin ja vähemmillä tehoilla sitten vähän hiljaisempaan malliin. Tänään sitten virittelin maantiepyörän siihen ja äänet selkeästi hiljaisemmat.
Mittauslaitteisto ainakin omiin tarpeisiin tarpeeksi laaja. Watit ja cadenssi näkyviin ja sykäri sitten vierelle niin dataa saa tarpeeksi.
Vastusta voi säätää portaittain tai asettaa tietyn wattikynnyksen. Jos asettaa kovan vastuksen niin ennen kuin pääsee kunnolla vauhtiin on se pyöritys sitä "hiekassa nykimistä" mistä monesti trainerien yhteydessä puhutaan, mutta kun nostaa kierrokset sopivaksi ja säätää vastusta maltillisesti on kiihdytys ja ajaminen muutenkin ihan kohtuullisen "oikean" tuntoista.
MTBwannabe
21.10.2011, 21.07
Onko kellään muuten kokemusta Flow:n lisäpalikasta (VR T1925), jolla pääsee ajelemaan näitä virtuaalisia reittejä yms?
jartsuli
21.10.2011, 23.57
Hiljaisuudesta.. KK road machine ei ainakaan pidä 'juurikaan' meteliä maantierenkaalla parvekkeella poljettaessa kuuluu kyllä sisälle mikäli partsin ovi on auki, mutta ns rakenteiden läpi kantautuvaa melua tuosta ei lähde. Ei sitä suhinaa kuitenkaan mielellään itse kuuntele, kuulokkeet päähän ja groove soimaan.
Itselläni ollut nyt n. kuukauden päivät Tacx Flow -traineri. Vertailupohjaa muihin trainereihin ei juurikaan löydy, mutta olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan. Ääni on kohtuullisen hiljainen, semislicksi maastokumilla pystyi ihan hyvin ajelemaan kerrostalossa ilman naapurien häiritsemistä (ainakaan kukaan ei huomauttanut! :D ). Ääni tuolla kumilla oli verrattavissa imuriin, kovilla tehoilla vähän vanhempaan malliin ja vähemmillä tehoilla sitten vähän hiljaisempaan malliin. Tänään sitten virittelin maantiepyörän siihen ja äänet selkeästi hiljaisemmat.
Mittauslaitteisto ainakin omiin tarpeisiin tarpeeksi laaja. Watit ja cadenssi näkyviin ja sykäri sitten vierelle niin dataa saa tarpeeksi.
Vastusta voi säätää portaittain tai asettaa tietyn wattikynnyksen. Jos asettaa kovan vastuksen niin ennen kuin pääsee kunnolla vauhtiin on se pyöritys sitä "hiekassa nykimistä" mistä monesti trainerien yhteydessä puhutaan, mutta kun nostaa kierrokset sopivaksi ja säätää vastusta maltillisesti on kiihdytys ja ajaminen muutenkin ihan kohtuullisen "oikean" tuntoista.
Tarviiko vastukseen vaihtaa jotain kilkkeitä kun vaihtaa 26" ja 28" välillä?
Tarviiko vastukseen vaihtaa jotain kilkkeitä kun vaihtaa 26" ja 28" välillä?
26" renkaalle tarvinnet kuvassa näkyvistä oikeanpuoleisen:
http://www3.bike-discount.de/bilder/small/45593/adapter-set-t1466-fuer-t1460-t1680-t1900-heimtrainer.jpg (http://www.bike-discount.de/shop/pdpictures.html?pop=true&pdid=38819)
Sarja T1466 taitaa sisältää molemmat.
http://www.bike-discount.de/shop/k300/a38819/adapter-set-t1466-fuer-t1460-t1680-t1900-heimtrainer.html
Mulla on kans ollu Tacx Flow nyt noin kuukauden, ja tyytyväinen olen ollut, elokuvia on tullut katseltua sotkottaessa.:)
Mulle tuli noi kilkkeet 26":lle ja 29":lle Flowin mukana. Mulla on vanha Nopsa kiinni Flowissa, joten siinä ei tarvinnu lisäpaloja, mutta ei mun mielestä näyttäny mutkikkaalta niiden laittaminen. Se on sitten toinen juttu, jos haluaa ajella joka päivä eri tuumakoon pyörillä :eek:.
Nyt on juuri tullut Flowista uusi malli, joskin äkkikatsomalla en nähnyt muuta eroa vanhaan, kuin että uudessa on kiinteä etukiekon korvaava runko mukana. Eli etukiekko pois, ja haarukka kiinni apurunkoon. kts. http://www.profirad.de/tacx-flow-t2200-ergotrainer-p-19627.html Vanhassa mallissahan etukiekon alle tuli irtokappale. Mun Flow on vielä vanhaa mallia, joten kokemusta uudesta ei ole.
Nyt on juuri tullut Flowista uusi malli, joskin äkkikatsomalla en nähnyt muuta eroa vanhaan, kuin että uudessa on kiinteä etukiekon korvaava runko mukana. Eli etukiekko pois, ja haarukka kiinni apurunkoon. kts. http://www.profirad.de/tacx-flow-t2200-ergotrainer-p-19627.html Vanhassa mallissahan etukiekon alle tuli irtokappale. Mun Flow on vielä vanhaa mallia, joten kokemusta uudesta ei ole.
Kuvassa on Flow Multiplayer T2220 (http://www.tacx.com/en/producten/vr-trainers/flow-multiplayer/index.dot).
Flow T2200 (http://www.tacx.com/en/producten/ergotrainers/flow/index.dot) ei sisällä ohjauskehystä
Sorry PMoi. En lukenut speksejä, katsoin vain kuvan, olet oikeassa. Toki olisi voinut kauppiaskin vähän katsoa, mitä myyntikuviinsa laittavat.
Käykö pyöräni Creasent Sport - hybridipyörä (alumiini runko, ja 28" 622 Shimano WH-R500 alumiini vanteet) harjoitusvastus käyttöön?
Tuollaista Tacx Flow harjoitusvastusta ajattelin. Tai Elite Supercrono Powerfluid elastogel harjoitusvastusta. Tai max 300eurolla(tarjous) parempi? ehdotuksia?
Käykö pyöräni Creasent Sport - hybridipyörä (alumiini runko, ja 28" 622 Shimano WH-R500 alumiini vanteet) harjoitusvastus käyttöön?
Tuollaista Tacx Flow harjoitusvastusta ajattelin. Tai Elite Supercrono Powerfluid elastogel harjoitusvastusta. Tai max 300eurolla(tarjous) parempi? ehdotuksia?
käy! renkaan voi vaihtaa trainerirenkaaksi jos tunteja tulee paljon tai sitten ajaa sen käytetyn talven aikaan sileeks
Sorry PMoi. En lukenut speksejä, katsoin vain kuvan, olet oikeassa. Toki olisi voinut kauppiaskin vähän katsoa, mitä myyntikuviinsa laittavat.
Juu, lähinnä ajattelin oikaista ettei kukaan tee oharia...
Olen aikeissa ostaa trainerin itelle.
Pyöräiltyä tulee 1-3kertaa viikossa, ihan vain peruskunto treeniä. Joten sykemittari riittää itselle, noista mittalaitteista.
Eikös 28" rengas käy noiden kanssa ihan suoraan yleensä?
Onko tälläisen sunnuntai fillaristin järkeä ostaa 400euron laitetta, vai riittääkö joku halvin mahdollinen? Esim Tacx Satori T1850 250eurolla.
Vai onko tollainen halvin sellainen, että parin treenin jälkeen rupeaa kiroamaan miksi ei ostanut sitä vähän kalliimpaa oikeata vehjettä? kokemuksia kellään?
Ja mikäs olisi hiljaisin ja sen myötä paras ulkokumi ton kanssa käytettäväksi? Ja siihen myös sisuskumi? (alottelija ei tajuu noista renkaitten koista mitään) Vanne on WH-R500
Pitäskö olla huolissaan mun Kurtista kun kovemmissa vedoissa jonkun ajan kuluttua pomppaa tehot jonkun verran ylöspäin samalla kadenssilla ja välityksellä. Ja alkaa naksumaan toi vastus samalla. Tänäänkin sai 20min vedossa tiputtaa kadenssia ehkä neljä pykälää ekan 10min jälkeen että pysy tehot samalla tasolla kuin alussa. Mitään ongelmaahan sinänsä ei ole kun tehomittarilla voi kattoo tehot kohalleen, mut en sit tiedä veteleekö toi nyt viimesiään, 2v sit hommattu.
Pitäskö olla huolissaan mun Kurtista kun kovemmissa vedoissa jonkun ajan kuluttua pomppaa tehot jonkun verran ylöspäin samalla kadenssilla ja välityksellä. Ja alkaa naksumaan toi vastus samalla. Tänäänkin sai 20min vedossa tiputtaa kadenssia ehkä neljä pykälää ekan 10min jälkeen että pysy tehot samalla tasolla kuin alussa. Mitään ongelmaahan sinänsä ei ole kun tehomittarilla voi kattoo tehot kohalleen, mut en sit tiedä veteleekö toi nyt viimesiään, 2v sit hommattu.
Minkälaisilla lämmittelyillä ajelet? Mulla vähän samansuuntaista, mutta mun lämmittelyt on usein vain 5-10 minuuttia alle 200 watin teholla ja vaikuttaisi siltä, että vastus ei lämpene tarpeeksi noin nopeasti. Tokassa vedossa yleensä pysyy vähän tasaisempana. Naksumisesta en sitten tiedä. Isot pojat kertovat, että ton vastuksen saa "poltettua" jos ajaa pitkiä vetoja 400 watin tai kovemmilla tehoilla (pitkät vedot tarkoittaa 20 min ja pidempiä).
Minkälaisilla lämmittelyillä ajelet? Mulla vähän samansuuntaista, mutta mun lämmittelyt on usein vain 5-10 minuuttia alle 200 watin teholla ja vaikuttaisi siltä, että vastus ei lämpene tarpeeksi noin nopeasti. Tokassa vedossa yleensä pysyy vähän tasaisempana. Naksumisesta en sitten tiedä. Isot pojat kertovat, että ton vastuksen saa "poltettua" jos ajaa pitkiä vetoja 400 watin tai kovemmilla tehoilla (pitkät vedot tarkoittaa 20 min ja pidempiä).
Yleensä se 15min lämmittelyä vähän alle 200 watilla kans. Tänään tuli tosin lämmiteltyä tunnin verran tota 20 minuutin vetoa varten ja rupes naksumaan ja tehot heittelemään. Mitä ite oon huomannu niin alle 300 watilla ei mulla rupea toi vastus naksumaan eikä tehot heittelemään, mutta sitten kun rupeaa tekemään 2x20min vetoja yli 300 watilla niin toisessa 20min vedossa alkaa toi naksuminen ja tehojen heittely, lämpeneekö vastus liikaa tai jotain?
Kuitenkin ajanut esmes 285W 1,5h useammankin kerran tolla nyt ja silloin ei tota ongelmaa tule. 400W ei kyllä pysty ylläpitämään noin pitkään sisällä millään, vähän turhan hapokasta mulle.
Käydään siellä biltemassa ja ostetaan se 89 eur harjoitusvastus. Sileät renkaat taakse ja kiinni. Etupyörän alle laitetaan vanhoja puhelinluotteloita että runko yläputki on vaaterissa.
Halpa ja toimii satuinaiskäyttäjälle.
Kal Pedal
01.11.2011, 11.56
Taas tyhmä kysymys: Huomasin kun vedin rainerilla että etulimppu liikkui. Heilui ehkä millin sivusuuntaan alas polkiessa, ei niin että vaikutti olevan löysä vaan että kyseessä oli koko drivetrain kun liikkui.. Onko tämä normaalia jäykkyyden puutetta ja en ole vaan huomannut sitä maantiellä ajaessa kun on muuta tuijotettavaa kun eturissaa vai liittyykö se jotenkin trainerilla ajoon (en kyllä voi kuvitella miten). Pelkästään pyörittämällä -siis katsomatta- sitä ei huomaa.
pööräilijä
01.11.2011, 12.17
Ymmärsinkö oikein, että keskiön seutu heiluu sivusuunnassa ? Tämä on ainakin normaalia ei-niin-jäykillä rungoilla. Muun muassa Bianchin alu-carbon heiluu keskiöstä aivan hervottomasti sekä maantiellä runtatessa, että trainerilla mitenkä vaan ajaessa. Muut tallin pyörät onkin jäykempiä.
Kal Pedal
01.11.2011, 12.43
Keskiö joo, ilmaisin itseni huonosti. Minulla on Spessun Secteur ja rutosti voimaa reisissä:). Ajattelin itsekin että kyseessä on normaali heiluminen.
26" renkaalle tarvinnet kuvassa näkyvistä oikeanpuoleisen:
http://www3.bike-discount.de/bilder/small/45593/adapter-set-t1466-fuer-t1460-t1680-t1900-heimtrainer.jpg (http://www.bike-discount.de/shop/pdpictures.html?pop=true&pdid=38819)
Sarja T1466 taitaa sisältää molemmat.
http://www.bike-discount.de/shop/k300/a38819/adapter-set-t1466-fuer-t1460-t1680-t1900-heimtrainer.html
2,25 tuumaisella "ralliranella" toimi ilman tuota sovitetta, mutta ääni oli niin karkea että 60min noin 100w tehottomuudella ajamisen jälkeen korvat soivat :O Tilasin BD:ltä trainerikumin ja sen kanssa tarvitsi jo tuon sovitteen. Onneksi tuli tilattua samalla kertaa sekin :)
Uskaltaakohan tämmönen 125kg penkkimörssäri laittaa hiilikuitu Bianchiaan tommoseen harjoitusvastukseen? Tarkoitus on pyöräillä koko talvi pyörällä töihin(7km suunta), mutta kun kesällä tottui viikoittaiseen 100-150 kilometri määriin, niin haluis jatkaa samaa. Muutenkin haluis tiputtaa painoo viel ~20kg, niin pelkällä työmatkafillaroinnilla ja punttisalilla se ei tunnu lähtevän.
Samu Ilonen
04.11.2011, 07.19
Ei.
Tai ainakin kannattaa alkaa kerätä €uroja uuteen runkoon.
Jos ei aja putkelta niin ihan samat poljentavoimat siihen runkoon kohdistuu vaikka ne watit tuuppais normi kynäniska. Ei se läski sitä keskiötä laita vispaan. Maantiella ajossa tilanne on vähän toinen kun alusta elää.
Samu Ilonen
11.11.2011, 08.14
Veikkaampa että keskivertotehosssa asia onkin näin jos ajaa varovasti. Sitten jos pyöritys ei ihan ole sitä neiti-tyyliä ja välillä vaihdetaan persposkien paikkaa, "125kg penkkimörssäri" aiheuttaakin jo muuta. Olen nähnyt muutaman ton kokoluokan, urheilua harrastamattoman jannun, jalkavoimat, kun sellanen on raahattu punttisalille lähinnä pakosta. On sitten ihan kohdallaan ihan reenamattakin kun päivittäin ne kintut kuljettaa tuon kokoista lastia kyydissä...suosittelen kiinnittämään huomiota että poljentatekniikka on kohdallaan...
Bianchin takuun toimiminen kannattanee varmistaa muutenkin tuolla painolla ja trainerillakin. Ja kummatkin vielä erikseen. Ja se takuu on kuitenkin vain 2 vuotta että sen mukaan. Veikkaan että suunnittelussa on kuitenkin ajateltu keskivertokäyttäjän olevan puolta kevyempi, saati ruuvaavan sitä traineriin kiinni....
Kyllä mää sitten korjaan noita hiilarirunkoja mutta vain kun lumi on maassa ja jono on tehty pois....
snowfake
20.11.2011, 21.02
Tuli Tunturin F70 -spinningpyörä hankittua, ja onhan se nyt paljon käytännöllisempi kuin fillari+harjoitusvastus :) Oikeasti hiljainen ja kuulee jopa television. Ei kasaamista, vie vähemmän tilaa. Putkelta polkeminenkin tuntuu jotenkin turvallisemmalta... supermagneto pro lähti fillaritorille :)
Tomppa76
25.11.2011, 17.02
Itse ajelin pari talvea Taxcin Swingillä ja aluksi se oli ihan hauskaakin, sitten kyllästyin ja lopetin muutenkin "treenaamisen" ja myin härvelin pois.
Tuntuma vastaa tosiaan pehmeässä hiekassa ajamista ja ainakin itselläni oli se ongelma, että reidet huusi hoosiannaa, mutta syke ei noussut mihinkään. Syke oli usein joku 120-130 ja silti reidet oli aivan hapoilla. Outoa toimintaa.
Lisäksi härvelistä lähtee ääntä, jota kyllä saa vaimennettua esim. makuualustan paloilla tallojen alla, ja renkaasta riippuen sotkee enemmän tai vähemmän. Eikä ole edes kovin kätevä purkaa ja koota.
Polven kuntoutukseen ostaisin jokun halvan ergon, tuossa hommassa mitään maksimiwatteja tuskin tulee otettua irti, joten vähemmänkin tukeva voisi sen pari kuukautta kestää ja riittää? Kuntouttamisen jälkeen myisin härvelin pois hintaan mihin hyvänsä ja siirtyisin ulos ajelemaan tai muihin harrastuksiin. :)
Juu-u, osuva vertaus tuo hiekassa ajaminen... Ja sama havainto ittellä, että syke ei nouse ollenkaan samaan tahtiin kuin ulkona/maantiellä ajaessa, mutta reidet vetää hapoille tosi nopeesti... Osaisko joku viisas vastata mistä tuo oikein johtuu? Ja miten pitäisi ottaa huomioon treenissä, pitäiskö sykerajoja laskea? Tarkoitus olis heitellä pääsääntöisesti PK-lenkkiä...
Kylkihöttö
27.11.2011, 08.03
Tjoo, ittellä oli kanssa "pehmeetä hiekkaa" fiilikset, mutta täällä homma tokeni sillä että pudottelin vastusta reilusti pienemmäksi. Ja nyt on sykkeet ja reiden hapottelut ihan ok balanssissa.
Noin muuten tossa harjotusvastuksessa on se huono puoli että pitkät pk lenkit jää kyllä vetämättä. Vaikka laittas minkälaista "saksalaista pyöräilyvideoo" tulemaan kuvaruudulta niin kyllä puoltoista tuntia on näillä hermoilla maksimi..
pööräilijä
27.11.2011, 12.02
Kyllähän trainerilla kolme tuntia mielellään ajaa. Perjantaina kattelin eka leffan, sitten life cycles ja vielä perään kaksi maailman cipin kisakoostetta. Vastus oli pienin mahdollinen ja vaihteilla säädin rasitusta.
Juha Lehtinen
27.11.2011, 12.34
Itse otin tällä viikolla muutaman vuoden tauon jälkeen harjoitusvastuksen käyttöön. Itselläni taitaa riittää että teen tunnin mittaisia harjoituksia muutaman viikossa. Alkuviikosta tein tunnin mittaisen kestävyystreenin ja seuraavana päivä palauttavan treenin. Seuraavaksi ajattelin tehdä tehoharjoituksen jossa rääkkään itseäni wateilla.Itselläni on iankaikkisen vanha Tacx Basic jossa tuntuma ei ihan realistinen ole mutta kyllä sillä saa ihan hyviä pyöräilyä tukevia treenejä tehtyä. Tacxin sivulla on ihan hyviä harjoituksia mutta varmaan mututuntumaltakin tulee treenejä tehtyä.
Kylkihöttö
27.11.2011, 22.23
...Joo, kolmetuntisiin pystyy vaan Kaupin Kanuunat...! Menee hiukan ohi aiheen, mutta Kanuunoiden kilometrikisan suoritus oli kyllä jäätävä...!
Jake_Kona
27.11.2011, 22.44
Uskaltaakohan tämmönen 125kg penkkimörssäri laittaa hiilikuitu Bianchiaan tommoseen harjoitusvastukseen? Tarkoitus on pyöräillä koko talvi pyörällä töihin(7km suunta), mutta kun kesällä tottui viikoittaiseen 100-150 kilometri määriin, niin haluis jatkaa samaa. Muutenkin haluis tiputtaa painoo viel ~20kg, niin pelkällä työmatkafillaroinnilla ja punttisalilla se ei tunnu lähtevän.
Itselläni painoa samat 120+kg. Sisätiloissa poljen halvalla markettispinning-kuntopyörällä. Rullista en tiedä mitään, mutta en uskaltaisi kallista hiilikuitua laittaa vaaraan.
Eikö rullien ja renkaan kosketuspinta ole tosi pieni. Esimerkkinä vaikka 2 "biljardipallon" kontakti. Silloin luulisi vanteelle kohdistuvan suurempi paino kuin maantiellä.
No tässä oma arvaukseni
Itselläni painoa samat 120+kg. Sisätiloissa poljen halvalla markettispinning-kuntopyörällä. Rullista en tiedä mitään, mutta en uskaltaisi kallista hiilikuitua laittaa vaaraan.
Eikö rullien ja renkaan kosketuspinta ole tosi pieni.
Harjoitusvastus ≠ rullat ≠ spinningpyörä. Harjoitusvastuksessa oletettu ongelma on se, että runko ei voi liikkua vapaasti.
Jake_Kona
28.11.2011, 00.45
Joo minulla meni vastukset ja rullat sekaisin. srry
Vastuksilla se vääntö kohdistuu kiinnityskohtaan ja kun painoa paljon..
Ja jos polkijalla painoa samalla rahalla millä ostaisi vastuksen saa myös jykevän spinningin." Et sillalailla, aattele ite"
ruzlerssi
01.02.2012, 11.30
Nyt on ajatuksissa pyörinyt harjoitusvastuksen osto. Käyttötarkoituksena olisi 30-60min aamuaerobiset treenit rasvanpolttoa tukemaan näin talvikaudella. Mitään suurta pyöräilynautintoa en tuolta laitteelta odota, mutta kunhan saisi hyvän hien pintaan aamutuimaan, niin se riittäisi. Kiinnostavin malli on tällä hetkellä tuo Tacxin Flow. Siinä viehättää hyvin paljon näyttö ja sen tarjoamat statsit. Soveltuisiko tuo omiin tarpeisiini, vai onko laite täysin rimpula? Ruhon paino on nyt painettu alle 100kg:n.
jartsuli
01.02.2012, 11.42
Ruzlerssi, jos meinaat asuintilassa reineriä polkea niin kannattaa ostaa hiljainen laite jotta hellasärö ei iske. Ilmeisesti nestevaimenteiset on hiljaisimpia mutta nekin tarvii soveltuvan renkaan, sliksi maantiekumi on hiljainen mutta ei meinaa kitka riittää (sutii).
ruzlerssi
01.02.2012, 12.20
jartsuli, hiljaisuus olisi toki toiveissa, kun kerrostaloasunnossa pitäisi polkea. Onko tuon Flow:n meteli sitten aivan korvia huumaavaa. Mitään vastustusta ei toistaiseksi ole trainerille tullut, vaikka selkeästi mainitsin, että meteliä se vehjes tulee hyvin todennäköisesti pitämään. Aamuseiskalta tai aiemminkin jos alkaa kerrostalossa polkemaan, niin naapurit varmaan kiittelevät? Meinasin Rose:lta hommata halvan trainerimaton ja myös sopivan takagummin, mikäli traineri ostoslistalle päätyy.
supertele
01.02.2012, 12.29
Ostin Flown tuossa muutama viikko sitten ja oletin sen pitävän kovempaakin meteliä. En usko, että meillä naapurit häiriintyy mun polkemisesta, vaikka meillä seinät onkin vähän turhan pahvia. Tykkään kattella telkkaria samalla kun poljen ja sitä tulee pidettyä suht kovalla polkemisen aikana, silloin kun ei ole tekstityksiä tv-ohjelmassa. Vaan eipä ole naapurit vielä koputellut pattereihin (ainakaan, niin että olisin kuullut :)) Mulla on käytössä Schwalben trainerirengas ja laitteen alla kuminen matto.
ppikkupe
01.02.2012, 12.56
Kiinnostavin malli on tällä hetkellä tuo Tacxin Flow. Siinä viehättää hyvin paljon näyttö ja sen tarjoamat statsit. Soveltuisiko tuo omiin tarpeisiini, vai onko laite täysin rimpula? Ruhon paino on nyt painettu alle 100kg:n.
Pari kommenttia karvalakkimalli Elite Mag Speedistä, jolla on tullut syksystä rullailtua sellaisia tunnin - kolmen tunnin sessioita. Trainerin päällä on teräsrunkoinen maantiesinkula. Vastus säädetään vaijerilla, tasoja on viisi.
Sportstrackerin, sykevyön ja takarenkaaseen viritetyn nopeusmittarin lisäksi en osaa kaivata mitään lisänäyttöjä tai muita statseja. Nopeusmittarista on se ilo, että siitä on helppo katsoa treenin kesto sekä tarkastaa kadenssi. Sinkulalla se on kätevää. Rennolla 105 kadenssilla "nopeus" on n. 36 km/h. Vastukset ovat treenin kannalta sopivia, taso 1 on joutava, taso 2 on lämmittelyä, taso 3 sopivaa pk:ta 2-3 tuntia, nelosella jaksaa tunnin ja voimakkammalla 5-tasolla alkaa jo puuskuttamaan. Ei kuitenkaan korvaa mäkitreeniä. Lisäksi, kuten jartsulikin sanoi, niin vitosella alkaa maantiekumi jo sutimaan. Tämän kuulee vinkumisena. Muilla tasoilla jos vinkuu, niin se johtuu siitä, että polkeminen on nykivää.
Mikä tuossa on huonoa, niin toki hinta näkyy rakenteessa. Se on kyllä mekaanisesti kestävä ja jämäkkä, ei kolise eikä lonksu, mutta hiukkasen häiritsee, että se vääntää pyörää aavistuksen vinoon. Tämän takia en ole viitsinyt laitta "ykköspyörää" sen päälle, vaikka tuskinpa se sitä rikkoisi. Ehkä leveyttäkin toivoisi tukijalkoihin hiukan lisää. Jokupäivä olen vielä turvallani, kun kurottelen uutta juomapulloa sivupöydältä. Toinen huono puoli on ääni. Hiljainen se ei ole. Vaikka naapureista ei tarvitse välittää, niin ilman kuulokkeita on aika turha polkemisen ohella katsoa (öh.. kuunnella) televisiota tai seurata elokuvaa.
Eli summana omista kokemuksista, jos nyt olisin traineria katsomassa, niin todennäköisesti investoisin siihen, että saisin nestevaimennetun mallin. Magneettivastus toimii, mutta ääni on lähellä ollakseen polkijalle jo mukavuushaitta. Lisähilputtimia ei osaa kaivata, mutta jos langattomat säädöt ja muut elektroniset gadgetit motivoivat treenaamaan, niin sitten ne varmasti ajavat hintansa.
Vastukset ovat treenin kannalta sopivia, taso 1 on joutava, taso 2 on lämmittelyä, taso 3 sopivaa pk:ta 2-3 tuntia, nelosella jaksaa tunnin ja voimakkammalla 5-tasolla alkaa jo puuskuttamaan. Ei kuitenkaan korvaa mäkitreeniä. Lisäksi, kuten jartsulikin sanoi, niin vitosella alkaa maantiekumi jo sutimaan. Tämän kuulee vinkumisena. Muilla tasoilla jos vinkuu, niin se johtuu siitä, että polkeminen on nykivää.
Mitkä välitykset sulla on sinkulassa? Itellä menee samassa vehkeessä 1 joutava, 2 ala-pk, 3 ylä-pk/vk, 4 puuskutus ja 5 kuolema.. just sopivaa ei oikein ole, 2 on yleensä liian vähä ja 3 vähä turhan paljo. Vaihteilla tietty voi pelata jos sellaiset on.
Trainerikumi sutii itellä jo kolmosella hiukan, vitosella ei oikein muuta teekään ;-) Sen verta kovempaa kumia että ei oikein halua löytää pitoja. Ääni ja murentumisaste puhuu kyllä trainerikumin käytön puolesta, ei oo mustaa silppua kämppä täynnä ku tuolla ajaa.
ppikkupe
01.02.2012, 20.28
Mitkä välitykset sulla on sinkulassa? Itellä menee samassa vehkeessä 1 joutava, 2 ala-pk, 3 ylä-pk/vk, 4 puuskutus ja 5 kuolema.. just sopivaa ei oikein ole, 2 on yleensä liian vähä ja 3 vähä turhan paljo. Vaihteilla tietty voi pelata jos sellaiset on.
Trainerikumi sutii itellä jo kolmosella hiukan, vitosella ei oikein muuta teekään ;-) Sen verta kovempaa kumia että ei oikein halua löytää pitoja. Ääni ja murentumisaste puhuu kyllä trainerikumin käytön puolesta, ei oo mustaa silppua kämppä täynnä ku tuolla ajaa.
Pitipäs käydä ihan piikit laskemassa... Välitys on 42-16 ja tosiaan kadenssi pysyy siinä 105 pinnassa - lihakset lämpimänä nousee lähemmäs 110. Renkaina minulla on pari ulkokäytöstä poistunutta Schwalben Ultremo R1:stä, jotka ajattelin ajaa tuolla loppuun. Saas vain nähdä ennätänkö ajamaan edes toista, koska tuntuu kestävän kulutusta aika hyvin. Murun hitustakaan ei ole näkynyt. Kyllä nuokin liikkeelle lähdettäessä vingahtaa, mutta kun päästään tasaiseen "matkavauhtiin" niin eipä enää sitten. Paineet tosin pitää olla suht. kohdllaan.
Vastukset on minulle ihan sopivat, mutta varsinkaan pidemmän "lenkin" aikana en pyöritä aivan koko aikaa samalla teholla. Välillä muutama minuutti hiukan kevyempää rullailua ja välillä vähän kovempaa vastusta, niin ei ole lihaksillekaan niin monotonista. Jälkikäteen on hauska katsoa sportstackerin sykekäyrää. Siitä voi lukea suoraan näytöltä milloin on ajettu milläkin vastuksella.
Nyt on ajatuksissa pyörinyt harjoitusvastuksen osto. Käyttötarkoituksena olisi 30-60min aamuaerobiset treenit rasvanpolttoa tukemaan näin talvikaudella. Mitään suurta pyöräilynautintoa en tuolta laitteelta odota, mutta kunhan saisi hyvän hien pintaan aamutuimaan, niin se riittäisi. Kiinnostavin malli on tällä hetkellä tuo Tacxin Flow. Siinä viehättää hyvin paljon näyttö ja sen tarjoamat statsit. Soveltuisiko tuo omiin tarpeisiini, vai onko laite täysin rimpula? Ruhon paino on nyt painettu alle 100kg:n.
Minulla on kerrostalokäytössä Tacx Flow + PC Upgrade ja Schwalben trainerikumilla melutaso on varsin maltillinen. Ainakin tuo vanhempi Flow juttelee sujuvasti Polarin sykevyön kanssa, joka tuo ainakin itselleni ison plussan laitteen kohdalle.
Flow myös kerrostalossa käytössä ja ei mitään ongelmaa. Välillä vielä reenailen samassa huoneessa missä muu perhe katsoo televisiota ilman ongelmaa (paitsi silloin kun ottaa kovia 1min vetoja, jolloin kieltämättä ääni nousee reilusti). Retkipatjan pätkää pidän flown alla ja alakerrassa asuvat tutut kertoneet, että mitään ei kuulu.
ruzlerssi
02.02.2012, 11.32
Voihan vitjat, melkein jo painoin Flow:n kohdalla tilaa-nappia. Halvin vaihtoehto perus Flow T2200:lle mitä löysin oli 260e paikkeilla. Nyt alkoi toisaalta kiinnostamaan myös tuo Flow T2220 Multiplayer, mutta sen kohdalla halvin hinta oli toimituksineen yli 400e. Ilmeisesti tuon T2200 saa myös päivitettyä juttelemaan tietokoneen kanssa parin sadan korvausta vastaan, mikäli siihen myöhemmin kokee tarvetta. Jos jollain on vinkkejä hyvistä kauppapaikoista, niin kertokaa ihmeessä.
...tuon T2200 saa myös päivitettyä juttelemaan tietokoneen kanssa parin sadan korvausta vastaan..
Trainerin saa nykypäivänä keskustelemaan tiekoneen kanssa myös ilman noita rajallisia valmistajakohtaisia ratkaisujakin. Yksi loistava vaihtoehto on TrainerRoad (http://www.dcrainmaker.com/2011/09/inside-look-at-trainerroad-way-to-make.html), josta DCRainMakerkin kirjoitteli syksyllä.
TrainerRoadin pariksi sopii hyvin esim.Kineticin Road Machine: luonnollinen ajotuntuma ilman mitään turhia vastuksen säätöjä, laitteen teho kalibroitu tehtaalla ja vielä hiljainenkin. Laitteesta löytyy runsaasti arvioita netistä.
jartsuli
02.02.2012, 22.49
Oottekos te saanu sutimaan noilla varsinaisilla traineri renkailla .. Mulla KK Road Machine Pron (6kg vauhtipyörä) kanssa sutasee heti kun alkaa kovemmin runtata ja renkaana siis swalben blizzard sport. Jahka oikea reinerikuni ottaisi ihan tolkuttoman ja hiljaisen gripin tuohon terästullaan niin voisi mennä ostoon. Renkaan ja telineen välinen 'kireys' on niin paljon kuin ranteessa riittää vääntö, lisää saisi toki jos täyttäisi renkaan vasta telineeseen asettamisen jälkeen mutta tuolla voisi mahdollisesti rikkoa jotain.
Oottekos te saanu sutimaan noilla varsinaisilla traineri renkailla .. Mulla KK Road Machine Pron (6kg vauhtipyörä) kanssa sutasee heti kun alkaa kovemmin runtata ja renkaana siis swalben blizzard sport. Jahka oikea reinerikuni ottaisi ihan tolkuttoman ja hiljaisen gripin tuohon terästullaan niin voisi mennä ostoon. Renkaan ja telineen välinen 'kireys' on niin paljon kuin ranteessa riittää vääntö, lisää saisi toki jos täyttäisi renkaan vasta telineeseen asettamisen jälkeen mutta tuolla voisi mahdollisesti rikkoa jotain.
Kyllä olen saanut sutimaan varsinaisen trainerirenkaan, laitteena KK road machine normaalilla vauhtipyörällä.
Enää en ole käyttänyt tuota continentalin trainerirengasta sen jälkeen kun testasin kulunutta tuubirengasta, tuntuma tuubilla ajaessa on huomattavasti lähempänä ulkona ajamista. Pidon eroista en osaa sanoa kun en ole tehnyt mitään kovempia vetoja, pelkkiä palauttavia pk-pyörittelyjä.
Kinetic Road Machine ja Contin trainerkumi: kyllä se minullakin sutaisee, mutta lähinnä vain nopeissa kiihdytyksissä. Kovemmillakaan tehoilla tasaisesti ajettaessa rengas ei sudi.
Perheen toisessa pyörässä oleva Vittorian trainerkumi vaikuttaa aavistuksen pehmeämmältä/tahmeammalta, sillä tuskin sutii yhtä paljon.
Alkujaan ostin Tacxin oman trainer renkaan ja se suti melko paljon. Vaihdoin contin vastaavaan, niin sutiminen loppui.
Tacxin rengasta joutuu putsaamaan kohtuullisen usein, asetonilla tms.
jartsuli
04.02.2012, 16.21
Pyyhkäsin tuon renkaan kynsilakan poistoaineella.. melkoinen musta moska siitä lähti, ja sen jälkeen se oli hyvä noin puoli tuntia jonka jälkeen alkoi taas vinkuma ja voimalla painaessa lipsuminen -> sitten pyyhkäisin tuon ihan märällä rätillä, taas irtosin musta moska ja saas nähdä kohta onko tilanne sama, että 1/2h on hyvä ja sit alkaa kiljunta & lipsunta
Aina se vähän sutii jos tekee jotain spurtteja. Vanha KK Pro Trainer, Contin trainerikumi, 8 bar painetta ja rullaa kiristän vähän vajaan 4 kierrosta kumia vasten, niin taisaisella vedolla ei sudi lainkaan.
Samu Ilonen
04.02.2012, 17.59
Mää olen ajanut ratareenituubilla kun sattuu olemaan TT-levyssä kiinni, ja siinä Powertap samassa. Rengas ei ole kovin kovana yleensä mutta eipä sudi alle 600W jatkuvalla teholla joten ei ole häirinnyt. En yleensäkään ymmärrä miksi trainerilla pitäisi vetää alle minuutin vetoja jossa sutiminen on yleisempää.
Yleensä trainerissa toimiin nimenomaan paremmat gummit ja halvat renkaat sutii/kuluu.
Jake_Kona
04.02.2012, 18.07
Minkälaisia painorajoja noilla laitteilla on? (Itsellä 125kg)
Tuleeko suurempi paino takapyörälle/-linkulle?
Onko painoraja vain pyöräkohtainen, vai kestääkö itse harjoitusvastus "mitä vaan"?
Vecculiko
04.02.2012, 19.25
Tänään ensimmäistä kertaa kokeilin tätä
http://www.trainerroad.com/ (http://www.trainerroad.com/)
ja jäi kyllä positiivinen fiilis. Huomattavasti mielekkäämpää ajaa sisällä tuon avulla. Virikkeitä muuten niin tappavan tylsään sisäajeluun. Toimi hyvin Kurtin trainerin ja Garminin mittareiden kanssa. Sai nopeudet, kadenssit ja tehot näytölle.
jartsuli
04.02.2012, 20.27
Tänään ensimmäistä kertaa kokeilin tätä
http://www.trainerroad.com/ (http://www.trainerroad.com/)
Mitä tuollainen kustansi?.. Oliko valittavissa Kurtin road machine prota (tai itseasiassa ei tuo painavempi vauhtipyörä taida tehoihin muutosta tuoda, vain tuntumaan)
Itsellä on mennyt ihan mukavasti tunnin pyörittelyt, katellut samalla telkkaa tai leffaa mutta ylimääräinen data kiinnostaa aina :-)
Joku taisi kysyä flown ostopaikoista niin ajattelin jakaa omat tietoni. Itse ostin ensimmäisen trainerini (flown) pari kuukautta sitten bike24:sta. Valitsin vanhemman version kun sitä oli silloin vielä myynnissä ja oli kaks kymppiä halvempi, eikä niissä kai mitään eroa väriä lukuun ottamatta ole. Nyt eivät ainakaan siellä sitä enää myy, mutta kuitenkin edelleen erittäin hyvään hintaan sitä uudempaa (sinistä). Toimituksessa kesti 6 arkipäivää. Laite on yllättävän hiljainen sellaisessa peruskäytössä, mutta kun tehoja nostaa niin äänentaso nousee melkoisen eksponenttiaalisesti. Ei kai tässä voi muuta kuin suositella!
Mitä tuollainen kustansi?..
TR maksaa 10 taalaa kuussa: http://www.trainerroad.com/pricing
Road machine pron tehokäyrä taitaa olla sama kuin perusmallilla, se löytyy tuettujen listalta.
TR on väline tehopohjaisen harjoittelun ohjaukseen, mutta voi kai sitä käyttää myös pelkkään datan keräämiseenkin.
jartsuli
05.02.2012, 23.39
Minkälaisia painorajoja noilla laitteilla on? (Itsellä 125kg)
Tuleeko suurempi paino takapyörälle/-linkulle?
Onko painoraja vain pyöräkohtainen, vai kestääkö itse harjoitusvastus "mitä vaan"?
Trainereiden painorajat on mallikohtaisia, takapyörälle tulee pienempi paino sillä taakse tuleva paino makaa linkun päällä joka tukeutuu traineriin, renkaan ja trainerin välinen kireys säädetään useimmissa laitteissa ruuvista kääntämällä.
Trainer-renkaatkin näköjään kuluvat käytössä aika pian. Runsaat pari tkm ajettu contin kumi alkoi eilen pullistelemaan kulutuspinnastaan. Renkaan pinta ei ole juurikaan kulunut, vika näyttää olevan pikemmin renkaan sisäisissä rakenteissa; sisäpuolikin näyttää täysin ehjältä. Googlaamalla löysin vastaavanlaisia vikoja muillakin contin käyttäjillä.
Renkaassa on aina käytettäessä ollut 8bar paine. Vastus on kevyesti rengasta vasten, ne normaalit kaksi kierrosta kinetic road mahcinessa.
Hollow Men
12.02.2012, 14.51
Tacxin Trainerrengas antautui myös 4200km jälkeen. Sisärakenne myöskin paskana, lopussa pintakin repeillyt. Siirryn takaisin loppuunajettuihin maantierenkaisiin. Ei siitä mitään lisäarvoa treeneihin saanut, ehkä inan verran luisti vähemmän alkukiihdytyksessä.
Kuukauden päivät olen Taxin Flow T2200 :lla tallissani mankeloinut.ihan kivalta laite on tuntunut.näytössä on kaikki tarpeellinen mitä tämmöinen tavallinen kuntoilija tarvitseekin.Laitteen tilasin Bike 24:stä sekä sinisen päällykumin.toimitus kesti muutaman päivän.ei mitään miinusta kaupankäynnistä.parituntinen menee pyörän pällä ihan kivasti.jytät soimaan sekä pieni tuuletin puhaltamaan niin kyllä matkataittuu (näytöllä)mukavasti.pitäis laatia jokin treeniohjelma niin tulis jotain järkeä reeneihin.
kärrykelejä ootellessa,,,sii juuu:cool:
parituntinen menee pyörän pällä ihan kivasti.
Mielipuolista touhua sanon minä, joskus väkipakolla parituntisia vääntänyt mutta pääasiassa tuota laitetta käytän loppuverryttelyyn.
Mielipuolista touhua sanon minä, joskus väkipakolla parituntisia vääntänyt mutta pääasiassa tuota laitetta käytän loppuverryttelyyn.
Joo, mielummin talvella hiihtää kun sisällä trainerilla vääntää. Kuitenkin ite kerran (joskus 2) viikossa vääntäny. 1-1.5h. Fudismatsi telkkaan pyörimään ja rullaamaan. Ei se telkkarii kattoessa ihan tappavan tylsistyttävää oo...
Hollow Men
17.02.2012, 18.58
Kukin tyylillään, mutta sitä en ymmärrä että: Joku vääntää parituntisen väkipakolla. Onko se sinulle työ vai harrastus? Ilmeisesti työ, koska ei harrastamisesta mitään tule väkipakolla. Suomi, maa jossa kaikki osaa ja haluaa hiihtää...
ppikkupe
17.02.2012, 19.14
Kukin tyylillään, mutta sitä en ymmärrä että: Joku vääntää parituntisen väkipakolla. Onko se sinulle työ vai harrastus?
Jos kestävyyslajeja treenaa edes harrastuksekseen, niin ei treenikerrat läheskään aina mitenkään mukavia tai nautittavia ole. Itsensä pakottaminen kuuluu hiukkasen lajin luonteeseen.
Jos on 2-3 tuntia aikaa treenille, niin mieluummin yrittää hypätä tunniksi suksille. Viikolla on vaan usein aika sen verran kortilla, että tunnin traineritreeni mahtuu ohjelmaan paljon paremmin. Jos olet valinnut asuinpaikkasi yhtä huonosti kuin allekirjoittanut, niin keli heittää lisäksi kapuloita rattaisiin. Tietty tosikurjistelija hiihtää -30 pakkasessakin viiden tunnin lenkkejä duunin jälkeen, mutta mun kaltainen kermaperse ei tohon kykene.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.