Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : harjoitusvastus??!!

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

rhubarb
14.12.2009, 21.38
Mä kattelin kanssa että on tossa tuulettimessa ainakin terä kun se dystopinen zombie-invaasio saavuttaa tuon kellarin.

Eipä siinä, paljon paremmat asetelmat kuin itsellä. Mielenkiintoisia nämä muiden harjoittelut aina ovat.

OJ
14.12.2009, 23.12
Mä kattelin kanssa että on tossa tuulettimessa ainakin terä kun se dystopinen zombie-invaasio saavuttaa tuon kellarin.

Eipä siinä, paljon paremmat asetelmat kuin itsellä. Mielenkiintoisia nämä muiden harjoittelut aina ovat.
Kellarin toinen pääty näyttää vielä karummalta kun se puoli kellarista oli kivihiililämmityksen päivinä hiilikellarin roolissa. Seinät ovat vähän mustemmat. Mulla on vielä jokunen juliste seinien koristeeksi, eli kyllä se tosta vielä vähän paranee. Eristäähän toi pitäisi kun tota kautta karkaa aika paljon lämpöä harakoille, mutta tommosessa 15-18 asteen huonelämmössä on just hyvä ajaa trainerilla.

Samu Ilonen
16.12.2009, 11.52
Tuli taas havaittua miksi maantiepyörässä on kiva olla 42 pikkulimppu eikä 39. On se ennenkin havaittu nut nyt vähän numeerisemmassa muodossa.

Tollain keväällä kun ajetaan, ei lujaa, mutta vauhdikkaasti, sellasta jotain 30 kymppiä, että isoo riävää ei viä tarvi mutta jalka pyärii hyvin,niin alkaa meneen liian usein ketju just kypsästi liian ristiin. Ja iso on viä liian iso tai on junttaamista....

Ajelin sit tossa Kurtilla lenkin ja piti ajaman vähän pitempään vähän kevyemmin. No sattui sit oleen TT-kammet+rattaat kiinni trainerissa olevassa fillarissa. 54/42...vetelin sit 42:lla ja tuntui ihan hyvältä. 42/14+ 102/jenkaa näytti awg 317W. Veikkaa että kesällä pyörii hupi-lenkkiteho just tolla 300-340W välillä ja sillä ei pyöri viä isolimppu oikeasti kunnolla ja 39 loppuu jos kesken. Paikallisilla Kaniinilenkeillä toi ei ole ongelma koska siä ajetaan niin hiljaa ja mutkitellen mutta sielläkin kinnaville saattaisi 42 tai ison pienennys 46-50 piikkiseen saattaisi olla paikallaan.

39/23 kuten 9s systeemissä usein oli, on kuitenkin yhtä kevyt kuin 42/25....riittää siis useimmille Suamessa.

Soon julkinen ajatus vaan...

marco1
16.12.2009, 12.44
Mikäs tuossa Kurtin vastuksessa voi hajota kun OJ siitä niin usein on maininnut?

Eikös siellä ole joku vatkain öljyssä lillumassa jota sitten pyöritellään magneetin voimalla.... kuulostaa melko simppeliltä joten hajoaako "vatkaimen" lavat vai meneekö öljy pilalle?
Kaikkea sitä tulee pohdittua kun ei kipeänä pääse ajelemaan... :(

Samu Ilonen
16.12.2009, 13.27
En tiä? Ainakin sillä on elinikäinen takuu. Jos tehomittari ei natsaa nopeuden kanssa niin voi olla mittarissakin sanomista. En sillain hahmota ongemaa kun en kattele nopeutta vaan kadesssia ja tehoa. Sykettä lähinnä huvin vuoksi. 195ppm on aina huvittava näky näin eläkeläiselle. :D

OJ
16.12.2009, 17.25
Mikäs tuossa Kurtin vastuksessa voi hajota kun OJ siitä niin usein on maininnut?

Eikös siellä ole joku vatkain öljyssä lillumassa jota sitten pyöritellään magneetin voimalla.... kuulostaa melko simppeliltä joten hajoaako "vatkaimen" lavat vai meneekö öljy pilalle?
Kaikkea sitä tulee pohdittua kun ei kipeänä pääse ajelemaan... :(
En tiedä. Tuli vaan vikaisuus mieleen kun tunnin vedossa PT näyttää 270-280 wattia, mutta Kurtin tehofunktion mukaan pitäisi olla 320-325 taulussa. Toi 270-280 vaikuttaa siis just siltä mitä sen pitäisikin olla ja 320 on ihan liikaa. Mutta kun lukee ton Samun postin, niin ehkei siinä mitään vikaa olekaan vaan se Kurtin funktio pissii aika pahasti.

Ja kierroksia koneeseen? Mä olen antanut kertoa itselleni, että valtaosa valkoisista kestävyysurheilijoista tuottaisi parhaan tehon ja mahdollisimman taloudellisesti siinä 90-95 kierroksen välillä. Trainerilla kyllä pyrkii kierrokset ylöspäin aika helposti ja 90 kierrosta alkaa tuntumaan hitaalta, mutta tohon 90-95 haarukkaan mä tähtään.

Samu Ilonen
16.12.2009, 18.12
Ne kiekat...mulla ainakin on tempossa sellanen pikkujuttu että toleranssi sietää pikku nyppylöitä laskee rajusti jos kampi ei pyöri ja ajamisesta tulee todella väkinäistä. Liian vähän voimaa? Tolla Kurtillahan on välistä pakko ajaa sillä mikä on lähin kadenssi halutulla teholla. Tosin mulle tulee maanantaina 44-soikula pikkurattaaksi niin sillä saa välivälityksiä. Tosin en pidä suurena ongelmana ajanko 95 vai 102 kadenssilla. Toivottavasti kesällä kuitenkin kelloa vastaan siinä satasella. Täytyypä tarkastaa onko meillä suvussa neek....ulkomaalaista verta....? :D

Silloin kun Lance oli ns. Kova jannu, ajoin 95-105 vaihtoväleillä. Kympin keskari oli kerran parempi sillä radalla kuin kertaakaan sen jälkeen (45,3km/h ja Ksyriun Elitet alla...) että aika hyvin oli tämäkin eskimo hukassa, noin teoriassa.

Mitäs sillä nopeudella trainerissa tekee jos on PT? Jos on vähänkin pielessä renkaan koko niin menee mettään laskut. Minusta se nopeus/tehofunktio on aina suuntaa antava. Tietty, tossahan olisi jo yli 10% erhe...

OJ
16.12.2009, 19.56
Nopeus vaan ton kaavan takia, mutta se taitaa olla ketuillaan. Saattaa kyllä olla PT:n huollattaminenkin ajankohtaista kohtapuoliin.

Kisoissa mun kierrokset menee ihan uusiksi. Jossain 60-90min pituisessa korttelissa näkyy keskikierrokset olleen jotain 95-102 luokkaa ja maantielähdöissäkin yli 90.

OJ
23.12.2009, 21.08
Fiddu ota näistä nyt selvä. 2 x 20min tänään aamulla. Molemmissa vedoissa 53x17 ja keskikierrokset 93. Trainerin rulla samalla kireydellä, paineet samassa jne. jne. Eka 20min vanhalla PT kiekolla ja toka uudella PT kiekolla. Ensimmäisen keskiteho oli 304 wattia ja toisessa vedossa 341 wattia.

Lähtee vanha PT tänään huoltoon. Jos toi uusi PT antaa pätevähköjä lukuja, niin on varmaan pakko olla tyytyväinen.

JoVain
23.12.2009, 22.46
Fiddu ota näistä nyt selvä. 2 x 20min tänään aamulla. Molemmissa vedoissa 53x17 ja keskikierrokset 93. Trainerin rulla samalla kireydellä, paineet samassa jne. jne. Eka 20min vanhalla PT kiekolla ja toka uudella PT kiekolla. Ensimmäisen keskiteho oli 304 wattia ja toisessa vedossa 341 wattia.

Lähtee vanha PT tänään huoltoon. Jos toi uusi PT antaa pätevähköjä lukuja, niin on varmaan pakko olla tyytyväinen.

Tuolta Cycledrophisin ansiokkaista graafeista parin sivun takaa kun vilkasin, niin 341w on kyllä aika lailla tehofunktion kanssa samoilla linjoilla. Että eiköhän se ratkennu tämä case:)

OJ
24.12.2009, 07.34
Tuolta Cycledrophisin ansiokkaista graafeista parin sivun takaa kun vilkasin, niin 341w on kyllä aika lailla tehofunktion kanssa samoilla linjoilla. Että eiköhän se ratkennu tämä case:)
En mä tästä ajatellut näin helpolla päästä. Tässä kun on aikaa joulupyhinä (niin varmaan), niin haen tutun salilta kisapainoja ja teen stomp testiä tolla uudemmalla tapilla. Vaikka paksussa kunnossa olenkin ollut jo reilun vuoden, niin joku 330-340 watin teho 2 x 20 minuutin vedoissa tähän aikaan vuodesta vaikuttaa "vähän" liian kovalta.

Vaikka proffat työntää tunnin jollain 450-480 watin tehoilla, niin amatöörille kaikki yli 300 watin on aika hyvin.

Vanha PT on matkalla huoltoon, eli "torque tube" ja laakerit pyysin vaihtamaan ja tsekkaamaan, että onko kaikki ok. Saattaa mennä takuuseen kun toi on kuitenkin vasta hikiseen reilu 2-v leikkikalu.

Samu Ilonen
29.12.2009, 17.21
Vaikka proffat työntää tunnin jollain 450-480 watin tehoilla, niin amatöörille kaikki yli 300 watin on aika hyvin.

Siinä vaan on sitten ihan pirunmoinen ero tuuppaatko 301W vai 351W. Ei sitä tajua ennenkö yrittää. Siitä kun sit funtsii että satanen lisää....jos nyt miettii esim +5% mikä olisi "ihan" ok kehitys Elite-jampalle tai vastaavalle, jo tovin hualella kinnanneelle, sellanen +15W 300W päälle VUODESSA, niin saa kuvan minkäkokoista pilkkua viilataan. Siitä voi sitten miettiä erhemarginaaleja mittauksessa yms. Saattaa siinä välistä kiinnostaa että kalustokin on tip-top kunnossa ton päätelmän jälkeen. Joku tollanen +10% tehoa meinaa varmaan jotain +2km keskariin, noin about realiteettinä. Esim minuutti 10-tempossa tarkoittaa jotain 3km/h eroa, joka on tavallinen kisoissa mutta mutta suuri tietenkin. On kyllä fiilistkin ajaa ihan erilainen jos kulkee 45-keskarilla kuin 42....

Esim. mää tiedän että mää tuuppaan -10% (W) nyt kuin jamppa joka kyykyttää mua 2min 30km tempossa. Karua mutta fakta.

Analyysi temposioitusten ja penkitettyjen tehojen perustella on mielenkiintoista. Kun viä kattoo pari vuotta takaperin joitakin tuloksia läpi kauden, ja arviositen derivaatan kulman, on siitä nähtävissä ensikesän suuntaan jo ihan hyvin jos kyseessä on pitempään kinnannut analysoitava. Jos kulma lähenaa nollaa, kannattaa miettiä....ja jos kulmakerroin vaihtelee läpi kauden, miksi....?

OJ
29.12.2009, 18.28
Mulla on kehitys ollu ~10%/vuosi 20 minuutin testillä mitaten ja pidemmillä ajoilla mitatessa vieläkin enemmän kun viime kesänä jaksoi kaksi tuntia suunnilleen samoilla tehoilla kuin 20 minuuttia 2007 Syyskuussa. Nämä siis lenkillä. Tosin aika pohjalta tuli lähdettyä liikkeelle, jos kovin kaukana sieltä pohjalta tuli ikinä käytyäkään.

Ensi kesänä pitää kokeilla noita tempojakin pitkästä aikaa. Maantiepyörällä on tullu kinnailtua jollain 41km/h keskarilla normaaleissa keleissä. Saa nähdä tuleeko uudella fillarilla lisää vauhtia.

Samu Ilonen
29.12.2009, 19.48
Mulla on kehitys ollu ~10%/vuosi 20 minuutin testillä mitaten

Tuo oli kiva kuulla. :D

Semmonen +10% olisikin ns. tarpeen. Pitemmistä vedoista ei sit niin olekaan väliä. :D :D :D

Tero.
30.12.2009, 00.21
Houkuttaisi ostaa otsikon tuote, kun niitä löytyisi kaupan hyllyltä. Arvostelut ovat ok, mutta laitteen koko vielä askarruttaa. Jos vehje ei mahdu vaatehuoneeseen, niin pitäisi kuljetella ulkovarastoon tai sitten treenata siellä. Ehkäpä jollain olisi jakaa kokemusta.

Eli meneekö Rock & Roll jotenkin kasaan ja kuinka nopeasti? Leveys on käyttökunnossa kuulemma 120 cm. Minkälaiset mitat kasattuna?

Samu Ilonen
30.12.2009, 10.17
R&R:ssä on simppelisti sokilla irroitettavan tukijalat jolloin 120cm kapenee ->53cm. Laitteen korkeus on n. 40cm. Eli 53x50X40cm on kokoa alle minuutin purkamisella. Pro trainer taittuu nippuun hieman näppärämmin ja pienemmäksi jos laitetta on tarkoitus roudailla ja on myös 8kg kevyempi.

Tero.
30.12.2009, 15.10
Kiitos vastauksesta. Kurt on nyt koottuna keskellä olohuonetta. Toisen järeämmän pultin hitsattu mutteri oli vinossa ja kiristyksessä oli tekemistä, mutta pysyy ainakin kiinni.

Illalla sitten eka ajelu. Nastakumit myyntiin... :cool:

rhubarb
30.12.2009, 17.46

Älä myy ihan vielä...parin viikon päästä voit sitten kiitellä kun pääsit vielä ulos -15ºC ajamaan ettei pää hajoa :p

hkk
30.12.2009, 18.23
Kiitos vastauksesta. Kurt on nyt koottuna keskellä olohuonetta. Toisen järeämmän pultin hitsattu mutteri oli vinossa ja kiristyksessä oli tekemistä, mutta pysyy ainakin kiinni.

Minun R&R saapui 18.12. ja sen jälkeen olen "sisäpyöräillyt" innoissani joka ilta, saldona toistaiseksi yht 9,5 h kuntoilut. Eipä minulla ainakaan ole vielä tehnyt mieli lähteä ulos pyöräilemään näissä keleissä. :)

Martin Hopper
30.12.2009, 19.06
Minun R&R saapui 18.12. ja sen jälkeen olen "sisäpyöräillyt" innoissani joka ilta, saldona toistaiseksi yht 9,5 h kuntoilut. Eipä minulla ainakaan ole vielä tehnyt mieli lähteä ulos pyöräilemään näissä keleissä. :)

Sitäkö se jyrinä on ollut.

Terv: alakerran naapuri.

hkk
30.12.2009, 20.32
Sitäkö se jyrinä on ollut.

Terv: alakerran naapuri.

Taas yksi tunti lisää trainerilla poljettuna. Poljen oman talon kellarissa - missähän asustelet Martin Hopper jos alakerrassa olet... :D

OJ
30.12.2009, 22.16
Ei jyrise kerrostalossakaan kun laittaa eristeet kuntoon.

Tero.
30.12.2009, 23.03
Älä myy ihan vielä...parin viikon päästä voit sitten kiitellä kun pääsit vielä ulos -15ºC ajamaan ettei pää hajoa :p

Näyttää vähän siltä, että jatkossa ajelen ulkovarastossa. Pakkaslenkit siis onnistuu, jos en käytä lämmitystä. :rolleyes:

Kyllä tämä vielä yhden kerran jälkeen voittaa pimeässä liukastelun. Ehtii ja näkeekin paremmin lueskella sykemittaria yms. Polkeminen Rock and Rollilla tuntuu melko samalta kuin tiellä. Paljon kierroksia ja pyörä pomppii ylös alas. Tekniikka ja kunto siis nousee ainakin vähän tai syön hattuni.

Samu Ilonen
30.12.2009, 23.10
Poljen oman talon kellarissa - missähän asustelet Martin Hopper jos alakerrassa olet... :D

Siä kellarin allahan se,kuten hyä ilmoitti. Manalan määkijä nääs....:D :D :D

PHI
30.12.2009, 23.16
Siä kellarin allahan se,kuten hyä ilmoitti. Manalan määkijä nääs....:D :D :D

Mulla ei kyllä kestäisi kantti alkaa Manalan asukasta kutsumaan määkijäksi. Voisi tulla öisiä vieraita sängyn viereen kyselemään kommenteista hieman tarkemmin...:eek:

Samu Ilonen
31.12.2009, 09.43
Eikös se Manalan herra kuvata usein pukin näköisenä... :D

PatilZ
31.12.2009, 09.56
Taas yksi tunti lisää trainerilla poljettuna.

Ja eikun mukaan minuutti talkoisiin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=29658

:D

Antti Kuitto
31.12.2009, 10.13
Paljos OJ:lla ja Samulla on massaa niin saadaan vähän lisäulottuvuutta keskusteluun? Samun massan nyt arvioisin sinne 85 kilon nurkille kun sen verran hyvin syöneeltä se on aina näyttänyt :)

Ite ajelin tossa pitkästä aikaa eilen 5min ja 20min täysiä ja onneksi 20min keskitehot olivat hieman päälle 300w taas vaihteeksi. Sinne +340w kun saisi ton 20min tuupattua kesällä niin voisi olla jo melkein tyytyväinen nykypainolla (70kg).

Deve
31.12.2009, 17.21
Ne ilmottaa ne painot yläkanttiin kuiteskin, niinku proffatkin..

OJ
31.12.2009, 18.53
Mun tilanteessa painoja kehtaa yläkanttiin pyöristellä...alakanttiin korkeintaan. Kai se paino on tällä hetkellä jossain 77-79kg:n paikkeilla. Kuukausi sitten oli painoa joku 79-80 kiloa kun viiden viikon treenitauko teki tuhojaan. Eli täälläkin päin ollaan oikein tuhdissa kunnossa. Tästä pitäisi alkaa tiukentamaan ja kunnianhimoinen tavoite olisi painaa toukokuussa 73 kiloa. Tässä tilanteessa painonpudotus on varmaankin kaikista paras keino lisätä vauhtia.

Vaihdoin trainerirutiinia hieman. Sen sijaan, että alkaisin nostamaan tehoja, niin lisään vain kolmannen 20 minuutin vedon treeneihini. Tällä systeemillä voisi treenata Tammikuun lopulle ja sitten alkaa nostamaan tehoja.

Martin Hopper
31.12.2009, 19.07
Taas yksi tunti lisää trainerilla poljettuna. Poljen oman talon kellarissa - missähän asustelet Martin Hopper jos alakerrassa olet... :D

Voisit yllättyä... Meitä on täällä paljon...

http://www.clicksmilies.com/s1106/teufel/devil-smiley-029.gifhttp://www.clicksmilies.com/s1106/teufel/devil-smiley-010.gifhttp://www.clicksmilies.com/s1106/teufel/devil-smiley-003.gifhttp://www.clicksmilies.com/s1106/teufel/devil-smiley-020.gif

hkk
31.12.2009, 19.11
Voisit yllättyä... Meitä on täällä paljon...

http://www.clicksmilies.com/s1106/teufel/devil-smiley-029.gifhttp://www.clicksmilies.com/s1106/teufel/devil-smiley-010.gifhttp://www.clicksmilies.com/s1106/teufel/devil-smiley-003.gifhttp://www.clicksmilies.com/s1106/teufel/devil-smiley-020.gif

Paljon /kaikki pyöräilijöitä siellä alhaalla...??

Juuri äsken poljin taas harjoitusvastuksella 45min - toivottavasti ei häirinnyt alakertalaisia liikaa :D

Martin Hopper
31.12.2009, 19.14
Paljon /kaikki pyöräilijöitä siellä alhaalla...??

Juuri äsken poljin taas harjoitusvastuksella 45min - toivottavasti ei häirinnyt alakertalaisia liikaa :D

Ei haittaa, nyt kun tiedetään mistä se ääni tulee. Epätietoisuus. Se on kamalaa.

Samu Ilonen
01.01.2010, 09.54
Mun paino on ollut 78-90kg sinä aikana kun mulla on ollut lisenssi. Lopetin salilla ravaamisen kun painoin 94kg, sen aloitin 69kg painoisena kun amiksen terveydenhoitaja epäili ettei ruoka muka maistu? (no hei, parikymppisenä sai bussilippuja kouluun, mutta kun ne myi ja veti fillarilla sinnekin....ei kouluruoka oikein riittänyt, 69kg/185cm on just hyvä mäkimiäs?), sit hinkkasin maasturilla lisenssin kanssa ja paino putosi 94-> 78kg ja nyt se on ollut nousussa siitä. Mulla on suunnilleen samaa teho/painosuhdetta kun Antilla, inan alle nyt. Ajatus on kyllä kevitää ukkoa vähän kesäksi, silavalla vuarattu läski sika kun poistaa hukkalämpöä huonommin ja kone keittää...voisi ajaa kovemmalla limitillä sit. Ja toki Sedän profiili voisi olla sutjakampi muutenkin....laskin että mulla on kolmen viikon välein reeni/tyäreissut muualle kevääksi joka voisi tsempata ja muistuttaa että tuoalla kinoksen alla on joskus kuiva asfalttikin...ei ole oma ajaminen ollut paljon mielessä viime kesänä kun panostus on ollut Akan kinnaamisissa.

Mut ny hiihdetään...

Aki Korpela
01.01.2010, 10.31
Ite ajelin tossa pitkästä aikaa eilen 5min ja 20min täysiä ja onneksi 20min keskitehot olivat hieman päälle 300w taas vaihteeksi.

Tollanen 300W on minusta ihan jees jos ajaa naisten Elitessä. :D

Musta ei toistaiseksi olisi teholukemien puolesta naisten eliteen, sillä 300 W tekee tiukkaa 20 minuutin ajan. Aika lähelle pääsen, muttei ihan kuitenkaan onnistu. Toivottavasti en muutenkaan kelpaisi ko. sarjaan. :)

En tosin yhtään tiedä, kuinka luotettavia Tacx Flow:n absoluuttiset teholukemat ovat. Ja meneekö se niinpäin, että jos Tacx näyttää 300 W, Kurt sanoo siinä vaiheessa vasta 250 W...?

edit: Massaa mulla on kai jotain 73 kg ja pituutta 186 cm.

Martin Hopper
01.01.2010, 11.17
http://ashwinearl.blogspot.com/2005/03/tacx-flow-review.html

Tämähän ei vastaa edelliseen kysymykseen, mutta johonkin kuitenkin. Eri asia on tietysti se uskooko siihen, vai ei, vai toisinpäin. Hymiöt voi lisätä itse, ja pallukat.

Antti Kuitto
01.01.2010, 14.18
Joo onneksi ei tule naisten sarjassa ajettua ja toisaalta onneksi ne tehot ovat kuitenkin suht selvästi tuon 300w yläpuolella, eli jotenkuten naisissakin sitten kaiketi pärjäisi. Mutta tosiaan, jos tuon 20min tehon saisi sinne 350w nurkille loppukesään mennessä ja paino olisi vaikkapa 68 kilon nurkilla niin kaipa tollakin teho/painosuhteella johonkin kerkeisi...joskin tavoite on ehkä turhankin kova, mutta onhan tavoitteita hyvä ollakin :)

Edit:tehot mittaan SRM:llä, en nopeuden tms. mukaan.

Järvinen
01.01.2010, 16.37
Musta ei toistaiseksi olisi teholukemien puolesta naisten eliteen, sillä 300 W tekee tiukkaa 20 minuutin ajan. Aika lähelle pääsen, muttei ihan kuitenkaan onnistu. Toivottavasti en muutenkaan kelpaisi ko. sarjaan. :)

En tosin yhtään tiedä, kuinka luotettavia Tacx Flow:n absoluuttiset teholukemat ovat. Ja meneekö se niinpäin, että jos Tacx näyttää 300 W, Kurt sanoo siinä vaiheessa vasta 250 W...?

edit: Massaa mulla on kai jotain 73 kg ja pituutta 186 cm.

Eipä noita vastusten lukemia ilmeisesti kannata vertailla muiden kanssa, kunhan itse käyttää samaa vastusta, niin kertonee kehityksen on ne numerot mitä tahansa. Mulla ja kaverilla on samaiset Tacx Flowt, molemmat trainerit kalibroitu ohjeen mukaan ja saadaan aikaiseksi aivan erilaisia lukemia samantyyppisissä treeneissä. Varmasti voimatasossakin on eroja, muttei ihan niin isoja kuin mitä vastukset väittää.

Kertokaas aloittelijalle hyviä treenivinkkejä vastuksen päälle. Olen hankkinut tuon Tacx Flown syksyllä ja jättänyt juoksutreenit aika vähälle. Nyt ajattelin kokeilla, miten yhden talven pyöräpainotteinen treeni vaikuttaa pyörän kulkuun. Aiemmin olen ajellut maastomaratoneja käytännössä juoksutreeneillä. Ja isoin ongelma on ollut (ja on edelleen) voiman puutteessa, ei ylämäet nouse kovin kovaa, ja hapottaa aivan liian helposti.

Nyt olen tehnyt kovina treeneinä esim 2x20 min n. 100 kadenssilla, 2x20min n.65-70 kad (tässä reenissä Flown ongelma ilmeisesti on, ettei watit juuri nouse kun vauhti on hidas) ja minuutin hapotusvetoja. Itse olen päätellyt, että ihan sama miten kovat treenit teen, niin todennäköisesti näin alkuvaiheessa kehittää kuitenkin.

Mahtaako mennä pahasti metsään?

Tero.
01.01.2010, 22.43
Tuommoisen noudin ja nyt olisi kysymys muille vastaavan omistajille, millä olette saaneet tuon lisävauhtipyörän kiinni, niin ettei se resonoi aivan julmetusti? Taidan laittaa väliin semmoiset pienet tarrat, mitä laitetaan esim. keittiökaappien oviin, jotteivat kolahda.

Muita ideoita?

Laitan korteni tähän kekoon (Kurt Kineticistä), koska minulla ei muut vinkit toimineet. Minun mielestä varsinainen ongelma on se, että se isompi vauhtipyörä ei sovitu tiukasti pienemmän päälle. Vai olisiko kiinnityspultin ympärille kuulunut jokin holkki?

Tuurilla massat saattavat keskittyä, mutta ainakin minulla auttoi vasta kun lisäsin pienemmän vauhtipyörän ulkokehälle kerroksen putkimiehen teippiä. Lisäpuntti oli nyt niin tiukka laittaa että sitä piti vuoroin kiristellä ja naputella. Suurin tärinä poistui ja kehtasin ensimmäistä kertaa ajella lisäpainon kanssa. :cool:

hkk
02.01.2010, 15.37
Minä laitoin ilmastointiteippiä myös painojen väliin, eli kiristysruuvinreiän ympärille. Täten metalli ei ota suoraan kiinni metalliin mistään kohtaa.

kervelo
08.01.2010, 11.06
Onko kukaan kokeillut trainerilla treenaamista ulkona pakkasessa (parvekkeella tms.)? Miten mahtaa onnistua?

orcatri
08.01.2010, 13.22
Onko kukaan kokeillut trainerilla treenaamista ulkona pakkasessa (parvekkeella tms.)? Miten mahtaa onnistua?
Mä oon.
Joskus aikoinaan mulla oli lainassa velipojan Tacx Swing, joka vaimon, ööh... tilanpuutteen, vuoksi löysi tiensä parvekkeelle. Kiinni mulla oli siinä vanha teräsrunkoinen kilpuri, joka sitten siellä parvekkeella koko talven viettikin. Oli varmaan hauska näky, kun vedin reeniä parvekkella polkupyörällä ja joulunaikaan vieläpä joulukuusi lähes kainalossa. (Kyllä, joulukuusemme on tavannut olla parvekkeella.) Ajellessa oli muuten kätevää katsella telkkaria olohuoneen ikkunan läpi.

Mutta olennaiseen eli siihen miten homma onnistui. Ihan hyvin, sillä hikoiluongelma ei luonnollisestikaan ole ulkona pakkasessa lainkaan sellainen ongelma kuin sisällä. Lisäksi mahdollinen tuuli viilentää, kun ei lasitetusta parvekkeesta ole kysymys. Lähes samalla lailla joutui toki vaatetta päälle pukkaamaan kuin jos menisi ihan oikeasti ulos pakkasella ajamaan. Eli suosittelen kyllä, jos ei parempaa paikkaa ole.

Yksi ihan yleinen traineriajelua koskeva hassu havainto: Oli todella hontelo olo, kun ei ollut kypärää päässä. Melkein teki mieli hakea potta päähän - olinhan sentään pyörälenkillä.

kervelo
08.01.2010, 13.42
Kiitokset kokemuksista. Kuinkahan trainerin käytös muuttuu pakkasessa: magneettivastuksisiin tuskin kylmyys vaikuttaa, mutta nestevastuksiin luulisi pakkasen purevan?

orcatri
08.01.2010, 14.28
Kiitokset kokemuksista. Kuinkahan trainerin käytös muuttuu pakkasessa: magneettivastuksisiin tuskin kylmyys vaikuttaa, mutta nestevastuksiin luulisi pakkasen purevan?
Niin luulisi. Vaan ei ole luulo tiedo väärti. Jokatapauksessa tuo Swingin vastus oli hanurista kelissä kuin kelissä.

PHI
08.01.2010, 14.35
Niin luulisi. Vaan ei ole luulo tiedo väärti. Jokatapauksessa tuo Swingin vastus oli hanurista kelissä kuin kelissä.

Mielenkiintoista. Mikä siitä teki niin huonon?

orcatri
08.01.2010, 14.43
Swingin vastus oli hanurista kelissä kuin kelissä.

Mielenkiintoista. Mikä siitä teki niin huonon?
Luullakseni käyttäjän korvien väli. Tai sitten heikot reidet.

En nyt ihan tarkkaan enää muista vuosien takaisia asioita, mutta tuolla ajaessa vastuksen sai pitää käytännössä aina samassa asetuksessa. Kevyt oli todella kevyt ja sitten sopivan välityksen jälkeen kun vastusta laittoi lisää, niin meno tollasi lähes kuin seinään. Ehkä ei vaan ollut tarpeeksi jerkkua reisissä. Tai sitten en vain osannut.

random5
08.01.2010, 17.29
Kuinkahan trainerin käytös muuttuu pakkasessa: magneettivastuksisiin tuskin kylmyys vaikuttaa, mutta nestevastuksiin luulisi pakkasen purevan?

Neste luultavasti kuumenee samalla tavalla kuin magneettivastus, joten tuskin se kauaa jäykistelee käytössä.

OJ
09.01.2010, 19.06
Ainakin kurtti lämpenee aika reippaasti ja kovemman treenin jälkeen siinä saattaa polttaa näppinsä jos menee sorkkimaan. Se neste kyllä lämpenee pakkasessakin ihan riittävästi.

TuAn
11.01.2010, 02.03
Mistä olette löytäneet treenejä Tacx Cosmokseen? Joku hollantilainen sivusto löytyi joskus mut varmaan jossain päin internettiä on lisääkin.

Jack Boy
24.01.2010, 23.28
Toisesta tarkkoja kuvia ei kun tekemään....

2 erilaista liikkuvalle alustalle tehtyjä ajorullia alle 795$ + tulli ja toimitus $

#1 http://www.fixedgeargallery.com/reviews/insideride/

#2 http://www.insideride.com/

super trainer alla linkki juoksumaton tyyppinen fillarointiin tehty, tästä ei vempain parane.

http://www.insideride.com/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=34

alla oma halpis vastusta kyllä löytyy 3 x taxc samassa telineessä.

http://sports.webshots.com/photo/2740271210054991797VVGQVZ

EePee
02.02.2010, 01.06
Keroppa ihan suoraa sit hiljenikö yhtään "teipillä"? Minusta hiljeni....mut mää oonkin kuulemma "herkkä"... :D

Laitoin vasta viikonloppuna kolme sähköteipin palasta Kurtin ison limpun reunaan niin, että nousivat hieman "maljan reunoille". Limppu joutui kuitenkin epätasapainoon ja alkoi jyristä, vaikka yritin laitella täsmälleen samaan paikkaan kiinni. Tasapainon hakemisen jälkeen on vähän vaikeaa muistella, minkälaista ääntä pitikään ennen tuunausta. Väittäisin kuitenkin, että hieman hiljaisemaksi tuli. Eilen tuli myös omakohtaista kokemusta äänitasosta muuten kuin satulasta, kun vaimokin innostui pyörittämään. Pojan kanssa touhuttiin ihan vieressä, eikä tarvinnut edes ääntä korottaa. Yllättävän hiljainen on.

Sakari Kyrö
27.02.2010, 19.54
Tämä menee tähän harjoitusvastusteemaan ehkä paremmin kuin että aloittaisi uuden aiheen.

Tilanteeni on tulevana kautena se, että tavallisen viikon aikana treenit ulkona voi olla tiukassa. Hyvällä viikolla pääse monta kertaa, mutta kun arki pukkaa päälle, niin voi olla nihkeätä ehtiä muuten kuin viikonloppuna pidemmälle lenkille.

Oletuksena on kuitenkin se, että joka päivä olisi periaatteessa mahdollisuus ajaa 45-60 minuuttia trainerilla.

Minkälanen normaalin treeniviikon kannattaisi olla? Pari päivää rankkoja intervalleja? Sen jälkeen palautteleva ja uudestaan rankempaa, ja viikonloppuna pitkä PK-lenkki?

Onko hyväksi todettuja menetelmiä?

OJ
27.02.2010, 22.18
Tämä menee tähän harjoitusvastusteemaan ehkä paremmin kuin että aloittaisi uuden aiheen.

Tilanteeni on tulevana kautena se, että tavallisen viikon aikana treenit ulkona voi olla tiukassa. Hyvällä viikolla pääse monta kertaa, mutta kun arki pukkaa päälle, niin voi olla nihkeätä ehtiä muuten kuin viikonloppuna pidemmälle lenkille.

Oletuksena on kuitenkin se, että joka päivä olisi periaatteessa mahdollisuus ajaa 45-60 minuuttia trainerilla.

Minkälanen normaalin treeniviikon kannattaisi olla? Pari päivää rankkoja intervalleja? Sen jälkeen palautteleva ja uudestaan rankempaa, ja viikonloppuna pitkä PK-lenkki?

Onko hyväksi todettuja menetelmiä?
Voinko kommentoida?:D

Jälkikasvua? Sama vika täälläkin.

Tossa toisessa ketjussa on linkki Andrew Cogganin vaimokkeellaan ajattamiin esimerkkiviikkoihin. Se pohjaviikko on mun mielestä hyvä sapluuna toimivalle treenille, eikä kokonaistuntien tarvitse olla ihan esimerkin mukaisia. Mun mielestä siinä esimerkissä ei ole riittävästi lepoa kun 1,5h lenkki ei ole mun mielestä palauttava vaikka ajaisi kuinka hiljaa. Minun mielestä palauttava lenkki on ~45min ja ihan hissua ja sitä ei saa edes ajatella harjoituksena vaan lepona.

Minä treenaan ti-to 1-2h per päivä ja la-su 1-4h per päivä, vuodenajasta ja kelistä riippuen. Ulkona enemmän ja sisällä vähemmän.

Sakari Kyrö
27.02.2010, 23.01
Voinko kommentoida?:D

Jälkikasvua? Sama vika täälläkin.

Tossa toisessa ketjussa on linkki Andrew Cogganin vaimokkeellaan ajattamiin esimerkkiviikkoihin. Se pohjaviikko on mun mielestä hyvä sapluuna toimivalle treenille, eikä kokonaistuntien tarvitse olla ihan esimerkin mukaisia. Mun mielestä siinä esimerkissä ei ole riittävästi lepoa kun 1,5h lenkki ei ole mun mielestä palauttava vaikka ajaisi kuinka hiljaa. Minun mielestä palauttava lenkki on ~45min ja ihan hissua ja sitä ei saa edes ajatella harjoituksena vaan lepona.

Minä treenaan ti-to 1-2h per päivä ja la-su 1-4h per päivä, vuodenajasta ja kelistä riippuen. Ulkona enemmän ja sisällä vähemmän.

Jälkikasvua hyvinkin, ja vaimo joka hänkin haluaisi välillä päästä urheilemaan. Siihen kun lisää vielä duunit ja muut niin... :rolleyes:

Pitää vilkaista Cogganin neuvoja ja yrittää saada kunto taas oikealle tielle.

Kiitoksia!

JanneR
27.02.2010, 23.31
Jälkikasvua hyvinkin, ja vaimo joka hänkin haluaisi välillä päästä urheilemaan. Siihen kun lisää vielä duunit ja muut niin... :rolleyes:

Pitää vilkaista Cogganin neuvoja ja yrittää saada kunto taas oikealle tielle.

Kiitoksia!

Ehkä Chris Carmichaelilla voisi olla vastaus. Lukaise Time Crunched Cyclist (Amazonissa näkyy olevan ~10e+postit). Treeniohjelma on 6h/viikko intervalleja ja osittain peruspyörittelyä.

Sakari Kyrö
27.02.2010, 23.47
Ehkä Chris Carmichaelilla voisi olla vastaus. Lukaise Time Crunched Cyclist (Amazonissa näkyy olevan ~10e+postit). Treeniohjelma on 6h/viikko intervalleja ja osittain peruspyörittelyä.

Jepp, nyt on tilattu. :) 19,99 € postikuluineen.

equilibrium
02.03.2010, 16.34
Vaikka omat treenit on ihan eri luokassa kuin teidän, niin mielestäni nuo Time Crunched Cyclistin treeniohjelmat ovat olleet varsin loistavia, ja helposti sovellettavia. Kun tiukkoina viikkoina treeniaika jää todellakin siihen surkeaan 60 min per päivä, tai parhaimmillaan sitä onkin luksusmaisesti (siis luksusmaisesti kolmen lapsen äidille) 17h viikossa, on tuo tuonut jonkinlaista osviittaa siihen, mitä kannattaisi tehdä ja mistä voi tinkiä kun on tiukkaa ajallisesti. Vaikka kaikki kolme ovat oksennustaudissa ja Mies työmatkalla maapallon toisella laidalla, saa itse mielen paremmaksi kun saa edes jotain treeniohjelmaa seurattua silloinkin. :D

Olen tämän talven sitkuttanut lähes kokonaan traineritreenien varassa, kun vuorotellen on joku sairastellut ja talvipyörää ei ole, eikä ole huvittanut edes ajatella juuri nyt... Juoksemassa vaan käynyt satunnaisen epäsäännöllisesti.

Lepolenkit onnistuu itsellä parhaiten niin, että jättää kaikki mittarit pois ja aja rullailee vaan. Trainerilla ei muuten meinaa mulla levosta tulla mitään, vaan automaattisesti yrittää tehdä kovemmilla tehoilla, jotta tuntisi tekevänsä jotain kun ei pyöräkään liiku.

Myrkur
02.03.2010, 17.15
Spinning-pyörässä on hyvä tuntuma ison vauhtipyörän ansiosta mutta laite on iso ja ruma. Maantiepyörä+traineri-yhdistelmä on näppärä mutta tuntuma kuin mudassa ajaisi.

Milloin siis joku valmistaisi omaan pyörään kiinnitettävän vapaarattaallisen 20kg vauhtipyörän? Tuollainen kiinni telineeseen ja tuntuman luulisi olevan hyvä ja pyörän geometria tuttu. Jos tuollainen on olemassa niin vinkatkaa.

marco1
02.03.2010, 17.19
Milloin siis joku valmistaisi omaan pyörään kiinnitettävän vapaarattaallisen 20kg vauhtipyörän? Tuollainen kiinni telineeseen ja tuntuman luulisi olevan hyvä ja pyörän geometria tuttu. Jos tuollainen on olemassa niin vinkatkaa.

Tässä topicissa jo mainittu Kurt Kinetic täyttää nuo kriteerit.

erkkk
03.03.2010, 03.50
Jengi on myös ladannut vanteita täyteen lyijyä. Muistaakseni normikiekosta saisi kolmikiloisen, joku vanha shamal/vento iskee eri lukemat tauluun.

Kun nuo güntherit tykkää kovasti mittailla runkojen painoja ja jäykkyyksiä, niin onko ne vielä mitanneet sitä mitä runko tykkää tuosta ahkerasta harjoitusvastuksen rääkkäyksestä verrattuna normiajoon. Ennen ja jälkeen mittauksien toimittaminen tuskin tuottaa mitään ongelmia?

zeizei
03.03.2010, 10.23
Kun nuo güntherit tykkää kovasti mittailla runkojen painoja ja jäykkyyksiä, niin onko ne vielä mitanneet sitä mitä runko tykkää tuosta ahkerasta harjoitusvastuksen rääkkäyksestä verrattuna normiajoon. Ennen ja jälkeen mittauksien toimittaminen tuskin tuottaa mitään ongelmia?

Aikaisemmin tässä ketjussa joku oli muistaakseni linkittänyt jonkun tutkimuksen traineri vs. normaali ajon rasituksesta rungolle. Ei tosin tainnut olla kestotesti vaan voimia mitattiin ajon aikana.

Ohiampuja
03.03.2010, 22.31
Nyt Offaria, anteeksi. :o

Tässä Serottan "traineri"
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2010/03/03/1267610299637-1ibrz2srhdm8d-850-65.jpg

marco1
03.03.2010, 22.44
Nyt Offaria, anteeksi. :o

Tässä Serottan "traineri"
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2010/03/03/1267610299637-1ibrz2srhdm8d-850-65.jpg
Hieno. Tuskin maltan odottaa BSNYC:n kommenttia laitteesta kun noista Serottan "dentist bikes" malleista tulee aika hyvin kommentteja muutenkin. :)

Mikko
05.03.2010, 22.00
Viitsisikö joku laskea Kurtille takakiekosta mitatun hitausmomentin?

Cycledrophis
06.03.2010, 00.30
Viitsisikö joku laskea Kurtille takakiekosta mitatun hitausmomentin?
Voin mää sen laskea, mutten takakiekolle asti vaan vauhtipyörän ja en nyt kunnen oo kotona. Ihmettelen vaan mihin sitä vois tarvita? Kun vastuksen neste (joku geeli) hidastaa kiihdytystä paljon enemmän kuin tuo hitausmomentti, joten redusointi kammelle voi olla himpun verran haasteellinen. Olen tehnyt taulukot kurtin tehoista ks tämä sama ketju aiemmin.
Jari

Mikko
09.03.2010, 13.09
Riittää toki vauhtipyöränkin hitausmomentti, mutta sitten tartten myös rengasta vasten tulevan rullan halkaisijan.

Onko tässä nyt joku hienompi systeemi kyseessä vai menikö ainoastaan rullan vastus ja hitausmomentti sekaisin? Tehostahan minä en nyt kysele mitään vaan kiinnostaa ainoastaan traineriin varastoitunut energia.

VPR
09.03.2010, 14.49
Meinaatko ottaa energian hyötykäyttöön? ;)

kebne
09.03.2010, 14.53
Tällaista kovin ei-teknistä postausta aiheeseen.
Ensikosketuksen kineticin treineriin saaneena voin sanoa, että kohta meillä pitää kalenterin kanssa jakaa ajovuoroja...
Musiikkia korville, niin mun mieli lähtee jo Tourille :p Tätä menoa ku jatketaan, niin luotto omiin ajokykyihin/kuntoon tulee kyllä kohdilleen ennen "H"-hetkeä.
Erittäin hyvä kokoemus.

Cycledrophis
09.03.2010, 17.09
Kannattaa varmaan hommata tandemi sisäharjoiteluunkin :)

HeikkiO
09.03.2010, 22.21
Toinen Kurtti siihen viereen niin voitte polkea kilpaa:D

Cycledrophis
09.03.2010, 22.51
Riittää toki vauhtipyöränkin hitausmomentti, mutta sitten tartten myös rengasta vasten tulevan rullan halkaisijan.

Onko tässä nyt joku hienompi systeemi kyseessä vai menikö ainoastaan rullan vastus ja hitausmomentti sekaisin? Tehostahan minä en nyt kysele mitään vaan kiinnostaa ainoastaan traineriin varastoitunut energia.

Tietenkin, en heti hokannut. Vauhtiyörän voin mitata ja laskea. Koetan torstaina ehtiä. Kunnen tiedä mitä jarruvastuksen sisällä on, sitä en pysty laskemaan, sillä ei kumminkaan pitäisi olla suurta vaikutusta (suht pieni massa ja halkaisija vauhtipyörään verrattuna).
Jari

HeikkiO
09.03.2010, 23.08
Tietenkin, en heti hokannut. Vauhtiyörän voin mitata ja laskea. Koetan torstaina ehtiä. Kunnen tiedä mitä jarruvastuksen sisällä on, sitä en pysty laskemaan, sillä ei kumminkaan pitäisi olla suurta vaikutusta (suht pieni massa ja halkaisija vauhtipyörään verrattuna).
Jari
Tollaista sieltä sisältä löytyy:
http://www.kurtkinetic.com/history_fluid_machine.php

Velosportissa olen nähnyt halkileikatun esittelykappaleen tuosta. Magneetit oli aikas vahvoja kun kädellä pyöritteli sitä.

Mikko
10.03.2010, 21.33
Meinaatko ottaa energian hyötykäyttöön? ;)

Aika merkittävässä hyötykäytössä se varastoitunut pyörimisenergia on. Sehän sen hyvän ajotuntuman tekee, jos sitä on riittävästi.

Cycledrophis
11.03.2010, 22.25
laskin nuo hitausmomentit JA karkeasti, siis
iso+pienivauhtipyörä yhteensä D1=195mm h=29mm m=7,2kg JA=0,034kgm2 ja ajettaessa pienellä vauhtiyötällä D1=165mm h=12,2mm m=2,0kg JA=0,070kgm2
tässä näkee hyvin ison vauhtipyörän merkityksen JA suhde lähes 5
Pyörää päin tulevan akselin halkaisija on 53,8mm

Jari

Jukka Nevanperä
18.03.2010, 21.05
Moi! Oisko kellään kokemuksia miten saisin Tacx fortius 2.03 toimimaan Windows 7.
Aikaisemmin se oli vistassa.

Olli-Pekka Manninen
18.03.2010, 21.13
Moi! Oisko kellään kokemuksia miten saisin Tacx fortius 2.03 toimimaan Windows 7.

XP-moodi?

Jukka Nevanperä
18.03.2010, 21.16
Mitä tuo xp-moodi meinaa

XP-moodi?

PHI
18.03.2010, 21.47
Mitä tuo xp-moodi meinaa

Windows XP?

viller
18.03.2010, 23.08
Mitä tuo xp-moodi meinaa

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-windows-vista-compatibility-mode/

Olli-Pekka Manninen
19.03.2010, 00.15
Riippuu mikä Windows 7 versio sulla on. Itellä on proffa versio ja siihen sai konffattua virtuaalisesti pyörivän Windows XP:n joka sitten toimii kaikin puolin kuin Windows XP niinkusta virtuaalisesti eli Windows XP mode. Jos jotain vanhaa softaa aivan välttämättä on ajettava niin sillä sitten olen ne kaikki tehnyt. Siinä ei tarttes lisenssiä kun se on sisäänrakennettu ominaisuus.

Tietenkin jos on XP-lisenssi niin tekee virtuaalikoneen sitten ihan ite ja asentaa siihen XP:n ja ajelee sillä. Virtuaalisointi softia varmaan saa netistä ilmatteeks tai sitten pikkurahalla saa ostettua.

Tai kuten yllä mainitussa linkissä napsuttelee noita rukseja.

Lasse
19.03.2010, 11.40

Tarkista viimeisin päivitys ainakin 2.4 pitäs päivittyä ja tässä alla linkki Tacx sivuille jossa Windows 7. tietoa.

http://forum.tacx.com/viewforum.php?f=61&sid=d1ad9f3381dd0064f215a3ca7dd07dad

Jasi
21.03.2010, 08.36
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs452.snc3/25913_394027953808_640153808_3658558_2223135_n.jpg

rhubarb
21.03.2010, 09.07
Tuosta ei vielä toivottavasti ole kauheasti vastusta :) Hyvä meininki kuitenkin!

jvp
17.04.2010, 23.34
Onkohan kenelläkään kokemusta tuosta Kurtin Cyclone trainerista? Näkyy olevan huokein malli näistä Kurtin vehkeistä.

Sama runko kun Road Machinessa, mutta vastuksena kaksi propellia.

CRC:ssä 153 eur. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=45291

Wind resistance at its finest. Dual fan design offers truer, road-like resistance and lasting durability. The only wind resistance trainer that provides coast-down simulation, speed-sensitive resistance and a precisionmachined roller to reduce tire wear. It’s the ideal choice for the casual rider who demands more.

Dual fans create real-to-the-road resistance
Two 2.2 lb. flywheels offer realistic coast-down
Speed-sensitive resistance from 5-1,000+ watts
5-second coast-down
Precision-machined roller to reduce tire wear
Utilizes the same frame as the Road Machine
Compatible with all bikes with 16”-29” diameter wheels (wheel diameters less than 22” OD require small wheel adapter)
Unconditional lifetime warranty
Lifetime crash replacement policy

OJ
18.04.2010, 00.19
Onkohan kenelläkään kokemusta tuosta Kurtin Cyclone trainerista? Näkyy olevan huokein malli näistä Kurtin vehkeistä.

Sama runko kun Road Machinessa, mutta vastuksena kaksi propellia
Jos ei välttämättä kesäksi tota tarvitse, niin säästä rahat syksyksi ja osta joku niistä nestevastuksista. Taitaa saada Suomestakin aika edukkaasti ta edukkaammin?

Eso
19.04.2010, 09.36

Taisi jo tuossa aikaisemmin tulla riittävät ohjeet, mutta vahvistetaan vielä. Itselläni seiskan kanssa (32-bit) ei ollut mitään ongelmaa. Piuhat kiinni, softalevy sisään, asennus ja polkemaan... Eli noiden videokodeekkien (FFDSHOW yms.) kanssa ei tarvitse enää pelleillä, tarvittava tulee jo seiskan mukana. Samoin ajuriasennusjärjestysten kanssa ei tarvinnut arpoa.

64-bittinen seiska on sitten eri juttu. Käsittääkseni fortius-softa ei toimi siinä lainkaan, vaan täytyy ostaa uusi "Training software II".

Epäilyksen Lohi
19.08.2010, 15.28
Syksy tulee pikkuhiljaa joten aika availla tätäkin puuta.

Ongelmana on se että on vain yksi pyörä jolla on tarkoitus ajaa myös talvella, joten lumista ja kuraista pyörää en kuitenkaan sisälle tuo sotkemaan kylppäriä/olohuonetta/avioliittoa. Ajattelin terassille raivata hiukan tilaa ja pelkästään kiekkoja vaihtamalla pääsisi treenaamaan jos vain laite kestää ulkosäilytyksen ja käytön.

Onko kukaan yrittänyt käyttää treineriä tai rullia talvella ulkona? Meneekö lumi ja jää väliin ja rikkoo laitteistoa? Onko laitesuosituksia ulkokäyttöön?

anttipietila
19.08.2010, 15.37
Syksy tulee pikkuhiljaa joten aika availla tätäkin puuta.

Ongelmana on se että on vain yksi pyörä jolla on tarkoitus ajaa myös talvella, joten lumista ja kuraista pyörää en kuitenkaan sisälle tuo sotkemaan kylppäriä/olohuonetta/avioliittoa. Ajattelin terassille raivata hiukan tilaa ja pelkästään kiekkoja vaihtamalla pääsisi treenaamaan jos vain laite kestää ulkosäilytyksen ja käytön.

Onko kukaan yrittänyt käyttää treineriä tai rullia talvella ulkona? Meneekö lumi ja jää väliin ja rikkoo laitteistoa? Onko laitesuosituksia ulkokäyttöön?

Trainerit (Rosen halpa magneettivastus ja Kurt Kinetic) on toimineet ulkoilmassa ongelmitta. Trainereita on säilytetty ulkovarastossa tai lasitetulla parvekkeella, ettei ihan sään armoilla kuitenkaan.

pirtti
19.08.2010, 15.54
Onko tosta Kurt Kineticistä tietoa jollain, että löytyykö Suomesta jostain niin että pääsisi näkemään ja kokeilemaan? Vai pitääkö sokkona vaan ostaa vepistä... se näyttäisi mielenkiintoiselta.

Epäilyksen Lohi
19.08.2010, 15.55
Trainerit (Rosen halpa magneettivastus ja Kurt Kinetic) on toimineet ulkoilmassa ongelmitta. Trainereita on säilytetty ulkovarastossa tai lasitetulla parvekkeella, ettei ihan sään armoilla kuitenkaan.

Ajattelin tehdä tyhjän paikan katon alle. Siihen traineri/rullat ja pressu päälle. Ulkona olisi säilytyksessä, mutta ei täysin säiden armoilla. En kaipaa mitään hifistelyä, mutta jos ihan perus-PK:ta pystyisi muutaman kerran viikossakin vetämään sen verran että naapurit pitää varmasti hulluna.

JanneR
19.08.2010, 16.00
Onko tosta Kurt Kineticistä tietoa jollain, että löytyykö Suomesta jostain niin että pääsisi näkemään ja kokeilemaan? Vai pitääkö sokkona vaan ostaa vepistä... se näyttäisi mielenkiintoiselta.

Maahantuoja on Tunturi. Sieltä tiedustelemalla irtoaa varmaan jälleenmyyjää PK-seudulta.

anttipietila
19.08.2010, 16.23

Velosport noita ainakin myy, hinnoissa ei suurta eroa veppikauppoihin ollut. Viime syksynä sai myymälässä kokeilla, tiedä josko ovat testijigiä vielä kasanneet.

J_K
22.08.2010, 21.32
Mistä löytyisi tällä hetkellä halvimmalla Kurtin Rock & Roll Pro?
Tekeekö sillä kurtin omalla mittarilla mitään, lähinnä onko se tehonmittaus miten toimiva?

wanderer
22.08.2010, 21.50
Kurtin mittari ei mittaa tehoa, kertoo vain laskennallisen tehon kun tiedetään takarenkaan kehänopeus.

J_K
22.08.2010, 22.58
Kiitos tiedosta, sillon tuota ei tarvi hankkia.

Erkko
22.08.2010, 23.25
Samalla tavalla Tacxitkin vissiin mittaa tehoa: ainakaan mun Tacx Flow ei noteeraa kiihdytyksiä mitenkään, vaan teho nousee ja laskee nopeuden tahtiin.

Sakari Kyrö
23.08.2010, 00.06
Kiitos tiedosta, sillon tuota ei tarvi hankkia.

Samalla tavalla Tacxitkin vissiin mittaa tehoa: ainakaan mun Tacx Flow ei noteeraa kiihdytyksiä mitenkään, vaan teho nousee ja laskee nopeuden tahtiin.

Luin englanninkieliseltä foorumilta Kurtin tehoista Kurtin mittarin mukaan (en nyt muista oliko roadbikereview, cyclingforums vai weightweenies)

Siinä tehot olivat vaihdelleet noin +-10w (eli 20w heitto) verrattuna powertapin lukemiin. (vedot oli noin 300w paikkeilla) Kyseinen kuski pitänyt kirjaa 7-8 eri kerran välillä, lämpimällä ja kylmällä harjoitusvastuksella, ja renkaiden ilmanpaineita vaihtelemalla.

Ei liene yllätys että Kurtin mainostama tarkkuus ei pidä täysin paikkaansa, mutta eipä liene mikään muukaan muutaman kympin mittari vielä samoissa tarkkuuksissa kuin oikea tehomittari.

Kyllä ainakin omassa käytössä Kurt on ollut niin ylivoimainen ajotuntuman ja tukevuuden kannalta, että ei ole mitään suunnitelmia enää palata Tacxiin tai Eliteen. Ilosen Samu, Antti Kuitto, Jussi Veikkanen ja moni muu vähän kovemman tason kuski, jotka ovat elämässään polkeneet melkoiset määrät harjoitusvastuksilla, ajavat kaikki Kurtilla.

Ainoa huono puoli Rock 'n Rollissa on että se vie ihan järjettömästi tilaa, mikäli sitä pitäisi siirtää joka treeenin jälkeen. Siis ihan oikeasti se vaatii jotain 150cm x 100cm tilan. Pro Trainer taas menee todella pieneen tilaan ilman mitään ongelmia.

Deve
23.08.2010, 06.31
Joo nuo Kurtin laskennalliset tehot on hippasen verran yläkanttiin ilmotetut. 53x16 90rpm pitäisi antaa 370W mutta oma wattimittari antaa noin 325-330W. Muuten ihan loistava harjoitusvastus mutta niihin laskennallisiin tehoihin ei kannata luottaa.

Cycledrophis
23.08.2010, 14.10
Joo nuo Kurtin laskennalliset tehot on hippasen verran yläkanttiin ilmotetut. 53x16 90rpm pitäisi antaa 370W mutta oma wattimittari antaa noin 325-330W. Muuten ihan loistava harjoitusvastus mutta niihin laskennallisiin tehoihin ei kannata luottaa.

Vertailin näitä tehoja viime talvena, tulos oli että kurtin kaava antaa noin 20-25W suuremman tehon. SRM tarkkuus on +-2% eli näillä tehoilla n. +-8W. Tehonmittaus on yleensäkin aika vaikeaa ja mahdollisia virhelähteitä paljon. Erityisesti suuremmilla tehoilla >350W kurtin kaavan kuvaaja on jyrkkä, joten pienikin ero pyörimisnopeudessa vääristää tulosta paljon. Sitäpaitsi Kurt laskee ja SRM mittaa oikeasti vähän eri asiaa. Minusta Kurtin laskentakaavan tarkkuus on hämmästyttävän hyvä, vallankin jos vähentään tuon 20W. Jos joku viitsisi ajaa SRM:llä vähän enemmän tuloksia voisin tehdä sopivan korjauskäyrän. Tässä ketjussa on aiemmin tekemiäni linkkejä valmiisiiin käyriin, jos sattuu kiinostamaan. Käyristä voi arvioida tehon ilman laskentaa tai Kurtin mittaria
Jari

rhubarb
23.08.2010, 14.31

Tavallaan on aivan yksi ja sama vaikka tehossa olisi 200W ylimääräistä jos se lasketaan johdonmukaisesti eikä sitä yritetä siirtää muuhun laitteeseen. Ongelmia seuraa siitä jos lukemat ovat sisäisestikin epätasaisia, ts. sama suoritus antaa eri tuloksia.

Cycledrophis
23.08.2010, 16.06
Tavallaan on aivan yksi ja sama vaikka tehossa olisi 200W ylimääräistä jos se lasketaan johdonmukaisesti eikä sitä yritetä siirtää muuhun laitteeseen. Ongelmia seuraa siitä jos lukemat ovat sisäisestikin epätasaisia, ts. sama suoritus antaa eri tuloksia.
Olet täsmälleen oikeassa! Mutta tarve on usein semmoinen, että käyt kuntotestissä ja saa kynnystehot, joilla sitten suunnitelet harjoituksia.
Tehot mitataan ergometrillä joka antaa jo kolmannen lukeman.

Siksi olisi vallan mainiota, jos joku kehittäisi tehomittarin, jonka voisi kiinnittää kaikkiin vehkeisiin, vaikka polkimen tilalle.

Jari

Deve
23.08.2010, 19.31
Tämä on totta. Harjoittelu onnistuu vaikka ne watit ei niitä oikeita olisi. Itse tahdon kuitenkin tietää ne ihan oikeat watit mitä omista jaloista irtoaa, kivempi niin.

Olet täsmälleen oikeassa! Mutta tarve on usein semmoinen, että käyt kuntotestissä ja saa kynnystehot, joilla sitten suunnitelet harjoituksia.
Tehot mitataan ergometrillä joka antaa jo kolmannen lukeman.

Siksi olisi vallan mainiota, jos joku kehittäisi tehomittarin, jonka voisi kiinnittää kaikkiin vehkeisiin, vaikka polkimen tilalle.

Jari
Jos omistaa wattimittarin niin lienee vähän turha maksaa jollekin labralle että pääsee testaamaan omat watit, parempi pistää vaikka pyörä traineriin kiinni ja ajaa se 20min testi, ja kattoa paljonko irtoaa. Näin ne watit olisi vertailukelpoisia paremmin kuin labrassa puskettuna kun ei tiedä paljonko se ergo sitten valehtelee. Ja koska sisällä watit on aina vähän matalemmat kuin ulkona niin itse olen tehnyt niin että 20min watit sisällä vastaa tunnin watteja ulkona, tuntuu toimivan omalla kohdalla hyvin näin.

Millit on sitten on varmasti ihan hyvä testata labrassa, ei varmaan kotioloissa kenelläkään oo siihen laitteita :D

Samu Ilonen
24.08.2010, 08.36
Sisällä muuten saa helpommin keskitehot ylemmäs kuin ulkona, jos tuijottaa puhtaasti keskitehoa. Alamäet nääs laskee keskitehoa rajusti. Tietty jos ajaa 20min testin velolla niin sit ei tuu alamäkiä....

Pitkä ylämäki olisi tietty hyvä testiin mutta sen tarttisi olla joku 8-10km ja joku 5-6% ja sellaista nyt ei ole tässä vieressä. Jossain Mallorcallahan ton testin voi ajaa ihan lenkin lomassa.

PHI
24.08.2010, 12.38
...Siksi olisi vallan mainiota, jos joku kehittäisi tehomittarin, jonka voisi kiinnittää kaikkiin vehkeisiin, vaikka polkimen tilalle.

http://www.metrigear.com/products/

Hyvällä tsäkällä voi ensi keväänä pukata markkinoille. Look ja Polar ovat kimpassa kiinnostuneet yhteistyöstä.

Deve
24.08.2010, 17.42
Sisällä muuten saa helpommin keskitehot ylemmäs kuin ulkona, jos tuijottaa puhtaasti keskitehoa. Alamäet nääs laskee keskitehoa rajusti. Tietty jos ajaa 20min testin velolla niin sit ei tuu alamäkiä....
Niin, kai ne keskitehot laskee jos rullailee.. :D Alamäessä on kyllä vaikeampi tuutata samoilla wateilla kuin tasasella mutta on se mahdollista.

Juha_H
24.08.2010, 18.07
Minkälaisia tuulettimia teillä on käytössä sisätreenissä. Tuollainen perus pöytätuuletin ei tahdo riittää mitenkään, Clasulta sais 50cm / 90W lattiapuhaltimen jota olen harkinnu, vai löytyisikö jotain vielä ärjympää? http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=150763882

Tällainenhan sen tietenkin tulis olla :D http://www.power-tools-pro.co.uk/rhino-fan-air-raid-800-industrial-fan-portable-7-blade-80cm-p-5853.html

nicce
25.08.2010, 12.48
Talviharjoitteluun pitäisi nyt joku laite saada, mutta kun ei osaa päättää ja mielipiteitäkin on miljoona erilaista. Sen verran asiaa ollaan saatu supistettua että ensimmäinen päätös olisi välillä

1) Kurt Rock&Roll harjoitusvastus vai
2) Tekniikkarullat (ja jos nämä niin mitkä)

että tulisi keskustelua niin voisiko joku perustella miksi toinen vaihtoehto olisi parempi kuin toinen. Alunperin olin rullia hankkimassa syistä: vie vähemmän tilaa, halvemmat, ajotekniikka lähempänä oikeaa (eli oikeat lihakset tekisivät töitä). Enkös vastusta saa ihan välityksillä lisättyä...

OJ
25.08.2010, 14.02
Clasun tuuletin näyttää aikalailla samalta geneeriseltä tuulettimelta mikä mulla on mun luolassa. Mulla taitaa olla isompi moottori omassani ja se liikuttaa ilmaa aika riittävästi jo ykkösteholla. Ihan hyvä etten hankkinut seuraavaa mallia kun joskus tossakin ykkösasento viilentää vähän liikaa.

Mä teen testit niissä oloissa missä harjoittelen.

Ja Kurtin traineria en lähde pois vaihtamaan...paitsi ehkä insideriden rulliin. Computrainer on myös ihan kiva, mutta ei lisähinnan arvoinen noin niinkuin mun mielestä.

J T K
25.08.2010, 14.20
Jos budjetti kestää niin hanki molemmat. Ei nuo ole toisiansa poissulkevia, päinvastoin. Rullilla saat kehitettyä pyöränhallintaa, tasapainoa, pyöritystä ja vastuksella pääset runttaamaan mm. voimatreeniä.

di luca
25.08.2010, 14.54
Minun kuntoilijan hentoreisille riittää rullat voimaharjoitteluunkin. Isompaa rieskaa vaan peliin... ja esim. Elitellä on kolmiportainen "vastusrulla" ,Varion, jolla saa himppa lisää jyrryytystä.

TumeT
25.08.2010, 19.00
Kertokaas mitä eroa on kineticin rock & roll pro:lla ja roadilla muutakin ku hinta? chainreactionissa toi PRO 60e kalliimpi. Pähkäilen kumpi kannattais ostaa

TimoP
25.08.2010, 20.32
Kertokaas mitä eroa on kineticin rock & roll pro:lla ja roadilla muutakin ku hinta? chainreactionissa toi PRO 60e kalliimpi. Pähkäilen kumpi kannattais ostaa

Selvittäisiköhän valmistajan www-sivu asiaa...? Rock & Roll (http://www.kurtkinetic.com/rock-roll-p-112-l-en.html) "keinuu", Road Machine (http://www.kurtkinetic.com/road-machine-p-35-l-en.html) on "perinteinen" kiinteä traineri. Pro-malli (http://www.kurtkinetic.com/pro-flywheel-p-96-l-en.html)on "päivitys" eli painavampi vauhtipyörä joka sopii molempiin trainereihin.

Itse olen ajellut Rock & Roll Pro:lla ja olen tyytyväinen. Muistaakseni aiemmin tässä ketjussa joku oli kirjoitellut kokemuksiaan kun oli kokeillut sekä Prolla että ilman.

TumeT
25.08.2010, 21.17
^ kiitos!

Eli tosta vauhtipyörästä oli kyse, ku hinta vähä korkeempi. Muutenha noi on kait samat vehkeet molemmat.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31282

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31281

Samu Ilonen
26.08.2010, 08.18
Niin, kai ne keskitehot laskee jos rullailee.. :D Alamäessä on kyllä vaikeampi tuutata samoilla wateilla kuin tasasella mutta on se mahdollista.

Saa olla aika äijä joka pukkaa muutaman prosentin alamäkeen samat tehot kuin ylämäkeen. Tietty kun välit piisaa mutta noin käytäntö on osoittanut kyllä muuta. Vaikka ei rullaa, notkahtaa tehot.

Samu Ilonen
26.08.2010, 08.25
Pro:n ja Road machinen ero tuntumassa on samaa luokka akuin Road Machinen ja jonkun Taxcin. Tai no ei yhtä ihan yhtä suuri. Taxc pyörii NIIN huonosti mutta ero noissakin Kurteissa on aika iso lisäkiekolla tai ilman. Ite ainakin yllätyin kun kokeilin R&R:ää ilman lisäkiekkoa.

OJ
29.08.2010, 02.43
Pro:n ja Road machinen ero tuntumassa on samaa luokka akuin Road Machinen ja jonkun Taxcin. Tai no ei yhtä ihan yhtä suuri. Taxc pyörii NIIN huonosti mutta ero noissakin Kurteissa on aika iso lisäkiekolla tai ilman. Ite ainakin yllätyin kun kokeilin R&R:ää ilman lisäkiekkoa.
Ja mä en taas oikein tykkää siitä lisäkiekosta. Ero on toki suuri ja jos Kurttia on hankkimassa, niin kannattaa samoin tein hommata Pro versio, niin voi yhdellä hankinnalla kokeilla noita kumpaakin ja valkata millä ajaa vai haluaako vaihdella pienemmän ja isomman vauhtipyörän välillä.

pirtti
15.09.2010, 22.13
Tulipa ostettua Kurtin R&R (Pro) jokin aika sitten, tänään kaatosateen kannustamana ensimmäinen kunnollinen treeni tuolla. Varsin mukava peli, joskin omat vertailukokemukset on äärimmäisen rajalliset. Metelikään ei kuulemma häirinnyt olohuoneeseen asti, välissä 2 kevyttä väliovea.

Kiitokset siis tuon suosittelijoille, olen tyytyväinen sokkohankintaani :)

kervelo
20.09.2010, 10.37
Suositelkaapa hyviä tuulettimia trainerikäyttöön. Sekä tietty myös kauppoja, joissa niitä on tarjolla.

Sooru
22.09.2010, 23.46
Tulee varmaan hommattua rullat (Tacx Antares sopii hyvin opiskelijabudjettiin :-) talvitreeniin sitten kun ei enää viitsi maantiepyörällä ulkona ajella. Valmistajilla on rullillaan ajeluun suunniteltuja ulkorenkaita, miten hyödyllisiä ne ovat? Hiljentääkö esim. ääntä huomattavasti verrattuna normislickseihin?

Pyörän esiasennetut ulkorenkaat (Schwalbe Lugano) menevät viimeistään keväällä vaihtoon paremmin pistosuojattujen tieltä, noillakin varmaan ajelis hyvin rullilla luulen mä.

Yleisenä kysymyksenä, minkälaisilla kumeilla muut tykkäävät rullillaan ajella?

Antti Kuitto
23.09.2010, 00.15
Suositelkaapa hyviä tuulettimia trainerikäyttöön. Sekä tietty myös kauppoja, joissa niitä on tarjolla.

Mahdollisimman iso (about 30-35cm), riittää pienin teho ja ääntä ei tule paljoa. Paikasta riippuen kannattaa harkita semmoista jalallista mallia. Ostopaikkoina toimivat varmaan kaikki kodinkoneliikkeet.

UKK
23.09.2010, 01.47
Mahdollisimman iso (about 30-35cm), riittää pienin teho ja ääntä ei tule paljoa. Paikasta riippuen kannattaa harkita semmoista jalallista mallia. Ostopaikkoina toimivat varmaan kaikki kodinkoneliikkeet.

Mitenköhän tällainen soveltuisi puhallukseen: http://www.tv-ora.fi/info/lamm/5.htm ?

OJ
23.09.2010, 04.30
Tämmönen se pitää olla ja täältä (http://www.gerdmans.fi/shop/product/M49350/Lattiatuuletin+kantokahvalla.html) noita pitäisi saada. EDIT: On näköjään vain yritysmyyntiä ton lafkan kautta...kai noita kuitenkin jostain pitäisi löytyä tai jonkun pitäisi noita voida tilata...vaikka joku pyöräkauppa voisi noita tilata?

http://media.gerdmans.fi/medias/sys_master/kkmedia/8451968298188208.jpg

Mulla on tommonen 450 mm propellilla varustettu malli, mutta 150 watin moottorilla. Kakkos- tai kolmosteholla ei ole kovin paljon tarvinnut vinguttaa. Aikaisemmin käytin noita valkoisia perustuulettimia, mutta ei ne oikein jaksa liikuttaa ilmaa riittävästi.

rhubarb
23.09.2010, 04.45
Havaitsin edellisessä asunnossa että siellä ainakin toimi systeemi parhaiten niin että isompi tuuletin oli edessä ja toinen takana (siis puhaltamassa poispäin). Nykyisessä on sen verran iso lasitettu parveke että ainakin syksyn ja kevään ajot sujunevat siellä hyvin yhdelläkin.

A.A
23.09.2010, 08.23
Valmistajilla on rullillaan ajeluun suunniteltuja ulkorenkaita, miten hyödyllisiä ne ovat? Hiljentääkö esim. ääntä huomattavasti verrattuna normislickseihin?

Pyörän esiasennetut ulkorenkaat (Schwalbe Lugano) menevät viimeistään keväällä vaihtoon paremmin pistosuojattujen tieltä, noillakin varmaan ajelis hyvin rullilla luulen mä.

Yleisenä kysymyksenä, minkälaisilla kumeilla muut tykkäävät rullillaan ajella?

Rullilla ajaminen ei kuluta renkaita nimeksikään.

Äänikin tulee pääosin jostain muualta kuin renkaan ja rullan välistä.

Joten ei mitään syytä ajaa "traineri"renkailla.

Veloflex Recordeilla ja Latexeilla tuntuu kuin ei olisi vastusta ollenkaan, eli rasitus tulee kadenssilla.

Perusmaantie kumi on siis parempi, ja sekin mielellään paksulla butyylillä.

Joten Lugano nimenomaan on hyvä rullille.

kervelo
23.09.2010, 08.56
Tämmönen se pitää olla...

http://media.gerdmans.fi/medias/sys_master/kkmedia/8451968298188208.jpg

Tuon tyyppistä laitetta katselin joskus aiemmin ClasOhlsonilla, mutta tuoreen kuvaston perusteella tuote näyttää poistuneen valikoimista. Tilalle on tullut minikokoisia pöytätuulettimia.

StePe
23.09.2010, 09.08
Äänikin tulee pääosin jostain muualta kuin renkaan ja rullan välistä.Aika monella renkaalla kuvio aiheuttaa melkoista meteliä. Esim. Contin GP:t vaativat suunnilleen kuulosuojaimet.
Open Corsa CX on suhteellisen hiljainen, mutta Corsa KX:n reunakuvio lisää melkoisesti melua.
Hiljaisimpia ovat täysin sileät renkaat (esim. Krylion Carbon ja Ultremo).
Myös sileäksi ajettu Corsa CX on hiljainen, mutta pyörii liian herkästi (joutuu pyörittämään reilusti yli 60 km/h vauhtia, jotta vastus pelkillä rullilla on edes kohtuullinen).

Johan Moraal
23.09.2010, 21.02
Menkää hyvä immeiset mehtään ajamaan, kuntoilu&ajotekniikka saapi ilmaiseksi, ei o metelia, kelia on, ei mee sähkövirtaa, ja voi nähhä oravan vaikka:)

OJ
23.09.2010, 21.32
Menkää hyvä immeiset mehtään ajamaan, kuntoilu&ajotekniikka saapi ilmaiseksi, ei o metelia, kelia on, ei mee sähkövirtaa, ja voi nähhä oravan vaikka:)
Ja jättää kaikki pitkin vuotta waretetut fillarikisat katsomatta?

rhubarb
23.09.2010, 21.40

Viime vuonna koitin muttei siellä ollut missään tarpeeksi tasaista että olisi trainerin saanut siihen kunnolla.

A.A
23.09.2010, 21.51
Aika monella renkaalla kuvio aiheuttaa melkoista meteliä. Esim. Contin GP:t vaativat suunnilleen kuulosuojaimet.
Open Corsa CX on suhteellisen hiljainen, mutta Corsa KX:n reunakuvio lisää melkoisesti melua.
Hiljaisimpia ovat täysin sileät renkaat (esim. Krylion Carbon ja Ultremo).
Myös sileäksi ajettu Corsa CX on hiljainen, mutta pyörii liian herkästi (joutuu pyörittämään reilusti yli 60 km/h vauhtia, jotta vastus pelkillä rullilla on edes kohtuullinen).

Olet oikeassa, itsellä kokemukset rajoittuvat renkaisiin joissa ei ole kuviota eli sileisiin.

Corsa CX:n kuvailit juuri samoin kuin minä kuvailisin Veloflex Recordin.

Conteilla en ole ajanut, enkä tule ajamaan...:D

A.A
23.09.2010, 21.53

Mitä siellä metsässä tekee, kun on jo tehty päällysteitä kuten betoni, puu ja asfaltti. Pyöräilyhän on sisälaji...

OJ
24.09.2010, 03.18
Viime vuonna koitin muttei siellä ollut missään tarpeeksi tasaista että olisi trainerin saanut siihen kunnolla.
Mä olen käyttänyt semmosia kumisia simmilevyjä, mutta jos on isompaa kivikkoa, niin jostain 50x100 koolingista voisi nikkaroida jonkinlaista terassinpoikasta, mutta paikan vaihtaminen vähän hankaloituu.

Johan Moraal
24.09.2010, 13.07
On se iso lohtu että tällä foorumilla löytyy joka ratkaisuun aina uusi ongelma:)

wanderer
24.09.2010, 13.25
Ite olen käyttänyt trainerirengasta hiljaisemman äänen ja hyvän pidon vuoksi. Eikä irtoa minkäänlaista kumisilppua tms.
Kyllä se Johan on niin, että marras- joulukuussa räntää ja paskaa sataessa on yllättävän kiva ajaa sisällä tunti verrattuna ulkorämpimiseen. Kun silloin on niin pimeetäkin että ei nää etes oravia, vaikka olis hyvät valot. Kun ne oravatkin istuu silloin pesässään ja syö pähkinöitä.

Johan Moraal
24.09.2010, 13.30
Juu juu, sen takia onkin syys ja lokakuussa niin mukavaa olla vielä ulkona. Mutta ei se, minä poistun tästä ketjusta, pysyisi topikin päälle:)

OJ
24.09.2010, 19.46
Juu juu, sen takia onkin syys ja lokakuussa niin mukavaa olla vielä ulkona. Mutta ei se, minä poistun tästä ketjusta, pysyisi topikin päälle:)
Jep...hus siitä kettuilemasta. Multa puuttuu se metsä, mikä hivenen hankaloittaa siellä ajamista.

Epäilyksen Lohi
06.10.2010, 23.11
Nyt se Tacxin Satori tuli ja ensimmäinen leppoisa puolitoistatuntinen vedetty. Löytyykö netistä jotain ohjeistusta treinerin käytöstä yleisesti/harjoitteluohjeita/ohjelmia. Tacxin sivuilta löytyi jotain pientä, mutta google ei minun hakusanoillani kovin paljoa enempää tuonut.

rhubarb
07.10.2010, 01.08
Nyt se Tacxin Satori tuli ja ensimmäinen leppoisa puolitoistatuntinen vedetty. Löytyykö netistä jotain ohjeistusta treinerin käytöstä yleisesti/harjoitteluohjeita/ohjelmia. Tacxin sivuilta löytyi jotain pientä, mutta google ei minun hakusanoillani kovin paljoa enempää tuonut.

Kannattanee sijoittaa johonkin noista ketjussa mainituista kirjoista, Training Bible jne. Satorilla itsekin ajelen, noin yleisesti tulee tehtyä jollain variaatiolla 2x20min kynnyksellä, 5x5-8min hieman kynnyksen yli VO2Maxia tai sitten jotain minuutin puristuksia. 10min lämmittely ja jäähdyttely. Mitään PK-treeniä ei ruuvipenkissä jaksa vetää jos ei ole tosi reippaalla päällä, pää hajoaa n. tunnin jälkeen. Jos ei pääse ulkona ajamaan vähintään kerran viikossa niin sitten täytyy joku pitkä rupeamakin kihnuttaa.

Jussi
17.10.2010, 21.34
Mistäs sellanen Rock and Roll Pro vastus kannattais nykyään ostaa? Velosportilla oli vähän hinta noussut sitten edellisen sivuvierailun ja CRC:ltä näyttäisi olevan koko laite loppu. Ja mitä lie tarkoittaa, että valmistajan sivuillakin lukee kyseisen laitteen kohdalla Out of stock. Kai näitä sentään vielä valmistetaan, jos olivat niin suosittuja? Vai tekeekö takuullakaan enää mitään, jos nyt sattuu jonkin kaupan varastosta vielä yhden löytämään.

Jussi
18.10.2010, 17.08
No jos jotain muutakin kiinnostaa, niin Velosportille on kuulemma tulossa seuraavalla viikolla uudet mallit, jos oikein käsitin. Hinta tosin nousemassa "tuntuvasti". Tilasin Satorin ja rullat...

DaNi_BoY
19.10.2010, 00.25
Voiko joku viisaampi kertoa kun tossa lukee että (näytöllä näkyvät tiedot: TEHO) Onko se sama kuin WATTI teho vai mistä tehosta nyt puhutaan?
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1257

rhubarb
19.10.2010, 00.49
Onko se sama kuin WATTI teho [...]

On.

Samu Ilonen
27.10.2010, 08.04
Kurtteja ei ole saanut taas pitkään aikaan. Voi kyypsä. Otin sitten Cycleops:in trainereita lisäksi niin ei ole yhden merkin varassa. Suunnittelia ja laitteen järeys-aste on sama kuitenkin mutta valikoima on laajempi. Super Magneto Pro, Magneto,Jet Fluid Pro ja Fluid 2 malleja tulee ekana. Lisäksi mua itteä kiinnostaa että jos tuntutuma säilyy samana niin saisi säädettyä pienemmillä portailla tehoa ns. viikottain ettei tarttisi vaihtaa aina eturatasta piikin-parin välein normaalimman kehityksen ylläpitoon (kukahan tarvii 3000W kestoa..?) ja silti "tatsi" on "ajettavampi" kuin Taxc ja Elitellä koska laitteet on ihan eri kaliberiä.
http://www.cycleops.com/products.html

Samu Ilonen
27.10.2010, 08.38
(näytöllä näkyvät tiedot: TEHO) Onko se sama kuin WATTI teho vai mistä tehosta nyt puhutaan?

On. Mutta niin kauan kun se lukema tulee muualta kuin SRM tai Powertap-mittarista, on se lähinnä suuntaa-antava. Paras versio on olla jompi kumpi ja traineri jossa ei sitten tarvitakaan mitään "sinnepäin tehoa" arpovaa näyttöä ja samaa mittaria voi käyttää sitten ulkonakin.

Samu Ilonen
27.10.2010, 09.04
Juu, noin teoriassa. Se sitten paljonko rengas kihnuttaa kitkaa, varsinkin kovin pientä rullaa vasten kuten joissakin merkeissä, vasten. (Taxc 30mm, Kurt/Cycleops 54mm) Rullan kireys taas vaikuttaa hukkuvaan tehoon. Ja nyt on kyseessä oikeasti riittävä mittaerhe jos tulosta haluaa verrata. Hyvä kehitys vuodessa edes jonkinverran reenanneella on kuitenkin alta watti/viikko... Taxc:iin muistaakseni elää kansan keskuudessa joku "suunnilleen" kalibrointi-ohje tyyliin" aja 25MPH tai n. 40km/h ja paa kinttu suoraksi. Renkaan pitäisi pyöriä tasan 10s,säädä sellaseksi se rullan kireydellä. "

Tietty myös renkaan lämpötila vaikuttaa kovasti sen taipuma-ominaisuuksiin ja siten raakasti rullauskitkaan pienen rullan ympäri. Eli kun monella on tapana laskea mökin lämpöitilaa esim 15 asteeseen tai ajaa ulkovarastossa niin kannattaa ajaa "gummi kuumaksi" eli joku vartin ajo ennen kuin surittaa tollasia kansanloitsuihin perustuvia "kalibrointeja". Mää laittaisin useimmiten n. 4mm sägiä ja soon siinä. Alussa ehkä sutii mutta ei enää kun lämpiää. Koska muodonmuutos rullan kohdalla aihettaa pää-asiassa gummin lämpiämisen ja muutaman muun asian, samalla voi sitten miettiä kumpi lämpiää ja kuluu nopeammin (+sutii helpommin, +pitää ääntä...), hyvä ja notkea kisagummi vai halpa ja kankea reenirengas. Mulle kelpaa kyllä siksi ihan edelliskesän kisagummin jämä....

Tossa tietty on se vika että siihenkin vaikuttaa kiekon paino eikä vain rullauskitka. Ite ajoin Taxc:illa yhen talven HED:in Superlite levykiekolla kun se oli niin pirun painava (joku 1650g muistaakseni) että se paransi ko. trainerin ajettavuutta lähemmäs suojuoksusta pyöräilyä.

Sain muuten kerran nousemaan 48 kuutiometrin tilan +5C:stä kymmenellä asteella eli -> +15C kun ajoi tunnin trainerilla. Ns. höyry nousi. :D
Ken osaa laskea hukkatehon määrän suoraan äijästä...? Ravautan hiasta että kyseessä on noin vajaa kilowatttitunti. Tietty se trainerinkin porotti...

Jos tehokehitystä alkaa funtsimaan prosenteissa lyhyemmällä aikavälillä , saattaa joutua kyllä epätoivoon. :D

Mutta pysyy tosiasiat käsillä samalla.

Samu Ilonen
27.10.2010, 09.44
Ei minusta. Eikä niitä saa tuubeina. Ajattelin nääs ajaa FFWD Powerdisk:illä kun siinä on Powertap-tehomittari samassa ja levy pitää yleensä muutenkin pienempää ääntä trainerissa.

Pehmeä gumminen ja rakenteinen kisarengas toimii minusta aika hyvin. Ja kaudesta yleensä jää pari ketaletta niitä kumminkin jäljelle.

Pahin erhe on pistää halpa ja mahdollisimman pistosuojattumaantierengas trainerikäyttöön.

viller
27.10.2010, 09.53
Sain muuten kerran nousemaan 48 kuutiometrin tilan +5C:stä kymmenellä asteella eli -> +15C kun ajoi tunnin trainerilla. Ns. höyry nousi. :D
Ken osaa laskea hukkatehon määrän suoraan äijästä...? Ravautan hiasta että kyseessä on noin vajaa kilowatttitunti. Tietty se trainerinkin porotti...

Lämpömäärä = ominaislämpökapasiteetti * massa * lämpötilan_muutos

= 1,01 kJ/kg * 48m^3 * 1,293 * 10
= 626,8 kJ

Teho = työ / aika
= 626800 J / 3600 s = 174 W

...tai sitte jotain ihan muuta.

Samu Ilonen
27.10.2010, 10.11
Piruviä, tolla laskulla tän mökin lämmittämiseen ei tarvittaiskaan kuin muutama hehkulamppu? eikä Kilowatti-tolkulla pattereita.
Toi 48 kuutiota oli edellisen kämpän kellari kyllä...

Samu Ilonen
27.10.2010, 10.14
Miksi ihmeessä tuhota tuubeja trainerissa?

No, hyvä tuubi ei siinä paljoa kulu eiköä se uusi tuubi enää ole +muut syyt mitä kirjasin ylempänä. Ja yksi mun tehomittari sattuu vaan olemaan vapaana ja levykiekossa johon menee tuubi. En mää viitti hankkia kaikenmoisia vermeitä hyllyyn seisoman, kyllä niitä pitäisi voida ihan käyttääkin.

Itsok
27.10.2010, 11.10
No hattuvakiolla laskien jo pelkästään seinien luonnollisen konvektion aiheuttama lämmönsiirto on satoja watteja tai enemmän. Olettaen että seinien lämpötilat on +5 C ja niiden pinta-ala 44 m2 luokkaa.

A.A
27.10.2010, 20.12
Ite ajoin Taxc:illa yhen talven HED:in Superlite levykiekolla kun se oli niin pirun painava (joku 1650g muistaakseni) että se paransi ko. trainerin ajettavuutta lähemmäs suojuoksusta pyöräilyä.

Mulla on sen HED Superliten edeltäjä, eli ei siis edes Superlite.
Se painaa 1565g Vittorian Cronon kanssa ILMAN takapakkaa.

FFWD:n ratalevy painaa samalla tuubilla 1399g ILMAN takaratasta.

Toi 166g tuskin on kovin merkittävä ero. Ja siinä ankkuri HEDissä on vielä vapaarataskin...

(Ja FFWD:n sivujen mukaan maantie levy Shimanolle on 90g painavampi kuin ratalevy, eli se ero olisi vaan 76g...:D
Voi olla että mun keittiön vaaka ei ole täysin atomivaa'an tarkkuudella varustettu, mutta molemmat on punnittu samalla vaa'alla)

Materiaali on mitä on, kai se on ollut tekovaiheessa samassa huoneessa kuin hiilikuitumattokasa...

Mutta en mä oo saanut tota vaneriHEDiä kuitenkaan notkumaan tempossa, kun mä kai pyöritän koko ajan niin hyvin, enkä heilu puolelta toiselle.:D

Samu Ilonen
27.10.2010, 21.09
Piti oikein käydä punnaan kellarissa yksi Hed SL. Huomasin samalla että tuskin kellään Suomessa on yhtä montaa Zipp-vannetta tai kehää saman katon alla. Not good. Tarvii siivota. Se on kyllä tuubiversio. Se oli 1450g ilman tuubia, ilman kasettipakkaa ja tikkatauluksi käyvässä hapessa. Se toinen oli avo ja varmasti painavampi mutta tuskin ihan 200g enempi... Siitä on aikaa jo enempi kuin tovi. Voi olla että jonkun gramman muistan pieleen.

FFWD ratalevyt joita mulla on, on siinä 1200g +-20g. Niitäkin on tehty kahdella navalla. Mun myymät Shimano maantieversiot on olleet 1170-1220g. Normaali Shimanoversio jota tehdas myy jossa on irtokuulaleekerit, on joku 50-70g enempi.

Mää en ota kantaa HED:in notkumiseen mutta olen moisen väitteen kuullut kyllä levyn vaihdon jälkeen.

A.A
27.10.2010, 21.42
Piti oikein käydä punnaan kellarissa yksi Hed SL. Huomasin samalla että tuskin kellään Suomessa on yhtä montaa Zipp-vannetta tai kehää saman katon alla. Not good. Tarvii siivota. Se on kyllä tuubiversio. Se oli 1450g ilman tuubia, ilman kasettipakkaa ja tikkatauluksi käyvässä hapessa. Se toinen oli avo ja varmasti painavampi mutta tuskin ihan 200g enempi... Siitä on aikaa jo enempi kuin tovi. Voi olla että jonkun gramman muistan pieleen.

FFWD ratalevyt joita mulla on, on siinä 1200g +-20g. Niitäkin on tehty kahdella navalla. Mun myymät Shimano maantieversiot on olleet 1170-1220g. Normaali Shimanoversio jota tehdas myy jossa on irtokuulaleekerit, on joku 50-70g enempi.

Mää en ota kantaa HED:in notkumiseen mutta olen moisen väitteen kuullut kyllä levyn vaihdon jälkeen.

Aika lähelle sun vaaka näyttää. Mun HED on myös tuubi, se avo on tosiaan painavampi. Myös toi FFWD: paino, 1200g + 20g + Crono 160g + liima menee toleransseihin. Kyllä mä uskon helposti, että FFWD on jäykempi, mutta kuten tiedetään, mä oon heikko raukka ja en saa levyä notkumaan.

HED3c:n kyllä saan notkumaan. Joukkuesprintin startissa ekan 100m.:D

Tilannehan vastaa aika heikosti aika-ajoa maantiellä. Tai, em mä nyt tiiä, voihan se notkuakin...

lynxlynx
28.10.2010, 00.11
tämä? http://www.probikekit.com/display.php?code=T9034

vai: http://www.probikekit.com/display.php?code=NP10484

vaiko? http://www.probikekit.com/display.php?code=A1116

Tämäkin kiinnostaa mutta 0-varastossa..? http://www.probikekit.com/display.php?code=T9005

Tuollainen alle 200e budjetti käytössä, onko suosituksia? Tarkoitus lähinnä PK-kinnausta maasturi-ajon ohella. 4-7h viikkoon.

OJ
28.10.2010, 04.25
Tuollainen alle 200e budjetti käytössä, onko suosituksia? Tarkoitus lähinnä PK-kinnausta maasturi-ajon ohella. 4-7h viikkoon.
Mites Tacx Satori? 4-7 tuntia trainerikituuttamista viikossa alkaa olemaan aika hevijuuserimenoa. Hanki isoin/tehokkain mahdollinen tuuletin jäähdyttämään.

Mä meinasin kokeilla appiukon noin 120 cm teollisuustuuletinta traineritouhuissa. Se saattaa vaan olla jo vähän liian iso tohon meidän kellariin, mutta ei varmaan hiki lentäisi. Siis tämmönen (http://www.princessauto.com/all-seasons/farm/ventilation/fans/8105058-42-high-velocity-drum-fan).

Mitä mä olen noita eri kumeja trainerilla testaillut, niin trainerikumit ovat mun mielestä toimineet tavallisia kumeja paremmin ja kestävätkin tossa käytössä aika loputtomiin.

kervelo
28.10.2010, 08.24
Tuollainen alle 200e budjetti käytössä, onko suosituksia?

http://www.profirad.de/kinetic-road-machine-hometrainer-p-14375.html

VesaP
28.10.2010, 10.34
4-7 tuntia trainerikituuttamista viikossa alkaa olemaan aika hevijuuserimenoa. Hanki isoin/tehokkain mahdollinen tuuletin jäähdyttämään.

11 tuntia viimeiseen viiteen päivään yhteensä ja mukaan mahtuu yksi lepopäiväkin...:o Asiantynkää piti sen verran tässä sanoa että ei isoin/tehokkain tuuletin ole paras. Mullakin iso ilmastointilaite, niin en pidä sitä koskaan kuin pelkällä "fan" (puhallin) toiminnolla ja pienimmällä teholla. Tai no, keskikesän 35 asteen kämpässä oli puhallin jo kakkosella (3 portainen tehonsäätö). Mutta koskaan en pidä tuuletinta oikeassa ilmastointimoodissa. Jäätyisi siihen ergon päälle. Mitä pitemmälle treeni etenee, sen enemmän alkaa viluttamaan jo pienelläkin puhalluksella. Mutta siitä olen samaa mieltä, että tuuletin olla pitää, pakko tulla edes pieni ilmanhenkäys naamaan, muuten tulee noutaja heti.

Jani Mahonen
28.10.2010, 10.41
Mutta siitä olen samaa mieltä, että tuuletin olla pitää, pakko tulla edes pieni ilmanhenkäys naamaan, muuten tulee noutaja heti.
Nöyrryin selkärangattomana ja kiikutin täksi talveksi trainerin sisätiloihin, ja samat fiilikset. Juuri ja juuri pärjää ilman tuuletinta rauhallisesti pyöritellessä, mutta kun tehoja heittää kehiin niin pieni tuulevire olisi påp.
Jos tuntuu siltä että kone keittää sisällä, niin kannattaa kokeilla ulkonaRainerointia... ärsyttävää siinä vain on se että joutu pukemaan niin paljon päälle.

ruoste__
28.10.2010, 20.54
Ensimmäistä kertaa ostoksilla näissä merkeissä ja pohdiskelu on tällä hetkellä tacxin satorin ja speedmaticin välillä...Jos ei oteta tuota joidenkin mainitsemaa melutasoeroa huomioon, niin onkos tuolla rullan koolla (1kg/2kg) millainen merkitys? T. pienet reidet, pienempi rulla?:o

Antti Kuitto
29.10.2010, 00.46
11 tuntia viimeiseen viiteen päivään yhteensä ja mukaan mahtuu yksi lepopäiväkin...:o Asiantynkää piti sen verran tässä sanoa että ei isoin/tehokkain tuuletin ole paras. Mullakin iso ilmastointilaite, niin en pidä sitä koskaan kuin pelkällä "fan" (puhallin) toiminnolla ja pienimmällä teholla. Tai no, keskikesän 35 asteen kämpässä oli puhallin jo kakkosella (3 portainen tehonsäätö). Mutta koskaan en pidä tuuletinta oikeassa ilmastointimoodissa. Jäätyisi siihen ergon päälle. Mitä pitemmälle treeni etenee, sen enemmän alkaa viluttamaan jo pienelläkin puhalluksella. Mutta siitä olen samaa mieltä, että tuuletin olla pitää, pakko tulla edes pieni ilmanhenkäys naamaan, muuten tulee noutaja heti.

Viime talvena tuli vedettyä 14h viikkoon treinerillä parhaimmillaan...oma kroppa on suht samanlainen tuon tuuletuksen suhteen kuin Vesankin, eli liika tuuletus on pahasta...alkaa tulemaan vilu. Eli joku suht iso tuuletin pienellä teholla on aika hyvä valinta ja aina voi kokeilla toista tuuletinta takapuolellekin, tuntui toimivan itsellä aika hyvin.

Samu Ilonen
29.10.2010, 09.40
Mää olen ny vetänyt jopa kolme kertaa soutureeniä Technogymin soutuhärvelillä. Puhaltimen sekin tarttisi. Lähinnä lajivoimaa ja sen kestävyyttä esim ratastartteihin. Eli Täydellä vastuksella. :D Piti ottaa tavoitteeksi alussa 7000m /30min mutta äskön meni 7080m. Se on alle 2:07/500m keskari. Mää vedäm sillain nousevalla vauhdilla niin ei tarvi lämmitellä, tuun kuitenkin pyörällä suorituspaikalla. Vika 500m pitää mennä 1:50 tai alle. Ei saa hytvyvä. Tarttee keksiä uusi tavoite siis. 7500m/30min olisi tasan 2:00/500m. Nätti tasaluku..sit voisi kattella paljonko menisi jos vähän vähentäisi vastusta ja nostaisi runkonopeutta. Tarttisi vaan eka kevittää kuskin runkoa...Ainakin tulee vaihtelua syksyyn. EDIT: tulipa vilkaistua että +8km on vasta ok. Yli 8,5km on jo tosi hyvä. Se on muuten n.1:46/500m k.a. Siinä olisi tavoitetta... :D

Uimalakki
29.10.2010, 13.41
Moro!

Meinasin hankkia Kurtin Rock n Roll Pro:n, ja olin jo aikaisemmin kattellut sen tuolta CRC:stä, mutta jostakin syystä niitä ei tunnu sieltä tällä hetkellä saavan. Olisiko hyviä ehdotuksia mistä se kannattaisi hankkia?

Jamppa

JanneR
29.10.2010, 14.01
Moro!

Meinasin hankkia Kurtin Rock n Roll Pro:n, ja olin jo aikaisemmin kattellut sen tuolta CRC:stä, mutta jostakin syystä niitä ei tunnu sieltä tällä hetkellä saavan. Olisiko hyviä ehdotuksia mistä se kannattaisi hankkia?

Jamppa

Niin kuin olen jo muutaman kerran tainnut tähän ketjuun mainita, niin maahantuoja Suomeen on Tunturi, että paikallinen pyöräliike saattaa myydä kilpailukykyiseen hintaan.

JukkaP
29.10.2010, 21.13
Tiedustelin tällä viikolla Tunturi&Hellberiltä Kurtin harjoitusrullista, niin lasti olisi mahdollisesti viikolla 44. Eli ensiviikolla. Mallit Road machine ja Rock&Roll pro. Road machineen lisäpaino myydään lisävarusteena. Pro Trainer malli jäänyt pois.

kervelo
31.10.2010, 18.07
Onko kenelläkään kokemuksia Tacxin trainer-pikalinkun käytöstä Kineticin Road Machinen kanssa: toimiiko yhtä hyvin kuin Kineticin oma pikalinkku?

Kineticin linkkuja ei oikein tunnu kaupoista löytyvän ja se yksi ainoa linkku ei oikein riitä, jos trainerin käyttäjiä on perheessä useampia.

OJ
31.10.2010, 18.29
Onko kenelläkään kokemuksia Tacxin trainer-pikalinkun käytöstä Kineticin Road Machinen kanssa: toimiiko yhtä hyvin kuin Kineticin oma pikalinkku?

Kineticin linkkuja ei oikein tunnu kaupoista löytyvän ja se yksi ainoa linkku ei oikein riitä, jos trainerin käyttäjiä on perheessä useampia.
Perus vanhanmallinen teräslinkku toimii Kurtin kanssa kunhan vaihtaa sen trainerin holkin siihen pienempään. Tai näin mä olen omaani käyttänyt.

Ja olette kyllä viileitä tyyppejä...tai siis toisin sanoen, mulla toi ihra laittaa koneen keittämään aika pahasti ilman kunnon isoa ja tehokasta tuuletinta. Ja sitten jos lämpenee niin pahasti, että hiki alkaa tippumaan, niin mä tukehdun ihan täysin. Tosin tämä syksyinen kylmässä kisaaminen totuttaa kroppaa kylmässä kisaamiseen, niin pitää varmaan taas vähän totutella tohon sisätreeniin. Sisällä treenaaminen vaikuttaa suunnilleen samalta kuin jossain +30-35 asteen lämmössä ulkona treenaaminen.

Deve
31.10.2010, 18.58
Mä en tota Kineticin omaa pikalinkkua edes käytä, käytän jotain Mavicin kiekkojen mukana tullutta linkkua ja hyvin toimii.

VesaP
01.11.2010, 10.20
Ja sitten jos lämpenee niin pahasti, että hiki alkaa tippumaan, niin mä tukehdun ihan täysin.

Onko sulla siis niin kova tuuletus päällä että hiki EI valu lattialle asti ajaessa? :eek::eek::eek: Mulla kyllä on lammikko lattialla muovipohjaisten froteelakanoiden päällä aina jo 20 minuutin ajon jälkeen... Ja tosiaan kovemmalle ei voi kylmää laittaa naamalle tulemaan, saisi keuhkokuumeen kyllä muuten.

(eli ihan vinkkinä vastuksella/ergolla ajaville, kangasliikkeestä saa metritavarana semmoista vauvojen patjoihin tarkoitettua lakanaa, jonka alaosa on ehtaa muovia --> yläosan frotee imee hien jotta ei muodostu lainehtivaa lammikkoa, ja alaosan muovi estää että parketti ei kastu ja se estää myös lakanan liukumisen parketilla. Todella kätevää. Ja tuo lakana kestää pesun 60 asteessa koneessa.)

Markku Silvenius
01.11.2010, 11.36
>OJ

Jos VesaP ei ole pyöristynyt sitten viime näkemän (vuosia sitten Killin korttelissa) niin kaverilla on +-6 rasvat ja ymmärrän kyllä hyvin, että rinta voi jäätyä aika pahasti trainerihommissa. Itselläkin tulee sellainen tunne jos vetää jotain vetoja ja sellainen mediumikokoinen puhallin tohottaa, niin ilman paitaa ajaen tuntuu että hiestä kostea rintakehä jäähtyy ihan todella kylmäksi. Tilassa jossa ajan on lämpötila 20-22.

VesaP
01.11.2010, 11.57
Jos VesaP ei ole pyöristynyt sitten viime näkemän (vuosia sitten Killin korttelissa)

Jos tästä PVesasta on kyse niin on se. :(

Samu Ilonen
03.11.2010, 12.20
Suoritimpa pikkasen elukkakokeita. Yleensä on ongelmana että traineri joku tuntuu ajettavuudentaa surkealta tai tai teho nousee nopeuden suhteen liian nopeasti. Jälkimmäinen johtaa siihen että samalla laitteella ei voi ajaa pitempiä tehoreenejä tai teho on mitä se nyt sattuu olemaan sopivalla vaihteella ja kehityksen mukaan sitä ei voi nostaa pienin pykälin, tai voima/kiri/ylämäkireenoistä ei tarvitse haaveilla.

Koska mulla on yleensä 4-8 erilaista traineria kokeiltavana, kokeilin itse uusimmat tulokkaat , 4 erilaista Cycleops traineria. Kaikissa on 51mm rengasrulla joka parantaa rullavuutta ja sitä kautta vähentää gumminkulumista ja parantaa ajotuntumaan rullavuuden kautta.

Mallit olivat:

-Magneto, magneettivastus
-Super Magneto Pro, magneeettivastus, säädettä vastus, järeämpi rakenne
-Fluid 2, öljyvastus, jäähdytetty
-Jet Fluid Pro, öljyvastus,jäähdytys koteloitu

http://www.cycleops.com/products/trainers.html?page=shop.browse&category_id=3

Otin perusteeksi nopeuden koska eri ihmisillä on erilaisissa pyörissä eri välitykset. Mittasin tehot Cycleops Powertab SL+ mittarilla 3s. keskiarvotuksella 25,30 ja 35km/h vauhdissa. Esim 53/12 välitys 45 pyörityksellä tuottaa 25km/h, 54 pyörityksellä 30km/h ja 63 rpm =35km/h vastaavasti toinen ääripää, 39/25 välitys 90rpm jengalla tuottaa alle 18km/h, mikä on lähinnä palautteluvauhtia.
Mielenkiitoisin testattava oli Super Magneto Pro koska tehon ja nopeuden suhdetta voi säätää 4 portaalla ja silti laitteen mekaniikka on suunniteltu tuottamaan kunnollinen ajotuntuma.

Vastuksen perussäädöillä tuli seuraavat tehot:
-"pyörittely": 25kmh= 140W, 30kmh= 200W, 35kmh= 260W
-"maantie": 25kmh= 240W, 30kmh= 320W, 35kmh= 420W
-"intervalli": 25kmh= 320W, 30kmh= 430W, 35kmh= 520W
-"mäki": 25kmh= 380W, 30kmh= 520W, 35kmh=610W

Eli tuolla näköjään pystyy ajamaan voimaa, tempoa ja kirejäkin. Ensimmäinen mun kokeilemäni joka moiseen pystyy, kunnollisella ajotuntumalla.

Magneto:lla tuli tehoja seuraavasti: : 25kmh= 300W, 30kmh= 400W, 35kmh= 480W
Fluid 2 ja Jet Fluid:lla tuli tehoja seuraavasti (sama vastusyksikö): : 25kmh= 265W, 30kmh= 420W, 30kmh= 650W

Tuosta voi huomata että varsinkin noillä öljyvaimenteisillä malleilla on samat ominaisuudet kuin Kurtin melleilla, nopeus ei tervitse olla kovin suuri että vastusta piisaa. Mikä tuottaa yleensä vähemmän ääntä ja voimaakin voi ajaa ihan terpeeksi matalilla jengoilla.

Kurtteja tulee toki kanssa mutta ei niitä ole saanut kuukauteen-pariin ja varmaa toimitusviikkoa eivät eilen enää uskaltaneet kertoa jo useiden "ensiviikolla" lupausten jälkeen. Ajan vastaavan testin niilekin kun niitä joskus ehkä jopa tulee perille.

Samu Ilonen
22.11.2010, 08.12
Jo kukkii huumori. Kasa Kurtteja kajahti pihaan ja uusien hinta oli korkeampi kuin ennen. JA R&R:t puuttui isommat vauhtipyörät. Ne piti kyllä tulla mukana. Great...

apartanen
22.11.2010, 19.40
Syksyllä tuntuu hajoavan kaikki. Nyt kun vielä tietäisi mikä? Mies, traineri vai mittari?
Ajoin äsken Cogganin FTP-testin ja tehot näytti ihan mitä sattuu.
Kesän ajot jäi kyllä vähälle polvivamman takia, mutta 20min tehon heikentyminen 60W tuntuu näin jälkikäteen aika paljolta. Tekee minun tehoilla ja painolla n. 0,8W/kg. Ajo kuitenkin tuntui siltä miltä kuuluukin tuntua, ja sykkeet eivät olleet mitenkään poikkeukselliset. Siinä 5 minuutin alkurypistyksessä sykkeet olivat vähän korkeammat kuin tavallisesti mutta edelleen ajo tuntui "oikealta".Tehon mittauksen hoitaa Polarin CS600 ja trainerina on Tacxin Satori.
Sattuuko kohdalle kohtalotoveria, jolle on käynyt samoin tai asiasta paremmin tietävää joka osaisi kertoa mistä moinen johtuu?

OJ
22.11.2010, 22.08
Ajoitko kesälläkin trainerilla vai tuliko kesän numerot ajettua ulkona? Entä miten olet treenannut viimeiset 2-4 viikkoa?

Mulla taitaa olla kesän ylimmän ja viimeisimmän 2x20 traineritreenin ero just jotain 60 watin luokkaa. Kunhan tohon taas tottuu, niin alkaa kampi kääntymään paremmin.

apartanen
22.11.2010, 22.11
Ajoitko kesälläkin trainerilla vai tuliko kesän numerot ajettua ulkona? Entä miten olet treenannut viimeiset 2-4 viikkoa?

Mulla taitaa olla kesän ylimmän ja viimeisimmän 2x20 traineritreenin ero just jotain 60 watin luokkaa. Kunhan tohon taas tottuu, niin alkaa kampi kääntymään paremmin.

Joo, viimeisin testi on tosiaan kesältä ja ulkoa. Viimeiset neljä viikkoa on mennyt lähinnä ajellaan miten hyvältä tuntuu periaatteella. Nyt olisi tarkoitus alkaa kampea kääntämään ihan tosissaan.
Kaipa se on sitten pakko myöntää, että kunto on vaan rapistunut. Hassua kun pyörä tuntuu kulkevan paremmin kuin kesällä. Onneksi on pitkä talvi edessä.
Kiitos OJ:lle.

rhubarb
22.11.2010, 23.56
Itselläni on suunnilleen saman verran tiputusta kesän parhaista arvoista vaikka oli tuossa pari kuukautta kevyttäkin ajelua välissä. Omalla kohdalla tuo 20 minsaa itsekseen ajaminen on ihan kauheaa muutenkin ja sisällä watit ovat aina vähän pienemmät joten lähden siitä että jos keväällä sisällä pyörii sama kuin edelliskesänä ulkona niin kehitystä on tapahtunut.

OJ
23.11.2010, 04.24
Kaipa se on sitten pakko myöntää, että kunto on vaan rapistunut.
Ei se kunto ole välttämättä rapistunut ihan hirveästi. Ei se sisätreeni vaan lähde heti kulkemaan eikä ulkotehoihin todennäköisesti pääse lainkaan.

apartanen
23.11.2010, 10.25
Ei se kunto ole välttämättä rapistunut ihan hirveästi. Ei se sisätreeni vaan lähde heti kulkemaan eikä ulkotehoihin todennäköisesti pääse lainkaan.

Jos tehojen mukaan koetti ajaa oli meno ihan kauheaa. Esim. 5 minuutin tehoja ei pystynyt pitämään yllä kunnolla minuuttiakaan. En muista, että viime talvena olisi näin isoa eroa ollut ulko- ja sisäwateissa.

Samu Ilonen
23.11.2010, 11.38
.Tehon mittauksen hoitaa Polarin CS600 ja trainerina on Tacxin Satori. ?

Kummatkin noista on vähän epäluotettavassa maineessa. Helpoimmin pääset etteenpäin kun vaihdat toisen. Polar tulee ekana mieleen jos siitä katselet tehoja.

apartanen
23.11.2010, 12.03
Kummatkin noista on vähän epäluotettavassa maineessa. Helpoimmin pääset etteenpäin kun vaihdat toisen. Polar tulee ekana mieleen jos siitä katselet tehoja.

Niinhän nuo kuuluu olevan. Valitettavasti ei ole mahdollista panostaa takanapaan tai kampiin koko pyörän arvoa.
Sen lisäksi Polar on tähän asti antanut ihan tasaisesti arvoja. Se onko ne absoluuttisen oikeat arvot eivät niin hirveästi haittaa, kun (kuten olen kuvitellut) ne heittävät saman verran koko ajan.

Raijkaard
24.11.2010, 19.53
Mites ton Kurtin kanssa tätänykyä on? Tässä on pari kuukautta odotellut oman pyöräkaupan viestiä, että koska ne vekottimet tulee ja nyt ne sitten vissiin tulleet tosiaan ilman sitä isoa limppua ja reippaalla hinnankorotuksella. Naama on aika näkkärillä.

(Eikä ole Samu sulta tilattuja.)

pazi
24.11.2010, 21.49
Komppaan yläpuolista viestiä osaksi. Näyttäis, että kurtin hinta on noussut jonkin verran noin vuoden takaisista hinnoista, niin onko kenelläkään kokemuksia cycleopsin trainereistä? Aikaisemmista viesteissä kävi ilmi, että ainakin Samu oli testaillu, ja Samulta löytyy varmasti vertailupohjaa. Olen katsellut tuota kurtin road machine, niin mikä olis cycleopsilta vastaava malli? Ovatko ominaisuuksiltaan ja ajotuntumaltaan samantasoista ku Kurtin trainerit. Kurttia on ainakin tässä topicissa kehuttu hyväksi traineriksi.

Onkohan tämä (https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Ar-unv3P4mSgdC1ld0k0eEFhVXktRXQtSUxZMzdON0E&hl=en#gid=7) taulukko vielä toiminnassa, kun itse en ainakaan saa sitä toimimaan, vaan enkö vain osaa.:)

Cycledrophis
24.11.2010, 21.54
[QUOTE=pazi;
Onkohan tämä (https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Ar-unv3P4mSgdC1ld0k0eEFhVXktRXQtSUxZMzdON0E&hl=en#gid=7) taulukko vielä toiminnassa, kun itse en ainakaan saa sitä toimimaan, vaan enkö vain osaa.:)[/QUOTE]

Eipäs näkynyt toimivan, laitan sen taas kuntoon huomenna. Joku ketale on taas sitä räplännyt.:p

Jari

anttius
24.11.2010, 22.02
Tuolta irtoaa Kineticin road machine ihan edullisesti.

http://www.profirad.de/kinetic-road-machine-hometrainer-p-14375.html

OJ
24.11.2010, 22.34
Cycleopsin nestevastuksista on kokemusta ja no ovat hyviä. Kiristysmekanismit ovat vähän heppoisia jopa kurttiin verrattuna, mutta eiköhän ne toimi. Tuntuma on näilläkin parempi kuin jollain magneetti tacxilla, muttei mun mielestä samaa luokkaa kurtin kanssa.

Mä en oikein tykkää siitä kurtin lisäpainosta. Se varmaan toimisi oikein hyvin jos vastusta olisi enemmän. Lisäpainolla voi lasketella liian helposti.

apartanen
25.11.2010, 18.44
Aikaisempaan ongelmaani tuli osittainen vastaus. Sisäkumissa oli ollut pieni vuoto ja renkaassa ei ollut ollut edes 3 baaria painetta. Nyt uudella sisurilla ja 7,5 barin paineilla tehoista on tullut osa takaisin. En minä mitään omaa ennätystä tehnyt, mutta nyt ne ovat kuitenkin jotakuinkin normaalilla tasolla.
Ihme vaan kun en ollut huomannut tyhjenevää rengasta aikaisemmin.

Cycledrophis
25.11.2010, 18.52
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Ar-unv3P4mSgdGpqbTZGOVVwSk1JajBrdHRWck56blE&hl=en#gid=0

Nyt tuo taas toimii eli Kurt Pro teholaskuri

Jenkkakahva
25.11.2010, 20.35
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Ar-unv3P4mSgdGpqbTZGOVVwSk1JajBrdHRWck56blE&hl=en#gid=0

Nyt tuo taas toimii eli Kurt Pro teholaskuri

Tuon voi tehdä omaankin exeliin seuraavasti:

Kad Etu Taka Rengas(32-700) Teho/W
100 52 14 2,113 646

Tee yllänäkyvät sarakkeet exeliin siten, että "Kad" tulee ruutuun A1.

Kopioi allaoleva kaava ruutuun E2

=(5,24482)*(((B2/C2)*D2*(A2/60)*3,6)/1,609344) +(0,01968)*(((B2/C2)*D2*(A2/60)*3,6)/1,609344)^3

Neljä ensimmäistä saraketta ovat muutettavia arvoja

Cycledrophis
25.11.2010, 21.28
Jep niin voi. Tästä ketjusta löytyy myös linkit valmiisiisin käyrästöihin, jotka voi tulostaa vaikka treinerin viereen. Niitä on mukavampi lukea kuin ruveta laskemaan kesken ajon
Jari

xtrainer80
28.11.2010, 21.02
Halvalla ei yleensä saa hyvää, mutta menisikö tämä eliten traineri satunnaiseen sisäharjoitteluun:

http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2985

Ajan maasturilla ulkona talvellakin sekä hiihdän, joten ehkä max. 1-2 krt/viikko ajaisin trainerilla. Jos tulee pidempään kestäviä hirmupakkasia, niin sitten enemmän.

Maasturia en tuohon laittaisi, vaan maantiesinkula joutuu tähän käyttöön.

Mutta onko tuo laite ihan kuraa?

--SJP--
28.11.2010, 21.11
Itellä oli tommonen Elite, ihan perushyvä peli se mun mielestä oli. Vaihdoin sen sitten Tacxiin myöhemmin. Tuntuma ei tietysti ole mitään huippuluokkaa, ja pitää jonkun verran ääntä, muute ihan jees. Ainoastaan vastus meinas loppua kesken, siitä pieni miinus.

xtrainer80
28.11.2010, 21.22
Itellä oli tommonen Elite, ihan perushyvä peli se mun mielestä oli. Vaihdoin sen sitten Tacxiin myöhemmin. Tuntuma ei tietysti ole mitään huippuluokkaa, ja pitää jonkun verran ääntä, muute ihan jees. Ainoastaan vastus meinas loppua kesken, siitä pieni miinus.

Kiitos kommenteista, kuulostaa ihan hyvältä reilun sadan euron hintaluokkaan. Ääni ei haittaa ja tuntuman ei satunnaisilla ajoilla huippuluokkaa tarvi ollakaan. Pidetään tuntumaa yllä sitten tuolla ulkona.

PHI
28.11.2010, 23.00

Vaihda Tacxin Satoriin, niin ei takuulla lopu vastus kesken.

--SJP--
28.11.2010, 23.53
Vaihdoin Tacxin Flow:hon, tuntuu siinäkin vastusta piisaavan... :)

A.A
29.11.2010, 08.21
Vaihdoin Tacxin Flow:hon, tuntuu siinäkin vastusta piisaavan... :)

Flow ja Satori on aivan erityyppisiä laitteita, Satorilla ja vanhalla Swingillä kun maxvastuksella niin ei voi puhua samana päivänäkään Flowsta...

Satori ja Swing on matalamman kadenssin voimavääntämiseen omiaan. Pystyy niillä kuitenkin muunkinlaista treeniä tekemään.

Ps. Kyllä, tiedän että ne on aivan paskoja verrattuna ******** ja ei ole luonnollisia niinkuin *********.

OJ
29.11.2010, 21.50
Ps. Kyllä, tiedän että ne on aivan paskoja verrattuna ******** ja ei ole luonnollisia niinkuin *********.
Alat pääsemään asian ytimeen. :D

Mä hankasin mustuneen trainerikumin ja trainerin rullan kaikesta skeidasta puhtaaksi ja oli kun olisi ihan eri kamoilla ajanut. Hiekkapaperi elvytti kaluston uuteen uskoon.

xtrainer80
30.11.2010, 12.12
Tilasin Hi5bikesista tuon aikaisemmin linkittämäni trainerin, kävikin hyvin kun ilmoitettiin että heidän sivuilla oli vanha malli ja paketista löytyykin tuon näköinen kapine:

http://www.hi5bikes.fi//news.php?n=121

Mikäpäs siinä, kelpaa mulle oikein hyvin. :)

Antti Kuitto
30.11.2010, 12.59
Kaipa se olisi taas treinerihommiin ruvettava, sen verran tullut pullamössöksi että jotenkin ei nappaa nää -20 pakkaset samalla tapaa kuin junnarina. On se vaan silti niin puuduttavaa, ennenkuin siihen taas tottunee...muilla samoja alkuvaikeuksia?

Samu Ilonen
30.11.2010, 16.44
Komppaan yläpuolista viestiä osaksi. Näyttäis, että kurtin hinta on noussut jonkin verran noin vuoden takaisista hinnoista, niin onko kenelläkään kokemuksia cycleopsin trainereistä? Aikaisemmista viesteissä kävi ilmi, että ainakin Samu oli testaillu, ja Samulta löytyy varmasti vertailupohjaa. Olen katsellut tuota kurtin road machine, niin mikä olis cycleopsilta vastaava malli?

Fluid 2 / Jet Fluid Pro, on, muita kuin R&R, Kurttia vastaava. Sama suunnittelija nääs. Magneto on myös aika saman tuntuinen vaikka vastus perustuu eri toimintaan. Ajotuntuman kun tulee ihan fyysisistä mitoista (rulla/vauhtipyörä) eikä vastuksen toimintaperiaatteesta. Tosin Super Magneto Pro on minusta parempi mikään kumpikaan noista.

Aika juhlaa, mulla on 5kpl R&R hyllyssä mutta missään niissä ei ole lisävauhtipyörää eli ei voi myydä. Vaikka on niillä tilattu joskus muutama kuukausi sitten. Kypsää...

VesaP
30.11.2010, 16.54
On se vaan silti niin puuduttavaa, ennenkuin siihen taas tottunee...muilla samoja alkuvaikeuksia?

Ajaa läpi vuoden sisällä niin ei ole alkuvaikeuksia kun ei tartte aloittaa uudestaan mitään?

Toimii! :D

Nyt tuntuu lähinnä jos keli ei ole 23 - 26 asteen välillä ja pilvetöntä niin ei uskalla lähteä ulos ajamaan kun on niin huono keli...

wanderer
30.11.2010, 16.55
...muilla samoja alkuvaikeuksia?Raineri on lepäillyt viime talvesta saakka...korvikkeena tosin lokakuusta saakka spinnailua kerran viikossa. Nyt kun vielä paukkas hiihtokelejä niin taas lykkääntyy raineroinnin aloitus, eikä haittaa yhtään.

Deve
30.11.2010, 17.41
Joo ei oo mitään vaikeuksia kun vaihtoehdot lähinnä on traineri tai hiihto. Mua ei saa tonne ulos kylmään, ja koen itse ainakin traineritreenin niin hyödylliseksi siihen käytettyyn aikaan nähden että en jaksa tunteja tuhlata hiihtoladulla. Tietty välillä vaatii vähän päätä että jaksaa kiusata paikallaan itteään.

--SJP--
30.11.2010, 18.52
Flow ja Satori on aivan erityyppisiä laitteita, Satorilla ja vanhalla Swingillä kun maxvastuksella niin ei voi puhua samana päivänäkään Flowsta...

Satori ja Swing on matalamman kadenssin voimavääntämiseen omiaan. Pystyy niillä kuitenkin muunkinlaista treeniä tekemään.

No, oon ainakin ite ollu tohon Flowhin tyytyväinen. Tosin tänään tyhjeni rengas ilmeisesti vanhasta paikasta, ja treineröinti sai yllättävän päätöksen... :(

rhubarb
30.11.2010, 18.57
On se vaan silti niin puuduttavaa, ennenkuin siihen taas tottunee...muilla samoja alkuvaikeuksia?

On. PK nyt vielä menee mutta tehojen ajaminen tuntuu vaativan pitkän totuttelukauden (joka aina jostain syystä keskeytyy).

MTBwannabe
30.11.2010, 22.25
Selittäkääs nyt yksinkertaiselle mitä eroja näillä Flowlla ja Satorilla noin oikeasti on. Mun silmään eroa on se että toinen maksaa enemmän ja toinen vähemmän :D

Eli siis onko toinen esimerkiksi tarkoitettu enemmän tehojen puolelle ja toinen PK rynkytykseen painottuva vai mjitääh? Eilen olin vielä varma että Flow vois olla mun seuraava hankinta mutta nyt ei enää hajuakaan :eek:

rhubarb
30.11.2010, 22.35
Selittäkääs nyt yksinkertaiselle mitä eroja näillä Flowlla ja Satorilla noin oikeasti on. Mun silmään eroa on se että toinen maksaa enemmän ja toinen vähemmän :D

Eli siis onko toinen esimerkiksi tarkoitettu enemmän tehojen puolelle ja toinen PK rynkytykseen painottuva vai mjitääh? Eilen olin vielä varma että Flow vois olla mun seuraava hankinta mutta nyt ei enää hajuakaan :eek:

Flowissa tulee mittari mukana, Satorissa ei. Jälkimmäisessä saa käsittääkseni vastuksen kovemmaksi mutta kyseessä on siis lähemmäs kilowatin tehot eli yleensä sillä ei ole niin väliä.

Antti Kuitto
30.11.2010, 22.42
Nyt on treineri kannettu sisälle ja odottaa sijoitusta olkkarin nurkkaan, jos vaikka huomenna koittas aamusella.. :) Tosin aika pahaa tekee edes ajatella viime talven treenejä...hhrrr... :D

--SJP--
30.11.2010, 23.12
Jep, Flowissa vastuksen saa säädettyä vissiin johonkin 990 wattiin, luulis piisaavan, jos ei ihan ratapyöräilijän maksimireisiä omaa... :) Onko muuten jollain tietoa, millä tosta Flowsta sais siirrettyä dataa koneelle, tarviiko siihen erikseen hommata se i-magic ohjelma?

PMoi
30.11.2010, 23.33
Jep, Flowissa vastuksen saa säädettyä vissiin johonkin 990 wattiin, luulis piisaavan, jos ei ihan ratapyöräilijän maksimireisiä omaa... :) Onko muuten jollain tietoa, millä tosta Flowsta sais siirrettyä dataa koneelle, tarviiko siihen erikseen hommata se i-magic ohjelma?

Tacx flow upgrade t1915, siinä tulee USB interface jolla liitetään PC:hen. Mukana tulee ohjelma (Tacx Fortius tai uudempi Tacx Trainer Software josta on sitten 1,2 ja 3 versiot). Siten saa datat koneelle ja voi ajaa RLV videoita.

Selittäkääs nyt yksinkertaiselle mitä eroja näillä Flowlla ja Satorilla noin oikeasti on.

Satorissa näytti olevan 10-portainen kuorman mekaaninen säätö. Flow:ssa saa säädettyä sähköisesti kuormaa kahdella tapaa slope:na -4 ... +9 joka jotenkin simuloi mäkeä. Toinen tapa on tehon säätö 10..990W 10W portain. Flow tarvii myös verkkosähkön koska se tekee kuormavastuksen pyörrevirtajarrun magneettikenttää säätämällä.

xtrainer80
02.12.2010, 18.47
Harjoitusvastus kotona ja asennettu... Sinkulan kiinnitin siihen, yllättävän raskas ajaa kevyimmälläkin säädöllä, sinkulassa välityksenä 46/17. Ainakaan mitään kevyttä pyörittelyä ei tuolla setupilla harrasteta, näillä reisillä.

Mutta ei todellakaan kaipaa lisää vastusta kun vitosella (raskain asetus) saa kammet töin tuskin liikkumaan!

--SJP--
02.12.2010, 20.10
Niin se tais muuten ollakkin, että uudempiin malleihin sitä vastusta oli tohon lisätty raskaammaks. Se johtuu siitä, kyl ne reidet on silti iskussa...;)

xtrainer80
02.12.2010, 21.57
Niin se tais muuten ollakkin, että uudempiin malleihin sitä vastusta oli tohon lisätty raskaammaks. Se johtuu siitä, kyl ne reidet on silti iskussa...;)

Valitettavasti reisiosastolla on vielä aika paljon kehitettävää. :p

Mutta koitin nyt reippaan hiihtolenkin päälle pystyykö tuolla ajamaan, ekan minuutin jälkeen meinasin heittää leikin kesken, reidet aivan hapoilla... Mutta sitten kun jalat pääsi pois hiihtomoodista, jaksoi hyvinkin tunnin verran. Täytyy vaan pyöritellä reippaalla nopeudella niin sujuu.

Jostain syystä ajaminen oli olennaisesti helpompaa kun irrotti kädet tangosta ja nosti selän suoraks, tiedä mistä se sitten kertoo.

mk
02.12.2010, 22.04
Kaipa se olisi taas treinerihommiin ruvettava, sen verran tullut pullamössöksi että jotenkin ei nappaa nää -20 pakkaset samalla tapaa kuin junnarina. On se vaan silti niin puuduttavaa, ennenkuin siihen taas tottunee...muilla samoja alkuvaikeuksia?

\o kyllä täälläkin vähän vastustaa nuo trainerilenkit, mutta minkäs teet jos pakkasta ei tahdo sietää eikä hengityselimetkään siitä tykkää.. Kyllä sisälenkkeihinkin tottuu, tänätalvena tosin pisin veto toistaseks 2h30min. Jäähdytykseen iso puhallin ja viihdykkeeksi telsusta leffaa, sarjaa, musavideota niin meneehän tuo, jos vaihtoehto on ajaa Itselle liian kylmässä kelissä :rolleyes:

xtrainer80
03.12.2010, 18.49
Harjoitusvastus kotona ja asennettu... Sinkulan kiinnitin siihen, yllättävän raskas ajaa kevyimmälläkin säädöllä, sinkulassa välityksenä 46/17. Ainakaan mitään kevyttä pyörittelyä ei tuolla setupilla harrasteta, näillä reisillä.

Mutta ei todellakaan kaipaa lisää vastusta kun vitosella (raskain asetus) saa kammet töin tuskin liikkumaan!

No niin... Tutkailin traineria tänään paremmalla ajalla, ja mullahan oli se magneettivastus kiinni 26" renkaalle tarkoitetussa paikassa, kun sinkulassa on 28"... Ihmettelinkin että on oikeesti aika armotonta jyystämistä kevyimmälläkin asetuksella!

Nyt pyörii huomattavasti kevyemmin, lähti jo liikkeelle ilman kauheeta hapotusta. :o

TJ92
03.12.2010, 19.09
Kokemuksia kenelläkään tästä:
http://www.tacxbushido.com/en_home.html

HeliT
03.12.2010, 19.50
Joo, on. Helppo kasata, kätevää kun ei ole sähköjohtoja, hiljainen (tuuletin pitää ajoittain vähän ääntä).
Hienommista ominaisuuksista ja kovasta ajosta en osaa paljon sanoa kun olen ajanut tuolla vajaat kolme kuukautta kuntoutusajoa eturistisideleikkauksen jälkeen. Pisin ajelu on ollut vähän vajaa tunti ja isoimmat watit sadan nurkilla...
Meillä ei ole tietokoneeseen liittoon vaadittavaa lisäpakettia kun se toimii vain Winkussa. Bushidon oma "ajotietokonekin" näyttää kaikenlaista kuten watit, nopeuden, kilometrit, kalorit ja sen, kuinka tasaisesti eri jaloilla polkee. Viimeinen ominaisuus on ollut kuntoutuksessa tosi hyvä.
Pyöräkauppiaan kommentti tuota tilatessa oli: "Tiedäthän, että se ei ole ihan halpa..."

Niin, mulla on täysjousto tuossa kiinni :rolleyes:

ahmaniemi
06.12.2010, 07.26

Mulla on ollut tuo Bushido käytössä viime maaliskuusta lähtien. Muita trainereita en ole omistanut, joten en osaa siinä mielessä verrata. Mutta laite on kaikin puolin hyvä, ohessa plussat ja miinukset:

+ ei johtoja, tämä todella hyvä juttu - ei rajoita paikkaa eikä "sotke" vaikka onkin takkahuoneessa
+ säädöt / tarkkuus, pystyy kalibroimaan ja tuntuma on että vastaa aika lähelle oikeita watteja (kun vertaa testeihin, mitä olen tehnyt esim. LIKESin kalibroidulla laitteella)
+ vastusta riittää, ainoastaan joskus kun tekee lyhyita (10-20 sek) voimavetoja 500-800 W ei watit ehdi nousta oikealle asetetulle tasolle
+ mielestäni hiljainen
+ riittävän hyvä ajotuntuma

- näytön koko ja kontrasti. Hämärässä huoneessa näytöltä ei tahdo nähdä mitään, joten vaatii "kohdevalon". Ihmettelen miksei ole taustavalaistua näyttöä

En ole hommannut enkä siis testannut PC kytkentää ja ohjelmistoja (testit yms.), mutta voisi olla hankintalistalla seuraavaksi. Samalla pääsisi tuosta näyttöongelmasta eroon ...

Mutta yleisesti kyllä suosittelen, muistaakseni maksoin bike-discountissa 499 €...

Nikodemus
10.12.2010, 12.51
Itsekin mietin trainerin hankkimista, ja mielelläni selviäisin hankinnasta alle 200 euron kustannuksin. Kiinnostavimmilta laitteilta vaikuttavat Tacxin Satori ja CycleOpsin Magneto. Tietääkö kukaan minkä painoiset vauhtipyörät noissa vehkeissä on, en löytänyt pikaisella googlauksella asiasta tietoa? Voisi kuvitella, että rullaavuudessa on aika iso ero jos toisessa liikemäärää kerätään kilon punttiin ja toisessa kahden.

PatilZ
10.12.2010, 13.18
Itsekin mietin trainerin hankkimista, ja mielelläni selviäisin hankinnasta alle 200 euron kustannuksin. Kiinnostavimmilta laitteilta vaikuttavat Tacxin Satori ja CycleOpsin Magneto. Tietääkö kukaan minkä painoiset vauhtipyörät noissa vehkeissä on, en löytänyt pikaisella googlauksella asiasta tietoa? Voisi kuvitella, että rullaavuudessa on aika iso ero jos toisessa liikemäärää kerätään kilon punttiin ja toisessa kahden.

Satori: 1,7kg http://racix.com/product_info.php?products_id=299

CycleOpsia en viitsinyt etsiä mistään. Satori on kotona ja ahkerassa (lähesä päivittäisessä) käytössä nyt kolmatta talvea.

Vaikka saattaa olla ei-puolueetonta arviota, kannatta tämä lukea läpi: http://www.blackburndesign.com/Blackburn_Tech_Trainers_web.pdf

lyhyesti: koko tuo rullaavuus asia uudessa valossa. Minäkään en trainerilla rullaa vaan satsaan tuohon polkemiseen. Eli en odota mitään luonnollista tuntumaa.

lynxlynx
11.12.2010, 00.20
Traineri-renkaista.

Käytössä tacx-satori, onko traineri renkaista merkittävää hyötyä, vai ajelenko vanhoja renkaita vaan loppuun? Tällä hetkellä ajossa vanhat giron tuubit ja kyllä nuokin toimii, ehkä hieman ääntä lähtee kyllä.

PHI
11.12.2010, 00.22
Itse ajelin aikoinaan vanhoja maantierenkaita loppuun, kunnes sitten ostin Contin trainerirenkaan. Täytyy sanoa, että ajomelu väheni huomattavasti. Suosittelen.

lynxlynx
11.12.2010, 00.40
Itse ajelin aikoinaan vanhoja maantierenkaita loppuun, kunnes sitten ostin Contin trainerirenkaan. Täytyy sanoa, että ajomelu väheni huomattavasti. Suosittelen.

Avorenkaita ovat ilmeisesti!?

tyhmiä kysymyksiä kenties..

PHI
11.12.2010, 01.52
Joo, avokas on juu.

Mulla on oranssi, mutta tässä on sama mustana:

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=13019;page=1; menu=1000,4,22,35;mid=4;pgc=0

lynxlynx
11.12.2010, 04.15
Joo, avokas on juu.

Mulla on oranssi, mutta tässä on sama mustana:

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=13019;page=1; menu=1000,4,22,35;mid=4;pgc=0

Thänks Petri, aiemmin patistit mut ottamaan lisenssin, nyt puhutaan enää renkaasta.. Naapurin rouva kyseli et onko sun tarpeen käyttää imuria 5x viikko.. Ehkä on, ehkä ei.. Se ääni mua kuitenkaan häiritse :)

Samu Ilonen
11.12.2010, 09.00

Cycleopsin vauhtipyörät eivät ole umpinaisia vaan paino on ulkokehällä missä se vaikuttaa. Siksi suoranainen vertaaminen painon perusteella ei oikein skulaa. Tarttisi mitata halkaisiaja, paino ja painojalkauma, missä paino on. Umpinainen vauhtipyörä on kyllä halpa tehdä mutta muuten...Esim Super Magneto Pro:n vauhtipyörä on 16cm halkaisijaltaan. Magnetossa on pienempi, en ole kyllä mitannut sitä. Lisäksi rullaukseen vaikauttaa pyörää vasten ottvan rullan koko joka on noissa 52mm. Ainakin aiemmin Taxc:issä oli 30mm. Renkaan tekemä mutka rullan kohdalla ja sen jyrkkyys riippuu siis tuosta. Ja renkaan lämpenemine, kuluminen ja ääni.

PHI
11.12.2010, 13.56
Thänks Petri, aiemmin patistit mut ottamaan lisenssin, nyt puhutaan enää renkaasta.. Naapurin rouva kyseli et onko sun tarpeen käyttää imuria 5x viikko.. Ehkä on, ehkä ei.. Se ääni mua kuitenkaan häiritse :)

Ei muuta kuin lujaa reeniä vaan Ville, niin olet jo keväällä tuimassa iskussa :).
Trainerin ääntä saa vaimennettua laittamalla sen tukijalkojen alla vaikka tuollaista retkipatjan solumuovia muutaman kerroksen. Se yhdistettynä trainerirenkaaseen helpottaa kummasti naapurin rouvan elämää :D

Nufan
11.12.2010, 13.57
Mulla lähti niin järjetön määrä kumia tavallisesta maantierenkaasta, että toista lenkkiä en sillä renkaalla aja. Ja traineri oli toi Eliten Volare Mag

xtrainer80
11.12.2010, 14.11
Mulla lähti niin järjetön määrä kumia tavallisesta maantierenkaasta, että toista lenkkiä en sillä renkaalla aja. Ja traineri oli toi Eliten Volare Mag

Mulla on sama traineri ja maantierenkaalla ehtinyt ajaa n. 4 tuntia, huomaa että kumia on lähtenyt renkaasta mutta ei mitenkään järkyttävästi. Mitään kumipurua ei missään lattialla ole. Saatan silti vaihtaa trainerirenkaan, tuskin tuo maantierengas mitään kymmeniä tunteja kestää.

Lisätään vielä että melu ei ole tässä tapauksessa mikään ongelma, joten sen puoleen voisi hyvin ajella maantiekumillakin. Varastosta ei ääni kuulu mihinkään eikä sitä itsekään musiikit korvilla kuule.

Nufan
11.12.2010, 16.28
Mulla tuli sellanen kumipurukasa lattialle reilun tunnin lenkin jälkeen, että katsoin parhaimmaksi ostaa trainerirenkaan.

OJ
11.12.2010, 17.56
Mä käytän tämmösiä fillarin alla ja käytin kun asuttiin vielä kerrostalossa kolmannessa kerroksessa, eikä kertaakaan mainittu mitään metelistä.

http://2.bp.blogspot.com/_Yn46us-BPBs/SyZrozGi8VI/AAAAAAAABeE/YBjdB1R4C_w/s200/IMG_2044.JPG

Kumimatto on suunnilleen 20 mm paksu ja ilmeisesti kierrätetyistä autonrenkaista tms. tehty.

Jenkkakahva
11.12.2010, 19.51
Mä olen ajanu loppuunajetulla 32mm Vittoria randonneur renkaalla sellasen 20 tuntia eikä siitä ole mielestäni irronnut kumia ollenkaan. Laitteena on Kurt jossa renkaaseen kiinniruuvattava pinta on aivan sileä. Renkaasta lähtevä äänikään ei ole mielestäni mitenkään häiritsevä ja ainoa huomaamani huono puoli renkaassa on sutiminen silloin kun tehot on lähellä kilowattia.

Cycledrophis
11.12.2010, 19.59
Mä olen ajanu loppuunajetulla 32mm Vittoria randonneur renkaalla sellasen 20 tuntia eikä siitä ole mielestäni irronnut kumia ollenkaan. Laitteena on Kurt jossa renkaaseen kiinniruuvattava pinta on aivan sileä. Renkaasta lähtevä äänikään ei ole mielestäni mitenkään häiritsevä ja ainoa huomaamani huono puoli renkaassa on sutiminen silloin kun tehot on lähellä kilowattia.

Aluksi renkaan kulutuspinta lähtee ja sitten homma alkaa toimia. Renkaalla ei sitten ole enää muuta kun trainerikäyttöä. Tuo sutiminen kilowatin teholla kurtilla on ihan hyväksyttävä, sillä se tarkoittaa kadenssia vähän yli 100 välityksellä 53/12. Minulla se kumminkin jää vaan haaveeksi.

Jenkkakahva
11.12.2010, 20.11
Aluksi renkaan kulutuspinta lähtee ja sitten homma alkaa toimia. Renkaalla ei sitten ole enää muuta kun trainerikäyttöä. Tuo sutiminen kilowatin teholla kurtilla on ihan hyväksyttävä, sillä se tarkoittaa kadenssia vähän yli 100 välityksellä 53/12. Minulla se kumminkin jää vaan haaveeksi.
Ei se sutiminen mikään oikea ongelma ole, puhutaan erittäin lyhytaikaisesta haitasta:p

A.A
11.12.2010, 22.22
Mulla lähti niin järjetön määrä kumia tavallisesta maantierenkaasta, että toista lenkkiä en sillä renkaalla aja.

Veikkaisin että rengas oli liian löysästi vasten vastuksen rullaa.

Nikodemus
12.12.2010, 12.48
Satori: 1,7kg http://racix.com/product_info.php?products_id=299

CycleOpsia en viitsinyt etsiä mistään. Satori on kotona ja ahkerassa (lähesä päivittäisessä) käytössä nyt kolmatta talvea.

Vaikka saattaa olla ei-puolueetonta arviota, kannatta tämä lukea läpi: http://www.blackburndesign.com/Blackburn_Tech_Trainers_web.pdf

lyhyesti: koko tuo rullaavuus asia uudessa valossa. Minäkään en trainerilla rullaa vaan satsaan tuohon polkemiseen. Eli en odota mitään luonnollista tuntumaa.

Tuo olikin ihan mielenkiintoinen linkki, kiitos.

Totta tuokin, että myös massan jakautuminen vauhtipyörässä vaikuttaa. Siinä kohtaa mennään kyllä jo sen rajan yli, ettei kiinnosta ihan niin paljoa, että jaksaisi alkaa selvittämään ja laskemaan. Peruskunnon ylläpitoon kun tähdätään, niin luulisi pärjäävän niin Satorilla kuin Magnetollakin... Testaaminen olisi tietenkin aina pop.

xtrainer80
15.12.2010, 20.01
Tänään tein Elitellä "voimatreeniä", 5 min rykäisyjä putkelta raskaimmalla asetuksella 65-70 kadenssilla. Jokaisen vedon loppuvaiheessa nenään tuli selvää palaneen käryä, ei mielestäni kuitenkaan kumin käryä. Rengas tuntui vain vähän lämpimältä' kädellä koittaessa, sen sijaan itse vastus oli hehkuvan kuuma.

Uskaltaakohan tuollaista hommaa jatkaa, vai onko pelkoa että vastus antautuu? Tämä ei kuitenkaan ole kaikkein järeimmästä päästä. Tarkoituksena oli pidentää vetoja jossain vaiheessa, mutta ei viitsisi sentään ehdoin tahdoin vehjettä rikkoa.

lynxlynx
15.12.2010, 22.42
Tänään tein Elitellä "voimatreeniä", 5 min rykäisyjä putkelta raskaimmalla asetuksella 65-70 kadenssilla. Jokaisen vedon loppuvaiheessa nenään tuli selvää palaneen käryä, ei mielestäni kuitenkaan kumin käryä. Rengas tuntui vain vähän lämpimältä' kädellä koittaessa, sen sijaan itse vastus oli hehkuvan kuuma.

Uskaltaakohan tuollaista hommaa jatkaa, vai onko pelkoa että vastus antautuu? Tämä ei kuitenkaan ole kaikkein järeimmästä päästä. Tarkoituksena oli pidentää vetoja jossain vaiheessa, mutta ei viitsisi sentään ehdoin tahdoin vehjettä rikkoa.

Oletan että sullakin rengas murenee hienona pölynä / murusina, jotka päätyy vastukseen ja aiheuttaa käryn.

OJ
16.12.2010, 04.04
Ei varmaan ihan mahdottomia kannata panikoida vastuksen pettämisestä tai jos onnistuu vastuksen polttamaan, niin siitä kannattaa olla vain iloinen.

Legenda kertoo, että Kurtti kärähtää siinä vaiheessa kun ajelee 20 min vetoja yli 400 watilla. Viisikin minuuttia trainerilla 400 watilla on mun mielestä oikein asiallinen suoritus. Mun tehoilla toi vastus kestänee jälkipolvienkin käyttöön.

xtrainer80
16.12.2010, 09.40
Oletan että sullakin rengas murenee hienona pölynä / murusina, jotka päätyy vastukseen ja aiheuttaa käryn.

Ei se ainakaan silmissä murene, renkaan pinta on muuttunut kyllä harmaaksi ja kiiltäväksi joten on siitä varmaan kumiakin on irronnut. Pitänee hommata trainerirengas ihan varmuuden vuoksi.

Ei varmaan ihan mahdottomia kannata panikoida vastuksen pettämisestä tai jos onnistuu vastuksen polttamaan, niin siitä kannattaa olla vain iloinen.

Legenda kertoo, että Kurtti kärähtää siinä vaiheessa kun ajelee 20 min vetoja yli 400 watilla. Viisikin minuuttia trainerilla 400 watilla on mun mielestä oikein asiallinen suoritus. Mun tehoilla toi vastus kestänee jälkipolvienkin käyttöön.

Veikkaan että Kurt kestää enemmän tehoja kuin tämä kevytrakenteisempi Elite. Aika pieni toi magneettivastuskin. Vaikea sanoa kuinka paljon watteja tuolla raskaimmalla asetuksella on pelissä, sen verran raskas se on että satulasta en jaksa pyörittää kuin ehkä 30 s kerralla. Polkeminen on tuolla asetuksella jo aika luonnottoman tuntuista, tuntuu kuin ajaisi pyörällä jossa jarrut laahaa oikein kunnolla. Putkelta ajoa tuntuma (tai sen puute) ei oikeestaan haittaa.

StePe
16.12.2010, 13.21
Ihmetyttää tuo renkaiden kuluminen, kun ainakaan Open Corsa (ja viimeksi Veloflex Black) eivät näyttäisi käytännössä ollenkaan kuluvan. Renkaan pinta muuttuu kyllä vähitellen metallisen kiiltäväksi, mikä ilmeisestikin johtuu Tacxin rullan (tai paremminkin akselin) luovuttamasta metallista.

Nikodemus
16.12.2010, 15.34
Fluid 2 / Jet Fluid Pro, on, muita kuin R&R, Kurttia vastaava. Sama suunnittelija nääs. Magneto on myös aika saman tuntuinen vaikka vastus perustuu eri toimintaan. Ajotuntuman kun tulee ihan fyysisistä mitoista (rulla/vauhtipyörä) eikä vastuksen toimintaperiaatteesta. Tosin Super Magneto Pro on minusta parempi mikään kumpikaan noista.

Millä perusteella Super Magneto Pro on mielestäsi parempi? Onko muilla kokemuksia kyseisestä värkistä?

Samu Ilonen
16.12.2010, 19.22
Minusta ehkä tärkein on vastuksen kulmakertoimen säätö. Tarvittavan vastuksen voi asettaa sille alueelle jolla sitä tarvitaan eli vauhtipyörän saa pyörimään myös kevyemmällä vastuksella aika vauhtia eli tuntuma on hyvä myös ns. kualevaisten tehoilla. En mää ainakaan tarvi mitään 3kW tehoja...Eli saa tuntuman kohdalleen ja sutimisen pois. Lisäksi loppuu se eturatasralli...mulla oli kahdet kammet viimetalvena joissa oli isoissa rattaissa 2 piikin erot. (ajossa Kurt R&R) Joissakin, varsinkin öljyvastushärveleillä kun yksi vaihteen väli oli vähän liian iso kehittävään ajoon, ainakin minusta. Tietty jos käyttökadenssi on hyvä laajalla alalla niin silläkin se hoituu. Mulla se ei ole, kovaa ajettaessa.

Lisäksi vauhtipyörän massa on ulkokehällä jonka halkaisia on ihan kiva 16cm ja rengasrullan halkaisia suurehko ~2".

Mara I
17.12.2010, 16.39
Jollain pyöräkauppiaalla on jäänyt alumiiniset varastoon happanemaan ja se koittaa pelotella ihmisiä ostamaan niitä. Jos nyt käyttää ihan maalaisjärkeä, niin traineri on rungolle melkein parempi kuin epätasainen maantie.

Pakkasesta ja hiilikuidusta ei sitten saa kysyä.

No hitto. Itse itseäni jouluksi lahjoen ostin käytetyn Fluid 2:n (postissa toivottavasti jo tulossa) ja tarkoitus oli ajaa sillä näin talviaikaan katetulla parvekkeella. Onko tämä nyt sitten huono ajatus?

xtrainer80
19.12.2010, 15.05
Tänään tein Elitellä "voimatreeniä", 5 min rykäisyjä putkelta raskaimmalla asetuksella 65-70 kadenssilla. Jokaisen vedon loppuvaiheessa nenään tuli selvää palaneen käryä, ei mielestäni kuitenkaan kumin käryä.

Uskaltaakohan tuollaista hommaa jatkaa, vai onko pelkoa että vastus antautuu?

Taitaa se kestää... Tänään 20 min yhteen menoon sama homma, raskain asetus ja putkelta polkien keskikadenssi 65. Tuon pidempiä vetoja ei ole tarvis tehdä, siitä syystä että ei pysty. :o Keskisyke osui nätisti kynnykselle.

Makkarat olisi toki voinut grillata vastuksen päällä ajon jälkeen.

Vecculiko
19.12.2010, 23.14
Mulla loppui jo usko talvipyöräilyyn. Hain eilen Kurtin kotiin ja poljettiin tänään ensimmäinen parin tunnin lenkkin Kurtin kanssa sisätiloissa. Hakkaa ajotuntumassa spinning pyörän mennen tullen. Kiinnitin ohjaustankoon dvd laitteen ja pari tuntia meni keveästi. Hyvä ajotuntuma. Vähän vielä hakemista sopivan vastuksen kanssa. Jos laittaa niin tiukalle, että ei lipsu kiihdyttäessä yhtään, niin sitten tuntuu liian suurelta vastukselta. Ehkä se on vaan aloittelijan heikkoutta.

rhubarb
20.12.2010, 01.25
Mulla loppui jo usko talvipyöräilyyn. Hain eilen Kurtin kotiin ja poljettiin tänään ensimmäinen parin tunnin lenkkin Kurtin kanssa sisätiloissa. Hakkaa ajotuntumassa spinning pyörän mennen tullen. Kiinnitin ohjaustankoon dvd laitteen ja pari tuntia meni keveästi. Hyvä ajotuntuma. Vähän vielä hakemista sopivan vastuksen kanssa. Jos laittaa niin tiukalle, että ei lipsu kiihdyttäessä yhtään, niin sitten tuntuu liian suurelta vastukselta. Ehkä se on vaan aloittelijan heikkoutta.

Vastusta ei pitäisi säätää kiristimestä vaan ihan muualta. Laita suosiolla ruuvi tiukalle ja etsi vastuksen säätönamiska. Sitten etsimään sopivaa vaihdetta ja vastusta.

OJ
20.12.2010, 01.33
Vähän vielä hakemista sopivan vastuksen kanssa. Jos laittaa niin tiukalle, että ei lipsu kiihdyttäessä yhtään, niin sitten tuntuu liian suurelta vastukselta. Ehkä se on vaan aloittelijan heikkoutta.
Vähän se lipsuu aina eikä siitä kannata välittää. Koita laittaa kumiin painetta joku 7-7,5 bar ja väännä sitä kiristysrullaa 3,5 kierrosta siitä kun rulla koskee takakumiin. Kurtin vastusta säädetään pyörän vaihteilla.

jukra
29.12.2010, 21.13
Tilasin myös Eliten trainerin (kiitos avusta xtrainer80).. olosuhteiden pakosta joudun ajelemaan kerrostalossa joten trainerirenkaankin pistin tilaukseen muualta.

Itse Elite tuli tänään ja piti vähän koeponnistaa. Ruuvasin täysjouston kiinni tuohon ja aika selväksi tuli, että RacingRalph ei ole hääppöinen kummi tuohon käyttöön - ainakin jos ääni on joku arvostelukriteeri.

Pitänee vielä hommata joku kumimatto / retkipatjanpala tuonne trainerin alle, jos vähän säästäis naapurien hermoja. Onko muita hyviä vinkkejä joilla äänen kantautumista rakenteisiin voisi vähentää? Asutaan vielä ylimmässä kerroksessa niin on paljon naapureita joita häiritä =)

xtrainer80
29.12.2010, 23.05
Tilasin myös Eliten trainerin (kiitos avusta xtrainer80).. olosuhteiden pakosta joudun ajelemaan kerrostalossa joten trainerirenkaankin pistin tilaukseen muualta.

Itse Elite tuli tänään ja piti vähän koeponnistaa. Ruuvasin täysjouston kiinni tuohon ja aika selväksi tuli, että RacingRalph ei ole hääppöinen kummi tuohon käyttöön - ainakin jos ääni on joku arvostelukriteeri.

Pitänee vielä hommata joku kumimatto / retkipatjanpala tuonne trainerin alle, jos vähän säästäis naapurien hermoja. Onko muita hyviä vinkkejä joilla äänen kantautumista rakenteisiin voisi vähentää? Asutaan vielä ylimmässä kerroksessa niin on paljon naapureita joita häiritä =)

Renkaan vaihto sliksiin luulisi vähentävän ääntä jo melkoisesti. Eikös ne nappulat aiheuta melkoista hurinaa (vrt. asfaltilla ajo maastorenkailla). Ainakaan normi maantiekumilla tuo ei mielestäni pahaa ääntä pidä... Joskin hiljaisempiakin varmaan on. Tässä ketjussa on jossain vaiheessa käsitelty äänen vaimentamista matoilla tms. joten taaksepäin selaamalla löytyy varmaan vinkkiä.

Ei muuta kuin hyviä treenejä. :)

ristopee
30.12.2010, 21.24
Käytättekö vastuksen kanssa tuuletinta viilennyksen apuna? Riittäisikö tähän bilteman ainutlaatuinen 35W 23 euron lattiatuuletin vai onko kenelläkään parempaa mielessä?