PDA

Näytä tavallinen näkymä : harjoitusvastus??!!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 [21]

hubba
11.09.2022, 12.16
Itse rakensin oman rocker platen elite suitolle 2 vanerinpalasta, 2 saranasta ja vaahtomuovirinkuloista millä voi säätää sivuttaisen liikkeen herkkyyttä. Hintaa tuli alle 10€ kun vanerinpalat löytyi valmiiksi. Odottelen juuri tacx Neo:a postiin ja aion vain muokata tuon rocker platen yläosan sille sopivaksi.

Jotenkin tuntuu että tuo myytävä lisävaruste Neoon ei mahdollista tarpeeksi sivuttaista liikettä puhumattakaan älyttömästä hinnasta.

kaakku
16.09.2022, 00.12
Miten muuten fillarin välitykset vaikuttavat esim Zwiftissä ajellessa? Painoin juuri tilausnappia ja otin mukaan halvan 11v pakan missä välit on 11-32t. Normaalisti mulla on pyörässä 11-40t pakka ja 40t eturatas.

hubba
16.09.2022, 09.30
Miten muuten fillarin välitykset vaikuttavat esim Zwiftissä ajellessa? Painoin juuri tilausnappia ja otin mukaan halvan 11v pakan missä välit on 11-32t. Normaalisti mulla on pyörässä 11-40t pakka ja 40t eturatas.

Itse tykkään käyttää sisällä takaratasta missä hypyt vaihteiden välillä on pieniä. Ajellut nyt uudella trainerilla missä 11-30 pakka ja erot vaihteiden välillä tuntuu todella suurilta varsinkin tasaisella ajettaessa Zwiftissä. Pk-vauhdista seuraava vaihde menee suoraan sweet spottiin jne.
Pitää vaihtaa vanhasta trainerista 12-25 pakka tuohon. Itselle tärkeää että tasaisella voi ajaa pk:ta montaa eri tahtia sopivalla kadenssilla.

Yhdellä eturattaalla toisaalta noita kevyitä välityksiä saattaa tarvita jos tykkää pitää trainer difficultya korkealla. Itsellä 50-34 edessä.

pumpum
17.09.2022, 01.01
Kickerissä kiinni 11-23, en vaihtaisi pois.

Qps
17.09.2022, 09.19
Trainerit ei toimi kauheen hyvin pienillä nopeuksilla kovalla väännöllä. Eli mielummin tiheä pakka ja difficultyä alas kun isompaa takaratasta. Toisaalta tärkeempi on että välitykset riittää siellä nopeassa päässä.

travelleroftime
17.09.2022, 15.11

Riippuu sun kunnosta, ajetusta reitistä ja mieltymyksistä eli tykkäätkö nopeammasta vai hitaammasta kadenssista. 40 piikkinen edessä on aika pieni maantiekäytössä, johon Zwift voitaisiin luetella vaikka onkin sähköistä toimintaa.

Suolikaasu
09.10.2022, 10.04
Suunnitteilla päivittää traineri tässä lähiaikoina. Ja muutama asia vielä askarruttaa:

1. Kannattaako ostaa heti joku suoravetotraineri? Vai riittäisikö esim Wahoo kickr core tuollaiseen noin 4h/vko. harjoitteluun. Hyödyt/haitat?

2. Nykyisessä fillarissa Campagnolo chorus osat. Käykö suoravetotrainereihin Tuollainen Chorus pakka, vai toimiiko esim Shimanon/Sramin pakat muun osasarjan kanssa?

Loppuun vielä vinkki applen käyttäjille, jotka haluaa suht helppoa ja laadukasta traineritreeniä ilmaiseksi:https://apps.apple.com/fi/app/breakaway-indoor-training/id1541280053?l=fi

JohannesP
09.10.2022, 10.59
Ensimmäisen gen. Elite Diretoa 4 vuotta käyttäneenä ja viime talvena Tacx Neoon päivittäneenä sen osaan sanoa, että enää ei olisi paluuta. Jos budjetti antaa myöten ja traineri ei jää käyttämättä niin ostaisin Neo tai Kickr.

Jos melu ei haittaa niin varmasti tuolla Kickr corellakin pärjää. Direto reagoi ainakin ihan kohtalaisen nopeasti erg-modessa ettei se laite jäänyt siinä pahasti jalkoihin. Luultavasti Core on vielä Diretoa nopeampi.

_ava_
09.10.2022, 11.11
Mekaanisrsti Kickr Core ei ole vakuuttanut. Kyllä tämänkin hintaluokan pelin on syytä kestää enemmän kuin 200 käyttötuntia ennen takuurumbaa.

Juha Lehtinen
09.10.2022, 11.41
Suunnitteilla päivittää traineri tässä lähiaikoina. Ja muutama asia vielä askarruttaa:

1. Kannattaako ostaa heti joku suoravetotraineri? Vai riittäisikö esim Wahoo kickr core tuollaiseen noin 4h/vko. harjoitteluun. Hyödyt/haitat?

2. Nykyisessä fillarissa Campagnolo chorus osat. Käykö suoravetotrainereihin Tuollainen Chorus pakka, vai toimiiko esim Shimanon/Sramin pakat muun osasarjan kanssa?

Loppuun vielä vinkki applen käyttäjille, jotka haluaa suht helppoa ja laadukasta traineritreeniä ilmaiseksi:https://apps.apple.com/fi/app/breakaway-indoor-training/id1541280053?l=fi

2. Trainereiden mukana ei tule vapaaratasta Campagnololle mutta lisävarusteina niitä myydään. Suosittelen kyllä ostamaan jos haluaa 100 varmasti toimivan voimansiirron. Olen aina ihmetellyt miksei trainereita toimiteta Campan vapaarattaalla kun ei voi olettaa että kaikilla on Shimano.

Sent from my iPad using Tapatalk

huotah
09.10.2022, 11.51

Kannattaa hankkia suoravetotraineri. Kickr Core on sellainen ja se riittää hyvin paljon. Coressa on tosin ollut mekaanisia ongelmia, en tiedä onko nämä saatu jo korjattua.

kaakku
09.10.2022, 12.03
Eikös se Zwiftin oma traineri ole aika hyvä? https://www.dcrainmaker.com/2022/10/zwift-hub-smart-trainer-in-depth-review-the-best-bang-for-your-buck.html/

Suolikaasu
09.10.2022, 13.07
Tämähän vaikuttaa hyvältä, ja varsin kohtuu hintainenkin. Ainakaan tuolta Swiftin sivulta ei saa suoraan ostettua. Ilmeisesti ovat loppu. Jäin postituslistalle odottelemaan, jos vaikka tulisi saataville lähiaikoina..

fiber
09.10.2022, 13.23
Ensimmäisen gen. Elite Diretoa 4 vuotta käyttäneenä ja viime talvena Tacx Neoon päivittäneenä sen osaan sanoa, että enää ei olisi paluuta. Jos budjetti antaa myöten ja traineri ei jää käyttämättä niin ostaisin Neo tai Kickr.

Jos melu ei haittaa niin varmasti tuolla Kickr corellakin pärjää. Direto reagoi ainakin ihan kohtalaisen nopeasti erg-modessa ettei se laite jäänyt siinä pahasti jalkoihin. Luultavasti Core on vielä Diretoa nopeampi.
Mikä kaikki on paremmin Neossa? Itse olen ollut Diretoon tyytyväinen nyt, kun hihnaongelmat ovat poissa. ERG-treeneissä Direto on hidas reagoimaan, ja pitää oppia ennakoimaan, mutta kun ajan lähestulkoon pelkästään SIM-moodissa lenkkiä ja kisaa, niin tuo ei haittaa.

Zwiftin HUB-traineri vaikuttaa hintaansa nähden hyvältä, mutta ei suinkaan täydelliseltä:

https://youtu.be/66-m0eShRdo

Juha Lehtinen
09.10.2022, 15.09
Mikä kaikki on paremmin Neossa? Itse olen ollut Diretoon tyytyväinen nyt, kun hihnaongelmat ovat poissa. ERG-treeneissä Direto on hidas reagoimaan, ja pitää oppia ennakoimaan, mutta kun ajan lähestulkoon pelkästään SIM-moodissa lenkkiä ja kisaa, niin tuo ei haittaa.
Vaikea sanoa mikä kaikki on paremmin kun olen päässyt vertaamaan ainoastaan itselläni oleviin trainereihin. Esim. edelliseen traineriini Elite Drivo 2 verrattuna Neo 2T:llä treenaaminen tuntuu luonnollisemmalta, inertia on luonnollisemman tuntuinen, Neo toki on myös selvästi hiljaisempi. Aika näyttää kuinka kauan Neo 2T toimii ilman vikoja, Drivo 2:ssa ei myöskään ollut vikoja mutta hihnavetoisena toki mietitytti koska napsahtaa poikki. Ikinä ei onneksi niin käynyt, riitti kun välillä putsasi että sai kitinät kuriin. ERG-treeneissä Drivo 2 oli myös hidas reagoimaan ja sen huomaa hyvin data-käppyrässä kun vertaa Neo 2T:hen joka on varsin nopea ja käppyrä on paljon suorempaa.

fiber
09.10.2022, 19.25
Tuosta päätellen minä voin jatkaa Diretolla ihan tyytyväisin mielin tässä vaiheessa. Yhtä kohtaa en kyllä ihan ymmärtänyt: mitä tarkoitat sillä, että inertia on hiljaisempi?

Juha Lehtinen
09.10.2022, 19.34
Tuosta päätellen minä voin jatkaa Diretolla ihan tyytyväisin mielin tässä vaiheessa. Yhtä kohtaa en kyllä ihan ymmärtänyt: mitä tarkoitat sillä, että inertia on hiljaisempi?
Hyvä kun huomasit epäkohdan. Tarkoitin että Neo on hiljaisempi, korjasin tuon kohdan.

hubba
09.10.2022, 20.27
Tuo virtuaalinen vauhtipyörä (125kg) Neossa on kyllä mahtava ominaisuus.

fiber
09.10.2022, 20.38
Hyvä kun huomasit epäkohdan. Tarkoitin että Neo on hiljaisempi, korjasin tuon kohdan.
Ai ok... no, siitä hiljaisuudesta oli jo juttua toisessakin kohtaa, joten nopeasti lukien jäin vaan miettimään, että onko hidastuvuus jotenkin nopeampi tai hitaampi.

Minusta tuntuu, että itselläni fillarin voimansiirto on se, joka eniten tuottaa ääntä... jos ei lasketa taustamusaa...

Juha Lehtinen
09.10.2022, 21.00
Ai ok... no, siitä hiljaisuudesta oli jo juttua toisessakin kohtaa, joten nopeasti lukien jäin vaan miettimään, että onko hidastuvuus jotenkin nopeampi tai hitaampi.

Minusta tuntuu, että itselläni fillarin voimansiirto on se, joka eniten tuottaa ääntä... jos ei lasketa taustamusaa...
Kun vertasin inertiaa Drivo 2.ssa ja Neo 2T:ssä niin ylämäkien alkaessa Drivo 2:ssa tuntui vastus heti reisissä ilman viivettä kun Neo 2T:ssä ja varmaan muissakin NEOissa alkava ylämäki tulee hellemmin reisille, ikään kuin inertia riittäisi pidemmälle joka antaa jonkinlaisen rullaavuuden tunteen, jotenkin luonnollisemmalta antavan fiiliksen.

travelleroftime
09.10.2022, 21.07
Olen aina ihmetellyt miksei trainereita toimiteta Campan vapaarattaalla kun ei voi olettaa että kaikilla on Shimano.

Siksi koska kampaa käyttää vähemmistö joten olisi resurssien haaskausta toimittaa sellainen jokaisen laitteen mukana.

Qps
09.10.2022, 21.48
Kandee tutkia tarkkaan että oma campan pakka sopii siihen vapariin. Ainakaan kicr vapariin ei käy kaikki. Ohjeet on ehkä selkeet jos ymmärtää campatermistöä.

JohannesP
10.10.2022, 00.21
Ainakin mun Direto piti aivan älytöntä meteliä ja ERG-moottori vielä lisää. Eliten kanssa tästä tuli hieman väännettyäkin ja heidän mukaan täysin normaalia, jota esiintyi alkupään malleissa. Neon jälkeen oli mukava huomata kuinka hiljainen traineri voi olla, kun voimansiirronkin säätänyt kuntoon. Kuulemma kovemmissa treeneissä seinän toisellakin puolella olkkarissakin melu oli niin kova, että telkkarin katselu vaati kuulokkeiden käyttöä. Luultavasti alakerran naapuri kiittää myös päivitystä.

Toinen huomattava ero on ettei ainakaan mun kuitupyörä meinannut pysyä kunnolla kiinni Diretossa dropoutin luistaessa. Veikkaan suurimman syyn olevan täysin joustamaton Direton rakenne eli kaikki vääntö tuli suoraan raakana pikalinkkuun. Vaikka pikalinkun laittoi niin tiukalle, että pahaa teki niin ainakin jokaisen suurempitehoisen treenin jälkeen piti tarkistella rungon kiinnitys. Piti välttää kaikkea seisaalteen tapahtuvaa vääntävää polkemista. Ehkä toinen pikalinkku olisi korjannut tilanteen. Neolla tätä ongelmaa ei ole ollut ja uskon tähän auttavan myös Neon rakenne mikä antaa hieman sivuttain periksi.

Ja tuo pienikin ERG-hitaus on itselleni iso juttu, kun 80% ajoista tulee sillä ajettua.

Tietenkin hintakin ratkaisee, mutta jos Neoo saa vielä tarjouksesta alta tonniin niin ehdottomasti kannattaa harkita. Käytetyissä en muuta harkitsisikaan.

Suolikaasu
10.10.2022, 07.48
Ilmeisesti minun siis pitäisi jostain löytää vapaaratas, joka sopisi traineriin ja tuon Campan pakan välille, jotta homman saisi toimimaan. Ja mitä ilmeisemmin sama homma riippumatta siitä onko hankittava traineri zwift, zumo tai mikä tahansa suoraveto. Voisiko joku auttaa ja linkata minulle sopivan vapaarattaan, niin ei tarvitsisi erehdyksen kautta sopivaa löytää..

fiber
10.10.2022, 08.31
Tietenkin hintakin ratkaisee, mutta jos Neoo saa vielä tarjouksesta alta tonniin niin ehdottomasti kannattaa harkita. Käytetyissä en muuta harkitsisikaan.
Onneksi tuo mun Direto toimii nyt moitteetta eikä päivitys nyt ole välttämätöntä. Zwift HUBin tulo laskee oletettavasti trainerien hintoja tai ainakin lisää kilpailua keskihintaluokassa.

Hannes -60
10.10.2022, 16.39
Nyt kaivataan apua. Itselläni Direto X, 3v. vanha. N. 2000km ajettu, vähän vai paljon, en tiedä.
Mutta nyt ruvennut pitämään pahaa, tasaista ääntä. Hihna näyttää olevan ihan ok.
Onko Diretoista mennyt laakereita, josko siellä vika?

fiber
10.10.2022, 21.41
Nyt kaivataan apua. Itselläni Direto X, 3v. vanha. N. 2000km ajettu, vähän vai paljon, en tiedä.
Mutta nyt ruvennut pitämään pahaa, tasaista ääntä. Hihna näyttää olevan ihan ok.
Onko Diretoista mennyt laakereita, josko siellä vika?
Ei luulisi noin vähän ajetussa olevan ongelmia. Tyypillisesti Diretoissa menee hihna, mutta vasta reilusti isommilla kilometreillä. Minulla niitä meni noin 7000 km välein, kunnes he muuttivat hihnan mukana tulevan kiristyspyörän rakennetta. Nyt siinä on pieni säätöruuvi.

Hihna alkaa siirtyä hiukan pois linjalta eikä sen hajoamista välttämättä heti silmällä huomaa. Toki kyseessä voi olla jotain muutakin.

Eliten tekninen tuki on varsin avulias. Laita viestiä tänne: https://support.elite-it.com/fi/ticket
Minä tein joku kerta niin, että otin kännykällä videon pätkän ja latasin sen Youtubeen. Videoklipin perusteella Eliten tuen oli helppo auttaa.

Aakoo
11.10.2022, 11.48
Kait tässä joutuu pakotettuna talveksi vastuksen hankkimaan. Mikäs raadin mielestä olisi tämän hetken paras hankinta tuollaiseen 5-700€ hintaluokkaan ja miksi? Pyörä on levyjarrullinen maantiepyörä läpiakseleilla. Campan vaihteet, mutta ajelen muutenkin Shimanon kaseteilla eli tämä ei ole ongelma. Ajotietokone on Garmin 520+, jos tällä on jotain merkitystä.

paaton
11.10.2022, 13.10
Tacx Neo :) Tuossa kohtaa on vaan tyhmää säästää. Ennen siirtää sitä fillarin päivitystä eteenpäin.

https://www.bike24.com/p2407866.html

fiber
11.10.2022, 13.45
^ei ole paha hinta ollenkaan.

Oli kyllä taas eilen niin hyvä setti virtuaalilenkillä. Muutaman viikon tauon jälkeen pystyin antamaan hiukan hanaakin. Vain tunti ja rapiat mutta kivaa ajaa kimpassa ja hyvä Volcano KOM veto kahdeksan minuuttia 110% FTP (tosin todennäköisesti FTP on tällä hetkellä matalammalla kuin kuvittelen).

Aakoo
11.10.2022, 14.18
Tacx Neo :) Tuossa kohtaa on vaan tyhmää säästää. Ennen siirtää sitä fillarin päivitystä eteenpäin.

https://www.bike24.com/p2407866.html

Tämä lienee sama laitos: https://www.bike-discount.de/en/tacx-t2850-neo-2-smart-trainer? Miten tuo eroaa esim. sitten tästä halvemmasta mallista noin niin kuin käytön kannalta? https://www.bike-discount.de/en/tacx-t2980-flux-2-smart-direct-drive-trainer. Itsehän siis inhoan sisäpyöräilyä, mutta nyt tulee tilanne missä on pakko ajaa sisällä tai sitten olla kokonaan ajamatta...

jone1
11.10.2022, 14.23
ei kai käytön kannalta mitenkään eroa.
Itse en edes harkitsisi tolla hintaerolla muuta kuin neo2.
Itellä on nyt neo2t, sitä ennen ollut pari remmivetotraineria ja semmosta ei enää tule.

paaton
11.10.2022, 14.23
Flux on aivan eri laite. Normi hihnavetoinen.

Neo on suoravetomoottorilla, eli kahta laakeria lukuunottamatta mitään kuluvia osia ei ole.

JohannesP
11.10.2022, 14.49
Jos tuon pari sataa saa jostakin muusta nipistettyä niin ehdottomasti Neo näillä 8xx € hinnoilla. Itselläni myös tuo Neo 2 ja vaikka en ole 2T ajanut niin veikkaan ettei noi päivitetyn mallin voimakkammat magneetit ole hintaeron arvoinen päivitys.

Aakoo
11.10.2022, 15.28
Kiitokset, nyt kun vähän tutkii niin voisihan tuo olla ihan hyvä diili. Tulee taas kerran aivan ylimitoitettu laite mun käyttöön, mutta tämä kuvaa hyvin koko harrastusta.

paaton
11.10.2022, 15.36
Kiitokset, nyt kun vähän tutkii niin voisihan tuo olla ihan hyvä diili. Tulee taas kerran aivan ylimitoitettu laite mun käyttöön, mutta tämä kuvaa hyvin koko harrastusta.

Ei se ole millään tapaa ylimitoitettu. Aivan samanlainen traineri kuin muutkin. Teknisesti vaan niin loistava, että on vähän tyhmää ostaa monimutkaista ja kuluvaa kamaa muutamaa satkua halvemmalla. Samalla tietysti saa hyvän ja hiljaisen trainerinkin.

JohannesP
11.10.2022, 15.45
Jos tarve muuttuu niin tuolla hinnalla ostettuna Neo todennäköisesti säilyttävää arvonsa ihan kohtalaisen hyvin. Nopealla googletuksella keskitason trainereiden (Kickr core, Direto, Flux) hinnat edelleen lähempänä 600e niin en miettisi kahta kertaa ylimitoitusta.

Osta osta selkeästi tullut ilmi :)

Takakeno
11.10.2022, 16.26
Mulle tuli tollanen Zwift Hub tänään. Harkitsin Corea, mutta lopulta totesin et 500€ sis pakka on sen verran halvempi, että erotuksella maksaa Zwiftiä melkein pari talvea.

Ajoin vasta kymmenen kilometriä, mutta kyllä tuo tuntuu mukavamalta ajaa kuin Tacx Flow smart. Muista mulla ei ole kokemusta. Ei tuntuis pitävän juuri (lainkaan?) ääntä.

roadking
11.10.2022, 16.30
Ei se ole millään tapaa ylimitoitettu. Aivan samanlainen traineri kuin muutkin. Teknisesti vaan niin loistava, että on vähän tyhmää ostaa monimutkaista ja kuluvaa kamaa muutamaa satkua halvemmalla. Samalla tietysti saa hyvän ja hiljaisen trainerinkin.
Laskisin magneetin myös Neon kuuluviin osiin. Itsellä ainakin se magneetti kärvähti ja vaikuttaa monella muullakin olevan samanlaisia kokemuksia

paaton
11.10.2022, 17.23
Laskisin magneetin myös Neon kuuluviin osiin. Itsellä ainakin se magneetti kärvähti ja vaikuttaa monella muullakin olevan samanlaisia kokemuksia

Aivan ensimmäisissä neoissahan ne magneetit irtosivat liimauksista. Tuo on korjattu jo kauan sitten.

Mutta paloiko sinulla ne langat? Avasitko ja katsoit miksi noin? Tuonnehhan on mahdollista päästä pskaa väliin ja mootorin putsausta suositellaan, varsinkin jos ajaa ulkona.

Lakkaushan sieltä pettää ja tulee oikosulku, jos käämit palaa.

roadking
11.10.2022, 18.07
Aivan ensimmäisissä neoissahan ne magneetit irtosivat liimauksista. Tuo on korjattu jo kauan sitten.

Mutta paloiko sinulla ne langat? Avasitko ja katsoit miksi noin? Tuonnehhan on mahdollista päästä pskaa väliin ja mootorin putsausta suositellaan, varsinkin jos ajaa ulkona.

Lakkaushan sieltä pettää ja tulee oikosulku, jos käämit palaa.Ilmeisesti tuuletin lakannut toimimasta ja tämä aiheuttanut laitteen ylikuumeneminen

paaton
11.10.2022, 21.15
Ilmeisesti tuuletin lakannut toimimasta ja tämä aiheuttanut laitteen ylikuumeneminen

No tuo kuulostaa järkevältä. Olen itsekkin miettinyt, jotta tuuletin on aika pieni moottorin kokoon nähden. Täytyykin kuunnella tuon toimintaa. Ehkä tekee sen perinteisen kikan ja liimaa pienen langanpätkän tuuletusreiän eteen. Low cad vedoissa vähän palanut pöly tuoksahtaa. Mullakin on tuo neo jo 4-5v vanha kai jo.

Muutenhan tuollainen sähkömoottori ei pitäisi olla kuluva osa, mutta ylikuumenenisen vuoksi tietty voi hajota. Ihan kaikista.

Juha Lehtinen
11.10.2022, 21.22
Muistelisin että Shane Millerin livelähetyksissä kun hän teki spurtteja niin Neosta tuli jokin ominaistuoksu, olisiko jostain lämpenemisestä juurikin johtunut vai mistä. En muista millä Neolla ajeli vai onko kaikilla Neo versioilla olemassa sama ominaisuus. Itselläni sen verran vähäistä spurttien teko ettei ainakaan omasta Neo 2T:stä ole mitään aistittavaa tullut.

paaton
11.10.2022, 21.30
Muistelisin että Shane Millerin livelähetyksissä kun hän teki spurtteja niin Neosta tuli jokin ominaistuoksu, olisiko jostain lämpenemisestä juurikin johtunut vai mistä. En muista millä Neolla ajeli vai onko kaikilla Neo versioilla olemassa sama ominaisuus. Itselläni sen verran vähäistä spurttien teko ettei ainakaan omasta Neo 2T:stä ole mitään aistittavaa tullut.

Juu, ihan pölyä tai jotain käryävää rasvaahan se. Se moottori lämpenee kyllä kireissä.

PMoi
11.10.2022, 21.57
Neo:ssa kun moottori toimii yhtäaikaa moottorina ja jarruna niin voi tapahtua yllättäviä seurauksia, varsinkin kun tähän liittyy ohjelmistoa sekä elektroniikkaa.

Kevennyksesi tähän voisi laittaa youtube videon loputtomasta alamäki avustuksesta... (mutta niihin liittyvät softabugit on jo korjattu ennen garminin mukaan tuloa)

OJ
11.10.2022, 23.17
Tokaa talvea aloittelen Neo 2T trainerilla. Kai sitä uskaltaa suositella vaikka edelleen poden pientä Tacx-allergiaa.

PMoi
12.10.2022, 08.00
Wahoo haastaa Zwiftin sekä Jetblack:in patenttirikkomuksista:

https://www.bicycleretailer.com/industry-news/2022/10/10/wahoo-sues-zwift-and-jetblack-patent-infringement-claims#.Y0Y68UxBzBX

Zwiftin Hub/ Jetblack Volt ovat Wahoon mielestä heidän tuotteen kopioita. Ja Wahoo on suojannut oikeutensa patentein.

Scade
17.10.2022, 14.04
Tällä hetkellä myös Wahoo Kickr V5 lähtee suht edukkaaseen hintaan (esim. https://www.bike24.com/p2390264.html). Tuppasivat juuri markkinoille uuden V6:n, joten kaupat tyhjentelevät vanhaa varastoaan.

duris
27.10.2022, 11.45
Sattuisiko joku tietämään minkä kokoiset laakerit on Elite Suiton vaparissa? Sama vapari kyllä muissakin Eltien malleilssa (DRIVO, DRIVO II, JUSTO, DIRETO, DIRETO X, DIRETO XR, DIRETO XR-T, SUITO, SUITO-T, KURA, TURNO, ZUMO, TURBO ROTEO, VOLANO, TURBO MUIN (THRU-AXLE) AND REAL TURBO MUIN)

Laakerit loppu ja uusi vapari yli 60€ niin aatelin jos vaan vaihtaisi laakerit

roadking
27.10.2022, 19.25
Onko olemassa ilmaista traineria käskyttävää appia, johon voi tehdä omia harjoituksia ERGO-modella? Tarkoitus tehdä MAP-testi 15w/min nostoilla.Muuten tulee ajettua slope modella, mutta tätä testiä varten tarvitsisi appia.

Tacxin vanhassa Apissa tämän pystyi tekemään, mutta nyt uudistuneesta versiosta en löytänyt tätä mahdollistuutta.

paaton
27.10.2022, 19.41
Onko olemassa ilmaista traineria käskyttävää appia, johon voi tehdä omia harjoituksia ERGO-modella? Tarkoitus tehdä MAP-testi 15w/min nostoilla.Muuten tulee ajettua slope modella, mutta tätä testiä varten tarvitsisi appia.

Tacxin vanhassa Apissa tämän pystyi tekemään, mutta nyt uudistuneesta versiosta en löytänyt tätä mahdollistuutta.

On, IndoorCylingWorkout, ICW (https://play.google.com/store/apps/details?id=net.pierrox.indoorcyclingworkout&hl=fi&gl=US) tosi helppokäyttöinen ja pätevä apsi. En nyt enää muista maksoiko vitosen, mutta tuosta kyllä kannattaa sen verran maksaa.

moukari
28.10.2022, 12.36
Sattuisiko joku tietämään minkä kokoiset laakerit on Elite Suiton vaparissa? Sama vapari kyllä muissakin Eltien malleilssa (DRIVO, DRIVO II, JUSTO, DIRETO, DIRETO X, DIRETO XR, DIRETO XR-T, SUITO, SUITO-T, KURA, TURNO, ZUMO, TURBO ROTEO, VOLANO, TURBO MUIN (THRU-AXLE) AND REAL TURBO MUIN)

Laakerit loppu ja uusi vapari yli 60€ niin aatelin jos vaan vaihtaisi laakerit
Yritin selvittää asiaa, mutta en löytänyt sulle vastausta. Mulla on Eliten trainer, mutta en viitsisi alkaa purkamaan sitä palasiksi. Saatko niitä laakereita irti, jotta voisit mitata ne?

duris
28.10.2022, 13.07
Yritin selvittää asiaa, mutta en löytänyt sulle vastausta. Mulla on Eliten trainer, mutta en viitsisi alkaa purkamaan sitä palasiksi. Saatko niitä laakereita irti, jotta voisit mitata ne?
Kiitos. Saa ne irti ja lukisihan se kyllä siinä laakerin pölysuojassa mutta hemmetin pienellä.

Tein Eliten supporttiin tiketin tuosta kun ei jaksa purkaa nyt tuota omaakaan vehjettä. Saa nähä kertooko vai sanovatko vaan, että osta uus vapari.

paaton
28.10.2022, 13.09
Nappaat vaan sen pakan mutterin irti ja mittaat laakerin. Molemmat ovat kyllä takuulla saman kokoisia.

Edit: Mäkin kyllä kävin jo kasan vapareita läpi, mutta ei niistä vaan tarkasti saa numeroa selville.

paaton
28.10.2022, 13.17
6803 se kuitenkin on isolla varmuudella.

Juha Lehtinen
28.10.2022, 16.38
Onko nuo trainerien vapaarattaat yleensäkin jonkun muun valmistamia kuin trainerin valmistajan. Ainakin ovat pääosin sen näköisiä että voisi olla jonkun muun esim DTSwissin tai jonkun muun vai onko trainereissa jotain erillaista ettei käy kuin se ns. oma tuote?.

duris
28.10.2022, 17.28
6803 se kuitenkin on isolla varmuudella.
Jep. Jäi vaivaamaan sen verran, että piti tuo käydä purkamassa. 6803RS näytti olevan

Joutu fikkarilla ja kännykän kameralla ottamaan kuvan ja zomaamaan, että sai selvää :cool:

Onko nuo trainerien vapaarattaat yleensäkin jonkun muun valmistamia kuin trainerin valmistajan. Ainakin ovat pääosin sen näköisiä että voisi olla jonkun muun esim DTSwissin tai jonkun muun vai onko trainereissa jotain erillaista ettei käy kuin se ns. oma tuote?.
Tuli muuten Eliteltä tuohon omaan kyselyyn vastaus:

unfortunately we don't know the exact model of the bearing inside the freehub because they are produced by Shimano.
We buy them and then fix them on trainers.
Please note that it isn't possible to change the bearings on the freehub

Shimanon valmistamia ilmeisesti siis

OJ
28.10.2022, 18.51
Jos on Shimanskin vapaaratas, niin eiko se koko klunssi irtoa 10mm vai oliko 11mm kuusiokololla ja sitten vaan uutta tilalle?

OJ
28.10.2022, 19.04

Zwift, Trainer Road, läppärillä Golden Cheetah. Jokaisella voi tehdä custom-treenin ja oisko noissa kaikissa myos valmiina tommonen testi.

paaton
28.10.2022, 20.59
Jep. Jäi vaivaamaan sen verran, että piti tuo käydä purkamassa. 6803RS näytti olevan

Joutu fikkarilla ja kännykän kameralla ottamaan kuvan ja zomaamaan, että sai selvää :cool:

Tuli muuten Eliteltä tuohon omaan kyselyyn vastaus:

unfortunately we don't know the exact model of the bearing inside the freehub because they are produced by Shimano.
We buy them and then fix them on trainers.
Please note that it isn't possible to change the bearings on the freehub

Shimanon valmistamia ilmeisesti siis

Ei tuo mun mielestä ole shimanon vaparia nähnytkään. Jotain kiinan valmistetta varmaan.

Mä tuijottelin tätä kuvaa aikani, ja näin siinä selkeästi 6803RS merkinnät :)

https://www.bike-components.de/en/Elite/Freehub-Body-for-Drivo-Kura-Turno-Direto-Suito-p52873/

Takakeno
29.10.2022, 13.42
On, IndoorCylingWorkout, ICW (https://play.google.com/store/apps/details?id=net.pierrox.indoorcyclingworkout&hl=fi&gl=US) tosi helppokäyttöinen ja pätevä apsi. En nyt enää muista maksoiko vitosen, mutta tuosta kyllä kannattaa sen verran maksaa.

Toi vaatii puhelimelta ant+ -tuen. Trainerday toimii btllä, mutta maksaa vitosen/kk, jos haluaa tehdä omia harjoituksia.

paaton
30.10.2022, 00.45
Toi vaatii puhelimelta ant+ -tuen. Trainerday toimii btllä, mutta maksaa vitosen/kk, jos haluaa tehdä omia harjoituksia.

Trainerday on muuten pätevä jos haluaa testailla intervallien tekemistä anakapasiteetin mukaan.

F. Kotlerburg
23.11.2022, 20.02
Mikä se ois sellainen kiva appsi sellaiselle, joka haluais vaan ajaa Z2:sta silloin tällöin rauhassa vaikka jotain reittiä myöten tai sitten välillä vähän kovempaa intervalleja. Rouvy? Kisaaminen tai porukassa ajaminen ei kiinnosta.

paaton
23.11.2022, 20.06
Se pitää varmaan kokeilla mikä sopii itselle. Mun mielestä zwift on tuohon paras. En tajunnut ikinä rouvyn teennäistä realismia. Zwiftissä rehelliset tietokone grafiikat ja vauhti jotenkin tuntuu ajaessa.

Tietokoneeseen kun laittaa tuon zwift-preference kikkaseen, niin saa valita aina sen reitin mitä haluaa ajaa.

F. Kotlerburg
23.11.2022, 20.11
Zwiftin kyllä sais tuohon AppleTV kikkareeseen. Toisaalta TV:stä vois katella jotain muutakin kun polkee. No kokeilemalla se selviää.

paaton
23.11.2022, 20.13
Just noin. Tosi monihan katselee juuri kaikkea muuta pk-ajon aikana. Minulta tuo ei jostain syystä onnistu. Ei vaan pysty keskittymän mihinkään muuhun.

F. Kotlerburg
23.11.2022, 20.40
Joo, tuota futista kun tulee kuitenkin seurattua koko talven niin vois jotain muutakin tehdä samalla. Eilen ajelin jonkun Wahoo Systm ilmaisen treenin futismatsin ohessa ja ihan hyvin se meni.

JKO17
23.11.2022, 21.07
Zwiftistä valitsee oman halutun pk- tehon mukaisen "pacemakerin" (näitä on nykyisin 9 erilaista w/kg mukaan)
Siinä ajelee tavallaan yksin porukassa ja rauhassa, seuraa vaan sen pacemakerin vauhtia. Nousut ja laskut tuo vähän tehovaihtelua, sivusilmällä seurailee muita ajajia. Ei tarvi peukutuksia tai keskusteluja.
Itsellä nyt pari eri tehoista pk-lenkkiä takana zwiftissä yli puolen vuoden tauon jälkeen ja nuo uudet/lisätyt pacemakerit ovat hyvä juttu.

Juha Lehtinen
23.11.2022, 21.10
Jos ei välitä ollenkaan muiden läsnäolosta niin Zwiftissä voi ajaa myös yksin ilman ristinsielua.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Juha Lehtinen
23.11.2022, 21.18
Zwiftistä valitsee oman halutun pk- tehon mukaisen "pacemakerin" (näitä on nykyisin 9 erilaista w/kg mukaan)
Siinä ajelee tavallaan yksin porukassa ja rauhassa, seuraa vaan sen pacemakerin vauhtia. Nousut ja laskut tuo vähän tehovaihtelua, sivusilmällä seurailee muita ajajia. Ei tarvi peukutuksia tai keskusteluja.
Itsellä nyt pari eri tehoista pk-lenkkiä takana zwiftissä yli puolen vuoden tauon jälkeen ja nuo uudet/lisätyt pacemakerit ovat hyvä juttu.

Pacemakerin kanssa ajot ovat olleet oikeastaan ainoita ryhmäajoja joissa olen satunnaisesti ajellut tässä syksyn aikana, pääasiassa kuiten omia soollajoja teen. Ihan ok juttuja nuo pacemakerit.

sape87
02.12.2022, 12.40
Mikä se ois sellainen kiva appsi sellaiselle, joka haluais vaan ajaa Z2:sta silloin tällöin rauhassa vaikka jotain reittiä myöten tai sitten välillä vähän kovempaa intervalleja. Rouvy? Kisaaminen tai porukassa ajaminen ei kiinnosta.

Kinomap. Reilu vuoden ajellu tuolla. Reitit ihan oikeasta maailmasta ja niitä on todella paljon.

Takakeno
06.12.2022, 14.10
Tai sit trainerday tms ja youtubesta pyöräilyvideoita. Nyt maksan zwiftistä, mutta nää toimi mun mielestä ihan yhtä hyvin.... Pl. mainoskatkot :D

https://youtu.be/AU9fLoazddk

hubba
06.12.2022, 14.21
Pl. mainoskatkot :D

Jos katsot pc:llä youtubea niin asentamalla uBlock origin laajennuksen chromeen tai firefoxiin ei tarvitse katsella mainoksiakaan enää. Sama homma youtube musicissa. Kesällä joutuu ostamaan youtube premiumin ulkolenkeille kun en ole keksinyt miten mobiilista saa mainokset estettyä.

fiber
06.12.2022, 14.53
^ toimii osaan mainoksista, mutta ei kaikkiin. Rasittavaa kurotella aika ajoin avaamaan selainikkuna taustalta ja klikata mainosten skippaus. Mutta menettelee, kun olen oppinut mitkä musiikkilistat / pitkät videot toimii parhaiten.

fiber
21.12.2022, 21.28
Ei se sitten Elite Direton hihna kestänyt taaskaan. Olisikohan mennyt 8000 km tämän uuden kiristyspyöräversion kanssa. Jos nyt vielä tämän kerran hommaisi uuden hihnan ja sitten seuraavalla kerralla eli ehkä ensi syksynä kokonaan uusi traineri.

paaton
21.12.2022, 21.57
Jokos mä oon sanonut, että neolle ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään, öööö, viiteen vuoteen? 2017 tuo näyttää olevan hankittu.

Taino tsekkasin ja vaihdoin minä viime talvena sen vauhtipyörän laakerin, missä kerrottiin olevan kakkosversiossa vikaa. Ehjiä olivat mulla vielä molemmat.
Mutta kertaakaan ei ole jäänyt ajot kesken trainerin vuoksi. Vaparikin on vielä alkuperäinen, vaikka on ollut tarkoitus vaihtaa jo tuo useana talvena.

Jos tuo vielä kestää toiset viisi vuotta, niin voi äkkiä laskeskella miten huono sijoitus oli maksaa neosta jotain 400e enemmän, mitä edullisemmasta trainerista. Nythän noita on saanut alesta alle 900e jo pitkään.

fiber
21.12.2022, 22.46
Kun vaihtoehtona on että nykyinen on jo maksettu ja vaihtohihnat on ainakin tähän saakka tulleet ilmaiseksi, niin mitäpä tuota uutta hankkimaan. Onhan siinä pientä riesaa, että joutuu rassaamaan 1,5 kertaa vuodessa uuden hihnan paikalleen... minä joka hädin tuskin viitsin vaihtaa fillariin takapakan itse.

paaton
21.12.2022, 23.08
No joo, mutta taidat ajaa ihan älyttömästi tuolla trainerilla. Piti stats hunterista katsoa, niin ei minulla ole tullut neolle kuin 460h ajoa tuossa viiden vuoden aikana.

Tuo stats hunter on muuten tosi pätevä selainpohjainen softa stravan kaverina. Näkee kuvatkin helposti albumissa.

Edit: Yllättävän vähän muuten trainerilla tunteja minulla. Aika tasan 10% kaikesta ajosta, vaikka talvi on pitkä.
Johtuu tietystikkin siitä, että en aja oikeastaan ollenkaan peekoota trainerilla. Kaikki pk käytännössä ulkona.

On niitä neon käyttö tunteja kuitenkin 665h, Trainerroad tietysti näkyy tuossa "Unspecified gear" kohdassa. Ja kun vähennetään ensimmäinen vuosi pois, jolloin traineria ei vielä ollut, niin trainerilla on ajettu yli15% kaikesta ajosta. Tosin näyttää menneen alaspäin joka vuosi. Sähkösukat rock.

fiber
22.12.2022, 15.28
Eliten aspa ilmoitti, että ovat joulutauolla, joten päätin sitten hakea itselleni Bikeplanetista Elite Juston. Toivottavasti se kestää paremmin.

paaton
22.12.2022, 15.34
Noinhan se menisi itsellänikin. Sama juttu kuin pyörän kanssa. Pakko olla kaksi pyörää/traineria tai yksi hyvä.

Mutta nythän ei ole enää ongelmia. Sulla on kaksi eliteä eli toinen aina varalla.

fiber
22.12.2022, 15.37
Rullat ja Assioma-polkimet on ollut hyvä vara, myös eilen. Kun saan tuohon Diretoon uuden kiristyspyörän ja hihnan, saatan laittaa sen myyntiin. Kaksi hyvää pyörää on must, mutta ehkä pärjään yhdellä DD-trainerilla. Olisi minulla tuolla varalaitteena myös Elite Qubo B+.

Justo DC Rainmakerin testissä: https://www.dcrainmaker.com/2022/07/elite-justo-smart-trainer-in-depth-review.html

paaton
22.12.2022, 15.45
Niin aika samanlainen tuo on käsittääkseni kuin direto. Eli normaali hihnavetoinen. Kannattaa tilata niitä hihnoja nyt varastoon, jos hävität vanhan.

Ihmettelisin, jos hihnakin ei ole sama.

Juha Lehtinen
22.12.2022, 19.06
Aika erikoista ettei Elite ole Diretosta saanut vetomekanismin osalta yhtä kestävää rakennettua kuin esim. saman valmistajan Drivo2 joka itsellänikin oli ja hihnojen osalta siinä ei ole ongelmia tietääkseni ollut. Ainakaan itselläni ei ollut ongelmia, toisaalta reideissäni on suuresti tehon puutetta mikä varmaan enimmäkseen auttoi kestävyyden suhteen.

paaton
22.12.2022, 19.09
Kuskeissa on tosiaan eroja. Fiber suht vahva jässikkä ja varmaan hihna joutuu lujille.

paaton
22.12.2022, 19.14
Juston arvostelusta bongattua.

However, one super cool new feature I’ve never seen before is Elite’s new Easy Start feature in ERG mode. For those familiar, if you’re in ERG mode doing intervals, and the doorbell ding-dongs and you jump to get your non-descript cardboard box, when you return, it can be nearly impossible to start pedaling again. There’s a massive amount of resistance on most trainers when you go from 0 cadence with the system set for 250w (or whatever value). It’s very challenging.
But the new Easy Start feature kicks in when the flywheel stops rotating, and automatically removes the resistance temporarily. Once you start pedaling again, it gives you roughly 3-4 seconds before re-applying the previously set resistance. It’s super practical, and makes me wonder why on earth this hasn’t been a thing for the last 20 years.

Tuo on varmaan ihan näppärä. Itseäni ärsyttää älyttömästi, kun zwift yrittää itse tehdä tätä featureta treeneissä, eli ERG harjoitukset eivät toimi viiveettä, vaan saa minkä tahaan stopin jälkeen ihmetellä milloin teho lyö reisille. Trainerroadissa polkaistaan vain putkelta reippaammin ja taas ollaan samassa. Samoin kaikki intervallit pamahtavat välittömästi ja viiveettä polkimelle, kuten pitääkin. Käytännössä en noiden kikkailujen takia pysty zwiftillä ajamaan treenejä lainkaan erg:n kanssa.

paaton
22.12.2022, 19.21
Ai juu, ehkä tähän ketjuun sopii kehua tuuletinta.

Tilasin Vacmasterin (https://www.amazon.de/dp/B08Z7GX6MD?ref_=pe_27091401_487100301_E_304_dt_1)p itkällisten kehujen jälkeen ja pakko kyllä sanoa, ettei tuota ole liikaa hehkutettu. Tosi hiljainen laite. PK-ajossa ykkös teho riittää minullekkin, vaikka hikoilen tosi paljon. Kolmosella kaipaisi jo laseja päähän. Kaukosäätimet ja kaikki. Suuntaus on suht tarkka ja ajattelin alunperin jättää ison lattiatuulettimen kaveriksi. Ei tuota kuitenkaan taida tarvita.

Mutta siis se pienentynyt melutaso oli yllätys. En oikein uskonut että noissa voi olla eroa, koska ilmahan aina pitää ääntä. Mutta on ja paljon.

Juha Lehtinen
22.12.2022, 19.57

Tuo on varmaan ihan näppärä. Itseäni ärsyttää älyttömästi, kun zwift yrittää itse tehdä tätä featureta treeneissä, eli ERG harjoitukset eivät toimi viiveettä, vaan saa minkä tahaan stopin jälkeen ihmetellä milloin teho lyö reisille. Trainerroadissa polkaistaan vain putkelta reippaammin ja taas ollaan samassa. Samoin kaikki intervallit pamahtavat välittömästi ja viiveettä polkimelle, kuten pitääkin. Käytännössä en noiden kikkailujen takia pysty zwiftillä ajamaan treenejä lainkaan erg:n kanssa.
Minun olisi tarkoituis lähipäivinä aloittaa treenit Trainerroadilla jahka tulee sellainen päivä että olen hyvin nukkunut ja palautunut niin ramp testillä eka treeni jotta saan treeniohjelmien tasot mahdollisimman oikeaksi itselleni.

PMoi
22.12.2022, 23.01
Eliten aspa ilmoitti, että ovat joulutauolla, joten päätin sitten hakea itselleni Bikeplanetista Elite Juston. Toivottavasti se kestää paremmin.

Eliten youtubesta ei löytynyt hihnanvaihto opastusta Justoon, mikä on positiivinen asia.

Mutta piirikortinvaihtovideo löytyi (toivottavasti et tarvitse). Videolla näkyy sisuskalut ja hihnankiristimen toteutus näyttää olevan mielestäni paremmin toteutettu kuin Diretossa.
Video 1:14 kohdassa näkyy:
https://www.youtube.com/watch?v=Vdt_97UZQVE

Minulla on Direton alkuperäinen hihna kestänyt jo yli 4v (ehkä 4k/v) mutta minulla onkin hihnavakuutus (= varahihna hyllyssä) :)

fiber
24.12.2022, 10.09
Minäkin yritin useasti saada varahihnaa hankittua. Pariin kertaan kysyin myös suoraan Eliteltä voisivatko lähettää maksuttoman varaosatoimituksen yhteydessä toisenkin, jonka maksaisin erikseen. Ei ole käynyt päinsä. Mutta eipä hätää, seuraava saaga liittyy sitten ehkä mainitsemiisi piirikortteihin:

https://youtu.be/HCpGK0LpMgc

Juha Lehtinen
24.12.2022, 12.40
^ hyvä video fiberiltä, nyt näki mikä ongelma Diretossa aiheuttaa hihnan ennenaikaisen hajoamisen. Suunnitteluvirhe Eliteltä kun ei hihna pysy paikallaan. Toivottavasti Justo palvelee ilman ongelmia.

ViP
25.12.2022, 11.45

Tätä zwiftin "ominaisuutta" voi yrittää kiertää laittamalla intervallien alkuun lyhyen warm-up intervallin. Eli vaikka lyhyt 15s pätkä, missä teho nousee nykyiseltä tasolta siihen tavoitetasolle. Toki jos treenin intervallit itsessään hyvin lyhyitä, niin ei välttämättä paras ratkaisu, mutta ihan toimiva jos ajaa esim. 5 minuutin pätkiä kovaa.

Juha Lehtinen
25.12.2022, 13.02
Itselläni oli Elite Drivo2:n kanssa vaikeuksia tehdä täysin puhtaita treenejä jos intervallit olivat jotain lyhyitä spurtteja. Drivo2 oli auttamattoman hidas astettumaan kyseiselle tavoitetasolle, jäi osa tähdistä saavuttamatta Zwiftissä. Neo2:n kanssa on helpompi päästä tavoitetasolle, käppyrät on muutenkin Neon kanssa tasaisempia.

Ohiampuja
21.01.2023, 21.47
Millainen traineri pitää olla että sen saa kiinni boost-napaiseen maastopyörään?

k2x80w
21.01.2023, 21.54
Millainen traineri pitää olla että sen saa kiinni boost-napaiseen maastopyörään?Vaikka tacx neo 2 tai neo 2T niin vakiona adapterit.

Sent from my 2201123G using Tapatalk

Ohiampuja
21.01.2023, 22.35
Olen tässä ihan kahden vaiheilla että ostaako vai ei. Lastenhoito syistä en pääse ulos ajamaan kuin viikon kahden välein, ja trainerin kanssa pystyisi edes jotain tekemään. Mutta sitten kun tuon jäykkäperän nastarenkaineen ja lokareineen pulttaa siihen vastaukseen, niin eipä ulkona ajeta sitten senkään vertaa. No läski jäisi nyt vielä ajopyöräksi, ettei nyt ihan nollaan mene…

21.01.2023, 23.19
Zwift hubin mukana oli kans holkit qr, 142 ja 148

paaton
21.01.2023, 23.29
Zwift hubin mukana oli kans holkit qr, 142 ja 148

Onko sinulla jo tuo? Kokemuksia? Tämähän on hinnaltaan tosi fiksu.
Onko se nyt suora kopio kicr:n halvemmasta trainerista?

Qps
21.01.2023, 23.40
Wahoon mielestä ainakin niin kopio että oikeuteen on haastettu. Taitaa toimia hyvin mainoksena zwifthubille.

21.01.2023, 23.43
Joo, olen muutaman viikon ajellut tolla. Hankala sanoa mitään, kun en ole muita kokeillut. Hyvin on toiminut ja ei toistaiseksi mitään moitittavaa. Vähän päälle 500€ pakan kanssa kotiovelle.

duris
25.01.2023, 13.43
Elite Suitossa tuli tunnit täyteen ja laakerin sisukset tuli ulos kun vaparin irrotti. Vapari kunnossa mutta akselin laakeri entinen. 655 tuntia tuo kesti eikä takuutakaan enää ole. Elitelle kuitenkin laitettu viestiä, että saa nähdä mitä vastaavat.
Ei taida ihan helppo homma tuon laakerin uusiminen, en ainakaan netistä mitään ohjetta tai räjäytyskuvaa trainerista löytänyt. Täytyy kuitenkin varmaan kokeilla jos ei huoltoa tuolle enää saa.

Tai sitten trainerikauppaan....

JKO17
25.01.2023, 14.13
Itsellä Elite Direto xr on pitänyt jo jonkin aikaa oikein kovaa mekkalaa. Jostain luin että jos siinä laakerivika, niin todennäköisesti koko akseli pitää uusia ja siinä akselissa myös tehonmittaus. Kalibrointi vaatii tehtaalla käynnin. Toinen vikavaihtoehto on että alimman "rissan" läpi menevän akselin ja sen päällä olevan metalliholkin kiinnitys on väljentynyt, jolloin tee se itse korjaus on komponenttiliima. Ajoa takana noin 300 h. Päätin että ajan vehkeen loppuun ja sitten kauppaan.

Oli niin tai näin, niin yllättävän paljon näissä fillarifoorumilaisten Eliteissä on ollut jonkinlaista ongelmaa

paaton
25.01.2023, 16.38
No duriksen suito on jo hintansa hankkinut noilla tunneilla. Hyvin on kestänyt.

duris
25.01.2023, 16.57
No duriksen suito on jo hintansa hankkinut noilla tunneilla. Hyvin on kestänyt.
Joo, mutta kyllä se vähän ahistaisi heittää täysin toimiva traneri SER jätteeseen sen takia, että muutaman euron kuluvaa osaa ei saa siitä itse vaihdettua. Kyllä nuo hihnat ja laakerit pitäisi pystyä vaihtamaan vehkeissä.

Stravasta saa näköjään 50€ alennuskoodin Zwift HUB -traineriin, ihan hyvä peli varmaan tuohon 450€ hintaan. Tai sitten kättä syvemmälle ja Neo2T....

hubba
25.01.2023, 17.13
Oma elite suitokin kesti pitkälle päälle 600 tuntia ja toimivana myin eteenpäin. Yllättävän kestävä laite hintaan nähden.

JKO17
25.01.2023, 17.26
Tässä nyt oli raportoitu lyhyessä ajassa muutama tapaus, toki nuo kilometrit/tunnit osassa aika huomattavia.
Takuuajan umpeuduttua tuollaisen perustrainerin korjaus taitaa olla vähän siinä ja siinä ellei sitä osaa tehdä itse.

Toki hihnat yms. pitäisi olla helposti vaihdettavia

fiber
25.01.2023, 21.31
Elite Direton olisi pitänyt kyllä kestää parannetulla kiristyspyörällä pidempään kuin alkuperäisellä, mutta niin vain sain hihnan paikoiltaan ja siis rispautumaan rikki noin 8000 km ajon jälkeen. Minulla on ehkä suht kuluttavaa ajoa (30-160 rpm, 0-1400W) ja vaihtelevat lämpötilat tuuletuksen vuoksi, mutta silti hihnan vaihto aina tuon 7-8 tkm jälkeen on liikaa.

Tähän asti Elite on mukisematta laittanut uuden hihnan tulemaan maksutta ja nopeasti, kun olen sitä pyytänyt. Nyt halusivat trainerin sinne, mutta huolto ja rahti maksaisi noin 150 €, joten laitoin eilen viestiä että lähettäkääpä kuitenkin minulle vielä yksi hihna. Odotellaan vastausta. Diretolla on ikää yli 4 vuotta, ajoa on kertynyt ehkä 37000 vkm.

Edellisellä sivulla aiheeseen liittyvä video.

paaton
25.01.2023, 21.37
Mulla on varmaan neolla tuo 600h takana, enkä kyllä nää että mitään ongelmia tulee seuraavaankaan 600h eteenpäin.
Ja tosiaan laakerinvaihto tulee olla kyllä mahdollista. Onhan se vaan tyhmää heittää traineria laakerin takia roskiin.

Vähän on kyllä kieltämättä alkanut kuulumaan sellainen kevyt napse polkiessa. Viime viikolla piti jo vaihtaa pikaisesti keskiölaakerit siinä mastomäen levikkeellä :)
Ei auttanut. Vaparin voisi vielä tsekata. On alkuperäinen, enkä ole tuota millään tapaa huoltanut.
Tai sitten ääni tulee noista neon jaloista. Joku muukin taisi jutella tästä? Ehkä pitäiis avata ja putsata nuo nivelten välit.

Ei se siis mitään kovaa ääntä ole, mutta nyt uuden puhaltimen ja ketjuvahan kanssa kun ei oikein mitään muuta kuulu, niin alkaa kyllä ahdistamaan. Vähän kuin maantiellä ajaessa jokin hlvtin satulaputken napse.

JohannesP
25.01.2023, 22.07
Mulla ainakin kuuluu Neosta kevyttä muovista natinaa. En ole vielä jaksanut häiriintyä, kun ajan aina kuulokkeet päässä.

Vähän tämän GPlaman videon mukaista naksetta. Kommenttien perusteella jalustan pulttien rasvaus auttaa.

https://www.youtube.com/watch?v=wO4rsw2yvjM

paaton
25.01.2023, 23.14
Jalustan pulttien rasvaus? Siis ne alla olevien kumitassujen pultit? Noista laman putsailemista linkuista lähtee vähän erillainen ääni. Minulla se on sellaista terävempää naksetta.

Edit: Taisi olla kyse noista muovikopan pulteista. Täytyy kokeilla noita, jos naksaminen alkaa ahdistamaan enempää.

pumpum
25.01.2023, 23.19
Reilu 1300 tuntia mennyt Kickr v2:lla ja edelleen toimii hyvin.

El Cheapo
26.01.2023, 12.27
Onko järkeä korvata vanhaa Tacx Fluxia tuolla XXL:n alessa olevalla Elite Zumolla?
Ajatuksena on siirtää Flux vaimon käyttöön ja ottaa itselle Zumo.

paaton
30.01.2023, 19.59
Jumankekka. Löytyi neon napseen syy. Se vapaarattaan laakeri, joka on ollut tarkoitus vaihtaa jo useampana syksynä ennen ajoja. Olisi uudet laakerit ja kaikki. Vaihtaminen ei vaan ole enää niin iisiä, kun se prkleen laakeri on päreinä ja ulkokooli kiinni vaparin olaketta vasten.

No kai tuo tuolta vingulla hiomalla lähtee, mutta ei kyllä kannata odotella hajoamiseen asti, tai sitten tilaa uuden vapaarattaan varalle.

paaton
30.01.2023, 20.02
Olen muuten suht varma, että näihin läpiakseli neohin käy kolme kyntinen novatecin vapari. Hyllyssä sattui olemaan nelikyntinen, joka istuisi muuten, mutta kynsien jako ei tietystikkään sovi.

Username.
31.01.2023, 09.06
Ostin motion platesit Neoon. Kylläpä muuttui ajotuntuma parempaan suuntaan. 3h peekoo menee heittämällä nyt.

paaton
31.01.2023, 10.57
Ostin motion platesit Neoon. Kylläpä muuttui ajotuntuma parempaan suuntaan. 3h peekoo menee heittämällä nyt.

No pentele. Nämä on sellaiset mitkä kehtaisi olohuoneeseen laittaa. Huomaa siis selkeän eron?

Juha Lehtinen
31.01.2023, 12.24
Täytyy pistää itsekin harkintaan. Nyt äijä liilkkuu satulan päällä enemmän kuin fillari. Aina parempi jos saa tilanteen tasoittumaan.

paaton
31.01.2023, 12.28
No lähti onneksi laakerin ulkokooli irti vaparin sisältä, kun hioi kiilaraudasta sopivan koukkumaisen työkalun lyömistä varten.

Neossahan lämmittää se moottori laakereita aika paljon. Jos haluaa laakereiden kestävän kauan, niin ne kannattaisi joskus avata ja laittaa uudet ohuet vaseliinit. Vapariin ja moottorin laakerointiin.

Tämän seikan vuoksihan ne 2t laakerit hajosivat. Heikkolaatuinen laakeri ja lämpö ei oikein sovi yhteen.

Edit: varmaan muuten tämän kiinnileikanneen vaparin vuoksi Neo alkoi näyttämään pitkien vetojen lopussa noin 10w vähemmän, mitä quarqin kammet. Tarttee seurata korjautuiko tuo.

k2x80w
31.01.2023, 12.37
Netissä ei noi Neon motion platet ole kauheaa ylistystä saanut...ja hintakin kun on luokkaa 300 euroa niin rocker platen saa halvemmalla.
Täytyy odotella kun hinta puolittuu :)

paaton
31.01.2023, 12.40
Joo, mietin samaa. 150e olisi sopiva.

Rocker platea ei kyllä enää olohuoneeseen pysty laittamaan.

duris
31.01.2023, 12.45
Eliten supportin kanssa muutama valokuva ja video käyty läpi omasta laakeriongelmasta ja lopputuloksena kuitenkin ettei tuota laakeria voi vaihtaa:
it isn't possible to change the bearings in the Suito because, after the replacement, it is necessary to recalibrate the trainer with special machinery that we have only in Elite.

Asiakaspalvelija oli kuitenkin sitä mieltä ettei trainerin ääni kuulu siitä risasta laakerista vaan vaparin hammastetusta vastakappaleesta ja nyt sieltä tulossa sellainen postissa :rolleyes:

Tarkemmin kun tuota tutki niin laakerista oli hajonnut pölysuoja ja sisällä oleva kuulakehä joka pitää kuulat irti toisistaan. Noiden palaset kun noukki navan sisältä ja laitto vaseliinia niin kyllä tuo nyt kuitenkin tuntuu toimivan. Eiköhän tuolla aja nyt sitten sen verran mitä kestää ja sitten uutta traineria kun täysin särki.

Ihan hyvä kuva kuitenkin Eliten tuesta, että varaosia lähettävät ilmatteeksi vaikka 2v takuuaika jo ummessa.

OJ
31.01.2023, 19.38
No lähti onneksi laakerin ulkokooli irti vaparin sisältä, kun hioi kiilaraudasta sopivan koukkumaisen työkalun lyömistä varten.

Neossahan lämmittää se moottori laakereita aika paljon. Jos haluaa laakereiden kestävän kauan, niin ne kannattaisi joskus avata ja laittaa uudet ohuet vaseliinit. Vapariin ja moottorin laakerointiin.

Tämän seikan vuoksihan ne 2t laakerit hajosivat. Heikkolaatuinen laakeri ja lämpö ei oikein sovi yhteen.

Edit: varmaan muuten tämän kiinnileikanneen vaparin vuoksi Neo alkoi näyttämään pitkien vetojen lopussa noin 10w vähemmän, mitä quarqin kammet. Tarttee seurata korjautuiko tuo.
Perkules. Joutuuko tästä nyt tyokalukaupoille vähän niinkuin ennakoivasti ennen kuin toi laakeri porsii? Pari kertaa tänä talvena on ollut semmoista lievää palaneen käryä, mutta saattaa toki vain imaista vähän polyä itseensä ja se sitten haisee.

PMoi
31.01.2023, 21.03

Minä kyllä epäilen ettei laakerit Neossakaan käy mitenkään poikkeuksellisen kuumissa olosuhteissa että sitä tarvitsi mitenkään erityisesti huomioida.

Allaolevassa kuvajassa huonoimmakin rasvan taitepiste on 55C asteen kohdalla.
https://evolution.skf.com/wp-content/uploads/2011/12/Grease-31.png
Lisää luettavaa: https://evolution.skf.com/en/grease-life-in-lubricated-for-life-deep-groove-ball-bearings/

paaton
01.02.2023, 00.00
Perkules. Joutuuko tästä nyt tyokalukaupoille vähän niinkuin ennakoivasti ennen kuin toi laakeri porsii? Pari kertaa tänä talvena on ollut semmoista lievää palaneen käryä, mutta saattaa toki vain imaista vähän polyä itseensä ja se sitten haisee.

Se palaneen käry on ihan normaalia. Ja ainakin pikalinkkuversion Neossa vaparin laakerikin kesti sen 5v ajoa, eli ei se ihan ensimmäiseksi hajoa. Olisi vaan vieläkin ehjä, jos olisin ajallaan huoltanut. Tosin 10e laakeri...

Siihen uudempaan läpiakseli neohon ei kyllä minusta kannata edes alkaa moottorin laakerinvaihtoon, jos ei ole kunnollisia työkaluja. Se koko napa taitaa maksaa noin 70e. Ja tietysti uuden saa takuuseen Garminilta aika pitkään.

paaton
01.02.2023, 00.05
Minä kyllä epäilen ettei laakerit Neossakaan käy mitenkään poikkeuksellisen kuumissa olosuhteissa että sitä tarvitsi mitenkään erityisesti huomioida.

Allaolevassa kuvajassa huonoimmakin rasvan taitepiste on 55C asteen kohdalla.
https://evolution.skf.com/wp-content/uploads/2011/12/Grease-31.png
Lisää luettavaa: https://evolution.skf.com/en/grease-life-in-lubricated-for-life-deep-groove-ball-bearings/

Niin se riippuu siitä vassusta laakerin sisällä. Huono rasva palaa kiinni. Uskon että tuo oli syynä läpiakseli neon laakeriongelmiin. Kyllähän laakeri kestää muuten lämpöä vaikka miten.

Se napa lämpenee kyllä aika paljon kiri ja low cad seteissä. Vaparin sisällä olevaan holkkiin oli palanut rasvaa/öljyä aika tehokkaasti kiinni. Eli lämmintä on kyllä ollut.

Varmasti enenmän kuin tuo 60c siellä sisällä. Polttaahan se moottorin ulkopuolikin kättä ja tuossa kohtaa on jo aika paljon rautaa jäähdyttämässä.

OJ
01.02.2023, 01.21
Se palaneen käry on ihan normaalia. Ja ainakin pikalinkkuversion Neossa vaparin laakerikin kesti sen 5v ajoa, eli ei se ihan ensimmäiseksi hajoa. Olisi vaan vieläkin ehjä, jos olisin ajallaan huoltanut. Tosin 10e laakeri...

Siihen uudempaan läpiakseli neohon ei kyllä minusta kannata edes alkaa moottorin laakerinvaihtoon, jos ei ole kunnollisia työkaluja. Se koko napa taitaa maksaa noin 70e. Ja tietysti uuden saa takuuseen Garminilta aika pitkään.
Juu siis mulla ei ole edes tota ulosvetäjää vielä. Se on kai nykyään ihan perus tyokalu.

En tiedä onko noissa trainereissa se kuumuus siellä navassa vai kehällä. Kickrissä ainakin vauhtipyorän ulkopinta oli yleensä jäähdyttelynkin jälkeen niin lämmin että pystyi koskemaan muttei pitämään kiinni. En ole hipeloinyt Neoa tarkemmin.

PMoi
01.02.2023, 08.54
Metallien lämmönjohtavuus on niin suurta että kaikki yli 55-60 asteiset tuntuvan koskettaessa polttavan kuumilta.

paaton
01.02.2023, 08.59
Tuo kai huonoille laakereille/vassuille riittääkin. Pitäisi pintamittarilla mitata mihin Neo lämpeää.

Olisi myös jännä tietää, onko laakerimerkkiä vaihdettu Neo 2t osalta.

paaton
01.02.2023, 14.21
Niin joo, oli muuten vanha Neo uskomattoman hiljainen taas uusilla vaparin laakereilla. Pystyy helposti juttelemaan ja kuuntelemaan telkkaria normi volumella, vaikka puhallin ja Neo ovat käytössä.

paaton
01.02.2023, 14.23
Eliten supportin kanssa muutama valokuva ja video käyty läpi omasta laakeriongelmasta ja lopputuloksena kuitenkin ettei tuota laakeria voi vaihtaa:
it isn't possible to change the bearings in the Suito because, after the replacement, it is necessary to recalibrate the trainer with special machinery that we have only in Elite.

Asiakaspalvelija oli kuitenkin sitä mieltä ettei trainerin ääni kuulu siitä risasta laakerista vaan vaparin hammastetusta vastakappaleesta ja nyt sieltä tulossa sellainen postissa :rolleyes:

Tarkemmin kun tuota tutki niin laakerista oli hajonnut pölysuoja ja sisällä oleva kuulakehä joka pitää kuulat irti toisistaan. Noiden palaset kun noukki navan sisältä ja laitto vaseliinia niin kyllä tuo nyt kuitenkin tuntuu toimivan. Eiköhän tuolla aja nyt sitten sen verran mitä kestää ja sitten uutta traineria kun täysin särki.

Ihan hyvä kuva kuitenkin Eliten tuesta, että varaosia lähettävät ilmatteeksi vaikka 2v takuuaika jo ummessa.

Itsehhän en taaskaan uskoisi ohjeita, vaan vaihtaisin sen laakerin. Tehomittari sinulla kuitenkin on, jonka avulla voi tsekata eliten näyttämän. Ja onko tuon tarkkuudella edes merkitystä erillisen mittarin kanssa?

duris
01.02.2023, 14.49
Itsehhän en taaskaan uskoisi ohjeita, vaan vaihtaisin sen laakerin. Tehomittari sinulla kuitenkin on, jonka avulla voi tsekata eliten näyttämän. Ja onko tuon tarkkuudella edes merkitystä erillisen mittarin kanssa?
Jep. Enköhän tuon pura ja koita vaihtaa laakerin kun trainerikausi ohi. Nyt ei uskalla koskea ettei ihan lahoa.

OJ
01.02.2023, 18.33
Metallien lämmönjohtavuus on niin suurta että kaikki yli 55-60 asteiset tuntuvan koskettaessa polttavan kuumilta.
Joo toi on tuttu. Yleensä vaan pyorittelen 5-10 minuuttia alle 200 watilla treenin päätteksi, eli ei varmaan enää käy ihan yhtä kuumana kuin omaa kovaa ajaessa.

Kai voisin lainata duunista infrapunamittarin ja mittailla miten kuumana toi käy.

HeZaH
13.02.2023, 10.13
Elite Suito on toista kertaa lahoamassa sähkövikojen takia. Ensimmäisellä kerralla vauhtipyörän magneetit jäivät jumiin, jolloin polkeminen oli todella raskasta. Elite sai lähetettyä piirilevyn, jonka ruuvasin paikoilleen. Tämän jälkeen toimi vähän yli vuoden. Nyt taas ongelmana, että magneetit ovat lakanneet pelittämästä kokonaan, vaikka piirilevy saa sähköä lediensä perusteella. Kysymyksenä onkin, että mitä kannattaisi hommata tilalle? Kestävyyspää edellä haettaisiin nyt korvaajaa. Tacx kiinnostaisi (koska Garmin johdannaisuus), joten kysymyksenä on, että riittäisikö Flux-sarja, vai kannattaisiko samantien siirtyä Neo-sarjaan?

Qps
13.02.2023, 10.45
Garminin vaikutus Tacx trainereihin oli se, että kehitys pysähty. Ei oo tullut edes softapäivityksiä Neoon omistajavaihdoksen jälkeen. Muuten kyllä Neot ihan hyviä pelejä.

HeZaH
13.02.2023, 11.15
Pitää vain alkaa kahlaamaan revikoita läpi, mikä olisi se kestävin vaihtoehto. Niin sähköiltään kuin mekaaniselta laadultaan.

paaton
13.02.2023, 11.19
Noilla revikoilla ei ole mitään merkitystä. YouTube hörhöt kerää katsojia ja kehuu kaikkea mikä vaan pyörii.

Neo ja kickr taitavat olla varmimpia. Neossa ei hihnoja.

HeZaH
13.02.2023, 11.21
Neo 2T houkuttelisi. Mietin vain sen toimintavarmuutta verrattuna Flux-sarjaan.

Juha Lehtinen
13.02.2023, 11.38
Itselläni on ollut Neo 2T 2021 marraskuusta asti ja minkäänlaisia toimintaongelmia ei ole vielä esiin tullut. Elite Rizer ja Wahoon Kickr Climb kaltaiset lisävarusteet eivät ole Neon kanssa yhteenspovia. Jos tuon laskee Neossa huonoksi puoleksi niin siinä ne miinukset alkaa sitten ollakin.

HeZaH
13.02.2023, 12.53
Wahoo Kickr Headwind on käytössä, mutta se taas ei vaadi trainerilta mitään. Keskustelee lähinnä Androidin ja sykevyön kanssa.

HeZaH
14.02.2023, 21.41
Elitellä ainakin asiakaspalvelu pelittää, kun suostuivat vielä yhden piirilevyn lähettämään, vaikka itse trainerin takuu oli päättynyt. 1.5v sitten sama piirilevy on jo vaihdettu kertaalleen, joten tämän perusteella lähettivät sitten vielä uuden. Sai ~vuoden lisäaikaa tälle, joten pitänee alkaa säästämään Neo 2T (tai kolmosta) varten rauhassa. :)

paaton
14.02.2023, 22.08
Elitellä ainakin asiakaspalvelu pelittää, kun suostuivat vielä yhden piirilevyn lähettämään, vaikka itse trainerin takuu oli päättynyt. 1.5v sitten sama piirilevy on jo vaihdettu kertaalleen, joten tämän perusteella lähettivät sitten vielä uuden. Sai ~vuoden lisäaikaa tälle, joten pitänee alkaa säästämään Neo 2T (tai kolmosta) varten rauhassa. :)

Kai tuon hajoamiselle joku syy on. Lämpiäisikö liikaa.

Minunkin pitäisi varmaan tsekkailla, onko neon molemmat tuulettimet vielä iskussa. Noita on kai näistä ensimmäisistä jo hajonnut.

HeZaH
14.02.2023, 22.51

Minunkin pitäisi varmaan tsekkailla, onko neon molemmat tuulettimet vielä iskussa. Noita on kai näistä ensimmäisistä jo hajonnut.
Eipä tuossa ole tuulettimia, sekä mahdolliset ilmanottoaukot ovat ihan avoinna.

PMoi
15.02.2023, 13.36
Elitellä ainakin asiakaspalvelu pelittää, kun suostuivat vielä yhden piirilevyn lähettämään, vaikka itse trainerin takuu oli päättynyt. 1.5v sitten sama piirilevy on jo vaihdettu kertaalleen, joten tämän perusteella lähettivät sitten vielä uuden. Sai ~vuoden lisäaikaa tälle, joten pitänee alkaa säästämään Neo 2T (tai kolmosta) varten rauhassa. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png

Aika vähän on komponenetteja suiton piirilevyllä nettikuvien mukaan. Äkkivilkaisulla vikaherkimmäksi luokittelisin muutaman alumiinikoppaisen elkon sekä askelmoottorin ohjainpiirin. Ellei sitten ole liittimet huonosti kiinni tai niiden juotokset murtuneet. Mikä on tuo 28 jalkainen ohjainpiiri? Ei liene kallis...

Yhden harjoitusvastustohtorin naamakirjapostausten perusteella puhaltimia Neoissa kuluu:

https://www.facebook.com/turbotrainerdoctor

Muutenkin ko sivulla on kuvia miten eri vastukset rikkontuvat.

paaton
15.02.2023, 14.54
Melkoinen sälli. Tuossa yhdessä Neossa varmaan odoteletu riittävän kauan vapari/moottorin laakerin vaihtoa ja hajoitettu koko akseli.

Saisikohan noita tuulettimia tilattua varastoon. Varmastihhan se jossain kohtaa hajoaa.

HeZaH
15.02.2023, 16.08
Aika vähän on komponenetteja suiton piirilevyllä nettikuvien mukaan. Äkkivilkaisulla vikaherkimmäksi luokittelisin muutaman alumiinikoppaisen elkon sekä askelmoottorin ohjainpiirin. Ellei sitten ole liittimet huonosti kiinni tai niiden juotokset murtuneet. Mikä on tuo 28 jalkainen ohjainpiiri? Ei liene kallis...
Saapa nähdä, auttaako pelkkä piirilevyn vaihto. Oli tosiaan toiminut aikaisemman treenin jälkeen ihan ok alusta loppuun. Seuraavaksi kun käynnisti laitteen polkaisemalla, niin magneetit olivat kaput.

_dc_
15.02.2023, 19.34
Yksi kysymys tähän väliin, voi olla tyhmä mutta en löytänyt haulla vastausta: millainen rataspakka harjoitusvastukseen kannattaa hankkia Elite Zumoon? Tarkoitus olisi polkea siinä maantiepyörällä ja gravelilla.

HeZaH
16.02.2023, 21.20
Piirilevy vaihdettu, ja taas magneetit alkoivat liikkumaan. Antoipahan ainakin ~vuoden lisäaikaa pohtia uutta traineria. :)

PMoi
22.02.2023, 21.31
Elite Direton olisi pitänyt kyllä kestää parannetulla kiristyspyörällä pidempään kuin alkuperäisellä, mutta niin vain sain hihnan paikoiltaan ja siis rispautumaan rikki noin 8000 km ajon jälkeen. Minulla on ehkä suht kuluttavaa ajoa (30-160 rpm, 0-1400W) ja vaihtelevat lämpötilat tuuletuksen vuoksi, mutta silti hihnan vaihto aina tuon 7-8 tkm jälkeen on liikaa.

Tähän asti Elite on mukisematta laittanut uuden hihnan tulemaan maksutta ja nopeasti, kun olen sitä pyytänyt. Nyt halusivat trainerin sinne, mutta huolto ja rahti maksaisi noin 150 €, joten laitoin eilen viestiä että lähettäkääpä kuitenkin minulle vielä yksi hihna. Odotellaan vastausta. Diretolla on ikää yli 4 vuotta, ajoa on kertynyt ehkä 37000 vkm.

Edellisellä sivulla aiheeseen liittyvä video.

Omasta Diretosta olen havainnut jotain ylimääräistä ääntä. Tuuletusaukkojen välistä kuikittuani havaitsin että hihnan ulkopinnassa on siellä tällä pykimiä. Hihnavakuutukseni (varahihna hankittuna) siis auttoi vähän. Laskeskelin että ajoa on tullut 19k. Tein mielenkiinnosta myös kalibrointiajon jossa sain tulokseksi 6137 ja pohjan tarrassa on 6141, Eliten ohjehan on jos luku poikkeaa yli 5:llä niin sitten hihnan kireyttä on säädettävä teholukeman korjaamiseksi. Saa nähdä koska hihnanvaihto tulee akuutiksi...

Nikkke
23.02.2023, 11.32
Itsellä on Elite Direto X:llä ~500h takana ja ensimmäistä kertaa alkanut sillontällön kuulumaan parin viikon sisään pieniä inahduksia, vaikkea kuvailla ääntä mutta muistuttaa pikkulintua.

Onko kellään muulla ollut vastaavaa? Mistähän moinen johtuu. Ymmärtäisin hihnan luistamiseksi jos tulis sprinteissä tms mutta tuo tulee jo ihan kevyelläkin ~200w tasateholla

PMoi
24.02.2023, 12.43
Kehottaisin katsomaan tuuletusreikien välistä hihnan kuntoa.

Tässä yksi video jossa näkyy hihnan vika sekä loppupuolella kuuluu myös siitä aiheutuva ääni:

https://www.youtube.com/watch?v=igIADPYOelY

MaziBoy
11.12.2023, 21.53
Harjoitusvastus kiinnostas ja olen miettinut tota Zwift hub onea. Osaako joku kertoa mistä maasta toi Zwift toimitus tulee, kun en äkkiseltään ole löytänyt. Amerikkalainen firma vissiin kyseessä. Onko kukaan tilannut tuolta. Tuleeko tulleja ja veroja?

Pumafi
11.12.2023, 22.21
Jos Zwiftin sivuilta Hub Onen tilaat, niin toimitus on EU:n alueelta. Sivuilla on hyvin kattava FAQ-osasto. Toimitusta lupaileva 3-5 päivän kuluessa.

MaziBoy
11.12.2023, 22.41
Kyllä sieltä juuri olin ajatellut tilata. Tuon toimitus ajan huomasin mutta en löytänyt mistään mistä toimitus tulee. kiitos kuitenki vastauksesta.

Pumafi
11.12.2023, 23.33
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä väliä on mistä maasta toimitus tulee? Zwiftillä on varasto EU:n alueella ja sieltä toimitukset Suomeen.

MaziBoy
12.12.2023, 08.16
No olen ymmärtänyt,että EU ulkopuolelta tulee Alvit ja tullit, mut hyvä jos varasto on EU:n alueella.

Juha Lehtinen
12.12.2023, 11.38
No olen ymmärtänyt,että EU ulkopuolelta tulee Alvit ja tullit, mut hyvä jos varasto on EU:n alueella.

Tilasin Lokakuussa Zwiftin play controllit ja ja mitään ylimääräistä ei tullut 99€ päälle. Eli EU alueelta luulisi trainerisikin tulevan.

travelleroftime
12.12.2023, 14.54
Heillä on kolme eri keskusvarastoa, EU, UK ja US.

Pumafi
12.12.2023, 18.20
EU-alueen keskusvarasto näyttää olevan Amsterdamissa. Ihmettelin tuota kysymystä EU:n sisällä tapahtuvasta kaupasta ja tulleista. Kauppaan mennessä kertoo selkeästi millä alueella kaupankäynti tapahtuu.

Nikkke
12.12.2023, 21.15
Tilasin Lokakuussa Zwiftin play controllit ja ja mitään ylimääräistä ei tullut 99€ päälle. Eli EU alueelta luulisi trainerisikin tulevan.

Mitä olet tykännyt noista kikottimista? Oliko niin että noilla pystyy ohjaamaan avatarin ajolinjoja?

Juha Lehtinen
13.12.2023, 00.22
Mitä olet tykännyt noista kikottimista? Oliko niin että noilla pystyy ohjaamaan avatarin ajolinjoja?
Olen tykännyt. Ohjausta on tullut käytettyä enemmän kuin ensin ajattelin. Kisoja en ajaa mutta ohjausta tulee käytettyä niin että pyrin pysymään pois toisten peeseistä, apuja kun en kaipaa vapaassa ajossa. Ainoa miinus jonka olen huomannut niin alaotteelta kun spurttaa ja kun yritän vaihtaa vaikkapa isompaa vaihdetta niin sormet ei tahdo hyvin ylettyä vaihtajiin, sen verran play controllit vie tilaa ohjaustankosta, enemmänkin yläote ajamiseen tarkoitettu.

travelleroftime
13.12.2023, 12.21
pyrin pysymään pois toisten peeseistä, apuja kun en kaipaa vapaassa ajossa.

Aika-ajo pyörä on tätä varten.

Juha Lehtinen
13.12.2023, 12.30
Aika-ajo pyörä on tätä varten.
No juu, aina ei kaikki vaihtoehdot muistu mieleen.

vesipossu
16.12.2023, 10.31
Jollain varmaan on Tacx Neo 2T kaltevalla lattialla (autotalli, lattiakaivo). Toimiiko vai pitääkö kikkailla korokkeita?

casanova
21.03.2024, 22.20
Testasin tänään elämäni ensimmäistä kertaa traineria. Heti meni sormi suuhun.

Kuvittelin keskenään paritetun Tacx Flux 2:n ja Edge 530:n seurustelevan jotenkin älykkäästi. Siis siten, että tieto välittyisi laitteesta toiseen myös Tacx Training -softassa näkyen, mutta ilmeisesti ei. Edge tunnistaa sykevyön (aikanaan Edge 520:n ohessa hankitun, ANT+), mutta en keksinyt, miten syketiedot saisi näkymään Tacxin mobiili- tai työpöytäsovelluksen kautta laitetta ohjatessa (virtuaaliset reitit, harjoitukset ym.). Zwiftiä en ole vielä kokeillut, mutta sama tilanne kai sen kanssa on edessä.

Olenko nyt jotenkin aivan kädetön näiden laitteiden kanssa, ymmärtänyt jotain totaalisen väärin laitteiden ominaisuuksista vai onko ongelmana tarve uusia (sinänsä moitteettomasti vuosia toiminut) sykevyö? Vai pitääkö tässä hankkia joku protokollaa ANT+ ymmärtävä laite, jolla käyttää Training-softaa?

Ulkona ajaminen alkaa vähitellen tuntua helpommalta valinnalta. ;)

paaton
21.03.2024, 23.07
Testasin tänään elämäni ensimmäistä kertaa traineria. Heti meni sormi suuhun.

Kuvittelin keskenään paritetun Tacx Flux 2:n ja Edge 530:n seurustelevan jotenkin älykkäästi. Siis siten, että tieto välittyisi laitteesta toiseen myös Tacx Training -softassa näkyen, mutta ilmeisesti ei. Edge tunnistaa sykevyön (aikanaan Edge 520:n ohessa hankitun, ANT+), mutta en keksinyt, miten syketiedot saisi näkymään Tacxin mobiili- tai työpöytäsovelluksen kautta laitetta ohjatessa (virtuaaliset reitit, harjoitukset ym.). Zwiftiä en ole vielä kokeillut, mutta sama tilanne kai sen kanssa on edessä.

Olenko nyt jotenkin aivan kädetön näiden laitteiden kanssa, ymmärtänyt jotain totaalisen väärin laitteiden ominaisuuksista vai onko ongelmana tarve uusia (sinänsä moitteettomasti vuosia toiminut) sykevyö? Vai pitääkö tässä hankkia joku protokollaa ANT+ ymmärtävä laite, jolla käyttää Training-softaa?

Ulkona ajaminen alkaa vähitellen tuntua helpommalta valinnalta. ;)

Laita suosiolla vaan esimerkiksi zwift trainerin kaveriksi. Sisätreenit parantuvat tuon kanssa tosi paljon.
Voit ajaa ihan niinkuin ulkonakin normaalisti vaihteiden kanssa.
Tai sitten sillä erg moodilla valmiiksi tehtyjä treenejä.

Jos käsitin oikein tuon sinun ongelmasi, niin joo, sykevyöt ja laitteet pitää parittaa kunkin vastaanottimen kanssa erikseen.
Eli jos vyössä on pelkkä ant+, niin tarvitset sen vastaanottimen myös padiin/tietokoneeseen.

casanova
22.03.2024, 15.53
Laita suosiolla vaan esimerkiksi zwift trainerin kaveriksi. Sisätreenit parantuvat tuon kanssa tosi paljon.
Voit ajaa ihan niinkuin ulkonakin normaalisti vaihteiden kanssa.
Tai sitten sillä erg moodilla valmiiksi tehtyjä treenejä.

Jos käsitin oikein tuon sinun ongelmasi, niin joo, sykevyöt ja laitteet pitää parittaa kunkin vastaanottimen kanssa erikseen.
Eli jos vyössä on pelkkä ant+, niin tarvitset sen vastaanottimen myös padiin/tietokoneeseen.

Zwift kiinnostaa jonkun verran lähinnä siksi, ettei homma olisi ihan niin tylsää. Toistaiseksi kokeiltuna on vasta pätkä Edgeen tallennettua reittiä (tuntui uskomattoman pöhköltä katsella paikallaan polkiessa pieneltä näytöltä muka etenevää nuolta) ja lyhyesti Tacxin softalta löytyviä 3D-visualisoituja reittejä.

Naivisti kuvittelin, että laitteet pelaisivat paremmin yhteen ja riittäisi parittaa nuo kaikki keskenään, mutta ilmeisesti esim. syketiedot pitää saada sensorista kännykkään/tietokoneeseen, eikä riitä se, että samat tiedot näkyvät Edgessä (joka on paritettu trainerin kanssa). No, jos tästä muutaman kympin lisähankinnalla selviää, on asia nopeasti ratkaistu uuden bluetooth-sykevyön avulla.

paaton
22.03.2024, 16.06
Niinpä. Zwiftin maailma on tietokoneella tehty ja minusta se vaan toimii paljon paremmin mitä muka oikea videokuva.

HeZaH
22.03.2024, 16.54
Kuinka hyvin videokuva mukautuu siihen vauhtiin, mitä oikeasti ylläpitää trainerilla? Näistä ei ole kokemusta.

ranttis
22.03.2024, 17.31
Monet käyttää myös hieman tylsempiä softia kuin Zwift trainerin ohjaamiseen ja viihdyttämisen hoitaa sarjat/elokuvat tms. Itsellä ainakaan ei mielenkiinto riitä tuijottamaan jotain virtuaalista maisemaa.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Juha Lehtinen
22.03.2024, 18.33
Kuinka hyvin videokuva mukautuu siihen vauhtiin, mitä oikeasti ylläpitää trainerilla? Näistä ei ole kokemusta.
Mitä nyt itse esim. Rouvya olen käyttänyt viime aikoina niin olen tyytyväinen siihen mitenkä video siinä mukautuu vauhtiin, Eikä Tacx Training appsin tekninen toteutuskaan moitteita minulta saa. Molemmat kelpaa minulle vallan mainiosti.

ccg
26.03.2024, 12.22
Tulipa hankittua 3vko sitten Zwift core hub one kun halusin virtuaalivaihteet ja smartpyörän Zwiftiin ja sm-kisoihinkin vaadittiin. Huomasin pian että suhteessa Assioma-tehopolkimiin tehot jäi vajaaksi jopa 9% ja annoin Zwitille palautetta ettei täytä speksejä. Monien viestien jälkeen (mm. videot ja dual recording tulokset jne) jälkeen taipuivat lopulta ja lähettivät tilalle uuden Wahoo Core Zwift One vehkeen. Tämä olikin sitten Assiomaan verrattuna ihan linjassa ja antaa jopa 1-2% enemmän watteja. Muutenkin ajo tuntuu tuolla jouhevammalta ja virtuaalivaihteet riittää isommille tehoille. Tuntuu yhdessä Zwift play ohjaimen kanssa mainoilta setiltä Zwiftiin kytkettynä vanhaan teräs-Bianchiin! Ehdin jo epäillä että vanhan pyörän voimansiirto syö tehot mutta kyllä se oikeasti jää korkeintaan muutamaan hassuun wattiin kun uusi löysähkö ketju ja Zwift cog.

ristopee
05.08.2024, 14.16
Lasitetulla parvekkeella ajamisesta ja säilyttämisestä on monasti ollut juttua ja yleisesti porukka tuntuu olevan sillä kannalla että ku lämpötilat alkaa nollan tuntumassa seilaan niin säilytys sisällä vaikka ajo olisikin kylmemmässä. En kickr corea viitsinyt lasitetulla parvekkeella säilytellä.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Nostetaas tämä aihe naftaliinista. Meillä on uusi asunto haussa ja on mahdollista että talvella harjoitusvastuksen käyttö olisi lasitetulla parvekkeella. Onko tästä ihmisillä uusia kokemuksia vai onko parhaaksi koettu ratkaisu tuo ranttis:n mainitsema säilytys sisällä & käyttö parvekkeella?

casanova
05.08.2024, 19.26
Säilytin viime kevään ajan traineria lasitetulla terassilla ja samoin aion tehdä tulevana talvena. Kun syksyllä maantiekausi päättyy, traineri siirtyy ulos ja palaa sisälle säilytykseen uuden maantiepyöräilykauden keväällä alkaessa. Kerron sitten, jos tuhosin laitteen, mutta itse en usko tästä vahinkoa koituvan. [emoji6]

lasinpesuneste
16.08.2024, 03.07
pahoittelen kun en ole lukenut koko lankaa, mutta joku halpis käytetty harjoitusvastus kiinnostaisi. Tarkoituksena on tuunata oman pyörän mitoitusta ja traineri tuntuu siihen kätevimmältä. toistaiseksi treenaaminen, sykkeet ja tehot ei kiinnosta.
Mitä noista kannattaisi tietää? Onko noi kuinka meluisia kerrostaloon ja pitäiskö siihen traineriin kuitenkin satsata vähän enemmän, ettei osta sitä parin kympin bilteman magneettivastusta?

pyörässä on läpiakselit, jos sillä on väliä.

OJ
22.11.2024, 20.06
Tuli tartuttua black friday diiliin ja mukaan tarttui Tacx Flux S sopivaan C$336 hintaan. Uskoisin että toi ajaa hommansa kotitalouden toisena trainerina.

DaNi_BoY
25.01.2025, 21.17
Sinä, sinä jolla on vielä käytössä Tacx Vortex harjoitusvastus.
Onko kyseinen vastus vielä mahdollista kytkeä jotenki esim. garminiin taikka zwiftiin? Vai onko aika mennyt jo tämän laitteen yli ja softaa ei enää päivitetä (aivan pihalla)

maustevoi
31.05.2025, 16.31
https://larunpyora.com/fi/articles/2.566.132463/elite-harjoitusvastus-avanti-smart-trainer

Onko nuo "kuntopyörän veroisia"? Houkuttaisi ostaa kotiin, omaksi kuntopyöräksi. Ihan siis kuntopyöräkin kävisi, mutta jos tuo olisi "hyvä ja laadukas" ja parempi, niin siksi tuo. ONko nuo parempia, kuin kuntopyörät?

Oatmeal Stout
31.05.2025, 16.40
ONko nuo parempia, kuin kuntopyörät?

Jos oma pyörä on parempi kuin kuntopyörä, niin traineri omalla pyörällä on parempi kuin kuntopyörä.

Puskis
02.06.2025, 20.25
https://larunpyora.com/fi/articles/2.566.132463/elite-harjoitusvastus-avanti-smart-trainer

Onko nuo "kuntopyörän veroisia"? Houkuttaisi ostaa kotiin, omaksi kuntopyöräksi. Ihan siis kuntopyöräkin kävisi, mutta jos tuo olisi "hyvä ja laadukas" ja parempi, niin siksi tuo. ONko nuo parempia, kuin kuntopyörät?

On toi varmasti parempi ja monipuolisempi, mut myös vaivalloisempi. Jos pyörää haluaisi käyttää ulkona polkemiseen, niin ei sitä kovin helposti tuosta irroteta ja sitten taas laiteta takaisin. Kannattaa varmaan rauhassa perehtyä ennen minkään ostelua.

Opulus
02.06.2025, 20.33
^ Nyt en ole ihan varma mitä tarkoitat "ei kovin helpolla". Eihän maantieajettavan fillarin muuttaminen älytraineriajettavaksi (tai takaisin) ole periaatteessa sen kummempi juttu kuin takakiekon vaihtaminen?

Puskis
02.06.2025, 21.10
No joo, oot oikeessa. Itellä tossa ny on kaikkea ylimääräistä säätöä, mut jos ois samat kasetit trainerissa ja kiekossa ja kyseessä maantiepyörä ilman mitään laukkuja ja lokasuojia, niin ehkä sitä sitten jaksaisi vaihtaa moodia vaikka yhtä ulkolenkkiä varten.

Ite ainakin tosissaan mietin, että hommaan erikseen rungon sisäpyöräilyyn.

HeZaH
02.06.2025, 21.14
^Zwift Ride Smart Frame tuli hommattua trainerin kaveriksi. Laiskuudelle tuli vain hintaa, kun ei aina jaksanut vaihdella runkoa eestaas traineriin. :D

Puskis
02.06.2025, 21.33
Juu Zwift Ride, Elite Square (tässä ois hihnaveto, paremmat säädöt ja "universaali" virtuaalivaihteisto, mut kalliimpi, eikä oo kunnon arvosteluja missään vielä) ja Caveworks Rivet (turha miettiä tommosen uittamista Trumppilasta). Noissa ois se etu tavalliseen pyörään verrattuna, että ois helpommin säädettävissä useelle käyttäjälle.

HeZaH
07.10.2025, 10.06
Elite Suito käynnistettiin taas talviteloiltaan, ja eipä magneetit taaskaan lähteneet toimimaan. Sähköjä ohjaava piirilevy saa virtaa ja valot välkkyy, mutta vastusmagneetit eivät suostu liikkumaan. Laitoin korjatun piirilevyn kiinni (kiitoksia foorumilaiselle kolvaustyöstä), ja taas alkoi pelittämään. :D

M A
18.10.2025, 12.55
Mikäs se olis syksyllä 2025 paras entry level vastus. Wahoon kickr corea oon kyttäillyt käytettynä, mutta pyynnit huitelee lähes uusien hinnoissa, ja tuosta tuli v2 juuri myyntiin. Sen ja zwift cogin saisi 580€. Saako jotain vastaavaa edullisemmin, parempaa en usko että tarvitsen.

Puskis
18.10.2025, 23.44
Varmaan toi Core 2 on ihan varma valinta. JetBlack Victory ja Elite Rivo taitaa olla hinnoiteltu alemmas, Elite Avantin voi saada tarjouksesta suunnilleen Coren hintaan.

Pumafi
19.10.2025, 12.04
Mulla on tammikuusta lähtien ollut Jetblack Victory ja olen erittäin tyytyväinen hankintaan. Korvasi Wahoo Kickr V4:n ja en ole Wahoo:ta kaivannut. Jetblack Victory on Zwift Cog2:sen kanssa hiljainen, yhteys on vakaa ja liitettävyys (WiFi, Bluetooth ja ANT+) riittää kaikkiin ohjelmiin ja laitteisiin.

Puskis
19.10.2025, 13.38
Jos ostopäätökseen vaikuttaa valmistusmaa, niin Elitet tehdään Italiassa, Wahoot vissiin Taiwanissa(?), JetBlack Vietnamissa(?), Tacx Hollannissa, Saris Usa:ssa ja Cycplus Kiinassa.
Kysymysmerkit, koska en tiiä voiko luottaa googlaustuloksiin. Tieto voi olla vanhaa ja valmistajan sivuilta ei mitään välttämättä löydy. AI ehdotti tietenkin jotain ihan bullshittiä.

M A
20.10.2025, 19.03
Noita kun vertailee, niin 100€ sisään toisistaan asettuu Elite Rivo, Jetblack victory, Kickr core 2 ja TacX flux 2.

Onko noista joku selkeästi parempi kuin joku toinen, ja onko jollain selkeästi toista parempi ekosysteemi/softat? Ominaisuudet näyttää paperilla aika yhteneväisiltä.

Tacxissa on painavin vauhtipyörä ja wifi uupuu. Toisaalta se on vanhin ja kallein joten sen tiputtaisin pois.

Valmistusmaa on näissä ehkä vähän filosofinen, kun suurin osa komponenteista tulee kuitenkin jostain (ehkä).

Puskis
20.10.2025, 19.58
Kai nuo kaikki uudet Elitet, Wahoot ja JetBlackit on silleen tasaveroisia, että kaikissa toimii esim. Zwift click+cog, kaikissa on wifi jne.

Ekosysteemeistä en tiiä, ehkä Tacx saisi jotain etua, jos on jo jotenkin ennestään naimisissa Garminin kanssa? Mut ovat tosiaan jo muuten vanhanaikaisia.

HeZaH
22.10.2025, 12.44
Ekosysteemillä niinkään väliä. Kunhan vauhtipyörää ohjaava piirilevy ei hajoaisi aina ~1.5 vuoden välein, niin voisi olla tyytyväinen.

paaton
22.10.2025, 13.45
1190e maksoi näemmä tacx neo 2016. En ole vielä keksinyt syytä uuden hankinnalle. Ei mitään vikaa. Ei edes vaparia vaihdettu vielä.

Eliten businesmalli toimii kyllä varmasti paremmin.

HeZaH
22.10.2025, 13.51
^Eikait sitä tarvitse vaihtaa, jos muuten toimii ja ei tarvitse esimerkiksi virtuaalivaihteita. Zwiftin valmistreenejä tulee ajeltua Zwiftin Ridella, niin ei ole kaivannut vaihteita.

Juha Lehtinen
22.10.2025, 15.12
Nykyään on löytynyt jo wifiäkin trainereista mutta onko mitään ihmeempää tapahtunut enää harjoitusvastuksissa. Tuntuu että kehityskaari olisi hiipunut vai olenko väärässä. Tunnetut valmistajat valmistaa jo riittävän tarkkoja harjoitusvastuksia tehonmittauksiltaankin. Valmistajia löytyy toki paljon enemmän kuin muutama vuosi sitten. Uusia malleja tulee mutta onko niissä paljoakaan mitään uutta?.

M A
22.10.2025, 16.06
Tarjontaa tutkailtuani päädyin alustavasti joko wahoon tai eliten traineriin. Katsotaan tuleeko sopivia kamppiksia esim. verkkokauppaan lähiaikoina :rolleyes:
Nämä kaksi lähinnä siksi että saa Suomesta, takuukeissien hoitaminen Saksaan ei houkuta kun lähtettävä laite on noin iso ja hintaerot minimaalisia.

OJ
22.10.2025, 19.01
Itse ostin Tacx Flux S:n vuosi sitten perheen toiseksi traineriksi kun sen verran halvalla sain (~220e) paikallisesta urheilukaupasta kun halusivat poistaa trainerit valikoimistaan. Ei ole wifi, eikä muutenkaan kovin hifi, mutta toimii oikeastaan ihan samalla tavalla kuin noin neljä kertaa kalliimpi Neo 2T. Varmaan noista voi jotain tehomittauseroja haeskella jos siltä tuntuu, mutta on varmaan parempi vaan polkea menemään ilman turhempia tuskailuja. Tiivistäen, noi on kaikki melkoisen hyviä laitteita.

PMoi
25.10.2025, 15.33
Flux:ista olen lukenut kommentteja jossa käyttäjä törmää tehoalueen kapeuteen. Eli tietyllä poljentanopeudella voi tehot olla yli tavoitteen tai sitten vastaavasti tehoja jää vajaaksi. Tämän 'vaivan' voi tietysti hoitaa käyttämällä sopivia välityksiä.

HeZaH
26.10.2025, 21.31
Flux:ista olen lukenut kommentteja jossa käyttäjä törmää tehoalueen kapeuteen. Eli tietyllä poljentanopeudella voi tehot olla yli tavoitteen tai sitten vastaavasti tehoja jää vajaaksi. Tämän 'vaivan' voi tietysti hoitaa käyttämällä sopivia välityksiä.
Miten toimii taas "smart trainer" moodissa, jossa traineri itse määrittelee vastuksen? Jos miettii vaikka noita valmistreenejä.

PMoi
27.10.2025, 18.21
En ole varma mitä tarkoitat "smart trainer" moodilla, mutta olettaisin sen olevan ERG moodi.
Tehoalueen kapeudella tarkoitan sitä kuinka harjoitusvastus pystyy toteuttamaan tehoasetuksen käyttäjän polkiessa vakionopeutta tietyllä välityksellä.
Garminin sivulla on opastus mitä tehdä jos tehoalueet ei kohtaa:
https://support.garmin.com/en-US/?faq=zUlDydqhpo8XylNtLZD7R7

Tässä kaavio josta voi tehoaluetta tarkastella, oletuksena on että käytetty välitys on 39x19:
-> Yritin laittaa tähän kuvan mutta foorumisofta esti, mutta linkin takaa kuva löytyy
https://www.smartbiketrainers.com/tacx-flux-s-review-6507

Oletetaan tilanne että käyttäjä haluaa tehdä treenin teholla 100W ja kadenssina 91. Flux ei tämän käyrän mukaan pysty niin keveään vastukseen vaan kuormaa tulee n.140W vaikka pyyntinä olisi 100W.
Samalla kadenssilla maksiteho on n.550W, koska vastuksen kyvykkyys ei riitä enempään.
Näiden ilmiöiden osalta puhutaa Wattage floor ja Wattage ceiling termeistä joille en kotimaista vastineita tiedä.
Omalla kohdalla jossain intervalliharjoituksessa työ/palautustehot menevät ohi tämän haarukan eli välitystä / kadenssia on muutettava tehojen kohdistamiseksi

Vastaavasti esim. Elite Direto:ssa tehoalue on laajempi. Samalla välityksellä ja kadenssilla nopeudeksi tulee n25km/h. Alla olevasta taulukosta minimi teho on 101W ja maksimi 890W. Eli Direton tehoalue on laajempi ja siten vähentää pakotettuja välitysten vaihtoja tai kadenssilla pelaamista.

https://forum.slowtwitch.com/t/elite-direto-owners-thread/757659/2

Sitten jos lähtee vertaamaan esim Tacx NEO, niin siinähän on moottori joten siinä ei Wattage ceilingiä käytännössä ole lainkaan ja Wattage ceiling on kaukana .

Puskis
28.10.2025, 11.19
Zwift Cogissahan on defaulttina 14t ratas, mikä ei ton wattage floorin takia just toimi esim. Eliteissä kunnolla, joten niihin tulee 18t ratas.
Tacx Fluxiin ei Zwift Cog +Clickille oo ees tukea ja mahtaako tullakaan.

HeZaH
28.10.2025, 13.51
En ole varma mitä tarkoitat "smart trainer" moodilla, mutta olettaisin sen olevan ERG moodi.
Tehoalueen kapeudella tarkoitan sitä kuinka harjoitusvastus pystyy toteuttamaan tehoasetuksen käyttäjän polkiessa vakionopeutta tietyllä välityksellä.
Garminin sivulla on opastus mitä tehdä jos tehoalueet ei kohtaa:
https://support.garmin.com/en-US/?faq=zUlDydqhpo8XylNtLZD7R7

Tässä kaavio josta voi tehoaluetta tarkastella, oletuksena on että käytetty välitys on 39x19:
-> Yritin laittaa tähän kuvan mutta foorumisofta esti, mutta linkin takaa kuva löytyy
https://www.smartbiketrainers.com/tacx-flux-s-review-6507

Oletetaan tilanne että käyttäjä haluaa tehdä treenin teholla 100W ja kadenssina 91. Flux ei tämän käyrän mukaan pysty niin keveään vastukseen vaan kuormaa tulee n.140W vaikka pyyntinä olisi 100W.
Samalla kadenssilla maksiteho on n.550W, koska vastuksen kyvykkyys ei riitä enempään.
Näiden ilmiöiden osalta puhutaa Wattage floor ja Wattage ceiling termeistä joille en kotimaista vastineita tiedä.
Omalla kohdalla jossain intervalliharjoituksessa työ/palautustehot menevät ohi tämän haarukan eli välitystä / kadenssia on muutettava tehojen kohdistamiseksi

Vastaavasti esim. Elite Direto:ssa tehoalue on laajempi. Samalla välityksellä ja kadenssilla nopeudeksi tulee n25km/h. Alla olevasta taulukosta minimi teho on 101W ja maksimi 890W. Eli Direton tehoalue on laajempi ja siten vähentää pakotettuja välitysten vaihtoja tai kadenssilla pelaamista.

https://forum.slowtwitch.com/t/elite-direto-owners-thread/757659/2

Sitten jos lähtee vertaamaan esim Tacx NEO, niin siinähän on moottori joten siinä ei Wattage ceilingiä käytännössä ole lainkaan ja Wattage ceiling on kaukana .
Totta, olihan tälle ihan oma lyhenteensäkin: ERG. :D

Pitää tosiaan tutustua tarkemmin noihin tehoalueisiin, jos heittoa on kovinkin paljon noissa halvemman pään laitteissa.

PMoi
28.10.2025, 14.55
Saat varautua ettei näitä tehoalue tietoja huudella tuote-esitteissä.

OJ
28.10.2025, 14.59
Meillä toi Flux on tyttären käytössä ja hän käyttää vaihteita ERG moodissa. Mulla toimii ilman vaihteiden vaihtelua kun tehoja on PK ajossakin sen verran enemmän että pysyy ton wattilattian yläpuolella.

toinenkin mahdollinen ongelma tossa on, tai saattaapi olla Zwift ongelma. Tytär teki kiritestejä, ajoi 6 sekunnin kirejä, niin Flux-Zwift combo ei oikein saanut tehoja talteen. Trainingpeaksissa näkyy paremmin, mutta pitänee tallentaa ne harjoitukset manuaalisesti ja katsoa näkyykö sieltä paremmin.

EDIT: Wattikaton kanssa ei ole jostain syystä ollut mitään ongelmia…

HeZaH
28.10.2025, 17.27
Saat varautua ettei näitä tehoalue tietoja huudella tuote-esitteissä.
Ei tietenkään. Näistä revikoista se tieto pitää itse kaivaa, jos haluaa lähes varmaa tietoa. :D

PMoi
28.10.2025, 18.21
Meillä toi Flux on tyttären käytössä ja hän käyttää vaihteita ERG moodissa. Mulla toimii ilman vaihteiden vaihtelua kun tehoja on PK ajossakin sen verran enemmän että pysyy ton wattilattian yläpuolella.

EDIT: Wattikaton kanssa ei ole jostain syystä ollut mitään ongelmia…

Tässähän ne hyvät termit on wattilattia sekä wattikatto.

Minun henk. koht. asia liittyy wattikatoon, ei wattikattoon...

PMoi
07.11.2025, 21.05
Perjantai-illan kevennys...
Mikä näistä Eliten harjoitusvastuksista kuulostaa parhaalta valinnalta?
Kura, Rampa vai Rivo?

paaton
07.11.2025, 22.04
Elite Romu on myös julkaistu.

Juha Lehtinen
08.11.2025, 17.28
Sitten on yksi malli Elitellä jolle ei ole kunnon mallinimeä keksitty, se on vaan yksinkertaisesti Tuo.

HeZaH
10.11.2025, 09.55
Miten muuten muilla Eliteillä piirilevyjen kestävyys? Tarvitseeko joka vellinväli olla itse kolvailemassa korjauksia? :D

M A
13.11.2025, 11.52
Katellut tässä tarjontaa kuukauden päivät ja Pyörävarikolta tuli jo mainostakin kickr core2:sta 549 €. Kaupan sivuilta tuota ei vaan löydy, paitsi eilen hetkisen aikaa. Illalla oli taas kadonnut. Yleensä tuotteet näkyy kauppojen sivuilla vaikka saatavuus olisi odottava tai loppuunmyyty? Zwiftin kaupasta saisi -10% mikä tekisi posteineen hieman vähemmän kotiin kannettuna, mutta ei merkittävästi kuitenkaan. Jos tuota ei muualta järkevästi saa niin ei liene muita vaihtoehtoja. Jetblack victorya on kehuttu ylivoimaiseksi hinta-laatusuhteeltaan, mutta suomeen kannettuna se maksaa saman mitä Wahoo, ja mahdolliset takuuasiat joutuu hoitamaan varmuudella Saksaan :rolleyes:

Doc.blob
16.11.2025, 07.59
Hommasin vanhan käytetyn tacx:in trainerin johon asensin uskollisen sotaratsuni vm. 2010 Trek Madonen.
Siinä tuli mukana punainen takarengas joka ilmeisesti tarkoitettu tohon traineriajoon. Oli kuitenkin niin vi@tumainen asentaa vanteelle ,et hirveen ähellyksen jälkeen käteen Jäi känsät ja puhjennut sisuskumi. Laitoin sit uudenkarhean contin 4 seasonin jossa on vähän pistosuojaustakin sepeliä vastaan.

Onko kellään kokemuksia miten tollanen ns. normikumi kestää trainerissa vai pitääkö ehdottomasti laittaa se punainen kumi siihen magneettirullaa vasten?

YocceT
16.11.2025, 12.14
Onko kellään kokemuksia miten tollanen ns. normikumi kestää trainerissa vai pitääkö ehdottomasti laittaa se punainen kumi siihen magneettirullaa vasten?

Aikansa se kestää, ei pidä ehdottomasti laittaa punaista tai sinistä trainerirengasta. Mitään tunti- tai kilometrimäärää en osaa sanoa, mutta omalla vähäisellä käytöllä yhden talven verran pyöritin vanhaa Gp4000:sta tuossa käytössä. Ei vaan ollut mun lajini hinkata fillarilla jossain varaston nurkassa, joten ei niitä tuntejakaan kertynyt. Myin sitten Tacxin pois ja rupesin harrastamaan ulkopyöräilyä myös talvella.

zoor
16.11.2025, 12.37
Minulla on myös käytössä normirengas (1 kpl Michelin Pro race light tjsp ja toinen tai kolmas Continental GP4000 nyt menossa) enkä ole ajatellut vaihtaa trainerirenkaaseen. Viimeisin on ollut ainakin pari vuotta käytössä. En tiedä mitä hyötyä varsinaisella trainerirenkaalla voisi saavuttaa (hiljaisempi kuin varsinainen maantiekumi?) Trainerinä on perus Elite Qubo Fluid.

Doc.blob
16.11.2025, 12.43
Tattis. Hyvä tietää ,et normirenkaallakin ajot sujuu.:-)